Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste
Acties:
  • 513.818 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 10:03
Het lijkt mij enorm leuk om mee te gaan maar 30km is momenteel echt te ver voor me. Hopelijk wordt 2017 een mooi jaar waarin ik me zo kan verbeteren dat een 30km goed te doen is.

Ik heb tenminste zin in het nieuwe jaar, zeker ook qua hardlopen. De eerste kilometers zijn al weer gemaakt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 12:21

Pathogen

Shoop Da Whoop

Rudedadude schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:22:
[...]
@pathogen: het is mij nooit zo opgevallen dat er oneffenheden aan de binnenkant zitten. Ik heb nog even gevoeld: het kan idd beter (ook skechers heeft betere, maar idd niet in alle gevallen). Zelfs de pasvorm van de Go Rides is voor mij niet helemaal optimaal (Topo is duidelijk beter, inov-8 standard fit iets), maar toch heb ik er in in 1,5 jaar al meer dan 700km op gelopen (meer dan 3/4 zonder inlegzool) en zijn ze nog lang niet versleten. Idd niet gek voor de 60 euro die ik er voor betaald heb.
Het is meer een fabricagefoutje denk ik, aan één kant zit in de upper een soort vouw net achter de bal van mijn voet, waar hij met de zool verbonden is. En zulke QA vind ik inderdaad niet gek voor €60 :)
Verder een behoorlijk fijne schoen ja, ik denk dat deze ook dit jaar nog wel de grootste hoeveelheid kilometers gaan afleggen. Ze zijn ook nog amper gesleten na 200+, wat me heel erg meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 07:42
Rudedadude schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:22:
[...]

Zoals gezegd: ik heb geen haast, ik wil gewoon een leuke manier om 30km door de natuur te lopen :) Ik weet verder niet of er 'elegante' eerdere afslagen zijn. Misschien bij Elst of Veenendaal, maar dat zou je dan voor de zekerheid moeten checken, zodat je een bewust moment hebt om te kiezen.
Nou, zet mij maar op de lijst dan, ik ben erg graag bij. Zie wel of het lukt ;) .. Meest logische afhaak-punt zou dan t.h.v. Elst zijn, bij km 23, dan kan de route verkort tot +/- 25-26km door de provinciale weg te pakken naar Elst (bushalte -> utrecht) of station Veenendaal centrum. Maar het streven is natuurlijk gewoon van station tot station!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 13:42
berghefr schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:15:
[...]

Het is inderdaad zo dat je run praktisch direct op strava staat, maar deze kan je gewoon nog wijzigen zoals een andere naam geven, inkorten of de hardloopschoen wijzigingen.

Als je de strava app op je telefoon hebt geïnstalleerd krijg je een Push berichtje om je activiteit te bevestigen. Hierbij kan je een omschrijven, titel en je trainingsartikel toevoegen/wijzigen. Als je die push negeert, krijgt alles je activiteit gewoon een default naam.

Edit:

wijzigingen die je op garmin connect doorvoert, gaan inderdaad niet mee naar strava. Maar de titel die garmin standaard aan een run geeft wordt ook niet door strava overgenomen. Strava heeft een eigen default
Klopt allemaal :)

Overigens nog een toevoeging bij het vetgedrukte:
- Strava gebruikt inderdaad de default naamgeving <indicatie van tijdstip> Run. Bv. Evening Run.
- Garmin gebruikt de default naamgeving <plaats van run> Running. Bv. Gent Running.
Als je werkt via Tapiriik en zelf na een run niets aanpast aan je run op het Garmin platform, zal tóch die <plaats van run> Running naamgeving naar Strava gepusht worden.

Kortom, Tapiriik is handig als je in Strava die <plaats van run> Running wenst boven de <tijd van run> Run naamgeving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-04 11:55

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Asgaro schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Klopt allemaal :)

Overigens nog een toevoeging bij het vetgedrukte:
- Strava gebruikt inderdaad de default naamgeving <indicatie van tijdstip> Run. Bv. Evening Run.
- Garmin gebruikt de default naamgeving <plaats van run> Running. Bv. Gent Running.
Als je werkt via Tapiriik en zelf na een run niets aanpast aan je run op het Garmin platform, zal tóch die <plaats van run> Running naamgeving naar Strava gepusht worden.

Kortom, Tapiriik is handig als je in Strava die <plaats van run> Running wenst boven de <tijd van run> Run naamgeving. :)
Tenzij je het al een tijd niet hebt aangepast. Dan heet een run in Garmin "Naamloos". ;)

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:43
Valorian schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:54:
Nou, zet mij maar op de lijst dan, ik ben erg graag bij. Zie wel of het lukt ;) .. Meest logische afhaak-punt zou dan t.h.v. Elst zijn, bij km 23, dan kan de route verkort tot +/- 25-26km door de provinciale weg te pakken naar Elst (bushalte -> utrecht) of station Veenendaal centrum. Maar het streven is natuurlijk gewoon van station tot station!
En dat is drie! Ook voor mij is snelheid zondag niet echt van belang. Bij Elst is wel het laatst mogelijke afhaakpunt. Mocht het eerder nodig zijn, dan kun je richting Amerongen voor een bus, tussen de 18e en 19e km sla je rechtsaf op de Bergweg, kom je ongeveer op hm-afstand uit.
Asgaro schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:03:
Weet Garmin dan al het verschil tussen de wijken binnen een stad? Heb daar echt nooooooooit een goede match mee gehad, noch in m'n hometown Utrecht, noch daarbuiten. Bij staat het dan ook lekker op <naamloos>, geef het zelf wel een titel op Garmin en Strava, moet toch vaak schoeisel aanpassen en eventueel nog notities invoegen.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

driedees schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:02:
Weet Garmin dan al het verschil tussen de wijken binnen een stad? Heb daar echt nooooooooit een goede match mee gehad, noch in m'n hometown Utrecht, noch daarbuiten. Bij staat het dan ook lekker op <naamloos>, geef het zelf wel een titel op Garmin en Strava, moet toch vaak schoeisel aanpassen en eventueel nog notities invoegen.
Ik krijg gewoon <woonplaats> running, maar idd in Southampton ooit had ik een wijk staan. Wellicht is mijn woonplaats te klein :P
Strava is wel dom met de Garmin 'Cardio' categorie. Ik gebruik mijn vivosmart om mijn yoga bij te houden en Strava vindt die Cardio categorie dus een run.

Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Poekie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:15:
[...]

Ik krijg gewoon <woonplaats> running, maar idd in Southampton ooit had ik een wijk staan. Wellicht is mijn woonplaats te klein :P
Strava is wel dom met de Garmin 'Cardio' categorie. Ik gebruik mijn vivosmart om mijn yoga bij te houden en Strava vindt die Cardio categorie dus een run.
Gek. Garmin leidt een eigen leven dan lijkt het. Ik krijg in Groningen juist "Beijum hardlopen", "Noorderhoogebrug hardlopen" en "Groningen hardlopen". Ook al is het startpunt hetzelfde -recht voor mijn huis- en juist in het buitenland krijg ik; Seattle hardlopen, Houston hardlopen, Tampa hardlopen, New Orleans hardlopen en zelfs New York hardlopen (zelfs daar niet eens een van de boroughs)... Daarentegen krijg je in Duitsland wel "Hamburg Neustadt" |:(

Geen pijl op te trekken dus ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

driedees schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:35:
[...]
Prima, 12:00 uur zondag bij station Driebergen. Wie gaan er nog meer mee over de UHT?
Ik denk er ook bij te zijn :) Nog een klein voorbehoud; gezien de misses haar zinnen heeft gezet om zaterdag een flinke tocht door de sneeuw in Duitsland te maken. Kan het zijn dat ik daarna iets minder zin heb ;)
Valorian schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:54:
[...]
Je kan evt ook vanaf de Amerongse berg eenvoudig richting station Veenendaal West lopen. Eindig je op 23 km geloof ik. In geval van nood weet ik in ieder geval de weg :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

De UHT ben ik totaal niet geschikt voor (qua afstand én snelheid... heel misschien volgend jaar - maar dan ben ik sowieso RUIM de langzaamste) én ik heb zondag een 10km-wedstrijd :) Jullie heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:50
kramerty88 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:52:

De Adios 3 van Adidas is de fijnste schoen voor mij. De meeste wedstrijden, alle 3 marathons en veel tempotrainingen (en ook veel duurlopen) op gedaan. Deze schoen is echter wel vrij licht, dus veel belasting komt op je benen en niet in de schoen. Voor wedstrijden ideaal, voor blessurepreventie iets minder. De zool van de adios 3 slijt onnoemelijk snel. Dat terwijl het een continental rubberzool heeft die slijtvast zou moeten zijn. Bij 200-250 wat nagenoeg al het profiel weg, wat ervoor zorgde dat ik geen natte wedstrijden liep op die schoen. Qua responsiviteit heel fijn, maar duurzaamheid nul.

De Boston 5 ben ik gematigd tevreden over. Er zit een soort kromming in de zool waardoor je makkelijk zou moeten kunnen afrollen. Als mid-/voorvoetlander is dat echt totaal nutteloos en geeft het een raar gevoel bij de landing. Qua duurzaamheid had het de zool van de adios 2, perfect.
Ik loop momenteel nog op de Boston Boost 5 (700km) en verwacht vandaag mijn nieuwe Adizero Adios 3. Ben erg benieuwd naar de duurzaamheid. Had juist weer met continental zool genomen omdat deze mij erg goed is bevallen op de Boston en is na 700 km nog in een zeer goede staat! Wilde eerste opnieuw de boston 5 nemen maar deze kon ik nergens meer vinden, vandaar terug naar de adios welke ik eerder gehad heb.

Lichte schoenen hebben altijd wel mijn voorkeur, ik ben zelf ook niet groot of zwaar dus een lichte schoen is voor mij ideaal.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minimaLL
  • Laatst online: 06-06 16:02
Merken jullie bij het hebben van verschillende hardloopschoenen van verschillende merken geen groot verschil? Ik ben nog al een gewoontebeestje en blijf meestal hetzelfde merk trouw, omdat ik vrees dat een ander merk toch weer helemaal anders zal uitvallen dan wat ik gewoon ben. Ik heb bijvoorbeeld vrij brede voeten en niet elk merk hun standaard is even breed. Ben stilaan aan het uitkijken naar een tweede paar, aangezien mijn Nike Vomero's toch al een 1100km hebben afgelegd. Aangezien deze schoen vrij comfortabel voor me was, ben ik geneigd om binnen het assortiment van Nike mijn volgende paar te kiezen maar dan een iets 'snellere' die ook vele kilometers aankan. Mijn eerste gedacht ging uit naar de Pegasus 33... maar het grote aanbod van verschillende versies/merken doet twijfel zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

minimaLL schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:34:
Merken jullie bij het hebben van verschillende hardloopschoenen van verschillende merken geen groot verschil? Ik ben nog al een gewoontebeestje en blijf meestal hetzelfde merk trouw, omdat ik vrees dat een ander merk toch weer helemaal anders zal uitvallen dan wat ik gewoon ben. Ik heb bijvoorbeeld vrij brede voeten en niet elk merk hun standaard is even breed. Ben stilaan aan het uitkijken naar een tweede paar, aangezien mijn Nike Vomero's toch al een 1100km hebben afgelegd. Aangezien deze schoen vrij comfortabel voor me was, ben ik geneigd om binnen het assortiment van Nike mijn volgende paar te kiezen maar dan een iets 'snellere' die ook vele kilometers aankan. Mijn eerste gedacht ging uit naar de Pegasus 33... maar het grote aanbod van verschillende versies/merken doet twijfel zaaien.
Ik merk wel verschil, maar niet erg groot. Maar goed, neutrale loper, haklander, kleine voetjes, dus veel is wel best.

Afwisseling schijnt juist goed te zijn (meerdere types door elkaar) om te zorgen dat je niet 'naar je schoen' gaat lopen en blessuregevoeliger wordt als je ze dus vervangt.

Ga naar een hardloopwinkel en laat je informeren. Anders zie je inderdaad door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Verschil is helemaal niet erg, zolang ze maar goed zitten en lekker lopen :)
Zoals SuperPoekie al aangeeft zitten er juist voordelen te zitten aan het rouleren van diverse schoenen.
Ikzelf heb allerlei paren die variëren in drop en demping. En ook in pasvorm. Van een vrij smalle toebox tot een hele brede.

Dus wees niet te bang om eens een ander merk te passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:43
Veel modellen verschillen ook vaak van generatie tot generatie.
Je zou voorzichtig kunnen beginnen en bijvoorbeeld op runrepeat.com kunnen kijken welke schoenen er als alternatief worden aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://www.solereview.com/wp-content/uploads/2016/10/Nike_Pegasus_33_comparison.jpg

Lijstje voor de vomero:
adidas Energy Boost 3, adidas Ultra Boost ST, Brooks Glycerin 13, Asics Nimbus 18, Saucony Triumph ISO 2
Alhoewel de schoenen van het plaatje ook prima lijken te zijn als vervanging.

[ Voor 47% gewijzigd door Sinned123 op 06-01-2017 15:50 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 866247

Mag ik mij hier ook melden :)

Pas sinds gisteren hier aangemeld maar moet het eea nog even uitzoeken met hoe het hier allemaal werkt.

Ikzelf ben ook weer aan het hardlopen geslagen. Afgelopen 3 maanden heeft het helaas helemaal stil gelegen dus ik ben het weer rustig op aan het bouwen.

Ik heb te lang doorgelopen op mijn vorige schoenen en moet dus ook echt even goed wennen aan het nieuwe paar maar heb er weer zin in om te beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
Gisteravond me niet kunnen motiveren om te gaan lopen. Wat doe je dan?
Juist ja, met -3 gaan hardlopen.

Na 1 KM was ik warm. Na 1,5KM heb ik voor het eerst met interval gewerkt op mijn Polar M400.
500m proberen 4:10 pace te lopen. Daarna 200m bij komen, tempo niet van belang.
Dit keer 5 is totaal 3,5KM. Tot slot iets uitlopen. Rondje van 5,2KM geworden.
Eenmaal aan het rekken besefte ik dat het een heerlijk rondje was ondanks het weer. Perfect loop weer.

500m 1) 4:04
500m 2) 4:03
500m 3) 4:01
500m 4) 3:54
500m 5) 3:49

Als ik eenmaal warm ben begin vaak harder te lopen :-)
Hopelijk ga ik dit jaar de 5KM binnen 21 minuten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramerty88

kramerty88

Roodey schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:27:
[...]

Daarna 200m bij komen, tempo niet van belang.

[...]
Mooie interval, maar in het geval van een "afstand" als pauze nemen is tempo wel van belang. Het maakt bij een interval nogal uit of je over die 200m 1minuut of 10 minuten doet ;)

Makkelijker is om een vaste tijdsinterval per pauze te doen waarbij tempo niet uitmaakt. Het maakt voor een training minder uit of je nu 150 of 200m doorgejogt hebt in een pauze van een minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ik volg momenteel het Half Marathon (level 1(van 3), heart rate based) trainingsschema op Garmin Connect, maar het viel me net op dat de hoogste heart rate zone waar ooit in zal getraind worden bij intervaltraining Z4 is.

Wordt er bij intervaltrainingen nooit getraind in Z5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 06:48

Rudedadude

Maybe we were born to run

Asgaro schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:38:
Ik volg momenteel het Half Marathon (level 1(van 3), heart rate based) trainingsschema op Garmin Connect, maar het viel me net op dat de hoogste heart rate zone waar ooit in zal getraind worden bij intervaltraining Z4 is.

Persoonlijk haal ik dat nooit, omdat intervallen daar meestal te kort voor zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd of anderen dat wel halen, want dan moet ik blijkbaar wat harder hollen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 23:00

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik heb eens gekeken naar de laatste intervaltraining die ik gelopen heb, waarin 5x 20s sprint zitten. Op de piek van die 5 intervallen schommel ik net rond de overgang tussen Z4 en Z5. Zijn ook wel redelijk korte intervallen, moest dat richting de 45s gaan dan zou ik gegarandeerd in Z5 zitten.

Ter referentie, mijn HR zones (man, 23 jaar, opgesteld door wat rond te lezen op het internet):
Z0 70-119
Z1 120-134
Z2 135-149
Z3 150-169
Z4 170-181
Z5 182-197

Ergens heb ik het gevoel dat m'n Z4 en Z5 nog niet juist verdeeld zijn, en Z4 eerder 170-185 mag zijn. Then again, zoveel aandacht besteed ik (nog) niet echt aan m'n HR bij het lopen gezien ik nog maar net een relatief oude Adidas Ant+ HR band teruggevonden heb en niet weet hoe nauwkeurig deze werkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Asgaro schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:38:

Z5 is toch nagenoeg max hr? Dat haal ik nooit bij intervaltraining, hoogstens bij een volle sprint heuvelop. Zo'n inspanning en benodigde herstel is gewoon niet zo nuttig om regelmatig te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 13:19
Goeiemiddag allemaal. Ik heb vandaag en gisteren het topic een beetje doorgezocht en zou willen beginnen met hardlopen. Ik doe nu niks meer aan sport en vind dat het toch wel nodig is. Ik merk, nu ik werk dat naar mate de week vordert ik moe begin te worden. Ik slaap verder goed en dr is niks medisch aan de hand. Ik heb nooit echt een hoge conditie gehad en sporten in het algemeen is in principe nooit een slecht idee. Alleen het volgende: ik heb platvoeten. Ik kreeg vroeger altijd last van heupen, knieën en voeten, helemaal met rennen. Nu ik uit de groei ben merk ik dat het minder is geworden maar maak nog wel gebruik van de zolen. Nu eigenlijk de vraag: Is er iemand die ook hardloopt met platvoeten? Moet ik nog iets speciaals aanschaffen qua schoenen of zolen of is het allemaal makkelijk te doen met goeie schoenen. Wie zou mijn zijn ervaring met platvoeten en hardlopen willen delen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Galukon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:37:
Goeiemiddag allemaal. Ik heb vandaag en gisteren het topic een beetje doorgezocht en zou willen beginnen met hardlopen. Ik doe nu niks meer aan sport en vind dat het toch wel nodig is. Ik merk, nu ik werk dat naar mate de week vordert ik moe begin te worden. Ik slaap verder goed en dr is niks medisch aan de hand. Ik heb nooit echt een hoge conditie gehad en sporten in het algemeen is in principe nooit een slecht idee. Alleen het volgende: ik heb platvoeten. Ik kreeg vroeger altijd last van heupen, knieën en voeten, helemaal met rennen. Nu ik uit de groei ben merk ik dat het minder is geworden maar maak nog wel gebruik van de zolen. Nu eigenlijk de vraag: Is er iemand die ook hardloopt met platvoeten? Moet ik nog iets speciaals aanschaffen qua schoenen of zolen of is het allemaal makkelijk te doen met goeie schoenen. Wie zou mijn zijn ervaring met platvoeten en hardlopen willen delen? :)
Je zegt dat je zolen hebt... die zijn je vast door de podoloog aangemeten? De podoloog kan ook speciale sportzooltjes voor je maken.

Als je dat niet wil, in hardloopwinkels (zoals runnersworld en run-2-day) kunnen ze je prima van advies voorzien m.b.t. schoeisel, zooltjes, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
P.O. Box schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:25:
[...]

Je zegt dat je zolen hebt... die zijn je vast door de podoloog aangemeten? De podoloog kan ook speciale sportzooltjes voor je maken.

Als je dat niet wil, in hardloopwinkels (zoals runnersworld en run-2-day) kunnen ze je prima van advies voorzien m.b.t. schoeisel, zooltjes, etc.
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb van andere hardlopers gehoord dat bijvoorbeeld schoenen van de lidl ook goed zijn. Zou het dan als startende hardloper goedkoper zijn om sportzolen te nemen via de zorgverzekering of goeie schoenen met me alledaagse zolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
Foutje..

[ Voor 97% gewijzigd door Galukon op 07-01-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Galukon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:29:
[...]

Ik heb van andere hardlopers gehoord dat bijvoorbeeld schoenen van de lidl ook goed zijn. Zou het dan als startende hardloper goedkoper zijn om sportzolen te nemen via de zorgverzekering of goeie schoenen met me alledaagse zolen?
zoals de laatste pagina's al is besproken zijn schoenen iets heel persoonlijks... maar als jij een bewezen probleem hebt met je voeten zou ik niet op een paar schoenen van de lidl gokken, maar eerst naar je podoloog gaan en daarna wellicht (afhankelijk van je budget) naar een hardloopwinkel gaan (zooltjes meenemen !!) om een paar te laten adviseren... mocht je dat laatste niet doen (om bijv. financiele redenen) let dan op dat je schoenen koopt waar je de originele zool uit kunt halen zodat je je eigen zooltjes daarin kunt doen... en pas de schoenen ook alleen met die zooltjes erin, want een schoen zit heel anders als je de zooltjes wisselt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galukon
P.O. Box schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:41:
[...]

zoals de laatste pagina's al is besproken zijn schoenen iets heel persoonlijks... maar als jij een bewezen probleem hebt met je voeten zou ik niet op een paar schoenen van de lidl gokken, maar eerst naar je podoloog gaan en daarna wellicht (afhankelijk van je budget) naar een hardloopwinkel gaan (zooltjes meenemen !!) om een paar te laten adviseren... mocht je dat laatste niet doen (om bijv. financiele redenen) let dan op dat je schoenen koopt waar je de originele zool uit kunt halen zodat je je eigen zooltjes daarin kunt doen... en pas de schoenen ook alleen met die zooltjes erin, want een schoen zit heel anders als je de zooltjes wisselt ...
Ik doe ook altijd mijn schoenen testen met zooltjes anders heb ik geen zekerheid of ze later passen. Ik ga ook binnenkort weer naar de podoloog. Maar pas in februari. Nu ik nog zin heb om te beginnen dacht ik, ik wil nu vast me kans pakken nu ik er nog zin in heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Galukon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:50:
[...]

Ik doe ook altijd mijn schoenen testen met zooltjes anders heb ik geen zekerheid of ze later passen. Ik ga ook binnenkort weer naar de podoloog. Maar pas in februari. Nu ik nog zin heb om te beginnen dacht ik, ik wil nu vast me kans pakken nu ik er nog zin in heb :)
Je kunt natuurlijk altijd al beginnen... je hebt vast nog wel ergens een paar sportschoenen liggen... bovendien hebben veel schema's voor beginners ook stukken erin zitten waarbij je op hoog tempo moet wandelen,dat kun je ook wel met andere schoenen...
voordat de podoloog je sportzooltjes gemaakt heeft ben je ook weer een paar weken verder... wellicht dat iemand anders nog tips heeft maar als je echt snel zou willen beginnen dan raad ik je echt aan om naar een hardloopwinkel in de buurt te gaan voor advies... (let wel, de schoenen zijn daar wel duurder, maar persoonlijk heb ik geen enkel vertrouwen in schoenen van de lidl (zeker niet met "rare" voeten, zoals ik dat zelf heb (geen platvoeten trouwens))).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 13-06 10:52

Galois

1811 - 1832

Mooie uitdaging voor de ultrarunners onder ons: 11stedentocht hardlopen volgend jaar.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:18
Heren Utrechtse Heuvelrug Tweakers: succes zo meteen!
Zo te zien geen slecht weer om te lopen, hooguit wat blubberig door de sneeuw van gisteren....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wyhi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-06 09:15
Vanmorgen ongepland mijn PR op de halve marathon verbroken.
Wilde gaan voor de 15KM, maar het ging zo lekker dat ik er maar een halve van heb gemaakt :)

Van 1:49:20 naar 1:43:28
5:52 sneller :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Poekie
  • Niet online

Poekie

Super Furry Animal

Hopelijk hadden de UHTlopers minder gladde stukken (nja, ook ietsje later op de dag) dan ik vanmorgen bij mijn wedstrijd. Heb wél een PR gezet op de 10km (54:55 netto) maar dat had nog wel wat scherper gekund. Een goede kilometer langzamer gelopen dan ik eigenlijk wilde omdat t zo eng glad was (en ik liever komende week ook weer loop ipv alles kapot te hebben).

Still, van 55:05 naar 54:55 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Ik heb vandaag voor het eerst getraild (op wegschoenen), was op momenten echt heel erg glad.
Hoewel de anderen op trailschoenen minder last er van hadden, was het ook voor hun oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 22:50
Galukon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:29:
[...]

Radar had een tijdje geleden wel een interessant item waaruit blijkt dat goedkope schoenen niet per definitie slechter zijn dan dure. Conclusie was dat als een schoen goed aanvoelt, je die kunt gebruiken om op hard te lopen.

http://radar.avrotros.nl/...11-2015/hardloopschoenen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag voor het eerst 25 km gelopen, hartslag bewust erg laag gehouden (150 / 170 om de 2 km), wat uiteindelijk ook veel energie kost om beneden mijn comfort tempo te lopen. Uiteindelijk iets meer dan 2 uur over gelopen, merk toch dat die laatste 20 minuten teveel zijn, hardlopen wordt sjokken.. Al met al wel zeer tevreden en hopelijk binnenkort bij de HM eindelijk onder de 1:30 duiken!

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2017 16:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op zondag 8 januari 2017 @ 16:12:
Vandaag voor het eerst 25 km gelopen, hartslag bewust erg laag gehouden (150 / 170 om de 2 km), wat uiteindelijk ook veel energie kost om beneden mijn comfort tempo te lopen. Uiteindelijk iets meer dan 2 uur over gelopen, merk toch dat die laatste 20 minuten teveel zijn, hardlopen wordt sjokken.. Al met al wel zeer tevreden en hopelijk binnenkort bij de HM eindelijk onder de 1:30 duiken!
Mooi tempo hoor. Begrijp ik het goed dat je steeds per 2 km je tempo gewisseld hebt?

Welke HM ga je doen?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vandaag 1:21:02 gelopen in Egmond (Halve Marathon). Niet de 1:20 waar ik op gehoopt had - maar zeer tevreden!

Had Egmond twee keer eerder gelopen maar beide vrij "relaxed". Had daarom ook niet echt onthouden dat het best wel een zware halve is. Op 5km was het strand heel mul/drassig en de eerst 2km door de duinen lag er ook behoorlijk slecht bij. Wel 5e geworden in de businessloop (for what it's worth).

Strava: https://www.strava.com/activities/825243800/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:38
Mooie prestaties weer op deze zondag.

Ik merkte vandaag tijdens het hardlopen dat het vooral erg druk was, vast iets met goede voornemens te maken :+

Vandaag ook erg tevreden over mn loopje, niet bijzonder qua afstand of snelheid maar wel voor het eerst dat ik meer dan 1 uur achter elkaar mn hartslag onder controle wist te houden. Vaak gaat het bij mij na 45 min alle kanten op en dan merk ik dat ik dan snel moe wordt. Liep een stuk langzamer dan normaal (normaal loop ik 'rustig' 5:30/km en nu 6:00/km) maar merkte dat ik na 12km me nog net zo fris als aan het begin voelde. Begon wel wat kleine pijntjes te krijgen dus ben maar gestopt.

strava: https://www.strava.com/activities/825448820

Denk dat ik voortaan al mn duurlopen maar in dit tempo ga doen, dan kan ik het hopelijk qua afstand iets uit gaan bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 08-01-2017 18:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het was weer fijn op de Utrechtse Heuvelrug Trail samen met driedees, Roozzz en Valorian. In net wat meer dan 3 uur van Driebergen-Zeist naar Rhenen gelopen. Mooie winterse sferen, sneeuw en hier en daar wat modder.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
Was inderdaad een mooi tripje Driebergen-Rhenen! Voor mij wel weer een reality check dat 30 wel echt een behoorlijk eind is als je dat alweer een klein jaartje niet meer gelopen heb (25km in juli '16, 42km in april '16, daarna niet meer dan 21km meer gedaan) én dat onverhard, en zeker bos-omgeving na regen/sneeuw, een stuk meer kracht kost dan mijn gebruikelijke asfalt-loopjes. Wel erg tevreden met mijn vrijwel nieuwe trail-schoenen, die hebben nu hun vuurdoop wel gehad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• driedees
De Got UHT meet was zeker geslaagd, landschap lag er mooi bij en het was prima loopweer. Helemaal top om Roozzz als levende TomTom erbij te hebben!

Strava or it didn't happen: https://www.strava.com/activities/825493689
MrAcid schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:51:
Vandaag 1:21:02 gelopen in Egmond (Halve Marathon). Niet de 1:20 waar ik op gehoopt had - maar zeer tevreden!
Strava: https://www.strava.com/activities/825243800/
Heel netjes MrAcid, mooie prestatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Mijn horloge heeft trouwens ergens na 24km een GPS-punt kilometers verderop opgepakt en heeft daarna denk ik geen GPS meer gevonden tot vlak voor het einde. Resultaat is een run van 60+ km en een pace van 0:29 / km op het laatste stuk. 8)7 Op de kaart zie je een mooie spike naar V'daal.

https://mysports.tomtom.c...qRIyx-XU6F_Xg?format=html

[ Voor 21% gewijzigd door Valorian op 08-01-2017 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
Vandaag voor het eerst gelopen met een app die een metronoom simuleert ( Google Play: Metronoom Beats ). Dus om je cadans te leren verhogen.
Vind het wel goed werken! Nadeel is natuurlijk dat je je smartphone bij de hand moet hebben... Maar dat is hier altijd het geval voor Pokémon Go... oOo

Heb een Garmin maar enkel bij een - nog - duurder versie zit er een metronoomfunctie in...

Ook allereerste keer een intervaltraining gedaan waar ik in Z4 moet lopen (2 min. telkens) Voorheen enkel nog maar in Z3 ervaren.
Was echt leuk! Ik gebruik momenteel een Garmin training plan voor HM (de minst zware versie) en vind het echt leuk om gevarieerde trainingen op je bord te krijgen haha. :D (Voorheen had ik wat zelf variatie in mijn trainingen uitgevonden.)

Het helpt ook dat die Garmin gewoonweg elke fase bij intervaltraining mooi aanduidt met een timer en met biepjes als het einde eraan komt. Topaankoop! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Asgaro op 08-01-2017 23:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zo, na ruim een jaar tempo-, VO2max- en snelheidsgeweld even wat rustiger aan gedaan na de 7H. Eerst twee weken freewheelen en daarna vier weken lang proberen om elke week minimaal zestig kilometer te lopen. Het ging wat moeizamer tegen het eind maar ik heb zojuist de 258ste kilometer afgerond: 61,4km / 62,7km / 73,4km / 60,9km. Voor het idee: ik had überhaupt nooit meer dan 248km gelopen in een maand.

Mijn jaardoel is gemiddeld 50km/week dus dit soort periodes gaan vaker terugkomen. Op een gegeven moment dacht ik alleen nog aan hoe goed het is voor mijn duurvermogen want leuk was het al even niet meer. Maar het plezier komt vanzelf terug want vanaf komende week ga ik langzaam wat kwaliteitstrainingen en dus variatie terugbrengen; te beginnen met de altijd verschrikkelijke maar prachtige 6x800m.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leuk om te zien dat veel mensen actief zijn geweest dit weekend! Ondanks de kou, kwam ook redelijk veel lopers en racefietsers tegen onderweg.
Valorian schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:11:
[...]

Mooi tempo hoor. Begrijp ik het goed dat je steeds per 2 km je tempo gewisseld hebt?

Welke HM ga je doen?
ja klopt, 2km hs 170, 2km hs 150. Doel was 4:30/5:00, maar dat is niet gelukt, mede door heuvels welke alles in de war schoppen ;). Wel leuk om eens op hs te lopen ipv pace. Overigens had ik mij bewust niet voor Egmond ingeschreven ivm wintersport volgend weekend (zelfbescherming), had achteraf best mee kunnen doen :+.

Ik ga een HM in Zoetermeer doen. Kleinschalige loop volgens mij, maar ik moet nog steeds een tijd neerzetten voor snel (mja voor mij dan ;)) startvak tijdens de CPC..
Asgaro schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:35:
Vandaag voor het eerst gelopen met een app die een metronoom simuleert ( Google Play: Metronoom Beats ). Dus om je cadans te leren verhogen.
Vind het wel goed werken! Nadeel is natuurlijk dat je je smartphone bij de hand moet hebben...
Je kunt ook muziek opzetten met de juiste BPM. Er is een website waar je je BPM kan invullen en dan krijg je allemaal muziek nummers. Http://www.jog.fm

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2017 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
of zo iets?
https://www.amazon.com/Ru...ng-Non-Stop/dp/B0186EWV9O

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:43
(jarig!)
Heb een Garmin maar enkel bij een - nog - duurder versie zit er een metronoomfunctie in...
En die metronoom is ook niet echt fijn te bedienen in de Fenix 3. Ik heb hem laatst eens uitgeprobeerd, maar tijdens het lopen snel iets aanpassen of überhaupt het geluid aan of uit zetten, dat werkt echt voor geen meter. Als ik helemaal solo loop, gebruik ik hem nog wel eens op 170 bpm met iedere 3 beats een piepje om niet alleen de cadans maar juist ook de ademhaling op steady tempo te houden. Maar een playlist of aparte metronoom werkt dan wel fijner.

Een tijd geleden had ik mijn Fenix (met metronoom nog ingeschakeld) uitgeleend aan mijn vriendin toen haar TomTom cardio kapot was. Die werd tijdens het lopen knettergek van dat stomme piepje dat ze niet kon uitschakelen >:)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 09-01-2017 08:54 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
dreamscape schreef op maandag 9 januari 2017 @ 08:54:
[...]

En die metronoom is ook niet echt fijn te bedienen in de Fenix 3. Ik heb hem laatst eens uitgeprobeerd, maar tijdens het lopen snel iets aanpassen of überhaupt het geluid aan of uit zetten, dat werkt echt voor geen meter. Als ik helemaal solo loop, gebruik ik hem nog wel eens op 170 bpm met iedere 3 beats een piepje om niet alleen de cadans maar juist ook de ademhaling op steady tempo te houden. Maar een playlist of aparte metronoom werkt dan wel fijner.

Een tijd geleden had ik mijn Fenix (met metronoom nog ingeschakeld) uitgeleend aan mijn vriendin toen haar TomTom cardio kapot was. Die werd tijdens het lopen knettergek van dat stomme piepje dat ze niet kon uitschakelen >:)
Dingen niet uit kunnen zetten is erg vervelend. Zo heb ik wel eens op mijn cardio de 'night modus' ingeschakeld gehad, dan staat de displayverlichting continu aan. Maar vergeten weer uit te zetten toen ik een lange alpinetocht ging maken. Vervolgens kan je dat onderweg niet meer uit zetten anders dan je hele activiteit te stoppen, het uit te zetten, en je activiteit weer te starten. Zelfde met de hartslag-meting aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Ik ben van plan om vanaf februari hill trainingen in te bouwen. Via https://www.strava.com/segments/explore kan je eenvoudig de heuvelachtige gebieden in je omgeving vinden.

Maar is er een bovenlimiet aan het aantal hill trainingen dat je per week/maand mag doen? Of is het gewoon 'hoe meer, hoe beter'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Iemand ervaring met deze loop?

http://www.rokkeveensedekkerloop.nl/index.html

Wil hier over twee weken misschien een halve marathon lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Asgaro schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:18:
Ik ben van plan om vanaf februari hill trainingen in te bouwen. Via https://www.strava.com/segments/explore kan je eenvoudig de heuvelachtige gebieden in je omgeving vinden.

Maar is er een bovenlimiet aan het aantal hill trainingen dat je per week/maand mag doen? Of is het gewoon 'hoe meer, hoe beter'?
Dat ligt uiteraard aan je doel. Als "normale" hardloper zou ik niet meer dan 1-2 trainingen in de week doen, maar als voorbereiding op een serieuze trail praktisch iedere loop. Ook maakt het natuurlijk nogal uit hoe veel hoogtemeters je maakt en hoe steil het is. Tijdens de voorbereidingsperiode richt ik me op tenminste 1000hm per week (of zelfs per heuveltraining), maar voor hardlopen voegt dat niets meer toe.

Staar je trouwens niet blind op die kaart van strava. Wat er al dan niet aangegeven wordt als vlak of heuvelachtig is erg willekeurig. Hier in de omgeving zie ik heuvelachtig op plekken waar absoluut 0 hms zijn, en vlak op dit soort segmenten. :P

Rudedadude schreef op zondag 8 januari 2017 @ 18:44:
Het was weer fijn op de Utrechtse Heuvelrug Trail samen met driedees, Roozzz en Valorian. In net wat meer dan 3 uur van Driebergen-Zeist naar Rhenen gelopen. Mooie winterse sferen, sneeuw en hier en daar wat modder.
Was prima geslaagd :) De opkomst was een stuk beter dan de eerdere poging in de zomer ;) Kijken of we volgende keer weer zo'n vooruitgang kunnen boeken.
Helaas vandaag wel weer grieperig. Wat wel weer iets verklaard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik loop op twee paar schoenen. Al jaren op de Asics Cumulus (versie 12, 15 en 17 gehad volgens mij) en daarnaast momenteel de Mizuno Wave Rider.

De Cumulus bevalt erg goed, dus die wil ik houden. De Mizuno bevalt op zich ook wel, maar ben van plan om wat meer te testen en als dit paar aan vervanging toe is, iets anders te proberen (wat bij mij past uiteraard).

De Cumulus zijn aan vervanging toe. Heb er nu bijna 1100 km op gelopen. Dus ik toets in Google "Asics Cumulus 18" in en zowaar een zeer goede aanbieding bij de Decathlon voor 70 euro! Koopje! :-)

Zojuist model 17 dus vervangen door model 18...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30
Gisterenavond poging 2 gedaan en die ging al een stuk beter :)

1e poging was net geen 4km in 33 minuten (incl in en uitlopen)
2e poging was 5,5 km in 45 minuten en 't liep ook lekkerder.

En na de 1e keer wel lichte spierpijn, nu nog helemaal niets. Dus ik heb goede hoop dat m'n doel van de 10km begin maart in een acceptabele tijd haalbaar is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Gisteren m'n eerste doel (10K PR verbreken) van dit jaar behaald, zonder er echt mee bezig te zijn.
10K gelopen in 00:50:39. M'n vorig record stond op 00:53:40. Ik kan alleen m'n vinger niet leggen op het 'waarom'. Ik snap niet waarom ik opeens weer 3 minuten sneller kan lopen. Misschien een gelukstreffer?

Zijn er overigens nog tweakers die de Halve van de Haar gaan lopen? (http://www.dehalvevandeha...105613/pagina/welkom.html). Dit was het eerste evenement (de 10k versie) waar ik aan mee heb gedaan en ben van plan deze elk jaar weer te lopen. Dit jaar ga ik voor de volle halve marathon. Het is een vrij nieuw evenement (dit jaar de derde editie) maar het is erg gezellig en een leuk parcours!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:04:
Gisterenavond poging 2 gedaan en die ging al een stuk beter :)

1e poging was net geen 4km in 33 minuten (incl in en uitlopen)
2e poging was 5,5 km in 45 minuten en 't liep ook lekkerder.

En na de 1e keer wel lichte spierpijn, nu nog helemaal niets. Dus ik heb goede hoop dat m'n doel van de 10km begin maart in een acceptabele tijd haalbaar is :)
Hoe train je? Loop je aan één stuk of wandel je tussendoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Nilltris schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:47:
Gisteren m'n eerste doel (10K PR verbreken) van dit jaar behaald, zonder er echt mee bezig te zijn.
10K gelopen in 00:50:39. M'n vorig record stond op 00:53:40. Ik kan alleen m'n vinger niet leggen op het 'waarom'. Ik snap niet waarom ik opeens weer 3 minuten sneller kan lopen. Misschien een gelukstreffer?
Dat is een mooie start van het jaar! Iets zegt me dat je dit pr nog wel een paar keer uit de boeken gaat lopen dit jaar 8)

Het "waarom" is lastig te zeggen. In de basis komt het altijd neer op training. Maar vooral als je bijvoorbeeld nog niet zo lang loopt zal je hard vooruit gaan door simpelweg kilometers te maken. Is dat niet het geval dan heb je kennelijk een goed passende trainingsmethode gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Gefeliciteerd!

Voor mij zou 3 minuten van mijn PR afhalen, onmogelijk zijn. Ook niet met een gelukstreffer :)
Ik hoop dit jaar 20-30 seconden van mijn 10km PR te halen...

Maar als je een beginnende loper bent, dan ga je inderdaad met sprongen vooruit (het eerste jaar :)). Geniet daarvan, het motiveert! (maar pas op met blessures...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Gisteren de kwart marathon van Egmond gelopen in 58:20. Lopen ging erg lekker maar had afgelopen week 3 wedstrijden getennist (na 3 maanden niet tennissen :) dus de nodige spierpijn aan overgehouden) en het was zaterdagavond iets te gezellig waardoor ik weinig geslapen had en iets teveel gedronken. Maar ondanks dat toch onder het uur gebleven.

Was voor mij de eerste keer dat ik deze loop deed. Vond het wel een erg mooi parcours en de weersomstandigheden waren perfect voor de tijd van het jaar. Maar het is wel een zwaar parcours. Gelukkig had ik er zelf voor gekozen om geen thermoshirt aan te trekken maar alleen een shirt met een windjack. Ben een heleboel mensen tegen gekomen die het toch wel erg warm hadden.

Volgende loop wordt de 10km Groet uit Schoorl run. Ben benieuwd of ik hier in de buurt van mijn PR kan komen van 46:38 (gelopen tijdens de Alkmaar City Run, wat volgens mij geen 10km was). Vorig jaar eerste keer gelopen en toen 51:08 gelopen met weinig voorbereiding en het parcours was verkeerd uitgezet waardoor hij 100m langer was of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Wat goed om te lezen dat iedereen zo goed bezig is! Hier staat het toch allemaal op een wat lager pitje. Vorig jaar wel mijn eerste marathon gelopen (circa 6min/km) maar daarna een beetje ingekakt doordat ik nu een deeltijd studie volg a twee avonden per week. Meestal loop ik nu een kilometer of 10, meer om mijn hoofd leeg te maken dan om het trainen. De ambitie is wel weer om deze zomer eens een marathon te gaan lopen met het oog op een (iets) snellere tijd. Keep up the good work!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
MrAcid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:52:
[...]

Hoe train je? Loop je aan één stuk of wandel je tussendoor?
m'n 2e training was 5 minuten warmlopen, 10 minuten 'snel', 5 minuten rustig, 10 'snel', 5 minuten rustig, 5 'snel', 5 minuten uitlopen

en snel was 7,8 km/u, 9,2 km/u en 10,3 km/u voor respectievelijk 't 1e, 2e en 3e blok. En 't eerste, langzaamste, blok ging 't moeizaamst

edit: m'n doel is eigenlijk wel om redelijk snel een stuk van 30 minuten of zo rond de 6,5 a 7,5 minuut per km te kunnen lopen. Ik ga ca. 3x per week hardlopen

[ Voor 15% gewijzigd door rik86 op 09-01-2017 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 13:52:
[...]

m'n 2e training was 5 minuten warmlopen, 10 minuten 'snel', 5 minuten rustig, 10 'snel', 5 minuten rustig, 5 'snel', 5 minuten uitlopen

en snel was 7,8 km/u, 9,2 km/u en 10,3 km/u voor respectievelijk 't 1e, 2e en 3e blok. En 't eerste, langzaamste, blok ging 't moeizaamst

edit: m'n doel is eigenlijk wel om redelijk snel een stuk van 30 minuten of zo rond de 6,5 a 7,5 minuut per km te kunnen lopen. Ik ga ca. 3x per week hardlopen
Mijn tip zou zijn om te beginnen met kortere intervallen waarop je harder loopt (<6:00/km - zoals in je laatste blok). Probeer die 6:00/km vervolgens uit te bouwen naar langere stukken. Een start to run programma ("Evy") sluit hier mooi bij aan.

Bijvoorbeeld met dit schema: http://www.start-to-run.n...schema-0-tot-5-kilometer/

Lopen = hardlopen (<6:00/km)
Stappen = wandelen

Waarom minimaal 6:00/km? Omdat het hardlopen is. :+
Iets serieuzer: aangezien je dit nu al stukken kunt lopen is dat een realistische snelheid. Het is ook een snelheid waarop het straks daadwerkelijk leuker wordt om langere afstanden te gaan lopen. 6:00/km is 10km in een uur - een mooi uitgangspunt.

Veel beginnende lopers focussen teveel op het halen van een afstand, te weinig op de snelheid waarmee dat gebeurt. (Mijn mening)

[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 09-01-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Roozzz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:58:
[...]

Dat ligt uiteraard aan je doel. Als "normale" hardloper zou ik niet meer dan 1-2 trainingen in de week doen, maar als voorbereiding op een serieuze trail praktisch iedere loop. Ook maakt het natuurlijk nogal uit hoe veel hoogtemeters je maakt en hoe steil het is. Tijdens de voorbereidingsperiode richt ik me op tenminste 1000hm per week (of zelfs per heuveltraining), maar voor hardlopen voegt dat niets meer toe.

Staar je trouwens niet blind op die kaart van strava. Wat er al dan niet aangegeven wordt als vlak of heuvelachtig is erg willekeurig. Hier in de omgeving zie ik heuvelachtig op plekken waar absoluut 0 hms zijn, en vlak op dit soort segmenten. :P
Kwam net dit artikel tegen: blijkbaar gaat Strava er werk van maken om de nauwkeurigheid te verhogen dit jaar: https://support.strava.com/hc/en-us/articles/115000024864

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
MrAcid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Mijn tip zou zijn om te beginnen met kortere intervallen waarop je harder loopt (<6:00/km - zoals in je laatste blok). Probeer die 6:00/km vervolgens uit te bouwen naar langere stukken. Een start to run programma ("Evy") sluit hier mooi bij aan.

Bijvoorbeeld met dit schema: http://www.start-to-run.n...schema-0-tot-5-kilometer/

Stappen = wandelen

Iets serieuzer: aangezien je dit nu al stukken kunt lopen is dat een realistische snelheid. Het is ook een snelheid waarop het straks daadwerkelijk leuker wordt om langere afstanden te gaan lopen. 6:00/km is 10km in een uur - een mooi uitgangspunt.

Veel beginnende lopers focussen teveel op het halen van een afstand, te weinig op de snelheid waarmee dat gebeurt. (Mijn mening)
Ik heb ook flink rond zitten kijken naar trainingsschema's en het lastige is dat ik het erg lastig vind om een goed beginniveau te bepalen. Ik heb 20 jaar lang gekorfbald, dat is natuurlijk continue korte stukjes, en begin vorig jaar ongetraind 2 keer de 5km gelopen. 1x als training, 1x als lokale wedstrijd met een groepje collega's. Beide keren in net iets minder dan 30 minuten, maar ongetraind en met flinke spierpijn achteraf. Ik was ook nog zo 'slim' de middag na de wedstrijd ff een korfbalwedstrijdje mee te pakken ;)

Daarom vermoed ik dat in 2-4 weken tijd probleemloos een 5km binnen de 30 minuten kan lopen. Ook als ik zie hoe het nu gaat. En ik ben bang een 'te simpel' trainingsschema te volgen waardoor er te weinig uitdaging is.

Dus ik ben nog zoekende. Maar 't hardlopen op een hogere snelheid ging ook makkelijker/ prettiger dan op een lagere snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Ik heb ook flink rond zitten kijken naar trainingsschema's en het lastige is dat ik het erg lastig vind om een goed beginniveau te bepalen. Ik heb 20 jaar lang gekorfbald, dat is natuurlijk continue korte stukjes, en begin vorig jaar ongetraind 2 keer de 5km gelopen. 1x als training, 1x als lokale wedstrijd met een groepje collega's. Beide keren in net iets minder dan 30 minuten, maar ongetraind en met flinke spierpijn achteraf. Ik was ook nog zo 'slim' de middag na de wedstrijd ff een korfbalwedstrijdje mee te pakken ;)

Daarom vermoed ik dat in 2-4 weken tijd probleemloos een 5km binnen de 30 minuten kan lopen. Ook als ik zie hoe het nu gaat. En ik ben bang een 'te simpel' trainingsschema te volgen waardoor er te weinig uitdaging is.

Dus ik ben nog zoekende. Maar 't hardlopen op een hogere snelheid ging ook makkelijker/ prettiger dan op een lagere snelheid.
Dat zou dan heel goed kunnen inderdaad. Pas wel op voor overbelasting - niet qua conditie maar fysiek qua pezen/botten (spieren, in mindere mate).

Als je doel 2-4 weken is: begin in dat schema wat ik linkte in week 7, 8 of 9. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Asgaro schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Kwam net dit artikel tegen: blijkbaar gaat Strava er werk van maken om de nauwkeurigheid te verhogen dit jaar: https://support.strava.com/hc/en-us/articles/115000024864
Dat is al iets, nu maar hopen dat er voldoende mensen met barometrische horloges rondlopen. Want de huidige kaart is behoorlijk matig... Ik doe in ieder geval mijn taak :+

Eigenlijk zouden ze gewoon de AHN moeten inladen. Maar dat is dan uiteraard weer geen wereldwijde oplossing, waar ze ongetwijfeld naar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 9 januari 2017 @ 15:21:
[...]

Stappen = wandelen

Met dat 6:00/km kan ik wel enigzins meegaan. Ik train al jaren veel in Z1 en daarmee ligt mijn snelheid boven deze grens. Tijdens een sportmedischonderzoek gaven ze aan dat ik vaker een tandje sneller zou moeten gaan. Denk dat in Z1 het tempo dan ook wel omhoog zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Om op die metronoomfunctionaliteit terug te komen: ik denk dat ik die Spotify Running is ga proberen! (Heb ook Spotify Premium dus ben wel into die dienst)

Ik loop normaal gezien liever zonder muziek omdat het rondlopen op een kalme manier en te luisteren naar je cadans en ademhaling, de vogels etc. zeker iets heeft!

Maar ik denk dat ik nu soms wel met muziek ga lopen. Heb dit al is geprobeerd in het verleden en dan liep ik op mijn Favorites playlist en ik vond dat ik dan wat te snel en te onrustig liep. Ben namelijk into dance en house...

Echter had ik toen nog niet door dat je goed moet letten op het tempo van de muziek en je cadans erop moet afstemmen. Nu met Spotify Running, dat de songs aanpast op basis van je huidige SPM én enkel het gewenste stukje uit elke track afspeelt, wil ik het een 2de kans geven.

Waarschijnlijk enkel bij intensieve runs en bij de langzame duurlopen nog zonder muziek, maar afwisseling op elk gebied houdt hardlopen leuk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 19:02
Zijn er overigens nog tweakers die de Halve van de Haar gaan lopen? (http://www.dehalvevandeha...105613/pagina/welkom.html).
Ik wil er de halve marathon gaan lopen. Streeftijd is 1:45.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Als je nog in de opbouw-fase zit (nog geen echte 'drempel' bereikt hebt) van je hardlopen en je loopt gewoon elke week 1 of 2 keer hard dan kan je best steeds weer iets sneller worden. Dat komt deels doordat je conditie dan nog steeds beter wordt, maar kan ook mentaal zijn (gewenning aan wedstrijden, met meer vertrouwen een wedstrijd in, beter in kunnen schatten hoeveel je aan kan en dus sneller lopen vanaf het begin (ipv aan het einde nog iets 'over' te hebben)).

Als je nu overigens aan het einde van je 10km écht fysiek op was, en het gevoel hebt dat je álles hebt gegeven, dan is dit wellicht het maximum wat er nú uit te halen valt. Heb je het idee dat het best zwaar was maar je ook weer niet helemaal leeg bent, dan kan het maar zo zijn dat je volgende keer wéér een paar minuten sneller bent.

Kom je uit Utrecht of omgeving komt dan is een aanrader de "Zomeravondcup", dat is een kleinschalig klassementje van de atletiekvereniging waarbij je 1 tot 4 keer (leukste is 4, maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te doen) een 10km wedstrijd loopt met steeds 2 weken ertussen. In mijn ervaring is die twee weken genoeg om volledig te herstellen én geeft het je de kans er steeds toch weer iets af te proberen te lopen. Kosten zijn verwaarloosbaar (geloof 5 euro per keer), maar het is wel officieel getimed en omdat het kleinschalig is en het deelnemersveld relatief snel (veel van de lopers zijn van de vereniging) loopt vrijwel niemand je in de weg. Een stuk makkelijker dus om echt een scherpe tijd bij neer te zetten dan bij een grootschalige loop.
Zijn er overigens nog tweakers die de Halve van de Haar gaan lopen? (http://www.dehalvevandeha...105613/pagina/welkom.html). Dit was het eerste evenement (de 10k versie) waar ik aan mee heb gedaan en ben van plan deze elk jaar weer te lopen. Dit jaar ga ik voor de volle halve marathon. Het is een vrij nieuw evenement (dit jaar de derde editie) maar het is erg gezellig en een leuk parcours!
Deze kende ik nog niet. Lekker dichtbij. Als ik niets gepland heb en fysiek in goede staat ben dan lijkt de 1/2 marathon me een mooie afstand. Ik zou dan uitkomen op het volgende rijtje, met mooie spreiding:
- 5 feb. - midwinter marathon apeldoorn (25km, deels onverhard)
- 19 mrt. - halve marathon van Utrecht
- 5 apr. - halve marathon van de Haar

Wel jammer trouwens dat die Halve van de Haar over 2 rondes gaat, vind dat zelf altijd weinig creatief (al begrijp ik dat elke km asfalt extra afzetten / organiseren voor een organisatie veel werk / kosten met zich mee neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
rik86 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:07:
[...]

Ik heb zelf voordat ik ging hardlopen ook 15 jaar gekorfbald, dus ik weet waar je ongeveer vandaan komt. Heb zelf evy overgeslagen omdat die te langzaam voor mij opbouwde, beetje hetzelfde als jij. Als ik achteraf kijk was mijn manier ook niet het beste (af en toe een week niks kunnen doen omdat ik te snel te veel wilde) maar ben zelf begonnen met intervallen (5min wandelen, dan 8x 1min rennen 1 min wandelen en dan weer 5 min wandelen), dat langzaam opgebouwd naar langere intervallen (2 min rennen 1 min wandelen etc etc). Maar de totale tijd wel rond de 20-25 min gehouden. Toen ik eenmaal langere stukken kon rennen heb ik de intervallen weggelaten en ben gewoon aan een stuk 3km, 3,5km 4km etc gaan rennen om het zo op te bouwen (dit uiteindelijk te snel gedaan). Je zal merken met je jarenlange intervaltrainingen dat je relatief snel bent en ikzelf kon ook vrij snel een 5K onder de 25min lopen. Maar zorg in iedergeval dat je jezelf genoeg tijd gunt om de afstand op te bouwen!

Heb toen ik 3 weken liep een 10K gelopen 'omdat het zo lekker ging' 8)7 , meteen daarna 1.5 week niks kunnen doen vanwege pijn in de schenen

[ Voor 3% gewijzigd door Bartske op 09-01-2017 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:51
Gisteren ook de halve marathon van Egmond gelopen. Een tijd neergezet van 1:45:03, wilde eigenlijk rond de 1:42 lopen, maar alsnog heel tevreden. Echt een mooie loop en lekker zwaar ook wel. Zit nu te kijken voor een volgende halve marathon, wil wel weer zoiets zwaarders eigenlijk. Hebben jullie ervaring met de circuit Zandvoort run?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
Roozzz schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:58:
Was prima geslaagd :) De opkomst was een stuk beter dan de eerdere poging in de zomer ;) Kijken of we volgende keer weer zo'n vooruitgang kunnen boeken.
Helaas vandaag wel weer grieperig. Wat wel weer iets verklaard :P
Balen dat je grieperig bent, hopelijk heeft de UHT het niet erger gemaakt. Reageerde je kat nog op je rugzak?*

*Roozzz' rugzak werd enigszins geconfisqueerd als nieuw kussen door de kroegkat bij het café aan het einde van de UHT in Rhenen.

Lijkt me leuk zeker om weer een keer een GoT hardloopmeet te houden, hoeft niet weer over 30km te gaan uiteraard. Genoeg te ontdekken op de Heuvelrug bijvoorbeeld of interessante routes van treinstation naar treinstation.
KW25 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 20:36:
Hebben jullie ervaring met de circuit Zandvoort run?
In 2011 en 2013 de 12km gelopen, leuk en afwisselend parcours, prima geregeld allemaal. Wel massaal natuurlijk, maar lopen op het circuit en stuk over het strand maakt het wel bijzonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Hoi. Ik kom me melden ivm strijd tegen overgewicht. :/

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Succes gewenst! Al denk ik, maar ik ben geen arts, dat fietsen veel beter is in je strijd tegen overgewicht: je kunt veel meer calorieën verbranden terwijl je je lichaam veel minder belast. Als je van een deel van je overgewicht af bent, kun je altijd nog besluiten erbij, of enkel, te gaan hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Arie- schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:37:
Succes gewenst! Al denk ik, maar ik ben geen arts, dat fietsen veel beter is in je strijd tegen overgewicht: je kunt veel meer calorieën verbranden terwijl je je lichaam veel minder belast. Als je van een deel van je overgewicht af bent, kun je altijd nog besluiten erbij, of enkel, te gaan hardlopen.
Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden. Fietsen is namelijk een heel 'gedoe', want je moet zo'n ding aanschaffen, je helemaal optuigen en je bent al gauw erg lang onderweg. Hardlopen is wat dat betreft laagdrempeliger, je kleedt je om en je bent een half uurtje weg, en meteen heb je je eerste doel al bereikt. Alleen niet in de valkuil trappen dat je te snel te hard en te ver gaat lopen, rustig opbouwen! Dus trek een paar sportschoenen aan en start met evy. Als het na een maand leuk blijkt (en dat is het) koop je een paar serieuze hardloopschoenen voor jezelf als beloning en om vaker te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Fietsen kan een heel gedoe zijn, helemaal met je eens. Ik ga zelf uit het werk ook eerder hardlopen dan fietsen. Echter, iedereen heeft een fiets in de schuur staan, je hoeft echt geen racefiets aan te schaffen om met fietsen te beginnen. Hoe laag wil je de drempel hebben? Pak je fiets uit de schuur en fiets een leuk rondje naar omliggende dorpjes, fiets naar de supermarkt, fiets naar je vrienden en familie, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

MrJayMan schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 00:09:
Dat klinkt nog niet als de mooiste motivatie om te gaan hardlopen, want dan kan het heel vervelend zijn ;) Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je in het gevecht zit, of het bij dreigend beginnend overgewicht is (het moment waarop ik ooit begonnen ben met lopen), of wanneer je daar al overheen zit.

Ik denk dat de al genoemde waarschuwingen reëel zijn. Ja, hardlopen is een hele laagdrempelige / tijd-efficiënte manier om snel calorieën te verbranden, maar wanneer je begint zul je het verstandig op moeten bouwen. en zorg minimaal voor wat kleding waarbij het prettig is om mee te lopen in deze tijd van het jaar (thermoshirt icm hardloopshirt, evt. een wind/waterdicht jasje), dat maakt het buiten zijn een stuk aangenamer.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
Top idee!
Lopen is een van de efficiëntste manieren om calorieën te verbruiken. Per fiets zou je al vrij lange fietsroutes moeten doen om voldoende calorieën te verbranden...

Naast lopen kan je uiteraard ook gewoon meer stappen, door bv. winkelen in de buurt te doen als stappend ipv per auto, om maar een voorbeeld te noemen.
Onthou namelijk dit:
Als je 5km stapt versus 5km hardloopt, zal je nog altijd min of meer hetzelfde aantal calorieën verbruikt hebben.
Voor mij klonk dit niet echt intuïtief toen ik het voor het eerst hoorde.
Bij hardlopen verbruik je echter nog altijd meer calorieën in dezelfde tijdspanne, gewoonweg omdat je de kilometers sneller aflegt. Dus hardlopen blijft wel de efficiëntste manier.

Ook een handig motivatiemiddel is deze subreddit, Coach To 5K: https://www.reddit.com/r/C25K/
Iedereen daar wil beginnen lopen en post aanmoedingen.
Zelfs ik, als al iets meer gevorderd, ben op die subreddit gesubbed omdat het me altijd een motivatieboost geeft om te blijven lopen, en het is leuk om te lezen dat mensen gelukkiger worden van de sport . :)

[ Voor 18% gewijzigd door Asgaro op 10-01-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby

Deze lijkt mij erg leuk, misschien ga ik hier mijn halve marathon PR proberen aan te vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Asgaro schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
[...]

[..]
Onthou namelijk dit:
Als je 5km stapt versus 5km hardloopt, zal je nog altijd min of meer hetzelfde aantal calorieën verbruikt hebben.
Bij hardlopen verbruik je echter nog altijd meer calorieën in dezelfde tijdspanne, gewoonweg omdat je de kilometers sneller aflegt. Dus hardlopen blijft wel de efficiëntste manier.
[..]
Weet je dit wel zeker?

Als ik 1 kilometer hardloop verbrand ik ongeveer 90kcal, als ik 1 kilometer loop verbrand ik ongeveer 40kcal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Tazzios

..

Is krachttraining niet efficiënter indien je wilt afvallen? Of heb je je daar ook bij aangemeld. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Sport_Life schreef op zondag 8 januari 2017 @ 22:32:

[...]

Je kunt ook muziek opzetten met de juiste BPM. Er is een website waar je je BPM kan invullen en dan krijg je allemaal muziek nummers. Http://www.jog.fm
Deze is ook grappig:
Google Play: PaceJam Free
Past de snelheid van je muziek aan aan je tempo.....

Zag ook Pace DJ, (https://play.google.com/s...pacingtechnologies.pacedj) maar die wordt niet aangeboden in Nederland ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Spotify heeft ook zoiets; Spotify Running. Dan wordt je tempo gedetecteerd en op basis daarvan wordt je playlist aangepast met snellere/langzamere nummers o.i.d. Ik heb het zelf nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asgaro
KaiseRRuby schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:30:
[...]

Weet je dit wel zeker?

Als ik 1 kilometer hardloop verbrand ik ongeveer 90kcal, als ik 1 kilometer loop verbrand ik ongeveer 40kcal..
Zie de top comment in volgende thread: https://www.reddit.com/r/...continue_to_improve_if_i/

edit: wat whitespace toegevoegd
Calorie burn is literally all about distance. If you run 3 miles in 30 minutes or 15 minutes its going to be a relatively small difference in calories burned. You can improve your 3-5 mile pace over time running only those distances, but you will see a drastic improvement if you include longer runs. Even if its just one run a week where you push your distance and go say 10+ miles on the weekend at a slower pace, you will start to see a difference in your shorter runs too.

And again, calories burned is like 90% distance, so if you are running the same set routes you arent really going to be burning a significantly greater number of calories no matter how fast you go.

in fact, increasing pace is going to do the opposite of what you are aiming for, it will basically only improve your CV and not help with calories. Regardless of why you are running, increasing mileage is always THE best way to acheive basically everything in running.

And besides, realistically speaking 3 miles could be less than 20 minutes of running. You arent going to see a huge CV improvement or calorie output from 20 minutes of exercise anyway. 5 miles is a bit more reasonable, but an ideal routine would have a speed/hill routine, a shorter distance fast run (say 5k/3.1miles), an intermediate run (around an hour, whatever distance you can manage in that time), and a long run at a slower, long distance pace (90+ minutes/10+ miles).

Obviously for everyone's specific running goals you can tailor a training regime but as a general blanket routine for well rounded progress you want a good variety of distances/speeds/times/intensity, and running the same couple of routes over and over again and just trying to go a bit faster each time is going to neglect the other areas of your running and be overall slower progress.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Tazzios schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:38:
[...]

Is krachttraining niet efficiënter indien je wilt afvallen? Of heb je je daar ook bij aangemeld. :o
Uiteindelijk is het meest efficiënt natuurlijk een combinatie van krachttraining, cardio en beperken van calorie inname.
Dus om nou de discussie te voeren of je A of B moet doen, lijkt me niet zo nuttig. MrJayMan heeft een mooie stap gezet, laten we dat vooral positief benaderen ipv zeuren over de meest efficiënte manier.

driedees schreef op maandag 9 januari 2017 @ 23:40:
[...]

Balen dat je grieperig bent, hopelijk heeft de UHT het niet erger gemaakt. Reageerde je kat nog op je rugzak?*

*Roozzz' rugzak werd enigszins geconfisqueerd als nieuw kussen door de kroegkat bij het café aan het einde van de UHT in Rhenen.
[...]
Tja, het sluimert al geruime tijd. Laten we het er maar op houden dat het nu weer terug is :P
Kat vond er erg weinig van, maar rugzak ligt dan ook in een kamer waar ze in principe niet komen.

[ Voor 34% gewijzigd door Roozzz op 10-01-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Asgaro schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:07:
[...]

Zie de top comment in volgende thread: https://www.reddit.com/r/...continue_to_improve_if_i/

edit: wat whitespace toegevoegd

[...]
We hebben het hier in dit topic al veel vaker over gehad. Over de vraag: als je 5k hardloopt in 30min of in 15min, verbrand je dan meer calorieën? Of in de vrieskou of bij verzengende hitte, welke gevolgen heeft dat?

Ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen hardlopen en gewoon wandelen. Daar heb ik mijn eigen metingen ook op gedaan, hardlopend of wandelend en dan zie ik die verschillen per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
KaiseRRuby schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
[...]

We hebben het hier in dit topic al veel vaker over gehad. Over de vraag: als je 5k hardloopt in 30min of in 15min, verbrand je dan meer calorieën? Of in de vrieskou of bij verzengende hitte, welke gevolgen heeft dat?

Ik denk wel dat er een groot verschil zit tussen hardlopen en gewoon wandelen. Daar heb ik mijn eigen metingen ook op gedaan, hardlopend of wandelend en dan zie ik die verschillen per kilometer.
Hoe meet je dan bij jezelf hoeveel calorieen je hebt verbrand? Gadgets zijn hiervoor niet zo betrouwbaar toch?

Verder is er volgens mij wel een soort staffel, waarbij de effectiviteit voor vetverbranding oploopt tot een bepaalde intensiteit/snelheid en daarna weer iets afloopt. Dat zou betekenen dat rustig hardlopen het effectiefste is voor vetverbranding. Heb hier geen (betrouwbare) bron van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Valorian schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:27:
Verder is er volgens mij wel een soort staffel, waarbij de effectiviteit voor vetverbranding oploopt tot een bepaalde intensiteit/snelheid en daarna weer iets afloopt. Dat zou betekenen dat rustig hardlopen het effectiefste is voor vetverbranding. Heb hier geen (betrouwbare) bron van.
Voor de specifieke activiteit wel ja. Over een langere periode volstaat kcalin < kcaluit. Dus niet te druk over maken: lekker bewegen, minder en gezonder eten; that's it.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
[...]

Hoe meet je dan bij jezelf hoeveel calorieen je hebt verbrand? Gadgets zijn hiervoor niet zo betrouwbaar toch?

In Z3 lopen is het effectiefst voor vetverbranding inderdaad. Maar als jij in Z4 gaat lopen en je glycogeen opraakt ga jij ook vetten verbranden om aan energie te komen (niet aan te raden aangezien je lichaam de omzetting vet>suiker niet kan doen, suiker>vet kan wel (daarom wordt je ook vet van veel suiker eten).

Maar daar moet je je niet te druk om maken, lopen is calorieen verbranden inderdaad. Het meeste waar je je zorgen om moet maken met hardlopen en afvallen is je knieën omdat dat extra gewicht extra grote klappen op je gewrichten geeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Bartske op 10-01-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
[...]

Tsjah, of het betrouwbaar is durf ik niet te zeggen inderdaad, maar mijn Apple Watch geeft het aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:30
Hoge intensiteit sporten heeft nog een ander voordeel: je verbrandt een periode na het sporten nog vetten ('afterburn' effect). Daarom is o.a. Crossfit zeer geschikt om af te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asgaro
KaiseRRuby schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
[...]

Alright, dan ga ik is de voorgaande posts hierover zoeken. :) Ben pas sinds circa 2 maand in dit topic actief, daarmee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
kenneth schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:42:
[...]

Voor de specifieke activiteit wel ja. Over een langere periode volstaat kcalin < kcaluit. Dus niet te druk over maken: lekker bewegen, minder en gezonder eten; that's it.
Dit ^^
Alleen een kudo was niet genoeg.

Net als met je dieet: eet gevarieerd en niet te veel.

Keep it simple! BOOM! MIND = BLOWN!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raptar
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09-2024
Ik zit er de laatste tijd lekker in, vorige week zelfs direct in het nieuwe jaar een PR gelopen op de 5KM. De tijd was 23.04, niet een waanzinnige tijd voor hier, maar ik ben er toch blij mee :). Het was overigens wel totaal onverwacht, deze avond stond er namelijk een run van 10KM gepland.

Nu komt het: vanavond is eigenlijk mijn standaard hardloopavond, alleen heb er eventjes minder zin in. Druk op werk en al veel gelopen, eventjes wat minder motivatie. Niet gaan creëert weer zo'n groot schuldgevoel. Herkennen jullie dit? Geven jullie jezelf weleens rust, of is het altijd keihard disciplinair gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:35
Een rustig loopje hoort er ook bij. Vol er in gaan is leuk maar dat hou je niet vol.
Dus ook wanneer je geen zin hebt toch een rustig loopje voor wat beweging.

[ Voor 35% gewijzigd door tlpeter op 10-01-2017 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
dank voor de aanmoedigingen.
Arie- schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 07:37:
elke vorm van intensieve beweging lijkt me goed. hardlopen vind ik het meest belastend en ik wil graag resultaat op korte termijn.
Asgaro schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
[...]
Top idee!
Lopen is een van de efficiëntste manieren om calorieën te verbruiken. Per fiets zou je al vrij lange fietsroutes moeten doen om voldoende calorieën te verbranden...

Naast lopen kan je uiteraard ook gewoon meer stappen, door bv. winkelen in de buurt te doen als stappend ipv per auto, om maar een voorbeeld te noemen.
Onthou namelijk dit:
[...]
Ik zie rondwandelen als tijdrovend en een te lange weg.
Tazzios schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:38:
[...]

nee nergens aangemeld (behalve in dit topic). er moet iets gebeuren want ik transformeer langzaam in een dikke meneer. het is niet wie ik was en ook niet wie ik wil zijn. :(
ik beweeg te weinig, eet teveel, slaap slecht en neig naar een somber humeur. alles tegelijk aanpakken is vast niet haalbaar maar er is een start: dit goede voornemen.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Ik heb volgens de weegschaal licht overgewicht. BMI van 25.2. Ik ben oktober 2015 serieus begonnen en heb vorig jaar 1700km afgelegd. Er is echter geen gram afgegaan 😳

Wat wil ik daar mee zeggen? Voor het afvallen is je eet patroon veranderen belangrijker dan sport.
Sport is echter wel een goede aanvulling.

Note: de vraag is of de BMI calculator voor iedereen even accuraat is. Mensen om me heen hebben wel een buikje en zijn 10kg lichter bij dezelfde lengte.
Ook houd de calculator helemaal nergens rekening mee. Een West Afrikaan heeft natuurlijk een compleet andere bouw dan een Oost Aziaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinned123 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:05:
Ik heb volgens de weegschaal licht overgewicht. BMI van 25.2. Ik ben oktober 2015 serieus begonnen en heb vorig jaar 1700km afgelegd. Er is echter geen gram afgegaan 😳

Wat wil ik daar mee zeggen? Voor het afvallen is je eet patroon veranderen belangrijker dan sport.
Sport is echter wel een goede aanvulling.

Note: de vraag is of de BMI calculator voor iedereen even accuraat is. Mensen om me heen hebben wel een buikje en zijn 10kg lichter bij dezelfde lengte.
Ook houd de calculator helemaal nergens rekening mee. Een West Afrikaan heeft natuurlijk een compleet andere bouw dan een Oost Aziaat.
Heb je ook gemeten hoeveel spiermassa is toegenomen? Ik ben in een half jaar tijd 4kg kwijtgeraakt met hardlopen (700km), maar mijn kuiten en bovenbeen spieren zijn wel flink toegenomen! Heb redelijk veel korte intervallen gedaan. Aangezien spiermassa zwaarder is dan vet, is het netto vetverlies nog groter. Overigens is afvallen niet mijn streven, maar wel fijn dat ik zonder slecht gevoel een frietje kan eten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-01-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Sport_Life schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:19:
[...]
Heb je ook gemeten hoeveel spiermassa is toegenomen? Ik ben in een half jaar tijd 4kg kwijtgeraakt met hardlopen (700km), maar mijn kuiten en bovenbeen spieren zijn wel flink toegenomen! Heb redelijk veel korte intervallen gedaan. Aangezien spiermassa zwaarder is dan vet, is het netto vetverlies nog groter. Overigens is afvallen niet mijn streven, maar wel fijn dat ik zonder slecht gevoel een frietje kan eten.
Ik heb niks gemeten en de metingen op de digitale weegschaal vertrouw ik sowieso niet. Dus daar heb ik nooit opgelet.
Nu je het zegt is er wel een (of een halve) broekmaat vanaf. Voorheen strakke broeken zitten nu een stuk beter.

Wat betreft spiermassa, ik ben origine een voetballer. Dus in de benen spiermassa genoeg, maar niet op de juiste manier.
Ik zal ongetwijfeld meer talent hebben voor de kortere afstanden, maar dat trekt me persoonlijk helemaal niet.
Zie je het al gebeuren om als 37jarige nog te binnen op de korte sprintafstaden :F
Bovendien ben ik gestopt als voetballer vanwege een zweepslag en dat blijft een gevoelige plek.

Ik zou inderdaad een meting moeten doen, maar weet mijn startpunt niet. Dus uiteindelijk zegt dat nog niks.

[ Voor 12% gewijzigd door Sinned123 op 10-01-2017 19:36 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic