Pelox schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 16:54:
[...]
Ooh interessant! Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Hoelang ben je nu aan het trainen op deze manier en test je jezelf ook af en toe door een 10km op wedstrijdtempo te lopen?? Ik zit sinds 2014 op goed gewicht (176cm 68kg) en kan in principe eten wat ik wil nu, mits ik maar blijf sporten natuurlijk

Ik heb heel lang net onder de 50min gezeten op de 10km, maar ook weinig wedstrijden gelopen en altijd zo'n 2x per week waarvan 1 groepsgewijs (dus ook met loopscholing e.d.).
Vorig jaar januari t/m begin april een marathon-trainingsschema aangehouden en in april een marathon gelopen (3uur 50min). Die training (schema 4x p.w., in praktijk 3x p.w.) heeft me echter zoveel gebracht dat ik logischerwijs ook op de andere afstanden een stuk sneller ben geworden. Na herstel marathon mijn PR op de 10km op +/- 42:30 gezet, en in 2016 nog 3x 10km gelopen onder de 43:30, wat mij bevestigde dat die 43min ongveer mijn huidige grens was.
In december wel nog mijn 1/2 marathon PR verbeterd maar 10km bleef rond die 43 min. Nu is mijn planning om echt minimaal 3x per week te lopen: 1x woe avond bij atletiekvereniging (loopscholing, techniek en een zware interval-kern), 1x een duurloopje, maar denk voorlopig onder de 20km, en een keer een wisseltempo-loopje of gewoon een loopje met loopmaatjes van mijn hardloop-app-groepje, waarmee ik ook regelmatig op za-ochtend in het park loop. Als ik tijd over heb nog een herstelloopje van een km of 7 de dag na een duurloop.
Heel veel ervaring over deze manier van trainen kan ik nog niet geven, want ben pas vorige week begonnen bij de atletiek. Wel ga ik in januari de 130km denk ik nét halen. Ben traag gestart maar heb daarna een inhaalslagje gedaan

..
Als ik jou nog een tip kan geven dan is het misschien om af en toe je tempo-wissel-loopje te vervangen door een echte stevige interval. Voetbal is wellicht ook een interval, en dat doe ik niet dus kan er niet zo'n goed beeld bij krijgen, maar ik weet wel dat ik vorig jaar bij de marathontraining het idee had dat de zware intervallen me heel veel verder gebracht hebben. Ook mentaal. Als je bijvoorbeeld 7x 800m hoog tempo loopt met daartussen steeds rustblokken van x minuten, dan is het streven bij zo'n interval dat je alle 7 de blokken in dezelfde tijd aflegt. Begin je dan bijvoorbeeld op 4:10/km min op een 800m, dan is het na een set of 4, 5 toch wel zwaar maar je wilt ook niet opgeven dus push je jezelf om tóch vast te houden aan die 4:10 / km , óók die laatste twee zware sets van 800m. Natuurlijk moet je oppasssen dat je niets forceert, maar ik merkte dat dat pushen op een interval me helpt ook te vinden waar mijn werkelijke 'max' zit. Toen ik in december mij 21,1km target bij een wedstrijd op 1uur 35min had gezet moest ik 21,1km lang 4:30/km lopen. Al op de helft van die afstand vond ik het zwaar worden en na 3/4 vond ik het ronduit ellendig, maar heb het wél nagenoeg volgehouden en een PR net boven de 1:35 gezet, ruim 2,5 min onder de vorige PR. Dat geeft een enorme voldoening! Met mijn 40min op de 10km target zal ik uiteindelijk ook van start moeten gaan over een klein half jaartje op +/- 3:55 / km en dat moeten vasthouden. Dat gaat weer zwaar worden en vraagt ongetwijfeld ook weer om enorm doorzettingsvermogen om het 'vast te houden' tot het eind. Wat mij betreft hoort dat er ook bij, als het immers te makkelijk gaat dan betekent het in praktijk dat de lat omhoog moet