Toon posts:

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 108 Laatste
Acties:
  • 649.169 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:40
@Malt007 en @Fly-guy: Op welke plek doen jullie het draadje dan onder de deksel door? Gewoon bij het indirecte deel van je barbecue eruit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:36
Ik heb een ander soort Q (TC Drum van Tenneker) en heb het draadje van mijn IKEA Fantast ook gewoon onder de deksel uit komen. Gaat gewoon goed en het deksel is best zwaar.
Als ie er onder zit moet je natuurlijk niet aan trekken/schuiven zonder de deksel even te tillen.

[Voor 5% gewijzigd door Gadgeteer op 30-05-2016 13:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:11

franssie

Save the albatross

Paganstars schreef op maandag 30 mei 2016 @ 07:51:
<>
Ff iets anders; heeft er iemand hier überhaupt ooit eens zelf worsten gedraaid? Ik heb een gehaktmolen met worsten stuk, maar ik heb nog nooit zelf worsten gemaakt. En ja lmgtfy heb ik al gedaan, maar ik zoek specifiek meer naar tips en tricks/handigheidjes.
Ik ben er nog niet an toe gekomen, wel zelf gehakt gedraaid en dat is leuk en lekker.

Ik heb hiervoor zelf het boek "Over Worst" voor gekocht van Meneer Wateetons & Sjoerd Mulder dat ik zo dan toch echt eens zal gaan lezen.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:31
AMD1800 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:07:
@Malt007 en @Fly-guy: Op welke plek doen jullie het draadje dan onder de deksel door? Gewoon bij het indirecte deel van je barbecue eruit?
Daar let ik eigenlijk niet op, maar neem aan dat ik dat onbewust aan de indirecte kant doe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 13:07:
Het draadje is al niet te lang, dus daar waar de probe het dichts bij de deksel zit. Wat inderdaad vaak neerkomt op het indirecte deel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• titusdejong
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 13:41
Onder de deksel door. Ik doe echter wel een stukje aluminium folie rondon de kabel wikkelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Heren. Als het zondag droog blijft wil ik spareribs gaan bbqen voor wat vrienden. Waaronder spareribs. Ik ben nu wat info aan het lezen over de 3-2-1 methodes.
Ik zit nu op een site, AmazingRibs.com De schrijver(s) claimt dat de 2 uur veel te lang is voor spareribs (VS spareribs, dus niet de baby back rins van ons). Tevens claimt hij dat dit niet echt nodig is voor thuis gebruik.

Heeft iemand dit thuis al een keer uitgeprobeerd? Zelfde rib, zelfde rub. Eentje met de 3-2-1 variant of gewoon 3/4 uur roken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:37
Russel88 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:46:
Heren. Als het zondag droog blijft wil ik spareribs gaan bbqen voor wat vrienden. Waaronder spareribs. Ik ben nu wat info aan het lezen over de 3-2-1 methodes.
Ik zit nu op een site, AmazingRibs.com De schrijver(s) claimt dat de 2 uur veel te lang is voor spareribs (VS spareribs, dus niet de baby back rins van ons). Tevens claimt hij dat dit niet echt nodig is voor thuis gebruik.

Heeft iemand dit thuis al een keer uitgeprobeerd? Zelfde rib, zelfde rub. Eentje met de 3-2-1 variant of gewoon 3/4 uur roken.
Ik gebruik de 3-2-1 alleen bij buikribben, hoewel dit wel ligt aan de dikte van die dingen. Babybacks doe ik meestal 2-1-1(of 0,5~0,75)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Malt007
Russel88 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 14:46:

Ik zou zeker voor voor de 3-2-1 methode gaan. Even kijken hoe dik je ribben zijn en daarop je tijden aanpassen. Vooral de stoomperiode is van belang voor de garing, als je die te lang doet dan wordt het te slap.
Met normale dikte zou ik 2,5-1,5-0,5 aanhouden.

Belangrijkste is dat je het vlies verwijdert, gebruik hier keukenrol bij :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:45

Roeligan

Feyenoord

Ik doe meestal gewoon 3/3,5 roken. Na 2,5/3 uur de 1e mop laag en dan elke 10 minuten een keer licht moppen (2/3 keer).

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb beide gedaan en ik vind het gedeeltelijk stomen in appelsap of een carolina bbq sauce (appelazijn met mosterd en kruiden) wel iets toevoegen. In mijn beleving worden ze echt malser van binnen. Maar beide is lekker.

edit:// en inderdaad het vlies verwijderen!

[Voor 9% gewijzigd door franssie op 30-05-2016 15:39]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Bedankt voor alle feedback.
Hoe plannen jullie dit qua tijd?

Laatste stap doe je als bezoek er eenmaal is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik probeer wel ongeveer te starten zodat ik rond etenstijd klaar ben, maar loopt dat uit (en dat gebeurd wel eens met bezoek) dan gaat het na stap twee inclusief het alufolie de koude oven in, probeer dat dan wel iets vroeg te doen want het gaart in de oven wel door al staat deze niet aan.
Dan inderdaad heet afgrillen als men er klaar voor is of 'm op 110 graden nog even een kwartiertje of drie stevig opdrogen met de BBQ sauce aflakkende. Het is uiteindelijk een stoofvleesrecept dus zo heel nauw komt het allemaal ook weer niet. (dat gezegd hebbende, de temps zijn wel redelijk belangrijk maar de tijden relatief veel minder, wat langer kan best).

[Voor 10% gewijzigd door franssie op 30-05-2016 16:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Misschien is dit al besproken maar ik kan het zo snel niet vinden in het vorige topic. Is het een idee om een lijst van aanbevolen recepten aan de openingspost toe te voegen? Ik denk hierbij aan beer can chicken of ribs-of-the-bone. Uiteraard kan iedereen een suggestie doen maar dit maakt het snel vinden van smakelijke bbq-recepten een stuk makkelijker.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Roeligan schreef op maandag 30 mei 2016 @ 15:35:
Ik doe meestal gewoon 3/3,5 roken. Na 2,5/3 uur de 1e mop laag en dan elke 10 minuten een keer licht moppen (2/3 keer).
Dus jij maakt het vlees niet malser door deze te stomen?

Ik ga dit weekend de weber ontmaagden met ribben die ik wil gaan roken. Ik dacht aan 2 uur roken, 1 uur stomen in alufolie en dan een (half) uur terug op de Q. De reden is dat het dunne ribben zijn.

Ik moet even een referentie hebben voor de eerste keer. Te lang stomen maakt dat het vlees te zacht wordt toch? Waardoor je dan langer moet drogen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als referentie ishet misschien dan wel leuk om zonder stomen te beginnen, of doe 50/50 - zoveel werk is even inpakken ook niet.
Zo had ik afgelopen weekeinde 8 slabs bat rack rib, 4 klassiek met zout en peper, stomen in appelsap en daarna aflakken met een tomaten BBQ sauce, de andere vier carolina style (rub en bbq sauce meestomen) - het verschil was groot maar allebei gewoon erg lekker. Je moet gewoon ergens beginnen - niet te moeilijk over doen, zeker in het begin heb je al je handen vol aan het regelen van de temperatuur waarschijnlijk en dat is wel een grote factor voor het eind resultaat van garing, de smaak is dan alleen met wat zout en peper en rookhout (als je kolen gebruikt) al prima.
Ik heb het nu denk ik 10 maal gemaakt en probeer steeds wat anders om te blijven leren. Zo had ik de vorige keer een rub een hele nacht laten intrekken om te kijken wat dat deed, was te heftig dus nu max twee uur voor mij (zoals het ook wordt aangeraden maar niet alle adviezen zijn even nuttig).

[Voor 16% gewijzigd door franssie op 30-05-2016 19:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Fly-guy schreef op maandag 30 mei 2016 @ 08:54:
Beide kan, ik doe meestal onder de deksel door. Qua valse lucht valt het volgens mij wel mee, heel goed voor het draadje zal het misschien niet zijn.
Door de ventilatie gaten is bij mij te vaak fout gegaan waarbij de ik deksel open deed en zo de thermometer een zwiep gaf.
De GBS heeft het tuck away systeem waarbij het deksel dus vanaf schuift. Maar het zal waarschijnlijk van het weer afhangen (wind of niet) of de temperatuur stabiel blijft.

Ik ga het over enkele weken proberen als ik een PP ga proberen te maken. Lekker de hele dag niks doen. Voor een workaholische stress kikker gaat dat een hele nerveuse klus worden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 28-05 08:45

Roeligan

Feyenoord

Chevy454 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:49:
[...]

Dus jij maakt het vlees niet malser door deze te stomen?

Ik ga dit weekend de weber ontmaagden met ribben die ik wil gaan roken. Ik dacht aan 2 uur roken, 1 uur stomen in alufolie en dan een (half) uur terug op de Q. De reden is dat het dunne ribben zijn.

Ik moet even een referentie hebben voor de eerste keer. Te lang stomen maakt dat het vlees te zacht wordt toch? Waardoor je dan langer moet drogen?
Nee, ik ontvlies het, rub het met m'n eigen dry rub. laat het een uurtje staan en dan in de smoker of op de bbq. Ik houd het tussen de 105-115 graden. Meestal 4 ribs tegelijk (van B&S).

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Was compleet vergeten dat mijn WGA nog buiten stond :X Hopelijk kan ie wel tegen een buitje :P Gelukkig stonden de luchttoevoeren beneden en bovenop dicht. De WGA-bezittersgroep is wel aardig aan het toenemen..begrijpelijk ;)

[Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 30-05-2016 20:39]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 16:47
kan hij wel tegen hoor :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:38:
Was compleet vergeten dat mijn WGA nog buiten stond :X Hopelijk kan ie wel tegen een buitje :P Gelukkig stonden de luchttoevoeren beneden en bovenop dicht. De WGA-bezittersgroep is wel aardig aan het toenemen..begrijpelijk ;)
Mijn OTP heeft hele winter buiten gestaan ( onder het zeiltje ) en is regelmatig gebruikt in de (vochtige) omgevingen.
Het emaile kan wel tegen een buitje.
Pas als er scheurtjes / deukjes inkomen, moet je gaan oppassen ( eigenlijk ervoor al ... maargoed )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

FreshMaker schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:13:
Mijn OTP heeft hele winter buiten gestaan ( onder het zeiltje ) en is regelmatig gebruikt in de (vochtige) omgevingen.
Het emaile kan wel tegen een buitje.
Pas als er scheurtjes / deukjes inkomen, moet je gaan oppassen ( eigenlijk ervoor al ... maargoed )
Was gewoon suf, normaal haal ik em als ie is afgekoeld altijd binnen. Heb een goedkope bbq gehad 2 jaar geleden denk ik? Die roest echt enorm (nickname: Roestbak), heeft altijd buiten gestaan, wel met hoes. Maar die laag die erop zit is wel kansloos tho :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nat is niet erg (dat droogt ook wel weer), vocht wel, dus als er veel as inzit en dat wordt vochtig (condens) dan is het staal altijd vochtig. En dan nog denk ik dat een weber daar wel tegen kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
2Dutch schreef op maandag 30 mei 2016 @ 21:43:
[...]

Was gewoon suf, normaal haal ik em als ie is afgekoeld altijd binnen. Heb een goedkope bbq gehad 2 jaar geleden denk ik? Die roest echt enorm (nickname: Roestbak), heeft altijd buiten gestaan, wel met hoes. Maar die laag die erop zit is wel kansloos tho :+
Dát en het ergonomische design is het verschil tussen de geëmailleerde coating van Weber en de 25€ bbq van de supermarkt.
Of het dan dat 200€ prijsverschil waard is ... dat is een keuze, maar mijn bbq is nu 4 jaar oud, en ziet er gewoon prima uit.
( deksel is een keer gevallen door bal-controle van mijn oudste :| maar dat is gerepareerd )
De premium van mijn pa is zeker 10 jaar oud ( en vanwege het zwart ) nog in prima staat.
Dia kunnen alletwee nog jaren mee, ik denk dat ik de kleur eerder moe ben, dan dat de werking minder wordt ;)

Het enige waar ik mee zit ( eigen fout, dat weet ik ) is na het winterseizoen de schimmels.
En elk jaar neem ik me weer voor "GOED schoonmaken, en eventueel droogpoetsen", maar helaas ... al 4x mislukt, en moet ik het alsnog doen met een stoomcleaner en allesreinigers :+

[Voor 13% gewijzigd door FreshMaker op 30-05-2016 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:38
@ Nomad

Wat is jouw werkwijze met sous vide spareribs?

Als goed is komt morgen de Anova binnen. Misschien precies op tijd om mij op de zondag wat meer tijd en rust te gunnen met de gasbbq, 10kg spareribs en 10+ personen.

Ontvliezen
Rub (eventueel liquid smoke)
Koelkast voor een avond
Koken op 74C voor 12 uur?
Is voor later gebruik, dus dompelen in ijswater
In koeling bewaren
Daarna op de dag indirect opwarmen?
Dan direct afgrillen met 2x glaze strijken.

Is dat beetje de werkwijze?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19

Nomad

a.k.a. Martijn

ToyotaMR2 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 01:08:
@ Nomad

Wat is jouw werkwijze met sous vide spareribs?

Als goed is komt morgen de Anova binnen. Misschien precies op tijd om mij op de zondag wat meer tijd en rust te gunnen met de gasbbq, 10kg spareribs en 10+ personen.

Ontvliezen
Rub (eventueel liquid smoke)
Koelkast voor een avond
Koken op 74C voor 12 uur?
Is voor later gebruik, dus dompelen in ijswater
In koeling bewaren
Daarna op de dag indirect opwarmen?
Dan direct afgrillen met 2x glaze strijken.

Is dat beetje de werkwijze?
Mijn methode is:

Spare-ribs ontvliezen en in de rub zetten.
Vacuümmeren
Sous-vide op 60 graden brengen
30 uren lang heb ik de ribs in het water en haal ze uit het water wanneer de bbq op temperatuur is, ze gaan dus warm in 1x door om af te grillen.

Uurtje voordat ik wil gaan eten stook ik de bbq aan en zorg ik voor een directe bbq opzet.
temperatuur rond de 200/220 graden, goede warme bbq, maar niet houtskool heet a la 300 graden als het ware. Deksel dicht en ik lak veelal 3x met een mooie mob-saus. Totaal liggen de ribbetjes er een goede 10 minuten op, ze drogen daar weer wat van op en de mob-saus heeft de kans om te carameliseren.

Extra info:
- Dag in de koelkast leggen hoeft niet, in de sous-vide heeft het alle kans om de marinade/rub geheel in te laten trekken.
- De tijd dat het in het water ligt komt uiteraard niet super precies, maar ik houd minimaal 24+ uren op 60 graden aan (74 graden is echt teveel en erg zonde). En haal het er uit als de bbq op temperatuur is en ik wil gaan eten.

Wil je perse ze eerder klaar hebben en weer laten afkoelen en bewaren? Met sous-vide is nu juist het voordeel dat je hem aan kan laten staan en weg kan gaan van huis. En wanneer jij er aan toe bent haal je ze uit het water en gooi je ze op de bbq.

Sony A7 III te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 20:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vraagje : bij mijn BBQ zat een grote spies en motortje. De spies en motor zijn jaren ongebruikt weggelegd, laatst wilde ik hier mee aan de slag gaan.
Tijdens het lange wegleggen blijkt de spies een beetje verbogen te zijn, waardoor de motor (goedkopie china spul) moeite heeft te draaien.
Nu kun je overal en nergens van die sets kopen, van goedkoop tot duur, maar nergens zie ik losse spiezen. Weet iemand hier wellicht een shop waar ze die los verkopen ?

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
De tijd heb ik van deze site
http://www.seriouseats.co...-sous-vide-pork-ribs.html

Relatively hot and fast = traditional barbecue texture.

At 165°F, you end up with meat that's a little more loose and shreds more easily, though it's by no means dry. This is meat that pulls off the bone and almost melts on your tongue, washing it with porky flavor and leaving behind shreds with a more significant chew. The texture is very much like that of traditional barbecue, though a little bit moister.

En ik wil bij mijn ouders thuis gaan BBQen. Vandaar dat ik zit met planning en voorbereiding. Of ik moet mijn moeder alles laten doen daar 😁

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Het idee van sous-vide is lang en laag, op 74 graden dingen bereiden is vrij ongewoon voor sous-vide.
Zelfs kip kan je op lagere temperatuur doen dan dat onder de juiste voorwaarden.

Sony A7 III te koop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
Dat principe snap ik wel ja.
Maar heb je die site gelezen?
Daar wordt geprobeerd de echte bbq sparerib na te bootsen. Structuur, smaak en zelfs de rookringen.
Hij heeft temps onderzocht van 54 t/m 87 graden. En is tot de conclusie gekomen dat de sweet spot tussen de 63 en 74 graden ligt.
En dan respectievelijk 36 en 12 uur.

Ik ging er dus ook gewoon vanuit dat 74C @ 12uur dan ook gewoon goed moest zijn.

--
Edit

Alleen eens zoeken naar een handleiding.
Had ergens gelezen dat je de straal onder kon aanpassen en dat het wisselen van F naar C best omslachtig was.
Zou wellicht ook via de app kunnen, maja, met een Windows telefoon trek ik dan alsnog aan het kortere eind.

[Voor 30% gewijzigd door ToyotaMR2 op 31-05-2016 12:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-06 14:57
Eindelijk is het dan zo ver, ik ga zelf Pulled Pork maken.
Als het goed is komt vanmiddag Pieter Post langs met een doos van B&S met daarin o.a. 4,5 kg picnic *insert happy dance here*.

Wat ik mij nu afvraag : zijn hier mensen die een 57cm Weber gebruiken om PP te maken en hoe doen die dat met de briketten ?
Ik heb nog wat van die Weber briketten liggen (brandduur ca 4 uur en gratis veel gelige as), een zak van 9kg met die nieuwe Weber kokosbriketten (nog nooit gebruikt, heeft iemand hier ervaring mee?) of kan ik beter een doos (of 2) Ecobrasa halen ? En hoe bouw je die briketten op ? Snake maken (dit heb ik nog nooit gebruikt)?

En qua tijd, waar moet ik rekening mee houden (ik denk zelf 8 a 10 uur) maar dat hoor ik dus graag van mensen die op dezelfde BBQ ook PP hebben gemaakt.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden en het meedenken !

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paganstars
snakes leggen; de briketten in een slang vorm leggen of de minion methode.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

ToyotaMR2 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:02:
Dat principe snap ik wel ja.
Maar heb je die site gelezen?
Daar wordt geprobeerd de echte bbq sparerib na te bootsen. Structuur, smaak en zelfs de rookringen.
Hij heeft temps onderzocht van 54 t/m 87 graden. En is tot de conclusie gekomen dat de sweet spot tussen de 63 en 74 graden ligt.
En dan respectievelijk 36 en 12 uur.

Ik ging er dus ook gewoon vanuit dat 74C @ 12uur dan ook gewoon goed moest zijn.

--
Edit

[afbeelding]

Had ergens gelezen dat je de straal onder kon aanpassen en dat het wisselen van F naar C best omslachtig was.
Zou wellicht ook via de app kunnen, maja, met een Windows telefoon trek ik dan alsnog aan het kortere eind.
Heb de site nog niet gelezen :). Ben even via de telefoon aan het reageren. Zal thuis eens kijken.

Sony A7 III te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Irtimid schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:06:

Wat ik mij nu afvraag : zijn hier mensen die een 57cm Weber gebruiken om PP te maken en hoe doen die dat met de briketten ?
ik gebruik de kokosbriketten van de sligro ( zelfde als AH en Action, maar dan in grootverpakking )

FreshMaker in "Het BBQ-hardware topic"

en maak een snake inderdaad

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malt007
Als het goed is komt vanmiddag Pieter Post langs met een doos van B&S met daarin o.a. 4,5 kg picnic *insert happy dance here*.

Ik heb nog wat van die Weber briketten liggen (brandduur ca 4 uur en gratis veel gelige as), een zak van 9kg met die nieuwe Weber kokosbriketten (nog nooit gebruikt, heeft iemand hier ervaring mee?) of kan ik beter een doos (of 2) Ecobrasa halen ? En hoe bouw je die briketten op ? Snake maken (dit heb ik nog nooit gebruikt)?

En qua tijd, waar moet ik rekening mee houden (ik denk zelf 8 a 10 uur) maar dat hoor ik dus graag van mensen die op dezelfde BBQ ook PP hebben gemaakt.

Als je het vlees inpakt als het in de zone komt is het met een uurtje of 8 ongeveer klaar, als je de ouderwetse methode doet dan tussen de 8 en 18 uur :-)

Je moet je bbq wel even inrichten om goed indirect te bbq'en. Je wil echt niet voor zo'n lange tijd een klein beetje stralingswarmte bij je vlees hebben want dan verbrand het. Dus met alufolie, of van die alu salade schalen een schild maken. Wellicht wat bakstenen en een waterbak onder het vlees, dit helpt ook om de temperatuur stabieler te houden. Even googlen naar Pulled pork met weber 57 en je hebt 100en hits.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Tip voor de Groninger BBQ'ers:

Ik heb gisteren bij de Cook&Co in de Folkingestraat (Groningen) Stockyard BBQ sauzen gehaald voor €3,49 per flesje (50% korting ivm opheffingsuitverkoop.)

Ze staan op een tafel waarop alles 50% korting is, de rest van het assortiment vooral 20% korting.

Waren nog 3 soorten:Houdbaarheid gemiddeld begin 2017, stonden nog een stuk of 10-15.

(Normale prijs is 7-9 euro per flesje)

Edit: Stond ook een pallet vol pizzastenen à (ik geloof) ongeveer €12,50 per stuk.
Geen idee van het merk of kwaliteit, maar is misschien een poging waard

[Voor 35% gewijzigd door ImNotnoa op 31-05-2016 14:25]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 10:58

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:48

Ik heb een 47 inch. Ik doe altijd de ene helft briketten (b-merk), de andere helft een bak water. Briketten in de snelstarter. Bbq vullen met een laag koude briketten, daarop de briketten die ik heb aangestoken en dan na een uur of 4 gooi ik er nog wat briketten bij, elke 2 uur herhalen. Rookhout natmaken en dat gooi ik er gewoon op, elke 2 uur wat snippers niet teveel want je krijgt meestal meer rook dan je verwacht. Temperatuur regel je met de ventilatie, maar in principe stel je hem 1 keer in en hoef je er daarna niet meer op te letten. Ik doe de vleesthermometer altijd precies onder de gaatje van de ventilatie in de deksel zodat ik kan kijken zonder de deksel open te maken.

Eerste keer is moeilijk te zeggen hoe lang je er over doet. Je moet er gevoel voor krijgen. Reken op 10 uur, maar je gasten moeten er ook rekening mee houden dat ze al na 8 of pas na 12 uur hun eten krijgen. :p

Overigens is het vlees prima warm te houden of op te warmen dus kan je beter wat te vroeg dan te laat zijn.

[Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 31-05-2016 15:04]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:49
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 12:02:

Symbooltje met de 'play' knop ingedrukt houden, dan schakelt hij na een paar seconden vanzelf over... De straal kon je geloof ik doen door het onderstuk anders te draaien.

Ik heb de mijne ook binnen, nu iets leuks uitzoeken om uit te proberen!

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:55
Haha toevallig vandaag ook de Anova binnen gekregen. Heb meteen een grote Ribeye steak en wat kalfshamburgers ermee gemaakt. Ging prima. Wel een beetje raar gevoel toen ik één van de burgers aan het 'afbranden' was met mijn creme brulee brandertje. Moet toch even een grotere halen. De rest maar even (kort) een bruin laagje in de pan gegeven.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo'n sous-vide installatie is toch juist hartstikke makkelijk zelf in elkaar te knutselen voor een tweaker? ;)

• elhopo
Koffie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:33:
Zo'n sous-vide installatie is toch juist hartstikke makkelijk zelf in elkaar te knutselen voor een tweaker? ;)
Dat is ook wel zo, maar er is altijd een balans tussen de hoeveelheid gedoe versus gemak. De DHZ oplossingen die ik tot nu toe heb gezien gebruiken bijvoorbeeld een rijstkoker en een Chinese PID controller. Dat knoop je dan aan elkaar, en zo kan je dan ook sous vide koken. Je hebt dan nog geen Wifi, en een beperkt formaat van wat je sous vide kan opwarmen. Met alle losse snoeren vind ik ze er ook vaak best gevaarlijk uit zien. Ik kan deze koker in een pan of bak van 20 liter zetten en dan kan ik de hele buurt van vlees voorzien. Zeker met de aanbieding van laatst ben je voor een bedrag van 150 euro niet veel duurder uit dan een DIY oplossing.
Daarnaast heeft de gemiddelde tweaker natuurlijk ook een hoop gadgets... :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koop een electrische weckketel van pakweg 27 liter, ESP8266 chip erop (=wifi) en wat software en gaan met die banaan :)
Maar idd, soms is een coole gadget net zoveel fun.

• Fly-guy
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 07:33:
Niet iedereen is een tweaker op het gebied van solderen e.d.

Daarnaast berg ik een gadget ten grote van een staafmixer makkelijker op dan een wekketel van 27 liter ;)

• ToyotaMR2
red1 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 01:56:
Haha toevallig vandaag ook de Anova binnen gekregen. Heb meteen een grote Ribeye steak en wat kalfshamburgers ermee gemaakt.
Hoe smaakte de ribeye?
Was het echt een verschil in structuur en smaak, in positieve zin?

Hier btw de handleiding
https://support.anovaculi...-Cooker-WI-FI-User-Manual
En er wordt momenteel al gewerkt aan een Windows app.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de Anova Precision Cooker is deze ook elders aan te schaffen met eventueel wat korting, want 199 euro is wel een redelijke prijs. :+

[Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 01-06-2016 13:00]

• elhopo
Hari-Bo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:00:
Ik ben ook wel geïnteresseerd in de Anova Precision Cooker is deze ook elders aan te schaffen met eventueel wat korting, want 199 euro is wel een redelijke prijs. :+
Heel even wachten denk ik. Ze waren tot vorige week in de aanbieding met 50 euro korting, dat zal vast wel weer gebeuren binnenkort. Ik heb de mijne zo voor 149 kunnen kopen.

• ToyotaMR2
Tot afgelopen nacht zelfs nog 😐

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
elhopo schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 13:33:
[...]

Heel even wachten denk ik. Ze waren tot vorige week in de aanbieding met 50 euro korting, dat zal vast wel weer gebeuren binnenkort. Ik heb de mijne zo voor 149 kunnen kopen.
Jammer voor dat bedrag had ik hem zeker gehaald.

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

In september ben ik weer jarig, dan wil ik ook de Anova aanschaffen. Tot die tijd maar de prijs af en toe in de gaten houden :P
(en ik heb al een sous-vide apparaat, dus tot die tijd is het geen behelpen, behalve dat die maar 6 liter is)

[Voor 30% gewijzigd door Nomad op 01-06-2016 13:41]

Sony A7 III te koop

• ToyotaMR2
Wat zijn jullie aanbevelingen omtrent vacuummachines?
Gewoon een simpel, goed en betaalbaar ding.
Liefst ook eentje waar je willekeurige zakken (zoals die van de Ikea) mee kunt gebruiken.
Niks proprietary dus.

• franssie

franssie

Save the albatross

In het deel dat ik hieronder noem is het hele sous-vide redelijk uitgebreid aan bod gekomen, zoek erin naar Solis ;)

Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 edit:// en deze moet je hebben: Lekker eten bij de GoT-kookclub

Sowieso hoort sous-vide meer daar thuis denk ik, of je die laatste 10 minuten nu op gas, houtskool of in een pan afmaakt, het is een andere bereiding dan BBQ.

[Voor 17% gewijzigd door franssie op 01-06-2016 16:47]

• Christiano007
  • Laatst online: 10:54

Christiano007

Ich bin der champion

Welke rub gebruik je voor welk vleestype?

En is er ergens een site waar ik kan zien welke kern temperatuur een bepaald type vlees moet hebben? Zo zie ik heel veel BBQ vlees waar ze soms bij vermelden hoe warm die moet zijn van binnen, maar dan oogt het voor mij persoonlijk nog niet gebakken genoeg. Is het dan een kwestie van +10 graden celcius oid en dan is hij gewoon meer doorbakken ?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• franssie

franssie

Save the albatross

Christiano007 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:51:
Welke rub gebruik je voor welk vleestype?
Beetje mee experimenteren, deze maak ik vaak http://www.food.com/recipe/carolina-bbq-rub-191035 en kan je bijna overal op smeren (vis heb ik nog niet gedaan maar dat zal ook wel werken). Ik probeer wel mijn rub af te stemmen op de bbq sauce die ik erbij/erna gebruik dus daarvoor heb ik deze standaard in de koelkast staan http://allrecipes.com/rec...north-carolina-bbq-sauce/

Maar zoek vooral je eigen weg, probeer ook tomaat gebaseerde sausje met een zoet-pittiger en minder zure rub als dat je smaak is.
En is er ergens een site waar ik kan zien welke kern temperatuur een bepaald type vlees moet hebben? Zo zie ik heel veel BBQ vlees waar ze soms bij vermelden hoe warm die moet zijn van binnen, maar dan oogt het voor mij persoonlijk nog niet gebakken genoeg. Is het dan een kwestie van +10 graden celcius oid en dan is hij gewoon meer doorbakken ?
Kerntemperaturen staan ook in de topic start. Ze kloppen wel maar zijn soms lastig overal te bereiken (behalve bij sous vide maar dat vind ik geen BBQ techniek tenzij je een pan met water op je weber zet) dus ook bij mij is de kip bijvoorbeeld nog niet helemaal overal gaar, dan gaat de BBQ op hard en tik ik ḿ even na. Sous Vide effect kan je overigens met kip wel naspelen door 6 tot 8 uur op 110 graden te roken, malser krijg je haar niet. Eigenlijk is het, hoe hoger je BBQ temperatuur, hoe lastiger het is om de juiste kerntemperatuur te bereiken zonder te onder- of overschieten.
Als je vaak hebt dat je denkt dat je vlees te rauw is kan het ook aan je kerntemperatuurmeter liggen (even testen met ijswater, kokend water en een 50/50 mengsel van 50) of de plaatsing daarvan (te dicht bij d erand, het meten gebeurd in de tip). Ik heb wel eens een fantast gehad die voor geen meter klopte, daar ging mijn brouwsel (ik was toen bier aan het brouwen).

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:55
ToyotaMR2 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Hoe smaakte de ribeye?
Was het echt een verschil in structuur en smaak, in positieve zin?

Hier btw de handleiding
https://support.anovaculi...-Cooker-WI-FI-User-Manual
En er wordt momenteel al gewerkt aan een Windows app.
De ribeye smaakte echt goed, was mooi gegaard medium rare. De structuur was uitstekend. Alleen ik heb nog niet een wow gevoel qua smaak. Daar bedoel ik mee dat het niet heel anders was. Als ik een ribeye steak op mijn gijtijzeren plaat of in mijn gietijzeren pan maak, krijg ik hem ook super lekker. Het grote voordeel is wel dat de steak niet hoeft te rusten, dat scheelt qua warmte erg.
Ga van het weekend even een dikkere cowboysteak van 1 kg proberen. Want die krijg ik alleen op de bbq langzaam gaar zoals ik het wil. Verder werkt de Anovoa prima en eemvoudig.

• Chevy454
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met aalvink en levering in België?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 01-06 00:48
Nomad schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 08:39:
[...]

Mijn methode is:

Spare-ribs ontvliezen en in de rub zetten.
Vacuümmeren
Sous-vide op 60 graden brengen
30 uren lang heb ik de ribs in het water en haal ze uit het water wanneer de bbq op temperatuur is, ze gaan dus warm in 1x door om af te grillen.

Uurtje voordat ik wil gaan eten stook ik de bbq aan en zorg ik voor een directe bbq opzet.
temperatuur rond de 200/220 graden, goede warme bbq, maar niet houtskool heet a la 300 graden als het ware. Deksel dicht en ik lak veelal 3x met een mooie mob-saus. Totaal liggen de ribbetjes er een goede 10 minuten op, ze drogen daar weer wat van op en de mob-saus heeft de kans om te carameliseren.

Extra info:
- Dag in de koelkast leggen hoeft niet, in de sous-vide heeft het alle kans om de marinade/rub geheel in te laten trekken.
- De tijd dat het in het water ligt komt uiteraard niet super precies, maar ik houd minimaal 24+ uren op 60 graden aan (74 graden is echt teveel en erg zonde). En haal het er uit als de bbq op temperatuur is en ik wil gaan eten.

Wil je perse ze eerder klaar hebben en weer laten afkoelen en bewaren? Met sous-vide is nu juist het voordeel dat je hem aan kan laten staan en weg kan gaan van huis. En wanneer jij er aan toe bent haal je ze uit het water en gooi je ze op de bbq.
Spareribs sous vide garen? Da's bijna net zo erg als voorkoken :X Het spel is toch juist temperatuurregulatie op je bbq, uurtje of 5 bezig zijn en daarna heerlijk eten van iets waar je de hele middag aan gewerkt hebt. Als je dan toch wilt automatiseren, zoek het dan meer in de hoek van de bbq temperatuur regulators zoals de Heatermeter

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

coelho schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:24:
[...]
Spareribs sous vide garen? Da's bijna net zo erg als voorkoken :X Het spel is toch juist temperatuurregulatie op je bbq, uurtje of 5 bezig zijn en daarna heerlijk eten van iets waar je de hele middag aan gewerkt hebt. Als je dan toch wilt automatiseren, zoek het dan meer in de hoek van de bbq temperatuur regulators zoals de Heatermeter
Ik heb meerdere keren spare-ribs op de traditionele 3-2-1 methode gedaan, zowel met baby ribbetjes als buik spare-ribs. Dus ik weet wel hoe het kan en hoort te smaken.
Sous-vide is niet hetzelfde als zomaar voorkoken, dan doe je het echt tekort.

Vandaag heb ik een ribeye gemaakt met behulp van mijn sous-vide spullen.
45 minuten lang op 54 graden en dan op 350+ graden grillen op de bbq a 1 minuut per zijde.
Super lekker, echt een heel mooi resultaat.

(foto is wat licht, waardoor hij gaarder lijkt dan hij is. Hij was 54 graden in de kern en dan zit je op medium rare)

De slager had niet helemaal de dikte qua ribeye die ik zocht, hij was vrij dun. Misschien anderhalve cm dikte, waardoor ik extra blij was met mijn sous-vide, want puur op de bbq was dit erg snel te gaar geweest.
Volgende keer bestel ik even een paar dagen van te voren en verzoek ik een ribeye van toch minstens 3cm dikte. Maar nogmaals, ook deze smaakte echt heel prima :)

[Voor 4% gewijzigd door Nomad op 01-06-2016 20:42]

Sony A7 III te koop

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coelho
Nomad schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:41:
[...]

Ik heb meerdere keren spare-ribs op de traditionele 3-2-1 methode gedaan, zowel met baby ribbetjes als buik spare-ribs. Dus ik weet wel hoe het kan en hoort te smaken.
Sous-vide is niet hetzelfde als zomaar voorkoken, dan doe je het echt tekort.

Vandaag heb ik een ribeye gemaakt met behulp van mijn sous-vide spullen.
45 minuten lang op 54 graden en dan op 350+ graden grillen op de bbq a 1 minuut per zijde.
Super lekker, echt een heel mooi resultaat.
[afbeelding]

(foto is wat licht, waardoor hij gaarder lijkt dan hij is. Hij was 54 graden in de kern en dan zit je op medium rare)

De slager had niet helemaal de dikte qua ribeye die ik zocht, hij was vrij dun. Misschien anderhalve cm dikte, waardoor ik extra blij was met mijn sous-vide, want puur op de bbq was dit erg snel te gaar geweest.
Volgende keer bestel ik even een paar dagen van te voren en verzoek ik een ribeye van toch minstens 3cm dikte. Maar nogmaals, ook deze smaakte echt heel prima :)
Hetzelfde bereik je met reverse sear. Eerst indirect tot ongeveer 40 graden, dan eraf halen en je schuiven open om 'm dicht te branden tot een kern van 50. Even in de folie en dan tik je die 54 ook net aan :). Voor mij is dat BBQ. Als ik mijn BGE alleen zou gebruiken om dingen af te grillen die ik in een waterzak gegaard had, dan had ik net zo goed een cheap-ass BBQ bij de blokker kunnen halen. Maar dat is hoe ik het spelletje wil spelen 8)

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

coelho schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:46:
[...]

Hetzelfde bereik je met reverse sear. Eerst indirect tot ongeveer 40 graden, dan eraf halen en je schuiven open om 'm dicht te branden tot een kern van 50. Even in de folie en dan tik je die 54 ook net aan :). Voor mij is dat BBQ. Als ik mijn BGE alleen zou gebruiken om dingen af te grillen die ik in een waterzak gegaard had, dan had ik net zo goed een cheap-ass BBQ bij de blokker kunnen halen. Maar dat is hoe ik het spelletje wil spelen 8)
Toch zijn er verrekte veel chef-koks die sous-vide omarmen. En dat is niet omdat ze cheap-ass willen zijn of lui zijn. Het is controle hebben over iets.

Ik heb vorige week nog moinkballs indirect gegaard op de bbq, recentelijk beer-can-chicken en zo meer afgelopen maand. Maar ik gebruik verschillende bereidingen en kijk vooral naar het resultaat.

Reverse sear vind ik niet hetzelfde, want je zit met een dome-temperatuur van rond de 110 graden, dus de buitenkant van je vlees is zeker gaarder dan het midden. En daarna grill je hem nog even af en is de buitenkant nog wat gaarder....ik vind dat toch echt anders :)

Sony A7 III te koop

• coelho
Nomad schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:58:
[...]

Toch zijn er verrekte veel chef-koks die sous-vide omarmen. En dat is niet omdat ze cheap-ass willen zijn of lui zijn. Het is controle hebben over iets.

Ik heb vorige week nog moinkballs indirect gegaard op de bbq, recentelijk beer-can-chicken en zo meer afgelopen maand. Maar ik gebruik verschillende bereidingen en kijk vooral naar het resultaat.

Reverse sear vind ik niet hetzelfde, want je zit met een dome-temperatuur van rond de 110 graden, dus de buitenkant van je vlees is zeker gaarder dan het midden. En daarna grill je hem nog even af en is de buitenkant nog wat gaarder....ik vind dat toch echt anders :)
Natuurlijk voer ik een discussie zwart/wit, daar is het een forum voor :) Ik zie ook voordelen van sous vide, maar dan met name in productie. Als je op een avond in een restaurant 35 dezelfde steaks wilt uitserveren, dan is het een voordeel. Maar het neemt toch alle 'romantiek' van de BBQ weg wanneer je in je thuissituatie 2 slabben ribs bereidt en deze vervolgens maar 10 minuten aan de vlammen blootstelt? Nodig je je gasten dan toch uit om te komen BBQen, of noem je het dan ook anders?

Hier komende vrijdag 20 collega's over de vloer, de pulled pork lag er gisteren al 11 uur op, as we speak liggen de moinkballs te garen, morgen een aantal groenten om saus van te maken en vrijdag gaat er om een uurtje of 2 nog 4 kilo spareribs op. Dus ja, ik begrijp dat je met veel eters moet plannen, maar probeer het toch zo zuiver mogelijk te houden. De enige dingen die al ruim tevoren bereid zijn en geserveerd worden zijn de koud gerookte zalm en de pulled pork bitterballen :9~

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

coelho schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Natuurlijk voer ik een discussie zwart/wit, daar is het een forum voor :) Ik zie ook voordelen van sous vide, maar dan met name in productie. Als je op een avond in een restaurant 35 dezelfde steaks wilt uitserveren, dan is het een voordeel. Maar het neemt toch alle 'romantiek' van de BBQ weg wanneer je in je thuissituatie 2 slabben ribs bereidt en deze vervolgens maar 10 minuten aan de vlammen blootstelt? Nodig je je gasten dan toch uit om te komen BBQen, of noem je het dan ook anders?

Hier komende vrijdag 20 collega's over de vloer, de pulled pork lag er gisteren al 11 uur op, as we speak liggen de moinkballs te garen, morgen een aantal groenten om saus van te maken en vrijdag gaat er om een uurtje of 2 nog 4 kilo spareribs op. Dus ja, ik begrijp dat je met veel eters moet plannen, maar probeer het toch zo zuiver mogelijk te houden. De enige dingen die al ruim tevoren bereid zijn en geserveerd worden zijn de koud gerookte zalm en de pulled pork bitterballen :9~
Ik ben flink jaloers :), ik zou graag op dezelfde manier als jij dingen bereiden en de keren dat ik het doe, proef ik de rooksmaak duidelijker etc en dat smaakt goed.
Maar ik kom er niet aan toe om er genoeg tijd voor vrij te maken. Ik zeg niet dat ik de tijd niet heb, want dat is een keuze, maar voor mij zou dat een te zware investering van tijd zijn.
Maar ik waardeer je nijverheid absoluut!

Sony A7 III te koop

• coelho
Nomad schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:08:
[...]

Ik ben flink jaloers :), ik zou graag op dezelfde manier als jij dingen bereiden en de keren dat ik het doe, proef ik de rooksmaak duidelijker etc en dat smaakt goed.
Maar ik kom er niet aan toe om er genoeg tijd voor vrij te maken. Ik zeg niet dat ik de tijd niet heb, want dat is een keuze, maar voor mij zou dat een te zware investering van tijd zijn.
Maar ik waardeer je nijverheid absoluut!
Wees gerust, dat respect is wederzijds. Iedereen die moeite doet om van eten iets bijzonders te maken die verdient mijns inziens waardering. Om ludiek af te sluiten het volgende filmpje:

YouTube: Nieuw: koken in de vaatwasser

Smakelijk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

coelho schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:13:
[...]

Wees gerust, dat respect is wederzijds. Iedereen die moeite doet om van eten iets bijzonders te maken die verdient mijns inziens waardering. Om ludiek af te sluiten het volgende filmpje:

YouTube: Nieuw: koken in de vaatwasser

Smakelijk!
Ja, precies die sous-vide heb ik ook ! Ideaal ding :+

Sony A7 III te koop

• Fly-guy
  • Niet online
coelho schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:06:
[...]

Het hoeft ook niet of het een of het ander te zijn? Er is ook zo'n anova ding naar mij onderweg, maar dat zal niet ervoor zorgen dat mijn WSM het daglicht niet meer ziet.

Wat het waarschijnlijk wel doet is die keren dat ik wel een goed stuk vlees wil, maar niet de tijd/zin/weer heb voor de bbq, het vlees in de sous vide gaat.

Bacon en PP blijven een bbq ding voor mij, maar met ribs ga ik zeker experimenteren. (Plus als je ribs op de 3-2-1 methode doet, kook/stoom je ze toch al, kleine stap naar sous vide).

• franssie

franssie

Save the albatross

3-2-1 is roken, stoven en weer roken, Dat heeft niets met sous-vide te maken. Sous-Vide is een uitstekende kooktechniek die ik ook graag gebruik maar het heeft gewoon helemaal niets met BBQ te maken.

• elhopo
Ik kijk erg uit om eens het pastrami recept te maken van chefsteps.
https://www.chefsteps.com/activities/sous-vide-pastrami
Een combinatie van 7 uur op de smoker, en 48 uur sous vide. Volgens mij heeft dat van alles met allebei te maken. Het is niet zo dat het een het ander uitsluit. Daarnaast, zoals Nomad al zegt, soms heb je ofwel niet de tijd om je bbq te babysitten of je wil een goed herhaalbaar resultaat, of de bbq ligt vol en je maakt nog iets daarnaast klaar wat alleen even afgegrild hoeft te worden. Ik zie het meer als een extra toevoeging.

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-04 21:34
Aangezien ik nu al een paar pannen verknald heb met het bereiden van kip met appel en stroop,heb ik besloten om dan toch maar een Dutch Oven te kopen.
Ik moet ook wel want ik mag geen pan van mijn vrouw lenen ;)

Ik wil met een kleine beginnen en heb deze gevonden : http://www.qvist.nl/qvist...h-oven-starter-kit-1.html
Is dit een goede keuze ?

FUMES et CARNES

• Paganstars
Kleintje hoor 1 liter. ik zelf zou gaan voor minimaal 2,5 l (3 qt). Ik heb die midget gezien, echt een klein frummeltje, misschien net genoeg voor 2 kleine eters, maar als je er meerdere hebt/grotere eters dan ben je vrij snel te kort

[Voor 59% gewijzigd door Paganstars op 02-06-2016 14:20]

• Iusedto
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-04 21:34
Ja, daar heb je wel een punt.
Wil er ook gamba's en garnalen in bereiden dus ietsje groter mag wel.
Bedankt :)

FUMES et CARNES

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 07:08
Voor mijn Weber 57cm zoek ik een thermometer om de kerntemperatuur te kunnen meten. Ik had deze op mijn verlanglijstje staan, maar niet gekregen.
Omdat ik nog een bon van Fonq heb liggen van 20 euro, wil ik daar een goede thermometer gaan kopen.

Ik lees goede ervaringen met de Ikea Fantast, dat is ook een optie natuurlijk.
Bij Fonq vind je ze hier: http://www.fonq.nl/producten/categorie-vleesthermometer/

Het mooiste is een draadloze vleesthermometer, maar denk dat dat meer een gadget is alhoewel ik het afhankelijk van het bereik wel handig vind als ik niet in de buurt ben toch een alarm binnen kan horen. Een timer is een must. Welke zouden jullie mij kunnen aanraden?

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor timers (meervoud inderdaad) kan je beter een app op je telefoon gebruiken, kan je de timers ook labelen, ideaal.

• elhopo
Binnetie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:34:
Voor mijn Weber 57cm zoek ik een thermometer om de kerntemperatuur te kunnen meten. Ik had deze op mijn verlanglijstje staan, maar niet gekregen.
Omdat ik nog een bon van Fonq heb liggen van 20 euro, wil ik daar een goede thermometer gaan kopen.

Ik lees goede ervaringen met de Ikea Fantast, dat is ook een optie natuurlijk.
Bij Fonq vind je ze hier: http://www.fonq.nl/producten/categorie-vleesthermometer/

Het mooiste is een draadloze vleesthermometer, maar denk dat dat meer een gadget is alhoewel ik het afhankelijk van het bereik wel handig vind als ik niet in de buurt ben toch een alarm binnen kan horen. Een timer is een must. Welke zouden jullie mij kunnen aanraden?
Timers kan je kopen bij Action voor weinig. Deze gaan tot 99 minuten, voor meer is een telefoon oid inderdaad wel handig. Wat betreft een draadloze thermometer, eentje met 2 voelers is wel handig. Eentje voor het vlees en eentje voor de temperatuur in de bbq. Die laatste is erg belangrijk omdat de koepelthermometer van de Weber niet ter hoogte van het rooster zit. Als je dan binnen zit hoef je niet steeds naar buiten te lopen om te kijken of de temperatuur nog goed is en kan je redelijk inschatten hoe lang het nog gaat duren voordat het vlees klaar is.

• Binnetie
@Franssie, dat is ook een goede tip, dank!
@elhopo, 2 voelers dus. Ik moet nog gaan leren om de bbq zo goed mogelijk op temperatuur te houden. De temperatuurmeter op de dome is daar dus minder voor geschikt? Waar wordt die dan voor gebruikt?
Welke temperaturmeter adviseer je?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Maverick ben ik erg tevreden over.

• franssie

franssie

Save the albatross

ik ook. Prima prijs / kwaliteit verhouding.
Ernaast heb ik nog een fantast of twee (meer voor binnen in de oven of om even snel iets te meten). Daarnaast dus inderdaad een kitchen timer app om meerdere gerechten te timen.
Er zijn ook meters met bluetooth maar dan zou ik liever gelijk voor WIFI gaan zodat ook als ik met de hond wandel kan zien of mijn dome temp aan het wegwandelen is ... en snel naar huis moet. Dat bouw ik zelf nog wel eens op basis van een arduino of rPi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elhopo
Binnetie schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:56:

@elhopo, 2 voelers dus. Ik moet nog gaan leren om de bbq zo goed mogelijk op temperatuur te houden. De temperatuurmeter op de dome is daar dus minder voor geschikt? Waar wordt die dan voor gebruikt?
Welke temperaturmeter adviseer je?
Wat de anderen al zeggen, de Maverick 732 of 733, ik ben er ook blij mee.

De dome thermometer zit op een andere plek dan waar je vlees ligt. Als ik indirect bbq ligt mijn vlees onder het luchtrooster zodat de warmte en de rook door de bbq heen gaat, en niet rechtstreeks naar boven en eruit.Dat betekent in mijn geval dat de dome thermometer boven de kolen hangt, en die dus directe warmte krijgt, terwijl het vlees waar het om gaat op de indirecte plek ligt. je kan je denk ik wel voorstellen dat die twee al behoorlijk verschillen. Daarnaast stijgt warmte op, en is de temperatuur bovenin de dome hoger dan de temperatuur ter hoogte van het rooster.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Irtimid
elhopo schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 08:34:
[...]
Wat de anderen al zeggen, de Maverick 732 of 733, ik ben er ook blij mee.
Hier nog een tevreden Maverick ET-733 gebruiker. 2 Probes, groot bereik en instelbaar qua vleestype en garing.
Daarnaast heb ik ook nog een losse (pen)thermometer van Weber die ik ook nog gebruik.

De temp die de ingebouwde dome thermometer aangeeft kan inderdaad veel afwijken van de temperatuur boven het rooster. Het ziet er leuk uit maar is niet heel erg functioneel.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:29
Iusedto schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:49:
Ja, daar heb je wel een punt.
Wil er ook gamba's en garnalen in bereiden dus ietsje groter mag wel.
Bedankt :)
Als je groot wil gaan, dan zou ik even wachten tot zondag, Vuur en Rook komt dan met een aanbieiding op de 9QT.

8-10 personen is dat voor.

[Voor 4% gewijzigd door RKD op 03-06-2016 09:13]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Ik ga maar eens kijken naar de Maverick ET-732. Helaas niet verkrijgbaar bij Fonq (daar heb ik nu net een mooie bon voor).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Mij elcheapo maar wel XL kamado van een dealextreme actie was omgevallen (ben er nog steeds niet helemaal achter hoe) en ik dacht al eens een scheurtje gezien te hebben in de binnenketel. De buitenketel is nog prima maar de binnenketel was inderdaad in drie stukken ... en ook de ring erboven.
Dus net terug van de Gammel en met een tube Openhaardenkit van Bison en het hele zootje weer aan elkaar geplakt. Nu 24 uur drogen en daarna zacht stoken om de kit uit te harden. Morgen moet ik dus wel slow and low chicken wings maken. Ik heb toch nog twee BBQ sauzen van afgelopen weekeinde over en ook rub zat dus morgen lekker snacken! 8)
En kijken of het houdt, ik heb voor nu het zooitje met spanbanden bijelkaar waardoor de kit ertussen erg dus is om te proberen te lijmen, houdt dat niet dat gebruik ik een dikkere kitlaag om meer te 'voegen/metselen' zeg maar, dat moet zeker houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Binnetie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:27:
Ik ga maar eens kijken naar de Maverick ET-732. Helaas niet verkrijgbaar bij Fonq (daar heb ik nu net een mooie bon voor).
Ik gebruik 2 van deze (met sticker voor de plek waar 'ie geplaatst is) :P
Ooit gekocht voor 12,- per stuk, wireless en prima bereik (http://www.dx.com/p/wirel...isplay-thermometer-421618)

voor dat geld koop ik er nog graag eentje op voorraad ipv een maverick

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor nog een anderhalve euro meer versturen ze 'm uit de EU - helemaal een prima deal en snel dan ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De Lidl (in elk geval in Belgie) heeft weer wat BBQ attributen. Een KogelBBQ, een rek voor kolen om ze aan een kant te houden voor indirect bbqen, een rekje voor spareribs en wat attributen om de bbq schoon te maken en vlees en hamburgers plat te drukken :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
arjants schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:08:
[...]

Ik gebruik 2 van deze (met sticker voor de plek waar 'ie geplaatst is) :P
Ooit gekocht voor 12,- per stuk, wireless en prima bereik (http://www.dx.com/p/wirel...isplay-thermometer-421618)
[afbeelding]

voor dat geld koop ik er nog graag eentje op voorraad ipv een maverick
Leuk dingetje, was hem nog niet tegengekomen bij DealExtreme en om mee te beginnen lijkt hij me prima.
Als je er 2 koopt dan kan je de andere probe dus ergens aan de binnenkant van de Weber plaatsen om de temperatuur bij het vlees te meten? Meet hij ook een beetje precies bij bijvoorbeeld de 'kokend water test'?

Dan gebruik ik de Fonq bon wel voor andere accessoires.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:43
Binnetie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:23:
[...]

Leuk dingetje, was hem nog niet tegengekomen bij DealExtreme en om mee te beginnen lijkt hij me prima.
Om mee te beginnen kun je ook prima af met de Ikea thermometer. Is nog goedkoper:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ff 2 boekjes van Steven Raichlen besteld (barbecue! en how to grill). Lekker in het zonnetje lezen dit weekend en misschien een receptje uitproberen :9

[Voor 14% gewijzigd door 2Dutch op 03-06-2016 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
We gaan morgen gewoon ribben bbqen hebben we besloten. Vrouwlief heeft 2 ribben gehaald, ik de ikea bbq rack en we gaan proberen met 2 soorten rubs.

Afhankelijk van het weer doen we 3-1-1 of easterwood methode. Alleen hebben we nog niet alle kruiden voor de rubs dus morgen snel naar de winkel gaan.

Zouden we ook meteen met rookhout aan de slag gaan of niet?

Morgen in elk geval de GBS inbranden.

[Voor 35% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2016 21:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Irtimid
Chevy454 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:21:
Zouden we ook meteen met rookhout aan de slag gaan of niet?
Ik zou het doen. Niet omdat het moet....

De rooksmaak aan je vlees, daar doe je het toch allemaal voor (naast het feit dat het leuk is om te doen?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Irtimid schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:15:
[...]

Ik zou het doen. Niet omdat het moet....

De rooksmaak aan je vlees, daar doe je het toch allemaal voor (naast het feit dat het leuk is om te doen?).
Morgen dan maar wat rookhout proberen te scoren. Snippers droog in alufolie en dan op de briketten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
Aangezien ik weet dat hier een aantal personen ook de Anova hebben.

Is het jullie gelukt om deze te verbinden met Wifi?
Bij mij mislukt het elke keer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperKneus
  • Laatst online: 10:58

Vandaag was mijn vrouw jarig en we hadden besloten om de bbq aan te doen. Het was ff spannend omdat ze de hele week al slecht weer voorspelde maar daar hebben we gelukkig niets van gemerkt.

Naast het standaard grill spul had ik besloten om wat speciaals te maken en ik had gekozen voor beercan bacon burgers. Er staan veel verschillende recepten online, ik heb die van fire & food tv gebruikt.

Ik heb mager rundergehakt gebruikt wat eigenlijk overal wordt afgeraden maar goed dit hadden we nog liggen en het smaakte erg goed. Ik heb 1kg gehakt gekruid met Italiaanse kruiden. De vulling bestond uit paprika ui en champignons die ik even gebakken heb en waar ik ook nog wat Italiaanse kruiden over heb gegooid.

Het bakje is uiteindelijk afgedekt met wat geraspte kaas, een toefje bbq saus en een plakje cheddarkaas. De burgers heb ik een uur indirect gegrilled op ongeveer 180 a 200gr. De weber is wel een paar keer open geweest omdat er ondertussen nog wel wat gewone burgers werden gegrilled.

Iedereen was erg enthousiast en de burgers waren een groot succes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Chevy454 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:19:
[...]

Morgen dan maar wat rookhout proberen te scoren. Snippers droog in alufolie en dan op de briketten.
Ik zag het vandaag bij de AH zelfs liggen dat rookhout. Als je briketten gebruikt zou ik inderdaad wel gelijk voor wat rookhout gaan voor de smaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ToyotaMR2 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:39:
Aangezien ik weet dat hier een aantal personen ook de Anova hebben.

Is het jullie gelukt om deze te verbinden met Wifi?
Bij mij mislukt het elke keer.
Verbindt prima, eerste keer duurde wat lang, daarna ging het prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:53:
[...]

Ik zag het vandaag bij de AH zelfs liggen dat rookhout. Als je briketten gebruikt zou ik inderdaad wel gelijk voor wat rookhout gaan voor de smaak.
Ideaal! De AH xl is namelijk vroeger open als heuts.

• Chevy454
  • Niet online
Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3"

Alles van onze sessie in 1 post gezet ipv intermediate updates.

[Voor 115% gewijzigd door Chevy454 op 05-06-2016 12:32]

• Christiano007
  • Laatst online: 10:54

Christiano007

Ich bin der champion

Ook ik heb net de Weber go Anywhere aangestoken, eerst een karbonade, dan wat kippenvleugels en ik wil daarna nog wat spareribs van de Dirk erop gooien.

Enige idee hoe lang spare ribs moeten? Heb een directe en indirecte zone gemaakt.
https://www.dirk.nl/aanbi...emarineerde-spareribs.htm

[Voor 15% gewijzigd door Christiano007 op 04-06-2016 15:44]

Ter land, ter zee en in de kroeg

• franssie

franssie

Save the albatross

Staat meestal wel op de verpakking, eventueel de tijd aanpassen op het verschil tussen je bbq temp en de voorgestelde oven temperatuur, en indirect.

[Voor 4% gewijzigd door franssie op 04-06-2016 15:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Christiano007 schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 15:29:

Enige idee hoe lang spare ribs moeten? Heb een directe en indirecte zone gemaakt.
https://www.dirk.nl/aanbi...emarineerde-spareribs.htm
Ze zullen ondertussen zwart zijn :+
Maar als het voorgegaarde ribs zijn, kun je ze afwisselend om en om grillen tot ze warm zijn.
Indirect gaat dat zeker 30min duren ( als je de ruimte hebt ) zo groot is de WGA niet

* FreshMaker houdt van een uitdaging, maar ongegaarde ribs op een WGA - dat word lastig ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dus gisteren voor het eerst low and slow op de Weber.

We hebben een oventhermometer ter hoogte van het rooster geplaatst voor controle.
In het begin hadden we last van een temperatuur overshoot. Deze kregen we niet goed weggeregeld maar uiteindelijk door de luchtinlaat te smoren en water in een bakje hebben we de temperatuur toch 20C kunnen laten dalen tot 100C.

Vervolgens met de Ikea ribbenrek de ribben indirect gegrild. De ribben hebben 2 verschillende rubs gehad welke eerst 3 uur hebben ingetrokken. We hadden rookhout van de AH boven op de grillrooster in de directe zone gelegd, we kregen niet de normale blauwgrijze rook gedurende een uur. Nadien het rookhout in alufolie direct op de kolen gedaan en kregen we toch de gewenste rook voor 15 minuten. Uiteindelijk bleek dat het vlees gerookt werd zonder zichtbare rook.

2,5 uur later was de temperatuur gezakt naar 80C en hebben we het vuur opgestookt naar de 100C. Daarna de de helft van de ribben in alufolie gewikkeld met wat appelsap. Dit dan gedurende 45 minuten op de indirecte zone. Helaas bleek de temperatuur te laag waardoor het niet goed of nauwelijks gestoomd werd ;(

Daarna nog 30 minuten met glaze indirect afgebakken. Het was allemaal nog op tijd klaar want nog geen 10 minuten later brak de pleuris uit qua regen.

Het uiteindelijk resultaat waren lekkere gerookte ribben maar helaas was het vlees wat droog. Denk dat dit door het " mislukte" stomen is gebeurd. (iemand die dit kan bevestigen?)

De volgende keer gaan we de temperatuur boven de 100C houden gedurende de hele sessie. En van de twee rubs blijft er nog maar 1 over. Jammer genoeg moet er volgend weekend gegrild worden bij de schoonouders, anders deden we weer een low and slow sessie.

* Chevy454 gaat nu alles schoonmaken.

Pagina: 1 2 3 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee