Erhamyri schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 23:11:
[...]
Als ik 30x SF175S ga neerleggen ben ik en duurder uit en minder opbrengst dan 24x de CanedianSolar. Heb vandaag nog een Fronius configuratie tool gebruikt. Hier kwam uit oa 1 x 12 panelen op elke mpp dus 24 in totaal. Het liefst had ik 1 MPP voor OOZ en de andere MPP voor NWW.
Als ik het goed door heb is het tevens niet mogelijk om twee string parallel aan te sluiten op 1 mpp omdat dan de stroom hoger is dan de 16A input/mpp van de Fronius. Mocht ik dus toch de andere 14 willen gebruiken dan zal ik die op een aparte omvormer moeten zetten.
Hoe wordt trouwens de ideale Vmpp van een omvormer bepaald? Is dat dmv een formule?
De ideale Vmpp vind je toch gewoon terug in de datasheet?
"Nominal Input Voltage" : 595 V
http://www.solarniexperti...atasheet-Fronius_Symo.pdf
Daar vind je ook de efficiency curve terug, en dan zie je wat de Vmpp spanning doet.
Een lager voltage (12 panelen) heeft een grotere impact, dan een hoger voltage (24 panelen)
2x 12 kost je dus wat efficiency (1 a 2 procent)
Ik heb het even ingevoerd in
sunnydesignweb en de panelen op 1 mppt.
1x 24 poly op sma stp 6000 (geeft problemen max Voc bij -9C)
2x 12 poly op sma stp 6000 (geeft problemen, max A)
2x 12 poly op een sma stp 7000 (dat kan wel, maar ingang beperkt tot 15 A, geeft maar enkele kWh verlies per jaar, 17 kWh geeft deze aan, fronius had 16A ingang?)
5x 6 SF op sma stp 6000 (geen probleem) (ik reken met SF altijd: Wp x 1,2 = kWh op een perfect zuiddak zonder schaduw en Wp x 1,05 = kWh voor poly)
2x 12 Panasonic hit N295 op sma stp 7000 (geen probleem, alleen onbetaalbaar paneel)
Je kan mogelijk beter 50 Vmpp panelen (96 cell) kunnen nemen ipv die poly als je optimaal rendement wilt.
Dan zit je op 12x 50 Vmpp = 600 Vmpp (parallel op 1 mppt)
Helaas zijn de
ECsolar 275 wp praktisch niet meer op voorraad, dus kom je uit op het dure Panasonic hit of BenQ
Maar op de belangrijkste vraag heb ik eigenlijk nog geen antwoord gehad.
Heb je schaduw?
2x 12 panelen parallel op 1 mppt, daar kan een omvormer niks mee, qua schaduw. 1x 24 "meestal" wel.
En SF heeft veel
minder last van schaduw, omdat je 5 onafhankelijke strings hebt.
Je zit met je poly panelen die je nu wilt gebruiken dus eigenlijk allemaal op 1-fase omvormer DC spanningen. (350 Vmpp)
3 goedkope Chinese 1-fase omvormers gaat beter werken verwacht ik. Maar dat is niet wat je wilt denk ik.
Voordeel is wel, is er een omvormer kapot, dan heb je er nog 2 die produceren.
Hoe sta je tegenover het ventilator geluid van een fronius?
[
Voor 28% gewijzigd door
AUijtdehaag op 10-05-2017 06:30
]