Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste
Acties:
  • 515.059 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17
Gister eindelijk weer is een wat langere run gedaan na maanden gedoe met me knie na de marathon in April. Ging eigenlijk wel weer prima.. Een rustige 17 KM gelopen zonder te veel moeite/pijn.

Nu maar langzaam uitbouwen en kijken of ik in April weer mee ga doen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:25
Zo, eerste wedstrijd van het jaar zit er al op: gisteren de meerdaalwoudtrail 21km gelopen. Mijn min of meer eerste "echte" trail dus ik wist dat het een leerschool was. Ambitie was onder de 2 uur aan te komen.

Ik moet zeggen, ik heb echt genoten. Heel mooie run door het bos, nauwelijks verharde ondergrond. Door de plotse dooi ook lekker modderig op sommige plaatsen.

Uiteraard was ik te snel gestart, en na de eerste bevoorrading kwamen er 4 klimmetjes die serieus pijn deden aan de benen (waardoor ik de laatste paar klimmetjes toch heb gewandeld) maar uiteindelijk 44e geworden in 1:54:04 officiële tijd.

Geslaagde eerste keer! Ik twijfel nu wel een beetje over mijn volgende inschrijving (enclusatrail 16km met 2 keer zoveel hoogtemeters). Ik moet vooral meer trainen op langere klimmen want dat is echt in het rood gaan (en durven dalen...). Maar nu eerst de beentjes laten rusten :)

Linkje naar Strava: https://www.strava.com/activities/848271707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:01

Fontainemelon

Zuiderbuur

Hier toevallig nog mensen die ervaring hebben met Endomondo als tracking app, en nog meer toevallig in combinatie met een OnePlus 3?

Sinds ik m'n toestel geüpdate heb naar Android 7.0, sluit Endomondo steeds willekeurig af tijdens het joggen. Enorm irriterend, gezien daarmee zowat het hele nut van de app verdwijnt: geen correcte kilometers en tijd, geen lap data, geen heart rate, geen PR's... Ik heb Premium gekocht voor de Custom Training Plans waarin ook intervals zitten die dan tijdens het joggen in je oor worden doorgegeven. Als de app midden in zo'n training uitvalt, is er geen manier om te hervatten en is ook dat dus waardeloos.

Heb al met de support gemaild, maar de enige 'tip' die zij gaven was om het standaard thema te gebruiken op m'n device (hoe dit effect kan hebben op een app die zichzelf afsluit, geen flauw idee), en of ik toevallig OxygenOS gebruik, want dat ondersteunen ze niet. Maar elke OnePlus komt standaard met OxygenOS, dus ze zeggen eigenlijk letterlijk dat geen enkel OnePlus device wordt ondersteund. Bizar, want daar kom ik pas achter na 6 maand gebruik en van hun kant staat nergens, maar dan ook nergens een lijst van niet ondersteunde toestellen en/of custom Android OS.

Ik heb nu drie opties, mijn insziens:
1. Proberen een rollback te doen naar Android 6.0 (daarop werkte het probleemloos), waarvoor ik m'n toestel moet unlocken en TWRP en dergelijke moet gaan aanpassen. Als het dan nog steeds niet werkt, krijg ik waarschijnlijk geen support "want nog steeds oxygenOS en daarbovenop nu 'custom rom gedoe'". :+ En daarnaast loop ik dan met een relatief nieuw toestel waarop ik een verouderd OS moet gebruiken.

2. Overstappen op een ander platform, wat ik enorm jammer zou vinden want ik was heel tevreden van zowel de free als Premium features van Endomondo. Daarnaast nog maar net een jaarabonnement afgesloten (op het moment dat ik geen problemen ondervond, na vier jaar trouwe gebruiker te zijn), en daar krijg ik waarschijnlijk nada van terug.

3. Een sporthorloge kopen zodat ik tijdens het joggen niet afhang van Endomondo/m'n telefoon, maar bij terugkomst er wel naar kan syncen. Was ik sowieso in de long run wel van plan, maar liever niet zo plots.

Ik wacht nog op een antwoord van support, en heb als wanhoopspoging m'n toestel vandaag volledig reset naar fabrieksinstellingen. Woensdag intervals gepland, als het onding dan weer stilvalt ga ik knopen moeten doorhakken. Gebruik Endomondo al vier jaar probleemloos, en nu dit. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:02
beetje OT maar weet niet of je greenify gebruikt, dat zou het misschien kunnen zijn. Overigens gebruik ik TWRP, Custom Kernel, Root en nergens last van met runtastic. En zie overigens al wel dat je een factory reset hebt gedaan dus dat kan het misschien al oplossen.

[ Voor 14% gewijzigd door Galukon op 30-01-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:28
Ik loop een jaartje op Nike Lunarglide 7, maar wil wel een paartje er naast. Iemand die me een vergelijkbare schoen kan aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KaiseRRuby schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:24:
Ik loop een jaartje op Nike Lunarglide 7, maar wil wel een paartje er naast. Iemand die me een vergelijkbare schoen kan aanbevelen?
Wat zoek je precies in de Glides? Zelf heb ik overstap gemaakt van Lunarglide Heb 4 & 5 gehad) naar de Air Zoom Elite's. Een snellere schoen :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Fontainemelon schreef op maandag 30 januari 2017 @ 20:37:
Hier toevallig nog mensen die ervaring hebben met Endomondo als tracking app, en nog meer toevallig in combinatie met een OnePlus 3?

Sinds ik m'n toestel geüpdate heb naar Android 7.0, sluit Endomondo steeds willekeurig af tijdens het joggen. Enorm irriterend, gezien daarmee zowat het hele nut van de app verdwijnt: geen correcte kilometers en tijd, geen lap data, geen heart rate, geen PR's... Ik heb Premium gekocht voor de Custom Training Plans waarin ook intervals zitten die dan tijdens het joggen in je oor worden doorgegeven. Als de app midden in zo'n training uitvalt, is er geen manier om te hervatten en is ook dat dus waardeloos.

Heb al met de support gemaild, maar de enige 'tip' die zij gaven was om het standaard thema te gebruiken op m'n device (hoe dit effect kan hebben op een app die zichzelf afsluit, geen flauw idee), en of ik toevallig OxygenOS gebruik, want dat ondersteunen ze niet. Maar elke OnePlus komt standaard met OxygenOS, dus ze zeggen eigenlijk letterlijk dat geen enkel OnePlus device wordt ondersteund. Bizar, want daar kom ik pas achter na 6 maand gebruik en van hun kant staat nergens, maar dan ook nergens een lijst van niet ondersteunde toestellen en/of custom Android OS.

Ik heb nu drie opties, mijn insziens:
1. Proberen een rollback te doen naar Android 6.0 (daarop werkte het probleemloos), waarvoor ik m'n toestel moet unlocken en TWRP en dergelijke moet gaan aanpassen. Als het dan nog steeds niet werkt, krijg ik waarschijnlijk geen support "want nog steeds oxygenOS en daarbovenop nu 'custom rom gedoe'". :+ En daarnaast loop ik dan met een relatief nieuw toestel waarop ik een verouderd OS moet gebruiken.

2. Overstappen op een ander platform, wat ik enorm jammer zou vinden want ik was heel tevreden van zowel de free als Premium features van Endomondo. Daarnaast nog maar net een jaarabonnement afgesloten (op het moment dat ik geen problemen ondervond, na vier jaar trouwe gebruiker te zijn), en daar krijg ik waarschijnlijk nada van terug.

3. Een sporthorloge kopen zodat ik tijdens het joggen niet afhang van Endomondo/m'n telefoon, maar bij terugkomst er wel naar kan syncen. Was ik sowieso in de long run wel van plan, maar liever niet zo plots.

Ik wacht nog op een antwoord van support, en heb als wanhoopspoging m'n toestel vandaag volledig reset naar fabrieksinstellingen. Woensdag intervals gepland, als het onding dan weer stilvalt ga ik knopen moeten doorhakken. Gebruik Endomondo al vier jaar probleemloos, en nu dit. ;(
off topic: Ik heb ook de OP3, als ik me niet vergis is het OS gewijzigd met de update naar Android 7. Dit zal het grootste verschil zijn. Mocht het na de Factory reset nog niet werken wil ik Endomondo wel installeren er een rondje mee maken om te kijken of ik het zelfde ervaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
KaiseRRuby schreef op maandag 30 januari 2017 @ 21:24:
Probeer de Asics gt-2000 eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Laatste tijd pijn in mijn linkervoet bij het hardlopen, dus ik dacht dit te verhelpen door nieuwe schoenen te kopen. Helaas gisteren met mijn nieuwe schoenen toch weer pijn in mijn linkervoet, ging ook allemaal erg zwaar. Hoop dat ik voor de groet uit schoorl run toch nog even kan trainen en dan de pijn minder wordt.

Mijn vorige schoenen (Asics gel-nimbus 17) hadden er bijna 800km op zitten dus dacht dat het wel redelijk daar aan kon liggen. Nu de Asics Glorify 2, die in principe hetzelfde zijn als de gel-nimbus maar dan iets goedkoper.

De pijn in mijn voet zou kunnen komen door het aantal passen per minuut die ik maak. Ik loop eigenlijk altijd met 140-145 stappen per minuut (volgens runkeeper) en ik zie hier toch 170-180 voorbij komen als ideaal. Nou weet ik alleen niet hoe ik dit kan verhogen zonder sneller te gaan lopen en daarbij mijn hartslag te verhogen van 140-150 naar 160-170.

Ook heb ik gisteren Strava geprobeerd op mijn Apple Watch. Helaas heeft deze nog geen ondersteuning voor de series 2 dus toen ik 100m van mijn huis was kwam ik er achter dat hij geen afstand registreerde. Dus toch maar weer Runkeeper gestart. Binnenkort komt er een update van Strava die dit moet verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Pijn in je voet kan van alles zijn, als je pech hebt ben je weken zoet met een een hielspoor/stressfactuur/peesontsteking of iets anders. Rust en/of er naar laten kijken raad ik toch wel aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

The_Ghost16 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:08:
Laatste tijd pijn in mijn linkervoet bij het hardlopen, dus ik dacht dit te verhelpen door nieuwe schoenen te kopen. Helaas gisteren met mijn nieuwe schoenen toch weer pijn in mijn linkervoet, ging ook allemaal erg zwaar. Hoop dat ik voor de groet uit schoorl run toch nog even kan trainen en dan de pijn minder wordt.

Mijn vorige schoenen (Asics gel-nimbus 17) hadden er bijna 800km op zitten dus dacht dat het wel redelijk daar aan kon liggen. Nu de Asics Glorify 2, die in principe hetzelfde zijn als de gel-nimbus maar dan iets goedkoper.

De pijn in mijn voet zou kunnen komen door het aantal passen per minuut die ik maak. Ik loop eigenlijk altijd met 140-145 stappen per minuut (volgens runkeeper) en ik zie hier toch 170-180 voorbij komen als ideaal. Nou weet ik alleen niet hoe ik dit kan verhogen zonder sneller te gaan lopen en daarbij mijn hartslag te verhogen van 140-150 naar 160-170.

Ook heb ik gisteren Strava geprobeerd op mijn Apple Watch. Helaas heeft deze nog geen ondersteuning voor de series 2 dus toen ik 100m van mijn huis was kwam ik er achter dat hij geen afstand registreerde. Dus toch maar weer Runkeeper gestart. Binnenkort komt er een update van Strava die dit moet verhelpen.
Tijd voor een huisart/fysio zou ik zeggen :) En als je echt je pasfrequentie wil veranderen kunnen we je wel een aantal tips geven, die je eigenlijk ook meteen klaarstomen voor middenvoetlanding (de twee gaan m.i. hand in hand):
1: let op "overstriding", laat je voet niet vóór je lichaam landen
2: meer SPM + zelfde pace = kortere stappen! dit kan ontzettend tegennatuurlijk voelen in het begin, maar als je je passen niet korter maakt ga je eigenlijk alleen maar hogere intensiteit lopen. Dat veroorzaakt eerder overbelasting dan dat het wat verhelpt...
3: let op je lichaamshouding: niet strak rechtop (of zelfs achterover), maar ietsje naar voren hellend, wel met een recht lichaam. Denk aan een forward slash /
4: het is een overgang. je zult achteruit gaan in tempo, spierpijn op nieuwe plekken krijgen en minder afstand kunnen lopen, want dat moet je weer een stukje opbouwen.
5: praktische tip als je met muziek loopt: zoek een playlist met BPM die overeenkomt met wat je aan SPM wil gaan proberen te lopen
6: bonustip die ik uit Science of Running heb gehaald: de meeste kracht in je pas komt uit de heupen. De "hip extension" is daarom bij mij de énige plek waar ik echt kracht mee zet.
http://www.scienceofrunni...-running-with-proper.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Pathogen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:40:
[...]

Tijd voor een huisart/fysio zou ik zeggen :) En als je echt je pasfrequentie wil veranderen kunnen we je wel een aantal tips geven, die je eigenlijk ook meteen klaarstomen voor middenvoetlanding (de twee gaan m.i. hand in hand):
1: let op "overstriding", laat je voet niet vóór je lichaam landen
2: meer SPM + zelfde pace = kortere stappen! dit kan ontzettend tegennatuurlijk voelen in het begin, maar als je je passen niet korter maakt ga je eigenlijk alleen maar hogere intensiteit lopen. Dat veroorzaakt eerder overbelasting dan dat het wat verhelpt...
3: let op je lichaamshouding: niet strak rechtop (of zelfs achterover), maar ietsje naar voren hellend, wel met een recht lichaam. Denk aan een forward slash /
4: het is een overgang. je zult achteruit gaan in tempo, spierpijn op nieuwe plekken krijgen en minder afstand kunnen lopen, want dat moet je weer een stukje opbouwen.
5: praktische tip als je met muziek loopt: zoek een playlist met BPM die overeenkomt met wat je aan SPM wil gaan proberen te lopen
6: bonustip die ik uit Science of Running heb gehaald: de meeste kracht in je pas komt uit de heupen. De "hip extension" is daarom bij mij de énige plek waar ik echt kracht mee zet.
http://www.scienceofrunni...-running-with-proper.html
Heb wel wat oefeningen voor mijn voet waardoor de pijn minder wordt, dus die ga ik maar weer oppakken. Fysio probeer ik nog even te vermijden maar als het niet beter wordt dan gaan we daar toch maar weer heen.

Bedankt voor de tips voor de SPM. Ga hier eens opletten. Ondanks dat ik juist probeer korte passen te lopen, ben bijna 2 meter dus gewend om grote passen te maken, merk ik niet dat mijn SPM omhoog gaat. Maar volgens mij is de belangrijkste oorzaak dat ik dan vooral een haklanding heb terwijl als ik groter/sneller loop dan meer midden landing en soms voorvoetlanding.
Heb nu vooral spierpijn onder in mijn kuiten, normaal had ik vaak spierpijn in mijn bovenbenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
The_Ghost16 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:10:
[...]

Heb wel wat oefeningen voor mijn voet waardoor de pijn minder wordt, dus die ga ik maar weer oppakken. Fysio probeer ik nog even te vermijden maar als het niet beter wordt dan gaan we daar toch maar weer heen.

Bedankt voor de tips voor de SPM. Ga hier eens opletten. Ondanks dat ik juist probeer korte passen te lopen, ben bijna 2 meter dus gewend om grote passen te maken, merk ik niet dat mijn SPM omhoog gaat. Maar volgens mij is de belangrijkste oorzaak dat ik dan vooral een haklanding heb terwijl als ik groter/sneller loop dan meer midden landing en soms voorvoetlanding.
Heb nu vooral spierpijn onder in mijn kuiten, normaal had ik vaak spierpijn in mijn bovenbenen.
Exact dit heb ik ook.

Laatste weken heb ik wat meer getraind op langere afstanden en pijn in de linkervoet. De linkerkant van de linkervoet doet pijn. Ben overigens ook bijna 2meter, weeg 90kg. Heb bijna 800km op de Lunarglides en ik wil wel door naar andere schoenen.

Maar wil dus ook eens die overstap maken naar een middenvoetlanding. Misschien me na het skieën maar aansluiten bij een loopgroep/fysio om het lopen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

KaiseRRuby schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Exact dit heb ik ook.

Laatste weken heb ik wat meer getraind op langere afstanden en pijn in de linkervoet. De linkerkant van de linkervoet doet pijn. Ben overigens ook bijna 2meter, weeg 90kg. Heb bijna 800km op de Lunarglides en ik wil wel door naar andere schoenen.

Maar wil dus ook eens die overstap maken naar een middenvoetlanding. Misschien me na het skieën maar aansluiten bij een loopgroep/fysio om het lopen te verbeteren.
Ik zou gewoon een hardloopzaak binnenlopen en je verhaal doen. Die kunnen je dan een andere schoen aanraden op basis van je postuur en wat echt goed voor je is.
Zelf heb ik 2 jaar op Lunarglides gelopen, maar met mijn 1.80 en 60kg is dat geen goede combinatie, vandaar dat ik ben overgestapt naar de Air Zoom Elites. Sinds die tijd ben ik ook bewust op de middenvoet en nu zelfs op de voorvoet gaan landen. Compleet andere loopstijl aangemeten. (deze transitie heeft me wel ruim 1/1.5 jaar gekost).
De lunarglide heeft een drop van 12mm, de Air zoom zit op 6mm, dus tel uit je winst :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

The_Ghost16 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:10:
[...]

Dat klinkt wel symptomatisch als minder haklanden :P Hoe meer je naar voren landt, hoe meer je met je voet en dus je enkelgewricht veert, wat je qua spieren doet met je kuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Bij mij was het in december ook weer raak. Even een paar weken rust gehouden, eerste keer meteen weer pijn in de enkelstreek. :( Moedeloos.... Uiteindelijk weer even terug naar de winkel waar ik de schoenen heb gehaald (Runnersworld Enschede) en een paar zooltjes gekregen om mijn uitermate goede voetstand op te vangen *kuch*... Daarna heb ik bijna 2 weken gesnowboard waarbij de pijn in mijn enkel geen belemmering vormde. De pijn nam na een paar dagen ook af. Leek er weer op of er een pees teveel op spanning stond (kon hem masseren aandrukken en nu niet meer). Volgende week begin ik weer overnieuw. Oh well, het houdt me bezig. :)

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

With the risk of sounding like a broken record....

Fysio, fysio, fysio.

Alles wat meer is dan spierpijn, langer aanhoudt dan een week, niet door een of andere stoot- of valpartij komt en ervoor zorgt dat je je écht niet vrij kunt bewegen is fysiowaardig in mijn ogen.

Hardloopwinkels zijn ook maar winkels. Hoewel er ook genoeg mensen in hardloopwinkels werken die wél verstand hebben, is hun primaire doel jou iets te verkopen.
Ja, het zijn meestal mensen met een passie voor de sport, maar vergeet niet dat zij net zo goed door beroepsdeformatie bevangen raken en dus automatisch gaan zoeken naar het product om je mee te helpen.

Disclaimer: ik ben zélf nog nooit in mijn leven onder behandeling bij een fysiotherapeut geweest. Mijn vrouw had het veel eerder moeten doen voor haar rugklachten.

[ Voor 50% gewijzigd door Pathogen op 31-01-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
ElectricHead schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:05:
Bij mij was het in december ook weer raak. Even een paar weken rust gehouden, eerste keer meteen weer pijn in de enkelstreek. :( Moedeloos.... Uiteindelijk weer even terug naar de winkel waar ik de schoenen heb gehaald (Runnersworld Enschede) en een paar zooltjes gekregen om mijn uitermate goede voetstand op te vangen *kuch*... Daarna heb ik bijna 2 weken gesnowboard waarbij de pijn in mijn enkel geen belemmering vormde. De pijn nam na een paar dagen ook af. Leek er weer op of er een pees teveel op spanning stond (kon hem masseren aandrukken en nu niet meer). Volgende week begin ik weer overnieuw. Oh well, het houdt me bezig. :)
Ik ken Runnersworld Enschede niet en kan niets zeggen over de kwaliteit van het advies daar. Borne is echter relatief om de hoek, en ik kan me niet voorstellen dat 'de halve regio' bij Step One uitkomt als ze daar prutadvies geven. Probeer het anders gewoon daar een keer. Maar, voor je daar naar toe gaat, zorg eerst van je huidige problemen af komt.
Overigens, een paar confectiezolen, da's echt wat anders dan een paar steunzolen. Er is, vast ook wel in Enschede, een bedrijf of persoon die steunzolen maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Arie- op 31-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pathogen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:08:
Alles wat meer is dan spierpijn, langer aanhoudt dan een week, niet door een of andere stoot- of valpartij komt en ervoor zorgt dat je je écht niet vrij kunt bewegen is fysiowaardig in mijn ogen.
Nou, bij mij is dat voortaan direct de huisarts bellen en langs gaan. De vorige keer was mijn "spierpijn" namelijk verschillende longembolieën en een trombosebeen. Terwijl ik 0 risicofactoren hiervoor heb. :o
Dit laat zien dat je toch goed naar je lichaam moet luisteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02
Sowieso is het enige échte goede advies gewoon mensen adviseren naar een specialist (fysio / huisarts) te gaan. Al het andere is speculeren op basis van iemands vage klachten icm wat anderen zelf toevallig hebben meegemaakt of gehoord. Zeker advies m.b.t. andere landingen en pasfrequenties lijken me nogal een hoog trial-error gehalte te hebben. Leuk om mee te experimenteren als je nérgens last van hebt en vermoed dat je daardoor verder kunt komen, maar niet als aanname om een blessure mee te verhelpen ;) .. Ander schoeisel kan helpen, maar een blessure die 'ineens' is ontstaan komt volgens mij in de basis zelden door schoenen. Die zolen zijn immers ook niet 'ineens' hun demping kwijtgeraakt en de arc/stabiliteit is ook niet overnight meer of minder geworden ;)

Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mwah, een voorvoetlanding zal natuurlijk niet een blessure verhelpen, maar is zeker een loopstijl die minder blessuregevoelig is.

Je kunt best subtiel met je auto stoeprandjes op en af, maar die klappen zijn niet goed voor je banden. Dus als je dan vaak last hebt van lekke banden kun je het op het rubber gooien, of de snelheid waarmee je de stoeprandjes neemt, of die rare klappen niet meer maken en gewoon via de schuine stukken rijden.

Uiteraard zijn er genoeg auto's die nooit lekke banden oplopen, omdat ze maximaal één of twee keer in de week rijden, niet al teveel stoeprandjes nemen of goed weten met welke snelheid het goed lukt.

Maar, ik ben wel semi-religieus voorstander van niet-haklanden, dus pas gerust het zoutkorreltje toe dat ik ook neem bij alles met een religieus bijsmaakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Ik ga vanaf vandaag beginnen aan een "ren elke dag uitdaging" voor de maand februari. Omdat februari maar een korte maand is wil ik het vanaf vandaag (31-01-2017) t/m 01-03-2017 doen zodat ik precies 30 dagen heb. Het is m'n doel om maximaal 10K per sessie te lopen maar en heb voor mezelf een minimum van 5K per sessie afgesproken.

Hebben jullie ervaring met een dergelijke uitdaging? Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Nilltris schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:22:
Ik ga vanaf vandaag beginnen aan een "ren elke dag uitdaging" voor de maand februari. Omdat februari maar een korte maand is wil ik het vanaf vandaag (31-01-2017) t/m 01-03-2017 doen zodat ik precies 30 dagen heb. Het is m'n doel om gemiddeld 10K per sessie te lopen maar en heb voor mezelf een minimum van 5K per sessie afgesproken.

Hoeveel loop je nu per maand? Als je de 200-250+ al aantikt en minimaal 4x per week loopt dan is het wellicht een haalbare kaart, maar 10K per dag lijkt me behoorlijk pittig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ga vanaf vandaag beginnen aan een "ren elke dag uitdaging" voor de maand februari. Omdat februari maar een korte maand is wil ik het vanaf vandaag (31-01-2017) t/m 01-03-2017 doen zodat ik precies 30 dagen heb. Het is m'n doel om gemiddeld 10K per sessie te lopen maar en heb voor mezelf een minimum van 5K per sessie afgesproken.
Je wilt in een maand tijd bijna de helft van je jaarvolume (2016: 664) gaan lopen? :o
Tips?
Héél rustig aan doen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik blijf spammen vandaag :D

Als je nu 1-2x 10k per week loopt is 10k per dag niet vol te houden imho. Ik heb in juni een dialy mile challenge gedaan en optimistisch geprobeerd zoveel mogelijk rondjes van 3-5k te doen, maar ook dat is achteraf gewoon te pittig geweest.

OK, boeiend, maar als ik het toch wil?
- vergeet niet dat je dan elke dag extra calorieën verbrandt, dus blijf eten
- blijf drinken, zie boven
- rek, strek, masseer, houd soepel. die eerste week kom je wel door, de andere drie zijn het probleem!
- ga iedere keer te rade of je nog wel die afstand kunt doen
- 100% easy runs. geen gek tempowerk. PR's door je sterk toegenomen trainingsvolume zet je maar ná die maand.
- ga toch voor die 5k ipv 10k, of nog minder. of misschien nog beter: loop een bepaalde tijd (15-20 minuten oid) en kijk niet op je horloge of telefoon totdat je thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
kenneth schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:29:
[...]
Je wilt in een maand tijd bijna de helft van je jaarvolume (2016: 664) gaan lopen? :o

[...]

Héél rustig aan doen.
Dat is inderdaad het plan! Te foolish?
De reden dat ik relatief weinig loop is omdat ik me vooral focus op kracht training (3-4x per week). Ik heb het gevoel dat ik het qua lichaam en conditie aan moet kunnen. Je moet de 10K per dag trouwens meer als bovengrens zien! (dus 5K minimaal, 10K maximaal). Ik zal dat nog even aanpassen in m'n post.
Pathogen schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:31:
[...]

Ik blijf spammen vandaag :D

Als je nu 1-2x 10k per week loopt is 10k per dag niet vol te houden imho. Ik heb in juni een dialy mile challenge gedaan en optimistisch geprobeerd zoveel mogelijk rondjes van 3-5k te doen, maar ook dat is achteraf gewoon te pittig geweest.

OK, boeiend, maar als ik het toch wil?
- vergeet niet dat je dan elke dag extra calorieën verbrandt, dus blijf eten
- blijf drinken, zie boven
- rek, strek, masseer, houd soepel. die eerste week kom je wel door, de andere drie zijn het probleem!
- ga iedere keer te rade of je nog wel die afstand kunt doen
- 100% easy runs. geen gek tempowerk. PR's door je sterk toegenomen trainingsvolume zet je maar ná die maand.
- ga toch voor die 5k ipv 10k, of nog minder. of misschien nog beter: loop een bepaalde tijd (15-20 minuten oid) en kijk niet op je horloge of telefoon totdat je thuis bent.
Bedankt voor de tips! Easy runs was sowieso het plan! Gaat me deze maand niet zozeer om tijd maar om volume inderdaad.

[ Voor 48% gewijzigd door Nilltris op 31-01-2017 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:02:
Sowieso is het enige échte goede advies gewoon mensen adviseren naar een specialist (fysio / huisarts) te gaan. Al het andere is speculeren op basis van iemands vage klachten icm wat anderen zelf toevallig hebben meegemaakt of gehoord. Zeker advies m.b.t. andere landingen en pasfrequenties lijken me nogal een hoog trial-error gehalte te hebben. Leuk om mee te experimenteren als je nérgens last van hebt en vermoed dat je daardoor verder kunt komen, maar niet als aanname om een blessure mee te verhelpen ;) .. Ander schoeisel kan helpen, maar een blessure die 'ineens' is ontstaan komt volgens mij in de basis zelden door schoenen. Die zolen zijn immers ook niet 'ineens' hun demping kwijtgeraakt en de arc/stabiliteit is ook niet overnight meer of minder geworden ;)

Just my 2 cents.
Begrijp me niet verkeerd. Mijn "advies" was puur op; hij wilde van de Lunarglides af en zocht een vergelijkbare schoen. Vandaar dat ik 'm naar de hardloopwinkel stuur, die kunnen hem op basis van gewicht, loopstijl etc een schoen aanraden.

Voor alle klachten, ga inderdaad naar een fysio en luister niet naar ons op Tweakers :+. ;)

tips voor New York

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan de 033-030-033 oefen (halve) marathon tussen Amersfoort en Utrecht. De afstand tussen de 'Dom van Amersfoort' en die van Utrecht is blijkbaar precies 21.2 km. Dus daar hebben ze dan maar een marathon van gemaakt.

Het ging erg goed! 5.34 gemiddeld en dus mijn doel om een halve marathon onder de 2 uur te lopen meer dan gehaald. Zelfs nog inclusief 1,5 minuut rustpauze halverwege. Eindtijd van 1:58 en een beetje. :) Terwijl mijn vorige halve marathon ruim 2.20 was. Toen was het alleen ook 30 graden buiten....

Maar nu heb ik wel een vraag. Ik heb voor het eerst met hartslag meter gelopen (van mijn Apple Watch 2). Die gaf een gemiddelde hartslag aan van 180. Ik ben 34 jaar oud (1.94m/97k). Als ik de grafiek bekijk herken ik ook de punten dat ik het zwaar had, met pieken richting de 190.

Ik ga de komende tijd hier zelf een beetje mee spelen, maar wat zegt dit de ervaren hartslag-renners?

Voor mijn gevoel zou de hartslag iets lager moeten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

BlauweFles schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 16:55:
Dan had je langzamer moeten lopen :P

Hartslag is maar een getal. In combinatie met je gemeten(!) maximale hartslag en rusthartslag kun je daar wat uit afleiden. Maar als jij een maximale prestatie levert kan je hartslag nooit 'te hoog' zijn, anders dan dat de meting niet klopt, wat nog wel eens het geval is met optische hartslagmeters.

Als je bijvoorbeeld een speciaal effect uit een training wilt halen (denk aan een rustige duurloop of een tempoloop) dan zou je hartslag ongeveer een bepaalde waarde moeten hebben, die weer van persoon tot persoon verschilt. Je kunt je hartslag ook afzetten tegen eerdere vergelijkbare trainingen en zo kijken of er een positieve trend is: sneller met dezelfde hartslag of even snel met lagere hartslag.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-10 23:00
Afgelopen weekend heb ik meegedaan aan de 033-030-033 oefen (halve) marathon tussen Amersfoort en Utrecht. De afstand tussen de 'Dom van Amersfoort' en die van Utrecht is blijkbaar precies 21.2 km. Dus daar hebben ze dan maar een marathon van gemaakt.

Het ging erg goed! 5.34 gemiddeld en dus mijn doel om een halve marathon onder de 2 uur te lopen meer dan gehaald. Zelfs nog inclusief 1,5 minuut rustpauze halverwege. Eindtijd van 1:58 en een beetje. :) Terwijl mijn vorige halve marathon ruim 2.20 was. Toen was het alleen ook 30 graden buiten....

Maar nu heb ik wel een vraag. Ik heb voor het eerst met hartslag meter gelopen (van mijn Apple Watch 2). Die gaf een gemiddelde hartslag aan van 180. Ik ben 34 jaar oud (1.94m/97k). Als ik de grafiek bekijk herken ik ook de punten dat ik het zwaar had, met pieken richting de 190.

Ik ga de komende tijd hier zelf een beetje mee spelen, maar wat zegt dit de ervaren hartslag-renners?

Ik ben 37jaar (1,89m / 91KG) met een maximum hartslag van 198.
Bij een halve marathon zit ik gemiddeld rond de 178.
En mijn lactate treshold zou 174/175 moeten zijn.
Rust hartslag varieert nogal, maar altijd <50.

Ik zie heel veel schema's uitgaan van Max HR, maar vind HRR veel logischer.
Ik bedoel 70% van 198 is 139. Als ik voor nummer2 op het toilet zit, zit ik al hoger dan dat :P
Die schema's op basis van Max HR skip ik sowieso.

Vergeet niet dat het maar een leidraaid is, die eigenlijk zelden echt klopt.
220 - leeftijd is in ieder geval al heel lang achterhaald.

ik vraag me trouwens af of de apple watch wel een betrouwbare bron is.

[ Voor 77% gewijzigd door Sinned123 op 31-01-2017 17:14 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Als je iets met hartslag wilt doen is het belangrijk om eerst te weten wat je max HR is. Dat kan je zelf globaal meten d.m.v. bepaalde (relatief eenvoudige) training, of laten vaststellen in een sporttest. Zelf zit mijn HR ook hoger dan het 'gemiddelde' wat uit de 220-leeftijd-onzin komt, daar heb ik me lang zorgen over gemaakt (Ben 36 en mijn 1/2 marathon loop ik 1,5 uur lang tegen de 190 bpm) maar inmiddels gewoon bij neergelegd dat mijn HR is zoals ie is. Rust is ook niet laag, sport 3-4x per week maar in rust nog altijd 65 a 70. Wat mijn delta HR-rust - HR-max weer redelijk 'normaal' maakt. Mijn max is ronde de 207, maar heb het idee dat de max op een pols-gemeten-HR niet heel accuraat is, omdat dat dan hele korte tijdelijke pieken zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Zo, ook weer een heerlijk rondje gelopen vanavond! Had met er op verheugd, wist dat de temperaturen eindelijk weer wat hoger zouden zijn namelijk. Het was daarnaast ook echt ontzettend lekker en makkelijk! Kennen jullie die runs dat je niet kapot te krijgen bent, dat het na 10 kilometer nog steeds hetzelfde aanvoelt als na de eerste kilometer? Heb dat zelden, maar had dat dus vanavond, heel fijn vind ik dat. Uiteindelijk is het maar 10.7km geworden, wilde wel meer, maar kon helaas niet. Elke runner kent het misschien wel... de stoelgang trok ineens aan de bel, en flink aan de bel. Wel jammer, want wilde er eigenlijk 15 a 16 doen. Heb het tempo ook iets omlaag gegooid zoals hier geadviseerd, namelijk 4:59 /km. Misschien dat het hierdoor wel zo lekker ging. Aankomende week nog een keer en kijken of dat de "key" is, het kan ook gewoon die snicker van vanmiddag zijn :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Runners high?
Wel van gehoord, nooit zelf meegemaakt.

Collega wilde eens een km of 8 doen, dat werden er uiteindelijk 20.
Dag later wel ziek thuis 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn runners high komt doorgaans (met name in zomerse omstandigheden) na zo'n 8 km.
Ik heb vanavond ook heerlijk gelopen, was idd prima weer. Voor ik het wist was ik weer thuis ;),

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricHead
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 11:35

ElectricHead

Xbox Live: Gortoth666

Arie- schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:23:
[...]

Ik ken Runnersworld Enschede niet en kan niets zeggen over de kwaliteit van het advies daar. Borne is echter relatief om de hoek, en ik kan me niet voorstellen dat 'de halve regio' bij Step One uitkomt als ze daar prutadvies geven. Probeer het anders gewoon daar een keer. Maar, voor je daar naar toe gaat, zorg eerst van je huidige problemen af komt.
Overigens, een paar confectiezolen, da's echt wat anders dan een paar steunzolen. Er is, vast ook wel in Enschede, een bedrijf of persoon die steunzolen maakt.
Da's een om te onthouden, dat Step One. Borne is inderdaad niet ver weg. Steunzolen moet ik volgende week weer nieuwe aan laten meten dus ik zal daar ook meteen eens even overleg mee plegen (was ik toch al van plan). En dan kijk ik wel weer verder. Overigens had ik huisarts en fysio ook al gesproken voordat ik weer terug ging.

[ Voor 4% gewijzigd door ElectricHead op 31-01-2017 22:41 ]

Do, or do not. There is no try. - Master Yoda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:04
Sinned123 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 17:05:
[...]

Ik ben 37jaar (1,89m / 91KG) met een maximum hartslag van 198.
Bij een halve marathon zit ik gemiddeld rond de 178.
En mijn lactate treshold zou 174/175 moeten zijn.
Rust hartslag varieert nogal, maar altijd <50.

Ik zie heel veel schema's uitgaan van Max HR, maar vind HRR veel logischer.
Ik bedoel 70% van 198 is 139. Als ik voor nummer2 op het toilet zit, zit ik al hoger dan dat :P
Die schema's op basis van Max HR skip ik sowieso.

Vergeet niet dat het maar een leidraaid is, die eigenlijk zelden echt klopt.
220 - leeftijd is in ieder geval al heel lang achterhaald.

ik vraag me trouwens af of de apple watch wel een betrouwbare bron is.
Grappig om te lezen. Ik ben ook 37. Verder ben ik 1.80 en weeg tegen de 80kg. Ik moet echt behoorlijk diep gaan om mijn hartslag boven de 180 te krijgen en mijn rusthartslag hangt altijd rond de 50. Toch best een verschil :)
Zo zie je maar: Iedereen is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptar
Sinned123 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 19:26:
Runners high?
Wel van gehoord, nooit zelf meegemaakt.

Collega wilde eens een km of 8 doen, dat werden er uiteindelijk 20.
Dag later wel ziek thuis 😂
Runners High is het niet, dat merk je eigenlijk 9 van de 10 keer pas na het hardlopen. Dit zijn puur de endorfines die vrijkomen om de pijn te maskeren die hardlopen je eigenlijk geeft, vooral op de kuiten. Dit wordt uiteraard in de hersenen gedaan, om dit te maskeren geven ze je dus een "high" en vrolijk ontspannen gevoel. Het lichaam zit mooi in elkaar. Ik vind het altijd heerlijk.

Er zijn wel wat onderzoeken gedaan naar de "runners high" en hoe het te behalen. In sommige stukken lees ik zelfs nog wel eens dat ze de echte oorzaak hiervan nog niet weten. Waar ze het in het algemeen wel over eens zijn is dat je de grootste kans hebt om een runners high te krijgen als je op 75% van je kunnen loopt. Dit moet dan uiteindelijk wel minimaal 20 minuten achter elkaar gedaan worden.

Nogmaals: fantastisch gevoel altijd :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Wij trainen nu heel gericht op de hartslag. Harslag is idd maar een getal, maar het zegt wel iets over je lichaam. Door juiste training krijg je zelfs vertrouwen in je lichaam omdat het aangeeft dat je nog meer kunt presteren, Scroll voor voorbeelden direct door naar de onderkant van deze post :+.

Om gericht op hartslagzone te kunnen trainen zul je eerst moeten weten wat je max is. Doe eerst een goede warming up, lekker inlopen, rekken, strekken (je kent het wel). Vervolgens als je warm bent ga je in een sprint van +/- 300 (bij voorkeur een heuvel of brug op) inzetten. Niet op je horloge kijken, gewoon doorzetten. Op een bepaald punt slaat de verzuring erin, breek nog éven door en je bent er. Als je een max van 190 hebt, en je loopt constant tegen de 180 aan te beuken, dan zit je vrij hoog.

Om even een voorbeeld te noemen. Wij trainen nu sinds september heel gericht op harslag. Iedereen heeft zijn/haar max laten berekenen en hier moeten we ook op lopen, niet harder. Een training bestaat dan bijvoorbeeld uit. 90 minuten in zone 2, dat is 40 slagen onder je max, dus voor mij 155. Doordat je op hartslag loopt ben je veel minder moe. Toegeven, je loopt ook veel langzamer dan je ooit had gedacht. Als ik in zone 1 (50 onder max) moet lopen, dan haalt alles en iedereen me in. Dus je loopt daar in je hippe Nike outfitje, flitsende schoenen en mensen van 65+ gaan je (hard hijgend, dat dan weer wel) voorbij. het is even ongemakkelijk.
Maar, de keerzijde is dat het ook voordelen met zich meebrengt. Doordat je op hartslag loopt en geen idee hebt hoe hard je eigenlijk gaat, loop je in zone 4 (en 5) juist soms harder.

Bijvoorbeeld. Gisteren hebben wij de Zoladz test gehad, voor de mensen die niet weten wat het is. Je voert de test op de baan uit. Een baan is 400m en je gaat in zones rondjes lopen. Iederen sessie duurt 6 minuten, met een pauze van 2 minuten.
Je begint met 60 slagen onder je max, loopt 6 minuten en op het eind geef je de gelopen afstand door 2 minuten pauze, 50 onder max, 40 onder max, 30 onder max, 20 onder max & 10 onder max.
Het grappige is nu dus dat ik bij 20 onder max op een tempo van 4.10 gemiddeld heb gelopen. 6 minuten lang, Daar zou ik normaal dus van denken dat dit mijn max tempo zou zijn. Bij 10 onder max heb ik 3.47 gemiddeld gelopen.
Zelf wilde ik mijn halve marathon tempo inzetten op 4.30, dat is mijn gemiddelde snelheid van zone 3. Als straks blijkt dat zone 3 je Duurloop / tempoloop zone, maar zone 4 je HM zone is, dan kan ik dus een nieuw PR zetten (dat zet ik met 4.30 al, dus kun je nagaan wat het met 4.10 zal doen).

Als je dus van te voren tegen mij had gezegd; loop 3.47 voor 6 minuten lang, dan had ik je waarschijnlijk uitgelachen, maar doordat je hartslag aangeeft dat het kan en je nog "in de veilige zone" zit, loop je veel relaxter. Gaat je hartslag omhoog, zet je het tempo iets lager. Alles onder controle, dan gaan we door. :)

Dus, hartslag is inderdaad maar een getal, maar ik geloof wel dat er een functie aan dat getal zit, mits je hem goed inzet natuurlijk. Lopen op een getal waar je de waarde niet van weet of je weet niet of de max van het getal correct is. daar heb je niks aan natuurlijk. Ik ben er wel van overtuigd dat het goed gebruiken van dit getal ervoor zorgt dat je je grenzen ontzettend kunt verleggen, maar wel in control blijft.

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant :)

De gedachte is, dat je goed wordt in wat je traint. Dus als je heel kilometers op een lage hartslag traint, dan zal uiteindelijk je tempo (als het goed is) hoger worden bij een (min of meer) gelijkblijvende hartslag. Snelheid en explosiviteit train je daarbij door intervallen, niet door constant zo hard mogelijk te lopen.

Om serieus te trainen is het nodig dat je jezelf in de hand houdt. Veel mensen die niet op hartslag trainen, trainen vanzelf, onbewust hoog in D2, omdat daar 'voor het gevoel' de beste balans tussen inspanning en uithouding is (net onder het omslagpunt). Als je echter voortdurend tegen je omslagpunt traint, zul je niet genoeg kunnen herstellen voor supercompensatie (je zit snel tegen je 'plafond' en blijft daar).

Om dat te vermijden, zul je de meeste kilometers moeten maken in een lage hartslagzone. Dat je tijdens zo'n training regelmatig wordt ingehaald moet je maar op de koop toenemen; jij bent de volgende ochtend weer fris en fruitig, die anderen liggen met spierpijn of tenminste niet vitaal in bed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Juist.

De stelling is, juist door je lage zones te ontwikkelen (dus duurloop 1 en 2) ga je automatisch beter presteren in de hogere zones, want alles schuift door naar boven.
Omvang training wij nu niet meer op afstand, maar op tijd. 90" in duurloop 1, dat is ontzettend langzaam, maar je komt thuis, gaat onder de douche en bent klaar voor de dag. Ik merk ook voor mezelf dat afstand en snelheid totaal niet meer relevant zijn tijdens de training.

Explosiviteit trainen we op de baan met een goede, korte interval. 3x 2000 op HM tempo. of we gaan de buitenwijken van Venlo in, daar liggen wel een paar leuke heuveltjes en werken daar de interval af.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:41:
Interessant :)

De gedachte is, dat je goed wordt in wat je traint. Dus als je heel kilometers op een lage hartslag traint, dan zal uiteindelijk je tempo (als het goed is) hoger worden bij een (min of meer) gelijkblijvende hartslag. Snelheid en explosiviteit train je daarbij door intervallen, niet door constant zo hard mogelijk te lopen.

Om serieus te trainen is het nodig dat je jezelf in de hand houdt. Veel mensen die niet op hartslag trainen, trainen vanzelf, onbewust hoog in D2, omdat daar 'voor het gevoel' de beste balans tussen inspanning en uithouding is (net onder het omslagpunt). Als je echter voortdurend tegen je omslagpunt traint, zul je niet genoeg kunnen herstellen voor supercompensatie (je zit snel tegen je 'plafond' en blijft daar).

Om dat te vermijden, zul je de meeste kilometers moeten maken in een lage hartslagzone. Dat je tijdens zo'n training regelmatig wordt ingehaald moet je maar op de koop toenemen; jij bent de volgende ochtend weer fris en fruitig, die anderen liggen met spierpijn of tenminste niet vitaal in bed ;)
Ik loop op maandagavond vaak met een groepje mensen mee die ik ken vanuit zaterdagochtend-training en hardloopclinics in het park. Deze mensen zijn vrijwel allemaal een stuk langzamer dan ik, maar dat geeft mij juist de kans om zonder te vervallen in te hoge snelheden structureel duurloopjes op laag tempo te doen. Meestal lopen we een uurtje en tikken we nog geen 10km aan. Om de duur iets uit te breiden ben ik nu begonnen met een kwartiertje eerder van huis gaan, dat wil ik oprekken tot een half uurtje zodat ik uiteindelijk wekelijks zo'n 15-16km op 70% HR-max loop.

Dan woensdagavond stevige interval op de atletiekbaan en zaterdag een wisseltempo / wat interval / val alles ochtendje in het park. Donderdag tussendoor nog even klimmen in de hal, andere spiergroepen dus goed te combineren. Al merk ik wel dat de woe-avond-interval er hard inhakt (moet ook nog wennen, pas twee keer geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
Calitomnication schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:10:

De stelling is, juist door je lage zones te ontwikkelen (dus duurloop 1 en 2) ga je automatisch beter presteren in de hogere zones, want alles schuift door naar boven.
...
Interessant! Is het dan ook zo dat als je juist veel in je hoge zones gaat lopen dat je automatisch ook beter gaat presteren in je lage zones? (Dus dat je langzamere tempo sneller wordt zeg maar?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je veel in hoge zones gaat lopen raak je waarschijnlijk geblesseerd of, erger nog, overtraind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Nilltris schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:58:
[...]

Interessant! Is het dan ook zo dat als je juist veel in je hoge zones gaat lopen dat je automatisch ook beter gaat presteren in je lage zones? (Dus dat je langzamere tempo sneller wordt zeg maar?)
Nop, je verhoogt de kans op blessures, kans over (over)vermoeidheid. De boog kan niet altijd gespannen staan :).

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rest mij wel het dilemma: als je bijna exclusief in je lage zones loopt, hoe weet je dan na een tijdje nog dat het je lage zone is?

De methodes die ik ken voor het vaststellen van je pace en HR zones gaan er allemaal vanuit dat je een keer tot je max gaat, dus dan zou het bij low-zone training wel essentieel zijn om eens in de zoveel tijd een wedstrijd te lopen, zodat je wél tot je max gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Bij lage belasting ga je meer haarvaatjes enzo maken toch? (klok/klepel :P)

In mijn ervaring ging m'n max HR niet echt omhoog (al 'meet' ik die gewoon door te kijken wat mijn HR is bij wedstrijdeindsprint of heuvelopsprint na lange duurloop) - maar ik loop nu wel veel sneller in die lage zones en ook blijf ik maar PRs lopen en gaat dat me gemakkelijker af.

Heb vorig jaar een lange tijd 5x/week gelopen (met maar een paar intervaltrainingen, dus echt puur volumeopbouw), nu doe ik ietsje rustiger aan (zodat ik m'n vriend ook nog af en toe zie :P) en loop ik ong. om de dag. Deze week niet echt, want dus afgelopen en komende zondag wedstrijd, vorige week pijnlijke knie en wil niet kapot gaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Poekie op 01-02-2017 11:44 ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:34:
Rest mij wel het dilemma: als je bijna exclusief in je lage zones loopt, hoe weet je dan na een tijdje nog dat het je lage zone is?

De methodes die ik ken voor het vaststellen van je pace en HR zones gaan er allemaal vanuit dat je een keer tot je max gaat, dus dan zou het bij low-zone training wel essentieel zijn om eens in de zoveel tijd een wedstrijd te lopen, zodat je wél tot je max gaat.
Je 'lage zone' is een percentage van je max-hartslag. Die laatste veranderd heel langzaam (gaat met leeftijd langzaam naar beneden). Dus als je max 200 is en je lage zone op 70% is hartslag rond de 140bpm, dan blijf je die lage zone rond die hartslag houden. Dat betekent dat als je conditie omhoog gaat, je tempo ook omhoog gaat terwijl je hartslag 140 blijft. Zou je bij een betere conditie dezelfde snelheid aanhouden als 'lage zone' dan ga je praktijk in een steeds lagere zone lopen, want met een lagere hartslag t.o.v. max.

Een keer in de zoveel tijd opnieuw je max bepalen kan natuurlijk nooit kwaad. Bij een 5k-en-langer wedstrijd ga je overigens ook niet tot je max, of hooguit als je een eindsprintje doet.

NB: Bijna exclusief in lage zones lopen lijkt me ook niet de bedoeling. De 'standaard trainingen' voor wedstrijden en lange afstandslopen gaan niet voor niets vaak uit van een duurloop (lage zone), een interval (intensief, over meerder zones heen) en een wisseltempo-loop per week. Doe daar nog een 'herstelloop' (zeer lage zone, weinig km's, dag of twee dagen na je duurloop) bij en je hebt al een hele complete training als amateur loper.

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 01-02-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Nou...gisteren heb ik maar mijn NN Marathon van Rotterdam geannuleerd :( Aangezien ik de 5km nog maar net red (terwijl ik ondertussen al 25km trainingslopen had moeten doen) ga ik het niet redden. Damn die kuitblessure! |:(
Mijn voornemen voor dit jaar is simpeler geworden: gewoon weer kunnen lopen, km's opbouwen en dan in de loop vh jaar maar eens zien wat ik kan doen aan wedstrijden. Er is zat te vinden, dus dat komt wel goed.
Nu is mijn focus erop gericht dat die blessure weggaat en niet chronisch wordt.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tallguy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:55:
Nou...gisteren heb ik maar mijn NN Marathon van Rotterdam geannuleerd :( Aangezien ik de 5km nog maar net red (terwijl ik ondertussen al 25km trainingslopen had moeten doen) ga ik het niet redden. Damn die kuitblessure! |:(
Mijn voornemen voor dit jaar is simpeler geworden: gewoon weer kunnen lopen, km's opbouwen en dan in de loop vh jaar maar eens zien wat ik kan doen aan wedstrijden. Er is zat te vinden, dus dat komt wel goed.
Nu is mijn focus erop gericht dat die blessure weggaat en niet chronisch wordt.
Balen! Kon je gebruik maken van die 'voor 1 feb gratis annuleren'-optie of had je die bij kopen ticket niet bijgekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

jaja, ik had een annuleringsverzekering genomen (wist ik toen veel) die nu van pas is gekomen. Ik zal me wel opnieuw inschrijven, maar dan voor de 2018 run tzt

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tallguy schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:55:
Klote! Sterkte met de revalidatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poekie schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:44:
Bij lage belasting ga je meer haarvaatjes enzo maken toch? (klok/klepel :P)
Nah, daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Belasting is belasting, ook in D1 zijn de klappen op je gewrichten, pezen en spieren aanzienlijk. Het zal misschien wel wat verschillen maar niet relevant.

Ik geloof ook niet in de 'fat burning myth' van D1, d.w.z. dat je in D1 moet lopen als je wil afvallen. Afvallen is gewoon een kwestie van een negatieve energiebalans en het maakt niet uit of je dat tekort creëert door in D1 of in D3 te lopen.

Dat gezegd hebbend, ontkom je bij een wat serieuzer trainingsregime niet eraan om na een training goed te eten, want anders zit je daar weer tegen een trainingsplafond aan en herstel je niet.
In mijn ervaring ging m'n max HR niet echt omhoog (al 'meet' ik die gewoon door te kijken wat mijn HR is bij wedstrijdeindsprint of heuvelopsprint na lange duurloop) - maar ik loop nu wel veel sneller in die lage zones en ook blijf ik maar PRs lopen en gaat dat me gemakkelijker af.
Je maximale HR kun je ook niet hoger krijgen; zoals hierboven gezegd, is dat vooraf bepaald en daalt-ie gestaag naarmate je ouder wordt. Als jij met een lage HR al merkbaar harder loopt dan ben je gewoon goed bezig :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raptar
kenneth schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 10:59:
Als je veel in hoge zones gaat lopen raak je waarschijnlijk geblesseerd of, erger nog, overtraind.
Ik weet niet of je het had gelezen, maar heb gisteren je advies opgevolgd. Iets langzamer gelopen en heb werkelijk de lekkerste run in maanden gehad. Elke stap voelde gewoon goed en de zin hield ook aan, daarnaast had ik ook een veel grotere omvang kunnen maken en was de motivatie daarvoor groot. Bedankt nogmaals.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben, wat versta je onder overtraind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
De exacte definitie weet ik niet (uit mijn hoofd), zul je zelf ook kunnen vinden door middel van Google. Het komt er op neer dat je lichaam stuk is van het telkens moeten herstellen van een te grote inspanning. Gevolg is dat je lichaam dienst weigert om nog verder (zware) inspanning te verrichten. Je zult onder andere voor een langere periode:
* Een hogere hartslag hebben, ook in rust
* Sneller vermoeid zijn bij inspanning
Je lichaam is er gewoon écht even klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:09:

Nah, daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Belasting is belasting, ook in D1 zijn de klappen op je gewrichten, pezen en spieren aanzienlijk. Het zal misschien wel wat verschillen maar niet relevant.
Huh? De aanmaak en groei van haarvaten (capillarisatie) bij lage inspanning is een onomstreden feit binnen de trainingsleer. Samen met de groei van mitochondriën en het vergroten van het slagvolume is dat het hele nut van trainen op lage intensiteit. Heb je het niet over iets anders (aangezien je het over belasting hebt)?
Raptar schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:30:
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, wat versta je onder overtraind?
Chronische vermoeidheid, mentaal een wrak zijn, niet of langzamer herstellen, verminderde prestaties, snel ziek, enzovoort. Oververmoeidheid is met een paar weken rust(iger) wel opgelost maar herstellen van overtraining duurt maanden. Je moet trouwens wel erg veel signalen negeren om overtraind te raken maar toch overkomt het atleten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Pathogen schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:34:

In een wedstrijd zul je niet gauw tot je max gaan, dat kun je bijvoorbeeld doen door 1 á 2 keer per jaar een maximaal test te doen. Je zone zal niet gauw veranderen, ik zit nu al ruim 3 jaar met dezelfde max hartslag, dus het is niet dat hij van de ene op de andere dag 10 slagen minder is. Daarbij zal hij nooit naar boven gaan, maar naar mate je ouder wordt zal deze afnemen :)

En wat betreft je zone, daar zal niets aan veranderen. Je zone is niet meer dan een % van je max. Je snelheid in de zone zal wel veranderen, je zult merken dat je steeds sneller gaat worden en dat de snelheid zich in de zones zelfs gaat verschuiven. Wat je eerst in zone 4 deed, is nu zone 3, dus minder inspanning voor je lichaam, maar dezelfde snelheid. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Calitomnication op 01-02-2017 13:52 ]

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat ligt er technisch gezien natuurlijk ook nog aan of je je zones baseert op HRMAX of HRR, maar als je het laatste doet kun je natuurlijk ook gewoon af met het af en toe meten van je rusthartslag.

Ik hou wel echt bijzonder veel van alles theoretisch compleet uitdiepen :P Het is maar goed dat hier een aantal mensen regelmatig wel even wijzen op het feit dat het leeuwendeel van je training gewoon draait om lopen en kilometers maken.

Volgens mij geldt daarbij net zo goed dat het voor 90% van de lopers geen zak uitmaakt in welke zone je je kilometers draait, áls je ze maar draait. Dat punt waarop je geen vooruitgang meer boekt als je alleen maar naar volume kijkt ligt vast nog steeds hoger dan wat ik loop :)

Al blijft het natuurlijk wel een waarheid als een koe dat als je niet herstelt, je jezelf alleen maar de vernieling in loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Je krijgt op een gegeven moment wel het punt bereikt dat je met je huidge arbeid toch sneller zou willen.
Niet iedereen heeft zin om meer dan 60km per week te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Minder concurrentie voor hen die daar wel zin in hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Pathogen schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 14:23:
Dat ligt er technisch gezien natuurlijk ook nog aan of je je zones baseert op HRMAX of HRR, maar als je het laatste doet kun je natuurlijk ook gewoon af met het af en toe meten van je rusthartslag.
Zones op basis van HRR is uitgaande van HRmax - HRrust toch? Liggen je zones gemiddeld genomen dan hoger, qua hartslag, dan bij uitgaand van alleen HRmax?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Sinned123 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:26:
Je krijgt op een gegeven moment wel het punt bereikt dat je met je huidge arbeid toch sneller zou willen.
Niet iedereen heeft zin om meer dan 60km per week te maken.
Het een staat nu eenmaal in verband met het andere :).
Als je niet meer dan een xx aantal km per week wilt lopen, dan moet je dus accepteren dat je ontwikkeling langzamer gaat en op een bepaald punt gewoon stil komt te staan. Als mensen daar vrede mee hebben, prima toch. Maar je gaat het niet voor niets krijgen. Zelf zit ik nu in de tijd van 1.38 of een HM, met 1.35 en misschien zelfs 1.30 in het vizier. Maar ik moet er wel 4 dagen in de week vol voor werken. Maar staat je niet blind op mensen die sneller zijn dan jij, daar heb je toch niks aan :). Daarbij, er is altijd iemand sneller, tenzij je MO Farah heet...

Maar dat is het mooie van de loopsport. Iedereen doet het op zijn eigen manier en boekt zijn eigen persoonlijke overwinning. De een loop een PR van 1.21 en staat aan de vooravond tot 2 uur volle bak te zuipen, de ander traint zich helemaal kapot.
De halve marathon van Eindhoven ga je toch niet winnen, ook niet als je 80km per week gaat trainen en zeker niet als er 1 (of meer) Keniaan / Kenianen aan de start staan.

Bij de Venloop hebben ze een Dreamteam opgezet, dat zijn mensen met een persoonlijk verhaal (van ernstige ziekte tot financiéle zorgen) die het lopen van de HM als doel zien om te onstressen of gewoonn als persoonlijke overwinning. Onder begeleiding trainen die voor de Halve Marathon. Dat vindt ik mooi. Dat die mensen de halve marathon op 2.30 uitlopen, is toch prachtig! Een jaar geleden zat je aan de chemo en nu loop je 21.1km :)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinned123
Even voor de duidelijkheid. 60KM was maar een getal.
Je had daar ook 120KM of van mij part 200KM kunnen invullen.
Niemand hier is prof (neem ik even aan) en we zijn dus sowieso beperkt qua tijd.

Maar ook de profs hebben een maximum:
http://www.trainingarunne...sharkeyjon-fragilerunner/
Als ik snel scan is het hoogste aantal 160Mijl(257KM) en hoewel best veel sta ik daar niet eens stijl van achterover. Ik bedoel 4:00 zal wel rustig tempo voor hun zijn :9~
Calitomnication schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:40:
[...]
Maar dat is het mooie van de loopsport. Iedereen doet het op zijn eigen manier en boekt zijn eigen persoonlijke overwinning. De een loop een PR van 1.21 en staat aan de vooravond tot 2 uur volle bak te zuipen, de ander traint zich helemaal kapot.
De halve marathon van Eindhoven ga je toch niet winnen, ook niet als je 80km per week gaat trainen en zeker niet als er 1 (of meer) Keniaan / Kenianen aan de start staan.
Akkoord dan zijn we dat eens :)
Blijft nog steeds over.
Als je al het maximale traind dat je zou willen trainen en je doet dat al enige tijd.
Dan zijn er ongetwijfeld manieren om toch sneller te worden (totdat die bron ook op is natuurlijk).
Ik bedoel we hebben ook nog de sportrust variant, die probeert ook het maximale uit de minimale arbeid te halen (+ nog wat randzaken er bij, zoals ademhaling)
Valorian schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:00:
[...]

Zones op basis van HRR is uitgaande van HRmax - HRrust toch? Liggen je zones gemiddeld genomen dan hoger, qua hartslag, dan bij uitgaand van alleen HRmax?
Je zones eenmaal vastgesteld zijn altijd hetzelfde (althans door ouderdom worden je zones navenant lager).
Heel veel schema's gaan uit van HRMax en nemen daar een percantage van. 70% van HRMax is een hele andere hartslag dan 70% van HRR.

Rekenvoorbeeld:
HRMax 200
Zone1 50-60% = 100-120
Zone2 60-70% = 120-140
Zone3 70-80% = 140-160
Zone4 80-90% = 160-180
Zone5 90-100% = 180-200

HRMax200 - RHR 50 = HRR 150
Zone1 50-60% van 150+50 = 125 - 140
Zone2 60-70% van 150+50 = 140 - 155
Zone3 70-80% van 150+50 = 155 - 170
Zone4 80-90% van 150+50 = 170 - 185
Zone5 90-100% van 150+50 = 185 - 200

Zoals je ziet, zit de 2e tabel veel dichter bij wat je voelt tijdens het lopen dan de 1e tabel.
Percentages zijn trouwens uit de lucht gegrepen voor wat betreft de zones.

[ Voor 118% gewijzigd door Sinned123 op 01-02-2017 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Calitomnication schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:05:
[...]

Om gericht op hartslagzone te kunnen trainen zul je eerst moeten weten wat je max is. Doe eerst een goede warming up, lekker inlopen, rekken, strekken (je kent het wel). Vervolgens als je warm bent ga je in een sprint van +/- 300 (bij voorkeur een heuvel of brug op) inzetten. Niet op je horloge kijken, gewoon doorzetten. Op een bepaald punt slaat de verzuring erin, breek nog éven door en je bent er. Als je een max van 190 hebt, en je loopt constant tegen de 180 aan te beuken, dan zit je vrij hoog.
Een sprintje van 300m geeft bij lange na niet je max HS. Je max HS testen is een helse test waarbij je helemaal compleet naar zijn grootje gaat, je test je max namelijk. De bewering (die hier al vaker gemaakt is), dat je je max makkelijk bepaalt is onzin. Je hart kan namelijk veel hebben, voordat die aan zijn max zit ben je wel ff bezig. Het zou niet best zijn als je na 300 of 400 meter aan je max zit.

Voorbeeld hoe je echt aan je max kan komen is door een traing bestaande uit 6minuten op je 3km tempo lopen (Hard! dus) en dan vervolgens elke 200m een seconde versnellen. Dus 200 in 38/37/36/35/34/33/etc. afbouwen tot je compleet van de wereld ter aarde stort. Je horloge niet uitzetten, vanwege bepaalde fysiologische processen behaal je je max pas een paar seconden nadat je gestopt bent.

Als je niet compleet tot je max gaat betekent het dus ook dat je schema niet klopt. Na een sprintje 'schatten' wat ongeveer je max is is hetzelfde als de 220-leeftijd pakken als leidraad (ok, misschien net iets nauwkeuriger), maar je snapt het statement. Het blijft een schatting. Gewoon een keer flink afzien en je hebt er een lange tijd profijt van.
Sinned123 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:35:

Maar ook de profs hebben een maximum:
http://www.trainingarunne...sharkeyjon-fragilerunner/
Als ik snel scan is het hoogste aantal 160Mijl(257KM) en hoewel best veel sta ik daar niet eens stijl van achterover. Ik bedoel 4:00 zal wel rustig tempo voor hun zijn :9~
Dat is ook een tijdsdingetje, vroeger werd er nog veel meer gelopen. Jos Hermes schroomde 300-350km weken niet met zijn duurmethode. Deze wordt overigens nog steeds door een aantal Kenianen en Ethiopiërs toegepast, als is hij een beetje uit zwang geraakt.
De reden dat Mo en consorten minder km's maken heeft er ook mee te maken dat ze in tegenstelling tot vroeger dingen als krachttraining in hun schema hebben zitten. Dat gaat ten koste van een loop, dus minder kilometers.

Het klopt overigens dan 4.00 rustig is voor hen. En toch, lesje voor ons amateurs, lopen veel elite lopers hun duurlopen tussen de 4.10 en 4.30. Je wordt er niet langzamer van, het gaat puur om opbouw van capilairen en mitochondriën, maar misschien nog wel belangrijker; het gaat erom dat je niet moe wordt van de duurtrainingen. Dat gaat ten koste van de specifieke trainingen.
Op strava heb je veel pro marathon lopers die hun trainingen openbaar hebben, daar kun je mooi de tempo's en type trainingen kijken. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door kramerty88 op 01-02-2017 21:25 ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Tussen 4:10 en 4:30, klopt in geval van mo farah in ieder geval niet.
http://www.trainingarunne...weekly-training-schedule/

Zijn recovery pace is 6:00/mile, dat is 3:43/km.
Zijn duurloop doet hij in 5:40/mile wat neerkomt op 3:31

Wellicht komt het omdat hij ook nog vaak kortere afstanden doet en graag snel wilt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ah mijn hele langzame duurlopen gaan ook op 5:40 :P. (/km O-) ).

Ik denk dat er wel gouden regels zijn om snel te worden, maar dat het toch ook heel sterk afhangt van de persoon. Ik zal nooit sneller worden van veel langzame duurlopen, omdat dat mij geen plezier geeft. Met als gevolg minder km's. Ik probeer voor mezelf adhv meetgegevens van mijn GPS horloge en hs meter uit te vogelen wat voor mij het beste werkt qua verdeling duurloop vs interval 200/400/800/1000m vs krachttraining. Daarbij staat plezier voorop!

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hier voor het eerst de 'laps' functie op mijn tomtom horloge (cardio multisports, generatie 1) eens getest. Is toch wel erg handig, je klikt bij intervalblokken gewoon aan het eind van elk interval op de lap-knop en ziet meteen wat de gemiddelde snelheid van dat tempoblok was. En achteraf alles in de app/site per intervalblok/rustblok gescheiden met gemiddelde tijd en hartslag. Vooral handig op de baan, omdat je dan toch al aan de baanmarkeringen / aantal rondjes ziet wanneer je volgende blokje begint en een geprogrammeerde interval (ipv de laps functie) dus weinig meerwaarde heeft.

Maar goed, meeste tomtom gebruikers wisten dit vast allemaal al, ik kom er na twee jaar een keer achter dat het handig is ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Sinned123 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:53:
Tussen 4:10 en 4:30, klopt in geval van mo farah in ieder geval niet.
http://www.trainingarunne...weekly-training-schedule/

Zijn recovery pace is 6:00/mile, dat is 3:43/km.
Zijn duurloop doet hij in 5:40/mile wat neerkomt op 3:31

Wellicht komt het omdat hij ook nog vaak kortere afstanden doet en graag snel wilt blijven.
In Mo heb je een uitzondering omdat zijn loopvorm eronder ging lijden:

The bouncy stride, high kickback and exaggerated arm swing that helped him crush a 52-second last lap in the 2012 Olympic 5,000m final are now, apparently, a problem.

Daarvoor liep ook Mo 7min/mile wat 4.21 is ;)

"This past fall, after reviewing Farah's logs, Salazar noticed he had been doing 7-minute miles on easy days. Salazar deemed the pace too pedestrian"

http://www.runnersworld.com/elite-runners/mo-the-marathoner

Hier een aantal andere voorbeelden:

Wilson Kipsang (2.03): 4.00
Reid Coolsaet (2.10): 4.20-4.40
Yuki Kawauchi (2.08): 4.30
Caleb Nkidu (WK goud 3k): 3.50-4.00
Bernard Lagat (ex-WK 1500) 4.00-4.20
Meb Keflezighi (2.08): 4.30-5.00
Chris Solinsky (26.59 a10k): 4.20

https://elitetrainingnews.wordpress.com/page/1/

Geoffrey Mutai (2.04): 5.00
http://www.bostonglobe.co...rUdW4DW4lvCzUJ/story.html

Van langzaam lopen word je niet langzaam, je wordt sneller. Mits je je tempotrainingen niet overslaat.

[ Voor 60% gewijzigd door kramerty88 op 01-02-2017 23:08 . Reden: Tijden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 22:01:
Hier voor het eerst de 'laps' functie op mijn tomtom horloge (cardio multisports, generatie 1) eens getest. Is toch wel erg handig, je klikt bij intervalblokken gewoon aan het eind van elk interval op de lap-knop en ziet meteen wat de gemiddelde snelheid van dat tempoblok was. En achteraf alles in de app/site per intervalblok/rustblok gescheiden met gemiddelde tijd en hartslag. Vooral handig op de baan, omdat je dan toch al aan de baanmarkeringen / aantal rondjes ziet wanneer je volgende blokje begint en een geprogrammeerde interval (ipv de laps functie) dus weinig meerwaarde heeft.

Maar goed, meeste tomtom gebruikers wisten dit vast allemaal al, ik kom er na twee jaar een keer achter dat het handig is ;)
Oh dat wist ik ook niet (runner cardio, gen 2). Zal het bij het volgende interval momentje eens proberen! :)

Loop met de loopgroep namelijk op een weg met 100m markeringen en vooraf weet ik nog niet wat we die dag precies gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door InZane op 02-02-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
InZane schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 07:56:
[...]

Oh dat wist ik ook niet (runner cardio, gen 2). Zal het bij het volgende interval momentje eens proberen! :)
Het werkt wel fijn. Als je normaal een intervaltraining inprogrammeert heb je (naast de vrij beperkte programmeeropties) ook weer het nadeel dat eventuele training eromheen niet gelogd is, of je moet dat ook weer meeberekenen als 'warming up'. De laps functie gebruik ik nu als volgt:
- start 'run' met optie 'laps'
- zodra ik aan mijn eerste interval-blokje begin klik ik op 'lap'
- na elk intervalblokje en rustblokje klik ik weer op 'lap'
(klikken op 'lap' betekent in praktijk: klikken waar je normaal klikt voor de backlight (dus óp het scherm)

Wat je dan krijgt is na elke 'lap' een paar seconde in beeld wat je gemiddelde tijd was op die lap. Omdat elk intervalblok en elk rustblok nu apart benoemd worden zie je ze vervolgens ook weer terug in TomTom MySports als losse blokken met de daarbijbehorende gemiddelde snelheid en HR. De training blijft ook gewoon in zijn geheel zichtbaar (met km-splits) , dus de 'laps' zijn alleen extra.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat de backlight-knop wat gevoelig is, dus als je je hardloopjasje per ongeluk een beetje daaroverheen hebt hangen dan wordt er onverhoopt een 'lap' afgetikt ;)

Voor zover ik weet is de functie ongewijzigd vanaf de Runner 1 t/m de Spark3 / Adventurer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

kramerty88 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 21:14:
[...]

Een sprintje van 300m geeft bij lange na niet je max HS. Je max HS testen is een helse test waarbij je helemaal compleet naar zijn grootje gaat, je test je max namelijk. De bewering (die hier al vaker gemaakt is), dat je je max makkelijk bepaalt is onzin. Je hart kan namelijk veel hebben, voordat die aan zijn max zit ben je wel ff bezig. Het zou niet best zijn als je na 300 of 400 meter aan je max zit.

Voorbeeld hoe je echt aan je max kan komen is door een traing bestaande uit 6minuten op je 3km tempo lopen (Hard! dus) en dan vervolgens elke 200m een seconde versnellen. Dus 200 in 38/37/36/35/34/33/etc. afbouwen tot je compleet van de wereld ter aarde stort. Je horloge niet uitzetten, vanwege bepaalde fysiologische processen behaal je je max pas een paar seconden nadat je gestopt bent.

Als je niet compleet tot je max gaat betekent het dus ook dat je schema niet klopt. Na een sprintje 'schatten' wat ongeveer je max is is hetzelfde als de 220-leeftijd pakken als leidraad (ok, misschien net iets nauwkeuriger), maar je snapt het statement. Het blijft een schatting. Gewoon een keer flink afzien en je hebt er een lange tijd profijt van.
Je hebt gelijk 8)7 Ik was even vergeten dat wij deze hebben vastgesteld door :
- Inlopen
- Warming up
- lopen op flink tempo (ongeveer 1km, denk aan 4.40)
- lopen op nog flinker tempo (ongeveer 1 km, denk aan 4.15)
- lopen op nóg flinker tempo (tik de 4.00 aan)
- volle bak de brug naar boven, omvallen en je hebt je max..

Zoiets dus :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Valorian schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:03:
[...]

Het werkt wel fijn. Als je normaal een intervaltraining inprogrammeert heb je (naast de vrij beperkte programmeeropties) ook weer het nadeel dat eventuele training eromheen niet gelogd is, of je moet dat ook weer meeberekenen als 'warming up'. De laps functie gebruik ik nu als volgt:
- start 'run' met optie 'laps'
- zodra ik aan mijn eerste interval-blokje begin klik ik op 'lap'
- na elk intervalblokje en rustblokje klik ik weer op 'lap'
(klikken op 'lap' betekent in praktijk: klikken waar je normaal klikt voor de backlight (dus óp het scherm)

Wat je dan krijgt is na elke 'lap' een paar seconde in beeld wat je gemiddelde tijd was op die lap. Omdat elk intervalblok en elk rustblok nu apart benoemd worden zie je ze vervolgens ook weer terug in TomTom MySports als losse blokken met de daarbijbehorende gemiddelde snelheid en HR. De training blijft ook gewoon in zijn geheel zichtbaar (met km-splits) , dus de 'laps' zijn alleen extra.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat de backlight-knop wat gevoelig is, dus als je je hardloopjasje per ongeluk een beetje daaroverheen hebt hangen dan wordt er onverhoopt een 'lap' afgetikt ;)

Voor zover ik weet is de functie ongewijzigd vanaf de Runner 1 t/m de Spark3 / Adventurer.
Gelukkig is de backlight functie vanaf generatie 2 aangepast ;) Ik moet mijn hand namelijk over het scherm leggen om de backlight in te schakelen. Dat werkt op zich vrij redelijk. Het gebeurt me in ieder geval nooit dat ie per ongeluk aangaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raptar
Kon het niet laten met dit weer en deze omstandigheden. Prachtig zonnetje, vannacht lekker geregend en geen wind. Deze temperaturen vind ik toch wel neigen naar perfectie. Het had misschien slimmer geweest om vandaag even rust te pakken (vanavond namelijk ook een bekerwedstrijd met voetbal), maar heb toch een klein rondje gedaan. 7.6km in 37:25, gewoon een lekker rondje. Mijn dag begint in ieder geval goed, fijne dag iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
afgezien van de wat harde wind prima loopweer vandaag.
Kon zowaar af met een korte broek en 1 laagje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Sinned123 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:51:
afgezien van de wat harde wind prima loopweer vandaag.
Kon zowaar af met een korte broek en 1 laagje.
Ik had lange tights aan vanavond. Was toch wel wat warm. Veel wind was er hier verder niet in Apeldoorn. Gelukkig was het maar een rustig 5km rondje. Wil mezelf een beetje sparen voor de Midwinter aanstaande zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-10 21:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Calitomnication schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:15:
[...]

Je hebt gelijk 8)7 Ik was even vergeten dat wij deze hebben vastgesteld door :
- Inlopen
- Warming up
- lopen op flink tempo (ongeveer 1km, denk aan 4.40)
- lopen op nog flinker tempo (ongeveer 1 km, denk aan 4.15)
- lopen op nóg flinker tempo (tik de 4.00 aan)
- volle bak de brug naar boven, omvallen en je hebt je max..

Zoiets dus :)
Dan moet ik bij zoiets een tijd niet gegeten hebben, anders ga ik goed over m'n nek. Ik zou het wel weer eens moeten meten, ik ga nog uit van een meting met een cheap ass hartslaghorloge vroeger en dan een x aantal slagen minder. Aan de andere kant denk ik redelijk op mijn tempogevoel te kunnen vertrouwen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Had gisteravond weinig zin, maar toch maar gegaan. Op de bank zitten kan altijd nog. Oudste zoon (7) staat bij me in de badkamer terwijl ik me omkleed om half 8 'Ga je nu hardlopen? Het is midden in de nacht joh!' :+

Een, voor mijn doen, tempo loop gedaan en kwam vlak bij huis uit op 5Km in exact 25 minuten. Weer net niet onder de 5min/Km. -O- Binnenkort weer een poging, snelheid komt er nu langzaam in in ieder geval. Dit weekend is het weer tijd voor een duurloop. Wel heerlijk weer om te lopen nu. Kou mag wel wegblijven wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vanochtend weer naar het werk gelopen, dat ging een stuk lekkerder dan twee weken terug met bier in mijn systeem :P 3,5 minuut sneller op 12km, zonder dat ik het idee had dat ik er echt meer moeite voor deed.

Had een korte broek en kort shirt aan, wel met een jasje omdat het zo vroeg was eigenlijk... Maar het is zo zacht buiten momenteel! Ik zweette me rot zeg! Benen en hoofd voelen wel een flink stuk beter dit keer. Als het allemaal een beetje snel herstelt doe ik dit komende week gewoon weer en wordt het een wekelijks ding ipv tweewekelijks.

Trainen op de lege maag moet ook een goede voorbereiding zijn op de langere afstanden, waar je glycogeenvoorraad onvermijdelijk leeggaat voordat je de finish haalt, en laat ik nou nog steeds de ambitie hebben om die halve marathon te gaan tackelen.
Ik kan ook zien dat mijn hartslag/pace verhouding een stuk hoger ligt dan bij een rondje in de middagpauze, dat valt ook wel te merken aan de pace die ik kan halen zonder stuk te gaan :) Héél interessante data allemaal.

Speaking of data... De loophole die ik gebruikte om gratis Strava Premium te leechen is gedicht. Nu zit ik een beetje te cold-turkeyen zonder mijn illegale Premium abonnement :P StravistiX doet een hoop, maar er zijn toch wel een paar puntjes, met name de week- en jaardoelen, die ik nu mis. Ik heb dan ook een grappig mailtje over mijn Premiumverslaving naar Support gestuurd, die konden er hartelijk om lachen :D maar nu ben ik wel echt die krenterige Hollander die zit te twijfelen of hij nou zijn portemonnee gaat trekken... Het is maar €5 voor een jaarabonnement... En ik leech al sinds 1,5 jaar...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:53
En de Milestone Pod is binnen!
Milestone Pod
Ongekalibreerd een half uurtje mee gelopen.
SportTracks zegt 6,68, Milestone zegt 6,72 kilometer. Da's al best nauwkeurig, out-of -the-box.
Maar goed, om de afstand was het me niet te doen, daar heb ik een SpoQ voor.
Heb onderweg een beetje zitten spelen met soorten landing (hak versus voorvoet) en cadance.
Dan zie je dat mijn runficiency (indicator hoe efficient je loopt) inzakt bij een haklanding. Qua candance en pace zie ik zo snel geen verbetering bij een hogere cadance, lijkt er op dat mijn paslengte dan te veel afneemt.
Mijn Runficiency ligt nu op 74, dus er is niog veel te sleutelen.
Al met al genoeg data om mijn hoofd over te breken en voor nog een 30 euro een mooie aanwinst voor deze geek runner :P
In SportTracks al wat extra datavelden aangemaakt om deze data te registreren.
Zondag de echte vuurdoop bij de 25KM Asselronde.....

[ Voor 3% gewijzigd door TheOmen op 03-02-2017 10:51 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik probeer me al de hele week voor te bereiden op de 10EM Midwintermarathon van a.s. zondag. Dus op tijd slapen, veel slapen, gezond eten en pasta eten..

Nu baal ik enorm, zit een beetje te piekeren en slaap minder. Dat doet mijn voorbereiding dus geen goed.. Misschien de PR poging maar even weg zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
KaiseRRuby schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:49:
Ik probeer me al de hele week voor te bereiden op de 10EM Midwintermarathon van a.s. zondag. Dus op tijd slapen, veel slapen, gezond eten en pasta eten..

Nu baal ik enorm, zit een beetje te piekeren en slaap minder. Dat doet mijn voorbereiding dus geen goed.. Misschien de PR poging maar even weg zetten..
Gewoon PR proberen hoor, tenzij je echt op de ochtend zelf brak / niet fit bent. Je voorbereiding heb je de afgelopen maanden gehad, en je conditie is niet ineens weg door een paar kortere nachten. Mijns inziens kan je beter een PR proberen neer te zetten en het niet halen, dan het überhaupt niet proberen. Tenzij je laatste HM al super ging en kort geleden is, waardoor je bij een nieuwe PR écht alles uit de kast moet halen, dan is het misschien gewoon geen haalbare kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Laatste PR op de EM was vorig jaar met dezelfde race. 1.18.xx. Dat moet richting de 1.15.xx kunnen, maar mentale conditie telt ook nogal mee he..

10km moet in 46.35 terwijl mijn record op de 10km staat op 43.58. Dan de pace houden op 4.39. Voelt wel als zwaar eerlijk gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hmm, dat zet mij aan het denken. Hebben jullie ook pre-race tradities? Dingen die je gewoon moet doen, zenuwtrekjes etc?

Om bij mezelf te beginnen. Anderhalve week voor de wedstrijd stop ik volledig met het drinken van alcohol en het eten van te vet eten. Stap over op vegetarische pasta's, veel groente, verse sappen, yoghurt/kwark met fruit.
Een paar dagen voor de wedstrijd begin ik met carboloader om calorieën te stapelen, de dag voor de wedstrijd 2 bidons voor extra calorieën.

Wedstrijddag zelf op tijd wakker, ontbijt met 2 witte puntjes met veel (rode) jam, voordat ik op de fiets stap een banaan naar binnen. Nog een bidon met carboloader (max 2 uur voor de wedstrijd) binnen 1 uur rustig naar binnen werken.

Dan naar het startvak/omkleed hok. Ren kleren doe ik nooit meteen aan, die neem ik los mee. Bereid met op alle factoren voor. Ook al geeft het 14 graden, thermosshirt (lang en kort) handschoenen, muts gaan mee. Bij het startvak rustig inlopen, beetje rondkijken maar ben spontaan alle oefeningen vergeten, dus het is eigenlijk niet meer dan een beetje op en neer hollen en meehupsen op de Black Eyed Peas.

Dan terug naar binnen, omkleden, het is me dan vrij duidelijk wat het weer doet, terug naar buiten en dan is het.
- Zenuwachtig op horloge kijken, heb ik al GPS fix?
- 4x Gel controleren, zit ie er nog?
- 20x opnieuw de veters strikken.. te strak, te los, te los, links moet strakker, nu moet rechts weer strakker.
- Nog meer meehupsen om muziek.
- Beetje springen en lopen voor de vorm, want ja.. je hebt toch niks anders te doen in dat vak.
- Benen uitschoppen (trekje overgehouden van voetbal).
- Afvragen of ik toch niet te warm / koud aan ben.
- Naar voren schuifelen
- Startsein horen en zodra ik over de startstreep ben alle zorgen vergeten :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:35

Roozzz

Plus ultra

Calitomnication schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:17:
Hmm, dat zet mij aan het denken. Hebben jullie ook pre-race tradities? Dingen die je gewoon moet doen, zenuwtrekjes etc?

[Lijst]
Dude, dat is een hoop... Ik zit aan het andere eind van het spectrum denk ik :+

Mijn pre-race voorbereiding bestaat meestal uit het bepalen welke kleren ik aan doe adh van het weer. Oh en zorgen dat alles in mijn racevest zit indien er verplicht materiaal mee genomen moet worden. Verder loop ik warm als het kort en intensief genoeg is...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik presteer het standaard om zo laat klaar te zijn met mijn voorbereidingen dat het startvak compleet vol staat :P
Nog meer, ehm... Ik vergeet altijd speldjes, die er dan toch blijken te zijn. Even met de supporters een mooi plekje uitzoeken, GPS fix zoeken, oh nog maar 5 minuten! Dan nog maar even snel inlopen en naar de start...

Maar echte bewuste zaken? Ik probeer vaak ergens een praatje aan te knopen in het startvak, omdat ik toch ook een beetje sport om mensen te leren kennen :) Beetje de sfeer erin, ook tijdens het lopen, vind ik leuk, tenzij ik echt kapot aan het gaan ben.
Zo loopt er in mijn geboortedorp ook wel eens een wat minder begaafde man mee die, als hij er doorheen zit, ook echt op wil geven en boos en verdrietig wordt, die steek ik dan graag even een hart onder de riem dat het echt wel gaat lukken.
(Overigens heeft die echt een geweldig begeleidingssysteem met bij iedere bocht wel iemand die hem kent, aanmoedigt en er voor hem is, super dat je zo je passie kan beoefenen!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
Ik lees geïnteresseerd mee, aangezien het voor mij m'n vuurdoop is aanstaande zondag :P

Doe verder niet heel veel aan voorbereidingen, aangezien ik maar 8km ga lopen. Ik laat de alcohol maar even voor wat het is en hou ik een beetje rekening met eten.
Wel zit ik iedere keer het weer te check om te kijken wat ik precies aan ga doen die dag. Weet ook nog niet of ik me op locatie laat droppen, of dat ik op de fiets spring die kant op. Het is ong. 5,5km fietsen dus dat is op zich wel een mooi opwarmertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:53
Als ik eenmaal bij het startpunt ben is er niet zo veel meer aan de hand, maar ik kan echt een week van te voren al zitten rekenen hoe laat ik weg moet van huis om er op tijd te zijn, en dan op de dag zelf ook alleen maar op de klok kijk. En natuurlijk ben ik altijd ruim op tijd (vanwege de enorme marges die ik inbouw) en dan wandel ik een beetje door het startgebied. Evt. starters van andere afstanden aanmoedigen als die eerder weg worden geschoten.
Zenuwachtig dan eigenlijk niet meer, alleen wat gezonde spanning.
Hoewel..... mijn eerste trail (posbanktrail) pakte ik de bidon uit mijn tas om er water in te doen. Zag wat witte zooi eruit komen en flikkerde vloekend bijna alles weg, tot ik me bedacht dat ik er de dag van te voren Isostar-poeder in had gedaan.... |:( toch een beetje te gespannen?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Calitomnication schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:17:

Een paar dagen voor de wedstrijd begin ik met carboloader om calorieën te stapelen, de dag voor de wedstrijd 2 bidons voor extra calorieën.

Wedstrijddag zelf op tijd wakker, ontbijt met 2 witte puntjes met veel (rode) jam, voordat ik op de fiets stap een banaan naar binnen. Nog een bidon met carboloader (max 2 uur voor de wedstrijd) binnen 1 uur rustig naar binnen werken.
Je hebt het hier over marathonvoorbereiding? Want al dat carboloaden is alleen nuttig als je 30km+ gaat lopen. Als je langer dan anderhalf uur onderweg bent kan het nog helpen om tijdens de wedstrijd wat extra energie tot je te nemen maar in ieder ander geval heb je meer dan voldoende energie in je lijf.

Mijn ritueel:
• In de wedstrijdweek geen alcohol (wat in de meeste weken sowieso gebruikelijk is de laatste jaren) en zoveel mogelijk nachtrust
• Eetpatroon verandert amper, ik ben wel terughoudend met kruiden en vezels. Twee uur voor de wedstrijd halve liter water en lichte maaltijd (ochtendwedstrijd: Brinta of havermout, middagwedstrijd: twee volkoren boterhammen met pindakaas).
• Dag voor de wedstrijd 30' - 40' loslopen met wat strides.
• Op wedstrijddag checklist afwerken met spullen die meegenomen moeten worden. Het liefst zoveel mogelijk wedstrijdkleding al aan en startnummer met Bibdots bevestigd.
• Naar de startlocatie. Ter plekke naar de wc en dan 15' inlopen met wat strides op het einde.
• Zo laat mogelijk startvak in.
• Zo hard mogelijk rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Bibdots, werkt dat een beetje? Ik heb voor de HM van Eindhoven van die Bib magneten gekocht, maar niet mee gelopen omdat ik ze vrij zwaar vond. Ben bang dat het shirt te veel ging "stuiteren". Nu heb ik van mijn vriendin een Nathan startnummer band gekregen, dus die moet ik eens uittesten.

Afgelopen jaar kwam ik er net voor de start achter dat ik me toch iets te koud had aangedaan, dus kon nog snel snel snel mn nummer switchen, is niet fijn onder tijdsdruk, klooien met die spelden.

En nee, ik loop puur HM's, het is misschien iets puur psychologisch, misschien doet het iets eens iets het carboloaden en het nemen van een Gel op het uur. Maar afgelopen jaar bij de HM van Eindhoven voor het eerst mee geëxperimenteerd en de tijd van 1:43 naar 1:38 teruggebracht, Het is gewoon een ding wat ik nu voor iedere wedstrijd doe. De een trekt een blauwe onderbroek aan, ik neem carboloader :P

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Wow, wat een lijst, die van mij is veel korter, maar ik ben misschien ook minder fanatiek met de sport bezig.
Eetpatroon. Haha, voor de grotere evenementen kan ik me misschien wel wat drukker maken, maar an sich heb ik niet zoveel ritueeltjes. Hell, voor m'n marathon afgelopen september heb de dag van tevoren zelfs nog een drie of zo biertjes gehad. Ik probeer twee dagen van tevoren wel wat meer pasta's etc. naar binnen te werken. Ook eet ik dan geen vette zooi 'frituur' zooi meer, maar een vettige pastasaus op m'n spaghetti: daar maak ik me niet druk om. Ik heb wel een ander probleem: sommige mensen kunnen een uur voor een wedstrijd nog een bord voedsel naar binnen werken, bij mij ligt die grens eerder op drie/vier uur, daarna gaat er eigenlijk enkel nog vloeibaar voedsel in en zelfs dat in kleine beetjes.
Wel heb ik vanaf 15 minuten voor de start iets last van zenuwen, daarom ben ik ook nooit veel te vroeg voor een wedstrijd, je kunt beter wat haast hebben, dan heb je in ieder geval wat te doen. Bij een lokaal 10k wedstrijdje, altijd voorinschrijven, een half uur voor de start aankomen, nummer ophalen, hardloopschoenen aantrekken en je hebt nog een kwartiertje tot de start. Eventueel nog even naar de wc: de tijd vliegt voorbij.
Taperen, voor grotere evenementen wel, halve marathon een week van tevoren minder intensiteit en volume. Een marathon - slechts een gelopen, maar toch - twee weken van tevoren minder intensiteit en volume. Zo'n lokaal 10k wedstrijdje, die doe ik bijna altijd 'tussendoor'. M'n laatste, daarvoor heb ik 's ochtends nog een uur in het zwembad liggen baantjes trekken :o. Wel heb ik af en toe zo'n lokaal evenemen op m'n netvlies waar ik wil vlammen. Bij die wedstrijden let ik vanaf ongeveer een halve week voor de wedstrijd op m'n inspanningsniveau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

InZane schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 14:54:
Ik lees geïnteresseerd mee, aangezien het voor mij m'n vuurdoop is aanstaande zondag :P

Doe verder niet heel veel aan voorbereidingen, aangezien ik maar 8km ga lopen.
Je gaat 8Km lopen die je eerder nooit had kunnen lopen, daar mag je best trots op zijn :Y)

tips voor New York

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Ik heb mijn mooiste 15km eens gelopen op een dag dat ik niets had voorbereid.

Liep de Loop van Leidsche Rijn en had de vrijdagavond vrienden op bezoek, dat was flink bier drinken en na 2 uur slaap stond de stratenmaker op de stoep. Na de hele dag 60x60 tegels sjouwen ging ik wederom de stad in en toen ik om 4 uur thuis kwam had de vrouwelijke wederhelft absoluut geen zin om te slapen om het zo maar even te zeggen.

Om 8 uur ging de wekker en ik stond om 10u met een banaan in de hand te kijken naar een groepje lopers die de 7km liep. Tot mijn stomme verbazing liep ik de 15km tot aan de 13e km redelijk gemakkelijk, daarna was het ongelofelijk afzien.

+)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Wow! Wat een voorbereidingen. Ik dacht dat ik neurotisch was, maar zelfs voor de marathon bereid ik minder voor dan sommigen hier ;)

Minder alcohol -> alleen voor een marathon. De avond voor de wedstrijd vaak niet, al heb ik genoeg PR's gezet op de 10 en halve met een paar pilsjes de avond ervoor.
Voeding -> alleen voor een marathon. Andere afstanden hoef je niet voor aan te passen, je lichaam bevat genoeg energie.
Wedstrijddag zelf -> 15-20min inlopen, 3-4 steigerungs en naar het startvak.

Gaan!

Ik heb er van geleerd dat hoe neurotischer je bent (ik deed veel meer van tevoren) hoe meer je jezelf gek maakt en uiteindelijk hoe minder je presteert. Als je een stapje overslaat of een blikje drinken vergeet kun je jezelf enorm aanpraten dat de hele wedstrijd niks wordt, terwijl dat absoluut niet zo is ;)

Doe wat je goeddunkt, maar overdrijf niet. Mijn gouden tip :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:55

VPI

Heb weer een beginnende achillespeesonsteking😡, afgelopen zomer ook al gehad(1e keer).
Deze keer voelde ik 'm aankomen. Wat doen jullie om dit te voorkomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:55:
[...]

Je gaat 8Km lopen die je eerder nooit had kunnen lopen, daar mag je best trots op zijn :Y)
Ben ik ook zeker! Als je me een paar jaar geleden had verteld dat ik hardlopen nog eens leuk zou gaan vinden, had ik je in je gezicht uitgelachen en er nog eentje opgestoken _O-

En nu heb ik afgelopen maand zelfs meer dan 100km hardgelopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 23:05

The_Scarabial

MTB for life!

Calitomnication schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:27:
Bibdots, werkt dat een beetje? Ik heb voor de HM van Eindhoven van die Bib magneten gekocht, maar niet mee gelopen omdat ik ze vrij zwaar vond. Ben bang dat het shirt te veel ging "stuiteren". Nu heb ik van mijn vriendin een Nathan startnummer band gekregen, dus die moet ik eens uittesten.

Afgelopen jaar kwam ik er net voor de start achter dat ik me toch iets te koud had aangedaan, dus kon nog snel snel snel mn nummer switchen, is niet fijn onder tijdsdruk, klooien met die spelden.

En nee, ik loop puur HM's, het is misschien iets puur psychologisch, misschien doet het iets eens iets het carboloaden en het nemen van een Gel op het uur. Maar afgelopen jaar bij de HM van Eindhoven voor het eerst mee geëxperimenteerd en de tijd van 1:43 naar 1:38 teruggebracht, Het is gewoon een ding wat ik nu voor iedere wedstrijd doe. De een trekt een blauwe onderbroek aan, ik neem carboloader :P
^carboloaders gebruik ik vaak tijdens meerdaagse mountainbike marathon wedstrijden, dan hoef je je niet de rambam te vreten in van alles en nog wat s'ochtends :)
En een enkele keer bij zware mtb marathons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Mijn voorbereiding blijft ook erg beperkt. Voor alles t/m 21,1km:
- avond van tevoren kijken hoe laat ik op moet staan en zorgen dat kleding gewassen is en horloge opgeladen.
- 's ochtends ontbijten met bak kwark + muslie + banaan (zelfde als op een normale werkdag)
- als er een koffiebar is in de buurt van de start nog een kopje koffie +/- 30 min van te voren
- onderweg: zo licht mogelijk (géén eten/drinken, géén telefoon)
- bij voorkeur vanaf 2 dagen van tevoren geen alcohol, maar dat is voor mij geen grote verandering van leefstijl (drink sowieso maar een paar glazen per week).
- vanaf 2 dagen van tevoren geen grote inspanningen meer, wel een rustloopje of iets dergelijks.

Langer dan 21,1 km heb ik in raceverband maar één keer gelopen (R'dam 2016). Daar kwam wat meer voorbereiding bij kijken, maar ook daar geen echte rituelen opgebouwd. Wel de dag van tevoren startnummer opgehaald in R'dam en de sfeer opgesnoven. Beviel wel goed, vooral omdat je de dag voor de marathon meestal toch niet meer echt iets spannends gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-10 22:08

Galois

1811 - 1832

Pathogen schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 10:36:

Speaking of data... De loophole die ik gebruikte om gratis Strava Premium te leechen is gedicht. Nu zit ik een beetje te cold-turkeyen zonder mijn illegale Premium abonnement :P StravistiX doet een hoop, maar er zijn toch wel een paar puntjes, met name de week- en jaardoelen, die ik nu mis. Ik heb dan ook een grappig mailtje over mijn Premiumverslaving naar Support gestuurd, die konden er hartelijk om lachen :D maar nu ben ik wel echt die krenterige Hollander die zit te twijfelen of hij nou zijn portemonnee gaat trekken... Het is maar €5 voor een jaarabonnement... En ik leech al sinds 1,5 jaar...
5€ voor een jaarabonnement? Per maand bedoel je. Zelfs 7,99/maand. Vindt Strava Premium echt belachelijk duur voor de extras die je krijgt.
5€/jaar zou een betere prijs zijn... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn laatste wedstrijd voorbereiding (halve marathon, kleine loop) was een dag tevoren geen alcohol meer. S morgens een bakje cruesli, en wat repen. Uurtje van tevoren aangekomen, rustig spulletjes op orde gebracht (mp3 speler, GPS horloge, etc) en met een flesje sportdrank wat zenuwachtig rondgelopen. "snelle lopers" werden gevraagd alvast naar het startvak te gaan, ik dacht dat mijn tijd daar niet onder zou vallen, dus nog even rustig ingelopen en ongeveer halverwege in het startvak uitgekomen. Uiteindelijk top 10 gelopen met een PR!! Had nog wel 5e kunnen worden als ik nog wat had doorgezet, nummer 4 liep weer veel te ver vooruit. (5 min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Voorbereiding is hier net als bij meer kijken wat voor weer het wordt voor de kleding, zorgen dat ik m'n startnummer bij me heb, me zorgen maken dat ik m vergeten ben, zo kort mogelijk van te voren (inschatten adhv rij) naar t toilet. Afhankelijk van toiletrij voor of na toilet kort inlopen, of zoals bij 7H gewoon niet (ik stond daar nog lang genoeg stil om enig inlopen teniet te doen..). Als mogelijk nog iets van een half uur voor tijd koffie naar binnen.

Mijn grootste stressmoment is vaak de trein halen (ik probeer zo veel mogelijk de trein te pakken als ik naar een andere stad ga die niet te fietsen is) en hopen op geen vertraging.

Morgen dus de trein van 9u zodat ik om 10u in Apeldoorn ben, ruim op tijd voor de race. Nog even shirt ophalen in Orpheus (als 'gast' van de organisatie wordt dat niet toegestuurd, maar wel hapjes en drankjes ter plekke - mag dat ook na t lopen O:) )

Mooi: ik heb een startnummer gewonnen voor de 10k in Rotterdam. Meh: hoe kom ik daar om ~10u 's morgens als ik uit Hengelo moet komen. Is parkeren in de buurt van een metro buiten de binnenstad een beetje mogelijk? Geen zin om in t centrum te moeten zijn als daar waarschijnlijk een groot gedeelte is afgezet enzo... Kan altijd nog van t nummer afzien, maar ben eigenlijk wel benieuwd.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Poekie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 12:01:

Mooi: ik heb een startnummer gewonnen voor de 10k in Rotterdam. Meh: hoe kom ik daar om ~10u 's morgens als ik uit Hengelo moet komen. Is parkeren in de buurt van een metro buiten de binnenstad een beetje mogelijk? Geen zin om in t centrum te moeten zijn als daar waarschijnlijk een groot gedeelte is afgezet enzo... Kan altijd nog van t nummer afzien, maar ben eigenlijk wel benieuwd.
Ik heb vorig jaar in R'dam gelopen. Toen ben ik met trein heen gegaan maar moeder + broertje waren met auto, die hebben volgens mij ergens aan de rand v/d stad geparkeerd. OV is goed geregeld in R'dam, misschien kun je kijken waar je kan gratis parkeren in de buurt van een station of tramhalte en het laatste stukje met OV gaan. Omdat R'dam een Marathon én een groot event met internationale allure is parkeren in centrum waarschijnlijk lastig, duur en onwenselijk ;) ..

Geen idee hoe de 10K is trouwens, voor die afstand zou ik normaliter zelf niet zo'n stuk reizen, tenzij met leuk gezelschap of voor iets heel bijzonders. Maar in combinatie met een dagje R'dam en het kijken naar de hele marathon is het wél weer de moeite waard. De hele stad staat in het teken van hardlopen, dus dat is altijd wel erg leuk.

De 10KM begint op dezelfde tijd als de marathon, dus als je de tien loopt heb je daarna uurtje om bij te komen en dan kun je vervolgens zien hoe de eerste kenianen/ethiopiers de finish overkomen. Daar zitten de snelste marathonlopers ter wereld tussen, dus dat is erg indrukwekkend om te zien! Ook lopen er twee Nederlanders (Michiel Butter* en Abdi Nageeye) mee die onder de 2uur 10min willen duiken, iets wat nog geen handvol Nederlanders (waaronder Butter zelf, maar wel jaren geleden) gelukt is, spannend dus!

*NB: Mooie docu van vorig jaar over Butter en zijn poging de voor Nederlanders bijna onmogelijke kwalificatie-tijd te halen om te mogen lopen in Rio 2016 is nog steeds te bekijken: De mooiste marathon

EDIT: En succes morgen in Apeldoorn, ook aan KaiserRuby en InZane

[ Voor 18% gewijzigd door Valorian op 04-02-2017 14:28 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic