Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.328 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:13:
[...]

dat is ook het nadeel van oost-west, maar dat heb je ook met panelen die erg plat liggen op zuid.
die storten na de zomer ook flink in.
het is niet voor niks dat ik zeg dat combineren van oost-west(of plat zuid) met stijl zuid een leuke combi is. ;)
Hij heeft zoveel ruimte dat hij ze best op een ideale 38-40 graden kan zetten zonder winterschaduw. Misschien niet pal zuid, maar zuid zuid west is ook prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 16:31
Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:41:
[...]

Hij heeft zoveel ruimte dat hij ze best op een ideale 38-40 graden kan zetten zonder winterschaduw. Misschien niet pal zuid, maar zuid zuid west is ook prima.
dan ben je niet slim bezig, door dat tegen mij te vertellen.
of te wel je blaft tegen de verkeerde persoon. >:)
dus richt je ego op de juiste plek, en niet tegen mij.
of koop een wibra jurk en ga je eigen eenzaamheid in de supermarkt oplossen. >:)

ik geef alleen de gegevens wat mogelijk is, de persoon zelf moet kijken of hij het red en waar mee.
(wie weet wil hij ook nog een tesla kopen en elektrisch gaan rijden, weet ik veel.
zoizo is er al een warmte pomp, geen idee wat hij nodig gaat hebben met toch wel een redelijk groot huis.
of misschien is de persoon wel slimmer en snap hij al dat er ook gewoon geld te verdienen is met kolenfooi en dan is oost-west een leuke goedkope oplossing, die je nog goed beschermt tegen het verliezen van salderen ook. etc etc...
en van mij mag je ook gewoon in overproductie gaan, voor de luxe of het nog meer beschermen van het milieu, niet iedereen is een krent zo als jij, lol.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:00:
[...]

dan ben je niet slim bezig, door dat tegen mij te vertellen.
of te wel je blaft tegen de verkeerde persoon. >:)
dus richt je ego op de juiste plek, en niet tegen mij.
of koop een wibra jurk en ga je eigen eenzaamheid in de supermarkt oplossen. >:)

ik geef alleen de gegevens wat mogelijk is, de persoon zelf moet kijken of hij het red en waar mee.
(wie weet wil hij ook nog een tesla kopen en elektrisch gaan rijden, weet ik veel.
zoizo is er al een warmte pomp, geen idee wat hij nodig gaat hebben met toch wel een redelijk groot huis.
of misschien is de persoon wel slimmer en snap hij al dat er ook gewoon geld te verdienen is met kolenfooi en dan is oost-west een leuke goedkope oplossing, die je nog goed beschermt tegen het verliezen van salderen ook. etc etc...
en van mij mag je ook gewoon in overproductie gaan, voor de luxe of het nog meer beschermen van het milieu, niet iedereen is een krent zo als jij, lol.)
Bedankt!
Maar ik denk dat je beter zijn posts moet lezen, en koop nou eens een rekenmachine, uit je hoofd lukt nog steeds niet lees ik.
Noem eens 1 iemand die gelukkig is van zijn overproductie? Gas heeft hij al niet dus daar niet mee komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:22:
[...]

Bedankt!
Maar ik denk dat je beter zijn posts moet lezen, en koop nou eens een rekenmachine, uit je hoofd lukt nog steeds niet lees ik.
Noem eens 1 iemand die gelukkig is van zijn overproductie? Gas heeft hij al niet dus daar niet mee komen.
Nou ikke hier, alles wat ik goedkoop bij kan leggen tegen pessimistisch rendement van 70,als dat zich binnen tien jaar terug verdient tegen 11 cent, dan leg ik het er bij.
Financieel even andere prioriteiten maar over paar jaar verwacht ik toch wel 7000/8000 overschot te hebben. Zit nu op 2000 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:52
Mijn panelen schieten vaak in storing na een natte nacht. Insulation error geeft de omvormer aan. Dit gebeurd de laatste tijd steeds vaker..

Nu heb ik via het forum hier al begrepen dat dit hoogstwaarschijnlijk komt omdat ik zelf op het dak 2 stekkers zelf heb "geknepen". Dit is allemaal niet zo erg zullen jullie denken, maar ik woon in een appartement, en het dak is best hoog. En ik heb geen ladder, ook ben ik geen held met de ladder.

Maar om hier nou een bedrijf voor te bellen, word wel een hele dure grap voor 2 stekkertjes opnieuw knijpen.

Iemand hier slim advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:58
duc848 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:08:
Mijn panelen schieten vaak in storing na een natte nacht. Insulation error geeft de omvormer aan. Dit gebeurd de laatste tijd steeds vaker..

Nu heb ik via het forum hier al begrepen dat dit hoogstwaarschijnlijk komt omdat ik zelf op het dak 2 stekkers zelf heb "geknepen". Dit is allemaal niet zo erg zullen jullie denken, maar ik woon in een appartement, en het dak is best hoog. En ik heb geen ladder, ook ben ik geen held met de ladder.

Maar om hier nou een bedrijf voor te bellen, word wel een hele dure grap voor 2 stekkertjes opnieuw knijpen.

Iemand hier slim advies?
In een appartementencomplex zijn genoeg buren om eens rond te informeren die dit voor je na zou kunnen kijken/oplossen? Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Noord27 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:12:
[...]

In een appartementencomplex zijn genoeg buren om eens rond te informeren die dit voor je na zou kunnen kijken/oplossen? Heb je dat al geprobeerd?
Helaas zijn mijn buren, hier niet echt voor geschikt, ik ga denk ik opzoek naar iemand die in het weekend een keer het dak op wil om het voor mij te doen, voor een paar tientjes ofzo..

Blijft zonde om de zon te zien doorbreken (vanmorgen) en dan ook te zien dat de panelen nog in de error zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
duc848 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:15:
[...]

Helaas zijn mijn buren, hier niet echt voor geschikt, ik ga denk ik opzoek naar iemand die in het weekend een keer het dak op wil om het voor mij te doen, voor een paar tientjes ofzo..

Blijft zonde om de zon te zien doorbreken (vanmorgen) en dan ook te zien dat de panelen nog in de error zitten.
Misschien is werkspot iets voor je situatie?

Mijn ervaring met fysieke mankracht voor installatie van PV vragen, valt ook aardig tegen. Op tweakers zelf zijn het reacties als: alleen het uniek is, of te ver (wat is ver in NL?), te druk met andere zaken, etc. Iedereen staat voor je klaar hoor met hulp te biedenop het forum via een PC/laptop; maar fysiek werk blijft een apart verhaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 05-02-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn best wel veel tweakers die naast mid-career ook nog eens in het kleine grut zitten, dat is althans mijn persoonlijke ervaring. Werkspot zou ik niet direct aanraden, elke halve zool die ooit weleens een tang heeft vastgehouden denkt dit ook te kunnen. (en nee zo moeilijk is het niet maar je wil niet over een paar jaar weer hetzelfde probleem hebben...)

Als duc848 even zijn woonplaats opgooit heb je wellicht kans dat er gerichte reacties komen. Een plaatje of situatieschets doet ook wonderen in het algemeen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 22:15:
Zo, vandaag een jong gebruikte SMA opgehaald en meteen maar opgehangen als de 1e stap naar een PV installatie.

Leuk om de passie te ervaren van de Roosendaaler waar ik hem op gehaald heb! ;)

Nu zit ik wat te lezen en zie dat SMA 6mm2 wil zien als aansluiting op de klemmen van de 5000-TL21? Hij zou op aardlekautomaat moeten komen zitten van 25A (met 30mA aardlek beveiliging). Dan is 4mm2 toch voldoende? Afstand meterkast tot omvormer is slechts 3 meter, dus maar gewoon 6mm2 pakken? Zou de SMA anders de 4mm2 niet lekker vast kunnen klemmen?

Deze op het oog:

https://www.conrad.nl/nl/...sf202101r1250-621747.html
Wil je niet liever een aardlekautomaat?

Het verschil tussen een aardlekautomaat en aardlekschakelaar:
https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-aardlekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Dre schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:14:
[...]

Wil je niet liever een aardlekautomaat?

Het verschil tussen een aardlekautomaat en aardlekschakelaar:
https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-aardlekschakelaar
Ik dacht dat ik een aardlekautomaat had gelinkt. Schijnbaar niet..

Maar de opzet is idd een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:08:
Er zijn best wel veel tweakers die naast mid-career ook nog eens in het kleine grut zitten, dat is althans mijn persoonlijke ervaring. Werkspot zou ik niet direct aanraden, elke halve zool die ooit weleens een tang heeft vastgehouden denkt dit ook te kunnen. (en nee zo moeilijk is het niet maar je wil niet over een paar jaar weer hetzelfde probleem hebben...)

Als duc848 even zijn woonplaats opgooit heb je wellicht kans dat er gerichte reacties komen. Een plaatje of situatieschets doet ook wonderen in het algemeen. ;)
Je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen beunhazen en vakmensen. Maar ik ga er vanuit dat je zelf wel zo verstandig bent om naar referenties te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Iemand hier slim advies?
Twee stekkers knijpen is niet zo moeilijk als er ladder geregeld word.
Maar als je zo slim bent geweest om die stekkers onder een paneel droog te hangen is het maar de vraag of het daar van komt. Je kunt ook een lek paneel hebben of defecte omvormer.
En dan heb je toch wel een vakman nodig die weet hoe en waar te meten.
Als eerste geef ik de tip kun je je omvormer als test wisselen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:43:
[...]

Maar als je zo slim bent geweest om die stekkers onder een paneel droog te hangen is het maar de vraag of het daar van komt. Je kunt ook een lek paneel hebben of defecte omvormer.
Wordt tijd dat je een busje aan gaat schaffen.....
Werk zat... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:55:
[...]

Wordt tijd dat je een busje aan gaat schaffen.....
Werk zat... ;)
Ja gat in de zwarte markt.....
Maar ook ik heb niet de kennis en meet apparatuur om een panelen veld door te meten helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Iemand hier slim advies?
Heb je zelf al iets getest?
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:00
paulv1973 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:33:
Godnondejuu Alphons.
Heb je het ding weer doorverkocht!!
Met doos zeker... :*)

Noord27,,,,, Dat was toch niet de afspraak....!!!?? _/-\o_ O-)

Ik heb 2 SMA's hangen zonder aardlek ertussen. Dat werkt prima.
3x4mm2 is zeker goed. Past ook prima in de klemmen.
2,5mm2 past er ook in. Maar voor een 5kw niet aan te raden.
Die aardleks moeten er waarschijnlijk wel tussen voor je eigen (aanraking) veiligheid.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:56:
[...]
Je kunt ook gewoon 12x jasolar wegleggen in landscape boven je dakkapel
En dan nog 3 naast je dakkappel.
http://shop.winkelman-zon...--295wp--zwart-frame.html
De SMA poetst de schaduw wel weg van die 3 panelen (alle 15 in 1 string)
Via deze link bij de webshop terecht gekomen en een mail gestuurd.
Wat ik nu voor ogen heb is 13 ja 295 full black panelen (2x5 port, 1x3 land) met een waarschijnlijk sma omvormer, de keuze daarin is ook afhankelijk van de reactie van hen.

Ik kies er uiteindelijk voor om (zo goed als) geen over capaciteit op te wekken. In de toekomst moet er welliswaar elektrisch gekookt worden naar er hangen nu nog maar 3 led lampen in huis bijvoorbeeld. Dat word ook nog anders waardoor het verbruik voor verlichting zakt. De droger zal ook de 5 jaar niet meer halen en dan komt daar ook een zuiniger exemplaar voor in de plaats. Al met al denk ik dus dat er in dit huis de nodige besparingen nog gerealiseerd moeten worden.
Uiteraard is een vierkant veld, zonder dus panelen naast de dakkapel, ook mooier, dat weegt ook mee.

En voor de correctheid, dit hele verhaal betreft het huis van mijn ouders. Ik zelf heb een garage welke ik ga gebruiken. Deze garage is ongeveer 3 bij 8 en staat aan de zuidzijde van mijn huis (9693ct, 10). Eventueel kan ik de "carport" welke tegen de garage aan staat ook gebruiken. Helaas is voor balken, waar het golfplatendak op ligt, gekozen die ongeveer 7x3 zijn, niet stevig genoeg ben ik bang.
Gelukkig heb ik zelf wel bijna alleen maar led en door de vaatwasser en wasmachine te voeden met warm water zit ik op 175 kWh per maand. Ik kan dus met wat minder panelen af.
Maar dat is op dit moment nog niet aan de orde, andere dingen eerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:41:
[...]

Via deze link bij de webshop terecht gekomen en een mail gestuurd.
Wat ik nu voor ogen heb is 13 ja 295 full black panelen (2x5 port, 1x3 land) met een waarschijnlijk sma omvormer, de keuze daarin is ook afhankelijk van de reactie van hen.

Ik kies er uiteindelijk voor om (zo goed als) geen over capaciteit op te wekken. In de toekomst moet er welliswaar elektrisch gekookt worden naar er hangen nu nog maar 3 led lampen in huis bijvoorbeeld. Dat word ook nog anders waardoor het verbruik voor verlichting zakt. De droger zal ook de 5 jaar niet meer halen en dan komt daar ook een zuiniger exemplaar voor in de plaats. Al met al denk ik dus dat er in dit huis de nodige besparingen nog gerealiseerd moeten worden.
Uiteraard is een vierkant veld, zonder dus panelen naast de dakkapel, ook mooier, dat weegt ook mee.

En voor de correctheid, dit hele verhaal betreft het huis van mijn ouders. Ik zelf heb een garage welke ik ga gebruiken. Deze garage is ongeveer 3 bij 8 en staat aan de zuidzijde van mijn huis (9693ct, 10). Eventueel kan ik de "carport" welke tegen de garage aan staat ook gebruiken. Helaas is voor balken, waar het golfplatendak op ligt, gekozen die ongeveer 7x3 zijn, niet stevig genoeg ben ik bang.
Gelukkig heb ik zelf wel bijna alleen maar led en door de vaatwasser en wasmachine te voeden met warm water zit ik op 175 kWh per maand. Ik kan dus met wat minder panelen af.
Maar dat is op dit moment nog niet aan de orde, andere dingen eerst
Nou ook prima van die 13 panelen.
Neem dan wel een Tl-21 met 2x mppt ipv van een TLST (single tracker)
Geeft je altijd nog de mogelijkheid op wat uitbreiding op een ander dakvlak en andere richting dan zuid, mocht salderen afgeschaft worden.
En voor het kleine prijsverschil tussen een 3600 en 4000, neem dan ook de 4000 Tl-21
Heeft er hier een tijd een gedraaid op een 16A automaat. Dat gaat prima.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

habbekrats schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:50:
[...]

Die aardleks moeten er waarschijnlijk wel tussen voor je eigen (aanraking) veiligheid.
Moeten is een groot woord bij ALS, daar hebben we het al een paar keer hier over gehad.
Kortweg:
Woning (= E-installatie) van voor 1975: geen ALS verplicht, wel aan te bevelen
Woning van na 1975 met een eigen aarde: ALS verplicht, alleen wanneer aantoonbaar de waarde van de aarde onder de 1 Ohm is, hoeft t niet.
En ja in veel omvormers zit ook een soort ALS, maar vergeet niet dat de kabel naar de omvormer dan niet beschermd is tegen spijkers, hete leidingen en ander geweld.

En SMA geeft idd dikke kabels op, soms moet je zelfs de mantel wat "opdikken" om tot n redelijk trekontlasting / afdichting te komen. Het kan heel netjes met n verloop ring voor metrische wartels, maar een breed stuk intapen met vulkaniserende tape in combinatie met goed vastzetten is voor binnen ook een optie.

[ Voor 31% gewijzigd door Andre1973 op 05-02-2017 22:08 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:50:
[...]

Nou ook prima van die 13 panelen.
Neem dan wel een Tl-21 met 2x mppt ipv van een TLST (single tracker)
Geeft je altijd nog de mogelijkheid op wat uitbreiding op een ander dakvlak en andere richting dan zuid, mocht salderen afgeschaft worden.
En voor het kleine prijsverschil tussen een 3600 en 4000, neem dan ook de 4000 Tl-21
Heeft er hier een tijd een gedraaid op een 16A automaat. Dat gaat prima.
Klinkt als advies wat ik 1 op 1 ga overnemen. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
reneeke1970 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 17:43:
[...]

Helaas ben ik 3 jaar geleden niet zo slim geweest om de stekkers netjes weg te hangen droog en veilig.

Zal met de drone van een maat van mij wel van het weekend eens gaan kijken hoe ze erbij liggen.

Omvormer omwisselen gaat helaas niet,

Woonplaats is Baarn aan de A1 tussen hilversum en amersfoort in.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wqvbofi674csj.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door duc848 op 06-02-2017 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Wailing_Banshee

You're Next

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:17:
Ik ben niet zo tetris liefhebber. Voorbeeldje met SF (1257 x 977)
Soms vraagt de situatie echter om een tetris oplossing. Als ik minder last van dat pijpje wil hebben (afvoer van de badkamer) en meer panelen kwijt wil die niet over de knik van het dag heen gaan en mooi aansluiten op het dakraam, moet ik echt de bovenste laag landscape leggen en de onderste portrait!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:35:
[...]

Scheelt dit nou zoveel dan?
Je betaald toch ook meer vaste kosten?
En hoe doen ze het met overschot? Want in het collectief hebben ze het niet over hoog laag tarief?
Mijn nota:
hoog -3780 a 0,0518 = -236,74 euro
dal 4418 a 0,0383 = 210,25 euro
Verschil is 26,49 euro terug betaald terwijl ik dus 638 kWh meer heb verbruikt als opgewekt.
Ja dat scheelt veel :)

Hoog-laag tarief : Geen extra vaste kosten.
Ik zit niet in het collectief, dat is helemaal apart.
Ik verwacht volgend jaar flink minder te verbruiken en meer opwek te hebben ( + 4.5kWp ).
Mogelijk dat ik het dan wel ga doen, kijken hoe het loopt.

[ Voor 25% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-02-2017 08:53 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
duc848 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 06:25:
[...]
Helaas ben ik 3 jaar geleden niet zo slim geweest om de stekkers netjes weg te hangen droog en veilig.
Zal met de drone van een maat van mij wel van het weekend eens gaan kijken hoe ze erbij liggen.
Omvormer omwisselen gaat helaas niet,
Woonplaats is Baarn aan de A1 tussen hilversum en amersfoort in.
[afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem met een grote installatie met 120 panelen.
Inmiddels weet ik welke string, maar een steiger opgebouwd (die heb ikzelf) en de aansluit kabels vervangen.
Heeft niet geholpen, zal dan toch een paneel moeten zijn ..... maar welke van de 20 in de string .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Inmiddels weet ik welke string, maar een steiger opgebouwd (die heb ikzelf) en de aansluit kabels vervangen.
Heeft niet geholpen, zal dan toch een paneel moeten zijn ..... maar welke van de 20 in de string .....
Per groepjes van vijf afsluiten en dan kom je stap voor stap dichterbij. Indien parallel string, telkens vijf verwisselen met andere string, even paar verleng kabels maken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WoudseHoeve schreef op maandag 6 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Heb je een isolatiemeter die goed/niet goed aan kan geven (of die een meetwaarde geeft waar jij dit uit af kan leiden)?
Dan is het in 4 á 5 stappen in te klemmen: splitsen in 10 links, 10 rechts -> beide meten, de fout zit in de substring met laagste isolatiewaarde.
Van 10 naar 5 naar 3 naar 2 naar 1 worst case.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Zou het niet lukken door het voltage te meten over elk panneel. Of is dat niet mogelijk door de manier waarop panelen aangesloten worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Er is ook een manier om het in 1 keer te bepalen.
Geloof dat je dan de plus en daarna de min van de string moet doormeten met een multimeter aan de nul... hang me ff niet op of het de nul is. In een string met 20 panelen zou je dan bv 20x35v moeten meten. Van links of van rechtsom...
Meet je minder kun je op die manier bepalen welk paneel het moet zijn.
Meet je bv 6x35v via de min en 13x35v via de plus, weet je dus dat het 7e paneel vanaf de minkant het probleem veroorzaakt...

E.e.a. onder voorbehoud....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik dacht dat insulation error tussen aarde was, maar ook dat weet ik niet zeker.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
@reneeke1970: Ik dacht ook dat het tussen aarde is, iets anders kan de omvormer niet meten.
@paulv1973: De meting gedaan tussen aarde en de + en aarde en de min.
daar komt niet echt een waarde uit waar je wat aan hebt, de som zou de string spanning moten zijn, en daar zit een behoorlijk gat tussen :(

@Proton: Een isolatie meter? Ik heb alleen een "Megger" maar die zet meteen een paar kV op de draden..... lijkt me niet echt goed of zou het geen kwaad kunnen, je blaast zo maar wat diodes op als je boven de 1000V komt.

Als ik nu een scoop had en een puls generator kon ik de reflecties meten van de impedantie overgangen in de bedrading. Dan heb je de tijd en kan je de locatie uitrekenen ......

Ik zal toch de string moeten opsplitsen, eerst 10, kijken welke kant het is. Het nadeel is dat de panelen los moeten om bij de connectors te komen.... In landscape naast elkaar is er maar net voldoende ruimte in de aansluit kabels. Ook moet ik steeds op sochtends wachten. Met de vorst leek het ook minder te zijn.....

Wordt vervolgd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:26:
@reneeke1970: Ik dacht ook dat het tussen aarde is, iets anders kan de omvormer niet meten.
@paulv1973: De meting gedaan tussen aarde en de + en aarde en de min.
daar komt niet echt een waarde uit waar je wat aan hebt, de som zou de string spanning moten zijn, en daar zit een behoorlijk gat tussen :(

@Proton: Een isolatie meter? Ik heb alleen een "Megger" maar die zet meteen een paar kV op de draden..... lijkt me niet echt goed of zou het geen kwaad kunnen, je blaast zo maar wat diodes op als je boven de 1000V komt.

Als ik nu een scoop had en een puls generator kon ik de reflecties meten van de impedantie overgangen in de bedrading. Dan heb je de tijd en kan je de locatie uitrekenen ......

Ik zal toch de string moeten opsplitsen, eerst 10, kijken welke kant het is. Het nadeel is dat de panelen los moeten om bij de connectors te komen.... In landscape naast elkaar is er maar net voldoende ruimte in de aansluit kabels. Ook moet ik steeds op sochtends wachten. Met de vorst leek het ook minder te zijn.....

Wordt vervolgd.....
Misschien moet je weerstand meten (Ohm)
Is maar een idee..../gevoel :?

Ik heb het OOIT eens ergens gelezen...
Kan zelfs goed zijn dat het in een SMA instructie boekje stond...
Zal (als ik ergens een gaatje vind) een gaan zoeken....

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 07-02-2017 10:37 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Weerstand meten kan niet, de panelen wekken spanning op en bij een gesloten stroomkring gaat er stroom lopen .... door de weerstand meter ... De weerstand meting wordt gedaan door het aanleggen van een spanning en dan de spanning te meten over een bekende interne weerstand, waarna de externe weerstand bekend is. Een digitale meter als de fluke gebruikt ook hele kleine stroompjes om dit te meten. Die oude bakelieten bakken gebruikten een hogere stroom, soms beter, vaak niet .....

Wat ik wel geprobeerd heb is de stroom te meten tussen de aarde en de plus. Normaal moet die vrijwel 0 mA zijn. Maar:
- Wat is vrijwel nul ??
- Vanaf welke drempel waarde is de is het een isolatie fout?
- Volgens mij werkt de stroom meting van mijn meter (fluke) niet :( moet ik nog testen zonder hem op te blazen.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:38
Inhakend op de discussie: ik zit met hetzelfde "probleem" met dien verstande dat het meestal optreedt op het moment dat de omvormer 's avonds afslaat. Geeft alleen een foutmelding dus veel meer als logvervuiling levert het niet op :?

Link met vocht heb ik niet kunnen leggen. Bij regen niet, na 3 dagen zon ineens weer wel.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
Sinds een aantal weken hebben mijn ouders een SF installatie van 4080Wp, met een Fronius Primo omvormer. Doet prima, ook de opbrengst is live te volgen in de Fronius SolarWeb portal. Maar de totaalstand wordt maar 1x per uur bijgewerkt, terwijl de live-opbrengst wel continu binnen komt. Iemand ervaring mee?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Vraagje over SDE+ subsidie voor zon.
De genoemde bedragen 2016 0.09 0.11 en 0.128 euro per kWh.
Zijn dit ex btw prijzen of inc ??? staat er nergens bij. Bedrijfsmatig zou ik ex verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:32:
Weerstand meten kan niet, de panelen wekken spanning op en bij een gesloten stroomkring gaat er stroom lopen .... door de weerstand meter ... De weerstand meting wordt gedaan door het aanleggen van een spanning en dan de spanning te meten over een bekende interne weerstand, waarna de externe weerstand bekend is. Een digitale meter als de fluke gebruikt ook hele kleine stroompjes om dit te meten. Die oude bakelieten bakken gebruikten een hogere stroom, soms beter, vaak niet .....

Wat ik wel geprobeerd heb is de stroom te meten tussen de aarde en de plus. Normaal moet die vrijwel 0 mA zijn. Maar:
- Wat is vrijwel nul ??
- Volgens mij werkt de stroom meting van mijn meter (fluke) niet :( moet ik nog testen zonder hem op te blazen.... )
http://libra.energy/nl/tips/tip-van-bart-isolatiefout/

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:57
na jaren mee lurken hier ga ik de stap zetten om zonnepanelen te plaatsen.
Omdat ik al wat jaartjes mee lees zie ik al een hele tijd verschillende leveranciers voorbijkomen.

Nu vroeg ik me af of mensen mij via PB een berichtje willen sturen met hun leverancier en dan vooral in het geval dat je ze zelf geplaatst hebt. (ik ga ze namelijk zelf plaatsen)

Ik wil namelijk een aantal offertes gaan opvragen maar ik zie door de aanbieders het bos niet meer. (het zijn er tegenwoordig zoveel)

Een aantal namen die ik vaak tegenkom heb ik al op het lijstje staan oa.
winkelman
sun-solar
solarnrg

(geen idee nog of dit goede leveranciers zijn)

Alvast bedankt.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Speedfightserv schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:50:
na jaren mee lurken hier ga ik de stap zetten om zonnepanelen te plaatsen.
Omdat ik al wat jaartjes mee lees zie ik al een hele tijd verschillende leveranciers voorbijkomen.

Nu vroeg ik me af of mensen mij via PB een berichtje willen sturen met hun leverancier en dan vooral in het geval dat je ze zelf geplaatst hebt. (ik ga ze namelijk zelf plaatsen)

Ik wil namelijk een aantal offertes gaan opvragen maar ik zie door de aanbieders het bos niet meer. (het zijn er tegenwoordig zoveel)

Een aantal namen die ik vaak tegenkom heb ik al op het lijstje staan oa.
winkelman
sun-solar
solarnrg

(geen idee nog of dit goede leveranciers zijn)

Alvast bedankt.
Misschien is het handig welke kant je op wil:
zo goedkoop mogelijk zonder echte eisen aan kwaliteit , gemiddeld, of top of the bill.
Veel bedrijven verkopen namelijk graag wat voor hen gangbaar spul is, dat ze groot (met hoge korting) kunnen inkopen. Soms staat er wel ander spul op de site, maar is dat niet wat ze graag verkopen / goede prijs voor hebben.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:06:
Willen jullie eens meedenken over een klein systeem:

Jaarverbruik 2200 kWh, geen overproduktie nodig. (klein beetje mag natuurlijk wel)
Carport met plat dak, bruikbare ruimte 2,70 x 7,80m, korte zijde is zuid-zuidoost.
Hoeft geen super-budgetoplossing te zijn, maar kosten moeten wel redelijk blijven.
Solaredge lijkt me hier een erg dure oplossing, dus wil ik liever vermijden.

Zelf dacht ik aan een oost-west systeem op ongeveer 15-20* ivm schoon regenen.
BV. 8 x JA Solar 290-300wp landscape of 14xSF170 portrait

Maar bij beide kom ik niet op een goede omvormer.
De JA Solar in 1 string gaat niet lekker door oost-west en 2 strings parallel geeft teveel Ampere voor de meeste omvormers.

De SF is met 7 panelen per kant niet goed in 2 parallelle strings per kant te zetten en 12 panelen blijft behoorlijk achter bij de gewenste opbrengst.

Wie heeft een idee voor een goede omvormer of andere opstelling waardoor het wel lekker aan te sluiten is?
Naar aanleiding van deze vraag kreeg ik via PM de volgende optie (bedankt voor het meedenken!):
8 of liefst 10 panelen (dekt volledige verbruik) met 96 cellen pakken (ca 48V - 6A per stuk) en die in 2 strings op een simpele omvormer hangen. Bv. Growatt 2500 MTL met 2 trackers.
Dan heb je 180-230 volt per string, dus ruim boven de startspanning.
Of als je een omvormer met 1 tracker pakt, kun je de 2 strings parallel zetten en blijf je onder de 13A die veel omvormers maximaal kunnen hebben.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KifArU schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:25:
[...]

Naar aanleiding van deze vraag kreeg ik via PM de volgende optie (bedankt voor het meedenken!):
8 of liefst 10 panelen (dekt volledige verbruik) met 96 cellen pakken (ca 48V - 6A per stuk) en die in 2 strings op een simpele omvormer hangen. Bv. Growatt 2500 MTL met 2 trackers.
Dan heb je 180-230 volt per string, dus ruim boven de startspanning.
Of als je een omvormer met 1 tracker pakt, kun je de 2 strings parallel zetten en blijf je onder de 13A die veel omvormers maximaal kunnen hebben.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?
14x SF kan je toch aansluiten op 2 strings van 4 panelen parallel op mppt1 en 2 strings van 3 panelen parallel op mppt 2?
Als dat oost en west is maakt ook niks uit.
Zodoende heb je voldoende spanning voor een stringomvormer.
Welke mono panelen had je anders in gedachte en hoeveel?

Ah, Reneeke zit op dezelfde golflengte weer. ;)
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2017 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:39:
[...]

14x SF kan je toch aansluiten op 2 strings van 4 panelen parallel op mppt1 en 2 strings van 3 panelen parallel op mppt 2?
Als dat oost en west is maakt ook niks uit.
Zodoende heb je voldoende spanning voor een stringomvormer.
Welke mono panelen had je anders in gedachte en hoeveel?

Ah, Reneeke zit op dezelfde golflengte weer. ;)
reneeke1970 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Die stringverdeling zou inderdaad ook kunnen, maar de melding dat SF (in Europa) stopt, heeft me ertoe gezet om de opties beter te verkennen.
Nu keek ik naar http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-180-euro-sunsolar/
Lijkt technisch goed te kunnen en goed geprijsd.
En bijkomend voordeel: Dan kan ik van die betonnen voeten daar meteen meebestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KifArU schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 20:48:
[...]

Die stringverdeling zou inderdaad ook kunnen, maar de melding dat SF (in Europa) stopt, heeft me ertoe gezet om de opties beter te verkennen.
En bijkomend voordeel: Dan kan ik van die betonnen voeten daar meteen meebestellen.
Maar met 7m80 kan je daar "net" geen 5 per kant van leggen.
Dus kom je uit op 8x 275 = 2200 Wp
Terwijl 14x 170 = 2380 Wp.
Tel daarbij de 8-10% betere prestatie bij op et voila
Diffuus licht werken ze ook prima op.

Ik zou het wel weten... Japanse kwaliteit is niet kapot te krijgen joh.
Al is met die ecsolar ook niks mis, maar minder Wp en een lagere spanning. (is lager rendement omvormer)
Foto buuf

En dit is goedkoper dan betonvoeten. (alhoewel heb je iets meer nodig, dus zelf effe rekenen) Gezien de lengte van SF kan je ze daar in portrait op kwijt.
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-02-2017 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 11:32:

- Wat is vrijwel nul ??
Hebbes...
Zoek ff in de handleiding van de SMA SB3-5000TL-21 op aardlek. Op pagina 83 staat e.e.a. uitgelegd hoe dit te meten.
Je meet de DC Plus pool en de DC Min pool t.o.v. de PE. Ook meten tussen plus en min.... zie verder de handleiding voor het bepalen waar de aardfout moet zitten.... O-)

Bladzijde 84:

http://www.solarnrg.nl/do...1-4000tl-21-5000tl-21.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 07-02-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 21:10:
[...]

Hebbes...
Zoek ff in de handleiding van de SMA SB3-5000TL-21 op aardlek. Op pagina 83 staat e.e.a. uitgelegd hoe dit te meten.
Je meet de DC Plus pool en de DC Min pool t.o.v. de PE. Ook meten tussen plus en min.... zie verder de handleiding voor het bepalen waar de aardfout moet zitten.... O-)

Bladzijde 84:

http://www.solarnrg.nl/do...1-4000tl-21-5000tl-21.pdf
Ja had ik al gelezen ..... maar de metingen geven geen uitsluitsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:10:
[...]

Ja had ik al gelezen ..... maar de metingen geven geen uitsluitsel.
hmmm, jammer.
Een aardfout kan ook een defecte varistor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:57
Andre1973 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:11:
[...]

Misschien is het handig welke kant je op wil:
zo goedkoop mogelijk zonder echte eisen aan kwaliteit , gemiddeld, of top of the bill.
Veel bedrijven verkopen namelijk graag wat voor hen gangbaar spul is, dat ze groot (met hoge korting) kunnen inkopen. Soms staat er wel ander spul op de site, maar is dat niet wat ze graag verkopen / goede prijs voor hebben.
Ik wil goed spul maar klein beginnen. Wel op een budget dus. Kan bijvoorbeeld zelf de panelen halen, zelf plaatsen etc.

ik kijk een beetje naar de panelen en omvormers die in ieder geval 10 jaar garantie hebben. Bedrijf moet ook wel solide zijn, niet dat ik na 9 jaar met een kapotte omvormer kom en het bedrijf bestaat al niet meer..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:14:
[...]

hmmm, jammer.
Een aardfout kan ook een defecte varistor zijn
Ik zit het van de STP25000 nog ff door te lezen......
Overspanning niet aan de orde, kan hem even verwijderen .... eerst overleggen met leverancier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Speedfightserv schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:43:
[...]

Ik wil goed spul maar klein beginnen. Wel op een budget dus. Kan bijvoorbeeld zelf de panelen halen, zelf plaatsen etc.

ik kijk een beetje naar de panelen en omvormers die in ieder geval 10 jaar garantie hebben. Bedrijf moet ook wel solide zijn, niet dat ik na 9 jaar met een kapotte omvormer kom en het bedrijf bestaat al niet meer..
Garantie zegt niets. Kijk eens welke merken er nu verkrijgbaar zijn en 10 jaar geleden. Heb zelf voor een 2e hands SMA gekozen met nog ruim een jaar garantie ipv 10 jaar voor een ander merk. Als je goed kijkt bieden de A-merken allemaal 5 jaar garantie en de B-merken meestal 10 jaar. Waarom? Bewezen betrouwbaarheid en service.

Met bedrijven is dat in dit gebied idem-dito. Maar als je toch alles zelf doet, zou ik meer kijken naar de service en verleden van de merken die je kiest, als naar waar je ze haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Houd je er even rekening mee dat ecsolar straks moeilijker te krijgen kan zijn dan een sf
De voorraad is al bijna op bij sunsolar en het is natuurlijk maar de vraag hoe lang hij nog zin heeft om containers te blijven bestellen in China.
Een sf blijft zo gewild (denk ik) dat alle leveranciers die wel buiten Europa blijven importeren. Misschien nog wel goedkoper ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Op 7m80 zou je misschien wel 10 (2x5) van deze kwijt kunnen in landscape
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html

1463 x 1053
2850 Wp
52 Vmpp (x5)

Maar dat loopt in de papieren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

dat SF gaat stoppen met de verkoop in europa is geen goede reden om het niet te gebruiken. ;)
alleen de grote importeur stopt er mee, wie weet krijgen we gewoon een cros import en blijft het beschikbaar.
(de EC solar is ook een cros import, dus daar los je dat niet mee op, die hebben het zelfde probleem. ;) )

die panasonic's zijn wel heel gaaf, prijzig (ongeveer 0,86€/Wp) jep.
maar dan krijg je wel een mono paneel met daar op een laagje dunne film(solarfrontier) geplakt.
of te wel beide werelden in 1 paneel, vandaar ook de hoge Wp.
ook kun je vrijwel alle panasonic panelen in 1 string mixen.
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
met de verschillende maten kun je dan soms wel leuke dingen doen ;)

die beton voeten, lijken heel leuk. (maar dat is vooral voor laten leggen , en dan groots laten aanleggen.)
maar als je zelf aanlegt dan kun je ook een systeem gebruiken die meer aanleg tijd kost(hobby tijd kost geen geld. ;) ).
zoals: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html
dan ben je nog goedkoper uit als de beton voeten.
(tegels gratis afhalen vind je vaak genoeg op marktplaats. no prob.
zo heel veel tegels heb je niet nodig met dit systeem, door de doorlopende stang kan het best licht blijven zonder weg te waaien ;) .)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-02-2017 09:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Wat is eigenlijk dé manier om met zo weinig mogelijk gewicht panelen op een plat dak te leggen?

Heb hier een veranda + carport waar ik nog wat ruimte heb en nu met de elektrische auto en het mogelijk uitstellen van het einde van het salderen wil ik hier ook wat panelen op gaan leggen. Helaas is deze constructie niet zoals het dak van de schuur, maar met veel dunnere balken uitgevoerd. Op de schuur heb ik FlatFix Fusion toegepast en een flink aantal stenen naar boven getild (120kg) om aan het gevraagde ballast te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Vastschroeven :)
Op een carport is lekkage niet superspannend (wel slecht voor het hout natuurlijk).
Welk materiaal is het dak? EPDM, bitumen,...
Als het niet te groot is, kan je de boel buitenom aan de muur vastzetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Niek_ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:34:
Wat is eigenlijk dé manier om met zo weinig mogelijk gewicht panelen op een plat dak te leggen?

Heb hier een veranda + carport waar ik nog wat ruimte heb en nu met de elektrische auto en het mogelijk uitstellen van het einde van het salderen wil ik hier ook wat panelen op gaan leggen. Helaas is deze constructie niet zoals het dak van de schuur, maar met veel dunnere balken uitgevoerd. Op de schuur heb ik FlatFix Fusion toegepast en een flink aantal stenen naar boven getild (120kg) om aan het gevraagde ballast te voldoen.
schroeven is een optie. (en dan een dot shell toxileen er tussen doen voor de afdichting, maar dat is afhankelijk van het materiaal van het dak.)
zoals Proton_ (mij voor is.) zegt.
voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...eugel-voor-bitumedak.html
(met epdm zou ik dit niet doen, dat is zonde van de epdm. ;) maar het kan wel.)

als het dak al lichtelijk schuin is.
gewoon met een paar stangen een kruislings frame maken.
met deze b.v. (maar denk dat een ander systeem als clickfit dan beter is, maar heb ik geen voorbeeld van zo snel):
http://shop.winkelman-zon...-2080-kruisverbinder.html
1 laagje stoeptegel er in leggen, en je hebt al genoeg ballast. ;)

is het platdak, dan kun je dit ook zo doen, alleen dan moet je 2 tot 3x per jaar de panelen poetsen.

edit:
met hout werken is ook een optie, maar dat vergt wel speciale kennis en technieken.
(hout kan gaan rotten of torderen etc etc, is wel wat lastiger om goed te doen en amper goedkoper.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 08-02-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:41:
[...]

Op 7m80 zou je misschien wel 10 (2x5) van deze kwijt kunnen in landscape
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html

1463 x 1053
2850 Wp
52 Vmpp (x5)

Maar dat loopt in de papieren... ;)
Er bestaan ook German PV panelen met een Vmpp van 37Volt.
Voor een string van 5 panelen is dat ook al weer iets gunstiger dan een Vmpp van 30

EN DIE ZIJN LANG NIET ZO DUUR!!! O-)

[ Voor 3% gewijzigd door paulv1973 op 08-02-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:19:
[...]

schroeven is een optie. (en dan een dot schell toxileen er tussen doen voor de afdichting, maar dat is afhankelijk van het materiaal van het dak.)
zoals Proton_ (mij voor is.) zegt.
voorbeeld:
http://shop.winkelman-zon...eugel-voor-bitumedak.html

als het dak al schuin is.
gewoon met een paar stangen een kruislings frame maken.
met deze b.v. (maar denk dat een ander systeem als clickfit dan beter is, maar heb ik geen voorbeeld van zo snel):
http://shop.winkelman-zon...-2080-kruisverbinder.html
1 laagje stoeptegel er in leggen, en je hebt al genoeg ballast. ;)

is het platdak, dan kun je dit ook zo doen, alleen dan moet je 2 tot 3x per jaar de panelen poetsen.

edit:
met hout werken is ook een optie, maar dat vergt wel speciale kennis en technieken.
(hout kan gaan rotten of torderen etc etc, is wel wat lastiger om goed te doen en amper goedkoper.)
Die Shell kit is inderdaad een aanrader.
En als je dan een kunststof plaatje neemt van ommenabij 5x5cm waar je de schroef doorheen jaagt en die kit aan de onderzijde en in het gat aanbrengt, geheid dat het dicht is.
Heb ik thuis op mijn eigen tuinhuis ook gedaan en bij een colega zijn flauwe bitumendak van de aanbouw.
Ook al 4 jaar dicht.
Vooral niet zuinig zijn met de kit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:40:
[...]

Die Shell kit is inderdaad een aanrader.
En als je dan een kunststof plaatje neemt van ommenabij 5x5cm waar je de schroef doorheen jaagt en die kit aan de onderzijde en in het gat aanbrengt, geheid dat het dicht is.
Heb ik thuis op mijn eigen tuinhuis ook gedaan en bij een colega zijn flauwe bitumendak van de aanbouw.
Ook al 4 jaar dicht.
Vooral niet zuinig zijn met de kit O-)
met 1 tube van dat spul krijg je zelfs mijn grote mond dicht.
geen probleem. >:)
paulv1973 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:35:
[...]
Er bestaan ook German PV panelen met een Vmpp van 37Volt.
Voor een string van 5 panelen is dat ook al weer iets gunstiger dan een Vmpp van 30

EN DIE ZIJN LANG NIET ZO DUUR!!! O-)
je kunt ook zeggen dat het gewoon panelen zijn met 5"cellen (een 72 of 96 cellen).
met een 90% kans dat de basis van de cel uit de zelfde fabriek komt als die van ECsolar
met een 80% kans dat de zelfde fabriek er bushbars op zet als die van ECsolar.
en een 50% kans dat de cellen door de zelfde fabriek tot een paneel worden gevormd.

of een 100% kans dat het alleen een ander merk is die er op geplakt word. >:)
(maar helaas niet de paar % extra opbrengst per Wp die solarfrontier of panasonic wel hebben.
en heel veel Wp per m2.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-02-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 10:30
Ik zie dat er relatief veel belangstelling is voor de Ikea panelen. Ik was er dit weekend en volgens mij zijn ze weer in verkoop. Ze bieden het volgende aan:

1. Canadian Solar (polykristallijn panelen 270Wp). 3.149 voor Ikea familie, 3.705 voor not Ikea family.
- 10 Canadian Solar panelen.
- GoodWE omvormer met monitoring systeem
- Installatie op je dak
- 6 jaar garantie op de montage, 10 jaar op de panelen en omvormer en 25 jaar vermogensgarantie
- Exclusief BTW

2.Ja Solar (monokristallijn panelen, 285Wp). 3.542 voor Ikea familie, 4.167 voor not Ikea familiy
- 10 Ja Solar Panelen

- Installatie op je dak
- 6 jaar garantie op de montage, 10 jaar op de panelen en omvormer en 25 jaar vermogensgarantie
- Exclusief BTW

Wat is die vermogensgarantie? Zie ik voor het eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Waaroma bij Ikea kijken? Richtprijs is €1/wp incl btw all-inn. Lager gaat tegenwoordig ook als je wat rond zoekt of voor poly panelen gaat/ b-merk omvormer/panelen kiest.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 08-02-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Muncher schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:16:
Ik zie dat er relatief veel belangstelling is voor de Ikea panelen. Ik was er dit weekend en volgens mij zijn ze weer in verkoop. Ze bieden het volgende aan:

1. Canadian Solar (polykristallijn panelen 270Wp). 3.149 voor Ikea familie, 3.705 voor not Ikea family.
- 10 Canadian Solar panelen.
- Installatie op je dak
- Exclusief BTW

2.Ja Solar (monokristallijn panelen, 285Wp). 3.542 voor Ikea familie, 4.167 voor not Ikea familiy
- 10 Ja Solar Panelen

- Installatie op je dak
- Exclusief BTW

Wat is die vermogensgarantie? Zie ik voor het eerst.
de vermogensgarantie slaat op het feit dat ze garanderen dat bijvoorbeeld gedurende 25 jaar het vermogen van de panelen zeg maximaal 20% mag afnemen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:43:
Waaroma bij Ikea kijken? Richtprijs is €1/wp incl btw all-inn. Lager gaat tegenwoordig ook als je wat rond zoekt of voor poly panelen gaat/ b-merk omvormer/panelen kiest.
Gemak? Niet iedereen heeft zin om rond te gaan zoeken, offertes te vragen, en dan maar hopen dat het goed is. Sommige mensen betalen liever iets meer en gaan naar een winkel en regelen alles daar en kijken er niet meer naar om. Serieus, dat soort mensen zijn er echt!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:37:
[...]

Gemak? Niet iedereen heeft zin om rond te gaan zoeken, offertes te vragen, en dan maar hopen dat het goed is. Sommige mensen betalen liever iets meer en gaan naar een winkel en regelen alles daar en kijken er niet meer naar om. Serieus, dat soort mensen zijn er echt!
Als ik niet een beetje bereid was geweest om goed te zoeken en rekenen hadden mijn ouders de keuze gemaakt tussen geen panelen of 6500 euro voor 13 panelen met solaredge en een opbrengst van ongeveer 3300kWh.
Nu gaan we zelf plaatsen door de ervaring die we hebben met het zelf plaatsen van de zonneboiler. En dan maar ongeveer 4300 euro uitgeven dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mfmonkey schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:45:
[...]

Als ik niet een beetje bereid was geweest om goed te zoeken en rekenen hadden mijn ouders de keuze gemaakt tussen geen panelen of 6500 euro voor 13 panelen met solaredge en een opbrengst van ongeveer 3300kWh.
Nu gaan we zelf plaatsen door de ervaring die we hebben met het zelf plaatsen van de zonneboiler. En dan maar ongeveer 4300 euro uitgeven dus
Dus moet iedereen maar zelf gaan plaatsen? Wij hebben een laag huis (begane grond + zolder) maar zelfs daar wil ik niet zelf op gaan plaatsen. Ik betaal liever iemand om het voor mij te doen. Dat ik dan wat meer kwijt ben vind ik helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:01:
[...]

Dus moet iedereen maar zelf gaan plaatsen? Wij hebben een laag huis (begane grond + zolder) maar zelfs daar wil ik niet zelf op gaan plaatsen. Ik betaal liever iemand om het voor mij te doen. Dat ik dan wat meer kwijt ben vind ik helemaal niet erg.
Die mening deel ik. Maar uit de eerste 3 ontvangen offertes bleek als snel dat er gigantische prijsverschillen tussen zaten; voor hetzelfde werk en materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Noord27 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Die mening deel ik. Maar uit de eerste 3 ontvangen offertes bleek als snel dat er gigantische prijsverschillen tussen zaten; voor hetzelfde werk en materiaal.
En zelfs dan... Er zijn ook nog mensen die geen zin hebben om offertes te vergelijken, wederom gemak.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:20:
[...]

Als ik die prijs zie (3700 euro ex) voor 10 panelen en een omvormer + installatie zou ik als leek al snel zeggen dat dat een redelijke prijs is. Misschien kan het goedkoper, maar zeker niet extreem duur.

Wij hadden onze panelen vast goedkoper kunnen krijgen. Wij hebben een paar offertes laten maken, er zaten best wel wat prijsverschillen bij en uiteindelijk zijn we niet voor de goedkoopste gegaan. Maar voor diegene waarvan we al van dorpsgenoten van hadden gehoord dat die goed was.

Voor de nieuwe-nog-te-plaatsen panelen zal ik wel wat verder zoeken, maar dat heeft ook een beetje te maken dat mijn eisen nu wat hoger zijn dan 2 jaar geleden en ik zo ongeveer precies weet wat ik wil hebben (ik wil dezelfde panelen als dat we nu hebben, vanwege de looks en ik wil een specifieke omvormer). Het enige wat ik niet weet/kan is het overige materiaal en natuurlijk plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mag in dit topic nu wel of geen advies gevraagd worden over offertes, gezien de waarschuwing onder het topic? Ik zie er veel terugkomen en ik zou best graag advies willen over een offerte die ik net binnenkreeg.

Ik probeer het te vergelijken met soortgelijke voorbeelden, maar de enorme verscheidenheid van omvormers, panelen, etc laat mij het bos door de bomen niet meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fly-guy schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:48:
Mag in dit topic nu wel of geen advies gevraagd worden over offertes, gezien de waarschuwing onder het topic? Ik zie er veel terugkomen en ik zou best graag advies willen over een offerte die ik net binnenkreeg.

Ik probeer het te vergelijken met soortgelijke voorbeelden, maar de enorme verscheidenheid van omvormers, panelen, etc laat mij het bos door de bomen niet meer zien.
Weet niet of het mag, maar je wordt vaak ondergesneeuwd in een "algemeen" PV topic.
Maak gewoon ff een eigen topic aan, met foto's en situatie. ;)
(en offertes, al kijken we daar vaak niet naar, zelf samenstellen is veul leuker en vaak veul beter samengesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Als je voor een bepaalde situatie een aankoopadvies wilt of offertes wil bespreken dan liever een eigen topic dan hier het hele verhaal posten. Je vraag zal hier waarschijnlijk ondergesneeuwd raken en het is voor anderen ook irritant om tussen andere posts door te lezen gezien het vaak om lange/uitgebreide posts gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 08-02-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit hier met 2x STP 20000TL-30 omvormers waarvan er eentje een foutmelding geeft: "Ingang B defect" 6.902
6901 ... 6902 Zelfdiagnose > Ingang B defect
De oorzaak kan alleen door de SMA Service Line worden bepaald.
Oplossing: • Neem contact op met de SMA Service Line.
Zou ik hier zelf nog iets aan kunnen controleren qua systeem of kan alleen SMA dit oplossen?
De installateur is een onderzoek gestart en ben benieuwd of er een makkelijke fix is.

Vandaag zelfs de melding: "Wachten op DC-startcondities (3901)" terwijl de 2e wel gewoon start, is de startwaarde ook aan te passen?
Spanning op de A-zijde is 640V, op B 0,0V

Op de goede omvormer heb ik nu de volgende spanning:
  • Stroom A 1010mA
  • Stroom B 49mA
  • Spanning A 528V
  • Spanning B 551V
  • Vermogen A 50W
  • Vermogen B 26W
Er hangen 140x260W panelen achter maar weet de verdeling per omvormer zo 123 niet.

[ Voor 45% gewijzigd door arjants op 08-02-2017 16:53 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:01:
[...]

Ik kan nu eenmaal niet zeggen wat deze installatie kost incl leggen, dit omdat we het zelf doen. Mijn opmerking was niet bedoelt als zijnde kijk eens hoe goedkoop zelf doen is. Mijn excuses als ik hiermee iemand tegen de schenen getrapt heb.
Het was bedoelt om te tonen dat sommige niet verder zoeken. En tussen 4300 ex plaatsen en 6500 incl plaatse zit nogal wat licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:51:
[...]

Weet niet of het mag, maar je wordt vaak ondergesneeuwd in een "algemeen" PV topic.
Maak gewoon ff een eigen topic aan, met foto's en situatie. ;)
(en offertes, al kijken we daar vaak niet naar, zelf samenstellen is veul leuker en vaak veul beter samengesteld)
ThinkPadd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:02:
Als je voor een bepaalde situatie een aankoopadvies wilt of offertes wil bespreken dan liever een eigen topic dan hier het hele verhaal posten. Je vraag zal hier waarschijnlijk ondergesneeuwd raken en het is voor anderen ook irritant om tussen andere posts door te lezen gezien het vaak om lange/uitgebreide posts gaat.
Helemaal duidelijk, eigen topic is inmiddels aangemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 10:30
Heffing op Chinese zonnepanelen gaat eraf.

http://www.nu.nl/duurzaam...onnepanelen-afbouwen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
arjants schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:48:
Ik zit hier met 2x STP 20000TL-30 omvormers waarvan er eentje een foutmelding geeft: "Ingang B defect" 6.902

[...]

Zou ik hier zelf nog iets aan kunnen controleren qua systeem of kan alleen SMA dit oplossen?
De installateur is een onderzoek gestart en ben benieuwd of er een makkelijke fix is.

Vandaag zelfs de melding: "Wachten op DC-startcondities (3901)" terwijl de 2e wel gewoon start, is de startwaarde ook aan te passen?

• Stroom A 1010mA
  • Stroom B 49mA
  • Spanning A 528V
  • Spanning B 551V
  • Vermogen A 50W
  • Vermogen B 26W
Er hangen 140x260W panelen achter maar weet de verdeling per omvormer zo 123 niet.
Zou je niet eerst even vanavond/ vannacht de strings A en B verwisselen, om te kijken
of de storing op B blijft, en zich niet verplaatst naar A, als de storing dan wel ook op A
aanwezig is, weet je alvast dat het niet aan de omvormer ligt maar aan de aansluitbedrading
van string B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:37
Ik ben het niet eens wat er gezegd wordt over een dak bekleed met epdm.
Juist in zo'n dak kan je wel schroefbouten gebruiken.
Je gebruikt dan een extra moer met een epdm ring om het weer perfect waterdicht te maken.
Krek eender zoals je een stokschroef moet gebruiken.
Heb je absoluut geen kit nodig.

Edit: een bitumendak is juist veel linker.

[ Voor 7% gewijzigd door izdp op 08-02-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Precies want aan vervuilde of verweerde bitumen hecht niks meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Migjes:

Ik kwam ze (zoals: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html) van de week ook tegen en het lijkt een erg slim systeem.
Heb jij ze al ergens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Het platdak systeem van zonnekompas zit inderdaad prima in elkaar, ik heb alle materialen liggen en uit geprobeerd. Alles aluminium + bevestigingsmaterialen RVS. Volgende week gaat het systeem + panelen het dak op.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:44

thido

Tilburg

izdp schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:44:
Migjes:

Ik kwam ze (zoals: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html) van de week ook tegen en het lijkt een erg slim systeem.
Heb jij ze al ergens gezien?
Bij mij op het dak ligt het :-)
Goede kwaliteit, prima prijs, niks mis mee!

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mooie beoordelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

thido schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:00:
[...]

Bij mij op het dak ligt het :-)
Goede kwaliteit, prima prijs, niks mis mee!
Zijn daaar meer fotos van dan op de webshop staat?
Dat is een vrij onduidelijke foto van een O-W opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

paulv1973 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:16:
[...]

Zijn daaar meer fotos van dan op de webshop staat?
Dat is een vrij onduidelijke foto van een O-W opstelling.
Tuurlijk, een beetje nerd maakt overal foto's van :+
Zal ze zo uploaden

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Zo maar wat foto's, ongesorteerd maar wel e.e.a. op te zien:
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6590.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6595.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6596.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6701.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6702.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6709.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6711.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6714.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6754.JPG
Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/solar/IMG_6757.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik mis de schaduw foto. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Speciaal voor jou :+

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6631.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
arjants schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 16:48:

[...]

• Stroom A 1010mA
  • Stroom B 49mA
  • Spanning A 528V
  • Spanning B 551V
  • Vermogen A 50W
  • Vermogen B 26W
De "Wachten op DC-startcondities (3901)" zag ik vandaag ook op een
STP25000TL-30 om 2/8/2017 5:42:38 PM lijkt me geen probleem, gewoon raar licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 21:56:
[...]

De "Wachten op DC-startcondities (3901)" zag ik vandaag ook op een
STP25000TL-30 om 2/8/2017 5:42:38 PM lijkt me geen probleem, gewoon raar licht.
Lijkt erop dat op ingang A, 2x zoveel panelen hangen als op ingang B.
Kan ook wel kloppen aangezien ingang A een hoger Amperage kan hebben en dat de ingang is om dus parallel op te koppelen.

Zomaar de ingangen wisselen als test/proef zou ik dus niet zomaar doen als ik de stringverdeling niet 123 weet.
Beter gewoon even loskoppelen en meten.

Wel kun je testen of de strings van omvormer 1 werken op omvormer 2....

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 08-02-2017 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Zijn dit 2x1m, 96 cells panelen? Mag je deze (officieel, volgens specs etc etc) bevestigen over de langste zijde? Dit ivm doorhangen/belasting in combinatie met bv sneeuwlast. Een schuindak montage heeft meestal rails onder de panelen, met bevestigingen op ca. 1/4 en 3/4 van de langste zijde.
Van het zonnekompas systeem is dit het enige nadeel dat ik kan verzinnen, je kan de panelen enkel aan de buitenzijden bevestigen. In de praktijk zal dit volgens mij nooit een probleem opleveren.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Geronimoos schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:04:
[...]

Zijn dit 2x1m, 96 cells panelen? Mag je deze (officieel, volgens specs etc etc) bevestigen over de langste zijde? Dit ivm doorhangen/belasting in combinatie met bv sneeuwlast. Een schuindak montage heeft meestal rails onder de panelen, met bevestigingen op ca. 1/4 en 3/4 van de langste zijde.
Van het zonnekompas systeem is dit het enige nadeel dat ik kan verzinnen, je kan de panelen enkel aan de buitenzijden bevestigen. In de praktijk zal dit volgens mij nooit een probleem opleveren.
Nee, ze zijn 1600x1056mm (wel 96 cellen).
Op de garage heb ik wel twee panelen van 1x2mtr liggen.
Daarbij heb ik ook deze montage materialen gebruikt.
Ik snap je punt maar voor mijzelf zie ik dat niet als een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:00:
[...]
Lijkt erop dat op ingang A, 2x zoveel panelen hangen als op ingang B.
Kan ook wel kloppen aangezien ingang A een hoger Amperage kan hebben en dat de ingang is om dus parallel op te koppelen.

Zomaar de ingangen wisselen als test/proef zou ik dus niet zomaar doen als ik de stringverdeling niet 123 weet.
Beter gewoon even loskoppelen en meten.

Wel kun je testen of de strings van omvormer 1 werken op omvormer 2....
Ik zie geen verschillen tussen de ingangen in de handleiding. ( blz 41)
Volgens mij kan je ze gewoon omwisselen.
Er mogen 3 strings per ingang op. max 33A per ingang A of B. MPP voltage tot 800V

Verdeling lijkt 5x14 panelen per omvormer. 1 ingang dus 3x14 en de andere 2x14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:21:
[...]

Ik zie geen verschillen tussen de ingangen in de handleiding. ( blz 41)
Volgens mij kan je ze gewoon omwisselen.
Er mogen 3 strings per ingang op. max 33A per ingang A of B. MPP voltage tot 800V

Verdeling lijkt 5x14 panelen per omvormer. 1 ingang dus 3x14 en de andere 2x14
Je hebt volkomen gelijk....
Toch lijkt het erop, naar aanleiding van de waarden die je geeft bij de 2e omvormer,
dat tracker A 2x het aantal panelen van tracker B heeft...
Zowel Amperage (A = 2xB) als voltage (A=B).
Oftewel 2 strings parallel op A en 1 string op B.
De wattages zijn ook in de verhouding A=2xB...

De verhouding van 5 strings in 3/5 en 2/5 zou je ook in de wattages en Amperages moeten terug zien,

FF wat anders...
Maar 70 panelen had ik denk ik onderverdeeld in 2x17 en 2x18... Op een 3-fase...

[ Voor 22% gewijzigd door paulv1973 op 08-02-2017 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oh, ziet er netjes uit! Dat wordt project nr3! Zonnepanelen op het platte dak van de keuken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
paulv1973 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:31:
[...]

Je hebt volkomen gelijk....
Toch lijkt het erop, naar aanleiding van de waarden die je geeft bij de 2e omvormer,
dat tracker A 2x het aantal panelen van tracker B heeft...
Zowel Amperage (A = 2xB) als voltage (A=B).
Oftewel 2 strings parallel op A en 1 string op B.
De wattages zijn ook in de verhouding A=2xB...

De verhouding van 5 strings in 3/5 en 2/5 zou je ook in de wattages en Amperages moeten terug zien,

FF wat anders...
Maar 70 panelen had ik denk ik onderverdeeld in 2x17 en 2x18... Op een 3-fase...
Ja inderdaad, mogelijk omdat B stuk is? Of 1 string ingang?
2x17 en 2x18 lijkt me idd handiger.
Ik heb bij een bevriend boer 120x250Wp panelen verdeeld als 6x20 op een STP25000TL-30.
Aftoppen doet hij weinig maar het past wel op een 3x35A aansluiting ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:08:
[...]

Ja inderdaad, mogelijk omdat B stuk is? Of 1 string ingang?
2x17 en 2x18 lijkt me idd handiger.
Ik heb bij een bevriend boer 120x250Wp panelen verdeeld als 6x20 op een STP25000TL-30.
Aftoppen doet hij weinig maar het past wel op een 3x35A aansluiting ....
De verdeling lijkt inderdaad behoorlijk te verschillen, heb de vraag nu gesteld en kreeg terug dat SMA binnenkort komt kijken.
Ik hou jullie op de hoogte!

(voor overzicht van opbrengst klik hier)

edit: krijg net de verdeling binnen:
SMA1:
Ingang A1 = 20st
Ingang A2 = 20st
Ingang B = 21st

SMA2:
Ingang A1 = 20st
Ingang A2 = 20st
Ingang A3 = 20st
Ingang B = 19st

Panelen overzicht

[ Voor 35% gewijzigd door arjants op 09-02-2017 09:36 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvetuve
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:17
Noord27 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:43:
Is dat ongeveer de Wp prijs inderdaad? Zit ik er momenteel ruim overheen met mijn aangeboden offertes van 1,6€ Wp all in. Toch maar even verder kijken dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ruvetuve schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:36:
[...]

Is dat ongeveer de Wp prijs inderdaad? Zit ik er momenteel ruim overheen met mijn aangeboden offertes van 1,6€ Wp all in. Toch maar even verder kijken dus 8)
Een A-merk paneel heb je tegenwoordig voor circa 50 cent/wp. Als je daarbij bij komende kosten en BTW bij op telt (vind ik) de 1 euro/wp een realistische prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Noord27 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:53:
[...]
Een A-merk paneel heb je tegenwoordig voor circa 50 cent/wp. Als je daarbij bij komende kosten en BTW bij op telt (vind ik) de 1 euro/wp een realistische prijs.
Waar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-08 19:13
Ik ben ook wel benieuwd :) Ik zie regelmatig Winkelman voorbij komen. Die lijken wel aardige prijzen te hebben.
Pagina: 1 ... 70 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??