anandus schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:26:
[...]
Jemig, zeg, dat mensen dat kunnen

Voor mij is er geen enkel hardlooptempo, behalve gewoon lopen, dat ik dat zou kunnen
Maar misschien komt dat later, ik heb net pas net een maandje mijn couch-to-5K-training afgerond.
Speaking of which, ik heb twee lopen in het vooruitzicht staan. Op 14 april een 6,7K en op 21 mei een 10K.
Zondag ook een 5K, maar 5K kan ik nu wel (zonder 'dood te gaan')
Hoe kan ik het beste naar die races/afstanden toe trainen? Langzaam tijd/afstand opbouwen vanaf 5K?
Of gelijk vol gaan op zo'n afstand en het uiterste eruit persen? Met wat moeite haal ik een 6,7K nu wel, maar het is niet van harte.
Er zijn 5K naar 10K schema's die een beetje het zelfde principe volgen van de CouchTo5K. Als je dat leuk vond, kan je nog wel even verder. Anders zijn er schema's genoeg om naar een 10K toe te werken, of kan je zelf een opbouwend schema maken.
Pas de races daar in en geniet er gewoon van, ze zullen misschien wat extra pijn doen (rust voldoende!), maar je zal er ook geen buil aan vallen. Je zit wat mij betreft nog heel erg in een opbouwfase (tenzij je buiten hardlopen nog veel andere sport doet, maar dat lijkt me niet op het eerste zicht) dus ik zou vooral niet te hard van stapel lopen. De laatste 2km half dood of met pijn op rare plaatsen afwerken, zou mij alleszins geen boost geven om door te gaan.
En ik zou toch de "oefening" eens doen om "zo traag" te rennen dat je nog kan praten. Ik ben er bijna zeker van dat je het kan, én dat je er baat bij hebt om het ook te doen. In elk schema zitten behoorlijk wat trage minuten (bij mij dit jaar ~60% van de 500km+ zingend afgelegd, en ik ben zeker niet de beste leerling), en die zijn op elk "niveau" nuttig.
En nee, het ziet er misschien niet uit. En de atleet in u gaat stilletjes dood als je voorbij gerend wordt door een hijgend paard met duidelijk minder talent. Maar over een jaar dartel je als een veulen, en hijgt dat paard nog steeds. Been there, done that

Ik wist niet dat er een minimumafstand was voor dit forum

Eerlijk gezegd mis ik de sprinters hier zelfs een beetje (zelf geraakte ik vroeger nooit verder dan 200m). Welkom!
Misschien dat ik in de toekomst nog een post zal maken als ik nog een nieuw persoonlijk record loop op een sprintafstand.
Hetgeen wat je soms dus leest over wielrenners of zwemmers die dus even gaan hardlopen is wel degelijk waar in verband met blessures en misschien in het bijzonder wel shin splints. Bij mijzelf zal het er misschien ook wel mee te maken hebben gehad dat ik als sprinter altijd voorvoet landing heb en tijdens 5km haklanding en dit ook nog eens gecombineerd met op asfalt te rennen.
EDIT; ohja PB's zijn voorlopig 51,68s op 400m en 22,97s op de 200m.

Hmm, heel herkenbaar. Ik ben op 23,03 blijven steken op de 200m (gestopt op mijn 18e na zowel links als rechts mijn hamstrings te hebben gescheurd, en toen ging ik naar de universiteit, euh... bar

).
Ik ben ook als "haklander" (na mijn studententijd) begonnen op de langere afstanden, maar na (oa. hier) wat te hebben rondgelezen (en een hoop klachten aan mijn knie) beseft dat dat niet "moet", nu alleen nog voorvoet. En dat loopt zoveel beter (voor mij).
Alleszins veel beterschap, en ik ben benieuwd naar jouw PR's (zeker op die 400m moet toch wel nog wat af

).