Sneak peek
Waarom is het ineens "stomen" geworden ?Chevy454 schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:30:
Dus gisteren voor het eerst low and slow op de Weber.
We hadden rookhout van de AH boven op de grillrooster in de directe zone gelegd, we kregen niet de normale blauwgrijze rook gedurende een uur. Nadien het rookhout in alufolie direct op de kolen gedaan en kregen we toch de gewenste rook voor 15 minuten. Uiteindelijk bleek dat het vlees gerookt werd zonder zichtbare rook..
2,5 uur later was de temperatuur gezakt naar 80C en hebben we het vuur opgestookt naar de 100C. Daarna de de helft van de ribben in alufolie gewikkeld met wat appelsap. Dit dan gedurende 45 minuten op de indirecte zone. Helaas bleek de temperatuur te laag waardoor het niet goed of nauwelijks gestoomd werd
Daarna nog 30 minuten met glaze indirect afgebakken. Het was allemaal nog op tijd klaar want nog geen 10 minuten later brak de pleuris uit qua regen.
Het uiteindelijk resultaat waren lekkere gerookte ribben maar helaas was het vlees wat droog. Denk dat dit door het" mislukte" stomen is gebeurd. (iemand die dit kan bevestigen?))
De volgende keer gaan we de temperatuur boven de 100C houden gedurende de hele sessie. En van de twee rubs blijft er nog maar 1 over. Jammer genoeg moet er volgend weekend gegrild worden bij de schoonouders, anders deden we weer een low and slow sessie.
* Chevy454 gaat nu alles schoonmaken.
Het inpakken in folie is niet om te stomen, maar om de temperatuur te concentreren,
Je moet het zelfs eerder zien als braiseren ( sudderen )
qua rookhout ..
Als je het hout OP het rooster legt, zal het niet gaan roken, maar eerder gebakken worden.
Het hout ( in de folie) moet je op de kolen/briketten leggen
blauwe rook ?
De rook die uit mijn rookoven / webers komt is vaker grijs / wit dan blauw-grijs, maar rook is rook ( tenzij het gitzwart is

Verder is 2,5uur prima, de ribben 'hoeven' maar 75c te zijn voor de gaarheid, het is low en slow
( jammer van het weer, maar er zit toch een mooi deksel op de bbq

[Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 06-06-2016 07:49]
Om gelijk maar de discussie aan te zwengelen;FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:44:
[...]
Waarom is het ineens "stomen" geworden ?
Het inpakken in folie is niet om te stomen, maar om de temperatuur te concentreren,
qua rookhout ..
Als je het hout OP het rooster legt, zal het niet gaan roken, maar eerder gebakken worden.
blauwe rook ?
De rook die uit mijn rookoven / webers komt is vaker grijs / wit dan blauw-grijs, maar rook is rook ( tenzij het gitzwart is)
Verder is 2,5uur prima, de ribben 'hoeven' maar 75c te zijn voor de gaarheid, het is low en slow
( jammer van het weer, maar er zit toch een mooi deksel op de bbq)
Rookhout weken of niet?
Ik zelf week het nooit, beide geprobeerd, maar merkte niet veel verschil, sterker nog ik zag tijdens strooien temp drop-offs;
Meer info
Van het weekend met de schoonouders op een gasbbq (cateraar) wat stukjes gegrilled en gisteren op de kogel een karbonade en wat kippedij gegooid. Vanwege tijd gebrek niets low n slow

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Die link van amazingribs is een goede leidraad, Ik begrijp best dat je een blok niet hoeft te weken, dat heeft geen effect.
Maar die hamsterkooivulling van AH ( 1x1x0.2cm ) schiet in het ergste geval direct in brand vanwege de temperaturen op de briketten.
Ik week dus alles wat kleiner is dan 3x3x1cm even een paar uur, om de eerste temperatuurschok te voorkomen.
Wat er op de briketten ligt die nog niet zijn ontstoken is zijn dan ook gewoon droog, die hebben <bijna> dezelfde temperaturen als de briketten, en zullen dus niet direct vlam vaten ( zuurstoftekort in de bbq )
Zou je het deksel optillen, krijg je een aanvoer van verse zuurstof en dus een hogere kans op vlammen.
qua smaak maakt het geen verschil, eerst gaat het water in 'rook' op, en daarna de snippers
Maar die hamsterkooivulling van AH ( 1x1x0.2cm ) schiet in het ergste geval direct in brand vanwege de temperaturen op de briketten.
Ik week dus alles wat kleiner is dan 3x3x1cm even een paar uur, om de eerste temperatuurschok te voorkomen.
Wat er op de briketten ligt die nog niet zijn ontstoken is zijn dan ook gewoon droog, die hebben <bijna> dezelfde temperaturen als de briketten, en zullen dus niet direct vlam vaten ( zuurstoftekort in de bbq )
Zou je het deksel optillen, krijg je een aanvoer van verse zuurstof en dus een hogere kans op vlammen.
qua smaak maakt het geen verschil, eerst gaat het water in 'rook' op, en daarna de snippers
Ik week mijn rookhout niet, ik strooi wat stukjes tussen de briketten en dat werkt prima. Het liefst gebruik ik wat dikkere blokjes, en die zal je met een beetje voorweken al helemaal niet nat krijgen. Soms gebruik ik snippers en dat gaat ook prima als je ze tussen de nog niet aangestoken briketten doet.
Om de ribben wat vochtiger te houden kan je ze om het half uur bespuiten met wat appelsap, in een plantenspuit gaat dat prima. Ik heb hier een aparte spuit voor gekocht. Ook kan je nog water in een alu folie bakje boven de kolen zetten. Het vocht hiervan helpt de temperatuur te reguleren, werkt als buffer en de waterdamp houdt het een en ander ook vochtig.
Overigens hou ik voor mezelf ongeveer 120 graden aan als indirecte temperatuur voor de ribs, gemeten bij het rooster.
Om de ribben wat vochtiger te houden kan je ze om het half uur bespuiten met wat appelsap, in een plantenspuit gaat dat prima. Ik heb hier een aparte spuit voor gekocht. Ook kan je nog water in een alu folie bakje boven de kolen zetten. Het vocht hiervan helpt de temperatuur te reguleren, werkt als buffer en de waterdamp houdt het een en ander ook vochtig.
Overigens hou ik voor mezelf ongeveer 120 graden aan als indirecte temperatuur voor de ribs, gemeten bij het rooster.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Ik ben er nog niet uit wat ik het fijnste vind qua roken. Weken is wat simpeler maar laat elke keer wel je kolen een beetje afkoelen. Inpakken in folie is aan de andere kant beter qua temperatuur maar geeft zo'n zooi na een loop van tijd (rooster zit erboven dus kan het zilverpapier en niet zomaar uit pakken).
Ik heb de snippers van Weber maar die zijn inderdaad maar klein. Als iemand een tip heeft waar ik grotere brokken kan kopen dan hoor ik dat graag.
Ik heb de snippers van Weber maar die zijn inderdaad maar klein. Als iemand een tip heeft waar ik grotere brokken kan kopen dan hoor ik dat graag.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/bbq-smoke-wood/p-1/MrFl0ppY schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:23:
Ik gebruik altijd chunks, dus redelijk grote blokjes van een fruitboom. Deze leg ik eigenlijk altijd direct op de hete kolen in het begin. Zo'n chunk rookt wel een uurtje ofzo, verder verspreid ik vaak nog wat droge snippers tussen de overige kolen.
http://www.rookovens-online.nl/MrFl0ppY schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:23:
Het 'probleem' is een beetje dat men op zoek is naar de voordeligste manier ( begrijpelijk )
Maar als je de juiste tools gebruikt, krijg je het juiste resultaat.
snippers en krullen ( hamstervulling

Snippers is leuk voor een lichte rooksmaak bij een stukje zalm wat 30minuten er op ligt, maar niet voor ribs en schouders wat 3u en meer er op moet
Van het weekend voor de eerste beercan chicken gemaakt.
Meteen geleerd dat een 50cl blikje niet past op de Weber 57cm
Hierdoor is de deksel wel veel van de bbq af geweest en brandden de kolen hierdoor wat te snel denk ik. Ik heb de temperatuur niet meer boven de 150 graden uit gekregen hierdoor. Desondanks was na zo'n 70 minuten op 150 graden toch de kip helemaal klaar en lekker sappig.

Hierdoor is de deksel wel veel van de bbq af geweest en brandden de kolen hierdoor wat te snel denk ik. Ik heb de temperatuur niet meer boven de 150 graden uit gekregen hierdoor. Desondanks was na zo'n 70 minuten op 150 graden toch de kip helemaal klaar en lekker sappig.
Je kan voor je Weber aluminium wegwerpschalen (ze noemen 't zelf druipbakjes) kopen en die 'tussen' de kolen zetten. Rooster er af, kip in dat druipakje zetten. Dan past 't allemaal wel.iscara schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:05:
Van het weekend voor de eerste beercan chicken gemaakt.
[afbeelding]

Dan zou ik aanraden om een Action ( of Xenos ) binnen te lopen.
Bij de Action zijn die bakjes nl. 0.79ct voor 3 stuks, waar Weber er tegen de 8 á 10€ voor vraagt
Bij de Action zijn die bakjes nl. 0.79ct voor 3 stuks, waar Weber er tegen de 8 á 10€ voor vraagt
Als je het afsluit in folie gevuld met vocht (in dit geval appelsap) bij een temperatuur hoger als 100C moet dat vocht toch omgaan in stoom?FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 07:44:
Waarom is het ineens "stomen" geworden ?
Hier was gedurende deze fase de temperatuur te laag waardoor het vlees niet los kwam van het bot.
We willen graag dat het vlees van het bot valt -> Dus of de temperatuur was te laag (volgens jou dus niet?) of was deze fase veels te kort geweest bij ons.
Dat idee had ik dus ook maar schijnbaar heeft het gewerktqua rookhout ..

Niettemin ga ik volgende keer voor chunks ipv snippers en in geval van snippers direct in alufolie op de hete briketten.
Niet als er een hoosbui losbreekt( jammer van het weer, maar er zit toch een mooi deksel op de bbq)

[Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 10:15]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
De bedoeling van de ribs is dat ze langzaam garen.
100c ( omslag naar stoom ) is koken, en dat is juist NIET de bedoeling.
De rooksmaak die je had, is van de kolen/briketten, niet verkeerd, maar niet de 'gewenste'
En de hoosbui ... tja ... onderdeel van de sport, scheerlijnen aan de handvatten en spijkers in de vloer
De rooksmaak die je had, is van de kolen/briketten, niet verkeerd, maar niet de 'gewenste'

En de hoosbui ... tja ... onderdeel van de sport, scheerlijnen aan de handvatten en spijkers in de vloer

Ik gooi er bij PP of ribs ook maar handje vol snippers bij hoor. Overigens niet in alu folie, maar rechtstreeks op de kolen. Dat rookt een half uurtje en geeft een rookring met genoeg rooksmaak.
De volgende keer ga ik de snippers ook eens in alu folie op de kolen leggen. Ik ben benieuwd of het veel uitmaakt.
De volgende keer ga ik de snippers ook eens in alu folie op de kolen leggen. Ik ben benieuwd of het veel uitmaakt.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Niet vergeten dan om gaatjes in de folie te rammen :x!
Maar ik doe hetzelfde als apie muv ik knal er een handvol op per ong. 45 min.
Dat werkt inderdaad, maar je krijgt dan elke 45 minuten een temperatuursdrop, die ook weer opgevangen moet worden door de brandstof.Paganstars schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:22:
Niet vergeten dan om gaatjes in de folie te rammen :x!
Chunks, strategisch weggelegd zorgen ervoor dat je je deksel dicht kan houden voor de ( bijna ) volle 3 uur.
Dankzij evt. temperatuurmeters in het vlees kun je bepalen OF je iets moet toevoegen, of knijpen
De waarheid als een koe, maar ik gebruik een Pro-Q Frontier waarbij de kolen te benaderen zijn zonder de dome of stackers te verwijderen (los deurtje voor de kolen). Met bijv een WSM zou ik dit nooit op deze manier doen en daar de chunks verwerken tussen de kolen.FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:25:
[...]
Dat werkt inderdaad, maar je krijgt dan elke 45 minuten een temperatuursdrop, die ook weer opgevangen moet worden door de brandstof.
Chunks, strategisch weggelegd zorgen ervoor dat je je deksel dicht kan houden voor de ( bijna ) volle 3 uur.
Dankzij evt. temperatuurmeters in het vlees kun je bepalen OF je iets moet toevoegen, of knijpen
Eens. Heb zelf een metalen braadslede van gelijk formaat gekocht. Nog duurzamer.FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:10:

Ik lees juist overal dat je temperatuur ter hoogte van het rooster rond de 225F / 107C moet houden?FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:20:
De bedoeling van de ribs is dat ze langzaam garen.
Wij zaten altijd onder de 100C -> merkte je aan de waterbak welke niet aan het borrelen was.
Kortom => fase 2 veels te kort dus

Mogelijks, zoals ik zei: we hebben na een uur het rookhout in alufolie op de briketten gedaan.De rooksmaak die je had, is van de kolen/briketten, niet verkeerd, maar niet de 'gewenste'
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Deze al voorbij zien komen? http://lifehacker.com/top...ack-your-grill-1607315381 Ben wel benieuwd naar die verf.
Als je dit gewoon aanhoudt krijg je prima ribs: http://www.bbq-nl.com/2010/03/3-2-1-methode-spareribs.html
Ik heb zo'n soort bakje voor mijn rookhout:
Daar doe ik mijn snippers in en die leg ik op de kolen.
Ik heb zo'n soort bakje voor mijn rookhout:
Daar doe ik mijn snippers in en die leg ik op de kolen.
Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog
Er komen steeds meer details bijChevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:34:
[...]
Ik lees juist overal dat je temperatuur ter hoogte van het rooster rond de 225F / 107C moet houden?
Wij zaten altijd onder de 100C -> merkte je aan de waterbak welke niet aan het borrelen was.
Kortom => fase 2 veels te kort dus

De waterbak hoeft niet te borrelen, als je thee wilt zetten heb je aan een waterkoker genoeg

Die waterbak is als buffer, die is niet noodzakelijk voor de bereiding ( ik gebruik geen waterbak )
Als je de temperatuur van 107c aanhoudt, is dat een gemiddelde dome temperatuur, niet de bereidingstemperatuur
Aangezien de ribs indirect liggen, is het nog steeds niet koken, maar stoven ( in de alufolie )
De eerste verhitting is het aanbrengen van de smaak, dus rook en buitenzijde, daarna ( het inpakken ) is alleen maar om de boel te versnellen, en het zsm mals krijgen van het vlees.
Een 'goede' ( meningen verdeeld ) rib hoeft niet ingepakt te worden.
Maar in de wedstrijdscene is tijd een issue, en hebben ze geen zin om 7u op de ribs te wachten.
( zoek maar een op texas crutch, veel voor en tegenstanders )
Maar het is niet eenduidig hoe je low en slow bezig bent, heel veel staat omschreven, maar het zijn geen vaste belijningen.
Een cake bakken is het andere voorbeeld, een cake heeft een vast recept, 200 gr suiker, bloem, ei en boter, opkloppen en afbakken in 60 minuten op 160 graden en het lukt altijd.
Maar vlees is een ander product, 1cm is al anders dan 1,5 cm, en heb je dikke ribben, dunne, vol of licht bevleesd
Op bbq-nl.com ( noskos ) spreekt hij over de 3-2-1 methode, die 2u in de bbq, dan 1u ingepakt, en dan nog 1u zo in de bbq, maar steeds vaker is het 1,5 - 1 - 1 of zelfs 1-1-1 ..
Het blijft elke keer aftasten wat het moet zijn, en belangrijker, wat jouw smaak is
Dat klopt ja, maar dan zit de kip denk ik te dicht op de kooltjes. Met een kleiner blikje werkt het ook goed.zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:08:
[...]
Je kan voor je Weber aluminium wegwerpschalen (ze noemen 't zelf druipbakjes) kopen en die 'tussen' de kolen zetten. Rooster er af, kip in dat druipakje zetten. Dan past 't allemaal wel.
De waterbak hebben we gebruikt om de temperatuur constanter te houden.FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:48:
Er komen steeds meer details bij
De waterbak hoeft niet te borrelen, als je thee wilt zetten heb je aan een waterkoker genoeg
Die waterbak is als buffer, die is niet noodzakelijk voor de bereiding ( ik gebruik geen waterbak )
We hebben een kerntemperatuurmeter maar deze hebben we niet gebruikt. Met die hoeveelheid botdichtheid meet je vast en zeker verkeerdAls je de temperatuur van 107c aanhoudt, is dat een gemiddelde dome temperatuur, niet de bereidingstemperatuur
Aangezien de ribs indirect liggen, is het nog steeds niet koken, maar stoven ( in de alufolie )

Die 3-2-1 methode zou niet opgaan omdat het vlees hier anders gesneden wordt.Op bbq-nl.com ( noskos ) spreekt hij over de 3-2-1 methode, die 2u in de bbq, dan 1u ingepakt, en dan nog 1u zo in de bbq, maar steeds vaker is het 1,5 - 1 - 1 of zelfs 1-1-1 ..
Het blijft elke keer aftasten wat het moet zijn, en belangrijker, wat jouw smaak is
Het doel is dus het vlees zo te krijgen dat het van het bot valt (supermals dus). Alleen weet ik nu niet meer aan welke fases we moeten verbeteren

Fase 1 = rook en smaak , dit moet aangepast worden naargelang de dikte van het vlees.
Fase 2 = het malser maken van het vlees, voor super mals dus langer aanhouden
Fase 3 = beetje steviger maken en glaze erop moppen.
[Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 11:58]
Afgelopen zondag voor het eerst baby back ribs van beefensteak klaargemaakt op mijn nieuwe Weber 57 BBQ.
Als eerste het membraan verwijderd en hierna ingesmeerd met een beetje mosterd en daarna de dry rub erop. BBQ helemaal klaargemaakt voor indirecte hitte via de minion methode. Wat hickory houtsnippers op de kolen. Temperatuur continu op 135 graden gehouden. Ribs hebben er eerst 2 uur op gelegen om te roken. Hierna de ribs ingepakt in alufolie en ingesmeerd met boter,honing en bastersuiker en nog 1 uur op de BBQ. Ribs weer uit de folie gehaald en nog zo'n 45 minuten op de bbq met ondertussen steeds de ribs insmeren met BBQ saus. Behoorlijke tijd bezig geweest dus en het resultaat............................
De ribs waren in principe wel lekker, maar niet heel erg mals. Het kwam zeker niet van het bot vallen. Ook kwamen de botten niet uit het vlees steken, zoals ik heb gezien op meerdere filmpjes. Wat heb ik fout gedaan?
Als eerste het membraan verwijderd en hierna ingesmeerd met een beetje mosterd en daarna de dry rub erop. BBQ helemaal klaargemaakt voor indirecte hitte via de minion methode. Wat hickory houtsnippers op de kolen. Temperatuur continu op 135 graden gehouden. Ribs hebben er eerst 2 uur op gelegen om te roken. Hierna de ribs ingepakt in alufolie en ingesmeerd met boter,honing en bastersuiker en nog 1 uur op de BBQ. Ribs weer uit de folie gehaald en nog zo'n 45 minuten op de bbq met ondertussen steeds de ribs insmeren met BBQ saus. Behoorlijke tijd bezig geweest dus en het resultaat............................

De ribs waren in principe wel lekker, maar niet heel erg mals. Het kwam zeker niet van het bot vallen. Ook kwamen de botten niet uit het vlees steken, zoals ik heb gezien op meerdere filmpjes. Wat heb ik fout gedaan?
sowieso je ketel wel redelijk aan de hete kant gestookt! Die van mij trek ik meestal tot 125cVincent17 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:59:
Afgelopen zondag voor het eerst baby back ribs van beefensteak klaargemaakt op mijn nieuwe Weber 57 BBQ.
Als eerste het membraan verwijderd en hierna ingesmeerd met een beetje mosterd en daarna de dry rub erop. BBQ helemaal klaargemaakt voor indirecte hitte via de minion methode. Wat hickory houtsnippers op de kolen. Temperatuur continu op 135 graden gehouden. Ribs hebben er eerst 2 uur op gelegen om te roken. Hierna de ribs ingepakt in alufolie en ingesmeerd met boter,honing en bastersuiker en nog 1 uur op de BBQ. Ribs weer uit de folie gehaald en nog zo'n 45 minuten op de bbq met ondertussen steeds de ribs insmeren met BBQ saus. Behoorlijke tijd bezig geweest dus en het resultaat............................![]()
Daarnaast hoe dik waren de ribben? Pullback (dus dat de eindjes eruit komen) zie je vaak pas bij folieen ( als het nog geen pullback vertoond, nog iets langer op folie)
Kwestie van feeling krijgen (ja heb je niets aan I know)
Bij ribs heb je in principe weinig aan een kerntemperatuurmeting ( continu ) omdat het inderdaad te weinig inhoud heeft.Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:54:
[...]
De waterbak hebben we gebruikt om de temperatuur constanter te houden.
[...]
We hebben een kerntemperatuurmeter maar deze hebben we niet gebruikt. Met die hoeveelheid botdichtheid meet je vast en zeker verkeerdMaar de temperatuur ter hoogte van het vlees op het rooster moet toch 107C zijn? (dus niet met de temperatuursensor boven aan de deksel die boven de directe zone zit en 170C aangeeft
.
[...]
Die 3-2-1 methode zou niet opgaan omdat het vlees hier anders gesneden wordt.
Het doel is dus het vlees zo te krijgen dat het van het bot valt (supermals dus). Alleen weet ik nu niet meer aan welke fases we moeten verbeteren![]()
Fase 1 = rook en smaak , dit moet aangepast worden naargelang de dikte van het vlees.
Maar wat bedoel je met anders gesneden ?
Ribben zijn ribben, het enige verschil is de plek waar ze vandaan komen ( rund, varken en dan nog de lnage of korte ribben )
< zoals ik al zei, steeds meer details .... >
mijn dome komt zonder waterbak nooit boven de 120/130c uit, dus je hebt daar al een eerste puntje
Je krijgt de eerste keer geen wedstrijd kwaliteit, je moet er aan werken, en leren van de "fouten", en je abrupte einde ivm noodweer is dan al helemaal geen indicatie van wat er wel en niet fout gegaan is
edit :
* FreshMaker heeft in stortregens en sneeuwbuien ribs en pulled pork staan maken, kan allemaal gewoon doorgaan als je maar op de temperaturen let, en rekening houdt met een iets langere tijd.
Een low en Slow is net als vissen, je moet er de tijd voor nemen, en als je eenmaal bezig bent, is het de keuze of je met minder resultaat genoegen wil nemen, of een nat pak halen
[Voor 13% gewijzigd door FreshMaker op 06-06-2016 12:18]
Voor de kip iig wel, zelfs nog wat bescherming aan de zijkanten.zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:33:
[...]Eens. Heb zelf een metalen braadslede van gelijk formaat gekocht. Nog duurzamer.
Zijn trouwens fijne geëmailleerde schalen voor een kleine 3€
edit :
http://www.action.nl/bere...uminium-22-5x18x4cm-15022
zelfs nog goedkoper geworden, 6stuks voor 90ct
Waar staat jouw dome temperatuurmeter dan tov de kolen? Boven het directe of het indirecte deel?FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:12:
mijn dome komt zonder waterbak nooit boven de 120/130c uit, dus je hebt daar al een eerste puntje
Ja, temp bij het rooster moet 107 zijn.. nouja.. 110 kan ook, 115 kan ook vast wel.. ergens daar in de buurt.Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 11:54:
We hebben een kerntemperatuurmeter maar deze hebben we niet gebruikt. Met die hoeveelheid botdichtheid meet je vast en zeker verkeerdMaar de temperatuur ter hoogte van het vlees op het rooster moet toch 107C zijn? (dus niet met de temperatuursensor boven aan de deksel die boven de directe zone zit en 170C aangeeft
.
Ik durf wel te beweren dat er geen 70 graden verschil zit tussen de bovenkant van de dome en het rooster.
Heb je het artikel goed gelezen? Daar staat ook in dat 3-2-1 voor ribben is die hier niet of nauwelijks verkocht worden.Die 3-2-1 methode zou niet opgaan omdat het vlees hier anders gesneden wordt.
Het doel is dus het vlees zo te krijgen dat het van het bot valt (supermals dus). Alleen weet ik nu niet meer aan welke fases we moeten verbeteren![]()
De 3-2-1 methode is echter voor echte spareribs, nu zijn die hier nagenoeg niet te koop omdat wij onze varkens anders verdelen dan in de VS en hier wordt het vlees tussen de ribben weggehaald voor de speklappen. Wat hier als spareribs wordt verkocht heet in de VS baby back ribs, deze zitten hoger op het varken, het dichtst bij de ruggegraat.
Nu zijn deze baby backs malser en eerder gaar, dus 3-2-1 gaat voor onze ribjes niet helemaal op, het is eerder 3-1-1
Je hebt nuFase 1 = rook en smaak , dit moet aangepast worden naargelang de dikte van het vlees.
2.5 - 0.75 - 0.5 gedaan
Ruimte zat dus om te verbeteren. Een volgende keer dus gewoon 3-1-1 doen en kijken wat het dan is.
Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog
Technisch gezien maakt dat niet uit, aangezien de domethermometer bijna helemaal bovenin hangt, en de warmte zich ook daar verzameltChevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:28:
[...]
Waar staat jouw dome temperatuurmeter dan tov de kolen? Boven het directe of het indirecte deel?
Ik hou die temperatuur dan ook aan als richtlijn, maar leading is de thermometer die ik op de grill heb liggen, naast het product, boven het indirecte deel.
Maverick heeft daar een metalen houdertje voor, ik gebruik een aardappel waar ik een thermoprobe doorsteek
Die hou ik rond de 110c, de dome is dan meestal 130/140
Goed dat het nu éénduidig is waar men meten wiltSt@m schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:32:
Ja, temp bij het rooster moet 107 zijn.. nouja.. 110 kan ook, 115 kan ook vast wel.. ergens daar in de buurt.
Ik durf wel te beweren dat er geen 70 graden verschil zit tussen de bovenkant van de dome en het rooster.

Ik zal nog eens controleren wat de delta is tussen de dome en het rooster.
Daarom dat ik het ook wat korter wou doen maar dus te kort.Heb je het artikel goed gelezen? Daar staat ook in dat 3-2-1 voor ribben is die hier niet of nauwelijks verkocht worden.
We gaan gewoon minder filosoferen en het gewoon doen. We hebben niettemin veel geleerd en plezier gehad voor de eerste keer.Je hebt nu
2.5 - 0.75 - 0.5 gedaan
Ruimte zat dus om te verbeteren. Een volgende keer dus gewoon 3-1-1 doen en kijken wat het dan is.
wat illustratie :Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:38:
[...]
We gaan gewoon minder filosoferen en het gewoon doen. We hebben niettemin veel geleerd en plezier gehad voor de eerste keer.
de probe ligt ACHTER het vlees
Kort na opstarten :
Tijdens de cook :
Is er interesse in een Tweakers BBQ meet op HQ? Een soort 'hack the BBQ', dus iets meer dan burgers & beer?
Heel goedChevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:38:
[...]
We gaan gewoon minder filosoferen en het gewoon doen. We hebben niettemin veel geleerd en plezier gehad voor de eerste keer.

Alle filosofieën kun je heel mooi lezen op alle plekken op het internet, de één doet het zo, de ander weer zo, en de derde geeft weer een twist op een andere manier eraan. Aangezien smaak subjectief is is er geen "dit is het beste" methode. Maar er zijn wel richtlijnen om tot het goede (niet het beste) resultaat te komen.
De methode om altijd goede ribs te hebben in NL is 3-1-1. Wil je varieren en het beste voor jezelf maken, dan ga je dus spelen met rubs, moppen, temp, lengte enz.
De garing van ribben wordt voornamelijk bereikt door de inpakfase. 3 kwartier is veel te kort, zelfs voor baby back ribben (dat is wat wij hier spareribs noemen). Ik hou hier zelf altijd 2 uur voor aan en dan heb je over het algemeen nog een bite, als het vlees eraf valt zijn ze namelijk te gaar.
Verder kan je gewoon heel eenvoudig testen of ze mals genoeg zijn, ten eerste door te kijken, als het vlees teruggetrokken is van de botten is dat een goede indicatie. Maar als een rib in het midden op tilt en je ziet dat de botjes door het vlees heen breken dan weet je dat ze gaar zijn.
Mijn ervaring is dat ze na de inpakfase nauwlijks gaarder/malser worden. Deze laatste fase is puur om weer een bark te vormen, dus insmeren met een mooie saus en deze laten indrogen.
Verder kan je gewoon heel eenvoudig testen of ze mals genoeg zijn, ten eerste door te kijken, als het vlees teruggetrokken is van de botten is dat een goede indicatie. Maar als een rib in het midden op tilt en je ziet dat de botjes door het vlees heen breken dan weet je dat ze gaar zijn.
Mijn ervaring is dat ze na de inpakfase nauwlijks gaarder/malser worden. Deze laatste fase is puur om weer een bark te vormen, dus insmeren met een mooie saus en deze laten indrogen.
En wat gaan we dan hacken?zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:42:
Is er interesse in een Tweakers BBQ meet op HQ? Een soort 'hack the BBQ', dus iets meer dan burgers & beer?

Pulled pork?FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:41:
[...]
wat illustratie :
[afbeelding]
Kort na opstarten :
[afbeelding]
Tijdens de cook :
[afbeelding]
Dat zekerzeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:42:

Interesse wel, alleen moet er ook "tijd" zijn.
Ik werk in ploegen en heb regelmatig daarnaast nog andere werkzaamheden, ( EN vrouw + kids )
Ik werk in ploegen en heb regelmatig daarnaast nog andere werkzaamheden, ( EN vrouw + kids )
Lijkt me leuk om te kijken of en hoe we een BBQ kunnen 'tweaken'. Sensoren inbouwen etc etc.Hari-Bo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:51:
[...]
Dat zekerMaar wat verstaan we onder BBQ hacken?

Ok, daar heb ik geen ervaring mee en trekt me ook nietzeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:57:
[...]
Lijkt me leuk om te kijken of en hoe we een BBQ kunnen 'tweaken'. Sensoren inbouwen etc etc.

Een op een wat hoger niveau dan "speklappen zijn pas lekker als ze zwart zijn" over bbq-en praten, ideeen uitwisselen en technieken showen ben ik wellicht van de partij

Absoluut. Maar ik zou de focus niet leggen op sensoren inbouwen en andere electronica.zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:42:
Maar een meet/meat met mooie stukken vlees, indirect bereid, zoals pulled pork, picanha, moinkballs, lamb-rack en meer van dat. Daar is zeker interesse voor hier denk ik.
Eventueel met toevoegingen als DO's gebruiken (dutch oven) voor stoofpotjes en wat niet meer.
En dan heb je het nog niet gehad over groentes/fruit en vis

Nee, volgens de vrouw moeten ze de structuur hebben van zwart zijn, maar de kleur nog steeds donkerbruin/amberSt@m schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:00:
[...]
Ok, daar heb ik geen ervaring mee en trekt me ook niet![]()
Een op een wat hoger niveau dan "speklappen zijn pas lekker als ze zwart zijn" over bbq-en praten, ideeen uitwisselen en technieken showen ben ik wellicht van de partij
( wat mij dan ook steevast lukt

Volledig mee eens want sensoren toevoegen doe ik wel met een losse Maverick, en volledig automatiseren met een Heathermeter als ik dat zou overwegen. Het lijkt me vooral leuk om met een groep verschillende soorten vlees bereiden en ook verschillende methodes toepassen (low & slow, high & fast, indirect, roken etc).Nomad schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Absoluut. Maar ik zou de focus niet leggen op sensoren inbouwen en andere electronica.
Maar een meet/meat met mooie stukken vlees, indirect bereid, zoals pulled pork, picanha, moinkballs, lamb-rack en meer van dat. Daar is zeker interesse voor hier denk ik.
Eventueel met toevoegingen als DO's gebruiken (dutch oven) voor stoofpotjes en wat niet meer.
En dan heb je het nog niet gehad over groentes/fruit en vis, roken van je eten, zowel warm als koud etc.
Ik heb van de week mijn DO ook gebruikt om brownies mee te bakken, dus voeg toetjes maar toe aan die lijstNomad schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:03:
[...]
Absoluut. Maar ik zou de focus niet leggen op sensoren inbouwen en andere electronica.
En dan heb je het nog niet gehad over groentes/fruit en vis, roken van je eten, zowel warm als koud etc.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
We gaan het (als het doorgaat) sowieso met mooi vlees doen en met een (paar) chef('s). Maar ik ben op zoek naar het Tweakers haakje.Nomad schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:03:
[...]

zelf sous-vide bak maken met bijvoorbeeld een arduinobordje, om het vlees voor te bereiden?zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
[...]
We gaan het (als het doorgaat) sowieso met mooi vlees doen en met een (paar) chef('s). Maar ik ben op zoek naar het Tweakers haakje.
Zelf een Heatermeter maken voor de bbq. Dat zijn de twee dingen die ik mij kan bedenken

Met sous-vide erbij wordt het een kook meat, maar is misschien ook lekker en leuker het inderdaad wat breder te trekken, eerste haakje: "kunnen tweakers meer frituren dan hun PC onderdelen?"
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De huidige heater meter heeft naar mijn idee veel ruimte voor verbetering. Het is een Arduino bordje gekoppeld aan een Raspberry Pi met een 16x2 lcd display. Het Arduino deel regelt het uitlezen van de temperatuur en de Raspberry wordt gebruikt om een fan aan te sturen en dient als webserver voor wat statistieken. Een mogelijkheid zou zijn om dit met een ESP8266 te doen waarbij de AD conversie voor een thermometer wordt gedaan door een aparte chip, en mocht je een LCD willen dan kan dat natuurlijk via I2C bijvoorbeeld.zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
[...]
We gaan het (als het doorgaat) sowieso met mooi vlees doen en met een (paar) chef('s). Maar ik ben op zoek naar het Tweakers haakje.
groot voordeel zal zijn dat de kosten een stuk lager liggen en met een beetje goede voeding wordt het ook een beetje portable. Nog mooier zou de ESP32 zijn, maar die is nog niet uit. Deze heeft al een goede AD converter ingebouwd.
Maar misschien is er nog meer mogelijk...
franssie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:23:
Met sous-vide erbij wordt het een kook meat, maar is misschien ook lekker en leuker het inderdaad wat breder te trekken, eerste haakje: "kunnen tweakers meer frituren dan hun PC onderdelen?"

Ondanks mijn "status" op Tweakers.net zijn mijn kookkunsten dan beter dan de electronica

* FreshMaker zou willen om DAAR inzicht in te hebben, en te kunnen maken
Ik ben voor het idee, maar ik ben redelijk onhandig qua elektronica (lees ongeveer alles wat draadjes bevat kan ik mezelf mee electrocuteren)... Maar als het aan komt op kook technieken, bereidingen etc I'm in
Net even de slager gebeld en voor komende woensdag en een halve kilo ribeye gereserveerd 
Mijn ouders komen langs en die hebben een goede traktatie verdiend. De ribeye gaat net als vorige week sous-vide bereid worden, dat was echt super afgelopen keer, met een temperatuur van 53 graden.
Nu zoek ik eigenlijk nog een mooi tweede stukje vlees wat op dezelfde temperatuur gegaard mag worden, maar toch wel iets toevoegt aan het bord. Dat zal rund worden, gezien varken en gevogeltje allemaal op hogere temperatuur klaar gemaakt dient te worden.
Is een lambs-rack een mooie aanvulling of teveel van hetzelfde? Die heeft een kern nodig van 60 graden, maar dat zou ik op de bbq indirect kunnen plaatsen en op die manier garen / afmaken
Overdag werk ik gewoon, dus de keuze van sous-vide is al wel gemaakt, om tijd te besparen

Mijn ouders komen langs en die hebben een goede traktatie verdiend. De ribeye gaat net als vorige week sous-vide bereid worden, dat was echt super afgelopen keer, met een temperatuur van 53 graden.
Nu zoek ik eigenlijk nog een mooi tweede stukje vlees wat op dezelfde temperatuur gegaard mag worden, maar toch wel iets toevoegt aan het bord. Dat zal rund worden, gezien varken en gevogeltje allemaal op hogere temperatuur klaar gemaakt dient te worden.
Is een lambs-rack een mooie aanvulling of teveel van hetzelfde? Die heeft een kern nodig van 60 graden, maar dat zou ik op de bbq indirect kunnen plaatsen en op die manier garen / afmaken
Overdag werk ik gewoon, dus de keuze van sous-vide is al wel gemaakt, om tijd te besparen

ik zou zelf dan eerder kiezen voor lamsschouder of canard confit...
elhopo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:27:
[...]
De huidige heater meter heeft naar mijn idee veel ruimte voor verbetering. Het is een Arduino bordje gekoppeld aan een Raspberry Pi met een 16x2 lcd display. Het Arduino deel regelt het uitlezen van de temperatuur en de Raspberry wordt gebruikt om een fan aan te sturen en dient als webserver voor wat statistieken. Een mogelijkheid zou zijn om dit met een ESP8266 te doen waarbij de AD conversie voor een thermometer wordt gedaan door een aparte chip, en mocht je een LCD willen dan kan dat natuurlijk via I2C bijvoorbeeld.
groot voordeel zal zijn dat de kosten een stuk lager liggen en met een beetje goede voeding wordt het ook een beetje portable. Nog mooier zou de ESP32 zijn, maar die is nog niet uit. Deze heeft al een goede AD converter ingebouwd.
Maar misschien is er nog meer mogelijk...
Echter is nog steeds niet alles binnenTinusvolkel schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 14:14:
Mijn "wireless" thermometer is ook onderweg
Echter niet geheel plug and play
[afbeelding]

http://www.beefensteak.nl/nl/livar-rack-of-pork.htmlNomad schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:47:
Net even de slager gebeld en voor komende woensdag en een halve kilo ribeye gereserveerd
Heeft een iets hogere kern nodig dan de ribeye. Kwestie van tot dezelfde temperatuur sous vide bereiden en iets langer grillen. Als je hem sous vide bereid tot 53 dan is hij na het grillen en rusten 60-65 en dat is ruim voldoende voor dit stukje vlees. Zelf zou ik 60 aanhouden aangezien ik geen enkel stukje roze vlees meer had bij een kern van 63 (en dat kan met dit stukje vlees).
Een meet/meat waarin een heatermeter met behuizing etc zou worden gemaakt (incl. "hardware pakket" ergens vandaan) is wel erg interessant.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Dat is goed idee om een sensor zo te plaatsen. Nu moet ik steeds het deksel openen om te kijken.FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:41:
wat illustratie :
[afbeelding]
Heb je die sensor in een aardappel geprikt?
* Chevy454 moet dan maar eens bij DX een sensor zien te scoren.
Maar bij mijn Weber 57 staat de sensor dus tegenover het rookgat ipv 90 graden links.
[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 14:18]
Net 2KG tonijn steak besteld (was een aanbieding) heeft iemand hier iemand een aanrader voor qua recept?
Je kan het deksel 180graden draaien hé
Dus je bepaald zelf waar de thermometer zit dan
Dat het niet uitkomt met de onderkant maakt verder niet zoveel uit
Ik heb 3x de fantast van Ikea, die doen het nu al 3 jaar ( aangezien de foto's uit 2013 zijn
)
kosten 9€/st en direct te halen ...
Dus je bepaald zelf waar de thermometer zit dan

Dat het niet uitkomt met de onderkant maakt verder niet zoveel uit

Ik heb 3x de fantast van Ikea, die doen het nu al 3 jaar ( aangezien de foto's uit 2013 zijn

kosten 9€/st en direct te halen ...
Vooral niet te lang bakkenHari-Bo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:26:
Net 2KG tonijn steak besteld (was een aanbieding) heeft iemand hier iemand een aanrader voor qua recept?

Verse tonijn kan je net als zalm rauw eten (moet officiëel wel ingevroren geweest zijn, daarom is er helaas ook geen groene haring meer te koop Wikipedia: Hollandse Nieuwe ). Wil je toch grillen dan inderdaad dik gesneden, erg kort en heet met een sausje van groene (zoutarme) kikkomansoja en sesamolie en wat rode ui misschien? Lekker met zeewiesla en wat couscous salade (de tonijn wordt niet erg warm dus ik zou de bijgerechten ook koud/lauw houden).Hari-Bo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:26:
🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als ik hem 180 graden draai dan zit het rookgat direct boven de kolen en gaat de lekkere rook direct uit de ketelFreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:26:
Je kan het deksel 180graden draaien hé

Het wordt tijd dat het weer weekend is

[Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 15:05]
Huh? Ben ik nou helemaal achterlijk of mis ik nou iets? Hoe doe jij dit dan?Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:04:
[...]
Als ik hem 180 graden draai dan zit het rookgat direct boven de kolen en gaat de lekkere rook direct uit de ketel
Het wordt tijd dat het weer weekend is
Dat verschilt bij Weber per modeljaar. Sommige Webers hebben aan de ene kant het luchtgat zitten en aan de andere kant de thermometer, anderen hebben hem soms zelfs bovenaan zitten. De nieuwere hebben die eerste configuratiePaganstars schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:10:
[...]
Huh? Ben ik nou helemaal achterlijk of mis ik nou iets? Hoe doe jij dit dan?
Zie deze bijvoorbeeld:
Aan de ene kant de luchtroosters en aan de andere kant de thermometer
[Voor 25% gewijzigd door elhopo op 06-06-2016 15:17]
Misschien zeg ik nou iets doms... Draai de deksel?
Ik heb geen weber, maar als je het deksel niet kan draaien, kan je dan niet gewoon de kolen aan de andere kant van het schot leggen voor de rookweg of werkt dat niet zo bij webers?
Een voorrechtje met tonijntartaar is heerlijk, beetje fijn snijden en dan met een beetje frisse bladsla eronder en wasabimayonaisse erbovenop. Ruime eetlepel tonijn per persoon is dan prima als voorgerecht.Hari-Bo schreef op maandag 06 juni 2016 @ 14:26:
Gister een hele berg garnalen op de q gemaakt: had niet veel marinadespullie in huis, maar goede olie, citroen en peper had ik wel liggen. Marinade zelf even 4 uurtjes laten staan, 2 uurtjes de garnalen laten trekken in de marinade, had meer citroensmaak mogen hebben maar ach, de garnalen waren van zichzelf lekker en door de marinade blijven ze tenminste lekker sappig. Anders zo zonde om ze er zo op te donderen, dat wordt 1 grote droge bende 

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Volgens mij ging het er hem om dat hij de thermometer (en sensor daarvan) aan de kant van zijn vlees wil hebben (in plaats van direct boven de kolen), maar dat hij ook de luchtopening aan de kant van het vlees wil hebben, zodat de rook niet recht omhoog wegtrekt.franssie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 15:26:
Ik heb geen weber, maar als je het deksel niet kan draaien, kan je dan niet gewoon de kolen aan de andere kant van het schot leggen voor de rookweg of werkt dat niet zo bij webers?
Aangezien die twee tegenover elkaar in de deksel zitten kan je dat natuurlijk nooit goed krijgen, hoe je hem ook draait en waar je je kolen ook legt.
Overigens vraag ik me wel af of de plek van het luchtrooster zo enorm veel invloed heeft op hoeveel rook er in aanraking komt met je vlees?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op de plek van het luchtrooster is er onderdruk, dus alle lucht wordt vanuit de onderkant, door de kolen en het vlees, via het luchtrooster naar buiten gezogen.Orion84 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:15:
[...]
Overigens vraag ik me wel af of de plek van het luchtrooster zo enorm veel invloed heeft op hoeveel rook er in aanraking komt met je vlees?
Als je dan je barbecue opzet om indirect mee te koken en je uitlaatrooster zit recht boven de kolen, dan gaat de lucht (en rook) dwars door de kolen heen recht omhoog. Dan blijft de warmte wel in de BBQ maar de rook gaat redelijk vlot naar buiten. Niet ideaal als je wil roken.
Bij het luchtrooster boven het vlees forceer je de rook om in een zig-zag patroon door de BBQ heen te gaan, anders kan het niet naar buiten.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ah - compleet gemist dat het om de dome temperatuurmeter ging ....Orion84 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:15:
[...]
<>
Aangezien die twee tegenover elkaar in de deksel zitten kan je dat natuurlijk nooit goed krijgen, hoe je hem ook draait en waar je je kolen ook legt.
<>
Dan zou ik gewoon een gat boren en dat ding verplaatsen. Oude gat afsluiten met een RVS boutje em het nieuwe gat even afwerken met koud email. Of gewoon twee dome moeter gebruiken

InderdaadOrion84 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:15:

Als je het 90 graden draait dan gaat de rook weg tussen de kolen en het vlees. Dus dat is ook suboptimaal.Overigens vraag ik me wel af of de plek van het luchtrooster zo enorm veel invloed heeft op hoeveel rook er in aanraking komt met je vlees?
Ergo: die hele dome thermometer: heel leuk maar niet bruikbaar als absolute meting. Wel als delta om te kijken wat er in de ketel gebeurt zonder steeds de deskel eraf te nemen.
Je kan natuurlijk ook de plek van de dome thermometer afdoppen en hem lager op de deksel monteren, in dezelfde lijn als het rookgat.Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:24:
Ergo: die hele dome thermometer: heel leuk maar niet bruikbaar als absolute meting. Wel als delta om te kijken wat er in de ketel gebeurt zonder steeds de deskel eraf te nemen.

Ik heb weinig ervaring met BBQ'en met een dome BBQ, laat staan met low&slow/roken op zo'n ding. Maar mijn boerenverstand zegt me dat er voornamelijk een circulerende convectie ontstaat binnen de dome, waarbij steeds een klein beetje verse lucht instroomt en een kleine beetje lucht uitstroomt.Chevy454 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:24:
[...]
Als je het 90 graden draait dan gaat de rook weg tussen de kolen en het vlees. Dus dat is ook suboptimaal.
Hete lucht stijgt op van de kolen, wordt afgebogen door de dome en circuleert via de kant waar je vlees ligt weer naar onder, waar het opnieuw verhit wordt en weer gaat opstijgen. Ik geloof er weinig van dat alle lucht (en daarmee alle rook) die opstijgt vanaf de kolen door die kleine luchtopening naar buiten waait. Sowieso komt ook als je de opening boven je vlees hebt, de circulerende lucht eerst langs die opening, voor hij afdaalt naar het vlees.
Of mis ik nu ergens iets?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Jij kent mijn vrouw zeker nietStoney3K schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:30:
Je kan natuurlijk ook de plek van de dome thermometer afdoppen en hem lager op de deksel monteren, in dezelfde lijn als het rookgat.

Een extra sensor kopen mag altijd en staat ook beter

Maar als je het rookgat "in het midden" hebt staan dan is de hoek waarmee het kan ontsnappen naar buiten reeds rechter als wanneer het gat boven het vlees hangt. De vector van de rook tgv de kromming is dan naar onderen ipv horizontaal.Orion84 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:35:
Of mis ik nu ergens iets?
We zouden ook gewoon een hele CFD analyse kunnen doen

Iemand nog een licentie voor een FEA met CFD plugin?

Het is dan ook onhanding met het tuck away systeem valt me net te binnen.
Het handvat staat dan ook gewoon onhandig dan.
We weten wat we goed hebben gedaan, we weten wat we fout hebben gedaan. Nu gewoon opnieuw proberen. Volgende keer dus een half uur langer uittrekken om de relatie dome en rooster temperatuur op te tekenen. Daarna de temperatuur op 107C houden ter hoogte van het rooster en langer doorgaan en een 3-1-1 doen.
[Voor 21% gewijzigd door Chevy454 op 06-06-2016 17:40]
Gaan we nu werkelijk dooddiscussieren dat een Weber deksel niet goed ontworpen zou zijn ?
Dat ding is in dejaren '500 gekomen, en heeft de afgelopen 60 jaar minimale 'tweaks' en aanpassingen gehad.
Je regelt de temperatuur met de onderste 3 sleuven en je kan de top-opening licht afregelen.
Zelfs al staan ze vol open ( onder en boven ) is er circulatie.
Bij een low en slow heb je de onderste sleuven op een paar mm open ( max 1/4e ) en de top-opening half of vol, naar gelang je rook wilt laten ontsnappen.
Rook verzuurt, en DAT proef je ook in je product terug, dus je wilt dat het ontsnapt.
Als je de dome boven het vuur plaatst is die warmer dan boven indirect, maar aangezien het toch een indicatie is, maakt dat geen F uit ...
De opening zet je boven je product, inderdaad ivm 'convectie' maar qua rookvorming en stroming maakt het eveneens nagenoeg geen verschil.
Het is werkelijk alleen op tweakers zo, dat de theorie het moet winnen van de praktijk.
Ja ... men heeft gelijk dat convectie, circulatie en nog meer variabelen lijden onder de plaatsing, maar aan de andere kant ... is dat wel zo, want je spreekt niet over de convectie, maar het belangrijkste .. het prodict
Dat ding is in dejaren '500 gekomen, en heeft de afgelopen 60 jaar minimale 'tweaks' en aanpassingen gehad.
Je regelt de temperatuur met de onderste 3 sleuven en je kan de top-opening licht afregelen.
Zelfs al staan ze vol open ( onder en boven ) is er circulatie.
Bij een low en slow heb je de onderste sleuven op een paar mm open ( max 1/4e ) en de top-opening half of vol, naar gelang je rook wilt laten ontsnappen.
Rook verzuurt, en DAT proef je ook in je product terug, dus je wilt dat het ontsnapt.
Als je de dome boven het vuur plaatst is die warmer dan boven indirect, maar aangezien het toch een indicatie is, maakt dat geen F uit ...
De opening zet je boven je product, inderdaad ivm 'convectie' maar qua rookvorming en stroming maakt het eveneens nagenoeg geen verschil.
Het is werkelijk alleen op tweakers zo, dat de theorie het moet winnen van de praktijk.
Ja ... men heeft gelijk dat convectie, circulatie en nog meer variabelen lijden onder de plaatsing, maar aan de andere kant ... is dat wel zo, want je spreekt niet over de convectie, maar het belangrijkste .. het prodict
Als dat Weber deksel nu zo super-uitontwikkeld is, waarom beweert iedereen dan dat de dome-thermometer er zo ver naast zit qua temperatuur? Waarom heeft Weber dan nooit een thermometer in het handvat geplaatst, zodat je de temperatuur kan meten in de buurt van het rooster?FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:52:
Gaan we nu werkelijk dooddiscussieren dat een Weber deksel niet goed ontworpen zou zijn ?
Koken heeft veel minder te maken met temperatuursensoren en veel meer met 'gut feeling'. Anders was de keuken wel een scheikundelaboratorium geweest.
Van het hele stuk, haal je dát er uit 
De thermometer is een leidraad, geen nauwkeurigheid.
Een oventhermometer geeft ook maar één temperatuur aan, terwijl er hotspots zijn, en coldzone's
Vandaar dat iedereen met een probe op grillhoogte werkt, de dome is indicatief
Een thermometer in het handvat, zou in het midden zitten, en meer ongemak dan voordeel opleveren.
Wat handig zou kunnen zijn, is een opening 1cm boven de grill, om een probe door te steken indien nodig.
Misschien moet je eens op YT wat Heston Blumenthal bekijken, die zou het zeker niet met je eens zijn, mbt scheikunde ...

De thermometer is een leidraad, geen nauwkeurigheid.
Een oventhermometer geeft ook maar één temperatuur aan, terwijl er hotspots zijn, en coldzone's
Vandaar dat iedereen met een probe op grillhoogte werkt, de dome is indicatief
Een thermometer in het handvat, zou in het midden zitten, en meer ongemak dan voordeel opleveren.
Wat handig zou kunnen zijn, is een opening 1cm boven de grill, om een probe door te steken indien nodig.
Misschien moet je eens op YT wat Heston Blumenthal bekijken, die zou het zeker niet met je eens zijn, mbt scheikunde ...
[Voor 3% gewijzigd door FreshMaker op 06-06-2016 19:10]
Hebben ze ook, sort of. In de meest recente versie van de Weber Smokey mountain hebben ze juist op de hoogte van het rooster een doorvoer gemaakt voor een thermometer.Stoney3K schreef op maandag 06 juni 2016 @ 18:59:
[...]
Als dat Weber deksel nu zo super-uitontwikkeld is, waarom beweert iedereen dan dat de dome-thermometer er zo ver naast zit qua temperatuur? Waarom heeft Weber dan nooit een thermometer in het handvat geplaatst, zodat je de temperatuur kan meten in de buurt van het rooster?
Dat komt omdat koken ouder is dan scheikunde en we niet beter wisten. We hadden niets anders dan "gut feeling". Daarom ook de onzin van dichtschroeien, op kamertemperatuur laten komen, groenten tijdens het koken zouten, etc.Koken heeft veel minder te maken met temperatuursensoren en veel meer met 'gut feeling'. Anders was de keuken wel een scheikundelaboratorium geweest.
Nu met betere technieken kunnen we meer en beter
Ik denk eerder dat dat in de scheikunde belangrijker is zodat experimentsresultaten reproduceerbaar wordenFly-guy schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:00:
Dat komt omdat koken ouder is dan scheikunde en we niet beter wisten. We hadden niets anders dan "gut feeling". Daarom ook de onzin van dichtschroeien, op kamertemperatuur laten komen, groenten tijdens het koken zouten, etc.
Nu met betere technieken kunnen we meer en beter

Er is een reden waarom het kook'kunst' heet, anders kon je iedere kok vervangen door een robot.
Dat jij niet wilt dat het precies op de graad & seconde gaat, wil niet zeggen dat het uiteindelijk wel zo is.
De sterrenkeuken werkt met reproduceerbare technieken, vlees gaat in een oven tot het de juiste temperatuur is, een andere stoomoven ernaast heeft de groentes op exacte warmte tot gaarheid.
Of denk je echt dat Ramsay en den Blijker het alleen maar gered hebben met hun grote mond en knappe smoeltjes ?
Die gebruiken de technieken tot op de milimeter nauwkeurig, en elke keer weer opnieuw.
De 'uitstapjes' die ze op de TV doen, zijn marketing, dat heeft niets te maken met hun "echte" kostwinning.
koken IS scheikunde, en het is een exact vak, ingredienten afwegen en bij elkaar zetten tot het een samenspel maakt, dat is geen maandagavondklusje, een goed gerecht heeft planning en structuur, en is vanaf de keuze van het bord bepaald, tot aan de temperatuur van de saus aan toe.
En je kan de kok vervangen door een robot, alleen krijg je dan tot in den treuren hetzelfde resultaat, ( Iglo, Mora en nog 100 andere prefab voedingsbedrijven doen het zo.
De afwisseling is juist het "kunst" gedeelte, maar dat is niet iets wat ik op Tweakers terug zal vinden.
De sterrenkeuken werkt met reproduceerbare technieken, vlees gaat in een oven tot het de juiste temperatuur is, een andere stoomoven ernaast heeft de groentes op exacte warmte tot gaarheid.
Of denk je echt dat Ramsay en den Blijker het alleen maar gered hebben met hun grote mond en knappe smoeltjes ?
Die gebruiken de technieken tot op de milimeter nauwkeurig, en elke keer weer opnieuw.
De 'uitstapjes' die ze op de TV doen, zijn marketing, dat heeft niets te maken met hun "echte" kostwinning.
koken IS scheikunde, en het is een exact vak, ingredienten afwegen en bij elkaar zetten tot het een samenspel maakt, dat is geen maandagavondklusje, een goed gerecht heeft planning en structuur, en is vanaf de keuze van het bord bepaald, tot aan de temperatuur van de saus aan toe.
En je kan de kok vervangen door een robot, alleen krijg je dan tot in den treuren hetzelfde resultaat, ( Iglo, Mora en nog 100 andere prefab voedingsbedrijven doen het zo.
De afwisseling is juist het "kunst" gedeelte, maar dat is niet iets wat ik op Tweakers terug zal vinden.
Klinkt goed, altijd tof om mede liefhebbers en forum genoten in het echt te zien en te leren van elkaar (onder het genot van een bbq hapje en drankje ?)zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 12:42:
Zijn er trouwens Tweakers die op 09-07 naar de Qniversity van Beef&Steak gaan ? Ik ben er sowieso maar het zo leuk zijn om daar anderen te ontmoeten.
"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
OK, even wat anders... binnenkort gaan we een paar jaar naar een oord waar we 330 zon-dagen per jaar hebben, veel buiten zullen zijn en dus ook veel buiten zullen koken. Omdat je geld maar 1 keer uit kunt geven heb ik een weber 57 gbs gekocht en met het goede weer hier is het verleidelijk om "eens te oefenen"
Mijn vraag aan deze community van bbq guru's: wat is nou een fool proof stuk vlees voor de bbq waarmee ik een eerste stap naar grill meister dom kan maken? (en eeuwige roem van mrs. _matt_ ;-) )
Mijn vraag aan deze community van bbq guru's: wat is nou een fool proof stuk vlees voor de bbq waarmee ik een eerste stap naar grill meister dom kan maken? (en eeuwige roem van mrs. _matt_ ;-) )
Thinkpad T470 | HP N54L
Het overclocken van je Firestarter ?zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:Maar ik ben op zoek naar het Tweakers haakje.
Of meer een case ehhhh Q-mod contest ?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three
Begin eens met goede burgers van b.v. Black Angus of Wagyu. Niet al te moeilijk maar een grote stap voorwaarts van de kant en klare burgers van de lokale super._matt_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:11:
wat is nou een fool proof stuk vlees voor de bbq waarmee ik een eerste stap naar grill meister dom kan maken? (en eeuwige roem van mrs. _matt_ ;-) )
Picanha of Bavette (vinkenlap) zijn ook niet al te moeilijk. Of neem een beenham van de super en leg deze op een rookplank, dat is al een heel veel verschil met uit de pan of oven.
YouTube staat ook vol met allerhande recepten en video's over het hoe of wat en die zijn ook behoorlijk leerzaam.
Zelf heb ik ook veel opgestoken van de Weber Grill Academies en de instapcursus van Beef&Steak. Zoek online en dan zijn er vast ook van die cursussen bij jou in de buurt te vinden. Leerzaam, lekker en je ontmoet gelijkgestemden die tips uitwisselen met elkaar (win-win-win situatie dus).
Hopelijk heb je hier iets aan.
Tja, er is ook een verschil tussen een sterrenkeuken die elke dag precies dezelfde gerechten aan heel strenge eisen moet voorschotelen en zelf een BBQ'tje bereiden op de manier waarop je het lekker vindt. Als ik in een strikt gecontroleerde omgeving moet 'koken', dan is er voor mij ook geen lol meer aan.FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:46:
Dat jij niet wilt dat het precies op de graad & seconde gaat, wil niet zeggen dat het uiteindelijk wel zo is.
(...)
Ik heb net ook voor het eerst geprobeerd om wat indirect te bereiden, gewoon een beenhammetje van de super gepakt, je BBQ indirect opzetten en daarna wat rookhout gebruikt. Uurtje op 120-140 graden en de kerntemperatuur gecontroleerd, daarna nog even afgegrild in de pan (ik had geen zin om nog een berg kolen op te gaan stoken).
Irtimid schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:21:
[...]
Begin eens met goede burgers van b.v. Black Angus of Wagyu. Niet al te moeilijk maar een grote stap voorwaarts van de kant en klare burgers van de lokale super.
Picanha of Bavette (vinkenlap) zijn ook niet al te moeilijk. Of neem een beenham van de super en leg deze op een rookplank, dat is al een heel veel verschil met uit de pan of oven.
Volgende keer gebruik ik voor indirect wel andere briketten. De briketten die je bij de AH krijgt zijn blijkbaar geïmpregneerd, en ze roken dus met enorm smerige rook als je ze aansteekt. Voor indirect werk dus niet zo geschikt.
Zekers, thanks! ik ga het eens uitzoeken al denk ik dat ik wagyu en black angus nog even links laat liggen tot ik wat handigheid in de vingers heb, anders is het zonde van dat mooie vlees.Irtimid schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:21:
[...]
Begin eens met goede burgers van b.v. Black Angus of Wagyu. Niet al te moeilijk maar een grote stap voorwaarts van de kant en klare burgers van de lokale super.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Thinkpad T470 | HP N54L
Graag gedaan, en een burger is een burger. Alleen de kwaliteit (en daarmee smaak) van het ene en het andere ras, daar zit het grote verschil in (ook qua prijs)_matt_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:28:
[...]
ik ga het eens uitzoeken al denk ik dat ik wagyu en black angus nog even links laat liggen tot ik wat handigheid in de vingers heb, anders is het zonde van dat mooie vlees.
Maar je kunt ook zelf gehakt halen in de super en dat naar eigen smaak kruiden. Alles beter dan die kant en klaar dingen

Ohhh en bij die Duitse supermarkt met die L hebben ze vaak ook bijzonder vlees wat je prima op de Q kunt bereiden zoals Bavette, rosbief, T-bone steaks.....en die kosten de wereld niet en zijn mooi om mee te proberen.
[Voor 16% gewijzigd door Irtimid op 06-06-2016 21:47]
Als je op je temperaturen wilt oefenen, beenham. Beenham is in mijn beleving het ultieme speelvlees omdat je het echt heeeel bont moet maken wil je het verpesten, is het te rauw, snij je het en geef je de plakken nog een tik. Is het te gaar? Dan is het nog steeds te eten zodat je je vlees niet hoeft weg te gooien (al is het dan natuurlijk wel wat droger). Ook dry rubs werken er leuk mee._matt_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:11:
<>
Wel natuurlijk met kern temp werken (het blijft varkensvlees) en dome (om te leren hoe snel het gaart bij welke temp).
In het begin kan je gewoon oven recepten aanhouden als je niet al te direct werkt, een action alu schaaltje is eerst al voldoende. Zo heb ik mijn kamado leren kennen en afregelen.
Een tip, loopt nooit voor langere tijd weg bij je BBQ met alle schuiven open - soms kan het vuur verbazend hard oplopen en krijg 'm dan maar eens terug naar 170 of erger 110 graden

En dit inderdaad, volgende stap is natuurlijk zelf malen (met gelijk je eigen verse kruiden erdoor), maar mijn ervaringen met het LIDL rundergehakt zijn erg goed, niet te fijn gemalen zoals bij de AH en niet te mager.Irtimid schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:41:
[...]
<>
Maar je kunt ook zelf gehakt halen in de super en dat naar eigen smaak kruiden. Alles beter dan die kant en klaar dingen
[Voor 16% gewijzigd door franssie op 06-06-2016 23:27]
FreshMaker schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:10:
En die koop je "voor wènâg" bij de Ikea:zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:33:
[...]
Eens. Heb zelf een metalen braadslede van gelijk formaat gekocht. Nog duurzamer.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90099054/
Ze hebben ook een maat groter en kleiner, ff kijken welke het beste bij je BBQ past.
Wegwerp schalen gebruik ik alleen om gerechten in klaar te maken, niet als lekbak. Even goed om je heen kijken, dan kun je ze veel goedkoper kopen dan die van Weber. Hoewel de goedkopere wel wat sneller stuk gaan.
BeerCanChicken (5 kwartier op 175 ºC), Ribs (misschien eerst eens op 175 ºC doen, en later low en slow)._matt_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:11:
(...)Mijn vraag aan deze community van bbq guru's: wat is nou een fool proof stuk vlees voor de bbq waarmee ik een eerste stap naar grill meister dom kan maken? (en eeuwige roem van mrs. _matt_ ;-) )
Zalm op een plankje. Kijk vooral eens op bbq-nl.com om inspiratie op te doen. Erg veel recepten van goede kwaliteit, met meestal duidelijke uitleg (al is enige basiskennis over direct en indirect wel vereist).
Ik heb wel een PID controller op (eigenlijk onder) mijn Weber gebouwd, maar ik ben bang dat ik geen tijd vrij kan maken voor een meet. Iets met hobby's en zo. Was ook niet heel spannend, trouwens. Gewoon een Q-master Senior kopen en aansluiten. Ding kost bijna net zoveel als de BBQ zelf, maar voor low en slow echt super!zeef schreef op maandag 06 juni 2016 @ 13:09:
[...]
Vanmiddag 20 cederplankjes (eigenlijk 20 pakjes*2 = 40 plankjes) gekocht bij de Aldi Outlet in Groningen. Zijn wel een stuk kleiner dan gebruikelijk (even breed, maar vierkant). Maar als het te klein is, gebruik ik wel 2 plankjes. Voor een euro per 2 plankjes, gelijk maar voor een paar jaar ingeslagen. Nog bedankt voor de tip, had ik hier gelezen, maar weet ff niet meer van wie.
[Voor 50% gewijzigd door Wild Chocolate op 07-06-2016 00:10. Reden: Extra quotes]
Gewoon doen joh. Zo lastig is het niet. Mooi opstoken, burgers aan beide kanten aanbakken en dan nog even met de kap er op._matt_ schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:28:
[...]
Zekers, thanks! ik ga het eens uitzoeken al denk ik dat ik wagyu en black angus nog even links laat liggen tot ik wat handigheid in de vingers heb, anders is het zonde van dat mooie vlees.
Wou wel eens een nieuw rooster. Net maar 1 met scharnierende kleppen gekocht. Handig met hout en bijvullen bij Slow and low.
Kan je kokosbriketten ook vaker gebruiken? Met een sessie voor 2-3 man maak ik geen portie op. Ik laat het dan vaak in de bbq en gebruik het de volgende keer weer. Kan dat met kokos ook gewoon? Want dan bestel ik een aantal pakken tegelijk
[Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 07-06-2016 00:43]
Ja, ik gooi mijn briketten ook niet weg als ze over zijn.
bij mij gaan ze in een metalen emmer totdat ik ze weer nodig heb
bij mij gaan ze in een metalen emmer totdat ik ze weer nodig heb
(kokos)briketten kun je ook gewoon vaker gebruiken. Even as eraf tikken en weer aansteken. Of een starter met "verse" (gloeiende) brikketten er overheen gooien.418O2 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:50:
[...]
Kan je kokosbriketten ook vaker gebruiken? Met een sessie voor 2-3 man maak ik geen portie op. Ik laat het dan vaak in de bbq en gebruik het de volgende keer weer. Kan dat met kokos ook gewoon? Want dan bestel ik een aantal pakken tegelijk
Beenham is inderdaad redelijk vergevingsgezind en heeft geen uren nodig.franssie schreef op maandag 06 juni 2016 @ 23:18:
[...]
Als je op je temperaturen wilt oefenen, beenham. Beenham is in mijn beleving het ultieme speelvlees omdat je het echt heeeel bont moet maken wil je het verpesten, is het te rauw, snij je het en geef je de plakken nog een tik. Is het te gaar? Dan is het nog steeds te eten zodat je je vlees niet hoeft weg te gooien (al is het dan natuurlijk wel wat droger).
Als je "wat" tijd hebt, je de temperatuur een beetje onder controlle hebt en je wilt echt indruk maken, haal je een paar kilo procureur (of schouder) en ga je voor een broodje pulled pork. Niet die cr*p die ze in de supermarkt/Gele M verkopen maar gewoon echt lekker vlees. Als er een stuk vlees is wat enorm vergevingsgezind is, is het wel procureur. Je moet toch aardig je best doen wil je het verknallen.
Lekker langzaam laten garen op 110 graden. Afhankelijk van het vlees en de hoeveelheid heb je wel even een uurtje of 10-18 nodig. Maar geloof me, het resultaat mag er dan ook zijn!
Ik begon heeeeeel lang geleden ( denk dat ik toen 8 as dus een kleine 23 jaar geleden) samen met mijn vader en ooms met het maken van spare ribs en chicken wings, ik mocht natuurlijk alleen maar de chickenwings draaien
.
Het echte werk begon toen ik 20 was waarbij ik begon met spare ribs lns op een mega offset....
Ribs zijn ook redelijk makkelijk en idiot proof, maar je moet een goed gevoel/temp meter hebben om het perfect te krijgen.

Het echte werk begon toen ik 20 was waarbij ik begon met spare ribs lns op een mega offset....
Ribs zijn ook redelijk makkelijk en idiot proof, maar je moet een goed gevoel/temp meter hebben om het perfect te krijgen.
Iedereen bedankt voor de tips, ooit in Tennessee langs de kant van de weg de beroemde bbq met dry rub gezien, en dat staat gewoon de hele dag te walmen en te roken. (ruikt heerlijk overigens) Die bbq's zien er niet uit, dikke lagen roet en aanslag maar dat vlees is lekker!
bbq is daar een naam voor de cuisine, niet de bbq zelf. Een verzameling van allerhande vlees wat langzaam gegaard is, een aanrader voor de liefhebbers hier.
bbq is daar een naam voor de cuisine, niet de bbq zelf. Een verzameling van allerhande vlees wat langzaam gegaard is, een aanrader voor de liefhebbers hier.
Thinkpad T470 | HP N54L
Dit topic is gesloten.