Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.069 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Mensjes van het goede leven, ik zit met een vraag omtrent m'n huidige trainingsaanpak. Wellicht dat jullie me kunnen vertellen of dit enigszins voldoet om m'n doel te gaan halen. Een halve marathon onder de 1:30:00 lopen. Afgelopen september m'n enkelband op verschillende plekken ingescheurd ..hier pas begin November helemaal van hersteld. Sindsdien loop ik ongeveer 40km per week.
Een trainingsweek ziet er zo ongeveer als volgt uit: 1 x per week langere duurloop ca 15km , 2 x per week loopjes van ca 8 tot max 10k. 1 x per week survivalrun training waar ik ongeveer 5 km op een wat hoger tempo loop. 4:30 (nog wel ruim onder wedstrijdtempo)

Sinds januari merk ik echter dat ik fitter wordt en ben ik één van die twee kortere loopjes aan het inruilen voor een intervaltraining op de baan.. Hier loop ik 10 sets van 400m op 3:50 / 4:00 en daartussen door elke keer een rondje op 5:00 / 5:30 pace.

M'n vraag: Om de snelheid van 4:00 op de langere afstand 16/21 km vast te kunnen houden. Heb ik dan baat bij langere intervalsets > 400 meter ? Of kan ik misschien beter wat langere intervals op tempo toevoegen aan m'n lange duurloop? (Soort fartlek?)

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken :)

#edit: ik weet dat ik een pace van 4:15 nodig heb om sub 1:30 te lopen maar heb graag wat meer marge; het doel is pas om dit op 20 mei te kunnen halen :9

[ Voor 6% gewijzigd door dreameater op 17-02-2017 12:10 . Reden: toevoeging ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31
dreameater schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:06:
Mensjes van het goede leven, ik zit met een vraag omtrent m'n huidige trainingsaanpak. Wellicht dat jullie me kunnen vertellen of dit enigszins voldoet om m'n doel te gaan halen. Een halve marathon onder de 1:30:00 lopen. Afgelopen september m'n enkelband op verschillende plekken ingescheurd ..hier pas begin November helemaal van hersteld. Sindsdien loop ik ongeveer 40km per week.
Een trainingsweek ziet er zo ongeveer als volgt uit: 1 x per week langere duurloop ca 15km , 2 x per week loopjes van ca 8 tot max 10k. 1 x per week survivalrun training waar ik ongeveer 5 km op een wat hoger tempo loop. 4:30 (nog wel ruim onder wedstrijdtempo)

Sinds januari merk ik echter dat ik fitter wordt en ben ik één van die twee kortere loopjes aan het inruilen voor een intervaltraining op de baan.. Hier loop ik 10 sets van 400m op 3:50 / 4:00 en daartussen door elke keer een rondje op 5:00 / 5:30 pace.

M'n vraag: Om de snelheid van 4:00 op de langere afstand 16/21 km vast te kunnen houden. Heb ik dan baat bij langere intervalsets > 400 meter ? Of kan ik misschien beter wat langere intervals op tempo toevoegen aan m'n lange duurloop? (Soort fartlek?)
Misschien wat wisselen in intervals, dus de ene keer sets van 400-600-800, dan weer 800-1200 , dan een keer 200-400 , bij kortere afstanden doe je meer sets, totale kilometrage aan interval probeer je gelijk te houden of langzaam uit te bouwen.

Als je op de baan loopt ga ik er eigenlijk vanuit dat je dit via een vereniging of clubje doet, heb je daar geen coach die een HM-schema voor je kan maken op maat, inclusief intervallen en je bestaande survivaltraining? Of beschik je over de luxe een atletiekbaan te mogen gebruiken als individueel loper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 12:52
vhal schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:28:
[...]
Die hogere pasfrequentie; meestal wordt de 180 ppm als de holy grail gezien. Maar geldt dit ook voor elke pace? Bij langzamere paces (6:00/km) merk ik dat ik moeite heb om überhaupt de 175 te handhaven. Loop ik sneller (5:00/km), dan wordt het wat makkelijker om de pace te handhaven. Maar 180ppm blijft wel lastig…
Ik dacht een paar jaar geleden ook dat mijn pasfrequentie vrij laag was en heb toen geprobeerd dit te verhogen wat niet goed aanvoelde (en dus na een paar weken gestopt).
In ben toen op internet gaan zoeken en het bleek dat pasfrequentie inderdaad afhankelijk is van meerdere factoren.
Polar had bv een heel mooi staatje waarin duidelijk te zien was dat:
a) langere mensen een lagere cadence hebben
b) langzamere lopers een lagere cadence hebben.
Dit kwam ik op meer plaatsen tegen en aangezien ik niet heel laag zat heb ik het erbij gelaten.

Voor mijzelf geldt ook nog dat dit afhankelijk is van de schoen.
Als ik mijn vrij zware en andere drop Brooks Glycerin vergelijk met mijn NB V1500 dan heb ik altijd bij die laatste een pasfrequentie welke 3-4 hoger is.

Afgelopen zondag heb ik mijn Schoorl halve marathon kunnen vergelijken met die van 2 jaar geleden aangezien ik tot op de seconde dezelfde tijd gelopen had. (zelf geklokt 0.6 sec sneller dus een PR).
Pace was uiteraard gelijk ~4.30 maar pasfrequentie was overal ongeveer 4 hoger. (178). Het was een rustige loop, wat achteraf ook bleek uit mijn hartslag die gemiddeld 5 slagen lager was dan 2 jaar geleden (nu 161).

Indien er in maart een jaarlijkse oefening gehouden wordt waarbij er 3x 1KM op de baan gelopen moet worden dat wordt mijn pasfrequentie automatisch 186+ (pace 3:30).

Bij mij is pasfrequentie dus zeer sterk afhankelijk van de snelheid, misschien niet ideaal maar voor mij goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door W.Wonderland op 17-02-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26

Roozzz

Plus ultra

Wat @kenneth zegt. Onderschat vooral het belang niet van een correcte lichaamshouding:
MrAcid schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:44:
[...]
Wat mij betreft belangrijker, nuttiger: hou je lichaam recht, hel iets voorover zodat je een vallende beweging krijgt en zorg dat je minimaal 160 spm loopt.
Als je deze lichaamshouding op orde hebt dan volgt een andere landing en pasfrequentie bijna vanzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 17-02-2017 14:14 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dreameater schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:06:

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken :)

#edit: ik weet dat ik een pace van 4:15 nodig heb om sub 1:30 te lopen maar heb graag wat meer marge; het doel is pas om dit op 20 mei te kunnen halen :9
Intervallen
1. Maak je intervallen langer. 400m is te kort voor een halve marathon voorbereiding;
2. Plak op een gegeven moment je intervallen aan elkaar - loop bijvoorbeeld:

Week 1: 8x800m
Week 2: 6x1600m
Week 3: 3x3km
Week 4: 2x5km

3. Doe je rust/herstel op tijd, niet op afstand. Hou bijvoorbeeld dezelfde hersteltijd aan als de tijd die je nodig hebt om een interval af te leggen. Voordeel is tweeledig: (1) je kunt geen tijd rekken door extra langzaam te lopen, (2) je kunt extra langzaam lopen om goed te herstellen, want je afstand doet er niet toe.
4. Je intervallen kunnen op 4:00/km. Een tempo van 3:50/km lijkt me te hard. Loop soepel en adem goed door: intervallen van 800+meter zijn géén sprints. Het is niet bedoeld als écht snelheidswerk. Loop niet naar het "einde van je interval" maar verdeel je energie/kracht/adem zodat je daar "doorheen" kunt lopen.
5. Stel je doel bij - is te ambitieus voor 3 maanden. Ambitie is goed, maar reken erop dat dit niet realistisch is. En ook: 4:00/km is iets compleet anders dan 4:15/km. Mik op een tempo van 4:10-4:12/km tijdens je wedstrijd - met weggaan op 4:00/km ben je na 12km klaar.

Overige loopjes - weekindeling
6. Maak je lange duurloop langer. Zorg dat je 22-24km gaat lopen.
7. Trek je weekomvang naar 50+km (dat lukt je waarschijnlijk al met de langere duurloop en de langere intervallen).
8. Doe 1x interval in de week. Bijvoorbeeld op donderdag. Plan 2 hersteldagen - of 1 hersteldag en daarna een Easy loopje (45min-1uur).
9. Breng wat afwisseling in je rustige loopjes: loop 10-12x 1min of 30s op hoog tempo (niet sprinten) met 1min rustig.
10. Breng wat afwisseling in je lange duurlopen. Deel hem in 3 blokken in:
Blok 1 - 50%: Easy/lange duurloop tempo (5:15-5:30/km schat ik zo in)
Blok 2 - 30-40%: marathontempo - bijvoorbeeld 4:30/4:40 in jouw geval
Blok 3 - 10-20%, max. 2 of 3km: 4:00/km

[ Voor 12% gewijzigd door MrAcid op 17-02-2017 15:38 . Reden: Punt 6 t/m 10 krijg je er ook nog bij. :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Valorian schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Misschien wat wisselen in intervals, dus de ene keer sets van 400-600-800, dan weer 800-1200 , dan een keer 200-400 , bij kortere afstanden doe je meer sets, totale kilometrage aan interval probeer je gelijk te houden of langzaam uit te bouwen.

Als je op de baan loopt ga ik er eigenlijk vanuit dat je dit via een vereniging of clubje doet, heb je daar geen coach die een HM-schema voor je kan maken op maat, inclusief intervallen en je bestaande survivaltraining? Of beschik je over de luxe een atletiekbaan te mogen gebruiken als individueel loper?
Bedankt voor je tip! Ik heb op dit moment nog geen coach, dit zit er wel aan te komen indien ik bereid ben om op de maandag te gaan trainen bij de survivalvereniging. Daar loopt iemand rond met veel ervaring... tot die tijd nog even op de huidige tour door.. (en met behulp van jullie tips)

P.s. de atletiekbaan betreft er ééntje van een Universiteit , daar kijkt niemand van op als je daar je rondjes rent ;)
MrAcid schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:27:
[...]

Intervallen
1. Maak je intervallen langer. 400m is te kort voor een halve marathon voorbereiding;
2. Plak op een gegeven moment je intervallen aan elkaar - loop bijvoorbeeld:

Week 1: 8x800m
Week 2: 6x1600m
Week 3: 3x3km
Week 4: 2x5km

3. Doe je rust/herstel op tijd, niet op afstand. Hou bijvoorbeeld dezelfde hersteltijd aan als de tijd die je nodig hebt om een interval af te leggen. Voordeel is tweeledig: (1) je kunt geen tijd rekken door extra langzaam te lopen, (2) je kunt extra langzaam lopen om goed te herstellen, want je afstand doet er niet toe.
4. Je intervallen kunnen op 4:00/km. Een tempo van 3:50/km lijkt me te hard. Loop soepel en adem goed door: intervallen van 800+meter zijn géén sprints. Het is niet bedoeld als écht snelheidswerk. Loop niet naar het "einde van je interval" maar verdeel je energie/kracht/adem zodat je daar "doorheen" kunt lopen.
5. Stel je doel bij - is te ambitieus voor 3 maanden. Ambitie is goed, maar reken erop dat dit niet realistisch is. En ook: 4:00/km is iets compleet anders dan 4:15/km. Mik op een tempo van 4:10-4:12/km tijdens je wedstrijd - met weggaan op 4:00/km ben je na 12km klaar.

Overige loopjes - weekindeling
6. Maak je lange duurloop langer. Zorg dat je 22-24km gaat lopen.
7. Trek je weekomvang naar 50+km (dat lukt je waarschijnlijk al met de langere duurloop en de langere intervallen).
8. Doe 1x interval in de week. Bijvoorbeeld op donderdag. Plan 2 hersteldagen - of 1 hersteldag en daarna een Easy loopje (45min-1uur).
9. Breng wat afwisseling in je rustige loopjes: loop 10-12x 1min of 30s op hoog tempo (niet sprinten) met 1min rustig.
10. Breng wat afwisseling in je lange duurlopen. Deel hem in 3 blokken in:
Blok 1 - 50%: Easy/lange duurloop tempo (5:15-5:30/km schat ik zo in)
Blok 2 - 30-40%: marathontempo - bijvoorbeeld 4:30/4:40 in jouw geval
Blok 3 - 10-20%, max. 2 of 3km: 4:00/km
WOw jij ook enorm bedankt voor al deze informatie; hier kan ik zeker wel wat mee!
Voor wat betreft dat doel bijstellen denk ik inderdaad dat je gelijk hebt, soms word ik eventjes iets te enthousiast.. Ik moet ook blijven opletten dat ik fit blijf en geen blessures krijg. Ik heb een nare geschiedenis met een lopers knie...(en dus die ingescheurde enkebandl, maar dat 'loopt' wel los)

[ Voor 52% gewijzigd door dreameater op 17-02-2017 19:03 . Reden: toevoeging reactie op MrAcid ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-10 19:21

Aight!

'A toy robot...'

Dank voor alle reacties! Ik had sowieso al gedacht dat je zoiets niet 1,2,3 afleert.

Loop al 3 jaar hard of zo en heb daardoor een eigen stijl ontwikkeld. Maar wat ik wel merkte is dat ik niet heel recht of naar voren gebogen loop. Dus daar ga ik mij vooral op focussen.

Kan ik mijn pas frequentie ook zien op mijn Polar M400? Dan kan ik dat eens in de gaten houden.

Loop normaal eigenlijk op gevoel, gewoon eigen tempo lekker ontspannend. Soms wat harder als ik ruimte heb, merk ik dat niet aankan met ademen/spieren dan tempo lager. Zondag is duurloop voor marathon, en daar doe ik altijd mee aan groepje van 5:30/km. Vindt dat wel een prettig tempo (20 en 25 km ook gelopen namelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-10 17:01
Ik ga voor het eerst beginnen testen met enery gels. GU gekocht, via Amazon, omdat ik dat veel zie aanbeveeld worden online. Direct een proefpakket gekocht met tal van smaken.
Zitten zowel no-caffeine als caffeine varianten in.

Ben aan het trainen voor mijn eerste Halve Marathon dus bij duurlopen wordt dit nuttig.

Nu, dit wordt best genomen met wat water. Is daarom een 33 cl flesje voldoende om mee te nemen? Of best 50 cl nemen? Ik wil zo min mogelijk extra balast...

Hand voor schaal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ksAAis8.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Asgaro op 18-02-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Asgaro schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:37:
Ik ga voor het eerst beginnen testen met enery gels. GU gekocht, via Amazon, omdat ik dat veel zie aanbeveeld worden online. Direct een proefpakket gekocht met tal van smaken.

Ben aan het trainen voor mijn eerste Halve Marathon dus bij duurlopen wordt dit nuttig.

Nu, dit wordt best genomen met wat water. Is daarom een 33 cl flesje voldoende om mee te nemen? Of best 50 cl nemen? Ik wil zo min mogelijk extra balast...

Hand voor schaal.

[afbeelding]
Ik ken deze niet, heb zelf alleen ervaring met de SIS GO versie, die zijn wat groter maar hoef je geen water bij te drinken (al hoewel wegspoelen nog steeds fijn is). Het idee van de caffeine versie is volgens mij voor een laatste stukje van een race. Hoeveel water je bij deze gelletjes nodig hebt weet ik niet. Hangt misschien ook samen met hoeveel water je sowieso al drinkt. Bij alle duurlooptrainingen in niet-warm weer onder de 20km neem ik überhaupt geen drinken mee.

Eén oplossing die je kan toepassen: gewoon een 1/2 liter flesje in de hand houden de eerste km tot je uit je woonwijk bent en daarna het flesje ergens achter een boom of bosje zetten. Zet dan je ronde zo uit dat je een achtje ofzo maakt waardoor je tijdig weer bij dat flesje bent. Een andere oplossing is een trail-vest of drink-belt of iets dergelijks, maar die zal je in de wedstrijd waarschijnlijk ook niet gebruiken (want onnodige, immers elke 5km een waterpost) dus wellicht niet voor de hand liggend om dat in de training wel te doen.

Zelf gisteren maar geprobeerd wat trappen en bruggen mee te nemen in mijn rondje, moet toch hoogtemeters gaan maken om wat meer kracht op te bouwen :) .. Zat nu op 90 hoogtemeters in 12km. Niet gek voor een stad zonder heuvels :| Moest er wel 5x de brug voor op en 5x een lange trap. Binnenkort maar eens wat plannen in Amerongen, of een andere heuvelachtige omgeving, misschien deze wel: Run2Day Hoogtemeter Challenge Duivelsberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

Hand voor schaal.

[afbeelding]
Ik wil je je suiker shotjes niet ontnemen, maar dit heb je tijdens trainingen eigenlijk niet nodig. Sterker nog: er is wat mij betreft meer reden om ze niet te gebruiken dan wél te gebruiken. Daarnaast zijn gels waarbij je moet drinken eigenlijk beter geschikt voor op de fiets dan voor tijdens het hardlopen - ik gebruik ze persoonlijk niet meer om die reden.

Een reden om het wel een keer te doen: dan weet je of je ze weer uitkotst. :+ Niet iedereen houdt het binnen (zeldzaam, maar vervelend als het tijdens een race is).

Redenen om het niet te doen: je lange duurlopen zijn vooral bedoeld om je vetverbranding te optimaliseren. Als jij er suiker in blijft drukken dan train je dit niet - en daarmee doe je een deel van je trainingsdoel teniet. Ik heb afgelopen zomer in mijn marathonvoorbereiding drie keer 40+km gelopen, allemaal zonder gels en drinken - juist om je lichaam daarop te trainen. (Had wel altijd twee gels bij me overigens - voor nood).

Tijdens je race zou je het wel kunnen doen - maar dan zou ik je aanraden om een variant te nemen waarbij het water al inzit (zoals hierboven gezegd).

Ter referentie: ik neem zelf meestal 1 gel tijdens een halve marathon. Alle afstanden daaronder doe ik het niet. Bij een hele marathon neem ik er ongeveer 5. Trainingen dus altijd zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
dreameater schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:59:

[...]

WOw jij ook enorm bedankt voor al deze informatie; hier kan ik zeker wel wat mee!
Voor wat betreft dat doel bijstellen denk ik inderdaad dat je gelijk hebt, soms word ik eventjes iets te enthousiast.. Ik moet ook blijven opletten dat ik fit blijf en geen blessures krijg. Ik heb een nare geschiedenis met een lopers knie...(en dus die ingescheurde enkebandl, maar dat 'loopt' wel los)
Graag gedaan.

Nog wel een punt nu ik het zo teruglees: pas niet alles tegelijk aan. :+ Als jij én langere intervallen gaat lopen, én je weekomvang ineens vergroot én je lange duurlopen gaat lopen zoals in het voorbeeld dan gaat je belasting ineens x2 - dat gaat niet goed.

Qua intervallen: mijn voorbeeld was "4 weken" - maar verspreid dit eventueel over 8 of 9 weken (een rustweek tussendoor).

Qua lange duurloop: hou ook de lange, steady, duurlopen erin. De meeste trainingsschema's hebben een rustweek in de 4e week. Loop in week 1, 2 en 4 een steady duurloop - loop in week 3 (dus vóór je rustweek) zo'n progressieve lange duurloop - waarbij je hard finisht. Bouw dit eventueel ook op. Dus in week 3: alleen het laatste blok (blok 3) en verder gewoon steady lopen. In week 7 doe je dan ook "blok 2" ertussen.

Als het te zwaar is: gas terug nemen op je intervallen/snelle werk - maar wel de omvang blijven maken. De belangrijkste trainingen in je week: intervaltraining en lange duurloop. Áls je een keer wat moet missen: mis dan niet die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Valorian schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Ik ken deze niet, heb zelf alleen ervaring met de SIS GO versie, die zijn wat groter maar hoef je geen water bij te drinken (al hoewel wegspoelen nog steeds fijn is). Het idee van de caffeine versie is volgens mij voor een laatste stukje van een race. Hoeveel water je bij deze gelletjes nodig hebt weet ik niet. Hangt misschien ook samen met hoeveel water je sowieso al drinkt. Bij alle duurlooptrainingen in niet-warm weer onder de 20km neem ik überhaupt geen drinken mee.

Eén oplossing die je kan toepassen: gewoon een 1/2 liter flesje in de hand houden de eerste km tot je uit je woonwijk bent en daarna het flesje ergens achter een boom of bosje zetten. Zet dan je ronde zo uit dat je een achtje ofzo maakt waardoor je tijdig weer bij dat flesje bent. Een andere oplossing is een trail-vest of drink-belt of iets dergelijks, maar die zal je in de wedstrijd waarschijnlijk ook niet gebruiken (want onnodige, immers elke 5km een waterpost) dus wellicht niet voor de hand liggend om dat in de training wel te doen.

Zelf gisteren maar geprobeerd wat trappen en bruggen mee te nemen in mijn rondje, moet toch hoogtemeters gaan maken om wat meer kracht op te bouwen :) .. Zat nu op 90 hoogtemeters in 12km. Niet gek voor een stad zonder heuvels :| Moest er wel 5x de brug voor op en 5x een lange trap. Binnenkort maar eens wat plannen in Amerongen, of een andere heuvelachtige omgeving, misschien deze wel: Run2Day Hoogtemeter Challenge Duivelsberg
Uiteindelijk vandaag is een 50 cl flesje meegedaan. Eerste kilometer had ik het in de hand maar werd dit al zéér rap beu. Gelukkig past het in mijn short en het valt er niet uit! Ideaal dus.

Een drinkbelt zal ik zeker overwegen zodra ik verder zou gaan dan Halve Marathons... Ooit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
MrAcid schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Ik wil je je suiker shotjes niet ontnemen, maar dit heb je tijdens trainingen eigenlijk niet nodig. Sterker nog: er is wat mij betreft meer reden om ze niet te gebruiken dan wél te gebruiken. Daarnaast zijn gels waarbij je moet drinken eigenlijk beter geschikt voor op de fiets dan voor tijdens het hardlopen - ik gebruik ze persoonlijk niet meer om die reden.

Een reden om het wel een keer te doen: dan weet je of je ze weer uitkotst. :+ Niet iedereen houdt het binnen (zeldzaam, maar vervelend als het tijdens een race is).

Redenen om het niet te doen: je lange duurlopen zijn vooral bedoeld om je vetverbranding te optimaliseren. Als jij er suiker in blijft drukken dan train je dit niet - en daarmee doe je een deel van je trainingsdoel teniet. Ik heb afgelopen zomer in mijn marathonvoorbereiding drie keer 40+km gelopen, allemaal zonder gels en drinken - juist om je lichaam daarop te trainen. (Had wel altijd twee gels bij me overigens - voor nood).

Tijdens je race zou je het wel kunnen doen - maar dan zou ik je aanraden om een variant te nemen waarbij het water al inzit (zoals hierboven gezegd).

Ter referentie: ik neem zelf meestal 1 gel tijdens een halve marathon. Alle afstanden daaronder doe ik het niet. Bij een hele marathon neem ik er ongeveer 5. Trainingen dus altijd zonder.
Bedankt voor de info!
Hmja, ik zal het sowieso enkel maar bij duurlopen gebruiken en ook slechts 1 per duurloop.

Maar feit is dat ik sinds kort een rijstwafel begon mee te nemen voor onderweg bij duurlopen. Het is dat ik me wat meer ben beginnen inlezen over voeding in het algemeen (Ook met MyFitnessPal begonnen waarover ik onlangs postte) en kwam vrij veel artikels tegen over dat, zodra je duurloop langer dan 1 uur is, je zou mogen denken aan iets om te eten.
Al snel wou ik dan ook energy gels is testen...

Qua smaak vallen de GU's blijkbaar goed mee. Heb er vandaag eentje genomen (na 45-50 min. zoals aanbevolen) en was feitelijk zelfs lekker te noemen. En niets van oprispingen van de maag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het valt me op dat velen hier een redelijk strak schema adviseren, lopen jullie allemaal zo gedisciplineerd of is de praktijk vaak anders? Ik heb voor mezelf een aantal "regels", zonder verder elke week een schema uit te stippelen. Praktijk komt neer op 1 of 2 intervallen (1 of 2 km halve marathon pace per interval) en 1 wisselduurloop. De interval is een soort wedstrijd simulatie waarbij ik goed op houding en loopritme let.
Mijn training is geslaagd als ik met plezier erop terug kijk ;). Hoewel als ik er zo over nadenk.. Toch best gedisciplineerd ;).

Vanavond weer een rondje gedaan voor het eerst sinds afgelopen zondag halve marathon, kuiten voelen nog wat zwaar maar verder oké. Stiekem nog even een snelle km tussendoor gedaan van 3:55 :P omdat het zo fijn is!

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2017 20:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik volg mijn schema bijna naar de letter. Meestal loop ik zelfs vaker (extra herstelloopje van ~45') en/of meer (paar kilometer bij lange duurloop smokkelen). Van weken dat ik minder dan vijf keer kan lopen raak ik alleen maar in de stress :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

MrAcid schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Heb ook die SIS Go, dingen zijn ten miste lekker. (of ja lekker, makkelijk weg te werken).

Als ik een duurloop van 25km+ doe neem ik er altijd wel een, morgen bij de 30km doe ik er denk ik 2. Meestal rond de 12-14 km en rond de 22-24km. Ook een beetje om mijn maag te trainen erop.

Heb een keer 2x 8 uur race gedaan, toen hadden we ook een hoop sportvoeding bij. Maar dat is niet zo heel gezond voor je maag.

Ren eigenlijk altijd met camelbak met isostar erin, gelletjes en winegums. Vooral die laatste helpen mij vaak bij het lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kenneth schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:13:
Ik volg mijn schema bijna naar de letter. Meestal loop ik zelfs vaker (extra herstelloopje van ~45') en/of meer (paar kilometer bij lange duurloop smokkelen). Van weken dat ik minder dan vijf keer kan lopen raak ik alleen maar in de stress :P
Stress heb ik pas bij minder dan 2x p week dus dat valt mee ;). Wel word ik altijd chagrijnig als het mooi weer is en ik niet kan lopen.. Tegenwoordig zegt mijn vrouw ook altijd dat ik eerst moet lopen voordat we weggaan ipv andersom :X. Maar 5x p week is voor mij nog teveel, mooi dat dat lukt!

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 18-02-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Strava-vraag: regelmatig zie ik (Belgische?) atleten met een lang nummer achter hun naam. Wat is dat?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 20:38
Aight! schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:09:
[...]

Heb ook die SIS Go, dingen zijn ten miste lekker. (of ja lekker, makkelijk weg te werken).

Als ik een duurloop van 25km+ doe neem ik er altijd wel een, morgen bij de 30km doe ik er denk ik 2. Meestal rond de 12-14 km en rond de 22-24km. Ook een beetje om mijn maag te trainen erop.

Heb een keer 2x 8 uur race gedaan, toen hadden we ook een hoop sportvoeding bij. Maar dat is niet zo heel gezond voor je maag.

Ren eigenlijk altijd met camelbak met isostar erin, gelletjes en winegums. Vooral die laatste helpen mij vaak bij het lopen :)
Ik ga vandaag voor het eerst met winegums lopen, zag ze liggen bij petzl night trail. En was echt een welkome verrassing.

Sis krijg ik echt niet weg, althans wel qua structuur. Maar die smaak :|

Ik heb laatst als compensatie bij een fout gelopen bestelling 2 pakken Jelly Bar gekregen, die zijn echt lekker :D
http://www.go2sportvoedin...ar-aardbei-4x25-gram.html

Ben ook aan het testen met tailwind, daar zit alles in. Waardoor je geen andere aanvullingen hoeft mee te nemen (pillen etc). Maar alleen vocht op een lege maag bevalt me nog niet echt. En de smaak is OKish.
http://www.tailwindnutrition.com/why-tailwind/
Het lijkt duur maar je kan er aardig wat flessen mee vullen.

Voor de marathon word het denk ik, tailwind in de flessen. En jellybar+winegums. Kijken of het lukt een banaan heel mee te nemen voor op de helft of zo.

[ Voor 17% gewijzigd door Sinned123 op 19-02-2017 09:33 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asgaro
kenneth schreef op zondag 19 februari 2017 @ 08:49:
Strava-vraag: regelmatig zie ik (Belgische?) atleten met een lang nummer achter hun naam. Wat is dat?
Dat zijn nummers van Decathlon klantenkaarten :)
We kunnen punten opsparen op de Decathlon klantenkaart door kilometers te lopen of te fietsen. 3 punten per gelopen kilometer; 1 punt per gefietste kilometer.
Na 400 punten wordt dit omgezet naar een kortingsbon van 6 euro.

Om onze afstanden te kunnen meten, moet men Strava joinen, zich lid maken van een bepaalde Strava club, en tenslotte maandelijks meedoen aan die Distance Challenge dat Strava aanbiedt.

De punten zijn accumuleerbaar (lees: als je in 1 maand niet voldoende punten haalde om een kortingsbon te krijgen, behoud je die punten voor later) en je kan dus redelijk wat korting verkrijgen zo.
Ik ben nog maar vrij recent ermee bezig maar denk dat velen al 10-tallen euro's aan korting hebben.

Kortingsbonnen zijn normaal gezien geldig voor 3 maanden, maar blijkbaar is het nu 6 maanden, volgens deze post: https://www.facebook.com/...=%7B%22tn%22%3A%22R%22%7D

Het initiatief zal ook nog uitbreiden want zag al wat posts in onderstaande Facebook groep langskomen waarbij ze spreken over uitbreiden van het team dat deze actie regelt, etc. :)

Links:
https://sites.google.com/oxylane.com/decathlonchallenge/faq
https://www.strava.com/clubs/187874
https://www.facebook.com/groups/1724513137766665/

Het zal wel z'n vruchten afwerpen: ik ging altijd bij een andere speciaalzaak die dichter bij huis is, maar nu ga ik binnen enkele maanden toch ook eens bij Decathlon gaan shoppen ;)

Het is gericht op Belgen, maar anders kan ik in die Facebook groep is vragen hoe het zit voor Nederland?

edit: Aha, zou ook voor Nederlanders moeten werken zo te zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/67N6fzh.png

[ Voor 13% gewijzigd door Asgaro op 19-02-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53
Asgaro schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:59:
[...]

Dat zijn nummers van Decathlon klantenkaarten :)
We kunnen punten opsparen op de Decathlon klantenkaart door kilometers te lopen of te fietsen. 3 punten per gelopen kilometer; 1 punt per gefietste kilometer.
Na 400 punten wordt dit omgezet naar een kortingsbon van 6 euro.
Die actie mogen ze in Nederland ook wel houden van mij. Ik woon potverdorie vlakbij een Decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Sinned123 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:20:
[...]

Ik ga vandaag voor het eerst met winegums lopen, zag ze liggen bij petzl night trail. En was echt een welkome verrassing.

Sis krijg ik echt niet weg, althans wel qua structuur. Maar die smaak :|
Welke smaak had je? Sommige kunnen inderdaad erg smerig zijn, maar gewoon goed wegspoelen met water + isostar.

Ik heb tropical meestal die vindt ik best prima.

Vandaag de 30km gedaan! Ging goed, was eerst bang voor mijn scheenbeen pijn, maar nadat de fysio was geweest heb ik eigenlijk wel lekker gelopen. Over 3 weken de 35 km en dan de 42 km in Rotterdam! Spannend maar heb er wel zin in.

Heb 5.30/km gelopen, maar toen ik eenmaal klaar was had ik wel nog energie over. Al moet ik wel nog 12 km extra dan uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Aight! schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Welke smaak had je? Sommige kunnen inderdaad erg smerig zijn, maar gewoon goed wegspoelen met water + isostar.

Ik heb tropical meestal die vindt ik best prima.

Vandaag de 30km gedaan! Ging goed, was eerst bang voor mijn scheenbeen pijn, maar nadat de fysio was geweest heb ik eigenlijk wel lekker gelopen. Over 3 weken de 35 km en dan de 42 km in Rotterdam! Spannend maar heb er wel zin in.

Heb 5.30/km gelopen, maar toen ik eenmaal klaar was had ik wel nog energie over. Al moet ik wel nog 12 km extra dan uiteindelijk.
Ik heb ze allemaal wel gehad, Lemon/Mint was de allerergste. Het gaat vooral om de nasmaak, kan slecht tegen sommige kunstmatige zoetstoffen(aspartaan bijv). Ik gebruik ze nu met water in een bidon, dan gaat het prima.

Gisteren zelf ook 30KM gedaan ongeveer zelfde tempo, wat is je richttijd? Die van mij 3:45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Deze week weer voor het eerst gaan hardlopen sinds 4 maanden. Liep voorheen 3x 10km per week en ben nu op laag tempo met 6km begonnen. Helaas had ik na de eerste keer lopen direct last aan de achter kant van mijn knie (aanhechting hamstring?). Is dit nu domme pech? Heb eigenlijk niks anders dan normaal gedaan en had niet het gevoel dat 6km te lang is voor de eerste keer. Kan ik nu rustig door blijven lopen? Ik had de tweede run alleen wat last direct na het lopen, daarna niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Aghanim schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:02:
Deze week weer voor het eerst gaan hardlopen sinds 4 maanden. Liep voorheen 3x 10km per week en ben nu op laag tempo met 6km begonnen. Helaas had ik na de eerste keer lopen direct last aan de achter kant van mijn knie (aanhechting hamstring?). Is dit nu domme pech? Heb eigenlijk niks anders dan normaal gedaan en had niet het gevoel dat 6km te lang is voor de eerste keer. Kan ik nu rustig door blijven lopen? Ik had de tweede run alleen wat last direct na het lopen, daarna niet meer.
Ah dat is zuur! Hoe zit het met je schoenen? Sommige mensen denken dat schoenen niet 'slijten' als ze netjes op de plank staan. Doch neemt de demping behoorlijk af. Ook kun je misschien beter op zachte ondergrond gaan lopen als het weer op wilt gaan pakken. Nét wat minder belastend voor je pezen.

Zelf merk ik altijd dat ik enorm veel baat heb bij het 'midden op de weg lopen'. Een straat / weg loopt vaak iets bol. Als je dan langs de kanten gaat lopen loop je vrijwel altijd iets schuin.. op den duur kan dit funest zijn voor je knie / heup.

Succes, hoop dat 't pijntje meevalt!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gewoon je lichaam weer even laten wennen. Als de pijn niet doorzet zou ik persoonlijk gewoon doorlopen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Gisteren voor het eerst een 10km onder de 40 minuten gelopen *O*, en hoe! 39:25. Waar mijn pr. 42:07 was. Helaas was het parcours ~700 meter ter kort -O-. Wel lekker gelopen verder, beetje spierpijn hier en daar, diep genoeg gegaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Afgelopen weekend ook weer heerlijk gelopen. Voor het eerst sinds lange periode weer de korte broek aan, geen thermo ondershirt meer.. Heerlijk!!
Zaterdag was het overigens wel warmer dan gisteren overigens :). Kwam gisteren buiten (rond 9.30) maar voelde die koude wind tegen m'n kuiten. Heb in eerste instantie nog even met het idee gelopen om toch maar een lange broek aan te doen, maar dit achteraf toch niet gedaan.

Zaterdag op hartslag DL1 60 minuten : 10.20 km = 6.01/km
Zondag op hartslag DL2 80 minuten : 14.7 km = 5.25/km

Met de Venloop (hm) over krap 1 maand is dit de ideale voorbereiding en komt de positieve boost precies op het juiste moment. Heb in een dip gezeten, dat zie je ook duidelijk terug op Garmnin Connect; de omvang werd steeds korter, de tijd steeds langzamer.
Nu gaan de omvang en tempo langzaam weer omhoog :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:16:
Gewoon je lichaam weer even laten wennen. Als de pijn niet doorzet zou ik persoonlijk gewoon doorlopen.
Vind dat wel een lastige hoor, wanneer zet pijn door? Pijn na een training lijkt mij eerlijk gezegd sowieso wel een signaal dat er iets niet goed zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Arie- schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:25:
Gisteren voor het eerst een 10km onder de 40 minuten gelopen *O*, en hoe! 39:25. Waar mijn pr. 42:07 was. Helaas was het parcours ~700 meter ter kort -O-. Wel lekker gelopen verder, beetje spierpijn hier en daar, diep genoeg gegaan dus.
700m op 10km is wel een hele grote afwijking. Was dit conform je GPS-horloge of ook volgens de organisatie zelf? Als het écht 700m te kort is dan zit je met deze score 'gewoon' weer ruim boven de 42 min als je je tijd extrapoleert naar de 10km... :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Afwijking was echt jammer genoeg echt 700 meter. Twee rondjes van ongeveer vijf kilometer waarbij de eerste 700 meter over de atletiekbaan gingen. De tweede vijf kilometer ronde ging niet opnieuw over de baan en mistte dus 700 meter. De vijf kilometer lopers hebben volgens Strava allen iets meer dan vijf kilometer geregistreerd. De ronde was onderdeel van een crosscircuit en was ingelast omdat, heb ik me laten vertellen, een loop andere locatie niet door kon gaan. Verder een prima dagje gehad, dus ik heb er niet echt veel problemen mee. Er deed overigens ook een belachelijk snelle jongen, Gert-Jan Wassink, mee die niet echt weerstand had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:18:
[...]

Vind dat wel een lastige hoor, wanneer zet pijn door? Pijn na een training lijkt mij eerlijk gezegd sowieso wel een signaal dat er iets niet goed zit.
Heel persoonlijk en per geval afhankelijk inderdaad/uiteraard. Een beetje pijn hoort erbij - maar via een online consult bij niet-artsen ga je daar nooit een sluitend antwoord op krijgen. :)

Ik heb gisteren 40km gelopen: hele mooie ronde door de bossen bij Bilthoven, Maartensdijk, een landgoed tussen Hilversum en Baarn, langs zandduinen in het bos bij Soest en over het ex-militaire vliegveld bij Soesterberg. Strava: https://www.strava.com/activities/871955745

Ik liep voor het eerste met "dwMap" op mijn Forerunner 230. Dat werkt wel mooi! Ik kende 80% van de route, maar voor die resterende 20% was dit een fijn hulpmiddel.

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/13cd2a3fd15148e9adcb806858a15a1e.png

Kijk nog met een half oog naar de Rotterdam Marathon. Sta nog niet ingeschreven maar wil hem misschien wel lopen. De aanloop is/wordt alleen niet ideaal, haal niet al m'n trainingen en ben eind maart ook weer een weekje toerskiën, wat wel heel inspannend is maar wel a-specifiek. Wel op hoogte - met alles tussen de 2000 en 3700m, dus goed voor de rode bloedlichaampjes. :+

[ Voor 7% gewijzigd door MrAcid op 20-02-2017 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Asgaro
Asgaro schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:35:
Om op deze post Asgaro in "Hardlopen - Deel 7" terug te komen: ik voel wel iets in mijn rechterbeen.
Eergisteren dus die interval training gedaan die ik minder goed dan normaal had aangepakt (kortere warm-up en vrijwel geen cool-down) omdat de locatie niet de normale was dat ik gebruik.

De dag van de interval training zelf, voelde ik niets maar de dag erna (gisteren dus) en ook vandaag nog, voel ik een doffe pijn (zeker geen steken ofzo; echt dof) bij elke stap dat ik zet met mijn rechterbeen.
Ik denk dat het onder categorie shin splints valt: het is naar de binnenkant van het midden van mijn rechterbeen toe.
Bij stilzitten voel ik overigens niets van pijn.

Ik lees echter dat het dan nog kan gaan over het bot of de spieren: ik heb de test gedaan met drukken op de locatie en ook errond, maar ik voel géén pijn. Dat betekent dat het de spieren zijn en niet het bot.
Muscular shin splint of exertional compartment syndrome kom ik tegen.

Normaal zou ik vandaag gaan hardlopen, maar waarschijnlijk blijf ik beter thuis.

Ik denk dat ik een foam roller ga kopen. Ik ging het sowieso al binnenkort in huis halen en neem aan dat dit kan helpen?
Mijn vraag is: wat kan ik naast foam rolling nog doen? Ijs opleggen? Of is dat te laat en moest dat gebeurd zijn zodra ik het begon te voelen gisteren?

edit: Daarnaast ga ik nu ook meer proteins eten. Meer hardgekookte eieren bv. Kan enkel helpen.
Update: pijntje is opgelost!
Ik heb online enkele uren gesurft en kwam regelmatig tegen dat een foute voetlanding (te veel naar binnen toe) een oorzaak kan zijn.

Ik heb hier eens op gelet en het klopt inderdaad dat ik dit deed! Ik denk dat ik dit de afgelopen maanden ben beginnen doen omdat mijn smartphone sindsdien aan de binnenkant van mijn onderarm hangt. Ik moet daar vrij regelmatig iets op aanklikken/swippen terwijl ik loop en ik ben vrijwel zeker dat ik daardoor met mijn rechterbeen meer een inkanteling naar binnen begon te maken.

Nu let ik al een kleine week echt op of ik mijn rechtervoet mooi recht laat landen - mijn linkervoet landt sowieso steeds recht zo te zien - en het lijkt stilaan terug een automatisme te worden.

Eergisteren - long run - en vandaag terug gaan lopen - intervals - en helemaal geen last meer. Ik huppel ook thuis na training ff op mijn rechterbeen om zeker te zijn dat ik helemaal niets meer voel, en het is idd weg *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-10 12:10
Ik liep de laatste maanden gemiddeld een 30-40 km per week, verdeeld over 3 dagen in de week. Dit combineerde ik dan wel met krachttraining in de fitness. Nu ben ik 2 weken geleden een weekje vrij intensief gaan skiën en nu heb ik elke keer dat ik ben gaan lopen al last gehad van mijn knie. Het lijkt een beetje alsof mijn knie niet vast in het gewricht zit en wat heen en weer knikt, na een km of 4 begint het dan wat pijn te doen, maar niets waardoor ik niet kan lopen. Eerder een vervelend gevoel.
Om niet te forceren ben ik beide keren gestopt na 7km. Later geen pijn, enkel een stijve knie.
Vroeger door te voetballen mijn kruisbanden gescheurd en meniscus geblokkeerd wat later. Beide zijn nu gerepareerd en ik had er geen last van dus, maar nu na het skiën wel. Zou ik wat meer rust proberen of best meteen naar een (sport-)dokter of fysio gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

DonPr0n schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:22:
Ik liep de laatste maanden gemiddeld een 30-40 km per week, verdeeld over 3 dagen in de week. Dit combineerde ik dan wel met krachttraining in de fitness. Nu ben ik 2 weken geleden een weekje vrij intensief gaan skiën en nu heb ik elke keer dat ik ben gaan lopen al last gehad van mijn knie. Het lijkt een beetje alsof mijn knie niet vast in het gewricht zit en wat heen en weer knikt, na een km of 4 begint het dan wat pijn te doen, maar niets waardoor ik niet kan lopen. Eerder een vervelend gevoel.
Om niet te forceren ben ik beide keren gestopt na 7km. Later geen pijn, enkel een stijve knie.
Vroeger door te voetballen mijn kruisbanden gescheurd en meniscus geblokkeerd wat later. Beide zijn nu gerepareerd en ik had er geen last van dus, maar nu na het skiën wel. Zou ik wat meer rust proberen of best meteen naar een (sport-)dokter of fysio gaan?
Met zo'n voorgeschiedenis zou ik geen risico nemen. Als dit na een paar dagen rust niet weg is, zou ik er zeker door een specialist naar laten kijken.

@Asgaro Mooi dat het beter gaat! Zo zie je maar hoe belangrijk je looptechniek is. Bij hele lange afstanden is het checken van mijn loopvorm ook een standaardactie als ik ergens last van krijg... door vermoeidheid ed kunnen zaken behoorlijk verslechteren, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hebben jullie ook de ervaring dat je rusthartslag extra laag is (de dag) na een zware - maar vooral lange - inspanning? Ik zie dit regelmatig bij mezelf, benieuwd of dit bij anderen ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Sinned123 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:24:
[...]

Gisteren zelf ook 30KM gedaan ongeveer zelfde tempo, wat is je richttijd? Die van mij 3:45.
Nice! Ja wordt mijn eerste marathon, dus durf nog niet echt een tijd te zeggen want ik weet nooit hoe het gaat...

Maar het zou mooi zijn als ik onder de 4 uur kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
MrAcid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:48:
[...]

Kijk nog met een half oog naar de Rotterdam Marathon. Sta nog niet ingeschreven maar wil hem misschien wel lopen. De aanloop is/wordt alleen niet ideaal, haal niet al m'n trainingen en ben eind maart ook weer een weekje toerskiën, wat wel heel inspannend is maar wel a-specifiek. Wel op hoogte - met alles tussen de 2000 en 3700m, dus goed voor de rode bloedlichaampjes. :+
Je loopt 40KM easy met tempo 4:50 :?
Hoezo niet klaar voor Rotterdam 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat hangt natuurlijk helemaal af van je ambitie. Als zijn doel 2u50 is dan is hij er mogelijk niet klaar voor, als zijn doel 3u20 is dan is hij er natuurlijk allang klaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sinned123 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:41:
[...]

Je loopt 40KM easy met tempo 4:50 :?
Hoezo niet klaar voor Rotterdam 8)7
Uitlopen is maar 1x een leuk doel. ;)

Ik wil een echte kans hebben op 2:50 om te starten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Bam. De eerste 250km van het jaar zitten erop :) .. Ben best tevreden, aangezien ik vorig jaar 1.000 in totaal liep (met een behoorlijk 'zomergat', dus gemiddeld zo'n 100 p/m) .. Streven is nu minimaal 125 per maand, heb sinds mijn start bij Hellas AV mijn schema ook weer naar 3/4x per week verlegd, dat ziet er (for who ever may care) ongeveer zo uit:

Per week:
- Maandag: 8km (4km hardlopen - 45-60 min kracht/core stability training - 4km terug hardlopen)
- Dinsdag: rust of wandklimmen
- Woensdag:16km (zware interval op de baan (2km inlopen, +/- 12 km training, 2km terug)
- Donderdag: rust of wandklimmen
- Vrijdag: rustige duurloop vrijdag (10-15km)
- Zaterdag/Zondag: groepstraining in het park (<10km) óf bostraining met de AV (+/- 14km)

Pak niet elke week alles mee, maar de maandag, woensdag en een van de weekend-trainingen staan min of meer gebeiteld in de agenda. Dat geeft me een mooie mix van rustige km's, core/kracht (maandag), stevige intervallen (woe) en wat duur (weekend) en mijn totale omvang gaat (mede ook door het hardlopen als vervoer naar de atletiekbaan en corestability training) al snel naar minimaal 35 per week, waarmee ik de gewenste 125 ruim overstijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:10
Vorige week dinsdag voor 't eerst na 2 weken verkoudheid weer gelopen, 4,5 km in 27 minuten dus dat ging niet vervelend na 2 weken stilstaan. Daarna afgelopen zondag te enthousiast geweest/ mezelf overschat ;) Ik zit nu normaal tussen de 6:00 en 6:30 per km, zondag eerst 10 minuten op 6:00 per km, toen 10 minuten op 5:30 per km en toen moest ik nog een rot eind terug naar huis... Terwijl 't lopen helemaal niet onaardig ging, maar kreeg echt spierpijn in m'n kuiten.

Afgelopen donderdag ook niet hardgelopen omdat ik de dag ervoor 20/ 25 minuten lang met m'n oudste (ruim 2 jaar) rond heb staan springen in huis, dus dat leverde ook wat spierpijn op in de kuiten. Dus tot nu toe gaat 't met pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
MrAcid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Uitlopen is maar 1x een leuk doel. ;)

Ik wil een echte kans hebben op 2:50 om te starten.
Ja wat kan ik zeggen.
Verschil moet er zijn 😳
Moet een heerlijk gevoel zijn, dat je kunt zeggen voor 3uur doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
MrAcid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:59:
Hebben jullie ook de ervaring dat je rusthartslag extra laag is (de dag) na een zware - maar vooral lange - inspanning? Ik zie dit regelmatig bij mezelf, benieuwd of dit bij anderen ook zo is.
Ik vraag me altijd eerst af hoe ik me voel, voor ik naar het cijfer kijk en dan probeer ik het verband te zien. Ziekte en vermoeidheid haal ik er zo vaak uit. Een stevige training iets minder maar ik zal er de komende weken eens op letten.

Ik zie wel een extra lage hartslag als ik eens goed uitgerust ben. En dat lukt me beter wanneer ik fysiek moe ben en mijn hoofd heb vrijgemaakt (iets met 2 kleuters en een drukke baan). En nu ik erover nadenk, een lange/zware training helpt dan wel... Er is wel een duidelijke trend waarbij mijn rusthartslag omgekeerd evenredig is met mijn trainingsvolume (maar ik neem aan dat je daar niet op doelde).

Ah ja, bij een hele diepe dip (bij mij richting 30, gemiddelde rusthartslag zit bij mij 40-45, een normale dip gaat bij mij richting 35) geraak ik soms met moeite uit mijn bed, wat ik eigenlijk interpreteer als een soort "oververmoeidheid". Dus laag is bij mij ook niet altijd strikt positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:55:
Bam. De eerste 250km van het jaar zitten erop :) .. Ben best tevreden, aangezien ik vorig jaar 1.000 in totaal liep (met een behoorlijk 'zomergat', dus gemiddeld zo'n 100 p/m) .. Streven is nu minimaal 125 per maand, heb sinds mijn start bij Hellas AV mijn schema ook weer naar 3/4x per week verlegd, dat ziet er (for who ever may care) ongeveer zo uit:

Per week:
- Maandag: 8km (4km hardlopen - 45-60 min kracht/core stability training - 4km terug hardlopen)
- Dinsdag: rust of wandklimmen
- Woensdag:16km (zware interval op de baan (2km inlopen, +/- 12 km training, 2km terug)
- Donderdag: rust of wandklimmen
- Vrijdag: rustige duurloop vrijdag (10-15km)
- Zaterdag/Zondag: groepstraining in het park (<10km) óf bostraining met de AV (+/- 14km)

Pak niet elke week alles mee, maar de maandag, woensdag en een van de weekend-trainingen staan min of meer gebeiteld in de agenda. Dat geeft me een mooie mix van rustige km's, core/kracht (maandag), stevige intervallen (woe) en wat duur (weekend) en mijn totale omvang gaat (mede ook door het hardlopen als vervoer naar de atletiekbaan en corestability training) al snel naar minimaal 35 per week, waarmee ik de gewenste 125 ruim overstijg.
Knap dat je het sportklimmen zo goed kan combineren met hardlopen, zijn toch verschillende dingen (kracht in armen, vingers vs uithoudingsvermogen en kracht in benen). Overeenkomst zit hem in coördinatie en buikspieren ed? In de tijd dat ik 3x per week klom (alweer 10 jaar geleden), fietste ik er veel bij. Kan me wel herinneren dat ik dag na een avondje klimmen niet zoveel waard was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:28:
[...]
Knap dat je het sportklimmen zo goed kan combineren met hardlopen, zijn toch verschillende dingen (kracht in armen, vingers vs uithoudingsvermogen en kracht in benen). Overeenkomst zit hem in coördinatie en buikspieren ed? In de tijd dat ik 3x per week klom (alweer 10 jaar geleden), fietste ik er veel bij. Kan me wel herinneren dat ik dag na een avondje klimmen niet zoveel waard was..
Ik heb eigenlijk altijd 1x per week geklommen en daarnaast nooit energie gestopt in aparte trainingen voor het klimmen, dus het hardlopen is er meer 'bij' gekomen. Verder denk ik dat de buikspieren maar ook lichaamsspanning / controle / balans etc. (dus inderdaad de coördinatie), beide sporten ten goede komen. Verder gaan beide sporten elkaar denk ik op amateurniveau niet bijten. Wel zou meer progressie bij het een wellicht voor de hand liggen als ik mijn energie die nu in het ander stop daar ook in zou stoppen. Maar nog meer hardlopen zie ik ook niet gebeuren, ik gebruik nu eigenlijk een van de rust-dagen voor rustig klimmen en dat valt goed te combineren qua intensiteit. Minder qua tijd overigens, het kost me nu samen wel erg veel avonden ;)

Wel moet ik zeggen dat nu ik zoveel hardloop het klimmen iets meer in relax-modus gaat dan in de alles-eruit-persen-modus. Dus wat minder routes op een avond. Klimmen is voor mij ook een erg sociale bezigheid, heb veel klimmende vrienden.

Verder merk ik het de volgende dag niet echt meer, behalve als ik na het klimmen ook nog de speciaal-biertjes heb meegepakt aan de bar, dat helpt niet echt mee voor het hardlopen ;) .. En andersom heb ik nog wel eens bij de baan-training dat er ook een kracht circuitje bij zit, dan merk ik dat wel degelijk bij het klimmen de volgende dag... En tot slot ben ik door meer hardlopen (i.c.m. gezonder eten) ook meer gaan afvallen, wat ook meehelpt met klimmen (minder onnodige balast omhoog slepen :) )

Off topic: was jij overigens, na je 3x-per-week-jaren op den duur gewoon klaar met de klimhobby? Of is het verwaterd, klimpartners verdwenen, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 21-02-2017 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:57:
[...]

Ik heb eigenlijk altijd 1x per week geklommen en daarnaast nooit energie gestopt in aparte trainingen voor het klimmen, dus het hardlopen is er meer 'bij' gekomen. Verder denk ik dat de buikspieren maar ook lichaamsspanning / controle / balans etc. (dus inderdaad de coördinatie), beide sporten ten goede komen. Verder gaan beide sporten elkaar denk ik op amateurniveau niet bijten. Wel zou meer progressie bij het een wellicht voor de hand liggen als ik mijn energie die nu in het ander stop daar ook in zou stoppen. Maar nog meer hardlopen zie ik ook niet gebeuren, ik gebruik nu eigenlijk een van de rust-dagen voor rustig klimmen en dat valt goed te combineren qua intensiteit. Minder qua tijd overigens, het kost me nu samen wel erg veel avonden ;)

Wel moet ik zeggen dat nu ik zoveel hardloop het klimmen iets meer in relax-modus gaat dan in de alles-eruit-persen-modus. Dus wat minder routes op een avond. Klimmen is voor mij ook een erg sociale bezigheid, heb veel klimmende vrienden.

Verder merk ik het de volgende dag niet echt meer, behalve als ik na het klimmen ook nog de speciaal-biertjes heb meegepakt aan de bar, dat helpt niet echt mee voor het hardlopen ;) .. En andersom heb ik nog wel eens bij de baan-training dat er ook een kracht circuitje bij zit, dan merk ik dat wel degelijk bij het klimmen de volgende dag... En tot slot ben ik door meer hardlopen (i.c.m. gezonder eten) ook meer gaan afvallen, wat ook meehelpt met klimmen (minder onnodige balast omhoog slepen :) )

Off topic: was jij overigens, na je 3x-per-week-jaren op den duur gewoon klaar met de klimhobby? Of is het verwaterd, klimpartners verdwenen, etc.
Ik denk als je idd relax klimt het elkaar niet zal bijten, maar versterken. Dan gebruik je de klimavonden ook een beetje om te rusten. Zo doe ik af en toe (lichte) bootcamp na wedstrijden en hele zware trainingen.

Ik wisselde gezellige klimavonden (beetje ouwehoeren, relax klimmen) af met best pittige avonden van 19u tot 22u en dan keer op keer die 6b proberen, uitvallen, weer proberen, etc ;). Tot alles was verzuurd. Sociale aspect is idd enorm leuk bij het klimmen. Volgens mij hadden we op een gegeven moment een groep van 20 mensen oid!
Ik ben gestopt toen ik elders ging studeren. Toen nog wel een tijdje wekelijks bij een studentenvereniging geklommen, maar toen daalde mijn niveau een beetje en was de lol er snel af.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2017 22:24 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:47

Galois

1811 - 1832

Sinds december (2016) heb ik mij als doel gesteld om 200 km per maand te lopen. Daarvoor deed ik tegen de 150 km/maand.

Dat is in december (240) en januari (230) gelukt. In februari gaat het ook goed (185 nu).

Ik heb een Garmin Forerunner 620 die een VO2max schatting heeft. Ik hecht daar niet teveel waarde aan, maar toch wel grappig om te zien dat ik vorig jaar in december een VO2max had volgens Garmin van 60 en sinds deze week staat hij op 62.

Kennelijk 'merkt' mijn horloge vooruitgang sinds ik 200 km/maand loop? Wel grappig... Wat is jullie mening over deze Garmin schatting?

Niet dat ik verder deze schatting serieus neem, want zoals een vriend van mij zei: "Wow, wat gaaf. Je kunt de marathon binnen de 3 uur lopen en dan zelfs nog ergens 20 minuten lang koffie drinken!" Mijn snelste marathon is 3:10... In oktober ga ik proberen om voor 2:59:59 te gaan 8)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Galois schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:57:
Sinds december (2016) heb ik mij als doel gesteld om 200 km per maand te lopen. Daarvoor deed ik tegen de 150 km/maand.

Dat is in december (240) en januari (230) gelukt. In februari gaat het ook goed (185 nu).

Ik heb een Garmin Forerunner 620 die een VO2max schatting heeft. Ik hecht daar niet teveel waarde aan, maar toch wel grappig om te zien dat ik vorig jaar in december een VO2max had volgens Garmin van 60 en sinds deze week staat hij op 62.

Kennelijk 'merkt' mijn horloge vooruitgang sinds ik 200 km/maand loop? Wel grappig... Wat is jullie mening over deze Garmin schatting?

Niet dat ik verder deze schatting serieus neem, want zoals een vriend van mij zei: "Wow, wat gaaf. Je kunt de marathon binnen de 3 uur lopen en dan zelfs nog ergens 20 minuten lang koffie drinken!" Mijn snelste marathon is 3:10... In oktober ga ik proberen om voor 2:59:59 te gaan 8)
Mijn FR235 berekent ook de VO2. het is niet dat ik er iedere dag naar kijk, maar merk wel dat het (onbewust) wel invloed heeft op hoe ik me voel of een wedstrijd bekijk.

Vorige week stond mijn VO2 op 46, dan merk ik aan mezelf dat ik denk dat ik conditioneel minder sterk ben en ga dan harder werken. De VO2 is daarn naar 50 gestegen (4 punten in 5 dagen) en zie dat toch als een bevestiging dat "het goed gaat".

Dus, ondanks het feit dat ik wéét dat de getallen op Garmin Connect met een korreltje zout genomen moeten worden, heeft het ergens wel een invloed :).

Zelfde geldt voor Raceprognose, Die stond vorige week nog op 1.45 voor een HM. 4 trainingen later staat deze op 1.35. Je hebt er verder niks aan en heb me eerder nooit druk gemaakt om zulke statistieken en misschien kun je er beter niet naar kijken. Maar het zit erop hé.. en we blijven toch tweakers :)

tips voor New York

• Galois

Galois

1811 - 1832

Hahaha... inderdaad. Ik hecht er ook niet veel waarde aan, maar vind het stiekem toch wel leuk om erop te kijken :)

Maar 4 omhoog in 5 dagen heb ik nog nooit gehad. Bij mij gaat het altijd in stapjes van 1 en dan duurt het even voordat het zich weer aanpast.

Tijdje geleden had ik wat problemen met mijn hartslagmeter (reden: zat een inferieure batterij van de Action in) waardoor hij bij rustig lopen opeens 170 bpm aangaf. Daar reageerde die VO2max schatting dan ook op: "Als die gast 10 km/h loopt en zo'n hartslag heeft, dan moeten we de VO2max maar aanpassen.". Hij is toen naar 58 of zo gegaan... Het duurde even voordat hij weer naar 60 was gegaan (als in paar weken) toen mijn hartslagmeter weer normaal functioneerde.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:45
Polar Flow heeft ook zoiets: running index. Die staat momenteel op 74 bij mij, wat onder andere een marathon van 2:40 zou moeten opleveren. Ik denk niet dat ik me gek ga laten maken...
Ik gebruik overigens ook een "inferieure batterij van de Action". Bij mij uit zich dat vooral in een belachelijk lage levensduur, soms nog geen maand...
Probleem bij die berekening van Polar (en wellicht ook Garmin), is dat die de max HR in rekening brengen. En bij mij is die nooit officieel gemeten. Ik heb die vrij conservatief ingevuld op 175, maar als dat nóg lager is, dan kloppen die berekeningen uiteraard van geen kanten...

It's just technology, not religion

• Galois

Galois

1811 - 1832

chaola schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:02:

Ik gebruik overigens ook een "inferieure batterij van de Action". Bij mij uit zich dat vooral in een belachelijk lage levensduur, soms nog geen maand...
Klopt, bij mij ook. Maar normaal geeft mijn horloge aan dat de batterij van de hartslagmeter bijna op is. Met 'goede' batterijen. Dat doet hij dus niet met deze Action batterijen. In het begin doen ze het goed, na korte tijd krijg ik dus van die rare waardes. Ik dacht eerst dat mijn hartslagmeter kapot was, totdat ik dus de batterij verving door een merkbatterij...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asgaro

Hand voor schaal.

[afbeelding]
Update hierop: gisteren voor de tweede maal zo'n energy gel getest. De eerste keer was een zonder caffeïne; gisteren eens een met caffeïne.
Ik moest een long slow distance run doen van circa 1:30, maar in totaal werd het 1:42, 14.7km, 6:57/km. Strava: https://www.strava.com/activities/875771735
(Btw, als mensen mij willen toevoegen op Strava: feel free to do so :Y )

Rond de 45ste minuut ingenomen. Ook nu als test ingenomen terwijl ik echt bleef hardlopen ipv te wandelen: dit ging goed. Daarna wel even gewandeld om goed te kunnen drinken.

Ik merkte echt wel een boost: normaalgezien begin ik na een klein uur wat vermoeide benen te krijgen, maar nu kon ik echt blijven joggen. Ik merkte het ook bij het terugkeren naar huis want dan is het altijd vrij stijl omhoog: ik had veel minder last.

FYI, 1 gel is exact 100 kcalories.
Maar de extra calories zijn voor mij geen probleem want ik val nog steeds af als een trein dankzij MyFitnessPal :) Screenshot onderaan deze post. (Eerdere post hier over: Asgaro in "Hardlopen - Deel 7" )

Voorafgaand aan een training eet ik altijd 1 banaan. En ook is mijn voeding nu vrij voedzaam.
Ik denk dat gewoon de meesten onder ons na een uurtje te hardlopen/joggen, wel wat vermoeid worden in de benen, en dat ik het dus niet zomaar kan oplossen door voorgaand aan training (of dag ervoor) volledig anders te gaan eten.
Een persoonlijk groot voordeel vind ik is: dat het niet de grootte van een banaan heeft dus makkelijk mee te nemen, en daarnaast extra boost geeft door caffeïne.

Persoonlijk ga ik toch energy gels blijven gebruiken bij duurlopen, en zeker bij races. Eén is wel voldoende en voorafgaand nog steeds sowieso een banaan.

Even de achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sTSmVlY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wgIEAx6.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mooi dat het zo goed gaat en bevalt! :)

Twee opmerkingen/overwegingen beide ten aanzien van "duurzaamheid":
1. 6:57/km: probeer daar wat aan te doen voordat je veel verder gaat lopen. Minimaal 6:00/km zou mijn advies zijn.
2. 4+% gewichtsverlies in minder dan een maand is best veel. Pas goed op jezelf, zeker als je zo veel en lang sport!

Keep it up! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom 6:00? Ik zou meer aan techniek werken (misschien bedoel je dat ook). Dus kleine stappen, grotere frequentie.(richtlijn 180). Dan ga je vanzelf sneller lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 23-02-2017 23:22 ]

• Asgaro
MrAcid schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:22:

1. 6:57/km: probeer daar wat aan te doen voordat je veel verder gaat lopen. Minimaal 6:00/km zou mijn advies zijn.
2. 4+% gewichtsverlies in minder dan een maand is best veel. Pas goed op jezelf, zeker als je zo veel en lang sport!

Bedankt voor de feedback: dat is altijd welkom :)

1. Hmja, mijn Garmin schema zegt om in zone Z2 te lopen en dat is de snelheid die ik moet aanhouden voor Z2 te behouden... :)
(FYI, mijn max. HR is circa 208 en mijn resting HR is circa 52.)

Mijn hartslag is zeker nog voor veel verbetering vatbaar, maar dat vraagt tijd.
Daarnaast denk ik ook dat het niet om overtraining gaat want ik voel me echt fit. Eventueel wat verzuurde benen zijn altijd volledig verdwenen de dag erna.

Ook let ik op mijn resting HR de dag dat ik zou hardlopen: tot max. 56 ga ik hardlopen die dag. Hoger dan 56 en ik hou nog een dagje rust, maar dit heb ik nog maar zeer zelden moeten doen.

2. Ik blijf me ook verbazen over de resultaten haha.
Overigens doe ik ook strength training (push-ups, planks en sinds kort ook squats aan toegevoegd) dus dat zal ook meespelen. (Spieren verbranden ook calories en dus hoger metabolisme)

En daarnaast heb ik van nature denk ik een bevooroordeeld metabolisme: ik heb vroeger jaren niets aan sport gedaan en sedentair geleefd en mijn gewicht is vrij stabiel gebleven die jaren. (+- 66 kg)
(Op 1 jaar tijd wel duidelijk verhoogd naar piek van 73 kg, maar dan was ik bewust ongezonder gaan eten. :9 Dat pak ik nu aan.)

Ik drink wel altijd thuis voornamelijk water (naast koffie) : is een gewoonte dat ik aangeleerd heb gekregen omdat mijn ouders dit ook altijd doen. Maar blijkbaar is frisdrank thuis drinken bij velen de norm, wat ik zelf gewoonweg bizar vindt om te horen... :) Zo lopen de calories wel op natuurlijk terwijl dat bij water drinken stabiel blijft.

Ik voel me niet slap dus denk dat mijn voeding vrij goed zit: slap en chagrijnig voelde ik me wel wat de eerste dagen dat ik mijn voeding begon aan te passen, maar dat zal combo zijn van: lichaam dat zich aanpast, lichaam dat snakt naar koekjes terwijl ik die plots liet varen, calorie-inname gedaald van +- 2100/dag (ruwe schatting) naar nu 1600-1800/dag (ruwe schatting). (Ik gebruik geen weegschaaltje om porties te meten dus schat alles zelf in.)

Ik heb dus nooit een hongerig gevoel: als er een hongerig gevoel aankomt, eet ik onmiddellijk iets (bv. kerstomaten, noten). Een crash dieet volg ik kortom zeker niet (en denk dat ik dan ook niet meer verder zou kunnen lopen dan 1 km >:) ).

• Asgaro
Sport_Life schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:22:
Waarom 6:00? Ik zou meer aan techniek werken (misschien bedoel je dat ook). Dus kleine stappen, grotere frequentie.(richtlijn 180). Dan ga je vanzelf sneller lopen.
Ik loop zo traag omdat ik halsstarrig in Z2 wil blijven. :+
(Mijn 2 enigste recente races: 5:05/km bij 5K. https://www.strava.com/activities/785412023/overview 5:46/km bij 10K. https://www.strava.com/activities/809714749/overview )

Qua frequentie: ik loop laatste maand altijd met metronoom en staat meestal op 170. (180 stel ik in als ik tempo run of intervals doe).

Het feit is dat ik train voor mijn eerste Halve Marathon en wil me natuurlijk niet overdoen: daarom volg ik het schema tot op de letter :)

Maar tips zijn welkom betreffende hartslag etc.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond om half 6 de schoenen aangetrokken voor een loop van 2x 25 minuten op 4.40, 2x 8 minuten herstel.

Normaal gesproken een training die wel te doen moet zijn, maar gisteravond beukte de wind er in Venlo goed op los. Mijn route loopt volledig langs de maas, bestaat voornamelijk uit dijk met af en toe een huis of gebouw om de wind te blokkeren.
De eerste 15 minuten had ik de wind vol in de rug, loopt lekker makkelijk. Daarna de brug omhoog, dit is een tricky punt omdat de wind door de aanwezige windschermen van alle kanten komt aanvliegen. Dit resulteerde erin dat ik de ene seconde als een malle naar voren vloog, maar de volgende seconde een beuk van voren kreeg waardoor ik letterlijk stil stond. Dit ging zo door voor een meter of 200, beetje de speelbal van de wind. Daarna een flinke zwiep in de rug brug af en vanaf dat moment had ik weer wind mee tot einde serie

De 2e serie ging zwaar worden. Ik had immers 25 minuten wind mee gelopen, dus ik moest ook weer terug (dezelfde weg, langs de maas, over de dijk). Voordat iemand commentaar gaat geven dat ik de eerste serie juist wind tegen had moeten kiezen, dit was een bewuste keuze :).

Maar goed, de eerste paar minuten gingen goed, had nog een beetje beschutting van de bomen. Daarna terug de brug over, zelfde verhaal als hierboven beschreven, De laatste 15 minuten waren echt zwaar, maar ó zo lekker. Als een malle tegen die wind inbeuken. Het waaide zo hard dat ik m'n eigen pasfrequentie niet eens kon horen. Het tempo van 4.40 aanhouden was eigenlijk onmogelijk, maar geprobeerd om dit zo dicht mogelijk te benaderen. Heb meestal rond de 5.00 gezeten, op punten waar de wind weg was meteen naar 4.40.

Einde training, dat gevoel was zó lekker man. Over 4 weken is de halve marathon (Venloop) en ik maakte me een beetje zorgen over de omvang en of ik er conditioneel wel klaar voor zou zijn. Maar nu ik gisteren ruim 15km met deze windstoten heb gelopen heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:04
En nieuwe schoenen, en stormachtig weer. Dus moest ik ook even buiten gisteravond...

Gekozen om op de heenweg volle bak tegen de wind in te gaan. Heerlijk om zo tegen de natuur te vechten, hoewel die hagel achterwege had mogen blijven, daar had ik me dan net niet op gekleed :o .
Terugrennen met het gevoel dat iemand je heel hard aan het voortduwen is, da's ook wel een gekke ervaring.

De schoenen zijn 'nieuwe-ouwe' Saucony Triumph ISO2 's uit de uitverkoop bij HLA. Na een uitstapje naar Asics Cumulus toch weer terug naar Triumphs. Eerste korte kennismaking valt me niet tegen. Egale demping over de hele voet, voelen lekker licht aan (al scheelt het niet veel met de Asics) , een drop van 8mm (Asics 10mm) waardoor ik iets soepeler land op mijn voorvoet.
Enige nadeel tot nu toe is dat de veters niet veel grip hebben waardoor ze snel losser lijken te gaan zitten. Is deels ook een gevoelskwestie denk ik, want de hiel van de Triumph is zo zacht dat je 'm amper voelt, waardoor het lijkt of je voet (te) los zit... Moet nog even de veters doorlussen (https://www.runnersworld....er-je-een-hardloopschoen/) voor een betere fit.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:22:
Omdat het anders eindeloos duurt, die lange afstanden. :+
MrAcid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Waarom minimaal 6:00/km? Omdat het hardlopen is. :+
Iets serieuzer: aangezien je dit nu al stukken kunt lopen is dat een realistische snelheid. Het is ook een snelheid waarop het straks daadwerkelijk leuker wordt om langere afstanden te gaan lopen. 6:00/km is 10km in een uur - een mooi uitgangspunt.

Veel beginnende lopers focussen teveel op het halen van een afstand, te weinig op de snelheid waarmee dat gebeurt. (Mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dubbel - blegh.

[ Voor 97% gewijzigd door MrAcid op 24-02-2017 15:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vorige week met enige moeite 6x1000m in gemiddeld 3'37 (p4') gelopen. Vandaag was het programma 6x1200m in gemiddeld 3'35/km met p2'. Een stuk zwaarder maar hij ging zo goed dat ik gemiddeld 3'33/km heb gelopen. Een beetje beduusd van het resultaat en stiekem aan het fantaseren over de CPC. Sub-37 moet nu wel echt lukken, geen excuses. Maar hoe ver eronder? 36'45? 36'30? We gaan het zien over 16 dagen ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Schaamteloze zelfpromotie hier @MrAcid :+

Ik kan me er trouwens wel redelijk in vinden. Alleen blijkt het in dit geval dus nogal lastig om met een redelijk tempo in de goede hartslagzone te zitten. Persoonlijk vraag ik me af of je zo fanatiek aan je hartslagzone moet vasthouden gezien je duidelijk wel harder kán lopen (5km tijden). Anderzijds zal je tempo bij gelijke hartslag vooral verbeteren door lsd loopjes als deze.
Zo lang jij het leuk blijft vinden zou ik gewoon zo lekker doorgaan. Als je met enige tijd geen verbetering ziet in tempo bij gelijke HR, zou ik wel aanraden dit iets anders te gaan benaderen.

* Roozzz denkt terug aan zijn begintijd: gewoon lopen en je helemaal niet druk maken om hartslag. Pas toen ik langer dan een uurtje liep, ging ik me hier een beetje in verdiepen. Kortom als beginner gewoon kilometers maken; hoe deze er exact uitzien doet niet zo ter zake, als je maar heel blijft :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 23:45
Asgaro schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:13:

(Btw, als mensen mij willen toevoegen op Strava: feel free to do so :Y )
Gedaan :)

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo.

Na afgelopen weekend flink in mijn gezicht gehoest te zijn door dochterlief die niet anders kon slapen dan bovenop mij op de bank (mama had de andere helft van de nacht al gedaan) en vervolgens een halve dag in een natte kruipruimte geklust te hebben was mijn lichaam er even klaar mee. Koude rillingen, koorts, de hele ellende, maar gelukkig ook weer redelijk snel over. Zondag t/m dinsdag écht ziek geweest, daarna in ieder geval weer fit genoeg om te werken.

Wel mooi even een week lopen gemist. Balen! :( Ik heb dan ook nog niet mijn nieuwe schoenen gekocht :P Maar, maandag weer met frisse zin!

Nu wel met een missie: ik heb nog een maand om weer lekker soepel een 10km te kunnen lopen. Ik denk dat ik realistisch gezien ergens in de 52-53 minuten moet kunnen komen, records gaan in ieder geval nog niet sneuvelen zo vroeg in het jaar.
Op het programma: de 10km van http://westlandsehalvemarathon.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 14:34
MrAcid schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 22:22:

Het advies om minimaal 6:00/km te lopen voor een lange duurloop vind ik ik een merkwaardig advies. Aan de strava activiteit te is de hartslag (gem. 171) al wat aan de hoge kant voor dit tempo. As er er langdurig met een tempo van 6:00 wordt gelopen ipv 6:57 dan zal de hartslag continu tegen de max aan zitten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Voor het bepalen van het lange duurloop tempo zou ik me juist richten op de juiste hardloopzone en me wat minder druk maken over het tempo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asgaro
MrAcid schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:55:
[...]

Omdat het anders eindeloos duurt, die lange afstanden. :+

[...]
Ik kan wel genieten van gewoon rustig joggen: kijken naar de natuur, fluiten van de vogels, etc. Ik begin dit de laatste maanden meer en meer te appreciëren :)
En daarnaast loop ik ook nog met Pokémon Go aan wat betekent: om de paar kilometer een ei laten uitkomen + nieuw ei plaatsen in incubator. En dan nog soms pokémon vangen etc... WERK! WERK DAT IK HEB JONGENS! :(

... :>

Nee, maar echt, ik verveel me niet. Mijn loopjes zijn een oneindige lus van volgende handelingen:
- genieten van natuur
- wat real-time stats checken op Garmin sporthorloge, uit interesse
- neus snuiten
- Pokémon Go stuff
- letten op correcte loophouding
- lopen in correcte hartslagzone
- route dynamisch aanpassen naargelang ik zin heb en waarlangs ik nog wat pokéstops kan tegenkomen

Gelukkig loop ik altijd op routes zonder gevaarlijk verkeer. Anders moest ik daar nog op letten ook... Straks zou ik nog een burn-out krijgen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Asgaro op 24-02-2017 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
bert74 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:15:
[...]

Het advies om minimaal 6:00/km te lopen voor een lange duurloop vind ik ik een merkwaardig advies. Aan de strava activiteit te is de hartslag (gem. 171) al wat aan de hoge kant voor dit tempo. As er er langdurig met een tempo van 6:00 wordt gelopen ipv 6:57 dan zal de hartslag continu tegen de max aan zitten en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Voor het bepalen van het lange duurloop tempo zou ik me juist richten op de juiste hardloopzone en me wat minder druk maken over het tempo.
Dan zou ik dus nog niet zo ver lopen. Totdat op kortere afstanden het tempo van 6:00/km makkelijker kan worden aangehouden. Daarna pas uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Had de hele week uitgekeken naar een hardloop rondje vanmiddag in de zon, sta ik vanmorgen op, wat denk je... Kater :(. Was iets te gezellig gisteren.. Toch nog een klein rondje proberen straks.

/Edit: rondje geprobeerd en uiteindelijk toch nog zo'n 12km eruit geperst :D.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 24-02-2017 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:35
MrAcid schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 15:09:
[...]

Dan zou ik dus nog niet zo ver lopen. Totdat op kortere afstanden het tempo van 6:00/km makkelijker kan worden aangehouden. Daarna pas uitbouwen.
Waarom is die 6:00/km zo heilig bij jou?
Langzamer is geen hardlopen meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:49

Rudedadude

Maybe we were born to run

Roadman schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 20:14:
[...]
Waarom is die 6:00/km zo heilig bij jou?
Langzamer is geen hardlopen meer?
Dat is nog wel hardlopen, maar ik denk dat de overweging mede is dat het in eerste instantie beter is om fysiek sterker en daarmee sneller te worden. Dat zorgt er mede voor dat, wanneer je dan de afstand uitbouwt, de tijdsbelasting niet zo groot wordt om de afstand te overbruggen. En de belasting voor je lichaam vanwege de duur van de inspanninng. Nu is 6:00/km arbitrair want iedereen heeft een ander athletisch vermogen, maar wanneer je nooit de snelheidsgrenzen opzoekt weet je ook niet waar die liggen.

Ik heb zelf indertijd bijvoorbeeld voor mezelf de grens aangehouden dat ik een halve marathon binnen de 1:30 moest kunnen lopen voor ik me wilde richten op de marathon.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zie hierboven. :)

6:00/km is overigens inderdaad arbitrair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rudedadude schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 21:09:
[...]

Dat is nog wel hardlopen, maar ik denk dat de overweging mede is dat het in eerste instantie beter is om fysiek sterker en daarmee sneller te worden. Dat zorgt er mede voor dat, wanneer je dan de afstand uitbouwt, de tijdsbelasting niet zo groot wordt om de afstand te overbruggen. En de belasting voor je lichaam vanwege de duur van de inspanninng. Nu is 6:00/km arbitrair want iedereen heeft een ander athletisch vermogen, maar wanneer je nooit de snelheidsgrenzen opzoekt weet je ook niet waar die liggen.

Ik heb zelf indertijd bijvoorbeeld voor mezelf de grens aangehouden dat ik een halve marathon binnen de 1:30 moest kunnen lopen voor ik me wilde richten op de marathon.
En hoe snel liep je toen de (eerste) Marathon? :).

Overigens ben ik het wel met je eens wat betreft 6:00/km.. Alleen vind ik dat je als beginner beter kunt letten op loophouding en techniek. Ik zie soms mensen met een 6:00 tempo de benen alle kanten opgaan, behalve de meeste efficiënte richting. Als zij hun looptechniek verbeteren gaat het tempo met dezelfde inspanning naar 5:30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Voor wat het waard is ben ik het eens met een hoger tempo. Hardlopen draait om het zweefmoment en om loopeconomie. Of 6'/km het minimale tempo is weet ik niet maar wat je ook doet, laat het lijken op hardlopen en niet op snelwandelen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afgelopen donderdag, in de storm, een "sprinttraining" gehad van Churandy Martina! Het was meer een Meet & Greet verpakt in een paar rondjes op een atletiekbaan en daarna wat oefeningen en sprintjes - maar desalniettemin natuurlijk super vet om een keer met een Olympische topsporter - en dan ook nog een loper - te kunnen trainen!

Ik won, nipt, de kwalificatiesprintjes van mijn collega's (georganiseerd via m'n werk) en mocht daardoor de finale tegen Churandy lopen. Die liep ons vervolgens op 30% allemaal naar huis. :)F Mooi ook om het verschil in houding te zien net na de start. Ik ben die gele.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/emul4svt1/IMG_0320.jpg
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/shsvn9q85/IMG_0319.jpg

Erg tof!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30

vhal

ಠ_ಠ

6:00/km of langzamer....het is altijd nog sneller dan ∞/km op de bank :+ ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Sport_Life schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 23:52:
[...]
En hoe snel liep je toen de (eerste) Marathon? :).

Overigens ben ik het wel met je eens wat betreft 6:00/km.. Alleen vind ik dat je als beginner beter kunt letten op loophouding en techniek. Ik zie soms mensen met een 6:00 tempo de benen alle kanten opgaan, behalve de meeste efficiënte richting. Als zij hun looptechniek verbeteren gaat het tempo met dezelfde inspanning naar 5:30.
Eerste marathon was in 3:50, maar dat was de kustmarathon, dus daar mag je wel wat bij optellen vanwege het parkoers :) Die was bovendien gesmokkeld, de marathon was in oktober en ik heb in december toen pas een HM binnen de 1:30 gelopen (1:27 ) De eerste meer reguliere marathon was in 3:22 daarna.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
vhal schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:53:
6:00/km of langzamer....het is altijd nog sneller dan ∞/km op de bank :+ ;)
Alleen met intervallen loop ik sneller dan 6:00
Duurloopjes altijd rond de 7:00
Dit lijkt langzaam aan wat sneller te worden.
Je moet ergens beginnen dus geforceerd harder lopen omdat het anders geen hardlopen is lijkt mij niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

tlpeter schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:56:
[...]

Alleen met intervallen loop ik sneller dan 6:00
Duurloopjes altijd rond de 7:00
Dit lijkt langzaam aan wat sneller te worden.
Je moet ergens beginnen dus geforceerd harder lopen omdat het anders geen hardlopen is lijkt mij niet verstandig.
Geforceerd harder lopen zorgt er enkel voor dat je sneller geblesseerd zult raken lijkt mij :P

Ik loop sinds 2 weken ook na dik een jaar niet te hebben gelopen. Destijds liep ik 5km in 27:45 als snelste tijd maar toen door omstandigheden helaas niet mee doorgegaan.

Nu sinds kort combineer ik cardio (hardlopen) met kracht (fitness) en ben ik wat gemotiveerder. Loop inmiddels de 5k in 31:06 dus kruip weer langzaam richting de 30:00 en dus de beroemde 6:00/km.

Maar merk wel dat ik duurloop even prioriteit moet geven boven snelheid, want als ik te snel ga doet de laatste km toch wel pijn terwijl ik met een rustiger tempo rond de 6:50/km het makkelijker volhoud en dan 6 of 7km kan lopen.

Ah well, we gaan lekker zo door want het bevalt prima zo. Doel is om toch wat kilootjes kwijt te raken (atm 82kg bij 1.85m) samen met het bekende ''buikje''.

[ Voor 4% gewijzigd door London op 25-02-2017 23:09 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rudedadude schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 16:18:
[...]

Eerste marathon was in 3:50, maar dat was de kustmarathon, dus daar mag je wel wat bij optellen vanwege het parkoers :) Die was bovendien gesmokkeld, de marathon was in oktober en ik heb in december toen pas een HM binnen de 1:30 gelopen (1:27 ) De eerste meer reguliere marathon was in 3:22 daarna.
1:27 is ca 3,5 minuut sneller dan mijn PR (weliswaar redelijk zwaar parcours met tegenwind), dat lijkt nu nog vrij onoverbrugbaar op korte termijn. 3:22 dus ook op de Marathon.

Ik heb iets opmerkelijks gevonden. Mijn ideale pace bevindt zich tussen 5:00 en 4:00. Daarboven of daaronder krijg ik last van mijn knie of kuiten. Gisteren 2x een km op 3:45 gelopen en vandaag voelde ik mijn knie helaas weer. Terwijl ik 3 weken geleden nog een halve marathon op 4:17 gemiddeld liep, zonder echte pijntjes achteraf.Ook boven de 5:00 heb ik al een paar keer last gehad van (lichte) blessures. Snap nu eindelijk waarom men 200 of 400m intervallen gebruikt om snelheid te trainen (tja moet het atijd eerst zelf ervaren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Sport_Life schreef op zondag 26 februari 2017 @ 00:43:
[...]

1:27 is ca 3,5 minuut sneller dan mijn PR (weliswaar redelijk zwaar parcours met tegenwind), dat lijkt nu nog vrij onoverbrugbaar op korte termijn. 3:22 dus ook op de Marathon.

Ik heb iets opmerkelijks gevonden. Mijn ideale pace bevindt zich tussen 5:00 en 4:00. Daarboven of daaronder krijg ik last van mijn knie of kuiten. Gisteren 2x een km op 3:45 gelopen en vandaag voelde ik mijn knie helaas weer. Terwijl ik 3 weken geleden nog een halve marathon op 4:17 gemiddeld liep, zonder echte pijntjes achteraf.Ook boven de 5:00 heb ik al een paar keer last gehad van (lichte) blessures. Snap nu eindelijk waarom men 200 of 400m intervallen gebruikt om snelheid te trainen (tja moet het atijd eerst zelf ervaren).
Mijn HM was ook met stevige wind, die marathon was met temperaturen oplopend tot een stuk boven de 20 graden (misschien was de start om 6:30 's ochtends nog wel het zwaarste :P ) Maar zo heeft elke wedstrijd wel wat en zijn prestaties op dit soort afstanden vaak niet heel goed te vergelijken. Mijn uitdaging is nog om bij hogere intensiteit niet de man met de hamer tegen te komen. Dat gaat steeds beter bij lagere intensiteit, bij hogere intensiteit moet ik er weer een keer achterkomen.

Ik ben zelf weer bezig om aan mijn looptechniek wat te schaven bij hogere tempo's. Ik ben daarbij bezig mijn beenritme te verlagen en dus mijn paslengte te vergroten. Dat levert meer belasting. Een paar jaar geleden kreeg ik daar al snel last van, maar dat lijkt nu beter te gaan. Ik had laatste zowaar een run waarbij ik tijdens de tempoblokken (4:00/km) mijn cadans iets verlaagde ten opzichte van de 'rust' tempo's (5:00/km). Uiteindelijk is het een kwestie van langzaamaan die belastbaarheid te vergroten door veel te lopen, de grens op te zoeken en nergens echt over de grens te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Iemand die met een pedalo werkt om toch nog wat aan beweging te doen terwijl men op z'n PC thuis zit?
Zou dit veel calorieën verbruiken?

Had al enkele maanden het idee om dit misschien te gebruiken, en kwam er zonet een artikel over tegen: http://www.hln.be/regio/n...-aan-ons-bureau-a3090120/

Afbeeldingslocatie: https://www.thuiszorgwinkel.be/store/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/p/e/pedalo_groen.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gisteren één van mijn favoriete trainingen op het programma. Hard én ver!

Een "Fast Finish Long Run" zoals hij in mijn marathontrainingsschema staat. Het is een "duurloop" die je opdeelt in 3 segmenten: 50% duurloop, 40% marathontempo en 10% "10km tempo". Doel is om je lichaam te trainen om aan het einde van een lange inspanning, toch nog extra diep te kunnen gaan en zo te trainen op een goeie indeling van je race.

Deze training is wat mij betreft echt een aanrader voor de mensen die voor een halve marathon of langer trainen!

Mijn verloop van gisteren (Strava):
Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/e2f303adb74046cba6bf30df7b7421d2.png

Eerst 12km op duurlooptempo (4:50-4:30/km) gelopen. Dat ging prima! Gelukkig maar, want dat is alleen de warming-up.

Daarna het marathontempo-blok. Daar een beetje een "doelredenatie" gedaan, want ik wil ongeveer 4:00/km kunnen lopen in de marathon - dus daar ben ik op gestart, hoewel dat momenteel misschien eigenlijk iets te hard is (weinig lange, snelle stukken getraind de afgelopen weken). Het ging echter best wel goed - ik kon 11km redelijk goed volhouden. Het was wel stevig aan het waaien, en daar had ik wat last van, maar desondanks bleef ik aardig in de buurt. Ik was eigenlijk 10km van plan, maar heb dit blok iets opgerekt omdat ik inschatte dat mijn rondje wat langer dan 25km zou zijn.

Daarna komt het échte werk - nog 3km op "10km tempo". Dat zou eigenlijk 3:40-3:35/km moeten zijn voor mij, maar dat zat er zeker niet meer in... Had ook bijna 100% wind tegen op dit stuk, dus ik heb gewoon maar zo hard mogelijk gelopen. Met 3kms op 3:50/km was ik niet ontevreden!

Rotterdam in 2:50 voelt nog wel ver weg, maar dit was weer een goeie en lekkere training!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:41

Tazzios

..

Goed bezig!
ik had hetzelfde doel voor ogen maar ben blij als ik morgen weer mag lopen i.p.v hinkelen> kuitbeen gebroken in januari. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gisteren na een motivatie-loze zaterdag én zondagochtend mijzelf toch maar van de bank geschopt aan het eind van de middag. Hierdoor was het te laat om, zoals ik mijzelf had voorgenomen, een bos en heuvel op te zoeken. Om toch kracht op te bouwen, hoogtemeters te maken én te wennen aan schokbelasting van het naar beneden rennen heb ik daarom een duurloopje gecombineerd met een stevige trappen-sessie!

Heb de trap aan de Leidsche Rijn kan van de brug bij Nedal Aluminium opgezocht, denk een meter of 6 hoog, verdeeld over 3 trappen van 15 treden elk. Deze trap is mooi breed (+/- 1m) en de treden zijn mooi diep (+/- 40 cm denk ik). Dit gaf me de mogelijkheid meerdere oefeningen te doen die ik bij smalle of ondiepe trappen te tricky vind:
- omhoog knallen met twee treden tegelijk (kost veeeeeel power)
- omhoog rennen met één trede tegelijk
- omlaag rennen met één trede tegelijk
- omlaag rennen met twee treden tegelijk (heftig!)
- omlaag rennen met steeds drie passen één trede tegelijk en dan één pas over twee treden schuin zijwaarts.

Vooral het omlaag met meerdere treden tegelijk en de grote zijwaarts-omlaag passen lijken mij een goede voorbereiding geven op het down-hillen straks in de alpen. Al is zo'n trap natuurlijk een enorme luxe wat betreft stabiliteit, voorspelbaarheid, en grip (ik zie mijzelf dan ook nog niet op een Kilian Jornet achtige manier met 15km/uur zo'n berg afrennen) maar voor het opbouwen van gewenning met de schokken (zonder te overbelasten), momentum houden (niet te veel inhouden bij naar beneden gaan) en zijwaartse belastingen (sprongen van zo'n 70cm naar voren en 30 cm naar beneden) was dit wel een mooie oefening.

In totaal zo'n 250 klimmeters gemaakt (34 x de trap op en af (1.500 treden) en daarnaast nog wat meters bij de Gele brug verderop door daar het s-bochten-fietspad op en af te sprinten en bij de Cinemac-parking / bouwplaats stond ook nog een mooie trap die ik een keer of 3 op geschoten ben. Totale afstand: 18km @ 6:00/km (gemiddeld).

Nu betonnen kuiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 27 februari 2017 @ 10:56:
Gisteren na een motivatie-loze zaterdag én zondagochtend mijzelf toch maar van de bank geschopt aan het eind van de middag. Hierdoor was het te laat om, zoals ik mijzelf had voorgenomen, een bos en heuvel op te zoeken. Om toch kracht op te bouwen, hoogtemeters te maken én te wennen aan schokbelasting van het naar beneden rennen heb ik daarom een duurloopje gecombineerd met een stevige trappen-sessie!

Heb de trap aan de Leidsche Rijn kan van de brug bij Nedal Aluminium opgezocht, denk een meter of 6 hoog, verdeeld over 3 trappen van 15 treden elk. Deze trap is mooi breed (+/- 1m) en de treden zijn mooi diep (+/- 40 cm denk ik). Dit gaf me de mogelijkheid meerdere oefeningen te doen die ik bij smalle of ondiepe trappen te tricky vind:
- omhoog knallen met twee treden tegelijk (kost veeeeeel power)
- omhoog rennen met één trede tegelijk
- omlaag rennen met één trede tegelijk
- omlaag rennen met twee treden tegelijk (heftig!)
- omlaag rennen met steeds drie passen één trede tegelijk en dan één pas over twee treden schuin zijwaarts.

Vooral het omlaag met meerdere treden tegelijk en de grote zijwaarts-omlaag passen lijken mij een goede voorbereiding geven op het down-hillen straks in de alpen. Al is zo'n trap natuurlijk een enorme luxe wat betreft stabiliteit, voorspelbaarheid, en grip (ik zie mijzelf dan ook nog niet op een Kilian Jornet achtige manier met 15km/uur zo'n berg afrennen) maar voor het opbouwen van gewenning met de schokken (zonder te overbelasten), momentum houden (niet te veel inhouden bij naar beneden gaan) en zijwaartse belastingen (sprongen van zo'n 70cm naar voren en 30 cm naar beneden) was dit wel een mooie oefening.

In totaal zo'n 250 klimmeters gemaakt (34 x de trap op en af (1.500 treden) en daarnaast nog wat meters bij de Gele brug verderop door daar het s-bochten-fietspad op en af te sprinten en bij de Cinemac-parking / bouwplaats stond ook nog een mooie trap die ik een keer of 3 op geschoten ben. Totale afstand: 18km @ 6:00/km (gemiddeld).

Nu betonnen kuiten ;)
Nice! Heb ik ook wel eens gedaan, loop ik op bijna elk rondje langs. :)

Weet niet hoe de boel er nu bij ligt, maar ipv via de trap naar beneden kun je misschien ook via dit paadje: https://www.google.nl/map...aKNxCg!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Yeah! Vandaag weer gelopen *doet een dansje* in de regen *stampt in een plasje* en ik heb de hele tijd gedacht "zo kun je echt niet meer ontkennen dat je verslaafd bent aan hardlopen" :)
Niet rustig, niet voluit, geen interval, maar gewoon weer mijn rondje lopen.

Ohja. Nat weer plus sommige shirts (uiteraard degene die ik mee had) = pijnlijke tepels, ook na een half uurtje. Moet ik toch echt eens wat tegen doen, want ik vind het echt vet irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:46:
Yeah! Vandaag weer gelopen *doet een dansje* in de regen *stampt in een plasje* en ik heb de hele tijd gedacht "zo kun je echt niet meer ontkennen dat je verslaafd bent aan hardlopen" :)
Niet rustig, niet voluit, geen interval, maar gewoon weer mijn rondje lopen.

Ohja. Nat weer plus sommige shirts (uiteraard degene die ik mee had) = pijnlijke tepels, ook na een half uurtje. Moet ik toch echt eens wat tegen doen, want ik vind het echt vet irritant.
Pleisters? Of 'echte' runningshirts? (die zijn bij de hema zelfs te koop... dus hoeven niet heel duur te zijn voor een keer uitproberen.) Ik heb er geen last van - lang leve sportbh's *O*
Je kan ook nog bodyglide proberen, dat gebruik ik aan de binnenkant van m'n bovenbenen bij shorts. Is ook gemaakt voor lui die in hun wetsuit geen blaren willen dus zou ook met nattigheid en wrijving moeten blijven werken (is mijn ervaring ook hoor - je moet echt goed met zeep schrobben om t er weer af te krijgen).

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Poekie schreef op maandag 27 februari 2017 @ 16:57:
[...]

Pleisters? Of 'echte' runningshirts? (die zijn bij de hema zelfs te koop... dus hoeven niet heel duur te zijn voor een keer uitproberen.) Ik heb er geen last van - lang leve sportbh's *O*
Je kan ook nog bodyglide proberen, dat gebruik ik aan de binnenkant van m'n bovenbenen bij shorts. Is ook gemaakt voor lui die in hun wetsuit geen blaren willen dus zou ook met nattigheid en wrijving moeten blijven werken (is mijn ervaring ook hoor - je moet echt goed met zeep schrobben om t er weer af te krijgen).
Ik heb maar één keer last gehad, en dat was bij het dragen van een gesponsord shirt met bedrukking erop (goedkope vorm, opgestreken), waardoor het shirt op die plek relatief zwaar werd en meer schuurde (en dan i.c.m. nat weer). Sindsdien dus alleen nog mijn eigen shirts aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zojuist de MyAsics app even bekeken. Zitten wel interessante schema's in (gratis). Wellicht handig voor mensen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste
Ik ben van plan een sporthorloge te kopen met ingebouwde gps omdat ik van plan ben te fietsen met hartslagmeting. Welke koop ik dan best, bijvoorbeeld de polar m200 of de polar m400?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Laatst online: 22:56

Rhapsody

In Metal We Trust

Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 19:04:
Beste
Ik ben van plan een sporthorloge te kopen met ingebouwde gps omdat ik van plan ben te fietsen met hartslagmeting. Welke koop ik dan best, bijvoorbeeld de polar m200 of de polar m400?
Alvast bedankt
https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator succes!

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Beste
Alvast bedankt
Dat hangt van nogal wat variabelen af, er is hier op tweakers ook een "sporthorloge met gps"-topic, misschien daar even polsen, dan vind je wellicht ook meer fietsers dan hier. Zo hangt het bijv. af van of je alleen fietst, of nog meer dingen doet waar je het horloge bij wilt gebruiken. Bij alleen fietsen zou ik zelf bijv. nooit investeren in pols-hartslagmeting, omdat je in praktijk dat horloge dan weer liever óp je fiets monteert (in een houder), waar je hem makkelijker kan zien. Dan met losse hartslagband. Maar goed, niet een vraag die een-twee-drie te beantwoorden is dus.

PS: Ik heb nog een TomTom Cardio Multisports mét fiets-houder én cadanssensor én hartslagband te koop, mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:49

Fontainemelon

Zuiderbuur

Voorbije zaterdag nieuwe schoenen laten aanmeten. :9 Kreeg eerst Nike Air Zoom Vomero's voorgeschoteld, en moet zeggen dat deze enorm comfy zaten aan de voetzool. Jammer genoeg relatief lage schoenen in vergelijking met de Asics die ik gewoon ben, dus m'n enkel voelde niet erg gesteund. Ook een New Balance model geprobeerd, maar die vond ik niet echt speciaal. Uiteindelijk toch terug voor Asics gekozen, deze keer de Gel Cumulus 18. Ondertussen alweer 31km op zitten, en zeer tevreden.

Wat ik me nu alleen afvraag: zowel schoenenwinkels als Strava als internetbronnen wijzen op een 'leeftijd' van zo'n 800km voor loopschoenen. Kopen de meer doorwinterde lopers (+- 200km per maand) hier dan echt om de vier à vijf maand een nieuw paar schoenen? Ik ben zelf aan het opbouwen naar zo'n 200km/maand gemiddeld (in februari 172km gelopen), maar kan me niet meteen voorstellen dat ik als arme student daarvoor het budget heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Beste
Alvast bedankt
Het grote Sporthorloge met GPS topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Zojuist in de kortste maand van het jaar mijn maandrecord ooit verbroken: 162km hardlopen (en 15km wandelen en 4x klimmen). Oude record stond op 150km (jan 2016). In 2017 nu bijna 300km op de teller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Fontainemelon schreef op maandag 27 februari 2017 @ 20:52:
Voorbije zaterdag nieuwe schoenen laten aanmeten. :9 Kreeg eerst Nike Air Zoom Vomero's voorgeschoteld, en moet zeggen dat deze enorm comfy zaten aan de voetzool. Jammer genoeg relatief lage schoenen in vergelijking met de Asics die ik gewoon ben, dus m'n enkel voelde niet erg gesteund. Ook een New Balance model geprobeerd, maar die vond ik niet echt speciaal. Uiteindelijk toch terug voor Asics gekozen, deze keer de Gel Cumulus 18. Ondertussen alweer 31km op zitten, en zeer tevreden.

Wat ik me nu alleen afvraag: zowel schoenenwinkels als Strava als internetbronnen wijzen op een 'leeftijd' van zo'n 800km voor loopschoenen. Kopen de meer doorwinterde lopers (+- 200km per maand) hier dan echt om de vier à vijf maand een nieuw paar schoenen? Ik ben zelf aan het opbouwen naar zo'n 200km/maand gemiddeld (in februari 172km gelopen), maar kan me niet meteen voorstellen dat ik als arme student daarvoor het budget heb. :D
Jup! :) Ik loop 400km op mn schoenen en 200+km per maand. Loop gelukkig wel op een courant model (Nike Lunartempo 2), dat heel vaak in de aanbieding is te vinden voor €60-€80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op maandag 27 februari 2017 @ 21:19:
Zojuist in de kortste maand van het jaar mijn maandrecord ooit verbroken: 162km hardlopen (en 15km wandelen en 4x klimmen). Oude record stond op 150km (jan 2016). In 2017 nu bijna 300km op de teller :)
Tof! Ik heb helaas iets te fanatiek gelopen vrijdag, nu dus last van mijn enkel :(. Lijkt niet zo ernstig, maar wel even rust houden. Ach het is toch slecht weer dus ik mis niet zoveel O-). Hopelijk wel op tijd fit voor de CPC!! Verwacht na 2 pogingen eindelijk onder de 1:30 te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-02-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik loop zo'n 1200 km op m'n schoenen. Na 800 km zijn ze gewoon nog niet versleten. En na 400, zoals MrAcid, al helemaal niet.

Ik geloof er ook niet zo in dat je op versleten schoenen eerder blessures krijgt. Ik loop op 3 paar schoenen die ik continu afwissel (nu resp. iets van 200 km, 800 en 1200 km op deze 3 paar staan).

Dat schoenverkopers je iets anders willen doen laten geloven... begrijp ik wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik loop op m'n schoenen totdat ze versleten zijn of dat ze niet meer lekker zitten. Redelijk recent heb ik 2 paar schoenen uit gebruik genomen na ongeveer 700km, maar ik heb er ook nog die na 750km nog prima houdbaar zijn. Zeker met de modellen die je noemt zou je lang moeten kunnen doen. Maar goed, het is individueel. Ik slijt verhoudingsgewijs weinig van de zool, meestal is het het bovenwerk wat bij mij kapot gaat. En ook ik koop meestal schoenen voor rond de 60-70 euro.

Pagina: 1 ... 28 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic