Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.100 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Webgnome schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:19:
[...]

Of een zweetband of inderdaad een pet. Als je een pet draagt ben er dan wel op voorbereid dat die doorweekt gaat zijn na je ronde.
Je hebt ook wat sportieve dunnere petten die prima het vocht kunnen afvoeren. Dat is wat mij betreft een absolute aanrader :)
Eventueel heb je ook van die dingen met alleen een klep, dan blijft je hoofd onbedekt. Deze zijn met name fijn voor warm weer. Gebruik ikzelf dan weer niet; ik heb graag de optie bij erg warm weer om mijn pet nat te maken met koud water.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
lateef schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:04:
[...]

Zou ik ook niet doen, kan me niet heugen dat hij ooit met een hoofdband om heeft gespeeld... :+
Kun je nagaan hoeveel kennis wij thuis hebben over tennissers uit de jaren tachtig en negentig. Mijn vriendin dacht aan dat beeld uit de sandwich spread-reclame en plakte daar maar een naam op. Zal het volgende keer aan haar uitleggen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18
Roozzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 09:28:
[...]

Je hebt ook wat sportieve dunnere petten die prima het vocht kunnen afvoeren. Dat is wat mij betreft een absolute aanrader :)
Eventueel heb je ook van die dingen met alleen een klep, dan blijft je hoofd onbedekt. Deze zijn met name fijn voor warm weer. Gebruik ikzelf dan weer niet; ik heb graag de optie bij erg warm weer om mijn pet nat te maken met koud water.
Bedankt voor de extra info. Ik gebruik zelf overigens een bandana. Al merk ik wel dat dit als je maar lang genoeg / intensief genoeg sport niet alles tegen houd.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

Rudedadude

Maybe we were born to run

anandus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:27:
Tijdens het hardlopen krijg ik last van zweet in mijn oog, het prikt (en ook op mijn bril, maar dat is minder erg).

Heeft iemand tips? Een hoofdband? Van die badstoffen jaren tachtig dingen? (Sandwich spread-reclame, zeg maar :P ), of zijn er ook andere oplossingen?
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iby07O7RuSY]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:47
Kan ik die Veluwezoomtrail Buff eindelijk eens 'goed' gebruiken ;)

Speaking of which.... zijn er nog mensen die naar Dieren gaan 17 en/of 18 juni?
Zelf ga ik proberen mijn pr weer scherper te stellen. Die 20 minuten eraf van vorig jaar zal niet lukken, maar voor mijn gevoel moet het wel sneller kunnen.
(oh en vorig jaar was de laatste keer dat ze Buffs uitdeelden, dit jaar armsleeves, ook nice.)

[ Voor 8% gewijzigd door TheOmen op 18-05-2017 10:54 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Zelf ga ik proberen mijn pr weer scherper te stellen. Die 20 minuten eraf van vorig jaar zal niet lukken, maar voor mijn gevoel moet het wel sneller kunnen.
(oh en vorig jaar was de laatste keer dat ze Buffs uitdeelden, dit jaar armsleeves, ook nice.)
Yes, ik ben weer aanwezig. Niet om te lopen, maar wederom als onderdeel van het parcoursteam. Dus vooral om te zorgen dat jullie niet verdwalen :>

Welke afstand ga je lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Roozzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:22:
[...]

Yes, ik ben weer aanwezig. Niet om te lopen, maar wederom als onderdeel van het parcoursteam. Dus vooral om te zorgen dat jullie niet verdwalen :>

Welke afstand ga je lopen?
De 33km van zondag.
Zal m'n ogen open houden, wellicht dat ik je nog herken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

TheOmen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:53:
[...]

Ik niet, ik doe de Sneek Marathon (mar-athon) de week erna en de donderdag of vrijdag ervoor een 10k (beach run Kijkduin of een loop in H-I-Ambacht). En eind deze maand nog de Stuwwal trail.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Rudedadude schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:27:
[...]
En eind deze maand nog de Stuwwal trail.
Daar zit ik ook nog over te twijfelen. Heb 'm al een keer zelf gelopen (dus ongeorganiseerd) en hij sprak me erg aan. Lees nu wel dat ze het parcours hebben aangepast (stuk uiterwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:23:
[...]

De 33km van zondag.
Zal m'n ogen open houden, wellicht dat ik je nog herken.
Ik zal proberen op te letten :)
TheOmen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 12:51:
[...]

Daar zit ik ook nog over te twijfelen. Heb 'm al een keer zelf gelopen (dus ongeorganiseerd) en hij sprak me erg aan. Lees nu wel dat ze het parcours hebben aangepast (stuk uiterwaarden).
Heb je ergens een route? Ik ben benieuwd wat men heeft veranderd... MST organiseert het dit jaar niet meer namelijk en ik hoorde dat ze een "geheel nieuwe" route wilden neerzetten. Dus ik vrees dat het rondje minder heftig wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Roozzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:33:
Heb je ergens een route? Ik ben benieuwd wat men heeft veranderd... MST organiseert het dit jaar niet meer namelijk en ik hoorde dat ze een "geheel nieuwe" route wilden neerzetten. Dus ik vrees dat het rondje minder heftig wordt...
Nee, dat niet, ik las het op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 13:33:
[...]

Ik zal proberen op te letten :)

[...]

De wintereditie ging ook al een stukje onderlangs door de uiterwaarden en door het kasteel daar. Maar daar zaten alsnog genoeg hoogtemeters in. Ik zal wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:49:
[...]

De wintereditie ging ook al een stukje onderlangs door de uiterwaarden en door het kasteel daar. Maar daar zaten alsnog genoeg hoogtemeters in. Ik zal wel zien :)
I know, ik was er ook :)

Misschien heb ik gewoon te weinig vertrouwen in de nieuwe club... Eerst maar eens kijken wat ze ervan maken! Zelf heb ik de dag erna de sixty60, dus zal er dit jaar niet bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-10 20:14

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

dvanpol schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:56:
[...]

Uiteindelijk wil ik ook naar die 10 (wil ook niet te hard van stapel lopen :9) Heb je nog tips hoe ik dit kan opbouwen? Las dingen over interval?
Iets aan snelheid inleveren om een langere afstand te doen. En een andere keer weer sneller op een korte afstand. Langzaam de korte afstamden langer maken en langzaam de langere afstanden sneller lopen.. klinkt allemaal wat krom zo maar het gaat vanzelf, luister vooral naar je lichaam..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31
Onlangs vroegen meerdere mensen hier naar de ervaringen met atletiekclubs. Een training als die ik gisteren had bevatte voor mij alle elementen van waarom ik juist dat zo'n meerwaarde vind geven. Daarom een beknopt verslagje opgedeeld in hapklare brokken :) .. Ik weet dat dit niet representatief is voor elke vereniging maar denk wel dat het een aardig sfeerbeeld geeft van hoe het kán zijn.

Sociaal element:
Nadat iedereen is ingelopen begint de training met een kort praatje van de trainer. Mensen vertellen of ze de afgelopen week nog wedstrijden hebben gelopen en zo ja met welk resultaat. Leuk om te horen, van 50'ers die 1500's aan het trainen zijn tot aan twintigers die net beginnen en hun eerste 10km gelopen hebben. Waar nodig volgen nog huishoudelijke mededelingen.

Schifting naar niveau
Vervolgens wordt de groep opgedeeld in twee of drie subgroepen (afhankelijk van aantal aanwezig trainers) waarbij gekeken wordt naar de snelheid op een 10km. Dat levert drie ongeveer gelijke groepen op qua omvang met binnen de groep zo veel mogelijk overeenkomst qua snelheid, wat fijn is voor de intervalkern later die avond.

Loopscholing
Dan aan het werk. 1e deel van de training is altijd loopscholing. Dat komt neer op korte stukjes (max 10-60m door circuitjes met pionnetjes, mini-horden, 'ladders', etc. Allerlei verschillende passen, huppels, kruispasjes, zijwaartse passen, skipping, ritme-oefeningen, etc. Ziet er niet uit, vooral als er ook nog armzwaaien bij komt kijken, maar maakt alles mooi los en is goed voor de looptechniek.

Kracht
Na de loopscholing volgt een kort krachtcircuitje. Denk aan squats, lunges, planking, buikspieroefeningen, wat werk met kettlebelts, etc. Afhankelijk van de zwaarte en lengte van de intervalkern die hier nog na komt is dit deel van de training korter en lichten of langer en zwaarder. Het is zo opgezet dat het in praktijk niet zoveel uit maakt of je nu erg sterk en fit bent of niet, er is geen competitiedrift en de sfeer is gemoedelijk. Soms worden de oefeningen afgewisseld met korte stukjes rennen, dan doe je een oefening tot je partner terug is en wissel je steeds af.

Intervalkern
Dan de kern. Die is al bekend want wordt met een schema per maand verspreid. De kern is altijd een stevige intervaltraining en mag de zwaarste training zijn van je week-schema. Soms is de kern lang, soms wat korter, maar hij wordt vrijwel altijd als zwaar doch voldoenend ervaren. Mensen die een wedstrijd voor de boeg hebben het weekend erop of juist nog herstellen van iets zwaars mogen zich inhouden.

Dit keer was de kern een kort maar hevig bijna sprint-achtig schema, namelijk 4x de volgende 'set':

60m tempo, gevolgd door 140m rust
80m tempo, 120m rust
100m tempo, 100m rust
120m tempo, 80m rust
140m tempo, 60m rust
160m tempo, 40m rust
180m tempo, 20m rust + een 'setpauze' van 800m

Alle 'tempo' stukken mochten hard, met de wetenschap dat het de bedoeling is om alle stukken met dezelfde snelheid af te leggen én geen verval te laten plaatsvinden tussen set 1 en set 4. Dat is nog best lastig, vraagt om goed doseren/inschatten/zelfkennis, maar ook om tempohardheid opbouwen. Dit soort trainingen vind ik erg leerzaam en heb er denk ik ook veel aan. Voor de 'duur' zijn ze iets minder interessant maar voor de tempohardheid en het opbouwen van snelheid an zich des te meer!

Leuke van zo'n kern vind ik dat er altijd wel een aantal mensen zijn die 'jouw snelheid' hebben qua PR's, waardoor je de intervallen met clubjes van 2-5 mensen kan uitvoeren. Dat maakt het makkelijker om het ook echt vast te houden en gezellig bij de ruststukken (want dan kan je weer praten ;) ).

De kern zoals nu is vrij uitzonderlijk, niet vaak werken we met dergelijke korte stukjes. Maar hij is wel gaaf, want omdat de tempo-blokken snel oplopen en de rust juist af wordt je geconfronteerd met een hartslag die steeds oploopt en minder ver terugzakt in de rust. Vanaf de 120 / 140 blokken is de rust minimaal en na het 160m-blok ben je door het uitlopen al bijna weer bij de 200m-lijn om aan de laatste zware 180 te beginnen. Geeft ook een mooi grafiekje van de hartslag die oploopt maar steeds minder ver terug:

interval2
Uiteindelijk ging 'ie super. De stukken van 60 en 80 uiteraard net te hard van start waar je dan later spijt van hebt omdat dat niet vol te houden is. Verval door de sets heen viel ook mee, 3e set ging zwaar maar bij de 4e hielp het mentaal dat je het aan het 'afmaken' bent en wist ik alle runs weer tussen de 3:00 en 3:10 / km te houden.

Dit soort intervallen zijn overigens typische oefeningen die je eigenlijk uitsluitend op de baan kunt doen. Of je moet een hele lange weg hebben met lantaarnpalen als eikpunten, dan kun je nog wel wat creatiefs bedenken

Nog meer sociaal
Even goed uitlopen en daarna met de liefhebbers nog even blijven hangen met een drankje. Dan weer op huis aan. Tegenwoordig loop ik naar de baan, 2km, dan ben ik vast ingelopen als ik aankom en maak ik nog iets meer km's. In totaal leg ik op zo'n woensdagavond zo'n 16km af.

Het bovenstaande betreft overigens een 'recreanten'-groep van een man of 40-50 die op woe-avonden traint. Snelheid op de 10km ligt tussen de 35min voor de snelste tot zo'n 60min voor de langzamere lopers. Afstanden en doelen varieren ook, er zijn mensen die een tijdje meedoen in voorbereiding van een marathon maar ook mensen die jaren meedoen zonder veel wedstrijden te lopen. De echte fanatiekelingen kunnen eventueel op andere dagen in wedstrijdgroepen trainen, daar ligt de lat nog iets hoger en wordt echt op specifieke doelen getraind.

Tot zover een kleine impressie van wat er zoal gebeurd op een AV, hoop dat mensen het leuk vinden om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik vind dat inderdaad leuk om te lezen.
Vandaag getraind met de schaatsvereniging en daar hebben ook wat snelheidswerk gedaan.
200m snel, 200 wandelen, 400m snel, 200m wandelen en 200m dribbel, 600m snel en daarna rust.
Ik heb mij ondertussen ingeschreven bij de av (is de zelfde baan) alleen nog niks van gehoord.
Ik zal binnenkort eens een praatje maken.

Zijn er nog mensen die komend weekend in leiden lopen? Ik ga zaterdag avond de 5km lopen. Deze begint om 22:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
Sinds 10 weken geleden probeer ik de c25k challenge te doen. Ik heb al lange tijd vrijwel niets aan sport gedaan en m'n gewicht is sindsdien ook aardig toegenomen. Ik ben in 4 jaar tijd 20 kilo aangekomen en weeg nu 104 kg.
tl;dr: Begonnen met hardlopen (c25k challenge) na lange tijd inactief. Ik weeg 104 kg

Het lukt me niet om verder te komen dan week 4 omdat ik erg veel last krijg van m'n schenen. Ik heb toen de pijn te erg werd rust genomen en ben daarna weer rustig begonnen bij week 2 of 3. Maar die pijn blijft aanhouden.
tl;dr: Kom niet verder dan week 4 i.v.m. pijn in m'n schenen.

Ik heb een aantal mensen die meer ervaring hebben gevraagd of ze wisten wat het kon zijn, ze wisten het niet maar waarschuwden me wel dat ik rust moest nemen. Een maand geleden ben ik ook naar runners world gegaan om nieuwe schoenen te kopen. De verkoper heeft meerdere filmpjes gemaakt en zo zijn we tot schoenen gekomen die volgens hem het beste geschikt waren voor mij. Maar helaas klonken de klachten die ik omschreef voor hem ook niet bekend. Het enige wat hij zag is dat mijn oude schoenen niet ondersteunend genoeg waren en dat uit het filmpje blijkt dat de nieuwe dat wel zijn.
tl;dr: Nieuwe schoenen laten aanmeten en getest met een loopfilmpje bij Runnersworld.

Ik ben het met die schoenen, na eerst rust genomen te hebben, weer rustig gaan opbouwen. Maar de pijn komt gewoon weer terug, ook niet minder snel. Die schoenen zullen dus misschien wel beter zijn maar ik merk geen enkel verschil wat mijn klachten betreft.
tl;dr: Klachten onverminderd ondanks de nieuwe schoenen.

Nu las ik gisteren de TS van dit topic, en zie ik in een van de eerste alinea's al een waarschuwing voor 'shin splints'. Na een snelle Google zoekopdracht weet ik vrijwel zeker dat dit is waar ik last van heb.
- Zijn er ervaringsdeskundigen met 'shin splints'? Is het bij jou uiteindelijk over gegaan?
- Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten bij hardloopschoenen (Mijn nieuwe schoenen bieden bijvoorbeeld veel ondersteuning maar weinig demping, ik heb andere schoenen aangehad die veel meer veerden. Mijn schoenen zijn behoorlijk hard.)
- Heeft iemand verder nog tips wat betreft shin splints?
tl;dr: Het is waarschijnlijk 'shin splints', zijn er ervaringsdeskundigen die mijn vragen kunnen beantwoorden?

Het frustreert mij enorm want ik kan op deze manier niet normaal hardlopen terwijl ik tegelijkertijd het plezier er in weer aan het vinden ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Techniek: grote kans dat je te grote passen maakt.

Daarnaast is de kans op blessures met hardlopen ook groter als je een hoger gewicht hebt. Rustig opbouwen. Focussen op hoge pasfrequentie en kortere stappen. Onder je lichaam landen en niet ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
boyd91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:40:
Sinds 10 weken geleden probeer ik de c25k challenge te doen. Ik heb al lange tijd vrijwel niets aan sport gedaan en m'n gewicht is sindsdien ook aardig toegenomen. Ik ben in 4 jaar tijd 20 kilo aangekomen en weeg nu 104 kg.
tl;dr: Begonnen met hardlopen (c25k challenge) na lange tijd inactief. Ik weeg 104 kg

Het lukt me niet om verder te komen dan week 4 omdat ik erg veel last krijg van m'n schenen. Ik heb toen de pijn te erg werd rust genomen en ben daarna weer rustig begonnen bij week 2 of 3. Maar die pijn blijft aanhouden.

Ik heb een aantal mensen die meer ervaring hebben gevraagd of ze wisten wat het kon zijn, ze wisten het niet maar waarschuwden me wel dat ik rust moest nemen. Een maand geleden ben ik ook naar runners world gegaan om nieuwe schoenen te kopen. De verkoper heeft meerdere filmpjes gemaakt en zo zijn we tot schoenen gekomen die volgens hem het beste geschikt waren voor mij. Maar helaas klonken de klachten die ik omschreef voor hem ook niet bekend. Het enige wat hij zag is dat mijn oude schoenen niet ondersteunend genoeg waren en dat uit het filmpje blijkt dat de nieuwe dat wel zijn.
tl;dr: Nieuwe schoenen laten aanmeten en getest met een loopfilmpje bij Runnersworld.

Ik ben het met die schoenen, na eerst rust genomen te hebben, weer rustig gaan opbouwen. Maar de pijn komt gewoon weer terug, ook niet minder snel. Die schoenen zullen dus misschien wel beter zijn maar ik merk geen enkel verschil wat mijn klachten betreft.

Nu las ik gisteren de TS van dit topic, en zie ik in een van de eerste alinea's al een waarschuwing voor 'shin splints'. Na een snelle Google zoekopdracht weet ik vrijwel zeker dat dit is waar ik last van heb.
- Zijn er ervaringsdeskundigen met 'shin splints'? Is het bij jou uiteindelijk over gegaan?
- Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten bij hardloopschoenen (Mijn nieuwe schoenen bieden bijvoorbeeld veel ondersteuning maar weinig demping, ik heb andere schoenen aangehad die veel meer veerden. Mijn schoenen zijn behoorlijk hard.)
- Heeft iemand verder nog tips wat betreft shin splints?
tl;dr: Het is waarschijnlijk 'shin splints', zijn er ervaringsdeskundigen die mijn vragen kunnen beantwoorden?

Het frustreert mij enorm want ik kan op deze manier niet normaal hardlopen terwijl ik tegelijkertijd het plezier er in weer aan het vinden ben.
Zou het niet een kwestie kunnen zijn van te veel en te snel willen presteren in combinatie met je gewicht? 100+ kilo is namelijk niet niks als je dat moet voortbewegen in een hoog tempo. Begin anders eerst eens met rustig 1 a 2 keer in de week stukjes te wandelen?

Wat ik vaak zie / hoor is dat mensen een schema erbij pakken. Lezen - rustig wandelen - en dat vertalen naar 3x in de week keihard rennen omdat ze toch nog niet moe zijn.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Laatst online: 13-10 10:12
[quote][b][message=51274523,noline]boyd91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @

Als ik het zo lees dan denk ik dat je een beetje in een val zit. Intensief hardlopen met dat lichaamsgewicht is gewoon belastend voor je pezen en gewrichten en IMHO moet je dit dus heel rustig opbouwen. Rustiger dan C25K wellicht aangeeft.
Je kan ook cross-trainen met sporten wat minder belastend is zoals zwemmen, fietsen / wielrennen of op de eliptische machine. Daarmee verbrand je ook calorieën en kun je dus ook afvallen tot een meer hanteerbaar lichaamsgewicht.

Ik heb ook shin splints gehad in 2011 of zo. Wat heeft geholpen is dat een sportfysio heeft gekeken naar mijn rentechniek. Ik maakte dus alle beginnersfouten die je kon maken: lage cadans, te grote stappen, afzetten met je kuiten, niet buigen door je knieën. Dan komt iedere landing - ongeacht je lichaamsgewicht - de kracht op plekken die daar niet voor zijn gemaakt. Door focus op rentechniek heb ik nooit meer shin splints gehad. Dus boek eens een sessie met een echte loopcoach (dus niet een werknemer bij een schoenenwinkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
Bedankt voor de tips. Ik weet dat mijn gewicht een risico is, maar online kwam ik veel verhalen van mensen tegen die de c25k challenge hadden gehaald en nog veel meer wogen dan ik.

Het lijkt mij inderdaad toch het beste om even wat stappen terug te nemen van het hardlopen. Proberen op andere manieren aan m'n beweging te komen. Daarnaast moet ik denk ik m'n benen goed de rust geven. Vanuit daar kan ik dan weer beginnen met hardlopen en beter op m'n techniek letten. Wanneer ik dan weer pijn begin te krijgen meteen rustiger aan doen.

Ik ben al meer dan een jaar mijn conditie aan het verbeteren door dagelijks naar werk te fietsen (1 uur) en veel te wandelen. Het is dan ook met het rennen niet per se zo dat ik uitgeput raak, de pijn komt eerder. Het klinkt logisch dat als m'n pezen en spieren gewoon niet gewend zijn aan belasting en dan ook nog veel gewicht te verduren krijgen, daar problemen van kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheewai
  • Laatst online: 13-10 10:12
@boyd91 Als ik het zo lees dan ben je eigenlijk al op de goede weg om je gewicht kwijt te raken en meer te gaan bewegen. Chapeau!

Hou er rekening mee dat pezen en banden/ligamenten veel langzamer zich aanpassen aan belasting dan spieren. Spieren kun je gericht binnen een paar weken trainen (zie bijvoorbeeld bodybuilder). Pezen en banden moeten gewoon een paar maanden wennen aan belasting en ik weet zelf niet hoe je dat proces kan versnellen. Pees, gewricht en bandblessures kunnen ook erg hardnekkig zijn! TLDR: don't overtrain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Als je echt shin splints hebt: niet onderschatten, het kan echt heel erg zijn of worden. Er staat tot zes weken rust voor, er zijn echter uitzonderingen op die regel, een herstelperiode van een jaar komt voor! Ga naar je huisarts!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
boyd91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:40:

Probeer het eens met compressiekousen, dat neemt bij mij alle klachten weg. Woog ook 104, inmiddels richting de 90 en bezig met week 8 van c25k.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tlpeter
Ik zie net dat ik in april meer dan 50km heb gelopen (51,3) Dat is voor mij best een eind.
Deze maand zit ik al op 42,7km. Morgen avond nog de 5km in leiden lopen en dan heb ik nog 11 dagen om daar overheen te gaan.

Langzaam aan gaat het tempo omhoog en worden de afstanden langer.

[ Voor 31% gewijzigd door tlpeter op 19-05-2017 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk he, stats :P Ik vind het ook erg leuk om te zien hoe mijn gemiddelde pace toeneemt met de jaren:
  • 2011 - 7:35
  • 2012 - niet gelopen
  • 2013 - 7:15
  • 2014 - 6:37
  • 2015 - 6:04
  • 2016 - 5:52
  • 2017 - 5:29
Vandaag een heel rustig, kort loopje gelopen. Na de zware duin- en strandrace afgelopen vrijdag en met de Golden Ten van komende donderdag in het vooruitzicht maar even zeker weten dat ik niet teveel belasting pak. De week daarop is tenslotte de volgende run alweer...
Doel blijft alle runs van dit circuit te doen dit jaar, en dat gaat me ook echt lukken. Zolang ik maar rekening houd met overbelasting.

Overigens kreeg ik ergens vorige week bericht dat er dit jaar ook weer een Daily Mile Challenge gehouden wordt door Runnersworld Rotterdam Centrum, voor de maand juni. Dit keer doe ik daar maar niet aan mee. Het was een leuke uitdaging vorig jaar, maar past nu gewoon echt niet in wat ik wil met hardlopen, namelijk blessurerisico beperken, races meepikken en afstand uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zo'n challenge klinkt leuk maar inderdaad je loopt toch snel te veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
boyd91 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 10:11:
Bedankt voor de tips. Ik weet dat mijn gewicht een risico is, maar online kwam ik veel verhalen van mensen tegen die de c25k challenge hadden gehaald en nog veel meer wogen dan ik.
Hier denk je verkeerd, elk lichaam is anders en je kan dat dus niet 1 op 1 vergelijken. Voor de rest ben ik het eens met de rest hier. Overigens moet hardlopen met overgewicht best kunnen, maar zul je heel langzaam moeten opbouwen om je spierenpezen te laten wennen. Je moet maar bedenken dat elke stap die je neemt je volledige gewicht + de kracht van het rennen op je been terecht komt. Als je dan ook nog eens grote stappen maakt wordt die kracht alleen maar groter. Ik denk ook dat bij je eerdere fietservaring het 'probleem' ligt. Je hebt je conditie al wel verbeterd, maar je 'hardloopspieren' nog niet. Deze zul je dus eerst moeten trainen, omdat je al conditie hebt opgebouwd zul je snel te hard willen.
tlpeter schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:07:
Ik vind dat inderdaad leuk om te lezen.
Vandaag getraind met de schaatsvereniging en daar hebben ook wat snelheidswerk gedaan.
200m snel, 200 wandelen, 400m snel, 200m wandelen en 200m dribbel, 600m snel en daarna rust.
Ik heb mij ondertussen ingeschreven bij de av (is de zelfde baan) alleen nog niks van gehoord.
Ik zal binnenkort eens een praatje maken.

Zijn er nog mensen die komend weekend in leiden lopen? Ik ga zaterdag avond de 5km lopen. Deze begint om 22:30
Ik loop de halve op zondag! (mn eerste halve marathon dus ben benieuwd hoe me dat afgaat en of ik maandag nog kan lopen :+)

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 19-05-2017 16:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50

vhal

ಠ_ಠ

Bartske schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:30:
[...]

Hier denk je verkeerd, elk lichaam is anders en je kan dat dus niet 1 op 1 vergelijken. Voor de rest ben ik het eens met de rest hier. Overigens moet hardlopen met overgewicht best kunnen, maar zul je heel langzaam moeten opbouwen om je spieren te laten wennen. Je moet maar bedenken dat elke stap die je neemt je volledige gewicht + de kracht van het rennen op je been terecht komt. Als je dan ook nog eens grote stappen maakt wordt die kracht alleen maar groter. Ik denk ook dat bij je eerdere fietservaring het 'probleem' ligt. Je hebt je conditie al wel verbeterd, maar je 'hardloopspieren' nog niet. Deze zul je dus eerst moeten trainen, omdat je al conditie hebt opgebouwd zul je snel te hard willen.
De spieren zullen relatief gezien meevallen, het lichaam compenseert het gemis aan kracht met andere spieren. Het is met name de belasting aan de diverse pezen wat langer duurt om te wennen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
As zondag voor het eerst aan een georganiseerd loopje meedoen, 13 km trailrun. Alleen door alle drukte met verjaardagen etc de afgelopen 2 weken niet kunnen 'trainen'. Wel nog wat fietskilometers gemaakt en deze week wat slenter Avond4daagse kilometers in de benen. Ben benieuwd hoe het zondag zal gaan. En anders maar op karakter ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Bartske schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:30:

Ik loop de halve op zondag! (mn eerste halve marathon dus ben benieuwd hoe me dat afgaat en of ik maandag nog kan lopen :+)
Succes, het weer ziet er goed uit, niet te warm.
De halve dag ik mij niet aan. Een 10 zou nog wel lukken maar ik wil eerst meer snelheid. Dan ga ik daarna wel trainen naar een 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Iedereen succes dit weekend! Voor mij niks op het programma, misschien dat ik nog ergens een duurloopje doe, en anders maandag weer :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voor mij de Marikenloop, maar daar zal ik vast niet al te veel Tweakers tegenkomen in het deelnemersveld :P

Mensen die Leiden gaan lopen succes! Pas op voor die nare laatste (ongeveer) kilometer!

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 18:18

KnOeFz

no comment...

Poe... ik heb morgen de Vestingloop gepland staan in Den Bosch (15k) ....
Gisteren in tuin bij m'n schoonouders gewerkt, kruiwagen tegen m'n knie gehad dankzij de honden die rond vlogen . :X

Nu ben ik zo stijf als een plank en heb een zere knie. Pijn zit gelukkig aan de 'buitenkant', denk dat het mee gaat vallen met rennen. Zag m'n 2e deelname ooit aan een georganiseerde loop wel even in duigen vallen toen het gebeurde. Lekker slim van mezelf. 8)7 Misschien doet nog een nachtje slapen wonderen.

Hopelijk wordt het niet al te warm morgen... start is pas om 14.00u.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Webgnome
Vandaag had de mini marathon in Zeewolde (4.2 km ) een wheeler onderdeel. Daar dus voor opgegeven een tijdje terug en vandaag aan mee gedaan. Had verwacht er niet veel van te bakken aangezien het parcours een groot aantal haakse bochten heeft (wie verzint zo'n parcours?). Toch nog een tijd van 14.09 kunnen neer zetten. Ben wel een beetje blij. Eens kijken hoe dat morgen met de spierpijn is.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Heb ik net mijn startnummer opgehaald in de Pieterskerk (Leiden) kom ik in gesprek met, denk ik, een Afrikaan en die verwacht binnen de 16 minuten te finishen :)
Kom ik met mijn 28/29 minuten :)
Ik ben benieuwd de eerste keer dit evenement maar het ziet er goed georganiseerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:06:
Heb ik net mijn startnummer opgehaald in de Pieterskerk (Leiden) kom ik in gesprek met, denk ik, een Afrikaan en die verwacht binnen de 16 minuten te finishen :)
Kom ik met mijn 28/29 minuten :)
Ik ben benieuwd de eerste keer dit evenement maar het ziet er goed georganiseerd uit.
Jij doet de 5 vanavond?

Ik ga voor de 10 morgen.
Primaire doel: Uitlopen :P
Secundaire doel: Onder het uur
En als het even kan een PR (onder de 55 min)

Ik ben wel een beetje zenuwachtig.
Vooral omdat de laatste keer dat ik gelopen heb afgelopen zondag was. Alsof ik spontaan het hardlopen verleerd ben of mijn conditie door een week niet lopen verdwenen is :P
Zal wel meevallen, maar wel grappig dat je dat gevoel hebt (normaal loop ik drie of vier keer in de week).
Herkenbaar?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:55:
[...]
Jij doet de 5 vanavond?

Ik ga voor de 10 morgen.
Primaire doel: Uitlopen :P
Secundaire doel: Onder het uur
En als het even kan een PR (onder de 55 min)

Vooral omdat de laatste keer dat ik gelopen heb afgelopen zondag was. Alsof ik spontaan het hardlopen verleerd ben of mijn conditie door een week niet lopen verdwenen is :P
Zal wel meevallen, maar wel grappig dat je dat gevoel hebt (normaal loop ik drie of vier keer in de week).
Herkenbaar?
Ja, net gelopen.
De laatste kilometer is iets omhoog dus zwaar.
De gene waar ik mee​ aan het praten was is dus 3de geworden net.

https://twitter.com/LeidenMarathon/status/866037441857282048

Kort verslagje.

Goed georganiseerd met duidelijke startvakken.
Ik zat bij de start wat opgesloten dus half over de hekken om de meute heen.
Ik ging dus iets te hard van start maar kon het tempo goed volhouden dus ben ik maar door gegaan.
Na twee kilometer kreeg ik het iets moeilijker maar ik kon nog steeds rond de 5:30 blijven lopen waar ik dat de vorige keer niet kon.
Kilometers 3 en 4 waren ongeveer net zo snel voor mijn​ gevoel (moet ik nog bekijken) en toen kwam de laatste kilometer vals plat omhoog. Killing was deze maar ik heb het vol kunnen houden en ik heb twee volle minuten er af gelopen -> 26:56

Een Strava or it didn't happen

https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1495314654

[ Voor 4% gewijzigd door tlpeter op 21-05-2017 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Goed gedaan, tlpeter!

Superpoekie had inderdaad ook gewaarschuwd voor de laatste kilometer.
Ik zal er morgen rekening mee houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 23:26:
Goed gedaan, tlpeter!

Superpoekie had inderdaad ook gewaarschuwd voor de laatste kilometer.
Ik zal er morgen rekening mee houden :)
Ja gelukkig was ik er op voorbereid maar het doet dan nog steeds pijn :)
Succes morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bedankt!

Al werd ik wakker met last/pijn in mijn knie, dus ik ga nog even aankijken of ik hem überhaupt ga lopen vandaag.
Straks maar even paar oefen-kilometers doen om te kijken hoe mijn knie zich houdt ...

Ik heb dit gevoel een keer eerder gehad en dat was de dag nadat ik een 7km-race heb gelopen.
Wel vreemd, want ik heb nu een week niet meer gelopen, dus ik snap niet waarom ik opeens last heb van mijn knie. Kan ook niet herinneren dat ik hem gestoten heb ofzo ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Oh ik zie dat ze de finish verplaatst hebben naar de breestraat - het is ook wel even terug dat ik Leiden heb gelopen. Maar goed, nog steeds vals plat inderdaad :P

Mijn dag begon al goed, moet van Hengelo naar Nijmegen en storing tussen Deventer en Enschede... Zal wel lekker druk zijn in t boemeltje naar Zutphen. Ik heb nog even, hopelijk is t zo over :/
anandus schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Bedankt!

Al werd ik wakker met last/pijn in mijn knie, dus ik ga nog even aankijken of ik hem überhaupt ga lopen vandaag.
Straks maar even paar oefen-kilometers doen om te kijken hoe mijn knie zich houdt ...

Ik heb dit gevoel een keer eerder gehad en dat was de dag nadat ik een 7km-race heb gelopen.
Wel vreemd, want ik heb nu een week niet meer gelopen, dus ik snap niet waarom ik opeens last heb van mijn knie. Kan ook niet herinneren dat ik hem gestoten heb ofzo ....
Dat is flink vervelend... Goed dat je niet meteen al zit 'ik ga toch rennen!' maar eerst even aankijkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Poekie op 21-05-2017 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zondag 21 mei 2017 @ 08:47:
[...]

Bedankt!

Ligt er aan waar in de knie. Ik loop bij de fysio i.v.m. Instabiliteit en mag gewoon doorlopen. Juist door dat ik dat doe moet ik minder vaak in de week mijn oefeningen doen.
Ik krijg dan ook meer last wanneer ik niet loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Poekie schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:00:
Oh ik zie dat ze de finish verplaatst hebben naar de breestraat - het is ook wel even terug dat ik Leiden heb gelopen. Maar goed, nog steeds vals plat inderdaad :P
De start is op de Breestraat, de finish is op de Vismarkt, achter het stadhuis (ik weet niet of dat vroeger ook zo was?)
Mijn dag begon al goed, moet van Hengelo naar Nijmegen en storing tussen Deventer en Enschede... Zal wel lekker druk zijn in t boemeltje naar Zutphen. Ik heb nog even, hopelijk is t zo over :/
Oei, succes.
tlpeter schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:05:
[...]

Ligt er aan waar in de knie.
Het zit vooraan onderaan de knie, waar de knie en het onderbeen samenkomen.
Ik krijg dan ook meer last wanneer ik niet loop.
Ja, ik hoop dat het juist wegtrekt als ik een stukje ga lopen ofzo.

En zo niet, dan niet. Ik wil mezelf geen blessure aandoen.

[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 21-05-2017 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

anandus schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:09:
[...]
De start is op de Breestraat, de finish is op de Vismarkt, achter het stadhuis (ik weet niet of dat vroeger ook zo was?)
Oh, ja ik baseerde mijn aanname op de strava van tlpeter. Maar waarschijnlijk hebben ze de 5km aangepast omdat ie naar zaterdagavond ging.
[...]
Oei, succes.
Het lijkt er op dat ze inmiddels de boel gefixt hebben (ik keek net nadat ik wakker was...) dus het loopt wel los. Overstaptijd Nijmegen > Nijmegen Heyendaal: 32 min en dan 3 min in de trein. Lopen: ~30 min. Derp. Ik weet t wel.
Ik zie wel dat de organisatie Marikenloop het 'plattegronden doe je eigenlijk altijd met Noord bovenaan' niet zo begrepen heeft want ik zat te zoeken naar een park links van de driehuizerweg, maar t is dus ondersteboven. Goed zo SuperPoekie. :Z
[...]
Het zit vooraan onderaan de knie, waar de knie en het onderbeen samenkomen.

[...]
Ja, ik hoop dat het juist wegtrekt als ik een stukje ga lopen ofzo.

En zo niet, dan niet. Ik wil mezelf geen blessure aandoen.
Hmm.. Hopelijk lukt t inderdaad. Anders jammer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
De finish was voor mij inderdaad op de Breestraat net zoals de start. Ook dan kom je langs het stadhuis maar dan aan de andere kant. Waarschijnlijk gaat het daar dan vergelijkbaar omhoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:55:
[...]

Herkenbaar?
Ik zie net dat er nog meer was :)
Ja herkenbaar. Ik heb er soms effe geen zin in en dan loop ik een week of soms twee weken niet maar dat is de laatste tijd bijna niet meer voorgekomen.
Ergens is het ook wel goed om effe wat langer rust te nemen denk ik.

Zo zal ik waarschijnlijk donderdag pas weer lopen. Ook weer een wedstrijd die langer gepland stond. Smulbos in Dordrecht. Is voor mij redelijk dichtbij en leiden kwam tussendoor.
Zoals ik gisteren ook al niks verwachte doe ik dat donderdag al helemaal niet.
Wedstrijden zoals gisteren ga ik toch redelijk tegen de limiet aan. Gisteren was mijn hartslag rond de 175 slagen als het lekker ging maar ik heb er niet bewust op gelopen maar meer op gevoel en dat werd bevestigd door mijn hartslag.
Toch ga ik een sport medische test doen om mijn zones te bepalen.

Ik begin er steeds beter in te worden dus wil ik er ook beter op kunnen trainen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:23
Gisteren ook 5KM@Leiden gedaan.
Prima geregeld.
Maar het parcours, is niet bepaald snel te noemen.
Veel klinkers, bruggetjes en bochten. Halen allemaal de snelheid eruit.

Het was echter wel echt top loopweer.

[ Voor 11% gewijzigd door Sinned123 op 21-05-2017 12:47 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ondanks dat t vrij warm was heb ik bij de Marikenloop mijn 10km-PR verbeterd! 51:00 volgens de uitslagensms. 37s sneller. En dit is een vrij vlak parcours, wel wat vals plat stukjes maar weinig echt hoogteverschil en ook nog weinig bochten.
Zag wel wat dames die het erg moeilijk hadden, eentje zakte op 6.nogwat km in elkaar :-(

Strava: https://www.strava.com/activities/998638375

[ Voor 7% gewijzigd door Poekie op 21-05-2017 20:12 . Reden: Strava toegevoegd ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04

Jag

Zo flinke loopdag vandaag. Vanochtend de halve marathon in Leiden gedaan. Goed voorbereid, laatste serieuze wedstrijd voordat ik even op pauze ga in de zomer. Had mezelf na Breda vorig jaar ten doel gesteld de 16 gemiddeld te halen. Dat was in Utrecht op 7 seconden na gelukt, maar ik wilde hem nog even echt binnenhalen. 2 weken geleden niet zo goed gelopen met de Geinloop, 1:20:nogwat. Nu nieuwe kans.

Erg druk aan de start. Ik mocht in het "wedstrijd" vak starten want eerder onder de 1:20. Nou, dat bleek geen apart vak maar samen met vak A. Erg smalle straatjes, en erg veel mensen die heel erg rustig liepen en aan het praten waren ed. 1e km wat tijd verloren, daarna eigen tempo kunnen lopen. Perfect weer (alhoewel kouder altijd lekker is). Heel steady gelopen, veel relaxter dan in Utrecht waar ik al heel snel op 190 bpm zat, wat toch wel erg hoog is om 21 km vol te houden. Nu laag in de 180, laatste km 188, dus wat redelijkere waarden. Uiteindelijk was dit mijn soepelste halve marathon en ook nog een PR gelopen met 1:18:47 (eigen waarneming). Erg tevreden :).

Daarna meteen door gegaan naar Den Bosch en nog de Vestingloop met collega's (althans dat was de bedoeling) van het ziekenhuis waar ik werk, de 15km gelopen. Rustig aan, 14km/u aangehouden. Eens een keer ervaren hoe het is om wat meer km's op een dag te maken. Nou, was best pittig, maar wel gelukt. Nu chillen op de bank en heel veel eten 8).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Heb vandaag meegedaan met de halve marathon van Leiden. Een thuiswedstrijd, want ik woon op ongeveer 5 minuten fietsen van de start. Ook mijn eerste halve marathon, op een 10 mijls wedstrijd (1:20:02) en een reeks langere duurlopen nog geen ervaring met deze langere afstanden. De voorbereiding was niet ideaal, een lichte vorm van shin splints gehad en daardoor mn schema drastisch om moeten gooien. Maar na een goede 5km loop vorige week had ik er wel vertrouwen in.

Op tijd opgestaan en ook op tijd naar de start. Ik zat in startvak B (had 1:45:00 als richttijd ingegeven, maar dat ging ik niet halen met mijn veranderde trainingsschema), dus vrij vooraan. De zon scheen al lekker en ik wist dat het nog best eens warm zou kunnen worden, dus lekker in de schaduw in het vak gaan staan. Voor de start nog een minuut stilte gehouden voor iemand die veel voor de Leidse sport gedaan heeft, erg indrukwekkend om met zo'n grote groep even stil te zijn.

Dan het startschot: er werd gewerkt met een druppelstart dus je moest even wachten voor je mocht starten. Ik had mn zinnen gezet op een tempo van 5:10 min/km zodat ik rond de 1:50 zou uitkomen. Eerste km ging wat langzamer in 5:18 maar daarna had ik een lekker tempo net iets onder de 5:10 te pakken. Op km 2 en 4 kreeg ik nog wat aanmoediging van bekenden, altijd leuk natuurlijk.

Tot km 7 stond de zon aardig te branden en was ik al behoorlijk wat vocht aan het verliezen, ik vond het ook niet erg dat er daarna flink wat wolken kwamen overtrekken. Ook stond er een lekker windje en dat hielp me wel wat af te koelen. Daarnaast was er ook een uitstekende organisatie met voldoende verzorgings- en sponsposten. Het liep allemaal wel lekker door en had ook geen moeite m'n tempo vast te houden. Ben bij de verzorgingsposten ben ik wel gaan wandelen om genoeg vocht binnen te kunnen krijgen, heb het lopend drinken nog niet onder de knie.

Vanaf km14 begon het langzaam iets zwaarder te worden, geen pijntjes gelukkig maar voelde mn energie langzaam minder worden. Ondertussen liepen we weer terug Leiden. M'n tempo zat op 5:00 en dus ruim onder mn schema :). KM16 ging weer wat langzamer door een verzorgingspost, en vanaf hier werd het wel bikkelen. Ik wist gelukkig al wel dat er nog wat bruggetjes en vals plat aan zou komen, en hier zag ik niet naar uit :+. Op km 19 zag ik op een gegeven moment op mn horloge dat mn tempo begon in te zakken, en kon nog net genoeg kracht vinden om nog wat te versnellen. Wat was ik blij dat ik op een gegeven moment het bordje 42km zag (van de marathon), nog maar 200m! Een echte eindsprint zat er niet meer in, nog kunnen versnellen naar 4:50 oid. Uiteindelijke eindtijd 1:48:32 en dus ruim onder mn doel! Erg tevreden mee:

splits:
0-5km: 25:45
5-10km: 25:48
10-15km: 25:29
15-20km: 25:49

Verplicht strava linkje:
https://www.strava.com/activities/998363594

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Sinned123 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:46:
Gisteren ook 5KM@Leiden gedaan.
Prima geregeld.
Maar het parcours, is niet bepaald snel te noemen.
Veel klinkers, bruggetjes en bochten. Halen allemaal de snelheid eruit.

Het was echter wel echt top loopweer.
Welk vak stond jij? Ik in B vrij ver voorgaan.

Het was inderdaad wel af en toe druk met veel vervelende drempels.
Met bruggetjes weet je dat je effe moet aanpassen maar die drempels zijn echt vervelend.
Haakse bochten kan ik nog wel effe lekker versnellen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
13km trailrun, dat is toch wel even andere koek dan over de weg. In het begin vooral gezocht naar het juiste tempo. Laatste paar kms flink wat klimmen en dalen, wat behoorlijk killing was. Daarna nog even een nieuw pad, nou ja lintjes in het onontgonnen bos volgen. Enkel het geknisper en gekraak van blaadjes en takken onder je voeten en proberen niet door je enkels te gaan. Heb enorm genoten en smaakt echt naar meer. Misschien nog niet kwa afstand maar wel vaker aan van dit soort evenementen meedoen of zelf het bos in. Geslaagd hardloopweekend in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
tlpeter schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:08:
[...]

Welk vak stond jij? Ik in B vrij ver voorgaan.

Het was inderdaad wel af en toe druk met veel vervelende drempels.
Met bruggetjes weet je dat je effe moet aanpassen maar die drempels zijn echt vervelend.
Haakse bochten kan ik nog wel effe lekker versnellen.
Startvak A, met een hoop waarvan ik op het eerste gezicht vond dat er niet thuis hoorden. Cutoff 25min denk ik. Ik had samen met mijn vrouw volgens mij 24:00 opgegeven. Zei liep 23:07 en ik 21:34

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De 10Km in Leiden gedaan. Gelukkig weinig last gehad van de knie (komende dagen even kijken hoe dat gaat).

Op zich lekker gelopen. Mijn vak nog even laten veranderen, toen ik me inschreef was ik net begonnen met rennen, dus geen flauw idee hoe lang ik erover zou doen en had op de bonnefooi 1:20 ingevuld :P

Gevraagd voor een ander vak en dat was een goede keuze. Heb het hele stuk redelijk constant met een aantal anderen gelopen.

Als iemand die vroeg in de ochtend rent was ik echt helemaal niet gewend aan rennen in de zon. Man, dat is nog best afzien! :o

Uiteindelijk mijn PR aangescherpt met een halve minuut en 55:54 gelopen. Ben er zeer tevreden mee! :)

Mooie medaille, trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
pjlgt schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:21:
13km trailrun, dat is toch wel even andere koek dan over de weg. In het begin vooral gezocht naar het juiste tempo. Laatste paar kms flink wat klimmen en dalen, wat behoorlijk killing was. Daarna nog even een nieuw pad, nou ja lintjes in het onontgonnen bos volgen. Enkel het geknisper en gekraak van blaadjes en takken onder je voeten en proberen niet door je enkels te gaan. Heb enorm genoten en smaakt echt naar meer. Misschien nog niet kwa afstand maar wel vaker aan van dit soort evenementen meedoen of zelf het bos in. Geslaagd hardloopweekend in ieder geval
Dat vind ik ook. Heerlijk door het bos in plaats van altijd maar asvalt.
Sinned123 schreef op zondag 21 mei 2017 @ 18:49:
[...]

Startvak A, met een hoop waarvan ik op het eerste gezicht vond dat er niet thuis hoorden. Cutoff 25min denk ik. Ik had samen met mijn vrouw volgens mij 24:00 opgegeven. Zei liep 23:07 en ik 21:34
Netjes hoor. Ik heb er behoorlijk wat ingehaald uit vak A. Ik ging er rechts langs en soms tegen de hekken om die hele groep voorbij te komen. Misschien niet heel netjes gegaan soms maar soms heb je maar één kans :)
anandus schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:20:
De 10Km in Leiden gedaan. Gelukkig weinig last gehad van de knie (komende dagen even kijken hoe dat gaat).

Op zich lekker gelopen. Mijn vak nog even laten veranderen, toen ik me inschreef was ik net begonnen met rennen, dus geen flauw idee hoe lang ik erover zou doen en had op de bonnefooi 1:20 ingevuld :P

Gevraagd voor een ander vak en dat was een goede keuze. Heb het hele stuk redelijk constant met een aantal anderen gelopen.

Als iemand die vroeg in de ochtend rent was ik echt helemaal niet gewend aan rennen in de zon. Man, dat is nog best afzien! :o

Uiteindelijk mijn PR aangescherpt met een halve minuut en 55:54 gelopen. Ben er zeer tevreden mee! :)

Gefeliciteerd. Het leek mij inderdaad warm. Ik las op Twitter dat er iemand gereanimeerd werd bij de marathon maar ook iets over uitdroging.
Zo zag ik gisterenavond nog best veel mensen lopen met een lange broek terwijl het daar echt te warm voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
tlpeter schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:26:
Netjes hoor. Ik heb er behoorlijk wat ingehaald uit vak A. Ik ging er rechts langs en soms tegen de hekken om die hele groep voorbij te komen. Misschien niet heel netjes gegaan soms maar soms heb je maar één kans :)
Dat bedoel ik dus.
Als iedereen gewoon braaf een correcte richttijd opgeeft, dan hou je de inhaal bewegingen beperkt.
Ik kan me goed voorstellen dat veel uit vak B er last van hebben gehad.

Je ziet (uitzonderingen zeker daargelaten) toch wel gauw af aan postuur/kleding/houding of iemand een snelle loper is. Ik zag er teveel te warm gekleed, terwijl zelfs het wachten met korte mouwen prima te doen was.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Laatst online: 18:18

KnOeFz

no comment...

Vestingloop in Den Bosch gelopen in 1:22.51
Ben er blij mee, vond het erg warm vanmiddag. :)
Gezellige sfeer na afloop.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
De laatste tien minuten werd het pas echt fris maar daar voor was het prima te doen. Af en toe een beetje springen om warm te blijven was genoeg inderdaad. Maar afgezien van de kleine dingetjes vind ik het super om te doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Agelopen zaterdag een 10k in Velden (L) gelopen. Een kleinschalig lokaal evenement. In het startvak stonden +/- 110 deelnemers. Opdracht van de trainer was simpel; Géén PR, géén gekke dingen, maar het eerste rondje van 5k. op 100% (=4.45/km) en het 2e rondje een versnelling erbij en in je wedstrijdtempo gaan zitten, laatste 1k. mag het gas open en kijken wat je nog over hebt.
Eerste ronde iets harder gelopen dan de planning en rond de 4.35 gehangen. De 2e ronde iets meer gas erop en rond 4.20 gelopen.

De lopers die me in de 1e ronde voorbij waren gestoven hadden het nu zwaar en die liep ik weer allemaal voorbij, wat weer een mentale opkikker is. Laatste 400 meter nog een versnelling naar 3.30 ingezet, dus had nog lucht genoeg over. Eindtijd 45.04. Ondanks het feit dat de opdracht simpel was en ik hier netjes op heb gelopen en tijd dus totaal niet van belang was, had ik toch liever 44.59 gehad :P.

Maar... missie volbracht, geen PR, geen blessuere, niet tot het gaatje gegaa, westrijdervaring opgedaan, mentale opkikker gehad, versnelling ingezet. Nu op naar de volgende 10k.

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Iedereen gefeliciteerd met de loopresultaten dit weekend! Leiden klinkt als een behoorlijk grootschalig evenement zo, dat had ik niet eens zo beseft. Misschien wel een leuke om volgend jaar eens mee te pikken.
Poekie schreef op zondag 21 mei 2017 @ 09:27:
[...]

Ik zie wel dat de organisatie Marikenloop het 'plattegronden doe je eigenlijk altijd met Noord bovenaan' niet zo begrepen heeft want ik zat te zoeken naar een park links van de driehuizerweg, maar t is dus ondersteboven. Goed zo SuperPoekie. :Z
Dat had ik (mijn vrouw) vorig jaar ook... Logica was ver te zoeken. Geloof zelfs dat ik twee plattegronden had met twee verschillende oriëntaties.

Heb je 'm vaker gedaan? Ik vond het echt een groot evenement! Geloof dat de start, van de 5km iig, ruim een half uur duurde... Erg leuk met een ongeduldige peuter aan de kant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:14:
Iedereen gefeliciteerd met de loopresultaten dit weekend! Leiden klinkt als een behoorlijk grootschalig evenement zo, dat had ik niet eens zo beseft. Misschien wel een leuke om volgend jaar eens mee te pikken.
Ik geloof 15.000 lopers en 1000 vrijwilligers.
Geen flauw idee of dat grootschalig is. Maar het is in ieder geval niet heel klein.

Ik vond het overigens allemaal prima geregeld en fijne support langs de route :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26
Afgelopen tijd alleen maar trainingsrondjes gedaan. Merk wel dat het allemaal weer wat makkelijker gaat en dat op rondjes van 8 tot 12km ik niet meer zo moe ben.

Ik was aan het trainen voor de Alkmaar City Run by Night van aankomende woensdag, maar doordat Ajax de finale van EL heeft gehaald ga ik toch maar naar Amsterdam. Kan dus helaas niet lopen in Alkmaar (alle vorige edities wel mee gedaan dus baal er wel een beetje van). Mocht iemand nog interesse hebben in een 10km startbewijs dan mag je deze gratis hebben.

Volgende evenement wat ik wil gaan doen is op zondag 18 juni een trail run in Wieringermeer van 8km. Iemand hier ervaring mee of die mee gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op maandag 22 mei 2017 @ 09:14:

[...]

Dat had ik (mijn vrouw) vorig jaar ook... Logica was ver te zoeken. Geloof zelfs dat ik twee plattegronden had met twee verschillende oriëntaties.

Heb je 'm vaker gedaan? Ik vond het echt een groot evenement! Geloof dat de start, van de 5km iig, ruim een half uur duurde... Erg leuk met een ongeduldige peuter aan de kant :P
Het was inderdaad groot! Omdat er zo'n festivalsfeertje hangt heb je ook echt door hoe groot het evenement in totaal is. Ik liep zelf dus de 10km, die pas 14u startte (1e startgroep) maar ik had het idee dat de 5km echt heel groot was; toen die gestart was, werd het merkbaar rustiger op het terrein.
Nog nooit eerder gedaan, maar ik vond het erg leuk, het hele festivalsfeertje sprak me wel aan, nog een mooi ASICS jasje in het blauw van €109 voor €29 kunnen scoren, en de route was voor een 'stadsloop' behoorlijk groen! Ik vond t een aanrader, maar voor mij was de reis wel een nadeel. Maar goed, ik heb t er wel voor over en de organisatie doet er zo'n dagkaartje bij voor niet al te veel dus prima. Ik had gister niet in een auto willen rijden toen ik klaar was met lopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Calitomnication schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:00:
Agelopen zaterdag een 10k in Velden (L) gelopen. Een kleinschalig lokaal evenement. In het startvak stonden +/- 110 deelnemers. Opdracht van de trainer was simpel; Géén PR, géén gekke dingen, maar het eerste rondje van 5k. op 100% (=4.45/km) en het 2e rondje een versnelling erbij en in je wedstrijdtempo gaan zitten, laatste 1k. mag het gas open en kijken wat je nog over hebt.
Eerste ronde iets harder gelopen dan de planning en rond de 4.35 gehangen. De 2e ronde iets meer gas erop en rond 4.20 gelopen.

De lopers die me in de 1e ronde voorbij waren gestoven hadden het nu zwaar en die liep ik weer allemaal voorbij, wat weer een mentale opkikker is. Laatste 400 meter nog een versnelling naar 3.30 ingezet, dus had nog lucht genoeg over. Eindtijd 45.04. Ondanks het feit dat de opdracht simpel was en ik hier netjes op heb gelopen en tijd dus totaal niet van belang was, had ik toch liever 44.59 gehad :P.

Maar... missie volbracht, geen PR, geen blessuere, niet tot het gaatje gegaa, westrijdervaring opgedaan, mentale opkikker gehad, versnelling ingezet. Nu op naar de volgende 10k.
grappig dat je dit schrijft, ik heb komend weekend een 10k en volgend weekend een halve marathon gepland. Ik heb mijn peilen gezet op de halve marathon, dus zal me bij de 10 ook moeten inhouden. Wordt een hele uitdaging! Mijn plan was om de eerste 9 km pace 4:00-4:10 en de laatste km vol gas te gaan. Kom ik netjes onder de 40 minuten zonder mijzelf stuk te lopen ;).

Heb trouwens op mijn vakantie gebruik gemaakt van een (openbare) atletiekbaan, wat is dat fijn voor de intervallen zeg! Vroeg me alleen af of je in NL zomaar een atletiekbaan op mag, of moet je dan contributie betalen oid? Heb eens gehoord dat het vrij toegankelijk is? Ik vind betalen niet erg, maar ik ga niet actief bij een vereniging lopen aangezien ik het juist heerlijk vind om niet afhankelijk te zijn van vaste tijdstippen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 22-05-2017 14:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Sport_Life schreef op maandag 22 mei 2017 @ 13:38:
[...]
grappig dat je dit schrijft, ik heb komend weekend een 10k en volgend weekend een halve marathon gepland. Ik heb mijn peilen gezet op de halve marathon, dus zal me bij de 10 ook moeten inhouden. Wordt een hele uitdaging! Mijn plan was om de eerste 9 km pace 4:00-4:10 en de laatste km vol gas te gaan. Kom ik netjes onder de 40 minuten zonder mijzelf stuk te lopen ;).

Heb trouwens op mijn vakantie gebruik gemaakt van een atletiekbaan, wat is dat fijn voor de intervallen zeg! Vroeg me alleen af of je in NL zomaar een atletiekbaan op mag, of moet je dan contributie betalen oid? Heb eens gehoord dat het vrij toegankelijk is? Ik vind betalen niet erg, maar ik ga niet actief bij een vereniging lopen aangezien ik het juist heerlijk vind om niet afhankelijk te zijn van vaste tijdstippen.
Ik neem aan dat verenigingen er niet heel blij van worden als mensen zomaar even zonder aangeven gebruik gaan maken van hun atletiekbaan. Als er banen in het openbaar liggen dan mag dat maar in principe lijken mij atletiekbanen vaak van verenigingen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:35
Webgnome schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:09:
[...]

Ik neem aan dat verenigingen er niet heel blij van worden als mensen zomaar even zonder aangeven gebruik gaan maken van hun atletiekbaan. Als er banen in het openbaar liggen dan mag dat maar in principe lijken mij atletiekbanen vaak van verenigingen.
Voor zo ver ik weet zijn sommige atletiekbanen geopend voor publiek overdag. Bijvoorbeeld die bij mij in de buurt in Utrecht: https://www.utrecht.nl/wo...iekbaan-maarschalkerweerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zondag 21 mei 2017 @ 19:20:

Hoe voelde de laatste kilometer? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Webgnome schreef op maandag 22 mei 2017 @ 14:09:
[...]

Ik neem aan dat verenigingen er niet heel blij van worden als mensen zomaar even zonder aangeven gebruik gaan maken van hun atletiekbaan.
Waarom niet?

Bij mij in de buurt zijn er twee banen, één is afgesloten met een hek, de ander is toegankelijk. Bij die laatste doe ik regelmatig een training, komt vaak voor dat er niemand is, maar ook wel dat er wel mensen aanwezig zijn en dat is dan nooit een probleem, ook niet als er trainingen bezig zijn. In dat laatste geval zorg ik er natuurlijk wel voor dat ik ze niet tot last ben. Ik groet vriendelijk en wordt meestal vriendelijk terug gegroet, zo af en toe maak ik een praatje. Maar er is in elk geval nooit iemand geweest die er een probleem van heeft gemaakt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:03
Mooie verhalen, ook kort even de mijne:

Voor de derde keer de Loop van Leidsche Rijn gelopen (15km). Voor de derde keer helemaal stuk gegaan. Op de 1 of andere manier is dit vaak het eerste evenement bij mooi weer en daar vergis ik me nog wel eens in.

Vorig jaar liep ik deze zonder voorbereiding (sterker nog, halfdronken met 2 uur slaap achter de rug). Dat viel toen helemaal niet tegen, deed er 1 uur en 15 minuten over.

Liep in februari de 16.1 in 1.12 maar had me voorgenomen deze loop rustig te doen en te genieten. Dat mislukte.

Haakte vrij snel aan bij de haas van 1.15. Dat ging me veel te traag dus daar ging ik er snel vandoor. Op km 4 aangehaakt bij de haas van 1.10 en daar 2 kilometer bij gelopen. Voelde me enorm sterk dus daar ging ik ook alleen door.

Dat ging best prima totdat ik op km 12 weer ingehaald werd door diezelfde haas. Aangeklampt bij hem en met veel pijn en moeite gefinisht in 1.09. Mooie pace van 4.37min/km maar toch niet gelopen zoals ik wilde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
In Utrecht zijn de banen van de gemeente, de verenigingen huren daar tijdblokken.

Of er ook 'algemene uren' zijn waarop je er zo op mag weet ik niet, op de site van de gemeente staat niets bij Overvecht. Bij Maarschalkerweerd staat "open voor publiek van maandag tm vrijdag", maar of dat betekent dat je er altijd terecht kan betwijfel ik. Als er een training is van een partij die de baan huurt zit die er denk ik niet op te wachten dat er op dat moment (veel) anderen lopen. Maar als dat een of enkele mensen zijn die zich netjes aan de baan-etiquette houden dan zal er niet snel iets van gezegd worden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
KaiseRRuby schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:17:
Mooie verhalen, ook kort even de mijne:

Voor de derde keer de Loop van Leidsche Rijn gelopen (15km). Voor de derde keer helemaal stuk gegaan. Op de 1 of andere manier is dit vaak het eerste evenement bij mooi weer en daar vergis ik me nog wel eens in.

Vorig jaar liep ik deze zonder voorbereiding (sterker nog, halfdronken met 2 uur slaap achter de rug). Dat viel toen helemaal niet tegen, deed er 1 uur en 15 minuten over.

Liep in februari de 16.1 in 1.12 maar had me voorgenomen deze loop rustig te doen en te genieten. Dat mislukte.

Haakte vrij snel aan bij de haas van 1.15. Dat ging me veel te traag dus daar ging ik er snel vandoor. Op km 4 aangehaakt bij de haas van 1.10 en daar 2 kilometer bij gelopen. Voelde me enorm sterk dus daar ging ik ook alleen door.

Dat ging best prima totdat ik op km 12 weer ingehaald werd door diezelfde haas. Aangeklampt bij hem en met veel pijn en moeite gefinisht in 1.09. Mooie pace van 4.37min/km maar toch niet gelopen zoals ik wilde..
Goed bezig! En wees niet te streng voor jezelf. Je bent waarschijnlijk niet tevreden omdat je iets te vroeg gepiekt hebt, toen weer werd ingehaald en daarna met iets gas terug de finish hebt bereikt, met pijn en moeite. De vraag is echter hoeveel winst je nog had kunnen pakken met een andere volgorde, en een PR is een PR toch? (of heb je de 15 al eens sneller gelopen?). Het "pijn en moeite" deel heb je als je alles geeft voor een wedstrijd sowieso, dus bespaar je de illusie dat je dat kan vermijden als je alles perfect doseert. Geen pijn en moeite is in praktijk gewoon niet alles gegeven ;) .. Als de pijn maar volgens normaal verloop wegebt en de moeit overschaduwd wordt door het voldane gevoel van wat je bereikt hebt dan is het goed!

Zo liep ik zelf twee maanden terug een 21,1 waarbij ik met iemand samen liep. Die hield het tempo niet goed vol na een km of 16 en daardoor liep ik, met hem mee, een paar km iets rustiger tot ik besloot dat onze wegen zich beter konden scheiden. Uiteindelijk heb ik hem achtergelaten en ben ik aan een eindsprint begonnen. Resultaat was een ruime PR (van 1:35:laag naar 1:32:hoog). Dan vraag je je ook af of je bij de perfecte dosering (dus niet dat kleine 'dipje' in snelheid rond de 16-19 km en een hele snelle km 21 aan het eind, maar gewoon een vlakke race) nog sneller was geweest. Misschien wel, maar zonder de 'dip' had ik ook weer niet de laatste ruime km zo hard kunnen aanzetten (liep de laatste km met 3:57/km toen 30 seconden harder / km dan het gemiddelde van de race) denk ik, dus wat is dan wijsheid he ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 22-05-2017 20:38 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:50
Toen mijn weegschaal een dikke twee maanden geleden 105 kg aangaf (ik ben 1,89m) , heb ik besloten om de knop om te zetten. Sindsdien heb ik radicaal alle tussendoortjes/snacks laten staan, let wat meer op de hoeveelheden en inhoud van mijn maaltijden en ben begonnen met het hardloopschema van Evy.
Op die manier ben ik inmiddels weer ruim onder de 100kg gezakt (94 afgelopen weekend).

Als stok achter de deur, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven voor een 5km wedstrijd in de buurt, welke over 2,5 week wordt gehouden.

Nu heb ik vandaag voor het eerst een 5km aan één stuk gelopen, met (volgens strava) een tijd van 26:01.
Ik ben benieuwd of dit een beetje een redelijke tijd is (niet dat ik op het moment veel sneller kan). Ik loop eigenlijk altijd alleen (soms fietst mijn dochter mee), dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt. Uitslagen van hardloopwedstrijden die ik kan vinden, zijn denk ik niet echt representatief ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@breew dat vind ik een keurige tijd voor iemand die pas 2 maanden geleden begonnen is met lopen en wat zwaarder is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Roozzz schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:22:
dat vind ik een keurige tijd voor iemand die pas 2 maanden geleden begonnen is met lopen en wat zwaarder is :)
Thanks, al is het niet zo dat ik nog nooit hardgelopen heb.. Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde schema ook al eens gevolgd t/m de 5k. Loopschoenen had ik dus nog ;-). Alleen was het zo dat na het uitlopen van het schema, de motivatie ook meteen weg was. Vandaar dat ik me nu maar heb opgegeven voor een wedstrijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lateef
breew schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:07:
Nu heb ik vandaag voor het eerst een 5km aan één stuk gelopen, met (volgens strava) een tijd van 26:01.
Ik ben benieuwd of dit een beetje een redelijke tijd is (niet dat ik op het moment veel sneller kan). Ik loop eigenlijk altijd alleen (soms fietst mijn dochter mee), dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet echt. Uitslagen van hardloopwedstrijden die ik kan vinden, zijn denk ik niet echt representatief ;-)
Je zal er waarschijnlijk geen top tien plek mee behalen, maar dat lijkt me ook niet belangrijk. Dit is wat je nu kunt - in een wedstrijd naar ik vermoed wel wat harder - en je moet naar mijn idee wedstrijden vooral als een wedstrijd met jezelf zien. Een wedstrijd lopen is een leuke ervaring en vaak ook een goede motivatie! Een modderfiguur zal je met zo'n tijd waarschijnlijk zeker niet slaan, of het moet een kleine loop zijn met vooral snelle lopers.

Ter indicatie, ik heb wel tien kilometer wedstrijdjes gelopen waarbij de vijf tegelijk op dezelfde plek startte en waarvan de finish ook op dezelfde plek was en daar haalde ik dan vijf kilometer lopers in. Van die lopers vraag ik me soms weleens af wat ze zichzelf aandoen. Anderzijds is het voor hen waarschijnlijk ook een overwinning.

Conclusie; lekker lopen en genieten! Grote kans dat het naar meer smaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
breew schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:28:
[...]
Alleen was het zo dat na het uitlopen van het schema, de motivatie ook meteen weg was.
Er zijn ook 5k to 10k schema's als dat je ambitie is.
Tenzij je dat natuurlijk niet wilt, dan moet je zien hoe je die 5k zo afwisseld mogelijk kan maken, bijvoorbeeld door sneller te gaan, of door andere routes te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
TheOmen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:32:
[...]

Er zijn ook 5k to 10k schema's als dat je ambitie is.
Tenzij je dat natuurlijk niet wilt, dan moet je zien hoe je die 5k zo afwisseld mogelijk kan maken, bijvoorbeeld door sneller te gaan, of door andere routes te vinden....
Ik denk dat ik wel door zou willen gaan naar de 10, maar dat vraagt (meen ik) om een wat andere trainingsaanpak dan de 5. Ik zal me eens inlezen in de schema's.
Andere rondjes van 5k die een beetje leuk zijn, zijn de komende maand nog even beperkt hier in de buurt; we hebben een agressieve buizerd in het bos hierachter (ik heb de krassen nog op mijn hoofd als aandenken ;) ).
lateef schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:30:
[...]
Conclusie; lekker lopen en genieten! Grote kans dat het naar meer smaakt.
Ik hoop het. Ik heb de afgelopen jaren (op meerdere vlakken) gemerkt dat het werken naar een doel op ene termijn van 3 à 4 maanden, mij het meest motiveert. Nu nog een doel vinden voor na de wedstrijd ;-)

[ Voor 47% gewijzigd door breew op 23-05-2017 13:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheOmen
breew schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:33:
[...]
Andere rondjes van 5k die een beetje leuk zijn, zijn de komende maand nog even beperkt hier in de buurt; we hebben een agressieve buizerd in het bos hierachter (ik heb de krassen nog op mijn hoofd als aandenken ;) ).
Lol, als dat geen motivatie is om sneller te lopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
TheOmen schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:37:
[...]
Lol, als dat geen motivatie is om sneller te lopen 8)7
sneller wel, maar of het ontspannend is... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
breew schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:33:
[...]
Nu nog een doel vinden voor na de wedstrijd ;-)
Het fijne van hardlopen en behoefte aan doelen is dat je in Nederland eigenlijk wel iedere week binnen een straal van 50km wel een vijf en/of tien kilometer loop kan lopen. Drie/vier maanden is meer dan voldoende om van vijf naar tien kilometer uit te bouwen, dus je volgende loop kan goed een tien kilometer worden. Ook kan je natuurlijk proberen je vijf kilometer tijd aan te scherpen, maar daarvoor werkt meer volume ook goed, trainen richting de tien kilometer zal je snelheid op een vijf ook verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
lateef schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:41:
[...]
Drie/vier maanden is meer dan voldoende om van vijf naar tien kilometer uit te bouwen, dus je volgende loop kan goed een tien kilometer worden. [...] trainen richting de tien kilometer zal je snelheid op een vijf ook verbeteren.
klinkt logisch.. ik zal alvast eens wat opsnorren, dank.
Ik kom bij schema's voor de 10 wekelijkse intervaltrainingen tegen; is een (hardloop)horloge dan aan te raden? Ik loop nu nog 'gewoon' met telefoon in armband/broekzak en een koptelefoontje, voor een muziekje tijdens het lopen, maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n horloge ook meer toegevoegde waarde gaat krijgen (en ik houd wel van gadgets :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
breew schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:48:
[...]

klinkt logisch.. ik zal alvast eens wat opsnorren, dank.
Ik kom bij schema's voor de 10 wekelijkse intervaltrainingen tegen; is een (hardloop)horloge dan aan te raden? Ik loop nu nog 'gewoon' met telefoon in armband/broekzak en een koptelefoontje, voor een muziekje tijdens het lopen, maar ik kan me ook voorstellen dat zo'n horloge ook meer toegevoegde waarde gaat krijgen (en ik houd wel van gadgets :+ )
Je hebt toch de tijd, heb je geen horloge nodig :+

Maar ja, persoonlijk vind ik een horloge zeker een toegevoegde waarde. Vind lopen met een telefoon vervelend en lopen met muziek doe ik niet (meer). Daarnaast werkt het zeker bij intervallen naar mijn idee zeker prettiger. Wanneer je serieus van plan bent om het hardlopen vol te houden, is dat naar mijn idee een goede investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
lateef schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 14:04:
[...]
Je hebt toch de tijd, heb je geen horloge nodig :+
Maar ja, [...] naar mijn idee een goede investering.
Thanks.. ik zal mijn licht eens op gaan doen in het topic over sporthorloges.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Ik loop nu een klein jaartje en heb eigenlijk altijd die horloges overbodige luxe gevonden. Na het lopen gewoon even op afstandenmeten kijken hoeveel ik had gelopen en de tijd voor en na het lopen in de gaten houden, ik vond het allemaal voldoende.
Toch 3 weken geleden de goedkoopste TomTom gescoord bij Coolblue en ik zeg je dit: had ik veel eerder moeten doen!
Zelfs het simpelste horloge (zonder hartslagmeter enz.) houdt prachtig je gelopen routes bij, je tijden, je tussentijden, je scores t.o.v. eerdere lopen, je kan er interval schema's mee opstellen, geeft je medailles enz. Het werkt erg motiverend allemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
Zeker met intervallen kun je eigenlijk niet zonder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

In de tijd dat ik met Evy liep was een app ook prima. Aan, uit, kijken hoe het geworden is. Onderweg word je toch begeleid.
Na de audiobegeleiding was een horloge gewoon zo'n logische vervolgstap. Gedaan, nooit meer zonder.

Alleen, die haat als je horloge geen fix wil pakken en je wil wel NU gaan lopen... Argh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:20

m-vw

Dus?

Heb 4 jaar geleden voor €55,- een GPS horloge gekocht bij de Aldi. Was een leuke prijs om eens zo'n horloge te proberen. Tot nu toe gebruik ik hem nogsteeds.

Het enige dat ontbreekt is een interval mogelijkheid, maar daar gebruik ik gewoon mijn telefoon voor.

Natuurlijk is je eindgemiddelde interessant om te weten, maar ik wil juist weten waar het minder ging tijdens de training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ik heb in 2013 een Garmin Forerunner 405 gebruikt, totdat de GPS problemen begon te geven. Het duurde 1-2 km voordat het werkte.. Ik ben nu sinds 6 weken weer begonnen met hardlopen, en gebruik nu Runkeeper op een Android telefoon (A5 2016 model), en dat gaat echt perfect. Alle hier boven genoemde dingen kan Runkeeper ook.. Je kunt een bluetooth hartslag-device toevoegen indien gewenst (gebruik ik niet).

Ik wil wel weer een (nieuw) horloge, denk daarbij aan de Polar 430 o.i.d. aangezien de hartslagmeter gewoon in het horloge zit (en dat is nauwkeurig genoeg voor amateur niveau). Echter heb ik mezelf als eis gesteld dat ik eerst een jaar loop met Runkeeper voordat ik mezelf opnieuw beloon met "luxe".

Wel heb ik afgelopen maandag geïnvesteerd in een nieuw paar schoenen. Ik liep op 10 jaar oude schoenen die gebruikt zijn voor hardlopen in 2013, fitness, klussen in en om huis etc. Na een loopanalyse uit gekomen bij Asics Gel Foundation 12 i.v.m. overpronatie, "zwaar" postuur en brede voeten. Vanmorgen voor het eerst mee gelopen (7.6km) en dat ging best prima, nog even wennen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Ik loop nu sinds januari (couch-5k), en houd het geheel tegen mijn eigen verwachtingen in, vol om steevast iedere week 3x te lopen. Na wat fysieke ongemakken in het begin wat advies van een sportfysio ingewonnen, en het lopen gaat steeds beter.

Nog bijlange na niet de tijden en afstanden die hier ik lees, maar goed.... Het begin is er, en de wil om vol te houden ook.

Ik loop sinds januari op Kalenji-schoenen van Decathlon, zonder pijntjes o.i.d. De sportfysio zei echter al dat ik redelijk overproneer, en dus aparte schoenen hiervoor nodig heb. Alles leuk en wel, maar dat ging ik niet meteen aan het begin doen, eerst zien of ik het volhoud...

Nu ben ik op het punt dat ik mezelf ook goede schoenen 'gun'. De vraag is, welke zaken zijn hierin aan te raden (ten noorden van Amsterdam)? Ik kom op de geijkte run2day of runnersworld uit, die ook een loopanalyse uitvoeren. Zijn die ketens aan te raden, en zo ja, welke filialen wellicht nog? Of heeft iemand andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je al sinds januari op de Kalenji's loopt en het gaat nu goed, heb je dan niet gewoon al goede schoenen?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-10 12:32
Ik loop al 450 kilometer op Asics GT-2000's die mij aangemeten zijn na een loopvideo te hebben gemaakt bij Run2Day (ik zwikte wat naar binnen en dat corrigeren de GT-2000's goed).
Ze lopen goed maar desondanks heb ik toch wat last van mijn knieën en onderbenen.

Ik loop altijd op asfalt/straat en ik vroeg me af of er schoenen zijn die meer dempen dan mijn huidige stappers maar tegelijk ook dat doorzwikken naar binnen in toom houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb weer eens niet zo goed gepland :)
Zaterdag avond de 5km bij leiden marathon gelopen en die kwam ik bij toeval tegen. Morgen loop ik ook een 5km in de buurt van Dordrecht.
Ik heb al een paar dagen dat ik echt wil lopen maar twee wedstrijden binnen 5 dagen is al zwaar genoeg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Gewoon morgen @tlpeter een rustige 5km lopen, niet op wedstrijdtempo maar gewoon lekker lopen, net als bij een gewone training. (oke drie keer gewoon in een zin haha). Je kunt ook interval doen he tijdens de wedstrijd. Doe ik soms ook wel bij evenementen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

5K's ben je binnen een paar dagen van hersteld :)
@mrwolf wat @kenneth zegt: als je nergens last van hebt, waarom zou je. Met stabiliserende schoenen lopen zonder dat je last hebt is net zoiets als een rollator terwijl je nog gewoon kunt lopen (niet helemaal, maar goed :P) . Er zijn genoeg redenen om meerdere paren hardloopschoenen af te wisselen in het gebruik (voorkomen overbelasting, afwisselen slijtage, verschillende type schoenen voor verschillende typen trainingen/wedstrijden), maar focus daar dan op.
De keer dat ik een filmpje liet maken bleek ik ook ernstig over te proneren / door te zwikken met mijn enkel. Kan ook bijna niet anders omdat ik een lijnloper ben, maar ik heb er effectief nog nooit last van gehad / rekening mee gehouden bij mijn aanschaf van schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
O morgen komt wel goed. Maar meer dat ik nu niks wil doen om niet teveel te doen terwijl ik wel wil lopen en mijn benen dat gevoel ook de hele dag geven. Het gevoel van niet stil kunnen blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dit weekend mijn eerste obstacle run. Ontzettend veel zin in maar qua temperatuur wordt het met 30 graden toch wel afzien. Ik merk zelf dat mijn hartslag bij dergelijke temperaturen vrij snel omhoog schiet en richting de max kruipt zonder dat ik een behoorlijk tempo hanteer. Dat loopt natuurlijk niet echt lekker, maar het alternatief is het tempo flink verlagen wat ik eigenlijk ook zonde vind. Wat zijn jullie tips qua lopen met dergelijke temperaturen? Helaas sta ik om 12:00 gepland 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Aghanim schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:44:
Dit weekend mijn eerste obstacle run. Ontzettend veel zin in maar qua temperatuur wordt het met 30 graden toch wel afzien. Ik merk zelf dat mijn hartslag bij dergelijke temperaturen vrij snel omhoog schiet en richting de max kruipt zonder dat ik een behoorlijk tempo hanteer. Dat loopt natuurlijk niet echt lekker, maar het alternatief is het tempo flink verlagen wat ik eigenlijk ook zonde vind. Wat zijn jullie tips qua lopen met dergelijke temperaturen? Helaas sta ik om 12:00 gepland 8)
In elk geval geen t-shirt maar een singlet aan. Scheelt meer dan je zou denken. En regelmatig drinken. En eventueel voor de start je haar kletsnat maken zodat je hoofd nog een tijdje koel blijft. En naar je lichaam luisteren om je inspanningsniveau te bepalen. En een laag vetpercentage, scheelt ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

mrwolf schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 16:23:

Nu ben ik op het punt dat ik mezelf ook goede schoenen 'gun'. De vraag is, welke zaken zijn hierin aan te raden (ten noorden van Amsterdam)? Ik kom op de geijkte run2day of runnersworld uit, die ook een loopanalyse uitvoeren. Zijn die ketens aan te raden, en zo ja, welke filialen wellicht nog? Of heeft iemand andere suggesties?
Ik heb ze van Runnersworld (Enschede), ook na loopanalyse. Echte vakmensen daar, ze adviseren je de beste schoen voor jou persoonlijk, niet de duurste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Niet online
Rudedadude schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 17:36:
5K's ben je binnen een paar dagen van hersteld :)
@mrwolf wat @kenneth zegt: als je nergens last van hebt, waarom zou je. Met stabiliserende schoenen lopen zonder dat je last hebt is net zoiets als een rollator terwijl je nog gewoon kunt lopen (niet helemaal, maar goed :P) . Er zijn genoeg redenen om meerdere paren hardloopschoenen af te wisselen in het gebruik (voorkomen overbelasting, afwisselen slijtage, verschillende type schoenen voor verschillende typen trainingen/wedstrijden), maar focus daar dan op.
De keer dat ik een filmpje liet maken bleek ik ook ernstig over te proneren / door te zwikken met mijn enkel. Kan ook bijna niet anders omdat ik een lijnloper ben, maar ik heb er effectief nog nooit last van gehad / rekening mee gehouden bij mijn aanschaf van schoenen.
Dat is ook zo, maar als beginner heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Alle verhalen die ik hier lees over goede ervaringen met allerlei schoenen doen mij denken dat ik in ieder geval een keer professioneel advies wil inwinnen. Daarom ben ik op zoek naar een zaak die dat in ieder geval kan geven ;)
Pagina: 1 ... 38 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic