The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Ik ben klaar voor zometeen. De NS wilde me nog even bang maken met een defecte wissel maar de intercity dendert daar gewoon overheen. Body glide thuis laten liggen dus nog twijfel of ik wel m'n skort (geen typo) aan doe (gelukkig ook ¾ tight mee). Het was net ook wel iets frisser dan ik had verwacht. Maar na 10km heb ik t vast goed warm en er lijkt amper wind te staan. Decisions decisions.
[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 05-02-2017 09:11 ]
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Doel ruim gehaald; bruto iets van 1:29:40 dus blij blij blij. Nu terug naar huis 😁
Netto 1:26:46 dus yay

Succes zometeen InZane!
[ Voor 13% gewijzigd door Poekie op 05-02-2017 14:49 ]
Wow, goed bezig, flink wat van je PR afgelopen dus? Goed dat je er ondanks je twijfels rond voorbereiding toch vol voor gegaan bent! 1.12.xx op de 10EM, dat is toch zo'n 4:30/km. Tijd om de 10KM PR dan ook nog wat te verscherpen binnenkort? Wellicht ooit een sub-40 op de 10?KaiseRRuby schreef op zondag 5 februari 2017 @ 15:48:
YES, binnen in 1.12.xx. Voelde me net een Keniaan joh!
Bij mij stond vandaag een 15km op de planning, maar het was best een bitter weertje buiten. Redelijk wat wind gecombineerd met lichte maar ononderbroken neerslag, dus het motto was "zo snel mogelijk terug thuis geraken". Daardoor m'n PR op de 10km, 1 uur en 15km gebroken, dus ben enorm tevreden. 10km van 43:43 naar 42:57, 1h van 12,85km naar 13,82km (ben vooral hier ontzettend blij mee, want twee maandjes terug had ik een poging gewaagd naar de 13km/h en dat lukte die dag absoluut niet), en de 15km uiteindelijk in 1:05:22. Strava linkje.
Stemt me best hoopvol voor de HM die binnen twee maand gepland staat, en waar ik door middel van een trainingsschema naartoe aan het werken ben. Eerste en enige tijd op HM staat op 1:41:22 (4:46/km), ik hoop binnen twee maandjes dat eerder richting de 1:35:00 (4:30/km) te krijgen.
Stay strong allemaal, nog even en we zijn weer door de barste tijd van het jaar heen.
Vandaag met een vriend die langzamer loopt, een 30 km gelopen met een tempo van 5:48/km. Veel langzamer dan ik normaal doe. Maar voelde wel goed. Na afloop veel minder moe dan anders. Met een gemiddelde hartslag van 134, waar deze normaal bij deze duurlopen rond de 145 zit.
Idealiter wil je zo'n loop in D2 lopen, nu weet ik niet goed wat mijn zones zijn, maar met een max hartslag (zelf gemeten) van 193 zou 134 ergens onderin mijn D2-zone vallen en 145 ergens halverwege (?).
Voorheen had ik altijd het gevoel dat 'snel' lopen 'beter' was, nu ben ik erg tevreden over deze rustige loop! Hopelijk is het effect hetzelfde
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Mijn 10k PR staat pas sinds november.. maar misschien eens een 5k <20min proberen.Valorian schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:30:
[...]
Wow, goed bezig, flink wat van je PR afgelopen dus? Goed dat je er ondanks je twijfels rond voorbereiding toch vol voor gegaan bent! 1.12.xx op de 10EM, dat is toch zo'n 4:30/km. Tijd om de 10KM PR dan ook nog wat te verscherpen binnenkort? Wellicht ooit een sub-40 op de 10?
PR op de 16.1 stond op 1.18.57 en is nu naar 1.12.52. Blij mee!
Ah nog een lente loper! Naar mijn idee de fijnste tijd van het jaar om te lopen; dagen worden langer, temperatuur wordt aangenamer, regenlopen zijn niet meer vervelend koud en weer diverse leuke wedstrijden in de planning.Fontainemelon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:52:
Stay strong allemaal, nog even en we zijn weer door de barste tijd van het jaar heen.Kijk alweer uit naar de gezellig aangename lentesessies.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Maar eigenlijk ben ik vóór de lente en alles wat warmer is
Afgelopen weekend overigens ook gelopen, maar met een beginnende verkoudheid/griep/moe/warm/koud was dit niet mijn beste sessie. Ben na 53 minuten maar naar huis gegaan, lekker onder een warme douche.
Echter, ik kan dit nu echt niet gebruiken, in Limburg zitten we nu midden in de carnaval, dus dat is 1. En ten 2e is over 1.5 maand de Venloop Halve marathon waar ik eigenlijk een nieuw PR wil lopen. Nu ziek zijn is een ontzettende deuk in de goede voorbereiding
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
€5 per maand, voor een jaarabonnement iddGalois schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 21:58:
[...]
5€ voor een jaarabonnement? Per maand bedoel je. Zelfs 7,99/maand. Vindt Strava Premium echt belachelijk duur voor de extras die je krijgt.
5€/jaar zou een betere prijs zijn...
Grote kans dat er te parkeren valt bij de Kuip, of een andere grote plek met goede OV-verbinding. Ik vermoed dat je met je ticket ook gratis met de RET mag, zulke acties zijn er ook bij de grotere wedstrijden van Feyenoord, of een bekerfinale oid.Poekie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:01:
Mooi: ik heb een startnummer gewonnen voor de 10k in Rotterdam. Meh: hoe kom ik daar om ~10u 's morgens als ik uit Hengelo moet komen. Is parkeren in de buurt van een metro buiten de binnenstad een beetje mogelijk? Geen zin om in t centrum te moeten zijn als daar waarschijnlijk een groot gedeelte is afgezet enzo... Kan altijd nog van t nummer afzien, maar ben eigenlijk wel benieuwd.
EDIT: mijn vermoedens zijn niet helemaal correct, zie gewoon hieronder:
http://www.nnmarathonrotterdam.nl/evenement/bereikbaarheid/
[ Voor 48% gewijzigd door Pathogen op 06-02-2017 09:18 ]
Dan was mijn idee om bij Alexandrium te parkeren en t laatste stuk met de metro te doen nog best goed - want dat is een optie die ze daar gevenPathogen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:03:
Grote kans dat er te parkeren valt bij de Kuip, of een andere grote plek met goede OV-verbinding. Ik vermoed dat je met je ticket ook gratis met de RET mag, zulke acties zijn er ook bij de grotere wedstrijden van Feyenoord, of een bekerfinale oid.
EDIT: mijn vermoedens zijn niet helemaal correct, zie gewoon hieronder:
http://www.nnmarathonrotterdam.nl/evenement/bereikbaarheid/
(en bij runalyze kan je misschien wat van je strava-premium-ontwenningsverschijnselen oplossen - daar kan je zelfs weekdoelen zetten en krijg je te zien wat op dat moment je geschatte hoeveelheid wordt die tijdseenheid. Nadeel is het handmatig syncen)
[ Voor 14% gewijzigd door Poekie op 06-02-2017 09:26 ]
Een streekgenoot!Fontainemelon schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:52:
Altijd leuk, die zondagavond (wedstrijd)uitslagen in dit topic. Mooie tijden iedereen!
Bij mij stond vandaag een 15km op de planning, maar het was best een bitter weertje buiten. Redelijk wat wind gecombineerd met lichte maar ononderbroken neerslag, dus het motto was "zo snel mogelijk terug thuis geraken". Daardoor m'n PR op de 10km, 1 uur en 15km gebroken, dus ben enorm tevreden. 10km van 43:43 naar 42:57, 1h van 12,85km naar 13,82km (ben vooral hier ontzettend blij mee, want twee maandjes terug had ik een poging gewaagd naar de 13km/h en dat lukte die dag absoluut niet), en de 15km uiteindelijk in 1:05:22. Strava linkje.
Stemt me best hoopvol voor de HM die binnen twee maand gepland staat, en waar ik door middel van een trainingsschema naartoe aan het werken ben. Eerste en enige tijd op HM staat op 1:41:22 (4:46/km), ik hoop binnen twee maandjes dat eerder richting de 1:35:00 (4:30/km) te krijgen.
Stay strong allemaal, nog even en we zijn weer door de barste tijd van het jaar heen.Kijk alweer uit naar de gezellig aangename lentesessies.

It's just technology, not religion
Ik vind het jammer dat ze geen HM doen hier in Rotterdam, dan had ik hem misschien wel geprobeerd dit jaar. Voor een 10km vind ik het een véél te groot evenement (hou ik sowieso niet zo van), maar misschien wordt mijn eerste marathon wel een Rotterdamse, puur omdat het zo handig in de buurt is eigenlijkPoekie schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:23:
[...]
Dan was mijn idee om bij Alexandrium te parkeren en t laatste stuk met de metro te doen nog best goed - want dat is een optie die ze daar gevenHet is wel info van vorig jaar - maar ze zullen dit jaar niet echt anders doen waarschijnlijk.
(en bij runalyze kan je misschien wat van je strava-premium-ontwenningsverschijnselen oplossen - daar kan je zelfs weekdoelen zetten en krijg je te zien wat op dat moment je geschatte hoeveelheid wordt die tijdseenheid. Nadeel is het handmatig syncen)
Handmatig syncen is een beetje tegen mijn principes in als IT-er
Voorlopig houd ik het wel even bij de StravistiX Chrome plugin. Ik gebruik toch standaard Chrome en er zitten wel wat leuke grafiekjes bij die aangeven hoe je het doet tov je target en voorgaande jaren. Het zou geweldig zijn als je daar nog een Custom CSS bij zou kunnen gebruiken en nog wat randzaken die ik dan niet meer in Strava zelf wil zien lekker eruit kan filteren.
1km warmlopen, 2km wedstrijdtempo, 500m rust, 2 km wedstrijdtempo, 500m rust, 3 km rustig tempo met daarin nog 3 flinke versnellingen heuvel op. In totaal 9 km. Tijdens de laatste heuvel op sprint nog een parcoursrecord meegepakt ook
https://www.strava.com/activities/856335467
Zero.
Het lijkt me een superleuke gadget, helemaal voor dit geld, maar als ik dan een extra platform bij moet gaan houden weet ik niet of ik dat wel de moeite waard vind...
Lunchloopje ging trouwens érg lekker vandaag. Inlegzooltjes eruit dus lagere drop (4mm) dan normaal (8mm), daar ben ik 1x per week mee aan het afwisselen om die spieren ook te trainen. Begon op 5:07 en dat tempo heb ik gewoon door kunnen trekken, inclusief elke km een kleine versnelling. Voel me niet eens verrot, terwijl mijn HR toch wel richting plafond is gegaan
Vorige week voelde ik de lagere kuitspieren ook behoorlijk na mijn low-drop loopje, dat is deze keer een stuk minder
Echt zo'n lekkere dag, waarop je merkt dat wat je doet verbetering brengt.
Weet niet waarom je de inlegzooltjes bent gaan gebruiken (misschien een blessure of zo?), maar ik ben er zelf geen voorstander van. Inderdaad lekker afwisselen en wanneer mogelijk mooi zonder gaan lopen.Pathogen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:12:
Zo'n Milestone Pod he, maakt dat nou ook verbinding met je horloge of running app? Of is het echt een compleet op zichzelf staand device?
Het lijkt me een superleuke gadget, helemaal voor dit geld, maar als ik dan een extra platform bij moet gaan houden weet ik niet of ik dat wel de moeite waard vind...
Lunchloopje ging trouwens érg lekker vandaag. Inlegzooltjes eruit dus lagere drop (4mm) dan normaal (8mm), daar ben ik 1x per week mee aan het afwisselen om die spieren ook te trainen. Begon op 5:07 en dat tempo heb ik gewoon door kunnen trekken, inclusief elke km een kleine versnelling. Voel me niet eens verrot, terwijl mijn HR toch wel richting plafond is gegaan
Vorige week voelde ik de lagere kuitspieren ook behoorlijk na mijn low-drop loopje, dat is deze keer een stuk minder
Heb ze zelf ook eventjes gebruikt ivm een overbelasting van mijn achillespees maar merkte dat ik steeds afhankelijker van die dingen werd. Door middel van massage/rekken etc. ben ik er nu bijna helemaal vanaf (voor zover dat nog gaat) en de zooltjes zijn de kliko in.
Zero.
Voor zover ik nu begrijp (but correct me if I'm wrong..) is het een op zich zelf staand platform via een app. Ben benieuwd of synchronisatie met bijvoorbeeld Strava kan? Verwacht het nu nog niet.Pathogen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:12:
Zo'n Milestone Pod he, maakt dat nou ook verbinding met je horloge of running app? Of is het echt een compleet op zichzelf staand device?
Ik ben inderdaad erg benieuwd voor maar 3 tientjes wat dit apparaatje mij gaat brengen. Ik zal morgen na mijn eerste loop met de MilestonePod wat grafiekjes / stats posten.
Als hij het doet een prima apparaat, maar hij schijnt snel stuk te gaan of los te gaan zitten, waardoor je hem makkelijk wegschopt.
Nah, het zijn de standaard zooltjes die bij de Skechers komen, en toen ik de schoenen kocht was het een overgang van 11mm naar 8mm, direct naar 4mm vond ik wat te ambitieus (en dat bleek ook, naar 8 was al een enorme aanpassing).Pelox schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:27:
[...]
Weet niet waarom je de inlegzooltjes bent gaan gebruiken (misschien een blessure of zo?), maar ik ben er zelf geen voorstander van. Inderdaad lekker afwisselen en wanneer mogelijk mooi zonder gaan lopen.
Heb ze zelf ook eventjes gebruikt ivm een overbelasting van mijn achillespees maar merkte dat ik steeds afhankelijker van die dingen werd. Door middel van massage/rekken etc. ben ik er nu bijna helemaal vanaf (voor zover dat nog gaat) en de zooltjes zijn de kliko in.
Het gaat, volgens Skechers, ook om een optionele insole, dus ik ben de laatste tijd aan het testen met hem weglaten. Met name omdat ik het blijkbaar prettig vind om in flexibele schoenen te lopen, met ruimte in de breedte voor mijn voorvoet. De meeste schoenen die daaraan voldoen zitten (van zichzelf) in de 4-6mm drop range.
Dus in plaats van die schoenen aanschaffen en me dan ergeren aan de hoeveelheid nieuwe spierpijn doe ik het andersom. Hoef ik me ook niet te storen aan dat ik nieuwe schoenen heb, maar er beter nog niet op kan lopen
(Corrigerende) inlegzooltjes doe ik niet aan. Niet meer, want ik dacht ooit dat ik mijn beenlengteverschil moest opvangen, maar dat blijkt achteraf gewoon een kwestie van spieren versterken te zijn geweest.
Ik merk trouwens dat ik, zodra er een trainingsplan goed begint te lopen, meteen weer dingen zou willen uitbreiden en toevoegen, hebben jullie dat ook?
Volgens mijn verstand is het een stuk beter om nu gewoon een tijdje vol te houden wat lekker gaat, maar met mijn hart wil ik elke keer die grens opzoeken om dan toch weer naar 4x lopen te switchen, of 2x woon-werk te doen ipv 1x... Volgens mij helemaal nog niet verstandig, maar het zou zo leuk zijn
Zero.
Oppassen scheenbeenvlies ontsteking is niet leuk.sayang1991 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:12:
Laatste tijd ook maar eens begonnen met dit forum volgen, komen interesante dingen voorbij. Ben een tijd geleden namelijk toch maar eens begonnen met hardlopen al viel dit zwaar tegen, de 5km was al zwaar. Nu een paar maanden later ren ik de 10km dus dat zie ik als een goede vooruitgang. Ben alleen misschien iets te snel gegaan aangezien ik nu toch wel vaker last van mijn rechter scheenbeen krijg. Toch maar eens wat meer trainingen besteden aan loopvorm denk ik dan? Doel is om deze zomer eens een 10k te lopen, misschien die van Eindhoven.
Kan goed overbelasting zijn of te snel een te hoog tempo. Schoeisel kan ook, te strak of te hoog opgeknoopt (probeer eens te lopen zonder het bovenste gaatje van je schoen te gebruiken). Eventueel compressiekousen.
[ Voor 59% gewijzigd door driedees op 06-02-2017 17:03 ]
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
Bij mij hebben bovenstaande zaken wel geholpen, of mag ervaringen uitwisselen niet?
Ik deed inderdaad een aanname dat het beginnende shin splints zijn en dat is inderdaad verder niet onderbouwd.
Als je vind dat 1 van mijn tips medisch van aard is mag je het zeggen, maar rustig aandoen,lager tempo, schoenen te strak, compressiekousen vallen daar mijn inziens niet onder, sterker geen enkele is op welke wijze dan ook nadelig te noemen.
Dat inderdaad, maar overbelasting zou goed kunnen aangezien je flink aan het opbouwen bent. Ik zou eens een week (of 2) rust houden en daarna weer (rustig) van start gaan. Mocht het dan nog steeds zijn zou je eens langs een arts kunnen gaan.driedees schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:59:
Waarom gelijk ongevraagd (medisch) advies geven / diagnose stellen? Kan van alles zijn (of juist helemaal niks) en dat is onmogelijk in te schatten vanachter je toetsenbord.
Ervaringen uitwisselen mag, maar dat jij het hebt gehad hoeft natuurlijk nog niet te betekenen dat hij het ook heeft. Je post had iets genuanceerder gemogen en dat is wat driedees ook bedoelt denk ik.Sinned123 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 17:14:
Ik ben ook ooit begonnen en heb precies hetzelfde gehad.
Bij mij hebben bovenstaande zaken wel geholpen, of mag ervaringen uitwisselen niet?
Ik deed inderdaad een aanname dat het beginnende shin splints zijn en dat is inderdaad verder niet onderbouwd.
Als je vind dat 1 van mijn tips medisch van aard is mag je het zeggen, maar rustig aandoen,lager tempo, schoenen te strak, compressiekousen vallen daar mijn inziens niet onder, sterker geen enkele is op welke wijze dan ook nadelig te noemen.
[ Voor 43% gewijzigd door Bartske op 06-02-2017 17:16 ]
Bedankt voor het advies, verwacht inderdaad dat het overbelasting is. Na een week rust voel ik het bijna niet meer en na 2 weken heb ik er op korte afstanden helemaal geen last meer van. Het is met name de lange afstanden waar ik enkele dagen last van heb aan de buitenkant.Sinned123 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 16:30:
[...]
Oppassen scheenbeenvlies ontsteking is niet leuk.
Kan goed overbelasting zijn of te snel een te hoog tempo. Schoeisel kan ook, te strak of te hoog opgeknoopt (probeer eens te lopen zonder het bovenste gaatje van je schoen te gebruiken). Eventueel compressiekousen.
Gelukkig is mijn vriendin fysiotherapeut dus wat betreft advies kan ik ook bij haar terecht
Uiteraard is het uitwisselen van tips en ervaringen de bedoeling van dit topic, maar ik heb liever dat men voorzichtig is met het geven van "medisch advies". Rust houden, bij twijfel langs de huisarts/fysio, veters losser/vaster en dergelijke gaan zijn wat mij betreft prima adviezen inderdaad.
Voor de rest, wat Bartske hierboven schrijft.
It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM
[ Voor 28% gewijzigd door cverkooyen op 06-02-2017 20:57 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Eigen tas inleveren. Krijgt een nummer en jij een sticker met dat nummer dat je op bijv. je startnummer kunt plakken (denk ik, zo was het bij de HM Egmond en HM Amsterdam tenminste)cverkooyen schreef op maandag 6 februari 2017 @ 20:57:
Gaan er nog mensen mee doen aan de groet uit Schoorl run? Weet iemand hoe het werkt met de kledinginzameling? Ik heb van de week alleen een startnummer ontvangen, geen extra tas of iets dergelijks
edit: url gewijzigd, geen id of 't een referral was, maar deze url is wel schoner
edit2: amazon.com, niet amazon.co.uk
[ Voor 59% gewijzigd door Arie- op 07-02-2017 10:24 ]
Als werknemer (en eerder ook als ingehuurde kracht) van een van de sponsoren heb ik al een paar keer mee kunnen doen. Eerst een paar keer de 10EM, daarna een paar jaren niets en nu voor de tweede keer op rij de 25km Asselronde.
Na een kleine file om Apeldoorn binnen te komen, toch ruim op tijd (zie mijn eerder post over marges
Kwartier voor de start naar het startvak gelopen. Me voorgenomen om niet direct weg te knallen, vorig jaar was het laatste stuk, over de Amersforotseweg was me zo vies tegengevallen dat ik dit jaar wat over wilde houden om dat stuk normaal te kunnen overbruggen. En het ging goed, het weer hielp mee, droog en niet te koud. Op de heuvelachtiger delen versnellen berg-af en dan berg-op aanhaken bij een groepje.
PR op de 20 kilometer gelopen
PR op de halve marathon gelopen
Ik had nog over, dus probeerde zelfs nog wat te versnellen in de laatste kilometers.
Nee, die 24 kilometer waren zo voorbij.
24?
Maar, TheOmen, de Asselronde is toch 25?
euh ja
op kilometer 24 schoot de kramp in mijn linker kuit.
Paar minuten langs de kant gestaan tot ik in elk geval mijn been weer kon strekken, toen voorzichtig geprobeerd te bewegen en uiteindelijk in een iets rustiger tempo naar de finish.
Net onder de 2:15. Vorig jaar 2:12.
Mijn Milestone filtert automagisch lage tempo's, waardoor deze een eindtijd geeft van 2:12. Dus...
Anyhow, geen blijvende schade en ik was blij dat ik rennend de eindstreep over kon.
Met nog dank aan de voorbijganger die me zag pijn lijden en aanbood me naar de finish te fietsen
Dit was de eerste keer dat ik gedurende een loop ineens kramp kreeg, meestal gebeurt dat als ik 's nachts lekker lig te pitten....
Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
Oh en ik ben bezig met een review van de Milestone, hopelijk eerder klaar dan DCRainmaker
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Op een gegeven ogenblik wordt er gevraagd om een 10K race mee te doen, of eerder: in Z4 te lopen voor 10 KM.
Ik ben zeker geen expert, maar is dit wel OK? Ook staat er dat de dag erna al een Long Run gepland staat: zelfs geen dag rust?
Moet er na een 10K race bv. niet beter een kleine week gerust worden?
Ik heb het training plan dus niet aangepast buiten de titel wat aan te passen door ">>" te plaatsen, en een warm-up & cool-down toe te voegen. De data die je ziet, zijn zoals ze default staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 07-02-2017 11:53 ]
Dat was het eerste wat door mijn hoofd schoot. F*ck, moet ik dat laaste stuk nog wandelen ook. En dat met al dat volk langs de weg..Pathogen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:57:
Ahh, zó vlak voor de finish, wat irritant! Gelukkig heb je de lijn uiteindelijk wel lopend gehaald.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Gefeliciteerd met je PR's! Helaas van de laatste kilometers...TheOmen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:10:
Zo, en ik zit ook weer achter een pc om mijn Midwinter Marathonverhaal neer te pennen.
Als werknemer (en eerder ook als ingehuurde kracht) van een van de sponsoren heb ik al een paar keer mee kunnen doen. Eerst een paar keer de 10EM, daarna een paar jaren niets en nu voor de tweede keer op rij de 25km Asselronde.
Na een kleine file om Apeldoorn binnen te komen, toch ruim op tijd (zie mijn eerder post over marges) bij Orpheus om in de 'vip'-lounge me om te kleden. Korte broek, sleeveless ondershirt, functioneel shirt van de baas en losse armpjes. Raidlight-rugtas met gels, 1 liter isostar en wat los spul. en.. natuurlijk de nieuwe Milestone aan de schoen.
Kwartier voor de start naar het startvak gelopen. Me voorgenomen om niet direct weg te knallen, vorig jaar was het laatste stuk, over de Amersforotseweg was me zo vies tegengevallen dat ik dit jaar wat over wilde houden om dat stuk normaal te kunnen overbruggen. En het ging goed, het weer hielp mee, droog en niet te koud. Op de heuvelachtiger delen versnellen berg-af en dan berg-op aanhaken bij een groepje.
PR op de 20 kilometer gelopen
PR op de halve marathon gelopen
Ik had nog over, dus probeerde zelfs nog wat te versnellen in de laatste kilometers.
Nee, die 24 kilometer waren zo voorbij.
24?
Maar, TheOmen, de Asselronde is toch 25?
euh ja,
op kilometer 24 schoot de kramp in mijn linker kuit.![]()
Paar minuten langs de kant gestaan tot ik in elk geval mijn been weer kon strekken, toen voorzichtig geprobeerd te bewegen en uiteindelijk in een iets rustiger tempo naar de finish.
Net onder de 2:15. Vorig jaar 2:12.
Mijn Milestone filtert automagisch lage tempo's, waardoor deze een eindtijd geeft van 2:12. Dus...
Anyhow, geen blijvende schade en ik was blij dat ik rennend de eindstreep over kon.
Met nog dank aan de voorbijganger die me zag pijn lijden en aanbood me naar de finish te fietsen![]()
Dit was de eerste keer dat ik gedurende een loop ineens kramp kreeg, meestal gebeurt dat als ik 's nachts lekker lig te pitten....
Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!
Oh en ik ben bezig met een review van de Milestone, hopelijk eerder klaar dan DCRainmaker
Kan je je MilestonePod koppelen met Strava op een manier? Ik heb hem net binnen, ga het vanavond uitproberen. Ik ben benieuwd!
Mocht je wat andere ervaringen nodig hebben voor je review, laat het dan maar weten.
Dat is best ok. Een 10k is normaliter behoorlijk hoog in Z4 dus dit klinkt als een gecontroleerd tempo. Misschien 30"- 60" langzamer dan je maximaal zou kunnen, bijvoorbeeld.Asgaro schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:52:
Ik volg Garmin's training plan voor een HM, die ik op 2 april zal lopen.
Op een gegeven ogenblik wordt er gevraagd om een 10K race mee te doen, of eerder: in Z4 te lopen voor 10 KM.
Ik ben zeker geen expert, maar is dit wel OK? Ook staat er dat de dag erna al een Long Run gepland staat: zelfs geen dag rust?
Moet er na een 10K race bv. niet beter een kleine week gerust worden?
60' is niet echt heel lang (zeker niet in aanloop naar een halve marathon) maar na een 10k zal het minder soepel gaan dan normaal. Dat is niet erg, het hoeft niet altijd fantastisch te gaan en een dubbele prikkel heeft ook weer zijn nut. Houd het tempo laag (liever Z1 dan geforceerd Z2) en kort het in als het echt niet lekker loopt. Ik gok dat de dag daarna een rustdag is?
Een week rustiger aan is verstandig na een race. Volledige rust zou ik absoluut afraden. Maar dit is niet je doelwedstrijd dus daar gelden andere regels. Zoals het schema al aangeeft loop je gecontroleerd en niet voluit. Je zult wat vermoeidheid meenemen maar dat hoort nu eenmaal af en toe in een schema. Doe de rustige loopjes in de week erna echt rustig en pak elk uur slaap dat je kunt pakken.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Dank je, het maakte dag wel een beetje goed.acidd91 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:57:
[...]
Gefeliciteerd met je PR's! Helaas van de laatste kilometers...
Er is geen directe manier om de Milestone aan andere apps te koppelen, echter...Kan je je MilestonePod koppelen met Strava op een manier? Ik heb hem net binnen, ga het vanavond uitproberen. Ik ben benieuwd!
- er is een beta van de firmware die het zou moeten kunnen (onder meer voor Strava), je krijgt dan live een beperkte set metrics te zien
- er zit een versie van de milestone app in de pijplijn die ook live data zou kunnen tonen.
Mijn review: http://www.jeroenvanomme....ilestone-pod-footpod.html
Oh ja, en deze verkoper wist meteen over welke Skechers ik het had... In de ene winkel moest ik het spellen en werd het gegoogled (ook goed natuurlijk!) en in een andere winkel probeerde de verkoper zijn lach in te houden. Dus ik ben er wel uit welke stenen winkel mijn volgende aankoop gaat verdienen.
Leuke lichte schoen die Kinvara! Ik heb net een nieuw paar Adidas Adizero Adios 3 aangeschaft. Loop al jaren op Adidas adizero boost varianten maar misschien dat dit ook wel iets is om eens te proberen.Pathogen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:01:
Omg... Zojuist even de Kinvara 8 uitgeprobeerd bij de lokale winkel (Run2day Rotterdam) OMNOMNOM! Past echt supergoed, geen heel slip, hele voet zit lekker, voorvoet heeft de ruimte die ik wil, de schoen is flexibel en licht en het voelt kwalitatief echt een flinke stap beter dan de Skechers waar ik nu op loop.
Oh ja, en deze verkoper wist meteen over welke Skechers ik het had... In de ene winkel moest ik het spellen en werd het gegoogled (ook goed natuurlijk!) en in een andere winkel probeerde de verkoper zijn lach in te houden. Dus ik ben er wel uit welke stenen winkel mijn volgende aankoop gaat verdienen.
Zero.
Misschien dat ik die Topo's nog eens ga proberen, maar niet hier.
Klinkt goed, heb je ze (de kinvara's) genomen?Pathogen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:01:
Omg... Zojuist even de Kinvara 8 uitgeprobeerd bij de lokale winkel (Run2day Rotterdam) OMNOMNOM! Past echt supergoed, geen heel slip, hele voet zit lekker, voorvoet heeft de ruimte die ik wil, de schoen is flexibel en licht en het voelt kwalitatief echt een flinke stap beter dan de Skechers waar ik nu op loop.
Ik bem zelf helemaal verslaafd aan mijn Kinvara 5's. De oude modellen gaan vaak voor weinig weg zodra er een nieuwe komt. Die 8 ziet er ook nog eens fantastisch uit. Voor mij in ieder geval geen zware schoenen meer, vind de Kinvara's een optimale balans tussen relatief licht en toch genoeg demping en steun. Ben wel benieuwd hoe een eventuele 25+ run zou bevallen op deze schoenen, misschien dat ik bij een volgende marathon toch weer de ride's zou aandoen.
Nog niet, ik ben over een weekje jarig en ik wist écht niet wat ik wilde hebben... Nu heb ik een mooie bestemming voor het verjaardagsfondsValorian schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:21:
[...]
Klinkt goed, heb je ze (de kinvara's) genomen?
Ik bem zelf helemaal verslaafd aan mijn Kinvara 5's. De oude modellen gaan vaak voor weinig weg zodra er een nieuwe komt. Die 8 ziet er ook nog eens fantastisch uit. Voor mij in ieder geval geen zware schoenen meer, vind de Kinvara's een optimale balans tussen relatief licht en toch genoeg demping en steun. Ben wel benieuwd hoe een eventuele 25+ run zou bevallen op deze schoenen, misschien dat ik bij een volgende marathon toch weer de ride's zou aandoen.
Maar ik denk dat ik nog iets langer wacht, op dit moment zijn alleen de saaie grijze versies er, de kleuren komen pas over een maand in de winkel. In het dagelijks leven houd ik wel van zwart/wit, maar met sporten mag het best een beetje knallen (of veel!).
Heb ook wel aanbiedingen van de 7 gezien, maar ik zie dat de upper best is veranderd en die bevalt me bij deze schoen érg goed. Ik ga niet het risico nemen dat de 7 dan nét niet is wat ik wilde, want dan ga ik er toch op lopen enzo... Nee, het wordt gewoon de 8
doel is eerst om 10km in een uur te doen (eerste keer 5.7km in een uur, gister 4.6km in 38 minuten, inc warming up) (moet wel een beetje haalbaar zijn). Wil 3-4-5 keer per week gaan lopen, maar laat het een beetje afhangen van wat mijn lijf aangeeft. Het vele sporten tijdens mijn groei heeft wel wat schade gedaan. Daarbij ben ik ook niet vederlicht (105kg bij 1.96), dus doe het lekker op het tempo dat mijn lichaam aan kan.
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 07-02-2017 14:56 ]
Succes, gaat je vast lukken! Helemaal wanneer je 4 a 5x per week kan gaan lopen. Ik loop niet heel vaak maar sla nooit een week over. Wanneer je echt met regelmaat gaat lopen zullen de kilo's ook minder gaan worden waardoor alles makkelijker gaat. Komt goed en vooral de eerste maanden even doorzetten daarna gaat het vanzelf!418O2 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:48:
Ik lees even mee. Heb vorige week een paar asics gt2000-5 gehaald en ga proberen zo snel mogelijk weer fit te worden.nu 2x gelopen, de 2e keer ging al een stuk beter.
doel is eerst om 10km in een uur te doen (eerste keer 5.7km in een uur, gister 4.6km in 38 minuten, inc warming up) (moet wel een beetje haalbaar zijn). Wil 3-4-5 keer per week gaan lopen, maar laat het een beetje afhangen van wat mijn lijf aangeeft. Het vele sporten tijdens mijn groei heeft wel wat schade gedaan. Daarbij ben ik ook niet vederlicht (105kg bij 1.96), dus doe het lekker op het tempo dat mijn lichaam aan kan.
p.s. avatar is wel jammer.
Zero.
Uurtje tijd heb ik vaak wel. En ik heb mezelf aangepraat dat het kan en dan zal het lukken ook. Merk ook dat ik me psychisch ook wat beter voel als ik heb gesport. En met drukte op werk is dat ook een fijn stukje verlichting.Pelox schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:13:
[...]
Succes, gaat je vast lukken! Helemaal wanneer je 4 a 5x per week kan gaan lopen. Ik loop niet heel vaak maar sla nooit een week over. Wanneer je echt met regelmaat gaat lopen zullen de kilo's ook minder gaan worden waardoor alles makkelijker gaat. Komt goed en vooral de eerste maanden even doorzetten daarna gaat het vanzelf!
WAT JOH PANNENKOEK?!!?!p.s. avatar is wel jammer.
Welk model is dat? Ik vind hem nergensPathogen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:15:
Ik zat te twijfelen tussen Topo Actifly
Topo's hebben ze toch alleen bij die winkel aan de Blaak, niet bij Run2day, Hardloopwinkel of Runnersworld? Maar als je kinvara's past (qua breedte), dan zijn topo's denk ik wat te breed.Pathogen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:15:
Ik zat te twijfelen tussen Topo Actifly (die ik nog niet geprobeerd heb, dat was bij de om Skechers lachende meneer en die had ze op dat moment niet binnen), deze of een nieuw paar Skechers zien te vinden, maar ik ben er wel uit. Erg fijn idee om straks met een "mainstream" merk te lopen, dan is het risico een stuk kleiner dat je schoen ineens niet meer geproduceerd wordt.
Misschien dat ik die Topo's nog eens ga proberen, maar niet hier.
Overigens zijn er weinig merken meer mainstream dan Skechers, alleen in het hardloopwereldje nog niet zo. Maar ik heb in geen tijden meer een slechte review over Skechers schoenen gelezen. En mijn eigen ervaringen zijn ook positief
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Garmin is in mijn optiek ook een gedrocht... Ik kan er helemaal niks mee.Krylinck schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:45:
Ik heb straks een nieuw Garmin horloge, maar ik raak een beetje uitgekeken op Garmin Connect... Ik krijg er niet de data uit die ik wil, met name de gewone basics als snelheid uitzetten tegen tijd etc. Misschien doe ik het verkeerd, maar het brengt me wel op de vraag wat de beste manier is om de runs te analyseren. Heeft iemand ideeën? Je hebt bijvoorbeeld Runner's Studio maar dat is dan weer betaald en zo.
Runalyze ziet er erg goed uit qua mogelijkheden voor analyse. Maar voorlopig nog geen automatische sync, dus je moet alles met het handje toevoegen. Mij teveel gedoe
Ik hou het voorlopig gewoon bij movescount (wat gewoon prima werkt) en strava in combi met stravistix voor fun.
If you can see, look. If you can look, observe
Geen goed sein voor marathon Rotterdam denk ik! Van de week even de fysio laten kijken en wellicht kan ik wat oefeningen doen.
Volgende week mijn eerste 30 km training, ben benieuwd zo ver heb ik nog nooit gelopen. De gezamenlijke 20 en 25 waren erg leuk om te doen, had me ingeschreven bij de 5.30/km groepje. Zo een lange duurloop is leuker met een groepje in ieder geval. Vrijdag weer een kleine 10 km om toch bezig te blijven denk ik. Vindt het wel spannend in ieder geval, voor je het weet is het 9 april!
Runalyze is in mijn optiek het best, maar heeft (nog) geen autosync. Al zijn ze hard bezig een tapiriik link te maken.Krylinck schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:45:
Ik heb straks een nieuw Garmin horloge, maar ik raak een beetje uitgekeken op Garmin Connect... Ik krijg er niet de data uit die ik wil, met name de gewone basics als snelheid uitzetten tegen tijd etc. Misschien doe ik het verkeerd, maar het brengt me wel op de vraag wat de beste manier is om de runs te analyseren. Heeft iemand ideeën? Je hebt bijvoorbeeld Runner's Studio maar dat is dan weer betaald en zo.
Daarnaast vind ik Strava ook een mooi platform, overzichtelijk en makkelijk, maar niet heel erg nuttig voor diepe data analyse.
http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon
https://sporttracks.mobi/...rom-sporttracks-to-garmin
Dus: draadloos je trainingen naar je Garmin versturen. Kost $8 per jaar omdat je gebruik maakt van een service a la tapiriik.
Doe er je voordeel mee
Overigens ben ik gisteren bij de Run2Day geweest om nieuwe schoenen te checken. Heb een Brooks getest, volgens mij de Ghost, maar die heeft een drop van 10. Aangezien ik nu op 6 loop is dat verschil wel erg groot, tot 8 wil ik nog wel gaan, maar daar trek ik toch echt de grens.
De keuze zal denk ik vallen op de New Balance Vazee 2090, waarmee ik ook van mijn Nike geloof afstap
tips voor New York
Mooie schoen.Calitomnication schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:13:
Gisteren een nieuwe ervaring, ben nu ontzettend verkouden, heb last van m'n voorhoofdholte, m'n neus is ook aan het hardlopen en oren ploppen om de x-seconden. Op het programma stond een baantraining; 10x 600m. met een herstel van 200m. Tempo 24' per 100m, komt uit op 4" k/m. Rondje 1 & 2 gingen nog wel, maar had moeite met de groep bijhouden. Ronde 3 & 4 zag ik de groep alleen maar weglopen. Zelfs in de 200m dribbel kon in niet meer aanhaken. Heb toen toch maar besloten om ermee te stoppen, doorlopen op zelfde tempo had geen zin, lager tempo had geen zin. Binnen in de kantine met een bak thee had wel zin. Wel ontzettend balen, loop al dik een week met deze verkoudheid te leuren en hij blijft maar hangen
Overigens ben ik gisteren bij de Run2Day geweest om nieuwe schoenen te checken. Heb een Brooks getest, volgens mij de Ghost, maar die heeft een drop van 10. Aangezien ik nu op 6 loop is dat verschil wel erg groot, tot 8 wil ik nog wel gaan, maar daar trek ik toch echt de grens.
De keuze zal denk ik vallen op de New Balance Vazee 2090, waarmee ik ook van mijn Nike geloof afstap. Hoewel, deze schoen voelt wel ontzettend als Nike aan
[afbeelding]
Uitzieken is in dit geval de beste optie.
24 minuten per 100m is 4 seconden per kilometer?Calitomnication schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:13:
Gisteren een nieuwe ervaring, ben nu ontzettend verkouden, heb last van m'n voorhoofdholte, m'n neus is ook aan het hardlopen en oren ploppen om de x-seconden. Op het programma stond een baantraining; 10x 600m. met een herstel van 200m. Tempo 24' per 100m, komt uit op 4" k/m.
Maar bikkel zeg dat je het überhaupt nog geprobeerd hebt. Toen ik een voorhoofdsholteontsteking had heb ik twee weken lang zo stil mogelijk op de bank gezeten. Ga even langs de huisarts, als je ook een ontsteking hebt dan is een weekje spul in je neus spuiten beter dan doormodderen. Pas op als je budesonide voorgeschreven krijgt. Dat staat op de dopinglijst dus mocht je opeens een grote wedstrijd winnen dan ben je de lul
Beterschap!
Op doktersvoorschrift mag bijna alles, zoals de wielersport inmiddels wel bewezen heeft met alle "medische attesten"kenneth schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:36:
[...]
24 minuten per 100m is 4 seconden per kilometer?
Maar bikkel zeg dat je het überhaupt nog geprobeerd hebt. Toen ik een voorhoofdsholteontsteking had heb ik twee weken lang zo stil mogelijk op de bank gezeten. Ga even langs de huisarts, als je ook een ontsteking hebt dan is een weekje spul in je neus spuiten beter dan doormodderen. Pas op als je budesonide voorgeschreven krijgt. Dat staat op de dopinglijst dus mocht je opeens een grote wedstrijd winnen dan ben je de lul
Beterschap!
Zeker een mooie schoen, heb een tijd terug een clinic van New Balance gehad waar we deze schoen hebben kunnen testen. Dus, weet hoe hij loopt. En ja, misschien ben ik gevallen voor de marketing tructlpeter schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:33:
[...]
Mooie schoen.
Uitzieken is in dit geval de beste optie.
Ja, bikkel of niet slimme bikkel.. Eigenlijk moet je gewoon thuisblijven, op de bank en jezelf de rust gunnen. Was enigszins nog verbaasd dat ik het 4 rondjes vol heb weten te houdenkenneth schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:36:
[...]
24 minuten per 100m is 4 seconden per kilometer?
Beterschap!
Huisartsen doe ik niet aan, tenzij ze me echt naar binnen moeten dragen

tips voor New York
*Update: volgens de boven/onder nek regel zou het wel kunnen lees ik net. Misschien toch maar voorzichtig wat doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Pelox op 08-02-2017 11:00 ]
Zero.
De Mizuno's zijn wat directer en die gebruik ik dan ook vaker voor wedstrijden of mijn intervaltrainingen. Ik ben wel een hak/middenvoetlander. Zeker geen voorvoet. Heb ook niet de wens om mijn looptechniek drastisch te veranderen. Aanpassen of perfectioneren uiteraard wel.
Nu zijn mijn Mizuno's bijna aan vervanging toe en wil ik wat anders proberen. Ik dacht aan een wat minimalistischer schoen als de Saucony Kinvara. Veel gebruikte lichte schoen.
Alleen heb ik tot nu toe alleen ervaring met de Cumulus of Wave Rider (de afgelopen 10 jaar).
Is dit een verstandige stap? Ik heb er eigenlijk geen echte reden voor dan 'eens wat anders proberen'. Ik ben zeker van plan om 'm bij de hardloopwinkel te kopen, maar vind het altijd wel prettig om goed voorbereid te zijn dan alleen afga op het advies van de winkel...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Tja ik ben ooit overgestapt van een wat zwaardere normale loopschoen naar de adizero's en i wil nooit meer terug. Een lichte schoen loopt (voor mij) fantastisch.Galois schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:17:
Ik loop op twee paar schoenen: de Asics Cumulus 18 en de Mizuno Wave Rider 18.
De Mizuno's zijn wat directer en die gebruik ik dan ook vaker voor wedstrijden of mijn intervaltrainingen. Ik ben wel een hak/middenvoetlander. Zeker geen voorvoet. Heb ook niet de wens om mijn looptechniek drastisch te veranderen. Aanpassen of perfectioneren uiteraard wel.
Nu zijn mijn Mizuno's bijna aan vervanging toe en wil ik wat anders proberen. Ik dacht aan een wat minimalistischer schoen als de Saucony Kinvara. Veel gebruikte lichte schoen.
Alleen heb ik tot nu toe alleen ervaring met de Cumulus of Wave Rider (de afgelopen 10 jaar).
Is dit een verstandige stap? Ik heb er eigenlijk geen echte reden voor dan 'eens wat anders proberen'. Ik ben zeker van plan om 'm bij de hardloopwinkel te kopen, maar vind het altijd wel prettig om goed voorbereid te zijn dan alleen afga op het advies van de winkel...
Zero.
Ik loop trouwens nu nog op redelijk standaard sportschoenen (die waar m'n vrouw is uitgegroeid door de zwangerschappen
Wat Roozzz zegt... Thuisblijven. Afgelopen zaterdag duurloopje geprobeerd. DL1 van 70 minuten.Pelox schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:58:
Heb vandaag een duurloop op de planning staan maar ook ik ben sinds afgelopen zondag geveld door algehele malaise.. ben echt niks waard op dit moment.. Toch maar niks doen vandaag dus?? Of in een heel rustig tempo een beetje hobbelen? Ben vooral zwaar neusverkouden, heb rode branderige en tranende ogen, hoofpijn en voel me gewoon slap en niet fit.
*Update: volgens de boven/onder nek regel zou het wel kunnen lees ik net. Misschien toch maar voorzichtig wat doen.
In het begin leek het allemaal goed te gaan, maar na half uur ging de hartslag omhoog en het tempo omlaag. Op een gegeven moment deed ik 7 minuut 20 met een HR van 150 (ter vergelijking, ik zit normaal zo rond de 5.50 / 6.00 op 145). Na 53 minuten toch maar terug naar huis gelopen en afgebroken.
Kreeg ze van m'n horloge meteen op m'n fl*kker. Herstel van 34 uur en de VO2 gezakt naar 47.
Niet doen dus...
hoewel ik het ontzettend kan begrijpen als je alle adviezen lekker links laat liggen en gewoon wél gaat lopen. Zoals je aan mijn verhaal wel kunt zien kan ik ook niet thuisblijven als ik denk dat het wel gaat
tips voor New York
De Livigno Sky Marathon , een sky run halverwege juni van 34km met 2.600 hoogtemeters. Het profiel is vrij extreem (grote delen zijn zelfs voor de top denk ik niet renbaar maar zullen in powerwalk-vorm moeten plaatsvinden).
Ben erg benieuwd, heb mijzelf gisteren ingeschreven met flinke korting (eerste 48 uur), maar de hoeveelheid hoogtemeters duizelt me nog behoorlijk. De snelste lopers vorige jaar liepen er bijna 4 uur over. Ik maak me vooral zorgen over de eerste 'cut off time': 2:45 uur na de start moet er al zo'n 11km afgelegd zijn met opgeteld 1.300-1.400 hoogtemeters... Hoop over een maandje of twee wat meer vertrouwen te hebben dat ik dit ook echt kan

Nu maar eens kijken wat voor trainingsschema ik hierbij ga maken. Denk dat ik het meeste baat heb bij extra krachttraining, en misschien toch maar eens de sportschool in voor lopen op de band onder een hellingshoek... Daarnaast natuurlijk gewoon veel omvang blijven maken de komende maanden.
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 08-02-2017 15:08 ]
Valorian schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:03:
Nou, de kogel is door de kerk, ik heb weer een echt voorjaarsdoel om naartoe te trainen:
Toevallig las ik vanochtend dit artikel:Nu maar eens kijken wat voor trainingsschema ik hierbij ga maken. Denk dat ik het meeste baat heb bij extra krachttraining, en misschien toch maar eens de sportschool in voor lopen op de band onder een hellingshoek... Daarnaast natuurlijk gewoon veel omvang blijven maken de komende maanden.
http://trailrunnermag.com...e-western-states-100.html
Mooi plan!Valorian schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:03:
Nou, de kogel is door de kerk, ik heb weer een echt voorjaarsdoel om naartoe te trainen:
De Livigno Sky Marathon , een sky run halverwege juni van 34km met 2.600 hoogtemeters. Het profiel is vrij extreem (grote delen zijn zelfs voor de top denk ik niet renbaar maar zullen in powerwalk-vorm moeten plaatsvinden).
Ben erg benieuwd, heb mijzelf gisteren ingeschreven met flinke korting (eerste 48 uur), maar de hoeveelheid hoogtemeters duizelt me nog behoorlijk. De snelste lopers vorige jaar liepen er bijna 4 uur over. Ik maak me vooral zorgen over de eerste 'cut off time': 2:45 uur na de start moet er al zo'n 11km afgelegd zijn met opgeteld 1.300-1.400 hoogtemeters... Hoop over een maandje of twee wat meer vertrouwen te hebben dat ik dit ook echt kan
[afbeelding]
Nu maar eens kijken wat voor trainingsschema ik hierbij ga maken. Denk dat ik het meeste baat heb bij extra krachttraining, en misschien toch maar eens de sportschool in voor lopen op de band onder een hellingshoek... Daarnaast natuurlijk gewoon veel omvang blijven maken de komende maanden.
Vergeet vooral ook niet aandacht te schenken aan het naar beneden lopen, deze belasting willen NL lopers nog wel eens vergeten. Met als gevolg dat je een belachelijke spierpijn achteraf hebt, en in hele slechte gevallen achteruit de berg af mag/moet met volledig opgerookte quads...
Inmiddels weer een (her)start gemaakt na een stop (midden november - midden januari). Eerder rende ik ongeveer 8-10 km per uur zonder ergens last van te hebben. Ben vorig jaar ook rustig opgestart om mij conditioneel klaar te maken voor enkele obstacleruns. De voorbereidingen bestaan voornamelijk uit interval trainingen gecombineerd met oefeningen zoals opdrukken, mountainclimbers, jumping jacks, etc..
Onlangs ben ik weer begonnen om alles op te pakken en heb ik een soort van meting gedaan waarbij ik me vast hield aan oude training en keek hoelang ik dit kon volhouden. Dit is dus uit de hand gelopen. Na de eerste keer had ik twee dagen later enorm veel pijn aan de onderkant van mijn voet. Ik ben op internet gaan zoeken, maar daar wordt je alleen maar verdrietiger van. De diagnoses vliegen je als het ware om de oren bij het aangeven van de symptomen. Ik heb zelf besloten om maar even 2 weken mijn rust te pakken om te kijken of de pijn wegzakt.
Inmiddels is het 1,5 week later en de pijn lijkt alsmaar meer weg te gaan. Ik voel op dit moment nog lichtelijk iets, maar niet veel. Volgende week maandag wil ik wel weer beginnen, maar ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Na een dergelijke "blessure/overbelasting" wil ik echt rustig aan opbouwen zodat ik dalijk geen runs misloop. Heeft iemand dergelijke suggesties of schema's voor een opstart na overbelasting/blessure? Tips zijn natuurlijk van harte welkom!
PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692
Dank je voor je reactie, maar ik ben naar precies het omgekeerde op zoek.TheOmen schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:10:
Ik heb zelf geen Garmin, maar kwam net op het SportTracks-blog het volgende tegen:
https://sporttracks.mobi/...rom-sporttracks-to-garmin
Dus: draadloos je trainingen naar je Garmin versturen. Kost $8 per jaar omdat je gebruik maakt van een service a la tapiriik.
Doe er je voordeel mee
Ga naar een goed (sport)fysiotherapeut. Wij kunnen ook moeilijk een goede diagnose stellen en/of een voor jou geschikt schema aanraden.
Natuurlijk kan je één van de vele opbouwschema's die online te vinden zijn wel volgen, maar persoonlijk vind ik na anderhalve week rust nog last hebben lang. Een goede fysiotherapeut kan wel een diagnose stellen en bepalen wat voor jou geschikt is om nu te doen.
Diagnose stellen hoeft ook niet! Wellicht eens gaan informeren wat een (sport)fysiotherapeut voor mij kan betekenen.lateef schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 18:23:
[...]
Ga naar een goed (sport)fysiotherapeut. Wij kunnen ook moeilijk een goede diagnose stellen en/of een voor jou geschikt schema aanraden.
Natuurlijk kan je één van de vele opbouwschema's die online te vinden zijn wel volgen, maar persoonlijk vind ik na anderhalve week rust nog last hebben lang. Een goede fysiotherapeut kan wel een diagnose stellen en bepalen wat voor jou geschikt is om nu te doen.
PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692
Als je een complete runalyze database wil importeren wel jaKrylinck schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 00:16:
Runalyze werkt blijkbaar alleen met json.gz gecomprimeerde bestanden? Dat is wel erg niche-achtig
Voor activiteiten kun je er gewoon terecht met alle standaards:
Supported file extensions: *.fitlog, *.slf, *.sml, *.pwx, *.zip, *.logbook, *.kml, *.tcx, *.logbook3, *.gpx, *.ttbin, *.kmz, *.fit, *.trk, *.xml, *.csv, *.hrm
Geen niche toch
Zag nu je bericht pas.. net te laatCalitomnication schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:41:
[...]
Wat Roozzz zegt... Thuisblijven. Afgelopen zaterdag duurloopje geprobeerd. DL1 van 70 minuten.
In het begin leek het allemaal goed te gaan, maar na half uur ging de hartslag omhoog en het tempo omlaag. Op een gegeven moment deed ik 7 minuut 20 met een HR van 150 (ter vergelijking, ik zit normaal zo rond de 5.50 / 6.00 op 145). Na 53 minuten toch maar terug naar huis gelopen en afgebroken.
Kreeg ze van m'n horloge meteen op m'n fl*kker. Herstel van 34 uur en de VO2 gezakt naar 47.
Niet doen dus...![]()
hoewel ik het ontzettend kan begrijpen als je alle adviezen lekker links laat liggen en gewoon wél gaat lopen. Zoals je aan mijn verhaal wel kunt zien kan ik ook niet thuisblijven als ik denk dat het wel gaat
Ben echt heeeeeeel rustig gaan lopen en steeds ietsie harder ging goed. Eventjes nog 2km gasgegeven en daarna weer rustig uitgelopen.
Hartslag was wel iets hoger dan normaal inderdaad vandaar het rustige tempo.
https://www.strava.com/activities/859511516
[ Voor 4% gewijzigd door Pelox op 08-02-2017 22:13 ]
Zero.
* Calitomnication heeft gisteren overigens nieuwe kicksen gekocht. Na 5 jaar Nike heb ik sinds gisteren een New Balance in de familie welkom mogen heten

Alleen jammer dat ze dan weer meteen smerig worden

tips voor New York
Ik tikte het uit mijn hoofd
http://www.topoathletic.n...y-heren-hardloopschoenen/
Zijn zoals Rudy zegt hier bij Blaak te koop, maar hij had geen voorraad toen ik half januari langsging.
(Andere winkels staan op de gelinkte site, in Amsterdam en Tilburg uit mijn hoofd.)
Klopt, en die meneer op de Blaak heeft niet zo'n fijne indruk achtergelaten bij me, wat de drempel om ze toch een keer te passen wel een stuk hoger maakt.Rudedadude schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:11:
[...]
Topo's hebben ze toch alleen bij die winkel aan de Blaak, niet bij Run2day, Hardloopwinkel of Runnersworld? Maar als je kinvara's past (qua breedte), dan zijn topo's denk ik wat te breed.
Overigens zijn er weinig merken meer mainstream dan Skechers, alleen in het hardloopwereldje nog niet zo. Maar ik heb in geen tijden meer een slechte review over Skechers schoenen gelezen. En mijn eigen ervaringen zijn ook positief
Over Skechers heb ik sowieso weinig reviews meer gelezen, behalve eentje van de GoRun 5 die toch wel wat tegenvalt ten opzichte van zijn voorgangers. Uiteraard kom ik nu alleen maar positieve tegen via Google
Mijn ervaring is ook zeker niet slecht, begrijp me niet verkeerd! De GoRun Ride 4's hebben me erg verrast en alweer bijna 300km aan fijne kilometers opgeleverd
Neem dan nog mee dat ik veel aan de schoenen heb gehad om een voor mij fijnere techniek aan te leren, dat weegt sowieso op tegen de nadelen die ik met mijn paar heb.
Denk overigens dat ik gewoon een afgekeurd paar Skechers in de sale heb gekocht bij Sarenza... Oh well, toch maar €60 aan uitgegeven en al heel veel plezier van gehad.
Qua mainstream bedoelde ik inderdaad de hardloopafdeling. Heb nog steeds geen idee waar je die in een stenen winkel zou kunnen proberen behalve Amsterdam als ik het me goed herinner.
Vind het wel een handige app, en terug gamification: toch een beetje waar ik echt als een blok voor val! Ik ben diegene die veel meer ging hardlopen door Pokémon Go hihi
Nu, ik wil een bepaald calorie deficit bereiken. En vandaag (Ben nog maar enkele dagen bezig) heb ik voor het eerst dat deficit bereikt en ben ik dus niet over mijn goal gegaan. Ik mag +- 1800 calories/dag eten. Dit is een calorie goal berekend voor een persoon dat geen sport doet.
Vandaag ben ik echter niet gaan hardlopen.
Mijn vraag is nu: als ik morgen ga hardlopen, mag ik dan ook streven naar die 1800 calories of eet ik beter wat meer om het sporten te compenseren?
Idealiter zou ik gewoon blijven focussen op de 1800 calories elke dag, waardoor die sport er voor zou zorgen dat ik net rápper mijn doel zou bereiken, omdat ik de verbrande calorieën (via sport) niet zou terug opeten.
Of zal dit op lange termijn mij parten spelen en eet ik op dagen dat ik sport bv. beter +200 calories extra dus 2000 in totaal ofzo?
Ik gebruik dezelfde app en die geeft dus ook de ruimte aan die krijgt als je erbij sport. Er vanuit gaande dat je hardlopen ook in een app wordt geregistreerd.Asgaro schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:25:
Ik ben begonnen met MyFitnessPal ...
Of zal dit op lange termijn mij parten spelen en eet ik op dagen dat ik sport bv. beter +200 calories extra dus 2000 in totaal ofzo?
Ik probeer per dag max 2000 calorieën te gebruiken. En per dag 800 actieve calorieën te verbranden. Dan zit ik alsnog rond de 1200 (2500 + 800 - 2000) calorieën die ik dus verbrand. Met sporten krijg ik dus geen extra ruimte.
Ik ben alleen niet te streng voor mezelf. Ik drink in het weekend wel een wijntje en iets lekkers als de gelegenheid er daarvoor is. Dus dan ga ik er wel overheen.
Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt. Als je lichaam zegt dat er te weinig energie is en je je flauw gaat voelen eet je te weinig. Let daar goed op.
Verwijderd
Hier ook MFP gebruiker!Asgaro schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:25:
Ik ben begonnen met MyFitnessPal want er moeten wat kilo's (4-5 kg) af en ik ben op een plateau beland...
Vind het wel een handige app, en terug gamification: toch een beetje waar ik echt als een blok voor val! Ik ben diegene die veel meer ging hardlopen door Pokémon Go hihi
Nu, ik wil een bepaald calorie deficit bereiken. En vandaag (Ben nog maar enkele dagen bezig) heb ik voor het eerst dat deficit bereikt en ben ik dus niet over mijn goal gegaan. Ik mag +- 1800 calories/dag eten. Dit is een calorie goal berekend voor een persoon dat geen sport doet.
Vandaag ben ik echter niet gaan hardlopen.
Mijn vraag is nu: als ik morgen ga hardlopen, mag ik dan ook streven naar die 1800 calories of eet ik beter wat meer om het sporten te compenseren?
Idealiter zou ik gewoon blijven focussen op de 1800 calories elke dag, waardoor die sport er voor zou zorgen dat ik net rápper mijn doel zou bereiken, omdat ik de verbrande calorieën (via sport) niet zou terug opeten.
Je moet "netto" 1800 kcal eten. Wanneer je bijvoorbeeld met hardlopen 200 kcal verbrandt, kun je 1800+200 kcal eten. Zo werkt MFP.
Zelf eet ik niet de "extra" kcal, omdat ik dan een soort buffer heb voor eventuele teveel kcal die ik heb gegeten.
Een soort regel is wel dat mannen minimaal "netto" 1500 kcal eten. Volgens MFP is dit nodig, omdat je lichaam anders nadelige effecten ondervinden.
Begin eerst eens te stoppen met frisdrank en koffie met suiker.
Ik dronk voorheen elk weekend minstens 2 liter Coca cola. Sinds ik daar mee gestopt ben ging ik van 73 kilo (ik ben lang en mager maar met buik) naar 69 kilo.
Door beter op te letten en soms een rustige duurloop zit ik nu tussen de 67,5 en de 68 kilo.
Ik loop gemiddeld twee keer in de week en dan kom ik niet boven de 15 kilometer totaal.
Kun je nagaan waar je kunt doen door meer te lopen en nog beter op je eten te letten.
Het is absoluut beter om dan meer te eten. Om "goed" af te vallen kun je het best met een minimaal deficit zitten. Als je sport moet je lichaam herstellen, dat kan niet met te weinig calorieën.BlauweFles schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:09:
[...]
Ik gebruik dezelfde app en die geeft dus ook de ruimte aan die krijgt als je erbij sport. Er vanuit gaande dat je hardlopen ook in een app wordt geregistreerd.
Ik probeer per dag max 2000 calorieën te gebruiken. En per dag 800 actieve calorieën te verbranden. Dan zit ik alsnog rond de 1200 (2500 + 800 - 2000) calorieën die ik dus verbrand. Met sporten krijg ik dus geen extra ruimte. Ik ben alleen niet te streng voor mezelf. Ik drink in het weekend wel een wijntje en iets lekkers als de gelegenheid er daarvoor is. Dus dan ga ik er wel overheen.
Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt. Als je lichaam zegt dat er te weinig energie is en je je flauw gaat voelen eet je te weinig. Let daar goed op.
Daarnaast heb je voor afvallen nog te maken met een heel scala aan processen in je lichaam.
Hieronder staat een goed verhaal over de processen in je lichaam die je in principe tegenwerken om af te vallen: http://losseveter.nl/2016...e-lichaam-werkt-je-tegen/
Al deze processen samen (veranderde hormoonbalans, meer trek, minder neiging tot spontane activiteit, minder lekkende protonen, lagere stofwisseling) maken het dus behoorlijk lastig om af te vallen. Het is daarom belangrijk dat er gestreefd wordt naar de kleinste afname in energie, die nog wel gepaard gaat met gewichtsverlies. In plaats van elke dag 500 calorieën minder te eten is het beter te streven naar 100 a 200 calorieën minder. Hoewel het gewichtsverlies hiermee minder snel zal gaan, is de mate waarop het lichaam processen in gang zet die gewichtsverlies tegengaan, minimaal. Wanneer er een plateau wordt bereikt en je niet langer afvalt, kan er verder gesneden worden in het aantal calorieën. Het voordeel van deze manier van afvallen is bovendien dat je minder risico loopt op verlies van spiermassa en een vermindering van je herstelvermogen. Zowel je herstel als je spiermassa hebben te lijden onder een te grote afname in energie-inname. Een andere methode, veel gebruikt door bodybuilders, is een korte periode van verhoogde inname van met name koolhydraten. Door 1 dag (onduidelijk is nog hoe vaak zo’n dag moet plaatsvinden, wellicht eens per week of eens per twee weken) meer te eten dan je verbruikt, verhoog je de stofwisseling en onder andere de productie van het hormoon leptine. Je lichaam gaat zo, op de dagen dat je minder eet, niet in de energiespaarstand. Afvallen zou hierdoor makkelijker zijn.
Eerlijk is eerlijk... ik heb nog maar negen keer gerend gezien ik deze post in de middag schrijf. Vanavond is dus pas echt de tiende keer. Maar ach, negen of tien... wie telt er? Ondertussen begin ik goed te merken waarom dit een uitdaging is. Waar ik mijn vorige post met de positieve gedachte dat ik tien kilometer per dag wel zou kunnen halen schreef, ben ik blij dat ik na wat advies van de hardlopers op tweakers.net deze doelstelling naar beneden heb geschroefd.
De tweakende lopers, die een stuk meer ervaring hebben dan ik, waren het unaniem eens dat ik me waarschijnlijk stuk zou lopen met tien kilometer per dag. Dus ben ik maar begonnen om de eerste week vijf kilometer per dag te lopen. Ik zou dan altijd nog meer kunnen gaan lopen. Omdat ik de omgeving best goed ken wist ik een rondje dat net iets meer dan vijf kilometer was. De eerste dag dit rondje gelopen en ik kwam uit op vijf kilometer en 250 meter. Perfect dus! Een klein stukje op een onverhard pad, een donker fietspad door het bos en het laatste stuk terug op een verlicht fietspad. Ook had ik mezelf voorgenomen om niet op tijd te letten, zolang ik maar onder het half uur blijf. De eerste dag liep ik het rondje in 28:07.
february
Niets aan het handje, gewoon lekker lopen en voor je het weet weer thuis zijn. Omdat ik de laatste tijd vooral langere afstanden liep vroeg ik me dan ook af of dit alles was. De dagen erna ging alles ook van een leien dakje af. Zonder het in de gaten te hebben ging de tijd ook omlaag. Op dag drie liep ik het rondje in 26:07 en op dag vier m'n snelste kilometer tot nu toe (04:28). Je zou dus kunnen zeggen dat het allemaal appeltje eitje is. Nou... Nee, het is allemaal niet zo rooskleurig.
De uitdaging zit hem niet zo zeer in het lopen maar in het gebrek van herstel. Normaal gesproken neem je na een hardloop rondje de tijd om te herstellen. Dit kan ik nu niet met gevolg dat ik me de afgelopen dagen brak voel. Ook beginnen m'n benen nu, na negen dagen, vermoeid aan te voelen. Een blaar op m'n hiel dankzij het dragen van verkeerde sokken helpt ook niet. Ik merk dus dat ik mezelf steeds meer moet gaan dwingen om te lopen. Het helpt wellicht dat ik direct vanuit het werk ga. Gelukkig voelt het lopen nog wel goed en merk ik ook zeker dat het een positieve uitwerking heeft op m'n looptijden en dan met name m'n split tijden. Voor ik met de uitdaging begon rende ik altijd best bewust op tijd. Vaak moest ik dan best buffelen om onder de 05:30 per kilometer te blijven. Gisteren (ronde 9) heb ik, zonder er bewust mee bezig te zijn de volgende split tijden gehaald:
05:07
05:10
05:06
05:02
05:08
Wat ik belangrijk vind is dat je een constant tempo aan kunt houden waar je je prettig bij voelt. Zoals je ziet liggen de tijden allemaal erg dicht bij elkaar. (08 seconden tussen de snelste en langzaamste kilometer). Hier ben ik dus erg blij mee. Ook is de tijd van rond de vijf minuten per kilometer helemaal niet verkeerd. Dit zegt natuurlijk nog niets over de tijden die ik nu zou lopen op een langere afstand maar ik hoop dat deze uitdaging daar ook een positief effect op heeft.
Met een afstand van "maar" vijf kilometer voelt deze uitdaging dus wel echt aan als een uitdaging. Misschien iets meer een psychologische uitdaging dan een fysieke uitdaging. Ik ben benieuwd hoe ik er over een paar dagen op terug kijk en wat er gaat gebeuren wanneer ik in maart weer langere afstanden ga lopen. Tot die tijd ren ik lekker door!
Knap hoor, iedere dag hardlopen. Ik ben ook benieuwd wat het verder met je doet. Je bent er toch iedere dag een uur (of meer) mee kwijt. Omkleden, lopen, douchen, data analyseren (als je dat doet), hoe pas je je eetpatroon hier op aan, welke invloed heeft het op je sociale leven; moet je bepaalde afspraken verzetten? Ga je op verjaardagen eerder naar huis? Laat je de alcohol staan?Nilltris schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:18:
Een paar dagen geleden heb ik hier om advies gevraagd voor een ren elke dag challenge. Ondertussen heb ik tien dagen achter de rug en heb ik op mijn blog een post erover geschreven. Ik ben toch wel blij dat jullie m'n enthousiasme over tien kilometer per dag hebben getemd! Ik doe er nu vijf per dag en begin nu toch wel te merken dat het niet kunnen herstellen best pittig is. Hieronder heb ik m'n blog geplakt. Mocht je het leuk vinden, lees dan vooral ook m'n andere blogpostsDat kun je hier doen
[...]
Hoelang ben je van plan dit patroon aan te houden? of is het puur iets wat je nu tijdelijk aan het doen bent.
Omdat je iedere dag loopt, denk ik dat je dit wel interessant gaat vinden Ex-Olympian Ron Hill finally takes day off after going for run every day for 52 years
tips voor New York
ThanksCalitomnication schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:41:
[...]
Knap hoor, iedere dag hardlopen. Ik ben ook benieuwd wat het verder met je doet. Je bent er toch iedere dag een uur (of meer) mee kwijt. Omkleden, lopen, douchen, data analyseren (als je dat doet), hoe pas je je eetpatroon hier op aan, welke invloed heeft het op je sociale leven; moet je bepaalde afspraken verzetten? Ga je op verjaardagen eerder naar huis? Laat je de alcohol staan?
Hoelang ben je van plan dit patroon aan te houden? of is het puur iets wat je nu tijdelijk aan het doen bent.
Omdat je iedere dag loopt, denk ik dat je dit wel interessant gaat vinden Ex-Olympian Ron Hill finally takes day off after going for run every day for 52 years
Tot nu toe valt het sociale impact mee maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik pas tien dagen gehad heb. Meestal weet ik een dag van tevoren wel of het een drukke dag gaat worden. Ik bepaal dan de dag ervoor of ik 's ochtends ga lopen of 's avonds (meestal 's avonds want ik vind vroeg opstaan lastig). Als je vijf kilometer doet kost het je inderdaad ongeveer een uur in totaal. Ik woon dichtbij het werk (kwartiertje fietsen) dus ik kan ook best vroeg in de avond lopen.
Het ritme is nu een beetje:
Werken en kwartier voor vertrek fruit pakken en eten
Naar huis fietsen, toiletteren en omkleden.
Klein stukje inlopen, rekken en strekken
Hardlopen (ik heb een vast rondje van 5,25KM)
Weer rekken en strekken
Naar huis, garmin uploaden
Toiletteren en data checken, snelle douche
Ik ben van plan om precies 30 dagen dit te gaan volhouden. De hele maand februari + 1 dag in januari (31) en 1 dag in maart (1). Bedankt voor de link! Ik zal hem straks lezen.
Edit: Alcohol drink ik trouwens (bijna) niet meer sinds ik een keer flink ziek ben geweest na een avondje Maffiosi waarbij we hadden bedacht een shot Goldstrike te pakken wanneer een mannetje van je dood ging.
[ Voor 6% gewijzigd door Nilltris op 10-02-2017 10:17 ]
kramerty88 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:34:
[...]
Het is absoluut beter om dan meer te eten. Om "goed" af te vallen kun je het best met een minimaal deficit zitten. Als je sport moet je lichaam herstellen, dat kan niet met te weinig calorieën.
Thanks voor je tips. Ik drink altijd een glas chocolademelk na het sporten. Vooral voor het herstel. Ik ben van plan om zodra ik rond de 95 kilo zit (kom van 103) minder extreem qua korting ga zitten. Tot mijn streefgewicht van 90.
Ik let zelf vooral goed op wat mijn lichaam aangeeft. Als ik slap voel en moet nog lang wachten tot een maaltijd dan eet ik iets. Bij voorkeur fruit of ongezouten noten. Ik registreer ook niet alles wat ik eet. Ik denk dat ik op dagen dat ik niet actief sport ik zit op 2000/2500 (inname/vebruik) en op dagen dat ik wel actief sport zit op 2300/3000. Binnenkort wordt dit 2200/2500 en 2600/3000.
Mijn spiermassa houd ik dan ook in de gaten, hoewel ik niet denk dat mijn weegschaal er super accuraat in is. Het geeft wel iets van een trend aan
Qua hardlopen merk ik trouwens wel dat ik makkelijker op een hoger tempo loop, door het gewichtsverlies. Maar met focus op hartslag weer langzamer. Zoals iemand hier al aangaf, je loopt veel langzamer dan verwacht. Maar ook makkelijker. Op een hartslag van 150 is mijn tempo 5.45 en op 160 5.35. Dan doe ik rondjes van ongeveer 8k.
Ook het gevoel dat de Apple Watch mijn hartslag beter leest na een tijdje.
Het inplannen vond ik ook de moeite niet, als je een week bezig bent gaat het redelijk vanzelfNilltris schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:13:
[...]
Thanks![]()
Tot nu toe valt het sociale impact mee maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik pas tien dagen gehad heb. Meestal weet ik een dag van tevoren wel of het een drukke dag gaat worden. Ik bepaal dan de dag ervoor of ik 's ochtends ga lopen of 's avonds (meestal 's avonds want ik vind vroeg opstaan lastig). Als je vijf kilometer doet kost het je inderdaad ongeveer een uur in totaal. Ik woon dichtbij het werk (kwartiertje fietsen) dus ik kan ook best vroeg in de avond lopen.
Het ritme is nu een beetje:
Werken en kwartier voor vertrek fruit pakken en eten
Naar huis fietsen, toiletteren en omkleden.
Klein stukje inlopen, rekken en strekken
Hardlopen (ik heb een vast rondje van 5,25KM)
Weer rekken en strekken
Naar huis, garmin uploaden
Toiletteren en data checken, snelle douche
Ik ben van plan om precies 30 dagen dit te gaan volhouden. De hele maand februari + 1 dag in januari (31) en 1 dag in maart (1). Bedankt voor de link! Ik zal hem straks lezen.
Edit: Alcohol drink ik trouwens (bijna) niet meer sinds ik een keer flink ziek ben geweest na een avondje Maffiosi waarbij we hadden bedacht een shot Goldstrike te pakken wanneer een mannetje van je dood ging.
Wat mij tegenviel is dat ik echt kneiterharde kuiten kreeg op een gegeven moment. Wat je zegt, geen moment voor herstel. Kon rekken wat ik wilde, maar écht beter werd het niet.
Nu heb ik dit altijd afgezworen als het laatste middel om nog een puntje op een i'tje te kunnen krijgen dat totdat je echt op je piek zit totaal niet nodig is. Nu ben ik toch wel benieuwd naar het resultaat dat ik met bijna 2 maand bereikt heb. Echt meetbaar zal het niet kunnen zijn, toch zal ik de resultaten wel delen als ik eenmaal weer loop.
Iemand hier zelf positieve/negatieve ervaringen meer?
P.S. Wat niet helemaal hier thuishoort, maar wat ik toch wel mooi vind om te noemen... Dat zwemmen... Ik begin het bijna te waarderen. In één maand (sinds 9 januari) nu meer dan 26 kilometer! gezwommen

(stilzitten houd ik niet van, ook niet met een blessure
https://www.runalyze.com/athlete/henkkramer

Nu toch maar hopen dat de het pootje snel geneest, want met al dat gelees over lopen kriebelt het toch wel behoorlijk...
[ Voor 3% gewijzigd door kramerty88 op 10-02-2017 15:18 ]
Ik heb inmiddels ruim 750 kilometer op de schoenen gelopen, meer dan op elke andere schoen die ik heb. En ze zijn nog lang niet versleten zo te zien. Het zijn geeneens mijn voorkeursschoenen (want ik heb ook schoenen die nog wat beter van pasvorm zijn), het zijn gewoon schoenen voor makkelijke dagen en duurlopen en daar heb ik er blijkbaar nogal veel vanPathogen schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:03:
Over Skechers heb ik sowieso weinig reviews meer gelezen, behalve eentje van de GoRun 5 die toch wel wat tegenvalt ten opzichte van zijn voorgangers. Uiteraard kom ik nu alleen maar positieve tegen via Google
Mijn ervaring is ook zeker niet slecht, begrijp me niet verkeerd! De GoRun Ride 4's hebben me erg verrast en alweer bijna 300km aan fijne kilometers opgeleverdEr zit alleen wel een irritante vouw in de upper bij mijn arch, waardoor die ene poging zonder sokken echt hel was
en de pasvorm van de Kinvara was voor mij echt een stuk beter, ook al waren de Skechers al een huge upgrade van de tenenkrommende Cumulus'
Neem dan nog mee dat ik veel aan de schoenen heb gehad om een voor mij fijnere techniek aan te leren, dat weegt sowieso op tegen de nadelen die ik met mijn paar heb.
Denk overigens dat ik gewoon een afgekeurd paar Skechers in de sale heb gekocht bij Sarenza... Oh well, toch maar €60 aan uitgegeven en al heel veel plezier van gehad.
Qua mainstream bedoelde ik inderdaad de hardloopafdeling. Heb nog steeds geen idee waar je die in een stenen winkel zou kunnen proberen behalve Amsterdam als ik het me goed herinner.
Ik ben nu met een scheef oog aan het kijken naar de nieuwe Skechers GoMeb Razors. Die hebben een knitted bovenwerk en dat is toch wel fijn. De review die je las was ws. over de Go Run Ride 5, daar is gemixt op gereageerd. De Go Run 5 is namelijk nog maar net uit.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik heb enige tijd wekelijks bootcamp gedaan en dat heeft mij van een lopersknie afgeholpen. Tegenwoordig doe ik het af en toe eens, ik geloof wel dat het uiteindelijk goed is. Zowel voor minder km's en toch in beweging blijven als blessure preventie ivm sterkere been/buik spieren. Sowieso heb ik echt enorm stevige kuiten en bovenbenen gekregen van het lopen!! Resultaat is echt indrukwekkend na een half jaar.kramerty88 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:17:
Wat ik me afvraag; hoeveel mensen hier doen aan dingen als core, kracht en stretching hier? Omdat ik inmiddels in week 7 zit van het herstel van de stressfractuur (die niet echt opschiet), ben ik maar begonnen met core stability. Het woord dat mij altijd de nekharen overeind deed komen. Hoewel ik de eerste paar keer echt hels vond - ja mijn buikspieren waren dus echt onderontwikkeld - kan ik de sessie nu relatief eenvoudig volhouden. Hierbij doe ik dan 10 x 3min (bestaande uit 6x30sec) buik- en rugspieroefeningen.
Nu heb ik dit altijd afgezworen als het laatste middel om nog een puntje op een i'tje te kunnen krijgen dat totdat je echt op je piek zit totaal niet nodig is. Nu ben ik toch wel benieuwd naar het resultaat dat ik met bijna 2 maand bereikt heb. Echt meetbaar zal het niet kunnen zijn, toch zal ik de resultaten wel delen als ik eenmaal weer loop.
P.S. Wat niet helemaal hier thuishoort, maar wat ik toch wel mooi vind om te noemen... Dat zwemmen... Ik begin het bijna te waarderen. In één maand (sinds 9 januari) nu meer dan 26 kilometer! gezwommen. Als je dat ooit tegen mij zou zeggen dat ik dat zou doen... Ik zou je laten opnemen
![]()
(stilzitten houd ik niet van, ook niet met een blessure)
[afbeelding]
Nu toch maar hopen dat de het pootje snel geneest, want met al dat gelees over lopen kriebelt het toch wel behoorlijk...
[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 10-02-2017 23:39 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik doe sinds een paar jaar elke zaterdagochtend aan 'hardlopen in het park' , onder begeiding van hardloopcoahes. Dat is loopscholing, beetje kracht, circuittjes, etc en daarnaast gewoon een kern (meestal wisseltempo's of interval). Daar zit vaak een klein beetje core bij, zeker in de zomer als het gras niet doorweekt is, dan wordt er wat geplankt, buikspieroefeningen met bal, etc. Maar allemaal op vrij relaxed niveau (ook het hardlopen).kramerty88 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:17:
Wat ik me afvraag; hoeveel mensen hier doen aan dingen als core, kracht en stretching hier? Omdat ik inmiddels in week 7 zit van het herstel van de stressfractuur (die niet echt opschiet), ben ik maar begonnen met core stability. Het woord dat mij altijd de nekharen overeind deed komen. Hoewel ik de eerste paar keer echt hels vond - ja mijn buikspieren waren dus echt onderontwikkeld - kan ik de sessie nu relatief eenvoudig volhouden. Hierbij doe ik dan 10 x 3min (bestaande uit 6x30sec) buik- en rugspieroefeningen.
P.S. Wat niet helemaal hier thuishoort, maar wat ik toch wel mooi vind om te noemen... Dat zwemmen... Ik begin het bijna te waarderen. In één maand (sinds 9 januari) nu meer dan 26 kilometer! gezwommen. Als je dat ooit tegen mij zou zeggen dat ik dat zou doen... Ik zou je laten opnemen
![]()
(stilzitten houd ik niet van, ook niet met een blessure)
[afbeelding]
Sinds januari ben ik echter begonnen bij een atletiekvereniging, en daar ligt de lat wat hoger
Maar goed, wat ik wilde zeggen: bij de atletiek in zit ook een core stability / kracht klasje, op ma-avond. Dat leek me eerst ook wat veel van het goede maar ben er deze week begonnen en vond het toch wel interessant, dus ga proberen die er ook wekelijks in te houden. Ik denk dat core misschien niet meteen resultaat geeft als je al behoorlijk afgetraind bent, zoals jij, maar juist voor de 'amateurs' is er op dat gebied denk ik veel te winnen. Goede buikspieren, bilspieren, etc. en het juist gebruiken ervan lijken me er ook voor te zorgen dat je minder snel 'inzakt' bij het lopen en een betere houding aanneeemt. Iemand die 10K's onder de 35 loopt heeft waarschijnlijk die perfecte houding al gevonden maar veel amateurs kunnen op dat gebied nog veel leren. Ik weet dat ik vroeger na een halve marathon ook enorm last had van mijn schouders en rug omdat ik na 2/3 gewoon moe werd en mijn hele loophouding liep beinvloeden...
Verder klim ik ook nog, en dan zijn buikspieren en lichaamsspanning een erg fijne bijkomstigheid, dus nog een motivatie tot meer core stability en krachttraining
PS: Je stuk over calorie-inname klinkt ook interessant. Ik val op dit moment best veel af ivm gezonder eten, maar ben niet minder gaan eten per maaltijd, alleen vrijwel gestopt met koek/snoep/chips tussendoor en frisdrank/zoet-beleg. Ofwel, mijn suikerinname is geminimaliseerd (maar eet wel veel fruit, grote bakken kwark met musli, etc). Verder iets minder brood en meer (dressingloze) salade bij lunch. Ik probeer wel genoeg calorieen binnen te krijgen maar minder suikerpieken en minder dingen te eten waar verder vrijwel geen goede stoffen in zitten. Doel is mijn buik (enige plek waar nog wat vet blijft hangen) iets te doen inkrimpen en een paar kg te verliezen. Hoef ik dat niet meer mee te sjouwen op mijn loopjes en klimmetjes.
PS2: Hulde voor dat zwemmen! Zie wel weer dat iemand die zoveel sport niet even 'stil gaat zitten' haha. Mooi man. Maar hoop natuurlijk dat die stress fractuur snel weg is. Goed dat je in ieder geval je conditie op peil houdt!
*Bescheidenheids-lettertype aan:
Ben trouwens best trots op mijn tempo-vastheid bij de baan-intervallen afgelopen woensdag, bedoeling was alle 400m runs op 5km-race-tempo en alle 600 + 1000m runs op 10km-race-tempo.
Aantal meter - Set 1 - Set 2 - Set 3 - Set 4
400m - 3:42/km - 3:46/km - 3:48/km - 3:46/km
600m - 4:07/km - 4:05/km - 4:05/km - 4:00/km
1000m - 4:10/km - 4:06/km - 4:07/km - 4:06/km
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 10-02-2017 23:10 ]
Core stability oefeningen doe het niet (of nauwelijks), maar wil het wel doen. Ook omdat ik best vaak last heb van mijn onderrug. Ook al zijn de meningen erover verdeeld, wat wel en niet goed werkt.kramerty88 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:17:
Wat overigens wel goed werkt tegen mijn rugpijn is mijn hamstrings rekken (voorzichtig) voor en (uitgebreider) na een loop. Zeker na een zware training of lange duurloop.
Maar ik wil dus ook gaan kijken wat voor voordeel ik kan halen uit planken. Maar dit een beetje serieus trainen, kost ook weer veel tijd. En ik ben al best veel tijd kwijt aan hardlopen, volgens Strava netto 6 uur per week. Tel daar nog het omkleden, rekken en andere voorbereidingen bij op... Dat zal ook wel een reden dat dit soort oefeningen erbij in schieten...
Heerlijk...
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic