Nog ff wat achterstallig onderhoud verrichten:
lateef schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:19:
[...]
Dit is zo'n ongelofelijke dooddoener en iets van alle tijden. Dit werd veertig (!) jaar geleden bijvoorbeeld ook gezegd over Lerby en Arnesen toen ze bij Ajax kwamen. Terugkijkend op hun carrière kan je moeilijk zeggen dat dat jongens waren met slechte mentaliteit.
Ervaren topvoetballers die in de top hebben gespeeld en jarenlang hebben meegemaakt wat topsportmentaliteit inhoudt, zijn bij uitstek geschikt om jonge gasten bij te sturen en een mening te vormen over hun gedrag en mentaliteit. Dat is volkomen logisch lijkt me, ik zie niet in hoe je het daar niet mee eens kan zijn.
Jouw dooddoener ("er wordt altijd gezanikt op de nieuwe generatie") betekent dat degenen die het meest geschikt zijn om iets te zeggen over mentaliteit bij de jongelingen dat niet kunnen doen, want dat moet je toch nooit serieus nemen. Want dat gezeik heb je altijd.
ENORME dooddoener en een zeer schadelijk idee voor topvoetbal in NL.
Voetballers als Van Bommel zijn door hun gedrag en uitspraken alleen maar beperkende factoren voor talentvolle jeugdige spelers. Als je je alleen maar als ouwe zure lul kan gedragen en wanneer je jonge spelers in het openbaar afkraakt en incidenten op het trainingsveld veroorzaakt, ben je duidelijk niet de juiste man op de juiste plaats. Gezien de kwaliteiten van dat elftal destijds en het resultaat op de ranglijst, blijkt dat naar mijn idee ook wel.
De selectie met Van Bommel, Strootman, Lens, Mertens, Toivonen etc. was met afstand de sterkste in NL, qua aanwezige kwaliteit (uiteindelijk zeg het resultaat natuurlijk alles over wie de sterkste was). Na de winterstop zakte men mentaal finaal door het ijs. Dat seizoen was het gebrek aan topsport- en winnaarsmentaliteit de hoofdoorzaak voor het falen van PSV.
Niet alleen als Catenaccio zijnde, maar voor heel voetbalminnend Nederland naar mijn idee. Het eerste punt is een arrogante blinde vlek voor de KNVB. De KNVB is veel te vol van zichzelf, maar de realiteit is dat het Nederlands voetbal allang niet meer de voorloper op technisch en tactisch gebied is. Wil de KNVB echt stappen willen gaan maken, zullen ze moeten erkennen dat dat de realiteit is.
Dit klopt, ik weet niet precies of de KNVB nog steeds beweert een voorloper te zijn maar dat zou onjuist zijn. Het is simpel: wij liepen voor omdat andere landen achterliepen. Die andere landen hebben een inhaalslag gemaakt en beheersen nu ook vaak de basis qua techniek en tactiek.
Dat er daarnaast nog aandacht aan de mentaliteit wordt besteed, is te billijken, maar zolang de slag op technisch en tactisch gebied niet wordt gemaakt, zal je met alleen een verbeterde mentaliteit op zijn hoogst de IJslanden en Ierlanden van de voetbalwereld nastreven.
Op basis van aantal actieve voetballers blijf je altijd je voorsprong houden, op de lange termijn, t.o.v. IJsland en Ierland als je mentaal en fysiek hetzelfde kan brengen. De kans op toptalenten is dan simpelweg veel groter. IJsland heeft 300.000 inwoners en in Ierland zijn andere sporten ook populair, ik kan me voorstellen dat voetbal daar niet de meest populaire sport is.
Qua techniek, word er in NL heel veel aandacht besteed aan oefeningen met de bal. Dat is in zijn algemeenheid zo. Ik denk niet dat daar veel rek in zit, te meer aangezien de echte technische basis op straat wordt geleerd en het aantal straatvoetballers in NL sterk teruggelopen is door de opkomst van b.v. PS4 en smartphone.
Wat ik bijvoorbeeld zou doen: leg op elk trainingscomplex van een BVO minstens 1 straatvoetbalveld aan, of meer, en organiseer als KNVB in NL een echte straatvoetbalcompetitie met exposure op TV. Laat jeugdspelers van BVO's ook meedoen. Laat je grasvoetballers regelmatig straatvoetballen, organiseer clinics met top straatvoetballers en laat je spelers, vooral in de jeugd vanwege blessuregevoeligheid, tegen straatvoetballers spelen. Ik denk dat het publiek zou smullen van een straatvoetbalpotje tussen Ajax en Feyenoord.
Op tactisch vlak zit er wel veel meer rek in. Coaches moeten schakers zijn. Als de andere coach een move maakt en je verrast, moet je daar altijd juist op kunnen inspelen door een tactische omzetting. Dat zie je in de Eredivisie zelden, of iig op zeer laag niveau. Tegenstander gaat va banque spelen met een extra spits? Snelle counterspeler erbij. Dat is weinig fantastierijk en tactiek op kleuterniveau.
Ook zijn er groeimogelijkheden qua het meer wetenschappelijk benaderen van voetbal, waar ik volledig voor ben, en wat D-e-n ook aangeeft.