Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste
Acties:
  • 513.426 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 10:52
Aghanim schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:26:
Kan iemand mij een goed schema adviseren? Ik loop al een tijdje 10KM en ben er achter dat dit qua afstand voor mij voorlopig voldoende is, vooral vanwege de tijdsduur per training. Mijn doel is om de 10KM sneller te gaan lopen maar daar vind ik niet echt een goed schema voor.

Ik vind of 10KM schema's die naar de 10KM opbouwen of (bijvoorbeeld) 10EM schema's. Momenteel heb ik een 10EM schema maar dat past niet echt.

Zijn er goede schema's beschikbaar of moet ik echt zelf iets in elkaar gaan zetten? De websites als Looptijden, Runnersweb of Garmin Connect bieden in elk geval niet wat ik zoek.
De vraag is eenvoudig, de beantwoording is afhankelijk van veel factoren. Huidige vorm, belastbaarheid, ambitie, tijd etc etc. Er zijn veel schema's te vinden die afhankelijk van jouw factoren passen.

Zonder af te doen aan jouw vraag ga je sneller lopen door:
1. Gewoon meer lopen
2. Gericht snelheidstrainingen te doen, interval, krachttrainingen etc.

Zie ik ook mijn vorige post, ik ben gewoon fitter en sneller geworden door gewoon meer te trainen, gelijkelijk aan, aangepast aan mijn belastbaarheid. Volgende stap voor mij is intervaltraining.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-05 20:00
Aghanim schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:26:
Kan iemand mij een goed schema adviseren? Ik loop al een tijdje 10KM en ben er achter dat dit qua afstand voor mij voorlopig voldoende is, vooral vanwege de tijdsduur per training. Mijn doel is om de 10KM sneller te gaan lopen maar daar vind ik niet echt een goed schema voor.

Ik vind of 10KM schema's die naar de 10KM opbouwen of (bijvoorbeeld) 10EM schema's. Momenteel heb ik een 10EM schema maar dat past niet echt.

Zijn er goede schema's beschikbaar of moet ik echt zelf iets in elkaar gaan zetten? De websites als Looptijden, Runnersweb of Garmin Connect bieden in elk geval niet wat ik zoek.
Als looptijden, runnersweb of garmin geen goede schema's voor jou bieden zul je wat zelf in elkaar moeten gaan zetten. Wat is er trouwens mis met die schema's? Je kunt ze ookhier en daar naar behoefte wat aan passen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Roadman schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Als looptijden, runnersweb of garmin geen goede schema's voor jou bieden zul je wat zelf in elkaar moeten gaan zetten. Wat is er trouwens mis met die schema's? Je kunt ze ookhier en daar naar behoefte wat aan passen natuurlijk.
Die schema's focussen niet op 10KM sneller lopen. Het is een opbouwschema van 5KM naar 10KM, wat dus begint met les 1: 30min hardlopen. Of een opbouwschema van 10KM naar 10EM/HM wat prima begint maar na 2 tot 4 weken al op duurlopen van 80min zit.

Ik wil dus eigenlijk altijd ongeveer 10KM lopen in verschillende tempo's (D1 t/m D3) aangevuld met interval. Als ik dan in D1 10KM loop ben ik in 65min klaar, in D3 in 55min. Dat is anders dan 80min in D1 lopen. Uiteraard aangevuld met interval training. Gemiddeld 3x per week lopen.

Waarbij ik me afvraag of de basis van 1x lange langzame duurloop 1x duurloop 1x interval ook geldt als je doel is om sneller te worden.

Het gevaar met zelf in elkaar zetten vind ik dat ik de verkeerde keuzes maak. Vandaar dat ik hier om advies vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik gebruik een automatisch gegenereerd schema van Polar om de 10km sneller te lopen. Dan ga je inderdaad meer lopen (vier keer per week) met optioneel ook nog core oefeningen aan de hand van video's op de dagen dat je niet loopt. Ik loop zelf de 10km niet meer onder het uur (paar jaar geleden wel, maar na blessure lange tijd niet gelopen), dus ik wil op een verantwoorde manier voorbij het niveau van wat ik toen haalde (56m), zonder dat ik me daarbij weer blesseer. Tot nu toe ben ik wel positief, maar ik zit pas in week vier en ik heb het tot december ergens ingepland. ;)

Edit: Voorbeeld van vorige week (in de loop der tijd veranderd het schema volgens mij aan de hand van je resultaten)
Dag 1: 30 m (max zone 3)
Dag 3: 45m Interval (zone 4 - 5 & zone 3 x 4)
Dag 5: 30 m (max zone 3)
Dag 7: 60m (max zone 2)

[ Voor 17% gewijzigd door redrohX op 29-08-2018 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Aghanim schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:03:
[...]

Die schema's focussen niet op 10KM sneller lopen. Het is een opbouwschema van 5KM naar 10KM, wat dus begint met les 1: 30min hardlopen. Of een opbouwschema van 10KM naar 10EM/HM wat prima begint maar na 2 tot 4 weken al op duurlopen van 80min zit.

Ik wil dus eigenlijk altijd ongeveer 10KM lopen in verschillende tempo's (D1 t/m D3) aangevuld met interval. Als ik dan in D1 10KM loop ben ik in 65min klaar, in D3 in 55min. Dat is anders dan 80min in D1 lopen. Uiteraard aangevuld met interval training. Gemiddeld 3x per week lopen.

Waarbij ik me afvraag of de basis van 1x lange langzame duurloop 1x duurloop 1x interval ook geldt als je doel is om sneller te worden.

Het gevaar met zelf in elkaar zetten vind ik dat ik de verkeerde keuzes maak. Vandaar dat ik hier om advies vraag.
[...]

Belangrijkste wat je in de gaten moet houden is hoe belastbaar je bent. Als je goed belastbaar bent, kan je niet zo veel fout doen door gewoon meer te gaan lopen en/of interval trainingen te doen.

De gouden regel is niet meer dan 10% per week er bij.

M.b.t. intervaltraining kan je het heel ingewikkeld maken, je kan ook gewoon wat experimenteren. Bijvoorbeeld door in een 8km duurloop gewoon wat versnellingen in te bouwen. Toevallig ben ik dat zelf van van plan. 2KM inlopen in Z2. 5X 400m versnellen naar hoog Z3, 2 minuten Z2 er tussen.

Edit: beetje afhankelijk van het horloge, kan je veel gewoon programmeren.

Gaat het redelijk soepel, dan zit je goed, heb je de volgende dag megaveel spierpijn dan was het te veel. Vervolgens kan je variëren met het aantal versnellingen, lengte van de versnellingen en intensiteit van de versnellingen.

Het is op afstand een beetje moeilijk om dat voor jou te bepalen. Ik zou gewoon voorzichtig beginnen en kijken hoe het voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzie79
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:44
[...]

Ik heb positieve ervaringen met dit schema:
http://www.zatopekmagazin...train-35/10-kilometer-50/

Het is een Excel waarin je allerlei info moet invullen (max hr, rest hr) en daarnaast moet je een test doen op 1600m of 2000m om te kijken wat je aankan (theoretisch gezien). Ten slotte jouw doel ingeven (hierbij dus niet overdrijven), en dan heb je keuze tussen enkele schema's afhankelijk van het aantal dagen per week dat je wil lopen.

Nu volg ik vooral het Polar Flow schema.

[ Voor 13% gewijzigd door Tazzie79 op 29-08-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Tazzie79 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 14:40:
[...]

Ik heb positieve ervaringen met dit schema:
http://www.zatopekmagazin...train-35/10-kilometer-50/

Het is een Excel waarin je allerlei info moet invullen (max hr, rest hr) en daarnaast moet je een test doen op 1600m of 2000m om te kijken wat je aankan (theoretisch gezien). Ten slotte jouw doel ingeven (hierbij dus niet overdrijven), en dan heb je keuze tussen enkele schema's afhankelijk van het aantal dagen per week dat je wil lopen.

Nu volg ik vooral het Polar Flow schema.
Thx! Dit ziet er interessant uit. Eens doorrekenen en kijken wat ik er mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
@Aghanim je zou ook de souplessemethode kunnen gebruiken. In het boek (Het Duurloopmisverstand) staat een tabel met 10km eindtijden, daaruit volgen dan bepaalde intervaltijden die je 'moet' gaan lopen om die eindtijd te halen. Je gaat dan 200m / 400m / 1000m (/ 2000m) intervals en wisselduurlopen lopen.
In mijn ervaring klopt dit aardig!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27
Gisteren eindelijk mijn persoonlijke startbewijs ophaal code gekregen voor Berlijn. Het wordt nu dus spannend!

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Gaargod schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:27:
@Aghanim je zou ook de souplessemethode kunnen gebruiken. In het boek (Het Duurloopmisverstand) staat een tabel met 10km eindtijden, daaruit volgen dan bepaalde intervaltijden die je 'moet' gaan lopen om die eindtijd te halen. Je gaat dan 200m / 400m / 1000m (/ 2000m) intervals en wisselduurlopen lopen.
In mijn ervaring klopt dit aardig!
Dat is alleen niet de gedachte van de methode. Je gebruikt juist de tijden van de 10k-prestatie die je al haalt.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34
Een aanrader dus om het boek te kopen? Ik ben zelf met wat knip en plak werk bezig aangevuld met mcmillan trainingspaces maar ik heb behoefte aan wat meer houvast. Ben ik echt op de juiste wijze aan het trainen zeg maar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

ik probeer dit topic de laatste weken/maanden zoveel mogelijk te mijden, aangezien ik op dit moment totaal geen tijd heb om te lopen ivm een verhuizing/verbouwing. alle spaarzame vrije uurtjes zitten momenteel in het strippen/opbouwen van het huis, en dus is het alweer 2 maand geleden dat ik voor het laatst gelopen heb. mss maar goed ook, want met mn huidige gesteldheid kan ik toch niet lopen (m'n knieën aardig misbruikt de laatste 2 maand). zoals het er nu naar uit ziet loop ik de komende 2 maand dan ook nog niet - want huis- en daarna denk ik dat mn lijf de nodige rust nodig heeft om te bekomen van de inspanning die het dan heeft moeten leveren... ik bijt dus nog wel even een poosje op mn lip, en doe net alsof het niet erg is dat ik niet kan lopen... het doel om dit jaar mn eerste marathonafstand te lopen heb ik inmiddels uit mn hoofd gezet, want dan had ik wel door moeten blijven trainen. heb ik iig voor volgend jaar alvast een doel te halen :)

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
Daar heb je gelijk in @kenneth!
Echter zul je niet steeds op één 10km eindtijd blijven hangen (ik begon paar jaar terug rond de 55 minuten) en ga je dus 'vanzelf' omhoog / omlaag door de interval schema's en je kunt jezelf dus ook wat pushen om naar een betere tijd te gaan (wat XeNeRgY's doel lijkt te zijn).

Ik gebruik de souplessemethode nu bijna 1 jaar en heb mijn 10km tijd in dat jaar van ~45 naar ~42 gebracht, en het ziet ernaar uit dat ik die nog wel wat verder omlaag kan brengen :)

@Miki
Aanrader om te kopen? Niet voor het boek (verhaal) zelf, verwacht daar niet te veel van. Wel voor de methode, waar het uiteindelijk toch om gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

Webgnome schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:31:
Gisteren eindelijk mijn persoonlijke startbewijs ophaal code gekregen voor Berlijn. Het wordt nu dus spannend!
Gaaf zeg! :). De hele (wheel)marathon?
kwakke01 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:45:
ik probeer dit topic de laatste weken/maanden zoveel mogelijk te mijden, aangezien ik op dit moment totaal geen tijd heb om te lopen ivm een verhuizing/verbouwing. alle spaarzame vrije uurtjes zitten momenteel in het strippen/opbouwen van het huis, en dus is het alweer 2 maand geleden dat ik voor het laatst gelopen heb. mss maar goed ook, want met mn huidige gesteldheid kan ik toch niet lopen (m'n knieën aardig misbruikt de laatste 2 maand). zoals het er nu naar uit ziet loop ik de komende 2 maand dan ook nog niet - want huis- en daarna denk ik dat mn lijf de nodige rust nodig heeft om te bekomen van de inspanning die het dan heeft moeten leveren... ik bijt dus nog wel even een poosje op mn lip, en doe net alsof het niet erg is dat ik niet kan lopen... het doel om dit jaar mn eerste marathonafstand te lopen heb ik inmiddels uit mn hoofd gezet, want dan had ik wel door moeten blijven trainen. heb ik iig voor volgend jaar alvast een doel te halen :)
Klinkt bekend. Ik was vorig jaar ook actief bezig (3x per week), toen kwam er ineens een nieuwe woning tussendoor, ongemerkt gaat daar toch heel veel tijd in zitten (icm gezin). Komend weekend verhuizen en dan gaan we een weekje bij mijn schoonmoeder zitten, dus ik denk dat ik dan wel elke dag ga lopen >:)

[ Voor 74% gewijzigd door Sport_Life op 29-08-2018 16:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

Sport_Life schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

[...]

Klinkt bekend. Ik was vorig jaar ook actief bezig (3x per week), toen kwam er ineens een nieuwe woning tussendoor, ongemerkt gaat daar toch heel veel tijd in zitten (icm gezin). Komend weekend verhuizen en dan gaan we een weekje bij mijn schoonmoeder zitten, dus ik denk dat ik dan wel elke dag ga lopen >:)
hehe, ja zou ik wel doen als ik jou was :) 't is wel afkicken hoor... liep inmiddels 3-4 x per week, dus qua beweging mis jik het wel; ook al krijg ik genoeg beweging met het klussen; het is toch niet hetzelfde..

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Sport_Life schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

[...]
inderdaad. De hele maratahon. Ben heel benieuwd. Iedereen die ik spreek geeft aan het een van de snelste marathons is ter wereld. Dus hopen dat dat ook maar enigszins klopt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 18:12
Gisteren heb ik de Vechtloop in Maarssen gelopen. Dit is de eerste 10KM loop bij mij in de buurt na de zomer.
Het weer was voor mij bijna perfect. Gematigde temperatuur en weinig wind. Het parcours is 5 kilometer lang, voor de 10KM loop je dus 2 rondes. De route loopt voor een groot deel door het centrum van Maarssen en langs de Vecht. Het is dus een mooi parcours, maar door de bochten in het centrum en een paar smalle fietspaden vond ik het uiteindelijk geen snel parcours. Toch had ik wel een doel voor ogen, namelijk een sub-43. Dat betekende kilometers van 4:18.

Via de website had ik me al van tevoren ingeschreven, dus ik hoefde alleen mijn nummer op te halen en dat ging vlot. Daarna omkleden in de omkleedruimte, even wat drinken en warmlopen. Het verkeer was omgelegd, dus er was genoeg ruimte om warm te lopen. Daarna naar de start, waar al een flinke groep stond te wachten. Daardoor duurde het na het startschot iets meer dan een minuut voor ik over de startlijn liep. Er werd noordwaarts tegen de klok in gelopen.
Doordat er dus nogal wat mensen voor mij liepen, was het in het begin het bekende zigzagwerk. Dat ging meestal prima, behalve op een fietspad. Eerste kilometer ging in 4:10, nou dat was meteen wat marge zullen we maar zeggen. In het begin is het toch zelden mogelijk om een constant tempo te lopen. En ik had mijzelf gehandicapt, want ik had vergeten mijn sporthorloge aan mijn footpod te koppelen. Daardoor was ik voor mijn tempo aangewezen op GPS, en dat ging niet zo lekker. Dan gaf mijn horloge een tempo van 4:00/km aan, dan weer 4:30/km. Maar goed, de tweede KM ging in 4:13. Derde in 4:18, vierde in 4:16.

De snelheid zat er dus goed in, maar om eerlijk te zijn begon ik wat vroeger dan verwacht vermoeidheid te voelen. Zo rond de vierde kilometer moest je een paar bultjes over en dat is slecht voor je ritme. Door mijn onbekendheid met het Maarssen en het parcours dacht ik al over de helft te zijn, dus het was een fikse teleurstelling toen ik pas daarna het finishbord van de 5KM zag. Maar die 5e kilometer ging wel in 4:12, dus ik liep nog steeds hard genoeg.
En ik had geluk, want ik was iets eerder door een jongeman in een rood shirt gepasseerd en ik besloot achter hem aan te lopen. Bij trainingslopen zou ik dat nooit doen, want ik vind het zelf heel vervelend als mensen die ik passeer gaan aanklampen. In een prestatieloop vind ik het geen probleem, dan is het toch druk. Maar goed, 'mijn haas' liep een geweldig tempo! Zesde kilometer in 4:12, zevende in 4:15.

Ondertussen was ik wel zo moe dat ik me niet voor kon stellen dat ik het vol ging houden. Maar ja, als je dat in die fase niet denkt, dan ben je te langzaam gestart. :) Ik dacht aan deze post:
route99 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 06:38:
Doe goed wat je NU goed moet doen, meer kun je niet doen, alles wat verder op ligt en wat je probeert te controleren leidt af en verlamt je.
en probeerde mij op het moment te concentreren en zo ontspannen/economisch mogelijk te lopen. Achtste kilometer was de langzaamste, 4:22. De negende was weer wat sneller, 4:19, en dat met die rotbultjes. Op dat moment snakte ik naar de finish, die ik na elke bocht hoopte waar te nemen, een hoop die steeds teniet werd gedaan. Maar toen ik op mijn horloge keek, bleek ik nog 2 minuten te hebben, en 'mijn haas' had ik nog steeds in zicht.
Eindelijk de laatste bocht, nog een eindsprintje en afgedrukt op 42:54. Het was gelukt!
Officiele tijd was overigens 42:51. Eerste ronde 21:23, tweede 21:28.

Ik vond het een goed georganiseerde loop, voor een lage prijs (5 Euro of 7 bij de start, inclusief T-shirt).
Met een paar honderd lopers was het zeker niet massaal, alleen in de eerste ronde was het krap op de fietspaden
Het enige minpunt was een exhibitionist in de kleedruimte. :? Maar daar kon de organisatie uiteraard niets aan doen.

[ Voor 0% gewijzigd door nogeeninlog op 29-08-2018 18:47 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 18:42
Webgnome schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

inderdaad. De hele maratahon. Ben heel benieuwd. Iedereen die ik spreek geeft aan het een van de snelste marathons is ter wereld. Dus hopen dat dat ook maar enigszins klopt.
Gaaf plan! Ik kan mij voorstellen dat je als wheeler nog even anders naar een parcours kijkt dan als loper (en meer let op kwaliteit ondergrond), maar Berlijn is inderdaad een van de 'snelste parcours' ter wereld.

Dat komt omdat het aantal hoogtemeters zeer beperkt is en de weersomstandigheden over het algemeen milder zijn dan in het voorjaar. En de reden dat ze ook echt wereldrecordhouder zijn is natuurlijk ook omdat ze daar de toppers heen halen. Zo is Rotterdam niet of nauwelijks 'minder snel' wat specs betreft, maar wordt daar gewoon minder geld gepompt in het halen van de allersnelste atleten.

Boston is nog sneller maar geen officieel parcours (start finish te ver uit elkaar en/of niet op zelfde hoogte geloof ik).

Kennissen van mij hebben Berlijn op inline skates gedaan en waren ook erg enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Valorian schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 20:43:
[...]

Boston is nog sneller maar geen officieel parcours (start finish te ver uit elkaar en/of niet op zelfde hoogte geloof ik).
Boston 2:03:02
Berlijn 2:02:57

Scheel dus "maar" 5 seconden in het voordeel van Berlijn.
Maar die twee zijn qua parcours totaal niet met elkaar te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Miki schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:33:
Een aanrader dus om het boek te kopen? Ik ben zelf met wat knip en plak werk bezig aangevuld met mcmillan trainingspaces maar ik heb behoefte aan wat meer houvast. Ben ik echt op de juiste wijze aan het trainen zeg maar..
Ja, ik vind van wel. Vond het vooral een fijne leidraad om meer gevarieerd te lopen. Daarvoor liep ik een paar maanden op een vast tempo en dat begon me te vervelen.
Gaargod schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:46:
Echter zul je niet steeds op één 10km eindtijd blijven hangen (ik begon paar jaar terug rond de 55 minuten) en ga je dus 'vanzelf' omhoog / omlaag door de interval schema's en je kunt jezelf dus ook wat pushen om naar een betere tijd te gaan (wat XeNeRgY's doel lijkt te zijn).
Maar je tempo's pas je aan op basis van je wedstrijden. Ik begon redelijk conservatief met mijn 10km tijd en liep uiteindelijk mijn eerste wedstrijd toch behoorlijk snel. Aan de hand van die wedstrijd had ik vervolgens mijn tempo's aangepast en dat bij iedere PR weer gedaan. Ik heb dus nooit nooit op een 'streeftempo' voor een komende 10km gelopen, maar altijd op basis van mijn recente resultaten op de tien. Dat is volgens mij ook wel het idee van de souplessemethode, je hoeft jezelf niet heel veel te pushen, maar maakt er toch vorderingen mee. Ik - zeker in het eerste jaar - in elk geval wel, mijn eerste 10 kilometer liep ik na een paar maanden hardlopen in ongeveer 43 half en een jaar later vijf minuten sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:18
[...]

Veel succes en plezier, Berlijn lijkt mij een mooie marathon om te beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Roadman schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:34:
[...]

Boston 2:03:02
Berlijn 2:02:57

Scheel dus "maar" 5 seconden in het voordeel van Berlijn.
Maar die twee zijn qua parcours totaal niet met elkaar te vergelijken.
Dat ze niet te vergelijken zijn snap ik ook wel, dat zeg ik: Boston loopt af, je loopt dus gemiddeld genomen naar beneden, en de start/finish zitten niet dicht bij elkaar, het is sowieso geen 'ronde'. Daardoor bij gunstige wind nog meer voordeel, waar dat voordeel bij een ronde nooit zo groot kan worden.

Als je de Kimetto's en Kipchoge's van deze wereld in Boston laat lopen op een moment dat de wind de 'goede' kant op staat (zoals ook bij die 2:03 het geval was) kan er waarschijnlijk nog wel wat van het record af, maar dat is voor de toppers niet interessant omdat het geen officieel erkend parcours is.

Overigens betekent lopen in Boston wel dat je met een mooi snel deelnemersveld loopt, gezien de kwalificatie-eisen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Die 2h03 werd gelopen bij West 4, 20° en een mild zonnetje (parcours is west-oost). Dit jaar was er Oost 6 met niet aflatende stortregen :P

Maar goed, Boston wordt nooit om de tijd gelopen, dat maakt de wedstrijd weer interessanter dan dat eeuwige wereldrecordjagen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
lateef schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:55:

[...]

Maar je tempo's pas je aan op basis van je wedstrijden. Ik begon redelijk conservatief met mijn 10km tijd en liep uiteindelijk mijn eerste wedstrijd toch behoorlijk snel. Aan de hand van die wedstrijd had ik vervolgens mijn tempo's aangepast en dat bij iedere PR weer gedaan. Ik heb dus nooit nooit op een 'streeftempo' voor een komende 10km gelopen, maar altijd op basis van mijn recente resultaten op de tien. Dat is volgens mij ook wel het idee van de souplessemethode, je hoeft jezelf niet heel veel te pushen, maar maakt er toch vorderingen mee. Ik - zeker in het eerste jaar - in elk geval wel, mijn eerste 10 kilometer liep ik na een paar maanden hardlopen in ongeveer 43 half en een jaar later vijf minuten sneller.
Is ook zo @lateef. Ik had er ff bij moeten melden dat ik geen wedstrijden loop. Doe zelf een x keer per jaar een 10km 'training' op snelheid om te kijken waar ik sta. Als je dan merkt dat je tussentijds de intervals steeds makkelijker (soepeler >:) ) haalt, dan wil je toch wel eens omhoog kijken en het de volgende keer één stapje sneller proberen, althans dat heb ik dan.

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 09:39
Blegh, ik ben een week ziek geweest. Net rond de 10e week van het Evy-schema.

Nu ik weer beter ben, ben ik ook wel klaar met Evy en ik ga verder met mijn eigen schema.
Lees: op het moment geen extra volume erbij, omdat de basis nog niet zo goed is als ik wil. En ik moet echt proberen om het langzame lopen opnieuw uit te vinden.

Gisteren 3km gelopen wat op zich aardig ging, maar gewoon nog op een te hoog tempo / te hoge hartslag.
Afgelopen maandag zonder problemen 7x800m/200m (wandelpauzes bedoel ik dan) gedaan.

Dus ik zit op zo'n punt dat ik al best wat volume aan kan doordat ik goed herstel tijdens de (vrij lange) wandelpauzes. Maar alles boven 3km achter elkaar lopen is nog een enorme uitdaging, omdat ik gewoon te snel loop, denk ik.

Daarnaast heb ik afgelopen maandag een pijntje aan mijn enkel (vooral net boven de hak) gekregen.
Ik ben een beetje bang dat ik mijn nieuwe schoenen een halve maat te groot gekocht heb. De 3km van gisteren liep ik op oude schoenen en dat ging zonder pijn. Even in de gaten houden dus en rustig aan doen.

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
kwakke01 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 16:45:
Herkenbaar. Zulke momenten, verhuizing, nieuwe baan, kinderen, ziektes zijn vaak momenten die er geestelijke en fysiek inhakken.

Het mooie van hardlopen is dat je je hoofd even leeg krijgt wat zeer welkom is bij bovenstaande gebeurtenissen. Bovendien ben je met hardlopen vrij en flexibel om te gaan en kan je zo kort lopen als je wilt. 5km hardlopen kost maar een half uurtje. Ik zou 2 keer in de week een halfuurtje blijven hardlopen. Op deze manier blijft zowel je conditie als benen redelijk bij en kun je veel makkelijker weer uitbouwen dan wanneer je een half jaar niks doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
MindWarp schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:54:
Blegh, ik ben een week ziek geweest. Net rond de 10e week van het Evy-schema.

Nu ik weer beter ben, ben ik ook wel klaar met Evy en ik ga verder met mijn eigen schema.
Lees: op het moment geen extra volume erbij, omdat de basis nog niet zo goed is als ik wil. En ik moet echt proberen om het langzame lopen opnieuw uit te vinden.

Gisteren 3km gelopen wat op zich aardig ging, maar gewoon nog op een te hoog tempo / te hoge hartslag.
Afgelopen maandag zonder problemen 7x800m/200m (wandelpauzes bedoel ik dan) gedaan.

Dus ik zit op zo'n punt dat ik al best wat volume aan kan doordat ik goed herstel tijdens de (vrij lange) wandelpauzes. Maar alles boven 3km achter elkaar lopen is nog een enorme uitdaging, omdat ik gewoon te snel loop, denk ik.

Daarnaast heb ik afgelopen maandag een pijntje aan mijn enkel (vooral net boven de hak) gekregen.
Ik ben een beetje bang dat ik mijn nieuwe schoenen een halve maat te groot gekocht heb. De 3km van gisteren liep ik op oude schoenen en dat ging zonder pijn. Even in de gaten houden dus en rustig aan doen.
Afhankelijk van het doel waarvoor je bent begonnen met hardlopen zou ik zeggen:
Staar je niet blind op de tijden/snelheden die je hier in dit forum voorbij ziet komen. Die zijn voor de meeste recreatieve lopers (te) hoog gegrepen. Zorg ervoor dat je geniet van het hardlopen.

Ik ben ook een tijd bezig geweest om er alles uit te halen (en dus helemaal stuk na sommige trainingen), maar dat leidde tot blessures en ik vond het ook gewoon niet meer leuk.

Nu loop ik op mijn gemak, in ca 5:30 min/km, 10 tot soms 15 kilometer achter elkaar, zonder enige moeite en met veel meer plezier. De hond gaat mee, lekker door het bos van de omgeving genieten, heerlijk!

Wat betreft schoenen: ik heb ook ooit een paar gehad die heerlijk zaten en heerlijk liepen, maar waar ik toch na het lopen (de volgende ochtend vooral) veel last had van achillespezen en kuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

bert74 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:10:
Ik heb sinds ik hardloop geprobeerd een manier te vinden om mijn fitheid/conditie in een betrouwbaar getal vast te leggen. Na veel lezen denk ik dat ik een manier gevonden heb die voor mij werkbaar is. Tijd om die met jullie te delen.

De eenheid die voor mij werkt is het aantal hartslagen per kilometer (hardlopen).

De gedachte die er achter zit is al volgt. Hoe fitter/effcienter je bent/loopt des te minder hartslagen heb je nodig om op een bepaald tempo te lopen. M.b.t. je fitheid heeft het te maken met het gegeven dat je aerobe conditie verbetert door verhoging van het bloedvolume en vergroting/versteviging van de linker hartkamer. Kort gezegd: er kan per pompslag meer bloed naar de spieren worden getransporteerd.

Ik bereken het aantal hartslagen per kilometer als volgt:
1. Berekenen het aantal seconden (o.b.v. gelopen tijd)
2. Bereken het aantal hartslagen per seconde (gem. hartslag per minuut / 60)
3. Berekenen het aantal hartslagen ( 1. x 2.)
4. Deel het aantal hartslagen door het aantal kilometers dat je gelopen hebt.

Voor mezelf heb ik een Excel bestand bijgehouden van de afgelopen 3 jaar, met bovenstaande formules er in. Grafisch ziet dat er als volgt uit: [afbeelding]

Waarbij geldt: lager is beter. Ik zit nu op ~900 hartslagen per km. Het getal is strikt persoonlijk.

Op deze manier kan ik tamelijk exact mijn progressie bijhouden. Een aantal bevindingen:
1. Ziekte is funest als het aantal hartslagen per km (hs/km) opeens snel stijgt, kan jer er redelijk van op aan dat je iets onder de leden hebt. Eind december/begin januari had ik dikke griep, 3 weken niet gelopen.
2. Als je fitter wilt worden, moet je "gewoon meer trainen/bewegen" Bij mij hielp 3 x per week gaan lopen, meer kilometers lopen en ook wielrennen "er bij", woon-werk ritjes op de fiets etc.
3. Verstorende factoren zijn snel zichtbaar: warm weer doet het aantal hs/km stijgen, koud weer dalen, langere loopjes stijgen, veel kleding stijgen. "Slome" schoenen pik je er ook zo uit. Mijn Brooks Ghost lopen 3-4% efficiënter dan mijn Nimbus 18.
4. Het aantal hs/km laat een lineair verband zien in mijn hartslagbereik 150-185 slagen per minuut.
5. De VO2max berekening van mijn Garmin klopt vrijwel exact met mijn fitheid uitgedrukt in aantal hs/km. In december was die 42 (griep) nu 50.
6. O.b.v. mijn huidige vorm van 900 hs/km kan ik goed aan tijdsvoorspelling doen. Als ik een pace van 5:00 in een 5km wedstrijd wil halen moet ik een gemiddelde hartslag halen van ~180 slagen. Als de benen meewerken, dan haal ik dat wel, want net op/onder mijn omslagpunt.

Nu hoor ik jullie denken hoe nauwkeurig is dat, het verbaasd mij telkens weer dat dat mijn huidige vorm akelig constant is rond de 900. Zie de tabel: [afbeelding]

Gezien dat mijn vorm nu constant is en mijn belastbaarheid ok, moet er een volgden stap gezet worden: aansluiten bij een loopclub en intervaltrainingen gaan doen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Discussie en aanbeveling voor verbetering is uiteraard welkom.
Leuk dit, @bert74! Had je post even bewaard om er voor te gaan zitten :)

Zojuist hetzelfde in elkaar geklooid en er vallen me wel een paar dingen op:
- De paar enorme pieken die ik in de data zie zijn: uitlopen, run/walk activiteit en lopen ver onder mijn normale tempo.
- Mijn trendlijn gaat omlaag, dus dat is goed :)

Begin 2017, gemiddeld rond de 940, gaat gestaag naar beneden richting de 910.
Eind augustus 2017 gaat het omhoog naar 950 (lopen met nog wat alcohol in de benen, lopen met kinderwagen blijkbaar)
Na mijn eerste HM begin september nog 2 weken wat hogere waardes (herstel)
In het daaropvolgende najaar/winterseizoen veel fluctuatie (onregelmatig lopen?)

Vanaf december 2017 weer regelmatig(er) gaan lopen, direct van 950 naar 915 in een maand en vanaf januari 2018 de 900's niet meer teruggezien :o en nu ergens rond de 865.

Nu nog iets verzinnen om dit makkelijk automatisch te doen :P Met de hand is niet zo'n goed idee, ik houd al veel teveel sheet bij na elke run.

EDIT: OK, omdat ik nieuwsgierig was even mijn rusthartslag gemeten hier met koffie op en werkstress... Dan kom ik al aan de 53 ipv 60. Straks maar eens wat zones gaan herberekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
@Pathogen

Ter aanvulling
- Hele kortje loopjes van bijvoorbeeld 3 kilometer haal ik er uit, ik registreer alles boven 5km. De reden is dat in de eerste kilometers de hartslag nog even op gang moet komen, dit geeft een vertekend (te positief beeld).
- Om dezelfde reden zijn langere loopjes altijd wat minder efficient. Daar komt bij dat bij langere lopen de lichaamstemperatuur wat toeneemt en het bloed wat dikker wordt (door minder vocht) waardoor hartslag toeneemt bij gelijkblijvend tempo.
- Als je bij de langere loopjes wat extra spullen mee neemt, tasje, drinken, telefoon, gelletjes, het scheelt alle maal een kilootje extra gewicht werkt proportioneel door in je tijden.
- In zomer loop ik in een lichte korte broek en een hemdje. In de winter met een lange broek, shirt + jas, muts, handschoenen, allemaal extra gewicht. Ook een fladderend windjackje kost extra energie.
- Warmte/kou heeft ook grote invloed. Extra warmte moet het lichaam kwijt en wordt door de huid gepompt, dit kost extra slagen. In de winter is het andersom, bloedtoevoer naar de niet vitale organen wordt afgesloten om de core warm te houden, het scheelt een paar slagen.

Ik voer 4 waarden in Excel in. Afstand, aantal minuten, aantal seconden, gem. hartslag. Ik kan het niet eenvoudiger maken. Wellicht kan een echte ICT-er met een API bij de data van Garmin om het in een applicatie weg te schrijven.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
nogeeninlog schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:47:
Gisteren heb ik de Vechtloop in Maarssen gelopen. Dit is de eerste 10KM loop bij mij in de buurt na de zomer.
Het weer was voor mij bijna perfect. Gematigde temperatuur en weinig wind. Het parcours is 5 kilometer lang, voor de 10KM loop je dus 2 rondes. De route loopt voor een groot deel door het centrum van Maarssen en langs de Vecht. Het is dus een mooi parcours, maar door de bochten in het centrum en een paar smalle fietspaden vond ik het uiteindelijk geen snel parcours. Toch had ik wel een doel voor ogen, namelijk een sub-43. Dat betekende kilometers van 4:18.

Via de website had ik me al van tevoren ingeschreven, dus ik hoefde alleen mijn nummer op te halen en dat ging vlot. Daarna omkleden in de omkleedruimte, even wat drinken en warmlopen. Het verkeer was omgelegd, dus er was genoeg ruimte om warm te lopen. Daarna naar de start, waar al een flinke groep stond te wachten. Daardoor duurde het na het startschot iets meer dan een minuut voor ik over de startlijn liep. Er werd noordwaarts tegen de klok in gelopen.
Doordat er dus nogal wat mensen voor mij liepen, was het in het begin het bekende zigzagwerk. Dat ging meestal prima, behalve op een fietspad. Eerste kilometer ging in 4:10, nou dat was meteen wat marge zullen we maar zeggen. In het begin is het toch zelden mogelijk om een constant tempo te lopen. En ik had mijzelf gehandicapt, want ik had vergeten mijn sporthorloge aan mijn footpod te koppelen. Daardoor was ik voor mijn tempo aangewezen op GPS, en dat ging niet zo lekker. Dan gaf mijn horloge een tempo van 4:00/km aan, dan weer 4:30/km. Maar goed, de tweede KM ging in 4:13. Derde in 4:18, vierde in 4:16.

De snelheid zat er dus goed in, maar om eerlijk te zijn begon ik wat vroeger dan verwacht vermoeidheid te voelen. Zo rond de vierde kilometer moest je een paar bultjes over en dat is slecht voor je ritme. Door mijn onbekendheid met het Maarssen en het parcours dacht ik al over de helft te zijn, dus het was een fikse teleurstelling toen ik pas daarna het finishbord van de 5KM zag. Maar die 5e kilometer ging wel in 4:12, dus ik liep nog steeds hard genoeg.
En ik had geluk, want ik was iets eerder door een jongeman in een rood shirt gepasseerd en ik besloot achter hem aan te lopen. Bij trainingslopen zou ik dat nooit doen, want ik vind het zelf heel vervelend als mensen die ik passeer gaan aanklampen. In een prestatieloop vind ik het geen probleem, dan is het toch druk. Maar goed, 'mijn haas' liep een geweldig tempo! Zesde kilometer in 4:12, zevende in 4:15.

Ondertussen was ik wel zo moe dat ik me niet voor kon stellen dat ik het vol ging houden. Maar ja, als je dat in die fase niet denkt, dan ben je te langzaam gestart. :) Ik dacht aan deze post:

[...]

en probeerde mij op het moment te concentreren en zo ontspannen/economisch mogelijk te lopen. Achtste kilometer was de langzaamste, 4:22. De negende was weer wat sneller, 4:19, en dat met die rotbultjes. Op dat moment snakte ik naar de finish, die ik na elke bocht hoopte waar te nemen, een hoop die steeds teniet werd gedaan. Maar toen ik op mijn horloge keek, bleek ik nog 2 minuten te hebben, en 'mijn haas' had ik nog steeds in zicht.
Eindelijk de laatste bocht, nog een eindsprintje en afgedrukt op 42:54. Het was gelukt!
Officiele tijd was overigens 42:51. Eerste ronde 21:23, tweede 21:28.

Ik vond het een goed georganiseerde loop, voor een lage prijs (5 Euro of 7 bij de start, inclusief T-shirt).
Met een paar honderd lopers was het zeker niet massaal, alleen in de eerste ronde was het krap op de fietspaden
Het enige minpunt was een exhibitionist in de kleedruimte. :? Maar daar kon de organisatie uiteraard niets aan doen.
Nice, mooi PR! Heb daar zelf 2 of 3 keer de 5km gelopen en steeds een PR gehaald: het parcours was daar namelijk altijd te kort. ;) Hoe is dat nu?

Wel mooi dat je zegt dat je verwachtte dat je over de helft was, terwijl je nog niet langs start/finish was gekomen - en je 2 rondes moest. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
bert74 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:10:
Ik heb sinds ik hardloop geprobeerd een manier te vinden om mijn fitheid/conditie in een betrouwbaar getal vast te leggen. Na veel lezen denk ik dat ik een manier gevonden heb die voor mij werkbaar is. Tijd om die met jullie te delen.

De eenheid die voor mij werkt is het aantal hartslagen per kilometer (hardlopen).

De gedachte die er achter zit is al volgt. Hoe fitter/effcienter je bent/loopt des te minder hartslagen heb je nodig om op een bepaald tempo te lopen. M.b.t. je fitheid heeft het te maken met het gegeven dat je aerobe conditie verbetert door verhoging van het bloedvolume en vergroting/versteviging van de linker hartkamer. Kort gezegd: er kan per pompslag meer bloed naar de spieren worden getransporteerd.

Ik bereken het aantal hartslagen per kilometer als volgt:
1. Berekenen het aantal seconden (o.b.v. gelopen tijd)
2. Bereken het aantal hartslagen per seconde (gem. hartslag per minuut / 60)
3. Berekenen het aantal hartslagen ( 1. x 2.)
4. Deel het aantal hartslagen door het aantal kilometers dat je gelopen hebt.

Voor mezelf heb ik een Excel bestand bijgehouden van de afgelopen 3 jaar, met bovenstaande formules er in. Grafisch ziet dat er als volgt uit: [afbeelding]

Waarbij geldt: lager is beter. Ik zit nu op ~900 hartslagen per km. Het getal is strikt persoonlijk.

Op deze manier kan ik tamelijk exact mijn progressie bijhouden. Een aantal bevindingen:
1. Ziekte is funest als het aantal hartslagen per km (hs/km) opeens snel stijgt, kan jer er redelijk van op aan dat je iets onder de leden hebt. Eind december/begin januari had ik dikke griep, 3 weken niet gelopen.
2. Als je fitter wilt worden, moet je "gewoon meer trainen/bewegen" Bij mij hielp 3 x per week gaan lopen, meer kilometers lopen en ook wielrennen "er bij", woon-werk ritjes op de fiets etc.
3. Verstorende factoren zijn snel zichtbaar: warm weer doet het aantal hs/km stijgen, koud weer dalen, langere loopjes stijgen, veel kleding stijgen. "Slome" schoenen pik je er ook zo uit. Mijn Brooks Ghost lopen 3-4% efficiënter dan mijn Nimbus 18.
4. Het aantal hs/km laat een lineair verband zien in mijn hartslagbereik 150-185 slagen per minuut.
5. De VO2max berekening van mijn Garmin klopt vrijwel exact met mijn fitheid uitgedrukt in aantal hs/km. In december was die 42 (griep) nu 50.
6. O.b.v. mijn huidige vorm van 900 hs/km kan ik goed aan tijdsvoorspelling doen. Als ik een pace van 5:00 in een 5km wedstrijd wil halen moet ik een gemiddelde hartslag halen van ~180 slagen. Als de benen meewerken, dan haal ik dat wel, want net op/onder mijn omslagpunt.

Nu hoor ik jullie denken hoe nauwkeurig is dat, het verbaasd mij telkens weer dat dat mijn huidige vorm akelig constant is rond de 900. Zie de tabel: [afbeelding]

Gezien dat mijn vorm nu constant is en mijn belastbaarheid ok, moet er een volgden stap gezet worden: aansluiten bij een loopclub en intervaltrainingen gaan doen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben. Discussie en aanbeveling voor verbetering is uiteraard welkom.
Leuke analyse!

Al eens afgezet tegen seconde/km? Ofwel: word je ook sneller? Het blijft toch hardlopen... :)

Zelf even gedaan (april 2012 - nu):
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kPYoa9/Screenshot_3.jpg

Misschien moet ik verder terug om het beter inzichtelijk te maken. Zoals het er nu uitziet sta ik redelijk stil de afgelopen 6 jaar. :+
Ik voer 4 waarden in Excel in. Afstand, aantal minuten, aantal seconden, gem. hartslag. Ik kan het niet eenvoudiger maken. Wellicht kan een echte ICT-er met een API bij de data van Garmin om het in een applicatie weg te schrijven.
Je kunt een CSV van al je activiteiten downloaden op Garmin Connect waar al deze waardes inzitten (voor de mensen die een backtest willen doen). Alleen het 'tijdsduur' veld even omrekenen naar secondes.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 30-08-2018 13:21 . Reden: Analyse toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert74
MrAcid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:20:
[...]

Leuke analyse!

Al eens afgezet tegen seconde/km? Ofwel: word je ook sneller? Het blijft toch hardlopen... :)

[...]

Je kunt een CSV van al je activiteiten downloaden op Garmin Connect waar al deze waardes inzitten (voor de mensen die een backtest willen doen). Alleen het 'tijdsduur' veld even omrekenen naar secondes.
Het verband tussen gemiddeld snelheid en hartslag is bij mij lineair tussen bij een hartslag van 150-185. Beneden de 150 ga ik te langzaam waardoor ik niet meet lekker loop, o.a. grondcontact tijd wordt te hoog. Boven de 185 heb ik pas 1 keer gedaan, dat aantal is te klein om betrouwbaar vast te stellen.

En ik ben inderdaad veel sneller geworden. Toen ik 3 jaar geleden begon, liep ik 6:00/km met een gemiddelde hartslag van ~180. Ik loop nu in standaard tempo ~5:40 met een hartslag van 160. Ik weet vrijwel zeker dat ik nu wel een 5km kan lopen in 5:00/km met een hartslag van 180. Mijn omslagpunt ligt ergens tussen 180-185 slagen. Heb vorig jaar een in een opwelling een 10KM gedaan met een gemiddeld hartslag van 186. Dat was zwaar, maar het was niet dat ik er halfdood bij neer viel. Een 5km kan ik nog wel iets hoger in de hartslag lopen, ~190 schat ik.

Maar goed, ik heb het laatste jaar niet op snelheid getraind, maar vooral op belastbaarheid opbouwen en de basis op orde brengen. Nu dat dit op orde is, heb ik mij aangesloten bij atletiek club ATC-75 uit Haren/Eelde om onder begeleiding serieuze stappen te gaan maken. Maandag eerste training.

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 20:15
Zijn er nog Tweakers die komend weekend meedoen aan de Strongmanrun? Het wordt voor mij de 3 keer. Na afgelopen jaren 2.25 en 2.12 gelopen te hebben gaan we dit jaar een poging doen om rond (ik hoop onder) de 2 uur te lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
MrAcid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:20:
[...]

Zelf even gedaan (april 2012 - nu):
[afbeelding]

Misschien moet ik verder terug om het beter inzichtelijk te maken. Zoals het er nu uitziet sta ik redelijk stil de afgelopen 6 jaar. :+
Waarden van 600 zijn gewoon extreem goed, heb ik gelezen.

Hier kun je meer lezen over dit systeem:
https://brokkenlopers.wor...w-boordinstrument-deel-1/
https://brokkenlopers.wor...w-boordinstrument-deel-2/
https://brokkenlopers.wordpress.com/2012/02/29/784/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@MrAcid mwah, ik zie toch echt een dalende trend in allebei de grafieken hoor :Y

Zo, morgen niks gepland, dus augustus zit er weer op voor dit jaar. Met maar liefst 163 gelopen kilometers een verbetering van 36(!) kilometer ten opzichte van mijn vorige maandrecord (de maand ervoor :P ) 22% erbij dus en ik leef nog steeds.
Vandaag lekker op gevoel gelopen. 2x een kilometer vlot gedaan en daarbij geprobeerd om mijn vering strakker te zetten. Korter grondcontact, meer zweefmoment maar wel zodanig dat ik mezelf niet meteen op hol jaag.
En dan niet alléén de voorvoet gebruiken, want dan gaat je kuit stuk :Y maar met de hele voet landen en kort veren. Voelde lekker, net als afgelopen zaterdag toen ik zowat fluitend een HM in recordtijd liep.

Dus, ik was op zoek naar iets om een flinke stap mee te zetten, toch? Geloof dat ik het meteen gevonden heb :P Hier maar weer even aan wennen dus.
Hmm, hier moet je niet bij vergeten dat iemand met een max HR van 180 niet beter of slechter is dan iemand met een max HR van 170.
HR is individuele data.

Als je het zou afzetten tegen %HRR of %HRMax ipv absolute BPM kun je beter onderling vergelijken :Y

[ Voor 29% gewijzigd door Pathogen op 30-08-2018 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Heel erg bedankt voor deze info. Er zijn dus meer idioten als ik die alles cijfermatig willen benaderen. Ik heb dus het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Maar goed weer nieuwe inzichten, ik ga het vanavond rustig doornemen.

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
Pathogen schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:42:
Hmm, hier moet je niet bij vergeten dat iemand met een max HR van 180 niet beter of slechter is dan iemand met een max HR van 170.
HR is individuele data.

Als je het zou afzetten tegen %HRR of %HRMax ipv absolute BPM kun je beter onderling vergelijken :Y
Is dat echt zo? Het aantal hartslagen dat je nodig hebt om een kilometer te voltooien zegt wel iets over de efficientie waar je mee loopt en over de getraindheid van je hart.

Ik ben het wel met je eens dat een invidivuele vergelijking de meeste betekenis heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door zoefies op 30-08-2018 14:35 ]

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:24
zoefies schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:34:
[...]
Is dat echt zo? Het aantal hartslagen dat je nodig hebt om een kilometer te voltooien zegt wel iets over de efficientie waar je mee loopt en over de getraindheid van je hart.

Ik ben het wel met je eens dat een invidivuele vergelijking de meeste betekenis heeft.
Ik "loop" al een tijdje mee, maar deze stelling heb ik nog nooit gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 14:49
[...]

Gedeeltelijk, maar als jouw hart sneller kan kloppen, maar iets minder krachtig dan ben je uiteindelijk even efficient als iemand die wel krachtig klopt maar minder snel. Als je dan kijkt naar hoeveel bloed er per seconde bij je spieren komt.

Ik zou zeggen, kijk hier hetzelfde naar als hartslagzones. Leuk om te vergelijken maar het heeft niet echt zin, Je kunt ze alleen maar per persoon vergelijken en dan kan het best nuttig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

[...]
Mooi. Ik sta zelf op een aantal plekken langs de kant voor mijn vrouw als ik de Freedomtrail goed overleef. Jullie starten voor de marathon te voet? Kan je me je nummer (via DM?) doorgeven, dan gooi ik je in de Berlijn app, kan ik je tijden zien. :)

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Webgnome
Xaverius schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:04:
[...]

Mooi. Ik sta zelf op een aantal plekken langs de kant voor mijn vrouw als ik de Freedomtrail goed overleef. Jullie starten voor de marathon te voet? Kan je me je nummer (via DM?) doorgeven, dan gooi ik je in de Berlijn app, kan ik je tijden zien. :)
Bib nummer is r41. Wheelers en skaters beginnen inderdaad van te voren. Moet geloof ik om 08:30 starten als ik het goed heb. Maar dat moet ik nog even checken.

[ Voor 15% gewijzigd door Webgnome op 30-08-2018 17:53 ]

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:30
MrAcid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

Nice, mooi PR! Heb daar zelf 2 of 3 keer de 5km gelopen en steeds een PR gehaald: het parcours was daar namelijk altijd te kort. ;) Hoe is dat nu?

Wel mooi dat je zegt dat je verwachtte dat je over de helft was, terwijl je nog niet langs start/finish was gekomen - en je 2 rondes moest. :+
Hey leuk, in m'n hometown. Uiteraard deze loop zelf ook wel eens gedaan en mijn PR (43:59 uit 2012) stamt ook van deze wedstrijd. Wel weer jammer om te lezen dat het wss geen 10km was, maar soit.

Parkoers vind ik tamelijk ruk overigens. Veel haakse bochten, smalle paden, met name langs de Vecht waar die leuke bultjes in zitten.

• nogeeninlog
  • Laatst online: 01-06 18:12
MrAcid schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

Volgens mijn Forerunner 310xt was het 10060 meter.
Overigens is 42:51 geen PR. :) Ooit heb ik 39:27 gelopen. Dat was in 1996. :/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vanavond mijn eerste wedstrijd! Heb er zin in! Twijfel nog of ik op gevoel moet gaan lopen of heel strikt mijn pace/hartslag vanaf de start moet monitoren en bijsturen indien nodig. Mijn doel is vooral ervaring op doen en ervan genieten, waarbij een PR verbetering wel erg welkom is :)

Wil eigenlijk maar 1 scherm met data gebruiken om de afstand en gemiddelde pace te zien. Ik weet van mezelf dat als mijn hartslag in het begin niet meewerkt, ik me daar volledig door laat leiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roadman
Aghanim schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 08:25:
Vanavond mijn eerste wedstrijd! Heb er zin in! Twijfel nog of ik op gevoel moet gaan lopen of heel strikt mijn pace/hartslag vanaf de start moet monitoren en bijsturen indien nodig. Mijn doel is vooral ervaring op doen en ervan genieten, waarbij een PR verbetering wel erg welkom is :)

Wil eigenlijk maar 1 scherm met data gebruiken om de afstand en gemiddelde pace te zien. Ik weet van mezelf dat als mijn hartslag in het begin niet meewerkt, ik me daar volledig door laat leiden.
Succes!
Je moet voor de rest niet twijfelen, je moet gewoon gaan genieten :)
Je hartslag zal in het begin sowieso wat te hoog zijn, dus als je daar naar wil kijken doe dat pas na 2 km ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 31-08-2018 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trenchdog
@Aghanim Wat voor een afstand ga je lopen, en hoe verhoudt die afstand zich tot wat je in je trainingen doet?

Lol hebben en het een keer gedaan hebben is uiteindelijk toch de grootste winst van je eerste loop, dat heb je al goed gezien denk ik :) Op gevoel lopen, als je dat kan, lijkt mij dan een goede aanpak, je hartslag kan zo maar wat hoger liggen door adrenaline, of lager dan je anders hebt bij je racetempo omdat je goed uitgerust en getraind aan de start staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
Mijn advies tijdens een wedstrijd _altijd_ op gevoel gaan lopen. Er is niks zo irritant als het gevoel hebben dat je door je klokje erachter komt dat je 'langzaam' bent. Juist door op gevoel te lopen leer je daar naar te luisteren en zul je daar , zo is mijn ervaring, op de lange duur veel profijt van hebben.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Webgnome schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:28:
[...]

Mijn advies tijdens een wedstrijd _altijd_ op gevoel gaan lopen. Er is niks zo irritant als het gevoel hebben dat je door je klokje erachter komt dat je 'langzaam' bent. Juist door op gevoel te lopen leer je daar naar te luisteren en zul je daar , zo is mijn ervaring, op de lange duur veel profijt van hebben.
Ik ben het deels met jou eens. Mijn ervaring is beperkt, maar aangevuld met ervaringen in mijn omgeving is het gevaar dat je tijdens het eerst deel van een wedstrijd te hard gaat voor je niveau omdat het zo "lekker" gaat door de adrenaline.

Door het snelle eerste stuk gebruik je veel energie en glycogeen, waardoor het gevaar dreigt dat je de man met de kamer tegenkomt.

Als het in het begin niet zo lekker gaat dan voorgenomen, zou ik inderdaad op mijn gevoel gaan lopen, want dan weet je zeker dat het aan het eind zwaar gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
Zanniebal schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:56:
Hi,

Ik ben begonnen met een C25K programma om weer 5km te kunnen hardlopen. Voorgaande pogingen stranden meestal door een blessure aan mijn knie, waarbij mijn pees irriteert. Voor de pees ben ik bij de sportfysio geweest en ik loop oke, beetje voorover, niet op de hak.

Om deze poging anders te laten zijn dacht ik om tussen elke oefening 2 dagen rust te doen, in plaats van soms om de dag om de 3 oefeningen in een week te passen.

Zou dit helpen met het rustiger opbouwen van wat mijn pees kan hebben? Ik ga dan wel wat trager door het schema heen, maar dat maakt niet uit lijkt me?

Wat denken jullie? :)
Hier ook een beginner met een lastige knie. Twee weken na start met Evy ook weer knieklachten. Daarom direct nieuwe schoenen gehaald (oude waren 5jr). Hiernaast koel ik de knie na de training en sinds ik deze oefeningen doe is de pijn zo goed als weg.

Andere tips voor blessurepreventie aan de knie zijn hier ook welkom :)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Bartske schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:38:
[...]

Gedeeltelijk, maar als jouw hart sneller kan kloppen, maar iets minder krachtig dan ben je uiteindelijk even efficient als iemand die wel krachtig klopt maar minder snel. Als je dan kijkt naar hoeveel bloed er per seconde bij je spieren komt.

Ik zou zeggen, kijk hier hetzelfde naar als hartslagzones. Leuk om te vergelijken maar het heeft niet echt zin, Je kunt ze alleen maar per persoon vergelijken en dan kan het best nuttig zijn.
Mee eens. Pompvolume van je hart is het slagvolume x de hartfrequentie. Beide zijn grotendeels genetisch bepaald en dus moeilijk onderling vergelijkbaar. Het slagvolume is te verbeteren door trainen. Met name het volume van de linkerhartkamer wordt vergroot door versteviging van de hartspier en/of wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Taigu schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Hier ook een beginner met een lastige knie. Twee weken na start met Evy ook weer knieklachten. Daarom direct nieuwe schoenen gehaald (oude waren 5jr). Hiernaast koel ik de knie na de training en sinds ik deze oefeningen doe is de pijn zo goed als weg.

Andere tips voor blessurepreventie aan de knie zijn hier ook welkom :)
Moeilijk van afstand te bepalen. Als je na 2 weken Evy, waarin nog maar beperkt hardgelopen wordt al behoorlijk last van je knie krijgt, dan is dat wel heftig.

Ik zou hulp inroepen van een pro: arts, fysio, aansluiten bij een loopgroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64

Op gevoel lopen in je eerste wedstrijd lijkt me geen goed plan. Tenminste, je weet niet welk effect (en hoe heftig) de adrenaline gaat hebben. Mijn ervaring is dat ik elke wedstrijd, ondanks heilig voornemen rustig te starten, als een malloot de eerste kilometers aanval, "want het voelt zo lekker en makkelijk". Een horloge helpt je binnen een tempo te blijven dat vol te houden is. Versnellen in de tweede helft kan altijd nog (en is mij nooit gelukt :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Ik heb mijn eerste 2 10km evenementen voor het najaar weer in de planning staan. De eerste 7 maanden van het jaar weinig kunnen trainen vanwege blessures en een ooglaserbehandeling daardoor maar 2x een 5km gelopen. Nu sinds eind juli weer 3x in de week kunnen trainen zonder last te krijgen.

De eerste is op 30 september. De 10km tijdens de Texel halve marathon (met bootstart :D)
De tweede is, helaas de week er na al, op 7 oktober. De 10 km singelloop in Utrecht. Hier doen mijn zwager en 2 van mijn kinderen ook aan mee. Dus misschien kies ik er voor om met 1 van hun mee te lopen.

De week daarna, op 14 oktober. Is er ook nog een nieuwe loop in Den Helder, home town, van 5 of 10 engelse mijl. Hiervan weet ik alleen nog niet of ik hem ga lopen. 3 loopjes achter elkaar is niet heel erg bevorderlijk maar wel heel erg leuk.

Dan heb ik voor 28 oktober ook nog een trail loop staan in Schoorl. Deze vorig jaar gedaan en is erg leuk en behoorlijk zwaar.

Al met al weer een heel druk schema. Dus moet goed kijken waar ik volle bak ga lopen en waar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 07:41
The_Ghost16 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:13:

De eerste is op 30 september. De 10km tijdens de Texel halve marathon (met bootstart :D)
De tweede is, helaas de week er na al, op 7 oktober. De 10 km singelloop in Utrecht. Hier doen mijn zwager en 2 van mijn kinderen ook aan mee. Dus misschien kies ik er voor om met 1 van hun mee te lopen.

De week daarna, op 14 oktober. Is er ook nog een nieuwe loop in Den Helder, home town, van 5 of 10 engelse mijl. Hiervan weet ik alleen nog niet of ik hem ga lopen. 3 loopjes achter elkaar is niet heel erg bevorderlijk maar wel heel erg leuk.
Dus jij was er dus vroeg bij met inschrijven ;). Ik moet helaas dit loopje overslaan. De Napoleonroute moet ik nog even zien, aangezien ik 2 dagen eerder pas terug kom van vakantie. Doe je nog mee met het Cross-Circuit later dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:53

Roozzz

Plus ultra

bert74 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Ik ben het deels met jou eens. Mijn ervaring is beperkt, maar aangevuld met ervaringen in mijn omgeving is het gevaar dat je tijdens het eerst deel van een wedstrijd te hard gaat voor je niveau omdat het zo "lekker" gaat door de adrenaline.

Door het snelle eerste stuk gebruik je veel energie en glycogeen, waardoor het gevaar dreigt dat je de man met de kamer tegenkomt.
Mooi leermoment. Dit is typisch zo iets dat je moet ervaren als hardloper :+

@Aghanim Zoals inmiddels mogelijk al duidelijk is, ik ben niet zo van de schema's en exacte tempo's dus mijn advies is allicht niet heel verrassend: ga gewoon lekker lopen op je eerste wedstrijd en ga zeker niet de hele tijd op je klokje zitten turen. Wel is het verstandig om een beetje op te letten welk tempo je loopt. Mocht je met iets als autolaps werken dan is zo'n piepje een prima moment om even te checken waar je zit. Zie je na kilometer 1 dat je daar 3:30 over gedaan hebt, terwijl een 10k rond het uur traint dan is het misschien goed om even wat af te remmen :P

Just enjoy the experience. Eerst wat ervaring opdoen en dan kan je je altijd nog druk gaan maken hoe je je pr nog verder gaat aanscherpen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
YoGi_Berra schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Dus jij was er dus vroeg bij met inschrijven ;). Ik moet helaas dit loopje overslaan. De Napoleonroute moet ik nog even zien, aangezien ik 2 dagen eerder pas terug kom van vakantie. Doe je nog mee met het Cross-Circuit later dit jaar?
Nee ik heb via facebook iemand gevonden die toch niet kan. Vanmorgen de overschrijving geregeld.
Cross-Circuit ken ik niet. Ik loop zelf niet bij een atletiek vereniging. Heb je daar meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
bert74 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Dan luister je dus niet genoeg naar je lichaam en heb je de ervaring nog niet. Ja het is lastig om als de groep hard gaat je eigen tempo te lopen maar je moet maar zo denken.. die komen de man/vrouw met de hamer tegen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 07:41
The_Ghost16 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:37:
[...]

Nee ik heb via facebook iemand gevonden die toch niet kan. Vanmorgen de overschrijving geregeld.
Cross-Circuit ken ik niet. Ik loop zelf niet bij een atletiek vereniging. Heb je daar meer info over?
Cross-Circuit. Je bent niet verplicht om ze allemaal mee te doen. Ik gebruik ze veelal om te trainen voor Egmond (Halve als GroetUitSchoorl). 1 Loop is ook in Den Helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ga op gevoel lopen en controleer op basis van autolap per km of het enigszins in mijn range zit.

De laatste maanden gelukkig al wat ervaring op kunnen doen met te snel starten. De keren dat ik mijn PR op de 10 km wilde verbeteren ben ik over het algemeen te snel gestart, waardoor ik een hele mooie 5 kilometer liep en daarna compleet instortte. Dat moet ik dus vooral niet doen.

De keren dat ik mijn PR op de 10 km heb verbeterd ben ik de eerste kilometers vrijwel altijd wat rustiger gestart om daarna langzaam aan te versnellen. Dat ga ik vanavond ook proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Aghanim schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:02:
Bedankt allemaal voor de adviezen. Ik ga op gevoel lopen en controleer op basis van autolap per km of het enigszins in mijn range zit.

De laatste maanden gelukkig al wat ervaring op kunnen doen met te snel starten. De keren dat ik mijn PR op de 10 km wilde verbeteren ben ik over het algemeen te snel gestart, waardoor ik een hele mooie 5 kilometer liep en daarna compleet instortte. Dat moet ik dus vooral niet doen.

De keren dat ik mijn PR op de 10 km heb verbeterd ben ik de eerste kilometers vrijwel altijd wat rustiger gestart om daarna langzaam aan te versnellen. Dat ga ik vanavond ook proberen.
De paar keer dat ik mijn PR wilde verbeteren heb ik een alarm op mijn Garmin ingesteld op mijn omslagpunt (Hartslag). In het eerste gedeelte heb ik me daaraan gehouden, laatste gedeelte tot het gaatje.

Wat ik bedoel te zeggen: alarm op hartslag zegt waarschijnlijk meer dan je lap-tijd, je kunt ook sneller bijsturen als je te intensief dreigt te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Als ik mijn PR wil verbeteren kijk ik vooral naar gemiddelde pace, en probeer ik die een paar seconden onder het gewenste gemiddelde te houden. Op die manier loop ik continu op PR-tempo. Als ik het niet vol houdt en inzak dan is het kennelijk nog niet het moment dat ik de PR kan breken, maar zo probeer ik wel elke keer om weer sneller te gaan. Overigens begin ik altijd op gevoel en meestal aan de snelle kant waardoor ik al een beetje buffer opbouw. Laatste kilometer(s) weet ik meestal ook nog wel iets te versnellen. Dus er is ruimte voor een klein beetje verval in het midden ;) ... Wel goed om dan aan het einde even naar de werkelijke gelopen tijd te kijken, want soms wijkt de afstand een beetje af. Zo dacht ik eens een ruime PR te lopen op een halve marathon omdat ik alleen naar mijn (snellere) gemiddelde pace keek. Bleek de route iets langer en kwam ik uiteindelijk 3 seconden te kort, dat gebeurt mij niet nog een keer ;)

Overigens kan ik mij soms niet inhouden en ga ik op basis van gemiddelde pace en nog te lopen afstand uitrekenen hoeveel seconde verval ik mag hebben in de resterende kilometers om alsnog onder een bepaalde eindtijd te kunnen duiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:09

Gotez

42

Gotez schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:58:
Mijn eerste doel voor dit jaar is gehaald. De 10km binnen de 50 minuten. Ben vorig jaar juni begonnen met rennen. Na een halve marathon in december was dit het doel voor het eerste half jaar. Heb in maart heel erg zitten tobben met mijn knieën. Nu gaat het goed. Donderdag de 10k gedaan in 48.57!!

https://www.strava.com/activities/1792822443

Volgende doel: marathon. Ik wil dus nu echt langs afstanden gaan trainen. Is het dan handig om een trail rugzak mee te nemen voor bananen enzo? Hoe doen jullie dat? Dus rond de 25-34km? Ik wil een garmin marathon schema gaan volgen, en daar zitten behoorlijk wat long runs in.
Het is een mooie week. Ik ben aan het trainen voor marathon. Garmin schema. Mocht een halve doen op (soort van) race tempo. En ging heerlijk. Gelijk maar een PR gelopen.
https://www.strava.com/activities/1808345891

Komende twee weken nog hele lange trainingen. Daarna korter en sneller. Ben heel benieuwd of ik het ga halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:34

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Valorian schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:35:
Overigens kan ik mij soms niet inhouden en ga ik op basis van gemiddelde pace en nog te lopen afstand uitrekenen hoeveel seconde verval ik mag hebben in de resterende kilometers om alsnog onder een bepaalde eindtijd te kunnen duiken.
Als je nog in staat bent om te hoofdrekenen dan moet je in termen van versnellen denken >:)
(zeker op afstanden tot en met 10km)

[ Voor 10% gewijzigd door djlinsen op 31-08-2018 14:16 ]

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roadman
En met het loopje van vandaag sluiten we deze maand af met 252 KM... nog nooit zoveel gelopen in een maand tijd :o en dat alles zonder noemenswaardige problemen en/of pijntjes. :*) Volgende maand weer wat wedstrijdjes lopen. :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzie79
Ik heb ook de maand afgesloten met een record aantal km's (245), >250 is voor volgende maand! ;)
Voorlopig heb ik ook geen pijntjes. Maandag heb ik nog een impacttest gedaan in het kader van een doctoraatsonderzoek waarbij ik 25 minuten moest lopen met druksensoren, en ik loop met een normale impact, dus dat is ook een meevaller.

Vorig weekend heb ik een PR gelopen op de Ledebergse Feesten run op de 10km met 42:54 (kwam van 44:30). Zonder specifieke snelheidstraining (1 lang interval in de week volgens het Polar schema), 2 dagen ervoor nog 20km op het strand gelopen, en het grootste deel ook nog met enige reserve gelopen, dus er is nog wat marge... :)

Nu nog 8 weken trainen voor de marathon van Gent (28/10). Dat wordt de 2de die ik loop, na de marathon van Antwerpen (viel samen met de 10 miles in april - geeindigd op 3:38 met een heel warm einde, waar ik ook moest beginnen wandelen). Ik ging het bij 1 marathon houden, maar ik heb de smaak te pakken! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Webgnome schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Dan luister je dus niet genoeg naar je lichaam en heb je de ervaring nog niet. Ja het is lastig om als de groep hard gaat je eigen tempo te lopen maar je moet maar zo denken.. die komen de man/vrouw met de hamer tegen..
Tsja, luisteren naar je lichaam is ook gewoon moeilijker met alle gedoe om je heen van een wedstrijd :Y

Gisteravond trouwens eens even flink op de roller geweest... Au... dat moet ik écht écht écht beter gaan bijhouden. Vandaag wel duidelijk verbetering op een paar plekken waar echt een dikke knoop zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Tazzie79 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 16:08:
Ik ging het bij 1 marathon houden, maar ik heb de smaak te pakken! 8)
You listening, @Pathogen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

:X
Straks moet ik direct overstappen naar ultra's alleen maar om mijn gelijk te bewijzen :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Yay. Van 1 september tot vandaag 3003km gelopen. Nu lig ik inmidels wel op schema voor +3200km dit jaar maar toch leuk om eindelijk gehaald te hebben na die stomme verzwikte enkel die vorig jaar roet in het eten gooide.

Deze maand 343km, maakt 700km in de afgelopen twee maanden. Oef! :P Nu al dat duurvermogen omtoveren in iets moois ...

[ Voor 21% gewijzigd door kenneth op 31-08-2018 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

kenneth schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:04:
Deze maand 343km, maakt 700km in de afgelopen twee maanden. Oef! :P Nu al dat duurvermogen omtoveren in iets moois ...
Al een doelrace bepaald? Wanneer mag je los?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roozzz schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:25:
[...]

Al een doelrace bepaald? Wanneer mag je los?
Damloop eerstvolgende wedstrijd en hoop op 4 november onder het uur te duiken op de 10 mijl!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Jeetje jongens, wat een afstanden. Hier heb ik de maand afgesloten met 101km totaal. Voor mij een record maand qua afstand, dat het er nog maar meer mogen worden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:43

vhal

ಠ_ಠ

@redrohX Ik zit nu ook zo rond de 80/90 in de maand, ik ben allang blij dat ik dit zonder al te veel moeite vol kan houden zonder gekke dingen. Vergeet niet dat sommige hier al jaren lopen, ik kom dan pas net kijken :P

Over een week heb ik mijn eerste HM, begin nu wel een beetje zenuwachtig te worden. :P Is het nog handig om een lange duurloop te doen dit weekend of is het verstandiger om wat kortere loopjes te doen van max 10KM?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

@vhal wat doe je normaal gesproken in het weekend? Ik zou gewoon mijn lange duurloop pakken (hoogstens iets korter), je hebt nog een week om te herstellen.

@kenneth nog even de tijd voor de puntjes op de i dus. Wel een beetje onwerkelijk dat jij mikt op een tempo voor 10em waarvan ik denk dat dat past bij een 5k :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:49
Ik heb zojuist de maand afgesloten met een rondje rennen van 14,5km, tot een totaal van 146km. Volgens de Garmin Connect app heb ik daarmee een gemiddelde weekafstand die verder is dan 99% van álle lopers. Wel mooi dat je die 1% die langer loopt dan in dit topic treft.

Overigens ging mijn hartslag door het dak (178 over laatste 7km, mijn max is ca 180), terwijl ik toch bepaalt niet tot het gaatje ging. Mijn 10km wedstrijdtempo is 4:30, ik liep 5:30. Ik twijfel of de polsmeting ok was. Of misschien was het de volle maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Zou @Aghanim al binnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

@Highland, bijna gegarandeerd polsmeting die in de war is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:49
Ja, dat denk ik ook. Morgen eens uitvogelen of ik een oude borstband kan koppelen. Een nieuwe van Garmin kost €50, dat vind ik weer te veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
redrohX schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:36:
Jeetje jongens, wat een afstanden. Hier heb ik de maand afgesloten met 101km totaal. Voor mij een record maand qua afstand, dat het er nog maar meer mogen worden :-)
Ik heb het even gecheckt in Garmin Connect en verrek, ook ik ben in augustus voor het eerst over de 100 km heen gegaan. 101,3 en voor mij ook een record.
En inderdaad, dat het er nog maar meer mogen worden. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mijn eerste wedstrijd zit er op! Al met al een mooie ervaring en ook best tevreden met het resultaat. Geen all-time PR maar wel mijn snelste 10km tijd van de afgelopen 2 jaar :)

Merkte tijdens de warming up dat ik wat zenuwachtig was waardoor mijn hartslag al snel 10 slagen hoger lag dan normaal. Toen maar definitief besloten hartslag te negeren en echt op gevoel te lopen.

Bij de start redelijk vooraan gaan staan tussen alle leden van de atletiek vereniging die het evenement organiseerde. Direct bij de start merkte ik dat zij een veel hoger tempo hadden en ik bij de langzaamste 15 hardlopers behoorde.

Ik wilde in elk geval 5:00 gemiddeld over de eerste 2km lopen, mijn PR is 48:11 (4:49/km), en daarna versnellen. Na 500m had ik een mooi groepje met 2 anderen die qua tempo mooi aansloten en liep achter hen aan met 4:53 en 4:52. Helaas verminderen zij vaart waardoor mijn 3e km ineens 5:06 was, daar baalde ik wel van. Heb ze toen ingehaald en ben alleen gaan lopen. Tempo beetje geschommeld tussen 4:50 en 5:00 de rest van de wedstrijd. Na een km of 4 een keer mijn hartslag gecheckt en die lag 5 slagen boven mijn drempel, net te hoog voor mijn gevoel. Ik had de laatste kilometers nog een paar 4:40 willen lopen maar dat lukte niet. Ondanks dat mijn hartslag nog ruimte bood kreeg ik het er niet volledig uit vandaag.

Uiteindelijk wel een hele mooie tijd voor mij met 4:55/gemiddeld, die ik bereikt heb met redelijk op gevoel lopen. Ook nog wat mensen ingehaald dus niet helemaal laatste geworden haha. Voel me wel op dat iedereen blijkbaar zo snel was. Had toch ook wel groepjes van 5:00+ verwacht.

Over 2 weken weer een wedstrijd, dan ga ik er weer voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]Is dat echt zo? Het aantal hartslagen dat je nodig hebt om een kilometer te voltooien zegt wel iets over de efficientie waar je mee loopt en over de getraindheid van je hart.

Hmmmm, is misschien zo dat je er eigenlijk totaal niks over kunt zolang je niet vermeldt ik welke tijd of met welke snelheid er gelopen is...
Je kunt bij heel rustig wandelen best onder de 100 beats/minute komen, maar er is dan nog wel iets anders.... hoe lang ga je dan wel over 1 km wandelen doen... Zou dat ook voor hardlopen gelden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:16

Tazzios

..

@route99 je moet je totaal aantal hartslagen denk tellen en niet die per minuut. Loop je langzamer ben je ook meer minuten bezig.

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 01-09-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

????
Totaal onvergelijkbaar obv van alleen het totale aantal hartslagen.
Heb je er een wetenschappelijk artikel over, ook geen garantie met de rommel die er tegenwoordig door heen komt, maar dat heb ik een start iig.
Loop je langzamer ben je ook meer minuten bezig.
Als het over dezelfde afstand gaat klopt dat altijd, dus lijkt me niet bijzonder dus bewijst niets?
Dus ik mis totaal het verband met de totale hartslag.
Als 1 persoon 10km en een andere keer 5 km, dat zal het wel kloppen dat hij meer hartslagen doet bij de 10 tov de 5km. Maar dat geldt ook voor iedereen.
Maar onderling dat gaan vergelijken?

Er zijn mensen die een 10km met mss 30% minder hartslagen kunnen lopen dan een ander, maar dat zegt nog over het feit of ze nu langzamer of sneller zijn dan die ander....

[ Voor 62% gewijzigd door route99 op 01-09-2018 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
Augustus afgesloten met 96 km op de teller, verder aan het opbouwen na blessure in Juni (11km) / Juli (60km). Vorige week voor het eerst weer intervaltraining gedaan, dat ging OK :)

Volgende week Zondag is er een lokaal 10km wedstrijd(je) hier in het dorp, met inschrijving op de ochtend zelf. Kriebelt toch wel om eens mee te doen, hoewel de vorm niet 100% is. Het zou iig een begin voor me zijn!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trenchdog
Augustus was mijn eerste normale trainingsmaand in bijna een jaar, met een mooie 260km op de klok. Vermoeide beentjes, maar de effecten zijn duidelijk merkbaar: de easy run-pace duikt naar beneden, het verval in temporuns en tijdens intervallen neemt af, en begin weer het vermogen te krijgen na een stuk heuvelop krachtig door te lopen :) Nu een lichte taper en dan easy mode de Freedom Trail lopen om weer te wennen aan langere afstanden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Zo, september goed begonnen met een duurloopje van 17 kilometer. Deze maand eens zorgen dat we een stuk verder komen dan 101 km. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzie79
1 september en de eerste 24k is achter de rug. Direct al de 10k en 21k afgevinkt voor deze maand. 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
kenneth schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:04:
Yay. Van 1 september tot vandaag 3003km gelopen. Nu lig ik inmidels wel op schema voor +3200km dit jaar maar toch leuk om eindelijk gehaald te hebben na die stomme verzwikte enkel die vorig jaar roet in het eten gooide.

Tjonge jonge, wat een kilometers. In de topmaand in de training voor m'n marathon liep ik iets meer dan 180km, maar goed, sportrusten methode dus.

Wel vind ik hier de mores "veel km's is beter" behoorlijk overheersen. Wat een uren moeten er in lopen alleen al zitten. Da's overigens geen waardeoordeel, maar een constatering.

Ik heb na de vakantie besloten zowel lopen als fietsen on hold te zetten en m'n knie rust te geven om helemaal te genezen. Ondertussen ben ik begonnen met oefeningen elke dag (core stability e.d.) om de stijfheid die erin is geslopen als gevolg van overwegend duursporten. Hebben jullie daar geen last van? Ik kwam er op vakantie achter in de golven met een boogieboard dat ik bewoog als een ouwe vent (met pijnlijke knie ook nog).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:16
Alles staat bij mij op een laag pitje :)
In augustus nog geen 30 kilometer gelopen.
Deze maand weer eens wat aan de basis doen. Alleen morgen nog een obstacle run van 12km. Weekje rust en dan ga ik beginnen met 6*2 minuten z2 denk ik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Frenz64 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:44:

Wel vind ik hier de mores "veel km's is beter" behoorlijk overheersen. Wat een uren moeten er in lopen alleen al zitten. Da's overigens geen waardeoordeel, maar een constatering.
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken maar ik wil gewoon zo hard mogelijk lopen. Dat komt (tot een bepaalde hoogte) vooral neer op zoveel mogelijk kilometers maken en kwalitatief goede interval- en tempotrainingen uitvoeren. En aangezien ik alweer richting de veertig jaar ga en nog genoeg ambities heb (10 mijl < uur, halve marathon < 1h20, marathon < 2h55) ga ik voortvarend te werk.

En ja, daar zit ontzettend veel tijd in, maar ik vind het gelukkig ook ontzettend leuk.

Meer is niet altijd beter maar als je doel is om sneller te worden is meer meestal wel het doelmatigst. De belangrijkste regel is natuurlijk dat het leuk moet blijven, dus als je dat bereikt met 100km/maand ben je gek als je meer gaat lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
Frenz64 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 13:44:
It’s not a hobby, it’s a lifestyle :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
Highland schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 23:23:
Ja, dat denk ik ook. Morgen eens uitvogelen of ik een oude borstband kan koppelen. Een nieuwe van Garmin kost €50, dat vind ik weer te veel.
Vond ik ook veel geld, maar die dingen gaan gewoon een paar jaar mee, nooit meer gezeik met foute OHR waarden. Echt een verademing om weer met een band te lopen.

En ja wat is duur. Over 2 paar hardlopenschoenen per jaar, kleding, sportvoeding, een dikke Garmin om de pols doen we ook niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Met twee paar schoenen per jaar gaat @kenneth het niet redden vrees ik :+

Maar ook als het een lifestyle is, om er serieus op in te gaan @Trenchdog , het hoeft niet perse een gezonde lifestyle te zijn.

Ik wilde alleen een soort van tegengeluid laten horen op de verschillende eindemaandsposts waarbij opgeboden wordt met de hoeveelheid gelopen km's. Mss een beetje een ouwelullenpraat, maar ik heb teveel lopers op latere leeftijd zien 'vluchten' naar de racefiets, omdat langdurige blessures het lopen niet meer mogelijk maken (m'n oudere broer bijvoorbeeld, kraakbeen stuk in de voet). Heb ik ook gedaan, maar gelukkig op tijd en kan ik nu nog steeds genieten van 10 of 15 km heerlijk lopen door m'n geliefde polder. Maar drie keer per week of structureel in te hoge HR zones kan ik niet meer zonder daar straf voor te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Je wordt pas beter met meer lopen als de kwaliteit van de training inclusief je belastbaarheid ok is...
Anders werkt het contra productief...

Dus meer km's lopen helpt vaak wel mits... maar dan moet je het ook goed toetsen....
Een houding zo van "daar buffel ik me wel door heen" of "nog meer afzien is vast goed want dan kan ik het in een wedstrijd ook"... alleen daar mee red je het niet.

Herstel/rust zijn veel belangrijkere trainingen dan de meer km trainingen.... dus als je aan dat herstel/rust onvoldoende toekomt, nu al.... dan gaat de meer km benadering helaas totaal niet op........grote kans dat je alleen maar trager wordt en meer kans op blessures krijgt....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trenchdog
Volgens mij lopen hierboven nu een aantal onderwerpen door elkaar heen: überhaupt veel tijd besteden aan een hobby, of veel kilometers maken nu gezond is, en verschillende trainingsbenaderingen om maar wat te noemen.

Als er in dit topic iets naar mijn mening keer op keer goed gebeurt, is dat de verschillen tussen elke individuele loper gerespecteerd worden, ieders prestatie op elk niveau toegejuicht wordt, en een gezonde trainingsopbouw gericht op langere termijn plezier van deze hobby wordt benadrukt. Over wat nu de meest optimale opbouw is, kan uiteraard vrolijk jaren gediscussieerd worden :)

Daar hoort misschien ook wel bij dat in dit topic mensen inderdaad wel eens gevraagd wordt of ze niet te hard van stapel lopen (no pun intended), volgens mij gebeurt dat met de beste bedoelingen (en heb ik mij ook wel eens 'schuldig' aan gemaakt volgens mij). Dat laat onverlet dat een aantal mensen, waar ik tot mijn grote vreugde ook weer bij hoor, intensief trainen om ambitieuze doelen te halen. Daar zijn ze volgens mij ook niet van de ene op de andere dag op gekomen. Persoonlijk maak ik daarbij gebruik van een coach om een goede en bestendige opbouw voor de langere termijn te hebben. Je kan niet overal verstand van hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Trenchdog op 02-09-2018 11:49 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wijze woorden (zoals wel vaker), @route99.

In mijn persoonlijke geval de moeite waard te vertellen (om te voorkomen dat enthousiastelingen spontaan mijn omvang gaan kopiëren) dat ik vijf jaar geleden nog 100km/maand liep, en dat met moeite. Ik heb echt de tijd genomen om m'n belastbaarheid te laten toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Trenchdog Kan je niet helemaal volgen waar je heen wilt.
"Onderwerpen door elkaar heen?"
Dit topic heet toch " Hardlopen - Deel 7".
Hieruit begrijp ik dat het voor alles dat hiermee te maken is "open" is.. Toch?
, is dat de verschillen tussen elke individuele loper gerespecteerd worden,
Dat gebeurt hier imho echt meestal. Vind je van niet rapporteer het even aan de moderator.
Daar hoort misschien ook wel bij dat in dit topic mensen inderdaad wel eens gevraagd wordt of ze niet te hard van stapel lopen (no pun intended), volgens mij gebeurt dat met de beste bedoelingen (en heb ik mij ook wel eens 'schuldig' aan gemaakt volgens mij)
????
Wat is er mis mee om te vragen hoe en wat? Daar hebben we een forum toch voor om te communiceren?
(en heb ik mij ook wel eens 'schuldig' aan gemaakt volgens mij)
Aan wat precies? Communiceren over dat iemand te hard liep? Is dat alles?

Kun je je nu inleven dat: "Kan je niet helemaal volgen waar je heen wilt." ???

Succes met je leefstijl "hardlopen", niks mis mee. Maar realiseer wel dat die leefstijl alleen lukt als het in balans is met de rest, zelfs voor de topper of degenen die er naar streven...
Dan kun je straks wellicht ook anderen verder helpen net als wat ik nu probeer..... omdat ik die 16 jaar met toptrainers samengewerkt heb/er door begeleid ben en die me heel veel sportief maar ook inter menselijk gezien veel gebracht heeft, het was een super tijd en dat voor iemand die pas op zijn 39e begint met hardlopen en mijn top echt heb kunnen bereiken (als M45+ dus, ik ga met niet meten aan de M-senioren van die tijd, 20-25 jonger.. hallo.. ;w ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:16

Tazzios

..

Don`t shoot the messenger Ik vermeld alleen hoe andere hem gebruiken. Verder haal je een aantal punten aan die al eerder zijn genoemd en besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik reageer vnl inhoudelijk, dat voelt prettiger bij mij.
Nu ken ik jouw eigen mening nog steeds niet exact als je alleen maar zegt een messenger te zijn.
Als je er achter staat, dan is mijn bezwaar duidelijk tegen die mening.
Als je er niet achter staat begrijp ik niet waarom je de "messenger" wilt zijn van iets waar je niet achter staat..?
En in NL hebben we een grondwet waarin staat dat er vrijheid is van mening, geloof, etc...die shooting gaat iig niet door mij plaats vinden.... _/-\o_

Edit: oja.... als je ooit wel eens bij onderwijs betrokken bent of bent geweest (in de breedste zin van het woord), dan is het bekend "wat de kracht van de herhaling is."
Aan de auteur om die nuances op te zoeken die net het verschil maken met de keren daarvoor..
Die personal touch probeer ik meestal wel toe te voegen, immers uit eigen ervaring.

Tav die belastbaarheid kan ik nu een eigen, nieuwe ervaring toevoegen na mijn gezondheid geklungel sinds maart 2017 en de aanloop er naar toe ook nog.
Ik ben met een opbouwschema met een start van 3x1 minuut + 2' p rustig lopen begonnen. Heel langzaam opgebouwd en ij een normale blessure was ik in ca 8 weken weer bij 1 uur RDL.
Maar mijn belastbaarheid liet dat niet toe. dus door bouwen kon niet, af en toe moeten stoppen vanwege blessures, naar de fysio etc en dat nog een paar keer. Inmiddels voelt het steeds beter aan en zit ik op 50' RDL, oorspronkelijk week 7 van "het schema". (en voor mij technisch heel soepel tempo ca 11.5-12 km/u Z1-max Z2). Zou na moeten kijken wanneer ik bgonnen ben, meer dan 0.5 jaar geleden...
Vanwege mijn ervaring wist ik dat ik rustiger op moest bouwen en de blessures waren nooit ernstig nu maar ze geven wel een signaal af.. .tot hier en niet verder... of zelfs gas terug.
Ben nu al een flinke tijd bezig, hopelijk zet het nu door, maar het kan nog steeds zo zijn dat er toch weer een plateau komt waar ik een tijd blijf "hangen". Tis niet anders, dat heet acceptatie en dat geeft rust en blijf je iig met plezier lopen.
Het zal nog wel ff duren eer ik weer een wedstrijd loop, maar ik zie het wel. Het belangrijkste is dat ik gezond/heel blijf en de rest komt later...
En welke tijd ik loop op die 1e wedstrijd.. totaal onbelangrijk. Als ik maar dat kan doen en mijn plezier & drive weer er uit kan halen.

[ Voor 64% gewijzigd door route99 op 02-09-2018 14:14 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Valorian
Zo, deze maand stond voor mij in het teken van vooral mooie routes lopen.

3 weken geleden de Stroese Heide Trail (+/- 21km) gelopen. Een zeer kleinschalige maar mooie trail door heide, zandverstuivingen, bospaadjes, etc. Erg gaaf om te lopen. Liep met een paar vrienden mee en had ook al heel lang niet meer boven de 15km gelopen, dus rustig aan gedaan en uiteindelijk zo'n 2:08 uur onderweg geweest.

Vorig weekend naar Vlieland met een groep van de AV. Onder de noemer 'trainingsweekend' maar vooral ook gewoon lekker genieten. Ook erg gaaf, ook veel duinen/heide en strand meegepakt en daarnaast vooral ook genoten van het mooie eiland. Aanrader, voelt altijd echt weer als vakantie (misschien door die boottrip waardoor je echt even 'weg' bent van huis). In totaal overigens niet eens zo heel veel km's gemaakt (denk +/- 30 van vrij-avond tot zondag begin middag), maar i.c.m. nog een bootcampje, 's ochtends yoga op het strand, en 's avonds nog wat lekkere biertjes was dat ook wel weer voldoende.

En zojuist de Wisenttrail gelopen, 34km (wat uiteindelijk een kleine 35 zou worden). Erg mooie omgeving, soortgelijk (en deels ook zelfde regio) als de Stroese Heide Trail, maar iets meer single-track en iets minder zand heuvels. Wel een behoorlijk lang stuk doorsteken over mul zand, dat was killing. Verder perfect loopweer, met zon die doorkwam werd het op den duur wat warm maar groot deel was ook in bos dus viel mee. Was een beetje zenuwachtig hoe het zou vallen want weinig op duur getraind laatste jaar maar kennelijk was de basis conditie en belastbaarheid genoeg op orde. Uiteindelijk gelopen in 3 uur 22 min.

Nu weer even pas op de plaats en bijkomen. Op de wedstrijdkalender / wish-list staat o.a. nog:
- Devils Trail Doorn (16km)
- Berg tot bergrace Wageningen (11,6km)
- 7 Heuvelenloop 15km
- Linschoten 1/2 marathon 21,1km

Verder heel misschien nog de 1/2 van A'dam erbij, lijkt me wel gezellig en volgens mij finisht die in het stadion dus dan kan je daar mooi de finishers van de hele marathon opwachten.

EDIT: Vandaag overigens ook mooi mijn nieuwe Saucony Kinvara's kunnen testen. Eerste kilometers op schoenen zetten tijdens een wedstrijd is altijd een beetje eng maar omdat het model mij vooralsnog altijd erg goed bevalt en de opvolgers meestal maar weinig verschillen durfde ik het wel aan. Natuurlijk geen trailschoen, maar gezien de parcourbeschrijving (geen ruig terrein, en bovendien kurkdroog) leek het me geen gekke keuze. Mijn North Face Ultra MT's wegen bovendien bijna het dubbele, en bij 34km is iets 'lichts' toch wel erg prettig. Met 213 gram per schoen echt featherweights :)

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 02-09-2018 18:48 ]

Pagina: 1 ... 108 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic