D-e-n schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:42:
[...]
Juist op het gebied van het voetbal gaan we achteruit in plaats van vooruit. Ik heb een stuk van de onder 19 gezien tegen Duitsland en waar we in het verleden voetballend nog wel presteerden was het nu juist op tactisch vlak een zooitje. Ik maak me wat dat betreft ernstig zorgen over het niveau van de Nederlandse trainers, juist op dat vlak.
Dat is ook niet hoe ik het bedoel, maar als je je zo "mak" naar de slachtbank laat leiden als wat nu gebeurt is er ook echt iets mis met de mentaliteit. Je kan nog zo goed kunnen voetballen/ zoveel talent hebben, maar als je er niet voor en aan werkt (mentaliteitskwestie) kom je er niet.
[...]
Is dat de taak van de opleiding of een kwestie van goed coachingswerk? Misschien wordt er momenteel juist wel teveel nadruk gelegd op het team tegenwoordig. Een goede dribbelaar krijg je niet als je hem dat op zijn 14e al afleert.
Ik denk beiden, iemand die niet gewend is aan samenwerken, en alles uit de kast halen voor elkaar/ je team, ga je dit ook niet met coaching voor elkaar krijgen. Talent moet je natuurlijk wel stimuleren, maar je moet de aandacht ook hebben op samenspel en de drang om te winnen stimuleren. Gebruik maken van de mogelijkheden van een speler, maar toch zeker ook de zwakke punten gaan versterken.
[...]
Ook dat is geen kwestie van opleiden. Dat is een kwestie van selecteren. Wij kunnen net zo'n hardwerkend elftal opstellen als pakweg IJsland. Maar jongens als de Roon of Fer: die vinden onze keuzeheren dan toch net te min. Dan selecteren we toch liever een technisch betere puber.
Klopt, maar dat is wel een tendens die je vaak ziet. Ook achterin wordt gekozen voor "voetballende verdedigers", liefst moeten ze allemaal kunnen opbouwen. Zet er eens 1 speler in die alleen maar geschikt is om een bal af te pakken/ 90 minuten lang een spits uit te schakelen, en dan de bal weer inleveren bij een (echt) vrijstaande mede verdediger. Naast dat zo'n speler niets aan is om naar te kijken in puur voetballend opzicht, kan dit wel een stuk stabiliteit en vertrouwen opleveren in een team, waardoor de talenten vrijer kunnen voetballen.
Wat ik probeer te zeggen is dat je met alleen maar talenten/ handige voetballers niets zult bereiken, (tenzij ze allemaal van wereldklasse zijn, en daar hebben we er niet (veel) van), creëer je de rust / ruimte voor die talenten om vrij te voetballen, en niet teveel bezig te zijn met andere zaken/ taken in het veld (volledig mee terug verdedigen, om moegestreden weer proberen jou verdediger voorbij te komen als voorbeeld). Ze zullen dan veel beter tot hun recht komen.
Simpel de "in jou ogen" beste spelers selecteren is niet de manier om een goed team te krijgen, er moet meer gekeken worden naar de toegevoegde waarde van die speler aan het team, en of dat goed samen kan in voetballend opzicht met de rest van het team.