Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste
Acties:
  • 513.774 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:46
MrJayMan schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:56:
dank voor de aanmoedigingen.

[...]

elke vorm van intensieve beweging lijkt me goed. hardlopen vind ik het meest belastend en ik wil graag resultaat op korte termijn.

[...]

Ik zie rondwandelen als tijdrovend en een te lange weg.

[...]

nee nergens aangemeld (behalve in dit topic). er moet iets gebeuren want ik transformeer langzaam in een dikke meneer. het is niet wie ik was en ook niet wie ik wil zijn. :(
ik beweeg te weinig, eet teveel, slaap slecht en neig naar een somber humeur. alles tegelijk aanpakken is vast niet haalbaar maar er is een start: dit goede voornemen.
Zeker een goed voornemen om te gaan sporten! Hoop voor je dat je het ook door kunt zetten en wat aan je overgewicht kunt doen.

De problemen die je aanhaalt zullen alleen niet allemaal op te lossen zijn door hard te gaan lopen. Afvallen doe je het effectiefst door je voedingspatroon aan te passen icm sporten. Ik zou er zeker ook over nadenken dit aan te passen. Dat betekent zeker geen streng dieet maar eerder proberen regelmatig grotere porties te eten ipv continue te snacken, minder alcohol te drinken (bier maakt echt dik) en minder vet te eten. Ik weet natuurlijk niet hoe je voedingspatroon er uitziet dus kan daar geen uitsluitsel over geven. Ik denk dat dat icm met sporten ook zeker een boost aan je humeur kan geven!

Nogmaals succes :D We krijgen hopelijk updates van je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Sinned123 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:05:
Ik heb volgens de weegschaal licht overgewicht. BMI van 25.2. Ik ben oktober 2015 serieus begonnen en heb vorig jaar 1700km afgelegd. Er is echter geen gram afgegaan 😳

Wat wil ik daar mee zeggen? Voor het afvallen is je eet patroon veranderen belangrijker dan sport.
Sport is echter wel een goede aanvulling.
Als jij 1.700 km hebt afgelegd (respect overigens, van beginner naar 1.700 in nog geen 1,5 jaar is fors! _/-\o_ ) dan heb je in ieder geval heeeeeeel veel calorieën verbrand. Misschien ben je geen gram afgevallen, maar er is als ik het goed begrijp ook geen gram bijgekomen. Tenzij de natuurwetten ineens veranderd zijn was je zónder die 1,7 miljoen meters waarschijnlijk nu echt een stuk zwaarder geweest van uiteindelijk is het, zoals Kenneth als aangaf, een simpel rekensommetje: krijg je meer calorieen binnen dan dat je verbruikt dan kom je aan, is het gelijk dan blijf je op gewicht, verbruik je meer dan val je af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian

nee nergens aangemeld (behalve in dit topic). er moet iets gebeuren want ik transformeer langzaam in een dikke meneer. het is niet wie ik was en ook niet wie ik wil zijn. :(
ik beweeg te weinig, eet teveel, slaap slecht en neig naar een somber humeur. alles tegelijk aanpakken is vast niet haalbaar maar er is een start: dit goede voornemen.
Ik weet niet wat je al bedacht hebt en ook niet wat je voedingspatroon is, maar als je nog zoekende bent kijk dan vooral naar het laaghangend fruit in afvalland:
- koek / snoep / chips
- vruchtensappen en frisdrank
- zoet broodbeleg

Zomaar een voorbeeld:
Drink je bijvoorbeeld elke twee 0,25 ltr glazen Jus d'orange of Cola en vervang je die door water of suikerloze thee dan scheelt dat al 1,5 KG (!!) suiker of 7.500 kcal per maand. Wil je die 7.500 kcal eraf hardlopen dan moet je al zo'n 2 uur per week hardlopen... (getallen op basis van groffe schattingen, niet wetenschappelijk onderbouwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:43
Valorian schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:05:
[...]

Als jij 1.700 km hebt afgelegd (respect overigens, van beginner naar 1.700 in nog geen 1,5 jaar is fors! _/-\o_ ) dan heb je in ieder geval heeeeeeel veel calorieën verbrand. Misschien ben je geen gram afgevallen, maar er is als ik het goed begrijp ook geen gram bijgekomen. Tenzij de natuurwetten ineens veranderd zijn was je zónder die 1,7 miljoen meters waarschijnlijk nu echt een stuk zwaarder geweest van uiteindelijk is het, zoals Kenneth als aangaf, een simpel rekensommetje: krijg je meer calorieen binnen dan dat je verbruikt dan kom je aan, is het gelijk dan blijf je op gewicht, verbruik je meer dan val je af...
ehm afgelopen jaar ;0 Dus 1781KM in 2016.
In heel 2015 508KM waarvan 350KM in Oktober/november/December
Vroeger veel gesport, daarna militair geweest en daarna in de laatste 10jaar af en toe een seizoen gevoetbald.
Ik liep wel hoor, maar rond de 200KM per jaar.

Qua eten, ik laat niks staan en snoep heel veel :)
Dus daar is nog veel te winnen.
Ik vind het voorlopig prima, eet me helemaal scheel en kom niks aan :D
Bedoelde alleen te zeggen, je valt niet af omdat je gaat lopen. Er komt iets meer bij kijken.

Er was op 1 van de populaire hardloopsites een blog over ultrarunners die elke 5jaar ongeveer 1,5KG(of pond) aankomen.
Het artikel ging over lopers die dachten alles te kunnen eten omdat ze veel lopen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sinned123 op 10-01-2017 20:17 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 14:54

Galois

1811 - 1832

KaiseRRuby schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
[...]

We hebben het hier in dit topic al veel vaker over gehad. Over de vraag: als je 5k hardloopt in 30min of in 15min, verbrand je dan meer calorieën? Of in de vrieskou of bij verzengende hitte, welke gevolgen heeft dat?

Ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen hardlopen en gewoon wandelen. Daar heb ik mijn eigen metingen ook op gedaan, hardlopend of wandelend en dan zie ik die verschillen per kilometer.
Je verticale beweging zal van invloed zijn (belangrijkste factor?).

Bij wandelen is je verticale beweging (dus je complete massa, omhoog tillen, kost energie) kleiner dan bij hardlopen.
Maar aangezien de stapgrootte groter is bij hardlopen, doe je dat dus minder vaak per km dan bij wandelen.

Zal elkaar dus min of meer opheffen?

Ook interssant:

Ik probeer juist m'n hardlopen zo effectief als mogelijk houden, maar als je hardloopt om af te vallen, wil je per km zoveel mogelijk energie gebruiken, dus een andere techniek (een grotere verticale beweging??) kan effectiever zijn...
Zal er wel raar uitzien: op en neer springend hardlopen ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
Ik geloof er maar weinig van.
Eerste beste artikel wat ik tegenkom spreekt het ook behoorlijk tegen.

http://www.runnersworld.c...ny-calories-will-you-burn

Pas bij een wandelsnelheid van bijna 8KM/h word het inderdaad efficiënter, zie dat maar eens te halen.
Wel schijnt vanaf 10KM/h hardlopen het niet meer uit te maken of je sneller gaat lopen, de verbranding per km blijft identiek.

Als ik het artikel goed hebt geïnterpreteerd.
Per KM "sporten" verbruikt 10KM/h hardlopen 50% meer calorieën dan 5KM/h wandelen.
Per tijdseenheid is dat dan 3x zoveel.

Test persoon was trouwens 70KG.
De verhouding kunnen best anders zijn bij iemand met (ernstig) overgewicht.
Ik kan me ook voorstellen dat zowel wandel als hardloop snelheid lager mogen zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Sinned123 op 10-01-2017 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:17

[...]

elke vorm van intensieve beweging lijkt me goed. hardlopen vind ik het meest belastend en ik wil graag resultaat op korte termijn.
Ik hoop dat je mindset erg goed is, want dat ga je nodig hebben als het niet zo hard gaat als je wenst.
Vaak is zijn de kilo's er over een lange tijd aangekomen. Je zult ook de nodige tijd nodig hebben om ze weer kwijt te raken.

De sleutel tot succes is hier echt wel je voeding. Daarnaast gewoon zoveel mogelijk bewegen. Pauze op je werk? Loop een blokje om. Met de auto naar werk? Ga fietsen (indien mogelijk).

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Roodey op 10-01-2017 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Idd wandelen in de pauze lijkt mij ook een goed begin. Maar als ik bij ons op kantoor kijk.. Doet bijna niemand. Vorige werkgever hadden we een soort loopgroep :), van diverse afdelingen kwamen we bij elkaar om een rondje te wandelen. Ik geloof ook dat het goed is om even gedachten weg te zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2017 23:23 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 08:45
Voor iedereen die z'n trailrunning outfit goedkoop wil aanvullen, RaidLight doet een stevige uitverkoop.
Schoenen, tassen, kleding, etc.
http://nl.raidlight.com/54-sales?my_shop=8

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:33
bij mij begon de weegschaal voor het eerst in hééél lange tijd met 78,x ipv 80+ (oké, toen m'n verstandskiezen getrokken waren 2 jaar geleden en ik een week niet/amper kon eten ook ff ;) )

En m'n grootste verschil met 'vroeger' is dat ik gezonder eet. Tot afgelopen zomer 2x per week korfballen (trainen + wedstrijd). Sinds de jaarwisseling/feestdagen loop ik hard en snack/snoep ik veel minder. En drinken is vooral nog thee en water en 's ochtends een glas yoghurtdrink (suikerbom ;) ). Ik denk dat veel mensen zich erop verkijken hoeveel suiker er in een hoop drinken zit.

Gisteren weer gerend, deze keer wat beter intervallen gedaan op jullie advies. Ging best prima eigenlijk. Na 5 minuten warmlopen 3 minuten snel, 2 minuten rustig (10-13 km/u en 5,5-7 km/u), dat stukje 3x gedaan, daarna nog 3x 2 minuten snel, 3 minuten rustig. Merk wel dat ik 't nog erg lastig vind om een enigszins constant tempo vast te houden. Maar ook nu weer eigenlijk geen spierpijn en in totaal 5,5 km in 40 minuten (incl warming up, cooling down). Buiten m'n warming up/ cooling down 4,4 km in 6:24/km. Ben blij verrast hoe grote sprongen ik nu nog maak, moet alleen oppassen dat ik niet té snel/ enthousiast ga ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-06 13:52
StravistiX for Strava heeft sinds blijkbaar een maand geleden de Multisports Fitness Trend functionaliteit beschikbaar gemaakt.
Blijkbaar is dit een functie die je normaal gezien enkel via Strava Premium kunt krijgen, en bij Premium is die enkel voor wielrenners beschikbaar.
Deze extension biedt het ook aan voor hardlopers, en gratis. ;) Hoewel ik wel een donatie heb gegeven want dit ga ik zeker veel checken!

Zo zie ik bv. dat ik onlangs een race heb gedaan waar ik nog niet volledig in vorm voor was. Handig om alles visueel te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fkqj3my.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TTLpGmZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
Asgaro schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:05:
StravistiX for Strava heeft sinds blijkbaar een maand geleden de Multisports Fitness Trend functionaliteit beschikbaar gemaakt.
Blijkbaar is dit een functie die je normaal gezien enkel via Strava Premium kunt krijgen, en bij Premium is die enkel voor wielrenners beschikbaar.
Deze extension biedt het ook aan voor hardlopers, en gratis. ;) Hoewel ik wel een donatie heb gegeven want dit ga ik zeker veel checken!

Zo zie ik bv. dat ik onlangs een race heb gedaan waar ik nog niet in volledig in vorm voor was. Handig om alles visueel te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]
Wow, thanks! Ziet er erg tof uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske

Zo zie ik bv. dat ik onlangs een race heb gedaan waar ik nog niet in volledig in vorm voor was. Handig om alles visueel te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er erg tof uit inderdaad, ben benieuwd wat een weekje skieen straks met die curve doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Weet een van de Strava gebruikers (heb zelf (nog) geen account) toevallig of je in Strava (of in de Premium versie) ook splits kan zien per 100m van je gelopen afstanden zonder daar specifiek iets voor in te hoeven stellen op je horloge? Dus eigenlijk gewoon zoals de meeste platforms ook per kilometer de doorlooptijd tonen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tealiciouss
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 11:13
Valorian schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:23:
Weet een van de Strava gebruikers (heb zelf (nog) geen account) toevallig of je in Strava (of in de Premium versie) ook splits kan zien per 100m van je gelopen afstanden zonder daar specifiek iets voor in te hoeven stellen op je horloge? Dus eigenlijk gewoon zoals de meeste platforms ook per kilometer de doorlooptijd tonen...
Standaard staat deze per 1km. Ik heb even voor je gekeken maar zie zo snel niet of je dit kan aanpassen naar 100 meter. Je ziet wel je tempo over je hele run. dus als je blokken van 400 of 800 meter intervalt kan je wel goed de snelheden in die stukken terug zien.

Zie bijvoorbeeld mijn training van gister:

https://www.strava.com/activities/827780039

Via analyse kan je de tempo wisselingen goed terugzien, vind ik. maar ook in de niet premium versie zie je in het overzicht al goed de tempo wisselingen terug. (vanaf 3 km begin ik aan mijn blokken van 4 en 800 meter)

[ Voor 8% gewijzigd door Tealiciouss op 11-01-2017 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Zo zie ik bv. dat ik onlangs een race heb gedaan waar ik nog niet volledig in vorm voor was. Handig om alles visueel te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]
w0000t! Statistieken overload! Nice! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Tealiciouss schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:53:
[...]

Standaard staat deze per 1km. Ik heb even voor je gekeken maar zie zo snel niet of je dit kan aanpassen naar 100 meter. Je ziet wel je tempo over je hele run. dus als je blokken van 400 of 800 meter intervalt kan je wel goed de snelheden in die stukken terug zien.

Zie bijvoorbeeld mijn training van gister:

https://www.strava.com/activities/827780039

Via analyse kan je de tempo wisselingen goed terugzien, vind ik. maar ook in de niet premium versie zie je in het overzicht al goed de tempo wisselingen terug. (vanaf 3 km begin ik aan mijn blokken van 4 en 800 meter)
Thanks, ziet er goed uit maar is niet meer dan wat ik van de andere platforms die ik ken ook gewend ben. Zocht eigenlijk naar een platform die op basis van de gps-data die je gewoon hebt ook kortere blokken kan weergeven, de tempo-golven zie je wel inderdaad maar kan je minder makkelijk een gemiddeld tempo uit halen over bijvoorbeeld een eindsprint van 400 meter. Ik weet dat het bij MapMyFitness (van Under Armour) kan, daar kan je splits per 100m, 500m, en 1000m weergeven, maar alleen bij de betaalde versie.

Het eigen platform van TomTom (ik heb een tomtom horloge) geeft wel netjes splits weer als ze van tevoren ook echt als interval gepland zijn, dan worden het 'laps', zoals hier:

Intervallen 800m tempo 200m rust (even op 'rondes' / 'laps' klikken ipv 'tussentijden / splits'

Intervallen 3000m tempo 400m rust

Maar om nou bij een 10km race 50 sets 100m tempo / 100m rust intervallen in te plannen om dan mijn 100m segmenten te kunnen terugzien vind ik ook weer een beetje belachelijk (bovendien wordt ik dan helemaal lijp van de interval-wissel-meldingen op mijn horloge ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 18:53:
[...]

Thanks, ziet er goed uit maar is niet meer dan wat ik van de andere platforms die ik ken ook gewend ben. Zocht eigenlijk naar een platform die op basis van de gps-data die je gewoon hebt ook kortere blokken kan weergeven, de tempo-golven zie je wel inderdaad maar kan je minder makkelijk een gemiddeld tempo uit halen over bijvoorbeeld een eindsprint van 400 meter. Ik weet dat het bij MapMyFitness (van Under Armour) kan, daar kan je splits per 100m, 500m, en 1000m weergeven, maar alleen bij de betaalde versie.

Het eigen platform van TomTom (ik heb een tomtom horloge) geeft wel netjes splits weer als ze van tevoren ook echt als interval gepland zijn, dan worden het 'laps', zoals hier:

Intervallen 800m tempo 200m rust (even op 'rondes' / 'laps' klikken ipv 'tussentijden / splits'

Intervallen 3000m tempo 400m rust

Maar om nou bij een 10km race 50 sets 100m tempo / 100m rust intervallen in te plannen om dan mijn 100m segmenten te kunnen terugzien vind ik ook weer een beetje belachelijk (bovendien wordt ik dan helemaal lijp van de interval-wissel-meldingen op mijn horloge ;) )
Kan op Strava, maar moet je Premium voor hebben en hij laat alleen je eigen laps zien die je op het horloge hebt ingesteld. Zou niet weten waarom je het in 100m intervallen zou willen zien trouwens.

Voorbeeld van een Workout (Strava activity type): https://www.strava.com/activities/822283022

Wat je nu van je TomTom laat zien kan trouwens ook in Strava, ook zonder premium. Er is gewoon een "laps" knopje.

En nog een observatie: we hebben ongeveer hetzelfde trainingsgebied! :+

[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 11-01-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MrAcid schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:09:
[...]

Kan op Strava, maar moet je Premium voor hebben en hij laat alleen je eigen laps zien die je op het horloge hebt ingesteld. Zou niet weten waarom je het in 100m intervallen zou willen zien trouwens.

Voorbeeld van een Workout (Strava activity type): https://www.strava.com/activities/822283022

Wat je nu van je TomTom laat zien kan trouwens ook in Strava, ook zonder premium. Er is gewoon een "laps" knopje.

En nog een observatie: we hebben ongeveer hetzelfde trainingsgebied! :+
Per 100m is inderdaad missschien een beetje overdreven ;) .. Goed om te weten dat Strava de laps ook ondersteunt. Ik heb wel een account zie ik nu maar nog nooit iets mee gedaan, ga hem even opfrissen, alvast wat oude activiteiten uploaden (als dat lukt) en dan hier de hardlooptweakers volgen.

Trainingsgebied, ah, inderdaad. Gezien jouw tijd op Egmond kan ik vast geen segmentjes van je afpakken, maar wie weet ;) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 13:01

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn vrouw loopt al een paar jaar 3x per week hard, maar sinds een paar weken gaat haar hartslag ineens fors omhoog tijdens het rennen. Nou is natuurlijk de vraag of dat echt zo is, of dat haar TomTom (Runner 2) de boel frustreert, maar het lijkt ons iets om in de gaten te houden.

Normaal gesproken rent ze stukken van 7 of 11 kilometer en haar hartslag is dan redelijk constant op 170. De hartslag begint nu 'normaal' en gaat dan na een km of 4 boven de 200, wel tot 235. Lijkt me niet gezond (ze is 46).
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/GL8J79x.png

Is dit nou iets van die TomTom of zou het raadzaam zijn eens een huisarts op te zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 11-01-2017 20:21 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Dat kun je toch zelf meten? 235 lijkt mij heel erg sterk.
Misschien wel ze een forerunner 235 :)

[ Voor 25% gewijzigd door tlpeter op 11-01-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 13:01

P_Tingen

omdat het KAN

Mij ook eerlijk gezegd, 235 is wel erg hoog. Ik zit nog wat te googlen op problemen met de TomTom en ik kom wel wat mensen tegen die problemen hebben met de registratie wanneer ze wat zweten. Kan natuurlijk best na een paar km hardlopen.

En die Forerunner 235? Tja, die is maar een beetje duurder, dan had ze die beter direct kunnen kopen ;)

[ Voor 77% gewijzigd door P_Tingen op 11-01-2017 20:43 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
235? Weet je zeker dat de kat er niet met de HR meter vandoor is gegaan, die zitten makkelijk boven de 200 ;)

Mijn eerste instinct zegt ook dat dat horloge een probleem heeft, wellicht kan die haar hartslag niet goed meten. Maar dit kan je natuurlijk ook even nameten met een vinger aan de pols op zo'n moment. 235 is bijna vier slagen per seconde, dat voel je wel ;) Of heb je zelf wellicht een andere meter, of probeer de andere pols of een andere plek op de pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
driedees schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:40:
[...]

In 2011 en 2013 de 12km gelopen, leuk en afwisselend parcours, prima geregeld allemaal. Wel massaal natuurlijk, maar lopen op het circuit en stuk over het strand maakt het wel bijzonder.
Zit een beetje te twijfelen, het lopen over het strand vond ik wel echt leuk. Alleen wil wel weer een halve lopen. Is Zandvoort niet meer gefocust op 12km? Vind het altijd irritant om 2x hetzelfde te stuk te doen tijdens zo'n loop.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
http://www.zandvoortcircuitrun.nl/21-1-km/parcours/

Ik zie geen parcours, maar als ik de beschrijving goed interpeteer doe je niet 2x hetzelfde stuk. In ieder geval niet langdurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
Wat Sinned123 hierboven zegt, de beschrijving klinkt als een grote ronde voor de HM.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vandaag op uitnodiging meegetraind met de trainer van (oa.) Agium runners!

Was een mooie ervaring. Prettig om een van de langzamere lopers te zijn. Ik liep met twee lopers die even snel waren en elke 200m bijna op de seconde nauwkeurig lopen.
Het was vooraf wel even schrikken: 7x1200m @ 10k-tempo met 2'30 rust. Normaal doe ik 4x1200m op 5"/km sneller en 4' rust (hoewel ik die rust wel wat lang vond destijds). Maar ze gingen alle zeven goed, de laatste natuurlijk flink sneller :P Gemiddeld 4'28 (3'43/km) maar de laatste in 4'21 (3'38/km). Het helpt een hoop om met anderen te lopen. Op een gegeven moment wist ik niet meer of we op 600m of 1000m zaten (het bleek gelukkig 1000m :P) door gewoon op de rug voor me te focussen.

Voor herhaling vatbaar! En blij dat de vorm van eind vorig jaar niet heel ver weg is. Nu snel de laatste kerstkilo's kwijtraken en dan kijken wat het voorjaar gaat brengen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 11:18

McMiGHtY

- burp -

Vaker met de HR band omlopen dus maar :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ik kan iedereen aanraden om is een bloedonderzoek te laten doen: blijkbaar heb ik een ijzertekort :D

Nochtans heb ik niets van de symptomen: geen futloosheid, geen hoofdpijn, geen concentratieproblemen, geen bleke huid, etc.
Sterker nog: ik voel me net beter (metaal en fysiek) nu ik zoveel loop!

Maar blijkbaar zorgen duursporten er net voor dat je sneller kans hebt op ijzertekort. Ben me nog wat aan het inlezen.
Ik ben wel gegaan van een vrij sedentaire levensstijl naar nu 3/4 keer [ push-ups + plank + hardlopen ] per week (= telkens 1 dag rust) sinds september. :)

Toch wat mijn voeding beginnen aanpassen dus, en eventueel supplementen nemen.
Nog tips?

[ Voor 7% gewijzigd door Asgaro op 12-01-2017 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Multivitaminepil in de ochtend. Verder goed eten = gevarieerd (en niet te veel). :)

https://www.ah.nl/product...99806/ah-multi-alles-in-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
Asgaro schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:53:
Ik kan iedereen aanraden om is een bloedonderzoek te laten doen: blijkbaar heb ik een ijzertekort :D
Als je nergens last van hebt zeker geen bloedonderzoek laten doen, dat is echt nergens voor nodig. Het kan best zijn dat je dan een tekort of teveel aan iets hebt (wat buiten de normale waardes valt) maar de juiste waardes verschillen voor iedereen, dat je buiten de 'normale' range zit zegt nog niet dat dit voor jouw persoon specifiek te hoog of te laag is.

Pas als je ergens last van hebt kan het nuttig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

kramerty88 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:25:

Doelen voor 2017 (laten we het ambitieus noemen..):

10km <30.59
15km <47.59
10em <50.59 (ga ik niet lopen waarschijnlijk)
Halve <1.07.59
Marathon <2.23.59

Geen idee of het reëel is, maar daar komen we maar op een manier achter :9

Kilometertotaal waag ik me niet aan omdat dat afhankelijk is van veel factoren en het geen doel op zich is. Waarschijnlijk zal deze wel ruim boven de 4000 uit komen.
Hehe... Om toch maar met de deur in huis te vallen. Bij lopen horen ook minder mooie dingen. De afgelopen 3 week was ik al enkel te vinden in het zwembad en op de fiets. Vandaag de kogel door de kerk: een stressfractuur in het kuitbeen; minimaal 6 week complete looprust..!

Bovenstaande doelen stel ik voorlopig nog niet bij, maar de reëler worden ze niet zo. Voorjaarsseizoen is officieel een streep door. Hopen dat ik de fitheid een beetje vast kan houden door zwemmen en fietsen, anders wordt het een lange klim terug naar het niveau van afgelopen jaar :'(

Het hoort er allemaal bij zeg ik dan maar als een boer met kiespijn... |:(

Het aandenken: Kuitbeen

[ Voor 4% gewijzigd door kramerty88 op 12-01-2017 15:27 . Reden: plaatje ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Ik ben geen dokter, mijn moeder wel. Vroeger heb ik ook altijd bovenstaande van @Bartske meegekregen. Laat je vooral niet gek maken als je nergens last van hebt want voor iedereen liggen alle 'gezonde' waarden ergens anders. Het kan bijvoorbeeld iets met je genen te maken hebben, met je levensstijl, aanleg en zelfs met de dag en in sommige gevallen per uur kun je verschillen aantreffen in meetwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

kramerty88 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:39:
Hehe... Om toch maar met de deur in huis te vallen. Bij lopen horen ook minder mooie dingen. De afgelopen 3 week was ik al enkel te vinden in het zwembad en op de fiets. Vandaag de kogel door de kerk: een stressfractuur in het kuitbeen; minimaal 6 week complete looprust..!
Ah, nee. Dat is echt wel zuur. Wel prettig dat duidelijk is wat je hebt, kun je tenminste vooruit kijken. Succes met zwemmen en fietsen dan maar ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

kenneth schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Ah, nee. Dat is echt wel zuur. Wel prettig dat duidelijk is wat je hebt, kun je tenminste vooruit kijken. Succes met zwemmen en fietsen dan maar ...
Thanks! Misschien wordt ik wel zo goed in dat zwemmen en fietsen dat zo'n ijzeren man.... Nee, niet zo gek doen. Triathlon is niks voor mij. Hopen op een snel herstel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

kramerty88 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:23:
[...]

Thanks! Misschien wordt ik wel zo goed in dat zwemmen en fietsen dat zo'n ijzeren man.... Nee, niet zo gek doen. Triathlon is niks voor mij. Hopen op een snel herstel :D
Balen man! Succes met het herstel!

Maarre met jouw loopvermogen en conditie doe je zeker voor de knikkers mee op zo'n lang zwem-fiets-ren feestje >:)
Bij de IM Maastricht verloor de #4 ofzo een minuut of 20 bij het zwemmen... met een goede marathon is een hoop goed te maken ;)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Bartske schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:26:
[...]

Als je nergens last van hebt zeker geen bloedonderzoek laten doen, dat is echt nergens voor nodig. Het kan best zijn dat je dan een tekort of teveel aan iets hebt (wat buiten de normale waardes valt) maar de juiste waardes verschillen voor iedereen, dat je buiten de 'normale' range zit zegt nog niet dat dit voor jouw persoon specifiek te hoog of te laag is.

Pas als je ergens last van hebt kan het nuttig zijn.
Je hebt gelijk. Na wat rondsurfen blijk ik sportanemie te hebben. Iets dat veel voorkomt.
Straks raadpleging bij de dokter en gaan we uitdrukkelijk vermelden dat ik veel sport sinds korte tijd en daarnaast altijd veel zweet. Het kan dus zijn dat supplementen net niet hoeven omdat sport de voornaamste oorzaak is in mijn geval.

Nuttige links:
https://cjsm.be/gezondspo...C3%ABnt-voor-duursporters
https://cjsm.be/gezondspo...lemen-voor-sporters#IJzer

[ Voor 13% gewijzigd door Asgaro op 12-01-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 16:23
Asgaro schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:53:

Nochtans heb ik niets van de symptomen: geen futloosheid, geen hoofdpijn, geen concentratieproblemen, geen bleke huid, etc.
Sterker nog: ik voel me net beter (metaal en fysiek) nu ik zoveel loop!

Maar blijkbaar zorgen duursporten er net voor dat je sneller kans hebt op ijzertekort. Ben me nog wat aan het inlezen.
Ik ben wel gegaan van een vrij sedentaire levensstijl naar nu 3/4 keer [ push-ups + plank + hardlopen ] per week (= telkens 1 dag rust) sinds september. :)

Toch wat mijn voeding beginnen aanpassen dus, en eventueel supplementen nemen.
Nog tips?
Mijn Hb gehalte was zomer 2015 ook aan de lage kant. Volgens de sportarts had ik geen absoluut ijzertekort, maar doordat ik voorjaar 2015 opeens veel meer ben gaan sporten, is mijn bloedvolume waarschijnlijk toegenomen, waardoor de concentratie Hb wat achter loopt.

Zij rade mij aan meer ijzerhoudende producten te eten. Wat je ook kan doen is Floradix nemen. Dit is natuurlijk ijzersupplement. Verloskundigen bevelen dit vaak aan bij net bevallen vrouwen, die veel bloed hebben verloren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
Asgaro schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:43:
[...]

Je hebt gelijk. Na wat rondsurfen blijk ik sportanemie te hebben. Iets dat veel voorkomt.
Straks raadpleging bij de dokter en gaan we uitdrukkelijk vermelden dat ik veel sport sinds korte tijd en daarnaast altijd veel zweet. Het kan dus zijn dat supplementen net niet hoeven omdat sport de voornaamste oorzaak is in mijn geval.

Nuttige links:
https://cjsm.be/gezondspo...C3%ABnt-voor-duursporters
https://cjsm.be/gezondspo...lemen-voor-sporters#IJzer
Ik had je post verkeerd gelezen en dacht dat je wel klachten had, maar lees nu dat je de klachten die je opnoemt niet hebt.

Nogmaals, zolang je nergens last van hebt is er hoogstwaarschijnlijk niets aan de hand. Je zegt dat je na wat rondsurfen een conclusie trekt over wat je hebt, laat dat ajb aan een arts over. Ik zie dat je al naar een arts gaat dus laat hem lekker de conclusies trekken ;)

Ook teveel ijzer binnenkrijgen is niet goed voor je (werkt op je lever), dus ik raad je ook niet aan om zomaar ijzertabletten te gaan slikken. Over het algemeen krijg je genoeg ijzer binnen en gebruikt je lichaam niet alles, als je bijvoorbeeld dan veel gaat sporten en meer hb nodig hebt zal je lichaam zelf meer ijzer uit je voeding halen en dat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 12:21

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hm, sportanemie, dat verklaart wel waarom ik bij het opbouwen een paar jaar terug me soms wat flauw voelde, ook al had ik gegeten... Nu overigens geen last meer van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Omdat het symptomen zijn waar iedereen zich in herkent. Luister vooral naar Bartske.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-06 09:22

The_Scarabial

MTB for life!

[...]

Bovenstaande doelen stel ik voorlopig nog niet bij, maar de reëler worden ze niet zo. Voorjaarsseizoen is officieel een streep door. Hopen dat ik de fitheid een beetje vast kan houden door zwemmen en fietsen, anders wordt het een lange klim terug naar het niveau van afgelopen jaar :'(

Het hoort er allemaal bij zeg ik dan maar als een boer met kiespijn... |:(

Het aandenken: [afbeelding]
Hoe heb je dit gekregen? Met sporten ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

The_Scarabial schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 19:44:
[...]

Hoe heb je dit gekregen? Met sporten ook?
Door het sporten. Stressfractuur is een typische overbelastingsblessure. Een combinatie van veel trainen, vermoeidheid, reizen, heuvels, harde ondergrond en wat waarschijnlijk ook meegeholpen heeft is dat ik een pijntje in de linkerkuit had waardoor ik waarschijnlijk onbewust rechts meer heb belast en dus rechts een stressfractuur heb gekregen.

Tsja, het lichaam is soms ook net een zwitsers uurwerk. Als er iets kleins niet klopt dominoot het door tot iets groots kapot gaat op een compleet andere plek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:38
kramerty88 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 07:51:
[...]

Door het sporten. Stressfractuur is een typische overbelastingsblessure. Een combinatie van veel trainen, vermoeidheid, reizen, heuvels, harde ondergrond en wat waarschijnlijk ook meegeholpen heeft is dat ik een pijntje in de linkerkuit had waardoor ik waarschijnlijk onbewust rechts meer heb belast en dus rechts een stressfractuur heb gekregen.

Tsja, het lichaam is soms ook net een zwitsers uurwerk. Als er iets kleins niet klopt dominoot het door tot iets groots kapot gaat op een compleet andere plek :P
Klinkt bekend, ik heb afgelopen voorjaar hetzelfde gehad. Bij mij was het (denk ik) een combinatie van overbelasting en verkeerd schoeisel. Blijft wel een beetje zwakke plek bij mij overigens, dus pas er goed mee op. Herstel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:57:
Omdat het symptomen zijn waar iedereen zich in herkent. Luister vooral naar Bartske.
Oh ja, helemaal mee eens hoor :) vond het gewoon grappig dat hetgene wat ik toen ervoer ook daadwerkelijk een naampje heeft. Ik heb toendertijd vooral onder de douche wel een aantal keer me goed flauw gevoeld, een paar (1 of 2) keer dat ik er echt een paar uur van bij moest komen, soort van hongerklapgevoel.

Blijkbaar is het dus iets heel normaals, met een naampje. Ook weer geleerd :) Ik ben gek op logische verklaringen, dan word ik toch weer gerustgesteld, ook al is het iets waar ik alweer een hele tijd niet meer mee bezig ben geweest.

Gisteren overigens een rondje gedaan, maar ik heb duidelijk mijn benen wel gebruikt met het verbouwen de dagen daarvoor... Had wel wat moeite om 5km lang een tempo aan te houden dat ruim onder mijn 10km-tempo ligt. Ik denk dat hurken, knielen en tillen uit de benen toch meer belasting heeft gegeven dan ik dacht. Grappig, want ik dacht juist dat ik vooral met mijn bovenlichaam bezig was geweest.

Zit een beetje te dubben (qua tijd, want verbouwingstijd is schaars) om dit weekend eens een rondje polder te doen vanuit het nieuwe huis. Ik ga daar hoe dan ook dit jaar héél veel plezier van hebben, lekker binnen een kilometer van een heerlijk gebied om te lopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18
[...]

Ik zag het al op Strava inderdaad dat er iets loos was. Balen man, veel sterkte! Maar zwemmen en fietsen zijn ook leuk :)

Ik ben zojuist tijdens Dieter zijn hoogtepunt (althans volgens de media) 12km gaan rennen. Ik ben onder een stralend zonnetje vertrokken maar toch vervroegd naar huis gekomen. Vooral dat laatste kilometertje terug naar huis tegen de wind en de sneeuw/regen in leek wel een beklimming in de Alpen. Lang geleden dat ik nog zo gevloekt heb >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Goed nieuws voor anderen die zich ook hadden ingeschreven voor de Afsluitdijk Open. Je kan je inschrijfgeld en kosten voor fantickets en parkeertickets terugkrijgen (geheel, of alsnog een gedeelte aan de trombosestichting doneren, of helemaal niets doen.). Kreeg er net een mail over.
Alle startnummers vervallen voor een evt. volgende editie, ongeacht wat je kiest.
Meer info: http://www.afsluitdijk-open.nl/restitutie/
Ai, dat ziet er naar uit -O- . Beterschap!

[ Voor 4% gewijzigd door Poekie op 13-01-2017 15:45 . Reden: website toegevoegd ]

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
Vanavond weer eens een blokje Yasso 800's gelopen. Dit keer was het plan 6x 800 op 4:00/km lopen, wat tevens zo'n beetje het snelste is wat ik kan volhouden bij zo'n interval (dit red ik helaas nog niet op de volledige 10km, daar zit ik rond de 4:14/km). Dit betekend per 800 meter zo'n 3 min 10 sec lopen, en dat was dan ook de bijbehorende rust tussen de 800m blokken.

Had echter een beetje het weer onderschat: het was een stuk warmer dan ik dacht, wat niet onaangenaam was. Maar het waaide ook nog eens knetterhard, en dat brak mij bij de eerst blokken, vól tegen, een beetje op! Omdat mijn intervalblokken daarmee naar 4:08/km en vervolgens 4:24/km gingen was ik al weer afgestapt van de 4:00 strak en besloot ik dan maar gebruik te maken van de wind om eens te kijken hoeveel ik bij wind mee kon 'winnen'...
Het derde intervalblok begon aan de overkant van het water, pal de andere kant op en met vól wind mee. Ik kan me niet herinneren eerder zo hard te hebben gelopen op 'eindsprintjes' bij wedstrijden na.... De drie volgende blokken liep ik dan ook in 3:45/km (3:02min over de 800), 4:15 (iets rustiger), en nóg een 3:44/km (3:01 over de 800). Die twee 800's in 3 minuten zijn voor mij ongekend, voelt gaaf om eens zo voluit te gaan op toch een behoorlijke afstand! Het laatste blok was even afzien want begon onderaan een brug 8)7 maar toch nog op 4:15 kunnen zetten.

Normaal probeer ik mijn intervallen altijd zo 'strak' mogelijk te houden, dus niet mijzelf overschatten en alle blokken zo dicht mogelijk op elkaar qua tijd/snelheid. Maar nu met de wind dus even wat anders ervan gemaakt, en dat is ook wel eens leuk ;)

Intervalletjes leveren ook mooie kanteeltjes op in de statistieken (op zowel hartslag als snelheid)

800ss
(klikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Wat ik me altijd heb afgevraagd met yasso's de rust momenten is dat dribbelen,wandelen of een combinatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

kramerty88 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 07:51:
[...]

Zelf nog nooit echt last van gehad, maar klinkt wel logisch.
Met zo'n klein pijntje denk je van, oh kan nog wel en dan mooi doorgaan totdat het overcompenseren van een ander onderdeeltje zegt: daaag ga jij maar even wat langer rust nemen.
Ben zelf wel vaker door een valpartij (mountainbiken) uit de running geweest, ook geen pretje, maar dan weet je wel meteen dat je gewoon instant rust moet nemen

Net terug van een crossloopje hier in de buurt.
Step One Lageveldloop #3 5,5km in 24:44 (4:28/km)
1 4:09 /km 144 bpm 164 spm
2 4:23 /km 158 bpm 156 spm
3 4:30 /km 163 bpm 156 spm
4 4:48 /km 171 bpm 154 spm
5 4:42 /km 180 bpm 154 spm

[ Voor 10% gewijzigd door The_Scarabial op 14-01-2017 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sinned123 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:05:
Wat ik me altijd heb afgevraagd met yasso's de rust momenten is dat dribbelen,wandelen of een combinatie?
Geen idee, misschien magnje kiezen ;) .. hetbis natuurlijk wel zo dat je hartslag sneller en verder zakt als je echt gaat wandelen, dat zou een voordeel kunnen zijn om energie te verzamelen voor het volgende blokje. Zelf probeer ik altijd wel te blijven dribbelen, bij alle intervallen overigens. Koel je niet zo af ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
Sinned123 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:05:
Between the 800s, jog for the same number of minutes it took you to run your repeats.
http://www.runnersworld.com/race-training/yasso-800s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
ah thx :)
Joggen dus, blijft een fijne trainingsvorm.
The_Scarabial schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:04:
[...]

Net terug van een crossloopje hier in de buurt.
Step One Lageveldloop #3 5,5km in 24:44 (4:28/km)
1 4:09 /km 144 bpm 164 spm
2 4:23 /km 158 bpm 156 spm
3 4:30 /km 163 bpm 156 spm
4 4:48 /km 171 bpm 154 spm
5 4:42 /km 180 bpm 154 spm
Wat heb jij een lage stapfrequentie zeg :o

[ Voor 46% gewijzigd door Sinned123 op 14-01-2017 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Sinned123 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:35:
[...]

Wat heb jij een lage stapfrequentie zeg :o
Heb wel erg lange benen, maar weet niet wat gemiddeld is voor deze snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
Nou de spullen zijn aangeschaft. Schoenen, kleding, sokken. Planning is om morgenmiddag na een kleine ochtend werken te gaan. Runtastic Pro voor 10 cent aangeschaft en een schema van 3 keer per week in 10 weken 5 kilometer.

Overigens voor mijn steunzolen een film laten maken in de speciaalzaak en hun hebben mij de Asics GT 2000 5 aangeboden. Hier doe ik mijn huidige steunzolen bij in omdat ik toch stevig naar binnen zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

The_Scarabial schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Mijn korte pootjes draaien rond de 180 op dit soort snelheden en richting 190 als het harder gaat. Dus dit lijkt wel wat aan de langzame kant.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 14:11
Ik zal mezelf dan ook maar eens melden.
Reden daarvoor: Ik ga in mei de ronde van Aruba lopen. Althans dat ga ik proberen.
De ronde van Aruba is 73,5 km lang. Ik ga meedoen in teamverband Estafette bestaande uit 4 personen. Dat houdt in dat je dus ongeveer 2 * 10km moet gaan lopen.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CigF3SaVAAIraVq.jpg
De start is om 0:00 uur en de eerste vier etappes gaan over de onverharde noordelijke rotskust. Je loopt dus in het complete donker. Nee, helaas geen straatverlichting.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CiaueKrXAAARjnY.jpg
De laatste 4 etappes zullen verhard zijn. Tijdsduur zal ergens tussen de 8 en 9 uur liggen.
Nadat je je deel hebt gelopen kruip je in de jeep of pick-up die je volgt en moet je 3 uur wachten en meehobbelen voordat je aan je tweede deel kan beginnen. Dat schijnt iedereen erg op te breken.

Ik loop al maanden 2 dagen per week zo'n 30 minuten als uitbreiding op mijn crossfit en vechtsport training. Puur voor de conditie dus. Tijdens de jaarwisseling op het strand, met de nodige alcohol, de uitdaging aangegaan om met anderen gezamenlijk mee te doen aan de ronde van Aruba. Dit evenement wilde ik altijd al achter mijn naam kunnen schrijven, dus had meteen ja gezegd.
Maar goed. Met die 5 km loopjes van me ga ik dat natuurlijk never nooit niet redden. Maar we gaan er allemaal helemaal voor. Doel is uitlopen.

Ondertussen hebben we een team gevormd, begeleiding gekregen en trainen we 3 * per week.
Omdat ik graag wil trainen op basis van hartslag, en ik intervallen moet kunnen bepalen heb ik gisteren een Garmin Forerunner 35 aangeschaft.
Gisteren uiteraard meteen de training (1,2,3 training) mee gelopen, en ik moet zeggen dat het mij uitermate bevalt.

De aankomende weken zal ik vaker gaan posten en wellicht vragen gaan stellen.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Roozzz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:56:
[...]

Mijn korte pootjes draaien rond de 180 op dit soort snelheden en richting 190 als het harder gaat. Dus dit lijkt wel wat aan de langzame kant.
Zag net op Garmin connect dat ik in het begin van de race deze spm wel bijna haalde iets van 180, maar dan loop ik 3:05/km >:) Dat houdt ik geen 5km vol :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
The_Scarabial schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:43:
[...]

"ze" zeggen dat een cadans van 180 of hoger ideaal is.
Het magische nummer zit in werkelijkheid voor iedereen anders.
Ik heb het geprobeerd maar verder dan ~175 kom ik niet.

2 leuke artikelen. Onder de 160 zou kunnen duiden op overstriding...
https://runnersconnect.ne...striking-running-cadence/
http://fellrnr.com/wiki/Cadence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

The_Scarabial schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:25:
[...]

Zag net op Garmin connect dat ik in het begin van de race deze spm wel bijna haalde iets van 180, maar dan loop ik 3:05/km >:) Dat houdt ik geen 5km vol :')
Ook als je rustig loopt kun je wel 180-200 halen, alleen zal dat voelen alsof je heel hoogfrequent dribbelt. Wat hierboven gezegd wordt, met een dergelijk lage spm is de kans groot dat je overstride, dus je voet ver voor je lichaamsgewicht plaatst.
De 180 is geen ideaal getaal, maar met 180+ is het nagenoeg niet mogelijk om te overstriden, dus is het wel een soort grens. Probeer maar eens rustig te dribbelen en zo de 180 te halen en vanuit die frequentie zonder vertragen van je frequentie harder te gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
Ik ben ook sinds kort aan het focussen op mijn cadence. Ik gebruik een metronome mobile app dat ik zet op 170 BPM. 180 is voor mij (nog) wat te hoog gegrepen en 170 zou ook al een goede verbetering zijn!
(Later zal ik Spotify Running is gebruiken wanneer 170 al wat meer natuurlijk aanvoelt.)

Ik merk inderdaad nu een verschil in hoe ik loop.
Merk ook op dat je bij een lagere cadence meer kans hebt dat je haklandingen hebt. Als je op een zijwaartse figuur bekijkt wat een haklanding doet, zie je dat je eigenlijk je voorwaartse verplaatsing letterlijk tegenwerkt. In het zand zou je letterlijk een hak zetten.

Nu ik met een hogere candence loop, viel dit mij vooral op bij mijn intervaltraining onlangs: nu hel ik met mijn lichaam iets meer naar voor en lijk ik echt een meer voorwaartse stuwkracht te hebben! Louter doordat ik geen hak meer zet op de grond en mijn voeten nu meer onder mijn lichaam landen.
Soms voelt het alsof ik voorover lijk te gaan vallen, maar die licht hellende running form is blijkbaar ook de correcte running form.

Hier alle runs sinds ik mijn Garmin (Forerunner 235) heb en dus mijn cadence kan meten. Bovenaan de meest recente runs. Vanaf de laatste 7 (ofzo) runs ben ik beginnen werken met een metronoom.
Je ziet duidelijk al een trend naar een hogere cadence. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1tNyTWP.png

[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 15-01-2017 10:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Zo, tevreden: 10km crossloopje in 43 minuten. Er zat meer in, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken naar het juiste tempo. M'n start was wel redelijk, maar daarna 4km te langzaam gelopen. Laatste 5km wel de juiste snelheid gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Naar aanleiding van het bovenstaande nog eens naar mijn eigen cadans / passen gekeken icm met de races die ik gelopen heb. Daarbij merk ik dat ik bij een rustige loop en de meeste trainingslopen zo rond de 180 passen per minuut zit. Bij races zit ik een stuk hoger: 190-200...

Een greep uit mijn races in 2016:
- 10km ZAC 2: 187 passen/min (niet op vol vermogen)
- 10km ZAC 3: 194 passen/min
- 10km ZAC 4: 194 passen/min
- 10km Singelloop Utr: 202 passen/min
- HM Utrecht: 189 passen/min
- HM Spijkenisse: 197 passen/min
- 42km R'dam: 179 passen/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
Ik heb een vraagje. Ik ben al een jaartje redelijk consistent aan het hardlopen (+/- 7km per keer) om fit te blijven, niet in competitie verband maar puur voor de gezondheid en omdat ik het wel lekker vind om na een werkdag (hele dag zitten) in de natuurlijk te rennen :).

De laatste tijd erger ik mij alleen steeds meer aan mijn eigen loophouding. Ik probeer dit te veranderen door te lezen en video's te kijken op internet van een juiste loophouding, maar mijn eigen lichaam wil niet meewerken of zo :/. Vooral mijn rechterbeen en enkel zijn een probleem, die zijn niet lekker los tijdens het lopen maar voelen heel gespannen en stram/strak waardoor het pijnlijk wordt en het plezier van het lopen vermindert. Mijn rechtervoet staat altijd met de vlakke kant (waarop je loopt dus) naar de grond, ook als mijn been naar achteren zwaait. Volgens mij hoort je loopvlak van je voet bij het naar achteren zwaaien in verticale positie te zijn, dus je tenen wijzend naar de grond i.p.v. het loopvlak naar de grond :? . Ook mijn rechterknie voelt vreemd on onnatuurlijk bij het lopen.

Je zou zeggen dat je dit kan vrij makkelijk kan aanpassen, maar het lukt me gewoon niet. Als ik het probeer aan te passen door erop te letten voelt het super onnatuurlijk en geforceerd waardoor het lopen nog frustrerende wordt...

Uiteraard heb ik hardloopschoenen gekocht na het doen van een analyse bij een hardloopzaak toen ik begon (een jaartje geleden dus). Eigenlijk is mijn (hardloop)houding altijd al verkeerd geweest, maar nu belemmert het mij ook omdat mij opvalt dat anderen veel ontspannender en minder geforceerd lopen. Waar kan ik het beste terecht om mijn houding te corrigeren? Is dit iets wat een fysiotherapeut kan verbeteren/helpen? Of zijn er betere adressen om dit te bekijken en te corrigeren? Het is niet echt een blessure volgens mij, maar een foutieve houding :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Cubic X schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:12:
Ik heb een vraagje. Ik ben al een jaartje redelijk consistent aan het hardlopen (+/- 7km per keer) om fit te blijven, niet in competitie verband maar puur voor de gezondheid en omdat ik het wel lekker vind om na een werkdag (hele dag zitten) in de natuurlijk te rennen :).

De laatste tijd erger ik mij alleen steeds meer aan mijn eigen loophouding. Ik probeer dit te veranderen door te lezen en video's te kijken op internet van een juiste loophouding, maar mijn eigen lichaam wil niet meewerken of zo :/. Vooral mijn rechterbeen en enkel zijn een probleem, die zijn niet lekker los tijdens het lopen maar voelen heel gespannen en stram/strak waardoor het pijnlijk wordt en het plezier van het lopen vermindert. Mijn rechtervoet staat altijd met de vlakke kant (waarop je loopt dus) naar de grond, ook als mijn been naar achteren zwaait. Volgens mij hoort je loopvlak van je voet bij het naar achteren zwaaien in verticale positie te zijn, dus je tenen wijzend naar de grond i.p.v. het loopvlak naar de grond :? . Ook mijn rechterknie voelt vreemd on onnatuurlijk bij het lopen.

Je zou zeggen dat je dit kan vrij makkelijk kan aanpassen, maar het lukt me gewoon niet. Als ik het probeer aan te passen door erop te letten voelt het super onnatuurlijk en geforceerd waardoor het lopen nog frustrerende wordt...

Uiteraard heb ik hardloopschoenen gekocht na het doen van een analyse bij een hardloopzaak toen ik begon (een jaartje geleden dus). Eigenlijk is mijn (hardloop)houding altijd al verkeerd geweest, maar nu belemmert het mij ook omdat mij opvalt dat anderen veel ontspannender en minder geforceerd lopen. Waar kan ik het beste terecht om mijn houding te corrigeren? Is dit iets wat een fysiotherapeut kan verbeteren/helpen? Of zijn er betere adressen om dit te bekijken en te corrigeren? Het is niet echt een blessure volgens mij, maar een foutieve houding :) .
Klinkt ingewikkeld om zo een analyse op los te laten, maar ook als iets wat je zelf al goed geanalyseerd hebt en vergeleken met video's online. Het enige wat ik je, als leek, kan aanraden zijn de volgende opties:

1. Ga eens langs een fysio die gespecialiseerd is in sport, die kan je op een band laten lopen en zijn visie geven. In Utrecht heb je bijvoorbeeld Trias zitten, maar ik denk dat elke (middel)grote stad wel zo'n fysiopraktijk heeft. Voordeel is dat je nu nog nergens écht last van hebt, en als je na het inlopen, dus ook als je goed warm bent, inderdaad steeds stijf en stram blijft aanvoelen dan is het vragen om problemen denk ik en kom je uiteindelijk sowieso wel bij een fysio maar dan met een langere herstelcurve...

2. Een andere, wellicht ook leuke, optie is om je aan te sluiten bij een loopgroepje. Afhankelijk van waar je woont zullen die er meer of minder zijn (in de grote steden zijn ze er bijna op wijkniveau) en de kwaliteit verschilt vast ook. Maar als het meezit vind je een groepje met een enthousiaste coach die jouw manier van lopen ook kan beoordelen. Daarnaast kan het extra helpen omdat je met zo'n groepje vaak ook wat meer loopscholing / techniek / kracht / balans oefeningen doet. Dit helpt eventuele zwakke plekken sterker te maken en voorkomt ook weer blessures. Maar goed, je moet er wel zin in hebben, misschien loop je juist graag alleen om je gedachten te verzetten. O ja, en een keer per week met een atletiekvereniging meelopen kan natuurlijk ook, het zal per vereniging verschillen maar er zijn er genoeg die ook ruimte hebben voor recreanten die niet perse competitief willen lopen of 3x per week willen trainen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Jippiee...na ongeveer een maand na het oplopen van een achillespeesblessure tijdens de Bruggenloop in Rotterdam, heb ik vandaag voor het eerst weer een 5km gehaald :) De afgelopen 4 testloopjes strandden de 1e 3x op een 2,5km. Vorige week lukte een 3,5km. Er zit dus EINDELIJK weer progressie in. Pffff...blij zijn met een 5km terwijl je normaal een 1/2e marathon redelijk met 2 vingers in de neus loopt.
Ach..wie het kleine niet eert....

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Sinned123 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 08:39:
[...]

"ze" zeggen dat een cadans van 180 of hoger ideaal is.
Het magische nummer zit in werkelijkheid voor iedereen anders.
Ik heb het geprobeerd maar verder dan ~175 kom ik niet.

2 leuke artikelen. Onder de 160 zou kunnen duiden op overstriding...
https://runnersconnect.ne...striking-running-cadence/
http://fellrnr.com/wiki/Cadence
Interessante materie, ik ga de volgende keer er eens op letten. Wat ik wel uit die materie op kan maken is dat ik zeker niet overstride, ik land op voorvoet en naarmate ik vermoeider raak meer middenvoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
The_Scarabial schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Interessante materie, ik ga de volgende keer er eens op letten. Wat ik wel uit die materie op kan maken is dat ik zeker niet overstride, ik land op voorvoet en naarmate ik vermoeider raak meer middenvoet.
Een mooi artikel van Steve Magess over het onderwerp, wat ook weer een beetje de hype rond de 180 in perspectief zet:

180 isn’t a magic number- Stride Rate and what it means

Hij vat het mooi samen:
In a roundabout kind of way, we get back to the original point of this blog post. Stride Rate is a variable. If you combine it with stride length you get a calculation of speed. It’s very easy to measure, anyone can do it. Because it’s easy to measure, we’ll put more emphasis on it (you don’t see a magic stride length # do you??) I don’t mean that it isn’t a good variable, just don’t give it more meaning than it deserves.

It’s simply one of two ways in which we pick up speed. It’s simple really, turn over faster or lengthen the stride, or some combination of both. Don’t limit yourself to only one of those options artificially.

What I’ve found in my years working on running mechanics and in being taught by some of the best minds on the subject, is that I nor them have ever focused on stride rate or length. Those are outcomes of what you do. They are feedback. They are not things you directly change. If you take care of the mechanics, whether it’s arm swing, body position, force application, footstrike or whatever, the rate and length will optimize. Is it useful to measure length and rate? Sure, but remember that they are data. If one of them seems “off” you’ve got to figure out how to fix it.
En een mooie video van drie van de snelste mensen op aarde en hun paslengte:

Mooie toelichting bij de video vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Cubic X schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:12:

Absoluut eens met Valorian. Zoek een sportfysio, of gewoon een goed aangeschreven fysio. Tegenwoordig mag je dat gewoon zonder verwijzing doen.

Let wel op dat er genoeg prutsers bestaan in het fysio-vak. Mijn enige écht goede ervaring (ok, van mijn vrouw dan) is met een gespecialiseerde sportfysio-toko. In Maassluis, mocht je daar in de buurt wonen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb ook eens mijn loopcadans opgezocht. Ik loop 173-175 tijdens rustige trainingen en 175-177 tijdens wedstrijden of snelle loopjes.

Ik loop wel eens met een hogere frequentie als ik erop let, maar het lijkt erop dat mijn lichaam dit het efficiënts vindt. Ik vind het 'vervelend' om onder de 170 spm te lopen, maar boven de 180 voelt 'raar', maar niet 'vervelend'.

Ach, ik maak mij er niet druk om. Denk dat het optimum in mijn geval wel rond deze waarden zit. Ook omdat er weinig verschil zit tussen mijn frequentie bij 6:00/km of <4:00/km loopjes.
Puur boerenverstand, geen onderbouwing :)

Ik had een klein voorneempje om in 2017 elke maand 150 km te lopen. Ik zag zojuist dat ik er nu al 114 op had zitten... De eerste maand gaat goed dus :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Vergeet niet dat bewegingen pas efficiënt (of niet) worden na lang inslijpen. Ik liep ook heel lang efficiënt op 170-175 tot ik me een maand lang elke training richtte op de pasfrequentie. Nu loop ik efficiënt op 178-185 waardoor bijvoorbeeld mijn kuiten veel sneller herstellen.

Dat wil niet automatisch zeggen dat jouw huidige frequenties niet optimaal zijn maar wel dat een afwijking naar boven/beneden altijd een tijdje inefficiënt is.

En goed bezig met de kilometers d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Klabams! En toen roste je er, ondanks verbouwen, 40m2 aan kurkvloer eruit rossen in het weekend en veel zware troep sjouwen toch even een 3e 5km tijd ooit uit!

Volgens mij zit het wel goed met mijn vorm en vooruitgang :) Fijne bevestiging, lekker zo doorgaan dus.

Cadans overigens tijdens dit loopje 174-182, als ik écht voluit loop gaat die nog wel omhoog naar 185-190. Als ik rustiger loop ligt het gemiddelde eerder rond de 174. Daaronder loop ik beduidend minder soepel. Overigens heet Kenneth natuurlijk een compleet logisch punt: aan techniekverandering moet je altijd wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Laatst online: 22:14
iemand ervaring met de trainingsplannen van Garmin Connect? Specifiek het schema voor 10K op level2?

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
@ juhet: hier ook bezig met Garmin trainingsplan! Echter geen ervaring met het plan dat u beschrijft...

Ik volg momenteel een trainingsplan (op Garmin Connect) voor een HM (heart rate based, lvl 1 van 3).
Dit duurt 16 weken.

Ik wil op 2 april meedoen aan een HM.
Echter loopt mijn schema tot 17 april. Dus 15 dagen dat ik moet zien weg te werken...

Het is de eerste keer dat ik een trainingsplan volg en ik zou graag ook optimaal voorbereid zijn. Dat betekent dus ook een taperingsperiode de week (weken?) voor de race toepassen.

Hoe werk ik 15 dagen aan training het beste weg?
Feit is dat ik momenteel 2 weken niet kan trainen wegens examens, te.m. 1 februari. (En momenteel laat het weer het ook niet toe :P )
Anders zou het trainingsschema waarschijnlijk net mooi vallen...

Qua fitheid:
- Ik loop al enkele jaren zeer sporadisch: 3/4 keer per maand. Telkens 5 of 10 km.
- Sinds half september 2016 actief beginnen lopen: 3-4 keer per week (telkens 1 rustdag tussen trainingen).
- Heb niet snel blessures.
- Ik heb al tweemaal op mezelf 20 km gelopen (Was november 2015). Dit deed ik telkens in 2:10. Dit was echter in de periode dat ik dus maar sporadisch liep, zonder enige voorbereiding.
- Ik doe sinds pakweg een maand ook krachttraining voorafgaand aan elk loopje: push-ups en plank.
- Races meegedaan:
1x 10K december 2015
1x 5K december 2016
1x 10K december 2016

[ Voor 7% gewijzigd door Asgaro op 16-01-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

Asgaro schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:10:
@ juhet: hier ook bezig met Garmin trainingsplan! Echter geen ervaring met het plan dat u beschrijft...

Ik volg momenteel een trainingsplan (op Garmin Connect) voor een HM (heart rate based, lvl 1 van 3).
Dit duurt 16 weken.

Ik wil op 2 april meedoen aan een HM.
Echter loopt mijn schema tot 17 april. Dus 15 dagen dat ik moet zien weg te werken...

[knip]
Gewoon trainingsplan volgen, meedoen op 2 april aan die HM. daarna verder met het plan en daarna nog een HM inplannen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Sla de eerste twee weken van het programma over en kijk goed of dat te zwaar valt. Je kunt beter de eerste weken overslaan dan de laatste m.i. omdat in de eerste weken de trainingen vaak lichter van aard zijn dan de laatste weken.

Trouwens, ik zou juist met leren voor examens een lekker ontspannen loopje goed kunnen hebben. En qua weer? Gewoon doorlopen natuurlijk! Straks is het slecht weer tijdens je HM, ga je dan ook niet? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@Asgaro: Eens met Pathogen, al zou ik eerder ergens een tussenweek overslaan (week 4 of zo). Zo'n schema bouwt rustig op en als ik jouw omschrijving van je activiteit (en motivatie :D) lees, dan lijkt mij dat verstandiger.

Ik loop zo'n 5x per week en krijg zo vaak de vraag waar ik de tijd vandaan haal.
Ken overigens niemand die per dag niet minstens 2 uur aan 'dingetjes' besteedt. Sommigen kijken 2 uur per dag TV, sommigen lezen 2 uur per dag een krant, sommigen zijn 2 uur per dag bezig met nagels lakken en haarverzorging en weer anderen zitten 2 uur per dag doelloos op Tweakers ;)

Kortom: er is elke dag wel tijd om een half uurtje hard te lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Als je 3 a 4 x per week loopt kan je waarschijnlijk prima instappen op week 3, probleem opgelost ;) .. Meestal gaan die schema's uit van dat je "pas" 10km loopt en niet 3-4x per week, dus als je nu probleemloos de 20 aantikt en 3 a 4 x per week loopt dan zal het schema je waarschijnlijk zelfs als je in week 3 start makkelijk afgaan. Wel even goed opwarmen na je twee weken helemaal niet lopen (niet starten met de interval-knaller-van-de-week ;) )
Galois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:53:
Ik loop zo'n 5x per week en krijg zo vaak de vraag waar ik de tijd vandaan haal.
Ken overigens niemand die per dag niet minstens 2 uur aan 'dingetjes' besteed. Sommigen kijken 2 uur per dag TV, sommigen lezen 2 uur per dag een krant, sommigen zijn 2 uur per dag bezig met nagels lakken en haarverzorging en weer anderen zitten 2 uur per dag doelloos op Tweakers ;)

Kortom: er is elke dag wel tijd om een half uurtje hard te lopen...
Ik denk dat als de gemiddelde NL'er zijn uren televisie/netflix aan het eind van de week te zien krijgt hij ineens weer weet waar die tijd vandaan kan komen ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Valorian op 16-01-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Pathogen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:46:
Sla de eerste twee weken van het programma over en kijk goed of dat te zwaar valt. Je kunt beter de eerste weken overslaan dan de laatste m.i. omdat in de eerste weken de trainingen vaak lichter van aard zijn dan de laatste weken.

Trouwens, ik zou juist met leren voor examens een lekker ontspannen loopje goed kunnen hebben. En qua weer? Gewoon doorlopen natuurlijk! Straks is het slecht weer tijdens je HM, ga je dan ook niet? :P
Met weer bedoelde ik de sneeuw en het ijs dat er momenteel ligt. Van de gewone kou heb ik geen last: 2 lagen aan en ik kom nog bezweet thuis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
Asgaro schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:10:
(En momenteel laat het weer het ook niet toe :P )
Wat is er mis met het weer dan? :?
Asgaro schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Met weer bedoelde ik de sneeuw en het ijs dat er momenteel ligt. Van de gewone kou heb ik geen last: 2 lagen aan en ik kom nog bezweet thuis :D
Oh zo.. Geen idee hoe het er in België uitziet. Ik heb in ieder geval afgelopen vrijdag en gisteren prima kunnen lopen. Soms wel even een klein beetje opletten.

[ Voor 53% gewijzigd door InZane op 16-01-2017 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Asgaro schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Ok, sneeuw ben ik ook geen fan van :) vooruit, die keur ik goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ach... dat beetje sneeuw :)

Regen en koude wind, dat heb ik vorige week ervaren als goede reden om niet te gaan. Het was donderdag geloof ik, regenachtig, koud en wind. Toen ik ging lopen regende het niet, maar helaas na 5 minuten begon het te miezeren. Beetje regen is niet erg. Na een half uur begon het erg hard te regenen en ook nog eens behoorlijk te waaien.

Een half uur door de regen en koude wind gelopen. Ik kwam thuis en kon mijn vingers niet meer strekken :(
Man wat heb ik het koud gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Galois schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:05:
Ach... dat beetje sneeuw :)

Regen en koude wind, dat heb ik vorige week ervaren als goede reden om niet te gaan. Het was donderdag geloof ik, regenachtig, koud en wind. Toen ik ging lopen regende het niet, maar helaas na 5 minuten begon het te miezeren. Beetje regen is niet erg. Na een half uur begon het erg hard te regenen en ook nog eens behoorlijk te waaien.

Een half uur door de regen en koude wind gelopen. Ik kwam thuis en kon mijn vingers niet meer strekken :(
Man wat heb ik het koud gehad :)
Ik merk vooral dat ik het lastig vind om intervallen bij de combi koud/nat te doen: bij de tempoblokken zou ik het liefst in een t-shirt lopen (ondanks dat het koud is) maar bij de rust-stukken koel ik dan veel te hard af. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 13:35
De combinatie van (veel) regen, wind en kou is ook voor mij een NoGo. Vorige week donderdagavond heb ik ook gepast. Als alternatief dan maar gaan zwemmen, dat is zo nat niet, of wacht nee... 8)7
Afgelopen zaterdagmiddag heb ik een wedstrijdje in een natuurdomein links laten liggen, omdat ik ook vreesde voor kou, modder, nattigheid, enz. Op het moment zelf bleek het dan eigenlijk best mooi weer te zijn.
Uit schuldgevoel dan later op de dag maar een loopje gedaan, met eerst kilometers in de modder en bij het terugkeren verrast door een hagelbui. Kilometers lang. Het werd zo ongepland een fast finish run, want ik wou zo snel mogelijk thuis zijn en een beetje warmdraaien. :P Omdat ik dan ook nog eens een losse veter moest dichtknopen heb ik mijn handschoenen uitgedaan en niet meer aangetrokken: ze waren toch al doorweekt. De laatste 1.5km dus zonder handschoenen in de ijsregen gelopen: ik kreeg mijn sleutel niet eens meer omgedraaid toen ik thuiskwam: alle gevoel uit de vingertoppen weg. Toch weer een portie heroïek gehad zo :+

It's just technology, not religion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vraagje aan de trailrunners/écht lange afstandlopers hier.

Is één van deze twee tassen aan te raden?
http://www.decathlon.nl/drinkzak-hardlopen-id_8312236.html
http://www.decathlon.nl/rugzak-trail-small-id_8312248.html

Lijkt me leuk om een keer wat langer lopen (wild plan voor komend weekend: 50km - Amsterdam CS - Utrecht CS langs Amstel, Angstel en Vecht) maar dan wil ik wel wat drinken/eten mee. Heb tot 46km zonder eten/drinken gelopen maar dat beviel matig. :+

Geen zin om meteen allemaal Nathan spul te kopen, dus op zoek naar een budget-optie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Om 16 uur vrij maar mijn taxi/collega pas om 17 uur, dus vanaf kantoor maar even een rondje door Groningen. Keer eens een andere omgeving. Wel wat glad hier en daar, maar zolang je op de schone tegels of op de sneeuw blijft is het prima te doen. Zelfs nog op tijd terug om op het werk te douchen. Ook al eens een poging gedaan in de pauze maar dat is net even wat teveel gedoe in een korte tijd wat mij betreft. Dit was beter te doen, voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:45
MrAcid schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:30:

Lijkt me leuk om een keer wat langer lopen (wild plan voor komend weekend: 50km - Amsterdam CS - Utrecht CS langs Amstel, Angstel en Vecht) maar dan wil ik wel wat drinken/eten mee.
Mooi plan! M'n eerste hardlooprugzak was ook iets van Perry Sport's Wildebeast, was eigenlijk wel prima. Enige wat ik daaraan vervelend vond was dat ie over de borst maar met een bandje horizontaal vastgemaakt werd. Met dat in het achterhoofd, lijkt deze http://www.decathlon.nl/rugzak-trail-small-id_8312248.html me het best - want die wordt met 2 bandjes voorlangs vastgemaakt.

Later een Ultimate Direction AK 2.0 vest gekocht, omdat ik niet zo kapot ben van Camelbags om te drinken.

edit: helemaal eens met Valorian en Pathogen hierboven en hun advies aan CubiX hieronder, ga langs een hardloopfysio en/of sportarts. Paar jaar geleden heb ik daar ook heel veel aan gehad, daardoor veel sneller dan via "reguliere" weg de juiste diagnose en behandeling gekregen voor m'n hardloopblessure.

Het is nu in Utrecht echt prima weer om te lopen, afgelopen weekend ook. Bijna nergens glad op de stoepen, fietspaden - geen centje pijn.

[ Voor 20% gewijzigd door driedees op 16-01-2017 19:42 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
Pathogen schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Absoluut eens met Valorian. Zoek een sportfysio, of gewoon een goed aangeschreven fysio. Tegenwoordig mag je dat gewoon zonder verwijzing doen.

Let wel op dat er genoeg prutsers bestaan in het fysio-vak. Mijn enige écht goede ervaring (ok, van mijn vrouw dan) is met een gespecialiseerde sportfysio-toko. In Maassluis, mocht je daar in de buurt wonen :)
Valorian schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:25:
[...]

Klinkt ingewikkeld om zo een analyse op los te laten, maar ook als iets wat je zelf al goed geanalyseerd hebt en vergeleken met video's online. Het enige wat ik je, als leek, kan aanraden zijn de volgende opties:

1. Ga eens langs een fysio die gespecialiseerd is in sport, die kan je op een band laten lopen en zijn visie geven. In Utrecht heb je bijvoorbeeld Trias zitten, maar ik denk dat elke (middel)grote stad wel zo'n fysiopraktijk heeft. Voordeel is dat je nu nog nergens écht last van hebt, en als je na het inlopen, dus ook als je goed warm bent, inderdaad steeds stijf en stram blijft aanvoelen dan is het vragen om problemen denk ik en kom je uiteindelijk sowieso wel bij een fysio maar dan met een langere herstelcurve...

2. Een andere, wellicht ook leuke, optie is om je aan te sluiten bij een loopgroepje. Afhankelijk van waar je woont zullen die er meer of minder zijn (in de grote steden zijn ze er bijna op wijkniveau) en de kwaliteit verschilt vast ook. Maar als het meezit vind je een groepje met een enthousiaste coach die jouw manier van lopen ook kan beoordelen. Daarnaast kan het extra helpen omdat je met zo'n groepje vaak ook wat meer loopscholing / techniek / kracht / balans oefeningen doet. Dit helpt eventuele zwakke plekken sterker te maken en voorkomt ook weer blessures. Maar goed, je moet er wel zin in hebben, misschien loop je juist graag alleen om je gedachten te verzetten. O ja, en een keer per week met een atletiekvereniging meelopen kan natuurlijk ook, het zal per vereniging verschillen maar er zijn er genoeg die ook ruimte hebben voor recreanten die niet perse competitief willen lopen of 3x per week willen trainen.
Bedankt beiden! Ik woon niet in de buurten die jullie noemen (Utrecht of Maassluis), maar ik ga onder andere na jullie advies van een sportfysio eens langs bij http://www.fysiosportiefgroningen.nl/dienst/hardloop-fysio/ om te kijken wat die zeggen. Wel prijzig, maar het is het voor mij wel waard als het mijn (hardloop)houding verbetert :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Zo, net effe lekker wat intervalletjes gelopen. Beetje koud in het begin maar nu niet meer :)
Ook eens op mijn pasfrequentie gelet maar kon niet hoger dan 165. Nou ben ik best lang en loop ik niet zo hard dus is dit naar mijn idee en prima frequentie op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

MrAcid schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:30:
Vraagje aan de trailrunners/écht lange afstandlopers hier.

Is één van deze twee tassen aan te raden?
http://www.decathlon.nl/drinkzak-hardlopen-id_8312236.html

Lijkt me leuk om een keer wat langer lopen (wild plan voor komend weekend: 50km - Amsterdam CS - Utrecht CS langs Amstel, Angstel en Vecht) maar dan wil ik wel wat drinken/eten mee. Heb tot 46km zonder eten/drinken gelopen maar dat beviel matig. :+

Geen zin om meteen allemaal Nathan spul te kopen, dus op zoek naar een budget-optie. :)
Anders leen je mijn Nathan VaporAir even? Lange afstanden zit er voor mij toch even niet in.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Tallguy schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:06:
[...]

Anders leen je mijn Nathan VaporAir even? Lange afstanden zit er voor mij toch even niet in.
Dank voor het aanbod maar koop liever iets. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
driedees schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:28:
[...]

Mooi plan! M'n eerste hardlooprugzak was ook iets van Perry Sport's Wildebeast, was eigenlijk wel prima. Enige wat ik daaraan vervelend vond was dat ie over de borst maar met een bandje horizontaal vastgemaakt werd. Met dat in het achterhoofd, lijkt deze http://www.decathlon.nl/rugzak-trail-small-id_8312248.html me het best - want die wordt met 2 bandjes voorlangs vastgemaakt.

Later een Ultimate Direction AK 2.0 vest gekocht, omdat ik niet zo kapot ben van Camelbags om te drinken.
Dank voor de tip!
Het is nu in Utrecht echt prima weer om te lopen, afgelopen weekend ook. Bijna nergens glad op de stoepen, fietspaden - geen centje pijn.
Was behoorlijk glad richting Harmelen en De Haar! In Utrecht zelf was het prima inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
MrAcid schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:34:
[...]

Dank voor het aanbod maar koop liever iets. :)
Ik ben zelf toevallig ook een beetje aan het speuren, wat ik merk is dat veel tassen gewoon echt veel te groot zijn. Tassen van +/- 5-7 liter lijken compact maar in praktijk zou ik niet weten wat ik met al die ruimte moet. En een heupband vind ik dan weer té klein/compact.

Een mooie tussenoplossing lijkt mij de "Salomon Sense Set", een soort dun vestje (90gr) wat volgens de reviews erg fijn zit en nog steeds relatief veel ruimte biedt. O.a. voor 2x 0,5liter water aan voorzijde, maar volgens de reviews zou een waterdichte jas + regenbroek + gels + telefoon + 2x 0,5 liter water prima moeten passen, dus zelfs voor eventuele echte bergtrails zou het voldoende moeten zijn...

Is wel prijzig (4x zo duur als de decathlon tassen :| ) maar hij komt overal erg goed uit de test/reviews en Salomon is geen onbekende in trailland, heb zelden klachten gehoord over hun materiaal. Normaal 109 euro, online vanaf zo'n 80 euro te vinden. Inclusief 2 'softflasks' waar je normaal bij een merk als Salomon ook wel een euro of 15-20 per stuk voor betaald...

Goede review:
https://iancorless.org/20...-salomon-s-lab-sense-set/

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 16-01-2017 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Cubic X schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:38:
[...]

[...]

Bedankt beiden! Ik woon niet in de buurten die jullie noemen (Utrecht of Maassluis), maar ik ga onder andere na jullie advies van een sportfysio eens langs bij http://www.fysiosportiefgroningen.nl/dienst/hardloop-fysio/ om te kijken wat die zeggen. Wel prijzig, maar het is het voor mij wel waard als het mijn (hardloop)houding verbetert :).
Het begon gisteravond nog een beetje te borrelen in mijn hoofd: ik heb ook ooit last gehad van één voet die niet echt meewerkte. Bij mij kwam het erop neer dat ik ongelijk liep, mede door gebrek aan stevigheid in mijn rompspieren (rug, buik, bilspieren) en met die kant een veel grotere klap maakte op de grond.

Daardoor werd mijn enkel (toen ook nog behoorlijk ongetraind) ook zwaarder belast, sloeg die een soort van op slot (geen controle meer over, erg lage range of motion, soms de dag erna nog houterig lopen) en klonk het ook heel gek met één kant die flap deed :P

Uiteindelijk is dat bij mij allemaal goed gekomen door rustiger te trainen, voorzichtig op te bouwen en langzaam aan de spieren te versterken. Ik denk dat een sportfysio in zo'n geval wel goede ondersteunende oefeningen had kunnen bieden om dat proces te versnellen.

Ik heb daarvoor eigenlijk altijd wel relatief zwakke enkels gehad. Veel op kisten gelopen en als ik een half uurtje op schaatsen stond was het wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Valorian schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:50:
[...]

Ik ben zelf toevallig ook een beetje aan het speuren, wat ik merk is dat veel tassen gewoon echt veel te groot zijn. Tassen van +/- 5-7 liter lijken compact maar in praktijk zou ik niet weten wat ik met al die ruimte moet. En een heupband vind ik dan weer té klein/compact.

Een mooie tussenoplossing lijkt mij de "Salomon Sense Set", een soort dun vestje (90gr) wat volgens de reviews erg fijn zit en nog steeds relatief veel ruimte biedt. O.a. voor 2x 0,5liter water aan voorzijde, maar volgens de reviews zou een waterdichte jas + regenbroek + gels + telefoon + 2x 0,5 liter water prima moeten passen, dus zelfs voor eventuele echte bergtrails zou het voldoende moeten zijn...

Is wel prijzig (4x zo duur als de decathlon tassen :| ) maar hij komt overal erg goed uit de test/reviews en Salomon is geen onbekende in trailland, heb zelden klachten gehoord over hun materiaal. Normaal 109 euro, online vanaf zo'n 80 euro te vinden. Inclusief 2 'softflasks' waar je normaal bij een merk als Salomon ook wel een euro of 15-20 per stuk voor betaald...

Goede review:
Die Salomon-vesten zijn inderdaad top (heb een hele collectie :+ ), maar prijstechnisch ook gelijk aardig in de buitencategorie. Dat trailding van Decathlon oogt op het eerste gezicht niet slecht, ik zou het gewoon eens proberen in de winkel. Het moet comfortabel om je heen zitten, en niet echt bewegen tijdens het lopen om schuurplekken ed te voorkomen. Hotpoints vallen mogelijk met wat glijmiddel op te lossen, misschien wat meenemen als je de eerste keer gaat lopen met de rugzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 08:45
Ik heb de bovenste ooit aangeschaft bij de opening van Decathlon Apeldoorn, kon ik 'm voor bijna niets meenemen ;)
Voor mijn kortere runs draag ik 'm nog regelmatig.
Genoeg ruimte voor 1 liter drinken (zit een waterzak bij als je 'm koopt),
twee mesh-vakken waar je een gel in kan stoppen.
Verder een vakje voor telefoon/pasjes/geld etc in het hoofdvak.
Hoofdvak is van stretch-materiaal, zodat je ook nog een jasje mee kan nemen,
Qua draagcomfort is ie redelijk, alle straps vliegen een beetje rond omdat er geen bandjes zijn om te vast te zetten. De twee schouderbanden voel je wel in je zij (onder je oksels ongeveer), zeker als je volbepakt bent, maar meestal merk ik het niet eens meer na een paar km's.
Hoe ie het op langere afstanden doet durf ik je niet te zeggen, ik verwacht dat je dan beter af bent met wat beter materiaal.
Heb zelf ook nog een RaidLight Olmo. Da's toch een paar categorieën beter....en duurder ;)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

[...]

Goede review:
Het ligt eraan wat je nog meer met de tas wil doen. Ik gebruik zelf deze: http://www.decathlon.nl/rugzak-trail-heren-id_8312245.html (nog groter dus), omdat ik er bijvoorbeeld mee naar de baan loop en er een extra paar schoenen voor op de baan en een droog shirt voor de terugweg in heb.
Voor lange duurlopen (25-40km) is het alsnog een lichte fijne tas die strak op het lichaam blijft. Als je het grote vak leeg hebt kun je hem dichtritsen en is het een klein tasje die plat op de rug hangt.

Het enige wat echt onzin is, is de bidonhouders. Ik heb ermee gelopen, maar die klotsen heen en weer. Je hebt er echter geen last van als je ze leeg laat.

Al met al zeer tevreden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik kan wat afraden: een 3 liter skirugzak. Zelf gebruik ik 'm nog wel af en toe, omdat ik voor die paar keer dat ik meer dan 21km ren geen zin om een andere aan te schaffen. Zo'n rugzak: het zit allemaal veel te los om echt lekker mee te rennen. Ook is het zo dat de schouderbanden regelmatig je nek raken wat natuurlijk flink schuurt. Tenslotte zet ik ook regelmatig mijn fiets ergens halverwege m'n route, waar ik een/twee/drie keer langs kom als ik een paar lusjes loop.
edit: Deze rugzak had ik destijds aangeschaft.

[ Voor 43% gewijzigd door Arie- op 17-01-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Goede review:
Je wordt bedankt, nu wil ik €80 uitgeven. :+

Update: besteld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik moet toegeven dat ik de kleinste versie van de Salomon-vesten veel gebruik, ook tijdens wedstrijden om wat water, gels en mijn telefoon/geld/pasjes mee te nemen op een ontspannen manier. Ik merk allang niet meer dat ik die dingen om heb. In die zin wel een investering waard.

Het voordeel van de soft-flasks ten opzichte van reguliere bidons is dat ze eigenlijk niet klotsen, vergelijkbaar met een vacuüm gezogen waterzak voor in een Camelbak (of de grotere Salomon-vesten, 5/12l-varianten).
Pagina: 1 ... 22 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic