Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 109 Laatste
Acties:
  • 512.726 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-04 16:53

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oeh, ik zat al na te denken wat ik eens voor hardloopspul voor mijn verjaardag wil vragen... Zo'n vest lijkt me best tof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Kom toevallig die net nog tegen op Aliexpress Zelfde tas, andere opdruk. Iets goedkoper

Op zich lijkt het me wel handig, maar aan de andere kant loop ik ook nog niet dusdanige lange afstanden dat ik een tas/vest nodig heb. Als ik eens de 20Km passeer, dan kijken we wel weer verder

[ Voor 8% gewijzigd door pjlgt op 17-01-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:52

McMiGHtY

- burp -

Raidlight heeft momenteel ook een uitverkoop:

http://nl.raidlight.com/54-sales?my_sho

Heb je voor de prijs van een Decathlon tas een Raidlight:
http://nl.raidlight.com/s...run-10l.html#/kleur-zwart

Of anders idd via China:

https://nl.aliexpress.com...2114.48010608.4.10.hsRAXx

https://nl.aliexpress.com...2114.48010608.4.10.VWyoVO

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-04 19:21
Valorian schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:50:
[...]

Ik ben zelf toevallig ook een beetje aan het speuren, wat ik merk is dat veel tassen gewoon echt veel te groot zijn. Tassen van +/- 5-7 liter lijken compact maar in praktijk zou ik niet weten wat ik met al die ruimte moet. En een heupband vind ik dan weer té klein/compact.

Een mooie tussenoplossing lijkt mij de "Salomon Sense Set", een soort dun vestje (90gr) wat volgens de reviews erg fijn zit en nog steeds relatief veel ruimte biedt. O.a. voor 2x 0,5liter water aan voorzijde, maar volgens de reviews zou een waterdichte jas + regenbroek + gels + telefoon + 2x 0,5 liter water prima moeten passen, dus zelfs voor eventuele echte bergtrails zou het voldoende moeten zijn...

Is wel prijzig (4x zo duur als de decathlon tassen :| ) maar hij komt overal erg goed uit de test/reviews en Salomon is geen onbekende in trailland, heb zelden klachten gehoord over hun materiaal. Normaal 109 euro, online vanaf zo'n 80 euro te vinden. Inclusief 2 'softflasks' waar je normaal bij een merk als Salomon ook wel een euro of 15-20 per stuk voor betaald...

Goede review:
https://iancorless.org/20...-salomon-s-lab-sense-set/
Topding.
Had eerst ook die ondingen van de decathlon, dat schuift en stuitert continu.

Die Slab sense zit echt super en blijft megastrak zitten.
Enige nadeel, echt heel fragiel.
Had direct na levering al naald en draad nodig.

Oh goedkoopste is fruugo, wel een week levertijd ofzo.
https://www.fruugo.nl/sea...mon+S+Lab+Sense+Ultra+Set

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Pathogen schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:17:
[...]

Het begon gisteravond nog een beetje te borrelen in mijn hoofd: ik heb ook ooit last gehad van één voet die niet echt meewerkte. Bij mij kwam het erop neer dat ik ongelijk liep, mede door gebrek aan stevigheid in mijn rompspieren (rug, buik, bilspieren) en met die kant een veel grotere klap maakte op de grond.

Daardoor werd mijn enkel (toen ook nog behoorlijk ongetraind) ook zwaarder belast, sloeg die een soort van op slot (geen controle meer over, erg lage range of motion, soms de dag erna nog houterig lopen) en klonk het ook heel gek met één kant die flap deed :P

Uiteindelijk is dat bij mij allemaal goed gekomen door rustiger te trainen, voorzichtig op te bouwen en langzaam aan de spieren te versterken. Ik denk dat een sportfysio in zo'n geval wel goede ondersteunende oefeningen had kunnen bieden om dat proces te versnellen.

Ik heb daarvoor eigenlijk altijd wel relatief zwakke enkels gehad. Veel op kisten gelopen en als ik een half uurtje op schaatsen stond was het wel klaar.
Bedankt voor je aanvulling. Ja ik vermoed ook dat mijn slechte (hardloop)houding wordt veroorzaakt doordat ik ongelijk loop of in ieder geval niet de correcte houding heb, misschien wel veroorzaakt door het jarenlang achter een bureau zitten :/ . Als ik video's bekijk van hoe ervaren, getrainde en geoefende personen lopen hebben ze allemaal een heel vloeiende, strakke en nette beweging maar als ik mezelf bekijk (voor zover dat kan in je hoofd :+ ) ziet en voelt dat voor mij helemaal niet zo. Het voelt alsof ik houterig loop en veel inspanning moet doen om vooruit te komen zeg maar, niet vloeiend. Ik vind het jammer want daardoor wordt hardlopen nu meer een frustratie (omdat ik het goed wil doen) terwijl ik het veel leuker vind om buiten te rennen/lopen dan in een saaie sportschool te zitten :).

Zwakke enkels herken ik wel; een kwartier schaatsen hoef ik niet te doen want dan ben ik al 2x door mijn enkel gezwikt. Binnenkort naar de sportfysio en kijken wat die zegt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mocht het inderdaad een zwakke enkel zijn: ik heb daar echt 0,0 last meer van!
In 2011 nog maanden uitgeschakeld geweest na de Zandvoort Circuit Run, omdat het daar in de bochten zo leuk naar links en rechts helt, maar tegenwoordig heb ik echt geen enkel probleem meer met mijn enkels.

De twee dingen die daarbij absoluut hebben geholpen zijn tijd (gewoon blijven opbouwen en trainen) en niet meer haklanden.

Ben heel benieuwd naar wat de fysio te zeggen heeft, en natuurlijk hoe het daarna gaat. Het klinkt echt allemaal heel bekend zoals bij mij 4-5 jaar geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Cubic X schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Bedankt voor je aanvulling. Ja ik vermoed ook dat mijn slechte (hardloop)houding wordt veroorzaakt doordat ik ongelijk loop of in ieder geval niet de correcte houding heb, misschien wel veroorzaakt door het jarenlang achter een bureau zitten :/ . Als ik video's bekijk van hoe ervaren, getrainde en geoefende personen lopen hebben ze allemaal een heel vloeiende, strakke en nette beweging maar als ik mezelf bekijk (voor zover dat kan in je hoofd :+ ) ziet en voelt dat voor mij helemaal niet zo. Het voelt alsof ik houterig loop en veel inspanning moet doen om vooruit te komen zeg maar, niet vloeiend. Ik vind het jammer want daardoor wordt hardlopen nu meer een frustratie (omdat ik het goed wil doen) terwijl ik het veel leuker vind om buiten te rennen/lopen dan in een saaie sportschool te zitten :).

Zwakke enkels herken ik wel; een kwartier schaatsen hoef ik niet te doen want dan ben ik al 2x door mijn enkel gezwikt. Binnenkort naar de sportfysio en kijken wat die zegt :) .
Voordat je jezelf een complex aanpraat...

1. Je kunt waarschijnlijk 10x zoveel filmpjes vinden van mensen die lelijker/slechter hardlopen dan jij. Die staan vaak alleen niet op Youtube onder de zoekterm "optimal running form". :+ Probeer eens een filmpje te vinden van álle mensen bij een grote loop in Nederland. Een overzichtsfilmpje bij de Dam tot Damloop bijvoorbeeld, of de Marathon van Rotterdam. Wedden dat jouw loophouding zo slecht nog niet is?

2. Je lichaam is best wel goed in zelf uitvogelen hoe je het meest efficiënt loopt. Je kunt hier uiteraard in verbeteren, maar het is niet zo snel "fout".

Dan nog een tip om wel concreet wat te kunnen doen: je zou aan je flexibiliteit kunnen werken met wat yoga/pilates. Zo leer je de ontspanning in je spieren te vinden, ook tijdens inspanning/belasting. Dit is iets wat je eenvoudig thuis kunt doen - de hele App Store staat vol met appjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Runalyze is deze week met een mooie gimmick gekomen. Alle looproutes naast elkaar. Toch mooi om te zien hoe anti-autistisch ik nagenoeg nooit hetzelfde rondje loop op een paar wedstrijdjes waar ik 2 etappes liep na.

En omdat ik met een blessure toch niks beters te doen heb, heb ik mijn hele logboek maar eens bijgewerkt https://runalyze.com/shared/henkkramer/

Gridmap

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

kramerty88 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:59:
Runalyze is deze week met een mooie gimmick gekomen. Alle looproutes naast elkaar. Toch mooi om te zien hoe anti-autistisch ik nagenoeg nooit hetzelfde rondje loop op een paar wedstrijdjes waar ik 2 etappes liep na.
Ik heb m ook inderdaad (zal m vanavond toevoegen). Mijn heatmap zelf (een van de andere 'posters') is wat uit fatsoen omdat ik toen ik in Gdansk was ook daar een stukje had hardgelopen. Maar die run-by-run is echt vet om te zien. Ze schrijven dat ze het standaard willen toevoegen aan runalyze, lijkt me mooie ontwikkeling.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik lees nergens of je Runalyze direct aan Garmin Connect kunt koppelen, alleen maar stukken over handmatige imports... Is dat nog steeds het geval, of is de FAQ verouderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Pathogen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:35:
Ik lees nergens of je Runalyze direct aan Garmin Connect kunt koppelen, alleen maar stukken over handmatige imports... Is dat nog steeds het geval, of is de FAQ verouderd?
Volgens mij waren ze er mee bezig, maar vooralsnog is het handmatig.

edit:
Yup, goed onthouden; dit kwam uit hun eindjeaarsmail:
Our personal goals for 2017 at RUNALYZE are to get a working activity synchronisation (we'll start with some smaller vendor manufacturing portals) and to provide further improvements for our analytics. If we are lucky, there'll be some more suprises for you next year – stay tuned. Enough ideas and own wishes exists – but we cannot promise which features to come first.

[ Voor 39% gewijzigd door Poekie op 18-01-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Pathogen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:35:
Inderdaad handmatig. Ze zijn bezig met de tapiriik integratie, maar die is nog niet gereed. Het importeren-exporteren is niet veel werk voor mij, export uit GC, import Runalyze en klaar. Als je een nieuwe gebruiker bent met veel activiteiten in Garmin Connect dan hebben ze een python script voor een batch export die je zo in Runalyze kunt gooien.

Voor mij is Runalyze echt mijn persoonlijke logboek. Alle data plus meer die je nodig hebt, analyse tools, overzichten, etc. En dus af en toe een gimmick dingetje zoals dit. Oh, en bovenal gratis en zelfstandig te hosten dus 100% controle over jouw data.
Poekie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Ik heb m ook inderdaad (zal m vanavond toevoegen). Mijn heatmap zelf (een van de andere 'posters') is wat uit fatsoen omdat ik toen ik in Gdansk was ook daar een stukje had hardgelopen. Maar die run-by-run is echt vet om te zien. Ze schrijven dat ze het standaard willen toevoegen aan runalyze, lijkt me mooie ontwikkeling.
Haha, voor mij ook. Een aantal keren in het buitenland geweest waaronder de VS. Dus ik heb een twintigtal blauwe stippen als heatmap 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door kramerty88 op 18-01-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:52:
[...]

Je wordt bedankt, nu wil ik €80 uitgeven. :+

Update: besteld. :+
Zojuist voor het eerst mee gelopen. Opzich een fijn ding, al vind ik het nog wel een beetje schudden/bouncen. Had 'm op het eind loeistrak gemaakt, dan zit het wel goed. Had 'm nu over een glad jasje - dat maakt misschien ook nog verschil. Bidons ook niet 100% vol doen zal ook wel helpen.

Al met al wel tevreden dus ik hou 'm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:51

The_Scarabial

MTB for life!

Nog even in navolging van het spm gemiddelde van mijn loopjes, zo rond de 160, weet iemand hoe dit wordt gemeten?
Ik gebruik een Forerunner 235 die dit aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10

Rudedadude

Maybe we were born to run

The_Scarabial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:14:
Nog even in navolging van het spm gemiddelde van mijn loopjes, zo rond de 160, weet iemand hoe dit wordt gemeten?
Ik gebruik een Forerunner 235 die dit aangeeft.
Vast op dezelfde manier als dat de stappenteller werkt. Een bepaald schok en waarschijnlijk iets met versnellingssensoren. Het naar voren en achteren bewegen van je armen werkt in elk geval goed voor de ingebouwde stappenteller (ik heb een FR230). Ik gebruikte in het verleden ook een footpod bij m'n Garmin 210, het valt me op dat ik toen meestal een nog net iets hogere spm had. Toen bij reguliere loopjes tegen de 180 aan, nu rond de 175. Wanneer ik tempo maak (sneller dan 4:15 oid.) ga ik wel over de 180 spm heen.

Redelijk onverwacht (ik weet zelf niet meer hoe ik er bij gekomen ben :+ ) heb ik een aanvullende tool voor bij / naast het hardlopen aangeschaft: een Elliptigo (model Arc). Heel kort gezegd: een soort crosstrainer voor buiten:
Afbeeldingslocatie: http://shop.elliptigo.com/Arc_angled_500px.jpg
Ik las erover, zag er een op marktplaats staan en opeens stond hij in m'n schuur :) . Tot nu toe zijn de ervaringen positief. Net als met hardlopen is het een 'echte' workout (hartslag komt tot vergelijkbare waarden), maar in plaats van 12 a 13 km/uur ga ik dan 20-25 km/u. En mis je de specifieke hardloopbelasting / schokimpact. Nu heb ik geen last van blessures, maar hiermee is het makkelijk om wat vaker een rondje te maken tussen mijn reguliere hardloopdagen door zonder dat ik dat 'voel' de dag erna. En het is nog leuk ook, door je relatief hoge sta-positie heb je een goed overzicht. Een nadeel kwam ik vandaag achter: m'n handschoenen en schoenen zijn niet voldoende winddicht met deze temperaturen. Terwijl m'n hartslag omhoog op de Erasmusbrug richting de 160 ging, waren m'n vingers gevoelloos.

Binnenkort een keer tijd maken voor een mooie heuveltraining op de Brienenoordbrug...
Cubic X schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 20:25:
[...]

Zo lang je niet te veel op 1 van deze lijkt gaat het nog prima, moet je maar denken :P

[ Voor 32% gewijzigd door Rudedadude op 18-01-2017 22:38 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:51

The_Scarabial

MTB for life!

^haha gaaf ding, zo'n ding heb ik ooit eens getest op de bikemotion geloof ik.

over de spm, zou het kunnen dat de FR235 een gemiddelde parameter aanhoudt voor het bepalen van het aantal stappen, misschien dien ik m'n staplengte aan te passen in het horloge, als dit al kan. Ik gebruik m'n armen wel vrij veel om de voorwaatse beweging te ondersteunen, misschien dat dit ook nog invloed heeft op de lage waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
The_Scarabial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:35:

over de spm, zou het kunnen dat de FR235 een gemiddelde parameter aanhoudt voor het bepalen van het aantal stappen, misschien dien ik m'n staplengte aan te passen in het horloge, als dit al kan. Ik gebruik m'n armen wel vrij veel om de voorwaatse beweging te ondersteunen, misschien dat dit ook nog invloed heeft op de lage waardes.
Voglens mij zou pas-frequentie vrij accuraat moeten zijn met de meeste horloges, omdat je bij normaal lopen exact bij elke pas je arm mee zwaait. Overigens kan je het ook best een keer mee-tellen natuurlijk, als je twijfelt aan je waardes. Éen minuut meetellen moet nog wel lukken zonder de tel kwijt te raken :)

PS: Vanavond voor het eerst meegelopen met Hellas Utrecht, atletiekvereniging. Erg leuk, wel meteen pittig: na een loopscholing / ladders / etc. een interval kern van 10x (200m Tempo3km, 200m rust, 400m Tempo5km, 200m rust) .. Ofwel zo'n 6km aan tempoblokken en in totaal inclusief in en uitlopen en loopscholing toch zo'n 15km afgetikt :) .. Ben erg enthousiast, leuk ook om met mensen te lopen met hetzelfde niveau om aan op te trekken.

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 18-01-2017 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Redelijk onverwacht (ik weet zelf niet meer hoe ik er bij gekomen ben :+ ) heb ik een aanvullende tool voor bij / naast het hardlopen aangeschaft: een Elliptigo (model Arc). Heel kort gezegd: een soort crosstrainer voor buiten:
[afbeelding]
Ik las erover, zag er een op marktplaats staan en opeens stond hij in m'n schuur :) . Tot nu toe zijn de ervaringen positief. Net als met hardlopen is het een 'echte' workout (hartslag komt tot vergelijkbare waarden), maar in plaats van 12 a 13 km/uur ga ik dan 20-25 km/u. En mis je de specifieke hardloopbelasting / schokimpact. Nu heb ik geen last van blessures, maar hiermee is het makkelijk om wat vaker een rondje te maken tussen mijn reguliere hardloopdagen door zonder dat ik dat 'voel' de dag erna. En het is nog leuk ook, door je relatief hoge sta-positie heb je een goed overzicht. Een nadeel kwam ik vandaag achter: m'n handschoenen en schoenen zijn niet voldoende winddicht met deze temperaturen. Terwijl m'n hartslag omhoog op de Erasmusbrug richting de 160 ging, waren m'n vingers gevoelloos.

Binnenkort een keer tijd maken voor een mooie heuveltraining op de Brienenoordbrug...

[...]
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Rudedadude schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Vast op dezelfde manier als dat de stappenteller werkt. Een bepaald schok en waarschijnlijk iets met versnellingssensoren. Het naar voren en achteren bewegen van je armen werkt in elk geval goed voor de ingebouwde stappenteller (ik heb een FR230). Ik gebruikte in het verleden ook een footpod bij m'n Garmin 210, het valt me op dat ik toen meestal een nog net iets hogere spm had. Toen bij reguliere loopjes tegen de 180 aan, nu rond de 175. Wanneer ik tempo maak (sneller dan 4:15 oid.) ga ik wel over de 180 spm heen.

[afbeelding]

[...]

Zo lang je niet te veel op 1 van deze lijkt gaat het nog prima, moet je maar denken :P

[video]
Wat een waanzinnig bruut ding! Ik ben gelijk helemaal enthousiast en zou er ook wel één willen hebben! Lijkt me echt fantastisch, "hardlopen op een fiets". Zo kan je toch een soort van hardlopen, en net zoals een wielrenner wat langere stukken maken. De prijs vind ik alleen wel wat hoog, zijn er nog wat goedkopere alternatieven op de markt dat je weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Raptar schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:16:
[...]

Wat een waanzinnig bruut ding! Ik ben gelijk helemaal enthousiast en zou er ook wel één willen hebben! Lijkt me echt fantastisch, "hardlopen op een fiets". Zo kan je toch een soort van hardlopen, en net zoals een wielrenner wat langere stukken maken. De prijs vind ik alleen wel wat hoog, zijn er nog wat goedkopere alternatieven op de markt dat je weet?
Als ik hem niet van marktplaats had gehaald dan was de prijs voor mij ook het struikelblok geweest. Enige alternatief dat ik ben tegengekomen is de Bionic runner www.run4.com , die qua beweging nog iets meer op hardlopen schijnt te lijken, maar die is volgens mij niet echt goedkoper. Elliptigo schijnt later dit jaar nog wel met iets te komen en heeft als langere termijn doel om goedkopere modellen te introduceren. De ervaring is namelijk vaak dat veel mensen wel enthousiast zijn, maar dat de aanschaf hen tegenhoudt.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

The_Scarabial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:35:

De stappenteller (pasfrequentiemeter) van de 235 werkt met een accelerometer en is vrij accuraat. Dat hij lage waardes aangeeft heeft waarschijnlijk te maken met dat je toch een lagere spm hebt dan je hoopt ;(
Of hij goed werkt kun je ook gewoon zittend testen, schud met je arm alsof je loopt en kijk hoeveel hij aangeeft. Om frequentie aan te houden zet je een nummer op met bekend aantal bpm en drum je mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 12:14
kramerty88 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:01:
[...]

De stappenteller (pasfrequentiemeter) van de 235 werkt met een accelerometer en is vrij accuraat. Dat hij lage waardes aangeeft heeft waarschijnlijk te maken met dat je toch een lagere spm hebt dan je hoopt ;(
Of hij goed werkt kun je ook gewoon zittend testen, schud met je arm alsof je loopt en kijk hoeveel hij aangeeft. Om frequentie aan te houden zet je een nummer op met bekend aantal bpm en drum je mee.
Dit vind ik zelf nog vrij moeilijk: ik heb het onlangs geprobeerd thuis door met mijn vingers op de tafel te tikken en het ritme in een nummer te vinden. (Nochtans kan ik goed dansen dus zou wel voldoende gevoel voor ritme moeten hebben :D )

Ik zou dus aanraden om eerst enkele loopjes te doen met een metronoom, bv. op 170 BPM. En dan later overschakelen naar muziek met 170 BPM indien gewenst...

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3vH39r1dyjQ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 07:53:
[...]

Als ik hem niet van marktplaats had gehaald dan was de prijs voor mij ook het struikelblok geweest. Enige alternatief dat ik ben tegengekomen is de Bionic runner www.run4.com , die qua beweging nog iets meer op hardlopen schijnt te lijken, maar die is volgens mij niet echt goedkoper. Elliptigo schijnt later dit jaar nog wel met iets te komen en heeft als langere termijn doel om goedkopere modellen te introduceren. De ervaring is namelijk vaak dat veel mensen wel enthousiast zijn, maar dat de aanschaf hen tegenhoudt.
Is het voor de wet een 'fiets'? Misschien kan ik aannemelijk maken dat ik er woon-werk-verkeer op ga uitoefenen, dan kan 'ie in het fietsplan / werkkostenregeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

:D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 12:47
Beste allen,

Wat is dit een leuk topic! Sinds eind 2016 een lurker maar nu ga ik me dus voorstellen.
Ben een beginnende niet-heel getalenteerde hardloper met een marathontijd van 4:34 (Amsterdam 2016) en HM (Egmond 2017) van 2:00.

Ik ren alleen maar op barefoot sandalen en ik ben dus de afgelopen jaren bezig geweest om mij barefoot rentechniek aan te leren. Nu dat goed gaat ben ik dus serieuzer gaan hardopen. Ben lid van een atletiekvereniging sinds september en volg nu een renschema van Matt Fitzgerald (80/20 Training) om voor te bereiden voor de marathon van Rotterdam. Doelstelling is om deze in 4:15 te gaan lopen.

Ik zie vooral dat jullie in dit topic veel meer data driven zijn: veel posters kwantificeren jullie doelen en zijn geïnteresseerd in training metrics.

Ik vind dat dus heel interessant maar merk ook dat ik metrics gebruik als output van goede rentechniek en training en niet als maatstaf waar ik me aan afmeet. Als voorbeeld: ik wil zo snel mogelijk lopen bij een hartslag van 135 bpm. Dan moet ik dus glimlachen als ik mijn rencadans in een periode van maanden heel langzaam zie oplopen van 174 spm naar 180 spm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
Leuk artikel over cadence, die best wel wat in perspectief zet.

http://www.runnersworld.c...e-and-ground-contact-time
kramerty88 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:59:

En omdat ik met een blessure toch niks beters te doen heb, heb ik mijn hele logboek maar eens bijgewerkt https://runalyze.com/shared/henkkramer/

[afbeelding]
Niet normaal deze site, zoveel data :o
Dit is nog uitgebreider dan trainings peaks volgens mij.

[ Voor 69% gewijzigd door Sinned123 op 19-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Sinned123 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:04:
Leuk artikel over cadence, die best wel wat in perspectief zet.

http://www.runnersworld.c...e-and-ground-contact-time

[...]

Niet normaal deze site, zoveel data :o
Dit is nog uitgebreider dan trainings peaks volgens mij.
Inderdaad, alle data die je nodig hebt, plus meer. Runalyze gebruik ik dan ook als mijn eigen logboek. Strava is sociaal perfect, maar voor data niet. Trainingpeaks te ingewikkeld en niet overzichtelijk. GC outdated en slecht onderhouden. Smashrun geeft alleen kilometers. Runkeeper is gewoon bagger. Endomondo idem. En Runalyze is een opensource projectje van 2 Duitsers die niks anders voor ogen hebben dan een über compleet analyse pakket te maken. Prachtig.

(overigens gebruik ik nog geen kwart van alle functionaliteiten, maar dat het erin zit is gewoon top.. Hoe meer statistiekjes hoe beter :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

kramerty88 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:41:
[...]

Inderdaad, alle data die je nodig hebt, plus meer. Runalyze gebruik ik dan ook als mijn eigen logboek. Strava is sociaal perfect, maar voor data niet. Trainingpeaks te ingewikkeld en niet overzichtelijk. GC outdated en slecht onderhouden. Smashrun geeft alleen kilometers. Runkeeper is gewoon bagger. Endomondo idem. En Runalyze is een opensource projectje van 2 Duitsers die niks anders voor ogen hebben dan een über compleet analyse pakket te maken. Prachtig.

(overigens gebruik ik nog geen kwart van alle functionaliteiten, maar dat het erin zit is gewoon top.. Hoe meer statistiekjes hoe beter :*)
Ik kwam er achter dat hoewel mijn horloge en GC het niet konden inlezen (want mijn horloge 'kan' het niet standaard - FR620), ik wel áán kon zetten (via een omweg) dat mijn heart rate variability werd gemeten, en gelogd. Het zit dus in het *.fit-bestand, en alleen Runalyze doet er iets mee.
Nog steeds niet echt een idee dat ik echt weet waar ik mee bezig ben met HRV, maar het kan gemeten en gelogd worden *O*

Runalyze geeft een hoop dingen die Strava in premium verstopt heeft, of die in Stravistix mogelijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 19-01-2017 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vandaag de stoute (loop)schoenen en de eerste stap gezet om een droom in vervulling te laten gaan.
Dear Calitomnication,

Thank you for your recent purchase from New York Road Runners! We are excited to have you running with us. At New York Road Runners, it is our goal to give everyone on the planet both a reason to run and the means and opportunity to keep running and never stop.

You have submitted an application for the following:

2017 TCS New York City Marathon
Dit is overigens wel de loterij direct op de site van de NYRR zelf, gewoon eens een keer proberen. meedoen kost niks. Alleen als ik straks wél mag lopen, kost het me $358,- :X ($8.50 per km... )
Maar, ik verwacht niet dat ik mee mag doen :P. kan dan nog altijd besluiten om een veel te dure hardloopreis te nemen. Maar ik weiger het pricipieel om €2500.- voor een 5 daagse hardloopreis New York af te tikken, dat kan goedkoper.

Dus, fingers crossed en kijken of het gaat lukken, zo niet. Kan ik iig wel zeggen dat ik het heb geprobeerd :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Poekie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:48:
[...]

Ik kwam er achter dat hoewel mijn horloge en GC het niet konden inlezen (want mijn horloge 'kan' het niet standaard - FR620), ik wel áán kon zetten (via een omweg) dat mijn heart rate variability werd gemeten, en gelogd. Het zit dus in het *.fit-bestand, en alleen Runalyze doet er iets mee.
Nog steeds niet echt een idee dat ik echt weet waar ik mee bezig ben met HRV, maar het kan gemeten en gelogd worden *O*

Runalyze geeft een hoop dingen die Strava in premium verstopt heeft, of die in Stravistix mogelijk zijn.
Voor HRV tijdens een activiteit heb ik nog geen duidelijke theorieën of toepassingen gevonden. HRV wordt vooral gebruikt om de variabiliteit tijdens rust te meten. Hoe groter de variabiliteit hoe minder gestrest je bent, dus hoe harder je kan trainen is de theorie. Het is een balans tussen je sympatische en parasympatische zenuwsystemen. Als een van de twee de overhand heeft (overtraind) moet je dus voorzichtig doen. Als het in balans is schiet je HS op en neer (inademen HS omhoog, uitademen HS omlaag).

Wat ik wel zag in Runalyze in de pointcaré plot van bijvoorbeeld mij zoladz test is dat ik 2 plateus lijk te hebben tijdens mijn activiteit. Die komen vaker voor. Maar een gedachte erachter heb ik nergens kunnen vinden (of dat het überhaupt iets betekent). Ik vind het wel grappig en ga kijken of het misschien iets met drempels te maken kan hebben. Vt1/Vt2 bijvoorbeeld (als is het eerste plateau te laag voor een Vt1).

Plateus liggen op 339ms en 420ms, resp. HS 179 en HS 143, bij een rust van 40 en max 194.
https://www.runalyze.com/shared/125e5
En in deze net, maar dan ook net iets anders op 335ms en 415ms, resp HS 179 en HS 144.
https://runalyze.com/shared/13d2b

Iemand suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yRkOSWtvY5ZtJ5TcRSd1CQ0M/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door kramerty88 op 19-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:41:
[...]
Is het voor de wet een 'fiets'? Misschien kan ik aannemelijk maken dat ik er woon-werk-verkeer op ga uitoefenen, dan kan 'ie in het fietsplan / werkkostenregeling ;)
Lijkt me dat het gewoon onder een fiets valt. Het heeft remmen, trappers, een stuur, etc. Zit standaard geen licht op, dus ik heb wat led lampjes voor en achter. Maar of het dan onder een fietsplan valt, geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik ben eigenlijk op zoek naar een leuk loopgroepje in Alkmaar (of dichte nabijheid) Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 21:37
Welke winkel in de buurt van Utrecht zouden jullie aanraden om je schoenen te kopen? Ik heb jaren geleden hard gelopen, maar door verkeerd schoeisel (geadviseerd door een winkel) mijn linkerknie de vernieling in gelopen (ben ook eigenwijs doorgelopen, dus ook deels mijn eigen fout).
Nu prikkelt het al een tijdje om weer te beginnen, maar moet voor mijzelf toch een (angst)drempel over...

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:38
Die onderin de Galgenwaard

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
pietertie schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:34:
Welke winkel in de buurt van Utrecht zouden jullie aanraden om je schoenen te kopen? Ik heb jaren geleden hard gelopen, maar door verkeerd schoeisel (geadviseerd door een winkel) mijn linkerknie de vernieling in gelopen (ben ook eigenwijs doorgelopen, dus ook deels mijn eigen fout).
Nu prikkelt het al een tijdje om weer te beginnen, maar moet voor mijzelf toch een (angst)drempel over...
Run2Day (mariaplaats)
In Utrecht heb ik gemengde ervaring bij Run2Day: een keer heel goed geholpen en een goede analyse gehad n.a.v. zo'n stukje lopen en dan gefilmd met ipad (slowmotion), waarna goed werd uitgelegd hoe ik liep en wat werd aangeraden. 2e keer geen filmpje, wel iemand die keek, vervolgens advies wat mijns inziens wel erg gestuurd werd op wat er nog lag te verstoffen in het magazijn. Hoe dan ook, áls je hierheen gaat ga dan op een incourant tijdstip (bijv in de ochtend doordeweeks, of heel vroeg in het weekend), want dan is er tijd voor je en heb je meer kans dat ze goed kijken hoe je loopt / de tijd nemen een filmpje te maken. Analyse is gratis.

Runnersworld (Galgenwaard)
Hier ben ik nooit geweest, maar ik begrijp van anderen dat ze daar iets van 30 euro vragen voor een scan/filmpje maar dat er dan wel ook écht goed gekeken wordt. Als je dus toch al angstig bent voor eventueel verkeerd advies dan iis dit misschien meer wat voor je.

Trias Fysio Utrecht:
Daar verkopen ze geen schoenen, maar je zou er eens langs kunnen gaan om je loop te laten bekijken door een fysio. Ze hebben geloof ik ook een 'runnersscan' maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
Bedankt! Bij de Galgenwaard ben ik zo (kom uit Houten), dus dan gaan we daar maar is een kijkje nemen. Bij Run2day heb ik toentertijd mijn schoenen gekocht. Ga daar maar niet heen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Waarom denk je dat je knie door verkeerd schoeisel de vernieling in gelopen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
MrAcid schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 22:19:
Waarom denk je dat je knie door verkeerd schoeisel de vernieling in gelopen is?
Dat heeft de (sport)fysio die me toen geholpen heeft verteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hadden ze je klompen verkocht dan ofzo? Want het is best wel moeilijk om de "verkeerde" schoen te kopen/verkopen. Meeste onderzoek toont namelijk aan dat de verkeerde schoen niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MrAcid schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:15:
Hadden ze je klompen verkocht dan ofzo? Want het is best wel moeilijk om de "verkeerde" schoen te kopen/verkopen. Meeste onderzoek toont namelijk aan dat de verkeerde schoen niet bestaat.
Ik ben het op zich met je eens, maar met de kanttekening dat het meer een semantische discussie over het woord 'verkeerd' is. Feit is dat er veel verschillende modellen schoenen bestaan, én dat er een behoorlijke groep mensen is die proneert of antiproneert. Dan kan je zeggen dat alle schoenen op zich 'goed' zijn, maar iemands 'verkeerde loop' kan nog steeds baat hebben bij een schoen die dat beter opvangt toch? Dat het werkelijke probleem dan in de looptechniek of bouw van een persoon zit is en de schoen slechts symptoonbestrijding is is evident, maar zorgt er mijns inziens wel voor dat een recreant-loper soms zonder fysio of andere trajecten blessurevrij kan genieten van hardlopen waar hij of zij anders misschien juist verdere problemen krijgt...

Maar goed, ben ook maar een leek op dit gebied ;) .. Dit is overigens een discussie die logischerwijs om de zoveel tijd weer terugkomt hier, net als onderwerpen als "wat is de beste landing" en de discussie over offset/demping/stack height ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
MrAcid schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:15:
De schoen die ze me toentertijd hebben verkocht corrigeerde mijn voeten te veel, waardoor de afwikkeling niet goed was. En ik moet eerlijk, dit icm mijn eigen domme eigenwijsheid om gewoon door te lopen, omdat ik het te leuk vond.

Mocht ik weer beginnen wil ik ook mee gaan doen met een groep. Mijn schoonvader is onlangs weer begonnen onder begeleiding en is er zeer over te spreken. Ik ben toen begonnen onder begeleiding van een zeer ervaren loper.

[ Voor 17% gewijzigd door pietertie op 20-01-2017 08:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Valorian schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:39:
[...]

Ik ben het op zich met je eens, maar met de kanttekening dat het meer een semantische discussie over het woord 'verkeerd' is. Feit is dat er veel verschillende modellen schoenen bestaan, én dat er een behoorlijke groep mensen is die proneert overproneert of antiproneert supineert.
Dat ;) recent meldde zich weer iemand in dit topic die al jaren op huaraches loopt (laagje rubber van 4-6mm), dus het belang van schoenen moet niet overschat worden. Schoenen maken hun eigen problemen (hoger staan, onstabiel en lossen dat vaak weer met techniek weer op (antipronatieblokjes, etc.) Uiteindelijk is je looptechniek bepalend voor hoe een schoen gebruikt wordt en of dat problemen oplevert. En daarbinnen kun je allerlei vormen van pronatie hebben, dat is nu eenmaal hoe met mensenlijk lichaam en je enkelgewricht werkt. Knie kapot is verder een hele lastige, er zijn een hele hoop onderdelen in je knie die kapot kunnen gaan, of oorzaken waardoor je last kunt hebben van een knie. Het is juist zo lastig om bij knieproblemen vaak de exacte oorzaak te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Rudedadude schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:53:
[...]

Het is juist zo lastig om bij knieproblemen vaak de exacte oorzaak te vinden.
Ook dat ja. Na jaren denken dat ik geboren ben met slechte knieën kwam ik er na 34 jaar achter, toen ik voor het eerst in mijn volwassene leven een fysio zag, dat het probleem eigenlijk gewoon een stabiliteitsprobleem is en voortkomt uit (niet goed gebruiken van) bilspieren/heupen/romp, iets wat met oefeningen en techniek prima te overkomen is. Dat mijn knieeen overigens ook een beetje naar binnen staan is mijn bouw, maar hoeft niet te betekenen dat ik niet nog heel lang met heel veel plezier kan hardlopen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ook slechte knieën hier. En altijd gedoe met kuitspieren. Uiteindelijk opgelost door techniek, kracht en misschien wel het wonderbaarlijkste:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/txj0XsD.jpg

Twee weken lang vijf minuten per dag op een evenwichtsplank staan en ik was permanent van 95% van mijn kuitproblemen verlost. Ik bleek ook gewoon wat stabiliteitsproblemen te hebben. Dat ding heb ik nooit meer hoeven gebruiken na die twee weken.

Trouwens nog steeds veel last van mijn knieën bij veel traplopen, fietsen en tillen. Maar nooit meer tijdens het hardlopen.

Goede schoenen zijn fijn maar kracht, techniek en balans lossen de meeste problemen (beter) op.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vanochtend naar het werk gelopen. Nu de dag nog doorkomen :P

Ik was zo slim de geweldige combinatie te doen van:
- de avond ervoor een biertje drinken met collega's (ben ik totaal niet gewend)
- de afgelopen twee trainingen behoorlijk door te hebben gelopen
- al tijden niet meer een loopje van deze afstand (12km) te hebben gelopen

Laten we zeggen dat het gelukt is, ik op tijd was en nu wel heel goed besef dat het de volgende keer vast een flink stuk soepeler gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:02:

Goede schoenen zijn fijn maar kracht, techniek en balans lossen de meeste problemen (beter) op.
Vooral dat. Schoenen moeten ondersteunend zijn. Op het moment dat de schoen het meeste werk moet leveren (corrigeren) gaat er iets mis. Een probleem tackelen bij de oorzaak is altijd beter dat pas bij het gevold. Het bekende "oplossen van een probleem dat er niet hoeft te zijn" zijn we tegenwoordig vrij goed in. Het verkoopt namelijk zo goed ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
+1-tje

En als je niet zo'n plank wilt aanschaffen: 's ochtends en 's avonds 4 minuten je tanden poetsen. Twee minuten op je linker been en twee je op je rechter. Desnoods zet je even de radio aan en doe je bijvoorbeeld elk been een liedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Arie- schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:20:
[...]

+1-tje

En als je niet zo'n plank wilt aanschaffen: 's ochtends en 's avonds 4 minuten je tanden poetsen. Twee minuten op je linker been en twee je op je rechter. Desnoods zet je even de radio aan en doe je bijvoorbeeld elk been een liedje.
en met je ogen dicht als toevoeging :+

Hier heb ik sinds 25/12/16 niet meer gelopen, een verhuizing, klussen, griep en gebroken nachten hakken er nogal fysiek in. Scheelt wel de nodige kilo's, ik ben nog nooit zo licht geweest _O-

Motivatiespeech en #schoponderdekont zijn altijd welkom :+

[ Voor 25% gewijzigd door vhal op 20-01-2017 10:27 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
Vhal, ga verdorie eens hardlopen. Heb je zo'n mooi horloge welke je nu niet gebruik waar deze voor is :(

Ook voel je na het lopen veel fijner dan alleen maar klussen of ziek zijn.
Ga van die luie reet af en snel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:24:
[...]

en met je ogen dicht als toevoeging :+

Hier heb ik sinds 25/12/16 niet meer gelopen, een verhuizing, klussen, griep en gebroken nachten hakken er nogal fysiek in. Scheelt wel de nodige kilo's, ik ben nog nooit zo licht geweest _O-

Motivatiespeech en #schoponderdekont zijn altijd welkom :+
En, ga je er een hele maand van maken? Het is nu lekker loopweer, je loopt lekker licht en het is ook erg goed om de verhuisstress er even uit te lopen :)

Gogo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-04 12:01
[...]

+1-tje

Dat dus. Helemaal makkelijk met een elektrieke tandenborstel.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
kenneth schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:02:
Ook slechte knieën hier. En altijd gedoe met kuitspieren. Uiteindelijk opgelost door techniek, kracht en misschien wel het wonderbaarlijkste:

[afbeelding]

Twee weken lang vijf minuten per dag op een evenwichtsplank staan en ik was permanent van 95% van mijn kuitproblemen verlost. Ik bleek ook gewoon wat stabiliteitsproblemen te hebben. Dat ding heb ik nooit meer hoeven gebruiken na die twee weken.
Ik merk bij training in het park dat veel mensen (waaronder ikzelf) oefeningen als lunges / uitvalspassen / squads en kikkersprongen als zéér onprettig ervaren voor de knieën. Wordt dat ooit wel aangenaam als je het blijft oefenen (of op zijn minst niet-pijnlijk), of kan je ze dan maar beter gewoon niet meer doen (als je op zich gewoon prima kan hardlopen zonder knie-problemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 10:35

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Valorian schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Ik merk bij training in het park dat veel mensen (waaronder ikzelf) oefeningen als lunges / uitvalspassen / squads en kikkersprongen als zéér onprettig ervaren voor de knieën. Wordt dat ooit wel aangenaam als je het blijft oefenen (of op zijn minst niet-pijnlijk), of kan je ze dan maar beter gewoon niet meer doen (als je op zich gewoon prima kan hardlopen zonder knie-problemen)?
Ik denk dat je hier het beste eens samen met een fysio naar kan kijken,
Te diepe kikkersprongen, squads en uitvalpassen zet in iedergeval berhoorlijk druk op je knieen.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]

+1-tje

Leuke tip - nuttige gebruik van je tandenpoets-tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 12:47
Valorian schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Mijn ervaring is dat squats makkelijke worden als je het vaker doet, Begin met assisted squats waarbij je je in het begin steunt op een salontafel of iets dergelijks. Hoe vaker je dit doet hoe meer je deze steun weghaalt totdat je zonder steun kan. Squats zijn niet alleen een spieroefening maar je moet ook goede flexibiliteit in je enkels en je heupen hebben om 'diep' te kunnen gaan.

Bij squats probeer ik niet alleen vanuit knieën te doen maar ook vanuit mijn bilspieren en mijn buikspieren. Een truc die ik altijd gebruik is om bij het omhoog komen mijn buik aan te spannen en te doen of ik met de achterkant van mijn knieën iets wegduw. Geen centje pijn. Ik krijg wel pijn als ik juist focus op de spieren aan de zijkant van mijn knie en de spierinzet van alleen de quads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

McMiGHtY schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:57:
Raidlight heeft momenteel ook een uitverkoop:

http://nl.raidlight.com/54-sales?my_sho

Heb je voor de prijs van een Decathlon tas een Raidlight:
http://nl.raidlight.com/s...run-10l.html#/kleur-zwart
Beetje laat, maar ik kwam ook nog een kortingscode voor een extra 15% korting tegen (MDW16/17) die je in combinatie met de opruiming kunt gebruiken. En op de Duitse site kreeg ik volgens mij nog eens een keer een bonus 10% korting ofzo. Hoe dan ook, ik heb nu tamelijk goedkoop een raidlight rugzak besteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Interessante ademhalingtechnieken: ademen "in stukken". Moet ik is proberen zodra ik weer begin met lopen. (Pas na mijn examens dus nog 12 dagen wachten...)
Ik denk dat ik zo soms al liep, maar nu ga ik er echt is een ritme in steken.

Iemand dit al geprobeerd? Zie de 2 technieken vanaf 5m20s.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

De hersenstam, evolutionair gezien het oudste gedeelte van onze hersenen, regelt al honderdduizenden generaties onze ademhaling. Nadenken over ademhaling tijdens inspanning dwarsboomt dit ingeslepen autonome proces en is in het beste geval een micro-optimalisatie. Ritme, diepte, neus of mond: je lichaam doet dat prima zelf naar gelang de hoeveelheid CO2 in je bloed. Als je moeite hebt met ademhalen dan is dat omdat je tegen je grenzen loopt (maar dan heeft ook Haile Gebrselassie het moeilijk) of omdat je nog niet heel fit bent. Je ademhaling is een gevolg daarvan, geen oorzaak. Dat wordt met de tijd vanzelf beter.

Ik wil die jongen wel eens een 5k (op echt 5k-wedstrijdtempo) zien lopen terwijl hij keurig 2-2 door zijn neus inademt. Ain't gonna happen.

Wil je langer kunnen lopen? Oefen vaker met langer lopen.

Yes, the answer is, and always has been: run more.

edit:
Bonusquotes!
Breathe through your mouth. Breathe through your nose. Suck the air in through your ears, if you can.
-- Arthur Lydiard
Conscious attempts to modify breathing during running and other general physical activities do not benefit exercise performance. In most instances, conscious manipulation of breathing detracts from the exquisitely regulated ventilator adjustments to exercise.

[ Voor 21% gewijzigd door kenneth op 20-01-2017 14:16 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben het in de basis helemaal eens met deze stelling, al denk ik dat er nog wel iets valt te nuanceren. Zo kan een ademhalingsoefening wél goed helpen als je op een krampachtige manier ademhaalt, bijvoorbeeld doordat je je armen, buik of borstkas op een rare manier aanspant. Om het proces op zijn natuurlijke manier goed te laten verlopen is het wel belangrijk om de omgevingsvariabelen goed te krijgen :)

Daarnaast heb ik wel één bewuste ademhalingsoefening waar ik écht nut uit haal. Niet zozeer qua zuurstof, maar qua gelijke belasting van rug/heupen/benen. Namelijk: oneven ademhaling. 2 stappen in, 3 stappen uit, andersom, of willekeurig welke andere oneven combinatie.
Tijdens een wedstrijd wil je zoiets misschien wel loslaten om je zuurstoftoevoer nog hoger te krijgen, maar tijdens iedere willekeurige training gebruik ik dit omdat ik anders uiteindelijk last krijg van eenzijdige belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Rudedadude schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:39:
[...]

Beetje laat, maar ik kwam ook nog een kortingscode voor een extra 15% korting tegen (MDW16/17) die je in combinatie met de opruiming kunt gebruiken. En op de Duitse site kreeg ik volgens mij nog eens een keer een bonus 10% korting ofzo. Hoe dan ook, ik heb nu tamelijk goedkoop een raidlight rugzak besteld :P
En hoe bevalt die? (Welk type heb je?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

McMiGHtY schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:57:
[...]
En hoe bevalt die? (Welk type heb je?)
Net besteld, dus ik moet ws. nog een weekje geduld hebben. De Ultra zero bottle. Ik heb al een rugzak met waterzak+slang, deze heeft bidons en meer opbergvakjes. Met 1,6 liter vloeistof ruim voldoende voor de afstanden die ik loop. Ook hierbij zit het meeste gewicht op de heupen, wat ik er prettig vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raptar
Sinds het nieuwe jaar toch één van mijn favoriete topics geworden! Ken h'm pas kort, maar continu leuke verhalen en daarnaast (klinkt misschien raar), ook regelmatig inspirerend! Zo had ik deze week er even wat minder zin in, tot ik wat verhalen hier las en het gevoel weer aangewakkerd werd.

Zo had ik gister een rondje van 9.2km die iets moeizamer ging (4:47 /km) en vanavond een veel beter rondje. Sterker nog, een nieuw record voor mij op de 5km (22:54). Weer volledig onbedoeld, wilde gewoon een lekker rondje lopen. Merkte wel dat het lekker soepel en comfortabel ging, de snelheid ben ik ook tevreden over (4:35 /km).

Mooi mooi mooi, erg lekker :). Fijn weekend iedereen en uiteraard succes met alle kilometers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Raptar schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:45:
Sinds het nieuwe jaar toch één van mijn favoriete topics geworden! Ken h'm pas kort, maar continu leuke verhalen en daarnaast (klinkt misschien raar), ook regelmatig inspirerend! Zo had ik deze week er even wat minder zin in, tot ik wat verhalen hier las en het gevoel weer aangewakkerd werd.

Zo had ik gister een rondje van 9.2km die iets moeizamer ging (4:47 /km) en vanavond een veel beter rondje. Sterker nog, een nieuw record voor mij op de 5km (22:54). Weer volledig onbedoeld, wilde gewoon een lekker rondje lopen. Merkte wel dat het lekker soepel en comfortabel ging, de snelheid ben ik ook tevreden over (4:35 /km).

Mooi mooi mooi, erg lekker :). Fijn weekend iedereen en uiteraard succes met alle kilometers!
Het is niet raar hoor dat je 9.2KM (4:47) moeizaam vind, als je net je PR van je 5KM per 22:54 (4:35) hebt gezet.
Volgens de pace calculators komt dat neer op 10KM in 47:45 (wat toevallig ook 4:47 gemiddeld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptar
Sinned123 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:55:
[...]

Het is niet raar hoor dat je 9.2KM (4:47) moeizaam vind, als je net je PR van je 5KM per 22:54 (4:35) hebt gezet.
Volgens de pace calculators komt dat neer op 47:45 (wat toevallig ook 4:47 gemiddeld is)
Dat geloof ik direct, alleen je snapt denk ik ook wel wat ik bedoel. Bij de 9.2km had ik het gewoon zwaar deze keer (voor m'n gevoel kwam ik bijna niet vooruit, zware benen, moeilijk met ademen). Rondjes van 13/14 zitten ook in m'n schema en hier heb ik deze "dingetjes" bijna nooit.

Ik bedoelde dus meer dat het contrast zo groot kan zijn, al met één dag. Ik weet zeker dat ik de 9.2km vandaag bijvoorbeeld veel makkelijker en sneller had gelopen. Het kwam alleen qua tijd niet uit ;).

(Het rondje van de het pr op de 5km in het vorige bericht was trouwens niet het totale rondje, het ging hier om 8km. Misschien een beetje onduidelijk).

[ Voor 8% gewijzigd door Raptar op 20-01-2017 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Rudedadude schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:39:
[...]

1bestellen, code invoeren. aantal aanpassen van 2 naar 1 en weer terug naar 1. Dan krijg je 10% extra korting.
Vraag me niet waarom.
Prijs voor 1 is dan 40euro vanwege verzendkosten.
2 bestellen is 64euro inc verzendkosten.
Raptar schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:16:
[...]

Dat geloof ik direct, alleen je snapt denk ik ook wel wat ik bedoel. Bij de 9.2km had ik het gewoon zwaar deze keer (voor m'n gevoel kwam ik bijna niet vooruit, zware benen, moeilijk met ademen). Rondjes van 13/14 zitten ook in m'n schema en hier heb ik deze "dingetjes" bijna nooit.

Ik bedoelde dus meer dat het contrast zo groot kan zijn, al met één dag. Ik weet zeker dat ik de 9.2km vandaag bijvoorbeeld veel makkelijker en sneller had gelopen. Het kwam alleen qua tijd niet uit ;).

(Het rondje van de het pr op de 5km in het vorige bericht was trouwens niet het totale rondje, het ging hier om 8km. Misschien een beetje onduidelijk).
Dat was niet duidelijk nee ;)
Dat verklaar voor mij een hoop.
En inderdaad soms gaat het gewoon niet, of juist wel.

[ Voor 40% gewijzigd door Sinned123 op 21-01-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Iemand ervaringen met hoeveel rust je moet nemen na het trekken van twee verstandskiezen (onder en boven). Woensdag getrokken @ 13u, geen pijn aan gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-04 21:47

Galois

1811 - 1832

Door hardlopen komt er meer druk op en kan de wond weer opengaan en dus bloeden. Dan doe je weer een stap terug in het genezingsproces. Verder geen groot probleem.

Maar als je geen pijn hebt, dan kan het denk ik geen kwaad om rustig te lopen. Geen intervaltrainingen of een wedstrijd, maar een rustig loopje kan volgens mij best wel na 3 dagen...

En als je pijn of druk voelt, dan weer stoppen?

(bovenstaand advies is op geen enkele manier gehinderd door enige onderbouwde kennis van zaken... sorry :) )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:52
artharpe schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:11:
Iemand ervaringen met hoeveel rust je moet nemen na het trekken van twee verstandskiezen (onder en boven). Woensdag getrokken @ 13u, geen pijn aan gehad.
Ga pas lopen als je geen pijnstillers meer slikt. Ga je lopen en het doet geen pijn? Prima, dan kan je door blijven lopen. Doet het wel pijn? Stop dan en laat het nog wat langer genezen.

Luister naar je lichaam, dat is meestal het beste advies

Overigens ga je geen enorme druk op je wond zetten met lopen, kan zijn dathet wel wat 'doordreunt'

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 22-01-2017 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

artharpe schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:11:
N=1, maar ik liep de dag erna alweer. Ligt aan hoe de wond geneest en hoe groot het gat was. Als ze flink hebben lopen hakken, zagen, snijden en boren is het anders dan wanneer hij er zo uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raptar
kramerty88 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:00:
[...]

N=1, maar ik liep de dag erna alweer. Ligt aan hoe de wond geneest en hoe groot het gat was. Als ze flink hebben lopen hakken, zagen, snijden en boren is het anders dan wanneer hij er zo uit komt.
Ik zit net even te kijken op jullie teamwebsite en jouw verhaal te lezen, leuk verhaal man! Deels herkenbaar (de vele sigaretten en pilsjes tijdens de studententijd). Ook mooi om aan het begin van het verhaal te lezen over je aversie tegen marathons, om vervolgens aan het eind te lezen dat dit tegenovergesteld is en je een bepaalde "liefde" voor deze kilometers hebt. Leuk om te zien dat iets in een relatief korte tijd vrij extreem kan veranderen.

Bij het schema onderaan de pagina viel mijn mond wederom weer open, wat een tijden. Door veel mensen in mijn omgeving word ik als snel gezien (4:35 /km), maar als ik dan jouw tijden bekijk ben ik gewoon een complete nono oOo . Ik vraag me echt serieus af hoe - en of - dat ooit realiseerbaar is :P.

Misschien een té simpele vraag, maar heb jij bepaalde tips voor bij het lopen? Denk aan midvoetlanding, of ademtechnieken. Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag een leuke halve marathon gelopen in Zoetermeer, uiteindelijk net boven de 1:30 binnen gekomen (wel top10 voor wat het waard is :P). De laatste km's waren vrij zwaar, balen dat ik niet onder de 1:30 zit, maar wel zeer tevreden! Met name omdat ik geen last heb van kuiten, scheenbeen, etc. Alles voelt nog goed en dat is een mooiere overwinning dan de tijd.

Nu op naar de CPC!

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2017 15:08 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:05:
Vandaag een leuke halve marathon gelopen in Zoetermeer, uiteindelijk net boven de 1:30 binnen gekomen (wel top10 voor wat het waard is :P). De laatste km's waren vrij zwaar, balen dat ik niet onder de 1:30 zit, maar wel zeer tevreden! Met name omdat ik geen last heb van kuiten, scheenbeen, etc. Alles voelt nog goed en dat is een mooiere overwinning dan de tijd.

Nu op naar de CPC!
Goed bezig, toen je ergens vorig jaar je tijden in dit topic postte en de doelen die je stelde voor 2017 / begin 2018 (ik meen een < 3:00 marathon? ) leek dat me erg ambitieus. Die mening is onveranderd, maar ik zie wel dat je enorm veel progressie hebt gemaakt (zat vorig jaar je 10k niet nog ruim boven de 45? En dan nu de HM dus bijna <1:30) en ik hoop echt dat he deze lijn (blessurevrij) kunt doorzetten!

Zelf wil ik een week na de cpc in Utrecht mijn HM-tijd onder (of zo dicht mogelijk richting) de 1:30 krijgen , staat nu op 1:35:30). Ben je met de 10k inmiddels al onder de 40? Dat is mijn andere doel voor 2017 (en velen hier op tweakers lijken deze zelfde grens te willen doorbreken). Nog 2:35min eraf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Goed bezig, toen je ergens vorig jaar je tijden in dit topic postte en de doelen die je stelde voor 2017 / begin 2018 (ik meen een < 3:00 marathon? ) leek dat me erg ambitieus. Die mening is onveranderd, maar ik zie wel dat je enorm veel progressie hebt gemaakt (zat vorig jaar je 10k niet nog ruim boven de 45? En dan nu de HM dus bijna <1:30) en ik hoop echt dat he deze lijn (blessurevrij) kunt doorzetten!

Zelf wil ik een week na de cpc in Utrecht mijn HM-tijd onder (of zo dicht mogelijk richting) de 1:30 krijgen , staat nu op 1:35:30). Ben je met de 10k inmiddels al onder de 40? Dat is mijn andere doel voor 2017 (en velen hier op tweakers lijken deze zelfde grens te willen doorbreken). Nog 2:35min eraf..
Thanks! Klopt dat ik doelen soms wat hoog neerzet, op dit moment kan ik mij een marathon onder de 3u nog niet voorstellen, maar datzelfde gold voor een HM onder de 1:30 nog niet zo lang geleden ;). Officiële 10k tijd is 42:48. Maar ik ben van 1x per maand naar 2/3 x per week gaan lopen. Wel vrij veel op de grens getraind (of net erover), dus veel last van allerlei pijntjes. Niet de beste manier, maar voor mij de manier om met plezier lange afstanden te lopen. (herkenbaar iemand?)

10k moet idd nog even onder de 40 minuten, leuk om een gezamenlijk doel te hebben!! Maar er valt altijd wel te dromen, als ik naar de tijden van Kramerty88 kijk, denk niet dat dat er ooit in zit ;).

Ga jij de cpc 10km lopen? Of doe je 2 hm's achter elkaar? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-01-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:33:
[...]
Thanks! Klopt dat ik doelen soms wat hoog neerzet, op dit moment kan ik mij een marathon onder de 3u nog niet voorstellen, maar datzelfde gold voor een HM onder de 1:30 nog niet zo lang geleden ;). Officiële 10k tijd is 42:48. Maar ik ben van 1x per maand naar 2/3 x per week gaan lopen. Wel vrij veel op de grens getraind (of net erover), dus veel last van allerlei pijntjes. Niet de beste manier, maar voor mij de manier om met plezier lange afstanden te lopen. (herkenbaar iemand?)

10k moet idd nog even onder de 40 minuten, leuk om een gezamenlijk doel te hebben!! Maar er valt altijd wel te dromen, als ik naar de tijden van Kramerty88 kijk, denk niet dat dat er ooit in zit ;).
Pijntjes is altijd lastig. Ik merk zelf dat ik veel baat heb bij het gebruik van een foam-roller tegen algemene overbelasting, werkt een beetje als een sportmassage van een fysio die even goed kracht zet op de pijnlijkste plekken ;) .. Eventueel kan je dat ook doen met een wijnfles, als je eerst wilt weten of het wat voor je is. Is vrij pijnlijk, dus in the end gebruik ik het (te?) weinig, maar kán er misschien voor zorgen dat je wat herstelder aan de volgende training begint. Ik heb de "the grid" foamroller, een erg bekend model. Naar het schijnt wordt het dragelijker als je het vaker doet maar daar merk ik nog niet zoveel van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 22-01-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb voor na het hardlopen compressie kousen van Herzog, werkt ook vrij goed. Tijdens lopen vind ik het irritant, maar daarna trek ik ze aan als ik op de bank een filmpje kijk :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Het was zulk mooi weer dat ik ondanks dat mijn (beetje random met rust/intervalletjes/temporuns) schema vond dat ik niets hoefde te doen (gister 7.5km Z2 loopje), ik heerlijk door de weilanden gelopen ben naar een dorp verderop (Saasveld). En toen had ik mijn PR op de halve marathon verbeterd! 2:10:50, was 2:19:07. En wéér tijdens een rustig loopje dus ik kan harder!

Wat is het fijn met de zon zo en de vrieskou. Mag van mij nog wel even zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 26-04 21:47

Galois

1811 - 1832

Wat zal het gemiddeld verschil in tempo zijn tussen de 5 en 10 km?

Bij mij is dat ongeveer 4 seconde per km. Bij de wereldrecords is dat 6.

Hoe zit dat bij jullie?

Klopt een bewering als 'de 10 km doe je ongeveer 5 seconden per km langzamer dan de 5 km'.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Raptar schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:40:
[...]

Ik zit net even te kijken op jullie teamwebsite en jouw verhaal te lezen, leuk verhaal man! Deels herkenbaar (de vele sigaretten en pilsjes tijdens de studententijd). Ook mooi om aan het begin van het verhaal te lezen over je aversie tegen marathons, om vervolgens aan het eind te lezen dat dit tegenovergesteld is en je een bepaalde "liefde" voor deze kilometers hebt. Leuk om te zien dat iets in een relatief korte tijd vrij extreem kan veranderen.

Bij het schema onderaan de pagina viel mijn mond wederom weer open, wat een tijden. Door veel mensen in mijn omgeving word ik als snel gezien (4:35 /km), maar als ik dan jouw tijden bekijk ben ik gewoon een complete nono oOo . Ik vraag me echt serieus af hoe - en of - dat ooit realiseerbaar is :P.

Misschien een té simpele vraag, maar heb jij bepaalde tips voor bij het lopen? Denk aan midvoetlanding, of ademtechnieken. Ben erg benieuwd!
Haha, dankje! Mooi om te horen dat mijn verhaaltje je aanspreekt :*)

Complete nono valt mee hoor. Met 4.35 doe je zeker leuk mee en als er nog progressie in zit en je de 4.00 kan halen kun je zelfs kleine wedstrijden het podium nog wel halen. Als je je afvraagt of het kan zit er maar een ding op, ervoor gaan en kijken of het kan! ;)

Qua tips; ja de 2 allerbelangrijkste: Techniek en effectief trainen. ik ben een voorvechter voor technisch lopen. Zelf ben ik een mid-/voorvoet lander, maar dat zegt niet veel. Belangrijkst is je voetplaatsing. Zet je voet op de grond zo dicht mogelijk bij je 'centre of mass'. Daarnast rechtop lopen en jer armen goed gebruiken. Ademhaling gebeurt vanzelf, hoef je niet oo te letten ;)
Andere is dus effectief trainen en al klinkt dat wat wazig het is veel belangrijker dan mensen denken. Trainen is niet zomaar trainen. Een training heeft een doel. Als je van een training niet kunt uitleggen wat het doel is, hoe weet je dan dat je er beter van wordt? Veel mensen (ook ik in het begin, zie mijn logboeken maar) trainen doelloos in een grijs gebied. Duurlopen te hard, intervallen te langzaam, te weinig intervallen, teveel rust, te weinig rust, zware trainingen achter elkaar, te lange periodes geen tempo, etc. etc. Daarnaast wordt ook vaak de fout gemaakt dat je zomaar een schema kan pakken en ervan uitgaat dat je er beter van wordt. Dat schema kan een veel te hoog, of laag, niveau hebben. Zoek iets wat bij je past.

En eigenlijk het meest belangrijke, heb er lol in. Zolang je het leuk vind is eigenlijk alles goed toch? Als je ergens tegenop gaat zien houd je het waarschijnlijk niet lang vol (of je moet een beetje sadomasochistisch ingesteld zijn :P ). Lekker doen waar je zin in hebt, af en toe een traininkje overslaan word je niet slechter van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:40:
Wat zal het gemiddeld verschil in tempo zijn tussen de 5 en 10 km?

Bij mij is dat ongeveer 4 seconde per km. Bij de wereldrecords is dat 6.

Hoe zit dat bij jullie?

Klopt een bewering als 'de 10 km doe je ongeveer 5 seconden per km langzamer dan de 5 km'.
Ik dat dat de afwijking bij 5km tov 10km eerder een percentage is, niet een vast aantal seconden.

Via onderstaande site kan je zien wat de 'berekende' tijd zou moeten zijn op basis van je 10km prestatie (of andere afstand). En wel op basis van vier waarden, 'age grading' , 'vo2max' , pete riegel formula en cameron formula. Zeker op de kortere afstanden komen de berekende waarden zeer dicht op elkaar, dus denk ook redelijk betrouwbaar. Een paar voorbeelden:

- Loop je hem in 30min (10km) dan loop je volgens deze formules ongeveer 7 sec langzamer dan op de 5km. --
- Loop je 10km in 50min, dan loop je ongeveer 11 sec langzamer dan op een 5km.
- En wie 70min over de 10km doet zou op de 5km zelfs zo'n 35 seconden sneller zijn per km...

Site
http://www.runningforfitness.org/calc/racepaces/rp

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 22-01-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Als je net begint met lopen kan je die pace calculators wel vergeten.
Zonder voldoende inhoud krijg je gigantische verschillen tussen 5/10/21/42KM
Ook moet je de afstand een aantal keer in een race hebben gelopen voor een optimale race.

Bovenstaande geld alleen als je de afstand "upgrade", andersom is makkelijker :)

Er is volgens mij ook een standaard formule van 106% voor een dubbele afstand.
Dan zit je in de meestal gevallen op een verschil van +10s

[ Voor 18% gewijzigd door Sinned123 op 22-01-2017 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ik heb de smaak te pakken en m'n tempo redelijk gevonden: 10km 'crosssloopje' in 42:21. 'Crossloopje' omdat 70% van het parcours asfalt was. Vorige week was ik erg tevreden met 43 minuten, al liep ik toen kilometers 2-5 te langzaam. Deze week was m'n hele race goed en redelijk vlak, al had ik een beetje pech dat ik het eerste stuk singletrack vast zat achter iemand die net iets te langzamer liep. Deze tijd had ik 's ochtends niet verwacht, na een avondje bier, vroeg mijn nest uit om een uur baantjes te gaan zwemmen, de hardloopwedstrijd was pas halverwege de middag. Na afloop van het zwemmen heb ik anderhalf uur op de bank gelegen voordat ik me weer een beetje fit voelde. Tenslotte: met crossloopjes weet je het nooit, de één is 100 meter te kort, de ander 200 meter te lang, dat is zo een verschil van meer dan een minuut. Staar je dus niet kapot op te tijden!

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gisteren mijn 50km plan uitgevoerd! Trein van 11:08 naar Amsterdam gepakt in Utrecht en toen teruggelopen naar huis. Exact op 50km uitgekomen, zoals vooraf bedacht.

Gelopen vanaf Amsterdam CS, de Dam, Rokin, Amstel naar Ouderkerk, via de Ronde Hoep naar Abcoude, dan de Angstel volgen naar Baambrugge en Loenersloot. Daar even een wat saaier stuk om het Amsterdam Rijnkanaal over te steken naar Loenen aan de Vecht. Vanaf daar de Vecht gevolgd langs Breukelen, Maarsen en zo Utrecht in.

Bijna allemaal hele rustige wegen met heel weinig autoverkeer, soms wat wielrenners en heel sporadisch een hardloper. Bijna alle riviertjes waren bevroren, op sommige werd geschaatst (maar veel te weinig!).

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/728ca8f943284174a49ff2596c4bc4dd.png

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/65622cf0b73b48319472aa01d21c55ba.png

Erg vet om te doen, hoewel het de laatste km's wel even flink afzien was. Dat is ook wel te zien in het verloop van m'n tempo daar. :+)

Ik denk dat gisteren qua omstandigheden een perfecte dag was ervoor. Heerlijk zonnetje, geen/amper wind, lekker fris weer en een droge lucht. Helaas viel m'n telefoon al na 18km uit en kon ik niet wat meer foto's nemen - want dat was het wel waard geweest! Vanaf de Ronde Hoep heb ik dus maar mental-pictures gemaakt. :)

Gelopen met het Salomon Sense Set vest dat hier werd genoemd/aangeraden. De eerste keer dat ik ermee gelopen had (12km) was ik niet super enthousiast maar toen had ik er ook 2x500ml water in zitten, dat klotste/schudde teveel. Nu had ik 2x250ml mee en dat blijft een heel stuk stiller zitten. Daarnaast had ik genoeg ruimte voor m'n iPhone, twee pasjes en wat briefgeld, huissleutel, 4 gelletjes en een reepje en kon ik er nog een dun loopjasje wegstoppen. Onderweg een paar keer mijn handschoenen aan/uit gedaan en zelfs die kon ik er nog goed in kwijt! Al met al erg tevreden mee voor als je dit soort lange afstanden gaat lopen. Het is super minimalistisch maar ik kan alles meenemen wat ik wil - zonder dat het "bulky" aanvoelt.

Afbeeldingslocatie: http://image.prntscr.com/image/a0c7bb8bec4647d0af09278be17a44cb.png

Bij terugkomt was ik wel bijna 3kg afgevallen tov die ochtend (69,6 > 66,9). Dus qua vochtinname had ik wel wat goed te maken. :+

Strava met nog wat foto's van onderweg; https://www.strava.com/activities/840674787

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
MrAcid schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
Gisteren mijn 50km plan uitgevoerd! Trein van 11:08 naar Amsterdam gepakt in Utrecht en toen teruggelopen naar huis. Exact op 50km uitgekomen, zoals vooraf bedacht.
Wow, gaaf zeg. Je loopt gewoon 'even' een marathon onder de +/- 3:20 op een zondagmiddag en plakt er nog 8 km achteraan! 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 19:27
Sport_Life schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:03:
Ik heb voor na het hardlopen compressie kousen van Herzog, werkt ook vrij goed. Tijdens lopen vind ik het irritant, maar daarna trek ik ze aan als ik op de bank een filmpje kijk :).
uuuh.. je mag tubes alleen aan tijdens inspanning en juist niet bij ontspanning. :X

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ach ja, compressie sokken en tubes. Vooralsnog lees ik vaak genoeg dat het een placebo effect betreft, toch heb ik ze zelf ook aan, baadt het niet dan schaadt het niet. Maar dat het 'niet' zou mogen tijdens ontspanning lijk me helemaal sterk, heb je hier een bron van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 09:29
Tubes moeten inderdaad uit na de inspanning. Compressiekousen mogen best wat langer aangehouden worden na de inspanning, dat werd mij zelfs geadviseerd door mijn fysio.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Zo, ik ben weer terug in dit koude, vlakke landje. Afgelopen week heerlijk kilometertjes gemaakt in korte broek en t-shirt op Lanzarote :) Prima eilandje om te trailen. Van "eenvoudige" paadjes door vlak terrein, tot behoorlijk technisch door alle stenen en rotsen in steil terrein. Het hardlopen af en toe afgewisseld met het nodige klimwerk over graatjes, kliffen en dergelijke :)

Lots of fun gehad! Iedere dag lekker een paar uur gesport, in het totaal zo'n 125 km gerend met een goede 6000 hoogtemeters en nog een paar uur op de mtb gezeten, kortom prima trainingsweekje :)

Maar wat is het nu hier weer stervenskoud...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:47
MrAcid schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:13:
WOW! Supertof MrAcid, mooie "epic suffer score" op Strava ook. Heb je al een volgend hardloopdoel? Verder, sneller, beide?

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Pelox schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:01:
[...]

uuuh.. je mag tubes alleen aan tijdens inspanning en juist niet bij ontspanning. :X
Arie- schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:08:
Ach ja, compressie sokken en tubes. Vooralsnog lees ik vaak genoeg dat het een placebo effect betreft, toch heb ik ze zelf ook aan, baadt het niet dan schaadt het niet. Maar dat het 'niet' zou mogen tijdens ontspanning lijk me helemaal sterk, heb je hier een bron van?
Kleine verwarring hier denk ik rond het type: er is verschil tussen compressie-sokken, kousen en tubes. De Tubes staan bekend om vrij stevige compressie én hebben geen 'sokje'. Daarom knellen ze in feite de voet (lichtjes) af, er zit immers een 'rand' boven de enkels tot waar de compressie aanwezig is en daaronder zit geen compressie. Het wordt sterk afgeraden ze aan te houden ná inspanning. De kousen lopen helemaal door tot in de sok waardoor je niet een 'rand' krijgt en er ook geen knel-effect ontstaat. Deze mag je gewoon aanhouden en worden soms zelfs aangeraden als 'herstel-kousen' na zware inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Laatst online: 19:27
Valorian schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:59:
[...]

[...]

Kleine verwarring hier denk ik rond het type: er is verschil tussen compressie-sokken, kousen en tubes. De Tubes staan bekend om vrij stevige compressie én hebben geen 'sokje'. Daarom knellen ze in feite de voet (lichtjes) af, er zit immers een 'rand' boven de enkels tot waar de compressie aanwezig is en daaronder zit geen compressie. Het wordt sterk afgeraden ze aan te houden ná inspanning. De kousen lopen helemaal door tot in de sok waardoor je niet een 'rand' krijgt en er ook geen knel-effect ontstaat. Deze mag je gewoon aanhouden en worden soms zelfs aangeraden als 'herstel-kousen' na zware inspanning.
Ahaa my bad..

Wat betreft placebo. Ik heb zelf een tijd herzog tubes gebruikt. Voor ik ze gebruikte had ik met regelmaat (vooral met koud weer) steken en krampen in mijn kuiten. Wanneer ik de tubes gebruikte had ik dit veel minder of niet. Of het echt door de tubes kwam (inmiddels gebruik ik ze nog maar zelden) weet ik niet, ik ben tegelijkertijd namelijk begonnen met het nemen van Magnesium en calcium supplementen en daarnaast loop ik tegenwoordig als het koud is met beter isolerende kleding. Omdat ik nu geen steken/kramp meer heb ben ik vrijwel helemaal gestopt met het dragen van de tubes.

Ik merk zelf dat het voor mij erg van belang is mijn benen en handen goed warm te houden, waarschijnlijk gewoon een kwestie van slechte doorbloeding. Wanneer ik bijvoorbeeld geen handschoenen draag met koud weer, zeg onder de 7 graden (hoeft niet eens te vriezen) dan heb ik de dagen daarna erge pijn aan de bovenkant/aderen op mijn handen.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

686932

Hoe combineren jullie krachttraining met hardlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

686932 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:28:
Zie onder andere deze eerdere post van mij. Ik vermoed dat je nog meer kan terugvinden als je verder terugleest :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Ik gebruik compressiekousen (van CEP, Herzog was mijn enkel/kuit ratio niet geschikt voor), bij wedstrijden en lánge duurlopen (>12km). Het helpt me om mijn brakke enkel niet te erg laten opzwellen (die doet geen pijn, maar vocht is nog steeds wel een probleem) en, placebo-effect of niet, mijn kuiten worden er minder stijf van. En met dit weer houden ze m'n kuiten lekker warm, maar niet té.
Het placebo-effect kan ook daadwerkelijk (psychologisch) effect hebben. Dus ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

IANAF (ik ben geen fysio), maar ik merk met dit weer ook dat het paar "compressie"kousen dat ik heb dat eigenlijk geen zak doet wél lekker warm zit, en dat is ook erg fijn als je probeert rustige rondjes te lopen.

WBT compressiekousen die het wél doen: ik heb me er goed bij gevoeld, maar merk tegenwoordig niet veel verschil meer. Moet ik wel bij nuanceren dat ik voornamelijk <10km loop tegenwoordig.
Het onderwerp komt hier met enige regelmaat terug, er is dus ook vast veel over te vinden in de topicreeks, maar mijn beleving is in ieder geval positief geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
686932 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:28:
Ik ben anderhalve maand geleden hiermee begonnen.
Ik doe voorafgaand aan elke looptraining push-ups en 1 plank. Zorg wel dat je zeker 3-5 min. rust neemt tussen de push-ups en plank sessie.
Vervolgens eet ik een banaan en ga ik hardlopen!

Weet iemand of een banaan eten voorafgaand aan de krachttraining ook helpt? Ik heb het al gedaan en mijn maag kan dit wel aan. Alleen weet ik niet of de werking van een banaan dan al effect heeft?

Als ik de krachttraining erna zou doen, zou ik het waarschijnlijk soms niet meer willen doen. Ook omdat ik steeds hevig bezweet thuiskom.
Daarnaast is het blijkbaar ook gewoon beter om het voorafgaand aan cardiotraining te doen ipv erna, volgens een comment hier toen ik indertijd zelf wat info vroeg.

Voor de rest doe ik geen crunches of sit-ups: oefeningen die je ook veel vermeld ziet worden in artikels over krachttraining met louter je lichaam (itt via halters etc.)
Ik heb enige tijd geleden is gelezen dat dit een negatief effect kan hebben op je ruggengraat na verloop van tijd. Daarnaast vind ik die stijl van oef. ook veel minder leuk dan push-ups en planks. :)

Op een rustdag doe ik noch krachttraining, noch hardlopen. Dan is het echt rust.

FYI, er zijn ook apps voor push-ups waarbij via de proximity sensor je aantal opdrukken worden geteld. Je legt je smartphone onder de locatie waar je hoofd zal neerdalen.
Ik vind het wel leuk om dit automatisch te zien gebeuren en tegelijkertijd een historiek te hebben.
Ik gebruik deze: Runtastic Push-Ups Trainer.

De opbouw in die app is wel vrij snel! Je zou elke Day sessie in het schema beter een paar keer doen.

Ik volg nu de aangeduide trainingsdag: zo kom ik op 54 push-ups uit. Vind dit heftig genoeg dus zal lang op die Day 9 blijven hangen... :P
Er zijn nog 2 training plans die niet in beeld staan, maar die zijn absurd zwaar.
Roozzz schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:02:
[...]

Zie onder andere deze eerdere post van mij. Ik vermoed dat je nog meer kan terugvinden als je verder terugleest :)
Interesting. Via die laatste 2 links in jouw post lijkt het dus dat statische krachttraining, wat push-ups en planks zijn, niet zoveel helpt?
Ik ga het nog blijven doen, gewoon omdat ik het graag doe en het ongetwijfeld iets bijdraagt.
Feit is dat ik werken met apparatuur niet echt leuk vind: doe liever oefeningen louter met het lichaam zelf...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pUTfeWf.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YBc41I1.png

[ Voor 8% gewijzigd door Asgaro op 23-01-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
Asgaro schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:56:
[...]

Ik ben anderhalve maand geleden hiermee begonnen.
Ik doe voorafgaand aan elke looptraining push-ups en 1 plank. Zorg wel dat je zeker 3-5 min. rust neemt tussen de push-ups en plank sessie.
Vervolgens eet ik een banaan en ga ik hardlopen!

Weet iemand of een banaan eten voorafgaand aan de krachttraining ook helpt? Ik heb het al gedaan en mijn maag kan dit wel aan. Alleen weet ik niet of de werking van een banaan dan al effect heeft?

Als ik de krachttraining erna zou doen, zou ik het waarschijnlijk soms niet meer willen doen. Ook omdat ik steeds hevig bezweet thuiskom.
Daarnaast is het blijkbaar ook gewoon beter om het voorafgaand aan cardiotraining te doen ipv erna, volgens een comment hier toen ik indertijd zelf wat info vroeg.

Voor de rest doe ik geen crunches of sit-ups: oefeningen die je ook veel vermeld ziet worden in artikels over krachttraining met louter je lichaam (itt via halters etc.)
Ik heb enige tijd geleden is gelezen dat dit een negatief effect kan hebben op je ruggengraat na verloop van tijd. Daarnaast vind ik die stijl van oef. ook veel minder leuk dan push-ups en planks. :)

Op een rustdag doe ik noch krachttraining, noch hardlopen. Dan is het echt rust.

FYI, er zijn ook apps voor push-ups waarbij via de proximity sensor je aantal opdrukken worden geteld. Je legt je smartphone onder de locatie waar je hoofd zal neerdalen.
Ik vind het wel leuk om dit automatisch te zien gebeuren en tegelijkertijd een historiek te hebben.
Ik gebruik deze: Runtastic Push-Ups Trainer.

De opbouw in die app is wel vrij snel! Je zou elke Day sessie in het schema beter een paar keer doen.

Ik volg nu de aangeduide trainingsdag: zo kom ik op 54 push-ups uit. Vind dit heftig genoeg dus zal lang op die Day 9 blijven hangen... :P
Er zijn nog 2 training plans die niet in beeld staan, maar die zijn absurd zwaar.

[...]

Interesting. Via die laatste 2 links in jouw post lijkt het dus dat statische krachttraining, wat push-ups en planks zijn, niet zoveel helpt?
Ik ga het nog blijven doen, gewoon omdat ik het graag doe en het ongetwijfeld iets bijdraagt.
Feit is dat ik werken met apparatuur niet echt leuk vind: doe liever oefeningen louter met het lichaam zelf...

[afbeelding]

[afbeelding]
Mbt krachtraining, zie ik weinig voordeel van push ups (training van voornamelijk borstspier, triceps en schouders).

Planken verstevigt de core, dat is ook belangrijk voor hardlopen. Verder wil je als hardloper uiteraard ook sterke beenspieren (ga bijvoorbeeld eens lunges doen), sterke enkels, kuitspieren etc.

Meeste progressie ga je - denk ik - boeken met gewichten. Maar body weight oefeningen zijn een goede start. Op een gegeven moment zijn body weight oefeningen echter te beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:47
Kun je niet beter meer of vaker gaan lopen als simpele recreant? Als je bv lange, technische trails met de nodige hoogtemeters gaat maken of van 33 min op de 10km naar sub 30 min wil, kan ik me voorstellen dat je dat finetunen wel nodig hebt. Of terugkomen uit blessure (been there, done that en het was na volledig herstel niet meer nodig).

[ Voor 18% gewijzigd door driedees op 23-01-2017 17:53 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:16
driedees schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:51:
Kun je niet beter meer of vaker gaan lopen als simpele recreant? Als je bv lange, technische trails met de nodige hoogtemeters gaat maken of van 33 min op de 10km naar sub 30 min wil, kan ik me voorstellen dat je dat finetunen wel nodig hebt. Of terugkomen uit blessure (been there, done that en het was na volledig herstel niet meer nodig).
Ik denk dat meeste recreanten veel meer baat hebben bij het vergroten van de kilometers.

Wat echter (in mijn ogen) een groot voordeel van krachttraining is: je beperkt je blessuregevoeligheid. Ik had initieel erg veel last van mijn onderrug. Dit straalde o.a. uit naar mijn benen. Daarnaast had ik bij de overgang van hak naar middenvoetlanding veel last van mijn enkelpezen. Die waren duidelijk niet sterk genoeg om de toegenomen belasting aan te kunnen.

Nu ik regelmatig aan krachttraining doe, heb ik sinds 1 jaar geen enkele blessure meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

686932

Leuk, we doen ongeveer hetzelfde. :)
Momenteel doe ik 3x per week fullbody krachttraining en daarachter aan hardlopen. Omdat ik opnieuw ben begonnen (door trombose-been) zijn mijn runs nog niet zo lang. Als ze wel wat langer worden, denk ik eraan om 3x krachttraining en 2x hardlopen te doen, beide op een eigen dag. Hoe dat moet met rusten moet ik dan zelf wel zien.
Bij de sportschool hebben ze voor mij een schema samengesteld en maak ik gebruik van vrije gewichten.
Dit onderzoek legt uit waarom het inderdaad beter is om eerst krachttraining te doen en dan cardio. Kortom, na cardio ben je te moe.

Ik doe trouwens geen krachttraining ter ondersteuning van het hardlopen, maar voor mijn eigen gezondheid en fitness. Krachttraining en cardio hebben ieder een eigen bijdrage. :) (Beetje jammer om dan als "gezond" persoon toch trombose te krijgen. :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik gebruik idd compressie kousen, die mogen gewoon na het sporten. Volgens mij werkt het, iig voelt het fijn, dus ik gebruik het :).

Overigens voel ik me vandaag al de hele dag erg moe, alsof ik een nacht niet geslapen heb! Hakt er wel in zo'n PR! :D.
Requiem19 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Planken verstevigt de core, dat is ook belangrijk voor hardlopen. Verder wil je als hardloper uiteraard ook sterke beenspieren (ga bijvoorbeeld eens lunges doen), sterke enkels, kuitspieren etc.
Bootcamp (mn planken, lunges etc) heeft mij van een langlopende blessure afgeholpen aan mijn knie. Causaal verband kan ik niet aantonen, maar ik heb sterke vermoedens dat het door deze oefeningen komt (verstevigen van de benen) . Eigenlijk zou ik 1x per week /2 weken een paar van die oefeningen moeten doen, maarja ik loop liever..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 23-01-2017 20:23 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic