Het hangt er idd vanaf wat je wilt bereiken qua temperatuur.
Ik heb zelf de snake methode nog nooit gebruikt, maar gebruik meestal de minion methode.
Komt op hetzelfde neer maar is net anders.
Ik pak mijn kolen rooster in voor het gedeelte waar geen kolen op komen, los leg ik er ook nog een los stuk folie op. Daar valt al het vet op dat ik dan na een paar sessies kan vervangen.
Met een rekje baken ik het af. Dan doe ik er hete kolen bovenop.
Stuk of 12 als ik low en slow wil gaan, een een volle starter (kleine weber starter) als het gewoon heet moet zijn.
Dan ziet het er ongeveer zo uit:
De theorie is dat je dan de lucht door je kolen forceert.
Ook ik heb onder op de aspan markeringen gemaakt om te kunnen zien hoever de vlinders open zijn.
De trek loopt altijd van onder naar boven, dus boven dient ook altijd meer open te staan dan onderen.
Hoe meer trek hoe warmer. Bij een low en slow sessie staat de onderste bij mij zo goed als dicht.
Als ik klaar ben met een sessie gaan gelijk alle schuiven dicht, zodat de kolen kunnen doven.
De volgende sessie rommel ik met en schepje een beetje door de overgebleven kolen om de as weg te halen, een paar nieuwe kolen erbij, en weer hete erboven op. Rinse and repeat.
Als ik wil grillen pak ik overigens meestal mijn WGA (Weber Go Anywhere). Daar is de afstand tussen te kolen en het rooster een stuk minder dus is het lekker heet.
[
Voor 5% gewijzigd door
koesie op 03-05-2015 11:18
]