Hardlopen - Deel 7 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 109 Laatste
Acties:
  • 512.896 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik loop altijd hard op basis van een schema en loop verder nooit wedstrijden tot nu toe. Dat betekent dat wanneer mijn schema afgerond is, ik met een nieuw schema start. Wat mij opvalt is dat in vrijwel ieder schema er maar weinig trainingen zijn waar je langdurig op race tempo loopt, het zijn dan enkel de extensieve intervaltrainingen waarin je dat vaak maar een aantal minuten doet.

Als ik dan naar mijn huidige schema kijk dan vind ik de verhouding tussen langzaam lopen en op race tempo lopen best scheef, ondanks dat ik me besef dat de basis voor een goede conditie en opbouw van spieren ligt in de lange duurlopen.

Uitgaande van een gemiddelde week in mijn schema loop ik 70 min Z2 (lange duurloop), 60 min Z3 (normale duurloop), 30 min Z1 als dribbel en warm up bij interval en 30min Z4 of Z5 tijdens de interval zelf.

Hoe kan ik wat meer het race tempo in mijn schema voegen? Ik dacht er zelf aan om iedere x weken een extra 10km training op race tempo toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-05 14:52
Wat je zou kunnen doen, is eens in de 4-6 weken een 10km maximaal te lopen. Dat vind je bijvoorbeeld ook terug in de Sportrusten-methode en is een manier om zowel te zien waar je staat als om het patroon van trainingen te doorbreken. Overigens kan 10km natuurlijk ook een andere afstand zijn, afhankelijk van welke afstanden je loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ga races lopen! :Y je kunt ze wel simuleren, maar in een wedstrijdverband word je toch altijd gekieteld om net even wat harder te gaan :)

Maar mocht je dit niet willen, als je op je max wil lopen zou ik dat niet vaker dan 1x per maand doen. 6 weken zoals @mefjoew zegt, of zelfs 1x per 2 maanden lijken me verstandiger.

Een race is niet alleen de race, maar ook taperen (1-2 weken afbouwen) en een herstelperiode waarin je gewoon minder kunt lopen.

Als je elke 2-3 weken eens lekker door wil tuffen kan dat vast ook, maar dan kun je niet écht voluit gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:14
(jarig!)
Gisteren een geinig loopje gedaan, wist van te voren eigenlijk niet zo goed waar ik zin in had. Er moest iig gelopen worden, met eindelijk weer wat normalere temperaturen en een lekker windje erbij in het laatste avondzonnetje. Tijdens het warmlopen bedacht ik om elke kilometer zo'n 5 á 10 seconden sneller dan de vorige te proberen te lopen, en dat is aardig gelukt :)

https://www.strava.com/activities/1759092756

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Pathogen schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:34:
Ga races lopen! :Y je kunt ze wel simuleren, maar in een wedstrijdverband word je toch altijd gekieteld om net even wat harder te gaan :)

Maar mocht je dit niet willen, als je op je max wil lopen zou ik dat niet vaker dan 1x per maand doen. 6 weken zoals @mefjoew zegt, of zelfs 1x per 2 maanden lijken me verstandiger.

Een race is niet alleen de race, maar ook taperen (1-2 weken afbouwen) en een herstelperiode waarin je gewoon minder kunt lopen.

Als je elke 2-3 weken eens lekker door wil tuffen kan dat vast ook, maar dan kun je niet écht voluit gaan.
Had me inderdaad al ingeschreven voor 2 races om eens te kijken of het iets voor me is. Vind het wel leuk om ergens naartoe te werken en dat ontbreekt een beetje bij alleen het volgen van een schema.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
@XeNeRgY Af en toe een wedstrijd pakken is inderdaad een heel ander prikkel als b.v. een snelle 10k 'wedstrijd' in een training simuleren. De spanning die zo'n wedstrijd met zich meebrengt zorgt er ook vaak voor dat je door de adrenaline net wat harder loopt dan je in zo'n training zou doen/kunnen. Verder is het ook met name leuk dat het een keertje een heel andere omgeving is waar je loopt en met publiek er bij. Trainingsloopjes zijn toch vaak op de bekende plekken, zonder publiek.

En succes met de 2 races alvast!

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 20:05
XeNeRgY schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Had me inderdaad al ingeschreven voor 2 races om eens te kijken of het iets voor me is. Vind het wel leuk om ergens naartoe te werken en dat ontbreekt een beetje bij alleen het volgen van een schema.
Ik zou een paar keer een daadwerkelijk een race lopen na een schema.
Ik heb er een aantal geprobeerd, maar heel veel brachten maar heel weinig.
Gaandeweg krijg je er een beetje gevoel voor en flans je uiteindelijk zelf wat in elkaar.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
PatrickC schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:42:
@XeNeRgY Af en toe een wedstrijd pakken is inderdaad een heel ander prikkel als b.v. een snelle 10k 'wedstrijd' in een training simuleren. De spanning die zo'n wedstrijd met zich meebrengt zorgt er ook vaak voor dat je door de adrenaline net wat harder loopt dan je in zo'n training zou doen/kunnen. Verder is het ook met name leuk dat het een keertje een heel andere omgeving is waar je loopt en met publiek er bij. Trainingsloopjes zijn toch vaak op de bekende plekken, zonder publiek.

En succes met de 2 races alvast!
Ben erg benieuwd. Enige wat blijft conflicteren is dat een race klinkt als iets te winnen. Dat is in mijn tempo zeer zeker niet het geval :+ . Wel kan ik van mezelf winnen in de vorm van een PR natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinned123
XeNeRgY schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:45:
[...]

Ben erg benieuwd. Enige wat blijft conflicteren is dat een race klinkt als iets te winnen. Dat is in mijn tempo zeer zeker niet het geval :+ . Wel kan ik van mezelf winnen in de vorm van een PR natuurlijk :)
Als je geen hoogvlieger bent, heb je dus elke race potentieel de kans op je PR te pakken.
Dat alleen is al een heerlijk gevoel.
En het maakt toch niet uit hoe hard je traint of talentvol je bent, er is altijd wel iemand beter.
Na je PRs kan je andere doelen nastreven. 50/45/40min op 10KM bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:35
XeNeRgY schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:45:
[...]

Ik heb dat “probleem” ook. Qua tempo ben ik langzaam en toch haal ik mensen in. En als het niet zo is dan moet ik minstens het gevoel hebben dat ik het heb geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Sinned123 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Als je geen hoogvlieger bent, heb je dus elke race potentieel de kans op je PR te pakken.
Dat alleen is al een heerlijk gevoel.
En het maakt toch niet uit hoe hard je traint of talentvol je bent, er is altijd wel iemand beter.
Na je PRs kan je andere doelen nastreven. 50/45/40min op 10KM bijvoorbeeld.
Ik kan helaas niet zo eenvoudig een schema vinden om een 10km te versnellen qua eindtijd. Waar zit het grote verschil qua schema's tussen een 10KM versnellen en een 'normale' 10KM? Of blijft de basis altijd duurloop - langzame duurloop - interval en moet je gewoon veel trainen om in algemeenheid sneller te worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Veel en consequent trainen ja. Aangevuld met een à twee keer per week specifiek trainen (snelheid, aeroob vermogen, lactaatdrempel). Maar vooral veel trainen :) En consequent :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Right, opa (geintje, ben pas 39) gaat ook maar eens uitdelen uit z'n loopschema's.

Zoals sommigen weten ben ik net herstellende van een soleus blessure en dat gaat goed. Zo goed dat ik nu wel redelijk zeker weet dat ik in ieder geval de Great North Run (halve marathon op 9/9) kan gaan lopen.

Wat heb ik de afgelopen weken gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cRIHDKT2rvIl556DfGIQELwU/full.png

En wat mag je dan nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pEpAFNLhkMF0uRHXqUNTWYej/full.png

Paar highlights voor mij persoonlijk:

Week 2, day 3; gemiddeld lag het tempo op 5'48 met een HR in Z1
Week 2, day 7; gemiddeld tempo al op 5'02 met een HR in Z1.
Week 3, day 3, gemiddeld op 4'55 op het strand, HR in Z1 & Z2
Week 4, 10x500m op dag 3; allemaal strak tussen de 1'44 en 1'51, waarbij de start in de 1'44, midden in een enkele 1'51 en eindigend op 1'48.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
XeNeRgY schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 21:54:
[...]

Ik kan helaas niet zo eenvoudig een schema vinden om een 10km te versnellen qua eindtijd. Waar zit het grote verschil qua schema's tussen een 10KM versnellen en een 'normale' 10KM? Of blijft de basis altijd duurloop - langzame duurloop - interval en moet je gewoon veel trainen om in algemeenheid sneller te worden?
Als je zelf nog geen schema kunt maken.
Pak je laatste 10KM en doe daar een reeel aantal seconden/minuten vanaf en laat dan een schema generen.
myasics had daar bijvoorbeeld een mooie site voor.
Of je past je oude schema aan, 6sec/km voor elke minuut die je sneller wilt zijn.

Oh meestal gaan snellere schema's ook gepaard met meer volume.

[ Voor 4% gewijzigd door Sinned123 op 09-08-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Toevallig stond vandaag een pittige interval op het programma (8x3min in Z5/1min rust) en dan merk ik dat het toch wel lekker is om op tempo te lopen. Kan me ook voorstellen dat met publiek en andere lopers je iets minder de impact van lopen in Z5 merkt, dat zou mooi zijn. Merk wel dat ik me een stuk meer voldaan voel als ik interval doe dan bij een langzame duurloop, al geniet ik daar op een andere manier van.

Iemand een idee over de betrouwbaarheid van de lactaatdrempelmeting van de Fenix 5? Die kreeg ik vandaag voor de 2e keer voorgeschotel en deze was wederom 171 maar het tempo is van 5:11 naar 4:56 gegaan. Qua hartslag kwam ik zelf op 172 uit op basis van wat gemiddelden berekenen dus dat lijkt aardig overeen te komen alleen het tempo vind ik nogal een verschil. Moet wel zeggen dat de vorige meting een interval in Z4 was en deze was in Z5 dus ik liep ook een stuk harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 19:37
XeNeRgY schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:56:
Toevallig stond vandaag een pittige interval op het programma (8x3min in Z5/1min rust) en dan merk ik dat het toch wel lekker is om op tempo te lopen. Kan me ook voorstellen dat met publiek en andere lopers je iets minder de impact van lopen in Z5 merkt, dat zou mooi zijn. Merk wel dat ik me een stuk meer voldaan voel als ik interval doe dan bij een langzame duurloop, al geniet ik daar op een andere manier van.

Iemand een idee over de betrouwbaarheid van de lactaatdrempelmeting van de Fenix 5? Die kreeg ik vandaag voor de 2e keer voorgeschotel en deze was wederom 171 maar het tempo is van 5:11 naar 4:56 gegaan. Qua hartslag kwam ik zelf op 172 uit op basis van wat gemiddelden berekenen dus dat lijkt aardig overeen te komen alleen het tempo vind ik nogal een verschil. Moet wel zeggen dat de vorige meting een interval in Z4 was en deze was in Z5 dus ik liep ook een stuk harder.
Lagere temperatuur en daarmee lagere hartslag --> veranderende drempel? Weet niet wanneer je de vorige kreeg maar als dat tijdens de hittegolf tijd was zou dat ermee te maken kunnen hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
m0ridin schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 12:07:
[...]

Lagere temperatuur en daarmee lagere hartslag --> veranderende drempel? Weet niet wanneer je de vorige kreeg maar als dat tijdens de hittegolf tijd was zou dat ermee te maken kunnen hebben ?
Dat was 2 weken geleden in Frankrijk, het was toen zo'n 5 graden (18C vs 23C) warmer dus daar zou best een verschil in kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
XeNeRgY schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:56:
Toevallig stond vandaag een pittige interval op het programma (8x3min in Z5/1min rust) en dan merk ik dat het toch wel lekker is om op tempo te lopen. Kan me ook voorstellen dat met publiek en andere lopers je iets minder de impact van lopen in Z5 merkt, dat zou mooi zijn.
De impact van Z5 zal je bij een 5 of 10km wedstrijd niet ervaren. Z5 is zo hard, dat loop je in praktijk toch eigenlijk nooit in een wedstrijd (hooguit op hele korte afstanden, tot 1.500m, misschien iets verder voor de pro's)?

3min is al best pittig in Z5, zeker 8 blokken. Ik heb één keer die Zoladztest gedaan en daarbij uiteindelijk 6 min op Z5 gelopen (met een gemiddelde hartslag van 200) en dat was voor mij wel echt maximaal (kwam op 1.585m).

Ik denk dat je een 10km gemiddeld in Z4 loopt en een 5km nét iets harder, maar niet eens echt veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
@Valorian Ik heb net effe gekeken en mijn 10km in Leiden (erg warm) en een 5KM per PR heb ik bij de 5KM gek genoeg bijna 1 minuut in Z5 gelopen en bij de 10KM 2 minuten in Z5 gelopen.
Al het andere (op het stijgen van de hartslag na in Z3) is alles gelopen in Z4.
Ik kan mij niet voorstellen om 6 minuten in Z5 te lopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

De impact van Z5 zal je bij een 5 of 10km wedstrijd niet ervaren. Z5 is zo hard, dat loop je in praktijk toch eigenlijk nooit in een wedstrijd (hooguit op hele korte afstanden, tot 1.500m, misschien iets verder voor de pro's)?

3min is al best pittig in Z5, zeker 8 blokken. Ik heb één keer die Zoladztest gedaan en daarbij uiteindelijk 6 min op Z5 gelopen (met een gemiddelde hartslag van 200) en dat was voor mij wel echt maximaal (kwam op 1.585m).

Ik denk dat je een 10km gemiddeld in Z4 loopt en een 5km nét iets harder, maar niet eens echt veel.
Ik vond het inderdaad een erg pittige training. Doel was om aan het einde van de intervals tot 5 van je max hartslag te komen. Na een keer of 4 merkte ik al wel dat het een flinke inspanning betreft en dat 1 minuut wandelen tussendoor ook maar erg beperkt is.

Als ik naar mijn PR runs op de 10KM kijk dan zit ik meestal rond mijn lactaatdrempel. Dat is ook prima vol te houden maar dan ga ik niet maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
tlpeter schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:53:
@Valorian Ik heb net effe gekeken en mijn 10km in Leiden (erg warm) en een 5KM per PR heb ik bij de 5KM gek genoeg bijna 1 minuut in Z5 gelopen en bij de 10KM 2 minuten in Z5 gelopen.
Al het andere (op het stijgen van de hartslag na in Z3) is alles gelopen in Z4.
Ik kan mij niet voorstellen om 6 minuten in Z5 te lopen :)
Als je de test doet bouw je het langzaam op, dat maakt het wel makkelijker. Dus eerst 6 min in zone 1, 2 min pauze, 6 min in zone 2, etc. Het lastige bij de hoge zones en met name zone 5 is dat het natuurlijk al even tijd kost om je hartslag omhoog te krijgen. Je gaat dan bijna voluit en toch duurt het nog even voor je hartslag op +/- 10 slagen van je max af zit. Als die er eenmaal op zit (dus bijv +/- 190 bij een max van 200) probeer je dat vast te houden. Dat is best pittig ja, 6 minuten lang, maar we do-able met wat doorzettingsvermogen. Verder merk je bij zo'n test vooral goed dat mensen met weinig ervaring in bepaalde zones daar ook meer moeite mee hebben. Dus iemand die altijd duurloopjes doet kan tot zone 3 bijvoorbeeld makkelijk lopen maar heeft moeite met zone 4 en 5. En iemand die wel veel 10km's doet maar weinig wedstrijden en eigenlijk nooit korte intervallen met hoge snelheden heeft misschien überhaupt nog nooit zijn hartslag zo dicht op zijn max gekregen ;) ..

Ik vond het een leuke (maar zware) test, maar wel erg fijn om te doen in een gecontroleerde omgeving (atletiekbaan). Lijkt me niet zo'n prettige ervaring op de openbare weg, tenzij je ergens 1600+ meters zonder zijwegen, losse stoeptegels, drempels, auto's, stoplichten etc. hebt liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Ik zit bij wedstrijden regelmatig voor lange tijd in Z5 (kan tijdens een 10k makkelijk voor de helft in Z5 zitten). Ik heb een max hartslag van rond de 195 en Z5 heb ik ingesteld op 177-195. Langdurig met een hartslag van 180 lopen is niets abnormaals tijdens wedstrijden. Ik zal binnenkort toch eens een keer die lactaatdrempeltest op m'n FR645M doen. Die had ik nog even uitgesteld vanwege de extreem hoge temperaturen van de laatste weken, waardoor mijn hartslag eigenlijk standaard al een stuk hoger is dan normaal en dat dus een vertekend beeld zou geven.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maar dat is dan toch geen Zoladz-indeling :? Dan zou Z5 vanaf 185 zijn, of niet?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vind het ook gek om te lezen... Tijdens mijn laatste 5km, waar ik absoluut diep ging, ben ik niet eens in Z5 terecht gekomen... Nét niet. kwam ik pas de laatste halve km in Z5

[ Voor 13% gewijzigd door Pathogen op 10-08-2018 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Same here! Heb op 2 slagen na (197) dezelfde HR als @PatrickC. Zone 5 kom je alleen in als je volle bak gaat lopen, maar dan ga je echt royaal de verzuring in overigens :).
In wedstrijden hang je meestal in zone 4 (20 onder max). 10 onder max is meestal iets tot de 2000 meter en dan is het volgens mij wel zo goed als op :)

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
kenneth schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:47:
Maar dat is dan toch geen Zoladz-indeling :? Dan zou Z5 vanaf 185 zijn, of niet?
Is Zoladz dan de indeling die moet worden gebruikt? Ik heb gewoon de ‘% van max. HR’ instelling van Garmin gebruikt (is Karvonen volgens mij). Z5 is dan 90%-100%, dus 176-195.

Ik heb nu ook even naar die Zoladz-indeling gekeken, maar deze is helemaal niet bedoeld om gebruikt te worden als trainingszones.

Zojuist nog een intervaltraining gedaan en deze zat voor 27% (16:03) in Z5, dus hartslag boven de 175.

[ Voor 13% gewijzigd door PatrickC op 10-08-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Dat klinkt waarschijnlijker. Beetje spraakverwarring aangezien het ook over de Zoladz-test ging (waar de indeling inderdaad voor bedoeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Trainen doe je over het algemeen niet in Z5.
Intervallen zijn versnellingen en mijn mening daarover is dat je die in Z4 doet. Trainen in Z5 sloopt meer dan dat het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
tlpeter schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:32:
Trainen doe je over het algemeen niet in Z5.
Intervallen zijn versnellingen en mijn mening daarover is dat je die in Z4 doet. Trainen in Z5 sloopt meer dan dat het goed doet.
Bij de gemiddelde atletiek vereniging gaan de intervallen anders af en toe wel erg hard.
Dat is wat ik hoor van collega's die bij verenigingen lopen.

Dat vond ik wel een verademing aan de souplesse methode, je gaat wel hard.
Maar nooit oncomfortabel hard.

Ik hou overigens van al mijn wedstrijden de gemiddelde hartslagen bij.
En ik heb het laatste jaar veel progressie qua tijd geboekt.
Wat ik ook merk dat mijn gemiddelde hartslag daalt naarmate de resultaten beter zijn geworden.
Maar goed dus ook minder lang en minder vaak in Z5 (wat Z5 dan ook precies mag zijn)

[ Voor 22% gewijzigd door Sinned123 op 10-08-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Dan zal ik wel vreemd in elkaar zitten, want hoewel mijn laatste training voor 25% in Z5 zat (max was 188 tijdens deze sessie), voelt dat niet erg oncomfortabel voor mij. Dat wordt het pas als ik buiten adem raak en dan moet mijn hartslag korter bij m’n max ziiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinned123
PatrickC schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:53:
Dan zal ik wel vreemd in elkaar zitten, want hoewel mijn laatste training voor 25% in Z5 zat (max was 188 tijdens deze sessie), voelt dat niet erg oncomfortabel voor mij. Dat wordt het pas als ik buiten adem raak en dan moet mijn hartslag korter bij m’n max ziiten.
Heb je je max wel goed vastgesteld.
Bijvoorbeeld 10KM race simulatie en dan aan het einde een goede heuvel/viaduct pakken en dan helemaal dood gaan.
Dat is volgens mij dan je max hartslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Sinned123 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:54:
[...]

Heb je je max wel goed vastgesteld.
Bijvoorbeeld 10KM race simulatie en dan aan het einde een goede heuvel/viaduct pakken en dan helemaal dood gaan.
Dat is volgens mij dan je max hartslag.
Ik ben de afgelopen jaren nooit meer boven de 195 uitgekomen. Als 46-jarige is een max van 195 verder al erg hoog volgens mij.

Over een paar weken ga ik weer een 5km wedstrijd doen (Staffellauf in Weeze). Daar ga ik altijd helemaal stuk, omdat ik dit soort korte afstanden eigenlijk nooit op volle snelheid loop. Ik zal eens kijken wat het daar wordt. Vorig jaar 192 met een gemiddelde van 182. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:38:
Ik zit bij wedstrijden regelmatig voor lange tijd in Z5 (kan tijdens een 10k makkelijk voor de helft in Z5 zitten). Ik heb een max hartslag van rond de 195 en Z5 heb ik ingesteld op 177-195. Langdurig met een hartslag van 180 lopen is niets abnormaals tijdens wedstrijden. Ik zal binnenkort toch eens een keer die lactaatdrempeltest op m'n FR645M doen. Die had ik nog even uitgesteld vanwege de extreem hoge temperaturen van de laatste weken, waardoor mijn hartslag eigenlijk standaard al een stuk hoger is dan normaal en dat dus een vertekend beeld zou geven.
Mijn F5 geeft de lactaat drempel ook bij interval of een training waarin je 20min in Z4 of 5 loopt. De test zelf kun je ook doen maar, tenzij de 645 dat anders doet, ik krijg de waarde ook zonder dat ik die test doe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-05 18:27
Hallo hardlopers! Ik meld me hier ook maar even.
In het kort: ik ben 27 jaar en weeg ±68kg met 1.72m lengte. Nooit echt gesport, maar heb er de laatste weken steeds meer behoefte aan. Voornamelijk omdat ik sinds kort een kantoorbaan heb, en nu echt te weinig beweeg en te weinig buiten ben.

Wat is er veel te lezen en veel te kiezen rond dit thema. Fijn dat dit topic er is.

Afgelopen week heb ik een setje hardloopschoenen gekocht, en aankomende week ga ik voorzichtig starten. Nog aan het zoeken naar een schema/app wat ik kan volgen. Ook daarbij weer genoeg keuze. Ik heb er in elk geval zin in, en de verhalen die ik hier tegenkom zijn lekker motiverend (en interessant). Hopelijk kan ik er een beetje aanbijdragen op den duur. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
@Ayazis Welkom! :) Heb je de schoenen laten aanmeten, b.v. via een video loopanalyse en voetafdruk? Verder gaf je zelf al aan voorzichtig te starten en dat is het beste advies, zeker als je nog nooit echt gesport heb. Schema’s voor beginnende lopers zijn er genoeg te vinden. En als je nog in de markt bent voor een goed sporthorloge, dan kun je daar ook een uitgebreid topic over vinden op deze site.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1405963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
@PatrickC Bedankt!
Ik heb mijn schoenen niet aan laten meten, noch heb ik een voetafdruk laten maken. Pakweg een jaar heb ik wel op zo'n glasplaat gestaan, waaruit bleek dat ik geen speciale zolen / schoenen nodig had; ik sta vrij neutraal.

Ik heb nu een paar Puma Softfoam schoenen gekocht. Ik wilde er eigenlijk nog niet teveel aan uitgeven totdat ik er zeker van ben dat ik mijn plannen kan en wil doorzetten.
Sporthorloge e.a. komt tzt wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Als je schoenen lekker zitten komt het vast goed. Veel plezier en succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:56

Aight!

'A toy robot...'

Hier nog lopers de Trial de Fantome gedaan?

Heb helaas na 14 km de handdoek in ring moeten gooien (bij de 33 km), kreeg bij 8 km al kramp en elke stijging wilden mijn kuiten niet meer. Dat durfde ik geen 19 km meer vol te houden.

Kwestie van slechte voorbereiding, kan gebeuren, jammer had er wel zin in! Volgend jaar maar weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Je bent gestart en dat is al een overwinning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

Tazzios

..

Aight! schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 10:10:

Heb helaas na 14 km de handdoek in ring moeten gooien (bij de 33 km), kreeg bij 8 km al kramp en elke stijging wilden mijn kuiten niet meer. Dat durfde ik geen 19 km meer vol te houden.

Kwestie van slechte voorbereiding, kan gebeuren, jammer had er wel zin in! Volgend jaar maar weer!
Ik was ook van de partij maar dan op de 14, tijd is 1:31:42 geworden.
Dit was overigens mijn barefoot traildebuut! :*)

Alleen voorbereiding of ook krachten beter verdelen? Weet niet of je al veel ervaring hebt met trails.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Dilemma hier. Ik heb over drie weken een halve marathon maar de laatste weken zit er een beetje de klad er in qua trainingen door tijdgebrek en de warmte van afgelopen weken. Nou kan ik wel downgraden naar de 10KM maar zou het nog te doen zijn om de HM te lopen als mijn verste afstand rond de 15KM is geweest (en dat was echt weken terug)?

Idealiter had ik onder de 2h willen lopen maar gevoelsmatig denk ik dat ik mij beter kan focussen op het uitlopen of toch kies voor een kortere afstand...

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
vhal schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:31:
Dilemma hier. Ik heb over drie weken een halve marathon maar de laatste weken zit er een beetje de klad er in qua trainingen door tijdgebrek en de warmte van afgelopen weken. Nou kan ik wel downgraden naar de 10KM maar zou het nog te doen zijn om de HM te lopen als mijn verste afstand rond de 15KM is geweest (en dat was echt weken terug)?
Ik begrijp dat je de vraag hier deponeert, maar denk dat niemand die voor jou kan beantwoorden. Alles staat of valt bij jouw eigen conditie / loopverleden, etc. Als ik toch iets zou moeten zeggen dan zou ik afgaan op het volgende:

1 - heb je het afgelopen jaar al vaker +/- 21km's gelopen en ben je alleen de laatste maanden meer aan die afstanden toe gekomen?
2 - ben je fysiek gezond (en heb je niet snel last van pijntjes of blessures)?

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is dan kan je het volgens mij prima gewoon doen. Is het antwoord op een van de twee 'nee', en is dit bijvoorbeeld je eerste halve marathon, dan is het misschien wel een beetje vragen om problemen. Ook kan het dan zijn dat je je liefde voor duurlopen verliest omdat deze eerste vooral heel ellendig wordt, dat zou ook zonde zijn.

Overigens kán je natuurlijk ook altijd gewoon gaan lopen, en 'kijken hoe het gaat'. De wijze raad is dan wel om uit te stappen als je het idee hebt dat je iets aan het forceren/overbelasten bent. En dat is vaak niet makkelijk (in mijn ervaring is het makkelijker om door de pijn heen te lopen en achteraf spijt te hebben dan om uit te stappen).

Zelf heb ik overigens gisteren de Stroe Heidetrail gelopen. 23km onverhard met wat glooiend terrein en veel los zand. Daar was ik ook best zenuwachtig voor want heb in het voorjaar 2x een 15km gelopen en mijn laatste 15+ run was in september 2017 (!). Besloten hem toch maar gewoon te gaan lopen, maar ben veel rustiger gegaan dan ik normaal zou doen. Heerlijke trail gehad en met een pace van 6:00/km het geheel uit kunnen lopen zonder problemen (wel zwaar overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Valorian schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

Ik begrijp dat je de vraag hier deponeert, maar denk dat niemand die voor jou kan beantwoorden. Alles staat of valt bij jouw eigen conditie / loopverleden, etc. Als ik toch iets zou moeten zeggen dan zou ik afgaan op het volgende:

1 - heb je het afgelopen jaar al vaker +/- 21km's gelopen en ben je alleen de laatste maanden meer aan die afstanden toe gekomen?
2 - ben je fysiek gezond (en heb je niet snel last van pijntjes of blessures)?
Punt 1 is minder belangrijk voor de HM dan 2, de meningen zijn namelijk nogal verdeeld over het al dan niet hebben van de volle afstand in de benen voordat je een HM doet. Als @vhal meer dan 15km in de benen heeft zou het geen probleem moeten zijn, zolang hij zijn goals maar aanpast.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Zo ga ik in November een 15km trail doen. Helaas nog steeds niet deze afstand kunnen lopen. Ook de trainingen die ik nu kan lopen zijn niet niet op gericht. Toch denk ik dat ik hem wel uit kan lopen. Het herstel zal wel een stuk langer zijn. Als alles gied blijft gaan dan ga ik wat gerichter op langere afstanden lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:31

Idealiter had ik onder de 2h willen lopen maar gevoelsmatig denk ik dat ik mij beter kan focussen op het uitlopen of toch kies voor een kortere afstand...
Het blijft inderdaad een persoonlijke afweging, maar het klinkt alsof het leuker blijft als je over een paar weken lekker de tien loopt als mijlpaal naar een halve marathon later in het jaar. Zo kan je het trainen nu rustig weer oppakken, lekker lopen, en dan gezond en bestendig toewerken naar je doel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 19:37

Ik heb voor mijn eerste halve marathon hetzelfde probleem gehad. Blijkbaar is uitgerust aan de wedstrijd staan maximaal 2 weken wat verminderd trainen, niet 2 maanden... :+
Ik ben toen in Amsterdam gewoon gestart en door de wedstrijd adrenaline tot aan km 15 braaf op 2:00 uur schema kunnen lopen. Toen de man met de hamer tegen gekomen en doormiddel van wandelen afwisselen met rennen uiteindelijk gefinished in een tijd van 2:17. Niet bepaald wat het doel was, maar met de situatie in het achterhoofd houdende wel enorm trots dat ik gefinished was. Tevens wist ik ook gelijk dat er nog heel veel meer mogelijk was als ik wel structureel zou doortrainen. Resulterende in het jaar er op een tijd van 1:47 (mijn beste PR verbetering ooit).

Zelf zou ik gewoon lekker gaan starten op die halve marathon maar wel goed naar je lichaam luisteren. Is het conditioneel op zoals bij mij, lekker afwisselen met stukjes lopen. Zijn je spieren/pezen daarentegen op en doet het een hoop pijn, direct uitstappen zoals hierboven ook aangeraden wordt. Je maakt dan meer kapot dan dat het je iets oplevert.

Strava

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 12:35

Rudedadude

Maybe we were born to run

Jup, gisteren heb ik de 50km gedaan in iets van 6:21. Uiteindelijk 31ste van de 180 finishers geworden. Gewoon nog een uur langer onderweg geweest dan vorig jaar tijdens de 60 van Texel. Ik moet wel zeggen dat de tijd voorbij vloog doordat je heel de tijd met het parkoers bezig bent. Ik heb het eigenlijk heel de tijd wel naar m'n zin gehad, alleen op het laatste stuk begon ik pijn in m'n bovenlijf te krijgen. Vandaag heb ik nog een stukje gewandeld van het parkoers en heb ik staan kijken bij de verzorgingspost is Maboge en dat was ook erg leuk. Al met al een leuk weekend zo. De 170km die ik vorige maand in de Vogezen heb gelopen waren wel een goede voorbereiding, omdat het terrein en de paden redelijk vergelijkbaar zijn.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

tlpeter schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:16:
Zo ga ik in November een 15km trail doen. Helaas nog steeds niet deze afstand kunnen lopen. Ook de trainingen die ik nu kan lopen zijn niet niet op gericht. Toch denk ik dat ik hem wel uit kan lopen. Het herstel zal wel een stuk langer zijn. Als alles gied blijft gaan dan ga ik wat gerichter op langere afstanden lopen.
Welke trail ga je lopen? Met een klein beetje specifieke training kan je waarschijnlijk al een hoop opvangen. Dus voor iets in de duinen zoek je bewust mul zand op. Veel hoogtemeters kan je ook op focussen etc.

Meestal is het herstel van trails juist wat sneller omdat de impact niet zo monotoon is, dus dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
Roozzz schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:45:
[...]

Welke trail ga je lopen? Met een klein beetje specifieke training kan je waarschijnlijk al een hoop opvangen. Dus voor iets in de duinen zoek je bewust mul zand op. Veel hoogtemeters kan je ook op focussen etc.

Meestal is het herstel van trails juist wat sneller omdat de impact niet zo monotoon is, dus dat zou best nog wel eens mee kunnen vallen :)
Ik ga de brabansewaltrail lopen.
Er zullen wel wat hoogte meters inzitten en het een en ander aan bebossing.
Als het nodig is dan rust ik uit. Een paar minuten rust doet bij mij veel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nou ja, bedankt allen voor de feedback :) Vanmiddag heb ik een rondje gelopen van ongeveer 16KM en het enige wat een beetje zwaar viel was toch de temperatuur welke blijkbaar toch nog 27 graden C was :/ Ik had 1 softflask bij mij van 250cc maar die was nagenoeg wel op na 10KM. In ieder geval moest ik wel even een paar keer lopen rond de 14-16 KM maar dat zal wellicht komen door de warmte en het gebrek aan vocht :P

Ik kijk die HM (Oostland HM) nog wel even aan, als volgend weekend een langere loop prima verloopt dan durf ik die HM wel aan. Dan is uitlopen het devies en die sub 2:00 komt later wel een keer :) Ik heb weinig trek om mijzelf in de vernieling te lopen, het scheelt dat mijn huis langs het parcours (na 13KM) ligt dus uitstappen is dan wel zo makkelijk

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 12-08-2018 19:57 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 16:49

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Check, ook de 33km. En ik kan me die kramp goed voorstellen. Jammer dat het niet gelukt is.

Zelf was ik na de start het rustig aan blijven doen, een paar keer heb ik heuvelop rustig voetje voor voetje hardgelopen maar verder veel omhoog gewandeld. Na ongeveer 22km was bij mij de koek op qua energie, ik had dorst ondanks bijna 2,5 liter vocht die ik tot de tweede verzorging op 28km tot mijn beschikking had. Ik kan er achteraf de vinger ook niet echt op leggen waar dat precies bij misging.

Maar manmanman, wat zijn die steile klimmen vreselijk zeg. Gisteren had ik al scherpe spierpijn in mijn bovenbenen en gelukkig is dat vandaag niet erger geworden ondanks dat ik dat verwacht had. Misschien komt die spierpijn ook wel omdat ik bij de steilere klimmen mijn handen op mijn bovenbenen drukte en vaak ook wat er in kneep omdat dat eigenlijk wel lekker voelde.

Ik vond het in ieder geval een prachtige ervaring, voor het eerst een riviertje oversteken. Ik riep spontaan "Dit is lekker zeg!" omdat het water zo heerlijk koel aanvoelde over mijn benen. Ik wil nog wel een keer zoiets maar dan moet ik toch echt wel iets zien te vinden om die irritante beklimmingen te trainen. :+

@Rudedadude Weer goed bezig! Mijn vrouw (ook 33km) had een 50km onderweg "opgepikt" om 17 uur over de finish kwam. Die vond een triathlon in de bergen makkelijker dan deze 50km.

Strava - Trail des Fantômes.

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry2
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-01-2024
Hallo allen,

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en nu heb ik een vraag, als dit niet de juiste plaats is verneem ik het graag.

Ik liep altijd 3x per week maar door dat we 2 maanden geleden een kindje hebben gekregen komt er wat minder van het lopen.
Mijn vrouw gaat namelijk ook weer 2 avonden sporten en daarnaast heb ik nog een avonddienst op het werk.
Hierdoor kan ik maar 1x door de week hardlopen en nog een keer in het weekend.

Aangezien ik de ambitie heb om beter worden zoek ik naar mogelijkheden.
Hierdoor kwam ik uit op een loopband.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
De belangrijkste criteria zijn:

• weinig lawaai
• snelheid 16 km/h of hoger
• Het is voor ongeveer 3x in de week zo'n 45 minuten op te lopen als extra training.

Zelf heb ik een FR645 horloge waardoor qua programma's niet veel nodig heb.

In een kleine zoektocht kwam ik uit op de Virtufit TR-100.
Zou dit wat zijn of dien ik hogere prijsklasses te kijken?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@vhal ik had achteraf ook een paar uur goed last van de lange duurloop afgelopen zaterdag :Y ik denk een combi van toch te weinig water (toch 600ml) en teveel zon. Ik heb zelfs nog één van de twee flessen bijgevuld en direct leeggedronken bij een waterpunt.

Naderhand, moeite met eten (wat nodig was, want veel calorietjes verbruikt) en zelfs met drinken. Bijna misselijk, maar met een beetje rustig doseren toch wel redelijk bij kunnen tanken. Ik denk dat het een uur of 3-4 later wel weer OK was allemaal. Wel goed moe.

Normaal loop ik in de avond, deze keer door afspraken overdag moeten lopen en dat was toch echt wel een verschil.

Wat ik ermee wil zeggen: misschien was het ook voor jou niet zo'n fijne tijd om te lopen dit weekend :) en 250cc op 16 km vind ik zelf wel erg weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hiddo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 22:11

Hier een vergelijkbare situatie, met toevallig ook dezelfde HM op de planning. Afgelopen weken veel te weinig gelopen helaas. Ik heb de afstand wel vaker gelopen, dus het voornaamste zal zijn mijn ambities wat naar beneden bijstellen.

Overigens is het nog 4 weken tot de HM Oostland, dus je hebt nog een weekje extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Pathogen Het bleek gisteren rond de 26-27 graden te zijn, dit had ik eigenlijk niet verwacht toen ik naar buiten keek. Het was grotendeels bewolkt en het waaide ook behoorlijk. De volgende keer neem ik een extra softflask mee (of mijn rugzak met water) en wellicht dat ik mijn route aanpas zodat ik langs een drinkpunt kom (Baleibos Zoetermeer). In heel de Groenzoom is er namelijk niks te vinden :/ Normaal loop ik eigenlijk zonder drinken tot 10KM maar met die 'langere' afstanden is dit blijkbaar een ander verhaal.

Eigenlijk is alles tot 10-12 KM probleemloos maar vanaf 16KM is het 'harken'. Het zal grotendeels ook gewenning zijn, ik hoop dat jij het zo ook ervaart maar ik zie dat jij wat verder loopt dan ik :P

En dan te bedenken dat een marathon ruim 2,5 keer zo ver is :+ Mij niet gezien... :D

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niku
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-04 15:52

Niku

Alagaesii

Nou jongens, ik ga ook maar weer eens beginnen. Sinds mijn halve marathon van vorig jaar oktober nog maar een kilometer of 100 gelopen denk ik, en lag nu weer drie maanden stil (wel veel in de sportschool gezeten, maar is toch anders). Wens me succes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

vhal schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:24:
@Pathogen Het bleek gisteren rond de 26-27 graden te zijn, dit had ik eigenlijk niet verwacht toen ik naar buiten keek. Het was grotendeels bewolkt en het waaide ook behoorlijk. De volgende keer neem ik een extra softflask mee (of mijn rugzak met water) en wellicht dat ik mijn route aanpas zodat ik langs een drinkpunt kom (Baleibos Zoetermeer). In heel de Groenzoom is er namelijk niks te vinden :/ Normaal loop ik eigenlijk zonder drinken tot 10KM maar met die 'langere' afstanden is dit blijkbaar een ander verhaal.

Eigenlijk is alles tot 10-12 KM probleemloos maar vanaf 16KM is het 'harken'. Het zal grotendeels ook gewenning zijn, ik hoop dat jij het zo ook ervaart maar ik zie dat jij wat verder loopt dan ik :P

En dan te bedenken dat een marathon ruim 2,5 keer zo ver is :+ Mij niet gezien... :D
Ik snap je beleving wel. Je bent nu meer dan anderhalf uur bezig geweest en dan zit ik al voorbij het moment waar ik wat brandstof nodig heb. Zonder zou ik behoorlijk dood aankomen denk ik. Helemaal met stiekem toch 26-27 graden in de lucht :Y
Die temperatuur was verraderlijk! En met een lekker windje erbij word je mooi droog geföhnd. Ik gok dat je dus inderdaad (mede) last van vochttekort hebt gehad.

Zo te zien ben je gestart rond de 6:00/km. Zit je dan ook nog lekker laag in je hartslag? Ik ken je zones niet, maar zie wel dat je tegen de 10km-grens een wat grillige stijging hebt in je grafiek.

Zone 3 raak ik sowieso niet aan tijdens een echte duurloop, ook niet met de versnellingen. Hooguit als ik een stukje moet klimmen.
Het overgrote gedeelte loop ik laag in Z2 (150bpm waar mijn Z2 van 147-162 reikt ongeveer).

Maar goed, ik heb mijn eerste HM vorig jaar gelopen. Toen ook de duurloop van 12km naar ongeveer 18km uitgebouwd en dat waren toen ook écht geen afstanden die ik uit mijn mouw kon schudden.
Moet daar ook bij zeggen dat ik toen doordeweeks op hoger tempo trainde dan nu! Weliswaar minder vaak, maar mijn benen waren toendertijd vaker op en stijf, zowel doordeweeks als voor/na de duurloop.
Hoe meer ik nu op rustig tempo doe, hoe makkelijker het me lijkt af te gaan.

Ik moet zeggen dat het uitbouwen van de kilometers erg lekker gaat! Maar goed, ik loop sowieso licht en heb mijn duurloop ook echt als workout op mijn horloge staan, inclusief doeltempo en om de X tijd een lichte versnelling. De eerste 1-2km mag ik daarvan afwijken, want opwarmen.

Grofweg hoe ik bepaal wat ik meeneem:

- alles onder het uur denk ik niet over na. Geen eten geen drinken tenzij het tropisch is buiten.
- 1-1,5 uur alleen drinken
- 1,5u+ ook brandstof, en dan begin ik ongeveer bij 1:15 met een gelletje zodat ik niet na ruim 1,5u een klap krijg. Vervolgens elk half uur ongeveer een nieuwe.

Moet alleen nog eens gaan nadenken hoe ik nou méér drinken wil meenemen. Er zitten nog wel een stuk of 4 lopen van 2,5 uur of meer in mijn schema en blijkbaar is 600ml dan gewoon niet genoeg.
Drinkvest klinkt aannemelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Xaverius schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:07:
[...]

Ik vond het in ieder geval een prachtige ervaring, voor het eerst een riviertje oversteken. Ik riep spontaan "Dit is lekker zeg!" omdat het water zo heerlijk koel aanvoelde over mijn benen. Ik wil nog wel een keer zoiets maar dan moet ik toch echt wel iets zien te vinden om die irritante beklimmingen te trainen. :+

@Rudedadude Weer goed bezig! Mijn vrouw (ook 33km) had een 50km onderweg "opgepikt" om 17 uur over de finish kwam. Die vond een triathlon in de bergen makkelijker dan deze 50km.

Strava - Trail des Fantômes.
Ik vond die eerste oversteek best verraderlijk, ik was bang dat ik onderuit zou glippen en kopje onder zou gaan omdat je de bodem niet zag. De laatste voor de finish heb ik hardlopend door het water genomen.
Heuvelop is een kwestie van goed rechtop blijven lopen en ervoor zorgen dat je kuitspieren 'kort' blijven en dus veel op je voorvoet. Maar het heeft bij mij wel een tijdje geduurd voor mijn kuitspieren dat konden. Zero-drop schoenen hebben er denk ik bij geholpen. En ik weet nog hoe het voelde tijdens mijn eerste stuwwaltrail. Ik voel vandaag uiteraard ook nog wel spieren, maar dat is met name bovenbenen.

https://www.strava.com/activities/1764921866

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaverius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 16:49

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

@Rudedadude Ik was daar alleen even "bang" dat ik onderuit zal gaan en dat mijn telefoon (in mijn vest) nat zou worden. Die heeft nl. een barst in het scherm.
Overigens kon ik daar de bodem nog gezien, nog bedankt voor het schoonmaken van de keien daar! :+

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:53:
[...]
Ik snap je beleving wel. Je bent nu meer dan anderhalf uur bezig geweest en dan zit ik al voorbij het moment waar ik wat brandstof nodig heb. Zonder zou ik behoorlijk dood aankomen denk ik. Helemaal met stiekem toch 26-27 graden in de lucht :Y
Die temperatuur was verraderlijk! En met een lekker windje erbij word je mooi droog geföhnd. Ik gok dat je dus inderdaad (mede) last van vochttekort hebt gehad.
Klopt wel, ik zweette naar mijn gevoel eigenlijk niet maar had wel last van droge lippen. En dan weet je eigenlijk wel genoeg dat je te weinig vocht binnen krijgt. Bij gebrek aan beter had ik wel een zakje aan Haribo beertjes bij mij, dat hielp wel iets. :P
Zo te zien ben je gestart rond de 6:00/km. Zit je dan ook nog lekker laag in je hartslag? Ik ken je zones niet, maar zie wel dat je tegen de 10km-grens een wat grillige stijging hebt in je grafiek.
Die 6:00 was eigenlijk nog te 'snel' voor een duurloop. Mijn HR leek ook niet helemaal te kloppen tezamen met mijn cadans, ik was mijn HR-band vergeten om mee te nemen dus dit was ws. een gevalletje OHR-fail en cadencelock. Normaliter loop ik rond de 172'spm maar nu schommelde deze rond de 160/162 wat dus hetzelfde was als mijn hartslag.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:14
(jarig!)
Ik was zo te lezen dus niet de enige die last had van de 'verraderlijke' temperatuur gisteren.
Was even de Schoorlse duinen ingetrokken voor een ronde van 12 km, met een doel pace van ~05:00 / km. Ik ging wat enthousiast van start rond 4:45/km dus iets rustiger aan gedaan, maar na een kilomter of 5 stortte ik aardig in en moest ik echt gas terug nemen. Uiteindelijk met 05:32 gemiddelde pace uitgelopen, en rondje ingekort tot bijna 10km. Sommige stukken voelde ik de zon echt door de bomen heen branden, viel toch tegen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8ZF4chnTjCtFHVwnGcpXVG6F/full.png

Woop woop! Voor het eerst mijn rolling 365 day totals over de 1000 km! \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Tazzios schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:42:
[...]

Ik was ook van de partij maar dan op de 14, tijd is 1:31:42 geworden.
Dit was overigens mijn barefoot traildebuut! :*)

Alleen voorbereiding of ook krachten beter verdelen? Weet niet of je al veel ervaring hebt met trails.
Ja heb al vaker Trail de Fantome gelopen, maar gewoon weg slecht getraind (of niet). Achteraf stom om dan ook gelijk de 33 km te doen, had hem beter naar 14 km kunnen omzetten.

Nu wel weer motivatie gekregen om weer de draad op te pakken en in het najaar een paar mooie trails te lopen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Hier ook een TDF'er ;)

De 33km gelopen zaterdag in een tijd van 6 uur 10. Uur sneller dan vorig jaar, maar toen zijn we verkeerd gelopen (na de 14km drankpost zijn we langs die steile helling omlaag gelopen wat niet moest) en hebben we een vrouw geholpen die bijna in de afgrond viel.

Hele slechte voorbereiding gehad met weinig kilometers en 1 x een 25km (sallandtrail) dus al met al niet geheel ontevreden en ook de spierpijn is te verdragen. Mijn quads doen het meest zeer van al dat afremmen down hill.

Geweldig genoten en volgend jaar sowieso weer! (5e x)

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:53:
[...]
.

Zone 3 raak ik sowieso niet aan tijdens een echte duurloop, ook niet met de versnellingen. Hooguit als ik een stukje moet klimmen.
Het overgrote gedeelte loop ik laag in Z2 (150bpm waar mijn Z2 van 147-162 reikt ongeveer).
Die Z2 is afgrijselijk hoog? Wat is jouw top HF? Want Z2 is normaliter iets van 60-70% van je top HF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zwerver schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

Die Z2 is afgrijselijk hoog? Wat is jouw top HF? Want Z2 is normaliter iets van 60-70% van je top HF?
Hartslag is heel erg individueel he ;) Mijn top ligt op 205

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:24
Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:26:
[afbeelding]

Woop woop! Voor het eerst mijn rolling 365 day totals over de 1000 km! \o/
Ik zit nu op 1108 km en dan heb ik nog een Achilles blessure gehad ook begin dit jaar. Had eigenlijk gehoopt dat ik dit jaar de 1500+ km zou gaan halen, maar ik vrees dat dat moeilijk wordt ;(

Lopen gaat verder wel weer heerlijk. Of het nou komt doordat ik naar neutrale schoenen ben overgestapt weet ik niet, maar ik ben de laatste weken in ieder geval weer 100% pijnloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Dat weet ik, maar mijn max is 215 en mijn Z2 is veel lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Welke zone-indeling gebruik je? Met 205 als max loop je met de genoemde 150 ongeveer op 75%, dat is bij de meeste zones-methodieken toch vaak ruim in zone 3 toch?

NB: Gefeliciteerd met je 1.000km's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Daywalk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:20:
Hier ook een TDF'er ;)

De 33km gelopen zaterdag in een tijd van 6 uur 10. Uur sneller dan vorig jaar, maar toen zijn we verkeerd gelopen (na de 14km drankpost zijn we langs die steile helling omlaag gelopen wat niet moest) en hebben we een vrouw geholpen die bijna in de afgrond viel.

Hele slechte voorbereiding gehad met weinig kilometers en 1 x een 25km (sallandtrail) dus al met al niet geheel ontevreden en ook de spierpijn is te verdragen. Mijn quads doen het meest zeer van al dat afremmen down hill.

Geweldig genoten en volgend jaar sowieso weer! (5e x)
Zat er niet een limiet op de 33 km van maximaal 6 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Zwerver @Valorian Ik gebruik HRR% met een rusthartslag van 60 en een max van 205.
Zone 2 is dan 60-70% van mijn HRR.

Doe ik iets raars? Want qua gevoel kloppen mijn zones wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Pathogen schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
@Zwerver @Valorian Ik gebruik HRR% met een rusthartslag van 60 en een max van 205.
Zone 2 is dan 60-70% van mijn HRR.

Doe ik iets raars? Want qua gevoel kloppen mijn zones wel...
Ik ziet er niet zo diep in, dus met een slag om de arm, maar volgens mij klopt het wel als je zoals je aangeeft uitgaat van HRR (heart rate reserve, dus inclusief meerekenen van rusthartslag als variabele). Dat is de Karvonen methode. Die geeft andere zones dan een schema puur gebaseerd op maxHR (wat veel mensen doen). Er is volgens mij niet echt een consensus over wat nu het ultieme schema zou moeten zijn. Of bijvoorbeeld http://www.fitdigits.com/personalized-heart-rate-zones.html kun je zien wat de andere zone-berekeningen zijn (dus zonder je rust-hartslag mee te rekenen).

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Te trots om 'm niet hier te linken - ten slotte ben ik nog steeds een hardloper.

Verslag Ironman Zurich: MrAcid in "Het Triatlontopic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juhet
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:54:
Te trots om 'm niet hier te linken - ten slotte ben ik nog steeds een hardloper.

Fantastisch! Wat een prestatie!! _/-\o_

3 leuke cadeautips voor een theeliefhebber!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Valorian schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:40:
[...]

Ik ziet er niet zo diep in, dus met een slag om de arm, maar volgens mij klopt het wel als je zoals je aangeeft uitgaat van HRR (heart rate reserve, dus inclusief meerekenen van rusthartslag als variabele). Dat is de Karvonen methode. Die geeft andere zones dan een schema puur gebaseerd op maxHR (wat veel mensen doen). Er is volgens mij niet echt een consensus over wat nu het ultieme schema zou moeten zijn. Of bijvoorbeeld http://www.fitdigits.com/personalized-heart-rate-zones.html kun je zien wat de andere zone-berekeningen zijn (dus zonder je rust-hartslag mee te rekenen).
Ik zou nog eens de moeite moeten nemen mijn rusthartslag goed op te meten. Misschien maakt dat toch nog wat verschil.
Ik heb in ieder geval een goed gevoel vs. het cijfertje, dus kan er zelf wel mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online

Wow, goed man! En wat moet je sterk zijn om er ná die zwem en fietspartij nog eens even een marathon onder de 3:20 uit te persen. Kan mij voorstellen dat je trots bent. Waar een marathon voor velen al een droom is van 'ooit' is het inmiddels ook iets waarvan vrijwel iedereen wel iemand lijkt te kennen die het gelukt is (wat niets afdoet aan de prestatie natuurlijk!). Maar een echte Ironman daarentegen heeft nog iets ongrijpbaars, en kan mij voorstellen dat zo'n trainingsschema ook behoorlijke impact op je leven heeft die 8 maanden!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Wow, goed man! En wat moet je sterk zijn om er ná die zwem en fietspartij nog eens even een marathon onder de 3:20 uit te persen. Kan mij voorstellen dat je trots bent. Waar een marathon voor velen al een droom is van 'ooit' is het inmiddels ook iets waarvan vrijwel iedereen wel iemand lijkt te kennen die het gelukt is (wat niets afdoet aan de prestatie natuurlijk!). Maar een echte Ironman daarentegen heeft nog iets ongrijpbaars, en kan mij voorstellen dat zo'n trainingsschema ook behoorlijke impact op je leven heeft die 8 maanden!
Dank!

Twee dagen ná de Ironman zei ik tegen mijn vriendin: "Shit zeg, ik kan me echt niet voorstellen dat ik een marathon kon lopen na 1,5uur zwemmen en 180km fietsen."
Zij: 'GAST! DIT ZEI IEDEREEN 9 MAANDEN GELEDEN AL TEGEN JE TOEN JE DIT PLAN MAAKTE!"

Sommige dingen moet je je op voorhand/tijdens niet realiseren - die moet je gewoon doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nee dat kan niet, je hebt meer gefietst dan gelopen :+

Petje af hoor _/-\o_
MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:11:
[...]
Twee dagen ná de Ironman zei ik tegen mijn vriendin: "Shit zeg, ik kan me echt niet voorstellen dat ik een marathon kon lopen na 1,5uur zwemmen en 180km fietsen."
vrouw toch? :+ of was dat iemand anders in dit topic :P

[ Voor 32% gewijzigd door vhal op 13-08-2018 19:42 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Haha ja, vrouw sinds vorig jaar - maar dat klinkt altijd zo aanstellerig en serieus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Maar euh. Wat moet je nu nog met je leven? :+ Die marathon onder de 3 uur heb je, die Ironman nu ook. Wordt het eindelijk tijd voor de UTMB? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Rudedadude schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Maar euh. Wat moet je nu nog met je leven? :+ Die marathon onder de 3 uur heb je, die Ironman nu ook. Wordt het eindelijk tijd voor de UTMB? :P
TDG of de trans pyrenea zijn ook nog leuke opties :P
Of een van die hele mooie cross triathlons (swissman, norseman etc)
Of een snelle 100km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Aight! schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:51:
[...]

Zat er niet een limiet op de 33 km van maximaal 6 uur?
Klopt, maar ze doen niet moeilijk. Ten slotte loop je toch samen met de 50 en 75 nog op het parkour.
Wellicht als ze zien dat je helemaal naar de tandjes bent dat ze adviseren te stoppen, maar we waren nog fris dus waarom zouden ze je er dan uithalen.

Vorig jaar over de 7 uur "on feet" geweest en ook gewoon netjes in het klassement.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Rudedadude schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:37:
[...]

Zeer reëele vraag - nog geen idee! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:41:
[...]

Zeer reëele vraag - nog geen idee! :+
Barkley Marathon of zo :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ik heb de laatste paar keren met hardlopen steeds vreemde pijntjes op verschillende plekken. De ene keer mijn achillespees, dan weer mijn kuit of mijn knie. Zijn na het lopen vrijwel direct weg en de keer erna komen ze niet terug. Mijn trainingsbelasting is lager dan voorheen dus ik verdenk mijn schoenen. Deze zijn bijna 2 jaar oud en hebben ongeveer 800km asfalt gezien. De zolen zien er op sommige plekken wel versleten uit. Theoretisch gezien is het dan vrij vroeg om ze als versleten te bestempelen maar ik vraag me af of het type klachten dat ik nu ervaar passen bij versleten schoenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:54:
Ik heb de laatste paar keren met hardlopen steeds vreemde pijntjes op verschillende plekken. De ene keer mijn achillespees, dan weer mijn kuit of mijn knie. Zijn na het lopen vrijwel direct weg en de keer erna komen ze niet terug. Mijn trainingsbelasting is lager dan voorheen dus ik verdenk mijn schoenen. Deze zijn bijna 2 jaar oud en hebben ongeveer 800km asfalt gezien. De zolen zien er op sommige plekken wel versleten uit. Theoretisch gezien is het dan vrij vroeg om ze als versleten te bestempelen maar ik vraag me af of het type klachten dat ik nu ervaar passen bij versleten schoenen?
Zijn je zolen / demping niet uitgedroogd? Zou tegenwoordig niet meer mogen gebeuren, maar door vocht e.d. kan de demping en zool eerder dan de 800km versleten zijn als het over een langere periode is. Welk merk en type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vind 800km niet raar hoor. Zat schoenfabrikanten die rond die range adviseren nieuwe te kopen :Y

Zelf net 2 paar schoenen toch maar eens in de recyclingbak bij Runnersworld gedaan. Beter dat er íets mee gebeurt (ook al ben ik het niet met alle doeleinden eens) dan niets.

Wel grappig trouwens, ik word daar met mijn voornaam aangesproken en herkend, terwijl ik er nog nooit iets gekocht heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Daywalk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:40:
[...]

Klopt, maar ze doen niet moeilijk. Ten slotte loop je toch samen met de 50 en 75 nog op het parkour.
Wellicht als ze zien dat je helemaal naar de tandjes bent dat ze adviseren te stoppen, maar we waren nog fris dus waarom zouden ze je er dan uithalen.

Vorig jaar over de 7 uur "on feet" geweest en ook gewoon netjes in het klassement.
Top! Ja ik sprak iemand die juist stopte met mij op de 14 km punt, hij zei dat hij het tijdslimiet toch niet ging halen en het was te warm om verder te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aight! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:29:
[...]

Top! Ja ik sprak iemand die juist stopte met mij op de 14 km punt, hij zei dat hij het tijdslimiet toch niet ging halen en het was te warm om verder te lopen.
Alles om een refuse to continue te rechtvaardigen... :P
maw smoesjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Zwerver schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:01:
[...]

Zijn je zolen / demping niet uitgedroogd? Zou tegenwoordig niet meer mogen gebeuren, maar door vocht e.d. kan de demping en zool eerder dan de 800km versleten zijn als het over een langere periode is. Welk merk en type?
Nike Lunarglide 8.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ayazis
Met trots kan ik mededelen dat de kop eraf is! Zojuist mijn eerste rondje gedaan. 'Hardlopen met Evy' gebruikt, les 1 van 'je eerste 5 km 10 weeks' gedaan.
Ik dacht, dat is zo'n startschema (20 minuten totaal, om en om 2 minuten rennen - 2 minuten lopen) "die doe ik wel ff". Nou viel dat ff tegen zeg. Helemaal op toen ik thuis kwam en morgen vast spierpijn in de bovenbenen. Maar... het was heerlijk!

20 minuten, 3km.
Hartslag heb ik halverwege (direct na een keer 2 min. rennen) even gevoeld, zat rond de 180-190 denk ik.
Mijn rusthartslag zit meestal ergens in de 90 weet ik. (Die data zegt jullie waarschijnlijk meer dan het mij doet. Maar toch leuk om te weten.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ayazis schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:45:
Met trots kan ik mededelen dat de kop eraf is! Zojuist mijn eerste rondje gedaan. 'Hardlopen met Evy' gebruikt, les 1 van 'je eerste 5 km 10 weeks' gedaan.
Ik dacht, dat is zo'n startschema (20 minuten totaal, om en om 2 minuten rennen - 2 minuten lopen) "die doe ik wel ff". Nou viel dat ff tegen zeg. Helemaal op toen ik thuis kwam en morgen vast spierpijn in de bovenbenen. Maar... het was heerlijk!

20 minuten, 3km.
Hartslag heb ik halverwege (direct na een keer 2 min. rennen) even gevoeld, zat rond de 180-190 denk ik.
Mijn rusthartslag zit meestal ergens in de 90 weet ik. (Die data zegt jullie waarschijnlijk meer dan het mij doet. Maar toch leuk om te weten.)
Goed bezig! Wel klinkt mij een hartslag zo hoog als jij beschrijft tijdens het hardlopen alsof je een veel te hoog tempo hanteert. Het is goed om als beginnend loper jezelf af te vragen of je nog een gesprek kunt voeren met iemand tijdens het hardlopen. Als het antwoord ja is dan loop je, zeker als beginnend hardloper, op een prima tempo dat niet leidt tot een verhoogd risico op blessures. Je kunt dan nadat je dit schema afgerond hebt wat meer gaan variëren met verschillende hartslagzones en tempo's.

Ik kan me voorstellen dat dit erg suf klinkt. Dat vond ik namelijk zelf ook met een aantal vervelende blessures tot gevolg. Sindsdien heb ik geleerd dat het voorzichtig opbouwen van een sport op termijn beter resultaat geeft dan direct vol aan de bak gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
XeNeRgY schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:57:
[...]

Goed bezig! Wel klinkt mij een hartslag zo hoog als jij beschrijft tijdens het hardlopen alsof je een veel te hoog tempo hanteert. Het is goed om als beginnend loper jezelf af te vragen of je nog een gesprek kunt voeren met iemand tijdens het hardlopen. Als het antwoord ja is dan loop je, zeker als beginnend hardloper, op een prima tempo dat niet leidt tot een verhoogd risico op blessures. Je kunt dan nadat je dit schema afgerond hebt wat meer gaan variëren met verschillende hartslagzones en tempo's.
Thanks voor de tip! Neem ik mee voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Klinkt mss suf maar dit advies is prima, dus idd niet suf... Goed dat je het meeneemt.

Toch nog een aanvulling als ik zo vrij mag zijn:

Jouw rusthartslag is heel veel te hoog met 90.
Normaal bij een man ca 68 gemiddeld.
En dat is dus wat het ziekenhuis aan geeft als normaal dus ook voor mensen die niet sporten/hardlopen.

Voor de zekerheid: Ga ff langs je huisarts en laat eea ff checken, kan zijn dat je voor de zekerheid ff naar het ziekenhuis gestuurd wordt voor en rust-ECG.
Vreemd?
Neen, ik Frankrijk is het zelfs normaal dat je voor bepaalde wedstrijden (oa marathons) en zeker competities een dokters attest moet hebben.

Tuurlijk moet je het zelf, weten maar de algemene info v/h ziekenhuis lijkt me wel een geldige reden.

Veel plezier en succes met het lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
Dank voor je aanmoediging en input!
verder, dat ik in rust een hoger-dan-gemiddelde hartslag heb ben ik mij wel van bewust. In de afgelopen jaren best vaak hartslag/bloeddruk laten meten om verschillende redenen. Maar er is nog geen dokter/arts geweest die dat zorgwekkend ongezond vond. Er werd altijd gezegd: 'Ja dat is wat hoog, maar niet erg.'

[ Voor 6% gewijzigd door Ayazis op 14-08-2018 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Is dat ook echt je rusthartslag? Dus gemeten direct na het wakker worden of na langere tijd van absoluut niets doen? Of is dat je hartslag drie minuten nadat je op de bank ben geploft na een dag werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De meeste huisartsen kennen vooral veel mensen die alleen met de auto naar het werk gaan, prima in staat zijn om naar het kantoor te lopen, mss een trapje meepakken, naar het koffie apparaat en terug lopen..en zo de dag naast veel zitten vol krijgen.
Hoeveel mensen gaan nu echt buiten hun comfort zone bij sporten, niet alleen hardlopen. En dan vind ik die 190 erg hoog als je net begint en als je dan schrijft dat je rustpols 90 is... vind ik bepaald geen prettige combi.

Die geruststelling van die arts kwam nog wel uit de tijd dat je niet hard liep?

Wat @kenneth als schreef "Is dat ook echt je rusthartslag"

Laat je niet in slaap sussen door een huisarts, er zijn er veel die geen binding met de sport hebben. En hardlopen is naast hockey een van de meer belastende sporten. Fietsen kan wel zwaar zijn, maar er zijn voldoende momenten dat je ook ff je benen stil kan houden en herstellen kunt... probeer dat maar eens tijdens het hardlopen... _/-\o_
Heb het wel eens geprobeerd.. stond geloof ik meteen stil... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 21:36
Ayazis schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:45:
2 minuten rennen - 2 minuten lopen
wat is voor jou in dit geval rennen? De bedoeling is dat je op zo'n tempo rent dat je er ook nog een gesprek bij kunt voeren, zoals al gemeld. En dat 2 minuten lang. Daarna 2 minuten wandelen, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Ayazis
De definitie van rusthartslag is natuurlijk erg vaag. Volgens Garmin was die bij mij tussen 53 en 57 de afgelopen dagen met een gemiddelde van 55. Mijn laagste hartslag (meestal tijdens slaap) zit echter een stukje lager (meestal tussen 40-50), maar als ik net wakker wordt kan deze juist weer veel hoger zijn (60-70). Mijn hartslag is vaak het laagste net nadat ik in slaap val en loopt dan licht op gedurende de nacht. Dus... wat is nou dan DE rusthartslag?

90 in rust is wel erg hoog en lijkt me meer iets voor zware rokers. Een hartslag van 180-190 na 2 minuten rennen kan wel, maar dan heb je inderdaad een slechte conditie en ren je volgens mij te hard voor een beginner. Ik weet echter niet wat je leeftijd is. Misschien in je max hartslag wel ver boven de 200. Ik heb zelf een hartslag die bij inspanning heel snel stijgt (170+), terwijl ik dan nog met gemak gesprekken kan voeren en niet echt vermoeid wordt. Dat heb ik ook wel eens bij mijn huisarts nagevraagd en vond het ook niets om me zorgen over te maken. Ik heb nog wel een keer een ECG laten maken (kon gewoon bij de huisarts) en die was verder prima. Maar ik heb er wel eens over gedacht om een keertje een sportmedische keuring met inspanningstest te doen. Dat is toch wat anders dan een bezoekje aan de huisarts en een ECG in rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
route99 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:45:
Die geruststelling van die arts kwam nog wel uit de tijd dat je niet hard liep?

Wat @kenneth als schreef "Is dat ook echt je rusthartslag"
Ja want vandaag ben ik begonnen met hardlopen. Hiervoor nooit echt gesport.
Het zal wel niet mijn 'rusthartslag' zijn, want die 90 komt eigenlijk van random momenten op een dag.
Ik zal mijn hartslag morgenochtend direct ff meten na het wakker worden.

Verder heb ik naar mijn idee vandaag een vrij rustig tempo aangehouden. Ik heb er niet op gelet of ik daadwerkelijk een gesprek kon voeren. Maar echt snel rennen heb ik bewust niet gedaan omdat het feitelijk mijn eerste keer hardlopen is.
@PatrickC, Ik ben 27 jaar , weeg 68 kilo, en ben verder helemaal gezond. Ik rook niet, ook nooit gedaan (op een blauwe zomer na). ECG's zijn bij mij ook wel eens gemaakt, waren altijd helemaal goed.

Ik zal de volgende keer mijn hartslag even wat specifieker meten tijdens het rondje. Dat zegt allicht iets meer dan mijn educated guess van vandaag.

[ Voor 45% gewijzigd door Ayazis op 14-08-2018 20:56 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic