Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:53:
@
WoudseHoeve
Dit:
[...]
Al die spanning cijfers zeggen mij niet veel. Ik zou niet eens weten waar ik naar zou moeten kijken. Ik wil gewoon weten hoeveel ik nu oplever, zodat ik dan kan relateren met wat ik nu verbruik/teruglever (oftewel data van m'n slimme meter). Ik kon (toen ik m'n omvormer nog uit kon lezen) de voltages ook eruit halen, maar het zei mij helemaal niets.
De omvormer gaat je panelen belasten, daardoor zakt de spanning van open klemspanning naar de MPP spanning onder ideale omstandigheden. tel daar 1% spanning bij op voor elke 3 graden dat het paneel kouder word dan 25 graden en haal er 1% vanaf voor elke 3 graden omhoog. (vuistregel, SF iets minder per graad)
Er is en ideaal punt (MPP) waar de stroom en spanning zo liggen dat het maximale vermogen (P=U*I) uit de panelen word getrokken. Als er veel stroom word getrokken gaat de spanning namelijk omlaag.
Je omvormer kijkt normaal gespoken naar een bepaald gebied waarin hij de MPP zoekt, SMA heeft een speciaal dingetje (OptiTrac) dat je kan aanzetten, die daar ook iet buiten (onder) kijkt.
Dat is handig als je bijvoorbeeld op een deel van de dag een schaduw verwacht waar de spanning verder zakt en het MPP lager ligt dan waar omvormer normaal gesproken kijkt.
Dat kost wat (0,2%) rendement (op elk moment) zet dat dus niet klakkeloos aan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking
Het is wel van belang dat je spanning van de string goed n het gebied ligt van wat de omvormer aankan, en het liefst ook nog goed in het MPP bereik van je omvormer ligt.
Anders haal je niet de gewenste resultaten, of kan de boel zelfs stuk gaan.
Die spanning is dus toch wel interessant, uit kapotte omvormers komt immers vrij weinig vermogen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Andre1973 op 11-04-2017 19:30
]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!