Wij trainen nu heel gericht op de hartslag. Harslag is idd maar een getal, maar het zegt wel iets over je lichaam. Door juiste training krijg je zelfs vertrouwen in je lichaam omdat het aangeeft dat je nog meer kunt presteren, Scroll voor voorbeelden direct door naar de onderkant van deze post

.
Om gericht op hartslagzone te kunnen trainen zul je eerst moeten weten wat je max is. Doe eerst een goede warming up, lekker inlopen, rekken, strekken (je kent het wel). Vervolgens als je warm bent ga je in een sprint van +/- 300 (bij voorkeur een heuvel of brug op) inzetten. Niet op je horloge kijken, gewoon doorzetten. Op een bepaald punt slaat de verzuring erin, breek nog éven door en je bent er. Als je een max van 190 hebt, en je loopt constant tegen de 180 aan te beuken, dan zit je vrij hoog.
Om even een voorbeeld te noemen. Wij trainen nu sinds september heel gericht op harslag. Iedereen heeft zijn/haar max laten berekenen en hier moeten we ook op lopen, niet harder. Een training bestaat dan bijvoorbeeld uit. 90 minuten in zone 2, dat is 40 slagen onder je max, dus voor mij 155. Doordat je op hartslag loopt ben je veel minder moe. Toegeven, je loopt ook veel langzamer dan je ooit had gedacht. Als ik in zone 1 (50 onder max) moet lopen, dan haalt alles en iedereen me in. Dus je loopt daar in je hippe Nike outfitje, flitsende schoenen en mensen van 65+ gaan je (hard hijgend, dat dan weer wel) voorbij. het is even ongemakkelijk.
Maar, de keerzijde is dat het ook voordelen met zich meebrengt. Doordat je op hartslag loopt en geen idee hebt hoe hard je eigenlijk gaat, loop je in zone 4 (en 5) juist soms harder.
Bijvoorbeeld. Gisteren hebben wij de Zoladz test gehad, voor de mensen die niet weten wat het is. Je voert de test op de baan uit. Een baan is 400m en je gaat in zones rondjes lopen. Iederen sessie duurt 6 minuten, met een pauze van 2 minuten.
Je begint met 60 slagen onder je max, loopt 6 minuten en op het eind geef je de gelopen afstand door 2 minuten pauze, 50 onder max, 40 onder max, 30 onder max, 20 onder max & 10 onder max.
Het grappige is nu dus dat ik bij 20 onder max op een tempo van 4.10 gemiddeld heb gelopen. 6 minuten lang, Daar zou ik normaal dus van denken dat dit mijn max tempo zou zijn. Bij 10 onder max heb ik 3.47 gemiddeld gelopen.
Zelf wilde ik mijn halve marathon tempo inzetten op 4.30, dat is mijn gemiddelde snelheid van zone 3. Als straks blijkt dat zone 3 je Duurloop / tempoloop zone, maar zone 4 je HM zone is, dan kan ik dus een nieuw PR zetten (dat zet ik met 4.30 al, dus kun je nagaan wat het met 4.10 zal doen).
Als je dus van te voren tegen mij had gezegd; loop 3.47 voor 6 minuten lang, dan had ik je waarschijnlijk uitgelachen, maar doordat je hartslag aangeeft dat het kan en je nog "in de veilige zone" zit, loop je veel relaxter. Gaat je hartslag omhoog, zet je het tempo iets lager. Alles onder controle, dan gaan we door.
Dus, hartslag is inderdaad maar een getal, maar ik geloof wel dat er een functie aan dat getal zit, mits je hem goed inzet natuurlijk. Lopen op een getal waar je de waarde niet van weet of je weet niet of de max van het getal correct is. daar heb je niks aan natuurlijk. Ik ben er wel van overtuigd dat het goed gebruiken van dit getal ervoor zorgt dat je je grenzen ontzettend kunt verleggen, maar wel in control blijft.