Wat een verhalen en afstanden weer. Ik kon net amper de trap af door de spierpijn.
Ik hoop ooit ook zulke trails te lopen.
Ik hoop ooit ook zulke trails te lopen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
allereerst: Gefeliciteerd!Arie- schreef op maandag 8 mei 2017 @ 10:56:
Wat heb ik hier van geleerd en wat hebben jullie er misschien aan? Heb je problemen met je belastbaarheid en/of wil je misschien een keer wat anders proberen als trainingsmethode: pak de fiets om je duurvermogen te trainen en gebruik het hardlopen om hardloop specifiek wat snelheid te winnen. Eén 'maar': ik kan ik dit moment niet inschatten of ik nog 'eenvoudig' 25km+ kan lopen en of ik op dat gebied (flink) heb ingeleverd.
[ Voor 35% gewijzigd door Pathogen op 08-05-2017 15:40 ]
[ Voor 6% gewijzigd door rik86 op 08-05-2017 15:49 ]
13km lijkt me juist wel een mooie afstand om ook eens hard te lopen van/naar huis, i.p.v. in de pauze even een rondje te doen.Pathogen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:30:
Op papier heb ik net een rustig rondje gelopen, wat prima geschikt zou zijn als taper icm een kleiner en nog rustiger rondje komende woensdag.
De realiteit: ik kwam gewoon niet vooruit! Mijn benen, sjezus, leek wel alsof ik gisteren een marteltraining heb afgewerkt, en dat terwijl ik sinds vrijdag niet gelopen heb.
Vooral in het onderste deel spierpijn en algeheel gebrek aan kracht.
Dus... Slechte generale = goede race? We gaan het zien. Woensdag wordt in ieder geval écht een rustig kort rondje.
@Arie- je hebt me op een goed idee gebracht! Ik zat me al eerder af te vragen hoe ik straks in godsnaam een tweede kind kan combineren met de wens om een marathon te lopen, maar wie weet kom ik er wel gewoon met:
- fietsen naar werk á 13km per reis (moet ik nog mee beginnen)
- hardlopen in de lunchpauze á 3x 30 minuten
- 1 duurloop in het weekend
Zolang ik de lunchtrainingen kan focussen op snelheid en technisch goed blijven lopen kan dat nog wel eens voldoende zijn om een beetje een degelijke marathon te lopen (<4u is mijn wens).
Op zich wel. en dat gaat de komende maanden ook wel gebeuren, maar ik wil ivm de aankomende kleine niet teveel reistijd toevoegen aan woon-werk. Fietsen heeft dan een stuk minder impact.pjlgt schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:13:
[...]
13km lijkt me juist wel een mooie afstand om ook eens hard te lopen van/naar huis, i.p.v. in de pauze even een rondje te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 08-05-2017 16:17 ]
Ik heb precies hetzelfde alleen in een wat verder gevorderd stadium ben ik bang. 's Morgen kom ik met moeite de trap af maar dat is na zo'n 5 min weg. Ik heb inmiddels mijn frequentie en afstand ingekort (van 3x in de week hardlopen naar 2x in een veel langzamer tempo en de helft zoveel km's) daarnaast probeer ik netjes mijn oefeningen te doen (van de fysio) en masseer ik dagelijks de pees. Verder wandel ik iedere dag een stukje in mijn pauze wat ook wel helpt denk ik.Aghanim schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
Ik heb weer wat last van mijn achillespees helaas. Tijdens het lopen prima, maar de dag erna een zeurend gevoel. Wat doen jullie op zo'n moment? Helemaal niet meer lopen of de frequentie en afstand verlagen? Ik ben bang dat ik er anders conditioneel weer flink op achteruit ga maar wil niet dat ik het straks erger maak. Wil in de loop van deze week naar de fysio, maar ik vermoed dat jullie ook goede tips hebben
Zero.
Zag ze ook langskomen. Probleem met die schoenen van Salomon is dat ze 1000 soorten lijken te hebben, bij de ZL komen ze met regelmaat langs maar de echte bekende trial-schoen-varianten (de S-lab Ultra en Speedcross) zie ik helaas zelden staanJohan_Germs schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:01:
Nu bij Zalando Lounge Salomon!
Ook de hardloopschoenen
[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 08-05-2017 17:16 ]
Tempo omlaag, frequentie omlaag, afstand kleiner, alles in kleine porties verminderen totdat je achillespees niet meer "mekkert" in de morgen.Aghanim schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:03:
Ik heb weer wat last van mijn achillespees helaas. Tijdens het lopen prima, maar de dag erna een zeurend gevoel. Wat doen jullie op zo'n moment? Helemaal niet meer lopen of de frequentie en afstand verlagen? Ik ben bang dat ik er anders conditioneel weer flink op achteruit ga maar wil niet dat ik het straks erger maak. Wil in de loop van deze week naar de fysio, maar ik vermoed dat jullie ook goede tips hebben
Een zakje ORS gaat standaard in mijn waterzak (1,5l) als ik meer dan 3-4 uur ga lopen bij warm weer. Ideale oplossing om de vochtbalans op peil te houden bij lange inspanningen.bert74 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:40:
Als ik wat langere hardlooprondjes loop of op de racefiets zit heb ik 2-3 uur daarna vaak last van hoofdpijn. Ik heb gegoogled op "inspanningshoofpijn" maar kwam niet echt verder dan algemene tips als voldoende drinken etc.
Afgelopen zaterdag voelde ik weer hoofdpijn opkomen, maar ik merkte ondanks dat ik dacht dat ik veel gedronken had dat ik uitgedroogd was. Dat uitdrogen heb ik getest met de huidplooimeting op m'n hand.
I.p.v. isotone sportdrank heb ik binnen een uur 2 zakjes ORS genomen en zowel zaterdag als gisteren geen last meer gehad. Ik vond het wel een eye-opener.
If you can see, look. If you can look, observe
Mooie prestatie! Als je rustig opbouwt naar langere afstanden en die ook op een ontspannen tempo aflegt in plaats van elke keer proberen een PR te lopen zul je niet alleen sneller worden op de 5k maar de kans dat je geblesseerd raakt doordat je jezelf overhoop loopt is ook nog eens een stuk kleiner.rik86 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:43:
Ik twijfel nu of ik door zal gaan voor de 10 km, of richting de 14 á 15 km/u gemiddeld moet gaan lopen en dan pas gaan opbouwen naar langere afstanden.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Pathogen schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:30:
[...]
@Arie- je hebt me op een goed idee gebracht! Ik zat me al eerder af te vragen hoe ik straks in godsnaam een tweede kind kan combineren met de wens om een marathon te lopen, maar wie weet kom ik er wel gewoon met:
- fietsen naar werk á 13km per reis (moet ik nog mee beginnen)
- hardlopen in de lunchpauze á 3x 30 minuten
- 1 duurloop in het weekend
Zolang ik de lunchtrainingen kan focussen op snelheid en technisch goed blijven lopen kan dat nog wel eens voldoende zijn om een beetje een degelijke marathon te lopen (<4u is mijn wens).
Dit. Ik denk dat ik niet eens een auto1 had gehad als ik op 13km van m'n werk had gewoond. Mocht je daar geen problemen mee krijgen mbt belasting, kun je ook overwegen om op dag 1 op de fiets naar je werk toe en hardlopend terug, dag twee hardlopend naar je werk en op de fiets terug. Daarbij, met de auto 13km, deur tot deur, 10-15 minuten, op de fiets, 35 minuten? Ik zeg: gewoon doen! Ben je ook meteen de hele avond 'vrij' van sporten, dat heb je immers al gedaan.pjlgt schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:13:
[...]
13km lijkt me juist wel een mooie afstand om ook eens hard te lopen van/naar huis, i.p.v. in de pauze even een rondje te doen.
Klopt, ik weet 't. M'n 'probleem' is dat ik het erg lastig vind om rustig aan te lopenkenneth schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:50:
[...]
Mooie prestatie! Als je rustig opbouwt naar langere afstanden en die ook op een ontspannen tempo aflegt in plaats van elke keer proberen een PR te lopen zul je niet alleen sneller worden op de 5k maar de kans dat je geblesseerd raakt doordat je jezelf overhoop loopt is ook nog eens een stuk kleiner.
Het is niet intuïtief maar duurvermogen bouw je op door op een ontspannen tempo te lopen. Voordeel is ook dat de belasting daardoor minder groot is, je daarom sneller herstelt en dus sneller weer kunt lopen. Voor de loopeconomie en het lekkere gevoel doe je twee keer per week een stuk of drie ontspannen versnellingen van 100m aan het einde van je training. Houd je dat een paar maanden vol, dan kun je de omvang uitbouwen en op een gegeven moment intervaltrainingen gaan doen waardoor je sneller vooruitgang boekt (maar ook dan blijven rustige trainingen de basis).
En vergis je niet, tenzij je flinke aanleg hebt is de stap van 13km/h naar 14km/h behoorlijk groot en van 14km/h naar 15km/h nog groter.
De elke-keer-voluit-methode is een veelgemaakte beginnersfout die niet zelden uitmondt in allerlei pijntjes of vervelende blessures.
Succes!
De auto wordt hier voornamelijk gebruikt voor boodschappen en kindvervoerArie- schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 07:41:
[...]
[...]
Dit. Ik denk dat ik niet eens een auto1 had gehad als ik op 13km van m'n werk had gewoond. Mocht je daar geen problemen mee krijgen mbt belasting, kun je ook overwegen om op dag 1 op de fiets naar je werk toe en hardlopend terug, dag twee hardlopend naar je werk en op de fiets terug. Daarbij, met de auto 13km, deur tot deur, 10-15 minuten, op de fiets, 35 minuten? Ik zeg: gewoon doen! Ben je ook meteen de hele avond 'vrij' van sporten, dat heb je immers al gedaan.
1) Aanname dat je momenteel met de auto reist
Ik heb hetzelfde probleem hoorValorian schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:03:
Ik vind het mooi klinken allemaal, fietsen en hardlopen van en naar werk. Maar als je geen douche tot je beschikking hebt valt hardlopen en langer dan een uur fietsen naar werk en tijdens lunch wat mij betreft wel echt af![]()
Ik werk nu ruim 25km van huis. Optie zou nog kunnen zijn om fiets achterin auto te gooien en dan af en toe van werk naar huis te fietsen, of eventueel zelfs een duurloop te doen naar huis, maar dan moet ik de volgende dag met OV, niet handig en relatief dure optie (een los treinkaartje, niet OV an zich).
Inderdaad mee gedaan met de wings zoals eigenlijk elk jaar. En ook dit jaar weer eerste bij de rollers. Al was het wel zwaar dit keer. Mede door het slechte wegdek in de binnenstad maar ook door de competitie . Deze was vorig jaar , en het jaar daarvoor niet aanwezig. Dit jaar waren er, door het uitvallen van de Wings in België, een aantal Belgen waaronder de winnaar van vorig jaar daar. Had toch wel moeite om hem in te halen.Aight! schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:02:
Nog mensen mee gedaan met de wings for life run in Breda?
Was weer gaaf, dit jaar renden we met 150 man voor een fysiotherapie team! Ook gaaf om te zien dat die rollers echt hard kunnen gaan op vlak parcours, helaas is bij ons in Breda het niet allemaal even recht.
Had nog even gepraat met iemand in een rolstoel en die zei dat hij veel tijd verloor op die slechte ondergrond.
Al met al een leuk evenement vorig jaar was het erg warm, dat was dit jaar een stuk minder. Prettiger voor het hardlopen maar minder voor erna met bier drinken
@Trenchdog Heeft hem al gevondenValorian schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:31:
@Roozzz Heb jij voor mij toevallig nog het linkje naar het GPX bestand van de 42KM van de Koning van Spanje (er zit een foutje in de eerder geposte link)? Een kennis van mij wil die lopen als training binnenkort. En weet jij toevallig of die route (en eigenlijk alle routes van KvS) volledig toegankelijk zijn buiten het evenement om? Er zaten geen stukken in over normaal afgesloten of privé terreinen toch?
Ik heb wel douche mogelijkheid, maar het is maar 5 km lopen/fietsenArie- schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:18:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem hoor. ~42km enkele reis, ongeveer 40 minuten met de auto. Een ideale racefietsafstand, maar ook hier helaas ook geen douche mogelijkheden.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 09-05-2017 23:28 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Mooie tijd! Wat is je startnummer? Ik heb nog foto's gemaakt, zal eens kijken of je ertussen zitkenneth schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:33:
Zomeravondcup 2, halve minuut sneller dan vorige keer en vijf seconden langzamer dan pr: 36'33. Weer vlak gelopen (18'17/18'16) en niet helemaal kapot. ZAC3 een nieuw pr?
Denk het niet nee, want ik stond 1km voor het einde
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Garmin FR245M + HRM-RUN
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
De trainingen die je deze week doet zullen je niet meer verder helpen op de HM en wel voor de nodige vermoeiing zorgen. Ik ben ook maar een leek maar mijn advies zou zijn: als je écht voluit wilt en het maximale uit je HM wilt halen dan zou ik deze week zelfs geen duurlopen meer doen, hooguit een km of 10-12 aan het begin van de week en dan de dag van tevoren nog een half uurtje ofzo. Beiden op duurloop-tempo, dus als je 5:00/km loopt op de 21 dan hooguit +/- 6:00/km op deze trainingen. Niet goed voor je maand-kilometrage maar wel voor je PR-kansen en blessurevrije HM.Bartske schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:49:
Hier gister mee gedaan aan een dorpsloopje, de Kamerikse Weteringloop. Er waren afstanden in 3 smaken, de 5, 10 en 15km. Aangezien ik volgende week mn eerste halve marathon in Leiden loop gekozen voor de 5km om mn benen niet te veel te belasten omdat ik van mezelf wel weet dat gas terugnemen vaak wat moeilijk is als je eenmaal in de wedstrijd feeling zit. Voor een dorpsloop vond ik het aantal deelnemers nog behoorlijk groot, op de 5km waren er 162 deelnemers, op de 10km nog eens 100 en op de 15km iets van 30.
Het was gister vrij benauwd en bewolkt met een zon die er af en toe doorkwam. Rustig het startnummer opgehaald en wat ingelopen en nog wat bekenden gesproken (de loop was in mijn geboortedorp). Toen was het alweer bijna klaar voor de start. De 5 en 15km starten tegelijk met 5km langs het plaatselijke kanaal (de wetering) heen en terug, vrij overzichtelijk en voor mij bekend terrein. Na die 5km slaat de 15km linksaf voor de rest van hun parcours en is de finish van de 5km rechtsaf.
Na het startschot kon ik meteen een goed tempo vinden, had besloten rond de 4:30min/km te gaan lopen en gewoon te kijken hoe het zou gaan. Eerste km ging gelijk lekker in precies 4:30 en ik voelde me prima, ademhaling ging goed. Het viel me wel op met zo'n dorpsloop hoeveel 'onervaren' lopers erbij zitten die rond de 4:00 min/km van start gaan en dan na 1.5 km al moeten gaan lopen. Ik kon gewoon lekker mn eigen tempo houden en km 2 en 3 gingen iets sneller (in 4:26). Toen was het keerpunt (bruggetje over) en gingen we weer terug. Terug betekende helaas wel tegen de wind in (die wel redelijk aanwezig was). Maar ik voelde me wel prima en kon mn tempo goed vasthouden (km 4 in 4:29). Begon wel steeds meer mensen op te rapen die het niet vol konden houden tegen de wind, wat wel een goed gevoel geeft natuurlijk.
De finish lag een stukje van het kanaal af, je moest naar rechts en dan nog een stuk van ongeveer 300m vol tegen de wind in lopen. Als je die bocht neemt en dan in een keer de finish ziet denk je meteen 'oh ik ben er bijna tijd voor een eindsprint' en die zette ik ook vol in. Iets te vroeg voor de snelheid die ik had (3:30/km) en kon het bijna niet volhouden, dus was toch nog helemaal kapot aan het einde. Uiteindelijke finish in 22:13 en best tevreden. (al is mn pr meer dan een minuut sneller). Heb de afgelopen tijd toch meer op duurloopvermogen dan op snelheid getrained voor de HM dus een pr zat er zeker niet in al had ik met wat sneller starten toch nog nog wel wat secondes van de tijd af kunnen snoepen waarschijnlijk.
Iemand nog tips voor de laatste week voor mn HM? Was zelf van plan nog 2 duurlopen te doen, niks intensiefs iig.
Mogelijk heb je niet de goede maat. Als het een ander merk is kan het zijn dat bijvoorbeeld maat 43 niet meer maat 43 is.m-vw schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:44:
3. Mijn nieuwe schoenen, wat moet ik daar nu mee. Allerlei pijntjes die ik met mijn vorige paar niet had.
Hou de frequentie aan die je gewend bent, schroef het volume flink(!) omlaag maar behoud de intensiteit. Zoals Valorian zegt: fitter word je niet meer. Maar je wilt wel een prettig gevoel in de benen hebben en de juiste spierspanning voor een goede prestatie. Voor een HM zal dat een stuk minder zijn dan een 10k. Een paar versnellingen aan het einde van een kort loopje daags voor de wedstrijd is genoeg. De dag daarvoor sowieso rust en dan ben je er wel. Alleen nog een stukje rennen op wedstrijddag zelfBartske schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:49:
Iemand nog tips voor de laatste week voor mn HM? Was zelf van plan nog 2 duurlopen te doen, niks intensiefs iig.
Zo lang hou ik het niet vol. Ik zie dat mijn schoenen gewoonlijk tegen de 1000km toch wel het beste van zichzelf hebben gegeven. Ik heb bijvoorbeeld op dit moment 2 identieke paren (naast nog wat anderePredje schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:59:
Hoe lang doen jullie met een set schoenen?
Heb nu zelf ruim 3000 kilometer op hetzelfde paar gelopen, zonder blessure!
Mijn collega's zijn panisch wat dat betreft; die kopen echt om de paar maanden nieuwe.
Wil op korte termijn wel een mooi nieuw setje aan laten meten, maar dat is meer voor de lol dan dat ik het echt nodig vind.
De huidige zolen zijn wat afgesleten, totaal geen last van. Verder zijn ze nog helemaal goed.
Die run ziet er heel cool uit!nokie schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:40:
[...]
Zo lang hou ik het niet vol. Ik zie dat mijn schoenen gewoonlijk tegen de 1000km toch wel het beste van zichzelf hebben gegeven. Ik heb bijvoorbeeld op dit moment 2 identieke paren (naast nog wat andere), waarvan eentje 850km op de teller heeft, en de andere 600km, en ik begin het verschil te voelen (en dan ga ik er nog maar even vanuit dat het tweede paar nog "helemaal goed" is), dus ik ga binnenkort terug shoppen.
Als jij ze nog goed vindt, wie ben ik om dan vanuit mijn luie zetel iets anders te beweren. Maar ik snap je collega's wel een beetje
Verder een dienstmededeling: wie op 18 juni nog wil deelnemen aan de Great Breweries Marathon (25k of Marathon), ik kreeg net een berichtje in mijn mailbox dat ze aan de laatste 1000 startnummers zijn begonnen. Vorig jaar was het nu al uitverkocht, maar dan hadden ze ook 1000 nummers minder ter beschikking. Een aanrader voor de Belgische Bier-liefhebbende hardloper (je krijgt bonnetjes + een bierpakket mee naar huis. Wandelaars mogen onderweg proeven, dus je moet even doen alsof als je niet kan wachten tot de finish)!
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Bedankt! Komt wel overeen met wat ik van plan was. Heb helaas wel in de aanloop last van m'n scheenbenen gekregen en daardoor mn trainingsschema een stuk naar beneden moeten brengen helaas. We gaan het zien en ik zal dus ook waarschijnlijk mn doelstelling (1:50) gaan halen. We gaan wel zien wat er gaat gebeurenkenneth schreef op maandag 15 mei 2017 @ 12:20:
[...]
Hou de frequentie aan die je gewend bent, schroef het volume flink(!) omlaag maar behoud de intensiteit. Zoals Valorian zegt: fitter word je niet meer. Maar je wilt wel een prettig gevoel in de benen hebben en de juiste spierspanning voor een goede prestatie. Voor een HM zal dat een stuk minder zijn dan een 10k. Een paar versnellingen aan het einde van een kort loopje daags voor de wedstrijd is genoeg. De dag daarvoor sowieso rust en dan ben je er wel. Alleen nog een stukje rennen op wedstrijddag zelf
Ik zou eens op airbnb kijken. Anders een hostel.racoon schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:25:
Ik wil misschien volgend jaar de marathon van Rotterdam gaan lopen, weet er iemand een geode niet al te dure slaapplaats vlak bij de start\finisch?
Liefst waar ik mijn spullen kan laten en na afloop kan douchen.
[ Voor 11% gewijzigd door Pathogen op 15-05-2017 14:28 ]
Heb mijn schoenen gekocht bij Runners Lab in Gent. Voeten zijn opgemeten en ik heb proef gelopen met diverse schoenen/merken. De New Balance voelde eigenlijk gelijk goed. Beter nog dan de Asics waar ik altijd op liep. Ook de metingen op de drukplaat gaven aan dat mijn voeten netjes afrolde.Fleximex schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:30:
[...]
Mogelijk heb je niet de goede maat. Als het een ander merk is kan het zijn dat bijvoorbeeld maat 43 niet meer maat 43 is.
Ik heb nu ook een paar schoenen (Merrell Glove 2) waar ik eerst maat 43,5 van had genomen. In principe zaten ze wel prima. Maar na een 10km loopje mijn voeten vol blaren. Schoenen simpelweg te klein. Maat 44 (welke ik eigenlijk voor al mijn schoenen heb) paste wel. Ik maakte de fout om voor maat 43,5 te gaan omdat de maattabel van Merrell andere (US, UK en JP) maten aanhoudt in vergelijking met de EU maten dan andere merken.
Voor de meeste mensen geldt dat als je je tenen naar voren in je schoen schuift, je duim tussen je hiel en de achterkant van de schoen moet kunnen passen.
Verder niet te strak strikken. Je voet zet flink uit. En je hak mag licht omhoog komen als je voet nog niet opgezwollen is (tijdens de warming up bijvoorbeeld). Hoewel dat voor sommige mensen juist weer blaren geeft.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Dan zullen misschien de zooltjes anders zijn bij deze schoen. Misschien maakte je voet een andere beweging bij de Asics.m-vw schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:01:
[...]
Heb mijn schoenen gekocht bij Runners Lab in Gent. Voeten zijn opgemeten en ik heb proef gelopen met diverse schoenen/merken. De New Balance voelde eigenlijk gelijk goed. Beter nog dan de Asics waar ik altijd op liep. Ook de metingen op de drukplaat gaven aan dat mijn voeten netjes afrolde.
Een probleem dat ik wel heb is dat mijn "probleemvoet" ongeveer een maat kleiner is dan de andere voet. Bijde Asics heb ik hier echter nooit last van gehad.
De meeste pijntjes zitten ook niet in mijn voet(en), maar in mijn rechter onderbeen. Ongetwijfeld het gevolg van overbelasting/anders neerzetten van mijn voeten.
Ik heb niet ech een overgangsperiode aangehouden bijt wisselen van mijn schoenen, wellicht dat ik nu toch af en toe maar mijne oude schoenen weer uit de kast moet halen.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Niks geks aan hoor, gewicht is gewoon een ontzettend grof nummer dat niks zegt over je lichaamssamenstelling.vhal schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:43:
Twee dagen terug had ik beenspiertraining + een lesje grit:strenght (soort van hiit met een barbell) in de sportschool....Ik geloof dat ik zo'n beetje dood ben gegaan na afloop
Nu zijn nog steeds de bovenste beenspieren (vastus medialus, lateralus e.d.) behoorlijk gespannen, het foamrollen helpt wel iets maar je komt niet diep genoeg in de spier met de grote roller.
Voordeel na ~2 mdn functional training is dat mijn coresterkte aanzienlijk is verbeterd. Waar ik voorheen niet eens 10 sec kon planken, lukt het nu ruim een minuut (en dan geen Brienenoord-plank). Ook andere stabiliteitoefeningen gaan mij beter af, zelfs echte push-ups lukken nu
Ik hoor de mensen al lachen hier maar met mijn huidige gewicht (89kg) vond ik het wel een verbetering, voorheen lukte er zelfs niet één
. Gek genoeg val ik niet echt af maar mijn kleding begint nu toch aan de ruimte kant te zitten.
Binnenkort maar weer eens een rondje lopen op de nieuwe schoenen die ik van de week heb gehaald (Saucony Omni 15)
Ik heb de Fitbit Aria weegschaal. Meet naast gewicht ook vetpercentage. Die meting is niet heel precies, maar voldoende nauwkeurig om trents te zien per week. Effect van gezond eten is heel snel zichtbaar.Pathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 10:29:
[...]
Niks geks aan hoor, gewicht is gewoon een ontzettend grof nummer dat niks zegt over je lichaamssamenstelling.
Je bent nu gewoon spiermassa aan het maken
Too much information:Pathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:02:
Klopt, zolang je onder dezelfde omstandigheden meet zul je de trend goed kunnen zienBijvoorbeeld altijd 's ochtends meten, zonder kleren, voordat je onder de douche stapt (water kan de meting ook beinvloeden).
Ik merk het vooral aan dat mijn benen niet meer zacht en knuffelbaar zijn
Ik heb er thuis een van Youw8 staan. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer en worden de metingen dus nergens meer bijgehouden. De schaal zelf geeft alleen gewicht aan, dus vet% zie ik al een tijdje niet meerRequiem19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:08:
[...]
Too much information:
- Opstaan
- Plasje plegen
- Shirt uit, boxer aan
Op weegschaal stappen. Dat doe ik in principe iedere dag. Je merkt ook heel goed wanneer je bijv de avond ervoor alcohol gedronken hebt, dan houd je lichaam meer vocht vast en heb je mooie uitschieters op je weegschaal.
Leuke van die Fitbit Aria weegschaal is dat hij ook alle metingen via wifi naar je fitbit app stuurt. Die app kun je weer linken met je Garmin Connect app, zodat je in Garmin connect perfect je gewichtstrend kunt volgen in grafiekvorm. Helaas moet je voor de vetpercentage trend wel de fitbit app in.
Internet of ShitPathogen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:20:
[...]
Ik heb er thuis een van Youw8 staan. Helaas bestaat dat bedrijf niet meer en worden de metingen dus nergens meer bijgehouden. De schaal zelf geeft alleen gewicht aan, dus vet% zie ik al een tijdje niet meer
Toevallig ook nieuwe schoenen van Asics gekocht en overal last vanFleximex schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:42:
[...]
Dan zullen misschien de zooltjes anders zijn bij deze schoen. Misschien maakte je voet een andere beweging bij de Asics.
Ik kan er zelf niet zoveel van zeggen. Ik had eerst schoenen van Asics. Maar steeds met rennen had ik voet pijntjes en zware shin splints. Toen heb ik het laten meten en bleek ik 6 graden te proneren. Toen er zooltjes in gedaan en toen was dit 3 graden en toen heb ik daarna een tijd lang geen voet/enkel pijntjes meer gehad. Later echter wel bij mijn knie pijn gekregen en licht last van shin splints.
Een paar maanden geleden ben ik naar forefoot running gegaan. Ik heb die schoenen met bijna 0 ondersteuning en geen zool voor de pronatie. Eigenlijk nergens last meer van op overbelaste spieren na (omdat ik nu sommige spieren iets meer of minder gebruik dan voorheen). Ik ben ook van een stapfrequentie van 80-82 naar 85-86 gegaan. Gisteren heb ik een 5km PR (22:37 yeee) gelopen met een trapfrequentie van 90(!).
Wanneer voel je dat het niet goed zit met de schoen? Als dat al na een een km is kan je ook verschillende schoenen proberen. Als je je oude schoenen nog hebt kun je die misschien nog eens testen. Misschien blijk je in die schoenen nu ook opeens last te krijgen van je rechter onderbeen en is er iets anders aan de hand (overbelasting?).
[ Voor 4% gewijzigd door juhet op 16-05-2017 14:18 ]
Max is max. Als jij 250 BPM meet is je max HR gewoon 250juhet schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:18:
afgelopen zaterdag flink m'n best gedaan tijdens een 10KM en 3 seconden (jaja..) van m'n PR af gelopen. Echter viel het me na afloop op dat mijn hartslag hoger is dan eerder gemeten. Gemiddeld 196 en een max van 209. Voordat mensen gaan roepen dat dit nooit kan:
- leeftijd: 27
- de vorige gemeten max was 203
- hartslagband icm Garmin FR230 goed vast om m'n borst
- het voelde ook als een maximale inspanning.
Ik ga er voor alsnog vanuit dat het klopt. Is het nu aan te raden om mijn hartslagzones opnieuw in te delen? Ik heb die in december 2016 bepaald adhv een max van 200. Gevolg daarvan is harder trainen, maar ik vraag me af of ik dan niet te hard ga?
strava linkje: https://www.strava.com/activities/984605673
Ik zou zeggen, gezien je BMI, redelijk tot goed. Los daarvan is iedere prestatie goed, zolang je plezier hebt en of je PR verbeterddvanpol schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:22:
Gister voor het eerst een 5km loop gedaan. Heb totaal geen ervaring..
Ben zelf 29 jaar, 197cm en weeg 106 kg. Ik heb er 25:45 over gedaan.
Is dit een redelijke tijd?
In mijn ervaring kan je HR stuk hoger zijn bij warmte en met name bij hoge luchtvochtigheid.juhet schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:18:
afgelopen zaterdag flink m'n best gedaan tijdens een 10KM en 3 seconden (jaja..) van m'n PR af gelopen. Echter viel het me na afloop op dat mijn hartslag hoger is dan eerder gemeten. Gemiddeld 196 en een max van 209. Voordat mensen gaan roepen dat dit nooit kan:
Ik ga er voor alsnog vanuit dat het klopt. Is het nu aan te raden om mijn hartslagzones opnieuw in te delen? Ik heb die in december 2016 bepaald adhv een max van 200. Gevolg daarvan is harder trainen, maar ik vraag me af of ik dan niet te hard ga?
Eens, maar ik vind zijn hr wel extreem hoog! Ik zit bij een 10km wedstrijd op gemiddeld 180 als ik heel diep ga (31 jr)..Requiem19 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:37:
[...]
In mijn ervaring kan je HR stuk hoger zijn bij warmte en met name bij hoge luchtvochtigheid.
Moeilijker voor je longen om voldoende zuurstof binnen te krijgen en dus harder werken voor je hart.
Ik zou deze resultaten zeker meenemen voor je hartslagzones. Het weer verklaart waarschijnlijk waarom ie extra hoog is; maar maxHR is gewoon maximaal. Dat is nu dus 209. Ik vind het trouwens wel indrukwekkend dat jij op een gemiddelde van 196 komtjuhet schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:18:
Ik zou zeggen een super tijd zelfs.dvanpol schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:22:
Max HR zegt helelmaal niets, is extreem persoonsgebonden. Er zijn ook gegevens bekend van een wielrenner die een Max HR had van 250. Deze man verloor regelmatig van mensen met max hr van 180.Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:39:
[...]
Eens, maar ik vind zijn hr wel extreem hoog! Ik zit bij een 10km wedstrijd op gemiddeld 180 als ik heel diep ga (31 jr)..
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
Intervallen zijn belangrijk maar een 10k is voor meer dan 80% een kwestie van duurvermogen. Met andere woorden: probeer zoveel mogelijk te lopen zonder je plezier, gezondheid, baan, partner, gezin en/of vrienden kwijt te rakenLuchtenburger schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:44:
Iemand tips hoe ik wel 4:00 gedurende 10km kan halen?
Ik zou mijn trainingsschema eens herbekijken. Als ik het zo bekijk op Strava (korte steekproef) dan train je imho onvoldoende gevarieerd. Je rent op het eerste zicht 3-4 keer per week min of meer hetzelfde (10k@4:30 ongeveer). Ik zie wel eens een langere training, of een interval, maar ik mis een beetje een gestructureerde aanpak.Luchtenburger schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 21:44:
Iemand tips hoe ik wel 4:00 gedurende 10km kan halen?
[ Voor 16% gewijzigd door nokie op 16-05-2017 22:41 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2017 09:30 ]
Het heeft weinig zin om een om een individuele hartslag te vergelijken met een andere hartslag en daar iets van de vinden. De een is wat hoog, die van jou is wat lager. De HR-max is genetisch bepaald.Sport_Life schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:39:
[...]
Eens, maar ik vind zijn hr wel extreem hoog! Ik zit bij een 10km wedstrijd op gemiddeld 180 als ik heel diep ga (31 jr)..
Het was ook geen oordeel van mijbert74 schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:46:
[...]
Het heeft weinig zin om een om een individuele hartslag te vergelijken met een andere hartslag en daar iets van de vinden. De een is wat hoog, die van jou is wat lager. De HR-max is genetisch bepaald.
Enig advies wat ik kan geven als mensen twijfelen is een om een uitgebreide test te doen bij een SMA. Daar wordt o.a. onder deskundige begeleiding je HR-max bepaald. Meten is weten.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Strava is niets anders dan een 'logging' app. die je activiteiten vast kan leggen, waarna je kan anlyseren (snelheid, route, HR etc).RvdH schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 15:01:
Weet iemand hoe je het bij Strava voorelkaar kan krijgen dat je na 5km rennen gewoon te horen krijgt dat de workout klaar is? Ik snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Bij Runkeeper is het gewoon een kwestie van een 5km workout starten en klaar.
Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)
[ Voor 3% gewijzigd door Rudedadude op 17-05-2017 22:48 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Netjes voor een 1e keer! Ik was na 3,5km helemaal dood en de tijd laten we het maar niet over hebben. Ik loop nu 6 weken (12x), en heb de 5km nu in 25 min gedaan, en als verste afstand 10km in 59:30. Ben ook al van 103 naar 98kg gegaan in die tijd. Dan weet je wat je te wachten staat als je het vol houdtdvanpol schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:22:
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Uiteindelijk wil ik ook naar die 10 (wil ook niet te hard van stapel lopenfrankwopereis schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:10:
[...]
Netjes voor een 1e keer! Ik was na 3,5km helemaal dood en de tijd laten we het maar niet over hebben. Ik loop nu 6 weken (12x), en heb de 5km nu in 25 min gedaan, en als verste afstand 10km in 59:30. Ben ook al van 103 naar 98kg gegaan in die tijd. Dan weet je wat je te wachten staat als je het vol houdt
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wenkbrauwen groeienanandus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:27:
Tijdens het hardlopen krijg ik last van zweet in mijn oog, het prikt (en ook op mijn bril, maar dat is minder erg).
Heeft iemand tips? Een hoofdband? Van die badstoffen jaren tachtig dingen? (Sandwich spread-reclame, zeg maar), of zijn er ook andere oplossingen?
Dat werkt wel echt goed. Mijn vriendin noemt me meteen 'Boris Becker' zodra ik mijn zweetband opzet, maar daar trek ik me gewoon niet al te veel van aananandus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:27:
Heeft iemand tips? Een hoofdband? Van die badstoffen jaren tachtig dingen? (Sandwich spread-reclame, zeg maar), of zijn er ook andere oplossingen?
Punctuality is the politeness of kings
Zou ik ook niet doen, kan me niet heugen dat hij ooit met een hoofdband om heeft gespeeld...dreamscape schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:58:
[...]
Mijn vriendin noemt me meteen 'Boris Becker' zodra ik mijn zweetband opzet, maar daar trek ik me gewoon niet al te veel van aan
Of een zweetband of inderdaad een pet. Als je een pet draagt ben er dan wel op voorbereid dat die doorweekt gaat zijn na je ronde.anandus schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:27:
Tijdens het hardlopen krijg ik last van zweet in mijn oog, het prikt (en ook op mijn bril, maar dat is minder erg).
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq