vhal schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 08:46:
Persoonlijk vind ik 8mm-10mm al laag zat

Mijn huidige schoen (Brooks Ravenna 7 - ~440 km ) zit nu op 10mm maar daar krijg ik nu aan mijn rechter enkel vervelende pijntjes door daar de demping/ondersteuning begint te verslechteren. Gisteravond ben ik even langs Starshoe Zoetermeer gereden om toch even er naar te laten kijken. Links was nog prima maar mijn zwakkere rechter enkel maakte een dusdanige enge beweging naar binnen dat het niet goed kon zijn

Bleek dus toch aan mijn schoen te liggen welke niet meer goed ondersteunde. Ws speelt mijn gewicht (89kg) ook wel mee in de 'snelle' slijtage.
Voorlopig leg ik even op advies van de winkel die mysole zooltjes erin tot de nieuwe schoenen binnen zijn.
Heel drop is geen garantie voor demping he? Je hebt Hoka's met weinig (geen?) drop maar wel mega-demping, maar ook schoenen met een flinke hak, terwijl de demping best hard is.
Ik ben geen fysio, maar is je enkel momenteel zwakker dan "normaal"? Dat zou namelijk wel verklaren waarom er nu méér pronatie plaatsvindt ("eng veel") en wellicht betekenen dat als je enkel weer wat op sterkte is, je beter weer zonder extra versteviging kunt gaan lopen.
Naar mijn mening moeten zulke spiergroepen niet
continu beschermd worden, anders bouwen ze nooit kracht op om je enkel goed te ondersteunen en blijf je afhankelijk van de bescherming van de schoen.
Misschien kun je, als het voelt dat je het aankunt, proberen af te wisselen tussen wél en niet ondersteunende schoenen.
Waarom ik hier zo op inga?
Ik heb het gevoel dat mijn enkels het deel zijn dat er het allerlangst over heeft gedaan om op te bouwen qua hardlopen. Misschien omdat ik tijdens mijn allereerste loopje, op het circuit van Zandvoort, meteen een flinke blessure aan mijn enkel te pakken had, misschien omdat ik jarenlang op kisten heb gelopen, misschien heb ik gewoon lang zwakke enkels gehad. Hoe het ook komt, zwakke enkels heb ik echt niet meer.
En heb ik
absoluut te danken aan het wegdoen van schoenen die mijn voet te stevig in een positie proberen te dwingen. Dat heb ik vast niet op de beste manier gedaan, ik heb ook absoluut last gehad van een overgangsperiode, maar voor mij nooit meer van die stevige stappers.
Die stevigheid laat je namelijk ook onvoorzichtiger lopen en landen. Hiel vooruit en klappen maar! Heb ik ook gedaan

Was helemaal niet zo goed voor mijn voetjes. Totdat ik daar vanaf stapte kon ik eigenlijk nooit zo goed tegen niet compleet waterpas gelegde paadjes. Een paar kilometer op een hellend vlak voelde ik wel in de enkels.
Tegenwoordig loop ik met enige regelmaat over het Noordereiland hier, en dan expres stukjes over de kasseien. Traint de enkels lekker. Mijn voeten en enkels hebben nog nooit zo zeker gevoeld, mijn kuiten en schenen wennen ook steeds beter aan het midden/voorvoet lopen en qua tempo ben ik er, behalve de overgangsperiode, ook gewoon op vooruitgegaan.
Disclaimer; dit is en blijft een persoonlijk verhaal. Ik heb van alles gelezen, maar ben geen expert in fysiologie, hardlopen of bewegingsleer.
Nu ik het er zo over heb, ik zou de skeelers weer eens moeten opzoeken... Kon ik vroeger eigenlijk ook niet hebben (ik heb van die lage, modelletje Noren).