Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Op de weg was het prima te doen maar op de stoep was het glibberen.
Wij zijn met een groep van 5man. 2 daarvan doen de 42km, 2 anderen en ik de 25KM. Het word mijn eerste trail dan maar gelijk een epischeRudedadude schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:17:
Vanavond de Petzl Night Trail 42k. Met ook Roozzz en Infinchible aan de startEn sowieso nog wel meer sterke lopers. Het is hier ook wit, maar er zal denk ik nog genoeg koude modder te vinden zijn. Een goede kledingkeuze wordt best een leuke uitdaging.
[ Voor 3% gewijzigd door Sinned123 op 11-02-2017 15:17 ]
Ik doe wel mijn 'noppen' aan. Ik weet niet hoe het er grootste deel nu bij ligt, maar er zijn stukken waar je daar echt wel profijt van hebt (categorie drassig weiland). Maar ook genoeg waar het niet noodzakelijk is. 3 jaar terug was echt een drama toen ook alle mountainbikepaden meer modder dan verhard waren. Sindsdien zijn ze wel aangepakt en vorig jaar was het grootste deel best ok. Maar de echte bagger stukken zijn er en sommige stukken worden alleen maar slechter naarmate er meer mensen overheen gelopen hebben.Sinned123 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Wij zijn met een groep van 5man. 2 daarvan doen de 42km, 2 anderen en ik de 25KM. Het word mijn eerste trail dan maar gelijk een epische. Ben er nog niet over uit over mijn schoeisel. Mijn trailschoenen lijken net voetbalnoppen te hebben zoveel profiel dus en amper demping. Dus misschien wegschoenen met goede grip
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Maar je hebt gelijk. Eer ik mag lopen (start 19:14) zijn er al een paar honderd me voor geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door kenneth op 11-02-2017 16:33 . Reden: oeps ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Maar is er misschien een app waar ik zelf gemaakte schema's kan invoeren zodat ik een seintje krijg als je moet hardlopen en weer een seintje als je moet wandelen enz.via de telefoon of smartwatch?
Runkeeper doet dat sowieso, maar als er mensen zijn die weten hoe je dit in Strava doet hou ik me aanbevolen!Dancis schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:29:
Ik ben vandaag begonnen met een clinic om de 5k te lopen tijden de ijsselloop. Maar nu krijgen we elke week een schema mee voor 2 verdere dagen.
Maar is er misschien een app waar ik zelf gemaakte schema's kan invoeren zodat ik een seintje krijg als je moet hardlopen en weer een seintje als je moet wandelen enz.via de telefoon of smartwatch?
Bij de 2e verzorgingspost kwamen we Rudedadude ineens tegen, hij had stiekem een stukje afgesneden
Toch nog als 3e over de finish gekomen, wat later werd aangepast naar de 4e plek. Pascal die de hele race dik vooraan had gelopen vond dat hij nog niet genoeg kilometers had, dus had wat extra rondjes gelopen. Het parkoers was dan ook maar 38km in plaats van de aangegeven 42. Maar daar heb ik zeker wel vrede mee, want hij had het dubbel en dwars verdiend!
Naderhand ook Roozzz nog gesproken en het was gewoon weer supergezellig met alle andere lopers erbij, wat een toffe trail!

Zelf heb ik mijn vriendin gepacet en dat resulteerde voor haar in een mooie 2e plaats
Hoe zijn jullie gevaren? Een eerste ervaring is altijd het leukstSinned123 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Wij zijn met een groep van 5man. 2 daarvan doen de 42km, 2 anderen en ik de 25KM. Het word mijn eerste trail dan maar gelijk een epische. Ben er nog niet over uit over mijn schoeisel. Mijn trailschoenen lijken net voetbalnoppen te hebben zoveel profiel dus en amper demping. Dus misschien wegschoenen met goede grip
Ik sprak na afloop nog 2 marathondebutanten die de rode lantaarn binnen hadden gebracht. Zij hadden behoorlijk afgezien
If you can see, look. If you can look, observe
Vorige hm ging op ongeveer hetzelfde punt moeizaam, dus ik ga komende tijd wat meer nadruk leggen op de langere duurlopen, nu zijn ze meestal max 17 km. (precies het punt waar het bij wedstrijden zwaar wordt).
Verder lijk ik mijn max ook redelijk gevonden te hebben, 1:30 gaat ooit nog wel lukken, maar 1:20/1:25 is wel ècht heel ver weg nog!
Tot die tijd heerlijk genieten van alle mooie duurloop trainingen, het weer wordt komende maanden weer super, kan niet wachten!! (ik ben van nature meer een mooi-weer loper).
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 12-02-2017 16:03 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Thuis zei ik nog, ik wil onder de 55 minuten uit komen en daarmee een verbetering van mijn PR.
De eerste kilometer ging in 4:57, voor mij een beetje snel maar dat geeft niet. Ik start altijd te snel.

Toen dacht ik, nu is het wel over met de pret en zal ik wel afzwakken rond de 5:30. Maar niets is minder waar. Km vijf ging in 5:02 en daarna liepen de tijden nog verder af. 4:58, 4:57, 4:59 en als slot 4:53. Een dik PR op de 10K! Dik bijna 5 minuten er vanaf!

Mooi om te zien dat trainen echt loont en alles veel soepeler gaat na vele trainingskilometers. Nu dit jaar maar eens kijken of het ook onder de 50 minuten lukt.
Van de omgeving van Schoorl in het wit jammer genoeg weinig meegekregen. Daarvoor was ik denk ik te gefocust, maar het scheen prachtig geweest te zijn.
De andere 4 hadden hem al vaker gelopen.Roozzz schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:48:
Hoe zijn jullie gevaren? Een eerste ervaring is altijd het leukst![]()
Ik sprak na afloop nog 2 marathondebutanten die de rode lantaarn binnen hadden gebracht. Zij hadden behoorlijk afgezien
Ik geloof dat iedereen tevreden was.
Alleen jammer van de afstand op de marathon dan he.
Ik heb zelf continu met een collega stuivertje gewisseld, probeerde hem wat uit te dagen.
Heeft me lelijk opgebroken vanaf 19KM.

Ik leek me nog goed te voelen maar bij die blubberheuvel waar (bijna)iedereen moest wandelen, tja daar kwam de man met de hamer. Als het stijgingspercentage vervolgens hoger was dan 1a2% moest ik alweer wandelen.
Uiteindelijk binnen als 88/216 (82/187 male), op de laatste 6km dus bijna 4:30 en een plek of 20 verloren ten opzichte van mijn collega. Die laatste drankpost op 1,5KM voor het einde voelde als een oase
Ik vond het al met al een leuke ervaring, maar was uiteindelijk blij dat ik binnen was. Helemaal leeg.
Die kop erwtensoep was erg welkom.
Oh en die gpx... daar had ik helemaal niks aan. Ben uiteindelijk maar gewoon afgegaan op de pijltjes.
Bij ons ook een hele groep die ineens onverwacht uit een bos tevoorschijn kwamen knallen, je gaat dan toch wel twijfelen of je wel goed loopt en al helemaal toen we weer samen kwamen met de 15KM lopers, leek net een kermis attractie
Die noppen waren goud waardRudedadude schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:35:
[...]
Ik doe wel mijn 'noppen' aan. Ik weet niet hoe het er grootste deel nu bij ligt, maar er zijn stukken waar je daar echt wel profijt van hebt (categorie drassig weiland). Maar ook genoeg waar het niet noodzakelijk is. 3 jaar terug was echt een drama toen ook alle mountainbikepaden meer modder dan verhard waren. Sindsdien zijn ze wel aangepakt en vorig jaar was het grootste deel best ok. Maar de echte bagger stukken zijn er en sommige stukken worden alleen maar slechter naarmate er meer mensen overheen gelopen hebben.
Kon gewoon lekker de afdaling in, terwijl de rest aan het stuntelen was.
Jammer dat er nog echt grote stukken asfalt in het parcours verwerkt was, voor mijn gevoel echt ruim meer dan 20%.
[ Voor 21% gewijzigd door Sinned123 op 12-02-2017 20:46 ]
Volgens mij kon je op de meeste plekker waar asfalt lag wel het pad ernaast kiezen door het gras toch?Sinned123 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:43:
[...]
Die noppen waren goud waard
Kon gewoon lekker de afdaling in, terwijl de rest aan het stuntelen was.
Jammer dat er nog echt grote stukken asfalt in het parcours verwerkt was, voor mijn gevoel echt ruim meer dan 20%.
Top gedaan in ieder geval!
Die vijfde plaats was dus inderdaad met 4km minder op de teller. Nadat ik vrolijk voorbij was komen rennenRoozzz schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:48:
Weer lekker gelopen Infinchible, de vorm komt er alweer aan! Rudeadude completeerde de top 5 zag ik, dus ook een mooi resultaat geboekt!
Zelf heb ik mijn vriendin gepacet en dat resulteerde voor haar in een mooie 2e plaats

Maar wel balen zeg, dat de route kennelijk niet zo goed uitgepijld is dat verkeerd lopen mogelijk is... Ik zou daar goed van balen.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Sport_Life: gefeliciteerd met je PR! Vergeet niet dat Schoorl echt een pittig parcours is, dus je kunt makkelijk zeggen dat je op een vlakke baan wel onder de 1:30 was gedoken.
Schoonvader had ook Schoorl willen lopen, maar is helaas samen met schoonmoeder al twee weken aan het griepen en kwakkelen en hoesten, dus dat was een no-go. Jammer, want ik ben wel benieuwd naar zijn HM-tijd
Ik heb voor vandaag korte kleding mee... Ben benieuwd. Was eigenlijk niet van plan heel intensief te lopen, maar als ik niet warm genoeg word schakel ik toch maar een tandje bij.
De meeste trailrun-schoenen hebben grof profiel. Dat gaat van 'iets groffer dan normaal' naar de genoemde 'noppen'. Zelf heb zaterdag heerlijk door de sneeuw gerend (training) zonder ook maar een glibbertje op deze North Face Ultra MT schoenen:Pathogen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:25:
Ben nu wel benieuwd naar het noppenschoeiselIermand een fotootje? Klinkt als een hele belevenis in ieder geval, welke afstand je dan ook doet.
@Sport_Life: gefeliciteerd met je PR! Vergeet niet dat Schoorl echt een pittig parcours is, dus je kunt makkelijk zeggen dat je op een vlakke baan wel onder de 1:30 was gedoken.
Schoonvader had ook Schoorl willen lopen, maar is helaas samen met schoonmoeder al twee weken aan het griepen en kwakkelen en hoesten, dus dat was een no-go. Jammer, want ik ben wel benieuwd naar zijn HM-tijdDat komt dan nog wel een keer.
Ik heb voor vandaag korte kleding mee... Ben benieuwd. Was eigenlijk niet van plan heel intensief te lopen, maar als ik niet warm genoeg word schakel ik toch maar een tandje bij.

Gsiteren weer voor het eerst nadat ik afgelopen dinsdag de training heb afgebroken. Hoestbuien waren nog steeds aanwezig, wel minder, maar niet minder heftig. Als ik heel diep adem haal schiet de kriebel in de keel waardoor ik in de hoestbui blijf hangen. Niet heel handig als je een versnelling inzet. Liep beneden langs de maas, boven op de dijk stond een man die tijdens een van mijn hoestbuien nog riep "soow, dat klinkt gezond".
Maar, verder een duurloopje van 45 minuten overleefd, dus ben niet heel ontevreden. Sterker nog, dit was ook de eerste keer op mijn nieuwe schoenen -> New Balance VaZee 2090.
Voor iemand die 5 jaar op Nike loopt een compleet andere schoen. Het eerste wat me opviel was dat de schoen ontzettend stil is. Tijdens het landen werd het meeste geluid veroorzaakt door het tikken van de nestel
Doordat de schoen ontzettend naar voren hangt wordt een voorvoetlandig geforceerd, waardoor de kracht van de schoen naar boven komt omdat de zool ontzettend reactief is. Dit was natuurlijk pas de eerste loop (9km), dus het plaatje is nog lang niet compleet, maar de eerste indrukken zijn zéér positief.
Echter, doordat de schoen zo stil & reactief is moet ik wennen aan de tempo's. Normaal merk ik dat ik te hard loop als mijn voet iets harder (en sneller) hoor landen. Nu ben ik zelf heel lichtvoetig, dus het is zeker geen gedreun, maar je hoort het wel. Omdat ik de landing bijna niet meer hoorde, ging ik veel harder dan dat ik dacht dat ik ging.
Een rustig duurlooptempo is voor mij 5.50, gisteren zat ik op 5.20, met voor mijn gevoel eenzelfde inspanningsniveua. Op het moment dat ik dacht dat ik 5.20 ging, zat ik op 4.40.
Dat gevoel is natuurlijk zo misleidend als ik weet niet wat, aangezien dat schoen niet voor jouw loopt, maar je hem wel zelf in beweing moet zetten. Het zal dus nog een tijdje duren voordat ik hieraan gewend ben.
Eerste indrukken, goed!
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Oh dat is wel zonde. Vertrouwen op je voorgangers is natuurlijk ook iets dat je helemaal niet moet doenRudedadude schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:19:
[...]
Na 3:08 over de finish. 5e in de uitslag, 15e was reeel geweest als ik die 4km extra had gelopen. Daarom wat gemixte gevoelens. Wel lekker gelopen, dus ik had het graag goed gedaan.
Moh, het gaat meestal mis op het punt waar je niet zit op te letten en gewoon domweg achter je voorganger aanloopt. Daar kan je moeilijk de organisatie iets verwijten... Ik heb eigenlijk continu op kop gelopen van een groepje (in wisselende samenstelling) en geen seconde getwijfeld over de route. Dus het kon primaGalois schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:45:
Wel een mooie uitdaging mannen! Goed gedaan!
Maar wel balen zeg, dat de route kennelijk niet zo goed uitgepijld is dat verkeerd lopen mogelijk is... Ik zou daar goed van balen.
Opvallend trouwens hoeveel mensen naar een groep(je) toelopen, dan niet voorbijkomen en gewoon aansluiten en vervolgens wegvallen. Dat had vast niets te maken met het feit dat ik mijn inspanning gelijk hield ongeacht de ondergrond

Goedkope schoen van ongeveer €30 , eerst maar eens kijken of ik een trail uberhaupt leuk vond.Pathogen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:25:
Ben nu wel benieuwd naar het noppenschoeiselIermand een fotootje? Klinkt als een hele belevenis in ieder geval, welke afstand je dan ook doet.
Alleen op het asfalt was het echt minder, gewoon 0 demping.
Ik had gelukkig nog zooltjes uit een oude Asics fortify gehaald, dan viel het nog te doen qua demping.

Serieuze moddervreters zo te zien. Dat kan inderdaad wat tegenvallen op harde ondergronden.Sinned123 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Goedkope schoen van ongeveer €30 , eerst maar eens kijken of ik een trail uberhaupt leuk vond.
Ik had gelukkig nog zooltjes uit een oude Asics fortify gehaald, dan viel het nog te doen qua demping.
[afbeelding]
Dit soort schoen doet mij eerder denken aan voetbal- of hockeyschoenen voor kunstgrasvelden. Kan me voorstellen dat die niet echt lekker lopen op het strakke asfaltSinned123 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Goedkope schoen van ongeveer €30 , eerst maar eens kijken of ik een trail uberhaupt leuk vond.
[afbeelding]
tips voor New York
Je kan daarmee je GPS data als tracks inlezen en daarmee vrij gemakkelijk een geanimeerde kaart krijgen waarop je al je tracks tegelijkertijd kan afspelen.
Ik heb dit zelf in combinatie met FIT bestanden van Garmin connect gebruikt (GPX liet bij mij geen animatie zien). Hier een voorbeeldje met een paar tracks:
Vooral met grote datasets levert het een leuk resultaat op. Ik ben van plan om binnenkort eens alles van 2016 erin te jassen, kijken wat eruit komt.
Er blijven inderdaad enorme plaggen blubber hangen aan de schoenRoozzz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:50:
[...]
Serieuze moddervreters zo te zien. Dat kan inderdaad wat tegenvallen op harde ondergronden.
En op asfalt was het inderdaad drama.
Per saldo toch wel de juiste schoen uitgekozen denk ik.
Collega's met minder profiel hadden meer problemen dan ik.
Vandaar ook de term voetbalnoppenCalitomnication schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:44:
[...]
Dit soort schoen doet mij eerder denken aan voetbal- of hockeyschoenen voor kunstgrasvelden. Kan me voorstellen dat die niet echt lekker lopen op het strakke asfalt
Wist even niet hoe ik het anders moest omschrijven.
[ Voor 30% gewijzigd door Sinned123 op 13-02-2017 16:54 ]
Kende ik niet, maar ziet er gaaf uit. Zal al mijn data er eens doorheen jassen, kijken wat het oplevert. Kun je ook filteren op locatie o.i.d.? Ik heb ook redelijk wat buitenlandse runs en een global view waarop je een paar stipjes ziet is minder interessantNilltris schreef op maandag 13 februari 2017 @ 16:29:
Ik weet niet of ik dit hier al eens eerder had gepost maar kennen jullie de tool Runparticles al?
Je kan daarmee je GPS data als tracks inlezen en daarmee vrij gemakkelijk een geanimeerde kaart krijgen waarop je al je tracks tegelijkertijd kan afspelen.
Ik heb dit zelf in combinatie met FIT bestanden van Garmin connect gebruikt (GPX liet bij mij geen animatie zien). Hier een voorbeeldje met een paar tracks:
[video]
Vooral met grote datasets levert het een leuk resultaat op. Ik ben van plan om binnenkort eens alles van 2016 erin te jassen, kijken wat eruit komt.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
Helemaal mee eens, het ligt bij mezelf. Tweede fout is niet helemaal teruglopen naar het laatste bekende stuk. Het nadeel van een groepje is dat als je niet vooraan loopt je ook niet fatsoenlijk naar voren kunt schijnen. En de lintjes na de bocht waren in het donker vaak wel verrekte lastig te zien.Roozzz schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:00:
[...]
Oh dat is wel zonde. Vertrouwen op je voorgangers is natuurlijk ook iets dat je helemaal niet moet doen![]()
[...]
Moh, het gaat meestal mis op het punt waar je niet zit op te letten en gewoon domweg achter je voorganger aanloopt. Daar kan je moeilijk de organisatie iets verwijten... Ik heb eigenlijk continu op kop gelopen van een groepje (in wisselende samenstelling) en geen seconde getwijfeld over de route. Dus het kon prima![]()
![]()
Opvallend trouwens hoeveel mensen naar een groep(je) toelopen, dan niet voorbijkomen en gewoon aansluiten en vervolgens wegvallen. Dat had vast niets te maken met het feit dat ik mijn inspanning gelijk hield ongeacht de ondergrond
Ik heb trouwens nog even gekeken, maar op het stukje asfalt tussen de de een na laatste en laatste heuvel voor de finish (voor mij dus na 32km) heb ik op het asfalt met m'n x-talon 200's nog nagenoeg 4:00/km gelopen, dus het kan wel prima met noppenschoenen
Vanavond maar een rondje van 19km gelopen, om de 4km van afgelopen zaterdag te compenseren

Yes, die MyFitnessPal app werkt echt
Maar eigenlijk is het niet moeilijk: op het einde van de dag gewoon minder calorieën eten dan je hebt verbruikt.
Je vind zó veel artikels online - ook op de MyFitnessPal blog - over waarom men niet kan afvallen, maar toch komt het altijd op hetzelfde neer hoor: je eet meer calorieën dan je denkt.
(Maar de artikels zijn wel nog nuttig om allemaal tips te weten te komen zoals dat noten zeer goed zijn. Walnoten eet ik nog graag
Ook al eet je een ganse dag gezond máár eet je veel, zal je nog altijd blijven verdikken zolang je calorie intake niet lager is dan wat je verbrand. Moeilijk is het niet: pure wiskunde.
Ik zou het wel NOOIT gekunt hebben zonder MyFitnessPal: ik had geen flauw idee over de voedingswaarden van alles wat ik eet, en nu leer ik zoveel bij op korte tijd. Echt een aanrader, die app!
Ik zie het ook niemand meer doen met pen & papier: gek zou ik worden.
Zie screenshot hieronder.
De overige 2 screenshots tonen mijn voorgeschiedenis (via Withings weegschaal):
Zat zeer lang rond 65-66 kg (denk ik, want ik woog me nooit), dan op korte tijd verdikt naar een piek van 73.5 kg. Vervolgens beginnen frequent hardlopen zónder op mijn eten te letten: naar 70 kg.
Toen bereikte ik een gewichtsplateau voor enkele maanden.
Tot ik dus begin vorige week begon met MyFitnessPal, mijn calories zo begon te tellen, en tegelijkertijd mijn voeding heb aangepast.
Concreet moest ik vooral stoppen met het eten van koekjes bij mijn koffie telkens, en zoete Senseo Caffe Latte afzweren voor meer gewone koffie
(Frisdrank drink ik vrijwel nooit dus dat ik moest ik al niet afzweren: meestal is het koffie of water, en nu ook meer thee.)
Daarnaast let ik ook meer op mijn hoeveelheden, eet ik tussendoor noten of rijstwafel of peperkoek, etc.
En nog wel wat zaken.
Mijn doel is 65 kg en als het zo blijft doorgaan, zou ik mijn doel sneller halen dan verwacht!
Summer body, here I come
Zodra ik dit heb gehaald, zal ik denk ik permanent met een gezondere levensstijl gaan moeten eten, en dan is het ook helemaal niet zo moeilijk omdat je het al gewend bent. De eerste paar dagen dat ik begon te letten op mijn voeding, had ik echt nog zin op mijn koekjes bij de koffie. Maar nu is dat gevoel helemaal weg!

Of een kleiner beetje ongezonder mag wel zodra ik mijn doel heb bereikt, want anders zou ik onder de 65 kg gaan en dat hoeft zeker niet: weight maintenance dus.
edit: Daarnaast ook belangrijk om je niet te laten gaan in het weekend.
Beter een maand of 2 wat discipline kweken en echt 2 maand (vrij) goed eten inclusief weekends, dan elk weekend je te laten gaan. Je zou veel werk van in de week zo maar teniet kunnen doen...
En wanneer ik een dag ben gaan hardlopen, eet ik wel ietsje meer maar echt niet heel veel: ik blijf een vrij groot calorie deficit hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Asgaro op 14-02-2017 10:26 ]
Anyway, 26 maart is de Halve Marathon, maar het lijkt mij dat ik er nog tijd genoeg voor heb
tips voor New York
Blijf overigens wel naar je lichaam luisteren. Het schijnt dat je ook té licht kunt worden
Dat gezegd hebbende, heel fijn dat je zo snel naar je doel komt!
Inderdaad, hier denk ik ook soms aan. Maar momenteel voel ik me goed. En zodra mijn maag begint te knorren, eet ik onmiddellijk iets: het blijkt net beter te zijn om regelmatig - weliswaar gezonde! - tussendoortjes te nemen, dan je strak vast te houden aan 3 maaltijden per dag. Beter de honger onmiddellijk aanpakken: met andere woorden, ik volg geen crash dieet gelukkigPathogen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:52:
De grap is dat je calorieën het makkelijkst kunt verminderen door eerst de ongezondere zaken aan te pakkenHet koekje bij de koffie en je zoete latte zijn hier perfecte voorbeelden van.
Blijf overigens wel naar je lichaam luisteren. Het schijnt dat je ook té licht kunt wordenen je hebt wel brandstof nodig om te kunnen sporten. Je zal de eerste niet zijn die net iets te hard dieet icm sporten en het dan ineens zwart voor de ogen krijgt.
Dat gezegd hebbende, heel fijn dat je zo snel naar je doel komt!
Momenteel gaat het dus goed bij het hardlopen.
Zo bv. ook gisteren een nieuw record op de 1 KM bereikt bij mijn interval training (4:41 FYI).
Hoewel ik er wel moet bijzeggen dat ik voorheen steeds nog een ganse parkour aflegde naar het lokale park en dáár pas mijn intervals deed. Nu doe ik het hier in de buurt van de woning en was ik waarschijnlijk minder uitgeput aan de intervals begonnen dan normaal.
Vanaf nu zal ik intervals altijd zo doen.
Ook had ik onlangs een kuur moeten volgen voor ijzertekort: maar deze is een goede week geleden afgerond. Qua ijzer zit ik momenteel dus goed.
Ik denk dat ik wel wat meer proteins ga moeten binnenkrijgen. Want ik doe daarnaast ook aan wat body weight training thuis vóór elke hardlooptraining (momenteel 50 push-ups in totaal, 2 min. plank en binnenkort ook squats (dat ass...
Ook voel ik echt al het effect van die core training op mijn loophouding!
[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 14-02-2017 10:09 ]
Vroegâh heb ik heel lang ~65kg gewogen, tot ergens begin 20 ik een sprong heb gemaakt naar 75. Een jaar of 3-4 terug (rond de 30) ging ik héél langzaam naar 80+ en toen heb ik een zooi ongezonde dingen aangepast. Minder pizza's (tuurlijk, ééntje per maand oid kan best), borrelnootjes en chips komen de deur niet meer in voor mij en het sporten moest meer regelmaat krijgen. Ik eet ook meestal géén taart als er iemand uitdeelt op het werk en heb zelf nog niet eens iets meegenomen gisteren.
(Ik vind die bonken zoet en vet niet echt een manier om iets te vieren. Waarom zou je iedereen iets geven wat slecht voor ze is? Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar ik sta er niet achter om het zelf te doen.)
Ik was zó terug naar de 75 regio, maar daar lijk ik nu niet meer onder te gaan duiken. Is op zich niet erg, want ik heb geen buikje of dikke reet, dus qua lichaamsvet zit het volgens mij wel goed, maar puur qua snelheid zou een kilootje of 5 minder best leuk zijn.
Ik zal er echter nooit voor gaan diëten, want het is niet nodig en ik wil mijn spieropbouw niet in de weg zitten.
Als je geen buikje hebt, dan lijkt het me idd ook niet nodig! Ik blijk zelf "skinny fat" te zijn: dus vrij mager maar wel een duidelijk buikje. (Dat nu al bijna weg isPathogen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:21:
Ik blijf qua gewicht redelijk gelijk (77 KG @180cm) maar mijn broeken zakken steeds sneller afDat ass gaat er hier dus langzaam af, terwijl mijn kuiten steeds groter worden, echt een hardloopfiguur dus
Vroegâh heb ik heel lang ~65kg gewogen, tot ergens begin 20 ik een sprong heb gemaakt naar 75. Een jaar of 3-4 terug (rond de 30) ging ik héél langzaam naar 80+ en toen heb ik een zooi ongezonde dingen aangepast. Minder pizza's (tuurlijk, ééntje per maand oid kan best), borrelnootjes en chips komen de deur niet meer in voor mij en het sporten moest meer regelmaat krijgen. Ik eet ook meestal géén taart als er iemand uitdeelt op het werk en heb zelf nog niet eens iets meegenomen gisteren.
(Ik vind die bonken zoet en vet niet echt een manier om iets te vieren. Waarom zou je iedereen iets geven wat slecht voor ze is? Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar ik sta er niet achter om het zelf te doen.)
Ik was zó terug naar de 75 regio, maar daar lijk ik nu niet meer onder te gaan duiken. Is op zich niet erg, want ik heb geen buikje of dikke reet, dus qua lichaamsvet zit het volgens mij wel goed, maar puur qua snelheid zou een kilootje of 5 minder best leuk zijn.
Ik zal er echter nooit voor gaan diëten, want het is niet nodig en ik wil mijn spieropbouw niet in de weg zitten.
Ik doe het deels voor het visuele aspect, en deels voor de prestatie.
En overigens bedoelde ik met dat ass
Ik zat te denken om dus naast push-ups & planks ook ofwel squats, ofwel burpees te doen: om mijn kuiten nog wat extra te trainen, en een gespierder dat ass is mooi meegenomen
Dan pak ik alle grote onderdelen van het lichaam aan: bovenarmen, core, en benen/hmm dat ass.
Pas wel op met intervaltraining 'in de buurt van je woning'. Zeker als je je interval-blokken gaat opschalen in lengte én snelheid gaat de belasting op je lichaam ook enorm omhoog. Bij rustig opbouwen is dat geen probleem, maar is het wel van groot belang dat je goed opgewarmd bent vóór je aan de tempoblokken begint, anders vergroot je de kans op blessures aanzienlijk.Asgaro schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:04:
[...]
Momenteel gaat het dus goed bij het hardlopen.
Zo bv. ook gisteren een nieuw record op de 1 KM bereikt bij mijn interval training (4:41 FYI).
Hoewel ik er wel moet bijzeggen dat ik voorheen steeds nog een ganse parkour aflegde naar het lokale park en dáár pas mijn intervals deed. Nu doe ik het hier in de buurt van de woning en was ik waarschijnlijk minder uitgeput aan de intervals begonnen dan normaal.
Vanaf nu zal ik intervals altijd zo doen.
Ik probeer zelf altijd minimaal 15 en liever 20 minuten te hebben ingelopen vóór ik ga knallen, en loop achteraf ook minimaal 15 minuten uit. Dat is misschien wat veel als je totale km's ook nog niet zo groot zijn (want 15 in 15 uit is al snel 5 a 6 km aan losse km's) maar als je eenmaal gewend bent aan dat inlopen is het echt een eitje en zouden je intervals er niet minder van moeten worden maar juist béter. Als je niet goed warmloopt dat zul je zien dat de eerste tempoblokken ook onnodig zwaar zijn, tenminste, dat is mijn ervaring...
Ah, das een goede opmerking, want dat lijkt gisteren een fout te zijn geweest dat ik heb gemaakt: mijn training plan (voor Halve Marathon, van Garmin) zei minstens 10 min. warm-up maar ik heb er maar 7 min. voorafgaand gelopen.Valorian schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:36:
[...]
Pas wel op met intervaltraining 'in de buurt van je woning'. Zeker als je je interval-blokken gaat opschalen in lengte én snelheid gaat de belasting op je lichaam ook enorm omhoog. Bij rustig opbouwen is dat geen probleem, maar is het wel van groot belang dat je goed opgewarmd bent vóór je aan de tempoblokken begint, anders vergroot je de kans op blessures aanzienlijk.
Ik probeer zelf altijd minimaal 15 en liever 20 minuten te hebben ingelopen vóór ik ga knallen, en loop achteraf ook minimaal 15 minuten uit. Dat is misschien wat veel als je totale km's ook nog niet zo groot zijn (want 15 in 15 uit is al snel 5 a 6 km aan losse km's) maar als je eenmaal gewend bent aan dat inlopen is het echt een eitje en zouden je intervals er niet minder van moeten worden maar juist béter. Als je niet goed warmloopt dat zul je zien dat de eerste tempoblokken ook onnodig zwaar zijn, tenminste, dat is mijn ervaring...
Ik merkte idd dat het ook moeilijker was om direct naar de Z4 heart rate zone te gaan en dacht achteraf dat het daaraan idd zou liggen!
Volgende interval training zal ik dus langer warm-up doen, maar wel nog in de buurt blijven: het parkour van het park naar huis is met wat opwaartse hellingen en ik wil na mijn intervals geen onnodige extra balast hebben bij wat een cool-down naar huis hoort te zijn.
Dan zul je de tracks van de buitenlandse runs er even uit moeten laten. Verder kun je natuurlijk zelf bepalen hoever je inzoomt en dergelijke!kramerty88 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 21:56:
[...]
Kende ik niet, maar ziet er gaaf uit. Zal al mijn data er eens doorheen jassen, kijken wat het oplevert. Kun je ook filteren op locatie o.i.d.? Ik heb ook redelijk wat buitenlandse runs en een global view waarop je een paar stipjes ziet is minder interessant
Over het afvallen en dergelijke:
Ik ben zelf van +-120KG (op m'n kleine frame van 174cm) naar nu 78KG gegaan. Dus ik denk dat ik wel mag meepraten hierover
Afvallen is in theorie heel simpel: verbruik meer dan er binnen komt en je valt af. Het probleem is alleen dat een mens van nature een wezen is dat naar korte termijn kijkt en dat werkt niet met afvallen. Je gaat niet in een jaar op je doelgewicht zitten (tenzij je heel streng dieet gaat volgen, of maar een paar kilo wilt afvallen of medische hulp krijgt). En als dat je wel lukt heb je dikke (pun intended) kans dat je weer terug gaat naar je oude gewicht of zelfs zwaarder.
Naar mijn mening is de enige goede manier om af te vallen een verandering van leefstijl en de discipline opbrengen om je hieraan te houden. Gezonder eten en meer sporten moet hierbij de boventoon voeren. Dat wil niet zeggen dat je alles maar moet laten maar keuzes hebben nu eenmaal consequenties.
[ Voor 47% gewijzigd door Nilltris op 14-02-2017 11:58 ]
Of kan het zijn dat mijn schoenen met 400km aan hun eind komen?
Dat laatste hangt een beetje van je schoen af. Een gemiddelde schoen moet toch wel meer kilometers kunnen maken lijkt mij. Heb vorige week een paar Nike's afgeschreven, die hadden er ruim 1250km op staan.vhal schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:09:
Kan het zijn dat pezen/spieren/aanhechtingspunten na een maand van niks-doen hun belastbaarheid verliezen? Ik heb ruim een maand niet gelopen en ik merk eigenlijk dat ik toch op moet passen met mijn loopjes. Conditioneel zit het wel in orde maar ik heb wel vage pijntjes bij mijn enkel die ik sinds aug2016 niet meer heb gehad.
Of kan het zijn dat mijn schoenen met 400km aan hun eind komen?
Hoe ziet de zool eruit? Heeft die nog profiel of zijn het bowlingschoenen geworden?
tips voor New York

tips voor New York
Tijdens het lopen eigenlijk niet, schoenen zijn verder nog in prima staat. Ik hou het maar even op een overbelasting, vanavond maar even op de hometrainer ipv een rondje lopen.Calitomnication schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:06:
Hmm, lijkt toch dat je nog wel wat profiel hebt toch? Merk je tijdens het lopen iets? Bij de schoenen die ik net heb afgeschreven merkte ik echt dat de grip + bouncieness (kan effe geen NL woord verzinnen) weg waren. Kreeg last van m'n voeten tijdens het landen. Op de baan viel het nog wel mee, want baan veert mee.. Maar tijdens de training op de weg viel het me echt op dat de landing veel harder was.
Ook als je een aparter afslijt patroon heb zoals bij jouw wel zichtbaar is kan dat verschil in demping geven.
Na een maand niet lopen is hoewel belangrijk dat je met beleid weer start en niet gelijk weer volle kracht gaat.
Ik ben vooral een wandelaar en ook dan moet ik mijn schoenen geregeld vervangen vanwege slijten of de kilometers.
Thanks! Ben ook wel tevreden, zeker omdat ik amper hersteld was van mijn vorige PR 3 weken geleden!Pathogen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:25:
Heb afgelopen dagen extra veel geslapen en rust genomen (handig flexibele werktijden) morgen hopelijk weer een rustig rondje rennen.
Iets anders: na afloop kwam ik in gesprek met een gepensioneerde arts en die raadde mij aan jaarlijks of elke 2 jaar een sport medisch onderzoek uit te laten voeren. Ik wil mezelf en anderen geen angst aanpraten, maar zijn er mensen hier die dat doen?
[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 14-02-2017 20:55 ]
Nooit gedaan, wil het wel eens laten doen maar dan meer omdat ik het interessant vind wat er uit zo'n test komt m.b.t. hartslag, omslagpunt / lactaatdrempel, vo2-max, etc.Sport_Life schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Iets anders: na afloop kwam ik in gesprek met een gepensioneerde arts en die raadde mij aan jaarlijks of elke 2 jaar een sport medisch onderzoek uit te laten voeren. Ik wil mezelf en anderen geen angst aanpraten, maar zijn er mensen hier die dat doen?
(EDIT: Rest toch maar weer weggehaald)
[ Voor 57% gewijzigd door Valorian op 14-02-2017 22:16 ]
Ja! Helaas is belastbaarheid het eerst dat wegvalt. Je conditie, zuurstofopname, fitheid blijven relatief lang op peil. Je belastbaarheid zakt echt heel snel weg en komt helaas ook langzaam terug.vhal schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:09:
Kan het zijn dat pezen/spieren/aanhechtingspunten na een maand van niks-doen hun belastbaarheid verliezen? Ik heb ruim een maand niet gelopen en ik merk eigenlijk dat ik toch op moet passen met mijn loopjes. Conditioneel zit het wel in orde maar ik heb wel vage pijntjes bij mijn enkel die ik sinds aug2016 niet meer heb gehad.
Het ergste is ook nog dat belastbaarheid niet snel terugkomt. Rustig opbouwen en niet gek laten maken, dat is vragen om problemen.
Alsof ik mezelf hoor praten! Ik zit op dit moment op 78kg @ 180cm en ik merk de laatste tijd dat broeken zowat van m'n kont af zakken. Vandaag zelfs maar een paar broeken van een maatje kleiner gekocht.Pathogen schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:21:
Ik blijf qua gewicht redelijk gelijk (77 KG @180cm) maar mijn broeken zakken steeds sneller afDat ass gaat er hier dus langzaam af, terwijl mijn kuiten steeds groter worden, echt een hardloopfiguur dus
Aan de andere kant heb ik skinny jeans waar ik m'n benen zo ongeveer niet meer in krijg.
Mijn opa is heel jong (47) aan hartfalen overleden, bij iedere medische vragenlijst komt dat als een risico weer naar voren. Weet overigens niet wat de oorzaak is geweest. En daarnaast komt idd er ook leuke informatie uit qua vo2 max, omslagpunten, etc waarmee je gerichter kunt trainen. Kosten vallen met best mee.Valorian schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Nooit gedaan, wil het wel eens laten doen maar dan meer omdat ik het interessant vind wat er uit zo'n test komt m.b.t. hartslag, omslagpunt / lactaatdrempel, vo2-max, etc.
(EDIT: Rest toch maar weer weggehaald)
Hartklachten zijn inderdaad erfelijk, als die in de familie voorkomen kan ik me voorstellen dat dat een extra aanleiding geeft voor een test. Kosten vallen inderdaad mee. Afhankelijk van een aanvullende verzekering soms ook declarabel.Sport_Life schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:35:
[...]
Mijn opa is heel jong (47) aan hartfalen overleden, bij iedere medische vragenlijst komt dat als een risico weer naar voren. Weet overigens niet wat de oorzaak is geweest. En daarnaast komt er ook leuke informatie uit qua vo2 max, etc waarmee je gerichter kunt trainen. Kosten vallen met best mee.
Top trouwens dat je de 1:30 (zo goed als) hebt aangetikt op de HM. Kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot de volgende race op deze afstand (en vlak, op asfalt) om de magische grens te doorbreken!
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 14-02-2017 22:40 ]
Hier ook elke 2 jaar een test, wel een fietstest overigens aangezien fietsen m'n hoofdsport is.Sport_Life schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Thanks! Ben ook wel tevreden, zeker omdat ik amper hersteld was van mijn vorige PR 3 weken geleden!
Heb afgelopen dagen extra veel geslapen en rust genomen (handig flexibele werktijden) morgen hopelijk weer een rustig rondje rennen.
Best interessant, geeft leuke statistieken weer en het geeft toch een soort van veilig gevoel wanneer er geen afwijkingen op het hartfilmpje onder inspanning zijn etc. ook bloed wordt getest.
Nee, nooit laten doen.Sport_Life schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Reden; een vriend van me stond onder controle van het ziekenhuis (2x per jaar) voor zijn hart. Hij had een lekkende hartklep en was actief voetballer. Hij had net een controle achter de rug, alles is in orde, APK zat erop, geen gekke dingen.
Tijdens een potje squashen is het overleden aan de gevolgen van de ziekte van marfan
Hij (en de artsen) wisten niet dat hij dit had,. Als ik achteraf de symptomen teruglees denk ik "ja, logisch".
Als hij wél had geweten dat hij het had, had hij ontzettend op moeten letten met alles wat hij ging doen. Intensieve belasting zou dan niet meer mogen. Maar wat is intensief? Een marathon? Voetbalwedstrijd? Fietsen naar de kroeg? Verhuisdoos op zolder zetten?
Ja, hij is te vroeg gegaan (26), maar hij wist het niet en heeft wel een ontzettend mooi (kort) leven gehad
Dat is voor mij de reden dat ik niet ga.
tips voor New York
Ik heb dit afgelopen november voor het eerst gedaan. Meest uitgebreide variant, vooral om mijn vO2 en omslagpunten te meten. Vond het erg handig om te doen en de resultaten zijn wel interessant. Kreeg de tip mee om altijd te rekken na het hardlopen om je spieren lang en soepel te houden (deed ik nooit). Sindsdien ook het gevoel dat mijn benen sneller herstellen.Sport_Life schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Ik vind het wel aan de dure kant, zeker de meest uitgebreide variant. Die kostte mij €270,00, de goedkoopste daar was volgens mij €110,00 of zo. Ik heb een aanvullende verzekering die €250,00 per jaar vergoed voor dit soort onderzoeken, dus effectief kostte het mij €20,00
Off topic: Nou ja, effectief heb je ook gewoon een heleboel premie extra betaald voor de aanvulling die je nu gebruikt. Tenzij je tóch al elk jaar gebruik maakt van onderdelen die niet in de basis zitten (daar heb ik natuurlijk geen zicht op) kan je dus ook stellen dat deze test je veel meer gekost heeftThe_Ghost16 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:44:
[...]
Ik vind het wel aan de dure kant, zeker de meest uitgebreide variant. Die kostte mij €270,00, de goedkoopste daar was volgens mij €110,00 of zo. Ik heb een aanvullende verzekering die €250,00 per jaar vergoed voor dit soort onderzoeken, dus effectief kostte het mij €20,00
Eergisteren dus die interval training gedaan die ik minder goed dan normaal had aangepakt (kortere warm-up en vrijwel geen cool-down) omdat de locatie niet de normale was dat ik gebruik.
De dag van de interval training zelf, voelde ik niets maar de dag erna (gisteren dus) en ook vandaag nog, voel ik een doffe pijn (zeker geen steken ofzo; echt dof) bij elke stap dat ik zet met mijn rechterbeen.
Ik denk dat het onder categorie shin splints valt: het is naar de binnenkant van het midden van mijn rechterbeen toe.
Bij stilzitten voel ik overigens niets van pijn.
Ik lees echter dat het dan nog kan gaan over het bot of de spieren: ik heb de test gedaan met drukken op de locatie en ook errond, maar ik voel géén pijn. Dat betekent dat het de spieren zijn en niet het bot.
Muscular shin splint of exertional compartment syndrome kom ik tegen.
Normaal zou ik vandaag gaan hardlopen, maar waarschijnlijk blijf ik beter thuis.
Ik denk dat ik een foam roller ga kopen. Ik ging het sowieso al binnenkort in huis halen en neem aan dat dit kan helpen?
Mijn vraag is: wat kan ik naast foam rolling nog doen? Ijs opleggen? Of is dat te laat en moest dat gebeurd zijn zodra ik het begon te voelen gisteren?
edit: Daarnaast ga ik nu ook meer proteins eten. Meer hardgekookte eieren bv. Kan enkel helpen.
[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 15-02-2017 10:37 ]
Ik ben geen arts en ik ga ook geen medisch advies gevenAsgaro schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:35:
Om op deze post Asgaro in "Hardlopen - Deel 7" terug te komen: ik voel wel iets in mijn rechterbeen.
Eergisteren dus die interval training gedaan die ik minder goed dan normaal had aangepakt (kortere warm-up en vrijwel geen cool-down) omdat de locatie niet de normale was dat ik gebruik.
De dag van de interval training zelf, voelde ik niets maar de dag erna (gisteren dus) en ook vandaag nog, voel ik een doffe pijn (zeker geen steken ofzo; echt dof) bij elke stap dat ik zet met mijn rechterbeen.
Ik denk dat het onder categorie shin splints valt: het is naar de binnenkant van het midden van mijn rechterbeen toe.
Bij stilzitten voel ik overigens niets van pijn.
Ik lees echter dat het dan nog kan gaan over het bot of de spieren: ik heb de test gedaan met drukken op de locatie en ook errond, maar ik voel géén pijn. Dat betekent dat het de spieren zijn en niet het bot.
Muscular shin splint of exertional compartment syndrome kom ik tegen.
Normaal zou ik vandaag gaan hardlopen, maar waarschijnlijk blijf ik beter thuis.
Ik denk dat ik een foam roller ga kopen. Ik ging het sowieso al binnenkort in huis halen en neem aan dat dit kan helpen?
Mijn vraag is: wat kan ik naast foam rolling nog doen? Ijs opleggen? Of is dat te laat en moest dat gebeurd zijn zodra ik het begon te voelen gisteren?
edit: Daarnaast ga ik nu ook meer proteins eten. Meer hardgekookte eieren bv. Kan enkel helpen.
Maar het is sowieso goed mogelijk om de eerste 2 dagen na een training ergens last van te hebben. Dit is vaak een vorm van spierpijn. De 2e dag is dan het meest "pijnlijk" wanneer het de derde en opvolgende dagen nog pijn doet is er vaak meer aan de hand. Wat ik normaal doe is even afwachten en iets minder hard trainen/rust pakken. Bij mij verdwijnt de pijn ook vaak wanneer ik voorzichtig ga sporten.
Verder is koelen altijd goed, dit kan direct na het sporten maar ook de dagen erna. Je kan bijvoorbeeld de douchekop met koud water op je benen zetten, een koud bad nemen of een icepack gebruiken. Wanneer je een normaal eetpatroon hebt zijn eiwitten niet direct nodig, natuurlijk helpt het wel bij het herstel. Voor mij (ik heb een eiwitarm dieet ivm een nierfalen aan 1 kant) is het altijd goed uitkijken met eiwitten, ik neem dan ook geen dierlijke maar plantaardige eiwitten. Verder ben ik een fan van magnesium en calcium supplementen.
Zero.
Ja klopt inderdaad als je het zo bekijktValorian schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:34:
[...]
Off topic: Nou ja, effectief heb je ook gewoon een heleboel premie extra betaald voor de aanvulling die je nu gebruikt. Tenzij je tóch al elk jaar gebruik maakt van onderdelen die niet in de basis zitten (daar heb ik natuurlijk geen zicht op) kan je dus ook stellen dat deze test je veel meer gekost heeft.. Anders is het net zoiets als een tandarts-polis nemen voor 10 euro per maand, voor 150 euro kosten maken en zeggen dat het je effectief maar 30 euro gekost heeft
Tot zover het stukje zorgverzekering
Zondag trouwens ook mee gedaan met de Groet uit Schoorl run 10km. Heb net nieuwe schoenen en probeer mijn passenritme aan te passen dus had niet echt getraind op die afstand. Tijdens de Egmond kwart marathon een tijd gelopen van net onder het uur dus probeerde onder de 55 minuten uit te komen. Ik startte voor mijn gevoel erg ontspannen maar begon de eerste km toch met 4:50 min. Eindtijd uiteindelijk 50:11. De lichte heuveltjes waren wel aardig killing. Maar al met al tevreden met mijn eindtijd.
Nu nog een maandje door trainen voor de city pier city 10km op 12 maart. Eens kijken of met een maand extra training weer richting de 47:30 kunnen gaan. PR staat op 46:38 dus zou wel lekker zijn om nu al richting die tijd te kunnen trainen.
Niet helemaal mee eens. Koeling is zeker effectief als pijnverlichting en vermindering van zwellingen, maar koelen, zeker direct na je inspanning, kan je herstel benadelen. Juist de warmte is een signaal van het lichaam dat er op die plek flink aan het herstel gewerkt moet worden en zorgt ervoor dat daar de juiste stofjes voor worden gestuurd.Pelox schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:49:
[...]
Ik ben geen arts en ik ga ook geen medisch advies geven
Maar het is sowieso goed mogelijk om de eerste 2 dagen na een training ergens last van te hebben. Dit is vaak een vorm van spierpijn. De 2e dag is dan het meest "pijnlijk" wanneer het de derde en opvolgende dagen nog pijn doet is er vaak meer aan de hand. Wat ik normaal doe is even afwachten en iets minder hard trainen/rust pakken. Bij mij verdwijnt de pijn ook vaak wanneer ik voorzichtig ga sporten.
Verder is koelen altijd goed, dit kan direct na het sporten maar ook de dagen erna. Je kan bijvoorbeeld de douchekop met koud water op je benen zetten, een koud bad nemen of een icepack gebruiken. Wanneer je een normaal eetpatroon hebt zijn eiwitten niet direct nodig, natuurlijk helpt het wel bij het herstel. Voor mij (ik heb een eiwitarm dieet ivm een nierfalen aan 1 kant) is het altijd goed uitkijken met eiwitten, ik neem dan ook geen dierlijke maar plantaardige eiwitten. Verder ben ik een fan van magnesium en calcium supplementen.
http://www.runnersworld.com/rt-web-exclusive/when-damage-is-a-good-thing
Artikel van Steve Magness, meer gerelateerds op zijn website:
http://www.scienceofrunni...4/why-timing-matters.html
http://www.scienceofrunni...tion-is-inflammation.html
Uit een onderzoek in 2014 bleek het juist weer geen negatief effect te hebben. Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen, ik heb altijd het idee dat het wel iets doet.. mogelijk een placebo-effect dus maar ook dat is een effectPathogen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:10:
[...]
Niet helemaal mee eens. Koeling is zeker effectief als pijnverlichting en vermindering van zwellingen, maar koelen, zeker direct na je inspanning, kan je herstel benadelen. Juist de warmte is een signaal van het lichaam dat er op die plek flink aan het herstel gewerkt moet worden en zorgt ervoor dat daar de juiste stofjes voor worden gestuurd.
http://www.prorun.nl/gezo...training-wel-of-geen-zin/
Zero.

Kan men terug z'n trainingen gaan opfleuren door ondertussen/tussendoor pokémon te catchen, candy te verzamelen, en pokéstops te swipen, ... Mijn dag week kan niet meer stuk
Wel oppassen voor blessures
Dat wordt weer rustige duurlopen doen of toch maar interval trainingen van pokestop naar pokestopAsgaro schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:52:
Voor de hardlopers die ook Pokémon Go spelen: GET HYPE![]()
Kan men terug z'n trainingen gaan opfleuren door ondertussen/tussendoor pokémon te catchen, candy te verzamelen, en pokéstops te swipen, ... Mijn dag week kan niet meer stuk![]()
Wel oppassen voor blessures![]()
[video]
Het is niet de eerste keer dat ik dit zeg, maar ga naar je huisarts of een goede (sport)fysiotherapeut! Wij kunnen geen diagnose stellen en - ervan uitgaande dat je geen vakkennis hebt - kan je dat zelf aan de hand van lezen op het internet ook niet.Asgaro schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:35:
Mijn vraag is: wat kan ik naast foam rolling nog doen?
Afhankelijk van je klachten kan een huisarts of fysiotherapeut je gericht helpen. Shin splints zijn vervelend, maar op zich niet iets waar je je in eerste instantie heel druk over hoeft te maken, mits je de oorzaak wegneemt. En daar kan een goede (sport)fysio je bij helpen. De oorzaak kan namelijk ook elders liggen en zich bij je schenen manifesteren, doordat je daar compenseert. Wanneer er daadwerkelijk sprake is van een compartimentsyndroom kom je daar niet zomaar vanaf, maar is een medische ingreep waarschijnlijk noodzakelijk.
Maar op basis van zelfdiagnose zijn deze kwetsuren helemaal niet vast te stellen, ga daarom naar een specialist! Goed mogelijk dat er veel minder aan de hand is, maar dan weet je dat in elk geval en met name een (sport)fysiotherapeut kan je helpen om je klachten weg te nemen en ze ook in de toekomst te voorkomen.
Hardlopen is een zeer laagdrempelige sport, maar ook een zeer blessuregevoelige sport. Veel mensen die onbegeleid gaan hardlopen lopen vroeg of laat tegen blessures op. Door zelf diagnoses te stellen en oplossingen te zoeken, blijven veel mensen met klachten zitten. Hierdoor blijven ze of altijd last houden van pijntjes en klachten of haken op een gegeven moment toch af. Beide hoeft echter helemaal niet nodig te zijn, maar luister goed naar je lichaam en laat je goed - en professioneel - helpen indien nodig.
Zelf ben ik redelijk in het begin in diezelfde valkuil gelopen. Op een gegeven moment kreeg ik ook wat klachten (in mijn geval rond mijn knie en uitgaande van informatie op het internet, wees alles op een lopersknie) waar ik misschien ook nog eens iets te lang mee door was gelopen. Maar de oorzaak van mijn klachten lag niet bij mijn knie, maar in mijn onderrug en bij mijn heupen. Wanneer ik niet naar de fysiotherapeut gegaan was en mij alleen op mijn knie had gefocust, waren de klachten waarschijnlijk niet weggegaan of hadden ze zich elders gemanifesteerd. Door wel naar een fysiotherapeut te gaan, kon ik twee weken later weer hardlopen en liep ik drie weken daarna mijn eerste - gedoseerde - halve marathon. Sindsdien doe ik gerichte oefeningen en ga ik nog steeds minimaal één keer per maand naar de fysiotherapeut.
Maar specifiek bepalen wat je hebt n.a.v. symptomen google'n en daar een oplossing op los laten is weinig kansrijk als leek. Er zijn zoveel verschillende mogelijke blessure-vormen met zoveel overlap in symptomen dat de kans dat je precies goed zit echt miniem is. Nog los van het feit dat het als leek erg lastig is om te benoemen wáár je nu precies last van hebt, laat staan hoe het komt. Zo liep ik jaren met 'knieproblemen' maar bleek ik achteraf gewoon een gebrekkige stabiliteit te hebben waardoor algemene overbelasting zich uitte in aanhechtingen op o.a. de knieën. Enkele maandjes fysio zorgde voor een herstel en bewustwording van problemen waarvan ik jaren dacht dat het in mijn bouw zat (en niet echt oplosbaar zou zijn).
Desalniettemin snap ik iedereen die zelfdiagnosticeerd ook wel weer hoor, ik ben ook geen fan van fysio en huisarts en wacht meestal ook (te) lang...
Zero.
Binnenkant been, zo'n 15 centimeter boven mijn enkelbotje. Voor mijn gevoel zij- en onderkant kuitspier. Kan een pees zijn, spiergroepje dat nog steeds moet wennen, overcompensatie door te gespannen voeten tijdens het lopen, echt van alles.
Ik ga er (dit keer) ook geen zelfdiagnose voor proberen te stellen. Gewoon maar afwachten wat het doet.
Ik wil je best geloven, maar waarom nemen al die topsporters achteraf een ijsbad dan? Die doen dat echt niet omdat ze dat zo lekker vindenPathogen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:10:
[...]
Niet helemaal mee eens. Koeling is zeker effectief als pijnverlichting en vermindering van zwellingen, maar koelen, zeker direct na je inspanning, kan je herstel benadelen. Juist de warmte is een signaal van het lichaam dat er op die plek flink aan het herstel gewerkt moet worden en zorgt ervoor dat daar de juiste stofjes voor worden gestuurd.
Mja, ik zie ook veel topsporters schietgebedjes doen, en volgens mij werken die ook nietSinned123 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:03:
[...]
Ik wil je best geloven, maar waarom nemen al die topsporters achteraf een ijsbad dan? Die doen dat echt niet omdat ze dat zo lekker vinden
Nee serieus, er zijn best wel wat gewoontes waar ik de indruk van krijg dat die steeds wankeler op hun poten staan (zag laatst dat de meeste theorieën over hoeveel je moet drinken ook nergens op gebaseerd zijn). Niet dat ik weet of dat hiervoor het geval is, daarvoor heb ik geen kennis van zaken.
Thomas D'Havé (redelijk gerenommeerde fysioloog die best wel wat grote voetbalclubs begeleidt) lijkt me alleszins ook geen grote fan:
https://www.linkedin.com/...aar-de-thomas-d-hav%C3%A9
Als je verder leest, zie je dat hij zegt dat ijs wel zin heeft, maar niet op de manier waarop het traditioneel wordt toegepast. (Hij zegt niet echt hoe dan wel, maar goed). Ik blijf er alleszins af (maar ben nu ook al een tijdje blessurevrij).Ontstekingsremmers werden ontwikkeld en ijs wordt ingezet om zogezegd de schade te beperken… alleen remmen deze interventies net collagenaseA af. Met andere woorden, deze interventies vertragen de wondheling en zorgen –vooral door misbruik in de topsport- er zelfs voor dat een echte volledige oplossing onmogelijk wordt.
Om op nog een paar andere zaken te reageren:
- hij zegt ook dat vermageren in de winter misschien niet de beste keuze is, ik geef het maar mee (ik kom altijd bij

- als duiker (in België) krijg ik sowieso regelmatig een (basis) medische checkup, en mijn huisarts (die toevallig ook sportarts is) heeft me vorig jaar doorverwezen om bij de cardioloog te gaan fietsen. Hoefde niet, maar toch leuk. In België kost dat dan ook amper iets.
En die stronglifts hakken er behoorlijk hard in ondertussen... Gisteren alweer mijn hardlooptraining een dagje uitgesteld, en vandaag liep ik nog als een houten Klaas. Maar later word ik groot en sterk
Ik loop op dit moment 3 keer per week.. twijfel twijfel.
4 maanden om toe te werken naar een halve marathon zou geen probleem mogen zijn. Dus het lijkt me meer een vraag wat jij leuk vindt?InZane schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:23:
Hm, wil me inschrijven voor de Midzomermarathon op 1 juli in Apeldoorn, maar nu twijfel ik enorm tussen de halve marathon of 15km. Ik kan op dit moment zonder veel moeite 10km lopen, maar veel verder heb ik nog niet geprobeerd. Is het überhaupt reëel om te denken dat ik van het zomer een halve zou kunnen lopen?
Ik loop op dit moment 3 keer per week.. twijfel twijfel.
Die halve staat hoog op m'n 'wanted list', dus dat is niet zo moeilijkRoozzz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:30:
[...]
4 maanden om toe te werken naar een halve marathon zou geen probleem mogen zijn. Dus het lijkt me meer een vraag wat jij leuk vindt?
Ik ga maar eens werken aan een plan van aanpak om toe te werken naar wat langere afstanden.
Halve marathon is zeker mogelijk met die tijd die je hebt, maar wil je hem goed uit kunnen lopen (dwz constant tempo houden en niet het laatste stuk moeten kruipen) dan zul je zeker je training op moeten schalen naar langere afstanden. Ik merkte het bij mezelf ook dat toen ik de 10km makkelijk kon volhouden ik een 10EM kon uitlopen, maar dat het na km11 toch wel zwaar begon te worden. Als ik dan nog door had moeten lopen tot km21 had ik het niet in dat tempo volgehouden denk ik. Nu ga ik zelf binnenkort ook aan een schema voor de HM beginnen (via garmin connect, 3x pw lopen) en denk dat ik zo ook een goede voorbereiding heb op de HM.InZane schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:33:
[...]
Die halve staat hoog op m'n 'wanted list', dus dat is niet zo moeilijk
Ik ga maar eens werken aan een plan van aanpak om toe te werken naar wat langere afstanden.
(ik heb iig het gevoel, als ik zon wedstrijd loop dan wil ik hem ook op (redelijk) constant tempo kunnen lopen).
Ben in ieder geval van plan om 1 keer in de week een duurloop te doen. Tot nu toe is dat nog max. 10 km, maar dat gaan we uitbreiden. Verder loop ik tussendoor altijd nog een kortere afstand (min. 5km) op hoger tempo en iedere zondagochtend ga ik met een loopgroep intervallen.Bartske schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:54:
[...]
Halve marathon is zeker mogelijk met die tijd die je hebt, maar wil je hem goed uit kunnen lopen (dwz constant tempo houden en niet het laatste stuk moeten kruipen) dan zul je zeker je training op moeten schalen naar langere afstanden. Ik merkte het bij mezelf ook dat toen ik de 10km makkelijk kon volhouden ik een 10EM kon uitlopen, maar dat het na km11 toch wel zwaar begon te worden. Als ik dan nog door had moeten lopen tot km21 had ik het niet in dat tempo volgehouden denk ik. Nu ga ik zelf binnenkort ook aan een schema voor de HM beginnen (via garmin connect, 3x pw lopen) en denk dat ik zo ook een goede voorbereiding heb op de HM.
(ik heb iig het gevoel, als ik zon wedstrijd loop dan wil ik hem ook op (redelijk) constant tempo kunnen lopen).
Zal er ook aan moeten wennen om drinken mee te nemen en het evt. gebruik van gels oid. Genoeg te doen dus!
Dat lijkt me in de basis een goed schema. Ik denk alleen dat die korte loop op harder tempo het minst goed in het schema past (wat wil je hier mee bereiken?). Als het kan zou ik dat ook door een langere duurloop vervangen (op laag tempo). Je snelheid train je met die intervaltraining en die andere trainingen wil je denk ik zoveel mogelijk je duurloopvermogen opbouwen. Een constante run op hoger tempo gaat je denk ik niet meer opleveren dan diezelfde run op laag tempo. Hoe meer kms je kan maken hoe beter wordt hier altijd gezegd.InZane schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:05:
[...]
Ben in ieder geval van plan om 1 keer in de week een duurloop te doen. Tot nu toe is dat nog max. 10 km, maar dat gaan we uitbreiden. Verder loop ik tussendoor altijd nog een kortere afstand (min. 5km) op hoger tempo en iedere zondagochtend ga ik met een loopgroep intervallen.
Zal er ook aan moeten wennen om drinken mee te nemen en het evt. gebruik van gels oid. Genoeg te doen dus!
Maar mocht je daar geen tijd voor hebben zou ik die 5km run er zeker inhouden (of als je denkt dat je zoveel km per week nog niet aankan), hoe meer kms hoe beter namelijk
En voor die langere runs zul je nog geen gels nodig hebben denk ik, water kan wel handig zijn afhankelijk van hoeveel je zweet/hoe warm het is.
[ Voor 5% gewijzigd door Bartske op 15-02-2017 22:11 ]
De meeste schema's komen niet verder dan 1x18KM en 2x16KM voor de langste duurlopen.InZane schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:05:
[...]
Ben in ieder geval van plan om 1 keer in de week een duurloop te doen. Tot nu toe is dat nog max. 10 km, maar dat gaan we uitbreiden. Verder loop ik tussendoor altijd nog een kortere afstand (min. 5km) op hoger tempo en iedere zondagochtend ga ik met een loopgroep intervallen.
En hoewel dat in eerste instantie voldoende leek, had ik steevast rond de 14KM problemen om het tempo vast te houden.
Runkeeper schema gaat uit van een maximale 24,5KM en een aantal 20/22KM's. En hoewel dat een beetje veel lijkt, is dat naar mijn ervaring wel nodig om een goede (snelle dus) HM te lopen.
Als je alleen voor uitlopen gaat, zijn de andere schema's met 16/18KM prima.
Ik heb vroeger wel eens laten aanmeten (meer dan 10jaar geleden). Tegenwoordig doe ik alles online.cverkooyen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:19:
Laten jullie altijd schoenen aanmeten? Ik loop nu bijna 2 jaar met sauncony omni 14 maar die is er niet meer. Ik twijfel om gewoon de omni 15 te kopen of om ze weer aan te laten meten. Hoe doen jullie dat?
Ik lees veel reviews op runrepeat.com en op solereview.com
tot nu toe altijd goed gegaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Sinned123 op 15-02-2017 22:25 ]
Was vandaag trouwens prachtig loopweer, ik fietste rond de middag naar mijn werk en was echt jaloers op iedereen die lekker aan het lopen was met deze zon.. Zelf nog een beetje herstellende van zondag, kuitspieren voel ik nog wel. Gelukkig geen last van knieën, pezen, etc (shin splints klein beetje, maar dat is nog van maanden terug).
Daar haal je wel een zeker punt aan, ik zou ook niet minder willen lopen na zo'n diagnose. Maar er zijn ook (hart)ziekten waar wel preventieve maatregelen mogelijk zijn. Daarbij acht ik de kans nog steeds zeer minimaal, glas half vol enzCalitomnication schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:30:
[...]
Nee, nooit laten doen.
Reden; een vriend van me stond onder controle van het ziekenhuis (2x per jaar) voor zijn hart. Hij had een lekkende hartklep en was actief voetballer. Hij had net een controle achter de rug, alles is in orde, APK zat erop, geen gekke dingen.
Tijdens een potje squashen is het overleden aan de gevolgen van de ziekte van marfan
Hij (en de artsen) wisten niet dat hij dit had,. Als ik achteraf de symptomen teruglees denk ik "ja, logisch".
Als hij wél had geweten dat hij het had, had hij ontzettend op moeten letten met alles wat hij ging doen. Intensieve belasting zou dan niet meer mogen. Maar wat is intensief? Een marathon? Voetbalwedstrijd? Fietsen naar de kroeg? Verhuisdoos op zolder zetten?
Ja, hij is te vroeg gegaan (26), maar hij wist het niet en heeft wel een ontzettend mooi (kort) leven gehad
Dat is voor mij de reden dat ik niet ga.
[ Voor 83% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2017 22:50 ]
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
DIT! Ik ben niet zo kleinzerig, en ook een beetje zorgmijdend... Ik had al wat last van m'n knie met loopjes, maar dacht dat ik er wel de Damloop by night mee kon lopen (dat was m'n doel waarmee ik begon met lopen)... Die door de pijn heen uitgelopen, grootste fout die ik kon makenValorian schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:10:
Zelfdiagnose is altijd lastig en bij serieuze problemen inderdaad af te raden. Wat je wél kan doen is tips zoeken die over het algemeen nooit kwaad kunnen en meestal baat hebben, los van elke 'aandoening' je hebt. Dan kom je uit bij dingen als formatie, rust, rekken strekken, massages, bepaalde oefeningen.
Maar specifiek bepalen wat je hebt n.a.v. symptomen google'n en daar een oplossing op los laten is weinig kansrijk als leek. Er zijn zoveel verschillende mogelijke blessure-vormen met zoveel overlap in symptomen dat de kans dat je precies goed zit echt miniem is. Nog los van het feit dat het als leek erg lastig is om te benoemen wáár je nu precies last van hebt, laat staan hoe het komt. Zo liep ik jaren met 'knieproblemen' maar bleek ik achteraf gewoon een gebrekkige stabiliteit te hebben waardoor algemene overbelasting zich uitte in aanhechtingen op o.a. de knieën. Enkele maandjes fysio zorgde voor een herstel en bewustwording van problemen waarvan ik jaren dacht dat het in mijn bouw zat (en niet echt oplosbaar zou zijn).
Desalniettemin snap ik iedereen die zelfdiagnosticeerd ook wel weer hoor, ik ben ook geen fan van fysio en huisarts en wacht meestal ook (te) lang...
Bleek ook niet uit m'n knie te komen, maar uit m'n voet waar teveel spanning op stond (hallo zooltjes!) en bilspieren die niet sterk genoeg waren om m'n been stabiel te houden. Ik ben nu (5 maanden later, waarvan 1,5 maand door andere prioriteiten) nog steeds bezig met revalideren en opbouwen, en hoop met een ruime maand weer heeel langzaam te beginnen met lopen... Eerder naar de fysio gaan had me heel veel geld kunnen schelen... Vorig jaar dik over m'n aantal fysiobehandelingen gegaan, en ze zijn voor dit jaar ook alweer op...
+1 voor overafstand. Zelf nooit verder dan 10 mijl gelopen in wedstrijdverband maar daarvoor doe ik altijd trainingen tot 20km. Je gaat het voordeel daarvan zeker merken op driekwart van de race.Sinned123 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:20:
Runkeeper schema gaat uit van een maximale 24,5KM en een aantal 20/22KM's. En hoewel dat een beetje veel lijkt, is dat naar mijn ervaring wel nodig om een goede (snelle dus) HM te lopen.
Als je alleen voor uitlopen gaat, zijn de andere schema's met 16/18KM prima.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik heb 1x 25km getraind, verder altijd max 17km. En dan intervallen van 1 of 2 km hm pace. En idd op driekwart van de HM breekt mij dat op en zakt het tempo in elkaar. Overigens weinig last van blessures op deze manier.kenneth schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:51:
[...]
+1 voor overafstand. Zelf nooit verder dan 10 mijl gelopen in wedstrijdverband maar daarvoor doe ik altijd trainingen tot 20km. Je gaat het voordeel daarvan zeker merken op driekwart van de race.
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2017 10:02 ]
Eens.kenneth schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:51:
[...]
+1 voor overafstand. Zelf nooit verder dan 10 mijl gelopen in wedstrijdverband maar daarvoor doe ik altijd trainingen tot 20km. Je gaat het voordeel daarvan zeker merken op driekwart van de race.
Als je een goeie tijd wil lopen: overafstand trainen.
Als je op verjaardagen tegen je tantes wilt kunnen zeggen dat je een halve marathon hebt uitgelopen: 16km is genoeg. (Of zelfs 14km, voor een marathon nota bene: https://www.sportrusten.nl)

*Met rusthartslag bedoel ik in dit geval niet de laagste 'in slaap' hartslag, maar gewoon de hartslag bij stilzitten op de bank.
Ik kijk persoonlijk meer naar de trend (en dan doe ik er ook nog niet eens zoveel mee) dan naar de waarde op dagbasis.
Zelfs 3 weken non-stop rust helpt niet.
Het probleem blijkt te zitten (spierscheur naw) in het gebied waar de Plantaris pees over gaat in de
Gastrocnemius. Het ergste is...het lijkt aan beide kanten óf in het midden te zitten, want beide kanten van dat gebied doen pijn.

Hoe dan ook...ik voel me
Rustig aan doen en alternatief sporten is het enige (hoe kak ook) wat je kunt doent. Schrale troost, gedeelde smart is halve smart, ik lig ook nog steeds in het zwembad. Weliswaar vanwege een andere blessure (stressfractuur), maar ik weet precies wat je doormaakt. Ik wil ook lopen, maar heb inmiddels wel door dat je beter een week meer rust kunt nemen dan een dag te vroeg beginnen. Hoe eerder je je erbij neerlegt hoe makkelijker het gaat.Tallguy schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:40:
Kleine update van mijn kant: na 3 maanden lukt het hardlopen nog steeds niet. Ik heb bij elkaar zo'n 9 pogingen gedaan in die periode om weer een 5km te lopen (wat normaal appeltje-eitje zou moeten zijn), maar tot nu toe heb ik maar 2x 'm bijna(!) gehaaldMeestal is het na 2,5km al raak, gaat de kuit weer pijn doen en kan ik strompelend naar huis terug wandelen.
Zelfs 3 weken non-stop rust helpt niet.
Het probleem blijkt te zitten (spierscheur naw) in het gebied waar de Plantaris pees over gaat in de
Gastrocnemius. Het ergste is...het lijkt aan beide kanten óf in het midden te zitten, want beide kanten van dat gebied doen pijn.
[afbeelding]
Hoe dan ook...ik voel me![]()
![]()
![]()
IK WIL LOPEN!!!
De achillespeesblessure, vooral deze, is een gevreesde en (je gaat me er niet leuker door vinden
Je frustratie kwijtraken met alternatief sporten is best geinig kan ik je vertellen. Kapotgaan in het zwembad kan absoluut...
Succes met herstel! En nogmaals, doe rustig aan!
[ Voor 15% gewijzigd door kramerty88 op 16-02-2017 12:05 ]
Ben zelf laatst probleemloos (nu een maand geleden) overgestapt van de 14 naar de 15. Hoewel ik de 14 ook nog wel gebruik voor de afwisseling. Zelfde maat genomen als de 14 en de 15 zit mij als gegoten.cverkooyen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:19:
Laten jullie altijd schoenen aanmeten? Ik loop nu bijna 2 jaar met sauncony omni 14 maar die is er niet meer. Ik twijfel om gewoon de omni 15 te kopen of om ze weer aan te laten meten. Hoe doen jullie dat?
Gewoon in de winkel op lopen. Lopen ze fijn -> kopen. Lopen ze niet fijn -> niet kopen.cverkooyen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:19:
Het "aanmeten" van schoenen is een redelijk overtrokken marketingtrucje. Nu wil ik niet zeggen dat er geen verschil tussen schoeisel is. Maar als het fijn zit, dan is het goed. Anders zit het niet fijn. Een schoen die "heel goed" is, hoef niet voor jou goed te zijn. De enige manier om daarachter te komen is door zelf te proberen. Het "aanmeten" van een winkel neigt vaak naar het door veen verkoper sturen naar een bepaalde schoen, in plaats van dat jij hen stuurt naar een schoen.
Ditkramerty88 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:12:
[...]
Gewoon in de winkel op lopen. Lopen ze fijn -> kopen. Lopen ze niet fijn -> niet kopen.
Het "aanmeten" van schoenen is een redelijk overtrokken marketingtrucje. Nu wil ik niet zeggen dat er geen verschil tussen schoeisel is. Maar als het fijn zit, dan is het goed. Anders zit het niet fijn. Een schoen die "heel goed" is, hoef niet voor jou goed te zijn. De enige manier om daarachter te komen is door zelf te proberen. Het "aanmeten" van een winkel neigt vaak naar het door veen verkoper sturen naar een bepaalde schoen, in plaats van dat jij hen stuurt naar een schoen.
Hij heeft alles los gehaald en gelijk een stuk minder last toen ik opstond.
Nu alleen gaan oefenen en nadenken dat ik niet op mijn hak moet landen maar op mijn middenvoet en tenen!
Zondag 30 km als marathon training, tijd genoeg om dat te oefenen dus
En probeer sowieso niet om actief op je middenvoet te landen maar laat het een gevolg zijn van onder andere een hogere pasfrequentie en juiste lichaamshouding.
Die hogere pasfrequentie; meestal wordt de 180 ppm als de holy grail gezien. Maar geldt dit ook voor elke pace? Bij langzamere paces (6:00/km) merk ik dat ik moeite heb om überhaupt de 175 te handhaven. Loop ik sneller (5:00/km), dan wordt het wat makkelijker om de pace te handhaven. Maar 180ppm blijft wel lastig…kenneth schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 05:59:
En probeer sowieso niet om actief op je middenvoet te landen maar laat het een gevolg zijn van onder andere een hogere pasfrequentie en juiste lichaamshouding.
Naast een hogere pasfrequentie en de juiste lichaamshouding, heeft het lopen met kortere pasjes mij ook geholpen tegen scheenbeenklachten (na eerst een bezoekje te hebben gebracht bij een fysio die mijn kuiten FLINK onder handen nam).
Onderstaand device is ook wel prettig, banana for scale

Verwijderd
Tegen de tijd dat ik nieuw schoeisel nodig heb kijk ik altijd even op http://runrepeat.com/ - filteren op wat jou preferente schoen is en dan de reviews door te nemen van desbetreffende top 10. Let daarbij op de standaard filters, soms zijn oude versies van schoenen beter dan de nieuwe en zijn die ook nog eens goedkoper. Daarna bestellen, een keertje lopen, terug als het niet bevalt en houden als het wel bevalt. Loop nu lange afstanden met Nikes en trails met Salomons. Erg merkvast ben ik niet valt mij opcverkooyen schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:19:
Gezien het feit dat we van te voren een ontzettend intensieve krachttraining hebben gedaan (2x 30 meter squaten, skippen, springen, kruispas, slalom, lungen) ben ik niet ontevreden. Herstel in de bovenbenen voelt goed aan.
Zoals sommige hier misschien weten (of niet
tips voor New York
Zie de post van kenneth hierboven. Wat aanvulling van mijn kant:Aight! schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:23:
Fysio was langs geweest, ik loop/land teveel op mijn hak, waardoor ik dus last krijg van scheenbeen.
Nu alleen gaan oefenen en nadenken dat ik niet op mijn hak moet landen maar op mijn middenvoet en tenen!
Kijk hiermee uit. Mijn overtuiging: over het algemeen loop je goed zoals je loopt. Je lichaam gaat vanzelf wennen aan de manier waarop jij het (op natuurlijke wijze) belast.
Wat je veel ziet bij mensen die "meer op de middenvoet" willen/moeten gaan lopen: die lopen op hun tenen. Nog meer dan een voorvoetlander dat doet. Dat ziet er (1) niet uit en (2) daar is je lichaam totaal niet aan gewend en je wordt (daardoor) juist blessuregevoeliger (hallo-kuiten-van-beton).
Wat mij betreft belangrijker, nuttiger: hou je lichaam recht, hel iets voorover zodat je een vallende beweging krijgt en zorg dat je minimaal 160 spm loopt. Het zou zomaar kunnen dat je nu "overstride" en dat is prima op te lossen met deze aandachtspunten - waarbij je gewoon op je hak kunt blijven landen (zoals dat voor jou blijkbaar al natuurlijk is).
Je gaat in elk geval niet blij worden van 30km lang lopen op een techniek die je niet gewend bent. Doe dat bijvoorbeeld op maandagochtend/-avond als herstel: 10x1min op goeie techniek lopen - niet hard, maar juist op duurlooptempo en ontspannen. Focus op houding en cadans.
Eensch met de Eensch met @MrAcidAight! schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:23:
Fysio was langs geweest, ik loop/land teveel op mijn hak, waardoor ik dus last krijg van scheenbeen.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je niet even zomaar een andere looptechnisek aanneemt. Zelf was ik ook een haklander en heb me over een periode van 2 jaar langzaam tot voor-/middenvoet lander omgebouwd. De eerste keer dat je dit gaat proberen ga je waarschijnlijk ontzettend last van je kuiten krijgen. Langzaam zakt dit weg en zul je merken dat je steeds langer op de voorvoet kunt lopen, totdat je op het end van de rit een HM op de voorvoet loopt.
Dus, rustig aan, niet forceren en als je merkt dat je er last van krijgt ga je weer terug naar je oude loopstijl
tips voor New York
Ik zit zelf op rustige tempo's ook rond de 175 en daar maak ik me totaal niet druk om. Die 180 komt van observaties van elitelopers door Jack Daniels. Als je kijkt naar de stretch-shortening cycle van de spieren valt er veel voor te zeggen om je pasfrequentie zo hoog mogelijk te houden zonder het te forceren. Denk maar aan touwtjespringen: het is makkelijker om vlot te huppelen dan om elke seconde een volledige sprong te maken. Dat geldt ook voor lopen.vhal schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:28:
Die hogere pasfrequentie; meestal wordt de 180 ppm als de holy grail gezien. Maar geldt dit ook voor elke pace? Bij langzamere paces (6:00/km) merk ik dat ik moeite heb om überhaupt de 175 te handhaven. Loop ik sneller (5:00/km), dan wordt het wat makkelijker om de pace te handhaven. Maar 180ppm blijft wel lastig…
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic