Ik zit er ook over na te denken, maar zie zo 1,2,3 niet echt een noodzaak ervoor. Al het vlees op de BBQ heeft al een andere probe in zijn bips, gekoppeld aan een heatermeter of maverick thermometer, ik zie nie tin hoe en thermapen mijn bbq beter of makkelijker maakt.Maverick! schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:10:
Net een Thermapen gekocht... doet ff pijn, maar zal er wel veel plezier aan beleven
Mocht je deze ook op je wishlist hebben staan, hier krijg je nu gratuit een FDick mes erbij twv 20 euri.
Tijdens "gewoon" koken kan ik ook de eerder genoemde probes gebruiken.
Ik zou 'm kunnen gebruiken met suikerwerk/karamel, maar goed, dan is de prijs weer erg hoog.
Al is het wel een leuk speeltje..
Ik ben een redelijke beginner, dus vind het wel fijn om van alles wat er op de grill ligt (dus ook aardappel, bietjes, biefstukjes, visfilets etc) snel de kerntemperatuur te kunnen opmeten.Fly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:28:
[...]
Ik zit er ook over na te denken, maar zie zo 1,2,3 niet echt een noodzaak ervoor. Al het vlees op de BBQ heeft al een andere probe in zijn bips, gekoppeld aan een heatermeter of maverick thermometer, ik zie nie tin hoe en thermapen mijn bbq beter of makkelijker maakt.
Tijdens "gewoon" koken kan ik ook de eerder genoemde probes gebruiken.
Ik zou 'm kunnen gebruiken met suikerwerk/karamel, maar goed, dan is de prijs weer erg hoog.
Al is het wel een leuk speeltje..
Daarnaast gebruik ik voorlopig de Ikea Fantast voor de grotere stukken. Dan spaar ik nog even voor een Maverick met probes
Het is dat ik ook al een aardige collectie thermometers heb opgebouwd, dus ik kan redelijk van alles voorzien van een probeMaverick! schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:35:
[...]
Ik ben een redelijke beginner, dus vind het wel fijn om van alles wat er op de grill ligt (dus ook aardappel, bietjes, biefstukjes, visfilets etc) snel de kerntemperatuur te kunnen opmeten.
Daarnaast gebruik ik voorlopig de Ikea Fantast voor de grotere stukken. Dan spaar ik nog even voor een Maverick met probes
Heb wel gelezen dat het een bijzonder lekker apparaatje is en dat de prijs ook wel waard is.
Haha en ik zit maar altijd te klooien met dat Ikea dingFly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:40:
[...]
Het is dat ik ook al een aardige collectie thermometers heb opgebouwd, dus ik kan redelijk van alles voorzien van een probe
Heb wel gelezen dat het een bijzonder lekker apparaatje is en dat de prijs ook wel waard is.
Ik lees idd overal dat het een fijn ding is en dat zo'n thermopen reuze handig is.
Zeker totdat ik de nodige ervaring en gevoel heb zal ik hem zeker veel gaan gebruiken. Ook bij brood bv is het ideaal.
Ik heb meerdere ikea thermometers.. Ideale dingen, ervan uitgaande dat je je eten nooit heter dan 130 graden wilMaverick! schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:51:
[...]
Haha en ik zit maar altijd te klooien met dat Ikea ding
Ik lees idd overal dat het een fijn ding is en dat zo'n thermopen reuze handig is.
Zeker totdat ik de nodige ervaring en gevoel heb zal ik hem zeker veel gaan gebruiken. Ook bij brood bv is het ideaal.
Maar dit soort gadgets trekt wel, zelf heb ik een half oogje op een sous vide koker. Ook niet helemaal te verantwoorden, maar wel interessant
http://www.fonq.nl/product/weber-bar-b-kettle-47/36568/
of
http://www.fonq.nl/produc...pact-kettle-47-cm/125921/
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ach, ze werken ook wel hoor. Zeker voor het schijntje wat ze kosten.Fly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:26:
[...]
Ik heb meerdere ikea thermometers.. Ideale dingen, ervan uitgaande dat je je eten nooit heter dan 130 graden wil
Maar dit soort gadgets trekt wel, zelf heb ik een half oogje op een sous vide koker. Ook niet helemaal te verantwoorden, maar wel interessant
Leuk speelgoed idd!
Zelf was ik al aan het kijken naar een PartyQ, maar ik ben ergens bang dat dit de charme van de slowcooks wegneemt...
Ik heb dus een heatermeter, zelfbouw variant op een partyQ en ik wil niet meer zonder.Maverick! schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:11:
[...]
Zelf was ik al aan het kijken naar een PartyQ, maar ik ben ergens bang dat dit de charme van de slowcooks wegneemt...
Het haalt inderdaad wel wat weg van de charme, maar geeft zoveel rust en gemak terug. Pulled pork terwijl je slaapt of gewoonweg niet naar buiten wil om steeds iets bij te stellen, je aan de rest van het eten kunnen wijden terwijl je BBQ zijn ding doet, ik ben helemaal verkocht.
Daarnaast geeft het ook wel weer iets aan charme terug, meer op het tweakers vlak,maar het is verbazend bevredigend om via je telefoon precies de temperaturen live me te kunnen kijken en te zien hoe de fan moduleert om relatief accuraat je temperatuur constant te houden.
de gewone starters werken dusdanig goed dat ik de meerwaarde niet zo goed snapjostefa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:08:
Heeft er iemand ervaring met een electrische bbq starter? Ik heb een houtskool bbq en mij lijkt het wel handig, maar weet niet of het ook echt goed werkt.
Ik heb het afgelopen weekeinde eens geprobeerd met een verffohn, de briketten gingen wel aan, maar na een tijdje toch weer uit. Voor houtskool zal het wel wat beter gaan, en de filmpjes zien er ook wel goed uit, maar toch heb ik mijn twijfels. Een firestarter of hoe heet zo' n ding werkt prima inderdaad.jostefa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:08:
Heeft er iemand ervaring met een electrische bbq starter? Ik heb een houtskool bbq en mij lijkt het wel handig, maar weet niet of het ook echt goed werkt.
Ik zat te kijken naar een smokenator, en dan een zelfbouwvariant. Iemand daar ervaring mee?
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Dat klinkt niet best, ik ga deze niet kopen, maar twijfel nog wel over een auplex voor volgend jaar. Ik zou hem toch direct in een tafel plaatsen.Malt007 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:42:
Die van de makro zou ik niet kopen voor dat geld. Heb exact dezelfde gekocht via ibood vorig jaar en zit nu in een garantiekwestie verwikkeld na het barsten van de vuurmand/firebox. Dat kan ieder merk gebeuren maar vooral de afwerking is abonimabel. Scheven handvaten, wielen breken direct af, ijzer zo slap dat je de schroeven erdoorheen draait etc. Ei zelf is prima overigens al zou ik doorsparen voor een 2e hands green egg ofzo.
Wat heb jij er destijds voor betaald, en welke maat heb je?
Sneller en je kan je snake gelijk goed leggen. Als het goed werkt that isNomad schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:23:
[...]
de gewone starters werken dusdanig goed dat ik de meerwaarde niet zo goed snap?
Het heeft zeker zijn voordelen zoals je schrijft en wanneer je een cook wil doen met de charme die ik bedoel, kun je hem natuurlijk gewoon niet gebruiken.Fly-guy schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 17:41:
[...]
Ik heb dus een heatermeter, zelfbouw variant op een partyQ en ik wil niet meer zonder.
Het haalt inderdaad wel wat weg van de charme, maar geeft zoveel rust en gemak terug. Pulled pork terwijl je slaapt of gewoonweg niet naar buiten wil om steeds iets bij te stellen, je aan de rest van het eten kunnen wijden terwijl je BBQ zijn ding doet, ik ben helemaal verkocht.
Daarnaast geeft het ook wel weer iets aan charme terug, meer op het tweakers vlak,maar het is verbazend bevredigend om via je telefoon precies de temperaturen live me te kunnen kijken en te zien hoe de fan moduleert om relatief accuraat je temperatuur constant te houden.
Het blijft ook zeker op mijn 'wanted list' staan
Ik ben niet zo'n Tweaker op dat vlak, dus het zou dan geen zelfbouw worden
Uiteraard kun je 'm niet gebruiken, maar dat ga je niet doenMaverick! schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:42:
[...]
Het heeft zeker zijn voordelen zoals je schrijft en wanneer je een cook wil doen met de charme die ik bedoel, kun je hem natuurlijk gewoon niet gebruiken.
Het blijft ook zeker op mijn 'wanted list' staan
Heb nu inmiddels vaak genoeg zelf de temperatuur geregeld om te kunnen zeggen dat ik het spelletje wel door heb en dan kies ik lekker voor het gemak.
Large en heb er 400 voor betaald. Na aankoop nog 100 euro terug gehad voor de slechte afwerking.SaN schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:20:
[...]
Dat klinkt niet best, ik ga deze niet kopen, maar twijfel nog wel over een auplex voor volgend jaar. Ik zou hem toch direct in een tafel plaatsen.
Wat heb jij er destijds voor betaald, en welke maat heb je?
De large is exact even groot als de large van de green egg dus je kan alle accesoires gebruiken zoals de plate setter die er dus niet bij zat.
Een gewone starter vind ik ook meer zijn charme hebben bij het bbqen dan een electrisch ding. En ze werken inderdaad perfect.Nomad schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:23:
[...]
de gewone starters werken dusdanig goed dat ik de meerwaarde niet zo goed snap?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ja precies en in slangvorm leggen is met wat meer moeite ook wel voor elkaar te krijgen. Je kan alles wel electrisch maken, maar daar wordt het niet altijd leuker vanMarzman schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:57:
[...]
Een gewone starter vind ik ook meer zijn charme hebben bij het bbqen dan een electrisch ding. En ze werken inderdaad perfect.
Als je verder wilt gaan en een beetje voor de ruimte zou ik voor de 57cm kiezen. Accessoires zijn veel meer gericht op die maat (soms domweg niet verkrijgbaar voor 47 cm) en is ook beter met direct/indirect vuur in te delen. Ik heb vorig jaar de premium gekocht. Uiteindelijk kwam ik bij de Gamma met een 25% kortingsbon als voordeligste uit. Wekelijks zijn er in ieder geval 20% kortingsbonnen te vinden in de boekjes. Overigens kom je deze in de bouwmarkten zelf weer nauwelijks tegen, dus online bestellen.L1nt schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:54:
Wat zou een goede reden zijn om 1 van de 2 onderstaande Weber's niet te kopen voor iemand die geen mega budget heeft en buiten het BBQ'en in de zomer niet al te veel gekke dingen (bv pulled pork klaarmaken) gaat doen (ivm tijdsgebrek). en dus toch te kiezen voor een duurdere Weber of misschien een ander merk.
http://www.fonq.nl/product/weber-bar-b-kettle-47/36568/
of
http://www.fonq.nl/produc...pact-kettle-47-cm/125921/
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 20-05-2015 12:17 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Toevallig Maandag nog 1 bestel, van het weekend maar eens testenNomad schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:58:
[...]
Ja precies en in slangvorm leggen is met wat meer moeite ook wel voor elkaar te krijgen. Je kan alles wel electrisch maken, maar daar wordt het niet altijd leuker van
Ik heb onderstaande (ook elektrisch, maar niet het 'vork' zoals meestal bedoeld wordt). Kan zelfs in combinatie met een starter gebruikt worden.jostefa schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:49:
Thanks voor de reacties, ik houd het voorlopig nog wel even bij aanmaak blokjes.

Werkt voor mij goed, omdat je echt kan richten (dus ook goed voor een snake) en je 2 standen hebt (hete lucht en koude lucht, om die extra ventilatie te geven indien nodig)
Happy user dus..
Haha, nouja, mezelf kennende kan ik me dat ook wel voorstellen. Als ik zoiets heb zal ik het gebruiken ook.Fly-guy schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:52:
[...]
Uiteraard kun je 'm niet gebruiken, maar dat ga je niet doen
Heb nu inmiddels vaak genoeg zelf de temperatuur geregeld om te kunnen zeggen dat ik het spelletje wel door heb en dan kies ik lekker voor het gemak.
Zojuist telefoontje gehad van BGE. Hij wordt morgen geleverd

Vreemd, ik blaas mijn bbq altijd al aan met een verfbrander (goedkoop ding van Bosch), gaat altijd goed.elhopo schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:49:
[...]
Ik heb het afgelopen weekeinde eens geprobeerd met een verffohn, de briketten gingen wel aan, maar na een tijdje toch weer uit. Voor houtskool zal het wel wat beter gaan, en de filmpjes zien er ook wel goed uit, maar toch heb ik mijn twijfels. Een firestarter of hoe heet zo' n ding werkt prima inderdaad.
Briketten op een hoopje, brander ernaast en doorgaan tot de vlammen eruit slaan. Zelfs kokosbriketten lukken, maar dan moet je wel wat meer geduld hebben
57cm word wel gelijk weer stukje groter. Weet ook niet of ik al die extra dingen ga doen. En €259 is me te duur helaas.Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:16:
[...]
Als je verder wilt gaan en een beetje voor de ruimte zou ik voor de 57cm kiezen. Accessoires zijn veel meer gericht op die maat (soms domweg niet verkrijgbaar voor 47 cm) en is ook beter met direct/indirect vuur in te delen. Ik heb vorig jaar de premium gekocht. Uiteindelijk kwam ik bij de Gamma met een 25% kortingsbon als voordeligste uit. Wekelijks zijn er in ieder geval 20% kortingsbonnen te vinden in de boekjes. Overigens kom je deze in de bouwmarkten zelf weer nauwelijks tegen, dus online bestellen.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Ik heb ook één keer de knoop doorgehakt toen ik vorig jaar een tuinbbq met wat vrienden had en ik alleen een schijndood gietijzeren miniding had. Beetje te ballistic gegaan op de spulletjes, maar ik ben er erg blij mee.
€150 met rentepunten bij de ING...L1nt schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:06:
[...]
57cm word wel gelijk weer stukje groter. Weet ook niet of ik al die extra dingen ga doen. En €259 is me te duur helaas.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Kijk je even op MP. Daar zie ik er een staan voor €130L1nt schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:06:
[...]
57cm word wel gelijk weer stukje groter. Weet ook niet of ik al die extra dingen ga doen. En €259 is me te duur helaas.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik was vandaag even bij de Makro voor een uruguayaanse ribeye (€12,- pkg) en een procureur. Dus maar even gekeken, maar het ziet er inderdaad niet echt geweldig uit. Hij sloot niet goed (misschien een afstelling) en ik zag geen hittediffuser. Voor €400 is het misschien nog wel leuk. Voor €600 niet echt.Malt007 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:26:
[...]
Large en heb er 400 voor betaald. Na aankoop nog 100 euro terug gehad voor de slechte afwerking.
De large is exact even groot als de large van de green egg dus je kan alle accesoires gebruiken zoals de plate setter die er dus niet bij zat.
Hij ging wel aan, maar het zal wel een kwestie van meer geduld zijn geweest. Helaas had ik dat op dat moment even niet ivm een regenbui die net besloot los te breken.Xiphalon schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:39:
[...]
Vreemd, ik blaas mijn bbq altijd al aan met een verfbrander (goedkoop ding van Bosch), gaat altijd goed.
Briketten op een hoopje, brander ernaast en doorgaan tot de vlammen eruit slaan. Zelfs kokosbriketten lukken, maar dan moet je wel wat meer geduld hebben
Heb ik een nep weber ofzo want hier geen haakjes voor gereedschap?Señor Sjon schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:11:
-/- 20-25%Maar goed, dit is de premium met haakjes aan de grepen voor gereedschap, thermometer in de deksel, openklapbaar rooster, etc.
Oh en wat is er zo fancy aan die thermometer van dik 70 euro? Zo'n simpel ding koop je toch ook voor een tientje?
Heb overigens nog nooit een thermometer gebruikt.
[ Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 20-05-2015 22:31 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Helaas vind ik wel dat de hobby bbq-er ontzettend genaaid wordt met de prijzen. Een thermometer van €70 kom op zeg.... Ik heb (beroepsmatig) vele soorten en maten in mijn handen gehad en mee gewerkt, maar dit vind ik een beetje afzetterij.
Zelfde thermometer kun je ook kopen voor twee tientjes...
Zo zie ik wel meer dingen in de bbq scène die lichtelijk overtrokken/gehyped worden. Dingen die echt gewoon standaard zijn in elke restaurantkeuken.
Voor de leuke hebbedingen, probeer een pasje te lenen van een horecagroothandel en leef je uit
Waiting on the world to change
Het enige pluspunt wat die hebben, is de gevoelige probe ( 2 seconden )
Mijn 2€ ebay doet er 10 seconden over, maar uiteindelijk komt dat gewoon goed
Ik heb nog een 'afgekeurde' HACCP thermometer liggen, uit de restaurantkeukens, die niet meer ge-update kon worden, dus niet meer voldeed ( volgens meneer van keuringsdienst )
Op de één of andere manier 'meet' dat ding nog steeds 100c in kokend water, en geeft dezelfde temperatuur aan als mijn ikea-fantast .
Ik krijg dan ook geen jaarlijkse audit in mijn keuken, dus maak dankbaar gebruik van het "afval"
Wacht ff.....een thermometer met een update...??? Wat hield die update in? Ik loop toch al wat jaartjes mee in die wereld, maar dit vind ik wel een mooieFreshMaker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:41:
Ik heb nog een 'afgekeurde' HACCP thermometer liggen, uit de restaurantkeukens, die niet meer ge-update kon worden, dus niet meer voldeed ( volgens meneer van keuringsdienst )
Zal vanmiddag eens kijken of ik een foto kan maken
Dus in Q3 van 2005 moest er een nieuwe aangeschaft worden
( horeca catering keuken die niet op de uitgaven lette )
Ik heb verder niet nagevraagd wat en waarom, en gewoon bedankt voor de mooie digithermometer
Het FDick mes dat ik erbij kreeg is ook erg fijn. Ter waarde van 20 euri, maar die zal vast ook hetzelfde doen als een EUR 0,75 mes van de Action
Ja hoor kan prima, het 'marineert' dan zelfs beter, en de ballen zijn wat steviger.MdO82 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 14:40:
Vraagje aan mensen die ook wel eens moink balls maken kan ik ook een avond van te voren het gehakt klaarmaken en in de koelkast zetten om de volgende dag op de bbq te doen ?
Of is dat niet ze goed voor het vlees cq smaak?
Hou alleen rekening met de kerntemperatuur, aangezien ze dan weer door en door koud zijn.
* FreshMaker heeft vandaag ( eindelijk ) zijn WGA gekregen

Lekkere tussendoor bbq, nu wachten op de gietijzeren roosters om het af te maken
[ Voor 25% gewijzigd door FreshMaker op 21-05-2015 21:07 ]
Die zijn zeldzaamFreshMaker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:16:
Dus in Q3 van 2005 moest er een nieuwe aangeschaft worden
( horeca catering keuken die niet op de uitgaven lette )
Ik heb verder niet nagevraagd wat en waarom, en gewoon bedankt voor de mooie digithermometer
Die hadden het liefste dat boterhamzakjes 4x gebruik werden.
Normaal, binnenstebuiten, omspoelen en overnieuw beginnen ...
Gelukkig al snel afscheid genomen

[ Voor 32% gewijzigd door FreshMaker op 22-05-2015 08:10 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Spareribs en Pulled pork is wat lastig, maar als je niet slow en low gaat maakt het weinig uit.Narkimo schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:05:
Ik ga vanmiddag een Weber One Touch Premium 47 Black halen en heb gelijk maar voor zondag wat mensen uitgenodigd om te komen bqq'en zondag. Nou wil ik op een later moment wel is echt een groot stuk vlees low and slow klaarmaken, maar toch wat makkelijker beginnen. Iemand nog tips waarmee te beginnen?
Kijk eens wat rond op www.beefensteak.nl
http://www.beefensteak.nl...-flank-steak-bavette.html
is bijvoorbeeld erg lekker en simpel te maken. Even op vuur aanbranden en dan nog even met de kap erop garen.
En op het laatst het broodje heel even op de bbq voor een lekkerder broodje418O2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:06:
Op tijd uit de koeling heEn kaas op de bbq er op en even met de kap er op laten smelten
Eet smakelijk. We zijn benieuwd naar de foto'sPhusebox schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:05:
Vanavond gewoon even quick & dirty met zijn tweetjes
Ik was er al op aan het wachten.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:09:
[...]
Eet smakelijk. We zijn benieuwd naar de foto's
Uiteraard, maar moet nu even wat stevigheid krijgen door de koeling. En ja, cheddar kaas (echte), met de kap erop.418O2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:06:
Op tijd uit de koeling heEn kaas op de bbq er op en even met de kap er op laten smelten
Het broodje toast ik een pan met wat boter.RKD schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:07:
[...]
En op het laatst het broodje heel even op de bbq voor een lekkerder broodje
[ Voor 60% gewijzigd door Phusebox op 22-05-2015 14:14 ]
Uiteraard!RKD schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:07:
[...]
En op het laatst het broodje heel even op de bbq voor een lekkerder broodje
Beer can chicken !! simpel, relatief snel en heerlijkNarkimo schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:05:
Ik ga vanmiddag een Weber One Touch Premium 47 Black halen en heb gelijk maar voor zondag wat mensen uitgenodigd om te komen bqq'en zondag. Nou wil ik op een later moment wel is echt een groot stuk vlees low and slow klaarmaken, maar toch wat makkelijker beginnen. Iemand nog tips waarmee te beginnen?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Lamsschouder met knoflook en rozemarijn ( 400gram stukje )
Kipspiesje voor de kinderen
Speklapje en worstje, omdat het kan
En een zalmmoot op cedar-plank
Zalmsalade en groenvoer,
donker pompoenpittenbrood van de Jumbo, met huyselycke kruiden-roomboter.
[ Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 22-05-2015 14:20 ]
Grotere kopen.Narkimo schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:05:
Maak je die hamburgers in zo'n dedicated pers van bv. Weber?Phusebox schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:05:
Zo de eigengemaakte hamburgers liggen in de koelkast, zal vanavond proberen foto's te maken voor de annalen. Vanavond gewoon even quick & dirty met zijn tweetjes, hamburgertje, broodje, salade erbij. Niks fancy.
Nee joh, een pers heb je niet nodig. Als je het vlees zelf doet grinden (kan bv met een staafmixer en zo'n hakmes opzetstuk) dan plakt het vanzelf al goed aan elkaar. Het is juist mooi als je een wat minder perfecte vorm hebt.Señor Sjon schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:19:
[...]
Grotere kopen.Ik ben heel gelukkig met de 57cm variant.
[...]
Maak je die hamburgers in zo'n dedicated pers van bv. Weber?
Door zelf te grinden kun je ook spelen met de "grofheid" van het vlees.
PS. ga je niet bbq-en? maak er dan ballen van (ca. 130 gram) en braad ze in een rvs koekepan met voldoende boter. Je gooit de bol erin en drukt hem met twee spatels plat tot een hamburger. Smashburger style.
Geen idee of het goed werkt, want nog niet gebruikt, maar voor die prijs wil ik wel proberen. In de basis ziet ie er hetzelfde uit als elke andere pers, maar dan van cheap plastic.
* Sepp14 kan niet wachten tot hij jarig is
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik heb zelf sinds deze week een duitse LooftLighter en die bevalt heel erg goed. Ik heb een Kamado en dan gebruik je geen starter meer en vind het ding echt heel erg makkelijk. Volgens mij waren in 2 of 3 minuten de kolen (Black Ranch) gloeiend en in 10 minuten de bbq op temperatuurMarzman schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:57:
[...]
Een gewone starter vind ik ook meer zijn charme hebben bij het bbqen dan een electrisch ding. En ze werken inderdaad perfect.
De Kamado

O en over temperatuurcontrole, echt HeaterMeter ftw

Hierbij doe je eerst een stukje vershoudfolie in de deksel, stopt vervolgens je gehaktmengsel erin en drukt dit vervolgens met de hand goed aan. Nu druk je met bijvoorbeeld je duimen in het midden van de hamburger nog een 'deuk' erin, hiermee voorkom je dat de hamburger tijdens het grillen bol gaat staan en gaart hij tevens geleidelijker. Tot slot vouw je de vershoudfolie dicht en leg je de hamburger tenminste 1,5uur (belangrijk) in de koelkast om op te stijven alvorens deze op de BBQ te grillen om een direct vuurtje.
De deskel van een beschuitbus is naar mijn bescheiden mening de perfecte hamburger maat (niet te groot of te klein) en tevens de perfecte dikte.
Voor een lekker (basis) recept kan ik iedereen Spiffs Burgers aanbevelen:
Ingrediënten
500 gr Runder gehakt (voor 4 burgers)
1 tl zout
1 tl peper
1 tl knoflookpoeder
2 tl paprikapoeder (mild of heet waar je zin in hebt)
1 el tomatenketshup
1 el Worschestershiresaus
1 fijngesnipperde rode u (of als vervanging 2tl uienpoeder als je niet van stukjes ui houdt)
[ Voor 8% gewijzigd door tim_heijt op 22-05-2015 14:44 ]
Ja je kunt uiteraard ook gewoon een deksel van iets gebruiken...tim_heijt schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:39:
Ik kan iedereen aanraden bij het maken van huisgemaakte hamburgers gewoon de deksel van een beschuitbus te gebruiken.
Hierbij doe je eerst een stukje vershoudfolie in de deksel, stopt vervolgens je gehaktmengsel erin en drukt dit vervolgens met de hand goed aan. Tot slot druk je met bijvoorbeeld je duimen in het midden van de hamburger nog een 'deuk' erin, hiermee voorkom je dat de hamburger tijdens het grillen bol gaat staan en gaart hij tevens geleidelijker.
De deskel van een beschuitbus is naar mijn bescheiden mening de perfecte hamburger maat (niet te groot of te klein) en tevens de perfecte dikte.
Voor een lekker (basis) recept kan ik iedereen Spiffs Burgers aanbevelen:
Ingrediënten
500 gr Runder gehakt (voor 4 burgers)
1 tl zout
1 tl peper
1 tl knoflookpoeder
2 tl paprikapoeder (mild of heet waar je zin in hebt)
1 el tomatenketshup
1 el Worschestershiresaus
1 fijngesnipperde rode u (of als vervanging 2tl uienpoeder als je niet van stukjes ui houdt)
Ik hou zelf meer van een basic hamburger met alleen peper en zout, en gehakt is me net wat te fijn gemalen.
Ook belangrijk is dat je het niet te hard aandrukt en goede kwaliteit gehakt natuurlijk. Beste hamburgersvlees is halslap/chuck eye. Dit is een goedkoper stuk wat in het verlengde van de ribeye zit. Wel de smaak maar iets vetter en taaier, dus perfect om door de molen te gooien!
1cup 1/2cup enzoverder tot tsp...
De 1/2cup maakt een prima hompje gehakt, en alle burgers zijn even groot/zwaar.
Grotere nodig, dan de 1cup maat
Hij smaakte goed, maar het kan beter met betere kwaliteit vlees.Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 19:00:
Mooie foto's hoor! Ziet er uit als een hele lekkere burger

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 23-05-2015 11:49 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Nice, heavy duty scharnier.Hari-Bo schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:49:
Zojuist mijn WSM een upgrade gegeven met wielen en een scharnier voor de deksel, zometeen spareribs en BCC.![]()
[afbeelding]
Klopt, er zit ook een pin bij zodat je de deksel nog eventueel los kan maken.
Geen last van eigelijk, maar met low&slow open je ook amper de deksel.Phusebox schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:03:
Enige nadeel is dat je zo wel natuurlijk een zuigende werking krijgt bij openen? Al weet ik niet hoe dit ding er van binnen uitziet. Bij mijn One Touch Premium doe ik eerst een klein beetje liften en dan de deksel zijwaarts eraf.
Yep! http://www.weber.com/weber-nation/blog/lookin-aint-cookin is een van de vele hits op dat gezegde.Hari-Bo schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:11:
[...]
Geen last van eigelijk, maar met low&slow open je ook amper de deksel.
Gisteren zalm rollade gemaakt op de kamado, heerlijke rooksmaak en volgens het bezoek een succes. Echter het portitioneren was een redelijke ramp - het valt nogal uitelkander (was ik al bang voor) dus volgende keer kijken of het dan toch maar een soort sate gaat worden oid.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
En dan meteen maar een link waar uitgelegd wordt dat dat gezegde niet altijd ergens op slaat.franssie schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:49:
[...]
Yep! http://www.weber.com/weber-nation/blog/lookin-aint-cookin is een van de vele hits op dat gezegde.
http://amazingribs.com/ti...g_lookin_aint_cookin.html
[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 23-05-2015 14:01 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Kijk, meten is weten en daar hou ik van, dank!Fly-guy schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:57:
[...]
En dan meteen maar een link waar uitgelegd wordt dat dat gezegde niet altijd ergens op slaat.
http://amazingribs.com/ti...g_lookin_aint_cookin.html
Uit dat artikel (wat iedereen met gezond verstand ook al wel wist):
Conclusion: Another myth busted
So is it true that "If you're lookin' you ain't cookin'"? No, it is not true in warm weather if you open and close quickly and don't do it often. Yes, it is true if you leave the lid off for long or if you open it frequently, especially in cold weather.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je kan eens hier kijken:The Legend schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 19:11:
Ik heb een Weber 57cm die ik morgen voor het eerst ga gebruiken. Hiervoor alleen gegrilled en nooit met deksel gewerkt. Nu heb ik bij de Emte 2 stukjes gemarineerde maar nog niet voorgegaarde spareribs gekocht (in totaal 725 gram). Moeten zulke kleine stukjes ook gewoon 4 uur op 110-120 graden?
http://www.bbq-nl.com/2010/03/3-2-1-methode-spareribs.html
Hier wordt uitgelegd hoe je het beste verse spareribs kan garen. Als je nog een stukje rookhout ergens van over hebt (geen naaldhout, wel loofhout zoals eik, beuk of fruithout bijvoorbeeld) en je legt dat op de kooltjes dan zul je spareribs proeven zoals je ze nog nooit eerder hebt gehad! Let wel op, vanaf dan ben je verwend en als je dan weer eens gewone spareribs eet, dan vallen die altijd tegen...
Laat even weten of het is gelukt, en : Pics or it didn't happen!
Die site, mocht je het nog niet kennen, is sowieso een goede bron van informatie op het gebied van bbq/koken. Niet alleen op het gebied van (hardnekkige) mythes, maar ook techniek en dergelijke.franssie schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:01:
[...]
Kijk, meten is weten en daar hou ik van, dank!
Uit dat artikel (wat iedereen met gezond verstand ook al wel wist):
[...]
[ Voor 45% gewijzigd door ATS op 23-05-2015 21:42 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Merk wel dat mijn brikketten op beginnen te raken.
Maar ja wat wil je na 3 jaar bewaard te hebben in de schuur
Binnenkort maar eens cocos brikketten halen in belgie
[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 24-05-2015 19:27 ]
2250 WP Zuid PVoutput
De ribs waren mals, maar je kon de botjes niet eenvoudig van elkaar scheuren. De volgende keer wil ik ribs van B&S proberen in plaats van deze voorgemarineerde ribjes van de supermarkt.
Na de ribs wilde ik wat worstjes en kipspiesjes grillen, maar zelfs met nog 15 verse (in de starter aangemaakte) briketten kwam de temperatuur niet boven de 160 graden uit. Ik moet nog ff goed uitzoeken op welke temperaturen je welk type vlees klaarmaakt, maar ik was in ieder geval gewend om veel heter te grillen. Ik dacht ook dat die Ecobrasa brikettten heter zouden branden? Heb ik er dan gewoon te weinig opgedaan voor een 57cm ketel?
Ik ben toch malle pietje niet!

En hier het eind resultaat na 2uur

[ Voor 22% gewijzigd door sigilens op 25-05-2015 18:24 ]
Nu moet ik wel zeggen dat zo'n cheap ass bbq ook niet geweldig afsluit en je dus nooit de gehele lucht toevoer kunt afsluiten. Maar toch, het verschil is erg groot.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
desondanks ziet het er wel heerlijk uit.
Brood, beer can en coca cola can chicken met verschillende dry rubs, forel (1 gevuld met verse dille en 1 met verse tijm) en gisteren spare ribs volgens de 3 2 1 methode (Championship ribs, overigens wel maar 1/3 van het zout gebruikt in dit recept, was meer dan voldoende).
Verder kruidenboter met kruiden uit de tuin en homemade bbq saus.
Wat een geweldige hobby zo'n groen eitje
Een sfeerimpressie:

De voorbereidingen rookhout weken in restrantje bier:

Zoete aardappels kaarmaken om te poffen:

Alles op de BBQ:

Na lang wachten:

Met daarbij de gepofte zoete aardappel:

en toe nog een even geroosterde maïskolf op de inmiddels uitdovende briketten:

Gerecht is met stip gestegen naar de top van de favorieten van mijn vrouw, dus we zijn op de goede weg...
Dit is wel het betere BBQ-en inderdaad! Ik moet nog wel oeffenen om de temperatuur juist te houden. Ik denk dat hij ietsje te heet was, maar de kip was niet verbrand ofzo. Zeker voor herhaling vatbaar!
Ik heb nog wel een vraagje: ik zie hierboven dat sigilens het deksel van zijn Weber gewoon aan de zijkant heeft hangen. Bij mijn nieuwe 57cm Weber werkt dat niet goed; de haak in het deksel lijkt daarvoor nét te kort. Ik heb hem daarom aan het handvat gehangen. Dat heeft dus al geresulteert in smeltschade aan de kunststof greep
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Gisteren getest en het werkt goed met kokos briketten. 2 stapeltjes van 20 briketten binnen 5 min aan en de BBQ was na een kleine 15 min op 200°c.master_JE schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:42:
[...]
Toevallig Maandag nog 1 bestel, van het weekend maar eens testenI'll let you know.
Zaterdag een flinke zalmfilet grookt (koud), geserveerd met (in het oventje) gerookte apserges en Hollandaisesaus op brood.
Gisteren als luxe-snack een dozijntje oesters op de weber gegooid. Eers gegrild, toen ze open gingen bevrijd en daarna nog 20 minuten gerookt. Da's weer eens heel anders oesters eten dan rauw
Heb nu zo'n grijze hoes, maar die is helemaal verduurt
2250 WP Zuid PVoutput
http://www.bbqcenter.nl/p...tskoolbarbecue-47-cm.html
Dit topic is gesloten.