Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.106 views

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nou, dat was een zware editie van de Zomeravondcup. Dat ik een minuut langzamer liep dan gepland en alsnog iets van 11e werd zegt genoeg. Heb lang gepusht maar direct na 7km was het op. Geprobeerd de laatste kilometers nog onder de 4' te houden, dat lukte nog net. Eindtijd 37'25.

Over twee weken de afsluiter, hopelijk dan iets koeler.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:27
Zojuist Zomeravondcup gelopen. Ging niet echt van een leien dakje, om maar een understatement te gebruiken. Eerst vast vanaf werk in een monsterfile, daardoor laat thuis, snel een kant en klaar maaltijd naar binnen, en met die nog vol op de maag naar de baan.. Daar nauwelijks tijd meer om in te lopen. Eerste km zoals altijd hard van start (3:50/km), daarna teruggezakt naar 4:10-4:20, en na een km of 2 a 3 merkte ik dat de <4:06/km voor een PR er dit keer echt niet in ging zitten, laat staan het lange termijn doel van <40min op de 10km. Dan blijft over er gewoon alsnog wat van maken en het tempo wat wél haalbaar is in ieder geval vast houden. Dat lukte, maar was niet makkelijk. Halverwege de race kwam ik er iets beter in en kwam ik een vriend tegen die eigenlijk al lang net iets voor me liep maar nu iets terugzakte. Dat hielp ons beiden voor een steady gang naar de finish. Laatste km nog iets aan kunnen zetten, maar veel zat er niet meer in. Met 42:41 bijna 2 minuten boven de PR, maar toch voldaan. Dit soort run's zijn niet diegene die je bij blijven, maar het is goed voor mijn tempohardheid en doorzettingsvermogen. En wennen aan temperatuur mag ook wel aangezien ik binnen een maand in de Alpen ga lopen ;)

NB: Ik zag dat @kenneth Kenneth er nog een lage 37'er uit geperst heeft, respect, maar gezien zijn eerdere tijden (35, 36 toch?) heeft die het wellicht ook niet makkelijk gehad met de warmte.

EDIT: zie nu pas de reactie van Kenneth hierboven, juist ingeschat dus ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:49
Zo, net terug vanuit Dordrecht. Ik heb daar de 5km smulbosloop gelopen. Wat is het nu al warm.
Ik kan echt niks met deze temperaturen, ik heb het liever iets koeler.
Gelukkig was de start in de schaduw en ben ik lekker vooraan gaan staan omdat het best wat smal was. Het was een kleinschalig evenement dus ik durfde het wel aan om vooraan te gaan staan.
De start ben ik dan ook veel te hard van start gegaan en heb ik het tempo iets terug laten zakken daar waar er meer ruimte kwam.
De eerste kilometer kwam dan ook al lekker snel in een 4:56 en dat was voor het eerst onder de 5 minuten in een kilometer bij een wedstrijd.
Maar toen begon ik het toch wel erg warm te krijgen en besloot ik om het tempo iets te laten zakken. Ook waren er een aantal bruggetjes aanwezig op het parcours en dat hielp ook niet. Tweede kilometer ging dan ook in een 5:19 en werd het beboste gedeelte verlaten en liepen we vol in de zon. Ik kreeg wat lichte steken in mijn zij dus weer het tempo iets laten zakken. Gelukkig gingen de steken weer weg naar nu kwam de droge mond om de hoek. Uiteindelijk de derde kilometer in een 5:36 gelopen. De vierde kilometer was nog steeds vol in de zon en ik begon het toch best zwaar te krijgen maar ik kon het tempo gelukkig vast houden met als resultaat een 5:34.
Gelukkig was er na een paar honderd meter nog een waterpost dus snel wat gedronken waarbij ik mij nog verslikte :) en de rest over mijn hoofd gegoten. Daarna weer het bos in en het laatste stuk nog effe doorgetrokken met als resultaat een 26:29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik dacht om half 3 "even lekker de loopschoentjes aantrekken". Lekker was het zeker, maar wat was het warm! Uiteindelijk toch een lekker rondje gelopen, 10.8KM met een gemiddelde van 4:53 /km. Heerlijk als je dan thuiskomt en het zweet guts er aan alle kanten uit :). Ik voel me voldaan, zaterdag denk ik nog een keer, alleen dan zet ik het wekkertje om 07.00 u. voor een wat koelere loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 20:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Raptar schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:21:
Ik dacht om half 3 "even lekker de loopschoentjes aantrekken". Lekker was het zeker, maar wat was het warm! Uiteindelijk toch een lekker rondje gelopen, 10.8KM met een gemiddelde van 4:53 /km. Heerlijk als je dan thuiskomt en het zweet guts er aan alle kanten uit :). Ik voel me voldaan, zaterdag denk ik nog een keer, alleen dan zet ik het wekkertje om 07.00 u. voor een wat koelere loop.
Ik dacht precies hetzelfde vanmiddag, maar heb het niet gedaan :z
Morgen in de ochtend weer :P

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 12:41
Ik had morgen in de planning staan om mee te doen aan de Stuwwalloop, 17,7km. Echter gaan alle afstanden niet meer door: http://www.stuwwalloop.nl/stuwwaloop-gaat-niet-door.html

Jammer, maar wel begrijpelijk. Zelf zorg ik altijd dat ik goed voorbereid ben op warme omstandigheden door extra te drinken en rustiger aan te doen, liever te veel vocht mee dan te weinig. Mijn doelstelling was dan ook om gewoon te genieten van de route en de omgeving. Vanuit de organisatie snap ik de beslissing wel, als het kwik richting de 30 C gaat en er geen extra waterposten bij kunnen. Er zijn ook genoeg mensen die meer risico nemen (bewust en ook onbewust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33

Rudedadude

Maybe we were born to run

il_mostro schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:55:
Ik had morgen in de planning staan om mee te doen aan de Stuwwalloop, 17,7km. Echter gaan alle afstanden niet meer door: http://www.stuwwalloop.nl/stuwwaloop-gaat-niet-door.html

Jammer, maar wel begrijpelijk. Zelf zorg ik altijd dat ik goed voorbereid ben op warme omstandigheden door extra te drinken en rustiger aan te doen, liever te veel vocht mee dan te weinig. Mijn doelstelling was dan ook om gewoon te genieten van de route en de omgeving. Vanuit de organisatie snap ik de beslissing wel, als het kwik richting de 30 C gaat en er geen extra waterposten bij kunnen. Er zijn ook genoeg mensen die meer risico nemen (bewust en ook onbewust).
Ik krijg ook net de mail :( Het is zoals het is, maar ik vind het jammer. Ik had er nog wel zin in. Ik wilde zelfs drinken meenemen voor onderweg :P

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik denk dat het verstandig is, ik vond het gisteren al te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Gisteren na een fietstochtje met vrouw en kids stond er nog een interval op het programma.
Even een uurtje door de Hoenderloose bossen razen. 'T was inderdaad warm, maar in de schaduw van de bomen viel het me opvallend mee. De stukken in het open veld daarentegen....
Had 750ml water in een bidon en die was na het uurtje helemaal leeg.
Een zien hoe ik in een van de komende dagen een lange duurloop (2 uur) ga inplannen....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
tlpeter schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:00:
Gelukkig was de start in de schaduw en ben ik lekker vooraan gaan staan omdat het best wat smal was. Het was een kleinschalig evenement dus ik durfde het wel aan om vooraan te gaan staan.
Ik wil hier toch even op reageren. Ik heb deze loop paar jaar geleden ook gelopen en het is best een leuke loop, mooie omgeving en inderdaad kleinschalig, wat ik op zich wel prettig vind. Maar het is inderdaad ook smal en juist daarom zou men zich naar mijn idee een beetje aan moeten passen aan de medelopers. Ik vond het in elk geval vervelend dat de eerste paar honderd meter je meer bezig bent met het ontwijken van andere lopers, juist op zo'n kleinschalig evenement hoeft dat naar mijn idee helemaal niet nodig te zijn. Ik begrijp best dat iedereen ook voor zichzelf een zo'n leuk mogelijke loop wilt lopen, maar naar mijn mening moet je je plek bij de start toch wel enigszins aanpassen aan je verwachte tempo/eindtijd.

Ik wil echt niet de vervelende betweter uithangen en je prestatie zeker niet te kort doen, maar het lijkt me niet zo noodzakelijk om vooraan te starten, wanneer je ergens in het midden begint, kan je toch evengoed een lekkere loop lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ik ben het met je eens hoor. Ik heb in het begin zo rond 4:00 gelopen en ik stond een meter of 5 naar achteren. Ik stond dus niet tussen de aller snelsten.
Ik ben dus ook niet echt ingehaald het eerste stuk en eigenlijk door max 10/15 over het hele parcours.
Wel heb ik bewust ruimte gelaten voor eventuele snellere lopers.
Vorige week in leiden heb ik zelf ervaren waar het is als je er niet langs kunt een ik weet zeker dat ik niet in de weg liep.
Maar ik ben zeker bewust niet te ver naar achteren gaan staan om zelf geen last te hebben van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
lateef schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 12:33:
[...]

Ik wil hier toch even op reageren. Ik heb deze loop paar jaar geleden ook gelopen en het is best een leuke loop, mooie omgeving en inderdaad kleinschalig, wat ik op zich wel prettig vind. Maar het is inderdaad ook smal en juist daarom zou men zich naar mijn idee een beetje aan moeten passen aan de medelopers. Ik vond het in elk geval vervelend dat de eerste paar honderd meter je meer bezig bent met het ontwijken van andere lopers, juist op zo'n kleinschalig evenement hoeft dat naar mijn idee helemaal niet nodig te zijn. Ik begrijp best dat iedereen ook voor zichzelf een zo'n leuk mogelijke loop wilt lopen, maar naar mijn mening moet je je plek bij de start toch wel enigszins aanpassen aan je verwachte tempo/eindtijd.

Ik wil echt niet de vervelende betweter uithangen en je prestatie zeker niet te kort doen, maar het lijkt me niet zo noodzakelijk om vooraan te starten, wanneer je ergens in het midden begint, kan je toch evengoed een lekkere loop lopen?
Mee eens, met de toevoeging dat het ook andersom geldt.... rond je eigen richttijd starten, helemaal aan de rechterkant gaan lopen en dan nog mensen die je rechts proberen in te halen is namelijk ook niet echt fijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

rond het middaguur gelopen, wat was het toen al warm zeg.. Mijn geplande 11km ging al fout toen ik na 200 meter zou moeten wachten op de trein, waar ik geen zin in had, dus toen maar de andere kant op gelopen en een compleet ander rondje gedaan. 9,9km in 5:53/km.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 21:52
Was inderdaad lekker warm vanmiddag.
Eerst een stukje gefietst, 50km, daarna 5km hardgelopen (gem. 4:30m/km).
Dat was rond 4 uur.
Heb dit gedaan om even te kijken hoe dit beviel, aangezien zondagmiddag een sprint triathlon (750m/20km/5km) op het programma staat. En dan is het nog iets warmer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe gaat dat eigenlijk, drinken tijdens het lopen?

Ik had laatst een 10Km en het was aardig warm, dus ik had een bekertje gepakt van zo'n waterpost.
Maar ik heb het niet echt onder de knie om te drinken tijdens het rennen :P Voor überhaupt de eerste druppel in mijn mond gekomen was had ik al de helft van het water over m'n arm/gezicht/etc heen gegooid, toen geprobeerd een slok te nemen uit de beker, al rennend, maar dat werd ook een zooi :P Uiteindelijk nog wel wat binnen gekregen, maar het ging niet van harte, hahaha.

En erna (ik weet niet of het ermee te maken had, maar het vermoeden is er wel) kreeg ik behoorlijk last van een steek in mijn zij. Ik weet niet of het te maken had met het gedronken water of dat het te maken had met het rommelige ademhalen tijdens het proberen te drinken of dat het iets anders was, maar fijn was anders.

Rest van de loop maar al het water laten staan :P

Iemand tips voor de volgende keer?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bekertje bovenin helemaal dichtknijpen. Leiden had papieren bekers​, gaat prima. Gisteren had ik dus plastic bekers en dat is drama. Dan maar wat gieten en dat ging mis. Ik verslikte me dus.

[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 27-05-2017 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:00
Aghanim schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:44:
Dit weekend mijn eerste obstacle run. Ontzettend veel zin in maar qua temperatuur wordt het met 30 graden toch wel afzien. Ik merk zelf dat mijn hartslag bij dergelijke temperaturen vrij snel omhoog schiet en richting de max kruipt zonder dat ik een behoorlijk tempo hanteer. Dat loopt natuurlijk niet echt lekker, maar het alternatief is het tempo flink verlagen wat ik eigenlijk ook zonde vind. Wat zijn jullie tips qua lopen met dergelijke temperaturen? Helaas sta ik om 12:00 gepland 8)
Rudedadude schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:50:
[...]

In elk geval geen t-shirt maar een singlet aan. Scheelt meer dan je zou denken. En regelmatig drinken. En eventueel voor de start je haar kletsnat maken zodat je hoofd nog een tijdje koel blijft. En naar je lichaam luisteren om je inspanningsniveau te bepalen. En een laag vetpercentage, scheelt ook :P
Ik gok dat je de breakout run gaat doen? Heb vorig jaar verschillende dergelijke runs gelopen en loop altijd in een lange broek en compressie shirt. Singlet raad ik absoluut af want je schouders verbranden levend. Tijdens zo'n run ben je ook veel in het water. Ik ben vorig jaar bij de Breakout run ook goed verbrand.

Verder lekker genieten en goed veel drinken... maar er zijn zat drinkposten dus dat komt wel goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
anandus schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:31:

Ik had laatst een 10Km en het was aardig warm, dus ik had een bekertje gepakt van zo'n waterpost.
Maar ik heb het niet echt onder de knie om te drinken tijdens het rennen :P Voor überhaupt de eerste druppel in mijn mond gekomen was had ik al de helft van het water over m'n arm/gezicht/etc heen gegooid, toen geprobeerd een slok te nemen uit de beker, al rennend, maar dat werd ook een zooi :P Uiteindelijk nog wel wat binnen gekregen, maar het ging niet van harte, hahaha.

En erna (ik weet niet of het ermee te maken had, maar het vermoeden is er wel) kreeg ik behoorlijk last van een steek in mijn zij. Ik weet niet of het te maken had met het gedronken water of dat het te maken had met het rommelige ademhalen tijdens het proberen te drinken of dat het iets anders was, maar fijn was anders.

Testen wat werkt voor jezelf! Als ik al drink tijdens een wedstrijd is het enkel water... bij langere afstanden soms icm een gelletje... maar geen isotone drank sport drank of red bull want dat vind mn lichaam echt niet tof. En altijd maar kleine slokjes anders krijg ik ook steken....

En rennend drinken gaat bij mij ook compleet verkeerd haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In ieder geval niet drinken als je minder dan een uur onderweg bent en het niet bijzonder warm is. Het is niet echt nodig en kost, zoals je al gemerkt hebt, veel tijd en energie :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Bij kartonnen bekertjes kun je de uiteinden nog tegen elkaar duwen en zo een drinktuit maken. Met plastic bekertjes ben je jezelf gewoon aan het waterboarden als je rennend drinkt. Daarom wat @kenneth zei. En bij wedstrijden waar drinken noodzakelijk is en ik zelf geen drinksysteem bij me heb (is namelijk ook een alternatief), in mijn geval dus marathons, powerwalk ik gewoon even en giet het dan zo snel mogelijk naar binnen. Wel zo prettig om zeker te hebben dat ik op die manier het benodigde vocht heb binnengekregen.

En drinken icm met je maag: dat went (alhoewel bij hoge inspanningsniveau's het nog een ander verhaal kan zijn).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 17:29

Ik loop volgende week me eerste halve marathon en zit erover te denken gewoon me eigen flesje drinken mee te nemen in de hand. Heb zo ook getraind en kun je tenminste onderweg rustig drinken. Hier ook geen ervaring met die bekertjes :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rudedadude schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 07:58:
[...] ben je jezelf gewoon aan het waterboarden als je rennend drinkt [...]
Fijn om te lezen dat het niet aan mij ligt :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
crimby schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 23:23:
[...]

[...]

Ik gok dat je de breakout run gaat doen? Heb vorig jaar verschillende dergelijke runs gelopen en loop altijd in een lange broek en compressie shirt. Singlet raad ik absoluut af want je schouders verbranden levend. Tijdens zo'n run ben je ook veel in het water. Ik ben vorig jaar bij de Breakout run ook goed verbrand.

Verder lekker genieten en goed veel drinken... maar er zijn zat drinkposten dus dat komt wel goed :-)
Ik las net dat men de ijsbak heeft geschrapt op de route omdat het temperatuursverschil te groot is en juist dat gevaarlijk is. Dus wie er naar uit keek heeft pech :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
tlpeter schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 08:14:
[...]

Ik las net dat men de ijsbak heeft geschrapt op de route omdat het temperatuursverschil te groot is en juist dat gevaarlijk is. Dus wie er naar uit keek heeft pech :)
Ik ga hm zelf niet lopen... teamgenoten van me wel. Ik vind de ijsbak altijd kut... zeker met dit weer grote kans op kramp, dus opzich wel goed van ze! Hoop dat ze de glijbaan hebben aangepast, die was vorig jaar echt killing.

In ieder geval succes en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
Morgen doe ik mee met de 20KM van Brussel. :)
Het worden weliswaar serieus warme temps terug... })

Ik ben aan het overwegen om straks nog een pet te gaan kopen met gaas (= zweetdoorlatend).
Maar toch enige vragen hierbij:
- zijn er nadelen aan dragen van een pet tijdens het lopen?
- sowieso een lichte kleur kopen (mbt minder opname van warmte) of mag een donkere kleur ook nog?
- zal een pet lastig zitten bij een 20KM traject? (Normaal test ik al mijn accessoires op voorhand maar nu is het dus een last-minute aankoop...)

En ook: koop ik beter een pet of beter een visor?
Of een sweatband?

FYI, ik zweet snel (ook in de winter. Dan zet ik bv. nooit een muts op tijdens het lopen) dus misschien is een pet te warm voor mij en kies ik best visor/sweatband?

[ Voor 18% gewijzigd door Asgaro op 27-05-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Asgaro schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 09:58:
Morgen doe ik mee met de 20KM van Brussel. :)
Het worden weliswaar serieus warme temps terug... })

Ik ben aan het overwegen om straks nog een pet te gaan kopen met gaas (= zweetdoorlatend).
Maar toch enige vragen hierbij:
- zijn er nadelen aan dragen van een pet tijdens het lopen?
- sowieso een lichte kleur kopen (mbt minder opname van warmte) of mag een donkere kleur ook nog?
- zal een pet lastig zitten bij een 20KM traject? (Normaal test ik al mijn accessoires op voorhand maar nu is het dus een last-minute aankoop...)

En ook: koop ik beter een pet of beter een visor?
Of een sweatband?

FYI, ik zweet snel (ook in de winter. Dan zet ik bv. nooit een muts op tijdens het lopen) dus misschien is een pet te warm voor mij en kies ik best visor/sweatband?
De meeste warmte verlaat het lichaam via het hoofd, dus een Visor zou dan beter zijn dan een pet, zweetband misschien iets fijner.. ik heb een hekel aan hoofddeksels dragen, dus tijdens het lopen lijkt het me al helemaal niks..
wezep schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:04:
Was inderdaad lekker warm vanmiddag.
Eerst een stukje gefietst, 50km, daarna 5km hardgelopen (gem. 4:30m/km).
Dat was rond 4 uur.
Heb dit gedaan om even te kijken hoe dit beviel, aangezien zondagmiddag een sprint triathlon (750m/20km/5km) op het programma staat. En dan is het nog iets warmer ;-)
Dat is een beste training nog 2 dagen voor je wedstrijd, in die hitte.. herstel je zo snel?

drink discussie
Ik heb gisteren bij m'n 10km een 170ml plat flesje in m'n hand mee, maar dat wordt helemaal warm. Zijn hier nog tips voor? Waarschijnlijk niet maar wil het toch vragen :)
Ik heb een runningbelt waar 2 van deze flesjes in passen incl een vakje voor een gel of huissleutel.. echter denk ik dat ik daarmee niet kan lopen. Als ik hem strak doe knelt m'n buik, doe ik hem wat losser zakt hij onder m'n achterwerk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je kunt ook een flesje in de diepvries koelen, houdt het wel even uit. Zelf loop ik op warme dagen langs dunea waterpunten, ideaal! Ik weet inmiddels precies waar ze te vinden zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
frankwopereis schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 10:23:
[...]

De meeste warmte verlaat het lichaam via het hoofd, dus een Visor zou dan beter zijn dan een pet, zweetband misschien iets fijner.. ik heb een hekel aan hoofddeksels dragen, dus tijdens het lopen lijkt het me al helemaal niks..

[...]

Dat is een beste training nog 2 dagen voor je wedstrijd, in die hitte.. herstel je zo snel?

drink discussie
Ik heb gisteren bij m'n 10km een 170ml plat flesje in m'n hand mee, maar dat wordt helemaal warm. Zijn hier nog tips voor? Waarschijnlijk niet maar wil het toch vragen :)
Ik heb een runningbelt waar 2 van deze flesjes in passen incl een vakje voor een gel of huissleutel.. echter denk ik dat ik daarmee niet kan lopen. Als ik hem strak doe knelt m'n buik, doe ik hem wat losser zakt hij onder m'n achterwerk..
Opzich wordt al het water warm.. wij hebben voor lange afstanden of erg warme dagen een camelbag.. ideaal maar goed ook weer persoonlijk. Je kunt ook een bidon op je rug hebben of van die kleinje flesjes in je zei.... maar hoe minder water hoe sneller het op warmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

drink discussie
Iedereen die geen probleem heeft met running belts heeft geen heupen of liegt. De truc is om en ze of echt rond je middel te doen boven je heupen of echt laag, zeg maar halverwege je billen, ter hoogte van de kom van bovenbeenbot. Dat lijkt te laag, maar heb je tijdens het lopen vrij weinig last van.

Ik heb vanochtend gelopen met een handstrapfles van 0,5 liter (Nathan). Dat werkt best goed, al wissel ik om de paar kilometer va hand. Ik weet dat hier ook varianten van zijn met isolerende flessen, dus daarin zal je drinken wat koeler blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:45

Tazzios

..

[...]
[...]
Indien je je verder warm hebt ingepakt wel ja. :P
http://www.webmd.com/a-to...ur-heat-through-our-heads
https://www.theguardian.c...alresearch-humanbehaviour
http://www.bbc.com/future...-heat-lost-from-your-head

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 21:52
[...]

[...]

Deze training stelde niet zoveel voor.
Relatief rustig gefietst (30gem) en hardgelopen (4:30/km).
Zeker als je dit vergelijkt met een NK halve triathlon, die ik afgelopen zondag heb gedaan: 2km zwemmen/93km fietsen en 21km hardlopen.
Ter info: fietsen met gem 38km/u en de halve marathon in 1u32 ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:31

m-vw

Dus?

Rudedadude schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:54:
[...]

Iedereen die geen probleem heeft met running belts heeft geen heupen of liegt. De truc is om en ze of echt rond je middel te doen boven je heupen of echt laag, zeg maar halverwege je billen, ter hoogte van de kom van bovenbeenbot. Dat lijkt te laag, maar heb je tijdens het lopen vrij weinig last van.

...
Dit dus.

In het begin loop ik altijd te hijsen, maar op den duur zit dat ding ineens goed.

Vond gisterochtend twee flesjes wel wat weinig. Maandagavond de oude band met vijf flesjes maar weer eens opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Voor een lang weekend in Sauerland, vooral om te rotsklimmen. Maar de kans om ook even wat trailruns mee te pakken in de heuvels daar laat ik natuurlijk niet liggen! Vanochtend even opgewarmd en gebied rond de camping verkend (6km / 133hm), vandaag geklommen tot de zon op de rotsen stond en het echt té heet werd (30 graden zon in je rug en van voren een straalkachel van rots is niet ideaal 😬) en vanavond nog eens 14km + 360hm gemaakt. Daarbij ook veel doorgestoken door het bos, dus steule hellingen naar beneden en dan net zo steil aan de andere kant weer omhoog, maar dan powerwalkend met stokkken.

Wat betreft drinken: kon een liter kwijt in de soft flasks in mijn Salomon Skin 5 vest. Het systeem met de stokken werkt ook fijn, kan ze eenvoudig pakken en wegstoppen zonder eerst het vest uit te hoeven doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Was gisteren best wel warm ja :) Wilde eerst in de ochtend (vroeg rond 7:00u) lopen, maar ik lag nog te lekker in m'n bedje ;) Omdat ik nog eerst een andere afspraak had, maar besloten later op de dag te gaan lopen.
Dus uiteindelijk om 11:30u de schoenen maar aangetrokken en een 5km gelopen...niet snel vanwege de warmte, maar puur als training om wat te wennen aan die hitte. Kan ook niet anders met de zomer voor de deur.
Uiteindelijk een nette 30min over gedaan (snelste is een 26:02).

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:51
m-vw schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 21:42:
[...]

Dit dus.

In het begin loop ik altijd te hijsen, maar op den duur zit dat ding ineens goed.

Vond gisterochtend twee flesjes wel wat weinig. Maandagavond de oude band met vijf flesjes maar weer eens opzoeken.
Ik weet niet hoe jullie het doen, maar ik doe die band ook altijd achterstevoren. Neem hem eigenlijk alleen maar mee als ik verder dan 20k loop, dus heb hem niet met regelmaat op. Als ik hem achterstevoren heb zakt hij vanzelf op mijn billen en dan zit hij meteen goed.

Ga nu ook even een 5km lopen, even zweten in de hitte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Vanmorgen was ik er mooi op tijd bij, 8:20, toen was het nog goed te doen, net na een regenbui.
11.1 km op 5:55min/km, vrij constant ook. Tevreden gezien het m'n langste afstand tot dusver is, en het was een mooi rondje door de bossen en met wat hoogtemeters..

[ Voor 3% gewijzigd door frankwopereis op 28-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:06
Gisterochtend om 7:15 begonnen aan een rondje dat wat langer was dan normaal (ik loop eigenlijk nooit verder dan 5 à 6 km), om eens te kijken of ik op een wat rustiger tempo een iets grotere afstand kan lopen zonder te hoeven hijgen (ik heb nog geen hartslagmeter).

Met een heerlijk zonnetje, en dito windje, kon ik een heerlijk rondje lopen door de duinen, om de ECN van Petten (we waren een lang weekend op vakantie daar in de buurt).
Afbeeldingslocatie: https://www.ecn.nl/fileadmin/ecn/opendag/luchtfoto.jpg

Mezelf verbazend over de conditie die ik de afgelopen 10 weken (blijkbaar) heb opgebouwd, heb ik de 8km zonder problemen gelopen. Het tempo lag de eerste km op 6:30/km, en aan het eind op 5:26/km; gemiddeld: 5:57/km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
Vrijdag dit topic ontdekt en stiekem af en toe al wat gepost.
Eigenlijk sinds oktober geen hardloop trainingen gedaan en veel focus gelegd op kracht. Nu deze week nieuwe oordopjes en een nieuwe outfit besteld dus tijd om weer wat aan de conditie te doen :-)

Vandaag ook heerlijk een rondje gelopen... lekker warm, goede muziek op en genoten... niet gelet op snelheid of afstand en uiteindelijk 6,5km gelopen op 5:15km/h. Als je je niet te druk maakt is het met die warmte best lekker om te lopen :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Curva
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-10 10:38
Sinds enige tijd ben ik ook aan het hardlopen. Gisterenochtend een ronde van 10k gelopen. Eerste keer 'zoveel' kilometer, meestal liep ik rond de 6k. Het ging vrij aardig; 55:16 totaal, 5:24/km.

PSN: Curvaa_

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Raceverslagje!

Afgelopen donderdag (ja, zo lang geleden alweer) de Golden Ten gelopen in Delft.

Woensdag begon ik al verkouden te worden, zo eentje die lekker direct je kop in schiet, dus ik was er goed op voorbereid dat dit geen toploop ging worden. Het doel werd dan ook al snel: uitlopen, en het liefst onder de 30+-graden-tijd van vorig jaar: 58:58.

Donderdagochtend bleek vrouwlief ook echt niet fit te zijn. Dan maar even snel andere supporters regelen die meteen op dochterlief kunnen passen. Gelukkig was pa daar al snel toe bereid gevonden en kon ik met twee handen minder dan ik dacht spullen pakken en voorbereiden.
Lang leve die A4 Delft-Schiedam. 20 minuten tot de parkeergarage bij de Veste, een klein stukje buiten het centrum. Daar is gewoon altijd plek.
Ik ken Delft vooral uit mijn middelbareschooltijd. Leuke stad. Met dochter eerst nog half slapend in mijn armen en daarna wakker op mijn nek zittend loop ik naar het stadhuis om mijn startnummer te halen. Oei, dat kan tot 14:30 blijkbaar, blij dat ik niet krapper gepland had! Bij de meeste runs die ik loop kan het "gewoon" tot direct voor de start. Oh well, goeie om te onthouden.

Met tas, fles, speldjes, nummer en dochter in alle zes mijn handen loop ik naar buiten. In de schaduw van het stadhuis wachten we even op (o)pa. Dochter kijkt ondertussen lekker rond naar alle hardlopers en het gedoe, die vindt alles interessant :)

Nadat we elkaar gevonden hebben krijg ik even wat hulp met mijn startnummer en daarna is het op naar het startvak. Blij dat ik een singlet aan heb gedaan! Het windje is verkoelend, maar de zon is bruut. Ik mag in vak B blijkbaar (geen tijd opgegeven voor zover ik weet) en positioneer mezelf daar lekker achteraan. Het vak is voor 48-50 minuten richttijd, dat is optimistisch wat mij betreft.
Hier staat ook de waterpost voor na de finish, waar iedereen even mooi gebruik van maakt om nog een slok binnen te krijgen voor de start.

Helaas is het startvak voorzien van een mooie rij bomen en hoe statige Delftsche gebouwen. Een degelijke GPS fix kost me meer dan 10 minuten en "officieel" heb ik nog geen fix als het startschot luidt. Rustig naar de startlijn hobbelend met zijn allen bedenk ik me nog een keer: "Uitlopen, dat is het belangrijkst."
Terwijl we met tientallen tegelijk over de drempels gaan lijkt het alsof we een rivier van bliepjes oversteken en begint het echte werk: hardlopen!
Yes! Stiekem heb ik er best zin in, ook al ben ik niet 100%. Ik merk meteen op dat ik geen echte warming-up heb gedaan en mijn hartslag dus nog verraderlijk laag zit en besluit écht goed te letten op rustig aan lopen totdat ik op gang ben. Met de eerste twee kilometers rond de 5" is dat voor mij best een aardige rustig-aan poging :P`

Rond kilometer 2 is het ook tijd om de Delftse Hout in te lopen. De stad, met zijn redelijk brede straten en veel toeschouwers, maakt plaats voor de natuur, meer stilte (op gehijg en ritmisch getrap na) en meer schaduw. Da's lekker en ik besluit meteen een stapje terug te doen. Deels omdat het moet, want met de smallere paden moet je echt aanzetten om groepjes voorbij te komen, en deels omdat het kan. Er staat geen druk op vandaag, dus laat ik maar gewoon in ieder geval de eerste helft een beetje rustig aan doen.

Ik raak even aan de praat met Leo Boekestijn, één van de twee mannen die je in dit circuit met regelmaat op blote voeten kunt zien lopen en mede (geboren) Lierenaar (ik woon er zelf niet meer). Aardige vent, altijd heel betrokken bij organisaties van evenementen. Het moment dat er een andere loper aanhaakt bij het gesprek die het duidelijk moeilijker heeft ("zeg, weten jullie waar de waterpost is?") laat ik die twee met elkaar verder praten en lopen.

De bocht voor de waterpost, vlak voor km 5, wens ik ze beiden nog een prettige loop toe. Ik gebruik de bocht, die omhoog gaat en na de bocht direct weer omlaag, als een katapultje om het tempo weer iets te verhogen, want het gaat nu wel erg gemakkelijk. Ben nog steeds aan het racen natuurlijk...
Bij de waterpost lijkt het alsof ik door de resten van een crash moet lopen. De sponzen liggen als gele vlaggen waarschuwend op het pad. Ik slalom mezelf een bekertje in de hand en krijg er redelijk normaal een paar slokken uit (het is echt oefenen ja, maar op vol tempo lukt het gewoon niet hoor).
Er dient zich een nieuwe bliepjesrivier aan. Het 5km-punt. Zo te horen zit er een aardig gat direct achter mij, maar voor me zijn nog genoeg mensen.

Ik probeer in de volgende 2 kilometer een balans te zoeken tussen inhalen en niet té hard aanzetten. Dat gaat best aardig, totdat ik rond km 8(?) precies begin aan te zetten als de schaduw op is. Bam! Die voor je!
Direct neem ik weer gas terug, maar niet helemaal, want er zitten toch nog een paar lui voor me waar ik wel voorbij wil. Het gaat even een stukje lekker omhoog en daar houd ik wel van.
Hetzelfde stukje gaat ook weer omlaag en daarna gaat het weer de stad in. Hier zit nog een waterpost, lekker, want ik heb het gevoel dat ik mijn mond en keel compleet droog heb gehijgd. Wederom redelijk succesvol een paar slokken kunnen nemen.

Dan is het tijd voor de laatste kilometers. Het is warmer en ik heb geen zin meer in het geluid van de toeschouwers. Blik op nul en doorlopen dus. De route is anders dan het voorgaande jaar, mijns inziens beter, want dat scheelt een flinke brug op ruim 9 kilometer die je poging tot eindsprint compleet de nek om kan draaien.
Er zit niks extra's meer in en dat hoeft ook niet. Ik laat me niet gek maken en loop mijn rondje over de markt. Even zwaaien naar mijn supporters! Dochter ziet me ook lopen, dus dat is gelukt. Nog twee bochten en dan druk ik mijn horloge uit - 52:43 zegt ie - dat valt me absoluut niet tegen!

Wat me wel tegenvalt: direct na de finish staat iedereen stil en slibt de doorgang compleet dicht. Ik wil water! Rot op! De waterpost heeft ineens geen bekertjes meer, maar flesjes, waar je dan ook maar ééntje van mag per deelnemer. Waar is dat goed voor? En de kraam met de herinneringsshirts staat echt IN de drukke stroom, waardoor je er wel heen komt, maar niet meer terug. Enigszins gepikeerd elleboog ik mezelf de menigte uit - mét shirt - en ga ik de rest opzoeken.

Toch maar weer mooi overleefd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:53
Gisterdmiddag de Kikarun gelopen in Almere. Ingeschreven op de 10km. In januari weer begonnen met lopen en dit was dan ook mijn eerste "officiele" run sinds de damloop in 2014.
Vooraf op onder het uur ingezet, maar met deze temperaturen toch mijn vraagtekens erbij gezet. Drinkbuideltje ook weer opgezocht, gevuld en gaan. Eerste stuk prima, na 2,5km een waterpost en toch ook maar even een bekertje gepakt (ja van plastic) en toch wel een slokje binnen kunnen krijgen. Goed, dan de rest maar met eigen drinken doen, die flesjes kun je tenminste wel gewoon wegdrinken. De eerste 5km ging in 28.00 wat me verbaasde, De volgende vijf was wat meer over onverharde bospaadjes heen met als verrassing in de laatste kilometer, waar de 5 en 10km weer samenkwamen (en je dus langs alle wandelende 5km lopers kwam) nog een flink stuk door mul zand heen. Uiteindelijk in 59 minuten de finish over. Was blij met de eindtijd! Nu verder trainen voor de damloop in september!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen 3 dagen iedere dag gelopen en dat merk ik nu aan m'n knie :(.

Vrijdag 13.30 uur; rustig duurloopje van 45 minuten tempo 2 (5.19/5.35/km).
Zaterdag 12.00 uur; rustig duurloopje van 60 minuten tempo 1 (5.35/5.55/km)
Zondag 9.00 uur; heuveltraining. 850m bergop. Om 9.00 uur strakblauwe hemel, om 9.30 onweer, hagel en stortbuien. Tot een uur of 11.30 keihard geregend.. maar om 11.00 was de training al voorbij... Vrijdag en zaterdag overigens in de hitte gaan lopen, ben volgens mij een van de weinige Nederlanders die dat fijn vind lopen.

Wat ik van Garmin Connect overigens niet begrijp is het volgende. Vrijdag en zaterdag ben ik in de hitte gaan lopen. Natuurlijk snap ik dat je dan een mindere prestatie kunt leveren, want hitte + inspanning = hogere hartslag. Dus ik zat hoger in de zones dan wanneer ik 's avonds of in de winter ga lopen.

Vrijdag had ik voor aanvang van de training een VO2 van 51, na de training was deze 50. Zaterdag was het nog heter waardoor de VO2 is gezakt naar 49. Nu kan ik dat wel begrijpen.
Wat ik niet kan begrijpen is dat ik volgens Garmin Connect bij beide trainingen een verbetering aan uithoudigingsvermogen zou hebben gemaakt. Voor de mensen die bekent zijn met deze software; beide trainingen werden als 4.2 beoordeeld. Prima.. Maar hoe kan het dan dat mijn VO2 zakt, ondanks het feit dat ik beter ben geworden? Ik loop met een FR235 icm borstband voor de acurate meting.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Aghanim schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
Ik heb weer wat last van mijn achillespees helaas. Tijdens het lopen prima, maar de dag erna een zeurend gevoel. Wat doen jullie op zo'n moment? Helemaal niet meer lopen of de frequentie en afstand verlagen? Ik ben bang dat ik er anders conditioneel weer flink op achteruit ga maar wil niet dat ik het straks erger maak. Wil in de loop van deze week naar de fysio, maar ik vermoed dat jullie ook goede tips hebben :)
Gisteren de BreakOut Run (8KM) gedaan en ik was best huiverig gezien de zeurende pijn aan mijn achillespees die ik sinds begin mei heb. Sindsdien mijn schema van 3x10KM per week teruggebracht naar 2x5KM en daarbij wel wat minder last gekregen maar de ochtend na het hardlopen alsnog een zeurende pijn. Afgelopen woensdag voor het laatst gelopen en ook toen duidelijk pijn.

Ik was bang dat ik vanochtend veel last zou hebben gezien het feit dat er ook springen en andere bewegingen bij zitten die druk op je achillespees leggen. Bijzonder genoeg werd ik vanochtend wakker zonder enige pijn aan mijn achillespees :?

Nu heb ik gisteren mijn oude hardloopschoenen (Asics Kayano) gedragen vanwege de modder dus dat zou een verschil kunnen maken. Het vreemde is wel dat ik sinds augustus 2016 op Nike Lunarglide 8 loop en niet eerder last heb gehad van mijn achillespees. Als het echt aan de schoenen zou liggen had ik wel verwacht er al sneller last van te krijgen.

Hebben jullie een idee of het aan de schoenen kan liggen of is het toeval dat ik nu geen last heb? En wat is slim om te doen, nu hardlopen op mijn oude schoenen (3 jaar oud - slechte demping) om te kijken of de pijn weg blijft of gewoon de Nikes weer aan om te kijken of de pijn dan terugkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Aghanim schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Gisteren de BreakOut Run (8KM) gedaan en ik was best huiverig gezien de zeurende pijn aan mijn achillespees die ik sinds begin mei heb. Sindsdien mijn schema van 3x10KM per week teruggebracht naar 2x5KM en daarbij wel wat minder last gekregen maar de ochtend na het hardlopen alsnog een zeurende pijn. Afgelopen woensdag voor het laatst gelopen en ook toen duidelijk pijn.

Ik was bang dat ik vanochtend veel last zou hebben gezien het feit dat er ook springen en andere bewegingen bij zitten die druk op je achillespees leggen. Bijzonder genoeg werd ik vanochtend wakker zonder enige pijn aan mijn achillespees :?

Nu heb ik gisteren mijn oude hardloopschoenen (Asics Kayano) gedragen vanwege de modder dus dat zou een verschil kunnen maken. Het vreemde is wel dat ik sinds augustus 2016 op Nike Lunarglide 8 loop en niet eerder last heb gehad van mijn achillespees. Als het echt aan de schoenen zou liggen had ik wel verwacht er al sneller last van te krijgen.

Hebben jullie een idee of het aan de schoenen kan liggen of is het toeval dat ik nu geen last heb? En wat is slim om te doen, nu hardlopen op mijn oude schoenen (3 jaar oud - slechte demping) om te kijken of de pijn weg blijft of gewoon de Nikes weer aan om te kijken of de pijn dan terugkomt?
Beide :) Loop eens 1-2 weken op je ouwetjes en ruil ze daarna weer om voor je Nikes.

Ik denk overigens dat je juist door de afwisseling in soorten bewegingen wel eens minder (geen) last hebt, waarschijnlijk ook de zachte ondergrond.
Aan het verschil in heel drop zal het niet liggen, die is praktisch gelijk tussen de modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Calitomnication schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:53:

Zondag 9.00 uur; heuveltraining. 850m bergop. Om 9.00 uur strakblauwe hemel, om 9.30 onweer, hagel en stortbuien. Tot een uur of 11.30 keihard geregend.. maar om 11.00 was de training al voorbij... Vrijdag en zaterdag overigens in de hitte gaan lopen, ben volgens mij een van de weinige Nederlanders die dat fijn vind lopen.

Wat ik van Garmin Connect overigens niet begrijp is het volgende. Vrijdag en zaterdag ben ik in de hitte gaan lopen. Natuurlijk snap ik dat je dan een mindere prestatie kunt leveren, want hitte + inspanning = hogere hartslag. Dus ik zat hoger in de zones dan wanneer ik 's avonds of in de winter ga lopen.

Vrijdag had ik voor aanvang van de training een VO2 van 51, na de training was deze 50. Zaterdag was het nog heter waardoor de VO2 is gezakt naar 49. Nu kan ik dat wel begrijpen.
Wat ik niet kan begrijpen is dat ik volgens Garmin Connect bij beide trainingen een verbetering aan uithoudigingsvermogen zou hebben gemaakt. Voor de mensen die bekent zijn met deze software; beide trainingen werden als 4.2 beoordeeld. Prima.. Maar hoe kan het dan dat mijn VO2 zakt, ondanks het feit dat ik beter ben geworden? Ik loop met een FR235 icm borstband voor de acurate meting.
Vo2 Max wordt berekend op een bepaald tempo/hartslag. Rustige loopjes zullen dus uiteindelijk resulteren in een lagere vo2 Max. Het is ook maar een indicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
Calitomnication schreef op maandag 29 mei 2017 @ 14:53:

Is maar een indicatie inderdaad, denk dat je die vo2max rustig +/- 5 (tenzij je je hartslagzones 100% goed hebt ingesteld) kan nemen, met een schommeling van 1 zit je dus binnen de noise.

Net als die trainingsindicatie, die bekijkt dat ook per training. Als je 3 dagen achter elkaar een 4,2 krijgt is dat bij elkaar misschien wel 5 (overtrained) en doe je juist afbraak aan hetgene je opbouwt (zeg niet dat dat hier het geval is hoor).

Neem die dingen rustig met een korrel zout dus, en de vo2 max moet je meer over tijd van maanden kijken dan van dagen (even het grafiek je op 12m zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:38:
[...]

Beide :) Loop eens 1-2 weken op je ouwetjes en ruil ze daarna weer om voor je Nikes.

Ik denk overigens dat je juist door de afwisseling in soorten bewegingen wel eens minder (geen) last hebt, waarschijnlijk ook de zachte ondergrond.
Aan het verschil in heel drop zal het niet liggen, die is praktisch gelijk tussen de modellen.
Thx. Ik ga eens 2 weken op mijn oude schoenen lopen. Als ik jouw post lees dan lijkt het me ook goed om af en toe in het bos te gaan lopen, gezien de andere ondergrond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Aghanim schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Hoevaak loop je tijdens je trainingen onverhard? Dit scheelt namelijk behoorlijk in de belasting. Daarbij is de breakout run niet continu rennen of springen.. maar ook zwemmen, tijgeren, wandelen, stil staan of kracht onderdelen. Echt niet te vergelijken met een gewone run of training.

Als je nu nooit onverhard loopt, zou je dat meer in je trainingen kunnen opnemen om je benen en knieën wat minder te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bartske schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:52:
[...]

Is maar een indicatie inderdaad, denk dat je die vo2max rustig +/- 5 (tenzij je je hartslagzones 100% goed hebt ingesteld) kan nemen, met een schommeling van 1 zit je dus binnen de noise.

Net als die trainingsindicatie, die bekijkt dat ook per training. Als je 3 dagen achter elkaar een 4,2 krijgt is dat bij elkaar misschien wel 5 (overtrained) en doe je juist afbraak aan hetgene je opbouwt (zeg niet dat dat hier het geval is hoor).

Neem die dingen rustig met een korrel zout dus, en de vo2 max moet je meer over tijd van maanden kijken dan van dagen (even het grafiek je op 12m zetten).
En ook @tlpeter, klopt. Komt uit m'm bericht niet helemaal duidelijk naar voren en neem die getallen zeker met een korreltje zout. Waar ik meer op doelde was de tegenstrijdigheid in de software. Enerzijds zegt m'n horloge, je Vo2 is gezakt, maar anderzijds geeft de site aan dat de training een verbetering moet geven aan het uithoudingsvermogen, waaronder de Vo2.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
crimby schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:44:
[...]

Hoevaak loop je tijdens je trainingen onverhard? Dit scheelt namelijk behoorlijk in de belasting. Daarbij is de breakout run niet continu rennen of springen.. maar ook zwemmen, tijgeren, wandelen, stil staan of kracht onderdelen. Echt niet te vergelijken met een gewone run of training.

Als je nu nooit onverhard loopt, zou je dat meer in je trainingen kunnen opnemen om je benen en knieën wat minder te belasten.
Ik loop altijd alleen maar verhard. Ga eens variëren met de ondergrond dan, goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Calitomnication schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:56:
[...]

En ook @tlpeter, klopt. Komt uit m'm bericht niet helemaal duidelijk naar voren en neem die getallen zeker met een korreltje zout. Waar ik meer op doelde was de tegenstrijdigheid in de software. Enerzijds zegt m'n horloge, je Vo2 is gezakt, maar anderzijds geeft de site aan dat de training een verbetering moet geven aan het uithoudingsvermogen, waaronder de Vo2.
Ik snap wat je bedoelt. Ik weet niet zeker hoe die formule van garmin in elkaar zit (ik werk niet bij garmin dus zie dit niet als de absolute waarheid) maar ik gok het volgende:

de VO2 max berekening doet hij op basis van je huidige training (en misschien ook van je vorigen) afhankelijk van je tempo, dit gaat dus om je huidige fitheid. Dit kan dus lager zijn als je met hitte loopt/je een beetje ziek bent.

De trainingseffectiviteit is niks minder dan een berekening hoe 'diep' je gegaan bent en hoe effectief de training is aan de hand van je hartslag en waarschijnlijk ook je vo2 max. Het is meer een indicatie of je niet te hard trained (of te licht) om je fitheid te verbeteren. Deze verbetering is niet instant maar over tijd, je vo2 max is met een effectieve training dus niet meteen omhoog maar zal dat over tijd doen, die berekening kijkt dus meer naar de toekomst.

Er zijn dus best scenario's te bedenken dat je vo2max berekeing zakt maar je toch een effectieve training hebt (bijvoorbeeld bij warm weer/griepje), omdat ze verschillende tijdspunten berekenen.

tl:dr. VO2 max kijkt naar je huidge staat nu, trainingseffectiviteit doet een voorspelling over de toekomst.

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conara
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Ik heb volgens mij het Tractus Iliotibialis frictiesyndroom te pakken :| Ik heb mezelf helaas voor de gek gehouden en ben denk ik te hard van stapel gegaan.

Achtergrond info:
23 jaar oud en sport gemiddeld 2 a 3 keer in de week. Vorig jaar zomer begonnen met hardlopen om mijn conditie te verbeteren. Hardloopschoenen gekocht en ging in die zomer gemiddeld 1 keer in de week hardlopen ongeveer 5 km per keer. Aan het eind van de zomer gestopt, maar dit in januari weer hervat. Tot eind maart nergens last van gehad, maar de laatste tijd loop ik toch met wat pijntjes.

1ste blessure had ik last van mijn bil. De blessure bleef tijdens het hardlopen terugkomen. Ik had alleen tijdens het hardlopen last van de blessure, vaak na ongeveer 3 a 4 km (totaal liep ik 6km). Toen heb ik besloten om om 4 weken te stoppen met hardlopen (normaal sporten ging wel goed). Twee weken geleden (op een maandag) heb ik dit weer opgepakt en toen heb ik 3km gelopen. Die vrijdag kreeg ik opeens last van mijn knie tijdens een normaal rondje wandelen (1 a 2km). Op zaterdag was dit weg en die maandag heb ik weer prima kunnen hardlopen (3km). Woensdag ben ik toen ook nog gaan lopen (3km). Vandaag heb ik weer 3km gelopen, maar dat was geen succes (na 1.5 km ben ik gaan lopen). De eerste 3 keren ging het hardlopen prima en heb ik lekker kunnen hardlopen. Gemiddeld heb ik iets sneller gelopen (4:40 km/minuut). dan mijn normale snelheid (5:00 km/minuut) (omdat de afstand wat korter was dan normaal). Vandaag voelde ik hetzelfde als op die vrijdag een doffe pijn aan de buitenkant van mijn knie. Na een google search kwam ik op de term Tractus Iliotibialis frictiesyndroom uit.

Achteraf bekeken denk ik dat ik toch veelste hard van stapel ben gegaan en het veel rustiger had moeten opbouwen. Nogal frustrerend want conditioneel kan ik het allemaal prima aan, waardoor ik graag grotere afstanden wil lopen. Daardoor maak ik dus ook de beginnerfout dat ik teveel hooi op mijn vork neem.

Wat voor schema raden jullie aan om te herstellen van deze blessure? Eerst 2 weken rust en dan langzaam weer beginnen? Is dan het beginners schema 0km tot 5km geschikt? (https://www.start-to-run....ema-0-tot-5-kilometer.pdf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:27

Galois

1811 - 1832

Wat ik trouwens ook erg raar vindt van die VO2max schatting van Garmin is dat hij geen rekening houdt met heuvels (bergen).

Zo word ik op vakantie in een heuvelachtig gebied altijd gestraft met -2 of -3. Terug in NL is het na 2 of 3 weken weer terug.
Raar toch dat Garmin geen rekening houdt met hellingen? Het is toch heel wat anders om 5:00 min/km te lopen in een vlak gebied of in een gebied met 5-10% stijging?

M'n score volgens Garmin is overigens 1 minder dan de score die gemeten is bij een sportmedisch onderzoek. Toch keurig die Garmin-formule...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
conara schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:52:
Ik heb volgens mij het Tractus Iliotibialis frictiesyndroom te pakken :| Ik heb mezelf helaas voor de gek gehouden en ben denk ik te hard van stapel gegaan.

Achtergrond info:
23 jaar oud en sport gemiddeld 2 a 3 keer in de week. Vorig jaar zomer begonnen met hardlopen om mijn conditie te verbeteren. Hardloopschoenen gekocht en ging in die zomer gemiddeld 1 keer in de week hardlopen ongeveer 5 km per keer. Aan het eind van de zomer gestopt, maar dit in januari weer hervat. Tot eind maart nergens last van gehad, maar de laatste tijd loop ik toch met wat pijntjes.

1ste blessure had ik last van mijn bil. De blessure bleef tijdens het hardlopen terugkomen. Ik had alleen tijdens het hardlopen last van de blessure, vaak na ongeveer 3 a 4 km (totaal liep ik 6km). Toen heb ik besloten om om 4 weken te stoppen met hardlopen (normaal sporten ging wel goed). Twee weken geleden (op een maandag) heb ik dit weer opgepakt en toen heb ik 3km gelopen. Die vrijdag kreeg ik opeens last van mijn knie tijdens een normaal rondje wandelen (1 a 2km). Op zaterdag was dit weg en die maandag heb ik weer prima kunnen hardlopen (3km). Woensdag ben ik toen ook nog gaan lopen (3km). Vandaag heb ik weer 3km gelopen, maar dat was geen succes (na 1.5 km ben ik gaan lopen). De eerste 3 keren ging het hardlopen prima en heb ik lekker kunnen hardlopen. Gemiddeld heb ik iets sneller gelopen (4:40 km/minuut). dan mijn normale snelheid (5:00 km/minuut) (omdat de afstand wat korter was dan normaal). Vandaag voelde ik hetzelfde als op die vrijdag een doffe pijn aan de buitenkant van mijn knie. Na een google search kwam ik op de term Tractus Iliotibialis frictiesyndroom uit.

Achteraf bekeken denk ik dat ik toch veelste hard van stapel ben gegaan en het veel rustiger had moeten opbouwen. Nogal frustrerend want conditioneel kan ik het allemaal prima aan, waardoor ik graag grotere afstanden wil lopen. Daardoor maak ik dus ook de beginnerfout dat ik teveel hooi op mijn vork neem.

Wat voor schema raden jullie aan om te herstellen van deze blessure? Eerst 2 weken rust en dan langzaam weer beginnen? Is dan het beginners schema 0km tot 5km geschikt? (https://www.start-to-run....ema-0-tot-5-kilometer.pdf)
Eerder advies om naar de huisarts of fysio te gaan. Lijkt me niet dat je perse te hard van stapel bent gegaan met de afstanden die je noemt.

Uit ervaring blijkt ook dat als je google gebruikt voor pijn of blessures dat het resultaat ook is dat je gisteren eigenlijk al dood had moeten zijn, dus daar zou ik weinig op baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Galois schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:37:
Wat ik trouwens ook erg raar vindt van die VO2max schatting van Garmin is dat hij geen rekening houdt met heuvels (bergen).

Zo word ik op vakantie in een heuvelachtig gebied altijd gestraft met -2 of -3. Terug in NL is het na 2 of 3 weken weer terug.
Raar toch dat Garmin geen rekening houdt met hellingen? Het is toch heel wat anders om 5:00 min/km te lopen in een vlak gebied of in een gebied met 5-10% stijging?

M'n score volgens Garmin is overigens 1 minder dan de score die gemeten is bij een sportmedisch onderzoek. Toch keurig die Garmin-formule...
Ik heb al langer twijfels bij de VO2 berekening van Garmin. Vorig jaar had ik 51 en momenteel zit ik op 47-48 op basis van de laatste 4 weken. Mijn statistieken (tempo-hartslag) zijn momenteel minimaal even goed als vorig jaar. Waarom de VO2 niet naar de 51 gaat en sowieso niet verder stijgt is mij een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

conara schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:52:
<>
Hoi! Ik ben geen dokter en Google ook niet ;) Wist je dat je 90% van de symptomen van autisme kunt hebben zonder autistisch te zijn?
Zelfdiagnose kan behoorlijk misleidend zijn. Zo heb ik zelf lange tijd met een inlegzool gelopen omdat ik ervan overtuigd was dat mijn heupklacht werd veroorzaakt door beenlengteverschil. Het liep pas weer lekker nadat die zool eruit ging, plus een periode van maanden waar ik opnieuw moest wennen aan zonder zool lopen.

Raadpleeg liever een goede fysio, liefst een sportfysio. Kan tegenwoordig zonder verwijzing van de huisarts.
Aghanim schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:45:
[...]

Thx. Ik ga eens 2 weken op mijn oude schoenen lopen. Als ik jouw post lees dan lijkt het me ook goed om af en toe in het bos te gaan lopen, gezien de andere ondergrond?
Zeker! Onverhard geeft meer mee, dus dan trek je met een minder explosieve beweging aan je spieren en pezen. Als ik zo lees dat je altijd verhard loopt denk ik eigenlijk dat je schoenen geen verschil gaan maken, maar dat het puur door de ondergrond en afwisseling van activiteiten komt.

Ik loop zelf ook alleen verhard, al pak ik tijdens een race vol vertrouwen een bermpje mee als er ingehaald moet worden. Maar mocht ik ooit achillespeesissues krijgen ga ik zeker eerst onverhard proberen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Pathogen op 30-05-2017 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aghanim schreef op maandag 29 mei 2017 @ 19:45:
[...]

Als ik daar even op mag inhaken, lopen op een andere ondergrond is zeker goed. Wij trainen in de zomer minimaal 1x onverhard. Meestal in de vorm van een bosloop in combinatie met heuveltraining / trail element. Hier in omgeving Venlo heb je een paar uitdagende heuvels in het bos. Het zijn niet de Alpen en het is niet vergelijkbaar met de heuvels in Zuid Limburg, maar er zitten een paar flinke knallers tussen. :) Door de zachtere ondergrond heb je minder belasting van je gewrichten. Daarnaast zorgt de ondergrond ervoor dat je meer gaat corrigeren, wat weer zorgt voor sterkere spieren (denk aan enkels enzo).
Let wel op dat je, als je in het bos loopt, niet meteen té hard van stapel loopt. Door de lichtinval kun je hoogteverschillen soms compleet verkeerd inschatten. Het laatste wat je wil is je enkel dubbelklappen omdat je de wortel(s) niet hebt gezien.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:15:
[...]

Als ik daar even op mag inhaken, lopen op een andere ondergrond is zeker goed. Wij trainen in de zomer minimaal 1x onverhard. Meestal in de vorm van een bosloop in combinatie met heuveltraining / trail element. Hier in omgeving Venlo heb je een paar uitdagende heuvels in het bos. Het zijn niet de Alpen en het is niet vergelijkbaar met de heuvels in Zuid Limburg, maar er zitten een paar flinke knallers tussen. :) Door de zachtere ondergrond heb je minder belasting van je gewrichten. Daarnaast zorgt de ondergrond ervoor dat je meer gaat corrigeren, wat weer zorgt voor sterkere spieren (denk aan enkels enzo).
Let wel op dat je, als je in het bos loopt, niet meteen té hard van stapel loopt. Door de lichtinval kun je hoogteverschillen soms compleet verkeerd inschatten. Het laatste wat je wil is je enkel dubbelklappen omdat je de wortel(s) niet hebt gezien.
Klinkt goed, morgen maar eens op het strand lopen ipv boulevard en dit weekend het bos in :)

Heeft iemand overigens een goed (gratis) 10KM-schema waarbij het doel is om de 10KM sneller te lopen? Ik vind vooral schema's om na 10 weken de 10KM te kunnen lopen maar dat doe ik al. Mijn doel is om van 51:00 naar 48:00 te komen na x weken.

[ Voor 10% gewijzigd door Aghanim op 30-05-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Aghanim schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:18:
[...]

Klinkt goed, morgen maar eens op het strand lopen ipv boulevard en dit weekend het bos in :)

Heeft iemand overigens een goed (gratis) 10KM-schema waarbij het doel is om de 10KM sneller te lopen? Ik vind vooral schema's om na 10 weken de 10KM te kunnen lopen maar dat doe ik al. Mijn doel is om van 51:00 naar 48:00 te komen na x weken.
Ik heb zelf geen schema, dit omdat ik echt een hekel heb aan traditionele interval trainingen haha.
Zelf focus ik op armkracht en beweging en tijdens mijn crossfit sessies heb ik wel die interval. Ooit heeft iemand mij verteld dat 25% van je snelheid uit je armen komt.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe je rent, maar wellicht kan je hier nog wat uit halen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Ben deze een keer online tegengekomen -> Schema 10k (kwart marathon van Tilburg). Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar je moet wel op de hoogte zijn van je tempo's etc :). Schema is overigens gemaakt door Runners World, dus het zal wel kloppen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Calitomnication op 30-05-2017 10:57 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:56:
[...]

Ben deze een keer online tegengekomen -> Schema 10k (kwart marathon van Tilburg). Zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar je moet wel op de hoogte zijn van je tempo's etc :). Schema is overigens gemaakt door Runners World, dus het zal wel kloppen :P
Die had ik inderdaad gezien (goed schema inderdaad!) maar die bouwt dus op naar de 10KM. Waarom ik dat niet wil is omdat deze schema's vaak uitgaan van het feit dat je 5KM kan lopen en je dus in week 1 begint met een duurloop van 35min. Dat voelt voor mij als een stap terug omdat ik nu probleemloos (los van de achillespees) al 10KM loop. Zoek dus meer een schema waarin je in week 1 al 10KM/60min duurloop doet. Of zou je de tijden in dit schema bijvoorbeeld kunnen verdubbelen/aanpassen?

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 30-05-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:23:
[...]

Die had ik inderdaad gezien (goed schema inderdaad!) maar die bouwt dus op naar de 10KM. Waarom ik dat niet wil is omdat deze schema's vaak uitgaan van het feit dat je 5KM kan lopen en je dus in week 1 begint met een duurloop van 35min. Dat voelt voor mij als een stap terug omdat ik nu probleemloos (los van de achillespees) al 10KM loop. Zoek dus meer een schema waarin je in week 1 al 10KM/60min duurloop doet. Of zou je de tijden in dit schema bijvoorbeeld kunnen verdubbelen/aanpassen?
je kan ook halverwege instappen... of bijv in een 21k schema stappen, want daar zijn de meeste trainingen ook niet veel verder dan 15k (zie site runnersworld voor schema's daarvoor bijvoorbeeld)

[ Voor 3% gewijzigd door P.O. Box op 30-05-2017 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Je bekijkt het verkeerd denk ik :). Voor een 10k. train je anders dan voor een HM. Zelf loop ik ook halve marathons, maar nu zijn we ons aan het richten op 10k wedstrijden. Gewoon, omdat dit een ander soort evenement is. Je hebt de omvang dan gewoon niet nodig, maar traint puur op snelheid.

Voorbeeld:
Als ik in de voorbereiding zit voor een HM, dan is de gemiddelde omvang van een training 17 á 18 km, zeg maar 90 minuten max.
Nu wij voor de 10k trainen, gaat de omvang omlaag, maar het tempo omhoog. De langste duurloop volgens ons schema is 70 minuten. Maar afgelopen vrijdag heb ik een duurloop van 45 minuten gedaan. Soms staat er 1 van 35 op het programma.

Dat is in grote lijnen het verschil tussen de 2 schema's. Omvang en snelheid. Ik zou niet zomaar de tijden van het schema verdubbelen, maar pak dan eerder een schema voor een 10EM of een HM.
Maar vergeet niet. de schema's zijn gemaakt door mensen die weten wat ze doen en hebben een bepaald doel. In dit geval, het uitlopen van een 10k op een snel tempo. En het voelt heel onnatuurlijk om langzaam en kort te lopen, maar juist door je te ontwikkelen in de lage (langzame) zones, gaat je snelheid omhoog.

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Ik zou dan denk ik gaan intervallen met een race tempo welke hoger ligt dan jouw hm tempo.
Ik train meestal met 6 tot 8 keer 1 of 2 minuten race tempo voor de 5km.
Dan begin ik met 6x1 daarna 8x1 en daarna 6x2 enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Calitomnication schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:58:
[...]

Je bekijkt het verkeerd denk ik :). Voor een 10k. train je anders dan voor een HM. Zelf loop ik ook halve marathons, maar nu zijn we ons aan het richten op 10k wedstrijden. Gewoon, omdat dit een ander soort evenement is. Je hebt de omvang dan gewoon niet nodig, maar traint puur op snelheid.

Voorbeeld:
Als ik in de voorbereiding zit voor een HM, dan is de gemiddelde omvang van een training 17 á 18 km, zeg maar 90 minuten max.
Nu wij voor de 10k trainen, gaat de omvang omlaag, maar het tempo omhoog. De langste duurloop volgens ons schema is 70 minuten. Maar afgelopen vrijdag heb ik een duurloop van 45 minuten gedaan. Soms staat er 1 van 35 op het programma.

Dat is in grote lijnen het verschil tussen de 2 schema's. Omvang en snelheid. Ik zou niet zomaar de tijden van het schema verdubbelen, maar pak dan eerder een schema voor een 10EM of een HM.
Maar vergeet niet. de schema's zijn gemaakt door mensen die weten wat ze doen en hebben een bepaald doel. In dit geval, het uitlopen van een 10k op een snel tempo. En het voelt heel onnatuurlijk om langzaam en kort te lopen, maar juist door je te ontwikkelen in de lage (langzame) zones, gaat je snelheid omhoog.
Bedankt voor de toelichting, erg interessant. Het is voor mij nog redelijk nieuw om echt volgens een schema te trainen dus het kan goed dat ik er naast zit. Mijn aannames/wensen:
- ik wil de afstand niet structureel verhogen boven de 10KM (uitgezonderd 1 langzame duurloop per week)
- ik wil mijn snelheid op de 10KM verhogen
- door het trainen neemt mijn hartslag af bij hetzelfde tempo
- daardoor kan ik (in theorie) in een hoger tempo lopen per hartslagzone

Misschien is mijn vraag dan eigenlijk of ik voldoende (snel) progressie kan boeken qua snelheid door een 10KM schema te volgen dat zich baseert op 'voor het eerst van 5KM naar 10KM'? Mijn gevoel zou zeggen van niet, maar het schema ziet er qua opbouw prima uit en jouw uitleg klinkt ook logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ah, schema's! Die dingen die nooit rekening houden met het echte leven :P

Dat daargelaten, het is nu T-14 weken voor mijn eerste HM, het aantal 16km-rondjes dat ik gedaan heb is op 1 hand te tellen (het aantal races op 1 vinger, mag je zelf kiezen welke), dus het is ook voor mij zaak om toch eens wat specifieker voor te bereiden op de afstand.

Mijn standaardriedeltje bestaat uit ma-di-wo een half uur, wat goed is voor ergens tussen de 5-7km afhankelijk van wat ik wil doen.
Hiermee loop ik blijkbaar genoeg om geen enkele moeite te hebben met het uitlopen van een 10km, en vooruitgang te blijven boeken qua snelheid.

Uitgaande van een 10km van 50 minuten zou ik, compleet theoretisch, een HM kúnnen lopen in 1.50 en een beetje, en zou mijn HM-pace dan tegen de 5:14min/km moeten zijn. Dat vind ik bijzonder optimistisch, aangezien ik nog bijna geen ervaring heb met 1,5 uur of langer lopen, dus ik wil inzetten op een schappelijk tempo van 5:20-5:25min/km. Dat zou nog steeds een finish onder de 2 uur betekenen.
Ik ga er stiekem vanuit dat ik, zonder extra tempowerk, dit tempo kan halen. Zo niet, dan is mijn back-up doel om minimaal onder die 2 uur te komen.

Nu de omstandigheden:
- Ik wil zo min mogelijk trainen buiten werktijd. Mijn gezin gaat voor en heeft me nodig.
- Ik heb middagpauzes van een uur en mogelijkheid tot douchen en omkleden, wat in de praktijk dus een netto looptijd van ongeveer 30 minuten oplevert.
- Ik heb een woon-werktraject van ongeveer 14km, dat ik wil inzetten voor duurlooptraining. Daar kan ik natuurlijk altijd een stukje bij omlopen.
- Ik heb nog 5(!) 10k races gepland voor die tijd :P
- Ik heb elke twee weken een woensdag ouderschapsverlof
- Ik hou niet van "oefeningen"
- Duurloop kan niet té langzaam: ik wil wel op mijn werk komen :)

Zo ben ik op het volgende simpele schema gekomen om afstand uit te bouwen en mezelf niet te overbelasten.
Easy/medium is mijn indeling op inspanningsniveau. Hierbij is easy voornamelijk zone 2, medium voornamelijk zone 3.
Short medium is bedoeld als tapering, zal meestal 3-4km zijn.
Herstel doe ik as I see fit, dat kan korter zijn, langzamer, allebei of wat er dan ook lekker voelt op dat moment.
Tweede Pinksterdag doe ik waarschijnlijk niks, waar ik dat normaal wel op een maandag zou doen. Ben er nog niet uit of ik dan dinsdag en woensdag ga lopen of maandag oversla, ligt er een beetje aan hoe de benen voelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YgdGfX4hZLYt6PpRPw3PBCUT/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

[...]

Er zijn volgens mij legio schema's te vinden voor een snellere 10k. Deze gaan meestal onder de noemer: gevorderden. Ook een streeftijd ingeven in google wil nog wel eens helpen om alle "opbouwschema's" te schrappen. Deze ziet er zo even wel degelijk uit. Er zijn diverse varianten afhankelijk van je niveau terug te vinden.

Kijk wel even naar hoeveel trainingen je écht aankan. Als je nu al loopt met achillespees klachten dan zou ik eerder een stapje terugdoen dan fanatieker gaan trainen...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Aghanim schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:44:
[...]

Bedankt voor de toelichting, erg interessant. Het is voor mij nog redelijk nieuw om echt volgens een schema te trainen dus het kan goed dat ik er naast zit. Mijn aannames/wensen:
- ik wil de afstand niet structureel verhogen boven de 10KM (uitgezonderd 1 langzame duurloop per week)
- ik wil mijn snelheid op de 10KM verhogen
- door het trainen neemt mijn hartslag af bij hetzelfde tempo
- daardoor kan ik (in theorie) in een hoger tempo lopen per hartslagzone

Misschien is mijn vraag dan eigenlijk of ik voldoende (snel) progressie kan boeken qua snelheid door een 10KM schema te volgen dat zich baseert op 'voor het eerst van 5KM naar 10KM'? Mijn gevoel zou zeggen van niet, maar het schema ziet er qua opbouw prima uit en jouw uitleg klinkt ook logisch.
Het fijne van het gedeelde schema is dat het voor iedereen kan worden toegepast. Het schema zelf staat vast en zorgt ervoor dat je niet gaat overbelasten. De intensiteit van het schema, bepaal je zelf. Bij ons in de loopgroep draait iedereen hetzelfde schema, maar we zijn onderverdeeld in niveaugroepen. De snelheden van de snelste (4.10/km) en de langzaamste (5.00/km) liggen vrij ver uit elkaar. Maar dat maakt het juist zo mooi, want iedereen loopt op zijn/haar niveau. Voor onze trainer is het overzichtelijk. Hij heeft iedereen tijden gegeven (Herstel, Duurloop 1, Duurloop 2, Duurloop 3, Tempo Duurloop. wedstrijdtempo) en geeft voor aanvang van de training duidelijk aan: "vandaag 45' DL2". Dat is voor mij 5.19/km, maar voor een ander 5.40/km".
Op het einde van de rit is het effect voor iedereen, ondanks het verschil in tempo, gelijk.

En natuurlijk, het is voor jouw lastig om je tempo te bepalen. Jij weet niet wat je DL1, DL2 enz. is, dus hoe pas je het schema goed toe. Dát is een lastige. Maar om snelheid op te bouwen; intervallen op een hoger tempo en lange(re) duurlopen op een lager tempo. Dit zal ervoor zorgen dat je sneller gaat worden :).
Luister goed naar je ademhaling, landing en eventuele klachten. Ga niet overbelasten want dan ben je nog verder van huis.

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
Pathogen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:53:
Ah, schema's! Die dingen die nooit rekening houden met het echte leven :P
Ik was van plan er op een later tijdstip een uitgebreidere post/blog van te maken, maar nu word ik getriggerd.
Ik maak nl. sinds ongeveer een maand gebruik van TrainAsOne.
Je geeft aan wat je doel is, op welke dagen je kan trainen en hoe laat/hoe lang/welk soort training je op die dag wilt doen en het systeem maakt op basis daarvan een trainingsschema voor je klaar. Kan je een dag niet, dan geef je dat aan en je trainingsschema wordt bijna direct bijgewerkt. Mooie daarbij is dat er rekening wordt gehouden met de verwachte temperatuur.
Syncen met Garmin of via Tapiriik is mogelijk. Zelfs zover dat initieel je verleden ook wordt meegenomen, tot ik meen 2 jaar terug.

Of het werkt? Daar is het nog te vroeg voor. Als ik over een paar weken mijn PR op de VZT heb verbroken zal ik het laten weten :P
Voor mij is het een leuke manier om afwisseling en richting in m'n training te krijgen. Het is nog in beta, maar ik heb pas één (user-interface) probleemje gevonden.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

TheOmen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:13:
[...]

Ik was van plan er op een later tijdstip een uitgebreidere post/blog van te maken, maar nu word ik getriggerd.
Ik maak nl. sinds ongeveer een maand gebruik van TrainAsOne.
Je geeft aan wat je doel is, op welke dagen je kan trainen en hoe laat/hoe lang/welk soort training je op die dag wilt doen en het systeem maakt op basis daarvan een trainingsschema voor je klaar. Kan je een dag niet, dan geef je dat aan en je trainingsschema wordt bijna direct bijgewerkt. Mooie daarbij is dat er rekening wordt gehouden met de verwachte temperatuur.
Syncen met Garmin of via Tapiriik is mogelijk. Zelfs zover dat initieel je verleden ook wordt meegenomen, tot ik meen 2 jaar terug.

Of het werkt? Daar is het nog te vroeg voor. Als ik over een paar weken mijn PR op de VZT heb verbroken zal ik het laten weten :P
Voor mij is het een leuke manier om afwisseling en richting in m'n training te krijgen. Het is nog in beta, maar ik heb pas één (user-interface) probleemje gevonden.
Dat ziet er héél interessant uit! Dank voor de tip :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Pathogen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:26:
[...]
Dat ziet er héél interessant uit! Dank voor de tip :Y
Ik kwam het tegen op het scherm van tapiriik waar je je services kan linken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
TheOmen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:34:
[...]

Ik kwam het tegen op het scherm van tapiriik waar je je services kan linken.
Nice! In het kader van interessante sites: ik vond bij het zoeken van leuke trailrun-routes in Limburg deze site:

https://www.routeyou.com , een soort open-source site voor leuke routes (voor wandelen, maar ook voor fietsen, etc.)

Voordeel is dat de routes naast beschrijvingen en hoogteprofielen allemaal voorzien zijn van GPX-bestanden, waardoor je, mits voorzien van een horloge met de juiste opties, in een handomdraai een leuke route kunt downloaden en wat minder 'op gevoel' gaat rondlopen in een gebied. Vooral leuk voor op vakanties en bestemmingen waar je de weg wat minder goed kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Valorian schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:44:
[...]

Nice! In het kader van interessante sites: ik vond bij het zoeken van leuke trailrun-routes in Limburg deze site:

https://www.routeyou.com , een soort open-source site voor leuke routes (voor wandelen, maar ook voor fietsen, etc.)

Voordeel is dat de routes naast beschrijvingen en hoogteprofielen allemaal voorzien zijn van GPX-bestanden, waardoor je, mits voorzien van een horloge met de juiste opties, in een handomdraai een leuke route kunt downloaden en wat minder 'op gevoel' gaat rondlopen in een gebied. Vooral leuk voor op vakanties en bestemmingen waar je de weg wat minder goed kent.
Zelf gebruik ik hiervoor wikiloc en gpsies.com, ik zal deze ook meenemen als de vakantieplannen vorm gaan krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
TheOmen schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:52:
[...]

Zelf gebruik ik hiervoor wikiloc en gpsies.com, ik zal deze ook meenemen als de vakantieplannen vorm gaan krijgen :P
Ah, thanks! gpsies werkt een stuk fijner dat Routeyou zie ik nu, lekker veel filtermogelijkheden. Ik ga wat mooie routes selecteren voor over 2 weken (Milaan, Bergamo, Livigno).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:30:
[...]

Ah, thanks! gpsies werkt een stuk fijner dat Routeyou zie ik nu, lekker veel filtermogelijkheden. Ik ga wat mooie routes selecteren voor over 2 weken (Milaan, Bergamo, Livigno).
Ik had wat lokale hardlopers op mijn vakantie adres op Strava opgezocht, daar kwamen ook leuke routes uit. Spraken alleen geen woord Engels, bleek later :+.

Komend weekend weer een halve marathon, ik zet hoog in op gemiddeld 4:00. Pr is 1,5 uur op een vrij zwaar parcours, deze is vrij straight forward! Dus er moeten zo'n 8 minuten vanaf ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2017 22:37 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:41
En gaat er nog iemand van de Tweakers dit weekend naar http://www.rondje-rijen.nl/ ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:40

McMiGHtY

- burp -

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Laatst online: 21:59
Nopes..wel https://abdijloopaduard.nl/

waar ook een/het redbull wings team komt :-) http://wings.redbull.com

[ Voor 48% gewijzigd door juhet op 31-05-2017 13:09 ]

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Laatst online: 10-04 10:28
Dag allemaal,

Ik meld mij ook eens in dit leuke topic. Sinds november loop ik weer wat fanatieker i.v.m. een strongviking run (19km) afgelopen 20 mei. Deze loop samen met mijn broer en vader gelopen en dat was erg leuk en gezellig. Nu dit weer achter de rug is ga ik mijn tempo eens aanpakken op de wat kortere afstanden.

Eerst maar eens de 5km :) Nu meld ik mij in dit topic omdat ik een vraag heb over een streeftijd. Mijn huidige PR op de 5km is 19:04. Dit is overigens gelopen tijdens een gewone training, toen ik na 500 meter besloot eens voluit te gaan (het rondje was 6,4km) Ik denk dat er dus wel iets rek nog in zit bij optimale omstandigheden.

Kan ik mijn trainingen opstellen met een streeftijd of werken jullie altijd zonder streeftijd en streeftempo. Ik kan mij voorstellen dat in trainingen een bepaalt tempo voor intervallen kan helpen bij het halen van een streeftijd. Aan de andere kant kan ik ook op de hartslag tempolopen. Wat zijn jullie ideeën en ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Webgnome schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:32:
En gaat er nog iemand van de Tweakers dit weekend naar http://www.rondje-rijen.nl/ ?
Nope dit weekend naar het EK Obstacle running in Frankfurt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Bigm1990 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:35:
Kan ik mijn trainingen opstellen met een streeftijd of werken jullie altijd zonder streeftijd en streeftempo. Ik kan mij voorstellen dat in trainingen een bepaalt tempo voor intervallen kan helpen bij het halen van een streeftijd. Aan de andere kant kan ik ook op de hartslag tempolopen. Wat zijn jullie ideeën en ervaringen hiermee?
Ik loop volgens de zogenaamde 'souplessemethode' daar bij doe je je trainingen op basis van je 10kilometer (wedstrijd)tempo. Het tempo wat ik in trainingen loop, wordt dus bepaald door een bepaald tempo, in dit geval dus op basis van een behaald tempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigm1990
  • Laatst online: 10-04 10:28
lateef schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:57:
[...]

Ik loop volgens de zogenaamde 'souplessemethode' daar bij doe je je trainingen op basis van je 10kilometer (wedstrijd)tempo. Het tempo wat ik in trainingen loop, wordt dus bepaald door een bepaald tempo, in dit geval dus op basis van een behaald tempo.
Bedankt, ik zal mij eens inlezen in de souplessemethode!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bigm1990 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 13:35:
Ik zou altijd trainen op basis van daadwerkelijk behaalde resultaten. Als je inmiddels sneller bent dan je laatste wedstrijd train je iets te langzaam maar dan is de training nog steeds nuttig, hooguit iets minder effectief. Als je denkt dat je sneller bent geworden maar dat niet blijkt te zijn dan heb je alleen maar een hoger risico op blessures.

Voor een belastende hobby als hardlopen geldt: err on the side of caution :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
[...]
Een afstand sneller lopen betekent altijd dat je uit je 'comfortzone' moet gaan lopen. Dit doe je door niet altijd hetzelfde rondje te rennen, maar veel af te wisselen. Ten tweede is het dan de bedoeling dat je iets harder gaat lopen dan je gewend bent.

Let op: Veel nadruk op 'iets'!
Loop je normaal een km in 5 minuten, dan heeft het geen enkele zin om nu je km in 4 minuten af te raffelen.

Ga je km in 4.50 lopen en doe dit bijv 4 x 2 km met 1 minuut rust . Week later 3 x 3 km met rust en de week erna 2 x 4 km met rust. De getallen zijn niet keihard, luister naar je lichaam! Blessure vrij blijven is het toverwoord.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
bregweb schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 14:09:
[...]
Ga je km in 4.50 lopen en doe dit bijv 4 x 2 km met 1 minuut rust . Week later 3 x 3 km met rust en de week erna 2 x 4 km met rust. De getallen zijn niet keihard, luister naar je lichaam! Blessure vrij blijven is het toverwoord.
Dat lijken me echt veel te lange afstanden voor het opbouwen van snelheid, dit lijkt me meer een schema voor het opbouwen van volume. De volume is er al. Voor het opbouwen van snelheid heb je naar mijn idee meer aan kortere (intensievere) intervaltrainingen, naast rustigere (wissel)duurlopen. Ik train met name voor 10 kilometers en mijn intervaltrainingen bestaan uit herhalingen van 200, 400 en 1000 meter. Mijn wisselduurlopen variëren van ongeveer 8 tot 16km. Deze trainingen zijn voor mij voldoende voor 5, 10, eens in het jaar een 15km en zo'n twee à drie keer per jaar een trail van 20+ km, waarbij ik de 5, 10 en 15km lopen vooral voor de tijd ga en de trails vooral voor het genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
Heb je gelijk in, maar die 200 400 en 1000 meters zijn leuk als je op een atletiekbaan loopt, zo heb ik daar ook gelopen. Ik ging er van uit dat er advies werd gevraagd voor buiten lopen op straat en dan zijn iets langere afstanden wat makkelijker.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Ben het eens dat korte afstanden op de weg niet werkt, je kunt je niet goed oriënteren. Daarom denk ik persoonlijk dat het beter is om te gaan werken met tijden en een vast tempo lopen.
Bijvoorbeeld. 5x 2 minuten op 5.00/km met 1 minuut pauze. als je de 5 hebt gehad neem je een serie-pauze van 2 minuten. Dit herhaal je zodat je in totaal 3 series hebt gehad.

dus 3x 5x 2' 1' hp 2' sp (3x 5x 2 minuten, 1 minuut herstelpauze, 2 minuten seriepauze).

Wij houden aan;
Op de baan - afstand
Op de weg - tijd

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
bregweb schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:26:
Heb je gelijk in, maar die 200 400 en 1000 meters zijn leuk als je op een atletiekbaan loopt, zo heb ik daar ook gelopen. Ik ging er van uit dat er advies werd gevraagd voor buiten lopen op straat en dan zijn iets langere afstanden wat makkelijker.
Ik doe negen van de tien keer mijn intervallen op straat, zie niet in waarom dat niet mogelijk zou kunnen zijn. Een GPS-horloge helpt daar natuurlijk wel bij, maar ook met een telefoon met Runkeeper moet dat volgens mij gewoon goed kunnen. Als je beide niet gebruikt, zou je altijd nog voor de 'lantarenpaal-interval', maar met het schema wat jij voorstelt, valt naar mijn idee niet zo veel winst te halen ten opzichte van (wissel)duurlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
lateef schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Ik doe negen van de tien keer mijn intervallen op straat, zie niet in waarom dat niet mogelijk zou kunnen zijn. Een GPS-horloge helpt daar natuurlijk wel bij, maar ook met een telefoon met Runkeeper moet dat volgens mij gewoon goed kunnen. Als je beide niet gebruikt, zou je altijd nog voor de 'lantarenpaal-interval', maar met het schema wat jij voorstelt, valt naar mijn idee niet zo veel winst te halen ten opzichte van (wissel)duurlopen.
Ooit gelezen bij DCRainmaker:
Loop de afstand 1 keer op GPS en markeer het punt waar je uitkomt met een object (steen/tak/whatever). Je hebt nu een afstand die ongeveer correct is, maar die bij iedere herhaling wel exact gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
TheOmen schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:55:
[...]

Ooit gelezen bij DCRainmaker:
Loop de afstand 1 keer op GPS en markeer het punt waar je uitkomt met een object (steen/tak/whatever). Je hebt nu een afstand die ongeveer correct is, maar die bij iedere herhaling wel exact gelijk is.
Ach, de marges van mijn horloge neem ik wel voor lief. Wanneer ik op een baan loop, merk ik overigens wel dat het accuraat genoeg is, want ook dan loop ik op mijn horloge. Ik ben tenslotte ook slechts een recreant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik loop de intervallen qua afstand inderdaad met mijn Forerunner. Dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
lateef schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 15:52:
[...]

Ik doe interval trainingen eigenlijk alleen maar op tijd? Dus bijvoorbeeld 1 minuut vol en 2 minuten rust of iets anders. Later na zie ik in mijn app wel hoever dat ik gekomen ben. Of is dat heel gek?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bedoel je met vol ook echt voluit? Dat is niet echt optimaal. Afhankelijk van welk effect je beoogt loop je ze meestal op een gecontroleerd tempo (meestal ergens tussen 800m- en 10k-tempo). En de rust laat je ook weer afhangen van het beoogde effect (pure snelheid: volledig herstel, aeroob vermogen: relatief korte rust waardoor vermoeidheid zich opbouwt, souplesse: rust lang genoeg om onder je drempelhartslag te blijven, enz).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
Zojuist met een korte maar krachtige intervaltraining op de baan de maand mei afgesloten met 135km's en daarmee ook het 700-km-punt in 2017 voorbij. Mijn kilometrage is hiermee flink verhoogd én (eigenlijk nog belangrijker) ik ben geheel blessurevrij gebleven :) klopt af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Netjes hoor. Ik heb deze maand 60km gelopen.
Dit is voor mij voor het eerst zo veel en volgens mij ben ik nu over de 200km heen. Dat heb ik vorig jaar als totaal gelopen.
Ik ben niet geheel blessure vrij. Een beetje gevoelige knie waar k voor bij de fysio loop. Andere kant een gevoelige voet. Daar ben ik mee van een traptrede geschoten. De onderkant van mijn voet schoot over de rand en dat is pijnlijk.
Tijdens het lopen heb ik er geen last van maar soms als ik effe gezeten heb dan kan het gevoelig zijn met opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
kenneth schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:29:
Bedoel je met vol ook echt voluit? Dat is niet echt optimaal. Afhankelijk van welk effect je beoogt loop je ze meestal op een gecontroleerd tempo (meestal ergens tussen 800m- en 10k-tempo). En de rust laat je ook weer afhangen van het beoogde effect (pure snelheid: volledig herstel, aeroob vermogen: relatief korte rust waardoor vermoeidheid zich opbouwt, souplesse: rust lang genoeg om onder je drempelhartslag te blijven, enz).
met vol bedoel ik het max dat ik op dat moment heb afgesproken met mijn trainer. Dat is de ene keer echt 100% (met lange rust momenten) of juist net iets eronder met korte rust momenten. Er zijn zoveel verschillende smaken in interval training. Laats bijvoorbeeld de opdracht gekregen om 3x 20 minuten op 85% ( in mijn geval betekend dat dus 17km/u ( houd er even rekening mee dat ik in een Wheeler zit.)) met 5 minuten rust. Een andere training is dan weer 15,o min 17km/u , 12,5 min 18km/u 10,0 min 19km/u 07,5 min 20km/u met 3 minuten herstel.

Nog vergeten te vermelden. Maar afgelopen hemelvaart een meerdaagse gereden. Had mij ingeschreven voor de 20km ( 3 dagen ) maar na overleg met iemand anders die ook in een Wheeler mee deed toch maar besloten de 50km te gaan doen. Deze week even geen training aangezien ik het toch wel merk hier en daar. Komend weekend flink wat wedstrijdjes. Vrijdag eerst trackmeeting (100 m , 400m en misschien zelfs 1500 m), zaterdag 5km (rondje-rijen.nl) en zondag de funloop parklopen.nl

[ Voor 18% gewijzigd door Webgnome op 31-05-2017 22:22 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Ik hoop dat ik even een beroep mag doen op de expertise die ik de afgelopen weken in dit topic voorbij heb zien komen.

Inleiding:
Ik loop hard sinds +/- 10 weken, middels het start-to-run schema van Evy, en weeg inmiddels 93 kg (1,89m). Als motivatie heb ik mij ingeschreven voor een 5k wedstrijd in de buurt; deze valt 11-6 (volgende week zondag) plaatsvinden.
5 kilometer kan ik inmiddels prima lopen, maar ik zou bij god niet weten in welk tempo ik de wedstrijd zou moeten gaan doen. Is dit van tevoren in te schatten? Of moet ik het gewoon maar wat gaan proberen?
Ik heb vanavond een 35 minuten duurloop gedaan in een tempo dat iets hoger ligt dan mijn gemiddelde tempo van de afgelopen weken (5:30/km): Ik heb 6,75 kilometer gelopen, met een gemiddeld tempo van 5:15/km (helft verhard, helft onverhard, gemeten met runkeeper op de iphone). Ik was aan het eind niet buiten adem, heb ook niet echt hoeven hijgen, al was de laatste kilometer wel zwaarder dan de eerste, met daarbij een lichte steek in de zij. Een hartslagmeter heb ik (nog) niet.
Daarnaast heb ik geen flauw benul hoe ik me het beste op een wedstrijd voor zou kunnen bereiden (qua trainen en eten). Ik loop natuurlijk tegen mezelf, maar wil wel graag zo goed als mogelijk presteren.
Ik mis helaas de ervaring om mbv google het kaf van het koren te kunnen scheiden, vandaar dat ik mijn vragen hier even voorleg:

Concrete vragen:
  1. Wat zou ik volgende week zondag als richttijd kunnen hanteren. Moet ik voor 25 minuten gaan, of nog lager? Of moet ik gewoon gaan rennen en kijken waar het schip strand?
  2. Hoe bouw je een 5k eigenlijk op? Of is het zoals iemand op reddit zei:
    Mile 1: Holy crap this is fast.
    Mile 2: My lungs are on fire, I can't feel my legs.
    Mile 3: I'm going to die. DIE.
    Mile 0.1: Kick like a SOB and collapse.
  3. Wat is handig om de komende 10 dagen qua hardlopen te doen? Gewoon rustig 5k rondjes draaien (ik doe (nog) geen intervaltrainingen met sprintjes enzo), of juist wat lagere (of kortere) afstanden? Hoeveel rustdagen is handig om te nemen voor de wedstrijd? Nu laat ik altijd 1 dag rust tussen loopsessies zitten.
  4. De wedstrijd is om 10:30. Wat eet je eigenlijk daarvoor? Gewoon ontbijt, voldoende water en dan een banaantje en gaan?
Voel je vrij om me terug te sturen naar het www, maar dan graag met een gerichte URL, want ik zie op het moment teveel bomen, en te weinig van het bos 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
breew schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 23:18:
Ik hoop dat ik even een beroep mag doen op de expertise die ik de afgelopen weken in dit topic voorbij heb zien komen.

Inleiding:
Ik loop hard sinds +/- 10 weken, middels het start-to-run schema van Evy, en weeg inmiddels 93 kg (1,89m). Als motivatie heb ik mij ingeschreven voor een 5k wedstrijd in de buurt; deze valt 11-6 (volgende week zondag) plaatsvinden.
5 kilometer kan ik inmiddels prima lopen, maar ik zou bij god niet weten in welk tempo ik de wedstrijd zou moeten gaan doen. Is dit van tevoren in te schatten? Of moet ik het gewoon maar wat gaan proberen?
Ik heb vanavond een 35 minuten duurloop gedaan in een tempo dat iets hoger ligt dan mijn gemiddelde tempo van de afgelopen weken (5:30/km): Ik heb 6,75 kilometer gelopen, met een gemiddeld tempo van 5:15/km (helft verhard, helft onverhard, gemeten met runkeeper op de iphone). Ik was aan het eind niet buiten adem, heb ook niet echt hoeven hijgen, al was de laatste kilometer wel zwaarder dan de eerste, met daarbij een lichte steek in de zij. Een hartslagmeter heb ik (nog) niet.
Daarnaast heb ik geen flauw benul hoe ik me het beste op een wedstrijd voor zou kunnen bereiden (qua trainen en eten). Ik loop natuurlijk tegen mezelf, maar wil wel graag zo goed als mogelijk presteren.
Ik mis helaas de ervaring om mbv google het kaf van het koren te kunnen scheiden, vandaar dat ik mijn vragen hier even voorleg:

Concrete vragen:
  1. Wat zou ik volgende week zondag als richttijd kunnen hanteren. Moet ik voor 25 minuten gaan, of nog lager? Of moet ik gewoon gaan rennen en kijken waar het schip strand?
  2. Hoe bouw je een 5k eigenlijk op? Of is het zoals iemand op reddit zei:
    Mile 1: Holy crap this is fast.
    Mile 2: My lungs are on fire, I can't feel my legs.
    Mile 3: I'm going to die. DIE.
    Mile 0.1: Kick like a SOB and collapse.
  3. Wat is handig om de komende 10 dagen qua hardlopen te doen? Gewoon rustig 5k rondjes draaien (ik doe (nog) geen intervaltrainingen met sprintjes enzo), of juist wat lagere (of kortere) afstanden? Hoeveel rustdagen is handig om te nemen voor de wedstrijd? Nu laat ik altijd 1 dag rust tussen loopsessies zitten.
  4. De wedstrijd is om 10:30. Wat eet je eigenlijk daarvoor? Gewoon ontbijt, voldoende water en dan een banaantje en gaan?
Voel je vrij om me terug te sturen naar het www, maar dan graag met een gerichte URL, want ik zie op het moment teveel bomen, en te weinig van het bos 8)7
Altijd lastig, een eerste wedstrijd, maar ook leuk want sowieso een PR ;) .. Ik ben ook maar een leek, maar toch een poging tot een paar antwoorden op je vragen.

1. Richttijd. Als je zonder al teveel moeite, met deels verhard en deels onverhard, bijna 7km op 5:15 gelopen hebt dan is een <25min op de 5 denk ik best een haalbare kaart voor je. Of het nog sneller kan weet ik niet, verder vind ik het voor jouw gewicht en ervaring overigens al echt een mooie prestatie als dit lukt. Er zijn een hoop mensen die een stuk langer doen over het behalen van de 12km/uur (5:00/km) als basissnelheid op een 5km. Mocht het niet lukken dan hoef je je ook zeker niet te schamen! Verder geeft een wedstrijd vaak nog wat extra motivatie en adrenaline waardoor een hoog tempo je meestal wat natuurlijker afgaat dan wanneer je gewoon op straat jezelf gaat testen.

2. Hoe bouw je het op. Nou, lees vooral niet teveel info over de perfect 5km hoor, want veel van de blogs daarover gaan over mensen die een 5KM lopen als race maar ondertussen al 3x per week trainen en ook langere afstanden lopen. Er is een groot verschil tussen als gevorderde loper de 5KM lopen of als eerste race. Wat ik je als basis info wel kan meegeven is dat er eigenlijk 3 manieren zijn om een race te lopen:
- helemaal vlak (dus eerste t/m laatste km ongeveer even hard)
- 'positive splits' (eerste km's harder, daarna steeds zachter)
- 'negative splits' (eerste km's zachter dan gemiddeld, naar mate het einde vordert steeds sneller)

Voor beginners is het niet zo gek om gewoon te proberen een vlakke race te lopen. In praktijk wil je jezelf nog wel eens overschatten waardoor je uiteindelijk de laatste km's niet meer tempovast kan zijn, dan wordt het dus een positive split. Veel gevorderden streven juist naar een negative split voor zover ik begrepen heb, voordeel is dan ook dat je eigenlijk de eerste km's nog wat meer 'opwarmt' en de laatste op volle toeren bent. Maar nogmaals, als beginner zou ik gewoon proberen één tempo vast te houden. Wat je wel kan doen, redelijk veilig, is bijvoorbeeld de laatste km nog wat extra aanzetten als je merkt dat je 'over' hebt. Verder is het ook persoonlijk, sommige mensen starten graag meteen vlot, anderen gebruiken de eerste 10% van een wedstrijd om wat rustiger hun hartslag op niveau te krijgen en lopen niet meteen op hoog tempo weg.

3. Komende 10 dagen. Als je normaliter geen last/pijnpuntjes hebt voorafgaand aan een training (dus eventueel wel de dag erna, maar niet beginnend met de volgende een paar dagen later) dan kan je tot een week van tevoren nog prima je normale trainingen doen. De week ervoor zou je, als je optimaal wilt presteren, het beste minder kilometers kunnen maken en dan bijvoorbeeld op de dag ervoor nog even een heel rustig loopje van bijv 15 minuten op laag tempo, om je spieren een beetje los te houden. Hou er rekening mee dat alles wat je de komende 10 dagen nog gaat lopen geen positief effect meer zal hebben op conditie of spierkraht, dat moet echt uit de afgelopen maanden komen, maar negatief zal het alleen zijn als je echt overbelast of enkele dagen ervoor te lang of te hard loopt, dus heel veel kan je niet verkeerd doen ;)

4. Eten. Nogal persoonlijk. De stelregel is wel een beetje dat je niet te kort op wedstrijd moet eten. Met een 5km ga je niet overdreven veel energie nodig hebben, dus probeer vooral normaal te ontbijten en dan het liefst dus 2 uur van tevoren maar maak je ook niet meteen zorgen als dat iets dichter op de race is. Belangrijk is wel: eet geen dingen die je normaal ook niet eet. Dus niet ineens een krachtvoer-ontbijt wat je niet gewend bent. Onderweg zou ik zo min mogelijk eten maar wel de drinkpost meepakken als die er is. Dat kan op twee manieren: rennend en waarschijnlijk jezelf half verslikkend ( of heel weinig binnen krijgend), of door heel even stil te staan , met een paar goede slokken de beker weg te drinken en weer te gaan. Dat laatste geniet de voorkeur met dit warme weer, maar als je je goed voelt kan je natuurlijk ook gewoon doorrennen tot de finish en je de secondes verlies besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
@Valorian Dank voor je uitgebreide antwoord en toelichting _/-\o_
Pagina: 1 ... 39 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic