Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Zo'n foamroller heb ik ook inderdaad (nadat ik de vorige keer voor hetzelfde bij de fysio liep, toen door overbelasting bij de training voor mijn eerste marathon trouwens) maar zoals gewoonlijk... alleen kopen en in de hoek hebben staan helpt blijkbaar nietbert74 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:48:
[...]
Herkenbaar als midvoetlander. Ik krijg het ook als ik intensiever ga trainen, bij mij schieten te kuiten ook wel eens in de kramp.
Mijn fysio heeft een foamroller aangeraden en/of een tennisbal om bij de kuitspieren bovenaan/knieholte te komen. In-masseren met magnesium olie helpt ook. Liever een beetje zelf bijhouden dan op de pijnbank bij de fysio.
Heb ook een adidas performance massage roller (https://www.wehkamp.nl/sp...957/?Artikelnummer=259957) maar lastig om daar genoeg druk mee te zetten.
Maar inderdaad, toch maar weer in mijn systeem zien te krijgen om regelmatig te gaan gebruiken... Neem ook al dagelijks magnesium tabletten (ivm kramp waar ik eerder vaak last van heb).
Ah well, vorige keer is het ook goed gekomen en het scheelt dat ik niet helemaal rust hoef te houden verder... Gewoon uitkijken met intensiteit en dat soort zaken.
Stom is dat he, je weet dat t goed is maar ja... Daarom ook dat andere ding gekocht, die kon ik gewoon neergeploft op de bank gebruiken. Maar is dus ook niet helemaal ideaal...tlpeter schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:43:
Ik ken dat, mijn foamroller staat in de kast. Naar eens effe rollen straks. Mijn kuit blijft een beetje gevoelig.
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Hier ga ik aan de slag! Route is eigenlijk vrij vlak (terwijl de meeste routes hier in Noorwegen heuvelachtig zijn).Rudedadude schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:32:
[...]
Ik zou niet te veel doen, want de tijd is er vrij kort voor en eigenlijk doe je dus al een hoop zo in een week. 2x in de week lopen lijkt me een prima plan, en ga dan stukken van je route (lengte mag varieren, maar max ongeveer 2km) lopen in je gewenste wedstrijdtempo van 4:30, zodat je kunt voelen / wennen aan het tempo en het op een efficiente manier leert lopen. Rest van de training mag/moet een stuk rustiger en is vooral bedoeld om je belastbaarheid te verhogen.
Heb ook voor de lol een coopertest gelopen, daar schopte ik het tot 2860 meter. Eigenlijk best tevreden mee omdat ik de laatste 2 minuten kon versnellen naar 3:50/km.
Plan is om de komende 3 weken het volgende schema te lopen:
Week1: 15x400m met 5 kilometer racepace
Herstelloop 5 kilometer
Week2: 10x1000m met 10 kilometer racepace, 2 min pauze tussen de intervallen
Herstelloop 10 kilometer
Week3: 4x2000m met 10 kilometer racepace, 2 minuten pauze tussen de intervallen.
Herstelwandeling door het bos
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Hmm, ik geef mijn kamerplanten evenveel aandacht als mijn foamroller, dus dat klopt op zich welRudedadude schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:09:
Mijn roller staat sinds aankoop ergens in de woonkamer en ik gebruik hem normaal gesproken meerdere keren per week. Gewoon een leuke kamerplant in zetten dus, zodat die in het zicht kan blijven
Ik ga niet meer klagen over de warmte...
Ik heb deze trail bag: https://www.decathlon.be/...st-hardlopen/_/R-p-179591
In het trail producten overzicht zie je "einde reeks" erbij staan maar dit staat er al heel lang.
Ik heb de M/L variant (XS/S was uitverkocht in de winkel) maar merk nu dat die toch wat te groot is want ik slaag er maar niet in om de trail bag stevig genoeg vast te hespen dat die helemaal niet meer beweegt. Vandaar wil ik een XS/S variant kopen van de nieuwe reeks trail bags...
[ Voor 16% gewijzigd door Asgaro op 25-07-2018 16:26 ]
Daarmee zeg je nog niets, jij doet driemaal daags bijpunten en een scheutje water toch?Pathogen schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:32:
[...]
Hmm, ik geef mijn kamerplanten evenveel aandacht als mijn foamroller, dus dat klopt op zich wel
Ik heb vandaag weer eens een lijn loop gedaan van A naar B. A was de Hohneck (1363m hoog, in de Vogezen), B was de Grand Ballon (1424m hoog) en 26km verderop. De tussenliggende weg is de route des cretes, de bergkamroute die er loopt over verschillende toppen heen. Was erg leuk om te doen. Met ruim 900 hoogtemeters het gemiddelde tempo toch nog op 6:19/km kunnen houden. wat weilanden, wat bospaden, maar veelal ook rotsige bergpaden met stenen van diverse omvang. Ik had een hoop drinken bij me, omdat het 28 graden zou worden vandaag, maar ik ben na 10 zeiknat geregend en dat zorgde voor de nodige verkoeling. Daardoor stelde het gevoelsmatig niet zo heel veel voor, het was gewoon een hele leuke loop over afwisselend gebied.
https://www.strava.com/ac...sed?hl=nl-NL&v=1532531321
[ Voor 4% gewijzigd door Rudedadude op 25-07-2018 17:26 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Heb zelf de zoom fly (goedkopere en versimpelde variant hiervan) en moet zeggen dat ze wel echt heel soepel lopen... Placebo? Who knows, maar krijg echt het idee dat je vooruit geholpen wordt als het ware.elastiek schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:39:
Volgende marathon dan toch maar op de Nike Vaporfly? Artikel bevat ook de resultaten van 49 andere schoenen: https://www.nytimes.com/i...vaporfly-shoe-strava.html
Deze week twee keer gelopen. Kwa temperatuur om 7.00 uur goed te doen in de ochtend als was het vanochtend als best warm.
Merk dat conditie iets achteruit gegaan is. Maar valt niet tegen. Nu volhouden.
Heb 3 dagen achter elkaar gelopen deze week, kwam helaas zo uit en wilde ook de extra belasting eens testen voor mijn knie. Het lijkt er toch op dat de metronoom symetrisch lopen de oplossing is voor mijn knieblessure. Tijdens het lopen vrijwel helemaal geen last meer (alleen richting einde training) en na het trainen helemaal niet meerXeNeRgY schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:31:
Sinds ik vanwege knieklachten bij de fysio ben geweest en nu symmetrisch moet gaan leren lopen met een metronoom heb ik 4x gelopen. Het is te vroeg om echt conclusies te trekken maar ik merk wel duidelijk:
- het kost me moeite om symmetrisch te lopen (werk aan de winkel dus)
- mijn goede been begint nu klachten te geven (blaar onder voet en achillespees) wellicht door nieuwe belasting
- tijdens het lopen krijg ik pas bij een later aantal km een zeurend gevoel aan mijn knie
- na het lopen heb ik vrijwel geen pijn meer
Hopelijk zet dit zich zo door want het lijkt er op dat er echt iets gebeurt. De balans tussen mijn 2 benen is zoek (asymetrische cadans, soepelheid, kracht) en die lijkt nu wat te herstellen. Mijn pijnlijke been doet minder pijn en mijn goede been lijkt nu klachten te geven door een (over)belasting daarop.
Na 2 weken is het te vroeg om te juichen maar ik heb echt substantieel minder pijn en eerder meer dan minder hardgelopen.
Na mijn zeer matige ervaring met de fysio vorig jaar bleek deze fysio wel effect te hebben. Ik heb in elk geval geleerd dat het verstandig is om bij een blessure een fysio te bezoeken die er verstand van heeft.
Update: nagevraagd via Decathlon's Facebook en het zou vanaf dit najaar beschikbaar zijn.Asgaro schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 16:24:
Is er een manier om al de nieuwe reeks van trail bags van Decathlon te bestellen? Zie YouTube: KalenjiRunning en meerbepaald interesse in YouTube: Kalenji - Gilet Trail 5L
Ik heb deze trail bag: https://www.decathlon.be/...st-hardlopen/_/R-p-179591
In het trail producten overzicht zie je "einde reeks" erbij staan maar dit staat er al heel lang.
Ik heb de M/L variant (XS/S was uitverkocht in de winkel) maar merk nu dat die toch wat te groot is want ik slaag er maar niet in om de trail bag stevig genoeg vast te hespen dat die helemaal niet meer beweegt. Vandaar wil ik een XS/S variant kopen van de nieuwe reeks trail bags...
Was al vroeg wakker dus om 7.00 uur gaan lopen. Was lekker koel met wat druppels regen.
Uiteindelijk 32.01 minuten totaal onderweg geweest en afstand van 5.08 km gelopen. In totaal 21 minuten lopen (4,5,6,6) en 11 minuten wandelen (2,3,2,4).
Laatste wandeling moest eigenlijk 2 min. Maar had de afstand iets verkeerd ingeschat. Moest dus nog 2 min extra om thuis te komen.
Vraag me steeds af of ik niet te snel ga. Voor mijn gevoel loop ik nog heel rustig. Hartslag tijdens belasting zit tussen 170-175 en tijdens wandelen zo rond 140-145 en zakt ook snel na belasting.
Ja, je gaat te snel. Je loopblokken loop je gemiddeld tegen de 15 kmh, dat is behoorlijk vlot. Enerzijds leuk dat dat makkelijk gaat, je hebt waarschijnlijk enige aanlegHighfive95 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:50:
Vandaag voor de 3x keer hard gelopen deze week. Zit nu in week 5 van 0-5 km.
Was al vroeg wakker dus om 7.00 uur gaan lopen. Was lekker koel met wat druppels regen.
Uiteindelijk 32.01 minuten totaal onderweg geweest en afstand van 5.08 km gelopen. In totaal 21 minuten lopen (4,5,6,6) en 11 minuten wandelen (2,3,2,4).
Laatste wandeling moest eigenlijk 2 min. Maar had de afstand iets verkeerd ingeschat. Moest dus nog 2 min extra om thuis te komen.
Vraag me steeds af of ik niet te snel ga. Voor mijn gevoel loop ik nog heel rustig. Hartslag tijdens belasting zit tussen 170-175 en tijdens wandelen zo rond 140-145 en zakt ook snel na belasting.
Ik zou zeker adviseren wat rustiger te lopen, snelheid komt vanzelf wel als je eenmaal de basis hebt gelegd.
ik heb het vast gemist, maar heb je een andere duursportachtergrond?
If you can see, look. If you can look, observe
Ik zou zeggen te hard, 170-175 is aan de hoge kant (weet neit wat je max hartslag is) en ook 140-145 tijdens het wandelen vind ik veel, maar is waarschijnlijk ook het gevolg van je hoge tempo. Ter vergelijk, mijn LDL in een tempo van iets onder de 5:00/km hou ik onder een hartslag van 140 gemiddeld.Highfive95 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:50:
Vandaag voor de 3x keer hard gelopen deze week. Zit nu in week 5 van 0-5 km.
Ik zou dus rustiger aan doen, of in ieder geval OOK rustiger aan...
Zelf trouwen net een keer de lactate treshold test met de Forerunner 935 icm HRM run gedaan, resultaat:
3:57 min/km met een hartslag van 166.
Als ik wat omrekensites bekijk en mijn 10k/HM tijden invul komen die op een tempo uit van 3:51-3:56 dus redelijk in de buurt, helemaal omdat de test nu natuurlijk niet in ideale omstandigheden is (redelijk broeierig toch, aardig warm nog steeds, winderig (buiten dan he, niet ik... dat zou me kleine boosts geven juist
Ergens anders lees ik 10k racepace + ~15s dus dan kom ik op 4:00 uit...
Al met al aardig overeenkomstig dus lijkt het, maar moet hem nog eens doen als het wat koeler is ook.
Vreemde is dat ik niet het gevoel heb dat ik hard loop. Heb geprobeerd tempo wat te verlagen. Maar ga dan heel erg slecht lopen. Klappen op mijn knieën worden groter lijkt wel. Geen idee of dat kan. Maar langzamer loopt niet lekker. Loop nu echt heel ontspannen.
Heb geen duursport achtergrond. Na 23e geen enkele sport meer gedaan. Daarvoor 5x in de week trainen/wedstrijd voetballen. Liep vroeger met duurlooptraining wel altijd vooraan. Ook wat recreatieve wedstrijden gelopen en vaak wel bij eerste gefinisht. Liep dan 5 of 10 km. Weet helaas geen tijden meer.
@m0ridin
Max hartslag zelf gemeten is 194. Maar ben nooit echt tot het gaatje gegaan. Dus kan best hoger zijn. Hartslag tijdens lopen blijft wel netjes rond 170-175 tijdens lopen en zakt snel naar 140-145 als ik ga wandelen. Kan ik mooi zien aan de grafiek.
Blijft lastig omdat ik echt heel erg ontspannen loop. Maar wil uiteraard niet over belasten.
Oefen inderdaad daarmee. Verder is mogelijk je core stabiliteit nog onvoldoende.
Bij hogere snelheden ga ik technisch ook veel beter lopen, heel simpel.. omdat het niet anders kan... je moet dan wel beter gaan lopen anders krijg je giga problemen.
Varieer iig bij de rustige duurlopen het tempo geregeld, tussen Z1 en max Z2, beiden nog tempos waarbij je heel rustig nog met iemand kunt praten, bij Z3 en hoger is dat een stuk lastiger.
Hartslag is erg persoonlijk, maar als je gaat wandelen .. dan vind ik 140-145 erg hoog, bij is die dan 90-100.
Wat is het beeld van je ochtendpols? (niet op 1 meting afgaan, zeker een tijdje volgen, want je kunt in een fase zitten dat ie net toevallig hoger of juist lager is)
Kun/wil je de grafiek met je eigen commentaar erbij wat je telkens deed, hier neer zetten?
Succes, en met beleid komt het meestal goed. Je lijkt me wel gemotiveerd om het goed aan te pakken.
Overweeg eens een loopgroep/club.
De trainers en de maten met kennis zijn prima sparring partners en dat gaat effectiever dat dit typen....
Edit: 140-15 moet zijn 140-145
Zojuist maar eens een eerste loopje op basis van 'het duurloopmisverstand' gedaan... een 12.5k wisselduurloop D2/D3 (6-7min D2, 60s D3). Wil nu toch meer volgens die methode gaan lopen, mijn oude systeem was 'interval op dag x, tempo op y en lange duurloop op z, en dan soms nog een loopje erbij).
Ben benieuwd hoe de souplessemethode gaat bevallen
Ik heb het ooit eens geleden maar ik kan het niet meer vinden.
Ik ken mijn Z zones maar ben erg nieuwsgierig naar het verschil.
Om eerlijk te zijn zou ik het niet zo kunnen zeggen, gewoon verschillende manieren van zones bepalen en indelen... Heb het wel eens gelezen maar kan het nu ook niet opnoemen hoor, maar ik noem nu D zones omdat die in het boek zo genoemd worden...tlpeter schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:59:
@m0ridin waar is het verschil tussen Z zones en D zones?
Ik heb het ooit eens geleden maar ik kan het niet meer vinden.
Ik ken mijn Z zones maar ben erg nieuwsgierig naar het verschil.
Waarbij (volgens het boek):
D0 = heel rustig joggen/wandelen
D1 = 75-80% van lactaatdrempel
D2 = 85-90% van lactaatdrempel
D3 = 92-95% van lactaatdrempel
D4 = lactaatdrempel ongeveer
Waarbij lactaatdrempel hetzelfde is als anaerobe drempel en omslagpunt
D1 zou zo'n 10-14 minuten onder je 10k race pace moeten zijn
D2 zou zo'n 7-9 minuten onder je 10k race pace moeten zijn (klopte ook aardig bij mij)
Komt dus ongeveer overheen met Z1-Z5m0ridin schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:13:
[...]
Om eerlijk te zijn zou ik het niet zo kunnen zeggen, gewoon verschillende manieren van zones bepalen en indelen... Heb het wel eens gelezen maar kan het nu ook niet opnoemen hoor, maar ik noem nu D zones omdat die in het boek zo genoemd worden...
Waarbij (volgens het boek):
D0 = heel rustig joggen/wandelen
D1 = 75-80% van lactaatdrempel
D2 = 85-90% van lactaatdrempel
D3 = 92-95% van lactaatdrempel
D4 = lactaatdrempel ongeveer
Waarbij lactaatdrempel hetzelfde is als anaerobe drempel en omslagpunt
D1 zou zo'n 10-14 minuten onder je 10k race pace moeten zijn
D2 zou zo'n 7-9 minuten onder je 10k race pace moeten zijn (klopte ook aardig bij mij)
Toen ik beide vergeleek kwa hartslag:
D op basis van de lactaatdrempel zones. 170
Z op basis van max hartslag. 191
D Z Min(van D) Max (van D)
D1 Z3 144 153
D2 Z4 153 162
D3 Z4 162 171
TD Z5 171 180
De D begint later ten opzichte van Z en kent kleinere zones, zie zone 4.
Ik weet niet of dit universeel is of alleen bij mij.
Bij mij is Z3-4 is de drempel en Z5 zit je toch dik er boven ca 3 km snelheid.
Als het maar fijn werkt, maar ga het niet door elkaar gebruiken....
Nu net om 12u: oh. Mijn horloge is leeg.
... probeert het universum me iets te zeggen?
Anyway, dan maar over een half uurtje gaan lopen. Hopelijk met genoeg charge om een half uur lopen te tracken.
Verder heb ik het gevoel dat ik al een tijdje meer moe ben dan normaal. Nou is het ook geen kattenpis om over te schakelen naar 4x per week lopen en bijna 2x zoveel kilometers in de week, maar ik weet even niet meer of het alleen dat is, of ook door het rare weer.
Dus ik heb met mezelf afgesproken: als het gevoel nog steeds zo sterk is na komend weekend ga ik een doordeweekse training schrappen.
De long run is me té essentieel om die marathon te kunnen lopen. Die kán ik niet schrappen tenzij ik mijn marathonambitie laat gaan of bijstel naar echt alleen maar uitlopen, desnoods in 6+ uur. En dat is me echt nog even 3 stappen te ver.
Hoe lang ben je al met het nieuwe/marathon-schema bezig? Maar zal vast een combi van de 2 zijn... Ik merk ook dat ik moeier ben met dit hele warme weer maar destijds hakte de marathon training er ook wel in.
En dan liep ik niet eens achterlijk veel (mijn max week was tussen de 65 en 70km), maar was toch blij dat ik uiteindelijk ook mijn rust kon pakken. Het sluipt er dan een beetje in, de vermoeidheid...
Protip: koop een cheap kabeltje op AliExpress welke je altijd in je tas hebt, net zoals opladers voor je telefoon. Zo kun je altijd je horloge opladen indien nodig.Pathogen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:36:
Zaterdag mijn long run noodgedwongen moeten tracken met een backup horloge die amper opgeladen was... Uiteraard na de helft uitgevallen.
Nu net om 12u: oh. Mijn horloge is leeg.
... probeert het universum me iets te zeggen?
Anyway, dan maar over een half uurtje gaan lopen. Hopelijk met genoeg charge om een half uur lopen te tracken.
Verder heb ik het gevoel dat ik al een tijdje meer moe ben dan normaal. Nou is het ook geen kattenpis om over te schakelen naar 4x per week lopen en bijna 2x zoveel kilometers in de week, maar ik weet even niet meer of het alleen dat is, of ook door het rare weer.
Dus ik heb met mezelf afgesproken: als het gevoel nog steeds zo sterk is na komend weekend ga ik een doordeweekse training schrappen.
De long run is me té essentieel om die marathon te kunnen lopen. Die kán ik niet schrappen tenzij ik mijn marathonambitie laat gaan of bijstel naar echt alleen maar uitlopen, desnoods in 6+ uur. En dat is me echt nog even 3 stappen te ver.
Na mijn vakantie zo'n 7 weken, maar daarvoor was ik al 4 weken begonnen met uitbouwen. Ik heb wel een rustiger week gehad tussendoor en merkte dat dat véél verschil maakte in mijn hardloopcapaciteit.m0ridin schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:13:
@Pathogen
Hoe lang ben je al met het nieuwe/marathon-schema bezig? Maar zal vast een combi van de 2 zijn... Ik merk ook dat ik moeier ben met dit hele warme weer maar destijds hakte de marathon training er ook wel in.
En dan liep ik niet eens achterlijk veel (mijn max week was tussen de 65 en 70km), maar was toch blij dat ik uiteindelijk ook mijn rust kon pakken. Het sluipt er dan een beetje in, de vermoeidheid...
65-70km... ik denk dat ik daar niet eens aan ga komen
Kabeltjes zijn het probleem niet gelukkigDrawer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:22:
[...]
Protip: koop een cheap kabeltje op AliExpress welke je altijd in je tas hebt, net zoals opladers voor je telefoon. Zo kun je altijd je horloge opladen indien nodig.

Heeft toch best wat impact al die kms als je die volumes niet gewend bent
[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 30-07-2018 16:08 ]
Ah dus al aardig op weg! Maar het is inderdaad intensief... Ik liep volgens mij 5x in de week over het algemeen (en die ene keer extra was net die 5km verschilPathogen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:49:
[...]
Na mijn vakantie zo'n 7 weken, maar daarvoor was ik al 4 weken begonnen met uitbouwen. Ik heb wel een rustiger week gehad tussendoor en merkte dat dat véél verschil maakte in mijn hardloopcapaciteit.
65-70km... ik denk dat ik daar niet eens aan ga komen60 zal wel ongeveer de max zijn, als ik 4x in de week kan blijven lopen.
[...]
Kabeltjes zijn het probleem niet gelukkigHet probleem zaterdag was dat ik simpelweg mijn horloge niet mee naar huis had genomen, en vandaag trok ik 'm véél te laat uit de la.
Is ook de reden dat ik me op dit moment nog even blijf richten op de 10 en hm, ik wil zeker nog een keer een marathon gaan doen, maar kan/kon het nu nog niet opbrengen nog een keer dat schema te gaan afwerken... ook omdat ik deze keer meer km's zou willen maken in mijn voorbereiding.
Maar hoeveel weken heb je nog te gaan enne... eerste marathon? Succes en hou vol

En ja, de tweede gaat er voorlopig niet komen. Het kost me meer tijd en moeite dan me lief is met twee lieve kleine kinderen

Maar tegen die tijd zijn we minimaal 5 jaar verder, als het geen 10 is.
Hier ook veel last van continu vermoeide benen. Sporten gaat prima qua prestaties maar op rustdagen voelt het gewoon als spierpijn, ook wanneer ik 2 dagen rust neem. Ik kom bij lange na niet aan jouw afstanden maar voor mij is er al voldoende uitdaging in mijn 10EM schema 3x per week en 2x wielrennen/mountainbike. Conditioneel lukt het prima maar blijkbaar toch wat meer tijd nodig voor de spieren.Pathogen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:36:
Ben deze week op vakantie dus bij nader inzien een mooie week om een beperkt aantal duurloopjes te doen ipv het normale schema
Uhoh, is dat over 10 weken alweer?Pathogen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 16:27:
Eerste marathonEindhoven, 14 oktober, dus nog 10 weken te gaan
En ja, de tweede gaat er voorlopig niet komen. Het kost me meer tijd en moeite dan me lief is met twee lieve kleine kinderendus misschien als ze allebei echt een beetje zelfstandig naar bed gaan, dan kan ik zonder schuldgevoel lekker 's avonds kilometers maken.
Maar tegen die tijd zijn we minimaal 5 jaar verder, als het geen 10 is.
Twijfel zó of ik niet de hele ga doen dit jaar, sowieso de halve, en daar hoef ik niet veel meer voor te trainen, steady +20km/week over 2018 en al 3x gelopen.
Maar die hele van Eindhoven lonkt zo...
Vergeet jezelf niet... Mijn aanrader: doe dat alleen 's morgens vroeg... ook al kun je tegen de warmte/hitte tegen agressieve ozon, NO2 moleculen is imho niemand bestand, je longen raken diep (bronchiën!) beschadigd en jouw metabolisme ook.
Er wordt vaak (en ik denk terecht) dat als je een keer te diep gaat onder zulke omstandigheden, je hebt dan een blijvend letsel te pakken!
Is het dat waard?
Toen ik in 2003 in de wedstrijd groep zat kregen we van de trainer dit mailtje bij vergelijkbare smog...
Als alternatief kon je dit nog doen die avond:ivm de toptemperatuur en de ernstige smog die zich nu ontwikkeld, heb ik besloten de training van vanavond door te strepen.
Mijn dringende advies aan jullie allemaal is om onder deze omstandigheden geen (zware) duurtrainingen te verrichten.
De komende dagen zal het weer niet veel verbeteren, dus als je dan wat wilt trainen, doe het dan 's ochtends vroeg (temp. lager + minder smog)
en maak de trainingen niet te zwaar. (Voor de hartslagmeter-bezitters: houd de hf-waarden aan en let daarbij niet op de wat lagere snelheid.)
Dat is dus bij de NL-top, zo werden we "begeleid/opgeleid". Er werd verwacht dat je minimaal de concepten begrijpt en ze ook toepast.Voor wie vanavond toch wat nuttigs wil doen....knip): ik geef vanavond een techniektraining en neem video-camera mee om het gestuntel/ de fabelachtige techniek (knip) op beeld vast te leggen en dan terug te laten zien aan de uitvoerders (directe terugkoppeling dus).
Chery pick wat je gebruiken kunt....
Al het andere: het is altijd je eigen keuze.. maar.. knip
Laten we wel wezen, het is toch ook weer geen rocket science.... toch?
Verhalen als ..
Tja... daar ga ik nu niets verder meer over zeggen, het is gewoon duidelijk wat de kennis opgeleverd heeft, ga ben je zelf te rade of je goed bezig bent.als ik onder die omstandigheden kan trainen dan moet het in de wedstrijd zeker goed gaan...
Eh, 3x de HM gelopen? Of 3x 20+km in een week, want dat laatste is niet echt een hele degelijke voorbereiding voor de halve zullen we maar zeggen... En dan in 10 weken naar een hele is af te raden imo.Drawer schreef op maandag 30 juli 2018 @ 18:22:
[...]
Uhoh, is dat over 10 weken alweer?
Twijfel zó of ik niet de hele ga doen dit jaar, sowieso de halve, en daar hoef ik niet veel meer voor te trainen, steady +20km/week over 2018 en al 3x gelopen.
Maar die hele van Eindhoven lonkt zo...
Als je al 3x een halve hebt gelopen neem ik mijn woorden terug (hoewel dan in 10 weken naar een hele werken alsnog niet al te verstandig is volgens mij)
Wat heb ik het zwaar gehad....
Bij de 3e interval, de 3KM ben ik gewoon gaan wandelen.
Daarna niet meer terug gekomen en de laatste 7KM wisselend wandeled/hardlopend afgelegd.
Voelde me net een beginner.
Ik heb vorige week nog een 14KM lange trail met veel hoogtemeters gedaan en dacht dat er niks mis was met mijn conditie.
Blijkbaar was het toch veel te warm en ik te optimistish...
straavatje
Ik loop de marathon van New York en heb sinds vandaag een nieuwe polar (hiervoor garmin) .. en die hebben dus een schema voor de marathon. Dit is echter maar 3 keer per week lopen, met af en toe een interval en een maximale duurloop van 2:15 in HZ 2-3 .. Dat is met mijn huidige tempo 20km max, dat lijkt me toch echt wat te weinig... Iemand een idee dan wel tips?
Het zijn niet de benen, die houden het best aardig. Ik ben gewoon moe, slaperig.XeNeRgY schreef op maandag 30 juli 2018 @ 17:48:
[...]
Hier ook veel last van continu vermoeide benen. Sporten gaat prima qua prestaties maar op rustdagen voelt het gewoon als spierpijn, ook wanneer ik 2 dagen rust neem. Ik kom bij lange na niet aan jouw afstanden maar voor mij is er al voldoende uitdaging in mijn 10EM schema 3x per week en 2x wielrennen/mountainbike. Conditioneel lukt het prima maar blijkbaar toch wat meer tijd nodig voor de spieren.
Ben deze week op vakantie dus bij nader inzien een mooie week om een beperkt aantal duurloopjes te doen ipv het normale schema
Gisteravond voelde het wel minder dus ik blijf gewoon bij mijn plan om deze week aan te kijken of het beter wordt na de warmte. Als dat zo is kan ik gewoon doorgaan zoals ik al deed, uiteraard wel mijn gezondheid in acht houdende.
3x de halve van Eindhoven, 4x halve in wedstrijdverband, tientallen keren in persoonlijk trainingsverband.m0ridin schreef op maandag 30 juli 2018 @ 22:38:
[...]
Eh, 3x de HM gelopen? Of 3x 20+km in een week, want dat laatste is niet echt een hele degelijke voorbereiding voor de halve zullen we maar zeggen... En dan in 10 weken naar een hele is af te raden imo.
Als je al 3x een halve hebt gelopen neem ik mijn woorden terug (hoewel dan in 10 weken naar een hele werken alsnog niet al te verstandig is volgens mij)
Wat extra rust kan absoluut geen kwaad. Het is niet alsof je drie weken niks hebt gedaan dus sla gerust een training over.Pathogen schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:11:
[...]
Het zijn niet de benen, die houden het best aardig. Ik ben gewoon moe, slaperig.
Gisteravond voelde het wel minder dus ik blijf gewoon bij mijn plan om deze week aan te kijken of het beter wordt na de warmte. Als dat zo is kan ik gewoon doorgaan zoals ik al deed, uiteraard wel mijn gezondheid in acht houdende.
Oh ok, dat verandert de zaakDrawer schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:15:
[...]
3x de halve van Eindhoven, 4x halve in wedstrijdverband, tientallen keren in persoonlijk trainingsverband.
Na de warmte zegt hijPathogen schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:11:
[...]
Het zijn niet de benen, die houden het best aardig. Ik ben gewoon moe, slaperig.

Ik heb met dit weer ook echt geen puf om iets als intervallen te trainen. Mijn lichaam doet dat gewoon niet, er zit een soort volautomatische noodrem op die er voor zorgt dat ik niet meer dan 60% van m'n capaciteit beschikbaar heb.
Ga dat dan eerst maar eens aanpakken, als je van die 1,5 uur een uur winst kunt pakken, geeft dat ineens een boost aan ruimte in je agenda..Rudedadude schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:32:
[...] maar ik heb vaak 9 uur nodig om aan 7,5 uur te komen. De rest gaat op aan woelen, wakker liggen, muggenjacht (intervallen over 1 meter!), etc.
tel maar uit... als je om ca 20 uur klaar bent met alle andere zaken, je wilt om 22 uur naar bed anders.. en je krijgt ineens een uur erbij? Wow....
Das relatief ontzettend veel tov van de beschikbare tijd die je eerst had, maar ook absoluut is het veel.
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 31-07-2018 18:56 ]
Volgens de eerste Google-hit niet (update april 2018)FrankoNL schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:00:
Kan iemand mij vertellen of ik in Polar Flow ook mijn schoenen kan toevoegen? Op die manier houdt de app dan bij hoeveel km ik ermee gelopen heb. Dit kon in Garmin Connect wel.
Nee, maar je kunt Polar Flow wel koppelen aan Strava en daar je schoenen toevoegen.FrankoNL schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:00:
Kan iemand mij vertellen of ik in Polar Flow ook mijn schoenen kan toevoegen? Op die manier houdt de app dan bij hoeveel km ik ermee gelopen heb. Dit kon in Garmin Connect wel.
Bekend probleem. Ben sinds zaterdag weer met een nieuw schema bezig (laatste in de voorbereiding voor de marathon van BerlijnRudedadude schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:32:
[...]
Ik heb met dit weer ook echt geen puf om iets als intervallen te trainen. Mijn lichaam doet dat gewoon niet, er zit een soort volautomatische noodrem op die er voor zorgt dat ik niet meer dan 60% van m'n capaciteit beschikbaar heb.

Vanmiddag om 12.00 kwam het bericht naar buiten dat alle 10.000 startbewijzen waren vergeven. Eigenlijk is het gewoon belachelijk dat dit zo rap gaat, ongeveer 50% van de lopers komt uit Duitsland en aangezien deze loop daar goed staat aangeschreven gaat het hard. Alleen hopen dat het evenement niet kapot gaat aan eigen succes!
tips voor New York
Ik heb nog nagevraagd bij de organisatie waarom ze b.v. niet gebruik maken van een fuik bij de start en ze gaven aan dat dat niet mogelijk was, omdat dan niet alle lopers op tijd uit de binnenstad weg waren. Een deel van het parcours wordt namelijk dubbel gebruikt en dat zou beteken dat de hele snelle lopers de vertrekkende lopers in de achterste startvakken tegen zouden gaan komen.
M.a.w., ze laten eigenlijk gewoon te veel deelnemers toe aan de halve marathon. De 10000 van dit jaar zijn er volgens mij ook al weer meer dan vorig jaar. Dat wordt dus heel erg vroeg het startvak opzoeken dit jaar, ten koste van een goede warming up dan maar.
[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 02-08-2018 06:51 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat van die startvakken heb ik ook gehoord, maar zelf niet zo ervaren. Wij hebben onze warming up niet anders gedaan dan andere jaren en zijn zelfs 15 minuten voor de start richting startvak gelopen. Enig verschil is wel dat wij in het voorste vak staan, dus op de rotonde. Dit is het vak > 1.30. Voordeel is dat je op de rotonde nog kunt warmlopen en 1 minuut na het startschot ben je op weg, met een hele meute die nog achter je aan komt.PatrickC schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:11:
@Calitomnication Exact dezelfde ervaring hier. De Venloop is qua sfeer (publiek) de mooiste loop van het jaar, maar op het parcours wordt het elk jaar drukker en je hoort heel erg veel Duits om je heen. Vorig jaar ging het ook goed mis wat mij betreft. Het startvak van 1:45 tot 2:00 was erg druk en er waren maar een paar ingangen van een meter breed. Gevolg... ik kon met geen mogelijkheid op tijd in het startvak komen. Nu zou dit nog geen probleem zijn als ze de startvakken erachter dicht hadden gelaten tot iedereen in mijn startvak ook weg was, maar zo slim waren ze helaas niet. Gevolg... het hele startvak van 2:00-2:15 was al voorbij toen ik eindelijk in het startvak kon. Doordat het zo druk was en voor de Venloop niet met een fuik gestart wordt, waren de eerste 5km voor mij een slalom tocht langs flink langzamere lopers, waar passeren bijna onmogelijk was en het kostte ook nog eens extra energie (gelijkmatig tempo lopen ging niet). Dus... een goede eindtijd kon ik eigenlijk meteen al vergeten. Maar... verder was het onderweg wel weer één groot feest met een enorme massa aan publiek, wat de Venloop uniek maakt.![]()
Ik heb nog nagevraagd bij de organisatie waarom ze b.v. niet gebruik maken van een fuik bij de start en ze gaven aan dat dat niet mogelijk was, omdat dan niet alle lopers op tijd uit de binnenstad weg waren. Een deel van het parcours wordt namelijk dubbel gebruikt en dat zou beteken dat de hele snelle lopers de vertrekkende lopers in de achterste startvakken tegen zouden gaan komen.
M.a.w., ze laten eigenlijk gewoon te veel deelnemers toe aan de halve marathon. De 10000 van dit jaar zijn er volgens mij ook al weer meer dan vorig jaar. Dat wordt dus heel erg vroeg het startvak opzoeken dit jaar, ten koste van een goede warming up dan maar.
Een deel van het parcours, de Parade, wordt inderdaad 2x gebruikt. De eerste keer is dit het +/- 2km punt, de 2e keer moet je nog 400m naar de eindstreep. Op dit moment is het gat tussen de 1e finischer en laatste doorloper iets van 20 minuten. Zouden ze meer mensen toelaten wordt dit gat alleen maar kleiner en kan het tot gevolg hebben dat de eerste en laatste elkaar op het parcours tegengekomen. Dus het evenement heeft nu zijn max bereikt, willen ze groeien, dan moet het parcours worden aangepakt
tips voor New York
Klopt, bij het voorste startvak heb je dit probleem niet. Ik doe mijn warming up in het Julianapark en als je dan naar het startvak (1:45-2:00) moet lopen, kom je in de mensenmassa terecht. Files hardlopers voor de toiletten die daar ook staan, maar ook hele families die hier hun dierbaren komen uitzwaaien. Dat laatste is natuurlijk wel leuk, maar zorgt voor een enorme drukte (chaos) voor deze startvakken en er is bijna geen doorkomen aan. Verder zijn er maar een paar openingen voor de startvakken aan deze kant. Duizenden hardlopers die door een paar ingangen van een meter moeten. Ik denk dat ik zo'n 15-20 minuten voor de start naar mijn startvak ging en ik stond uiteindelijk in m'n startvak toen de wedstrijd al een half uur bezig was.Calitomnication schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:12:
[...]
Dat van die startvakken heb ik ook gehoord, maar zelf niet zo ervaren. Wij hebben onze warming up niet anders gedaan dan andere jaren en zijn zelfs 15 minuten voor de start richting startvak gelopen. Enig verschil is wel dat wij in het voorste vak staan, dus op de rotonde. Dit is het vak > 1.30. Voordeel is dat je op de rotonde nog kunt warmlopen en 1 minuut na het startschot ben je op weg, met een hele meute die nog achter je aan komt.
Een deel van het parcours, de Parade, wordt inderdaad 2x gebruikt. De eerste keer is dit het +/- 2km punt, de 2e keer moet je nog 400m naar de eindstreep. Op dit moment is het gat tussen de 1e finischer en laatste doorloper iets van 20 minuten. Zouden ze meer mensen toelaten wordt dit gat alleen maar kleiner en kan het tot gevolg hebben dat de eerste en laatste elkaar op het parcours tegengekomen. Dus het evenement heeft nu zijn max bereikt, willen ze groeien, dan moet het parcours worden aangepakt.
Buiten dat er meer en bredere ingangen bij deze startvakken moeten komen, zouden ze het gebied ook moeten afsluiten voor de niet-deelnemers (controleer maar of iemand een startnummer heeft). Er is genoeg plek langs het parcours om je dierbare aan te moedigen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Had al last van mijn maag toen ik wakker werd en merkte na een minuut of 10 hardlopen dat mijn hartslag een stuk hoger was dan normaal. De Franse heuvels op en daarna een kilometer door mul zand op het strand (beetje vergist in het terrein
Nooit eerder meegemaakt, zal ongetwijfeld een incident zijn en een combinatie van de verkeerde route, maar voelt toch wel erg vervelend om jezelf tegen te komen
Vroeger had ik een simpel Polar hartslagmetertje, deze borstband heb ik echter altijd bewaard.
Deze is vrij dik en van hoge kwaliteit. Nu m'n borstband van de Fenix 3 wat raal wordt, dacht ik laat ik het eens proberen. De meter klikt doormiddel van twee drukkertjes perfect vast en lijkt probleemloos te passen.
Als ik hem omdoe krijg ik ook direct data door op m'n horloge , echter lijkt hij vaak weg te vallen.
Weet iemand of dergelijke banden universeel zouden moeten zijn? Verder zit er toch geen techniek 'in' lijkt me?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
DC Rainmaker heeft ooit de tip gegeven om de Garmin hartslagmeter te gebruiken in combinatie met een Polar band. Dat werkt inderdaad prima. Ikzelf heb ook ooit de Geonaute band gebruikt, dat werkte ook prima. Ik denk dat het wel belangrijk is dat de drukknopjes goed contact maken.dreameater schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:09:
Weet iemand of dergelijke banden universeel zouden moeten zijn? Verder zit er toch geen techniek 'in' lijkt me?
iets minder off-topic: wie nog op zoek is naar goedkope energiegels kan weer terecht bij de Action. Daar liggen ze voor 99 cent per stuk. Ik heb er vorig jaar mijn marathon op gelopen.
Alsnog later dan gepland om 6.45 de deur uitgegaan met het doel ruim 30km te gaan lopen.
Dat is uiteindelijk gelukt, 2x kort gestopt voor Google maps om de weg niet kwijt te raken en 2x kort gestopt om wat van m'n drinken te drinken.
De rust van zaterdagochtend was in het begin heerlijk, de hitte van de zon werd zo richting het einde wel vervelend.
Al met al een goeie meting of ik de hele aan zou kunnen. Maar alsnóg twijfel ik.
30.6km met 5:11min/km in 2:38
Werd je ook nog heel week, wat je wel hebt als je suiker tekort hebt?
Prima dat je bent gaan wandelen. Goed uitrusten en weer rustig opstarten.
Kan ook zijn dat het lichaam een signaal afgeeft..
Monitor je de ochtend pols?
Vanmorgen om 9.30 de weg op gegaan om een duurloop van 16/18km op 80% (5.10 ~ 5.20) af te werken. Had voor de zekerheid genoeg water meegenomen, maar het was gewoon niet te doen! Luchtvochtigheid drukte op m'n longen, moeite met adem halen, de hartslag sloeg al heel snel naar zone 3 hoog. Op het 6km punt (in het bos en na het beklimmen van een heuvel van +/- 800 lang) heb ik een rustpauze genomen. hierna kreeg ik een vrij heuvelachtig gebied, maar na het beklimmen van een heuvel tikte de hartslag 5 hoog aan, benen deden het niet meer en heb me compleet de verzuring in gelopen. Training maar afgebroken en terug naar huis gewandeld.
Geen idee waar deze uit vorm periode vandaan komt. Misschien toch te veel en te hard getraind afgelopen periode. De komende periode ga ik het even rustig aan (proberen te) doen, eerst goed herstellen en dan de draad weer oppakken
tips voor New York
Is anders allemaal wel heel toevallig.
Daar lijkt het wel heel sterk op ja. Afgelopen weekend een duurloop van 21km door de duinen van Schoorl gemaakt. Lekker gelopen, nergens last van, prima temperatuurtje. Maar goed, huidige temperaturen zullen nog wel even blijven de komende periodeSinned123 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:52:
Ik lees hier meerdere verhalen over vormcrisis.... kan het gewoon niet met het weer te maken te hebben?
Is anders allemaal wel heel toevallig.
tips voor New York
Dat is toch ook het advies van zo ongeveer elke trainer / weerman etc? Snap niet dat mensen dat advies dan naast zich neer leggen met het idee van ' niet voor mij ik ben topsportert'.Calitomnication schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 20:02:
[...]
Daar lijkt het wel heel sterk op ja. Afgelopen weekend een duurloop van 21km door de duinen van Schoorl gemaakt. Lekker gelopen, nergens last van, prima temperatuurtje. Maar goed, huidige temperaturen zullen nog wel even blijven de komende periode. Trainingen maar op een lage intensiteit afwerken
Tja als je gewend bent om beter te presteren en arbeidshonger hebt om je algehele prestaties te verbeteren dan snap ik het wel dat met dit soort weersomstandigheden dat het op een deceptie uitloopt.Webgnome schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
Dat is toch ook het advies van zo ongeveer elke trainer / weerman etc? Snap niet dat mensen dat advies dan naast zich neer leggen met het idee van ' niet voor mij ik ben topsportert'.
Heb er namelijk zelf ook last van
Ik denk vrij droog en rond de 24C. Op zich niet heel spannend vergeleken met de temperaturen van de laatste weken. Suiker tekort zou best kunnen, ik neem sowieso een minimale hoeveelheid suiker en ben nadat ik wakker geworden ben gaan lopen op een banaan, espresso en glas water. Normaal is dat voor mij voldoende overigens. Ochtend pols was zelfs lager dan gemiddeld die dag.route99 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 17:04:
@XeNeRgY Hoe warm en vochtig was het denk je?
Werd je ook nog heel week, wat je wel hebt als je suiker tekort hebt?
Prima dat je bent gaan wandelen. Goed uitrusten en weer rustig opstarten.
Kan ook zijn dat het lichaam een signaal afgeeft..
Monitor je de ochtend pols?
Heb wel hard getraind de afgelopen 8 weken en op vakantie is het een ander ritme dan thuis. Wellicht scheelt dat ook.
[ Voor 3% gewijzigd door XeNeRgY op 05-08-2018 10:27 ]
Exact. Er is een reden dat ik om 6.45 begon met lopen op m'n vrije zaterdagochtend...Webgnome schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:34:
Ik snap het ergens ook wel maar het is zo frappant om te zien dat mensen er hier gewoon achter komen dat het snikheet is buiten en dat dat daadwerkelijk iets doet met het lichaam. Dat is iets dat je met een beetje logisch nadenken toch kunt bedenken? Zelfde als dat -20 of sterke wind ook effect heeft op je prestaties.
Ik zit nu ook te dubben wat te doen. Het is hier in de UK nu nog 21 graden, maar het komende uur gaat dat al naar 24 en loopt dan op naar 30 graden in de komende paar uren. Het idee om vanochtend vroeg te gaan lopen is door onze 3 maanden oude dochter in het water gelopen, dus nu zit ik te kijken om vanavond om negen uur te gaan, want dan doet de temperatuur het omgekeerde (van 24 naar 21)... Zal dat wel worden gok ik.... Ik wil hou dan ook de 50' loop doen vandaag, zodat ik mijn focus kan houden op de HM op de 6e september....Webgnome schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:34:
Ik snap het ergens ook wel maar het is zo frappant om te zien dat mensen er hier gewoon achter komen dat het snikheet is buiten en dat dat daadwerkelijk iets doet met het lichaam. Dat is iets dat je met een beetje logisch nadenken toch kunt bedenken? Zelfde als dat -20 of sterke wind ook effect heeft op je prestaties.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Hebben ze dit ook in de UK net als teletekst-pagina 711? http://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=711
Hier gaat het in de loop van dag naar geel (ozon) en dan moet je echt al gas terug nemen. Mss dat het vandaag net geen rood word
Ozon O3 (het chemische symbool) is super agressief, je kunt er operatiekamers mee ontsmetten,, om even duidelijk te maken hoe agressief het is....
Dus het breekt je longen/bronchiën af en helpt je "metabolisme"/stofwisseling deels om zeep.
En als je één keer echt te diep gaat dan loop je het risico dat je iets zodanig beschadigd dat het niet meer herstelt, in lopers woorden: Je zult dan nooit meer zo diep kunnen gaan als dat je net voor die tijd kon gaan.
Tja, die baby tijd: kies dan toch maar even voor de veilige kant, als deze hete zomer voorbij is kan het weer als de lucht goed is, beschouw het als het hersteltijd en pas je er op aan.
Wat dat betreft: zit nu zelf in de opbouw en mag nog niet zoveel, elk nadeel heeft dan zijn voordeel, en onze kids zijn nu rond de 30 dat scheelt een flinke borrel... kan dus nu voor het werk trainen, vroeg net als in het weekend.
Veel wijsheid toegewenst.
Op het forum zie ik trouwens meer mensen die bij zichzelf te rade gaan wat nu met deze hitte/lucht...super

Ik hoop dat vanavond een duurloop in H1 het issue niet gaat zijn, maar we zien het wel.route99 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:41:
Kijk vanavond om die tijd wel naar de luchtkwaliteit.
Hebben ze dit ook in de UK net als teletekst-pagina 711? http://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=711
Hier gaat het in de loop van dag naar geel (ozon) en dan moet je echt al gas terug nemen. Mss dat het vandaag net geen rood word
Ozon O3 (het chemische symbool) is super agressief, je kunt er operatiekamers mee ontsmetten,, om even duidelijk te maken hoe agressief het is....
Dus het breekt je longen/bronchiën af en helpt je "metabolisme"/stofwisseling deels om zeep.
En als je één keer echt te diep gaat dan loop je het risico dat je iets zodanig beschadigd dat het niet meer herstelt, in lopers woorden: Je zult dan nooit meer zo diep kunnen gaan als dat je net voor die tijd kon gaan.
Tja, die baby tijd: kies dan toch maar even voor de veilige kant, als deze hete zomer voorbij is kan het weer als de lucht goed is, beschouw het als het hersteltijd en pas je er op aan.
Wat dat betreft: zit nu zelf in de opbouw en mag nog niet zoveel, elk nadeel heeft dan zijn voordeel, en onze kids zijn nu rond de 30 dat scheelt een flinke borrel... kan dus nu voor het werk trainen, vroeg net als in het weekend.
Veel wijsheid toegewenst.
Op het forum zie ik trouwens meer mensen die bij zichzelf te rade gaan wat nu met deze hitte/lucht...super[afbeelding]
Verder hou ik https://breezometer.com/r...lon=-0.917&partner=google in de gaten
Niet om het beter te weten hoor, maar een espresso (vochtafdrijvend) en een glas water en dat met die temperatuur?XeNeRgY schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:07:
[...]
Ik denk vrij droog en rond de 24C. Op zich niet heel spannend vergeleken met de temperaturen van de laatste weken. Suiker tekort zou best kunnen, ik neem sowieso een minimale hoeveelheid suiker en ben nadat ik wakker geworden ben gaan lopen op een banaan, espresso en glas water. Normaal is dat voor mij voldoende overigens. Ochtend pols was zelfs lager dan gemiddeld die dag.
Heb wel hard getraind de afgelopen 8 weken en op vakantie is het een ander ritme dan thuis. Wellicht scheelt dat ook.
Ik weet niet hoe jouw ochtendurine eruit ziet, maar die is waarschijnlijk met dit weer donkergeel tot oranje. Dan zou ik toch echt wat meer vocht tot me nemen voordat ik ga lopen. Zelfs in de tijd dat wij ochtendduurlopen deden rond 07:00 in de morgen, zorgden we ervoor dat we minimaal een liter gedronken hadden voordat we de training gingen doen.
[ Voor 27% gewijzigd door Zwerver op 05-08-2018 12:52 ]
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Ff op blijven lettenO3 47.01 ppb Dominant
Sports Activities
You can exercise outdoors - but make sure to stay alert to our notifications
Op p711 zitten we nu tussen de 62 en 87 waarden
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 05-08-2018 18:59 ]
We zitten nu op 54 en:route99 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:20:
Prima! Tnx voor de link
O3 47.01 ppb Dominant
Sports Activities
You can exercise outdoors - but make sure to stay alert to our notifications[/quote]
[quote]Ff op blijven letten
Op p711 zitten we nu tussen de 62 en 87 waarden
Wat perfect klopt met wat ik zou verwachten. De Forecast is dat het rond negen uur weer beter isSports Activities
You should look for an alternative area with better air quality to work out
is dat ook niet een beetje mens eigen? Als het gaat om advies geven weet men het altijd beter, maar zodra het betrekking op jezelf heeft denk je "ach, het kan wel even" of "het valt wel mee, zo erg is het allemaal niet". En dan heb ik het niet alleen over warmte, maar ook over lopen met een pijntje of een andere willekeurige klacht. Komt ook nog een keer bij kijken dat het nu ook extreem warm is. Zelf loop ik altijd lekker bij temperaturen van 25+, maar in het zuiden hebben we nu te maken met temperaturen van 35+, dat is even andere koek.Webgnome schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:06:
[...]
Dat is toch ook het advies van zo ongeveer elke trainer / weerman etc? Snap niet dat mensen dat advies dan naast zich neer leggen met het idee van ' niet voor mij ik ben topsportert'.
De trainingen 's avonds hebben wij van 19.00 naar 20.00 uur verzet en gisteren ben ik om 9.30 de weg op gegaan, waar ik deze trainingen normaal overdag afwerk. Er zijn dus wel degelijk aanpassingen gemaakt. Dus enige nuance in je stelling zou ook wel op z'n plek zijn
Ieder weldenkend mens weet dat je van te veel alcohol zo ziek als een hond kunt worden en veel hebben het al regelmatig mogen ervaren. We lachen allemaal die ene vriend uit als hij helemaal kachel boven de porseleinen vriend hangt, desondanks dat zijn we zelf ook soms aan de beurt. Iedereen gaat wel een keer op zijn bek
[ Voor 12% gewijzigd door Calitomnication op 05-08-2018 15:24 ]
tips voor New York
Koffie, of eigenlijk cafeïne is alleen niet vochtafdrijvend.Zwerver schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 11:56:
[...]
Ik hoop dat vanavond een duurloop in H1 het issue niet gaat zijn, maar we zien het wel.
Verder hou ik https://breezometer.com/r...lon=-0.917&partner=google in de gaten
[...]
Niet om het beter te weten hoor, maar een espresso (vochtafdrijvend)
Correct. Niet de juiste terminilogie. Wat het wel doet is je nieren activeren en daarmee de snelheid dat vocht je lichaam verlaat verhogen. Met andere woorden, in dit specifieke scenario, niet goed als je al een laag vochtgehalte in je lichaam hebt na een nacht slapen.Roadman schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:26:
[...]
Koffie, of eigenlijk cafeïne is alleen niet vochtafdrijvend.
Overigens is er volgens mij 1 groot voordeel aan deze hitte, namelijk dat spieren beter en sneller opwarmen
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2018 23:37 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
En mits je goed voorbereid(voldoende water en hoofdbedekking) weggaat, vond ik het eigenlijk wel te doen.
Je moet je training natuurlijk niet te spannend maken, maar ik heb gewoon alles in z1,2 gelopen.
In ieder geval ben ik blij met het zakken van de temperatuur deze week (leuk die training morgen bij 37°C...) want zaterdag loop ik de 33k Trail des Fantômes. De afstand en hoogtemeters maak ik me een stuk minder druk om als het maar iets van max. 25 graden wordt.
https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht
Schitterende omgeving zeg, mooi ook altijd om een beetje explorerend de weg te vinden waar je nog nooit bent geweest. Dat is voor mij het mooiste aan een weekendje weg en geeft me echt een vakantiegevoel.
Wel last van de voeten en kuiten nu, ben die heuvels niet gewend.
Zo. Afgelopen weekend toch weer netjes een long run afgewerkt. Vanaf het begin al wat last van hamstring en voeten, maar niet op een zodanige manier dat ik het onverstandig vond om te gaan. 2-2,5 uur was het doel en een lichte bewolking + fris windje maakte het zeer aangenaam om te lopen.
Uiteindelijk is het ruim 23 kilometer geworden, wederom een verbetering van mijn langste afstand

Met de pijntjes vooraf voelde het alsof ik al 1,5 uur had gelopen, dus ik zit al bijna aan de 4u
Vandaag andere poep. Ik voelde me onrustig, dus er moest even wat snelheid afgetikt worden. Binnen had ik nog het plan om een 5:00 min/km achtig rondje te doen en dan lekker ver te gaan, maar eenmaal buiten viel de temperatuur vies, vies tegen.
Maar toch. Ik wilde echt even stomen. Na een kilometertje inlopen overgeschakeld op een optimistisch tempo, maar dat bleek teveel om door te kunnen lopen. Heb er maar een soort run-walk van gemaakt. Ondanks dat een PR gelopen op een segment waar ik al aardig scherp inzat
Leuk om weer even die verbetering te zien. Bij dit segment is het erg duidelijk:
1 Aug 6, 2018 3:59/km 184bpm - 4:54 |
2 Jun 15, 2018 4:08/km 183bpm - 5:06 |
3 Mar 12, 2018 4:12/km 185bpm - 5:10 |
5 Jan 15, 2018 4:20/km 187bpm - 5:20 |
Bij gelijke/lagere hartslag ga ik gewoon steeds sneller

Nice! Ik kwam er onlangs achter dat je op Strava heel eenvoudig je pogingen per segment kunt analyseren (wellicht een premium functie waardoor ik hem niet eerder had gezien) en op die manier kunt zien dat je progressie boekt. Ik ben zelf stiekem wel benieuwd hoeveel impact de temperaturen op mijn prestaties hebben. Ondanks dat ik altijd vroeg in de ochtend ga lopen vermoed ik dat ik een lagere hartslag zal hebben wanneer het weer afkoelt en dan pas mijn progressie ga zien.Pathogen schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:48:
@XeNeRgY bij heet weer zou ik altijd hartslag aanhouden. Als dat niet het probleem is sluit ik me aan bij @Tazzios
Zo. Afgelopen weekend toch weer netjes een long run afgewerkt. Vanaf het begin al wat last van hamstring en voeten, maar niet op een zodanige manier dat ik het onverstandig vond om te gaan. 2-2,5 uur was het doel en een lichte bewolking + fris windje maakte het zeer aangenaam om te lopen.
Uiteindelijk is het ruim 23 kilometer geworden, wederom een verbetering van mijn langste afstanden 2 uur 17 minuten op de benen.
Met de pijntjes vooraf voelde het alsof ik al 1,5 uur had gelopen, dus ik zit al bijna aan de 4u
Vandaag andere poep. Ik voelde me onrustig, dus er moest even wat snelheid afgetikt worden. Binnen had ik nog het plan om een 5:00 min/km achtig rondje te doen en dan lekker ver te gaan, maar eenmaal buiten viel de temperatuur vies, vies tegen.
Maar toch. Ik wilde echt even stomen. Na een kilometertje inlopen overgeschakeld op een optimistisch tempo, maar dat bleek teveel om door te kunnen lopen. Heb er maar een soort run-walk van gemaakt. Ondanks dat een PR gelopen op een segment waar ik al aardig scherp inzat
Leuk om weer even die verbetering te zien. Bij dit segment is het erg duidelijk:
1 Aug 6, 2018 3:59/km 184bpm - 4:54 2 Jun 15, 2018 4:08/km 183bpm - 5:06 3 Mar 12, 2018 4:12/km 185bpm - 5:10 5 Jan 15, 2018 4:20/km 187bpm - 5:20
Bij gelijke/lagere hartslag ga ik gewoon steeds sneller
Die geeft je per loop een vo2max score.
Hij pakt alle loopjes van de laatste 30dagen als gemiddelde.
Hij is vrij nauwkeurig voor mogelijk te lopen tijden.
Tegenwoordig kan je ook je garmin account koppelen.

Bij mij zie je aardig wat het warme weer doet. (ok ik had/heb ook nog een teen blessure)
[ Voor 34% gewijzigd door Sinned123 op 07-08-2018 22:21 ]
Beetje onoverzichtelijke website. En het feit dat 'ie om m'n historie in te laden met mn garmin account wil connecten via email/pass is natuurlijk een echte no-go...Sinned123 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:16:
Kan ik je de site runalyze.com aanraden.
Die geeft je per loop een vo2max score.
Hij pakt alle loopjes van de laatste 30dagen als gemiddelde.
Hij is vrij nauwkeurig voor mogelijk te lopen tijden.
Tegenwoordig kan je ook je garmin account koppelen.
[afbeelding]
Bij mij zie je aardig wat het warme weer doet. (ok ik had/heb ook nog een teen blessure)
Hoezo? Je wordt doorgeleid naar de officiële Garmin-site om daar in te loggen met je Garmin-account om de koppeling te activeren. Ik zie het probleem daarvan niet zo.Drawer schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:22:
[...]
Beetje onoverzichtelijke website. En het feit dat 'ie om m'n historie in te laden met mn garmin account wil connecten via email/pass is natuurlijk een echte no-go...
edit: ah, ik zie nu dat ze ook een backdoor hebben om je gehele historie te laden, die bedoel je waarschijnlijk. Ze geven zelf al aan dat het niet een veilige manier is, en dat je beter je wachtwoord ervoor en erna kunt wijzigen. Dat is wel risky inderdaad...
[ Voor 17% gewijzigd door mrwolf op 08-08-2018 09:37 ]
Als je een manier vind om je loopjes te exporteren, kan je ze ook in bulk via de website invoeren.Drawer schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:22:
[...]
Beetje onoverzichtelijke website. En het feit dat 'ie om m'n historie in te laden met mn garmin account wil connecten via email/pass is natuurlijk een echte no-go...
Dan hoef je niet je wachtwoord van je garmin vrij te geven.
Je kan op strava een verzoek doen om alle gegevens van je accounnt op te vragen.
Ik neem aan dat je dan gpx/tcx krijgt aangeleverd, die je vervolgens in bulk op runalyze kunt opvoeren.
Nieuwe loopjes worden vervolgens automatisch door garmin naar runalyze gepusht.
Dat de site onoverzichtelijk aandoet snap ik wel, het is gewoon veel....
Eenmaal paar keer gebruikt is alles goed te vinden vind ik.
Bovendien heb ik al een paar keer mijn wedstrijd tempo bepaald op basis van info uit runalyze en het is vele malen accurater dan word garmin beweerd met de opgeblazen vo2max cijfers.
Hoop dingen zijn gewoon beter dan bijvoorbeeld een strava, gewoon veel meer data.
Alleen sociale zaken zijn gewoon non-existent.
Maar bijvoorbeeld de public page laat echt al veel zien:
https://runalyze.com/athlete/sinned79 (klik maar eens op year-on-year) bijvoorbeeld.
En dat is slechts een klein deel wat te vinden is.
[ Voor 54% gewijzigd door Sinned123 op 08-08-2018 10:40 ]
Maar daar stopt ook meteen mijn kritiek. Ik hou van dit soort dataplatformen! Heb meteen mijn account weer in gebruik genomen (met idd een Strava download, helaas neemt dit niet mee wat voor activiteittype het is).
Het is niet het allergeweldigste one platform to rule them all, maar wel weer een leuke manier om door je data te struinen.
Ben erg benieuwd wel verhaal ze daar bij hebben, voordat ik verder reageer.Die geeft je per loop een vo2max score.
Vertel daar eens meer over (als je het weet). Tis altijd lastig met die VO2 max, dus ben benieuwd.
Check de site zelf even, ze hebben voor de berekende onderdelen specifieke studies gebruikt. Ze zijn daar heel transparant in.route99 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 20:15:
@Sinned123 Eerst ff checken. De zwartje punten zijn de VO2 max en de lijn dus het gemiddelde? Ken de website niet.
[...]
Ben erg benieuwd wel verhaal ze daar bij hebben, voordat ik verder reageer.
Vertel daar eens meer over (als je het weet). Tis altijd lastig met die VO2 max, dus ben benieuwd.
https://help.runalyze.com/en/latest/calculations/vo2max.html
VO2 max meten obv een duurloop? Hoe nauwkeurig kan dat zijn? Dat is erg veel extrapoleren met alle onzekerheden, ook al middel je over zoveel dagen, daar zitten veel duurlopen in en die hebben allen hetzelfde manco.
Tuurlijk is het niet bepaald handig om het met een zuurstofmasker echt te meten.... maar in de referenties kom ik geen enkel vergelijk tegen tussen de zuurstofmasker methode/hardlopen en hun berekening.
Als je die weet te vinden ben ik erg benieuwd. Dan kan ik wat stelliger worden in mijn mening.
Als professioneel alternatief bij diverse periodieke keuringen zoals brandweerman, maar ook minder zware keuringen, wordt de Astrand fiets test gedaan. Ook die heeft duidelijke beperkingen, wielrenners zijn absoluut in het voordeel tov lopers, voor hen valt het meestal te laag uit. Maar er is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en gepubliceerd in vergelijking tot andere testen.
Als loper kwam ik op mijn 51e nog op een VO2-max van ca 61 uit met die Astrand test en dat correleerde aardig met mijn 10 km tijden.
Laat ff weten als je aanvulling van die info weet, interessant,
Toevallig kreeg ik na mijn hardloopsessie van vandaag de melding op m’n horloge dat er een nieuwe VO2 Max was (van 48 naar 49). Volgens Runalyze was deze 48.58, dus dat komt goed overeen met de Garmin waarde.
Het gaat de afgelopen weken (door vakantiedrukte, hitte en smog) niet altijd even fantastisch maar ik ben al zes weken niet onder de 70km gekomen en zit gemiddeld op 83km per week.
Nog een week of drie dit volhouden, dan de omvang iets omlaag en specifieker trainen. En dan alleen nog die 10 mijl binnen het uur inkoppen
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Maar je bent wel echt super aan het uitbouwen zeg! En getuige je commentaar gaat het je ook steeds soepeler af.
Dit topic is gesloten.
Voor vragen en discussie over sporthorloges kun je terecht in Het grote Sporthorloge met GPS topic