Hmmm frikandellen, vegaburgers en komkommer op de bbqKraz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:01:
[...]
Sjiiiit! Bijzonder dat ze daar zonder al teveel problemen uit zijn gekomen?![]()
Ik heb een paar weken geleden bij een kennis gegeten met een (zelf gemaakte) Ofyr BBQ.
Het is niet écht BBQ-en, maar meer grillen. Ondanks dat smaakte het prima en met wat koud drinken en mooi weer is het toch al gauw goed.![]()
[afbeelding]
Wel een klein vuurtje niet?Kraz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:01:
Ik heb een paar weken geleden bij een kennis gegeten met een (zelf gemaakte) Ofyr BBQ.
Het is niet écht BBQ-en, maar meer grillen. Ondanks dat smaakte het prima en met wat koud drinken en mooi weer is het toch al gauw goed.![]()
[afbeelding]
Hoelang was de baktijd ongeveer?
Die gasfles erop had wel gescheeld denk ik
Haha... I can explain!Malt007 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:21:
[...]
Hmmm frikandellen, vegaburgers en komkommer op de bbq
- Frikandellen --> Kinderen
- De 'Vega' burgers zijn de krokante kipschnitzels van de AH. --> Kinderen
- Komkommer --> Geloof het of niet, maar het is echt lekker! Beetje peper en zout en smullen maar. Had het nog niet eerder op, maar het smaakte prima!
Foto laat het vuur niet goed zien, maar geloof me; Het was heet! Er moest de nodige afstand gehouden worden.masauri schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:23:
[...]
Wel een klein vuurtje niet?
Hoelang was de baktijd ongeveer?
Die gasfles erop had wel gescheeld denk ik
Het vlees heeft er zo'n 30 min opgelegen geloof ik. Je bent steeds rond de plaat aan het lopen om alles om te draaien. *Goed voor de conditie dus
In de toekomst moet de plaat nog even terug naar de werkplaats hoorde ik. Alles is met een watersnijder uitgesneden, maar de plaat loopt ietsje naar buiten af, waardoor al het vet op het gras drupt. Nu maakte dat hier niet uit, maar het staat niet echt netjes.
Ze willen de ringplaat in de werkplaats nog een klein beetje naar binnen buigen, zodat het vet voortaan naar binnen loopt. Gaat het vuur ook gelijk een stuk sneller
Was geen commentaar hoorKraz schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:47:
[...]
Haha... I can explain!![]()
- Frikandellen --> Kinderen
- De 'Vega' burgers zijn de krokante kipschnitzels van de AH. --> Kinderen
- Komkommer --> Geloof het of niet, maar het is echt lekker! Beetje peper en zout en smullen maar. Had het nog niet eerder op, maar het smaakte prima!
Frikandel gaat er bij mij sowieso altijd in, al ligt er een wagyu ribeye op de bbq
Komkommer zal ik eens proberen, is al lastig zat om variatie in je groente te krijgen bij het bbq'en (is voor mij altijd bijzaak, eet het wel elke dag maar gewoon geen interesse in)
Ohja die Ofyr! Dat ding was zo ultrahip dat je er gratis een baard, korting bij de barbier, een Macbook Pro en een vierkante bril met dik montuur bij kreeg. Just kidding ofcourse
.
Ze probeerden die mij aan te smeren als vervanger voor de Big Green Egg. Dan heb je het niet begrepen als winkel denk ik. Het deed mij zelfs bijna besluiten (destijds) om de Green Egg ergens anders te halen omdat dit ding zo hard opgehemeld werd. Maak daar eens pulled pork op
Ze probeerden die mij aan te smeren als vervanger voor de Big Green Egg. Dan heb je het niet begrepen als winkel denk ik. Het deed mij zelfs bijna besluiten (destijds) om de Green Egg ergens anders te halen omdat dit ding zo hard opgehemeld werd. Maak daar eens pulled pork op
B&S verkoopt nu ook BBQ-ijs. Iemand daar al eens ervaring mee?
Niet perse met B&S, maar met ijs geserveerd op je spareribs, picanha oid?
Zag wel een mailtje langskomen gisterenavond. Picanha met chocoladeijs... not my favorite comboNeutraleTeun schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:45:
B&S verkoopt nu ook BBQ-ijs. Iemand daar al eens ervaring mee?

Dit keer even wat anders dan de gebruikelijke praat over barbecues, hoe zorgen jullie ervoor dat de buitenslapende barbecues op het eigen terrein blijven?
Bij mij staan ze onder de kapschuur en wil deze toch gaan beveiligen met standaard schijnwerper die aangaat bij elke beweging, maar ik zoek ook iets van fysieke beveiliging zoals een ketting en kwam de Lock Alarm tegen. Het voordeel van deze ketting is als deze doorgeknipt wordt een geluid van 120db produceert.
Welke oplossingen zijn nog meer interessant om te overwegen.
Bij mij staan ze onder de kapschuur en wil deze toch gaan beveiligen met standaard schijnwerper die aangaat bij elke beweging, maar ik zoek ook iets van fysieke beveiliging zoals een ketting en kwam de Lock Alarm tegen. Het voordeel van deze ketting is als deze doorgeknipt wordt een geluid van 120db produceert.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Wat je zou kunnen doen is alle losse onderdelen zoals de grill, kolenrooster en as-opvangbak mee naar binnen nemen zodat ie wat minder interessant is om te jatten..
Komen er nog nazomerse aanbiedingen op de bekende kamado merken? Of heb je dat niet bij de grote jongens zoals bastard, bge etc. ?
Ik denk niet dat de gemiddelde inbreker ziet of dat soort dingen missen. Een ketting lijkt me een beter alternatief.defcon84 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:34:
Wat je zou kunnen doen is alle losse onderdelen zoals de grill, kolenrooster en as-opvangbak mee naar binnen nemen zodat ie wat minder interessant is om te jatten..
Bij de grote ketens/winkels die niet alleen BBQ's en aanverwante zaken verkopen vaak wel. Ik ben aan het kijken voor een Broil King Keg, eventueel naar een Grill Guru Elite.Sbakker1982 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:00:
Komen er nog nazomerse aanbiedingen op de bekende kamado merken? Of heb je dat niet bij de grote jongens zoals bastard, bge etc. ?
Niemand reageert nog op een luid alarm, en als de ketting doorgeknipt is, blijft het lawaai achter.Hari-Bo schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:05:
Dit keer even wat anders dan de gebruikelijke praat over barbecues, hoe zorgen jullie ervoor dat de buitenslapende barbecues op het eigen terrein blijven?
Vorige weeg voor een maatje een speciaal 'hok' gebouwd, om de Egg in te zetten na gebruik
Dat is niet meer dan een iets stevigere kliko-ombouw, met een hangslot op de deur.
Een gelegenheidsboef zal het tegenhouden, als men opzoek is naar een item, houdt dat echt niet tegen
Het is meer een alarm voor mezelf als deze af gaat in de nachtelijke uren wordt ik wakker omdat deze onder het slaapkamer raam staat, en de bouwlamp is voor een inbreker ook niet prettig ivm zichtbaarheid. 100% zal het nooit worden maar de situatie wat minder uitnodigend te maken is denk ik geen overbodige luxe. Ik heb wel een voordeel qua woning deze staat op het eind van een doodlopende straat en inbrekers hebben graag meerdere vluchtwegen en dat is enkel over het water mogelijk.FreshMaker schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:19:
[...]
Niemand reageert nog op een luid alarm, en als de ketting doorgeknipt is, blijft het lawaai achter.
Vorige weeg voor een maatje een speciaal 'hok' gebouwd, om de Egg in te zetten na gebruik
Dat is niet meer dan een iets stevigere kliko-ombouw, met een hangslot op de deur.
Een gelegenheidsboef zal het tegenhouden, als men opzoek is naar een item, houdt dat echt niet tegen
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Dat zei één van mijn aansluitingen ook, die had zijn achterterrein aan een grote vijver liggen, die weer aansloot op de doorgaande weg.Hari-Bo schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 15:28:
[...]
Het is meer een alarm voor mezelf als deze af gaat in de nachtelijke uren wordt ik wakker omdat deze onder het slaapkamer raam staat, en de bouwlamp is voor een inbreker ook niet prettig ivm zichtbaarheid. 100% zal het nooit worden maar de situatie wat minder uitnodigend te maken is denk ik geen overbodige luxe. Ik heb wel een voordeel qua woning deze staat op het eind van een doodlopende straat en inbrekers hebben graag meerdere vluchtwegen en dat is enkel over het water mogelijk.
Er was geen terreinalarm nodig, want de vijver was diep genoeg.
Tot het een jaar of 4 zo hard had gevroren, dat de inbreker doodleuk over het ijs gelopen waren, en zijn studio leeg-getrokken hadden.
Check ook even je verzekering of je barbecue onder Tuininventaris valt...Anders sta je raar te kijken als je barbecue wordt gestolen en de verzekering niks wilt uitkeren, omdat ze het geen tuinmeubilair vinden.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Welke inbreker gaat een BGE stelen? Het large model weegt zo'n 70kg en die pak je echt niet op je schouder mee over een poort of schutting.
Denk dat als ze weten dat er een BGE ergens "vrij" staat dat ze wel interesse hebben. Dingen zijn prima te verpatsen op marktplaats.coelho schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 21:58:
Welke inbreker gaat een BGE stelen? Het large model weegt zo'n 70kg en die pak je echt niet op je schouder mee over een poort of schutting.
De politie en verzekeraars waarschuwen ook:
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Er zijn hier vast ook wel mensen die (nog) niet met de duurdere briketten stoken.
Voor mij is het altijd een beetje een sport om ze zo goedkoop mogelijk te krijgen... 85 cent per kilo is mijn richtprijs, maar 90 cent zat ik de laatste tijd steeds vaker aan.
Dus stiekem ben ik een beetje trots:

81 cent per kilo!
De Gamma heeft zijn Decor briketten in de aanbieding: 2 +1 gratis (wordt als 33,3% verrekend) (ik ging maar niet zeuren om de overige 0,0333333333~%
).
Met de zakken van 7 kilo kwam ik op 81 cent per kilo. Dus meteen maar 6 zakken gekocht, kom ik de winter misschien mee door.
Heb ze nog niet open gemaakt, dus kan nog niet zeggen wat de maat/kwaliteit is.
Die van de lidl koop ik in ieder geval niet meer... Zo minuscuul was gewoon irritant.
Voor mij is het altijd een beetje een sport om ze zo goedkoop mogelijk te krijgen... 85 cent per kilo is mijn richtprijs, maar 90 cent zat ik de laatste tijd steeds vaker aan.

81 cent per kilo!
De Gamma heeft zijn Decor briketten in de aanbieding: 2 +1 gratis (wordt als 33,3% verrekend) (ik ging maar niet zeuren om de overige 0,0333333333~%
Met de zakken van 7 kilo kwam ik op 81 cent per kilo. Dus meteen maar 6 zakken gekocht, kom ik de winter misschien mee door.
Die van de lidl koop ik in ieder geval niet meer... Zo minuscuul was gewoon irritant.
Volgens mij zijn briketten in zak van 10kg bij de Jumbo standaard 8 euro... Ik kan het mis hebben, zal binnenkort nog ff kijken.IdieEasy schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:21:
Er zijn hier vast ook wel mensen die (nog) niet met de duurdere briketten stoken.
[afbeelding]
81 cent per kilo!
De Gamma heeft zijn Decor briketten in de aanbieding: 2 +1 gratis (wordt als 33,3% verrekend) (ik ging maar niet zeuren om de overige 0,0333333333~%).
Cunning linguist.
Het aantal barbecues wat ik heb valt niet meer onder de standaard verzekering, ik heb nu een offerte aangevraagd om dit extra te laten verzekeren want het is inmiddels een aardige collectie waar ik ook een leuke middenklasser auto zou van kunnen kopenApie! schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:30:
Check ook even je verzekering of je barbecue onder Tuininventaris valt...Anders sta je raar te kijken als je barbecue wordt gestolen en de verzekering niks wilt uitkeren, omdat ze het geen tuinmeubilair vinden.
Ik heb een Weber one touch maar nog zonder temperatuurmeter in de deksel. Heeft iemand een idee welke temperatuurmeter ik eenvoudig kan installeren om de dome temperatuur te meten?
@Hari-Bo Nou, ik ben dan eigenlijk wel benieuwd wat die verzekering mag gaan kosten en of ze je nog extra maatregelen laten treffen om diefstal te voorkomen.
Edit: Goed voorbeeld doet volgen.... Ik ben zelf ook maar even nagegaan in hoeverre mijn Junior is verzekerd en eh...niet dus. Hij is alleen verzekerd als hij in een afgesloten ruimte staat.
Edit: Goed voorbeeld doet volgen.... Ik ben zelf ook maar even nagegaan in hoeverre mijn Junior is verzekerd en eh...niet dus. Hij is alleen verzekerd als hij in een afgesloten ruimte staat.

[ Voor 38% gewijzigd door Apie! op 17-08-2017 11:58 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Aliexpress heeft modellen. Die van mij is kapot en heb een nieuwe besteld. Moet hem alleen nog monteren.Lexo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:18:
Ik heb een Weber one touch maar nog zonder temperatuurmeter in de deksel. Heeft iemand een idee welke temperatuurmeter ik eenvoudig kan installeren om de dome temperatuur te meten?
Basement Bios ---- Exo-S
Dito, ik ben wel voor chocolade-ijs hoor, zag toevallig ook een recept met lekker rood vlees en koffie/chocoladesaus voorbij komen. Mooie combo blijkbaar, maar niet tegelijkertijd voor mijTyphone schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 12:58:
Zag wel een mailtje langskomen gisterenavond. Picanha met chocoladeijs... not my favorite combo
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Welke is kapot? de originele of die van aliexpress ? Dan is t slechte kwaliteit, als ik elk jaar een nieuwe moet gaan bestellen in chinaMystikal schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:20:
[...]
Aliexpress heeft modellen. Die van mij is kapot en heb een nieuwe besteld. Moet hem alleen nog monteren.
Ik ben een beetje een BBQ noob maar wil desondanks toch een BBQ maken, ik zat te denken aan een UDS. Maar voordat ik dat ga doen moet ik misschien meer weten over de basis. Wat is nu precies het verschil tussen een normale bbq en een smoker? Hoe ga ik hier verschil in merken tussen een smoker en een gewone kogel bbq (merkloos, eventueel een weber?)
Originele. Die van Ali heb ik nog geen ervaring mee. Maar de originele is ook stucque, dus Ali kan niet veel slechter zijnalki schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:46:
[...]
Welke is kapot? de originele of die van aliexpress ? Dan is t slechte kwaliteit, als ik elk jaar een nieuwe moet gaan bestellen in china
Basement Bios ---- Exo-S
De bbq zelf zit het geld in. Voor 30 euro heb je die andere dingen al en voor 12 euro bij de Action ook.defcon84 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:34:
Plus dan is de bbq 2x zo makkelijk te vervoeren.
https://www.fonq.nl/produ...oor-kogelbarbecues/89310/Lexo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:18:
Zoiets?
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Voor de Kamado-mannen hier: hoe switch ik met een BGE Large snel van indirect naar direct en/of andersom? Zeker als er hoge temperaturen gevraagd worden is het niet praktisch de halve opbouw maar even om me heen te stacken (heet+kunstgras of een houten tafel vlakbij). Ik heb de laatste tijd al eens met het idee lopen spelen (4 Tomahawk steaks) om een grote Weber erbij te kopen (indirecte garing). Of is een directe + indirecte (functionele) zone op een Green Egg ergens haalbaar? Die optie ben ik nog niet tegenkomen namelijk.
Niet doen, je kunt beter investeren in een paar goede thermometers. 1 voor nabij het rooster en de de andere voor in het stuk vlees.Lexo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 10:18:
Float like a butterfly, sting like a bee.
Eerst indirect garen, dan vlees wegleggen onder folie op een bord. Rooster leg ik altijd even op 2 bakstenen die in de tuin liggen. Hitteschild verwijderen, schuiven open en na een paar minuten is de kamado 300+ en klaar om te grillen.Typhone schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:20:
Voor de Kamado-mannen hier: hoe switch ik met een BGE Large snel van indirect naar direct en/of andersom? Zeker als er hoge temperaturen gevraagd worden is het niet praktisch de halve opbouw maar even om me heen te stacken (heet+kunstgras of een houten tafel vlakbij). Ik heb de laatste tijd al eens met het idee lopen spelen (4 Tomahawk steaks) om een grote Weber erbij te kopen (indirecte garing). Of is een directe + indirecte (functionele) zone op een Green Egg ergens haalbaar? Die optie ben ik nog niet tegenkomen namelijk.
Je kan ook even google op divide & conquer maar weet niet of dat past op een bge.
[ Voor 4% gewijzigd door Malt007 op 17-08-2017 13:38 ]
ennnnnn er zijn er 3 onderweg. Je weet maar nooit!Martinusz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Veel goedkoper via Aliewerken ook prima
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Moet je bij die dingen nog ergens op letten? Ik had pas toevallig een aantal thermometers gezocht op alie:Martinusz schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Veel goedkoper via Aliewerken ook prima
https://www.aliexpress.co...ntigrade/32692807870.html
https://www.aliexpress.co...-Kitchen/32701493523.html
https://www.aliexpress.co...-Celsius/32444167283.html
https://www.aliexpress.co...e-HXP001/32768134603.html
Iik had gekozen voor een RVS variant. Verder kijken of je een F en/of C schaal wilt, en hoe hoog die moet lopen (voor mijn smoker heb ik niet een tot 500C nodig).Markos schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:15:
[...]
Moet je bij die dingen nog ergens op letten? Ik had pas toevallig een aantal thermometers gezocht op alie:
Voor de eerste keer pulled pork aan het maken. Bij de Makro een stuk gehaald van 2,5 kilo.
Gisteren al ingerubt (klikbaar)

Nu net eraf gehaald (nadat ik hem had ingepakt in aluminiumfolie) op 85 graden en met BBQ saus ingesmeerd. (klikbaar)

Ben benieuw naar het eindresultaat. Vanmorgen ging hij er om 8:30 op.

Nu net eraf gehaald (nadat ik hem had ingepakt in aluminiumfolie) op 85 graden en met BBQ saus ingesmeerd. (klikbaar)

Beauty is in the eye of the beerholder
Vandaag bij de Makro geweest. 2 stukken procureur en een picanha. Morgen in de rub zetten en injecteren. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen zaterdag...
Ik ga beiden met all purpose bbq rub van de Dutch bbq crew / Grate goods doen. Als injectie ga ik 1 met jack daniels honey bourbon doen en 1 met applesap.Chevy454 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:24:
We gaan voor onze BBQ in de zomer
MT57 - 2 zone setup:
1 PP met bourbon ingespoten
1 PP met appelsap en worchestersaus
Dan wrappen en in de oven afwerken tot 90C.
Daarna Picanha erop met wat hasselback patatoes.
Als de Picanha rust, uien in alu folie en champignonspiezen voor 15 minuten en naar de 47cm gaan.
Op de 47 - enkel direct:
Speklappen, worstjes, kipspiezen.
Aanvalluh. Die PP zal teveel zijn maar dat is niet zo erg, dat kunnen we lekker invriezen nadien.
Denk dat het wel genoeg zal zijn voor ongeveer 12 mensen.
[video]
[ Voor 74% gewijzigd door Chevy454 op 17-08-2017 14:41 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dit ga ik zondag doen, eerst even een dag in de sous-vide en dan nog even anderhalf uur op de bbqHellBeast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:32:
Voor de eerste keer pulled pork aan het maken. Bij de Makro een stuk gehaald van 2,5 kilo.
[afbeelding]
[afbeelding]
CeesKees schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:50:
[...]
ennnnnn er zijn er 3 onderweg. Je weet maar nooit!
Geen idee, ik weet wel dat deze goed bevallen (heb er 2), enige tip die ik kan geven is niet te strak aandraaien met de vleugelmoerMarkos schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:15:
[...]
Moet je bij die dingen nog ergens op letten? Ik had pas toevallig een aantal thermometers gezocht op alie:
Ziet er goed uit! Ik heb mijn stuk net uit de vriezer gehaald. Morgenavond even injecteren (als dat al wil) en dan zaterdagmiddag de sous-vide in. Zondagmiddag op de bbq
op turksbrood met koolsalade nog lekkerderHellBeast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:26:
De Pulled Pork was gigantisch goed gelukt. Wat een hoop vlees komt daar vanaf zeg.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hey en bedankt he, voor die PP foto's. Nou heb ik honger. 
Binnenkort maar weer eens zo'n schouder bestellen. Krijg er toch weer zin in zo
Binnenkort maar weer eens zo'n schouder bestellen. Krijg er toch weer zin in zo
Heb je ook een foto van toen ie net van de Q af kwam?HellBeast schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 22:26:
De Pulled Pork was gigantisch goed gelukt. Wat een hoop vlees komt daar vanaf zeg.
[afbeelding]
[afbeelding]
Toen ie nog 1 geheel was
Ja hoor:defcon84 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:52:
[...]
Heb je ook een foto van toen ie net van de Q af kwam?
Toen ie nog 1 geheel was

Beauty is in the eye of the beerholder
Heb afgelopen vaderdag een Weber Original Kettle 47cm Slate Blue gekregen/gekocht en daarbij heb ik de oude, ooit 5 euro niet kogel, BBQ vervangen. Het is soms zomerweer dus ben ik nu een beetje mee begonnen om te grillen maar wil eigenlijk een stukje verder gaan dan alleen maar grillen.
Daarbij heb ik eigenlijk 2 vragen:
Welke briketten zin het beste/voordeligst:
Mijn zak met briketten van de Jumbo zijn nu op, alleen nog een beetje houtskool over maar dat is wel veel gruis wat dus direct door het rooster valt en heb je dus niet echt meer wat aan.
Ik lees goede verhalen over Ecobrasa maar zijn deze altijd goed?
Dus voor grillen en het betere BBQ-werk of zijn er andere alternatieven die je ook misschien in de regio Meppel kunt afhalen.
Snelle BBQ Recepten:
Hoe graag ik ook verder wil gaan dan alleen grillen heb ik geen grote achtertuin en ook geen overkapping waar hij onder kan staan bij minder vrolijk weer. Daarnaast 2 kinderen van 1 en 4 jaar die alles maar al te interessant vinden maar een BBQ van 250+ graden daar wil ik geen kinderhandjes aan vastgeplakt zien!
Dus ben ik een beetje op zoek naar recepten die een uurtje ofzo op de BBQ moeten liggen zodat ik niet een echt lange tijd als bewaker bij de BBQ moet zitten.
Daarbij heb ik eigenlijk 2 vragen:
Welke briketten zin het beste/voordeligst:
Mijn zak met briketten van de Jumbo zijn nu op, alleen nog een beetje houtskool over maar dat is wel veel gruis wat dus direct door het rooster valt en heb je dus niet echt meer wat aan.
Dus voor grillen en het betere BBQ-werk of zijn er andere alternatieven die je ook misschien in de regio Meppel kunt afhalen.
Snelle BBQ Recepten:
Hoe graag ik ook verder wil gaan dan alleen grillen heb ik geen grote achtertuin en ook geen overkapping waar hij onder kan staan bij minder vrolijk weer. Daarnaast 2 kinderen van 1 en 4 jaar die alles maar al te interessant vinden maar een BBQ van 250+ graden daar wil ik geen kinderhandjes aan vastgeplakt zien!
Dus ben ik een beetje op zoek naar recepten die een uurtje ofzo op de BBQ moeten liggen zodat ik niet een echt lange tijd als bewaker bij de BBQ moet zitten.
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
- Moink BallsMr.Viper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:45:
Snelle BBQ Recepten:
- Griekse kippendijen
- Beenhammetje
- Hele kip
Gebruik zelf ecobrasa's. zijn niet de goedkoopste maar wel erg zuinig in gebruik, zeker als je maar kort wilt grillen en geen sessies van een paar uur doet kan je met 1 zetje misschien wel 2 of 3 keer doen. Low en slow sessie van 6 tot 8 uur zijn ook prima te doen.Mr.Viper schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:45:
Snelle BBQ Recepten:
Nog een aanvulling op martinusz, ik ben zelf een groot fan van low and slow buikspek, simpel in een peper en zout rub zetten, uurtje tot anderhalf uur op de q op 125 graden, (72 graden kern temp) daarna nog even goed opstoken om de krakeling goed te maken

Tri tip.
Ja, het heeft gerust.
En reden van het barbaars snijden is dat sommige mensen graag de korst willen hebben of prefereren boven de vetrand.
[ Voor 13% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-08-2017 18:02 ]
Bij de jumbo vandaag vergeten te kijken, maar net bij de Karwei zag ik zakken van 10kg voor 7,95.IdieEasy schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 09:21:
[afbeelding]
81 cent per kilo!
De Gamma heeft zijn Decor briketten in de aanbieding: 2 +1 gratis (wordt als 33,3% verrekend) (ik ging maar niet zeuren om de overige 0,0333333333~%).
Cunning linguist.
Iemand?Markos schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:49:
Ik ben een beetje een BBQ noob maar wil desondanks toch een BBQ maken, ik zat te denken aan een UDS. Maar voordat ik dat ga doen moet ik misschien meer weten over de basis. Wat is nu precies het verschil tussen een normale bbq en een smoker? Hoe ga ik hier verschil in merken tussen een smoker en een gewone kogel bbq (merkloos, eventueel een weber?)
Als ik dit lees:
https://bbq-helden.nl/maak-van-ketelbarbecue-smoker/
Dan kun je in een ketel ook prima smoken. Het is dus wat je zelf wil.
Een smoker is wel stabieler te houden qua temperatuur, je hoeft het gedeelte waar het vlees zit namelijk niet te openen om de brandstof bij te vullen. Maar een ketel is natuurlijk wat veelzijdiger, je kunt ook direct grillen. Voor als je geen zin hebt om lang bezig te zijn maar gewoon snel een paar burgers zwart wil krijgen.
[ Voor 38% gewijzigd door Bart ® op 20-08-2017 08:27 ]
Cunning linguist.
Zelf heb ik nu enkele weken de http://www.bbq-scout.de/j...l-n-smoke-smoking-classic
Zeer tevreden van, smoken en direct grillen zowel boven het vuur of kolen in het smoke gedeelte plaatsen.
Beide zone's hebben een as/lek bak wat het schoonmaken toch een stuk eenvoudiger maakt
temperatuur met hout is goed stabiel te houden, ik heb wel nog geen langere sessies gehouden dan 4 uur, maar vermoed dat dit ook geen probleem zal zijn, telkens wat hout bij gooien.

Dankjewel voor jullie reacties!
Iets wat ik nog niet helemaal zeker weet is het gebruik bij een UDS. Een UDS is, zoals de naam natuurlijk al aangeeft, een smoker. Maar smoken is meer voor de langere sessies toch? Er zullen ook avonden zijn dat ik gewoon even simpel wil barbecueën. Gaat dat dan ook nog lukken met een UDS? Want als je het rooster dan op het hoogste niveau laat staan kun je bijvoorbeeld geen hamburger, speklappen, kippenbouten, etc. ff lekker snel bakken ofwel?
Misschien kan dit wel als je het rooster lager hangt? Maar hoe laag zou dat dan moeten? Lijkt me niet echt praktisch om het rooster 30 cm lager te hangen omdat je diep in een vat bezig bent. Of lossen mensen dit op door niet het rooster lager te hangen maar de kolen hoger? Of is "gewoon" barbecueën gewoon niet mogelijk in een UDS?
(zoals je ziet een BBQ noob met een hoop vragen haha)
Vooral deze pagina heeft een hoop duidelijk gemaakt.Bart ® schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 08:19:
[...]
Als ik dit lees:
https://bbq-helden.nl/maak-van-ketelbarbecue-smoker/
Dan kun je in een ketel ook prima smoken. Het is dus wat je zelf wil.
Iets wat ik nog niet helemaal zeker weet is het gebruik bij een UDS. Een UDS is, zoals de naam natuurlijk al aangeeft, een smoker. Maar smoken is meer voor de langere sessies toch? Er zullen ook avonden zijn dat ik gewoon even simpel wil barbecueën. Gaat dat dan ook nog lukken met een UDS? Want als je het rooster dan op het hoogste niveau laat staan kun je bijvoorbeeld geen hamburger, speklappen, kippenbouten, etc. ff lekker snel bakken ofwel?
Misschien kan dit wel als je het rooster lager hangt? Maar hoe laag zou dat dan moeten? Lijkt me niet echt praktisch om het rooster 30 cm lager te hangen omdat je diep in een vat bezig bent. Of lossen mensen dit op door niet het rooster lager te hangen maar de kolen hoger? Of is "gewoon" barbecueën gewoon niet mogelijk in een UDS?
Ik zou lekker een weber 57cm halen, daarmee kun je relatief makkelijk beide werelden ontdekken. Een UDS zal vast voor grillen gebruikt kunnen worden, maar ik denk (heb geen UDS) dat dat moeite die je daarvoor moet doen, groter is dan de moeite voor smoken op een 57cm ketel.Markos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 17:47:
Dankjewel voor jullie reacties!
[...]
Vooral deze pagina heeft een hoop duidelijk gemaakt.
Ja het is vooral dat het mij ook leuk lijkt om zo'n UDS te maken. Ik heb echter alleen een klein balkon en geen berging. Dus er is niet echt ruimte om zowel een ketel als ook een UDS te hebben.
Een UDS is niet gemaakt om mee te grillen, terwijl je met een Weber wel prima kunt smoken. Als je ruimtegebrek hebt en geen ervaring, koop een Weber en ga experimenteren!Markos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:04:
Ja het is vooral dat het mij ook leuk lijkt om zo'n UDS te maken. Ik heb echter alleen een klein balkon en geen berging. Dus er is niet echt ruimte om zowel een ketel als ook een UDS te hebben.
En voor nog veel meer tips check ook bbqgenootschap.nl en bbqforum.nl!
Dan ketel nemen. 100%. Veel veelzijdiger en kun je ook op roken.Markos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:04:
Of de buren blij gaan zijn met je weet ik niet
Oké, ik neig wel naar een ketel grootte van 57cm. Zitten hier (behalve aan de grootte qua ruimte) ook nog nadelen aan? T.o.v. 1 of 2 maten kleiner.
En maakt het (behalve qua prijs) ook uit of je een merk pakt of merkloos? Ook zie ik dat er verschillende versies zijn bij Weber bijvoorbeeld, maar lees dat het de meerprijzen vaak niet waard zijn. Zoals een thermometer in de deksel die inaccuraat is (zowel doordat deze hoger zit en dus warmer is, maar ook de kwaliteit van de meter zelf). Wel zou die dekselhouder ideaal zijn maar zit die er vaak niet bij, maar een Outdoorchef dekselhouder zou ook gewoon moeten werken op elke (?) 57cm BBQ? Heeft het nog voordelen om een bepaalde versie Weber (of ander merk) te pakken i.p.v. de goedkoopste?
En maakt het (behalve qua prijs) ook uit of je een merk pakt of merkloos? Ook zie ik dat er verschillende versies zijn bij Weber bijvoorbeeld, maar lees dat het de meerprijzen vaak niet waard zijn. Zoals een thermometer in de deksel die inaccuraat is (zowel doordat deze hoger zit en dus warmer is, maar ook de kwaliteit van de meter zelf). Wel zou die dekselhouder ideaal zijn maar zit die er vaak niet bij, maar een Outdoorchef dekselhouder zou ook gewoon moeten werken op elke (?) 57cm BBQ? Heeft het nog voordelen om een bepaalde versie Weber (of ander merk) te pakken i.p.v. de goedkoopste?
Nope. Hoogstens een iets hoger brandstofverbruik, maar dat weegt niet op tegen de voordelen (ruimte die je nodig gaat hebben voor roken).Markos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:26:
Oké, ik neig wel naar een ketel grootte van 57cm. Zitten hier (behalve aan de grootte qua ruimte) ook nog nadelen aan? T.o.v. 1 of 2 maten kleiner.
Kwaliteit. brandstofverbruik (dunwandig en lekken schering en inslag bij namaak troep) en levensduur.En maakt het (behalve qua prijs) ook uit of je een merk pakt of merkloos?
Niet waar. In mijn ogen zijn ze het wel waard, tenzij je het specifiek over het GBS systeem hebt wat in mijn ogen nutteloos is en veel te dure accessoires heeft. Maar zodra we het hebben over de aspan en de luchttoevoer (die vlinder, ben even de naam kwijt), dat vind ik echt een must-have en sterk gemak verhogend.Ook zie ik dat er verschillende versies zijn bij Weber bijvoorbeeld, maar lees dat het de meerprijzen vaak niet waard zijn.
Allemaal, bij ieder merk, wildly inaccurate. Zijn alleen bedoeld om een idee te geven. Leer de temperatuur van je Q kennen aan de hand van jouw thermometer en je kunt verder zonder meteen met externe apparatuur aan de slag te gaan. Ze geven wel goed de richting aan.Zoals een thermometer in de deksel die inaccuraat is (zowel doordat deze hoger zit en dus warmer is, maar ook de kwaliteit van de meter zelf).
Die vind ik verrrekte handig inderdaad.Wel zou die dekselhouder ideaal zijn maar zit die er vaak niet bij
Hierboven dus beantwoord. Zorg dat je een aspan hebt, dus zo'n dichte pot en niet zo'n schaaltje en een dekselhouder. Meer is echt niet nodig. Helaas betekent die combo al dat je richting premium gaat. Maar loont wel de moeite.Heeft het nog voordelen om een bepaalde versie Weber (of ander merk) te pakken i.p.v. de goedkoopste?
Thnx voor je snelle uitgebreide antwoord

Zo'n aspan is zo'n extra unit aan de onderkant?

Zijn er dan (ruwweg) 3 soorten voor het as? Classic, one touch en een aspan?
Wat is het verschil tussen de Classic en OT? Ik vind alleen dit plaatje:

En dit is dan bij de classic?

Verschil lijkt me niet zo heel groot.
En als dat de 3 verschillende systemen zijn, dan is zo'n aspan toch vooral meer "handig" dan echt nuttig lijkt mij? Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n grotere bol wel (2e/3e/4e ketel) veel invloed heeft t.o.v. een plattere (1e ketel), is dat ook zo? Alleen voor het smoken of ook voor het reguliere barbecueën?
(sorry weer veel vragen
)
Het GBS systeem is dat je in het midden verschillende units kunt gebruiken?UltraSub schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 22:34:
[...]
[...]
[...]
Niet waar. In mijn ogen zijn ze het wel waard, tenzij je het specifiek over het GBS systeem hebt wat in mijn ogen nutteloos is en veel te dure accessoires heeft. Maar zodra we het hebben over de aspan en de luchttoevoer (die vlinder, ben even de naam kwijt), dat vind ik echt een must-have en sterk gemak verhogend.
[...]
[...]
[...]

Zo'n aspan is zo'n extra unit aan de onderkant?

Zijn er dan (ruwweg) 3 soorten voor het as? Classic, one touch en een aspan?

En dit is dan bij de classic?

Verschil lijkt me niet zo heel groot.
En als dat de 3 verschillende systemen zijn, dan is zo'n aspan toch vooral meer "handig" dan echt nuttig lijkt mij? Of zie ik dat verkeerd?

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n grotere bol wel (2e/3e/4e ketel) veel invloed heeft t.o.v. een plattere (1e ketel), is dat ook zo? Alleen voor het smoken of ook voor het reguliere barbecueën?
(sorry weer veel vragen
Ja, nutteloos. Allemaal dingen die je ook met behulp van goedkopere add-ons/hulpmiddelen op een normaal rooster zonder de opening in het midden kunt gebruiken.Markos schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:03:
Thnx voor je snelle uitgebreide antwoord
[...]
Het GBS systeem is dat je in het midden verschillende units kunt gebruiken?
[afbeelding]
Yup.Zo'n aspan is zo'n extra unit aan de onderkant?
[afbeelding]
Yup.Zijn er dan (ruwweg) 3 soorten voor het as? Classic, one touch en een aspan?
[afbeelding]
Classic is die schaal. Beetje wind en er gaat as waaien. Grote tuin niet zo'n probleem, op een balkon kan dat irritant zijn. Plus dat je iedere keer na gebruik die pan moet leeg maken, en dan moet je ermee lopen. Do the math.
OT heeft de aspan en het mechanisme om met een hendel gewoon even die vlinder te roeren en losse as in de aspan te doen verdwijnen. Vind ik persoonlijk onmisbaar.
Die as schaal is niks naar mijn mening. Leuk om een keertje te grillen.
Verschil tussen de Premium en de Master-Touch is dat de Master-Touch GBS systeem heeft en een dekselhouder.
Ja dusEn als dat de 3 verschillende systemen zijn, dan is zo'n aspan toch vooral meer "handig" dan echt nuttig lijkt mij? Of zie ik dat verkeerd?
Not sure. Denk wat een grotere inhoud van de bol sowieso betere resultaten geeft, maar dat kan ik niet onderbouwen. Voor low-temp/smoken lijkt een grotere inhoud mij beter, plus weer verder van het vuur af.Ik kan me wel voorstellen dat zo'n grotere bol wel (2e/3e/4e ketel) veel invloed heeft t.o.v. een plattere (1e ketel), is dat ook zo? Alleen voor het smoken of ook voor het reguliere barbecueën?
(sorry weer veel vragen)
Mocht je voor een weber gaan, kijk even of je iemand kent met ING rentepunten, dan is ie nog maar 165 euro.
Maareeh. Je zei balkon. Hoe ga je dat doen?
Roken an sich geeft niet te veel rook. Als er echter vetten op de kolen/briketten vallen dan gaat het serieuzer roken en natuurlijk bij het aanmaken van briketten. Dat walmt behoorlijk. Oplossing; houtskool en een looftlighter. Maar op houtskool low and slow op een weber gaat moeilijk werken. Houtskool brand hard op een ketel door de dunne wand en lekkage. Meer zuurstof toevoegen is dan nodig en dat betekent meer verbruik en dus bijvullen bij langere sessies.
/edit
Mijn punt, als ik bijv goeie hamburgers maak met cheddar en bacon, dan weten mijn buren dat zeer zeker. Maar ik heb vriendelijke buren en een aardige tuin. Maar het kan behoorlijk blauw zijn dan
Roken an sich geeft niet te veel rook. Als er echter vetten op de kolen/briketten vallen dan gaat het serieuzer roken en natuurlijk bij het aanmaken van briketten. Dat walmt behoorlijk. Oplossing; houtskool en een looftlighter. Maar op houtskool low and slow op een weber gaat moeilijk werken. Houtskool brand hard op een ketel door de dunne wand en lekkage. Meer zuurstof toevoegen is dan nodig en dat betekent meer verbruik en dus bijvullen bij langere sessies.
/edit
Mijn punt, als ik bijv goeie hamburgers maak met cheddar en bacon, dan weten mijn buren dat zeer zeker. Maar ik heb vriendelijke buren en een aardige tuin. Maar het kan behoorlijk blauw zijn dan
[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 20-08-2017 23:35 ]
Duidelijk!UltraSub schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:14:
[...]
Ja, nutteloos. Allemaal dingen die je ook met behulp van goedkopere add-ons/hulpmiddelen op een normaal rooster zonder de opening in het midden kunt gebruiken.
[...]
Yup.
[...]
Yup.
Classic is die schaal. Beetje wind en er gaat as waaien. Grote tuin niet zo'n probleem, op een balkon kan dat irritant zijn. Plus dat je iedere keer na gebruik die pan moet leeg maken, en dan moet je ermee lopen. Do the math.
OT heeft de aspan en het mechanisme om met een hendel gewoon even die vlinder te roeren en losse as in de aspan te doen verdwijnen. Vind ik persoonlijk onmisbaar.
[...]
Die as schaal is niks naar mijn mening. Leuk om een keertje te grillen.
Verschil tussen de Premium en de Master-Touch is dat de Master-Touch GBS systeem heeft en een dekselhouder.
[...]
Ja dus
[...]
Not sure. Denk wat een grotere inhoud van de bol sowieso betere resultaten geeft, maar dat kan ik niet onderbouwen. Voor low-temp/smoken lijkt een grotere inhoud mij beter, plus weer verder van het vuur af.
Ik zal eens gaan rondvragen!Fly-guy schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:27:
Mocht je voor een weber gaan, kijk even of je iemand kent met ING rentepunten, dan is ie nog maar 165 euro.
Beide buren doen ook aan barbecueën dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Ook valt het met de stank eigenlijk altijd wel mee.UltraSub schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 23:32:
Maareeh. Je zei balkon. Hoe ga je dat doen?
/edit
Dus... Afgelopen weekend onze 2de huwelijksverjaardag gevierd.
We hebben 1 ding geleerd. We nemen een traiteur volgende keer

Even de foto's van de pulled pork schaamteloos reposten
Dit keer waren ze ook echt mooi klaar binnen 8 uurtjes. Om 06.45 gingen ze op de Q en om 15.00 was het klaar. In de oven op 80C warm gehouden tot 18.00. De sappen konden mooi herverdelen.
Helaas geen pics geschoten door alle hectisch gedoe van het handjes schudden en het vlees direct te cremeren. Het BBQ pakket van de slager was voor 20 mensen (20x kipspiezen, gemarineerde drumsticks, gemarineerde varkenskotelleten, speklappen en witte worsten). Die Picanha hebben we maar mooi in de ijskast gelaten.. Van de geprepareerde salades werd er ook maar 40% van gegeten en ook van het brood.
Uiteindelijk is er van de 4,5Kg PP maar 1,5Kg overgebleven en werd 60% van het BBQ pakket niet gebruikt
. Daagsnadien hebben we toch nog wat van het BBQ pakket op de Q gedaan zodat de helft ingevroren kon worden. Het probleem met dergelijke pakketten is dat deze of groot uitvallen (zoals nu) of heel erg klein.
De PP met de appelsap injectie werd het meeste gewaardeerd tov de whisky injectie. Deze was wat droger qua smaak terwijl die toch sappig was qua beet.
De whisky invloed misschien? In elk geval een geslaagd experiment maar niet voor herhaling vatbaar.

Omdat er regen voorspeld werd nog snel op MP een parasol gescoord. De rokers hebben er goed gebruik van gemaakt nadien.
In elk geval erg geslaagd en was echt verbaasd dat er van de PP zo weinig overbleef.
We hebben 1 ding geleerd. We nemen een traiteur volgende keer

Even de foto's van de pulled pork schaamteloos reposten
Dit keer waren ze ook echt mooi klaar binnen 8 uurtjes. Om 06.45 gingen ze op de Q en om 15.00 was het klaar. In de oven op 80C warm gehouden tot 18.00. De sappen konden mooi herverdelen.
Helaas geen pics geschoten door alle hectisch gedoe van het handjes schudden en het vlees direct te cremeren. Het BBQ pakket van de slager was voor 20 mensen (20x kipspiezen, gemarineerde drumsticks, gemarineerde varkenskotelleten, speklappen en witte worsten). Die Picanha hebben we maar mooi in de ijskast gelaten.. Van de geprepareerde salades werd er ook maar 40% van gegeten en ook van het brood.
Uiteindelijk is er van de 4,5Kg PP maar 1,5Kg overgebleven en werd 60% van het BBQ pakket niet gebruikt

De PP met de appelsap injectie werd het meeste gewaardeerd tov de whisky injectie. Deze was wat droger qua smaak terwijl die toch sappig was qua beet.
De whisky invloed misschien? In elk geval een geslaagd experiment maar niet voor herhaling vatbaar.

Omdat er regen voorspeld werd nog snel op MP een parasol gescoord. De rokers hebben er goed gebruik van gemaakt nadien.
In elk geval erg geslaagd en was echt verbaasd dat er van de PP zo weinig overbleef.
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 22-08-2017 00:34 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Afgelopen zondag kregen we visite en prima weer om de bbq aan te slingeren. Besloten om verse pizza's te maken. Lekker buiten de pizza rollen en beleggen en daarna op de Q. Heb in totaal 8 pizza's gemaakt waar heerlijk van gesmuld is:

Na de pizza tijd voor toetje; tarte tatin met een bolletje zelfgemaakt kaneelijs :

Het ijs vergeten te fotograferen, dus dat is niet gebeurd..
Lekker maaltje zo!

Na de pizza tijd voor toetje; tarte tatin met een bolletje zelfgemaakt kaneelijs :

Het ijs vergeten te fotograferen, dus dat is niet gebeurd..
Lekker maaltje zo!
Ben nu al bijna 2 maanden aan het wachten op me pizzasteen van rookovens-online.nl. Begin het beetje zat te worden, ik wil pizza's bakken
Gisteren lekkere zalm op cederhout plankje gegeten ikzelf met mosterd en bruine bastard suiker ingesmeerd en mijn vrouw met lemon pepper van jonny de boer .
En als toetje banaan met chocolade en tia maria en een bolletje ijs
Smullen

En als toetje banaan met chocolade en tia maria en een bolletje ijs
Smullen

Bel ze gewoon even, de ervaring leert dat ze prima mee denken naar een passende oplossing.wishmaster1986 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:47:
Ben nu al bijna 2 maanden aan het wachten op me pizzasteen van rookovens-online.nl. Begin het beetje zat te worden, ik wil pizza's bakken
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
De kolen zijn aan het warmen en zo meteen mag er een stuk Ardeens Gebraad op. Ben benieuwd... kan er niet zo veel van vinden op internet.
Ik mag men vriendin nooit insmeren..picosuma schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:29:
mijn vrouw met lemon pepper van jonny de boer .
lekker!En als toetje banaan met chocolade en tia maria en een bolletje ijs
ps: Ik doe altijd eerst de banaan zwart maken in het vuur, dan pas vullen met suiker/likeur/slagroom.. is handiger.
Vond dit topic terug nadat 't weer op de voorpagina van Tweakers stond - een paar dagen na aankoop van een grote Weber. Ik val voor features, dus ik heb die met dat gat in het rooster.
Nou zijn er zo veel recepten en dingen om te doen en te proberen - ik ben bang dat 't tijden duurt voordat ik de lekkerste combi's een beetje in de vingers heb. Daarom: heeft iemand ervaring met de Weber Grill Master cursus?
Nou zijn er zo veel recepten en dingen om te doen en te proberen - ik ben bang dat 't tijden duurt voordat ik de lekkerste combi's een beetje in de vingers heb. Daarom: heeft iemand ervaring met de Weber Grill Master cursus?
Ik heb de banaan een stukje schil eruit gehaald ga alleen de volgende keer ook wat banaan uit halen dan kan er meer drank indefcon84 schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:12:
[...]
Ik mag men vriendin nooit insmeren..![]()
Ikke wel wordt ze lekker pittig![]()
[...]
lekker!
ps: Ik doe altijd eerst de banaan zwart maken in het vuur, dan pas vullen met suiker/likeur/slagroom.. is handiger.
Over twee en een halve week geven wij een BBQ voor 30 volwassenen en ~20 kids (oid).
Het vlees lukt wel (zit een prima cateraar-slager hier in de buurt. Daar halen we de basis en ik doe nog een paar dingen extra (spareribs oid)
Maar ik wil op het gebied van de groente/vega iets extra's doen dan de standaard salades en stokbrood. Bijvoorbeeld wat maiskolven, aubergine ed. Hebben jullie nog goede tips op dat vlak, voor bijgerechten die we een dag van te voren kunnen voorbereiden en op de dag zelf makkelijk kunnen afmaken?
Het vlees lukt wel (zit een prima cateraar-slager hier in de buurt. Daar halen we de basis en ik doe nog een paar dingen extra (spareribs oid)
Maar ik wil op het gebied van de groente/vega iets extra's doen dan de standaard salades en stokbrood. Bijvoorbeeld wat maiskolven, aubergine ed. Hebben jullie nog goede tips op dat vlak, voor bijgerechten die we een dag van te voren kunnen voorbereiden en op de dag zelf makkelijk kunnen afmaken?
Haloumi is een goede optie voor vegetariers 🙂Raymond schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:14:
Over twee en een halve week geven wij een BBQ voor 30 volwassenen en ~20 kids (oid).
Het vlees lukt wel (zit een prima [url=https://www.slagerijvanguilik.nl/]cateraar-slager[/quote] hier in de buurt. Daar halen we de basis en ik doe nog een paar dingen extra (spareribs oid)
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
ToolkiT schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:33:
[...]
Haloumi is een goede optie voor vegetariers 🙂

[ Voor 17% gewijzigd door UltraSub op 22-08-2017 23:39 ]
Toch probeer ik vegetariërs serieus te nemen, is best een uitdaging om daar voor te koken op de BBQ... vegans daarintegen zijn meestal onhebbelijke aandachtsh**ren die de pot op kunnen
By each crime and every kindness, we birth our future
Anderhalf jaar na de beloofde datum is m'n Meater dan toch eindelijk binnengekomen. Hopelijk van 't weekend even testen. Omgevingstemperatuur week al 6 graden af dus de eerste signalen zijn niet zo best. Maar we zullen zien.

En de Albert Heijn hebben ze per twee stuks voorgekookte maiskolfen. Eventjes ingepakt met wat boter en zeezout in aluminiumfolie, direct of indirect's op de barbecue.Raymond schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:14:
Het vlees lukt wel (zit een prima [url=https://www.slagerijvanguilik.nl/]cateraar-slager[/quote] hier in de buurt. Daar halen we de basis en ik doe nog een paar dingen extra (spareribs oid)
Zelfde geldt voor groene aspergetips. Die doe ik alleen met wat peper heel kort op de barbecue indirect. Per 10 stuks bij elkaar gebonden zodat je bundeltjes hebt.
Minitrostomaatjes met wat knoflook en olie of tomaten door de helft is ook lekker indirect op de BBQ.
Die voorgekookte hoef je niet meer in te pakken, die kan je gewoon even rondom grillen. Die klodder boter kan je dan gewoon op het bord serverendangerpaki schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 09:16:
[...]
En de Albert Heijn hebben ze per twee stuks voorgekookte maiskolfen. Eventjes ingepakt met wat boter en zeezout in aluminiumfolie, direct of indirect's op de barbecue.
Zelfde geldt voor groene aspergetips. Die doe ik alleen met wat peper heel kort op de barbecue indirect. Per 10 stuks bij elkaar gebonden zodat je bundeltjes hebt.
Minitrostomaatjes met wat knoflook en olie of tomaten door de helft is ook lekker indirect op de BBQ.
Gevulde tomaten;Raymond schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:14:
4 grote Coeur de Boeuf
2 a 3 verschillende grote bieten (bijvoorkeur Chioggia of gele bieten)
1 Rode ui of 2 sjalotjes
Halloumi
Peper + zout
Ras-al-Hanout
Hol de Coeur de Boeuf uit
Schoon de bieten en snijdt deze brunoise
snipper de ui
snij de halloumi brunoise
meng de biet, ui en halloumi met theelepel Ras-al-Hanout, peper en zout
vul de Coeur de Boeuf pak deze in in Aluminium Folie
indirect in een ketel van 200C, duurt ongeveer 20 minuten voor volledige garing
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Hmm, een gevulde tomaat, daar had ik ook nog niet aangedacht. Die komt ook op mijn ideeën lijstje!
Dit lijkt mij wel lekker: https://www.mccormick.com...-grilled-mushroom-bundles Maar dan met een eigen twist met knoflook en olijfolie.
Iemand enig idee waar ik "heavy duty aluminum foil " zou kunnen vinden? Of zou dubbel gevouwen normaal aluminium folie ook voldoen?
Dit lijkt mij wel lekker: https://www.mccormick.com...-grilled-mushroom-bundles Maar dan met een eigen twist met knoflook en olijfolie.
Iemand enig idee waar ik "heavy duty aluminum foil " zou kunnen vinden? Of zou dubbel gevouwen normaal aluminium folie ook voldoen?
We've got that ring of confidence
Bij de Makro. Tevens heb ik het pas ook bij de Action gekocht. Dat was speciale BBQ alufolie. Heb het nog niet gebruikt, dus weet niet of het wat is. Je kan het ook hier halen: https://www.aluminiumfolie.nl/Yukkie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:27:
Mijn hersenen lazen alleen maar Cote de Boeuf, vond het al zo'n vreemd receptPaganstars schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 13:58:
[...]
Gevulde tomaten;
4 grote Coeur de Boeuf
2 a 3 verschillende grote bieten (bijvoorkeur Chioggia of gele bieten)
1 Rode ui of 2 sjalotjes
Halloumi
Peper + zout
Ras-al-Hanout
Hol de Coeur de Boeuf uit
Schoon de bieten en snijdt deze brunoise
snipper de ui
snij de halloumi brunoise
meng de biet, ui en halloumi met theelepel Ras-al-Hanout, peper en zout
vul de Coeur de Boeuf pak deze in in Aluminium Folie
indirect in een ketel van 200C, duurt ongeveer 20 minuten voor volledige garing
Die champions lijkt mij ook lekker.Yukkie schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:27:
Hmm, een gevulde tomaat, daar had ik ook nog niet aangedacht. Die komt ook op mijn ideeën lijstje!
Bij de Sligro heb je verschillende diktes en lengtes aluminium folie
Alleen jammer dat ze bij de Sligro zo gigantisch hard achterlopen op het gebruik van pasjes. Ik heb al mijn pasjes in een app, genaamd Storecard. Bouwmaat? Geen probleem. Makro? Geen probleem.
Sligro? "Nee meneer, ik wil de fysieke pas zien". Zelfs als het een contant pas is.
Tot zover mijn rant naar Sligro
Sligro? "Nee meneer, ik wil de fysieke pas zien". Zelfs als het een contant pas is.

Tot zover mijn rant naar Sligro
K to the KillaZ
Net besloten dat de bbq achter een uur aan gaat.
Heb onverwacht ongekruide ribs gevonden, die gaan er op, samen met gemarineerd spek op spies.
(foto's volgen nog)
Ik vraag me af welke kruiden ik het beste op de ribben kan gooien, heb nog niks van rubs ofzo in huis.
Heb als keuze uit:
- Cayennepeper
- Gemengd specerijenzout
- Kerrie /curry
- Knoflook
- Kruidnagel
- Kurkuma
- Nootmuskaat
- Noorse kruidenmix (meegenomen uit Noorwegen uit een winkel, licht tot zwaar pittig)
- Oregano
- Paprika poeder (zacht)
- Pepermix (citrus/knoflook)
- Tomaten tapenade
- Zeezout mix (chili/peper)
- Zwarte peper
Suggesties?
Heb onverwacht ongekruide ribs gevonden, die gaan er op, samen met gemarineerd spek op spies.
(foto's volgen nog)
Ik vraag me af welke kruiden ik het beste op de ribben kan gooien, heb nog niks van rubs ofzo in huis.
Heb als keuze uit:
- Cayennepeper
- Gemengd specerijenzout
- Kerrie /curry
- Knoflook
- Kruidnagel
- Kurkuma
- Nootmuskaat
- Noorse kruidenmix (meegenomen uit Noorwegen uit een winkel, licht tot zwaar pittig)
- Oregano
- Paprika poeder (zacht)
- Pepermix (citrus/knoflook)
- Tomaten tapenade
- Zeezout mix (chili/peper)
- Zwarte peper
Suggesties?
Met Cayennepeper, knoflook, paprikapoeder, zeezout mix (chili/peper) en zwarte peper heb je al bijna een standaard bbqrubje. Wat zit er in het specerijenzout? Heb je wellicht nog ketjap en/of honing en/of bbq saus in huis, daar zou je wellicht nog een lakje van kunnen maken.
Peper, zout en paprikapoeder is overigens ook al prima (paprika voornamelijk voor de kleur).
Edit: Suiker vergeten, heb je vast wel in huis en zit bijna in iedere rub, zorgt ook voor een mooiere kleur door caramelisatie. Bruine suiker wordt het meest gebruikt, vaak ook in combinatie met gewone witte suiker.
Peper, zout en paprikapoeder is overigens ook al prima (paprika voornamelijk voor de kleur).
Edit: Suiker vergeten, heb je vast wel in huis en zit bijna in iedere rub, zorgt ook voor een mooiere kleur door caramelisatie. Bruine suiker wordt het meest gebruikt, vaak ook in combinatie met gewone witte suiker.
[ Voor 22% gewijzigd door Malt007 op 23-08-2017 16:14 ]
In het specerijenzout zit 87%zout, witte peper, nootmuskaat en aromatische kruiden.Malt007 schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:13:
Met Cayennepeper, knoflook, paprikapoeder, zeezout mix (chili/peper) en zwarte peper heb je al bijna een standaard bbqrubje. Wat zit er in het specerijenzout? Heb je wellicht nog ketjap en/of honing en/of bbq saus in huis, daar zou je wellicht nog een lakje van kunnen maken.
Ketchup, honing heb ik ook nog! niet aan gedacht!
bbq saus helaas niet.
Suiker lukt ook wel, thx!
Kga is een mini rubje maken dan!
Dat specerijenzout zou ik dan achterwege laten. Hoe ga je de rib klaarmaken? Als het snel moet dan duurt het alsnog gauw 2 uurtjes voor het een beetje gaar is. Dan kan je wellicht beter even voorkoken in bouillon of zo (jaja niet geoorloofd in een bbq topic maar sous vide zie ik ook te pas en te onpas voorbij komenmasauri schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:15:
[...]
In het specerijenzout zit 87%zout, witte peper, nootmuskaat en aromatische kruiden.
Ketchup, honing heb ik ook nog! niet aan gedacht!
bbq saus helaas niet.
Suiker lukt ook wel, thx!
Kga is een mini rubje maken dan!

tzijn kleine ribben, zelfs nog niet babyracks te noemen naar mijn idee.
Dus kwa tijd komt t wel goed.
Dus kwa tijd komt t wel goed.
Groene asperges spiesje (matjes maken en 2 stokjes erdoorheen)Raymond schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 23:14:
Gegrilde courgette (in plakken) met knoflook erop
Haloumi met courgette spiesjes
Plakken rode biet.
Naast je stokbroodjes een zooi gehalveerde tomaten en hele tenen knoflook leggen
(broodje roosteren, insmeren met knoflook en tomaat en dan naar binnen werken
Kleinere aardappels in alufoilie wikkelen om te kunnen poffen (zorg voor creme fraiche en wat verse bieslook)
Pimientos de Padrón (
3 soorten meloen halen en in stukken klaarleggen (of een meloensalade van maken)
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
2 mini-kamado voor 199,- :
Doen of niet doen?
Bij Blokker is het nu 1+1 gratis en dat geldt ook voor de mini-kamado.
Op zich wil ik eigenlijk een maatje groter, maar met 2 kleintjes heb ik natuurlijk wel veel mogelijkheden. Eentje voor een low&slow sessie (Mmm, dat schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn op een mini; moet ik 'm eerst ombouwen met een hitteschild oid) en eentje voor de bijgerechten. Of 2x heet, zodat we 2 kleine pizza's tegelijk kunnen bakken.
Iemand nog ideeën? Doen of niet?
Doen of niet doen?
Bij Blokker is het nu 1+1 gratis en dat geldt ook voor de mini-kamado.
Op zich wil ik eigenlijk een maatje groter, maar met 2 kleintjes heb ik natuurlijk wel veel mogelijkheden. Eentje voor een low&slow sessie (Mmm, dat schijnt nog niet zo gemakkelijk te zijn op een mini; moet ik 'm eerst ombouwen met een hitteschild oid) en eentje voor de bijgerechten. Of 2x heet, zodat we 2 kleine pizza's tegelijk kunnen bakken.
Iemand nog ideeën? Doen of niet?
Dit topic is gesloten.