Ik ben net terug van 2 weken in Zuid-Korea, van de 14 dagen toch 8 dagen lekker hardgelopen.
Wel vroeg in de ochtend anders is al snel te warm.
Wel vroeg in de ochtend anders is al snel te warm.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
. De grote drop rond 1:40u in HR was een plaspauze Die 232 is waarschijnlijk een meetfout. Het is vrijwel onmogelijk dat je hartslag binnen een paar seconde van 140 naar 232 schiet en weer terug naar 110.nogeeninlog schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:41:
Kennelijk heb ik een maximale hartslag van 232:
[afbeelding]
Hoe diep je moet gaan, is enigszins afhankelijk van je doel en het soort schema dat je volgt. Maar volledig tot het gaatje gaan, lijkt me nooit de bedoeling. Je trainingen lijken me ook wel in verhouding tot je doelen moeten staan. Intervallen op een veel hoger tempo dan je wedstrijdtempo lijkt me beperkt toegevoegde waarde hebben. In jouw specifieke geval ben je daarnaast ook bezig met opbouwen van afstand, tempo verhogen is dan van minder belang, ik zou daar de focus niet op leggen. Ik zou die intervallen met een lichte, ontspannen versnelling lopen.breew schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:25:
[...]
Ik heb echter nog wel de volgende vraag: moet je in je interval echt tot het gaatje gaan, en tijdens de rust wat herstellen, OF moet je 'gewoon' een periode in een iets tempo lopen, zonder dat dit (erg) oncomfortabel aanvoelt?
Leuk verslagTheOmen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:24:
Gisteren dus de Veluwezoomtrail 33km gelopen. Geen toptijd, daarvoor was het weer iets te heftig (vorig jaar 17 graden, nu bijna het dubbele....)
@Sinned123 hoe is met jou gegaan?
@Roozzz volgens mij heb ik je nog gespot, ik meen bij een kruising rond 20/21 km?
Anyhow, de ervaring geblogd en hier te vinden https://www.jeroenvanomme...6/nog-maar-400-meter.html
If you can see, look. If you can look, observe

[ Voor 7% gewijzigd door Tallguy op 19-06-2017 15:34 ]
ehm, dramaTheOmen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 13:24:
Gisteren dus de Veluwezoomtrail 33km gelopen. Geen toptijd, daarvoor was het weer iets te heftig (vorig jaar 17 graden, nu bijna het dubbele....)
@Sinned123 hoe is met jou gegaan?
@Roozzz volgens mij heb ik je nog gespot, ik meen bij een kruising rond 20/21 km?
Anyhow, de ervaring geblogd en hier te vinden https://www.jeroenvanomme...6/nog-maar-400-meter.html
Mag ik vragen waarom?. Wat is er mis gewoon ouderwets water en wanneer je denkt dat je energie nodig hebt een banaantje of een ander iets natuurlijks?Sinned123 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:49:
[...]
ehm, drama![]()
De bedoeling was om op 6:00/km weg te gaan zolang het kon.
Daar kwam helaas rond 15km al een eind aan, de rest was bikkelen.
Dus vanaf 15km naar boven toe wandelen en de rest in een dribbelpasje.
Uiteindelijk na 3:31:40 over de meet.
Bij beide verzorgingsposten rustig aan gedaan en het er lekker van genomen(beker cola).
Ik had bijna 2 liter Tailwind bij me. Maar na een tijdje ben je dat op een gegeven moment (net als bij de marathon) echt zat.
Flessen leeggegooid en er bij de 2e post water in laten gieten.
Nee oké dat is waar, ik heb afgelopen vrijdag 15,5 km in 1,5uur gelopen. In dat opzicht ga ik misschien ook wel "te" hard volgens sommigen, maar ik heb er geen last van. 1-2 dagen wat spierpijntjes maar voel me nu weer fit.Niku schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:41:
[...]
Zolang ik geen last van pijntjes heb en goed op mezelf let, ben ik daar nog niet zo bang voor nee.
Zie dat jij na 6 weken de 10k ook al binnen het uur deed, zoveel verschil is dat nu ook weer niet
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Ik heb sowieso moeite om tijdens inspanning vast voedsel weg te werken.Webgnome schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:52:
[...]
Mag ik vragen waarom?. Wat is er mis gewoon ouderwets water en wanneer je denkt dat je energie nodig hebt een banaantje of een ander iets natuurlijks?
[ Voor 10% gewijzigd door Sinned123 op 19-06-2017 15:55 ]
Vast voedsel is voor veel mensen (al helemaal bij het hardlopen), bijzonder moeilijk binnen te houden en/of te verteren. Vloeibaar voedsel heeft dan de voorkeur. Tijdens wielrennen neem ik wel repen en ontbijtkoeken, bij het hardlopen alleen maar gelletjes. Als je een paar uur of meer aan het sporten bent wil je effectief eten en zeker zijn dat je je benodigdheden binnen krijgt: zouten en suikers. Een banaan is voor veel mensen niet makkelijk genoeg.Webgnome schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:52:
[...]
Mag ik vragen waarom?. Wat is er mis gewoon ouderwets water en wanneer je denkt dat je energie nodig hebt een banaantje of een ander iets natuurlijks?
Misschien handig indien je vaker last zou hebben, afplakken met deze tape, blijft goed zitten en gaat er makkelijk weer afnokie schreef op zondag 18 juni 2017 @ 22:41:
[...]
Nu de tepels wat verzorgen (eerste keer dat ik dit voorheb!), de blaren wat verzorgen (schoenen toch iets te nieuw), beetje rusten en dan op naar het volgende doel.
Strava linkje: https://www.strava.com/activities/1043269186
..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..
Danku! Was al een tijdje half op zoek naar makkelijke en goede tepelbescherming.jra2k schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
[...]
Misschien handig indien je vaker last zou hebben, afplakken met deze tape, blijft goed zitten en gaat er makkelijk weer af
Klinkt bekend. Ik ga deze week ook eens kijken.Pathogen schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:16:
Ik ga morgen ook maar een tweede loophesje halen, met dit weer zijn mouwen echt niet te harden.
Ik kan je garanderen dat het geen meetfout was. Mijn hartslag maakte werkelijk die sprong en het was geen pretje. Soms heb ik het twee keer in een maand en soms zes maanden lang niet. Omdat het zo onberekenbaar is valt er niet op te testen. Uiteraard heb ik het wel met mijn huisarts besproken.bert74 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:11:
[...]
Die 232 is waarschijnlijk een meetfout. Het is vrijwel onmogelijk dat je hartslag binnen een paar seconde van 140 naar 232 schiet en weer terug naar 110.
Nee, ik ben herstellende van een blessure, dus ik kan nog niet voluit gaan.Los van die 232 vind ik je hartslag erg laag. Wellicht medicatie die je hartslag beperken?
Lijkt me heel eng als dit gebeurt, zeker als het onberekenbaar is. Wellicht dat het vorm van hartritmestoornis is (disclaimer: ben geen arts).nogeeninlog schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:15:
[...]
Ik kan je garanderen dat het geen meetfout was. Mijn hartslag maakte werkelijk die sprong en het was geen pretje. Soms heb ik het twee keer in een maand en soms zes maanden lang niet. Omdat het zo onberekenbaar is valt er niet op te testen. Uiteraard heb ik het wel met mijn huisarts besproken.
Als het gebeurt, dan moet ik gaan zitten of liggen, heel diep inademen en mijn adem inhouden. Dan daalt de hartslag even snel als het gestegen is. Wat ikzelf wel opmerkelijk vind is mijn hartslag dan daalt naar de frequentie die het had gehad als die stijging er niet was geweest (140>110)
[...]
Nee, ik ben herstellende van een blessure, dus ik kan nog niet voluit gaan.
[ Voor 1% gewijzigd door TheOmen op 20-06-2017 10:12 . Reden: bewoording klopte voor geen meter ]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Optie drie. Wordt je basistempo ook beter van, dus dat dekt ook optie twee.
Optie 1 is er vooral vanwege de nieuwe uitdaginglateef schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 13:56:
[...]
Optie drie. Wordt je basistempo ook beter van, dus dat dekt ook optie twee.
Ik vraag me overigens wel af - uit nieuwsgierigheid - waarom optie één ook een optie is. Waarom zou je weer helemaal op nul beginnen, en dat lijkt me wel echt noodzakelijk, terwijl je de schoenen waarop je nu loopt een verademing vindt?
Ik kan 4x in de week lopen, omdat ik dat tijdens mijn lunchpauze doeEn wanneer je wel de tijd en ruimte denkt te hebben voor vier keer in de week lopen, dan moet eens in de maand (of twee) een vijf of tien kilometerloopje toch ook wel lukken? Dat zal ook je basistempo verbeteren en je hebt eens in de zoveel tijd weer een doel en motivatie om naar te werken
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Goed idee, maar borstvoeding betekent dat mama sowieso nodig iskenneth schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:34:
Tip: wissel de nachten. Steeds een halve nacht is enorm slopend, en om de nacht kunnen doorslapen helpt een hoop. En in het weekend mag degene met nachtdienst uitslapen.
Hangt natuurlijk helemaal af van jullie situatie. En voor hetzelfde geld krijgen jullie een schone sla(a)p(st)er
Deel van het verhaal is dat dit jaar niet alle 33km lopers in de uitslagen staan doordat iedereen die de 2 daagse liep anders in de uitslagen is opgenomen. Verder hoorde ik dat er vrij veel mensen waren die niet zijn komen opdagen (hadden allicht naar het weerbericht gekekenTheOmen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:01:
@Roozzz vond het wel erg jammer dat ze de Erdinger ook uit de route hadden geknipt. Als ik ergens naar uit keek die laatste kilometers dan was het die een flinke beker fris alcoholvrij bier wel.....
Wat me opviel in de uitslagen was dat er op de 33km flink minder deelnemers waren, 128 (96m/32v) tegen 291 (221m/70v). Heb jij daar als vrijwilliger een verklaring voor gehoord? Veel last-minute afhakers of 'gewoon' minder interesse vooraf?
If you can see, look. If you can look, observe
Noooooooooo!Roozzz schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:48:
[...]
Erdinger heeft zich trouwens in het geheel van de Nederlandse (sponsor) markt teruggetrokken, dus die zal je nergens meer zien
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Wat geinig, kende ik nog niet...Poekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:49:
PSA voor Smashrunners: morgenochtend met zonsopgang (iets na 5u lopen) en morgenavond met zonsondergang (iets voor 22u) lopen voor de summer solstice badge.
Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur?Webgnome schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:44:
Zo net een uurtje terug van een duurtraining door het Gelderse landschap. 46,41 kilometer in 03:01. Gelukkig vroeg vertrokken zodat de hitte voor ben. Viel een beetje tegen. De eerste 20 was echt een eitje waarna de laatste 20 echt een hele opgave bleek te zijn. Op een bepaald moment gestopt om even wat te drinken en zo'n vies gelletje naar binnen te werken (volgende keer toch maar weer fruit mee) maar dat maakte niet veel uit.
Volgende week nog maar eens proberen maar dan het omslagpunt uit stellen tot 25 (nog geen idee hoe)
Volgens mij is het een handbiker...wezep schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur? Dus 15km/u gemiddeld? 3uur lang? En dat voor een duurtraining?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
wezep schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:09:
[...]
Lees ik dit goed? Dik 45km in 3uur?
Dus 15km/u gemiddeld? 3uur lang?
En dat voor een duurtraining?
Bijna goed. Wheeler..
Daar twijfel ik zelf ook over. De Tilburg 10 Miles. Echter zit 3 september voor mij net te dicht bij 9 oktober (halve marathon Eindhoven). Ik denk wel dat het zou gaan, maar de Veldhoven 10 Miles is 26 augustus is wat veiliger. Dus heb ik me daar voor ingeschreven. Qua wedstrijd wat kleiner natuurlijk, maar niet minder leuk.Niku schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:11:
Zojuist dan ook maar ingeschreven voor de Tilburg Ten Miles. Zou mijn langste loop tot dan toe worden. Maar voor die tijd loop ik de afstand vast al wel een paar keer. Zou een mooie op maat zijn voor de halve marathon in Eindhoven waar ik nu toch wel serieus overweeg om aan mee te doen.
Ik heb gestudeerd in Tilburg, vandaar mede mijn keuze.Fleximex schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:16:
[...]
Daar twijfel ik zelf ook over. De Tilburg 10 Miles. Echter zit 3 september voor mij net te dicht bij 9 oktober (halve marathon Eindhoven). Ik denk wel dat het zou gaan, maar de Veldhoven 10 Miles is 26 augustus is wat veiliger. Dus heb ik me daar voor ingeschreven. Qua wedstrijd wat kleiner natuurlijk, maar niet minder leuk.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Mijn ervaring is inderdaad dat je rustig 40 seconden per kilometer kan verliezen op een lagere hartslag.JBplap schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:23:
Net heb ik eens een rondje met een lagere HS proberen te lopen.
Dat vond ik vies tegenvallen, met name op de bovenbenen. Lijkt alsof je dan veel meer klappen krijgt, het voelt minder soepel.
Hier het verschil (zelfde rondje):
5.80km in 34.03 (5:55 min/km) HS 158
5.80km in 30.09 (5:12 min/km) HS 170
Is dat normaal dat je met 12 slagen minder zoveel tempo verliest?
Temperatuur was bij beide loopjes gelijk.
Fervent minimalistiche sandalen loper met drie kinderen (1 jaar, 5 jaar, 7 jaar) meldt zich met wat suggestiesPathogen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:27:
Er zijn een paar opties die ik zo kan bedenken:
1. leren lopen met minder demping, uiteindelijk ook barefoot. Lijkt me leuk om zoiets te kunnen, en dan uiteindelijk ook een keer een loop op blote voeten doenAan de andere kant vind ik lopen mét demping én een flexibele schoen een verademing de laatste tijd. Heb het idee dat ik pas kort loop op schoenen die echt goed zitten.
Nu is dat op zich geen probleem, barefoot lopen zal sowieso niet continu kunnen, zelfs als ik klaar zou zijn met het heel rustig opbouwen.
Suggesties zijn altijd welkom
Dit moet ik eens laten vaststellen, maar op gevoel is 170 ook nog rustig (dat was loopje met vriendin, dus rustig kletsen onderweg).Cheewai schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:05:
[...]
De vraag is eigenlijk wat een 'hoge' of een 'lage' hartslag voor jou is.
Dit was ook het doel.Het voordeel om juist met een lage hartslag te lopen is dat je veel efficienter gaat lopen en je aeroob systeem traint. Je kan niet alleen spier- en wilskracht gebruiken om vooruit te komen maar je moet dus ook souplesse en techniek inzetten om een beetje vooruit te komen en je hart en longen trainen om bij lagere belasting hoger vermogen te leveren.
Als je gaat googlen op Maffetone dan lees je ook de universele kritiek dat als je start met lopen op lage hartslag 'stomvervelend, 'raar', 'supertraag', 'supersaai' wordt gevonden. Mijn ervaring is echter dat als je door deze zure appel heen bijt je op langere termijn veel sneller wordt dan dat je nu bent. Het kan echter wel 6 maanden duren en je moet een groot stuk ego op zij zetten. Je wordt immers ingehaald door kleuters op de fiets, hoogzwangere hardloopsters, bejaarden met rollators.
Ik werd een beetje getriggerd door je observatie dat je bij lage hartslag grotere klappen op je bovenbenen voelt. Ik heb geen video van je loopstijl maar mijn inschatting is dat je bij lage hartslag je benen te ver omhoog tilt waardoor ze van grotere hoogte op de grond klappen. Terwijl je bij lagere HS en snelheid 'juist' weinig spierkracht hoeft te gebruiken. Langzaam lopen betekent voor mij kortere passen, hoge cadans en zo min mogelijk spierkracht gebruiken. Alleen je voeten een beetje optillen en de souplesse in de spieren het werk laten doen.JBplap schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:27:
@Rudedadude
Hoe lopen jullie zachter? vooral kortere passen of meer de frequentie omlaag?
Want vooral de frequentie omlaag voelde raar, zoveel tijd op de grond.
Met name kortere passen. Gisteravond nog eens op gelet: ik stelde mezelf tot doel binnen een bepaalde afstand (betonnen platen) 2 passen te maken en ik ging daardoor vanzelf in een hoger beentempo lopen. Mijn ritme is wel veranderd de afgelopenn jaren. Ik zat vaak in de buurt van de 180, nu vaak tussen 170-175. Alleen op wedstrijdtempo kom ik nog rond of boven de 180JBplap schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:27:
@Rudedadude
Ik moet dan eigenlijk even wat meer data verzamelen en dan eens plotten.
Om te zien of er 'gaten' in de efficiency zitten.
@Pathogen
Het is echt tijd voor mij om zn hartslag zones eens te laten bepalen.
Hoe lopen jullie zachter? vooral kortere passen of meer de frequentie omlaag?
Want vooral de frequentie omlaag voelde raar, zoveel tijd op de grond.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

[ Voor 8% gewijzigd door Valorian op 24-06-2017 08:22 ]
Thanks! Ik heb de link hierboven aangepast, als het goed is kun je nu wel reagerentlpeter schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 08:16:
Wauw. Echt bizar!
Ik zou graag willen reageren op je blog maar ik kan niet vinden hoe
Leuke blogpost! Maar het oogt als gekkenwerk als ik dat geren over die bergkammen zo zie.... ik zou zo bang zijn om te vallen dat mijn benen spontaan op slot zouden schieten (sterker nog, dat is me op een vakantie waarbij ik met een lift omhoog ging al eens gebeurd haha). Respect voor dat en respect voor het feit dat je zo'n afstand met zoveel hoogtemeters hebt gelopen.Valorian schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 02:29:
[afbeelding]
Vorig weekend heb ik de "Livigno Sky Marathon" gelopen. Het was werkelijk een loodzware race maar wel ontzettend gaaf! De organisatie heeft een fantastische video gemaakt waar ik zelf helaas niet op sta (want filmt vooral de kopgroep, en die kon ik niet bijhouden) maar die een erg mooi beeld geeft van de race.
[video]
Verder vind ik het erg leuk om race-verslagen te schrijven, en omdat dit een race van voor mij ruim 8 uur (!) was en ik dat niet even in een reactie kon samenvatten heb ik besloten mijn eerdere wens om een tweakblog te beginnen toch maar eens door te zetten. In onderstaande blog vind je mijn verslag van afgelopen race. Ik zou het leuk vinden als jullie deze willen lezen en wellicht onder het blog een reactie kunnen achterlaten. Mijn doel is om vaker te gaan bloggen.
Blog:
Run Climb Hike: My First Skyrun
In het blog vind je mijn uitgebreide race-verslag, alle strava/tomtom data, een gaaf Relive filmpje op basis van mijn gps-data (dank @rockhopper voor de tip!) en foto's van het geheel.
Als je budget krap is, kun je bij de Action deze vinden.jra2k schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
[...]
Misschien handig indien je vaker last zou hebben, afplakken met deze tape, blijft goed zitten en gaat er makkelijk weer af
[ Voor 3% gewijzigd door Roadman op 25-06-2017 13:10 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

In theorie wel, in de praktijk loop ik zelf liever "ongehinderd", juist omdat ik best lekker aan de vorm ben en dus scherpe tijden zou kunnen neerzettenTallguy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:51:
@Pathogen leuk man! Voor herhaling vatbaar lees ik tussen de regels door?
[ Voor 25% gewijzigd door Sinned123 op 26-06-2017 22:25 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 26-06-2017 22:58 ]
mag ik vragen wat dat betekent? Ik snap wel dat het afstanden zijn, maar ik kan het niet plaatsen m.b.t. intensiteit en het daarmee gepaard gaande "gesloopt zijn"... of is dit iets van een standaardschema/vocabulair dat ik niet ken?Webgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 22:53:
Vandaag had de trainer een leuk schema bedacht.
2000 m
1600 m
1200 m
5 minuten rust
1800 m
1400 m
1000 m
5 minuten rust
1200 m
1000 m
800 m
Na deze 3 sessies was ik wel een beetje gesloopt.
Webgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:07:
Heb het iets verduidelijkt. Dit is in principe een interval training waarbij de bedoeling was om zo lang mogelijk op hoge snelheid te trainen om te kijken waar het verval precies zit.
Na niet helemaal. Je loopt (in mijn geval rijd) 2000 meter. Dan doe je een rondje (200 meter) rust..Vervolgens doe je 1600 meter , weer rust, en 1200 meter .. Dan 5 minuten volledige rust. En begint het verhaal opnieuw maar dan met 1800 > 1400 > 1000 etc.P.O. Box schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:13:
[...]
het is me nog steeds niet duidelijk,sorry
dus je loopt 2000 m op 80% en daarna 1600 op 80% ? maar dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat je 3600 op 80% hebt gelopen
ok, nu is het me duidelijkWebgnome schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:18:
[...]
Na niet helemaal. Je loopt (in mijn geval rijd) 2000 meter. Dan doe je een rondje (200 meter) rust..Vervolgens doe je 1600 meter , weer rust, en 1200 meter .. Dan 5 minuten volledige rust. En begint het verhaal opnieuw maar dan met 1800 > 1400 > 1000 etc.
Meestal training ik alleen maar zijn er ook anderen op de baan. Mijn snelheden liggen een stuk hoger dan bij hardlopers. Echter vergeleken met anderen die deze sport ook beoefenen behoor ik tot middenmoot. Om je een idee te geven. Mij lukt het om gedurende lange tijd 20km/u vol te houden waarbij het bij de toppers die ik ken met gemakt tegen de 25 er aan toe gaat..P.O. Box schreef op maandag 26 juni 2017 @ 23:22:
[...]
ok, nu is het me duidelijk
train je trouwens met een groepje die rijden of lopers en rijders door elkaar heen (of wellicht alleen)?
enig idee hoe jouw afstanden en tijden zich verhouden tot mensen die lopen? (is je niveau Rudedadude of is je niveau "normaal")
[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 27-06-2017 16:47 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ja, zeker. Advies van DCR is erg goed, ook zijn vergelijkingstool is handig!MrAngry schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
Mijn vriendin loopt hard wil graag een sporthorloge met hartslagfunctie om beter haar duurtempo te kunnen houden. Ik probeer naarstig de user requirements los te krijgen, voorlopig zitten we op:
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u
Haar trainingen kunnen timen, dus bv 15 minuten in duurloop 1, dan wil ze die 15 minuten kunnen zien, dus soort stopwatch functie?
Informatie over nachtrust (dus horloge wat je ook 's nachts kan dragen)
Ja het is al over the place![]()
Mijn vriendin is (absoluut) geen elite hardloopster, maar toont zich al wel langere tijd licht geïnteresseerd in van die horloges/apps die je stappen tellen, je fietsafstand meten en je slaappatroon in kaart brengen.
Vragen:
Optische hartslag op de pols, werkt dat al een beetje? (hoeft niet super nauwkeurig, haar zones gaan met 10 hartslagen verschil ofzo, dus dat zie je wel).
De snelheid in km/u eis impliceert GPS, klopt dat? Of zijn er ook loop horloges die dat zonder GPS kunnen?
Ze is trouwens weer helemaal niet van strava of andere upload en analyse tools.
Heeft iemand tips? Ik zit vanuit mijn fietshobby regelmatig op de dc rainmaker site, is zijn advies over loop gadgets net zo solide als over fietsgadgets?
Ja.MrAngry schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
Mijn vriendin loopt hard wil graag een sporthorloge met hartslagfunctie om beter haar duurtempo te kunnen houden. Ik probeer naarstig de user requirements los te krijgen, voorlopig zitten we op:
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u
Haar trainingen kunnen timen, dus bv 15 minuten in duurloop 1, dan wil ze die 15 minuten kunnen zien, dus soort stopwatch functie?
Mijn vriendin is (absoluut) geen elite hardloopster, maar toont zich al wel langere tijd licht geïnteresseerd in van die horloges/apps die je stappen tellen, je fietsafstand meten en je slaappatroon in kaart brengen.
Vragen:
Optische hartslag op de pols, werkt dat al een beetje? (hoeft niet super nauwkeurig, haar zones gaan met 10 hartslagen verschil ofzo, dus dat zie je wel).
De snelheid in km/u eis impliceert GPS, klopt dat? Of zijn er ook loop horloges die dat zonder GPS kunnen?
Heeft iemand tips? Ik zit vanuit mijn fietshobby regelmatig op de dc rainmaker site, is zijn advies over loop gadgets net zo solide als over fietsgadgets?
Check even het 'sporthorloges met gps' topic, daar vind je de meeste info en veel behulpzame tweakers. Verder toch even snel antwoord op je vragen:MrAngry schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:44:
Hartslag
Geen hartslagband
Snelheid in km/u
Vragen:
We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.
In principe heb je nog tijd zat om te trainen voor de 10 km. Wat eventueel ook leuk is, is meedoen met een groepstraining van Run2day Breda: http://winkels.run2day.nl.../irun-bredase-singelloop/. Ik heb dat in het voorjaar gedaan en dat was erg leuk en nuttig. Ze doen ook oefeningen en een beetje loopscholing.TheZoo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:26:
Inmiddels had ik als doelstelling de 10km bij de singelloop in Breda op 1 oktober, maar ik denk dat ik toch maar een stapje terug doe en liever een lekkere 5km loop, dan een moeizame 10km. Maar wie weet wat de komende tijd gaat brengen. Zeker ook omdat het mijn eerste wedstrijd zal zijn.
Het is inderdaad nog even voordat de singelloop is, ik heb ook nog niet ingeschreven. Ik kijk wel hoe ik er voor over 2 maandjes of zo.Titanicfanatic schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:03:
[...]
In principe heb je nog tijd zat om te trainen voor de 10 km. Wat eventueel ook leuk is, is meedoen met een groepstraining van Run2day Breda: http://winkels.run2day.nl.../irun-bredase-singelloop/. Ik heb dat in het voorjaar gedaan en dat was erg leuk en nuttig. Ze doen ook oefeningen en een beetje loopscholing.
Je zou in Princenhage op 17 september een 5 km kunnen doen als voorbereiding: http://www.detienvantaogje.nl/
We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.
Dat is wel echt heel vlot hoor. Daarmee zit je bij de snelste 5% - 10%, afhankelijk van het soort publiek dat de loop trekt. Als je tot volgende week rustig aandoet en bij de wedstrijd alles geeft (die 6'15/km en misschien wel wat sneller door de ambiance en adrenaline) dan zul je net boven de 30' finishen en daarmee misschien net de achterhoede aanvoeren maar zeker niet in de buurt van de bezemwagen komen.tuinïnen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:47:
Ik verwacht zelf dat ik in vergelijking met de rest een vrije trage loper ben (ik zal zo wel binnen de 40 min binnenkomen). Is dit enigszins acceptabel of kom ik dan net voor de bezemwagen binnen bij een gemiddeld lokaal loopje? Wanneer ik wat rondneus op internet zie ik tijden van 20 a 25 minuten.
Mijn ervaring met een 5 KM van een lokaal loopje is dat er juist sneller gelopen wordt dan tijdens een groot event. Ik kijk meestal even op de uitslagen van een vorige editie en besluit of ik dan wel/niet meeloop.Valorian schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:46:
Eens met Kenneth. Mijn ervaring is dat er in een lokale 5km loop meestal ook veel beginners lopen. De meeste mensen die namelijk al wat langer lopen gaan ook langere afstanden lopen en vinden een 5km dan (onterecht) niet meer zo uitdagend. Er is altijd een club die ervaren is en juist wel voor die 5km gaat, maar die vaak relatief klein.
Ik loop alleen maar 5km's en ik ben begonnen met een 38:00tuinïnen schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:47:
Volgende week mijn eerste hardloopevenement, en wel een hele 5 km.
Heb de afgelopen maanden al redelijk wat training gedaan en rustig opgebouwd, al waren de afstanden van 2km niet iets om over op te scheppen. Uiteindelijk bewust rustig aan gedaan ivm verkorte kuitspieren en ongemakken die hierbij komen kijken. In het begin veel kramp/spierpijn maar de laatste trainingen hier nog amper last van.
Nu zit ik echter op het punt van mijn snelheid. Ik merk dat mijn beste trainingen zijn wanneer ik rustig begin en langzaam mijn tempo verhoog richting het einde. Ook dit zijn vrij lage snelheden, begin rond 7:10min/km en eindig op 6:25min/km. Ik verwacht zelf dat ik in vergelijking met de rest een vrije trage loper ben (ik zal zo wel binnen de 40 min binnenkomen). Is dit enigszins acceptabel of kom ik dan net voor de bezemwagen binnen bij een gemiddeld lokaal loopje? Wanneer ik wat rondneus op internet zie ik tijden van 20 a 25 minuten.
Verder merk ik dat ik het lastig vind op mijn eigen tempo te lopen in het bijzijn van anderen. Wanneer lopers mij passeren ben ik toch (onbewust) geneigd het tempo wat te verhogen. Het enige juiste advies is om me er niets van aan te trekken natuurlijk, maar ben wel benieuwd hoe het me zal afgaan. Gisteren bij mijn 'wedstrijdtraining' continu op 6:15-6:20min/ km gelopen om te testen maar toen was de laatste km toch erg pittig (HR 180+) en was ik toch wel afgeschreven voor de rest van de avond.
Ik ga de Kragten Avondloop Herten doen ( http://kragtenavondloop.nl/ ) . Op bekend terrein dus leuk om mee te beginnen. Zitten wel kleine hoogteverschillen van 10 tot 20 meter, dus dat is even opletten.
Onlangs het boek 'Running with a police escort' gelezen.Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:00:
Overigens niks mis met de bezemwagen hoorMeestal krijg je zo nog een hoop extra applaus, en jij hebt de "macht" om te bepalen wanneer de wedstrijd afgelopen is. Laat ze maar lekker op je wachten!
Battling the infamous hills of the course, Jill conquered her fears and finished—but in dead last. Yep, the police were reopening the streets behind her. But Jill didn’t let that get her down—because when you run for your health and happiness, your only real competition is yourself.
After all, it's not last place -- it's running with a police escort
Dit klinkt bekendPathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:19:
Komende zaterdag weer eens een iets afwijkende afstand: 12km ipv de standaard 10km-runs. Mijn autistische kant wordt meteen wakker en raakt nerveus. Hoe moet ik dit nou indelen?
Mijn gevoel zegt gewoon voor 5:00/km gaan, wat ik ook zou doen bij een 10, en tijdig in de race beslissen of het gaat lukken. Ik denk ook dat ik het niet ingewikkelder dan dat moet maken.
Wat doen jullie bij onbekende afstanden?
Rustig starten, ritme zoeken dat je fijn vindt, lopen, en niet teveel op je pace letten?Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:19:
Komende zaterdag weer eens een iets afwijkende afstand: 12km ipv de standaard 10km-runs. Mijn autistische kant wordt meteen wakker en raakt nerveus. Hoe moet ik dit nou indelen?
Mijn gevoel zegt gewoon voor 5:00/km gaan, wat ik ook zou doen bij een 10, en tijdig in de race beslissen of het gaat lukken. Ik denk ook dat ik het niet ingewikkelder dan dat moet maken.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Het is maar twee kilometer extra, tien minuten alles geven en je hobbelt netjes binnen het uur binnen!Pathogen schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 11:19:
Blijkbaar is de Parkrun die ik af en toe loop dan wel een erg snelle wedstrijd. Afgelopen zaterdag 22:30 gelopen en was 117e van de 518: http://www.parkrun.org.uk/norwich/results/latestresults/Valorian schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:46:
Eens met Kenneth. Mijn ervaring is dat er in een lokale 5km loop meestal ook veel beginners lopen. De meeste mensen die namelijk al wat langer lopen gaan ook langere afstanden lopen en vinden een 5km dan (onterecht) niet meer zo uitdagend. Er is altijd een club die ervaren is en juist wel voor die 5km gaat, maar die vaak relatief klein.
Ter illustratie: bij de Marathon Amersfoort liepen bij de 5km 594 mensen mee. Daarvan liepen er:
- 181 mensen onder de 30 minuten
- 49 mensen onder de 25 minuten
- 7 mensen onder de 20 minuten
De snelste loper deed er 18 minuten over, snel maar voor een aantal forummers hier wel haalbaar.
(Dit was geen snelle loop trouwens, van de 1.413 mensen die de 10km deden slechts 8 onder de 40 minuten.)
Cheewai schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Het voordeel om juist met een lage hartslag te lopen is dat je veel efficienter gaat lopen en je aeroob systeem traint.
. Het kan echter wel 6 maanden duren en je moet een groot stuk ego op zij zetten. Je wordt immers ingehaald door kleuters op de fiets, hoogzwangere hardloopsters, bejaarden met rollators.
Cheewai schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:42:
[...]
Ik werd een beetje getriggerd door je observatie dat je bij lage hartslag grotere klappen op je bovenbenen voelt. Ik heb geen video van je loopstijl maar mijn inschatting is dat je bij lage hartslag je benen te ver omhoog tilt waardoor ze van grotere hoogte op de grond klappen. Terwijl je bij lagere HS en snelheid 'juist' weinig spierkracht hoeft te gebruiken. Langzaam lopen betekent voor mij kortere passen, hoge cadans en zo min mogelijk spierkracht gebruiken. Alleen je voeten een beetje optillen en de souplesse in de spieren het werk laten doen.
Thx heren, heb net nog een poging gedaan om nog met een lagere HS te lopen, 150 was mijn doel dit keer.Rudedadude schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:31:
[...]
Met name kortere passen. Gisteravond nog eens op gelet: ik stelde mezelf tot doel binnen een bepaalde afstand (betonnen platen) 2 passen te maken en ik ging daardoor vanzelf in een hoger beentempo lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door JBplap op 29-06-2017 20:59 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq