Nilltris schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:47:
Gisteren m'n eerste doel (10K PR verbreken) van dit jaar behaald, zonder er echt mee bezig te zijn.
10K gelopen in 00:50:39. M'n vorig record stond op 00:53:40. Ik kan alleen m'n vinger niet leggen op het 'waarom'. Ik snap niet waarom ik opeens weer 3 minuten sneller kan lopen. Misschien een gelukstreffer?
Als je nog in de opbouw-fase zit (nog geen echte 'drempel' bereikt hebt) van je hardlopen en je loopt gewoon elke week 1 of 2 keer hard dan kan je best steeds weer iets sneller worden. Dat komt deels doordat je conditie dan nog steeds beter wordt, maar kan ook mentaal zijn (gewenning aan wedstrijden, met meer vertrouwen een wedstrijd in, beter in kunnen schatten hoeveel je aan kan en dus sneller lopen vanaf het begin (ipv aan het einde nog iets 'over' te hebben)).
Als je nu overigens aan het einde van je 10km écht fysiek op was, en het gevoel hebt dat je álles hebt gegeven, dan is dit wellicht het maximum wat er nú uit te halen valt. Heb je het idee dat het best zwaar was maar je ook weer niet helemaal leeg bent, dan kan het maar zo zijn dat je volgende keer wéér een paar minuten sneller bent.
Kom je uit Utrecht of omgeving komt dan is een aanrader de "Zomeravondcup", dat is een kleinschalig klassementje van de atletiekvereniging waarbij je 1 tot 4 keer (leukste is 4, maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te doen) een 10km wedstrijd loopt met steeds 2 weken ertussen. In mijn ervaring is die twee weken genoeg om volledig te herstellen én geeft het je de kans er steeds toch weer iets af te proberen te lopen. Kosten zijn verwaarloosbaar (geloof 5 euro per keer), maar het is wel officieel getimed en omdat het kleinschalig is en het deelnemersveld relatief snel (veel van de lopers zijn van de vereniging) loopt vrijwel niemand je in de weg. Een stuk makkelijker dus om echt een scherpe tijd bij neer te zetten dan bij een grootschalige loop.
Zijn er overigens nog tweakers die de Halve van de Haar gaan lopen? (
http://www.dehalvevandeha...105613/pagina/welkom.html). Dit was het eerste evenement (de 10k versie) waar ik aan mee heb gedaan en ben van plan deze elk jaar weer te lopen. Dit jaar ga ik voor de volle halve marathon. Het is een vrij nieuw evenement (dit jaar de derde editie) maar het is erg gezellig en een leuk parcours!
Deze kende ik nog niet. Lekker dichtbij. Als ik niets gepland heb en fysiek in goede staat ben dan lijkt de 1/2 marathon me een mooie afstand. Ik zou dan uitkomen op het volgende rijtje, met mooie spreiding:
- 5 feb. - midwinter marathon apeldoorn (25km, deels onverhard)
- 19 mrt. - halve marathon van Utrecht
- 5 apr. - halve marathon van de Haar
Wel jammer trouwens dat die Halve van de Haar over 2 rondes gaat, vind dat zelf altijd weinig creatief (al begrijp ik dat elke km asfalt extra afzetten / organiseren voor een organisatie veel werk / kosten met zich mee neemt).