Mooi toch past in dit verhaal
Ga dan liever aan de veiligere kant dan aan de scherpe kant zitten.
Zelfs dan maak je in no time bij een goede training veel progressie en kun je al rap de tijden naar beneden bijstellen.
Je deed het al prima
Dus kun je dit al snel gaan toepassen als je er zelf helemaal achter staat
Zelfs dan maak je in no time bij een goede training veel progressie en kun je al rap de tijden naar beneden bijstellen.
Op een bepaald moment moet je zoveel vertrouwen in je lichaam agv de trainingen en de wedstrijden krijgen, ook al zijn het >> 10 km wedstrijden, je loopt ze toch maar mooi, dat je op de 600/800 trainingen toch op het echt niveau durft te gaan trainen dat er bij hoort, ca 3:45/km.
Als dat niet echt goed lukt, ga eens praten met de mensen die je persoonlijk kennen, bijv een trainer als je die hebt? Of iemand waar van je vindt dat die een goede kijk heeft en dat ook kan verwoorden.
Er zijn dan toch een aantal opties waarbij het noodzakelijk is de persoon te kennen.
Toch zijn er wel een paar algemene opties waardoor je er zelf wellicht ook iets verder mee kunt komen.
- Je traint erg veel in de lagere zones, je basis is dus in principe erg goed,, maar..
- je traint te weinig in de hogere zones waardoor
- voor jou het zowel lichamelijk als geestelijk het lastig is om buiten je comfort zone te komen
- Jouw loopstijl is onvoldoende aangepast om die hogere snelheden soepel te lopen, het wordt dan per definitie "werken"
Denk bij het lopen van die 3.45/km niet hoe je in vredesnaam aan het einde van die 800 m moet komen. Bekijk het wat meer op een afstand, doe goed wat je in het NU telkens goed moet doen tijdens die 800m. En dat is heel simpel, je hoeft alleen maar op de juiste manier de ene voet voor de andere te zetten/je loophouding goed te houden, de ademhaling uit te voeren zoals het hoort, de juiste snelheid lopen op dat moment dat soort zaken. Het is op dat moment totaal irrelevant in welke tijd je die 800 m loopt. Als je je vanaf het begin af aan al die op zich kleine onderdeeltjes van het hardlopen goed doet, keer op keer, dus elke meter of seconde weer.... dan zul je misschien de 1e keer verrast zijn, maar dat mag maar het hoeft niet. Als dat allemaal zo doet kom je zonder extra inspanning goed uit op die 3.45/km....
Het voordeel van zo een aanpak is dat je niet afgeleid wordt door de verkeerde dingen? En waarom is dat verkeerd? Heel simpel, door zo al te "verkeerd" te denken en er naar te handelen, train je onbewust..... die verkeerde zaken ipv die goede zaken die ieder op zich goed uit te voeren zijn.
Gevolg: door de verkeerde dingen te trainen ben je bij voorbaat kansloos om 3.45/km te lopen.
Dit een een klein radartje in het proces dat sport psychologie heet....
Tja, anderen en jezelf kennen je vast een stuk beter dan ik, dus ga voor jezelf na hoe je nu eigenlijk loopt?
Loop jouw loopproces stap voor stap door hoe je het doet. Kernvraag: loop ik in het NU en doe ik wat ik eigenlijk zou moeten doen om 3:45 (of 3:50 of.. maakt niet uit) goed en soepel loop, horende bij mijn lange afstandtijden dat ik het eigenlijk zou moeten kunnen.
Heb je het gevonden... dat weet je wat je te doen staat.
Lukt dat niet, kijk eens of je kunt sparren met iemand die je kent van het meelopen, of je wat over het hoofd ziet.
Vind je echt niets en zou het dus moeten werken 3:45 te lopen, ga dan nog een keer terug naar het bovenstaande stukje dat begint met:
T
och zijn er wel een paar algemene opties waardoor je er zelf wellicht ook iets verder mee kunt komen....
en ga het nog eens langs, mss kijk je er nu anders tegen aan...alleen was je er bijv nog niet aan toe om het anders te bekijken
Edit
http://www.animo-psychologie.nl/haal-ik-het-wel/*Meer weten over deze aanpak? Het is onderdeel van de methode ACT, dit pas ik toe op sporters waar ik mee werk, maar ook gewoon op mezelf!
Deze ACT is eigenlijk een verlengstuk van in het NU blijven.
Doe goed wat je NU goed moet doen, meer kun je niet doen, alles wat verder op ligt en wat je probeert te controleren leidt af en verlamt je.
Zoals de over-focus op de eindtijd die je MOET halen.... de kans dat het mis gaat vergroot je met deze houding... terwijl als je in het NU loopt en je loopt die snelheid die daarbij hoort en je blijft dat gewoon doen omdat je in het NU daarmee bezigt bent, dan leidt die eindtijd je niet af... maar als je die NU benadering gewoon blijft doen.. komt er automatisch een goede tijd uit....
Je moet tuurlijk wel meteen op de juiste snelheid beginnen want dat is het realistische doel die je baseert op gedane trainingswerk.
[
Voor 10% gewijzigd door
route99 op 25-08-2018 22:32
]