Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste
Acties:
  • 512.782 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

686932 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:28:
Hoe combineren jullie krachttraining met hardlopen?
Door te doen ;)

Beste is om alleen loopspecifieke (al is alle krachttraining natuurlijk aspecifiek, we zijn geen competitieve lifters) krachtoefeningen te doen. Dus functionele krachttraining, zonder apparaten om zo je balans en dynamiek mee te trainen. Alles ook met maximaalkracht, omdat je niet breed wilt worden (toch?) maar wel sterk. Dus veel gewicht, weinig herhalingen. Oefeningen zijn; cleans, hangcleans, squats, full squats, deadlifts, SI deadlifts, box jumps, step ups, etc. (hier zijn wel wat schema's over te vinden)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

MrAcid schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
Gisteren mijn 50km plan uitgevoerd! Trein van 11:08 naar Amsterdam gepakt in Utrecht en toen teruggelopen naar huis. Exact op 50km uitgekomen, zoals vooraf bedacht.

Gelopen vanaf Amsterdam CS, de Dam, Rokin, Amstel naar Ouderkerk, via de Ronde Hoep naar Abcoude, dan de Angstel volgen naar Baambrugge en Loenersloot. Daar even een wat saaier stuk om het Amsterdam Rijnkanaal over te steken naar Loenen aan de Vecht. Vanaf daar de Vecht gevolgd langs Breukelen, Maarsen en zo Utrecht in.

Bijna allemaal hele rustige wegen met heel weinig autoverkeer, soms wat wielrenners en heel sporadisch een hardloper. Bijna alle riviertjes waren bevroren, op sommige werd geschaatst (maar veel te weinig!).

[afbeelding]

[afbeelding]

Erg vet om te doen, hoewel het de laatste km's wel even flink afzien was. Dat is ook wel te zien in het verloop van m'n tempo daar. :+)

Ik denk dat gisteren qua omstandigheden een perfecte dag was ervoor. Heerlijk zonnetje, geen/amper wind, lekker fris weer en een droge lucht. Helaas viel m'n telefoon al na 18km uit en kon ik niet wat meer foto's nemen - want dat was het wel waard geweest! Vanaf de Ronde Hoep heb ik dus maar mental-pictures gemaakt. :)

Gelopen met het Salomon Sense Set vest dat hier werd genoemd/aangeraden. De eerste keer dat ik ermee gelopen had (12km) was ik niet super enthousiast maar toen had ik er ook 2x500ml water in zitten, dat klotste/schudde teveel. Nu had ik 2x250ml mee en dat blijft een heel stuk stiller zitten. Daarnaast had ik genoeg ruimte voor m'n iPhone, twee pasjes en wat briefgeld, huissleutel, 4 gelletjes en een reepje en kon ik er nog een dun loopjasje wegstoppen. Onderweg een paar keer mijn handschoenen aan/uit gedaan en zelfs die kon ik er nog goed in kwijt! Al met al erg tevreden mee voor als je dit soort lange afstanden gaat lopen. Het is super minimalistisch maar ik kan alles meenemen wat ik wil - zonder dat het "bulky" aanvoelt.

[afbeelding]

Bij terugkomt was ik wel bijna 3kg afgevallen tov die ochtend (69,6 > 66,9). Dus qua vochtinname had ik wel wat goed te maken. :+

Strava met nog wat foto's van onderweg; https://www.strava.com/activities/840674787
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ maar een ding op te doen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:09

Infinchible

Woef!

Roozzz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:17:
Zo, ik ben weer terug in dit koude, vlakke landje. Afgelopen week heerlijk kilometertjes gemaakt in korte broek en t-shirt op Lanzarote :) Prima eilandje om te trailen. Van "eenvoudige" paadjes door vlak terrein, tot behoorlijk technisch door alle stenen en rotsen in steil terrein. Het hardlopen af en toe afgewisseld met het nodige klimwerk over graatjes, kliffen en dergelijke :)

Lots of fun gehad! Iedere dag lekker een paar uur gesport, in het totaal zo'n 125 km gerend met een goede 6000 hoogtemeters en nog een paar uur op de mtb gezeten, kortom prima trainingsweekje :)

Maar wat is het nu hier weer stervenskoud...
Zo jaloers!!! :( :P
Die foto's op Facebook zijn echt ontzettend gaaf, zag er super uit!

MrAcid ook top gedaan, mooi afstandje en goed gelopen! d:)b

Ik ben onderhand weer een beetje uit een enorme dip aan het kruipen. Het lopen is een tijd echt heel slecht gegaan, ben van prestatie '64' op de Suunto voor marathon Spijkenisse 2015 afgezakt naar '56'. 2016 is geen heel best jaar geweest, maar toch wel wat leuke prestaties kunnen lopen, maar geen 1 PR verbroken. Het voelde ook allemaal wat te zwaar aan. Dit komt ook door een andere baan, waar ik heel erg aan heb moeten wennen. Ineens veel minder fysiek werk en veel zitten. Ook niet meer fietsen naar het werk, wat ook behoorlijk scheelt.
Ik was bang dat ik wat overbelast was na de Kustmarathon en de Duinentrail, dat het daardoor zo slecht liep. Maar nu ik eindelijk weer wat meer kilometers ga maken begint het allemaal weer wat beter te voelen. Waarschijnlijk moet ik nu ik dat fysieke werk mis, gewoon veel meer gaan trainen. Ik ga proberen/ben aan het opbouwen naar 5 of 6 dagen in de week hardlopen. Veel meer kilometers maken enzovoort.
Met mijn oude baan liep ik vaak maar 3x in de week met hooguit 70km in de zware weken voor de marathon.

Nu dus tijd om het écht weer serieus te gaan oppakken en hopen dat ik eind 2017 weer op het oude niveau kan komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-02 13:19
Ik loop nu al een aantal jaren hard en doe de nodige georganiseerde loopjes. Tot nu toe eigenlijk altijd gelopen met losse hartslag meter en telefoon met runkeeper. Gaat op zich prima maar wou iets meer informatie tijdens het lopen en beter interval training kunnen doen. Ik heb dan ook vorige week een Apple watch gekocht (Nike+ variant)

Nou vraag ik mij af wat nu de beste app is om mee te hardlopen. Op zich ben ik wel tevreden over runkeeper (ook icm de watch) maar ik heb het idee dat ik bepaalde dingen mis. Zo kan ik geen hartslag zones opgeven maar heeft hij deze zelf, zie dit alleen nergens terug komen in de app en op de website. Ook zie ik in de app wel mijn spm maar kan hier niet veel meer informatie over krijgen. Ik ben dus een beetje aan het oriënteren op een andere app. Momenteel heb ik Strava geïnstalleerd staan en Nike+ Run Club. Wil ze allebei even testen deze week. Maar ben benieuwd wat hier de ervaringen zijn. Volgens mij is het vooral Strava die veel gebruikt wordt. Is dit dan ook de betaalde variant of de gratis versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

De betaalde features van Strava zijn niet heeeel spectaculair imo. Alle leuke dingen, segmenten, hartslagzones, clubs, zitten in de gratis versie.
Overigens heb ik wel Premium, maar ik zou het niet missen.

Ik heb ook accounts bij Runkeeper, Garmin Connect (vanwege mijn horloge), Endomondo, Smashrun en volgens mij nog een paar, gewoon om ze allemaal te proberen.
Runkeeper kijk ik nog af en toe omdat ze wat leuke reports hebben, Strava gebruik ik veel, Garmin eigenlijk alleen voor de sync en de rest houd ik niet bij.

[ Voor 43% gewijzigd door Pathogen op 24-01-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:37
The_Ghost16 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:32:
Ik loop nu al een aantal jaren hard en doe de nodige georganiseerde loopjes. Tot nu toe eigenlijk altijd gelopen met losse hartslag meter en telefoon met runkeeper. Gaat op zich prima maar wou iets meer informatie tijdens het lopen en beter interval training kunnen doen. Ik heb dan ook vorige week een Apple watch gekocht (Nike+ variant)

Nou vraag ik mij af wat nu de beste app is om mee te hardlopen. Op zich ben ik wel tevreden over runkeeper (ook icm de watch) maar ik heb het idee dat ik bepaalde dingen mis. Zo kan ik geen hartslag zones opgeven maar heeft hij deze zelf, zie dit alleen nergens terug komen in de app en op de website. Ook zie ik in de app wel mijn spm maar kan hier niet veel meer informatie over krijgen. Ik ben dus een beetje aan het oriënteren op een andere app. Momenteel heb ik Strava geïnstalleerd staan en Nike+ Run Club. Wil ze allebei even testen deze week. Maar ben benieuwd wat hier de ervaringen zijn. Volgens mij is het vooral Strava die veel gebruikt wordt. Is dit dan ook de betaalde variant of de gratis versie?
Strava is heel fijn inderdaad, en je krijgt de betaalde functies gratis met deze extensie: Asgaro in "Hardlopen - Deel 7"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Oke zal dan Strava eens gaan proberen. Dacht dat je vooral Premium moest zijn voor de interessante functies. Maar zo te horen is dat niet nodig :) Vanavond denk ik maar even testen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
The_Ghost16 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 15:30:
Oke zal dan Strava eens gaan proberen. Dacht dat je vooral Premium moest zijn voor de interessante functies. Maar zo te horen is dat niet nodig :) Vanavond denk ik maar even testen dan.
Het nadeel van Strava vind ik dat bij audio-informatie (splits bijvoorbeeld) je muziek/podcast niet gepauzeerd wordt. Je muziek of podcast en de audio-feedback van Strava lopen dan door elkaar heen en dat is irritant. Runkeeper heeft dat veel beter geregeld, daarbij kan je aangeven of je muziek/podcast zachter moet worden of helemaal pauzeren tijdens audio-feedback. Verder vind ik de audio-feedback van Runkeeper vele malen beter dan van Strava. Ik loop altijd zonder horloge of armband om het huidige tempo, afstand en tijd op te zien en vind de audio-feedback wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
Cubic X schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 16:12:
[...]

Het nadeel van Strava vind ik dat bij audio-informatie (splits bijvoorbeeld) je muziek/podcast niet gepauzeerd wordt. Je muziek of podcast en de audio-feedback van Strava lopen dan door elkaar heen en dat is irritant. Runkeeper heeft dat veel beter geregeld, daarbij kan je aangeven of je muziek/podcast zachter moet worden of helemaal pauzeren tijdens audio-feedback. Verder vind ik de audio-feedback van Runkeeper vele malen beter dan van Strava. Ik loop altijd zonder horloge of armband om het huidige tempo, afstand en tijd op te zien en vind de audio-feedback wel lekker.
Oke thnx voor de info d:)b

Alleen loop ik juist het laatste afgelopen half jaar zonder muziek, dus ook zonder oordopjes in. Hierdoor hoor ik de audio feedback niet meer, behalve als ik of mijn telefoon heel hard zet of het erg stil is. Vandaar dat ik mijn informatie af wil lezen van een horloge. Mocht ik weer met muziek gaan lopen dan zal ik hier zeker aan denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:40
Nou het begin is er! Eerste 2 keer met me zusjes gelopen die toch telkens achter me liepen dus de laatste 2 keer alleen gegaan. Het gaat best goed en heb er aardig plezier in. Merk wel dat ik snel verzuring krijg in m'n spieren bij mijn enkel waardoor de techniek een beetje minder wordt, ff tussendoor wat lopen tijdens de rustigere intervallen en dan kan het wel weer. Was nog even uitzoeken hoe dat werkte in Runtastic, dacht een trilling maar het gaat via live coach. Steunzolen en (anti) pronatie schoenen doen hun werk want ik krijg geen last van de enkels, knieën of heupen. Hopelijk worden de enkels snel wat sterker zodat ik wat meer tegen mijn limiet aan kan lopen.

ff uitzoeken waar ik de screenshots kan uploaden..
https://m.imgur.com/a/ic9M2
Is het album zichtbaar?

[ Voor 3% gewijzigd door Galukon op 24-01-2017 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:50
Bartske schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Strava is heel fijn inderdaad, en je krijgt de betaalde functies gratis met deze extensie: Asgaro in "Hardlopen - Deel 7"
En als je dan toch geld wil geven aan Strava, kies dan voor Veloviewer wat een zeer mooie uitbreiding is op Strava. Is veel goedkoper (10 Engelse Pond versus 60 euro per jaar voor premium als ik me niet vergis) en geeft je eigenlijk veel meer informatie terug (veel meer data, grafiekjes, visualisaties...). Eigenlijk voor fietsers gemaakt, maar voor hardlopen werkt (bijna) net zo goed. En nee, ik heb er niets mee te maken verder, maar ik ben wel een enthousiaste gebruiker.

De gratis versie is wel nutteloos, is gewoon om eens te bekijken wat je ermee kan (neemt gewoon je laatste 25 activiteiten uit Strava).

De enige meerwaarde die ik zie van Strava Premium lijkt me de schema's die wel heel goed zijn (komen van McMillan dacht ik), maar volgens mij kan je die goedkoper ergens anders scoren ook als je dat zou willen.

Wat betreft de krachttrainingen: ik ben nu ook met Stronglifts begonnen. Is zwaar maar ik voel wel het effect tijdens mijn bos en heuvelloopjes. Ik ben benieuwd wat dat komende zondag geeft op mijn eerste "echte" trail (Meerdaalwoudtrail 21km),

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mooie periode achter de rug; waar ik voorheen nooit meer dan twee weken achter elkaar boven de 60km/week liep heb ik dat nu zes weken achter elkaar gedaan. Ruim 390km, dat is gemiddeld 65km/week. Erg blij mee en hopelijk een opstap naar een hogere gemiddelde weekomvang.

Deze week iets minder omvang op weg naar een trimloop (toch benieuwd waar ik nu sta) maar de intensiteit is zeker niet omlaag gegaan. Vandaag de Mona fartlek, die "maar" twintig minuten duurt:
2 x 90secs with 90secs recovery (float, jog or walk depending on your fitness level)

4 x 60secs with 60secs recovery (float, jog or walk depending on your fitness level)

4 x 30secs with 30secs recovery (float, jog or walk depending on your fitness level)

4 x 15secs with 30secs 15sec recovery (float, jog or walk depending on your fitness level)
30sec is tikfout, het herstel moet steeds even lang zijn als het tempostuk.

Ik heb de float als herstel gekozen. In totaal ruim 5km gelopen in 20', waarvan 2,9km tempo (3'28/km) en 2,2km float (4'29/km).

Het was een erg leuke training om te doen, ik kan hem van harte aanbevelen. Jammer dat ik de 15"-stukken er niet echt kon sprinten, een verbeterpunt voor de volgende keer.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:56:
Mooie periode achter de rug; waar ik voorheen nooit meer dan twee weken achter elkaar boven de 60km/week liep heb ik dat nu zes weken achter elkaar gedaan. Ruim 390km, dat is gemiddeld 65km/week. Erg blij mee en hopelijk een opstap naar een hogere gemiddelde weekomvang.

Deze week iets minder omvang op weg naar een trimloop (toch benieuwd waar ik nu sta) maar de intensiteit is zeker niet omlaag gegaan. Vandaag de Mona fartlek, die "maar" twintig minuten duurt:

[...]

Ik heb de float als herstel gekozen. In totaal ruim 5km gelopen in 20', waarvan 2,9km tempo (3'28/km) en 2,2km float (4'29/km).

Het was een erg leuke training om te doen, ik kan hem van harte aanbevelen. Jammer dat ik de 15"-stukken er niet echt kon sprinten, een verbeterpunt voor de volgende keer.
Klinkt als een mooie interval, al is mijn mening dat je de 'float' behoorlijk aan de harde kant deed. Met tempodelen van 3.30 is 4.30 ~marathontempo, dat klinkt niet echt als herstel joggen ;) . Dat je de sprint niet voluit kon trekken kan ermee te maken hebben dat je in de rust niet genoeg hersteld bent. Probeer deze de volgende keer eens als echte jog (5.30-6.00 min/km) en kijk of je daarmee je tempodelen nog harder kunt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31

[...]

Klinkt als een leuke training. Is het bij zo'n intervalschema het optimum om alle tempo-blokken (dus zowel de 90sec blokken als de 15sec blokken) op hetzelfde, zo hard mogelijke, tempo te lopen? Of werk je, gezien de steeds kortere tijdsblokken, juist toe naar steeds snellere tempo-blokjes met inderdaad een sprint op de 15 sec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16

[...]

Even een Runkeeper workout van gemaakt d:)b Mooi om even te testen met mijn watch (volgens mij moet hij trillen bij een overgang van actie)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50
Begin dit jaar was ik jarig en mijn vrouw gaf me een erg origineel kado:
Een persoonlijke trailclinic van Jan Strijker.
Kort stukje over geschreven op m'n blog.
http://www.jeroenvanomme....nic-bij-jan-strijker.html

Ondertussen m'n generale voor de Asselronde afgetikt afgelopen weekend. 25 kilometer op en neer langs de provinciale weg richting Arnhem. Volgens Strava langzamer dan toen ik hetzelfde stuk vorig jaar liep. hmm.... :'(

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kramerty88 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:13:
[...]

Klinkt als een mooie interval, al is mijn mening dat je de 'float' behoorlijk aan de harde kant deed. Met tempodelen van 3.30 is 4.30 ~marathontempo, dat klinkt niet echt als herstel joggen ;) . Dat je de sprint niet voluit kon trekken kan ermee te maken hebben dat je in de rust niet genoeg hersteld bent. Probeer deze de volgende keer eens als echte jog (5.30-6.00 min/km) en kijk of je daarmee je tempodelen nog harder kunt d:)b
Met 5'30/km zou ik de sprint makkelijk redden, alleen was mijn bedoeling om juist niet volledig te herstellen. Ik had vooraf gedacht aan een tempo van 4'50 maar door het uitlopen zal het gemiddelde ook wat hoger liggen. M-pace is voor mij in theorie ~4'12/km dus nog wel iets sneller.

Moneghetti raadt elitelopers zelfs aan om net onder vLT te zitten (voor mij ~3'50/km) en dan de tempostukken er net boven. Voor intermediate lopers heeft hij het over 10k-pace vs 75% 10k-pace (voor mij 3'45/km vs 5'/km). En mijn trainer suggereerde weer vVO2max (3'20/km).
Valorian schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 08:31:

Klinkt als een leuke training. Is het bij zo'n intervalschema het optimum om alle tempo-blokken (dus zowel de 90sec blokken als de 15sec blokken) op hetzelfde, zo hard mogelijke, tempo te lopen? Of werk je, gezien de steeds kortere tijdsblokken, juist toe naar steeds snellere tempo-blokjes met inderdaad een sprint op de 15 sec?
Goede vraag. De beschrijvingen die ik heb gelezen gaan allemaal uit van een progressief tempo maar uit het artikel van Moneghetti zelf maak ik op dat het het vaste tempo's zijn voor de snelle en rustige delen.

Goed, het is fartlek: het gaat om het spelelement en van variatie zul je niet slechter worden, denk ik maar.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
F*ck f*ck f*ck. Krijg net een mail binnen van de midwintermarathon:
De huidige route van de Asselronde wordt sinds 2015 gelopen. Een mooie route door de bossen en over de hei waar we veel complimenten over krijgen. Maar minstens net zo belangrijk voor ons was de vraag of de route wel exact 25 km is. Daarom hebben we op een zondagmorgen (vroeg) in oktober 2016 de Asselronde officieel door de Atletiekunie laten opmeten. De uitslag van die meting was dat de Asselronde 24.940,93 meter lang is. 59 meter en 7 centimeter tekort dus.
Omdat wij jou op 5 februari as. een route van exact 25 km willen aanbieden, is besloten de start van de Asselronde op de Loolaan 59,07 meter terug te leggen (richting Orpheus) t.o.v. de oude startlijn. De route en de finishlocatie op de Loolaan kunnen daardoor ongewijzigd blijven. De Asselronde is met deze aanpassing door de Atletiekunie gecertificeerd als een route van exact 25 km. Tot op de centimeter nauwkeurig!
Moet ik nog langer doorlopen ;(

:+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

TheOmen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:40:

Ondertussen m'n generale voor de Asselronde afgetikt afgelopen weekend. 25 kilometer op en neer langs de provinciale weg richting Arnhem. Volgens Strava langzamer dan toen ik hetzelfde stuk vorig jaar liep. hmm.... :'(
Leuk cadeau! Ook als ervaren trailrunner steek je hier blijkbaar echt wel wat van op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Pathogen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Leuk cadeau! Ook als ervaren trailrunner steek je hier blijkbaar echt wel wat van op :)
Nu nog in de praktijk brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

TheOmen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Nu nog in de praktijk brengen :)
Dat is een kwestie van inslijten natuurlijk :Y Als dat stemmetje maar af blijft gaan in je achterhoofd, komt het er vanzelf wel in.
Ik ben zelf niet zo'n loopgroep-fan, maar zo'n persoonlijke clinic lijkt me best wel leuk om eens te doen/krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Pathogen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:48:
[...]

Dat is een kwestie van inslijten natuurlijk :Y Als dat stemmetje maar af blijft gaan in je achterhoofd, komt het er vanzelf wel in.
Yep. Afgelopen weekend dus m'n Asselronde voorbereiding. Niet echt een trailloop maar zo kon onderweg prima op mijn houding letten. In plaats van met mijn onderarmen zwaaien moet ik vanuit de schouders bewegen. Die verandering zit er nog niet in, maar dat stemmetje corrigeerde me iedere keer netjes :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

TheOmen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:40:

Clinics zijn zeker nuttig om te doen. Ideale methode om in relatief korte tijd een hoop tips en tricks te krijgen. Er zijn tegenwoordig diverse aanbieders voor groepen, maar privé was mij nog onbekend. Klinkt ideaal voor een kritische blik en persoonlijk advies :)
Goed om te horen dat je je vermaakt hebt met Jan! Er zit een hoop kennis bij hem...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:26
The_Ghost16 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:32:

Ik zou is iSmoothRun proberen. Heb dit in het verleden al zien aangeraden worden mbt Apple Watch en zag het zonet hier ook vermeld worden: https://www.reddit.com/r/...you_userecommend_and_why/

Heb zelf geen Apple Watch dus voor de rest kan ik niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:43
Hoi allemaal, heeft er iemand een goed schema voor een 10km onder de 40min? Ik loop nu de 10 in ongeveer 43 min en de 5km tussen de 20 en de 21 min. Ben het afgelopen jaar al een flink stuk sneller geworden maar ik wil onder die magische 40min grens! :)

Op dit moment loop ik gemiddeld 2x per week. 1 lange duurloop tussen de 8 en 15km en 1 tempoloop tussen de 5 en 8km. Verder voetbal ik op zaterdag waarbij ik automatisch een deel interval train. Na dit seizoen stop ik met voetballen en kan ik mij volledig gaan focussen op het hardlopen, ik zal dan ook wat meer tijd gaan krijgen om echt specifiek te trainen.

Zero.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Een goed schema voor een 10km onder de 40min: weggaan op 3:59/km en dat 10km vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

MrAcid schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:36:
Een goed schema voor een 10km onder de 40min: weggaan op 3:59/km en dat 10km vasthouden.

Daarnaast gewoon meer kilometers maken. Zodra je 3-4 keer in de week gaat trainen, zullen je prestaties normaal gesproken rap vooruit gaan. Begin dan allereerst met een echte intervaltraining toevoegen.
Gezien jouw huidige loopsituatie zal het volgen van nagenoeg ieder trainingsschema je prestaties verbeteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:30:
Op dit moment loop ik gemiddeld 2x per week. 1 lange duurloop tussen de 8 en 15km en 1 tempoloop tussen de 5 en 8km.
Meer omvang draaien. Veel meer. Vooral rustige kilometers (rond de 5'20/km schat ik) met af en toe wat ontspannen versnellingen van een halve of hele minuut. Dan loop je binnen de kortste keren onder de 40'. Rustig(!) opbouwen naar meerdere keren per week en dan ook de afstanden uitbouwen. Zoveel lopen als je baan, vrienden, gezin en lichaam toelaten.

Specifiek trainen gaat helpen maar omvang is 90% van het werk.

[ Voor 10% gewijzigd door kenneth op 25-01-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33
Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:30:
Hoi allemaal, heeft er iemand een goed schema voor een 10km onder de 40min? Ik loop nu de 10 in ongeveer 43 min en de 5km tussen de 20 en de 21 min. Ben het afgelopen jaar al een flink stuk sneller geworden maar ik wil onder die magische 40min grens! :)

Op dit moment loop ik gemiddeld 2x per week. 1 lange duurloop tussen de 8 en 15km en 1 tempoloop tussen de 5 en 8km. Verder voetbal ik op zaterdag waarbij ik automatisch een deel interval train. Na dit seizoen stop ik met voetballen en kan ik mij volledig gaan focussen op het hardlopen, ik zal dan ook wat meer tijd gaan krijgen om echt specifiek te trainen.
Met (veel) trainen kom je er vast, maar misschien ook een goede tip om eens naar loopstijl/pasfrequentie te kijken, voeding, schema tijdens een wedstrijd (dus vooral niet vertrekken op 4min/km of harder ...) core stability. Hardlopen is meer meer dan alleen maar hard lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Meer kilometers maken is inderdaad een streven.. wel vrij lastig op dit moment ivm de komst van een 2e kindje, een nieuwe baan en de bouw van een nieuwe woning :) Ik ga proberen om wat meer rustige km's te maken. Heb nu vaak wel de neiging om te hard te lopen.. In de basis dus meer km's, rustige km's en toch wat meer interval inplannen.

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

monkel schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Met (veel) trainen kom je er vast, maar misschien ook een goede tip om eens naar loopstijl/pasfrequentie te kijken, voeding, schema tijdens een wedstrijd (dus vooral niet vertrekken op 4min/km of harder ...) core stability. Hardlopen is meer meer dan alleen maar hard lopen :P
Deels eens. Voor de gevorderde loper die al een serieuze trainingsbasis heeft lijken me dit prima zaken om de laatste %en eruit te halen. Maar gezien de vrager nog maar een beperkte loopervaring heeft, zou ik in me vooral richten op kilometers maken en minder op randzaken. Je kan nog zo'n perfecte taperings-, voedings-, en wedstrijdstrategie hebben, als de basis niet op orde is, is dat niet genoeg. Get the basics right first. Dus kilometers maken. Tegen de tijd dat je stuctureel 50km in de week loopt en niet meer verbeterd praten we wel verder ;) (en dan nog is het antwoord: meer kilometers maken :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Roozzz schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:08:
[...]

Deels eens. Voor de gevorderde loper die al een serieuze trainingsbasis heeft lijken me dit prima zaken om de laatste %en eruit te halen. Maar gezien de vrager nog maar een beperkte loopervaring heeft, zou ik in me vooral richten op kilometers maken en minder op randzaken. Je kan nog zo'n perfecte taperings-, voedings-, en wedstrijdstrategie hebben, als de basis niet op orde is, is dat niet genoeg. Get the basics right first. Dus kilometers maken. Tegen de tijd dat je stuctureel 50km in de week loopt en niet meer verbeterd praten we wel verder ;) (en dan nog is het antwoord: meer kilometers maken :+ )
Heb in principe wel redelijk wat loopervaring alleen voornamelijk op de korte afstand (12 jaar bij een atletiek vereniging gezeten). Ben van origine een sprinter/verspringer, sinds een aantal jaar loop ik pas afstanden verder dan 10km. Ik durf wel te stellen dat mijn basisconditie in orde is maar dat ik veel meer km's moet maken is een feit.

Ik ben trouwens altijd bang om traag te worden wanneer ik veel "rustige" km's maak.. vandaar dat ik altijd nogal gehaast loop.. Is deze angst terecht of slaat het nergens op??

[ Voor 7% gewijzigd door Pelox op 25-01-2017 16:22 ]

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:12:
[...]

Heb in principe wel redelijk wat loopervaring alleen voornamelijk op de korte afstand (12 jaar bij een atletiek vereniging gezeten). Ben van origine een sprinter/verspringer, sinds een aantal jaar loop ik pas afstanden verder dan 10km. Ik durf wel te stellen dat mijn basisconditie in orde is maar dat ik veel meer km's moet maken is een feit.

Ik ben trouwens altijd bang om traag te worden wanneer ik veel "rustige" km's maak.. vandaar dat ik altijd nogal gehaast loop.. Is deze angst terecht of slaat het nergens op??
Die "te traag worden van veel rustige km's"-angst is hier vaker te sprake gekomen. De consensus lijkt dat op 'amateur-niveau' de meerwaarde van al die extra km's veel zwaarder weegt dan eventuele 'minderwaarde' van de (lagere) snelheid. En dat zeggen de mensen die ruim onder de 40 lopen ;)

Zelf ben ik ook aan het streven naar een <40 op de zomeravondcup Utrecht dit voorjaar (nu: 42:35). Mijn methodiek:
- lid geworden van atletiekvereniging (1x per week zware intervaltraining, en een schema)
- streven om van "bovenaan de gezonde BMI" naar "onderaan de gezonde BMI" te komen (d.m.v. geen/minimaal: snoep/koek/chips, frisdrank/vruchtensap, zoet broodbeleg)
- structureel naar 3/4x per week lopen (was 2x p.w.)

Een schema voor 43 -> 40 op de tien heb ik ook nog niet, maar als ik 3/4 p.w. vol hou icm met de woe-avond interval bij de atletiekvereniging dan ga ik al snel naar 130km per maand, een fikse opschaling, en verwacht ik ook wel wat vooruitgang in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Valorian schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:51:
[...]

Die "te traag worden van veel rustige km's"-angst is hier vaker te sprake gekomen. De consensus lijkt dat op 'amateur-niveau' de meerwaarde van al die extra km's veel zwaarder weegt dan eventuele 'minderwaarde' van de (lagere) snelheid. En dat zeggen de mensen die ruim onder de 40 lopen ;)

Zelf ben ik ook aan het streven naar een <40 op de zomeravondcup Utrecht dit voorjaar (nu: 42:35). Mijn methodiek:
- lid geworden van atletiekvereniging (1x per week zware intervaltraining, en een schema)
- streven om van "bovenaan de gezonde BMI" naar "onderaan de gezonde BMI" te komen (d.m.v. geen/minimaal: snoep/koek/chips, frisdrank/vruchtensap, zoet broodbeleg)
- structureel naar 3/4x per week lopen (was 2x p.w.)

Een schema voor 43 -> 40 op de tien heb ik ook nog niet, maar als ik 3/4 p.w. vol hou icm met de woe-avond interval bij de atletiekvereniging dan ga ik al snel naar 130km per maand, een fikse opschaling, en verwacht ik ook wel wat vooruitgang in snelheid.
Ooh interessant! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Hoelang ben je nu aan het trainen op deze manier en test je jezelf ook af en toe door een 10km op wedstrijdtempo te lopen?? Ik zit sinds 2014 op goed gewicht (176cm 68kg) en kan in principe eten wat ik wil nu, mits ik maar blijf sporten natuurlijk :)

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:38

[...]

The Moneghetti is inderdaad een leuke workout. Ik heb die 1.5 jaar geleden eens gedaan, inspiratie kwam van hier: http://blog.strava.com/wow-the-moneghetti-9402/
Het is een soort progressieve piramideloop, moeilijk om je tempo correct te regelen, zodat je op het einde je snelste tempo benadert. Bij mij zat er ook niet zo veel verschil meer tussen de 1', 30" en de 15" intervallen. Kan ook aan GPS nauwkeurigheid liggen natuurlijk. Ik zie dat ik toen wel voor de lichte jog heb gekozen tussendoor. Floating rust doe ik ook wel eens maar dan gaan de tempoblokken niet veel sneller dan v15K.

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Mijn favoriete training als 1500m - 5000m loper was ook een on-off training 2x 2000 meter 100m on 100m off met 'volledig' herstel tussen de twee series (400m to 800m)
Snelle 100m in 15 a 16 seconde, dan lekker 100m uitrollen in 24 a 25 seconde en meteen weer knallen. Een training waar ik altijd volledig tot aan het gaatje ging, maar als het goed ging wist ik dat ik de week er na in super vorm was. Ik kende de moneghetti training niet, maar klinkt vooral offroad erg leuk

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:54:
[...]

Ooh interessant! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Hoelang ben je nu aan het trainen op deze manier en test je jezelf ook af en toe door een 10km op wedstrijdtempo te lopen?? Ik zit sinds 2014 op goed gewicht (176cm 68kg) en kan in principe eten wat ik wil nu, mits ik maar blijf sporten natuurlijk :)
Ik heb heel lang net onder de 50min gezeten op de 10km, maar ook weinig wedstrijden gelopen en altijd zo'n 2x per week waarvan 1 groepsgewijs (dus ook met loopscholing e.d.).

Vorig jaar januari t/m begin april een marathon-trainingsschema aangehouden en in april een marathon gelopen (3uur 50min). Die training (schema 4x p.w., in praktijk 3x p.w.) heeft me echter zoveel gebracht dat ik logischerwijs ook op de andere afstanden een stuk sneller ben geworden. Na herstel marathon mijn PR op de 10km op +/- 42:30 gezet, en in 2016 nog 3x 10km gelopen onder de 43:30, wat mij bevestigde dat die 43min ongveer mijn huidige grens was.

In december wel nog mijn 1/2 marathon PR verbeterd maar 10km bleef rond die 43 min. Nu is mijn planning om echt minimaal 3x per week te lopen: 1x woe avond bij atletiekvereniging (loopscholing, techniek en een zware interval-kern), 1x een duurloopje, maar denk voorlopig onder de 20km, en een keer een wisseltempo-loopje of gewoon een loopje met loopmaatjes van mijn hardloop-app-groepje, waarmee ik ook regelmatig op za-ochtend in het park loop. Als ik tijd over heb nog een herstelloopje van een km of 7 de dag na een duurloop.

Heel veel ervaring over deze manier van trainen kan ik nog niet geven, want ben pas vorige week begonnen bij de atletiek. Wel ga ik in januari de 130km denk ik nét halen. Ben traag gestart maar heb daarna een inhaalslagje gedaan ;) ..

Als ik jou nog een tip kan geven dan is het misschien om af en toe je tempo-wissel-loopje te vervangen door een echte stevige interval. Voetbal is wellicht ook een interval, en dat doe ik niet dus kan er niet zo'n goed beeld bij krijgen, maar ik weet wel dat ik vorig jaar bij de marathontraining het idee had dat de zware intervallen me heel veel verder gebracht hebben. Ook mentaal. Als je bijvoorbeeld 7x 800m hoog tempo loopt met daartussen steeds rustblokken van x minuten, dan is het streven bij zo'n interval dat je alle 7 de blokken in dezelfde tijd aflegt. Begin je dan bijvoorbeeld op 4:10/km min op een 800m, dan is het na een set of 4, 5 toch wel zwaar maar je wilt ook niet opgeven dus push je jezelf om tóch vast te houden aan die 4:10 / km , óók die laatste twee zware sets van 800m. Natuurlijk moet je oppasssen dat je niets forceert, maar ik merkte dat dat pushen op een interval me helpt ook te vinden waar mijn werkelijke 'max' zit. Toen ik in december mij 21,1km target bij een wedstrijd op 1uur 35min had gezet moest ik 21,1km lang 4:30/km lopen. Al op de helft van die afstand vond ik het zwaar worden en na 3/4 vond ik het ronduit ellendig, maar heb het wél nagenoeg volgehouden en een PR net boven de 1:35 gezet, ruim 2,5 min onder de vorige PR. Dat geeft een enorme voldoening! Met mijn 40min op de 10km target zal ik uiteindelijk ook van start moeten gaan over een klein half jaartje op +/- 3:55 / km en dat moeten vasthouden. Dat gaat weer zwaar worden en vraagt ongetwijfeld ook weer om enorm doorzettingsvermogen om het 'vast te houden' tot het eind. Wat mij betreft hoort dat er ook bij, als het immers te makkelijk gaat dan betekent het in praktijk dat de lat omhoog moet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 29-04 21:10

Galois

1811 - 1832

Ik heb vandaag een leuke training gedaan. Ik wilde een tempoloop doen van 4 km.

Eerst ingelopen en toen begonnen aan dit tempoloopje. Ik wilde deze 4 km doen in een tempo waarmee ik 10 km vol zou houden.

Maar puur op gevoel, dus zonder op m'n horloge te kijken hoe hard ik liep.

Was best zwaar en ik schatte een tempo van 3:50-3:55/km. Bij thuiskomst zag ik op m'n horloge dat ik deze 4 km in 3:43/km gelopen heb.

Was dus blij verrast. En ook wel goed denk ik om mijzelf te trainen in een tempo dat goed voelt ipv een tempo dat in m'n hoofd zit en goed moet voelen omdat het op m'n horloge staat...

Edit: doel om op 2 april in Hilversum <=37:59 te lopen...

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 25-01-2017 21:37 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 18:54:
Dat gaat weer zwaar worden en vraagt ongetwijfeld ook weer om enorm doorzettingsvermogen om het 'vast te houden' tot het eind. Wat mij betreft hoort dat er ook bij, als het immers te makkelijk gaat dan betekent het in praktijk dat de lat omhoog moet ;)
Dat is precies wat mij fascineert aan het hardlopen. Een hoog tempo lopen (3:50) is niet heel lastig, maar dit steeds langer vol kunnen houden bij wedstrijden (en daar bewust van zijn) geeft wel een kick! Tijdens interval trainingen 200/400/800/1k/2k meter "oefenen", tijdens wedstrijden keihard volhouden!! :).

Overigens ben ik nog steeds aan het herstellen van de HM afgelopen zondag :P. Ben al 3 dagen moe en kreupel van de spierpijn. Lijkt me goed moment om even een hardloop pauze in te lassen van een paar weken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 21:50

The_Scarabial

MTB for life!

Vanavond even een lange merino wollen legging/onderbroek getest i.v.m. de kou, normaal loop ik wel tot -3 met blote benen (wel met lange sokken), maar denk dat het toch beter is voor m'n knieen.
Beviel heel goed, lekker warme knietjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
kenneth schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:47:
[...]

Met 5'30/km zou ik de sprint makkelijk redden, alleen was mijn bedoeling om juist niet volledig te herstellen. Ik had vooraf gedacht aan een tempo van 4'50 maar door het uitlopen zal het gemiddelde ook wat hoger liggen. M-pace is voor mij in theorie ~4'12/km dus nog wel iets sneller.

Moneghetti raadt elitelopers zelfs aan om net onder vLT te zitten (voor mij ~3'50/km) en dan de tempostukken er net boven. Voor intermediate lopers heeft hij het over 10k-pace vs 75% 10k-pace (voor mij 3'45/km vs 5'/km). En mijn trainer suggereerde weer vVO2max (3'20/km).
[...]

Goede vraag. De beschrijvingen die ik heb gelezen gaan allemaal uit van een progressief tempo maar uit het artikel van Moneghetti zelf maak ik op dat het het vaste tempo's zijn voor de snelle en rustige delen.

Goed, het is fartlek: het gaat om het spelelement en van variatie zul je niet slechter worden, denk ik maar.
Met omvang bedoel je het aantal kilometers?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

TheOmen schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:22:
F*ck f*ck f*ck. Krijg net een mail binnen van de midwintermarathon:

[...]

Moet ik nog langer doorlopen ;(

Haha, nee je moet nu niet langer doorlopen, je mag eindelijk pas stoppen op het juiste moment >:)

Eindelijk weer een organisatie die het licht ziet. Ik ben zo'n voorstander van certificeren! Wat scheelt dat een discussies over PR's :+
Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:54:
[...]

Om mijn aanvulling erop te geven:

Van rustige duur word je sneller.. IEDEREEN! Het aanleggen van capillairen en aanmaken van mitochondriën en myoglobine gebeurt nu eenmaal het meest efficiënt bij lagere intensiteit.

Physiologically, we know:
Capillary development appears to peak at between 60 and 75 percent of 5k pace. Research has shown that maximum stimulation of myoglobin in Type I muscle fiber occurs at about 63-77 % of VO2max.63-77 % of VO2max is about 55-75 % of 5k pace. Two researchers, Holloszy (1967) and Dudley (1982) published some of the defining research on optimal distance and pace for mitochondrial development. Holloszy found that maximum mitochondrial development when running at 50-75 % of V02max. Likewise, Dudley found that the best strategy for slow-twitch, mitochondria enhancement was running for 90 minutes per outing at 68 to 75 % VO2 max.

Your optimal easy run pace for aerobic development is between 55 and 75 % of your 5k pace, with the average pace being about 70 %.

Dus als je dat uitsplitst naar duurtempo's gebaseerd op je 5k PR, waarbij je je 5k PR wel positief mag inschatten (het is echt je max op dit moment) krijg je het volgende tabelletje:

% Vo2max% 5k race pace16min op 5k18min op 5k20min op 5k22min op 5k25min op 5k
Capillairen60 - 7750 - 754:03 - 6:044:48 - 7:125:20 - 8:005:52 - 8:486:40 - 10:00
Myoglobine63 - 7755 - 754:03 - 5:314:48 - 6:335:20 - 7:165:52 - 8:006:40 - 9:05
Mitochondriën68 - 7565 - 754:03 - 4:404:48 - 5:325:20 - 6:095:52 - 6:466:40 - 7:42
Ideale zone68 - 7468 - 744:06 - 4:284:52 - 5:185:24 - 5:535:57 - 6:286:45 - 7:21

Nu is het niet zo dat buiten deze zones er niks gebeurt, maar waarom zou je buiten de ideale zones trainen? Het is minder effectief.

Let wel, dit is geen excuus om je tempotrainingen en intervallen te schrappen. Door duurtrainingen krijg je een grotere en zuinigere motor. Maar die motor moet nog wel leren vermogen te leveren en dat doe je door harde intervallen. Hard als in dikgedrukt Hard! ;)

Net als zachte heelmeesters stinkende wonden maken, maken zachte intervallen stinkende lopers :9

[ Voor 77% gewijzigd door kramerty88 op 26-01-2017 11:29 . Reden: 2e quote ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
kramerty88 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:02:
[...]

Haha, nee je moet nu niet langer doorlopen, je mag eindelijk pas stoppen op het juiste moment >:)
Maar als serieuze amateur is mijn training,race- en voedingsplan natuurlijk helemaal afgestemd op de oude afstand :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Raptar schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 23:20:
[...]

Met omvang bedoel je het aantal kilometers?
Yes, zie verder uitstekende post van kramerty88 hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Voor de liefhebber: op www.zalando-lounge.nl zijn de North Face Ultra MT trailschoenen in de aanbieding voor 65 euro (normaal 130), nog in 40, 42,5 en 44,5 beschikbaar. Let op, dit is de GTX (gore tex, waterproof) variant, ook al staat dat er niet bij. EDIT: Dit is een outlet site, steeds aanbiedingen voor 3 dagen, courante maten meestal in 1 dag uitverkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door Valorian op 26-01-2017 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raptar
[...]

Eindelijk weer een organisatie die het licht ziet. Ik ben zo'n voorstander van certificeren! Wat scheelt dat een discussies over PR's :+

[...]

Om mijn aanvulling erop te geven:

Van rustige duur word je sneller.. IEDEREEN! Het aanleggen van capillairen en aanmaken van mitochondriën en myoglobine gebeurt nu eenmaal het meest efficiënt bij lagere intensiteit.

Physiologically, we know:
Capillary development appears to peak at between 60 and 75 percent of 5k pace. Research has shown that maximum stimulation of myoglobin in Type I muscle fiber occurs at about 63-77 % of VO2max.63-77 % of VO2max is about 55-75 % of 5k pace. Two researchers, Holloszy (1967) and Dudley (1982) published some of the defining research on optimal distance and pace for mitochondrial development. Holloszy found that maximum mitochondrial development when running at 50-75 % of V02max. Likewise, Dudley found that the best strategy for slow-twitch, mitochondria enhancement was running for 90 minutes per outing at 68 to 75 % VO2 max.

Your optimal easy run pace for aerobic development is between 55 and 75 % of your 5k pace, with the average pace being about 70 %.

Dus als je dat uitsplitst naar duurtempo's gebaseerd op je 5k PR, waarbij je je 5k PR wel positief mag inschatten (het is echt je max op dit moment) krijg je het volgende tabelletje:

Capillairen60 - 7750 - 754:03 - 6:044:48 - 7:125:20 - 8:005:52 - 8:486:40 - 10:00
Mitochondriën68 - 7565 - 754:03 - 5:404:48 - 5:325:20 - 5:495:52 - 6:466:40 - 7:42
Ideale zone68 - 7468 - 744:06 - 4:284:52 - 5:185:24 - 5:535:57 - 6:286:45 - 7:21

Nu is het niet zo dat buiten deze zones er niks gebeurt, maar waarom zou je buiten de ideale zones trainen? Het is minder effectief.

Let wel, dit is geen excuus om je tempotrainingen en intervallen te schrappen. Door duurtrainingen krijg je een grotere en zuinigere motor. Maar die motor moet nog wel leren vermogen te leveren en dat doe je door harde intervallen. Hard als in dikgedrukt Hard! ;)

Net als zachte heelmeesters stinkende wonden maken, maken zachte intervallen stinkende lopers :9
Wauw, dit is echt heel bizar en totaal onverwacht! Ik dacht altijd juist dat je sneller en sneller moest gaan lopen om je uithoudingsvermogen te trainen, dat je hier echt beter door werd. Mijn huidige 5k ligt op de 22 minuten, dit betekend dat het tempo tussen de 5.30 en 6 minuten moet liggen. Vrij langzaam in mijn ogen, maar wel comfortabel :P. Thnx voor de post, gaan we wat mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:57
[...]

Mitochondriën68 - 7565 - 754:03 - 5:404:48 - 5:325:20 - 5:495:52 - 6:466:40 - 7:42

dit gaat bij mij automatisch als ik in de juiste hartslagzone train. Goede crosscheck!

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Raptar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 09:46:
[...]

Wauw, dit is echt heel bizar en totaal onverwacht! Ik dacht altijd juist dat je sneller en sneller moest gaan lopen om je uithoudingsvermogen te trainen, dat je hier echt beter door werd. Mijn huidige 5k ligt op de 22 minuten, dit betekend dat het tempo tussen de 5.30 en 6 minuten moet liggen. Vrij langzaam in mijn ogen, maar wel comfortabel :P. Thnx voor de post, gaan we wat mee doen!
En weet je wat het mooie is? Als je rustig loopt is de belasting voor het lichaam lager en hoef je minder lang te wachten tot de volgende training. Je kunt zo meer kilometers per week maken waardoor je nog sneller sneller wordt 8)

Het is best moeilijk hoor, ik loop ook nog wel eens sneller dan optimaal in rustige trainingen maar naarmate ik dichter tegen mijn (huidige) fysieke grenzen zit word ik gedwongen de rustige trainingen ook echt rustig te lopen omdat het anders niet week na week vol te houden is. Maar op een gegeven moment kom je vanzelf in de flow van easy days easy, hard days hard.

Nu ik na zes weken flinke omvang even wat rustiger aan doe merk ik gelijk hoe vermoeid ik ben. Elke avond zo vroeg mogelijk naar bed, elke ochtend moe wakker. Het is precies wat ik verwachtte, vandaar ook 30% minder omvang deze week, maar leuk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-04 22:15
Vervelend, de laatste twee dagen het gevoel dat er beton in mijn kuiten zit, net geen krampen. Heb een maandje stil gelegen met een arm in de gips en ben sinds twee weken weer aan het lopen (7 a 8 km, 4 keer per week). Misschien maar een dag of 2 extra rust nemen? Of toch beter een half uurtje rustig los gaan lopen?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Darks schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:40:
Vervelend, de laatste twee dagen het gevoel dat er beton in mijn kuiten zit, net geen krampen. Heb een maandje stil gelegen met een arm in de gips en ben sinds twee weken weer aan het lopen (7 a 8 km, 4 keer per week). Misschien maar een dag of 2 extra rust nemen? Of toch beter een half uurtje rustig los gaan lopen?
Waarschijnlijk ben je gewoon behoorlijk achteruit gegaan door deze maand niet lopen en is 4x7km per week nu gewoon even te veel. Even een stapje terug en niet te gehaast willen opbouwen naar het oude niveau. Daar zal je snel genoeg weer zijn.

Zoals hierboven al geschreven "easy days easy, hard days hard". Ik ben naar mate ik meer ervaring op deed alleen maar bij lagere inspanning gaan lopen, behalve op de pittige dagen. Die zijn alleen maar zwaarder geworden. Ik vermijd zoveel mogelijk het grijze midden, dat levert gewoon weinig op.

[ Voor 18% gewijzigd door Roozzz op 26-01-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptar
kenneth schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:09:
[...]

En weet je wat het mooie is? Als je rustig loopt is de belasting voor het lichaam lager en hoef je minder lang te wachten tot de volgende training. Je kunt zo meer kilometers per week maken waardoor je nog sneller sneller wordt 8)

Het is best moeilijk hoor, ik loop ook nog wel eens sneller dan optimaal in rustige trainingen maar naarmate ik dichter tegen mijn (huidige) fysieke grenzen zit word ik gedwongen de rustige trainingen ook echt rustig te lopen omdat het anders niet week na week vol te houden is. Maar op een gegeven moment kom je vanzelf in de flow van easy days easy, hard days hard.

Nu ik na zes weken flinke omvang even wat rustiger aan doe merk ik gelijk hoe vermoeid ik ben. Elke avond zo vroeg mogelijk naar bed, elke ochtend moe wakker. Het is precies wat ik verwachtte, vandaar ook 30% minder omvang deze week, maar leuk is anders.
Ja, klinkt eigenlijk vrij logisch uiteindelijk, alleen zo had ik er nooit over nagedacht. Door hogere snelheid train je juist altijd je conditie was mijn beredenering; het wordt voor je lichaam het standaard. Dat rustiger lopen vind ik overigens niet vervelend klinken, de boog kan inderdaad niet altijd gespannen zijn. Iets waar ik nogal eens moeite mee heb, het moet het liefst altijd harder, sneller en langer. Hetgeen waardoor je regelmatig met tegenzin naar een loopje uit gaat kijken, of uiteindelijk helemaal niet gaat. Momenteel doe ik qua lopen maar wat, heb niet echt een trainingsschema. Raad je dit aan, en zo ja, wat zijn goede plekken om deze vandaan te halen in jouw ogen?

En jouw omvang is momenteel voor mij om van te dromen, heel knap _/-\o_ . 60km per week langer dan een maand is bijna inhumaan, een hele knappe prestatie! Dat je nu geen energie heb elke ochtend herken ik zelf ook als ik veel sport. Vind ik dan weer een flink nadelig effect, iets wat toch redelijk afdoet aan je dagelijkse humeur/vreugde en efficiëntie (in mijn geval dan). Ik hoorde laatst iemand zeggen "rust is ook training". Afgelopen week dus één keer overgeslagen en merkte gelijk het effect: veel meer energie en een beter humeur.

Vanochtend wel even een lekker loopje gedaan trouwens :). Heerlijk zonnetje en een mooie temperatuur. Precies 10km in 48:07. Wat rustiger tempo, maar wel lekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Gisteren op de baan weer een mooie interval-kern gedaan:

5 sets van 200m (5km-race-tempo) - 200m (rust) - 800m (10km-race-tempo) - 200m (rust) .. De korte blokjes op 5KM-tempo (net onder de 4:00min/km) en de lange blokjes rond de 4:13min/km.

Voorafgaand aan de kern nog loopscholing, wat krachtoefeningen etc. en met in- en uitlopen erbij (van huis naar baan en terug) tik ik dan een mooie 15km aan op de woe-avond. Wel even wennen aan dit soort trainingen. In praktijk betekent het om 19:30 van huis en 21:45 terug. Interval ging me wel makkelijker af dan vorige week, toen we 10x (!) 200m (3km-racetempo) en 400m (5km-tempo) blokjes moesten aftikken (ook weer met steeds 200m rust tussen elk blokje).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Jullie moeten met jullie rustige loopjes gewoon mij hazen :) Dat heb ik wel eens gedaan, iemand die met mij een 10km liep, was voor hem onderdeel van zijn 30km lange duurloop. Hij had een mooie rustig duurlooptempo, ik een PR.
Al begin ik nu ook sneller te worden, mijn trainingsvolume en rustige tempo werkt! :)

Voordeel van rustige loopjes is dat je meer van de omgeving kan genieten. Zeker met een mooi weertje zoals vandaag (zon, sneeuw, strakblauwe lucht) is dat echt wel fijn hoor. Vandaar dat ik het zondag ook 'even' 23km volhield....

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Raptar schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:35:
Momenteel doe ik qua lopen maar wat, heb niet echt een trainingsschema. Raad je dit aan, en zo ja, wat zijn goede plekken om deze vandaan te halen in jouw ogen?
Jazeker, afhankelijk van je doelen kun je volgens een bepaalde methode trainen. Wil je sneller worden, dan zou ik bijvoorbeeld eens Daniels' Running Formula lezen, wat mij betreft een van de inzichtelijkste boeken over doelgericht trainen. Maar de eerste jaren zul je op elk schema progressie maken zolang je consistent traint. Dat betekent bovenal niet geblesseerd raken en veel rustige kilometers maken. Een keer per week knallen met een interval- of tempotraining, een keer per maand een trimloopje bij een vereniging in de buurt doen waar je wel (bijna) voluit gaat.

Met deze aanpak zal de progressie jaren duren terwijl je met elke-keer-zo-hard-mogelijk-aanpak misschien een paar maanden vooruit gaat, als je al niet tussentijds geblesseerd raakt.
En jouw omvang is momenteel voor mij om van te dromen, heel knap _/-\o_ . 60km per week langer dan een maand is bijna inhumaan, een hele knappe prestatie!
Grapjas :P Ik ken talloze amateurs die wekelijks ruim 100 km wegtikken en elitelopers gaan rustig richting de 200 km of meer.

Belangrijk om te weten dat ik al ruim acht jaar loop. Eerst af en aan, twee keer per week. Toen drie keer per week, daarna om de dag, daarna vier keer per week en pas sinds afgelopen zomer probeer ik vijf keer per week te lopen met af en toe een extra rustige zesde training.
Minstens zo belangrijk: van die gemiddeld 65 km/week die ik de afgelopen zes weken heb gelopen waren er zo'n 55(!) rustig (4'45/km) tot zeer rustig (5'20/km). Voor het idee: mijn 10k-tempo is 3'43/km.

In heel 2011 liep ik iets meer dan 300 kilometer, in 2016 was dat 2350 km. Het is niets inhumaans, het is vasthouden aan heel eenvoudige principes over langere tijd.
Vanochtend wel even een lekker loopje gedaan trouwens :). Heerlijk zonnetje en een mooie temperatuur. Precies 10km in 48:07. Wat rustiger tempo, maar wel lekker.
Rustig? Dat is mijn duurlooptempo, jij mag nog iets rustiger >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:01:
[...]
Grapjas :P Ik ken talloze amateurs die wekelijks ruim 100 km wegtikken en elitelopers gaan rustig richting de 200 km of meer.

[...]
Haha, ik kan me er wel in vinden. 2 jaar geleden vroeg ik aan een collega hoe hij in hemelsnaam 25k per week liep, dat was 100 per maand. In de marathonvoorbereiding voor Berlijn waren dat redelijke standaardweken met een gemiddelde van 90pw over 18 week. Toch kan ook ik me er nog niet echt bij voorstellen wat het is om 200-250 pw te draaien over een langere periode al klopt het dat sub-elite en elite lopers daar de hand niet voor omdraaien (en ik er toch aan zal moeten geloven) 8)7

Alles is relatief. De eerste keer dat ik 10km liep vond ik dat een mega duurloop. Nu trek ik mijn schoenen niet aan voor minder ;)

Dus @Raptar, gewoon een maand proberen het km-totaal op te schroeven naar 100-150 dan zul je merken dat daarna 80 ineens als heel weinig voelt d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ooh, ik ben mezelf echt zó gretig aan het maken voor als ik verhuisd ben (april)! Op dit moment "zit ik vast" in max 3x per week, 5-6km per keer in de lunchpauzes, want in het weekend moet geklust worden natuurlijk :)
Maar straks... straks woon ik 600m lopen van een heerlijk stuk polder, waar ik een paar jaar terug ook met veel plezier heb gelopen maar momenteel net even wat te ver vanaf woon. Met of zonder dochter in de wagen kan ik daar in het weekend zo 1,5 uur doorbrengen zonder hetzelfde rondje 2x te doen.

Perfect om toe te werken naar die halve marathon in september zou ik zeggen! Tot die tijd lekker proberen mijn basisrondjes en basistempo op peil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

kramerty88 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:09:
[...]

Haha, ik kan me er wel in vinden. 2 jaar geleden vroeg ik aan een collega hoe hij in hemelsnaam 25k per week liep, dat was 100 per maand. In de marathonvoorbereiding voor Berlijn waren dat redelijke standaardweken met een gemiddelde van 90pw over 18 week. Toch kan ook ik me er nog niet echt bij voorstellen wat het is om 200-250 pw te draaien over een langere periode al klopt het dat sub-elite en elite lopers daar de hand niet voor omdraaien (en ik er toch aan zal moeten geloven) 8)7

Alles is relatief. De eerste keer dat ik 10km liep vond ik dat een mega duurloop. Nu trek ik mijn schoenen niet aan voor minder ;)

Dus @Raptar, gewoon een maand proberen het km-totaal op te schroeven naar 100-150 dan zul je merken dat daarna 80 ineens als heel weinig voelt d:)b
Leuke vraag blijft og of het op een gegeven moment nog echt om de hardloopkilometers gaat, of om de inspanningstijd. Oftewel: kun je hetzelfde bereiken met bijvoorbeeld zwemmen, fietsen, crosstraining, etc. Naast het hardlopen. Want 200km/week is best een belasting :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 19:21
Pathogen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 12:29:
Ooh, ik ben mezelf echt zó gretig aan het maken voor als ik verhuisd ben (april)! Op dit moment "zit ik vast" in max 3x per week, 5-6km per keer in de lunchpauzes, want in het weekend moet geklust worden natuurlijk :)
Maar straks... straks woon ik 600m lopen van een heerlijk stuk polder, waar ik een paar jaar terug ook met veel plezier heb gelopen maar momenteel net even wat te ver vanaf woon. Met of zonder dochter in de wagen kan ik daar in het weekend zo 1,5 uur doorbrengen zonder hetzelfde rondje 2x te doen.

Perfect om toe te werken naar die halve marathon in september zou ik zeggen! Tot die tijd lekker proberen mijn basisrondjes en basistempo op peil te houden.
Ik ken je thuis situatie natuurlijk niet.
Maar je kunt natuurlijk ook in de vroege uren voor het werk een paar kilometer maken, als toch iedereen op bed ligt.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Rudedadude schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:39:
[...]

Leuke vraag blijft og of het op een gegeven moment nog echt om de hardloopkilometers gaat, of om de inspanningstijd. Oftewel: kun je hetzelfde bereiken met bijvoorbeeld zwemmen, fietsen, crosstraining, etc. Naast het hardlopen. Want 200km/week is best een belasting :)
Als het puur om hard lopen gaat is hardloopbelasting cruciaal. Onder de toplopers zijn bijna geen lopers die aan crosstraining doen, omdat het te aspecifiek is. Als het om een iets lager niveau gaat is crosstrainen uiteraard een goed alternatief. Voor een topmarathon is de belasting cruciaal en die is enkel trainbaar door lopen zelf. Maar inderdaad 200 (of dus nog meer 8)7 ) is een behoorlijke belasting. Mijn 140km recordweekje van vorig jaar is daar helemaal niks bij :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
Zo net even een rondje gedaan van iets meer dan 15km in een gem. tempo van 5.02. Na 8 km zat ik op 5.15 gem maar toen heb ik nog wat versnellingen gedaan en de laatste km ook iets harder. Al met al een stuk langzamer dan normaal maar het blijft zo moeilijk om rustig te lopen.. moet ik echt leren nog.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sinned123 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:46:
[...]

Ik ken je thuis situatie natuurlijk niet.
Maar je kunt natuurlijk ook in de vroege uren voor het werk een paar kilometer maken, als toch iedereen op bed ligt.
Ik kan woon-werk lopen (12km), maar dat is behoorlijk pittig. Veel vals plat op de route en lopen op een banaantje is absoluut wennen. Daarnaast is het even wennen om te plannen wat ik dan allemaal de dag van tevoren mee moet nemen.

Klinkt heel negatief, maar het is best leuk hoor! Een van mijn mogelijke plannen is dat elke twee weken te doen om toch alvast wat meer volume erin te krijgen en ook weer wat langere loopjes te kunnen maken. Afgelopen vrijdag was het behoorlijk koud in ieder geval, maar wel gelukt ondanks brakheid en een slechte nacht. Volgende week ga ik het gewoon weer proberen, kijken of het me dan beter bevalt als ik niet heb gedronken de avond ervoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:33
Pathogen schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Ik kan woon-werk lopen (12km), maar dat is behoorlijk pittig. Veel vals plat op de route en lopen op een banaantje is absoluut wennen. Daarnaast is het even wennen om te plannen wat ik dan allemaal de dag van tevoren mee moet nemen.
Je kan natuurlijk ook op de fiets vertrekken en halverwege je fiets stallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

monkel schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Je kan natuurlijk ook op de fiets vertrekken en halverwege je fiets stallen :)
In dat geval kan ik beter een stukje OV doen en dan verder lopen :) Mijn fiets (of scooter) een dag onbeheerd in de binnenstad laten staan geeft me niet echt een fijn gevoel :P

Zoals ik het nu doe:
- Donderdags met de scooter en extra kleren + handdoek naar het werk
- 's avonds met het OV naar huis
- 's ochtends lopend naar het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56
Sindskort ben ik weer begonnen met hardlopen en ik gebruik het 0-5 KM schema van onze lieve Evy O+
Vroeger heb ik ook hardgelopen, t/m 15 km. Maar het is wel weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst mijn hardloopschoenen heb aangetrokken, vandaar ik het weer rustig opbouw met dit beginnersschema.

Ik vertrek vanuit thuis en kom thuis weer aan. Thuis wil ik dan ook een warming-up doen. Is dansen daarvoor geschikt, denken jullie? Ik zet nu lekkere techno aan en ga 5-10 minuten uit mijn plaat ;) En salsa muziek doet het ook goed bij mij. Is dat voldoende voor een warming-up?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

kramerty88 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:55:
[...]

Als het puur om hard lopen gaat is hardloopbelasting cruciaal. Onder de toplopers zijn bijna geen lopers die aan crosstraining doen, omdat het te aspecifiek is. Als het om een iets lager niveau gaat is crosstrainen uiteraard een goed alternatief. Voor een topmarathon is de belasting cruciaal en die is enkel trainbaar door lopen zelf. Maar inderdaad 200 (of dus nog meer 8)7 ) is een behoorlijke belasting. Mijn 140km recordweekje van vorig jaar is daar helemaal niks bij :F
Toen ik me ging verdiepen in de Elliptigo kwam ik er achter dat er toplopers (Meb Keflegizhi) en in Nederland o.a. Susan Kuijken en Miranda Boonstra ook zo'n ding gebruiken in combinatie met hardlopen, met name voor de rustiger kilometers (andere versie dan ik heb overigens). Dus ik ben heel benieuwd waar de combinatie van 3x lopen (50km) en 2x Elliptigo (50km) mij gaat brengen. Het lijkt mij met puur hardlopen op een bepaald moment zo lastig worden om nog goed te herstellen bij zoveel kilometers. Ik liep eind vorige maand een keer 100km binnen een week, maar dat kwam doordat ik in 1 wedstrijd er al 50 liep. Ik ben op dit moment al blij als ik er 50 per week haal. Maar goed, mijn doelen en plafond liggen een stuk lager dan bij een toploper :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Rudedadude schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:38:
[...]

Toen ik me ging verdiepen in de Elliptigo kwam ik er achter dat er toplopers (Meb Keflegizhi) en in Nederland o.a. Susan Kuijken en Miranda Boonstra ook zo'n ding gebruiken in combinatie met hardlopen

[...]
Goeie marketing van Elliptigo, maar dat was alledrie omdat ze geblesseerd waren ;). Dan is de keuze tussen de crosstainer en elliptigo ook voor mij snel gemaakt. 2 uur in de sportschool, of 2 uur door het Neerlandische platteland, geen moeilijke toch? :9

Voor jou is het dus ook een goede alternatieve training lijkt me. Als de kilometertotalen teveel worden voor het lichaam is het een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:07
segil schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:37:
Sindskort ben ik weer begonnen met hardlopen en ik gebruik het 0-5 KM schema van onze lieve Evy O+
Vroeger heb ik ook hardgelopen, t/m 15 km. Maar het is wel weer een paar jaar geleden dat ik voor het laatst mijn hardloopschoenen heb aangetrokken, vandaar ik het weer rustig opbouw met dit beginnersschema.

Ik vertrek vanuit thuis en kom thuis weer aan. Thuis wil ik dan ook een warming-up doen. Is dansen daarvoor geschikt, denken jullie? Ik zet nu lekkere techno aan en ga 5-10 minuten uit mijn plaat ;) En salsa muziek doet het ook goed bij mij. Is dat voldoende voor een warming-up?
Ik loop altijd zonder warming up de deur uit eigenlijk, maar ik ben misschien niet het beste voorbeeld :+
De laatste ca 100-200m wandel ik over het algemeen wel weer naar huis en daar doe ik dan nog even wat rekoefeningen. Heb 't idee dat het de spierpijn weghoudt, maar dat kan ook tussen m'n oren zitten.

Ben eindelijk zo ongeveer van het gesnotter en gehoest af van afgelopen week. Mooi op tijd voor de Midwinter volgende week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik heb vandaag even overgeslagen, klein pijntje in m'n knie (van t fietsen...). Zondag trimloopje en volgende week doe ik de 10 EM (waarom ze dat 'minimarathon' hebben genoemd...) in Apeldoorn, dus ik wil niet mezelf kapot maken :P

Ik loop eigenlijk meestal zonder warm-up, maar als ik lang gelopen heb doe ik na afloop wel wat yoga-oefeningen om te stretchen. Vooral om binnenkant heup weer soepel te maken is dat soms erg fijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Poekie op 27-01-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Poekie schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:48:
Ik heb vandaag even overgeslagen, klein pijntje in m'n knie (van t fietsen...). Zondag trimloopje en volgende week doe ik de 10 EM (waarom ze dat 'minimarathon' hebben genoemd...) in Apeldoorn, dus ik wil niet mezelf kapot maken :P

Ik loop eigenlijk meestal zonder warm-up, maar als ik lang gelopen heb doe ik na afloop wel wat yoga-oefeningen om te stretchen. Vooral om binnenkant heup weer soepel te maken is dat soms erg fijn.
Mja waarom dat minimarathon heet snap ik ook niet. Ik weet wel dat 't al zo heette toen m'n vader 'm 'vroegah' liep.
Ik waag mezelf, als rookie, eerst maar eens aan de 8km. Heb afgelopen zondag de testrun/parcoursverkenning reeds gedaan en die ging heel lekker. Was goed georganiseerd trouwens!
Ik woon al m'n hele leven in Apeldoorn dus de route kende ik eigenlijk al wel, maar het was wel goed voor het gevoel. Dit wordt m'n eerste echte wedstrijd. Hoop dat er nog vele volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

segil schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 14:37:

Een warming up voor een duurloop is niet nodig. Als je een tempoloop of interval wil gaan doen, dus zware belasting dan zeker wel. Dan is de makkelijkste (een ook beste) gewoon langzaam hardlopen ;)
10min op techno losgaan maakt de spieren zeker wel los, dus als dat je ding is, gewoon doen. Als je hard wil lopen, plak dan nog wel een paar minuten rustige loop erbij aan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gisteravond weer gelopen, 17KM omvang in totaal, maar wát ben ik klaar met dit koude & donkere gedoe zeg! Voor je mentale kracht is zo'n training van gisteren ontzettend goed natuurlijk, maar wat mij betreft mag het nu wel weer licht en iets warmer worden.
De laatste weken loop ik alleen maar met thermoshirts, handschoenen en 'n muts. Maar zelfs door de handschoenen heen heb ik koude handen :(

* Calitomnication loopt liever als het 25+ is :P

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:39:
* Calitomnication loopt liever als het 25+ is :P
No way! Met 20+ temperaturen loop ik echt niet meer lekker.

Dan liever een mooie, zonnige winterochtend. En dan mag het best -10 zijn. Tegen kou kan je je kleden! Tegen die benauwde pleurishitte soms in Nederland kun je niks doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Die extremen zijn juist leuk. Zowel qua kou als qua hitte (of afstand, of locatie, of tijdstip, of in een super drukke werkweek, tijdens een hectische verhuizing, etc.).

Niks mooiers dan dat mensen vooraf, onderweg of achteraf zeggen dat je gek bent.

[ Voor 29% gewijzigd door MrAcid op 27-01-2017 10:59 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Calitomnication schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:39:
De laatste weken loop ik alleen maar met thermoshirts, handschoenen en 'n muts. Maar zelfs door de handschoenen heen heb ik koude handen :(
Misschien helpt t als je een broek aan doet :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

@Rudedadude & @kramerty88

Ik ben het niet helemaal met kramerty88 eens, je moet een bewegings specifieke training en een alternatieve training altijd in het juiste perspectief zetten. Wat wil je bereiken. Met alternatieve trainingsvormen kan je makkelijker wat extra trainingsvolume toevoegen en op die manier specifieke energie systemen trainen, zonder de mechanisch zware impact van hardlopen. Natuurlijk moet je voldoende specifiek trainen, maar als je tegen je maximale belasting aan zit dan zou ik juist inzetten op alternatieve duurtraining die minder blessure gevoelig is. Ookl voor amateurs die zeer beperkte rust / herstel mogelijkheden hebben, kan het daarom veel efficenter zijn om ipv een extra lange duurloop een paar uur op de racefiets te stappen. (altijd in een goede verhouding natuurlijk).

Ik baal er nog van dat ik de racefiets pas na mijn wedstrijd periode ontdekt heb. Had een grotere motor en minder blessures opgeleverd.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Poekie schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:05:
[...]

Misschien helpt t als je een broek aan doet :+
Nee joh.. ik laat mijn Free Willy vrolijk headbangen op de maat van m'n pasfrequentie :+

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
Calitomnication schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Nee joh.. ik laat mijn Free Willy vrolijk headbangen op de maat van m'n pasfrequentie :+
En daar ging m'n eetlust.. thnx :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:56
kramerty88 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:31:
[...]

Een warming up voor een duurloop is niet nodig. Als je een tempoloop of interval wil gaan doen, dus zware belasting dan zeker wel. Dan is de makkelijkste (een ook beste) gewoon langzaam hardlopen ;)
10min op techno losgaan maakt de spieren zeker wel los, dus als dat je ding is, gewoon doen. Als je hard wil lopen, plak dan nog wel een paar minuten rustige loop erbij aan. d:)b
Bedankt voor je reactie en de tip. Lekker gek doen thuis is sowieso nooit verkeerd, dus dat blijf ik wel doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

djlinsen schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:06:
@Rudedadude & @kramerty88

Ik ben het niet helemaal met kramerty88 eens, je moet een bewegings specifieke training en een alternatieve training altijd in het juiste perspectief zetten. Wat wil je bereiken. Met alternatieve trainingsvormen kan je makkelijker wat extra trainingsvolume toevoegen en op die manier specifieke energie systemen trainen, zonder de mechanisch zware impact van hardlopen. Natuurlijk moet je voldoende specifiek trainen, maar als je tegen je maximale belasting aan zit dan zou ik juist inzetten op alternatieve duurtraining die minder blessure gevoelig is. Ookl voor amateurs die zeer beperkte rust / herstel mogelijkheden hebben, kan het daarom veel efficenter zijn om ipv een extra lange duurloop een paar uur op de racefiets te stappen. (altijd in een goede verhouding natuurlijk).

Ik baal er nog van dat ik de racefiets pas na mijn wedstrijd periode ontdekt heb. Had een grotere motor en minder blessures opgeleverd.
Ik snap je punt. Als je je belastinggrens bereikt hebt kun je kijken of er nog rek is met alternatieve trainingen. Feit blijft dat alternatief aspecifiek is en dus minder rendement oplevert dan hardlopen zelf. Als je lichaam het toelaat 200km te lopen, is dat altijd beter dan 150 + alternatief.

Die belasting moet uiteraard opgebouwd worden. Vervelende is dat belasting trainbaar is, maar tergend langzaam. Voor een iedere amateur is alternatief absoluut een veilige optie en ook een aanrader. Maar het is geen vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

kramerty88 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 18:50:
[...]

Goeie marketing van Elliptigo, maar dat was alledrie omdat ze geblesseerd waren ;). Dan is de keuze tussen de crosstainer en elliptigo ook voor mij snel gemaakt. 2 uur in de sportschool, of 2 uur door het Neerlandische platteland, geen moeilijke toch? :9

Voor jou is het dus ook een goede alternatieve training lijkt me. Als de kilometertotalen teveel worden voor het lichaam is het een goed alternatief.
Ik geloof wel dat ze alle drie hem zijn blijven gebruiken ook na hun blessureperiode (van Meb weet ik trouwens niet of hij geblesseerd was), met name om de trainingomvang op lagere intensiteit uit te breiden / voor 'hersteltrainingen' na een pittige reguliere training. Kwaliteitstrainingen blijven uiteraard hardlopen, niks komt er inderdaad in de buurt van 'het echte werk' :) Of ik zelf al in de buurt van mijn belastingsgrens zit weet ik ook nog niet, ik heb afgelopen jaar in elk geval mijn jaarvolume nog flink (met 500km) kunnen verhogen zonder dat ik tegen blessures of zelfs maar pijntjes ben aangelopen. Qua tijd zit ik wel zo ongeveer aan de max, dus dat is evengoed een grens.

Vandaag ben ik er achter gekomen dat overdag op een elliptigo rijden (dwars door Delft op weg naar kantoor) dezelfde reactie oproept als hardlopen op Vibram Fivefingers: veel mensen die net vanuit hun ooghoek nog kijken wat daar nou weer langskomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wel gek inderdaad, de mensen die je op straat vreemd staan aan te kijken staan zelf 2x per week in de sportschool op zo'n ding..

Zojuist ingeschreven voor de HM van Schoorl , wie doen er nog meer mee? Ben als het goed is dan net volledig hersteld van vorige week. Komende weken rustig aan doen en niets breken tijdens ski vakantie :D. Mijn streeftijd is 1:29:59.

[ Voor 49% gewijzigd door Sport_Life op 28-01-2017 12:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Net de mail van ProRun binnen. Staat een stuk in over de Milestone Pod.
http://www.prorun.nl/runt...en-betaalbaar-hulpmiddel/
Had die al eerder voorbij zien komen bij DCRainmaker (nog geen review helaas), maar toen was ie moeilijk verkrijgbaar in de EU.
ProRun verkoopt 'm nu direct en voor nog geen 30 Euro. Eens zien of we deze langs de boekhouder des huizes kunnen krijgen :+
Ik zie nog geen integratie met andere apps, en sommige metrics heb ik als goedbedoelde amateur niet veel aan waarschijnlijk, maar kom op.... 30 euro..... :P

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Na ruim twee maanden bijna alleen maar omvang en slechts drie intervaltrainingen vandaag maar even een trimloop (3Plassenloop Zoetermeer) gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Behoorlijk goed, blijkbaar: 5k in 17'52, slechts twee seconden langzamer dan mijn pr. En dat met een vervelende wind. Voor zover de wind het toestond redelijk vlak gelopen met alle kilometers tussen 3'33 en 3'39 met de laatste in 3'31.

Nu doorwerken naar sub-37 in maart.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Na vorige keer (8 januari) het toch wel erg eng te hebben gevonden (er lag toen veel platgestampte sneeuw op 1.5km van t parcours) dit keer de 3-wekelijkse lokale trimloop 10km toch mooi ge-PR'd! Eigen gemeten, netto, tijd 52:57 en netto/bruto was 52:55/53:22 (uitslagen inmiddels bekend). Ik had in m'n hoofd zitten dat ik erg blij zou zijn als ik onder de 54 kroop en dan dit :D Erg tevreden dus en ik heb nu het idee voor volgende week de 10 EM in Apeldoorn toch wel in 1:30 te kunnen lopen.
Pijntje dat ik donderdag/vrijdag in m'n knie had was er gelukkig niet meer. Wel had ik m'n schoenen te strak waardoor ik de laatste km redelijk slapende voeten had.

[ Voor 2% gewijzigd door Poekie op 29-01-2017 17:20 . Reden: uitslag geüpdatetet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
kenneth schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:54:
Na ruim twee maanden bijna alleen maar omvang en slechts drie intervaltrainingen vandaag maar even een trimloop (3Plassenloop Zoetermeer) gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Behoorlijk goed, blijkbaar: 5k in 17'52, slechts twee seconden langzamer dan mijn pr. En dat met een vervelende wind. Voor zover de wind het toestond redelijk vlak gelopen met alle kilometers tussen 3'34 en 3'39 met de laatste in 3'31.

Wow! Super!

Ik vandaag ook voor het eerst sinds lange tijd aan interval gedaan. 6x500m max tempo 3.40 met rust van 200m. 2km warming up en 1.8km (kwam mooi uit) cooling down. Heerlijk was het! Volgende keer nog iets meer herhalingen denk ik.

Zero.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:17
Na ruim twee maanden bijna alleen maar omvang en slechts drie intervaltrainingen vandaag maar even een trimloop (3Plassenloop Zoetermeer) gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Behoorlijk goed, blijkbaar: 5k in 17'52, slechts twee seconden langzamer dan mijn pr. En dat met een vervelende wind. Voor zover de wind het toestond redelijk vlak gelopen met alle kilometers tussen 3'34 en 3'39 met de laatste in 3'31.

Die sub 37 loop ik zelfs, je bedoeld sub 17 waarschijnlijk.

Ik heb gisteren met de schaatsvereniging meegedaan aan de Mastboscross bedrijvenloop.
Vorig jaar was het een hoop modder en natte voeten, nu was het meeste nog bevroren en was er maar een klein laagje modder.
De afstand die er gelopen werd was 5,5KM.
Het weer was prima met een graad of 10 dus het shirt met lange mouwen ging weer uit want ik had geen zin in om mijzelf door warmte helemaal kapot te lopen.
Bij de start liep ik meteen achteraan maar ik ging bewust niet te snel van start. Na een halve kilometer haalde ik de eerste al in en kon ik redelijk makkelijk richting het volgende slachtoffer komen. Met een tempo, voor mij snel, van rond de 6 minuut per kilometer en een redelijke hartslag bedacht ik mij dat ik dit vast ging houden. Dit lukte prima en de eerstvolgende had ik ook zo te pakken. Na een kilometer of drie werd het zwaar en moest ik iets rustiger aan gaan doen om mijzelf niet kapot te lopen. Dit lukte goed en kwam alsnog dichtbij en aantal lopers. In de laatste kilometer kon ik er voorbij en zag ik te laat dat ik mijn pr op de 5KM kon verbeteren en was ik net te laat. De laatste paar honderd meter nog meer aangezet en was ik binnen in ongeveer 34:30
Ik moet zeggen dat ik zo'n cross erg leuk vind om te doen. Ik zal toch eens wat meer kilometers van maken en misschien eens een trail proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

tlpeter schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:44:
[...]

Die sub 37 loop ik zelfs, je bedoeld sub 17 waarschijnlijk.
10k :) sub-17 ga ik nooit lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:17
kenneth schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:32:
[...]
10k :) sub-17 ga ik nooit lopen.
Op de 10k ga ik dat zeer waarschijnlijk nooit lopen maar je weet het nooit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Net op de bergsportdag in Utrecht nog even meegedaan aan de Mud Sweat Trails challenge: op een loopband onder een hoek van 20% zo snel mogelijk 250 meter afleggen. Zonder warming up gewoon zo koud de band op... Dat was een stuk zwaarder dan ik dacht, als had het aantal DNF's op het scorelijstje me al moeten waarschuwen dit niet te onderschatten ;) .. Uiteindelijk 2:02 minuten gedaan over de 250 meter. Record stond toen ik wegging rond de 1:44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Na ruim twee maanden bijna alleen maar omvang en slechts drie intervaltrainingen vandaag maar even een trimloop (3Plassenloop Zoetermeer) gedaan om te kijken hoe het ervoor staat. Behoorlijk goed, blijkbaar: 5k in 17'52, slechts twee seconden langzamer dan mijn pr. En dat met een vervelende wind. Voor zover de wind het toestond redelijk vlak gelopen met alle kilometers tussen 3'33 en 3'39 met de laatste in 3'31.

Nice! Doe je die wel vaker trouwens? Kom ik misschien ook een keertje die kant op, is niet heel ver weg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Pathogen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:07:
[...]

Nice! Doe je die wel vaker trouwens? Kom ik misschien ook een keertje die kant op, is niet heel ver weg :)
Heel onregelmatig, vroeger wel vaker. Zal het de volgende keer aankondigen voor een minimeet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:09:
Net op de bergsportdag in Utrecht nog even meegedaan aan de Mud Sweat Trails challenge: op een loopband onder een hoek van 20% zo snel mogelijk 250 meter afleggen. Zonder warming up gewoon zo koud de band op... Dat was een stuk zwaarder dan ik dacht, als had het aantal DNF's op het scorelijstje me al moeten waarschuwen dit niet te onderschatten ;) .. Uiteindelijk 2:02 minuten gedaan over de 250 meter. Record stond toen ik wegging rond de 1:44.
Zonder warming up? Ben je dan niet bang dat je lies een ontzettende klap krijgt? 20% is toch een vrij steile helling zeg maar en het lijkt me vrij explosief & intensief lopen.

tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:18:
[...]

Zonder warming up? Ben je dan niet bang dat je lies een ontzettende klap krijgt? 20% is toch een vrij steile helling zeg maar en het lijkt me vrij explosief & intensief lopen.
Het was een soort fun-challenge, om mensen een beetje te vermaken rond de mud-sweat-trails stand en een inkijkje te geven in hardlopen in de bergen. Denk dat iedereen voor zichzelf moet inschatten hoe hard je dan gaat proberen te lopen. Maar je hebt helemaal gelijk, het was niet het beste idee om dan ook echt te gaan proberen een toptijd neer te zetten. 8)7

Ik begon op 6km/uur en vervolgens kon je zelf snelheid aanpassen omhoog of omlaag, dus de warming up was eigenlijk onderdeel van de challenge want het doel was natuurlijk overall zo snel mogelijk op de 250m, maar ook gewoon zonder hardloopschoenen en veel mensen ook gewoon in spijkerbroek dus dat blijft aankeutelen. Zelf zette ik de snelheid al snel omhoog richting 7, 8, 9, 9,5 en toen moest ik nog 100m en toch maar terug naar 9,0 en naar 8,5km/uur voor de laatste meters.. Na afloop kreeg ik inderdaad een behoorlijke klap, zowel qua bovenbenen als hartslag-piek die voor een soort tijdelijke kortademigheid zorgde. Dat laatste was ook niet meer in een kwartiertje weg 8)7 ..

Toen ik klaar was hadden er denk ik zo'n 30 mannen gelopen, zaten er 5 onder de 2 minuten en zo'n 10 DNF's. Later op de middag zag ik twee mensen onder de 1:50 waarvan één op 1:44. Na een goede warm-up en met meer ervaring met zo'n band (was uberhaupt de eerste keer) kan ik vast nog wel iets sneller maar wel heftig, zo'n 20% helling. Zou het voor je berg-trail-conditie nou ook raadzaam zijn om wekelijks kilometers onder een hellingshoek (of iets minder stijl) te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Valorian schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:35:
[...]

Het was een soort fun-challenge, om mensen een beetje te vermaken rond de mud-sweat-trails stand en een inkijkje te geven in hardlopen in de bergen. Denk dat iedereen voor zichzelf moet inschatten hoe hard je dan gaat proberen te lopen. Maar je hebt helemaal gelijk, het was niet het beste idee om dan ook echt te gaan proberen een toptijd neer te zetten. 8)7

Ik begon op 6km/uur en vervolgens kon je zelf snelheid aanpassen omhoog of omlaag, dus de warming up was eigenlijk onderdeel van de challenge want het doel was natuurlijk overall zo snel mogelijk op de 250m, maar ook gewoon zonder hardloopschoenen en veel mensen ook gewoon in spijkerbroek dus dat blijft aankeutelen. Zelf zette ik de snelheid al snel omhoog richting 7, 8, 9, 9,5 en toen moest ik nog 100m en toch maar terug naar 9,0 en naar 8,5km/uur voor de laatste meters.. Na afloop kreeg ik inderdaad een behoorlijke klap, zowel qua bovenbenen als hartslag-piek die voor een soort tijdelijke kortademigheid zorgde. Dat laatste was ook niet meer in een kwartiertje weg 8)7 ..

Toen ik klaar was hadden er denk ik zo'n 30 mannen gelopen, zaten er 5 onder de 2 minuten en zo'n 10 DNF's. Later op de middag zag ik twee mensen onder de 1:50 waarvan één op 1:44. Na een goede warm-up en met meer ervaring met zo'n band (was uberhaupt de eerste keer) kan ik vast nog wel iets sneller maar wel heftig, zo'n 20% helling. Zou het voor je berg-trail-conditie nou ook raadzaam zijn om wekelijks kilometers onder een hellingshoek (of iets minder stijl) te maken?
Dat dus, de afstand is eigenlijk nét te lang om vanaf begin volle bak in te gaan omdat je dan op meter 180 niet meer vooruit komt. Sta je dan als zo'n berggeit te kijken. Maar ook weer te kort om signalen als hartslag, vermoeidheid of zelfs een druppeltje zweet op te pikken. Tegen de tijd dat je lichaam in de gaten heeft wat er aan de hand is sta je al boven :).
Maar, desalniettemin, een hele nette prestatie :)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Calitomnication schreef op maandag 30 januari 2017 @ 11:49:
[...]

Dat dus, de afstand is eigenlijk nét te lang om vanaf begin volle bak in te gaan omdat je dan op meter 180 niet meer vooruit komt. Sta je dan als zo'n berggeit te kijken. Maar ook weer te kort om signalen als hartslag, vermoeidheid of zelfs een druppeltje zweet op te pikken. Tegen de tijd dat je lichaam in de gaten heeft wat er aan de hand is sta je al boven :).
Maar, desalniettemin, een hele nette prestatie :)
Zag Roooozzz ook nog bij de stand, geloof dat zijn vriendin het dames-record nog wilde aanvallen, ben benieuwd of ze in de buurt gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Valorian schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:06:
[...]
Zag Roooozzz ook nog bij de stand, geloof dat zijn vriendin het dames-record nog wilde aanvallen, ben benieuwd of ze in de buurt gekomen is.
Volstrekt dodelijk zo'n challenge ja. Zonder warming up knal je meteen naar max hartslag en door de tijdsduur lopen je benen helemaal vol. Ik ben verstandig geweest en heb niet meegedaan :+ Voet voelde eergisteren wat raar, dus ik had me voorgenomen gewoon rust te houden. Dus toen Kaj naar 1:44 liep en ik wist dat ik om dat te benaderen volledig tot het gaatje zou moeten, vond ik dat een uitstekend excuus om inderdaad maar rust te houden :P
De misses is uiteindelijk op plek 3 bleven steken (1:57), er kwam nog een serieuze trail/triatlon dame langs die in haar 2e poging naar 1:46 wist te lopen. Dat was toch echt wel even buiten bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Zo, gisterochtend nog even wezen intervallen met 't groepje. Dat voelde weer goed.

Deze week even geen gekke dingen meer doen en dan zondag de Acht van Apeldoorn (Midwinter). Startnummer is in ieder geval al binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

InZane schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:31:
Zo, gisterochtend nog even wezen intervallen met 't groepje. Dat voelde weer goed.

Deze week even geen gekke dingen meer doen en dan zondag de Acht van Apeldoorn (Midwinter). Startnummer is in ieder geval al binnen :)
Van mij is ie ook binnen inderdaad, nu nog zorgen dat ik m ook meeneem....
Jammer dat de Acht zo veel later start (15u zou ik toch echt al wel in de trein terug willen zitten...), anders had ik je wel aangemoedigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
Poekie schreef op maandag 30 januari 2017 @ 15:00:
[...]

Van mij is ie ook binnen inderdaad, nu nog zorgen dat ik m ook meeneem....
Jammer dat de Acht zo veel later start (15u zou ik toch echt al wel in de trein terug willen zitten...), anders had ik je wel aangemoedigd!
De starttijd is inderdaad dramatisch te noemen, maar ja. Ik ga er iig vanuit dat ik volgend jaar voor een langere afstand ga, dus dan is een keertje wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Hier hang ik tégen een griepje aan ben ik bang.. Maar dat kan ik eigenlijk niet gebruiken nu. We zitten vol in de voorbereiding voor de Venloop (eind Maart) en ik ben eigenlijk van plan om daar eindelijk eens een goede tijd neer te gaan zetten na een jaar lang voorbereidingen, hard werken aan positiviteit en doorzettingsvermogen.
Dus, ik hoop dat het bij hoesten, kuchen en keelpijn blijft :)

tips voor New York

Pagina: 1 ... 24 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic