Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste
Acties:
  • 191.877 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
Ik heb nu een grote elektrische Weber. Hier vanalles op geprobeerd met houtsnippers etc., maar ik ben er niet tevreden over.
Niet dat het apparaat slecht is. In tegendeel. Maar als ik bbq wil ik ook echt een intense rooksmaak.
Dus ik gebruik nog steeds een oude goedkope Herman houtskool bbq met deksel.

Nu twijfel ik al een jaar over het al dan niet aanschaffen van een Big Green Egg mini (kok op onze bruiloft gebruikte deze), maar ze zijn zo godsgruwelijk duur...
In de OT wordt geschreven over Big Green Egg 'imitaties' die nagenoeg hetzelfde doen.
Welke zijn dit dan en heeft er iemand goede ervaringen mee?

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Maverick! schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:17:
Ik heb nu een grote elektrische Weber. Hier vanalles op geprobeerd met houtsnippers etc., maar ik ben er niet tevreden over.
Niet dat het apparaat slecht is. In tegendeel. Maar als ik bbq wil ik ook echt een intense rooksmaak.
Dus ik gebruik nog steeds een oude goedkope Herman houtskool bbq met deksel.

Nu twijfel ik al een jaar over het al dan niet aanschaffen van een Big Green Egg mini (kok op onze bruiloft gebruikte deze), maar ze zijn zo godsgruwelijk duur...
In de OT wordt geschreven over Big Green Egg 'imitaties' die nagenoeg hetzelfde doen.
Welke zijn dit dan en heeft er iemand goede ervaringen mee?
Zoiets?

Vandaag in de aanbieding maar weet niet of het iets is...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Top segment: Big Green Egg, Primo, Grilldome
Midden segment : Kamado Joe, The Black Bastard.
Lage segment: Chinese Auplex klonen.

In de basis kunnen ze allemaal hetzelfde, maar zoals altijd: you get what you pay for. Denk aan gebruikt materiaal, afwerking en service.

Ik heb zelf een kleine twee maanden een Kamado Joe Junior en die bevalt me prima. Die is wel iets groter dan de BGE Mini: 35cm vs 23cm. (€492 vs €609)
Iets om wel rekening mee te houden, en ik neem aan dat het bij de BGE Mini hetzelfde is als bij m'n KJJ, is dat de buitenste rand (zeg een inch) van het rooster eigenlijk niet is te gebruiken voor low&slow, omdat daar de warme lucht langs stroomt en het vlees daar dus een stuk sneller opwarmt.

De kamado op vidaxl is dus een Auplex kloon. Mijn main concern bij die klonen is of de thermometer en het onderstel wel degelijk genoeg zijn. Ohja, en de kwaliteit van het keramiek :)

[ Voor 7% gewijzigd door Apie! op 11-05-2015 13:31 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Deze aanbieding is er momenteel bij vidaxl:

https://www.vidaxl.nl/p/4...ll-smoker-keramisch-76-cm

Weet niet of het wat is maar mocht er iemand naar op zoek zijn dan bij deze :)

Zelf twijfel ik over deze:

http://www.bbq-voor-thuis...45.html?utm_source=Google

Ik wou een gasbbq omdat wij meestal na het werken de bbq nog wel eens willen aansteken en ik altijd ongelooflijk veel honger heb als ik terug van werk kom en ik het dus niet kan wachten. Iemand ervaring met het merk of het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
wildcardxl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:24:

Ik wou een gasbbq omdat wij meestal na het werken de bbq nog wel eens willen aansteken en ik altijd ongelooflijk veel honger heb als ik terug van werk kom en ik het dus niet kan wachten. Iemand ervaring met het merk of het systeem?
Een webertje heb je zo aan. Als je thuis komt knal je de starter aan, voor je je jas hebt weggehangen en wat hebt gedronken is hij zo'n beetje al warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:32
418O2 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:31:
[...]

Een webertje heb je zo aan. Als je thuis komt knal je de starter aan, voor je je jas hebt weggehangen en wat hebt gedronken is hij zo'n beetje al warm.
Wait what? Hoe dan? Duurt hier altijd minimaal een half uur.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Phusebox schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:37:
[...]

Wait what? Hoe dan? Duurt hier altijd minimaal een half uur.
Bodem in de starter, 1/2/3 blokjes eronder (afhankelijk van welke je hebt) en dan is het met 10 minuten wel heet. In de BBQ gooien, 5 minuutjes bij laten komen en je kan gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_-_b
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Je kan ook een looftlighter gebruiken voor het aansteken, word veel met de kamado's gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Thanks voor de reacties!
Apie! schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:19:
Top segment: Big Green Egg, Primo, Grilldome
Midden segment : Kamado Joe, The Black Bastard.
Lage segment: Chinese Auplex klonen.

In de basis kunnen ze allemaal hetzelfde, maar zoals altijd: you get what you pay for. Denk aan gebruikt materiaal, afwerking en service.

Ik heb zelf een kleine twee maanden een Kamado Joe Junior en die bevalt me prima. Die is wel iets groter dan de BGE Mini: 35cm vs 23cm. (€492 vs €609)
Iets om wel rekening mee te houden, en ik neem aan dat het bij de BGE Mini hetzelfde is als bij m'n KJJ, is dat de buitenste rand (zeg een inch) van het rooster eigenlijk niet is te gebruiken voor low&slow, omdat daar de warme lucht langs stroomt en het vlees daar dus een stuk sneller opwarmt.

De kamado op vidaxl is dus een Auplex kloon. Mijn main concern bij die klonen is of de thermometer en het onderstel wel degelijk genoeg zijn. Ohja, en de kwaliteit van het keramiek :)
Kijk hier kan ik wat mee :)

Ik neig toch naar wat meer uitgeven en voor kwaliteit gaan.
Doet even pijn in de portemonnee, maar je weet wel zeker dat je hoogwaardige kwaliteit hebt en het laaaang meegaat.

Eerst nog maar eens goed gaan lezen.

Vroeg me wel af of zo'n onderstel nodig is. Aangezien hij van buiten koud blijft kun je hem dus net zo goed op een tafeltje zetten. Lijkt me nog handiger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:14

ScSi

Belg.

Maverick! schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:50:
Thanks voor de reacties!

[...]

Vroeg me wel af of zo'n onderstel nodig is. Aangezien hij van buiten koud blijft kun je hem dus net zo goed op een tafeltje zetten. Lijkt me nog handiger ook.
Nadeel van een tafel is dat deze niet verrijdbaar is natuurlijk. En zo'n BGE versleep je niet 1-2-3.
Sommigen maken er een (steiger)houten tafel rond (maar dikwijls alsnog met wieletjes) om eea toch mobiel te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
ScSi schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:54:
[...]

Nadeel van een tafel is dat deze niet verrijdbaar is natuurlijk. En zo'n BGE versleep je niet 1-2-3.
Sommigen maken er een (steiger)houten tafel rond (maar dikwijls alsnog met wieletjes) om eea toch mobiel te houden..
Klopt zeker.
De mini weegt 15kg. Dit is goed te doen.
De small weegt 35. Da's weer een ander verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
wildcardxl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:24:

Wij gebruiken thuis een Weber spirit die ik vorig jaar voor een mazzel prijsje kon oppikken bij de Gamme (160 euro). Ik gebruik een kleine wood box om houtsnippers in te doen voor de rooksmaak. BBQ kan altijd binnen 10 minuten. Als er een puntje is waardoor ik een upgrade zou overwegen is het de max temperatuur die ik nu kan bereiken. Ik heb maar twee branders dus heel heet krijg ik 'm niet. Met heel bedoel ik 350 graden en meer. Voor de rest beste aankoop voor in de tuin geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Maverick! schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:50:
Thanks voor de reacties!

[...]

Kijk hier kan ik wat mee :)

Ik neig toch naar wat meer uitgeven en voor kwaliteit gaan.
Doet even pijn in de portemonnee, maar je weet wel zeker dat je hoogwaardige kwaliteit hebt en het laaaang meegaat.

Ik heb zelf voor de KJJ gekozen, omdat ie kwalitatief toch beter was dan een Auplex, maar prijs-technisch niet meteen zo veel kostte als een BGE Small. Ik wilde toch eerst bekend raken met de techniek en er achter komen hoe ik een kamado wil gaan gebruiken. Waar ik nu bijvoorbeeld achter ben is dat ik meer ruimte nodig heb :+ In het begin dacht ik alleen Pulled Pork en spare ribs e.d. te gaan maken, maar heb nu al een paar keer gehad dat ik acht 'Oh, even stokbroodje/groenten er bij doen, crap past niet.'
Apart, want op m'n 47cm Weber had ik altijd ruimte over en vroeg ik me af waarom ik zo'n grote had gekocht.

Ik weet niet hoe het met de BGE (Mini) zit, maar m'n KJJ wordt gewoon warm aan de buitenkant hoor. Het is echter wel beduidend minder warm dan een gewone barbecue. Bij low&slow wordt ie licht handwarm. Bij gewoon barbecuen kan ik m'n hand er nog wel op leggen, maar als ik een steak dicht sear op 400C+ dan leg ik mijn hand echt niet op de buitenkant!

Zonder een onderstel kan de warmte aan de onderkant nergens naar toe en daar moet het materiaal waar ie op staat wel tegen kunnen natuurlijk. Kamado's kunnen erg warm worden aan de onderkant, en hout kan verbranden en steen kan breken bij zulke temperaturen. Sowieso droogt hout waar ie op staat natuurlijk een stuk sneller uit dan de rest van het meubel.
Ik heb ooit eens een wegwerpbarbecue op een glazen hittebestendige plaat met rubberen pootjes gezet om de houten tafel er onder te beschermen tegen de hitte. Toen dacht ik nog dat de meeste warmte naar boven zou stijgen. Niet dus. Ik zat naderhand dus mooi met een witte houten tafel + grote zwarte smeulplek :/ Kun je nagaan wat een kamado kan doen met temperaturen van 400C in de dome.

Ik ben zelf een zelfgekocht steigerhouten tafeltje in de beits aan het zetten en ga de KJJ op keramieke pootjes zetten en ik hoop maar dat het genoeg is :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
elhopo schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:48:
Apart, zo'n Haxe. Lijkt me veel bindweefsel, of valt dat wel mee? Of gewoon heel lang indirect verwarmen?

Voor de saus heb ik uiteindelijk een kant en klare bbq saus genomen, daarbij wat balsamico azijn gedaan (herinnerde ik me uit het recept), toen bedacht ik dat ik er ook wel appelazijn bij kon doen, want ik had ook iets met fruit uit het recept gezien (was frambozenjam) en wat honing voor de mooie glaze. Was best wel lekker, en het gaf een mooi resultaat:

en het smaakte ook nog voortreffelijk.
Fly-guy schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:51:
[...]

Zo'n (schweine)haxe is zo goddelijk lekker... Inderdaad zul je relatief veel weggooien na bereiding, maar er blijft genoeg over om flink van te smullen...
mooie balletjes moet ik ook maar weer eens maken.
Viel wel mee wat ik aan afval had, ik heb hem ongeveer drie uur op 180 graden gehad.
Kijk het is geen biefstuk dus er zitten wat stuggere stukken tussen, maar was heel goed te eten.
De buitenkant was het helemaal, knapperig en krokant vel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Heeft er iemand nog tips om het rooster makkelijk schoon te krijgen?

Eerst gooide ik het rooster altijd in het gras en dan was hij de volgende dag makkelijk schoon te maken.
Echter heb ik nu kunstgras en dan lijkt het mij niet meer zo verstandig om hem daar in te gooien als hij nog warm is. :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:27:
Heeft er iemand nog tips om het rooster makkelijk schoon te krijgen?

Eerst gooide ik het rooster altijd in het gras en dan was hij de volgende dag makkelijk schoon te maken.
Echter heb ik nu kunstgras en dan lijkt het mij niet meer zo verstandig om hem daar in te gooien als hij nog warm is. :)
ik doe 'm gewoon in de vaatwasser. Past precies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Tijdens het afkoelen al afschrapen (niet pas als hij nog koud is) en dan de volgende keer bij voorverwarmen even goed heet maken en met de borsel er overheen toch? Volgens de handleiding van mijn nieuwe Weber is het geen goed idee om met afwasmiddelen aan de gang te gaan, dan brandt hij de volgende keer alleen maar weer sneller aan...

Gisteren trouwens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe 57cm Weber te testen. Het vergt nog wat oefening, maar het resultaat was prima. Directe grill deze keer; geen tijd om indirect te proberen zo na het werk. Dat mag een andere keer... Ik denk dat ik de volgende keer wel voor briketten ga ipv kooltjes. Die waren rap op (wellicht ook wegens de 30min superheet laten branden voor de eerste keer wat volgens de handleiding goed is om te doen).

[ Voor 74% gewijzigd door ATS op 12-05-2015 08:35 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_-_b
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
ATS schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:32:
Tijdens het afkoelen al afschrapen (niet pas als hij nog koud is) en dan de volgende keer bij voorverwarmen even goed heet maken en met de borsel er overheen toch? Volgens de handleiding van mijn nieuwe Weber is het geen goed idee om met afwasmiddelen aan de gang te gaan, dan brandt hij de volgende keer alleen maar weer sneller aan...
Wanneer je dit doet als je rvs rooster knetter heet is dan het wel, de verchroomde versie zou ik lauw of koud pas schoonmaken en lekker vet houden. Het heeft mij al een rooster gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:49:
[...]

Ik heb zelf voor de KJJ gekozen, omdat ie kwalitatief toch beter was dan een Auplex, maar prijs-technisch niet meteen zo veel kostte als een BGE Small. Ik wilde toch eerst bekend raken met de techniek en er achter komen hoe ik een kamado wil gaan gebruiken. Waar ik nu bijvoorbeeld achter ben is dat ik meer ruimte nodig heb :+ In het begin dacht ik alleen Pulled Pork en spare ribs e.d. te gaan maken, maar heb nu al een paar keer gehad dat ik acht 'Oh, even stokbroodje/groenten er bij doen, crap past niet.'
Apart, want op m'n 47cm Weber had ik altijd ruimte over en vroeg ik me af waarom ik zo'n grote had gekocht.

Ik weet niet hoe het met de BGE (Mini) zit, maar m'n KJJ wordt gewoon warm aan de buitenkant hoor. Het is echter wel beduidend minder warm dan een gewone barbecue. Bij low&slow wordt ie licht handwarm. Bij gewoon barbecuen kan ik m'n hand er nog wel op leggen, maar als ik een steak dicht sear op 400C+ dan leg ik mijn hand echt niet op de buitenkant!

Zonder een onderstel kan de warmte aan de onderkant nergens naar toe en daar moet het materiaal waar ie op staat wel tegen kunnen natuurlijk. Kamado's kunnen erg warm worden aan de onderkant, en hout kan verbranden en steen kan breken bij zulke temperaturen. Sowieso droogt hout waar ie op staat natuurlijk een stuk sneller uit dan de rest van het meubel.
Ik heb ooit eens een wegwerpbarbecue op een glazen hittebestendige plaat met rubberen pootjes gezet om de houten tafel er onder te beschermen tegen de hitte. Toen dacht ik nog dat de meeste warmte naar boven zou stijgen. Niet dus. Ik zat naderhand dus mooi met een witte houten tafel + grote zwarte smeulplek :/ Kun je nagaan wat een kamado kan doen met temperaturen van 400C in de dome.

Ik ben zelf een zelfgekocht steigerhouten tafeltje in de beits aan het zetten en ga de KJJ op keramieke pootjes zetten en ik hoop maar dat het genoeg is :)
Nou, gisteren eens goed gelezen en filmpjes gekeken over BGE, Grill Dome en Primo.
Nu zegt mijn vrouw dat als we de BGE aanschaffen, het de Medium zal moeten worden toen ze las dat zelfs op de Small maar 1 sparerib past :+
Dus nog maar eens goed denken wat het gaat worden. Het is een hoop geld voor een bbq. En dan heb je enkel nog maar de basis. Al die accessoires kosten ook nog eens handen vol geld.

Ook een review gezien tussen de Grill Dome en de BGE.
De GD schijnt een betere/preciezere thermostaat te hebben en minder temperatuurverlies te hebben. De temperatuur die de BGE thermostaat aangeeft is hoger dan de daadwerkelijke temperatuur.
Maar een snelle prijs check wees uit dat de Primo en GD nog duurder zijn dan de BGE. Kan best zijn dat ze net weer een tikkeltje beter zijn dan de BGE, maar voor mij vallen ze om deze reden voor mij dan wel af.
BGE is top-notch en dat is voor deze amateur kok meer dan goed :)

De BGE wordt wel warm aan de buitenkant, maar je zou je er niet aan kunnen verbranden.

Als tafel wordt het wss een Ikea tafel op wielen. We hebben er al zo een staan. Gat erin, stoeptegel op de onderste plank et voila, een perfect tafeltje.
Al googelend op BGE en Ikea kom je deze veel tegen, dus het lijkt me wel goed te werken, maar hier zal ik me tzt ook nog wel verder in verdiepen.

Heb jij overigens de verschillen tussen de KJ en BGE uitgezocht?
Een snelle check doet me vermoeden dat de KJ kwalitatief ook erg goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
dennis_-_b schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:51:
[...]

Wanneer je dit doet als je rvs rooster knetter heet is dan het wel, de verchroomde versie zou ik lauw of koud pas schoonmaken en lekker vet houden. Het heeft mij al een rooster gekost.
Gaat alleen tijd inzitten in dat schoonmaken :P.
ik borstel hem af na een sessie, en voordat ik begin.
Als er wat hardnekkige stukken opzitten kan een prop alu folie ook wonderen doen.
Voorde rest van Dennis zegt goed vet houden.
Ik moet wel zeggen dat ik een geëmailleerd rooster van outdoorchef heb gekocht voor mijn weber.
de weber roosters zijn niet meer wat ze ooit waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb nog het originele rooster ( 3 jaar oud ) en ben ondertussen ook al door het chrome heen.
Maar ik heb vorig jaar 3 van die WGS dingen voordelig gekocht, en heb dus nog 3 reserve roosters ;)
Ik denk dat ik deze binnenkort maar ga inzetten, kan iig de komende 9 jaar nog vooruit dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:44

pinda powerrr

Slow down...

Ok, lang genoeg meegelezen, nu tijd om eens mee te doen hier :9 Tenslotte doe ik hier ook genoeg ideeën op d:)b

BBQ-en is altijd al een favoriet geweest van mij, als kind was ik er al verzot op, dus toen we tien jaar geleden eindelijk een huisjes hadden met een klein tuintje, is toen ook mijn eerste eigen bbq gekomen. En die wordt goed gebruikt :P

Ik maak gebruik van een Weber 47cm, waar ik onlangs zelf een thermometer in heb gezet (vroeger hadden ze dat nog niet). Verder heb ik nog een smalle rechthoekige bbq (meter lang. cm of twintig breed), die alleen gebruikt wordt voor de feestjes als er een hoop sateh gegrild moet worden. Voordeel van dat ding is, dat de stokjes altijd buiten de bbq zijn en dus niet verbranden.

De thermometer in het deksel is een handig hulpmiddel en ik heb nu ook twee losse thermometers erbij. Een kerntemp meter om er in te hangen en een losse. Allebei van Ebay, omdat ik genoeg heb aan een indicatie. Eerste ijking in kokend water geeft een correcte temp aan, dus prima toevoeging voor weinig geld.

Qua eten wat er op gaat is het heel wisselend. Ik heb graag de "Indische keuken" op de kolen, maar ik doe ook regelmatig even wat vlees/kip kort gemarineerd "Italiaanse stijl" er op. Een van de favoriete groenten is dik gesneden aubergine, die ik kort marineer in wat olijfolie met knoflook en rozemarijn. Ene keer gaat het hier dus "even snel" en de andere keer trek ik er een paar uur voor uit. Kom ik een klein beenhammetje tegen in de supermarkt, dan gooi ik er een simpele dry rub op en laat ik het lekker zijn gang gaan, terwijl ik ondertussen iets anders maak. Soms vergt het bbq-en een dag voorbereiding, andere keer ligt in een paar minuten het eten er op. Als het aan mij ligt, gaat het ding elke dag aan :P Iets wat ik op vakantie dus ook altijd doe 8)

Aangezien we bij GoT uiteraard gek zijn op plaatjes, heb ik even op mijn telefoon gekeken of ik nog iets had om het beeld bij het woord te doen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rlb29wMm.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4JYUMj0m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vrz0kh5m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kwM04Eom.jpg

Om nog even in te haken op discussies die hier voor waren, ik heb zelf een 47cm Weber en heb daar met gemak meerdere feestjes mee gedaan van 30~35 personen. Ja, tuurlijk zou ik wel een 57cm willen hebben, maar ik wil maar even zeggen dat het zeker niet onmogelijk is. Alles gaat om de timing en de "mise en place"... ;)
En mbt de vochtdiscussie: Vlees blijft zeker weten beter als er vocht in de ruimte zit. Uitdrogen gaat veel minder hard, en het vlees blijft veel beter van textuur. Het is zelfs zo dat door het vocht het garingsproces sneller gaat maar ook gelijkmatiger gaat. Bij de low&slow bereidingen, die ik hier langs zie komen, zou ik persoonlijk in bijna alle gevallen extra vocht willen. Uit ervaring kan ik zeggen dat spare ribs op lage temp, met veel vocht super sappig uit een oven kunnen komen, dus dan kan het vanaf een bbq ook. Tenslotte staat er in elke restaurantkeuken ook een combisteamer ;) Daar wordt juist "gespeeld" met de vochtpercentages. Afhankelijk welk model oven (steamer) er staat, kun je tot op de procent het vochtpercentage regelen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Je kunt de roosters ook weer opnieuw inbranden met crisco of een ander soort plantaardige olie.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbacon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-03 14:32
Bij Karwei en Gamma deze week 25% korting op Weber BBQ's heb ik zojuist gezien. Overweeg de Master-touch GBS aan te gaan schaffen alleen zie ik deze helaas niet in hun assortiment staan, mocht iemand suggesties hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
elbacon schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:02:
Bij Karwei en Gamma deze week 25% korting op Weber BBQ's heb ik zojuist gezien. Overweeg de Master-touch GBS aan te gaan schaffen alleen zie ik deze helaas niet in hun assortiment staan, mocht iemand suggesties hebben hoor ik het graag.
Bij Welkoop is op Hemelvaartsdag 20% "palletkorting".
http://www.welkoop.nl/acties/hemelvaartsdag
Hier hebben ze wel de GBS, en nog veel andere modellen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
pinda powerrr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:32:
Ok, lang genoeg meegelezen, nu tijd om eens mee te doen hier :9 Tenslotte doe ik hier ook genoeg ideeën op d:)b

BBQ-en is altijd al een favoriet geweest van mij, als kind was ik er al verzot op, dus toen we tien jaar geleden eindelijk een huisjes hadden met een klein tuintje, is toen ook mijn eerste eigen bbq gekomen. En die wordt goed gebruikt :P

Ik maak gebruik van een Weber 47cm, waar ik onlangs zelf een thermometer in heb gezet (vroeger hadden ze dat nog niet). Verder heb ik nog een smalle rechthoekige bbq (meter lang. cm of twintig breed), die alleen gebruikt wordt voor de feestjes als er een hoop sateh gegrild moet worden. Voordeel van dat ding is, dat de stokjes altijd buiten de bbq zijn en dus niet verbranden.
Klein groot het maakt niet uit als je maar lekker bezig bent :9
Ik moet wel zeggen dat het grillen bij mij echt sporadisch voorkomt dus de ruimte die je extra hebt bij een 57 is wel lekker.
Leuke thermometer waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Misschien leuke uitbreiding voor mijn UDS.
Ik weet niet of je bij de ING zit? Daar kan je in de rente punten winkel ze oppikken voor een leuke prijs.
Of tweede hands op MP, Daar komen de meeste van mijn Webers vandaan, zolang het emaille niet is beschadigd gaan die dingen bijna niet kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

koesie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:16:

Leuke thermometer waar heb je die vandaan als ik vragen mag? Misschien leuke uitbreiding voor mijn UDS.
Gekocht bij Amazon.de
Als je daar zoekt op "thermometer bbq" kom je heel veel verschillende soorten en merken tegen, in allerlei prijsklassen.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41yuq5ilrQL._SX425_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Zo te zien nog niet hier langsgekomen, maar iemand ervaring met Koop een koe?
Ziet er interessant uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:55
Maverick! schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:00:
Zo te zien nog niet hier langsgekomen, maar iemand ervaring met Koop een koe?
Ziet er interessant uit...
Bij de gemiddelde slager hier in de buurt kan dit ook wel (zo'n pakket voor 20 maaltijden), daarnaast kun je bij een boer vaak ook aangeven dat je bv een halve koe wilt kopen, hij kan vaak tegen gereduceerd tarief een of meerdere van zijn koeien terugkopen van de slager. nadeel is vaak dat het om grote hoeveelheden gaat die niet altijd bij iemand in de vriezer past.
Als wij 'vroegah' een varken kregen moest de diepvrieskist echt wel eerst goed leeg gemaakt worden...

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 22:37
Bedankt voor de tip. Alleen ,als ik zo kijk, heeft Gamma alleen 25% korting op de Bar-B kettle, Compact Kettle en Smokey Joe. De overige BBQ's kan je wel de 20% keuzekorting op gebruiken, maar zie ik geen mogelijkheid voor 25% korting.

Karwei heeft wel op alle BBQ's 25% korting, maar heeft de duurdere modellen niet (wel de Weber original met 25% korting dus, maar geen OTP, want die hebben ze gewoon niet :().

Twijfel nog of, en zo ja wat ik zal kopen voor in de caravan (zodat ik mijn 57cm OTP niet steeds uit elkaar hoef te halen om hem door de deur te krijgen....)
pinda powerrr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:32:
(...)Om nog even in te haken op discussies die hier voor waren, ik heb zelf een 47cm Weber en heb daar met gemak meerdere feestjes mee gedaan van 30~35 personen. Ja, tuurlijk zou ik wel een 57cm willen hebben, maar ik wil maar even zeggen dat het zeker niet onmogelijk is. Alles gaat om de timing en de "mise en place"... ;)
(...)
Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat een 47 cm niet goed zou zijn. Maar persoonlijk vind ik de 57 cm prettig en kan ik daar ook prima voor 2 personen op BBQ-en en grillen (met de deksel dicht, uiteraard).
Dus als je de ruimte en het budget hebt, zou ik de grote kiezen. Maar het enige wat je minder hebt aan de kleine, is ruimte. En "klein" is inderdaad maar relatief, is nog steeds een flinke Q.

[ Voor 31% gewijzigd door Wild Chocolate op 12-05-2015 21:32 . Reden: reactie op andere post toegevoegd ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Maverick! schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:20:
[...]
<knip/>

Heb jij overigens de verschillen tussen de KJ en BGE uitgezocht?
Een snelle check doet me vermoeden dat de KJ kwalitatief ook erg goed is.
Met de kwaliteit van de KJ is niks mis. Afgaande op ervaringen op verschillende fora (BGE, KJ, KamadoGuru.com) hebben ze allebei voors en tegens. Wat ik me nog kan herinneren is: De BGE heeft beter, maar dunner keramiek, maar de KJ heeft betere scharnieren. De KJ wordt sneller warm en warmer. Maar goed, dat is wat mij betreft allemaal hear-say en weet ook niet hoe biased de schrijvers daar zijn. Amerikanen zijn redelijke zeikerds als het gaat om kwaliteit en service en als daar bij KJ wat mis mee was dan was dat wel naar voren gekomen. Over de BGE service ben ik wel een aantal slechte verhalen tegengekomen als mensen bij BGE zelf uitkwamen ipv de zaak waar ze 'm gekocht hadden.

Aangezien het voor mij toch een groot experiment was, ben ik gaan kijken naar value for money.

De KJ's worden standaard geleverd met een aspookje + grill gripper, en de KJ Classic komt tov de Junior ook nog eens met hun 'divide & conquer' systeem waarmee je out-of-the-box direct/indirect en verhoogd/verlaagd kunt grillen. Oftewel, naast brandstof en vleesch ben je good to go. Naast dat een BGE van hetzelfde formaat duurder is, moet je die accessoires er apart bij kopen wil je hetzelfde kunnen als op de KJ.
Dat is op zich niet erg, maar wel handig als je dat van tevoren weet. Denk dus wel na over wat je wilt gaan doen met je kamado en welke accessoires je daarvoor nodig hebt en wat je daarvoor over hebt.
Als je het leuk vindt houden de aankopen daar waarschijnlijk niet op namelijk. Je gaat achteraf vast wel mogelijkheden ontdekken waar je daarvoor nooit bij stil had gestaan. Ik heb vandaag bijvoorbeeld een hamburgerpers binnen gekregen. Die heb ik altijd belachelijk gevonden. Ik had 'm pas 'nodig' nadat ik Spiff's hamburger recept had geprobeerd. Een hamburger persen in een kommetje was namelijk ook niet je-van-het.

Of de KJJ net zo lang mee gaat als een BGE Small? Geen idee. De tijd zal het leren.
Is de KJJ net zo zuinig met houtskool als de BGE Small? Geen idee, maar mij hoor je met 13+ uur low&slow op een lading houtskool niet klagen.

Verder is het natuurlijk ook een kwestie van merk identificatie. Het grappige is, dat als ik zeg dat ik een keramische barbecue heb, de meesten me dan wazig aankijken. Dan zeg ik: "Zo'n groen ei, ken je die?" en dan worden ze helemaal enthousiast d:)b . Dan zeg ik "Maar die heb ik niet, ik heb een rode van Kamado Joe" en dan zie je dat enthousiasme net zo snel weer verdwijnen :/ En dat terwijl ze hemelaal nulkommanul ervaring met kamados hebben. Als het geen BGE is, dan hoeft het niet. Verdomd goede marketing, vind ik dat.

Verder heb ik mezelf voorgehouden dat :
  • ik (nog) niet zó goed ben dat ik het verschil kan merken tussen vlees klaargemaakt op een KJ of op een BGE, en/of
  • ik niet zó slecht ben dat ik alleen op een BGE leuk en lekker zou kunnen barbecuen
Ik hoop dat er nog eens iemand een duidelijk overzicht komt waarom waar in de een beter is dan een ander en hoe dat verschil zich verhoudt tot de prijs.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:25:

[...]

Je zal mij ook zeker niet horen zeggen dat een 47 cm niet goed zou zijn. Maar persoonlijk vind ik de 57 cm prettig en kan ik daar ook prima voor 2 personen op BBQ-en en grillen (met de deksel dicht, uiteraard).
Dus als je de ruimte en het budget hebt, zou ik de grote kiezen. Maar het enige wat je minder hebt aan de kleine, is ruimte. En "klein" is inderdaad maar relatief, is nog steeds een flinke Q.
Oh ik bedoel zeker niet dat een 57cm onzin is hoor. Maar destijds (tien jaar geleden) was een Weber an sich al heel wat. Man, wat waren een hoop mensen jaloers dat ik een échte Weber had gekocht. Nu is dat niks geks meer en ben je helemaal hip met een BGE. Die zou ik ook wel willen hoor...daar niet van :P

Mijn ouders hebben vorig jaar een Weber 57cm gekocht, duurste model dat er te vinden was, met alle toeters en bellen er op aan. Want, ze zagen dat ik de mijne te pas en te onpas aandeed, dat wilde mijn pa ook, aangezien hij vorig jaar pensioen kreeg, dus alle tijd.
Nu, ruim een jaar later....nog steeds ongebruikt... Ik wacht rustig af.....komt vanzelf mijn kant op 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 22:37
pinda powerrr schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:19:
[...]

Oh ik bedoel zeker niet dat een 57cm onzin is hoor. Maar destijds (tien jaar geleden) was een Weber an sich al heel wat. Man, wat waren een hoop mensen jaloers dat ik een échte Weber had gekocht. Nu is dat niks geks meer en ben je helemaal hip met een BGE. Die zou ik ook wel willen hoor...daar niet van :P

Mijn ouders hebben vorig jaar een Weber 57cm gekocht, duurste model dat er te vinden was, met alle toeters en bellen er op aan. Want, ze zagen dat ik de mijne te pas en te onpas aandeed, dat wilde mijn pa ook, aangezien hij vorig jaar pensioen kreeg, dus alle tijd.
Nu, ruim een jaar later....nog steeds ongebruikt... Ik wacht rustig af.....komt vanzelf mijn kant op 8) :+
:)

Het is bijna vaderdag, misschien toch maar een mooi BBQ boek cadeau geven? Keertje samen met pa inwijden? Dat is uiteindelijk toch veel mooier dan straks die ongebruikte Weber krijgen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 22:24:
[...]

:)

Het is bijna vaderdag, misschien toch maar een mooi BBQ boek cadeau geven? Keertje samen met pa inwijden? Dat is uiteindelijk toch veel mooier dan straks die ongebruikte Weber krijgen?
Bij Xenos ligt momenteel het boek van Steven Raichlen, Planet BBQ in de schappen voor 15€
Zeker een aanrader om mee te beginnen ( ook voor niet beginners )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Wild Chocolate schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:25:
[...]

Bedankt voor de tip. Alleen ,als ik zo kijk, heeft Gamma alleen 25% korting op de Bar-B kettle, Compact Kettle en Smokey Joe. De overige BBQ's kan je wel de 20% keuzekorting op gebruiken, maar zie ik geen mogelijkheid voor 25% korting.

Karwei heeft wel op alle BBQ's 25% korting, maar heeft de duurdere modellen niet (wel de Weber original met 25% korting dus, maar geen OTP, want die hebben ze gewoon niet :().

Twijfel nog of, en zo ja wat ik zal kopen voor in de caravan (zodat ik mijn 57cm OTP niet steeds uit elkaar hoef te halen om hem door de deur te krijgen....)
Mijn tip van de Welkoop nog gelezen? 20% korting op alles met Hemelvaartsdag? Moet er wel een Welkoop in de buurt zitten natuurlijk...

Ik heb zelf jarenlang een WGA meegehad op vakantie. Paste prima in de disselbak en met een starter was die zo aan. Zelfs voor 5 personen groot genoeg, en met wat improvisatie kan je 'm zelfs indirect gebruiken (zelf een tussenschotje gefabriceerd) om zo bijvoorbeeld heerlijk zalm te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 21:34:
[...]

Met de kwaliteit van de KJ is niks mis. Afgaande op ervaringen op verschillende fora (BGE, KJ, KamadoGuru.com) hebben ze allebei voors en tegens. Wat ik me nog kan herinneren is: De BGE heeft beter, maar dunner keramiek, maar de KJ heeft betere scharnieren. De KJ wordt sneller warm en warmer. Maar goed, dat is wat mij betreft allemaal hear-say en weet ook niet hoe biased de schrijvers daar zijn. Amerikanen zijn redelijke zeikerds als het gaat om kwaliteit en service en als daar bij KJ wat mis mee was dan was dat wel naar voren gekomen. Over de BGE service ben ik wel een aantal slechte verhalen tegengekomen als mensen bij BGE zelf uitkwamen ipv de zaak waar ze 'm gekocht hadden.

Aangezien het voor mij toch een groot experiment was, ben ik gaan kijken naar value for money.

De KJ's worden standaard geleverd met een aspookje + grill gripper, en de KJ Classic komt tov de Junior ook nog eens met hun 'divide & conquer' systeem waarmee je out-of-the-box direct/indirect en verhoogd/verlaagd kunt grillen. Oftewel, naast brandstof en vleesch ben je good to go. Naast dat een BGE van hetzelfde formaat duurder is, moet je die accessoires er apart bij kopen wil je hetzelfde kunnen als op de KJ.
Dat is op zich niet erg, maar wel handig als je dat van tevoren weet. Denk dus wel na over wat je wilt gaan doen met je kamado en welke accessoires je daarvoor nodig hebt en wat je daarvoor over hebt.
Als je het leuk vindt houden de aankopen daar waarschijnlijk niet op namelijk. Je gaat achteraf vast wel mogelijkheden ontdekken waar je daarvoor nooit bij stil had gestaan. Ik heb vandaag bijvoorbeeld een hamburgerpers binnen gekregen. Die heb ik altijd belachelijk gevonden. Ik had 'm pas 'nodig' nadat ik Spiff's hamburger recept had geprobeerd. Een hamburger persen in een kommetje was namelijk ook niet je-van-het.

Of de KJJ net zo lang mee gaat als een BGE Small? Geen idee. De tijd zal het leren.
Is de KJJ net zo zuinig met houtskool als de BGE Small? Geen idee, maar mij hoor je met 13+ uur low&slow op een lading houtskool niet klagen.

Verder is het natuurlijk ook een kwestie van merk identificatie. Het grappige is, dat als ik zeg dat ik een keramische barbecue heb, de meesten me dan wazig aankijken. Dan zeg ik: "Zo'n groen ei, ken je die?" en dan worden ze helemaal enthousiast d:)b . Dan zeg ik "Maar die heb ik niet, ik heb een rode van Kamado Joe" en dan zie je dat enthousiasme net zo snel weer verdwijnen :/ En dat terwijl ze hemelaal nulkommanul ervaring met kamados hebben. Als het geen BGE is, dan hoeft het niet. Verdomd goede marketing, vind ik dat.

Verder heb ik mezelf voorgehouden dat :
  • ik (nog) niet zó goed ben dat ik het verschil kan merken tussen vlees klaargemaakt op een KJ of op een BGE, en/of
  • ik niet zó slecht ben dat ik alleen op een BGE leuk en lekker zou kunnen barbecuen
Ik hoop dat er nog eens iemand een duidelijk overzicht komt waarom waar in de een beter is dan een ander en hoe dat verschil zich verhoudt tot de prijs.
Thanks voor je antwoord!
Gisteren nog veel gelezen en gejoetjoept over de KJ. Er is op Amerikaanse media idd weinig negatiefs over te vinden.
Er zijn ook mensen die de KJ zelfs als beste Kamado bestempelen. Zoals je al schrijft lees ik dat de KJ erg goede value for money is, mede door alle standaard meegeleverde accessoires.

Hij zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor slowcooking (pulled pork etc), brood bakken, hele kippetjes en vis roken.
Af en toe een lading spareribs en het gebruikelijke bbq werk.
De accessoires die bij de KJ worden geleverd komen dus zeker van pas...
Ik draai zelf gehakt en maak redelijk vaak hamburgers, dus zo'n hamburgerpers zou ik ook wel graag willen! :)

Omdat KJ pas sinds 2009 bestaat is er over levensduur helaas nog maar weinig te vinden. Wel waren het bamboo handvat en zijtafeltjes niet zo'n succes, maar die zijn inmiddels vervangen.

Qua bereid voedsel geloof ik niet dat je het verschil kunt proeven. Je kunt met beiden precies hetzelfde lijkt me. Dus voor mij is het eigenlijk de levensduur waar het me om draait, en dat is nu juist lastig in te schatten.

Het staat me ook wat tegen dat ik weet dat het BGE prijskaartje incl een hoop marketing is.
Aan de andere kant bestaan ze wel al sinds 1974, dus kwalitatief hebben ze zich ruimschoots bewezen.

Het statement dat ik wel eens lees (overigens niet onderbouwd) dat de KJ goed is maar toch heel iets anders dan de BGE, kan ik na over beiden gelezen te hebben op dit moment niet plaatsen, dus ik hoop ook dat er iemand de exacte verschillen op een rijtje kan zetten. Ben er erg benieuwd naar.

Alleen hik ik nu tegen de afmetingen aan. De BJ junior is wat klein en de classic wat groot.
We zitten namelijk met een trap vanaf het terras naar het gras (waar ik bbq). Op het gras hebben we ook wel weer een afdakje, maar ik weet niet of ik hem daar wel wil laten staan. Ik heb hem liever op het terras zodat ik hem daar ook kan gebruiken.
En het is net zo eenvoudig om telkens die 90kg de trap op te krijgen ben ik bang.
Wat dat betreft is de BGE small dus weer interessanter.

Het blijft moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
soepah schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:39:
[...]

Bij de gemiddelde slager hier in de buurt kan dit ook wel (zo'n pakket voor 20 maaltijden), daarnaast kun je bij een boer vaak ook aangeven dat je bv een halve koe wilt kopen, hij kan vaak tegen gereduceerd tarief een of meerdere van zijn koeien terugkopen van de slager. nadeel is vaak dat het om grote hoeveelheden gaat die niet altijd bij iemand in de vriezer past.
Als wij 'vroegah' een varken kregen moest de diepvrieskist echt wel eerst goed leeg gemaakt worden...
Goede tip. Ik ga ook maar eens op zoek of er hier in de buurt van die boeren zijn.
Ik weet wel waar ik goede kwaliteit vlees kan kopen, maar daar betaal je ook echt de hoofdprijs voor. Dus ik wil het graag zo dicht mogelijk bij de bron vandaan zien te halen...
Op koop een koe is het wel goed betaalbaar, maar ik weet dus niet hoe de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:12:
[...]

.

Ik heb zelf jarenlang een WGA meegehad op vakantie. Paste prima in de disselbak en met een starter was die zo aan. Zelfs voor 5 personen groot genoeg, en met wat improvisatie kan je 'm zelfs indirect gebruiken (zelf een tussenschotje gefabriceerd) om zo bijvoorbeeld heerlijk zalm te roken.
WGA wat een top ding, ik neem hem ook altijd mee op vakantie
Beetje proppen en je kan een volledige maaltijd erop maken voor een gezin met twee kleine kinderen.
Helaas hebben ze het model aangepast en zitten er geen handvaten meer op.
Heb vorig jaar nog een nieuwe (met handvaten) op de kop kunnen tikken op MP.
Die ligt rustig in de originele doos te wachten tot mijn huidige vervangen moet worden :)
Maverick! schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 08:55:
[...]

Goede tip. Ik ga ook maar eens op zoek of er hier in de buurt van die boeren zijn.
Ik weet wel waar ik goede kwaliteit vlees kan kopen, maar daar betaal je ook echt de hoofdprijs voor. Dus ik wil het graag zo dicht mogelijk bij de bron vandaan zien te halen...
Op koop een koe is het wel goed betaalbaar, maar ik weet dus niet hoe de kwaliteit is.
Dit is ook iets vergelijkbaars http://www.wildrundvlees.nl/index.php
Heb er nooit besteld maar ziet er goed uit.

[ Voor 26% gewijzigd door koesie op 13-05-2015 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

De Classic lijkt groot, maar is het niet. Het rooster is maar 10cm groter dan die van de Junior. De enige 'spijt' die ik van de Junior heb is dat ik de Classic niet meteen heb gekocht, want nu 'moet' ik er later nog wel eentje bijkopen :+ Ik heb de Junior o.a. genomen omdat het scheelde in grootte. Onze tuin is nu niet echt handig ingedeeld namelijk. Maar ik heb er nu toch ook een tafel bij gekocht en daar had net zo goed een Classic in kunnen staan...

De Junior zit echt net tegen het randje aan qua grootte voor normaal gebruik. Ik heb er PP op kunnen maken, maar het is wel een gedoe om een stuk vlees te vinden dat er goed op past. Ik moet een beetje op gewicht afgaan en dan maar hopen dat de vorm uiteindelijk ook meezit. Ribs snij ik doormidden en zet dan vier halve stukken in een rekje.
Ook als je voor twee personen vlees wilt klaarmaken en meteen wat stokbrood wilt roosteren. Dat past dan net wel of net niet. Het blijft schipperen dus, maar ik gebruik 'm ook niet waar ie voor bedoeld is. Hij is niet op de markt gezet als een kleinere-dan-de-Classic, maar als een mobiele kamado. Eentje die je mee kunt slepen zonder al te veel consessies te doen.

In dit topic worden de verschillen wat uiteen gezet door gebruikers die zowel BGE als KJ in bezit hebben/hadden.

Edit: ik had me gisteren toch een stinkstukje houtskool :( Vieze ammonia lucht. Ik heb het opgezocht en het zijn waarschijnlijk VOCs (volatile organic compunds). Dan moet je je vuur een uur ofzo laten branden voordat je een schoon stukje houtskool hebt dat niet meer stinkt wtf.
Ik denk dat het die bruine was, want dat heb ik er als laatste bij gegooid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yl3UYKoSWExxKffkovK9sUZc/thumb.jpg
Het was Black Ranch, ACACIA (South Afrika Black Wattle) overigens.

[ Voor 16% gewijzigd door Apie! op 13-05-2015 10:10 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik had dat met briketten van de action, ik gooi ze niet blind in de starter, maar controleer globaal als ik ze uitstort.
Ik kwam een drietal briketten tegen waar gewoon zichtbaar een kunstof "visnet" in zat.
( van die afzettings-netten die ook wel langs de snelweg staan )

sindsdien alleen nog maar Sligro kokosbriketten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:03:
In dit topic worden de verschillen wat uiteen gezet door gebruikers die zowel BGE als KJ in bezit hebben/hadden.

...
Interessante discussie...

Hier komt wel heel erg naar voren dat mensen de KJ kwalitatief beter vinden dan de BGE, op de kwaliteit van het keramiek na, maar de KJ heeft dan weer dikkere wanden.

Dit soort dingen lees ik wel vaak:
So far, I like the reasons I first bought my KJ - better quality (hardware, fit and finish), pull out ash drawer, divide and conquer, etc. The thing just oozes quality compared to the plastic crap that BGE is now adding (handles, side tables).

Ook een interessante review:
Naked Whiz KJ review

Opvallende thread op het Egghead forum: bge-vs-kamado-joe
Hoe meer ik lees, hoe meer ik het gevoel krijg dat KJ helemaal geen B-merk is.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronster op 13-05-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:39
Wel interessant maar als ik rondzoek op het internet kom ik de Kamado BBQ USA, Kamdo BBQ Auplex, Kamado XL, Kamado grill BBQ etc tegen, zijn dit ook Kamado Joe barbecues onder een andere naam of een compleet ander product?

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Kamado Joe is een merk :)
Een Big Green Egg is ook een Kamado.

Dus je moet wel kijken naar 'Kamado Joe'.
De rest schijnt veelal van de Chinese fabrikant Auplex te komen en is toch wel mindere kwaliteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronster op 13-05-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Maverick! schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:34:
Kamado Joe is een merk :)
Een Big Green Egg is ook een Kamado.

Dus je moet wel kijken naar 'Kamado Joe'.
De rest schijnt veelal van de Chinese fabrikant Auplex te komen en is toch wel mindere kwaliteit.
Ah helder, bedankt voor de info. :)
Heb trouwens via een aanbieding de http://kamadoxl.nl/ voor een redelijke prijs en die wordt begin juni geleverd, kan ik deze meteen vergelijke met mijn Big Green Egg Mini met kwaliteit onderdelen.
Maar deze blijft zowieso nooit buiten staan net als al mijn andere barbecues dus roesten ed zal het niet.

[ Voor 27% gewijzigd door Hari-Bo op 13-05-2015 12:40 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Kamado Joe is inderdaad geen B-merk. Ik zie Big Green Egg ook meer als een A+(+) merk.

De Auplex kamado's zijn het lage/laagste segment en je moet geluk hebben dat de reseller de moeite heeft genomen om de standaard onderdelen te vervangen door kwalitatief betere, zoals Mycooker, Baqqe, en voorheen de Black Bastard. (Black Bastard is tegenwoordig ook van een soort cordiet gemaakt)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

Denniz0229 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 16:58:
[...]
qua prijs kwaliteit verhouding ben ik zeer tevreden met de xenon charcoal
Sta op het punt deze of een Tepro Toronto aan te schaffen. Grootste verschil is nog het gietijzeren rooster op de Xenon versus een 'gewoon' rooster op de Tepro Toronto.
Hoe bevalt het rooster op de Grandhall en vergt dit veel onderhoud? Ik las dat dit ook sneller zou roesten in dien niet geëmailleerd, maar ik vind nergens of deze al dan niet geëmailleerd is. Wat is/zijn jouw ervaringen met het rooster?

BTW, voor alle anderen die een dergelijke 'grillwagen' overwegen, ze worden onder verschillende merknamen verkocht. In de basis is het steeds hetzelfde, echter wijken ze in de afwerking steeds een beetje af.
Dennizz0229 gaf Landmann Dorado al aan, je hebt nog een Tepro Toronto, El Fuego AY0363, BBQ-bull (type Butternut), ... en ga zo maar door. Het lijstje is quasi eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:26:
Kamado Joe is inderdaad geen B-merk. Ik zie Big Green Egg ook meer als een A+(+) merk.

De Auplex kamado's zijn het lage/laagste segment en je moet geluk hebben dat de reseller de moeite heeft genomen om de standaard onderdelen te vervangen door kwalitatief betere, zoals Mycooker, Baqqe, en voorheen de Black Bastard. (Black Bastard is tegenwoordig ook van een soort cordiet gemaakt)
OK :)
Maar hoe meer ik lees, hoe meer het erop lijkt dat de KJ kwalitatief minstens even goed is dan de BGE.
Sommige onderdelen schijnen van de KJ zelfs beter te zijn.

Let wel: unbiased reader here :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
ScSi schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:53:
[...]

Sta op het punt deze of een Tepro Toronto aan te schaffen. Grootste verschil is nog het gietijzeren rooster op de Xenon versus een 'gewoon' rooster op de Tepro Toronto.
Hoe bevalt het rooster op de Grandhall en vergt dit veel onderhoud? Ik las dat dit ook sneller zou roesten in dien niet geëmailleerd, maar ik vind nergens of deze al dan niet geëmailleerd is. Wat is/zijn jouw ervaringen met het rooster?
Ik weet niet precies wat geëmailleerd is.. . :+
Maar er zit zeker een coating o.i.d. op de roosters.
Het zijn 2 roosters van gietijzer en wegen ongeveer een ton in vergelijking met zon standaard rvs/chroom rooster.

En schoonmaken is bij elk rooster klote.
Ik borstel hem schoon en gooi hem daarna in de vaatwasser en tot nu toe zit alle coating er nog op (na 7x bbq).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Boretti heeft ook van dat soort bbq als de xenon charcoal. Zien er ook goed uit voor de prijs. Iets duurder dat weer wel.
Ze hebben ook een andere soort bbq ziet er ook heel mooi uit en zal het ongetwijfeld ook goed doen.

Zelf ga ik voor deze el cheapo ofsetsmoker. :Y
Op korte termijn ga ik hem aanschaffen

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Denniz0229 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:13:
[...]

Ik weet niet precies wat geëmailleerd is.. . :+
Maar er zit zeker een coating o.i.d. op de roosters.
Het zijn 2 roosters van gietijzer en wegen ongeveer een ton in vergelijking met zon standaard rvs/chroom rooster.

En schoonmaken is bij elk rooster klote.
Ik borstel hem schoon en gooi hem daarna in de vaatwasser en tot nu toe zit alle coating er nog op (na 7x bbq).
Schoonmaken van flinke aangekoekte barbecue resten is geen probleem voor Suma Grill D9 zorg er wel voor dat je handschoenen aandoet, want 1 keer niet gedaan en je voelt het letterlijk in je hand vreten, maar het doet wel super schoonmaken ook ideaal voor je oven bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sepp14 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:27:
Boretti heeft ook van dat soort bbq als de xenon charcoal. Zien er ook goed uit voor de prijs. Iets duurder dat weer wel.
Ze hebben ook een andere soort bbq ziet er ook heel mooi uit en zal het ongetwijfeld ook goed doen.

Zelf ga ik voor deze el cheapo ofsetsmoker. :Y
Op korte termijn ga ik hem aanschaffen
Laat je even weten hoe hij bevalt ?
Ik zit ook naar iets anders te loeren, maar ben bang dat zoiets met dat dunne metaal me een complete zak kolen per keer kost.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Volgens mij is het metaal van een weber ook niet echt veel dikker

Zal mijn bevindingen wel vertellen. Ik heb mij een beetje laten leiden door http://veelkantie.nl/blog...pe-smoker-moet-ik-kiezen/

[ Voor 55% gewijzigd door Sepp14 op 13-05-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Hari-Bo schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 16:49:
[...]

Schoonmaken van flinke aangekoekte barbecue resten is geen probleem voor Suma Grill D9 zorg er wel voor dat je handschoenen aandoet, want 1 keer niet gedaan en je voelt het letterlijk in je hand vreten, maar het doet wel super schoonmaken ook ideaal voor je oven bijvoorbeeld.
Suma D9 werkt op alles <3 :P
En als het idd op je handen komt, even afspoelen met koud water.

* Anoniem: 168490 heeft wel eens training gehad van Johnson Diversey en is al jaren fervent gebruiker van het gehele Suma assortiment :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Maverick! schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:12:
[...]

OK :)
Maar hoe meer ik lees, hoe meer het erop lijkt dat de KJ kwalitatief minstens even goed is dan de BGE.
Sommige onderdelen schijnen van de KJ zelfs beter te zijn.

Let wel: unbiased reader here :D
"Minstens even goed" hangt af van waarom een koper iets als goed ervaart en iedereen heeft daar andere ideeën over. Een professionele wedstrijdbarbecuer heeft andere eisen dan een beginnende huis-tuin-en-keuken barbeknoeier.
Als ik op de users van het Kamado Joe forum af ga heb ik wel het idee dat ze meer dan tevreden zijn met hun KJ, en dat terwijl sommigen daarvoor een BGE hebben gehad, of 'm er nog naast hebben staan. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb gelezen dat iemand ze allebei heeft gehad en de KJ prut vond.

Je zei het al: BGE heeft zich al ruimschoots bewezen en KJ is relatief nieuw. Waar ik me zorgen over maak bij KJ is niet het product, maar de online/offline presence en service. In de USA zit dat wel goed en zijn ze met een opmars bezig. Hier in Nederland is de website van de importeur zwaar ondermaats (understatement) en heb ik ze ook nog nergens gezien in een fysieke winkel. Niet dat ik alle winkels afga op zoek naar Kamados, maar volgens mij staat er in elke Intratuin waar ik ben geweest wel een BGE en dat is waar het gros van de mensen komen. Ik zie ook nergens reclame van de KJ ofzo.
Qua service heb ik ook m'n twijfels. Don't get me wrong de dealer was superaarding en heeft echt moeite gedaan om de KJJ de volgende dag al bij me te bezorgen, maar de keramische voetjes zijn hier niet los te bestellen. Je krijgt ze alleen als je de tafel versie van de KJ bestelt, terwijl Kamado Joe USA aangeeft dat ze voor alle grills dezelfde voetjes gebruiken... KJ USA kon ze niet opsturen, want ze waren out of stock. Dat kan gebeuren, maar KJ NL zei gewoon : "je kunt ze niet los bestellen". Dat soort dingen, daar word ik dan weer niet vrolijk van. Zorg er dan voor dat die voetjes eenduidig beschikbaar zijn voor je klanten en ga even die extra mile. Ze hadden er misschien niet flink op verdiend, maar ook zeker geen verlies geleden, en het was een stuk betere reclame geweest als ik hier had kunnen zeggen dat ie ze apart voor me had besteld.

Als ze hier een stuk markt willen veroveren zullen ze dat moeten doen met zichtbaarheid en service. De Duitse Monolith is nu ook beschikbaar bij Intratuin zie ik net op hun website. Het keramiek schijnt uit dezelfde fabriek te komen als KJ en ze zijn dan ook niet ontoevallig beschikbaar in de kleuren zwart en rood, net als de KJ vroeger. Ze worden blijkbaar ook gebruikt door verschillende topchefs. Of dat nou gesponsord is of niet, het geeft wel aan dat Monolith de benodigde kwaliteit biedt voor een professional.

We zijn gistermiddag nog naar de Intratuin geweest en daar stond een BGE Large. We hebben ons door een zee van Webers geslagen en er even bij staan kijken. Ze zou het niet erg vinden als ik mettertijd een BGE Large zou halen, omdat ze weet dat ie ook echt gebruikt zou worden (check!), maar toen we thuis waren zei ze dat ze blij is dat die van ons rood is en niet groen. Groen zou je totaal niet zien in de tuin en dat rode springt er zo leuk tussen uit. Haar interesseert het geen fluit of het keramiek dikker/dunner/compacter is en of het beslag steviger is of niet. Ziet het er leuk uit en smaakt het eten? Dat is voor haar belangrijk. Zo zie je maar : goed is subjectief :)

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ja ok ik vind die BGE en KJ machtig mooi, maar als ik zo kijk is de KJ toch even duur? Buiten dat je er wat extra accessoires bij krijgt.

Eergisteren voor het eerst dit jaar de bbq eens gebruikt. Had kokosbriketten gekocht en op jullie aanraden minder kolen erin en daarbij restje oude kolen die nog lang niet op waren.

Helaas bleef de temperatuur op 150 graden hangen en gingen de koude kolen niet aan, dus maar aanmaakblokjes ertussen gegooid en aangestoken. Ook toen maar 200 graden maar goed genoeg voor direct grillen.

Verder had ik nog wat hickory hout, halve dag in water geweekt maar toen ik het op de kolen gooide begon het gewoon te branden, dat had ik nog nooit meegemaakt.

Eigen gemaakte hamburgers waren goed gelukt (gehakt van entrecote, riblappen en halslappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
De BGE medium kost zo'n 1250€
Scheelt bijna 400€ op de KJ, die met de accessoires iets ruimer geleverd wordt.

Zoals Apie al aangeeft, is het puur merkgericht, welke je wilt hebben, basic keramisch koken kan op alletwee prima gedaan worden.

* FreshMaker heeft voor dit jaar geen budget meer, maar twijfelt wel degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

FreshMaker schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:15:
Ik had dat met briketten van de action, ik gooi ze niet blind in de starter, maar controleer globaal als ik ze uitstort.
Ik kwam een drietal briketten tegen waar gewoon zichtbaar een kunstof "visnet" in zat.
( van die afzettings-netten die ook wel langs de snelweg staan )

sindsdien alleen nog maar Sligro kokosbriketten ;)
Er blind in gooien doe ik ook niet. Ik haal ze uit de zak en plaats ze in een emmer. Vervolgens leg ik ze een voor een in de firebox. Grote stukken eerst, dan de kleinere. Eventueel niet-houtskool filter ik er zo uit.

Maar hoe zie je van tevoren dan dat een stuk gaat stinken?

Edit: Overigens apart dat de Monolith een 'Danger to unit' waarschuwing boven de 400C op de thermometer heeft:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ek5YIO4cLXEiWcA4SpTlh0qo/medium.jpg

Dat heeft die van mij niet:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/oZcFDP2O3Dzls4W9Dw05yUst/medium.jpg

Zou het keramiek van Monolith minder aankunnen dan die van KJ of proberen ze zich in te dekken? Ik heb wel eens gelezen dat de firebox van KJ breekt, maar die werd dan gewoon vervangen.

[ Voor 31% gewijzigd door Apie! op 14-05-2015 09:48 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 13:45
Phusebox schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 08:12:
Eigen gemaakte hamburgers waren goed gelukt (gehakt van entrecote, riblappen en halslappen).
Fancy hamburgers zeg, is dat een recept of had je dat vlees nog liggen? Halslappen (chuck eye steak) worden wel vaker gebruikt voor goede hamburgers, dan krijg je die mooie ribeye smaak mee, maar entrecote is wel enigzins too much om door de grinder te gooien :-)

Hoe was de smaak? En heb je wellicht foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Malt007 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 10:40:
[...]

Fancy hamburgers zeg, is dat een recept of had je dat vlees nog liggen? Halslappen (chuck eye steak) worden wel vaker gebruikt voor goede hamburgers, dan krijg je die mooie ribeye smaak mee, maar entrecote is wel enigzins too much om door de grinder te gooien :-)

Hoe was de smaak? En heb je wellicht foto's?
Recept van een vriend. Verhouding 30/30/40.

Helaas geen foto's gemaakt... volgende keer zal ik er aan denken. Had ze alleen net iets meer moeten grinden, er zaten net iets te grote stukken nog in. Maar wel erg lekker, met een uitje, augurk ketchup mosterd en zelf gebakken buns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Apie! schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:34:
[...]

Maar hoe zie je van tevoren dan dat een stuk gaat stinken?
Ik ben bang dat je dat niet kan zien, hoogstens dat het blok al anders ruikt op voorhand ( impregnatie )
Maar het blijft ( als het goed is :+ ) een natuurproduct, en een slecht stuk in de gebruikte boom, kan al spreekwoordelijk roet in het eten gooien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ja, daar was ik al bang voor. Ik moet wel zeggen dat ik toen ik het stukje pakte wel zoiets had van : die ziet er anders uit. Ik weet niet meer precies wat het was, maar het was anders.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Had het er net met een collega over, de verschillen van waarnemen.

Wij steken beide onze bbq's los aan ( kolenstarter ), en dan de minion, of volledige grillhitte.
Maar regelmatig 'ruik' je bij buren een enorme walm van chemische lucht, van die smerige witte blokjes tot zelfs wasbenzine-steekvlammen over de heg :|

Ik ben in geen opzicht de expert, maar in de jaren ( kleine 20 ;) ) toch wel hier en daar wat opgestoken ;)
( al zeker op het gebied van veiligheid en preventie, maar dat is een beroepsdeformatie als beveiliger )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ach, dan is wasbenzine nog vrij onschuldig, ik heb ook wel eens iemand mengsmering zien gebruiken :X

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:25:
Ach, dan is wasbenzine nog vrij onschuldig, ik heb ook wel eens iemand mengsmering zien gebruiken :X
Als je het op voorhand doet, misschien niet ....

Maar helaas gebeurt het vaak tijdens het bbq, als de boel niet snel genoeg wil gaan ....

Het is niet de benzine die in brand gaat, maar de damp en vervolgens de rook/stoom die ontstaat na verhitten.
Die gaswolk verspreid zich zo snel, en is zo brandbaar, dat menig snorretje niet meer geschoren hoeft te worden :|

[ Voor 22% gewijzigd door FreshMaker op 14-05-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:43:
[...]

"Minstens even goed" hangt af van waarom een koper iets als goed ervaart en iedereen heeft daar andere ideeën over. Een professionele wedstrijdbarbecuer heeft andere eisen dan een beginnende huis-tuin-en-keuken barbeknoeier.
Als ik op de users van het Kamado Joe forum af ga heb ik wel het idee dat ze meer dan tevreden zijn met hun KJ, en dat terwijl sommigen daarvoor een BGE hebben gehad, of 'm er nog naast hebben staan. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb gelezen dat iemand ze allebei heeft gehad en de KJ prut vond.

...
...
Precies wat ik ook al zei thuis. Wij als huis tuin en keuken bbknoeiers merken het verschil toch niet.
Maar ik heb intussen wel het vertrouwen in de kwaliteit van de KJ. Al was me de website van de importeur wel al in negatieve zin opgevallen. Die is wel heel slecht :O
Maar goed, dat zegt natuurlijk niets over het product.
Het verhaal over de pootjes is dan wel weer iets waardoor twijfels rijzen...
Aan de andere kant bespaar je tov een BGE wel weer een hoop doekoe.

Intratuin... Nooit geweten dat die BGE hadden!
Tripje voor morgen staat bij deze gepland, dus dank voor deze tip!
Hopelijk hebben ze ook Monolith, die schijnen ook goed te zijn, dus misschien is dit ook nog wel een optie.

En ook hier zou t vrouwtje graag een rode willen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Vandaag met korting een Weber Master touch GBS gekocht. Mijn duurste BBQ tot nu toe. Meteen vanavond uitgeprobeerd, volgens de handleiding even inbranden en omdat hij toch warm was hebben we lekker gebarbecued. Het verschil met een gasbbq proef je toch echt wel.

A.s. zaterdag ga ik pulled pork maken voor de verjaardag van mijn vader op zondag. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Morgen eerst maar eens een Boston Butt zien te scoren bij de slager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 20:28

B2

wa' seggie?

Na jarenlang op zo'n elektrisch Action model gepriegeld te hebben willen wij nu ook wel eens aan een 'echte' BBQ. En 'echte' staat hier volgens de vrouw gelijk aan kolen. Eigenlijk gebruikten we dat elektrisch grill ding ook al amper omdat het enorm lang duurde voordat iets gaar was, en een klein zuchtje wind er al voor zorgde dat maar de helft van het element warm werd.

Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen qua BBQ's en denk dat het zo'n instap model van Weber wordt. Die moeten, wat ik lees, wel enige jaren mee kunnen. Met een leuke aanbieding/kortingsbon van de bouwmarkt wel rond de 75 euro te krijgen. Wat heb ik nou aan accessoires nodig (behalve de bekende tangen) om een beetje eenvouding te kunnen BBQ-en? Ik hoor over een soort kokers waar je eerst de kolen in aansteekt en deze dan wanneer ze heet zijn verdeeld over de schaal van de BBQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
elhopo schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:06:
A.s. zaterdag ga ik pulled pork maken voor de verjaardag van mijn vader op zondag. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Morgen eerst maar eens een Boston Butt zien te scoren bij de slager!
Cool succes ermee, en heb geduld als je bij de zone bent, het komt goed :)
B2 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:39:
Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen qua BBQ's en denk dat het zo'n instap model van Weber wordt. Die moeten, wat ik lees, wel enige jaren mee kunnen. Met een leuke aanbieding/kortingsbon van de bouwmarkt wel rond de 75 euro te krijgen. Wat heb ik nou aan accessoires nodig (behalve de bekende tangen) om een beetje eenvouding te kunnen BBQ-en? Ik hoor over een soort kokers waar je eerst de kolen in aansteekt en deze dan wanneer ze heet zijn verdeeld over de schaal van de BBQ.
Een weber zal je jaren plezier geven.
Wat naar mijn mening een must is een starter, wat jij een koker noemt.
Kolen/briketten erin, wat aanmaakblokjes aansteken en de starter erop en na een minuut of 20-30 zijn alle kolen gelijkmatig aan en kan je los.
Mocht je ook borstels willen kopen om het rooster schoon te maken kijk bij winkels als Action, daar zullen ze een stuk goedkoper zijn als van weber en dergelijke.

[ Voor 27% gewijzigd door koesie op 15-05-2015 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

B2 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:39:
Na jarenlang op zo'n elektrisch Action model gepriegeld te hebben willen wij nu ook wel eens aan een 'echte' BBQ. En 'echte' staat hier volgens de vrouw gelijk aan kolen. Eigenlijk gebruikten we dat elektrisch grill ding ook al amper omdat het enorm lang duurde voordat iets gaar was, en een klein zuchtje wind er al voor zorgde dat maar de helft van het element warm werd.

Die koker heet meestal iets van kolenstarter, die heb je voor 30E van Weber, of 5E voor een wonkietonkiemerk bij de lidl of bouwmarkt. En werken allebei even goed :)

Instap model van weber is op zich prima, wel vind ik persoonlijk dat het instap model niet veel beter is dan de meeste bbq's van rond de 40-50 Euro. De duurdere modelen zijn wel duidelijk iets beter dan de standaard bbq's :). Tip kijk van te voren ook even rond op marktplaats. Vorige week hebben mijn ouders er nog 1 opgepikt inc starter voor 25E en die zag er als nieuw uit (2 keer gebruikt volgens de verkoper)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
Ja Marktplaats is ook een goede optie, mijn meeste webers komen daar ook vandaan.
Belangrijkste is dat het emaille onbeschadigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Maverick! schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:57:
[...]

Precies wat ik ook al zei thuis. Wij als huis tuin en keuken bbknoeiers merken het verschil toch niet.
Maar ik heb intussen wel het vertrouwen in de kwaliteit van de KJ. Al was me de website van de importeur wel al in negatieve zin opgevallen. Die is wel heel slecht :O
Maar goed, dat zegt natuurlijk niets over het product.
Het verhaal over de pootjes is dan wel weer iets waardoor twijfels rijzen...
Aan de andere kant bespaar je tov een BGE wel weer een hoop doekoe.

Intratuin... Nooit geweten dat die BGE hadden!
Tripje voor morgen staat bij deze gepland, dus dank voor deze tip!
Hopelijk hebben ze ook Monolith, die schijnen ook goed te zijn, dus misschien is dit ook nog wel een optie.

En ook hier zou t vrouwtje graag een rode willen :D
Die Monolith lijkt mij ook wel interessant. Deutsche Gründlichkeit :) Dat hout-toevoer dingetje van ze heeft ook wel wat. Ik wou dat m'n KJJ dat had, want nu moet ik eerst het vlees, rooster en de heat deflector er af halen als ik extra hout wil toevoegen.

Zo, het Boston Buttje van een Wroetvarkentje ligt op de KJJ @225F met wat apple wood d:)b

Wij gaan zo lekker naar Burgers Zoo en ik zie wel waar ie is als we thuis zijn.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Apie! schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 10:15:
[...]

Wij gaan zo lekker naar Burgers Zoo en ik zie wel waar ie is als we thuis zijn.
Ga jij meer vlees halen in Burgers Zoo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ooooh, don't get me started! Er zijn een boel dieren waarbij ik me afvraag wat een lekker recept zou zijn en hoe ze zouden smaken :P

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
koesie schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:50:

Belangrijkste is dat het emaille onbeschadigd is.
"Pappa, ik heb een probleem ....." - de oudste vanmiddag ....

Hij was verder gegaan met het leggen van tegels in de achtertuin, en bij het verrijden van de kruiwagen, had hij tegen de bbq gestoten.
Het deksel was er zo afgegleden, om omlaag gekletterd.

( was mij ook al eens overkomen, alleen had ik hem op tijd opgevangen )
Een 'hap' uit de rand, van 2 bij 1 cm incl. de onvermijdelijke deuk :|

Tja, probleem .... ik ben er niet blij mee, maar het is niet uit baldadigheid, of opzet gebeurt, dus kan er wel mee leven ( dat het gebeurt is, de beschadiging daarentegen .... dat is wat anders )

ergo - moraal van het verhaal .....

Let goed op, want het deksel ligt er niet muurvast op, en ondanks de handvaten, en wielen onder het gevaarte schuift die bovenste bol er héél snel vanaf....

* FreshMaker gaat maar eens op zoek naar een reparatie methode, maar de kleur ( applegreen ) is niet echt gangbaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Niet online
FreshMaker schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:27:
[...]

Let goed op, want het deksel ligt er niet muurvast op, en ondanks de handvaten, en wielen onder het gevaarte schuift die bovenste bol er héél snel vanaf....

* FreshMaker gaat maar eens op zoek naar een reparatie methode, maar de kleur ( applegreen ) is niet echt gangbaar ;)
bummer, tijdens een storm heeft mij meisje de bbq verreden naar een plek waar ze dacht dat hij veiliger stond. Dat was helaas niet het geval. Gevolg deuk en wat emaille eraf. Ik heb er eigenlijk nooit wat aan gedaan behalve vet houden, en dan brand het een beetje in en roest het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Deze week wielen onder mijn WSM geplaatst en binnenkort een scharnier voor de deksel zoals onderstaand, maakt het leven toch wat makkelijker. ;)
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/76/61/33/766133e21a1b1cff303b0ad79d074ac3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
FreshMaker schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:27:
[...]

"Pappa, ik heb een probleem ....." - de oudste vanmiddag ....

Hij was verder gegaan met het leggen van tegels in de achtertuin, en bij het verrijden van de kruiwagen, had hij tegen de bbq gestoten.
Het deksel was er zo afgegleden, om omlaag gekletterd.

( was mij ook al eens overkomen, alleen had ik hem op tijd opgevangen )
Een 'hap' uit de rand, van 2 bij 1 cm incl. de onvermijdelijke deuk :|

Tja, probleem .... ik ben er niet blij mee, maar het is niet uit baldadigheid, of opzet gebeurt, dus kan er wel mee leven ( dat het gebeurt is, de beschadiging daarentegen .... dat is wat anders )

Je kunt eens vriendelijk bij Weber vragen of je een los deksel kunt kopen, heb ik ook een keer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik heb een topdag gekozen voor beer can chicken zie ik wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Anders ik wel met mijn pulled pork... Ach, zolang het deksel er maar op zit regent het niet nat toch? Ik heb met een lijmklem aan het handvat een groot druipbakje boven het bovenste luchtklepje gedaan, zo regent het tenminste niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Wat een drama gisteren...

Blijkbaar was de temperatuur nog niet stabiel genoeg, want vlak voor ik naar Burgers vertrok, schoot ie omhoog naar boven de 250F. Dus heb ik de vents kleiner gemaakt in de hoop dat ie zou dalen. Niet dus. "Nouja, dan maar iets minder low&slow" dacht ik, en ben naar Burgers gegaan.

Toen ik om 14.00u thuis kwam.... stond ie uit :') Blijkbaar stonden de vents iets té dicht. Ik heb als de wiedeweerga een aanmaakwokkel aangestoken en de temperatuur weer op 225F gebracht, de butt er weer op en.... voorbereiden op een lange nacht.
Om 01.00u uur zat ie op 85C intern en de dome temp kakte in naar 200F en wilde niet meer omhoog.

Vervolgens heb ik de oven op 105C aangezet en heb 'm daar in afgemaakt. Om 02.30 had ie eindelijk een interne temp van 95C. Ingepakt, half uurtje laten rusten en pullen maar! Vervolgens verpakt in kleine zakjes en de zakjes in een ijsbad gekoeld. Daarna een deel in de vriezer en een de rest in de koelkast gezet, en m'n bed in gedoken.

Er ligt na 12 uur nog steeds een beetje houtskool in:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/afknPGsIs5CgwbzeYaErx9zB/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ELMVrKn9moEmVhAIwaI6qTEq/thumb.jpg
Als ik naar het tweede plaatje kijk dan ligt er nogal een hoop as. Dus ik denk dat de airflow daardoor werd belemmerd en er niet genoeg zuurstof bij kwam.

One a more positive note: Aangezien de keramische voetjes van de KJ niet los te bestellen waren, heb ik zwarte Primo voetjes besteld. Die kwamen vandaag binnen.
Voor:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0vhnTd9ftQfHW4aXBcpSvEQZ/medium.jpg
Na:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zFbuTY4gsdcDFuBH8fwGAO5G/medium.jpg
Een hele verbetering, al zeg ik het zelf :+

Ik ga zo even een broodje PP eten :9

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Apie! schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:25:
Wat een drama gisteren...

Blijkbaar was de temperatuur nog niet stabiel genoeg, want vlak voor ik naar Burgers vertrok, schoot ie omhoog naar boven de 250F. Dus heb ik de vents kleiner gemaakt in de hoop dat ie zou dalen. Niet dus. "Nouja, dan maar iets minder low&slow" dacht ik, en ben naar Burgers gegaan.

Toen ik om 14.00u thuis kwam.... stond ie uit :') Blijkbaar stonden de vents iets té dicht. Ik heb als de wiedeweerga een aanmaakwokkel aangestoken en de temperatuur weer op 225F gebracht, de butt er weer op en.... voorbereiden op een lange nacht.
Om 01.00u uur zat ie op 85C intern en de dome temp kakte in naar 200F en wilde niet meer omhoog.

Vervolgens heb ik de oven op 105C aangezet en heb 'm daar in afgemaakt. Om 02.30 had ie eindelijk een interne temp van 95C. Ingepakt, half uurtje laten rusten en pullen maar! Vervolgens verpakt in kleine zakjes en de zakjes in een ijsbad gekoeld. Daarna een deel in de vriezer en een de rest in de koelkast gezet, en m'n bed in gedoken.

Er ligt na 12 uur nog steeds een beetje houtskool in:
[afbeelding][afbeelding]
Als ik naar het tweede plaatje kijk dan ligt er nogal een hoop as. Dus ik denk dat de airflow daardoor werd belemmerd en er niet genoeg zuurstof bij kwam.

One a more positive note: Aangezien de keramische voetjes van de KJ niet los te bestellen waren, heb ik zwarte Primo voetjes besteld. Die kwamen vandaag binnen.
Voor:
[afbeelding]
Na:
[afbeelding]
Een hele verbetering, al zeg ik het zelf :+

Ik ga zo even een broodje PP eten :9
Hahaha smaakte hij wel?

Ziet er idd goed uit zo in het kastje met die pootjes!

Nou, bij Intratuin hier in de buurt geweest. Geen BGE...
KJ al helemaal niet.
Dus vandaag maar in de auto gestapt en naar Rookoven.com in Nunspeet gereden, > 2 uur enkele reis.
Maarrr daar hebben ze BGE, KJ en Primo in de showroom naast elkaar staan.
Na een tijdje denken en bekijken van de demo's (en proeven van de kip en pp :)) toch besloten om voor de BGE medium te gaan. Als de KJ in medium was geweest had ik deze gekozen, maar de Classic is toch te groot voor ons, ook ivm trap op en af verplaatsen.
Dus vanaf komende week mag ik me ook Egghead noemen :D

Erg in mn nopjes met deze aankoop...

Op de terugweg pitstop gemaakt bij Ikea (ondanks mijn motto 'nooit in de weekend drukte') en een tafeltje met wielen op de kop getikt dat gemodificeerd gaat worden tot BGE tafeltje. 40 euri ipv 200 euri Voo de BGE nest.
Trouwens ook een prima bbq cover voor 20 euri ipv de BGE cover van 130 euri.

Nu al zin in volgend weekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-05 14:09
Welke Ikea tafel zou geschikt zijn voor een BGE large?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Ja, hij smaakte wel gelukkig en nog steeds geen run naar het toilet :Y)

Veel plezier met je ei!

Konden ze daar nog wat vertellen over de verschillen tussen BGE, Primo, ML en KJ?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Iemand ervaring met dit merk / deze BBQ?
http://topklassedeals.nl/...cue-57cm-kogelmodel-sale/

Weber is natuurlijk gewoon kwaliteit, maar ik heb wel eens het idee dat andere merken iets te makkelijk vergeten worden.

[ Voor 39% gewijzigd door SaN op 16-05-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Weber is kwaliteit, maar die van mij stond na een jaar of 7 ondertussen ook te roesten hoor, ondanks dat ie al die tijd onder een luxe Weber cover heeft gestaan.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Apie! schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:25:

Ik lees verschillende verhalen over de eindtemperatuur om hem van de bbq af te halen. Sommige zeggen 85 graden, anderen weer 88 graden, en ik meen dat ik inderdaad ook wel 95 graden heb gezien. Ik heb hem gisteren bij 88 graden eraf gehaald, waarna de temperatuur nog doorsteeg tot 92 graden. Wat is het verschil nou in eindtemperatuur? Gaarder? Droger?

Oh ja, het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-D-OEcuvuHIE/VVdNNxarAxI/AAAAAAAABZc/7Q6PfByaNE0/s600/IMG_20150516_155910.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

http://amazingribs.com/re.../perfect_pulled_pork.html
The meat is at its maximum tenderness and juiciness when it hits 195 to 203°F (203°F is my target, but actual time and temp varies on the individual animal).
If the internal temp hits 195°F but the meat is still not tender, push on up to 203°F, my favorite target. At this number the meat seems to soften significantly. If it is still not soft, you've just got a tough butt. Wrap tough butts in aluminum foil and let them go for another hour.
Zelf denk ik dat je wel heel veel butts moet klaarmaken om het verschil te kunnen gaan merken tussen 195F en 203F. Ik heb het nog niet meegemaakt, maar als je een tough butt hebt, dan merk je dat vanzelf wel denk ik.

Ik doe een tijdje 203F en daarna een paar butts 195F en kijken of ik verschil kan merken.

[ Voor 22% gewijzigd door Apie! op 17-05-2015 12:47 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag weer mooi weer dus een beenhammetje in de BGE mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Liep al een paar dagen met het idee om MOINK balls te gaan maken, op het idee gekomen door reacties hier en toen wat gaan googlen voor recepten en variaties.
Erg simpel om te maken en het resultaat was meer dan prima! Zelfs de kieskeurige dochters (die lusten niet heel veel....) vonden het heerlijk! Naar mijn idee nog iets te zout, dus volgende keer laat ik het zeezout uit het recept. De rub die ik gebruikte had ook zout in zich, de Parmezaanse kaas is ook zout, de bacon er omheen maakte het natuurlijk nog zouter. Dus dat kan wat verfijnder de volgende keer.
Ik had net niet genoeg bacon voor alle balletjes helaas.

Ik heb de Weber op een temp gebracht van 130gr en de briketten aan een kant gehouden, aan de kant waar geen briketten lagen, heb ik de balletjes gelegd. Na een drie kwartier waren ze heerlijk sappig en heb ik ze ingesmeerd met bbq saus, toen nog een kwartier laten staan en toen gaan smullen!

Pics or it didn't happen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YoTtpXLl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lWgX6ygl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UsylBkOl.jpg
Naast de MOINK balls ligt een favoriet van mijn vrouw en mijzelf, aubergine licht gemarineerd en dan lekker grillen op de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Die wil ik ook nog eens maken :9

Gister beer can chicken gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/neQ0aR9.jpg
Na
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6BEaWCH.jpg

Heerlijk sappig was het. Ga ik vaker doen. Makkelijk en ook nog eens goedkoop. Kip van 1.5kg voor 4.50 op de markt. Genoeg voor drie man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Iemand bekend met deze thermometer van de Blokker.
Zag hem staan in de Blokker en vroeg mij af of hij hetzelfde is als de Fantast van de Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Sepp14 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:04:
Iemand bekend met deze thermometer van de Blokker.
Zag hem staan in de Blokker en vroeg mij af of hij hetzelfde is als de Fantast van de Ikea.
Niet precies hetzelfde, maar vast en zeker gelijk in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vandaag de iGrill mini maar eens gebruikt, werkt perfect icm bluetooth op je telefoon of tablet. O+

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/152ol54.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Taigu schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 19:42:
Welke Ikea tafel zou geschikt zijn voor een BGE large?
Sorry daar heb ik ook geen antwoord op :)
Gewoon eens googelen hoe anderen hun BGE L inbouwen. Omtrek van het gat en hoe diep hij moet staan, en dan eens lekker gezellig bij Ikea gaan shoppen :+
Apie! schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:00:
Ja, hij smaakte wel gelukkig en nog steeds geen run naar het toilet :Y)

Veel plezier met je ei!

Konden ze daar nog wat vertellen over de verschillen tussen BGE, Primo, ML en KJ?
Nou gelukkig dan maar :D

Thx gaat zeker lukken!

Volgens de verkoper zijn de kwalitatieve verschillen marginaal. Maar die indruk had ik zelf ook al.
Het is maar net met welk merk je meer hebt denk ik. En welke kleur je het liefste wil :+
Ik wilde sowieso een ronde, dus Primo viel al af.
Ze hadden eerst ook Monolith, maar daar zijn ze mee gestopt. Vraag me wel af waarom, maar dat heb ik niet gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52

SaN

Er staat nu ook een kamado in de makro folder. Kan alleen niet zien hoe groot hij is.

http://catalogues.metro-g...derpagina:folders:2015-11

Zal gewoon een Auplex zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:57
Weet iemand of er langere poten bestaan voor de Weber 47cm?
Ik heb hem nu op een stuk verhoogd terras staan in de tuin, maar wil binnenkort de verhoging eruit halen.

Voor de bbq is het ideaal, maar dat is dan ook het enige :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

En in Makro België staat een Tepro Toronto 'kloon', voor 99 euro vanaf woensdag 20/05

https://www.makroshop.be/nl/RM_6837025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
SaN schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:14:
Er staat nu ook een kamado in de makro folder. Kan alleen niet zien hoe groot hij is.

http://catalogues.metro-g...derpagina:folders:2015-11

Zal gewoon een Auplex zijn?
Voor zover ik weet is wanneer er geen merk bij staat, de kans behoorlijk is dat het idd Auplex is.
Lekkere handige info in de folder trouwens om er niet eens een maat bij te zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

MdO82 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:21:
Weet iemand of er langere poten bestaan voor de Weber 47cm?
Ik heb hem nu op een stuk verhoogd terras staan in de tuin, maar wil binnenkort de verhoging eruit halen.

Voor de bbq is het ideaal, maar dat is dan ook het enige :P
Die buizen zijn niet zo bijzonder lijkt me? Ga eens kijken bij een dumpzaak of een zaak die tenten verkoopt. Ik denk dat je ze wel zou kunnen vervangen met tentstokken o.i.d. Andere buizen van dezelfde maat werken natuurlijk ook, je hoeft alleen maar de juiste gaatjes te boren. Daarvoor wil je eigenlijk een kolomboor hebben (uit de hand boren in ronde buizen is erg lastig); een echte ijzerhandel kan je daarbij helpen.

Het grootste probleem wat ik zie is je onderstel. Als je langere buizen gaat gebruiken, dan passen je wielen niet meer met dat rekje er onder, tenzij je ze gaat buigen op twee plaatsen. Dat wordt een stuk lastiger...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Nu online

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Met cv leiding kom je ook een heel eind. Als je iemand weet met een buigtang voor cv leidingen kan je ze helemaal buigen naar jou wens.

En de oude poten bewaren voor als je hem ooit weer verkoopt.

Pagina: 1 ... 3 ... 27 Laatste

Dit topic is gesloten.