Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.006 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:42
Wat een verhalen en afstanden weer. Ik kon net amper de trap af door de spierpijn.
Ik hoop ooit ook zulke trails te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb weer wat last van mijn achillespees helaas. Tijdens het lopen prima, maar de dag erna een zeurend gevoel. Wat doen jullie op zo'n moment? Helemaal niet meer lopen of de frequentie en afstand verlagen? Ik ben bang dat ik er anders conditioneel weer flink op achteruit ga maar wil niet dat ik het straks erger maak. Wil in de loop van deze week naar de fysio, maar ik vermoed dat jullie ook goede tips hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 12:54

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ondanks dat trails me nog steeds niet mijn cup of tea lijken, wel erg leuk om te lezen! Overigens is het "steil" als het om hellingen gaat :P
Mooie foto's ook, ziet er echt uit als een prachtige dag in de natuur zo.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
tl;dr; Bijna 2 minuten van m'n 10 km pr af. M'n pr was 42:07 en is nu 40:21 *O* oOo .

Iets langere versie: Afgelopen zaterdagavond was het jaarlijkse Bocholter Citylauf. Voor mij en m'n maten betekent dit 4 * 2,5 km door het centrum van Bocholt.Geen super makkelijk/snel parcours omdat langzamere personen al rap op een rondje worden gezet en er behoorlijk wat haakse en/of scherpere bochten zijn. Voor m'n vriendengroep is het gewoon een soort van De Wedstrijd Van Het Jaar geworden. Vorig jaar daar een nieuw pr gelopen. Een nieuw jaar, nieuwe kansen, maar ik had geen idee waar ik stond omdat ik minder ben gaan lopen en meer ben gaan fietsen.
Wedstrijd: De deelnemers lopen door twee verschillende straten over de eerste 500 meter, daarom snel starten om niet in het gedrang te komen als de twee straten bijeen komen. Daarna lekker doorgelopen om een mooi plekje te vinden. Het eerste rondje ging in ~10:02, WOW dat is hard, niet te hard? Ik wist even niet goed wat te doen, ik heb immers nog nooit een 5km onder de 20 minuten gelopen. Na een kort overleg met mezelf: doorrennen op dit tempo en zien waar het schip strandt.
Doorkomst na 5km was ~20:06, dat ging lekker! Ik voelde me nog wel goed, ik zag een maat van me ondertussen al de hele wedstrijd op ~200 voor me lopen, die zou ik misschien nog wel kunnen pakken. Tijdens m'n derde rondje had ik nog niet het idee dat ik veel aan snelheid aan het inleveren was, ik zag op m'n horloge nog altijd een pace van ~4min/km. Het einde van rondje drie naderde en ik kwam steeds dichter bij m'n maat. Laatste ronde, m'n tempo zakte heel iets weg, maar niets schokkends, het inhalen werd chaotischer, en ik vond dat ik dit jaar omdat ik redelijk rap was, toch wat meer mocht eisen van mede deelnemers: een paar keer moeten 'beuken'. M'n maat haalde ik ongeveer 500 meter in de laatste omloop in. De laatste kilometer moest er geknald worden, er zat nog een lichte versnelling in. Iemand die redelijk kort achter me had gezeten haalde me in en gebaarde me aan te haken, 't moest uit m'n tenen komen. Gefinisht in 40:21, SUPER BLIJ *O* oOo en een beetje heel erg onverwacht en daarmee geëindigd op positie 37 van de 908 deelnemers.
Strava or it didn't happen.

Voorbereiding: Ik ben de afgelopen drie maanden minder gaan lopen en (veel) meer gaan fietsen. Dit heeft twee redenen. De eerste reden was dat ik altijd al loop te knooien met m'n belastbaarheid, 40 km per week lopen is voor mij een grote uitdaging en vereist behoorlijk wat planning. Twee dagen achter elkaar hardlopen is in mijn geval vragen om problemen. Ik krijg behoorlijk snel pees/gewrichts/slijmeurs problemen. Ik heb afgelopen zomer 9 weken lang 40 km per week gelopen t.b.v. een marathon voorbereiding. Aan deze kilometers vielen twee dingen me erg tegen. De pijntjes en andere ongemakken die deze kilometers me opleverden stonden mij niet aan. Ik kon wel eenvoudig grotere afstanden lopen, maar had ik nu niet echt het idee dat ik sneller werd, een schatting op basis van een 10km wedstrijdje afgelopen zomer.
De tweede reden is een halve triatlon die er aan komt: 90km doortrappen op de racer moet ook getraind worden.

Omdat ik nu meer fiets, kan ik eenvoudig mijn trainingsvolume verhogen, 4-8 uur fietsen per week, een keertje zwemmen en/of sportschool. Het hardlopen doe ik er een keer of twee bij. Een keertje hardlopen na het zwemmen of juist een klein uurtje lekker los fietsen na een rondje hardlopen? Het zijn allemaal mogelijkheden die makkelijk in m'n week in te passen zijn. 40km per week hardlopend trainen vind ik iig. veel zwaarder dan wat meer fietsen.

Wat heb ik hier van geleerd en wat hebben jullie er misschien aan? Heb je problemen met je belastbaarheid en/of wil je misschien een keer wat anders proberen als trainingsmethode: pak de fiets om je duurvermogen te trainen en gebruik het hardlopen om hardloop specifiek wat snelheid te winnen. Eén 'maar': ik kan ik dit moment niet inschatten of ik nog 'eenvoudig' 25km+ kan lopen en of ik op dat gebied (flink) heb ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:10
Arie- schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:56:
Wat heb ik hier van geleerd en wat hebben jullie er misschien aan? Heb je problemen met je belastbaarheid en/of wil je misschien een keer wat anders proberen als trainingsmethode: pak de fiets om je duurvermogen te trainen en gebruik het hardlopen om hardloop specifiek wat snelheid te winnen. Eén 'maar': ik kan ik dit moment niet inschatten of ik nog 'eenvoudig' 25km+ kan lopen en of ik op dat gebied (flink) heb ingeleverd.
allereerst: Gefeliciteerd!

wat voor soort trainingen doe je op de fiets als ik vragen mag? Alleen maar duurvermogen (lage hartslagzones) of ook meer intensief werk?

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
(Op het moment) vrijwel alleen maar lagere vermogens duurwerk: 2 tot 3,5 uur achtereen een rondje van 50-90km fietsen. Het is echter wel zo dat regelmatig over De Sallandse Heuvelrug fiets. M'n training lijkt dan soms ook iets meer op een fartlek training, stiekem zet je toch wel aan als 't omhoog loopt en verhoog ik 't vermogen iets.
Ik sport zonder hartslagmeter en doe alles op gevoel: voel ik me lekker dan stop ik wat intervallen in m'n hardlooptraining, voel ik me minder goed dan ga ik rustig kilometers maken. Momenteel loop ik ongeveer 25km per week in twee grotere rondjes en wat losse kilometers. Als ik een flinke ronde heb gefietst plak ik er vaak een hardlooprondje van 3km aanvast: een beetje loslopen én overgang training voor de triatlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Op papier heb ik net een rustig rondje gelopen, wat prima geschikt zou zijn als taper icm een kleiner en nog rustiger rondje komende woensdag.
De realiteit: ik kwam gewoon niet vooruit! Mijn benen, sjezus, leek wel alsof ik gisteren een marteltraining heb afgewerkt, en dat terwijl ik sinds vrijdag niet gelopen heb.
Vooral in het onderste deel spierpijn en algeheel gebrek aan kracht.

Dus... Slechte generale = goede race? We gaan het zien. Woensdag wordt in ieder geval écht een rustig kort rondje.

@Arie- je hebt me op een goed idee gebracht! Ik zat me al eerder af te vragen hoe ik straks in godsnaam een tweede kind kan combineren met de wens om een marathon te lopen, maar wie weet kom ik er wel gewoon met:
- fietsen naar werk á 13km per reis (moet ik nog mee beginnen)
- hardlopen in de lunchpauze á 3x 30 minuten
- 1 duurloop in het weekend

Zolang ik de lunchtrainingen kan focussen op snelheid en technisch goed blijven lopen kan dat nog wel eens voldoende zijn om een beetje een degelijke marathon te lopen (<4u is mijn wens).

[ Voor 35% gewijzigd door Pathogen op 08-05-2017 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:02
Ik twijfel inmiddels aan m'n GPS én ik ben niet zo goed in rustig aan doen :P

Moest gisteren nog ff fiets ophalen bij m'n ouders, is +/- 4,5 km, dus ik dacht, daar ren ik ff heen. Voor gisteren was m'n PR op de 5km 26:40 (een week oud, toen de 3e keer in m'n leven onder de 28:00).

Gisteren was ik na 5km 23:00 minuten verder. Dus heb ruim 3,5 minuut van m'n PR afgerend :P - was ook wel enigszins gesloopt, maar m'n trainingsschema waarbij ik over 2 weken de 5 km in 25 minuten had kunnen lopen kan dus ook de prullenbak in ;)

Ik twijfel nu of ik door zal gaan voor de 10 km, of richting de 14 á 15 km/u gemiddeld moet gaan lopen en dan pas gaan opbouwen naar langere afstanden.

En moet zeggen dat 't toch een erg lekker gevoel is om zo ruim over een doel heen te gaan :)

[ Voor 6% gewijzigd door rik86 op 08-05-2017 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:30:
Op papier heb ik net een rustig rondje gelopen, wat prima geschikt zou zijn als taper icm een kleiner en nog rustiger rondje komende woensdag.
De realiteit: ik kwam gewoon niet vooruit! Mijn benen, sjezus, leek wel alsof ik gisteren een marteltraining heb afgewerkt, en dat terwijl ik sinds vrijdag niet gelopen heb.
Vooral in het onderste deel spierpijn en algeheel gebrek aan kracht.

Dus... Slechte generale = goede race? We gaan het zien. Woensdag wordt in ieder geval écht een rustig kort rondje.

@Arie- je hebt me op een goed idee gebracht! Ik zat me al eerder af te vragen hoe ik straks in godsnaam een tweede kind kan combineren met de wens om een marathon te lopen, maar wie weet kom ik er wel gewoon met:

Zolang ik de lunchtrainingen kan focussen op snelheid en technisch goed blijven lopen kan dat nog wel eens voldoende zijn om een beetje een degelijke marathon te lopen (<4u is mijn wens).
13km lijkt me juist wel een mooie afstand om ook eens hard te lopen van/naar huis, i.p.v. in de pauze even een rondje te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

pjlgt schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:13:
[...]

13km lijkt me juist wel een mooie afstand om ook eens hard te lopen van/naar huis, i.p.v. in de pauze even een rondje te doen.
Op zich wel. en dat gaat de komende maanden ook wel gebeuren, maar ik wil ivm de aankomende kleine niet teveel reistijd toevoegen aan woon-werk. Fietsen heeft dan een stuk minder impact.

[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 08-05-2017 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38
Aghanim schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
Ik heb weer wat last van mijn achillespees helaas. Tijdens het lopen prima, maar de dag erna een zeurend gevoel. Wat doen jullie op zo'n moment? Helemaal niet meer lopen of de frequentie en afstand verlagen? Ik ben bang dat ik er anders conditioneel weer flink op achteruit ga maar wil niet dat ik het straks erger maak. Wil in de loop van deze week naar de fysio, maar ik vermoed dat jullie ook goede tips hebben :)
Ik heb precies hetzelfde alleen in een wat verder gevorderd stadium ben ik bang. 's Morgen kom ik met moeite de trap af maar dat is na zo'n 5 min weg. Ik heb inmiddels mijn frequentie en afstand ingekort (van 3x in de week hardlopen naar 2x in een veel langzamer tempo en de helft zoveel km's) daarnaast probeer ik netjes mijn oefeningen te doen (van de fysio) en masseer ik dagelijks de pees. Verder wandel ik iedere dag een stukje in mijn pauze wat ook wel helpt denk ik.

Wat vreemd is en eigenlijk ook weer niet is dat mijn pees dikker en strammer is wanneer ik niets doe dan wanneer ik gelopen heb. Kwestie van doorbloeding verwacht ik. Ook na het masseren voelt de pees soepel en is de verdikking weg.

Ik zou inderdaad even naar de fysio gaan en niet door blijven lopen zoals ik gedaan heb. |:(

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 08:22
Als ik wat langere hardlooprondjes loop of op de racefiets zit heb ik 2-3 uur daarna vaak last van hoofdpijn. Ik heb gegoogled op "inspanningshoofpijn" maar kwam niet echt verder dan algemene tips als voldoende drinken etc.

Afgelopen zaterdag voelde ik weer hoofdpijn opkomen, maar ik merkte ondanks dat ik dacht dat ik veel gedronken had dat ik uitgedroogd was. Dat uitdrogen heb ik getest met de huidplooimeting op m'n hand.

I.p.v. isotone sportdrank heb ik binnen een uur 2 zakjes ORS genomen en zowel zaterdag als gisteren geen last meer gehad. Ik vond het wel een eye-opener.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:05
Mooie verslagen, de Koning Van Spanje staat nu al bovenaan mijn lijstje voor volgend jaar! Balen dan weer voor de mensen die klachten hebben, sterkte!

Zelf gisteren deelgenomen aan de Vlaamse Ardennenloop, een (zo bleek) mooie trail, 26km en 8 hellingen (Ladeuze, Eikenberg, Taaienberg, Koppenberg), goed voor zo'n 400+ hoogtemeters.

Ik had mezelf voorgenomen rustig te blijven (voor mij geen "wedstrijd"!), wel proberen karakter te tonen op de hellingen (niet wandelen!) en "durven" bij het afdalen (een werkpuntje). Als het kon, dacht ik onder de 2u30 uit te komen (gebaseerd op mijn 21km in Spa in 1u54 leek me dat realistisch).

Netjes 10 minuten voor de start mijn schoenen aangetrokken (heerlijk zo'n trails), en dan ergens op de 10e rij aangeschoven. Het was een stukje minder warm dan zaterdag (zeer aangenaam!) en best wel wat wind, maar die blaast voor of tegen iedereen.

Parcours vond ik prachtig, heel mooie omgeving, heel mooie paadjes. Initieel dacht ik dat het relatief veel verharde weg zou zijn, maar dat viel heel goed mee. Ik kon me ook goed aan mijn plan houden (zelfs anderen die ik als ik had gewild vlot had kunnen volgen, liet ik lopen op het vlakke, ik ging ze wel weer voorbij omhoog en omlaag).

Klimmetjes gingen allemaal goed. Op één punt waar trappen waren gemaakt, vond ik mijn cadans niet, en heb ik een paar treden gestapt, maar verder steeds blijven rennen. En de kasseien van de Koppenberg waren zwaar, maar ook wel heerlijk (met de fiets zou ik ze waarschijnlijk nooit op geraken).

De sfeer is ook zo ontspannen. Met een groepje een waaiertje gemaakt tegen de wind, stoppen om een praatje te maken bij de bevoorrading of dochterlief een knuffel te geven onderweg, gewoon lekker kletsen... Het kan allemaal.

Ik heb een tijdje in de buurt van de 2e vrouw gelopen. Na de laatste klim zette ze nog aan, maar daar had ik geen zin in dus ik heb ze laten gaan. Uiteindelijk in 2u03 gefinished (toch te snel |:( ) maar met een zeer goed gevoel aangekomen.

Alles bij elkaar mijn hartslag gemiddeld toch iets te hoog laten komen, maar op alle vlakken alweer zeer tevreden over het resultaat!

De organisatie was wat mij betreft heel goed en de wegwijzers duidelijk, maar blijkbaar zijn er wel wat mensen verkeerd gelopen (toch te zien aan de frustratie van sommigen op facebook). Niets aan te doen zeker?

Zo'n mooie foto's als @Infinchible heb ik nog niet gevonden (ben ook niet zo fotogeniek :) ) maar ik heb wel een linkje naar Strava: https://www.strava.com/activities/976294901/overview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_Germs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 15:31
Nu bij Zalando Lounge Salomon!

Ook de hardloopschoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:32
Zag ze ook langskomen. Probleem met die schoenen van Salomon is dat ze 1000 soorten lijken te hebben, bij de ZL komen ze met regelmaat langs maar de echte bekende trial-schoen-varianten (de S-lab Ultra en Speedcross) zie ik helaas zelden staan :( .. En van die andere heb ik echt geen idee wat het betreft..

Zag bij MST weer stands met mooie Salomon aanbiedingen, maar zelfs dan blijven die prijzen hoog.. Een singlet voor 75 euro. Een jasje het dubbele. Pff... argh.. nee, dat wordt 'm niet. Maar wel erg mooi spul!

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 08-05-2017 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
Aghanim schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
Tempo omlaag, frequentie omlaag, afstand kleiner, alles in kleine porties verminderen totdat je achillespees niet meer "mekkert" in de morgen.
Rustige loading in de vorm van calf raises (concentrisch in eerste instantie, niet meteen op de rand van een traptrede gaan staan!) in een zeer laag tempo en zeer beperkt aantal herhalingen (1x pd 5-10x).
Je kan tijdelijk(!) een hakverhoging overwegen als dit meteen resultaat geeft en die dan weer snel afbouwen.
Rekken en masseren mag, als het prettig aanvoelt en verbetering geeft. Nooit als enige therapie.
Fysiotherapie voor looptechniek, stabiliteitsbeoordeling (en oefeningen). Podotherapie voor schoenen en zooltjes.
Let op: Een achillespees wil graag belast worden maar niet altijd op de manier waarop jij het nu doet.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:29

Roozzz

Plus ultra

Afgelopen weekend de Koning van Spanje ultimate gelopen; dus 32k op zaterdag en 42k op zondag, met in het totaal zo'n 2000 hoogtemeters...
De misses en ik zaten met vrienden in een huisje vlak bij de start, dus dat was ideaal :) Wat minder handig was, was dat ik tamelijk gesloopt was van de werkweek die eraan vooraf ging... Dus wijselijk de night trail op vrijdagavond maar even overgeslagen om nog iets van rust te pakken.
Zaterdag stond de 32k op het programma. De benen voelden verrassend goed, maar het was duidelijk dat het hoofd gewoon moe was. Na een vlotte start over makkelijke paadjes begon ik al snel te merken dat de warmte en de intensiteit iets teveel van het goede was voor mijn maag. De hele boel besloot te verkrampen zodra mijn hartslag iets te ver opliep of ik iets probeerde te eten... Niet echt ideaal, dus het tempo maar wat laten varen en wat wandelstukken ingelast. Na de verzorgingspost op 14k werden de paden wat uitdagender en ging het spontaan een stuk beter. Helaas hield dat driekwartier later ook weer op en vanaf dat punt maar op het gemak naar de finish gelopen. Daar nog even in het zonnetje @Infinchible & @Rudedadude gesproken, die gelukkig een stuk betere dag hadden gehad :P

De volgende ochtend was het tijd voor het hoofdnummer, de marathon. Tevens het NK trailrunning van dit jaar. Het moge duidelijk zijn dat ik daar geen rol van betekenis speel :+
Met zaterdag in gedachten, maar besloten om lekker rustig te starten samen met mijn vriendin. Direct na de start mochten we meteen volle bak omhoog en gezien de benen nog vermoeid waren van gisteren, meteen maar begonnen met wandelen :P
Na een klein uurtje waren de benen redelijk warmgedraaid en schoof de kruissnelheid richting de 11km/h. Dit resulteerde in het inhalen van vele, vele mensen die harder gestart waren. Mentaal altijd fijn 8)
Vanaf dit punt eigenlijk de hele tijd stug doorgelopen tot we bij de finish waren.

Enkele conclusies:
- Ik heb een trainingsachterstand van jewelste... dit was met afstand mijn traagste/slechtste Koning van Spanje ooit.
- Ik vind het parcours van de marathon véél mooier dan die van de 32k.
- Het lopen van een trailmarathon is een prima besteding van je verjaardag 8)

bert74 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:40:
Als ik wat langere hardlooprondjes loop of op de racefiets zit heb ik 2-3 uur daarna vaak last van hoofdpijn. Ik heb gegoogled op "inspanningshoofpijn" maar kwam niet echt verder dan algemene tips als voldoende drinken etc.

Afgelopen zaterdag voelde ik weer hoofdpijn opkomen, maar ik merkte ondanks dat ik dacht dat ik veel gedronken had dat ik uitgedroogd was. Dat uitdrogen heb ik getest met de huidplooimeting op m'n hand.

I.p.v. isotone sportdrank heb ik binnen een uur 2 zakjes ORS genomen en zowel zaterdag als gisteren geen last meer gehad. Ik vond het wel een eye-opener.
Een zakje ORS gaat standaard in mijn waterzak (1,5l) als ik meer dan 3-4 uur ga lopen bij warm weer. Ideale oplossing om de vochtbalans op peil te houden bij lange inspanningen.

Het is trouwens de moeite waard om wat verschillende merken te proberen... er zit nogal wat smaakverschil in :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

rik86 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:43:

Ik twijfel nu of ik door zal gaan voor de 10 km, of richting de 14 á 15 km/u gemiddeld moet gaan lopen en dan pas gaan opbouwen naar langere afstanden.
Mooie prestatie! Als je rustig opbouwt naar langere afstanden en die ook op een ontspannen tempo aflegt in plaats van elke keer proberen een PR te lopen zul je niet alleen sneller worden op de 5k maar de kans dat je geblesseerd raakt doordat je jezelf overhoop loopt is ook nog eens een stuk kleiner.

Het is niet intuïtief maar duurvermogen bouw je op door op een ontspannen tempo te lopen. Voordeel is ook dat de belasting daardoor minder groot is, je daarom sneller herstelt en dus sneller weer kunt lopen. Voor de loopeconomie en het lekkere gevoel doe je twee keer per week een stuk of drie ontspannen versnellingen van 100m aan het einde van je training. Houd je dat een paar maanden vol, dan kun je de omvang uitbouwen en op een gegeven moment intervaltrainingen gaan doen waardoor je sneller vooruitgang boekt (maar ook dan blijven rustige trainingen de basis).
En vergis je niet, tenzij je flinke aanleg hebt is de stap van 13km/h naar 14km/h behoorlijk groot en van 14km/h naar 15km/h nog groter.

De elke-keer-voluit-methode is een veelgemaakte beginnersfout die niet zelden uitmondt in allerlei pijntjes of vervelende blessures.

Succes!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:30:
[...]

pjlgt schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:13:
[...]

Dit. Ik denk dat ik niet eens een auto1 had gehad als ik op 13km van m'n werk had gewoond. Mocht je daar geen problemen mee krijgen mbt belasting, kun je ook overwegen om op dag 1 op de fiets naar je werk toe en hardlopend terug, dag twee hardlopend naar je werk en op de fiets terug. Daarbij, met de auto 13km, deur tot deur, 10-15 minuten, op de fiets, 35 minuten? Ik zeg: gewoon doen! Ben je ook meteen de hele avond 'vrij' van sporten, dat heb je immers al gedaan.

1) Aanname dat je momenteel met de auto reist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:02
kenneth schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Mooie prestatie! Als je rustig opbouwt naar langere afstanden en die ook op een ontspannen tempo aflegt in plaats van elke keer proberen een PR te lopen zul je niet alleen sneller worden op de 5k maar de kans dat je geblesseerd raakt doordat je jezelf overhoop loopt is ook nog eens een stuk kleiner.

Het is niet intuïtief maar duurvermogen bouw je op door op een ontspannen tempo te lopen. Voordeel is ook dat de belasting daardoor minder groot is, je daarom sneller herstelt en dus sneller weer kunt lopen. Voor de loopeconomie en het lekkere gevoel doe je twee keer per week een stuk of drie ontspannen versnellingen van 100m aan het einde van je training. Houd je dat een paar maanden vol, dan kun je de omvang uitbouwen en op een gegeven moment intervaltrainingen gaan doen waardoor je sneller vooruitgang boekt (maar ook dan blijven rustige trainingen de basis).
En vergis je niet, tenzij je flinke aanleg hebt is de stap van 13km/h naar 14km/h behoorlijk groot en van 14km/h naar 15km/h nog groter.

De elke-keer-voluit-methode is een veelgemaakte beginnersfout die niet zelden uitmondt in allerlei pijntjes of vervelende blessures.

Succes!
Klopt, ik weet 't. M'n 'probleem' is dat ik het erg lastig vind om rustig aan te lopen ;) Of nou ja, ik heb afgelopen weken bijv. 2x 7 km in ca. 39 minuten gelopen, maar voor m'n gevoel is dat nog wat sneller dan de rustige duurloop zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Arie- schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 07:41:
[...]

[...]

Dit. Ik denk dat ik niet eens een auto1 had gehad als ik op 13km van m'n werk had gewoond. Mocht je daar geen problemen mee krijgen mbt belasting, kun je ook overwegen om op dag 1 op de fiets naar je werk toe en hardlopend terug, dag twee hardlopend naar je werk en op de fiets terug. Daarbij, met de auto 13km, deur tot deur, 10-15 minuten, op de fiets, 35 minuten? Ik zeg: gewoon doen! Ben je ook meteen de hele avond 'vrij' van sporten, dat heb je immers al gedaan.

1) Aanname dat je momenteel met de auto reist
De auto wordt hier voornamelijk gebruikt voor boodschappen en kindvervoer :Y

Ik reis ondertussen alweer een jaar of 6 met brommer/scooter, omdat mijn vorige werkgever verschrikkelijk slecht per OV bereikbaar was en het sneller, goedkoper en zuiniger qua brandstof is dan de auto.

Inclusief allerlei stoplichten en oversteekpunten is het met de scooter nu ongeveer 30 minuten. Met de auto langer, want dan moet ik omrijden en sta ik in de file :P Met mijn huidige fietsconditie zal het wel op zeker 45 minuten neerkomen, maar dat is ongeveer even snel als het OV dus niet slecht.

Vroegâh, op de middelbare school, fietste ik elke dag 10km heen en 10km terug, door weer en wind, dus dat is het probleem niet.
De drempel zit hem er vooral in dat je dat een beetje op moet bouwen, want de keren dat ik met de fiets ben geweest (op 1 hand te tellen in die 6 jaar) vielen me vies tegen.
Maar goed, ik zit al een tijdje tegen die drempel aan. Woon sinds kort zodanig dat een heel groot deel van mijn route nu uit echt losstaand fietspad bestaat, dus dat is ook een stuk aantrekkelijker (ook voor hardlopen).

's Avonds sporten doe ik dus al niet :) daar heb ik een werkgever voor die nog ouderwets aan lunchpauzes van een uur doet.

Maar de kogel is door de kerk: donderdag is Bike to work day, mooie gelegenheid om daar eens een begin mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Doe sinds een jaar of 5, 2 tot 3x in de week woon-werk 25 km enkele reis (en weer terug uiteraard) op de fiets en je went eraan. Ene keer is het leuker dan de andere, maar zo in ieder geval wel wat (extra) beweging.

25km is helaas net even wat ver om even hardlopend te doen, maar misschien komt die dag nog eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:33

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Nog mensen mee gedaan met de wings for life run in Breda?

Was weer gaaf, dit jaar renden we met 150 man voor een fysiotherapie team! Ook gaaf om te zien dat die rollers echt hard kunnen gaan op vlak parcours, helaas is bij ons in Breda het niet allemaal even recht.

Had nog even gepraat met iemand in een rolstoel en die zei dat hij veel tijd verloor op die slechte ondergrond.

Al met al een leuk evenement vorig jaar was het erg warm, dat was dit jaar een stuk minder. Prettiger voor het hardlopen maar minder voor erna met bier drinken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Ik vind het mooi klinken allemaal, fietsen en hardlopen van en naar werk. Maar als je geen douche tot je beschikking hebt valt hardlopen en langer dan een uur fietsen naar werk en tijdens lunch wat mij betreft wel echt af :(

Ik werk nu ruim 25km van huis. Optie zou nog kunnen zijn om fiets achterin auto te gooien en dan af en toe van werk naar huis te fietsen, of eventueel zelfs een duurloop te doen naar huis, maar dan moet ik de volgende dag met OV, niet handig en relatief dure optie (een los treinkaartje, niet OV an zich).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:03:
Ik vind het mooi klinken allemaal, fietsen en hardlopen van en naar werk. Maar als je geen douche tot je beschikking hebt valt hardlopen en langer dan een uur fietsen naar werk en tijdens lunch wat mij betreft wel echt af :(

Ik werk nu ruim 25km van huis. Optie zou nog kunnen zijn om fiets achterin auto te gooien en dan af en toe van werk naar huis te fietsen, of eventueel zelfs een duurloop te doen naar huis, maar dan moet ik de volgende dag met OV, niet handig en relatief dure optie (een los treinkaartje, niet OV an zich).
Ik heb hetzelfde probleem hoor :(. ~42km enkele reis, ongeveer 40 minuten met de auto. Een ideale racefietsafstand, maar ook hier helaas ook geen douche mogelijkheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 21:34
Aight! schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:02:
Nog mensen mee gedaan met de wings for life run in Breda?

Was weer gaaf, dit jaar renden we met 150 man voor een fysiotherapie team! Ook gaaf om te zien dat die rollers echt hard kunnen gaan op vlak parcours, helaas is bij ons in Breda het niet allemaal even recht.

Had nog even gepraat met iemand in een rolstoel en die zei dat hij veel tijd verloor op die slechte ondergrond.

Al met al een leuk evenement vorig jaar was het erg warm, dat was dit jaar een stuk minder. Prettiger voor het hardlopen maar minder voor erna met bier drinken :)
Inderdaad mee gedaan met de wings zoals eigenlijk elk jaar. En ook dit jaar weer eerste bij de rollers. Al was het wel zwaar dit keer. Mede door het slechte wegdek in de binnenstad maar ook door de competitie . Deze was vorig jaar , en het jaar daarvoor niet aanwezig. Dit jaar waren er, door het uitvallen van de Wings in België, een aantal Belgen waaronder de winnaar van vorig jaar daar. Had toch wel moeite om hem in te halen.

Had gelukkig het voordeel dat ik sneller was op de kinderkopjes. Volgend jaar gaan we zeker weer mee doen maar waarschijnlijk gaan we dan eens een ander land proberen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Roozzz Heb jij voor mij toevallig nog het linkje naar het GPX bestand van de 42KM van de Koning van Spanje (er zit een foutje in de eerder geposte link)? Een kennis van mij wil die lopen als training binnenkort. En weet jij toevallig of die route (en eigenlijk alle routes van KvS) volledig toegankelijk zijn buiten het evenement om? Er zaten geen stukken in over normaal afgesloten of privé terreinen toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Dit is hem: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1960549
De 22k: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1960545

Over de toegankelijkheid moet @Roozzz zich uitlaten, de 22k moest ik zelf op het laatste moment laten schieten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:31:
@Roozzz Heb jij voor mij toevallig nog het linkje naar het GPX bestand van de 42KM van de Koning van Spanje (er zit een foutje in de eerder geposte link)? Een kennis van mij wil die lopen als training binnenkort. En weet jij toevallig of die route (en eigenlijk alle routes van KvS) volledig toegankelijk zijn buiten het evenement om? Er zaten geen stukken in over normaal afgesloten of privé terreinen toch?
@Trenchdog Heeft hem al gevonden :)

Volgens mij kan je hem helemaal lopen buiten de wedstrijd. Er zit vlak voor km 33 een lusje door iemands tuin/weiland, waarvan ik niet zeker weet of je daar altijd door kan. Maar die kan je desnoods eenvoudig omzeilen door 100 meter om te lopen over de weg (Kuttingerweg).
Zo ver mij bekend zijn er ook op de andere afstanden geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

Arie- schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:18:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem hoor :(. ~42km enkele reis, ongeveer 40 minuten met de auto. Een ideale racefietsafstand, maar ook hier helaas ook geen douche mogelijkheden.
Ik heb wel douche mogelijkheid, maar het is maar 5 km lopen/fietsen :(. Dus schiet ook niet op :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:42
Een korte afstand kun je wel langer maken maar een lange vaak niet korter :)
Dus een beetje omlopen als het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Daar heb je wel een punt :). Heb er weleens over nagedacht, zie ook veel collega's met de racefiets komen of in de pauze hardlopen. Maar ik kleed me liever thuis snel ff om en ga dan in een leukere omgeving lopen dan de woon -werk route.

Wil vanaf deze week mijn week afstand vergroten, begon gisteren goed met bijna 20 km, als alles snel hersteld morgen en vrijdag weer 20km, en zaterdag een rustig loopje. Zit normaal rond de 30-40 gemiddeld.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2017 23:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zomeravondcup 2, halve minuut sneller dan vorige keer en vijf seconden langzamer dan pr: 36'33. Weer vlak gelopen (18'17/18'16) en niet helemaal kapot. ZAC3 een nieuw pr?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Wauw, dat was erg dichtbij je PR inderdaad! Zag hem al voorbijkomen op Strava, heel strak gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:33:
Zomeravondcup 2, halve minuut sneller dan vorige keer en vijf seconden langzamer dan pr: 36'33. Weer vlak gelopen (18'17/18'16) en niet helemaal kapot. ZAC3 een nieuw pr?
Mooie tijd! Wat is je startnummer? Ik heb nog foto's gemaakt, zal eens kijken of je ertussen zit ;)

Zelf niet gelopen gisteren, was nog niet 100% hersteld van 't trail-weekend en vond het zonde om blessures te riskeren en een pijnlijke run te ervaren als mijn tijd überhaupt niet noemenswaardig zou worden. Volgende 2 ben ik er weer bij (en ga ik weer streven naar een <40, moet nog 5 seconden winnen per km..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

753 :) Zullen vast geen heel charmante foto's zijn :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:18:
753 :) Zullen vast geen heel charmante foto's zijn :+
Denk het niet nee, want ik stond 1km voor het einde ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vanmiddag afscheid genomen van het paar schoenen waar alles mee begon in 2011. Afgedankt voor €20 korting, hoe gevoelloos kun je zijn? :P
Niet dat ik daar ooit nog op heb gelopen nadat ik mijn volgende paar aanschafte, en hetzelfde geldt ook voor dat paar...
Nu heb ik een gloednieuw paar Adidas Supernova's (Glide 9) die me wat meer demping mogen geven op de langere afstanden die eraan gaan komen. Had graag Saucony's Freedom ISO nog willen proberen, maar die waren er niet. Wie weet wel als ik aan het volgende paar toe ben.

Ik merk dat ik zo langzamerhand steeds beter weet wat ik lekker vind lopen in een schoen. Op zich wel logisch dat dat op dit moment komt: ik loop eigenlijk pas een krap jaar met mijn huidige loopstijl in daarvoor geschikte schoenen. Dan kun je eigenlijk pas écht gaan bijschaven aan wat er nog niet helemaal lekker is.

En omdat ik er toch een beetje nostalgisch van word, mijn schoenenlijstje:
Asics Gel-Supremacy (nu dan toch echt RIP)
Gekocht in 2011, nog geen 300km op gelopen
Gekozen omdat ik eigenlijk alleen Asics kende als hardloopmerk. Pa liep vroeger altijd op Asics en het was een outlet-"deal" bij de lokale Sport2000 (achteraf is €129,95 voor een instapmodel nou niet echt een aanbieding te noemen).
De grap is dat ik nooit echt specs heb kunnen vinden van dit model, zo oud/low-end was het blijkbaar :P De enige referenties op Google zijn een verdwaald damesmodel en wat obscure buitenlandse websites.
+ degelijke hieldemping toen ik het nodig had
- paste eigenlijk niet lekker bij de kleine teen, maar toen dacht ik dat dat normaal was
= tegenwoordig: veel te stijf model, stel brede klompen.

Asics Cumulus 16 (niet meer in gebruik)
Gekocht in 2015, ruim 500km op gelopen
Gekozen omdat het vorige paar gewoon op was en ik ondertussen regelmatig aan het lopen was. Daar hoort een goede uitrusting bij.
Daadwerkelijk verschillende merken schoenen gepast bij de lokale hardloopwinkel. De pasvorm was vooral bekend, waar de NB, Mizuno, Brooks modellen van toen allemaal iets hadden dat echt vervelend was.
Ook de Nimbus geprobeerd toendertijd, maar dat voelde echt véél te zacht.
+ voor een haklanding perfect geschikte schoen op de kleine teen na (wederom). Paste goed, voelde goed, rolde lekker af.
- toen ik met midvoetlanding ben gaan lopen bleek deze schoen daar niet echt geschikt voor te zijn. Voornamelijk de stijfheid blijkt hierin de bepalende factor te zijn. Ook soepele schoenen met een drop van 10mm kunnen namelijk prettig lopen, maar stijvere varianten bevallen me, zonder uitzondering, niet meer.
= tegenwoordig: te stijf, pasvorm is niks vergeleken met de schoenen die ik nu heb.

Skechers Go Run Ride 4 (tegenwoordig reserveschoen)
Gekocht juli 2016, bijna 400km eraf
Afgekeken van onze eigen kilometervretende Skechers-fan en midden/voorvoetlander Rudy en blind besteld voor een prikkie (€60) om een geschiktere schoen te hebben voor midvoetlanden.
+ absoluut veel beter geschikt voor deze loopstijl, veel ruimte in de voorvoet, soepele schoen
- fabricagefoutje in de boog van de voet zorgt voor irritatie bij te dunne sokken. Dat ze net een halve (hele?) maat te groot zijn helpt ook niet mee.
Volgens de experts een variant van de Go Run 4 met een wat zachtere ride. Ik vind dat die zachtheid er na 300km wel echt uit is. Heb er pas nog 13km op gelopen en dat was bepaald niet "plush" meer.
= tegenwoordig: had iets kritischer mogen zijn qua maat en het foutje. Nog steeds geen misstap voor de prijs.

Saucony Kinvara 8
Gekocht maart 2017, nu 100+km erop zitten
Gekozen omdat het op papier de perfecte schoen zou moeten zijn. Soepel, lage drop, lichtgewicht.
In de hardloopwinkel gepast en meteen verkocht. Die knitted uppers van tegenwoordig zijn echt geweldig voor de pasvorm.
+ pasvorm perfect, soepel, licht, lage heel drop, past erg goed bij mijn loopstijl
- veel wit op de zool. Het lijkt tot nu toe mee te vallen, maar ik ben bang dat ze snel slijten.
= tegenwoordig: go-to schoen

Adidas Supernova
Net gekocht, 0km.
Vroeg om iets dat in de buurt van de Kinvara's zit, maar dan iets geschikter als kilometervreters. Ride 10 was me iets te stijf maar paste wel OK. Ook een paar Asics Gel-Pursuit 3 aangehad die prima pastten, maar nog stijver waren. Ik heb vervolgens het halve rek schoenen getest op torsie, maar wat zijn er toch weinig schoenen met gewoon een soepele zool.
+ prima pasvorm, soepel, héél veel grip en slijtlaag over de hele zool en knitted upper, ik ben fan.
- veteren moet met aandacht. Na een beetje heel slip nog een keer goed gedaan (niet té strak) en toen zat het een stuk beter. Ook even opletten dat de lip goed zit, die vouwt blijkbaar makkelijk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:14
Gegroet,

Ik wou eens even polsen of er hier nog lopers zijn met platvoeten, en wat jullie ervaring is met aangepaste schoenen, aangemeten zolen, ...

Ik ben nu 27 en heb al ontzettend veel verschillende meningen gehad over wat het beste zou zijn omtrent lopen (en gewoon 'leven') met platvoeten. (een platvoet is een voet waarvan de voetboog volledig op de grond rust, en geen boogje maakt.)

Het vreemde is dat mijn klachten eigenlijk vrij beperkt zijn, maar toch heb ik van verschillende huisartsen, schoenenwinkels, altijd het advies gekregen om aangepaste schoenen te dragen en/of zolen op maat te laten maken ('dat is beter voor je'). Vaak heb ik met deze hulpmiddelen echter meer klachten dan zonder. Ook stel ik me vaak de vraag, wat nut heeft het om corrigerende zolen te dragen, wanneer ik thuis kom om vervolgens de hele avond op mijn sokken rond te lopen?

Wat lopen betreft (doe ik al 15 jaar) heb ik wisselend succes gehad met allerlei soorten schoenen. Voorlopig haal ik het beste resultaat met gemiddelde antipronatieschoenen. Ondanks dat een voetspecialist me nog meer steun aanraadde, maar dit is ronduit pijnlijk. 'Gewone' schoenen zakken bij mij dan weer meestal compleet in langs de zijkant, gezien mijn voetafdruk ongeveer dubbel zo breed is als de schoenzool. Leg ik een steunzool in een gewone schoen, heeft dit om dezelfde reden ook weer geen nut.

Toch voel ik de laatste tijd wat last aan mijn enkels als ik mijn niveau wil opkrikken, en dat is frustrerend dus ben ik weeral op zoek naar een goede schoen / oplossing.

Eens benieuwd of er hier nog soortgenoten zijn en wat jullie 'gouden tip' misschien kan zijn :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:20
@Darks Ik heb ook hele soepele voeten. Ik loop in mijn normale schoenen met inlegzolen van een jaar of dertig oud. Ben ik zo gewend en geeft geen klachten. Een podoloog (of hoe heten die gasten) zou een rolberoerte krijgen.

Met hardlopen eerste jaren zonder inlegzool gelopen, na toch wat klachtjes een antipronatieschoen gekocht (Asics gx2000) met inlegzool. Heeft 6 maanden geduurd voordat ik er blaarvrij op kon lopen. Verder geen klachten meer. Het blijft de vraag of de klachten door de schoenen kwamen of door wat anders. Ik ben bang dat er geen onbetwiste regel is maar dat het een kwestie is van uitproberen wat voor jou werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik denk dat je juist met platvoeten wel eens veel profijt kan hebben van een soepele schoen, in plaats van stijve planken met corrigerende constructies. Tenminste, als je bij normaal lopen op sokken/blote voeten geen last hebt.
Al die corrigerende dingen forceren je voet in een stand die je helemaal niet gewend bent.
Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar Topo schoenen. Soepel, met veel ruimte voor iig de voorvoet.

Geen idee of het iets voor jullie specifieke gevallen is, maar misschien wel het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Donderdagavond looptraining gehad (via werk voor de Dubbele mijl maar is dus gewoon loopscholing en buikspieroefeningen en dergelijke) en nu dikke spierpijn in mijn kuiten. Blijkbaar gebruik ik die met 'normaal lopen' toch niet genoeg!
Ook wel spierpijn in mijn buikspieren (voor en zij) maar dat is een heel stuk minder. Maar ach, rustig doordribbelen en t gaat ook met mijn kuiten wel goed. Ik twijfel nu alleen wel of ik naar de looptraining op 20 mei moet gaan want de 21e loop ik met de Marikenloop de 10km. Als ik dan zo veel spierpijn weer heb, loop ik echt niet een lekkere wedstrijd. (en ja, ik weet dat als ik zoveel last er van heb, ik mijn loopscholing meer moet oefenen, maar dan liever als ik niet 21 mei/9 juni/11 juni wedstrijdjes loop :P)

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-02 18:50
@Poekie Vaak is rust vlak voor een wedstrijd effectiever dan doortrainen. Zeker als je al op schema ligt.
Voorts hebben je kuiten een tamelijk statische functie tijdens lopen. Zelfs tijdens de afzet is de "load" niet extreem. Als jij calf raises oid gaat trainen of sprongvormen dan bouw je wel kwaliteit op in de kuitspieren maar dat is dusdanig afwijkend van wat je doet tijdens lopen dat spierpijn (<- in principe ongewenst trainingseffect) niet vreemd is. En bovendien ook niet persé functioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@kenneth e.a. die de Zomeravondcup (2) gelopen hebben, alle foto's staan op https://www.splitsecond.photo/ , zoeken via startnummer werkt het beste.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-06 23:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Gister de Meidoornloop gelopen in Nisse

Hemelsbreed ligt Nisse nog geen 10km bij mij vandaan, maar van de Meidoornloop had ik nog nooit gehoord.

Een paar leuke zinnen van de site:

"De Meidoornloop is een trimloop geschikt voor iedereen die graag in een mooie omgeving loopt. Het parcours bestaat uit b-wegen en onverharde paden rondom Nisse. In de maand mei staat alles in bloei waardoor het onderweg echt genieten is."

en

"De 15 kilometer afstand is voor een ieder die na één rondje van 7.5km nog niet genoeg heeft van het hardlopen in deze prachtige omgeving."

Na de 10 miles in Antwerpen, wilde ik wel eens weten hoe ik zou lopen op een vlak(ker) parcours.

Op mijn gemakje naar Nisse gereden. De parkeerplaats was bij één van de lokale fruittelers, je nummer af halen doe je in 't dorpshuus en omkleden in de kerk. :)

Terwijl het startuur naderde (14:00u) kwamen ook de donkere wolken steeds dichterbij. En bingo, om 13:45 kwam het met bakken uit de hemel. Gelukkig was het maar kort, want om 14:00 uur konden we droog starten.

Nav mijn tijd in Antwerpen had ik bedacht dat ik toch wel enkel minuten onder 1:30:00 zou moeten kunnen lopen, dus vertrokken op een tempo van 5:45-5:50.

Na een rondje over het dorpsplein doken we de polder in. Tempohouden ging redelijk. Natuurlijk weer te snel gestart, maar het wordt al minder erg.

Wat het onverharde deel van het parcours prcies was wist ik niet, maar daar kwam ik snel genoeg achter. Dit bleek dus een combinatie te zijn van weggetjes over dijken voorzien van schelpen of kiezels met de nodige kuilen.

Doorkomst na de eerste ronde was hoog in de 43 minuten, dus ik lag op schema.

In het begin van de tweede ronde kwam er toch nog een buitje langs, wat er voor zorgde dat het de onverharde stukken nog wat slechter werden. Natte voeten had ik inmiddels toch al dus plassen ontwijken was niet echt meer nodig.

Nog één keer over dat rotte kiezelpad en het smalle kronkelpad en het eind is bijna in zicht.
Finishtijd 1:27:30 volgens het bord, 1:27:09 was mijn eigen nettometing.

Conclusie.
1. De overbelastingspijntje van Antwerpen zijn zeker nog niet over.
2. Ik denk niet dat trailrunnen iets voor mij is. (Dit was zeker geen trail, maar op basis van deze onverharde stukken weet ik genoeg.)
3. Mijn nieuwe schoenen, wat moet ik daar nu mee. Allerlei pijntjes die ik met mijn vorige paar niet had.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

Vanmiddag tempo Duurloop van 30 minuten gedaan,heerlijk met muziek op gelopen.

https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1494763099

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-06 22:44
Vandaag de Kastelenloop in Diepenheim gedaan. Eerste keer en ook de eerste keer met mijn vriendin samen een duo estafette op de halve marathon. Ik liep de eerste etappe 7 km en de laatste etappe van 5 km. Mijn vriendin deed de tweede etappe van 9 km.

Vanzelfsprekend voor ons, waren we veel te vroeg aanwezig. Gelukkig was het heel mooi weer, wellicht zelfs iets te mooi. Rustig de nummers opgehaald en start, finish en wisselzone geïnspecteerd. Nog even iets gedronken, lekker op een bankje gezeten en een stukje ingelopen.

Er was slechts één startvak en wat was het warm. Gelukkig waren er niet heel veel deelnemers (vergeleken sommige andere wedstrijden) dus ik kon een mooi plekje vinden. Het eerste deel van de wedstrijd, een rondje door Diepenheim, was een mooie slalom tussen de deelnemers door en de vele bochten in de straatjes. Na het blokje om in Diepenheim liepen we over een mooie laan langs de bezienswaardigheden (een aantal kastelen) in een bosrijke omgeving. Het was lastig in te schatten hoeveel ik kon geven tijdens deze etappe omdat ik wist dat ik nog een 5km etappe moest lopen na ongeveer 45 minuten "rust". Uiteindelijk de gok genomen om het tempo dat ik de eerste 2km liep van 4:30 / km door te zetten. Dit heb ik heel constant door gelopen, om met 31:38 de eerste etappe af te ronden. Toen was het de beurt aan mijn vriendin, even aantikken in het wisselvak en zij kon vertrekken.

Ik wist dat mijn vriendin ongeveer 45 minuten over 9 km zou doen, dus dat was de tijd die ik had om mijn eerste etappe startnummer en tijdregistratiechip om te wisselen voor het startnummer en de chip van de derde en laatste etappe. Nog even naar het toilet, een energiegelletje en zorgen dat ik niet te lang stil bleef staan. De zon was goed aanwezig, dus het duurde even voordat ik de ergste warmte kwijt was. De eerste lopers kwamen alweer langs en niet heel ver daarachter kwam mij vriendin ook alweer aan. Netjes in ongeveer 44 minuten. Bij het wisselen stopte een andere deelneemster, die er helemaal doorheen zat, abrupt midden in het wisselvak, was resulteerde in een lichte botsing. Gelukkig viel het allemaal mee en koste dit geen extra tijd en ook geen blessures bij beide dames.

De laatste etappe was de kortste van de 3, slechts 5 km. Maar na zo'n lange pauze was het toch even lastig om het tempo te vinden. De eerste kilometer ging in 4:14, iets te snel, daarna weer constant rond de 4:30. In de voor laatste kilometer zaten nog wel een aantal hoogtemeters waardoor het tempo iets daalde. Na een stuk onverhard langs de Regge draaide we de straat weer op, waar in had warmgelopen voor de wedstrijd. Nog even aanzetten en op naar de finish. 21:38 was mijn laatste etappe. Dit resulteerde in een mooie tijd van 1:38:08 bruto en 1:38:01 netto. Goed voor de snelste tijd bij de duo lopers. Een aangename verrassing :*)

Complimenten voor de organisatie en wellicht volgend jaar weer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 11:12
Hier gister mee gedaan aan een dorpsloopje, de Kamerikse Weteringloop. Er waren afstanden in 3 smaken, de 5, 10 en 15km. Aangezien ik volgende week mn eerste halve marathon in Leiden loop gekozen voor de 5km om mn benen niet te veel te belasten omdat ik van mezelf wel weet dat gas terugnemen vaak wat moeilijk is als je eenmaal in de wedstrijd feeling zit. Voor een dorpsloop vond ik het aantal deelnemers nog behoorlijk groot, op de 5km waren er 162 deelnemers, op de 10km nog eens 100 en op de 15km iets van 30.

Het was gister vrij benauwd en bewolkt met een zon die er af en toe doorkwam. Rustig het startnummer opgehaald en wat ingelopen en nog wat bekenden gesproken (de loop was in mijn geboortedorp). Toen was het alweer bijna klaar voor de start. De 5 en 15km starten tegelijk met 5km langs het plaatselijke kanaal (de wetering) heen en terug, vrij overzichtelijk en voor mij bekend terrein. Na die 5km slaat de 15km linksaf voor de rest van hun parcours en is de finish van de 5km rechtsaf.

Na het startschot kon ik meteen een goed tempo vinden, had besloten rond de 4:30min/km te gaan lopen en gewoon te kijken hoe het zou gaan. Eerste km ging gelijk lekker in precies 4:30 en ik voelde me prima, ademhaling ging goed. Het viel me wel op met zo'n dorpsloop hoeveel 'onervaren' lopers erbij zitten die rond de 4:00 min/km van start gaan en dan na 1.5 km al moeten gaan lopen. Ik kon gewoon lekker mn eigen tempo houden en km 2 en 3 gingen iets sneller (in 4:26). Toen was het keerpunt (bruggetje over) en gingen we weer terug. Terug betekende helaas wel tegen de wind in (die wel redelijk aanwezig was). Maar ik voelde me wel prima en kon mn tempo goed vasthouden (km 4 in 4:29). Begon wel steeds meer mensen op te rapen die het niet vol konden houden tegen de wind, wat wel een goed gevoel geeft natuurlijk.

De finish lag een stukje van het kanaal af, je moest naar rechts en dan nog een stuk van ongeveer 300m vol tegen de wind in lopen. Als je die bocht neemt en dan in een keer de finish ziet denk je meteen 'oh ik ben er bijna tijd voor een eindsprint' en die zette ik ook vol in. Iets te vroeg voor de snelheid die ik had (3:30/km) en kon het bijna niet volhouden, dus was toch nog helemaal kapot aan het einde. Uiteindelijke finish in 22:13 en best tevreden. (al is mn pr meer dan een minuut sneller). Heb de afgelopen tijd toch meer op duurloopvermogen dan op snelheid getrained voor de HM dus een pr zat er zeker niet in al had ik met wat sneller starten toch nog nog wel wat secondes van de tijd af kunnen snoepen waarschijnlijk.

Iemand nog tips voor de laatste week voor mn HM? Was zelf van plan nog 2 duurlopen te doen, niks intensiefs iig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Bartske schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:49:
Hier gister mee gedaan aan een dorpsloopje, de Kamerikse Weteringloop. Er waren afstanden in 3 smaken, de 5, 10 en 15km. Aangezien ik volgende week mn eerste halve marathon in Leiden loop gekozen voor de 5km om mn benen niet te veel te belasten omdat ik van mezelf wel weet dat gas terugnemen vaak wat moeilijk is als je eenmaal in de wedstrijd feeling zit. Voor een dorpsloop vond ik het aantal deelnemers nog behoorlijk groot, op de 5km waren er 162 deelnemers, op de 10km nog eens 100 en op de 15km iets van 30.

Het was gister vrij benauwd en bewolkt met een zon die er af en toe doorkwam. Rustig het startnummer opgehaald en wat ingelopen en nog wat bekenden gesproken (de loop was in mijn geboortedorp). Toen was het alweer bijna klaar voor de start. De 5 en 15km starten tegelijk met 5km langs het plaatselijke kanaal (de wetering) heen en terug, vrij overzichtelijk en voor mij bekend terrein. Na die 5km slaat de 15km linksaf voor de rest van hun parcours en is de finish van de 5km rechtsaf.

Na het startschot kon ik meteen een goed tempo vinden, had besloten rond de 4:30min/km te gaan lopen en gewoon te kijken hoe het zou gaan. Eerste km ging gelijk lekker in precies 4:30 en ik voelde me prima, ademhaling ging goed. Het viel me wel op met zo'n dorpsloop hoeveel 'onervaren' lopers erbij zitten die rond de 4:00 min/km van start gaan en dan na 1.5 km al moeten gaan lopen. Ik kon gewoon lekker mn eigen tempo houden en km 2 en 3 gingen iets sneller (in 4:26). Toen was het keerpunt (bruggetje over) en gingen we weer terug. Terug betekende helaas wel tegen de wind in (die wel redelijk aanwezig was). Maar ik voelde me wel prima en kon mn tempo goed vasthouden (km 4 in 4:29). Begon wel steeds meer mensen op te rapen die het niet vol konden houden tegen de wind, wat wel een goed gevoel geeft natuurlijk.

De finish lag een stukje van het kanaal af, je moest naar rechts en dan nog een stuk van ongeveer 300m vol tegen de wind in lopen. Als je die bocht neemt en dan in een keer de finish ziet denk je meteen 'oh ik ben er bijna tijd voor een eindsprint' en die zette ik ook vol in. Iets te vroeg voor de snelheid die ik had (3:30/km) en kon het bijna niet volhouden, dus was toch nog helemaal kapot aan het einde. Uiteindelijke finish in 22:13 en best tevreden. (al is mn pr meer dan een minuut sneller). Heb de afgelopen tijd toch meer op duurloopvermogen dan op snelheid getrained voor de HM dus een pr zat er zeker niet in al had ik met wat sneller starten toch nog nog wel wat secondes van de tijd af kunnen snoepen waarschijnlijk.

Iemand nog tips voor de laatste week voor mn HM? Was zelf van plan nog 2 duurlopen te doen, niks intensiefs iig.
De trainingen die je deze week doet zullen je niet meer verder helpen op de HM en wel voor de nodige vermoeiing zorgen. Ik ben ook maar een leek maar mijn advies zou zijn: als je écht voluit wilt en het maximale uit je HM wilt halen dan zou ik deze week zelfs geen duurlopen meer doen, hooguit een km of 10-12 aan het begin van de week en dan de dag van tevoren nog een half uurtje ofzo. Beiden op duurloop-tempo, dus als je 5:00/km loopt op de 21 dan hooguit +/- 6:00/km op deze trainingen. Niet goed voor je maand-kilometrage maar wel voor je PR-kansen en blessurevrije HM.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vrijdagavond was het tijd voor run 2 van het lokale run circuit: Omloop Ter Heijde.
Ter Heijde is een duindorpje dat vastgegroeid zit aan Monster (of eerder andersom) en heeft een prachtig rustig stukje Zuid-Hollands strand. Met de kennis dat de helft van het parcours ook echt over het strand zou gaan wist ik al van tevoren dat hier geen toptijden te behalen vallen.

Ter voorbereiding haastig van werk naar huis gereden, ouders wegwijs gemaakt in de bad- en bedroutines van de kleine meid, spullen bij elkaar gejast en weg. Uiteraard resulteert dat in het vergeten van zaken, in dit geval mijn chip voor tijdregistratie.
Aangezien ik ook geen cash bij me had en een nieuwe chip niet gepind kon worden bestond mijn warming-up uit het heen en weer rennen naar de dichtstbijzijnde pinautomaat. Gelukkig was dat niet heel ver, maar de tijd begon wel een beetje te dringen :P Heen en weer rijden was geen optie, ik had een van de laatste parkeerplekjes dichtbij.
Enfin, terug gerend, chip gehaald, inschrijving afgemaakt en dan maar snel richting start.

Na deze geweldige voorbereiding bleek ook dat het gewoon nat ging blijven. Geen hoosbuien, maar genoeg om het shirt lekker vochtig te krijgen vóór de start.

De 5km liep een beetje uit, wat achteraf al een voorteken was over het parcours natuurlijk, dus ik heb nog even een babbeltje gemaakt met een ouder echtpaar dat hier op vakantie was. Mooi even wat supporters gemaakt :D

Met een opkomst van ongeveer 230 deelnemers was het niet zo druk in het startvak, dus we konden nog even allemaal opzij voor de laatste 5km-deelnemers. Met nog steeds de lenteavonddruppels die naar beneden vielen konden we dan van start.
Eerst een paar straatjes door het dorp, waarbij iedereen elkaar goed op de aanwezigheid van paaltjes attendeerde. Daarna hop, de duinen in over de verharde fiets/wandelpaden.
Tempo ging eigenlijk wel lekker. Ik was van plan de eerste 2km rond de 5:00 min/km te krijgen en dat lukte ook wel zonder over de kop te lopen. Voorspelt goeds voor mijn wens om de rest van de 10km runs van dit jaar onder de 50 minuten te lopen :)
Bij deze loop was dat absoluut geen optie, bleek na 2,5km. De heuvels waren het probleem niet, daar kan ik eigenlijk nog best tegen. Maar dat strand, damn!

De eerste ronde bleef iedereen een beetje aan de kant van de duinen hangen op het strand. Op zich logisch, want het strand is op dit punt behoorlijk diep (breed?), bij de "zandmotor" en iedereen wilde gewoon doorlopen ipv omlopen.
Dat was echt een vergissing, want de tering wat is dat zwaar! Ruim twee kilometer lang echt, onversneden strand! Ik heb mezelf met heel veel moeite nog onder de 6:00 min/km kunnen houden, maar dat was gewoon niet leuk :P
Dan nog even kneitersteil omhoog en weer naar beneden, paar bochten door het dorp en nog een keertje. Heerlijk om in het dorp even "normaal" te kunnen lopen weer. De drankpost kon me dan ook echt even totaal niet boeien, de lucht was ook vochtig genoeg om geen last van mijn keel te krijgen. Nee, dat vlakke, verharde stuk wil ik gewoon dóór. Wel nog even gezwaaid naar mijn nieuwe supporters :)

Met een uitgespreid deelnemersveld was het een stuk lekkerder tempo houden. De duinpaden werden wel pittiger, maar zo verschrikkelijk slecht ging het eigenlijk niet eens. Logischerwijs was ondertussen het doel bijgesteld naar "niet compleet verrot gaan vóór het strand" en dat ging re-de-lijk.
Bij het strand aangekomen bleek bijna iedereen dezelfde beleving te hebben gehad. Zelfs de auto van de reddingsbrigade Monster die voorop reed ging dit keer direct richting het water, en de meeste lopers volgden. Na een halve kilometer ploeterwerk schuin richting het water werd het zand steviger en schoot ik vooruit voor mijn gevoel. Goed het midden houdende tussen het zompige stuk en het lossere zand kon ik het strandgedeelte dit keer een stuk prettiger afwerken. Zó is strandlopen best een leuke ervaring!

Bij de duinopgang is het strand maar een metertje of 50 diep, dat was even beheerst nog een klein stukje ploeteren en toen zo hard als ik kan die kneitersteile heuvel opgerend. Hoewel ik mezelf echt niet slecht vind in heuvelwerk werd ik nog even voorbijgesjeesd op de weg omhoog, waarna ik een welgemeend compliment achter hem aanslingerde (want damn!). Met zo min mogelijk rem erop naar beneden rennen, bocht om en dan is er eindelijk die finish! Net boven de 54 minuten bruto, blijkbaar 53:54 netto.

Na elke andere race zou ik teleurgesteld zijn met dit resultaat. Hier niet. Het was simpelweg onmogelijk om een vlak tempo te lopen. Compleet buiten mijn comfort zone, en achteraf was het een goed leermoment. Mentaal schakelen qua doel, goed pad vinden, de juiste punten pakken om wél tempo te maken zonder me compleet leeg te lopen en vooral op het juiste inspanningsniveau door dat strand heen komen zonder me blind te staren op een tempo.

Ik heb wel vaker punten gehad waarop ik dacht "goh, hiervoor was ik echt nog een beginnende hardloper". Dit was er weer zo eentje.

If it's not on Strava, it didn't happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:43
m-vw schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:44:
3. Mijn nieuwe schoenen, wat moet ik daar nu mee. Allerlei pijntjes die ik met mijn vorige paar niet had.
Mogelijk heb je niet de goede maat. Als het een ander merk is kan het zijn dat bijvoorbeeld maat 43 niet meer maat 43 is.
Ik heb nu ook een paar schoenen (Merrell Glove 2) waar ik eerst maat 43,5 van had genomen. In principe zaten ze wel prima. Maar na een 10km loopje mijn voeten vol blaren. Schoenen simpelweg te klein. Maat 44 (welke ik eigenlijk voor al mijn schoenen heb) paste wel. Ik maakte de fout om voor maat 43,5 te gaan omdat de maattabel van Merrell andere (US, UK en JP) maten aanhoudt in vergelijking met de EU maten dan andere merken.

Voor de meeste mensen geldt dat als je je tenen naar voren in je schoen schuift, je duim tussen je hiel en de achterkant van de schoen moet kunnen passen.
Verder niet te strak strikken. Je voet zet flink uit. En je hak mag licht omhoog komen als je voet nog niet opgezwollen is (tijdens de warming up bijvoorbeeld). Hoewel dat voor sommige mensen juist weer blaren geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Laatst online: 03-03 11:55
Hoe lang doen jullie met een set schoenen?

Heb nu zelf ruim 3000 kilometer op hetzelfde paar gelopen, zonder blessure! :)

Mijn collega's zijn panisch wat dat betreft; die kopen echt om de paar maanden nieuwe.

Wil op korte termijn wel een mooi nieuw setje aan laten meten, maar dat is meer voor de lol dan dat ik het echt nodig vind.

De huidige zolen zijn wat afgesleten, totaal geen last van. Verder zijn ze nog helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bartske schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:49:

Hou de frequentie aan die je gewend bent, schroef het volume flink(!) omlaag maar behoud de intensiteit. Zoals Valorian zegt: fitter word je niet meer. Maar je wilt wel een prettig gevoel in de benen hebben en de juiste spierspanning voor een goede prestatie. Voor een HM zal dat een stuk minder zijn dan een 10k. Een paar versnellingen aan het einde van een kort loopje daags voor de wedstrijd is genoeg. De dag daarvoor sowieso rust en dan ben je er wel. Alleen nog een stukje rennen op wedstrijddag zelf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Predje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:59:
Hoe lang doen jullie met een set schoenen?

Heb nu zelf ruim 3000 kilometer op hetzelfde paar gelopen, zonder blessure! :)

Mijn collega's zijn panisch wat dat betreft; die kopen echt om de paar maanden nieuwe.

Wil op korte termijn wel een mooi nieuw setje aan laten meten, maar dat is meer voor de lol dan dat ik het echt nodig vind.

De huidige zolen zijn wat afgesleten, totaal geen last van. Verder zijn ze nog helemaal goed.
Zo lang hou ik het niet vol. Ik zie dat mijn schoenen gewoonlijk tegen de 1000km toch wel het beste van zichzelf hebben gegeven. Ik heb bijvoorbeeld op dit moment 2 identieke paren (naast nog wat andere :o ), waarvan eentje 850km op de teller heeft, en de andere 600km, en ik begin het verschil te voelen (en dan ga ik er nog maar even vanuit dat het tweede paar nog "helemaal goed" is), dus ik ga binnenkort terug shoppen.

Als jij ze nog goed vindt, wie ben ik om dan vanuit mijn luie zetel iets anders te beweren. Maar ik snap je collega's wel een beetje :)

Verder een dienstmededeling: wie op 18 juni nog wil deelnemen aan de Great Breweries Marathon (25k of Marathon), ik kreeg net een berichtje in mijn mailbox dat ze aan de laatste 1000 startnummers zijn begonnen. Vorig jaar was het nu al uitverkocht, maar dan hadden ze ook 1000 nummers minder ter beschikking. Een aanrader voor de Belgische Bier-liefhebbende hardloper (je krijgt bonnetjes + een bierpakket mee naar huis. Wandelaars mogen onderweg proeven, dus je moet even doen alsof als je niet kan wachten tot de finish :) )!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Laatst online: 03-03 11:55
nokie schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:40:
[...]

Zo lang hou ik het niet vol. Ik zie dat mijn schoenen gewoonlijk tegen de 1000km toch wel het beste van zichzelf hebben gegeven. Ik heb bijvoorbeeld op dit moment 2 identieke paren (naast nog wat andere :o ), waarvan eentje 850km op de teller heeft, en de andere 600km, en ik begin het verschil te voelen (en dan ga ik er nog maar even vanuit dat het tweede paar nog "helemaal goed" is), dus ik ga binnenkort terug shoppen.

Als jij ze nog goed vindt, wie ben ik om dan vanuit mijn luie zetel iets anders te beweren. Maar ik snap je collega's wel een beetje :)

Verder een dienstmededeling: wie op 18 juni nog wil deelnemen aan de Great Breweries Marathon (25k of Marathon), ik kreeg net een berichtje in mijn mailbox dat ze aan de laatste 1000 startnummers zijn begonnen. Vorig jaar was het nu al uitverkocht, maar dan hadden ze ook 1000 nummers minder ter beschikking. Een aanrader voor de Belgische Bier-liefhebbende hardloper (je krijgt bonnetjes + een bierpakket mee naar huis. Wandelaars mogen onderweg proeven, dus je moet even doen alsof als je niet kan wachten tot de finish :) )!
Die run ziet er heel cool uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 15:57

racoon

mooowwww

Ik wil misschien volgend jaar de marathon van Rotterdam gaan lopen, weet er iemand een geode niet al te dure slaapplaats vlak bij de start\finisch?

Liefst waar ik mijn spullen kan laten en na afloop kan douchen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
kenneth schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:20:
[...]

Hou de frequentie aan die je gewend bent, schroef het volume flink(!) omlaag maar behoud de intensiteit. Zoals Valorian zegt: fitter word je niet meer. Maar je wilt wel een prettig gevoel in de benen hebben en de juiste spierspanning voor een goede prestatie. Voor een HM zal dat een stuk minder zijn dan een 10k. Een paar versnellingen aan het einde van een kort loopje daags voor de wedstrijd is genoeg. De dag daarvoor sowieso rust en dan ben je er wel. Alleen nog een stukje rennen op wedstrijddag zelf :P
Bedankt! Komt wel overeen met wat ik van plan was. Heb helaas wel in de aanloop last van m'n scheenbenen gekregen en daardoor mn trainingsschema een stuk naar beneden moeten brengen helaas. We gaan het zien en ik zal dus ook waarschijnlijk mn doelstelling (1:50) gaan halen. We gaan wel zien wat er gaat gebeuren :). Hem uitlopen is voor mij iig ook al een prestatie.
racoon schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:25:
Ik wil misschien volgend jaar de marathon van Rotterdam gaan lopen, weet er iemand een geode niet al te dure slaapplaats vlak bij de start\finisch?

Liefst waar ik mijn spullen kan laten en na afloop kan douchen.
Ik zou eens op airbnb kijken. Anders een hostel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vandaag de Adidasjes eens rustig uitgeprobeerd met een herstelloopje. Behalve dat de linkerhiel een heel klein beetje wil slippen best een lekker paar schoenen! En ik werd vrijdag juist zo onzeker over de aanschaf omdat die Kinvara's me echt als gegoten zitten.
Maar, iets meer demping, wat meer body in de demping (sta ook merkbaar verder van de grond) voelt alsof het me wel eens een hoop goed kan doen op de langere afstanden.
Eerst maar eens een weekje gebruiken om ze een beetje in te lopen.

@Predje 3000km op een paar schoenen, dat is best knap! Waarschijnlijk zijn die zo ontzettend naar je voeten gevormd dat elk nieuw paar nu raar lijkt :P
MIjn kilometers per schoen tellen nog niet echt mee, omdat ik simpelweg nog niet zo lang op een paar loop waar ik van vind dat ik ze helemaal op kan lopen :)

@racoon Start/Finish is op een steenworp van Centraal en nog dichter bij een metrostation, dus je kan ook iets zoeken 1-2 stations verderop, dan ben je nog steeds misschien een kwartiertje onderweg.

[ Voor 11% gewijzigd door Pathogen op 15-05-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Fleximex schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:30:
[...]

Mogelijk heb je niet de goede maat. Als het een ander merk is kan het zijn dat bijvoorbeeld maat 43 niet meer maat 43 is.
Ik heb nu ook een paar schoenen (Merrell Glove 2) waar ik eerst maat 43,5 van had genomen. In principe zaten ze wel prima. Maar na een 10km loopje mijn voeten vol blaren. Schoenen simpelweg te klein. Maat 44 (welke ik eigenlijk voor al mijn schoenen heb) paste wel. Ik maakte de fout om voor maat 43,5 te gaan omdat de maattabel van Merrell andere (US, UK en JP) maten aanhoudt in vergelijking met de EU maten dan andere merken.

Voor de meeste mensen geldt dat als je je tenen naar voren in je schoen schuift, je duim tussen je hiel en de achterkant van de schoen moet kunnen passen.
Verder niet te strak strikken. Je voet zet flink uit. En je hak mag licht omhoog komen als je voet nog niet opgezwollen is (tijdens de warming up bijvoorbeeld). Hoewel dat voor sommige mensen juist weer blaren geeft.
Heb mijn schoenen gekocht bij Runners Lab in Gent. Voeten zijn opgemeten en ik heb proef gelopen met diverse schoenen/merken. De New Balance voelde eigenlijk gelijk goed. Beter nog dan de Asics waar ik altijd op liep. Ook de metingen op de drukplaat gaven aan dat mijn voeten netjes afrolde.

Een probleem dat ik wel heb is dat mijn "probleemvoet" ongeveer een maat kleiner is dan de andere voet. Bijde Asics heb ik hier echter nooit last van gehad.

De meeste pijntjes zitten ook niet in mijn voet(en), maar in mijn rechter onderbeen. Ongetwijfeld het gevolg van overbelasting/anders neerzetten van mijn voeten.

Ik heb niet ech een overgangsperiode aangehouden bijt wisselen van mijn schoenen, wellicht dat ik nu toch af en toe maar mijne oude schoenen weer uit de kast moet halen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
m-vw schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:01:
[...]

Heb mijn schoenen gekocht bij Runners Lab in Gent. Voeten zijn opgemeten en ik heb proef gelopen met diverse schoenen/merken. De New Balance voelde eigenlijk gelijk goed. Beter nog dan de Asics waar ik altijd op liep. Ook de metingen op de drukplaat gaven aan dat mijn voeten netjes afrolde.

Een probleem dat ik wel heb is dat mijn "probleemvoet" ongeveer een maat kleiner is dan de andere voet. Bijde Asics heb ik hier echter nooit last van gehad.

De meeste pijntjes zitten ook niet in mijn voet(en), maar in mijn rechter onderbeen. Ongetwijfeld het gevolg van overbelasting/anders neerzetten van mijn voeten.

Ik heb niet ech een overgangsperiode aangehouden bijt wisselen van mijn schoenen, wellicht dat ik nu toch af en toe maar mijne oude schoenen weer uit de kast moet halen.
Dan zullen misschien de zooltjes anders zijn bij deze schoen. Misschien maakte je voet een andere beweging bij de Asics.

Ik kan er zelf niet zoveel van zeggen. Ik had eerst schoenen van Asics. Maar steeds met rennen had ik voet pijntjes en zware shin splints. Toen heb ik het laten meten en bleek ik 6 graden te proneren. Toen er zooltjes in gedaan en toen was dit 3 graden en toen heb ik daarna een tijd lang geen voet/enkel pijntjes meer gehad. Later echter wel bij mijn knie pijn gekregen en licht last van shin splints.

Een paar maanden geleden ben ik naar forefoot running gegaan. Ik heb die schoenen met bijna 0 ondersteuning en geen zool voor de pronatie. Eigenlijk nergens last meer van op overbelaste spieren na (omdat ik nu sommige spieren iets meer of minder gebruik dan voorheen). Ik ben ook van een stapfrequentie van 80-82 naar 85-86 gegaan. Gisteren heb ik een 5km PR (22:37 yeee *O* ) gelopen met een trapfrequentie van 90(!).

Wanneer voel je dat het niet goed zit met de schoen? Als dat al na een een km is kan je ook verschillende schoenen proberen. Als je je oude schoenen nog hebt kun je die misschien nog eens testen. Misschien blijk je in die schoenen nu ook opeens last te krijgen van je rechter onderbeen en is er iets anders aan de hand (overbelasting?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

@Fleximex : Voorlopig houd ik het gewoon op gewenning.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54

vhal

ಠ_ಠ

Twee dagen terug had ik beenspiertraining + een lesje grit:strenght (soort van hiit met een barbell) in de sportschool.... :/ Ik geloof dat ik zo'n beetje dood ben gegaan na afloop :+ Nu zijn nog steeds de bovenste beenspieren (vastus medialus, lateralus e.d.) behoorlijk gespannen, het foamrollen helpt wel iets maar je komt niet diep genoeg in de spier met de grote roller.

Voordeel na ~2 mdn functional training is dat mijn coresterkte aanzienlijk is verbeterd. Waar ik voorheen niet eens 10 sec kon planken, lukt het nu ruim een minuut (en dan geen Brienenoord-plank :P ). Ook andere stabiliteitoefeningen gaan mij beter af, zelfs echte push-ups lukken nu :P Ik hoor de mensen al lachen hier maar met mijn huidige gewicht (89kg) vond ik het wel een verbetering, voorheen lukte er zelfs niet één :P . Gek genoeg val ik niet echt af maar mijn kleding begint nu toch aan de ruimte kant te zitten.

Binnenkort maar weer eens een rondje lopen op de nieuwe schoenen die ik van de week heb gehaald (Saucony Omni 15)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:43:
Twee dagen terug had ik beenspiertraining + een lesje grit:strenght (soort van hiit met een barbell) in de sportschool.... :/ Ik geloof dat ik zo'n beetje dood ben gegaan na afloop :+ Nu zijn nog steeds de bovenste beenspieren (vastus medialus, lateralus e.d.) behoorlijk gespannen, het foamrollen helpt wel iets maar je komt niet diep genoeg in de spier met de grote roller.

Voordeel na ~2 mdn functional training is dat mijn coresterkte aanzienlijk is verbeterd. Waar ik voorheen niet eens 10 sec kon planken, lukt het nu ruim een minuut (en dan geen Brienenoord-plank :P ). Ook andere stabiliteitoefeningen gaan mij beter af, zelfs echte push-ups lukken nu :P Ik hoor de mensen al lachen hier maar met mijn huidige gewicht (89kg) vond ik het wel een verbetering, voorheen lukte er zelfs niet één :P . Gek genoeg val ik niet echt af maar mijn kleding begint nu toch aan de ruimte kant te zitten.

Binnenkort maar weer eens een rondje lopen op de nieuwe schoenen die ik van de week heb gehaald (Saucony Omni 15)
Niks geks aan hoor, gewicht is gewoon een ontzettend grof nummer dat niks zegt over je lichaamssamenstelling.
Je bent nu gewoon spiermassa aan het maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Pathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Niks geks aan hoor, gewicht is gewoon een ontzettend grof nummer dat niks zegt over je lichaamssamenstelling.
Je bent nu gewoon spiermassa aan het maken :)
Ik heb de Fitbit Aria weegschaal. Meet naast gewicht ook vetpercentage. Die meting is niet heel precies, maar voldoende nauwkeurig om trents te zien per week. Effect van gezond eten is heel snel zichtbaar.

Vorige voorjaar van 19% vetpercentage naar 12% vetpercentage gegaan terwijl absolute gewicht niet heel veel veranderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Klopt, zolang je onder dezelfde omstandigheden meet zul je de trend goed kunnen zien :) Bijvoorbeeld altijd 's ochtends meten, zonder kleren, voordat je onder de douche stapt (water kan de meting ook beinvloeden).

Ik merk het vooral aan dat mijn benen niet meer zacht en knuffelbaar zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Pathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:02:
Klopt, zolang je onder dezelfde omstandigheden meet zul je de trend goed kunnen zien :) Bijvoorbeeld altijd 's ochtends meten, zonder kleren, voordat je onder de douche stapt (water kan de meting ook beinvloeden).

Ik merk het vooral aan dat mijn benen niet meer zacht en knuffelbaar zijn :P
Too much information:

- Opstaan
- Plasje plegen
- Shirt uit, boxer aan

Op weegschaal stappen. Dat doe ik in principe iedere dag. Je merkt ook heel goed wanneer je bijv de avond ervoor alcohol gedronken hebt, dan houd je lichaam meer vocht vast en heb je mooie uitschieters op je weegschaal.

Leuke van die Fitbit Aria weegschaal is dat hij ook alle metingen via wifi naar je fitbit app stuurt. Die app kun je weer linken met je Garmin Connect app, zodat je in Garmin connect perfect je gewichtstrend kunt volgen in grafiekvorm. Helaas moet je voor de vetpercentage trend wel de fitbit app in :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Requiem19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:08:
[...]

Too much information:

- Opstaan
- Plasje plegen
- Shirt uit, boxer aan

Op weegschaal stappen. Dat doe ik in principe iedere dag. Je merkt ook heel goed wanneer je bijv de avond ervoor alcohol gedronken hebt, dan houd je lichaam meer vocht vast en heb je mooie uitschieters op je weegschaal.

Leuke van die Fitbit Aria weegschaal is dat hij ook alle metingen via wifi naar je fitbit app stuurt. Die app kun je weer linken met je Garmin Connect app, zodat je in Garmin connect perfect je gewichtstrend kunt volgen in grafiekvorm. Helaas moet je voor de vetpercentage trend wel de fitbit app in :(.
Ik heb er thuis een van Youw8 staan. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer en worden de metingen dus nergens meer bijgehouden. De schaal zelf geeft alleen gewicht aan, dus vet% zie ik al een tijdje niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:20:
[...]

Ik heb er thuis een van Youw8 staan. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer en worden de metingen dus nergens meer bijgehouden. De schaal zelf geeft alleen gewicht aan, dus vet% zie ik al een tijdje niet meer :)
Internet of Shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fleximex schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:42:
[...]

Dan zullen misschien de zooltjes anders zijn bij deze schoen. Misschien maakte je voet een andere beweging bij de Asics.

Ik kan er zelf niet zoveel van zeggen. Ik had eerst schoenen van Asics. Maar steeds met rennen had ik voet pijntjes en zware shin splints. Toen heb ik het laten meten en bleek ik 6 graden te proneren. Toen er zooltjes in gedaan en toen was dit 3 graden en toen heb ik daarna een tijd lang geen voet/enkel pijntjes meer gehad. Later echter wel bij mijn knie pijn gekregen en licht last van shin splints.

Een paar maanden geleden ben ik naar forefoot running gegaan. Ik heb die schoenen met bijna 0 ondersteuning en geen zool voor de pronatie. Eigenlijk nergens last meer van op overbelaste spieren na (omdat ik nu sommige spieren iets meer of minder gebruik dan voorheen). Ik ben ook van een stapfrequentie van 80-82 naar 85-86 gegaan. Gisteren heb ik een 5km PR (22:37 yeee *O* ) gelopen met een trapfrequentie van 90(!).

Wanneer voel je dat het niet goed zit met de schoen? Als dat al na een een km is kan je ook verschillende schoenen proberen. Als je je oude schoenen nog hebt kun je die misschien nog eens testen. Misschien blijk je in die schoenen nu ook opeens last te krijgen van je rechter onderbeen en is er iets anders aan de hand (overbelasting?).
Toevallig ook nieuwe schoenen van Asics gekocht en overal last van :(. Maar ze zitten qua pasvorm wel erg goed dus ik geef ze nog een kans. Daarnaast ook een beetje oververmoeid geraakt de afgelopen weken, druk op werk + weinig slaap + 40km p week hardlopen bleek wat teveel van het goede. Mijn benen wilden op een gegeven moment niet meer ... Kracht was er volledig uit. Best vreemd gevoel. Nu vakantie en uitrusten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
afgelopen zaterdag flink m'n best gedaan tijdens een 10KM en 3 seconden (jaja.. :) ) van m'n PR af gelopen. Echter viel het me na afloop op dat mijn hartslag hoger is dan eerder gemeten. Gemiddeld 196 en een max van 209. Voordat mensen gaan roepen dat dit nooit kan:
- leeftijd: 27
- de vorige gemeten max was 203
- hartslagband icm Garmin FR230 goed vast om m'n borst
- het voelde ook als een maximale inspanning.

Ik ga er voor alsnog vanuit dat het klopt. Is het nu aan te raden om mijn hartslagzones opnieuw in te delen? Ik heb die in december 2016 bepaald adhv een max van 200. Gevolg daarvan is harder trainen, maar ik vraag me af of ik dan niet te hard ga?

strava linkje: https://www.strava.com/activities/984605673

[ Voor 4% gewijzigd door juhet op 16-05-2017 14:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Gister voor het eerst een 5km loop gedaan. Heb totaal geen ervaring..

Ben zelf 29 jaar, 197cm en weeg 106 kg. Ik heb er 25:45 over gedaan.

Is dit een redelijke tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

juhet schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:18:
afgelopen zaterdag flink m'n best gedaan tijdens een 10KM en 3 seconden (jaja.. :) ) van m'n PR af gelopen. Echter viel het me na afloop op dat mijn hartslag hoger is dan eerder gemeten. Gemiddeld 196 en een max van 209. Voordat mensen gaan roepen dat dit nooit kan:

Ik ga er voor alsnog vanuit dat het klopt. Is het nu aan te raden om mijn hartslagzones opnieuw in te delen? Ik heb die in december 2016 bepaald adhv een max van 200. Gevolg daarvan is harder trainen, maar ik vraag me af of ik dan niet te hard ga?

Max is max. Als jij 250 BPM meet is je max HR gewoon 250 :)

Ik zou zelf altijd wat doen met nieuwe data. Voor je zones maakt het iets uit, maar niet enorm natuurlijk.
Overigens was het dit weekend op veel plekken best benauwd, dat kan je hogere HR wel verklaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dvanpol schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:22:

Ik zou zeggen, gezien je BMI, redelijk tot goed. Los daarvan is iedere prestatie goed, zolang je plezier hebt en of je PR verbeterd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

In mijn ervaring kan je HR stuk hoger zijn bij warmte en met name bij hoge luchtvochtigheid.

Moeilijker voor je longen om voldoende zuurstof binnen te krijgen en dus harder werken voor je hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:37:
[...]

In mijn ervaring kan je HR stuk hoger zijn bij warmte en met name bij hoge luchtvochtigheid.

Moeilijker voor je longen om voldoende zuurstof binnen te krijgen en dus harder werken voor je hart.
Eens, maar ik vind zijn hr wel extreem hoog! Ik zit bij een 10km wedstrijd op gemiddeld 180 als ik heel diep ga (31 jr)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik zou deze resultaten zeker meenemen voor je hartslagzones. Het weer verklaart waarschijnlijk waarom ie extra hoog is; maar maxHR is gewoon maximaal. Dat is nu dus 209. Ik vind het trouwens wel indrukwekkend dat jij op een gemiddelde van 196 komt :P
Mijn maxHR ligt ook vrij hoog, dus ik ben wel wat gewend... Maar je dan ben je waarschijnlijk goed diepgegaan :>

Als je twijfelt over de meting, dna kan je deze natuurlijk ook nog een keertje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex

Ik zou zeggen een super tijd zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:39:
[...]

Eens, maar ik vind zijn hr wel extreem hoog! Ik zit bij een 10km wedstrijd op gemiddeld 180 als ik heel diep ga (31 jr)..
Max HR zegt helelmaal niets, is extreem persoonsgebonden. Er zijn ook gegevens bekend van een wielrenner die een Max HR had van 250. Deze man verloor regelmatig van mensen met max hr van 180.

Enige dat bekend is, is dat Max HR langzaam afneemt met de jaren. Trainingsarbeid kan deze afname vertragen.

Voorbeeld: mijn Max HR is 201. 10Km wedstrijd waarin ik diep ga zal gemiddelde HR rond de 185 zitten (omslagpunt ligt rond 180 bij mij)
Mijn vriendin heeft Max HR van 172 met dezelfde leeftijd als ik. Maar ze loopt mij er wel mooi uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 08:29
Tijdens een 10km wedstrijd zit ik op een gemiddelde hartslag van 160-170, maar die van mij heeft wel wat een vreemd patroon:
https://www.strava.com/activities/984538683
https://www.strava.com/activities/973175280
https://www.strava.com/activities/960502352

Mijn hart weet blijkbaar niet wat hij moet, sneller kloppen of juist niet :) Ooit wel eens onderzocht in het ziekenhuis, niets ernstigs :S

Ik probeer trouwens verwoed om de 10k binnen 40 minuten te lopen (#breaking40!), maar zoals je ziet lukt dat nog niet echt.
Tijdens interval trainingen loop ik 500m, 1000m en 1500m met een pace van ongeveer 3:40 tot 3:55 per kilometer, maar op de 10km haal ik 'slechts' 4:15 tot 4:20 per kilometer.
Iemand tips hoe ik wel 4:00 gedurende 10km kan halen?

Edit: typo

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Luchtenburger schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:44:
Intervallen zijn belangrijk maar een 10k is voor meer dan 80% een kwestie van duurvermogen. Met andere woorden: probeer zoveel mogelijk te lopen zonder je plezier, gezondheid, baan, partner, gezin en/of vrienden kwijt te raken :P

Ik zie dat je dit jaar op zo'n 30km/week zit. Probeer dat eens (rustig opbouwend) naar zo consequent mogelijk 40km/week te krijgen met af en toe een uitschieter naar boven. Dat zal je al heel veel helpen. Meer mag ook, pak het wel alleen conservatief aan.
Loop het merendeel van je kilometers op ontspannen tempo, doe in het weekend regelmatig een lange training (15-20km) aangevuld met één, hooguit twee stevige trainingen per week. Probeer ook bij die snelle traingen te wisselen tussen aeroob vermogen (lange intervallen van 800m - 1500m), snelheid en kracht (heuvelsprints, 200m-400m) en tempowerk (2-3x 2-3km net boven je verzuringsdrempel of 20' aaneengesloten net onder je drempel).

Daniels' Running Formula is zeer aan te raden leesvoer als je het maximale uit je trainingen wilt halen.

Maar de basis blijft kilometers maken: Miles make the champions; the trial of miles, miles of trials; no substitute for mileage; enz enz enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Luchtenburger schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:44:

Ik zou mijn trainingsschema eens herbekijken. Als ik het zo bekijk op Strava (korte steekproef) dan train je imho onvoldoende gevarieerd. Je rent op het eerste zicht 3-4 keer per week min of meer hetzelfde (10k@4:30 ongeveer). Ik zie wel eens een langere training, of een interval, maar ik mis een beetje een gestructureerde aanpak.

Meer volume zal waarschijnlijk ook helpen, maar ik denk dat variatie voor jou belangrijker is.

Disclaimer: dit is puur eigen ervaring en teveel tijd op het internet doorbrengen :)

Edit: @kenneth was me voor. Voor alle duidelijkheid: ik ga akkoord met wat hij zegt, al denk ik dat jij je huidige volume al beter kan indelen, met je huidige niveau moet die 40 haalbaar zijn als je ze efficiënter inzet. Met meer volume kan je op 38 mikken :P

[ Voor 16% gewijzigd door nokie op 16-05-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Check ook even op YouTube wat filmpjes over looptechniek of lees wat boeken. Heeft mij imo het laatste zetje gegeven naar de 39.32 :). (inmiddels 39:16 :P volgend weekend hoop ik onder de 39 te komen)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-06 08:22
Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:39:
[...]

Het heeft weinig zin om een om een individuele hartslag te vergelijken met een andere hartslag en daar iets van de vinden. De een is wat hoog, die van jou is wat lager. De HR-max is genetisch bepaald.

Enig advies wat ik kan geven als mensen twijfelen is een om een uitgebreide test te doen bij een SMA. Daar wordt o.a. onder deskundige begeleiding je HR-max bepaald. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bert74 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:46:
[...]

Het heeft weinig zin om een om een individuele hartslag te vergelijken met een andere hartslag en daar iets van de vinden. De een is wat hoog, die van jou is wat lager. De HR-max is genetisch bepaald.

Enig advies wat ik kan geven als mensen twijfelen is een om een uitgebreide test te doen bij een SMA. Daar wordt o.a. onder deskundige begeleiding je HR-max bepaald. Meten is weten.
Het was ook geen oordeel van mij ;), maar als ik zo bij mensen om mij heen kijk en zie op Strava dan viel het mij op dat 196 gedurende 10km redelijk boven het gemiddelde ligt. Dat dat weinig zegt, aangezien weinig mensen gemiddeld zijn, staat er los van natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
Bedankt voor de reacties. Het weer zal inderdaad invloed hebben gehad. Het liep een stuk minder fijn dan 'normaal' de afgelopen maanden.
Ik ga inderdaad m'n hartslagzones bijstellen en daarmee trainen. Mocht dat niet goed voelen, dan kan ik altijd weer terug. En zolang ik met hetzelfde apparaat werk om mijn hartslag te meten maakt het niet eens zoveel uit of het precies klopt of niet. Als de afwijking maar constant is :-)

Nu weer aan de bak, dan hoop ik ook ooit mee te doen aan #breaking40!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 13:46

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Ik weet wel dat ik vrijdag avond, zondagavond en gisteravond heb gelopen. Alle dagen toch een beetje drukkend qua temperatuur, hoewel zondag minder. Dan merk ik zelf wel dat mijn lichaam dat echt minder prettig vind dan zoals ik de afgelopen maanden lekker heb gelopen zonder al teveel problemen met het oplopen van mijn temperatuur. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 21:40
Heeft iemand ervaring met het oppakken van het lopen na enige weken zonder activiteit?

Zelf liep ik altijd 10k-10k-20k per week (inmiddels een jaar of 2)
Ongeveer twee maanden geleden voelde ik een ongebruikelijke (bil)spier irritatie. Vervolgens heb ik mijn afstanden verminderd naar 5-5-5 (zonder merkbare verbetering).
5 weken geleden heb ik daarom besloten (op basis van herstel ervaring (achillespees)) om een paar weken helemaal niet te lopen.
Gisteren weer begonnen met perfect resultaat (5k), maar 5 weken stilstand is natuurlijk niet niets en direct mijn oude "schema" oppakken is vragen om problemen lijkt mij.
Dus mijn vraag heeft er iemand ervaring met het heropbouwen van de spieren (dus niet de conditie) na een tijdje rust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Ik zou korte stukjes lopen met rustperiodes ertussen (wandelen). Deze dan verder uitbouwen. Dan krijg je ook niet meteen die klap op je spieren. Doe alles wel in duurlooptempo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Weet iemand hoe je het bij Strava voorelkaar kan krijgen dat je na 5km rennen gewoon te horen krijgt dat de workout klaar is? Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Bij Runkeeper is het gewoon een kwestie van een 5km workout starten en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_Germs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-06 15:31
RvdH schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:01:
Weet iemand hoe je het bij Strava voorelkaar kan krijgen dat je na 5km rennen gewoon te horen krijgt dat de workout klaar is? Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Bij Runkeeper is het gewoon een kwestie van een 5km workout starten en klaar.
Strava is niets anders dan een 'logging' app. die je activiteiten vast kan leggen, waarna je kan anlyseren (snelheid, route, HR etc).

Vor het uitvoeren van een training, heb je een uitgebreidere app nodig zoals inderdaad Runkeeper, Polar Beat, Runtastic, Endomondo enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 08:29
@kenneth , @nokie , @Sport_Life , bedankt voor jullie reacties.
Meer kilometers lopen in inderdaad een dingetje i.v.m. beschikbare tijd... Paar maand geleden ben ik begonnen met 15-20 km in het weekend te lopen met een rustig tempo (~5:00 per km), afgelopen 4 weken heb ik echter 4x een 10km wedstrijd gedaan en dus geen langere afstanden getraind.

Ik zal kijken of ik wat meer variatie kan aanbrengen. Structuur heb ik inderdaad niet echt, ik loop een beetje waar ik zin in heb. Nog tips voor een schema?

Laatste paar weken ben ik inderdaad weer veel op internet/youtube aan het rondneuzen voor tips over efficiënter lopen. Ik merk dat ik na een een aantal km het 'veer effect' in mijn benen verlies en dat ik mijn voeten dan echt van de grond moet hijsen (voor mijn gevoel), met als gevolg gevoelige bovenbenen.

Doen jullie ook nog oefeningen (squats, lunges, plyometric, etc.) in huis op de dagen dat je geen looptraining doet?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 22:06

Rudedadude

Maybe we were born to run

Het was vanavond lekker weer voor een 10 kilometer wedstrijd (not) :) . Toch gedaan, de Verkerkloop in Zwijndrecht. Vorig jaar had ik daar voor het eerst onder de 38 minuten gelopen op de 10K. Dit jaar was het een uitdaging met 27 graden en een lichaam dat de afgelopen trainingen niet helemaal okselfris aanvoelde. Toch liep het gelukkig lekker. Door de warmte iets minder snel dan gehoopt (ik wilde eigenlijk rond de 3:45 lopen het merendeel van de kilometers), maar dat zat er niet in. Ik liep een hele tijd zesde, maar heb uiteindelijk de nummer 5 net voor de finish met een 2:30/km eindsprint nog net kunnen inhalen 10 meter voor de streep. Netto eindtijd 37:57 en 5e van de 500 deelnemers...

https://www.strava.com/activities/993064398

Ik zag overigens dat de nummer 1 van de 5km hier vanavond 14:45 heeft gelopen. Dat is zeg maar best snel :P Nog even verder gekeken: zijn pr op de weg 5k is 14:13...

[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 17-05-2017 22:48 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 12:20

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Netjes voor een 1e keer! Ik was na 3,5km helemaal dood en de tijd laten we het maar niet over hebben. Ik loop nu 6 weken (12x), en heb de 5km nu in 25 min gedaan, en als verste afstand 10km in 59:30. Ben ook al van 103 naar 98kg gegaan in die tijd. Dan weet je wat je te wachten staat als je het vol houdt ;)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
frankwopereis schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:10:
[...]

Netjes voor een 1e keer! Ik was na 3,5km helemaal dood en de tijd laten we het maar niet over hebben. Ik loop nu 6 weken (12x), en heb de 5km nu in 25 min gedaan, en als verste afstand 10km in 59:30. Ben ook al van 103 naar 98kg gegaan in die tijd. Dan weet je wat je te wachten staat als je het vol houdt ;)
Uiteindelijk wil ik ook naar die 10 (wil ook niet te hard van stapel lopen :9) Heb je nog tips hoe ik dit kan opbouwen? Las dingen over interval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tijdens het hardlopen krijg ik last van zweet in mijn oog, het prikt (en ook op mijn bril, maar dat is minder erg).

Heeft iemand tips? Een hoofdband? Van die badstoffen jaren tachtig dingen? (Sandwich spread-reclame, zeg maar :P ), of zijn er ook andere oplossingen?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Laatst online: 25-05-2023
Een hoofdband of pet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

anandus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:27:
Tijdens het hardlopen krijg ik last van zweet in mijn oog, het prikt (en ook op mijn bril, maar dat is minder erg).

Heeft iemand tips? Een hoofdband? Van die badstoffen jaren tachtig dingen? (Sandwich spread-reclame, zeg maar :P ), of zijn er ook andere oplossingen?
Wenkbrauwen groeien :+
Serieuzer: ik hoor wel eens mensen die een laagje vaseline smeren boven de ogen om te voorkomen dat er zweet naar beneden loopt. Nooit zelf geprobeerd, maar lijkt me de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
Dat werkt wel echt goed. Mijn vriendin noemt me meteen 'Boris Becker' zodra ik mijn zweetband opzet, maar daar trek ik me gewoon niet al te veel van aan :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
dreamscape schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:58:
[...]
Mijn vriendin noemt me meteen 'Boris Becker' zodra ik mijn zweetband opzet, maar daar trek ik me gewoon niet al te veel van aan :)
Zou ik ook niet doen, kan me niet heugen dat hij ooit met een hoofdband om heeft gespeeld... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 21:34

Of een zweetband of inderdaad een pet. Als je een pet draagt ben er dan wel op voorbereid dat die doorweekt gaat zijn na je ronde.

Strava | AP | IP | AW

Pagina: 1 ... 37 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic