Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste
Acties:
  • 184.814 views

Onderwerpen

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Het grote BBQ topic - Deel II

Oude Topic : Het BBQ-hardware topic

Natuurlijk zijn mede-auteurs welkom !

Het Grote BBQ topic, in het oude topic kwam alles al wel een keer voorbij.
Misschien dat we elkaar hier kunnen helpen met tips van A tot Z ..
Aanschaf, gebruik, maar vooral handigheidjes en links om van elkaar te leren.

Wat voor BBQ heb je nodig ?
Daar zijn diverse antwoorden op mogelijk,
De één wil een stukje vlees roosteren boven kooltjes, en een ander wil de zgn. low en slow ... 24uur varkensschouders tot pulled pork omtoveren.

Voor roosteren kan je snel tevreden zijn, een BBQ bij het tuincentrum / bouwmarkt, of de Action zijn er voor 10 á 15€, en gaan zeker wel een seizoen ( of twee ) goed mee.

Wil je echter lang en laag vlees garen, moet je een goed controleerbare omgeving hebben.
Een UDS ( Ugly Drum Smoker ) of Weber zijn dan perfect om te gebruiken.

Voor de 'expert' kun je nog hoger, en naar een zgn keramisch model zoeken.
Big Green Egg is een merk wat in NL de laatste jaren erg populair is geworden, maar zeker aan de prijs ( 900€ en hoger )

Er zijn goedkopere kamado's te vinden, die nagenoeg hetzelfde doen, voor minder dan de helft van de prijs.
Maar zoals altijd, kwaliteit is prijzig, en er zal best een verschil zijn tussen een keramisch apparaat van 500€ en zijn tegenstander van 1800€.

[Voor 104% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2015 23:20]

• FreshMaker
  • Niet online
Apparatuur & Hulpmiddelen :

Thermometers
Ook Thermometers kan je van goedkoop tot duur krijgen.

Ik ben begonnen met de voordelige optie's

De eerste is een direct thermometer, voor controle direct.
Deze kan je NIET in de ketel laten zitten, zelfs niet bij low&slow ;)
Hij kost zo'n 2,50€ via ebay.
Daarnaast gebruik ik nog steeds de Ikea Fantast, een oventhermometer.
Low en Slow gaat niet boven de 130c uit ( het te bereiden product ) en de lange draad zorgt ervoor dat de thermometer zelf buiten de bbq blijft, en de probe in het product.

Persoonlijk gebruik ik een tweede ernaast, om de grate temperatuur bij te houden, wederom, niet boven de 130c gaan.

Voor de duurdere versie's kom je bij Thermopen en Maverick uit, twee top of the line producten, die ( helaas ) wel erg prijzig zijn.

De thermapen, leest de temperatuur binnen 1 seconde, diverse kleuren, maar de running gag is dat de rode het snelste is.

Ook deze kan je NIET in deBBQ laten tijdens de cook ;)

Maverick 732

2 probes, 2 temperatuurzone's
Via Amazon te vinden, rond de 70€

Voor de belangrijkste kerntemperaturen heb ik hier een schema
( PDF )

Andere links / fora

Nederlands
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/
http://www.bbqforum.nl/forum/content.php

Buitenland
http://www.bbq-brethren.com/forum/index.php
http://tvwbb.com/forum.php

[Voor 108% gewijzigd door FreshMaker op 29-04-2015 12:16]

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 22:40
Ik heb zo'n Weber ding gekocht. Vlees smaakt beter dan op een Albert Heijn kant-en-klare wegwerp barbeque.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 20:26

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik raad je aan om ook een Thermapen aan te schaffen, als je die nog niet hebt. 't Kost een paar duiten (€75 ofzo), maar je hoeft je noooooooit meer af te vragen of je vlees gaar is, en ook dat maakt je vlees een stuk lekkerderder.
Ik vond dat voorheen allemaal onzin en zonde van m'n geld, maar ik heb er nu een en het maakt het barbecuen toch echt een stuk makkelijker.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:18

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Topicreeks aangemaakt en deze deel 2 gedoopt. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FreshMaker
  • Niet online
Gamebuster schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 18:58:
Ik heb zo'n Weber ding gekocht. Vlees smaakt beter dan op een Albert Heijn kant-en-klare wegwerp barbeque.
Voor een deel kan ik je gelijk geven.
Veel van die wegwerpbakjes bevatten ook een extra brand-toevoeging om het vlotter te laten branden.

Ik zeg niet dat ik het proef, maar ik gebruik alleen maar natuurlijke aanmaakblokjes ( bruine ) of van die bolletjes opgerold riet.
De witte verspreiden een smerige chemische lucht, en die hou ik liever weg van mijn eten.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 22:40
Ja dat is zeker waar: Daar kwam ik ook gauw achter.
Apie! schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:07:
Ik raad je aan om ook een Thermapen aan te schaffen, als je die nog niet hebt. 't Kost een paar duiten (€75 ofzo), maar je hoeft je noooooooit meer af te vragen of je vlees gaar is, en ook dat maakt je vlees een stuk lekkerderder.
Ik vond dat voorheen allemaal onzin en zonde van m'n geld, maar ik heb er nu een en het maakt het barbecuen toch echt een stuk makkelijker.
Bedoel je een vleesthermometer? Ik heb er 1, kan zelfs wekkertje instellen wanneer een temperatuur bereikt is. Ik heb echter geen idee hoe warm vlees moet worden en waar je dat prikkertje precies moet insteken.

[Voor 87% gewijzigd door Gamebuster op 21-04-2015 21:09]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:30
Wellicht een interessante link voor in de TS: bbq.nl

www.steamloco.info

• FreshMaker
  • Niet online
Spoetnik385 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:18:
Wellicht een interessante link voor in de TS: bbq.nl
Hmm, laatste entry - 06-2013 .. niet echt hyperactief ;)

Zelf haal ik mijn inspiratie en tips voornamelijk bij het Genootschap, of het bbqforum vandaan.

Veel geleerd van die plekken, en beide zijn hechte, en behulpzame community's

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:30
FreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:37:
[...]

Ohh, het is nu al 2015. Is waar ook, was ik ff vergeten 8)7 .

www.steamloco.info

• FreshMaker
  • Niet online
Gamebuster schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:08:
Ja dat is zeker waar: Daar kwam ik ook gauw achter.

[...]

Bedoel je een vleesthermometer? Ik heb er 1, kan zelfs wekkertje instellen wanneer een temperatuur bereikt is. Ik heb echter geen idee hoe warm vlees moet worden en waar je dat prikkertje precies moet insteken.
De temperatuur meet je op het dikste deel, ( bv midden van een steak )
Deze tabel heb ik uitgeprint in mijn receptenboekje ... ( PDF ook in de TS geplaatst )

[Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2015 21:50]

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:00

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

FreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:37:
[...]

Zelf haal ik mijn inspiratie en tips voornamelijk bij het Genootschap, of het bbqforum vandaan.

Veel geleerd van die plekken, en beide zijn hechte, en behulpzame community's
Er zijn er heel veel als je je erin verdiept.
Zoals deze bijvoorbeeld http://www.bbq-brethren.com/forum/index.php

Never Before Have I Seen Such A Blatant Display Of Poofery!!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 22:37
FreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:43:
[...]

Voor een deel kan ik je gelijk geven.
Veel van die wegwerpbakjes bevatten ook een extra brand-toevoeging om het vlotter te laten branden.

Ik zeg niet dat ik het proef, maar ik gebruik alleen maar natuurlijke aanmaakblokjes ( bruine ) of van die bolletjes opgerold riet.
De witte verspreiden een smerige chemische lucht, en die hou ik liever weg van mijn eten.
Niet alleen dat, ik vind het in een kogel-bbq makkelijker om vlees sappig te houden.

Ook kan je er echt een rooksmaak in krijgen - op een open bbq is dat nogal lastig. (of je moet echt boven hout gaan bbq'en)

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
Apie! schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:07:
Ik zie niet in waarom ik in een thermapen moet investeren als een simpele fantast van de Ikea hetzelfde doet en bovendien veel makkelijker is in gebruik. Ik steek 1x dat ding in het vlees en lees heel makkelijk aan de buitenkant continue de temp. af. Makkelijker kan ik me niet voorstellen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
MrFl0ppY schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:42:
[...]

Ik zie niet in waarom ik in een thermapen moet investeren als een simpele fantast van de Ikea hetzelfde doet en bovendien veel makkelijker is in gebruik. Ik steek 1x dat ding in het vlees en lees heel makkelijk aan de buitenkant continue de temp. af. Makkelijker kan ik me niet voorstellen.
Voor dat geld heb je ook een Maverick met 2 sensoren en 50 meter wireless range :X

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:56
Snap de behoefte aan een pen eerlijk gezegd ook niet. Een fantast voldoet in alle gevallen, soms is een 2e voor de dome temperatuur handig (die tot minimaal 200 graden gaat).

Zelf gebruik ik een chinees imitatie green egg en die raad ik niemand aan :-) In het begin beviel deze prima, zeker na 100 euro compensatie door gebrekkige afwerking, maar hij voldoet al een tijdje totaal niet meer. Geen idee waar het aan ligt maar krijg de temperatuur niet boven de 200, zelfs niet met een ventilator. Zie nergens grote warmtelekken of rook ontsnappen maar hij gaat gewoon niet hoger. Daarnaast is laatste de binnenste koepel ook nog gebarsten dus hij is zo goed als useless. Dus aan t sparen voor een groen ei :-)

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:44
Mijn setup;

Pro-Q Frontier, Ikea fantast (2x), cheapass kogelbbq, 1 kg kolen starter en 2 kg kolenstarter, las handschoenen van de praxis en nog meer klein grut.

Doe voornamelijk Low n slow roken (6h+ sessies)

[Voor 13% gewijzigd door Paganstars op 22-04-2015 09:50]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Apie!

Apie!

Een Fantast of Maverick zijn leave-in thermometers die relatief langzaam zijn met het bepalen van de temperatuur. Deze gebruik je in dikke stukken vlees tijdens lange sessies.
Een instant vleesthermometer, zoals bijv. de Thermapen, gebruik je voor kleine, dunnere, ongelijke stukken en laat je er niet in zitten. Een stuk vis is niet overal even dik en de warmte op je bbq is niet overal even hoog. Dat het ene kipfilet-je de gewenste temperatuur heeft bereikt, wil niet zeggen dat alle kippetjes op het rooster die temperatuur hebben bereikt.

Een simpele fantast van de Ikea doet dus niet - en gebruik je niet - hetzelfde als een instant thermometer.
Dat wil niet zeggen dat je 'm er niet voor kunt misbruiken, maar ideaal is anders. Ik heb het zelf ook gedaan hoor, maar ben toch blij dat ik een instant thermometer heb gekocht.

Ik heb zelf een Thermapen en een iGrill mini.

Blown past falling sands

• Paganstars
@ hierboven, na ongeveer 5 jr professioneel als kok te hebben gebbq'ed, heb ik wel redelijk feeling voor gekregen. Sowieso zijn ook de mavericks niet altijd 100% geijkt, als je echt geijkte leave-in, spot of instants hebben, dan zit je qua prijs vaak nog wel hoger!

Wat ik meestal doe met mijn thermometers is ze in kokend water hangen om te kijken of er variaties in zitten. Degene met afwijking markeer ik dan.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
Hebben jullie ervaring met het kopen van online vlees? Is dat een beetje goed en betaalbaar? Makkelijk lijkt het mij wel en ik heb zin om de vriezer vol te gooien voor het bbq seizoen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Paganstars
Geen idee, vrienden bestellen regelmatig bij Beef en Steak en die zijn er lyrisch over. Ik haal alles direct bij de boer/slager

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik bestel regelmatig/zo nu en dan bij beef en steak en altijd tevreden geweest. Zeker de wat "apartere" stukken vlees zijn goedkoper dan bij de lokale slager en doen qua kwaliteit zeker niet onder.
Dus zo nu een dan komt er een grote polystyreen doos met ribs en andere lekkere dingen (varkenshouder, picanha, hammetjes, etc)...

• FreshMaker
  • Niet online
Beef en Steak zijn super, service is geweldig.
Al een paar keer besteld, en altijd perfect geleverd.

Ik laat het bij mijn lokale AH ( postpunt) bezorgen als ik een dagdienst heb, dan ligt het in de koeling als ik er aankom.
Bij avonddienst en niemand thuis, wacht ik een dagje langer ( bezorging is tot nog toe altijd de volgende dag geweest ).
Communicatie met die mensen is gewoon goed geregeld, en hun workshops met Harry Havinga zijn een aanrader ...

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Vriezen jullie het vlees ook weer in van beefensteak ? Ik lees overal dat dit niet aan te raden is... Trouwens een goedkoper alternatief voor beefensteak is www.aalvink.nl/webshop/

• FreshMaker
  • Niet online
Het vlees ontdooit niet, het komt in een diepvriespakket binnen, helemaal afgevuld met vrieselementen.
Ik heb nog nooit een centimeter ontdooid vlees binnen gekregen.
vortexnl1982 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:57:Trouwens een goedkoper alternatief voor beefensteak is www.aalvink.nl/webshop/
Goedkoper is die inderdaad, heb je ervaringen met de shop, of is het een google resultaat ?

Hoe verzenden ze, hoe is de aftersales
( als je bij B&S niet thuis bent, gaat het pakketje retour, en kan je een nieuwe afspraak maken voor bezorging. )

Bij Aalvink kan ik zo snel niets over de verzendvoorwaarden vinden, buiten een regionale toeslag.

[Voor 67% gewijzigd door FreshMaker op 22-04-2015 17:19]

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Heb geen ervaring maar op een ander forum waren ze er wel tevreden over. Zo te zien levert aalvink gekoeld vlees en niet ingevroren:

"Als u het vers. Dus niet ontdooid binnen krijgt kunt u het zelf in de vriezer doen. Wij hebben geen diepvries voorraad. En leveren vers. Dit is voor ons een bewuste keuze."

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:55
Hoi, ben nieuw hier. Miste bij de thermometers de iGrillmini. Gebruik hem een een klein jaartje nu tot volle tevredenheid. http://store.idevicesinc.com/igrill-mini/

Bing

• Widow
  • Laatst online: 03-06 13:54
Ik heb laatst een aftermarket temperatuursensor in mn Weber 47 gezet. Nu nog een keer een Fantast halen, en dan kunnen de grote lappen vlees ook een keer low & slow op de BBQ :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
vortexnl1982 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 07:57:
Heb geen ervaring maar op een ander forum waren ze er wel tevreden over. Zo te zien levert aalvink gekoeld vlees en niet ingevroren:

"Als u het vers. Dus niet ontdooid binnen krijgt kunt u het zelf in de vriezer doen. Wij hebben geen diepvries voorraad. En leveren vers. Dit is voor ons een bewuste keuze."
Ik ga het gewoon proberen, ik vind de prijzen vrij schappelijk en dan zullen we de kwaliteit wel zien. Bedankt voor de tips.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• FreshMaker
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:50:
[...]

Ik ga het gewoon proberen, ik vind de prijzen vrij schappelijk en dan zullen we de kwaliteit wel zien. Bedankt voor de tips.
Ik ben benieuwd, dit soort adresjes is ideaal om voorhanden te hebben.

En verder in het kader van het BBQ-hoogseizoen de rekken met alubakjes en schalen bij action leeggehaald, en 'wegwerp' grillborstels meegenomen.
ook zo'n 3 euro, maar de dure weber / grandhal borstels can 19€ gaan ook maar een jaar mee bij mij ;)

Morgen komt mijn bestelling dik folie binnen, 0.018my horecafolie, 100m voor 14€

en een rol 0.014my á 10€

Vooral het 0.018my is fijn om op de BBQ ( of oven ) te gebruiken

• Apie!

Apie!

Ik ga Aalvink ook een keer proberen. Hun vlees komt voor 95% uit Twente staat er op hun website. Dat zegt mij als niet-slager helemaal niks, maar ik ben wel benieuwd of niet-ingevroren veel verschil maakt.

Blown past falling sands

• Speedy
  • Laatst online: 09:39
Hebben mensen ervaring hier met het GBS van Weber? Ik wil zelf een Master-Touch halen, nu kan je her en der voor relatief weinig de Sear Grate erbij krijgen (30 euro meerprijs tov 45/50 wat dat ding normaal kost), maar ik twijfel een beetje of het niet zo'n accessoire is wat 1x gebruikt wordt en daarna in de schuur blijft liggen.

Flickr | Lego collectie

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb zelf de sear grate, de wok en het pannetje.
Allemaal prima accessoires, maar het ligt aan jezelf, en het soort vlees wat je vaak hebt of het gebruikt wordt

Voor kipfilet en speklapjes is het niet de beste optie.
Een leuke steak bakt heter en ( imo ) smakelijker op het gietijzer.

Maar voor zo'n 15€ heb je ook een gietijzeren skillet, waar je hetzelfde ( en meer mee kan )

• Apie!

Apie!

Ik heb ook zo'n wok. Al een jaar of 5-6 denk ik. Zit nog prima in de verpakking! Ik kwam 'm afgelopen weekend nog tegen tijdens een grote schoonmaak van de zolder.

Ik kon toen kiezen: verzendkosten betalen bij een bestelling of iets anders bijbestellen en dan geen verzendkosten te hoeven betalen :+

Ik heb 'm alleen nog nooit gebruikt omdat ik hier de temperatuur van de barbecue niet hoog genoeg kreeg, maar misschien dat ik 'm op de KJJ kan gebruiken.

Ik zag net nog in een filmpje van Munchies (Pit-cue) dat een kok een ijzeren vergietje met wat aluminium folie er op gebruikte om groenten om de bbq te grillen. Dat ga ik ook eens proberen. (als ik toestemming krijg om ons ijzeren vergietje daarvoor te gebruiken)

Blown past falling sands

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 18:52
FreshMaker schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:24:
[...]
Morgen komt mijn bestelling dik folie binnen, 0.018my horecafolie, 100m voor 14€
[afbeelding]

en een rol 0.014my á 10€

Vooral het 0.018my is fijn om op de BBQ ( of oven ) te gebruiken
Waar koop je deze folie?

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SaN schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:09:
[...]

Waar koop je deze folie?
www.aluminiumfolie.nl, of wachten tot de Lidl dit van de zomer weer in het assortiment heeft.

• SaN
mrwolf schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 22:30:
[...]
www.aluminiumfolie.nl, of wachten tot de Lidl dit van de zomer weer in het assortiment heeft.
Bedankt.

Zijn er hier ook mensen die een Looftlighter gebruiken om de BBQ aan te steken? Ik woon in een rijtjeshuis, en de rook die van de briketten af komt als ik ze aansteek in een brikettenstarter is niet echt bevorderlijk voor de relatie met de buren op de lange termijn denk ik...

Ik moet nog kokosbriketten proberen, die schijnen wat minder te roken, maar die Looftlighter lijkt me ook wel wat. Nadelen zijn wel dat je een kleine tien minuten actief bezig moet zijn met de kolen aansteken, lawaai en de noodzaak van een verlengsnoer...

• FreshMaker
  • Niet online
De folie van Lidl was 2 jaar geleden 1,79 voor 10m, en vorig jaar 1.99.
Deze ( de 0.018my ) is omgerekend 1,79 voor 10m ( excl. verzendkosten ) maa rik moet ook 2x14KM rijden voor de dichtsbijzijnde LIDL ...
( en het gaat mij eerder om de lengte, zodat ik niet 15 losse rollen in mijn kelderkast heb, maar gewoon deze )

Een looflighter is een leuk speelgoed, maar qua snelheid niet sneller dan een brikettenstarter en een prop keukenpapier in zonnebloemolie.

[Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 25-04-2015 03:33]

• Speedy
FreshMaker schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 21:07:
Ik heb zelf de sear grate, de wok en het pannetje.
Allemaal prima accessoires, maar het ligt aan jezelf, en het soort vlees wat je vaak hebt of het gebruikt wordt

Voor kipfilet en speklapjes is het niet de beste optie.
Een leuke steak bakt heter en ( imo ) smakelijker op het gietijzer.

Maar voor zo'n 15€ heb je ook een gietijzeren skillet, waar je hetzelfde ( en meer mee kan )
Moet zeggen dat dit m'n eerste BBQ word dus weet nog niet hoe ik hem in de praktijk ga gebruiken (idee was wel met de Weber gelijk wat degelijks te kopen). Bij anderen niet verder gekomen dan de makkelijke stukken vlees bij de Lidl uit het vriesvak. Denk dat ik hem zonder sear grate bestel, kijk wel hoe het in de praktijk bevalt en dan aan het eind van het jaar eens in de opruiming kijken naar accessoires.

Flickr | Lego collectie

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een GBS wok voor op de buitenkeuken. Nu enkele keren gebruikt en erg tevreden mee.
Hij zit goed vast en is lekker zwaar. Eerst goed heet laten worden met alle branders vol open en de kap dicht, vervolgens scheutje olie en het wokken kan beginnen. In een mum van tijd je gerecht klaar door de egale verspreiding van de warmte.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09-2022
Ik wil binnenkort nieuwe hardware aanschaffen.
Zit nu te denken aan een Weber master Touch GBS 57.
Goede keuze?

Ik heb weinig ervaring met BBQ-en maar ben wel een enorme vleesliefhebber.
Tot op heden hebben we een Cadac skottel maar dat is waarde- en emotieloos...
De eerste dingen die ik zal proberen zijn grote, mooie stukken vlees langzaam te garen denk ik.

Iemand nog een aanbeveling waar e.e.a. te koop is voor een leuke prijs?
Of dat er regelmatig aanbiedingen zijn?
Ik wil er e.e.a. aan accessoires bij en dan ga ik al snel richting €400,- :/

Laten jullie de Weber trouwens gewoon het hele jaar door buiten staan onder de afdekhoes?
Of in ieder geval in de zomer?

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Weber accessoires zijn duur(der).
Vaak zijn er goedkopere alternatieven bijvoorbeeld het ikea rib rack oftewel een pannendeksel houder tegenover die van Weber.
Roosters van Cadac voor de Weber passen ook en zijn veel goedkoper.

Kijk eens op Marktplaats voor een goede Weber nieuw kopen kan altijd nog. Of als je klant bent bij ING met eventuele rentepunten .
Webers zijn over het algemeen overal dezelfde prijs. In de TS staan een aantal fora waar je heel veel info vandaan kunt halen over aankoop van een bbq.
De Weber die jij noemt is wel een hele goede keuze.

De een laat hem het hele jaar buiten staan en de ander haalt hem voor de winter binnen. Als het regent wel afdekken met de hoes lijkt mij. Vocht trekt ook op van onder hou dat wel in de gaten.. Als het droog is zou ik hem zonder hoes buiten laten staan.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb mijn BBQ bij bbqtotaalmarkt.nl vandaan.
Scheelde me ( 3 jaar geleden ) zo'n 74€, regelmatig actie's op de site.
Ik heb mijn Weber inderdaad onder een hoes staan, de goedkope versie, wel staat hij in een hoek, dus redelijk beschut tegen wind e.d.

Accessoires ( kleine meuk ) kan je het beste bij tuincentra zoeken, Intatuin heeft best veel momenteel.
Alleen de grotere dingen ( de GBS systeem e.d ) 'moet' je wel van Weber hebben.
De cadac roosters passen inderdaad ook perfect.

imo zijn de andere BBQdingen ( tangen en spatels / rekjes en aluminium bakjes ) bij no-name's goedkoper.
( plus ben ik van mening dat de grote jongens GROTE dingen maken, kom op, wat moet ik met een mega knijper voor mijn zalmfilte, een simpele presenteertang van de blokker is prima )

[Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 25-04-2015 17:01]

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 20:56
2 weken terug de Weber GBS master Touch gekocht bij Obelink incl starter en 2 kg briketten voor 269 ..
Gisteren voor het eerst gebruikt. Een woord Super !

Dus ik zeg doen ! ;)

[Voor 7% gewijzigd door Kleissen88 op 25-04-2015 17:06]

• SaN
Net de spare ribs die ik over had van de vorige BBQsessie opgegeten. Dit keer weer met de Stockyard KC Pitmaster BBQ saus. Menselief, wat is dat goed zeg. De perfecte combinatie als je het mij vraagt.

• Speedy
Die Obelink aanbieding had ik ook gezien, helaas was de zwarte uitverkocht en vonden we de blauwe niet mooi (op de foto wel, maar in het echt week het best af). Heb er nu bij Fonq eentje besteld met een "gratis" hoes (helaas wel de dunne variant, maar dat kan eerst wel, zet hem toch binnen). Toch ook maar de sear grate meebesteld voor effectief 24 euro (kreeg nog een 10% kortingsbon in de mail, standaard staat er een 3% kortingscode op de site).
Vrijbuiter heeft de zwarte MT GBS zonder hoes en sear grate voor 270 en daar krijg je 10% korting op alles als je je aanmeld voor de nieuwsbrief, tikt wel lekker aan als je wat meer nodig hebt.

Nu afwachten tot het weer mooi weer word, kan ik in de tussentijd eens gaan bedenken hoe ik hem voor het eerst in ga zetten (zo zonde om er gelijk diepvries hamburgers op te knallen :P).

Die wok leek me ook wel interessant aangezien we die in de keuken best veel gebruiken, alleen valt daar bij een kolenbbq een groot voordeel van weg (je hebt het eten snel klaar). Voor een gas bbq lijkt het me wel een ideaal accessoire.

[Voor 24% gewijzigd door Speedy op 26-04-2015 09:57]

Flickr | Lego collectie

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

SaN schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 00:19:
[...]

Bedankt.

Zijn er hier ook mensen die een Looftlighter gebruiken om de BBQ aan te steken? Ik woon in een rijtjeshuis, en de rook die van de briketten af komt als ik ze aansteek in een brikettenstarter is niet echt bevorderlijk voor de relatie met de buren op de lange termijn denk ik...

Ik moet nog kokosbriketten proberen, die schijnen wat minder te roken, maar die Looftlighter lijkt me ook wel wat. Nadelen zijn wel dat je een kleine tien minuten actief bezig moet zijn met de kolen aansteken, lawaai en de noodzaak van een verlengsnoer...
Ik heb nu een kleine 2 maanden de looftlighter in gebruik en heb deze gekocht voor dezelfde rede, enkel niet voor de buren maar binnenhuis de big green egg mini aan te steken onder een goede afzuiger en er is inderdaad geen rook ontwikkeling en geen gedoe met aanmaak blokjes, enkel een minuutje of 2 de hete lucht ertegenaan richten en klaar is kees. :)

En nog een maand wachten dan is mijn Kamado binnen.

Wordt wel kiezen nu met mijn verzameling barbecues 2xWSM 47cm, Big Green Egg Mini, Smokey Joe en dan nog bovenstaand. :+

[Voor 11% gewijzigd door Hari-Bo op 27-04-2015 14:11]

• SaN
Hari-Bo schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:09:
[...]

Ik heb nu een kleine 2 maanden de looftlighter in gebruik en heb deze gekocht voor dezelfde rede, enkel niet voor de buren maar binnenhuis de big green egg mini aan te steken onder een goede afzuiger en er is inderdaad geen rook ontwikkeling en geen gedoe met aanmaak blokjes, enkel een minuutje of 2 de hete lucht ertegenaan richten en klaar is kees. :)

En nog een maand wachten dan is mijn Kamado binnen.
[afbeelding]

Wordt wel kiezen nu met mijn verzameling barbecues 2xWSM 47cm, Big Green Egg Mini, Smokey Joe en dan nog bovenstaand. :+
Wow... Ik twijfel al over 1 grote barbecue...

Gebruik jij cocosbriketten of gewone? Zou dat ook nog schelen?

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

SaN schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:15:
[...]

Wow... Ik twijfel al over 1 grote barbecue...

Gebruik jij cocosbriketten of gewone? Zou dat ook nog schelen?
In de smoker gebruik ik Ecobrasa cocosbriketten, deze gaan lang mee en temperatuur blijft super stabiel.
En in de Big Green Egg ga ik altijd voor kolen nu nog van Big Green zelf een 30kg zak, maar daarna eens de Dammers houtskool proberen.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:49
Waar kopen jullie die briketten altijd? Hier in het zuiden vind ik ze never nooit. Ben een keer naar België geweest voor de Flamy Coco en die bevallen uitstekend!
Online vind ik ze wel maar los moeten ze toch ook wel ergens te koop zijn?

• FreshMaker
  • Niet online
Ik laat een collega de sligro kokosbriketten meebrengen.
Moet nog steeds een keer naar Colruyt in Belgie voor de flamy

• Zorg
  • Laatst online: 07:32
Ik woon in Belgie dus zal zeker even langs de Colruyt voor een doosje kokosbriketten! Afgelopen keren op de bbq spareribs gemaakt volgens het recept op bbq-helden.nl. Zeer goeie site met info over bereiden. Daarnaast nog een rib-eye gemaakt icm de thermometer van de Ikea. Eerst tot 57 graden kerntemp op het indirecte gedeelte en daarna 2,5 min beide kanten boven de kolen. Vervolgens inpakken met peper en zout in de alufolie voor een 5 minuten. Overheerlijk en echt alle sappen blijven in de steak!!

• FreshMaker
  • Niet online
Vandaag een paar uurtjes geklust.

Een ( eigen interpretatie ) smokenator gemaakt.
90% klaar nu, eerst op jacht naar een gastronorm bakje om die uit te tekenen, en uit te slijpen.

kosten: 15€ aan 2mm plaatstaal, en 3 slijpschijven ( oude voorraad, geen idee wat die kosten a.t.m )

sjabloon ( gevonden op duits bbq forum ) [ boven ] [ onder ] [ autocad ]

is één pdf, die je 2 x mag printen, en dan passend maken
( onderzijde hetzelfde btw )

Overtrekken op karton -> metaal

Grof geschut ...

Natuurlijk een ( niet aan te raden ) actiefoto

Veel passen en meten / aanpassen op de mm ( niet mijn sterkste kant :| )

So far so good ;)

De 2 delen, nu even opzoeken hoe en of ik het kan afwerken met (hitte) verf, tegen het roesten.

Zoals ik al aangaf 90% klaar, op de tekening staan wel de maten voor het bakje, maar aangezien het een duits sjabloon is, ga ik liever eerst het bakje vinden, en dan pas slopen ;)

[Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 29-04-2015 12:28]

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

F5 addict

Ik zag in het Karwei krantje een aanbieding voor 3x 10KG Fire-up briketten voor €20, heeft er iemand ervaring met deze want de prijs is niet verkeerd?

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ik gebruik meestal de 10 kg zakken van de Jumbo. Die zijn normaal altijd onder de €10 bij ons.
Met fire up heb ik geen ervaring.

@Freshmaker
Ziet er goed uit :7

• FreshMaker
  • Niet online
Thnx, naarmate ik anderhalve rechterhand heb ... aka meer lef dan inzicht ;) is het aardig gelukt.

Al één in bestelling .... collega wil er toch ook wel één ... die gaat voor de Gastrobakjes zorgen ( en slijpschijven )

• spank_mojoo
  • Laatst online: 13:59
ik heb zelf hittebestendige verf van Crafts aan de terrashaard zitten.
http://www.groteschuur.nl.../hittebestendig_aluminium

kan tot 650 graden.
bij de terrashaard komt de roest er al wel door, maar ik heb meer het idee dat dit komt doordat hij ook in de winter in weer en wind staat.

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb nu deze besteld
http://www.motip.com/nl/p...kken/hittebestendige-lak/

Had op een motorforum goede recencies gezien, dus van de week ontvetten, schuren en spuiten ....
ben benieuwd ;)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 17:03
Bij Welkoop hebben ze altijd wel kokosbriketten. Een zak van 10 kg kost 15 euro, wat volgens mij niet al te duur is. Het is een grote witte zak (en dit jaar staat er op dat het restaurant kwaliteit is) Ik zag ze vandaag trouwens ook gewoon in de Albert Heyn, 3 kg voor 5 euro.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Doen jullie daarna ook dit erop http://www.oklahomabbq.nl...cessoires/smoker_olie.htm.
Hier hebben ze ook eventuele verf spuitbussen

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:45
Sepp14 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:01:
Ik gebruik meestal de 10 kg zakken van de Jumbo. Die zijn normaal altijd onder de €10 bij ons.
Met fire up heb ik geen ervaring.
Tussen 20011-2013 heel fanatiek bezig geweest met het fenomeen BBQ :*)

Ik weet "toevallig" dat in de C1000 huismerk zakken Briketten Fire-Up briketten zaten. Dan durf ik hem ook wel aan om te roepen dat ze anno 2015 ook die van Jumbo vullen. Op de BBQ wisselende ervaringen mee, maar het was zo dichtbij en makkelijk meenemen. Maar vaak wisselende kwaliteit en na een tijdje reed ik uiteindelijk liever door naar de COOP voor een zak THM(?).

Moet eerlijk bekennen dat ik sinds vorige zomer meer op gas bezig ben :$

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:31
Widow schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:29:
Ik heb laatst een aftermarket temperatuursensor in mn Weber 47 gezet. Nu nog een keer een Fantast halen, en dan kunnen de grote lappen vlees ook een keer low & slow op de BBQ :)

[afbeelding]
Is dat gewoon te doen?
Meen wel eens gelezen te hebben dat het boren in de deksel niet bevoordeling is voor de verf/coating

2250 WP Zuid PVoutput

• FreshMaker
  • Niet online
Het is te doen, maar niet zonder risico natuurlijk
De emaille-laag is sterk, maar als je er een gat in boort, verzwak je op dat punt.
je moet het goed afwerken ( emaillelak of ingevet houden ) om niet te laten roesten

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-06 00:27
Misschien leuk voor in dit forum, een aantal jaren geleden samen met mijn vader uit een olievat een bbq gemaakt.

Materiaal.
  • Olie vat 200 liter
  • 2 bussen hittebestendige verf
  • 3 hardhouten vlonderplanken
  • Hoekstaal 1.5 meter
  • vierkante koker +- 4m
  • Rooster uit oude oven op rommelmarkt
  • +- 1m2 plaatstaal 5m (voor de bak)
Totale kosten +- € 30

hier wat afbeeldingen.
Frame incl geschuurde ton

Het frame met houten plankjes voor het neerzetten van vlees en bbq materiaal.

Temperatuur meter, voor het schuren.

Resultaat

Open

Dicht
Je ziet hier op de voorste poten twee pijpjes zitten, De voorste plank heeft twee pinnetjes die er in passen. Zo kunnen we de plank eraf tillen waardoor hij smaller is en makkelijker op te bergen.
Het handvat om de deksel open te maken is gemaakt van een oude bezemsteel 8)7 deze blijft koel en is gewoon te gebruiken als de bbq als vuurkorf gebruikt wordt en 300+ C warm is.

Zijkant
Hier zie je dat er wieltjes onder zitten voor het verrijden van de bbq. De pijp zit vast met schroefdraad, als de bbq niet in gebruik is draaien we deze eraf en past deze precies in de bbq.

Binnenkant

Binnenkant na de eerste keer gebruiken.
Links onder zie je het lucht gat.
Binnen In de bbq zie je de bak waar met hout in gestookt wordt aan de linkerzijde en het rooster waar het vlees op ligt aan de rechter zijde.
In de bak zelf hebben we zand zitten waar het vet e.d. in kan druppen. Dit is er makkelijk uit te scheppen. De bak voor het hout / kolen en het rooster is er uiteraard ook uit te halen. Als je goed kijkt zie je twee balken waar de bak in hangt, zo kan je hem tijdens het bbqen makkelijk verplaatsen om bijvoorbeeld meer onder het rooster te plaatsen.

[Voor 152% gewijzigd door SBTweaker op 29-04-2015 20:28]

• Widow
MdO82 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:22:
[...]

Is dat gewoon te doen?
Meen wel eens gelezen te hebben dat het boren in de deksel niet bevoordeling is voor de verf/coating
Nee maar ik bewaar de BBQ binnen, lijkt me geen probleem dan :)

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey wat leuk een BBQ draadje op tweakers
Kom zelf ook veel op de eerder genoemde NL forums.
Heb daar veel geleerd, en ook een flinke verzameling bbq's en spullen opgebouwd.

Heb al veel verschillende briketten gebruikt, voornamelijk kokosnoot.

Mijn beste ervaringen zijn toch echt met de Ecobrasa/Dammers/Coco Flamy briketten.
Ze branden lang, heet en met weinig afval.
Heb ook oranje THM dozen gehad en die van de Sligro in zwarte zakken met een witte binnen zak.
Ze zijn gewoon minder als de Ecobrasa/Dammers/Coco Flamy
Deze lijken ook een stuk harder geperst:

Links een briket van THM uit een oranje doos en rechts een Coco Flamy.

Nadeel is dat de briketten flink aan de prijs zijn in NL, kosten allemaal €19,99 per doos van 10 kilo.
Ik was recentelijk bij familie in Brabant en ben toen bij de Colruyt in Neerpelt geweest om ze daar te halen.
normaal €15,99 per doos en vanaf 3 dozen €15,19 per doos.
en nu zijn ze zelfs in de aanbieding €14,39
http://www.colruyt.be/col...liefeest/NL/index.html#28

Wat ik zelf doe om weinig rook te genereren bij het aanmaken is de starter op dit ding De kom die erbij zit is wel wat groot dus ik zet meestal mijn kleine Weber starter erop

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:31
Dan toch maar eens een uitstapje maken naar onze zuiderburen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

• XooL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 17:07
Leuk topic! Zelf al jaren 'fan' van barbecueën; heerlijk ontspannen gelegenheid! _/-\o_ Ik ben zelf nogal van de nostalgie, dus ga het liefst met een ouderwetse BBQ en briketten aan de slag. Toch: de tuin is nu opgeruimd (de vraag is altijd: waar laat je die dingen na afloop) en het telkens schoonmaken van dat ding is resulteert toch vaak in een forse laag troep op de tegels (zal ongetwijfeld ook met mijn manier van schoonmaken te maken hebben, maar dat terzijde :9)

Stiekem vind ik die grote Amerikaanse gasbbq's wel vet, maar altijd enorm aan de prijs. Grote verbazing dan ook toen ik afgelopen week de Action binnenliep, en zag dat daar dit model (Flame-Master) stond voor €129,-:

'Kan niets zijn' denk je dan, zo'n model kost in elk geval €299,- nietwaar? Toen liep ik door naar de Praxis. Wat schetst mijn verbazing: €299,- voor dit model (Kook-D):

Na afloop heb ik de foto's op hogere resolutie nog eens goed met elkaar vergeleken; volgens mij betreft het echt dezelfde BBQ; alle elementen, deuren, wielen, knoppen, handvatten, plankjes, etc. zitten op dezelfde plaats... Goed, Central Park is het budgetmerk van de Praxis en beide apparaten zijn vast niet te vergelijken met modellen van €500, maar ik vond het wel een interessante gedachte. Iemand toevallig ervaring met een van beide? Of is een Gas-BBQ vloeken in de kerk hier? :+

Iemand van jullie trouwens wel eens uitgerekend wat goedkoper is: gas of briketten? Uiteindelijk gaat het niet om geld natuurlijk, maar vind het wel een vergelijking waard. Anders maak ik 'm een keer :9

• FreshMaker
  • Niet online
Gasbbq's vullen een gat in de leegte, ik heb er geen moeite mee.
Mijn vader heeft er één en het werkt prima, en een stukje sneller, scheelt 15 minuten voorbereiding om de briketten/kolen op temperatuur te krijgen
je zal best verschil merken, en dat is aan de gebruiker of je dat wil.

Als je begint met een gasser, met het idee dat eigenlijk vuurgestookt 'beter' is, zal het nooit beter worden.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
Ben zelf ook overgestapt op gas. En daar gewoon tevreden over. In de winter staat het ding naast de achterdeur voor het geval we even snel er iets op willen gooien. In de zomer is het gebruik hetzelfde, maar dan staat hij naast het terras. En omdat ik er ook hout in kan doen kan ik ook spelen met smaken. Ik was in het begin heel sceptisch, nu hoef ik vanwege het veel grotere gemak nix anders meer.

• immetjes
  • Laatst online: 05-06 10:02

immetjes

HIER is BERN-E

koesie schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:04:
Hey wat leuk een BBQ draadje op tweakers
Kom zelf ook veel op de eerder genoemde NL forums.
Heb daar veel geleerd, en ook een flinke verzameling bbq's en spullen opgebouwd.

Heb al veel verschillende briketten gebruikt, voornamelijk kokosnoot.

Mijn beste ervaringen zijn toch echt met de Ecobrasa/Dammers/Coco Flamy briketten.
Ze branden lang, heet en met weinig afval.
Heb ook oranje THM dozen gehad en die van de Sligro in zwarte zakken met een witte binnen zak.
Ze zijn gewoon minder als de Ecobrasa/Dammers/Coco Flamy
[...]
Ja, die ecobrasa's zijn goed. Maar de laatste jaren aardig duurder geworden. Heb nog twee dozen staan en gebruik dat alleen maar voor low&slow. Gebruik voor BBQ sessies korter dan een uur gewoon houtskool van de AH. Het is sneller aan, heter en ruikt lekkerder dan briketten, bovendien veel minder troep. Ga binnenkort alleen eens wat zakken PEKO halen bij de Hanos.

De kokosbriketten van AH gebruik ik ook, ze branden prima, alleen komt er wel een berg zand vanaf.

• elhopo
Op zich niets mis met een gasbarbecue, maar wat mij is opgevallen is dat toen ik een budget model van de Lidl had, deze na een jaar of 5 echt wel op was. Daarnaast (was nog zo'n geval met lavasteen) brandde alles gewoon snel aan. Nu heb ik een gasbbq van Weber en die heeft een dik gietijzeren rooster. Dit zorgt ervoor dat de warmte veel beter wordt verdeeld, en dat deze beter te regelen is. Ik heb een Q100 (die is nu opgevolgd door de 1000). Dit model voldoet prima om wat vlees te grillen, ook voor meerdere personen. Je merkt gewoon aan alles het verschil in kwaliteit, en de barbecue zal ook nog wel tijden meegaan. Er is gewoon wat beter nagedacht over alles.Ik zou dan ook geen simpel ding meer willen hebben. Een vriend van me heeft een Campinggaz gasbbq en alles brand daar op aan. Dat probleem heb ik dus niet (of ik moet het moedwillig doen).

Het enige wat ik nog mis is een mogelijkheid om vlees te roken. Naast een gasbbq heb ik dus ook nog een bbq op briketten, omdat ik ook af en toe het een en ander wil roken. Het is dus maar net wat ik op die dag wil gaan doen. Even wat burgertjes en worstjes grillen? Dan gaat het op de gasbbq. Spareribs maken? Roken maar! Er zijn trouwens wel gasbbq's waar je ook op kan roken, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.

• koesie
  • Niet online
Er zijn ook van die rook bakjes die je op je gas bbq kan leggen, of een envelop vouwen van alu folie gaatjes erin prikken en op de bbq leggen.

Heb zelf geen gas bbq dus dit is wat ik gelezen heb.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
koesie schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:01:
[...]

Er zijn ook van die rook bakjes die je op je gas bbq kan leggen, of een envelop vouwen van alu folie gaatjes erin prikken en op de bbq leggen.

Heb zelf geen gas bbq dus dit is wat ik gelezen heb.
Ik jheb zelf zo'n rookbakje. Nog niet uitgeprobeerd, maar kreeg het gratis. Samen met houtsnippers en een soort beker waar je die snippers in doet, whisky erbij en dan laten soaken. Dan uitpersen en in de houtroker.

• elhopo
Klopt, ik ken de bakjes maar aangezien de Q serie maar 1 brander heeft, kan je niet indirect roken, aangezien de hele plaat warm wordt. Als je spareribs 2 1/2 uur daarop legt gaat het niet goed. Alternatief is een andere bbq of dit. Ik heb trouwens wel eens geprobeerd om wat rookhout op de grill te leggen en het werkt wel, maar er komt gewoon niet zoveel rook vanaf.

• FreshMaker
  • Niet online
Al aanmeldingen voor Grillmaster ?

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:25:
Klopt, ik ken de bakjes maar aangezien de Q serie maar 1 brander heeft, kan je niet indirect roken, aangezien de hele plaat warm wordt. Als je spareribs 2 1/2 uur daarop legt gaat het niet goed. Alternatief is een andere bbq of dit. Ik heb trouwens wel eens geprobeerd om wat rookhout op de grill te leggen en het werkt wel, maar er komt gewoon niet zoveel rook vanaf.
nee met een brander wordt het hem niet, zal erg zwart worden dan. :'(

• elhopo
FreshMaker schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:36:
Al aanmeldingen voor Grillmaster ?
Ik heb het wel voorbij zien komen, maar ten eerste heb ik niet echt een BBQ partner en ten tweede lijkt het me niks dat Herman en Martijn me een beetje gaan staan afzeiken (ik hoor hem al zeggen: Een beetje laf vissie). En als ik het niveau zo lees in de uitnodiging (saté en grillfruit?) zal het eerder met grillen te maken hebben dan barbecue. Juist het low en slow is waar ik het meeste van kan genieten, en wat in mijn ogen het lekkerste is.

Wel leuk om ook even wat te laten zien van wat je gemaakt hebt...?

Rollade, een beetje gerookt en tot een kerntemperatuur van 65 graden gegaan in ongeveer 1 1/2 uur. Volgende keer ietsjes korter.

Spareribs, ongeveer 4,5 uur gerookt en met een heerlijke honing marinade en om het half uur ingesmeerd / gekwast. (baste? Moppen?) (er tussenin ligt wat zalm)

Dit recept:
http://www.bluesmoke-bbq....s/singapore_spareribs.php

[Voor 38% gewijzigd door elhopo op 30-04-2015 15:11]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

elhopo schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:14:
[...]
Spareribs, ongeveer 2,5 uur gerookt en met een heerlijke honing marinade en om het half uur ingesmeerd / gekwast. (baste?) (er tussenin ligt wat zalm)

Dit recept:
http://www.bluesmoke-bbq....s/singapore_spareribs.php
2.5 uur maar? Ik doe m'n spareribs (baby back ribs) er toch wel zo'n 5uur op. Temp. ~105°C. En dan zijn ze perfect met een stevige bite. Ik gebruik bij spareribs ook alleen de dome temperatuur meter. Een temp. probe in zulk dun vlees stoppen met die botten heeft niet zo veel zin.

[Voor 17% gewijzigd door immetjes op 30-04-2015 15:14]

• elhopo
immetjes schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:10:
[...]

2.5 uur maar? Ik doe m'n spareribs (baby back ribs) er toch wel zo'n 5uur op. Temp. ~105°C. En dan zijn ze perfect met een stevige bite. Ik gebruik bij spareribs ook alleen de dome temperatuur meter. Een temp. probe in zulk dun vlees stoppen met die botten heeft niet zo veel zin.
[afbeelding]
Klopt, ik had de tijd verkeerd. Ik heb hem intussen aangepast... De kern temperatuur kan je wel meten met een probe, en dat werkt bij mij redelijk goed. De dome thermometer werkt bij mij totaal niet en ik wil ook graag weten wat er in het vlees gebeurt.

[Voor 14% gewijzigd door elhopo op 30-04-2015 15:12]

• FreshMaker
  • Niet online
In 2.5u kan je prima spareribs klaar krijgen, via de zgn easterwood methode.
hogere temperatuur, en na anderhalf uur inpakken dan stoom je ze als het ware gaar.
het kan, dat het beter is, zal ik niet zeggen, nooit getest, maar de "uitvinder" heeft er wel prijzen mee gewonnen.

http://www.easterwoodbbq.nl/2011/08/easterwood-ribs.html

• 418O2
Met babybacks kan dat inderdaad wel.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ik heb het easterwoord recept gelezen, leuk. Het nadeel van al dat suiker (ketjap manis, bruine basterdsuiker) is dat de ribs wel zwart worden, ik vind dat niet zo mooi. Maar ja hij heeft er wel een prijs mee gewonnen.

[Voor 3% gewijzigd door immetjes op 30-04-2015 15:21. Reden: typo's]

• koesie
  • Niet online
ik gebruik meestal een variatie van 3-2-1 (3 uur naakt erop - 2 uur in folie - 1 uur "drogen" met glaze)
Meestal wordt het 3-1-1 bij mij, hangt een beetje ervan af hoe dik bevleesd de ribs zijn

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:13
3-2-1 is zelfs goed voor buik spareribs. Baby backs hoeven dan echt niet zo lang. 4 uur op 110 moet volgens mij wel voldoende zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Widow
XooL schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:25:
Stiekem vind ik die grote Amerikaanse gasbbq's wel vet, maar altijd enorm aan de prijs. Grote verbazing dan ook toen ik afgelopen week de Action binnenliep, en zag dat daar dit model (Flame-Master) stond voor €129,-:
Met Action kan het twee kanten op: óf je heb het koopje van de eeuw, óf het is eersteklas troep die na de eerste keer gebruiken uit elkaar dondert. En iets anders dan die twee uitersten heeft Action bijna niet. Aan de ene kant is 129eu bij de Action echt veel geld en het zou me niet verbazen als het dan ook best een goed ding blijkt te zijn, aan de andere kant is 129eu wel veel geld als het toch niets blijkt te zijn.

Ik heb trouwens afgelopen weekend mn eerste low & slow rollade gebakken op de BBQ, 600gr rundvlees en in ongeveer 50 minuten heb ik die op temperatuur laten komen. Ik hield als dome temperatuur 150 graden aan, maar aan het eind had ik echt moeite om de kolen weer op temperatuur te laten komen. Uiteindelijk bereikte ik nét niet de kerntemperatuur van 65 graden, waardoor het vlees her en der nog rosé was. Maar het was bijzonder lekker, de volgende keer alleen iets warmer :)

• 418O2
FreshMaker schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:14:
In 2.5u kan je prima spareribs klaar krijgen, via de zgn easterwood methode.
hogere temperatuur, en na anderhalf uur inpakken dan stoom je ze als het ware gaar.
het kan, dat het beter is, zal ik niet zeggen, nooit getest, maar de "uitvinder" heeft er wel prijzen mee gewonnen.

http://www.easterwoodbbq.nl/2011/08/easterwood-ribs.html
Omdat ik strontziek wordt van die gallige naarlingen van beef en steak (steeds filmpjes en fotos van ribs posten) heb ik maar 2.25kg ribs besteld :P ga het op deze manier doen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Je eerste keer ?
Mag ik je dan aanraden deze te volgen ;)

http://amazingribs.com/re...y/best_BBQ_ribs_ever.html

Of je moet echt die 2,5 uur willen nemen, maar Meatheads versie is ( persoonlijk ) geweldig !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zorg
immetjes schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:10:
[...]

[afbeelding][afbeelding] [afbeelding]
Ik zie dat je ongeveer dezelfde setup hebt als ik heb. Alleen leg ik mijn ribs gewoon plat op het rooster ivm de marinade (geen dry rub). Nadeel dat ik heb is het juist meten van de temp. Ik heb geen meter in de deksel en gebruik dus ook een externe (fantast vd ikea) maar hoe positioneer je die goed? Ik steek het door het luchtrooster bovenop zodat de meter in het midden hangt. Ben benieuwd naar andere oplossingen.

Nadeel van "mijn" methodd is het insmeren van de ribs, deksel eraf zorgt ervoor dat de temp heel snel daalt en steeds weer op temperatuur moet komen. Ik ga ze vandaag wat minder insmeren (vorige keer elke 20 min) en circa 4 uur op de bbq.

Verder nog chickenwings volgens http://www.bbqgenootschap...jalan-alor-chickenwings)/ , eerste keer dat ik dit maak. Gisteren alles in de marinade gezet. Vanmiddag bij geen regen gaat de boel aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik doe de probe door een aardappel, en zet die op de hoogte van het vlees.
( niet te dichtbij, maar ook niet boven het warmste deel )

qua temperatuur, je vlees koelt niet onmiddellijk af naar vriestemperaturen, dus na sluiten van de dome gaat de temp vrij vlot terug naar de 110 / 120C
Dit kan je gewoon incalculeren naar de eindtijd.

"looking aint cooking" is dan ook een leuke uitspraak, maar klopt niet .....
Diegene die dit zeggen roepen ook dat je achteraf je vlees moet laten rusten en nagaren, en imo is nagaren OOK onderdeel van het kookproces.

Je gaat uiteraard niet 30 minuten "kijken" hoogstens 1 á 2 minuten tot 5 bij insmeren / basting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:32:
qua temperatuur, je vlees koelt niet onmiddellijk af naar vriestemperaturen, dus na sluiten van de dome gaat de temp vrij vlot terug naar de 110 / 120C
Dit kan je gewoon incalculeren naar de eindtijd.

"looking aint cooking" is dan ook een leuke uitspraak, maar klopt niet .....

Je gaat uiteraard niet 30 minuten "kijken" hoogstens 1 á 2 minuten tot 5 bij insmeren / basting
Inderdaad, het valt wel mee. Hier wordt het mooi uitgelegd met data:
http://amazingribs.com/ti...g_lookin_aint_cookin.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
FreshMaker schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:12:
Je eerste keer ?
Mag ik je dan aanraden deze te volgen ;)

http://amazingribs.com/re...y/best_BBQ_ribs_ever.html

Of je moet echt die 2,5 uur willen nemen, maar Meatheads versie is ( persoonlijk ) geweldig !
Ik heb 1x buikspareribs op de 3-2-1 methode gedaan. Ik zal eens kijken wat ik ga doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zorg
Bedankt voor alle tips! De aardappel probe gaat zometeen op de bbq bij het vlees! Inderdaad de kap blijft geen 10 minuten open staan, max een minuut of 3, smeren en dan weer dicht

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Zorg schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:38:
Bedankt voor alle tips! De aardappel probe gaat zometeen op de bbq bij het vlees! Inderdaad de kap blijft geen 10 minuten open staan, max een minuut of 3, smeren en dan weer dicht
ik heb zelf een Maverick thermometer en daar zit een clip bij zodat je hem op het rooster vast kan maken.
Voor de Maverick gebruikte ik ook de aardappel methode met een Fantast (kurk kan ook).
Ik wil graag de temp bij mijn vlees weten, dome temp is leuk maar daar ligt mijn vlees niet.

Success vandaag, ik heb een verjaardag dus het worden wat snelle kipvleugels vandaag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elhopo
Ik doe de thermometer gewoon in het vlees tussen de ribben, en dat gaat gewoon prima. Ik zie dat ook wel op andere plekken terug, dus zo gek is dat toch niet...?
Ik ben vandaag uitgenodigd op een bbq waar onder andere ree op de bbq komt. Ik ben wel heel benieuwd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:14:
Ik doe de thermometer gewoon in het vlees tussen de ribben, en dat gaat gewoon prima. Ik zie dat ook wel op andere plekken terug, dus zo gek is dat toch niet...?
Ik ben vandaag uitgenodigd op een bbq waar onder andere ree op de bbq komt. Ik ben wel heel benieuwd.
ik kijk gewoon of het vlees is teruggetrokken is van de botten.
En na 5-6 uur zijn ze wel gaar.

Ree klinkt goed

Acties:
  • 0Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

L
Zorg schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 08:14:
[...]

Ik zie dat je ongeveer dezelfde setup hebt als ik heb. Alleen leg ik mijn ribs gewoon plat op het rooster ivm de marinade (geen dry rub). Nadeel dat ik heb is het juist meten van de temp. Ik heb geen meter in de deksel en gebruik dus ook een externe (fantast vd ikea) maar hoe positioneer je die goed? Ik steek het door het luchtrooster bovenop zodat de meter in het midden hangt. Ben benieuwd naar andere oplossingen.

Nadeel van "mijn" methodd is het insmeren van de ribs, deksel eraf zorgt ervoor dat de temp heel snel daalt en steeds weer op temperatuur moet komen. Ik ga ze vandaag wat minder insmeren (vorige keer elke 20 min) en circa 4 uur op de bbq.
[...]
Plat liggen gaat niet passen bij mij. Ik steek de probe vd thermometer door het luchtgat in de deksel en zorg ervoor dat die niet het vlees raakt. Ik mob de ribs elk uur 1x. Omdat ik ook bakstenen als warmteaccu in de BBQ heb liggen is de dome zo weer op temperatuur. Na 4uur gaat de glaze erop (laatste keer gewoon Sweet Dalton van Remia) en dan nog een uurtje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

elhopo schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 13:14:
Je hebt er alleen niet zo veel aan omdat je niet de temp. vh vlees meet maar vd botten en die zijn warmer omdat ze de warmte vanuit de dome geleiden. Gewoon dome temp. 4..5u tussen de 90gr. en 120gr. houden dan komt het wel goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Als ik maar een paar ribben maak leg ik ze ook plat.
Maar als ik er een heleboel maak past het simpelweg niet.

Je kan speciale ribracks kopen, maar ik gebruik een Ikea dekselhouder.
Alleen de plastic dopjes eraf halen en gebruiken maar
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
koesie schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:21:
Als ik maar een paar ribben maak leg ik ze ook plat.
Maar als ik er een heleboel maak past het simpelweg niet.

Je kan speciale ribracks kopen, maar ik gebruik een Ikea dekselhouder.
Alleen de plastic dopjes eraf halen en gebruiken maar
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/
Die heb ik ook :) op 47 cm kan je haast niet anders. De ribs zijn binnen, 2,25kg in 2 slabs. Doe ze 3 uur op 110c met bier in de opvangbak en 2 porties rookhout. Vanavond al even ontvliezen en in de rub zetten
Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee