Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste
Acties:
  • 514.843 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
@Ayazis Ok, dan is die 90 ook niet je rusthartslag. Bij het minste of geringste (b.v. praten) kan je hartslag al omhoog gaan namelijk. En die 180-190 heb je ook zelf met de hand gemeten, dus dat zou ook zo maar eens 170-180 kunnen zijn.

Maar... je gaf al aan dat het heerlijk was... en dat is misschien wel het belangrijkste. Nu volhouden... rustig opbouwen... en vooral, genieten! ;)

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat is wel een lekker schoentje. Wat meer info over hoe vaak je schoenen zou ‘moeten’ vervangen vind je hier. Het wisselen van schoenen zou ik trouwens sowieso aanraden, zodat je je voeten en de rest wat meer afwisselend belast.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zwerver schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:31:
[...]

Dat is wel een lekker schoentje. Wat meer info over hoe vaak je schoenen zou ‘moeten’ vervangen vind je hier. Het wisselen van schoenen zou ik trouwens sowieso aanraden, zodat je je voeten en de rest wat meer afwisselend belast.
Ik wissel af met Air Zoom Pegasus 33, die is iets neutraler en voor mij ook prima. Hoor wel regelmatig dat Nikes niet als echte hardloopschoenen worden gezien vergeleken met de merken die zich vrijwel alleen op hardlopen richten. Mijn fysio vindt ze ook beduidend minder. Volgens mij is het vooral persoonlijk. Heb hiervoor ook fijn op Asics gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Aghanim schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

Ik wissel af met Air Zoom Pegasus 33, die is iets neutraler en voor mij ook prima. Hoor wel regelmatig dat Nikes niet als echte hardloopschoenen worden gezien vergeleken met de merken die zich vrijwel alleen op hardlopen richten. Mijn fysio vindt ze ook beduidend minder. Volgens mij is het vooral persoonlijk. Heb hiervoor ook fijn op Asics gelopen.
Nike geen goed loopmerk lijkt mij onzin, vooral in de top loopt men veelal op nikes (al dan niet vanwege sponsoring).

Nike heeft vooral in elk segment gewoon goede schoenen.
streak / zoom elite / free / Pegasus / Vomero enz.

Terwijl asics vooral goede schoenen heeft met voldoende support, denk aan nimbus.
Ik kan me eigenlijk geen model van asics voor de geest halen wat een wedstrijdschoen zou moeten zijn.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Aghanim schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:47:
[...]

Nike geen hardloopmerk noemen is al aan de gang sinds ik professioneel liep. Denk er zo over, atleten als Koers, Liefers en meer recent Krumins (Kuijken) en Hassan lopen en liepen allemaal op Nike. Zelfde geldt voor ondergetekende alhoewel ik net onder die groep zat. Ook de poging om onder de 2 uur op de marathon te lopen werd gedaan op Nike schoenen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:04
Ach, Nike is misschien algemener dan een hardloopmerk (zo zie ik NIke ook niet, meer als een merk met ook hardloopspul) maar dat wil niet zeggen dat ze prima hardloopschoenen kunnen hebben.

Saucony en Mizuno associeer ik bijvoorbeeld echt veel meer (danwel puur) met hardlopen. Maar ondertussen heb ik geen schoenen van dat merk maar wel meerdere paren van Nike (en een singlet). Naast het decathlon huismerk mijn meest gekochte merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:54:
Te trots om 'm niet hier te linken - ten slotte ben ik nog steeds een hardloper.

Verslag Ironman Zurich: MrAcid in "Het Triatlontopic - Deel 2"
Ik blijf het een prachtige finishfoto vinden!
Daywalk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:40:
[...]

Klopt, maar ze doen niet moeilijk. Ten slotte loop je toch samen met de 50 en 75 nog op het parkour.
Wellicht als ze zien dat je helemaal naar de tandjes bent dat ze adviseren te stoppen, maar we waren nog fris dus waarom zouden ze je er dan uithalen.

Vorig jaar over de 7 uur "on feet" geweest en ook gewoon netjes in het klassement.
Zover ik weet waren honden niet toegelaten, er was geen canitrail. Toch heb ik weer genoeg gezien bij de 33km. Dat doen ze blijkbaar ook niet moeilijk om.

[ Voor 48% gewijzigd door Xaverius op 15-08-2018 08:00 ]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nike is opgericht door hardloopcoach Bowerman en hardloper Knight om eerst hardloopschoenen te verkopen en ze daarna zelf te maken. Ook nog eens begonnen in Eugene, tot de dag van vandaag het epicentrum van de baanatletiek in de Verenigde Staten. Ze slaan een paar miljoen dollar stuk op de renovatie van Hayward field, waar over drie jaar de WK Atletiek worden gehouden.

Natuurlijk, ze zijn zich in de loop der jaren ook op veel andere sporten gaan richten, maar Nike is en blijft een hardloopmerk.

Ik heb er verder niet bijzonder veel mee :P Doe mij maar Topo O+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Aight! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:29:
[...]

Top! Ja ik sprak iemand die juist stopte met mij op de 14 km punt, hij zei dat hij het tijdslimiet toch niet ging halen en het was te warm om verder te lopen.
Dat is wel een hele simpele DNF. Je kan toch sowieso vragen of je nog verder mag, of het zelf door rekenen qua tijd. En warm viel best mee. 2 jaar terug was pas warm 8)7

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Loop eigenlijk alleen maar op Nike. Heb de afgelopen jaren ook wel op andere merken gelopen; New Balance en Mizuno. Van New Balance had ik een soort prototype schoen, Mizuno de Wave Shadow ofzo :P.
Persoonlijk loop ik heerlijk op NIke. Daarnaast zijn ze een van de weinig (zo niet enige) merken die ontzettend maat vast zijn. Heb maat 9 en kan ieder model in maat 9 bestellen, past altijd. Waar overige merken soms nogal een moeite hebben om een maat vast te houden.
Nike is begonnen als 100% hardloopmerk, later zijn ze zich gaan focussen op andere takken van de markt. Interessant boek is Shoe Dogg van Phil Knight. Een beetje commercieel en geschreven voor de Amerikaanse markt (feel good), maar het leest wel lekker weg.

Gisteren een 3000m gelopen, maar wat een rotafstand is dat zeg. Net te lang om direct volle bak te gaan, maar ook weer te kort om te versnellen. Je tempo moet direct goed zijn... en dat was het niet :P. Eerste 4 rondes gingen goed, lekker strak op tempo, maar daarna ging het snel bergafwaards. Of het de verveling was (7.5 rondjes om de baan) of de vermoeidheid, wind of gewoon onderschat. Ik weet het niet. Op het einde weer een sprint in weten te zetten en met 11:18 over de eindstreep.
Wel een PR, dat dan weer wel (was ook m'n eerste 3000m :P).

overigens heb ik sinds begin deze maand een nieuwe job, zal waarschijnlijk iets minder actief aanwezig zijn op het forum

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:58
Calitomnication schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:16:

Gisteren een 3000m gelopen, maar wat een rotafstand is dat zeg. Net te lang om direct volle bak te gaan, maar ook weer te kort om te versnellen. Je tempo moet direct goed zijn... en dat was het niet :P. Eerste 4 rondes gingen goed, lekker strak op tempo, maar daarna ging het snel bergafwaards. Of het de verveling was (7.5 rondjes om de baan) of de vermoeidheid, wind of gewoon onderschat. Ik weet het niet. Op het einde weer een sprint in weten te zetten en met 11:18 over de eindstreep.
Wel een PR, dat dan weer wel (was ook m'n eerste 3000m :P).

overigens heb ik sinds begin deze maand een nieuwe job, zal waarschijnlijk iets minder actief aanwezig zijn op het forum
Ik heb wel eens een 10km op de baan gelopen. Lekker muziekje op en rondjes draaien.
Mijn zoon moest trainen op de baan (schaatsen) en ik mocht alleen rustig aan hardlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:54:
Te trots om 'm niet hier te linken - ten slotte ben ik nog steeds een hardloper.

Verslag Ironman Zurich: MrAcid in "Het Triatlontopic - Deel 2"
Holy crap _/-\o_ En een waanzinig mooie finishfoto! Zoveel emotie in 1 plaatje O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

@kenneth Topo Master Race! :P

Maar Nike... Weet je, ze maken echt geen slechte hardloopschoenen (als je ze vergelijkt met Asics, Saucony etc.) maar Nike is gewoon een enorme commerciële reus. En daar betaal je voor. Soms door minder duurzame schoenen, soms door de verkoopprijs.

Ik ben het dan niet eens met de gigantische hoeveelheden demping die gebruikt worden, maar Nike is wel één van de eersten geweest in de laatste 10-15 jaar die inzag dat hardloopschoenen ook flexibel kunnen zijn en je voetbeweging ondersteunen ipv heftig voorgevormd en met allerlei constructies om beweging te voorkomen.

Nike is ook het enige grote hardloopschoenmerk waarvan ik wéét dat ze actief met recycling bezig zijn. En ik heb er actief naar gezocht een paar maanden terug.

Toch zal ik niet snel iets van Nike kopen. Juist omdat het zo'n populaire commerciële grootheid is. Ik wil helemaal niet rondlopen in hetzelfde als alle anderen en mijn support hebben ze niet nodig om in leven te blijven, dus ik zoek liever door naar een ander merk dat ook nog eens beter aansluit bij mijn wensen.

Het is als de fles wijn met het mooie etiket: de kans op een lekker wijntje is groter als er een simpel etiketje op zit. Want dan wordt de moeite niet in het etiket gestoken, maar in de wijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Xaverius schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 07:55:
[...]

Ik blijf het een prachtige finishfoto vinden!
Alleen die was me de €65 al waard voor het pakketje... *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

MrAcid schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:40:
[...]

Alleen die was me de €65 al waard voor het pakketje... *O*
Kan ik me ook helemaal voorstellen.

Sinds ik wat grotere afstanden loop, eigenlijk sinds mijn eerste marathon, staat bij mijzelf emotie dichter op mijn beleving. Het is alleen irritant dat als het zo zwaar gaat bij een wedstrijd en je er bijna bent en dat je dat realiseert je half begint te janken dat je daarna ook nog eens half gaat hyperventileren daardoor.

Maar aan de andere kant voel ik ook de emotie die ik bij anderen zie. Ik denk dus dat ik je foto goed voel. 😎

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik heb het gelukkig pas echt de laatste 100m of direct na de finish, maar ik herken het wel - hoe langer de inspanning hoe heftiger. Na mijn eerste marathon onder de 3uur heb ik echt een paar minuten staan janken toen ik mijn vriendin in de armen viel. Heerlijk(e) gevoel/emotie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 16:13
Beetje een non discussie over Nike imho.
Je wilt toch gewoon de voor jou best mogelijke hardloopschoenen.
Of dat nou Nike, Saucony, Minzuno, etc. etc. is zal mij echt om het even zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:41:
Beetje een non discussie over Nike imho.
Je wilt toch gewoon de voor jou best mogelijke hardloopschoenen.
Of dat nou Nike, Saucony, Minzuno, etc. etc. is zal mij echt om het even zijn.
Het feit dat erover gediscussieerd wordt maakt het een discussie toch? ;)

En ja, natuurlijk wil je de beste schoenen voor jou. Maar wat vind je belangrijk dan? De één zoekt een perfect passende schoen op een ongelimiteerd budget, de ander een schoen die bijdraagt aan het leren van iets nieuws, een volgende zoekt wellicht de meeste bang for buck, een schoen die lang meegaat.

Jij vindt daarbij het merk niet belangrijk, anderen misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 00:14
Pathogen schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:47:
[...]

En ja, natuurlijk wil je de beste schoenen voor jou. Maar wat vind je belangrijk dan? De één zoekt een perfect passende schoen op een ongelimiteerd budget, de ander een schoen die bijdraagt aan het leren van iets nieuws, een volgende zoekt wellicht de meeste bang for buck, een schoen die lang meegaat.

Op verschillende hardloopwedstrijdjes in de buurt is het aantal mensen met Nike schoenen (waaronder ik er ook 1 ben) vaak op 2 handen te tellen. Asics, Saucony en New Balance voeren de boventoon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37
En toen was het alweer tijd om 's avonds m'n Runlight om te doen. Nog net op tijd aan gedacht om 'm een paar uurtjes aan de oplader te hangen. Zeker onder de bomen was het op sommige plaatsen al stikdonker.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Don't forget the looks!

Daarom al 8 jaar (ofzo) Nike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@MrAcid zo zie je maar, ieder zijn prioriteiten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
[...]

Wat voor mij belangrijk is daar heb jij toch niks aan. ;) Daarom zijn het persoonlijke voorkeuren. Net zoiets als smaak.. valt weinig over te twisten.

Enigste wat ik alleen opvallend vond is om merk X uit te sluiten omdat het simpelweg merk X is. Althans, zo las ik jouw eerdere post. Wat verder ook helemaal prima is als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
TheOmen schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:00:
En toen was het alweer tijd om 's avonds m'n Runlight om te doen. Nog net op tijd aan gedacht om 'm een paar uurtjes aan de oplader te hangen. Zeker onder de bomen was het op sommige plaatsen al stikdonker.
Goeie! Zal ook eens opzoek gaan waar dat ding is en hem afstoffen. Zeker nu ik overdag wat minder tijd over hou tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik kan om mooie momenten emotioneel worden, maar toen ik mijn marathon, en mijn ultra finishte had ik dat eigenlijk helemaal niet. Was wel ontzettend trots natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Roadman schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:15:
[...]

Wat voor mij belangrijk is daar heb jij toch niks aan. ;) Daarom zijn het persoonlijke voorkeuren. Net zoiets als smaak.. valt weinig over te twisten.

Enigste wat ik alleen opvallend vond is om merk X uit te sluiten omdat het simpelweg merk X is. Althans, zo las ik jouw eerdere post.
Zo kun je het inderdaad lezen :) Ik sluit merk X inderdaad uit, simpelweg omdat het merk X is. Overigens sluit ik ook merken Y, Z en A t/m C uit tegenwoordig, maar om andere redenen.

Ik loop ook niet graag in merkkleding rond, draag alleen een horloge voor het sporten, heb een relatief onbekend merk telefoon (1+) etc. :) Ik hou wel van een beetje alternatief doen, zelfs als het alléén maar gaat om het maken van een beetje tegengeluid.
Waarom? Ik wil graag uitdragen dat je om je heen kunt kijken. Misschien hoop ik dat het andere mensen beweegt om verder te kijken dan alleen de meest prominent tentoongestelde opties. En als je daarna nog steeds kiest voor merk X, prima. Jouw keuze!

Overigens heb ik wel een paar Nike sneakers gehad, in de uitverkoop gekocht en ze zaten lekker :) Sleten wel binnen een jaar compleet door de buitenzool heen. En ik denk steeds sterker over een iPhone SE, maar dat gaat me om het formaat en niet om de appel.

9/10 merken maken gewoon geen schoen die doet wat ik wil, namelijk weinig demping bieden, road feel geven en flink flexibel zijn. Zelfs Topo Athletic's schoenen voldoen er maar deels aan.
Na wat ervaring met Vibram Fivefingers weet ik dat minimalistisch lopen erg fijn voelt voor mij, maar gezien mijn huidige trainingsprogramma ga ik daar nu niet méér mee doen.

Wat me weer even terugbrengt bij hardlopen!

In de afgelopen 4 maanden (sheesh, zo lang alweer) heb ik mijn duurlopen opnieuw opgepakt en de afstand verdubbeld van 10-15 naar 25 kilometer. Mijn gemiddelde weekomvang gaat ook nog steeds omhoog, die is ondertussen ook zo'n beetje verdubbeld. Al dat soort dingen gaan blijkbaar niet zonder slag of stoot.
Ik merk dat er al een tijdje een heel licht pijntje in mijn rechtervoet zit die, vooral na het lopen zonder demping, niet zo lekker weg wil.
Vooral in de ochtend zijn mijn eerste paar stappen uit bed als een ouwe vent :P maar gelukkig is het al beter zodra ik de slaapkamer uit ben.

Afgelopen weekend wilde ik zo nodig uitproberen of mijn Tribute lekker genoeg liepen voor een lange duurloop ten opzichte van de wat meer gedempte Fli-Lyte en dat heb ik wel gemerkt in mijn voet. Het komt gelukkig nooit tot een punt waar lopen pijnlijk is, maar blijkbaar is het gewoon geen goed idee (for now).
De Vibrams mogen dus ook even twee maanden de kast in en blootsvoets gaan we ook even niet doen. Duurlopen op de Fli-Lytes, de rest weer op de Tribute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Pathogen schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:42:
[...]

Zo kun je het inderdaad lezen :) Ik sluit merk X inderdaad uit, simpelweg omdat het merk X is. Overigens sluit ik ook merken Y, Z en A t/m C uit tegenwoordig, maar om andere redenen.

Ik loop ook niet graag in merkkleding rond, draag alleen een horloge voor het sporten, heb een relatief onbekend merk telefoon (1+) etc. :) Ik hou wel van een beetje alternatief doen, zelfs als het alléén maar gaat om het maken van een beetje tegengeluid.
Waarom? Ik wil graag uitdragen dat je om je heen kunt kijken. Misschien hoop ik dat het andere mensen beweegt om verder te kijken dan alleen de meest prominent tentoongestelde opties. En als je daarna nog steeds kiest voor merk X, prima. Jouw keuze!

Overigens heb ik wel een paar Nike sneakers gehad, in de uitverkoop gekocht en ze zaten lekker :) Sleten wel binnen een jaar compleet door de buitenzool heen. En ik denk steeds sterker over een iPhone SE, maar dat gaat me om het formaat en niet om de appel.

9/10 merken maken gewoon geen schoen die doet wat ik wil, namelijk weinig demping bieden, road feel geven en flink flexibel zijn. Zelfs Topo Athletic's schoenen voldoen er maar deels aan.
Na wat ervaring met Vibram Fivefingers weet ik dat minimalistisch lopen erg fijn voelt voor mij, maar gezien mijn huidige trainingsprogramma ga ik daar nu niet méér mee doen.

Wat me weer even terugbrengt bij hardlopen!

In de afgelopen 4 maanden (sheesh, zo lang alweer) heb ik mijn duurlopen opnieuw opgepakt en de afstand verdubbeld van 10-15 naar 25 kilometer. Mijn gemiddelde weekomvang gaat ook nog steeds omhoog, die is ondertussen ook zo'n beetje verdubbeld. Al dat soort dingen gaan blijkbaar niet zonder slag of stoot.
Ik merk dat er al een tijdje een heel licht pijntje in mijn rechtervoet zit die, vooral na het lopen zonder demping, niet zo lekker weg wil.
Vooral in de ochtend zijn mijn eerste paar stappen uit bed als een ouwe vent :P maar gelukkig is het al beter zodra ik de slaapkamer uit ben.

Afgelopen weekend wilde ik zo nodig uitproberen of mijn Tribute lekker genoeg liepen voor een lange duurloop ten opzichte van de wat meer gedempte Fli-Lyte en dat heb ik wel gemerkt in mijn voet. Het komt gelukkig nooit tot een punt waar lopen pijnlijk is, maar blijkbaar is het gewoon geen goed idee (for now).
De Vibrams mogen dus ook even twee maanden de kast in en blootsvoets gaan we ook even niet doen. Duurlopen op de Fli-Lytes, de rest weer op de Tribute.
Dat klinkt als een peesplaatje, kijk daar mee uit!
Om verder te gaan met de schoenendiscussie, zojuist de Brooks Launch 5 besteld.
Ik loop nu heerlijk op de Launch 4 en de basis is het zelfde dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Indien onderkant voet wordt een tennisbal opzoeken, lego/duplo is minder geschikt. :+

[ Voor 76% gewijzigd door Tazzios op 15-08-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het zit hem zo ongeveer in het hoogste stukje van mijn voetboog, binnenkant voet en niet heel duidelijk specifiek op één plek. Een breukje lijkt me dan ook wel uitgesloten gelukkig.

Peesplaatontsteking is dacht ik meer aan voorkant hak te merken? Het houterig wakker worden is wel een symptoom ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Peesplaat is de gehele onderkant zo ongeveer.
Bij het opstaan effe de voet oprekken voor je er echt op gaat staan heeft mij enorm geholpen.
De eerste passen moeizaam klinkt mij heel bekend n de oren :)
Er is nu waarschijnlijk nog niet echt iets aan de hand maar dit zeker niet negeren.
Kans dat het zo weer over is en anders effe naar de fysio, die heeft er echt verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24

Aight!

'A toy robot...'

Daywalk3r schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:08:
[...]

Dat is wel een hele simpele DNF. Je kan toch sowieso vragen of je nog verder mag, of het zelf door rekenen qua tijd. En warm viel best mee. 2 jaar terug was pas warm 8)7
Ja vond het ook al raar, maar hij zei ach heb hem al 3x gelopen de 33x, vindt het wel best.

Ik vond het juist jammer dat ik niet verder kon, vorig jaar (33km) en jaar ervoor (19km) zo genoten! Lekker helemaal stuk gaan en heerlijk genieten van de omgeving.

Vooral het afdalen vindt ik het leukst, lekker hard gaan :P.

Langzaam weer begonnen met trainen en de benen voelen eigenlijk wel goed! Nu maar elke week herhalen en heb mij zelf beloofd om nieuwe trailschoenen te kopen :P. Mijn Hoka's ben ik beu, ik wil ook Salomon schoenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:35
[...]

Kan altijd erger. Mijn coach heeft redelijk wat ervaring met organisaties van marathons. Bij een daarvan werden vaak mensen ingevlogen met startgeld om het geheel wat meer internationale allure te geven. Daarbij werd contractueel vastgelegd dat er een minimale afstand moest worden afgelegd om het startgeld te ontvangen, geloof iets van 25km. 3x raden op welke afstand een deel van die professionals structureel uitstapten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Mjah, ligt ook een beetje aan je intentie...

Ken iemand die bij de marathon na x km uitstapte, had misschien wel verder gekund maar doel sowieso niet meer te halen en uitlopen zou betekenen dat herstelperiode veel langer zou duren dus dan maar uitstappen en een betere kans snel weer op niveau te zijn.

Maar is ook maar net met welk doel, idee en hoe vaak je loopt I guess.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Dat deed mij denken aan Khalid Choukoud dit jaar in Rotterdam, pas na 36KM is hij uitgestapt omdat hij zijn doel (sub 2:10) niet meer ging halen. Je zou denken, dat heb je toch eerder door maar blijkbaar is het een mentaal dingetje.

'Het is puur mentaal dat ik niet eerder ben uitgestapt. Ik wilde finishen, dan maar in een tijd van 2.13 of 2.14. Maar toen dat er ook niet inzat, kon ik beter stoppen. Je moet jezelf niet kapot lopen.'

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Klopt de weergave van Trainingseffect (TE bij Garmin) volgens jullie? Ik merk grote verschillen tussen fietsen en hardlopen die niet verklaarbaar lijken op basis van hartslag.

Fietsen 120min op -5 slagen drempel = TE 4.5
Hardlopen 60 min op -5 slagen drempel = TE 5.0

Fietsen dus2x zo lang met een lager TE als resultaat. Dat vind ik bijzonder. Tenzij het algoritme onderscheid maakt tussen verschillende sporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
Fietsen is veel minder belastend voor pezen gewrichten enz.
Verder wel opvallend dat je met fietsen zo hoog kan komen in je hartslag.
Ik heb altijd begrepen day je met lopen je maximale hartslag ~10 hoger ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Klopt maar het TE gaat uit van aeroob en anaeroob wat bij mij impliceert dat het niet verder dan hartslag belasting gaat. Daarom had ik die waarden niet verwacht.

Ik hanteer een drempel van -5 lager dan bij hardlopen. Met drempel bedoel ik anaerobe drempel en niet max hartslag, jsut to be sure :)

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 15-08-2018 19:20 ]

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Aight! schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

Ja vond het ook al raar, maar hij zei ach heb hem al 3x gelopen de 33x, vindt het wel best.

Ik vond het juist jammer dat ik niet verder kon, vorig jaar (33km) en jaar ervoor (19km) zo genoten! Lekker helemaal stuk gaan en heerlijk genieten van de omgeving.

Vooral het afdalen vindt ik het leukst, lekker hard gaan :P.

Langzaam weer begonnen met trainen en de benen voelen eigenlijk wel goed! Nu maar elke week herhalen en heb mij zelf beloofd om nieuwe trailschoenen te kopen :P. Mijn Hoka's ben ik beu, ik wil ook Salomon schoenen!
Ja precies! Omhoog helemaal kapot, en omlaag proberen vaart te houden en te herstellen.
8 van de 10 keer lukt dat niet en kom je nooit helemaal in je element maar toch _/-\o_
Valorian schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:02:
[...]

Kan altijd erger. Mijn coach heeft redelijk wat ervaring met organisaties van marathons. Bij een daarvan werden vaak mensen ingevlogen met startgeld om het geheel wat meer internationale allure te geven. Daarbij werd contractueel vastgelegd dat er een minimale afstand moest worden afgelegd om het startgeld te ontvangen, geloof iets van 25km. 3x raden op welke afstand een deel van die professionals structureel uitstapten...
Ja, eerder gehoord. Onzin toch, je komt om een marathon te lopen. Voor hazen snap ik dat nog, maar de pro's..
m0ridin schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:13:
[...]

Mjah, ligt ook een beetje aan je intentie...

Ken iemand die bij de marathon na x km uitstapte, had misschien wel verder gekund maar doel sowieso niet meer te halen en uitlopen zou betekenen dat herstelperiode veel langer zou duren dus dan maar uitstappen en een betere kans snel weer op niveau te zijn.

Maar is ook maar net met welk doel, idee en hoe vaak je loopt I guess.
Begrijpelijk ja, maar een trail loop je doorgaans toch niet echt op tijd. En als je een grotere trail hebt staan, dan loop je hem rustig uit als training toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MindWarp
  • Laatst online: 03-09 10:02
Ayazis schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:45:
Met trots kan ik mededelen dat de kop eraf is! Zojuist mijn eerste rondje gedaan. 'Hardlopen met Evy' gebruikt, les 1 van 'je eerste 5 km 10 weeks' gedaan.
Ik dacht, dat is zo'n startschema (20 minuten totaal, om en om 2 minuten rennen - 2 minuten lopen) "die doe ik wel ff". Nou viel dat ff tegen zeg. Helemaal op toen ik thuis kwam en morgen vast spierpijn in de bovenbenen. Maar... het was heerlijk!

...
Ha een collega Evy-loper :w
Ook ik kan je alleen maar de tip geven om het rustiger aan proberen te doen. Ik weet dat dat gek kan voelen als je denkt te gaan HARDlopen, maar op de lange termijn zal het trainen er beter door gaan en heb je minder kans op blessures.
Bovendien is Evy (in mijn optiek) nog best een ambitieus schema voor beginnende lopers vanwege de grote stappen die het schema in de latere weken maakt. Dus waar je nu van 2 minuten 'voluit lopen' nog wel 3 minuten kunt maken, zal dat later erg lastig worden als je van 8 naar 12 minuten moet bijvoorbeeld.
Maar als je in de eerste weken rustig leert lopen, zal die stap in ieder geval gemakkelijker zijn.

Zelf zit ik in week 8 van het schema. Gisteren pas voor het eerst in die 8 weken natgeregend tijdens een loopje en hoe! Een heerlijk verfrissende plensbui tijdens de laatste 15 minuten gehad. Heerlijk tot het moment dat je weer thuis bent. Dan voel je je ineens als een verzopen kat en plakt alles :P

Ik stop trouwens na week 9. In de 10e week moet je namelijk 3 loopjes van 30-32min doen. Dat sluit wel aardig aan bij de eerste week van het vervolgschema dat ik gepland heb. Dus dan kan ik net zo goed daarmee beginnen, vind ik ;)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 15:36
MindWarp schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:43:
[...]
Ik stop trouwens na week 9. In de 10e week moet je namelijk 3 loopjes van 30-32min doen. Dat sluit wel aardig aan bij de eerste week van het vervolgschema dat ik gepland heb. Dus dan kan ik net zo goed daarmee beginnen, vind ik ;)
En het vervolgschema is uitbouwen naar 10km?

Ik ben trouwens ook met Evy begonnen, na daarvoor al een keer een mislukte poging zonder schema te hebben gedaan (teveel, te snel, shin splints.. auw). Kan het alleen maar aanraden, al was ik haar na 10 weken wel een keertje zat :P
Had van tevoren nooit verwacht dat ik ooit 5km zou kunnen lopen en dat ik het ook nog leuk zou gaan vinden.

• Valorian
Daywalk3r schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 07:34: helemaal in je element maar toch _/-\o_

[...]

Ja, eerder gehoord. Onzin toch, je komt om een marathon te lopen. Voor hazen snap ik dat nog, maar de pro's..
Het probleem is dat deze lopers vooral voor startgeld kwamen, de loop zelf was niet erg prestigieus. Als ze dan geen podiumplaats meer konden behalen (en dus nog meer geld binnen konden slepen) dan was het voor hen logischer om uit te stappen zodra het kon, want dan is hersteltijd korter en kunnen ze eerder elders weer lopen. Het ging overigens om Marathon Utrecht, die hebben onder een andere organisatie tussen 2005-2010 hard geprobeerd prestige op te bouwen, toen liepen er ook altijd betaalde lopers mee en liep de top 5 toch wel een beetje in de 2:10-2:15 zone. Maar echt internationale allure (en bijbehorend deelnemersveld) bleef uit, het feit dat het 2 rondjes van 21,1km zijn helpt natuurlijk ook niet mee. Sinds een paar jaar is de marathon nieuw leven ingeblazen met nieuwe organisatie en wordt er geen geld meer stukgeslagen op het inkopen van lopers. Dat zorgde er voor dat de snelste tijden de afgelopen jaren rond de 2:30 uur lagen. Dit jaar weer iets sneller dankzij wat buitenlandse sub-toppers die rond de 2:18 finishten geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

InZane schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Ik ben trouwens ook met Evy begonnen, na daarvoor al een keer een mislukte poging zonder schema te hebben gedaan (teveel, te snel, shin splints.. auw). Kan het alleen maar aanraden, al was ik haar na 10 weken wel een keertje zat :P
Had van tevoren nooit verwacht dat ik ooit 5km zou kunnen lopen en dat ik het ook nog leuk zou gaan vinden.
Lopen die schema's nagenoeg synchroon dan? Hou er rekening mee dat je met het uitlopen van het 5K schema wel wat meer basis op bouwt in plaats van halverwege door te gaan naar 10K. Maar als het redelijk gaat, dan kan dat best lijkt me. Leg je in ieder geval niet teveel druk op. Als het een bepaalde week moeilijk gaat, doe die week nog een keer tot het wel makkelijk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MindWarp schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:43:
[...]

Ha een collega Evy-loper :w
Ook ik kan je alleen maar de tip geven om het rustiger aan proberen te doen. Ik weet dat dat gek kan voelen als je denkt te gaan HARDlopen, maar op de lange termijn zal het trainen er beter door gaan en heb je minder kans op blessures.
Bovendien is Evy (in mijn optiek) nog best een ambitieus schema voor beginnende lopers vanwege de grote stappen die het schema in de latere weken maakt. Dus waar je nu van 2 minuten 'voluit lopen' nog wel 3 minuten kunt maken, zal dat later erg lastig worden als je van 8 naar 12 minuten moet bijvoorbeeld.
Maar als je in de eerste weken rustig leert lopen, zal die stap in ieder geval gemakkelijker zijn.

Zelf zit ik in week 8 van het schema. Gisteren pas voor het eerst in die 8 weken natgeregend tijdens een loopje en hoe! Een heerlijk verfrissende plensbui tijdens de laatste 15 minuten gehad. Heerlijk tot het moment dat je weer thuis bent. Dan voel je je ineens als een verzopen kat en plakt alles :P

Waarschijnlijk gaat het vervolg schema wel uit van een basis , dat heb je nog niet echt als je net voor het eerst een keer 30min gelopen hebt ;) Zou ik wel even rekening mee houden. Want volgens mij ga je dan ook al intervallen in de eerste week (10min / 4km interval en dan weer 10 min). Kan je beter nog een extra weekje opbouwen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik wil even een plan B maken voor als mijn voet toch meer problematisch gaat worden. Dan zal het sowieso nodig zijn om volume en/of frequentie terug te schroeven om de boel beter te laten herstellen.
Overigens gok ik dat het een nasleep is van de gekke zwik die ik 2 maanden geleden maakte.

Vanochtend ook even heel goed opgelet. In plaats van meteen te gaan lopen ook opgestaan, even blijven staan en daarna gaan lopen. Dat voelde een stuk soepeler, dus misschien is het een kwestie van doorbloeding ofzo...

Anyway, plan B dus. De focus verleggen van volume op de benen naar het trainen van andere belangrijke zaken. Conditie, natuurlijk, maar ook de ondersteunende spieren.
Tijd voor een core challenge dus!
Ik heb er zo maar een paar geGoogled. Degene die me het meest aansprak:
https://therunningbug.com...e-challenge-in-four-moves

Zal de dosering en rustdagen, zoals altijd, even aanpassen aan mijn eigen wensen, maar ik vermoed dat een hernieuwde core boost me een hoop kan helpen om over 2 maanden toch die 4 uur door te kunnen lopen.

Nog meer tips voor plan B?

• Aghanim
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:35:
Ik wil even een plan B maken voor als mijn voet toch meer problematisch gaat worden. Dan zal het sowieso nodig zijn om volume en/of frequentie terug te schroeven om de boel beter te laten herstellen.
Overigens gok ik dat het een nasleep is van de gekke zwik die ik 2 maanden geleden maakte.

Vanochtend ook even heel goed opgelet. In plaats van meteen te gaan lopen ook opgestaan, even blijven staan en daarna gaan lopen. Dat voelde een stuk soepeler, dus misschien is het een kwestie van doorbloeding ofzo...

Anyway, plan B dus. De focus verleggen van volume op de benen naar het trainen van andere belangrijke zaken. Conditie, natuurlijk, maar ook de ondersteunende spieren.

Zal de dosering en rustdagen, zoals altijd, even aanpassen aan mijn eigen wensen, maar ik vermoed dat een hernieuwde core boost me een hoop kan helpen om over 2 maanden toch die 4 uur door te kunnen lopen.

Dit komt wel aardig overeen met een aantal oefeningen die mijn fysio noemde om de core te versterken. Hij noemde ook lunges, mountain climbers en eenbenige squats.

Nu jij over een Plan B begint ben ik ook eens gaan nadenken. Gelukkig lijkt mijn knieblessure verholpen te zijn door synchroon te gaan lopen ( :+ ) maar vervolgens dienen zich diverse kleine ongemakken aan. Ik herinner me van de voorgaande 2 jaren dat ik vrijwel continu kleine pijntjes had wanneer ik schema's volgde die me uitdaagde om verder of meer te lopen. Door die vervelende knie stopte ik uiteindelijk een paar maanden met lopen om daarna weer opnieuw from scratch te starten. Daardoor weet ik niet of die kleine pijntjes een beetje horen bij het vergroten van de inspanning/afstand of niet.

Ik train gemiddeld 2x per week en fiets er 2x per week naast (racefiets) om bewust de impact van hardlopen te beperken. De pijntjes zijn zeer divers, variërend van achillespees, bil, kuit, hiel. Na het lopen vrijwel direct verdwenen en niet opnieuw optredend bij de eerstvolgende keer lopen. Ook bij langzame duurlopen treedt het op en vaak al na een paar kilometer.

Ik dacht dat mijn schoen met 800km versleten was maar op mijn Pegasus met 160km op de teller heb ik er evengoed last van. Ik loop dus eigenlijk vrijwel geen enkele keer echt lekker door deze lichte klachten.

Is dat een logisch gevolg wanneer de afstanden vergroot worden of ben ik gewoon niet gemaakt om langer dan een uur hard te lopen aan een stuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

IANAF (I am not a fysio), maar:
Diverse kleine verdwijnende pijntjes zou ik me geen zorgen over maken. Beetje spiergroei hier, licht stijfje daar, niks geks lijkt me.
Vooral bij het uitbouwen van volume komt dat voor volgens mij. Het langduriger belasten van je lichaam vergt gewoon aanpassing die tijd kost (helaas!).

Waar ik wel aan denk met continu pijntjes is een combinatie van core-oefeningen en looptechniek.

Wellicht is je loopbeweging aan de verkrampte kant, bewegen je heupen niet lekker mee, houd je je schouders klem waardoor andere delen moeten compenseren? Hoe is je armzwaai? (ik zie zóveel mensen die compleet van links naar rechts zwaaien en die beweging dan dus ook met hun benen moeten maken om daar tegenwicht aan te bieden!)

Je core versterken zal ervoor zorgen dat je minder doorzakt en je beweging zich beter kan beperken tot je onderlichaam. Hoe minder excentrisch je beweging hoeft te zijn, hoe minder energie het kost en des te minder het bovenlichaam en je balans in het spel betrokken wordt.

IMHO, iedereen kan meer dan een uur leren hardlopen, vooropgesteld dat je:
- rustig genoeg opbouwt
- efficiënt loopt (dus onnodige impact vermijdt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56
Leuk al die Evy lopers - ben zelf ook voor de zoveelste keer begonnen.

Dit keer pak ik soms een extra rustdag, heb nieuwe schoenen en heb een andere looproute. Dit helpt mij allemaal om mijn pijnlijke linkerknie tegen te gaan. (lopersknie) Het gaat echt stukken beter nu, dat motiveert mij ontzettend.

Ik ben 2,04 en wat mij opviel is dat mijn cadans? aantal stappen per minuut erg laag was/is. Dit resulteerde in grote stappen met mijn lange benen, maar zonder bijbehorende spierkracht en vervolgens grote impact bij neerkomen van de voet. Ik heb toen een metronoom app geïnstalleerd waarbij ik langzaam maar zeker mijn frequentie omhoog probeer te brengen. Ik vind het best lastig, maar het voelt zoveel beter (minder belastend omdat je jezelf dwingt tot kleinere stappen) na de loop.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• tlpeter
Pathogen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:35:

Survivalrun. Heel goed voor je core en ook loop je nog steeds al is het een stuk minder.
Kijk eens in de buurt (waar woon je ergens?) of er een vereniging zit.
Je mag vast een keertje een proeflesje volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:37

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

tlpeter schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:17:
[...]

Survivalrun. Heel goed voor je core en ook loop je nog steeds al is het een stuk minder.
Het lopen tijdens een surivivalrun gaat bij mij op een gegeven moment niet meer op techniek.. dan is het gewoon harken 8)7 , vooral met een boomstam op je schouders kan ik altijd elke meter vervloeken!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Als je al langer loopt, en je hebt toch vaak nog pijntjes/blessures dan loont het (eigen ervaring) om bij een atletiekclub te gaan trainen. Ik train er nu een half jaar op woensdag en heb een veel betere looptechniek en daardoor weinig tot geen pijntjes meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Techniek doet wonderen. Absoluut. Dat niet elke hardloopzaak standaard een foldertje meegeeft over looptechniek bij je eerste schoenen is eigenlijk debiel.

"Hardlopen is blessures krijgen", "Pijn hoort erbij", wat een onzin. Net als bij elke sport kom je nergens als je niet gewoon een correcte techniek aanleert. Alleen bij hardlopen "lossen we dat op" door grote hoeveelheden demping en corrigerend schoeisel.

Nee!

Corrigerend schoeisel heb je alléén nodig als je daadwerkelijk voetproblemen hebt. Véél demping heb je eigenlijk nooit nodig. Misschien bij flink overgewicht. En het verhindert je in het verkrijgen van feedback van de grond en voeten om je techniek goed aan te leren.
Een beetje, reactieve, demping, en goed meebewegen met je voeten, dat is alles wat een gemiddeld persoon nodig zou moeten hebben. Dat het dan langer duurt om normaal op te bouwen dan in allerlei schema's die beloven dat je binnen een jaar een halve marathon kunt lopen... dat noem je gezond verstand :P

/rant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MindWarp
  • Laatst online: 03-09 10:02
SaURoN schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:43:
[...]

Waarschijnlijk gaat het vervolg schema wel uit van een basis , dat heb je nog niet echt als je net voor het eerst een keer 30min gelopen hebt ;) Zou ik wel even rekening mee houden. Want volgens mij ga je dan ook al intervallen in de eerste week (10min / 4km interval en dan weer 10 min). Kan je beter nog een extra weekje opbouwen.
Je hebt gelijk. Zoveel haast heb ik ook niet om een vervolgschema te starten. :)
Het is, denk ik, wat misplaatste arrogantie van me, omdat ik de 4-5 jaren hiervoor gewoon best veel kilometers gemaakt heb, dat ik dacht dat ik nu wel een weekje kan skippen.
Ik had juist dit schema gekozen om mezelf weer haalbare doelen te stellen en de basis te consolideren (sinds mijn motivatieverlies en gewichtstoename). Het gaat het me nu goed af, maar ook weer niet zo gemakkelijk dat ik een week zou moeten willen skippen.

Ik ga hierna trouwens niet verder met Evy. Ik gebruik haar schema nu vooral omdat het goed voelde om weer met walk/run op te bouwen en volgens google is het dan Evy of c25k. Ik gebruik ook niet de app, maar heb de trainingen gewoon op mijn garmin staan. Dus ik zal na week 10 minder zat van haar zijn dan andere lopers hier :)
InZane schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Ik wil straks een eigen schema doen gebaseerd op een 10k-schema van hal higdon, maar dan wat langzamer qua opbouw. Hij bouwt in 8 weken alleen maar op en ik maak er dan liever 11 weken van, zodat ik na elke 2 weken van opbouw een "herstel/consolidatie" week kan doen. Dat is een ritme waar ik me vroeger altijd erg goed bij heb gevoeld.
Ook wil ik halverwege dat schema voorzichtig met intervaltraining beginnen.

Het plannen is trouwens voor mij al de helft van de lol, maar uiteindelijk zal de toekomst natuurlijk uit moeten wijzen of de plannen ook echt realistisch uitvoerbaar blijken te zijn. Tot nu toe gaat 'ie lekker en ben ik toch alweer 2 maandjes gedisciplineerd aan het trainen :*)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zo dan, vannacht met enorme kramp in mijn linker kuit wakker geworden.
Gisteren mijn nieuwe schoenen opgehaald de Brooks launch 5.
Deze zijn in de basis (zool etc) nagenoeg exact aan de launch 4 waar ik veel (in verhouding) op loop.
Ik heb ze totaal denk ik een uur of twee aan gehad in huis.
Dus niet wandelen of hardlopen maar alleen aan gehad en af en toe een stukje door het huis heen lopen.
Mijn kuitblessure leek hersteld maar dit geeft toch effe aan dat ik er nog niet klaar mee ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Da's prut @tlpeter ...

Ik heb gisteravond eens een uitgebreide masseer-en-strek-ronde gedaan. Mijn rechterbeen blijkt een stuk minder flexibel te zijn, waar ik zittend op de grond nog wel de tenen van mijn linkervoet aan kan raken kom ik rechts zo 20cm tekort :o
Tijd voor structureel beter verzorgen dus.
Ook dit heeft waarschijnlijk veel te maken met de verzwikking. Zwakkere enkel = voet stijver houden = meer en langer spanning op kuit en hamstrings.

Het verzorgen heeft ook al bijgedragen tot minder stijfheid bij het opstaan vanochtend! Ik heb wel het idee dat ik door het losmaken de pijntjes iets beter voel, maar nog verre van alarmerend gelukkig.

Ook meteen aan de core-oefeningen begonnen. Die bicycles zijn nog behoorlijk pittig! Nou weet ik ook wel van mezelf dat voornamelijk het onderste deel van mijn buikspieren wel werk kan hebben. De rest was overigens ook niet mis, dus het is me wel duidelijk dat een tijdje niet bijhouden echt wel achteruitgang betekent :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
tlpeter schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:05:
Zo dan, vannacht met enorme kramp in mijn linker kuit wakker geworden.
Deze zijn in de basis (zool etc) nagenoeg exact aan de launch 4 waar ik veel (in verhouding) op loop.
Dus niet wandelen of hardlopen maar alleen aan gehad en af en toe een stukje door het huis heen lopen.
Mijn kuitblessure leek hersteld maar dit geeft toch effe aan dat ik er nog niet klaar mee ben :)
Dat is balen zeg! Als je bij het in en om huis dingen doen al last krijgt dan zou ik even heel voorzichtig zijn met weer opbouwen en gaan hardlopen. Overigens begrijp ik niet helemaal wat het aanhebben van de Brooks ermee te maken heeft, ik neem aan dat het voor je blessure/pijn/kramp toch niet uitmaakt of je die 2 uurtjes in huis hebt rondgelopen op sportschoenen of op andere schoenen? Of komt het zo nauw?

Hoe dan ook, beterschap. Weet precies hoe het voelt als je graag wilt lopen maar nog niet kan... Heb vorig najaar in 2 maanden meer Netflix gekeken dan de rest van het jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Valorian Ik denk dat het een combinatie is van gestopt zijn met meedere malen per dag rekken van de kuitspieren en het vergeten van het nemen van extra magnesium.
Mijn kuiten zijn een goede indicator en wanneer ik deze begin te voelen of kramp krijg dan moet het rustiger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 15:36
tlpeter schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 08:05:
Nu ik dit zo lees: Is dat inlopen echt nodig? Ik heb moet zeggen dat ik nog nooit schoenen heb ingelopen. Gewoon aantrekken en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik denk van niet aangezien ook nog eens met steunzolen loop. De originele zooltjes gaan er meteen uit.
Het is voor mij meer ene kwestie van de bovenkant effe straktrekken en voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
InZane schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:07:
[...]

Nu ik dit zo lees: Is dat inlopen echt nodig? Ik heb moet zeggen dat ik nog nooit schoenen heb ingelopen. Gewoon aantrekken en gaan met die banaan.
Mwoah, kan me voorstellen dat het niet handig is meteen op nieuwe schoenen een marathon te gaan rennen... Maar over het algemeen ga ik ook gewoon meteen 'normaal' aan de slag met nieuwe schoenen ja, nooit last van gehad.

Ben trouwens een beetje aan het nadenken over mijn volgende marathon, wordt mijn tweede dan. Zal vermoedelijk eind volgend jaar gaan worden dan, ben nu nog bezig met verbeteren 10k en HM tijden.

Twee opties zijn de marathon van eindhoven en die van amsterdam, rotterdam is natuurlijk een klassieker maar valt tegelijk met de halve van berlijn en is in dat opzicht niet handig (hm van berlijn begint een traditie te worden met wat vrienden dus is meestal wel een zekerheidje ;) ).

Mensen met ervaringen met deze marathons en aan- of afraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Meerdere keren Amsterdam gelopen, erg fijne marathon qua parcours, organisatie en timing in het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:17
@m0ridin Ik heb alleen Amsterdam gelopen, in 2015. Helaas was het toen erg warm (20+) voor de tijd van het jaar, dus deze is niet helemaal gelopen zoals ik hoopte (ben niet zo'n warm weer loper). Maar ik heb 'm wel uitgelopen en dit was en is nog steeds mijn eerste marathon. Het parcours van Amsterdam is erg mooi om te lopen. Mijn broer heeft Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven verschillende keren gelopen en vindt Amsterdam de mooiste om te lopen van de 3.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:06:
Meerdere keren Amsterdam gelopen, erg fijne marathon qua parcours, organisatie en timing in het jaar.
Thanks! Goed om te horen... ga daar dit jaar misschien de halve lopen trouwens dus even zien hoe dat mee gaat spelen...
PatrickC schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:22:
Ik heb alleen Amsterdam gelopen, in 2015. Helaas was het toen erg warm (20+) voor de tijd van het jaar, dus deze is niet helemaal gelopen zoals ik hoopte (ben niet zo'n warm weer loper). Maar ik heb 'm wel uitgelopen en dit was en is nog steeds mijn eerste marathon. Het parcours van Amsterdam is erg mooi om te lopen. Mijn broer heeft Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven verschillende keren gelopen en vindt Amsterdam de mooiste om te lopen van de 3.
Ah, top! Positieve ervaringen dus tot nu toe :) Rotterdam trekt me puur in de zin van 'DE marathon van nederland'. Maar die is voor mij op het moment qua timing niet heel praktisch...

[ Voor 52% gewijzigd door m0ridin op 17-08-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Leiden marathon is ook wel een mooie heb ik van horen zeggen alleen is deze al in Mei.

[ Voor 17% gewijzigd door tlpeter op 17-08-2018 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
tlpeter schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:37:
Leiden marathon is ook wel een mooie heb ik van horen zeggen alleen is deze al in Mei.
Hmmm, op zich ook een optie wel... HM van berlijn is meestal het eerste weekend van april dus dan is dat een mooie 'test' en best prima te combineren lijkt me. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:37:
Kwam toevallig dit jaar tijdens een fietstraining 'door' het parcours van de Leiden Marathon, geen aanrader wat mij betreft op basis van wat ik gezien heb: super uit elkaar getrokken lopersveld over eindeloze lange, rechte wegen door de polder zonder supporters langs de kant.

Zie parcours: https://marathon.nl/parcours/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Vandaag ingeschreven voor de TIlburg 10EM, lijkt me wel een mooie gelegenheid om, met het oog op de Hm van Eindhoven, mijn huidige vorm te meten :).
Heb 2 jaar geleden de 10km in Tilburg gelopen en was niet onder de indruk van het parcours en publiek langs de route. Heb van horen zeggen dat de 10km een beetje het ondergeschoven kindje is en dat de beleving bij de 10EM compleet anders moet zijn.

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:06:
Hoe vindt je dat stuk bij Duivendrecht dan? Ik hoor dat dat redelijk beroerd is doordat het een 'saai' industrieterrein is met ook relatief weinig supporters?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
MrAcid schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:47:
[...]

Kwam toevallig dit jaar tijdens een fietstraining 'door' het parcours van de Leiden Marathon, geen aanrader wat mij betreft op basis van wat ik gezien heb: super uit elkaar getrokken lopersveld over eindeloze lange, rechte wegen door de polder zonder supporters langs de kant.

Zie parcours: https://marathon.nl/parcours/
Tja, het is een marathon en dan heb je 42km op te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
dreameater schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Hoe vindt je dat stuk bij Duivendrecht dan? Ik hoor dat dat redelijk beroerd is doordat het een 'saai' industrieterrein is met ook relatief weinig supporters?
Dat is ook een enorm saai stuk.
Maar daar heeft denk ik zo'n beetje elke marathon wel last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daywalk3r

Daywalk3r

Walks at night 2

Eindhoven heeft ook zo'n ellendig saai stuk over het industrieterrein en langs de uni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:54
m0ridin schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

Mwoah, kan me voorstellen dat het niet handig is meteen op nieuwe schoenen een marathon te gaan rennen... Maar over het algemeen ga ik ook gewoon meteen 'normaal' aan de slag met nieuwe schoenen ja, nooit last van gehad.

Ben trouwens een beetje aan het nadenken over mijn volgende marathon, wordt mijn tweede dan. Zal vermoedelijk eind volgend jaar gaan worden dan, ben nu nog bezig met verbeteren 10k en HM tijden.

Twee opties zijn de marathon van eindhoven en die van amsterdam, rotterdam is natuurlijk een klassieker maar valt tegelijk met de halve van berlijn en is in dat opzicht niet handig (hm van berlijn begint een traditie te worden met wat vrienden dus is meestal wel een zekerheidje ;) ).

Mensen met ervaringen met deze marathons en aan- of afraders?
Zie hier mijn ervaringen van vorig jaar:

Bartske in "Hardlopen - Deel 7"

Als je wat posts naar voren en naar achteren leest zijn er nog wel meer ervaringen te lezen.

Pro tip: zoek gewoon rond de datum van vorig jaar en de jaren daarvoor in dit topic van je beoogde marathon. Kans is groot dat je wat verhalen tegenkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
Bartske schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Zie hier mijn ervaringen van vorig jaar:

Bartske in "Hardlopen - Deel 7"

Als je wat posts naar voren en naar achteren leest zijn er nog wel meer ervaringen te lezen.

Pro tip: zoek gewoon rond de datum van vorig jaar en de jaren daarvoor in dit topic van je beoogde marathon. Kans is groot dat je wat verhalen tegenkomt ;)
Dat is inderdaad wel een goeie, ga ik van het weekend eens voor zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
dreameater schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Eens, dat is niet top. Maar dat is 4 van de 42km (km 26 tot 30). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:12:
[...]

Tja, het is een marathon en dan heb je 42km op te vullen.
Ja, en daarom kun je beter een grote marathon in een grote stad lopen wat mij betreft. :) Zou Leiden (dus) niet echt aanraden op basis van wat ik ervan gezien hem, tenzij het je thuis-stad is ofzo.

Mijn eerste marathon liep ik in Utrecht in 2008. Kilometer 25 tot 40 was destijds langs de Leidsche Rijn naar Harmelen - en weer terug. Nagenoeg alleen maar rechtdoor, 0 lopers om me heen en ik zat heeeeeelemaal stuk daar (hallo onervarenheid en veel te ambitieus doel) en dit maakte het er behoorlijk veel ellendiger op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Elke NL Marathon heeft wel een saai stuk, R'dam heeft de lus om de Kralingseplas, dat is wel een mooie omgeving maar er staan daar ook niet veel supporters meer. Toch vond ik het daarom niet minder leuk. Het heeft ook wel weer wat, op de ene plek staan 1000 mensen en krijg je nieuwe energie, op de andere plek is het afzien, gaan ook veel meer mensen wandelen, en niet veel later komt er weer zo'n spot waar je verwelkomd wordt door veel supporters. Als er overal mensen staan wordt het ook monotoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Rene schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 14:45:
Ik heb mezelf ook even ingeschreven voor een 10K loop. Aangezien ik bijna nooit hardloop heb ik zondag maar een 10km gelopen om een soort van nulpunt te krijgen,

Tijd: 48:29 (heuvelachtig met 140 hoogtemeters)

Nu vraag ik me af of ik deze tijd binnen 4 weken naar de sub 45 minuten kan krijgen (wedstrijd is 18 Augustus). Iemand nog goede tips hiervoor?

Ik train 3-4x per week. Voornamelijk cross-fit / HIIT training. Ik ben bereid om 1-2 van die trainingen om te zetten naar een looptraining. Eventueel hardlopen voor de krachtraining.
Morgen is het zover en mag ik eraan geloven. Ik heb vorige week een intervaltraining10x1 km op 4:15min/km gelopen met 2 min/200m tussen de intervals. Dit ging zonder noemenswaardige problemen (al zat de harstslag in de laatste kilometer wel tegen mijn absolute max aan (-9 slagen).

Mijn plan is om morgen om 4:30 te vertrekken, en dit vol te houden over 10 kilometer. Wellicht de laatste 1-2 kilometer versnellen. Mocht ik zien dat mijn hartslag teveel wordt ga in boven de 4:30 lopen en zet ik de sub 45 minuten uit mijn hoofd. Klinkt dat als een goed idee of kan ik beter wat harder/rustiger starten.

Hoe doen jullie het trouwens met drinken tijdens een 10 kilometer? er is een drinkstation halverwege, is het nodig om hier wat drinken te scoren of is het beter om gewoon door te rennen?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rene schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:52:
[...]

Hoe doen jullie het trouwens met drinken tijdens een 10 kilometer? er is een drinkstation halverwege, is het nodig om hier wat drinken te scoren of is het beter om gewoon door te rennen?
Doorrennen. Drinken is echt overbodig als je minder dan een uur onderweg bent en het niet snikheet is. Twee uur voor de start een halve liter water, dan ongeveer een half uur voor de start naar de wc en je zit wel goed.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:54
kenneth schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:16:
[...]

Doorrennen. Drinken is echt overbodig als je minder dan een uur onderweg bent en het niet snikheet is. Twee uur voor de start een halve liter water, dan ongeveer een half uur voor de start naar de wc en je zit wel goed.
Temperatuur zal nog geeneens de belangrijkste factor zijn, maar luchtvochtigheid (icm temperatuur). Daarnaast is het ook wel persoonlijk (de een verliest meer vocht dan de ander). Maar verder eens. Je mag best wel wat vocht verliezen voordat je in de problemen komt, zolang je het achteraf maar weer aanvult. Goed drinken na de finish dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
Bartske schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Temperatuur zal nog geeneens de belangrijkste factor zijn, maar luchtvochtigheid (icm temperatuur). Daarnaast is het ook wel persoonlijk (de een verliest meer vocht dan de ander). Maar verder eens. Je mag best wel wat vocht verliezen voordat je in de problemen komt, zolang je het achteraf maar weer aanvult. Goed drinken na de finish dus :)
Lol, ik woon in Bergen in Noorwegen.
Bergen ligt aan de westkust van Noorwegen en staat bekend om zijn hevige regenval (gemiddeld 2250 mm per jaar).
Ook morgen geen uitzondering. Waarschijnlijk kan ik gewoon met mijn mond open lopen en voldoende vocht naar binnen happen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

[...]

Mijn plan is om morgen om 4:30 te vertrekken, en dit vol te houden over 10 kilometer. Wellicht de laatste 1-2 kilometer versnellen. Mocht ik zien dat mijn hartslag teveel wordt ga in boven de 4:30 lopen en zet ik de sub 45 minuten uit mijn hoofd. Klinkt dat als een goed idee of kan ik beter wat harder/rustiger starten.
Succes morgen! Ik doe vanavond een aanval op mn PR op de 10k. Deze staat op 39:21 , zou hem graag nét onder de 39 willen zetten. M'n plan is om op 4:01 / 4:00 per km te starten en geleidelijk aan te versnellen richting de 3:45. Vanaf km 5 loop je dan 3:56 waarvan ik hoop niet te snel te verzuren.
Mag hopen dat er een beetje publiek staat vanavond, dat kan nog wel eens helpen. Heb er zin in .. al wetende dat ik waarschijnlijk daarna helemaal naar de **ring ben :9

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
[...]

Morgen is het zover en mag ik eraan geloven. Ik heb vorige week een intervaltraining10x1 km op 4:15min/km gelopen met 2 min/200m tussen de intervals. Dit ging zonder noemenswaardige problemen (al zat de harstslag in de laatste kilometer wel tegen mijn absolute max aan (-9 slagen).

Succes! En nope, drinken tijdens een 10k is echt niet nodig (zelfs niet als het warm is wat mij betreft).
dreameater schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

Succes morgen! Ik doe vanavond een aanval op mn PR op de 10k. Deze staat op 39:21 , zou hem graag nét onder de 39 willen zetten. M'n plan is om op 4:01 / 4:00 per km te starten en geleidelijk aan te versnellen richting de 3:45. Vanaf km 5 loop je dan 3:56 waarvan ik hoop niet te snel te verzuren.
Mag hopen dat er een beetje publiek staat vanavond, dat kan nog wel eens helpen. Heb er zin in .. al wetende dat ik waarschijnlijk daarna helemaal naar de **ring ben :9
En ook jij succes! Waarom niet gewoon je beoogde tempo lopen? Probeer zelf mijn races altijd redelijk vlak te lopen, wetende dat je altijd wat te snel start en dus iets speling hebt (evt iets van speling inbouwen).

Ik vind het altijd lastiger om nog te gaan versnellen juist na een tijdje, maar dat is voor eenieder anders natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Ik vind mijn pogingen om onder het uur te komen al lastig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Haha als je hier leest dan durf je bijna niet meer te posten als gammele comebackamateur. :D
Pathogen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:02:
Techniek doet wonderen. Absoluut. Dat niet elke hardloopzaak standaard een foldertje meegeeft over looptechniek bij je eerste schoenen is eigenlijk debiel.

"Hardlopen is blessures krijgen", "Pijn hoort erbij", wat een onzin. Net als bij elke sport kom je nergens als je niet gewoon een correcte techniek aanleert. Alleen bij hardlopen "lossen we dat op" door grote hoeveelheden demping en corrigerend schoeisel.

Nee!

Corrigerend schoeisel heb je alléén nodig als je daadwerkelijk voetproblemen hebt. Véél demping heb je eigenlijk nooit nodig. Misschien bij flink overgewicht. En het verhindert je in het verkrijgen van feedback van de grond en voeten om je techniek goed aan te leren.
Een beetje, reactieve, demping, en goed meebewegen met je voeten, dat is alles wat een gemiddeld persoon nodig zou moeten hebben. Dat het dan langer duurt om normaal op te bouwen dan in allerlei schema's die beloven dat je binnen een jaar een halve marathon kunt lopen... dat noem je gezond verstand :P

/rant.
Mag antipronatie wel? :P
Ik heb ooit schoenen gekregen die dat een beetje doen omdat de camera met loopband aan gaf dat ik anders wel te veel doorzakte. Nu wil ik eigenlijk wel eens nieuwe, ook met wat meer demping, maar dat is meer omdat deze set al acht jaar oud is. Het schijnt dat je ze iets vaker moet vervangen toch? :D

Mijn looptechniek wil ik eigenlijk ook wel verbeteren. Ik vind dat ik wat te traag (cadans én snelheid) loop en probeer dat wat te verbeteren. Meer afzetten werkt niet echt effectief heb ik gemerkt omdat ik dan meer omhoog ga dan naar voren, feitelijk moet ik gewoon snellere passen maken. Heb jij dan tips om dat te trainen (zelf dus, niet naar een loopschool).
Uiteraard zal het moeten verbeteren door m'n conditie weer op niveau te krijgen en wat minder vadsig te worden, maar misschien kan ik al wat trainen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:15:
Haha als je hier leest dan durf je bijna niet meer te posten als gammele comebackamateur. :D
Ik zit met veel pijn en moeite rondom de 5:30 dus ik laat ze lekker kletsen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Och, jullie doen het allemaal beter dan ik.. Na mijn auto-ongeluk van eind mei heb ik tot nu toe 2x een kilometer of wat gelopen. Nog steeds aan het revalideren van een whiplash en hersenschudding :( ;w

Persoonlijk vind ik het juist het mooie van hardlopen, ieder op zijn eigen niveau zijn eigen uitdaging en toch vergelijkbaar :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinned123
[...]

Ik pak het altijd aan, zeker bij een kleinere race kost het amper tijd.
Paar slokken en de rest over het bolletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

[...]

Op een 10 neem ik eigenlijk nooit drinken aan, de afstand en tijd is dusdanig kort dat je het eigenlijk wel zonder drinken af moet kunnen Tenzij het echt ontzettend warm is!

tips voor New York

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Calitomnication schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:57:
Vandaag ingeschreven voor de TIlburg 10EM, lijkt me wel een mooie gelegenheid om, met het oog op de Hm van Eindhoven, mijn huidige vorm te meten :).
Heb 2 jaar geleden de 10km in Tilburg gelopen en was niet onder de indruk van het parcours en publiek langs de route. Heb van horen zeggen dat de 10km een beetje het ondergeschoven kindje is en dat de beleving bij de 10EM compleet anders moet zijn.
Tilburg Ten Miles is heerlijk. Er zitten (zoals altijd wel) dode stukjes tussen, vooral rond de waterzuivering.
Maar geniet vooral van de Piushaven, de wijk Armhoef en Heuvel. Want dat is zo fucking vet daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
dreameater schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:46:
[...]

En gelukt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Calitomnication schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:56:
[...]

Op een 10 neem ik eigenlijk nooit drinken aan, de afstand en tijd is dusdanig kort dat je het eigenlijk wel zonder drinken af moet kunnen Tenzij het echt ontzettend warm is!
Dat is maar net hoe snel je loopt :P

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Helaas niet, vanaf de start ging ik denk ik toch te hard weg op 3:40 vanaf km 3 ging ik al naar de 4:03.
Km 678 was het verkeken met 4:14 op de klok per km.
Op het eind nog wel weer wat kunnen corrigeren maar niet genoeg. Kwam uit op 40:28

Dit was m'n eerste test op tempo na het terugkomen van shinsplints en kuit blessures. Mag dus totaal niet ontevreden zijn. Voelt toch wel weer goed om op dit tempo te kunnen beuken :7
Nu kijken of ik elke week weer een interval training of een tempo loop kan ik plannen.

Ik ga ervoor om dit jaar alsnog die 39:21 te verbreken. Al is het een paar seconden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dreameater op 18-08-2018 11:47 ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:21
Vandaag geweldig shirt gezien ; athletes run, heroes swim.

Oja, was tijdens een zwemtochtje van iemand

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 18-08-2018 18:32 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rene
dreameater schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Helaas niet, vanaf de start ging ik denk ik toch te hard weg op 3:40 vanaf km 3 ging ik al naar de 4:03.
Km 678 was het verkeken met 4:14 op de klok per km.
Op het eind nog wel weer wat kunnen corrigeren maar niet genoeg. Kwam uit op 40:28

Dit was m'n eerste test op tempo na het terugkomen van shinsplints en kuit blessures. Mag dus totaal niet ontevreden zijn. Voelt toch wel weer goed om op dit tempo te kunnen beuken :7
Nu kijken of ik elke week weer een interval training of een tempo loop kan ik plannen.

Ik ga ervoor om dit jaar alsnog die 39:21 te verbreken. Al is het een paar seconden ;)
Dat is een prima tijd!

Hier is het gelukt om onder de 45 minuten te eindigen. Laatste 4 kilometer puur op wilskracht (en een paar mooie billen voor me).

Eindtijd 44:15. Gemiddelde hartslag was 180. Dus veel meer zat er niet in.

Superblij 🍾👍🍾

https://connect.garmin.com/modern/activity/2942867766

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24

[...]

Ik heb ooit schoenen gekregen die dat een beetje doen omdat de camera met loopband aan gaf dat ik anders wel te veel doorzakte. Nu wil ik eigenlijk wel eens nieuwe, ook met wat meer demping, maar dat is meer omdat deze set al acht jaar oud is. Het schijnt dat je ze iets vaker moet vervangen toch? :D
Ja, dat kan waarschijnlijk geen kwaad, al ben ik zelf ook begonnen met schoenen van zo'n 15 jaar oud, die toch ook wel hun beste tijd hadden gehad. Maar toen ik mezelf op een gegeven moment beloonde met nieuwe schoenen was dat toch wel erg aangenaam. Ik kan het wel aanraden.

En wat type schoen betreft, zou ik vooral nemen wat je prettig vindt. Nauwelijks tot geen demping of drop is naar mijn idee net zo goed een modegril als veel demping of drop. Wat blessurepreventie betreft maakt het weinig uit, alleen het type blessure kan verschillen. Ik heb zelf stabiliserende schoenen met volgens mij flink wat demping. Omdat ik die fijn vind lopen. En Nikes. Omdat dat wat mij betreft het enige merk is dat geen aarslelijke hardloopschoenen heeft.

[...]

Mijn looptechniek wil ik eigenlijk ook wel verbeteren. Ik vind dat ik wat te traag (cadans én snelheid) loop en probeer dat wat te verbeteren. Meer afzetten werkt niet echt effectief heb ik gemerkt omdat ik dan meer omhoog ga dan naar voren, feitelijk moet ik gewoon snellere passen maken. Heb jij dan tips om dat te trainen (zelf dus, niet naar een loopschool).
Uiteraard zal het moeten verbeteren door m'n conditie weer op niveau te krijgen en wat minder vadsig te worden, maar misschien kan ik al wat trainen. :P
Gedoseerd je volume opbouwen zal waarschijnlijk al helpen. Daarnaast kan je ook zelf loopscholing doen, op bijvoorbeeld deze site staan goede oefeningen.

Jezelf geforceerd een andere techniek aanleren, is naar mijn idee geen goed idee. Tenzij je bij wijze van spreken helemaal op je hielen loopt, hoeft er met een haklanding bijvoorbeeld niets mis te zijn. Het idee dat een voorvoetlanding de heilige graal van het hardlopen is, is naar mijn idee gelukkig ook al een stuk minder.

Naar mijn idee wordt overigens naar mate je tempo hoger wordt, je techniek - noodzakelijker wijs - ook beter. Bij mij is dat wel het geval, in elk geval wanneer ik mijn horloge mag geloven ;) Cadans wordt (iets) hoger, grondcontacttijd korter, verticale oscillatie minder, etc. Statistieken die als gunstiger worden gezien.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Raceverslagje alweer. Na de Silvretta 2 weken rust gepakt, en nu rustig terug aan het opbouwen. Vandaag stond een tempoloop op het programma maar aangezien de atletiekvereniging in mijn gemeente een 5k/10k/12k “trail” organiseerde, leek het me leuk daar een 5k te gaan doen.

De zon brandde stevig en de temperatuur viel me toch wat tegen, zeker 25+. Wat chaos aan de start (iedereen stond aan de verkeerde kant van de startlijn 8)7 ) waardoor ik van behoorlijk vooraan naar toch iets minder gunstig schoof. Ah ja, ik verwachtte wel een paar goeie lopers dus misschien stond ik toch te ver vooraan.

Niets bleek minder waar, na de eerste 400m slalommen lag ik in 5e positie. Aangezien de 5k en de 10k samen waren gestart, wist ik niet wie er voor mij lag, ik hoopte op minstens één 10k loper. Ik had vooraf geen parcours gezien, maar ik ken de omgeving natuurlijk en had al snel door dat dit geen snelle omloop was: 4 haarspeldbochten, venijnige klimmetjes, toch ook behoorlijk wat paadjes in plaats van asfalt.

Ah ja, geen erg. Ondertussen was ik nog 3 man voorbijgegaan maar zelf ook wel 2 keer gepasseerd, ik liep dus vierde. De top 3 liep weg van mij, en gezien de slechte bewegwijzering in het bos moest ik tot 4 keer toe de weg vragen.

De weg terug naar de finish zag ik de top 3 weer lopen. eventjes had ik nog hoop dat ik de nummer 3 misschien zelfs zou bijhalen want die verslapte. Niet meer gelukt maar een vierde plek in 19:50 ongeveer (er was geen officiële tijdmeting) was ik toch dik tevreden mee. *O*

Achteraf gezien had ik op de 10km misschien meer kans op het podium. De nummer 3 kwam rond de 43’ binnen. Maar dat was niet het doel.

Volgens de organisatie was de afstand officieel 5,3km, Garmin/strava maakt er 5,02 van maar met dit resultaat zie ik mijn PR op de 5k (19:20) nog wel sneuvelen dit jaar.

Strava: https://www.strava.com/activities/1783177722

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

Je mag alles hoor ;) maar ook in dit geval geldt: zolang je met extra ondersteuning loopt zul je nooit je voeten genoeg kunnen trainen om het karwei over te nemen.

Cadans verbeteren kun je op verschillende manieren doen. Een metronoom of muziek met een aantal BPM dat je wilt lopen bijvoorbeeld. Ik hou van de simpele tip: til je voeten sneller op.

Juist als je voorzien bent van wat vadsigheid :P is een lichtere, snellere tred een goed idee. Ontziet je gewrichten ook meer :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:41:
[...]

Je mag alles hoor ;) maar ook in dit geval geldt: zolang je met extra ondersteuning loopt zul je nooit je voeten genoeg kunnen trainen om het karwei over te nemen.
Hallo barefoot-mania. Ik dacht dat we dat 3 jaar geleden wel een beetje hadden afgerond. :+

Er is niks mis met demping en/of correcties voor pronatie. Zolang je er lekker op loopt en geen blessures krijgt heb je goeie schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Pathogen schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:41:
[...]

Welk karwei overnemen? Heb ik iets gemist en zijn er nu schoenen op de markt die het werk voor je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

MrAcid schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:01:
[...]

Hallo barefoot-mania. Ik dacht dat we dat 3 jaar geleden wel een beetje hadden afgerond. :+

Er is niks mis met demping en/of correcties voor pronatie. Zolang je er lekker op loopt en geen blessures krijgt heb je goeie schoenen.
Ik begin graag met zaken als de hype een beetje gedaald is, om er dan de nuttige informatie uit te trekken :Y
Helaas zijn er altijd mensen die er hardnekkig in blijven geloven dat het allemáál gebakken lucht is en geen enkele kern van waarheid bevat. En dus al afschieten wat je zegt voordat ze het gelezen en begrepen hebben.

Klakkeloos blootsvoets gaan lopen is net zo gevaarlijk als klakkeloos corrigerend schoeisel gaan toepassen. Met name het onderdeel "klakkeloos" is hier erg belangrijk!

Als je sporadisch loopt of net begint, dan zijn je benen en voeten nog totaal niet geconditioneerd. Bij elke random loopbandtest zul je dan doorzakken. Logisch! Dat wil alleen niet per definitie zeggen dat je correctie nodig hebt.
Eigenlijk heb je 2 simpele opties:
- je hebt geen correctie nodig, maar training
- je hebt wel correctie nodig

Met corrigerende schoenen kom je er nooit achter. Het maakt het wel makkelijker om het conditioneren van je spieren over te slaan en dus sneller langer te gaan lopen, máár, dat maakt de kans op blessures op lange termijn wel groter.
Met neutrale schoenen kun je minder hard van stapel lopen, maakt de kans op blessures op korte termijn groter, maar op lange termijn, vooropgesteld dat je geen correctie nodig hebt, juist kleiner.

@lateef je voetboog is prima in staat om een goed verend mechanisme te zijn, maar niet als je er altijd een stukje support onder blijft zetten. Dan wordt de boel niet sterker, eerder slapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
@Pathogen dat zijn nogal statements die je daar maakt, waar ik nooit wetenschappelijke onderbouwing voor heb gezien. Niet dat ik dagelijks het web af zoek voor zulke informatie, maar ik heb wel het één en ander over deze materie gelezen en dit ben ik - buiten zweverige sites zonder wetenschappelijke onderbouwing - nooit ergens tegengekomen.

Daarnaast weet ik uit eigen ervaring dat, ondanks dat ik altijd met stabiliserende schoenen heb gelopen, mijn hele gestel, dus ook in en rond mijn voeten, sterker is geworden.

De keuze voor minimale schoenen is er vaak één op basis van emotie - waar op zich weinig mis mee is, vrijwel alle keuzes worden gemaakt op basis van emotie - maar dat het beter zou zijn, daar heb ik geen overtuigend bewijs van gezien.
Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic