Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 27 Laatste
Acties:
  • 191.915 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dat bier komt niet terug in de smaken, vocht in die bak is voor de vochtigheidsgrad tijdens de cook.
Misschien is een paar boullionblokjes 'voordeliger' ?
ik heb alleen een cm water onderin, meer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
immetjes schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:10:
[...]

2.5 uur maar? Ik doe m'n spareribs (baby back ribs) er toch wel zo'n 5uur op. Temp. ~105°C. En dan zijn ze perfect met een stevige bite. Ik gebruik bij spareribs ook alleen de dome temperatuur meter. Een temp. probe in zulk dun vlees stoppen met die botten heeft niet zo veel zin.
[afbeelding][afbeelding] [afbeelding]
koesie schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:21:
Als ik maar een paar ribben maak leg ik ze ook plat.
Maar als ik er een heleboel maak past het simpelweg niet.

Je kan speciale ribracks kopen, maar ik gebruik een Ikea dekselhouder.
Alleen de plastic dopjes eraf halen en gebruiken maar
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/
Die Ikea dekselhouder is een goede oplossing, bedankt voor de tip!

[ Voor 46% gewijzigd door Jumpman op 01-05-2015 21:21 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Vandaag was mijn dochter jarig ( technisch gezien gisteren) en we hadden wat eters. Gewoon simpel kip gemaakt, maar gaat er altijd goed in hier. Een favoriet Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/gdu96bvpj/IMG_20150501_173944929.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door koesie op 02-05-2015 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:17
Met kippenbouten kan je goed veel monden voeden inderdaad, helemaal als je een kap hebt (wat moet je uberhaupt met een bbq zonder kap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hmm.. Heb moeite om de Weber om temperatuur houden. Zit nu rond 102c en krijg hem niet echt omhoog. Onder open, boven dicht, andersom, beide dicht... Helpt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
418O2 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:57:
Hmm.. Heb moeite om de Weber om temperatuur houden. Zit nu rond 102c en krijg hem niet echt omhoog. Onder open, boven dicht, andersom, beide dicht... Helpt niet
Meer kooltjes proberen?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ph4ge schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 16:02:
[...]

Meer kooltjes proberen?
Heb de snake iets aangepast, kijken of dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Beste is om de onderste half open te zetten, en de bovenste volledig
Dan creeer je (over/onder)-druk en gaat het prima ... ( een tocht, zo je het wilt noemen )
Wil je meer temperatuur, gaat de onderste nog wat open, en de bovenste naar half gesloten

Ik heb op bij mijn onderste hendel streepjes gezet - dicht, 1/4e 1/2 en O(pen)
Het is een paar keer oefenen, dan wen je er aan.

Hier liggen wings op het rooster ....

Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-05-02%2017.18.38_zpsxwprw8wd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Food/2015-05-02%2017.18.26_zpsddqqihsh.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door FreshMaker op 02-05-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Met wat meer briketten is het gelukt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nxUEVi4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZJ11vPW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Netjes hoor, ziet er prima uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Het was echt heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Lekker hoor krijg er trek van. Binnenkort maar weer eens paar ribben uit de vriezer trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Misschien echt een noob-vraag... Maar hoe houd ik mn kolen heet in mn weber? Ik vind het altijd zo snel afkoelen... Moet ik luchtopeningen open/dicht zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ferra schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:35:
Misschien echt een noob-vraag... Maar hoe houd ik mn kolen heet in mn weber? Ik vind het altijd zo snel afkoelen... Moet ik luchtopeningen open/dicht zetten?
Wikipedia: Branddriehoek

Het blijft fikkie stoken ....
brandstof + zuurstof = temperatuur
Neem er één weg, en de cyclus is verstoord.

voldoende brandstof, maar openingen dicht, en je temperatuur gaat gewoon omlaag ( en uit )
Minder brandstof, openingen open zelfde verhaal.

Ik heb met zo'n 20 briketten een temp van 150c
Meer briketten is meer warmte natuurlijk, tenzij je ze langzaam om en om laat opbranden ( de genoemde snake )
Mijn voorkeur btw bij L&S ( Pulled Pork / Ribs )

Het opstoken van je bbq lijkt simpel een zak briketten en een vlammetje, maar het ligt er helemaal aan hoe en wat je wilt bereiken ( blazing inferno of een zacht kabbelend riviertje van warmte )
Je moet leren omgaan met je bbq, spelen met de openingen en kijken ( noteren ) wat er gebeurt

Ik heb markeringen bij mijn hendel staan ( dicht, 1/4, 1/2 en Open ) mijn bovenste opening is altijd 1/2 open, en controleer de temperatuur met de onderste hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Het hangt er idd vanaf wat je wilt bereiken qua temperatuur.
Ik heb zelf de snake methode nog nooit gebruikt, maar gebruik meestal de minion methode.
Komt op hetzelfde neer maar is net anders.

Ik pak mijn kolen rooster in voor het gedeelte waar geen kolen op komen, los leg ik er ook nog een los stuk folie op. Daar valt al het vet op dat ik dan na een paar sessies kan vervangen.
Met een rekje baken ik het af. Dan doe ik er hete kolen bovenop.
Stuk of 12 als ik low en slow wil gaan, een een volle starter (kleine weber starter) als het gewoon heet moet zijn.
Dan ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i1202.photobucket.com/albums/bb365/hertekop/IMG_8173.jpg

De theorie is dat je dan de lucht door je kolen forceert.
Ook ik heb onder op de aspan markeringen gemaakt om te kunnen zien hoever de vlinders open zijn.
De trek loopt altijd van onder naar boven, dus boven dient ook altijd meer open te staan dan onderen.
Hoe meer trek hoe warmer. Bij een low en slow sessie staat de onderste bij mij zo goed als dicht.

Als ik klaar ben met een sessie gaan gelijk alle schuiven dicht, zodat de kolen kunnen doven.
De volgende sessie rommel ik met en schepje een beetje door de overgebleven kolen om de as weg te halen, een paar nieuwe kolen erbij, en weer hete erboven op. Rinse and repeat.

Als ik wil grillen pak ik overigens meestal mijn WGA (Weber Go Anywhere). Daar is de afstand tussen te kolen en het rooster een stuk minder dus is het lekker heet.

[ Voor 5% gewijzigd door koesie op 03-05-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
vortexnl1982 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:57:
Vriezen jullie het vlees ook weer in van beefensteak ? Ik lees overal dat dit niet aan te raden is... Trouwens een goedkoper alternatief voor beefensteak is www.aalvink.nl/webshop/
Ik heb van de week 2 varkensnekken en een picanha besteld. Een van de varkensnekken ligt nu op de Weber. De eerste ervaring is positief. Alle stukken vlees waren beduidend zwaarder dan wat ik besteld had. Ze werden geleverd in een soort piepschuim doos met zakken water/ijs. Hoewel ze een nacht bij PostNL moeten hebben gelegen waren ze dus nog goed koud, maar niet bevroren. Ze zaten vacuümverpakt en konden zo de vriezer in. Aan de varkensnek hoefde ik weinig te doen, geen vliesjes of grote stukken vet. Hij is wel vrij plat waardoor hij misschien wat sneller klaar is. Het was makkelijker en goedkoper dan bijv. de Sligro, vanavond eens proeven of het vlees ook goed is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
Hmm een bbq topic, al die jaren gemist.

Hoewel ik graag bbq is het altijd zo veel werk. Heb een weber 57 cm en heb ook altijd moeite om het warm te houden. Er gaat en volle starter plus nog wat extra in en dan red ik net anderhalf uur op een goede temperatuur om normaal te barbecuen en niet l&s.

Zie dat sommigen hier ook kolen hergebruiken, bij mij zijn ze altijd helemaal opgebrand en ik sluit alle ventilatie aan het einde.

Zou graag eens pulled pork of eigen ribs maken maar zie me dat niet lukken op de weber.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat gebruik je dan? Houtskool is namelijk snel op. Met een snake zoals hierboven kan je lang door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Alleen briketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Het soort briketten maakt ook veel verschil. Kokosbriketten geven over het algemeen het beste resultaat. Ze worden net wat heter en branden langer. Als je alle ventilatieroosters volledig open zet wordt de temperatuur hoger en brand alles sneller op. Ik gebruik meestal de minion methode, waarbij het wel een paar uur goed warm blijft. Genoeg in ieder geval voor het garen van spareribs.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
Malt007 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:49:

Zelf gebruik ik een chinees imitatie green egg en die raad ik niemand aan :-) In het begin beviel deze prima, zeker na 100 euro compensatie door gebrekkige afwerking, maar hij voldoet al een tijdje totaal niet meer. Geen idee waar het aan ligt maar krijg de temperatuur niet boven de 200, zelfs niet met een ventilator. Zie nergens grote warmtelekken of rook ontsnappen maar hij gaat gewoon niet hoger. Daarnaast is laatste de binnenste koepel ook nog gebarsten dus hij is zo goed als useless. Dus aan t sparen voor een groen ei :-)
Het vilt al vervangen?

De mijne komt ook niet makkelijk boven de 200gr, maar dat is voor mij voldoende .

[ Voor 5% gewijzigd door Taigu op 03-05-2015 13:19 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:56:

Hoewel ik graag bbq is het altijd zo veel werk. Heb een weber 57 cm en heb ook altijd moeite om het warm te houden. Er gaat en volle starter plus nog wat extra in en dan red ik net anderhalf uur op een goede temperatuur om normaal te barbecuen en niet l&s.

Zie dat sommigen hier ook kolen hergebruiken, bij mij zijn ze altijd helemaal opgebrand en ik sluit alle ventilatie aan het einde.

Zou graag eens pulled pork of eigen ribs maken maar zie me dat niet lukken op de weber.
Ik ben zelf totaal geen expert, maar ik ben nu aan mn derde PP bezig op een 47 inch Weber. Kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18:55
ph4ge schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:26:
[...]

Ik heb van de week 2 varkensnekken en een picanha besteld. Een van de varkensnekken ligt nu op de Weber. De eerste ervaring is positief. Alle stukken vlees waren beduidend zwaarder dan wat ik besteld had. Ze werden geleverd in een soort piepschuim doos met zakken water/ijs. Hoewel ze een nacht bij PostNL moeten hebben gelegen waren ze dus nog goed koud, maar niet bevroren. Ze zaten vacuümverpakt en konden zo de vriezer in. Aan de varkensnek hoefde ik weinig te doen, geen vliesjes of grote stukken vet. Hij is wel vrij plat waardoor hij misschien wat sneller klaar is. Het was makkelijker en goedkoper dan bijv. de Sligro, vanavond eens proeven of het vlees ook goed is.
Ben benieuwd ! Op hun eigen site stellen ze dat je het vlees beter niet kunt invriezen:
De speciaal ontworpen
koeldoos waarborgt dat uw bestelling bij u of uw buren gekoeld aankomt,
onafhankelijk van de buitentemperatuur: diepgevroren producten zullen
wel ontdooid of bijna ontdooid zijn en mogen daarom niet meer worden
ingevroren.
Zal binnenkort ook wat bestellen alleen zit mijn grote vriezer nu al helemaal vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
vortexnl1982 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:59:
[...]

Ben benieuwd ! Op hun eigen site stellen ze dat je het vlees beter niet kunt invriezen:

[...]

Zal binnenkort ook wat bestellen alleen zit mijn grote vriezer nu al helemaal vol :)
Ik heb speciaal gecheckt dat het niet door hun ingevroren was, dus het is de eerste keer dat kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:49
Vraagje aan mensen die ook wel eens moink balls maken kan ik ook een avond van te voren het gehakt klaarmaken en in de koelkast zetten om de volgende dag op de bbq te doen ?

Of is dat niet ze goed voor het vlees cq smaak?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:40:
Vraagje aan mensen die ook wel eens moink balls maken kan ik ook een avond van te voren het gehakt klaarmaken en in de koelkast zetten om de volgende dag op de bbq te doen ?

Ja kan wel ik zou alleen ze pas daadwerkelijk in elkaar zetten voor je gaat beginnen. Het zout in je rub ontdekt wel wat vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
MdO82 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:40:

Volgens mij kan het 2 ( zelfs 3 ) voordelen opleveren, de smaken trekken er goed in ( ingemengde marinade ) en de ballen zijn wat steviger.

als derde ( klein voordeel ) doordat de kern koeler is, kan je het bacon om de buitenkant wat langer laten garen, en krokanter worden, al vermoed ik dat het in zo'n klein balletje niet héél veel verschil maakt.

De 57" moetje eigenlijk ook niet echt als 'hete bbq' gebruiken, dan heb je bijna 2 zakken briketten nodig om wat oppervlak te krijgen ;)
Tenminste, dat is mijn mening, ik heb daar een kleinere smokey joe voor ( omdat het een mooie actie was vorig jaar, á 25€ gekocht )
Daar gaat een halve zak ( action / AH ) briketten in, en vlamt de pan uit.

Voor low en slow neem ik de wat duurdere kokos briketten, langer en constanter in gebruik, maar minder heet.

Gisteren de kipvleugels bleef de 57" op een temperatuur van 225c ( dome ) hangen, en zo'n 2u zo gebleven.
Daar gebruikte ik goedkope briketten 3/4e zak, en 1/2 zak houtskool ( smaak-idee )

Na afloop kleppen dicht, en na 30 minuten was de buitenkant handwarm, en vuur dus grotendeels gedoofd.
de helft van mijn brandstof was over, zoals eerder OOK voor een volgende sessie

[ Voor 51% gewijzigd door FreshMaker op 03-05-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ja wellicht had ik me beter moeten laten adviseren dan bij aanschaf. Krijg je er zo'n starter bij maar daar heb je dus niks aan als je twee keer moet vullen voor een voldoende laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
-dubbel-

[ Voor 97% gewijzigd door Phusebox op 03-05-2015 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Wat bedoel je met twee keer vullen? Gewoon 1 x de starter voor de helft vullen voldoet wel normaal gezien. Als de briketten heet zijn (de bovenste briketten worden dan grijs) kun je ze in de barbecue doen. Als je wat langer wil barbecuen kan je er nog een laag briketten onder doen, die worden dan vanzelf door de bovenliggende briketten aangestoken. Wat belangrijk is is dat je de onder- en bovenventilatie goed open zet. Daar zijn ook genoeg filmpjes van te vinden op internet. Deksel erop en wachten tot alles goed warm is en gaan. Je kan ook indirect stoken, dan vul je maar 1 kant van het kolenrooster zoals eerder in dit topic al getoond.

Met goed open bedoel ik niet helemaal open maar bijvoorbeeld half. Het is een beetje expirimenteren wat voor jou het beste voldoet, maar ook daar kan je veel over lezen op internet.

[ Voor 12% gewijzigd door elhopo op 03-05-2015 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ik vul die starter altijd tot aan de rand en dan gooi ik er nog wat briketten bij.

Waarschijnlijk te weinig geduld. Ik zet de starter ook in de bbq dus de briketten gaan dan ook al aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

1,5 uur vind ik ook lang zat (voor gewoon bbq-en). Voor mij is wat in de starter kan altijd wel voldoende.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:34:
Hmm ja wellicht had ik me beter moeten laten adviseren dan bij aanschaf. Krijg je er zo'n starter bij maar daar heb je dus niks aan als je twee keer moet vullen voor een voldoende laag.
Als ik de houtskool vooral aan één kant van mijn 57" deponeer, wordt die kant heet genoeg om goed te grillen. De "koude" kant kun je gebruiken voor het spul wat op lager vuur moet of om warm te houden...

Ik kan prima een tijd grillen met 1 vulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Voor de tweakers die eens pulled pork willen maken op hun ketel hier een uitleg hoe dit te doen.
Tot de letter hoeft niet maar dan heb je een globaal idee hoe de zaken aan te pakken.
Mijn eerste twee pulled port sessie heb ik ook op een 47 cm Weber gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
koesie schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:11:
Voor de tweakers die eens pulled pork willen maken op hun ketel hier een uitleg hoe dit te doen.
Tot de letter hoeft niet maar dan heb je een globaal idee hoe de zaken aan te pakken.
Mijn eerste twee pulled port sessie heb ik ook op een 47 cm Weber gedaan.
Duidelijke uitleg maar hoe vul je de bbq bij als er vlees op ligt? En die rekjes waar ze het over hebben heb ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:43:
[...]

Duidelijke uitleg maar hoe vul je de bbq bij als er vlees op ligt? En die rekjes waar ze het over hebben heb ik niet?
Sommige hebben klepjes in het rooster. En anders t rooster er af.

Dan moet je die kopen of bakstenen gebruiken.

Thermometers zijn wel nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm wordt een duur grapje. Zo te horen heb ik nog een complete stenen tafel oid nodig want waar ga ik met het rooster heen en waar maak ik nieuwe briketten op aan met de starter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die kan iemand vasthouden. Starter kan je op een stenen ondergrond zetten. Niet zo moeilijk denken :)

Je kan ook een snake maken, die kan je zo lang maken als je wil en houdt zichzelf aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
418O2 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:23:
Die kan iemand vasthouden. Starter kan je op een stenen ondergrond zetten. Niet zo moeilijk denken :)

Je kan ook een snake maken, die kan je zo lang maken als je wil en houdt zichzelf aan
Heb geen stenen ondergrond buiten natuurstenen terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:43:
[...]

je had een 57 toch? Als je hem bij het begin goed vult, dus zoveel als je kan, plus een stuk of 12 hete briketten erop kom je wel uit. Dan zal je waarschijnlijk niet bij hoeven te vullen.
En ik heb ook een klaprooster dan kan ik van de bovenkant bijvullen mocht het noodzakelijk zijn.

Als afscheiding gebruik ik een rekje, als je dat niet hebt kan je ook een paar bakstenen inpakken in alu folie en dat gebruiken. Ik heb trouwens nog van deze deze liggen:
Afbeeldingslocatie: http://i658.photobucket.com/albums/uu305/Weberperformer/18apr2010/9.jpg
Mocht je er een willen hebben kan je hem gratis ophalen DM maar.

En idd thermometer is wel key om te hebben, meten is weten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door koesie op 03-05-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Gelukkig hadden we dan ook al jaren een oud/ander BBQ topic ;)
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:30:
[...]

Heb geen stenen ondergrond buiten natuurstenen terras.
Koop je de goedkoopste 30x30 tegel die ook op de gemeente trottoirs liggen bij een bouwmarkt, of iets dergelijks. Daar de starter op om halverwege wat briketten aan te steken, en zodra deze klaar zijn, vlees even op een bord, rooster op de steen, starter legen en rooster er weer op. Vlees er op, deksel dicht en klaar ben je.
Het is bbq, daar kun je redelijk mee sjoemelen en halverwege dit soort dingen doen.

Doe je wat koesie zegt hierboven (gewoon flink vullen met koude briketten), kom je al een heel eind en hoef je mogelijk helemaal niet bij te vullen.

[ Voor 8% gewijzigd door Fly-guy op 03-05-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Als je een 57 cm Weber hebt kan je een klaprooster van Cadac kopen, een stukje goedkoper en past ook prima las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Phusebox schreef op zondag 03 mei 2015 @ 19:07:
Hmm wordt een duur grapje. Zo te horen heb ik nog een complete stenen tafel oid nodig want waar ga ik met het rooster heen en waar maak ik nieuwe briketten op aan met de starter
Wat ik altijd doe is:
- Aanmaken met snelstarter die ik in de bbq zet.
- In het midden een bakje water- links en rechts wat koude briketten. Dan gooi ik op die koude briketten de briketten die ik heb aangemaakt. Vervolgens gooi ik er nog wat koude briketten bovenop. Op die manier worden er langzaam steeds meer briketten warm naarmate de andere opbranden en kan je rustig 6 uur vooruit. Dit zijn gewoon huis-tuin-en-keuken briketten, geen merk ofzo.
- Als ik halverwege de PP in ga smeren met glaze gooi ik er nog wat nieuwe koude briketten op.

In principe heb je de starter alleen nodig bij het starten.

Ik doe trouwens ook geen zilverfolie onderin de barbecue, dat is een beetje dubbelop omdat het lucht ook al niet door het bakje vocht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:38:
Als je een 57 cm Weber hebt kan je een klaprooster van Cadac kopen, een stukje goedkoper en past ook prima las ik.
een geëmailleerd rooster van outdoorchef past ook op een 57.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
afgelopen zondag lekker in de regen ge'BBQt.
voor het eerst een groot stuk gemaakt ipv de standaard hamburgers en worstjes.

het is een picanha van angus beef, via beef&steak.
ook nog even een thermometer voor aangeschaft
http://www.fonq.nl/product/outdoorchef-gourmet-check/112645/

before
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/sy6y2u.jpg

after
Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/34pgmrp.jpg

was zeer smakelijk en zeker voor herhaling vatbaar.

alleen ik moet me BBQ een beetje aanpassen, want er ontsnapt teveel lucht :+

[ Voor 12% gewijzigd door Denniz0229 op 04-05-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:45:

Complimenten, wat een mooi stuk vlees !

En het luchtdicht ... gewoon een paar keer een fatty-bomb maken, dan slibt de kier vanzelf dicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Denniz0229 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:45:
afgelopen zondag lekker in de regen ge'BBQt.
voor het eerst een groot stuk gemaakt ipv de standaard hamburgers en worstjes.

het is een picanha van angus beef, via beef&steak.
ook nog even een thermometer voor aangeschaft
http://www.fonq.nl/product/outdoorchef-gourmet-check/112645/

before
[afbeelding]

after
[afbeelding]

was zeer smakelijk en zeker voor herhaling vatbaar.

Ziet er heerlijk uit, die heb ik ook liggen. Gewoon peper en zout of nog iets bijzonders mee gedaan? Hoelang heb je er over gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
ph4ge schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:45:
[...]

Ziet er heerlijk uit, die heb ik ook liggen. Gewoon peper en zout of nog iets bijzonders mee gedaan? Hoelang heb je er over gedaan?
alleen zout en peper inderdaad.
dacht houd hem de eerste x lekker neutraal, dan weet je wat je basis is, de volgende x ga ik hem wel iets meer kruiden.
FreshMaker schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:41:

Complimenten, wat een mooi stuk vlees !

En het luchtdicht ... gewoon een paar keer een fatty-bomb maken, dan slibt de kier vanzelf dicht ;)
dankje.

en het is een behoorlijke kier bij de as opvang bak.
ik heb dan ook een rechthoekige BBQ; Afbeeldingslocatie: http://www.grandhall.nl/SiteFiles/Afbeeldingen/Xenon%20Charcoal_hood%20closed.jpg

de kier bij de deksel is niet zo groot als lijkt op de foto.
maar het gaat dus om de kier bij de asbak.
oplossing is er al, alleen nu nog uitvoeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Vilt, of van dat aluminiumtape ?

Maar dat is een mooi monster ... vooral de flesopener, die doet het hem ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
FreshMaker schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:16:
Vilt, of van dat aluminiumtape ?

Maar dat is een mooi monster ... vooral de flesopener, die doet het hem ..
aluminiumtape wordt echt lelijk en die lijmlaag is niet zo hittebestendig :9
maar ik zit toevallig in de brandwerende- en isolatiematerialen wereld, dus het komt wel goed ;)

verder dient de flesopener voor mij nu als houden voor de temperatuursensor.

[ Voor 9% gewijzigd door Denniz0229 op 04-05-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Aluminiumtape is inderdaad niet de perfecte oplossing ;)
Been there done that op mijn 1e rookoven ...

Om de eerste stappen te nemen, is hij best goed, maar zodra je meer wilt .... valt hij door de mand.
Barbecook rookoven, 90€ aan te dun plaatmateriaal ;)

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/5/5/3/9200000005013556.jpg

De onderkant is gewoon open, de kolenbak ligt op 3 steunen, met een opening van 2cm rondom.
De deurtjes sluiten maar nét, en met wat alufolie ( en later tape ) ging het al wat beter.

Zalmfilet (warm) roken ging best redelijk, maar dat is eerder omdat je maar 30 minuten nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Denniz0229 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:48:
[...]

alleen zout en peper inderdaad.
dacht houd hem de eerste x lekker neutraal, dan weet je wat je basis is, de volgende x ga ik hem wel iets meer kruiden.
Picanha "moet" je lekker neutraal houden, daarvoor is de smaak veel te lekker. Misschien voor de liefhebber een schaaltje chimichurri op tafel als het echt moet, maar anders lekker zo laten..

En nu dus weer zin in picanha :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Denniz0229 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:20:
[...]

aluminiumtape wordt echt lelijk en die lijmlaag is niet zo hittebestendig :9
maar ik zit toevallig in de brandwerende- en isolatiematerialen wereld, dus het komt wel goed ;)

verder dient de flesopener voor mij nu als houden voor de temperatuursensor.
Oeh, iemand met een Grandhall Xenon Charcoal!! Ik sta (stond? 8)7 ) op het punt deze ook aan te schaffen.
Is bovenstaande kier écht een afknapper (want ik zit toevallig niet in de brandwerende- en isolatiematerialenwereld, hehe B) )

En hoe goed werkt het op- en neergaande rooster? Vallen geen kolen/briketten tussen bij het naar boven halen, want ik zag op de foto's dat de opstaande rand niet zo heel hoog was.

Ik twijfel nog steeds tussen deze en een Weber one touch premium GBS, maar ik vond met name het gebruiksgemak hier wat hoger (ik doe eigenlijk nooit low en slow, en mij lijkt de afstand briketten versus steak dan te hoog bij een Weber)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
ScSi schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:29:
[...]

Oeh, iemand met een Grandhall Xenon Charcoal!! Ik sta (stond? 8)7 ) op het punt deze ook aan te schaffen.
Is bovenstaande kier écht een afknapper (want ik zit toevallig niet in de brandwerende- en isolatiematerialenwereld, hehe B) )

En hoe goed werkt het op- en neergaande rooster? Vallen geen kolen/briketten tussen bij het naar boven halen, want ik zag op de foto's dat de opstaande rand niet zo heel hoog was.

Ik twijfel nog steeds tussen deze en een Weber one touch premium GBS, maar ik vond met name het gebruiksgemak hier wat hoger (ik doe eigenlijk nooit low en slow, en mij lijkt de afstand briketten versus steak dan te hoog bij een Weber)
ja het ligt er aan hoe handig je zelf bent en wat je wilt.
ik heb hem gekocht voor 220 euro en verwachte dan ook geen 100% topkwaliteit.
de deksel was simpel op te lossen door het scharnier iets lager te maken, was 2 seconden werk met de boor. de asopvanger ga ik van het weekend even wat op bedenken.

verder werkt het kolenrooster ideaal, loopt soepel en is super handig als je wilt grillen.
de hoogte van de rand is ongeveer 2cm, wat ongeveer net zo dik is als 1 briket.
ik gooi er nooit meer als 1 laag in, dus dan heb je er sowieso geen last van.
verder is het oppervlakte groot genoeg om in het midden een berg te maken mocht je dat willen.

qua prijs kwaliteit verhouding ben ik zeer tevreden met de xenon charcoal

je zou ook deze:
http://www.azalp.nl/buitenkeukens-en-bbq/houtskool-bbq/12287
http://www.azalp.nl/buitenkeukens-en-bbq/houtskool-bbq/12288
kunnen bekijken als je perse zo'n model wilt. ik weet echter niet hoe de afwerking van deze zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Denniz0229 op 04-05-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

Denniz0229; bedankt voor je feedback! Ik kan hem ook voor 229 krijgen, en verwacht dus ook geen wonderen. Echter is een Weber ook rond die prijsklasse te vinden (goed, iets meer) en daar hoor ik overwegende positieve geluiden over.

Blij om horen dat het kolenrooster ideaal werkt, is ook een unique selling point van deze bbq.

Bijkomend vraagje nog; hoe goed sluit het pijpje bovenop af? Op een video zag ik dat daar ook vrij veel speling op zat, maar blijkbaar valt dat wel mee en is de asla het zorgenkindje?

Ik zou graag in de showroom even gaan kijken, echter is dat best een eind rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:20

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

ScSi schreef op maandag 04 mei 2015 @ 17:03:
Denniz0229; bedankt voor je feedback! Ik kan hem ook voor 229 krijgen, en verwacht dus ook geen wonderen. Echter is een Weber ook rond die prijsklasse te vinden (goed, iets meer) en daar hoor ik overwegende positieve geluiden over.

Blij om horen dat het kolenrooster ideaal werkt, is ook een unique selling point van deze bbq.

Bijkomend vraagje nog; hoe goed sluit het pijpje bovenop af? Op een video zag ik dat daar ook vrij veel speling op zat, maar blijkbaar valt dat wel mee en is de asla het zorgenkindje?

Ik zou graag in de showroom even gaan kijken, echter is dat best een eind rijden..
Ofset smokers geen optie voor jou?
http://www.oklahomabbq.nl/

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
ScSi schreef op maandag 04 mei 2015 @ 17:03:

als je aan de hand van me naam kan uitvinden waar ik woon, dan mag je hier wel komen kijken ;) (mits dichterbij uiteraard)

het pijpje sluit nog het beste af eigenlijk, het is wel metaal op metaal, maar er zit een veertje over het draadeind waardoor die dus vastgedrukt word.

de asla heeft een heel klein beetje spelling, een sateprikker past er niet tussen, en ik weet niet eens of dit een heel erg uitmaakt qua tempratuur e.d. maar ik wil het gewoon dicht :+
de aanpassing aan het deksel is wel noodzakelijk, als je die out of the box monteert is die kier 5mm :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/N6KijdU.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik lees de laatste tijd veel over houtpellet barbecues. Het schijnt dat deze in de VS zeker bij wedstrijden veel gebruikt worden, en ook vaak winnen. Ik kan dat wel enigszins begrijpen, je zet hem op aan, stelt de temperatuur in en klaar ben je. Door de pellets krijg je een rooksmaakje en de temperatuur is over lange tijd gewoon ontzettend constant.

Ik heb in Nederland ook wat gevonden, en ik ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft of er misschien een gedachte bij heeft.
Deze bedoel ik: http://www.green-forest.nl/
Het klinkt wel heel mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:08
Die dingen kosten minstens 695 euro. Dat is niet niets. Een fatsoenlijke weber kost ook 200 maar toch. Wel erg makkelijk inderdaad, geen gezeur met kolen sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 16:26
@FreshMaker, hoe heb jij de bbq smoker aangepast? Ik heb deze ook gekocht, krijg hem alleen niet boven de 110 graden en lang vasthouden van de temperatuur lukt ook nog niet erg goed.

Ben benieuwd naar jou aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb een vergelijkbare smoker, maar dan van Leenbakker. In de opruiming gekocht voor 25 euro. Kostte bijna niets maar dat krijg je dan ook. Het is vergelijkbaar met de Barbecook, maar nog net een tikje erger vermoed ik. De eerste keer dat ik een deurtje gebruikte hield ik het hendeltje in mijn hand (buiten dat was de hendel ook te heet om aan te pakken). Na wat reparatiewerk blijft alles redelijk zitten.

Anyway, in de handleiding staat dat je in de bak water moet doen, om het vlees enz. vochtig te houden. Het maakt vervolgens bijna niet uit hoe hard je stookt, hij komt nauwelijks boven de 120 graden uit. Laatst kwam ik erachter dat als de waterbak leeg is de temperatuur ineens wel enorm stijgt, dus dat lijkt me de oorzaak. Doordat de kooltjes vlak onder de waterbak zitten gaat alle temperatuur daar in zitten en als alle water verdampt is gaat de temperatuur pas omhoog.

Het lukt me inderdaad ook niet goed om de temperatuur goed te regelen. Buiten dat de dome thermometer ontzettend onnauwkeurig is is het ook lastig te voorspellen wat er precies gaat gebeuren als je aan het schuifje boven draait. De oorzaak is volgens mij de open onderkant en dat er overal rook uit lekt.

Ik zal hem dit jaar denk ik nog gebruiken maar daarna ga ik echt ergens anders naar kijken. De 4 1/2 uur op de roker met ribs werkt nog wel, door af en toe wat briketten toevoegen en om de zoveel tijd checken. Ach, ik heb in ieder geval voor 25 euro al 3 jaar lol, dus ik klaag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik heb een vraagje over de aan te schaffen maat BBQ. Via de ING rentepunten kan je de 57cm Weber kopen voor een relatief aantrekkelijke prijs. Echter, we eten niet zo vaak met veel mensen, en in principe is 57cm denk ik dan overkill. Kan je op een grotere BBQ ook goed voor minder mensen koken, of werkt dat gewoon minder lekker/heb je veel hoger verbruik/andere nadelen?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
@ATS:
Het is maar net afhankelijk wat je er mee wil gaan doen. Als je alleen wil gaan grillen dan werkt de 47 cm versie net zo goed als de 57 cm versie. Als je ook indirect wil barbecuen dan heb je op de 57 cm versie gewoon meer ruimte. Op de 47 cm versie is een beercan chicken bijvoorbeeld iets lastiger te maken dan op een 57 cm versie en er passen bijvoorbeeld ook minder spareribs op als je ze zelf low en slow wil garen. Als je voorgegaarde in de supermarkt koopt, maakt het allemaal minder uit, behalve dat de smaak dan minder zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

@elhopo: als ik je goed begrijp heeft een 57cm dus voordelen, maar geen (grote) nadelen ten opzichte van een 47cm bij gebruik met een minder groot gezelschap. Je hebt gewoon wat meer mogelijkheden. Als ik met een 57cm net zo goed voor ons gezinnetje kan grillen als met een 47cm (of zelfs beter), dan is het gewoon een goede optie.

En ja, ik zou wel graag eens willen experimenteren met andere bereidingen dan even snel bruin bakken...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ATS schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:35:
Ik heb een vraagje over de aan te schaffen maat BBQ. Via de ING rentepunten kan je de 57cm Weber kopen voor een relatief aantrekkelijke prijs. Echter, we eten niet zo vaak met veel mensen, en in principe is 57cm denk ik dan overkill. Kan je op een grotere BBQ ook goed voor minder mensen koken, of werkt dat gewoon minder lekker/heb je veel hoger verbruik/andere nadelen?
Ik bbq zelden voor meer dan twee personen en ik heb een 57cm (naast een wsm en wga). En dat gaat prima, juist vanwege het grotere oppervlak kun je alle kooltjes lekker aan 1 kant houden zodat dat de hete sectie en en de "overkant" (dus de minder hete kant) de sectie waar je al gaar vlees kunt leggen om niet te ver te garen.

Ik gok dat het wel iets meer brandstof kost, maar dat zal minimaal zijn en daar krijg je inderdaad meer mogelijkheden voor terug. Mocht je ooit spareribs of andere grotere stukken vlees indirect voor langere tijd willen bbq'en, dan ben je maar wat blij met die extra 10cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ATS schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:34:
@elhopo: als ik je goed begrijp heeft een 57cm dus voordelen, maar geen (grote) nadelen ten opzichte van een 47cm bij gebruik met een minder groot gezelschap. Je hebt gewoon wat meer mogelijkheden. Als ik met een 57cm net zo goed voor ons gezinnetje kan grillen als met een 47cm (of zelfs beter), dan is het gewoon een goede optie.

En ja, ik zou wel graag eens willen experimenteren met andere bereidingen dan even snel bruin bakken...
Ik heb een 47cm en heb wel eens voor 8 man gebbq'ed. Maar ik zou nu een 57 nemen. als je voor weinig mensen bbq'ed kan je gewoon een deel afkaderen met de kolenrekjes. En met slow 'n low heb je meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 22:45
BBQ neem je beter iets te groot.
Ook handiger voor beer can chicken, ribben, ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik heb een tijdje een 57 cm versie Weber gebruikt, en bij het standaard barbecue gebeuren (Merguez worstjes, hamburger, minute steaks etc) maakte ik een brikettenvuurtje aan 1 kant. Sommige dingen moeten wat langer garen dan andere dingen (worstjes bijvoorbeeld wat langer) dus die leg ik dan verder van het vuur af. Dingen die snel klaar zijn leg ik er dan dichterbij. We zijn met z'n vijven maar dan is de bbq al snel vol. Naarmate de boel gaarder is leg ik het dichterbij het vuur, zodat je ook wat grill smaak krijgt (en natuurlijk de streepjes). Natuurlijk kan het ook op een 47 cm variant, maar je hebt gewoon minder ruimte om te manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

elhopo schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:54:
Ik lees de laatste tijd veel over houtpellet barbecues. Het schijnt dat deze in de VS zeker bij wedstrijden veel gebruikt worden, en ook vaak winnen. Ik kan dat wel enigszins begrijpen, je zet hem op aan, stelt de temperatuur in en klaar ben je. Door de pellets krijg je een rooksmaakje en de temperatuur is over lange tijd gewoon ontzettend constant.

Ik heb in Nederland ook wat gevonden, en ik ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft of er misschien een gedachte bij heeft.
Het idee lijkt mooi, alleen vind ik ook maar weinig gebruikerservaringen. Ook het feit dat de 'grote' shops (BBQcenter, allesvoorbbq, barbecueshop.nl, ...) ze (nog) niet in het assortiment hebben, maakt me een beetje skeptisch.

Ik zal vanavond eens proberen wat meer informatie hierover te vergaren, aangezien ik me toch aan het oriënteren ben op een nieuwe bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:54:
Ik heb er geen ervaring mee, maar aangezien je ook om gedachten vroeg :)
De charme voor mij van het BBQ'en is ook wel een beetje het "prutsen". alles klaarzetten, het tweaken van de schuiven, experimenteren met rookhout etc. etc. . Dan is het niet veel anders als je o*ven aanzetten. Ik zal er waarschijnlijk nooit aan beginnen.
Maar heb levert waarschijnlijk echt een heerlijk stukje vlees op dat ongetwijfeld.
ATS schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:34:

Door je laatste zin zou ik je echt aanraden om een 57 te nemen.
Het kan allemaal wel op een 47 maar het wordt wel proppen.
De 57 is dan zoveel relaxter om mee te werken.

Bij low en slow sessie wil je geen stralingswarmte, op een 47 moet je al snel gaan werken met hitteschilden of iets dergelijks, bij een 57 niet omdat je een stuk meer ruimte heb.

[ Voor 29% gewijzigd door koesie op 06-05-2015 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Harrie

NederVlaming

Omdat ik alleen een grill bbq heb, en toch eens kennis wil maken met het smoken, heb ik een DIY flower pot smoker gemaakt:

flower pot smoker
DIY ghetto smoker
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gEOYbfl5XduOZwejGIKBR0CE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rwR8nRnApDFDfLyiB0DNzL2E/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/LG3IQmFmS552EFAYuNSkAlLe/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/6yBGfJRT58OsXNfznXncX8pS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ChAen25aQARhKOL3wt4B0Qna/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GrChjctmRo18wLdPxaNdvsqK/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7vNDyrmGcJ5hIN2deSFOI8ot/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HOZbQrOb07ZoBBv6oMobAeik/thumb.jpg

Ik was geinspireerd door de little blue-egg, maar omdat ik niet ineens veel geld aan stevige (dikwandige) keramische potten wilde uitgeven, heb ik het idee van de flower pot smokers wat gevolgd.
Dus met een paar bloempotten, een grill-pan en een brikettenstarter van de action dit in elkaar gezet.
Zou zoiets kunnen werken?

Idee is dat als het werkt en bevalt, ik het wel nog wat beter uitwerk. Nu ben ik vooral benieuwd of ik met de grootte van deze brikettenhouder dat ding een 4-5 tal uren op 105 graden kan houden :)

Overigens voor de Vlaamse bbq-ers: 9 mei een Weber demo dag bij Alternate, en 10% korting op de Weber barbecues. De korting is voor iedereen, op 9 en 10 mei, met actie code "weber10".

[ Voor 4% gewijzigd door Harrie op 06-05-2015 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een Weber 57 cm, en ben daar erg tevreden over. Ook al gebruik ik hem voornamelijk voor ons met z'n tweeën. Je hoeft voor direct verhitten ("grillen", maar wel met de deksel dicht) niet de hele BBQ te gebruiken, zoals anderen ook al aangeven.

Ik zou voor de premium gaan, aspan eronder is erg prettig!

Enige reden waarom ik nu waarschijnlijk toch ook een 47 cm ga kopen, is omdat die wel door de deur van de caravan past, en ik de 57 daarvoor steeds helemaal uit elkaar moet halen... En op vakantie BBQ ik het meest (dan heb ik daar ook lekker de tijd voor).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ok, ik heb me laten overtuigen en heb de 57cm Weber Original Premium Kettle besteld. GrillenBBQ-en maar! :Y) :9~

Afbeeldingslocatie: https://rentepunten.ing.nl/display/000/516/875/5168752.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door ATS op 06-05-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
Tsja, om te grillen had je een stuk goedkoper uit kunnen zijn...

Als je ook gaat BBQ-en, ga je zeker geen spijt krijgen van je aankoop :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 18:53

j1nx

Geek - Enjoying life

elhopo schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:20:
Anyway, in de handleiding staat dat je in de bak water moet doen, om het vlees enz. vochtig te houden. Het maakt vervolgens bijna niet uit hoe hard je stookt, hij komt nauwelijks boven de 120 graden uit. Laatst kwam ik erachter dat als de waterbak leeg is de temperatuur ineens wel enorm stijgt, dus dat lijkt me de oorzaak. Doordat de kooltjes vlak onder de waterbak zitten gaat alle temperatuur daar in zitten en als alle water verdampt is gaat de temperatuur pas omhoog.
Klopt!

Weet je dat je zelfs water kan koken in een papieren bakje in een open vlam?

https://www.youtube.com/watch?v=SGZLOr1Wjvg

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ja, ik heb dat proefje ook gedaan op de Havo, maar ik dacht eigenlijk dat de warmte ook wel om de schaal heen zou gaan en zo dus de rest van de roker wel zou verwarmen. Schijnbaar gaat het dus niet zo. Het lijkt er dus op dat je eerst die hele bak moet leegkoken voordat de temperatuur verder stijgt. Dat is ook wel enigszins te verklaren als je ziet dat de randjes tussen de bak en de zijwand niet heel groot zijn, en dat de bak met water maar net boven het vuur zit. In een Weber Smokey Mountain (WSM) is die afstand wat groter, maar de rand is ook ongeveer het zelfde. Ik lees op internet dat die ook op ongeveer 120 graden blijft steken, en dat de temperatuur omhoog gaat als de waterbak leeg is. Schijnbaar werkt de waterbak dus als een temperatuur demper / buffer en is het gewoon de bedoeling dat het zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
120 graden is toch een prima rooktemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
418O2 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:23:
120 graden is toch een prima rooktemperatuur?
Klopt, het was een wat uitgebreide reactie op een reactie naar Leondendungen. Ik heb mij ook afgevraagd hoe het zat, en na wat onderzoek was dit de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:55:
[...]

Klopt, het was een wat uitgebreide reactie op een reactie naar Leondendungen. Ik heb mij ook afgevraagd hoe het zat, en na wat onderzoek was dit de conclusie.
Dat is ook dé reden dat er een waterpan gebruikt wordt met het roken/bbq'en. Het maakt het gewoon simpeler om op de juiste temperatuur te blijven en geeft deze hitte gelijkmatiger af.
Het vochtig houden van de ruimte is secundair en vaak niet eens aanwezig.

http://amazingribs.com/ti...oes_in_the_water_pan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Als ik op de 57 spareribs/pulled pork maak zet ik ook altijd een alu bakje met water boven de kolen.
Houd de temperatuur lager en stabieler. voor mij is dat de enige reden.
Ik geloof niet dat je product sappiger blijft omdat je een vochtige omgeving creëert.

Ik kan dit niet onderbouwen, maar denk dat door het bakje/pan met water heel veel energie wordt gestoken in het verwarmen van het water, waardoor de temperatuur niet stijgt.

[ Voor 25% gewijzigd door koesie op 07-05-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
koesie schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:11:

Ik kan dit niet onderbouwen, maar denk dat door het bakje/pan met water heel veel energie wordt gestoken in het verwarmen van het water, waardoor de temperatuur niet stijgt.
Sterker nog, in je bbq kan er een ongelimiteerde hoeveelheid energie in het water gestopt worden, maar dat laatste zal nimmer boven de 100 graden komen. Meer energie betekent slechts een snellere verdamping maar nog steeds een constante temperatuur. Dus in principe kun je het vagevuur zelf in je bbq stoppen, met een waterpan zal de temperatuur nooit boven de 100 komen. Wel vaker je pannetje bijvullen.

Uiteraard gaat niet 100% van de energie totaal in het water, dus de temperatuur zal boven de 100 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
ik heb toch wel het gevoel dat door dat water het vlees minder makkelijk uitdroogt.
Wat me ook weer logisch lijkt, vochtigheid stijgt in de lucht in de BBQ, je vlees kan dus minder vocht afgeven aan die lucht.

Anderzijds - kan dat effect mogelijk ook veroorzaakt worden doordat de temperatuur beter onder controle blijft.

Ik zet de waterbak altijd wel aan de koude kant - niet boven de kolen.
Reden: vangt vet op boven de plek waar geen kolen liggen en kan je op de warme zone je vlees nog even aanbakken, beetje grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
chime schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:37:
ik heb toch wel het gevoel dat door dat water het vlees minder makkelijk uitdroogt.
Wat me ook weer logisch lijkt, vochtigheid stijgt in de lucht in de BBQ, je vlees kan dus minder vocht afgeven aan die lucht.

Anderzijds - kan dat effect mogelijk ook veroorzaakt worden doordat de temperatuur beter onder controle blijft.

Reden: vangt vet op boven de plek waar geen kolen liggen en kan je op de warme zone je vlees nog even aanbakken, beetje grillen.
Als er vet in je bakje komt, zal er bijzonder weinig water verdampen. (vet vormt een laagje wat verdamping tegen gaat.)

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 07-05-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
chime schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:37:

Ik zet het bakje wel direct boven de kolen, mocht ik nog wat willen grillen haal ik het bakje gewoon weg.
Mijn kolen rooster is ingepakt met alu folie, behalve daar waar de kolen liggen.
Daarbovenop ligt gewoon een los stuk alu folie. Na een paar sessie ligt dat vol met vet en dergelijke.
Die verwissel ik dan voor een schone en ik kan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
Gewoon zien dat je al kokend water kapt in de bak die je rechtstreeks onder het vlees zet.

Dat het minder snel verdampt is op zich niet zo een probleem - ik heb er momenteel toch nog geen probleem mee gehad.
Kan wel zijn dat het een ander verhaal wordt bij ribben of ander langdurend spul. Maar dat zien we dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Door de waterdamp schijnt het vlees wat plakkeriger te worden waardoor de rook er weer beter aan blijft plakken. Volgens diverse bbq'ende Amerikanen maakt het verder voor het vocht in het vlees geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
we beginnen het weekend alvast een beetje dus een paar ribs op de UDS

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/70SdOd

Nu al trek :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
koesie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 11:52:
we beginnen het weekend alvast een beetje dus een paar ribs op de UDS

[afbeelding]

Nu al trek :9
tip: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70154800/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:55
Morgen weer eens wat anders proberen lamsbout van 1,6kg roken op de WSM, zal mij benieuwen :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Ik heb er twee liggen, maar het past dus is niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
koesie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:12:
[...]

Ik heb er twee liggen, maar het past dus is niet nodig ;)
Dan hou je ze verder van het vuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:22:
[...]

Dan hou je ze verder van het vuur :)
als het om een weber (of andere kogelbbq) zou gaan zou ik het eens met je zijn.
Maar bij mijn UDS is er meer dan genoeg ruimte tussen de kolenmand en de ribs om stralingswarmte te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
koesie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 13:40:
[...]

als het om een weber (of andere kogelbbq) zou gaan zou ik het eens met je zijn.
Maar bij mijn UDS is er meer dan genoeg ruimte tussen de kolenmand en de ribs om stralingswarmte te voorkomen
Ik dacht een kogeltje te zien in de vluchtigheid, i stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik ga van het weekeinde MOINK balls maken, met wat kleine aanpassingen. Ben benieuwd, voor mij de eerste keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Dit waren de ribs vlak voor ze op tafel gingen.
Niet de beste die ik gegeten heb, volgende keer toch iets korter.
Maar de familie heeft genoten, ik gooi net een bak schone botjes weg.

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/tF3cMF
elhopo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 17:32:
Ik ga van het weekeinde MOINK balls maken, met wat kleine aanpassingen. Ben benieuwd, voor mij de eerste keer...
MOINKS altijd lekker. Maak je de "officiele" saus erbij?
Zag gisteren dit filmpje, ook een variatie, ziet er goed uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
koesie schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 18:30:

[...]

MOINKS altijd lekker. Maak je de "officiele" saus erbij?
Zag gisteren dit filmpje, ook een variatie, ziet er goed uit
Wauw, met kaas vulling :9~ . Ziet er zeker goed uit! Ik maak niet de officieele saus, chili pepertjes vallen bij de rest van het gezin niet zo in de smaak. Waarschijnlijk de Remia stoere mannen saus, maar misschien neem ik morgen wel een flesje goeie saus mee als ik naar rookoven-online ga. Zit redelijk bij mij in de buurt, maar die flesjes zijn altijd zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:13:
[...]

Wauw, met kaas vulling :9~ . Ziet er zeker goed uit! Ik maak niet de officieele saus, chili pepertjes vallen bij de rest van het gezin niet zo in de smaak. Waarschijnlijk de Remia stoere mannen saus, maar misschien neem ik morgen wel een flesje goeie saus mee als ik naar rookoven-online ga. Zit redelijk bij mij in de buurt, maar die flesjes zijn altijd zo duur...
Kaas is altijd goed :9. Ja ik ken het hier, ik maak meestal toch een beetje apart voor mezelf.
Dan stel ik gelijk een basis hoeveelheid veilig ;) . Ik haal vaak Sweet Baby Ray's bbq saus verkopen ze bij ons bij de intratuin. Is geloof ik €5,- voor een fles. Niet goedkoop maar wel lekker

Vandaag een Haxe op de weber, die had ik met Pasen uit Duistland meegenomen.
nog een uurtje en dan is ie wel klaar.

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/H9iom7

Hier was ie klaar en op het bordje:

Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/kUW5sA
Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/ugSHH3

[ Voor 16% gewijzigd door koesie op 10-05-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Apart, zo'n Haxe. Lijkt me veel bindweefsel, of valt dat wel mee? Of gewoon heel lang indirect verwarmen?

Voor de saus heb ik uiteindelijk een kant en klare bbq saus genomen, daarbij wat balsamico azijn gedaan (herinnerde ik me uit het recept), toen bedacht ik dat ik er ook wel appelazijn bij kon doen, want ik had ook iets met fruit uit het recept gezien (was frambozenjam) en wat honing voor de mooie glaze. Was best wel lekker, en het gaf een mooi resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-DTAqcFjjUXQ/VVBKN2pV8xI/AAAAAAAABBY/jIygJptBZv8/s600/11-05-15%2B-%2B1

en het smaakte ook nog voortreffelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door elhopo op 11-05-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:48:
Apart, zo'n Haxe. Lijkt me veel bindweefsel, of valt dat wel mee? Of gewoon heel lang indirect verwarmen?
Zo'n (schweine)haxe is zo goddelijk lekker... Inderdaad zul je relatief veel weggooien na bereiding, maar er blijft genoeg over om flink van te smullen...
Pagina: 1 2 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.