Hier ook een Bata-loper. Team van mijn oude studievereniging had nog een loper nodig en tuuurlijk wilde ik wel

Het werd mijn 14e race, en de 16e keer dat ik een etappe liep.
Dit keer voor t eerst sinds jaren weer de middagploeg (mijn 'lievelingsploeg' was altijd de nacht, die is gewoon t leukst!

) en ik liep de etappe van de Grolsch terug naar Enschede centrum, etappe 23.
Onze ploeg doet altijd loper/fietser-wissel, dus je loopt eerst en fietst meteen erna, of andersom, en zo kan het busje dan steeds 1 wisselpunt overslaan. Gelukkig, want we kwamen te laat bij het wisselpunt 21 waar de jongen die 22 zou lopen en ik de fiets en de hes zouden overnemen. De fiets was er nog niet, de vorige loper wel (iets misgegaan...) dus de nieuwe loper ging vast en ik zou wachten tot onze fietsster ook zou binnenkomen. Voor mijn gevoel duurde dat een half uur ofzo. In werkelijkheid vast minder

Gelukkig was uiteindelijk onze fietsster ook terecht en ging ik als een malle op die OVfiets richting loper. Ook hier had ik het gevoel dat ik al super lang aan t fietsen was en m nog niet was tegengekomen (en ondanks dat deze fiets gelukkig op mijn lengte afgesteld was, fietste het op dat tempo niet echt lekker).
Op km 4.5 van de ~10km kwam ik hem gelukkig tegen en heb ik nog even 'relaxed' met hem meegefietst. Tot het 'nog 1km' bord, waar ik mijn voorsprong ging nemen zodat ik mijn trui en trainingsbroek kon uitdoen en nog op tijd de hes kon overpakken.
Ik had nét mijn kleren uit toen ik ons nummer omgeroepen hoorde worden dus haastte ik de fuik in, waar je de hes (het estafette'stokje' met de tijdsregistratie) moest overnemen. Precies op t moment dat hij door t poortje liep stond ik klaar (whooo!) en ik kon gaan. Uiteraard veel te snel vanwege alle adrenaline van de wissel en het net op tijd zijn. Na 100m nog prachtig
op de foto gezet en uiteindelijk redelijk mijn ritme gevonden. Iets langzamer dan ik had gewild, maar goed, ik had maandag bloed gegeven (dom dom dom... maar ach

) dus vond t wel prima. Ik had mijn sights gezet op een meisje een goede 500m voor me - die ging ik nog wel inhalen (#84). Fietser was inmiddels bij me gekomen en die vond hetzelfde

Mijn etappe had een viaduct met een helling, en hoewel ik geen snelheid verloor omhoog, werd ik wel ingehaald door iemand en die heb ik ook niet meer teruggezien. Op het stuk naar beneden eindelijk #84 ingehaald en mijn volgende 'inhaalslachtoffer' in t vizier genomen, een jongen die het al wel redelijk moeilijk leek te hebben (mja, damesetappe, dus weinig medelijden

) Hem inhalen ging veel sneller dan verwacht. De weg was hier geen asfalt of stoeptegels meer, maar klinkers. Niet meer netjes plat-liggende klinkers, met twee rijgeulen. Verschrikkelijk. Het hesje was strontirritant want ik was dom genoeg geweest de chip voorop te doen (ding is vrij zwaar). Maar goed, km 3 zat er bijna op en met die 3e km ook dit nare stuk weg.
Vanaf de weilanden bij Usselo gingen we de het bedrijventerrein naast Enschede over, saai en bochtig. Daarna een woonwijk in waar ik blijkbaar mijn tempo heb laten zakken. Kwam wel een bekende tegen die niet wist dat ik zou lopen en die ging helemaal los met aanmoedigen

. En dat hielp best wel! Over de Westerval en wat nu restte was een stuk 'echt' heuvelop en daarna een flink stuk vals plat omhoog. Ik was moe en mijn rechtervoet begon te slapen. Had eerst het gevoel dat m'n linkerschoen te los zat, bleek dus dat de rechter te strak zat. Jippie.

#84 haalde me terug in.
Langs het Volkspark, het ging niet heel erg meer van harte. Mijn rechterkuit begon te slapen. Het 1km voorbij en ik zette nog wat extra aan, maar had echt weinig puf meer. Mijn horloge bliepte 7km en ik was in het centrum, mijn fietser moest nu weg. Hier was het wel druk met omstanders. Wildvreemden zagen een jongen voor me en gilden 'dat ik die nog wel kon inhalen' en hoe het kon weet ik niet meer maar het lukte.
Bij de finish
keek ik een stuk minder happy dan net na de start maar #84 net voor me was ook wel vóór mij gestart en ik was uiteindelijk toch sneller dan haar (20s maar toch snéller), dus whooo!
Gefinished in 38:11. Had stiekem van te voren gehoopt 38:00 te lopen, maar omdat t zo meh ging was ik al blij dat ik zo dicht in de buurt was gekomen.
Uiteindelijk was ik 85e op deze etappe en daar ben ik vet trots op!
Lessons learned:
* bloed geven (volbloed) is níet handig de week voor een wedstrijd! (al wist ik dat al...)
* aanmoediging van random strangers is net zo goed als van bekenden
* Doe je schoenen losser, muts!