Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.088 views

Onderwerpen

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Zo. Inmiddels wel bijgekomen van mijn halve in Hengelo.

Mijn doel was binnen de 2u finishen. De weersvoorspellingen waren goed (11-13 graden, bewolkt, niet al te veel wind) en het parcours is redelijk vlak, met eigenlijk als naarste een flinke fietsbrug over het Twentekanaal, op km 18. Mijn

Grootste nadeel: bij deze loop starten de 5, 10 en 15km tegelijk met de halve. In een atletiekstadion, dat een nogal smalle uitgang kent. Ik ben een notoire net-op-tijd-komer (ik was er 10:45 ongeveer, start 11u) en dat was in dit geval niet zo slim; ik stond achter de grote meute schoolkinderen die altijd de 5km loopt. Nog vóór we bij het 1km-bord waren, liepen de eersten al (zelfs 1 al zien wandelen in het stadion). En mijn eerste km was ook echt veel langzamer dan gepland - ik had in mijn hoofd bedacht om de eerste 3 of 4km wat rustiger aan te doen vanwege die nare brug, maar niet zó rustig. Gelukkig gingen de 5km lopers na zo'n 1.5km een andere kant op dan de rest, en werd het meteen een heel stuk rustiger. Ik merkte wel dat m'n sokken niet helemaal zaten zoals ze hoorden. Oeps.

Tot de eerste waterpost op 5km (doorkomst 26:55) liep de 10km nog mee, maar zij moesten hier links en wij rechts, en tot hier liep ik dus ook nog redelijk met anderen die ongeveer hetzelfde tempo liepen. Bij de waterpost een bekertje water en een spons meegenomen, een poging gedaan om t water op te drinken maar dat ging voornamelijk over m'n shirt. Wat gummibeertjes gegeten en de spons in m'n kontzakje gestoken voor later.

Op 7.5km zwaaiden de 15km lopers ook af en liep ik vrijwel alleen. Niet heel erg, maar t is altijd wel fijn om je een beetje op te trekken aan anderen (ik heb eigenlijk altijd in m'n hoofd zo'n idee van 'oh die persoon 50m voor me, die kan ik wel hebben, laat ik die eens proberen in te halen'). Ik merkte rond de 8km dat ik een beetje inkakte dus de spons gepakt, wat water eruit gezogen en m'n polsen en voorhoofd afgekoeld. Ik lag nog op mijn 'blijf beneden de 5:40/km'-schema dus ik was tevreden. Op sommige stukken kon je merken dat er toch nog redelijk wat wind stond, en in combinatie met de toch warme zon (hoezo bewolking?!) gaf dat een vreemd gevoel van opgedroogd zout.

De 10km kwam voorbij en ik merkte het amper (alhoewel, ik heb wel mijn spons gewisseld en wat gummibeertjes gegeten) en alles ging eigenlijk wel goed. Op dat moment kwam wel een beetje het idee dat ik misschien wel te snel was gestart (ik lag inmiddels bijna 3 minuut voor op 'schema' - 54:04 vs 56:50-57:05) maar het voelde nog allemaal goed. Toen kwam een stuk dat vol in de wind zat en ook geen schaduw had. Daar had ik het echt wel even moeilijk, gelukkig waren er twee mensen die me inhaalden waar ik kon aanhaken - die hielden in ieder geval de wind een beetje tegen, al gingen ze me iets te snel. Maja, tegen de wind in is ook niet fijn. Ik merkte toen wel dat het warmer dan afgelopen tijd was, ik misschien iets te veel water had verloren al en kreeg ik kippenvel. Niet op de goede manier zeg maar. De waterpost net na de 12km heb ik gewoon even semi-stilgestaan om mijn bekertje water te drinken - hopelijk niet too little too late - en weer verder. Langs lammetjes O+ die superschattig lagen te slapen. Op dit moment voelde ik ook dat m'n sokken inmiddels wel echt blaren aan t veroorzaken waren, maar was niet slim genoeg om ze dan toch ook maar even goed te trekken...

De laatste waterpost - die we al eerder hadden gehad op de 5km, nu 16km - de spons leeggeknepen in mijn nek, wat slokken water genomen en nog wat laatste gummibeertjes gegeten. Kort stukje onverhard door een bosje dt heerlijk koel aanvoelde (ik kan echt slecht tegen warmte...) en ik begon mensen in te halen. Maar - de brug kwam er aan! De verschrikkelijke fietsbrug, waar ik 5 jaar geleden bij de 10km echt goed misselijk van was geworden. Als de vloer in tegenfase beweegt met waar je voeten landen geeft dat echt een naar gevoel. Gelukkig was ik nu niet één van de 20 personen op de brug, maar 1 van de 3... *O* de brug viel dit keer dus erg mee (en het talud was makkelijk overwonnen door de mantra 'de diepe hel heb je ook overleefd, dit is minder steil!') en vanaf daar was het alleen nog een stukje naar beneden en dan nog ruim 2km rechtdoor om terug in t stadion te raken. Het 18km punt was vol op de brug en daar zat ik op 1:37:35 - waar ik gehoopt had iets boven de 1:42 op de klok te hebben staan. En ik begon steeds meer mensen in te halen! Dat voelde best goed, zeker toen ik op kilometer 20 mensen aan het wandelen zag. Ik had nog wel een beetje energie! Het ging niet meer van harte - ik was wel echt hard aan t hijgen en ik voelde elke stap mijn blaren groter worden.
En iets kriebelde in mijn bh.. Hmm.. Naja, t zal wel een merkje zijn dat ik nog nooit eerder heb gemerkt, of zout van t zweet...

Terug in t stadion wilde ik een eindsprint doen, maar die zat er echt niet meer in. Goed nieuws dus, ik had echt m'n best gedaan en had dus niet echt harder gekund (had hoogstens wat tijd kunnen winnen door de 1e km minder te moeten zigzaggen/niet echt hoeven wachten om t stadion uit te komen). En de mensen die al op strava gekeken hebben weten dat dat mijn doel halen gelukt is! En niet zo'n beetje ook - 1:54:11 (officiële tijd) oOo . En níet overgegeven ondanks de rare gevoeltjes onderweg.

Vriendlief trakteerde me op de terugweg op een flinke ijscoupe *; en toen naar huis, waar bleek dat ik een of ander insect in mijn bh had zitten -O- (gelukkig had t me niet gebeten...) waar ik nogal van schrok maar mijn katers wisten daar wel raad mee.

Notes to self:
* gummibeertjes zijn prima voor de suiker en makkelijk weg te werken, maar bevatten geen/niet genoeg zout om te helpen als je veel zweet ;(
* eerder bij de start zijn, muts, nou liep je praktisch achteraan... :'(
* CONTROLEER JE SOKKEN..... :F
* Lammetjes zijn lief <3
* veel sneller zijn dan je had gedacht te zijn is awesome! *O*
* kriebeltjes in je bh die je tot dan toe nog nooit kende zijn geen goed nieuws 8)7
* ijs met chocolade en kersen en slagroom is ook goed recoveryvoer :Y

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14

Galois

1811 - 1832

Hilversum City Run, 10k. Helaas niet gelukt om onder de 38 te lopen. Zwaar parcours, veel op en neer... :(

Het is 38:10 geworden... Zeker tevreden, maar had toch wel stiekem gehoopt op een sub38. Denk dat het op een sneller parcours wel mogelijk was geweest...

Binnenkort nog eens een 10k wedstrijd opzoeken. Al zijn al mijn trainingen gericht op een sub3 uur in oktober op de marathon en zijn dit soort 'uitdagingen' alleen om mij gemotiveerd te houden (en gevarieerd :)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:39

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk al die wedstrijd verslagen :). En ook heel veel herkenbaar (net op tijd komen cq achteraan starten ben ik ook heel goed in :X). Het was ook een prachtig loopweekend wat weer betreft! Ook gretig gebruik van gemaakt, gisteren 20 km en vandaag 12 km ;). Ik vind dit heerlijk weer om te lopen!

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 02-04-2017 23:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 24-10 22:31
Gisteren de 10 van Halsteren gelopen. Doelstelling was ergens rond de 42 te lopen, stiekem hopende op een tijd richting de 40 :)

Helaas de afgelopen weken steeds meer last van mijn achillespees waardoor ik niet echt vol durfde te trainen de laatste tijd.

Ik had mijzelf voorgenomen hard te starten (<4.00min) als een soort van test en dan gaandeweg ervaren hoelang mijn lichaam dit tempo kon volhouden. Het was vrij warm en ik kon helaas geen lekker groepje vinden wat mijn tempo liep dus moest ik na een km of 3 bewust langzamer gaan lopen omdat ik anders mijzelf echt zou opblazen.

Tussen km 5 en 7 nog iets langzamer gelopen dan ik had gehoopt maar uiteindelijk toch met een klein pr kunnen afsluiten in 42.26 min. Doelstelling bereikt dus! Er had zeker meer ingezeten als ik een lekker groepje had gehad en ik meer vertrouwen zou hebben in mijn achillespees.. Ik zie een sub-40 nog wel in het vat zitten voor dit jaar. Helemaal wanneer ik meer dan 2x per week kan gaan trainen. Nu maar hopen dat mijn lichaam het niet gaat begeven..

Zero.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik ben gelukkig weer aan het hardlopen :) Na een aantal dry-needling sessies ivm een spierscheuring in mijn kuit (opgelopen in december) is de boel eindelijk los gekomen, zijn de verklevingen weg en ben ik weer aan het lopen.
Uiteraard wel weer opbouwend, dus beginnen met 10x1min met 1min wandelen ertussen. Dat 2x moeten doen, daarna terug naar fysio ter controle incl filmpje van mijn loopstijl. Daaruit bleek dat de spierkracht in die linker kuit nog wat achterblijft tov rechts wat niet zo vreemd is.
Daarom het volgende schema meegekregen:
Om de dag (cq 3x pw) hardlopen, 7x2min met 1min wandelen ertussen, dan naar 6x3min, daarna 5x4min en als dat allemaal goed blijft gaan mag ik de boel aan elkaar knopen en een 5km weer doen :)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben een beginnende hardloper.

Nu valt me iets op en ik vroeg me af of anderen dit herkennen.
Ik ben van 5K aan het oprekken naar 10K. Doe nu zo'n 8K per loop.

Anyway, ik merk als ik aan het lopen ben dat ik na ongeveer 3½K het heel zwaar krijg. Ademhaling niet lekker, lopen gaat stroef, lichamelijke kwaaltjes, etc. Ik moet echt mezelf even overhalen om door te lopen en niet de handdoek in de ring te gooien. Echt een soort psychische muur waar ik doorheen moet.

Maar als ik gewoon doorga, dan loop ik in principe kiplekker verder en van 4K tot 8K heb ik geen enkel probleem, en loop vaak lekkerder dan van nul naar 4K.

Herkennen jullie dit? Hebben jullie ook een 'knelpunt'?
Is het normaal en altijd zo of gaat het weg op een gegeven moment?

En weet iemand ook waarom het is?
Omslag van suiker- naar vetverbranding of van aeroob naar anaerobe verbranding ofzo? Of iets anders?

Overigens wel tevreden over mijn vooruitgang. 7½K doe ik rond de 40 minuten. Eind mei een 10K. Ik denk dat dat onder het uur moet gaan lukken :)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 04-04-2017 12:04 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
anandus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:00:
Ik ben een beginnende hardloper.

Nu valt me iets op en ik vroeg me af of anderen dit herkennen.
Ik ben van 5K aan het oprekken naar 10K. Doe nu zo'n 8K per loop.

Anyway, ik merk als ik aan het lopen ben dat ik na ongeveer 3½K het heel zwaar krijg. Ademhaling niet lekker, lopen gaat stroef, lichamelijke kwaaltjes, etc. Ik moet echt mezelf even overhalen om door te lopen en niet de handdoek in de ring te gooien. Echt een soort psychische muur waar ik doorheen moet.

Maar als ik gewoon doorga, dan loop ik in principe kiplekker verder en van 4K tot 8K heb ik geen enkel probleem, en loop vaak lekkerder dan van nul naar 4K.

En weet iemand ook waarom het is?
Omslag van suiker- naar vetverbranding of van aeroob naar anaerobe verbranding ofzo? Of iets anders?

Overigens wel tevreden over mijn vooruitgang. 7½K doe ik rond de 40 minuten. Eind mei een 10K. Ik denk dat dat onder het uur moet gaan lukken :)
Ga je trainingslopen langzamer lopen, het is namelijk helemaal niet effectief om tegen je max aan (wat je nu doet zo te lezen) te trainen. Beter loop je op lagere hartslag (dus 1min/km langzamer dan je 10k tempo bijvoorbeeld) je trainingslopen met een intervaltraining (met minder kms) tussendoor. Veel effectiever voor je spieropbouw en ook om te wennen aan die afstand.

En overigens schakel je na die afstand nog niet over op je vetverbranding, ook niet op anaeroob (anders zou je niet verbeteren na een aantal kms), je gaat je glycogeenvoorraad aanspreken waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bartske schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:16:
[...]

Ga je trainingslopen langzamer lopen [...]
Thanks.

Ik heb dat laatst geprobeerd, maar vond dat heel moeilijk, mijn ademhaling raakte er erg van in de war en ik merkte dat ik na een tijdje automatisch in mijn 'standaardsnelheid' ging lopen.
Alsof ik alleen maar twee standen heb, "lopen" en "rennen" :P

Maar ik denk dat je langzamer lopen gewoon moet leren :)
Heeft iemand hier nog tips voor hoe je dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bartske schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:16:

En overigens schakel je na die afstand nog niet over op je vetverbranding, ook niet op anaeroob (anders zou je niet verbeteren na een aantal kms), je gaat je glycogeenvoorraad aanspreken waarschijnlijk.
Vetverbranding is altijd actief, de mate waarin verschilt alleen afhankelijk van de intensiteit. (Ok, de eerste minuten gebruik je vooral suikers. Vetverbranding is niet alleen traag, het komt ook traag op gang)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
kenneth schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:23:
[...]

Vetverbranding is altijd actief, de mate waarin verschilt alleen afhankelijk van de intensiteit. (Ok, de eerste minuten gebruik je vooral suikers. Vetverbranding is niet alleen traag, het komt ook traag op gang)
Goed, je hebt natuurlijk in weze gelijk, je verbrand altijd wel wat vet ook als je op je stoel zit. Het gaat (volgensmij) over de vraag wat de primaire bron van je energie tijdens het lopen is. Als jij 40 min loopt is dat nog geen vetverbranding maar vooral (opgeslagen) suikers in de vorm van glycogeen.

Als jij een 1000m loopt op volle snelheid zal je lichaam ook signalen gaan afgeven om de vetverbranding omhoog te gooien, maar no way dat dat je primaire bron van energie is die tijd.

edit: ik vraag me eigenlijk af of je tijdens een hardloopwedstrijd op een moment je vetverbranding je primaire vorm van energie kan zijn, dat zie je eigenlijk alleen bij mensen die >4 dagen in hongerstaking zijn.
anandus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:20:
[...]
Thanks.

Ik heb dat laatst geprobeerd, maar vond dat heel moeilijk, mijn ademhaling raakte er erg van in de war en ik merkte dat ik na een tijdje automatisch in mijn 'standaardsnelheid' ging lopen.

Gewoon doen :), je went er vanzelf aan en ik denk dat je er veel aan zult hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartske op 04-04-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-10 19:53
Er zal echt iets van vetverbranding zijn. Ik loop meestal rond de 5km en ben op het moment echt vet kwijt aan het raken. Het gaat niet hard met het gebeurd wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bartske schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:28:
[...]

Goed, je hebt natuurlijk in weze gelijk, je verbrand altijd wel wat vet ook als je op je stoel zit. Het gaat (volgensmij) over de vraag wat de primaire bron van je energie tijdens het lopen is. Als jij 40 min loopt is dat nog geen vetverbranding maar vooral (opgeslagen) suikers in de vorm van glycogeen.
Even geen precieze cijfers tot mijn beschikking maar als je een rustige duurloop doet zit je al op 60/40 vet/glycogeen.
Als jij een 1000m loopt op volle snelheid zal je lichaam ook signalen gaan afgeven om de vetverbranding omhoog te gooien, maar no way dat dat je primaire bron van energie is die tijd.
Dat zal vanwege de intensiteit sowieso volledig suiker, lactaat en creatinefosfaat zijn. Dat heeft niet eens met de tijd te maken.
edit: ik vraag me eigenlijk af of je tijdens een hardloopwedstrijd op een moment je vetverbranding je primaire vorm van energie kan zijn, dat zie je eigenlijk alleen bij mensen die >4 dagen in hongerstaking zijn.
Lijkt me niet want bij een wedstrijd wil je zo snel mogelijk zijn en suiker levert sneller en meer ATP met minder zuurstof. Daarom vul je ook suiker bij tijdens een marathon. Anders ga je opeens van 5'/km naar 7'/km als je glycogeen op is.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

tlpeter schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:39:
Er zal echt iets van vetverbranding zijn. Ik loop meestal rond de 5km en ben op het moment echt vet kwijt aan het raken. Het gaat niet hard met het gebeurd wel.
Ook als je 'maar' 5km loopt, zal je, als je gewoon minder eet (caloriën in) dan je verbruikt (caloriën uit), lichaamsgewicht kwijtraken. Dat heeft niets te maken met hoe het tijdens het lopen zelf precies wordt verbrand. Je spieren worden groter en zullen ook in rust iets meer verbruiken, wat ten koste gaat van je vetreserves. Win-win! :)
[...]
Thanks.

Als je toevallig een loopmaatje hebt - blijf praten. Als je geen loopmaatje hebt - ga in jezelf praten, zing elke km een paar regels uit een liedje (als dat niet kan - langzamer lopen), probeer door je neus ipv je mond te ademen, allemaal dingen die je kan proberen. Verder is het een kwestie van gewoon doen, ik merkte zelf dat ik bij het langzame lopen gewoon niet meer nadacht over het ademen en dat het 'vanzelf' ging (als ik sneller loop, ga ik er op letten dat ik in meerdere teugen in- en uitadem op mijn stappen).

[ Voor 45% gewijzigd door Poekie op 04-04-2017 13:09 . Reden: wilde nog ergens op reageren ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 12:08
Iedereen al lekker zenuwachtig voor Zondag? Ik wel! 2de jaar Marathon van Rotterdam (en woon in een zijstraat van de route dus, zie het live opgebouwd worden elke dag).

Laatste paar trainingsweken gingen prima.. 2x een 30 gelopen 1'tje wat sneller, 1'tje wat trager en nu rustig aan het afwachten.. Afgelopen zondag klein rondje gedaan en wat last van me scheen dus de rest van de week maar heel voorzichtig doen en kijken hoe het gaat zondag.

Vermoed zelf dat het komt door me schoenen (net iets te strak) maar, durf niet meer te wisselen voor Zondag.. (heb een nieuw paar al wel binnen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Aankomende zondag loop ik in Den Helder 13,7km wedstrijd. Start is op 5 minuten joggen van mijn huis dus dat is ideaal. Ik heb een PR staan van een ruimte 1:05 waar ik deze keer onder probeer te komen. Heb dit keer meer door getraind in de winter dan afgelopen jaren dus denk dat het wel moet lukken.

Eind deze maand en anders in mei wil ik proberen mijn PR op de 10km te verbeteren. Wil gaan voor een tijd onder de 45 minuten. Alleen vraag ik mij af hoe ik het beste kan werken aan mijn snelheid. Is dit vooral een kwestie van meer kilometers maken of moet ik echt specifiek iets trainen?
Mijn training bestaat momenteel uit 2 of vooral 3 keer in de week hardlopen. Waarbij ik 1 keer een duurloop doe op een hartslag tot 160 voor een uur tot 1,5 uur. En sowieso 1 keer een interval training welke creatief wordt vorm gegeven door objecten die ik tegen kom, zoals bijvoorbeeld een hoger tempo tussen 2 bankjes en dan rustig tot het 3e bankje en dat herhalen. De dijk staat er vol mee met ongeveer dezelfde afstand er tussen :) De 3e training hangt er vanaf waar ik zin in heb.

[...]
Thanks.

Dit herken ik van mijzelf maar het is echt te leren. Wat mij heel erg geholpen heeft is een hartslag meter gebruiken. Als je bewust bent van je hartslag kun je voor je zelf ook een maximum aanhouden en zodra je daarboven komt moet je gas terug nemen. In het begin erg lastig maar uiteindelijk werkt het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Ghost16 op 04-04-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:04
Poekie schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 13:01:
Als je toevallig een loopmaatje hebt - blijf praten. Als je geen loopmaatje hebt - ga in jezelf praten, zing elke km een paar regels uit een liedje (als dat niet kan - langzamer lopen), probeer door je neus ipv je mond te ademen, allemaal dingen die je kan proberen. Verder is het een kwestie van gewoon doen, ik merkte zelf dat ik bij het langzame lopen gewoon niet meer nadacht over het ademen en dat het 'vanzelf' ging (als ik sneller loop, ga ik er op letten dat ik in meerdere teugen in- en uitadem op mijn stappen).
Dat wou ik net zeggen ja :)
Ik loop regelmatig een rondje met een een vriendin van me en dat heeft voordelen. Zij loopt sowieso al langzamer dan ik en we lopen de hele weg over van alles te lullen. Boeiend dat ik dan op +6 min/km zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Bartske schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:28:
[...]

[...]
Tijdsduur heeft geen klap te maken met wat je exact als brandstof gebruikt. Het draait allemaal om de intensiteit waarop je beweegt. Dit hangt dan vaak wel weer samen met de tijdsduur :+

En ik zou zeggen kom eens kijken bij de ultratrail wereld. Daar speelt het lopen op vetverbranding een veel grotere rol dan bij het gewone hardlopen. Er zijn diverse toppers die voornamelijk lopen op worst en kaas; en nooit iets van gels of energierepen naar binnen proppen. Ikzelf word helemaal ziek van die zoete troep na een aantal uur, dus ik kan bevestigen dat het echt werkt :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 13:50
The_Ghost16 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:27:
Aankomende zondag loop ik in Den Helder 13,7km wedstrijd. Start is op 5 minuten joggen van mijn huis dus dat is ideaal. Ik heb een PR staan van een ruimte 1:05 waar ik deze keer onder probeer te komen. Heb dit keer meer door getraind in de winter dan afgelopen jaren dus denk dat het wel moet lukken.

Eind deze maand en anders in mei wil ik proberen mijn PR op de 10km te verbeteren. Wil gaan voor een tijd onder de 45 minuten. Alleen vraag ik mij af hoe ik het beste kan werken aan mijn snelheid. Is dit vooral een kwestie van meer kilometers maken of moet ik echt specifiek iets trainen?
Mijn training bestaat momenteel uit 2 of vooral 3 keer in de week hardlopen. Waarbij ik 1 keer een duurloop doe op een hartslag tot 160 voor een uur tot 1,5 uur. En sowieso 1 keer een interval training welke creatief wordt vorm gegeven door objecten die ik tegen kom, zoals bijvoorbeeld een hoger tempo tussen 2 bankjes en dan rustig tot het 3e bankje en dat herhalen. De dijk staat er vol mee met ongeveer dezelfde afstand er tussen :) De 3e training hangt er vanaf waar ik zin in heb.

[...]

Dit herken ik van mijzelf maar het is echt te leren. Wat mij heel erg geholpen heeft is een hartslag meter gebruiken. Als je bewust bent van je hartslag kun je voor je zelf ook een maximum aanhouden en zodra je daarboven komt moet je gas terug nemen. In het begin erg lastig maar uiteindelijk werkt het wel.
Ik loop zelf ook langere intervallen (800m / 1000m), dat heeft mij geholpen in het trainen op snelheid. Ik kwam van een PR van 47 minuten op de 10k, wat nu inmiddels op net iets onder de 44 staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
Roozzz schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:00:
[...]

Tijdsduur heeft geen klap te maken met wat je exact als brandstof gebruikt. Het draait allemaal om de intensiteit waarop je beweegt. Dit hangt dan vaak wel weer samen met de tijdsduur :+

En ik zou zeggen kom eens kijken bij de ultratrail wereld. Daar speelt het lopen op vetverbranding een veel grotere rol dan bij het gewone hardlopen. Er zijn diverse toppers die voornamelijk lopen op worst en kaas; en nooit iets van gels of energierepen naar binnen proppen. Ikzelf word helemaal ziek van die zoete troep na een aantal uur, dus ik kan bevestigen dat het echt werkt :P
Dat is dus niet waar. Tijdsduur heeft daar zeker wel mee te maken omdat je vetverbranding niet meteen opgevoerd is (wat we net al besproken hebben). Daarnaast is vetverbranding inefficient, dus bewaard je lichaam dat tot het laatst.

Ultratrails is weer wat anders, kan me voorstellen dat je daar zelfs iets van een starvation response gaat krijgen. Zeker bij die extreme trails die je wel eens ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
The_Ghost16 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:27:

[...]

Volume maken en Intervallen oefenen zijn volgens me dé methodes om sneller te worden. Beiden overigens langzaam opbouwen, of liever nog niet tegelijk (dus vooral niet ineens meer km's gaan lopen én snellere intervalblokken).

Wat intervalblokken betreft is het 'aanpassen aan je omgeving' door even van bankje tot bankje op kruising tot kruising een tempo te wisselen an zich natuurlijk prima. Maar ik denk dat je meer 'tempo-hardheid' opbouwt door een wat klassiekere benadering te nemen: bijvooorbeeld 5x 800m op één bepaalde snelheid volhouden, met daartussen steeds 2 min rust. Voordeel daarvan is dat je dan steeds dezelfde lengte blokken hebt en die ook echt moet volhouden met dezelfde snelheid, dus ook het 4e en 5e blok als je al wat moe wordt.

Mij heeft het zelf ook mentaal erg geholpen, omdat het een soort houvast geeft: je wéét hoeveel meter je nog moet en perst het er dan ook nog net even uit om de blokken te halen (tenzij je het onderschat hebt, dan ga je nat bij de laatste tempoblokken, maar door het vaker te doen kun je ook beter inschatten wat haalbaar is). Als jij straks een 10km onder de 45 minuten wilt lopen is de strategie doodsimpel: zorg dat je goed ingelopen /warm bent, start net onder de 4:30/km en hou dit tempo 10km lang 'vast'. Als je conditie goed genoeg is dan moet dat gewoon lukken. Maar mentaal is het wel killing om ook na een km of 6, 7 die <4:30/km vol te houden. En dat leer je voor een deel weer door die intervallen, waarbij je (omdat je de relatief korte intervallen eigenlijk altijd sneller iets loopt dan je wedstrijdtempo op de 10km) élk blok wéér dat tempo tot de finishlijn moet volhouden.

Verder zijn er natuurlijk allerlei variaties. Op de atetiekbaan vind ik het heerlijk om bijvoorbeeld een "200m (op 3km racetempo) / 400m (op 5km tempo) / 800m (op 10km racetempo)"-blok te doen, met steeds 200m rust, en dan bijvoorbeeld 4 van die blokken (dus totaal een km of 9. Maar dat is op straat weer wat omslachtiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Dit kan ik beamen.
Ik loop normaal tussen de 6 en 10 keer 1 of 2 minuten intervallen.
Afgelopen zondag heb ik een dik pr gelopen en was het in principe een interval van 5km :)
Ik kon prima aanvoelen wanneer ik te hard ging en wanneer ik toch nog ietsje kon versnellen.
Zonder deze intervallen heb je dat gevoel niet of veel minder.
Ik ga deze intervallen ook iets veranderen door deze iets langer te maken, ik kan het blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salamanderr
  • Laatst online: 23-10 14:13
Doen er vandaag nog mensen mee aan de ambtenarenveldloop? :X

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Een andere looptechniek kan ook helpen met snelheid. Ik merkte dat zelf vorig jaar toen ik, na een week ziek te zijn geweest, weer ging lopen, vol energie en het gevoel had alsof ik aan een heliumbalon hing...zo soepel voelde het aan.
Toen ik ging nadenken en opletten waarom ik lichter leek te lopen, bleek dat ik meer naar een voorvoetlanding was gegaan. Hierdoor, maar ook zeker door km's maken en intervallen, loop ik inmiddels bijna 1min p/km sneller dan vorig jaar.

Kortom: het is een combinatie van diverse factoren en juist door al die factoren te adresseren, kan(zal?) je sneller worden.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:06
Salamanderr schreef op woensdag 5 april 2017 @ 10:46:
Lol, this is actually a thing? :o
en ik verbaasde me al om de aankondiging van de European Company Games hier op kantoor
http://www.sportenzaken.nl/europeancompanygames/gent-2017

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:30
Zoek anders eens op Hudson's of Barnow's fartlek, zijn wat mij betreft leuke intervalmethodes voor als je (nog) geen zin hebt in "reguliere" intervallen.

Als je sneller wilt worden, moet je meer lopen. Variatie helpt zeker, maar volume is in het begin het belangrijkste. Af en toe wedstrijdje meepakken of snelle trainingsloop helpt ook.

Looptechniek wijzigt eigenlijk vanzelf als je sneller wordt, niet gaan forceren, tenzij onder begeleiding van fysio/coach is mijn devies.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:10
anandus schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:00:

Ik herken dat wel: na 8 minuten komt vervelend gevoel op, dat na circa 5 minuten weer weg is. Je kon de klok er op gelijk zetten. Inmiddels, na een paar jaar lopen en wat intensiever trainen, is dit effect veel minder merkbaar aanwezig. Er is verder geen remedie tegen, behalve het mentale aspect: je weet dat het gaat komen maar je weet ook dat het weer verdwijnt. Ik vind het wel leuk om signalen van mijn lijf zo te voelen en te ervaren dat je dit soort kleine drempels kan 'overwinnen'. Geeft na afloop een tevreden gevoel. Welk fysiek proces het is weet ik niet, ik noem het gewoon warmlopen van de motor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 24-10 22:31
Hahaha als het ooit in een weekend gehouden wordt wellicht, maar dat zal er niet snel inzitten verwacht ik 8)7

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Aight! schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:39:
[...]

Ja is erg leuk! Goed georganiseerd hier in Breda, heb al 2 edities mee gedaan. En is natuurlijk voor het goede doel! Dit jaar proberen we met een groep van 100 man mee te doen.

Alleen bizar dat vorig jaar niemand de rollers de bus in wilde helpen (daar rennen we toch ook voor), ik als sympathieke jongen dat natuurlijk wel gedaan.

Geloof dat hier ook een roller zit die eerste was in Breda.
Oh was jij dat? Hey nog bedankt voor de hulp afgelopen jaar ;). En inderdaad er is iemand die eerste was bij de rollers vorig jaar. Ik zei de gek. Dit jaar gaat dat wel wat lastiger worden ben ik bang aangezien ik een beetje reclame heb gemaakt voor het evenement.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:57

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Webgnome schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:21:
[...]

Oh was jij dat? Hey nog bedankt voor de hulp afgelopen jaar ;). En inderdaad er is iemand die eerste was bij de rollers vorig jaar. Ik zei de gek. Dit jaar gaat dat wel wat lastiger worden ben ik bang aangezien ik een beetje reclame heb gemaakt voor het evenement.
Hahaha nee jou heb ik niet geholpen want jij was verder dan 22 km gekomen :P.

Heb er wel weer zin in! Altijd. een leuk evenement en voor het goede doel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
Lekkere planning zo vlak voor rotterdam :x
Wist niet eens dat die er was.

Er is ook een cross namelijk:
http://www.ambtenarencross.nl/nl_NL

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 17:29
Ik wist niet dat er een heus hardlooptopic liep <-- snappie hehe op Tweakers :$.
Heb de verhalen een beetje doorgelezen en herken er veel in. Ben zelf nu zo'n 2,5 maand aan het (buiten)hardlopen.

Het begon in de sportschool op op me werk toen een collega zei "goh, dat hardlopen moet je buiten doen!".
Zodoende ik mijn eerste paar hardloopschoenen aangeschaft en zijn we begonnen :D. De eerste keer ging meteen echt lekker, 10KM tikte ik zo aan. Tot de volgende dag alles in mijn lichaam ging protesteren en niet eens meer van de trap kon lopen, lessons learned :P.

Toen ik 1,5 jaar geleden nog 120 kilo (1,82) woog was dat hardlopen nog niet zo'n succes ivm belasting op mijn gewrichten, nu 40 kilo minder gaat dat toch een stuk makkelijker. Mijn eerste hardloopwetsstrijd was de 10KM 2 weken geleden en had als doel onder de 50 min. Was uiteindelijk 47:51 geworden, yay!

De volgende uitdaging staat al op de agenda, namelijk de halve marathon over 8 weken. Mijn langste afstand nu ligt op zo'n 16KM. Doel voor deze ligt gewoon om hem überhaupt uit te lopen. Al heb ik wel stiekem een richttijd van 1:45.

Heb een trainingsschema gemaakt van 3 keer in de week hardlopen waarvan 2 keer intervals en 1 duurloop van zo'n 16-18KM. Daarnaast pak ik ook nog wat pump lessen mee om de spieren sterker te maken.

Ben alleen totaal niet gewend om tijdens het hardlopen te eten of drinken wat volgens mij vanaf een halve marathon toch ook wel belangrijk is? En is mijn trainingsschema zo voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:30

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb een beetje een suffe vraag: heeft er iemand ervaring met op het gemak een marathon lopen? Aanstaande zondag is Rotterdam en het kriebelt toch wel een beetje om die mee te lopen. Last minute aan een kaartje komen moet altijd lukken en met 10 minuten fietsen sta ik op de Coolsingel. Nu loop ik de week erna de 60 van Texel en dat is het hoofddoel. Nu is mijn overweging dat, wanneer ik het (voor mijn doen) serieus rustig aan doe, ik het gewoon zou kunnen zien als een heule lange rustige duurloop (ergens middenin z1) en dat ik dan wel weer voldoende tijd heb (toch zeker 8 dagen :P ) om te herstellen voor Texel.
Maar ja, het is dan wel een duurinspanning 4 uur tot 4,5 uur. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

@Diversity Ik *denk* dat 1:45 optimistisch is voor een eerste HM bij die 10k tijd, maar ik kan het niet helemaal goed inschatten. Bij die tijd aan inspanning zit je op het randje van wel/niet eten, maar zeker bij hogere temperaturen is drinken dan wel handig. Met sportdrank zoals dat meestal beschikbaar is tijdens wedstrijden moet je dan een eind kunnen komen. Het is wel goed om gewoon eens wat mee te nemen onderweg om ook te ervaren hoe je lichaam tijdens inspanning met het naar binnen gieten van spullen omgaat. Alles went namelijk, maar je moet je lichaam wel de gelegenheid geven om te wennen :) Ook ben ik er zelf voorstander van om een keer de afstand (rustig aan) gelopen te hebben voordat je het in wedstrijdverband doet, dan heb je de HM barrière mentaal en fysiek alvast maar een keer gehaald. Met je trainingsschema is voor zover het te beoordelen valt niet veel mis. Pak bij de intervallen ook de wat langere intervallen mee van bijvoorbeeld een kilometer op 5-10k tempo. En zorg dat je je niet overbelast voorafgaand aan de wedstrijd. Liever een keer een afstand niet gelopen, dan niet fit aan de start.

[ Voor 43% gewijzigd door Rudedadude op 05-04-2017 20:58 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
@Rudedadude Ga je 'm dan ook echt op je gemak lopen, of laat je je meevoeren in de wedstrijdsfeer? Gerrit van Rotterdam (oud bondscoach ultralopen) raadt aan de langste training aan twee weken voor de wedstrijd te doen - voorbeeldschema voor Texel . Ofwel: afgelopen zondag - ik heb hier uiteraard netjes naar geluisterd :+

Qua herstel en dergelijke, ik zou ook denken dat 8 dagen genoeg is voor herstel van een medio-z1 inspanning. Maar de ultralopers hier in 't topic hebben daar zinniger antwoorden op. Twee jaar geleden heb ik de Utrecht marathon gelopen als langste training voor Texel, vond het na 27 km best saai worden, maar wel prima te doen. Duurde gewoon laaaaaanng. Saaiste was dat er heel weinig 42,2km-deelnemers waren op het parcours, daar heb je in Rotterdam vast geen last van.

[ Voor 28% gewijzigd door driedees op 05-04-2017 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

driedees schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:33:
@Rudedadude Ga je 'm dan ook echt op je gemak lopen, of laat je je meevoeren in de wedstrijdsfeer? Gerrit van Rotterdam (oud bondscoach ultralopen) raadt aan de langste training aan twee weken voor de wedstrijd te doen - voorbeeldschema voor Texel . Ofwel: afgelopen zondag - ik heb hier uiteraard netjes naar geluisterd :+
.
Ik ga niet mee in de wedstrijdsfeer (denk ik :P) want dan kan ik die zestig wel vergeten. Waar ik het meeste 'bang' voor ben is de impactbelasting van 42km op asfalt hobbelen. Maar ik denk er nog even goed over na...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 13:14
Rudedadude schreef op donderdag 6 april 2017 @ 06:01:
[...]

Ik ga niet mee in de wedstrijdsfeer (denk ik :P) want dan kan ik die zestig wel vergeten. Waar ik het meeste 'bang' voor ben is de impactbelasting van 42km op asfalt hobbelen. Maar ik denk er nog even goed over na...
Al eens eerder 100+ km gelopen in een week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op donderdag 6 april 2017 @ 06:01:
[...]

Zomaar een gekke gedachte: als je toch al niet voor een 'tijd' loopt, zou het dan qua impactbelasting gezonder zijn om bijvoorbeeld 4 intervallen van 10,5 km te doen met verschillende tempo's, ipv 42.195 meter exáct hetzeflde tempo en dus exáct dezelfde belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Laatst online: 14:01
my 2 cents:

ik zou het niet doen. Rotterdam is dan niet wat je er maximaal uit kunt halen en je loopt het risico om Texel (het uiteindelijke doel) ook niet maximaal te kunnen doen. Met een beetje pech is het van alles net niks en dat zou toch jammer zijn?

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Even snel: Zalando Lounge doet Asics. Schoenen, kleding en accessoires

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@Rudedadude Wat mij betreft kan dit best. Volgens mij is jouw trainingsachtergrond dusdanig, dat je rap van deze lange duurloop hersteld zal zijn. Die 4 uurtjes hobbelen zal je volgende week in principe niets meer van merken. Anderzijds levert het je niets meer op voor de 60, dus waarom zou je dan enig risico nemen?

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat het vaak toch erg lastig blijkt om hem echt rustig te lopen. Meestal gaat het allemaal net wat harder dan vooraf gepland ;) Je zou eventueel een loopmaatje gezelschap kunnen houden, dan heb je minder de neiging om teveel gas te geven...

Als je echt twijfelt zou ik het niet doen.

@Diversity Welkom! Trainingsschema lijkt me prima, lekker doorgaan zo!

Ik zou je alleen willen meegeven om niet te hard van stapel te willen lopen. Ik kan het niet helemaal goed inschatten wat voor afstanden je vertrouwd mee bent, maar uit jouw verhaal lijk je vrij snel de afstanden op te bouwen. Vaak leidt dat na een tijdje tot overbelastingsblessures (vele hier, inclusief ondergetekende, zijn door schade en schande wijs geworden :P ). Dat is gewoon erg zonde als je lekker bezig bent.
Binnen 5 maanden naar een halve marathon is gewoon erg vlot (hoelang je op de loopband gelopen hebt is mij niet duidelijk), dus let even goed op pijntjes en neem tijdig gas terug als je ergens last van krijgt. Doorlopen is het laatste dat je wilt doen, dan kan je zomaar enkele weken tot maanden uit de running zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28

vhal

ಠ_ಠ

TheOmen schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:13:
gek genoeg zag ik alleen maar vrouwen-kleding?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Nu online
vhal schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:27:
[...]

Had ik ook, moet je via de homepagina naar mannen gaan en dan op asics klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
vhal schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:27:
[...]
Wat houd je tegen? :9
Maar wat @Bartske zegt: ga via de homepage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:06

m-vw

Dus?

Jammer dat je een account moet hebben om rond te kijken.

[ Voor 1% gewijzigd door m-vw op 06-04-2017 12:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Binnenkort op vakantie en dus een week of 2 nauwelijks aan de conditie werken. Afgelopen maand was volgens movescount in ieder geval succesvol dus ik vind dat ik het wel heb verdiend ;)

movescount pbs

Wedstrijden heb ik nog nooit gedaan, 5 of 10 kilometer moet prima lukken maar ik ben er nog niet aan toe gekomen, ik ben augustus vorig jaar met lopen begonnen. Al die wedstrijdverslagen hier maken me wel nieuwsgierig om een keer aan zoiets mee te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16
Thanks, even 2 tights, hoge sokken en een shirt gekocht.

gisteren een gemiddelde van 6:40 gelopen over 4.6km. Gaat steeds beter. Pijntjes trekken meer en meer weg. Zit nu nog op een 2:1:2:1... schema en dat helpt toch wel

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 06-04-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

418O2 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:15:
[...]

Thanks, even 2 tights, hoge sokken en een shirt gekocht.
is mt54/56 vergelijkbaar met een XL? Altijd wel weer een gedoe met die maten :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16
vhal schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:37:
[...]

is mt54/56 vergelijkbaar met een XL? Altijd wel weer een gedoe met die maten :/
Ik heb XL en dat is ongeveer confectiemaat 58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Roozzz schreef op donderdag 6 april 2017 @ 10:32:
@Rudedadude Wat mij betreft kan dit best. Volgens mij is jouw trainingsachtergrond dusdanig, dat je rap van deze lange duurloop hersteld zal zijn. Die 4 uurtjes hobbelen zal je volgende week in principe niets meer van merken. Anderzijds levert het je niets meer op voor de 60, dus waarom zou je dan enig risico nemen?

Mijn ervaring met dit soort dingen is dat het vaak toch erg lastig blijkt om hem echt rustig te lopen. Meestal gaat het allemaal net wat harder dan vooraf gepland ;) Je zou eventueel een loopmaatje gezelschap kunnen houden, dan heb je minder de neiging om teveel gas te geven...

Als je echt twijfelt zou ik het niet doen.
Het levert me hopelijk dan plezier op van het lopen van een marathon in m'n eigen stad :) Meer hoeft het niet te zijn, want ook tijdens de 60 van Texel ben ik maar een recreant met een wat vreemde afwijking tot het hardlopen van lange afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jheroun schreef op donderdag 6 april 2017 @ 11:59:
Binnenkort op vakantie en dus een week of 2 nauwelijks aan de conditie werken.
Does not compute :P

Geniet van je vakantie! En wedstrijd: zeker een keer doen, leuke ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Is er iemand die dit topic leest die toevallig weet of dat er hardloopwedstrijden zijn waar je met een wheeler (rolstoel gebruikt bij hardloop equivalent..) aan mee mag doen? Ik ben een beetje aan het zoeken/verkennen maar het zijn er niet zo heel veel. Gelukkig is er de bridge2bridge dit jaar maar verder kom ik eigenlijk niet echt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Laatst online: 14:21
Webgnome schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:59:
Is er iemand die dit topic leest die toevallig weet of dat er hardloopwedstrijden zijn waar je met een wheeler (rolstoel gebruikt bij hardloop equivalent..) aan mee mag doen? Ik ben een beetje aan het zoeken/verkennen maar het zijn er niet zo heel veel. Gelukkig is er de bridge2bridge dit jaar maar verder kom ik eigenlijk niet echt.
De klap-tot-klap loop in Stadskanaal.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Helaas mijn maten al vrij snel uitverkocht :(. Verder wel handige site voor hardloop aanbiedingen ook regelmatig Saucony.

Vanmiddag bijna in slaap gevallen op de bank maar toch even een rondje geprobeerd, ging verrassend genoeg best aardig! Conclusie: moe zijn heeft geen /weinig invloed op prestaties. En helemaal blessure vrij is ook wel fijn na de 30km van afgelopen weekend :7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 09:48
Na een gedwongen pauze van circa 6 maanden (overbelasting) ben ik vorige maand weer begonnen rustig op te bouwen, en dan heb ik het letterlijk over minuten hardlopen (met tussenpauzes wandelen) in plaats van kilometers. Dit allemaal uiteraard in overleg met en een persoonlijk schema van de sportarts en fysio. Ik ben een recreatieve loper met een marathon op mijn naam (net iets langer dan 4 uur) en een hoop 10 km's en een aantal halve marathons. Merk dat mijn conditie flink achteruit is gegaan, maar wat ik nog vreemder vind is dat ik de dag nadat ik heb gelopen (2 a 3 keer per week) spierpijn heb in mijn kont / hamstrings... Spierpijn of een moeie benen na een training is logisch, maar in mijn hamstrings / kont is nieuw voor mij. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee, of überhaupt het weer opbouwen na een periode van afwezigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Luchtenburger schreef op donderdag 6 april 2017 @ 22:15:
[...]

De klap-tot-klap loop in Stadskanaal.
Thanks voor de info! Lijkt mij een leuke run. Helaas is dat nou net op een dag dat we van alles gepland hebben anders was ik er zeker voor gegaan. Als iemand nog iets anders weet houd ik mij aanbevolen!

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
ligretto schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:12:
Na een gedwongen pauze van circa 6 maanden (overbelasting) ben ik vorige maand weer begonnen rustig op te bouwen, en dan heb ik het letterlijk over minuten hardlopen (met tussenpauzes wandelen) in plaats van kilometers. Dit allemaal uiteraard in overleg met en een persoonlijk schema van de sportarts en fysio. Ik ben een recreatieve loper met een marathon op mijn naam (net iets langer dan 4 uur) en een hoop 10 km's en een aantal halve marathons. Merk dat mijn conditie flink achteruit is gegaan, maar wat ik nog vreemder vind is dat ik de dag nadat ik heb gelopen (2 a 3 keer per week) spierpijn heb in mijn kont / hamstrings... Spierpijn of een moeie benen na een training is logisch, maar in mijn hamstrings / kont is nieuw voor mij. Heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee, of überhaupt het weer opbouwen na een periode van afwezigheid?
Ik heb daar wel ervaring mee.
Ik heb een hamstring blesure gehad (ruim anderhalf jaar mee zoet geweest) en ik voel deze nog steeds wel na het lopen.
Het voelt vrij hard aan maar niet echt als spierpijn.
Kont heb ik vooral na sprinten als ik dat een tijdje niet heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:54:
[...]

Thanks voor de info! Lijkt mij een leuke run. Helaas is dat nou net op een dag dat we van alles gepland hebben anders was ik er zeker voor gegaan. Als iemand nog iets anders weet houd ik mij aanbevolen!
wellicht heb je eroverheen gekeken, dus ik herhaal hem hier maar even. Eerder in het topic werd http://www.wingsforlifeworldrun.com/nl/nl/ genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
P.O. Box schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:23:
[...]

wellicht heb je eroverheen gekeken, dus ik herhaal hem hier maar even. Eerder in het topic werd http://www.wingsforlifeworldrun.com/nl/nl/ genoemd.
Daar had ik mij aan het eind van de vorige run al voor ingeschreven ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 09:48
tlpeter schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:57:
[...]

Ik heb daar wel ervaring mee.
Ik heb een hamstring blesure gehad (ruim anderhalf jaar mee zoet geweest) en ik voel deze nog steeds wel na het lopen.
Het voelt vrij hard aan maar niet echt als spierpijn.
Kont heb ik vooral na sprinten als ik dat een tijdje niet heb gedaan.
Oei, anderhalf jaar is wel echt lang!
Je zegt dat je een blessure had aan je hamstring, dan geloof ik best dat je daar nog een tijd last van kan hebben na inspanning. In mijn geval ligt dat anders, ik had last van mijn kniepees (dat is nu genezen) en krijg nu met opbouwen spierpijn in hamstring / kont. Ook het hard aanvoelen herken ik niet eerlijk gezegd. Ik hoop dat het gewoon een kwestie is van rustig opbouwen en de benen weer laten wennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Netto maar 1 training gemist deze week, maar het voelde alsof ik een week niet gelopen had zo fris waren de benen!
Exact dezelfde hartslag als een week geleden op dezelfde route, maar 10 seconden per kilometer sneller gemiddeld. Zo duidelijk dat ik nog aan het herstellen was afgelopen week, én dat het nu blijkbaar weer goed zit :)

Blijft een leuke feature van Strava, het matchen van runs op een bekende route... Zo kun je echt je vooruitgang (of achteruitgang) zien.

Ohja, met dit loopje zit ik aan mijn jaartotaal voor 2015! Nog 386km om 2016 te verbreken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 07-04-2017 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Sinds twee weken ben ik ipv het hardlopen mijzelf aan het bezig houden in de sportschoolmet een crossfit-achtige training. Dit was wel een aanrader, waar ik voorheen amper kon planken, zit ik al weer op de minuut en is mijn stabiliteit ook behoorlijk verbeterd. Binnenkort maar eens een rondje lopen, mijn enkel is nu ook nagenoeg pijnloos. Gek genoeg ben ik wel iets in gewicht aangekomen maar kom ik nu wel gaatjes tekort in mijn riem :+
Webgnome schreef op donderdag 6 april 2017 @ 20:59:
Volgens mij bij die Red Bull Wings achtige wedstrijden?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Nu online
Morgen weer een pittige training voor de boeg. De trainer had even bedacht. Het gaat zo goed als je nou eens 10x 1000 meter doet op 3:20 (ong 18 km/u). Ik denk dat ik zondag niet veel extra meer ga doen...

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Gister een heerlijk pittige training op de baan gehad!

6*250mtr @3"05/k en 10*100mtr @2"15/k.. laatste 100 een lekker gevechtje gehad, kwamen tegelijk op 2"09/k over de streep, toch lekker ruim 28km/u :D

Snelheid is er wel, maar zodra ik verder dan 1k moet lopen wordt het al moeilijk om 4"00/k te lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 14:09:
Netto maar 1 training gemist deze week, maar het voelde alsof ik een week niet gelopen had zo fris waren de benen!
Exact dezelfde hartslag als een week geleden op dezelfde route, maar 10 seconden per kilometer sneller gemiddeld. Zo duidelijk dat ik nog aan het herstellen was afgelopen week, én dat het nu blijkbaar weer goed zit :)

Blijft een leuke feature van Strava, het matchen van runs op een bekende route... Zo kun je echt je vooruitgang (of achteruitgang) zien.

Ohja, met dit loopje zit ik aan mijn jaartotaal voor 2015! Nog 386km om 2016 te verbreken :)
Strava is wel erg leuk voor dat soort dingen ja. Zo heb ik sinds deze week het 'Course Record' te pakken op de Demka-brug bij mij om de hoek. Kostte me een goede sprint (600 meter, klein beetje hoogte) maar met 1,55min ben ik nu de snelste aller tijden (van de 115 mensen / 290 registraties). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Nog meer mensen zenuwachtig voor zondag in Rotterdam?

Mijn eerste marathon, maar ik heb een beetje gezonde spanning! Hahaha.

Ik wil proberen onder de 4 uur te komen. En anders wordt het gewoon lekker genieten.
Mijn duurloop trainingen waren op 5.30/km maar bij de 35 km had ik het de laatste 5 km echt zwaar pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Aight! schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 18:53:

Ik wil proberen onder de 4 uur te komen. En anders wordt het gewoon lekker genieten.
Mijn duurloop trainingen waren op 5.30/km maar bij de 35 km had ik het de laatste 5 km echt zwaar pffff.
Nice. Exact een jaar geleden voelde ik mij ook zo (ook 1e, ook R'dam). Tip: als je nog niets gepland hebt voor morgen en niet al te ver van R'dam woont: ga lekker een ochtendje of middagje die kant op om alvast je startnummer te halen, beetje rond te struinen door de Run Expo (niet heel groot, maar geeft wel inspiratie en het marathongevoel), eventueel een stukje parcours verkennen. Dan heb je morgenochtend geen stress met startnummer halen enzo (want start is al vroeg genoeg, denk weer 10.00 uur?).

Mooi doel trouwens, onder de 4 uur. Met 35km heb je de duurlopen mooi lang gemaakt, ik kwam vorig jaar tot een km of 30 geloof ik (mijn schema ging bij de duurlopen in minuten, niet in km's, dus dan stop je gewoon als de tijd op is en toen was ik nog niet op 35 ;) ) .. Als je deze week goed rust gehad hebt en de week ervoor al iets minder lange lopen dan zou je dit weekend in topvorm moeten zijn. Ga ervoor, en het belangrijkste: geniet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik niet :P Ik heb gisteren bedacht toch maar mee te doen en heb sinds vanochtend een startbewijs. Vorige week heb ik nog een 30km gelopen die lekker soepel ging (binnen de grenzen van wat soepel kan gaan). Het enige waar ik nog over nadenk is voeding. Er is alleen water en sportdrank langs het parkoers en ik heb eigenlijk geen zin om met een backpack te lopen. Ik mis gewoon een stand met stukken vlaai ergens halverwege :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-10 22:38

The_Scarabial

MTB for life!

Heel veel succes, klein beetje spanning is altijd goed :)

2 kameraden van mij lopen ook mee, ze gaan voor een sub 3u tijd :)

en ik ga zelf een wedstrijd marathon mountainbiken in Duitsland ;)

[ Voor 5% gewijzigd door The_Scarabial op 07-04-2017 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-10 16:44

Voor mij ook de eerste keer! Laatste tijd veel getraind en afgelopen 2 werken "rustig" afgebouwd. Inderdaad de gezonde spanning is er ook. Ik richt op een tijd van 3:30, geen idee of het te hoog gegrepen is voor de eerste marathon.

Helaas wel erg warm weer voorspeld, dus maar wat extra drinken mee voor onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
berghefr schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 09:57:
[...]
Helaas wel erg warm weer voorspeld, dus maar wat extra drinken mee voor onderweg.
Wellicht nog belangrijker dan extra drinken mee, is dat je vandaag, en liever ook de afgelopen dagen, meer drinkt dan je normaal gewent bent.

Voor iedereen die morgen gaat lopen, veel succes! d:)b

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zo. Ingeschreven voor de Dam tot damloop :)
Eind september, dus nog alle tijd om te oefenen, en dat is nodig ook :P
Heb mijn duurlopen op de groei gekozen:
Eind maart was het een 5K
Volgende week heb ik een 7K
Eind mei heb ik een 10K
En half september heb ik dus een 16K

In ieder geval genoeg stokken achter de deur om driemaal per week de deur uit te moeten gaan :P

In other news:
Sinds ik eind januari -vanaf couch- ben begonnen met hardlopen ben ik tien(!) kilo afgevallen.
Dat gaat hard zeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berghefr
lateef schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:10:
[...]

Wellicht nog belangrijker dan extra drinken mee, is dat je vandaag, en liever ook de afgelopen dagen, meer drinkt dan je normaal gewent bent.

Voor iedereen die morgen gaat lopen, veel succes! d:)b
Dank! Vandaag nog maar even rekening mee houden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
anandus schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:12:
Zo. Ingeschreven voor de Dam tot damloop :)
Eind september, dus nog alle tijd om te oefenen, en dat is nodig ook :P
Heb mijn duurlopen op de groei gekozen:
Eind maart was het een 5K
Volgende week heb ik een 7K
Eind mei heb ik een 10K
En half september heb ik dus een 16K

In ieder geval genoeg stokken achter de deur om driemaal per week de deur uit te moeten gaan :P

In other news:
Sinds ik eind januari -vanaf couch- ben begonnen met hardlopen ben ik tien(!) kilo afgevallen.
Dat gaat hard zeg :o
Good bezig maar kijk uit voor overbelasting omdat je misschien te snel gaat. Geef je lichaam de tijd om te wennen en zich aan te passen aan de nieuwe afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
tlpeter schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 10:29:
[...]

Good bezig maar kijk uit voor overbelasting omdat je misschien te snel gaat. Geef je lichaam de tijd om te wennen en zich aan te passen aan de nieuwe afstanden.
Dank voor de reactie :)

Ja, het is ook iets waar ik voor waak.
Ik probeer goed te rusten, af en toe een loopje over te slaan als ik voel dat mijn lichaam nog aan het herstellen is. Ik ga ook proberen het 'rustige lopen' aan te leren.

Maar het is inderdaad iets dat ik in de gaten moet en zal houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Iedereen heel veel succes morgen in Rotterdam, of je nou de 5k of de marathon loopt! :D Hopelijk is t niet té warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 24-10 12:08

Zo voelde ik me vorig jaar ook haha. Ik loop hem morgen ook weer mee. Stabieler kunnen trainen en ik heb nu meer zoiets van "ach, ik heb er al 1 gelopen.." dus iets minder zenuwachtig maar, aangezien in aan de route loop (bij het bos) en ze al de hele week zie opbouwen is het nu toch wel een beetje aan het zeuren ja.. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 09:59

Snippertje

Light up your life

Ook ik doe mee aan de marathon van Rotterdam. Het is alleen de 1/4. Het wordt mijn allereerste evenement ooit waar ik loop en ik maak me een beetje zorgen om mijn enkel. Afgelopen wintersport rare beweging gemaakt met snowboarden en sindsdien is hij een beetje zwak. Vorige week zaterdag nog even kort gelopen en toen ging ik er doorheen helaas :( . Ben wel voornemens gewoon rustig te starten en te kijken hoe het gaat. Sinds zaterdag niet meer gelopen ook, dus hopelijk heeft die rust me goed gedaan.

Waar ik eerst een tijd van ongeveer 50 minuten wilde gaan halen, lijkt me dat nu niet haalbaar zonder dat ik mijn enkel kapot maak. Ga dus gewoon lopen en als het niet goed gaat, dan stop ik gewoon. Baal er wel van, zeker omdat dit mijn eerste evenement wordt waar ik ga lopen.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• juhet
Yes! Vanmiddag een dik pr gelopen op de 10 km. Van 48:21 in mei 2016 naar 43:20 vandaag! Nu rustig herstellen en dan trainen richting de 40 minuten :-)

Edit: alle lopers in Rotterdam succes morgen!

[ Voor 16% gewijzigd door juhet op 08-04-2017 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 09:32

Cis

juhet schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:28:
Yes! Vanmiddag een dik pr gelopen op de 10 km. Van 48:21 in mei 2016 naar 43:20 vandaag! Nu rustig herstellen en dan trainen richting de 40 minuten :-)

Dan heb je flink zitten trainen in 2016/2017! Nice!

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Succes alle lopers van Rotterdam!

Ik heb er zin in! Tot na de finish met heel veel bier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
Cis schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 23:50:
[...]

Dan heb je flink zitten trainen in 2016/2017! Nice!
Klopt. Eigenlijk vanaf november serieus m'n best gedaan. Sinds dien ook vaste bezoeker van dit topic. Dat helpt en motiveert ook enorm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

juhet schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 22:28:

gaaf!! En die 40 min lukt vast ook wel gezien je progressie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Mooi om de livestream van R'dam te zien op NOS. Blijft toch imponerend, die 20km/uur die zo'n kopgroep 42km vasthoudt. Abdu Nageeye snelste Nederlander ooit in R'dam met een lage 2:09 en Butter ook indrukwekkend net onder de 2:11.

[ Voor 74% gewijzigd door Valorian op 09-04-2017 13:04 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

driedees schreef op woensdag 5 april 2017 @ 22:33:
@Rudedadude Ga je 'm dan ook echt op je gemak lopen, of laat je je meevoeren in de wedstrijdsfeer?
Tja, wat zal ik er van zeggen. Ik ben nog nooit zoveel ingehaald tijdens een wedstrijd. Ik stond in wave A en dat was recht na de startvakken voor de sub 3 uur lopers. Ik heb me toch redelijk ingehouden en rond de 5:20/km gelopen. Dat was leuk om te doen en ik heb kunnen genieten van het publiek (en de ymca en de macarena gedanst onderweg :P) . Het bleef eigenlijk heel de tijd makkelijk gaan. Ja natuurlijk kreeg ik wel wat strammere benen na 25 kilometer en voelde ik m'n knie rond kilometer 30, maar dat was niet schokkend. M'n hagelnieuwe schoenen (Skechers Go Run 5) hielden zich ook goed, al had ik er nog niet eerder op gelopen. Uiteindelijk na 39 kilometer versneld en de laatste kilometers onder de 4:30 gelopen.
Uiteindelijk in ongeveer 3:43 gefinished (3:42:28 netto). Hopelijk een mooie balans tussen de hoeveelheid tijd en de geleverde inspanning. Nu weer herstellen en dan volgende week maandag hetzelfde en nog 18 kilometer extra en hopelijk gemiddeld nog wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Rudedadude schreef op zondag 9 april 2017 @ 18:30:
[...]

Tja, wat zal ik er van zeggen. Ik ben nog nooit zoveel ingehaald tijdens een wedstrijd. Ik stond in wave A en dat was recht na de startvakken voor de sub 3 uur lopers. Ik heb me toch redelijk ingehouden en rond de 5:20/km gelopen. Dat was leuk om te doen en ik heb kunnen genieten van het publiek (en de ymca en de macarena gedanst onderweg :P) . Het bleef eigenlijk heel de tijd makkelijk gaan. Ja natuurlijk kreeg ik wel wat strammere benen na 25 kilometer en voelde ik m'n knie rond kilometer 30, maar dat was niet schokkend. M'n hagelnieuwe schoenen (Skechers Go Run 5) hielden zich ook goed, al had ik er nog niet eerder op gelopen. Uiteindelijk na 39 kilometer versneld en de laatste kilometers onder de 4:30 gelopen.
Uiteindelijk in ongeveer 3:43 gefinished (3:42:28 netto). Hopelijk een mooie balans tussen de hoeveelheid tijd en de geleverde inspanning. Nu weer herstellen en dan volgende week maandag hetzelfde en nog 18 kilometer extra en hopelijk gemiddeld nog wat sneller.
Een rustig duurloopje ha ha ha.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Snippertje
  • Laatst online: 09:59

Snippertje

Light up your life

Snippertje schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:26:
Ook ik doe mee aan de marathon van Rotterdam. Het is alleen de 1/4. Het wordt mijn allereerste evenement ooit waar ik loop en ik maak me een beetje zorgen om mijn enkel. Afgelopen wintersport rare beweging gemaakt met snowboarden en sindsdien is hij een beetje zwak. Vorige week zaterdag nog even kort gelopen en toen ging ik er doorheen helaas :( . Ben wel voornemens gewoon rustig te starten en te kijken hoe het gaat. Sinds zaterdag niet meer gelopen ook, dus hopelijk heeft die rust me goed gedaan.

Waar ik eerst een tijd van ongeveer 50 minuten wilde gaan halen, lijkt me dat nu niet haalbaar zonder dat ik mijn enkel kapot maak. Ga dus gewoon lopen en als het niet goed gaat, dan stop ik gewoon. Baal er wel van, zeker omdat dit mijn eerste evenement wordt waar ik ga lopen.
Om mezelf even te quoten, vandaag dus de 1/4 marathon gedaan. Uiteindelijk uitgelopen! Rustig aan gedaan en af en toe stukje lopen. Ging heel erg goed tot de 9km eigenlijk. Daar ging ik helaas door mijn al zwakke enkel. Uiteindelijk toch nog gewoon doorgegaan en een tijd neergezet van 1.05.37 (Strava zegt 59.22). Ben vooral blij dat ik hem toch heb kunnen lopen, want het was echt een enorm leuke ervaring. Ga het zeker nog eens doen en dan hopelijk een aangesterkte enkel :)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
@Rudedadude Super man! Als het goed voelde na afloop, dan heb je het goed gedaan toch? Is Tweede Paasdag 5:00/km haalbaar? Maar dan zou ik geen nieuwe schoenen gaan inlopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gisteren een 30km gelopen (gemiddelde pace 5:00) en behalve wat lichte spierpijn helemaal nergens last van! Komende maanden staan er veel leuke wedstrijden op de planning 10 en 21,1 km, misschien eind dit jaar eens een marathon proberen onder de 3 uur! O-) als ik nog ergens voor kan inschrijven oOo

Oh ja, krijg natuurlijk super veel zin in een marathon na het lezen van alle verhalen hier..

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 09-04-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

driedees schreef op zondag 9 april 2017 @ 22:10:
@Rudedadude Super man! Als het goed voelde na afloop, dan heb je het goed gedaan toch? Is Tweede Paasdag 5:00/km haalbaar? Maar dan zou ik geen nieuwe schoenen gaan inlopen :P
Ik denk dat ik het in elk geval ga proberen, als de weersomstandigheden meezitten. En nee, voor volgende week heb ik mijn schoenen al bepaald en al in huis en al ingelopen :P Topo Flylites gaan het worden (met dikkere mizuno binnenzool).
Ideaal trouwens van R'dam, die dixies in het startvak. Zouden ze bij elke wedstrijd met startvakken moeten hebben! En die sponsjes in de bekertjes met water werken ook prima. Ik kon zowaar rennen en drinken zonder mezelf te waterboarden!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Tering, wat heb ik respect voor marathon lopers! Het was erg zwaar voor mij, de zwaarste uitdaging die ik tot nu toe ooit heb gedaan! (Voorheen was dat de Trail de Fantome).

Maar wat heb ik genoten en nadat ik een biertje had na de finish was ik weer boven water. Net na de finish was ik een beetje van het padje af en kon ik niet zo goed meer nadenken hahaha.

Tot 25 km ging het heel lekker, wat een mooi gezicht ook de Erasmusbrug op met al die lopers. Na de 30km bij de Kralingse bossen, kwam de man met de hamer, ik kon moeilijk mijn tempo vasthouden en kakte steeds in helaas. Na 35 km deed alles pijn en zeer, gelukkig kwam ik wat vrienden tegen die mij nog even wat extra pit mee gaven. Bij 40 km kwam ik de 4.00 pacer tegen (van mijn startvak) en toen zei ik tegen mezelf ik moet die toch voorblijven, uiteindelijk 3.59.52 gehaald. Niet wat ik had gehoopt (3.50) maar voor mijn eerste marathon best nog prima vind ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/21670454/Schermafbeelding%202017-04-10%20om%2008.40.11.png

Na gisterenmiddag nog lekker gechilled in de zon en thuis een heerlijk flesje wijn gedronken te hebben voel ik me echt prima. Voel mijn benen natuurlijk wel dat ik gisteren iets gedaan heb (mag ook wel na 42 km :P), maar kan nog redelijk normaal wandelen/lopen. Vanmiddag even stukje fietsen en denk kleine 4 km beetje uit joggen.
Ondanks de vele trainingsloopjes en de weg erna toe die soms niet zo leuk was heb ik erg genoten van mijn eerste marathon!

Hoe voorkom je eigenlijk de man met de hamer bij 30-35KM? Kwestie van training en ervaring?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Aight! schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:43:
Tering, wat heb ik respect voor marathon lopers! Het was erg zwaar voor mij, de zwaarste uitdaging die ik tot nu toe ooit heb gedaan! (Voorheen was dat de Trail de Fantome).

Hoe voorkom je eigenlijk de man met de hamer bij 30-35KM? Kwestie van training en ervaring?
Het is voor een deel een kwestie van training, maar onderschat ook niet hoeveel je naar binnen moet werken om al je energie en vochtverlies aan te vullen. Ik heb gisteren bij elke drankpost 2 bekers drinken naar binnen gegooid, soms dubbel sportdrank soms sportdrank / water. Daarnaast al mijn homemade gel (agavesiroop - rijstsiroop - citroensap - zout) weggewerkt (250ml). En nou moet ik wel zeggen dat de keren dat ik op tempo marathons heb proberen te lopen ik ook een dip heb gehad na de 30km.

Gisteren een negatieve split gelopen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JAXthUNtxJgfi6l6lCMvU3Ir/full.png

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• berghefr
Hier ook gisteren de marathon van rotterdam gelopen! Mijn eerste marathon en zeer tevreden. Na al een reeds halve marathons gelopen te hebben begon het toch te kriebelen z'n 3/4 jaar geleden. Rond die tijd ging de inschrijving open voor Rotterdam en daar goede verhalen over gehoord

Mijn doel flink hoog gezet, <3:30. Na flink wat trainingsuren uiteindelijk zeer tevreden met het resultaat en in 3:23:05 gelopen! T/m de 28 kilometer ging het erg lekker, daarna moesten we een stukje ophoog wat erg zwaar was. Gelukkig het tempo vast kunnen houden, met iets hogere hartslag. Rond het 34 km punt nog leuke supporter filmpjes gezien wat toch wel een goede boost gaf. Hierna werd het toch wel erg zwaar. Gelukkig liep ik voor op schema, dus kon ik tegen mijzelf zeggen "rustig aan naar de finish, dan haal je je streeftijd!". Uiteindelijk met praktisch geen verval tot de finish kunnen lopen!

Blij dat ik vandaag lekker vrij genomen heb en de hele dag met de beentjes op de bank kan zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door berghefr op 10-04-2017 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

Rudedadude schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:58:
[...]

Het is voor een deel een kwestie van training, maar onderschat ook niet hoeveel je naar binnen moet werken om al je energie en vochtverlies aan te vullen. Ik heb gisteren bij elke drankpost 2 bekers drinken naar binnen gegooid, soms dubbel sportdrank soms sportdrank / water. Daarnaast al mijn homemade gel (agavesiroop - rijstsiroop - citroensap - zout) weggewerkt (250ml). En nou moet ik wel zeggen dat de keren dat ik op tempo marathons heb proberen te lopen ik ook een dip heb gehad na de 30km.

[afbeelding]
Ja ik had camelbak bij met 2 liter water + isostar, die was dus zo goed als leeg. Heb bij elke drankpost water en sponsje gehaald. Op einde nog beetje gelopen om water te drinken want was die isostar beu :P. Dan had ik ook 3 velletjes van SIS er doorheen gedaan en na 39 km voelde ik me beetje suf, toen winegums gegeten en het ging weer hahaha.

Maar mooie prestaties zeg! Daar kan ik alleen maar van dromen! Wellicht in de toekomst bij de volgende marathon ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Mooi om alle ervaringen van Rotterdam terug te lezen :) Gefeliciteerd allen!

Ikzelf was in Berg en Dal aan het helpen bij clinics voor stijgen en dalen voor de Eigerreis van MST. Heerlijk in het zonnetje buiten mogen spelen met een gezellige groep die naar hun wedstrijd (35/51/101km) toewerkt.

Tamelijk briljant om te zien hoe groot de verschillen zijn tussen de weglopers/polderlopers en de mensen die meer trailervaring hebben. Mensen die een marathon (ruim) onder de 3 uur lopen en helemaal stuk gaan in het continu steil stijgen en dalen. Terwijl veel langzamere, maar meer ervaren trailers, gewoon stug doorlopen. Voor sommigen was het een aardige wake-up call schat ik zo :P

Ook erg leuk om als model te mogen fungeren bij de diverse oefeningen :+ Kennelijk heb ik de afgelopen jaren nogal wat bijgeleerd op dit vlak. Ik herinner me nog goed mijn eerste clinic van 5 jaar terug oid. Toen was het allemaal nog niet zo vanzelfsprekend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:43

Pathogen

Shoop Da Whoop

Geweldig hoor, alle Rotterdam-lopers! Gisteravond nog even wat zitten kijken op TV Rijnmond en het gaat dan toch kriebelen he...
Ik ga alleen echt nog geen knopen doorhakken voor volgend jaar voordat ik verhuisd ben, een HM heb gelopen en heel goed overlegd heb thuis of ik de tijd kan nemen voor een trainingsschema. Want áls ik hem ga doen, dan wil ik me ook wel zodanig voorbereiden dat ik een sub-4 zou moeten kunnen lopen :)

Wat ik in ieder geval weet is dat ik volgens Riegel dan een 10EM van 1:26 en/of een HM van 2 1:54 in de benen moet hebben, en dat kan ik dit jaar in ieder geval al testen. Ja, ik ben cijfertjesgeil, en natuurlijk betekent dat niet dat ik 42km kan uitlopen, maar ik tel elke houvast mee die ik kan krijgen :)

Maar, ook als 2018 niet het marathonjaar gaat worden, die marathon gaat er zeker komen. Ik ben steeds meer geïntrigeerd door de uitdaging om zo lang achter elkaar door te kunnen lopen :P

[ Voor 0% gewijzigd door Pathogen op 10-04-2017 10:42 . Reden: Je hebt gelijk Poekie! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:35:
Wat ik in ieder geval weet is dat ik volgens Riegel dan een 10EM van 1:26 en/of een HM van 2:54 in de benen moet hebben, en dat kan ik dit jaar in ieder geval al testen. Ja, ik ben cijfertjesgeil, en natuurlijk betekent dat niet dat ik 42km kan uitlopen, maar ik tel elke houvast mee die ik kan krijgen :)
Ik hoop dat die HM dan 1:54 moet zijn? Anders is t wel erg optimistisch :P

Maar ik voldoe net aan beide eisen, hmmm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
Bevat chocolademelk sowieso ijzer of is dit iets dat expliciet wordt toegevoegd?

Tot op heden nam ik altijd magere melk + 3 koffielepels Nesquik.
Bij die magere melk wordt niets van ijzer vermeld.
Bij de Nesquik wel: op de voorkant en ook bij de voedingsinformatie.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Afxn69m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lzpaTyi.jpg

Ik heb nu eens een magere chocolademelk gekocht zodat ik niet met mengen van poeder zou moeten werken. Zo zou ik ook wat calories (circa 50) per portie uitsparen.
Maar op die verpakking staat niets over ijzer. Is het dan beter om toch voor combo magere melk + Nesquik te blijven gaan, of zit het toch ook in deze chocolademelk?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lhWLqa3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Asgaro schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:14:
Bevat chocolademelk sowieso ijzer of is dit iets dat expliciet wordt toegevoegd?

Tot op heden nam ik altijd magere melk + 3 koffielepels Nesquik.
Bij die magere melk wordt niets van ijzer vermeld.
Bij de Nesquik wel: op de voorkant en ook bij de voedingsinformatie.

Ik heb nu eens een magere chocolademelk gekocht zodat ik niet met mengen van poeder zou moeten werken. Zo zou ik ook wat calories (circa 50) per portie uitsparen.
Maar op die verpakking staat niets over ijzer. Is het dan beter om toch voor combo magere melk + Nesquik te blijven gaan, of zit het toch ook in deze chocolademelk?
Waarom zou je überhaupt suiker in je melk doen (want dat is Nesquick, voor 75%)? Als je het lekker vindt en niet kan laten, prima natuurlijk. Maar als je met gezondheid bezig bent en het 'beste' wilt dan lijkt dit met het laaghangend fruit waar iets te winnen valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
Valorian schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:29:
[...]

Waarom zou je überhaupt suiker in je melk doen (want dat is Nesquick, voor 75%)? Als je het lekker vindt en niet kan laten, prima natuurlijk. Maar als je met gezondheid bezig bent en het 'beste' wilt dan lijkt dit met het laaghangend fruit waar iets te winnen valt ;)
Ik neem bewust chocolademelk omdat ik dat regelmatig online zie aanbevolen worden als recuperatiedrank. Dus neem altijd 1 tas na het hardlopen. :)
Buiten die momenten drink ik het niet. Die extra suikers zijn in die zin (= net na het hardlopen) wel nog interessant want het is net in het eerste uur (ofzo) na het hardlopen dat je lichaam wat meer suikers wel nuttig kan gebruiken.

Voor de smaak van Nesquik doe ik het zeker niet: als ik dus magere chocomelk met ijzer kan vinden zonder dat ik er dus cacaopoeder bij moet doen, dan ben ik ook tevreden!

Maar dat extra ijzer vind ik wel interessant, aangezien ik een 2 maand geleden een kuur heb gevolgd met ijzerpillen omdat mijn ijzer te laag stond. Sportersanemie denk ik: ik zweet boven gemiddeld, niet alleen in de lente/zomer maar ook in de herfst/winter, wat voor een tekort aan ijzer kan zorgen. :)
Daarom zoek ik dus wat voeding waar ijzer in zit... En alle beetjes helpen.

edit:
Even de voedingspagina's van Colruyt's Collect&Go service (top service btw ;) ) nageplozen: klikken op Mineralen tabblad:
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/2880781
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/2863265
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/1136524
https://fic.colruytgroup.com/productinfo/nl/cogo/5577

Zo te zien krijg ik dus enkel ijzer binnen via combo magere melk + expliciet Nesquik... Heb ook gedubbelcheckt door de productnamen te zoeken + term "ijzer", maar niets gevonden van dat er ijzer zit in die andere chocomelks...

[ Voor 18% gewijzigd door Asgaro op 10-04-2017 13:55 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:06

m-vw

Dus?

Petje af voor alle marathonlopers.
Ik had zelf ook een klein succesje. Voor het eerst in jaren weer eens 10km gelopen binnen het uur (58:53).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
Rudedadude schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:58:
[...]

[afbeelding]
We hadden op de 35km dezelfde doorkomst tijd, ik had 3:07:31, ben uiteindelijk uitgekomen op 3:53. 10min verloren in 7km _/-\o_
Ik denk niet dat ik hoef te zeggen, dat ik naar de klote was :'(

Mijn richttijd was 3:45, dat is een tempo van 5:19 gemiddeld. Ik dacht paar seconden per KM sneller beginnen kan wel vanwege het steeds warmer wordende weer.
Hartslag lag echter door het weer al 5-10slagen hoger dan normaal.
Dus ipv dat ik boven mijn omslagpunt ging bij 30KM, gebeurde dit al bij 18KM. Waardoor ik bij 30KM al helemaal leeg was. En dan is 12KM nog echt lang.

[ Voor 15% gewijzigd door Sinned123 op 10-04-2017 15:48 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Pagina: 1 ... 33 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic