Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.571 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:49
Andre1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:11:
[...]

3:
SE + SF!
al zijn een aanltal mensen daarvan niet overtuigd hier dat dat zin heeft, heb ik er zo al een heleboel geplaatst. En ik heb ze zelf thuis ook zo.

4: kettingzaag en een houtkachel kopen >:) en daarna weer plan 1 of 2 aanhouden.
Okay, interessant inderdaad. Wordt wel weer iets duurder.
Optie 4 wordt lastig aangezien de bomen allemaal van de buren zijn.
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:56:
Optie 1.

3-fase?
7 stringen van 6 panelen? (ivm schaduw)
6 stringen van 7 panelen (bij weinig schaduw)
Het zou op 3 fase aangesloten kunnen worden.
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:09:
[...]

Optie twee als op dezelfde omvormer kan maar anders optie 1, als de zon schijnt doet noord toch niet veel, maakt niet uit wel of geen schaduw. Noord moet het van diffuus licht hebben en dan is er geen schaduw. Vandaar optimiser overbodig
Ik speel wel met het idee om alles dan op 1 omvormer te zetten die dan flink ondergedimensioneerd is.
Alleen nog even goed uitrekenen welke omvormer we dan moeten kiezen.
Je komt dan met 56 panelen op ongeveer 14000 kWp. SolarEdge mag tot 135% overgedimensioneerd worden.
Dus ik denk dat het wel op de SE10K kan dan.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Taan hoe heet je side of kan je de link hier even plaatsen
een pb mag ook als je dit liever hebt

als ik het goed begrijp dan zie je een verschil tussen de begin / eindstand op je omvormer en wat de webside weer geeft

helaas is logging niet 100% zuiver

Solarmanpv krijgt de waardes ook binnen die omnik verstuurd
echter zitten hier ook verchillen in,
de datacollecters versturen de informatie 1 keer per 2min door , de ontvangers (omnik, solarman ,goodwe ) verwerken deze met een interval van 5min

het kan dus zomaar zijn dat de ene collecter een signaal verwerkt van bijv 2100watt terwijl de andere 2min later een signaal verwerkt dat het vermogen op dat moment 2300 watt is . terwijl het vermogen bij de 1e verwerker na 5min weer op 1900 watt staat bijv dan mis je in je overzicht die piek van 2300 watt dus ook in je totaal

een voorbeeld van verschil tussen logging bij omnik en bij solarmanpv:

omnik
Jan 74.16
Feb 120,82
Mrt 415,18
April 571,21
solarman
Jan 76,0
Feb 121,28
Mrt 415,88
April 574,82

hier zie je ook duidelijk verschillen in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-10 12:51
A3-D schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:04:
[...]

Ik zie dat hier nogal wat verschillen in zitten. Zelf heb ik een systeem via Sungevity en die hanteren een opbrengstgarantie gedurende 10 jaar van 90% verwachte opbrengst.
90% van "de verwachting" die door henzelf wordt bepaalt, die garantie durf ik je ook wel te geven hoor.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik me aan het oriënteren om een aantal zonnepanelen op het platte dak van onze aanbouw te laten plaatsen. Helaas zie ik door alle beschikbare informatie de bomen door het bos niet meer 7(8)7 en zou het fijn zijn als iemand een 'sanity check' zou kunnen doen. Het onderstaande heb ik in gedachte.

In eerste instantie was vanwege de beperkte ruimte het idee om de panelen op schans van 3 x 5 panelen te plaatsen maar vanwege de hoogte (vd Valk Triple 68 cm) ben ik hiervan afgestapt omdat deze boven de vensterbank van de slaapkamer zou uitkomen. Als alternatief heb ik onderstaand legplan bedacht waarbij het uitgangspunt is dat de panelen zo min mogelijk in het zicht liggen.

https://ibb.co/j011rQ

Waar ik nog niet over uit ben is of een oost-west opstelling een beter alternatief is gelet op de mogelijke beperking/versobering van salderen. Het meeste verbruik hebben we naar verwachting in de ochtend en aan het einde van de middag. In principe is er vrijwel geen schaduwval vanuit het zuiden en westen. Aan de oostzijde gaat nog gebouwd worden en is dus nog onbekend.

Om flexibel te blijven en de panelen afzonderlijk te kunnen monitoren heb ik het volgende systeem op het oog.
- 14x Trina Solar TSM-295
- 14x Solar Edge P300 optimizers
- Solar Edge SE4000H (HD-wave)

Mochten jullie andere ideeën/suggesties hebben dan zijn meer dan welkom!

Ik heb imiddels offerte voor deze opstelling ontvangen. Voor €5267 excl BTW inclusief montage, dat komt uit op €1,28/Wp. Is dat een beetje realistisch voor een installatie van deze omvang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dene30 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:01:
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik me aan het oriënteren om een aantal zonnepanelen op het platte dak van onze aanbouw te laten plaatsen. Helaas zie ik door alle beschikbare informatie de bomen door het bos niet meer 7(8)7 en zou het fijn zijn als iemand een 'sanity check' zou kunnen doen. Het onderstaande heb ik in gedachte.

In eerste instantie was vanwege de beperkte ruimte het idee om de panelen op schans van 3 x 5 panelen te plaatsen maar vanwege de hoogte (vd Valk Triple 68 cm) ben ik hiervan afgestapt omdat deze boven de vensterbank van de slaapkamer zou uitkomen. Als alternatief heb ik onderstaand legplan bedacht waarbij het uitgangspunt is dat de panelen zo min mogelijk in het zicht liggen.

https://ibb.co/j011rQ

Waar ik nog niet over uit ben is of een oost-west opstelling een beter alternatief is gelet op de mogelijke beperking/versobering van salderen. Het meeste verbruik hebben we naar verwachting in de ochtend en aan het einde van de middag. In principe is er vrijwel geen schaduwval vanuit het zuiden en westen. Aan de oostzijde gaat nog gebouwd worden en is dus nog onbekend.

Om flexibel te blijven en de panelen afzonderlijk te kunnen monitoren heb ik het volgende systeem op het oog.
- 14x Trina Solar TSM-295
- 14x Solar Edge P300 optimizers
- Solar Edge SE4000H (HD-wave)

Mochten jullie andere ideeën/suggesties hebben dan zijn meer dan welkom!

Ik heb imiddels offerte voor deze opstelling ontvangen. Voor €5267 excl BTW inclusief montage, dat komt uit op €1,28/Wp. Is dat een beetje realistisch voor een installatie van deze omvang?
Beperkte ruimte en uit het zicht......
Mijn suggestie is 2×10 panelen oost west(3.3m×10m), maar klein beetje ballast nodig en komt maar 30 cm boven dak uit.
Een omvormer van 4 kW met twee mpp. Tien oost en tien west.
Plat dak is heel simpel dus lekker zelf doen.
Se zonder schaduw is leuk voor loggen per paneel maar verder zinloos

Dat is mijn suggestie, en ik persoonlijk zou dan ook nog gebruikte materialen kopen, kost geen 3000 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoster
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 17:29
Andre1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:16:
En zo te zien staan ze nu op Zuid georiënteerd. Dat is wel van belang om te weten.
Wat dan van belang is bij het plaatsen dat er 3x het hoogte verschil word aangehouden tussen de rijen in. zeker als je plek zat hebt.
Voorgestelde leg plan en huis orientatie gevisualiseerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fraI1Tf.png
Dus huis ligt meer iets van N/NW naar Z/ZO - Persoonlijk had ik verwacht dat de panelen niet volledig in de breedte van het huis zouden liggen maar meer op de Oost-West orientatie zoals reneeke1970 aangeeft
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:46:
Oh jij hebt het over zuid, wij denken in maximale vulling van dak dus oost west haha.
Merk wel dat jij dus eigenlijk totaal geen kaas gegeten hebt van zonnepanelen. Geeft ook niks maar ik zou me even goed verdiepen want jij hebt een gouden dak met heel veel mogelijkheden.
Ik doe mijn best om zoveel kaas te eten als ik kan, heb geduld met me reneeke1970 _/-\o_
Andre1973 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 15:16:
SF is 1257 x 977 x 35.
t voordeel van SE is ook dat er bij kleine schaduwen en wolken er net iets meer uit de panelen kan worden gehaald, ook zijn de verschillen in Wp per paneel niet meer van invloed op de opwek.
Ook is de string spanning en de string stroom altijd geoptimaliseerd waardoor de omvormer er makkelijker (met minder verlies) er AC van kan maken, en de verliezen in de DC worden beperkt.
Dus volgens jou heeft het zeker nut ook bij SF panelen?
Reden van de vraag is dat reneeke1970 dat iets anders adviseerd
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:38:
Bij sf is het niet nodig, is andere techniek dan poly of mono panelen. De extra opbrengst is marketing praat.
Maar het klopt wel dat als er een heel slecht paneel tussen zou zitten dat de optimisers ervoor zorgen dat de rest dan ook niet slecht gaat presteren. Daar zit de mogelijke winst.
Maar ook dat risico is met sf nihil doordat je met veel korte stringent werkt, dus er kan maar verlies optreden in een klein deel van je systeem
Of begrijp ik het niet goed :?
reneeke1970 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:46:
Zou ook zeker minstens vijf offerte zien te krijgen en veel info over verschillende systemen

Één er van moet zijn helemaal vol met sf met een sma omvormer van 15 kW
Alles oost west zetten.
Kijken wat dat kost en wat het je oplevert, overschot prijs is 11 ex cent kWh .
Dat is tenminste wat ik zo in gedachte heb als je nieuw materiaal wilt laten leggen
Tx ga ik mee aan de slag. Maar ik begrijp dus dat ik beter een paar panelen minder kan kiezen maar wel Oost-West orientatie dan meer panelen zoals nu voor gesteld in het plaatje hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
Goed nieuws voor schaduw management?: https://www.maximintegrat...ustries/solar-energy.html

Panelen met geintegreerde Tigo of SolarEdge bestaan al, deze uitvoering wordt met 3 optimizers per paneel ipv de gebruikelijke bypass diodes, zie hun 'white paper'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:16
S0epkip schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:01:
[...]

90% van "de verwachting" die door henzelf wordt bepaalt, die garantie durf ik je ook wel te geven hoor.
Op een 4720kW set is de voorspelling 4625kWh, en daar 90% van (4163kWh garantie). Niks mis mee toch?

Ik hoop geeneens gebruik te maken van die garantie, laat de zon maar 365 dagen een put in m'n reet schijnen! :+

[ Voor 14% gewijzigd door A3-D op 05-05-2017 14:37 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
Zou iemand mij kunnen helpen met een mooie indeling voor dit dakvlak?

Er liggen nu 4 CS 240 Wp op. Deze mogen vervallen (komen dan op de schuur).

Dit is het dakvlak Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iU0uzUk7m0fk2JHCfUZDFevs/thumb.jpg Ik wil dit op een nette manier (geen Tetris) vol leggen. Panelen van 1,0 bij 1,50 zouden redelijk passen en 1,0 x 1,60 zou denk ik pas te maken zijn (heb wel wat marge aan de randen). Rondom het raam blijft dan wel ruimte over.

Ik dacht zelf aan BenQ SunForte PM096B00 330 Wp, maar dan heb ik bovengenoemd "probleem".

Iemand een mooier idee hiervoor?

Dak ligt nagenoeg Zuid georiënteerd en heeft geen schaduw.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 05-05-2017 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:23:
[...]

Beperkte ruimte en uit het zicht......
Mijn suggestie is 2×10 panelen oost west(3.3m×10m), maar klein beetje ballast nodig en komt maar 30 cm boven dak uit.
Een omvormer van 4 kW met twee mpp. Tien oost en tien west.
Plat dak is heel simpel dus lekker zelf doen.
Se zonder schaduw is leuk voor loggen per paneel maar verder zinloos

Dat is mijn suggestie, en ik persoonlijk zou dan ook nog gebruikte materialen kopen, kost geen 3000 euro
Reneeke1970, bedankt voor de suggestie! Vanwege een ontluchting zouden in een oost-west opstelling 18-19 panelen geplaatst kunnen worden. Ik loop wel een risico indien de toekomstige bebouwing aan de oostzijde voor schaduwval gaat zorgen (helaas zijn de plannen nog niet bekend). Zou het dan uit voorzorg beter zijn om toch voor optimizers te gaan? Ik weet niet of de optimizers ook voor extra rendement zorgen bij (zeer) beperkte schaduwval en zichzelf over de gehele levensduur terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blissard schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:42:
Zou iemand mij kunnen helpen met een mooie indeling voor dit dakvlak?

Er liggen nu 4 CS 240 Wp op. Deze mogen vervallen (komen dan op de schuur).

Dit is het dakvlak [afbeelding] Ik wil dit op een nette manier (geen Tetris) vol leggen. Panelen van 1,0 bij 1,50 zouden redelijk passen en 1,0 x 1,60 zou denk ik pas te maken zijn (heb wel wat marge aan de randen). Rondom het raam blijft dan wel ruimte over.

Ik dacht zelf aan BenQ SunForte PM096B00 330 Wp, maar dan heb ik bovengenoemd "probleem".

Iemand een mooier idee hiervoor?

Dak ligt nagenoeg Zuid georiënteerd en heeft geen schaduw.
Passen deze niet in portrait? 1580 x 808
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-163-euro-sunsolar/
16x 210 = 3360 Wp
8x 38,6 Vmpp = 308,8 Vmpp

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
Ik heb een wellicht dom vraagje over de DC bekabeling, maar kon hier nog niet een goed antwoord op vinden.

Ik ga 40 DMEGC 290 Wp panelen met SE optimizers gebruiken in 2 strings. Nu hebben deze panelen 4 mm2 kabels en is het dan nog zinvol om de kabels van begin- en eindpunt van de string naar de omvormer 6 mm2 te kiezen ivm warmteontwikkeling en leidingverliezen. Afstand tot omvormer is ca 30m

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dene30 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:45:
[...]

Reneeke1970, bedankt voor de suggestie! Vanwege een ontluchting zouden in een oost-west opstelling 18-19 panelen geplaatst kunnen worden. Ik loop wel een risico indien de toekomstige bebouwing aan de oostzijde voor schaduwval gaat zorgen (helaas zijn de plannen nog niet bekend). Zou het dan uit voorzorg beter zijn om toch voor optimizers te gaan? Ik weet niet of de optimizers ook voor extra rendement zorgen bij (zeer) beperkte schaduwval en zichzelf over de gehele levensduur terug verdienen.
Extra rendement zonder schaduw is nihil.
Ik heb ze zelf van tigo maar ook van hosola heb je ze rond de 50 euro per paneel. Later tussen klikken is makkie, zeker met plat dak.
Ik zou eerst je log grafiek afwachten voordat je ze plaatst.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mister B schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:56:
Ik heb een wellicht dom vraagje over de DC bekabeling, maar kon hier nog niet een goed antwoord op vinden.

Ik ga 40 DMEGC 290 Wp panelen met SE optimizers gebruiken in 2 strings. Nu hebben deze panelen 4 mm2 kabels en is het dan nog zinvol om de kabels van begin- en eindpunt van de string naar de omvormer 6 mm2 te kiezen ivm warmteontwikkeling en leidingverliezen. Afstand tot omvormer is ca 30m
Twee string parallel is dubbele stroom, ik heb voor dat kleine prijs verschil 6 mm2 genomen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
mgroen81 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:41:
[...]

Okay, interessant inderdaad. Wordt wel weer iets duurder.
Optie 4 wordt lastig aangezien de bomen allemaal van de buren zijn.
[...]

Het zou op 3 fase aangesloten kunnen worden.
[...]

Ik speel wel met het idee om alles dan op 1 omvormer te zetten die dan flink ondergedimensioneerd is.
Alleen nog even goed uitrekenen welke omvormer we dan moeten kiezen.
Je komt dan met 56 panelen op ongeveer 14000 kWp. SolarEdge mag tot 135% overgedimensioneerd worden.
Dus ik denk dat het wel op de SE10K kan dan.
Dit onderdimensioneren houdt dit dan ook in dat je piek opbrengst op topdagen ook afgevlakt wordt.

Haik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
AUijtdehaag schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:53:
[...]

Passen deze niet in portrait? 1580 x 808
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-163-euro-sunsolar/
16x 210 = 3360 Wp
8x 38,6 Vmpp = 308,8 Vmpp
Voor de vulling van het dakvlak is dit een mooie optie. Ik kom aan 13 panelen (5 op de onder en boven rij, 3 op de hoogte van het dakraam. past wel erg mooi rond het dakraam en zorgt ook voor een mooi overschot.
13x210 = 2730 Wp . Welke omvormer zou daarbij passen? (liefst voor 16a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blissard
13 panelen is helaas niet goed gelijk deelbaar door 2. Anders had ik een SMA geadviseerd van markplaats en kun je nog uitbreiden op de andere kant.

Neem dan maar gewoon een hosola 2500 of 3000 MTL (met 2x mppt ingang, 1 string van 6 en 1 string van 7)
http://www.sun-solar.nl/i...tegorie/omvormers/page/2/

Weet je zeker dat het 4m60 breed is en geen 4m85 (en een beetje) ?
16 zou wel mooier zijn (gelijk deelbaar door 2)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-05-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@AUijtdehaag Nee, dat weet ik helaas heel zeker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Mister B schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:03:
[...]

Dit onderdimensioneren houdt dit dan ook in dat je piek opbrengst op topdagen ook afgevlakt wordt.
Nee, dat niet want de panelen op NO geven niet zoveel vermogen en ook niet op dezelfde tijd als de panelen op ZW.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blissard
Voor iets meer WP zou je ook kunnen kijken naar de Panasonic Hit-245
http://shop.winkelman-zon...-N245%20SJ25%20245Wp.html

Kost je wel meer centjes voor wat meer Wp.

Een nog minder hoog paneel maar breder is de Panasonic hit 295
http://shop.winkelman-zon...95%20SJ46%20%20295Wp.html
Alleen dan krijg je nog meer open tussenruimte tussen de rijen onderling.

Maar ik zou het (persoonlijk) betaalbaar houden met ECsolar 210 Wp.

Of dakraam eruit en:
12x 275 Wp Ec solar (3300 Wp) (2 stringen van 6) Indien nog leverbaar
12x 295 Wp Panasonic hit (3540 Wp) (2 stringen van 6)
SMA 5000 TL-21 en de noordkant volleggen met SF-175 S. Met nieuw passend dakraam.
Is dan "bijna" hetzelfde als mijn dak :*)

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:01
HenkS_ schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:01:
Goed nieuws voor schaduw management?: https://www.maximintegrat...ustries/solar-energy.html

Panelen met geintegreerde Tigo of SolarEdge bestaan al, deze uitvoering wordt met 3 optimizers per paneel ipv de gebruikelijke bypass diodes, zie hun 'white paper'.
Ik heb er al 22 besteld voor een klusje, al ben ik zelf nog niet helemaal overtuigd van hoe goed het werken gaat. Maar dat gaan we vanzelf zien als het geplaatst is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-10 09:50
Sjors81 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:12:
ik ben van plan om op korte termijn zonnepanelen te plaatsen. Mijn voorkeur (met name vanwege het uiterlijk) gaat uit naar CIGS-panelen. Ons dak ligt volledig op het zuiden met in het midden een dakkapel. Dak zelf is 12 meter breed en 6 meter hoog, Dakkappel zit precies in het midden en is circa 2,5 m breed 1 meter hoog. Qua dakoppervlak is het geen probleem, liefst heb ik ze niet verdeeld over het dak maar aan 1 kant van de dakkapel. Deze dakkapel kan dus wel voor enige schaduwinval zorgen. Zover ik weet hebben de CIGS-panelen in ieder geval een hogere opbrengst bij schaduw/bewolking. Verbruik is circa 3000kwh en wil daarom ongeveer 20 panelen van 170wp gaan plaatsen. Vinden jullie optimizers de moeite waard gezien de situatie? Klopt het dat deze alleen aangesloten moeten worden op de panelen die in de schaduw vallen en dus niet voor allemaal?
Nog net binnen het jaar eindelijk de panelen liggen! Vanwege de leveringsperikelen uiteindelijk niet voor sf gekozen maar voor monopanelen. Mijn installateur kon als alternatief voor de sf tegen een gunstige prijs panelen van astro energy leveren. Het is uiteindelijk 18x 280wp (5.040wp) geworden icm de nieuwe sma sunnyboy 5.0 voor € 5.200 incl btw/4.300 ex btw). Mannen zijn vanochtend vroeg met 3 man sterk begonnen en om 16:00 zag ik de eerste teruglevering! Iedereen op het forum hier heel erg bedankt voor alle tips en advies!

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/sgu0x4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheJoster schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 13:40:
[...]

Voorgestelde leg plan en huis orientatie gevisualiseerd:
[afbeelding]
Dus huis ligt meer iets van N/NW naar Z/ZO - Persoonlijk had ik verwacht dat de panelen niet volledig in de breedte van het huis zouden liggen maar meer op de Oost-West orientatie zoals reneeke1970 aangeeft

[...]

Ik doe mijn best om zoveel kaas te eten als ik kan, heb geduld met me reneeke1970 _/-\o_

[...]

Dus volgens jou heeft het zeker nut ook bij SF panelen?
Reden van de vraag is dat reneeke1970 dat iets anders adviseerd

[...]

Of begrijp ik het niet goed :?

[...]

Tx ga ik mee aan de slag. Maar ik begrijp dus dat ik beter een paar panelen minder kan kiezen maar wel Oost-West orientatie dan meer panelen zoals nu voor gesteld in het plaatje hierboven?
Nee ik zeg niet minder panelen, helemaal vol haha, ben verslaafd......
Jou plaatje geeft het beste rendement voor de panelen. Oost west geeft minder rendement maar je kunt meer plaatsen omdat je geen onderlinge schaduw hebt, en totaal geeft dat meer opbrengst.
Dus ik zou zeggen ontdek wat het kost om helemaal vol te leggen, en wat je ermee verdient, deel saldeer en deel overschot prijs. Als het financieel oke is gewoon doen.
Zeg je nee ik wil zeker niet zoveel opwekkend dan kun je stap terug doen in panelen en dan op de beschikbare ruimte te kijken hoe het beste rendement te krijgen.
Een leuk voorbeeld kan ook zijn zoals op jou plaatje de onderste drie rijen laten staan en het bovenste deel van je dak oost west zetten. En helemaal achteraan panelen steiler zetten dan vooraan. Je krijgt zo een spreiding over de hele dag en verschillende jaar getijden. Omdat de panelen nooit tegelijk vermogen geven kun je met kleinere omvormer af.
Ik hoor jou denken hoe kan dat......
Met sf als voorbeeld komen er acht panelen in serie, dat noemen we string.
Een string moet alle panelen zelfde richting en hoek hebben.
Op deze manier mag je meerdere string maken maar totaal andere richting en hoek geven. De meerdere stringen zet je vervolgens parallel aan elkaar.
Stringen moeten wel gelijk zijn, het voltage is dan hetzelfde. Hoe meer zon hoe meer vermogen en dat word meer stroom ampère, al die stromen worden bij elkaar geteld en zo loopt het vermogen op in de omvormer.
Voor bovenstaand voorbeeld kun je overigens geen installateur vinden, veel te lastig voor ze haha
Worden ze zenuwachtig met garantie opbrengst Enzo.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wij plaatsen gerust O-W en Z op een dak hoor! geen punt!

Ik zou O-W plaatsen en dan eventueel aan de N kant beginnen (niet in het midden), wel naar O en W uitvullen en dan een rechthoekig blok maken.
Als je dat doet kan je altijd met een aantal systemen (fusion bijvoorbeeld) gewoon nog verder bouwen, ook met een ander paneel desnoods, als je het nu niet geheel wil vol leggen.

Maar vol leggen en gebruiken voor alles wat nu ook gas / benzine diesel gebruikt zou ik doen en als dat verandert lekker terug leveren en die centen vangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mister B schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:56:

Nee, je omvormer heeft twee mc4 aansluitingen, je A blijft gelijk, de kabels van de optimizers zijn ook 4mm2 en volgens SE mag je de kabels 100m lang maken. Het zal dus niks uitmaken, maar het kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 17:37
Kijk ik vind een stuk pijp van ruim 5 meter maar wat motje er nou mee na 3 dagen viel het kwartje. Vogelpoep is van nu af aan KANSLOOS.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qll20F1.jpg

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Snarfie31
Ik zie nog een maagdelijk leeg platdak?
(voor een l/w warmtepomp en nog meer PV)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-05-2017 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snarfie31
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 11:20:
@Snarfie31
Ik zie nog een maagdelijk leeg platdak?
Eh niet zo maagdelijk achterste 2 Bisoletjes. Ook nog eens bijna pal zuid eerst even sparen voor de electra auto. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q9AwabD.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Snarfie31 op 06-05-2017 18:34 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Die buren van jou zijn ook echt wijs met hun paneeltjes he? Leverd lekker op !

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:10:
Misschien hebben ze wel optimisers....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Rol-Co schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:10:
Foto is bijna 2 jaar geleden genomen was toen storm ziet er alweer keurig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 19:59
No Hands schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 07:41:
[...]

Nee, je omvormer heeft twee mc4 aansluitingen, je A blijft gelijk, de kabels van de optimizers zijn ook 4mm2 en volgens SE mag je de kabels 100m lang maken. Het zal dus niks uitmaken, maar het kan ook geen kwaad.
Het kan zeker wel helpen, want je hebt verliezen per strekkende meter kabel en de mate van verlies is afhankelijk van de diameter van de kabel.
Dus elke meter die je met dikkere kabel uitvoert, scheelt in de verliezen.
Verlies P = I^2 * R.
En R is bij 4mm^2 per lengte kabel gewoon hoger dan bij 6mm^2 kabel die even lang is. (gegeven dat het hetzelfde materiaal is natuurlijk)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:00
ben er uit....op mijn dak op zuid/oost 5 x 5 meter (iets wat speling) komt iig geen dakraam :)
wat er wel opkomt is 15 x Amerisolar Poly 270Wp zonnepanelen op een Hosola bright 3680MTL ( 2mppt ) omvormer met wifi. 2 of 3 optimizers erop ivm dakkapel van de buren.
Dak ligt dan lekker vol en als ik een dakraam wil komt die wel op de voorzijde.

mag van vrouw echt niet zelf aanleggen dus ik laat het maar doen. zorg minder en was minder duur dan ik verwachte

wist btw niet dat je BTW kon terugvorderen dus dat is ook weer mooi meegenomen

[ Voor 21% gewijzigd door Joris v L op 06-05-2017 17:08 ]

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 17:01:
ben er uit....op mijn dak op zuid/oost 5 x 5 meter (iets wat speling) komt iig geen dakraam :)
wat er wel opkomt is 15 x Amerisolar Poly 270Wp zonnepanelen op een Hosola bright 3680MTL ( 2mppt ) omvormer met wifi. 2 of 3 optimizers erop ivm dakkapel van de buren.
Dak ligt dan lekker vol en als ik een dakraam wil komt die wel op de voorzijde.

mag van vrouw echt niet zelf aanleggen dus ik laat het maar doen. zorg minder en was minder duur dan ik verwachte

wist btw niet dat je BTW kon terugvorderen dus dat is ook weer mooi meegenomen
Is het niet beter om omvormer te nemen die één string van 15 aan kan ipv 1×7+1×8 ? Scheelt een 2 procent rendement schat ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
zal het eens voorleggen bij de installateur. ze komen in 3 rijen van 5 te liggen btw

aan wat voor een omvormer moet ik denken dan???

[ Voor 55% gewijzigd door Joris v L op 06-05-2017 18:07 ]

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:02:
zal het eens voorleggen bij de installateur. ze komen in 3 rijen van 5 te liggen btw

SMA SB3600TL21

Edit...
Neem een 4000TL21

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 06-05-2017 19:11 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 18:02:

Zijn je panelen 38voc? Keer 15 plus wat extra in de winter is een 630 volt, kom je aan een sma of stecagrid.
Je leverancier weet dat wel als het goed is. Krijg je alleen wel meer prijs van 400 euro ben ik bang

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
weet inderdaad niet of ik dat er voor over heb.......zit al over mijn max krijg ik thuis ruzie denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 19:20:
weet inderdaad niet of ik dat er voor over heb.......zit al over mijn max krijg ik thuis ruzie denk ik
Je zou ook panelen met een hoger voltage kunnen nemen, probleem ook opgelost. Het hele punt is jij hebt er twee met optimiser,komen die echt in de schaduw valt daar de spanning van weg. Blijft er maar van zes panelen over, ongeveer 180/190 volt, het werkt wel maar beslist niet optimaal.
Misschien zo maar gedachte, waarom niet 13in een string op een tl ipv mtl hosola,en de twee in de schaduw op een micro omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
vanochtend gekeken en rond 10 uur komt de zon over ons dak heen en zullen er 2 in de schaduw liggen, een uur later liggen die nog maar voor de helft in de schaduw en weer een uur later staat alles vol in de zon. Verder geen schaduw gedurende de gehele dag.

Arggggg offerte was goed en nu begin ik weer te twijfelen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Joris v L op 06-05-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 20:16:
vanochtend gekeken en rond 10 uur komt de zon over ons dak heen en zullen er 2 in de schaduw liggen, een uur later liggen die nog maar voor de helft in de schaduw en weer een uur later staat alles vol in de zon. Verder geen schaduw gedurende de gehele dag.

Arggggg offerte was goed en nu begin ik weer te twijfelen :+
Sorry.....
Maar een micro omvormer is niet veel duurder dan twee optimiser,en je omvormer met één mpp is ietsje goedkoper.
Ik zou er nog nachtje over slapen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
ga dit zeker voorleggen. Die micro omvormers zijn idd niet duur en zie een tl staan die ook nog eens goedkoper is HoSola Smart 3000 TL-(Singel fase) Omvormer maar die is dan zeker weer te licht voor 13 x 270 = 3510 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:02:
ga dit zeker voorleggen. Die micro omvormers zijn idd niet duur en zie een tl staan die ook nog eens goedkoper is HoSola Smart 3000 TL-(Singel fase) Omvormer maar die is dan zeker weer te licht voor 13 x 270 = 3510 W
Als je pal zuid zit wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
zit echt op zuid/oost dus dan zou deze omvormer wel kunnen
wordt ik alweer wat vrolijker van hehe maandag maar ff bellen met Sun-solar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 21:37:
zit echt op zuid/oost dus dan zou deze omvormer wel kunnen
wordt ik alweer wat vrolijker van hehe maandag maar ff bellen met Sun-solar :)
Scheelt toch 150 euro, als hij veel gaat aftoppen kun je altijd nog twee panelen extra op een aps zetten, maar zuid oost zal het wel mee vallen inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Lookie lookie, nieuwe panelen liggen op dakkie!
Sonnw
12x290wp JaSolar Mono :-)

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Gisteren heb ik hier in plaats voor de SE 4000 een SE 5000 HD wave aan de muur geschroefd.
Vandaag de eerste dag, en gelijk full power. De Panasonic HIT panelen lopen bijna naar hun nominale vermogen van 245 W. Dit mede dankzij de lage temperatuur coeffiecient van -0,29% op vermogen.
6,809 kWh/kWh gedraaid, ik ben er heel blij mee. :) Vorig jaar was mijn beste dag 7,2 kWh/kWp, denk dat ik op een mooie koude dag met "knetter blauwe droge lucht" in juni/juli wel 7,5 kWh/kWp kan draaien

Afzagen zal niet zo gauw meer gebeuren, en weer naalden ... :P Nee, niet vandaag.
Wel vreemd is de hoge temperatuur in het display, bij opstart 12 graden warmer als de omgeving.

Kom ik denk ik later nog op terug. Ik ben niet de enige met een HD wave met dit probleem volgens @Jerrythafast. Dereting op temperatuur als het warmer wordt in de garage kan dan voorkomen volgens de specs vanaf 50 C. Als de droger en wasmachine daar draaien met buiten 30+ C is de temperatuur daar soms 27 C.
Om dit een beetje omlaag te krijgen het "koelblok" (4 stuks 50*50 mm fans op rij) er tijdelijk onder gehangen.
Start 09.00 h stop 19.00h, dat verklaart de dip in temperatuur.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PqvnPF7h.png

Zo ziet de binnenkant er uit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/56WLG8Vh.jpg
De onderzijde
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zXzzuzih.jpg
Display print
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JGjUOr5h.jpg
De binnenzijde van de kunststof cover, geheel verkoperd voor afscherm doeleind denk ik
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oQewWn4h.jpg
Gemonteerd en draaiend, opstart niet geheel vlekkeloos, met name pairing lukte niet in een keer.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FH579iDh.jpg

Detail micro SD printje om parameters te laden (Nederland)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g8897A5h.jpg

[ Voor 120% gewijzigd door Gasschuif op 07-05-2017 01:31 . Reden: Plaatjes bijgevoegd ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 19:53:
[...]

Je zou ook panelen met een hoger voltage kunnen nemen, probleem ook opgelost. Het hele punt is jij hebt er twee met optimiser,komen die echt in de schaduw valt daar de spanning van weg. Blijft er maar van zes panelen over, ongeveer 180/190 volt, het werkt wel maar beslist niet optimaal.
Misschien zo maar gedachte, waarom niet 13in een string op een tl ipv mtl hosola,en de twee in de schaduw op een micro omvormer?
heb nog een mail gehad van de installateur

Hallo Joris,

Bij die foto om 10:00u staat de zon nog zo ver naar achteren dat de opbrengst niet zoveel zal zijn. Daar zal het verlies reuze meevallen.

Om 11:00u zie ik de schaduw gelijk met het dakkapel lopen en is de zon dus aan deze kant van het dak. Dan begint de opbrengst leuk toe te nemen en is optimizers pas zinvol. Nu zit er bovenin een pijpje wat ook voor een baantje schaduw zorgt. Waar is die schoorsteen van? Als die niet van de CV ketel is maar van afzuiging dan kan misschien vervangen of verplaatst worden, dat is altijd beter dan een optimizer toepassen. Anders zou ik de 3 rechtse panelen een optimizer aanbevelen

Kan ik er nu ook 12 aan een LT hangen en dan de 3 rechtse aan een micro omvormer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:24:
[...]

heb nog een mail gehad van de installateur

Hallo Joris,

Bij die foto om 10:00u staat de zon nog zo ver naar achteren dat de opbrengst niet zoveel zal zijn. Daar zal het verlies reuze meevallen.

Om 11:00u zie ik de schaduw gelijk met het dakkapel lopen en is de zon dus aan deze kant van het dak. Dan begint de opbrengst leuk toe te nemen en is optimizers pas zinvol. Nu zit er bovenin een pijpje wat ook voor een baantje schaduw zorgt. Waar is die schoorsteen van? Als die niet van de CV ketel is maar van afzuiging dan kan misschien vervangen of verplaatst worden, dat is altijd beter dan een optimizer toepassen. Anders zou ik de 3 rechtse panelen een optimizer aanbevelen

Kan ik er nu ook 12 aan een LT hangen en dan de 3 rechtse aan een micro omvormer??
Jazeker, twaalf is optimaal, dat is ongeveer 360 volt.
Alleen aps micro omvormer is er alleen duo geloof ik. Dus even ander merk zoeken die enkel is.
Of een aansluiting leeg laten van de aps,die werken wel heel goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
hij voert het merk Envertech en heeft 2 micro omvormers daarvan waarvan deze de Envertech EVT248 al geschikt is vanaf 1 paneel. De andere is de Envertech EVT500 micro omvormer
prijs maakt niet zoveel meer uit want het prijsverschil van de TL + optimizers is zoizo meer dan die van de micro omvormer dus is een winwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:42:
hij voert het merk Envertech en heeft 2 micro omvormers daarvan waarvan deze de Envertech EVT248 al geschikt is vanaf 1 paneel. De andere is de Envertech EVT500 micro omvormer
prijs maakt niet zoveel meer uit want het prijsverschil van de TL + optimizers is zoizo meer dan die van de micro omvormer dus is een winwin
Zie ze inderdaad op zijn site, verder is het voor mij onbekend merk.
Aps heeft hij ook, zijn bij hem alleen tikje aan de prijs.....
Maar die hebben zich wel in praktijk bewezen, in praktijk doen ze het beter dan in theorie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
Gasschuif schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:31:
Gisteren heb ik hier in plaats voor de SE 4000 een SE 5000 HD wave aan de muur geschroefd.
Vandaag de eerste dag, en gelijk full power. De Panasonic HIT panelen lopen bijna naar hun nominale vermogen van 245 W. Dit mede dankzij de lage temperatuur coeffiecient van -0,29% op vermogen.
6,809 kWh/kWh gedraaid, ik ben er heel blij mee. :) Vorig jaar was mijn beste dag 7,2 kWh/kWp, denk dat ik op een mooie koude dag met "knetter blauwe droge lucht" in juni/juli wel 7,5 kWh/kWp kan draaien

Afzagen zal niet zo gauw meer gebeuren, en weer naalden ... :P Nee, niet vandaag.
Wel vreemd is de hoge temperatuur in het display, bij opstart 12 graden warmer als de omgeving.

Kom ik denk ik later nog op terug. Ik ben niet de enige met een HD wave met dit probleem volgens @Jerrythafast. Dereting op temperatuur als het warmer wordt in de garage kan dan voorkomen volgens de specs vanaf 50 C. Als de droger en wasmachine daar draaien met buiten 30+ C is de temperatuur daar soms 27 C.
Om dit een beetje omlaag te krijgen het "koelblok" (4 stuks 50*50 mm fans op rij) er tijdelijk onder gehangen.
Start 09.00 h stop 19.00h, dat verklaart de dip in temperatuur.

Nice 8)
Jammer dat je er meteen koeling onder gezet had :9 , ik had graag willen zien/weten tot welke temperatuur die gegaan zou zijn bij de mooie dag van gisteren.
Een externe fan werkt behoorlijk verlagend, zoals ook te zien is bij mij op 30/4 na 11:45, gister heb ik bewust de fan niet aangezet, aangezien ik nog met de installateur (en zij met SE) bezig zijn m.b.t. de hoge temperatuur.

Ik vraag me wel af hoe ik derating zou kunnen waarnemen, gister niet op de max geweest, maar dat kan ook komen door de hogere buiten temperatuur of dat het toch niet helemaal strak blauw was... (lichte waas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
reneeke1970 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 09:59:
[...]

Zie ze inderdaad op zijn site, verder is het voor mij onbekend merk.
Aps heeft hij ook, zijn bij hem alleen tikje aan de prijs.....
Maar die hebben zich wel in praktijk bewezen, in praktijk doen ze het beter dan in theorie.
zie veel APS voorbijkomen en ook veel voor 199 euro. neem aan dat ik voor 3 panelen 2 APS moet hebben.
als ik 1 Envertech EVT248 en 1 Envertech EVT500 neem scheelt dat weer in aanschaf maar gezien de tijd dat ze hun werk doen toch maar voor de APS kiezen.

Zal wel een mail uitzetten en kijken wat hij te zeggen heeft hierover.

BVD gaat zeker betere resultaten opleveren dan die 15 aan de 3680MTL _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Hoe kom je aan deze weergave van het SE portaal???

En ik zie ook dat je 5 minuten logging hebt, is dat alleen bij de HD wave?
Ik heb de normale SE, maar krijg me output niet hoger dan 15 minuten.
Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen?

Trouwens nette omvormer, zo te zien best compact!

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wetsteyn schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 22:52:
Lookie lookie, nieuwe panelen liggen op dakkie!
[afbeelding]
12x290wp JaSolar Mono :-)
En zitten ze ook nog op iets aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@DJKroon
Weergave in SE portal: Layout kiezen, Playback tonen

Voor 5 minuten logging in PVoutput moet je een donatioe doen, daarna kan je in de PVoutput settings het op 5 minuten instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Rouske schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:16:
[...]

Nice 8)
Jammer dat je er meteen koeling onder gezet had :9 , ik had graag willen zien/weten tot welke temperatuur die gegaan zou zijn bij de mooie dag van gisteren.
Een externe fan werkt behoorlijk verlagend, zoals ook te zien is bij mij op 30/4 na 11:45, gister heb ik bewust de fan niet aangezet, aangezien ik nog met de installateur (en zij met SE) bezig zijn m.b.t. de hoge temperatuur.

Ik vraag me wel af hoe ik derating zou kunnen waarnemen, gister niet op de max geweest, maar dat kan ook komen door de hogere buiten temperatuur of dat het toch niet helemaal strak blauw was... (lichte waas).
Ik zal op een mooie dag de koeling eens uitschakelen, kan ik zien wat de max gaat worden bij zeg 4,6kW
70 graden bij jou is best wel pittig naar mijn idee, ik heb de oude SE nooit boven de 45 C gezien.
Laat ik dan wel weten.

Edit:
Derating kun je zien als de spanning omhoog loopt, (off MPP) en het maximum vermogen van de inverter nog niet is bereikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 07-05-2017 13:10 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Rouske schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:34:
@DJKroon
Weergave in SE portal: Layout kiezen, Playback tonen
Die mis ik dus, ik kan alleen het home screen opvragen en de panelen, maar geen layout en playback.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik hen bovenin maar 2 pictogrammen staan.
Voor 5 minuten logging in PVoutput moet je een donatioe doen, daarna kan je in de PVoutput settings het op 5 minuten instellen.
Toch maar is overwegen dan, het is wel leuk om voltage en temperatuur bij te hebben.
Met die 15 minuten opbrengst wordt alles afgevlakt

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
DJKroon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:42:
[...]
Die mis ik dus, ik kan alleen het home screen opvragen en de panelen, maar geen layout en playback.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik hen bovenin maar 2 pictogrammen staan.
Ik zie wel dat het uitmaakt via welk device je inlogt op de SE website.

Ik heb de rechten via de installateur laten aanpassen, naar volledig (User role: Volledige toegang), standaard krijg je inderdaad User role: Dashboard & Layout.

Maar op mijn telefoon (Android) en Ipad zie ik die extra balk ook niet en ook niet alle 6 de iconen... alleen via de laptop zie ik onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://lscnma-db3pap001.files.1drv.com/y4mouC1qBcoRp7KPBnv6wBZVo066rnZn83u5_bBqjeWnBiRWeJFRbZylusTLf18G_UdJE3seM4javYtFGRVdv-eYukS4BBrknMUX69sw56tHGHBVMx8-HJRdWRD_AQqolOI3lZ0ANdx35f8d1C1yGh-KST_wgrMHyq7U36wtoiH9mPwkTrpmLR7bc5e-uGalHFWDQ2d3ucCFQTbbImpM5i-NQ?width=814&height=556&cropmode=none

[ Voor 27% gewijzigd door Rouske op 07-05-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Rouske schreef op zondag 7 mei 2017 @ 12:06:
[...]

Ik zie wel dat het uitmaakt via welk device je inlogt op de SE website.

Ik heb de rechten via de installateur laten aanpassen, naar volledig (User role: Volledige toegang), standaard krijg je inderdaad User role: Dashboard & Layout.
Op de laptop zie ik dus 6 iconen bovenin, terwijl via de telefoon of Ipad het er maar 2 of 3 zijn.

Als je Layout kiest, zou je onder dat icoon een extra balk moeten zien, waar Stamboom, Payback tonen, en nog wat zaken staan.
Maar op mijn telefoon en Ipad zie ik die extra balk ook niet... alleen dus via de laptop.
Dan vermoed ik dat ik geen volledige toegang heb.
Dat zou het dan moeten verklaren.
Ik ga contact opnemen met mijn verkooppunt om die toegang wel te krijgen.
Bedankt voor de info :*)

Edit: Inderdaad, op de computer krijg je een andere webinterface te zien.
Wel gaaf die playback, je kan precies het momentele vermogen van het paneel zien.
Deze functie miste ik echt bij solaredge, maar voldoet boven verwachting! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door DJKroon op 07-05-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:22:
[...]

zie veel APS voorbijkomen en ook veel voor 199 euro. neem aan dat ik voor 3 panelen 2 APS moet hebben.
als ik 1 Envertech EVT248 en 1 Envertech EVT500 neem scheelt dat weer in aanschaf maar gezien de tijd dat ze hun werk doen toch maar voor de APS kiezen.

Zal wel een mail uitzetten en kijken wat hij te zeggen heeft hierover.

BVD gaat zeker betere resultaten opleveren dan die 15 aan de 3680MTL _/-\o_
Inderdaad twee aps nodig, elders vind ik ze voor 180.
Werken echt goed, heb er zelf vier panelen mee hangen en doen acht procent beter dan string omvormer. Als ik het geld had deed ik alle panelen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matjepet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-10 00:20
Ik zou ook graag gebruik maken van de expertise in dit forum tbv de oriëntatie van zonnepanelen en dan met name mbt de minimaal benodigde ruimte.

Als ik voor mijn situatie (dak 7,35mx5,2m met dakraam en schoorsteen - zie afbeelding) de zonnepanelen portrait oriënteer, dan kan ik volgens mij het dak redelijk optimaal vol leggen (18 stuks - zie afbeelding) , maar wellicht zit ik dan net op het randje wat volgens (sommige) installateurs mogelijk is.
Onder het dakraam heb ik namelijk van onderkant dak (tpv goot) tot aan dakraam ongeveer 1,75m (5 dakpannen), echter zit een deel van de 5e dakpan onder de loodslab van het dakraam (zie foto). Kan hier een zonnepaneel van 1,65m geplaatst worden (tijdelijk loodslab omhoog om haken te plaatsen?)?
De installateur, waar we nu een offerte van hebben gekregen (18x TrinaSolar Mono 275Wp, SolarEdge SE 4K), geeft namelijk in 2e instantie aan dat er minimaal 1 dakpan aan de onderkant en bovenkant (en zijkant) vrij moet zijn en dus zou een zonnepaneel portrait niet passen. De installateur geeft aan dat er in onze situatie wel 12 stuks passen (landscape).

Hetzelfde issue heb ik aan de zijkant van het dakraam. Hier heb ik ongeveer 4,2m de ruimte. Dit is inclusief de zijdakpan (van ongeveer 30cm). Kunnen hier 4 panelen van ongeveer 1,0m breed op geplaatst worden. Met dezelfde redenatie van de installateur zou het hier ook niet passen.

Ik lees op internet dat dit wellicht te maken heeft met windturbulentie bij de dakranden en afvoer van regenwater, wat dan wellicht over dakgoot heen kan lopen.

Zijn er binnen dit forum ervaringen met gelijkwaardige krappe ruimtes (bijvoorbeeld onder een dakraam en zijkant dak) die wel uitgevoerd zijn. Zoja, hebben jullie toevallig namen van installateurs in regio (Oost) Brabant, die dit hebben uitgevoerd?
Ik wil het liefst zoveel mogelijk panelen op het dak (dus liever 18 dan 12), maar het moet natuurlijk wel uitvoerbaar zijn.

Afmeting dak

Zonnepanelen op dak

Ruimte onder dakraam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
matjepet schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:56:
Ik zou ook graag gebruik maken van de expertise in dit forum tbv de oriëntatie van zonnepanelen en dan met name mbt de minimaal benodigde ruimte.

Als ik voor mijn situatie (dak 7,35mx5,2m met dakraam en schoorsteen - zie afbeelding) de zonnepanelen portrait oriënteer, dan kan ik volgens mij het dak redelijk optimaal vol leggen (18 stuks - zie afbeelding) , maar wellicht zit ik dan net op het randje wat volgens (sommige) installateurs mogelijk is.
Onder het dakraam heb ik namelijk van onderkant dak (tpv goot) tot aan dakraam ongeveer 1,75m (5 dakpannen), echter zit een deel van de 5e dakpan onder de loodslab van het dakraam (zie foto). Kan hier een zonnepaneel van 1,65m geplaatst worden (tijdelijk loodslab omhoog om haken te plaatsen?)?
De installateur, waar we nu een offerte van hebben gekregen (18x TrinaSolar Mono 275Wp, SolarEdge SE 4K), geeft namelijk in 2e instantie aan dat er minimaal 1 dakpan aan de onderkant en bovenkant (en zijkant) vrij moet zijn en dus zou een zonnepaneel portrait niet passen. De installateur geeft aan dat er in onze situatie wel 12 stuks passen (landscape).

Hetzelfde issue heb ik aan de zijkant van het dakraam. Hier heb ik ongeveer 4,2m de ruimte. Dit is inclusief de zijdakpan (van ongeveer 30cm). Kunnen hier 4 panelen van ongeveer 1,0m breed op geplaatst worden. Met dezelfde redenatie van de installateur zou het hier ook niet passen.

Ik lees op internet dat dit wellicht te maken heeft met windturbulentie bij de dakranden en afvoer van regenwater, wat dan wellicht over dakgoot heen kan lopen.

Zijn er binnen dit forum ervaringen met gelijkwaardige krappe ruimtes (bijvoorbeeld onder een dakraam en zijkant dak) die wel uitgevoerd zijn. Zoja, hebben jullie toevallig namen van installateurs in regio (Oost) Brabant, die dit hebben uitgevoerd?
Ik wil het liefst zoveel mogelijk panelen op het dak (dus liever 18 dan 12), maar het moet natuurlijk wel uitvoerbaar zijn.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Als je het dak vol wilt voor opbrengst, kan je beter 300-330wp panelen kiezen?
Als er dan wat minder passen, heb je toch nog een betere opbrengst dan met de 275wp panelen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@matjepet
Op 1m80 past natuurlijk een paneel van 1m65. Een dak van rand tot rand vol, is gewoon het mooiste.

Als je er vrees van hebt, waarom dan niet de ECsolar 210 Wp (1580 x 808)
Sun-solar zit in oost Brabant.

Ik heb onder mijn dakraam, 2600 zitten. Daar zitten ook 2x SF in portrait van 2514 totaal
Klik op het plaatje WP-N in mijn signature.
Moet er wel bij zeggen dat ik alle rails anders gemonteerd heb. (laag op het dak, praktisch op de dakpannen)
https://www.mupload.nl/img/frxctk3bqqagd.jpg

SF-175 S zou misschien ook wel passen. (1257x977)
16 links naast je dakraam in portrait (4 rijen van 4 panelen)
2 erboven in landscape, 1 eronder in landscape en 4 (of 5) rechts van je dakraam in landscape.
Totaal: 24 stuks. (Maar dat wordt een tetris)

Of 15 links van je dakraam in landscape, en de rest ook zoals hierboven.
(zelf even narekenen)

Waarom Solar Edge? heb je veel schaduw? Of vind je logging per paneel mooi?
Heb je 1 of 3 fase?
Ik zie nog een mooi platdak op de andere kant.
18x gewone panelen is een mooie stringspanning voor een 3-fase SMA (met optitrac) en gooi het platdak ook nog even vol met SF op mppt 2

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-05-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 15:17
Ik heb hier 214 cm onder het dakraam, en heb er 2 panelen landscape onder zitten. Ruimte tot aan de dakrand is 14 cm (misschien zelfs minder), rails zitten normaal gemonteerd, en het hemelwater stroomt nog steeds prima de dakgoot in. Ook bij hoosbuien gaat dit nog prima.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Korte vraag, is dit een valide aansluitschema voor een serieschakeling, of beter doorlussen en met een plus of min aan het einde terug naar de omvormer?

Afbeeldingslocatie: http://i9.photobucket.com/albums/a84/r_sequence/pv_serie_zps11chklgd.jpg

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
AUijtdehaag schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:26:
[...]

En zitten ze ook nog op iets aangesloten?
Op een SMA 5000-TL21 met de garage erbij.
Garae

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
seq_uence schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:40:
Korte vraag, is dit een valide aansluitschema voor een serieschakeling, of beter doorlussen en met een plus of min aan het einde terug naar de omvormer?

[afbeelding]
Of het valide is weet ik niet maar ik heb het zo wel zitten, scheelt een retour kabel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
reneeke1970 schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:14:
[...]

Of het valide is weet ik niet maar ik heb het zo wel zitten, scheelt een retour kabel
Dan lijkt het valide :-)
Vraag me wel af, mochten er later een paar losse optimizers achter de eerste twee panelen links komen (ivm slagschaduw) zijn die dan nog zo gemakkelijk tussen te koppelen met dit schema....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
seq_uence schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:22:
[...]

Dan lijkt het valide :-)
Vraag me wel af, mochten er later een paar losse optimizers achter de eerste twee panelen links komen (ivm slagschaduw) zijn die dan nog zo gemakkelijk tussen te koppelen met dit schema....
Let wel op. niet alle zonnepanelen hebben er kabels aan van 1m, sommige hebben
kabels van maar amper 90cm lang........... en dat lukt dan niet met steeds 1 paneel over springen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seq_uence
PClop schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:44:
[...]

Let wel op. niet alle zonnepanelen hebben er kabels aan van 1m, sommige hebben
kabels van maar amper 90cm lang........... en dat lukt dan niet met steeds 1 paneel over springen.
;)
Ok dat is een goeie, ga ik checken als ik ze binnen heb.
Anders maar een retourkabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
seq_uence schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:47:
[...]

Ok dat is een goeie, ga ik checken als ik ze binnen heb.
Anders maar een retourkabel leggen.
Mede daarom zo blij met sf,zelfs twee rijen boven elkaar ging kruislings.
Ik heb optimiser van tigo xl en die hebben hele lange kabels van 1.75

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

matjepet schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:56:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Voor dat stukje van 4,20 incl zijpan en incl dat je naast een dakraam zit, is wel mogelijk, maar let even op dat je een rail systeem toepast dat redelijk ver mag oversteken voorbij de laatste haak.
Clickfit bijvoorbeeld heeft niet een heel stijve rail, en mag niet heel veel uitsteken voorbij die laatst haak.
Op de kantpan en ok op de pan direct naast het raam wil je geen haak plaatsen, maa rheb je wel rail nodg als je hier 4 panelen gaat plaatsen.
Volgens mij kan Van der Valk meer oversteken (stugere rail / minder haken per m1), en er zijn er vast meer waarbij dat mag.

Je kan onder dat raam de pan iets lichten en dan een haak plaatsen wellicht moet je het lood dan iets buigen, buig dat altijd met een zo groot mogelijke radius, dan heb je minder kans op schade daaraan.

Onder een dakraam kan best redelijk krap, probeer wel het water in de goot te laten lopen.
Boven het dakraam wat ruimer houden.

let ook op de schaduw van de bovenste rij de meest rechtse 4 / 5 panelen, misschien daar een oplossing voor zoeken.

Die ene dakpan rondom vrij is wel fraaier.
voor bovenaan hangt t af of je nog vast zit (flexim / cement) of los (met schroef / spijker) vast zit.
als ie los ligt dan kan je de rail een rij hoger zetten (hoeveel gedoe dat is hangt weer af van het systeem, nu dus zoeken naar een systeem met een stijve rail en een haak die achter de panlat haakt) anders ben je idd snel de ene pan boven wel kwijt.

Kijk ook eens naar ander maten panelen 1,25 x 1.00 en 1,95 x 1.00.

[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 07-05-2017 20:40 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

seq_uence schreef op zondag 7 mei 2017 @ 17:40:

[afbeelding]
zeker oke, zo houd je ook de inductielus klein.
Heet geloof ik "frog leap" deze manier van aansluiten. doen wij met P405 optimizers ook wel.
Mocht je de panelen met hun kastjes naar onderen hangen (dat is wel heel fijn, tijdens het aansluiten, zeker zo) kijk dan even of dat mag bij dat paneel (i.v.m. garantie) niet ieder paneel mag met het kastje naar onderen geplaatst worden

[ Voor 18% gewijzigd door Andre1973 op 07-05-2017 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Rouske schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:16:
[...]

Nice 8)

Mijn installateur heeft een case aangemaakt voor het temp meting probleem.
Daarom heb ik vandaag om 13.00h de fans verwijderd.
Hopelijk een beetje belasting komende dagen, dinsdag a.s. lijkt een goede dag te worden.
Met koeling gisteren op top 45 C, zal vanaf nu hoger worden. We gaan het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53
Over een paar weken liggen hier 21x Sunpreme GxB 370 bi-facial zonnepanelen op een wit dak (Thermoshield coating) met SolarEdge optimizers / inverter van 17kW. Zal tegen die tijd wel foto's plaatsen.

Thermoshield zorgt ervoor dat de panelen vanaf de achterkant via weerkaatsing ook energie opwekken en tevens isoleert het het dak. Tevens gaat de bestaande dak bedekking hierdoor ook langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Op een 17k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ja expres gedaan omdat de kosten voor een 17k inverter maar een paar honderd euro meer was. De inverter hoeft dan 50% van zijn capaciteit te werken en gaat hopelijk daarom langer mee. Daarnaast nog voldoende ruimte om later uit te breiden :>

Opstelplek voor PV panelen op het platte dak, hier komen 7 stuks.
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/v4sthv1bp088t1s/92a699e7-5047-4bba-8b91-63ad863edde2.jfif?dl=0

Moet nog 1x extra worden gecoat.

[ Voor 21% gewijzigd door Vaevictis_ op 08-05-2017 08:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 19:59
Vooruitlopen op "het virus" zeg maar :)
Noemen we dat dan een vaccinatie-omvormer? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TD-er schreef op maandag 8 mei 2017 @ 08:08:
Vooruitlopen op "het virus" zeg maar :)
Noemen we dat dan een vaccinatie-omvormer? ;)
Mijn doel is wel om over een paar jaar in het saldeer-loze tijdperk het te gaan uitbreiden met accu's en dan offgrid te gaan. Als het kan in een microgrid in de wijk.

We hebben nu ook al geen aardgas maar een brine warmtepomp en weinig energie vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op maandag 8 mei 2017 @ 06:33:
Over een paar weken liggen hier 21x Sunpreme GxB 370 bi-facial zonnepanelen op een wit dak (Thermoshield coating) met SolarEdge optimizers / inverter van 17kW. Zal tegen die tijd wel foto's plaatsen.

Thermoshield zorgt ervoor dat de panelen vanaf de achterkant via weerkaatsing ook energie opwekken en tevens isoleert het het dak. Tevens gaat de bestaande dak bedekking hierdoor ook langer mee.
Voor de liefhebbers, het binnenwerk van de 17k Solaredge 3 fase inverter.
https://www.dropbox.com/s...2017-05-08%2009.04.51.jpg

Wat me opvalt is dat de ventilator rechtsonderin lucht inblaast i.p.v. eruit. Wat jammer dat er geen ventilator aan de bovenkant zit. Nu kun je geen windtunnel maken. Misschien maar modden :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is op dit moment eigenlijk de beste energieleverancier indien ik wil overstappen? Zit nu bij Greenchoice en op zich heel tevreden maar het contract zit er weer bijna op dus wellicht heeft iemand een tip? Vandebron komt er in bijna alle overzichten het goedkoopste uit.

Zit nu op een verbruik van:
1300kWh electriciteit (hoog/laag gecombineerd, los is het iets 400 hoog en 900 laag)
1400m2 gas

Ik verwacht alleen dat met name gas (dit jaar alleen dan welliswaar) nog wel iets gaat stijgen, electriciteit (in het algemeen, begin november van 1 persoons huishouden naar 5 gegaan) ook maar daar komt nog een setje panelen voor (2500~3000kWh opwek p.j.) maar daarnaast zit er nog een boiler/cooker, doorstroomverwarmer voor douchen en eventueel een warmtepomp voor (bij)verwarming in het verschiet. Ook ben ik zijdelings aan het kijken naar een elektrische auto maar dan moet ik eerst van baan wisselen dus dat is even lange termijn denken. Volledig verbruik opvangen gaat dus nooit lukken.

Iemand een tip of idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 12:46:
Wat is op dit moment eigenlijk de beste energieleverancier indien ik wil overstappen? Zit nu bij Greenchoice en op zich heel tevreden maar het contract zit er weer bijna op dus wellicht heeft iemand een tip? Vandebron komt er in bijna alle overzichten het goedkoopste uit.

Zit nu op een verbruik van:
1300kWh electriciteit (hoog/laag gecombineerd, los is het iets 400 hoog en 900 laag)
1400m2 gas

Ik verwacht alleen dat met name gas (dit jaar alleen dan welliswaar) nog wel iets gaat stijgen, electriciteit (in het algemeen, begin novemeber van 1 persoons huishouden naar 5 gegaan) ook maar daar komt nog een setje panelen voor (2500~3000kWh opwek p.j.) maar daarnaast zit er nog een boiler/cooker, doorstroomverwarmer voor douchen en eventueel een warmtepomp voor (bij)verwarming in het verschiet. Ook ben ik zijdelings aan het kijken naar een elektrische auto maar dan moet ik eerst van baan wisselen dus dat is even lange termijn denken. Volledig verbruik opvangen gaat dus nooit lukken.

Iemand een tip of idee?
Moet zelf ook overstappen binnenkort en zit te twijfelen tussen VdB en Powerpeers. M.n.die laatste toch erg gunstig door terugleververgoeding, VdB meer vanuit ideologisch punt (zit vlakbij de biogascentrale in Sittard), maar aangezien ik meer opwek dan verbruik is het voor m'n gevoel eigenlijk stuivertje wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
WhySoSerious schreef op maandag 8 mei 2017 @ 13:09:
[...]

Moet zelf ook overstappen binnenkort en zit te twijfelen tussen VdB en Powerpeers. M.n.die laatste toch erg gunstig door terugleververgoeding, VdB meer vanuit ideologisch punt (zit vlakbij de biogascentrale in Sittard), maar aangezien ik meer opwek dan verbruik is het voor m'n gevoel eigenlijk stuivertje wisselen
En Qurrent? Die heeft ook een mooie terugleververgoeding. Laatste jaar niet zo zeer met energieprijzen bezig gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

WhySoSerious

Be the change.

Vaevictis_ schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:11:
[...]

En Qurrent? Die heeft ook een mooie terugleververgoeding. Laatste jaar niet zo zeer met energieprijzen bezig gehouden.
Zit inderdaad in dezelfde prijsrange, scheelt een tientje op jaarbasis met mijn verbruik.

Wat dus eigenlijk toe te wijzen is aan de hogere gasprijs (2 cts, ~550 m3 verbruik).

Mooi om te zien dat onze groene vrienden als goedkoopste naar voren komen in vergelijk met de traditionele aanbieders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vaevictis_ schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:11:
[...]
Laatste jaar niet zo zeer met energieprijzen bezig gehouden.
Idem hier. Zit nog steeds bij Greenchoice. Ik zit nu zelfs op duurdere variabele tarieven, omdat ik geen nieuw contract heb afgesloten. Met elektra rond de nul en gas beneden de 10 m3, maakt het mij alleen uit wat de vaste leveringskosten zijn. En die zijn bij Greenchoice vrij laag.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Een update van de nagelnieuwe SE 5000 HD Wave. Vandaag felle pieken van mijn 20 Panasonics.
De MPP tracker grijpt razend snel in. Geen watje meer als 5000. Dat was bij mijn oude SE 4k wel anders, Die heb ik zien toppen op 5,3 kW op het display, pas na een seconde of wat werd dat terug geregeld naar 4,2 kW. Er zit dus geen vermogensreserve meer op de nieuwe.
Kijkend naar mijn 2 analoge DC amperemeters zie ik dat het vermogen razend snel stijgt en daalt, in ieder
geval sneller als met de oude 4k De MPP tracker is dus zeer snel.

De lage vermogens coëfficiënt van de pana's toont zich op dit soort dagen. Buiten een graad of 17 en stevige wind, en toch minuten lang boven hun flash vermogen. Had ik niet verwacht. :)

De temperatuur is nog wel een puntje, kom ik later op terug. Bij stijging van het vermogen volgt de temperatuur op het display snel, enkele tienden graden in een paar seconden.

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 08-05-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

antonboonstra schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:12:
[...]

Idem hier. Zit nog steeds bij Greenchoice. Ik zit nu zelfs op duurdere variabele tarieven, omdat ik geen nieuw contract heb afgesloten. Met elektra rond de nul en gas beneden de 10 m3, maakt het mij alleen uit wat de vaste leveringskosten zijn. En die zijn bij Greenchoice vrij laag.
waarom dan nog gas? Volgens mij zijn dat dure m3

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 08-05-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhamyri
  • Laatst online: 14-09 07:57
Goedendag,

Ik heb nog 2 setjes liggen van elk 7* 230W panelen met omvormer. Echter door zelfstandig verplaatsen/vergroten van de schuur nooit op het dak gelegen.

Nu de schuur weer staat blijkt dat ik 6 x 4 panelen in portrait kwijt kan. Het is een zadeldak van 45gr op Oost-Zuid en op Noord-West.

Nu zit ik er aan te denken om gelijk 24*270W (Canedian Solar 270P) panelen te plaatsen op Oost-Zuid met een Fronius SYMO 6.0-3-M. Volgens mij kan dit op 1 MPP tracker. Kan ik op het andere dakvlak dan de 14*230W (HC Solar HCP230P) panelen aansluiten op de Fronius 2e MPP tracker?

Of kan ik beter beide dakvlakken op een aparte omvormer zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
Vraagje, kan je met een Fluke 1503 of 1507 de isolatie weerstand van zonnepanelen meten?
Of kan dat dan alleen in het donker 8)7 Is de opgewekte spanning van de panelen een probleem?
Iemand gedachten hier over?
Ik blijf in 1 string van 20 panelen een isolatie fout houden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erhamyri schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:03:
Goedendag,

Ik heb nog 2 setjes liggen van elk 7* 230W panelen met omvormer. Echter door zelfstandig verplaatsen/vergroten van de schuur nooit op het dak gelegen.

Nu de schuur weer staat blijkt dat ik 6 x 4 panelen in portrait kwijt kan. Het is een zadeldak van 45gr op Oost-Zuid en op Noord-West.

Nu zit ik er aan te denken om gelijk 24*270W (Canedian Solar 270P) panelen te plaatsen op Oost-Zuid met een Fronius SYMO 6.0-3-M. Volgens mij kan dit op 1 MPP tracker. Kan ik op het andere dakvlak dan de 14*230W (HC Solar HCP230P) panelen aansluiten op de Fronius 2e MPP tracker?

Of kan ik beter beide dakvlakken op een aparte omvormer zetten?
Dat lijkt me gewoon te kunnen, waarom niet?
Je zit wel aan de hoge kant met de Vmpp spanning.
Vmpp van het paneel is 32 Vmpp? 24x= 768 Vmpp.
De fronius gaat met Vmpp tot 800 V. Ideaal is 595 Vmpp.
Als Vmpp past, zal Voc (1000 V) ook wel passen zeg ik altijd maar...

Op 6x 4 standaard maat panelen passen ook 6x 5, SF-175S. Die kan je opdelen in 5 strings van 6 en zit je aan de 534 Vmpp, wat eerder dichter bij de ideale strinspanning van de omvormer ligt en dus een iets beter rendement.
(ik weet alleen niet zeker of 5 strings parallel mag op 1 mppt ingang, ivm reverse current)

6 kW omvormer lijkt me nog ietsjes te klein, als je aftoppen wilt voorkomen. Maar goed, we weten allemaal dat dat meevalt op jaarbasis.
Het is namelijk niet zo dat de andere kant niet meewerkt, als de zon vol op de ene kant staat met 24 panelen. Ook vooral met koud weer, wolken en zon en diffuus licht krijg je leuke (korte) pieken.

Je hebt voor de rest geen schaduw? 5 parallele strings van 6 panelen hebben daar minder last van dan 1 van 24 panelen.

Edit: ik zie nu dat je de 14 op de andere kant wil zetten. 14x kan op mppt2 (ik zie zo snel geen Vmpp staan van het paneel).
Maar waarom niet ook meteen volgooien? Zonde van het lege dakoppervlak. >:)
en zet die 14 op markplaats...

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2017 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op maandag 8 mei 2017 @ 17:06:
Vraagje, kan je met een Fluke 1503 of 1507 de isolatie weerstand van zonnepanelen meten?
Of kan dat dan alleen in het donker 8)7 Is de opgewekte spanning van de panelen een probleem?
Iemand gedachten hier over?
Ik blijf in 1 string van 20 panelen een isolatie fout houden.
Ik zou de plus doorverbinden met de min en dit vervolgens testen ten opzichte van aarde met 500 Volt. In de MC4 stekker past een 4mm banaan, en de ander kan je met een krokodillenbek pakken. Vonkt wel een beetje bij het verbreken. Zorg wel dat je veilig werkt, of besteed het uit.

Helemaal donker is het bij mij nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Gasschuif schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:31:

...
Mooi om eens HD wave van binnen te zien.
Wat met opviel aan je grafiek van vandaag waren de hoge pieken in het voltage. Dat heb ik zelf nog nooit waargenomen. Zo strak als een snaar. https://pvoutput.org/intr...021&sid=17518&dt=20170508

Je had ook alles in 1 string aan kunnen sluiten. Is er een reden om ze te verdelen in 2 strings?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 13:45
Het welbekende PV-virus heeft hier ook hard toegeslagen. Vandaag is er een doos met het vaccin aangekomen. Daarmee hoop ik het virus weer wat onder controle te krijgen :+

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1705/260638/vB8vJvL2.jpg

26 stuks Canadian Solar CS6X-320 P

Deze ga ik aan het 22kWp systeem toevoegen. Het totaal komt dan op 30,36kWp.
De overdimensionering van de panelen wordt 151,8% :9 (à la Migjes 8))

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Gasschuif inderdaad geen Watt extra bij de grotere HD-waves. :(
Volgens andere PVoutput loggingen gaat een SE3000H wel iets hoger, tot 3200W.
Misschien kan @weasel iets zeggen over een SE3500H ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Als je het over de duivel hebt >:) , ik ben me net weer even aan het inlezen....
De 3500HD hangt hier nu ongeveer een weekje.
Het binnenwerk van een 5000 ziet er bekend uit (omvormer ook zelf opgehangen).
De max van een 3500HD ligt op 3700W.
Ook ik heb last van hoge temperaturen.
Ik heb meteen een donatie gedaan bij de ozzie's en log ook de temperatuur (zie pvoutput in sig).
Contact gehad met de installateur, deze heeft aan gegeven dat een HD terugloopt boven de 65 graden, mocht onze temperatuur nog verder stijgen dan ga ik zeker weer even contact zoeken.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
mgroen81 schreef op maandag 8 mei 2017 @ 20:56:
[...]

Mooi om eens HD wave van binnen te zien.
Wat met opviel aan je grafiek van vandaag waren de hoge pieken in het voltage. Dat heb ik zelf nog nooit waargenomen. Zo strak als een snaar. https://pvoutput.org/intr...021&sid=17518&dt=20170508

Je had ook alles in 1 string aan kunnen sluiten. Is er een reden om ze te verdelen in 2 strings?
Dat er 2 strings zijn heeft 2 redenen.

2 strings betekent minder Cu verliezen, de tweede reden: ik wilde nabij de inverter 2 analoge ampère meters kunnen monteren om de string stromen te monitoren. (Digitale instrumenten zijn niet geschikt om snelle wisselingen te monitoren.)

Zelf was ik ook verbaasd, maar mijn 4900 Wp Pana's krijgen mijn nieuwe HD wave minuten lang in de verzadiging, hij knijpt af bij exact 5000 W AC vermogen, daar waar de oude 200 W reserve had. (4,2 kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
weasel schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:13:
Als je het over de duivel hebt >:) , ik ben me net weer even aan het inlezen....
De 3500HD hangt hier nu ongeveer een weekje.
Het binnenwerk van een 5000 ziet er bekend uit (omvormer ook zelf opgehangen).
De max van een 3500HD ligt op 3700W.
Ook ik heb last van hoge temperaturen.
Ik heb meteen een donatie gedaan bij de ozzie's en log ook de temperatuur (zie pvoutput in sig).
Contact gehad met de installateur, deze heeft aan gegeven dat een HD terugloopt boven de 65 graden, mocht onze temperatuur nog verder stijgen dan ga ik zeker weer even contact zoeken.
hmmmm, dan is de SE3680H echt een geheel onzinnige omvormer!
Kost meer dan een SE3500H en levert dus 20W minder.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Rouske schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:18:
[...]

hmmmm, dan is de SE3680H echt een geheel onzinnige omvormer!
Kost meer dan een SE3500H en levert dus 20W minder.... 8)7
Staat je power limit op je 5000H wel ingesteld op 100%, ik maak zometeen wel even een foto (omvormer levert nu nog energie ;) )

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Pagina: 1 ... 96 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??