PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het weer was te koud voor een korte broek bij stilstaan maar een beter idee geweest voor het lopen
Ik had mij bedacht om eens een poging te wagen aan een sub 30 minuten en ben redelijk vooraan gaan staan.
Hierdoor ben ik veel te hard van start gegaan al valt het achteraf wel mee.
Het begin meteen met een kleine stijging in het parcours maar meteen daarna ging het zeker 500 meer goed naar beneden dus ik heb dat veel te snelle tempo daar maar aangehouden.
Op het vlakke deel zo goed mogelijk geprobeerd om het tempo vast te houden wat redelijk lukte en dat kon ik prima volhouden tot het keerpunt.
Daarna zakte het tempo wat in en had ik moeite om mijn voorganger bij te houden. Bij het 4km punt kwam ik weer dichtbij deze voorganger en ging het nu 500 meter omhoog. Ik kon versnellen tot bijna bovenaan en ben er toen maar voorbij gegaan. Het laatste stuk ging weer lekker naar beneden en heb toen het tempo maar verder opgeschroefd richting de baan waar de finish was. Op de baan zelf hoorde ik twee mensen dichtbij komen en heb mijn laatste energie er uit geperst met een eindsprint.
PR verbeterd van 31:00 naar 30:40.
Hopelijk gaat er nog meer vanaf dit jaar
Ik stond niet helemaal vooraan maar een meter of tien daar achter. En zo heel veel sneller waren de eersten niet.MrAcid schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 15:40:
Gefeliciteerd met je PR!
Vooraan staan op een 5km vanaf 15km/h aub...
De start ging ik te snel zoals ik al zei dus ik liep niet echt in de weg
Maar ik snap wat je bedoeld hoor. Dit was één start vak en niet zo druk.
Whatever.
Geen ervaring mee maar zorg dat het niet gaat schuren, dan zal hij namelijk weer open gaan. Goed afplakken dus. Weet niet hoeveel spanning er op de wond staat maar als er spanning op staat zou ik daar mee oppassen.Harmen schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:42:
Guys, ben een week geleden in het ziekenhuis geweest. Wond (tussen de benen) is bijna hersteld, wil graag weer gaan lopen. Jullie hier ervaring mee?
Volgens mij zat ik na een week alweer op de fiets. Fijn was anders, maar goed. Met lopen toch wat minder ongemakken zoals een zadel tussen de benen, dus moet te doen zijn.Harmen schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 16:42:
Guys, ben een week geleden in het ziekenhuis geweest. Wond (tussen de benen) is bijna hersteld, wil graag weer gaan lopen. Jullie hier ervaring mee?
Dolgelukkig!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Halve marathon over 3 weken komt goed
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Wtf lol.Krylinck schreef op zondag 12 maart 2017 @ 17:52:
Ja! Eindelijk onder die 17 minuten op de 5km! Het was heel zwaar, maar ik heb er lange tijd naar toegewerkt en vandaag mocht ik dan eindelijk eens 16:47 lopen op de Voorschotenloop. Ik denk dat ik nu maar stop met het rare gehobbel wat ze hardlopen noemen.
Dat is bijna 18km/h. Soms is het toch echt moeilijk om dit topic te volgen met al die super tijden
Ik heb vandaag een 10km record gelopen (11,8km/h) 50:57. Lekker hartslag gemiddeld 187. Laatste 6km gemiddeld 190+. En mooi weer. Lange broek was te warm ondanks de 12 graden. Echt een fel zonnetje al.
Lekker vooraan gestart en daarna geprobeerd het tempo te drukken. Dat is namelijk het verraderlijke: de paden zijn mooi, het weer is fijn, dus je krijgt al snel de neiging lekker door te trekken. Ik hoorde later dat dit gebeurd was op de 75km, waar een kopgroep van 5 personen collectief na 50km is uitgestapt omdat ze allemaal te hard gestart waren. Ik probeerde rond de 5:00/km te lopen en dat lukte best aardig, rekening houdend met de hoogteverschillen. Na 10 kilometer kwamen er toch nog wat mensen voorbij, terwijl ik naar mijn idee mijn tempo niet had laten zakken. Ik had voor de verandering ook geen 'loopbuddy' en heb eigenlijk 50km in m'n eentje gelopen. Stukken wel in de buurt van andere lopers, maar echt maar kleine stukken met iemand gelijk op. Daar heb ik overigens geen last van, ik hou ervan om m'n eigen tempo te lopen. Na 25 kilometer, wanneer je weer terugkomt bij de start/finish voelde ik me sterk en kwam de zwaardere tweede helft over de hoogste heuvels van de regio en de heidevelden. Hier was ik vorig jaar na zo'n 33 kilometer stilgevallen en kon ik heuvelop alleen nog wandelend omhoog komen. Dit jaar werd 'het rondje' hier andersom gelopen, wat voor het totaal aantal hoogtemeters uiteraard niet uitmaakte, alleen voor het verloop van de hellingen.
Dit jaar en ook dit keer kwam de inzinken tussen de 30 en 40 kilometer niet. De stukken vlaai, de gel die bij het 25km punt lag, de cola, de sportdrank, de stukken banaan, mijn doe-het-zelf-gel en m'n bidons met een combinatie van water, dextrose en maltodextrine hielpen om de energie op pijl te houden. Rond de 35km verzorgingspost zag ik weer veel personen die mij na 10km voorbij waren gegaan. In de kilometers erna heb ik ze allemaal opgeveegd. Dat was een prettige mentale boost natuurlijk. Alleen de stukken over de heide duurden langer dan ik me van vorig jaar kon herinneren. Wat wel heel erg goed ging was dat ik op alle afdelingen nog echt vaart kon maken door m'n paslengte te vergroten en met de zwaartekracht mee naar beneden te gaan. Na de 42 kilometer begon ik toch ook wel minder te worden, ik had geen trek mee in mijn eigen gel, kon nog wel wat drinken en mede daardoor kon ik energieniveau redelijk op peil houden. Stug genoeg kwamen rond de 47 kilometer toch weer 2 lopers voorbij die blijkbaar hun krachten gespaard hadden tot de laatste 5km en die vrolijk met 4:45 voorbij kwamen (best snel voor dat moment in de wedstrijd
In totaal 4:23:39 gelopen en waarschijnlijk iets van 12e op de 50km. Marathon ging in 3:43:07, wat sneller was dan de kustmarathon van afgelopen jaar. Ja, het was wel een geslaagde dag
https://www.strava.com/activities/896281382

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Heb nu nog steeds last van mijn teen. Ben bij de fysio geweest en het is waarschijnlijk een geïrriteerd kapsel onderaan de dikke teen. Hoewel het nu al veel beter gaat doet het wel nog een beetje pijn bij het afwikkelen. Maar, het gaat al beter dan vorige week. Heb nu nog een dikke week om 100% te herstellen.
Gisteren bij de Berden Voorjaarsloop in Venlo gaan kijken. Had me opgegeven voor de 15km, maar dat zat er toch niet in. Toen ik mijn collega lopers allemaal voorbij zag komen begon het wel érg te kriebelen (en stiekem stond ik ook de balen). Maar, het is voor het goede doel hé.
Even een vraag (zonder de discussie of het slim is of niet aan te wakkeren). Zijn hier lopers die, bij een klein pijntje of trekje ibuprofen naar binnen gooien en dan gewoon aan de start verschijnen?
Volgende week zondag is namelijk de Venloop, hét hardloopevenemtn voor de mensen van Venlo (& omstreken) en die wil ik niet missen. Idee is om 2 ibuprofen naar binnen te gooien als ik in het startvak sta en dan de HM te lopen
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
@Calitomnication Als je wilt lopen met iets van pijnstillers, neem dan in ieder geval geen ibuprofen. Dat is een zogenaamde NSAID en levert directe gezondheidsrisico's op als je dit combineert met intensief sporten. Op google is véél info te vinden. Daarnaast zijn de gevolgen voor pijnbeleving nihil/minimaal, maar wil je toch iets voor de zekerheid, neem dan gewoon een paracetamol. Daar kleven de gezondheidsrisico's namelijk niet aan.
If you can see, look. If you can look, observe
Merk dat zo'n uitslag wel motiverend werk, helemaal omdat de training door verkoudheid regelmatig niet wilde. Nu vast blijven houden
Ik heb dit weekend... laminaat gelegd!
Niet dat ik had kunnen lopen, was zo stijf als een plank laminaat nadat ik maandag blijkbaar veel te hard ben gegaan, daar donderdag nog last van had en vrijdag ook heb gelopen.
Vanmiddag weer een easy runnetje, hopelijk gaat het ook weer easy. Nog wel stijf hier en daar...
EDIT: Over afgelopen maandag gesproken:
Vandaag ben ik erachter gekomen dat nummer 1 ondertussen al 6 marathons achter zijn kiezen heeft... Relativeert toch wel een hoop dat ik hem zo makkelijk moest laten gaan danPathogen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:43:
Vet, ik ga maar eens een klantenkaart halen. Gratis shirtjes zijn altijd fijn
Gisteren overigens lekker doorgestampt hierJe hebt van die dagen dat je het gewoon niet kunt laten om snel te lopen en dit was er zo eentje. Dat er 3 competitieve collega's hetzelfde rondje liepen hielp ook niet. Nummer één zag me op de Erasmusbrug en moest en zou me inhalen, nummer twee loopt sowieso nog een stap sneller dan ik (en sport ook véél meer, dus ik heb geen illusies) en nummer drie kwam me uiteindelijk voor de Willemsbrug nog voorbij, maar die had wat afgesneden
En na wat miscommunicatie nu dan toch het belletje gehad: mijn nieuwe schoenen liggen klaar! Morgen maar even ophalen en woensdag uitproberen, als het in het echie ook zoveel relaxter loopt als het in de winkel voelde loop ik misschien de 26e toch maar op mijn nieuwe schoenen..Nummer 2 en 3 lopen sowieso nooit echt rustig, dus ik had wel verwacht dat ze me voorbij zouden komen uiteindelijk, maar ik merk toch dat het dan mentaal wel even een opgave is om het tempo vast te houden. Dus dat is ook wel een goede oefening
Vandaag nieuwe schoentjes kopen! Zo leuk dat ik dat als verjaardagskadootje heb gevraagd, nu zit ik niet met ongewenste rommel én hoef ik niet zelf in de buidel te tasten voor nieuwe schoenen!
Daarnaast vandaag een erg relaxed zone 2 loopje gelopen, alleen op de laatste klimmetjes langer dan 5 seconden in Z3 gekomen, dus precies wat de bedoeling is. Mijn benen voelen véél beter dan ervoor, al merk ik wel dat ik nog een foamrolsessie kan gebruiken binnenkant kuit.
Wel gek, ik hoefde eigenlijk niet echt bij te komen achteraf. Even de ademhaling op hartslagniveau houden totdat die weer echt gezakt is, maar verder geen kuchje niks. Ben duidelijk nog niet zoveel in lage zones aan het lopen als ik vind dat ik zou moeten dus
Onderweg vroeg ik me nog eens iets af:
Als je twee dagen achter elkaar loopt en één van die twee dagen wil je wat meer doen (interval, snelheidswerk, whatever) en de andere een easy run, doe je dan het best éérst het snelheidswerk of éérst de easy run?
Dus:
rust - high effort - low effort - rust
of
rust - low effort - high effort - rust
[ Voor 74% gewijzigd door Pathogen op 13-03-2017 15:29 ]
Voelde echt slecht die eerste 4km
Beide kan prima, maar het trainingsdoel is wel anders. De een is meer gericht om de vermoeidheid na te bootsen die je bij lange wedstrijden gaat ervaren. De ander is meer gericht op tempohardheid.Pathogen schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:10:
Onderweg vroeg ik me nog eens iets af:
Als je twee dagen achter elkaar loopt en één van die twee dagen wil je wat meer doen (interval, snelheidswerk, whatever) en de andere een easy run, doe je dan het best éérst het snelheidswerk of éérst de easy run?
Dus:
rust - high effort - low effort - rust
of
rust - low effort - high effort - rust
Strava: https://www.strava.com/activities/897552015/overview

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 13-03-2017 16:28 ]
Klinkt logisch, "kun je na hard werken toch nog verder lopen, ongeacht het tempo" is goed voor je doorzettingsvermogen en een simulatie van wat er komt als je langer achter elkaar loopt, "kun je met wat kilometers in de benen nog steeds je tempo vasthouden" klinkt inderdaad meer als oefening om onder moeilijker omstandigheden op tempo te blijven lopen.Roozzz schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:08:
[...]
Beide kan prima, maar het trainingsdoel is wel anders. De een is meer gericht om de vermoeidheid na te bootsen die je bij lange wedstrijden gaat ervaren. De ander is meer gericht op tempohardheid.
Ik vraag me af welk van de twee ik beter zou kunnen verteren, als het al uitmaakt. Ik vermoed dat ik beter kan beginnen met low - high, zodat ik de high nog kan afstemmen op hoe het gaat
@Santee een half jaar écht stilstaan doet een hoop! Natuurlijk zul je sneller weer op tempo raken dan iemand die nooit heeft gesport, maar ga er maar vanuit dat benen én conditie echt weer even moeten wennen
Ik heb een wel een paar keer met paracetamol op wedstrijden gelopen. In elk geval toen ik een keer nogal koortsig was, maar volgens mij heb ik dat ook gedaan in een periode dat ik wat last van een heup gewricht of een peesaanhechting bij m'n knie had (geen idee meer wat precies, ik laat me niet zo snel onderzoeken). Ik heb er niks aan overgehoudenCalitomnication schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:04:
Even een vraag (zonder de discussie of het slim is of niet aan te wakkeren). Zijn hier lopers die, bij een klein pijntje of trekje ibuprofen naar binnen gooien en dan gewoon aan de start verschijnen?
Volgende week zondag is namelijk de Venloop, hét hardloopevenemtn voor de mensen van Venlo (& omstreken) en die wil ik niet missen. Idee is om 2 ibuprofen naar binnen te gooien als ik in het startvak sta en dan de HM te lopen. Iemand ervaring?
@Pathogen ik doe liever high-low. Zorgt ervoor dat ik de high ook echt fris kan doen en dat ik de low erna ook echt rustig doe. Anders doe ik de een te snel en de ander te langzaam. En lopen bij vermoeidheid is ook weer een goede training, als je technisch tenminste ee beetje fatsoenlijk blijft lopen.
Dat gezegd hebbende: tijd om na m'n 50k van zaterdag vanavond er weer minimaal 15 te maken
[ Voor 21% gewijzigd door Rudedadude op 13-03-2017 18:53 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Wij moeten eens samen trainenMrAcid schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:27:
Gisteren CPC loop, halve marathon. Na Egmond (1:21:02) had ik goeie hoop nu onder de 1:20 te kunnen duiken. Helaas mocht het niet zo zijn. Redelijk steady gelopen, maar wel met een neergaand gemiddeld - waar mijn hartslag juist gelijk bleef/opliep aan het eind, gefinisht in 1:21:16 wat toch wel een kleine domper was. Tevreden met de geleverde inspanning, maar niet met de eindtijd. Wel een mooie sufferscore aan overgehouden.
Strava: https://www.strava.com/activities/897552015/overview
[afbeelding]
[afbeelding]
Starttijd van de halve is wel wat gunstiger en bovendien vind ik het ook een beetje zonde van de tijd om een eind te rijden voor amper 3 kwartier lopen..
Dat klinkt ook logisch als je het al meer gewend bent om achter elkaar te lopenRudedadude schreef op maandag 13 maart 2017 @ 18:47:
[...]
Ik heb een wel een paar keer met paracetamol op wedstrijden gelopen. In elk geval toen ik een keer nogal koortsig was, maar volgens mij heb ik dat ook gedaan in een periode dat ik wat last van een heup gewricht of een peesaanhechting bij m'n knie had (geen idee meer wat precies, ik laat me niet zo snel onderzoeken). Ik heb er niks aan overgehouden
@Pathogen ik doe liever high-low. Zorgt ervoor dat ik de high ook echt fris kan doen en dat ik de low erna ook echt rustig doe. Anders doe ik de een te snel en de ander te langzaam. En lopen bij vermoeidheid is ook weer een goede training, als je technisch tenminste ee beetje fatsoenlijk blijft lopen.
Dat gezegd hebbende: tijd om na m'n 50k van zaterdag vanavond er weer minimaal 15 te makenik voel her en der nog wel wat spieren (zijdelingse romp spieren, maar ook schouders, en met name hamstrings)

Verwijderd
Zo, al enige tijd niet meer gepost hier maar binnenkort haal ik alle content van de laatste 2 maand hier in.
Momenteel in vrije tijd als een bezetene aan het inlezen over voeding 🤔 en daar zitten wel interessante zaken tussen.
Heb bijna m'n weight loss doel bereikt: via MyFitnessPal van 70 naar 66.1 kg gegaan en doel is 65.0 kg 👍
Ik tracht nu meer en meer te focussen op het innemen van proteins bij vrijwel elke maaltijd. Dit zal ook belangrijk zijn in de weight maintenance fase binnenkort.
Daarnaast wil ik ook wat gespierder eruit zien (Doe bodyweight fitness voorafgaand aan elk loopje).
Maar je houden aan enkel rood vlees, vis, eieren, etc. is echt wel niet mogelijk/moeilijk vind ik...
Zijn er hier mensen die protein bars kunnen aanraden? In de Colruyt vond ik van IsoStar maar die zouden teveel suiker bevatten.
Binnenkort is Quest Nutrition protein bars testen: zou maar 1g suiker per reep bevatten en is daarnaast zeer populair, zo te lezen. Ook veel smaken in.
Of neemt iemand whey protein poeder in via shakes?
Dit is wrsl de goedkoopste oplossing om proteins binnen te krijgen.
Zaterdag iets besteld bij myprotein.be en zonet toegekomen. Ben benieuwd. Vooral snacks gekocht want als ik langs die weg aan voldoende proteins dagelijks kan komen, zou ik ook tevreden zijn.
Maar mss wordt het wat te duur waardoor het toch whey protein poeder wordt. Kan men bv. mengen in chocolademelk wat ik sowieso na elk loopje al drink.

[ Voor 20% gewijzigd door Asgaro op 14-03-2017 10:00 ]
Suck on my chocolate protein balls!Asgaro schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:47:
Edit: Oja, feel free to add me on Strava https://www.strava.com/athletes/18286128 Ik voeg steeds wederzijds toe 👍
Zo, al enige tijd niet meer gepost hier maar binnenkort haal ik alle content van de laatste 2 maand hier in.
Momenteel in vrije tijd als een bezetene aan het inlezen over voeding 🤔 en daar zitten wel interessante zaken tussen.
Heb bijna m'n weight loss doel bereikt: via MyFitnessPal van 70 naar 66.1 kg gegaan en doel is 65.0 kg 👍
Ik tracht nu meer en meer te focussen op het innemen van proteins bij vrijwel elke maaltijd. Dit zal ook belangrijk zijn in de weight maintenance fase binnenkort.
Daarnaast wil ik ook wat gespierder eruit zien (Doe bodyweight fitness voorafgaand aan elk loopje).
Maar je houden aan enkel rood vlees, vis, eieren, etc. is echt wel niet mogelijk/moeilijk vind ik...
Zijn er hier mensen die protein bars kunnen aanraden? In de Colruyt vond ik van IsoStar maar die zouden teveel suiker bevatten.
Binnenkort is Quest Nutrition protein bars testen: zou maar 1g suiker per reep bevatten en is daarnaast zeer populair, zo te lezen. Ook veel smaken in.
Zaterdag iets besteld bij myprotein.be en zonet toegekomen. Ben benieuwd. Vooral snacks gekocht want als ik langs die weg aan voldoende proteins dagelijks kan komen, zou ik ook tevreden zijn.
Maar mss wordt het wat te duur waardoor het toch whey protein poeder wordt. Kan men bv. mengen in chocolademelk wat ik sowieso na elk loopje al drink.
[afbeelding]
https://www.youtube.com/watch?v=lnNYXgV7L-c
Ik mis Chef wel een beetje hoor...
Lol, dat kende ik niet... Te grappigPathogen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:21:
[...]
Suck on my chocolate protein balls!
https://www.youtube.com/watch?v=lnNYXgV7L-c
Ik mis Chef wel een beetje hoor...
[ Voor 8% gewijzigd door Asgaro op 14-03-2017 10:35 ]
Maatje van me is fanatiek (ultra)loper en loopt ook bijna ieder jaar de 4-daagse. Zover mij bekend doet hij daar geen voorbereiding voor... Maar goed, hij is natuurlijk ervaren wandelaar (10 deelnames oid), dus misschien maakt dat het leven iets makkelijker.Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:19:
Erg aan het schipperen tussen mijn hardlooproutine en de komende maanden ook weer beginnen te oefenen voor de vierdaagse. Two different worlds. Nog meer hardlopers die hier vierdaagse mee gaan lopen dit jaar? Hoe combineren jullie hardloopschema met de trainingsperiode van de vierdaagse?
Persoonlijk ga ik ervan uit dat, als ik mee zou willen doen, mijn basisconditie goed genoeg is om een klote-eind te wandelen... maar ik loop dan ook al klote-einden
Zaterdag weer na bijna 2 weken weer hard gelopen. Rustige 7,5km in 43 minuten. Wat ik totaal niet slecht vond na het ziek zijn. Zondag toevallig ook nog 7,1km gelopen omdat mijn zwager op bezoek kwam en die even een rondje over de dijk wou rennen. Toen ben ik maar even mee gegaan, gingen uiteindelijk met 4 man, was wel gezellig.
Nu weer even door trainen voor de 13,7km op 9 april in Den Helder. PR staat op 1:05:16. Ik hoop hem dit jaar onder de 1:05:00 te lopen. Dus de komende 3 weken veel wisselen tussen rustige duurloop en interval training. Om zowel de afstand als de snelheid te trainen. Ondertussen ook nog proberen een paar kilo kwijt te raken, dan komt het helemaal goed.
Heb je even toegevoegd. Gebruik pas sinds dit weekend Strava, sinds de update dat ze Apple Watch ondersteunenAsgaro schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:47:
Edit: Oja, feel free to add me on Strava https://www.strava.com/athletes/18286128 Ik voeg steeds wederzijds toe 👍
Voor wie mij wil toevoegen op Strava: https://www.strava.com/athletes/7060014
Ik sync tussen Strava en Runkeeper dus die staan allebei lekker vol nu
[ Voor 61% gewijzigd door The_Ghost16 op 14-03-2017 10:47 ]
https://www.strava.com/activities/897182206
Toevoegen op Strava mag altijd!
Zero.
Dit. Zie ergens hierboven. Ik bestel tegenwoordig een zak van 2,5 kilo voor iets van 27 euro en daar doe ik zeker 3 maanden mee.Asgaro schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:47:

Ik ben wel nog maar sinds oktober vorig jaar frequent aan het hardlopen dus er is nog veel ruimte voor verbetering! Worden leuke maanden...
En terug, feel free to add me on Strava
This year:

All time:

[ Voor 15% gewijzigd door Asgaro op 14-03-2017 15:35 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Als je je bedenkt wat voor afstanden deze lui lopen valt dat best mee.xzaz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:45:
Ik vind dat voeding gebeuren wel erg ver gaan.
En wat een mooie one-line-post!
Maar natuurlijk ik zeg ook niet dat het slecht is.Pathogen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:47:
[...]
Als je je bedenkt wat voor afstanden deze lui lopen valt dat best mee.
En wat een mooie one-line-post!
Ik ga aankomende juni proberen mijn PR op de 5k te verbreken; dat betekent een sub 20 op de 5k. Ben er overigens nog lang niet. Afgelopen woensdag met de groep op de 4:00 gezeten maar dat hield ik nog geen 2km vol. Ach we zien wel.
[ Voor 13% gewijzigd door xzaz op 14-03-2017 15:50 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
De loopband begon op 11 km/h en werd elke 3 minuten 1 km/h harder gezet. Va. 15 km/h werd de band elke minuut 1 km/h harder gezet. Bij 18 km/h aangekomen wilde de sportarts 'm naar 19 zetten, maar de band kon niet harder. Hij heeft toen maar de helling verhoogd.
De uitslag was een VO2max van 63 ml/kg/min. Ik was positief verrast! Mijn Garmin sporthorloge maakt een schatting van 61 en dat vond ik al aan de hoge kant. Wel leuk om te horen te krijgen dat met deze waarde ik bij de beste 1% zit
Nu op 2 april kijken of het dan echt lukt om onder de 38:00 te komen op de 10k (Hilversum City Run)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Voor mij heeft het nemen van shakes voornamelijk een praktische kant. Als ik een wedstrijdje loop, en m'n maat staat op 't podium (hij is wat beter dan ik haha), dan ben ik anderhalf uur na een wedstrijdje pas thuis. Ik kan een paar snee brood meenemen, maar een herstelshake is dan verdomd handig. Wat koolhydraten en eiwitten er in, hupsakee. Op 'mijn/ons' niveau krijgen we verder genoeg voedingsstoffen binnen en zijn die shakes voor mijn gevoel niet echt zinnig. Als je op een dag een beetje door eet meer dan genoeg koolhydraten binnen voor dat rondje van 10-15 kilometer.xzaz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:45:
Ik vind dat voeding gebeuren wel erg ver gaan.
Netjes! ik zat vorig jaar september op een vo2max van 55 maar verwacht dat ik hem de afgelopen maanden wel iets omhoog getraind heb.Galois schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:00:
Ik heb vorige week een sportmedisch onderzoek gedaan (voor de leuk, uit interesse). Was vooral nieuwsgierig naar m'n VO2max.
De loopband begon op 11 km/h en werd elke 3 minuten 1 km/h harder gezet. Va. 15 km/h werd de band elke minuut 1 km/h harder gezet. Bij 18 km/h aangekomen wilde de sportarts 'm naar 19 zetten, maar de band kon niet harder. Hij heeft toen maar de helling verhoogd.
De uitslag was een VO2max van 63 ml/kg/min. Ik was positief verrast! Mijn Garmin sporthorloge maakt een schatting van 61 en dat vond ik al aan de hoge kant. Wel leuk om te horen te krijgen dat met deze waarde ik bij de beste 1% zitHelaas niet wat betreft snelheid...
Nu op 2 april kijken of het dan echt lukt om onder de 38:00 te komen op de 10k (Hilversum City Run)
Ik wil echt richting de sub 40 op de 10km maar dat zit er voorlopig nog niet in.. vooral ook omdat ik toch maar last blijf houden van mijn achillespees.. niet heel veel maar toch net dat beetje wat er uiteindelijk voor zorgt dat ik echt max 3x in de week kan lopen.. zonder het verder kapot te maken.
Zero.
Met zo'n VO2max moet je 33 laag op de 10 kunnen lopen. (in het jaar dat ik 33:20 liep had ik een VO2max van 61)Galois schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 16:00:
Ik heb vorige week een sportmedisch onderzoek gedaan (voor de leuk, uit interesse). Was vooral nieuwsgierig naar m'n VO2max.
De uitslag was een VO2max van 63 ml/kg/min. Ik was positief verrast! Mijn Garmin sporthorloge maakt een schatting van 61 en dat vond ik al aan de hoge kant. Wel leuk om te horen te krijgen dat met deze waarde ik bij de beste 1% zitHelaas niet wat betreft snelheid...
Ik ken je historie niet maar dit klinkt als enorme potentie met een beetje gestruktureerde aanpak.
SideNote:
Volgens mij klopte mijn VO2Max niet of mijn loop efficientie was veel beter dan gemiddeld, met 70 kom je pas bij 33:20 volgens deze bron http://www.prorun.nl/training/32183/de-vo2-max-deel-4-/
Hmm mijn efficientie zal wel goed zijn geweest, via
http://www.prorun.nl/calculator/ kan je wat leuke berekeningen zien wat gewicht, leeftijd, wedstrijdschoentjes en loop efficientie kan doen met je prestatie.
[ Voor 15% gewijzigd door djlinsen op 14-03-2017 17:39 ]
Are you following me, Are you following me?
Wil hier toch even op reageren, VO2 max is inderdaad een waarde die wat zegt over je fitheid, maar dat koppelen aan een snelheid die je op de 10km zou moeten kunnen lopen gaat me iets te ver. Je max snelheid hangt van zoveel meer af dan alleen het maximale volume van zuurstof dat je per minuut op kan nemen (want dat is vo2 max), maar denk ook eens aan loophouding, bouw, gewicht en zeker ook aan mentaliteit.djlinsen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:16:
[...]
Met zo'n VO2max moet je 33 laag op de 10 kunnen lopen. (in het jaar dat ik 33:20 liep had ik een VO2max van 61)
Ik ken je historie niet maar dit klinkt als enorme potentie met een beetje gestruktureerde aanpak.
SideNote:
Volgens mij klopte mijn VO2Max niet of mijn loop efficientie was veel beter dan gemiddeld, met 70 kom je pas bij 33:20 volgens deze bron http://www.prorun.nl/training/32183/de-vo2-max-deel-4-/
http://www.prorun.nl/calculator/ kan je wat leuke berekeningen zien wat gewicht, leeftijd, wedstrijdschoentjes en loop efficientie kan doen met je prestatie.
Dat jij in staat bent om een bepaalde hoeveelheid zuurstof op te nemen in een minuut zegt nog niet dat je ook in staat bent die zuurstof effectief om te zetten in een beweging.
Dit ^^Bartske schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Wil hier toch even op reageren, VO2 max is inderdaad een waarde die wat zegt over je fitheid, maar dat koppelen aan een snelheid die je op de 10km zou moeten kunnen lopen gaat me iets te ver. Je max snelheid hangt van zoveel meer af dan alleen het maximale volume van zuurstof dat je per minuut op kan nemen (want dat is vo2 max), maar denk ook eens aan loophouding, bouw, gewicht en zeker ook aan mentaliteit.
Dat jij in staat bent om een bepaalde hoeveelheid zuurstof op te nemen in een minuut zegt nog niet dat je ook in staat bent die zuurstof effectief om te zetten in een beweging.
Ik heb een VO2max van 63 - maar loop toch echt geen 33:10 op de 10k, hoewel ik toch redelijk gestructureerd train.
Toch doen vele (wetenschappelijk onderbouwde) artikelen dat...MrAcid schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:26:
[...]
Dit ^^
Ik heb een VO2max van 63 - maar loop toch echt geen 33:10 op de 10k, hoewel ik toch redelijk gestructureerd train.
Die 33:10 was overigens een vergissing hierboven. De calculator van prorun geeft andere schattingen (die ik ieder geval bij mij scherp zijn, maar niet onhaalbaar scherp zoals die 33:10).
Geen bijzondere historie. Nooit bij een club getraind of loopscholing gehad. Ik loop zo'n 15 jaar, met de afgelopen 5 jaar wat fanatieker.djlinsen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:16:
[...]
Ben momenteel fitter dan ik ooit geweest ben. PR op de 15k is 59:10, op de 10k 38:30 (anderhalf jaar oud), op de halve 1:27:?? En op de hele 3:12:??.
Vooral omdat ik het leuk vind... maar ben inmiddels 40 en boven de ideale leeftijd van 28
M'n doelen voor dit jaar is een 10k onder de 38 min en een marathon (Amsterdam) onder de 3 uur. Misschien dat ik nog een halve onder de 1:25 ga proberen.
Ik train 5x per week en probeer minstens 50 wekelijkse km te halen (wat op vorige week na (47,7 km), sinds afgelopen december elke week gelukt is).
[ Voor 50% gewijzigd door Galois op 15-03-2017 06:57 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Die doen dat omdat die waarde het meeste zegt over je fitheid en makkelijk extrinsiek te meten is. Ze proberen dat dan vervolgens te correleren aan een snelheid/10K tijd wat waarschijnlijk nog best aardig lukt. Maar dat zegt nooit dat iedereen met een bepaalde VO2 max een bepaalde tijd kan halen, dat komt (zoals ik al uitlegde) omdat er geen direct verband is tussen VO2 max en loopsnelheid, alleen een indirect.Galois schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 06:49:
[...]
Toch doen vele (wetenschappelijk onderbouwde) artikelen dat...
Als volgt; Volgende week zondag (26 maart) is de Venloop, halve marathon. In totaal heb ik heb 3 paar loopschoenen waarvan 1 paar altijd voor wedstrijden. Maar, daar zit nu een gat in (kwam ik gisteren achter).
1. Nike Flyknit racers 350km
Deze schoen heb ik nu ongeveer 1.5 jaar en is mijn primaire wedstrijdschoen, lekker licht en loopt gewoon goed. Echter, ik heb nu een gat bij de dikke teen. Zie foto (niet van mij, gehaald uit de reviews op Nike.com, het is dus een groter probleem)

2. Nike Air Zoom Elite 8 330km
Hier loop ik nu een half jaar op. Is mijn primaire schoen met trainen, dus goed ingelopen. De schoen is iets zwaarder dan de Flyknit, maar verder loopt deze prima.
3. New Balance VaZee 2090 30km
Gekocht om in een wedstrijd te kunnen gebruiken, maar ik denk nog niet genoeg ingelopen. Heb deze afstand over 3 trainingen opgebouwd, dus de gemiddelde omvang per training 10km. Ik weet dus niet hoe deze schoen zich over het 18km punt gaat gedragen. Verwacht niet al te veel, maar je weet het nooit.
Wat is nu het probleem
Wat is nu verstandig om te doen? Als ik voor de verstandigste keuze moet gaan, dan is het lopen op de Air Zoom, deze is goed ingelopen. Ok, het is dan wel mijn primaire schoen voor training, maar dat zorgt er ook voor dat deze perfect zit.
Of, zal ik nog een nieuwe Flyknit racers bestellen? Deze schoenen zitten als een sok (iemand die ze al een aan heeft gehad kan dit bevestigen). Je trekt deze schoen aan en loopt er zo op weg. Absoluut geen druk op welk punt dan ook.
De New Balance, die keuze durf ik nog niet te maken.. Ze zijn gewoon nog niet goed genoeg ingelopen! En gezien het feit dat ik nu ook met een blessure aan mijn teen zit/loop. Denk ik dat de combinatie; herstellende van blessure + nieuwe (nog niet helemaal ingelopen) schoen + halve marathon + hoog tempo niet de beste combinatie is!~
Vraag
Voor welke schoen / oplossing zouden jullie in deze situatie kiezen?
tips voor New York
Even alleen als oplossing voor de Venloop: een gat bij de grote teen is toch geen ramp? Is dit echt iets wat je beperkt bij het lopen of tot problemen kan leiden? Of iets wat er de afgelopen maanden al in zit en steeds iets groter wordt maar in praktijk geen problemen geeft? In het laatste geval zou ik het gewoon nog een weekje negeren en op deze schoenen blijven lopen..Calitomnication schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:52:
* Calitomnication heeft een probleem!
Als volgt; Volgende week zondag (26 maart) is de Venloop, halve marathon. In totaal heb ik heb 3 paar loopschoenen waarvan 1 paar altijd voor wedstrijden. Maar, daar zit nu een gat in (kwam ik gisteren achter).
Deze schoen heb ik nu ongeveer 1.5 jaar en is mijn primaire wedstrijdschoen, lekker licht en loopt gewoon goed. Echter, ik heb nu een gat bij de dikke teen. Zie foto (niet van mij, gehaald uit de reviews op Nike.com, het is dus een groter probleem)
[afbeelding]
Hier loop ik nu een half jaar op. Is mijn primaire schoen met trainen, dus goed ingelopen. De schoen is iets zwaarder dan de Flyknit, maar verder loopt deze prima.
Gekocht om in een wedstrijd te kunnen gebruiken, maar ik denk nog niet genoeg ingelopen. Heb deze afstand over 3 trainingen opgebouwd, dus de gemiddelde omvang per training 10km. Ik weet dus niet hoe deze schoen zich over het 18km punt gaat gedragen. Verwacht niet al te veel, maar je weet het nooit.
Wat is nu het probleem
Wat is nu verstandig om te doen? Als ik voor de verstandigste keuze moet gaan, dan is het lopen op de Air Zoom, deze is goed ingelopen. Ok, het is dan wel mijn primaire schoen voor training, maar dat zorgt er ook voor dat deze perfect zit.
Of, zal ik nog een nieuwe Flyknit racers bestellen? Deze schoenen zitten als een sok (iemand die ze al een aan heeft gehad kan dit bevestigen). Je trekt deze schoen aan en loopt er zo op weg. Absoluut geen druk op welk punt dan ook.
De New Balance, die keuze durf ik nog niet te maken.. Ze zijn gewoon nog niet goed genoeg ingelopen! En gezien het feit dat ik nu ook met een blessure aan mijn teen zit/loop. Denk ik dat de combinatie; herstellende van blessure + nieuwe (nog niet helemaal ingelopen) schoen + halve marathon + hoog tempo niet de beste combinatie is!~
Vraag
(Mijn Saucony Kinvara's hadden binnen een half jaar de stof bij de hak kapot, hiel zit nu letterlijk tegen het plastic aan. Dat lijkt vragen om problemen maar inmiddels weer een half jaar en 600km verder en nergens last van. N=1
Normaal zou je zeggen dat een kapot stukje stof geen probleem is en dat de binnenzool dit probleem dan afvangt. Echter, de racers hebben geen binnenzool/buitenzool constructie. De schoen is niet meer dan een sok die op een zool is genaaid.Valorian schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:13:
[...]
Even alleen als oplossing voor de Venloop: een gat bij de grote teen is toch geen ramp? Is dit echt iets wat je beperkt bij het lopen of tot problemen kan leiden? Of iets wat er de afgelopen maanden al in zit en steeds iets groter wordt maar in praktijk geen problemen geeft? In het laatste geval zou ik het gewoon nog een weekje negeren en op deze schoenen blijven lopen..
(Mijn Saucony Kinvara's hadden binnen een half jaar de stof bij de hak kapot, hiel zit nu letterlijk tegen het plastic aan. Dat lijkt vragen om problemen maar inmiddels weer een half jaar en 600km verder en nergens last van. N=1)
Waar ik bang voor ben is dat het gat tijdens de wedstrijd groter gaat worden waardoor de teen direct naar buiten gaat steken
tips voor New York
Na anderhalve week hard niet te hebben hardgelopen, onder andere ivm wintersport, gisteren een lekker rondje van 17km gedaan. Maar helaas, gisteravond vertrouwde ik het al niet, en vanmorgen nog minder: ik heb denk ik weer een slijmbeursontsteking bij m'n beide heupen. Dit euvel, evenals pijnlijke buitenkanten van m'n knieën, daar heb ik al vaker last van gehad, maar de laatste keer is misschien al wel 5 jaar terug geweest. Ik ben vanmorgen maar onmiddellijk begonnen met het slikken van ibuprofen, tevens m'n hardloop volume en intensiteit per direct omlaag schoreven. Geluk bij een ongeluk: ik heb nog genoeg zwem- en fietstraining te verrichten, ik kan m'n focus daar volledig op richten.
Misschien kun je de randjes van het gat aftapen zodat het niet verder rafelt, maar mooi ziet dat er natuurlijk niet uitCalitomnication schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:18:
[...]
Normaal zou je zeggen dat een kapot stukje stof geen probleem is en dat de binnenzool dit probleem dan afvangt. Echter, de racers hebben geen binnenzool/buitenzool constructie. De schoen is niet meer dan een sok die op een zool is genaaid.
Waar ik bang voor ben is dat het gat tijdens de wedstrijd groter gaat worden waardoor de teen direct naar buiten gaat steken
Met fysio tape dan natuurlijk, ducttape lijkt me pas écht belachelijk eruit zien...
Zo'n klein gaatje als op de foto, zal volgens mij niet voor problemen zorgen... Ik zou dus gewoon op die vertrouwde wedstrijdschoen lopen.Calitomnication schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:52:
* Calitomnication heeft een probleem!
[afbeelding]
Wat is nu het probleem
Vraag
Ik zit zelf ook met dit probleem, wanneer een schoen voldoende is ingelopen. Ik heb ook nieuwe wedstrijdschoenen (Nike Free RN) en heb ze nu iets van 20 km gebruikt. Op 2 april heb ik een 10 km wedstrijd... hoe goed moeten ze idealiter ingelopen zijn?
Ik laat het afhangen van hoe lekker ze lopen in vergelijking met mijn Skechers. Als het echt een shitload scheelt blijven de Skechers lekker thuis, ook al zal ik dan max 20km op de Kinvara's hebben gelopen.
Maar, ter nuancering, ik ga er ook niet vanuit dat er PR's gaan sneuvelen de 25e. Ik wil wel kijken hoe dicht ik bij de 51 minuten kan komen, als dat meevalt gaat mijn 10k PR er waarschijnlijk dit voorjaar nog wel aan
Kan me wel voorstellen dat je bij langere afstanden, 10EM, HM of meer, iets liever hebt dat je zeker weet dat je schoenen ingelopen zijn.
Iedereen weet dat "je in een wedstrijd geen gekke dingen moet uitproberen". Meestal hebben we het dan over een anders shirtje, andere gel, nieuwe sokken of wat dan ook.. Maar lopen op schoenen waarvan je niet weet hoe ze zich na het 15km punt gaan gedragen is dan toch echt "worst case scenario".
Zeker als ik mijn voorbereiding bekijk, die is gewoon echt goed geweest.. ben op alle punten getraind en mentaal veel sterker geworden. Maar vorige week zaterdag in 1x last van mijn teen. Gelukkig gaat het nu wel beter... maja... kan ik er een HM mee lopen, hij is immers nog herstellende.
Dan een gat in mijn vertrouwde schoentjes, dan heb ik nog een startnummerband die ik nooit in praktijk heb gebruikt..
Dus.. ik sta volgende week aan de start me af te vragen of mijn teen het gaat overleven, of mijn schoen het gaat overleven, of ik toch niet beter die band om heb kunnen doen, of ik wel of geen paracetamol moet nemen, of ik.. of ik.. of ik....
Niet echt iets wat je kunt gebruiken als je in een startvak staat zeg maar
tips voor New York
Dit voorkomt verder opengaan van het gat voorlopig.
Die tweede suggestie dacht ik ook aan ja, met superlijm, nagellak, kaarsvet oid. Dan moet het alleen niet gaan schuren ineens, maar dat zal waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen.tlpeter schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:16:
Gewoon effe het gaatje naaien? of lekker laten zitten en de randjes met nagellak aantippen.
Dit voorkomt verder opengaan van het gat voorlopig.
Even met de hand dichtnaaien klinkt ook niet heel gek.
Update hierop: Strava Premium biedt dit vanaf nu ook aan voor hardlopers. Zie blog http://blog.strava.com/an...th-heart-rate-data-13178/Asgaro schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:05:
StravistiX for Strava heeft sinds blijkbaar een maand geleden de Multisports Fitness Trend functionaliteit beschikbaar gemaakt.
Blijkbaar is dit een functie die je normaal gezien enkel via Strava Premium kunt krijgen, en bij Premium is die enkel voor wielrenners beschikbaar.
Deze extension biedt het ook aan voor hardlopers, en gratis.Hoewel ik wel een donatie heb gegeven want dit ga ik zeker veel checken!
Zo zie ik bv. dat ik onlangs een race heb gedaan waar ik nog niet volledig in vorm voor was. Handig om alles visueel te zien.
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar nogmaals, met de vermelde Chrome extension heb je die data-analyse dus gratis
Het antwoord was dat, als het blijft gaan zoals het nu gaat, ik over ongeveer 2 weken, onder begeleiding van de fysio, weer mijn 1e hardlooppstapjes mag gaan maken. Wel nog rustig opbouwen (minuutje wandelen en minuutje hardlopen), maar ja...ben er wel blij mee!
Ik heb zulke https://www.wehkamp.nl/Wi...MHwq5bC2NICFQ-adwodDc4DCQHooiopdevork schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:44:
Ik zoek nog goed oordopjes(niet draadloos) die niet uitvallen tijdens het hardlopen, iemand een goede tip?
Zitten goed en vallen niet uit
Dat mocht ook even duren. Het ontwikkelen van nieuwe features of het verder ontsluiten van data is nou niet echt de sterke kant van stravaAsgaro schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:16:
[...]
Update hierop: Strava Premium biedt dit vanaf nu ook aan voor hardlopers. Zie blog http://blog.strava.com/an...th-heart-rate-data-13178/
Maar nogmaals, met de vermelde Chrome extension heb je die data-analyse dus gratis

Anyway, gewoon stravistix gebruiken dus
www.banggood.com/Awei-A88...e-With-NFC-p-1076318.htmlcverkooyen schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:33:
[...]
Ik heb zulke https://www.wehkamp.nl/Wi...MHwq5bC2NICFQ-adwodDc4DCQ
Zitten goed en vallen niet uit
die heb ik. En hoewel ik geen fan ben van draadloos, zijn deze wel echt een verandeming.
Iemand bij wie dit al werkt? Ik zie niks.Asgaro schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:16:
[...]
Update hierop: Strava Premium biedt dit vanaf nu ook aan voor hardlopers. Zie blog http://blog.strava.com/an...th-heart-rate-data-13178/
Even pielen en wat ductape vanaf de binnenkant op het gat plakken (dat is namelijk nog best lastigCalitomnication schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:56:
Inderdaad.. Ik voel me er gewoon niet prettig bij om nu op andere schoenen te gaan lopen.
Verder is mijn record om een 54km te lopen op schoenen die ik nog maar 18 kilometer (1x) had ingelopen, dus daar niet te bang voor zijn. En gaan met die banaan
Anders. Echt heel anders. Ik heb achteraf niet direct spierpijn op de plekken waar ik het wel vaker heb als ik te hard heb gelopen (zoals vorige week maandag) en dat klopt op zich wel met het gevoel dat ik van de demping kreeg, stuk zachter dan de Skechers, die veel directer voelen.
Maar wat ik vooral merk is dat de schoen heel anders afrolt. Waar de Skechers hun M-strike ding hebben, een soort verdikking die ervoor moet zorgen dat je automatischer afrolt, heb ik bij de Kinvara het gevoel alsof ik echt pas vanaf de bal van mijn voet afrol en met mijn grote teen afzet, en de afrol bewuster goed moet doen (maar ook meer ruimte heb in hóe ik het doe, omdat je er minder in gedwongen word).
Verder voelt deze schoen met 4mm drop achteraf veel minder heftig in de lage kuitregio dan de Skechers op 4mm.
En, ook niet onbelangrijk, de Kinvara sluit veel beter om mijn voet, zonder te knellen, wat ervoor zorgt dat ik minder voorzichtig in bochten lijk te hoeven zijn. De demping zorgt er blijkbaar ook voor dat een toevallige haklanding bij rare bochten niet zo erg aanvoelt. Dat maakt je ook minder scherp op je techniek misschien, dus wat ik daarvan vind moet ik nog zien.
Heel interessant allemaal. Het is duidelijk een schoen die bij mijn loopstijl past, net als de Skechers (GoRun Ride 4), maar tegelijk voelt deze compleet anders aan. Afhankelijk van hoe de spierpijn morgen en overmorgen voelt ga ik ze vrijdag nog een keer proberen en dan maar eens de knoop doorhakken op welke schoenen ik wil gaan knallen.
Knallen lukt iig wel
Met maar liefst 5x een hele minuut hardlopen afgewisseld met een minuut wandelen kan ik me echt scharen onder de start-to-runners hier. Mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn in opbouwen, van 5x1' gaan we naar 5x90" naar 5x2', 4x3', 7x2', 5x3', 4x4' (ziet iemand een patroon?
Aansluitend op het VO2max verhaal. VO2max zegt wel degelijk iets over iemands potentieel en een VO2max van 60+ is zeer hoog, niet passend bij een 38min op de 10. Het is een vermogensbegrenser zoals je op een scooter hebt. Wel is het belangrijker om te kijken naar de vVO2max, de snelheid is die je loopt op je VO2max. Als je met een 63 VO2max geen 33' kan lopen heb je een (excuus) heel belabberde vVO2max, dus of een slechte techniek, slecht duurvermogen, of ben je bang om diep te gaan. Grootste voordeel is dat dit allemaal heel goed trainbaar is i.t.t. de VO2max zelf. De laatste is slecht voor een klein deel trainbaar en een groot deel is toch echt aanleg.djlinsen schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:16:
[...]
Met zo'n VO2max moet je 33 laag op de 10 kunnen lopen. (in het jaar dat ik 33:20 liep had ik een VO2max van 61)
SideNote:
De tabellen geven een indicatie, maar wel een reële indicatie van de te halen tijden bij de VO2max. Dit omdat het verschil in efficiëntie vaak niet meer is dan een paar procent. Het verschil tussen een recreatieve loper en een elite Keniaan is niet meer dan 15%. Hoewel dat op een 10k dus grofweg 3-5 minuten is heb je het wel over de twee uitersten. Conclusie; het potentieel van Galois is veel groter dan 38', of hij er iets mee wil doen... Zelf weten. Het moet ook leuk blijven
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Gezien je normale pace die ergens rond de 3:30/km zit en je eerste run volgens strava op de 6:30/km zit, lijkt het mij dat je een IJZEREN discipline moet hebben om niet te snel vooruit te willen. Dat lijkt mij echt lastigkramerty88 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:45:
Zo, na enige tijd afwezig geweest te zijn mag ik me nu ook weer een keer melden in het topic. Gisterochtend de eerste kilometers (of eindelijk niet echt meervoud...) van het jaar afgelegd. Reactie lijkt ok, hoewel ik wel iets voel kan dat goed komen doordat je heel geconcentreerd gaat "voelen of je iets voelt", dus voel je iets.
Met maar liefst 5x een hele minuut hardlopen afgewisseld met een minuut wandelen kan ik me echt scharen onder de start-to-runners hier. Mochten er meer mensen geïnteresseerd zijn in opbouwen, van 5x1' gaan we naar 5x90" naar 5x2', 4x3', 7x2', 5x3', 4x4' (ziet iemand een patroon?). Dus wie doet mee, langzaam aan opbouwen, tempo's interesseert niemand

Succes in ieder geval
Dankkramerty88 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:45:
[...]
Aansluitend op het VO2max verhaal. VO2max zegt wel degelijk iets over iemands potentieel en een VO2max van 60+ is zeer hoog, niet passend bij een 38min op de 10. Het is een vermogensbegrenser zoals je op een scooter hebt. Wel is het belangrijker om te kijken naar de vVO2max, de snelheid is die je loopt op je VO2max. Als je met een 63 VO2max geen 33' kan lopen heb je een (excuus) heel belabberde vVO2max, dus of een slechte techniek, slecht duurvermogen, of ben je bang om diep te gaan. Grootste voordeel is dat dit allemaal heel goed trainbaar is i.t.t. de VO2max zelf. De laatste is slecht voor een klein deel trainbaar en een groot deel is toch echt aanleg.
De tabellen geven een indicatie, maar wel een reële indicatie van de te halen tijden bij de VO2max. Dit omdat het verschil in efficiëntie vaak niet meer is dan een paar procent. Het verschil tussen een recreatieve loper en een elite Keniaan is niet meer dan 15%. Hoewel dat op een 10k dus grofweg 3-5 minuten is heb je het wel over de twee uitersten. Conclusie; het potentieel van Galois is veel groter dan 38', of hij er iets mee wil doen... Zelf weten. Het moet ook leuk blijven
Wat bedoel je met 'veel groter'?
Als ik op op de tabellen van http://www.prorun.nl/training/32183/de-vo2-max-deel-4-/ kijk, dan is een 37:30-37:45 op de 10k haalbaar, wat niet zoveel groter potentieel is dan de 38 die ik denk te kunnen halen momenteel.
Ik loop puur recreatief. Nooit loopscholing gehad. Alles heb ik mijzelf 'aangeleerd'. Daar zal vast verbetering in zitten, maar of ik daar nou zoveel zin in heb om met een trainer een en ander te doen... (ben ook 40 he?
Wel vind ik het 'leuk' om zelf te verbeteren (zo heb ik mijn stapfrequentie in een jaar met iets van 10 stappen/min verhoogd, zit op iets onder de 180).
Mijn vVO2max is in ieder geval meer dan 18 km/h. De loopband kon niet harder. Volgens mij stopte ik bij 18 km/h en 3% stijging (sportarts ging bij bereiken van deze snelheid over op verhogen van helling).
En jij sterkte met je herstel!!!
[ Voor 98% gewijzigd door Galois op 15-03-2017 19:44 ]
Ik kan je vertellen: Dat is het ook!vhal schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:15:
[...]
Gezien je normale pace die ergens rond de 3:30/km zit en je eerste run volgens strava op de 6:30/km zit, lijkt het mij dat je een IJZEREN discipline moet hebben om niet te snel vooruit te willen. Dat lijkt mij echt lastig![]()
Succes in ieder gevalEnig idee hoe het stressfractuur is ontstaan?
Stressfractuur is een pure overbelastingsblessure. Dus de oorzaak zal teveel van het goede zijn. Hoewel ik in oktober tot december minder omvang op een lagere intensiteit heb gedraaid (rustige opbouw vanuit de marathon van Berlijn en wisselen van trainingsgroep), had ik in december wel een rare drukke maand met veel vliegen, weinig slaap en toch veel trainen. Combinatie met veel hoogteverschil (klimmen + dalen geeft extra klappen op de kuiten) zal dat geleid hebben tot een fractuur. Wijze les voor de toekomst
Dat tabelletje op prorun is wel heel conservatief. In vergelijking met veel andere sites overdrijft deze de benodigde waarde van VO2 behoorlijk. Kijkende naar bijv. de wereldrecords in die tabel moeten topatleten op 90-100 zitten. Het overgrote deel van de wereldtop hangt echter ergens tussen de 75-85. Een paar voorbeelden die totaal niet overeenkomen met de tabel.Galois schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:43:
[...]
Dank
Wat bedoel je met 'veel groter'?
Als ik op op de tabellen van http://www.prorun.nl/training/32183/de-vo2-max-deel-4-/ kijk, dan is een 37:30-37:45 op de 10k haalbaar, wat niet zoveel groter potentieel is dan de 38 die ik denk te kunnen halen momenteel.
Ik loop puur recreatief. Nooit loopscholing gehad. Alles heb ik mijzelf 'aangeleerd'. Daar zal vast verbetering in zitten, maar of ik daar nou zoveel zin in heb om met een trainer een en ander te doen... (ben ook 40 he?).
Wel vind ik het 'leuk' om zelf te verbeteren (zo heb ik mijn stapfrequentie in een jaar met iets van 10 stappen/min verhoogd, zit op iets onder de 180).
Mijn vVO2max is in ieder geval meer dan 18 km/h. De loopband kon niet harder. Volgens mij stopte ik bij 18 km/h en 3% stijging (sportarts ging bij bereiken van deze snelheid over op verhogen van helling).
En jij sterkte met je herstel!!!
Zithulele Sinqe, 2:08:05 marathoner (72.0)
Derek Clayton, Australian ex-Marathon World Record holder 2:08:35 (69.7)
Zelfs Alberto Salazar himself, de man geobsedeerd door bloedwaarden en VO2max scores kwam nooit hoger dan 76.0, maar liep wel 2.08.51.
Deze schelen tot wel 10 punten met de prorun tabel. Kijkend naar de score van Salazar zou hij volgens prorun niet harder kunnen dan 31 minuten, zijn PR van 27.25 is wel heel ver daar vandaan
In jouw geval zou ik zeker een 33 niet uitsluiten, maar daarvoor is wel de benodigde trainingsarbeid nodig. Met iets recreatiever lopen zou nog steeds een sub35 'eenvoudig' te doen moeten zijn.
Dat vele hoogteverschil heb ik vorig jaar op vakantie ook gemerkt. Niks gewend aan hoogte en op vakantie toch erg enthousiast de vele mooie heuvels op. Twee weken later flink last van m'n heup, knie en peesplaatkramerty88 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:49:
[...]
Ik kan je vertellen: Dat is het ook!. Ik doe het dan ook echt om zeker te weten dat ik niet terugval en weer 6-8 week op een crosstrainer sta. Heel heel heel voorzichtig opbouwen.
Stressfractuur is een pure overbelastingsblessure. Dus de oorzaak zal teveel van het goede zijn. Hoewel ik in oktober tot december minder omvang op een lagere intensiteit heb gedraaid (rustige opbouw vanuit de marathon van Berlijn en wisselen van trainingsgroep), had ik in december wel een rare drukke maand met veel vliegen, weinig slaap en toch veel trainen. Combinatie met veel hoogteverschil (klimmen + dalen geeft extra klappen op de kuiten) zal dat geleid hebben tot een fractuur. Wijze les voor de toekomst
[...]
Dat tabelletje op prorun is wel heel conservatief. In vergelijking met veel andere sites overdrijft deze de benodigde waarde van VO2 behoorlijk. Kijkende naar bijv. de wereldrecords in die tabel moeten topatleten op 90-100 zitten. Het overgrote deel van de wereldtop hangt echter ergens tussen de 75-85. Een paar voorbeelden die totaal niet overeenkomen met de tabel.
Zithulele Sinqe, 2:08:05 marathoner (72.0)
Derek Clayton, Australian ex-Marathon World Record holder 2:08:35 (69.7)
Zelfs Alberto Salazar himself, de man geobsedeerd door bloedwaarden en VO2max scores kwam nooit hoger dan 76.0, maar liep wel 2.08.51.
Deze schelen tot wel 10 punten met de prorun tabel. Kijkend naar de score van Salazar zou hij volgens prorun niet harder kunnen dan 31 minuten, zijn PR van 27.25 is wel heel ver daar vandaan
In jouw geval zou ik zeker een 33 niet uitsluiten, maar daarvoor is wel de benodigde trainingsarbeid nodig. Met iets recreatiever lopen zou nog steeds een sub35 'eenvoudig' te doen moeten zijn.
Voorzichtig opbouwen, goed naar je lichaam luisteren en hopelijk ben je snel terug met jouw (fantastische) tijden!
Ik vind je erg positief klinken over mijn haalbare tijden. Dank
Maar ik loop momenteel 50+ per week, verdeeld over 5 trainingen. Waarvan één langere duurloop en één interval (5x Yasso800s op 3:00 momenteel). Mijn trainingsarbeid verder ophogen is vrijwel onmogelijk in combinatie met mijn werk en gezin. Heb al vaak dat ik vanuit mijn werk, mij moet haasten om nog even te kunnen trainen en mijn gezin zo min mogelijk te belasten
Misschien dat ik wat strikter een trainingschema zou kunnen volgen. Ik doe nu veel 'op gevoel'.
Maar goed, voor nu ben ik erg blij met een 37:59 op de 10k volgende maand
50+ is al een behoorlijke omvang. De meeste atleten (niet topsport beoefenend) die ik ken lopen rond de 60-80, dus dan zit je behoorlijk goed. Wat me wel wat opvalt is dat je training relatief kort zijn, rond de 6-8km als ik het inschat naast de lange duurloop. Om je gezin te ontlast zou je zelfs terug kunnen naar 4 trainingen, maar deze langer+effectiever maken. Een kwartiertje extra lopen is al snel 3-4km extra. Een training minder scheelt ook omkleden/douchen/treuzelen. Een redelijke standaard voor interval training is een 'kern-programma' van ongeveer 30 minuten, dus zonder de warming up en cooling down. 5 yasso's is dan ook vrij kort. Hier valt voor een goede prestatie al veel winst te behalen voor je zoals ik het lees.Galois schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:01:
[...]
Dat vele hoogteverschil heb ik vorig jaar op vakantie ook gemerkt. Niks gewend aan hoogte en op vakantie toch erg enthousiast de vele mooie heuvels op. Twee weken later flink last van m'n heup, knie en peesplaatgelukkig wel op tijd erbij en na twee weken relatieve rust was het 'over' (nog wel maanden 'gevoeld', dat wel).
Voorzichtig opbouwen, goed naar je lichaam luisteren en hopelijk ben je snel terug met jouw (fantastische) tijden!
Ik vind je erg positief klinken over mijn haalbare tijden. Dank
Maar ik loop momenteel 50+ per week, verdeeld over 5 trainingen. Waarvan één langere duurloop en één interval (5x Yasso800s op 3:00 momenteel). Mijn trainingsarbeid verder ophogen is vrijwel onmogelijk in combinatie met mijn werk en gezin. Heb al vaak dat ik vanuit mijn werk, mij moet haasten om nog even te kunnen trainen en mijn gezin zo min mogelijk te belasten
Misschien dat ik wat strikter een trainingschema zou kunnen volgen. Ik doe nu veel 'op gevoel'.
Maar goed, voor nu ben ik erg blij met een 37:59 op de 10k volgende maand
P.S. Over je leeftijd zou ik niet teveel inzitten. Bij de vereniging heb je 2 40'ers die beide nog steeds PR's lopen. Een die op zijn bijna 41ste 32:58 liep nadat hij 2 jaar lang bijna niet in de 33 kwam. De andere net 40 geworden liep eind vorig jaar 2 minuut van zijn 1.12 halve marathon af (nu dus 1.10) en voor het eerst een 31'er op de 10. Je gaat pas achteruit als je echt het maximale eruit geperst hebt en dat lijkt nog niet zo te zijn
Ik ben benieuwd naar de wedstrijd. 37 moet goed komen
Ik heb deze jongens nu een half jaartje:Hooiopdevork schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:44:
Ik zoek nog goed oordopjes(niet draadloos) die niet uitvallen tijdens het hardlopen, iemand een goede tip?
https://www.bol.com/nl/p/...46878657-9200000038468712
Kortom: helemaal fantastisch. Vallen nooit uit en de geluidskwaliteit is top. Goede bass ook, heerlijk om mee te lopen. Ik ben al heel wat jaartjes klant bij T-Mobile, je spaart daar punten op per betaalde maandfactuur. Met die punten kan je weer een cadeau uitzoeken. Na vele jaartjes trouw betalen kwam ik erachter dat ik deze jongens als cadeau kon kiezen, gratis oordopje dus
Bedankt voor de tip! Ik heb deze zojuist besteld, ben benieuwd!Raptar schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:13:
[...]
Ik heb deze jongens nu een half jaartje:
https://www.bol.com/nl/p/...46878657-9200000038468712
Kortom: helemaal fantastisch. Vallen nooit uit en de geluidskwaliteit is top. Goede bass ook, heerlijk om mee te lopen. Ik ben al heel wat jaartjes klant bij T-Mobile, je spaart daar punten op per betaalde maandfactuur. Met die punten kan je weer een cadeau uitzoeken. Na vele jaartjes trouw betalen kwam ik erachter dat ik deze jongens als cadeau kon kiezen, gratis oordopje dus. Kwam perfect uit ook, aangezien ik het lopen net wat serieuzer ging nemen en op zoek was naar oordopjes. Als je daar klant bent kan je misschien hetzelfde voordeel treffen.
Helemaal mooi man, ben benieuwd wat je er van vindt! Hoor het graagHooiopdevork schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 19:08:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb deze zojuist besteld, ben benieuwd!
Nu heb ik afgelopen zondag de CPC-loop gelopen, en vanaf 12/13KM last gekregen van de rechterheup. 's Nachts flink last van gehad, en voel het nu - 5 dagen later - nog steeds.
Nu is het zo dat over 3,5 week... de eerste 42KM wacht. Heeft iemand ervaring met duurlopen en pijn in de heup (slijmbeurs?) en een mening over wat slim is om te doen? Ik wil niet (te veel) forceren, maar ben nu wel nerveus qua voorbereiding. Heb sinds zondag niet gelopen, even rust, maar wil dit weekend wel weer een stuk rennen (20 ook weer).
Welles
[ Voor 11% gewijzigd door Arie- op 17-03-2017 07:38 ]
Je maakt het alleen maar erger met een nog veel langere herstelperiode.
Verstandig zou zijn om rust te nemen en alleen te lopen als je geen pijn voelt (en de reactie ook goed is). Een marathon lopen over 3,5 week, lijkt mij onverstandig dit zo horende...
Maar goed, als je echt goed advies wilt, dan is denk ik de (sport)fysiotherapeut hier de aangewezen persoon voor
[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 17-03-2017 09:29 ]
Ik zou z.s.m. naar een arts gaan (sportarts idealiter, anders huisarts), zeker zo voor de marathon. Over je vorm zou ik me het minst druk maken. 2 week voor de marathon begin je toch al met taperen, die ene week extra zorgt echt niet voor vormverlies. Vorig jaar ben ik 2,5 week voor de marathon ook geveld met griep en heb daardoor niks meer kunnen doen voor de marathon. Toch liep ik die in 2.34. De angst voor vormverlies is volledig te begrijpen, maar gelukkig werkt het lichaam niet zo.Roytoch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 00:34:
Na wat zoeken in dit en voorgaande topics wel wat info gevonden, maar toch: ik loop sinds anderhalf jaar 2-3 keer per week, begonnen bij 3KM, inmiddels een paar maanden regelmatig 20km trainingslopen en halve marathons. Tof, maar in het begin vaak last van mijn heupen, vooral rechterkant. Is een tijdje weggeweest, maar voel nu na langere lopen de heup (aanhechting?) opspelen.
Nu heb ik afgelopen zondag de CPC-loop gelopen, en vanaf 12/13KM last gekregen van de rechterheup. 's Nachts flink last van gehad, en voel het nu - 5 dagen later - nog steeds.
Nu is het zo dat over 3,5 week... de eerste 42KM wacht. Heeft iemand ervaring met duurlopen en pijn in de heup (slijmbeurs?) en een mening over wat slim is om te doen? Ik wil niet (te veel) forceren, maar ben nu wel nerveus qua voorbereiding. Heb sinds zondag niet gelopen, even rust, maar wil dit weekend wel weer een stuk rennen (20 ook weer).
Waar ik me veel meer zorgen om zou maken is of je überhaupt aan de start zou moeten staan. Met een blessure is dat 100% uitgesloten. Een marathon lopen is hartstikke mooi, maar met een blessure loop je hem waarschijnlijk niet eens uit en heb je een hele grote kans dat je dingen kapot maakt, waardoor je veel langer aan de kant staat. Zo snel mogelijk door een specialist laten kijken en goed laten adviseren. Marathons zijn er genoeg, maar een lichaam heb je er maar 1 van
Ik ben eindelijk weer begonnen met lopen met behulp van de zooltjes in mijn schoenen die ik in december had mee gekregen. Eindelijk pijnloos.
Do, or do not. There is no try. - Master Yoda
Wat is slim? Fysio.Roytoch schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 00:34:
Na wat zoeken in dit en voorgaande topics wel wat info gevonden, maar toch: ik loop sinds anderhalf jaar 2-3 keer per week, begonnen bij 3KM, inmiddels een paar maanden regelmatig 20km trainingslopen en halve marathons. Tof, maar in het begin vaak last van mijn heupen, vooral rechterkant. Is een tijdje weggeweest, maar voel nu na langere lopen de heup (aanhechting?) opspelen.
Maar verder, waar zit het precies? Als het aan de zijkant richting achterkant zit, praktisch op je heupbot, kan het te maken hebben met je bilspieren.
Mijn eigen heuppijn is weggegaan na verloop van tijd, in die tijd ben ik anders gaan lopen (geen haklanding meer) en geef ik ook spieropbouw de credits.
Maar het enige juiste antwoord dat ik je kan geven is toch echt: ga naar een (sport)fysio. Er is maar één ding vervelender dan een langdurige blessure en dat is een langdurige blessure die je had kunnen voorkomen

4:00 - 3:56 - 3:58 - 3:57 - 3:53.
Dat telt op tot 19:44, en ook de Grade Adjusted Pace zit onder de 20 minuten. Iemand enig idee hoe Strava dan toch aan een >20min 5km PR komt, zowaar 21 seconden trager dan wat Endomondo zegt op hetzelfde traject?
Ik was al zo lang aan het hopen op een mooie sub 20min, krijg ik dit voorgeschoteld. Nu goed, op naar de volgende poging en dan maar meteen mikken op 18:00 ofzo, dan kan ik tenminste zeker zijn.
Hoe dan ook, sinds 1 maart weer volop van start gegaan en het gaat goed! Het er inmiddels al weer 57km opzitten, komt net terug van een run zelfs. Een tijdje geleden heeft Kenneth mij geadviseerd wat meer omvang te maken en dit heb ik vanavond gedaan: 17.2km. Wel trotst op, had tot voor vanavond nog nooit langer dan 12.9km gelopen. De tijd ben ik ook wel tevreden mee: 5.04/km. Voel me nu heerlijk, ga lekker douchen en nagenieten. Iedereen veel succes met sporten dit weekend!
Bij mij werkt het. Maar meerwaarde is klein inderdaad nu het in stravistix zit. Ik zie wel dat ze niet helemaal gelijk lopen, en mijn buikgevoel zegt dat Strava zelf iets accurater mijn gevoel van fitheid weergeeft.
Bij de start verbaasde ik me over het aantal lopers voor me, het waren er nog wat meer dan ik dacht, die dus met een tempo van minimaal 3:30 weggingen. Eerste stuk was wat slingeren door het bos, waar de (stevige) wind nog niet zo vrij spel had. Ik liep meteen vanaf de start weer alleen, iedereen om me heen liep net wat sneller of langzamer, alhoewel de verschillen in de eerste kilometers relatief klein bleven. Bij de Reewijkse plas aangekomen had de wind vrij spel en het eerste deel blies die in de rug. Dat leverde weer een makkelijke kilometer van 3:40 op, maar ook de duidelijkheid dat we het stuk heen ook weer tegen de wind in zouden mogen. Dat gebeurde vanaf kilometer 6. Er had een tijd een groepje van 4 personen voor me gelopen en dat was langzaam uit elkaar gevallen.
De 3 kilometer tegen de wind in kon ik een voor een naar ze toe lopen en voorbij gaan. De laatste die ik inhaalde haakte bij mij aan en ging weer voorbij en dat was een mooie motivatie om het tempo erop te houden. Ik heb inmiddels gemerkt dat het fietsen op de Elliptigo een mooie krachttraining voor mijn bovenbenen is (en losse krachttraining deed ik uiteindelijk nooit, ik heb m'n halters inmiddels weer in de kelder liggen) en dat dit invloed heeft op mijn looptechniek. Ik heb mijn pasfrequentie wat verlaagd en heb dus mijn paslengte vergroot. Daarbij heb ik voelbaar profijt van wat meer bovenbeenspieren. In het stuk tegen de wind in kwam dit ook van pas en kon ik bewust meer kracht zetten dan dat ik voorheen kon. In het laatste stuk beschutte weg met zijwind naar de finish kon ik stukje bij beetje het tempo opvoeren en het was uitdagend om te merken dat de andere loper dat ook deed. We pakten gezamenlijk nog een voorligger en schoven zo op naar 5e/6e plek. Op het laatste open stuk richting finish kon ik nog iets aanzetten en daarmee liep ik hem los en kwam het niet op een eindsprint aan. Ik kwam met 37:36 over de finish en heb daarmee mijn PR op de 10km weer verder aangescherpt.
Het was grappig om te merken dat het de laatste 3 kilometer gelijk op lopen met iemand anders toch weer wat extra krachten losmaakte. Ik heb deze week hier de discussie over de vo2max met interesse gevolgd. Ik ga mezelf ook nog eens een keer laten testen. Mijn Garmin geeft ergens tussen de 61 en 63 aan de laatste tijd en ik ben ook wel ergens benieuwd waar mijn top ligt (binnen de bestaande mogelijkheden met een fulltime baan met reistijd en gezin). Vorig jaar ben ik 1 keer onder de 38 minuten gedoken en heb ik meerdere keren 38-laag gelopen. Hopelijk wordt dit jaar de 37 en wellicht 37-laag de nieuwe norm. Ik moet wel zeggen dat de temperatuur vandaag perfect was om fijn in een singlet te lopen. Alleen de wind heeft waarschijnlijk wat tijd gekost, maar goed, je kunt niet alles hebben. Voor nu weer erg tevreden
https://www.strava.com/activities/904802284
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 18-03-2017 23:29 ]
Ik was op een rustig tempo een trail in het bos aan het lopen en na ongeveer 10 kilometer was er een pittige klim, die ik overigens al vaker gedaan heb. Toen ik boven kwam kreeg ik echter een moeilijk moment en had ik het gevoel dat er een krop in mijn keel zat, en mijn ademhaling werd erg oppervlakkig. Even had ik het gevoel dat ik geen lucht meer kreeg. Ik ben even aan het wandelen gegaan en heb mijn ademhaling terug onder controle gekregen waarna ik de rest van de tocht ( 14 km in totaal) probleemloos heb uitgelopen.
Kan dit te maken hebben met een foute ademhalingstechniek? Ik loop al jaren en af en toe 'verslik' ik me wel eens in mijn ademhaling, maar dit had ik al lang niet meer meegemaakt. Zeker aangezien ik niet echt het idee had uitgeput te zijn.
Groeten,
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Heb uiteindelijk 1:32:56 gelopen. PR stond op 1:35:40, dus ben erg blij met het resultaat! De laatste meters nog even een fikse sprint getrokken, dat werd dus beloond met een hoge 1:32'er ipv een lage 1:33'er
En dat is inderdaad geen PR, maar het is slechts vier seconden langzamer dan mijn PR op 10 km. Best wel tevreden, dus.
Punctuality is the politeness of kings
Nice, mooie tijdValorian schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:29:
Zojuist de 1/2 marathon van Utrecht gelopen. Was mooi weer, nou ja, in ieder geval droog. Wel vrij winderig, maar liep dit keer samen met iemand anders met ongeveer hetzelfde doel dus we konden mooi stuivertje wisselen om de wind te breken.
Heb uiteindelijk 1:32:56 gelopen. PR stond op 1:35:40, dus ben erg blij met het resultaat! De laatste meters nog even een fikse sprint getrokken, dat werd dus beloond met een hoge 1:32'er ipv een lage 1:33'er
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2017 18:25 ]
Wow Mooie tijd ook!Jag schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:07:
[...]
Nice, mooie tijd! Ik heb hem ook gelopen, heb net voor je gelopen. Veel wind idd, maar had er relatief weinig last van, het parcours was goed uitgekozen: beschut op de wind tegen stukken. Ook weinig last gehad van voet blessure. Heb volgas gelopen, hoog hartfrequentie gemiddelde van 190, laatste 6km wat verval helaas. Uiteindelijk nieuw PR met 1:19:15 (van 1:21:38). Nu lekker bijkomen. Ik denk dat ik voor mijn volgende poging toch iets meer duurloop inbouw naast het eindeloze interval trainen
.
@sportlife: en jij gefeliciteerd met je sub 40!
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic