Ok, lang genoeg meegelezen, nu tijd om eens mee te doen hier

Tenslotte doe ik hier ook genoeg ideeën op
BBQ-en is altijd al een favoriet geweest van mij, als kind was ik er al verzot op, dus toen we tien jaar geleden eindelijk een huisjes hadden met een klein tuintje, is toen ook mijn eerste eigen bbq gekomen. En die wordt goed gebruikt
Ik maak gebruik van een Weber 47cm, waar ik onlangs zelf een thermometer in heb gezet (vroeger hadden ze dat nog niet). Verder heb ik nog een smalle rechthoekige bbq (meter lang. cm of twintig breed), die alleen gebruikt wordt voor de feestjes als er een hoop sateh gegrild moet worden. Voordeel van dat ding is, dat de stokjes altijd buiten de bbq zijn en dus niet verbranden.
De thermometer in het deksel is een handig hulpmiddel en ik heb nu ook twee losse thermometers erbij. Een kerntemp meter om er in te hangen en een losse. Allebei van Ebay, omdat ik genoeg heb aan een indicatie. Eerste ijking in kokend water geeft een correcte temp aan, dus prima toevoeging voor weinig geld.
Qua eten wat er op gaat is het heel wisselend. Ik heb graag de "Indische keuken" op de kolen, maar ik doe ook regelmatig even wat vlees/kip kort gemarineerd "Italiaanse stijl" er op. Een van de favoriete groenten is dik gesneden aubergine, die ik kort marineer in wat olijfolie met knoflook en rozemarijn. Ene keer gaat het hier dus "even snel" en de andere keer trek ik er een paar uur voor uit. Kom ik een klein beenhammetje tegen in de supermarkt, dan gooi ik er een simpele dry rub op en laat ik het lekker zijn gang gaan, terwijl ik ondertussen iets anders maak. Soms vergt het bbq-en een dag voorbereiding, andere keer ligt in een paar minuten het eten er op. Als het aan mij ligt, gaat het ding elke dag aan

Iets wat ik op vakantie dus ook altijd doe
Aangezien we bij GoT uiteraard gek zijn op plaatjes, heb ik even op mijn telefoon gekeken of ik nog iets had om het beeld bij het woord te doen.
Om nog even in te haken op discussies die hier voor waren, ik heb zelf een 47cm Weber en heb daar met gemak meerdere feestjes mee gedaan van 30~35 personen. Ja, tuurlijk zou ik wel een 57cm willen hebben, maar ik wil maar even zeggen dat het zeker niet onmogelijk is. Alles gaat om de timing en de "mise en place"...
En mbt de vochtdiscussie: Vlees blijft zeker weten beter als er vocht in de ruimte zit. Uitdrogen gaat veel minder hard, en het vlees blijft veel beter van textuur. Het is zelfs zo dat door het vocht het garingsproces sneller gaat maar ook gelijkmatiger gaat. Bij de low&slow bereidingen, die ik hier langs zie komen, zou ik persoonlijk in bijna alle gevallen extra vocht willen. Uit ervaring kan ik zeggen dat spare ribs op lage temp, met veel vocht super sappig uit een oven kunnen komen, dus dan kan het vanaf een bbq ook. Tenslotte staat er in elke restaurantkeuken ook een combisteamer

Daar wordt juist "gespeeld" met de vochtpercentages. Afhankelijk welk model oven (steamer) er staat, kun je tot op de procent het vochtpercentage regelen.