Graag copietje hierheen, thanks!
Ik houd me ook aanbevolen
Tijd voor een pricewatch voor PV?
Uit respect (en privacy) bespreek ik geen offerte openlijk in dit topic. Als iemand iets wil weten, gewoon DM sturen.
Edit: zojuist akkoord gegeven voor het laten installeren van panelen. 19 stuks Trina Solar, type TSM DD05A.08 II
Edit: zojuist akkoord gegeven voor het laten installeren van panelen. 19 stuks Trina Solar, type TSM DD05A.08 II
[ Voor 35% gewijzigd door Noord27 op 09-02-2017 11:19 ]
Je systeem ziet er mooi uit, de onderlinge verbindingen zorgen ervoor dat je wat minder ballast kunt gebruiken. Ik neem aan dat je wel wat meer ballast hebt gebruikt dan op de foto's zichtbaar is?thido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:14:
[...]
Nee, ze zijn 1600x1056mm (wel 96 cellen).
Op de garage heb ik wel twee panelen van 1x2mtr liggen.
Daarbij heb ik ook deze montage materialen gebruikt.
Ik snap je punt maar voor mijzelf zie ik dat niet als een probleem.
Het paneel zelf als frame gebruiken is een risico nemen op doorbuigen in het algemeen en kans op schade bij een flinke storm. In dit geval zou ik het frame voorzien van extra aluminium U-profielen om het geheel een stuk stijver te maken. Verbuigingen door windbelasting kan schade aan je panelen toebrengen, en die schade hoeft niet direct zichtbaar te zijn. Te zien aan je foto's kan de wind er gemakkelijk onder komen
Een paar alu-profielen onder de lange kant van de panelen kosten je de kop niet en je voorkomt problemen in de toekomst.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik hoef geen 19 hoor, ik kan er nu nog maar 6 bijplaatsen...Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:52:
Uit respect (en privacy) bespreek ik geen offerte openlijk in dit topic. Als iemand iets wil weten, gewoon DM sturen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wellicht scheelt het wel in de prijs per WP als je meer tegelijk af neemt natuurlijk. Maar dat geld voor vrijwel alle producten.Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:27:
[...]
Ik hoef geen 19 hoor, ik kan er nu nog maar 6 bijplaatsen...
Er liggen inderdaad beduidend meer tegels op dan op de foto's te zien is.drielp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:20:
[...]
Je systeem ziet er mooi uit, de onderlinge verbindingen zorgen ervoor dat je wat minder ballast kunt gebruiken. Ik neem aan dat je wel wat meer ballast hebt gebruikt dan op de foto's zichtbaar is?
Het paneel zelf als frame gebruiken is een risico nemen op doorbuigen in het algemeen en kans op schade bij een flinke storm. In dit geval zou ik het frame voorzien van extra aluminium U-profielen om het geheel een stuk stijver te maken. Verbuigingen door windbelasting kan schade aan je panelen toebrengen, en die schade hoeft niet direct zichtbaar te zijn. Te zien aan je foto's kan de wind er gemakkelijk onder komen
Een paar alu-profielen onder de lange kant van de panelen kosten je de kop niet en je voorkomt problemen in de toekomst.
Twee huizen verder liggen twaalf panelen met onder ieder paneel twee 40x60 tegels.
Die staan onder een hoek van 30 graden als ik me niet vergis.
Die van mij op 15 graden en er ligt meer balast dan bij hen, dat moet wel blijven liggen lijkt me.
Op zich geen gek idee om de panelen te verstevigen in de lengte, maar dan alleen bij de 1x2mtr panelen.
Bij de normale maatvoering panelen lijkt me dat overbodig (zijn zowat bij alle platdak montage systemen de panelen niet zo bevestigd?)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb wel eens plaatje van online calculator voorbij zien komen van oost west 13 graden. De buitenste panelen 18 kg en de binnenste niks.thido schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:45:
[...]
Er liggen inderdaad beduidend meer tegels op dan op de foto's te zien is.
Twee huizen verder liggen twaalf panelen met onder ieder paneel twee 40x60 tegels.
Die van mij op 15 graden en er ligt meer balast dan bij hen, dat moet wel blijven liggen lijkt me.
Op zich geen gek idee om de panelen te verstevigen in de lengte, maar dan alleen bij de 1x2mtr panelen.
Bij de normale maatvoering panelen lijkt me dat overbodig (zijn zowat bij alle platdak montage systemen de panelen niet zo bevestigd?)
Dus jij zit zeker heel veilig ....
1 PVoutput . Dongen NB

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
drielp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:20:
[...]
Je systeem ziet er mooi uit, de onderlinge verbindingen zorgen ervoor dat je wat minder ballast kunt gebruiken. Ik neem aan dat je wel wat meer ballast hebt gebruikt dan op de foto's zichtbaar is?
het heeft eigenlijk geen enkel nu om een extra stang bij dit systeem te gebruiken.thido schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:45:
[...]
Er liggen inderdaad beduidend meer tegels op dan op de foto's te zien is.
de stang komt dan nog steeds niet op de juiste punten om extra steun tegen doorbuigen te geven.
hellaas.
beter kun je checken of je paneel dit heeft (de doorsnede van de 2 zijkanten.):

vrij wel alle moderne panelen hebben dit wel tegenwoordig, maar er zijn uitzonderingen die het niet hebben (of dat maar aan 1 zijkant zo zit, en dan is er wel erg weinig steun.).
als dat horizontaal en verticaal zo is, dan is het frame stijf genoeg en heb je geen probleem om dit systeem te gebruiken.
(een kleiner paneel kan misschien wel zonder zo een zijkant af.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De flow is hier veel hoger dan in het PVoutput topic. Iemand enig idee?
Milmoor schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:49:
Iemand die log.trannergy.com op dit moment succesvol aan PVoutput gekoppeld heeft? Want bij mij wil het niet. Ik heb de juiste API key en system ID opgenomen, en de data komt wel bij Trannergy: http://log.trannergy.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=8311. Wat doe ik fout?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Feli.Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:52:
1x 10 en 1x 9?
Past niet op 1 mppt parallel he?
Klopt!AUijtdehaag schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:57:
[...]
Feli.
1x 10 en 1x 9?
Past niet op 1 mppt parallel he?
2 afzonderlijke mppt's. Met de optie tot meer panelen op plat dak of aan de gevel (SF's). Via (tigo) optimizers, oid.
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 09-02-2017 13:30 ]
Oh je krijgt 3 aansluitingenNoord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:14:
[...]
Klopt!
2 afzonderlijke mppt's. Met de optie tot meer panelen op plat dak of aan de gevel (SF's)?
1 PVoutput . Dongen NB
Das pas zonde...AUijtdehaag schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:36:
[...]
Nee hoor. 1 paneel wordt dummy en reserve
Een Dummy op je dak omdat je anders niet uitkomt met je mpp's
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Even terugkomende op...Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:53:
[...]
Een A-merk paneel heb je tegenwoordig voor circa 50 cent/wp. Als je daarbij bij komende kosten en BTW bij op telt (vind ik) de 1 euro/wp een realistische prijs.
Ik vind €1,- per wp incl BTW en montage wel een zeer optimistische prijs...
Je zal eerder ex btw bedoelen OF ex montage....!!
Tsjah, ik heb die panelen niet voor hem uitgekozen.paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:08:
[...]
Das pas zonde...
Een Dummy op je dak omdat je anders niet uitkomt met je mpp's
Beter 1 dummy in de lucht dan 10 optimizers in de hand/aandewand
Nee hoor. Prijzen zijn de afgelopen maanden behoorlijk gezakt van de panelen zelf. Is niet te vergelijken met (laten we zeggen) 6 maanden geleden.paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:10:
[...]
Even terugkomende op...
Ik vind €1,- per wp incl BTW en montage wel een zeer optimistische prijs...
Je zal eerder ex btw bedoelen OF ex montage....!!
Persoonlijke situatie: 4100 ex. BTW incl montage voor 5510wp, maar excl omvormer.
2e hands SMA: 650. Dit betaal je ook voor een B-merk omvormer nieuw.
> 650 + (4100x1,21) = €5611,- voor 5510Wp.
5611/5510 = 1,018 €/wp. > vrijwel 1€/wp incl BTW en montage.
[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 09-02-2017 15:58 ]
Wat ik zo snel had samengesteld was 13 ja panelen, 295wp dus 3835 wp voor bijna 4300 euro. Dat is incl btw, omvormer, montagemateriaal en kabels, wel zonder montage. Dus alsnog niet 1 eypo per wp
Echter, laat ik montagemat wegvallen en pak ik goodwe ofzo ipv sma zakt de prijs inderdaad onder de 3900 euro. Alleen de omvormer is al 560 eypo verschil namelijk.
Echter, laat ik montagemat wegvallen en pak ik goodwe ofzo ipv sma zakt de prijs inderdaad onder de 3900 euro. Alleen de omvormer is al 560 eypo verschil namelijk.
Knappe prijs...Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:23:
[...]
Nee hoor. Prijzen zijn de afgelopen maanden behoorlijk gezakt van de panelen zelf. Is niet te vergelijken met (laten we zeggen) 6 maanden geleden.
Persoonlijke situatie: 4100 ex. BTW incl montage voor 5510wp, maar excl omvormer.
Vergeet niet... De sma5000 kost normaal ook rond de 1250,- incl btw
jouw 'geluk' is natuurlijk dat je wat meer WP's hebt, je hebt nog altijd maar 1 omvormer nodig. daarnaast is de prijs voor jouw omvormer wel aan de lage kant in vergelijking met een nieuwe chinese omvormer die deze capaciteit heeft. neemt niet weg dat het al met al een scherpe prijs is.Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:23:
[...]
Nee hoor. Prijzen zijn de afgelopen maanden behoorlijk gezakt van de panelen zelf. Is niet te vergelijken met (laten we zeggen) 6 maanden geleden.
Ik heb zelf:
20x solar frontier
1x sma5000 (wellicht nog uitbreiding in de toekomst)
montage
4470 incl. btw/ 3694 excl. btw
Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat je hiervoor geen goedkopere aanbieder gaat vinden.
Klopt, maar een nieuwe Chinees is net zo duur zei ik al.paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:04:
[...]
Knappe prijs...
Vergeet niet... De sma5000 kost normaal ook rond de 1250,- incl btw
Ik zit persoonlijk meestal rond de €1,25 per wp incl alles.
Wel met nieuwe SMA's
Zit meterkast en alles er ook in..??
Ophangen en aansluiten omvormer die jezelf hebt gekocht ook??
Wel met nieuwe SMA's
Een 5k Omnik zal iets van 750 kosten incl...Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:15:
[...]
Klopt, maar een nieuwe Chinees is net zo duur zei ik al.
Ik ga niet over 100,- kibbelen...
ik zie niet wat je bedoelt?Sjors81 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:07:
[...]
jouw 'geluk' is natuurlijk dat je wat meer WP's hebt, je hebt nog altijd maar 1 omvormer nodig. daarnaast is de prijs voor jouw omvormer wel aan de lage kant in vergelijking met een nieuwe chinese omvormer die deze capaciteit heeft. neemt niet weg dat het al met al een scherpe prijs is.
Ik heb zelf:
20x solar frontier
montage
Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat je hiervoor geen goedkopere aanbieder gaat vinden.
je vult een te zware omvormer met maar 3400Wp en dan kom je op 1,08€/Wp ex BTW.
en vergelijkt dat met een zelfde omvormer met 5500Wp die dus flink is gevuld?
vul hem net zo ver en je bent al aardig op de zelfde prijs.
ook kies je SF, no prob geinig paneeltje die doen het wel aardig.
maar dat is niet meer goedkoop, snel 3ct/Wp duurder als mono.
maar de echte kosten zitten er in dat een bevestiging set een 300Wp net zo duur vast houd als een 170Wp.
en dat scheelt veel in je €/Wp.
(een 300Wp en een 170Wp SF zijn allebei 1 meter breed, dus precies even veel stangen en klemmen nodig voor zelfde aantal panelen.
maar 20X300Wp is een grotere verdeling van die kosten, dan 20x170Wp.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 09-02-2017 16:40 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Alles zit er in. Niet zo sceptisch joh..paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:16:
Ik zit persoonlijk meestal rond de €1,25 per wp incl alles.
Wel met nieuwe SMA's
Een Hosola 5000MTL koop je voor €500,-, dus zelfs nog minder. €750,- is echt teveel voor een Omnik of Hosola op je factuur. Hier geld ook: onderhandelen.
SMA een A en welke beschouw je dan als B?
Kijk eens naar Huawei en die specs.
Wie is dan A en wie is dan B?
De chineesjes wegzetten vind ik zo achterhaald.
Voor mij is SMA een omvormer met een slechte prijs/kwaliteitverhouding.
Kijk eens naar Huawei en die specs.
Wie is dan A en wie is dan B?
De chineesjes wegzetten vind ik zo achterhaald.
Voor mij is SMA een omvormer met een slechte prijs/kwaliteitverhouding.
Wat is er nog meer? Of bedoel je service en fabrieksondersteuning enz?
Ja en het bedrijf wat er achter staat. Niet naar de lelijke kleur van de Sma; dat is maar smaak.Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:05:
Je kijkt puur naar specificaties?
fijn dat je dat zegt, maar sla je niet heel erg de bal misizdp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:29:
[...]
Ja en het bedrijf wat er achter staat. Niet naar de lelijke kleur van de Sma; dat is maar smaak.
huawei, begint bij 8kW omvormers, en dat terwijl de 5kW al eigenlijk te zwaar is voor zijn setup.
het is wel een oost-west setup, dus de eis was een mpp die 3kW+ aan kon.
(dan vallen veel chineesjes helaas af, maar word er niks gezegd of ze goed of slecht zijn.
ze voldoen alleen niet aan deze eis.
wel meer merken (niet chinees) die geen omvormers leveren die boven de 3kW gaan per mpp.)
voor het totaal omvormer vermogen was een 4kW eigenlijk wel genoeg geweest,
maar ach een 5kW werd het per ongeluk dus geen probleem met die prijs die het heeft gekost.
dus zelfs prijs/kwaliteit valt nog niet eens zo slecht uit.
(vergis je niet minder als 700€ voor een 5kW (toevallig SMA) is echt geen slechte prijs.
is er wel flink wat uitbreiding mogelijk.)
omdat er niks gezegd word over goed of slecht, vind ik het totale onzin dat je dit eigenlijk zegt,
niet dat je alles over dit plan kon weten, maar goed wat je nu doet helpt niet echt of niemand.
of te wel schop je nu niet een beetje in de lucht met deze opmerkingen?
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 09-02-2017 18:22 ]
Ik heb een offerte liggen voor 18 SF panelen op een Fronius omvormer die bijna 1000 euro duurder is.Sjors81 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:07:
[...]
jouw 'geluk' is natuurlijk dat je wat meer WP's hebt, je hebt nog altijd maar 1 omvormer nodig. daarnaast is de prijs voor jouw omvormer wel aan de lage kant in vergelijking met een nieuwe chinese omvormer die deze capaciteit heeft. neemt niet weg dat het al met al een scherpe prijs is.
Ik heb zelf:
20x solar frontier
montage

Waar fix je dit?
Nee, vind ik niet. Ik ging ook niet specifiek op dit geval in, maar op de manier waarop de Sma werd neergezet tegenover de Chinese omvormers. Alsof de laatsten per definitie slechter zijn.migjes schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:14:
[...]
fijn dat je dat zegt, maar sla je niet heel erg de bal mis![]()
huawei, begint bij 8kW omvormers, en dat terwijl de 5kW al eigenlijk te zwaar is voor zijn setup.
het is wel een oost-west setup, dus de eis was een mpp die 3kW+ aan kon.
(dan vallen veel chineesjes helaas af, maar word er niks gezegd of ze goed of slecht zijn.
ze voldoen alleen niet aan deze eis.
wel meer merken (niet chinees) die geen omvormers leveren die boven de 3kW gaan per mpp.)
voor het totaal omvormer vermogen was een 4kW eigenlijk wel genoeg geweest,
maar ach een 5kW werd het per ongeluk dus geen probleem met die prijs die het heeft gekost.
dus zelfs prijs/kwaliteit valt nog niet eens zo slecht uit.
(vergis je niet minder als 700€ voor een 5kW (toevallig SMA) is echt geen slechte prijs.
is er wel flink wat uitbreiding mogelijk.)
omdat er niks gezegd word over goed of slecht, vind ik het totale onzin dat je dit eigenlijk zegt,
niet dat je alles over dit plan kon weten, maar goed wat je nu doet helpt niet echt of niemand.
of te wel schop je nu niet een beetje in de lucht met deze opmerkingen?
Want natuurlijk moet je eerst een omvormer vinden die het beste past bij je opstelling en erg fijn als je dan meer keuzemogelijkheden hebt.
Ik noemde Huawei, omdat ik die pas had bekeken als misschien een mogelijke oplossing.
Dus puur als voorbeeld, want zet daar maar eens een gelijke Sma tegenover; dus de stp 8k
Zou jij dan aan de Sma de voorkeur geven? Ik in ieder geval niet. De Sma is niet de heilige graal en in doorsnee duur.
Edit: ik had natuurlijk moeten quoten waarop ik reageerde. Nu staat het er een soort vreemd tussen.
Je vergelijkt handrlsprijzen met marktplaats...is natuurlijk ook krom.Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:55:
[...]
Alles zit er in. Niet zo sceptisch joh..
Een Hosola 5000MTL koop je voor €500,-, dus zelfs nog minder. €750,- is echt teveel voor een Omnik of Hosola op je factuur. Hier geld ook: onderhandelen.
Desalnietemin is je ptijs niet verkeerd. Ik maak het er niet voor in ieder geval...
Ik wacht nog ff af voor het addertje....
De afgelopen jaren hier heel wat keren voorbij horen/zien komen dat de 1 euro per Wp haalbaar is.paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:59:
[...]
Je vergelijkt handrlsprijzen met marktplaats...is natuurlijk ook krom.
Desalnietemin is je ptijs niet verkeerd. Ik maak het er niet voor in ieder geval...
Als het je lukt dan is het mooi maar heb nog nooit een offerte gezien die dat schrijven ondersteunde.
Uiteraard heb ik het dan over een huisinstallatie, niet een mega grote bedrijfsinstallatie.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
tegen de tijd dat je er akkoord op geeft is er geen SF meer in Europa te krijgen.Beekforel schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:34:
[...]
Ik heb een offerte liggen voor 18 SF panelen op een Fronius omvormer die bijna 1000 euro duurder is.
Waar fix je dit?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Mwoa er was nog voldoende voorraad begreep ik. Maar ik ga er geen akkoord op geven want het is mij veel te duur. In geval van de prijs die Sjors81 noemt zou ik wel akkoord gaan.No Hands schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:30:
[...]
tegen de tijd dat je er akkoord op geeft is er geen SF meer in Europa te krijgen.
Wat moet allemaal inclusief zijn om onder de noemen 1 euro per wp te vallen.thido schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:18:
[...]
De afgelopen jaren hier heel wat keren voorbij horen/zien komen dat de 1 euro per Wp haalbaar is.
Als het je lukt dan is het mooi maar heb nog nooit een offerte gezien die dat schrijven ondersteunde.
Uiteraard heb ik het dan over een huisinstallatie, niet een mega grote bedrijfsinstallatie.
En bekijk het zelf eens, winkelman heeft een duidelijke website (sorry, is de enige waar ik op kijk) en met 13 ja panelen van 295 en 209 euro per stuk op een omnik omvormer van 664 euro kom ik op 3381 euro voor 3835wp.
Of moet bevestigingsmat ook incl?
447 euro voor 3 rijen (2x5 port, 3 land)
Komt op 3828
Als je vervolgens nog materiaal nodig bent voor de meterkast kom je iets hoger uit, zeg 4000. Dat is 1.04 euro per wp
Hou je wel in de gaten dat je 13 panelen in serie wilt? Dat kunnen niet alle (chinese) omvormers op 1 mppt, als ze 2 mppt ingangen hebben. Die zijn beperkt in vermogen per mppt ingang..mfmonkey schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:02:
[...]
Wat moet allemaal inclusief zijn om onder de noemen 1 euro per wp te vallen.
En bekijk het zelf eens, winkelman heeft een duidelijke website (sorry, is de enige waar ik op kijk) en met 13 ja panelen van 295 en 209 euro per stuk op een omnik omvormer van 664 euro kom ik op 3381 euro voor 3835wp.
Of moet bevestigingsmat ook incl?
447 euro voor 3 rijen (2x5 port, 3 land)
Komt op 3828
Als je vervolgens nog materiaal nodig bent voor de meterkast kom je iets hoger uit, zeg 4000. Dat is 1.04 euro per wp
Soms kunnen de mppt ingangen wel parallel, maar daar weet ik weer niks vanaf...(als sma fanboy
Bij sommige mensen is het glas altijd half leeg?paulv1973 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:59:
[...]
8
Je vergelijkt handrlsprijzen met marktplaats...is natuurlijk ook krom.
Probeer de positieve kant te bekijken.
Als ik als leek op PV gebied in eerste instantie 3 offerte's aan vraag en er gigantische verschillen tussen zitten ga ik vergelijken. Het gaat er om dan je als koper een goed gevoel bij je toekomstige aanschaf hebt. Dus vertrouwen in de vakman/leverancier en het product/prijs.
Edit: akkoord op de offerte is bevestigd. Subsidie WP is vanmiddag aangevraagd. Laat de lente maar komen!
[ Voor 31% gewijzigd door Noord27 op 09-02-2017 21:54 ]
Op een Omnik kan het iig prima, bij stiefdochter liggen 12 canadian in serie parallel over de twee MPPT van een Omnik 3k TL.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:14:
[...]
Hou je wel in de gaten dat je 13 panelen in serie wilt? Dat kunnen niet alle (chinese) omvormers op 1 mppt, als ze 2 mppt ingangen hebben. Die zijn beperkt in vermogen per mppt ingang..
Soms kunnen ze wel parallel, maar daar weet ik weer niks vanaf...(als sma fanboy)
Hellingshoek 30 graden en ligging op ZZW. Opbrengst afgelopen jaar meer dan 1100 kWh/kWp. En niet direct aan zee, die ligt 35 km verder naar het westen.
.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Volgens mij heeft er bij ons in het dorp iemand zitten slapen bij de WBV
Verderop bij ons zag ik dat de leverancier van de WBV een pv installatie aan het plaatsen was op een woning.
6x 250wp canadian solar
Even uitgaande wat hier geplaatst is.
Tot zover niks aan het handje.
Echter hebben ze de panelen aan de voorkant van de woning gelegd
De reden dat het mij vreemd lijkt is dat het dak gericht is op NW (312 graden).
Het dak is zover ik op het oog kon zien rond de 36 - 37 graden hellingshoek.
Heeft er nou iemand liggen slapen ?
De achterkant van de woning is gericht op het ZO dat leek mij toch een beter kant

Verderop bij ons zag ik dat de leverancier van de WBV een pv installatie aan het plaatsen was op een woning.
6x 250wp canadian solar

De achterkant van de woning is gericht op het ZO dat leek mij toch een beter kant
2250 WP Zuid PVoutput
Niks mee mee. EPC gehaald en alle ruimte voor fatsoenlijke uitbreiding op zuidMdO82 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:33:
Volgens mij heeft er bij ons in het dorp iemand zitten slapen bij de WBV![]()
6x 250wp canadian solar
Even een vraagje waar misschien iemand in dit topic iets zinnigs van kan zeggen.
Er staat een huis te koop waar we wellicht binnenkort eens willen gaan kijken om mogelijk te kopen. Inde advertentie staat erbij dat er 26 zonnepanelen op het dak liggen ter overname eventueel.
Aan wat voor bedragen moet je denken bij zo een aantal of is daar totaal niets van te zeggen aan de hand van louter alleen dat aantal?
Als ik op google earth kijk is het ongeveer een stuk van 6 bij 4 meter en een stuk van 4 bij 7 meter zijn.
Iemand?
Er staat een huis te koop waar we wellicht binnenkort eens willen gaan kijken om mogelijk te kopen. Inde advertentie staat erbij dat er 26 zonnepanelen op het dak liggen ter overname eventueel.
Aan wat voor bedragen moet je denken bij zo een aantal of is daar totaal niets van te zeggen aan de hand van louter alleen dat aantal?
Als ik op google earth kijk is het ongeveer een stuk van 6 bij 4 meter en een stuk van 4 bij 7 meter zijn.
Iemand?
[ Voor 12% gewijzigd door vosss op 09-02-2017 22:24 ]
Door te kijken naar het uiterlijk kun je daar wel wat van gaan zeggen:vosss schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:20:
Even een vraagje waar misschien iemand in dit topic iets zinnigs van kan zeggen.
Iemand?
Zijn ze zwart en 1000 x1650: dan waarschijnlijk jonger dan 4 jaar.250 Wp/stuk
1250 x1000 & zwart = SF minimaal 155 Wp, max 170 Wp maar hogere opbrengst per Wp
zijn ze blank met allu? dan kijken naar de afmeting (1650 x 1000) max 8 jaar oud. 200-250 Wp per stuk
smaller dan 1000 (800 ongeveer) en wel 60 cellen (vierkantjes): waarschijnlijk ouder dan 12 jaar. onder de 200 Wp per stuk.
vraag naar de aanschaf papieren. zoek naar aantal Wp.
Er zijn natuurlijk ook afwijkingen beide kanten op, maar dit is denk ik het meest in de markt voorkomend.
Let er op dat als ze wat langer geleden zijn aangeschaft (5+ jaar) dat e toen nog een hoop geld voor is betaald, maar dat de prijs van panelen in die periode erg zakte.
[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 09-02-2017 23:12 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik doelde meer op wat voor bedragen voor zoiets gevraagd kan worden ter overname en niet wat ze ongeveer opleveren aan energie
Dat houd nogal verband, heul veul opbrengst is duur en dus hogere restwaarde.
Als jij kunt vertellen in welke van de categorieën de door jouw aan te kopen panelen vallen zijn we iets verder in het bepalen van een "nette" prijs.
Uiteraard, het advies van andre helemaal onderaan is de belangrijkste. Vraag er naar, dan kun je een betere schatting krijgen omdat we dan leeftijd, specs enz kennen maar ook wat er in huis hangt. Dus omvormer en misschien zelfs hoe het in de meterkast ingericht is.
Als jij kunt vertellen in welke van de categorieën de door jouw aan te kopen panelen vallen zijn we iets verder in het bepalen van een "nette" prijs.
Uiteraard, het advies van andre helemaal onderaan is de belangrijkste. Vraag er naar, dan kun je een betere schatting krijgen omdat we dan leeftijd, specs enz kennen maar ook wat er in huis hangt. Dus omvormer en misschien zelfs hoe het in de meterkast ingericht is.
met deze info kun je een beetje gaan uitvogelen hoeveel Wp er ligt, prijzen voor gebruikte panelen verschillen met hoe oud ze zijn.vosss schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:15:
Ik doelde meer op wat voor bedragen voor zoiets gevraagd kan worden ter overname en niet wat ze ongeveer opleveren aan energie
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Eerste het huis zelf maar eens gaan kijken?[b]vosss schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:20:[/b
Er staat een huis te koop waar we wellicht binnenkort eens willen gaan kijken om mogelijk te kopen.
Als 't bevalt kun je die PV installatie juist als onderhandelingspositie gebruiken. Met de huidige nieuwprijzen zitten mensen er echt niet op te wachten om er alles af te halen en elders opnieuw te plaatsen of te moeten verkopen. Arbeid is in verhouding de afgelopen tijd duur geworden, omdat ze prijzen van panelen aanzienlijk zijn gezakt.
Als 't huis bevalt dan vraag je gewoon wat er precies aanwezig is. Men is dat verplicht om te melden. Net zoals wat voor CV ketel er is van welke leeftijd en recent onderhoud.
Schijnt dat ze ermee bezig zijn...Zimonia2 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 10:43:
[...]
Ik houd me ook aanbevolen![]()
Tijd voor een pricewatch voor PV?
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Als het goed is loopt er buiten het DED forum nu een peiling om te zien of niet-DED'ers er ook in geïnteresseerd zijn.
Exact!Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:33:
[...]
Eerste het huis zelf maar eens gaan kijken?
Als 't bevalt kun je die PV installatie juist als onderhandelingspositie gebruiken. Met de huidige nieuwprijzen zitten mensen er echt niet op te wachten om er alles af te halen en elders opnieuw te plaatsen of te moeten verkopen. Arbeid is in verhouding de afgelopen tijd duur geworden, omdat ze prijzen van panelen aanzienlijk zijn gezakt.
Als 't huis bevalt dan vraag je gewoon wat er precies aanwezig is. Men is dat verplicht om te melden. Net zoals wat voor CV ketel er is van welke leeftijd en recent onderhoud.
Stel ze willen voor de set, welke destijds 12000 euro heeft gekost incl montage, nu 5000 euro hebben. Daar kun je met gemak een bod op doen welke 2000 lager ligt.
Immers, demontage en weer monteren van zo'n set is niet zomaar klaar en dus niet zo goedkoop. Daarbij met alle risicos van dien, transportschade bijvoorbeeld. Wees ook niet te bang om de verkoper daar aan te herinneren.
Of je hebt net het geluk dat hij er wel goed over nagedacht heeft maar dan zal de vraagprijs een stuk schappelijker zijn.
Geen idee of het best practice is, maar ik zou eens kijken wat diezelfde set van panelen mij nu tweedehands zou kosten. Dus zonder plaatsen, etc. En dat is dan het max dat ik zou willen betalen.vosss schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:20:
Iemand?
Wat mfmonkey ook zegt, het zal hun ook geld kosten om het er allemaal weer af te halen en tijd om het te verkopen/geld om het op het nieuwe huis erop te leggen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wij hebben ons huis vorig jaar ook verkocht met panelen erop. Merkte wel dat de meeste kijkers het interessant vonden. Zo ook de uiteindelijke kopers. Als het over geld gaat is het makkelijk: ons bod is inclusief de panelen en anders haal je ze er maar af (al dan niet aangemoedigd met: de prijzen zijn dusdanig gedaald dat ik wel nieuwe moderne panelen leg voor herzelfde bedrag).
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Goeie!thido schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:21:
Als het over geld gaat is het makkelijk: ons bod is inclusief de panelen en anders haal je ze er maar af (al dan niet aangemoedigd met: de prijzen zijn dusdanig gedaald dat ik wel nieuwe moderne panelen leg voor herzelfde bedrag).
Bedankt voor de overige reacties trouwens. We moeten eerst ons appartement nog wat opkalefateren alvorens het in de verkoop te gooien, dus wie weet is dat huis over een paar weken al weg. Als niet dan gaan we daar zeker kijken. Mooi huis is het
lol, een quot was wel een stukje duidelijker geweest, nu was het wel heel vreemd.izdp schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:42:
[...]
Nee, vind ik niet. Ik ging ook niet specifiek op dit geval in, maar op de manier waarop de Sma werd neergezet tegenover de Chinese omvormers. Alsof de laatsten per definitie slechter zijn.
Want natuurlijk moet je eerst een omvormer vinden die het beste past bij je opstelling en erg fijn als je dan meer keuzemogelijkheden hebt.
Ik noemde Huawei, omdat ik die pas had bekeken als misschien een mogelijke oplossing.
Dus puur als voorbeeld, want zet daar maar eens een gelijke Sma tegenover; dus de stp 8k
Zou jij dan aan de Sma de voorkeur geven? Ik in ieder geval niet. De Sma is niet de heilige graal en in doorsnee duur.
Edit: ik had natuurlijk moeten quoten waarop ik reageerde. Nu staat het er een soort vreemd tussen.
en eigenlijk moet je ook er een beetje rekening mee houden dat we hier altijd veel nieuwbies hebben.
die niet allemaal erg handig(ervaring missen) zijn in het posten op een forum.
of te wel niet helemaal doorhebben dat hun teksten ook anders opgevat kunnen worden.
(of te wel ze doen het niet allemaal expres.)
tja, ik probeer het altijd van de glas is half vol kant te bekijken.
(half leeg betekend dat ik vast een nieuwe moet bestellen. lol)
en dan heb ik een haat/liefde verhouding tegen over SMA.
met een oost-west is het veel belangrijker dat je genoeg kracht per mpp kunt verwerken, het totaal van de omvormer is eigenlijk veel minder belangrijk.
jammer van de prijs, want die is wel pittig, maar SMA maakt daar wel erg toffe omvormers voor.
waar je een goedkope chinees(goodwe/hosola/omniks etc.. etc..) al snel een 5kW omvormer moet pakken.
kun je met oost-west en 5,5kWp gewoon een 3,6kW verzie gebruiken.
dus fijn dat ze er zijn, alleen jammer van de prijs.
veel meer problemen heb ik met dat sommige vaste posters (die echt beter zouden moeten weten.)
af en toe hun berichten zo slecht neer gooien.
b.v.: een sma kan 750V aan.
dat is grote B.S., want het is 750Voc, en dan kom je op ongeveer 600-650Vmpp uit.
maar ga je op die dingen te ver boven de 530Vmpp zitten, dan werken ze ook niet echt lekker.
dan kun je veel beter een andere omvormer pakken.
etc etc etc
Verwijderd
Mjah de discussie over zonnepanelen op een koopwoning...
Laten we het ruim nemen, €400 per paneel inclusief montage maakt een € 10.400 nieuwprijs. Volgens VEH ligt de gemiddelde verkoopprijs van een koopwoning in Q4 2016 op €248.000 wat dus neerkomt op een 4,2% en verhoudingsgewijs nog lager wordt als je KK en eventuele investeringen meeneemt. De €400 is aan de hoge kant maar je moet ergens mee rekenen als je niks weet van een systeem.
Net als met een nieuwe keuken (die wellicht je smaak niet is), sauna met whirlpool (die je wellicht zelf nooit in de planning had) etc. etc. zou ik over een dergelijk klein deel van de aanschafprijs helemaal niet nadenken maar mocht ik toch keuzes moeten maken
- poly zou ik niet over willen nemen, zeker niet als het in het zicht ligt.
- vage installateur met dito garanties zou ik ook geen droppie voor geven.
Is het een knap systeem wat neer is gelegd door een grote partij en onder een goede (collectieve) garantie valt zou ik uitgaan van 50% van de nieuwwaarde als het systeem 0~2 jaar oud is en daarna per jaar 10% van de nieuwprijs daarop in mindering brengen. Kom je op de volgende staffel:
nieuw: €10400
1~2 jaar: €5200
3 jaar: €4160
4 jaar: €3120
5 jaar: €2080
6 jaar: €1040
7+ jaar: €0
Dat lijkt mij in het algemeen redelijk en schrijft een systeem af in 7 jaar. Blijft wel dat een systeem maar een miniem deel is van de koopprijs dus ik zou de woning in zijn geheel bekijken, doorrekenen wat je energiebehoefte is en een besluit nemen wat je daar eventueel mee wil. Is de jaaropbrengst<eigen verbruik maar wil je wel dekkend zijn/worden dan is het overnemen (van een oud systeem) kolder. MP prijs minus demontagekosten zullen (met een hoop leuren) niet veel meer dan 20~30% van de nieuwprijs zijn. Doe je het zelf dan is een 40~60% haalbaar maar daar moet je eigenlijk niet vanuit gaan, je hebt wel betere dingen te doen dan een oud systeem van een dak afpeuteren en op MP te slingeren.
We weten niks van de woning en het systeem dus bovenstaande is maar een leidraad. Tweedehands zonnepanelen op een woning vind ik persoonlijk totaal niet boeiend maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Laten we het ruim nemen, €400 per paneel inclusief montage maakt een € 10.400 nieuwprijs. Volgens VEH ligt de gemiddelde verkoopprijs van een koopwoning in Q4 2016 op €248.000 wat dus neerkomt op een 4,2% en verhoudingsgewijs nog lager wordt als je KK en eventuele investeringen meeneemt. De €400 is aan de hoge kant maar je moet ergens mee rekenen als je niks weet van een systeem.
Net als met een nieuwe keuken (die wellicht je smaak niet is), sauna met whirlpool (die je wellicht zelf nooit in de planning had) etc. etc. zou ik over een dergelijk klein deel van de aanschafprijs helemaal niet nadenken maar mocht ik toch keuzes moeten maken
- poly zou ik niet over willen nemen, zeker niet als het in het zicht ligt.
- vage installateur met dito garanties zou ik ook geen droppie voor geven.
Is het een knap systeem wat neer is gelegd door een grote partij en onder een goede (collectieve) garantie valt zou ik uitgaan van 50% van de nieuwwaarde als het systeem 0~2 jaar oud is en daarna per jaar 10% van de nieuwprijs daarop in mindering brengen. Kom je op de volgende staffel:
nieuw: €10400
1~2 jaar: €5200
3 jaar: €4160
4 jaar: €3120
5 jaar: €2080
6 jaar: €1040
7+ jaar: €0
Dat lijkt mij in het algemeen redelijk en schrijft een systeem af in 7 jaar. Blijft wel dat een systeem maar een miniem deel is van de koopprijs dus ik zou de woning in zijn geheel bekijken, doorrekenen wat je energiebehoefte is en een besluit nemen wat je daar eventueel mee wil. Is de jaaropbrengst<eigen verbruik maar wil je wel dekkend zijn/worden dan is het overnemen (van een oud systeem) kolder. MP prijs minus demontagekosten zullen (met een hoop leuren) niet veel meer dan 20~30% van de nieuwprijs zijn. Doe je het zelf dan is een 40~60% haalbaar maar daar moet je eigenlijk niet vanuit gaan, je hebt wel betere dingen te doen dan een oud systeem van een dak afpeuteren en op MP te slingeren.
We weten niks van de woning en het systeem dus bovenstaande is maar een leidraad. Tweedehands zonnepanelen op een woning vind ik persoonlijk totaal niet boeiend maar dat moet ieder voor zich bepalen.
Verwijderd
offtopic aan
de meeste verkoopmakelaars vertellen ook altijd dat zonnepanelen op je huis geen financiele meerwaarde is.
je huis word niet spontaan 5000 euro meer waard daardoor. echter kan het wel niet dat duwtje in de goede richting zijn voor een potentiele koper omdat deze weet dat de maandlasten lager zijn voor electra.
maar een potentiele koper zal daar niet extra voor gaan betalen
de meeste verkoopmakelaars vertellen ook altijd dat zonnepanelen op je huis geen financiele meerwaarde is.
je huis word niet spontaan 5000 euro meer waard daardoor. echter kan het wel niet dat duwtje in de goede richting zijn voor een potentiele koper omdat deze weet dat de maandlasten lager zijn voor electra.
zoals ldhollander(of swapevent) hier boven zegt, dat is een mooie lijdraad.vosss schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:47:
[...]
Daar had ik nog niet eens over nagedacht. Goeie!
Bedankt voor de overige reacties trouwens. We moeten eerst ons appartement nog wat opkalefateren alvorens het in de verkoop te gooien, dus wie weet is dat huis over een paar weken al weg. Als niet dan gaan we daar zeker kijken. Mooi huis is het
meer mijn verhaal.
ik heb nu een 5,6kWp (24 panelen) en die leveren zo veel stroom, dat ik zelfs nu een warmtepomp heb gekocht zodat ik mijn huis elektrische kan verwarmen.
als ik de boel zou verkopen vraag ik een 150k€ voor het huis, en 3k€ voor de panelen(dit is na aftrek van winst/besparing die ik al heb gehad.), en dan nog 3kW voor de warmtepomp (die is nu nog geen 2 maanden oud, lol nog geen winst/besparing).
maar elk jaar heb ik een winst/besparing van een +/- 1k€ dus elk jaar dat ik het later zou verkopen, trek ik er wel een 1k€ af.
maar als ik het echt ga verkopen, dan kan ik dit huis zonder al te veel problemen gewoon eens flink opkalefateren, even flink de kwast er door gooien en alles weer eens netjes wit maken.
dan kan ik het huis ook op de markt zetten als een instap klare woning, en dan kan ik met gemak er een 10k€ extra voor vangen, of te wel dat doet veel meer als mijn pv en warmtepomp
De verkoopbaarheid gaat omhoog, niet de verkoopprijs, inderdaad. Als je zou kunnen kiezen uit twee practisch identieke huizen, met practisch identieke prijzen, zou je waarschijnlijk het huis nemen met de panelen. Maar als het huis met de panelen duurder is, ga je toch eerder kijken: zijn die panelen nog wel goed, staan ze mooi, heb ik er dan ook wel wat aan en mogelijk voor het goedkopere huis gaan, omdat er teveel nee's zijn. Ik zou bijvoorbeeld ook geen lelijke panelen (blauw op zwarte pannen, kris-kras gelegd, maar 10% van het dak bedekkend) op m'n huis willen en betaal liever iets meer voor iets wat ik estetisch wel mooi vind.Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:44:
offtopic aan
Waarschijnlijk krijg je die zonnepanelen er gratis bij, dikke mik voor de verkoper dus.vosss schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:20:
Iemand?
Veelal zijn die zonnepanelen vast aangesloten aan de elektrische installatie en ook
in de opstal mee verzekert, dus vast aan de woning, komt nog bij........ tadaaa
het energielabel is meestal aangepast op de aanwezigheid van een zonnepaneleninstallatie.
Het is dus bedrog als het energielabel bij aanbod van de woning bv B is, en na verwijderen
van de zonnepaneleninstallatie door de verkoper, C of D wordt.
Dus als de woning op funda en bij de verkopende makelaar zichtbaar op de foto's en in de beschrijving
aangeboden wordt met zonnepanelen, met een aantrekkelijk energie label, kost het de verkoper
bakken met geld als hij ze er met een kwaaiekop af haalt omdat jij ze niet wou overnemen
hij kan ze dan mooi terug plaatsen, of jou een nieuwe zonnepaneleninstallatie betalen.
De discussie over evt. waardevermeerdering is al eens eerder hier gevoerd. Ongetwijfeld is het afhankelijk van het type koper dat je tegenkomt. Wie het niet mooi vindt/er niet in gelooft/het niet snapt, die heeft er niets extra's voor over en wil misschien zelfs wel dat je ze verwijderd. Dit type investeert liever in een design-tuin of een dikke OLED TV, wat op zich ook prima is natuurlijk.
Een koper die PV wel kent en die (aantoonbaar) ziet dat je per jaar EUR 1000,- bespaard op je elektriciteitsrekening zal een snel rekensommetje maken en begrijpen dat de boel na x jaar terugverdiend is en daarna nog jaren doorgaat. De kunst is om die koper te vinden, maar persoonlijk denk ik dat je daar anno 2017 geen makelaar voor nodig hebt.
Een koper die PV wel kent en die (aantoonbaar) ziet dat je per jaar EUR 1000,- bespaard op je elektriciteitsrekening zal een snel rekensommetje maken en begrijpen dat de boel na x jaar terugverdiend is en daarna nog jaren doorgaat. De kunst is om die koper te vinden, maar persoonlijk denk ik dat je daar anno 2017 geen makelaar voor nodig hebt.
1000 Euro per jaar? 5500 kWh? Dat is wel wat ruim genomen, lijkt me.Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:37:
Verwijderd
Een koper die wel op de hoogte is van PV zal eerder met lastige vragen en dito onderhandelingen komen, waarom er een stringomvormer hangt en geen SE bijv. Of wat die grijze Omnik daar doet ipv een mooie rooie SMA. Waarom de boel nog op enkelfase zit en niet op 3 fase met een fancy nieuwe meterkast.Joepla schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:37:
Volgens mij kun je beter mensen hebben van het kaliber klok-klepel maar niet helemaal weten hoe of wat. Als je die kan paaien met een mooi praatje over centjes die je bespaart en een beetje de groene kant op kan masseren heb je kans dat je nog wat van je investering terugziet. Anders lijkt me de kans erg klein. Vergeet niet dat €1000 op je rekening besparen leuk is als je bijv. ook voor ~€1000 elektriciteit wegstookt maar krijg je mensen met een hobby/hobbies die zomaar eens €5000 wegstoken op jaarbasis is dat natuurlijk geen argument meer. Noch dat het echt zoden aan de dijk zet.
En ja die zijn er, heb bijv. klanten gehad waarbij hij meerdere zee aquaria had en zij voor de hobby wat smeltovens voor de fabricage van sieraden regelmatig gebruikte. Punt is meer dat wat voor de ene koper een steengoed argument kan zijn voor de ander totaal niet relevant is...
Ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic, veel kennis opgedaan en ik overweeg nu ook om panelen op mijn (min of meer) oost-west dak te leggen met een dakhoek van ongeveer 35 graden. Gegeven dat ik het dak dan het liefst in 1x vol wil hebben (en daarmee ook genoeg overproductie te genereren voor bijvoorbeeld een warmtepomp) loop ik precies tegen wat punten aan die migjes hier beschrijft.migjes schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 09:08:
[...]
tja, ik probeer het altijd van de glas is half vol kant te bekijken.
(half leeg betekend dat ik vast een nieuwe moet bestellen. lol)
en dan heb ik een haat/liefde verhouding tegen over SMA.
met een oost-west is het veel belangrijker dat je genoeg kracht per mpp kunt verwerken, het totaal van de omvormer is eigenlijk veel minder belangrijk.
jammer van de prijs, want die is wel pittig, maar SMA maakt daar wel erg toffe omvormers voor.
waar je een goedkope chinees(goodwe/hosola/omniks etc.. etc..) al snel een 5kW omvormer moet pakken.
kun je met oost-west en 5,5kWp gewoon een 3,6kW verzie gebruiken.
dus fijn dat ze er zijn, alleen jammer van de prijs.![]()
veel meer problemen heb ik met dat sommige vaste posters (die echt beter zouden moeten weten.)
af en toe hun berichten zo slecht neer gooien.
b.v.: een sma kan 750V aan.
dat is grote B.S., want het is 750Voc, en dan kom je op ongeveer 600-650Vmpp uit.
maar ga je op die dingen te ver boven de 530Vmpp zitten, dan werken ze ook niet echt lekker.
dan kun je veel beter een andere omvormer pakken.
etc etc etc
Op het oost-dak kan ik 15 panelen (1x1,6) kwijt, op west 13 wegens afvoer van cv ketel en ventilatie. Als omvormer had ik een SMA SB5000TL in gedachten, juist vanwege het aftoppen per mpp. Als voorbeeld met 15x275Wp = 4.125Wp: daar ga je met de meeste andere merken omvormers met een maximum van circa 3.000W per mpp soms ruim overheen vermoed ik. Of valt dat erg mee?
Verder zit ik met de 15 panelen in 1 string: qua Voc lukt dit met de SMA ruimschoots, maar de mpp range loopt maar tot 500V volgens specs. In de lente ga je hier met 15 panelen wel overheen denk ik: 15x31V = 465V, rekenend met lage temperatuur, zeg +10%, kom je dus over de 500V. Geen idee wat voor gedrag de SMA dan gaat vertonen. Kan iemand hier wellicht iets over zeggen?
Nee lijkt me niet, zelfs fors naar beneden afgerond. Do the math, zou ik zeggen.S0epkip schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:45:
[...]
1000 Euro per jaar? 5500 kWh? Dat is wel wat ruim genomen, lijkt me.
Zoveel mensen, zoveel wensen. Hoe je 't wendt of keert, besparing = besparing. Je moet dat gewoon voorrekenen en aantonen met je jaarrekening.Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:54:
[...]Punt is meer dat wat voor de ene koper een steengoed argument kan zijn voor de ander totaal niet relevant is...[/sub]
We hebben het hier over het gemiddelde huis in NL. Die categorie neemt een beste hypotheek over het algemeen en dan is ieder tientje minder per maand mooi meegenomen. Op een wat forser (vrijstaand) huis komt een ander publiek, dat maak je niet gek met een PV dak.
Het begint wel een normaal iets te worden. Zeker op koophuizen en zeker heeft het verkoopwaarde.
Wil je het loskoppelen qua prijs, dan zal die waarde voor de pannendaken ernstig minder zijn dan voor de makkelijke daken.
Koper en verkoper weten dat allebei, dus inclusief verkopen lijkt mij voor pannendaken het slimste.
Wil je het loskoppelen qua prijs, dan zal die waarde voor de pannendaken ernstig minder zijn dan voor de makkelijke daken.
Koper en verkoper weten dat allebei, dus inclusief verkopen lijkt mij voor pannendaken het slimste.
Moet je nog ergens op letten met die dingen? Of is dat gewoon aangesloten en het werkt? Of zitten daar dingen als brandgevaar of kortsluiting aan vast als een handige harry die dingen aan elkaar geknoopt heeft?
Laat een bouwkundige keuring doen waarbij je specifiek vraagt om de staat van de pv.
Kost wat maar dan heb je ook wat
Kost wat maar dan heb je ook wat

Niemand hier met een gekoppelde Trannergy omvormer?Milmoor schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:49:
Iemand die log.trannergy.com op dit moment succesvol aan PVoutput gekoppeld heeft? Want bij mij wil het niet. Ik heb de juiste API key en system ID opgenomen, en de data komt wel bij Trannergy: http://log.trannergy.com/Terminal/TerminalMain.aspx?pid=8311. Wat doe ik fout?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Vraag: Vandaag deal gemaakt voor 33 sf 170S panelen. Dak bijna helemaal op zuiden, hellingshoek 25gr. Geen optimizers dus geen solar edge. In deal zit fronius 5kw 3fase omvormer (10) jaar garantie. Kan ook voor sma gaan (5 jaar garantie). Voor welke moet ik Gaan?
Is het zo dat bij sf door parallelle schakeling het niet uitmaakt hoeveel panelen op een string zitten? Dus dat bij een kapot paneel de rest het nog Doet? Er zitten 4-5 panelen per string in het plan.
Is het zo dat bij sf door parallelle schakeling het niet uitmaakt hoeveel panelen op een string zitten? Dus dat bij een kapot paneel de rest het nog Doet? Er zitten 4-5 panelen per string in het plan.
Bij fronius 3F mogen er max 8 SF in een string volgens mij, Weet niet of SMA dat ook trekt.LittleTycoon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 01:22:
Vraag: Vandaag deal gemaakt voor 33 sf 170S panelen. Dak bijna helemaal op zuiden, hellingshoek 25gr. Geen optimizers dus geen solar edge. In deal zit fronius 5kw 3fase omvormer (10) jaar garantie. Kan ook voor sma gaan (5 jaar garantie). Voor welke moet ik Gaan?
Ik zou bij een zelfde prijs zeker voor SMA gaan (zeker als ie buiten hangt), veel degelijker, en stiller.
SMA geeft aan dat als er problemen zijn dat die er dan in de eerste 2 jaar uit komen.
beide omvormer hebben 2 MPPT's Per MPPT mag je maximaal 4 parallel strings maken.(niet naar de stroom van de MPP kijken!)
Dus 3x5 en 3x6 zou kunnen. denk ik. volgens mij kan fronius werken met alles tussen de 3 en de 8 SF 170 in een (sub)string.
Bij 1 kapot paneel gaat dan 1 substring het niet meer doen. maar dak komt gelukkig niet vaak voor.
Per MPPT kunnen er meerdere ingangen zitten, die kan je gebruiken, maar je kunt ze ook op het dak parallel zetten.
Dat is minder werk & minder materiaal, maar ook lastiger uitzoeken als er een storing is.
[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2017 01:34 ]
Zoek anders even daar waar het stikt van de Trannergy omvormers, Down Under dusMilmoor schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 22:28:
[...]
Niemand hier met een gekoppelde Trannergy omvormer?
https://getsatisfaction.com/pvoutput/topics/search/show op het PVoutput forum.
http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=464
Omdat Migjes niet reageert...GrootB86 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:21:
[...]
Ik lees nu al geruime tijd mee in dit topic, veel kennis opgedaan en ik overweeg nu ook om panelen op mijn (min of meer) oost-west dak te leggen met een dakhoek van ongeveer 35 graden. Gegeven dat ik het dak dan het liefst in 1x vol wil hebben (en daarmee ook genoeg overproductie te genereren voor bijvoorbeeld een warmtepomp) loop ik precies tegen wat punten aan die migjes hier beschrijft.
Op het oost-dak kan ik 15 panelen (1x1,6) kwijt, op west 13 wegens afvoer van cv ketel en ventilatie. Als omvormer had ik een SMA SB5000TL in gedachten, juist vanwege het aftoppen per mpp. Als voorbeeld met 15x275Wp = 4.125Wp: daar ga je met de meeste andere merken omvormers met een maximum van circa 3.000W per mpp soms ruim overheen vermoed ik. Of valt dat erg mee?
Verder zit ik met de 15 panelen in 1 string: qua Voc lukt dit met de SMA ruimschoots, maar de mpp range loopt maar tot 500V volgens specs. In de lente ga je hier met 15 panelen wel overheen denk ik: 15x31V = 465V, rekenend met lage temperatuur, zeg +10%, kom je dus over de 500V. Geen idee wat voor gedrag de SMA dan gaat vertonen. Kan iemand hier wellicht iets over zeggen?
Ik heb gemerkt met 500 Vmpp op de omvormer dat aan het begin van de dag, en aan het eind van de dag, deze regelmatig aan en uit probeert te gaan.
Moet ik wel bij zeggen dat ik een proefopstelling had gemaakt met slechte lichtcondities, en dat dat ook erg meespeelde.
Ik heb 14 panelen 31/32 Vmpp op een ingang, werkt prima.
15 gaat volgens mij ook nog wel goed.
Maar ik zou in eerste instantie kijken of je niet (makkelijker) dichterbij de ideale Vmpp spanning kan komen.
Met SF of met 2x1 mtr panelen.
Al zijn de rendementsverliezen nou ook weer niet zo groot, begrijp ik uit antwoorden van sommigen.
En kijken of je de ventilatie, kan doen met een pan, onder de panelen.
Beste Tweakers,
Heeft er iemand ervaring met zonneboiler of combinatie met zonnepanelen? Ik zit nog steeds te twijfelen wat nu de beste optie is. Aan de ene kant betaal ik bijna 3keer zoveel voor gas als voor stroom. Aan de andere kant heb je in de zomer "niks" aan warm water. Terwijl het terugleveren van de stroom dan op de piek zit. Een elektrische CV ketel is ook geen optie want die dingen verbruiken zoveel daar kunnen een paar zonnepanelen niet tegenop.
Ik woon nu een half jaar in een nieuwbouw woning. Mijn verbruik is ongeveer (schatting) 1500 kwh per jaar en 1000-1200m3 gas. Ik krijg 4k subsidie dus kan in principe een compleet systeem "kosteloos" laten plaatsen. Maar ik ben bereid om geld bij te leggen. In mijn geval kan ik dus veel meer panelen laten plaatsen ten opzichte van mijn verbruik. Maar of dat verstandig is (ivm versobering saldering in de toekomst?
Heeft iemand ervaring met de opbrengst van een zonneboiler vs zonnepanelen of misschien een combinatie van beide? Of wellicht een pelletkachel icm met zonnepanelen? Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer..
Heeft er iemand ervaring met zonneboiler of combinatie met zonnepanelen? Ik zit nog steeds te twijfelen wat nu de beste optie is. Aan de ene kant betaal ik bijna 3keer zoveel voor gas als voor stroom. Aan de andere kant heb je in de zomer "niks" aan warm water. Terwijl het terugleveren van de stroom dan op de piek zit. Een elektrische CV ketel is ook geen optie want die dingen verbruiken zoveel daar kunnen een paar zonnepanelen niet tegenop.
Ik woon nu een half jaar in een nieuwbouw woning. Mijn verbruik is ongeveer (schatting) 1500 kwh per jaar en 1000-1200m3 gas. Ik krijg 4k subsidie dus kan in principe een compleet systeem "kosteloos" laten plaatsen. Maar ik ben bereid om geld bij te leggen. In mijn geval kan ik dus veel meer panelen laten plaatsen ten opzichte van mijn verbruik. Maar of dat verstandig is (ivm versobering saldering in de toekomst?
Heeft iemand ervaring met de opbrengst van een zonneboiler vs zonnepanelen of misschien een combinatie van beide? Of wellicht een pelletkachel icm met zonnepanelen? Om eerlijk te zijn zie ik door de bomen het bos niet meer..
De meeste hier werken met warmtepompen ipv een zonneboiler, en de extra stroom/Kwh
wat een warmtepomp vraagt komt dan uit het bij leggen van meer zonnepanelen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
wat een warmtepomp vraagt komt dan uit het bij leggen van meer zonnepanelen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3
Denk dat een zonneboiler alleen rendabeler is dan PV indien je het zo groot aanpakt dat je er ook je vloerverwarming mee verwarmd.biggydeen2 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:05:
Beste Tweakers,
Maar dan moet je ook perfect zuid dak hebben, zonnepanelen doen het zelfs nog op noord. Dus wat pclop zegt, veel stroom opwekken en door warmtepomp weer opmaken door je CV te ondersteunen of zelfs vervangen. Salderen gaat vanzelf als je er op aanstuurd om zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, dat gaat niet door je meter
1 PVoutput . Dongen NB
Als ze uiteindelijk het salderen afschaffen komt er waarschijnlijk een belasting op het vermogen van de omvormer.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:03:
[...]
Denk dat een zonneboiler alleen rendabeler is dan PV indien je het zo groot aanpakt dat je er ook je vloerverwarming mee verwarmd.
Maar dan moet je ook perfect zuid dak hebben, zonnepanelen doen het zelfs nog op noord. Dus wat pclop zegt, veel stroom opwekken en door warmtepomp weer opmaken door je CV te ondersteunen of zelfs vervangen. Salderen gaat vanzelf als je er op aanstuurd om zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, dat gaat niet door je meter
Volgens mij gaat het in België al zo.
In belgie is teveel subsidie vergeven. Dat wordt nu op deze (schandalige) manier teruggevorderd.
Men saldeert daar dus nog steeds.
Mijn visie is zoveel mogelijk zonnepanelen nemen, want het huidige salderen is een feest.
Mocht salderen vervallen, krijg je voor je (flinke) "dagelijkse" overschot kolenfooi, waarmee je (veel mindere) verbruik kan betalen.
Winter uitgezonderd. 3x niks = niks
en uiteraard een batterijtje. Die kosten gaan ook dalen.
Men saldeert daar dus nog steeds.
Mijn visie is zoveel mogelijk zonnepanelen nemen, want het huidige salderen is een feest.
Mocht salderen vervallen, krijg je voor je (flinke) "dagelijkse" overschot kolenfooi, waarmee je (veel mindere) verbruik kan betalen.
Winter uitgezonderd. 3x niks = niks
en uiteraard een batterijtje. Die kosten gaan ook dalen.
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2017 13:35 ]
Ik zeg: Collectoren (warm water) alleen plaatsen als je nog ruimte over hebt op je dak nadat de hoofdzekering vol zit met PV, of je het hele jaar door veel warm water gebruikt, denk aan veel wassen met hotfill. https://gathering.tweaker...ist_messages/1753285/lastbiggydeen2 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 12:05:
Beste Tweakers,
verder zijn er ook PVT oplossingen, google maar eens.
en "Een elektrische CV ketel" noemen wij een warmtepomp, en dat werkt PRIMA.
En 1m3 gas is evenveel energie als 8kWh, dus wat is 3x zoveel?
Begin eerst maar eens 50 bladzijden terug deze draad te lezen en daarna die over warmtepompen.
Dan zijn de eerst 100 vragen die je hebt a beantwoord. scheelt ons wat type werk.
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 11-02-2017 13:44 ]
Is er ergens online te zien wat de huidige zonnesterkte (nu met bewolking) is? Ik kom eigenlijk alleen maar kaartjes tegen over de UV-straling, maar dat is niet echt bruikbaar.
Speel ook Balls Connect en Repeat
In Zoetermeer op dit moment 33 W/m²Onbekend schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:10:
Is er ergens online te zien wat de huidige zonnesterkte (nu met bewolking) is? Ik kom eigenlijk alleen maar kaartjes tegen over de UV-straling, maar dat is niet echt bruikbaar.
https://www.wunderground....n/dashboard?ID=IZUID-HO15
Bij jou om de hoek...... https://www.wunderground....n/dashboard?ID=INOORDHO35
Dus gewoon even zoeken op WeatherUndergroud o.i.d. naar een weerstation die ook
de solar instraling meet.
[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 11-02-2017 14:34 ]
Dank je. Het was even zoeken, maar er zit er een zo'n 7 km verderop die dat ook meet. 
Op dit moment 37 W/m².
Op dit moment 37 W/m².
Speel ook Balls Connect en Repeat
En dat komt weer overeen met uv die momenteel afgerond 0.4 is.Onbekend schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:35:
Dank je. Het was even zoeken, maar er zit er een zo'n 7 km verderop die dat ook meet.
Op dit moment 37 W/m².
Uv 10 is 1000 watt per meter
1 PVoutput . Dongen NB
Ben je van mening dat zonnepanelen het beter doen dan zonnecollectoren bij indirect licht?reneeke1970 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:03:
[...]
Denk dat een zonneboiler alleen rendabeler is dan PV indien je het zo groot aanpakt dat je er ook je vloerverwarming mee verwarmd.
Ik ben namelijk van mening dat dit niet zo is.
Heeft iemand opbrengst getallen van een volledig bewolkte dag? Je weet wel,O'n dag dat er gewoon geen zonlicht met de bijbehorende schaduw waar te nemen is zo bewolkt. Vandaag is volgens mij zo'n dag en om 1100 uur was mijn collector van 20 graden mijn boiler van 12 graden aan het opwarmen. Zou een pv set op het zelfde dak ook opwek hebben gehad vandaag, zeker al om 1100 aangezien mijn huis met 1 dakvlak op wzw staat, de andere dus op ono en dus om 1100 geen directe instraling kunnen hebben?
Verder klopt je eerste zin wel, als je een grote set neer legt waarmee je een deel can je verwarming kan opvangen doe je het goed
Vraag, misschien heeft iemand dat hier al eens meegemaakt.
Ik heb mijn Oude Solaredge SE2200 omgewisseld voor een 3000 Wave inverter van Solaredge.
Gewoon kabels overgeprikt : De Wave inverter geeft een fout die ik nergens terug kan vinden : 18xC7
Niet alle micro inverters worden herkend door de nieuwe omvormer.
Ik heb een 11 tal 250 WP zonnepanelen op het dak liggen, waarvan 8 met P250 microinverter en 3 met een P300 microinverther, kan het hier aan liggen ? Op de oude SE2200 werkte alles naar behoren
Ik heb mijn Oude Solaredge SE2200 omgewisseld voor een 3000 Wave inverter van Solaredge.
Gewoon kabels overgeprikt : De Wave inverter geeft een fout die ik nergens terug kan vinden : 18xC7
Niet alle micro inverters worden herkend door de nieuwe omvormer.
Ik heb een 11 tal 250 WP zonnepanelen op het dak liggen, waarvan 8 met P250 microinverter en 3 met een P300 microinverther, kan het hier aan liggen ? Op de oude SE2200 werkte alles naar behoren
Zoek je zoiets?
https://www.mupload.nl/img/gxxstsv0mzi15.jpg
Mijn 2550 Wp SF noord (rood) doet het vandaag beter dan mijn 3430 Wp mono op zuid (geel).
Maar verder niet belangrijk. Opbrengst vandaag is toch zowiezo ruk.
Het is bij mij zo dat juist nu ik alleen op een bewolkte dag opbrengst heb. Enige lokatie zou zijn mijn west dak, eerst schaduw van mijn eigen nok en daarna van de buren. Hier komt drie maanden per jaar geen zonnestraal. Maar de 16sf panelen kunnen nog wel 3 kWh doen per dag. Een zonnecollector doet denk ik helemaal niks. Het voorbeeld wat jij aangeeft vind ik totaal niet met praktijk overeen komen, welke boiler staat er nu op 12 graden??? Dus jou collector van 20 graden zou in de meeste gevallen werkeloos zijn in mijn gevalmfmonkey schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 15:54:
[...]
Ben je van mening dat zonnepanelen het beter doen dan zonnecollectoren bij indirect licht?
Ik ben namelijk van mening dat dit niet zo is.
Heeft iemand opbrengst getallen van een volledig bewolkte dag? Je weet wel,O'n dag dat er gewoon geen zonlicht met de bijbehorende schaduw waar te nemen is zo bewolkt. Vandaag is volgens mij zo'n dag en om 1100 uur was mijn collector van 20 graden mijn boiler van 12 graden aan het opwarmen. Zou een pv set op het zelfde dak ook opwek hebben gehad vandaag, zeker al om 1100 aangezien mijn huis met 1 dakvlak op wzw staat, de andere dus op ono en dus om 1100 geen directe instraling kunnen hebben?
Verder klopt je eerste zin wel, als je een grote set neer legt waarmee je een deel can je verwarming kan opvangen doe je het goed
1 PVoutput . Dongen NB
Bedankt voor je reactie! Wellicht dat migjes er nog iets meer over kan zeggen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:45:
[...]
Omdat Migjes niet reageert...![]()
Ik heb gemerkt met 500 Vmpp op de omvormer dat aan het begin van de dag, en aan het eind van de dag, deze regelmatig aan en uit probeert te gaan.
Moet ik wel bij zeggen dat ik een proefopstelling had gemaakt met slechte lichtcondities, en dat dat ook erg meespeelde.
Maar ik zou in eerste instantie kijken of je niet (makkelijker) dichterbij de ideale Vmpp spanning kan komen.
Al zijn de rendementsverliezen nou ook weer niet zo groot, begrijp ik uit antwoorden van sommigen.
Ik heb inderdaad ook SF overwogen, dan kom ik op 20 op oost (4 strings van 5) en 16 of 18 op west. Met goed passen en meten lukt de 18 wel vermoed ik, maar dan heb je wel een onhandige stringverdeling. Met 16 is het makkelijk 4x4, maar met 18 wordt het 2x4 en 2x5 panelen in een string. Samen dus 6 strings van 5 panelen, waardoor je geloof ik een diodebox of iets dergelijks nodig hebt.
Ook met het nieuws rondom SF ben ik voorlopig een beetje terughoudend rondom deze panelen, maar misschien ben ik dan te voorzichtig...
Panelen van 2x1m komen net niet lekker uit qua maten, zonder dat het Tetris wordt. Dus dat valt wat mij betreft af. Eventueel zouden 80cm brede panelen nog wel kunnen, zoals ECSolar of Panasonic HIT, maar dan loopt de prijs vaak ook al snel op (zeker bij de laatste).
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker niet heiligmakend, die zonneboilers.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:32:
[...]
Het is bij mij zo dat juist nu ik alleen op een bewolkte dag opbrengst heb. Enige lokatie zou zijn mijn west dak, eerst schaduw van mijn eigen nok en daarna van de buren. Hier komt drie maanden per jaar geen zonnestraal. Maar de 16sf panelen kunnen nog wel 3 kWh doen per dag. Een zonnecollector doet denk ik helemaal niks. Het voorbeeld wat jij aangeeft vind ik totaal niet met praktijk overeen komen, welke boiler staat er nu op 12 graden??? Dus jou collector van 20 graden zou in de meeste gevallen werkeloos zijn in mijn geval
Welke boiler op 12 graden staat? Een secundaire boiler. Ik heb er namelijk 2 waarbij de kleine een prio 1 is, die word eerst "gevult"
Ik moet er misschien bij zeggen dat wat ik zag rond 10 uur vanochtend was, dus niet echt op het hoogtepunt van de dag zou je kunnen zeggen. Ik heb 30 buizen op wzw en 60 op ono staan (komende zomer word dat omgekeerd in aantal) dus het is ook niet alsof ik een ideale zuidlocatie heb.
Daarbij, 20 graden met draaiende pomp. Als ik de pomp dan uit laat is het echt wel warmer. Dus ook een boiler op 20 graden betekend niet dat er niets gebeurt.
En uiteindelijk heeft het afwezige zonnetje toch de 400 liter grote boiler op 18 graden gekregen.
Normaal staat de kleine boiler als eerste warmte ontvangen maar vandaaf had ik hem gedeactiveerd omdat ik elektrisch de kleine even op 60+ heb gezet.
Ja, al kan ik in deze grafiek niet goed zien wat nu wat is. Misschien straks op de klaptop even kijken, nu op de telefoon lukt het niet goed in ieder geval.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:46:
[...]
Zoek je zoiets?
https://www.mupload.nl/img/gxxstsv0mzi15.jpg
Mijn 2550 Wp SF noord (rood) doet het vandaag beter dan mijn 3430 Wp mono op zuid (geel).
Maar verder niet belangrijk. Opbrengst vandaag is toch zowiezo ruk.
Hoeveel passen er dan op met ECsolar 210 Wp.GrootB86 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:33:
[...]
Bedankt voor je reactie! Wellicht dat migjes er nog iets meer over kan zeggen?
Ik heb inderdaad ook SF overwogen, dan kom ik op 20 op oost (4 strings van 5) en 16 of 18 op west. Met goed passen en meten lukt de 18 wel vermoed ik, maar dan heb je wel een onhandige stringverdeling. Met 16 is het makkelijk 4x4, maar met 18 wordt het 2x4 en 2x5 panelen in een string. Samen dus 6 strings van 5 panelen, waardoor je geloof ik een diodebox of iets dergelijks nodig hebt.
Ook met het nieuws rondom SF ben ik voorlopig een beetje terughoudend rondom deze panelen, maar misschien ben ik dan te voorzichtig...
Panelen van 2x1m komen net niet lekker uit qua maten, zonder dat het Tetris wordt. Dus dat valt wat mij betreft af. Eventueel zouden 80cm brede panelen nog wel kunnen, zoals ECSolar of Panasonic HIT, maar dan loopt de prijs vaak ook al snel op (zeker bij de laatste).
Die kan je misschien dan wel verdelen op 2 gelijke parallele strings op 1 dakvlak?
Het blijft een gepuzzel, hoe dan ook.
4x5 plus 3x6 past prima op een AEG pv4600, verdeeld over 2 of 3 mpptGrootB86 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:33:
[...]
Bedankt voor je reactie! Wellicht dat migjes er nog iets meer over kan zeggen?
http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

Bespaar je de moeite...mfmonkey schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:43:
[...]
Ja, al kan ik in deze grafiek niet goed zien wat nu wat is. Misschien straks op de klaptop even kijken, nu op de telefoon lukt het niet goed in ieder geval.
Ik zag deze ook nog:
https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440
Bijzonder dat warmteservice goedkoper is dan winkelman met deze...
Maar veel maakt het allemaal niet uit.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-02-2017 19:55 ]
Ik zou zeggen 18 op oost (dus 2 strings van 9) en 16 op west (2 strings van 8 ). Dat is qua stringverdeling wellicht dan nog een mooie optie. Wel jammer dat de opbrengst dan relatief achter blijft tov 1,6x1m panelen: 7.140Wp versus 7.700Wp bij bijvoorbeeld 28 Trina 275Wp panelen. Overigens zijn zwarte panelen wel een vereiste, dus dat beperkt de keuze soms nog iets meer. Daarnaast gaat het mij er eigenlijk om dat het dak zo vol mogelijk komt tegen lage kosten per Wp (inclusief installatie).AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:47:
[...]
Hoeveel passen er dan op met ECsolar 210 Wp.
Die kan je misschien dan wel verdelen op 2 gelijke parallele strings op 1 dakvlak?
Het blijft een gepuzzel, hoe dan ook.
Nou zwart zijn ze wel. (oversaturated picture)GrootB86 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:08:
[...]
Ik zou zeggen 18 op oost (dus 2 strings van 9) en 16 op west (2 strings van 8 ). Dat is qua stringverdeling wellicht dan nog een mooie optie. Wel jammer dat de opbrengst dan relatief achter blijft tov 1,6x1m panelen: 7.140Wp versus 7.700Wp bij bijvoorbeeld 28 Trina 275Wp panelen. Overigens zijn zwarte panelen wel een vereiste, dus dat beperkt de keuze soms nog iets meer. Daarnaast gaat het mij er eigenlijk om dat het dak zo vol mogelijk komt tegen lage kosten per Wp (inclusief installatie).
joenevd in "Zonnepanelen: Welke offerte?"
En de spanning lijkt ook goed uit te komen.
Alleen heeft optitrac niet echt meer een goede functie met 2 strings parallel op 1 mppt, mocht je schaduw hebben.
Hier 15x235wp in 1 string op een SMA4000TL21.AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:45:
[...]
Omdat Migjes niet reageert...![]()
Werkt prima.
Ik kan die string ook onderverdelen in 1x10 en 1x5...
Dat op 2 mpps werkt ook prima.
Keuze genoeg dus...
Panasonic hit panelen van 325 wel 18€ goedkoper (344 tegen 362)AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:52:
[...]
Bespaar je de moeite...
Ik zag deze ook nog:
https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440
Bijzonder dat warmteservice goedkoper is dan winkelman met deze...
Maar veel maakt het allemaal niet uit.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??