Even terugkomend op mijn vorige berichten.
Hierbij een kort verslag van wat ik gemaakt heb dit weekend. Mijn eerste low and slow ervaring op de Weber 57.
Zaterdagmiddag omstreeks 15.00 uur ben ik begonnen met het aansteken van de briketten. Iets wat lastig ging. De keer dat ik oefende met de temperatuur ging veel beter. Omdat ik er niet zoveel nodig was heb ik ze in een soepblik gestopt:

Misschien dat ik nog wat gaatjes in de zijkant van het blik maak voor extra aanzuiging van lucht omdat deze ook in de Weber brikettenstarter zitten.
De BBQ voorbereiden:
De spareribs uit de folie halen:
Hier had ik ik wat rookhout toegevoegd (gewoon eens proberen en dat ging goed). Ik had 1 rib die een stuk kleiner was dan de rest, dus die heb ik er later pas opgelegd:
Probleem hier was dat ik de temperatuur niet hoger kreeg dan 80 graden.
Dus snel maar weer de brikettenstarter aangeslingerd, helaas duurde dat met de die Weber briketten allemaal veel te lang. Uiteindelijk hebben de ribs ongeveer 45 minuten op 85 graden erop gelegen voordat ik briketten kon toevoegen. De temperatuur ging goed omhoog.
Ondertussen ging het regenen dus moest ik met het hele spul onder de overkapping gaan staan. Hierbij morste ik flink wat water uit de alubakjes, wat je hoorde sissen in de aspan. Na ruim 2,5 uur was dit het resultaat (1x gemopt):
Ik heb ze toen ingepakt in 2 lagen alufolie. Toch was er een verpakking gescheurd waardoor de scheut appelsap eruit liep. Voor de volgende keer ga ik wat dikkere alufolie zoeken. Heb het kunnen herstellen door nog een laag alufolie aan te brengen.
Na 1,5 uur heb ik ze van de BBQ afgehaald en laten afkoelen. Pas rond middernacht waren ze afgekoeld en heb ik ze in de koelkast gelegd.
De volgende dag (zondag). Ben ik begonnen met de picanha.
Ik heb de starter aangemaakt met THM briketten en dat werkt zoveel beter! Ik had veel sneller gloeiende briketten. Alsof je van een Fiat 500 in een raceauto stapt.
De picanha had ik nog nooit eerder klaargemaakt. Het viel me op dat er weinig vet aan 1 kant van het stuk zat. Het onderste deel was wel voorzien van een dikke 2cm vetlaag. Alles ingesneden en er Keltisch zeezout opgedaan (had mijn vriendin meegenomen voor de aardappels).
De picanha ging er bij zo'n 115 graden op. De kerntemperatuur was toen 10 graden. Voordat de picanha erop ging heb ik deze ruim een uur buiten de koelkast gehad.
Toen de picanha op de BBQ lag ben ik begonnen met de spareribs van gisteren uit de alufolie te halen:
Je ziet goed de stukken koude geworden vet, saus etc. Deze heb ik een poosje buiten de koelkast gehad om op kamertemperatuur te krijgen.
Ze zijn overigens later in de oven gegaan omdat ik geen ruimte meer had op de BBQ. Samen met de hasselbacks zijn ze op 180 graden opgewarmd. Onderop de oven, zodat het qua temperatuur wat lager was (oven stond op grill stand). Toen de laag gesmolten was heb ik ze gemopt en de temperatuur wat verlaagd.
Ondertussen bij de picanha:
Nadat de kerntemperatuur van 49 graden bereikt was, heb ik de picanha in alufolie gedaan en ben ik gaan opstoken naar 180 graden. Dit ging met wat extra aangestoken briketten erg makkelijk.
Toen begon het grillen, dat is met zo'n stuk vlees best lastig. Ik heb halverwege het grillen de thermometer weer in het vlees gestopt om op een t ehoge kerntemperatuur uit te komen. Dat ging met omdraaien verder zonder problemen:

Toen de Hasselbacks klaar waren heb ik deze samen met het kleine stukje rib eruit gehaald en konden we beginnen. De overige ribben hebben nog 15 minuten op 110 graden in de oven gelegen.
Het resultaat:
Er waren meer spareribs hoor
De saus bij de picanha heb ik
hier en
hier weggehaald. De saus had ik wat dikker aangehouden.
De ribs waren aardig smaakvol. De vorige keer dat ik ze uit de oven maakte waren ze beter. Maar er zat dit keer een lekkere rooksmaak aan.
De picanha kende ik niet, maar wat een lekker stuk vlees! Lekker zoutig en met die saus smaakt het gewoon erg lekker. De familie wilde niet rose maar medium, dat lijkt aardig gelukt. De picanha was makkelijk te snijden en je hoefde niet zo mega te kauwen.
Leermomenten voor de volgende keer:
- de Weber briketten niet meer gebruiken (zijn nu ook op)
- geen alubakjes met koud water gebruiken maar warm water erin. Dat deed ik zondag voor de picanha en dat gaat veel beter
- iets minder vlees maken, ik heb ruim een kilo spareribs en 2 stukjes picaha over.
- meer briketten gebruiken, maar denk dat ik met de THM briketten juist aan minder ook genoeg heb
- af en toe de schuiven hene en weer bewegen om de as in de aspan te krijgen
- af en toe tegen de BBQ aan tikken (toch de rubberen hamer gebruikt, gaat prima), zo kan de as van de briketten afvallen.
- nog even iets verzinnen op de draadjes van de temperatuurmeter. Deze gaan nu via het luchtgat in het deksel, maar als je de deksel eraf haalt dan vallen de thermometers op de grond en vliegen de sensoren tegen het deksel.
- andere schoenen aan, ik heb me toch een afstand afgelegd om telkens de temperatuur te checken
Overigens krijg ik deze week de thermometers uit China binnen, misschien zit er een wat langere kabel aan. Deze zijn draadloos en kan ik bij me houden. Aan de dome kan je de Ikea Fantas niet bevestigen want dan gaat hij smelten. Aan de pootjes kan wel, maar dan moet ik een langer draad hebben om door de onderkant van de BBQ gaan.
De stukjes sparerib liggen nu in de koelkast. Kan ik deze ook invriezen om binnenkort nog eens op te warmen?