Gisteren heb ik de
Vechtloop in Maarssen gelopen. Dit is de eerste 10KM loop bij mij in de buurt na de zomer.
Het weer was voor mij bijna perfect. Gematigde temperatuur en weinig wind. Het parcours is 5 kilometer lang, voor de 10KM loop je dus 2 rondes. De route loopt voor een groot deel door het centrum van Maarssen en langs de Vecht. Het is dus een mooi parcours, maar door de bochten in het centrum en een paar smalle fietspaden vond ik het uiteindelijk geen snel parcours. Toch had ik wel een doel voor ogen, namelijk een sub-43. Dat betekende kilometers van 4:18.
Via de website had ik me al van tevoren ingeschreven, dus ik hoefde alleen mijn nummer op te halen en dat ging vlot. Daarna omkleden in de omkleedruimte, even wat drinken en warmlopen. Het verkeer was omgelegd, dus er was genoeg ruimte om warm te lopen. Daarna naar de start, waar al een flinke groep stond te wachten. Daardoor duurde het na het startschot iets meer dan een minuut voor ik over de startlijn liep. Er werd noordwaarts tegen de klok in gelopen.
Doordat er dus nogal wat mensen voor mij liepen, was het in het begin het bekende zigzagwerk. Dat ging meestal prima, behalve op een fietspad. Eerste kilometer ging in 4:10, nou dat was meteen wat marge zullen we maar zeggen. In het begin is het toch zelden mogelijk om een constant tempo te lopen. En ik had mijzelf gehandicapt, want ik had vergeten mijn sporthorloge aan mijn footpod te koppelen. Daardoor was ik voor mijn tempo aangewezen op GPS, en dat ging niet zo lekker. Dan gaf mijn horloge een tempo van 4:00/km aan, dan weer 4:30/km. Maar goed, de tweede KM ging in 4:13. Derde in 4:18, vierde in 4:16.
De snelheid zat er dus goed in, maar om eerlijk te zijn begon ik wat vroeger dan verwacht vermoeidheid te voelen. Zo rond de vierde kilometer moest je een paar bultjes over en dat is slecht voor je ritme. Door mijn onbekendheid met het Maarssen en het parcours dacht ik al over de helft te zijn, dus het was een fikse teleurstelling toen ik pas daarna het finishbord van de 5KM zag. Maar die 5e kilometer ging wel in 4:12, dus ik liep nog steeds hard genoeg.
En ik had geluk, want ik was iets eerder door een jongeman in een rood shirt gepasseerd en ik besloot achter hem aan te lopen. Bij trainingslopen zou ik dat nooit doen, want ik vind het zelf heel vervelend als mensen die ik passeer gaan aanklampen. In een prestatieloop vind ik het geen probleem, dan is het toch druk. Maar goed, 'mijn haas' liep een geweldig tempo! Zesde kilometer in 4:12, zevende in 4:15.
Ondertussen was ik wel zo moe dat ik me niet voor kon stellen dat ik het vol ging houden. Maar ja, als je dat in die fase niet denkt, dan ben je te langzaam gestart.

Ik dacht aan deze post:
en probeerde mij op het moment te concentreren en zo ontspannen/economisch mogelijk te lopen. Achtste kilometer was de langzaamste, 4:22. De negende was weer wat sneller, 4:19, en dat met die rotbultjes. Op dat moment snakte ik naar de finish, die ik na elke bocht hoopte waar te nemen, een hoop die steeds teniet werd gedaan. Maar toen ik op mijn horloge keek, bleek ik nog 2 minuten te hebben, en 'mijn haas' had ik nog steeds in zicht.
Eindelijk de laatste bocht, nog een eindsprintje en afgedrukt op 42:54. Het was gelukt!
Officiele tijd was overigens 42:51. Eerste ronde 21:23, tweede 21:28.
Ik vond het een goed georganiseerde loop, voor een lage prijs (5 Euro of 7 bij de start, inclusief T-shirt).
Met een paar honderd lopers was het zeker niet massaal, alleen in de eerste ronde was het krap op de fietspaden
Het enige minpunt was een exhibitionist in de kleedruimte.

Maar daar kon de organisatie uiteraard niets aan doen.
[
Voor 0% gewijzigd door
nogeeninlog op 29-08-2018 18:47
. Reden: typo's ]