Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.107 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Compleet eens met hierboven. Als ik jou tempo zo lees zou ik het volgende doen:

Ga proberen te starten op 5:00, het is je eerste wedstrijd, dus vanwege adrenaline zal dit waarschijnlijk iets harder zijn. Niet geheel erg, maar probeer niet te veel in de eerste kms te geven. Liever iets over op het einde en nog een dikke eindsprint kunnen doen dan kruipend over de finish (zeker voor een eerste wedstrijd). En vergeet ook niet te genieten! Succes alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
De eerste keer zou ik het juist in het begin iets rustiger aan doen. Het ligt er aan welke wedstrijd het is (hoe groot) een hoe het parcours is.
Mijn eerste wedstrijd was de singelloop in Breda met in totaal 18.000 deelnemers. Ik was meteen verkocht. Dat was echt genieten, geen muziek nodig :)
Daar ben ik toen rustig aan begonnen. De laatste twee wedstrijden ben ik vliegend van start gegaan en later wat langzamer omdat het gewoon niet sneller met kon.

Voordeel daarvan is dat je echt alles geeft en ik vind het makkelijker om de laatste kilometer vol te houden op karakter dan de laatste kilometer nog energie over te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zaterdag deze: http://www.dioslentefeest.nl/lenteloop/

Ik lijk wel gek, maar ik zit te overwegen de 5 én de 10 te doen. Mijn laatste officiële 5k is alweer 2 jaar terug en ik ben zóveel sneller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:35
Bartske schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 00:03:
Ga proberen te starten op 5:00 [...] Liever iets over op het einde en nog een dikke eindsprint kunnen doen dan kruipend over de finish (zeker voor een eerste wedstrijd). En vergeet ook niet te genieten! Succes alvast!
Thanks, ik denk dat ik inderdaad ga mikken op <25min, met een start rond de 5:00/km en vanaf 3km ofzo eens kijken hoeveel reserves er nog zijn ;-). Ik wil natuurlijk wel "leeg" over de finish komen :)
tlpeter schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 07:14:
De eerste keer zou ik het juist in het begin iets rustiger aan doen. Het ligt er aan welke wedstrijd het is (hoe groot) een hoe het parcours is.
Volgens mij is het een vrij kleinschalig evenement: De 10e Keppelrun. Het parcours loopt, volgens mij, helemaal vlak en over verharde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19

Roozzz

Plus ultra

breew schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:10:
[...]
Thanks, ik denk dat ik inderdaad ga mikken op <25min, met een start rond de 5:00/km en vanaf 3km ofzo eens kijken hoeveel reserves er nog zijn ;-). Ik wil natuurlijk wel "leeg" over de finish komen :)
[...]
Dit is exact wat ik wilde aanraden mbt tempo en opbouw :) Gezien het je eerste wedstrijd is, zal je waarschijnlijk véél te hard starten. Tig wedstrijden verder kan ik het nog steeds niet op kortere afstanden... :9 Dus probeer daar een beetje op te letten, anders ga je dat waarschijnlijk moeten bekopen in de rest van de wedstrijd.

Je vragen zijn volgens mij al uitstekend beantwoord door de voorgaande posters :)

Have fun!

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 01-06-2017 09:29 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Roozzz schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:29:
[...]Gezien het je eerste wedstrijd is, zal je waarschijnlijk véél te hard starten.[...] Dus probeer daar een beetje op te letten, anders ga je dat waarschijnlijk moeten bekopen in de rest van de wedstrijd.[...]
Have fun!
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
breew schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:10:
[...]

Volgens mij is het een vrij kleinschalig evenement: De 10e Keppelrun. Het parcours loopt, volgens mij, helemaal vlak en over verharde weg.
Dat ziet er inderdaad uit als een redelijk kleinschalig evenement. Helaas zijn er geen uitslagen van voorgaande edities terug te vinden, dat is vaak wel een redelijke indicatie van het te verwachten niveau bij een loop, dat kan bij een wat kleiner evenement namelijk flink verschillen. Wel zie ik dat het parcoursrecord redelijk snel is, dat kan dus betekenen dat kan dus betekenen dat een klein, maar sterk deelnemersveld is. Daar moet je dan wel voor uitkijken, door het wedstrijdelement zijn de meeste wel in staat om meer uit zichzelf te halen dan bij een training, maar daar zitten natuurlijk wel grenzen aan. Wanneer je niet uit kijk, kan je je dan in de eerste paar honderd meters mee laten slepen door, maar als je te hard gaat, blaas je jezelf wel op. Probeer dus wel op je tempo te letten. De eerder genoemde 5.00 min/km lijken me daarvoor best reëel.

Overigens kan het ook de andere kant uit, al denk ik dat met 5.00 min/km wel mee zal vallen. Zo had ik met mijn eerste loop vriend, vijand en vooral mezelf verrast hoe ik in verhouding stond tot andere lopers. Ik liep net een paar maanden en wist wel ongeveer wat ik kon lopen qua tempo, maar ik had geen idee hoe dat zich verhield tot andere lopers. Enige wat ik wist, was dat mijn zwager, die wel sportief is, maar niet zo veel trainde tien kilometer altijd zo rond de 40 minuten liep. Dat was toen echt nog te ver gegrepen, maar hoe snel andere lopers zouden zijn, had ik geen idee van. Het was een middelgrote loop waar ruim 500 mensen aan meededen en aangezien ik nog niet zo lang liep, had ik me ergens achteraan opgesteld. Na de start kwam ik er echter al snel achter dat ik relatief best snel was. De eerste kilometer was daardoor wat lastig, met een hoop geslinger en geslalom, maar daarna was er meer ruimte en heb ik negen kilometer constant mensen in kunnen halen. Dat gaf (natuurlijk) wel een goed gevoel en was ook zeker een goede motivatie. Uiteindelijk liep ik anderhalve minuut sneller dan waarvan ik dacht dat dat een reëel doel was en netto een top vijftien tijd :D (het was een hernieuwde loop, die een aantal jaar niet door was gegaan en het deelnemersveld was niet zo sterk, een jaar later liep ik met vijf minuten sneller net in de top tien, met een tijd waarmee ik het jaar daarvoor tweede was geworden).

Aan die eerste loop heb ik echter nog steeds wel één van mijn beste herinneringen en was dat een hele goede stimulans om door te gaan met hardlopen (en om mezelf te belonen met een nieuw paar schoenen, die mijn vijftien jaar oude schoenen vervingen, die buiten de paar maanden daarvoor nauwelijks gebruik waren :D ).

Voor veel mensen geldt dat zo'n eerste loop vaak een goede stimulans is. Het is een eerste echte test en vaak kan je jezelf verrassen. Qua strategie zijn er al goede tips gegevens! Geniet er vooral van, ook van dat je helemaal stuk gaat :D d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
lateef schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Dat ziet er inderdaad uit als een redelijk kleinschalig evenement. Helaas zijn er geen uitslagen van voorgaande edities terug te vinden, dat is vaak wel een redelijke indicatie van het te verwachten niveau bij een loop, dat kan bij een wat kleiner evenement namelijk flink verschillen. Wel zie ik dat het parcoursrecord redelijk snel is, dat kan dus betekenen dat kan dus betekenen dat een klein, maar sterk deelnemersveld is. [...]
Probeer dus wel op je tempo te letten. De eerder genoemde 5.00 min/km lijken me daarvoor best reëel.
die hebben ze (blijkbaar) verstopt.. lang leve de waybackmachine ;-)
http://keppelrun.nl/uitslagen-2016.html

~400 deelnemers aan de 5k, grens van 25:00 ligt bij nummer 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
breew schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:41:
[...]

die hebben ze (blijkbaar) verstopt.. lang leve de waybackmachine ;-)
http://keppelrun.nl/uitslagen-2016.html

~400 deelnemers aan de 5k, grens van 25:00 ligt bij nummer 100.
Dat is nog een redelijk grote loop, met een gevarieerd deelnemersveld. Als ik jou was, zou ik ergens halverwege van start gaan en je eigen tempo zoeken. Waarschijnlijk kan je dan ook nog wel wat mensen inhalen, kan ook nog een extra stimulans zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 17:29
Zaterdag is het zover, me eerste halve marathon http://www.ijsselsteinloop.nl/. Toevallig nog meer mensen die deze gaan doen? :)
Ben voor mijn gevoel wel goed voorbereid. Doel is 1 uur en 45 minuten. Beetje afhankelijk van het weer ook, anders loop ik hem gewoon lekker uit.

Sinds januari aan het trainen en nu voor het eerst meer dan 2 dagen rust, me benen kunnen niet wachten :D.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Een beetje aan de late kant voor een verslagje, maar moet nog kunnen ;) Afgelopen weekend meegedaan aan de Sixty60. Een wedstrijd die bestaat uit 20km trailrunning en 40km op de mountainbike door mijn achtertuin en die je aflegt als duo. Ik heb deze samen met de misses gedaan.

Het was een tijdritstart zodat de drukte op de paden meteen flink gespreid werd. Wij mochten samen met een ander duo (ook vrienden) als allereerste van start met het hardlooponderdeel. Met een stralend zonnetje erbij mochten we door het zeer groene bos van de Utrechtse Heuvelrug. Het voelde een beetje als een gezellig duurloopje. Iedereen wist dat we nog een paar uur voor de boeg hadden en niemand wist precies hoe die 40km op de fiets ging uitpakken na een stukje hardlopen, dus het tempo was redelijk relaxed. Al kletsend waren die 20km zo voorbij en was het tijd voor de wissel. Tot onze verbazing waren er maar enkele mannen voorbij gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18699748_10155357506724231_4866263584224078324_o.jpg?oh=cbf5e24d2d5805c4fd2cba14fbcb11e9&oe=59AE88DF

Even omkleden, want een fietsbroek is wel zo fijn, en we mochten weer van start, nu met de mtb. De routes in dit deel van de heuvelrug kenmerken zich door flink wat hoogteverschil en zijn voor Nederlandse begrippen technisch te noemen. Gelukkig zijn wij hier regelmatig te vinden en wisten we waar we aan begonnen. Ondertussen was het behoorlijk warm geworden maar gelukkig helpt de rijwind ontzettend voor wat verkoeling. We hadden we onze medestarters al snel een behoorlijk stuk achter ons gelaten en tikten gestaag de kilometers af. Alles behoorlijk op standje "het is warm, doe maar rustig". Na een uurtje of 3 onderweg begon ik toch wel te merken dat de beentjes er heuvelop wat minder zin in hadden, dus dan maar een tandje terug. De misses had het gelukkig nog zwaarder, dus dat was een goed excuus om rustig aan te doen ;)
Afbeeldingslocatie: https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18815082_10155359845079231_4813829810477821077_o.jpg?oh=445dfedb23c1ca436f336ca912964044&oe=59E65112

Een kleine 40 km later waren we weer vlakbij de start en stond er nog één lusje op ons te wachten: het meest listige/zware mtb rondje op de heuvelrug. Hier mochten we nog even 125 hoogtemeters aftikken in 2,5 kilometer. Met andere woorden alles steil omhoog en steil omlaag, met veel krap draai en keer werk. Een erg fijne uitsmijter van de organisatie :+ Zelden dit rondje zo traag rondgereden, maar onderweg nog wel enkele andere deelnemers ingehaald. Vervolgens duik je het bos uit, nog een afdalinkje en vlogen we over de finish. Waar de bbq al stond te wachten :)

De bottom line is dat dit simpelweg een top evenement was: mooie routes, top georganiseerd, prima verzorging, gezellig en een erg fijn sfeertje. Het heeft wel iets om als duo zo'n soort uitdaging aan te gaan. Uit de uitslagen bleek dat we qua totale tijd onderweg alleen 3 herenteams voor hadden moeten laten gaan en we zeer overtuigend het 1e mixduo waren.
Wel mooi om te zien dat er bij de solo-lopers ook enkele hele snelle mannen waren: een halve marathon in 1:30 en de 40k op de mtb binnen de 2 uur, is gewoon erg snel op dit parcours (gezamenlijk zo'n 1000hm).

Strava Trail
Strava Mtb

Komend weekend staat de Ohm trail weer op het programma: 35k 1600d+. Zin in 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 01-06-2017 20:39 . Reden: Pics toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ben meteen van start gegaan met het opzetten van TrainAsONE na de link van @TheOmen.
Ervaringen tot nu toe:

Sean Radford reageert tot nu toe snel en inhoudelijk op feedback. Zo hoort het ook in een bèta, maar dat gebeurt lang niet altijd.

Initiële setup is een hoop werk. Ik heb mijn history vanuit Strava gesynchroniseerd, waarna er activiteitstypes aan je activiteiten worden gehangen. De automatische analyse duurt lang, handmatig aanpassen gaat niet op een snelle en handige manier. Zo is er bijvoorbeeld geen mass-edit mogelijkheid. Dit heb ik ook aangegeven als verbeterpunt.

Veel schermen springen terug naar hun initiële navigatiepunt (calendar de meest irritante als je aan het plannen bent).

Je móet een assessment run doen voordat het programma definitief voor je samengesteld kan worden. Het is niet mogelijk om zelf input te geven over waarden zoals je paces voor inspanningsniveaus etc.
Daar zijn ze niet uniek in, maar ik vind het vervelend :P

Verder is het systeem nog wel enigzins zwart-wit in de planning. Je geeft aan of je op een bepaalde weekdag wel of niet een training wil plannen, het max aantal minuten dat je kunt besteden op die dag, maar daarna houdt het op.
Geen opties om aan te geven op welke dag je een long run zou kunnen doen oid.

Het is echter absoluut niet prut! Hier wordt goed nagedacht door iemand die echt iets op maat wil produceren, daar ben ik van overtuigd. Een programma dat dynamisch rekening houdt met het geval dat je toch niet kunt lopen op een dag en dat je de mogelijkheid geeft om restricties in je schema aan te geven is gewoon een goed idee. Uit trainingsperspectief vind ik dit dan ook wel echt een bèta, uit IT-perspectief eerder een alpha build.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 20:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[b]breew schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 09:10:[/
Misschien moet ik ook eens overwegen om mee te doen, is ook niet ver van mij. Op de 10km ben ik nog niet zo snel (56 min) maar de 5km wil ik wel eens proberen (proberen onder 25 min). Ik vind mezelf niet goed genoeg voor een "wedstrijd", maar zo moet ik het gewoon niet zien denk ik :) gewoon genieten en een leuke "persoonlijke" tijd lopen.. Meer mensen last van die "drempel"?

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

frankwopereis schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:23:
[...]

Misschien moet ik ook eens overwegen om mee te doen, is ook niet ver van mij. Op de 10km ben ik nog niet zo snel (56 min) maar de 5km wil ik wel eens proberen (proberen onder 25 min). Ik vind mezelf niet goed genoeg voor een "wedstrijd", maar zo moet ik het gewoon niet zien denk ik :) gewoon genieten en een leuke "persoonlijke" tijd lopen.. Meer mensen last van die "drempel"?
Nee. Maar je moet het ook niet als een wedstrijd zien, want van de duizenden lopers kan er maar 1 (Keniaan) winnen ;). Idd genieten van je persoonlijke tijd. Het geeft mij altijd wel een kick om een pr te lopen. Gek genoeg was mijn pr van <45 min me net zoveel waard als mijn pr van <40 min :D. Overigens zal je met 25 min op de 5 km zo'n beetje in de middenmoot zitten, helemaal niet slecht dus. (tenzij je 50km per week traint, dan gaat er iets mis).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2017 20:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
[...]

Nee totaal geen last van. Ik vind het zelfs verslavend :)
Hoe groter het evenement de leuker ik het vind.
Je loopt voor jezelf en niemand is een verliezer maar een winnaar door van start te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

Er is een tijd geweest dat ik niet vond dat ik er "goed genoeg voor was", maar toen zat ik ook gewoon niet lekker in mijn vel en gunde ik mezelf erg weinig. Ik zie het tegenwoordig als een uurtje bowlen oid: je betaalt een bijdrage voor de faciliteiten en dan ga je iets doen wat je leuk vindt.

Hier krijg je er een tijdmeting voor terug, sfeer die helpt je prestatie te verbeteren en iets te drinken en/of eten. En de mogelijkheid je hobby uit te voeren in goede omstandigheden, soms over routes waar je normaal niet kunt lopen, auto's en ander gevaar wordt bij je weggehouden. Ideaal om even lekker in je hobby op te gaan dus :)

Als je regelmatiger meedoet met loopjes in dezelfde regio ga je vanzelf mensen herkennen :) Voor je het weet ben je praatjes aan het houden ipv keihard lopen :P

Mocht dat niet voldoende zijn: mijn vrouw heeft ook wel eens met een loop meegedaan waar ze als laatste binnenkwam. En ze is blij dat ze het gedaan heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor de verandering ipv op de fiets, maar eens een gedeelte woon-werk gaan hardlopen. Eerste helft met de bus en vanaf daar zoveel mogelijk door het bos binnendoor naar het werk. Rugzak + waterzak op en dat was echt zwaar waardeloos, misschien toch ooit maar eens zo'n vest aanschaffen om in ieder geval nog wat spullen en water mee te kunnen nemen. Toch weer 14+ km in de benen 8) : https://www.strava.com/activities/1017060531

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
pjlgt schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:01:
Voor de verandering ipv op de fiets, maar eens een gedeelte woon-werk gaan hardlopen. Eerste helft met de bus en vanaf daar zoveel mogelijk door het bos binnendoor naar het werk. Rugzak + waterzak op en dat was echt zwaar waardeloos, misschien toch ooit maar eens zo'n vest aanschaffen om in ieder geval nog wat spullen en water mee te kunnen nemen. Toch weer 14+ km in de benen 8) : https://www.strava.com/activities/1017060531
Mooie route "buurman"! Zo te zien heb je er een halve trail van gemaakt over de heuveltjes van Vosbergen en Friese veen. Ik loop er zelf ook vaak, veel onverharde paden en lekker beschut in het bos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

pjlgt schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:01:
Met een lichte rugzak die je goed strak tegen je aan kunt doen vind ik het wel gaan, maar met een normale rugzak zou ik ook écht niet willen lopen... Dat gehobbel!
Ik heb een (fiets) rugzakje van Decathlon waar ik wel wat basics in kwijt kan (zelfs een waterzak geloof ik) klikkie en die kan ik wel zodanig vastdoen dat ie niet hobbelt.

Desondanks loop ik ook liever zonder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

McMiGHtY

- burp -

Als je een Nathan look a like wil voor weinig..

http://www.dx.com/p/local...d-10l-410442#.WTFX4uWGO00

Ik heb zelf een Camelbak look a like ( http://www.aonijie.com/en/product/product-43-355.html ) eigenlijk alleen om op een makkelijke manier m'n telefoon mee te krijgen en eventueel nog een extra jasje e.d. en de mogelijkheid om een waterzak mee te gaan nemen om de langere afstanden/duurlopen

[ Voor 45% gewijzigd door McMiGHtY op 02-06-2017 14:22 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:20:

Ik heb zelf een Camelbak look a like ( http://www.aonijie.com/en/product/product-43-355.html ) eigenlijk alleen om op een makkelijke manier m'n telefoon mee te krijgen en eventueel nog een extra jasje e.d. en de mogelijkheid om een waterzak mee te gaan nemen om de langere afstanden/duurlopen
of je zoekt het wat dichter bij huis.
https://www.decathlon.nl/...p-2417?mc=8312245&c=ZWART

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Of dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:20:

Die Aonijie kom ik bij ome Ali al tegen voor minder dan 15 euro, dus dat is nog wel leuk om eens te proberen. Binnenkort ook even naar de Decathlon om daar eens wat te bekijken en passen. Opties genoeg in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja, dat heb ik er ook zo ongeveer voor betaald. Ik had het decathlon vest ook al is gepast, maar die is te groot voor wat ik hem nodig heb, dus maar een gokje genomen om te kijken of het wel iets is wat ik kan gebruiken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:58:
Je bekijkt het verkeerd denk ik :). Voor een 10k. train je anders dan voor een HM. Zelf loop ik ook halve marathons, maar nu zijn we ons aan het richten op 10k wedstrijden. Gewoon, omdat dit een ander soort evenement is. Je hebt de omvang dan gewoon niet nodig, maar traint puur op snelheid.
Een 10k is net als een HM een duurafstand waar je voor meer dan 80% afhankelijk bent van je duurvermogen. Je hebt dus nog steeds veel omvang nodig. Bij 'puur op snelheid' denk ik eerder aan een 1500m of zelfs 800m. Wat dat betreft lijkt zelfs een 3000m zelfs nog meer op een halve marathon dan op een 1500m.

Bij veel toptrainers (denk aan Daniels, Magness, Lydiard, enz) zie je bij 5k- en 10k-schema's veel omvang en lange duurlopen. Steve Magness raadt zelfs lange duurlopen tot 25km aan voor 10k-lopers. Hij vermeldt wel dat hij zich uitsluitend richt op serieus toegewijde hardlopers, zeg maar een flinke stap voorbij de enthousiaste recreant.
En bij de specifieke snelheidstrainingen (aeroob vermogen is een betere term, 10k-tempo is behoorlijk langzaam ten opzichte van je maximumsnelheid) heb je een flinke basis nodig. En gezien de zwaarte van die trainingen moet je belastbaarheid voldoende zijn. Belastbaarheid verbeter je door ... yup, omvang :)
Voorbeeld:
Als ik in de voorbereiding zit voor een HM, dan is de gemiddelde omvang van een training 17 á 18 km, zeg maar 90 minuten max.
Nu wij voor de 10k trainen, gaat de omvang omlaag, maar het tempo omhoog. De langste duurloop volgens ons schema is 70 minuten. Maar afgelopen vrijdag heb ik een duurloop van 45 minuten gedaan. Soms staat er 1 van 35 op het programma.
70' is niet eens een lange duurloop te noemen, zelfs niet binnen een wedstrijdperiode. Een lange duurloop is 75'-90' lang moe worden voordat je echt begint met de training. De noodzakelijke aanpassingen (capillarisatie, slagvolume, oxidatieve eigenschappen snelle spiervezels, enz) vinden pas plaats als er een voldoende prikkel heeft plaatsgevonden maar met 70' zit een beetje getrainde loper nog ruim binnen de comfortzone.

Mijn lange duurlopen zullen deze zomer 100'-120' zijn terwijl ik toch echt een 10k-loper ben. Er staan 700km op de planning tussen eind juni en eind augustus. Het snelheidswerk dat ik doe zal overwegend licht en ontspannen zijn. Eind augustus, begin september komt pas weer het specifieke werk en gaan de lange duurlopen tijdens de wedstrijdperiode terug naar 90'.

Miles make the champions 8)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:53:

Mijn lange duurlopen zullen deze zomer 100'-120' zijn terwijl ik toch echt een 10k-loper ben. Er staan 700km op de planning tussen eind juni en eind augustus. Het snelheidswerk dat ik doe zal overwegend licht en ontspannen zijn. Eind augustus, begin september komt pas weer het specifieke werk en gaan de lange duurlopen tijdens de wedstrijdperiode terug naar 90'.

Miles make the champions 8)
Op wat voor tempo loop je die duurlopen? Ik heb gelezen dat het op 75-80% van je anaerobe drempel zou moeten zijn. In mijn geval is max hartslag 192 en de anaerobe drempel ongeveer 172. Dus dan kom ik op 129-138. Dat klinkt tamelijk laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn duurlopen boven de 5:00 zijn te belastend voor knieën en gewrichten, omdat ik niet efficiënt kan lopen (hoge frequentie). Dus ik kom praktisch altijd boven de hs155 (bij 195 max).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2017 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Een vraagje: Ik ben net een paar maanden begonnen met hardlopen, en merk dat ik het lopen over onverhard vele leuker/afwisselender vind dan over verharde wegen. Nu heb ik volgende week mijn eerste wedstrijdje (5k verhard, streeftijd <25:00min), en ben alvast vooruit aan het kijken naar een nieuwe stok achter de deur/doel, om maar ergens naartoe te kunnen trainen. Dit, gecombineerd et mijn 'liefde' voor onverhard, leidde al snel naar een trailloop van 8km in september (over 3 maanden dus).

Mijn vraag is: Kan ik hier als relatief ongetrainde deelnemer gewoon aan mee doen, of is dit vragen om blessures en kan ik beter eerst de komende periode werken aan een betere basisconditie?

Achtergrondinfo: Ik heb jááren geleden shin splint opgelopen door badminton, dat duurde een dik jaar ofzo voordat ik er helemaal van af was (te lang mee doorgegaan). Herhaling hiervan wil ik te allen tijde voorkomen! De afgelopen maand mei heb ik >80km gelopen, 60/40 verhard/onverhard, en dat ging prima en zonder spierpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@breew kan prima. Belasting op onverhard is vooral anders, dus bouw daar de km gestaag op.
Afhankelijk van de trail die je gaat lopen is het misschien handig om ook wat heuveltraing te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Aghanim schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:01:
[...]

Op wat voor tempo loop je die duurlopen? Ik heb gelezen dat het op 75-80% van je anaerobe drempel zou moeten zijn. In mijn geval is max hartslag 192 en de anaerobe drempel ongeveer 172. Dus dan kom ik op 129-138. Dat klinkt tamelijk laag.
Mijn trainer geeft een tempo-indicatie (en liever rustiger, nooit sneller) maar in de praktijk loop ik gewoon op een ontspannen tempo dat ergens het midden houdt tussen sjokken en goed doorlopen. En vaak blijkt dat achteraf goed overeen te komen met wat hij opgeeft.
HR gebruik ik alleen als indicatie achteraf. Ik zou eerlijk gezegd mijn huidige rust- en maxhartslag niet eens weten.

Voor het idee: mijn 10k is 3'39/km, duurloop rond 4'45/km (en niet sneller dan 4'40/km), herstel 5'/km.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
@Roozzz heuveltraining; klopt het dat dat niets meer is dan: heuvelop buffelen, weer rustig naar beneden, repeat? Hoe vaak die je zo'n heuveltraining als beginner? 1/week, of minder intensief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
breew schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:01:
@Roozzz heuveltraining; klopt het dat dat niets meer is dan: heuvelop buffelen, weer rustig naar beneden, repeat? Hoe vaak die je zo'n heuveltraining als beginner? 1/week, of minder intensief?
Ik zou het juist andersom doen. Rustig de heuvel op om energie te besparen en dan op de vlakke stukken snelheid maken. Dalend maak je altijd snelheid. Als je iedere keer de heuvel op opbuffelt, dan ben je halverwege helemaal naar de klote en wil je wel bij de finish zijn. Als je energie bespaart en doseert kun je de finish op een fijne manier halen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

breew schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:01:
In de basis inderdaad. Er zijn nog tig varianten qua trainingsvorm, doel en intensiteit te bedenken, maar ik denk dat het voor nu gewoon handig is om een beetje te wennen aan hoogteverschil. Dat is toch net even een andere belasting.
Dus niet te druk om maken over het exacte hoe, gewoon zorgen dat je af en toe wat hoogtemeters meepakt :P

Afhankelijk van waar je woont gaat dit vrijwel vanzelf of moet je dit bewuster doen. Persoonlijk zou ik me richten op 1x in de week in de opbouw naar een trail met de nodige hoogtemeters. Indien het meevalt kan dat minder zijn. Je wordt er hoe dan ook sterker en een betere loper van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Krasloos schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:05:
[...]

Ik zou het juist andersom doen. Rustig de heuvel op om energie te besparen en dan op de vlakke stukken snelheid maken. Dalend maak je altijd snelheid. Als je iedere keer de heuvel op opbuffelt, dan ben je halverwege helemaal naar de klote en wil je wel bij de finish zijn. Als je energie bespaart en doseert kun je de finish op een fijne manier halen. Succes.
Voor een wedstrijd snap ik dat, maar voor een training wil je toch juist een paar keer hard omhoog voor het trainen van de spieren? Of heb ik nu een heel verkeerd beeld bij elkaar gegoogled?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 19:27
breew schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:11:
[...]

Voor een wedstrijd snap ik dat, maar voor een training wil je toch juist een paar keer hard omhoog voor het trainen van de spieren? Of heb ik nu een heel verkeerd beeld bij elkaar gegoogled?
Bij een wedstrijd wil je uiteindelijk simpelweg de snelste tijd neerzetten. Daarbij betekent harder een berg op dat je meer energie gebruikt en misschien op de vlakke en down-hill stukken ook niet meer zo hard kan als je zou willen. Zachter een berg op betekent tijdsverlies, maar als je die ruimschoots kan compenseren omdat je veel harder op vlak en naar beneden kan dan na een stuk omhoog rennen, dan is dat het verlies natuurlijk waard. Die balans, en hoeveel energie het je kost om omhoog te gaan onder welke hellingshoek en bij welke ondergrond is iets wat je alleen door veel lopen leert. Doel is dat je bij een wedstrijd dan weet hoeveel je kunt geven op een omhoog-stuk om uiteindelijk zo snel mogelijk te finishen. Voor sommigen betekent dat alle steile stukken 'powerwalken' (stevig wandelen), voor anderen gewoon doorbijten en blijven rennen.

Bij een training is er denk ik niet zozeer een goed of fout. Jezelf soms even helemaal opmaken door een lange heuvel op te buffelen en daarna 10 minuten moeten wandelen op vlak om bij te komen is ook leerzaam ;) en inderdaad een goede spierkracht-training. Dat is lopen op onverharde ondergrond sowieso meer overigens, want de extra demping in de grond kost je meer kracht. Daarom is lopen op asfalt altijd sneller, je hebt gewoon minder energieverlies. Ook is lopen op onverhard goed voor je stabiliteit, elke keer als je voet neerkomt zak je anders weg op de grond en zorgt je stabiliteit en techniek alsnog voor een zo net mogelijke afwikkeling, waar op asfalt de passen nagenoeg allemaal gelijk en perfect zijn, mits je techniek en houding goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

breew schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:11:
[...]

Heuvelsprints, dat is een heel nuttige vorm van snelheidstraining. Maar hier gaat het gewoon om wennen aan hoogtemeters :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Diversity
Vandaag dan me eerste halve marathon gelopen, wat een eind. Tijd was rond de 1 uur 50 volgens mijn horloge, definitieve tijd is vanavond bekend. Die flinke plensbui na 12km hielp ook niet echt, voeten nat en blaren. Ben allang blij dat ik het heb gehaald. Yay!

Had voor mezelf een doeltijd van 1 uur 45 op het oog dus ben zeker niet ontevreden. De volgende is weer een 10km(pr 47 min, die moet eraan :p) in september. Wie weet volgend jaar 1 hele een keer lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Zo, zojuist rondje-rijen uitgereden met de Wheeler. Daarmee sluit ik het wedstrijd stuk van dit weekend af. Gisteren voor het eerst mee mogen doen aan de 100 en de 400 meter bij de Trackmeeting in Utrecht. De 100 meter in 20.05 seconden en de 400 meter ging in 1:09.69. Niet verkeerd voor de eerste keer.

Het rondje van vandaag was een 5 kilometer. Het was een parcours van 2.5 kilometer door de straten van Rijen. Eerste rondje ging goed. Was goed weg en een scherpe bocht zag ik dit keer niet over het hoofd ( dat was in de wedstrijd van zeewolde bijna mis gegaan ;) ). Uiteindelijk gefinished in 15:31. Het deelnemersveld bij de wheelers geen match helaas. In de tweede ronde begon ik mensen in te halen. Ach ja.. in ieder geval een PR.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Diversity schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:12:
Vandaag dan me eerste halve marathon gelopen, wat een eind. Tijd was rond de 1 uur 50 volgens mijn horloge, definitieve tijd is vanavond bekend. Die flinke plensbui na 12km hielp ook niet echt, voeten nat en blaren. Ben allang blij dat ik het heb gehaald. Yay!

Had voor mezelf een doeltijd van 1 uur 45 op het oog dus ben zeker niet ontevreden. De volgende is weer een 10km(pr 47 min, die moet eraan :p) in september. Wie weet volgend jaar 1 hele een keer lopen.
Mooie tijd voor de eerste keer!

Klinkt als dezelfde loop als ik aan mee deed (regio Utrecht ;)). Mijn tijd was wel in orde met 1:30, ik kon leuk meekomen met de eerste 20 lopers. Helaas een hele grote beginnersfout gemaakt, namelijk gelopen op nieuwe schoenen.. Resultaat is flinke blaren en iets dat lijkt op een zweepslag :(. en gisteren een paar biertjes gedronken, ook niet heel best, met name mentaal kreeg ik daar last van

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
Sport_Life schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:11:
[...]
Mooie tijd voor de eerste keer!

Klinkt als dezelfde loop als ik aan mee deed (regio Utrecht ;)). Mijn tijd was wel in orde met 1:30, ik kon leuk meekomen met de eerste 20 lopers. Helaas een hele grote beginnersfout gemaakt, namelijk gelopen op nieuwe schoenen.. Resultaat is flinke blaren en iets dat lijkt op een zweepslag :(. en gisteren een paar biertjes gedronken, ook niet heel best, met name mentaal kreeg ik daar last van
Was inderdaad in regio Utrecht :). Ik denk dat ik te snel ben gestart ook want mijn gemiddelde stortte helemaal in de laatste 5-6 km. Die man met de hamer had hem ingewisseld voor een bulldozer.

Moet daar wat meer ervaring in krijgen. Dat zal wel beginnersfout nummer 1 zijn? :P

Zie mijn tussentijden, lang wel op schema gelegen voor 1.45.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mlNN9ZUjWKHcEQX9N17HrbW0/thumb.jpg

Zo even een stukje fietsen om te herstellen (en mooi weer haha), heb eigenlijk nu alleen nog last van een beetje spierpijn :D .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 20:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Diversity schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:42:
[...]

Was inderdaad in regio Utrecht :). Ik denk dat ik te snel ben gestart ook want mijn gemiddelde stortte helemaal in de laatste 5-6 km. Die man met de hamer had hem ingewisseld voor een bulldozer.

Moet daar wat meer ervaring in krijgen. Dat zal wel beginnersfout nummer 1 zijn? :P

Zie mijn tussentijden, lang wel op schema gelegen voor 1.45.
[afbeelding]

Zo even een stukje fietsen om te herstellen (en mooi weer haha), heb eigenlijk nu alleen nog last van een beetje spierpijn :D .
Volgende keer lukt het je wel 8)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:36
Zozo, interessant weekend achter de rug. Zonet de 1000km doorbroken voor dit jaar, dat gaat lekker. De vooruitgang ten opzichte van voorgaande jaren spreekt voor zich (figuurtje uit Veloviewer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A78Af3cyScT6v9g6u4wZg9BU/full.png

Ook 2 paar nieuwe schoentjes gekocht: mijn 2 paar Saucony Mirages op pensioen gestuurd (verkoopster bij RS Lab in Zwijndrecht keek zeer bedenkelijk bij mijn oudste paar) en vervangen door een stelletje Saucony Kinvara 8 en een paar Brooks PureFlow. Nog lichter!

Daarnaast dit weekend met de wederhelft de Decathlon Duorun in Schelle gelopen: een aflossing waarbij eerst de vrouwelijke en daarna de mannelijke deelnemer elk 5km lopen. Ideetje van the misses, vrij kleinschalig (iets meer dan 100 teams), maar wel een aantal snelle dames en heren. Mijn vrouw mikte op een 27:30, ik verwachtte sowieso sub-20, maar aangezien ik sinds de Antwerp 10 miles vooral aan duurvermogen werk, ook niet zoveel beter (er staat over 2 weken een 25km op het programma).

Bij de vrouwen waren er 3 behoorlijk snelle dames (heb de uitslag nog niet gezien, maar ik gok toch dat die sub-20 liepen) met daarna een groot gat. Mijn vrouw kwam ergens rond de 30-35e plaats door waar we stonden te supporteren, best goed eigenlijk. Bij het aflospunt ging het wel even mis. Mijn vrouw had de laatste bocht gemist (niet duidelijk aangeduid, en aangezien het deelnemersveld zo ver uit elkaar lag had ze ook geen referentie) en was over de parking naar de finish gelopen... stond ze naast de speaker naar mij te zwaaien. (met verder een voor haar hele goeie tijd en dik PR van 27:05)

Dan mijn beurt, als een "speer" ervandoor :) proberen van de ene naar de andere te lopen want het deelnemersveld lag ondertussen ver uit elkaar. Na 3km liep ik feitelijk alleen (er liep iemand 100m voor mij maar daar kwam ik niet dichterbij). In de bocht waar het bij mijn vrouw was misgegaan, ging het ook nog bijna mis (even de weg moeten vragen aan een supporter), dan nog een sprintje naar de finish. Bleek ik 19:20 gelopen te hebben (horloge), weer 11' van mijn PR zonder ervoor te trainen. Als team waren we volgens mijn neefje 23e maar de uitslag is nog niet gepubliceerd.

Op naar de Great Breweries 25km, dan een beetje "rust" en vakantie, dan zien we wel weer (waarschijnlijk Trail Des Fantomes en dan terug een 10km in september).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Yay. Zojuist ingeschreven voor de Dam by Night. Iemand uit de regio Arnhem die er toevallig ook naar toe gaat?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

nokie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:26:
Bleek ik 19:20 gelopen te hebben (horloge), weer 11' van mijn PR zonder ervoor te trainen.
11 minuten is wel erg veel :+

Maar gefeliciteerd! Met wat specifieke training zit je zo onder de 19', misschien een leuk doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Aaaaah! Kan iemand me misschien helpen? Ik heb net hardgelopen met livetrack aan, bij thuiskomst de garmin op de laadunit gegooid en simsalabim, het kreng reset zichzelf. Geen activities meer, at all. De livetrack bestaat nog:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe kan ik dit nou downloaden en in m'n garmin connect zetten? :( Alle grafiekjes enzo staan daar...
Garmin support is vaak prima, maar supertraag (lees: ze geven na een week antwoord), en die livetrack dingen bestaan 24h...

Aaah, vriendlief vond http://www.musipal.com/garmin-livetrack-tcx/ en daarmee iig de boel sort of 'gered' :)

[ Voor 8% gewijzigd door Poekie op 05-06-2017 16:04 . Reden: oplossing gevonden! ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
kenneth schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:41:
[...]

11 minuten is wel erg veel :+

Maar gefeliciteerd! Met wat specifieke training zit je zo onder de 19', misschien een leuk doel.
Haha, ja *oeps*. ik moet toegeven dat ik stiekem nu al wel gedacht had onder de 19' te gaan, maar had ik best 2-3 lopers in de buurt gehad waar ik tegen kon strijden. Wordt iets voor het najaar, denk ik, heb mijn zinnen gezet op de 27 of de 33km van de fantomes, daarna mag de afstandsriem er een beetje af (of ik moest tegen dan toch goed genoeg voelen voor de marathon van Eindhoven, Gent of Brugge).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• juhet
Hier net de 4 mijl voor het eerst in wedstrijdverband gelopen. Heel erg tevreden met 26:31 als eindtijd! Zo'n korte afstand voelt veel relaxter om van te herstellen :)

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Vandaag naar Soesterduinen gefietst, daar een trial gelopen en weer teruggefiets. Heerlijk weer voor die combinatie. Omdat ik het gebied daar niet zo goed ken en bang was dat het wel erg kris-kras rondlopen zou worden heb ik vantevoren een track gedownload via gpsies.com (dank voor diegene die dat hier tipte onlangs!). Het is de "Trail d'Efocus" geworden. Een mooie route die voor 90% over de kleinste bospaden gaat, dus lekker weinig mensen en honden in de weg en veel heuveltjes op en af. Paar keer beetje verkeer gelopen en uiteindelijk zo'n 9,5km afgelegd (route is oorspronkelijk 8,5 geloof ik)

Voor wie geinteresseerd is:
http://www.gpsies.com/map...3?fileId=mxkakfwswuefrkgy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zondag RondjeOudorp gelopen, 10km, redelijk kleinschalig en zou erg leuk moeten zijn..

- Smalle Fietspaden, waar ook nog is redelijk over gefietst werd..
- Startschot was een stukkie te laat
- Erg veel onduidelijkheid wie/waar
- Geen onderscheid tussen de 5 en de 10 (Sta ik nu in het "startvak" voor de 5?)
- Prijsuitreiking..zonder speakers krijg je daar dus niks van mee
- EHBO.. de massageafdeling was gevraagd om de kleine dingen op te pakken en had een EHBO kit gekregen..zonder schaar..zonder blarenpleisters..zonder handschoentjes..
- Aantal meldingen van auto's die op het parcours reden ( https://alkmaarcentraal.n...p-hardloper-rondje-oudorp )

Kortom..ik vond hem een beetje rommelig, ondanks dat het een loopje is waar ik op de fiets naar toe kan..denk ik niet dat ik er vaker ga lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ha! Beter weer deze dagen (minder warm). Had zaterdag mijn zinnen gezet op de 1e >10km sinds die spierscheuring in December. Heb een rustige 12,5km gelopen in 1:16u.
Vanmiddag maar een vlotte 5km doen...Regen? Wind...maakt niet uit...loopt lekker :D

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

McMiGHtY schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:35:
Zondag RondjeOudorp gelopen, 10km, redelijk kleinschalig en zou erg leuk moeten zijn..

- Smalle Fietspaden, waar ook nog is redelijk over gefietst werd..
- Startschot was een stukkie te laat
- Erg veel onduidelijkheid wie/waar
- Geen onderscheid tussen de 5 en de 10 (Sta ik nu in het "startvak" voor de 5?)
- Prijsuitreiking..zonder speakers krijg je daar dus niks van mee
- EHBO.. de massageafdeling was gevraagd om de kleine dingen op te pakken en had een EHBO kit gekregen..zonder schaar..zonder blarenpleisters..zonder handschoentjes..
- Aantal meldingen van auto's die op het parcours reden ( https://alkmaarcentraal.n...p-hardloper-rondje-oudorp )

Kortom..ik vond hem een beetje rommelig, ondanks dat het een loopje is waar ik op de fiets naar toe kan..denk ik niet dat ik er vaker ga lopen.
Poe, dat vind ik zelfs voor een klein loopje behoorlijk aan de kneuterige kant... Zeg maar gewoon slecht.
Later starten, vaagheid over parcours en rommelige prijsuitreikingen kan ik wel mee leven, maar dit klinkt wel gewoon slecht.

Zelf heb ik zaterdag nummer 4 van de 9 afgetikt van het Agium Runcircuit: de DIOS Lenteloop in Den Hoorn (ZH).

Theoretisch goede omstandigheden: 18-20 graden, licht briesje, maar wel al een tijdje een licht pijntje in de kuit dus het doel bestond voornamelijk uit uitlopen. Uiteraard niet met twee vingers in de neus, dat is me dan ook weer de eer te na :P

Vrouwlief was een nachtje weg met haar moeder, dus pa en ma waren wederom bereid om als oppas/supporter mee te gaan voor de kleine meid. Den Hoorn is tevens het dorp waar zij allebei zijn opgegroeid en de wedstrijd start twee straten van waar mijn moeders' ouderlijk huis heeft gestaan. Geeft toch altijd weer een stukje nostalgie.
Het parcours was me bekend van vorig jaar, dus ik wist wel wat me te wachten stond. Vorig jaar was het regen en zon (dus flink benauwd) en dit jaar was de regen in ieder geval alleen 's ochtends gevallen.

Omdat ik de kuit al een tijdje voelde ging ik even rustig warmlopen om hem te testen. Ik geloof dat mijn woorden letterlijk waren "tering, dat is echt stijf" en ja, dat ging alleen over mijn linker- en rechterbeen :P
Duidelijk. Dit werd een kwestie van kijken of het een beetje los wilde lopen.

Klaar voor de start, lekker achteraan maar weer, wat met <300 lopers nog geen 25 seconden vertraging betekende.
En dan gaan we onderweg! Eerst 2-3 bochtjes door de woonwijk, waar ik al snel tussen de echt langzamere lopers door ga, maar daarna over de kade houd ik me al snel in om richting de 5:00 te blijven. Sneller heeft echt geen zin, in ieder geval nu nog niet. Laat ik eerst maar eens een beetje warmlopen.
De eerste 2-3 km probeer ik vooral vlak te lopen en niet teveel te versnellen om mensen in te halen. Eigenlijk is dat ook wel het programma voor het hele eerste rondje. Ik laat de waterposten voor wat het is, geef wat kinderen high-fives (altijd leuk om te doen) en kom in een ruime 25 minuten over start/finish voor rondje twee.

Klinkt prima op papier, maar ik merk eigenlijk rond 4,5km al dat ik mezelf ga opblazen. Dit tempo kan ik niet volhouden vandaag, maar ik vind niet echt een manier om terug te schakelen naar een rustiger tempo. Het wordt dus doorgaan en doorbijten tot de finish...
Ik besluit mezelf af te remmen door dit rondje overal wat te drinken mee te pakken. Er staan wat kinderen met "onofficiële" drankposten, dus dat zijn 3 plekken waar ik even ga lopen. Maar al vóór de eerste post besluit ik even een klein wandelpauzetje te nemen. Mijn ademhaling zit veel te hoog voor het tempo dat ik loop en dat heeft alles te maken met de benen die niet willen, dus die moeten maar even een paar meter rust krijgen. Ik geloof dat het nog geen 20 meter was, maar het helpt wel even om te resetten en een geschikter tempo te lopen.

Ondertussen komt de zon echt door. Tussen de huizen betekent dat een nog pittiger race. Ik ben erop gekleed, maar dat maakt het nog steeds niet makkelijk. Bij het rondje langs de waterpunten wandel ik dan ook eventjes bij elk punt en probeer ik niet te lang daarna weer verder te lopen.
Na de laatste bocht, nog 100-200m voor de finish, besluit ik nog even iets aan te zetten voor het idee en word ik keihard voorbijgesprint, waar ik dan ook meteen na de finish een compliment voor geef :)

Ik klok mezelf op 53:09, wat achteraf maar 1 seconde scheelt met de tijd op de uitslag (53:08). Tegenvallend, niet onverwacht, maar gelukkig ook weer geen verval naar 55+. Daar had ik écht niet tevreden mee geweest.

Toch maar mooi weer eentje afgetikt. Toch maar weer even 2 races in 10 dagen gedaan. En nog steeds gewoon op schema om alle runs uit het circuit te doen dit jaar :)

Vandaag staat er een Z1 (5 min) & Z2 (25 min) loopje op het programma. Hopelijk een beetje droog :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Afgelopen zondag de Ohm trail gelopen in de Ardennen. Het 35km parcours kenmerkt zich door de grote hoeveelheid hoogtemeters (~1800d+) en het totale gebrek aan vlak terrein. Alles gaat flink omhoog en omlaag door redelijk technisch terrein met veel stenen en wortels. Het leek er van te voren op dat het een erg droge editie ging worden, maar in de voorafgaande nacht was er een flinke bak water gevallen. Het parcours was dan ook verre van droog en daardoor bij vlagen redelijk modderig en glad. Dat verraste toch de nodige mensen, achteraf hadden die liever met een schoen met iets meer grip aan de start gestaan :P

Traditiegetrouw loop ik deze altijd samen met mijn vriendin. Die had er behoorlijk veel zin in en besloot alle "loopbare" hellingen gewoon naar boven te rennen. Alleen als het steiler werd, werd er even teruggeschakeld. Vervolgens de afdaling (zoals gebruikelijk) volle bak naar beneden tot aan de voet van de volgende klim. Het blijft toch wel een briljant gezicht om alle ingehaalde mannen verbaast op te zien kijken naar de jongedame die op dubbel tempo langs stuitert over alle rotsen en wortels :+
Nodeloos om te zeggen dat we na een behouden start een heleboel mensen gepasseerd hebben tijdens de race. Het begint een beetje de standaard te worden. Zeker nadat we vorig jaar als allerlaatste starten (start gemist :X ) en ze vervolgens op een minuut naast het podium eindigde op de 50k...

Dit jaar waren er wat wijzigingen aan het parcours van de 35km (&50k) in verband met een andere startlocatie. Dat resulteerde erin dat het op diverse plekken wat minder liep in mijn ogen. Het laatste stuk naar de finish is behoorlijk achteruitgegaan en op sommige plekken waar diverse afstanden even samenkomen is het gewoon te druk. Direct na de 2e post kwamen we terecht tussen de lopers van de 20k, daar was direct geen doorkomen meer aan. Afdalingen die normaal naar beneden gevlogen kunnen worden moesten nu in bijna wandeltempo 8)7 En op al die singeltracks is het ook niet zo eenvoudig inhalen, dus dit resulteerde in een stukje erg rustig aan doen afgewisseld met sprintjes als er inhaalruimte was... Gelukkig waren we ze enkele kilometers later weer kwijt.Toen was het spontaan weer lekker rustig op de route en konden we weer gewoon doorlopen. Na 4 uur en driewartier waren we weer bij de finish. Zonder het dipje van de misses hadden we nog wel 15-30 minuten kunnen winnen. Ik vind het wel mooi om te zien dat zij nog steeds progressie boekt op dit soort rondjes :)

Mijn benen voelden eigenlijk de hele dag top en de vorm lijkt aardig te komen :)

[ Voor 1% gewijzigd door Roozzz op 06-06-2017 11:43 . Reden: Strava voor de liefhebbers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@nokie hoe bevallen de Kinvara's en de Brooks? Lijkt het een beetje op elkaar?
Ik ben nog steeds érg blij met mijn Kinvara aankoop. Echt schoenen die ik aandoe en daarna niet meer voel.

EDIT: Ik loopt nu toch helaas al snel aan tegen het punt dat ik het schema van TrainAsOne niet kan gebruiken. Er is geen mogelijkheid om te in te stellen dat ik trainingen van 1-35 minuten óf 14km of langer (of 85 minuten of langer oid) kan doen, wat ervoor zorgt dat ik trainingen toebedeeld krijg die ik in mijn pauze niet kan doen, maar ook niet genoeg zijn om op mijn werk te komen.

Ik ga deze specifieke vraag nog een keer opnieuw formuleren om te kijken of ze er iets mee kunnen, maar anders moet ik toch echt weer mijn eigen schema gaan vragen.

Herstelloopje kort samengevat overigens: Z1-Z2 blijven lopen was makkelijk, want Z3 zat er echt niet in. Kuit doet licht pijn.

[ Voor 64% gewijzigd door Pathogen op 06-06-2017 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
Pathogen schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:04:
@nokie hoe bevallen de Kinvara's en de Brooks? Lijkt het een beetje op elkaar?
Ik ben nog steeds érg blij met mijn Kinvara aankoop. Echt schoenen die ik aandoe en daarna niet meer voel.
Over bevallen kan ik nog niet veel zeggen (klinkt raar om dat als man te zeggen :) ), want ik moet er mijn eerste trainingrondje nog mee doen.

Wat ik kan zeggen:
- op de metingen was er weinig verschil te zien. Ik landde met de Kinvara's iets verder voorvoet dan met de Brooks, dus de druk op mijn voorvoet is iets groter (al kan dat ook een beetje toeval zijn, ik moet altijd moeite doen om goed uit te komen op de meetmat)
- Qua gewicht, ruimte in de schoen, gevoel van demping waren ze voor mij zeer gelijkaardig.
- de Brooks hebben een iets meer afgeronde hiel, maar ik raak met mijn hak de grond niet/nauwelijks. De verkoopster vermoedt dat dat wel een pluspuntje is voor de Kinvara's op lange afstanden/bij het optreden van vermoeidheid, maar met mijn loopstijl zou het niet mogen uitmaken.

Naar mijn gevoel leken ze heel hard op elkaar. Als ik had moeten kiezen, had ik waarschijnlijk de Brooks gekozen omdat ik goeie herinneringen heb aan mijn Brooks PureCadence en ik nu pas 3 paar Saucony's heb versleten (wat tegen mijn natuur is om niet af te wisselen). Maar ik had de luxe dat ik 2 paar nodig had. Als er mij de komende 2-3 maanden verschil begint op te vallen, zal ik niet nalaten dat hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zaterdag een pr gelopen, maar nu een hele grote blaar onder mijn voorvoet :(. Combinatie (redelijk) nieuwe schoenen, veel regen en voorvoet landen. Iemand een idee hoe lang dit duurt? Kan geen schoenen aan dus ook niet de deur uit. Positieve kant: ik word gedwongen even rustig aan te doen met hardlopen, dat is wel goed na afgelopen weken ca 40 km per week te hebben gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sport_Life schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:34:
Zaterdag een pr gelopen, maar nu een hele grote blaar onder mijn voorvoet :(. Combinatie (redelijk) nieuwe schoenen, veel regen en voorvoet landen. Iemand een idee hoe lang dit duurt? Kan geen schoenen aan dus ook niet de deur uit. Positieve kant: ik word gedwongen even rustig aan te doen met hardlopen, dat is wel goed na afgelopen weken ca 40 km per week te hebben gelopen.
Auw! Kun je iets met een flinke blaarpleister doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Blaar kan met gemak 1-2 weken duren. Niet doorprikken tenzij je er écht super veel last van hebt. En als je dan prikt, dan eerst ontsmetten (betadine oid), dan 2 tegenoverliggende kleine gaatjes prikken met een (wederom gedesinfecteerde) naald.
Eventueel nog steriel gaasje eroverheen. Huid wel laten zitten!

Kortom....alles doen om een infectie tegen te gaan, want dat is het grote gevaar met open blaren.

Heb dit vorig jaar zelf ook gehad...ook flinke blaren onder de bal van mijn voet. Duurde echt wel 2 weken voordat ik heel voorzichtig weer een poging kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 13:06

racoon

mooowwww

Vraagje, ik zit nu op ongeveer 10 km hardlopen en heb 2 jaar geleden een 25 km wedstrijd in 2:19 uur gelopen, is het vrstandig om nu verder te trainien voor de Rotterdam marathon 2018?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Omdat mijn Asics gel nimbus 18 beginnen te slijten heb ik afgelopen maandag nieuwe schoenen gekocht. Tegen de gewoonte in heb ik me niet laten "adviseren", maar zelf op "gevoel" nieuwe schoenen uitgezocht. Asics gel Nimbus 19 vond ik veel te duur. Ik kwam uit op de Adidas Supernova (Glide 9).
Gisteren klein stukje van 4km gelopen, iets last van mijn kuiten, wel een stukje sneller bij een lagere hartslag. Ben benieuwd hoe snel ik er aan kan wennen en/of ze ook werkelijk wat "sneller" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
racoon schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:38:
Vraagje, ik zit nu op ongeveer 10 km hardlopen en heb 2 jaar geleden een 25 km wedstrijd in 2:19 uur gelopen, is het vrstandig om nu verder te trainien voor de Rotterdam marathon 2018?
Of het verstandig is om een marathon te lopen, is een andere discussie, maar wanneer je er zin in hebt en tijd voor en je nu gewoon helemaal fit bent, dan moet ruim drie kwart jaar ruim voldoende zijn om van 10 kilometer naar een marathon te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

racoon schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:38:
10 maanden is ruim voldoende om een marathon te trainen. Ik zou zelfs durven te beweren dat je, met een goede training, in 10 maanden vanaf de bank naar de marathon kunt trainen, maar dan gaat het echt puur om uitlopen.

De meeste schema's die ik heb gezien voor HM en Marathon beslaan 16 weken, maar ik heb ook marathonschema's gezien van 32 weken. Bedenk wel dat je in de winter door zult moeten lopen om in april marathonklaar te kunnen zijn!

Verstandig, dat ligt er maar net aan. Waarom is het 2 jaar geleden dat je zo'n lange afstand hebt gedaan? Viel het tegen? Blessures? Als er extra factoren meespelen als blessuregevoeligheid, uitdroging, hongerklappen, dan is het verstandig daar nog wat extra aandacht aan te besteden in je training.

En als laatst: wat is je doel? Uitlopen? Een bepaalde tijd zetten?
bert74 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:00:
Omdat mijn Asics gel nimbus 18 beginnen te slijten heb ik afgelopen maandag nieuwe schoenen gekocht. Tegen de gewoonte in heb ik me niet laten "adviseren", maar zelf op "gevoel" nieuwe schoenen uitgezocht. Asics gel Nimbus 19 vond ik veel te duur. Ik kwam uit op de Adidas Supernova (Glide 9).
Gisteren klein stukje van 4km gelopen, iets last van mijn kuiten, wel een stukje sneller bij een lagere hartslag. Ben benieuwd hoe snel ik er aan kan wennen en/of ze ook werkelijk wat "sneller" zijn.
Oeh, dat is nog best een verschil! Ik heb zelf Asics Cumulus gehad en bij die aankoop ook de Nimbus getest, en loop tegenwoordig op diezelfde Supernova.
Qua heel drop valt het verschil best mee, op papier iig. Het zijn wel allebei lekker comfortabele schoenen qua demping, maar waar de Asics heel stevig (stijf) zijn, vind ik de Adidas erg flexibel.

De grip van die Adidas-zool is trouwens wel echt extreem goed!

Ik verwacht dat je de kuiten nog wel een tijdje gaat voelen, omdat deze flexibelere schoen je voet wat harder aan het werk zet met afzetten en afrollen. Zou dan ook adviseren dit rustig op te bouwen.

Verder, gefeliciteerd! Je hebt, naar mijn mening, schoenen gekocht die véél beter voor je zijn :P Weg met stijve-planken-schoenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 13:06

racoon

mooowwww

ik ben te druk geweest met veerhuizen en verbouwen en de motivatie was er niet meer, mijn doel is om hem in 4 uur uit te lopen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Ik ben een beginnend hardloper, 5 km loop ik nu onder de 25 min..
Alleen heb ik altijd veel moeite met ademhaling bij het starten.

Heeft iemand tips hier mee om te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
dvanpol schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:32:

Iets minder snel willen starten?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Webgnome schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:38:
[...]

Iets minder snel willen starten?
hahah is het zo simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-10 10:38
Ik merk dat het lopen van verschillende afstanden/routes ook helpt. 5, 6, 8, 10 KM. Paar maanden geleden liep ik telkens het zelfde rondje, 5 KM en een beetje. Maar nu ik meer verschillende rondjes maak qua afstand, merk ik dat ik minder snel ademhalingsproblemen heb op de 5.

PSN: Curvaa_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74

5km binnen 25 minuten is al heel behoorlijk. Als je altijd veel moeite met je ademhaling hebt, dan loop je vermoedelijk gewoon te hard. Het is niet wenselijk dat je bij elke training tot het gaatje gaat.

Paar tips:
Wissel tempo en afstand regelmatig af.
Overweeg een hartslagmeter te kopen om meer op hartslagzones te lopen

Belangrijkste tip: ga niet te snel, te ver, te vaak binnen een korte periode, bouw langzaam op. Blessures liggen op de loer. Vrijwel elke hardloper op dit forum heeft te maken gehad met overmoedigheid en bijbehorende blessures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Pathogen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Ik verwacht dat je de kuiten nog wel een tijdje gaat voelen, omdat deze flexibelere schoen je voet wat harder aan het werk zet met afzetten en afrollen. Zou dan ook adviseren dit rustig op te bouwen.

Verder, gefeliciteerd! Je hebt, naar mijn mening, schoenen gekocht die véél beter voor je zijn :P Weg met stijve-planken-schoenen!
Het meest praktische lijkt mij is om-en-om te lopen. Eerste de korte stukje op de nieuwe schoenen, dan uitbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Bedoel je tijdens een trainingsrondje? Dan gewoon minder snel starten inderdaad.

Als het om een race gaat: loop even een warming-up om je ademhaling en hartslag alvast aan te slingeren vóór het startschot. Geen gekke sprints, gewoon wat joggen, paar stukjes 5k-tempo tussendoor, get the juices flowing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:53

KnOeFz

no comment...

Voor het lopen vind ik het heerlijk dat het even wat minder heet is. :9 Ik was nog niet gewend aan de plotselinge hoge temperaturen.

Vanmorgen samen met de hond rustig 16k gelopen, zoveel mogelijk onverhard door bos/heide.
2 keer even geschuild voor een plotselinge bui(tje), dat was dan weer minder fijn (druppels op je bril zijn echt vervelend :X ).

Voel me altijd de hele dag lekker als ik 's-morgens loop.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pVKosoJUHpB49CmhawSoK6SWusQKdJPK2Bx3n8z1ecN_bnjgbr3ZfZwvEbU9EYWMq858TxHH02--t-cld1wR5bv_CVShpoYlOik2nXruICBoHbowlsD8JrvSNTHp7GkllfX3AsJ6uRxWXBXxP7VNhd6aIpVmQ4lyeJFWLZ5oqfTn8OWx7EjDUkNWo-zfc7KPcU3dXcEHmBdvtrky_vdIBs6vGk8exA-58BViZ9cFptNztuvngBSlnlqtR25j9GsBP3v8L3BfUJGmMIV-qsdWH3-TVYXnxKj3VR-I0C0yHLweUxOHRIlm8mS7d3CAgrUWLAWNnkYUEp7SpcvIoK3vygvUZPKqq79NPofv_mE2J724BELwqbDJeRChGJpDCeWl2CPC6Wv178YMzJXCWYhKmae42chF1w9LvZg_Q3zi9JbKmAF5RbGpTV-Qp1xC8KIy11tegVSg7jmWLtUruHaFif1_oal54MuaKTxFqW_10wPRlYj2SVEcYJBtPGlDA5Sl6XHx3-oJywv9GfBhqLae23IZHK_cIZAhZ45-NGAUkZsxwltoDfN0uSqNKQbUQ2e3uzEMpV9N5YUfysyHokLsJy4-BYM6wK5X1bVK_o3M5FeiF2tLQGly=w942-h417-no

[ Voor 6% gewijzigd door KnOeFz op 07-06-2017 16:52 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01

Niku

Alagaesii

Ik ben zowaar aan het hardlopen geslagen. Door vrienden uitgedaagd om op 28 mei in Tilburg de kwart marathon te lopen. 25 april eerste keer wat 'getraind' (lees: met pijn en moeite 4km rondgehobbeld). Progressie kwam er echter wel en op 21 mei liep ik 10km in 51:53, aldus Runkeeper. Snelste tijd tot nu toe, was toen mijn derde 10km. De wedstrijd ging moeizaam, mede door de warmte liep ik de 10,5km in ongeveer 58 minuten. Toch best tevreden en smaakte naar meer. Gisteren 13km gelopen in een kleine 1:10:00. Mijn pijlen richten zich heel voorzichtig op de halve marathon in Eindhoven omdat het me zo goed bevalt en het lekker gaat.

Buiten dat ik mijn ervaringen met jullie wil delen, heb ik een aantal vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken uiteraard!
- Ik ga maar eens fatsoenlijke schoenen kopen, want die heb ik nog niet. Vinden jullie de Run2Day een aanrader om langs te gaan?
- Gebruik nu Runkeeper als 'tracking' app. Draag mijn telefoon om mijn arm. Bevalt prima. Is Runkeeper Go (de betaalde variant) een aanrader?
- Hoe belangrijk is een schema bij het trainen voor de halve marathon? Ik gebruik nu geen schema, maar loop naarmate de vorm van de dag. Wel wissel ik gericht snelle 5km's af met de langere lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:12
Afhankelijk van leeftijd, gewicht en algehele conditie: doe het eerste jaar vooral rustig aan om je pezen en gewrichten te laten wennen aan het hardlopen. Dan kun je daarna je echt richten op prestatieverbetering (afstand of snelheid). Zo hou je het hardlopen langjarig vol ipv je lijf binnen een jaar in de soep te draaien.

Betaalde versie van Runkeeper heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Afstand en tijd zijn de belangrijkste variabelen, naast hartslag (maar daar heb je een ander apparaat voor nodig).

[ Voor 22% gewijzigd door Highland op 07-06-2017 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ja doe echt rustig aan.
Ik loop nu een jaar serieus en afgelopen maand heb ik meer gelopen dan ooit en voila, beide voeten zijn gaan protesteren afgelopen week.
Echt serieuze klachten bij gewoon lopen. Zondag een kort rondje gelopen waarbij ik iets pijn had. Maandag wedstrijd gelopen waar de eerste 3 kilometer best pijnlijk waren maar te doen dus niet gestopt. Ik heb daarna niet meer gelopen en de klachten verminderen gelukkig.
Kijk uit met te veel te snel en dat is al best snel teveel :)

Ik heb wat specifieke oefeningen gedaan welke goed helpen maar zo gaat het niet altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27

Galois

1811 - 1832

Pittige training gehad vandaag...
Doel is om eens per week een Yasso800s training te doen (800 m intervallen). Elke maand eentje extra. Zit nu op 7x 800 m in 2:55. Inderdaad, met als doe de marathon onder de 3u.

Ik hield het goed vol, maar was wel goed moe na afloop. Van zo'n intensieve training moet ik ook goed herstellen. Vaak red ik ook niet 1x per week, omdat ik niet goed hersteld ben. Loop zo'n 50-60 km/week verdeeld over 4-5 dagen (en ook altijd 1x per week op de racefiets).

Alles gericht op die (stomme) marathon ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Laatste Zomeravondcup in 37'11. Was niet m'n dag maar wel genoeg om de tweede plek in het M35-klassement te pakken! Goed voor een bos bloemen en een envelop.

Nu weekje rustiger aan en dan kilometers vreten voor het najaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:24:
Pittige training gehad vandaag...
Doel is om eens per week een Yasso800s training te doen (800 m intervallen). Elke maand eentje extra. Zit nu op 7x 800 m in 2:55. Inderdaad, met als doe de marathon onder de 3u.

Ik hield het goed vol, maar was wel goed moe na afloop. Van zo'n intensieve training moet ik ook goed herstellen. Vaak red ik ook niet 1x per week, omdat ik niet goed hersteld ben. Loop zo'n 50-60 km/week verdeeld over 4-5 dagen (en ook altijd 1x per week op de racefiets).

Alles gericht op die (stomme) marathon ;)
Goed bezig, strakke tijden. Idee van de Yasso's is dat als je tot 10x800 volhoudt op 2:55 je dan in 2 uur 55 een marathon moet kunnen lopen toch? En ben je dan ook echt bij 1x 800 begonnen of ergens rond de 3 a 4? Ik vind het wel een interesante training, misschien toch ook maar eens met een serieuze streef-tijd gaan oppakken...

Zelf net als @kenneth Kenneth zojuist de laatste Zomeravondcup gelopen. Ging een stuk beter dan de oververhitte en qua werk/eten/rennen-combi twee weken geleden. Eerste editie liep ik mijn PR met 40:48, wat ook meteen 1,5 minuut onder de PR van een jaar eerder (ook ZAC) lag. Tweede overgeslagen. Derde editie was erg warm en te laat teveel gegeten, wist er toen met moeite 42:44 uit te persen. En deze 4e editie ging op zich goed maar had al niet ingezet op een PR want heb maandag nog 45km gefietst + 10km heuvels en los zand in Soeterduinen, dus liep meer voor de lol en om te kijken wat er nog wel in zat. Dat werd +/- 41:22, een halve minuut boven mijn recente PR.

Ben wel tevreden over het hele klassement, het opbouwen van volume én snelheid heeft geresulteerd in:
- één dikke PR (1e ZAC, april)
- één tijd die vorig jaar bijna mijn PR zou zijn bij omstandigheden die ronduit beroerd waren (3e ZAC, mei)
- één prima tijd (2e 10km-tijd ooit) terwijl ik weinig rust genomen heb in de dagen ervoor (4e ZAC)

Streven is nog steeds om in 2017 een <40 te lopen, denk dat dat er misschien al bijna inzit, als ik écht goed uitgerust ben én niet net uit werk kom + onhandig uitkom met eten. Maar die 6 seconden per km die ik dan nog moet winnen (t.o.v. pr van 1,5 maand terug) is best heftig. Misschien in het najaar, als het weer iets koeler wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pathogen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:19:
[...]

Auw! Kun je iets met een flinke blaarpleister doen?
Zeker au! Ik heb blaarpleisters geprobeerd, weinig succes. Voornamelijk omdat het vocht niet weg kan. Nu alles weer even open gezet (velletje zit nog als bescherming tegen infectie) en hopen dat dat beter gaat. Volgende wedstrijd 10km is half juli, mocht het dan allemaal weer heel zijn zit er wel een PR aan te komen, want los van de blaren liep ik afgelopen weekend wel ontzettend lekker (pace 4:07 voelde erg goed op een halve marathon tot mijn voeten zeer gingen doen). Maar ik ga niets forceren. In principe. :|

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 08-06-2017 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Niku schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:42:
Ik ben zowaar aan het hardlopen geslagen. Door vrienden uitgedaagd om op 28 mei in Tilburg de kwart marathon te lopen. 25 april eerste keer wat 'getraind' (lees: met pijn en moeite 4km rondgehobbeld). Progressie kwam er echter wel en op 21 mei liep ik 10km in 51:53, aldus Runkeeper. Snelste tijd tot nu toe, was toen mijn derde 10km. De wedstrijd ging moeizaam, mede door de warmte liep ik de 10,5km in ongeveer 58 minuten. Toch best tevreden en smaakte naar meer. Gisteren 13km gelopen in een kleine 1:10:00. Mijn pijlen richten zich heel voorzichtig op de halve marathon in Eindhoven omdat het me zo goed bevalt en het lekker gaat.

Buiten dat ik mijn ervaringen met jullie wil delen, heb ik een aantal vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken uiteraard!
- Ik ga maar eens fatsoenlijke schoenen kopen, want die heb ik nog niet. Vinden jullie de Run2Day een aanrader om langs te gaan?
- Gebruik nu Runkeeper als 'tracking' app. Draag mijn telefoon om mijn arm. Bevalt prima. Is Runkeeper Go (de betaalde variant) een aanrader?
- Hoe belangrijk is een schema bij het trainen voor de halve marathon? Ik gebruik nu geen schema, maar loop naarmate de vorm van de dag. Wel wissel ik gericht snelle 5km's af met de langere lopen.
- Run2Day is een keten, maar specifiek met die in Rotterdam Centrum (Meent) heb ik goede ervaringen. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de mensen die in de winkel staan.
- Runkeepers betaalde features ken ik niet eens, al heb ik wel een tijd de gratis variant gebruikt. Nooit tegen de limieten aangelopen. Ik zou dan ook niet betalen als je niet tegen een limiet van de gratis versie aanloopt. Tegenwoordig gebruik ik voornamelijk Strava. Op de een of andere manier weet ik altijd weer ergens een free trial te vinden :P
- Ligt eraan wat je doel is. Als je de afstand uit wil lopen is het eigenlijk al voldoende om je langere lopen langzaam uit te bouwen zodat je weet dat je die 21,1km vol kunt houden. Heb je specifieke snelheidsdoelen dan kun je daar een schema bij gebruiken.

Verder, in een maand zo'n ruime 10km tackelen is niet mis! Heb je een sportverleden, of gaat het je gewoon echt belachelijk makkelijk af? Blijf in ieder geval goed in de gaten houden of je niet ergens een blessure aan het opbouwen bent, met zo'n snelle opbouw kun je een hoop risico lopen.

Zelf ben ik gisteravond voor Global Running Day samen met mijn dochter gaan "hardlopen". Zo leuk! Ze vindt het hartstikke leuk om papa te zien rennen en wil zelf ook, dus we hebben de wagen gepakt en zijn naar een fijn paadje gegaan en hebben daar een paar stukjes heen en weer gerend.

Relativeert wel trouwens, de standaard Kidsrun is 1 hele kilometer, deelname vanaf 3 jaar, maar ik zie mijn bijna-3 dame écht nog geen hele kilometer rennen. Het is eerder 10-20 meter en dan weer even genoeg, en dat dan een keer of 5-6 voordat het wel weer mooi is geweest :P

Zijn hier ouders die wel eens met een kleintje rond de 3-4 een kidsrun hebben gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kidsrun die mn jongste eind vorig jaar deed was volgens mij 1km..toen was ze 5.. en gelijk 3de worden met beker en podium , geweldig. Laatste die ze liep in Alkmaar was 600m, die heeft ze rennend gedaan. TIjdje terug deed ze ook een 800m oid..maar die deden ze op een ateletiek baan..die vond ze saai..en die heeft ze volgens mij niet helemaal gedaan.. want ze was "toch al door de finish heen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 22:44
Pathogen schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:02:
[...]

Zijn hier ouders die wel eens met een kleintje rond de 3-4 een kidsrun hebben gedaan?
Geen ervaringen mee, maar ik zie ook wel eens kortere kidsruns voor de hele kleintjes (tot 5 jaar) voorbij komen van rond de 400m. 1KM lijkt me ook wat ver voor die leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zondag met mijn dochter (3 jaar en 8 maanden) voor het eerst 500m. Ik ben benieuwd en heb er erg veel zin in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hebben jullie "geoefend"? Ik denk dat het hier in ieder geval handig is om wat vaker daadwerkelijk te hardlopen, zodat ze een beetje weet wat ze kan verwachten.
Misschien eens aan vrouwlief vragen of ze een hardloopshirt van me kan ombouwen naar maatje 86-92 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik ben zelf soms ook te vlot weg, maar ik heb eigenlijk altijd even last ervan rond de 2-3min na de start dat de ademhaling/borstkas wat ongemakkelijk voelt. Het is rond die 2-3minuten dat ik merk dat mijn ademhaling dieper wordt.
Ik let er verder ook niet meer op. Ik weet inmiddels dat dit gewoon bij me hoort en dat ik daarna lekkerder loop en adem.
Wel adem ik ik zoveel mogelijk op mijn cadans qua lopen...dus elke 4 passen inademen en elke 4 uitademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkzell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:12
[...]
- Ligt eraan wat je doel is. Als je de afstand uit wil lopen is het eigenlijk al voldoende om je langere lopen langzaam uit te bouwen zodat je weet dat je die 21,1km vol kunt houden. Heb je specifieke snelheidsdoelen dan kun je daar een schema bij gebruiken.
Haak hier graag even op in. Ik wil in oktober mijn eerste halve marathon gaan lopen, en zou graag wel een schema volgen om enige houvast te hebben qua opbouw van belasting en afstand. Ik loop nu vooral afstanden van 5-10km maar moet dit dus gaan uitbouwen naar de langere afstanden. Nu kwam ik n.a.v. dit topic uit op My Asics en de schema's op Runnersweb. My Asics ziet er wel bruikbaar uit maar hoor toch graag of er iemand ervaring mee heeft, of positiever staat tegenover een ander schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

Rudedadude

Maybe we were born to run

Pathogen schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:18:
Hebben jullie "geoefend"? Ik denk dat het hier in ieder geval handig is om wat vaker daadwerkelijk te hardlopen, zodat ze een beetje weet wat ze kan verwachten.
Misschien eens aan vrouwlief vragen of ze een hardloopshirt van me kan ombouwen naar maatje 86-92 :D
Mijn dochter was 5 toen ze voor het eerst een kidsrun deed. Daarvoor heb ik wel een paar keer met haar op een hardloopbaan gelopen. Inmiddels zit ze op atletiek en heb ik haar dit voorjaar een keer een 2,5 km kidsrun laten lopen (er was voor de verandering geen minimumleeftijd bij die afstand), dat ging ook goed. Op naar de 5km en verder ;)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

[...]

- Run2Day is een keten, maar specifiek met die in Rotterdam Centrum (Meent) heb ik goede ervaringen. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de mensen die in de winkel staan.
- Runkeepers betaalde features ken ik niet eens, al heb ik wel een tijd de gratis variant gebruikt. Nooit tegen de limieten aangelopen. Ik zou dan ook niet betalen als je niet tegen een limiet van de gratis versie aanloopt. Tegenwoordig gebruik ik voornamelijk Strava. Op de een of andere manier weet ik altijd weer ergens een free trial te vinden :P

Verder, in een maand zo'n ruime 10km tackelen is niet mis! Heb je een sportverleden, of gaat het je gewoon echt belachelijk makkelijk af? Blijf in ieder geval goed in de gaten houden of je niet ergens een blessure aan het opbouwen bent, met zo'n snelle opbouw kun je een hoop risico lopen.
Thanks voor je reactie!

Sportverleden als volleyballer en in de sportschool. Nooit echt duurlopen gedaan. Trainde tot half 2016 nog wel fanatiek als volleyballer, daarna toch echt een heel stuk minder. Maar blijkbaar komt de conditie die je ooit opgebouwd heb wel weer snel terug, ondanks dat het niet als duursporter was. Heb in die ene maand al wel met pijntjes gelopen, voornamelijk kuiten en schenen. Daar wel heel voorzichtig mee geweest. Rust genomen, veel oefeningen gedaan (core stability, stretchen, foamroller) en nu loop ik eigenlijk zonder ergens last van te hebben. Gebruik de foamroller ook frequent voor mijn kuiten, heb de indruk dat dat goed helpt. Van vol moeite naar 3km op 25 april, naar 13km in een kleine 01:10:00; ik ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Valorian schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:58:
[...]

Goed bezig, strakke tijden. Idee van de Yasso's is dat als je tot 10x800 volhoudt op 2:55 je dan in 2 uur 55 een marathon moet kunnen lopen toch? En ben je dan ook echt bij 1x 800 begonnen of ergens rond de 3 a 4? Ik vind het wel een interesante training, misschien toch ook maar eens met een serieuze streef-tijd gaan oppakken...
De bedoeling is inderdaad dat ik in september 10x 800 m doe. In juni dus 7, juli naar 8, augustus naar 9 en september naar 10. Ben begonnen met 4x 800 m. Dat heb ik een paar maanden gedaan alvorens ik op het idee kwam om elke maand 1 etappe bij de doen. Zoals ik vaker hier gezegd heb, train ik vooral op gevoel en weinig op trainingsschema's. Daar is vast wel ook winst voor mij te boeken, maar ik vind het 'het-moet-leuk-blijven' ook een belangrijk aspect van hardlopen.

Grofweg doe ik wekelijks:
- intervaltraining (die Yasso800s)
- langere rustige duurloop (tussen de 20 en 30 km)
- tempoloop op gewenst marathontempo (4:15/km)
- en dan nog 1 of 2 rustige 10-15 km (op 5:00/km)

maar herstellen van een zware training kost mij veel tijd, waardoor ik vaak wel een intervaltraining of tempoloop moet schrappen (lees: vervangen door een rustige loop, ik loop nl wel standaard 4-5x per week, vaker 5 dan 4).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22

vhal

ಠ_ಠ

kenneth schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:10:
Zondag met mijn dochter (3 jaar en 8 maanden) voor het eerst 500m. Ik ben benieuwd en heb er erg veel zin in 8)
succes :+ :P ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-10 13:30
Vraagje: komende zaterdag ga ik voor het eerste een HM lopen (die van Zwolle). Streeftijd < 2 uur. 'Wedstrijd' begint om 20.15 uur en nu ben ik aan het puzzelen over wat handig is qua eten die dag. Hebben jullie tips? En klopt het dat tijdens de loop zelf een gelletje of twee verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_Germs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-10 09:05
mefjoew schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:13:
Vraagje: komende zaterdag ga ik voor het eerste een HM lopen (die van Zwolle). Streeftijd < 2 uur. 'Wedstrijd' begint om 20.15 uur en nu ben ik aan het puzzelen over wat handig is qua eten die dag. Hebben jullie tips? En klopt het dat tijdens de loop zelf een gelletje of twee verstandig is?
Ik loop ook, met zelfde streeftijd!

Ik volg even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ok, ik moet nu alweer zoveel veranderingen doen en kunstgrepen maken dat ik het TrainAsONE gebeuren maar ga laten schieten. Aardig idee, leuk concept maar het vele aanpassen zorgt er juist voor dat mijn routine erbij inschiet en ik dus voor mijn gevoel niet goed aan het trainen ben.

Denk wel dat ik ze nog blijf "helpen" met betatesten, vind het wel een interessant concept, maar ik bepaal zelf maar weer wat ik doe qua trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Eten wat je gewend bent, uiterlijk ongeveer twee uur voor de start. Liefst wel weinig vet en weinig vezels. Pasta is niet voor niets populair :)

Je hebt, mits goed getraind, voor ongeveer anderhalf uur aan koolhydraten in je lijf. Dus wat extra energie na ongeveer een uur lopen kan helpen om het tempo hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gewoon wat je normaal doet en misschien wat extra's: een extra boterham, een extra schepje avondeten, ... En goed gehydrateerd aan de start verschijnen: dus goed drinken gedurende de dag.

Tot 1,5 tot 2u voor de start, zou ik niets meer eten of drinken. Ik krijg dan vaak wel last tijdens het lopen.

Afhankelijk per persoon kan 2 uur lopen wel je glycogeenvoorraad uitputten, waardoor je de laatste 5 km hele zware benen zult krijgen. Dus misschien het overwegen waard om een paar gelletjes mee te nemen en die bv. bij km 8, 12 en 16 te nemen... (of km 10 en 15).

En tijdens de loop bij ELKE post een bekertje aannemen. Al zijn het maar een paar slokken... het is best warm en je verliest meer vocht dan je denkt (of voelt).

Succes!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Niku

Niku

Alagaesii

Tot vanavond was mijn snelste 5k in 25:07. Wilde vanavond eens een eerste poging doen om onder de 25:00 te lopen. Het was afzien (is het tot 5k eigenlijk altijd bij mij, vreemd genoeg), maar afgetikt op 24:07 volgens Runkeeper. Zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Vraagje.. Hoe verhouden de afstanden op de weg zich met een trail?

Als in.. als ik 20Km op de weg kan lopen in een redelijk tempo.. schijf ik me dan in voor een 17KM trail..of voor een 11km Trail ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:27:

Als in.. als ik 20Km op de weg kan lopen in een redelijk tempo.. schijf ik me dan in voor een 17KM trail..of voor een 11km Trail ?
Belasting en tijdsduur zijn vooral anders. Tempo zal meestal beduidend lager liggen.

Als je een 20k op de weg loopt, zou ik me gewoon inschrijven voor een 17k trail. Dat zou best moeten lukken. Een 11k is waarschijnlijk wel erg behoudend.
Welke ben je van plan te gaan lopen? Veluwezoom?

Wat mij betreft begint trailen pas vanaf 1,5 uur, dus gewoon die 17k doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Galois schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:43:
[...]

Grofweg doe ik wekelijks:
- intervaltraining (die Yasso800s)
- langere rustige duurloop (tussen de 20 en 30 km)
- tempoloop op gewenst marathontempo (4:15/km)
- en dan nog 1 of 2 rustige 10-15 km (op 5:00/km)

maar herstellen van een zware training kost mij veel tijd, waardoor ik vaak wel een intervaltraining of tempoloop moet schrappen (lees: vervangen door een rustige loop, ik loop nl wel standaard 4-5x per week, vaker 5 dan 4).
Geen idee of je er baat bij hebt... Ik doe iets vergelijkbaars, maar die rustige 10-15km (bij mij eerder 5-10km en ik kom gewoonlijk maar aan 4 trainingen, ik train ook niet voor de marathon) doe ik nog trager (5:30-6:00/km) waardoor dat echt actieve recuperatie is. De dag na zo'n loopje ben ik gewoon frisser dan als ik een ganse dag op mijn stoel heb gezeten.

Geen idee of die 10-15km datzelfde effect hebben bij jou, anders valt daar misschien nog iets te halen?
McMiGHtY schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:27:

Persoonlijk loop ik zelfs langere trails dan wegwedstrijden (pas dit jaar begonnen), en dat is me nog nooit slecht bekomen.

Belangrijker factor dan de afstand is de hoogtemeters (en eventueel ondergrond), volgens mij. Als die 17km 300-500 hoogtemeters heeft, dan lijkt me dat je dat wel moet aankunnen (desnoods met een beetje wandelen op de steilste stukken als je te hevig van start bent gegaan, voor zover ik weet is dat echt geen schande). Ik zou geen 1000+ er doen als eerste, dat is echt veel (en hoe korter, hoe steiler dan, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Roozzz schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Belasting en tijdsduur zijn vooral anders. Tempo zal meestal beduidend lager liggen.

Als je een 20k op de weg loopt, zou ik me gewoon inschrijven voor een 17k trail. Dat zou best moeten lukken. Een 11k is waarschijnlijk wel erg behoudend.
Welke ben je van plan te gaan lopen? Veluwezoom?

Wat mij betreft begint trailen pas vanaf 1,5 uur, dus gewoon die 17k doen :+
http://www.mudsweattrails.nl/duinentrail_schoorl#Race profiel
Deze, dus ik heb nog even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Cool. Reken maar op veel zand en hoogtemeters >:)
Waarschijnlijk ben ik daar weer betrokken bij het parcoursteam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Misschien word het toch een andere...

Pagina: 1 ... 40 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic