Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.574 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
paulv1973 schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:44:
[...]

Dus de beugel is groter dan het paneel...?
Of is de voetafdruk de schuine zijde van de driehoek?

Weet je zo wat deze kost?
De beugel is idd groter. Aan de achterkant is het geen rechtopstaand pootje maar een schuin naar achter staand pootje.
Iets van 35 euro p/stk incl. btw denk ik

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 11-04-2017 15:39 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17
Vandaag weer eens gekeken op het Omnik Portal en het viel me op dat 1 van de 2 omvormers die ik gebruik een verkeerde datum/tijd aangaf. Getracht verbinding te maken via de web interface maar hij gaf aan dat het wachtwoord onjuist was? Ik ben er stellig van overtuigd dat deze goed is en ben eens verder gaan kijken in de log van het apparaat zelf. Daar kom ik diverse foutmeldingen tegen op diverse data:

- Ground Current Fault
- Relay 1 Fault

Geen idee wat dit voor foutmeldingen zijn en of die makkelijk op te lossen zijn (en of ze verband houden met het niet kunnen inloggen op de webinterface via WiFi). Heb de leverancier maar gebeld om te kijken of zij een oplossing kunnen aandragen. Misschien dat iemand hier op Tweakers enig idee heeft?

De betreffende omvormer is een Omnisol 3K TL2

[ Voor 5% gewijzigd door A3-D op 11-04-2017 16:48 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-09 15:17
TFHfony schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:44:
Wel leuk dit weer vandaag want mijn setje heeft net zijn hoogste piek ooit geleverd. Bij andere sets zal dit inderdaad makkelijker hoger zijn maar de boel is natuurlijk wat gelimiteerd door de YC500's:

[afbeelding]

Maar toch een nette 5555W uit mijn 5760Wp setje vandaag :)
Hier is bizar weinig ruimte tussen alle wolken om de zon een beetje kans te geven. Maar als ik PVoutput moet geloven heb ik een piek gehad van 3773W met een 3630WP systeem, hoe verklaren we dat?

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:06

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
BertusB404 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:25:
[...]

Hier is bizar weinig ruimte tussen alle wolken om de zon een beetje kans te geven. Maar als ik PVoutput moet geloven heb ik een piek gehad van 3773W met een 3630WP systeem, hoe verklaren we dat?
Lagere temperatuur van de panelen icm een hogere instraling op zo'n moment. Kan prima. De Wp is gedefinieerd met een bepaalde hoeveelheid instraling bij 25graden. Dit kan beide afwijken,

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:53:
@WoudseHoeve

Dit:

[...]

Al die spanning cijfers zeggen mij niet veel. Ik zou niet eens weten waar ik naar zou moeten kijken. Ik wil gewoon weten hoeveel ik nu oplever, zodat ik dan kan relateren met wat ik nu verbruik/teruglever (oftewel data van m'n slimme meter). Ik kon (toen ik m'n omvormer nog uit kon lezen) de voltages ook eruit halen, maar het zei mij helemaal niets.
De omvormer gaat je panelen belasten, daardoor zakt de spanning van open klemspanning naar de MPP spanning onder ideale omstandigheden. tel daar 1% spanning bij op voor elke 3 graden dat het paneel kouder word dan 25 graden en haal er 1% vanaf voor elke 3 graden omhoog. (vuistregel, SF iets minder per graad)

Er is en ideaal punt (MPP) waar de stroom en spanning zo liggen dat het maximale vermogen (P=U*I) uit de panelen word getrokken. Als er veel stroom word getrokken gaat de spanning namelijk omlaag.

Je omvormer kijkt normaal gespoken naar een bepaald gebied waarin hij de MPP zoekt, SMA heeft een speciaal dingetje (OptiTrac) dat je kan aanzetten, die daar ook iet buiten (onder) kijkt.
Dat is handig als je bijvoorbeeld op een deel van de dag een schaduw verwacht waar de spanning verder zakt en het MPP lager ligt dan waar omvormer normaal gesproken kijkt.
Dat kost wat (0,2%) rendement (op elk moment) zet dat dus niet klakkeloos aan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maximum_power_point_tracking

Het is wel van belang dat je spanning van de string goed n het gebied ligt van wat de omvormer aankan, en het liefst ook nog goed in het MPP bereik van je omvormer ligt.
Anders haal je niet de gewenste resultaten, of kan de boel zelfs stuk gaan.
Die spanning is dus toch wel interessant, uit kapotte omvormers komt immers vrij weinig vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 11-04-2017 19:30 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
Iemand ervaring met de poly zonnepanelen van merken München Solar en Axitec.

Dit zijn de panelen die nu worden aangeboden op bva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

even een beetje stiekem hier tussen frunniken:
Ik ben nog opzoek naar 1 TSMC paneel. mag gebruikt zijn, mag ook wat schade hebben (gebroken achter glas bijvoorbeeld, heb er 2 op een schuurtje liggen met een Soladin 600, en er is ruimte zowel op de rail als op de omvormer voor een 3e)

En ik heb hier (N-H) voor een liefhebber nog een gebruikt solindra "paneel" staan daar zijn wel een aantal buizen van stuk, maar wie weet is er nog wat aan te knutselen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:56
Iemand een idee wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat ik soms in mijn logging een drop zie van de voltage ?
27-03-2017
11-04-2017

Ik heb de volgende installatie:

9 x CanadianSolar 250WP met daarbij een Omnik2000TL2

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:39:
[...]

Het voordeel van logging per paneel is ook dat je snel fouten kan vinden! (en bewijzen dat een paneel niet goed werkt voor garantie claims)
Ik weet in middels dat je lang kan zoeken naar een fout .... dat is ook wel wat waard.
Dat voordeel van loggen per paneel is zeker waar, temeer nog als je een enorm systeem hebt met tientallen panelen. Maar het kan ook het tegenovergestelde effect hebben: dat je keurig kunt zien welke optimizer defect is.

Jerrythafast in "Het grote "jouw productie" topic - Deel 2"

(Ik weet trouwens niet of het de optimizer of het paneel is, maar aangezien het een paneel met ingebouwde optimizer is komt dat op hetzelfde neer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07
Vandaag behoorlijk afwisselend bewolkt en zon. Toch nog 19,5kWh binnen gehaald.

Dat komt neer op 3,54kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
A3-D schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:47:
Vandaag weer eens gekeken op het Omnik Portal en het viel me op dat 1 van de 2 omvormers die ik gebruik een verkeerde datum/tijd aangaf. Getracht verbinding te maken via de web interface maar hij gaf aan dat het wachtwoord onjuist was? Ik ben er stellig van overtuigd dat deze goed is en ben eens verder gaan kijken in de log van het apparaat zelf. Daar kom ik diverse foutmeldingen tegen op diverse data:

- Ground Current Fault
- Relay 1 Fault

Geen idee wat dit voor foutmeldingen zijn en of die makkelijk op te lossen zijn (en of ze verband houden met het niet kunnen inloggen op de webinterface via WiFi). Heb de leverancier maar gebeld om te kijken of zij een oplossing kunnen aandragen. Misschien dat iemand hier op Tweakers enig idee heeft?

De betreffende omvormer is een Omnisol 3K TL2
Volgens mij kan je alleen bij een omnik als hij aan staat ( DC spanning van de panelen)

Ground current fault kan in de aansluit kabels zitten of in de connectors tussen de panelen of in een paneel zelf.... Zolang hij dat heeft zal hij niet aan gaan ...... Maar soms door het zonnetje droogt het vocht op en gaat aslnog aan het werk.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 18:23
NielsTn schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:20:
Sinds zaterdag jl 1 paneel voorzien van een power optimizer. De eerste metingen op zondag (lekker stevige zon s'ochtends om het schaduweffect en de werking beter te beoordelen) zijn hier in een artikel geplaatst
Hoi,
Had je pb nog niet gezien, die kom ik zojuist tegen. Gezien je verslag is het allemaal gelukt. Onder de aansluitingen op het kastje staat input en output. Slecht te zien zwart op zwart.

De Hosola optimizer is geen eigen product maar een OEM product van Solned. De Honeybee 350 is naar zeggen gelijk aan de Hosola 350. De Beehive en de Beebox zouden dan de devices zijn waarmee je de optimzers zou kunnen uitlezen. Kosten ongeveer 100 euro. Ik heb er nog geen een aangeschaft, nog niet aan toegekomen.

Wel heb ik de van de kerstman ontvangen optimizer onlangs geplaatst. En ook die werkt prima zoals ook jouw review aangeeft.

Gr,
Andre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38

Wailing_Banshee

You're Next

Andre1973 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 19:23:
[...]
<heel verhaal>

Het is wel van belang dat je spanning van de string goed n het gebied ligt van wat de omvormer aankan, en het liefst ook nog goed in het MPP bereik van je omvormer ligt.
Anders haal je niet de gewenste resultaten, of kan de boel zelfs stuk gaan.
Die spanning is dus toch wel interessant, uit kapotte omvormers komt immers vrij weinig vermogen.
Uiteindelijk is het dus belangrijk dat ik zie dat ik weinig opbrengst heb. Kan ik de installateur bellen zodat hij kan bekijken wat er nu fout is. De rest vind ik alleen interesant omdat ik overal alles wel iets van wil weten, maar als het fout is, haal ik er toch echt wel een kenner bij.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
Noord27 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:58:
Vandaag behoorlijk afwisselend bewolkt en zon. Toch nog 19,5kWh binnen gehaald.

Dat komt neer op 3,54kWh/kWp.
eigenlijk moet je dit niet hier posten maar hier:
Het grote "jouw productie" topic - Deel 2

(maar snap je nieuwigheid, en geef je deze:
gisteren was het 17,48kWh voor mij een 3,08kWh/kWp.
je soort gewoon net iets beter als ik met je betere vrije zicht op de hemel. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:00
frk123 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:49:
[...]

Hoi,
Had je pb nog niet gezien, die kom ik zojuist tegen. Gezien je verslag is het allemaal gelukt. Onder de aansluitingen op het kastje staat input en output. Slecht te zien zwart op zwart.

De Hosola optimizer is geen eigen product maar een OEM product van Solned. De Honeybee 350 is naar zeggen gelijk aan de Hosola 350. De Beehive en de Beebox zouden dan de devices zijn waarmee je de optimzers zou kunnen uitlezen. Kosten ongeveer 100 euro. Ik heb er nog geen een aangeschaft, nog niet aan toegekomen.

Wel heb ik de van de kerstman ontvangen optimizer onlangs geplaatst. En ook die werkt prima zoals ook jouw review aangeeft.

Gr,
Andre
Waar kun je die Honeybee kopen dan? Kan ze nergens vinden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-10 18:35

paulv1973

16.730Wattpiek

Graag jullie technisch vernuft en/of praktijk ervaring...

Ik heb een bevriend colega die graag zonnepanelen wil... (tot nu toe niets aan de hand...)

Hij zou kunnen plaatsen:

7 panelen op een plat dak onder een hoek van 15 graden (ivm een lichtkoepel niet steiler)
en 4 panelen op het schuine dak onder een hoek van 30 graden.

Verdere orientatie is gelijk aan elkaar.

Wat gebeurt er met de opbrengst indien ik deze domweg in serie koppel en aansluit op een Omnik 2.5kTL2??
Jullie begrijpen vast wel.... Geld speelt hier WEL een rolletje...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:59:

Ik heb een bevriend colega die graag zonnepanelen wil... (tot nu toe niets aan de hand...)

Hij zou kunnen plaatsen:

7 panelen op een plat dak onder een hoek van 15 graden (ivm een lichtkoepel niet steiler)

Wat gebeurt er met de opbrengst indien ik deze domweg in serie koppel en aansluit op een Omnik 2.5kTL2??
dat kost een +/- 50-100kWh/kWp per jaar.
(maar ook ik moet een beetje gokken naar het precieze getal.
wel wat testen gedaan er mee, maar je merkt gewoon dat de mpp gewoon net niet zijn lekkere punt kan vinden, je merkt dat hij dan al snel een +/-10% W lager uit komt in volle zon.
maar geen effect als het bewolkt is, diffuse licht maakt richting minder uit.
maar mijn testen zijn maar van een week en niet een jaar, maar terug val in opbrengst merk je wel.
dus het kan wel maar hou rekening met minder opbrengst, en dan mag je het zelf verder beslissen of je het experiment wil of niet. ;)
zelf zou ik het gewoon doen, alles geeft meer als dakpannen. of dat genoeg is voor de extra kosten is geen probleem voor mij. en is ook maar een klein hoek verschil dus goede kans dat je het er nog leuk van afbrengt.
probeer het verschil wel zo klein mogenlijk te maken. ;)
)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Hij zou kunnen plaatsen:

Jonge jonge zet die vier dan ook onder 15 graden, alles hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:13:
[...]

Jonge jonge zet die vier dan ook onder 15 graden, alles hetzelfde
Ja tuurlijk.
We gaan het schuine dak eraf halen en onder 15 graden leggen.... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:16:
[...]

Ja tuurlijk.
of een plat dak beugel van 15 graden op het schuine dak van 30 graden monteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:16:
[...]

Ja tuurlijk.
Oh dus als je plat dak hebt is het wel normaal dat je achterkant optilt maar op een schuin dak de voorkant optillen is niet normaal?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:17:
[...]

Oh dus als je plat dak hebt is het wel normaal dat je achterkant optilt maar op een schuin dak de voorkant optillen is niet normaal?
Nee. Lijkt mij niet normaal.
Ziet er volgens mij ook niet uit als je het paneel aan de onderkant 15cm (gokje) gaat optillen van het dak.
Op een plat dak zou ik het trouwens ook niet doen. Kun je beter een andere beugel nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:12:
[...]

dat kost een +/- 50-100kWh/kWp per jaar.
(maar ook ik moet een beetje gokken naar het precieze getal.
wel wat testen gedaan er mee, maar je merkt gewoon dat de mpp gewoon net niet zijn lekkere punt kan vinden, je merkt dat hij dan al snel een +/-10% W lager uit komt in volle zon.
maar geen effect als het bewolkt is, diffuse licht maakt richting minder uit.
maar mijn testen zijn maar van een week en niet een jaar, maar terug val in opbrengst merk je wel.
dus het kan wel maar hou rekening met minder opbrengst, en dan mag je het zelf verder beslissen of je het experiment wil of niet. ;)
zelf zou ik het gewoon doen, alles geeft meer als dakpannen. of dat genoeg is voor de extra kosten is geen probleem voor mij. en is ook maar een klein hoek verschil dus goede kans dat je het er nog leuk van afbrengt.
probeer het verschil wel zo klein mogenlijk te maken. ;)
)
Die 50-100kwh/kwp lijkt mij wel een verlies waarvan ik denk dat dat te overzien is.
Als je aan een solaredge systeem gaat tellen ben je toch al vlug €500,- meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:24:
[...]

Nee. Lijkt mij niet normaal.
Ziet er volgens mij ook niet uit als je het paneel aan de onderkant 15cm (gokje) gaat optillen van het dak.
Op een plat dak zou ik het trouwens ook niet doen. Kun je beter een andere beugel nemen.
Opbrengst is toch belangrijker dan zicht???
Is omvormer al gekocht?
Die vier panelen kunnen ook op tweede mpp indien 96 cell?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:25:
[...]

Die 50-100kwh/kwp lijkt mij wel een verlies waarvan ik denk dat dat te overzien is.
Als je aan een solaredge systeem gaat tellen ben je toch al vlug €500,- meer kwijt.
begrijp dat het ook van mijn kant een gok is.
(testen is leuk, maar een goede test kost gewoon een jaar en daar heb ik het geld niet voor.
sponsoren zijn welkom >:) )

eigenlijk zijn er genoeg opties te verzinnen waar mee je dit probleem niet hebt.
denk aan SF of panasonic (of ander 96 cellen paneel) of 2x mpp of solaredge/tigo/micro etc etc ....
dus dat zou ik toch wel eerst proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:26:
[...]

Is omvormer al gekocht?
Heb ik inderdaad ook al aan gedacht.
Kom je wel met een 3kw omvormer te werken met 2 mpp's
96 cellen is dan ook weer iets duurder.
Totaal wordt dan het verschil naar Solaredge weer minder.
Hetgeen Solaredge dan toch wel weer interessant maakt.

Keuzes...
Ik hou wel van een experimentje. Alleen niet op andermans dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:26:
[...]

Is omvormer al gekocht?
Nog geen materiaal gekocht....
Genoeg SMA liggen maar in deze niet interessant... :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:40:
[...]

Nog geen materiaal gekocht....
Genoeg SMA liggen maar in deze niet interessant... :X 8)7
Hoezo niet? Heb je niet kleiner dan 5 kW haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:41:
[...]

Hoezo niet? Heb je niet kleiner dan 5 kW haha
vanaf 3...
Maare... €€€€€€€

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:14:
[...]

vanaf 3...
Maare... €€€€€€€
Ben blij dat je het zelf ook toegeeft dat die dingen veel te duur zijn hi.
Geef je collega twee panelen op aps,wacht drie maanden tot het virus toe slaat en dan mag het alles kosten haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:25:
[...]

Ben blij dat je het zelf ook toegeeft dat die dingen veel te duur zijn hi.
Geef je collega twee panelen op aps,wacht drie maanden tot het virus toe slaat en dan mag het alles kosten haha
Toegegeven... Alleen werkt het wel super.

Virus is er al. Alleen is er geen plek meer dankzij een dakkapel.
De Noordkant... sja. die is alleen voor Auitdehaag weggelegd. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

paulv1973 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 12:59:
[...]
Nee hoor. Maar eerst die ZW kant. Daarna het dak van de keuken, dan de ZO kant (wordt het betere passen en meten werk), dan de W/O van de garage en, als er dan nog geld is, de NO kant van het huis. Maar dan zijn we echt wel een aantal jaren verder :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Toegegeven... Alleen werkt het wel super.

Welnee, ik heb 8 panelen die maar 400 kW /kwp doen, als de prijs er maar naar is. Tvt van tien jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]
2550 Wp SF is op noord toch een dikke 1400 kWh... op een 35 graden helling met schaduw.

Dakkapel, schutting, noordkant, gewoon op de grond.
https://www.mupload.nl/img/ysrtvmqqwbbom.jpg
https://www.mupload.nl/img/9s0dwtg05r9ga.jpg
https://www.mupload.nl/img/nshfg8xb7mqtt.jpg
https://www.mupload.nl/img/3fjz81zldkjup.jpg

Denk niet in problemen maar in oplossingen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2017 13:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:21:
[...]

2550 Wp SF is op noord toch een dikke 1400 kWh... op een 35 graden helling met schaduw.

Da's nou jammer, die laatste doet het niet!
Ik neem aan dat die kabel over de grond niet standaard ligt? Anders voorzie ik problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wailing_Banshee
Het zijn maar proefopstellingen, aan de schutting en op de grond.
Die panelen hebben al een definitieve plaats gekregen op noord.
Er moest daar eerst een dakraam in, voordat ik ze weg kon leggen.

Heb er alleen nog 3 binnen staan, waar ik nog ergens mee naartoe moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@AUijtdehaag

het plaatje van de grond doet het niet...

En ik heb het probleem van een echtgenoot die nog niet zo gebeten is door het virus als ik ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:55:
@Wailing_Banshee
Het zijn maar proefopstellingen, aan de schutting en op de grond.
Die panelen hebben al een definitieve plaats gekregen op noord.
Er moest daar eerst een dakraam in, voordat ik ze weg kon leggen.

Heb er alleen nog 3 binnen staan, waar ik nog ergens mee naartoe moet...
ik zie nog een pergola die nog niet vol licht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:55:
[Heb er alleen nog 3 binnen staan, waar ik nog ergens mee naartoe moet...
Zijn ze gratis af te halen ? :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@migjes
Ja die had ik ook al gezien. 8)

@Wailing_Banshee
Vreemd.
Hier nog een keertje dan....

@MdO82
Nee helaas...Heb er ook voor moeten betalen aan een medetweaker, waarvan zijn dak nu ook vol ligt.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2017 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Zo word jou tweede project meneer noord
https://goo.gl/images/xpL4YP

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:21:
[...]

Mijn betere wederhelft denkt daar anders over, waf..waf..waf :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gasschuif
Na de (alle) verbouwingen, die al ruim een paar jaar duren inmiddels, zal ik me eens inschrijven op lexa.nl
Dit zijn natuurlijk extremere vormen van verslaving en proefopstellinkies.
Maar alles komt goed schatje... ;)

[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:08:
@Gasschuif
Na de (alle) verbouwingen, die al ruim een paar jaar duren inmiddels, zal ik me eens inschrijven op lexa.nl
Dit zijn natuurlijk extremere vormen van verslaving en proefopstellinkies.
Maar alles komt goed schatje... ;)
"Moet wel gek zijn op zonnepanelen"

Zoiets?

Ik had wel een leuk gesprek met een panelen legger afgelopen weekend. Het schijnt niet vaak voor te komen dat de vrouw dit soort dingen regelt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:24:
[...]

"Moet wel gek zijn op zonnepanelen"

Zoiets?

Ik had wel een leuk gesprek met een panelen legger afgelopen weekend. Het schijnt niet vaak voor te komen dat de vrouw dit soort dingen regelt :D
Toch bestaan ze wel hoor...
Onlangs nog op een dak gestaan, van een vrouwelijke medetweaker die ook panelen wilde laten plaatsen.
Maar inderdaad, vaak is er afgunst...van de waf kant.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-04-2017 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Conclusie van het verhaal...

Het kan wel maar kost opbrengst.
Hoeveel is koffie dik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:40
Wie heeft wel eens met solarstell rails gewerkt in combinatie met golfclips/stokschroeven en koppelstukken?
Hoe bevestig je die rails en waar?
Ik zie namelijk maar 1 groef in het profiel die geschikt is voor een groefmoer en die ligt aan de bovenzijde voor de paneelklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
izdp schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:00:
Wie heeft wel eens met solarstell rails gewerkt in combinatie met golfclips/stokschroeven en koppelstukken?
Ik zie namelijk maar 1 groef in het profiel die geschikt is voor een groefmoer en die ligt aan de bovenzijde voor de paneelklemmen.
Zit er aan de zijkant van de rail niet ook een uitsparing?
http://natec.nl/wp-conten...uindakSolarStell-2014.pdf

Bovenkant is voor de groefmoer en panelen te bevestigen met inbussen, zijkant voor golfplatenclip te bevestigen.
Zie plaatje:
http://natec.nl/wp-conten...ate-Brochure_NL_PRESS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ja ik zie de plaatjes ook en als ik naar het plaatje van de rails kijk, dan zie ik aan de zijkant een rechte uitsparing. Hoe moet daarin een moertje of groefmoer dan klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 07:35
Een vraagje mbt de locatie van de omvormer. Het betreft een Solaredge se3500H. Idealiter plaats ik hem in de meterkast, de bijkeuken of de garage. Ik lees veel verschillende info over dicht bij de pv of juist niet. Kan iemand hier advies in geven? Mijn voorkeur gaat niet uit naar de zolder omdat het daar best warm kan worden en ook omdat er geslapen wordt.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@peacelord
De plaats maakt in de praktijk niet uit.
Kies een plek waar je makkelijk de kabels kan krijgen (denk ook aan ethernet/wifi voor monitoring).
Ook geluid van fans, relais en coil whine kan een factor zijn.
Er zal vast ook een levensduur component aan vast zitten, maar daar is erg weinig data voor.

Als je voor de laatste % opbrengst gaat, kan je kijken of de DC kabelverliezen hoger zijn dan de AC verliezen. Dat is zo als de MPPT spanning van de string hoger is dan de 230V uit het stopcontact (~"7 panelen") en beide dezelfde kabeldiameter gebruiken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Dat ziet er niet eens zo gek uit, ik heb wel een zuid/west muur waar aan de acherkant nog wel zon komt en geen ramen zitten straks :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Dan lijkt de meterkast de uitgelezen plek voor de omvormer. Ik lees hier & daar dat verliezen over kabels korter dan 15 meter te verwaarlozen zijn. Een hoge temperatuur van de omvormer daarentegen kost wel rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
izdp schreef op woensdag 12 april 2017 @ 18:00:
Ik heel vaak, koppelstukken gaan vast op de kant waar geen groefmoeren ingaan. Dus waar je ook je stokschroef of golfclip zelf in vastzet. M8 x 16 bout erin en vast.
Zelfde principe als met dakhaken, bij golfclips heb je nog speciale hoekstukjes als je de rails horizontaal wil gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 12-04-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zitten aan de zijkant in de uitsparing dan een soort groeven waar de bout zich op vast kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Laatst online: 22:17
Een SE3000H wordt nauwelijks warm en heeft voor zover ik weet geen last van loeiende ventilators (zou gek zijn aangezien de voorganger, de SE3000, die hier hangt ook geen ventilator heeft). Het enige mogelijk hinderlijke geluid dat dat ding maakt is klik klik klik in de ochtend. Als je heel gevoelig bent voor dat soort geluidjes kun je er dus misschien last van hebben, maar hier slaapt iedereen er gewoon doorheen.

Bij een SE3000H is de 'beste plek' echt gewoon die plek die voor jou het meest praktisch is. Voor de rest hoef je er echt praktisch niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
izdp schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:38:
Zitten aan de zijkant in de uitsparing dan een soort groeven waar de bout zich op vast kan draaien?
Ja, de solarstell rail heeft aan 1 kant een groef voor de groefmoeren en op een andere kant een groef met over de hele lengte 'schroefdraad' waar je overal een m8 bout in draaien kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hij zou kunnen plaatsen:

Of 3x4 SF parallel leggen, als er 7 "gewone" panelen passen dan passen er misschien wel 8 SF's op.
dan heb je geen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

peacelord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:00:
Dan lijkt de meterkast de uitgelezen plek voor de omvormer. Ik lees hier & daar dat verliezen over kabels korter dan 15 meter te verwaarlozen zijn. Een hoge temperatuur van de omvormer daarentegen kost wel rendement.
T is vaak ook een centen kwestie.
3x2,5 mm2 kost ongeveer E0,80 de meter (heb je 1 van nodig per m1), en 4mm2 solar kabel kost zo rond de E1,00 de meter, en daar heb je er minimaal 2 van nodig de m1.

Volgens mij is de spanning op de DC vaak hoger dan op de AC, daardoor is de stroom dus lager en dus de verliezen lager.
Daarbij kom dat je voor kleine omvormers meestal 2,5 mm2 gebruikt voor de AC en 4 mm2 voor de DC. dus zijn de verliezen in de DC per meter veel minder. Maar de plek van de omvormer (geen last van en niet te warm) is veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
No Hands schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:31:
[...]

Ja, de solarstell rail heeft aan 1 kant een groef voor de groefmoeren en op een andere kant een groef met over de hele lengte 'schroefdraad' waar je overal een m8 bout in draaien kan.
Dank je, dan snap ik het eindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
Met dank voor de reacties concludeer ik dan dat ik me vwb de keuze van de plek van de omvormer kan laten leiden door gemak. Waar past die voor ons het beste.

Zit ik wel nog met de kabels. Ik ben wel benieuwd wat jullie hier zoal voor keuzes hebben gemaakt en oplossingen gekozen? Buiten over de gevel en dan naar binnen via de kruipruimte? Kan het via bestaande leidingen (formaat bekabeling) of opnieuw leidingen gefreesd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 21:17
Misschien ietwat offtopic, klopt, niet hier plaatsen maar in V&A

[ Voor 79% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2017 12:59 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:06:
Iemand een idee wat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat ik soms in mijn logging een drop zie van de voltage ?
27-03-2017
11-04-2017

Ik heb de volgende installatie:

9 x CanadianSolar 250WP met daarbij een Omnik2000TL2
Gelijk mijn vraag nog eens plaatsen :)

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 13-04-2017 12:59 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:15
Jerrythafast schreef op woensdag 12 april 2017 @ 20:42:
Een SE3000H wordt nauwelijks warm en heeft voor zover ik weet geen last van loeiende ventilators (zou gek zijn aangezien de voorganger, de SE3000, die hier hangt ook geen ventilator heeft). Het enige mogelijk hinderlijke geluid dat dat ding maakt is klik klik klik in de ochtend. Als je heel gevoelig bent voor dat soort geluidjes kun je er dus misschien last van hebben, maar hier slaapt iedereen er gewoon doorheen.

Bij een SE3000H is de 'beste plek' echt gewoon die plek die voor jou het meest praktisch is. Voor de rest hoef je er echt praktisch niet over na te denken.
Wat versta je onder nauwelijks warm?
Wij hebben een SE3680H hangen en die werd afgelopen zondag toch best wel heet >60 graden, volgens de 5 minuten data tussen 10:34 en 14:44. Met een max van 69,2 graden rond 12:30.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
date            temperature totalActivePower
9-4-2017 11:54  68,5        3537,9
9-4-2017 11:59  68,7        3528,9
9-4-2017 12:04  68,9        3522,9
9-4-2017 12:09  69,1        3543,4
9-4-2017 12:14  69,1        3508,7
9-4-2017 12:19  69,0        3495,6
9-4-2017 12:24  69,1        3508,1
9-4-2017 12:29  69,2        3481,2
9-4-2017 12:34  69,2        3467,8
9-4-2017 12:39  68,9        3393,4
9-4-2017 12:44  69,0        3431,0
9-4-2017 12:49  68,8        3344,2
9-4-2017 12:54  68,7        3361,6

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 13-04-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 08:40

CodeIT

Code IT

peacelord schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:13:
Met dank voor de reacties concludeer ik dan dat ik me vwb de keuze van de plek van de omvormer kan laten leiden door gemak. Waar past die voor ons het beste.

Zit ik wel nog met de kabels. Ik ben wel benieuwd wat jullie hier zoal voor keuzes hebben gemaakt en oplossingen gekozen? Buiten over de gevel en dan naar binnen via de kruipruimte? Kan het via bestaande leidingen (formaat bekabeling) of opnieuw leidingen gefreesd?
Ik heb een YMVK 3x4 kabel gelegd vanuit de meterkast naar de kruipruimte en dan via de trapkast weer omhoog naar de eerste verdieping waar de omvormer komt te hangen. Op plaatsen waar de kabel zichtbaar is heb ik deze in een slagvaste buis gedaan.

Morgen komen mijn paneeltjes. Helaas een best druk weekend, dus niet veel tijd om ze aan te sluiten. Zijn de panelen een beetje te hanteren in je eentje (op een plat dak). Naar boven brengen doe ik samen met iemand. Kan via een balkon, dus maar 1 verdieping omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

peacelord schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:13:
Ergens achter een paneel door het dak naar binnen en naar beneden en de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CodeIT schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:45:
[...]

Ik heb een YMVK 3x4 kabel gelegd vanuit de meterkast naar de kruipruimte en dan via de trapkast weer omhoog naar de eerste verdieping waar de omvormer komt te hangen. Op plaatsen waar de kabel zichtbaar is heb ik deze in een slagvaste buis gedaan.

Morgen komen mijn paneeltjes. Helaas een best druk weekend, dus niet veel tijd om ze aan te sluiten. Zijn de panelen een beetje te hanteren in je eentje (op een plat dak). Naar boven brengen doe ik samen met iemand. Kan via een balkon, dus maar 1 verdieping omhoog.
Zonder wind gaat prima, ik heb ze beneden gezet, links en rechts touw er om, naar boven gelopen en met touw naar boven getrokken, krijg je wel zere handjes van haha, met de trottoir bandjes als ballast hetzelfde gedaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CodeIT schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:45:
[...]

Ik had begrepen dat je zelf gaat installeren...
Heb je wel een goede MC4 tang? Of zitten de stekkers al aan de kabels naar de omvormer?
Onlangs deze gekocht en werkt prima.

Aangeven van panelen per verdieping gaat prima als je met zijn tweeen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:52:
[...]

Ik had begrepen dat je zelf gaat installeren...
Heb je wel een goede MC4 tang? Of zitten de stekkers al aan de kabels naar de omvormer?
Onlangs deze gekocht en werkt prima.

Aangeven van panelen per verdieping gaat prima als je met zijn tweeen bent.
Dat is precies de tang die ik ook heb :). Ook nog twee van die blauwe plastic dingetjes om de connectors aan te draaien besteld, maar die zijn nog onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Gewoon in de nek (op schouder) of op de rug, met 1 hand aan het paneel en 1 hand aan de ladder.
Zo ging ik (rug) of mijn vader (nek) de ladder op naar de dakkapel op ongeveer 6 meter hoog.
Leuk is anders maar het komt er wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
CodeIT schreef op donderdag 13 april 2017 @ 12:55:
[...]

Dat is precies de tang die ik ook heb :). Ook nog twee van die blauwe plastic dingetjes om de connectors aan te draaien besteld, maar die zijn nog onderweg.
Die lijkt wel heel veel op deze: https://m.nl.aliexpress.com/s/item/893131491.html (gisteren besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Dat is volgens mij dezelfde ja. Ik heb het ook bij Ali besteld. Nog best aardige kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 22-03 18:58
Beste tweakers,

Zo goed als akkoord gegaan met een offerte voor het leggen van 14x 275 Wp Canadian Solar panelen met een SE3000HD wave omvormer van solaredge.
3850 Wp lijkt me wel wat veel voor een 3000W omvormer, de panelen komen op een schuin dak te hangen, onder een hoek van 50graden richting het zuidoosten.
Wat vinden jullie hiervan, toch kiezen voor een SE3500HD wave of zo laten?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Om de omvormer te koelen heb ik een klein paneeltje gekocht van 5W. Voor een raam gehangen en een 12V ventilator eraan. Maar het geheel gaat niet draaien, ook niet vol in de zon. Fan is nochtans slechts 3.5W, dus het zou moeten werken lijkt me. Als ik het voltage meet, meet ik 20V zonder belasting en 0.7V met belasting. Dat lijkt op een diode. Zou het paneel gewoon verkeerd gesoldeerd zijn (is natuurlijk een el cheapo chinees ding)?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weasel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:59:
Beste tweakers,

Zo goed als akkoord gegaan met een offerte voor het leggen van 14x 275 Wp Canadian Solar panelen met een SE3000HD wave omvormer van solaredge.
3850 Wp lijkt me wel wat veel voor een 3000W omvormer, de panelen komen op een schuin dak te hangen, onder een hoek van 50graden richting het zuidoosten.
Ik zat je post nog eens te lezen:
Die installateur zegt dus dat je de hoogste opbrengst haalt per paneel met optimizers, en biedt een te kleine omvormer aan.. hahaha
Sorry hoor....
Neem toch gewoon een goedkope stringomvormer als je geen schaduw hebt.
(of een SMA 5000 TL-21 en lekker uitbreiden op noord of op een schuurtje/platdak O+ )

Edit: Bovendien bij 240 V netspanning, wanneer schakelt die SE3000HD uit? Is dat ook bij 253 V net als bij SMA?
Vind dat al een hoge netspanning namelijk.
PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Tsja, als hij goedkoper is dan andere installateurs die stringomvormers aanbieden.....
Een 5000TL is een beetje teveel van het goede, 3500kWh per jaar opwekken is eerst meer dan genoeg.
3850Wp op een 3000W omvormer is dus een beetje te ver ondergedimensioneerd?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@weasel
Vind ik van wel....
50 gradenhelling en zuidoost krijg je in het voorjaar wanneer het koud is, toch wel hoge pieken...
Maar aftoppen op jaarbasis valt natuurlijk mee. Je moet er tegen kunnen.

Edit: ik had nog wat toegevoegd aan mijn vorige post....

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
weasel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 14:59:
Beste tweakers,

Het verschil is c.a. 100 euro. Een keer sjiek uit eten met z'n tweeën en je bent meer kwijt... 8)
Het is wel 28 % meer vermogen, ook al is het 50 graden en ZO. Ook kan er later niets meer bij, je weet vast wel, een bekend virus alhier. Mag het een onsje meer zijn? :+

Onderstaand met 22 % op een dag in april met een aardig windje en 15 C. (wel pal zuid en 30 graden)

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 13-04-2017 15:55 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
Bedankt allen! misschien dan toch nog even overleggen met de installateur.
Het aftoppen opzich is natuurlijk geen probleem, als de extra kosten van een zwaardere omvormer er echter binnen een paar jaar al weer uit zijn is het natuurlijk wel iets om over na te denken.
Gelukking 3x4mm2 gelegd, daar kan ook een 3500HD wave makkelijk achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
weasel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 15:41:
Tsja, als hij goedkoper is dan andere installateurs die stringomvormers aanbieden.....
Een 5000TL is een beetje teveel van het goede, 3500kWh per jaar opwekken is eerst meer dan genoeg.
3850Wp op een 3000W omvormer is dus een beetje te ver ondergedimensioneerd?
Je mag dan misschien goedkope installateur gevonden hebben, blijft een feit dat gewone omvormer goedkoper is dan een se omvormer plus 12 optimisers.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reneeke1970
Geef ik je gelijk in.
Maar gezien zijn hoge netspanning, zou ik daar toch voorzichtig mee omspringen...
En SMA is ook niet goedkoop. (toegegeven)
Maar ik weet niet wat zijn SE oplossing kost.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
14x Canadian Solar All Black (275Wp) met optimizers en SE3000HD wave incl. installeren 5050 euro.
Hier valt het trekken van de AC-kabel en netwerkkabel niet onder, deze heb ik zelf al gelegd.

Wat betreft de hoge AC-spanning, hier kan ik zelf toch weinig aan doen, we zien wel wat het word.
Mochten er al problemen zijn dan is het aan de installateur deze op te lossen.

De solaredge omvormers mogen dan een flinke meerprijs hebben, ze hebben ook 12 jaar fabrieksgarantie.
Als na 6 jaar je SMA omvormer kaduuk is ben je onder de streep even veel kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door weasel op 13-04-2017 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Even een update.
Uiteindelijk niet gekozen voor de SF's zonder optimizers op oostdak of zuid. Heb nu als eerste mijn zuiddak volgegooid met 13 LG Solar 300N1K-G4 Full Black met optimizers op een SE HDwave 5000. Hiermee kan ik altijd nog uitbreiden op mijn oostdak. Ligt nu voor totaal bijna 11000Wp dus moet een eind kunnen komen om mijn energieverbruik (grotendeels) af te dekken.
Had het liefste de SF's op mijn zuiddak maar door de afmetingen en dat de schilder ook nog wel eens op het platte dak moet kunnen was ik erg beperkt in mijn keuzes.
Liggen nu 2 rijen 2 maal landscape, 1 rij 7 maal portrait en nog een rij van 2 in landscape en houd dan voldoende ruimte over voor lopen op het dak.
Panelen zijn niet zo mooi als de SF's, maar komen wel in de richting (wilde de vrouw graag). Heb al pieken gehad van 4350Wp dus de paneeltjes willen wel :-)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 07:11:
[...]

Ik zou eerst je oostdak volgooien, gezien dat het meest schaduwvrij is. (geven de bomen heel veel schaduw?)
Je 40 op west, is 5 stringen van 8 panelen SF
Je oost dak, hoeveel SF passen daarop, wat zijn de maten?
Dat kun je al combineren op een 3-fase omvormer (STP).
Of een nieuwe.

Onderstaand zou je kunnen toevoegen aan de 3-fase omvormer (rekening houdend met de reverse current en max aantal stringen per mppt ingang)

Past dat niet, dan gebruik je, je huidige 1-fase omvormers daarvoor:
Je schuin deel is 3x 4 meter is ook 8 panelen SF (8 voor 3-fase, 4 voor 1-fase)
enz. enz.
Kortere strings van 4 hebben weer minder last van je schaduw dan stringen van 8.
Als alle panelen in een string maar in 1 hetzelfde vlak liggen, dezelfde kant opkijkend.
Dan maakt het niet uit welke windrichting ze liggen.
Volgooien met SF dus en niks mono met SE.
En gewoon zelf installeren, is veel leuker dan het te laten doen.

Aankomende zondag ga ik een begin maken met 28x SF op een schuindak op zuid op een 2e hands SMA-7000 (met ruimte voor uitbreiding op een platdak) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepie77
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-08-2023
Als het in de BTW is lijkt het mij een scherpe prijs....
weasel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:06:
14x Canadian Solar All Black (275Wp) met optimizers en SE3000HD wave incl. installeren 5050 euro.
Hier valt het trekken van de AC-kabel en netwerkkabel niet onder, deze heb ik zelf al gelegd.

Wat betreft de hoge AC-spanning, hier kan ik zelf toch weinig aan doen, we zien wel wat het word.
Mochten er al problemen zijn dan is het aan de installateur deze op te lossen.

De solaredge omvormers mogen dan een flinke meerprijs hebben, ze hebben ook 12 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Garantie is een wassen neus.
Bestaat je installateur nog over 6 of 12 jaar? Wie handelt dan de garantie af? Toch even navragen...
Ik heb dit soort problemen op 4 jaar tijd sinds ik panelen heb nog niet gezien bij mij. En ik log alles

Maar deze post is niet bedoeld om te welles nietussen.
Neem gewoon waar je, je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-10 00:07

Ik vind het een nadeel dat je vast zit aan een minimale periode garantie.

SMA laat het aan de klant over om te kunnen verlengen naar 10 of 20 jaar. Dus om voor de 12 jaar te kiezen voor Solar Edge is geen argument; die keuze heb je ook bij anderen. Of beter gezegd: die keuze heb je bij Solar Edge niet. De startprijs is altijd met minimaal 12 jaar garantie.

Zou beter zijn als ze de prijzen wat omlaag deden en klanten de optie zouden geven om te verlengen naar een langere fabrieksgarantie.

Detail: op m'n SMA kost garantieverlenging naar 10 jaar ipv 5 jaar €275,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:34:
[...]

Bestaat je installateur nog over 6 of 12 jaar? Wie handelt dan de garantie af? Toch even navragen...
Ik heb dit soort problemen op 4 jaar tijd sinds ik panelen heb nog niet gezien bij mij. En ik log alles

Garantie afhandeling loopt via:
1) Installateur ( als die er nog is)
2) Importeur ( als die er nog is)
3) Fabrikant ( als die er nog is)
4) Reparatie bij lokale slimmert.

De garantie op mijn Kostal Piko ( zelf geïnstalleerd, Importeur bestond niet meer) Is heel netjes afgehandeld door de fabrikant Kostal. Nieuwe omvormer opgestuurd, oude opgehaald en de kosten omhangen en gemiste opbrengst vergoed.
Maar wat te doen als het een Chinees merk is ? even naar China bellen?

Over over-dimensioneren bij 50graden zuidoost: Waarschijnlijk zul je bijna nooit de 3800W zien. Zelfs die 100 euro verschil verdien je niet terug, maar je weet zeker dat je niks mist :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 21:22
Klein vraagje voor de kenners:
zou graag nog wat panelen aansluiten, de meeste liggen al op het dak
8x185w oost
3x185w west
3x255W Zuid
14x160w noord

volgens de solar edge designer stelt hij voor:
als ik land belgie(tot10kva) se3000
kies ik gewoon belgie, dan stelt hij een 3500hd voor

nu ben ik persoonlijk totaal niet bang van overdimensioneren, en in dit geval liggen er altijd wel wat panelen in de shaduw. kan ik niet gewoon een 2200hd nemen? i.v.m de prosumentenvergoeding hier in belgie.

ik neem aan dat ik deze zonder problemen kan aansluiten gezien dit een eenfase omvormer is?
er komt hier wel 3x230v binnen (zonder N)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
siepie77 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:33:
Als het in de BTW is lijkt het mij een scherpe prijs....

[...]
Inderdaad de btw gaat hier nog af.
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:34:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens, maar dat risico durf ik wel te lopen.
Desnoods probeer ik zelf contact te zoeken met solaredge.
Een andere offerte die ik heb gekregen voor 13x 300Wp (IBC solar) met de nieuwste 3kW omvormer van SMA was 6000 euro.
-1000 euro duurder
-geen optimizers
-(maar) 5 jaar garantie.
Dan is mijn keuze snel gemaakt.
WoudseHoeve schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:42:
[...]
Over over-dimensioneren bij 50graden zuidoost: Waarschijnlijk zul je bijna nooit de 3800W zien. Zelfs die 100 euro verschil verdien je niet terug, maar je weet zeker dat je niks mist :)
Tegenstrijdige berichten....... ik denk er nog even over na. :P

[ Voor 15% gewijzigd door weasel op 13-04-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
siepie77 schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:26:
Even een update.
Uiteindelijk niet gekozen voor de SF's zonder optimizers op oostdak of zuid. Heb nu als eerste mijn zuiddak volgegooid met 13 LG Solar 300N1K-G4 Full Black met optimizers op een SE HDwave 5000. Hiermee kan ik altijd nog uitbreiden op mijn oostdak. Ligt nu voor totaal bijna 11000Wp dus moet een eind kunnen komen om mijn energieverbruik (grotendeels) af te dekken.
Had het liefste de SF's op mijn zuiddak maar door de afmetingen en dat de schilder ook nog wel eens op het platte dak moet kunnen was ik erg beperkt in mijn keuzes.
Liggen nu 2 rijen 2 maal landscape, 1 rij 7 maal portrait en nog een rij van 2 in landscape en houd dan voldoende ruimte over voor lopen op het dak.
Panelen zijn niet zo mooi als de SF's, maar komen wel in de richting (wilde de vrouw graag). Heb al pieken gehad van 4350Wp dus de paneeltjes willen wel :-)

[...]
Pics please... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-10 20:00
Zowww ben hier aan het juiste adres zie ik :) Wil 8 a 10 panelen aanschaffen voor mijn dakje op zuid/west. Dak is lekker 45 graden en is groot genoeg. Vrouw heeft liever niet dat ik het zelf aansluit maar zoals gewoonlijk doe ik toch lekker wat ik zelf wil. Voorlopig genoeg leesstof in dit topic.

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weasel schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:29:
[...]
Een andere offerte die ik heb gekregen voor 13x 300Wp (IBC solar) met de nieuwste 3kW omvormer van SMA was 6000 euro.
-1000 euro duurder
-geen optimizers
-(maar) 5 jaar garantie.
Dan is mijn keuze snel gemaakt.
Een veel te dure offerte gekregen dus met die SMA
14 x Canadian S 275 WP: 14x 190,94 = 2673
1x SMA SB5.0-1AV-40 (=lekker uitbreiden)= 1147,50
Bevestiging: 800 (gokje, mogelijk wat minder)
= 2673 + 1147,50 + 800 = 4620 incl btw

Gooi het zelf op je dak en bespaar 430 euro (en mogelijkheid tot uitbreiding)
(maar met die SE is het inderdaad wel een strakke prijs incl montage incl btw)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris v L schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:53:
Zowww ben hier aan het juiste adres zie ik :) Wil 8 a 10 panelen aanschaffen voor mijn dakje op zuid/west. Dak is lekker 45 graden en is groot genoeg. Vrouw heeft liever niet dat ik het zelf aansluit maar zoals gewoonlijk doe ik toch lekker wat ik zelf wil. Voorlopig genoeg leesstof in dit topic.
Afmetingen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
Dak heeft een oppervlakte van 25 m2 moety nog wel een kantelraampje inkomen

NL, gasloos, 4800Wp (Z,ZW), 3* Marstek 5kWh Venus E +CT003, Aurea 5 hybrid add-on, Edilkamine Jane 4.9 kW, ariston lydos hybrid 100ltr, Airco's: Daikin 2.5 en 3.5 en Toshiba 2.5 kW, Jaga DBE zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Joris v L
Daar kunnen we niet zoveel mee...

LxB graag
afmeting kantelraampje en waar?
Schaduw?
1 of 3-fase?
Je huidige vebruik?
Heb je nog meer dakvlakken?
Zwart of blauw?
fototje?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-04-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
Zoals ik al zij moet ik me eerst even inlezen, om te beginnen met 1 of 3 fase :) kom als ik al deze info heb wel weer terug.
nog meer info nodig ??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Joris v L schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:37:
Zoals ik al zij moet ik me eerst even inlezen, om te beginnen met 1 of 3 fase :) kom als ik al deze info heb wel weer terug.
nog meer info nodig ??
Bespaar je de moeite van inlezen, alphons geeft je wel een snel cursus haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Rouske schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:59:
[...]

Wij hebben een SE3680H hangen en die werd afgelopen zondag toch best wel heet >60 graden, volgens de 5 minuten data tussen 10:34 en 14:44. Met een max van 69,2 graden rond 12:30.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Dat is belachelijk heet voor een omvormer. Mijn 5k draait uren achtereen bijna 5k en die komt niet boven de 43 graden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Rouske schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:59:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
De meting waardes lijken mij haast onmogelijk, bij deze temperatuur is het vermogen slechts de helft als ik naar de SE derating curves kijk. Weliswaar zijn dat de curves van de oudere versie, maar ook de wave omvormers zullen een soortgelijke curve kennen schat ik zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2017 @ 17:54:
[...]

Een veel te dure offerte gekregen dus met die SMA
14 x Canadian S 275 WP: 14x 190,94 = 2673
1x SMA SB5.0-1AV-40 (=lekker uitbreiden)= 1147,50
Bevestiging: 800 (gokje, mogelijk wat minder)
= 2673 + 1147,50 + 800 = 4620 incl btw

Gooi het zelf op je dak en bespaar 430 euro (en mogelijkheid tot uitbreiding)
(maar met die SE is het inderdaad wel een strakke prijs incl montage incl btw)
Hulde voor alle tips en rekenwerk!
Blijf toch bij de solaredge, zoals je zelf al zei: daar voel ik me goed bij.
Ben er alleen nog niet uit of 3k of 3,5k.
btw. volgens dit datasheet gaat een SE tot 264 Volt?

[ Voor 15% gewijzigd door weasel op 13-04-2017 20:42 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??