Red devil schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:38:
Kort vraagje voor de PV experts. Momenteel hebben we 18x290WP op het dak (zuidelijke ligging, geen schaduw) met in totaal 5220 Wp, 5k omvormer en een 1x35A hoofdaansluiting . Is vorig jaar april aangesloten, na een jaar had ik bijna 6000 kWh. Hoewel ik deze hoeveelheid niet nodig heb (verbruik is momenteel 3500 kWh/jaar) is de overcapaciteit altijd handig voor evt toekomstige warmtepomp of elektrische auto. Vraag me dan af, stel ik zou ook op de garage nog een aantal zonnepanelen kwijt willen, is dat mogelijk met een upgrade van 1x35A (huidig) naar 3x25A? Aangezien ik veelal lees dat die 5000 WP de max is voor 35A, kan ik dan later zorgeloos dezelfde omvormer aansluiten op 3x25A plus extra omvormers voor extra panelen?
je moet niet rekenen in Wp.
maar rekenen in A uit de omvormer.
die zit rond de 21-22A ?
35A - 22A = 13A over.
die zou je gerust kunnen gebruiken voor een 10 tot 14A omvormer.
maar pasop, je hebt dat 1x35A van de hoofdgroep en 1x35A van de omvormers, dat is vaak meer als de meeste meter kasten eigenlijk aan kunnen (die zijn meestal voor 40A met pieken naar de 63A max gemaakt.) dus het kan zijn dat je daar een flinke aanpassing voor moet doen, maar dat hangt ook af van hoe je het wil gaan gebruiken.
ik heb zo zelf een 5660Wp aan een 4000W omvormer hangen, en dat gaat net op een 1x16A groep.
(ja daar heb je een beetje extra nodig dat levert soms 17,5A, maar elke 16A groep heeft ook nog een uitschakel karakteristiek en daar door gaat het net, maar dit zou ik nooit doen met de hoofdgroep.
dus daar zeker de 35A als max aan houden.

)
dus in theorie kan ik nog een 4000W omvormer ophangen (heb ik niet genoeg dak ruimte voor, maar dat terzijde).
dit zover de omvormers, maar jouw probleem is niet de omvormers, maar hoe je het wil gaan gebruiken.
elektrisch koken/rijden/douchen, daar heb je vaak al snel een 3fase voor nodig.
dus over gaan naar 3X25A (met eventueel 1 fase omvormers, zelfs met een 22A omvormer en 25A van die 1ne fase blijf je onder de 63A.

) is dan al snel nodig.
dus ik zou eerst gaan plannen om het te gaan gebruiken en dan pas uitbreiden.
veel verstandiger
voorbeeld, je wil wel op 1x35A blijven, maar wil elektrisch gaan koken.
dan gebruik je een b.v. 2x16A kookgroep.
(dat is trouwens geen 2x16A=32A, een 1fase elektrische kookplaat trekt maar max 22A, je hebt dan vaak wel meer power aan platen maar als ze allemaal aanstaan zal het systeem elke plaat iets lager zetten om zo onder de +/-22A te blijven.

)
dan is het al snel leuker om over te gaan naar 3fase want die 3fase kook platen kunnen wel 3x15A trekken.
en dat kookt toch een stuk prettiger.
dit geld ook voor het opladen van een elektra auto, etc etc...
[
Voor 13% gewijzigd door
migjes op 03-05-2017 11:34
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)