Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.089 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 09:22

racoon

mooowwww

Iemand ervaring met een sport medische test voor een moarathon, ik wil dolgraag proberen de marathon van Rotterdam te lopen volgend jaar.

Is zo'n test zinvol, dit vooral omdat mijn ademhaling nogal zwaar is op het moment.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:30
Ook mijn petje gaat af voor alle Rotterdam-lopers, hartstikke leuk om alles daarover te lezen in dit topic!

@racoon staan meerdere ervaringen met SMT's in dit deel en de voorgaande delen. Doe er je voordeel mee of stel een gerichtere vraag zou ik zeggen.

[ Voor 1% gewijzigd door driedees op 10-04-2017 16:38 . Reden: Wat roozzz zegt :) ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

driedees schreef op maandag 10 april 2017 @ 16:11:
Ook mijn petje gaat af voor alle Rotterdam-lopers, hartstikke leuk om alles daarover te lezen in dit topic!

@racoon staan meerdere ervaringen met MST's in dit deel en de voorgaande delen. Doe er je voordeel mee of stel een gerichtere vraag zou ik zeggen.
Ik heb een heel ander beeld bij ervaringen met MST's 8)7 Zo worden de jongens achter het trailplatform MudSweatTrails namelijk ook afgekort :+

Maar jij doelt vermoedelijk op een Sport Medische Test :9

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

In een poging maar eens te beginnen met 16km en HM pace wennerij vandaag geprobeerd 5:20 te blijven lopen. Heel langzaam ging mijn average pace van 5:17 naar 5:21... Dat kan dan niet natuurlijk! Dus het rondje afgesloten met een sprintje omhoog de kade op, PR op het segmentje :P en uiteindelijk gemiddeld 5:11 mogen noteren op bijna 6km.

Dat was toch even wat meer zweet dan ik had gepland, maar wel er lekker voor de maandag.
Deze en komende week nog even wat loopjes missen door verhuizen, maar daarna moet ik toch maar weer eens gaan kijken waar en wanneer ik die duurloop in ga plannen!

Ik ben nog steeds zó tevreden over mijn 10km PR twee weken terug en nu echt compleet psyched om mezelf grondig voor te bereiden om die HM te gaan tackelen. Voordat het zover is staat er ook nog een keer eem 10EM op het programma, waar ik me soort van wil revancheren voor de tijd van vorig jaar. Daar ben ik totaal niet tevreden over, maar ik had toen ook een erg slechte voorbereiding en was op de helft al kapot. Dat gaat me niet nog een keer gebeuren. 1,5-2 uur lopen ga ik gewoon onder de knie krijgen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:33

Chrisjuh_15

Facta non verba

Echt enorm veel respect voor alle marathon lopers! Na gisteren hebben een vriendin (liep editie 2016 helemaal uit) en ik besloten hem volgend jaar helemaal te lopen. Puur vanwege de finish op de Coolsingel, wat lijkt me dat bizar gaaf!

Ik ga het langzaam oppakken en met haar meetrainen. Aangezien ik een redelijke loper ben geweest in het verleden (10k in ~45-50 minuten), hoop ik dat ik mijn streeftijd rond de 4,5/4 uur kan zetten. Misschien wat ambitieus, maar ik heb in elk geval een doel om naar toe te werken.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:57

Infinchible

Woef!

Hulde aan alle marathonlopers! *O* Rotterdam was lekker warm dit jaar en toch mooie prestaties gelopen!

Ik ben bezig geweest in de Vogezen met de Challenge des Seigneurs. Er stond daarvoor een 74km voor zaterdag en een 25km voor zondag op de planning. Aangezien mijn vorm echt in geen velden of wegen te bekennen was vreesde ik er nogal voor. Vorige maand al de Sallandtrail 75 niet kunnen uitlopen. De Vuurtorentrail en de TeamTrail Berismenil gingen wel weer wat beter, maar die waren maar 33km ofzo. :P
Zaterdag om 7 uur 's morgen dus daar aan de start, graad of 3 denk ik, in de middag zou het al 20+ graden worden. Dus shirtje aan en losse armsleeves en daaroverheen een heel dun jasje. Eerste 4 kilometer ging bijna allemaal omhoog, beetje rustig proberen te starten dus op de steilere stukken ook meteen maar wat wandelen. Daarna 4km afdalen, met daarin 3 kilometers van net boven de 4'/km, gratis kilometers, erg lekker! :) Daarna ging het veel op en neer, wat langere klimmen ook, hele steile klimmen, met s-bochtpaadjes omhoog enzo en mooie singletracks langs prachtige afgronden en vergezichten. Echt een prachtig gebied!
Mijn vriendin stond bij kilometer 32 vlakbij een ruïne van een kasteel. Ook heel heel mooi pad daar, langs rotsen klauteren en technische paden vol met boomwortels waar je goed moest uitkijken tijdens het afdalen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17796848_953071874823675_1267772360495994728_n.jpg?oh=69fadba28bccbd3a55e3ee3df4ace9a6&oe=5950C78C

Bij 50km begon het voor mij echt zwaar te worden, mijn spieren gingen er gelukkig nog wel vol voor, maar mijn glycogeenvoorraad was ondertussen wat uitgeput, man met de hamer dus :P . Ik kreeg gelukkig nog wel gelletjes en ander eten naar binnen, maar het bleef zwaar gaan. Heuveltjes gingen zo'n beetje allemaal maar wandelend en ook afdalen begon wat lastig te worden door pijnlijke bovenbeenspieren. Maar gewoon doorgaan, gelukkig kan je dan al mooi gaan aftellen en is het vooral nadat je nog 20km hoeft erg makkelijk om te relativeren. Op 63km kwam nog een beste steile klim van bijna 300 meter hoog en daar op het hoogste punt was de laatste verzorgingspost. Even mijn tijd genomen en paar bekertjes cola genomen, wat sinaasappel en Twix :9 . Daarna begonnen aan het laatste stukje, waarvan het meeste gelukkig omlaag ging. Het was alleen wel nog een behoorlijk smal pad vol met wortels, dus een paar keer nog bijna onderuit gegaan omdat ik niet zo helder meer was. Tenen stoten, kramp daardoor er bijna ingeschoten, buikspieren die verkrampten doordat ik een bijna-val moest opvangen enzovoort :+ . Mezelf een paar keer goed uitgescholden daar. Maar wonder boven wonder toch goed beneden gekomen en onthaald door mijn vriendin en de finish! Trots en blij dat ik het gehaald had en ook nog best goed gepresteerd met een 8e plek. 74.8km in 7.20 en 2600 hoogtemeters.

De dag erna mocht ik dus nog een keer voor de Challenge, nu de MAC VI, 25km met 1000 hoogtemeters. Qua spieren ging het eigenlijk nog best goed, maar ik kon niet meer diep gaan. Snel steken in mijn rug ofzo. Nu dus nog iets rustiger van start gegaan en maar gewoon lekker voor het uitlopen gegaan. Steeds een beetje rond de 1e 3 vrouwen gelopen, zij klommen wat sneller, met afdalingen ging ik er weer langs. Bij deze trail ook weer genieten van het uitzicht ;) .
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/amtymb.png
Na 10km hoef je dan nog maar 15 te gaan, dus het klonk me ook gewoon echt heel kort in de oren en daar was ik dan ook wel blij mee. Wel zaten er in deze route wat meer steilere hellingen en ook weer wat lange klimmen, op zich ook wel weer lekker omdat ik dan even rustig kon wandelen :P . De laatste 7km wist ik dat het echt allemaal downhill was en dit ging ook over een wat makkelijker pad dan de laatste paar kilometer van gisteren. Hier konden de kilometers net onder de 4'30 en de allerlaatste naar de finish zelfs nog in 4'/km, oOo *O* Gehaald!

Doordat er veel meer mensen meededen aan de 25 en de frisse mensen natuurlijk lekker kunnen knallen werd ik nu ergens in de 50e in het klassement. Maar het betekende wel dat ik mijn plaats in de Challenge had behouden. Daar ben ik uiteindelijk 4e geworden en aangezien er een podium was voor 5 plaatsen daar ook nog even op mogen plaatsnemen! d:)b Wat een superweekend en mijn vertrouwen heeft weer een enorme boost gehad. Nu maar eens even nadenken over de 100 Mijl Spa, spannend, eng, afzien.. Maar wel een heel mooi doel!

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2aak6io.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Infinchible schreef op maandag 10 april 2017 @ 18:10:
Hulde aan alle marathonlopers! *O* Rotterdam was lekker warm dit jaar en toch mooie prestaties gelopen!

Ik ben bezig geweest in de Vogezen met de Challenge des Seigneurs. Er stond daarvoor een 74km voor zaterdag en een 25km voor zondag op de planning. Aangezien mijn vorm echt in geen velden of wegen te bekennen was vreesde ik er nogal voor. Vorige maand al de Sallandtrail 75 niet kunnen uitlopen. De Vuurtorentrail en de TeamTrail Berismenil gingen wel weer wat beter, maar die waren maar 33km ofzo. :P
Zaterdag om 7 uur 's morgen dus daar aan de start, graad of 3 denk ik, in de middag zou het al 20+ graden worden. Dus shirtje aan en losse armsleeves en daaroverheen een heel dun jasje. Eerste 4 kilometer ging bijna allemaal omhoog, beetje rustig proberen te starten dus op de steilere stukken ook meteen maar wat wandelen. Daarna 4km afdalen, met daarin 3 kilometers van net boven de 4'/km, gratis kilometers, erg lekker! :) Daarna ging het veel op en neer, wat langere klimmen ook, hele steile klimmen, met s-bochtpaadjes omhoog enzo en mooie singletracks langs prachtige afgronden en vergezichten. Echt een prachtig gebied!
Mijn vriendin stond bij kilometer 32 vlakbij een ruïne van een kasteel. Ook heel heel mooi pad daar, langs rotsen klauteren en technische paden vol met boomwortels waar je goed moest uitkijken tijdens het afdalen.

[afbeelding]

Bij 50km begon het voor mij echt zwaar te worden, mijn spieren gingen er gelukkig nog wel vol voor, maar mijn glycogeenvoorraad was ondertussen wat uitgeput, man met de hamer dus :P . Ik kreeg gelukkig nog wel gelletjes en ander eten naar binnen, maar het bleef zwaar gaan. Heuveltjes gingen zo'n beetje allemaal maar wandelend en ook afdalen begon wat lastig te worden door pijnlijke bovenbeenspieren. Maar gewoon doorgaan, gelukkig kan je dan al mooi gaan aftellen en is het vooral nadat je nog 20km hoeft erg makkelijk om te relativeren. Op 63km kwam nog een beste steile klim van bijna 300 meter hoog en daar op het hoogste punt was de laatste verzorgingspost. Even mijn tijd genomen en paar bekertjes cola genomen, wat sinaasappel en Twix :9 . Daarna begonnen aan het laatste stukje, waarvan het meeste gelukkig omlaag ging. Het was alleen wel nog een behoorlijk smal pad vol met wortels, dus een paar keer nog bijna onderuit gegaan omdat ik niet zo helder meer was. Tenen stoten, kramp daardoor er bijna ingeschoten, buikspieren die verkrampten doordat ik een bijna-val moest opvangen enzovoort :+ . Mezelf een paar keer goed uitgescholden daar. Maar wonder boven wonder toch goed beneden gekomen en onthaald door mijn vriendin en de finish! Trots en blij dat ik het gehaald had en ook nog best goed gepresteerd met een 8e plek. 74.8km in 7.20 en 2600 hoogtemeters.

De dag erna mocht ik dus nog een keer voor de Challenge, nu de MAC VI, 25km met 1000 hoogtemeters. Qua spieren ging het eigenlijk nog best goed, maar ik kon niet meer diep gaan. Snel steken in mijn rug ofzo. Nu dus nog iets rustiger van start gegaan en maar gewoon lekker voor het uitlopen gegaan. Steeds een beetje rond de 1e 3 vrouwen gelopen, zij klommen wat sneller, met afdalingen ging ik er weer langs. Bij deze trail ook weer genieten van het uitzicht ;) .
[afbeelding]
Na 10km hoef je dan nog maar 15 te gaan, dus het klonk me ook gewoon echt heel kort in de oren en daar was ik dan ook wel blij mee. Wel zaten er in deze route wat meer steilere hellingen en ook weer wat lange klimmen, op zich ook wel weer lekker omdat ik dan even rustig kon wandelen :P . De laatste 7km wist ik dat het echt allemaal downhill was en dit ging ook over een wat makkelijker pad dan de laatste paar kilometer van gisteren. Hier konden de kilometers net onder de 4'30 en de allerlaatste naar de finish zelfs nog in 4'/km, oOo *O* Gehaald!

Doordat er veel meer mensen meededen aan de 25 en de frisse mensen natuurlijk lekker kunnen knallen werd ik nu ergens in de 50e in het klassement. Maar het betekende wel dat ik mijn plaats in de Challenge had behouden. Daar ben ik uiteindelijk 4e geworden en aangezien er een podium was voor 5 plaatsen daar ook nog even op mogen plaatsnemen! d:)b Wat een superweekend en mijn vertrouwen heeft weer een enorme boost gehad. Nu maar eens even nadenken over de 100 Mijl Spa, spannend, eng, afzien.. Maar wel een heel mooi doel!

[afbeelding]
Toch jammer van die slechte vorm... _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Aight! schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:19:
[...]

Ja ik had camelbak bij met 2 liter water + isostar, die was dus zo goed als leeg. Heb bij elke drankpost water en sponsje gehaald. Op einde nog beetje gelopen om water te drinken want was die isostar beu :P. Dan had ik ook 3 velletjes van SIS er doorheen gedaan en na 39 km voelde ik me beetje suf, toen winegums gegeten en het ging weer hahaha.
Je zou zeggen dat je dan redelijk wat bij je had :-) Dan blijft het voor de rest ook voor een deel gewenning. Ik heb van tevoren nog wel wat extra koolhydraten genomen (bidons met maltodextrine oplossing drinken de dag en ochtend van tevoren), maar ook niet schokkend veel. Verder luchtig kleden. Ik blijf erbij dat een singlet tov een tshirt een groot verschil oplevert in warmtebeleving en dat kan helpen om het vochtverlies te beperken. Ik heb gisteren wel wat gezweet, maar zeker niet overmatig veel.

Maar goed, ik geef weer een update na de Sneek marathon in juni. Die ga ik op tempo lopen en dan moet blijken wat er nog van mijn verhalen overblijft wanneer ik zelf meer op de grens loop :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 09:32

Cis

m-vw schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:24:
Petje af voor alle marathonlopers.
Ik had zelf ook een klein succesje. Voor het eerst in jaren weer eens 10km gelopen binnen het uur (58:53).
Super! Gefeliciteerd! d:)b
Uiteindelijk gaat hardlopen bij 99% van ons om persoonlijke successen. De beste van de wereld zullen we nooit worden. Dus blijkt zelfvoldoening over. En waardering hebben voor anderen en hun resultaten inzet en doorzettingsvermogen B)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Cis schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:15:
[...]

Super! Gefeliciteerd! d:)b
Uiteindelijk gaat hardlopen bij 99% van ons om persoonlijke successen. De beste van de wereld zullen we nooit worden. Dus blijkt zelfvoldoening over. En waardering hebben voor anderen en hun resultaten inzet en doorzettingsvermogen B)
En juist dat maakt hardlopen zo leuk, ik ben doorgaans net zo blij met mijn pr als de winnaar van de wedstrijd :D !

Vanavond weer een pittige interval gedaan, 10km wedstrijd gaat nu richting de 38 minuten, best heftig :X. Maandag ns proberen *O*

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2017 23:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
Ik heb heb vorige week zondag mijn linker-onderkuit overbelast door de combinatie van grotere afstand en nieuwe schoenen.(stom natuurlijk). Sindsdien is mijn onderkuit stijf. Afgelopen donderdag heb ik maar 3 km gelopen, te veel last van de kuit, geen pijn, maar enorm stijf.

Na telefonisch overleg met afgesproken om voorzichtig te rekken en te foamrollen. Maar mijn gevoel is dat mijn kuit door het rekken eerder slechter dan beter wordt.

Ik ben daarom afgelopen zondag gestopt met rekken, maar heb wel 45km op de racefiets gezeten. Tijdens het fietsen had ik helemaal geen last, en ik nu ook het gevoel dat mijn kuit beter wordt zonder te rekken. Wat is jullie ervaring met rekken en strekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30
bert74 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:09:
Ik heb heb vorige week zondag mijn linker-onderkuit overbelast .... nieuwe schoenen.(stom natuurlijk).
Ach, kan de beste overkomen. Correctie: is zojuist (een van) de beste overkomen... http://www.omroepwest.nl/...oud-in-marathon-Rotterdam

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 11-04-2017 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infinchible
  • Laatst online: 07:57

Infinchible

Woef!

bert74 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:09:
Ik heb heb vorige week zondag mijn linker-onderkuit overbelast door de combinatie van grotere afstand en nieuwe schoenen.(stom natuurlijk). Sindsdien is mijn onderkuit stijf. Afgelopen donderdag heb ik maar 3 km gelopen, te veel last van de kuit, geen pijn, maar enorm stijf.

Na telefonisch overleg met afgesproken om voorzichtig te rekken en te foamrollen. Maar mijn gevoel is dat mijn kuit door het rekken eerder slechter dan beter wordt.

Ik ben daarom afgelopen zondag gestopt met rekken, maar heb wel 45km op de racefiets gezeten. Tijdens het fietsen had ik helemaal geen last, en ik nu ook het gevoel dat mijn kuit beter wordt zonder te rekken. Wat is jullie ervaring met rekken en strekken?
Kwam net toevallig dit tegen op Facebook:
http://www.topsporttopics...ciId=29607&fromOverview=1

Ik doe zelf meestal nog wel deze voor het lopen:
Afbeeldingslocatie: https://www.runningplus.nl/wordpress/wp-content/uploads/2012/07/rekken.jpg

Werd me ooit aangeraden omdat ik toen last had van een lopersknie. Sindsdien geen last meer van gehad, dus hou hem er maar in :P . Dynamisch rekken schijnt wel een stuk beter te zijn dan statisch rekken, dus gewoon een beetje skippings en hakken-billen enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Proficiat aan de marathonlopers afgelopen zondag in Rotterdam!

Zondag naar Rotterdam gegaan om te kijken (meelopen ging niet door m'n kuitblessure). Het was wel warm aan het worden gedurende de dag en ik hoorde ook wat lopers aangeven dat ze best wel zo'n douche aan de kant van de weg hadden willen hebben :)
Ach ja...volgend jaar revanche :Y

Gisteren heb ik mijn voorlopig laatste voorzichtige herstelloop gedaan van 5x4min met 1min wandelen ertussen. Gemiddeld zat ik rond de 5:20/km op de hardloopgedeeltes. De laatste 4min heb ik het gas erop gegooid en een 4:43m/km eruit weten te halen. Ben erg tevreden, vooral omdat kuit zich goed houdt.
Morgen en vrijdag een 2x10min en als die ook goed gaan kan ik zondag, na 4 maanden sinds de spierscheuring optrad, eindelijk weer een 5km non-stop proberen oOo

[ Voor 4% gewijzigd door Tallguy op 11-04-2017 12:19 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je het gas er weer op durft te gooien is dat sowieso een goed teken!

Ik ben geen fysio, maar ik zou zelf dan nog wel een paar maanden puur met opbouw bezig gaan en op geen enkel moment echt voluit durven lopen. Aan de andere kant, je moet natuurlijk ook testen of het goed zit om er weer vertrouwen in te krijgen.

Qua rekken: ik probeer zo min mogelijk vooraf te rekken, maar als er nog iets niet lekker voelt probeer ik dat wel een subtiel rekje te geven. Nooit echt diep rekken vooraf is mijn persoonlijke devies. Achteraf rek ik tegenwoordig wel om stijfheid tegen te gaan. Of het mijn lopen bevordert, geen idee, maar het maakt het leven wel iets comfortabeler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

@Pathogen Het is inderdaad een kwestie van opbouwen qua kracht, maar voor mezelf ook zeker vertrouwen in het koppie krijgen dat de snelheid op te zoeken is. Snelheid is voor mij dan ook geen doel de komende weken, dat zijn de km's die ik weer wil kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
Valorian schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:19:
[...]

Ach, kan de beste overkomen. Correctie: is zojuist (een van) de beste overkomen... http://www.omroepwest.nl/...oud-in-marathon-Rotterdam
Daar snap ik dan weer helemaal niks van.
Echt een beginnersfout.
Zelfs recreanten lopen nieuwe schoenen in voor ze wedstrijd lopen...

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sinned123 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:08:
[...]

Echt een beginnersfout.
Ik kan uit de quote niet letterlijk opmaken dat hij voor het eerst op de schoenen liep (dat zou ik gek hebben gevonden), alleen dat hij er voor het eerst een marathon op liep.

Maar ja, als je gesponsord wordt door Nike en die hyperdepieper Vaporfly mag (moet?) gebruiken op de marathon, dan doe je dat natuurlijk gewoon. Vraag me echt af in hoeverre dit een keuze was voor hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Sinned123 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:08:
[...]

Echt een beginnersfout.
ik heb het interview gezien tijdens de wedstrijd: hij had ze wel ruim ingelopen in de trainingen, maar nog nooit een marathon op gelopen. Kwam mij over als beetje gezochte verklaring voor zijn blaar, want neem aan dat hij in de training ook wel zulke kilometers maakte. Ik denk eerlijk gezegd dat hij gewoon last had van de overgang van koud naar warm binnen een dag en verder puur pech had (dat z'n sok bijv. net een micrometer scheef zat).

overigens maakte de interviewer het onduidelijk omdat die niet begreep dat hij ze NIET 's morgens nog uit de doos getrokken had.

[ Voor 8% gewijzigd door P.O. Box op 12-04-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen met de My Asics custom run programs?
Is dat wat?

Ik heb geprobeerd te zoeken in dit topic, maar blijkbaar is Asics ook een merk schoenen, dus ik kwam vooral schoenen tegen :+

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

P.O. Box schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:22:
[...]

ik heb het interview gezien tijdens de wedstrijd: hij had ze wel ruim ingelopen in de trainingen, maar nog nooit een marathon op gelopen. Kwam mij over als beetje gezochte verklaring voor zijn blaar, want neem aan dat hij in de training ook wel zulke kilometers maakte. Ik denk eerlijk gezegd dat hij gewoon last had van de overgang van koud naar warm binnen een dag en verder puur pech had (dat z'n sok bijv. net een micrometer scheef zat).

overigens maakte de interviewer het onduidelijk omdat die niet begreep dat hij ze NIET 's morgens nog uit de doos getrokken had.
Hij corrigeerde de interviewer inderdaad door te zeggen dat hij wel getraind had op de schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Blijkbaar is gisteren het nieuws naar buiten gekomen dat de Breaking2 (Marathon onder de 2 uur) poging van Nike gedaan gaat worden in het eerste weekend van mei.
Ik volg deze poging al een tijdje met veel interesse, ben heel benieuwd of het gaat lukken.

http://news.nike.com/news...its-breaking2-race-window

[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 12-04-2017 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

anandus schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:15:
Is dat wat?

Ik heb geprobeerd te zoeken in dit topic, maar blijkbaar is Asics ook een merk schoenen, dus ik kwam vooral schoenen tegen :+
Extragratis tip: Gebruik aanhalingstekens

Zelf geen ervaring mee, maar schijnen wel oké te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

anandus schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:15:
Is dat wat?

Ik heb wel eens de myasics schema's gebruikt en ze werken wel goed. Ik vind die site alleen echt verschrikkelijk geworden... En de sync met runkeeper (die weer met garmin synct...) werkt ook de helft van de tijd niet, dus heb ik myasics weer opgegeven. Dus schema- :Y site - :N

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:57

Aight!

'A toy robot...'

Pathogen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:38:
Blijkbaar is gisteren het nieuws naar buiten gekomen dat de Breaking2 (Marathon onder de 2 uur) poging van Nike gedaan gaat worden in het eerste weekend van mei.
Ik volg deze poging al een tijdje met veel interesse, ben heel benieuwd of het gaat lukken.
Waar gaan ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Monza.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Pathogen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:38:

http://news.nike.com/news...its-breaking2-race-window
Ik ben benieuwd! Ik vermoed dat echt alles op zijn plek moet vallen om deze barrière te slechten. Het is toch wel vrij hard zeg maar... Dat tempo red ik ook 1km ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Nu online

m-vw

Dus?

Ze gaan ook met hazen werken die in en uit mogen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roozzz schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:59:
[...]

Ik ben benieuwd! Ik vermoed dat echt alles op zijn plek moet vallen om deze barrière te slechten. Het is toch wel vrij hard zeg maar... Dat tempo red ik ook 1km ofzo 8)7
Dat tempo red ik gewoon niet :P 2:50 min/km... Hot damn!

Dat betekent een 100m in 17 seconden, 422x achter elkaar! Ik heb hier twee Strava segmenten van 100m in de buurt, waar ik tijden van 21-22 seconden op heb gesprint :P Zelfs als ik dat 422x achter elkaar zou kunnen doen red ik nog "maar" een marathon van 2:35...

De testrun was een halve marathon, die is in 59:17 gelopen door Kipchoge (wat voor mij eerder een relaxte 10km is).
Als je de Riegel formule aanhoudt zou dat nog steeds een marathon boven de 2 uur betekenen (2:03:36), maar of die formule überhaupt toegepast kan worden bij de absolute top weet ik niet.

Het gewoon zo'n poging die compleet tot de verbeelding spreekt. De vergelijking met een moonshot vind ik qua beleving ook compleet kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tussen al het marathon geweld toch even een beginnersvraag :+

Ik ben op zoek naar een podcast voor een schema van 0-5 km, vroeger weleens met Evy gelopen, maar is dat nog steeds een goede optie? Of zit er inmiddels in Spotify een mogelijkheid om zo'n aan de hand van zo'n schema te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
shoombak schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:03:

Ik ben op zoek naar een podcast voor een schema van 0-5 km, vroeger weleens met Evy gelopen, maar is dat nog steeds een goede optie? Of zit er inmiddels in Spotify een mogelijkheid om zo'n aan de hand van zo'n schema te lopen?
Evy werkt nog steeds prima. Er zijn er daarnaast nog legio andere te vinden die allemaal min of meer hetzelfde doen. Ze laten je heel rustig opbouwen naar een bepaalde belasting. Je zult hooguit verschil zien dat er tussen verschillende methodes iets wordt gevarieerd met het aantal intervallen en de duur per interval. Voor het einddoel maakt dat niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hmm, als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik de Zombies, Run! gaan gebruiken, omdat het me zo grappig lijkt :P
Evy vond ik overigens een prima schema hebben. De meeste C25k programma's gaan uit van hetzelfde principe volgens mij (run/walk methode), dus wat dat betreft zul je niet snel mis zitten.

Overigens, als ik heel eerlijk ben, ik zou niet meer met muziek beginnen. Persoonlijke keuze, ik vind het veel makkelijker om een besef van tempo te hebben als ik niks in mijn oren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74

Ik ben in 2015 begonnen met hardlopen met Evy en in het najaar 2016 opnieuw ivm. blessure. Beide keren beviel me prima. Voor de meeste beginners is het een afgewogen belasting zowel qua conditie als aanpassing van de benen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zo, er kan weer iets van de "bucketlist". Heb het OV gepakt om een lange duurloop te doen in lintvorm, had gerekend op 27km maar het werden er 32 (in 3h.30). Achteraf terugkijkende was het lang geleden dat ik een duurloop heb gedaan die langer dan anderhalf uur was, laatste was 4 december een 2h30 met 24km (verder alleen anderhalf uurtjes). Desondanks ging het prima, wel iets van spierpijn nu. Lintloopjes zijn wel lekker voor de motivatie, je ziet tenminste weer iets nieuws. Ooit eens met de gedachte gespeeld om het Pieterpad te doen, bijv. een dag of 2,3 een stuk, iemand dit eens gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Dag mensen, ten eerste puik werk voor degene die afgelopen zondag de marathon hebben gelopen!
Ik heb de laatste weken wat vage klachten; durf het nog geen blessure te noemen maar het belemmerd me op dit moment wel om flink door te trainen. Ik loop nu slechts 2x per week 5 / 6 km om niet verder in het dal te komen.

M'n klachten bestaan uit een vaag dof gevoel in m'n linkerbeen, wat doortrekt richting de bovenkant van de kuit en wat pijntjes in m'n onderrug (SI gewricht) en rechterheup en billen.

Het gekke is; als ik rustig wegloop ben ik compleet pijnvrij.. het gaat pas pijn doen als ik ga zitten. Op m'n werk zit ik de hele dag. Al probeer ik nu elk uur even een stukje te lopen.

Vanmorgen naar de fysio geweest en die geeft aan dat m'n gehele lichaam dusdanig op 'spanning' staat dat ik een afspraak moet gaan maken voor een sportmassage. (misschien zelfs een goed adres als tip?)

Heeft iemand van jullie positieve ervaringen met dergelijke behandelingen en doen jullie dit wellicht periodiek om 'fit' te blijven? Normaliter roll ik wel eens pijntjes weg met een foamroller, maar hier is geen beginnen aan.

Graag jullie input :)

[ Voor 1% gewijzigd door dreameater op 12-04-2017 16:02 . Reden: toevoeging ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Pathogen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:20:
[...]

Hmm, als ik nu opnieuw zou moeten beginnen zou ik de Zombies, Run! gaan gebruiken, omdat het me zo grappig lijkt :P
Ik heb mijn couch-to-5K met de ZR5K-app gedaan, ik vond het heel leuk om te doen :)
Inderdaad run/walk-methode. Je wordt heel erg aan het handje gehouden, iets dat ik echt heel fijn vond.
En passant nog een beetje een verhaal erbij.

Ik gebruik ook nu de gewone ZR-app voor mijn normale lopen, ik vermaak me er zeer mee :)

Maar het moet je wel liggen, natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 12-04-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

dreameater schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:58:
Dag mensen, ten eerste puik werk voor degene die afgelopen zondag de marathon hebben gelopen!
Ik heb de laatste weken wat vage klachten; durf het nog geen blessure te noemen maar het belemmerd me op dit moment wel om flink door te trainen. Ik loop nu slechts 2x per week 5 / 6 km om niet verder in het dal te komen.

M'n klachten bestaan uit een vaag dof gevoel in m'n linkerbeen, wat doortrekt richting de bovenkant van de kuit en wat pijntjes in m'n onderrug (SI gewricht) en rechterheup en billen.

Het gekke is; als ik rustig wegloop ben ik compleet pijnvrij.. het gaat pas pijn doen als ik ga zitten. Op m'n werk zit ik de hele dag. Al probeer ik nu elk uur even een stukje te lopen.

Vanmorgen naar de fysio geweest en die geeft aan dat m'n gehele lichaam dusdanig op 'spanning' staat dat ik een afspraak moet gaan maken voor een sportmassage. (misschien zelfs een goed adres als tip?)

Heeft iemand van jullie positieve ervaringen met dergelijke behandelingen en doen jullie dit wellicht periodiek om 'fit' te blijven? Normaliter roll ik wel eens pijntjes weg met een foamroller, maar hier is geen beginnen aan.

Sportmassages heb ik geen ervaring mee, maar het klinkt als een beklemming waar ik ook wel eens last van heb. Ik vind dan meestal verlichting door de volgende strekoefening te doen:
- met je rug tegen de muur, trek je linkerknie, met je handen, omhoog naar je borstkas
- als dit niet voelt alsof het ver genoeg strekt, probeer je opgetrokken linkerbeen een stukje naar rechts te sturen
- herhaal voor rechts

Voor mijn gevoel (ik ben géén fysio!) zit er iets in het gebied onderrug-bilspier niet lekker dan. Dat kan gewoon wat gezwollen zijn door de belasting.

Bilspier goed strekken lijkt me geen kwaad kunnen, maar:
Dit is mijn ervaring, your mileage may vary as well as your condition.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voor mensen (beginners of gevorderden) die de hardlopen met Evy-app (willen) gebruiken, ik heb had daar (via die www.renmee.nl acties van nationale nederlanden) twee codes voor een gratis schema. Wie het eerst komt, het eerst maalt. PB maar.

Ze zijn inmiddels vergeven! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Poekie op 13-04-2017 11:14 . Reden: OP! :) ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Pathogen schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:25:
[...]

Sportmassages heb ik geen ervaring mee, maar het klinkt als een beklemming waar ik ook wel eens last van heb. Ik vind dan meestal verlichting door de volgende strekoefening te doen:
- met je rug tegen de muur, trek je linkerknie, met je handen, omhoog naar je borstkas
- als dit niet voelt alsof het ver genoeg strekt, probeer je opgetrokken linkerbeen een stukje naar rechts te sturen
- herhaal voor rechts

Voor mijn gevoel (ik ben géén fysio!) zit er iets in het gebied onderrug-bilspier niet lekker dan. Dat kan gewoon wat gezwollen zijn door de belasting.

Bilspier goed strekken lijkt me geen kwaad kunnen, maar:
Dit is mijn ervaring, your mileage may vary as well as your condition.
Bedankt!
Oke deze oefening heb ik inderdaad al op meer plekken opgepikt .. maar dan voornamelijk liggend.
Het oprekken van m'n bilspieren lijkt weinig/minder effect te hebben. Het masseren van m'n billen / heupregio met een tennisbal voelt direct erna wel heel goed. Dit maar even een tijd vol zien te houden.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

Ik heb zelf minimaal 1x in de week massage bij de fysiotherapeut. Dit omdat ik zelf door mijn rolstoelafhankelijkheid ook altijd onder spierspanning sta in mijn schouders, armen en handen. Dit is te herkennen bijvoorbeeld als ik iemand een hand geef dan zijn mijn vingers standaard krom terwijl een valide persoon een gestrekte hand zal geven. Sinds ik deze massage / fysio elke week heb gaat het een stuk beter.

Dus ja, massage helpt zeker.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24

Ik ben ook geen fysiotherapeut, maar vind het eigenlijk een wat vreemd advies van je fysio.

Op zich herken ik de klachten wel, maar werd/wordt dat door mijn fysiotherapeut behandelt. Ik ga daar sowieso eens per maand heen voor 'periodiek onderhoud' en als ik meer klachten heb, soms wat vaker.

Mijn fysiotherapeut - een manueel therapeut - gaat dan heel mijn lichaam langs en afhankelijk van waar hij spanning merkt of waar ik 'klachten' hebt, kraakt hij mijn gewrichten of prikt middels 'dry-needling' knooppunten in mijn spieren aan. Ik heb daar naar mijn idee veel baat bij.

Als ik jouw klachten hoor, vind ik die best vergelijkbaar met de klachten die ik heb en dat zijn bij mij vooral klachten die ontstaan vanuit mijn (onder)rug en die uitstralen naar mijn benen of waardoor ik compenseer en ik klachten op andere plekken in mijn benen krijg.

Door mijn periodiek onderhoud bij de fysio en oefeningen van met name mijn core en voor meer souplesse, kan ik ondanks mijn nogal stramme gestel altijd wel pijnvrij lopen.

Voor mijn gevoel ben je bij een goede fysiotherapeut die je klachten verhelpt en die je oefeningen mee geeft beter af dan bij een fysiotherapeut die je doorstuurt naar een masseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Eens met @lateef .. overigens: een fysio die je doorstuurt naar een sportmasseur, wonderlijk, dat hoort er mijns inziens gewoon bij toch? Nou ja , misschien ben ik ouderwets, uit de tijd dat een tandarts je ook nog niet doorstuurde naar een mondhygienist voor het weghalen van tandplak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Laatst online: 11:24
Ik vroeg me af of mensen ervaringen hebben met de Kalenji Kiprun LD serie van Decathlon. Ik lees online redelijk positieve reviews en ze kosten maar 80 euro.

Wat zijn de ervaringen hier?

Ik loop zelf momenteel op de Adidas supernova 9

[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 12-04-2017 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik heb de Kalenji Kiprun LD (ook een review geplaatst bij Decathlon) en ik ben er erg mee tevreden. Ik heb er eind maart mijn huidige 10k PR op gelopen: 53:11. Ik kwam van New Balance 1340's af omdat ik erg zwaar ben (inmiddels 96) en overproneer. De 1340's dempen erg goed, maar veren totaal niet. Dat doen de Kalenji's wel en vanaf het eerste moment dat ik ze had, ben ik sneller gaan lopen.

Afgelopen zondag weer even mijn 1340's uitgeprobeerd op een 10k loopje met mijn broers en ik heb een uur lang aan een elastiek gehangen, ik was gewoon aan het zwoegen. Het enige minpuntje van de Kalenji's zijn de wat korte veters, maar voor het overige ben ik supertevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zo gisteren na flink rust en de sport fysiotherapeut ook eens naar een sport podotherapeut geweest en mij werd aangeraden totaal andere schoenen te kopen en weer vanaf het begin opnieuw te leren hardlopen. Mijn blessure aan me peroneus gaat toch niet zomaar voorbij helaas... beginnersfout misschien?

Mijn vraag aan jullie, enige ervaring met speciaalzaken in de regio Eindhoven? De podotherapeut gaf aan run2day, runnersworld of als ik het echt goed wilde doen het loopcentrum helemaal in Horst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Loopcentrum in Horst is wel de moeite waard, krijgt echt een goede analyze van je loopgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 22:04
FrankoNL schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:12:
Ik vroeg me af of mensen ervaringen hebben met de Kalenji Kiprun LD serie van Decathlon. Ik lees online redelijk positieve reviews en ze kosten maar 80 euro.

Wat zijn de ervaringen hier?

Ik loop zelf momenteel op de Adidas supernova 9
Gebruik deze ook en mij bevallen ze heel goed. Dempen prima, lekker licht en zitten ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Lekkerrrr, de 2x10min gisteren ging erg goed, morgen nog een keer en dan zondag eindelijk m'n 1e 5e km weer lopen. Als dat goed gaat doe ik die volgende week nog 3 x en ga dan weer in de weekenden uitbouwen naar 20+ km's de komende maanden.
* Tallguy is erg happy met het herstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Valorian schreef op woensdag 12 april 2017 @ 19:50:
Eens met @lateef .. overigens: een fysio die je doorstuurt naar een sportmasseur, wonderlijk, dat hoort er mijns inziens gewoon bij toch? Nou ja , misschien ben ik ouderwets, uit de tijd dat een tandarts je ook nog niet doorstuurde naar een mondhygienist voor het weghalen van tandplak ;)
Ik ben in totaal nu 3 x bij hem geweest voor een behandeling, de eerste twee keer heeft hij ook me ook daadwerkelijk behandeld door middel van dryneedling. Hij merkte twee forse triggerpoints op in m'n vastus lateralis (onderdeel quadriceps) Die heeft ie aangepakt en dit gaf na twee dagen al een forse verbetering.

Nu geeft hij echter aan dat hij 'lokaal' dergelijke triggerpoints kan blijven behandelen maar dat dit niet de (eind)oplossing is. Hij is dus van mening dat m'n algemene spierspanning dusdanig hoog is dat ik baat heb bij een dergelijke sportmassage. Maar hij raadt me ook aan om dagelijks yoga (achtige) oefeningen te doen om dat ik vanuit mezelf behoorlijk stijf (=niet lenig) ben.

@Valorian zie bovenstaand; dryneelding werkt dus bij mij ook goed. Waar 'prikt' hij bij jou als je klachten in je onderrug regio ondervindt?

Ik heb vanavond al een afspraak bij een sportmasseur, ik laat weten hoe ik me daarna voel... heb totaal geen idee wat ik kan verwachten.

[ Voor 0% gewijzigd door dreameater op 13-04-2017 12:43 . Reden: stupid typo ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Sportmasseur loop ik ook minimaal 1x per maand bij...en dat al een jaartje of 4 geloof ik. Had ook last van hoge spierspanning (knopen en 'pianosnaren' in m'n rug). Dat heeft hij met de nodige behandelingen er wel uit weten te halen; nu is het een kwestie van bijhouden.
Sportmasseur zoekt meer de diepte op in vergelijk met een normale masseur. Die 'aait' meer zoals ik het zelf heb ervaren....leuk als je lekker wil slapen, maar niet iets waar ik wat aan heb. Sportmasseur pakt ook de grote spiergroepen en aanhechtingen als 1e (als het goed is) om daar de spanning uit te halen, daarna komen de onderliggende (vaak kleinere) spiergroepen aan de beurt. Knopen en triggerpoints zullen naw je wel even gaan voelen, maar ja...zolang je beseft waarom je het doet, accepteer je het maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Laatst online: 11:24
SPOXYWOXY schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:46:
[...]

Gebruik deze ook en mij bevallen ze heel goed. Dempen prima, lekker licht en zitten ook goed.
Oke! En welke afstanden loop je zoal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 22:04
FrankoNL schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:18:
[...]

Oke! En welke afstanden loop je zoal? :)
Ik loop zelf 5 a 6 km, 2x per week.Niet heel spannend, ben nog aan het opbouwen :+

[ Voor 10% gewijzigd door SPOXYWOXY op 13-04-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
dreameater schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:52:
[...]
@Valorian zie bovenstaand; dryneelding werkt dus bij mij ook goed. Waar 'prikt' hij bij jou als je klachten in je onderrug regio ondervindt?
Ik denk dat je deze voor mij bedoelt. In mijn onderrug wordt niet geprikt, die wordt gekraakt indien nodig.

Overigens doe ik ook aan yoga, is voor mij zeker een verbetering geweest qua lenigheid en ook qua core-stabiliteit. Kan ik zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
racoon schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:59:
Iemand ervaring met een sport medische test voor een moarathon, ik wil dolgraag proberen de marathon van Rotterdam te lopen volgend jaar.

Is zo'n test zinvol, dit vooral omdat mijn ademhaling nogal zwaar is op het moment.
Ik heb de indruk dat hier nog niemand op gereageerd heeft. Ik heb even gewacht, omdat ik benieuwd was naar de antwoorden. Als ik eraan denk om een marathon te doen (het begint toch stilaan te kriebelen, hoewel ik vroeger altijd dacht dat dat niets voor mij was), dan overweeg ik toch sterk om inderdaad zo'n test te doen.

In mijn geval zou dat zijn omdat ik nog altijd vind dat een marathonafstand "voorbij het gezonde" is, en ik dus wat gepersonaliseerde "wetenschappelijk onderbouwde" info zou willen krijgen (al was het maar een officiële maximale hartslag te kennen, een objectiever beeld van mijn conditie te hebben, ik weet dat ze hier bij RS lab ook helpen bij je trainingsschema en ook voedingsadvies geven...). Ik train altijd op mijn eentje, en mijn lijf moet niet kapot.

Ik weet niet waar jouw "zware ademhaling" aan ligt en of een sportmedische test daarvoor een "oplossing" biedt. Ik acht de kans groot dat ze jou een beter advies kunnen geven dan ik, maar als je het puur alleen daarvoor zou doen, dan zijn er misschien andere wegen om tot hetzelfde resultaat te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Nokie bedankt voor je reactie binnenkort plan ik eerst een intake gesprek om te kijken of ze kunnen helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-10 22:37
Hebben anderen hier ook het idee dat je hartslag lager is als je 2 dagen na elkaar loopt?
Gisteren een koppeltraining gedaan (1,5u fietsen, 1u hardlopen).
Vandaag klein uur hardgelopen met wat D2 blokjes.
D1 ging met 4:50m/km en D2 richting de 4:20m/km.
Normaal heb ik een hogere hartslag bij deze snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-10 19:53
Ik weet wel dat vermoeidheid meteen zichtbaar is en als ik vaker loop dan ga ik dit later zeker merken door een lagere hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Tallguy schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:00:
Sportmasseur loop ik ook minimaal 1x per maand bij...en dat al een jaartje of 4 geloof ik. Had ook last van hoge spierspanning (knopen en 'pianosnaren' in m'n rug). Dat heeft hij met de nodige behandelingen er wel uit weten te halen; nu is het een kwestie van bijhouden.
Sportmasseur zoekt meer de diepte op in vergelijk met een normale masseur. Die 'aait' meer zoals ik het zelf heb ervaren....leuk als je lekker wil slapen, maar niet iets waar ik wat aan heb. Sportmasseur pakt ook de grote spiergroepen en aanhechtingen als 1e (als het goed is) om daar de spanning uit te halen, daarna komen de onderliggende (vaak kleinere) spiergroepen aan de beurt. Knopen en triggerpoints zullen naw je wel even gaan voelen, maar ja...zolang je beseft waarom je het doet, accepteer je het maar :)
Nou gisteren dus 30 minuten op de tafel gelegen. De focus lag eerst op m'n hamstrings en kuiten.
De sportmasseur gaf aan dat met name m'n rechterbeen echt heel veel spanning had vooral aan de binnenkant van de bovenbenen. Tevens vielen m'n rechterbilspieren op; deze waren ook echt 'spaghetti' zoals hij dit noemde. Dit is best gek aangezien ik dus aan m'n linkerbeen juist klachten heb.

Gisteravond lekker ontspannen Ajax - S04 gekeken (neutrale supporter) en daar merkte ik vooral dat de bloedsomloop/toevoer lekker bezig was. Het deed me denken aan het gevoel dat je been of arm 'slaapt' en dat er daarna weer leven inkomt.

Nu de day after voel ik er eigenlijk weinig meer van, maar merk ik wel dat alles wat meer ontspannen is.
vanmiddag een stukje lopen.. kiek'n hoe't geet :9

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
wezep schreef op donderdag 13 april 2017 @ 22:00:
Hebben anderen hier ook het idee dat je hartslag lager is als je 2 dagen na elkaar loopt?
Gisteren een koppeltraining gedaan (1,5u fietsen, 1u hardlopen).
Vandaag klein uur hardgelopen met wat D2 blokjes.
D1 ging met 4:50m/km en D2 richting de 4:20m/km.
Normaal heb ik een hogere hartslag bij deze snelheden.
Naast hardlopen wat ik het hele jaar doe, zit ik in het voorjaar/zomer regelmatig op de racefiets. Ik merk dat mijn duurvermogen en gewicht enorm verbeteren als ik dit doe.

Afgelopen zondag heb ik 1:45 uur gefietst ipv min hardlopen ivm stijve kuiten. Het wielrennen gaat met een veel lagere hartslag dan hardlopen echt Z1 of laag Z2.

Afgelopen dinsdag heb ik weer een stukje gelopen en merkte gelijk dat mijn hartslag een paar slagen lagen was bij hetzelfde tempo. Ook mijn Garmin trakteerde mij met een VO2 max die steeg van 45 naar 46.

Mijn conditie is best redelijk, maar mijn hardloop belastbaarheid is nog niet top, voor mij is wielrennen een prima manier om mijn duurvermogen te verbeteren. Hetzelfde effect zou je ik kunnen bereiken door langer duurlopen te doen 15+km, maar zo belastbaar ben ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

dreameater schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:56:
[...]
s vielen m'n rechterbilspieren op; deze waren ook echt 'spaghetti' zoals hij dit noemde. Dit is best gek aangezien ik dus aan m'n linkerbeen juist klachten heb.
Niet zo gek hoor...je staat verbaasd wat je lichaam allemaal compenseert aan klachten zonder dat je het echt merkt. Oftewel...kan zijn dat je van links last had omdat rechts spierspanning mistte.
Had ik met mijn linkerkuit ook vanwege die spierscheuring....rechts (kuit en been) hebben toch gecompenseerd waardoor bij de laatste checkup rechts harder en gevoeliger was dan links, terwijl daar toch ècht de blessure zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

racoon schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:09:
Nokie bedankt voor je reactie binnenkort plan ik eerst een intake gesprek om te kijken of ze kunnen helpen
Ben benieuwd naar jouw ervaringen, ik ga binnenkort ook eens een test doen. Weet alleen nog niet niet bij welk medisch centrum.

Vandaag eens wat snelle, korte intervallen gedaan, hopelijk kan ik dat tempo vasthouden maandag tijdens de 10km wedstrijd. Wellicht wat optimistisch, wellicht ook niet, who knows ;)..

[ Voor 40% gewijzigd door Sport_Life op 14-04-2017 22:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 13:14
Net nog een relatief kleine 10 KM gelopen, zo'n 1200 deelnemers.
PR met net geen 3 minuten verbeterd naar 47:47 *O*
Voor mijn gevoel wel alles gegeven. Voelde zelfs mijn benen vollopen de laatste KM.
#goedevrijedag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gisteren Singelloop Leiden gedaan, 7km.
Deed er 38 minuten over, ben ik heel tevreden over :Y

Maar ik werd wakker en had het gevoel alsof ik mijn knie gestoten had, maar ik heb mijn knie helemaal niet gestoten. Ik vermoed dus dat het komt door de loop van gisteren.
Het doet niet echt pijn, maar ik voel het wel.

Herkent iemand dit?

Ik denk dat het wel weg zal trekken en ik wilde sowieso even een paar daagjes rust houden, dus dat is geen probleem, verder. Maar ik was wel nieuwsgierig of mensen dit ook hebben gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 15-04-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ja dat herken ik. Ik heb momenteel wat last van mijn knie. Begon aan de buitenkant wat altijd weer weg trok juist na het lopen. Nu voel ik zo af en toe ook mijn knieschijf, net of er iets tegenaan duwt. Ook de aanhechtingen aan de achterkant voel ik soms. Dinsdag heb ik een afspraak bij de fysio. Gek genoeg maakt het uit of ik wel loop of juist niet. Als ik niet loop worden de klachten erger dus ergens lijkt het of de spieren het opvangen na de inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

anandus schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:21:
Gisteren Singelloop Leiden gedaan, 7km.
Deed er 38 minuten over, ben ik heel tevreden over :Y

Maar ik werd wakker en had het gevoel alsof ik mijn knie gestoten had, maar ik heb mijn knie helemaal niet gestoten. Ik vermoed dus dat het komt door de loop van gisteren.
Het doet niet echt pijn, maar ik voel het wel.

Herkent iemand dit?

Ik denk dat het wel weg zal trekken en ik wilde sowieso even een paar daagjes rust houden, dus dat is geen probleem, verder. Maar ik was wel nieuwsgierig of mensen dit ook hebben gehad.
Mooie prestatie!

Klinkt als een lopersknie, met wat aanpassingen in je trainingen ben je er hopelijk snel vanaf. Wat bij mij hielp was lopen met een hogere stapfrequentie (zelfde snelheid, dus automatisch kortere stappen), op de voorvoet landen, waardoor de impact per stap veel lager is, en de boven en onder been spieren flink trainen, lunges, Squat, planken (core), etc.
In tegenstelling tot de adviezen op internet, namelijk minder trainen, ben ik juist veel meer gaan trainen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-04-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:03:
[...]
Mooie prestatie!

Klinkt als een lopersknie, met wat aanpassingen in je trainingen ben je er hopelijk snel vanaf. Wat bij mij hielp was lopen met een hogere stapfrequentie (zelfde snelheid, dus automatisch kortere stappen), op de voorvoet landen, waardoor de impact per stap veel lager is, en de boven en onder been spieren flink trainen, lunges, Squat, planken (core), etc.
In tegenstelling tot de adviezen op internet, namelijk minder trainen, ben ik juist veel meer gaan trainen.
Dat gevoel heb ik dus ook. Juist lopen zorgt er voor dat ik minder last heb maar weggaan doet het niet.
Ik ben benieuwd wat de fysio zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 12:08
Heb ik ook gehad inderdaad, en kleinere stappen + veel core & bovenbeen trainingen hebben het hier zo goed als opgelost.

Voel hem nu nog heeeeel af en toe (en dan is het vaak me eigen schuld door bv over training etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
bert74 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 09:58:
[...]

Naast hardlopen wat ik het hele jaar doe, zit ik in het voorjaar/zomer regelmatig op de racefiets. Ik merk dat mijn duurvermogen en gewicht enorm verbeteren als ik dit doe.

Afgelopen zondag heb ik 1:45 uur gefietst ipv min hardlopen ivm stijve kuiten. Het wielrennen gaat met een veel lagere hartslag dan hardlopen echt Z1 of laag Z2.

Afgelopen dinsdag heb ik weer een stukje gelopen en merkte gelijk dat mijn hartslag een paar slagen lagen was bij hetzelfde tempo. Ook mijn Garmin trakteerde mij met een VO2 max die steeg van 45 naar 46.

Mijn conditie is best redelijk, maar mijn hardloop belastbaarheid is nog niet top, voor mij is wielrennen een prima manier om mijn duurvermogen te verbeteren. Hetzelfde effect zou je ik kunnen bereiken door langer duurlopen te doen 15+km, maar zo belastbaar ben ik nog niet.
Volgens mij liggen de racefietszones lager. Voor elke Z mag je er zo'n 10 slagen afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
Nog meer deelnemers aan de Zestig van Texel morgen? Ik weet dat @Rudedadude gaat. Bij de vorige editie liepen in ieder geval ook GoT'ers @aardbeix15 en @Nogges de 60km. Ik ga straks richting Texel en vanavond waarschijnlijk de Spartathlon-lezing bijwonen:
Spartathlon presentatie.

Prachtig nieuws is dat Ron Teunisse ook zelf zondagavond in de Stayokay aanwezig zal zijn om samen met Dik Jagersma en Carel Schrama een avondvullend programma over de Spartathlon te verzorgen, 30 jaar na Ron’s eerste deelname in Griekenland. Ook Carel en Dik zijn een of meerdere keren in Sparta gefinisht. De presentatie heet "In de voetsporen van Pheidippides” en er komen onderwerpen als route, historie, training en voeding, medische risico's en verzorging aan de orde, een en ander gelardeerd met video’s van de Spartathlon (1983, 1991, 2007). In de pauze en aan het eind zullen de toehoorders ook uitgebreid de mogelijkheid krijgen om vragen te stellen aan het drietal (of andere aanwezige Spartathlondeelnemers).
En nu maar hopen dat Buienradar het bij het juiste eind heeft, grotendeels droog morgen.

Tweede paasdag zijn natuurlijk ook vele andere loopjes, nog sportieve paasplannen hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:03:
[...]
Mooie prestatie!

Ik denk dat minder trainen of gehele rust an zich er voor zorgt dat iets (wat dan ook) goed geneest. Van rust zal je nooit iets erger maken, van doortrainen mógelijk wel. Daarom is het niet zo raar dat veel adviezen rust voorschrijven, dat is immers een van de weinige adviezen waarbij je nooit echt fout kan zitten ;) ..

Maar door méér trainen bouw je meer kracht/spieren op rond de blessuregevoelige plekken en aanhechtingen. Die extra kracht zorgt ervoor dat een blessure zich minder snel opnieuw aandoet. Mijns inziens is het dan ook de kunst om genoeg rust te houden om je lichaam zich goed te laten herstellen maar ook genoeg te trainen (zodra dat kan, en je onder een bepaalde pijngrens blijft) waardoor je sterker wordt. Verder is er natuurlijk nog de opvatting 'rust roest' die er vanuit gaat dat het sowieso goed is om in beweging te blijven. Volgens mij waren fysiotherapeuten vroeger ook wat meer van de standaard "hou maar 6 weken rust" bij een heftige blessure en is het nu meer "zoek binnen je training de grens op van wat nog goed voelt'. Wat dat betreft lijken de adviezen wel wat te schuiven.

Een 'lopersknie' vind ik overigens altijd een erg breed begrip wat al snel genoemd wordt alsof het één oorzaak kan hebben. In praktijk doe je met hardlopen zo'n groot beroep op je lichaam dat er een enorme reeks oorzaken kan zijn. Het kan een landing zijn, maar ook knee-in lopen, voeten die doorzakken, algemene overbelasting, gewrichten of kraakbeen wat slecht is, noem maar op ;) .. In mijn geval had ik twee jaar geleden bijvoorbeeld last van buitenkant knie, dat bleek uiteindelijk niets met de knie te maken te hebben maar alles met mijn looptechniek: knieen draaiden teveel naar binnen waardoor pezen langs buitenkant been te lang gerekt werden en de aanhechtingen daarvan, die bij de knie zitten, geirriteerd raakten. Focussen op technisch netter lopen, oefeningen en krachtopbouw heeft me daar vrijwel volledig vanaf geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat minder trainen of gehele rust an zich er voor zorgt dat iets (wat dan ook) goed geneest. Van rust zal je nooit iets erger maken, van doortrainen mógelijk wel. Daarom is het niet zo raar dat veel adviezen rust voorschrijven, dat is immers een van de weinige adviezen waarbij je nooit echt fout kan zitten ;) ..

Maar door méér trainen bouw je meer kracht/spieren op rond de blessuregevoelige plekken en aanhechtingen. Die extra kracht zorgt ervoor dat een blessure zich minder snel opnieuw aandoet. Mijns inziens is het dan ook de kunst om genoeg rust te houden om je lichaam zich goed te laten herstellen maar ook genoeg te trainen (zodra dat kan, en je onder een bepaalde pijngrens blijft) waardoor je sterker wordt. Verder is er natuurlijk nog de opvatting 'rust roest' die er vanuit gaat dat het sowieso goed is om in beweging te blijven. Volgens mij waren fysiotherapeuten vroeger ook wat meer van de standaard "hou maar 6 weken rust" bij een heftige blessure en is het nu meer "zoek binnen je training de grens op van wat nog goed voelt'. Wat dat betreft lijken de adviezen wel wat te schuiven.

Een 'lopersknie' vind ik overigens altijd een erg breed begrip wat al snel genoemd wordt alsof het één oorzaak kan hebben. In praktijk doe je met hardlopen zo'n groot beroep op je lichaam dat er een enorme reeks oorzaken kan zijn. Het kan een landing zijn, maar ook knee-in lopen, voeten die doorzakken, algemene overbelasting, gewrichten of kraakbeen wat slecht is, noem maar op ;) .. In mijn geval had ik twee jaar geleden bijvoorbeeld last van buitenkant knie, dat bleek uiteindelijk niets met de knie te maken te hebben maar alles met mijn looptechniek: knieen draaiden teveel naar binnen waardoor pezen langs buitenkant been te lang gerekt werden en de aanhechtingen daarvan, die bij de knie zitten, geirriteerd raakten. Focussen op technisch netter lopen, oefeningen en krachtopbouw heeft me daar vrijwel volledig vanaf geholpen.
Ik ben het eens met wat je zegt, rust nemen en de grens opzoeken. Maar ik kreeg al last van mijn knie als ik in de stad liep, ondanks lange periodes zonder training. Toen ik ging bootcampen (waaronder hardlopen) ging de kniepijn na ongeveer 3 maanden over, maar toen ik het hardlopen verder ging uitbreiden kwam de pijn in de scheenbenen. Dat is uiteindelijk vrijwel weggegaan door aanpassingen in mijn looptechniek.
Maar dit is puur een persoonlijke ervaring natuurlijk.

Ik ben ook zeker geen arts oid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:51

Galois

1811 - 1832

Een paar vrienden van mij gaan de halve marathon van Amersfoort lopen op 18 juni en vroegen mij mee.
Ik was deze niet van plan om te lopen, maar past op zich wel in mijn trainingsschema (die volledig gericht is op een sub3u op de marathon op 15 okt. in Amsterdam).

Maar eigenlijk wil ik 'm alleen maar doen als ik een PR neer kan zetten. Dat zit er fysiek namelijk wel in, maar alleen als het een 'snel' parcours is. Ik kan op internet er verder niets over vinden, behalve een kort commentaar van iemand die het had over 'kleine heuveltjes'.

Maar hier zitten vast mensen die 'm vaker gelopen hebben of de route kennen:

Is het een snel parcours?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Heerlijke week gehad :D

Na een blessure en daarna een verhuizing + verbouwing zo'n 5 maanden niet gelopen. Een maand of 2 terug weer begonnen maar het ging voor geen meter. Kleine pijntjes en een hoge hartslag bij laag tempo. Sinds deze week gaat het weer een stuk beter, vrijdag mijn 2e snelste 5KM ooit gelopen en vandaag de 10KM op mijn niveau van voor mijn blessure. Ontzettend blij dat ik heb doorgezet!

Waar ik benieuwd naar ben is de toegevoegde waarde of noodzaak van de strakke hardloopbroek. Ik loop altijd in een normale trainingsbroek of korte broek. Welk voordeel biedt zo'n strakke broek eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Als het echt een hele strakke is dan is dat vergelijkbaar met compressie sokken. Door de compressie is er een beter bloed doorvoer. Ik heb veel minder last van kuiten door compressie sokken. Mij lijkt in de winter en goede strakke broek heerlijk maar nu het warmer wordt lijkt het mij erg verstikkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
@Galois Ik weet niet hoe de HM van Amersfoort nu is, dit was de route in 2014. Geen hele rare dingen in het parcours, wel 2 soort van haarspeldkeerpunten (2,3 & 3,8km). Leverde mij toen een HM in net geen 1:36 op, nog steeds m'n PR.

@Aghanim en @tlpeter strakke kleding is voornamelijk voor comfort in mijn ogen. Geen geflubber aan mijn lijf! Er zijn tegenwoordig ook compressieshorts en -shirts, maar dat is volgens mij allemaal marketing-BS :P Strakke korte loopbroek of tight hoeft ook niet warm te zijn, ligt er maar net aan hoe dik de stof is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik heb zin strakke"korte"broek maat deze is met 15 graden al te warm. De laatste keer trok ik de broekspijpen na 500 meter al omhoog omdat het al warm werd op mijn benen. Ik heb nu een echt kort broekje dus ik ben benieuwd de eerst volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Galois schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:42:
Een paar vrienden van mij gaan de halve marathon van Amersfoort lopen op 18 juni en vroegen mij mee.
Ik was deze niet van plan om te lopen, maar past op zich wel in mijn trainingsschema (die volledig gericht is op een sub3u op de marathon op 15 okt. in Amsterdam).

Maar eigenlijk wil ik 'm alleen maar doen als ik een PR neer kan zetten. Dat zit er fysiek namelijk wel in, maar alleen als het een 'snel' parcours is. Ik kan op internet er verder niets over vinden, behalve een kort commentaar van iemand die het had over 'kleine heuveltjes'.

Maar hier zitten vast mensen die 'm vaker gelopen hebben of de route kennen:

Hoe ziet jouw schema voor sub 3 eruit? Ik wil Amsterdam misschien ook lopen als eerste marathon. Maar wel onder de 3 uur als het even kan.
Qua hm denk ik dat weersinvloeden meer invloed hebben dan parcours. Heb pasgeleden een HM gelopen met veel wind tegen, dat is echt zwaar! Zevenheuvelenloop is bijvoorbeeld een vrij snel parcours ondanks de heuvels.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar weinig kunnen vinden, is dit https://www.duursport.nl/amacx/recovery-drink-750-gr-55466 een goede hersteldrsnk voor na de Intervaltrainingen en duurlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

racoon schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:04:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar weinig kunnen vinden, is dit https://www.duursport.nl/amacx/recovery-drink-750-gr-55466 een goede hersteldrsnk voor na de Intervaltrainingen en duurlopen?
Eindeloze verhalen op die pagina en allerlei magische stofjes maar alles met een lading eiwitten en koolhydraten is in principe goed. En dat zit er beide in, dus volgens mij niets mis mee.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

kenneth schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:18:
[...]

Eindeloze verhalen op die pagina en allerlei magische stofjes maar alles met een lading eiwitten en koolhydraten is in principe goed. En dat zit er beide in, dus volgens mij niets mis mee.
Bedankt voor je reactie,zou je inplaats van water ook melk kunnen gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door racoon op 16-04-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

driedees schreef op zondag 16 april 2017 @ 10:45:
Nog meer deelnemers aan de Zestig van Texel morgen? Ik weet dat @Rudedadude gaat. Bij de vorige editie liepen in ieder geval ook GoT'ers @aardbeix15 en @Nogges de 60km. Ik ga straks richting Texel en vanavond waarschijnlijk de Spartathlon-lezing bijwonen:

[...]
Succes!
Ik sla over dit jaar maar doe vast nog wel een keertje mee. +marathon afstand doe ik niet meer, maar de marathon des te vaker dan 2 jaar terug. De sprong naar de 60 moet wel eer te doen zijn. 2015 begon koud maar was later een heerlijke dag.

En nu maar hopen dat Buienradar het bij het juiste eind heeft, grotendeels droog morgen.

Tweede paasdag zijn natuurlijk ook vele andere loopjes, nog sportieve paasplannen hier?

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:21
Galois schreef op zondag 16 april 2017 @ 11:42:
Een paar vrienden van mij gaan de halve marathon van Amersfoort lopen op 18 juni

Vorig jaar heb ik daar de 10 KM gelopen. Daar zat 1 tunneltje in. Een (veertigplusser) PR heb ik er niet gelopen, maar dat kwam doordat het warm was. Warmte is een groot risico in juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Is er iemand die een goede lekkere playlist weet op Spotify? De Nike running fastest mile heb ik ondertussen wel gehoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:00:
Is er iemand die een goede lekkere playlist weet op Spotify? De Nike running fastest mile heb ik ondertussen wel gehoord :)
Ken je de spotify running mode ook? https://support.spotify.c...festyle_features/running/

Volgens spotify:

Spotify Running is alles wat je nodig hebt om lekker op de maat hard te lopen. Er worden nummers afgespeeld op basis van je smaak en, nog belangrijker, je hardlooptempo.

[ Voor 21% gewijzigd door artharpe op 17-04-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Op een of andere manier komt dit altijd met rock muziek en dat loopt voor geen meter. Veel te druk om lekker op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
tlpeter schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:01:
Op een of andere manier komt dit altijd met rock muziek en dat klopt voor geen meter. Veel te druk om lekker op te lopen.
Inderdaad al meerdere keren verbaasd als ik weer een lading country door mijn oordopjes geduwd kreeg. Maar misschien is het voor de ontspanning wel beter dan een flinke lading Hardwell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Even wat anders, per toeval kwam ik op de Rotterdam urban trailrun uit.
Ik heb me zojuist ingeschreven omdat het mij wel leuk lijkt.
Als jonge tlpeter kwam ik er regelmatig en is het voor een groot gedeelte bekend terrein.
Het is geen wedstrijd met tijdregistratie maar het lijkt mij toch leuk om dit eens mee te maken.
Ik loop meestal 5km wedstrijdjes en veel meer dan 8km loop ik niet maar dit is tussen de 10 en 12km door gebouwen, metrostation, musea etc.
Zijn er nog meer hier die er aan meedoen?

http://www.rotterdamurbantrail.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

racoon schreef op zondag 16 april 2017 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor je reactie,zou je inplaats van water ook melk kunnen gebruiken?
Klinkt afgezaagd, maar niet zo bedoeld. Alles kan ;)
Ligt puur aan wat jij prefereert. Met melk heb je nog wat extra eiwitten erbij.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krasloos
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Jep, voor mij ook te eerste keer. Eens wat anders dan de gewone lopen in de steden.. Ben benieuwd hoe het is om door gebouwen heen te lopen. Volgens mij ben je een halve hardloper en een halve toerist in één. Hartstikke leuk om het eens mee te maken.

Geen tijdregistratie inderdaad, neem mijn gps-horloge wel mee om te tracken, ben benieuwd hoe hij het doet als je door 10 gebouwen (?) loopt.

Wat was jouw reden om een keer mee te doen met zo'n trail?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Het is mij een raadsel waarom je zoiets een trail zou noemen... Maar goed, alles wat "trail" heet is nu hip and happening...

Wil niet zeggen dat het niet een vermakelijk loopje kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Krasloos schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:23:
[...]

Jep, voor mij ook te eerste keer. Eens wat anders dan de gewone lopen in de steden.. Ben benieuwd hoe het is om door gebouwen heen te lopen. Volgens mij ben je een halve hardloper en een halve toerist in één. Hartstikke leuk om het eens mee te maken.

Geen tijdregistratie inderdaad, neem mijn gps-horloge wel mee om te tracken, ben benieuwd hoe hij het doet als je door 10 gebouwen (?) loopt.

Wat was jouw reden om een keer mee te doen met zo'n trail?
Het lijkt me leuk om eens te doen. Ook de afstand waar het nu dan een moetje wordt om het af te maken. Ik blijf een beetje hangen op de 5km.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Yeah! Afgelopen zondag voor het eerst in 4 maanden (sinds m'n blessure) eindelijk weer een pijnloze 5km kunnen lopen oOo
Ging nog lekker ook...liep niet bewust op een snelle tijd, maar bleek uiteindelijk maar ong 1min langzamer te hebben gelopen van mijn PR

Nu dit weer lukt zal ik naw 2 weken even op die 5km blijven doordeweeks en dan de weekenden weer gebruiken om de km's uit te breiden. Na die 2 weken zal ik de HIIT ook weer gaan oppakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
artharpe schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 18:19:
[...]

Volgens mij liggen de racefietszones lager. Voor elke Z mag je er zo'n 10 slagen afhalen.
Volgens het SMA waar ik ben getest ligt bij mij het verschil op ~5 slagen. De oorzaak ligt in het feit dat er bij wielrennen minder spiergroepen worden gebruikt, waardoor bij dezelfde hartslag meer lactaat wordt geproduceerd in met name de beenspieren.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• driedees
Nu het windgeruis uit m'n oren is, maar eens een post wijden aan de 2017 editie van de Zestig van Texel. Dit is m'n tweede deelname, voor deze keer meer en beter getraind dan voor 2015. Hoopte ook echt dat ik een tempo tussen de 5:30-5:40 kon aanhouden. Helaas, het werd 6:12 uur (Strava).

Voor de geïnteresseerden, de lange versie: De eerste km's gingen helaas iets te snel (5:15) maar toen we voor het eerste stuk strand door de duinen kwamen, maakte ik die bescheiden snelheidswinst al snel ongedaan. Noordwesten wind, kracht 5/6 en echt pal tegen :| Het was vloed, maar gelukkig wel redelijk hard zand om doorheen te lopen. Na een krappe 8km van het strand af (over de duinen) en heerlijk stuk beschut door het bos. Toen kwam er weer zo'n 4km strand, waar de wind echt nog veel harder leek, de tandjes zeg. Lopen kon of op het natte zand, maar wel schuin aflopend en gegarandeerd natte sokken, óf iets vlakker op het mulle zand. Hier helaas geen groepsvorming om tegen de wind te schuilen, dus hele tijd volop tegen de wind.

Bij de tweede strandverlating was ik echt helemaal klaar met die wind, het viel me dan ook zwaar tegen dat ie nog steeds voluit door m'n oogbollen probeerde te komen tot het 35km punt :r Tussendoor nog een fel hagelbuitje, gelukkig was die zo voorbij. Vanaf 't 40km-punt vond ik er echt geen bal meer aan, had veel te veel gegeven op het strand (dat bleek achteraf ook aan m'n hartslag, helaas niets mee gedaan tijdens de loop zelf...)

Gelukkig had ik dit keer een fietser mee, die alle drinken en gelletjes bij zich had, m'n jasje kon aannemen en me af en toe herinnerde om wat te drinken/eten. Dat heeft me er echt doorheen geholpen, langs de kant nog twee toeschouwers die met de auto het parkoers volgden, dus dat was ook leuk om naar uit te kijken. Tussendoor 3 keer stukje gewandeld, wat eigenlijk best opluchtte. Toen het bord nog-10-te-gaan kwam was ik heel opgelucht, vanaf nu waren de resterende km's slechts enkele cijfers :P

En toen na 6:12 uur bij StayOkay over de finishlijn, vond het echt veeeeeeeel zwaarder dan 2 jaar geleden, ondanks dat ik toen echt veel minder getraind/trager was. Wel blij dat ik het heb gered!

Helaas GoT'er @Rudedadude zelf niet gezien op Texel - maar die komt vast zelf nog wel even vertellen hoe zijn race gegaan is.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nu de spierpijn begint op te komen dan ook maar mijn verhaal over de Zestig van Texel :P Ik kon mooi met de laatste boot voordat de loop zou beginnen naar het eiland. Spullen inleveren, startnummer opspelden en nog even een oud-collega en wat bekenden van eerdere trails gesproken. De kledingkeuze was vooraf nog lastig geweest. Rond de 7 graden en veel wind. Uiteindelijk gekozen voor de minst warme variant, wat achteraf bezien gelukkig de juiste was. Voedselvoorraad bestond uit 3 flesjes doe-het-zelf gel, die precies in mijn trailbroek pasten. Er staan om de 5km drankposten, dus een eigen drinksysteem / rugzak leek me niet nodig. Ook een goede keuze, achteraf bezien. Als schoenen gekozen voor de Topo Flylites: 3mm drop, nog redelijk wat demping en met voldoende ruimte voor m'n tenen om ook tijdens lange runs comfortabel te blijven. Was gelukkig ook een goede keuze :)

Bij de start lekker vooraan gaan staan en nog meer bekenden gezien van met name de Salland trail. De eerste 5 kilometer waren dwars op de wind en verhard, dus dat liep prettig door. Ik had me voorgenomen om iets onder de 5:00 / km te lopen met als richttijd 5:00 uur. Al snel kwam ik in een mooie groep. De persoon die ik sprak bleek op De Salland trail op de minuut dezelfde tijd te hebben gelopen, terwijl we elkaar daar niet gezien hadden. Verder nog een paar snelle dames. Dit bleken achteraf de uiteindelijke nummer 1 en 2 te zijn, waarvan de nummer 2 een pr van 1:16 op de HM heeft en waarbij ik van de nummer 1 niet meer heb kunnen achterhalen dan dat ze onder de 18 minuten op de 5km heeft gelopen en een 86km trail binnen 8 uur). Maar dat wist ik gelukkig toen nog niet, het liep op dat moment nog erg prettig en het zand op het strand was nog redelijk hard.

Met het meedraaien met het eiland begon de wind goed van voren te komen en het was dus overnemen in de kopgroep en het koste al snel relatief veel kracht. Tweede paasdag betekent altijd dat het vloed is tijdens de loop en er weinig strand over is. Hier viel het nog goed te doen. Wat wel jammer was, was dat de drankpost 15 meter naar rechts in het mulle zand was en ik dus na mijn 2 bekertjes drinken eerst weer een inhaalactie moest uitvoeren om bij de groep aan te sluiten. Tempo was tegen de wind in ook al gezakt tot 5:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RBUdG0d2ggn2V2d11b85lGf4/full.jpg (foto Fred Roelofs)

Na het eerste stuk strand kwam gelukkig een stuk door het bos. De duinovergang zorgde ervoor dat de groep wat uit elkaar viel. Ik kwam in het tweede deel te zitten. Langzaamaan liepen we weer naar de eerste groep toe, maar net voor het strand was er weer een drankpost en omdat ik weer 2 bekertjes dronk lag ik meteen weer achterop. De mulle duinovergang hielp niet mee en vervolgens liep ik alleen met volle wind tegen. Ik heb nog een poging ondernomen om naar de groep voor me te komen, maar tegen de tijd dat ik er was, waaide ik er ook weer af. Het strand was hier wel volmaakt ruk. Of mul, of schuin tegen de golven aan, waar ik al natte voeten kreeg van het aangewaaide schuim (en nog een zeikpoot van een enthousiaste golf). Hier stonden mijn vrouw en kinderen weer, dus de foto was nog wel vrolijk :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SaIenVs4516EISN3e3P7tNvT/full.jpg

Op dit moment na zo'n 25 kilometer had ik al een stuk meer moeten geven dan in totaal vorige week tijdens de Rotterdam marathon. Na het tweede strandstuk waren de wegen gelukkig verhard (maar niet altijd vlak), maar de tegenwind bleef. Toch kon ik hier redelijk het beoogde tempo weer oppikken. Van achteren kwamen nog wel wat lopers, die waarschijnlijk wijselijk hun krachten op het strand wat gespaard hadden. Hieronder ook de uiteindelijk eerste dame, die droge schoenen aantrok en er daarna met 4:30/km voorbij kwam. 1 loper haalde me in met hem ben ik naar de noordpunt gelopen. Een paar kilometer daarvoor kregen we de snelste vrouw op de 120km in het vizier, die sinds 4:30 in de ochtend aan het lopen was en er al 90km op had zitten, maar nog wel 5:20/km liep. We haalden haar net voor de punt (rond 37km) bij en daarna was het gelukkig draaien met de wind mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jtv1DQ7eKsb5QGjvkmyoTcyO/full.jpg (foto Jacqueline van der Star)

Op het meewind stuk langs de dijk ging het weer prettig. Niet meer heel soepel, maar het was geen probleem om onder de 5:00/km te lopen. Hier pikten we ook de local hero Remco op, een tesselaar die door iedereen aangemoedigd werd. De wegen waren hier wel lang en saai langs een dijk en het ging steeds moeizamer. De marathon kwam ik door in 3:37, uiteindelijk maar 5 minuten sneller dan de week ervoor in Rotterdam. Rond kilometer 45 moeten we afbuigen om door Oosterend te gaan. Dat betekende zijwind en klinkertjes, geen fijne combi. Mijn medeloper trok het vanaf hier ook niet meer goed en raakte wat achterop. Ik hoorde achteraf dat hij 5 keer over z'n nek was gegaan, waarna het weer beter ging. Het parkoers draaide terug naar de dijk. In m'n herinnering was het nu nog een klein stukje voordat we zouden afbuigen terug naar Den Burg, maar dat duurde een eeuwigheid en tot na Oudeschild. Dit was voor mij echt het zwarste stuk. Ook ik had wat maagproblemen gekregen van de overdosis cola, isostar en eigen zoete troep en bij elke post had ik weer het idee dat ik niet weer op gang zou kunnen komen. Aan de andere kant bleef ik onder de 5:30 lopen, dus hield ik mezelf voor dat ik nog een stuk langzamer zou kunnen lopen voordat ik stil zou staan. Rond Oudeschild begon het gelukkig beter te gaan, mede omdat ik nu binnen 10km van de finish zat. Ik haalde hier nog iemand in die in de Salland trail een stuk voor me was geëindigd, maar nu was stilgevallen en ook dat gaf nog een stukje motivatie. Kort na de laatste drinkpost ging het parkoers pal tegen de wind in richting Den Burg. Hier zag ik de persoon terug die dezelfde tijd had gelopen op de Salland trail, maar die ik op het tweede stuk strand had moeten laten lopen. Hij was ook bijna stilgevallen en ik was hem snel voorbij. Met nog 3 kilometer te gaan kon ik het tempo ondanks de tegenwind redelijk gelijk houden. 1 kilometer voor de finish pikte ik nog iemand op en het laatste stuk een heuvel af kon ik zowaar nog versnellen naar een whopping 4:30/km. Uiteindelijk ben ik gefinished in 5:21:29 als 35ste overall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZI4uTc78PPhrY3uSpPLVg6Jy/full.jpg

Het was behoorlijk zwaar en op het moment van lopen op het laatst niet echt leuk meer. Maar zoals met al dit soort inspanningen, na een dagje kijk je er tevreden op terug en ga je plannen maken om de volgende keer nog beter voorbereid aan de start te staan. Ik heb het idee dat mijn bovenlichaam nog niet sterk genoeg was, want de benen gingen eigenlijk wel. daardoor kwam ik na 40 kilometer toch wat verkrampt te lopen en was een soepele ademhaling lastig. Maar goed wat klaag ik, het is eigenlijk prima verlopen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

vhal

ಠ_ಠ

Ik zit zo vol verwondering het stuk te lezen van de Texel lopers om vervolgens bijna van mijn stoel te vallen na de passage van de dame die op dat moment 90 vd 120km heeft gelopen...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16
Langzame progressie hier. Moet mezelf erg inhouden qua snelheid en heb af en toe wat pijntjes. Maar vandaag 6.6km met een avg pace van 6:26 gedaan. Niet helemaal kapot gegaan en de laatste kilometers gingen fijn. Zit nog in een schema (zes weken naar 50 minuten rennen, maar doe het iets rustiger). Merk wel vooruitgang en dat voelt fijn .

Had de kleding van Zalando wel binnen, zo'n strakke broek loopt wel fijner. Heb het idee dat de hoge sokken ook chiller zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:02:
Het is mij een raadsel waarom je zoiets een trail zou noemen... Maar goed, alles wat "trail" heet is nu hip and happening...

Wil niet zeggen dat het niet een vermakelijk loopje kan zijn :)
Je mist het stukje 'urban', zo zijn er nog dingen die iets anders betekenen als je een stuk van het woord weglaat :)

Ik heb er nu een paar gedaan (samen met het vrouwtje) in België (Mechelen, Antwerpen, Gent). Ze zijn leuk maar er is wel één ding waar je echt goed rekening mee moet houden: tenzij je (vooraan) in wave 1 start, is de kans groot dat je ergens op het parcours stil komt te staan. En dat is niet altijd even leuk. Wachttijden van een half uur bij één "attractie" zijn echt niet uitzonderlijk (en het is zonde om ze via de "fast lane" te passeren, dan kan je beter een gewone stratenloop doen.

Wow @driedees en @Rudedadude wat een prestaties! Zelf gevoeld hoe de wind hier in het Vlaamse binnenland tegenzat, dus ik geloof dat jullie flink gezandstraald werden.

Zelf ben ik stilaan over mijn pruillip dat ik zondag op de Antwerp 10 Miles in Wave 2 moet starten omdat mijn werkgever per sé in groep wil vertrekken en op één of andere manier onze persoonlijke eindtijden heeft overruled. Als ik er niet in slaag om daar onderuit te komen, wordt het een uurtje slalommen tussen de 10000 voor mij |:( .

Ik moet er gewoon voor gaan. Ik ben nog nooit zo snel, zo mager en zo fit geweest, en nu heb ik ook een excuus als het dan toch wat minder blijkt te zijn (naast de weergoden misschien). Al zou ik zondag liever zeggen "alles was perfect" en een (voor mij) toptijd neerzetten 8)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De eerste Zomeravondcup achter de rug. Geen bijzondere wedstrijd maar misschien juist daardoor wel tevreden: vlak, gecontroleerd en met 37'03 mijn tweede 10k-tijd. Het doel was om drie van de vier wedstrijden sub-37 te lopen en na vanavond heb ik er wel vertrouwen in dat ik de komende drie een stuk sneller loop. Tenzij het opeens écht zomer wordt, dat was het enige wat vanavond miste :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Valorian
@Rudedadude en @driedees Gaaf verslag. Dat +1'tje geeft ik meestal al voor de moeite van zo'n vehikel van zo'n race, maar in dit geval ook voor de mooie woorden! Realiseer me nu nog meer dat de 30 van de UHT in januari (wat voor mij de langste loop sinds april 2016 was) voor jullie echt maar een trainingsloopje was, 60 is wel even andere koek! Gefeliciteerd met jullie tijden in ieder geval!

@nokie Misschien kun je nog kijken of je helemaal vooraan in de Wave 2 kunt komen? Anders inderdaad wel even balen. Als je écht verwacht dat het veel delay oplevert is het misschien zelfs nog leuker om bij je collega's te blijven lopen dan een poging te doen tot een toptijd die er dan toch niet inzit? Je kan immers zo'n beetje elk weekend wel ergens een 10km lopen, dus als je met je huidige fitheid én optimalere omstandigheden wilt scoren dan is dat elders toch ook wel mogelijk?

Wat bedoel je trouwens met een 'attractie', is dit een speciaal soort run? Of bedoel je gewoon dingen als waterpunten, versmallingen/tunnels, etc.?

Zelf overigens vandaag ook weer iets moois bereikt op de 1e Zomeravondcup in Utrecht. Dit is een 5km en 10km race die in vier series wordt gehouden, met steeds een paar weken ertussen. Je kunt voor een klassement lopen of losse races, georganiseerd door de lokale Atletiekverenigingen). In 2016 liep ik hier 3 van de 4 races mee en ging ik van een 46:58 (nog in herstelperiode van Marathon R'dam, dus niet voluit) naar 43:10 (voluit) naar 42:35 (écht het maximale eruit geperst). Die laatste werd toen meteen mijn 10km PR en zou ondanks een dichte benadering op de zeer natte Singeloop in September (42:50) nog lang blijven staan. Tot vandaag!

Raceverslag:

De Zomeravondcup staat bekend als een race met een zeer vlot deelnemersveld. Wordt namelijk georganiseerd door de atletiekverenigingen en een groot deel van de lopers zit dan ook op atletiek. Omdat de race om 19:30 begint en ik buiten de stad werk was het weer even schipperen tussen files, snel eten, bedenken hoeveel te eten icm zo'n loop (normaal race ik niet binnen een uur na een avondmaal...), etc. Uiteindelijk 5min voor tijd mijn startnummer opgespeld en nog net genoeg tijd om goed in te lopen op de baan. Net toen ik daarmee klaar was hoorde ik al het startschot, terwijl ik echt letterlijk achteraan stond. Dat was nou ook weer niet de bedoeling. Van nood een deugd gemaakt en samen met een kennis even gewacht tot de meute 50 meter op weg was om vervolgens ook te gaan rennen, dat gaf in ieder geval een goede start :) ..

In tegenstelling tot de meeste mensen zweer ik niet bij 'rustig starten' maar ga ik het liefst knallend weg. Zal vast niet het beste zijn, maar werkt voor mij en geeft me vertrouwen. Lastige met zoveel mensen om je heen is alleen dat je tempo vinden sowieso lastig is, uiteindelijk zou ik de 1e km in 3:45 lopen. Erg vlot, aangezien mijn doel voor deze avond was om in ieder geval een PR te lopen en tegelijkertijd te 'testen' hoe dicht ik op de <40 kon komen (zonder de illusie te hebben dat dat zou lukken overigens).

Na ronde 1 een beetje tempo gevonden en daarbij iets boven de 4:00 / km gekomen. Ver genoeg erboven om te weten dat die <40 onbereikbaar was. Rest van de race is niet zo heel spannend, dus even een skip naar km-paaltje 7. Ik ben nogal een rekenaar tijdens een loop en had net daarvoor bedacht dat het toch wel heel gaaf zou zijn als ik ónder de 41:00 kan lopen. Bij 7.0 zie ik op mijn horloge 28:39 staan. Bij 8.0 staat 32:50. Doorrekenend bedenk ik me dat ik ergens tussen nu en finish nog moet gaan versnellen. Dat lukt gelukkig meestal op karakter in de laatste 500m, maar het moet nog wel even gebeuren. Ik probeer nu vast iets te versnellen maar merk dat het maar bar moeilijk gaat. Dan 9.0. De teller staat rond de 37 rond. Dat wordt dus een <4:00km óf een deceptie. Nou ja, deceptie, nog steeds een PR, maar toch voelt een lage 41 minderwaardig t.o.v. een hoge 40. Dus even gas erop. Dat lukt, en een eindsprint zit er zelfs ook nog in. Met zo'n 80 seconden marge voor de laatste 300m, op de atletiekbaan, geef ik nog één keer alles wat erin zit. Ik heb 70 seconden nodig, zo blijkt, en schiet op een netto-tijd van 40:48 over de finish. Zeer tevreden!

Nabeschouwing
Sinds ik actiever (wekelijks) ben gaan hardlopen in 2014 zat mijn bottleneck heel lang in mijn knieeën, of in ieder geval ergens in mijn benen. Ik liep steeds meer en steeds harder, maar had vaak het idee dat mijn conditie béter was dan mijn spieren/gewrichten/skelet. Dat frustreerde, want mijn pijn over een finish komen terwijl je nauwelijks uitgeput bent is erg matig. Maar het was ook niet raar, want je conditie gaat in het begin vaak nou eenmaal sneller vooruit dan je lichaam kan bijbenen qua 'belasting' op alles. Sinds de periode ná mijn marathon (exact een jaar geleden), waarin ik zo'n beetje al mijn tijden op de kortere afstanden scherper heb gezet had ik eindelijk het idee dat ik echt die belasting van het huidige tempo kon opvangen en mijn conditie de bottleneck werd. Nu bij deze loop merk ik ook weer dat de benen gewoon prima gaan. Fijn gevoel dus. Maar ook scary, want dat betekent waarschijnlijk ook dat inmiddels alle 'rek' er wel uit is, en de tijden die ik loop (<1:33 op de 1/2 marathon, <41 op de 10km) nog maar langzaam naar beneden kunnen, door veel en gevarieerd te trainen. De finish van deze 10km was zwaar, nog even een km lang 15 seconden / km sneller dan het gemiddelde van de rest van de race (laatste km ging in 3:52/km, snelste km op de 1e na) zorgde wel voor een soort energie-drain die na het finish-lijntje zorgde voor een soort instorting. Vervolgens overigens meteen zeer veel last van kuiten. Die voelde ik bij het lopen nauwelijks. Heb er normaal ook niet veel last van, maar denk dat het mee speelt dat ik afgelopen vrijdagavond 250 hoogtemeters heb gemaakt op trappen en hellingen.

PS: Gisteren in een impuls een ticket gekocht voor Koning van Spanje - 32km - 700hm. Nog meer mensen die dat weekend gaan lopen? En nog tips? @Roozzz @Infinchible misschien? Ik ben vooral benieuwd of je hier gewoon 'achter de massa' aan kan of ook nog een beetje zelf de route in de gaten moet houden.... En is er een soort reken formule die je ongeveer kan aanhouden om een normale pace om te zetten naar zo'n pace met 700hm?

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 18-04-2017 23:32 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic