Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.090 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00

Infinchible

Woef!

@Valorian, qua pace kan je niet echt een uduidelijk tempo aangeven. Vooral omdat er zoveel verschil zit in klimmen en dalen. Maar ga er maar vanuit dat het tempo wel een eind zakt ;).
Gewoon lekker gaan lopen en kijken wat goed voelt. Het is trouwens niet erg om heuvelop, vooral bij de steile stukken, even te wandelen. Scheelt alleen maar kracht.

http://naturailrunner.blo...an-spanje-trail-2016.html
Mijn verslagje van vorig jaar, het is echt een hele toffe trail! 👍

Voor de liefhebber, mijn uitgebreide verslag van de Challenge des Seigneurs van vorige week staat nu ook op mijn blogje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:18
@Valorian met attracties bedoel ik de gebouwen die je binnengaat tijdens zo'n urban trail. Onze buurvrouw die 4 waves na ons startte in Antwerpen, moest een half uur wachten voor ze de trap van het havenhuis opkon, bijvoorbeeld. En aan het stadhuis stonden ze nog eens zo lang stil.

De 10 Miles in Antwerpen probeer ik elk jaar te lopen als "meetpunt" voor mijn vooruitgang. Vorig jaar na een knieblessure noodgedwongen voor de 5km moeten kiezen (wel mijn eerste 5k ooit onder de 20 minuten) en dan daarna maar de 10 Miles met mijn vrouw meegelopen, dus dit jaar wil ik terug zien waar ik sta (zou toch 3 tot 5 minuten af moeten kunnen van mijn besttijd).

Je zit in Wave 2 achter een grote massa business runners, vorig jaar zag ik mensen in wave 1 nog voor de Kennedytunnel (dus na km 2 of 3) al wandelen. Daar moet je dus voorbij, en die mensen zijn zeer onvoorspelbaar. Maar goed, we zien wel wat er komt.

Die koning van Spanje ziet er wel leuk uit, bij mij misschien iets voor volgend jaar. Crètes de Spa (21km, 600hm) heb ik gewoon op het gevoel gelopen, indien nodig wandelen bij het klimmen, soms gewoon lekker knallen bergaf, tijd nemen bij de bevoorradingen. Dat "kostte" me ongeveer een minuutje per km qua gemiddeld tempo versus een vlakke HM, als dat een indicatie is. Kon waarschijnlijk wel sneller, maar dan had ik minder van genoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-10 06:06
Infinchible schreef op woensdag 19 april 2017 @ 00:01:
Voor de liefhebber, mijn uitgebreide verslag van de Challenge des Seigneurs van vorige week staat nu ook op mijn blogje. :)
Ik had al ergens opgepikt dat je je voor de UTMB wilde kwalificeren. Gaaf hoor.
Wel een flink stuk boven je toch al indrukwekkende afstanden, of niet?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:48

m-vw

Dus?

nokie schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:11:
[...]

Zelf ben ik stilaan over mijn pruillip dat ik zondag op de Antwerp 10 Miles in Wave 2 moet starten omdat mijn werkgever per sé in groep wil vertrekken en op één of andere manier onze persoonlijke eindtijden heeft overruled. Als ik er niet in slaag om daar onderuit te komen, wordt het een uurtje slalommen tussen de 10000 voor mij |:( .
Ik zit ook in wave 2, maar dat is voor mij wel goed (gok op 1:40:00).

Dit jaar ben ik alleen omdat het bedrijf enkel nog de 20km van Brussel bezoekt, maar in 2013 was ik er wel met collega's. Maar toen was het ieder voor zich tijdens de loop. Ik kan mij vergissen, maar toen werd er volgens mij wel met startvakken gewerkt, maar nog niet met waves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:48
Iedereen bedankt voor de +1's en replies! @Rudedadude: leuk verslag en knappe prestatie. Je hebt er zelfs de Texelse Courant mee gehaald :> Tweede foto in het verslag, ik denk dat je daar de eerste keer het strand op draaide.

@kenneth en @valorian: gefeliciteerd met jullie prestaties! Tof dat je de KvS gaat doen valorian.

Wat betreft die urban trails, er was er ook eentje in Utrecht afgelopen maandag. Lijkt me inderdaad meer een sportieve stadswandeling en leuke laagdrempelige manier om met hardlopen in aanraking te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door driedees op 19-04-2017 10:13 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:47

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:19:
PS: Gisteren in een impuls een ticket gekocht voor Koning van Spanje - 32km - 700hm. Nog meer mensen die dat weekend gaan lopen? En nog tips? @Roozzz @Infinchible misschien? Ik ben vooral benieuwd of je hier gewoon 'achter de massa' aan kan of ook nog een beetje zelf de route in de gaten moet houden.... En is er een soort reken formule die je ongeveer kan aanhouden om een normale pace om te zetten naar zo'n pace met 700hm?
Infinchible zei het al, maar een tempo is lastig te bepalen. Zorg er vooral voor dat je niet te hard je best doet heuvelop; dan heb je minder energie voor naar beneden. Vaak maak je hier het iets rustiger naar boven echt wel weer goed door sneller te kunnen dalen.

Als je een beetje een idee wilt hebben hoe lang je erover gaat doen; reken dan voor iedere 100 hoogtemeters 1 km afstand extra. Als je dat afzet tegen je tempo dat je normaal kan lopen op zo'n afstand, krijg je een aardige indruk van de benodigde tijd (en indirect dus ook gemiddeld tempo).
Uiteraard niet zalig makend, maar het geeft een redelijke indruk.

Ik ben zoals bijna ieder jaar ook aanwezig, dit jaar voor de ultimate. Vanaf vrijdagavond tot zondag: 1 marathon + 32km + 19km nighttrail oid. Dus dat wordt nog wat :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:24
Valorian schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:19:
@Rudedadude en @driedees Gaaf verslag. Dat +1'tje geeft ik meestal al voor de moeite van zo'n vehikel van zo'n race, maar in dit geval ook voor de mooie woorden! Realiseer me nu nog meer dat de 30 van de UHT in januari (wat voor mij de langste loop sinds april 2016 was) voor jullie echt maar een trainingsloopje was, 60 is wel even andere koek! Gefeliciteerd met jullie tijden in ieder geval!

@nokie Misschien kun je nog kijken of je helemaal vooraan in de Wave 2 kunt komen? Anders inderdaad wel even balen. Als je écht verwacht dat het veel delay oplevert is het misschien zelfs nog leuker om bij je collega's te blijven lopen dan een poging te doen tot een toptijd die er dan toch niet inzit? Je kan immers zo'n beetje elk weekend wel ergens een 10km lopen, dus als je met je huidige fitheid én optimalere omstandigheden wilt scoren dan is dat elders toch ook wel mogelijk?

Wat bedoel je trouwens met een 'attractie', is dit een speciaal soort run? Of bedoel je gewoon dingen als waterpunten, versmallingen/tunnels, etc.?

Zelf overigens vandaag ook weer iets moois bereikt op de 1e Zomeravondcup in Utrecht. Dit is een 5km en 10km race die in vier series wordt gehouden, met steeds een paar weken ertussen. Je kunt voor een klassement lopen of losse races, georganiseerd door de lokale Atletiekverenigingen). In 2016 liep ik hier 3 van de 4 races mee en ging ik van een 46:58 (nog in herstelperiode van Marathon R'dam, dus niet voluit) naar 43:10 (voluit) naar 42:35 (écht het maximale eruit geperst). Die laatste werd toen meteen mijn 10km PR en zou ondanks een dichte benadering op de zeer natte Singeloop in September (42:50) nog lang blijven staan. Tot vandaag!

Raceverslag:

De Zomeravondcup staat bekend als een race met een zeer vlot deelnemersveld. Wordt namelijk georganiseerd door de atletiekverenigingen en een groot deel van de lopers zit dan ook op atletiek. Omdat de race om 19:30 begint en ik buiten de stad werk was het weer even schipperen tussen files, snel eten, bedenken hoeveel te eten icm zo'n loop (normaal race ik niet binnen een uur na een avondmaal...), etc. Uiteindelijk 5min voor tijd mijn startnummer opgespeld en nog net genoeg tijd om goed in te lopen op de baan. Net toen ik daarmee klaar was hoorde ik al het startschot, terwijl ik echt letterlijk achteraan stond. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Van nood een deugd gemaakt en samen met een kennis even gewacht tot de meute 50 meter op weg was om vervolgens ook te gaan rennen, dat gaf in ieder geval een goede start :) ..

In tegenstelling tot de meeste mensen zweer ik niet bij 'rustig starten' maar ga ik het liefst knallend weg. Zal vast niet het beste zijn, maar werkt voor mij en geeft me vertrouwen. Lastige met zoveel mensen om je heen is alleen dat je tempo vinden sowieso lastig is, uiteindelijk zou ik de 1e km in 3:45 lopen. Erg vlot, aangezien mijn doel voor deze avond was om in ieder geval een PR te lopen en tegelijkertijd te 'testen' hoe dicht ik op de <40 kon komen (zonder de illusie te hebben dat dat zou lukken overigens).

Na ronde 1 een beetje tempo gevonden en daarbij iets boven de 4:00 / km gekomen. Ver genoeg erboven om te weten dat die <40 onbereikbaar was. Rest van de race is niet zo heel spannend, dus even een skip naar km-paaltje 7. Ik ben nogal een rekenaar tijdens een loop en had net daarvoor bedacht dat het toch wel heel gaaf zou zijn als ik ónder de 41:00 kan lopen. Bij 7.0 zie ik op mijn horloge 28:39 staan. Bij 8.0 staat 32:50. Doorrekenend bedenk ik me dat ik ergens tussen nu en finish nog moet gaan versnellen. Dat lukt gelukkig meestal op karakter in de laatste 500m, maar het moet nog wel even gebeuren. Ik probeer nu vast iets te versnellen maar merk dat het maar bar moeilijk gaat. Dan 9.0. De teller staat rond de 37 rond. Dat wordt dus een <4:00km óf een deceptie. Nou ja, deceptie, nog steeds een PR, maar toch voelt een lage 41 minderwaardig t.o.v. een hoge 40. Dus even gas erop. Dat lukt, en een eindsprint zit er zelfs ook nog in. Met zo'n 80 seconden marge voor de laatste 300m, op de atletiekbaan, geef ik nog één keer alles wat erin zit. Ik heb 70 seconden nodig, zo blijkt, en schiet op een netto-tijd van 40:48 over de finish. Zeer tevreden!

Nabeschouwing
Sinds ik actiever (wekelijks) ben gaan hardlopen in 2014 zat mijn bottleneck heel lang in mijn knieeën, of in ieder geval ergens in mijn benen. Ik liep steeds meer en steeds harder, maar had vaak het idee dat mijn conditie béter was dan mijn spieren/gewrichten/skelet. Dat frustreerde, want mijn pijn over een finish komen terwijl je nauwelijks uitgeput bent is erg matig. Maar het was ook niet raar, want je conditie gaat in het begin vaak nou eenmaal sneller vooruit dan je lichaam kan bijbenen qua 'belasting' op alles. Sinds de periode ná mijn marathon (exact een jaar geleden), waarin ik zo'n beetje al mijn tijden op de kortere afstanden scherper heb gezet had ik eindelijk het idee dat ik echt die belasting van het huidige tempo kon opvangen en mijn conditie de bottleneck werd. Nu bij deze loop merk ik ook weer dat de benen gewoon prima gaan. Fijn gevoel dus. Maar ook scary, want dat betekent waarschijnlijk ook dat inmiddels alle 'rek' er wel uit is, en de tijden die ik loop (<1:33 op de 1/2 marathon, <41 op de 10km) nog maar langzaam naar beneden kunnen, door veel en gevarieerd te trainen. De finish van deze 10km was zwaar, nog even een km lang 15 seconden / km sneller dan het gemiddelde van de rest van de race (laatste km ging in 3:52/km, snelste km op de 1e na) zorgde wel voor een soort energie-drain die na het finish-lijntje zorgde voor een soort instorting. Vervolgens overigens meteen zeer veel last van kuiten. Die voelde ik bij het lopen nauwelijks. Heb er normaal ook niet veel last van, maar denk dat het mee speelt dat ik afgelopen vrijdagavond 250 hoogtemeters heb gemaakt op trappen en hellingen.

PS: Gisteren in een impuls een ticket gekocht voor Koning van Spanje - 32km - 700hm. Nog meer mensen die dat weekend gaan lopen? En nog tips? @Roozzz @Infinchible misschien? Ik ben vooral benieuwd of je hier gewoon 'achter de massa' aan kan of ook nog een beetje zelf de route in de gaten moet houden.... En is er een soort reken formule die je ongeveer kan aanhouden om een normale pace om te zetten naar zo'n pace met 700hm?
kenneth schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 23:01:
De eerste Zomeravondcup achter de rug. Geen bijzondere wedstrijd maar misschien juist daardoor wel tevreden: vlak, gecontroleerd en met 37'03 mijn tweede 10k-tijd. Het doel was om drie van de vier wedstrijden sub-37 te lopen en na vanavond heb ik er wel vertrouwen in dat ik de komende drie een stuk sneller loop. Tenzij het opeens écht zomer wordt, dat was het enige wat vanavond miste :P
Goed resultaten! Ik was er zelf ook, heb meegelopen met de 5 km. Na veel lange afstanden eens kijken hoe het staat met de snelheid op de 5. Vooraan gestart, véél te snel weg gegaan, dus heb het wel moeilijk gekregen. Uiteindelijk 21.06, wat weer 40 seconden van mijn PR is :*). De volgende kan ik waarschijnlijk niet mee doen (verwacht een zware jetlag van 12 uur tijdsverschil), maar de laatste twee worden weer knallen. Was inderdaad een erg snelle loop, de winnaar kwam in 15.14 over de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31
Zo'n 2 weken geleden voor het laatst een wedstrijdje gelopen terwijl ik al redelijke geblesseerd was. Voor mijzelf besloten na deze wedstrijd even flink gas terug te nemen. Nu zijn we 2 weken verder en heb ik in de tussen tijd 3x gelopen, 2x echt heel rustig en 1x een wat langere afstand (13km) op een normaal tempo. Al met al voelen de beentjes steeds beter, volgende week dinsdag wil ik weer een wedstrijdje lopen maar heb dus in de tussentijd zeer weinig gedaan.

Wat zijn jullie ervaringen met dit soort rust pauzes? Lassen jullie perioden in waarin je echt even een stuk minder loopt zodat het lichaam even kan herstellen?

Zero.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Afgelopen maandag de Halve van de Haar gelopen, mijn eerste officiële halve marathon. Ik ging best zenuwachtig het evenement in. Twee weken (ondertussen alweer drie) geleden een scheurtje in m'n kuit opgelopen en sindsdien heel rustig aan gedaan. Waar ik eerst een tijd van <1:55 in gedachten had was ik daar voor de zekerheid maar vanaf gegaan en een tijd van < 2:00 in m'n hoofd geprent.

We waren aardig vroeg ter plekke en ik kon dus een fijn plekje in het startvak uitkiezen. Er waren verschillende hazen (mensen die ballonnen dragen en een constant tempo lopen. Deze kun je dan volgen om een bepaalde eindtijd te halen) aanwezig. Het besluit om dichtbij de haas van 1:55 (witte ballon) en voor de haas van 2:00 (blauwe ballon) te beginnen was al snel genomen. En dan beginnen de laatste paar minuten waarbij de spanning toch wel wat begint op te lopen. Je merkt dat mensen nerveus beginnen te worden en gewoon willen starten. De één loopt wat heen en weer en de ander staat wat te springen om warm te worden of te blijven.

Dan klinkt het startschot en de mensenmassa begint te bewegen. Langzaam aan beginnen we te huppelen en het tempo wat op te voeren. Ik laat me mee vloeien met de massa en probeer een plekje vast te houden zonder afgesneden te worden door anderen. De eerste kilometer gaat dat prima. Na de tweede kilometer kijk ik op m'n horloge en vind ik dat het tempo me iets te laag ligt. We gaan een bocht om en ik zie kans om uit de groep te breken. Even versnellen en ik zit in een heerlijk open stukje met niemand om me heen. Tot een kilometer of tien gaat alles prima. Geen last van conditie en de benen lijken het ook goed te doen. De witte ballon zie ik in de verte achter me, en de blauwe ballon kan ik niet eens meer zien. Er hangt een fijne sfeer en ik kan altijd genieten van de medemensen om me heen die aan het hijgen en het kreunen zijn. De gedachte dat ik wel eens toch onder de 1:55 kan finishen komt in me op en hier bijt ik me aan vast.

Na veertien kilometer voel ik opeens een pijnlijke scheut in m'n linker knie...even later weer één... en weer en weer tot het een constante pijn is. Hierdoor gaat het tempo ook wat omlaag en angstvallig kijk ik af en toe achter me. De witte ballon wordt steeds groter. Ik besluit om hoe dan ook door te blijven rennen. Steeds meer mensen halen me in en als ik na negentien kilometer achter me kijk zie ik dat de haas met de witte ballon achter me loopt. De boef! waar hij in de loop van de race z'n tempo steeds wat heeft verhoogt, gaat die van mij juist steeds iets meer omlaag. Beginnersfout #1 zullen we maar zeggen.

De laatste paar kilometer was een werkelijke eenzijdige strijd. Mijn strijd om de witte ballon bij te houden. Ongeveer halverwege de twintigste kilometer merk ik dat er steeds meer mensen langs de kant staan. Ik hoor iemand "Kom op! nog 600 meter" roepen. Dat is mijn seintje, als ik onder de 1:55 wil finishen moet ik nu wat doen! Met het laatste beetje kracht dat ik nog in me benen heb verhoog ik zo goed als kwaad m'n tempo. Ik haal de witte ballon en nog een aantal andere lopers in en streef ze voorbij. Met een diepe zucht kom ik over de finish. Met veel verwachting kijk ik op m'n horloge: 1:54.15! Gehaald!

Pijn en euforie wisselen elkaar af als ik verder strompel en me daarna richting huis begeef. Uiteindelijk gefinisht op plek 443 van de 895. Bijna precies in het midden van het deelnemersveld! Geen toptijd maar ik ben er, als simpele recreant loper, zeker tevreden mee.

hvh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:26

vhal

ಠ_ಠ

Toch een briljant idee met die ballonnen :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-10 20:25

McMiGHtY

- burp -

artharpe schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:20:
Ooit eens met de gedachte gespeeld om het Pieterpad te doen, bijv. een dag of 2,3 een stuk, iemand dit eens gedaan?
Uit nieuwschierigheid, hoe wilde je dit doen met slapen en eten/drinken? Iemand er naast op een fiets oid?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Titanicfanatic schreef op donderdag 13 april 2017 @ 06:18:
Ik heb de Kalenji Kiprun LD (ook een review geplaatst bij Decathlon) en ik ben er erg mee tevreden. Ik heb er eind maart mijn huidige 10k PR op gelopen: 53:11.
Het enige minpuntje van de Kalenji's zijn de wat korte veters, maar voor het overige ben ik supertevreden.
Zijn dit neutrale schoenen? En hoe vallen ze qua breedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
McMiGHtY schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:31:
[...]

Uit nieuwschierigheid, hoe wilde je dit doen met slapen en eten/drinken? Iemand er naast op een fiets oid?
Ik wilde het opknippen in bijv. lange weekenden, dus max 2 á 3 dagen achter elkaar. Zelfvoorzienend en met OV naar start/eindpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En met zelfvoorzienend bedoel je tentje en slaapzak mee? Beetje Fastpackachtig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

TheOmen schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:13:
[...]

Ik had al ergens opgepikt dat je je voor de UTMB wilde kwalificeren. Gaaf hoor.
Wel een flink stuk boven je toch al indrukwekkende afstanden, of niet?
Haha, ja best een beetje inderdaad. Mijn langste is nu 75km of 100km in 2 dagen. Eind juni wel van plan om Spa 100 mijl te gaan lopen, dus dat is al een mooie graadmeter. Misschien dat ik er daarna wel helemaal geen zin meer in heb... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:03
Infinchible schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:56:
[...]

Haha, ja best een beetje inderdaad. Mijn langste is nu 75km of 100km in 2 dagen. Eind juni wel van plan om Spa 100 mijl te gaan lopen, dus dat is al een mooie graadmeter. Misschien dat ik er daarna wel helemaal geen zin meer in heb... :+
Je weet dat een mijl 1.6 km is he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

tlpeter schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:25:
[...]

Je weet dat een mijl 1.6 km is he? ;)
:Y 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
m-vw schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:23:
[...]
Ik zit ook in wave 2, maar dat is voor mij wel goed (gok op 1:40:00).

Dit jaar ben ik alleen omdat het bedrijf enkel nog de 20km van Brussel bezoekt, maar in 2013 was ik er wel met collega's. Maar toen was het ieder voor zich tijdens de loop. Ik kan mij vergissen, maar toen werd er volgens mij wel met startvakken gewerkt, maar nog niet met waves.
Ok, als je iemand met een geel Grany t-shirt ziet, dan ben ik dat zeer waarschijnlijk wel (ze zijn zeer schaars :) ). Ik ga voor een tijd onder de 1:10 (zou eigenlijk 1:06-1:08 moeten zijn), dus ik raad je niet direct aan om mij als haas te gebruiken (maar het mag altijd!)
Roozzz schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:59:
[...]
Als je een beetje een idee wilt hebben hoe lang je erover gaat doen; reken dan voor iedere 100 hoogtemeters 1 km afstand extra. Als je dat afzet tegen je tempo dat je normaal kan lopen op zo'n afstand, krijg je een aardige indruk van de benodigde tijd (en indirect dus ook gemiddeld tempo).
Uiteraard niet zalig makend, maar het geeft een redelijke indruk.
Ha, dat komt redelijk overeen 21*1 minuut = 21 minuten, 600hm/100*4:15= 25:30. Heb geen vlakke HM gedaan recent, jouw schatting zou er wel eens dichter bij kunnen zitten.

@Infinchible En je weet ook dat 100 mijl 160km is? :+ Toen ik op Crêtes de Spa die gasten van de 55km voor 1 UMTB punt zag lopen, kreeg ik een beetje een idee hoe hoog de eisen wel zijn. Wat een uitdaging, mijn diepste respect! Ik denk dat ik het erop ga houden dat ik wel eens een meerdaagse trektocht rond de Mont Blanc wil doen, op't gemakske :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 21:15

Rudedadude

Maybe we were born to run

driedees schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:45:
Iedereen bedankt voor de +1's en replies! @Rudedadude: leuk verslag en knappe prestatie. Je hebt er zelfs de Texelse Courant mee gehaald :> Tweede foto in het verslag, ik denk dat je daar de eerste keer het strand op draaide.
Woehoe! nou ben ik bekend op Texel en omstreken :P Ja zo te zien waren dit zo ongeveer de eerste meters zand van die dag.

@Valorian Ik heb nog getwijfeld over de KvS en of ik ook de 32 wil lopen. Tot nu toe nog niet toe besloten, Limburg is zo'n end weg... En trouwens, ook de Utrechtse Heuvelrug Trail is gewoon een beste afstand, want na 30km heb ik het meestal wel gehad. Het is alleen wonderbaarlijk hoe je je mentaal kan focussen op een afstand, waarna je gewoon die afstand loopt. Ik heb nog wel zin om ergens deze zomer weer zo'n andere treinstation - treinstation trail te lopen. Ik zag dat er ook 1 is tussen Mook en Nijmegen ofzo. Ook iets van 30 kilometer. Komt tzt wel weer voorbij hier in dit topic voor mensen met animo :)

En nu is het tijd voor een rondje op de Elliptigo en dan trek ik morgen weer de gewone hardloopschoenen aan en moet ik maar weer eens aan de intervallen. Het 10k deel van het seizoen is aangebroken...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33
Infinchible schreef op woensdag 19 april 2017 @ 00:01:
@Valorian, qua pace kan je niet echt een uduidelijk tempo aangeven. Vooral omdat er zoveel verschil zit in klimmen en dalen. Maar ga er maar vanuit dat het tempo wel een eind zakt ;).
Gewoon lekker gaan lopen en kijken wat goed voelt. Het is trouwens niet erg om heuvelop, vooral bij de steile stukken, even te wandelen. Scheelt alleen maar kracht.

http://naturailrunner.blo...an-spanje-trail-2016.html
Ah, ja, die heb ik hier vorig jaar langs zien komen. Verhaal met die bijt-hond, vergeet ik niet meer zo snel haha. Maar mooi verslag!
[...]

Wow, mooi plan!
nokie schreef op woensdag 19 april 2017 @ 07:40:
De 10 Miles in Antwerpen probeer ik elk jaar te lopen als "meetpunt" voor mijn vooruitgang. Vorig jaar na een knieblessure noodgedwongen voor de 5km moeten kiezen (wel mijn eerste 5k ooit onder de 20 minuten) en dan daarna maar de 10 Miles met mijn vrouw meegelopen, dus dit jaar wil ik terug zien waar ik sta (zou toch 3 tot 5 minuten af moeten kunnen van mijn besttijd).
Ah, zo'n meetpunt is altijd wel fijn ja. Heb dat zelf met de Zevenheuvelenloop, altijd een motivatie om in het najaar weer 'op gang' te komen met training en de afgelopen 3 jaar gelopen én PR's gezet. Ben benieuwd hoe lang dat nog lukt...
Roozzz schreef op woensdag 19 april 2017 @ 08:59:

Ik ben zoals bijna ieder jaar ook aanwezig, dit jaar voor de ultimate. Vanaf vrijdagavond tot zondag: 1 marathon + 32km + 19km nighttrail oid. Dus dat wordt nog wat :+
Wow, respect dat je voor de Ultimate gaat. Beetje vergelijkbaar met je 100KM run maar dan in 3 intervallen ;)
Nilltris schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:12:

Pijn en euforie wisselen elkaar af als ik verder strompel en me daarna richting huis begeef. Uiteindelijk gefinisht op plek 443 van de 895. Bijna precies in het midden van het deelnemersveld! Geen toptijd maar ik ben er, als simpele recreant loper, zeker tevreden mee.

Mooi resultaat, altijd fijn als een 1e keer op een bepaalde afstand naar tevredenheid lukt.

Die 'deelnemersveld'-lijsten zijn ook altijd wel interessant. Zo kan je bij de ene wedstrijd (zoals grote stadsevenementen) met tijd xx:xx in de top 10% zitten en behoor je met diezelfde tijd in een ander evenement (zoals kleinschalige evenementen vanuit atletiekverenigingen georganiseerd) ineens bij de midden moot. 8)7
Rudedadude schreef op woensdag 19 april 2017 @ 20:52:
[...]

@Valorian Ik heb nog getwijfeld over de KvS en of ik ook de 32 wil lopen. Tot nu toe nog niet toe besloten, Limburg is zo'n end weg... En trouwens, ook de Utrechtse Heuvelrug Trail is gewoon een beste afstand, want na 30km heb ik het meestal wel gehad. Het is alleen wonderbaarlijk hoe je je mentaal kan focussen op een afstand, waarna je gewoon die afstand loopt. Ik heb nog wel zin om ergens deze zomer weer zo'n andere treinstation - treinstation trail te lopen. Ik zag dat er ook 1 is tussen Mook en Nijmegen ofzo. Ook iets van 30 kilometer. Komt tzt wel weer voorbij hier in dit topic voor mensen met animo :)

En nu is het tijd voor een rondje op de Elliptigo en dan trek ik morgen weer de gewone hardloopschoenen aan en moet ik maar weer eens aan de intervallen. Het 10k deel van het seizoen is aangebroken...
Ah, ja, Limburg is wel een takke-eind ja. Ik was dat Gulpen daar 'ergens' lag maar na google-maps'en schrik ik toch weer van de afstand 8)7 .. Ga nog even kijken wat ik precies ga doen, misschien een weekendje ervan maken ofzo, nog niet besloten. Mocht je toevallig gaan en nog iets willen regelen mbt carpoole oid dan hoor ik het wel ;)

Intervallen... Kan me voorstellen dat na die 60 op het eiland lekker kort knallen op asfalt of baan een verademing is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20
McMiGHtY schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:33:
[...]

Zijn dit neutrale schoenen? En hoe vallen ze qua breedte?
Decathlon zegt zelf:"K-Only: exclusief Kalenji-concept voor schoenen die geschikt zijn voor elk type voetafrol."
Ik overproneer en heb overgewicht, maar de Kiprun LD's vangen dat goed op. Ik heb evenveel of misschien zelfs net wat minder pijntjes dan met mijn New Balance 1340's die specifiek bedoeld zijn voor zware lopers die overproneren.
De schoenen zien er uit alsof je smalle voetjes moet hebben, maar met mijn brede poten zitten ze toch lekker. Je merkt duidelijk klasseverschil tussen de Kiprun collectie en de wat goedkopere Kalenji schoenen (handig, een fysieke winkel in de buurt) qua fit en gevoel.
Als je ze wilt proberen dan zou ik gewoon een sportpas nemen en een stel bestellen. Als ze niet bevallen, kun je ze binnen een maand terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Goeie tip! Maar is proberen dan!

Gisteren een coopertest gedaan, 12min hardlopen op de baan en kijken hoe ver je komt. 2420 Meter om precies te zijn, best wel content mee. (Iemand een link om eindtijden gebasseerd op de coopertest te voorspellen voor een 10EM ergens in September?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

McMiGHtY schreef op donderdag 20 april 2017 @ 08:05:
Goeie tip! Maar is proberen dan!

Gisteren een coopertest gedaan, 12min hardlopen op de baan en kijken hoe ver je komt. 2420 Meter om precies te zijn, best wel content mee. (Iemand een link om eindtijden gebasseerd op de coopertest te voorspellen voor een 10EM ergens in September?)
http://www.swimbikerun.ne...ingExpectationsCalculator

Hier kan het op drie manieren. voor 10EM kom je rond de 1:30:00 uit.
Riegel: 1:29:27
Cameron: 1:32:47
Horwill: 1:27:10

[ Voor 8% gewijzigd door m-vw op 20-04-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
[...]

En ga je dan voor 't echie, de UTMB, of een van de zusterraces?
Als ik even filter op de top NL finishers van de UTMB van vorig jaar, dan kijk je al gauw naar 34+ uren onderweg.
Hoe ga je trainen om dat slaapgebrek te overwinnen? Als ik lees hoe bij dat soort ultra's mensen compleet gaan hallucineren...pfff..vraag me toch af wat het nog met hardlopen te maken heeft, maar _/-\o_ voor iedereen die zo'n avontuur aangaat en de trainingsdicipline die er voor nodig is.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:42:
[...]

En ga je dan voor 't echie, de UTMB, of een van de zusterraces?
Als ik even filter op de top NL finishers van de UTMB van vorig jaar, dan kijk je al gauw naar 34+ uren onderweg.
Hoe ga je trainen om dat slaapgebrek te overwinnen? Als ik lees hoe bij dat soort ultra's mensen compleet gaan hallucineren...pfff..vraag me toch af wat het nog met hardlopen te maken heeft, maar _/-\o_ voor iedereen die zo'n avontuur aangaat en de trainingsdicipline die er voor nodig is.
Dat heeft helemaal niets met hardlopen te maken :+
Anderzijds maakt dat het misschien ook wel weer zo leuk. Je probeert gewoon zo snel mogelijk door lastig terrein een flinke afstand af te leggen. De utmb valt in dat opzicht nog wel mee, alle paden zijn redelijk loopbaar. Het is niet alsof je de helft van de tijd aan het rotsklimmen bent, zoals bijv. dit pareltje :)

Ik twijfel nog of ik misschien wil gaan meeloten voor de TDS of UTMB komend jaar. Qua punten is dat niet echt een issue. TDS mag al vrij snel. UTMB is wat strenger, maar met het grapje voor komende zomer in gedachten, voldoe ik daar ook ruimschoots aan.
Ik vind het alleen wel een beetje druk... Anderzijds is dat natuurlijk ook wel weer een beetje de charme van dit evenement: 10.000 ultratrailers verzameld in Chamonix, allemaal met het doel om een van de wedstrijden te gaan lopen.

Afgelopen weekend trouwens als begeleiding meegegaan met een trailtour van MudSweatTrails naar de Drachenfells in Duitsland. Dan blijkt dat de basis gewoon heel goed is: 6 uurtjes op de paadjes met flink wat hoogteverschil (1600d+) en geen spoortje vermoeidheid gedurende de dag of de dag erna... Dat was voor sommige van de deelnemers wel anders >:) :+
Erg mooi gebied om eens naar toe te gaan als training voor het langere trailwerk. Behoorlijke hobbels (~450hm), technischere paden en mooie uitzichten garanderen bijna een goede dag :)

@Valorian Ik weet niet zeker of het respect behoeft, of gewoon een beetje dom is :P In principe zijn de afstanden niet echt een probleem, het zit hem er vooral in dat er geen/weinig rust ertussen zit... We gaan het zien :P

[ Voor 20% gewijzigd door Roozzz op 20-04-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-10 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo. Lang verhuis- en klusweekend zit erop, de rest van april kan ik weer normaal lopen :) Zoals het er nu naar uitziet wordt het mijn laagste maandtotaal van het jaar, maar wie weet squeeze ik ergens eens wat langers tussendoor om het een beetje op te vijzelen. Minder dan 50km klinkt niet als iets waar ik tevreden mee ga zijn namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nogges
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-10 14:24

Nogges

want 1 keer is nooit genoeg!

driedees schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:45:
Nog meer deelnemers aan de Zestig van Texel morgen? Ik weet dat @Rudedadude gaat. Bij de vorige editie liepen in ieder geval ook GoT'ers @aardbeix15 en @Nogges de 60km. Ik ga straks richting Texel en vanavond waarschijnlijk de Spartathlon-lezing bijwonen:

[...]

En nu maar hopen dat Buienradar het bij het juiste eind heeft, grotendeels droog morgen.

Tweede paasdag zijn natuurlijk ook vele andere loopjes, nog sportieve paasplannen hier?
Beetje late reactie... Maar nee. Ik heb de 60 dit keer voorbij moeten laten gaan. De afgelopen 2 jaren hebben zich ontwikkelingen op persoonlijk vlak voorgedaan (lees: 2 kinderen erbij, en o.a. een verhuizing), die er voor gezorgd hebben dat het hardlopen op een laag pitje stond. Toevallig ben ik net sinds 2 weken weer wat in training. Over 2 jaar zou ik namelijk wel weer graag bij de 60 van Texel willen zijn (en misschien ooit de 120....).

You iz one special kid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 09:22

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met Hoka bondi schoenen?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

racoon schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:33:
Iemand ervaring met Hoka bondi schoenen?
Een collega loopt er op, veel demping maar toch een geringe drop (vergeleken met andere merken). Hij is er wel tevreden mee.

Ik moet zelf ook eens kijken naar andere schoenen daar ik continue pijntjes krijg mijn huidige Brooks (rechter enkel) na een loopje van niet eens 5km. Zoveel kilometers staan er nog niet eens op (bijna 450) maar mijn huidige gewicht zal wellicht de levensduur van een schoen ook beperken.

Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik heb gisteren voor het eerst de 10 kilometer < 40 minuten kunnen volbrengen. 37.28. :D

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 09:22

racoon

mooowwww

vhal schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:22:
[...]

Een collega loopt er op, veel demping maar toch een geringe drop (vergeleken met andere merken). Hij is er wel tevreden mee.

Ik moet zelf ook eens kijken naar andere schoenen daar ik continue pijntjes krijg mijn huidige Brooks (rechter enkel) na een loopje van niet eens 5km. Zoveel kilometers staan er nog niet eens op (bijna 450) maar mijn huidige gewicht zal wellicht de levensduur van een schoen ook beperken.
Ik loop er ook al jaren op maar nog nooit op deze versie gelopen

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 21:08

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Hebben jullie tips waar ik goede hardloopschoenen kan vinden? Momenteel heb ik ik dacht asics gel-ds trainers in maat 50. Maar deze is een beetje breed aan de voorkant en te weinig ondersteuning aan de binnenkant van de voeten.
Bij het kopen was ik al lang blij dat ik een comfortabele schoen kon vinden die qua lengte goed zit. Na 4 maand lopen is het comfort echter steeds lager.

Ik heb de schoenen gekocht toen ik begon met de loopband, aangezien ik na 400 meter al op de grond lag te creperen door het gebrek aan conditie. Ondertussen zit ik op 5 km zonder rustpauze en rond de 30 minuten. en vooral bezig het tempo te verhogen. Dit levert al minder impact op door de langere passen in plaats van het houterige joggen. Echter nog steeds snel last van de aanhechting onder de kuiten aan de binnenkant van de benen, net boven de enkels.

Aangezien ik graag verder wil komen met het hardlopen, en uiteindelijk 3 keer per week kan lopen ipv hoogstens 2 x vanwege de pijntjes. Maar eens op zoek naar betere schoenen. Ik heb echter geen idee wat goed bij mijn voeten past, dus zoek wel de ondersteuning van een meting.

Waar kan ik in de buurt van Twente, Overijssel goed advies inwinnen over schoenen en laten meten/passen rond de maat 49/50/51 afhankelijk van merk.

Verder ben ik iets meer dan twee meter lang, en weeg momenteel 104 kilo.
Begonnen met hardlopen voor betere conditie en gewichtsverlies. (icm gezonder eten)
Nu nog enkele kilo's tot het orginele doel van 95 kilo te gaan, kom van de 130 kilo af a begin januari.

Alle tips omtrent hardlopen / schoenen zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nogges schreef op donderdag 20 april 2017 @ 17:19:
[...]

Beetje late reactie... Maar nee. Ik heb de 60 dit keer voorbij moeten laten gaan. De afgelopen 2 jaren hebben zich ontwikkelingen op persoonlijk vlak voorgedaan (lees: 2 kinderen erbij, en o.a. een verhuizing), die er voor gezorgd hebben dat het hardlopen op een laag pitje stond. Toevallig ben ik net sinds 2 weken weer wat in training. Over 2 jaar zou ik namelijk wel weer graag bij de 60 van Texel willen zijn (en misschien ooit de 120....).
Lijkt mij ook wel wat :) Nog 2 jaar om de afstanden om hoog te krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Patrock schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:12:

Waar kan ik in de buurt van Twente, Overijssel goed advies inwinnen over schoenen en laten meten/passen rond de maat 49/50/51 afhankelijk van merk.
Step One in Borne

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51
Erg fijne en goede hardloopzaak.
Ze werken met afspraken, zodat ze voldoende tijd aan je kunnen besteden.
Bel dus van te voren even (ook gezien de schoenmaat die je hebt) ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Inderdaad, Step One te Borne, Als je wat meer richting Salland woont is ZorgSaam in Nijverdal/Hellendoorn ook het overwegen waard. Ik ben daar zelf (nog) niet geweest, maar hoor ook daar positieve verhalen over. Zelf mijn laatste 3 paar schoenen nog in Borne gehaald, m'n volgende paar ga ik bij ZorgSaam halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

En dan vergeet je je hardloopspullen mee te nemen... Nog even wennen na de verhuizing blijkbaar :(

Dan maar dit weekend de polder in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible

Infinchible

Woef!

Webgnome schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:37:
Ik heb gisteren voor het eerst de 10 kilometer < 40 minuten kunnen volbrengen. 37.28. :D
Lol, ook niet meteen een klein beetje onder de 40 minuten! :o
Hoe komt het dat dat nog niet eerder gelukt was dan? Of nooit serieus geprobeerd?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil iedereen even bedanken met tips over dat ik langzamer moest rennen en hoe ik langzamer moest rennen.

Net voor het eerst de 10K gehaald! Zonder enige moeite, zingend en neuriënd :D
Het was helemaal niet snel, maar wel heel erg lekker. Geen enkele keer buiten adem geweest.
En eigenlijk ook heel gezellig, zo zingend :P

De splits zeggen genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZ56y9ZvEBgzbZkcYaF9cJiO/full.jpg

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 15:31
Hahaha je kon het toch niet laten in de laatste km zie ik! heb ik ook altijd! :P

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pelox schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 12:01:
[...]

Hahaha je kon het toch niet laten in de laatste km zie ik! heb ik ook altijd! :P
Hahaha, nee, precies. En ik had energie te over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Infinchible schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:19:
[...]

Lol, ook niet meteen een klein beetje onder de 40 minuten! :o
Hoe komt het dat dat nog niet eerder gelukt was dan? Of nooit serieus geprobeerd?
Nooit echt geprobeerd. Maar aangezien de laatste tijd het nogal makkelijk ging om intervallen op erg hoog tempo vol te houden toch maar eens geprobeerd wat de tijd op de 10 zou zijn. Nu proberen vol te houden natuurlijk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Webgnome schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 09:37:
Pfff dat is ook niet een beetje een pr! Feli!
Patrock schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:12:
Geen flauw idee. Maar lijkt me erg lastig zulke grote voeten, ik vrees dat er erg weinig keus is en je al snel naar maatwerk moet kijken? of valt dat mee?
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik ga binnenkort op vakantie. Weet iemand een goede website om hardlooproutes te vinden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
anandus schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:33:
Ik ga binnenkort op vakantie. Weet iemand een goede website om hardlooproutes te vinden? :)
Als je GPSroutes zoekt:
wikiloc.com
gpspies.com

Wat goed werkt is de site van de lokale/regionale/nationale wandelclub opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

zelf uitstippelen met afstandmeten.nl en de GPX importeren in OsmAnd [app]

http://osmand.net/

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De Strava heatmap bekijken in de buurt van waar je heen gaat (evt. in combinatie met google maps in satellite view met cycling paths aan) werkt meetal ook nog wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de tips, zo ga ik er goed uitkomen!
Vooral de Strava heatmaps samen met afstandmeten.nl ziet er uit als een gouden combinatie :)
wikiloc ziet er ook veelbelovend uit.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 21-04-2017 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

anandus schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:26:
Vooral de Strava heatmaps samen met afstandmeten.nl ziet er uit als een gouden combinatie :)
Osmand of maps.me als app en de lokale kaart downloaden en vooral de meest obscure paadjes uitzoeken. Altijd weer een verrassing :P Met m'n telefoon in de hand ben ik op die manier al vele kilometers gemaakt. Hoort voor mij bij het ultieme vakantiegevoel :)

Op die manier loop ik dit soort routes:

https://www.strava.com/activities/681587760

[ Voor 7% gewijzigd door Rudedadude op 21-04-2017 16:42 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
Poekie schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:19:
[...]

De Strava heatmap bekijken in de buurt van waar je heen gaat (evt. in combinatie met google maps in satellite view met cycling paths aan) werkt meetal ook nog wel aardig.
Doe ik ook. Wandelpaadjes en fietsroutes zijn altijd een optie.

Of je kan aan de receptie vragen, maar wel mee oppassen. Deze week ten zuiden van Parijs advies gekregen om rond een meer te gaan lopen. Ik dacht 'super', alleen was het "bezet" door het leger en niet toegankelijk. En volgens hem was het een half uur lopen maar ik was er in 5 minuten 7(8)7 Gelukkig had ik met bovenstaande methode een mooi padje gevonden dat wel 5km+ lang was.

Maar op andere plaatsen (oa in Zweden) heb ik hele mooie rondjes geadviseerd gekregen die ik alleen nooit had gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 12:08
anandus schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:26:
Je kan onder Strava aan de hand van een heatmap ook zelf een route bij elkaar klikken: https://www.strava.com/athlete/routes doe ik vaak als ik voor m'n werk ergens ben en precies een 10k (oid) nodig heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47

Cis

Rudedadude schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:36:
[...]

Osmand of maps.me als app en de lokale kaart downloaden en vooral de meest obscure paadjes uitzoeken. Altijd weer een verrassing :P Met m'n telefoon in de hand ben ik op die manier al vele kilometers gemaakt. Hoort voor mij bij het ultieme vakantiegevoel :)

Op die manier loop ik dit soort routes:

https://www.strava.com/activities/681587760
Ik heb jou ook wel eens heel dubieuze vormen zien lopen. Doe je dat ook aan de hand van Osmand, of is dat uit eigen creativiteit? :+ :Y)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Cis schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:35:
[...]

Ik heb jou ook wel eens heel dubieuze vormen zien lopen. Doe je dat ook aan de hand van Osmand, of is dat uit eigen creativiteit? :+ :Y)
Nee, ik doe aan figure running :P
www.figurerunning.com

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:16

Galois

1811 - 1832

Van de week een PR op de 5k gezet: 18:29.

Loop nooit snelle 5k's. Dit is volgens mij de tweede keer. Erg zwaar ook... heb het gevoel dat ik dieper ga dan bij langere afstanden.

Kwam compleet kapot aan (erger dan bij een 10k) :) Maar ook leuk om te merken dat je na enkele minuten alweer hersteld bent...

In mei heb ik nog een 10k waar ik onder de 38 wil duiken (zou dan een PR zijn, staat nu op 38:11).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Galois schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:34:
Van de week een PR op de 5k gezet: 18:29.

Loop nooit snelle 5k's. Dit is volgens mij de tweede keer. Erg zwaar ook... heb het gevoel dat ik dieper ga dan bij langere afstanden.

Kwam compleet kapot aan (erger dan bij een 10k) :) Maar ook leuk om te merken dat je na enkele minuten alweer hersteld bent...

In mei heb ik nog een 10k waar ik onder de 38 wil duiken (zou dan een PR zijn, staat nu op 38:11).
Mooie tijden zijn dat! Ik zit er net boven, pr op 10km is nu 39.15, merk wel dat de grootste rek er uit lijkt te zijn. Van 46 min naar 42 lijkt een kleinere stap dan van 39.15 naar 37.59.

Over 3 weken ren ik een 10km en een week later een halve marathon, ben benieuwd wat daaruit komt rollen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:16

Galois

1811 - 1832

Ja, het wordt steeds moeilijker om er seconden af te krijgen :)

Maar als ik voluit ga op de 10k, dan kan ik een week later geen HM doen. Ben ik niet hersteld...

Mijn trainingen zijn gericht op de marathon van Amsterdam en ik merk dat ik geen cycli van een week red. M'n schema is (grofweg) 1x pw interval, 1x tempoloop en 1x lange duurloop (21,1+) per week. Loop 5x pw, de overige lopen zijn gewoon rustige 10k's of zo. Maar merk steeds vaker dat ik een interval, tempoloop of lange duurloop moet uitstellen (vervangen door een rustige 10k) omdat ik niet voldoende hersteld ben. 5-6x per week lopen is geen probleem als ik dan rustige (herstel)loopjes inplan. Maar de intensievere interval, tempo of lange duurlopen vragen veel herstel van mij.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Vanmorgen wel even naar buienradar gekeken, maar het 'kleine buitje' (<5mm/h, nog geen kwartier) dat langskwam was meer een hoosbui, ik liep precies tussen de weilanden zonder beschutting dus in 5 min was ik tot op mijn ondergoed doorweekt..... In combinatie met de harde wind kon ik amper mijn vingers nog bewegen... En dat op ongeveer het verste punt van mijn rondje. Automobilisten die langsreden zullen wel gelachen hebben.
Gelukkig duurde het niet al te lang voor de zon daarna doorbrak en ik weer wat opwarmde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had vandaag een lange duurloop gepland, ben ik net om de hoek van de straat begint het te regenen :(, dus plan B opgevat om een intensieve interval te lopen, houdt na 10km de regen ineens op en schijnt de zon weer :D, dus plan A weer opgevat en er weer een duurloop van gemaakt. Uiteindelijk 25 km gelopen waarvan de laatste 10 behoorlijk zwaar waren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:36:
Ik had vandaag een lange duurloop gepland, ben ik net om de hoek van de straat begint het te regenen :(, dus plan B opgevat om een intensieve interval te lopen, houdt na 10km de regen ineens op en schijnt de zon weer :D, dus plan A weer opgevat en er weer een duurloop van gemaakt. Uiteindelijk 25 km gelopen waarvan de laatste 10 behoorlijk zwaar waren.
Goed bezig!

Heb zelf ook net voor het eerst sinds januari weer eens boven de 21,1km gelopen. Net terug van een 3 uur durende loop. Begonnen met hoogtemeters maken rond de Cinemec bij Leidsche Rijn, daar zit een hele reeks trappen en heuvels en een bouwterrein/put waar je ook mooi kan trainen. Heb uiteindelijk ruim 400 hoogtemeters kunnen maken in zo'n 10km. Zelfs één kilometer alleen maar trap op en af gerend, dat leverde zo'n 100 hoogtemeters op. Daarna richting Dafne Schippersbrug en omdat ik graag de 500hm wilde aantikken heb ik daar de brug-aanloop nog zo'n 10 keer gedaan tot het tellertje op 500 zat ;) .. De km-teller stond inmiddels al op 16, en naar huis was nog een km of 3. Aangekomen in Zuilen zat ik op 19,5 en besloot ik 'nog even de spoorbrug heen- en weer te doen zodat ik op zijn minste de halve marathon-afstand weer eens afgetikt had. Echter aan de overkant van de spoorbrug vond ik eigenlijk dat ik nog best wat energie over had... dus toch maar het lusje Maarssen - brug - Zuilen erbij gepakt. Dat was een beslissing die zorgde voor nog een 9km, zonder kans op verkorting (want geen eerdere brug beschikbaar). Een flinke zit, want heb dit jaar nog maar één keer de 21,1km aangetikt tijdens een race in maart en één keer een 30km in januari. En nu dus 28,5!

Voel wel alles, laatste km's waren erg zwaar. Maar wel voldoening: 28,5km en 534 hoogtemeters , een mooie tussenstand. Over 2 weken de Koning van Spanje: 32km+700hm , dat wordt een zware maar heb nu wel het vertrouwen dat het goed gaat komen! :)

https://mysports.tomtom.c...80vuCvS2Dnc1w?format=html

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Het is 21-04-2013. Aangestoken door mijn belgische collega's loop ik vandaag de Antwerp 10 miles.
Overlopend van de adrenaline (zenuwen) start ik veels te snel en blaas zodoende in de eerste kilometers mijn motor al op. Ik ben nog niet eens bij de Kennedytunnel!
Wat volgt is een lijdensweg die nog 13km duurt. Uiteindelijk hijs ik mijzelf uit de Waaslandtunnel en finish net onder de 1:48:00. De eerste twee gedachtes zijn: Dit nooit meer.... en de volgende keer toch langzamer starten.

Fast forward naar 23-04-2017. Het is weer zover, ik ben weer in Antwerpen.
De voorbereiding is beter dan in 2013. Ik heb in training al een keer 1:39:40 gelopen, dus kies ik er voor om de tempolopers (aardige gasten) voor 1:40:00 te gaan volgen. In mijn achterhoofd hoor ik wel continue een stemmetje: "De TUNNELS....". Wonend in de polder heb ik weinig hoogtemeters getraind.

Startend in Wave 2 passeer ik rond 15:10u de startstreep, we zijn vertrokken!
Ik heb mij direct achter de tempolopers geplaatst zodat ze echt een barrière vormde, want ik voelde mijzelf alweer te snel starten.

De Kennedytunnel ging goed, was iets sneller naar beneden gelopen, maar rustiger naar boven gelopen zodat ik weer gelijk liep met het groepje. Tussen de Kennedytunnel en de Bolivartunnel wordt het nooit echt vlak, maar het gaat nog goed.
Na de Bolivartunnel is er een haarspeldbocht. Door een combinatie van drukte, binnen-/buitenbocht en een klein eerste dipje kom ik op het elastiek.
"Laat je niet gek maken." Denk ik bij mezelf. Gewoon je tempo blijven lopen. Ik had inmiddels namelijk wel gemerkt dat de heren tempolopers toch wel iets sneller liepen dan 6:12/km.

Inmiddels zijn we de kaaien opgedraaid, op weg naar het halfweg punt.
Doorkomst halverwege: 0:48:24. Voor op schema!
Inmiddels loop ik ook weer gelijk met de mannen van de beoogde 1:40:00.

We draaien van de kaaien af, op weg naar de Meir. Hier passeer ik de mannen en vrouw van de brandweer. Zij lopen de afstand in volle bepakking!!! "Wie is hier nu aan het afzien?" Zeg ik tegen mijzelf. "Doorlopen prutser!".

Vanaf de Meir draai ik de leien op. Hier was mijn tank vier jaar geleden compleet leeg.
En ik kan niet zeggen dat ik mij goed voelde, maar het was nu zeker beter dan toen.

Na een lusje bovenlangs duik ik op 13,3km de gevreesde 'konijnenpijp' (=Waaslandtunnel) in. Boven de ingang hangt een spandoek met opbeurende teksten in de trant van: "Bijna tunnelervaring." / "Op weg naar het licht aan het einde van de tunnel."

Rustig naar beneden lopend kom ik weer bij de tempolopers die ik op de Meir voor een tweede keer had moeten laten gaan. Ik zet mijzelf schrap gezet voor de laatste klap.

Op het moment dat ik begin met het uitlopen van de tunnel kan ik inderdaad het licht zien, het is alleen zo verdomde ver weg. De mannen van de 1:40:00 heb ik inmiddel toch weer moeten laten gaan, ze lopen nu zo'n 100m voor mij. Ondertussen praat ik mijzelf moed in. "Kom op, nog een klein stukje." en minder positief: "Je haalt het niet in je hoofd om te gaan wandelen."

Direct na de tunnel (15,1km) nog één haarspeldbocht en dan in een rechte lijn naar de finish.
Ik probeer de tempolopers nog bij te halen, maar de tank is echt leeg.

Daar is de finish. Nog 300m, 200m, 100m, BINNEN!!! Eindtijd 1:36:21, dik 11 minuten sneller dan vier jaar geleden. Ik bedank de heren tempolopers en strompel verder voor mijn welverdiende drankje, stroopwafel en medaille.

Wat een dag....

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• nokie
Raceverslagje van dezelfde race als hierboven, ik zal het kort houden. Gisteren Antwerp 10 Miles gelopen. 2 weken gesakkerd omdat ik wave 2 zou moeten lopen, weggevaagd door een vriendelijke medewerkster die wel zeer gewillig een stickertje "wave 1" op mijn nummer wou plakken. Ineens geen enkel excuus meer om het niet goed te doen :)

Doel was zeker onder de 1:10 dus had ik me een stukje achter de 1:10 pacers gezet om ze dan rustig in te lopen. En man wat ben ik tevreden, alles ging perfect. Na 4km had ik de eerste pacer beet, na 8km de tweede die er een eindje voor liep. Maar ik voelde mij goed, dus ik ben doorgegaan.

In mijn "droomscenario" liep ik 3x5km sub21 + eindsprint. Het werd 20:12-20:31-19:40 (op basis van de bordjes). Bij het ingaan van de waaslandtunnel had ik immers zoiets van "foert, ik pers er alles uit, ik zie wel waar ik eindig". Veel eindsprint was er niet meer (kruit verschoten in de tunnel), maar de eindtijd werd (officieel) 1:05:03 (542e plaats op 22000 deelnemers), 6 minuten onder mijn vorig PR! De winnaar liep 47:18, ik kan nog veel progressie maken :)

Dat ik onderweg min of meer mijn PR evenaarde op de 5km en ook een theoretische 40:10 (1min sneller dan mijn huidig PR) gelopen heb op de 10km, maakt duidelijk dat ik ook nog eens het kortere werk moet doen.

Ook mijn vrouw deed het trouwens super, ging voor 1:36 en is binnengekomen op 1:32.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/955171142/overview (dank voor de kudos ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43
Zaterdag ook weer een duurloopje gedaan. Voor mij wel weer even spannend aangezien ik de afgelopen tijd heb hersteld van een (lichte vorm van) shin splints. Weer rustig opgebouwd deze weken en vond het nu weer tijd om wat langer te lopen: van Leiden naar Den Haag. Gekozen voor een route langs het spoor, niet de meest mooie/interessante route maar wel praktisch, mocht ik ergens last van krijgen is er altijd wel binnen een paar km een station. Uiteindelijk was dat niet nodig en gewoon lekker relaxed 15km gelopen :). Na 2 dagen ook nog nergens last van dus het lijkt erop dat ik weer lekker door kan gaan met trainen voor de HM in Leiden over een paar weken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
nokie schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:21:
Raceverslagje van dezelfde race als hierboven, ik zal het kort houden. Gisteren Antwerp 10 Miles gelopen. 2 weken gesakkerd omdat ik wave 2 zou moeten lopen, weggevaagd door een vriendelijke medewerkster die wel zeer gewillig een stickertje "wave 1" op mijn nummer wou plakken. Ineens geen enkel excuus meer om het niet goed te doen :)

Doel was zeker onder de 1:10 dus had ik me een stukje achter de 1:10 pacers gezet om ze dan rustig in te lopen. En man wat ben ik tevreden, alles ging perfect. Na 4km had ik de eerste pacer beet, na 8km de tweede die er een eindje voor liep. Maar ik voelde mij goed, dus ik ben doorgegaan.

In mijn "droomscenario" liep ik 3x5km sub21 + eindsprint. Het werd 20:12-20:31-19:40 (op basis van de bordjes). Bij het ingaan van de waaslandtunnel had ik immers zoiets van "foert, ik pers er alles uit, ik zie wel waar ik eindig". Veel eindsprint was er niet meer (kruit verschoten in de tunnel), maar de eindtijd werd (officieel) 1:05:03 (542e plaats op 22000 deelnemers), 6 minuten onder mijn vorig PR! De winnaar liep 47:18, ik kan nog veel progressie maken :)

Dat ik onderweg min of meer mijn PR evenaarde op de 5km en ook een theoretische 40:10 (1min sneller dan mijn huidig PR) gelopen heb op de 10km, maakt duidelijk dat ik ook nog eens het kortere werk moet doen.

Ook mijn vrouw deed het trouwens super, ging voor 1:36 en is binnengekomen op 1:32.

Strava linkje: https://www.strava.com/activities/955171142/overview (dank voor de kudos ;) )
Wat een wereldtijd! Goed man. Met zo'n tijd kan ik met voorstellen dat je niet alleen de <40 10KM even wil 'aftikken' maar zelfs voorzichtig kunt gaan nadenken over een eerste 15km onder het uur, bij een plat parcours en goede omstandigheden zou dat er dan toch wel in moeten zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

nokie schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:21:

Super gelopen!

Volgens mij heb je nu automatisch ook het recht gekregen om de volgende keer vooraan te starten. Dacht dat je daarvoor bij de eerste 1250 moest eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Leuk om weer regelmatig verslagjes te lezen, het seizoen is duidelijk weer bezig :) Gefeliciteerd met de resultaten!

Ik heb helaas last gehad van een energieloos weekend vol met andere zaken (klussen na de verhuizing) dus uiteindelijk niks gelopen. Straks maar weer gewoon mijn normale ma/wo/vrij ritme oppakken.
Over 2,5 week de tweede 10k van het circuit, 12 mei Omloop Ter Heijde. Ben benieuwd of ik ze met mijn huidige PR allemaal onder de 50 minuten kan lopen dit jaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ik heb over enkele weken de Sixty60 op het programma staan. Dat is een combinatie van 20 km trail en 40 km mountainbiken hier op de Utrechtse Heuvelrug. Beide sporten beoefen ik regelmatig, het terrein is bekend en de afstanden zijn ook niet de wereld, maar deze combinatie heb ik nog nooit uitgevoerd.
Afgelopen zondag dus maar eens een testrondje gedaan. Eerst een uurtje hardlopen en vervolgens nog 2 uurtjes op de mtb. Om een lang verhaal kort te maken: dat ging probleemloos :)

Ik hoor triatleten wel eens klagen over het rare gevoel in de benen als je van de fiets afkomt en gaat hardlopen; andersom geldt dat duidelijk niet.
Ik verwachtte wat vermoeide benen toen ik eenmaal op de fiets stapte, maar dat was verwaarloosbaar. Hoogstens denk ik dat ik iets minder "hyperactief" op de fiets zat dan normaal. Anderzijds zijn daar de omstandigheden op een drukke zondag ook niet naar; dan komen de anderen wel heel snel dichterbij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
m-vw schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:48:
[...]

Super gelopen!

Volgens mij heb je nu automatisch ook het recht gekregen om de volgende keer vooraan te starten. Dacht dat je daarvoor bij de eerste 1250 moest eindigen.
Ik denk het, ja. We zien wel, de lat zal volgend jaar alleszins hoog liggen :)
Valorian schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:42:
[...]

Wat een wereldtijd! Goed man. Met zo'n tijd kan ik met voorstellen dat je niet alleen de <40 10KM even wil 'aftikken' maar zelfs voorzichtig kunt gaan nadenken over een eerste 15km onder het uur, bij een plat parcours en goede omstandigheden zou dat er dan toch wel in moeten zitten ;)
Bedankt! Ik ben echt verbaasd hoe dicht ik daar plots bij zit. Het rare gevoel op dit moment is dat ik toen ik 5 jaar geleden begon te lopen, een 10k sub40 gewoon onmogelijk leek, terwijl ik er nu zo dichtbij ben dat het "niet meer dan logisch wordt" dat ik dat loop en ik misschien zelfs ambitieuzer moet worden. Heel onwerkelijk allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-10 07:39
nokie schreef op maandag 24 april 2017 @ 11:03:
[...]

Ik denk het, ja. We zien wel, de lat zal volgend jaar alleszins hoog liggen :)

[...]
Niet veel van aantrekken van die lat; in die startbox word je wel meegezogen door de rest. En anderzijds ook weer opgehouden door types die per se op de eerste rijen moeten starten en dan gewoon de boel maar ophouden De eerste kilometer was hectischer dan ooit, ik heb een paar keer serieuze risico's moeten nemen om tussen het woud door te slalommen. Vanaf km.2 kwam er gelukkig wat meer ruimte.
Blij dat ik er weer bij was na een jaartje afwezigheid. Ik heb nog eens 50 seconden kunnen afpeuzelen van mijn tijd van 2 jaar geleden, hoewel ik toen al dacht dat die niet meer te evenaren viel. En toch heb ik meer dan de vorige keren ook kunnen genieten van de sfeer, parcours, de zonnige omstandigheden, beetje dollen met de presentator op het 8km punt, enz. Al leek de konijnenpijp (Waaslandtunnel) dit keer langer dan ooit. 8)7
Toch wel de mooiste stratenloop van Vlaanderen.

It's just technology, not religion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-10 11:16

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Galois schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:53:
Ja, het wordt steeds moeilijker om er seconden af te krijgen :)

Maar als ik voluit ga op de 10k, dan kan ik een week later geen HM doen. Ben ik niet hersteld...

Mijn trainingen zijn gericht op de marathon van Amsterdam en ik merk dat ik geen cycli van een week red. M'n schema is (grofweg) 1x pw interval, 1x tempoloop en 1x lange duurloop (21,1+) per week. Loop 5x pw, de overige lopen zijn gewoon rustige 10k's of zo. Maar merk steeds vaker dat ik een interval, tempoloop of lange duurloop moet uitstellen (vervangen door een rustige 10k) omdat ik niet voldoende hersteld ben. 5-6x per week lopen is geen probleem als ik dan rustige (herstel)loopjes inplan. Maar de intensievere interval, tempo of lange duurlopen vragen veel herstel van mij.
Ik denk dat je 'hertelloopjes' toch nog een tikje te zwaar zijn, 10km is waarschijnlijk te ver voor je huidige vorm. Voor de marathon vind ik de lange duurloop en de tempoloop het belangrijkste (voor marathon training zie ik de tempoloop graag als lange intervallen (3x 20min marathontempo 5min 'pauze' bv)). Ik zou niet aan de lengte van die trainingen komen, wellicht dat je de duurloop en de tempo duurlopen iets langzamer moet, dat zou je eens rustig kunnen bekijken. Intensievere intervallen tijdens de marathon training kunnen voor sommige behoorlijk lastig zijn om te combineren en kunnen ook te veel herstel tijd kosten, als je een training wilt laten vervallen dan zou ik die training opofferen. Je kan ook je herstel loopjes vervangen door fietstraining op zelfde intensiteit,zodat je benen toch wat meer rust krijgen. Je moet in iedergeval snel de balans weer zien te vinden, trainingen zo half half uitvoeren levert waarschijnlijk alleen frustraties en blessures op. Succes.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:21:
[...]

Voel wel alles, laatste km's waren erg zwaar. Maar wel voldoening: 28,5km en 534 hoogtemeters , een mooie tussenstand. Over 2 weken de Koning van Spanje: 32km+700hm , dat wordt een zware maar heb nu wel het vertrouwen dat het goed gaat komen! :)
Ik heb inmiddels ook zo ongeveer een startbewijs voor de KvS 32km :) . Ik heb nog nooit een wedstrijd in Limburg gelopen, maar als ik deze gehad heb, heb ik wedstrijden in alle nederlandse provincies gelopen (even afgezien van de overzeese rijksdelen). Verder ben ik niet van de statistieken hoor 8)7.

Ik heb ook nog even gekeken naar de omloop Ter Heide en Golden Tenloop in Delft. De eerste had ik niet zo'n zin in en de laatste zat al vol en vond ik vorig jaar te massaal. Ik ga wel weer voor de Verkerkloop (Zwijndrecht), ik doe nog de Stuwwaltrail (vierde keer alweer) en ben nog aan het twijfelen tussen de Inner circle run(H-I-ambacht) of de Beach run in Kijkduin. Of stiekem toch allebei, een dag na elkaar.

En ik moet mijn vaste team voor de Rotterdam Ekiden weer bij elkaar roepen (marathon in estafetteverband), alhoewel dat ook een leuke hardloopmeeting zou kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Het lopen gaat de laatste 2 weken weer een stuk beter. Ben zo ongeveer terug op mijn oude 'niveau'. Dit betekent dat mijn 10KM er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ur5jmb.png

Ik loop op hartslag (173 gemiddeld) en vrijwel de gehele 10KM in de zone 'Drempel' (Garmin). Hierbij begin ik te twijfelen over mijn omslagpunt. Zelf heb ik met een aantal metingen bepaald dat dit op 172 zou liggen, maar ik zit na 1KM daar zo ongeveer wel op en ga dan redelijk snel naar 178. Op die hartslag kan ik de gehele 10KM prima uitlopen. Mijn hartslag gaat ook niet verder omhoog, tenzij ik echt flink tempo maak. Wanneer ik boven de 178 kom merk ik dat het niet meer prettig loopt.

Mijn max hartslag is 193 dus het lijkt me wat hoog om dan een omslagpunt bij 178 te hebben?

Verder wil ik graag mijn tijd op de 10KM verbeteren met als doel uiteindelijk op de 4:30 uitkomen. Dat doe ik door het volgende schema te hanteren met 3x per week hardlopen:
- 10KM D3 (170 gemiddeld)
- 10KM D2 (160 gemiddeld)
- Interval 7x1KM op 4:45 tempo

Is dit het juiste schema of raden jullie wat anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:31
Klein vraagje, ik wil graag meedoen met de Amsterdam Marathon, maar al die wedstrijden lopen aardig in de papieren. Nu zag ik dat je met je lidmaatschapnummer van runners world korting krijgt. Is er iemand hier lid van dat blad en zou diegene zijn lidmaatschapsnummer met mij willen delen (als je m zelf niet gaat lopen). Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Aghanim schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:52:
Het lopen gaat de laatste 2 weken weer een stuk beter. Ben zo ongeveer terug op mijn oude 'niveau'. Dit betekent dat mijn 10KM er zo uit ziet:

[afbeelding]

Ik loop op hartslag (173 gemiddeld) en vrijwel de gehele 10KM in de zone 'Drempel' (Garmin). Hierbij begin ik te twijfelen over mijn omslagpunt. Zelf heb ik met een aantal metingen bepaald dat dit op 172 zou liggen, maar ik zit na 1KM daar zo ongeveer wel op en ga dan redelijk snel naar 178. Op die hartslag kan ik de gehele 10KM prima uitlopen. Mijn hartslag gaat ook niet verder omhoog, tenzij ik echt flink tempo maak. Wanneer ik boven de 178 kom merk ik dat het niet meer prettig loopt.

Mijn max hartslag is 193 dus het lijkt me wat hoog om dan een omslagpunt bij 178 te hebben?

Verder wil ik graag mijn tijd op de 10KM verbeteren met als doel uiteindelijk op de 4:30 uitkomen. Dat doe ik door het volgende schema te hanteren met 3x per week hardlopen:
- 10KM D3 (170 gemiddeld)
- 10KM D2 (160 gemiddeld)
- Interval 7x1KM op 4:45 tempo

Is dit het juiste schema of raden jullie wat anders aan?
Je bent al een heel eind, met een duurloop en een interval. Ik zou denken als eventuele aanpassingen:
- wekelijkse interval proberen af te wisselen, dus niet steeds 7x1km, maar ook eens de kortere afstanden (400 , 600, 800), die kun je dan ook nog wat sneller doen. Als je doel 4:30 is en je snelheid nu rond se 5:00/km dan zou ik de intervalblokken sowieso meer richting en uiteindelijk ook op of zelfs onder die 4:30 brengen.
- de langzame duurloop zou ik nog langzamer maken (bij max hartslag van 193 meer een gemiddelde van max 150bpm) , dat scheelt ook energie waardoor je de loop wel kan verlengen. Ik ben ook maar een leek, maar her vergeoten vam volume (meer km's per maand) schijnt toxh wel echt een must te zijn als je harder wilt.
- eventueel een wisseltempoloop toevoegen aan het weekspectrum, óf je 2e duurloop vervangen door zon wiaaeltempoloop (lees lange intervalblokken met verschillende tempo's).

Mijn atletiek-schema (als amateur/recreant) geeft de volgende set-up:
- 1x stevige interval, dit is de zwaarste training en je mag diep gaan
- 1x duurloop
- 1x wisseltempoloop
- 1x herstelloop (kort, rustig)

Daarbij de lange duurloop en de stevige interval zo ver mogelijk uit elkaar qua tijd.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Run2Day heeft vanaf vandaag t/m 13 mei weer hun (ondertussen jaarlijkse) Shoe2Care actie, waarbij je met het inleveren van je oude schoenen €20-€50 korting krijgt op een nieuw paar.

Ikzelf heb vandaag zowel mijn lunch als hardloopkleren meegenomen :D Dus weer lekker een rondje doen straks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-10 21:08

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Gisteren een meting laten doen en na duidelijk advies een paar goede schoenen meegenomen. Brooks addiction 12's. Op de asics die ik had ga ik na het zien van de beelden echt geen meter meer op hardlopen! Dat ik mijn enkels nog niet heb gebroken. Gelatinepudding lijkt steviger dan de zool.

Bij het testen van de nieuwe brooks tijdens de meting voelde het direct al stukken beter aan bij mijn linkerbeen waar ik last heb van shin splint verschijnselen. De pijnscheut bij elke stap bleef compleet weg. Rechterbeen was wel snel vermoeid door de nieuwe loophouding. Maar dit moet wel goed komen.

Na thuiskomst van de winkel de schoenen direct maar getest. 6 km gelopen. Wat een genot om zonder pijnscheuten te kunnen lopen. Maar wat snel vermoeid nu. Spieren gebruikt die ik hiervoor nauwelijks gebruikte. (Voorkant scheenbeen). Morgen het herstel maar even aanvoelen. Want het jeukt alweer om de vorige prestatie te verbeteren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
Patrock schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:15:
Gisteren een meting laten doen en na duidelijk advies een paar goede schoenen meegenomen. Brooks addiction 12's. Op de asics die ik had ga ik na het zien van de beelden echt geen meter meer op hardlopen! Dat ik mijn enkels nog niet heb gebroken. Gelatinepudding lijkt steviger dan de zool.

Bij het testen van de nieuwe brooks tijdens de meting voelde het direct al stukken beter aan bij mijn linkerbeen waar ik last heb van shin splint verschijnselen. De pijnscheut bij elke stap bleef compleet weg. Rechterbeen was wel snel vermoeid door de nieuwe loophouding. Maar dit moet wel goed komen.

Na thuiskomst van de winkel de schoenen direct maar getest. 6 km gelopen. Wat een genot om zonder pijnscheuten te kunnen lopen. Maar wat snel vermoeid nu. Spieren gebruikt die ik hiervoor nauwelijks gebruikte. (Voorkant scheenbeen). Morgen het herstel maar even aanvoelen. Want het jeukt alweer om de vorige prestatie te verbeteren :)
Ik rende t/m de halve marathon Eindhoven met Asics schoenen. Stevige zware schoenen met veel demping en een heel drop van 10mm.
Ergens in juli 2016 heb ik een voetmeting laten doen wat ik had vaak pijntjes (steeds in een andere spier in mijn voet en ook blaren). Ik bleek een pronatie van 6 graden te hebben. Dit met zooltjes teruggebracht naar 3 graden en sindsdien geen last meer gehad van pijntjes in de voeten. Af en toe nog wel last van shin splints. Maar niet duidelijk waarom het de ene keer wel en de andere keer niet was.

Echter heb ik begin augustus 2016 last gekregen van een diep liggende pijn onder mijn knie tussen mijn kuit en scheenbeen in. De fysio kon de pijn opwekken door er hard op te drukken, maar geen idee wat het was. Omdat ik bijna door mijn behandelingen heen was qua zorgverzekering raadde de fysio mij aan de halve marathon nog te lopen en het daarna nog rustig aan te doen en te herstellen. Dus de halve marathon uitgelopen. Wel last van de diep liggende pijn, maar het viel mee.

Nu ben ik geen koukleum, maar met de winter kwam mijn hardlopen in een winterslaap. Ondertussen een nieuwe zorgverzekering afgesloten en maar een keer niet de basis van de basis gepakt, maar bij FBTO het hoogste aanvullende verzekering gepakt: 1000 euro te besteden aan fysio e.d. Ongeveer fysio 25 behandelingen.

Ik ben ik half februari ontwaakt en het verraste me hoe snel ik het weer oppakte na 4,5 maanden niet gelopen te hebben. Alle trainingsuren waren dus niet voor niks.
Op internet heb ik in de maanden daarvoor informatie over het forefoot running opgezocht. En ik ben er volledig ingestapt. Ik loop nu dus sinds mijn revival enkel en alleen op mijn voorvoet.

De Asics schoen is daar helaas niet geschikt voor. Te stijf en een te hoge hak. Dus op zoek naar een schoen met een lagere of geen heel drop en whaddaya know. De industrie zit niet stil en verkoopt wat rubber of lapjes stof voor 100 euro plus (Vibram, Nike, etc). Dat had ik er niet voor over. Maar om nou een goedkope lichte flexibele schoen te vinden met een lage heel drop? Niet echt makkelijk en veel schoenen geven de heel drop niet eens aan.
Ik had wat Reebok kortingscodes dus voor de Reebok ZQuick Lite gegaan. Goedkoop, gratis bedrukking (altijd leuk) en een heel drop van 6mm.

Sinds ik de schoen heb en op mijn voorvoet loop geen nergens last van gehad ondanks dat de schoen nul demping heeft op een dun zooltje na. Wat een vrijheid opeens. Ik loop ook nog eens record na record:Verder heb ik amper meer last van pijnlijke/koude longen (inspanningsastma) omdat ik na mijn inhalatie nu langer wacht en niet meteen met de warming up begin.

Daar zit ik dan met mijn 1000 euro aan fysio behandelingen die ik niet ga gebruiken. Althans, dat dacht ik.

Vorige week ben ik iets te enthousiast geweest en heb ik in 9 dagen 6 keer gelopen. Na een intervaltraining de volgende dag een (de bovenstaande 166 hr) lage hartslagtraining en de dag daarop weer een (het bovenstaande) 5km record. Ik had bij de 5km last van mijn voet. De voetboog (buitenste rechter voet), die bij fore foot running meer belast wordt.

Maar hé, wat is een beetje pijn nou? Dus 2 dagen later begin ik aan mijn warming up. Shit, last van mijn voet. Dan maar rustig aan. Dat werd uiteindelijk een laag hartslag record: 142 bij 9km/h. Dat is voor mijn doen extreem laag. Dus dat was nog wel positief. Maar net op het moment dat ik stop schiet het opeens in mijn voet. Ik kon amper normaal meer lopen en dacht even dat ik het gebroken had. Maar ik denk dat het zwaar gekneusd is geweest. Ik heb het afgelopen week even laten rusten, maar na 2km hardlopen kwam de pijn weer en toen meteen gestopt.

Moraal van het verhaal. Het gaat super goed en forefoot running is awesome. En ik mag toch beginnen met mijn 1000 euro te gaan besteden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Laatst online: 22-10 08:38
Hier nog deelnemers aan de Batavierenrace?

Ik ga morgen weer voor etappe 5, 10km rond. Lekker koud in de nacht, maar dat is in mijn ervaring na 300 meter eigenlijk alleen maar fijn. Ik mik op 41:00, morgen maar eens zien of dat lukt ;-) Vorig jaar was geen verkeerde tijd maar het moet inmiddels beter kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rd9wGUo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57

defiant

Moderator General Chat
DiedB schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 00:40:
Hier nog deelnemers aan de Batavierenrace?
Ik doe 's nachts ook mee op etappe 9 als beginnend hardloper (bedrijvencompetitie) :) Ik ben achteraf blij dat ik een (relatief) korte afstand heb gekozen aangezien een verkoudheid m'n conditie niet positief heeft bevorderd, de limiettijd halen wordt nog een uitdaging :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Laatst online: 22-10 08:38
defiant schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 00:47:
[...]

Ik doe 's nachts ook mee op etappe 9 als beginnend hardloper (bedrijvencompetitie) :) Ik ben achteraf blij dat ik een (relatief) korte afstand heb gekozen aangezien een verkoudheid m'n conditie niet positief heeft bevorderd, de limiettijd halen wordt nog een uitdaging :)
Nice, succes alvast! En wie weet tot bij de koffie in Ulft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@Fleximex Mooi dat het lopen weer een beetje wil lukken. Helaas klinkt het alsof je iets te snel te veel wilde. Hopelijk valt het mee en ben je snel weer in de running.

Ik heb ooit kramp in het midden van mijn voet gehad, dat klinkt een beetje als jouw klachten. Maar als het na rust weer terugkomt zou ik zeker langs een specialist gaan.
Je zal niet de eerste zijn die spontaan een (stress)fractuur in een van zijn voetbotjes weet te krijgen...

[ Voor 15% gewijzigd door Roozzz op 28-04-2017 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
ik heb inmiddels na 2 weken wat minder lopen de slag ook weer te pakken :) Afgelopen dinsdag 2,7 km in 13 minuten om eens te kijken of ik een wat hoger tempo 'lang' vol kon houden. Viel me op zich geen eens heel erg tegen, merk wel dat ik nog steeds te enthousiast van start ga en 't komt nog niet heel erg in de buurt van de 5km ;)

Gisteren 7km in 39 minuten gelopen en daar slingerde m'n snelheid tussen de 5:05 en 5:35/km, die fluctuatie was wel eens beroerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Poe. Ik weet dat het een moeilijke maand was, maar een teller van nog geen 45km staat me toch echt niet aan zeg... Ik hink nu tussen verstand (gewoon het ritme blijven doen) en zondag nog even wat extra kilometers doen :P

Zondag lopen maakt het wel weer makkelijker om maandagmiddag flink belast te zijn, en ik vraag me heel erg af of dat verstandig is juist na een periode van minder lopen. Maandag overslaan zie ik niet echt als een alternatief, dan doe ik in april nog snel ff wat maar verzaak ik meteen in mei alweer...

Misschien is zaterdagavond nog een optie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50
Valorian schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:21:
[...]

Goed bezig!

Heb zelf ook net voor het eerst sinds januari weer eens boven de 21,1km gelopen. Net terug van een 3 uur durende loop. Begonnen met hoogtemeters maken rond de Cinemec bij Leidsche Rijn, daar zit een hele reeks trappen en heuvels en een bouwterrein/put waar je ook mooi kan trainen. Heb uiteindelijk ruim 400 hoogtemeters kunnen maken in zo'n 10km. Zelfs één kilometer alleen maar trap op en af gerend, dat leverde zo'n 100 hoogtemeters op. Daarna richting Dafne Schippersbrug en omdat ik graag de 500hm wilde aantikken heb ik daar de brug-aanloop nog zo'n 10 keer gedaan tot het tellertje op 500 zat ;) .. De km-teller stond inmiddels al op 16, en naar huis was nog een km of 3. Aangekomen in Zuilen zat ik op 19,5 en besloot ik 'nog even de spoorbrug heen- en weer te doen zodat ik op zijn minste de halve marathon-afstand weer eens afgetikt had. Echter aan de overkant van de spoorbrug vond ik eigenlijk dat ik nog best wat energie over had... dus toch maar het lusje Maarssen - brug - Zuilen erbij gepakt. Dat was een beslissing die zorgde voor nog een 9km, zonder kans op verkorting (want geen eerdere brug beschikbaar). Een flinke zit, want heb dit jaar nog maar één keer de 21,1km aangetikt tijdens een race in maart en één keer een 30km in januari. En nu dus 28,5!

https://mysports.tomtom.c...80vuCvS2Dnc1w?format=html
Dankje voor deze route! Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuw "rondje". Ik blijf normaal altijd aan de Zuilense kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze ga ik snel een keer proberen (uitgezonderd de hoogtemeters >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 13:14
Ben sinds deze maand in training voor de marathon van Berlijn en heb er eerder nooit zo over nagedacht, maar wat is de zin of onzin van een tweede paar schoenen? Moeten dit dan dezelfde zijn welke je al hebt? (Saucony omni 15) of een ander paar zodat je voet/enkel anders ondersteund en sterker wordt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hier ook een Bata-loper. Team van mijn oude studievereniging had nog een loper nodig en tuuurlijk wilde ik wel :D Het werd mijn 14e race, en de 16e keer dat ik een etappe liep. :*)
Dit keer voor t eerst sinds jaren weer de middagploeg (mijn 'lievelingsploeg' was altijd de nacht, die is gewoon t leukst! :P) en ik liep de etappe van de Grolsch terug naar Enschede centrum, etappe 23.
Onze ploeg doet altijd loper/fietser-wissel, dus je loopt eerst en fietst meteen erna, of andersom, en zo kan het busje dan steeds 1 wisselpunt overslaan. Gelukkig, want we kwamen te laat bij het wisselpunt 21 waar de jongen die 22 zou lopen en ik de fiets en de hes zouden overnemen. De fiets was er nog niet, de vorige loper wel (iets misgegaan...) dus de nieuwe loper ging vast en ik zou wachten tot onze fietsster ook zou binnenkomen. Voor mijn gevoel duurde dat een half uur ofzo. In werkelijkheid vast minder :P
Gelukkig was uiteindelijk onze fietsster ook terecht en ging ik als een malle op die OVfiets richting loper. Ook hier had ik het gevoel dat ik al super lang aan t fietsen was en m nog niet was tegengekomen (en ondanks dat deze fiets gelukkig op mijn lengte afgesteld was, fietste het op dat tempo niet echt lekker).
Op km 4.5 van de ~10km kwam ik hem gelukkig tegen en heb ik nog even 'relaxed' met hem meegefietst. Tot het 'nog 1km' bord, waar ik mijn voorsprong ging nemen zodat ik mijn trui en trainingsbroek kon uitdoen en nog op tijd de hes kon overpakken.
Ik had nét mijn kleren uit toen ik ons nummer omgeroepen hoorde worden dus haastte ik de fuik in, waar je de hes (het estafette'stokje' met de tijdsregistratie) moest overnemen. Precies op t moment dat hij door t poortje liep stond ik klaar (whooo!) en ik kon gaan. Uiteraard veel te snel vanwege alle adrenaline van de wissel en het net op tijd zijn. Na 100m nog prachtig op de foto gezet en uiteindelijk redelijk mijn ritme gevonden. Iets langzamer dan ik had gewild, maar goed, ik had maandag bloed gegeven (dom dom dom... maar ach :)) dus vond t wel prima. Ik had mijn sights gezet op een meisje een goede 500m voor me - die ging ik nog wel inhalen (#84). Fietser was inmiddels bij me gekomen en die vond hetzelfde :)
Mijn etappe had een viaduct met een helling, en hoewel ik geen snelheid verloor omhoog, werd ik wel ingehaald door iemand en die heb ik ook niet meer teruggezien. Op het stuk naar beneden eindelijk #84 ingehaald en mijn volgende 'inhaalslachtoffer' in t vizier genomen, een jongen die het al wel redelijk moeilijk leek te hebben (mja, damesetappe, dus weinig medelijden :P) Hem inhalen ging veel sneller dan verwacht. De weg was hier geen asfalt of stoeptegels meer, maar klinkers. Niet meer netjes plat-liggende klinkers, met twee rijgeulen. Verschrikkelijk. Het hesje was strontirritant want ik was dom genoeg geweest de chip voorop te doen (ding is vrij zwaar). Maar goed, km 3 zat er bijna op en met die 3e km ook dit nare stuk weg.
Vanaf de weilanden bij Usselo gingen we de het bedrijventerrein naast Enschede over, saai en bochtig. Daarna een woonwijk in waar ik blijkbaar mijn tempo heb laten zakken. Kwam wel een bekende tegen die niet wist dat ik zou lopen en die ging helemaal los met aanmoedigen *O* . En dat hielp best wel! Over de Westerval en wat nu restte was een stuk 'echt' heuvelop en daarna een flink stuk vals plat omhoog. Ik was moe en mijn rechtervoet begon te slapen. Had eerst het gevoel dat m'n linkerschoen te los zat, bleek dus dat de rechter te strak zat. Jippie. -O- #84 haalde me terug in. :'(
Langs het Volkspark, het ging niet heel erg meer van harte. Mijn rechterkuit begon te slapen. Het 1km voorbij en ik zette nog wat extra aan, maar had echt weinig puf meer. Mijn horloge bliepte 7km en ik was in het centrum, mijn fietser moest nu weg. Hier was het wel druk met omstanders. Wildvreemden zagen een jongen voor me en gilden 'dat ik die nog wel kon inhalen' en hoe het kon weet ik niet meer maar het lukte.
Bij de finish keek ik een stuk minder happy dan net na de start maar #84 net voor me was ook wel vóór mij gestart en ik was uiteindelijk toch sneller dan haar (20s maar toch snéller), dus whooo! Gefinished in 38:11. Had stiekem van te voren gehoopt 38:00 te lopen, maar omdat t zo meh ging was ik al blij dat ik zo dicht in de buurt was gekomen.
Uiteindelijk was ik 85e op deze etappe en daar ben ik vet trots op!

Lessons learned:
* bloed geven (volbloed) is níet handig de week voor een wedstrijd! (al wist ik dat al...) 7(8)7
* aanmoediging van random strangers is net zo goed als van bekenden *O* oOo
* Doe je schoenen losser, muts! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ben komende week 2 dagen in Londen voor mijn werk. Ik neig ernaar om mijn schoenen ook in te pakken om daar een rondje te rennen, al heb ik geen ervaring met rennen in zo'n grote stad. Het beste lijkt me richting een park oid te gaan, aangezien het verkeer en stoplichten niet heel prettig zal zijn.

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

In Hyde Park kun je goed hardlopen. Alternatief: de helft van de afstand over een lange, rechte weg en dan omkeren. Saai en functioneel maar nul verdwaalkans.

Zo, weekje 75km zit erop. Een mooie manier om progressie te zien:
30 december 2012: 1000km
17 september 2013: 1000km
25 juli 2014: 1000km
1 september 2015: 1000km
24 juni 2016: 1000km
30 april 2017: 1000km

3000km voor het jaar moet dus haalbaar zijn. Ik voel me goed, de kunst is heel blijven :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

shoombak schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:24:
Ben komende week 2 dagen in Londen voor mijn werk. Ik neig ernaar om mijn schoenen ook in te pakken om daar een rondje te rennen, al heb ik geen ervaring met rennen in zo'n grote stad. Het beste lijkt me richting een park oid te gaan, aangezien het verkeer en stoplichten niet heel prettig zal zijn.

Iemand ervaring mee?
In Gdansk (vrij kleine stad) had ik eerst gekeken waar mijn hotel zich bevond (helaas, buiten t centrum) en toen waar ik dan een beetje ok kon hardlopen. Zoals eerder aangegeven helpt Strava's heatmap ook wel om te zien of iets ok is voor hardlopen. In Gdansk ben ik vervolgens langs de rivier/singel/gracht gelopen (net buiten de niet overal meer bestaande stadsmuren, maar wel mooi stuk water). Southampton heb ik een park gezocht en een zo-recht-mogelijke-weg er heen. Ik ben een muts met richtingsgevoel, dus iets blijven volgen vind ik altijd t fijnst in een vreemde stad.

In Londen is t natuurlijk wel een tikje groter, maar ik denk dat je dan juist wel ok zit. Zoals kenneth al zei, als je in de buurt van Hyde Park/St. James's Park/Green Park zit kan je daar heen (die zitten bijna aan elkaar vast), anders een ander park (rond Greenwich Observatory is t ook erg groen, maar dat is wel erg uit de weg als je in t centrum zit). Hampstead Heath is ook wel mooi, maar ook behoorlijk uit t centrum.

En stoplichten... Gebruik je rondje als een soort alternatief sightseeing! (Werkte prima in Southampton!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tigertje
  • Laatst online: 05-02 18:50

Iemand ervaring mee?
Gaat prima. Een park is natuurlijk prettig maar daar moet je dan maar net in de buurt zitten. Ik heb vorig jaar in London gelopen (South Kensington, rondom Holland Park, veel hoogtemeters) en gebruikte mijn lopen een beetje als sightseeing. Wel extra opletten met oversteken natuurlijk maar verder is het zoals lopen in Nederland.
behalve dat het veel makkelijker gaat omdat je allemaal nieuwe dingen ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Patrock schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:15:

Weet je zeker dat het je spieren zijn die je voelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Roadman schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:02:
Ben sinds deze maand in training voor de marathon van Berlijn en heb er eerder nooit zo over nagedacht, maar wat is de zin of onzin van een tweede paar schoenen? Moeten dit dan dezelfde zijn welke je al hebt? (Saucony omni 15) of een ander paar zodat je voet/enkel anders ondersteund en sterker wordt?
Geen idee. Volgens mij is een tweede paar schoenen op zich niet noodzakelijk, als je huidige gewoon goed lopen en je nergens last van hebt. Mijn onderbuikgevoel zegt dat een heel ander soort schoen erbij goed zou moeten zijn wat betreft sterker worden op andere plekken ja. Maar ik zou je niet willen adviseren om in de aanloop naar een marathon te gaan experimenteren, maar ieder zijn ding ;) ..

Enige wat ik je als leek nog wel veilig durf te adviseren: check je schoenen een week of 6 vóór de marathon en bedekn of ze dan nog ruim genoeg demping hebben (en geen gaten bevatten etc.). Als ze dan wel 'klaar' zijn koop dán nieuwe (bij geen problemen: van hetzelfde model, relatief veilig). Als je te lang wacht hoor je bij de mensen die 1 week voor een belangrijke race bedenken dat ze eigenlijk toch echt wel toe zijn aan nieuwe schoenen... Niets is zo irritant als eigenlijk nieuwe willen/moeten maar niet durven omdat je een week later een race gaat lopen, en daarom een race moeten lopen op afgetrapte schoenen. Zelf had ik bij de Marathon R'dam mijn nieuwe Saucony Ride's al in huis maar liep ik de marathon dus nog op de laatste stukjes foam van de oude ;)
kenneth schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:40:

Zo, weekje 75km zit erop. Een mooie manier om progressie te zien:
30 december 2012: 1000km
17 september 2013: 1000km
25 juli 2014: 1000km
1 september 2015: 1000km
24 juni 2016: 1000km
30 april 2017: 1000km

3000km voor het jaar moet dus haalbaar zijn. Ik voel me goed, de kunst is heel blijven :)
Goed bezig! Ik zat in 2016 voor het eerst totaal op 1.000km (en in 2014-2015 onder de 600). Nu in de eerste vier maanden van het jaar 'al' een kleine 550km aangetikt. Streven voor 2017 is 1.500km, mooi op schema dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 30-04-2017 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il_mostro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-10 20:39
Roadman schreef op zondag 30 april 2017 @ 14:02:
Ik heb zelf 2 paar hardloopschoenen die ik afwissel, ik probeer aan te houden dat ze ongeveer 1000km meegaan (alles wat ze langer meegaan is natuurlijk mooi meegenomen). Hiermee bedoel ik niet eens zo zeer dat ze qua exterieur stuk gaan, maar dat er onverklaarbare kleine pijntjes beginnen te komen na afloop van een training of dat ik simpelweg het gevoel krijg dat ze minder lekker lopen. Beide paren wissel ik zo veel mogelijk af, en er zit een halve schoenlevensduur verschil tussen. Momenteel is een paar redelijk nieuw met iets van 200km en het andere paar zit nu ergens tussen de 600 en 700 km. Zelf merkte ik dat de overgang van een paar schoenen die helemaal af zijn naar een paar nieuwe geen fijne overgang geeft. Enerzijds omdat de nieuwe schoenen ingelopen moeten worden, anderzijds omdat de oude schoenen al ruim over het hoogtepunt heen zijn. Deze aanpak met 2 paar zorgt er bij mij voor dat het verschil niet zo groot is.

Mijn vriendin heeft 3 paar schoenen (ook verschillende merken) op aanraden van haar fysiotherapeut. De variatie in schoensel moet haar helpen om van een lichte blessure af te komen. Zij probeert zo om ze met ongeveer 1/3 verschil in levensduur zo veel mogelijk af te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

il_mostro schreef op maandag 1 mei 2017 @ 08:30:
Zelf merkte ik dat de overgang van een paar schoenen die helemaal af zijn naar een paar nieuwe geen fijne overgang geeft. Enerzijds omdat de nieuwe schoenen ingelopen moeten worden, anderzijds omdat de oude schoenen al ruim over het hoogtepunt heen zijn. Deze aanpak met 2 paar zorgt er bij mij voor dat het verschil niet zo groot is.
Eens!

Ik heb ook twee paar schoenen (ene paar ~900km, andere paar ~520km). In eerste instantie omdat ik wel eens dagen achter elkaar loop en dan krijgen ze niet genoeg tijd om te luchten (en/of op te drogen als t heeft geregend). Het zijn uiteindelijk twee verschillende soorten (asics/brooks) geworden omdat het beter schijnt te zijn (je gaat niet wennen aan één type schoen). Mijn ene paar is dus al weer biiijna aan vervanging toe, ik let er nu wel op hoe ze nog lopen.
En ze gaan dus 'langer' mee (qua tijd..), dus qua kosten maakt t weinig uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Poekie op 01-05-2017 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:44
Gisteren per ongeluk m'n PR op de 5km tijdens een training verbeterd van 27:01 naar 26:40.

M'n idee was om net zoals vorige week 7 km in 39 minuten te lopen, maar ik ging iets te enthousiast van start en toen ik na 3km op koers lag om m'n 5-km PR te verbreken dacht ik "bekijk 't ook, ik maak er een 5km training van ;)"

Volgens GPS van m'n telefoon zelfs 26:30 trouwens, zit soms best wel een grote afwijking tussen m'n horloge en m'n telefoon qua snelheid. Moet toch eens opzoeken welke van de 2 preciezer is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:49
Voor de mensen die met zero drop schoenen lopen: het viel mij op dat de blauwe variant van de Merrell Vapor Glove 2 nog 'maar' 70 euro is en de oranje variant 80 euro (bij Zalando, Amazon, e.a.). Het kan best zijn dat die prijsdaling komt doordat ze misschien de Vapor Glove 3 gaan aankondigen of iets.

Ik heb deze schoenen al even op het oog omdat ik geswitcht ben naar forefoot running en vooral ook omdat de schoen een Vibram zool heeft. Een hele duurzame en stevige zool die ook onder mijn wandelschoenen zitten. Bij de lichte 6mm drop Reebok schoenen die ik nu heb merk ik dat de zool nu al flink aan het slijten is en dat er constant steentjes en takjes in vast komt te zitten.

Alleen is het nog steeds zo'n uitgave. De meeste zero drop schoenen zijn belachelijk duur (100+ euro). Dus effe testen doe je niet zonder veel geld uit te geven. Hoewel Zalando meestal niet lullig doet over het terugsturen van gebruikte schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo. Goed begin 1/6 van het werk :P
Na een zeer rommelige april nu op dag 1 van mei maar alvast 1/6 van de afstand van heel april gelopen. In de pauze. Ruim 7km afgetikt, hoppa!

Mei belooft een lekkere loopmaand te worden, heb er zin in!

Afgelopen week ook nog een rondje gewandeld met de kleine mevrouw die anders niet wilde slapen. Mooi in de omgeving van mijn nieuwe huis een stuk "ontdekt" waar ik ook heerlijk moet kunnen hardlopen :) Op zich kende in de omgeving al, maar het stuk waar ik al vaker had gelopen was in een andere richting. Genoeg variaties voor de komende jaren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Iemand ervaring mee?
Wat ik tegenwoordig doe (afgelopen weekend ook nog): route inklikken op Strava Routes, via dwMap op mijn Garmin zetten en lekker gaan lopen.

Bij het uitzetten van routes hou ik het volgende aan:
1. Loop naar water en volg dat/loop er een ronde omheen;
2. Zoek groene stukken op;
2. Gebruik eventueel de Strava heatmap om populaire routes te vinden (die lopen altijd langs water of groen, maar als dat er niet is dan kun je hiermee wat anders vinden).

Dit kun je ook via je telefoon in een paar minuten regelen - en verkeerd lopen gebeurd bijna nooit. Werkt goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Pathogen schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:28:. Mooi in de omgeving van mijn nieuwe huis een stuk "ontdekt" waar ik ook heerlijk moet kunnen hardlopen :) Op zich kende in de omgeving al, maar het stuk waar ik al vaker had gelopen was in een andere richting. Genoeg variaties voor de komende jaren dus.
Dat had ik afgelopen weekeinde bij m'n ouders, daar zondagochtend m'n "duurloop" gedaan, (7,5km nog maar, maar het is nog maar het begin natuurlijk) en nu heb ik daar jaren gewoond en rondgefietst en later met de brommert en den auto rondgecrossed, maar nu lopend toch weer heel wat veranderingen gezien en gedeeltes van het dorp tegengekomen welke ik niet meer herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:03
Zijn er hier ook die lopen bij een atletiek vereniging?
Ik wil wat meer structuur en gerichter lopen en dan ook wat loop scholing er bij.
Ik doe nu maar wat ik merk dat de motivatie af en toe daardoor weg zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik doe een Cursus bij AV Atos voor de Dam tot Dam loop, daar zit loopscholing bij in, en het heeft wat sociale druk om elke woensdagavond weer je hardloopschoenen aan te doen en te gaan.

Denk verder wel dat het goed voor je is qua techniek en motivatie, toen ik bij bij mijn lokale AV keek was het voor mij erg onduidelijk hoe/wat maar dat kan aan de website liggen. Na September nog maar is kijken.

Pagina: 1 ... 35 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic