Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 108 Laatste
Acties:
  • 668.766 views

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter

Het grote BBQ topic - Deel III

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zPUIi2n.jpg
Introductie
Aangezien de barbecue flink terrein wint in Nederlandse huishoudens werd het weer eens tijd voor een nieuw topic met basis informatie om te beginnen, en natuurlijk om ervaringen/recepten te delen.
Tips zijn welkom!

Methodes
Er zijn verschillende methodes mogelijk om je voedsel te bereiden, hieronder de methodes en welke soort barbecue hier voor geschikt is.
Direct grillen
De meest bekende variant, het vlees wordt boven direct vuur gegrild met een temperatuur bereik van 230~300C.

Indirect grillen
Deze methode zorgt ervoor dat het vlees niet direct in contact komt met vuur dmv een hitte schild (heathdeflector) dit zorgt ervoor dat je vlees langer kan garen zonder de kans dat deze verbrand. Dit wordt meestal gedaan met een temperatuur bereik van 160~180 graden en gesloten deksel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JjcNV8F.jpg

Texas style
Barbecuen zoals het in Texas gedaan wordt is met veel houtsrook en een lage temperatuur. Het voedsel wordt langzaam gegaard met wel sessies van 20 uur met een temperatuur bereik van 100~120c of iets hoger 150c.

Gas
Deze methode is op gas en bied zoals bovenstaand redelijk dezelfde mogelijkheden. Het blijft een discussie of gas barbecueen of koken is })

Roken
Met roken zijn er twee methodes koud en warm roken. Heet roken wordt gedaan met een temperatuur bereik van 100~120c en koud roken rond de 60~65c graden.
Modellen BBQ
Er is een flink aanbod van barbecues welke je kiest bepaal je ook welke bovenstaande methodes je kan gebruiken.

Kamado
Een kamado barbecue is van origine een Chinese hout of kool gestookte oven welke gemaakt zijn van een speciale soort klei. Het voordeel van deze barbecue is dat je van lage temperaturen tot extreem hoge temperaturen kan gebruiken.
Op de markt is er een enorm aanbod van dit type barbecue zoals onderstaand:
De betere merken:Er worden ook goedkopere varianten aangeboden met namen zoals Kamado XL, Real Egg, Kamado Black Monster etc etc dit zijn Auplex varianten welke goedkoper zijn dan de gerenomeerde merken maar de kwaliteit wisselt enorm en de garantie voorwaarden zijn ook een stuk minder als bovenstaande. Mijn mening is spaar even door maar dan heb je ook een barbecue voor het leven. En mijn ervaring is dat deze barbecues geen gebruik kunnen maken van briketten omdat ze te zuinig zijn in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OCghDZp.jpg

Barbecue
De standaard variant hier is het aanbod enorm van de bekende Weber merken ook goedkope varianten van slechts enkele euro's bij de bouwmarkt, deze zijn toepasbaar voor direct grillen maar sommige modellen is indirect ook mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FT41V0B.jpg

Rookoven
De bekende rookovens welke een metalen behuizing heeft wordt veel gebruikt om vis te roken, maar Weber heeft bijvoorbeeld de Smokey Mountain en hier kan je alles indirect in roken op lage of gemiddelde temperatuur en is een veelgebruikt model voor de roker onder ons. Een UDS (Ugly Drum Smoker) is een zelfbouw rookoven van bijvoorbeeld een olievat, deze kan je volledig aanpassen naar eigen wensen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aqTDgCK.jpg

BBQ Texas style
Om op de Texas manier te barbecuen is een Oklahoma Country Smoker dé barbecue die je moet hebben om indirect te grillen of roken, er zijn goedkopere modellen op de markt maar deze hebben veel dunner metaal waardoor het brandstof verbruik enorm hoog is en de temperatuur fluctueert enorm en is moeilijk stabiel te houden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lAmf3Jt.jpg

Brandstof
Om optimaal gebruik te maken van je barbecue is het belangrijk op de juiste brandstof te kiezen. Er zijn verschillende soorten brandstof beschikbaar voor je barbecue namelijk houtskool, briketten, hout maar wanneer gebruik je welke?

Houtskool
Deze geeft de bekende barbecue smaak en zorgt voor een hogere temperatuur maar is wel minder zuinig qua verbruik.

Briketten
Deze worden vooral gebruikt met langere sessies tot wel 20+ uur, de temperatuur is geleidelijker en zuinig in gebruik vooral de kokos variant. Hier een overzicht welke prestatie de bekendere merken hebben Brikettentest

Kerntemperaturen
Het is belangrijk om te weten wanneer je vlees gaar is en je niet een verkoold stukje vlees overhoud, dat is zonde van het werk!

Gaarheid / benamingTemperatuur (graden)
Raw, Bleu of
Rauw
Rundsvlees: 40-45
Varkensvlees: 40-45
Lamsvlees: 40-45
Rare of
Saignant
Rundsvlees/rundsrollade: 50-52
Rosbief: 48
Lamsvlees: 50-55
Wild, rood: 55-60
Vederwild, rood vlees, rose: 55-60
Medium Rare of RoséRundsvlees/rundsrollade: 55-58
Lamsvlees: 55-60
Hert en ree: 57
Medium of
A point
Rundsvlees/rundsrollade: 60-63
Lamsvlees: 60-63
Varkensvlees aan het bot: 60-63
Varkensrollade, varkenshaasje: 62
Wild rose: 62-65
Vederwild wit vlees, saignant: 65
Eendeborst: 50-55
Medium WellRundsvlees/rundsrollade: 65-67
Lamsvlees: 65-67
Well Done of
Bien cuit
Rundsvlees/rundsrollade/worst: 70 en hoger
Lamsvlees: 70 en hoger
Varkenshaasje: 70
Varkensvlees aan het bot/ worst: 70 en hoger
Varkensgehakt: 70-72
Varkensvlees voorgegaarde ham: 60-63
Kip/kalkoen: 70-72 / sappen worden helder.
Kip/kalkoen: 85 /zacht vlees.
Wild doordbakken: 70 en hoger
Vederwild wit vlees: 60-70
Eend: 67
Eendeborst: 60-65

Tools
Om het leven van een bourgondiër wat makkelijker te maken tijdens een barbecue sessie zijn er verscheidene hulp middelen mogelijk.

Brikettenstarter
Een brikettenstarter is een hulpmiddel om zsm mogelijk een mooie rood gloeiende laag briketten te krijgen. Zelf gebruik ik een Looftlighter dat is een XXL föhn die met 600C zonder rookontwikkeling je barbecue kan aansteken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cp1h9JG.jpg

Temperatuurmeter
Er zijn temperatuur meters in alle soorten in maten, maar voor lange sessies wordt vooral de draadloze variant gebruikt zodat je op afstand kan kijken wat de temperatuur is van je barbecue en/of vlees, het is ook mogelijk om een alarm in te stellen als een bepaalde temperatuur is bereikt. De bekende merken zijn Maverick, iGrill.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j8cRmCf.jpg

BBQ Gear of Tweakers
Hieronder een overzicht van tweakers met hun BBQ gear, sta je er nog niet bij? stuur dan een DM.

TweakerBarbecue(s)Tools
Hari-BoBroil King Kegg 5000
Weber Smokey Mountain 47cm x2
Big Green Egg Large
Big Green Egg Minimax
Cobb Premier
Oklahoma Country Smoker 13 inch
Petromax Dutch Oven
Traeger Pro Series 22
Heatermeter
Maverick ET-732
Thermapen MK3
Sedona SD-P9000
Looftlighter
Pork Puller
Solis EasyVac Pro
FreshMakerWeber OTP
Weber WGA
Weber Smokey Joe
BarbeCook rookoven
Ikea Fantast thermometers
Ebay thermopen
PaganstarsPro-Q Frontier
Cheapass Kogel 47cm
Ikea Fantast thermometer x2
Pro-Q cold smoke generator
mapa2011Weber Smokey Mountain 47cm
Weber One Touch Gold 65cm
Weber Charcoal starter
Looflighter
Weber spiessen metaal
Weber sparerib houder
Weber kippenpoot houder
Lidl Barbeque steen rond
Tenneker grill tray (RVS)
Musta ring
Musta rotiserie
CalitomnicationWeber Smokey Joe premium
Weber Master Touch
Van Cranenbroek 2 pits Gas BBQ (lavasteen)
Weber Smoker box
Ikea Fantast thermometer x2
Van Cranenbroek chimney starter

[ Voor 4% gewijzigd door Hari-Bo op 14-11-2017 23:05 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:59

franssie

Save the albatross

Bij houtskool zou ik noemen dat het rook smaak toevoegt en bij briketten dat het het midden tussen houtskool en gas is })

Maar verder keurige topic start!

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 21-05-2016 21:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 21:17:
Bij houtskool zou ik noemen dat het rook smaak toevoegt en bij briketten dat het het midden tussen houtskool en gas is })

Maar verder keurige topic start!
Inderdaad rook smaak zal ik even toevoegen, bedankt het was een flinke klus vanmiddag vooral stoeien met ubb. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:02

Christiano007

Ich bin der champion

netjes hoor

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

backupdevice

Boeh!

Vandaag een 1.5kg zalm filet warm gerookt op de GBS. Eerst 3 uur in het zout, bruine suiker en dille. Daarna afspoelen en op de GBS met twee handen kersenhout.

Tot 55 graden. Normaal is dat perfect voor ons maar deze keer was die toch op bepaalde stukken glazig. Voor de rest was de smaak top! Toch jammer dat die net iets te rauw was .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
backupdevice schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:42:
Vandaag een 1.5kg zalm filet warm gerookt op de GBS. Eerst 3 uur in het zout, bruine suiker en dille. Daarna afspoelen en op de GBS met twee handen kersenhout.

Tot 55 graden. Normaal is dat perfect voor ons maar deze keer was die toch op bepaalde stukken glazig. Voor de rest was de smaak top! Toch jammer dat die net iets te rauw was .
Wel vreemd, normaal houden ze een temperatuur aan van 45 graden, Dan zou je zeggen dat 55 graden al wel redelijk overgaar zou moeten zijn, maar dat was het dus niet...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:27
Ik ga binnenkort een WGA kopen, maar heb nu al de DIY gietijzeren roosters binnen.
Moet ik deze nog inbranden?

En dan gewoon de WGA heetstoken en het rooster om half uur oid insmeren met Crisco of spekvet (als in, echt spekvet?)?

-
En, als ik de WGA op een kunststoffen tafel wil zetten. Gaat die tafel waarschijnlijk smelten?
Wat is daar een goedkope oplossing voor.
Stoeptegels, maar is niet zo netjes, heb je daar ook iets van hittebestendige platen voor bij een bouwmarkt oid?
Portemonnee mag gespaard blijven, maar het oog wil ook wat uiteraard.

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-05-2016 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

backupdevice

Boeh!

elhopo schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 23:24:
[...]

Wel vreemd, normaal houden ze een temperatuur aan van 45 graden, Dan zou je zeggen dat 55 graden al wel redelijk overgaar zou moeten zijn, maar dat was het dus niet...
Nee, enige reden die ik kan verzinnen was dat ik de filet in de pekel had liggen met daarop een pak melk om het vocht er beter uit te halen. Mijn theorie is dat het vocht daardoor naar beneden is gedrukt en omdat het een 1.5kg stuk was ik hem langer in de pekel moest laten liggen. Er kwam redelijk wat vocht uit tijdens het eten. De smaak was er niet minder om :9

Ach , ff opletten de volgende keer.

[ Voor 26% gewijzigd door backupdevice op 22-05-2016 08:03 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:38
NeutraleTeun schreef op zondag 22 mei 2016 @ 00:21:
Ik ga binnenkort een WGA kopen, maar heb nu al de DIY gietijzeren roosters binnen.

En dan gewoon de WGA heetstoken en het rooster om half uur oid insmeren met Crisco of spekvet (als in, echt spekvet?)?

-
En, als ik de WGA op een kunststoffen tafel wil zetten. Gaat die tafel waarschijnlijk smelten?
Stoeptegels, maar is niet zo netjes, heb je daar ook iets van hittebestendige platen voor bij een bouwmarkt oid?
Ik weet niet welk tafel je bent van kunstof, maar vaak kunnende ze wel een behoorlijke temperatuur aan voordat ze smelten. En anders leg je er een houten plankje of iets dergelijks onder. Hittebestendige plaat vind ik altijd beetje overkill. Maar tis natuurlijk jou keuze en ik weet ook niet hoevaak hij aangaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

grote_oever schreef op zondag 22 mei 2016 @ 09:00:
[...]

Ik weet niet welk tafel je bent van kunstof, maar vaak kunnende ze wel een behoorlijke temperatuur aan voordat ze smelten. En anders leg je er een houten plankje of iets dergelijks onder. Hittebestendige plaat vind ik altijd beetje overkill. Maar tis natuurlijk jou keuze en ik weet ook niet hoevaak hij aangaat.
Een 9mm gipsplaat is ook "hittebestendig" en kost geen knoop.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:37
Nette OP d:)b

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02 07:59
Onlangs ook een Ikea Bekvam 'getweaked'. Aan beide zijden een Ikea Gruntal stang met bijbehorende S-haken en 1 Gruntal bakje voor schoon bestek. Op Marktplaats de flessenopener gevonden.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ncgk0m.jpg

Kosten:

Ikea Bekvam - €39,95
Ikea Grundtal stang (2x) - €3,99 p/s
Ikea Grundtal afdruipbakje - €6,99
Ikea Grundtal S-haken (2x) - €1,99 p/s
Wandopener (Marktplaats) - €8,-
Gamma Binnenbeits Zijdeglans Transparant - €8,95
Gamma Zijdeglans Zwart Extra Dekkend - €9,95

Totaal: €85,80

Ben er zelf erg content mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Moet ik deze nog inbranden? En dan gewoon de WGA heetstoken en het rooster om half uur oid insmeren met Crisco of spekvet (als in, echt spekvet?)?

Heb zelf geen ervaring met gietijzeren roosters, maar hier staat wel wat info over gietijzeren pannen, zelfde idee denk ik: https://www.devuurmeester.nl/gietijzer
Lees vooral "plantaardige olie" om in te smeren, misschien is dierlijk vet door het wat vaster zijn op kamertemp minder geschikt?

Kunststof kan misschien wel tegen warmte, maar bij opwarmen/afkoelen krijg je vaak wel lelijke verkleuringen. Misschienheb je een oud houten dienblad liggen dat je ondersteboven kunt gebruiken als bescherming? Weet dat er ook een 2-delig gietijzeren WGA-rooster te krijgen voor zo'n 50 euro. Aardig aan de prijs voor zo'n kleine bbq, maar goed als verjaardagskcadeau... ;) Jij zult wel een groot stuk rooster hebben gehaald en zelf even met de slijptol in de weer moeten?
Chic de Friemel schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:11:
Onlangs ook een Ikea Bekvam 'getweaked'. Aan beide zijden een Ikea Gruntal stang met bijbehorende S-haken en 1 Gruntal bakje voor schoon bestek. Op Marktplaats de flessenopener gevonden.

[afbeelding]
Ben er zelf erg content mee. :)
Mooie oplossing, netjes uitgevoerd :) Vraag me wel af of de bovenlaag na veelvuldig bbq-en niet gaat verkleuren door warmte?

[ Voor 19% gewijzigd door 2Dutch op 22-05-2016 14:36 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic de Friemel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-02 07:59
Ik gebruik hem als bijzettafel voor gereedschap en rauw vlees etc. Er komt geen BBQ op te staan (heb een Weber Original Kettle)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-05 17:07
backupdevice schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:42:

Warm gerookte zalm pekel ik in principe niet. Pekelen doe je vooral voor houdbaarheid en warme zalm eet je in principe direct op. Favoriete recept hier is met mosterd en bruine suiker en dan op een cederhouten plankje boven het hete vuur tot een kern van 45 graden.

Koud gerookte zalm daarentegen pekel ik wel met zeezout en rietsuiker (2:1 verhouding). 12 uren pekelen, afspoelen en droogdeppen, 12 uren open in de koelkast laten drogen en dan tussen 14-16 uur roken met de Cold Smoke Generator. Na het roken vacuum verpakken voor 48 uur om de smaken te laten verdelen, dan portioneren en terug vacumeren en invriezen. Koud gerookte zalm moet ergens gedurende het proces (mag ook voor het pekelen) ingevroren zijn geweest vanwege de kans op parasieten.

Overigens maak ik alleen zalm voor mijn vrouw en/of eters, ik lust het zelf niet. De enige bereiding die ik zelf niet proef voordat ik 'm uitserveer...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07

Bestla

M/M -> V/F

coelho schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:05:

Overigens maak ik alleen zalm voor mijn vrouw en/of eters, ik lust het zelf niet. De enige bereiding die ik zelf niet proef voordat ik 'm uitserveer...
Ik hoef eigenlijk ook geen vis, al lust ik kibbelingen en lekkerbek wel. Zolang het maar in het frituurvet heeft gelegen. :9

Tot ik bij vrienden in Noorwegen verse zalm van de bbq kreeg. :9~ _/-\o_ erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Bestla schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:43:
[...]

Ik hoef eigenlijk ook geen vis, al lust ik kibbelingen en lekkerbek wel. Zolang het maar in het frituurvet heeft gelegen. :9

Tot ik bij vrienden in Noorwegen verse zalm van de bbq kreeg. :9~ _/-\o_ erg lekker.
Ik zeg altijd dat ik geen vis lust die gezwommen heeft. Heb jij ook een kibbeling of visstick zien zwemmen? Daarom lust ik die dus ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Uit de frituur is alles lekker :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
2Dutch schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:07:
[...]

De 17e is ie verzonden, vond hem zonet in mijn brievenbus :) Goed verpakt, met certificaat, 2 instructieboekjes. Kan weinig foutjes ontdekken, zie een krasje net naast de grijze "liner" van het ding, de foute vlammenprint oogt niet fouter dan normaal denk ik ;) Zie een klein stukje stof ofzo in het display linksonder, merk je niks van bij aflezen. Het enige nadeel is dus 1 jaar in plaats van 2 jaar garantie, maar daarvoor is hij wel minder dan de helft van de prijs en dus wat foutjes die niks afdoen aan de werking. De thermapen voelt heel erg degelijk aan, best groot ook, maar heb kleine vrouwenhanden..

Vanavond ga ik hem uitproberen, ondanks dat ik verre van fit ben moet ik wel goed eten dus ik gooi een zalmpje op de WGA..rookplankje doormidden gezaagd zodat ie past op de WGA en staat al in de week :)

-update-
Het ging iets harder dan verwacht, de temp was bij eerste meting 40 dus denk dit duurt ff maar de 2e meting was 52 c maar hij was nog steeds lekker sappig :9
De volgende keer dus wat graadjes koeler, maar de thermapen is goedgekeurd: meet erg snel :)

thermapen
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Thx for he update. Ik heb er ook 1 gewonnen :) Met een houten printje, die was tien euro goedkoper dan de blauwe of rode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Tafeltje is van zo'n gewoven kunststof. Maar wil geen risico lopen.
Heb ook foto's gezien van een gesmolten tafel, de reden waarom de WGA destijds gestopt is?
Denk dat gipsplaatje het makkelijkst en goedkoopst is.

En heb deze roosters
http://www.royaalbbq.nl/p...-patio-side-fire-box.html
Inderdaad even slijptollen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Zo afgelopen zaterdag alle houtenplankjes van de Aldi geplunderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

-
Ik heb dit:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/21o4za.jpg

Bekvam roltafel met een aluplaat erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 16:08
Was vergeten hoe lekker een karbonade kan zijn.
Beetje chipotle rub, 4 x 2 min op 250 graden en op het laatst wat honing erop.
Heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7661/27119631651_c75fffcc28_c.jpg

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-05 16:38
Ziet er inderdaad top uit die karbo. Had hem net op mijn to do lijstje gezet, wil alleen een mooie dikke van 500-800 gram gaan doen. Eerst even langzaam garen tot nog onbekende kerntemperatuur en dan even afgrillen en wellicht lakken. Ben er ook nog niet over uit of zo'n dikke karbo wellicht eerst een dagje (of 2) moet marineren. Receptsuggesties welkom dus.

Dit lijkt me wel wat: http://www.beefensteak.nl...-of-pork.html?id=42034394

Edit: Besteld :)

[ Voor 13% gewijzigd door Malt007 op 23-05-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Gek vraagje...
Zou een friteuse (Inventum GF550 in dit geval) de hoge temp van briketten kunnen weerstaan?
Of heb ik dan kans op smelten van het apparaat of afgifte van eventuele schadelijke rook.

Zo'n ding kan tot 190graden verwarmd worden. Maar zou dat ook de max van de behuizing zelf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:10
WTF ben jij dan van plan?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2016 @ 15:04:
Gek vraagje...
Zou een friteuse (Inventum GF550 in dit geval) de hoge temp van briketten kunnen weerstaan?
Of heb ik dan kans op smelten van het apparaat of afgifte van eventuele schadelijke rook.

Zo'n ding kan tot 190graden verwarmd worden. Maar zou dat ook de max van de behuizing zelf zijn?
Wil je de binnenpan gebruiken om dingen in te koken oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Haha... Die friteuse gaat weg. Vuilnis.
Maar dacht dus. Wat als ik er, for the time being, wat briketten erin gooi a la DIY bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zie de foto's graag hier verschijnen :+
Maar als je alle plastic onderdelen eraf sloopt kan het wel denk ik. Je kan ook ouderwets wat bakstenen neerleggen met een rooster erop natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja, dat snap ik allemaal wel.
Maar het moet op een balkon, dus mijn mogelijkheden zijn (op zo kort termijn) wat beperkt.
Was vooral de vraag of zo'n friteuse dat zou trekken. Anders zit ik dalijk met een smeulend hoopje op het balkon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ding is van staal dus dat smelt niet zo heel snel, op de plastic handvaten na. En altijd (ook bij een echte BBQ) emmertje zand in de buurt houden om te blussen en daarna afblussen met water indien nodig. Ik zou er wel een paar tegels oid onder leggen om doorslaan van hitte naar onderen te voorkomen mocht er toch iets fout gaan (wat ik niet verwacht maar hoeveel mensen hebben hier hun friteuse als BBQ gebruikt, je zou wel eens de eerste kunnen zijn haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 16:08
Malt007 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:28:
Ziet er inderdaad top uit die karbo. Had hem net op mijn to do lijstje gezet, wil alleen een mooie dikke van 500-800 gram gaan doen. Eerst even langzaam garen tot nog onbekende kerntemperatuur en dan even afgrillen en wellicht lakken. Ben er ook nog niet over uit of zo'n dikke karbo wellicht eerst een dagje (of 2) moet marineren. Receptsuggesties welkom dus.

Dit lijkt me wel wat: http://www.beefensteak.nl...-of-pork.html?id=42034394

Edit: Besteld :)
De slager vroeg hoe dik ik hem wilde. Voor nu een gewone dikke van een cm of 3. Waren er 2 van in totaal 550 gram. 1 dikke karbonade en dan low n slow lijkt me ook erg lekker en staat ook op mijn todo lijstje. Heb wel al wat recepten gezien, maar nog niets uitgekozen. Zag wel dat een uur marineren voldoende zou zijn omdat marinade toch niet in het vlees trekt.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/bsiquhudr/WP_20160523_19_01_16_Raw.jpg

Later meer foto's!
Nu eerst genieten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Goed idee daar ;)

Wat ik dan weer wel grappig vind, is dat je WEL ecobrasa briketten hebt staan, maar geen 'echte' bbq ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Reden daarvoor is veel zoeken, twijfelen, wijzigingen en afwachten.
Zowel met type, prijs en tijd.

Wou eerst een 57 (en komt ook nog wel) maar vond die nu te duur, aangezien dezelfde bbq paar weken geleden voor €100,- minder te koop was.
Toen dacht ik, ah vraag het voor mijn verjaardag.
Maar tijdens het zoeken kwam ik dus ook allemaal vleesch en gerechten tegen en maakte ik mezelf daar gek mee. En duurde het me toch allemaal te lang.

Anyhow:
Project is goed gelukt. Zelfs ruimte om indirect te grillen. Heb ook even wat rookhout geprobeerd, en was met de korte tijd ook al te proeven in het vlees. Enige wat is is beperkt ruimte en geen deksel. Maar ach, hebben een uitstekende avond gehad!

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/4svcsjxmn/Phototastic_24_5_2016_053ab8bb_751b_4612_9d6d_1b.jpg

Maar vanmorgen werd ik ook verrast door de postbode.
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/7nqknd1j3/WP_20160524_12_59_11_Raw.jpg
Van mijn vriendin 😍
"Je bent jezelf nu al 2 weken gek aan het maken met al dat vlees, nu is het goed geweest."
Haha, misschien moet ik nu maar eens wat autobrochures gaan lezen.

Beefensteak heeft ook weer 2 grote dozen bezorgd. Dalijk even die gietijzeren roosters zagen en dan is het nu alleen nog wachten op de Anova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dit zat eraan te komen natuurlijk ...
Volgens wijkagent Robin Hoogervorst worden er vooral Big Green Egg’s gestolen. „Leg hem aan de ketting”, waarschuwt hij op Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:44
@franssie: dat lijkt me met name van toepassing voor mensen die een achterom hebben.

Ikzelf heb daarom een draagbare bbq gekocht, die ik mooi binnen kan zetten als ik uit ben gebbqt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 12:00

Apie!

Newer, better & confusinger

NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:04:
[afbeelding]

Later meer foto's!
Nu eerst genieten 👍
Hoe simpel, die kaas op die paprikas... Waarom heb ik daar niet zelf aan gedacht 8)7

De laatste tijd gooi ik steeds vaker groenten op de bbq. Laatste witte en groene asperges, courgette, aubergine er op gedaan. Het is toch anders dan uit de pan of de stoomoven.

Maar dan zit ik wel met het probleem dat mijn Kamado Joe Junior niet meer groot genoeg is. Mevrouw & Mini-Me willen ook steeds vaker gepofte aardappels. Kortom, tijd voor uitbreiding! Ik ben er nog niet over uit, maar zit er aan te denken om mijn KJJ met tafel de deur uit te doen en er een Primo Oval Large All-In-One voor in de plaats te nemen. Zonder extension rek heb ik dan sowieso 2x de ruimte en indirect bbq-en wordt een stuk makkelijker.

Dus wat heeft de spelende vrouw nou geleerd? Koop veel groter dan je denkt nodig te hebben :)

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

https://www.trotec24.nl/m...KvXhKP38swCFRFmGwodYEYFKA

Iemand ervaring met dit ding?

Of moet ik echt voor een duurdere gaan? En welke dan? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
Atlas schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:38:

Wat wil je precies? Ik zou wel voor iets met 2 sensoren gaan, ambient & meat. Ik ben erg tevreden over mijn Maverick ET733

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Voor de geïnteresseerden nog:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/med6dqae7/Phototastic_24_5_2016_74bc8a92_4ba4_465c_ad50_bf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wel bijhouden, en invetten na gebruik, anders roesten ze toch wel een beetje

FreshMaker in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2"

Verder geweldige accessoire :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:04:
[afbeelding]

Later meer foto's!
Nu eerst genieten 👍
1 bord voor je vriendin/vrouw en het bord met vleesch voor jou? :D

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Vriendin houdt gelukkig ook van vlees.
Op die foto waren we door alle gezelligheid de bordjes nog vergeten.

Maar invetten? Ook als die niet in de regen staat? Door vochtigheid van de lucht?
En dan gewoon met random olie? Zal dan wel de keer erna gaan roken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

yep rookt ietsje, arachide olie rookt niet of nauwelijks. Opbrengen als het heet/warm is want dan trekt het nog wat in (klinkt raar met staal maar zo houdt ik mijn RVS pannen ook op orde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nice hoor! Bijkomend voordeel (je kunt ook het standaard roostertje halveren natuurlijk) is dat je em lekker compact kunt inpakken voor een meeneemsessie bbq: roosters/aanmaakspul/briketten/klein startertje in de WGA, deksel erop, voetjes inklappen en ready :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Maandag een bestelling gedaan bij beefensteak.nl en zou gisteren bezorgd worden. Hele avond thuis gebleven, blijkt de status ineens te zijn omzet naar 'uitgesteld tot morgen'. Dit komt op mij over als 'bezorger had geen zin meer in zijn avondronde en is op huis aangegaan'.

Nu willen ze dus vanavond komen bezorgen maar ben het hier niet mee eens. Vlees zal ondertussen volledig ontdooit zijn en kan het dus niet opnieuw in de vriezer gooien. Daarnaast moet ik nog een avond thuis gaan blijven terwijl ik andere plannen heb,

Wat zouden jullie doen in dit geval? Heb al gemaild en ben benieuwd met welke oplossing ze komen aangezien het niet hun schuld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Malt007 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:07:
Maandag een bestelling gedaan bij beefensteak.nl en zou gisteren bezorgd worden. Hele avond thuis gebleven, blijkt de status ineens te zijn omzet naar 'uitgesteld tot morgen'. Dit komt op mij over als 'bezorger had geen zin meer in zijn avondronde en is op huis aangegaan'.

Nu willen ze dus vanavond komen bezorgen maar ben het hier niet mee eens. Vlees zal ondertussen volledig ontdooit zijn en kan het dus niet opnieuw in de vriezer gooien. Daarnaast moet ik nog een avond thuis gaan blijven terwijl ik andere plannen heb,

Wat zouden jullie doen in dit geval? Heb al gemaild en ben benieuwd met welke oplossing ze komen aangezien het niet hun schuld is.
Door de manier van verpakken is het zeker nog niet ontdooit. Dus invriezen kan waarschijnlijk gewoon hoor.
Ze verpakken het dusdanig dat het een tweede keer bezorgd kan worden en/of eventueel terug kan naar hun.
Zouden ze dat niet doen, dan zijn ze kapitaal aan het vernietigen. Want dan zou elke geweigerd pakket aan de deur meteen verloren post zijn die afgeschreven kan worden.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Overigens zijn de meeste pakketbezorgers zelfstandigen en hebben ze er geen baat bij om een pakketje bij zich te houden, want dan moet ie de volgende dag misschien wel een extra rondje voor je maken en dat kost meer dan het afleveren van het pakketje hem oplevert. Daarnaast neemt je pakketje ruimte in die hij mogelijk nodig heeft voor de volgende lading...

Zolang de bezorger (of de buren die ' t aannemen) het pakketje niet op een verwarming zet, zal je vlees denk ik niet ontdooid zijn hoor.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Hmm ik heb al ruim een half jaar niks besteld daar dus wellicht is de verpakking veranderd maar heb vaak gedeeltelijk ontdooit spul gehad en dat op de afgesproken dag. Dus ben benieuwd hoe het dan een dag later is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Nomad schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:15:
[...]

Door de manier van verpakken is het zeker nog niet ontdooit. Dus invriezen kan waarschijnlijk gewoon hoor.
Ze verpakken het dusdanig dat het een tweede keer bezorgd kan worden en/of eventueel terug kan naar hun.
Zouden ze dat niet doen, dan zijn ze kapitaal aan het vernietigen. Want dan zou elke geweigerd pakket aan de deur meteen verloren post zijn die afgeschreven kan worden.
Een "kan waarschijnlijk nog wel ingevroren worden" zou ik keihard weigeren. Vlees kan nog ingevroren worden of juist niet. Een waarschijnlijk is gewoon nee.
Vries je vlees in terwijl het eigenlijk niet meer zou moeten, dan wil dat niet altijd zeggen dat het bedorven is, het is echter wel smerig. Iemand die dat niet proeft (en die zijn er veel) die hoef je ook geen bijzonder (en dus duur) vlees voor te zetten, dat zijn toch geen kenners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Zojuist antwoord gehad van beefensteak.nl, ze zeggen dat 48 uur sinds verzending prima gaat. Ik film het wel als ik de verzegelde doos open maak, als het vlees ontdooit is gaat het retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:59
Atlas schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:38:

Als je dan toch niet teveel geld wil uitgeven, ga voor die cappec blaze. Dan heb je voor 40 euro (via amazon.de) een thermometer met 2 probes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gadgeteer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:10:
[...]

Een "kan waarschijnlijk nog wel ingevroren worden" zou ik keihard weigeren. Vlees kan nog ingevroren worden of juist niet. Een waarschijnlijk is gewoon nee.
Vries je vlees in terwijl het eigenlijk niet meer zou moeten, dan wil dat niet altijd zeggen dat het bedorven is, het is echter wel smerig. Iemand die dat niet proeft (en die zijn er veel) die hoef je ook geen bijzonder (en dus duur) vlees voor te zetten, dat zijn toch geen kenners.
Die " waarschijnlijk" zijn mijn woorden, niet die van Beaf&Steak. Ik zeg het onder voorbehoud omdat je het uiteraard per pakket moet bekijken en in moet schatten. Maar mijn ervaring is dat het geheel bevroren en flink verpakt aankomt en eerdere ervaringen van anderen op andere fora bevestigen mijn ervaring, dat het ook de tweede dag nog geheel bevroren aankomt. Dus ik zou willen zeggen: je kan het nog prima in de vriezer gooien, behalve dat het per pakket kan verschillen en de vraagsteller zeker zelf even moet kijken hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hm.
Zo hittebestendig is een gipsplaat dus niet bij directe hitte 🙈

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/6licfwrxb/Phototastic_25_5_2016_31b43960_cf45_4fea_a817_04.jpg

Vertrouwde het al niet helemaal, dus had nog een dienblad onder de plaat gezet.
Gelukkig net op tijd voordat er meer schade optrad dan nu twee kleine plekjes.

Met de WGA is dit natuurlijk anders vanwege de pootjes en afstand tot de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:05:
Hm.
Zo hittebestendig is een gipsplaat dus niet bij directe hitte 🙈

[afbeelding]

Vertrouwde het al niet helemaal, dus had nog een dienblad onder de plaat gezet.
Gelukkig net op tijd voordat er meer schade optrad dan nu twee kleine plekjes.

Maar hou er nog wel steeds een plaat onder hoor, de bodem wordt best warm ;)
Ondanks de beschermende alu-plaat tussen het kolenrooster en de bodem.
Ik zet hem sowieso niet op tafel erbij, maar apart en weg van het 'eetgeweld'
( maar dat is ook ivm de kinderen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:05:

Zou wel eens tegen kunnen vallen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Fly-guy schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:36:
[...]

Zou wel eens tegen kunnen vallen....
Poten blijven relatief koel, ik vond ze niet warm toen ik het probeerde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Uiteraard. Gipsplaat zit er nu ook (op maat) onder.
Bedoel alleen dat het nu heen directe hitte zal zijn, het dus altijd minder erg zal zijn dan bovenstaande en vanwege de verhoging ik snel genoeg kan zien of het misgaat.

Dat gezegd hebbende, mocht het nog steeds doorbranden/stralen dan bedenk ik wel een andere ondergrond of eventueel zo'n Ikea karretje 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Voor die 39€ heb je een prima bijzettafeltje, waar je ook nog eens wat equipment kwijt kan.
Ik ga deze vandeweek ook halen, want ik kom toch steeds plek tekort rondom mijn bbq's

op gebied van "gear" ...
Mijn broertje is bezig een mooie rook-kast te maken.
1m60 hoog, geheel custommade.
35mm hoogkwaliteits-multiplex wanden, en een gestansde vuurkorf/bak onderin.

W.I.P foto ...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sQg4s1t.jpg

* FreshMaker kan iig niet wachten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 13:29
Gisteravond mijn tafel met BGE large (eindelijk) afgerond.
Dit was de allereerste keer dat ik iets van hout maakte eigenlijk. Veel geleerd.. veel spullen moeten lenen (haha) maar ik ben best trots voor een eerste keer dit gedaan te hebben! Keertje of 5 gebeitst, 'netjes' afgekit.

edit: Douglas hout gebruikt trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8hWoKZcz7IPEbG4mYSkfk0Md/full.jpg

Mogelijk nog een steen onder het tafelnest, dat ga ik even in de gaten houden qua hitte ook.
Ow en hij moet blijkbaar (via handvat?) vast aan muurbeugel tegenwoordig :/

[ Voor 3% gewijzigd door Arnold op 26-05-2016 11:42 . Reden: Douglas hout gebruikt trouwens. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Nu we het over tafels hebben..voor 57 cm Webers schijnen de 'aan te hangen' zijtafeltjes van outdoorchef te passen. De kromming komt niet helemaal goed overeen, maar dat valt niet zo heel erg op. Misschien een tip voor iemand die nog zoiets zoekt en niet zelf iets wil knutselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Arnold schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:06:
Gisteravond mijn tafel met BGE large (eindelijk) afgerond.
Dit was de allereerste keer dat ik iets van hout maakte eigenlijk. Veel geleerd.. veel spullen moeten lenen (haha) maar ik ben best trots voor een eerste keer dit gedaan te hebben! Keertje of 5 gebeitst, 'netjes' afgekit.

[afbeelding]

Mogelijk nog een steen onder het tafelnest, dat ga ik even in de gaten houden qua hitte ook.
Ow en hij moet blijkbaar (via handvat?) vast aan muurbeugel tegenwoordig :/
Netjes! Ik heb mijn tafel niet zelf gemaakt, maar gewoon zelf besteld :+

Wat hitte betreft... Het viel me laatst bij mijn tafel wel op dat er aan de zijkanten van het gat waar de KJJ in staat, wat zwart geblakerde vegen rondom zitten. (steigerhout)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Apie! schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:37:
[...]

Netjes! Ik heb mijn tafel niet zelf gemaakt, maar gewoon zelf besteld :+

Wat hitte betreft... Het viel me laatst bij mijn tafel wel op dat er aan de zijkanten van het gat waar de KJJ in staat, wat zwart geblakerde vegen rondom zitten. (steigerhout)
Heb je een goed adres voor een tafel? De originele tafels zijn al snel bijna €1000. Ik zoek iets wat bovendien weerbestendig is omdat mijn tafel buiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

coelho schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:40:
[...]

Heb je een goed adres voor een tafel? De originele tafels zijn al snel bijna €1000. Ik zoek iets wat bovendien weerbestendig is omdat mijn tafel buiten staat.
Heb je een bericht gestuurd.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:45
Hier staat men bbq al een hele tijd buiten.
Hout werkt wel. Maar valt allemaal reuze mee!
Bbq

Gaat binnen kort waarschijnlijk wel de deur uit. Wil een maatje groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Vandaag voor de eerste keer met rook hout, mesquite, gewerkt. Met een beenham op de bbq. Het resultaat was heerlijk!

Vond wel lastig om gedurende het uurtje de temperatuur constant te houden. Hebben jullie hiervoor tips?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H0rypEfdR1ypN7UtVqqBm8dF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QVTpbuHTjCLE68gv6l2YRsnG/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
iscara schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:52:
Vandaag voor de eerste keer met rook hout, mesquite, gewerkt. Met een beenham op de bbq. Het resultaat was heerlijk!

Vond wel lastig om gedurende het uurtje de temperatuur constant te houden. Hebben jullie hiervoor tips?

[afbeelding]

[afbeelding]
Persoonlijk hou ik niet zo van Mesquete. Hickory of eiken of appel vind ik meer bij varkensvlees passen. Gewoon eens wat proberen en zo vergelijken, dan kan het nog lekkerder.

Om het op temperatuur te houden is afhankelijk van welke temperatuur. Onder de 100 graden vind ik lastig, maar voor de rest doe ik het zo.

Gooi wat niet aangestoken kooltjes en evt wat rookhoutaan 1 zijde en doe ongeveer 10 kooltjes in een starter. Steek die kooltjes aan in een starter, en gooi die in een hoekje bovenop de andere kooltjes. Doe de schuif onder en boven helemaal open, en wacht tot de boel ongeveer op temperatuur is. De onderste schuif gaat dan bijna dicht, op een kiertje na. De bovenschuif blijft helemaal open.

Op deze manier hou ik de temperatuur ongeveer 3 uur op 120 graden. Dan moet ik weer kooltjes bijvullen. Onder verder open is warmer, verder dicht is kouder. Onder de 100 graden lukt me alleen als ik de bovenschuif ook iets dicht doe.

Ik zie op de foto dat je de bovenste schuif ver dicht hebt, dit werkt voor een keramische bbq maar niet voor een ketel bbq. Als het echt niet lukt met de onderschuif dan pas de bovenschuif gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dank je elhopo, ga ik volgende keer proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
iscara schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:41:
Dank je elhopo, ga ik volgende keer proberen.
http://bbq-helden.nl/hoe-gebruik-ventilatiegaten-barbecue/

Misschien heb je hier nog iets aan :)

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Iemand hier ervaring met de black bastard?
Zit toch sterk te denken over een kamado te halen. Maar primo en bge liggen buiten budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
The Fatal schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:17:
Zit toch sterk te denken over een kamado te halen. Maar primo en bge liggen buiten budget.
Black bastard is een Nederlandse importeur, ze laten de kamado's volgens hun eigen specificaties maken in de fabriek in China, Auplex, waar de goedkope keramische bbqs ook vandaan komen. De garantie is dan wel via Nederland, wat wel wat directere lijnen oplevert. Als ik kijk naar de Kamado Joe dan heb je voor min of meer het zelfde geld een veel completere bbq, met vergelijkbare garantie. Ik neem even aan dat je naar een model kijkt van ongeveer 47 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
The Fatal schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:17:
Kijk ook eens naar de Broil King Keg 4000. Beetje zoeken en je vindt ze onder de 1000 euro compleet. Veel handigheidjes tov een BGE, standaard dubbelrooster met handig draaimechanisme, zuiniger met kolen nog (eigen bevinding), geen vilt wat weg kan fikken, geen steen dat kan barsten en last but nog least maar kan met een tool op je trekhaak gemonteerd worden :*) Ohja wordt een multitool bijgeleverd, hiermee kan je de as opruimen, hete schuif draaien, rooster optillen etc.

Nadeel is dat de temperatuur iets moeilijker onder controle is te krijgen in het begin, maar na een paar keer weet je exact hoe je sleuven moeten staan (inclusief handige nummers/streepjes op de bovenschijf).

Als dat geen goed verkoop praatje was weet ik het ook niet meer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:55

RKD

elhopo schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Black bastard is een Nederlandse importeur, ze laten de kamado's volgens hun eigen specificaties maken in de fabriek in China, Auplex, waar de goedkope keramische bbqs ook vandaan komen. De garantie is dan wel via Nederland, wat wel wat directere lijnen oplevert. Als ik kijk naar de Kamado Joe dan heb je voor min of meer het zelfde geld een veel completere bbq, met vergelijkbare garantie. Ik neem even aan dat je naar een model kijkt van ongeveer 47 cm.
En Kamado Joe heeft het divide en conquer systeem, dat is echt heel fijn _/-\o_

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Topicstarter
Malt007 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Kijk ook eens naar de Broil King Keg 4000. Beetje zoeken en je vindt ze onder de 1000 euro compleet. Veel handigheidjes tov een BGE, standaard dubbelrooster met handig draaimechanisme, zuiniger met kolen nog (eigen bevinding), geen vilt wat weg kan fikken, geen steen dat kan barsten en last but nog least maar kan met een tool op je trekhaak gemonteerd worden :*) Ohja wordt een multitool bijgeleverd, hiermee kan je de as opruimen, hete schuif draaien, rooster optillen etc.

Nadeel is dat de temperatuur iets moeilijker onder controle is te krijgen in het begin, maar na een paar keer weet je exact hoe je sleuven moeten staan (inclusief handige nummers/streepjes op de bovenschijf).

Die tool voor je trekhaak is enkel voor Amerikaanse modellen, wou deze ook voor mijn auto hebben maar kon geen Europese variant vinden. :D
Maar voor de rest top barbecue! En heel veel waar voor je geld geniet er elke BBQ sessie van, het beperkte gewicht vind ik ook een pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Gisteravond voor 4 man groenten + burgers op mijn oude roestbak-bbq gemaakt (WGA is niet groot zat):
- rood paprikaatje zwartblakeren en afpellen maar weer ;)
- 1/2 cm plakken courgette ingesmeerd met marinade van goede olie/zout/pepeter/paprikapoeder
- 1 cm plakken aubergine ingesmeerd met marinade van goede olie/zout/peper/knoflook
- weer de zalige Angus burgertjes van de Frozen Butcher :9

Normaliter hou ik niet zo van courgette en aubergine van de q, alleen zo los grillen is sowieso smakelijkeloze ellende dus wilde marinades proberen..missie geslaagd, iedereen (zelfs vriend van me die het normaliter ook niet echt lekker vind) vond het bijzonder smakelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

2Dutch schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:39:
Gisteravond voor 4 man groenten + burgers op mijn oude roestbak-bbq gemaakt (WGA is niet groot zat):
- 1/2 cm plakken courgette ingesmeerd met marinade van goede olie/zout/pepeter/paprikapoeder
- 1 cm plakken aubergine ingesmeerd met marinade van goede olie/zout/peper/knoflook

Normaliter hou ik niet zo van courgette en aubergine van de q, alleen zo los grillen is sowieso smakelijkeloze ellende dus wilde marinades proberen..missie geslaagd, iedereen (zelfs vriend van me die het normaliter ook niet echt lekker vind) vond het bijzonder smakelijk :)
Als je courgette met een kaasschaaf in dunne plakjes snijd kan je er met een goede dressing ook een goede salade van maken :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

ToolkiT schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:44:
Als je courgette met een kaasschaaf in dunne plakjes snijd kan je er met een goede dressing ook een goede salade van maken :)
Hmm, goeie..plus wat extra vulling voor meer pit/smaak is dat idd wel een idee. Ik zet hem op de 'to cook' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
[...]

Ik zal er eens naar zoeken.
elhopo schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:29:
[...]

Ja ben aan het kijken voor een Large maat.
Dacht te lezen dat de black bastard van het zelfde soort klei gemaakt was als de bge namelijk Cordieriet. Andere auplex van een ander soort klei.
Het gaat mij ook voornamelijk over de garantie. Niet dat over een jaar iets kapot is en dat je dan of niet/of slecht geholpen word of dat het kei lang duurt voordat je vervanging krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:05
Eindelijk besteld bij B&S, volgende week zaterdag komen er een picahna, pulled pork (ofja het vlees daarvoor) en wat kg spareribs met de koel transport deze kant op aangezien ik het wil invriezen en voor €5 het risico niet ga lopen.

Maar ben dus benieuwd omdat ik meestal jumbo vlees heb :)

Heb ook was rub en saus mee besteld aangezien ik het niet wil verkloten :9 experimenteren daarmee komt nog wel...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
2Dutch schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:39:

Courgettes/Aubergines met olie en pezo aangrillen en daarna in een ovenschaal in laagjes met daartussen een tomaten/bbq saus. Afsluiten met kaas. Dan nog even in de bbq tot alles warm en kaas gesmolten is. Heerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727534

Ik wil een vervanger kopen voor mijn weber one touch grootste maat. Nu zit ik te denken aan de boretti carbone. Wat denken jullie hiervan? http://www.allesvoorbbq.n...NyWvdLN_8wCFekp0wodutMOQA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Anoniem: 727534 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:34:
Ik wil een vervanger kopen voor mijn weber one touch grootste maat. Nu zit ik te denken aan de boretti carbone. Wat denken jullie hiervan? http://www.allesvoorbbq.n...NyWvdLN_8wCFekp0wodutMOQA
Ik zou nog even verder sparen en voor een keramische gaan.Ik vrees dat dit lood om oud ijzer is in vergelijk met je Weber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 727534 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:34:
Ik vind de bouwkwaliteit van die bbq's echt tegenvallen. Als je een weber gewend bent, dan ga je je zeker storen aan dingen. Ik zou dit niet als upgrade beschouwen. Het formaat is mooi, maar de webers zijn veel temperatuurstabieler etc. Dit soort barbecue's zijn alleen leuk voor direct barbecuen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727534

wat kunnen jullie me dan aanraden? Ik ben niet van plan om meer dan 600 uit te geven maar wil wel een groter oppervlak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:35
Anoniem: 727534 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:54:
wat kunnen jullie me dan aanraden? Ik ben niet van plan om meer dan 600 uit te geven maar wil wel een groter oppervlak...
Een nog grotere Weber?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En dat is ook echt een joekel van een ding. Als je daar niet genoeg ruimte op hebt, dan moet je maar een grote offset smoker ofzo kopen. Want de 67cm versie is echt wel family size....daar past met gemak 15kilo pulled pork op bijvoorbeeld. Waarschijnlijk nog wel meer als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Waarom er niet een tweede BBQ naast? Kan je ook met meerdere temperaturen werken. Ik zou er dan misschien zelfs een kleinere naast zetten zodat je 'm ook wat sneller gebruikt voor dat éne dingetje ff grillen.

edit:/ en daarbij dan doorsparen voor een kamado +

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 29-05-2016 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:38
Geld zou voor mij geen probleem zijn. Vlees/vrienden wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45

Stoney3K

Flatsehats!

Nomad schreef op zondag 29 mei 2016 @ 22:30:
[...]

En dat is ook echt een joekel van een ding. Als je daar niet genoeg ruimte op hebt, dan moet je maar een grote offset smoker ofzo kopen. Want de 67cm versie is echt wel family size....daar past met gemak 15kilo pulled pork op bijvoorbeeld. Waarschijnlijk nog wel meer als je wilt.
Mee eens, als je al een 57cm Onetouch hebt, kijk dan eerder naar een offsetsmoker voor ernaast of een WSM.

Dan kun je die gebruiken om alle low-and-slow te doen terwijl je je Onetouch kan houden voor het directe werk.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:10
Dezelfde reden waarom ik naast mijn Pro-q nog een el-cheapo kogel heb (welke na dit seizoen vervangen gaat worden door een weber otg), mijn vrouw is vega en houdt absoluut niet van rooksmaken, maar wel van gegrilde groentes etc! Plus dat als we een feestje hebben en de 22kg die mijn Frontier kan hebben niet afdoende is, ik nog altijd burgers en worstjes etc op de kogel kan knallen!

Ff iets anders; heeft er iemand hier überhaupt ooit eens zelf worsten gedraaid? Ik heb een gehaktmolen met worsten stuk, maar ik heb nog nooit zelf worsten gemaakt. En ja lmgtfy heb ik al gedaan, maar ik zoek specifiek meer naar tips en tricks/handigheidjes.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een vraagje aan iedereen betreffende temperatuur probes.

Van mijn vrouw heb ik afgelopen weekend een Weber GBS 57cm gekregen :>
Maar hoe doen jullie het met de temperatuur probes bij zo'n ketel? De kabel door de bovenste ventilatie gaten?

Langs het deksel van onderen lijkt me geen goed plan wegens valse lucht?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:49:
Een vraagje aan iedereen betreffende temperatuur probes.

Van mijn vrouw heb ik afgelopen weekend een Weber GBS 57cm gekregen :>
Maar hoe doen jullie het met de temperatuur probes bij zo'n ketel? De kabel door de bovenste ventilatie gaten?

Beide kan, ik doe meestal onder de deksel door. Qua valse lucht valt het volgens mij wel mee, heel goed voor het draadje zal het misschien niet zijn.
Door de ventilatie gaten is bij mij te vaak fout gegaan waarbij de ik deksel open deed en zo de thermometer een zwiep gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 17:51
Chevy454 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:49:
Ik laat de draadjes van m'n Maverick ook onder het deksel door gaan. Doordat ik al een Weber "rekje" met ogen voor tangen, handschoenen etc aan m'n Q heb hangen zit er al een kleine ruimte, net hoog genoeg om ook de draadjes van de probes langs te laten lopen (komen dan ook niet klem te zitten tussen de ketel en deksel).
Volgens mij heb ik dan geen last van valse lucht (de Q in) want als ik lekker met rookhout aan de gang ben zie ik wel iets rook onder het deksel vandaan komen, maar niet heel veel. En qua temps blijft de Q mooi stabiel.

Edit : deze http://www.weberstephen.n...l-set-houder-7401-s7.aspx bedoel ik dus. Door de dikte van de haakjes komen de draadjkes van de probe niet klem te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door Irtimid op 30-05-2016 11:22 ]

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb daar goede reviews van gezien (ook vergelijkingen tussen de 4000 en 5000) en dat ziet er enorm doordacht uit idd, ook lekker simpel afklikbare zijtafeltjes. Voordeel is dat zo'n ding nog makkelijk naar binnen gerold kan worden als je hem niet gebruikt, hoef je hem niet buiten aan de ketting te leggen net als een BGE. Vind die BGE een beetje hyped spul, niet dat het slecht is, maar bang-for-buck technisch wint die Keg het makkelijk. Heb je een stalen bbq die toch werkt als een keramische qua eigenschappen. Maar net als BGE is en blijft het een lelijk ding :+ Maar goed als je mooi wilt metsel je zelf even een oventje/bbq in je tuin ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 30-05-2016 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 23:33
Net ook de WGA besteld, is nu in de aanbieding bij Coolblue (rond de €82, zag 'm bij tuincentra van het weekend nog voor €109). Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Beide kan, ik doe meestal onder de deksel door. Qua valse lucht valt het volgens mij wel mee, heel goed voor het draadje zal het misschien niet zijn.
Het draadje van de IKEA thermometer kan er iig niet goed tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
iscara schreef op maandag 30 mei 2016 @ 11:50:
[...]
Het draadje van de IKEA thermometer kan er iig niet goed tegen.
Niet mee eens :-) Gebruik m al honderden keren op die manier namelijk zonder problemen.

Ikea ding is sowieso redelijk onverwoestbaar, ooit deed hij het niet meer dan een paar dagen in de regen te hebben gelegen maar na een dagje drogen werkte hij weer feilloos. Na een jaar ook nog even een temperatuurtest gedaan en exact 100 graden in kokend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Malt007 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 12:12:
[...]

Niet mee eens :-) Gebruik m al honderden keren op die manier namelijk zonder problemen.

Ikea ding is sowieso redelijk onverwoestbaar, ooit deed hij het niet meer dan een paar dagen in de regen te hebben gelegen maar na een dagje drogen werkte hij weer feilloos. Na een jaar ook nog even een temperatuurtest gedaan en exact 100 graden in kokend water.
wilde net hetzelfde typen, ik heb hier een fantast die tien jaar oud is ongeveer en werkt, ondanks het draadje onder de deksel methode, nog prima.
Daarnaast nog een, die , door de eerder genoemde zwiep met de deksel, een flinke val gemaakt heeft en een gedeelte van de behuizing mist en die doet het ook nog prima.

Voor die 8 euro oid een prima koop.
Pagina: 1 2 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.