Ja, en bovenal wennen aan het lopen op zand. Dat spul vreet gewoon energie en gewenning helpt ontzettend.McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Maar even serieus...veel hoogtemeters trainen en regelmatig op onverhard gaan lopen dus?
If you can see, look. If you can look, observe
Zelf nooit de trail gelopen, maar als het voor een groot deel op het zand is, kom je er denk ik niet met alleen onverhard lopen.. dat is een stukje makkelijker natuurlijk dan op het zand.McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Maar even serieus...veel hoogtemeters trainen en regelmatig op onverhard gaan lopen dus?
Het is ook een beetje afhankelijk van je doel en verwachtingen. Ik doe zo'n 2~3 trails per jaar en train daar niet specifiek op. Voor mij is een trail een leuke en welkome afwisseling voor het lopen op (vlak) asfalt. Ik loop trails wel altijd verder dan ik op de weg loop, mijn tempo bij trails ligt dan (natuurlijk) wel lager en ik stop ook bij verzorgingsposten, iets wat ik op de weg niet of nauwelijks doe (en in trainingen heb ik sowieso nooit drinken/eten bij me).McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:05:
[...]
Nu ben ik wel iemand die het voornamelijk van kracht moet hebben en het heuvel op lopen gaat me redelijk goed af, waarbij wel gezegd moet worden dat bijvoorbeeld de Ardennen toch andere koek is dan de heuvels in Limburg. Heuvel op ben ik tot zekere hoogte wel in staat om te versnellen, in elk geval in vergelijking met andere lopers om me heen, maar de zoveelste heuvel in de Ardennen gaan mijn benen ook wel voelen en dan wordt het wel wandelen in plaats van hardlopen heuvel op.
Met lopen op het strand/de duinen heb ik geen ervaring, maar dat lijkt me toch ook wel weer andere koek dan lopen op onverharde wegen. Wanneer je daar echt goed op voorbereid wilt zijn, zou ik toch vergelijkbare omstandigheden zoeken.
Maar wat ik vooral zou doen, is gewoon genieten. Zeker de eerste trail die je gaat lopen!
Nou, kijken of we elkaar tegenkomen dan. Succes in ieder geval!Johan_Germs schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:41:
[...]
Ik loop ook, met zelfde streeftijd!
Ik volg even....
En thanks voor de goeie tips @ kenneth en Galois!
Als één schoen echt meer problemen lijkt te veroorzaken dan zou ik gewoon een tijdje uitsluitend op de andere lopen, kijken hoe dat gaat. Idee van wisselen om het wisselen / afwisseling is leuk, maar the proof of the pudding is in the eatingAghanim schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:09:
Wisselen jullie wel eens tussen hardloopschoenen bij het lopen? Ik heb het gevoel dat ik minder last van mijn achillespees heb wanneer ik wissel tussen Asics Kayano (oude schoen) en Nike Lunarglide (nieuwe schoen, waarvan ik steeds meer het gevoel krijg dat deze me sneller blessures veroorzaken). Nu wissel ik steeds als ik ga lopen van schoen.
Zelf loop ik al mijn asfalt-meters op één paar (Kinvara 7, Saucony), en al mijn ofroad-meters op een ander paar (North Face Ultra MT).
Ben ik met je eens alleen de Asics waren wel aardig op en zijn dus eigenlijk oude schoenen die ik voor Mud masters enzo gebruik. Dus ben een beetje bang dat het gebrek aan demping ook niet bevorderlijk is. Om echter op de gok een extra paar nieuwe schoenen te kopen vind ik ook weer zoiets.Valorian schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:25:
[...]
Als één schoen echt meer problemen lijkt te veroorzaken dan zou ik gewoon een tijdje uitsluitend op de andere lopen, kijken hoe dat gaat. Idee van wisselen om het wisselen / afwisseling is leuk, maar the proof of the pudding is in the eating, niet in de theorie eromheen.
Zelf loop ik al mijn asfalt-meters op één paar (Kinvara 7, Saucony), en al mijn ofroad-meters op een ander paar (North Face Ultra MT).
De nieuwe zijn iets ruimer en lichter maar de oude zijn echt gevormd naar mijn voeten ondertussen.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij 5:00/km zit ik nog niet in een Z1 hartslagzone. Dat zit bij mij vanaf ongeveer 5:15 en langzamer. Of loop je je langere duurlopen op dat tempo?Galois schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:43:
[...]
Grofweg doe ik wekelijks:
- intervaltraining (die Yasso800s)
- langere rustige duurloop (tussen de 20 en 30 km)
- tempoloop op gewenst marathontempo (4:15/km)
- en dan nog 1 of 2 rustige 10-15 km (op 5:00/km)
maar herstellen van een zware training kost mij veel tijd, waardoor ik vaak wel een intervaltraining of tempoloop moet schrappen (lees: vervangen door een rustige loop, ik loop nl wel standaard 4-5x per week, vaker 5 dan 4).
Ik ben zelf langzaam aan het toewerken naar een sub 3 uur marathon (meerjarenproject
@Aghanim : ik loop nagenoeg nooit 2x achter elkaar op dezelfde paar schoenen, ik wissel per definitie af tussen verschillende paren. Drop, gewicht en demping pas ik aan aan m'n training en de vorm van de dag / eventuele pijntjes.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
M'n Z1 ligt rond de >140. Van de week 18 km gelopen op een tempo van 4:55/km met een gem. hartslag van 143. Vorige week een 8,7 met een tempo van 5:11/km en een hartslag van 134. Dus denk dat m'n Z1/D1 zone wel daar ongeveer ligt.Rudedadude schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:23:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij 5:00/km zit ik nog niet in een Z1 hartslagzone. Dat zit bij mij vanaf ongeveer 5:15 en langzamer. Of loop je je langere duurlopen op dat tempo?
Ik ben zelf langzaam aan het toewerken naar een sub 3 uur marathon (meerjarenproject) , maar met 4x per week lopen zijn die eerste 3 al best fors om te doen, dan zou ik die laatste 1 of 2 nog wat rustiger doen.
@Aghanim : ik loop nagenoeg nooit 2x achter elkaar op dezelfde paar schoenen, ik wissel per definitie af tussen verschillende paren. Drop, gewicht en demping pas ik aan aan m'n training en de vorm van de dag / eventuele pijntjes.
(ter vgl. ook een 9 km deze week gedaan met 4:11/km en HR van 158 bpm)
M'n max. hartslag is 193. Omslagpunt is rond de 175 bpm.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
De wedstrijden variëren overigens lekker mee. Had 16:47 op de 5km in maart, maar loop nu zo'n 17:40 na grieperig te zijn geweest. Wat is dat toch met dingen als vorm.
In juni 2014 heb ik Strava voor het eerst gebruikt, dat heb ik twee maanden gedaan en toen vond ik het toch wel onhandig om steeds een (grote) telefoon mee te nemen. In januari 2015 kocht ik mijn eerste Garmin en sindsdien heb ik geen hardlooprondje meer gedaan zonder Strava (en hartslagmeter).
Zojuist bladerde ik door mijn logs en Strava koppelt hardloopsessies aan elkaar die over hetzelfde rondje gaan. Zo heb ik enkele standaardrondjes die ik in de afgelopen 2,5 jaar wel 30 tot 50x gedaan heb.
Zo heb ik gekeken naar mijn hartslag 2 jaar geleden en nu op hetzelfde tempo en bij hetzelfde rondje van 9 km. Heb van 8 loopjes van half 2015 en van mijn 8 laatste rondjes een grafiek gemaakt:

Wel grappig om te zien dat de blauwe lijn duidelijk onder de oranje ligt, dus dat ik een lagere hartslag heb bij hetzelfde tempo dan 2 jaar geleden.
Wat overigens ook klopt: ik ben nu fitter dan toen (ter vergelijking 10k-tijd is nu iets boven de 38 en was toen rond de 41).
Ook leuk om te zien is dat bij een sneller tempo, deze dichterbij elkaar zitten. Wat op zich ook logisch is, aangezien je dan dichter bij je maxHR zit.
Maar wat ook opvalt is dat er een beter verband zit nu, dan in 2015. Dus dat de afzonderlijke data (die bolletjes in de grafiek) dichterbij de lijn zitten. De oranje lijn heeft een R2 van 0,90 en de blauwe lijn van 0,97. Welke conclusie hieruit te trekken zou zijn, weet ik eigenlijk niet.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Voor iedereen die een fatsoenlijke halve marathon kan lopen en voor wie niet zo gehecht is aan een goeie nachtrust is het echt een superleuke ervaring!!
Wow, hadden jullie een heel klein team of is het gebruikelijk dat lopers ook fietsen? Ik ken veel mensen die de Ropa vanuit Parijs gedaan hebben en die kwamen meestal op zo'n ruime 60km lopen per persoon (met 8 lopers) en fietsen deden ze dan al helemaal niet meerhypotweaker schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:22:
Toch even een succes met jullie delen: afgelopen weekend heb ik met Team Apeldoorn Gaat Verder (229) de Roparun vanuit Hamburg uitgelopen. Bijna 80 kilometer gerend (in blokken van 1 tot anderhalve KM) en daarnaast ook nog eens 200KM gefietst (op hardlooptempo). '
Voor iedereen die een fatsoenlijke halve marathon kan lopen en voor wie niet zo gehecht is aan een goeie nachtrust is het echt een superleuke ervaring!!
Leuk is dat inderdaad, ik vind statistiekjes ook erg leukGalois schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:17:
Die hardloopapps als Strava zijn toch wel erg leuk.
In juni 2014 heb ik Strava voor het eerst gebruikt, dat heb ik twee maanden gedaan en toen vond ik het toch wel onhandig om steeds een (grote) telefoon mee te nemen. In januari 2015 kocht ik mijn eerste Garmin en sindsdien heb ik geen hardlooprondje meer gedaan zonder Strava (en hartslagmeter).
Zojuist bladerde ik door mijn logs en Strava koppelt hardloopsessies aan elkaar die over hetzelfde rondje gaan. Zo heb ik enkele standaardrondjes die ik in de afgelopen 2,5 jaar wel 30 tot 50x gedaan heb.
Zo heb ik gekeken naar mijn hartslag 2 jaar geleden en nu op hetzelfde tempo en bij hetzelfde rondje van 9 km. Heb van 8 loopjes van half 2015 en van mijn 8 laatste rondjes een grafiek gemaakt:
[afbeelding]
Wel grappig om te zien dat de blauwe lijn duidelijk onder de oranje ligt, dus dat ik een lagere hartslag heb bij hetzelfde tempo dan 2 jaar geleden.
Wat overigens ook klopt: ik ben nu fitter dan toen (ter vergelijking 10k-tijd is nu iets boven de 38 en was toen rond de 41).
Ook leuk om te zien is dat bij een sneller tempo, deze dichterbij elkaar zitten. Wat op zich ook logisch is, aangezien je dan dichter bij je maxHR zit.
Maar wat ook opvalt is dat er een beter verband zit nu, dan in 2015. Dus dat de afzonderlijke data (die bolletjes in de grafiek) dichterbij de lijn zitten. De oranje lijn heeft een R2 van 0,90 en de blauwe lijn van 0,97. Welke conclusie hieruit te trekken zou zijn, weet ik eigenlijk niet.
Zijn er trouwens al mensen die hun Strava mile hebben verbeterd deze maand?
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2017 14:43 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
De starttijd voor de 5k ligt op 10:30u, dus nog alle tijd voor een ontbijtje met een kommetje muesli, een verse jus en een mok koffie. Aansluitend neem ik maar even een banaantje, omdat het kan.
Telefoon, check. Koptelefoon, check. Sportarmband voor telefoon, check. Zonnebril, check. Ik trek mijn hardloopoutfit aan, gooi een flesje water en een banaantje in de fietstas en stap om 9:00 op de fiets voor een warming-up van 10k; de afstand tussen mijn woning en de loop.
Een half uurtje later sta ik bij de sporthal voor de inschrijvingen. Allemaal nieuw, zo voor de eerste keer. Gelukkig wijst alles zich vanzelf. Ik haal snel nog even een herinneringsshirt, zodat ik voor de terugweg wat droogs heb om aan te trekken
Ik loop een paar honderd meter in. Eigenlijk ben ik van het fietsen nog prima opgewarmd, dus echt fanatiek zal het er niet uit hebben gezien. Dan ga ik het startvak in. Gebaseerd op de tijden van vorig jaar, zou mijn richttijd (25 minuten) ongeveer rond de 100ste plaats liggen. Ik ga ergens achter het midden in het startvak staan, aan de buitenbocht; daar staan mijn vrouw en kinderen zo vlak na de start.
5...4...3...2...1...PANG. Daar begint mijn eerste wedstrijd. Het doel is een tijd van 25:00 of minder; de eerste twee kilometer tegen de 5:00/km en daarna kijken wat er nog aan versneld kan worden. IK begin dus op een tempo waarvan ik denk dat het rond de 5:00 ligt (ik heb op dat moment nog geen sporthorloge, zie onder). Achteraf blijkt dat nog aardig te hebben geklopt ook: km 1 in 5:09, km 2 in 4:56. Inmiddels heb ik al een groot aantal mensen ingehaald, dat werkt motiverend en ik gooi er een klein schepje bovenop.
Wat (voor mij, ik kende het parcours niet) verrassend is, is dat ongeveer 50% van de loop over onverhard terrein gaat. Nu ben ik dat wel gewend van mijn trainingsrondjes, maar ik schat halverwege al in dat het lastig gaat worden om <25 minuten te eindigen.
Inmiddels zijn de volgende twee kilometers al verbrand in 4:48 en 5:03 km/min. Mijn ademhaling is nu van een rustige 1x per vier stappen, overgegaan naar een wat hijgeriger 1 per 2. Toch valt het me niet tegen, en ik haal nog steeds, zij het sporadisch, mensen in. Op het moment dat ik bij de 4500 meter aankom, ga ik eens nadenken over een eindsprint. 50 meter voor me lopen nog wat mensen, dat moet te doen zijn
Daar staat mijn vrouw foto's te maken, en mijn kinderen te juichen enzo
Dit had ik niet durven dromen toen ik drie maanden geleden op de weegschaal stapte, 105kg zag verschijnen en besloot dat nu toch echt de knop om moet. Inmiddels weeg ik 92 kg, en loop (klaarblijkelijk) een 5k in een redelijk tempo. Mijn tijd is goed voor de 113e plaats van de 420 deelnemers. Mijn doel (top 100/<25:00) is net niet gehaald, maar aangezien het parcours voor 50% over onverhard ging ben ik meer dan tevreden met het resultaat.
Aftermath: Een cooling-down van 10 kilometer terug fietsen naar huis, en daarna een meedoen-ouder-kind-paardrijles op de manege van mijn dochter... Een half uur in draf op een hobbelknol was pijnlijker dan die eindspurt op de 5k
[ Voor 0% gewijzigd door breew op 11-06-2017 15:45 . Reden: Duidelijker gemaakt dat 17km/h mijn topsnelheid was, en niet mijn gemiddelde ;-) ]
Gefeliciteerd! Denk ook inderdaad dat je zeker tevreden met die tijd met die onderharde stukken erin. De beste prestatie is eigenlijk nog wel de aanloop naar de wedstrijd zie ik -13kg in 3 maanden is niet niks. Veel plezier verder met lopen en de FR235 is zeker een goede keuze.breew schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:20:
Vanochtend om 7 uur de wekker gezet voor mijn eerste wedstrijd; de 5k van de 10de editie van de Keppelrun.
De starttijd voor de 5k ligt op 10:30u, dus nog alle tijd voor een ontbijtje met een kommetje muesli, een verse jus en een mok koffie. Aansluitend neem ik maar even een banaantje, omdat het kan.
Telefoon, check. Koptelefoon, check. Sportarmband voor telefoon, check. Zonnebril, check. Ik trek mijn hardloopoutfit aan, gooi een flesje water en een banaantje in de fietstas en stap om 9:00 op de fiets voor een warming-up van 10k; de afstand tussen mijn woning en de loop.
Een half uurtje later sta ik bij de sporthal voor de inschrijvingen. Allemaal nieuw, zo voor de eerste keer. Gelukkig wijst alles zich vanzelf. Ik haal snel nog even een herinneringsshirt, zodat ik voor de terugweg wat droogs heb om aan te trekken. Dan sla ik mijn flesje water en banaantje achterover en begeef me zo langzamerhand richting start. Nog 20 minuten...
Ik loop een paar honderd meter in. Eigenlijk ben ik van het fietsen nog prima opgewarmd, dus echt fanatiek zal het er niet uit hebben gezien. Dan ga ik het startvak in. Gebaseerd op de tijden van vorig jaar, zou mijn richttijd (25 minuten) ongeveer rond de 100ste plaats liggen. Ik ga ergens achter het midden in het startvak staan, aan de buitenbocht; daar staan mijn vrouw en kinderen zo vlak na de start.
5...4...3...2...1...PANG. Daar begint mijn eerste wedstrijd. Het doel is een tijd van 25:00 of minder; de eerste twee kilometer tegen de 5:00/km en daarna kijken wat er nog aan versneld kan worden. IK begin dus op een tempo waarvan ik denk dat het rond de 5:00 ligt (ik heb op dat moment nog geen sporthorloge, zie onder). Achteraf blijkt dat nog aardig te hebben geklopt ook: km 1 in 5:09, km 2 in 4:56. Inmiddels heb ik al een groot aantal mensen ingehaald, dat werkt motiverend en ik gooi er een klein schepje bovenop.
Wat (voor mij, ik kende het parcours niet) verrassend is, is dat ongeveer 50% van de loop over onverhard terrein gaat. Nu ben ik dat wel gewend van mijn trainingsrondjes, maar ik schat halverwege al in dat het lastig gaat worden om <25 minuten te eindigen.
Inmiddels zijn de volgende twee kilometers al verbrand in 4:48 en 5:03 km/min. Mijn ademhaling is nu van een rustige 1x per vier stappen, overgegaan naar een wat hijgeriger 1 per 2. Toch valt het me niet tegen, en ik haal nog steeds, zij het sporadisch, mensen in. Op het moment dat ik bij de 4500 meter aankom, ga ik eens nadenken over een eindsprint. 50 meter voor me lopen nog wat mensen, dat moet te doen zijn. Ik zet aan, en blijf versnellen. Oeps, dit had ik nog nooit eerder gedaan... mijn lichaam moet hier aan, ehm... wennen... Toch is er geen weg meer terug, want ik verdom het om me weer in te laten halen door hen, die ik net gepasseerd ben. In de verte doemt de finish al op. Nog 250m... 200m... 100m... Op één of andere manier weet ik het tempo nog wat op te drijven, pak nog een voorloper in de meters voor de finish, en finish met 17 km/h in een chiptijd van 25:07.
Daar staat mijn vrouw foto's te maken, en mijn kinderen te juichen enzo. Heel gaaf, maar ik krijg het even allemaal niet zo mee; ruimte wil ik. Een beker water over mijn hoofd gooien en het idee krijgen dat ik zo niet wiebelig meer rondloop. Na een minuutje heb ik dat, en kan de felicitaties in ontvangst nemen. Als cadeau heb ik mezelf een vervroegd Vaderdagcadeau gegeven; een Garmin Forerunner 235, zodat ik de komende maanden wat gerichter kan gaan trainen op de volgende uitdaging; een trailrun van 8km, half september.
Dit had ik niet durven dromen toen ik drie maanden geleden op de weegschaal stapte, 105kg zag verschijnen en besloot dat nu toch echt de knop om moet. Inmiddels weeg ik 92 kg, en loop (klaarblijkelijk) een 5k in een redelijk tempo. Mijn tijd is goed voor de 113e plaats van de 420 deelnemers. Mijn doel (top 100/<25:00) is net niet gehaald, maar aangezien het parcours voor 50% over onverhard ging ben ik meer dan tevreden met het resultaat.
Aftermath: Een cooling-down van 10 kilometer terug fietsen naar huis, en daarna een meedoen-ouder-kind-paardrijles op de manege van mijn dochter... Een half uur in draf op een hobbelknol was pijnlijker dan die eindspurt op de 5k.
Edit: met 17km/h zou je een stuk lagere eindtijd moeten hebben dan 25:07
17km/h was, volgens runkeeper, de topsnelheid van mijn 'eindsprint', niet mijn gemiddelde snelheid (helaas).Bartske schreef op zondag 11 juni 2017 @ 15:29:
[...]
Edit: met 17km/h zou je een stuk lagere eindtijd moeten hebben dan 25:07
Sinds januari/februari ben ik begonnen met hardlopen, toen vaak maar 1 a 2 keer per week. Maar sinds april gemiddeld 3 keer per week. Ik heb de ronde al een keer helemaal gelopen en mijn tijd was toen 51:56, deze tijd heb ik 's ochtends vroeg gelopen. De loop van zaterdag was om 15:00, op het heetst van de dag dus. Ik heb mij aardig voorbereid en mijn doel was om weer onder de 52 minuten te lopen. Stiekem wilde ik wel onder de 50 minuten lopen, maar door het warme weer wist ik niet of het realistisch zou zijn.
Het was allemaal nieuw voor mij, dus ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Gezien mijn tijd en de uitslag van vorig jaar, had ik mij halverwege het startvak gestationeerd. De eerste 600m was op een atletiekbaan, lekker breed, en ik werd ook aan alle kanten ingehaald terwijl ik zelf ook een flink aantal mensen inhaalde. Niet iedereen stond dus op zijn 'plek' zeg maar...
Mijn idee was om de eerste 3 kilometer zeker niet te hard te gaan, maar door het wedstrijdgevoel, het inhalen/ingehaald worden en de adrenaline liep ik de eerste 2 km gemiddeld 5:00 km/h. De 3e en 4e kilometer deed ik wat rustiger aan; gemiddeld 5:10 km/h.
Ik voelde mij goed en dacht 'laat ik gewoon die <50 minuten proberen, aangezien ik die 20 seconde wel goedmaak op het einde'. Dus ik probeerde naar de 5:00 km/h te gaan.
Kilometer 5, 6, 7 en 8 ging in gemiddeld 4:59 km/h en ik vond mijzelf klaar om wat te versnellen. Ik wist ook dat op het einde van kilometer 8 een daling was, redelijk kort maar wel steil. Dit was het moment om ook te versnellen. De versnelling was te zien aan de tijd, kilometer 9 4:38 km/h en kilometer 10 4:28 km/h. Mijn eindtijd was 49:12, onder de 50
Erg leuk om met een wedstrijd mee te doen en het smaakt naar meer
Wat ik wel opvallend vond, was dat er best veel mensen snel starten, maar de meeste van deze personen heb ik in de laatste 3 kilometer allemaal weer ingehaald. Persoonlijk vind ik het prettig om rustig te starten en halverwege of meer aan het einde te gaan versnellen.
PSN: Curvaa_
Wat een prestatie, en dat in een half jaar! Heel knap!Curva schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:06:
Gisteren was het dan zover, mijn eerste hardloopevenement; Lenteloop 2017, 10 km.
[...]
Mijn eindtijd was 49:12, onder de 50
Om die tijd was het nog redelijk te doen qua temperatuur, maar een uur later was de benauwdheid al te merken
Op een gegeven moment toch maar even een minuutje in de schaduw gepakt en wat af te koelen. Een passerende hardloper vroeg nog of alles in orde was met me. "Ja hoor, alleen benauwd!"
Uiteindelijk de 15km in 1:32u gelopen. Daar ben ik niet ontevreden over gezien de temperaturen.
De 1e 8km rond de 6:10min/km gelopen met een cadans van 153, de resterende 7km heb ik mijn cadans omhoog gegooid naar ong 170 en een 5:53min/km gelopen.
Volgend doel (komend weekend hoop ik) een 17,5km.
Mij is het vorige week gelukt (1s, maar alle beetjes "helpen"Sport_Life schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:41:
[...]
Leuk is dat inderdaad, ik vind statistiekjes ook erg leuk. Ik loop wel regelmatig dezelfde route, maar inlopen, interval en krachttrainingen gooien nogal roet in het eten.
Knappe prestatie hoor! En bij wedstrijden zie je dit heel vaak: mensen gaan veel te ver vooraan staan voor hun kunnen en/of laten zich in het begin meeslepen met de snellere lopers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog altijd laat verleiden tot te snel starten, ondanks dat ik er ondertussen wat ervaring zou moeten hebben (met een hoop excuses waarom dat eigenlijk niet zo erg isCurva schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:06:
Wat ik wel opvallend vond, was dat er best veel mensen snel starten, maar de meeste van deze personen heb ik in de laatste 3 kilometer allemaal weer ingehaald. Persoonlijk vind ik het prettig om rustig te starten en halverwege of meer aan het einde te gaan versnellen.
Vandaag nog een rustig rondje, misschien morgen nog eentje en vrijdag maar eens een woon-werkje proberen. (Woensdag en donderdag ben ik volgeboekt met andere dingen)
Volgende week vrijdag 10k nummer 5 op het programma, zin in!
Alle standaard oppas-opties kunnen niet, en vrouwlief is behoorlijk afgemat door de zwangerschap dus wil erg graag dat ik voor dochterlief zorg. Heb een mailtje naar de organisatie gestuurd en in principe zou ik met de hardloopbuggy mogen lopen
Ik heb zaterdag de Nighttrail gedaan! Echt een geweldige ervaring, de route wat 100 keer mooi (zelfs spectaculair te noemen) dan vorig jaar. Dat rennen in het donker geeft ook een geweldige dimensie aan het trailrunnen. Super gebied, super gereorganiseerd, prachtig weer. Alles goed.Aight! schreef op zondag 11 juni 2017 @ 18:26:
Nog mensen de Vaalserberg trail gedaan? Wat een leuk evenement, heb heerlijk genoten en leuke route! Vond hem leuker dan de Koning van Spanje!
Ik denk niet dat ik nog in de buurt komSport_Life schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:41:
[...]
Hoewel, nu ik ernaar kijk; strava heeft een pr van een mile in 6 minuten staan. Gezien ik daarbij even moest wachten op de spoorbomen is het misschien nog te doen... Anderzijds ik heb al zo'n tijd geen snelheidswerk gedaan, dat ik vrees dat ik behoorlijk doodga als ik een kleine 6 minuten volle bak ga...
Trouwens, ik spreek met enige regelmaat iemand die 3:50 loopt op de 1500meter. Dat zou dus een mijl in iets van 4:10 zijn? Nooit zo bij stilgestaan, maar dat is echt bizar
Wat een sfeer, zeker het deel in de binnenstad (3 rondes) staat het 2/3 rijen dik met toeschouwers die je vooruit helpen!
Half april liep ik 10 mijl in 1:27; dus ik had mezelf een redelijk voorzichtig doel gesteld met een tijd van 2:00:00 op de halve marathon.
De laatste lange duurloop had ik wat last van pijntjes in linker heup en rechterknie, maar die waren de volgende ochtend verdwenen, bij de latere korter loopjes ook geen last. Dus verder niet teveel aandacht aan besteed. Achteraf misschien wel een kwestie van je kop in het zand steken.
En toen de start om 20:15; proberen rustig te beginnen, toch net iets te snel maar redelijk 1e 2 km 5:30/km gemiddeld, loopt lekker maar toch maar gas terugnemen. Ik wil wel binnen de 2uur finishen.
Helaas begin ik na een kilometer of 8/9 toch de knie en heup weer een beetje te voelen. Dan maar verder gas terug richting 6:00/km en in ieder geval uitlopen was het idee. Vanaf kilometer 12 wordt het toch al wel pijnlijk en na 2 rondes in de binnenstad (15km) gaat het eigenlijk niet meer.
Opgeven is geen optie (of toch wel…) even een stukje lopen, een banaantje van 1 van de toeschouwers, wat drinken en toch proberen het einde te halen. Uiteindelijk de laatste 6 kilometer gemiddeld 8:00/km verder gestrompeld, met steeds stukjes lopen bij de waterposten, en in 2:20:48 gefinisht.
Tegenvaller, zeker niet tevreden. Ook geen idee waar de pijn weer vandaan is gekomen.
De day after… knie en heup nog steeds gevoelig, maar niet echt pijnlijk. Geen last van spierpijn… Ik realiseer me dat ik eigenlijk tijdens het lopen te weinig mijn HR in de gaten heb gehouden. Ik analyseer de data en zie dat mijn hartslag eigenlijk al vanaf het beging boven de 170 zit. (In vergelijking, bij de eerder genoemde 10 mijl pas na 10km met een gemiddelde van 167).
Zou dat de oorzaak kunnen zijn?!? Vandaag nagenoeg geen last meer van pijntjes. Wel A4D voor de kinderen deze week. Woensdag 5km slenteren. Benieuwd hoe dat gaat voelen.
Ondanks de tegenvallende tijd en de manier waarop ik hem uitliep begint nu toch de tevredenheid te komen dat ik mijn 1e halve in ieder geval uitgelopen heb. Dit evenement smaakt zeker naar meer!
Volgend jaar in ieder geval een 2e poging om de 2uur te slechten. Misschien November de 7-heuvelenloop…
Pijntjes die je geleidelijk krijgt bij langere afstanden kunnen ook te maken hebben met je houding, kan een stukje core stability zijn die je nodig hebt om een goede hardloophouding langer vol te houden.
[ Voor 33% gewijzigd door Pathogen op 12-06-2017 11:32 ]
Dat is een goede. Daar kan ik dek ik inderdaad nog wel een stuk verbeteren.Pathogen schreef op maandag 12 juni 2017 @ 11:30:
Pijntjes die je geleidelijk krijgt bij langere afstanden kunnen ook te maken hebben met je houding, kan een stukje core stability zijn die je nodig hebt om een goede hardloophouding langer vol te houden.
Wat ook wel aardig voelt is mijn kuit, gelukkig. Net geprobeerd na ruim 2km Z1/Z2 heel geleidelijk tempo op te voeren en daarbij soepel te blijven lopen en ik werd niet echt tegengehouden door de pijn eigenlijk. Op een gegeven moment ging ik te snel om nog netjes te kunnen ademen en dan ga ik lopen stoempen en verlies ik ook stevigheid qua houding. Dus toen weer teruggeschakeld en rustig uitgelopen.
Ik voel de plek echt nog wel, maar meer trekkerig en drukkend en na het douchen wel even gevoelig. Morgen misschien in de avond nog een rondje, maar sowieso nog niks explosiefs deze week.
Vond mijn HR behoorlijk aan de maat de eerste kilometer trouwens, maar het lijkt erop dat ik een cadence lock had.
Dubbele mijl was ik iets te ver naar achter in t startvak, want in de eerste 200m die niet al te breed waren heb ik veeeeeel moeten zigzaggen. Uiteindelijk een ok tempo gevonden, het redelijk vast weten te houden en helemaal kapot de laatste 100m in het FBKstadion gelopen. Ik kon bíjna kotsen zo naar, maar was wel behoorlijk snel hersteld na een flinke hoeveelheid water. Mijn bruto tijd van 14:37 (netto 14:26) maakte me de 31e vrouw die binnenkwam. Best wel trots op! En een PR van 14:26 dus *O*! (Strava MyMile whoop!)
Zondag had ik bij t inlopen last van wat pijntjes ilnks en rechts in m'n zij - iets te enthousiast water gedronken van te voren dacht ik. Ik was vrij vooraan gaan staan in t startvak, waar het rete-warm was. Voor de mensen die Eindhoven kennen (ik was daar niet een van), het was op Strijp-S de Torenallee en dan over het oude Philips-terrein naar het park en terug. Strijp-S was WARM. Zon scheen nog fel om half elf en om de boel extra leuk te maken lieten ze ons 7 minuten later starten dan gepland. Ik zweette al behoorlijk van t inlopen en door de warming up die ik halverwege gestaakt heb want ik was echt wel warm zat. Toen dan eindelijk t startschot ging mochten we door een ballonnenboog die direct na de timermatten de boel flink versmalde. Geen probleem, maar daar was dus het startvak niet op ingericht, Enigszins duwen. Gelukkig was de Torenallee mooi ruim en had ik al gezien dat er rechts nog her en der een auto stond, dus was ik links gaan lopen. Aan het eind van die rits gebouwen zag ik maar erg weinig dames voor me en zelfs de motoren bij de eerste loopsters waren nog zichtbaar. Enigszins verbaasd want ik voelde me wel prima (de pijntjes bleken wat lucht te zijn (al zal t water niet hebben geholpen), dus ik heb mijn achterliggers een poepie laten ruiken
Vanaf hier ook vrij veel welkome schaduw door bomen maar wel warm. Werd niet meer ingehaald, maar had niet t gevoel t groepje dat voor me liep nog te kunnen inhalen. In het park begon iemand daarvan af te zakken en die heb ik ook echt achter me gelaten. Het park was voor mij een beetje raar - ik kende het niet, de pijlen stonden voor mijn gevoel niet al te duidelijk en ik ben er enigszins van overtuigd dat ik ergens verkeerd ben gelopen (maar de dames voor mij ook en ik volgde hen
Het park weer uit (ik wist dat dat ~3.5km was - daar stond het waterpunt) het waterpunt overgeslagen (of dat slim was, mwah..) en toen bedacht ik me dat 1.5km nog wel erg kort was - die dames voor me zou ik nog wel moeten kunnen inhalen, toch? Een vriend van me stond ergens aan te moedigen 'ANDERS LOOP JE NOG STEEDS VOOROP! GOED BEZIG!' Nja, echt voorop was t niet, maar met 555 5k-deelneemsters wel duidelijk in de voorhoede
Uiteindelijk net niet gelukt, want waar ik versnelde ging de rest mee maar wel met een groep van 4 tegelijk gefinisht op 24:03, ik als negende. Voor mij een netto tijd van 23:59 (sneller dan nrs 6 en 7
Strava
Notes to self:
* wtf sinds wanneer ren ik zo hard?
* warm
* leer nou eens verder naar voren te starten in startvakken!
Verder: Bedankt @TheOmen voor die Train as One - interessant! Ik ben vandaag begonnen
Streak dag 105 is een feit!
Oja en de stress die ik op werk heb zorgt er blijkbaar voor dat ik vet hard kan rennen
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Langere versie; Ik kwam van m'n fiets af, op zoek naar mijn startnummer om de fiets weg te hangen. Dit verliep echter verrassend anders: een vrijwilliger nam mijn fiets aan om deze weg te hangen, ik kon onmiddellijk door. Op m'n raceschoenen naar de tas met mijn hardloopkleding gerend. Het omkleden ging niet van een leien dakje, de temperatuur buiten ging richting de 30 graden, dus voeten vochtig van het zweet. Sokken aan mijn voeten geprutst en schoenen aan. Een klein 150ml blikje cola ge-ad en voor de derde keer die dag zonnebrandcreme aangebracht. Hardlooppet opgezet en mijn bril weer op mijn hoofd geplaatst. Alles wat ik niet (meer) nodig had weer in de tas gedrukt en deze afgegeven: GAAN!
Het parcours bestond uit 3 rondjes van 7km waarbij je op 100m van de finish het parcours op kwam: een HM. Er zaten een paar kleine hoogteverschillen in het parcours, waarvan één behoorlijk steil. Na 4 uur sporten wel een aanslag op je kuiten. Ik had me 'rustig' omgekleed en was het eerste rondje nog wel redelijk fit, mijn lichaam had immers weer wat kunnen stabiliseren. De rondjes daarna gingen rap lastiger en ik kreeg zowaar kramp gevoelens in mijn rechter kuit. Het afwikkelen werd lastiger en de hoogte verschillen werden vervelender.
Ik begon te rekenen om te bepalen of ik mijn gehoopte doel, onder de 6 uur finishen, kon halen. Mijn horloge stond ingesteld om enkel mijn hardloop data te tonen, ik wist mijn totaal tijd dus niet, deze kon ik enkel schatten. 37 minuten zwemmen, 3uur en 5 minuten op de fiets, twee wissels a 5 minuten per wissel: Dat geeft me twee uur en tien minuten voor het hardlopen: HET GAAT ME LUKKEN! Onder tussen ging ik steeds slechter lopen: de volledige ronden gingen in: 36:34, 38:37 en 41:16. Maar dan, de finish in zicht ik heb 't gehaald
Tot slot;Strava or it didn't happen. Voor herhaling vatbaar, ik heb hier veel meer plezier aan beleefd dan aan mijn marathon afgelopen september. Mijn lichaam kan deze wisselende belasting veel beter aan dan uren achtereen hardlopen. Het plan is dan ook om misschien een keer een wat snellere korte triatlon te doen om volgend jaar weer voor een halve te gaan. Ondertussen vind ik hardlopen eigenlijk nog steeds het leukt, maar heb ik afgelopen half jaar best wel wat fysieke ongemakken gehad tijdens het rennen. De grotere afstanden laat ik voorlopig voor wat het is, een 10km onder de 40 minuten is nog steeds een wens, daar zat ik 2 maanden terug ~22 seconden van af.
edit: Verslag van m'n 'hele weekend': Arie- in "Het Triatlontopic - Deel 2"
Ik denk dat het een verrekking is geweest na de strandrace een maand terug. Scheur geloof ik niet, want er is geen punt geweest waarop ik instant pijn had.Tallguy schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:54:
@Pathogen Wat heb je precies met je kuit? Blessure? Anders eventueel sportmasseur en fysio die dry-needling kan opsnorren. Die hebben mij ook van mijn spierscheuring afgeholpen (voornamelijk de verklevingen die ik had erna).
Het is precies het stuk van de kuit dat je voelt als je probeert flink met je grote teen af te zetten, en dan was de meeste pijn als je dat niet helemaal recht doet. Gelukkig nooit genoeg pijn om écht niks te doen, want hey, die wedstrijdjes moeten gelopen worden!
De "onzekerheid" in de kuit voelt alweer duidelijk een stap minder vandaag.
Was aan het wachten met foamrollen totdat het geen echte pijn meer gaf en dat is nu wel, dus ik denk dat ik vanavond eens aan de rol ga.
Benen voelen alsof ik gisteren niet echt heb gelopen, dus vandaag nog een klein rondje en vrijdag woon-werk op een relaxed tempo
[ Voor 18% gewijzigd door Pathogen op 13-06-2017 08:26 ]
Is het daarnaast ook slim om vanaf nu met een horloge te lopen i.p.v. met alleen telefoon? Zelf dacht ik aan de Polar M400. Wederom, iemand hier nog tips in?
voor GPS horloge's:Raptar schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:03:
Blijft leuk om al jullie sportieve prestaties te lezen, erg knap allemaal! Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste wedstrijd ooit: de halve marathon van A'dam. Nu heb ik die afstand één keer eerder gedaan - gewoon op een random dinsdagavond - en liep toen 21km in 1 uur en 45 minuten. Ik loop eigenlijk altijd een rondje tussen de 12 en 15 kilometer, nooit meer. Zoals jullie begrijpen heerst er wel enige spanning dus. Ik ga deze HM lopen met mijn zwager en hij raadt me aan een schema te gaan volgen voor een perfecte voorbereiding. Nu weet ik dat hier heel veel ervaring zit, mijn vraag aan jullie: kennen jullie een goed trainingsschema?
Is het daarnaast ook slim om vanaf nu met een horloge te lopen i.p.v. met alleen telefoon? Zelf dacht ik aan de Polar M400. Wederom, iemand hier nog tips in?
Het grote Sporthorloge met GPS topic
voor schema's (velen op internet te vinden, ook bij je horloge zit waarschijnlijk een app met schema's), maar bijvoorbeeld:
https://www.runnersworld.nl/hardloopschema-s/
Ik zie hier veel MyAsics voorbijkomen, heb zelf TrainAsOne een tijdje geprobeerd maar door mijn zeer specifieke eisen qua besteedbare tijd ben ik maar zelf mijn schema gaan maken. Op zich niet heel moeilijk als je je een beetje aan de basisregels houdt en je weet hoe vaak/wanneer je wilt trainen in de week.Raptar schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 12:03:
Blijft leuk om al jullie sportieve prestaties te lezen, erg knap allemaal! Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste wedstrijd ooit: de halve marathon van A'dam. Nu heb ik die afstand één keer eerder gedaan - gewoon op een random dinsdagavond - en liep toen 21km in 1 uur en 45 minuten. Ik loop eigenlijk altijd een rondje tussen de 12 en 15 kilometer, nooit meer. Zoals jullie begrijpen heerst er wel enige spanning dus. Ik ga deze HM lopen met mijn zwager en hij raadt me aan een schema te gaan volgen voor een perfecte voorbereiding. Nu weet ik dat hier heel veel ervaring zit, mijn vraag aan jullie: kennen jullie een goed trainingsschema?
Het standaardriedeltje dat ik overal zie terugkomen is:
- 1x snelheidswerk (interval)
- 1x duurloop (of 2x als je vier trainingsmomenten wil)
- 1x lange duurloop
En dan geleidelijk (vuistregel +10% per week) de afstand opbouwen tot je bent waar je wil zijn.
Als je meer op snelheid wil focussen kun je het beste de afstandsopbouw stopzetten en vice versa, uit blessurerisico-oogpunt.
Ligt er echt aan wat je fijn vindt en wat je wil. Er is een centraal topic over trouwens:Is het daarnaast ook slim om vanaf nu met een horloge te lopen i.p.v. met alleen telefoon? Zelf dacht ik aan de Polar M400. Wederom, iemand hier nog tips in?
Het grote Sporthorloge met GPS topic
Mocht je de telefoon prima vinden, dan hoef je natuurlijk geen horloge te kopen. Waarom ik het wél gedaan heb:
- telefoon werd te groot en te zwaar voor kontzak
- vasthouden vond ik irritant, met armhoesjes kom je (vind ik) niet lekker bij de telefoon
- ik hoef geen muziek bij het lopen (al kan dat met sommige TomTom modellen tegenwoordig)
Als het je puur om hartslag gaat kun je een band met Bluetooth gebruiken en die aan je telefoon koppelen.
Als het om het gadgetniveau gaat, koop vooral een dik vet horloge
Omdat ik niet zulke mooie raceverslagen denk te schrijven als anderen hier (en omdat ik daarvoor ook even de tijd ontbeer), maak ik me ervan af met een strava-linkje: https://www.strava.com/activities/1030364199.
Overigens wel leuk om nog te melden dat ik heb getraind volgens de Sportrusten-methode. Jullie vast wel bekend, maar dat betekent onder meer dat ik hartslag heb getraind en daarbij niet verder liep dan 10km. Al met al zou ik zeggen dat de methode mij prima past. Wel grappig is dat mijn Halve-marathonhartslag eigenlijk 149 zou moeten zijn, ik hierop ook getraind heb, maar dat ik deze race liep met een gemiddelde hartslag van 166
Afijn, op naar de volgende wedstrijd!
Ik ben niet bekend met de details, maar ik denk dat die 149 BPM je trainingshartslag zou zijn, en je wedstrijdhartslag gewoon hoger uitkomt omdat je meer dan 2x zo lang bezig bent...
De methode schrijft voor dat de hartslag waarmee je traint ook de hartslag is waarmee je de wedstrijd zou moeten lopen. Nu zat ik binnen drie kilometer al op een hartslag van 155. Dat zag ik ook op m'n horloge, maar ik voelde me dermate goed dat ik het hele 'lopen op hartslag' maar liet varen. Heb door de manier van trainen wel geleerd aan te voelen wat ik nog kan en dat was blijkbaar voldoende. Wierp zo nu en dan wel een schuin oog op het horloge, maar wat ik zag was dan puur ter kennisgeving.
Conclusie die ik eerder zou trekken, is dat ik mezelf heb overschat in mijn inschatting voorafgaand aan de trainingsperiode (daarin bepaal je aan de hand van je omslagpunt en 10 km tijd je hartslag en streeftijd) en daardoor eigenlijk minder zwaar heb getraind dan ik had gekund. Anderzijds stond ik nu wel heel uitgerust aan de start en heb ik mijn streeftijd gehaald!
Wil nu gaan werken aan mijn snelheid, dus komende periode wat kortere afstanden trainen en 1/2 10 km wedstrijdjes doen.
Nee, het idee van de sportrusten-methode is dat je traint op je (halve-)marathonhartslag. Dus die zou ook 149BPM moeten zijn.Pathogen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:57:
Ik ben niet bekend met de details, maar ik denk dat die 149 BPM je trainingshartslag zou zijn, en je wedstrijdhartslag gewoon hoger uitkomt omdat je meer dan 2x zo lang bezig bent...
Hij is dus dieper gegaan dan de bedoeling was. Dat zou wellicht kunnen door zijn enthousiasme tijdens het lopen, maar volgens de sportrusten-methode is dat niet de bedoeling
Ik vraag me af of je omslagpunt dan wel juist is geweest. Ik zie geen enkel verval in je snelheid, ondanks een fors hogere hartslag, die zou ik wel verwachten indien je boven je omslagpunt loopt.mefjoew schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:22:
Conclusie die ik eerder zou trekken, is dat ik mezelf heb overschat in mijn inschatting voorafgaand aan de trainingsperiode (daarin bepaal je aan de hand van je omslagpunt en 10 km tijd je hartslag en streeftijd) en daardoor eigenlijk minder zwaar heb getraind dan ik had gekund. Anderzijds stond ik nu wel heel uitgerust aan de start en heb ik mijn streeftijd gehaald!
Dat ja!lateef schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:39:
[...]
Nee, het idee van de sportrusten-methode is dat je traint op je (halve-)marathonhartslag. Dus die zou ook 149BPM moeten zijn.
Hij is dus dieper gegaan dan de bedoeling was. Dat zou wellicht kunnen door zijn enthousiasme tijdens het lopen, maar volgens de sportrusten-methode is dat niet de bedoeling
Eens, maar omslagpunt is (volgens veldmethode) 167.. Dus daar liep ik dan gemiddeld 1 RPM onder. Denk dat ik het pas echt weet als ik een 10km vol loop, je gemiddelde RPM is dan ook ongeveer je omslagpunt toch?Johan_Germs schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:46:
[...]
Ik vraag me af of je omslagpunt dan wel juist is geweest. Ik zie geen enkel verval in je snelheid, ondanks een fors hogere hartslag, die zou ik wel verwachten indien je boven je omslagpunt loopt.
Hij heeft zijn (halve-)marathonhartslag nu toch juist bepaald?lateef schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 15:39:
[...]
Nee, het idee van de sportrusten-methode is dat je traint op je (halve-)marathonhartslag. Dus die zou ook 149BPM moeten zijn.
Kennelijk lag die aanmerkelijk hoger dan in eerste instantie gedacht
Ben eigenlijk alleen bekend met de hele grote lijnen van het principe. Wel heel interessant.
Vanmiddag had ik een een 5km rondje had ik opeens zin om wat sneller te gaan lopen, na 3km soepele versnelling er in gezet en tot mijn verbazing kon ik ondanks gekloot met mijn hartslagband, verrassend makkelijk ~5:00 min per km vasthouden.
Ik werd wel een beetje moe, hartslag naar dik 180 (mijn max is ongeveer ~200), maar had wel het idee dat ik dat ik dat 5km kon volhouden. Tijd om een keer een 5KM wedstrijdje te pakken en ik keer onder de 25 minuten te lopen!
https://www.strava.com/activities/1034521791
@Pathogen Ik liep met mijn nieuwe Adidas Supernova's Ik heb het gevoel dat ze vooral op hogere snelheden veel efficiënter lopen. Prima gedempt, zonder op snelheid in te moeten leveren.
Ben er net even ingedoken, zeker gezien mijn ervaringen van afgelopen weekend lijkt minder belastend trainen me erg interessant!Pathogen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:22:
Is het trouwens zo dat Sportrusten je alleen voorbereidt op het uitlopen? Of biedt het ook een programma om je te richten op een snellere tijd?
Ben eigenlijk alleen bekend met de hele grote lijnen van het principe. Wel heel interessant.
Het schema gaat uit van 2 langere en 2 korte duurlopen. de lange op halve marathon tempo; 1 korte loop je zo snel mogelijk en de andere gewoon lekker 'vogels kijken; noemen ze dat.
Er zit dus tempo werk in en daarmee zou je snelheid dus ook omhoog gaan.
Verder loop je in het programma van week 4, 7 en 10 leen 10k voluit.
Indien je sneller bent geworden, pas je als ik het goed begrijp ook je snelheden aan op de andere runs en daarmee dus ook je (verwachte) eindtijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Johan_Germs op 13-06-2017 16:58 . Reden: iets meer uitleg ]
Nee, als je het goed doet volgens de sportrusten-methode wordt van te voren je omslagpunt en aan de hand daarvan je hartslag voor de (halve) marathon bepaald.Roozzz schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:15:
[...]
Hij heeft zijn (halve-)marathonhartslag nu toch juist bepaald?
Kennelijk lag die aanmerkelijk hoger dan in eerste instantie gedacht
Ik weet niet of hij de test goed heeft uitgevoerd, maar denk inderdaad dat zijn halve marathonhartslag inderdaad aanmerkelijk hoger ligt dan gedacht.
Edit: overigens is het idee van sportrusten dat met de test ook je tempo voor de (halve) marathon bepaald. Vanuit dat oogpunt is het wel opmerkelijk dat zijn tempo wel overeenkomt, maar zijn hartslag niet. Maar het is natuurlijk wel belangrijk of de test goed is uitgevoerd en niet iedereen heeft even goede ervaringen met die methode. Het is best een interessante methode, maar niet zaligmakend.
Nee, sportrusten is niet alleen gericht op uitlopen van een marathon, ook een snelle(re) tijd schijnt zeker mogelijk te zijn.Pathogen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:22:
Is het trouwens zo dat Sportrusten je alleen voorbereidt op het uitlopen? Of biedt het ook een programma om je te richten op een snellere tijd?
[ Voor 16% gewijzigd door lateef op 13-06-2017 18:05 ]
weet je zeker dat dat klopt. 13/14km op halve marathon tempo lopen is nog steeds knallen hoorJohan_Germs schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:46:
[...]
Het schema gaat uit van 2 langere en 2 korte duurlopen. de lange op halve marathon tempo; 1 korte loop je zo snel mogelijk en de andere gewoon lekker 'vogels kijken; noemen ze dat.
Verder ben ik geen fan van het gehele sportrust gebeuren maar zitten er zeker stukken in die bruikbaar zijn.
Ik geloof gewoon niet dat je een snellere tijd kunt neerzetten dan met een reguliere marathon training als je ze beiden even serieus uitvoert.(en zonder blessure's)
En ook sportarts Guido Vroemen vindt er iets van:De insteek van het marathonschema van Sportrusten is ‘geen risico, niet geblesseerd te raken’. ‘Eruit halen wat er in zit’ wordt ingeruild voor ‘hoe minder, hoe beter’. De boodschap is: blijf vooral in de buurt van je comfortzone! Ze timmert inmiddels een aantal jaren aan de weg met een eenvoudig ‘one-size-fits-all’ hardloopschema. Elke dag een ademhalingsoefening, vier keer in de week een stukje hardlopen en laat die marathon maar komen. Zeer geschikt voor mensen die de 42km graag willen lopen, maar geen tijd hebben om er fatsoenlijk voor te trainen of een hekel hebben aan lange stukken hardlopen (huh?). Meest opvallend kenmerk van het schema: de langste training is slechts 14 km. Sinds kort wordt het schema in de markt gezet als ‘de marathonrevolutie’. Daarmee maken ze het etiket veel groter dan de fles.
Ik zal verder zelf maar niets over het onderwerp zeggenAls uitgerust aan de start staan je doel is, kan je ook alleen maar rusten. Ik maak een onderscheid tussen zo minimaal mogelijk trainen en een optimale voorbereiding. En optimaal vind ik Sportrusten niet. Om een bepaalde prestatie te halen is er ook een bepaalde belastbaarheid nodig. Die moet je opbouwen. Dat doe je conditioneel en op het gebied van pees-, spier- en bindweefsel. Dat kost trainingsuren.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
We liepen vanuit Hamburg volgens het run-bike-run principe (als een van de weinige teams). Dit betekent dat iedere loper het parcours dus ook fietstValorian schreef op zondag 11 juni 2017 @ 14:16:
[...]
Wow, hadden jullie een heel klein team of is het gebruikelijk dat lopers ook fietsen? Ik ken veel mensen die de Ropa vanuit Parijs gedaan hebben en die kwamen meestal op zo'n ruime 60km lopen per persoon (met 8 lopers) en fietsen deden ze dan al helemaal niet meer.. Respect dat je die combi gemaakt hebt met fietsen, lijkt me een zware klus (vooral omdat je dan nog minder slaap hebt).
De route vanuit Hamburg is rond de 570 km. Helaas viel een van de lopers in mijn team uit waardoor we met zijn 3-en de resterende 120k hebben uitgelopen/gefietst.
Helderlateef schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:27:
[...]
Nee, als je het goed doet volgens de sportrusten-methode wordt van te voren je omslagpunt en aan de hand daarvan je hartslag voor de (halve) marathon bepaald.
Ik weet niet of hij de test goed heeft uitgevoerd, maar denk inderdaad dat zijn halve marathonhartslag inderdaad aanmerkelijk hoger ligt dan gedacht.
Het lijkt me een methode waar je niet echt uit kunt 'cherry picken', alles of niets dus. Of je er een snellere tijd mee kunt neerzetten dan met een reguliere marathontraining is natuurlijk onmogelijk om na te gaan, maar die beperking geldt voor het vergelijken van iedere methode. Wel lijkt het wel een methode te zijn waarmee je met minder belasting voor je lijf en met minder belasting van je tijd je klaar kunt stomen voor een marathon.Sinned123 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:40:
[...]
Verder ben ik geen fan van het gehele sportrust gebeuren maar zitten er zeker stukken in die bruikbaar zijn.
Ik geloof gewoon niet dat je een snellere tijd kunt neerzetten dan met een reguliere marathon training als je ze beiden even serieus uitvoert.(en zonder blessure's)
N=1, maar dat een snelle tijd met deze methode wel mogelijk is, heeft een bekende van mij vorig jaar bewezen door zijn eerste marathon binnen nog geen jaar (serieus/gestructureerd) hardlopen onder de 3.10 te lopen. Nu een jaar later loopt hij nog steeds blessurevrij hard.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat die methode zaligmakend is en dat het dé methode zou moeten zijn om een marathon te lopen, maar het is wel een methode waarmee je met relatief weinig belasting toch een marathon kunt lopen. En ik kan me daar best iets bij voorstellen, de voorbereiding van een marathon kost gewoon een hoop tijd en ik kan me goed voorstellen dat je daar geen zin in hebt, ik heb dat ook niet, maar ik kan me ook voorstellen dat je wel een keer een marathon zou willen lopen. Die (huh?) van die Rob Veer vind ik ook nogal een gebrek aan inlevingsvermogen, hij kijkt nogal met oogkleppen naar wat sport(beleving) zou moeten zijn. Mijns inziens is er helemaal niets mis met wat hij noemt 'sportief toerisme'. Ondertussen zijn die sportieve toeristen een stuk actiever bezig dan de gemiddelde couch potato.
http://www.weer.nl/verwac...ieren/1811853/dag/zondag/
(hoewel andere voorspellers het op 'maar' 24 graden houden.)
nou ja, de Raidlight maar volladen met water, opvouwbare beker voor noodgevallen en vooral.... rustig aan doen
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Aiii.. ik ga de halve marathon lopen in Amersfoort, dat wordt feest dus!TheOmen schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:47:
Oh dear, dat wordt een spannende Veluwezoomtrail 2017...
nou ja, de Raidlight maar volladen met water, opvouwbare beker voor noodgevallen en vooral.... rustig aan doen
Nou... als iemand een eerste marathon kan lopen onder de 3:10 binnen een jaar, dan is dat denk ik vooral te danken aan aanleg en niet zo zeer aan de trainingsmethodelateef schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:38:
[...]
N=1, maar dat een snelle tijd met deze methode wel mogelijk is, heeft een bekende van mij vorig jaar bewezen door zijn eerste marathon binnen nog geen jaar (serieus/gestructureerd) hardlopen onder de 3.10 te lopen. Nu een jaar later loopt hij nog steeds blessurevrij hard.
Natuurlijk is dat vooral te danken aan aanleg, die aanleg wordt overigens ook onderkent in de test die je behoort te doen voor aanvang van het programma. Wat ik alleen aan wilde geven is dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Ik voel mezelf ook niet zo tot die methode aangetrokken, maar wanneer je het doel hebt om een marathon te lopen en om wat voor reden dan ook de belasting en inspanning beperkt te houden, kan het een methode zijn. Ook voor ambitieuze(re) tijden.Galois schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 14:13:
[...]
Nou... als iemand een eerste marathon kan lopen onder de 3:10 binnen een jaar, dan is dat denk ik vooral te danken aan aanleg en niet zo zeer aan de trainingsmethode
Een marathon trekt me persoonlijk (nog) niet zo aan en wanneer ik het wel zou doen, zou ik dat alleen al voor mijn eigen gemoedsrust met meer omvang doen. Maar er zijn mijns inziens genoeg redenen waarom je als recreant efficiënt met je tijd, belasting, inspanning, etc. om zou willen gaan. Zo heb ik zelf veel baat gehad met de 'souplessemethode', een methode waarbij de belasting relatief gezien niet zo zwaar is, maar een methode die mij in staat heeft gesteld om met relatief weinig trainingsarbeid - en wellicht ook wat aanleg - na ruim een jaar tien kilometer onder de veertig minuten te lopen. Voor een recreant van mijn leeftijd - en ook mijn gewicht - een prestatie waar ik meer dan tevreden mee was, maar een prestatie wat ik als recreant ook wel voldoende vond/vind. Voor mij hoeft het niet meer - om Rob Veer te quoten - "hoger, sneller, sterker". Als recreant voel ik me ook totaal niet aangesproken door zijn blog. Ik hoef er niet zo nodig uit te halen wat er (mogelijk) inzit. Ik heb lol in het hardlopen, doe het graag en (al zeg ik het zelf) niet geheel onverdienstelijk, maar sport is voor mij niet zo zeer het speelveld waar je het beste uit jezelf probeert te halen. Sport is voor mij vooral iets waar je lol en voldoening uit moet halen. En ik kan me heel goed voorstellen dat voor een groep sporters/hardlopers de sportrustenmethode een methode is, waarmee ze lol en voldoening krijgen.
ah nog iemand die de veluwezoom gaat doenTheOmen schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:47:
Oh dear, dat wordt een spannende Veluwezoomtrail 2017...
Voor welke afstand ga je?
Ik doe zelf de 33KM (mijn 2e trail ooit)
Ik ook. 3e keer dat ik deze trail doe.Sinned123 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 21:41:
[...]
ah nog iemand die de veluwezoom gaat doen
Voor welke afstand ga je?
Ik doe zelf de 33KM (mijn 2e trail ooit)
1ste keer was beetje een ramp, na 20km was de tank leeg, kwam na vier uur over de streep
2e keer 20 minuten sneller gelopen
zondag....? gezien het weer ga ik niet uit van een wereldrecord
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
In 2014 had ik mijn eerste marathon gelopen volgens een schema van Hal Higdon.
Gedurende die training moest ik op het eind 25 km+ duurlopen doen en als ik dan terug was lag ik voor pampus op de bank en kreeg ik allerlei overbelastingpijntjes.
De marathon was een suffer fest. Tot 28 km ging het goed en toen was de koek op. Na 4uur 50 minuten hobbelde ik over de finish. Echt *alles* was overbelast en ik heb mijn hardloopschoenen toen 3 maanden niet aangekeken.
In 2016 heb ik dus de Hardlooprevolutie gelezen van Koen de Jong.
Volgens dit schema was mijn marathon hartslag 135 bpm. Het was vreselijk wennen om op die hartslag te rennen omdat ik altijd in een hogere zone trainde. Ik ging dus van een duurlooptempo van 6:00/km naar 6:45/km maar ik zette gewoon door. Ook omdat ik de Maffetone methode had gelezen en deze meneer hetzelfde adviseerde.
Over de zomer heen al mijn loopjes in die hartslagzone gedaan en ik werd langzaam maar zeker sneller. Ongeveer naar 6:20/km. Maar ik kwam ook veel frisser terug van trainingen en door de hartslaglimiet werd ik gedwongen om heel efficient te lopen. Zeker op vakantie in Frankrijk was het een spel om heuvelop te komen zonder dat mijn sporthorloge ging piepen dat ik te hard ging.
Ik kreeg in september / oktober wel stress dat ik 'maar' maximaal 14 kilometer had gerend.
Bij de marathon startte ik in vak 4uur15 en heb de eerste 15 km met hartslag 135 gerend. Daarna liep de hartslag heel lichtjes op.
https://www.strava.com/activities/828296180
Ik heb qua tempo ook best vlak gelopen met uitzondering van een toiletbezoek bij kilometerpaal 32 en dribbelen bij de verzorgingsposten. Na kilometerpaal 30 werd het ook zwaar omdat al de soepelheid uit mijn gewrichten en pezen was verdwenen en het leek aan te komen op stoempen. Commentaar van publiek was wel dat ik in vergelijking met anderen nog best soepel liep. Ik kreeg ook veel commentaar omdat ik de marathon op sandalen heb gerend.
De finish gehaald in 4uur35 en ik zat redelijk stuk. Maar het herstel was echt heel snel! Twee dagen spierpijn en stijfheid en toen zat alles weer 'los'.
Al met al dus tevreden over het schema. Wat ik heb geleerd:
- het is het 100% waard om duurlopen op een lage hartslag te doen (daarom volg ik nu Fitzgerald 80-20 schema)
- het is het 100% waard om de marathon op een lage hartslag te beginnen. Je pakt alle snelle jelles in je vak na 30 km wel weer terug
- max 14 kilometer duurloop is eigenlijk te weinig om je lijf echt goed voor te bereiden voor de marathon. Ik zou dit verlengen naar 21 km of misschien 24 km.
- het is een beginnersschema. Je blijft altijd een beetje sukkelen op het zelfde tempo. Het volgende level is dat je tempowerk / intervallen introduceert om wat snelheid en variatie in je training te krijgen.
Ik zou het schema dus 5KToMarathon noemen. Het brengt je zonder blessures naar de marathon en het is een springplank naar veel meer. Het is veel beter om met dit schema te starten voordat je in je volgende marathons doorgroeit naar schema's van Higdon, Fitzgerald of Pfitzinger.
Duurlopen op lage hartslag klinkt mij ook vrij logisch eigenlijk, je bent jezelf aan het voorbereiden op lange afstanden maar zorgt er op deze manier ook voor dat je herstel vrij "vlot" is.
Tempolopen en Intervallen zullen (als het goed is) gaan zorgen voor meer snelheid, samen met het krijgen van meer inhoud/conditie zul je sneller lopen op dezelfde hartslag.
I think I'm gonna use a bit of both
Ik loop nog wel wat de k#tten met het vinden van de juiste hartslagzones... Zo schiet ik bij een rustig duurloopje heel snel voorbij zone 2, zo zone 3 in. Dit terwijl mijn tempo slechts op 7:00min/km lag... Daar moet ik wellicht dus nog wat aan bijstellen.
Vandaag heb ik de eerste intervaltraining van mijn leven gedaan... Vier herhalingen van 5 minuten rennen in zone 4, gevolgd door 2 minuten rustig joggen in zone 2. Dat viel even tegen zeg... Die zone vier haalde ik nog wel (mijn tempo ligt dat rond de 4:30/km), maar bij de derde en vierde herhaling moest ik toch echt de laatste minuut overgaan op een lager tempo; niet omdat mijn hartslag te hoog werd, maar omdat mijn lichaam gewoon niet echt verder wilde (het was ook >25 graden, dat kan er natuurlijk ook wat mee te maken hebben gehad
Hoort het dat je bij intervaltrainingen echt even stuk gaat gedurende het interval met hoog tempo? Of loop ik te hard van stapel met dit schema (ik ben natuurlijk pas drie maanden bezig met lopen...).
Hoe heb je je hartslagzones bepaald? Als dat aan de hand van 220 - leeftijd is of een andere natte vinger methode is dat niet bepaald betrouwbaar. Wanneer je goed op zones wilt lopen, is het aan te raden om dat eerst te testen.breew schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:19:
Ik loop nog wel wat de k#tten met het vinden van de juiste hartslagzones...
Voor wat betreft die intervaltraining, ik denk dat je te hard van stapel gaat. Nu loop ik mijn intervallen niet op tijd, maar op afstand, maar mijn langste intervallen zijn korter dan vijf minuten en het tempo wat ik dan loop, is langzamer dan mijn 10km tempo.
Wanneer je de 5km net boven de 25 minuten loopt, zal je 10km tempo eerder richting de 5.15~5.30 zijn. Dat lijkt me een realistischer tempo voor zulke relatief lange intervallen.
Ik ben inderdaad uitgegaan van wat de Garmin standaard heeft staan (dat zal vast die 220-leeftijd zijn). Dat dat niet klopt, ben ik me van bewust. Wellicht dat ik dan toch beter een schema kan zoeken met afstanden...lateef schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:35:
[...]
Hoe heb je je hartslagzones bepaald? Als dat aan de hand van 220 - leeftijd is of een andere natte vinger methode is dat niet bepaald betrouwbaar. Wanneer je goed op zones wilt lopen, is het aan te raden om dat eerst te testen.
Dat is helder. Ik denk dat het toch handig is als ik eens ene atletiek-vereniging in de buurt ga bezoeken ;-). Als ik ergens geen zin in heb, is het wel een blessure door overbelasting.Voor wat betreft die intervaltraining, ik denk dat je te hard van stapel gaat. Nu loop ik mijn intervallen niet op tijd, maar op afstand, maar mijn langste intervallen zijn korter dan vijf minuten en het tempo wat ik dan loop, is langzamer dan mijn 10km tempo.
Dat klinkt als een tempo dat me beter ligt dan de 4:45-4:30 van de afgelopen intervallen ;-) Sowieso gaanWanneer je de 5km net boven de 25 minuten loopt, zal je 10km tempo eerder richting de 5.15~5.30 zijn. Dat lijkt me een realistischer tempo voor zulke relatief lange intervallen.
mijn benen het fijner vinden..
tl;drDank, ik moet maar eens bij een atletiekvereniging gaan kijken.
Is een cursus van 8 weken van 2x in de week. Ik heb zoals eerder vermeld een HM gelopen zo'n 2 weken terug zonder enige techniek know how etc. Gewoon schoenen gekocht sporthorloge om en gaan
Mijn streven is om die 10KM te lopen rond en nabij 40 min. Mijn eerste 10KM was in 47 min in maart waar ik net 3 maanden was begonnen met lopen.
Verder twijfel ik nog enorm om eens een hele marathon te lopen.
Als ik hem wil lopen zal het volgend jaar moeten gebeuren, gewoon om het een keer gedaan te hebben. Begin zo echter ook met een deeltijd studie van 4 jaar naast me werk dus dan moet je keuzes gaan maken. Al hoop ik met een strakke planning het lopen er gewoon bij te kunnen houden omdat het ook een ontspannende werking heeft, even het hoofdje leeg laten lopen
In Strava houd ik bij hoeveel km ik op welke schoen loop. De Mizuno's hebben nu een kleine 1200 km gelopen en op basis daarvan aan vervanging toe. Ook al zien ze er goed uit en zie ik veel minder slijtage dan bij mijn Asics met deze km-stand.
Maar goed, ze moeten dus vervangen worden. Ik wil weer eens wat nieuws proberen. Ben overigens al heel vaak bij een hardloopwinkel schoenen laten adviseren (deze Mizuno's zijn bv. geadviseerd), maar deze keer wil ik zelf eens wat proberen op basis van reviews etc.
Ik kwam oa. via Runrepeat op de Adidas Supernova's om die eens te proberen. En nu is er een aanbieding op adidas.nl en zijn de Sequence daar voor 50%. Op Runrepeat staat hij ook.
Iemand ervaring met deze schoen?
ja, inmiddels 500 km op deze schoenen gelopen.Galois schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:27:
Ik kwam oa. via Runrepeat op de Adidas Supernova's om die eens te proberen. En nu is er een aanbieding op adidas.nl en zijn de Sequence daar voor 50%. Op Runrepeat staat hij ook.
+ veel grip, die continental-zool werkt blijkbaar echt
+ hoog comfort / veel demping
+ relatief zwaar, maar ik merk daar weinig van, daarom een plus
- de veters moeten voor mij wat te hoog gestrikt worden. Dit zorgde in het begin voor snijdende veters in mijn enkels. Na een weekje op een andere manier gestrikt en nu gaat het prima!
ik heb geen ervaring met de andere schoenen die je noemt, dus daar kan ik weinig over zeggen. Hiervoor liep ik op een paar Saucony guide 8. In vergelijking daarmee zijn ze iets 'bulkier' en hebben ze meer demping.
[ Voor 26% gewijzigd door juhet op 16-06-2017 10:06 ]
Huisarts is zelf ook hardloper dus die snapt dat ik eraf wil en een nieuwe wil
Volgens hem is het een kwestie van een week niet lopen en daarna mag ik weer hardlopen (wel voor de zekerheid pleistertje over de bovenkant.
Zal dan de dag ervoor nog kijken of ik een lange duurloop kan doen
Heb niet de Sequences, maar de Supernova M, net als @bert74 en ik deel eigenlijk precies de punten die @juhet hierboven aangeeft. Vetering is niet optimaal, schoen erg comfortabel en grip van de Continental zool is geweldig. De lip heeft links en rechts randjes die soms dubbelvouwen op je wreef als je je voeten in de schoenen doet, als je daar niet op let kan het irritant worden.Galois schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:27:
Ik loop op drie verschillende paren. En dat bevalt goed. Eén wedstrijschoen (Nike Free Rn), een paar voor de lange afstanden (Asics Cumulus Gel) en een paar voor de middellange afstand (Mizuno Wave Rider). Overigens wissel ik die laatste twee vaak willekeurig om...
In Strava houd ik bij hoeveel km ik op welke schoen loop. De Mizuno's hebben nu een kleine 1200 km gelopen en op basis daarvan aan vervanging toe. Ook al zien ze er goed uit en zie ik veel minder slijtage dan bij mijn Asics met deze km-stand.
Maar goed, ze moeten dus vervangen worden. Ik wil weer eens wat nieuws proberen. Ben overigens al heel vaak bij een hardloopwinkel schoenen laten adviseren (deze Mizuno's zijn bv. geadviseerd), maar deze keer wil ik zelf eens wat proberen op basis van reviews etc.
Ik heb ze gekocht als comfortabele "bij-schoen" om mijn Kinvara's niet te snel te verslijten, maar gebruik ze nu als standaard trainer, omdat paar-wisselen op het werk irritant is.
Onder de streep vind ik ze best aardig, maar niet voor de hoofdprijs.
Vanochtend voor het eerst sinds de verhuizing een woon-werkloopje gedaan. Korte samenvatting:
- eerste helft is mooier
- ruim 12km gaat prima op een banaantje met dit weer
- mijn rugtasje is nog steeds wel OK
- stoplichten zijn irritant, fietsers die elke keer het stoplicht voor je op groen zetten zijn lief
- het begin was mega-houterig, tweede helft (in de stad) was een soort van halve trail omdat ik de stoep bleef aanhouden (randje op, randje af, slalom langs gestalde fietsen etc)
- blijkbaar bleef ik de hele rit wel in Z2, perfect voor een long(er) run dus.
Feestje gaat in ieder geval door, dat is welDoor de verwachte weersomstandigheden voelen wij ons genoodzaakt een paar afspraken te maken.
Neem zelf voldoende water mee. Wij stellen jullie VERPLICHT om 1 liter water zelf mee te nemen. Onderweg kun je op de posten genoeg bij tanken. Er wordt voor de start gecontroleerd voor dat je het startvak in gaat of dit zo is.
LET OP geen water is NIET starten
Jullie hebben verzorging op 10km en 25km, Op de verzorgingsposten is voldoende van alles aanwezig.
Runnersworld Apeldoorn en Arnhem zijn als sponsor met een stand aanwezig en hebben genoeg gordeltjes en rugzakken op voorraad.
Bij problemen onderweg ben je verplicht een ander te helpen. Zorg dat je een telefoon bij je hebt en bel bij calamiteiten het nummer dat op de achterzijde van je startnummer staat.
Er zijn op het hele parcours fietsers onderweg die je kunnen helpen als dat nodig is.
<knip>
Goede zaak dat ze extra maatregelen nemen (Y) "even" zo'n trail uitlopen wordt toch een stuk moeilijker met wat hogere temperaturen, vooral voor degenen met iets minder ervaring.TheOmen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:57:
Bericht van de organisatie van de Veluwezoomtrail in mijn postvak:
[...]
Feestje gaat in ieder geval door, dat is wel
UiteraardTheOmen schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:57:
Bericht van de organisatie van de Veluwezoomtrail in mijn postvak:
[...]
Feestje gaat in ieder geval door, dat is wel
Te veel serieuze traillopers in de organisatie om er zelfs maar aan te denken om af te blazen
Ik heb er zin in!
In theorie is de "standaard" combi: korte duurloop, lange duurloop en interval (of er ook een standaard volgorde is weet ik niet).Webgnome schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:40:
Even een vraagje van mijn kant. Ik train op dit moment 3x per week ongeveer. Nu train ik dinsdag meestal een interval , donderdag een duur en zaterdag ook weer een interval. Mijn vraag is eigenlijk of dat qua interval dit niet een beetje teveel is? De interval trainingen zijn iedere keer anders qua intensiteit / interval (dat is ook zo leuk er aan).
Maar, dat is voor een basisprogramma natuurlijk. Als je extra wil werken aan je snelheid is wat jij doet misschien wel een goede optie, al zul je dan de intensiteit die je toevoegt met je tweede interval wel ergens moeten compenseren, bijvoorbeeld door je duurloop ietsje in te korten.
(ik weet overigens niet of dit zich allemaal rechtsreeks laat vertalen naar wheelen)
Hou er rekening mee dat de sequence een stability schoen is.Galois schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 08:27:
Ik loop op drie verschillende paren. En dat bevalt goed. Eén wedstrijschoen (Nike Free Rn), een paar voor de lange afstanden (Asics Cumulus Gel) en een paar voor de middellange afstand (Mizuno Wave Rider). Overigens wissel ik die laatste twee vaak willekeurig om...
Volgens mij heb je de glide nodig.
Ik heb zelf de glide7 en 8. En pas na een km of 300/400 vond ik de glide8 pas net zo lekker lopen als de 7.
Ze hebben blijkbaar een lange tijd nodig om in te lopen.
Ik deel verder de meningen van de anderen.
Relatief zware schoen, maar zeer zeker comfortabel met fantastische slijtvaste zool en fantatische grip.
D
Het probleem met de veters herken ik niet, maar ik heb de bovenste dan ook altijd los.
Oh en koop de 6,7 of 8 serie. De nieuwe 9 serie schijnt minder goed te zijn.
glide9 review:
https://www.solereview.com/adidas-supernova-glide-9-review/
glide8 review:
https://www.solereview.co...ova-glide-8-boost-review/
[ Voor 6% gewijzigd door Sinned123 op 16-06-2017 16:28 ]
Ik ook.acidd91 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:54:
[...]
Aiii.. ik ga de halve marathon lopen in Amersfoort, dat wordt feest dus!
Alleen aanval op PR....
did read, maar graag gedaan. Wanneer het je aanspreekt om naar een vereniging te gaan, zou ik dat zeker doen. Denk dat ze je daar zeker goed kunnen begeleiden!breew schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 17:53:
[...]
tl;drDank, ik moet maar eens bij een atletiekvereniging gaan kijken.
Maar wat ik didn't read was het schema wat je volgt. Nu weet ik niet zeker hoe ver je gevorderd bent, maar ik heb het idee dat dat nog niet zo heel ver is en dat je nu op ~5km/30 minuten zit. Het schema wat je wilt volgen, is echter voor wanneer je al ~10km/1 uur achter elkaar kunt lopen en vandaar uit een snellere tijd op de 10km wilt gaan lopen. Wanneer mijn vermoeden juist is, is dit schema waarschijnlijk sowieso al te zwaar voor je.
Een atletiekvereniging kan een goed idee zijn, maar ik kan me voorstellen dat het volgende instroommoment na de zomer is. Indien je inderdaad nu op zo'n 5km/30 minuten zit, is een schema om op te bouwen van ~5km/30 minuten naar ~10km/60 minuten veel meer aan te raden. Het gaat daarbij dan ook voornamelijk om het opbouwen van duurvermogen. Qua tempo zal je dan rustiger dan je 5km moeten lopen. Dat tempo zal waarschijnlijk vanzelf geleidelijk sneller worden, maar daar moet je de focus niet leggen.
Ambitieus streven om in een half jaar 7 minuten van je PR af te lopen, maar niets mis natuurlijk met een beetje ambitie. Met zo'n cursus zal je waarschijnlijk veel kunnen leren, maar ik zou wel uitkijken dat je jezelf niet opblaast in je streven naar een 10 rond de 40min, dat is echt een flink verschil ten opzichte van je huidige tempo, het zijn er weinig gegeven om zoveel progressie te maken in zo'n korte periode.Diversity schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 19:41:
Mijn streven is om die 10KM te lopen rond en nabij 40 min. Mijn eerste 10KM was in 47 min in maart waar ik net 3 maanden was begonnen met lopen.
De intervaltraining voelde inderdaad niet zo hele erg fijn in dit tempolateef schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 23:01:
[...]
Maar wat ik didn't read was het schema wat je volgt. Nu weet ik niet zeker hoe ver je gevorderd bent, maar ik heb het idee dat dat nog niet zo heel ver is en dat je nu op ~5km/30 minuten zit. Het schema wat je wilt volgen, is echter voor wanneer je al ~10km/1 uur achter elkaar kunt lopen en vandaar uit een snellere tijd op de 10km wilt gaan lopen. Wanneer mijn vermoeden juist is, is dit schema waarschijnlijk sowieso al te zwaar voor je.
Dat is iets minder belastend voor me, denk ik... Tussendoor ga ik dan 1-2x in de week een korte crosstraining (ca. 30 min) doen met wat fitnessoefeningen obv lichaamsgewicht (plank, push-up, etc..), om de boel wat te versterken.
Mijn 5k was op wedstrijdtempo ongeveer 25:00.Een atletiekvereniging kan een goed idee zijn, maar ik kan me voorstellen dat het volgende instroommoment na de zomer is. Indien je inderdaad nu op zo'n 5km/30 minuten zit, is een schema om op te bouwen van ~5km/30 minuten naar ~10km/60 minuten veel meer aan te raden. Het gaat daarbij dan ook voornamelijk om het opbouwen van duurvermogen. Qua tempo zal je dan rustiger dan je 5km moeten lopen. Dat tempo zal waarschijnlijk vanzelf geleidelijk sneller worden, maar daar moet je de focus niet leggen.
Ik zal, tot ik wat meer inzicht heb in mijn hartslagzones, de duurlopen instellen op 5:45-6:15 per kilometer, en de intervallen op 4:00/km (intervallen zijn maar max 400 meter in dit schema, dus dat moet wel lukken denk ik, maar daar ga ik achter komen ;-) ).
Ik heb echter nog wel de volgende vraag: moet je in je interval echt tot het gaatje gaan, en tijdens de rust wat herstellen, OF moet je 'gewoon' een periode in een iets tempo lopen, zonder dat dit (erg) oncomfortabel aanvoelt?
Vandaag mee gedaan aan de 10km van Nederland. Een door Rexona gesponsorde wedstrijd die in meerdere steden en landen tegelijk plaats vond.
Parcours: 2 rondes van 5km door/rond het centrum.
Starttijd: 12:00u
Temp: 30+
Zelf gestart met het idee om toch wel binnen een uur klaar te zijn. Ter info, mijn pb zit hoog in de 57 minuten.
Al snel na de start kwam ik in een groepje dat 5:50/km liep, ideaal voor mij.
Helaas moest het groepje na 3km al flink gas terugnemen omdat 1 van de 3 collega's die samen liepen het niet meer trok.
Af en toe was er schaduw, maar helaas waren er ook stukken vol in de zon zonder een zuchtje wind.
Ondanks dat het steeds warmer werd kwam ik toch onder de 30 minuten (Denk 28 hoog, maar ben niet zeker.) door voor mijn eerste ronde.
Helaas kwam ik vrij snel hierna de man met de hamer tegen. Wandelen vind ik echt een no-go, maar ging niet meer. In totaal 4 wandel momenten gehad en de finish gehaald in 1:02:14.
Weet trouwens niet zeker of de 10km echt 10km waren. De gps geeft, met enkele keren een verloren signaal, 9.6km.
Conclusies:
1. Denk niet dat je bij 30+ in de buurt kan komen van je pb.
2. Enkel zwarte loop t-shirts in je kasten hebben is ook niet alles. Tijd voor een hempje.
3. Andere voeding. Meer koolhydraten. Nu was het gewoon de standaard boterham.
4. Ondanks de tijd en de temp toch een leuke ervaring.
[ Voor 46% gewijzigd door Sport_Life op 18-06-2017 16:57 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Sinds een jaar echt aan het hardlopen geslagen. In de voorgaande jaren vaak begonnen en te snel te hard gegaan waardoor ik weer uitviel met blessures. Vorig jaar echt moeten doorbijten en me ingehouden en in januari mijn eerste 15 km gelopen. Daarna met het slechte weer alles weer een beetje laten verslappen maar sinds april weer goed bezig.
Maar vandaag...... Pff. Na 7 kilometer, terwijl 9 mijn doel was van vandaag, was de koek toch echt op. Hartslag schoot boven de 180 en de coördinatie was echt wel uit de benen. Vorige week nog 10 gedaan in de avond. Dus dinsdag weer lekker na 21:30 beginnen om de hitte een beetje te ontlopen.
Wel kan ik met enige trots mededelen dat ik deze maand nu boven de 50 km hardlopen zit en mijn doel van 75/maand zonder blessures nu wel heel dicht in de buurt komt. Mede dankzij mijn nieuwe saucony's. Die had ik vorig jaar moeten kopen bij nader inzien.
TL;DR: Dat was het ook voor een halve Marathonm-vw schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:17:
TL;DR: Het was warm voor een 10km.
Zelf meegedaan aan de halve Marathon in Amersfoort. Start om 10:30. Toen al behoorlijk warm. Ben in training voor de Marathon van Berlijn in september dus met mezelf afgesproken om gewoon lekker te lopen en te zien hoe ver ik kwam maar om in elk geval niks te forceren. Tot een kilometertje of 10 niks aan de hand. Gewoon lekker tempo (onder pr-tijd). Maar daarna begon de warmte er toch aardig in te hakken. Flink wat gas terug genomen en de rest gewoon lekker uit gehobbeld. Bij elke drankpost flink wat water gedronken. Leuk loopje verder maar gewoon veel te warm.
Of voor de Great Breweries 25km. In het begin goed gelopen, maar in de tweede helft gewoon geen schaduw meer, krampen gekregen in mijn buik van het toch maar wanhopig proberen te hydrateren. Op het gemak uitgelopen, net boven mijn doelstelling van 2u.Roadman schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:46:
[...]
TL;DR: Dat was het ook voor een halve Marathon
Ik baalde een beetje, maar ben bij dat ik de nummer 3 en de nummer 4 bij de dames wat heb kunnen hazen (nummer 3 was een Russische dame die voor haar verjaardag ergens ter wereld wou gaan hardlopen, ze is me achteraf komen bedanken, ze was er helemaal alleen en het feit dat ik een kleine 10km met haar meegelopen heb, zal daar wel voor iets tussenzitten).
En achteraf bleek ik zelf precies 100e te zijn geworden, wat al bij al nog niet eens zo'n slecht resultaat is op 2300 deelnemers. Vrouwtje heeft het trouwens ook goed gedaan (2u53), al was die achteraf wel behoorlijk van de kaart.
Nu de tepels wat verzorgen (eerste keer dat ik dit voorheb!), de blaren wat verzorgen (schoenen toch iets te nieuw), beetje rusten en dan op naar het volgende doel.
Strava linkje: https://www.strava.com/activities/1043269186
Nu eens kijken wat mijn MilestonePod me allemaal te vertellen heeft (eerste run met dat appraatje).
Ah, volgens de MilestonePod was ik nog net iets sneller: 10,08km in 49:00
[ Voor 25% gewijzigd door Niku op 18-06-2017 23:24 ]
400m - 51,39s (PB)
200m - 23,18s
Voor sprinters is wat warmer weer wel lekker.
Hele poos geleden dat ik m'n eerste bericht in dit topic had gepost. Ik heb sindsdien niets meer laten horen. Ook geen zin gehad om iets te posten dus nu even in sneltreinvaart.
Blijven trainen ondanks het feit dat ik pijn bleef hebben in m'n schenen, vaak wat oefeningen minder herhalen of overslaan en na de training koelen dus er was ook mee te trainen.
Vervolgens 15 april op een koude winderige dag, ik denk dat het een graad of dertien was, heb ik op een avondwedstrijd eerst een 100m sprint gelopen in 11,70 seconden en dezelfde avond een 200m in 23,69 seconden. Tijdens de laatste 20m van de 200m toch een kleine tik gehad op m'n hamstring ondanks de lange tight. Dit viel achteraf gelukkig goed mee, alleen flink stijf geweest de eerste paar dagen.
Daarna heb ik twee weken later, 30 april, een 400m gelopen in precies 53 seconden. Ik liep deze race vanuit de buitenste baan waardoor ik 'blind' liep omdat ik niemand had om naartoe te lopen. Jammer maar was goed voor nu. Verder die dag ook nog meegedaan met de zweedse estafette (400m - 300m - 200m -
100m) voor de ploeg van de vereniging. Ik liep zelf de 200m en voelde goed.
Vervolgens rustig twee keer per week blijven trainen en van 21 mei t/m 1 juni weggeweest met school (USA - West kust
Vandaag weer een wedstrijd gedaan in Nijmegen. Geen idee wat ik moest verwachten omdat het in de trainingen nog niet helemaal perfect liep. M'n schenen vonden die twee rust trouwens wel leuk, sindsdien nog geen last gehad. Ik had wel afgelopen donderdag nog een paar goede starts gemaakt vanuit het startblok dus dat gaf wel vertrouwen. Toch maar m'n PB's opgegeven ondanks dat ik daar nog niet in de buurt was gekomen dit seizoen.
Als eerste moest ik de 400m (YT-link) lopen. Lekker hard starten vanuit baan 3 en dan de laatste 150m (halfverwege de laatste bocht) nogmaals proberen aan te zetten tot de finish. Ja! Het lukt en ik word zowel tweede in de serie als overall in een nieuw PB van 51,39 seconden!
Nadat ik over de finish kwam verzuurde m'n benen wel helemaal, zoals het hoort na een 400m, maar daarnaast ook goed misselijk... Ik had toch wel dorst dus toch maar wat water dringen. Helaas 20-30 minuten later lag m'n hele maaginhoud eruit.
Ten slotte toch nog maar die 200m (YT-link) lopen die anderhalf uur later op het programma stond. Met de vermoeidheid in de benen na een tijd gelopen van 23,18 seconden. Gedeeld vierde in de serie maar belangrijker toch nog een best wel redelijke race gelopen na die 400m eerder vandaag.
Na afloop nog lekker genoten van een BBQ.
Nog niet echt een idee wat m'n volgende wedstrijd gaat worden...
Loop je pas sinds 2 maanden hard? Zo ja, ben je dan niet bang voor blessures als je meteen al zo hard loopt?Niku schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:15:
Dafuq, doen mijn nieuwe schoenen wonderen? Snelste 10k op mijn oude schoenen: 51:53. Vanavond mijn nieuwe maar meteen uitgetest: 49:00! Slechts 2 seconde verval tussen mijn eerste 5k en de tweede 5k. Nog een week en dan ben ik twee maanden in training, echt super tevreden.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Zolang ik geen last van pijntjes heb en goed op mezelf let, ben ik daar nog niet zo bang voor nee.frankwopereis schreef op maandag 19 juni 2017 @ 06:05:
[...]
Loop je pas sinds 2 maanden hard? Zo ja, ben je dan niet bang voor blessures als je meteen al zo hard loopt?
Zie dat jij na 6 weken de 10k ook al binnen het uur deed, zoveel verschil is dat nu ook weer niet
Je cijfertjes bovenaan staan niet in de goede volgorde, denk ikbal130 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 23:57:
TL;DR
400m - 53,19s (PB)
200m - 23,18s
Voor sprinters is wat warmer weer wel lekker.![]()
[...]
Als eerste moest ik de 400m (YT-link) lopen. Lekker hard starten vanuit baan 3 en dan de laatste 150m (halfverwege de laatste bocht) nogmaals proberen aan te zetten tot de finish. Ja! Het lukt en ik word zowel tweede in de serie als overall in een nieuw PB van 51,39 seconden!
Nadat ik over de finish kwam verzuurde m'n benen wel helemaal, zoals het hoort na een 400m, maar daarnaast ook goed misselijk... Ik had toch wel dorst dus toch maar wat water dringen. Helaas 20-30 minuten later lag m'n hele maaginhoud eruit.
Wat me opvalt is dat jij "maar" 2 keer per week traint. 400m is zo'n zware afstand, dat ik me best kan voorstellen dat je van meer training wel baat zou hebben. Of doe je nog andere sport? Anderzijds zie ik je ook pijntjes vermelden (op zich ook niet vreemd voor een sprinter), teveel is uiteraard nog schadelijker.
Oops werd al laat, inderdaad een 1 en 3 omgewisseld. Snel aangepast. TY!nokie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:06:
[...]
Je cijfertjes bovenaan staan niet in de goede volgorde, denk ik(ik zie zoiets zelden, maar ik herinnerde me dat jij in de 51 liep. Blijft knap hoor, kruip je rustig aan richting de 49,99s
Wat me opvalt is dat jij "maar" 2 keer per week traint. 400m is zo'n zware afstand, dat ik me best kan voorstellen dat je van meer training wel baat zou hebben. Of doe je nog andere sport? Anderzijds zie ik je ook pijntjes vermelden (op zich ook niet vreemd voor een sprinter), teveel is uiteraard nog schadelijker.
Ja, ik train gemiddeld genomen twee keer per week. Dinsdag- en donderdagavond ga ik altijd. Zaterdagochtend is er ook training maar daar ben ik niet altijd bij. Soms in verband met een wedstrijd in hetzelfde weekend andere keer omdat ik toch wel wat extra rust kan gebruiken.
Door meer te trainen zou ik normaal ook harder moeten gaan lopen maar dan moet ik het ook aankunnen. Voor nu staat eerder het plezier voorop. Ik haal meer plezier uit constant twee keer per week te gaan trainen een jaar lang dan een of twee maanden 3-4 keer per week te trainen en dan toch een grotere overbelastingsblessure te krijgen.
Ik had exact dezelfde ervaring. Eerste tien km goed op schema, net geen PR tijd, maar daar had ik ook niet meer op gerekend. Daarna flink het verval in, veel te veel last van de hitte. Op 18 km nog getwijfeld om uit te stappen, even rustig gestaan, maar daarna op hobbeltempo wel uitgelopen. Alsnog wel ~250e van de 1200 deelnemers oid.Roadman schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:46:
[...]
TL;DR: Dat was het ook voor een halve Marathon
Zelf meegedaan aan de halve Marathon in Amersfoort. Start om 10:30. Toen al behoorlijk warm. Ben in training voor de Marathon van Berlijn in september dus met mezelf afgesproken om gewoon lekker te lopen en te zien hoe ver ik kwam maar om in elk geval niks te forceren. Tot een kilometertje of 10 niks aan de hand. Gewoon lekker tempo (onder pr-tijd). Maar daarna begon de warmte er toch aardig in te hakken. Flink wat gas terug genomen en de rest gewoon lekker uit gehobbeld. Bij elke drankpost flink wat water gedronken. Leuk loopje verder maar gewoon veel te warm.
Ook weer heel snel hersteld, zo te zien! Extreem goede conditie!nogeeninlog schreef op zondag 18 juni 2017 @ 18:41:
Kennelijk heb ik een maximale hartslag van 232:
[afbeelding]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Mocht ik meer inspanning op het programma hebben staan (wedstrijd) dan moeten de doelstellingen maar overboord en is uitlopen prio 1. Snelheidswerk doe ik sowieso (te) weinig.
Afgelopen vrijdag 's ochtends naar het werk gelopen, dat is ook een goed alternatief voor de temperatuur.
Ik heb me één keer ingeschreven voor een wedstrijd die is afgelast wegens hitte (35+) en dat vond ik wel terecht. Met 30+ kun je nog wel iets doen, maar volle bak wordt gewoon gevaarlijk.
Op de kamer was wel een airco en die had ik per ongeluk aan laten staan tijdens een nachtje slaap. Zere keel, verkouden. Afgelopen weekend was ik in de Ardennen en daar wilde ik ook gaan, maar ik was zo verkouden dat zelfs mijn oren dicht zaten.
Behoorlijk teleurgesteld dus.. Vanmiddag dan maar met 30 graden hier een rondje maken in het bos, in de schaduw.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic