Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 108 Laatste
Acties:
  • 671.802 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:07
Paganstars schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:46:
Nice, ik heb paar klussen moeten laten schieten door drukte :( Wat ga je doen voor die 45?
Het was een geslaagde dag (ondanks begin van een griep hele weekend al brak) onderstaande gemaakt, was een druk dagje. :)
  • Black Angus Hamburgers
  • Moinkballs
  • Pulled Pork
  • Kippenvleugels Chipotle
  • Zalm met dijonmosterd
  • Gamba spies gemarineerd
  • Groente spies gemarineerd
Aankomend weekend verjaardag van m'n vriendin dus weer voor een grote groep. :D

En morgen waarschijnlijk een barbecue erbij dit keer een pallet variant de Traeger Pro Series 22. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 09-07-2017 10:46 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 17:17
Ben benieuwd naar de traeger. Heb er zelf ook nog naar zitten kijken

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:52:
Ben benieuwd naar de traeger. Heb er zelf ook nog naar zitten kijken
Zodra deze binnen is zal ik hem gebruiken en ervaring delen. Wil het vooral gaan gebruiken voor low & slow sessies kan ik gewoon naar mijn werk en heb ik in de avond pulled pork op m'n bord.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 19:57
Gisteren ook lekker bezig geweest. Iets nieuws geprobeerd: runderribben. Veel over gelezen op internet. Maar eigenlijk nooit zelf gedaan. Nu maar gewoon heel simpel gedaan om te kijken wat het werd.
  • Bij de slager runder ribben gekocht ondanks meerdere malen waarschuwing van hem dat het allemaal taai zou zijn
  • Gemarineerd met beetje Worcestershire sausje en een simpele 'chops and steak' kruiden die ik ooit zo bij de AH had meegepakt
  • Nachtje in de koelkast
  • Vervolgens op de Weber One Touch Premium snake methode met FireUp kokosbriketten en daarop nog wat FireUp houtskool (moet op) met temperatuur tijdens hele sessie tussen 140-160 graden op de dome thermometer
  • 3, 2, 1 methode (hoewel aan het einde eigenlijk slechts kwartiertje gedaan omdat het al behoorlijk fall of the bone was)
  • Na de eerste 3 uurtjes ingepakt in folie met 1 op 1 ketchup en Worcestershire saus en wat van de eerder genoemde kruiden (had even niets anders) en meat-down op de BBQ
Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dxanCv/IMG_2898.jpg
Na de eerste 3 uur

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bvaLXv/IMG_2906.jpg
Na het inpakken in folie

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cF43kF/IMG_2907.jpg
Op het bord (zoals te zien heeft de rest minder aandacht gehad)

Mooie smoke ring. Goede smaak lekker geconcentreerd rund. Zeker voor herhaling vatbaar.
Verbeterpunt: volgende keer stop ik mijn slager als hij sneetjes wil maken in het vlees (beste man had met alle goede intenties meegedacht), want het vlees was een tikkeltje aan de droge kant doordat er behoorlijk wat oppervlakte was waar je vocht kwijt raakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Laatst online: 12-09 17:02
Vorige week maandag eindelijk maar eens een beslissing genomen welke nieuwe kamado ik ging kopen. De 2 keuzes waren een Primo Oval XL inc. alle accessoires of een Kamado Joe Big Joe 2017 model. Uit praktische redenen heb ik gekozen voor de Big Joe aangezien deze geleverd wordt met onderstel en de belangrijkste accessoires. Wat een joekel van een kamado is het _O-

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/a9c878ce5c55b457a9136de8800500e9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/5caf9ad761ecab349f896a20cf1f7cb4.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/71f88baa6ebc61ef4c654ff37b6dc573.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/208a83992e83d878a0a4be7ac25417b3.th.jpg

Besteld bij rookovens-online.nl die hem netjes afgelopen dinsdag hebben bezorgd en opgezet. Houtskool waren ze vergeten dus heb hem dinsdag gelijk even iets warm gemaakt met brikketten. Liggen nu 4 babyback ribs op, foto's volgen straks nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02
wishmaster1986 schreef op zondag 9 juli 2017 @ 13:25:
Vorige week maandag eindelijk maar eens een beslissing genomen welke nieuwe kamado ik ging kopen. De 2 keuzes waren een Primo Oval XL inc. alle accessoires of een Kamado Joe Big Joe 2017 model. Uit praktische redenen heb ik gekozen voor de Big Joe aangezien deze geleverd wordt met onderstel en de belangrijkste accessoires. Wat een joekel van een kamado is het _O-

Besteld bij rookovens-online.nl die hem netjes afgelopen dinsdag hebben bezorgd en opgezet. Houtskool waren ze vergeten dus heb hem dinsdag gelijk even iets warm gemaakt met brikketten. Liggen nu 4 babyback ribs op, foto's volgen straks nog :)
Wow! Mooi apparaat! Inderdaad erg groot vergeleken met mijn Auplex large kamado. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
Dat is een huge ding.
Heb je echt zoveel ruimte nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wishmaster1986
Tja nodig? Nee waarschijnlijk niet maar beter ruimte teveel en lekker kunnen werken dan ruimte te kort. Donderdag zag het er alleen wel beetje lullig uit als er alleen 2 steaks op liggen voor de vriendin en mij :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:30

masauri

aka qwybyte

Kom me bij deze ook is moeien in het topic.
Na veel lurken vorige week deze bbq besteld: https://www.lidl-shop.be/...barbecue-53-cm/p100192528
Scheelde wat in de portemonnee tov een weber, dus aangezien het een thermometer heeft, ik er indirect op kan grillen en het makkelijk te verplaatsen is was ik verkocht.

Nu nog is rustig de 3 delen van het topic doorlezen en een lijstje maken met wat info voor ik deze week er mee aan de slag ga ^^
Waar ik vooral rekening mee moet houden is dat ik enkel voor mezelf vlees grill, omdat men vrouw geen vlees eet.
De uitdaging is dus wat te kunnen maken dat niet naar vlees smaakt als het bijna gelijktijdig wordt gemaakt.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
dangerpaki schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:49:
Mooie smoke ring. Goede smaak lekker geconcentreerd rund. Zeker voor herhaling vatbaar.
Verbeterpunt: volgende keer stop ik mijn slager als hij sneetjes wil maken in het vlees (beste man had met alle goede intenties meegedacht), want het vlees was een tikkeltje aan de droge kant doordat er behoorlijk wat oppervlakte was waar je vocht kwijt raakte.
Zonde, maar blij dat het alsnog lekker was. Runderribben/short ribs vind ik zo lekker, soort van stoofvlees op bot :)

In de VS ook erg goedkoop, hier helaas toch minder en ook lang niet altijd goed te verkrijgen.

Gewoon vaker doen en je slager inderdaad zo snel mogelijk duidelijk maken dat nooit meer voor jou te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:26
Beetje in een opwelling gekocht en wil er nu eigenlijk weer vanaf haha 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg1NzU=/z/Wy0AAOSwjHdZYn2u/$_84.JPG

[ Voor 86% gewijzigd door Wannial op 10-07-2017 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 18:40

mutsje

Certified Prutser

Hier op het forum heb je vraag en aanbod waar artikelen die niet passen in de normale v&a categorieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:22
Martinusz schreef op zondag 9 juli 2017 @ 09:54:
Iemand nog leuke/lekkere tips om iets aan spiezen te maken?
Het is uiteindelijk de Griekse Kippendijen spiezen geworden, recept op bbq helden site. Erg geslaagd en erg lekker!

Daarnaast nog wat Moinkballs gemaakt, eerste keer en is ook erg in de smaak gevallen!!

Enige jammere was dat m'n Ikea fantast van slag was, gaf allemaal hoge pieken en eenmaal afgekoeld gaf ie nog 80 graden aan 8)7 die lijkt dus overleden -O-

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wishmaster1986
Vanavond weer heerlijk gegeten.

Erop en 3 uur wachten.

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/b550eebc656590b5d1503eb3204f189a.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/e94204c1a0e3b159e9691d61fa0251a5.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/b597227e395764043e9d56a9cb1d7de1.th.jpg

Na 3 uurtjes inpakken met BBQ saus.

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/e3ee189f8c28fa7f4aa08bc952dd6e63.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/e4d84502a820ee2689101b5a70d841a9.th.jpg

Na 2 uur in de folie en nog 1 uur zonder folie met BBQ saus laken, was het tijd om te eten.

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/6fa2cdc7210a2f2e358adabc87b831c3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: https://images.felosity.nl/images/671112c749cd7a96fb018c274de18d7f.th.jpg

Zacht als boter, bot kon je gewoon schoon uit het vlees halen. Tijd geleden dat ik weer ribs had gemaakt en is weer goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:24

Typhone

Who Dares Wins

Zoals beloofd een paar weken terug: de Grillgrates zijn binnen!
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19748852_1421266504619130_4400080984536670701_n.jpg?oh=a1286533df079670fb66342346d0c32d&oe=5A0A5F08

"Lafjes" begonnen met italiaanse varkenssteaks en pasta van het eitje ;).

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19884279_1421506454595135_7705521971425882412_n.jpg?oh=24d66e1d677afb749b23c44e35d21fc6&oe=5A000EC1

Kan nog niet 100% zeggen wat ik er van vind behalve dat deze lapjes prima gingen :). Laatste restje kolen nog gebruikt omdat ik niet wilde bijvullen (ga het vilt deze week vervangen voor Nomex vilt). Dus kreeg de temperatuur net niet richting de 200C dome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:08
Dat zag er inderdaad jaloersmakend uit. Ik ben zelf op zoek naar een goede (maar met waar voor m'n geld) kamado en de KamadoJoe staat inmiddels toch wel bovenaan mijn lijstje.

@wishmaster1986 Mag ik vragen waarom je bij de aanschaf de keus hebt gemaakt voor KamadoJoe?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren pizza gemaakt voor het eerst, nog niet helemaal een succes. De eerste poging was een wat vochtige pizza met een niet echt knapperige bodem. Temperatuur in de dome kwam niet boven de 220 graden uit op de Fire Up kokosbriketten, pizza had teveel toppings en ik de pizza steen was niet warm genoeg. Ook was het wat klooien met het uitrollen van de deeg. Dat ging bij de laatste twee pizza's een stuk beter maar die hebben we weer iets te lang laten liggen. Pizzasteen was denk ik wat te heet geworden in die tijd. Bovenkant was prima, bodem iets te knapperig.

Volgende keer beter:
- Houtskool bij de briketten
- Pizzasteen hoger neerleggen
- Minder toppings

Op een hogere temperatuur en met meer ruimte tussen het vuur en de pizzasteen zal de bovenkant net zo snel moeten garen als de bodem :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

Wannial schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 16:54:
[...]

Per 10 kilo net zo duur hoor ;)
idd, scheelt niet heel veel (23.63 vs 24.45 per 10 kg..)
Chevy454 schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 17:24:
[...]

Deze tang is ook voor de kolen wat te sorteren en de assen eraf te slaan.
[...]
Juist, logisch. :)
Ik gebruik altijd een stokje dat ik in de tuin vind..
Maar een dedicated tang is veel makkelijker! d:)b
Picanha doe ik reverse sear, een goede 90 minuten?
[...]
Ik heb dit weekend een Picanha van 1.1 kg voor gekocht.
Binnenkort ook eens proberen! :9~
Hari-Bo schreef op zondag 9 juli 2017 @ 10:45:
[...]
  • Zalm met dijonmosterd
[...]
+ bruine suiker! heb ik afgelopen zaterdag ook gemaakt :9~
Tsurany schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:19:
Gisteren pizza gemaakt voor het eerst, nog niet helemaal een succes. De eerste poging was een wat vochtige pizza met een niet echt knapperige bodem. Temperatuur in de dome kwam niet boven de 220 graden uit op de Fire Up kokosbriketten, pizza had teveel toppings en ik de pizza steen was niet warm genoeg. Ook was het wat klooien met het uitrollen van de deeg. Dat ging bij de laatste twee pizza's een stuk beter maar die hebben we weer iets te lang laten liggen. Pizzasteen was denk ik wat te heet geworden in die tijd. Bovenkant was prima, bodem iets te knapperig.

Volgende keer beter:
- Houtskool bij de briketten
- Pizzasteen hoger neerleggen
- Minder toppings

Op een hogere temperatuur en met meer ruimte tussen het vuur en de pizzasteen zal de bovenkant net zo snel moeten garen als de bodem :)
Mijn ervaring is dat de bbq rond de 240 moet zijn.
De steen er al een 20 minuutjes op voorhand op moet.
Dan pas de pizza voor ongeveer 5 minuutjes.
Was een heerlijke pizza toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

defcon84 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:46:
Die 20 minuten, is dat nadat de bbq de 240° bereikt heeft?
Of mag de steen er al op tijdens het opwarmen zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
masauri schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:53:
[...]

Die 20 minuten, is dat nadat de bbq de 240° bereikt heeft?
Of mag de steen er al op tijdens het opwarmen zelf?
De steen moet je mee opwarmen met de barbecue anders is het temperatuur verschil te groot en loop je het risico dat de steen barst en het duurt even voordat de warmte er goed in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Inderdaad meteen na de kolen ook de steen er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
En teamwork bij het plaatsen
persoon één het deksel een klein stukje open trekken ( 10/15 cm )
persoon twee - pizza snel op de steen, en direct de dome weer afsluiten

Geen pizza-ring nodig
Het mooiste zouden 2 stenen zijn, boden en toplayer, gescheiden van elkaar door een etage oid
De hitte niet direct onder de steen, maar ernaast ( links, rechts en erachter )
Hitte onder de steen laat het deeg te snel verbranden door de directe straling

[ Voor 21% gewijzigd door FreshMaker op 10-07-2017 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
Vanavond de Traeger Pro Series 22 opgehaald zo goed als nieuw en kreeg er 6 zakken pallet korrels bij, 2 emmers, kookboek en een setje extra probes dit weekend eens proberen. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M4NFljc.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 10-07-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ga je ook een product review doen? :P
Ben benieuwd naar het verbruik met een lange PP sessie.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Chevy454 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:09:
Ga je ook een product review doen? :P
Ben benieuwd naar het verbruik met een lange PP sessie.
Dat is wel de bedoeling ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Damn sexy machine @Hari-Bo maar 2e handsje ja?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 08:47:
Damn sexy machine @Hari-Bo maar 2e handsje ja?
Klopt inderdaad een half jaar oud bijna niet gebruikt, scheelde meer als de helft tegenover de nieuwprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

@Hari-Bo Nice. Ben benieuwd naar je ervaringen. Hoeveel bbq's heb je nu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
CodeIT schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 09:15:
@Hari-Bo Nice. Ben benieuwd naar je ervaringen. Hoeveel bbq's heb je nu?
Zie TS ;)
  • Broil King Kegg 4000
  • Weber Smokey Mountain 47cm x2
  • Big Green Egg Mini
  • Cobb Premier
  • Oklahoma Country Smoker 13 inch
  • Petromax Dutch Oven
  • Traeger Pro Series 22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:39

SaN

Hari-Bo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:14:
Vanavond de Traeger Pro Series 22 opgehaald zo goed als nieuw en kreeg er 6 zakken pallet korrels bij, 2 emmers, kookboek en een setje extra probes dit weekend eens proberen. :D

[afbeelding]
Wat een gaaf ding! Ondanks dat ik hem waarschijnlijk nooit zal kopen ben ik ook wel erg benieuwd naar wat je ervan vindt. Vooral benieuwd of er ook echt veel smaak van die pellets af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Ik zie bij de Makro THM Briketten en Houtskool in de aanbieding voor 4,99ex (6,04inc) per 10KG.
Is dat wat?

Aners ga ik er morgen even langs!

American Express vraagbaak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
defcon84 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 13:46:
[...]

idd, scheelt niet heel veel (23.63 vs 24.45 per 10 kg..)

[...]

Juist, logisch. :)
Ik gebruik altijd een stokje dat ik in de tuin vind..
Maar een dedicated tang is veel makkelijker! d:)b

[...]

Ik heb dit weekend een Picanha van 1.1 kg voor gekocht.
Binnenkort ook eens proberen! :9~

[...]

+ bruine suiker! heb ik afgelopen zaterdag ook gemaakt :9~

[...]

Hoe heter hoe beter, onder de 400 graden gaan bij mij de pizza's er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen / verschil met de Fire Up kokos en de ecobrase briketten. Toen ik met low en slow ben begonnen was dat met de ecobrasa en deze was eigenlijk gelijk goed te beheersen. De Fire-up is los dat dit grote briketten zijn lastiger te starten en de initiele warmte van bijvoorbeeld 5 gestarte briketten is een stuk lager.
Dit zal waarschijnlijk dus ook wel komen omdat ze minder makkelijk starten ;)
Maar ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen...

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
The-Source schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:19:
Ik ben toch wel benieuwd naar jullie ervaringen / verschil met de Fire Up kokos en de ecobrase briketten. Toen ik met low en slow ben begonnen was dat met de ecobrasa en deze was eigenlijk gelijk goed te beheersen. De Fire-up is los dat dit grote briketten zijn lastiger te starten en de initiele warmte van bijvoorbeeld 5 gestarte briketten is een stuk lager.
De fire-up heb ik momenteel ook in gebruik. Ik heb mijn 57 Weber onlangs voor bijna 6 uur op 110 graden weten houden door een snake van deze briketten te maken. Ik heb toen 2 rijen van 2 briketten naast elkaar gelegd en een enkele rij er boven op.

Ik heb nog geen ervaring met de ecobrasa briketten. Ik vraag me af of ik daarvan minder nodig zal hebben om die 110 graden te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 14:43
FreshMaker schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:29:
[...]

Bijna niet, het oppervlak is 30cm
Zelfs als smoker is dit model echt het onderste budgetmodel.
De luchttoevoer is niet tot nauwelijks te controleren ( sommigen hebben een gesloten onderkant, de meeste gewoon een inzetstuk, dus het is behelpen
( ik heb er zo een gehad, en het werkte 'aardig' maar uiteindelijk gebruikte ik mijn Weber 56" vaker dan dit )
Heb het uiteindelijk ook niet gekocht inderdaad. Dan ga ik liever eerst voor de Weber 56cm omdat goed indirect grillen voor mij belangrijker is dan smoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Gadgeteer schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:49:
[...]

De fire-up heb ik momenteel ook in gebruik. Ik heb mijn 57 Weber onlangs voor bijna 6 uur op 110 graden weten houden door een snake van deze briketten te maken. Ik heb toen 2 rijen van 2 briketten naast elkaar gelegd en een enkele rij er boven op.

Ik heb nog geen ervaring met de ecobrasa briketten. Ik vraag me af of ik daarvan minder nodig zal hebben om die 110 graden te halen
Hangt ook af van de omgevingsfactoren! ALs ik nu mijn ketels aan zou vlammen zou ik met de wind en regen ongeveer 15% meer verbruik hebben (dus ipv 4uur /kg ongeveer 3,25 uur/kg. Ik ga hierbij uit van Cocogreen Snap, op Ecobrasa is het verbruik ietsjes hoger).
Ook heeft de buitentemperatuur enorme invloed op je brandstof verbruik, ik heb wel eens met -5 staan smoken, dan raak ik bijna de 1,5~2 uur /kg, let wel, droog en redelijke wind!

Wat betreft de Fire-Up geen idee hoe die zich verhouden tot Cocogreen Snap/Ecobrasa/Dammers.

TL:DR Brandstof verbruik is geheel afhankelijk van je omgevingsvariabelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Paganstars schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:50:
[...]

Hangt ook af van de omgevingsfactoren! ALs ik nu mijn ketels aan zou vlammen zou ik met de wind en regen ongeveer 15% meer verbruik hebben (dus ipv 4uur /kg ongeveer 3,25 uur/kg. Ik ga hierbij uit van Cocogreen Snap, op Ecobrasa is het verbruik ietsjes hoger).
Ook heeft de buitentemperatuur enorme invloed op je brandstof verbruik, ik heb wel eens met -5 staan smoken, dan raak ik bijna de 1,5~2 uur /kg, let wel, droog en redelijke wind!

Wat betreft de Fire-Up geen idee hoe die zich verhouden tot Cocogreen Snap/Ecobrasa/Dammers.

Klopt, was vergeten te vermelden dat ik de fire-ups dus gebruikte op een mooie dag waarbij we heerlijk buiten op ons terras zaten. Met kouder weer zal er dus iets meer verbruik zijn.
Ik moet zeggen dat ik verder best tevreden ben over de fire-ups. Het zijn vast niet de besten op de markt maar ze branden constant en ruiken en roken niet. Voor de zomervakantie wil ik een vracht a-merk briketten gaan bestellen, alleen nog niet zeker welke ik moet nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik heb nog wel wat over voor je hoor ;) zie paar posts terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Malt007 schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:17:
[...]

Hoe heter hoe beter, onder de 400 graden gaan bij mij de pizza's er niet op.
dat ga ik niet halen met mijn GBS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:54
defcon84 schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:45:
[...]

dat ga ik niet halen met mijn GBS :)
Wel met pizzaring en hout er achterin :*)
De deksel thermometer stond weer op 150 graden na een rondje gemaakt te hebben :9

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 12-07-2017 14:49 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 12-09 19:57
The-Source schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:19:
FireUp briketten kokos zijn inderdaad wat lastig met opstarten. Roken ook wel behoorlijk in het begin. Maar laatst ook met snake methode makkelijk de BBQ 6 uur lang op 150 graden gehad. Dit was het halve diameter van een 46cm Weber OTP met 2x2 gestapelde briketten, had daarboven nog wel wat houtskool van FireUp (wat ik niet zou aanraden omdat het bijna allemaal gruis is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 10:50:
[...]
Jaar of 3 geleden moest er ook PP komen op een verjaardagsfeestje
Begonnen om 6u in de verse sneeuw ( aanrader om in ieder geval één keer te doen )
Maar na een uur ging het wel hard met verbruik, dat ik besloot om de bbq maar in de schuur te zetten.

Verstandig ... nee, ik zou het ook niet nogmaals doen of iemand echt aanraden, maar het was -10 en nog wat
CO-vergiftiging lag zeker op de loer, maar het verbruik werd 100% beter.
Ik was niet in de schuur aan het bivakkeren, en hoefde er alleen maar bij te zijn voor de korte checks ( zie je het gevaar .... :+ ... ik hoefde alleen maar .... )

Sindsdien maak ik mijn PP bij acceptabelere temperaturen, ik ga niet onder de +10C meer aan de gang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:07
ohh,, vind dat juist leuk, in de sneeuw PP maken oud..
Afgelopen winter ook aantal keer gedaan. Super! dat beetje extra verbruik heb ik er wel voor over, je kan ook je handen opwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gadgeteer schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 09:49:
[...]

Ik gebruik de ecobrasa's op de minion methode..
ik start dan met 14-15 brandende en heb meestal binnen 15-20 minuten de temperatuur tussen de 100-110.
Het ligt aan de hoeveelheid koude kolen hoelang een sessie doet, maar 6 uur haal ik zeker wel met 1 a 1,5kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wellicht interessant voor wat mensen hier, op Ibood staan wat BBQ acties met Kamado's en Grill Guru (Grill Guru Pellet Barbecue bijv.). Elders op de site ook wat leren schorten en dat soort accesoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:23

CodeIT

Code IT

Martinusz schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:47:
Wellicht interessant voor wat mensen hier, op Ibood staan wat BBQ acties met Kamado's en Grill Guru (Grill Guru Pellet Barbecue bijv.). Elders op de site ook wat leren schorten en dat soort accesoires.
Die actie loopt al een paar dagen. Zie hier bijvoorbeeld de reacties van een paar dagen eerder: http://nl-nl.forum.ibood....s/02232-170711/bbq-time/#
Ik vermoed dat ze een nieuwe 'flash sale' zijn gestart zodat de reacties weg zijn. In de reacties staat namelijk dat de kamado een Auplex is, in plaats van een Grill Guru, wat de aanbieding een beetje lijkt te suggereren.
Quote van een reactie, mochten ze de reacties verwijderen:
Letterlijk niets. Ik heb de mijne besteld op de website van Auplex omwille van levertijd. De bevestugingsmail kwam gewoon van 200 fahrenheit!

Dit is 100% zeker identiek hetzelfde product en dezelfde leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 08:47
FreshMaker schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 20:22:
[...]

Jaar of 3 geleden moest er ook PP komen op een verjaardagsfeestje
Begonnen om 6u in de verse sneeuw ( aanrader om in ieder geval één keer te doen )
Maar na een uur ging het wel hard met verbruik, dat ik besloot om de bbq maar in de schuur te zetten.

Verstandig ... nee, ik zou het ook niet nogmaals doen of iemand echt aanraden, maar het was -10 en nog wat
CO-vergiftiging lag zeker op de loer, maar het verbruik werd 100% beter.
Ik was niet in de schuur aan het bivakkeren, en hoefde er alleen maar bij te zijn voor de korte checks ( zie je het gevaar .... :+ ... ik hoefde alleen maar .... )

Sindsdien maak ik mijn PP bij acceptabelere temperaturen, ik ga niet onder de +10C meer aan de gang ;)
Afgelopen nieuwjaar ook wat gemaakt op de BBQ wat even duurde. Inderdaad grappig om te zien dat het verbruik van de kolen veel hoger ligt. Logisch natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 22:25

steel123

Cryman9

Ik heb nog een vraag aan de spare rib experts hier.
Afgelopen zaterdag nog 3 flinke spareribs klaargemaakt op de Weber Master Touch 57cm. Naast elkaar op de bbq gelegd, de 2 het dichtst bij de kolen waren een aanzienlijk stuk zwaarder dan de 3e die ik maar het verste weg had gelegd. Eerst bijna 2 uur zo op de bbq, daarna ingepakt met appelsap voor 2 uur en toen nog een klein half uur met bbq saus. Temperatuur gemeten op het roosten tussen de eerste rib(dichtbijzijnde van de kolen) en de 2e, deze zat steeds rond de 100-120 graden.

Eindresultaat spareribs die zo van het bot vielen. Echter was een van de 2 dikkere spareribs vrij droog geworden. Nog steeds zeer mals en absoluut niet taai, dus wel gaar. De anderen waren wel echt perfect en ook nog mals/sappig.

Mijn vraag is vooral hoe dit komt? Ik verwacht dat dit de sparerib was die het dichtst bij de kolen heeft gelegen in de eerste 2 uur, maar ik heb ze niet uit elkaar gehouden dus dit is puur een gok. De spareribs waren een uur van te voren gerubt.
Mijn allereerste rib (dit was pas de 2e keer) was ook al lichtelijk droog op sommige plekken. De was 12 uur vantevoren gerubt.

Wat ik zelf nog wil proberen:
- De lekbakken onder de spareribs vullen met water. Hopelijk dat er daardoor meer vocht in de spareribs blijft.
- Tijdens de eerste 2 uur sprayen met een vloeistof (appelsap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
steel123 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:16:
Mijn vraag is vooral hoe dit komt? Ik verwacht dat dit de sparerib was die het dichtst bij de kolen heeft gelegen in de eerste 2 uur, maar ik heb ze niet uit elkaar gehouden dus dit is puur een gok
De rib dicht bij het vuur krijgt het het hardste te verduren. Je doet er wel goed aan om de dikste van voor te leggen maar je blijft het altijd hebben met een ketel.
Wat ik zelf nog wil proberen:
- De lekbakken onder de spareribs vullen met water. Hopelijk dat er daardoor meer vocht in de spareribs blijft.
- Tijdens de eerste 2 uur sprayen met een vloeistof (appelsap).
Sprayen heeft geen zin, je sproeit enkel de rub eraf.

Lekbakken onder de ribben is handig om schoon te maken maar niet voor het vochtgehalte. Om vocht in de ketel te hebben moet je waterdamp hebben, en dus voldoende energie om het water aan het verdampen te krijgen en houden. Ik doe mijn waterbak boven de kolen. Maar heeft het zin om het vochtig te houden? Het vlees zal altijd het vocht eruit persen, het kan alleen niet meer zo goed verdampen. Of het daarom malser blijft is een goede vraag.

Ik kijk elk uur en dan verwissel ik de ribben van plaats.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Injectie is eventueel een optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Injectie in ribs heb ik nog niet eerder van gehoord en lijkt me overdreven.

Aangezien je ook goede ribs had zou het natuurlijk ook gewoon aan het vlees zelf kunnen liggen. Misschien lagen die droge ribs al een jaar in de vriezer of een week in de toonbank.

Waterbak doe ik wel altijd, weet niet of het direct invloed heeft op het vocht in het vlees, maar een paar liter water zorgt natuurlijk wel voor een goede buffer van de temperatuur. En temperatuurschommelingen, vooral naar boven, zorgen wel voor een mindere kwaliteit van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
In principe hoef je geen waterbak te gebruiken, is puur voor temp stabilisatie (ik gebruik liefste zand met oog op schoonmaken).

Ik ken een paar die wel injecteren, maar m.i. niet direct nodig. Je zou evt een heatshield kunnen maken van baksteen in alu folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als jullie geen waterbak gebruiken vangen jullie het vet en dergelijken dan op met aluminiumfolie?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Tsurany schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:58:
Als jullie geen waterbak gebruiken vangen jullie het vet en dergelijken dan op met aluminiumfolie?
Folie inderdaad of alu bakjes van de action :+
Er komt toch meer vet/vocht/vloeistof uit dan je denkt wat anders in de bbq komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik zat er ook aan te denken maar leek me wat overdreven. Maar het zou wel kunnen. Maar dan heb je niet uniforme ribben (Tenzij je dat wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Waarom zou sprayen de rub eraf spoelen?
In veel recepten wordt ook een mobsaus gebruikt na de eerste 45-60 min, zou dit toepassen niet zorgen voor minder droge ribs?

En ter verduidelijking ze waren nog steeds zeer goed volgens de gasten, enkel vond ik die ene dus niet zo goed gelukt. Volgens mij zouden ze het verschil niet eens gemerkt hebben als ik niks had gezegd. Maar misschien ben ik gewoon te kritisch haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik zag laatst ook ergens injecteren langs komen voor ribs. Ga het toch eens een keer proberen denk ik. Weer eens wat te experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
steel123 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 21:33:

Lees ook de commentaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
En ter verduidelijking ze waren nog steeds zeer goed volgens de gasten, enkel vond ik die ene dus niet zo goed gelukt. Volgens mij zouden ze het verschil niet eens gemerkt hebben als ik niks had gezegd. Maar misschien ben ik gewoon te kritisch haha.
Ik heb een smokey joe dus voor mij zijn de meeste dingen over afstand relatief, zelfs indirect is deels direct. Anyway, dit geeft me wel de unieke positie om te bepalen wat er precies gebeurt als je een indirect recept stiekem toch half direct uitvoert en ja, droogheid, naast knapperigheid is het ongeveer.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
In veel recepten wordt ook een mobsaus gebruikt na de eerste 45-60 min, zou dit toepassen niet zorgen voor minder droge ribs?

Spray is dunner dan mop. Mop hecht echt terwijl spray nagenoeg direct alles weg spoelt! Als jij je ramen lapt, en je gebruikt spray, dan loopt het er zo af. Gebruik je vaste groene zeep, dan blijft het erop zitten. Beetje soortgelijk iets met rubs, spray en moppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51
Als je je rub of saus eraf spuit tijdens het sprayen, spray je te veel of te hard. Ik gebruik er een klein plantenspuitje (een roze, red.) voor die ik vul met appelsap/appelazijn. Dan spray ik elk half uurtje of zo een klein beetje op de 'spray-stand'.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:48

aerofreak

Steve Jobs

Gisteren voor het eerst de Weber gebruikt, kokosbriketten van Fire-up gehaald, de temperatuur bleef heel stabiel rond de 160 graden op de thermometer in het deksel, alleen was de temperatuur misschien te laag?
De kippenpoten deden er bijna 50 minuten over om gaar te zijn. De beenham daarentegen was echt super! Die had ik alleen met peper, zout en klein beetje uienpoeder ingewreven.

Al met al een zere goede ervaring de eerste keer, morgen maar weer eens oefenen :Y)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Paganstars schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 08:43:
[...]

Spray is dunner dan mop. Mop hecht echt terwijl spray nagenoeg direct alles weg spoelt! Als jij je ramen lapt, en je gebruikt spray, dan loopt het er zo af. Gebruik je vaste groene zeep, dan blijft het erop zitten. Beetje soortgelijk iets met rubs, spray en moppen.
Hoe spray jij dan? Je moet natuurlijk niet met een straal erop spuiten maar een spray/mist en het is ook niet om smaak toe te voegen zoals mob natuurlijk. Het is om verbranding tegen te gaan, je mobsaus beter te verspreiden en wellicht om wat uitdroging tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

MrAngry schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:03:
[...]
Ik heb een smokey joe dus voor mij zijn de meeste dingen over afstand relatief, zelfs indirect is deels direct. Anyway, dit geeft me wel de unieke positie om te bepalen wat er precies gebeurt als je een indirect recept stiekem toch half direct uitvoert en ja, droogheid, naast knapperigheid is het ongeveer.
Ik denk inderdaad dat de drogere sparerib deels direct gelegen heeft, te dicht bij de kolen in elk geval. Binnenkort toch maar eens een ribbenrek aanschaffen zodat ze verder weg kunnen liggen.

Maar experimenteren met water in de lekbak of sprayer/mobben is nooit verkeerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Malt007 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:14:
[...]

Hoe spray jij dan? Je moet natuurlijk niet met een straal erop spuiten maar een spray/mist en het is ook niet om smaak toe te voegen zoals mob natuurlijk. Het is om verbranding tegen te gaan, je mobsaus beter te verspreiden en wellicht om wat uitdroging tegen te gaan.
Helemaal niet, ik mop alleen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Paganstars schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:48:
[...]

Helemaal niet, ik mop alleen!
Ok! Waarom doe je dan of je er verstand van hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paganstars
Omdat het misschien toch ook mijn werk is en dit geintje misschien al een jaartje of 12 doe? 8)7

Plus spray is alleen interessant als je dry smoking doet. Ik gebruik waterbullets, dus ook niet nodig

[ Voor 35% gewijzigd door Paganstars op 14-07-2017 13:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Na mijn eerste post afgelopen zondag heb ik ieder vrij moment gebruikt om me in te lezen in de wereld van de GoT BBQ liefhebbers hier.
Gelijktijdig heb ik voor mezelf een word document gemaakt waarin ik voor mezelf aanduid wat belangrijk voor me is om te weten, vanuit het standpunt van een "nieuwkomer".
Dit is een beetje een persoonlijke aanvulling op de heel uitgebreide TS.
Maar misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan, dus bij deze deel ik dit bestand.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ps: wilde ik dan eindelijk de bbq in elkaar zetten, kwam ik er achter dat ik 3 schroeven mis -_- |:(
Al voor gemaild maar nog geen reactie, niet dat ik ze niet bij de lokale bouwmarkt kan halen, maar het moet compleet zijn. :X

[ Voor 0% gewijzigd door masauri op 14-07-2017 14:25 . Reden: members only tag toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Paganstars schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:42:
Omdat het misschien toch ook mijn werk is en dit geintje misschien al een jaartje of 12 doe? 8)7

Plus spray is alleen interessant als je dry smoking doet. Ik gebruik waterbullets, dus ook niet nodig
Maar hoe kom je er dan bij dat je er je mob mee af spuit? Zelfs de beste bbq'ers ter wereld sprayen hun ribs 8)7 Juist om de mobsaus beter te kunnen verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Niet je mop, je rub spoel je weg met spritzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
masauri schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:24:
Na mijn eerste post afgelopen zondag heb ik ieder vrij moment gebruikt om me in te lezen in de wereld van de GoT BBQ liefhebbers hier.
Gelijktijdig heb ik voor mezelf een word document gemaakt waarin ik voor mezelf aanduid wat belangrijk voor me is om te weten, vanuit het standpunt van een "nieuwkomer".
Maar misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan, dus bij deze deel ik dit bestand.

***members only***

Ps: wilde ik dan eindelijk de bbq in elkaar zetten, kwam ik er achter dat ik 3 schroeven mis -_- |:(
Al voor gemaild maar nog geen reactie, niet dat ik ze niet bij de lokale bouwmarkt kan halen, maar het moet compleet zijn. :X
Wat betreft minion is er nog een variant die ik eigenlijk gebruik; Soo's Donut.

Komt neer op een minion waarbij je ipv in het midden ook kloen legt, je deze vrij houdt.
Soo's Donut. Soo uses a modified Minion Method that I call Soo's Donut. Get a 16 pound bag of plain old fashioned Kingsford briquets. They burn steady and relatively clean. Click here to read more about charcoal types and why Soo and I and many others prefer Blue Bag over all the others including the expensive "natural" lump charcoals. Fill a Weber chimney half way (40 coals), light them, and wait until they are all coated with white ash. The exact number of coals will vary depending on the brand you use and the weather.
Fill the ring with unlit coals into the fire ring, and dig a hole in the center all the way downand about 8" wide forming a charcoal donut. Bury 3 to 4 chunks of wood in the donut at different distances from the center. You can use chips or pellets, but I prefer chunks because they ignite and smolder slowly. Then pour the hot coals into the hole. The hot coals begin to burn out after a while but as they do, they ignite the coals near them and the new coals ignite the coals near them so the fire moves from the center to the edges.
Afbeeldingslocatie: https://amazingribs.com/images/pix/wsm_charcoal_options.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Paganstars schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:13:
Niet je mop, je rub spoel je weg met spritzen
Maar dat is toch alleen het geval als je met een straal spuit en dat is sowieso niet de bedoeling. Dan kan je ook zeggen dat je rub verbrand als je met kolen bbq't want ze kunnen op 400 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:19

***members only***

Gast wat goed, dank voor je document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:51

***members only***

Goed bezig! Qua boeken wil ik je de boeken van Jeroen Hazebroek aanraden. Leuk en goed leesvoer: Hete Kolen, Hete Vuren en Hete Rook. En dan is er nog een receptenboek geloof ik. Maar er is zoveel...

Als je lid bent van het BBQForum kan je ook nog een leuk receptenboek opvragen. Geen idee of ik die url gewoon mag plempen op andere fora.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Die onderste afbeelding van de fuse is gewoon hetzelfde als een snake of zit ik mis?
KnoxNL schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:57:
Gast wat goed, dank voor je document
Geen probleem, wilde een referentie voor mezelf hebben, je kan niet alles onthouden.
En zo bespaar ik andere hetgeen ik heb gedaan.
Alledrie de topics nalezen, info opslaan, enz.
Sharing is caring he ;)
Cass Casey schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:12:
Goed bezig! Qua boeken wil ik je de boeken van Jeroen Hazebroek aanraden. Leuk en goed leesvoer: Hete Kolen, Hete Vuren en Hete Rook. En dan is er nog een receptenboek geloof ik. Maar er is zoveel...

Als je lid bent van het BBQForum kan je ook nog een leuk receptenboek opvragen. Geen idee of ik die url gewoon mag plempen op andere fora.
Boeken zijn toegevoegd, na een aantal wijzigingen breng ik wel een nieuwe versie uit ;)
Deze eerste versie bevat ook nog geen plaatjes enz. want ik wilde het plain tekst overzichtelijk houden tot ik de index juist kan aanmaken enz.
Zo kreeg ik makkelijker een overzicht over al de info en vond ik deze sneller terug als ik iets wilde aanpassen of toevoegen.

We kunnen uiteindelijk ook voor een eigen boekje gaan, het begin heb ik al gemaakt nu :p
Vlam er de info van de TS nog bij en ge hebt al een aardig boekje, made by GoT M@asterchefs he :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Voor de mensen hier die Black Ranch aanraden, niemand last van stinkende exemplaren?
Lees er net wat over op het internet.

Maar staat wel nog op de top 1 of in de top 3 van houtskool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

NeutraleTeun schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:32:
Voor de mensen hier die Black Ranch aanraden, niemand last van stinkende exemplaren?

Ik heb doorheen de topics af en toe wel gelezen dat er verschillende personen waren die er last van hadden.
Je bent dus niet de enige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
masauri schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 19:39:
[...]

Ik heb doorheen de topics af en toe wel gelezen dat er verschillende personen waren die er last van hadden.
Je bent dus niet de enige!
Zelf ook last van gehad met de laatste batch nu overgestapt op noord Afrikaans hout van Firemaster restaurant houtskool. Rookt weinig, blijft goed warm en grote stukken met weinig gruis, een zak van 15kg kost 20 euro. Nee ik heb geen aandelen hierin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Stinger_Ventura schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:22:
[...]

Heb ze ook zien liggen en staan op het lijstje om een keer te kopen! Laat weten hoe ze smaken?
Ik heb ze afgelopen week klaar gemaakt en ze smaken als typische Iberico ribs :)
Wat me wel opviel was dat er bij eentje wel erg weinig vlees aan zat. Ik had al zo'n vermoeden toen ik ze kocht, maar wilde ze toch proberen. Als je ze koopt wel even op letten dus. Ik had 6 botjes waar bijna alleen nog maar bark tussen zat :/

Helaas nog steeds te vet voor mijn smaak, maar dat heb ik altijd met Iberico vlees. Al met al haal ik liever de rauwe ribs bij de keurslager als ik op het laatste moment ribs nodig heb. Minder vet, meer vlees.
NeutraleTeun schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 18:32:

Ja soms, maar ik laat de KJJ even pruttelen en dan verdwijnt het vanzelf. Ik heb ook niet het idee dat die geur op het vlees slaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Apie! op 15-07-2017 08:58 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
aerofreak schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:47:
Gisteren voor het eerst de Weber gebruikt, kokosbriketten van Fire-up gehaald, de temperatuur bleef heel stabiel rond de 160 graden op de thermometer in het deksel, alleen was de temperatuur misschien te laag?
De kippenpoten deden er bijna 50 minuten over om gaar te zijn. De beenham daarentegen was echt super! Die had ik alleen met peper, zout en klein beetje uienpoeder ingewreven.

Al met al een zere goede ervaring de eerste keer, morgen maar weer eens oefenen :Y)
Afhankelijk van je kolen opstelling en de plek waar je temperatuur meter zat kan het verschil tussen rooster en deksel temperatuur meer dan 20 graden zijn.
En eigenlijk is de temperatuur niet zo gek hoog als je gewoon wilt grillen. En als het lekkere dikke poten waren dan valt de tijd nog wel mee, in principe gelijk aan de tijd dat je het in de oven doet met soort gelijke temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik zal eens de 3 verschillende zaken van Flames & Flavour (houtskool.nl) kopen en proberen.

Staat trouwens ook een leuke thermometer op B&S zag ik net.
Met 2 probes (uitbreidbaar tot 6), Bluetooth en een app voor €90,-.

Wellicht een goede tegenhanger van de Maverick en al zeker een goedkopere dan de Meater.
Ik ga er nog even een nachtje over slapen.

[ Voor 59% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-07-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
masauri schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Die onderste afbeelding van de fuse is gewoon hetzelfde als een snake of zit ik mis?
Creëert de snake methode niet steeds ongewenste rook van je kolen zelf?
Want de rook die van de kolen komt heb je liever niet er bij toch. Of komt er weinig rook vrij als dat zo geleidelijk gaat?

Mooie methodes :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:39

SaN

Vanochtend om tien uur twee kippen in de brine gelegd. Heel simpel water met zout en suiker. Eens kijken of het wat toevoegt. Ze blijven er acht uur in liggen, dan nog wat kruiden erop en aan het spit.

Kip in brine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
alaintje schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 12:05:
[...]

Creëert de snake methode niet steeds ongewenste rook van je kolen zelf?
Want de rook die van de kolen komt heb je liever niet er bij toch. Of komt er weinig rook vrij als dat zo geleidelijk gaat?

Mooie methodes :) .
De meeste rook die je krijgt bij ontbranding komt van het 'hulpmiddel'
Als je de eerste stuks hebt aangestoken en op de start gelegd hebt, is de rook verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

SaN schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:16:
Vanochtend om tien uur twee kippen in de brine gelegd. Heel simpel water met zout en suiker. Eens kijken of het wat toevoegt. Ze blijven er acht uur in liggen, dan nog wat kruiden erop en aan het spit.

[afbeelding]
ik heb laatst ook voor het eerst kip gebrined. Er ging een wereld voor me open :9

Ik heb ook maar eens appel-, kers-, hickory- en eiken chunks besteld. Dat gedoe met die wood chips in aluminium folie vond ik maar niks.
Het duurde even voordat ik webshops had gevonden die appel en kers op voorraad hadden, maar ik kan voorlopig even vooruit.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p8H2FYJ8wgJF9E8KWBrfgqBj/medium.jpg

Vergeten alu folie op kolen rooster gelegd... Dat wordt een hoop schoonmaken -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:02
SaN schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 13:16:

[afbeelding]
Geloof me, ik heb dit vorig jaar ontdekt en wil niet meer anders. Je weet nu hoe KFC haar kip van smaak weet te voorzien :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AsYeUSlxUWKvF6KE7gcsXhok/medium.jpg

Omdat het topic te weinig foto's heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
NeutraleTeun schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 10:37:
Ik zal eens de 3 verschillende zaken van Flames & Flavour (houtskool.nl) kopen en proberen.

Staat trouwens ook een leuke thermometer op B&S zag ik net.
Met 2 probes (uitbreidbaar tot 6), Bluetooth en een app voor €90,-.

Wellicht een goede tegenhanger van de Maverick en al zeker een goedkopere dan de Meater.
Ik ga er nog even een nachtje over slapen.
Zoek eens op eBay naar inkbird stuk goedkoper, dezelfde app en ook gelijk met 6probes te krijgen voor rond de 65 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Heb je een typenummer?
Want ik kom ze alleen tegen met stekker (stroom), en dat is toch even iets minder makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
http://www.ebay.com/itm/6...etooth-wireless-barbecue/ kan je nog kiezen tussen de versie met 4 of 6 meegeleverde probes. Er bestaat ook een 2x versie maar die heeft dus maar 2 probe aansluitingen.
In dit album: gallery: The-Source staan voorbeeldjes van de app (als het goed is de 1e 3 foto). In buiksessie 3 map staan ook nog wat grafiek screenshots.

[ Voor 31% gewijzigd door The-Source op 16-07-2017 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vanavond weer beenham op de WGA met asperges, heerlijk :)

Voor marinade deze keer iets simpels gekozen, honing ketjap met knoflook, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xMME7oKczDGoAclJnkgPy9GI/medium.jpg

Pizza van de Q. Meer plaatjes mensjes!
Het deeg op basis van het basis pizza deeg recept. Belegd met tomatensaus, Gouda, mozzarella. 4 minuten op de Q. Daarna de salami en ham erop voor 3 minuten.

Smullen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Chevy454 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:02:
[afbeelding]

Omdat het topic te weinig foto's heeft :P
Ziet er goed uit. Wat is het precies?
The-Source schreef op zondag 16 juli 2017 @ 00:08:
http://www.ebay.com/itm/6...etooth-wireless-barbecue/ kan je nog kiezen tussen de versie met 4 of 6 meegeleverde probes. Er bestaat ook een 2x versie maar die heeft dus maar 2 probe aansluitingen.
In dit album: gallery: The-Source staan voorbeeldjes van de app (als het goed is de 1e 3 foto). In buiksessie 3 map staan ook nog wat grafiek screenshots.
Top!
Meteen besteld. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:34:
Vanavond weer beenham op de WGA met asperges, heerlijk :)

Voor marinade deze keer iets simpels gekozen, honing ketjap met knoflook, ben benieuwd!
Beenhammetje was geslaagd!!

Beenham
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DKgME0jX0I3gjTYAwTKuMRru/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VdbN0Tc5HAfiHjMVKvQKr2vr/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YyiOCUz1NhoZGbuBadkJVjnx/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wvLwRF2t2gJdlG1DikcGQknF/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:51:
Ziet er goed uit. Wat is het precies!
Een tegenvaller. ;( Het was een poging tot Pork belly burnt ends.

Buikspek in blokjes met rib kruiden. Dat voor 2.5 uren gerookt. Het was toen lekker qua smaak maar nog niet zacht.

Daarna in folie met suiker, honing, boter en BBQ saus. En hier is het denk ik misgegaan. Het vlees werd zacht maar alle smaak was weg. De BBQ stockyard saus was wat te zuur denk ik wat alle smaak heeft geneutraliseerd. Toen ik het "vocht" verwijderde kwam alle rub mee ;(

Daarna nog een uurtje karameliseren. Dat was denk ik niet nodig want sommige stukken werd er hard door.

De volgende keer doe ik het anders, de BBQ saus op het allerlaatste moment erop indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Lidl heeft nog veel bbq en accesoires in de sale, alleen online: https://www.lidl-shop.nl/050317#barbecue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat voor een aardappel balletjes zijn dat? Zien er appetijtelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:11

franssie

Save the albatross

timmert26 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 22:14:
Lidl heeft nog veel bbq en accesoires in de sale, alleen online: https://www.lidl-shop.nl/050317#barbecue
EUR 10 voor de Lidl Go Anywhere is nog wel te doen. ik heb al een Cobb als reis-BBQ maar anders wist ik het wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12
franssie schreef op maandag 17 juli 2017 @ 00:05:
[...]

EUR 10 voor de Lidl Go Anywhere is nog wel te doen. ik heb al een Cobb als reis-BBQ maar anders wist ik het wel.
En voor dat geld zou het ding bij mij alleen de heenreis meemaken :Y) .
Pagina: 1 ... 59 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.