Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.121 views

Onderwerpen

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik ben net terug van 2 weken in Zuid-Korea, van de 14 dagen toch 8 dagen lekker hardgelopen.
Wel vroeg in de ochtend anders is al snel te warm.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-10 17:25
Gisteren dus de Veluwezoomtrail 33km gelopen. Geen toptijd, daarvoor was het weer iets te heftig (vorig jaar 17 graden, nu bijna het dubbele....)
@Sinned123 hoe is met jou gegaan?
@Roozzz volgens mij heb ik je nog gespot, ik meen bij een kruising rond 20/21 km?

Anyhow, de ervaring geblogd en hier te vinden https://www.jeroenvanomme...6/nog-maar-400-meter.html

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Zondag...tijd voor de lange duurloop dus. Omdat ik, net als velen, ook niet super loop bij warm weer, mijn wekker dus maar gezet om 07:00u.
Eruit, eten, naar het toilet (randvoorwaarde :) ) en maar gaan lopen. Doel : een 17,5e km en primair in een aerobe verbranding blijven (voor mij houdt dat in <145HR blijven)

Het was nog lekker buiten, graadje of 16. Lekker rustig ook, je komt amper iemand tegen rond dat tijdstip. Rustig aan vertrokken met een 6:26min/km en lekker door blijven lopen. De zon begon in kracht toe te nemen, wat mij deed besluiten dan maar een stuk door het bos te gaan lopen. De schaduw en koelte waren welkom!
Uiteindelijk kwam ik het bos uit, vol de zon in :( Da's minder want ik zag mijn HR weer oplopen. Daarom maar zoveel mogelijk de kant van de schaduw opgezocht, dus de ene keer links op de weg lopen, dan weer rechts.

Doel geslaagd: In totaal heb ik 17,5km gelopen in 1:52u met een gemiddelde HR van 142 (1:07u in aeroob gelopen, de rest in de drempelzone) en 6:25km/min gemiddeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LqXMtA9PJu96hvZ4CKAXZ26U/full.png. De grote drop rond 1:40u in HR was een plaspauze O-) die andere stoplichten

Komende zondag, als 't weer het toe laat, maar een HM gaan lopen. Dan ben ik weer helemaal happy en terug op het niveau van begin december (voor de spierscheuring) :D

specs | 3360wP met SE3000

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
nogeeninlog schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:41:
Kennelijk heb ik een maximale hartslag van 232:

[afbeelding]

:/
Die 232 is waarschijnlijk een meetfout. Het is vrijwel onmogelijk dat je hartslag binnen een paar seconde van 140 naar 232 schiet en weer terug naar 110.

Los van die 232 vind ik je hartslag erg laag. Wellicht medicatie die je hartslag beperken?

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gefeliciteerd met je herstel @Tallguy!

Nog even terugkomend op heet-weer-lopen: pff, da's heftig!

Vorig jaar heb ik een paar keer daadwerkelijk water meegenomen in mijn halfuur-loopjes toen het 30+ graden was. Het rennen met een fles in mijn hand was niet fijn, het kunnen drinken wel :P

Vandaag heb ik dat niet gedaan, maar er wel aan gedacht. Eigenlijk ging het lopen best goed, behalve dan dat ik na een minuut of 20 écht niet meer in Z2 kon komen.

Er is wel een groot verschil met vorig jaar. Ik loop veel vaker in lagere HR-zones en dat merk ik nu weer aan het feit dat ik re-de-lijk hersteld ben na een douche, hapje en drankje, terwijl ik vorig jaar met deze temperaturen echt rond aan het stoempen was en dus ook compleet uitgeteld binnenkwam.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
breew schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:25:
[...]
Ik heb echter nog wel de volgende vraag: moet je in je interval echt tot het gaatje gaan, en tijdens de rust wat herstellen, OF moet je 'gewoon' een periode in een iets tempo lopen, zonder dat dit (erg) oncomfortabel aanvoelt?
Hoe diep je moet gaan, is enigszins afhankelijk van je doel en het soort schema dat je volgt. Maar volledig tot het gaatje gaan, lijkt me nooit de bedoeling. Je trainingen lijken me ook wel in verhouding tot je doelen moeten staan. Intervallen op een veel hoger tempo dan je wedstrijdtempo lijkt me beperkt toegevoegde waarde hebben. In jouw specifieke geval ben je daarnaast ook bezig met opbouwen van afstand, tempo verhogen is dan van minder belang, ik zou daar de focus niet op leggen. Ik zou die intervallen met een lichte, ontspannen versnelling lopen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:24:
Gisteren dus de Veluwezoomtrail 33km gelopen. Geen toptijd, daarvoor was het weer iets te heftig (vorig jaar 17 graden, nu bijna het dubbele....)
@Roozzz volgens mij heb ik je nog gespot, ik meen bij een kruising rond 20/21 km?

Anyhow, de ervaring geblogd en hier te vinden https://www.jeroenvanomme...6/nog-maar-400-meter.html
Leuk verslag :) Zo lezend lijkt het alsof je lekker gelopen hebt ondanks de warmte :)

Klopt inderdaad dat dat lusje ontbrak. Gezien de warmte was die er uit gesneden. Er was daar geen zuchtje wind te bespeuren en toen wij hem 's ochtends om 9:30 opruimden was het daar al niet te harden. Hierbij werd vooral de 15km lopers in gedachten gehouden; deze zijn veelal toch iets minder ervaren en getraind en dit was dus een beetje too much. Wel zonde, want het is een erg mooi stukje.
Uiteindelijk wel véél uitvallers door de warmte. Van de 57km heeft de helft oid de finish weten te halen...

En ik heb bij die oversteek geruime tijd gestaan ja. Ik heb jou helaas niet weten te herkennen in de tig mensen die langs zijn gekomen...
Vanaf ongeveer dat punt tot aan de verzorgingspost op de posbank was gistermiddag "mijn" segment om te bewaken en weer op te ruimen. Erg leuk om daar (normaalgesproken) zeer illegaal over de posbank te raggen op de mtb... heerlijk al die trappetjes af :D

Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19149470_717793335090299_4018037322226624770_n.jpg?oh=a6eb1baccb50204e1dfa8519ef4da17b&oe=59DEE5F5

If you can see, look. If you can look, observe

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Pathogen Thx. Ben er zelf ook happy mee. Dry-needling is ècht voor mij de oplossing geweest. Dat laat ik nu 1x per maand bijhouden. Heb ook al geen tijden meer last gehad van mijn kuit.

Ik had trouwens deze creme (Assos Chamois) zelf gebruikt tegen het schuren van mijn bovenbenen/liezen
Afbeeldingslocatie: https://www.henkbaars.nl/media/wysiwyg/assis_chamois-creme_2013.jpg

Werkte prima! Zit synthetische bijenwas in. Is eigenlijk bedoeld voor wielrenners, maar ja...als het helpt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tallguy op 19-06-2017 15:34 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ga morgen ook maar een tweede loophesje halen, met dit weer zijn mouwen echt niet te harden.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:23
TheOmen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:24:

ehm, drama :/
De bedoeling was om op 6:00/km weg te gaan zolang het kon.
Daar kwam helaas rond 15km al een eind aan, de rest was bikkelen.
Dus vanaf 15km naar boven toe wandelen en de rest in een dribbelpasje.
Uiteindelijk na 3:31:40 over de meet.
Bij beide verzorgingsposten rustig aan gedaan en het er lekker van genomen(beker cola :D).

Ik had bijna 2 liter Tailwind bij me. Maar na een tijdje ben je dat op een gegeven moment (net als bij de marathon) echt zat.
Flessen leeggegooid en er bij de 2e post water in laten gieten.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Sinned123 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:49:
[...]

ehm, drama :/
De bedoeling was om op 6:00/km weg te gaan zolang het kon.
Daar kwam helaas rond 15km al een eind aan, de rest was bikkelen.
Dus vanaf 15km naar boven toe wandelen en de rest in een dribbelpasje.
Uiteindelijk na 3:31:40 over de meet.
Bij beide verzorgingsposten rustig aan gedaan en het er lekker van genomen(beker cola :D).

Ik had bijna 2 liter Tailwind bij me. Maar na een tijdje ben je dat op een gegeven moment (net als bij de marathon) echt zat.
Flessen leeggegooid en er bij de 2e post water in laten gieten.
Mag ik vragen waarom?. Wat is er mis gewoon ouderwets water en wanneer je denkt dat je energie nodig hebt een banaantje of een ander iets natuurlijks?

Strava | AP | IP | AW

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:03

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Niku schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:41:
[...]

Zolang ik geen last van pijntjes heb en goed op mezelf let, ben ik daar nog niet zo bang voor nee.

Zie dat jij na 6 weken de 10k ook al binnen het uur deed, zoveel verschil is dat nu ook weer niet :p
Nee oké dat is waar, ik heb afgelopen vrijdag 15,5 km in 1,5uur gelopen. In dat opzicht ga ik misschien ook wel "te" hard volgens sommigen, maar ik heb er geen last van. 1-2 dagen wat spierpijntjes maar voel me nu weer fit.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Sinned123
Webgnome schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Mag ik vragen waarom?. Wat is er mis gewoon ouderwets water en wanneer je denkt dat je energie nodig hebt een banaantje of een ander iets natuurlijks?
Ik heb sowieso moeite om tijdens inspanning vast voedsel weg te werken.
Tailwind was een tip van een bekende, omdat ik gelletjes best wel smerig vind.
Het had prima een andere willekeurige sportdrank kunnen zijn, maar hij was er erg positief over.

[ Voor 10% gewijzigd door Sinned123 op 19-06-2017 15:55 ]

• Arie-
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:52:
[...]

Vast voedsel is voor veel mensen (al helemaal bij het hardlopen), bijzonder moeilijk binnen te houden en/of te verteren. Vloeibaar voedsel heeft dan de voorkeur. Tijdens wielrennen neem ik wel repen en ontbijtkoeken, bij het hardlopen alleen maar gelletjes. Als je een paar uur of meer aan het sporten bent wil je effectief eten en zeker zijn dat je je benodigdheden binnen krijgt: zouten en suikers. Een banaan is voor veel mensen niet makkelijk genoeg.

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-10 14:21
nokie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:41:
[...]

Nu de tepels wat verzorgen (eerste keer dat ik dit voorheb!), de blaren wat verzorgen (schoenen toch iets te nieuw), beetje rusten en dan op naar het volgende doel.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/1043269186
Misschien handig indien je vaker last zou hebben, afplakken met deze tape, blijft goed zitten en gaat er makkelijk weer af

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

jra2k schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
[...]

Misschien handig indien je vaker last zou hebben, afplakken met deze tape, blijft goed zitten en gaat er makkelijk weer af
Danku! Was al een tijdje half op zoek naar makkelijke en goede tepelbescherming.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:07

m-vw

Dus?

Pathogen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:16:
Ik ga morgen ook maar een tweede loophesje halen, met dit weer zijn mouwen echt niet te harden.
Klinkt bekend. Ik ga deze week ook eens kijken.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
bert74 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:11:
[...]

Die 232 is waarschijnlijk een meetfout. Het is vrijwel onmogelijk dat je hartslag binnen een paar seconde van 140 naar 232 schiet en weer terug naar 110.
Ik kan je garanderen dat het geen meetfout was. Mijn hartslag maakte werkelijk die sprong en het was geen pretje. Soms heb ik het twee keer in een maand en soms zes maanden lang niet. Omdat het zo onberekenbaar is valt er niet op te testen. Uiteraard heb ik het wel met mijn huisarts besproken.
Als het gebeurt, dan moet ik gaan zitten of liggen, heel diep inademen en mijn adem inhouden. Dan daalt de hartslag even snel als het gestegen is. Wat ikzelf wel opmerkelijk vind is mijn hartslag dan daalt naar de frequentie die het had gehad als die stijging er niet was geweest (140>110)
Los van die 232 vind ik je hartslag erg laag. Wellicht medicatie die je hartslag beperken?
Nee, ik ben herstellende van een blessure, dus ik kan nog niet voluit gaan.

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
nogeeninlog schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:15:
[...]

Ik kan je garanderen dat het geen meetfout was. Mijn hartslag maakte werkelijk die sprong en het was geen pretje. Soms heb ik het twee keer in een maand en soms zes maanden lang niet. Omdat het zo onberekenbaar is valt er niet op te testen. Uiteraard heb ik het wel met mijn huisarts besproken.
Als het gebeurt, dan moet ik gaan zitten of liggen, heel diep inademen en mijn adem inhouden. Dan daalt de hartslag even snel als het gestegen is. Wat ikzelf wel opmerkelijk vind is mijn hartslag dan daalt naar de frequentie die het had gehad als die stijging er niet was geweest (140>110)

[...]

Nee, ik ben herstellende van een blessure, dus ik kan nog niet voluit gaan.
Lijkt me heel eng als dit gebeurt, zeker als het onberekenbaar is. Wellicht dat het vorm van hartritmestoornis is (disclaimer: ben geen arts).

Misschien is het toch verstandig om bij een sportmedisch af te spreken en een inspanningstest te doen. Een inspanningstest wordt gedaan onder ECG-begeleiding. Bij twijfel wordt er een cardioloog bijgehaald.

• TheOmen
@Roozzz vond het wel erg jammer dat ze de Erdinger ook uit de route hadden geknipt :+ . Als ik ergens naar uit keek die laatste kilometers dan was het die een flinke beker fris alcoholvrij bier wel.....

Wat me opviel in de uitslagen was dat er op de 33km flink minder deelnemers waren, 128 (96m/32v) tegen 291 (221m/70v). Heb jij daar als vrijwilliger een verklaring voor gehoord? Veel last-minute afhakers of 'gewoon' minder interesse vooraf?

[ Voor 1% gewijzigd door TheOmen op 20-06-2017 10:12 . Reden: bewoording klopte voor geen meter ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:49

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Sinds twee weken aangehaakt bij de looptraining op de maandagavond van m'n survivalvereniging. Vorige week was de eerste keer dat ik meedeed, direct bingo omdat ze een soort 'waar sta je nu' testloop hadden.
1500m knallen.. Met de neus in de boter dus. Deze echter wel aardig doorstaan. Volgens mij liep ik 5:06.

Gisteren de eerste 'echte' training. 8 x 200 meter met daartussen 60 seconden rust. Was flink afzien in de hitte. Kan gelukkig wel stellen dat ik plezier heb. Mede doordat je met anderen loopt.

Direct huiswerk meegekregen; deze week op een avond een keer 2(4x600/2.12-2.06) P90” dribbelen SP5’ dribbelen

Ben heel benieuwd waar dit me qua snelheid gaat brengen. Vooral in het najaar tijdens het crossseizoen wil ik graag vlammen!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mede door de komst van spruitje nummer twee, ergens richting eind van het jaar, ben ik de plannen voor een marathon komend jaar gaan heroverwegen. Gezien de tijd en moeite die we bij spruitje 1 nodig hadden in het eerste levensjaar zie ik het gewoon niet gebeuren dat ik een trainingsschema voor een marathon af ga kunnen werken. Tijd dus om eens te bedenken waar ik me dan wél op ga focussen in 2018.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ik heel 2018 geen enkele wedstrijd mee ga doen, vandaar dat ik het er dit jaar nog even goed van neem. Ik wil alleen wel een drijfveer hebben om me te helpen wederom door te blijven lopen deze winter en sowieso door het jaar heen door te blijven gaan.

Er zijn een paar opties die ik zo kan bedenken:
1. leren lopen met minder demping, uiteindelijk ook barefoot. Lijkt me leuk om zoiets te kunnen, en dan uiteindelijk ook een keer een loop op blote voeten doen :) Aan de andere kant vind ik lopen mét demping én een flexibele schoen een verademing de laatste tijd. Heb het idee dat ik pas kort loop op schoenen die echt goed zitten.
Nu is dat op zich geen probleem, barefoot lopen zal sowieso niet continu kunnen, zelfs als ik klaar zou zijn met het heel rustig opbouwen.
2. focus op snelheid leggen. Is een minder concrete motivatie in mijn hoofd, maar mijn basistempo omhoog krijgen is altijd een leuk resultaat. Vraag me wel af hoe ik daar een compleet jaar mee ga vullen.
3. leren 4x in de week hard te lopen (en daardoor automatisch een hoger volume te lopen). Hoger volume = (op mijn niveau zeker nog) een betere basis trainen = snelheid en duurvermogen verder opbouwen

Suggesties zijn altijd welkom :)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Miles make the champions. Optie 3 dus 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik wist dat jij dat zou zeggen :) Wel erg snel gereageerd!

• Webgnome
Zo net een uurtje terug van een duurtraining door het Gelderse landschap. 46,41 kilometer in 03:01. Gelukkig vroeg vertrokken zodat de hitte voor ben. Viel een beetje tegen. De eerste 20 was echt een eitje waarna de laatste 20 echt een hele opgave bleek te zijn. Op een bepaald moment gestopt om even wat te drinken en zo'n vies gelletje naar binnen te werken (volgende keer toch maar weer fruit mee) maar dat maakte niet veel uit.

Volgende week nog maar eens proberen maar dan het omslagpunt uit stellen tot 25 (nog geen idee hoe)

Strava | AP | IP | AW

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Pathogen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:27:
Optie drie. Wordt je basistempo ook beter van, dus dat dekt ook optie twee.

Ik vraag me overigens wel af - uit nieuwsgierigheid - waarom optie één ook een optie is. Waarom zou je weer helemaal op nul beginnen, en dat lijkt me wel echt noodzakelijk, terwijl je de schoenen waarop je nu loopt een verademing vindt?

En wanneer je wel de tijd en ruimte denkt te hebben voor vier keer in de week lopen, dan moet eens in de maand (of twee) een vijf of tien kilometerloopje toch ook wel lukken? Dat zal ook je basistempo verbeteren en je hebt eens in de zoveel tijd weer een doel en motivatie om naar te werken :)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

lateef schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:56:
[...]

Optie drie. Wordt je basistempo ook beter van, dus dat dekt ook optie twee.

Ik vraag me overigens wel af - uit nieuwsgierigheid - waarom optie één ook een optie is. Waarom zou je weer helemaal op nul beginnen, en dat lijkt me wel echt noodzakelijk, terwijl je de schoenen waarop je nu loopt een verademing vindt?
Optie 1 is er vooral vanwege de nieuwe uitdaging :) Helemaal bij 0 beginnen is op zich niet erg, helemaal als ik sowieso geen wedstrijden ga doen.
Ik ben héél erg blij met mijn huidige (2 paar) schoenen, maar dat ligt er vooral aan dat ik eindelijk lekker passende schoenen heb gevonden die mijn afwikkeling niet in de weg zitten. Ik ben ook erg geïnteresseerd in de biomechanica van het lopen op een natuurlijke manier.
Fulltime barefoot ambieer ik niet, en als er een goed moment is om dit te leren dan is dat waarschijnlijk nu, omdat er geen prestaties op de agenda staan.
En wanneer je wel de tijd en ruimte denkt te hebben voor vier keer in de week lopen, dan moet eens in de maand (of twee) een vijf of tien kilometerloopje toch ook wel lukken? Dat zal ook je basistempo verbeteren en je hebt eens in de zoveel tijd weer een doel en motivatie om naar te werken :)
Ik kan 4x in de week lopen, omdat ik dat tijdens mijn lunchpauze doe :) Dat heeft dus zero impact thuis.
Nou kan er vast wel een loopje, of twee, komend jaar, maar ik ga hier echt even uit van worst-case scenario. Spruit 1 had een héél intensief eerste levensjaar, mede door reflux, waardoor we lange tijd ongeveer allebei een halve nacht hebben geslapen. Ik zie dat ik in die tijd wel 2 loopjes heb gedaan :P en ik herinner me van allebei die loopjes dat het voor het thuisfront fijner was geweest als ik dat niet had gedaan.

Dus nieuwe uitdaging, of betere basis? Het heeft allebei zo z'n charme.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tip: wissel de nachten. Steeds een halve nacht is enorm slopend, en om de nacht kunnen doorslapen helpt een hoop. En in het weekend mag degene met nachtdienst uitslapen.

Hangt natuurlijk helemaal af van jullie situatie. En voor hetzelfde geld krijgen jullie een schone sla(a)p(st)er :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kenneth schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:34:
Tip: wissel de nachten. Steeds een halve nacht is enorm slopend, en om de nacht kunnen doorslapen helpt een hoop. En in het weekend mag degene met nachtdienst uitslapen.

Hangt natuurlijk helemaal af van jullie situatie. En voor hetzelfde geld krijgen jullie een schone sla(a)p(st)er :)
Goed idee, maar borstvoeding betekent dat mama sowieso nodig is :) Ik ga er stiekem niet vanuit dat het net zoveel werk wordt, maar het viel ons zó zwaar dat ik nu toch echt wel het liefst worst-case denk :Y

En we hebben het er ook gewoon voor over hoor. Het is sowieso allemaal een fase. Tegenwoordig zijn we gezegend met een ontzettend lief en vrolijk peutermeisje <3
Dat is ze overigens altijd geweest. Zolang zuur niet in de weg zat was het alleen maar lief en lachen en leuk.

Ik neig ook steeds meer naar de basis verder onderhouden en uitbreiden. Dat kan ook met iets minimalistischer schoeisel, mocht ik daar toch vaker of meer behoefte aan gaan krijgen.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:01:
@Roozzz vond het wel erg jammer dat ze de Erdinger ook uit de route hadden geknipt :+ . Als ik ergens naar uit keek die laatste kilometers dan was het die een flinke beker fris alcoholvrij bier wel.....

Wat me opviel in de uitslagen was dat er op de 33km flink minder deelnemers waren, 128 (96m/32v) tegen 291 (221m/70v). Heb jij daar als vrijwilliger een verklaring voor gehoord? Veel last-minute afhakers of 'gewoon' minder interesse vooraf?
Deel van het verhaal is dat dit jaar niet alle 33km lopers in de uitslagen staan doordat iedereen die de 2 daagse liep anders in de uitslagen is opgenomen. Verder hoorde ik dat er vrij veel mensen waren die niet zijn komen opdagen (hadden allicht naar het weerbericht gekeken ;) ), maar het precieze weet ik er niet van.

Erdinger heeft zich trouwens in het geheel van de Nederlandse (sponsor) markt teruggetrokken, dus die zal je nergens meer zien :'(

If you can see, look. If you can look, observe

• TheOmen
Roozzz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:48:
[...]
Erdinger heeft zich trouwens in het geheel van de Nederlandse (sponsor) markt teruggetrokken, dus die zal je nergens meer zien :'(
Noooooooooo!
Dan maar m'n schoonouders vragen of ze volgend jaar met een koelboxje aan de finish willen staan 8)

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

PSA voor Smashrunners: morgenochtend met zonsopgang (iets na 5u lopen) en morgenavond met zonsondergang (iets voor 22u) lopen voor de summer solstice badge.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:29
Poekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:49:
PSA voor Smashrunners: morgenochtend met zonsopgang (iets na 5u lopen) en morgenavond met zonsondergang (iets voor 22u) lopen voor de summer solstice badge.
Wat geinig, kende ik nog niet...

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-10 20:29
Webgnome schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:44:
Zo net een uurtje terug van een duurtraining door het Gelderse landschap. 46,41 kilometer in 03:01. Gelukkig vroeg vertrokken zodat de hitte voor ben. Viel een beetje tegen. De eerste 20 was echt een eitje waarna de laatste 20 echt een hele opgave bleek te zijn. Op een bepaald moment gestopt om even wat te drinken en zo'n vies gelletje naar binnen te werken (volgende keer toch maar weer fruit mee) maar dat maakte niet veel uit.

Volgende week nog maar eens proberen maar dan het omslagpunt uit stellen tot 25 (nog geen idee hoe)
Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur?
Dus 15km/u gemiddeld? 3uur lang?
En dat voor een duurtraining?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-10 20:20
wezep schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur? Dus 15km/u gemiddeld? 3uur lang? En dat voor een duurtraining?
Volgens mij is het een handbiker...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58

Niku

Alagaesii

Hoppa! Ging op deze warme avond voor een 5k pr (vorige was 24:09), doel was onder de 24 minuten. 23 minuten en 20 seconden later: missie geslaagd! Boek laatste tijd zo ontzettend veel progressie dat ik bang begin te worden voor het moment waarop de stagnatie inzet. Ben benieuwd of het me dan lukt de focus en het enthousiasme vast te houden.

• Webgnome
wezep schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
[...]

Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur?
Dus 15km/u gemiddeld? 3uur lang?
En dat voor een duurtraining?
BugBoy schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:13:
[...]

Volgens mij is het een handbiker...
Bijna goed. Wheeler.. Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/5b/92/d7/5b92d79abe2738700c71c5bc5e4ffbf4.jpg

Strava | AP | IP | AW

• Niku

Niku

Alagaesii

Zojuist dan ook maar ingeschreven voor de Tilburg Ten Miles. Zou mijn langste loop tot dan toe worden. Maar voor die tijd loop ik de afstand vast al wel een paar keer. Zou een mooie op maat zijn voor de halve marathon in Eindhoven waar ik nu toch wel serieus overweeg om aan mee te doen.

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:52
Niku schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:11:
Zojuist dan ook maar ingeschreven voor de Tilburg Ten Miles. Zou mijn langste loop tot dan toe worden. Maar voor die tijd loop ik de afstand vast al wel een paar keer. Zou een mooie op maat zijn voor de halve marathon in Eindhoven waar ik nu toch wel serieus overweeg om aan mee te doen.
Daar twijfel ik zelf ook over. De Tilburg 10 Miles. Echter zit 3 september voor mij net te dicht bij 9 oktober (halve marathon Eindhoven). Ik denk wel dat het zou gaan, maar de Veldhoven 10 Miles is 26 augustus is wat veiliger. Dus heb ik me daar voor ingeschreven. Qua wedstrijd wat kleiner natuurlijk, maar niet minder leuk.

• Niku

Niku

Alagaesii

Fleximex schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:16:
[...]

Daar twijfel ik zelf ook over. De Tilburg 10 Miles. Echter zit 3 september voor mij net te dicht bij 9 oktober (halve marathon Eindhoven). Ik denk wel dat het zou gaan, maar de Veldhoven 10 Miles is 26 augustus is wat veiliger. Dus heb ik me daar voor ingeschreven. Qua wedstrijd wat kleiner natuurlijk, maar niet minder leuk.
Ik heb gestudeerd in Tilburg, vandaar mede mijn keuze.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Net heb ik eens een rondje met een lagere HS proberen te lopen.
Dat vond ik vies tegenvallen, met name op de bovenbenen. Lijkt alsof je dan veel meer klappen krijgt, het voelt minder soepel.

Hier het verschil (zelfde rondje):
5.80km in 34.03 (5:55 min/km) HS 158
5.80km in 30.09 (5:12 min/km) HS 170

Is dat normaal dat je met 12 slagen minder zoveel tempo verliest?
Temperatuur was bij beide loopjes gelijk.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:21

Rudedadude

Maybe we were born to run

Juist dat is ook een kwestie van wennen /trainen. Je kunt heel efficiënt bij een bepaalde hartslag lopen, maar niet bij een lagere / hogere. Door vaker bij een bepaalde hartslag te lopen wordt dat dus vanzelf beter. En goed lopen op een lage hartslag ondersteunt het lopen op een hogere hartslag

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

12 slagen is best een hoop hoor! In mijn geval is dat bijna een complete hartslagzone...

Maar, inderdaad, soepel lopen op lagere HS is echt oefenen. Qua techniek natuurlijk, maar met oefening gaat ook je snelheid in die lagere zone omhoog en loop je dus weer soepeler.

• Cheewai
  • Laatst online: 13-10 10:12
JBplap schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:23:
Net heb ik eens een rondje met een lagere HS proberen te lopen.
Dat vond ik vies tegenvallen, met name op de bovenbenen. Lijkt alsof je dan veel meer klappen krijgt, het voelt minder soepel.

Hier het verschil (zelfde rondje):
5.80km in 34.03 (5:55 min/km) HS 158
5.80km in 30.09 (5:12 min/km) HS 170

Is dat normaal dat je met 12 slagen minder zoveel tempo verliest?
Temperatuur was bij beide loopjes gelijk.
Mijn ervaring is inderdaad dat je rustig 40 seconden per kilometer kan verliezen op een lagere hartslag.
De vraag is eigenlijk wat een 'hoge' of een 'lage' hartslag voor jou is. Ik ben zelf fervent aanhanger van Maffetone en die hanteert de formule 180 - leeftijd als de ideale hartslag waarop je een basis duurloopje zou moeten lopen.

Ik kan aan je profiel niet zien hoe oud je bent maar volgens Maffetone loop je met 170 dus een veel te hoge hartslag (tenzij je natuurlijk 10 jaar bent of een heel goed getrainde 15-jarige).

Nu is Maffetone natuurlijk maar een richtlijn en zijn er betere / secuurdere testen om je hartslagzones te bepalen maar het staat wel vast dat je nu dus met een te hoge hartslag loopt. Je loopt harder dan de conditie van je aerobisch systeem eigenlijk toelaat.

Het voordeel om juist met een lage hartslag te lopen is dat je veel efficienter gaat lopen en je aeroob systeem traint. Je kan niet alleen spier- en wilskracht gebruiken om vooruit te komen maar je moet dus ook souplesse en techniek inzetten om een beetje vooruit te komen en je hart en longen trainen om bij lagere belasting hoger vermogen te leveren.

Als je gaat googlen op Maffetone dan lees je ook de universele kritiek dat als je start met lopen op lage hartslag 'stomvervelend, 'raar', 'supertraag', 'supersaai' wordt gevonden. Mijn ervaring is echter dat als je door deze zure appel heen bijt je op langere termijn veel sneller wordt dan dat je nu bent. Het kan echter wel 6 maanden duren en je moet een groot stuk ego op zij zetten. Je wordt immers ingehaald door kleuters op de fiets, hoogzwangere hardloopsters, bejaarden met rollators.

• Cheewai
Pathogen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:27:

Er zijn een paar opties die ik zo kan bedenken:
1. leren lopen met minder demping, uiteindelijk ook barefoot. Lijkt me leuk om zoiets te kunnen, en dan uiteindelijk ook een keer een loop op blote voeten doen :) Aan de andere kant vind ik lopen mét demping én een flexibele schoen een verademing de laatste tijd. Heb het idee dat ik pas kort loop op schoenen die echt goed zitten.
Nu is dat op zich geen probleem, barefoot lopen zal sowieso niet continu kunnen, zelfs als ik klaar zou zijn met het heel rustig opbouwen.

Fervent minimalistiche sandalen loper met drie kinderen (1 jaar, 5 jaar, 7 jaar) meldt zich met wat suggesties :)

Kleine baby's kunnen inderdaad een trainingschema flink overhoop gooien dus je maakt de juiste keuze om je niet aan een marathon of iets dergelijks te committeren totdat het gezinsleven zich weer een beetje heeft gesettled.

Je kan inderdaad overwegen om meer barefoot te gaan lopen maar ik denk dat je barefoot lopen meer moet zien als een middel om 'beter' te lopen. Op blote voeten, Fivefingers of sandalen rennen betekent gewoon dat je geen demping hebt tussen jou en de harde wereld. Als je techniek dan niet goed is dan krijg je dus spierpijn, blaren, gekneusde voetbeentjes, overspannen kniebanden en andere omgemakken.

Nu is het lichaam slim en ga je 'automatisch' zo lopen dat de klappen van het rennen goed worden verdeeld over het lichaam maar dat is een langdurig proces. Iets wat je dus prima kan trainen als je niet vast zit aan een schema.

Ik raad wel aan om een training te gaan volgen en niet te gaan lopen prutsen met Youtube filmpjes of iets dergelijks. Chi-running, barefoot running, natural running, Pose method, er is vast wel een trainer of workshop bij je in de buurt.

Het voordeel is dus dat je uiteindelijk een betere loper wordt, ook al ga je niet barefoot of minimalistisch rennen maar blijf je bij gewone renschoenen.

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

@Rudedadude
Ik moet dan eigenlijk even wat meer data verzamelen en dan eens plotten.
Om te zien of er 'gaten' in de efficiency zitten.

@Pathogen
Het is echt tijd voor mij om zn hartslag zones eens te laten bepalen.

Hoe lopen jullie zachter? vooral kortere passen of meer de frequentie omlaag?
Want vooral de frequentie omlaag voelde raar, zoveel tijd op de grond.
Cheewai schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:05:
[...]

De vraag is eigenlijk wat een 'hoge' of een 'lage' hartslag voor jou is.
Dit moet ik eens laten vaststellen, maar op gevoel is 170 ook nog rustig (dat was loopje met vriendin, dus rustig kletsen onderweg).
Als ik alleen loop dan vaak ri 176-178 gemiddeld (en dan zit mn pace nog weer ~30 sec/km sneller) en met wedstrijdjes loop ik op het laatst rond de 186.
Het voordeel om juist met een lage hartslag te lopen is dat je veel efficienter gaat lopen en je aeroob systeem traint. Je kan niet alleen spier- en wilskracht gebruiken om vooruit te komen maar je moet dus ook souplesse en techniek inzetten om een beetje vooruit te komen en je hart en longen trainen om bij lagere belasting hoger vermogen te leveren.
Dit was ook het doel.
Haha :) het voelde juist compleet andersom, dat ik veel wilskracht moest tonen om niet harder te gaan, en de souplesse was ver te zoeken. Terwijl ik normaal juist 'makkelijk' loop.
Als je gaat googlen op Maffetone dan lees je ook de universele kritiek dat als je start met lopen op lage hartslag 'stomvervelend, 'raar', 'supertraag', 'supersaai' wordt gevonden. Mijn ervaring is echter dat als je door deze zure appel heen bijt je op langere termijn veel sneller wordt dan dat je nu bent. Het kan echter wel 6 maanden duren en je moet een groot stuk ego op zij zetten. Je wordt immers ingehaald door kleuters op de fiets, hoogzwangere hardloopsters, bejaarden met rollators.
:+

• Cheewai
JBplap schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:27:
@Rudedadude

:+
Ik werd een beetje getriggerd door je observatie dat je bij lage hartslag grotere klappen op je bovenbenen voelt. Ik heb geen video van je loopstijl maar mijn inschatting is dat je bij lage hartslag je benen te ver omhoog tilt waardoor ze van grotere hoogte op de grond klappen. Terwijl je bij lagere HS en snelheid 'juist' weinig spierkracht hoeft te gebruiken. Langzaam lopen betekent voor mij kortere passen, hoge cadans en zo min mogelijk spierkracht gebruiken. Alleen je voeten een beetje optillen en de souplesse in de spieren het werk laten doen.
Ik sluit een linkje bij naar een gemiddeld loopje van afgelopen dinsdag. 4,2 kilometer gerend in tempo 6:06, cadans gemiddeld 177, hartslag gemiddeld 126 bpm.

https://www.strava.com/activities/1046310976

Let op: ik claim niet de alwetende hardoopguru te zijn. Er zijn hier forumposters die veel meer weten Ik wil alleen mijn ervaring delen dat je met lage hartslag prima soepel en snel kan lopen

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor de verandering eens op vrijdag met dat auto naar het werk, dus extra vroeg weg om een rondje te kunnen doen voordat de werkdag begint. 5 km voor het werk geparkeerd in een redelijk onbekend bosrijk gebied en gaan. Temperatuur was wel wat anders dan de afgelopen dagen, stuk beter te doen. Terug bij de auto toch weer 9 km en nu halverwege het jaar al ruim over mijn totale afstand van 2016. Was dan ook maar 280, maar toch 8)

Misschien wel handig om eerst even een nr 2 te doen voordat je gaat lopen, want lopen met drang is toch wat minder prettig :X

• Rudedadude

Rudedadude

JBplap schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:27:
@Rudedadude
Ik moet dan eigenlijk even wat meer data verzamelen en dan eens plotten.
Om te zien of er 'gaten' in de efficiency zitten.

@Pathogen
Het is echt tijd voor mij om zn hartslag zones eens te laten bepalen.

Met name kortere passen. Gisteravond nog eens op gelet: ik stelde mezelf tot doel binnen een bepaalde afstand (betonnen platen) 2 passen te maken en ik ging daardoor vanzelf in een hoger beentempo lopen. Mijn ritme is wel veranderd de afgelopenn jaren. Ik zat vaak in de buurt van de 180, nu vaak tussen 170-175. Alleen op wedstrijdtempo kom ik nog rond of boven de 180

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hier eigenlijk precies hetzelfde. In de tijd dat ik het bewust aan het aanleren was kwam ik regelmatig op de 180, nu is 170+ een prettige cadans, al gaat ie omhoog in wedstrijden :)

• Webgnome
Gaat er vanavond nog iemand naar de Trackmeeting in Utrecht?

Strava | AP | IP | AW

• Valorian
  • Laatst online: 21:33
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4237/35493250355_0c6d6f016a_z.jpg

Vorig weekend heb ik de "Livigno Sky Marathon" gelopen. Het was werkelijk een loodzware race maar wel ontzettend gaaf! De organisatie heeft een fantastische video gemaakt waar ik zelf helaas niet op sta (want filmt vooral de kopgroep, en die kon ik niet bijhouden) maar die een erg mooi beeld geeft van de race.

Verder vind ik het erg leuk om race-verslagen te schrijven, en omdat dit een race van voor mij ruim 8 uur (!) was en ik dat niet even in een reactie kon samenvatten heb ik besloten mijn eerdere wens om een tweakblog te beginnen toch maar eens door te zetten. In onderstaande blog vind je mijn verslag van afgelopen race. Ik zou het leuk vinden als jullie deze willen lezen en wellicht onder het blog een reactie kunnen achterlaten. Mijn doel is om vaker te gaan bloggen.

Blog:
Run Climb Hike: My First Skyrun

In het blog vind je mijn uitgebreide race-verslag, alle strava/tomtom data, een gaaf Relive filmpje op basis van mijn gps-data (dank @rockhopper voor de tip!) en foto's van het geheel.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 24-06-2017 08:22 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:25
Wauw. Echt bizar!
Ik zou graag willen reageren op je blog maar ik kan niet vinden hoe :)

• Valorian
tlpeter schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:16:
Wauw. Echt bizar!
Ik zou graag willen reageren op je blog maar ik kan niet vinden hoe :)
Thanks! Ik heb de link hierboven aangepast, als het goed is kun je nu wel reageren :)

• Gotez
  • Laatst online: 21:54

Gotez

42

Heel gaaf om te lezen!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 02:29:
[afbeelding]

Vorig weekend heb ik de "Livigno Sky Marathon" gelopen. Het was werkelijk een loodzware race maar wel ontzettend gaaf! De organisatie heeft een fantastische video gemaakt waar ik zelf helaas niet op sta (want filmt vooral de kopgroep, en die kon ik niet bijhouden) maar die een erg mooi beeld geeft van de race.

[video]

Verder vind ik het erg leuk om race-verslagen te schrijven, en omdat dit een race van voor mij ruim 8 uur (!) was en ik dat niet even in een reactie kon samenvatten heb ik besloten mijn eerdere wens om een tweakblog te beginnen toch maar eens door te zetten. In onderstaande blog vind je mijn verslag van afgelopen race. Ik zou het leuk vinden als jullie deze willen lezen en wellicht onder het blog een reactie kunnen achterlaten. Mijn doel is om vaker te gaan bloggen.

Blog:
Run Climb Hike: My First Skyrun

In het blog vind je mijn uitgebreide race-verslag, alle strava/tomtom data, een gaaf Relive filmpje op basis van mijn gps-data (dank @rockhopper voor de tip!) en foto's van het geheel.
Leuke blogpost! Maar het oogt als gekkenwerk als ik dat geren over die bergkammen zo zie.... ik zou zo bang zijn om te vallen dat mijn benen spontaan op slot zouden schieten (sterker nog, dat is me op een vakantie waarbij ik met een lift omhoog ging al eens gebeurd haha). Respect voor dat en respect voor het feit dat je zo'n afstand met zoveel hoogtemeters hebt gelopen. _/-\o_

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49
jra2k schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
[...]

Als je budget krap is, kun je bij de Action deze vinden. ;)
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/acwvokkar/WP_20170621_13_18_24_Pro_highres.jpg

• tlpeter
Ik doe wel eens gekke dingen maar nu heb ik mij ingeschreven voor de BORT 2017, en obstacle run op texel :)
Mijn zoon doet ook mee maar hij gaat voor de 12km, ik de 6km.
Nu maar lekker rustig aan doen zodat ik snel van mijn voet blessure af ben en dan lekker trainen voor de singelloop op 1 oktober een dan de BORT op 14 oktober. Alles er tussen laat ik schieten.
Ik heb er nu al zin in *O* *O* _O-

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-10 19:38
Net even revanche genomen op de halve marathon van vorige week zondag in Amersfoort. 8) PB gelopen tijdens een training. Geeft in elk geval aan dat ik goed op weg ben voor de hele marathon in het najaar. d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 25-06-2017 13:10 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:36

Galois

1811 - 1832

Loop ik gisteren wat te dwalen door een sportzaak zie ik daar de Nike Vomeros voor 50€ (wel de 10, 2 jr oud).

Kon ik niet voor laten liggen... kijken hoe ze bevallen. Iemand ervaring mee?
(heb de Nike Free Rn als wedstrijdschoen, en de Mizuno Wave Rider en Asics Cumulus als trainingschoen)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:29
Gisteren stond een duurloopje van 40 minuten op het programma. Omdat dat 5 minuten langer was dan de vorige, dacht ik dat het een goed idee was om een extra 'lusje' aan mij rondje vast te maken. Op het verste punt van mijn huidige route zat een stuk bos, waar je (volgens mij) leuk doorheen kunt rennen...

Zo gezegd, zo gedaan. Echter, op het verste punt, heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering en desoriëntatie een verkeerde afslag genomen. Hier kwam ik pas achter, toen mijn trainingstijd inmiddels was verlopen en ik nog niet terug was in bekend gebied. De regen die er vanaf dat moment bijkwam, maakte het plaatje compleet ;w.
Uiteindelijk is het een duurloop van 1:15 geworden; 12 kilometer aan één stuk gelopen. Rest van de dag wel wat vermoeid gevoeld, maar vandaag geen spierpijn of andere pijntjes *O* .

• Rudedadude

Rudedadude

Ik loop nog wat achter in het delen van hardloopbelevenissen :P

Alweer ruim een week geleden heb ik op vrijdagavond de Beach Run in Kijkduin gelopen. Gelukkig was het niet meer zo bloedheet en was het met het altijd aanwezige zeewindje lekker loopweer. Start op het strand en vanaf daar langs de vloedlijn tot aan een strandopgang. Daar omhoog, over de boulevard en vervolgens de duinen in met deels zand en deels schelpenpaadjes. Bij de start loop ik direct achter een voorste loper aan in tweede positie. Vanaf daar duurt het verdacht lang voordat 'de snelle mannen' mij voorbij komen. Het blijkt er maar eentje te zijn die voorbij komt en de leiding pakt. Ik haal mijn voorloper in en samen kronkelen we de duinen door. Na een kilometer of 3 blijkt hij lekker ingelopen te hebben en voert hij het tempo op. Achter mij loopt nog wel een sliert lopers, maar die komen niet dichterbij. Kilometer 5 gaat terug over het strand naar het startpunt en daar kom ik dus als derde langs. Bij het opkomen van het strand hoor ik dat de nummer 1 is ingehaald door mijn eerdere metgezel en dat ik de nummer 2 zou moeten kunnen pakken. Gedurende mijn tweede rondje kom ik wel dichterbij, maar nooit echt in de buurt. Ik heb mezelf inmiddels ook losgelopen van de mensen achter mij en onbedreigd kom ik als derde over de finish :) Podiumplek op de wedstrijd waar ik 4 jaar terug nog als 50ste eindigde :)

https://www.strava.com/activities/1040209088

(foto met dank aan Jeroen Tibbe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IhljZlFiCCUVp9bGcOJUGMnB/full.jpg

Afgelopen zaterdag was het hard rennen om voor het donker thuis te zijn! Dat was de uitdaging voor de Mar-athon bij Sneek. Start 19:00 's avonds bij de Waterpoort, rondje rond het Sneekermeer. Geen onaardige temperatuur om te lopen, wel een stevige bries. Eerste stuk van opzij en mee, laatste stuk tegen. Bij de start in een mooie groep terecht gekomen van mensen die ook ongeveer 4:30/km willen lopen. Het eerste stuk gaat bedriegelijk makkelijk. Ik kom erachter dat ik iets te enthousiast met de zout ben geweest met mijn doe-het-zelf gel, waardoor een van mijn 2 flesjes nutteloos is en ik bang ben dat als ik dat nog meer ga drinken ik last van maagkrampen krijg. Andere flesje is gelukkig nog wel aardig drinkbaar. Ook is er elke 5km een drankpost en een paar stappen wandelen en een bekertje sportdrank naar binnengooien werkt goed genoeg. Het is daarna telkens wel weer even aanpoten om bij het groepje te komen. Dat groepje dunt overigens redelijk snel uit. Rond kilometer 15 gaat het over grasland en dijkjes langs het water en lopen we nog maar met z'n 3-en. Na het halve marathonpunt begint ook het tempo van m'n twee compagnons af te nemen en pak ik de kop om 4:30 te blijven lopen. Ze haken direct af en vanaf dat moment loop ik alleen. Ik begin vanaf km 25 lopers op te pikken die wat te voortvarend zijn gestart. Vanaf kilometer 30 is er dan een stuk met volle wind tegen op open terrein langs het meer. Hier zakt m'n tempo naar 4:40, maar pik ik ook nog een aantal lopers op die soms redelijk stilgevallen zijn. Ik heb een tijd lang een loper voor me in het vizier die ik ken vanuit een gemeente waar ik een project heb gedaan. Ook hem haal ik rond km 38 in. Het begint inmiddels te schemeren, maar Sneek is in zicht. Rond km 39 nog een fijn diep aquaduct om onderdoor te lopen. Daarna kan ik nog wat versnellen tot 4:20/km en nog iets van de verloren tijd inhalen. Ik passeer nog precies een loper in de laatste kilometer en kom een minuutje na de eerste dame over de finish in 3:10:48. Dat is 12 minuten sneller dan mijn vorige marathon pr. Het had ws. nog wat sneller gekund, maar doel was om zonder inzinking een constant tempo te lopen en dat is prima gelukt.

https://www.strava.com/activities/1052352440

(foto met dank aan Djurre van der Schaaf en ja, het was al aan het schemeren :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xUxQ9piDrwGaYa89NRIvuGQ1/full.jpg

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Zaterdag...vroeg m'n bed uit (06:00u) want ik had een HM op mijn planning staan als trainingsafstand. En de temperaturen zijn dan tenminste nog aangenaam. Even eten, dat laten zakken en een uurtje later de deur uit. Ik had als doel mbt het tempo rond de 6:30min/km, maar het ging mij primair om de afstand (mijn laatste HM was nl in oktober, in december een spierscheuring in mijn kuit gekregen).

Rustig aan vertrokken met een 6:33min/km...netjes rond mijn tempodoel. Het laatste halfuur in de regen gelopen wat lekker koel aanvoelde.
Uiteindelijk 22km gelopen in 2:23u met een gemiddelde tempo van 6:32min/km. Prima, mijn PR op de HM is een 1:56, maar dat was eind vorig jaar toen ik volop in de training voor de marathon van Rotterdam zat. Die tijd komt vanzelf wel weer :D

Vanmiddag (helaas) eerst een teennagel door de HA laten verwijderen, dus de rest vd week niet meer lopen :'(

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ook hier een uniek avontuurtje gehad dit weekend! Geen 8+ uur, geen marathon, maar "gewoon" 10km. Met de hardloopbuggy :D

In mijn doel om alle runs van het circuit te lopen stond vrijdagavond de Oranjeloop in Kwintsheul op het programma. Gelukkig wist ik al vooraf dat vrouwlief behoorlijk snel vermoeid is deze zwangerschap en dus eigenlijk niet eens zag zitten om dochterlief naar bed te brengen en dat de vaste oppasmogelijkheden allemaal niet konden, dus had ik de organisatie al benaderd met de vraag of ik met de hardloopbuggy mee zou mogen lopen. Dat mocht, bij uitzondering en zolang ik uiteraard goed op de andere lopers zou letten en achteraan zou starten.

De run zou om 8 uur beginnen, eigenlijk al bedtijd voor Dochterlief. Dus, na het werk snel naar huis, meteen eten. Er stond lasagna op het menu, iets dat ik later nog wel een keer zou merken, maar ach, het was lekker en ik was geen toptijden van plan.
Snel alle spullen bij elkaar, ook die van Dochterlief natuurlijk, want ik verwacht dat die onderweg gewoon de oogjes dicht gaat doen.

Stukje rijden, bekend terrein allemaal, en ik weet me nog even een geweldige parkeerplek te versieren zo'n 200 meter van start/finish. Errug fijn!
Even het standaardritueeltje van WC zoeken en startnummer halen, dit keer aangevuld door het slaapklaar maken van de kleine meid :) Wel een extra jasje voor haar, want er staat een flink windje. Gelukkig zit ze verder in een goede trappelzak.

Samen lopen we alvast een klein beetje heen en weer, terwijl de 5km van start gaat. Als het startschot (overdreven naam voor een klappertjespistool) klinkt weet ik dat we nog 5 minuten hebben tot de 10km van start gaat.
Het ziet er gezellig en kleinschalig uit (ongeveer 250 man op de 10km) en de verbaasde gezichten beginnen te komen als men beseft dat ik toch echt mét die wagen klaar ga staan. Overigens geen enkel negatief woord of negatieve blik gehad, geweldig! Ik kan me namelijk best voorstellen dat je niet door zo'n ding voor je enkels gereden wil worden, of dat nou per ongeluk of expres is...

Pang! (nou ja, klappertje dus weer) Zonder enige aankondiging eigenlijk, maar vooraan stonden ze vast wel op te letten. Het hele veld is in een seconde of 25 over de start heen, dus zo erg is achteraan starten helemaal niet.

We beginnen met een klein rondje door de wijk, het zal 600-800m zijn, waar we na een minuutje of 4 wel door zijn. Ik houd het tempo gelijk met de mensen om me heen, inhalen gaan we wel proberen als het wat rustiger en breder is. En zo beginnen we met een relaxte kilometer van 5:42, waarna we het grote rondje ingaan.

Asfalt! Dat verschil is toch wel erg duidelijk met drie wielen om voort te duwen :) Er is ook meer weg, dus ik begin de eerste mensen in de halen. Duidelijk aankondigen blijkt te werken ("Ik kom links!") en de verbaasde blikken als er een buggy voorbijkomt zijn te grappig voor woorden :P

DL kijkt ondertussen haar ogen uit. Die gaat duidelijk niet slapen, want dit is veel te leuk! Ik leg haar, als geboren Westlander, uit wat kassen zijn en dat er hier héél veel van zijn, terwijl we bij elke hoek begroet worden met applaus en verbaasde uitspraken. Ze vindt het geweldig dat iedereen zo enthousiast is.

Van het dijkje naar beneden ben ik erg blij met de handrem van dit ding. Steil stukje zeg! Gelukkig gaat het allemaal echt prima en heb ik nog geen moment gehad dat ik mensen voor de voeten dreigde te lopen.
Tegenwind! Da's wel erg pittig als je met een rollend windscherm aan het lopen bent... Ik besluit het eerste rondje gewoon de krachten te sparen. Eigenlijk heb ik nog nooit écht op tempo gelopen met de wagen, dus kilometer 2/3 vind ik iets te vroeg om het gas maar gewoon open te schuiven.
Gelukkig komt er na tegenwind ook nog een stuk meewind en merk je dat ook heel goed :) De eerste 5km kom ik door in iets boven de 28 minuten, waar ik me al af begin te vragen of ik niet de nummer één in mijn nek ga krijgen :P Die blijkt achteraf in 32:45 over de streep te zijn gegaan, dus echt reëel was het niet gelukkig.

Zeker rond start/finish is er een niet aflatende stroom aan gejuich, applaus en commentaar ("Ze gaat het winnen van je hoor!") en we maken er lekker een feestje van :) Samen zoeven we, inclusief geluid, door de bochten, terwijl DL beduidend vaker wordt aangemoedigd dan ik :P

Eenmaal begonnen aan rondje twee is het deelnemersveld lekker uitgespreid en voel ik me fris zat om een tandje bij te zetten, of eigenlijk de lijn na de meewind door te zetten. Behalve bij de drankpost gaat elke volgende kilometer onder de 5:20, dat had ik niet verwacht! Drinken terwijl je hardloopt én een kinderwagen duwt is wel echt onmogelijk, dus ik geef een goeie duw en drink zo goed als ik kan wat uit het bekertje.

We lopen lekker onze eigen lijn, dat kan ook makkelijk en zorgt ervoor dat we het tempo goed vast kunnen houden. Bij kilometer zeven moet ik even goed diep ademhalen om de aandringende lasagne te houden waar ie hoort (net na de drankpost besef ik me nu, dat zal wel de reden zijn geweest) maar verder gaat het echt als een zonnetje. We halen wat mensen in en DL zegt "En nu gaan we naar die toe.". Is goed schat, die gaan we ook inhalen.

Dan komen we weer het dorp in voor een laatste "ererondje". Ik zie het nog wel zitten, dus we gaan nóg een tikje harder. Hier wordt de weg wel weer wat krapper, dus ik kondig mezelf weer goed aan en wacht met het inhalen van een paar mensen tot na de één na laatste bocht. Daar gaan we met een laatste versnelling nog even 3 man voorbij, scheuren we de laatste bocht door en over de finish!

Mijn horloge zegt 54:13, dat is helemaal geen slechte tijd! De laatste kilometer heb ik er zelfs nog ruim onder de 5:00 uit weten te persen.
Na de finish nog meer aandacht ("Heeft ze ook meegedaan? Wat leuk!") en samen op de foto voor de organisatie. DL krijgt een medaille (van de kinderlopen), wat ze ook érg leuk vindt.

Daarna is het alweer snel allemaal normaal, behalve dan dat DL helemaal geen zin heeft om weer naar huis te gaan, alles is zo leuk hier! Ja sorry, maar het is ondertussen al bijna half 10 en je bent nog steeds geen 3 jaar...

Foto's heb ik nog niet teruggevonden helaas, maar dat komt vast nog wel in de loop van de week. Het was in ieder geval echt héél erg leuk om een keer te doen.

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Pathogen leuk man! Voor herhaling vatbaar lees ik tussen de regels door?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Tallguy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
@Pathogen leuk man! Voor herhaling vatbaar lees ik tussen de regels door?
In theorie wel, in de praktijk loop ik zelf liever "ongehinderd", juist omdat ik best lekker aan de vorm ben en dus scherpe tijden zou kunnen neerzetten :)
Maar het was écht geen straf om te doen en ook helemaal niet erg om niet elke keer voluit te gaan.

Komend weekend de Kadeloop in Schipluiden, daar gaat het écht niet, want het pad is op sommige punten gewoon te smal voor de wagen.

Overigens, als training is het ook erg leuk om te doen hoor. Alleen dan valt DL meestal wél in slaap door het gebrek aan opjuttend publiek :P Aangezien ze eigenlijk geen middagdutje meer nodig heeft betekent dat dan weer een avond laat naar bed, maar toen ze nog wel middagslaapjes deed was dit in het weekend wel een goede methode.

• Sinned123
iemand nog tips voor een leuk 10KM schema?
sub 45? (mag rond de 43/44min).

Niet echt eisen, maar ik haat de sportschool :D

[ Voor 25% gewijzigd door Sinned123 op 26-06-2017 22:25 ]

• Webgnome
Vandaag had de trainer een leuk schema bedacht.

2000 m
1600 m
1200 m
5 minuten rust
1800 m
1400 m
1000 m
5 minuten rust
1200 m
1000 m
800 m

Na deze 3 sessies was ik wel een beetje gesloopt. De bedoeling was om deze sessies zoveel mogelijk op wedstrijd tempo te doen maar zeker niet lager dan 80%.

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 26-06-2017 22:58 ]

Strava | AP | IP | AW

• P.O. Box
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:53:
Vandaag had de trainer een leuk schema bedacht.

2000 m
1600 m
1200 m
5 minuten rust
1800 m
1400 m
1000 m
5 minuten rust
1200 m
1000 m
800 m

Na deze 3 sessies was ik wel een beetje gesloopt.
mag ik vragen wat dat betekent? Ik snap wel dat het afstanden zijn, maar ik kan het niet plaatsen m.b.t. intensiteit en het daarmee gepaard gaande "gesloopt zijn"... of is dit iets van een standaardschema/vocabulair dat ik niet ken?

• Webgnome
Heb het iets verduidelijkt. Dit is in principe een interval training waarbij de bedoeling was om zo lang mogelijk op hoge snelheid te trainen om te kijken waar het verval precies zit.

Strava | AP | IP | AW

• P.O. Box
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:07:
Heb het iets verduidelijkt. Dit is in principe een interval training waarbij de bedoeling was om zo lang mogelijk op hoge snelheid te trainen om te kijken waar het verval precies zit.
:) het is me nog steeds niet duidelijk,sorry :)

dus je loopt 2000 m op 80% en daarna 1600 op 80% ? maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je 3600 op 80% hebt gelopen

• Webgnome
P.O. Box schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:13:
[...]

:) het is me nog steeds niet duidelijk,sorry :)

dus je loopt 2000 m op 80% en daarna 1600 op 80% ? maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je 3600 op 80% hebt gelopen
Na niet helemaal. Je loopt (in mijn geval rijd) 2000 meter. Dan doe je een rondje (200 meter) rust..Vervolgens doe je 1600 meter , weer rust, en 1200 meter .. Dan 5 minuten volledige rust. En begint het verhaal opnieuw maar dan met 1800 > 1400 > 1000 etc.

Strava | AP | IP | AW

• P.O. Box
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:18:
[...]

Na niet helemaal. Je loopt (in mijn geval rijd) 2000 meter. Dan doe je een rondje (200 meter) rust..Vervolgens doe je 1600 meter , weer rust, en 1200 meter .. Dan 5 minuten volledige rust. En begint het verhaal opnieuw maar dan met 1800 > 1400 > 1000 etc.
ok, nu is het me duidelijk :D

train je trouwens met een groepje die rijden of lopers en rijders door elkaar heen (of wellicht alleen)?
enig idee hoe jouw afstanden en tijden zich verhouden tot mensen die lopen? (is je niveau Rudedadude of is je niveau "normaal" >:) )

• Webgnome
P.O. Box schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:22:
[...]

ok, nu is het me duidelijk :D

train je trouwens met een groepje die rijden of lopers en rijders door elkaar heen (of wellicht alleen)?
enig idee hoe jouw afstanden en tijden zich verhouden tot mensen die lopen? (is je niveau Rudedadude of is je niveau "normaal" >:) )
Meestal training ik alleen maar zijn er ook anderen op de baan. Mijn snelheden liggen een stuk hoger dan bij hardlopers. Echter vergeleken met anderen die deze sport ook beoefenen behoor ik tot middenmoot. Om je een idee te geven. Mij lukt het om gedurende lange tijd 20km/u vol te houden waarbij het bij de toppers die ik ken met gemakt tegen de 25 er aan toe gaat.. ;)

Strava | AP | IP | AW

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Mijn vriendin loopt hard wil graag een sporthorloge met hartslagfunctie om beter haar duurtempo te kunnen houden. Ik probeer naarstig de user requirements los te krijgen, voorlopig zitten we op:
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u
Haar trainingen kunnen timen, dus bv 15 minuten in duurloop 1, dan wil ze die 15 minuten kunnen zien, dus soort stopwatch functie?
Informatie over nachtrust (dus horloge wat je ook 's nachts kan dragen)

Ja het is al over the place :P
Mijn vriendin is (absoluut) geen elite hardloopster, maar toont zich al wel langere tijd licht geïnteresseerd in van die horloges/apps die je stappen tellen, je fietsafstand meten en je slaappatroon in kaart brengen.
Vragen:
Optische hartslag op de pols, werkt dat al een beetje? (hoeft niet super nauwkeurig, haar zones gaan met 10 hartslagen verschil ofzo, dus dat zie je wel).
De snelheid in km/u eis impliceert GPS, klopt dat? Of zijn er ook loop horloges die dat zonder GPS kunnen?
Ze is trouwens weer helemaal niet van strava of andere upload en analyse tools.

Heeft iemand tips? Ik zit vanuit mijn fietshobby regelmatig op de dc rainmaker site, is zijn advies over loop gadgets net zo solide als over fietsgadgets?

[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 27-06-2017 16:47 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:19
MrAngry schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
Mijn vriendin loopt hard wil graag een sporthorloge met hartslagfunctie om beter haar duurtempo te kunnen houden. Ik probeer naarstig de user requirements los te krijgen, voorlopig zitten we op:
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u
Haar trainingen kunnen timen, dus bv 15 minuten in duurloop 1, dan wil ze die 15 minuten kunnen zien, dus soort stopwatch functie?

Mijn vriendin is (absoluut) geen elite hardloopster, maar toont zich al wel langere tijd licht geïnteresseerd in van die horloges/apps die je stappen tellen, je fietsafstand meten en je slaappatroon in kaart brengen.
Vragen:
Optische hartslag op de pols, werkt dat al een beetje? (hoeft niet super nauwkeurig, haar zones gaan met 10 hartslagen verschil ofzo, dus dat zie je wel).
De snelheid in km/u eis impliceert GPS, klopt dat? Of zijn er ook loop horloges die dat zonder GPS kunnen?

Heeft iemand tips? Ik zit vanuit mijn fietshobby regelmatig op de dc rainmaker site, is zijn advies over loop gadgets net zo solide als over fietsgadgets?
Ja, zeker. Advies van DCR is erg goed, ook zijn vergelijkingstool is handig!
Ik denk dat het belangrijk is na te gaan wat de belangrijkste functie is voor haar: activity tracking of het hardlopen? Zijn goede combinaties beschikbaar (Garmin Forerunner 235 of Vivosmart). En inderdaad, als je realtime in km/u wilt zit je wel vast aan een GPS. Wat is het budget?

Check trouwens ook even de link in de topic header, er is een heel topic over sporthorloges! ;)

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u

Vragen:

Ja. :P

Je zoekt waarschijnlijk iets waar je "Workouts" op kunt zetten als ik het zo lees (15 min zone 1 etc..)

• Valorian
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u

Vragen:

Check even het 'sporthorloges met gps' topic, daar vind je de meeste info en veel behulpzame tweakers. Verder toch even snel antwoord op je vragen:
- gps: hoeft niet persé (er zijn ook food-pods e.d.) maar ligt wel voor de hand. Begint bovendien al onder de 100 euro als je zoekt, dus zou het gewoon doen.
- hartslag optisch: voor het doeleinde van je vriendin: prima. Zelf ben ik behoorlijk fanatiek en vind ik het ook nog steeds prima.
- een optie: de goedkoopste TomTom die je kunt vinden met optische hartslag (denk rond de 140 euro) voldoet in principe aan al je eisen. Enige wat ik niet zeker weet is in hoeverre die ook slaap e.d. meet. Upload tools kun je gebruiken maar ook gewoon negeren. Maar je moet wel érgens je data kwijt, anders raakt je horloge 'vol' ;)
- DC Rainmaker: klopt, zeer uitgebreid en mijns inziens best onafhankelijk.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Thanks, ik ga even crossposten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 13:59

TheZoo

Animals Behind Bars

Ik lees al weer een poosje mee hier, maar ik zal me ook maar eens melden.
Om wat aan mijn gewicht te doen en meer beweging te krijgen, in oktober gaan badmintonen 1x per week, vanaf december ook met de fiets naar mijn werk (ruim 10km enkele reis) en sinds januari 2x per week badmintonnen. Met de voorjaarsvakantie vielen de nodige badmintontrainingen uit, dus heb ik besloten die tijd op te vullen door te gaan hardlopen.

Al de nodige kilo's kwijt geraakt en conditie opgebouwd, vol goede moed mijn schoenen aangetrokken en begonnen. Ik zie wel waar het eindigt. Dat viel zwaar tegen, na ruim 3 minuten had ik mijn tong op mijn schoenen hangen en brandden mijn longen uit mijn lijf }:|

Dat moet anders, maar eens wat gaan inlezen. Hierbij ben ik op het C25K programma uitgekomen en hier vol goede moed aan gestart. Blijkbaar schijnt sessie 3 van week 5 lastig te zijn, omdat je daar ineens 20 minuten aan 1 stuk moet hardlopen, waarbij tot dan toe 8 minuten het maximale is geweest. Deze heb ik zonder problemen gelopen en inmiddels ben ik aangekomen bij week 8: 3 dagen van 28 minuten aan 1 stuk. :)
Mede dankzij de tips die ik hier ben tegengekomen, waarbij denk ik de voornaamste is geweest om rustig op te bouwen.

Inmiddels had ik als doelstelling de 10km bij de singelloop in Breda op 1 oktober, maar ik denk dat ik toch maar een stapje terug doe en liever een lekkere 5km loop, dan een moeizame 10km. Maar wie weet wat de komende tijd gaat brengen. Zeker ook omdat het mijn eerste wedstrijd zal zijn.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:23
TheZoo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:26:
Inmiddels had ik als doelstelling de 10km bij de singelloop in Breda op 1 oktober, maar ik denk dat ik toch maar een stapje terug doe en liever een lekkere 5km loop, dan een moeizame 10km. Maar wie weet wat de komende tijd gaat brengen. Zeker ook omdat het mijn eerste wedstrijd zal zijn.
In principe heb je nog tijd zat om te trainen voor de 10 km. Wat eventueel ook leuk is, is meedoen met een groepstraining van Run2day Breda: http://winkels.run2day.nl.../irun-bredase-singelloop/. Ik heb dat in het voorjaar gedaan en dat was erg leuk en nuttig. Ze doen ook oefeningen en een beetje loopscholing.

Je zou in Princenhage op 17 september een 5 km kunnen doen als voorbereiding: http://www.detienvantaogje.nl/

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-08 13:59

TheZoo

Animals Behind Bars

Titanicfanatic schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:03:
[...]

In principe heb je nog tijd zat om te trainen voor de 10 km. Wat eventueel ook leuk is, is meedoen met een groepstraining van Run2day Breda: http://winkels.run2day.nl.../irun-bredase-singelloop/. Ik heb dat in het voorjaar gedaan en dat was erg leuk en nuttig. Ze doen ook oefeningen en een beetje loopscholing.

Je zou in Princenhage op 17 september een 5 km kunnen doen als voorbereiding: http://www.detienvantaogje.nl/
Het is inderdaad nog even voordat de singelloop is, ik heb ook nog niet ingeschreven. Ik kijk wel hoe ik er voor over 2 maandjes of zo.
Die loopscholing zou wel handig zijn, alleen dat tijdstip is niets voor mij. Wat ik overigens een groot voordeel vind aan hardlopen is dat je zelf bepaalt wanneer je gaat.

Maar die loop in Princenhage is zeker een idee.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:29

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

De singelloop is echt fantastisch zo een leuke sfeer! Zeker daaraan mee doen. Er zijn ook diverse loop clubjes in regio Breda waar je gewoon aan kan sluiten (gratis).

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Volgende week mijn eerste hardloopevenement, en wel een hele 5 km.

Heb de afgelopen maanden al redelijk wat training gedaan en rustig opgebouwd, al waren de afstanden van 2km niet iets om over op te scheppen. Uiteindelijk bewust rustig aan gedaan ivm verkorte kuitspieren en ongemakken die hierbij komen kijken. In het begin veel kramp/spierpijn maar de laatste trainingen hier nog amper last van.

Nu zit ik echter op het punt van mijn snelheid. Ik merk dat mijn beste trainingen zijn wanneer ik rustig begin en langzaam mijn tempo verhoog richting het einde. Ook dit zijn vrij lage snelheden, begin rond 7:10min/km en eindig op 6:25min/km. Ik verwacht zelf dat ik in vergelijking met de rest een vrije trage loper ben (ik zal zo wel binnen de 40 min binnenkomen). Is dit enigszins acceptabel of kom ik dan net voor de bezemwagen binnen bij een gemiddeld lokaal loopje? Wanneer ik wat rondneus op internet zie ik tijden van 20 a 25 minuten.

Verder merk ik dat ik het lastig vind op mijn eigen tempo te lopen in het bijzijn van anderen. Wanneer lopers mij passeren ben ik toch (onbewust) geneigd het tempo wat te verhogen. Het enige juiste advies is om me er niets van aan te trekken natuurlijk, maar ben wel benieuwd hoe het me zal afgaan. Gisteren bij mijn 'wedstrijdtraining' continu op 6:15-6:20min/ km gelopen om te testen maar toen was de laatste km toch erg pittig (HR 180+) en was ik toch wel afgeschreven voor de rest van de avond.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

tuinïnen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:47:

Ik verwacht zelf dat ik in vergelijking met de rest een vrije trage loper ben (ik zal zo wel binnen de 40 min binnenkomen). Is dit enigszins acceptabel of kom ik dan net voor de bezemwagen binnen bij een gemiddeld lokaal loopje? Wanneer ik wat rondneus op internet zie ik tijden van 20 a 25 minuten.
Dat is wel echt heel vlot hoor. Daarmee zit je bij de snelste 5% - 10%, afhankelijk van het soort publiek dat de loop trekt. Als je tot volgende week rustig aandoet en bij de wedstrijd alles geeft (die 6'15/km en misschien wel wat sneller door de ambiance en adrenaline) dan zul je net boven de 30' finishen en daarmee misschien net de achterhoede aanvoeren maar zeker niet in de buurt van de bezemwagen komen.

Een 5k is een mooie afstand voor een eerste keer omdat hij kort en dus te overzien is maar een voluit gelopen 5k (en dan maakt het weinig uit of je 18' of 38' loopt) is een loodzwaar evenement. Je loopt continu net in het rood en zelfs na ruim honderd wedstrijden overweeg ik na 3km elke keer weer om misschien maar te stoppen met die stomme hobby :P Maar je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt. Je hoeft je hoe dan ook geen zorgen te maken en kunt gewoon lekker genieten!

• Valorian
Eens met Kenneth. Mijn ervaring is dat er in een lokale 5km loop meestal ook veel beginners lopen. De meeste mensen die namelijk al wat langer lopen gaan ook langere afstanden lopen en vinden een 5km dan (onterecht) niet meer zo uitdagend. Er is altijd een club die ervaren is en juist wel voor die 5km gaat, maar die vaak relatief klein.

Ter illustratie: bij de Marathon Amersfoort liepen bij de 5km 594 mensen mee. Daarvan liepen er:
- 181 mensen onder de 30 minuten
- 49 mensen onder de 25 minuten
- 7 mensen onder de 20 minuten

De snelste loper deed er 18 minuten over, snel maar voor een aantal forummers hier wel haalbaar.

(Dit was geen snelle loop trouwens, van de 1.413 mensen die de 10km deden slechts 8 onder de 40 minuten.)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:52

vhal

ಠ_ಠ

Valorian schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:46:
Eens met Kenneth. Mijn ervaring is dat er in een lokale 5km loop meestal ook veel beginners lopen. De meeste mensen die namelijk al wat langer lopen gaan ook langere afstanden lopen en vinden een 5km dan (onterecht) niet meer zo uitdagend. Er is altijd een club die ervaren is en juist wel voor die 5km gaat, maar die vaak relatief klein.
Mijn ervaring met een 5 KM van een lokaal loopje is dat er juist sneller gelopen wordt dan tijdens een groot event. Ik kijk meestal even op de uitslagen van een vorige editie en besluit of ik dan wel/niet meeloop.

De 5KM 3Plassenloop in Zoetermeer is zo'n maandloop waar je met > 30min voor de bezemfiets loopt terwijl je bij een Golden Tenloop in Delft dan ruim in het midden eindigt.

Strava

• tlpeter
tuinïnen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:47:
Volgende week mijn eerste hardloopevenement, en wel een hele 5 km.

Heb de afgelopen maanden al redelijk wat training gedaan en rustig opgebouwd, al waren de afstanden van 2km niet iets om over op te scheppen. Uiteindelijk bewust rustig aan gedaan ivm verkorte kuitspieren en ongemakken die hierbij komen kijken. In het begin veel kramp/spierpijn maar de laatste trainingen hier nog amper last van.

Nu zit ik echter op het punt van mijn snelheid. Ik merk dat mijn beste trainingen zijn wanneer ik rustig begin en langzaam mijn tempo verhoog richting het einde. Ook dit zijn vrij lage snelheden, begin rond 7:10min/km en eindig op 6:25min/km. Ik verwacht zelf dat ik in vergelijking met de rest een vrije trage loper ben (ik zal zo wel binnen de 40 min binnenkomen). Is dit enigszins acceptabel of kom ik dan net voor de bezemwagen binnen bij een gemiddeld lokaal loopje? Wanneer ik wat rondneus op internet zie ik tijden van 20 a 25 minuten.

Verder merk ik dat ik het lastig vind op mijn eigen tempo te lopen in het bijzijn van anderen. Wanneer lopers mij passeren ben ik toch (onbewust) geneigd het tempo wat te verhogen. Het enige juiste advies is om me er niets van aan te trekken natuurlijk, maar ben wel benieuwd hoe het me zal afgaan. Gisteren bij mijn 'wedstrijdtraining' continu op 6:15-6:20min/ km gelopen om te testen maar toen was de laatste km toch erg pittig (HR 180+) en was ik toch wel afgeschreven voor de rest van de avond.
Ik loop alleen maar 5km's en ik ben begonnen met een 38:00
Dit is dus meer dan 7:00 per kilometer en daarna was ik een week lang gesloopt :)
Nu loop ik (twee 1/2 jaar later) zo rond de 26/27 minuten op de 5km.
Niks van aantrekken wat anderen doen want je doet het voor jezelf.
Uitlopen is al winnen als jij dat als doel hebt.
Ik hoop dit jaar onder de 25 minuten uit te komen en daar ben ik aardig naar op weg.

Welke loop ga je doen?

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:33

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Bedankt allen voor de bemoedigende response. Leuk om te horen, want je begint toch te twijfelen wanneer je continu voorbij gelopen wordt tijdens het trainen.
Ik ga de Kragten Avondloop Herten doen ( http://kragtenavondloop.nl/ ) . Op bekend terrein dus leuk om mee te beginnen. Zitten wel kleine hoogteverschillen van 10 tot 20 meter, dus dat is even opletten.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk man, je eerste race! Niet teveel zorgen maken, laat je lekker meeslepen door de sfeer en geniet ervan :) Ik zou bij een 5k hooguit de eerste km even een beetje opletten dat je niet meteen vol in het rood schiet, maar verder gewoon lekker gaan met die banaan.

Overigens niks mis met de bezemwagen hoor :P Meestal krijg je zo nog een hoop extra applaus, en jij hebt de "macht" om te bepalen wanneer de wedstrijd afgelopen is. Laat ze maar lekker op je wachten!

• TheOmen
Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:00:
Overigens niks mis met de bezemwagen hoor :P Meestal krijg je zo nog een hoop extra applaus, en jij hebt de "macht" om te bepalen wanneer de wedstrijd afgelopen is. Laat ze maar lekker op je wachten!
Onlangs het boek 'Running with a police escort' gelezen.
Battling the infamous hills of the course, Jill conquered her fears and finished—but in dead last. Yep, the police were reopening the streets behind her. But Jill didn’t let that get her down—because when you run for your health and happiness, your only real competition is yourself.
After all, it's not last place -- it's running with a police escort

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Komende zaterdag weer eens een iets afwijkende afstand: 12km ipv de standaard 10km-runs. Mijn autistische kant wordt meteen wakker en raakt nerveus. Hoe moet ik dit nou indelen?

Mijn gevoel zegt gewoon voor 5:00/km gaan, wat ik ook zou doen bij een 10, en tijdig in de race beslissen of het gaat lukken. Ik denk ook dat ik het niet ingewikkelder dan dat moet maken.

Wat doen jullie bij onbekende afstanden?

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:19:
Komende zaterdag weer eens een iets afwijkende afstand: 12km ipv de standaard 10km-runs. Mijn autistische kant wordt meteen wakker en raakt nerveus. Hoe moet ik dit nou indelen?

Mijn gevoel zegt gewoon voor 5:00/km gaan, wat ik ook zou doen bij een 10, en tijdig in de race beslissen of het gaat lukken. Ik denk ook dat ik het niet ingewikkelder dan dat moet maken.

Dit klinkt bekend >:)

Zelf ben ik niet zo goed in een race opbouwen en probeer tegenwoordig op gevoel een race te doen. Dit lukt me dit jaar eigenlijk pas voor het eerst een beetje redelijk. Maar ik merk dat als ik een doel stel ik mezelf juist in het begin te snel opblaas. Waar ik mijn gevoelsraces met een knappe tijd eindigde, was de race waar ik het voor deed een regelrechte teleurstelling omdat ik een doel tijd voor ogen had. Het was alleen super warm en blies mezelf daardoor compleet op de eerste 3km.

Maar als je 10km redelijk goed kan finishen met 5:00/km dan zou 12km ook wel te doen moeten zijn. Maar is het einde van de 10km erg zwaar op dat tempo dan kun je beter 5 tot 10 seconde per km langzamer lopen en dan op het eind versnellen.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:14

Rustig starten, ritme zoeken dat je fijn vindt, lopen, en niet teveel op je pace letten? :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• tlpeter
Gewoon doen en niet bij stilstaan. Als je vaker een 10km loop dan kun je ook wel 12km lopen.

• Niku

Niku

Alagaesii

Het is maar twee kilometer extra, tien minuten alles geven en je hobbelt netjes binnen het uur binnen!

• JBplap
  • Niet online

JBplap