Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.816 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:58
Chevy454 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Een tegenvaller. ;( Het was een poging tot Pork belly burnt ends.
Eigen creatie?
Want er is een heel makkelijk recept voor hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
binnenkort roadtripje, dus die 10 euro WGA maar gewoon besteld, kan je ook niet echt een bult aan vallen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19959446_1439210489458074_3945935376182997073_n.jpg?oh=067e400e5864c50d75177d9f3072b9c3&oe=5A03B529

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/20032030_1439954906050299_8052448735216128332_n.jpg?oh=2472cc9eb47b93b8bf936d32dc60208d&oe=59C4F0F7

Helaas geen foto's gemaakt tijdens de bereiding of het opeten ervan..
Dus ik moet helaas de foto's van het eind resultaat schuldig blijven..

Ik had gisteren een bbq'tje met 3 volwassenen en 2 kinderen (11 en 9) die spareribs wilden hebben
Totaal 3,4kg aan ribben klaargemaakt..

Gemaakt volgens recept van Easterwood Ribs..
Bereiding op 3-2-1 ipv hoge temperatuur..

Ik heb een 57cm ketel en in het begin in het rekje netjes opgelijnd, dit ging prima en had genoeg ruimte over.
Echter bij het inpakken moest ik een beetje stapelen en daarna met het moppen met bbq saus paste het nog maar net op het rooster...

Hoe doen jullie dit normaal gesproken met 4 of meer grote ribben??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:41
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:43:
[afbeelding]

[afbeelding]

Helaas geen foto's gemaakt tijdens de bereiding of het opeten ervan..
Dus ik moet helaas de foto's van het eind resultaat schuldig blijven..

Ik had gisteren een bbq'tje met 3 volwassenen en 2 kinderen (11 en 9) die spareribs wilden hebben
Totaal 3,4kg aan ribben klaargemaakt..

Gemaakt volgens recept van Easterwood Ribs..
Bereiding op 3-2-1 ipv hoge temperatuur..

Ik heb een 57cm ketel en in het begin in het rekje netjes opgelijnd, dit ging prima en had genoeg ruimte over.
Echter bij het inpakken moest ik een beetje stapelen en daarna met het moppen met bbq saus paste het nog maar net op het rooster...

Hoe doen jullie dit normaal gesproken met 4 of meer grote ribben??
Ik heb komend weekend een bbq en moet wat meenemen, zat zelf aan spare ribs te denken. Is echter wel plat Hollands, vlees direct op de grill met kolen eronder. Enige tips? In de oven voorgaren dat ze niet 3 uur later pas klaar zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:32
Tsurany schreef op zondag 16 juli 2017 @ 23:25:
[...]

Wat voor een aardappel balletjes zijn dat? Zien er appetijtelijk uit.
Dat is een grootmoedersrecept dat ik helaas niet kan prijsgeven O-)

offtopic:
Het zijn gewoon balletjes van Aviko :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Martinusz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:11:
[...]

offtopic:
die diepvries krengen van de Aviko?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:11:
[...]

offtopic:
Thnx! Vroeger had ik ze van de AH maar die waren toch minder, deze zien er prima uit :Y

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Tsurany schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:13:
[...]

Thnx! Vroeger had ik ze van de AH maar die waren toch minder, deze zien er prima uit :Y
Wij vinden ze van de Plus lekkerder :) maar die waren op gisteren....

Maar goed, bij product he, de asperges en beenham waren om te smullen!
timmert26 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:13:
[...]

die diepvries krengen van de Aviko?
Zie link :)

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 17-07-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zebby schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Ik heb komend weekend een bbq en moet wat meenemen, zat zelf aan spare ribs te denken. Is echter wel plat Hollands, vlees direct op de grill met kolen eronder. Enige tips? In de oven voorgaren dat ze niet 3 uur later pas klaar zijn oid?
Ik zou ze een dag van te voren maken op de bbq.. dus 2-3 uur roken, 1,5 a 2 uur stomen.
Daarna op de dag zelf nog even een 45-60min indirect op de bbq, of gewoon afmaken in de oven..

Ik heb gisteren de gehele run in 1x gedaan, om half 12 de ribben erop en rond kwart over 5 aan tafel..
Visite kwam rond 3 uur, dus ging prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Hebben mensen ervaring met de grote kogelbbq van de Lidl?

https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Kogelbarbecue/p100192528

Ik heb nu een kleine Weber en mis hier vaak de ruimte. Een grotere is alleen behoorlijk aan de prijs.
Passen Weber assecoires op deze bbq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

MTBreak schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:26:
Hebben mensen ervaring met de grote kogelbbq van de Lidl?

https://www.lidl-shop.nl/FLORABEST-Kogelbarbecue/p100192528

Ik heb nu een kleine Weber en mis hier vaak de ruimte. Een grotere is alleen behoorlijk aan de prijs.
Passen Weber assecoires op deze bbq?
Ik wacht nog op 3 ontbrekende schroeven voor ik m in elkaar kan zetten :+
Daarna kan ik mogelijk meer zeggen.
Wat voor accessoires hebt ge in gedachten?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
masauri schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:31:
[...]

Ik wacht nog op 3 ontbrekende schroeven voor ik m in elkaar kan zetten :+
Daarna kan ik mogelijk meer zeggen.
Wat voor accessoires hebt ge in gedachten?
Gietijzeren rooster, pizza plaat. Dergelijke items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
MTBreak schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:33:
[...]

Gietijzeren rooster, pizza plaat. Dergelijke items.
een weber is 57 cm, die van de lidl is het roosteroppervlak 53cm (volgens de specs), dus ik denk niet dat het gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Die speciale premium pizza rooster sowieso niet die ik hier al heb zien passeren, maar een pizza steen lijkt me wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RricK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 18:33
masauri schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:24:
Na mijn eerste post afgelopen zondag heb ik ieder vrij moment gebruikt om me in te lezen in de wereld van de GoT BBQ liefhebbers hier.
Gelijktijdig heb ik voor mezelf een word document gemaakt waarin ik voor mezelf aanduid wat belangrijk voor me is om te weten, vanuit het standpunt van een "nieuwkomer".
Dit is een beetje een persoonlijke aanvulling op de heel uitgebreide TS.
Maar misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan, dus bij deze deel ik dit bestand.

***members only***

Ps: wilde ik dan eindelijk de bbq in elkaar zetten, kwam ik er achter dat ik 3 schroeven mis -_- |:(
Al voor gemaild maar nog geen reactie, niet dat ik ze niet bij de lokale bouwmarkt kan halen, maar het moet compleet zijn. :X
Onwijs bedankt voor je document precies wat ik ook kan gebruiken als beginner!! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:12

RvL

Zoals jullie weten ben ik de laatste tijd een stuk meer bezig met het roken van vlees op m'n 47cm webertje.

Omwille van een (gevoelsmatige) betere temperatuurcontrole maak ik graag gebruik van de Snake methode. Met een 47cm Weber houd je dan best weinig ruimte over.

Nu weet ik dat men bij kamado's een (pizza)steen tussen kolen en rooster doet om zo een indirect gedeelte te creëren. Toen vroeg ik me dus af of zoiets bij een Weber ook mogelijk is.

Stel, ik plaats bij wijze van experiment, een aardewerk schaal tussen kolen en rooster. Zou dat dan hetzelfde effect hebben? Ik doel dan op zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.tuincentrumbull.nl/files/images/webshop/schotel-roodsteen-d36h4-5_1_l.jpg

Natuurlijk zal de diameter van de schaal kleiner moeten zijn dan die van de BBQ. Ik dacht daarom aan een schaal van +/- 35cm die ik, op pootjes, boven de kolen zet. Dan heb ik aan weerszijde nog een cm of 6 vrij. Het zou m'n bruikbaar oppervlak flink vergroten.

Natuurlijk is een pizzasteen ook een optie, maar die zijn meteen een paar tientjes. Leuk voor als het inderdaad blijkt te werken, maar voor een experiment wat prijzig :)

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 17-07-2017 11:27 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

masauri schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:24:
Na mijn eerste post afgelopen zondag heb ik ieder vrij moment gebruikt om me in te lezen in de wereld van de GoT BBQ liefhebbers hier.
Gelijktijdig heb ik voor mezelf een word document gemaakt waarin ik voor mezelf aanduid wat belangrijk voor me is om te weten, vanuit het standpunt van een "nieuwkomer".
Dit is een beetje een persoonlijke aanvulling op de heel uitgebreide TS.
Maar misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan, dus bij deze deel ik dit bestand.

***members only***

Ps: wilde ik dan eindelijk de bbq in elkaar zetten, kwam ik er achter dat ik 3 schroeven mis -_- |:(
Al voor gemaild maar nog geen reactie, niet dat ik ze niet bij de lokale bouwmarkt kan halen, maar het moet compleet zijn. :X
Bedankt! Staan handige tips in.

Alleen de links zijn in de PDF niet klikbaar... Nu is het meeste wel op te zoeken, maar als je de links nog hebt houd ik me aanbevolen :)

edit:

Dit had dus in het vorige bericht erbij gemoeten...

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 17-07-2017 11:30 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

RvL schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:29:
[...]

Bedankt! Staan handige tips in.

Alleen de links zijn in de PDF niet klikbaar... Nu is het meeste wel op te zoeken, maar als je de links nog hebt houd ik me aanbevolen :)

edit:

Dit had dus in het vorige bericht erbij gemoeten...
Ik heb er totaal niet bij stilgestaan dat de links verloren gaan bij het exporteren naar een pdf.
Ben sowieso bezig met versie 0.2 dus dan pas ik het aan :)
Thx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
RvL schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:25:
Zoals jullie weten ben ik de laatste tijd een stuk meer bezig met het roken van vlees op m'n 47cm webertje.

Omwille van een (gevoelsmatige) betere temperatuurcontrole maak ik graag gebruik van de Snake methode. Met een 47cm Weber houd je dan best weinig ruimte over.

Nu weet ik dat men bij kamado's een (pizza)steen tussen kolen en rooster doet om zo een indirect gedeelte te creëren. Toen vroeg ik me dus af of zoiets bij een Weber ook mogelijk is.

Stel, ik plaats bij wijze van experiment, een aardewerk schaal tussen kolen en rooster. Zou dat dan hetzelfde effect hebben? Ik doel dan op zoiets:
[afbeelding]

Natuurlijk zal de diameter van de schaal kleiner moeten zijn dan die van de BBQ. Ik dacht daarom aan een schaal van +/- 35cm die ik, op pootjes, boven de kolen zet. Dan heb ik aan weerszijde nog een cm of 6 vrij. Het zou m'n bruikbaar oppervlak flink vergroten.

Natuurlijk is een pizzasteen ook een optie, maar die zijn meteen een paar tientjes. Leuk voor als het inderdaad blijkt te werken, maar voor een experiment wat prijzig :)
Zou wellicht wel kunnen maar een schotje van een aluminium schaal en wat baksteken gaat ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ja, nu je t zegt. Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

masauri schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:32:
[...]

Ik heb er totaal niet bij stilgestaan dat de links verloren gaan bij het exporteren naar een pdf.
Ben sowieso bezig met versie 0.2 dus dan pas ik het aan :)
Thx voor de tip!
Overigens ben ik het hier ook niet helemaal mee eens:
5 - full open ( eigenlijk niet nodig, schuif helemaal doorzetten = open ;) )
Het zal misschien per BBQ verschillen, maar bij mijn Weber staat de ventilatie helemaal open als de schuif in het midden staan. In de uiterste standen van de schuif staat de ventilatie helemaal dicht :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RvL schreef op maandag 17 juli 2017 @ 12:29:
[...]

Overigens ben ik het hier ook niet helemaal mee eens:

[...]

Het zal misschien per BBQ verschillen, maar bij mijn Weber staat de ventilatie helemaal open als de schuif in het midden staan. In de uiterste standen van de schuif staat de ventilatie helemaal dicht :)
Ik heb met een watervaste stift gemarkeerd hoever de schuif open/dicht moet om een bepaalde stand te creëren..
Zo heb ik 0 1 2 3 4 gemarkeerd staan, 0 is dicht, 2 is half, 4 is vol open..
Ideaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Ik ook, maar in het document stelt masauri dat de schuif helemaal doorzetten naar de andere kant betekent dat de ventilatie helemaal open staat. Misschien dat het bij andere BBQ's wel zo is, maar bij Weber in ieder geval niet ;)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

- Duid met een alcoholstift aan hoe ver je ventilatie open staat zodat je niet de bbq open hoeft te doen om te kijken hoeveel lucht hij door laat
Iedereen bepaald voor zichzelf hoeveel markeringen hij/zij maakt :p
Als je zoals in de openingszin kijkt hoe ver je ventilatie open staat (en niet de bbq van een ander) is het toch enkel op die van jezelf van toepassing?
Als blijkt dat de schuif niet volledig om hoeft kan je je markering daar toch op aanpassen?

Ik zal er een nota bij maken om het te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Eens, het was meer de tekst tussen haakjes (eigenlijk niet nodig, schuif helemaal doorzetten = open ;)) wat me triggerde want dat is per BBQ mogelijk anders :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Toch bedankt, heb het aangepast, en als ik mijn bbq in elkaar heb ga ik er een foto van maken en erbij zetten :)
Als er nog zo dingen zijn keep them coming!
(en vooral de heerlijke bbq kwijlplaatjes niet vergeten!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Sorry, heb geen foto's gemaakt van m'n hamburgers afgelopen zaterdag :P

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Geen recht van spreken dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 12:53

MM99

That is the way I am!

[afbeelding]

Gewoon doen! Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 07:50
Malt007 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:49:
[...]

Zou wellicht wel kunnen maar een schotje van een aluminium schaal en wat baksteken gaat ook prima.
Dat van die bakstenen (verpakt in alu folie) heb ik vaker gelezen, maar nog nooit zelf gedaan.
Wat wel werkt is een (grote) aluminium bak (of een braadslede o.i.d.) in het midden zetten en deze vullen met heet water. Dat zorgt ervoor dat de tempertauur ook constanter blijft.
Daarnaast helpt de damp om de rook neer te doen slaan op het vlees als ik het boek van Aaron Franklin mag geloven (en wie ben ik om zijn kunde in twijfel te trekken?). In mijn WSM en 57cm MT werkt het in ieder geval prima.

Heb ook wel eens gelezen over het vervangen van het water door b.v. bier of bouillon wat dan ook weer extra smaak zou moeten geven (net als verse kruiden in het water toevoegen).
Oh en die bak kan natuurlijk ook aan de kant staan en dan de Minion methode gebruiken.

Hope this helps.

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

De links lijken niet te werken :(

In het kader van wat meer foto's op het forum, mijn Picanha 1.2kg van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ty8ytSot.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8sZQbxGt.jpg

Ervaring:
Dit geprobeerd: https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/

Eerst had ik wat problemen om de ketel op 110 graden te krijgen met 12 gloeiende ecobrasas.
Toen wat meer blokjes aangemaakt met de verffohn :F om een constante temp van 125 te krijgen.

Nadat de kern temperatuur 48 graden was het vlees laten rusten en de Q opgestookt naar 220 met houtskool.
Kwartiertje later de buitenkant knapperig gemaakt. kern temp was nu rond de 55.

Na het vlees gesneden en geproefd te hebben, vonden we het te rauw / niet mals en hebben we de gesneden lapjes nog even op de Q aangeschroeid.
Toen wel lekker! :)

Wat heb ik fout gedaan?
1) te weinig ecobrasa blokjes in een te grote starter.. werkt niet.
2) vetlaag niet diep genoeg ingesneden (vlees trok krom na het afgrillen)
3) of slecht vlees gekocht, of thermometer verkeerd gestoken (2 probes), of te dik gesneden, ...

[ Voor 5% gewijzigd door defcon84 op 17-07-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kern 55C? Verwacht je inbrekers? Ik mag hier niet verder gaan als 47C van de vrouw. Anders is die veels te droog en niet meer mals.
Stel, ik plaats bij wijze van experiment, een aardewerk schaal tussen kolen en rooster. Zou dat dan hetzelfde effect hebben?
Kijk eens naar WSM mods. Daar doen ze dat ook.

[ Voor 51% gewijzigd door Chevy454 op 17-07-2017 16:27 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFactory
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

FunFactory

Vroeger.....waren ze nog samen

defcon84 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 14:56:
[...]

.....

Wat heb ik fout gedaan?
1) te weinig ecobrasa blokjes in een te grote starter.. werkt niet.
2) vetlaag niet diep genoeg ingesneden (vlees trok krom na het afgrillen)
3) of slecht vlees gekocht, of thermometer verkeerd gestoken (2 probes), of te dik gesneden, ...
Ik ga niet verkondigen dat ik het beter weet, maar een BBQ kok uit Agentinie heeft mij het volgende geleerd voor een Picanha:
- BBQ Flink opstoken (boven de 200C)
- Vlees in zijn geheel in zeezoutkorrels rollen (wat het vlees niet "nodig" heeft val er zelf weer af)
- Eerst aanzetten (direct) op de vetzijde van het vlees, zodat het vet kan smelten
- Leg dan het vlees met de vetzijde boven, indirect terug op de BBQ tot gewenste kerntemperatuur

Picanha wordt taai door de lage garingstremperatuur. Eerst dichtbranden zodat ze sappen er niet uitkunnen. En buiten je kerntermometer niet in het vlees prikken!

Tot op heden nooit geen klachten gehad of zelf teleurgrsteld geweest...

Je kan hier beter niets zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand nog een tip voor een goede thermometer?

Mijn Ikea Fantast heeft het begeven, kon blijkbaar toch niet zo goed tegen hitte van de WGA en geeft allerlei rare waarden.
Nu had ik een zakthermometer te leen van een buurman, en dat beviel eigenlijk net zo goed (merk onbekend).
Ben dus op zoek naar een goede prik/zak thermometer van niet groot formaat, iemand tips?

Beter digitaal dan analoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Chevy454 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:23:
Kern 55C? Verwacht je inbrekers? Ik mag hier niet verder gaan als 47C van de vrouw. Anders is die veels te droog en niet meer mals.
FunFactory schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:26:
[...]
Ik ga niet verkondigen dat ik het beter weet, maar een BBQ kok uit Agentinie heeft mij het volgende geleerd voor een Picanha:
- Vlees in zijn geheel in zeezoutkorrels rollen (wat het vlees niet "nodig" heeft val er zelf weer af)
- Eerst aanzetten (direct) op de vetzijde van het vlees, zodat het vet kan smelten
- Leg dan het vlees met de vetzijde boven, indirect terug op de BBQ tot gewenste kerntemperatuur

Picanha wordt taai door de lage garingstremperatuur. Eerst dichtbranden zodat ze sappen er niet uitkunnen. En buiten je kerntermometer niet in het vlees prikken!

Mjah ik volg het recept.
Volgende keer maar eens iets anders proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Als je een stuk vlees hebt met deftige vetrand en deze indirect wilt gaten, hoe plaats je het vlees dan?

Vet naar beneden, zodat het vet eruit kan en lekker krokant kan worden;
Of vet naar boven zodat het het vlees kan bedruipen.

Of is het niet zo simpel te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
NeutraleTeun schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:52:
Als je een stuk vlees hebt met deftige vetrand en deze indirect wilt gaten, hoe plaats je het vlees dan?

Vet naar beneden, zodat het vet eruit kan en lekker krokant kan worden;
Of vet naar boven zodat het het vlees kan bedruipen.

Of is het niet zo simpel te stellen?
Je zou ook kunnen stellen dat het vet naar boven de vetrand opdroogt en hij daardoor knapperig wordt. Dus zo gemakkelijk is het inderdaad niet.

@Martinusz , vandaag de Westmark thermometer ontvangen van fonq.
https://www.fonq.nl/product/westmark-kernthermometer/132184/
Ik ga hem woensdag testen op een ribeye.

Ik zag in de post van: dat er bij lidl online ook thermometers in de aanbieding waren voor 15€ ;) .
Ik denk dat als een thermometer geijkt is, deze nauwkeurig zat is. En dat je niet teveel geld uit moet geven aan degelijkheid. Daarnaast moet je kijken naar de functies die je wilt gebruiken.

Nu al zin om woensdag de kalfsribeye er op te gooien. Even kijken wat voor stuk er ligt/beschikbaar is. Wat is een normale hoeveelheid voor kalfsribeye? Ik gok dat hoe dikker, hoe beter geldt? Ik ga hem trouwens halen bij de Sligro, daar heb ik nog nooit slecht vlees van gehad.
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten, gezien het om kalfs gaat?

Edit:/ ik wil gaan voor een reversed sear, dus indirect op 110-120° tot 50° kern en vervolgens vlees afnemen en afdekken en de barbecue opwarmen tot 300 indien dit lukt. Volgens mij is er ook een sear grate, dus hopelijk krijg ik die heet.
(Er is namelijk ook nog een gas bbq mocht het schroeien niet volgens plan lopen :+ .)

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 17-07-2017 18:34 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Versie v0.2 heb ik tot zover afgewerkt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog wat werk voor de boeg maar omdat ik de hyperlinks te belangrijk vond nu alvast uitgebracht.
Meer plaatjes toegevoegd, layout wat opgefleurd en een paar details duidelijker gemaakt.
Volgende update bevat nog meer plaatjes en meer info uit de OP ook.
Feedback is altijd welkom, kritiek niet O-) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

afgelopen zaterdag in een Cobb (want waarom makkelijk als het moeilijk kan) een kilo wild-zwijn-nek tot Pulled Porc geprobeerd te maken; ondaks dat de temperaturen alle kanten opschoten (nog geen ervaring met laag en traag op de Cobb) was het erg lekker. Zeer smaakvol vlees en alleen een rub voor de Bark. Schoot redelijk makkelijk door de 'zone' heen, wellicht omdat zwijn toch iets anders is dan varken, en het was maar een stukje van een kilo.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]
Eerst dichtbranden zodat ze sappen er niet uitkunnen.
Nog steeds?? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ja :+ Dit heeft men 200 jaar aangehouden, dat blijft nog wel even hangen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

@NeutraleTeun Het hangt er ook vanaf waar de warmte vandaan komt...oftewel de airflow in je barbecue. De flow is anders in verschillende type barbecues en setups. Het vet kan ook als barrière dienen om het vlees the beschermen.
Gewoon beredeneren wat je zelf logisch lijkt voor jouw situatie en uitproberen, denk ik.

Vandaag heb ik twee ribs van de keurslager volgens 3-2 gedaan op mijn KJJ. Ze waren al niet te groot, maar ik heb ze nog even op maat gesneden (32cm) zodat ze op het rooster passen.
Ik wilde eigenlijk 2-2 doen, maar de kolen wilden niet echt dit keer, oftewel ze gingen bijna uit :/ Ik heb kolen weer bij gevuld en het vuur weer opgestookt vanaf 75C. Daar heb ik nogal wat tijd mee verloren.

Een rib heb ik gerubbed met Meathead’s Memphis Dust en eentje met de rib rub van Aaron Franklin. Beide ribs heb ik afgelakt in de Fig sauce van Aaron Franklin toen ze de folie in gingen met wat apple cider vinegar. (Fig preserves vervangen door pruimen conserven)
Ik wilde eigenlijk roken met wat kersenhout, maar aangezien de buuv' met bezoek in de tuin ging zitten, heb ik dat maar even achterwege gelaten. Ze heeft er nooit over geklaagd overigens, maar ik probeer er wel rekening mee te houden.
Na twee uur in de folie wilde ik ze eigenlijk nog even aflakken en de saus laten karamelliseren, maar helaas waren ze toen al overdone... Door het kleine formaat kon ik in de folie ook niet voelen hoe ver ze al waren.

Desalniettemin...de Meathead’s Memphis Dust met de Fig sauce was een hele neutrale combinatie. (zoet, licht tomatig) Wij vonden 'm wel ok, maar ons zoontje vond 'm geweldig!
De rib rub van Aaron met de Fig sauce vonden wij dan weer super. Zo simpel, maar zo goed... :9
Wel jammer dat er zoveel suiker in die fig sauce gaat. De volgende keer eens proberen om dat drastisch te minderen.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
alaintje schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:01:
[...]

Je zou ook kunnen stellen dat het vet naar boven de vetrand opdroogt en hij daardoor knapperig wordt. Dus zo gemakkelijk is het inderdaad niet.

@Martinusz , vandaag de Westmark thermometer ontvangen van fonq.
https://www.fonq.nl/product/westmark-kernthermometer/132184/
Ik ga hem woensdag testen op een ribeye.

Ik zag in de post van: dat er bij lidl online ook thermometers in de aanbieding waren voor 15€ ;) .
Ik denk dat als een thermometer geijkt is, deze nauwkeurig zat is. En dat je niet teveel geld uit moet geven aan degelijkheid. Daarnaast moet je kijken naar de functies die je wilt gebruiken.

Nu al zin om woensdag de kalfsribeye er op te gooien. Even kijken wat voor stuk er ligt/beschikbaar is. Wat is een normale hoeveelheid voor kalfsribeye? Ik gok dat hoe dikker, hoe beter geldt? Ik ga hem trouwens halen bij de Sligro, daar heb ik nog nooit slecht vlees van gehad.
Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten, gezien het om kalfs gaat?

Edit:/ ik wil gaan voor een reversed sear, dus indirect op 110-120° tot 50° kern en vervolgens vlees afnemen en afdekken en de barbecue opwarmen tot 300 indien dit lukt. Volgens mij is er ook een sear grate, dus hopelijk krijg ik die heet.
(Er is namelijk ook nog een gas bbq mocht het schroeien niet volgens plan lopen :+ .)
Maar ik zoek juist geen draadje ;) maar een pocket thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Martinusz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Maar ik zoek juist geen draadje ;) maar een pocket thermometer
Ah excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Misschien een stomme vraag, maar kun je zo'n thermometer (zie onder) gewoon laten zitten in het vlees, of zou die niet tegen de warmte kunnen en is het puur om af en toe te prikken en meten?

Afbeeldingslocatie: http://www.barbequeshop.nl/img/e2b2df38-f7d6-4ba2-b0fe-c0414f7293c3/cobb-thermometer.jpg?w=550&h=375&q=80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomo4k
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
masauri schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:01:
Versie v0.2 heb ik tot zover afgewerkt.

***members only***

Nog wat werk voor de boeg maar omdat ik de hyperlinks te belangrijk vond nu alvast uitgebracht.
Meer plaatjes toegevoegd, layout wat opgefleurd en een paar details duidelijker gemaakt.
Volgende update bevat nog meer plaatjes en meer info uit de OP ook.
Feedback is altijd welkom, kritiek niet O-) :Y)
We got signal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 09:38:
Misschien een stomme vraag, maar kun je zo'n thermometer (zie onder) gewoon laten zitten in het vlees, of zou die niet tegen de warmte kunnen en is het puur om af en toe te prikken en meten?

[afbeelding]
In principe juist laten zitten. Dit soort thermometers zijn redelijk traag in het meten en aangeven van de temperatuur, dus lekker laten zitten. (misschien de wijzerplaat zoveel mogelijk van het directe vuur afhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
[...]

Argentijnse BBQ kok?
Wikipedia: Aanbraden
Er is hierover inmiddels zoveel te vinden op het internet en in boeken, dat het niet meer zou mogen gebeuren ;)
Kent niet iedereen zo'n kok? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:15:
[...]

Argentijnse BBQ kok?
Wikipedia: Aanbraden
Er is hierover inmiddels zoveel te vinden op het internet en in boeken, dat het niet meer zou mogen gebeuren ;)

[...]

Kent niet iedereen zo'n kok? :+
Ach, de methode is prima (eerst direct schroeien voor een Maillardreactie, en daarna indirect garen), de redenatie niet. Dat maakt het resultaat natuurlijk alsnog prima ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
mrwolf schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:39:
[...]

Ach, de methode is prima (eerst direct schroeien voor een Maillardreactie, en daarna indirect garen), de redenatie niet. Dat maakt het resultaat natuurlijk alsnog prima ;)
Maar dan kan je de volgorde dus gewoon omdraaien zonder dat je last krijgt van uitgedroogd vlees ;)
De bbq temp verhogen is eenvoudiger dan hem verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:40

Mystikal

It never hurts to help!

Vanavond wil ik mijn DPR 2.0 weer eens gaan gebruiken. Alleen is hij nog niet echt succesvol geweest. Iemand nu tips hoe ik het moet doen?

Mijn idee was (dit keer):
-Halve starter vullen met kolen (Weber 57cm)
-Kolen in een 3/4 cirkel leggen (langs de rand), verder wat aanvullen met wat hout (eikenhouten leuningbalkjes)
-Aan de achterkant (rooster ligt ondersteboven) een paar blokken eikenhouten rechtop zetten (voor warmte over de topping)
-BBQ steen neerleggen.
-Wachten op temperatuur van rond de 400.

Volgens mij moet ik geen kolen onder de bbq steen leggen, ivm te warme steen en te weinig warmte erom heen. Kan iemand dat bevestigen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

franssie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 18:06:
afgelopen zaterdag in een Cobb (want waarom makkelijk als het moeilijk kan) een kilo wild-zwijn-nek tot Pulled Porc geprobeerd te maken; ondaks dat de temperaturen alle kanten opschoten (nog geen ervaring met laag en traag op de Cobb) was het erg lekker. Zeer smaakvol vlees en alleen een rub voor de Bark. Schoot redelijk makkelijk door de 'zone' heen, wellicht omdat zwijn toch iets anders is dan varken, en het was maar een stukje van een kilo.
Ondanks dat ik zelf geen Cobb heb, vind ik dit toch wel weer interessant. Ik heb weleens een filmpje gezien van iemand die ribs laag&traag klaar maakte op de Cobb. Wat was je setup en hoe waren de temperaturen van de Cobb?

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Apie! schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:57:
[...]
Ondanks dat ik zelf geen Cobb heb, vind ik dit toch wel weer interessant. Ik heb weleens een filmpje gezien van iemand die ribs laag&traag klaar maakte op de Cobb. Wat was je setup en hoe waren de temperaturen van de Cobb?
De temperaturen lagen tussen de 70 en 150 graden, gemiddeld wel goed dus 8)
Het probleem van de Cobb is dat deze enorm zuinig is en dus maar een heel klein mandje heeft om houtskool of houtskool briketten in te plaatsen. Je rekent ongeveer 25c per briket in een Cobb, maar ze gaan gelijk aan en gelijk weer uit en daarom lukte het ons niet om de temps enigszins constant te houden. Misschien kijken of ik de volgende keer een soort mini snake kan maken door een buisje in het midden van de houder te zetten en de briketten daarom heen. Ook heb ik in Duitsland een schuif voor over de gaten aan de bovenkant besteld in de hoop daar mee te kunnen spelen, deze komt hopelijk nog voor de vakantie binnen. Je ziet ook wel eens mensen alu folie in de gaatjes proppen maar dat werkt bij mij ook niet. (edit: ik had geen water in de buitenrand - ga dat de volgende keer wel doen ook).

Maakt niet uit, is leuk om te proberen en ik weet nu in ieder geval dat zwijn best lekkere pulled porc kan opleveren, kan alleen nog maar beter worden.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 18-07-2017 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

In de filmpjes die ik heb gezien maakten ze inderdaad een beetje houtskool aan en als dat mooi wit was, een envelopje met rooksnippers en nog wat houtskool er bij. Je krijgt dan inderdaad een minion effect, maar dan van beneden naar boven.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:23:
Vanavond wil ik mijn DPR 2.0 weer eens gaan gebruiken. Alleen is hij nog niet echt succesvol geweest. Iemand nu tips hoe ik het moet doen?

-Kolen in een 3/4 cirkel leggen (langs de rand), verder wat aanvullen met wat hout (eikenhouten leuningbalkjes)
-Aan de achterkant (rooster ligt ondersteboven) een paar blokken eikenhouten rechtop zetten (voor warmte over de topping)
-BBQ steen neerleggen.

Volgens mij moet ik geen kolen onder de bbq steen leggen, ivm te warme steen en te weinig warmte erom heen. Kan iemand dat bevestigen?
Ik kan inmiddels bevestigen dat dit een goede manier is. Belangrijk is om geen kolen onder de steen te leggen, aangezien dan de steen te heet wordt. Ik heb constant geprobeerd vuur te houden aan de achterkant van de steen (middels appel en eikenhout), wat er voor zorgde dat de toppings goed gaar werden en er een heerlijke rooksmaak aan zat.

Ik heb overigens kleine pizza's gemaakt, omdat dit voor de kinderen leuker is en mocht er eentje mislukken dit niet meteen een probleem is.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Mystikal schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:23:

-BBQ steen neerleggen.

Bij leuningbalkjes krijg ik direct het beeld van gelakt of anders behandeld hout... Neem aan dat dat niet het geval is? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik merk dat Black Ranch houtskool lang niet zo warm wordt als de ecobrasa briketten. Ook gaan ze korter mee. Wat is de reden dat men toch zo vasthoudt aan Black Ranch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Gadgeteer schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Bij leuningbalkjes krijg ik direct het beeld van gelakt of anders behandeld hout... Neem aan dat dat niet het geval is? :+
Onbehandeld hout, rechtstreeks van de trappenfabriek.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Gisteren ook pizza gemaakt in mijn BBQ, zonder ring overigens.
De eerste was bij 250 graden na 5 minuten perfect en heerlijk knapperig!
Bij de tweede was de ketel zelfs 300 graden en na 3 minuten was de onderkant zwart! :/

Volgende keer geen hout op de kolen meer voor mij, en gewoon rond de 250 graden afbakken. :)

fototje van de eerste:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XeE0GqMt.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@defcon84 Wellicht de pizzasteen verhogen? Bijvoorbeeld twee bakstenen er onder. Doordat hij wat hoger ligt zal hij minder warm worden en de bodem zal dan dus minder snel verbranden. Bovendien ligt je pizza hoger waardoor hij aan de bovenkant sneller opgewarmd is. Dan zal je topping ook heel snel gaar kunnen zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 19-07-2017 12:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
defcon84 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:19:
Gisteren ook pizza gemaakt in mijn BBQ, zonder ring overigens.
De eerste was bij 250 graden na 5 minuten perfect en heerlijk knapperig!
Bij de tweede was de ketel zelfs 300 graden en na 3 minuten was de onderkant zwart! :/

Volgende keer geen hout op de kolen meer voor mij, en gewoon rond de 250 graden afbakken. :)

fototje van de eerste:
[afbeelding]
Netjes hoor, ik hoop ik binnenkort ook mn eerste te kunnen bakken!

Betreft je verbrande bodem, je hebt de kolen/briketten wel om de steen heen gelegd, en niet de steen direct boven de warmtebron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Na mijn winkelronde vanmorgen deze info verzameld.

Colruyt Kokos bricketten & Houtskool
Colruyt Birquetten & Houtskool
Bricketten 5kg 4,15 p/s (3,74 p/s per 3)
Houtskool 10 kg 17,09 p/s (16,24 per 3)

Aangezien ik nog maar pas begin met bbq maar gewoon een zak van beide genomen.

Action:
Pizzasteen met alu folie blad op 10 euro. (nog niet meegenomen, nog geen behoefte aan nu)
Verschillende alu bakjes (heb een setje van 22,5x18x4cm voor 0,99 cent meegenomen),
bestek (tang,spatel, knijptang (rvs/zwarte kunstof handvaten voor 3,99), en misschien het meest boeiende:
Hamburgermaker Action
Multiburger maken voor 2,48 euro.
Spaart de online kost, wachten, vergelijkbaar met een http://www.stufz.net/ maker.
Ook nog laten liggen, ben niet zo'n gehakt van. (voor MOINK balls wil ik een uitzondering maken)

Ik wil vrijdag gaan bbq'n maar wacht nog op mijn schroeven, hopelijk komen ze morgen aan maar vrees er voor :(
(vrijdag is nationale feestdag in België, overheidsinstellingen en veel bedrijven/winkels dicht)

Edit:
Bijna vergeten, zag gisteren in een magazine reclame van servies voor de bbq stukken te serveren van Villeoy-boch.
bv:
Ultimate BBQ Serveerschaal L met spitfunctie 42x22cm
Villeoy-boch Serveerschaal
Voor de extravagante opdienliefhebber? 8)

[ Voor 14% gewijzigd door masauri op 19-07-2017 13:52 . Reden: Villeoy-boch ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@masauri heb je een foto van de burger maker zonder verpakking? Vraag me af of deze een beetje kwaliteit is. Ik heb een Stufz gekocht uit China maar vind het maar matig qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

@Tsurany Helaas niet. niet bij stilgestaan dat het van belang kon zijn. Zoals ik al zei, boeit me opt moment weinig zo'n ding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@masauri No probs, dan ga ik zelf even kijken of ik hem ergens kan vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Die tom cococha zijn vrij gelijkaardig aan de hier veel genoemde ecobrasa.
Zeker tegen het einde van het BBQ seizoen uitkijken naar die dozen met -50% label op. Ideale moment om wat in bulk te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Van mij ook nog een paar foto's. Temperatuur bij mij over de 450 graden. 45 seconde en de pizza was klaar.

Pizza1

Pizza3

Pizza 2

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Mystikal schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:46:
Van mij ook nog een paar foto's. Temperatuur bij mij over de 450 graden. 45 seconde en de pizza was klaar.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie buitenkeuken heb je, hoe heb jij de ophanging van je Q geregeld? In beugels gehangen of hem vastgeschroefd door de schroefgaten waar normaal je handvatten in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 22:25

steel123

Cryman9

Wannial schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:08:
[...]
Mooie buitenkeuken heb je, hoe heb jij de ophanging van je Q geregeld? In beugels gehangen of hem vastgeschroefd door de schroefgaten waar normaal je handvatten in zitten?
In de eerste foto zie je dat de bbq met de handvatten in een uitsparing hangt van het houten blad.

[ Voor 6% gewijzigd door steel123 op 19-07-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

steel123 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:21:
[...]

In de eerste foto zie je dat de bbq met de handvatten in een uitsparing hangt van het houten blad.
Klopt!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
steel123 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 16:21:
[...]

Scherp gezien! Ik zie het nu ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

mrwolf schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 15:39:
[...]

Maakt het nu veel verschil of je het in die volgorde doet of als een reverse sear?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Voor vandaag 1,5 Kg ribeye gekocht. Gaat t niet door -O- .
'T is hier nu potverdomme een en al zonnestraal.
Gelukkig is die vacuüm verpakt en nog een tijdje goed in de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-09 21:02

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Vandaag voor het eerst een echt broodje hamburger van de barbecue gemaakt. Wel gewoon met de hamburgers van de lidl, maar ze waren heerlijk!
Hamburger

De jalapeños erop waren erg lekker, maar morgen ga ik daar vast spijt van krijgen.

Gevolgd door gepofte aardappel:
Gepofte aardappel

[ Voor 21% gewijzigd door IdieEasy op 19-07-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Tsurany schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 12:45:
@defcon84 Wellicht de pizzasteen verhogen? Bijvoorbeeld twee bakstenen er onder. Doordat hij wat hoger ligt zal hij minder warm worden en de bodem zal dan dus minder snel verbranden. Bovendien ligt je pizza hoger waardoor hij aan de bovenkant sneller opgewarmd is. Dan zal je topping ook heel snel gaar kunnen zijn.
Dat is zeker een poging waard.
Wannial schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Netjes hoor, ik hoop ik binnenkort ook mn eerste te kunnen bakken!

Betreft je verbrande bodem, je hebt de kolen/briketten wel om de steen heen gelegd, en niet de steen direct boven de warmtebron?
Yes kolen alleen rondom naar voorbeeld van @Mystikal, maar misschien teveel hout gebruikt dat wat onder de steen lag.
Of misschien gewoon te lang er op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Sbakker1982 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:24:
Ik merk dat Black Ranch houtskool lang niet zo warm wordt als de ecobrasa briketten. Ook gaan ze korter mee. Wat is de reden dat men toch zo vasthoudt aan Black Ranch?
Doorgaans wordt houtskool heter dan briketten. Is er vocht bij gekomen? Briketten hebben (soms veel) vulstof, en zijn geperst wat beide een temperatuur dempend effect heeft. Houtskool heeft dat niet. Dat brand, of dat brand niet.
Zodoende gaat houtskool korter mee dan briketten.
Ik denk dat je uitelkaar moet houden dat voor low&slow, roken, etc, men voor een ketel briketten gebruikt en voor een kamado gaat men voor houtskool. In het laatste geval is Black Ranch een vaak gebruikte variant vanwege de kwaliteit van de stukken houtskool (helpt voor consistente temp). Daarnaast hebben ze een variant die smaak afgeeft aan het voedsel (sommigen vinden dat lekker maar anderen niet) en de andere variant (die gebruik ik) is neutraler, die geeft minder smaak af. De laatste variant is makkelijker om zelf je smaak te bepalen door rubs, sauzen en rookhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Mijn ervaring is dat Black Ranch heter wordt dan welke andere soort dan ook, mijn Kamado gaat ruim over de 400 graden en houdt dat tijden vast, dat red ik niet met de wat zachtere soorten houtskool zoals Dammers of de Black Ranch Marabu variant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik denk, drop even een idee ....

disclaimer : navolgende beelden kunnen ietwat NSFW ervaren worden
door flauwe mensen

[ Voor 39% gewijzigd door FreshMaker op 20-07-2017 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een NSFW tag was misschien wel aangewezen. Nu staan hier kwijlende collega's aan mijn bureau die dachten dat er obscene dingen getoond werden LOL :D

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Tss dat vlees direct in het vuur.. kan echt niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
tweakers be like
Afbeeldingslocatie: https://vgy.me/ih07ZF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Laatst online: 09:24

Typhone

Who Dares Wins

Ik hoef ze niet meer. Twee keer al gehad bij een zak dat het formaat compleet anders was. Ook een keer 'rottige' stukken ertussen die veel reuk afgaven. Nu alleen nog maar Dammers, die gelukkig tegenwoordig ook te verkrijgen is via de Sligro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Lidl briketten en houtskool voor de 'gewone' dingen, Sligro kokos ( fireup ) voor L&S
Nu viel het me van de week op, dat de lidlhoutskool anders was, grotere stukken, grover gehakt ....
Betere ervaring dan een paar weken geleden, toen het voornamelijk gruis was.

Eigenlijk zouden ze alle houtskool in doorschijnende verpakking moeten verkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

FreshMaker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Ik gebruik eigenlijk alleen maar Lidl briketten en houtskool voor de 'gewone' dingen, Sligro kokos ( fireup ) voor L&S
Nu viel het me van de week op, dat de lidlhoutskool anders was, grotere stukken, grover gehakt ....

Eigenlijk zouden ze alle houtskool in doorschijnende verpakking moeten verkopen :+
Bij de Sligro staan er altijd 2 opengetrokken demozakken voor (in Eindhoven). Kun je de formaten goed zien in elk geval. Maar ik voel ook onbewust vaak aan de zakken. Overigens bij vuur&rook een keer besteld en toen had ik 3x dammers besteld en kreeg ik 2x dammers en 1x een zak van hun eigen merk (south african blabla). Die waren een klap goedkoper maar geen merkbaar verschil met de Dammers zakken. Sterker nog die zakken waren 1 op 1 hetzelfde. De Black Ranch vind ik te wisselend qua kwaliteit. Halve zak gruis, dan opeens watermeloenen formaat stukken en soms 'rot' ruikende stukken houtskool ertussen. Mag het flink gehyped worden maar ik hoef het niet meer in elk geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Typhone schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:55:
[...]

Bij de Sligro staan er altijd 2 opengetrokken demozakken voor (in Eindhoven). Kun je de formaten goed zien in elk geval. Maar ik voel ook onbewust vaak aan de zakken. Overigens bij vuur&rook een keer besteld en toen had ik 3x dammers besteld en kreeg ik 2x dammers en 1x een zak van hun eigen merk (south african blabla). Die waren een klap goedkoper maar geen merkbaar verschil met de Dammers zakken. Sterker nog die zakken waren 1 op 1 hetzelfde. De Black Ranch vind ik te wisselend qua kwaliteit. Halve zak gruis, dan opeens watermeloenen formaat stukken en soms 'rot' ruikende stukken houtskool ertussen. Mag het flink gehyped worden maar ik hoef het niet meer in elk geval :).
Maar hij haalt zijn gruis houtskool juist bij de Lidl en alleen zijn briketten bij de sligro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:11:
[...]

Maar hij haalt zijn gruis houtskool juist bij de Lidl en alleen zijn briketten bij de sligro :+
Niet iedereen heeft altijd beschikking over zo'n pasje.

Ik moet speciaal mensen 'lastig' vallen om daarnaartoe te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
FreshMaker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:19:
[...]

Niet iedereen heeft altijd beschikking over zo'n pasje.

Ik moet speciaal mensen 'lastig' vallen om daarnaartoe te kunnen
Je zou zo af en toe eens een doe het zelf zaak moeten binnenlopen. Ik heb mijn laatste voorraad fire-up kokosbriketten van de Karwei (tijdens de 3 voor 2 actie).
Veel DHZ zaken hebben ook geregeld aanbiedingen met "horecakwaliteit" houtskool. Ik denk dat dat vaak al beter is dan het gruis van de Lidl en andere supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:24:
[...]

Je zou zo af en toe eens een doe het zelf zaak moeten binnenlopen. Ik heb mijn laatste voorraad fire-up kokosbriketten van de Karwei (tijdens de 3 voor 2 actie).
Veel DHZ zaken hebben ook geregeld aanbiedingen met "horecakwaliteit" houtskool. Ik denk dat dat vaak al beter is dan het gruis van de Lidl en andere supermarkten.
Ik weet de plekken en nadelen wel, maar met in de ( normale) omgeving alleen een Multimate en Boerenbond, zijn we al 'gelukkig' met de nieuwe Lidl op kleine afstand ( 8km, en de BE versie 6KM )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Update beschikbaar? Of nog aan het genieten van het mooie speelgoed? ;)

Mijn baas is toevallig ook aan het lurken voor een pelletbbq. Zou mooi zijn als er wat ervaringen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 20-07-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

FreshMaker schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Ik had een tijdje terug een zak van 10kg houtskool van Weber Lump Charcoal.
Ook hiervan was de helft gruis dat meteen door de Q heen valt, om maar te zwijgen over het 'stikken' van de starter. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Oh maar de Sligro is niet zaligmakend hoor. Bij alle tuincentra kun je tegenwoordig wel goede houtskool kopen en dergelijke. Briketten is een ander verhaal (ben ik minder bekend mee) maar die had ik van Flamy Coco vroeger. Sligro heeft ze alleen altijd wel staan en op voorraad. Online bestellen doe ik soms ook maar is een gejank wanneer je niet thuis bent en je alles bij een depot moet gaan halen.
*knip* geen v&a op het forum

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 22-07-2017 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:53
Chevy454 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:38:
[...]

Mijn baas is toevallig ook aan het lurken voor een pelletbbq. Zou mooi zijn als er wat ervaringen zijn.
Hoe kan hij daar nou te druk mee zijn.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
Chevy454 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:38:
[...]

Het is een drukke week, maar inmiddels heb ik deze twee keer aangehad en mijn ervaring is verassend positief. De box vul je met pallet korrels en de barbecue sluit je aan op netspanning en zet je eerst op de laagste stand smoke 60 graden met de deksel open. Binnen enkele minuten zie je rookontwikkeling de ontbranding is dan gereed, en daarna kan je de gewenste temperatuur instellen. Met 190 graden was deze binnen 10 minuten volledig op bedrijfs temperatuur.

Daarna wat simpel barbecue vlees erop gedaan en het viel op me dat al het vet netjes druipt en door de plaat onder het rooster naar een emmertje begeleid wordt welke aan de buitenkant hangt, ideaal voor vet vlees en geen kans op branders.

Zodra je klaar bent zet je de barbecue op shutdown en dan pruttelt deze nog 10 minuutjes door om af te koelen en ervoor te zorgen dat er geen ontbranding meer is.

Qua brandstof verbruik is deze echt zuinig en automatisch worden de korrels toegevoegd.En ideaal als je snel wilt barbecuen.

Binnenkort wil ik een uitgebreidere review doen op mijn blog ook icm low & slow sessies, alleen nog even de tijd vinden om de 1.0 versie live te gaan zetten ik hoop binnen een maand.

En volgende week een barbecue voor 40 man in het weekend. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Typhone schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:56:
[...]

Ik hoef ze niet meer. Twee keer al gehad bij een zak dat het formaat compleet anders was. Ook een keer 'rottige' stukken ertussen die veel reuk afgaven. Nu alleen nog maar Dammers, die gelukkig tegenwoordig ook te verkrijgen is via de Sligro 8)
Ik was dus ook enigszins ontevreden over Black Ranch (BR), voornamelijk door die stinkende stukken af en toe. Dus toen zag ik Dammers liggen bij de Sligro en die maar meegenomen, zeker omdat het ook atlijd gehypet wordt op de diverse fora. Eerste indruk was goed, mooie brokken, mooi glanzend, dus ik dacht dat het een goede ervaring zou worden, tegenovergestelde blijkt de waarheid. Heb nu ongeveer een halve zak gebruikt maar denk dat ik de rest maar ga weggooien.

- Heel slecht aan te krijgen met de looftlighter, denk 2 a 3 zo lang als bij BR.
- Kamado blijft niet stabiel, sta om het half uur aan de schuiven.
- Op temperaturen <110 graden verstikt het na een paar uur en gaat daadwerkelijk uit.
- Voor pizza kreeg ik hem na erg lang wachten op 400, maar na open doen om er een pizza op te leggen kwam hij niet meer boven de 350 en na de 2e pizza niet meer boven de 300. Dit was met hand gepickte perfecte grote stukken voor optimale flow.
- Veel minder zuinig vergeleken met BR.

Ik zal ongetwijfeld een verkeerde batch hebben maar voor mij is BR op alle fronten veel beter. Voor low en slow stel ik de schuiven in en hoef ik er de rest van de dag niet meer naar te kijken en voor pizza houdt BR het 2 uur plus op 400-450 graden. Dus neem dat af en toe stinkende stuk wel vooor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:53:
Qua brandstof verbruik is deze echt zuinig en automatisch worden de korrels toegevoegd.En ideaal als je snel wilt barbecuen.
En hoe zit het met rooksmaak? Overheerst deze dan niet te snel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:34
Chevy454 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:06:
[...]

En hoe zit het met rooksmaak? Overheerst deze dan niet te snel?
Ik had appel korrels erin en de smaak is subtiel geen overheersing.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/g72nzbrj1/IMG_20170722_174908.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/sx6wcezh9/IMG_20170722_174917.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/bve2abkm5/IMG_20170722_175047.jpg

Ben zeer benieuwd naar deze. De stukken zien er zeer goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Malt007 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:55:
Ik zal ongetwijfeld een verkeerde batch hebben maar voor mij is BR op alle fronten veel beter. Voor low en slow stel ik de schuiven in en hoef ik er de rest van de dag niet meer naar te kijken en voor pizza houdt BR het 2 uur plus op 400-450 graden. Dus neem dat af en toe stinkende stuk wel vooor lief.
Wat is dat stinken dan? Het even ontbranden en daarna ok? Want als ik de Fire up kokos aansteek dan ga ik ook :r

Vandaag zalm klaar gemaakt. Lekker snel en lekker. Vraag me soms af waarom ik zou moeten overschakelen naar een kamado, tot nu toe kan ik alles bereiden op mijn Weber. Het is alleen een kwestie van voldoende hitte erin krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Chevy454 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:27:
[...]

Wat is dat stinken dan? Het even ontbranden en daarna ok? Want als ik de Fire up kokos aansteek dan ga ik ook :r

Vandaag zalm klaar gemaakt. Lekker snel en lekker. Vraag me soms af waarom ik zou moeten overschakelen naar een kamado, tot nu toe kan ik alles bereiden op mijn Weber. Het is alleen een kwestie van voldoende hitte erin krijgen.
Naar het schijnt is de vraag dermate groot dat de kwaliteitscontrole enigszins de wensen over laat. Hierdoor zitten er stukken hout in die niet volledig verkoold zijn. Dit zorgt ervoor dat er nog wat chemische stoffen inzitten (teer) wat voor een soort amoniakgeur kan zorgen. Mijn bbq-maten ruiken het niet eens overigens dus heel erg is het niet, je proeft het ook absoluut niet ik het vlees.

Even kijken voor je het aansteekt helpt ook goed, soms zit er een wat bruiner stuk tussen die ik er dan uit haal en gewoon weg gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik wilm graag een stuk zalm op een cederplankje bereiden.

Iemand een ideetje voor een sausje erbij?
Heb ooit een keer zalm op een bedrijfsfeestje gehad met iets van een Lemoen saus.. was een kant en klaar sausje. Maar ben het helaas vergeten wat het nu precies was.

Iemand suggesties?
Pagina: 1 ... 60 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.