Gisteren met de borstlamp gelopen. Zat prima en onder het lopen geen last van gehad. Wel had ik verwacht dat de lamp iets meer de grond voor je zou verlichten maar misschien niet ik daarvoor alles iets anders afstellencverkooyen schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:16:
[...]
Hij is binnen! Ziet er goed uit, hopelijk van de week even proberen!
Ik zet mijn borstlamp altijd zodanig onder mijn borst dat ie iets naar beneden wijst, dat helpt wel een hoop.cverkooyen schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:03:
[...]
Gisteren met de borstlamp gelopen. Zat prima en onder het lopen geen last van gehad. Wel had ik verwacht dat de lamp iets meer de grond voor je zou verlichten maar misschien niet ik daarvoor alles iets anders afstellen
Nou, mijn hardloopseizoen is enorm teleurstellend afgelopen. Gisteren tijdens de Bruggenloop knoepte er wat in m'n linker kuit, scherpe pijn en onmogelijk nog verder te lopen. Wat een deceptie :,-(
Sindsdien continue pijn, kan er amper op lopen dus maar naar de huisarts nu.
Als ik zo afga op wat Google teruggeeft op de klachten zou het een scheurtje kunnen zijn.
Ik baal als een stekker, want als dit te lang gaat duren heeft dan invloed op m'n voorbereiding voor de marathon van april.
Als ik zo afga op wat Google teruggeeft op de klachten zou het een scheurtje kunnen zijn.
Ik baal als een stekker, want als dit te lang gaat duren heeft dan invloed op m'n voorbereiding voor de marathon van april.
Balen man!Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:40:
Nou, mijn hardloopseizoen is enorm teleurstellend afgelopen. Gisteren tijdens de Bruggenloop knoepte er wat in m'n linker kuit, scherpe pijn en onmogelijk nog verder te lopen. Wat een deceptie :,-(
Klinkt als een zweepslag, dus daar ben je wel even zoet mee...
If you can see, look. If you can look, observe
Balen! Hopen dat het meevalt, inderdaad verstandig om er mee naar de huisarts te gaan.Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:40:
Aiii! Dat klinkt als een behoorlijke tegenvaller! Hopelijk is het stiekem toch minder erg en kun je er snel van herstellen.Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:40:
Vraag meteen aan de huisarts of je er wel mee kunt fietsen oid, dan kun je in ieder geval je conditie onderhouden en je benen toch een beetje bezighouden. Wie weet kun je het verval dan nog wat beperken

Oh ja, ik heb dit weekend nog even meegedaan met een Santa Run voor het goede doel
[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 12-12-2016 10:15 ]
Volgens de huisarts is het een scheuring waar de pees overgaat in spierweefsel. Dat kan wel een paar weken duren. Nu heb ik wel het 'voordeel' als hardloper dat ik een goede conditie heb en dat de spieren en pezen goed ontwikkeld zijn daar, maar toch...het blijft balen.
Vanmiddag naar sportmasseur, woensdag en vrijdag naar sportfysio (speciaal om gevraagd dat de fysio affiniteit heeft met hardlopen/sporten).
Vanmiddag naar sportmasseur, woensdag en vrijdag naar sportfysio (speciaal om gevraagd dat de fysio affiniteit heeft met hardlopen/sporten).
Klinkt als iets waar je wel langer mee bezig kan zijn, afhankelijk van de grootte van de scheur natuurlijk. Hopen dat je snel hersteld.Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:36:
Volgens de huisarts is het een scheuring waar de pees overgaat in spierweefsel. Dat kan wel een paar weken duren. Nu heb ik wel het 'voordeel' als hardloper dat ik een goede conditie heb en dat de spieren en pezen goed ontwikkeld zijn daar, maar toch...het blijft balen.
Lopen er hier nog met dit vrij zachte weer rond in louter een t-shirt?
Ik vraag me af om dit namelijk ook te doen. Ik zweet vrij veel maar heb de afgelopen weken altijd ademend t-shirt + ademend zeer dunne pulletje aangedaan. En die kledij is bij thuiskomst toch wat bezweet...
Zou er een positief prestatieverschil te merken zijn als ik louter in t-shirt zou lopen, zodat ik minder zweet produceer en m.a.w. beter afkoeling vind?
(Ben pas frequent beginnen hardlopen sinds half september en dit is dus mijn eerste winterseizoen. Moet het allemaal nog wat uitzoeken
)
Ik vraag me af om dit namelijk ook te doen. Ik zweet vrij veel maar heb de afgelopen weken altijd ademend t-shirt + ademend zeer dunne pulletje aangedaan. En die kledij is bij thuiskomst toch wat bezweet...
Zou er een positief prestatieverschil te merken zijn als ik louter in t-shirt zou lopen, zodat ik minder zweet produceer en m.a.w. beter afkoeling vind?
(Ben pas frequent beginnen hardlopen sinds half september en dit is dus mijn eerste winterseizoen. Moet het allemaal nog wat uitzoeken
[ Voor 4% gewijzigd door Asgaro op 12-12-2016 14:24 ]
Gisteren ook meegedaan aan de Bruggenloop om alvast wat kennis te maken met hardlopen in Rotterdam, omdat de marathon in april nu toch echt seriues op de planning staat..
Wel ff vreemd om als Noord-Hollander tussen zoveel echte Rotterdammers te staan, maar wel een leuke loop. De Erasmusbrug vond ik erg mooiom over te lopen, de Van Brienenoordbrug was best een opgave, maar toch zonder veel tijdverlies boven kunnen komen..
Uiteindelijk gefinisht in 1:08:43, waar ik erg blij mee was. Wederom mijn PR op de 10km en 15km verbeterd gisteren, het gaat de laatste weken als de brandweer. Ook mijn wederhelft liep een mooi PR.
Strava linkje
Even kijk of we dit weekend nog een leuke halve marathon kunnen vinden...
Wel ff vreemd om als Noord-Hollander tussen zoveel echte Rotterdammers te staan, maar wel een leuke loop. De Erasmusbrug vond ik erg mooiom over te lopen, de Van Brienenoordbrug was best een opgave, maar toch zonder veel tijdverlies boven kunnen komen..
Uiteindelijk gefinisht in 1:08:43, waar ik erg blij mee was. Wederom mijn PR op de 10km en 15km verbeterd gisteren, het gaat de laatste weken als de brandweer. Ook mijn wederhelft liep een mooi PR.
Strava linkje
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Ik hanteer altijd de gevoelstemperatuur + 10 graden Celsius regel.Asgaro schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:23:
(Ben pas frequent beginnen hardlopen sinds half september en dit is dus mijn eerste winterseizoen. Moet het allemaal nog wat uitzoeken)
Kijk op Buienradar wat de gevoelstemperatuur is en tel daar 10 graden bij op. Kleed je op basis van die temperatuur alsof je buiten gaat wandelen. Nu dus zo'n -1 tot 3 graden betekent dat dus t-shirt + langemouwenshirt.
Hangt uiteindelijk uiteraard helemaal van jezelf af. Zie vooral ervaren lopers met korte broek en korte mouwen lopen.
Hou er wel rekening mee dat als je weinig kleding draagt je zeker moet weten dat je je rondje kan maken. Niets is erger dan 10 kilometer van huis op een winderige waterkoude dijk hongerklop krijgen en moeten wandelen. Dan kom je geheid ziek thuis. Been there
Richting het eind van het jaar tijd om de balans op te maken en de doelen voor komend jaar vast te stellen!
in 2016 heb ik:
- ruim 2,5x meer kilometers gelopen dan 2015!
- 4x(!) zoveel loopjes gemaakt
- mijn 5k tijd (onofficieel) aangescherpt naar 23:27
- voor het eerst een 10 EM gelopen
in 2017 ga ik:
- 1,5x meer kilometers lopen dan 2016
- mijn 5k aanscherpen tijdens een run met tijdmeting
- mijn 10k aanscherpen < 50:00
- een 10EM onder de 1:30 lopen
- een HM lopen
in 2018 wil ik:
- een marathon lopen
in 2016 heb ik:
- ruim 2,5x meer kilometers gelopen dan 2015!
- 4x(!) zoveel loopjes gemaakt
- mijn 5k tijd (onofficieel) aangescherpt naar 23:27
- voor het eerst een 10 EM gelopen
in 2017 ga ik:
- 1,5x meer kilometers lopen dan 2016
- mijn 5k aanscherpen tijdens een run met tijdmeting
- mijn 10k aanscherpen < 50:00
- een 10EM onder de 1:30 lopen
- een HM lopen
in 2018 wil ik:
- een marathon lopen
Ik ga de lamp met iets proberen omlaag te richten, er zit niks op om te stellen.Pathogen schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:38:
[...]
Ik zet mijn borstlamp altijd zodanig onder mijn borst dat ie iets naar beneden wijst, dat helpt wel een hoop.
f
17e: Linschotenloop (erg leuk, erg kleinschalig en mooi parcours. Wel vol blootgesteld aan de elementen (veel polder-achtige omgeving) maar dat maakt het ook weer leuk. Kan hem helaas zelf niet lopen dit jaar ivm andere verplichtingen, maar heb hier in 2014 en 2015 erg van genoten. Juist door de kleinschaligheid ook een mooie kandidaat voor een PR en een mooie manier om het jaar mee af te sluiten (na lopen als Rotterdam, Zevenheuvelenloop en diverse runs in Utrecht is zo'n kleinschalig kneuterig loopje (maar wel gecertificeerd door KNAU) echt een verademing.
18e: Spijkenisse Marathon (+1/2 Marathon en nog wat afstanden): .. Dit wordt waarschijnlijk mijn vervanging voor de Linschotenloop. Lijkt ook ongeveer dezelfde opzet: relatief kleinschalig, maar wel professioneel genoeg (officieel, afstand gecertificeerd, etc) en ook hier groot deel door 'open' terrein, dus bij wind een extra uitdaging. (Voorinschrijving sluit geloof ik al bijna).
En als dat niet meer lukt kan je natuurlijk voor de 1/2 van Egmond gaan. Wordt lastig om daar een PR neer te zetten, maar schijnt wel erg gaaf te zijn... Mijn streven is allebei (Spijkenisse dit weekend, Egmond 8 jan).
Ik zocht er ook een en kon in het resterende stukje van december eigenlijk maar twee echte normale HM's vinden (dus geen cross, santaruns, etc.) om nog mijn PR mee aan te vallen:M@cer schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:39:
17e: Linschotenloop (erg leuk, erg kleinschalig en mooi parcours. Wel vol blootgesteld aan de elementen (veel polder-achtige omgeving) maar dat maakt het ook weer leuk. Kan hem helaas zelf niet lopen dit jaar ivm andere verplichtingen, maar heb hier in 2014 en 2015 erg van genoten. Juist door de kleinschaligheid ook een mooie kandidaat voor een PR en een mooie manier om het jaar mee af te sluiten (na lopen als Rotterdam, Zevenheuvelenloop en diverse runs in Utrecht is zo'n kleinschalig kneuterig loopje (maar wel gecertificeerd door KNAU) echt een verademing.
18e: Spijkenisse Marathon (+1/2 Marathon en nog wat afstanden): .. Dit wordt waarschijnlijk mijn vervanging voor de Linschotenloop. Lijkt ook ongeveer dezelfde opzet: relatief kleinschalig, maar wel professioneel genoeg (officieel, afstand gecertificeerd, etc) en ook hier groot deel door 'open' terrein, dus bij wind een extra uitdaging. (Voorinschrijving sluit geloof ik al bijna).
En als dat niet meer lukt kan je natuurlijk voor de 1/2 van Egmond gaan. Wordt lastig om daar een PR neer te zetten, maar schijnt wel erg gaaf te zijn... Mijn streven is allebei (Spijkenisse dit weekend, Egmond 8 jan).
Bij een race of zeer hoge intensiteit interval loop ik met dit weer zeker gewoon in alleen een shirt. Maar bij de meeste trainingen ga ik zo hard niet en vind ik een shirt + heel dun jasje (zo'n hardloopjasje wat praktisch niets weegt) het fijnste. Korte broek vind ik met dit weer ook nog altijd prima, maar zie wel bij de hardlopers in het park dat ik dan een uitzondering lijk te zijn. In tegenstelling tot wedstrijden, waar heel veel mensen in korte broek lopen (maar waar je natuurlijk ook in no-time warm gelopen bentAsgaro schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:23:
(Ben pas frequent beginnen hardlopen sinds half september en dit is dus mijn eerste winterseizoen. Moet het allemaal nog wat uitzoeken)
[ Voor 28% gewijzigd door Valorian op 12-12-2016 15:54 ]
Check dit even goed, ik zag op Strava toevallig wat comments onder een loopje dat deze 300m te kort is.Valorian schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:52:
f
[...]
Gisteren ook mee gelopen met de Bruggenloop in Rotterdam. Ik loop 1 tot 2x per week hard rondom Capelle aan den IJssel en dit jaar ben ik ook mee gaan lopen met de Rotterdam Running Crew als ze een leuke run hebben, mijn maximaal gelopen afstand was tot zover 12Km.
Ik vond het bij de start behoorlijk fris/winderig, maar éénmaal over de Erasmusbrug werd het minder fris en was de temperatuur aangenaam.
Het viel me over het algemeen niet tegen, heb een gemiddeld tempo gelopen wat net onder de 10Km/h lag.
Hierdoor kwam ik op 1:32:55 binnen, maar het was mijn eerste keer 15Km lopen.
Het was een mooie ervaring, nu ten minste op peil houden en misschien verder trainen voor de halve marathon?
Ik vond het bij de start behoorlijk fris/winderig, maar éénmaal over de Erasmusbrug werd het minder fris en was de temperatuur aangenaam.
Het viel me over het algemeen niet tegen, heb een gemiddeld tempo gelopen wat net onder de 10Km/h lag.
Het was een mooie ervaring, nu ten minste op peil houden en misschien verder trainen voor de halve marathon?
Ah, ja, dat was ik alweer vergeten... Heb hem zelf 2x gelopen en beide keren kwam ik rond de 20,8km .. Maar volgens de site: "Door samenwerking met AV Clytoneus uit Woerden valt de Linschotenloop onder auspiciën van de Atletiekunie." en Sinds 1998 worden de tijden en records door de KNAU erkend, mede dankzij de samenwerking met de atletiekvereniging Clytoneus. .. En hij loopt aan het einde door het dorp, zou best knullig zijn als ze er dan niet gewoon de 300m aan vast kunnen knopen aan het eind. Of het moet zijn om de klassieke route in stand te houden. De waarheid (of 'ie echt te kort is of gewoon goed) zal wel in het midden liggen...MrAcid schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:54:
[...]
Check dit even goed, ik zag op Strava toevallig wat comments onder een loopje dat deze 300m te kort is.
Zelf vond ik het ook wel opmerkelijk, ondanks dat GPS nooit echt accuraat is, dat veel mensen een stuk korter uitkwamen en nooit iemand langer
[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 12-12-2016 16:22 ]
Mogelijk compleet verkeerd maar op basis van je eerste alinea vermoed ik dat je af en toe een rondje loopt op telkens hetzelfde tempo? Ik zou regelmatiger gaan trainen(2x in de week) en intervallen toevoegen om de snelheid hoger te krijgen en je techniek te verbeteren. i.p.v. langer(de halve) te gaan lopen. Snelle 5 of 10 km?yes-n schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:57:
Gisteren ook mee gelopen met de Bruggenloop in Rotterdam. Ik loop 1 tot 2x per week hard rondom Capelle aan den IJssel en dit jaar ben ik ook mee gaan lopen met de Rotterdam Running Crew als ze een leuke run hebben, mijn maximaal gelopen afstand was tot zover 12Km.
Beter eerst sneller en beter en dan pas langer, dan zijn de langere afstanden ook veel minder belastend, sneller klaar tenslotte.
En korte broek natuurlijk! Op trainingen altijd korte broek en t-shirt. Op de baan soms met schoenen indien de ondergrond te koud is .Bij duurloopjes wel is een lange broek.Asgaro schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:23:
Het 3 lage principe (zweet afvoer, warm, en wind/droog) is volgens mij uit de commercie voortgekomen gewoon zelf uitzoeken.
Disclaimer voor mijn reactie: Had ik al vermeld dat ik met -12 in alleen schoenen en een korte broek 3 uur een berg op gewandeld heb?
[ Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 12-12-2016 17:16 ]
Ik stond gisteren met mijn dochter op de Erasmusbrug (bijna bovenaan) en heb de eerste (Khalid Choukoud) tot en met de 12.000ste loper (een dame die er ook niet echt de vaart in hadM@cer schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:39:
Gisteren ook meegedaan aan de Bruggenloop om alvast wat kennis te maken met hardlopen in Rotterdam, omdat de marathon in april nu toch echt seriues op de planning staat..
Strava linkje
Zelf heb ik zaterdag de stuwwaltrail winter editie gelopen. 20,5 kilometer holderdebolderen over paadjes waarvan je niet zag dat ze er lagen omdat ze bedekt waren onder een dikke laag bladeren. Niet zo erg als ze schuin omhoog gaan, iets meer tricky als ze zo schuin naar beneden gaan dat je jezelf niet meer kan tegenhouden als je iets te veel vaart maakt en die ene boomstronk niet ziet. Maar goed, daar zijn schoenen met 9mm noppen voor uitgevonden dus het was goed te doen.Ik begin de paden te herkennen van de mei-editie. Omdat het startpunt dit keer vanuit Doorwerth was en niet vanuit Oosterbeek liepen we de route voor een belangrijk stuk in tegenovergestelde richting. In de eerste 11 kilometer zaten 80% van de ongeveer 500 hoogtemeters en daarna was het proberen nog vaart te maken. Want de verzuring in kuiten en bovenbenen slaat wel redelijk toe met alle pittige klimmetjes. In tegenstelling tot de vorige 3 voorjaars-edities ging het het herpakken van de snelheid dit keer een stuk beter.
Uiteindelijk gefinished in 1:44 als 25ste en tijdelijk nog even als tweede dame
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Bruggenloop was ik te laat met inschrijven, volgend jaar dan maar
. Ziet er wel uit als een mooie loop, soort 7h, maar dan op z'n Rotterdams
.
Ik heb vorig jaar zoiets gehad, tijdens lopen ineens een pijnscheut, ben met de tram teruggegaan. Bij mij was het na een paar weken weg, misschien geeft het je nog een beetje hoop.Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 11:36:
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-12-2016 18:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Grappig, mijn geboortestad. Ik heb mij meteen maar ingeschreven voor de 5KM.Valorian schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:52:
f
[...]
Ik zocht er ook een en kon in het resterende stukje van december eigenlijk maar twee echte normale HM's vinden (dus geen cross, santaruns, etc.) om nog mijn PR mee aan te vallen:
[...]
Bij een race of zeer hoge intensiteit interval loop ik met dit weer zeker gewoon in alleen een shirt. Maar bij de meeste trainingen ga ik zo hard niet en vind ik een shirt + heel dun jasje (zo'n hardloopjasje wat praktisch niets weegt) het fijnste. Korte broek vind ik met dit weer ook nog altijd prima, maar zie wel bij de hardlopers in het park dat ik dan een uitzondering lijk te zijn. In tegenstelling tot wedstrijden, waar heel veel mensen in korte broek lopen (maar waar je natuurlijk ook in no-time warm gelopen bent
Voorinschrijven is tot en met vandaag.
Auw, klinkt niet goed als je er ook niet op kan lopen, of helpen schoenen met een duidelijke hak nog iets om de kuitspier te ontzien?Tallguy schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:40:
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Ik heb er ook nog 1 gevonden, namelijk de Snertloop in Krommenie op 18 december.. Voor mij lekker in de buurt, dus die zal het wel worden..Valorian schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:52:
f
[...]
Ik zocht er ook een en kon in het resterende stukje van december eigenlijk maar twee echte normale HM's vinden (dus geen cross, santaruns, etc.) om nog mijn PR mee aan te vallen:
De inschrijving voor Egmond is al binnen, vorig jaar voor het eerst gedaan (met windkracht 6/7 over het strand
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Als je dat leuk vindt kan ik je de Zandvoort Circuit Run ook aanraden, eind maart. De 5km gaat alleen over het circuit, maar de 12km (en dit jaar ook een HM) gaat ook een mooi stuk over het strand.M@cer schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:16:
[...]
Ik heb er ook nog 1 gevonden, namelijk de Snertloop in Krommenie op 18 december.. Voor mij lekker in de buurt, dus die zal het wel worden..
De inschrijving voor Egmond is al binnen, vorig jaar voor het eerst gedaan (met windkracht 6/7 over het strand) en zeker een aanrader..
Heb hem zelf maar 2x gedaan omdat het eigenlijk wel een beetje uit de buurt is, en komend jaar heb ik op dezelfde dag al wat anders gepland.
Ik wil inderdaad meer gaan lopen, maar de tijd...man man, ik moet echt zoeken waar ik die vandaan moet halen...zal denk ik wel herkenbaar zijn voor velen hier.Tazzios schreef op maandag 12 december 2016 @ 17:03:
Mogelijk compleet verkeerd maar op basis van je eerste alinea vermoed ik dat je af en toe een rondje loopt op telkens hetzelfde tempo? Ik zou regelmatiger gaan trainen(2x in de week) en intervallen toevoegen om de snelheid hoger te krijgen en je techniek te verbeteren. i.p.v. langer(de halve) te gaan lopen. Snelle 5 of 10 km?
Beter eerst sneller en beter en dan pas langer, dan zijn de langere afstanden ook veel minder belastend, sneller klaar tenslotte.
Als ik twee keer in de week loop dan loop ik 1x duurloop en 1x 5km zo snel mogelijk.
Hak de '5 km zo snel mogelijk' eens op in interval. Denk aan inlopen,(eventueel wat loop scholing) 8*300meter, uitlopen.
ben je waarschijnlijk ook minder tijd kwijt en is efficiënter.
Afstand en het aantal keer kun je mee gaan variëren als je sneller wordt. Genoeg schema`s te vinden op internet. telkens hetzelfde doen en een ander (beter) resultaat verwachten houd een keertje op je moet je lichaam af en toe is verrassen.
ben je waarschijnlijk ook minder tijd kwijt en is efficiënter.
Afstand en het aantal keer kun je mee gaan variëren als je sneller wordt. Genoeg schema`s te vinden op internet. telkens hetzelfde doen en een ander (beter) resultaat verwachten houd een keertje op je moet je lichaam af en toe is verrassen.
Pakketje binnen van Wiggle: Asics GT-1000 5 en eigen merk tights van Wiggle. Morgenavond staat mijn eerste 10 km in 15 maanden op het programma. Waarmee ik mijn doel voor dit jaar ga halen en mijn blessure een beetje onder controle heb.
Slecht idee... Hoe laat?
Komende zaterdag de runforestrun trailrun op de besthemerberg, voor mij de 10km, meer dan zat voor mij (hardlopen is ter voorkoming van te eenzijdige training, ben mtb-er)
Nog meer mensen van hier die gaan?
Klinkt gaaf. Ga zelf niet, maar ben wel van plan begin 2017 een van de Run2Day trailrunclinics te gaan volgenThe_Scarabial schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:29:
Komende zaterdag de runforestrun trailrun op de besthemerberg, voor mij de 10km, meer dan zat voor mij (hardlopen is ter voorkoming van te eenzijdige training, ben mtb-er)
Ik ben gisterochtend begonnen met het regelen van een kaart. Tot nu toe wordt er niet op mijn e-mails gereageerd
.
edit: Eindelijk een eerste reactie terug: kaartje al vergeven.
edit: Eindelijk een eerste reactie terug: kaartje al vergeven.
[ Voor 22% gewijzigd door Arie- op 14-12-2016 09:04 ]
Ik sta ingeschreven voor de 20km!The_Scarabial schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:29:
Maandag stond er in mijn schema:
"Today begins your second recovery week. As with the first one four weeks ago, the mileage will be reduced as we allow the body and mind to rejuvenate for the final few weeks before the race."
Vervolgens komen er toch een 3-tal (van de 4) trainingen voorbij... Heeft weinig met recovery te maken! Maar vooruit - gisteren de eerste.
Doel: Progression Run: 1h 20m - 1h 30m
"Finish the last 20 minutes at half-marathon pace or faster. This longer progression run should be fun! Make sure to smile a lot throughout it, especialy the final fast portion."
Op voorhand niet verwacht dat dit vlekkeloos zou gaan, maar dat viel uiteindelijk echt enorm mee. Dat zijn de lekkerste trainingen: dat je op voorhand verwacht dat je het niet kunt - maar dat het dan toch lukt!

Details: https://www.strava.com/activities/801626406
"Today begins your second recovery week. As with the first one four weeks ago, the mileage will be reduced as we allow the body and mind to rejuvenate for the final few weeks before the race."
Vervolgens komen er toch een 3-tal (van de 4) trainingen voorbij... Heeft weinig met recovery te maken! Maar vooruit - gisteren de eerste.
"Finish the last 20 minutes at half-marathon pace or faster. This longer progression run should be fun! Make sure to smile a lot throughout it, especialy the final fast portion."
Op voorhand niet verwacht dat dit vlekkeloos zou gaan, maar dat viel uiteindelijk echt enorm mee. Dat zijn de lekkerste trainingen: dat je op voorhand verwacht dat je het niet kunt - maar dat het dan toch lukt!

Lekker man, hele nette tijdenMrAcid schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:40:
Op voorhand niet verwacht dat dit vlekkeloos zou gaan, maar dat viel uiteindelijk echt enorm mee. Dat zijn de lekkerste trainingen: dat je op voorhand verwacht dat je het niet kunt - maar dat het dan toch lukt!![]()
[afbeelding]
Wij hadden gisteren ook een vrij heftige training, 3x 5x100m bergop sprinten met een seriepauze een rustige dribbel van 300 á 400 meter, Wat me bij zo'n training dan opvalt is, dat wanneer het op sprinten aankomt, iedereen wil laten zien hoe snel ze wel niet zijn. De eerste sprint gaat iedereen als een doller stier ervan door. Maar bij de 3e sprint in de 3e serie lopen de meeste met 1 minuut langzamer naar boven.
Over mijn eigen tijden ben ik niet heel ontevreden. Ben de eerste sprint ook hard begonnen, maar heb deze lijn wel doorgetrokken. Tuurlijk heb je een verval, maar dat komt ook omdat ik mij steeds verder liet terugzakken voor herstel.
Onderdeel van de training was, volle bak naar boven, herstel dribbel naar beneden. Wat me dan opvalt is dat mensen volle bak naar boven, maar ook weer half volle bak naar beneden scheuren, om dan weer volle bak naar boven te gaan. Dus, Sprint, geen herstel, sprint, geen herstel, sprint, geen herstel.. je bent de 5x keer blij dat je boven bent. Dan ga je als een malle je rondje dribbelen en je herhaalt het hele zaakje weer.
Dan ontga je in mijn ogen het doel van de training. Wat is; "werken aan je herstel" en niet "patsen door continue vooraan te lopen".

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Knappe training! Inderdaad, juist bij snelheidswerk mag je volop herstellen. Je kunt alleen snel en technisch goed lopen als je goed hersteld bent. Jezelf afpeigeren kan altijd nog bij het VO2max-werk waar je elke herhaling steeds vermoeider raakt.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Mag ik vragen wat of wie je gebruikt voor het samenstellen van je schema's?MrAcid schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:40:
Op voorhand niet verwacht dat dit vlekkeloos zou gaan, maar dat viel uiteindelijk echt enorm mee. Dat zijn de lekkerste trainingen: dat je op voorhand verwacht dat je het niet kunt - maar dat het dan toch lukt!![]()
[afbeelding]
Stevige trainingen hierboven!
Ik vind het verval in de sprints wel meevallen, dus goed gedaan! Herstel is inderdaad heel belangrijk bij dit soort snelheidswerk. Ikzelf pak mijn heuvelsprints meestal op maximale inspanning, kort en steil (~10 sec), maar wandel dan weer rustig naar beneden. Vooral zorgen dat je voldoende hersteld bent voor de volgende. In principe is mijn doel om ze allemaal op vergelijkbare tempo's en inspanning te lopen.
Strava Training Plans - zijn afkomstig van McMillanRunning.artharpe schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:51:
[...]
Mag ik vragen wat of wie je gebruikt voor het samenstellen van je schema's?
Krijg je "gratis" als Premium member op Strava (€60 per jaar) en zijn wat mij betreft zéér de moeite waard. Heb hun schema gebruikt in aanloop naar m'n Amsterdam Marathon en doe nu een halve marathon schema (voor Egmond).
Ziet er zo uit:

Elke week "klappen de aankomende twee weken open" zodat je de specificaties van de training kun zien.
Ja klopt, ik bedoel meer verval van mijn positie in de groep. Nadeel van zo'n training is dat je, als snelle loper, een beetje voor blok wordt gezet. Zelf neem ik mijn herstel heel serieus als ik naar beneden ga. Maar wat je dan krijgt is het volgende.kenneth schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:45:
Knappe training! Inderdaad, juist bij snelheidswerk mag je volop herstellen. Je kunt alleen snel en technisch goed lopen als je goed hersteld bent. Jezelf afpeigeren kan altijd nog bij het VO2max-werk waar je elke herhaling steeds vermoeider raakt.
De langzaamste gaat met een gangetje van 18km/pu naar boven, zelf kom ik daar met 25km/pu achteraan. Het gat is dus zo dichtgelopen. Nadeel is dat zij ook weer als een dolle naar beneden lopen, om dan weer naar boven te gaan. Maar verzuring kickt erin, dus ze gaan nog maar 17 per uur. Zelf heb ik vrij constant gelopen, dus halverwege de berg begon het slalommen tussen de "langzamere lopers".
Dan heb je dus 3 keuzes
1. Je gaat mee vooraan lopen, dan heb je alle ruimte, want niemand voor je. Maar je kunt je herstel niet pakken.
2.Je blijft doen wat je doet, maar kunt constant slalommen en mensen ontwijken op weg naar boven
3. Je pakt extra herstel en laat de groep uitlopen, waarna je alle ruimte van de wereld hebt.
Zelf kies ik dan voor optie 3
tips voor New York
Enige iritante is dat je niet de startdag zelf kan bepalen.MrAcid schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:20:
[...]
Strava Training Plans - zijn afkomstig van McMillanRunning.
Krijg je "gratis" als Premium member op Strava (€60 per jaar) en zijn wat mij betreft zéér de moeite waard. Heb hun schema gebruikt in aanloop naar m'n Amsterdam Marathon en doe nu een halve marathon schema (voor Egmond).
Ziet er zo uit:
[afbeelding]
Elke week "klappen de aankomende twee weken open" zodat je de specificaties van de training kun zien.
Dinsdag en donderdag zijn allebei dagen waar ik geen tijd heb.
Als de anderen hun eerste sprint inderdaad veel sneller doen dan de volgende sprints dan doseren ze gewoon compleet verkeerd, er vanuit gaande dat de opdracht die jullie meekrijgen in de training is dat alle sprints op dezelfde snelheid moeten worden afgelegd. Het is logisch dat het even zoeken is, maar als je met regelmaat dit soort trainingen hebt dan moeten mensen toch wel een beetje gewend raken en kunnen inschatten wat voor hen haalbaar is? Als ik een dergelijke training heb haal ik veel meer voldoening uit het feit dat ik de allerlaatste set nog steeds op hetzelfde tempo kan lopen als de rest dan hoe snel mijn snelste sprintje geweest is.Calitomnication schreef op woensdag 14 december 2016 @ 12:20:
[...]
Ja klopt, ik bedoel meer verval van mijn positie in de groep. Nadeel van zo'n training is dat je, als snelle loper, een beetje voor blok wordt gezet. Zelf neem ik mijn herstel heel serieus als ik naar beneden ga. Maar wat je dan krijgt is het volgende.
Dit is toch een georganiseerde training waarbij neem ik aan ook een trainer aanwezig is?Calitomnication schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:32:
[...]
Dan ontga je in mijn ogen het doel van de training. Wat is; "werken aan je herstel" en niet "patsen door continue vooraan te lopen".
[afbeelding]
Als iedereen serieus bezig is met als doel jezelf verbeteren dan worden de adviezen toch opgevolgd?
Als ik dit zo lees lijkt het wel een verplicht schoolklasje zonder motivatie en doe maar wat nadat de trainer zijn oefening heeft voorgelezen.
Er zullen altijd een paar zijn met op een dag een iets mindere motivatie, maar hier zou ik niet vrolijk van worden.
Na, dat zie je verkeerdW.Wonderland schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:00:
[...]
Dit is toch een georganiseerde training waarbij neem ik aan ook een trainer aanwezig is?
Als iedereen serieus bezig is met als doel jezelf verbeteren dan worden de adviezen toch opgevolgd?
Als ik dit zo lees lijkt het wel een verplicht schoolklasje zonder motivatie en doe maar wat nadat de trainer zijn oefening heeft voorgelezen.
Er zullen altijd een paar zijn met op een dag een iets mindere motivatie, maar hier zou ik niet vrolijk van worden.
Alleen hadden wij gisteren een stand-in trainer omdat de echte trainer er door omstandigheden niet was. Daarbij komt ook eens dat de heuvel zich uitstrekte over 100m, maar in zijn geheel een bocht naar links was, door een woonwijk / bos. Als je beneden aan de berg staat, zie je dus niet wat er bovenaan de berg gebeurd. Sta je halverwege, dan krijg je ook maar de helft mee, en van boven kun je niet zien wat er beneden gebeurd.
Dus al met al komt het aan op de discipline van de mensen zelf en ik denk dat daar eerder het probleem zit. Mensen starten te snel omdat ze niet voor een ander willen onderdoen, maar ze willen wel voorop rennen.
Zo liep ik gisteren in volle sprint tegen iemand aan die (buiten het zicht van de trainer en met nog 20 meter te gaan) stopte met sprinten en zich maar besloot om te draaien. Daar ging ik dus in volle vaart tegenaan. Die heb ik wel even vriendelijk verzocht om tot de eindstreep door te trekken.
Het grappige is dan dat deze persoon tijdens de 5e sprint van de laatste serie zei "ow, was het dat al, zullen we nog 1x"? Ja, als je 15x 20 meter afkort, dat is 300 meter in totaal, dan heb je nog wel lucht over ja.
Dus, ik denk niet dat je trainer hier volledig de schuld van kunt geven, bocht, berg, donker, en het is ook niet de groep die collectief maar loopt te lantefanteren, maar je hebt er altijd een paar bij die de kantjes ervan lopen.
Maar zoals je zegt;
Het maakt mij dus geen hol uit hoe iedereen zijn trainingen persoonlijk afwerkt. Als je graag voorop wil lopen, prima. Be my guest. Maar dan moet je je bij de volgende halve marathon niet gaan afvragen hoe het komt dat je niet sneller bent geworden en hoe die mensen die "achteraan lopen" 10 minuten eerder binnen waren.Als iedereen serieus bezig is met als doel jezelf verbeteren dan worden de adviezen toch opgevolgd?
Bij voetbal had je ook altijd die 2 mensen in je team, maar daar hadden ze direct invloed op het spel. Want, niet serieus meetrainen voor conditie = speler loopt je eruit en knalt 4x de bal binnen.
Nu met hardlopen heb je er ook een paar bijzitten die (als je het mij vraag) de juiste mindset missen, maar daar kan de groep zelf niks aan doen. Alleen ik ben er als loper zelf niet afhankelijk van. Als hij op een HM na 14km instort, daar heb ik persoonlijk geen last van
tips voor New York
Met hardlopen zijn deze personen juist een goede reminder om niet je training af te zwakken
En misschien nemen ze de sport inderdaad ook minder serieus, dat is in een individuele sport hun goed recht natuurlijk.
Of, zoals ik in wedstrijdjes ook vaak genoeg merk, ze trainen niet vaak genoeg om een goed pace-gevoel te kweken. Als ik een tijdje minder gelopen heb klopt mijn gevoel echt niet met de pace op mijn horloge, en in een wedstrijd ga ik van veel te snel starten naar een te langzame pace zonder dat ik het gevoel heb dat ik langzamer ga
Zulke dingen zijn wel waarom ik nog steeds niet met een groep wil trainen, zowel vanuit de zichzelf opblazende kant, als de slalommer gezien, al zie ik me dat over een jaar of 5-10 toch wel doen als ik dan nog steeds met plezier hardloop. Nu ben ik nog steeds zoekende naar de juiste schoenen, techniek en paces, ook al schaar ik mezelf echt niet meer onder de echte beginners.
Momenteel zit ik heel hard te twijfelen of ik nog ergens een 10km extra ertussen kan proppen dit jaar om de grens van 600km te doorbreken... Maar eigenlijk ga ik nu juist goed. De kuiten houden het aardig vol, het tempo begint steeds vlakker te worden en kruipt langzaam omhoog... Nee, ik heb genoeg gedaan dit jaar als ik doorga zoals ik het nu doe.
Of, zoals ik in wedstrijdjes ook vaak genoeg merk, ze trainen niet vaak genoeg om een goed pace-gevoel te kweken. Als ik een tijdje minder gelopen heb klopt mijn gevoel echt niet met de pace op mijn horloge, en in een wedstrijd ga ik van veel te snel starten naar een te langzame pace zonder dat ik het gevoel heb dat ik langzamer ga
Zulke dingen zijn wel waarom ik nog steeds niet met een groep wil trainen, zowel vanuit de zichzelf opblazende kant, als de slalommer gezien, al zie ik me dat over een jaar of 5-10 toch wel doen als ik dan nog steeds met plezier hardloop. Nu ben ik nog steeds zoekende naar de juiste schoenen, techniek en paces, ook al schaar ik mezelf echt niet meer onder de echte beginners.
Momenteel zit ik heel hard te twijfelen of ik nog ergens een 10km extra ertussen kan proppen dit jaar om de grens van 600km te doorbreken... Maar eigenlijk ga ik nu juist goed. De kuiten houden het aardig vol, het tempo begint steeds vlakker te worden en kruipt langzaam omhoog... Nee, ik heb genoeg gedaan dit jaar als ik doorga zoals ik het nu doe.
Yes! Ik heb een kaartje en ga de 20km doen. Ga er met een vriend van me vanuit Nijverdal/Hellendoorn op de fiets naar toe en op de fiets terug. Hij heeft als richttijd 1:30, dat ben ik niet van plan, ik mik op 1:50. Maar dan wacht hij na afloop maar even op me
Wat houden jullie over het algemeen aan qua levensduur van je schoenen? Ik heb wel eens "een jaar" gehoord en "1000 km". Van anderen hoor ik weer dat ze wachten tot ze niet meer lekker zitten.
Ik heb in april een paar schoenen gekocht (Asics Pulse 7) waar nu bijna 500KM op staat. In mei ga ik mee doen met de Iron Viking run en ik denk dat deze run de laatste voor dit paar gaat worden. De teller zal dan ook al wel richting de 1000 gaan (hoop ik)
Ik heb in april een paar schoenen gekocht (Asics Pulse 7) waar nu bijna 500KM op staat. In mei ga ik mee doen met de Iron Viking run en ik denk dat deze run de laatste voor dit paar gaat worden. De teller zal dan ook al wel richting de 1000 gaan (hoop ik)
Pathogen schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:13:
Ik heb 'm wel extreem hoog staan, denk eerder dat 1000 een getal is wat iets meer richting realiteit gaat. Bij de Air Zoom 7 merk ik wel dat het profiel echt op het eind is. Maar het kan nog nét.Nilltris schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:55:
Wat houden jullie over het algemeen aan qua levensduur van je schoenen? Ik heb wel eens "een jaar" gehoord en "1000 km". Van anderen hoor ik weer dat ze wachten tot ze niet meer lekker zitten.

tips voor New York
Einde levensduur wanneer ik een of meerdere van deze criteria kan aankruisen: gaten in het bovenwerk, verdwenen profiel, "lopen niet lekker meer".Nilltris schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:55:
Typisch ligt dat punt ergens tussen de 500-1000km. Maar ik misbruik mijn schoenen allicht iets meer en loop zo min mogelijk op de weg. En rouleer natuurlijk diverse paren...
Ik heb helaas de luxe (nog) niet om schoenen te rouleren (ja ja ik weet hetRoozzz schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:26:
[...]
Einde levensduur wanneer ik een of meerdere van deze criteria kan aankruisen: gaten in het bovenwerk, verdwenen profiel, "lopen niet lekker meer".
Typisch ligt dat punt ergens tussen de 500-1000km. Maar ik misbruik mijn schoenen allicht iets meer en loop zo min mogelijk op de weg. En rouleer natuurlijk diverse paren...
Ach, op de weg vind ik de noodzaak ook maar beperkt. Dan is het meer luxe dan iets andersNilltris schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:31:
[...]
Ik heb helaas de luxe (nog) niet om schoenen te rouleren (ja ja ik weet het, daar had ik allang voor moeten zorgen)
Bij het trailen zijn diverse paren interessanter omdat je dan wat meer kan inspelen op de ondergrond en het terrein. De doorsnee bos schoen voor in NL, loopt toch aanzienlijk minder lekker op Alpenpaadjes. Anderzijds kán het wel, dus ook hier is het een deel luxe
Ach ja, dat was 2015 voor mij, dus wie weet hoe ver je komend jaar komt!tlpeter schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:55:
[...]
Ik ben al blij als ik dit jaar 200km haal.
Ik ben ook benieuwd want ik wil toch wat serieuzer gaan trainen en dan ook wat meer langere afstanden zoals de 10km (om mee te beginnen)
Aangezien ik toch niet meer kan hardlopen dit jaar ivm mijn blessure, heb ik ook maar eens een overzicht gemaakt van 2016 in vergelijk met vorig jaar 
Jeuh..lijstjes
Jeuh..lijstjes

- 594km gelopen dit jaar miv april. Vorig jaar maar 61km.
- 56237 kcal verbrand met het hardlopen dit jaar. Vorig jaar 6252kcal
- Gemiddelde HR dit jaar: 148
- Gemiddelde snelheid april 2016: 7:33min/km. In december was dat 5:32min/km
- Gemiddelde cadans in april 2016: 140. In december was dat 165
- VO2Max (volgens Garmin) was in april 41. Inmiddels 47
- Aantal keer een 5km gelopen: 18
- Aantal keer een 10km gelopen: 14
- Aantal keer een HM gelopen:6
- Langste afstand:25km
- 5km in 25:44
- 10km in 53:06
- HM in 1:56
[ Voor 11% gewijzigd door Tallguy op 14-12-2016 19:30 ]
YEAH!
Vanavond voor het eerst in 15 maanden weer 10 km gelopen. Mijn knie is nog steeds niet 100%, maar met veel geduld en rustig opbouwen ben ik er!
En geheel tegen verwachting in onder het uur: 59:29. Die Asics GT-1000's geven zo te voelen de juiste steun voor een duurloopje. Zit ik nog wel 4 minuten boven mijn PR, maar dat boeit me nu even geen reet.
Vanavond voor het eerst in 15 maanden weer 10 km gelopen. Mijn knie is nog steeds niet 100%, maar met veel geduld en rustig opbouwen ben ik er!
En geheel tegen verwachting in onder het uur: 59:29. Die Asics GT-1000's geven zo te voelen de juiste steun voor een duurloopje. Zit ik nog wel 4 minuten boven mijn PR, maar dat boeit me nu even geen reet.
Slecht idee... Hoe laat?
Hoezo luxe? Theoretisch zou je 2x zolang doen met 2 paar, dus onder aan de streep maakt het niets uit. Tevens goed om meerdere paren te lopen tegen blessures.Nilltris schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:31:
[...]
Ik heb helaas de luxe (nog) niet om schoenen te rouleren (ja ja ik weet het, daar had ik allang voor moeten zorgen)
Probleem wel bij mij is dat ik duidelijk 1 favoriete paar heb en dus die als enige draag eigenlijk.. Moet wat meer gaan afwisselen.
Vanavond nog een kort rondje gelopen, weinig tijd
Ik koop altijd maar nieuwe schoenen en slaag er nooit in om afscheid te nemen van die oude. Ik heb zo ondertussen een collectie van +10 paarRoozzz schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:26:
[...]
Einde levensduur wanneer ik een of meerdere van deze criteria kan aankruisen: gaten in het bovenwerk, verdwenen profiel, "lopen niet lekker meer".
Nu ook weer afscheidsproblemen met mijn Saucony Type A6: er zitten rondom gaten in waardoor ze stilaan op sandalen beginnen te lijken, de zool is ondertussen redelijk glad gepolijst en ze hebben net geen 700km wat voor een racing flat behoorlijk wat is. En toch twijfel ik om ze al in de vuilbak te gooien, ook al zijn de Type A7 ondertussen gearriveerd.
It's just technology, not religion
Ik ben meer het hoarder type
Ik koop nieuwe schoenen, gebruik dan alléén nog die, maar gooi de oude nooit weg, want "misschien kan ik ze ooit nog gebruiken" 
Ook al wil ik het hele type schoen nooit meer gebruiken...
Idd! Zo heb ik nog 2 paar loopschoenen in de kast staan die ik nooit meer aandoe omdat ze echt niet geschikt zijn voor mijn loopstijl. Ben nu compleet over naar 100% voorvoet, dus de LunarGlides van Nikes zijn het niet meer voor me...Pathogen schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:10:
Ik ben meer het hoarder typeIk koop nieuwe schoenen, gebruik dan alléén nog die, maar gooi de oude nooit weg, want "misschien kan ik ze ooit nog gebruiken"
Maar weggooien? Neeee, want op de LunarGlides 4 heb ik mijn eerste HM ooit gelopen. en de LunarGlide 5 heb ik in NY gekocht, misschien dat ik ze ooit nog eens nodig heb als de schoenen die ik nu heb in 1x allemaal stuk gaan
Slaat nergens op eigenlijk
tips voor New York
Ik heb bijna net zoveel hardloopschoenen als mijn vrouw laarsjes. Zegt genoeg
.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-12-2016 16:44 ]
We doen blijft lastig. Zo erg zelfs dat ik op den duur bij Run2Day korting kreeg van 20 euro door oude schoenen in te leveren en toen ging twijfelen of ik dat wel wilde terwijl er nog Nike's uit 2008 in mijn kast stonden waarbij ik ongeveer op het foam liep (rubber weggesleten).
Mijn schoenen passen al lang niet meer in mijn sig. Afgezien van mijn allereerste paar (heb ik weggegeven) heb ik ze allemaal nog en gebruik ik ze bijna allemaal nog in min of meerdere mate. Ik heb een behoorlijk vlakke loopstijl dus de zolen slijten ook niet zo snel. Mijn racing flats (135 gram bij maat 46!) doen het na 700km bijvoorbeeld nog best aardig.
Stelletje verzamelaars...! Hier nieuwe schoenen als ik last ga krijgen van pijntjes in de knieën. Ga altijd in één keer over en pleur de oude gewoon weg. Loop de laatste 4 paar op Lunartempo's. Die gaan tussen de 450 en 800km mee (eerder 450 dan 800). Vaak in de aanbieding bij Zalando (€55-€80) dus prima te doen.
Is iemand een beetje bekend met Saucony? Ik heb erg lang op Ride 7 gelopen, tot ze op waren, toen Ride 8 gekocht en heel kort erna Kinvara's (type 5). Die laatste zijn een stuk lichter dan de Ride's en ik loop er zo fijn op dat ik de Ride 8 nu nauwelijks gebruik. Volgens de kenners worden de Kinvara's nog steeds als 'trainers' gezien. Heeft Saucony dan ook echte 'racing flats' in het assortiment, en zo ja welke zijn dat? En is het idee dat je zo'n schoen dan bij trainingen niet of nauwelijks draagt (omdat ze eigenlijk té miniem zijn) en bij races juist wel? Of is het allemaal niet zo zwart wit en vooral marketing zolang je nog niet voor echt hoog niveau gaat (en er dus veel meer te winnen valt op andere punten?
Ik heb nu ruim 1,5 jaar op de type a6 gelopen en heb er deze week mijn eerste tochtje op de a7 opzitten. Ik gebruik die hoofdzakelijk voor wedstrijden al moet je die best eerst een beetje inlopen. Ook voor snelle intervals kun je die gebruiken. De A6 is een van de beste schoenen die ik al gehad heb: vederlicht en je voelt ze bijna niet. Ik heb er 1 keer een halve marathon op gelopen, maar dat was toch op het randje. Ik zou ze nu tot max. 10 mijl dragen. De Kinvara wordt inderdaad ook vaak verkocht als wedstrijdschoen maar ik gebruikte die enkel als trainer, zo worden ze ook op de markt gezet door Saucony, al is dat allemaal natuurlijk marketing en doe je finaal gewoon je eigen zin. Mijn laatste HM heb ik gelopen op de New Balance Fresh Foam Zante: een last minute beslissing tijdens de opwarming toen de type a6 precies wat stijf aanvoelde en ik toch iets meer demping wou. Bleek de juiste keuze al had ik daarmee nog nooit een wedstrijd gelopen. Bij de HM daarvoor heb ik voor de Saucony Mirage gekozen, omdat ik met mijn achillespees sukkelde en minimalistisch schoeisel me geen goed idee leek. Saucony heeft ook nog de Fastwitch met antipronatie controle maar daar heb ik geen ervaring mee. In 2014 en 2015 gebruikte ik de Virrata als wedstrijdschoen, maar die maken ze niet meer. Ook die werd eigenlijk meer gepromoot als minimalistische trainer.
It's just technology, not religion
Wat chaola idd zegt: de Type A6 of inmiddels A7 zijn de racing flats van Saucony. Het enige paar schoenen wat ik ooit via internet besteld heb en toch weer terug heb moeten sturen omdat de voorvoet te smal was (ondanks de juiste maat). Of je er alleen tijdens wedstrijden op loopt moet je zelf weten, vaak wordt dat gezegd omdat de demping en duurzaamheid van dat soort schoenen minder is. Zelf vind ik het prettig om ook te trainen op de schoenen waarop ik ook wedstrijden loop. Daarnaast kunnen schoenen met minder onndersteuning/demping je beter bewust maken van je looptechniek en dat lijkt me toch een belangrijk onderdeel van het hardlopen (ongeacht hoe snel je loopt).Valorian schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:22:
Is iemand een beetje bekend met Saucony? Ik heb erg lang op Ride 7 gelopen, tot ze op waren, toen Ride 8 gekocht en heel kort erna Kinvara's (type 5). Die laatste zijn een stuk lichter dan de Ride's en ik loop er zo fijn op dat ik de Ride 8 nu nauwelijks gebruik. Volgens de kenners worden de Kinvara's nog steeds als 'trainers' gezien. Heeft Saucony dan ook echte 'racing flats' in het assortiment, en zo ja welke zijn dat? En is het idee dat je zo'n schoen dan bij trainingen niet of nauwelijks draagt (omdat ze eigenlijk té miniem zijn) en bij races juist wel? Of is het allemaal niet zo zwart wit en vooral marketing zolang je nog niet voor echt hoog niveau gaat (en er dus veel meer te winnen valt op andere punten?
Bij mij in de handloopgroep zijn ze er ook een man of 5 helemaal weg van de Kimvara's, maar verder kan ik qua Saucony geen echt advies geven.Valorian schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:22:
Wat betreft je racing schoene, zelf heb ik ook een paar racers (Nike Flyknit racers) en die gebruik ik puur en alleen met races en heel af en toe een training om ze actief te houden en zodat ik weet hoe de schoen aanvoelt.
Op de vorige pagina heb ik een overzicht van mijn schoenen gezet, hier kun je zien dat de Racers, tov de andere 2 paar schoenen, bijna geen kilomters maken
tips voor New York
Ik heb 2 paar schoenen geleden van alles geprobeerd, waaronder enkele Saucony's, maar de pasvorm sloot totaal niet aan bij mijn voet en ik vond ze retestijf.
Overigens ben ik toen op Asics Cumulus 16 uitgekomen die ik nu ook niet meer zou willen dragen
dus hou voor ogen dat iedereen een andere voorkeur heeft en dat die ook nog eens kan veranderen.
Overigens ben ik toen op Asics Cumulus 16 uitgekomen die ik nu ook niet meer zou willen dragen
Dat zeker. Onlangs hebben wij een clinic van New Balance gehad. Daar heb ik een tijdje op de VaZee 2090 mogen lopen. Een schoen met een ontzettend harde afzet, van mijn loopgroep was ik ook een van de weinige die 'm echt lekker vond lopen. Waarschijnlijk omdat ik een hele korte loop heb (op HM tempo heb ik een pasfrequentie van 190 ofzo). Dus heel kort grondcontact. Dan is een schoen die heel rap reageert juist ideaal. Moet geen schoen met al te veel demping etc hebben, remt alleen maar af
tips voor New York
In februari staat de Midwintermarathon in Apeldoorn weer op de planning. Wij lopen die traditiegetrouw met het bedrijf waar ik werk. Daar zetten we een klein team op met mensen die zin hebben om te lopen. Iedereen doet zelf de inschrijving maar wij regelen dat je een leuk shirt krijgt als aandenken en we hebben een goede plek om te verzamelen (500m van de start).
Een groepje loopt de 10EM en een groepje loopt de Asselronde (25km). Nog meer mensen die mee gaan doen?
Een groepje loopt de 10EM en een groepje loopt de Asselronde (25km). Nog meer mensen die mee gaan doen?
Ik had voor 2017 nog niet zo heel veel op de planning. Eigenlijk alleen de Venloop (eind maart) is een Halve Marathon,
Overigens, het lijkt me best wel eens leuk om een evenement uit te kiezen en daar een GoT meet te houden
. Draait nu al een tijdje mee in dit draadje en veel mensen ken ik wel van naam, maar het lijkt me leuk om eens samen een evenement te doen.
We hoeven niet samen te lopen, maar even hoi zeggen vóór en ná de start (evt met pilsje erbij (de die hard mag aan de shake)).
Overigens, het lijkt me best wel eens leuk om een evenement uit te kiezen en daar een GoT meet te houden
We hoeven niet samen te lopen, maar even hoi zeggen vóór en ná de start (evt met pilsje erbij (de die hard mag aan de shake)).
tips voor New York
Ik loop net als vorig jaar de Asselronde. Via mijn werkgever gratis inschrijving + shirtje en ruime verzamelplek op loopafstand.KaiseRRuby schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
In februari staat de Midwintermarathon in Apeldoorn weer op de planning. Wij lopen die traditiegetrouw met het bedrijf waar ik werk. Daar zetten we een klein team op met mensen die zin hebben om te lopen. Iedereen doet zelf de inschrijving maar wij regelen dat je een leuk shirt krijgt als aandenken en we hebben een goede plek om te verzamelen (500m van de start).
Ben niet (meer) zo van de asfaltraces, maar het is een mooie afstand met hoogteprofiel om me voor te bereiden op de trails van 2017.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Is dit een soort uitnodiging om je bij jouw team te voegen? Ik overweeg om die te gaan lopen, timing komt mooi uit en ik wil wat 21+ doelen om mijzelf een beetje in duur-vorm te houden, met het oog op een bergmarathon in de zomer en misschien nog een gewone marathon in het voorjaar...KaiseRRuby schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
De 10EM - ook via m'n werkgeverKaiseRRuby schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:11:
Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Goed om te lezen dat het verzamelen van schoenen niet alleen mijn probleem is. Ik heb ze vrijwel allemaal nog, sinds ik in 2005 begon met lopen. Ook als herinnering aan de inspanning en wat ervoor nodig is geweest.
Slecht idee... Hoe laat?
* Roozzz zal straks even een fotootje maken van de "hardloopschoenenkast"...
Als ze afgeschreven voor het lopen zijn, gebruik ik mijn schoenen vaak nog als vrijetijd schoen oid. Écht afscheid neem ik vaak pas als de zool los komt
Als ze afgeschreven voor het lopen zijn, gebruik ik mijn schoenen vaak nog als vrijetijd schoen oid. Écht afscheid neem ik vaak pas als de zool los komt
Hierbij:Roozzz schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 14:55:
* Roozzz zal straks even een fotootje maken van de "hardloopschoenenkast"...

Puntje voor iedere schoen die correct benoemd wordt
-edit-
Geen flauw idee waarom het plaatje gedraaid is...
[ Voor 6% gewijzigd door Roozzz op 16-12-2016 16:59 ]
Vandaag m'n eerste Halve Marathon ooit gelopen, terwijl ik dat eigenlijk totaal niet van plan was. M'n regulier loopje van maandag ging voor geen meter: ik wou 12km lopen in een uurtje en heb het uiteindelijk bij 11km moeten houden omdat het echt niet meer ging. Vandaag dus gestart met het idee dat loopje opnieuw te doen -maar dan degelijk- en als het goed meeviel er eventueel 15km van te maken. Maar bij die 15km aangekomen had ik het gevoel dat er veel meer inzat, en uiteindelijk 22km gelopen in 1:44:54. Halve marathon in 1:40:30. Ik denk dat dat morgen pijn lijden wordt, ik voel het nu al redelijk hard in m'n kuiten en bovenbenen.

Ik ben niet de meest vlakke loper, en dat is ook te zien aan m'n 1km intervals. Al valt het deze keer best mee, zeker omdat ik onderweg ook nog niet wist hoeveel km ik nou net ging lopen. Ik loop overigens nog steeds op één en hetzelfde paar schoenen, maar ik heb in totaal naar schatting nog geen 600km gelopen.
Dat moet in 2017 wel anders worden, nu ik er een stuk serieuzer mee omga en hoop op een eerste volledige marathon in de zomer van volgend jaar.

Ik ben niet de meest vlakke loper, en dat is ook te zien aan m'n 1km intervals. Al valt het deze keer best mee, zeker omdat ik onderweg ook nog niet wist hoeveel km ik nou net ging lopen. Ik loop overigens nog steeds op één en hetzelfde paar schoenen, maar ik heb in totaal naar schatting nog geen 600km gelopen.
Net de runforestrun trailrun 10k ff gedaan in 46:54, op 6km had ik het even wat moeilijker om weer een goed ritme voor de laatste km's te vinden. Normaal loop ik ongeveer +/- 5km als training
Je hebt helemaal geen vrouw? #barefootrunningSport_Life schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:43:
Ik heb bijna net zoveel hardloopschoenen als mijn vrouw laarsjes. Zegt genoeg.
Ik ga straks ook weer voor het eerst sinds een jaar hardlopen. Vroeger haalde ik easy de 12.5km in een uur en een kwartier, nu ga ik eerst maar weer ff rustig beginnen en 3km doen. Ik had nieuwe schoenen gekocht omdat m'n oude wat versleten zijn, maar die zijn gisteren niet geleverd.
Toch maar ff nog een keertje op het oude paar! Wish me luck!
Vandaag de 5km gelopen tijdens de Spijkenisse marathon. Ik stond op en ik had het koud en dat ging de hele ochtend door. Daardoor ben ik te warm gekleed van start gegaan en natuurlijk ook veel te hard maar dat is normaal bij een wedstrijd 
Ondanks dat het niet waaide vond ik het een pittig loopje. Op het einde werd ik nog ingehaald door de nummers 1 en 2 op de tien km wat het allerlaatste stukje nog moeilijker maakte.
Toch ben ik niet ontevreden want ik wilde binnen de 35 minuten eindigen en dat is gelukt met 33:27.
Een eindsprint zat er niet meer in dus ik heb alles gegeven wat er in zat.
Ondanks dat het niet waaide vond ik het een pittig loopje. Op het einde werd ik nog ingehaald door de nummers 1 en 2 op de tien km wat het allerlaatste stukje nog moeilijker maakte.
Toch ben ik niet ontevreden want ik wilde binnen de 35 minuten eindigen en dat is gelukt met 33:27.
Een eindsprint zat er niet meer in dus ik heb alles gegeven wat er in zat.

Vandaag ook in Spijkenisse gelopen. Een klein verslagje:
Motivatie:
Ik ben in mijn hele leven nog nooit in Spijkenisse geweest, ken er niemand en heb ook geen medelopers in mijn omgeving die daar de wedstrijd gingen lopen. Waarom dan toch in zo'n gat, 100km verderop, een run plannen, en waarom twee dagen na een feest (daarover later meer)? Dat is eigenlijk heel simpel. Vanaf 2014 neem ik mijn hardlopen serieus en probeer ik elk jaar alle tijden die ik loop aan te scherpen, zolang dat lukt. Dit jaar liep ik voor het eerst een marathon, en dat heeft zo'n boost gegeven aan zowel vorm als motivatie dat ik mijn 10km en 15km tijden met gemak minuten naar beneden kreeg. Mijn laatste 21km echter had ik nét voor de marathon gelopen, en ben daarom niet voluit gegaan. Desalniettemin kwam ik toen op 3 seconden na op een nieuwe PR. Dat steekte toch een beetje, maar ik wist dat ik de Linschotenloop zou gaan doen, en dan zou dat de jaarafsluiting met nieuwe PR op de 21,1 worden!
Vervolgens plant mijn werk een 20-jarig jubileum-feest in mét overnachting en leuke activiteiten. Op de vrijdagavond/nacht voor de LInschotenloop. Zelfs als ik zou willen zou dat de loop voor mij niet meer haalbaar maken, want niet op tijd terug. Dan maar zoeken naar een andere, want een sportief jaar afsluiten met een 1/2 marathon wilde ik toch wel erg graag. En ondanks dat je als amateur hardloper eigenlijk alleen maar tegen jezelf loopt ben ik dan wel weer competatief genoeg om ook echt persé die PR eruit te slepen. Even google'n leerde dat de 18e (vandaag dus) Spijkenisse op het programma stond. Een mooi kleinschalig maar wel professionele marathon + 21,1 + 10 + 5 km event vanuit de lokale AV. Top dus. En met één dag reserve na mijn feest zou dat moeten kunnen. Niet ideaal, maar wel haalbaar.
Voorbereiding
Als je weet dat je twee dagen laten een 1/2 marathon gaat lopen én je een goede tijd wilt neerzetten ga je natuurlijk niet zoveel drinken op een feestje, en zorg je dat je op tijd naar bed gaat. Tenminste, dat zou verstandig zijn. Helaas toch later geworden dan ik hoopte en meer alcohol geconsumeerd dan wenselijk. Geen excessen maar genoeg om zaterdag echt wel gaar te zijn (vooral icm weinig slaap). Zaterdagavond nog een etentje, dus dat maar aangegrepen als carbo-loading event en vervolgens tijdig naar bed voor The Big Day.
De big day
Zondagochtend een stuk frisser maar wel wat hoofdpijnig wakker. Ik vreesde vooral een beetje voor een soort na-kater-effect in de vorm van een beetje uitdroging. Normaal niet erg, maar met het oog op knallen wel wat beangstigend. Wil niet eindigen aan de kant van de weg met zo'n gouden dekentje om mij heen... Maar goed, aangekomen bij de Atletiekbaan eerst maar eens goed ingelopen en opgewarmd.
Een kwartiertje na de start van de hele mararthon mochten de HM-gangers aantreden. Geen bruto/netto verschil, gewoon een groot startvak. Dus een beetje vooraan starten is dan wel fijn. Erg relaxte sfeer, en profi renners op het oog te zien. Dan merk je wel dat zo'n vanuit de AV georganiseerd event een ander publiek aantrekt dan de grootschalige stads-events. Mijn te breken tijd stond op 1:37:40 en was exact 1 jaar oud. Mijn streven: 1: een PR lopen. 2: proberen onder de 1:35 te duiken (simpelweg omdat het een mooi getal is én omdat dat nagenoeg exact een 4:30 pace is, nog zo'n mooi getal).
Vanaf start meteen even hard weg gegaan. In tegenstelling tot veel advies hou ik er van om de eerste kilometer even net wat harder te gaan dan mijn streeftijd. Kom je een beetje uit de massa (al was dit event erg kleinschalig) en daarna vind ik vanzelf mijn tempo wel. Met 4:16 in de 1e km misschien te snel, maar ach, daarna mijn tempo gevonden tussen de 4:25 en de 4:30, met als uitgangspunt zo lang mogelijk (net) onder de 4:30 te blijven. Kon regelmatig aanhaken bij mensen maar vond eigenlijk nooit iemand die echt exact mijn tempo liep, of mensen hadden toch wat verval of versnelling. Al met al dus veel alleen gelopen, maar gezien de omstandigheden (nagenoeg perfect, niet te koud, droog, bijna geen wind) was dat geen probleem. Ik merkte wel dat ik moeite had met het volhouden van de <4:30 pace, af en toe zakte ik wat in naar een soort 'comfortempo' en moest ik mijzelf echt even een schop onder de kont geven. En dan gaat het langskomen van die kilometerbordjes zoooo langzaam...
Na een km of 15 had ik er goed vertrouwen in dat die PR wel zou sneuvelen (tenzij plots opkomende blessures). Hartslag bleef mooi stabiel, en hoewel het me veel moeite koste kon ik ook redelijk stabiel blijven lopen. Niet veel later kwam ook Spijkenisse in zicht en dat betekende het einde van de polderweggetjes. Bij 18km werd het wel echt ellendig. Voelde een soort kramp opkomen in mijn linkerkuit en mijn rechterknie zeurde eigenlijk al een paar km lang. Beide pijntjes zette gelukkig niet door, maar zorgden er wel voor dat ik het tempo eigenlijk niet meer aan kon en zo'n 10 sec per km verval had. Mijn streven om de laatste km echt een stuk harder te lopen eindigde in 'een stuk harder dan km 18 tm 20' maar was in praktijk gewoon 4:28. Tot vlak voor het einde had ik echt nog het idee dat ik de 1:35 zou kunnen gaan halen, maar toen ik de atletiekbaan opliep zag ik dat dan niet ging lukken..
Hoewel de laatste 300 meter op de baan eigenlijk alleen nog maar ging om of ik een 1:35:15 of een 1:35:30 zou lopen kon ik het niet laten hier toch nog even alles te geven wat erin zat. Net als bij mijn vorige race dus weer als een hijgende windhond over de finish. Tijd? +/- 1:35:22 (horloge, officiele tijd volgt, maar gezien er geen bruto-netto tijdverschil is kan het hooguit een seconde of 3 schelen.
Kortom, géén 1:35, maar wél ruim 2 minuten van mijn PR afgelopen! Superblij dus en voldaan sportjaar 2016 afgesloten.
Nog een paar plaatjes:

...
Quizvraag voor de trailers
Na afloop zag ik nog de eerste finishers op de marathon-afstand binnenkomen. Hieronder nog een foto van #3, voor de serieuze trailrunners hier geen onbekende... (wie zijn naam weet krijgt een duimpje

Makkie natuurlijk, (niet alleen voor trailers hoop ik...) namelijk onze Nederlands kampioen op de 100km: Pascal van NordenValorian schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:30:
Quizvraag voor de trailers
Na afloop zag ik nog de eerste finishers op de marathon-afstand binnenkomen. Hieronder nog een foto van #3, voor de serieuze trailrunners hier geen onbekende... (wie zijn naam weet krijgt een duimpje)
[afbeelding]
Mooie prestatie trouwens! Behoorlijk vlak gelopen. En die 1:35 is natuurlijk een mooi doel voor de volgende
Zeker, je bent van harte welkom! Stuur me maar een pb met je email dan stuur ik je onze uitnodiging.Valorian schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:23:
[...]
Is dit een soort uitnodiging om je bij jouw team te voegen? Ik overweeg om die te gaan lopen, timing komt mooi uit en ik wil wat 21+ doelen om mijzelf een beetje in duur-vorm te houden, met het oog op een bergmarathon in de zomer en misschien nog een gewone marathon in het voorjaar...
Ik heb straks zelfs 2 vrouwenminimaLL schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:44:
[...]
Je hebt helemaal geen vrouw? #barefootrunning
#babyopkomst
Enige die ik eruit haal is dat er een Salomon S-lab tussen staat en dat Salomon en La Sportiva je kennelijk goed bevaltRoozzz schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 16:59:
[...]
Hierbij:
[afbeelding]
Puntje voor iedere schoen die correct benoemd wordt
-edit-
Geen flauw idee waarom het plaatje gedraaid is...
Als we dan onze schoentjes gaan showen, dan doe ik natuurlijk even mee 
Op zich niet een heel spannende collectie en het is uit de foto's vrij duidelijk welk merk mijn voorkeur heeft
Overigens, mijn eerste 2 paar schoenen had ik nog het idee van "doe maar gewoon zwart met een beetje kleur, maar niet tè". De 2e schoen in de rij was al op het randje, kan het niet iets neutraler?
Zoals uit de foto's blijkt heb ik daar vanaf schoen 3 gewoon lak aan, het kan me nu niet fel en opvallend genoeg
. Daarnaast waren de eerste 2 schoenen niet helemaal geschikt voor mijn loopstijl, dus ben overgestapt op een snellere schoen, korter grondcontact.
Op een rijtje:
Nike LunarGlide 4 (2012)
Nike LunarGlide 5 (2014)
Nike Air Zoom Elite 7 (2015)
Nike Air Zoom Elite 8 (2016)
Nike Flyknit Racers (2015)
De hele familie op een rij

En de rechtervoetjes mooi op een rijtke
Op zich niet een heel spannende collectie en het is uit de foto's vrij duidelijk welk merk mijn voorkeur heeft
Overigens, mijn eerste 2 paar schoenen had ik nog het idee van "doe maar gewoon zwart met een beetje kleur, maar niet tè". De 2e schoen in de rij was al op het randje, kan het niet iets neutraler?
Zoals uit de foto's blijkt heb ik daar vanaf schoen 3 gewoon lak aan, het kan me nu niet fel en opvallend genoeg
Op een rijtje:
Nike LunarGlide 4 (2012)
Nike LunarGlide 5 (2014)
Nike Air Zoom Elite 7 (2015)
Nike Air Zoom Elite 8 (2016)
Nike Flyknit Racers (2015)
De hele familie op een rij

En de rechtervoetjes mooi op een rijtke

tips voor New York
Leuk, de wedstrijdverslagen en de schoenencollecties 
En @Misha: heb je het overleefd?
En @Misha: heb je het overleefd?
Overigens, super gelopen allemaal! Mooie tijden. Een 1.35 op de halve marathon is ook mijn volgende streeftijd, PR staat nu op 1.38.30, dus de magische grens van 1.35 (en de nog magischere grens van 1.30) is in zicht!
Gisterenmorgen had ik een duurloop op het programma. Omdat wij nu in hartslagzones aan het trainen zijn is tempo niet meer belangrijk. Vooral langzaam en gecontroleerd lopen is waar wij ons nu op focussen.
Op het programma stond 70" in HR zone 1, dat staat gelijk aan 50 slagen onder de max. Na de eerste km krijg je een duidelijk beeld van hoe hard je moet lopen, maar het weer zat me niet lekker. Had me compleet op de temperatuur verkeken. Had een thermoshirt + windbreker aan, maar ik liep al vrij snel echt warm.
Als gevolg hiervan schoot mijn hartslag als een idioot naar boven waardoor het tempo nog lager moest.
Begin tempo lag op 5.55, wat gezien mijn algemene looptijden logisch is, lekker rustig duurlooptempo. Echter, doordat ik warm liep, moest mijn tempo drastisch zakken. 2 km later liep ik op 7.20" . nog een kilometer lager zelfs op 8.30" . Er stond wel zon en ik liep midden door de weilanden.
Als tactiek maar de bosgrens opgezocht en dit leek te werken, kon weer op 7.30 gaan lopen.
Wat er aan de hand was gisteren, ik heb er geen idee van... In 70" heb ik 9.7 kilometer afgelegd, met een gemiddelde van 7,10" per kilometer. Na goed, ook deze trainingen moeten erbij zitten. Maar het meest lastige is nog dat je met je gele kicksen (zie bovenstaande foto) en een gangetje van 7.30 wordt ingehaald door een man van achteraan in de 60, je kent ze wel.. Witte schoenen, jasje om de heupen geknoopt en een pet (zo scheef op het hoofd) en hijgen als een malle...
Tja. goede mentale training zullen we maar zeggen
Maar dat is ook het enige positieve wat ik over de trainingen van gisteren kan zeggen
Gisterenmorgen had ik een duurloop op het programma. Omdat wij nu in hartslagzones aan het trainen zijn is tempo niet meer belangrijk. Vooral langzaam en gecontroleerd lopen is waar wij ons nu op focussen.
Op het programma stond 70" in HR zone 1, dat staat gelijk aan 50 slagen onder de max. Na de eerste km krijg je een duidelijk beeld van hoe hard je moet lopen, maar het weer zat me niet lekker. Had me compleet op de temperatuur verkeken. Had een thermoshirt + windbreker aan, maar ik liep al vrij snel echt warm.
Als gevolg hiervan schoot mijn hartslag als een idioot naar boven waardoor het tempo nog lager moest.
Begin tempo lag op 5.55, wat gezien mijn algemene looptijden logisch is, lekker rustig duurlooptempo. Echter, doordat ik warm liep, moest mijn tempo drastisch zakken. 2 km later liep ik op 7.20" . nog een kilometer lager zelfs op 8.30" . Er stond wel zon en ik liep midden door de weilanden.
Als tactiek maar de bosgrens opgezocht en dit leek te werken, kon weer op 7.30 gaan lopen.
Wat er aan de hand was gisteren, ik heb er geen idee van... In 70" heb ik 9.7 kilometer afgelegd, met een gemiddelde van 7,10" per kilometer. Na goed, ook deze trainingen moeten erbij zitten. Maar het meest lastige is nog dat je met je gele kicksen (zie bovenstaande foto) en een gangetje van 7.30 wordt ingehaald door een man van achteraan in de 60, je kent ze wel.. Witte schoenen, jasje om de heupen geknoopt en een pet (zo scheef op het hoofd) en hijgen als een malle...
Tja. goede mentale training zullen we maar zeggen
tips voor New York
Wel 3 S-labs eigenlijkValorian schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:18:
[...]
Enige die ik eruit haal is dat er een Salomon S-lab tussen staat en dat Salomon en La Sportiva je kennelijk goed bevalt, wat ook meteen verraadt dat je waarschijnlijk vooral graag meters maakt op bergachtig terrein. Heb zelf net North Face Ultra MT's gekocht, wel even wennen hoor t.o.v. 'normale' hardloopschoenen. Wil volgend jaar een bergmarathon lopen.
Hoe bevallen die MT's? Ik heb er ook nog wel eens met een half oog naar gekeken, maar ik heb geen niche meer waar die inpassen
- Van mij:
- Altra Superior 2
- Asics Fuji Attack 3/4?
- Asics Fuji Lyte
- Salomon Fellraiser
- Salomon S-lab Sense 3/4?
- Salomon S-lab Sense SG 4
- Salomon S-lab Sense SG 5
- En de misses:
- La Sportiva Mutant
- La Sportiva Ultra Raptor
- Haglofs (Type mij onbekend, prijs bij een loopje)
Welke bergmarathon ben je van plan?
De North Face MT's zijn mijn eerste trailrunschoenen. Zag ze in een online outlet voor weinig en durfde de gok wel aan. Als ze voor hardlopen niet bevallen dan wel handig als approach-schoenen bij rotsklim tripjes. Heb er pas 10km op gelopen, want nog niet veel trailervaring en moet even wennen aan de drempel van op de fiets / in de auto stappen om een leuk gebiedje op te zoeken (want woon in de stad). En voor asfalt zijn ze denk ik te stijf / ongedempt en de 'noppen' eronder de grof. Wat dat betreft is het misschien ook wel too much (teveel bedoelt voor echt bergen / rotspaden, etc., te weinig voor bos-achtig) maar uit de reviews begrijp ik dat ze voor NL-bos ook prima zouden moeten zijn. Ze lopen in het bos in ieder geval prima, maar voor ik weet of dit ook de schoenen zijn waar ik volgend jaar een bergtrail op wil lopen zal de tijd nog even moeten uitwijzen. Ik hoor ook van mensen die hun bergtrail gewoon op normale hardloopschoenen hebben gelopen. Zolang je op goede paden loopt waarschijnlijk ook prima, misschien zelfs comfortabeler dan trailers?Roozzz schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:55:
[...]
Wel 3 S-labs eigenlijkVerder zijn de voorkeuren wel duidelijk ja...
Hoe bevallen die MT's? Ik heb er ook nog wel eens met een half oog naar gekeken, maar ik heb geen niche meer waar die inpassen
- Van mij:
- Altra Superior 2
- Asics Fuji Attack 3/4?
- Asics Fuji Lyte
- Salomon Fellraiser
- Salomon S-lab Sense 3/4?
- Salomon S-lab Sense SG 4
- Salomon S-lab Sense SG 5
- En de misses:
- La Sportiva Mutant
- La Sportiva Ultra Raptor
- Haglofs (Type mij onbekend, prijs bij een loopje)
Welke bergmarathon ben je van plan?
Ik wil samen met twee anderen een +/- 42km trail lopen in de bergen. Die anderen willen ivm andere vakanties pas na de zomer, waardoor we eigenlijk minimaal in september/oktober uitkomen. Dat verkleind wel de opties, waar we nu naar neigen is de Kaiser Marathon (ook bekend als Tour du Tirol), een mooie run met veel hoogtemeters en veel offroad. Wel weinig echte bergpaden / technische stukken denk ik, blijft allemaal wat meer in het laaggebied. Maar misschien voor een eerste bergmarathon niet eens zo gek. De combi off-road + heel veel hoogtemeters is al zwaar genoeg.
Verder vind ik oktober wel erg laat, dus ik overweeg nog om eind van het voorjaar / begin zomer zelf iets te gaan doen, ook als mooie 'waar sta ik' tussenstand. Dus een iets kortere trail. Dan zou een technisch parcours ook wel weer gaaf zijn.
Maar goed, alles ligt op dit moment nog open. Ik wil in januari starten met regelmatig in het bos lopen. Woon in Utrecht maar met een minuut of 20 in de auto (of iets langer op de fiets) ben ik bij de bossen rond Zeist, Soest, etc. Zou mooi zijn als het me lukt dan bijvoorbeeld minimaal één keer per week een off-road loopje te doen. Wil ik ook (echte) heuvels dan moet ik het iets verder zoeken. Heb jij ervaring met door bijvoorbeeld bosomgeving lopen in het donker als training (met hoofdlampje)? Of is dat echt not done (formeel mag je er toch ook niet zijn na zonsondergang, of is dat een regel uit het vorige millennium waar niemand meer iets mee doet?
Ach ja, nu weet ik het weer 
1. Over het algemeen heb je veel stenen, welke je behoorlijk zal voelen op wegschoenen. Trailschoenen zijn vaak uitgerust met een rock-plate om te voorkomen dat deze stenen een probleem worden.
2. Grip, wegschoenen doen het prima op asfalt maar hebben aanmerkelijk minder grip op (natte) stenen of onverhard.
3. Trailschoenen geven wat meer stevigheid, dit verkleint de kans op verzwikkingen. Én zijn gemaakt voor dit soort terrein, een aanvaring met een steen leidt niet direct tot een scheur in het bovenwerk of blauwe tenen oid...
Uiteindelijk hangt alles af van de aard van eht parcours, maar hoe technischer (hoogtemeters, ondergrond, weersomstandigheden), hoe meer trailschoenen tot hun recht komen.

Wil je zoiets een keertje oefenen is het dus goed zoeken of zou ik gewoon aan een nighttrail meedoen in NL.
Je zou trouwens ook eens kunnen denken aan het nemen van de trein naar Driebergen/Rhenen/Amersfoort oid en dan terug naar huis lopen. Dat vind ik zelf altijd een vermakelijk manier om meters te maken. Oh en de UHT is natuurlijk een verplicht nummer
Alles kan, maar ik zal het niet aanraden.Valorian schreef op maandag 19 december 2016 @ 13:42:
[...]
Ze lopen in het bos in ieder geval prima, maar voor ik weet of dit ook de schoenen zijn waar ik volgend jaar een bergtrail op wil lopen zal de tijd nog even moeten uitwijzen. Ik hoor ook van mensen die hun bergtrail gewoon op normale hardloopschoenen hebben gelopen. Zolang je op goede paden loopt waarschijnlijk ook prima, misschien zelfs comfortabeler dan trailers?
1. Over het algemeen heb je veel stenen, welke je behoorlijk zal voelen op wegschoenen. Trailschoenen zijn vaak uitgerust met een rock-plate om te voorkomen dat deze stenen een probleem worden.
2. Grip, wegschoenen doen het prima op asfalt maar hebben aanmerkelijk minder grip op (natte) stenen of onverhard.
3. Trailschoenen geven wat meer stevigheid, dit verkleint de kans op verzwikkingen. Én zijn gemaakt voor dit soort terrein, een aanvaring met een steen leidt niet direct tot een scheur in het bovenwerk of blauwe tenen oid...
Uiteindelijk hangt alles af van de aard van eht parcours, maar hoe technischer (hoogtemeters, ondergrond, weersomstandigheden), hoe meer trailschoenen tot hun recht komen.
Klinkt als een goed plan! Hou ook zeker de Ardennen in gedachten voor een kortere test, dat is toch al heel ander terrein dan je in Nederland zal vindenIk wil samen met twee anderen een +/- 42km trail lopen in de bergen. Die anderen willen ivm andere vakanties pas na de zomer, waardoor we eigenlijk minimaal in september/oktober uitkomen. Dat verkleind wel de opties, waar we nu naar neigen is de Kaiser Marathon (ook bekend als Tour du Tirol), een mooie run met veel hoogtemeters en veel offroad. Wel weinig echte bergpaden / technische stukken denk ik, blijft allemaal wat meer in het laaggebied. Maar misschien voor een eerste bergmarathon niet eens zo gek. De combi off-road + heel veel hoogtemeters is al zwaar genoeg.
Verder vind ik oktober wel erg laat, dus ik overweeg nog om eind van het voorjaar / begin zomer zelf iets te gaan doen, ook als mooie 'waar sta ik' tussenstand. Dus een iets kortere trail. Dan zou een technisch parcours ook wel weer gaaf zijn.
Zo te lezen komt jouw bosomgeving vooral neer op de Utrechtse Heuvelrug. Helaas is het hier verboden om na zonsondergang het bos in te gaan en is het ook gewoon not done. De toezichthouders zijn hier behoorlijk fanatiek op... (recent nog een stapeltje mtb'ers uit het bos gesleept) en de boetes vallen niet mee (Nationaal park, dus milieudelict -> officier van justitie -> boetes vanaf zo'n €400,-). Kortom, beter niet. Er zijn wel plekken in NL waar het mag, maar hier in de omgeving is het behoorlijk lastig. Misschien Amelisweerd?Maar goed, alles ligt op dit moment nog open. Ik wil in januari starten met regelmatig in het bos lopen. Woon in Utrecht maar met een minuut of 20 in de auto (of iets langer op de fiets) ben ik bij de bossen rond Zeist, Soest, etc. Zou mooi zijn als het me lukt dan bijvoorbeeld minimaal één keer per week een off-road loopje te doen. Wil ik ook (echte) heuvels dan moet ik het iets verder zoeken. Heb jij ervaring met door bijvoorbeeld bosomgeving lopen in het donker als training (met hoofdlampje)? Of is dat echt not done (formeel mag je er toch ook niet zijn na zonsondergang, of is dat een regel uit het vorige millennium waar niemand meer iets mee doet?
Wil je zoiets een keertje oefenen is het dus goed zoeken of zou ik gewoon aan een nighttrail meedoen in NL.
Je zou trouwens ook eens kunnen denken aan het nemen van de trein naar Driebergen/Rhenen/Amersfoort oid en dan terug naar huis lopen. Dat vind ik zelf altijd een vermakelijk manier om meters te maken. Oh en de UHT is natuurlijk een verplicht nummer
Is er al een idee voor een datum?Rudedadude schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:27:
En de Utrechtse Heuvelrug Trail is weer formeel open. Gaat het deze winter wel lukken om die een keer met een groepje te lopen? Deze zomer was uiteindelijk iedereen afgehaakt toen ik hem liep
ben nu echt op zoek naar een hardloop/bootcamp broek voor buiten in winter. Tight vind ik niks bij doen van oefeningen.
Is dit wat:
http://www.decathlon.nl/broek-ekiden-id_8151059.html
Lastig zoeken omdat bijna alles tights zijn.
Is dit wat:
Klinkt inderdaad logisch. Heb jij trouwens ooit met gore-tex trailrunschoenen gelopen? Ik had oorspronkelijk de non-gtx versie besteld maar het bleek online niet goed aangegeven, en heb dus mét gtx. Toch maar gehouden, maar twijfel wel of dat niet erg warm wordt. Gelukkig heb ik niet heel snel last van te warme voeten, maar toch.. Grootste nadeel lijkt me nog dat ze áls ze nat worden ook langer moeten drogen, én dat de gtx-laag bij trailrunnen toch vies gaat worden en niet zo makkelijk schoon wordt, waardoor het zijn effect verlies en alleen het ademen beperkt...Roozzz schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:20:
Ach ja, nu weet ik het weer
[...]
Alles kan, maar ik zal het niet aanraden.
Ardennen heeft ook wel gave trails. En na me eens enorm te hebben verkeken op de zwaarte daar bij een fietsweekendje in het verleden weet ik ook dat ik die heuvels daar niet moet onderschattenKlinkt als een goed plan! Hou ook zeker de Ardennen in gedachten voor een kortere test, dat is toch al heel ander terrein dan je in Nederland zal vinden

Goed om te weten van die bos-regels. Een nighttrail lijkt me ook gaaf ja. Op de 11 februari is de Petzl Night Trail in Bergschenhoek, dat is wel een klassieker geloof ik.Zo te lezen komt jouw bosomgeving vooral neer op de Utrechtse Heuvelrug. Helaas is het hier verboden om na zonsondergang het bos in te gaan en is het ook gewoon not done. De toezichthouders zijn hier behoorlijk fanatiek op... (recent nog een stapeltje mtb'ers uit het bos gesleept) en de boetes vallen niet mee (Nationaal park, dus milieudelict -> officier van justitie -> boetes vanaf zo'n €400,-). Kortom, beter niet. Er zijn wel plekken in NL waar het mag, maar hier in de omgeving is het behoorlijk lastig. Misschien Amelisweerd?
Je zou trouwens ook eens kunnen denken aan het nemen van de trein naar Driebergen/Rhenen/Amersfoort oid en dan terug naar huis lopen. Dat vind ik zelf altijd een vermakelijk manier om meters te maken. Oh en de UHT is natuurlijk een verplicht nummer![]()
Is er al een idee voor een datum?
UHT staat ook op het programma, en als dat i.c.m. een tweakers groepje gaat gebeuren hou ik mij aanbevolen. Weet niet of ik op tijd klaar ben voor de hele UHT, of een stationnetje eerder afhaak, dat zal ook van de snelheid afhangen die we gaan lopen.
Of die broek iets is, dat weet ik niet. Maar kijk eens naar Nike of Reebok. Die hebben ook zo'n broeken in het assortiment. Zelf 2x Nike & 1x Reebok. Prima broeken. Ben namelijk ook niet zo'n tight-persoontrekker22 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:56:
ben nu echt op zoek naar een hardloop/bootcamp broek voor buiten in winter. Tight vind ik niks bij doen van oefeningen.
Is dit wat:
tips voor New York
Deze lijkt me ook wel heel goedkoop. Maar hoe heten die precies van Nike / reebok. Want heb diverse sites zitten bekijken maar alleen maar tights tigjts en nog eens tights😝Calitomnication schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:36:
[...]
Of die broek iets is, dat weet ik niet. Maar kijk eens naar Nike of Reebok. Die hebben ook zo'n broeken in het assortiment. Zelf 2x Nike & 1x Reebok. Prima broeken. Ben namelijk ook niet zo'n tight-persoon
Ik heb de Nike Dri-FIT Thermal Hardloopbroek, te koop op Nike.com. Deze zit heerlijk warm (niet te warm) en is niet zo strak als een tight, maar minder los dan een trainingsbroek. Let op dat je wel de goede besteld, niet de tight.trekker22 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:48:
[...]
Deze lijkt me ook wel heel goedkoop. Maar hoe heten die precies van Nike / reebok. Want heb diverse sites zitten bekijken maar alleen maar tights tigjts en nog eens tights😝
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2016 22:55 ]
NIKE DRI-FIT SHIELD
NIKE DRI-FIT THERMAL
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet welke ik precies heb. Neem die van mij altijd bij de Nike Factory Outlet Store in Roermond mee, dus de prijzen die je ziet, dat heb ik er niet voor gegeven
NIKE DRI-FIT THERMAL
Om heel eerlijk te zijn weet ik niet welke ik precies heb. Neem die van mij altijd bij de Nike Factory Outlet Store in Roermond mee, dus de prijzen die je ziet, dat heb ik er niet voor gegeven
[ Voor 11% gewijzigd door Calitomnication op 19-12-2016 22:56 ]
tips voor New York
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic