Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

erikvanhoutert schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:21:
[...]

Ik vind het persoonlijk mooier als de panelen in rijen liggen, oogt iets rustiger.
Begrijp dat het niet altijd gaat, maar bij mij zou het zo ongeveer moeten kunnen

Voorbeeld:
http://energieanders.nl/i...lar265Black-SolarEdge.jpg
Dat ben ik helemaal met je eens.
Leg dan een rij portrait van links naar rechts.
Heb je ook niet dat ene paneel boven de dakkapel...

Is ook niet specifiek een opmerking voor jouw plan.
Ik zie het wel vaker op reeds gelegde daken.

Als je dan de afmetingen uitrekend ahv de gelegde landscape opstelling,
valt me op dat er makkelijk een portrait opstelling geplaatst had kunnen worden.
Vaak met nog zelfs meer panelen mogelijk...

Ach.... Zal wel een ziek hersenspinsel van mij zijn.
Plaatsing in portrait vind ik persoonlijk wel ook wat makkelijker.
Spaart ook meters rail....

[ Voor 29% gewijzigd door paulv1973 op 02-05-2017 21:30 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:17:
[...]

Haha pomp en uv mag wel het dubbele zijn, blijft vast niet schoon tenzij weinig vissen......
Hier 55 en 65 watt continu.
Ik ga ook tussen 9 en 10 Kw verbruiken, heel normaal als je beetje leeft in je huis en er rond omheen.....
De exacte waardes weet ik niet zo, heb het ooit gemeten... Volgens mij komt dit wel redelijk in de buurt... De zeven goudwindes van nog geen tien centimeter zijn misschien niet helemaal naar verhouding O-)

Hebben overigens ook veel last van alg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carani
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-07-2023
Wij komen ons binnenkort ook aansluiten bij de energieleveranciers! Eind deze maand komen op ons dak 15 275 Wp Solarwatt glas/glas panelen. Ik heb een tijdje gewerkt in een researchgroep die coatings maakte voor zonnepanelen, onder andere voor het voormalige Centrosolar. Dus het is ook een stukje nostalgie om deze glaspanelen te nemen. De 30 jaar garantie (voor zover je erop kunt vertrouwen dat zo'n bedrijf over 30 jaar nog bestaat, maarja) en de lagere degradatie van glas/glas zijn mooi meegenomen.

Waarschijnlijk gaan we met die panelen wat meer produceren dan ons jaarverbruik, maar dat verbruik weten we niet zeker. Wij waren namelijk in het gelukkige bezit van een ferrarismeter die te snel draaide. Al 8 jaar.... Wij horen dus in het selecte groepje mensen die erg blij zijn met een nieuwe slimme meter.

Overigens gaan we, na tussenkomst van Oxxio, wel een correctie op de stroomrekening van de afgelopen 8 jaar krijgen van Enexis. De heren zijn momenteel aan het rekenen hoe veel, dus ik ben benieuwd.... Met een beetje geluk ligt er straks een 'gratis' PV systeem op het dak :)

Oh en ónder het dak komt een Delta RPI H4A te hangen. Binnenkort dus de volgende uitdaging: uitvogelen hoe ik e.e.a. leuk kan loggen. Ik ga dus het forum maar eens uitpluizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:28
erikvanhoutert schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 21:21:
[...]

Ik vind het persoonlijk mooier als de panelen in rijen liggen, oogt iets rustiger.
Begrijp dat het niet altijd gaat, maar bij mij zou het zo ongeveer moeten kunnen

Voorbeeld:
http://energieanders.nl/i...lar265Black-SolarEdge.jpg
Dit voorbeeld heeft een reden, hoogte is 2 meter en die word zo volledig benut, anders maar 1.65

Maarja jij wilt toch maar een half dak leggen om één of andere reden dus je kunt alle kanten op schuiven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliveroms
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 15:35
Hey allemaal,

ik heb nog veel onderzoeks werk te doen, maar een vraag zie ik nergens beantwoord nog (misschien in de handleiding van ...)

Ik heb nu (nog) 1x 25, in de toekomst, volgend jaar of zo, wil ik dit gaan uitbreiden met 3x25 (electrische auto/koken etc).

Echter wil ik zsm zonnepanelen op het dak gaan plaatsen. Het meest ideale is dan ook een 3 fasen omvormer hiervoor. Echter, heb ik vooralsnog 1 fase. Kan ik deze gewoon al laten aansluiten en regelt het apparaat alles zelf slim (of wel merkt dat er niets aan de andere fasen zit en stuurt alles over de eerste) of doet ie het dan helemaal niet meer?

Dat alles over een fase moet kunnen is niet zo heel vreemd, in Duitsland is dat binnenkort zelfs verplicht dat men 3 fasen omvormers neemt, om de hele simpele reden, het helpt het balanceren van het net.

Ik probeer te vermeiden dat ik alles in 1x moet upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@erikvanhoutert
Als je plannen hebt voor een e-auto en dergelijke, waarom leg je het niet meteen vol?
Je dak is bijna hetzelfde als dat van polderploer:
PolderPloer! in "bespreken offertes zonnepanelen 51 SF panelen of anders?"
https://pvoutput.org/aggr...d=55093&sid=50052&v=5&t=m

Die stroom gaat wel op hoor, aan een warmtepomp, e-boiler, quooker, enz, enz.
Salderen is nu nog een feestje...Naderhand je setup veranderen kost altijd meer geld.
Heb je 3-fase?

(viruswarning, binnen een jaar ligt het vol...)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2017 22:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
erikvanhoutert schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:49:
Momenteel ook bezig met het bekijken van zonnepanelen voor op mijn woning.
Omdat ik er nog niet woon schat ik mijn verbruik daar in op +- 2200 kWh per jaar.

Nu verwacht ik dat in de toekomst mijn gebruik hoger gaat worden (elektrische auto, koken, apparaten etc.etc.) dus lijkt me het verstandig om:
A ) zorgen dat ik ruimte over heb op het dak voor uitbreiding
B ) een omvormer aan te schaffen tot bijvoorbeeld 2550 kWh, zodat ik extra panelen kwijt kan?

Als ik zo lees is het juist helemaal niet interessant om terug te leveren aan de netbeheerder, oftewel ik moet ervoor zorgen dat ik nu niet boven die 2200 Kwh uitkom. Dat betekend dat ik nu maar maximaal 8 panelen mag plaatsen? Zie onderstaand hoe ik dit berekend heb.

8[panelen] x 300 Wp x 0.85 [omrekenfactor] x 0.99 [verminderingsfactor] = 2019 kWh
9[panelen] x 300 Wp x 0.85 [omrekenfactor] x 0.99 [verminderingsfactor] = 2272 kWh

Hiervoor heb ik 2 offertes aangevraagd, zie onderstaande gegevens die ik hiervoor heb ontvangen.
Bij offerte 1 kan ik nog uitbreiden naar 10 panelen volgens de leverancier, bij offerte 2 kan ik dat niet en is dit het maximale.
Nu zit ik zelf persoonlijk hiermee,
A ) ik kan niks met een oude omvormer doen, dus indien uitbreiding moet ik een nieuwe aanschaffen +-€550,-
B ) dezelfde panelen kan ik over 2jaar niet meer kopen? Oftewel je ziet een verschil, persoonlijk vind ik dat niet mooi... hoe lossen jullie dat op?

Nu lees ik ook nog over systemen die niet serie maar allemaal individueel werken, duurder in aanschaf maar meer rendement en makkelijker uitbreiden? Toch wordt niet aangeboden door mijn leveranciers...
Ook beide panelen kan ik niet terugvinden in de "zonnepaneel test" van zonnepanelen.net

Offerte 1
9x 275 WP Canadian Solar
1x Goodwe 3000 NS omvormer

2475 WP vermogen
2170 KWH/jaar
€445 besparing per jaar
5,6 jaar terug verdient.

Offerte 2
8x 290 WP Dmegc DM290
1x Omnik Solar

2320 WP vermogen
2088 KWH/jaar
€417,60 besparing per jaar

[afbeelding]
[afbeelding]
Terugleveren is op zich nog best OK hoor. Levert niet zoveel rendement op als wat je direct gebruik en saldeert, maar levert echt nog wel op. Straks ga je een elektrische auto kopen: Ik zou er gewoon al vast op anticiperen. Achteraf uitbreiden is naar verhouding veel duurder dan alles in 1 keer.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
oliveroms schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 22:30:
Hey allemaal,

ik heb nog veel onderzoeks werk te doen, maar een vraag zie ik nergens beantwoord nog (misschien in de handleiding van ...)

Ik heb nu (nog) 1x 25, in de toekomst, volgend jaar of zo, wil ik dit gaan uitbreiden met 3x25 (electrische auto/koken etc).

Echter wil ik zsm zonnepanelen op het dak gaan plaatsen. Het meest ideale is dan ook een 3 fasen omvormer hiervoor. Echter, heb ik vooralsnog 1 fase. Kan ik deze gewoon al laten aansluiten en regelt het apparaat alles zelf slim (of wel merkt dat er niets aan de andere fasen zit en stuurt alles over de eerste) of doet ie het dan helemaal niet meer?

Dat alles over een fase moet kunnen is niet zo heel vreemd, in Duitsland is dat binnenkort zelfs verplicht dat men 3 fasen omvormers neemt, om de hele simpele reden, het helpt het balanceren van het net.

Ik probeer te vermeiden dat ik alles in 1x moet upgraden.
Naar mijn weten moeten alle 3 fasen zijn aangesloten op een drie fase omvormer, anders doe i ut niet
uitzonderingen daarop ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Helaas alle 3 fasen moeten worden aangesloten en moeten ook echt verschillende fasen zijn (120 graden verschoven) anders doet ie het niet.
Wij hadden een keer een 3 fasen omvomer op fase 1,2 en 2, en dat ging niet werken.
Er zat een sluiting in de straat, waardoor de hele buurt op 2 fasen liep, door ons ontdekt, binnen 1/2 uur stonden er 3 Liander auto's in de straat.
Heeft een hele tijd geduurd voordat de fout was gevonden, en dus ook voordat de omvomer ging werken.

Min vijverpomp gebruikte ook zo'n 63 W, dat was toen 1/5 deel van het hele huis verbruik.
Was een van de goede redenen om de vijver dicht te gooien.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2017 01:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

erikvanhoutert schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 20:49:

Nu zit ik zelf persoonlijk hiermee,
A ) ik kan niks met een oude omvormer doen, dus indien uitbreiding moet ik een nieuwe aanschaffen +-€550,-
B ) dezelfde panelen kan ik over 2jaar niet meer kopen? Oftewel je ziet een verschil, persoonlijk vind ik dat niet mooi... hoe lossen jullie dat op?
Tja de SF uit het begin zien er nog steeds zo uit als nu.
Vandaag toevallig er nog 20 bijgelegd bij n klant (eerste (of een van de eerste)SF in Nederland) die er liggen sinds april 2013.
Maar er zijn ook wel gevallen bekend dat binnen een jaar al dezelfde (maat) panelen al niet meer te verkrijgen waren.

dus wil je het zekere voor het onzekere dan meteen vol leggen, en anders gokken op een paneel waarvan er waarschijnlijk over een jaar er nog wel iets word gemaakt van die afmeting (165 x 100)
Bij die klant van vandaag hangen nu 3 omvormers, geen probleem. allemaal SMA (9k-3f, 5k3-f 3k-1f), kunnen ook allemaal in dezelfde portal worden uitgelezen.

Thuis heb ik er trouwens 6 werkend hangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Waah schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:08:
[...]

De normale mens heeft ook geen fucking verwarmd zwembad.
Wie ben jij om dat te veroordelen? Ik vind niet dat je het kan veroordelen.
Wat is je punt? je verbruik is gewoon best hoog. Maar met een electrisch verwarmd zwembad verbaasd mij dat niets.
Beter als met gas.....
Voor mijn aquarium van 240 liter heb ik al een 200 watt staafverwarming nodig, die ongeveer 8 uur per dag moet draaien. En 240 liter is niks (120cm x 50cm x 40cm). Dat is al bijna 600KwH per jaar. Voor een zwembad wil ik niet weten wat dat kost.
Ik zou nooit een dergelijke bak water in de woonkamer willen, maar dat is persoonlijk.
Die 600 kWh per jaar gaat deels (in de winter) ook een stuk verwarming van je huis vervangen met een cop van 1, waarom geen kleine warmte pomp?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
WoudseHoeve schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:33:
[...]

Wie ben jij om dat te veroordelen? Ik vind niet dat je het kan veroordelen.

[...]

Beter als met gas.....

[...]

Ik zou nooit een dergelijke bak water in de woonkamer willen, maar dat is persoonlijk.
Die 600 kWh per jaar gaat deels (in de winter) ook een stuk verwarming van je huis vervangen met een cop van 1, waarom geen kleine warmte pomp?
Ik veroordeel helemaal niets. Ik denk dat je mijn reactie verkeerd interpreteert (of dat ik hem slecht heb verwoord).
Van mij mag je een zwembad hebben, geen enkel probleem. Maar hij heeft het "over een gemiddeld huishouden zonder gas".
Misschien lopen we hier in het hoge noorden wat achter... Maar "een gemiddeld huishouden" heeft geen zwembad.

Daarnaast denk ik (maar correct me if i'm wrong) dat een zwembad op gas verwarmen goedkoper is dan elektrisch, TENZIJ je dat natuurlijk met zonnepanelen kan doen. Net zoals dat een CV-systeem nog steeds het goedkoopste verwarmingssysteem is om het in huis aangenaam warm te maken zonder zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-10 22:29
Inmiddels is het exact 1 jaar geleden dat onderstaande set bij ons is gemonteerd.
Ruut88 schreef op vrijdag 8 april 2016 @ 11:28:
Heb onderstaande offerte ontvangen, ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken:

12X 270 WP JA-solar geheel zwart 3240WP

1X SolarEdge omvormer SE3500-ER

12X SolarEdge Power optimizer P300
Tot nu toe 3190 kWh opgewekt waarbij de aller eerste dag de hoogste opbrengst had (22 kWh) 8)7

Volgens mij mag ik niet klagen over het eerste jaar :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@Waah
Neem toch eens een kijkje in het forum over warmtepompen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Kortweg:
1m3 gas heeft ongeveer 8 tot 9 kWh energie.
Door 2 kWh elektra in een warmtepomp te steken met een COP van 4,5 heb je binnen weer die 9 kWh aan warmte te pakken.
1 m3 gas kost ongeveer 65 cent een 2 kWh (van het net) ongeveer 44 cent.
dus afgezien van kosten van de installatie, is verwarmen met een warmtepomp (=elektra) goedkoper.
Zeker als je dat in de zomer doet (ga even uit van een buiten zwembad) dan is de COP altijd hoog.

En de kostprijs van een warmtepomp is nu nog wat hoog, maar dat waren zonnepanelen ook 15 jaar terug.
Alleen door nu wat early adopters subsidie te geven kan de techniek zich ontwikkelen en de prijs uiteindelijk naar beneden.

Het leuke is dat in zelf geen gas voor de CV ketel kan maken hier, maar wel elektra met mijn paneeltjes, waardoor de kWh prijs nog wat zakt.

Daarnaast verwacht ik dat de gasprijs de komende jaren nog wel wat zal gaan stijgen gezien de gaskraan een stuk dichter moet. zeker nu er goede alternatieven zijn.

Verder hoop ik dat iedereen die nog een CV ketel heeft, deze op max 53 graden aanvoer heeft staan, dan is het ook echt een HR ketel, dat scheelt ook al een boel gas.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2017 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waah schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:01:
[...]
Daarnaast denk ik (maar correct me if i'm wrong) dat een zwembad op gas verwarmen goedkoper is dan elektrisch, TENZIJ je dat natuurlijk met zonnepanelen kan doen. Net zoals dat een CV-systeem nog steeds het goedkoopste verwarmingssysteem is om het in huis aangenaam warm te maken zonder zonnepanelen
Beide onjuist (per kWh warmte).
Met gas heb je voor €0,54 ongeveer 9 kWh warmte, dus 6 ct/kWh.
Met elektriciteit in een goede warmtepomp heb je voor €0,18 ongeveer 4,5 kWh warmte, dus 4ct/kWh.
Met zonnepanelen á €1/Wp, 1kWh/Wp/jaar, afschrijven in 15 jaar, is 7 ct/kWh en dus duurder.
Panelen met warmtepomp zijn natuurlijk jackpot: 1,5 cent per kWh warmte.
Natuurlijk worden een warmtepomp en een CV ketel ook afgeschreven, maar je snapt het idee.

(edit: wat Andre1973 ook zegt dus, maar dan met andere getallen).

Een warmtepomp (niet de goedkoopste nemen) haalt een COP van 5+ bij een watertemperatuur die rond de luchttemperatuur ligt. Dan haal je met bijvoorbeeld SunFortes per m² meer warmte je zwembad binnen dan met vlakkeplaatcollectoren (en het zou zomaar goedkoper kunnen zijn ook). Bonuspunten als je de panelen weet te koelen met de koude uitblaaslucht van de warmtepomp :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Andre1973 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:29:
@Waah
Neem toch eens een kijkje in het forum over warmtepompen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Kortweg:
1m3 gas heeft ongeveer 8 tot 9 kWh energie.
Door 2 kWh elektra in een warmtepomp te steken met een COP van 4,5 heb je binnen weer die 9 kWh aan warmte te pakken.
1 m3 gas kost ongeveer 65 cent een 2 kWh (van het net) ongeveer 44 cent.
dus afgezien van kosten van de installatie, is verwarmen met een warmtepomp (=elektra) goedkoper.
Zeker als je dat in de zomer doet (ga even uit van een buiten zwembad) dan is de COP altijd hoog.
1 m3 gas heeft 9,76 kWh aan energie
1 kWh kost niet 22 cent maar eerder rond de 18 cent
De COP van een warmtepomp is indicatief voor de efficientie van een warmtepomp tov van andere warmtepompen maar je hebt meer aan de SPF (Seasonal Performance Factor) om te bepalen wat het rendement is in de praktijk. Vaak wordt die factor niet vermeld bij aanbod van warmtepompen.
Meeste verwarming en dus ook gebruik van gas doen we namelijk in de winter wanneer de geadverteeerde COP van een warmtepomp bij lange na niet gehaald kan worden.(70% wordt verbruikt in de maanden nov t/m maart)

Het is wat makkelijk om te zeggen "afgezien van de kosten van de installatie" want warmtepomp installaties zijn veel veel duurder dan een reguliere gasgestookte CV ketel.
Die hoge kosten zijn juist enorm belangrijk in de overweging of een warmtepomp zinvol is.

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 03-05-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TWyk De subsidie maakt het aanschafverschil goed te overbruggen, maar inderdaad, er zijn maar weinig drop-in replacements en de installatiewereld is heel huiverig. Toch zijn er in genoemd topic heel wat successverhalen, ook doe-het-zelvers die voor €500 een goed werkende monobloc in de tuin hebben gezet.
Feit is dat gas bij nieuwbouw intussen een dure optie is.
Een SPF van 4.5 is helemaal niet raar meer.

Zullen we het hier weer over zonnepanelen hebben, en de warmtepompverhalen in de betreffende topics doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 03-05-2017 10:19 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Waah schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:01:
[...]

Ik veroordeel helemaal niets. Ik denk dat je mijn reactie verkeerd interpreteert (of dat ik hem slecht heb verwoord).
Van mij mag je een zwembad hebben, geen enkel probleem. Maar hij heeft het "over een gemiddeld huishouden zonder gas".
Misschien lopen we hier in het hoge noorden wat achter... Maar "een gemiddeld huishouden" heeft geen zwembad.
Wel voor opblaasbadjes die toch elektrisch verwarmd worden ... zijn er best veel....
Maar begrijp wat je bedoeld.
Volgens mij is het verwarmen van een zwembad (of verwarmen in het algemeen) goedkoper met een Warmtepomp. Zeker een zwembad om dat het lage temperaturen betreft. (en geen CO2 uitstoot als je de stroom bewust inkoopt)
Ik zou trouwens een Zwembad altijd proberen bij te verwarmen met een paar zonnecollectoren, snel verdiend, dikke buffer enz.
Een voordeel is ook dat je bij volledig elektrisch al 250 euro per jaar bespaard op vast recht gas. Daarmee kan je de aanschaf van een WP afschrijven.

Maar back on topic:
Het hebben van zonnepanelen staat er los van, Dat is alleen een leuke manier om de stroom wat goed koper in te kopen, maar ook die panelen moeten worden afgeschreven. Pas na de TVT is de panelen stroom "Gratis" op wat onderhoud na.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 03-05-2017 10:17 . Reden: back on topic :) ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
Sander schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 16:49:
[...]

Thanks! Zit inderdaad wel een gat van 800 en dus wat ruimte voor onderhandeling, ga ik zeker ook even doen. Ga ik er overigens wel even vanuit dat de 320Wp die ze eind mei kunnen leveren ongeveer zelfde prijs hebben als deze 315's? (Edit: gewoon even 13x gedaan om zo verschil + beetje extra weg te poetsen, dan blijft er alsnog een gat van 500 over tussen Winkelman + installatie en Energiewonen)
als je groot kunt inkopen krijg je vaak nog een paar centen korting per Wp.
maar ook een installateur wil kaas op zijn brood, gun hem dat ook. ;)

12 panelen leg je wel in minder dan een dag op een redelijk bereikbaar dak(als je met zijn 2e bent), maar 2 van die setjes op een dag doen is nog lastig.
Ik wil idd liefst hoge opbrengst op beperkte m2, heb nog minimaal nog voor 12 panelen ruimte voor toekomst, maar daarvan is wel een deel dat af en toe schaduw heeft door lagere ligging op dak, of ligging naast dakkapel van buren. Voorlopig dus niet nodig en ook minder aantrekkelijk omdat het overproductie zou zijn.
tja hoe groter je gaat, de lager de prijs in €/Wp vaak word. :)
maar ja, wel meer € nodig om te investeren. :-(

als je 50% van de opbrengst gebruikt en saldeert, en 50% over productie hebt.
zul je merken dat je TVT niet eens zo heel veel langer word, hoeft daar niet bang voor te zijn dat valt erg mee.
maar zoizo kijken naar de toekomst is niet dom.
zo zou je een omvormer kunnen pakken die nog een stapje zwaarder is met 2x een mpp.
dan kun je straks op de 2de mpp nog een extra string hangen.
(dit eventueel met optimizers, om schaduw te op te vangen, maar eigenlijk is schaduw koppen vaak effectiever. ;) )
wel denk ik dan dat je beter iets anders kunt gebruiken als een goodwe.
(is er 1 die wel een beperking heeft wat hij per mpp kan doen, maar dat verschild per type. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
In hoeverre zouden alle optimizers in de string nagenoeg dezelfde spanning moeten afgeven?
En is er een relatie met de paneel spanning?

De reden van mijn vraag is dat 1 optimizer continu een 1 á 1,5V lager output geeft dan waar de overige 11 op zitten. Het gaat om optimizer 1.0.1, de onderste groene lijn.
Afbeeldingslocatie: https://lscu3w-db3pap001.files.1drv.com/y4mpvtEvTMbAa5_pYsYSG1zOyT1XNTVxh723uH_v6ds14pmwaAUOgpWCdU3nJ9U8gjrMbllHFN-vf4weItJFLOLKRCloQFld3qAFZq0eWjUFIyz7oZqR_Wp7buVCuo7jNoo7whBMq4NsuACp9enpsJR0Udx10x-ftIjMBnIqokv_grWSoktreplZUQ5bdxTAagj7npm5tGx5n-KEjByW3Tydw?width=664&height=573&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37
Kort vraagje voor de PV experts. Momenteel hebben we 18x290WP op het dak (zuidelijke ligging, geen schaduw) met in totaal 5220 Wp, 5k omvormer en een 1x35A hoofdaansluiting . Is vorig jaar april aangesloten, na een jaar had ik bijna 6000 kWh. Hoewel ik deze hoeveelheid niet nodig heb (verbruik is momenteel 3500 kWh/jaar) is de overcapaciteit altijd handig voor evt toekomstige warmtepomp of elektrische auto. Vraag me dan af, stel ik zou ook op de garage nog een aantal zonnepanelen kwijt willen, is dat mogelijk met een upgrade van 1x35A (huidig) naar 3x25A? Aangezien ik veelal lees dat die 5000 WP de max is voor 35A, kan ik dan later zorgeloos dezelfde omvormer aansluiten op 3x25A plus extra omvormers voor extra panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rouske schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:32:
In hoeverre zouden alle optimizers in de string nagenoeg dezelfde spanning moeten afgeven?
En is er een relatie met de paneel spanning?

De reden van mijn vraag is dat 1 optimizer continu een 1 á 1,5V lager output geeft dan waar de overige 11 op zitten.

Het gaat om optimizer: 1.0.1
[afbeelding]
De optimizer zorgt juist voor een gelijke stroom in de string, en samen zorgen ze voor een optimale spanning voor de "binnen kast"

Een optimizer die de helft van het vermogen binnenkrijgt gaat dan ook de helft van de spanning leveren, maar wel dezelfde stroom als de rest.

Schijnbaar is dat een minder paneel wat vermogen betreft, de oorzaak kan divers zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2017 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Red devil schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:38:
Kort vraagje voor de PV experts. Momenteel hebben we 18x290WP op het dak (zuidelijke ligging, geen schaduw) met in totaal 5220 Wp, 5k omvormer en een 1x35A hoofdaansluiting . Is vorig jaar april aangesloten, na een jaar had ik bijna 6000 kWh. Hoewel ik deze hoeveelheid niet nodig heb (verbruik is momenteel 3500 kWh/jaar) is de overcapaciteit altijd handig voor evt toekomstige warmtepomp of elektrische auto. Vraag me dan af, stel ik zou ook op de garage nog een aantal zonnepanelen kwijt willen, is dat mogelijk met een upgrade van 1x35A (huidig) naar 3x25A? Aangezien ik veelal lees dat die 5000 WP de max is voor 35A, kan ik dan later zorgeloos dezelfde omvormer aansluiten op 3x25A plus extra omvormers voor extra panelen?
Je zit dan al op ruim 21 A, met die ene 5k-1f, dus of die verpatsen en een andere 3f kopen of meer 1 fase omvormers erbij kopen die die op de andere fasen zetten.
Dat is niet anders dan dat de buren die ook op 1 fase zitten een omvormer ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:56

SaN

Hallo allemaal. Mijn werkgever wil graag zonnepanelen gaan plaatsen. Hij heeft al eens een offerte opgevraagd bij een aannemer die hij kent. Opzich ziet dat er redelijk uit, maar ik heb hem geadviseerd om ook een zonnepanelenspecialist te laten kijken,

Ik ben nu een beetje op zoek naar zo iemand, maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer. Kunnen jullie misschien een bedrijf aanbevelen? Wellicht iets in de omgeving van Rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Andre1973 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:39:
[...]

De optimizer zorgt juist voor een gelijke stroom in de string, en samen zorgen ze voor een optimale spanning voor de "binnen kast"

Een optimizer die de helft van het vermogen binnenkrijgt gaat dan ook de helft van de spanning leveren, maar wel dezelfde stroom als de rest.

Schijnbaar is dat een minder paneel wat vermogen betreft, de oorzaak kan divers zijn.
Met andere woorden, dat ene paneel is gewoon iets minder goed dan de overige 11?
Aangezien ook de spanning van dat ene paneel iets lager is (de dikkere lijn aan de bovenkant).
Edit: Ah, je had dat er net nog bij gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 03-05-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rouske schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:02:
[...]

Met andere woorden, dat ene paneel is gewoon iets minder goed dan de overige 11?
Aangezien ook de spanning van dat ene paneel iets lager is (de dikkere lijn aan de bovenkant).
Ik denk dat het een juiste conclusie is.
Omdat de optimizer dezelfde stroom moet leveren als de andere optimizers ( serie schakeling ) zal bij een lager vermogen de spanning lager uit vallen.

Ik weet niet hoelang het systeem al draait en of het in de tijd langzaam lager is geworden. Dit laatste zou kunnen duiden op een paneel wat langzaam "stuk" gaat. Je kan het percentage uitrekenen tov de andere panelen en zien of het binnen de opgegeven range van de paneel specs ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
je moet niet rekenen in Wp. ;)
maar rekenen in A uit de omvormer.
die zit rond de 21-22A ?
35A - 22A = 13A over.
die zou je gerust kunnen gebruiken voor een 10 tot 14A omvormer.
maar pasop, je hebt dat 1x35A van de hoofdgroep en 1x35A van de omvormers, dat is vaak meer als de meeste meter kasten eigenlijk aan kunnen (die zijn meestal voor 40A met pieken naar de 63A max gemaakt.) dus het kan zijn dat je daar een flinke aanpassing voor moet doen, maar dat hangt ook af van hoe je het wil gaan gebruiken. ;)

ik heb zo zelf een 5660Wp aan een 4000W omvormer hangen, en dat gaat net op een 1x16A groep.
(ja daar heb je een beetje extra nodig dat levert soms 17,5A, maar elke 16A groep heeft ook nog een uitschakel karakteristiek en daar door gaat het net, maar dit zou ik nooit doen met de hoofdgroep. ;)
dus daar zeker de 35A als max aan houden. >:) )
dus in theorie kan ik nog een 4000W omvormer ophangen (heb ik niet genoeg dak ruimte voor, maar dat terzijde).

dit zover de omvormers, maar jouw probleem is niet de omvormers, maar hoe je het wil gaan gebruiken.
elektrisch koken/rijden/douchen, daar heb je vaak al snel een 3fase voor nodig.
dus over gaan naar 3X25A (met eventueel 1 fase omvormers, zelfs met een 22A omvormer en 25A van die 1ne fase blijf je onder de 63A. ;) ) is dan al snel nodig.
dus ik zou eerst gaan plannen om het te gaan gebruiken en dan pas uitbreiden.
veel verstandiger ;)

voorbeeld, je wil wel op 1x35A blijven, maar wil elektrisch gaan koken.
dan gebruik je een b.v. 2x16A kookgroep.
(dat is trouwens geen 2x16A=32A, een 1fase elektrische kookplaat trekt maar max 22A, je hebt dan vaak wel meer power aan platen maar als ze allemaal aanstaan zal het systeem elke plaat iets lager zetten om zo onder de +/-22A te blijven. ;) )
dan is het al snel leuker om over te gaan naar 3fase want die 3fase kook platen kunnen wel 3x15A trekken.
en dat kookt toch een stuk prettiger.
dit geld ook voor het opladen van een elektra auto, etc etc...

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 03-05-2017 11:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Een 5kW omvormer geeft max 20.8A bij 240 volt. (deze kan je probleemloos op een 20A trage automaat zetten)
Je kan dus simpel overschakelen naar 3x25 (kost hetzelfde)
Bij uitbreidingen zet je de nieuwe omvormer gewoon op een andere fase.
Bij 3x25A aansluiting kan je naar max 18kW aan omvormers, ik heb er nu 14kW aan omvormers op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier de kogel door de kerk, over enkele weken krijg ik 13 zonnepanelen op mijn dak, en een slimme meter (vai Enexis). Via een project van de gemeente was de rente zeer laag, en een mooi moment om in te stappen. Tevens ook 15 garantie via de gemeente op de te verwachte opbrengst en uiteraard op de montage en panelen/omvormer.

Ben erg benieuwd komende jaren naar de opbrengst. Zal tzt wat updates gaan plaatsen komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Mijn hele lijf gaat altijd jeuken als ik aan zo'n constructie denk... Wat wordt de opbrengst, hoeveel bedraagt de lening en wat is de rente?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt wel mee, gewoon goed inlezen en navragen voor je mee gaat doen.
Heb enkele mensen gesproken die dit jaren geleden hebben gedaan en zeer tevreden zijn.

rente is 1,5% en de lening is 6200 euro. Als het het geld niet zo hebt liggen, is dit een fijne constructie. alles word je uit handen genomen, en zoals gezegd, 15 jaar garantie op de gegarandeerde opbrengst. En je kunt tussentijds aflossen wanneer je maar wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
6200 euro (ex BTW, want die krijg je terug) voor een installatie van ongeveer 3600 Wp? Pff....

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:29
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:18:
Valt wel mee, gewoon goed inlezen en navragen voor je mee gaat doen.
Heb enkele mensen gesproken die dit jaren geleden hebben gedaan en zeer tevreden zijn.

rente is 1,5% en de lening is 6200 euro. Als het het geld niet zo hebt liggen, is dit een fijne constructie. alles word je uit handen genomen, en zoals gezegd, 15 jaar garantie op de gegarandeerde opbrengst. En je kunt tussentijds aflossen wanneer je maar wilt.
€6200 voor 13 panelen? Inclusief BTW mag ik hopen :+

Heb mijn eerste huis gekocht, met een stukje platdak (7,25 x 4/5) en een stukje schuindak op west (8x4). Ondanks mijn waarschijnlijk lage stroomverbruik loop ik al te puzzelen wat er op het stukje plat dak kan....Eigenlijk best erg dat je bij de aankoop van een huis al kijkt of het dak een beetje gunstig is O-)

Zowel mijn vader (rendement) als ik (omdat het kan) vinden het jammer dat we niet meteen het hele dak volgegooid hebben bij het ouderlijk huis vorig jaar...die verdraaide verslaving ook :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat is inclusief BTW, omvormer, montage, aanleggen extra groep in meterkast, montagemateriaal, 13 x solar edge optimizer (+adapter), 13 x Van der valk pannendak montagesysteem

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Hoezo sluit je een lening af voor de BTW die je direct terugkrijgt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
WoudseHoeve schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:07:
[...]

Ik denk dat het een juiste conclusie is.
Omdat de optimizer dezelfde stroom moet leveren als de andere optimizers ( serie schakeling ) zal bij een lager vermogen de spanning lager uit vallen.

Ik weet niet hoelang het systeem al draait en of het in de tijd langzaam lager is geworden. Dit laatste zou kunnen duiden op een paneel wat langzaam "stuk" gaat. Je kan het percentage uitrekenen tov de andere panelen en zien of het binnen de opgegeven range van de paneel specs ligt.
Draait sinds 5 April en aan de grafieken te zien is dit vanaf het begin al zo.
De optimizers lopen allemaal ongelijk qua rapportage/tijdstip en met het veranderlijke weer van de laatste tijd dus wel enigzins lastig om ze dan onderling goed te gaan vergelijken.
Maar ik zal eens een poging wagen. Het gemiddelde van de overige 11 t.o.v. het ene paneel.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 03-05-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hesselbeertje schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:33:
Hoe bedoel je?

Ik krijg idd een BTW bedrag terug, en dit gebruik ik meteen als aflossing voor de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50

Cyphax

Moderator LNX
hesselbeertje schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:33:
Je moet de factuur incl. btw voldoen, dus je moet die 1000 euro dan zelf ophoesten, ook al krijg je 'm weer terug. :)
Vervolgens duurt het best even voor je dat geld terugkrijgt, want dat moet de belastingdienst doen, en die zijn niet zo snel. :+
Ik heb het nog niet teruggekregen iig, de schatting was eind juni. De panelen liggen er sinds maart. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duurt 3 tot 6 maanden btw teruggave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Laat ik het er op houden dat IK VIND dat als je 1000 euro geen paar maanden kunt missen, er iets anders structureel verkeerd gaat met de cashflow van je huishouden. Maar dat is een andere discussie, die moeten we hier maar niet voeren.

Succes met de installatie, en vooral het genieten ervan (is verslavend!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet zozeer het geld, maar meer de gehele constructie via de gemeente. 1000 euro kan ik zeker missen.

Maar, via de gemeente krijg ik 15 jaar garantie op de opbrengst zoals die is vastgelegd in het contract (via een berekening). Verder hoef ik nergens achteraan te gaan of achteraan te bellen, de gemeente is aanspreekpunt en die besteden alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Oké, ieder zijn ding. Het was niets voor mij in elk geval (maar dat had je al door ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinka
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:55
@Rouske

Ik heb vrijwel hetzelfde alleen nog iets meer verschil in voltages. 1 paneel gedraagt zich duidelijk anders. Ook vanaf het begin.

Als ik kijk naar de totaal opbrengst (nu ongeveer 4.5 maand) scheelt het 3 kWh op een gemiddelde van 86 kWh.

PVOutput - Lichtvangers - SolarEdge 5.510kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens, voor handige weetjes en wat wel of niet te doen (als ze eenmaal gemonteerd en aangesloten zijn) houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bij mij wijken de spanningen erg af van elkaar, maar ik heb ook op de ene een en de andere 2panelen liggen en ook nog verschilende schaduwen op verschillende tijdstippen.

Dit is gewoon hoe SE werkt.
in een serie string kun je maar één stroom hebben.
met dat principe werkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:59:
Overigens, voor handige weetjes en wat wel of niet te doen (als ze eenmaal gemonteerd en aangesloten zijn) houd ik me aanbevolen.
fatsoenlijke logging.

dat kan op vele manieren, maar dan kun je te minste bij de gemeente aankloppen als er iets is.
meten is weten. ;)

een simpele kWh meter in de meter kast, is al voldoende.
maar dan moet je dagelijks de stand intypen in een spreadsheet of zo iets.
of de omvormer er voor gebruiken. (niet altijd een goede logging, scheelt veel per type)
etc etc etc...
hoe lux je het je zelf wil maken. ;)

edit:
een slimme meter is trouwens geen fatsoenlijke logging.
je saldeert voor de meter, dus je mist een hoop info. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 03-05-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:50:
Het is niet zozeer het geld, maar meer de gehele constructie via de gemeente. 1000 euro kan ik zeker missen.

Maar, via de gemeente krijg ik 15 jaar garantie op de opbrengst zoals die is vastgelegd in het contract (via een berekening). Verder hoef ik nergens achteraan te gaan of achteraan te bellen, de gemeente is aanspreekpunt en die besteden alles uit.
Ik heb een offerte waarbij ook alles uit handen wordt genomen... Prijs is gelijk aan jou (nou ja 50 euro duurder) en dat is voor 16 panelen (4680wp) inclusief optimizers. Alleen geen lage lening.
25 jaar garantie op opbrengst dacht ik, 12 jaar op omvormer en 25 op optimizers dacht ik uit het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes bedankt, als je wat specifiekere info hebt omtrent de logging dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Verwijderd
dat kan, maar heb jij al wat specifiekere info over welke omvormer het word?
anders praat ik ook een hoop onzinnige info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Kun je Solar Edge optimizers combineren met een willekeurige omvormer van het juiste formaat? Ik heb bij Solar Edge weleens opgezocht hoe je de informatie uit die omvormer kon trekken. Uiteindelijk heb ik panelen met micro-omvormers en een bijbhorende unit die de data verzamelt, die is ook met wat duwen en trekken gewoon uit te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:33:
@Verwijderd
dat kan, maar heb jij al wat specifiekere info over welke omvormer het word?
anders praat ik ook een hoop onzinnige info.
SolarEdge
http://app.2solar.nl/uplo...r-datasheet-nld-small.pdf

Welke specifiek van deze weet ik nog niet. Er komt ook aansluiting naar mn router (en naam aan bijbehorende app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dan is [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren denk ik interessant om even te bekijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
Stap verder in de PV installatie tocht:
Wil 35 SF panelen (zelf) gaan leggen op het dak.
25 op WNW (5x5): 4250 WP (4375 met nieuwe SF175)
10 op OZO (2x5): 1700 WP (1750 met nieuwe SF175)
Totaal 5950/6125 WP

Ivm ongelijke daken is mijn oog gevallen op de piko
Nu mijn vraag hoe grote omvormer hier goed bij past qua onderdimensioneren. Ik lees veel over zo’n 70% van WP maar SF’s kunnen ook pieken (20% extra) Maar dat is vaak bij meer gelijke verdeling over oost en west dak, dat is hier niet.

Typenr & Max kW ACmax kWp DC
4.65.1
5.56.1

De 4.6 zal denk ik wat zal aftoppen. Aan andere kant is verschil tussen de 4.6 en 5.5 maar €60 excl. Btw, dus ik neig naar de 5.5. Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:29:
Ja, dat is inclusief BTW, omvormer, montage, aanleggen extra groep in meterkast, montagemateriaal, 13 x solar edge optimizer (+adapter), 13 x Van der valk pannendak montagesysteem
Geld lenen kost nu eenmaal geld..

Onze situatie > Ongeveer €5500,- in totaal betaald incl BTW voor 5510Wp (19x 290Wp panelen). Dat is 1€/Wp. Dit is echter geen Solar Edge systeem en de omvormer is 2e hands.

Dan mag je voor wat je nu krijgt zeker zeer lange garantie verwachten. Zonder gekheid: gemeenten zien zonnepanelen als een bron voor extra inkomsten ipv daadwerkelijk iets aan te bieden voor een scherpe prijs. Tel daarbij op dat garantie krijgen o ppapier leuk is, maar als het over 10-15 jaar op aan komt moet nog maar blijken of je daadwerkelijk ook krijgt waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jezus, lekker technisch topic zeg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Noord27 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Geld lenen kost nu eenmaal geld..
Over het algemeen klopt die regel. Als Bredanaar kan ik echter tegen 0% lenen. 8)

http://www.energiekbreda....ente-energiebespaarlening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

clemient schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 15:03:
[...]

Over het algemeen klopt die regel. Als Bredanaar kan ik echter tegen 0% lenen. 8)

http://www.energiekbreda....ente-energiebespaarlening
En de banken lenen tegenwoordig ook van ons voor 0%..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Afbeeldingslocatie: http://i1280.photobucket.com/albums/a494/wesselspeed/20170502_141641_zpspgqssd1u.jpg
Gisteren zijn de panelen geplaatst.
Ik zie nu dat de panelen niet egaal zwart zijn.
Op de foto is langs de randen een blauwige waas te zien, de installateur zei dat de coating niet helemaal effen is.
Hebben jullie hier een verklaring voor?

[ Voor 14% gewijzigd door weasel op 03-05-2017 18:05 ]

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:04
Gebeurt zo vaak met zwarte panelen, ik vind die vette stip in het midden veel storender, gel uit het kapsel van de monteur?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:07

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

weasel schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:04:
[afbeelding]
Gisteren zijn de panelen geplaatst.
Ik zie nu dat de panelen niet egaal zwart zijn.
Op de foto is langs de randen een blauwige waas te zien, de installateur zei dat de coating niet helemaal effen is.
Hebben jullie hier een verklaring voor?
Nieuwe panelen zijn altijd wat vettig, dat gaat er nog wel af, die stip is waarschijnlijk van de zuignap van de installateur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Lijkt allemaal mee te vallen....
Zonet even met wat vijverwater en een wisser een paneel schoongemaakt.
De witte stip wil er goed af, dit was volgens de installateur vettigheid/zweet van handen.
Ook de kleur lijkt al wat effener te worden.
Iedereen bedankt voor alle tips en trics.
De omvormer wordt in het weekend door de installateur aangemeld bij solaredge, daarna kan ik ook de koppeling maken met PVOutput.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Vanochtend de SF165wp gehaald, waren allemaal tussen de 172wp tot 173wp flashdata ( laatste 4 cijfers op de stickers toch? )
Dat noem ik redelijk royale cijfers voor een paneel fabrikant om te leveren als165wp.

Is dat altijd zo bij sf?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Nu ik hier een beetje mee aan het stoeien ben valt mij op dat
total energy eind van de maand -/- total energy begin van de maand heel andere waarden geeft dan de maandkolommen in het overview.

De total energy waarden zijn een stuk lager. Wat is de waarheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

crazyharrie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:19:
Vanochtend de SF165wp gehaald, waren allemaal tussen de 172wp tot 173wp flashdata ( laatste 4 cijfers op de stickers toch? )
Dat noem ik redelijk royale cijfers voor een paneel fabrikant om te leveren als165wp.

Is dat altijd zo bij sf?
klopt, vaak wel!
zeker als je niet de hoogste koopt die er in de markt aangeboden word.
Nu word er 175 aangeboden en is 170 ruim bemeten,dat was eerder met 150 en 165 ook zo.
Ook de eerste die we ooit plaatsen waren hoger dan besteld, van de 150's waren de meeste al 160 Wp
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Daar heeft nooit iemand klachten over, en bedenk dat het leuk is voor de marketing. als je 3% meer krijgt dan komt dat er ook wel uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Andre1973 op 03-05-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:03

mb1

Heb ik nou wat gemist of levert Solar Frontier nu toch weer in Nederland?
Ik lees over de sf175 terwijl ik dacht dat ze gestopt waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:39:
[...]

klopt, vaak wel!
zeker als je niet de hoogste koopt die er in de markt aangeboden word.
Nu word er 175 aangeboden en is 170 ruim bemeten,dat was eerder met 150 en 165 ook zo.
Ook de eerste die we ooit plaatsen waren hoger dan besteld, van de 150's waren de meeste al 160 Wp
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Daar heeft nooit iemand klachten over, en bedenk dat het leuk is voor de marketing. als je 3% meer krijgt dan komt dat er ook wel uit.
Ik heb 15 sf 170 en er is er geen 1 boven de 175, komen van 1 pallet af en @AUijtdehaag heeft de andere 10.
Hier lees ik altijd dat ze royaal bemeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

mb1 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:34:
Heb ik nou wat gemist of levert Solar Frontier nu toch weer in Nederland?
Ik lees over de sf175 terwijl ik dacht dat ze gestopt waren.
Er is nog voorraad voor een paar maanden, en ik begreep dat er ook nog een paar leveranciers blijven die het kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10-10 12:51
Is het erg leveranciersafhankelijk of je enkel- of dubbeltarief zou moeten nemen met PV?
Het lijkt erop dat ik net iets meer ga terugleveren dan verbruiken en gezien de opwek met name tijdens hoog-tarief gebeurd, lijkt het misschien 'slim' om dubbeltarief te nemen?

Ik heb nu Nuon enkeltarief, met een slechte deal voor netto-teruglevering, maar OK.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
S0epkip schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:50:
Is het erg leveranciersafhankelijk of je enkel- of dubbeltarief zou moeten nemen met PV?
Het lijkt erop dat ik net iets meer ga terugleveren dan verbruiken en gezien de opwek met name tijdens hoog-tarief gebeurd, lijkt het misschien 'slim' om dubbeltarief te nemen?

Ik heb nu Nuon enkeltarief, met een slechte deal voor netto-teruglevering, maar OK.
Dubbeltarief is ook met zonnepanelen opwek slimmer, scheelt niet veel maar toch.
Nuon er uit scheelt meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 10-10 12:51
Nuon gaat er zeker uit eind dit jaar, even wachten op de "signing bonus", dat doet meer dan die ene cent op de kolenfooi.

Welke leverancier is in Nederland aan te raden? Ik heb overigens een slimme meter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
S0epkip schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:54:
Nuon gaat er zeker uit eind dit jaar, even wachten op de "signing bonus", dat doet meer dan die ene cent op de kolenfooi.
Welke leverancier is in Nederland aan te raden? Ik heb overigens een slimme meter.
Mijn voorkeur gaat uit naar VanDeBron, maar dat heb ik hier al meer geventileerd ......
Geen commerciële belangen anders dan dat ik klant ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Taan
total energy eind van de maand -/- total energy begin van de maand heel andere waarden geeft dan de maandkolommen in het overview.
hoeveel verschil zit er in volgens jou
kijk ook eens op deze link en zoek daar je eigen even op
http://www.solarmanpv.com....aspx?pid=860&come=Public

omnik heeft al een tijdje problemen helaas met de correcte registratie.
anno vandaag zijn ze ook niet meer zoveel actief op bijv FB of twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoster
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 17:29
TheJoster schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 19:12:
[...]
Heel erg bedankt voor de reakties. Dus ik begrijp van de reakties dat het 3x25A max geen belemmering mag vormen voor mijn verbruik.. Nu es op zoek naar een paar fijne bedrijven rond Almere om de offertes op te vragen ('k sta natuurlijk open voor advies)

Is er nog een sterk advies om een warmtepomp of iets dergelijks te combinere?
Ik meen dat subsidie geen optie meer is, toch?

Thanks allen!
Zo inmiddels de eerste offerte binnen. Advies is te gaan voor een compleet systeem van 11.070 Wp met een verwachte opbrengst van 10.184 kWh op jaarbasis (reden van niet op 13.000 kWh mikken is dat ik met 5 jaar wellicht geen electrische auto meer rij en dat bij eventuele verkoop van het huis de volgende bewoners wellicht minder verbruiken, m.a.w. die 3.000 kWh zal vooral uit nachtstroom komen en is te overzien).

Systeem suggestie bestaat uit het volgende:
  • 41 x Canadian Solar 270 Wp Poly zonnepaneel
    Ik noemde ook de SF175 panelen maar deze werden mij afgeraden in verband met voldoende ruimte op het dak en de extra kosten die deze dan mee brengen op mijn totale installatie (hoeveel dit zou zijn weet ik niet, maar neem aan dat dit zit in meerdere panelen, optimizers, duuder paneel?, installatie, etc)
    Hoe zien juliie dit?
  • Growatt 9000UE (3 fase) (monitoring over wifi optioneel maar zit in de offerte pakket prijs) Datasheet
    Tegen een meerprijs (+1627 eur incl) word de SolarEdge SE9K (3 fase) + 21x Power Optimizer aangeboden (dus koppelen 2 panelen op een optimizer zo te zien).
    • Daar ik zo goed als geen schaduw heb op dit moment vraag ik me af wat wijsheid is aangezien ik wel in een park woon waar de bomen over 10+ jaar een stuk hoger zullen zijn (:( boos kijkend naar de (knot :?)wilg en zien vriendjes).
    • De verwachting is dat de Solaredge me een 5% rendementwinst kan geven wat op 10k best op kan lopen en de investering voor de Solaredge op het totaal bedrag valt dan weer mee (incl hippe monitoring)
    Uw advies?
  • Montagemateriaal Flatfix/Solfix voor platte daken
  • extra groep in de meterkast
Zien jullie hier iets in wat beter/efficienter kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Wordt het Oost/West of Zuid? Indien zuid, is de omvormer wel behoorlijk krap bemeten, je gaat flink aftoppen. Indien Oost/West, betwijfel ik of je 920 kWh/kWp gaat halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TheJoster schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Ik noemde ook de SF175 panelen maar deze werden mij afgeraden in verband met voldoende ruimte op het dak en de extra kosten die deze dan mee brengen op mijn totale installatie (hoeveel dit zou zijn weet ik niet, maar neem aan dat dit zit in meerdere panelen, optimizers, duuder paneel?, installatie, etc)
Hoe zien juliie dit?[/li]

Tegen een meerprijs (+1627 eur incl) word de SolarEdge SE9K (3 fase) + 21x Power Optimizer aangeboden (dus koppelen 2 panelen op een optimizer zo te zien).

Is dat in of ex montage?
montage op een platdak is echt niet moeilijk (je moet er wel fysiek toe in staat zijn).

Bij SF heb je meer panelen nodig per Wp & kWh, dus ook meer montagemateriaal.
En bij SE meer optimizers.
En zo te zien komt ie bij Zonnemarkt vandaan, die geven volgens mij ook niet de voorkeur aan SF.

Ik heb sinds een half jaar SE op mijn schuurdak liggen, en aan monitoring deed ik de afgelopen 12 jaar niet zo veel (1x per maand de standen opnemen en kijken of alles nog werkte), maar ik vind dat toch stiekem wel leuk dat bekijken per (2) paneel.

En bomen blijven groeien zeker als ze niet van jou zijn.
Afhankelijk van waar je in het land zit is die 900 + Wh/ kWp wel wat aan de positieve kant ingeschat.
Voor O-W word meestal 80% van ideaal aangehouden en aan de kust / noorden kom je aardig in de buurt tegenwoordig van 1kWh / Wp met "gewone" panelen en een knappe omvormer.

[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 04-05-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TheJoster schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:43:
[...]

Zo inmiddels de eerste offerte binnen. Advies is te gaan voor een compleet systeem van 11.070 Wp met een verwachte opbrengst van 10.184 kWh op jaarbasis (reden van niet op 13.000 kWh mikken is dat ik met 5 jaar wellicht geen electrische auto meer rij en dat bij eventuele verkoop van het huis de volgende bewoners wellicht minder verbruiken, m.a.w. die 3.000 kWh zal vooral uit nachtstroom komen en is te overzien).

Systeem suggestie bestaat uit het volgende:
  • 41 x Canadian Solar 270 Wp Poly zonnepaneel
    Hoe zien juliie dit?
  • Growatt 9000UE (3 fase) (monitoring over wifi optioneel maar zit in de offerte pakket prijs) Datasheet
    • Daar ik zo goed als geen schaduw heb op dit moment vraag ik me af wat wijsheid is aangezien ik wel in een park woon waar de bomen over 10+ jaar een stuk hoger zullen zijn (:( boos kijkend naar de (knot :?)wilg en zien vriendjes).
    • De verwachting is dat de Solaredge me een 5% rendementwinst kan geven wat op 10k best op kan lopen en de investering voor de Solaredge op het totaal bedrag valt dan weer mee (incl hippe monitoring)
    Uw advies?
  • extra groep in de meterkast
De opbrengst zal blijven steken op 9000 kWh denk. Rendement se is geen 5 procent hoger, gewoon nul.
Sf neemt meer ruimte in dus als je die hebt is het juist in het voordeel. Bij hetzelfde vermogen is sf 8 procent hoger in rendement. Wel beter in schaduw beheer, en wel iets meer arbeid en extra kabels dus kan met prijs misschien snufje hoger liggen.
Sf zal stringen geven van 8 stuks dus later heel eenvoudig uitbreiden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-10 21:03

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een tip voor mensen die een gokje willen wagen, BVA Auctions heeft een hele grote partij zonnepanelen in de veiling. Er komt nog 41,57% extra kosten bij de prijs die je ziet (veilingkosten en BTW), maar dan nog gaan ze momenteel voor € 0,30 /Wp.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Met brandschade?

https://www.bva-auctions.com/news/index/11969

[ Voor 60% gewijzigd door Raymond op 04-05-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoster
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:04:
De opbrengst zal blijven steken op 9000 kWh denk. Rendement se is geen 5 procent hoger, gewoon nul.
Ik begreep dat bij de "SolarEdge SE9K" ook de Power Optimizers komen welke niet de Growatt zitten en dat daar het rendement vandaan zou moeten komen. Klopt dit niet?
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:04:
Sf neemt meer ruimte in dus als je die hebt is het juist in het voordeel. Bij hetzelfde vermogen is sf 8 procent hoger in rendement. Wel beter in schaduw beheer, en wel iets meer arbeid en extra kabels dus kan met prijs misschien snufje hoger liggen.
Sf zal stringen geven van 8 stuks dus later heel eenvoudig uitbreiden
De stelling van de verkoper was dat de SF panelen juist kleiner zouden zijn (m.a.w. SF175 1x1.2m i.p.v. CS 270 1x1.6m) maar zelfs als dit incorrect is, kan ik dan wel genoeg SF panelen kwijt op een dak van ± 15x8.5m?
Andre1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:58:
Is dat in of ex montage?
montage op een platdak is echt niet moeilijk (je moet er wel fysiek toe in staat zijn).
De offerte is gegeven incl plaatsing. De extra kosten van de SolarEdge hardware staat hier echter los van. De totale prijs heb ik (nog) niet vermeld ;-)
Andre1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:58:
Bij SF heb je meer panelen nodig per Wp & kWh, dus ook meer montagemateriaal.
En bij SE meer optimizers.
En zo te zien komt ie bij Zonnemarkt vandaan, die geven volgens mij ook niet de voorkeur aan SF.

Ik heb sinds een half jaar SE op mijn schuurdak liggen, en aan monitoring deed ik de afgelopen 12 jaar niet zo veel (1x per maand de standen opnemen en kijken of alles nog werkte), maar ik vind dat toch stiekem wel leuk dat bekijken per (2) paneel.

En bomen blijven groeien zeker als ze niet van jou zijn.
Afhankelijk van waar je in het land zit is die 900 + Wh/ kWp wel wat aan de positieve kant ingeschat.
Voor O-W word meestal 80% van ideaal aangehouden en aan de kust / noorden kom je aardig in de buurt tegenwoordig van 1kWh / Wp met "gewone" panelen en een knappe omvormer.
Hmm even kijken of ik je goed begrijp:
De aangeboden panelen zijn of "Canadian Solar 270 Wp" of "SF175"
Jij heb dus andere panelen met de SolarEdge Omvormers en optimizers? Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoster
hesselbeertje schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:57:
Wordt het Oost/West of Zuid? Indien zuid, is de omvormer wel behoorlijk krap bemeten, je gaat flink aftoppen. Indien Oost/West, betwijfel ik of je 920 kWh/kWp gaat halen...
Niet zeker of je advies geeft op mijn reaktie maar de indeling is dat de panelen op het zuiden staan gericht.
Je denkt dus dat er een grotere omvormer op moet?

De verkoper adviseerde dat dit qua rendement juist beter is een iets kleinere Omvormer te nemen aangezien de panelen 'meestal' geen 100% energie opwekken.
Ook meen ik hier al eerder wat gelezen te hebben in dit deel (iets met 70% van de tijd voldoe je met een omvormer van 80-90% van max opbrengst, maar pin me er niet op vast.. te veel gelezen 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TheJoster schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:14:
[...]

Ik begreep dat bij de "SolarEdge SE9K" ook de Power Optimizers komen welke niet de Growatt zitten en dat daar het rendement vandaan zou moeten komen. Klopt dit niet?

[...]

De stelling van de verkoper was dat de SF panelen juist kleiner zouden zijn (m.a.w. SF175 1x1.2m i.p.v. CS 270 1x1.6m) maar zelfs als dit incorrect is, kan ik dan wel genoeg SF panelen kwijt op een dak van ± 15x8.5m?

[...]

De offerte is gegeven incl plaatsing. De extra kosten van de SolarEdge hardware staat hier echter los van. De totale prijs heb ik (nog) niet vermeld ;-)

[...]

Hmm even kijken of ik je goed begrijp:
De aangeboden panelen zijn of "Canadian Solar 270 Wp" of "SF175"
Jij heb dus andere panelen met de SolarEdge Omvormers en optimizers? Of begrijp ik je verkeerd?
Er passen 8×12=96 sf op, 16800wp dus meer dan jij wenst op te wekken. Panelen zijn kleiner 1.25×1.00 dus meer bevestiging materiaal nodig inderdaad. Maar het paneel zelf is goed bestand tegen matige schaduw.

De se omvormer werkt samen met zijn optimisers,is compleet systeem. Daarom is het altijd duur.
Met een gewone omvormer kun je eventueel kiezen voor wel of niet optimisers te gebruiken voor 55 euro.
Bij sf is het niet nodig, is andere techniek dan poly of mono panelen.
De extra opbrengst is marketing praat.
Maar het klopt wel dat als er een heel slecht paneel tussen zou zitten dat de optimisers ervoor zorgen dat de rest dan ook niet slecht gaat presteren. Daar zit de mogelijke winst.
Maar ook dat risico is met sf nihil doordat je met veel korte stringent werkt, dus er kan maar verlies optreden in een klein deel van je systeem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TheJoster schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:20:
[...]

Niet zeker of je advies geeft op mijn reaktie maar de indeling is dat de panelen op het zuiden staan gericht.
Je denkt dus dat er een grotere omvormer op moet?

De verkoper adviseerde dat dit qua rendement juist beter is een iets kleinere Omvormer te nemen aangezien de panelen 'meestal' geen 100% energie opwekken.
Ook meen ik hier al eerder wat gelezen te hebben in dit deel (iets met 70% van de tijd voldoe je met een omvormer van 80-90% van max opbrengst, maar pin me er niet op vast.. te veel gelezen 8)7)
Oh jij hebt het over zuid, wij denken in maximale vulling van dak dus oost west haha.
Merk wel dat jij dus eigenlijk totaal geen kaas gegeten hebt van zonnepanelen. Geeft ook niks maar ik zou me even goed verdiepen want jij hebt een gouden dak met heel veel mogelijkheden. Zou ook zeker minstens vijf offerte zien te krijgen en veel info over verschillende systemen

Één er van moet zijn helemaal vol met sf met een sma omvormer van 15 kW
Alles oost west zetten.
Kijken wat dat kost en wat het je oplevert, overschot prijs is 11 ex cent kWh .
Dat is tenminste wat ik zo in gedachte heb als je nieuw materiaal wilt laten leggen

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 04-05-2017 14:13 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Rol-Co schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:38:
[...]
Ik heb 15 sf 170 en er is er geen 1 boven de 175, komen van 1 pallet af en @AUijtdehaag heeft de andere 10.
Hier lees ik altijd dat ze royaal bemeten zijn.
Op het dak bij ons op het werk zijn ook 33 stuks SF170 waarvan het gemiddelde vermogen 171,0W is. Er zitten twee stuks tussen van precies 170,0W en de beste is 173,0W.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 16:19
Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 10:25:
@Taan

[...]

hoeveel verschil zit er in volgens jou
kijk ook eens op deze link en zoek daar je eigen even op
http://www.solarmanpv.com....aspx?pid=860&come=Public

omnik heeft al een tijdje problemen helaas met de correcte registratie.
anno vandaag zijn ze ook niet meer zoveel actief op bijv FB of twitter
Ik vind mezelf hier niet. Raar want mijn site zou wel public moeten zijn.

Verschil in
Januari 77.1 vs 77.3
Februari 94,1 vs 94.17
maart 305,8 vs 310
april 444.8 vs 464.94
Mei 42,2 vs 42,07

[ Voor 10% gewijzigd door Taan op 04-05-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Maasluip schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:17:
Een tip voor mensen die een gokje willen wagen, BVA Auctions heeft een hele grote partij zonnepanelen in de veiling. Er komt nog 41,57% extra kosten bij de prijs die je ziet (veilingkosten en BTW), maar dan nog gaan ze momenteel voor € 0,30 /Wp.
Vorige maand was er ook een hele grote partij panelen. Die gingen voor veel geld weg uiteindelijk... zal nu ook wel zo zijn. Op het laatst gaat iedereen erop bieden....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 12:17:
De grap is dat dit panelen zijn die door de douane in beslag zijn genomen vanwege regelgeving.

Dus ze mochten de Europese markt niet op, douane neemt ze in beslag en verkoopt ze vervolgens op de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:45:
...knip...Tevens ook 15 garantie via de gemeente op de te verwachte opbrengst en uiteraard op de montage en panelen/omvormer...knip...
Wat houden ze aan als verwachte opbrengst als ik vragen mag? En is dat 100% gegarandeerd?

Ik zie dat hier nogal wat verschillen in zitten. Zelf heb ik een systeem via Sungevity en die hanteren een opbrengstgarantie gedurende 10 jaar van 90% verwachte opbrengst.

In dit topic zie ik zelfs bedrijven genoemd worden die 100% opbrengstgarantie afgeven met een duur van 20 jaar of meer, wat me redelijk onwaarschijnlijk lijkt....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@TheJoster Ik heb SF met SE, en de monitoring per paneel vind ik persoonlijk erg leuk, ondanks dat ik daar eerder niet veel om gaf. dat is ook een pluspunt voor SE.

En zo te zien staan ze nu op Zuid georiënteerd. Dat is wel van belang om te weten.
Wat dan van belang is bij het plaatsen dat er 3x het hoogte verschil word aangehouden tussen de rijen in. zeker als je plek zat hebt.
Daar word nog wel eens mee gesjoemeld. (gaat echt om waar het glas begint onderaan en het hoogste punt van het paneel (aluminium)

er staan en heel stukje waar je op reageert, begrijp niet precies op welk deel de reactie bedoeld is. (no offence)

SF is 1257 x 977 x 35.
t voordeel van SE is ook dat er bij kleine schaduwen en wolken er net iets meer uit de panelen kan worden gehaald, ook zijn de verschillen in Wp per paneel niet meer van invloed op de opwek.
Ook is de string spanning en de string stroom altijd geoptimaliseerd waardoor de omvormer er makkelijker (met minder verlies) er AC van kan maken, en de verliezen in de DC worden beperkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 04-05-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

antonboonstra schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:24:
[...]

Op het dak bij ons op het werk zijn ook 33 stuks SF170 waarvan het gemiddelde vermogen 171,0W is. Er zitten twee stuks tussen van precies 170,0W en de beste is 173,0W.
Die liggen er als en tijdje zo te zien, en in de fabriek verbeteren ze steeds het vermogen van de panelen.
Op een gegeven moment dan kunnen ze genoeg produceren van een hoger vermogen om daar ook een extra categorie van te maken. maar in de aanloop daar naartoe zijn de panelen vaak al wat hoger in Wp. dat is wat ik bij SF heb gezien in de jaren.

[ Voor 49% gewijzigd door Andre1973 op 04-05-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:24:
[...]

Ja precies, ik heb nog ergens de stickers van de panelen op een A4 tje dus kan nog kijken.
Maar het was net zoiets als bij jouw 33 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
Mijn vader denkt er over om de andere kant van de schuur ook vol te leggen. Orientatie NO. Hellingshoek ongeveer 15 graden.
De schuur is 15 meter lang. Er passen 28 panelen van 1,65m op en 42 panelen van SF formaat.
Op ZW liggen al 28 panelen met gemiddeld 240Wp per stuk met SolarEdge optimizers op Mastervolt omvormers.
Er is veel schaduwwerking door bomen en het schuurdak is niet heel hoog.

Optie 1. 42x SF op NO
Optie 2. 28x standaard maat panelen in combinatie met SolarEdge op NO
Optie 3. ???

Wat zou in dit geval de beste optie zijn?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optie 1.

3-fase?
7 stringen van 6 panelen? (ivm schaduw)
6 stringen van 7 panelen (bij weinig schaduw)

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-05-2017 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mgroen81 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:43:
Mijn vader denkt er over om de andere kant van de schuur ook vol te leggen. Orientatie NO. Hellingshoek ongeveer 15 graden.
De schuur is 15 meter lang. Er passen 28 panelen van 1,65m op en 42 panelen van SF formaat.
Op ZW liggen al 28 panelen met gemiddeld 240Wp per stuk met SolarEdge optimizers op Mastervolt omvormers.

Optie 1. 42x SF op NO
Optie 3. ???

Optie twee als op dezelfde omvormer kan maar anders optie 1, als de zon schijnt doet noord toch niet veel, maakt niet uit wel of geen schaduw. Noord moet het van diffuus licht hebben en dan is er geen schaduw. Vandaar optimiser overbodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Zo, tweede power optimizer is geplaatst, 2 uit 6 panelen aanZienlijk minder last vd effecten van schaduw. Al blijft schaduwvrij onovertroffen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:27:
Zo, tweede power optimizer is geplaatst, 2 uit 6 panelen aanZienlijk minder last vd effecten van schaduw. Al blijft schaduwvrij onovertroffen :)
Hier doen 4 Hosola's hun werk al meer dan een jaar uitstekend in een string van 14 panelen.
Hou je wel genoeg werkspanning over met die 6 panelen als de hosola's de spanning terug regelen
om de stroom van de andere panelen door te laten?
Ik had ze eerst in een string van 7 panelen, met daarvan 4 in de harde schaduw ( 50%bedekt ), en dat ging
nog maar net goed met een spanning van ~ 120V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PClop schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:42:
[...]

Hier doen 4 Hosola's hun werk al meer dan een jaar uitstekend in een string van 14 panelen.
Hou je wel genoeg werkspanning over met die 6 panelen als de hosola's de spanning terug regelen
om de stroom van de andere panelen door te laten?
Ik had ze eerst in een string van 7 panelen, met daarvan 4 in de harde schaduw ( 50%bedekt ), en dat ging
nog maar net goed met een spanning van ~ 120V
Goede input. Zover ik snel geteld heb is dat geen issue. Schaduw is hier diagonaal een stukje, gok 1/3 oppervlak, en alleen in de ochtend.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NielsTn schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:59:
[...]

Goede input. Zover ik snel geteld heb is dat geen issue. Schaduw is hier diagonaal een stukje, gok 1/3 oppervlak, en alleen in de ochtend.
Eigenlijk....... Als de spanning niet of weinig zakt heb je geen optimiser nodig.
Als paneel door schaduw nog helft vermogen geeft zakt spanning voor de helft. Dus als je dat logt kun je inschatten wat je in oude situatie verloor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 19:20:
[...]

Eigenlijk....... Als de spanning niet of weinig zakt heb je geen optimiser nodig.
Als paneel door schaduw nog helft vermogen geeft zakt spanning voor de helft. Dus als je dat logt kun je inschatten wat je in oude situatie verloor
Done so far

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

mgroen81 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:43:

Optie 1. 42x SF op NO
Optie 3. ???

3:
SE + SF!
al zijn een aanltal mensen daarvan niet overtuigd hier dat dat zin heeft, heb ik er zo al een heleboel geplaatst. En ik heb ze zelf thuis ook zo.

4: kettingzaag en een houtkachel kopen >:) en daarna weer plan 1 of 2 aanhouden.

Pagina: 1 ... 95 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??