500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Wat gebeurd er als je zelf opgewekte zonne-energie probeert terug te leveren met een analoge meter die geen draaischijf heeft (dus dit niet registreert)?
1) je zit gratis terug te leveren, netbeheerder heeft gratis stroom.
2)kan niet, door onbalans in je systeem kapt je omvormer ermee en weken je zonnepanelen helemaal niks op
3)ander,namelijk...
Alvast bedankt voor het antwoord
Als dat zo is dat je meter niet terug telt ( met of zonder schijfje) dan kun je beter een nieuwe digitale meter aanvragen.MaartenBW schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:10:
Hallo, even een vraag?
Wat gebeurd er als je zelf opgewekte zonne-energie probeert terug te leveren met een analoge meter die geen draaischijf heeft (dus dit niet registreert)?
2)kan niet, door onbalans in je systeem kapt je omvormer ermee en weken je zonnepanelen helemaal niks op
3)ander,namelijk...
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Antwoord 1, dus ik zou snel om nieuwe vragen als je nu panelen hebt. Ga je je nog aanmelden dan krijg je vanzelf bericht dat ie gewisseld wordMaartenBW schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 18:10:
Hallo, even een vraag?
3)ander,namelijk...
1 PVoutput . Dongen NB
Minimale lengte van een dakje is 2100mm. Het kan dus! (Wel een te krappe no-go zone aan de rand van je dak)marcel_piet schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:44:
even voor de flatfix fusion kenners . als ik een setje Oost west wil maken en ik wil daar nog een Oost west setje naast zetten zie ik in de documentatie een horizontaal tussenprofieltje van ca 370 mm . is het ook mogelijk om deze in te korten of zelfs weg te laten zodat de Oost west sets strak tegen elkaar aan staan ? ons dak is namelijk net geen 7 meter lang en als ze strak tegen elkaar kunnen passen er 3 Oost west ' dakjes' naast elkaar .
Zie pagina 12/13:
https://www.esdec.com/img...ION_Calculator_Beta_1.pdf
Ik weet nu ook dat dit fenomeen slakkenspoor wordt genoemd:

Een zoektochtje op google levert in het Nederlands vooral waarschuwingen en doemverhalen op, in het Engels valt het nogal mee. Er zijn diverse "onderzoeken" waaruit zou blijken dat het slechts een optisch defect betreft, maar andere bronnen stellen dat het een optische uiting is van een onderliggend defect, namelijk micro-scheurtjes in de zonnecellen.
Deze kunnen hotspots veroorzaken (maar het is mij niet duidelijk of dit altijd gebeurt) welke op hun beurt de cel defect kunnen maken (maar het is mij niet duidelijk op welke termijn dat gebeurt).
Hebben jullie ervaringen met dergelijke slakkensporen op jullie panelen en merken jullie na x-jaren enige teruggang in opbrengst?
Het zijn in mijn geval toch wel een redelijk aantal panelen welke dit vertonen (de helft of iets meer) en het geeft geen garantie dat een nu gaaf paneel, na verloop van tijd niet eenzelfde defect gaat vertonen.
Het is niet voor niks dat deze verkoper als opkoper heeft gefungeerd van waarschijnlijk Duitse zonnepaneel velden.LA-384 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 20:05:
Inmiddels heb ik contact gehad met de leverancier van mijn panelen en gelukkig is ruilen geen probleem.
Ik weet nu ook dat dit fenomeen slakkenspoor wordt genoemd:
[afbeelding]
Een zoektochtje op google levert in het Nederlands vooral waarschuwingen en doemverhalen op, in het Engels valt het nogal mee. Er zijn diverse "onderzoeken" waaruit zou blijken dat het slechts een optisch defect betreft, maar andere bronnen stellen dat het een optische uiting is van een onderliggend defect, namelijk micro-scheurtjes in de zonnecellen.
Deze kunnen hotspots veroorzaken (maar het is mij niet duidelijk of dit altijd gebeurt) welke op hun beurt de cel defect kunnen maken (maar het is mij niet duidelijk op welke termijn dat gebeurt).
Hebben jullie ervaringen met dergelijke slakkensporen op jullie panelen en merken jullie na x-jaren enige teruggang in opbrengst?
Het zijn in mijn geval toch wel een redelijk aantal panelen welke dit vertonen (de helft of iets meer) en het geeft geen garantie dat een nu gaaf paneel, na verloop van tijd niet eenzelfde defect gaat vertonen.
Gebruikt spul alleen doen als punt 1 goedkoop is en punt 2 je moet alles zelf kunnen doen, ook later een defect paneel even er tussenuit floepen
1 PVoutput . Dongen NB
Er zijn ook kort stukjes zoals no hands beschrijft, en dan heb je maar 2 cm allu tussen de lage elementen zitten. dan past er nog net een niet te brede werkschoen tussen.marcel_piet schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:44:
even voor de flatfix fusion kenners . als ik een setje Oost west wil maken en ik wil daar nog een Oost west setje naast zetten zie ik in de documentatie een horizontaal tussenprofieltje van ca 370 mm . is het ook mogelijk om deze in te korten of zelfs weg te laten zodat de Oost west sets strak tegen elkaar aan staan ? ons dak is namelijk net geen 7 meter lang en als ze strak tegen elkaar kunnen passen er 3 Oost west ' dakjes' naast elkaar .
Zo leggen wij ze heel vaak, en af en toe zo'n wandelpad er tussen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik denk dat onze voorkeur dan toch uitgaat naar alleen panelen op het garagedak. Als ik het goed heb begrepen kan ik het dan met een PV-verdeler op mijn aparte hefbrug-groep afdoen. Sowieso de makkelijkste aansluiting oplossing voor ons. (zit nog wel 1 WCD op, maar die koppel ik dan af). En volgens mij gaat het dan net goed met 3920 Wp. Dat zou 17 ampere betekenen, maar die 100% haal je geloof ik toch nooit.AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:57:
[...]
Klopt.
Brengt meer op dan lege dakpannen
[...]
Mono op schuur en SF op je huisdak.
mono in 1 string (optitrac lost de schaduw van die paar panelen wel op) op mppt1
SF op meerdere parallalle strings op mppt2. max 5 panelen in 1 string, 4 strings parallel
Kan allemaal mooi op een SMA 5000 TL-21
(ik weet nog een 2e handse te liggen ergens in een doos)
Edit:
[...]
Das dus 14 monopanelen 1650 x 992 in portrait.
14x 280 Wp = 3920 Wp
Die gaan denk ik in de winter wel in de schaduw liggen van het huis.
Maar ach, boeie, winter is toch ruk.
[...]
Das dus 12 SF panelen in landscape (3 strings van 4)
12 x 170 Wp = 2040 Wp
Bovenstaand op een (2e hands, MP) SMA 5000 TL-21.
[...]
Wil je dit gebruiken als uitbreiding, hang SF op een goedkoop chineesje met 2x mppt, in 5 strings van 3 panelen. 2550 Wp
Alleen moet ik zeggen dat die SMA-units wel fors aan de prijs zijn. Zijn er geen alternatieven met schaduwmanagement?
Volgens migjes : ABB/Power-OneSRB12 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:55:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik denk dat onze voorkeur dan toch uitgaat naar alleen panelen op het garagedak. Als ik het goed heb begrepen kan ik het dan met een PV-verdeler op mijn aparte hefbrug-groep afdoen. Sowieso de makkelijkste aansluiting oplossing voor ons. (zit nog wel 1 WCD op, maar die koppel ik dan af). En volgens mij gaat het dan net goed met 3920 Wp. Dat zou 17 ampere betekenen, maar die 100% haal je geloof ik toch nooit.
Alleen moet ik zeggen dat die SMA-units wel fors aan de prijs zijn. Zijn er geen alternatieven met schaduwmanagement?
http://www.solarsunroofs....rmer-met-2-mppt-trackers/
http://www.solar-trading-...92b77S8x127sy0DNB51S4.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 03-02-2017 00:39 ]
Ik zou de 3.6 versie dan nemen. Hangt hier ook. Is niet helemaal geruisloos, elke seconde een tik. Lijkt net een klok. Niet te grote schaduwproblemen worden opgelost door de instelbare MPPT sweep. Werkt super, geen fancy stuff nodig.PClop schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:13:
[...]
Volgens migjes : ABB/Power-One
http://www.solar-trading-...17/PVI-3.0-TL-OUTD-S.html
http://www.solar-trading-...92b77S8x127sy0DNB51S4.pdf
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Interessante optie zo.
Mag ik je 1 tip geven... Bezuinig niet op de verkeerde middelen.SRB12 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 23:55:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik denk dat onze voorkeur dan toch uitgaat naar alleen panelen op het garagedak. Als ik het goed heb begrepen kan ik het dan met een PV-verdeler op mijn aparte hefbrug-groep afdoen. Sowieso de makkelijkste aansluiting oplossing voor ons. (zit nog wel 1 WCD op, maar die koppel ik dan af). En volgens mij gaat het dan net goed met 3920 Wp. Dat zou 17 ampere betekenen, maar die 100% haal je geloof ik toch nooit.
- Als je huis (schuur of garage) afbrand, zoekt de verzekering een oorzaak om niet uit te betalen.
Leg gewoon een aparte groep aan dus, al kost dat een paar honderd euro extra.
- Is je meterkast veilig genoeg? Als je aardlek springt, zit je in complete duisternis? Ook bij brand?
- Een omvormer hang je niet op het heetste, donkerste plekje.. Maar op een zo koel mogelijke plek.
- SMA is duur, toegegeven. Maar markplaats staat vol met 2e handsjes (en nieuwe)
Voor je het weet zit de verslaving erin, en kan je de goedkopere omvormer weer verkopen, want daar past niets meer bij. Dan ben je duurder uit, dan meteen een passende omvormer nu te nemen. (ik zit aan mijn 3e sma, op 3 jaar tijd. Maar dat is het leven van een verslaafde, en een verslaving kost altijd geld
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2017 06:14 ]
Ja, er bestaan korte tussenstukjes. Hebben wij op het dak zo liggen.marcel_piet schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 17:44:
Ik heb een keer opgemeten hoeveel ruimte je minimaal nodig hebt: KifArU in "PV Garagedak - advies gevraagd"
Als je het exact op de cm nauwkeurig wilt weten, kan ik nog wel een keer het dak op klimmen.
[ Voor 10% gewijzigd door KifArU op 03-02-2017 07:56 ]
Niet iedereen zal toegeven aan zijn (of haar...) verslaving! Wat ik zelf wel nooit zou doen, is een te kleine omvormer kopen. Ik zie het wel eens op pvoutput, die systemen die al voor het hoogtepunt van de dag zitten af te toppen....AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:06:
[...]
Voor je het weet zit de verslaving erin, en kan je de goedkopere omvormer weer verkopen, want daar past niets meer bij. Dan ben je duurder uit, dan meteen een passende omvormer nu te nemen. (ik zit aan mijn 3e sma, op 3 jaar tijd. Maar dat is het leven van een verslaafde, en een verslaving kost altijd geld)
* Wailing_Banshee krijgt daar de rillingen van over haar rug!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als je slechts 12 panelen legt moet je die in één string aansluiten anders te weinig voltage. Alles op één mpp van een power one gaat hem dus niet worden.SRB12 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:50:
Dat zijn betere prijzen. Geluid is geen issue, ding hangt toch op zolder van garage.
Interessante optie zo.
Schaduw beheer kost nu eenmaal wat extra. Je kunt een goedkope omvormer nemen van 500/600 en dan ieder paneel een optimiser geven van ongeveer 50 euro. Net zo duur dus.
Je kunt ook micro omvormers nemen van bv aps500i ,180 euro per twee panelen.
Plus wat stekker materiaal en eventueel extra spul om te loggen. Is wel de perfecte schaduw management in mijn ogen.
1 PVoutput . Dongen NB
Is het dan niet zo dat die sets in de winter meer opleveren?Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 07:49:
[...]
Niet iedereen zal toegeven aan zijn (of haar...) verslaving! Wat ik zelf wel nooit zou doen, is een te kleine omvormer kopen. Ik zie het wel eens op pvoutput, die systemen die al voor het hoogtepunt van de dag zitten af te toppen....
* Wailing_Banshee krijgt daar de rillingen van over haar rug!
Ik kan me zo voorstellen dat het in de zomer veloren aantal kwh meer is dan wat er in de winter gewonnen word maar als saldeten weg valt, is meer stroom in de winter toch een goede winst.
En als je dan mee neemt dat de omvormer goedkoper is geweest, zou de tvt misschien niet heel veel wijzigen t.o.v. Een goed gekozen set.
Let op, dit verhaal is gebaserd op de voor mij opgedane kennis online, ik moet zelf nog beginnen aan mijn pv avontuur
In de winter heb ik vier keer zoveel panelen dan dat omvormer groot is, dus.....
1 PVoutput . Dongen NB
Dan is het simpelweg een te klein effect om door te voeren. Bedankt voor de uitlegreneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:02:
Daardoor winst in winter zie je iets te letterlijk. Meer panelen dan nodig op een omvormer zorgt eigenlijk alleen maar dat de omvormer eerder zijn benodigde spanning krijgt om aan te gaan. Op hele donkere winter dagen merk je dat klein beetje. Maar dat gaat over zo weinig watjes dat je nou niet echt over voordeel kunt spreken.
In de winter heb ik vier keer zoveel panelen dan dat omvormer groot is, dus.....
Het vroeger opstarten voordeel is inderdaad minimaal, ook het voordeel van een hogere efficiëntie (spanning en vermogen) is klein. In de winter is de opbrengst al niet erg groot, dus een paar procent van weinig is erg weinig.reneeke1970 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:02:
Daardoor winst in winter zie je iets te letterlijk. Meer panelen dan nodig op een omvormer zorgt eigenlijk alleen maar dat de omvormer eerder zijn benodigde spanning krijgt om aan te gaan. Op hele donkere winter dagen merk je dat klein beetje. Maar dat gaat over zo weinig watjes dat je nou niet echt over voordeel kunt spreken.
Het voordeel zit meer in de goedkopere omvormer. Je kan meer opwekken voor minder geld. De laatste paar extra watt uurtjes zijn relatief duur en hebben een lange tvt.
Orde grootte: 2% meer opbrengst voor een passende omvormer die 30% duurder is.
De verliezen zijn hier al eens uitgerekend op met de opbrengst data van een jaar van een systeem met meer panelen als vermogen.
Vergeet ook niet dat de Wp (STC) van een paneel niet zoveel zegt, vaak wordt het niet gehaald door dat de temperatuur van het paneel oploopt. Alleen in het voorjaar wil het wel lukken.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Regeren is vooruitschuiven
Ging om de orde grootte (zat er wel iets naastT-MOB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:09:
Een omvormer die 30% duurder is? Het verschil tussen een SMA 3kW omvormer en een 5kW omvormer bedaagt 21% (tussen 3 en 4 kW scheelt 6%). Bij omnik is het 27% (3-5kW) en 12% (4-5kW). Leg je een 4kWp-installatie neer dan is het verschil tussen 3kW en 4kW omvormer op de hele installatie verwaarloosbaar (90 euro op een kleine 3000 euro bij een omnik (3%) of 60 euro op 3400 euro bij een SMA (1.7%).
Ook ging het hier over de zin en onzin bij de effecten van onderdimensioneren.
Mijn keuze is simpel. Ik had eerst 12kWp aan een 10kW omvormer.
Toen ik een schaduw probleem tegen kwam en de panelen ging herschikken en er nog 2kWp bij kwam heb ik direct de 14kWp op een 10kW en 4kW omvormer gezet. Ik heb nu nooit meer aftopping.
Ook heb ik iedere kWh nodig
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Voor het berekenen of het uit kan gaat het natuurlijk wel om het gehele plaatje. In geval van de SMA uit mijn voorbeeld gaat het om een prijsverschil van 65 euro. Op een levenduur van 10 jaar is dat tegen 15ct terugverdiend als je 43.3kW extra per jaar opwekt. Bij de gestelde 4kWp kun je rekenen op minimaal toch wel 3200kWh opbrengst. Onderdimensioneren is dan alleen voordeliger als je minder dan 1.4% opbrengst misloopt.WoudseHoeve schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:39:
[...]
Ging om de orde grootte (zat er wel iets naast), Het percentage van de totale installatie heb ik het niet over gehad, is ook niet belangrijk. Het gaat om de meer opbrengst bij een passende omvormer, en of je dat terug verdient. Als je iedere kWh nodig hebt dan kan het als snel uit.
In de consumentenrange is er m.i. niet zoveel te winnen met onderdimensioneren. Ik zou alleen onderdimensioneren als:
- je technisch toch nooit aan de max kunt komen door bijvoorbeeld oost-west-opstelling
- de installatie toch al begrenst is door een zekering (4.5kWp op een 16A groep, bijvoorbeeld)
- je de omvormer al hebt of heel gunstig kunt krijgen.
Regeren is vooruitschuiven
Het is ook niet de bedoeling om te bezuinigen op de verkeerde zaken, maar Nederlander als ik ben wil ik het wel graag uitzoeken.AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 06:06:
[...]
Mag ik je 1 tip geven... Bezuinig niet op de verkeerde middelen.![]()
- Als je huis (schuur of garage) afbrand, zoekt de verzekering een oorzaak om niet uit te betalen.
Leg gewoon een aparte groep aan dus, al kost dat een paar honderd euro extra.
- Is je meterkast veilig genoeg? Als je aardlek springt, zit je in complete duisternis? Ook bij brand?
- Een omvormer hang je niet op het heetste, donkerste plekje.. Maar op een zo koel mogelijke plek.
- SMA is duur, toegegeven. Maar markplaats staat vol met 2e handsjes (en nieuwe)
Voor je het weet zit de verslaving erin, en kan je de goedkopere omvormer weer verkopen, want daar past niets meer bij. Dan ben je duurder uit, dan meteen een passende omvormer nu te nemen. (ik zit aan mijn 3e sma, op 3 jaar tijd. Maar dat is het leven van een verslaafde, en een verslaving kost altijd geld)
Het moet zeker wel veilig, maar zo'n PV verdeler is er toch voor gemaakt? Dus dat lijkt me dan wel veilig te zijn. De aparte hefbrug groep heb ik zelf aangelegd, dus daar heb ik wel vertrouwen in.
De zolder van de garage wordt in de zomer wel erg warm, dus dan kan ik hem beter in de garage zelf hangen, daar blijft het altijd vrij koel.
Een tweedehands SMA is inderdaad ook wel een aardig idee, dat kan ik wel eens uitzoeken.
Ik begrijp dat mensen blijven uitbreiden hiermee, maar als we 14 mono panelen ophangen hebben we vrijwel ons hele verbruik afgedekt. Gas eruit zie ik voorlopig toch niet gebeuren. Wij hebben een vrij oud huis met een gasverbruik van zo'n 1700-1800 kuub, dat zie ik nog niet opgewekt worden met electriciteit. Vandaag is ons oude dubbel glas vervangen door HR++ en binnenkort wordt de vloer nog nageïsoleerd. Op termijn wil ik het dak nog extra isoleren, maar de cv ketel houden we voorlopig toch wel..
Ik heb gedaan voor de gemoedsrustT-MOB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Voor het berekenen of het uit kan gaat het natuurlijk wel om het gehele plaatje. In geval van de SMA uit mijn voorbeeld gaat het om een prijsverschil van 65 euro. Op een levenduur van 10 jaar is dat tegen 15ct terugverdiend als je 43.3kW extra per jaar opwekt. Bij de gestelde 4kWp kun je rekenen op minimaal toch wel 3200kWh opbrengst. Onderdimensioneren is dan alleen voordeliger als je minder dan 1.4% opbrengst misloopt.
In de consumentenrange is er m.i. niet zoveel te winnen met onderdimensioneren. Ik zou alleen onderdimensioneren als:
- je technisch toch nooit aan de max kunt komen door bijvoorbeeld oost-west-opstelling
- de installatie toch al begrenst is door een zekering (4.5kWp op een 16A groep, bijvoorbeeld)
Kon ook nog een SE12k goed aankomen maar bij minder als 40% belasting gaat hij soms aan.
Ik verbruik meer dan dat ik opwek dus ik lever geen overschot terug.
Hebben hier mensen ervaring met Powerpeers ?
Ik had hun eens gevraagd hoe de salderingsregeling bij hun was omdat dit per leverancier anders is
Zijn er naast powerpeers nog andere gunstige leveranciers ?We salderen je verbruik, volgens de huidige regels. Dus, op basis van jouw gegevens, gaan we er van uit dat je netto 1000 kWh verbruikt.
Het leuke van powerpeers is, dat we op veel kortere termijn ook kijken naar je opwek en verbruik. Op het moment dat je zelf je stroom niet nodig hebt, kun je die leveren aan anderen. En daar krijg je zelfs een extra vergoeding voor, bovenop de saldering. Als je de berekening wil vergelijken, kun je het beste je gegevens invullen via onze website. Als je naar https://www.powerpeers.nl/klant-worden/jouw-situatie/ gaat, kun je het verschil in berekening zien tussen 1000 kWh afnemen en 3600 kWh afnemen in combinatie met 2600 kWh opwekken.
Nu is dat uiteraard meer iets wat in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier past, maar aangezien we hier met meer mensen met PV installaties zitten was ik benieuwd
2250 WP Zuid PVoutput
Dit is gunstig als je hoog/laag tarief hebt.
Ze rekenen eerst uit wat je moet betalen/terug krijgt per tarief en dat wordt verrekend.
Ik had 600kWh tekort in totaal, maar erg veel over in hoog, dus hoefde weinig/niets bij te betalen.
Bedenk dat je 5/7 van je opwek in hoog tarief doet.
Het is inderdaad ook een beetje afhankelijk wat leveranciers doen.WoudseHoeve schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:37:
Bij VanDeBron wordt er financieel gesaldeerd. (ook bij anderen)
Ze rekenen eerst uit wat je moet betalen/terug krijgt per tarief en dat wordt verrekend.
Ik had 600kWh tekort in totaal, maar erg veel over in hoog, dus hoefde weinig/niets bij te betalen.
Ik zit nu bij Eneco bijvoorbeeld, maar dan moest ik perse dubbeltarief nemen voor het salderen.
2250 WP Zuid PVoutput
Scheelt dit nou zoveel dan?WoudseHoeve schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:37:
Bij VanDeBron wordt er financieel gesaldeerd. (ook bij anderen)
Je betaald toch ook meer vaste kosten?
En hoe doen ze het met overschot? Want in het collectief hebben ze het niet over hoog laag tarief?
1 PVoutput . Dongen NB
Apart, ik saldeer volop op enkeltarief (was dal/normaal) met een ferraris met twee telwerken. Heb jij een digitale meter?MdO82 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 15:40:
[...]
Het is inderdaad ook een beetje afhankelijk wat leveranciers doen.
Ik zit nu bij Eneco bijvoorbeeld, maar dan moest ik perse dubbeltarief nemen voor het salderen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik heb 2 offertes binnen voor zonnepanelen van 2 partijen
Beide 14 panalen. de 1 14x290wp en de ander 14x295 wp dat scheelt niet zoveel.
Bij beide zit een berekening voor de opbrengst, hier zit het grote verschil
Bij 4016 wp opbrengst van 2600 kWh -> 0,65 rendement
Bij 4130 wp opbrengst van 3090 kWh -> 0,75 rendement
Ik heb een dak op het westen zonder schaduw. Ik verbaas mij over dit verschil, jullie een idee?
Als aanvulling 6 panelen met helling 15gr en 8 panelen met helling 40 gr
[ Voor 7% gewijzigd door Tito129 op 03-02-2017 18:36 ]
Ik heb een slimme meter de oude meter was helaas niet geschiktdrielp schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 17:37:
[...]
Apart, ik saldeer volop op enkeltarief (was dal/normaal) met een ferraris met twee telwerken. Heb jij een digitale meter?

2250 WP Zuid PVoutput
Het is maar een indicatie, en meestal een veilige zodat jij over een jaar niet aan de telefoon hangt....Tito129 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:10:
ondanks de topic warning toch even hier, vind de vraag niet erg topic waardig.
Ik heb een dak op het westen zonder schaduw. Ik verbaas mij over dit verschil, jullie een idee?
Weet niet wat je helling hoek is maar het zou best 0.8 of 0.85 kunnen worden
1 PVoutput . Dongen NB
Als je west hebt, heb je ook een oost?Tito129 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:10:
ondanks de topic warning toch even hier, vind de vraag niet erg topic waardig.
Als aanvulling 6 panelen met helling 15gr en 8 panelen met helling 40 gr
Is dat niet leuker, heel de dag opbrengst?
Wordt een SE systeem zeker?
Heb ook oost, maar investering kan niet uit tegen de opbrengst. Nee wordt een standaard systeem op 2 mppt trackers, SE is wel aangeboden maar een terug verdien tijd die een stuk langer is.AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:16:
[...]
Als je west hebt, heb je ook een oost?
6 standaard panelen van 32 Vmpp is wel erg weinig DC spanning in een string.Tito129 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:41:
[...]
Heb ook oost, maar investering kan niet uit tegen de opbrengst. Nee wordt een standaard systeem op 2 mppt trackers, SE is wel aangeboden maar een terug verdien tijd die een stuk langer is.
Kost je ook wel rendement.
Maar ik ken de panelen niet, noch de omvormer die ze aanbieden.
Er zijn ook 48 Vmpp panelen te verkrijgen hoor.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-180-euro-sunsolar/

6x 32 V valt al buiten deze grafiek. (van migjes
En ik heb "noord" panelen. Das nog slechter dan oost...
Toch zou ik ze niet willen missen.
[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2017 20:11 ]
Oost brengt net zoveel op als west, als je combineert kun je met kleinere omvormer af. Wat Anton ook al zegt, zeven panelen op één tracker is geen succes. Neem dan omvormer met maar één mppTito129 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:41:
[...]
Heb ook oost, maar investering kan niet uit tegen de opbrengst. Nee wordt een standaard systeem op 2 mppt trackers, SE is wel aangeboden maar een terug verdien tijd die een stuk langer is.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar Tito wil 2 verschillende strings. De solis mini heeft maar 1 mppt ingang.
Tito heeft een standaard aanbieding gehad, van een (net zo standaard) installateur die ff snel iets wil plaatsen, met wat hij heeft liggen. Erg triest dat die installateurs niet meer kennen dan het standaard paneel.
Vandaar de slechte rendements opgave wss.
Ik doe een gok uiteraard...
Weet nog steeds niet wat er aangeboden is, misschien is het wel Panasonic hit of benq...maar dan is het inderdaad qua extra paneelkosten niet interessant op oost te leggen. Maar wel met andere goedkopere panelen uiteraard
Stel je voor zeg... salderen wordt afgeschaft en je hebt maar een halve dag opbrengst....moet er niet aan denken...
En zeg maar Alphons hoor. Anton is mijn broer...(en een neef, die ook zo heet)
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-02-2017 20:47 ]
Ja met een beetje nadenken een anti salderen opstelling maken kan toch handig zijn. Ik richt me nog niet eens op speciaal dag stroom opmaken maar toch heb ik in 9 maanden al 2000 kWh van mezelf opgemaakt. Zou me niet boeien als salderen weg valt eerlijk gezegd
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb 2 van die dingen hangen, de oude welsiswaar. Maar ook die starten al bij een lage spanning. Een ervan gebruik ik icm met 4 Hosola optimizers en dan varieert de spanning van 90v tot 200 volt met 6 panelen van 250 wp. 32v stc. = ~28v. Panelen liggen dan wel 3 om 3 in een andere richting.
Rendement is onbelangrijk, zolang het boven de 90% ligt is het goed wat mij betreft.
Tot morgen!AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:16:
[...]
Als je west hebt, heb je ook een oost?
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Maar panelen liggen altijd een aantal uur in de zon, als je veel nodig hebt kan dat je net helpen denk ik.
Voor mijn zuid/west schuin dak week ik ook dat ik veel schaduw ga krijgen. Dan maar 30-40% verlies, maar heb er gewoon panelen op nodig om verbruik te dekken.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Kijk maar onder tabel oost/west en voeg daar de hellingshoek toe (links)Derby schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:10:
Over een oost west opstelling. Hoe wordt het omvormer vermogen bepaald? Het zal niet het vermogen zijn van alleen west (of oost) wat de maximale waarde bepaald. In onbewolkte omstandigheden doen beide kanten waarschijnlijk mee en is dimensioneren op basis van alleen west (of oost) verkeerd lijkt mij.

Wat ik hier zie is beide daken het vermogen optellen, en daar 70 procent van is ongeveer de maximum piek voor omvormer. Wil je geen voorjaar piek missen neem je 80 procentDerby schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:10:
Over een oost west opstelling. Hoe wordt het omvormer vermogen bepaald? Het zal niet het vermogen zijn van alleen west (of oost) wat de maximale waarde bepaald. In onbewolkte omstandigheden doen beide kanten waarschijnlijk mee en is dimensioneren op basis van alleen west (of oost) verkeerd lijkt mij.
1 PVoutput . Dongen NB
oost-west is er veel mogelijk.Derby schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:10:
(maar alles is heel afhankelijk van de dakhoek)
mijn oude omvormer van 3kW die kon maar 2kW per mpp. (W per mpp is belangrijker als totale W omvormer.)
mijn oude setup was 10x190Wp oost en 10x195Wp west (dakhoek 45 graden):

later vervangen voor: 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west

je ziet dat de west set wat aftopte met een 2000W (zwabbert een beetje tussen de 2000-2100W, omvormer kan net iets meer als de specs van fabrikant)
nu omvormer vervangen voor een 4kW verzie, met 3kW per mpp.
(wil straks toch meer wp gaan leggen, dus vast voor de toekomst iets te zware omvormer.)
dus zonder onderdimensioneren een 3kW omvormer(met 2kW mpp) met 4000Wp is geen enkel probleem als je dak hoek 45 graden is.
zelfs de 5660Wp gaf mij maar een verlies van +/-200-250kWh per jaar.
maar dat verlies kwam niet door de 3kW max maar door de 2kW per mpp.
als ik een sma3000-tl21(volle 3kw per mpp) zou hebben dan kun je met een 45 graden dakhoek eigenlijk gewoon 6kW er aan hangen, en nog is je verlies minimaal.
(je knipt van de tiet vorm die het totaal maakt alleen maar de tepel af. en dat is erg weinig verlies.)
eigenlijk moet je het ook van de andere kant bekijken.
ongeveer 50% van je jaarlijkse kWh opbrengst die is niet met zonnige dagen.
maar met bewolking, en dan heb je maar 10-20% van het aantal Wp.
een omvormer heeft ook een minimum aantal W nodig om in vol rendement te draaien.
met bewolking heb je diffuse licht en daar door maakt de richting die ze uit kijken minder uit.
mijn 3kW omvormer had 235W nodig om vol in zijn rendement te komen.
met 3,85kWp had die daar al weinig problemen mee. met de 5,66kWp nog veel minder momenten.
dus een omvormer van 3000W met 1500Wp oost en 1500Wp west ik zou het niet doen, dat geeft te veel verlies momenten.
(toch heb ik nu een zwaardere omvormer, aftoppen en minimaal verlies is niet leuk.
ik kan echt elke kWh van mijn dak goed gebruiken.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Tijd voor iets moderns migjes ?migjes schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:51:
[...]
oost-west is er veel mogelijk.![]()
(maar alles is heel afhankelijk van de dakhoek)
mijn oude omvormer van 3kW die kon maar 2kW per mpp. (W per mpp is belangrijker als totale W omvormer.)
( tekst)
nu omvormer vervangen voor een 4kW verzie, met 3kW per mpp.
(wil straks toch meer wp gaan leggen, dus vast voor de toekomst iets te zware omvormer.)
( tekst )
https://www.google.nl/url...RimGWv--5pxXZI85w&cad=rja
Bosch BPT-S 4.6
Kun jij vast nog wel goedkoper krijgen, ritselaar als je bent.
http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer
Als ik nu (weer) naar deze tabel kijk zou het eigenlijk geen verschil maken of je een OW opstelling op 15graden zet of volledig vlak/plat. Enkel voor het schoonspoelen!? Gaat een beetje tegen het gevoel in...PClop schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:57:
[...]
Kijk maar onder tabel oost/west en voeg daar de hellingshoek toe (links)
[afbeelding]
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Het is het schoonspoelen, warmte (hitte) afvoer, opp winst tov geheel plat, ieder z,n keus.Geronimoos schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:26:
[...]
Als ik nu (weer) naar deze tabel kijk zou het eigenlijk geen verschil maken of je een OW opstelling op 15graden zet of volledig vlak/plat. Enkel voor het schoonspoelen!? Gaat een beetje tegen het gevoel in...
Maakt idd niet het verschil, tis maar net wat je zelf het meest praktisch vind.
gave omvormer, hij komt alleen net niet lekker uit voor mijn setup, jammer.PClop schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 13:00:
[...]
Tijd voor iets moderns migjes ?
https://www.google.nl/url...RimGWv--5pxXZI85w&cad=rja
Bosch BPT-S 4.6
Kun jij vast nog wel goedkoper krijgen, ritselaar als je bent.![]()
http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer
(oost is nu 2x parallel, stiekem toch wel een erg lage Vmpp, maar hoge Ampp.
het bevalt me wel die parallel oplossing, denk dat ik die er in ga houden, maar wacht nu op het voorjaar voor meer gegevens. dan kan ik beslissen of ik er 3,4kWp van ga maken.)
maar een leuke omvormer is het wel.
zet de UK G83/2 aan en hang er een 6kWp oost-west aan(met 45 graden dakhoek).
dan doe je niet eens onder dimensioneren en kan hij zonder problemen op een gesplitste wasmachine groep.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
het dakvlak boven de dakkapel is BxH 570 x 440. hier passen dus 2 rijen van 5 portrait en 1 rij van 3 landscape op, dan zit het behoorlijk vol.
de panelen worden geplaatst boven de dakkapel en hebben daardoor zo goed als geen last van schaduw. het huis aan de zuidzijde is ongeveer even hoog en staat (van nok tot nok) 35 meter ver.
er is zo verschrikkelijk veel te krijgen dat ik niet duidelijk zie wat nu het beste is voor het dak. ik heb wel een en ander bekeken, bij 300 WP panelen heb ik 3900WP op het dak en x 0.85 is dat zeg 3300 kWh per jaar. ook ongeveer het verbruik van het huis.
wat ik tot nu toe gevonden krijg is panelen van 330WP op een SMA 4000 TL
als ik de SMA tool goed begrijp en gebruik dan is het aantal WP prima voor 1 MPP.
met deze set is de opbrengst ongeveer 3700 kWh, ideaal want dan kan er ook elektrisch gekookt worden.
ik zie hier zeer veel kennis en een grote mate van inzicht dus ik hoop dat jullie me een trap de goede richting in kunnen geven.
wat we belangrijk vinden is de kwaliteit van de verschillende elementen, vandaar in eerste instantie SMA.
daarna komt kosten per kWh/WP. het moet niet zo zijn dat die paar extra kWh honderden euro's moeten kosten. als het dus betekend dat we het beste voor 3100 kWh aan systeem moeten leggen is dat prima.
naast de dakkapel is ook nog ruimte voor panelen, echter dus wel met schaduw van de kapel.
de ruimte naast de dakkapel is ongeveer 1.90 breed en bijna 3 meter hoog. deze panelen kunnen we op de omvormer aansluiten maar micro omvormers (in geval omvormer niet geschikt voor schaduw) is ook een optie.
Hoe precies is die breedte maat?mfmonkey schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 15:41:
ik ben bezig iets bij elkaar te zoeken voor een schuin (45 graden) dak wat een paar graden afwijkt van een zuid richting.
het dakvlak boven de dakkapel is BxH 570 x 440. hier passen dus 2 rijen van 5 portrait en 1 rij van 3 landscape op, dan zit het behoorlijk vol.
de panelen worden geplaatst boven de dakkapel en hebben daardoor zo goed als geen last van schaduw. het huis aan de zuidzijde is ongeveer even hoog en staat (van nok tot nok) 35 meter ver.
er is zo verschrikkelijk veel te krijgen dat ik niet duidelijk zie wat nu het beste is voor het dak. ik heb wel een en ander bekeken, bij 300 WP panelen heb ik 3900WP op het dak en x 0.85 is dat zeg 3300 kWh per jaar. ook ongeveer het verbruik van het huis.
wat ik tot nu toe gevonden krijg is panelen van 330WP op een SMA 4000 TL
als ik de SMA tool goed begrijp en gebruik dan is het aantal WP prima voor 1 MPP.
http://www.jenm-zonnepane...nuOTKO_Zxkx2kYRoC9dLw_wcB
1463 x 1053
En kan je ook naast je dakkapel kwijt. Alles in landscape
Splits je het uit over 2x mppt. (op een sma met optitrac)
16 boven je dakkapel en 2x 3 naast je dakkapel.
22x is 2x 11 is 11x 52 Vmpp = 572 Vmpp. (oeps, heb je geen 3-fase in huis?
6270 Wp... SMA STP 6000 Tl-20 (of een 7000)
Maar uh, past het wel?? en.....duur he?
(voordat ik verder ga zoeken...
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2017 16:47 ]
de exacte matenAUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:36:
[...]
Hoe precies is die breedte maat?
http://www.jenm-zonnepane...nuOTKO_Zxkx2kYRoC9dLw_wcB
1463 x 1053
En kan je ook naast je dakkapel kwijt. Alles in landscape
Splits je het uit over 2x mppt. (op een sma met optitrac)
16 boven je dakkapel en 2x 3 naast je dakkapel.
22x is 2x 11 is 11x 52 Vmpp = 572 Vmpp. (oeps, heb je geen 3-fase in huis?)
6270 Wp... SMA STP 6000 Tl-20 (of een 7000)
Maar uh, past het wel?? en.....duur he?
(voordat ik verder ga zoeken...)
Boven dakkapel (HxB)
4,47 x 580
naast de dakkapel (HxB)
320x192
als ik het veld boven de kapel vol leg zit ik op 17 panelen (3 x 4 landscape en 1 x 5 portrait) en dus 5423 euro en 4845 WP.
dat is misschien iets te veel van het goede. het verbruik is nu omstreeks 3200 kWh
wat dan wel kan is 1 rij van 4 minder en dus
13 panelen a 4147 euro en dat is dan 3705 WP.
of 1 x 4 en 2 x 5,
14 panelen a 4466 euro, 3990WP.
of 3 x 5 portrait en dus
15 panelen, 4785 euro en 4275 WP
het is wat duurder per WP en je hebt er meer van nodig. maar het is als het zoveel beter is het overwegen waard.ik kom op 1.71 euro per Kwh voor BenQ en deze komen op ongeveer 1.61 euro met een gelijke berekening.
de eerder weergegeven panelen met de sma 4000 is ongeveer 1.46.
ohja, hoofdaansluiting 1x25A. helaas.
16 landscape SF boven de dakkapel
3 landscape naast de dakkapel (= 6)
22 x 170 = 3740 Wp.
Bij uitbreiding nog wat SF op de dakkapel.
2 stringen van 5 SF en 3 stringen van 4 SF.
Is je schaduwprobleem ook opgelost.
Minder Wp, maar ook minder paneelkosten en geen tetris.
Is dat iets?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2017 17:20 ]
ik zie inderdaad de cosmetische meerwaarde van geen tetris. echter hangt het op 6+ meter hoog en grotendeels boven de dakkapel. ik vind het uiterlijk dan ook niet heel interessant.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:17:
Ik ben niet zo tetris liefhebber. Voorbeeldje met SF (1257 x 977)
16 landscape SF boven de dakkapel
3 landscape naast de dakkapel (= 6)
22 x 170 = 3740 Wp.
Bij uitbreiding nog wat SF op de dakkapel.
2 stringen van 5 SF en 3 stringen van 4 SF.
Is je schaduwprobleem ook opgelost.
Minder Wp, maar ook minder paneelkosten en geen tetris.
Is dat iets?
4 x 4 is qua afmeting (BxH) 5,04 x 3.98, daar kan ik het nog volgen.
maar naast de dakkapel is het 1.92 x 3.20
als ik 3 in landscape naast de dakkapel leg is dat 1.26 x 2.99.
daar omheen past niets meer toch? ik snap je opmerking niet goed, 3 panelen naast de dakkapel (=6)?
dan is het 19 panelen en dus 3230WP.
en dat is ongeveer 2225 euro dus dat is wel weer lekker.
[ Voor 9% gewijzigd door mfmonkey op 04-02-2017 17:26 ]
Dit vraagt om een tekeningetje. Moment....mfmonkey schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:25:
[...]
ik zie inderdaad de cosmetische meerwaarde van geen tetris. echter hangt het op 6+ meter hoog en grotendeels boven de dakkapel. ik vind het uiterlijk dan ook niet heel interessant.
4 x 4 is qua afmeting (BxH) 5,04 x 3.98, daar kan ik het nog volgen.
maar naast de dakkapel is het 1.92 x 3.20
als ik 3 in landscape naast de dakkapel leg is dat 1.26 x 2.99.
daar omheen past niets meer toch? ik snap je opmerking niet goed, 3 panelen naast de dakkapel (=6)?
dan is het 19 panelen en dus 3230WP.
en dat is ongeveer 2225 euro dus dat is wel weer lekker.
Heel snel gerekend, dus onder voorbehoud van fouten.
https://www.mupload.nl/img/tnkenntdym59x.jpg
Of heb je maar 1 zijde van de dakkapel waar panelen kunnen?
In dat geval, kom je aan 19 inderdaad.
4x 4 SF mppt1
1x 3 SF mppt2 (en leg je ergens anders nog 3x 3 SF weg als uitbreiding)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2017 17:50 ]
ah, ik zie het. ik heb vergeten iets te vermelden.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:27:
[...]
Dit vraagt om een tekeningetje. Moment....
Heel snel gerekend, dus onder voorbehoud van fouten.
https://www.mupload.nl/img/tnkenntdym59x.jpg
Of heb je maar 1 zijde van de dakkapel waar panelen kunnen?
het huis is een 2 onder 1 kap (locatie)
de dakkapel is naadloos met die van de buren wat betekend dat er maar 1 kant van het dakkapel beschikbaar is.
met 19 heb je dus veel minder opbrengst dan mogelijk en ook nodig om het verbruik te overschaduwen.
[ Voor 6% gewijzigd door mfmonkey op 04-02-2017 17:49 ]
Maar reken met SF op 8-10% meer kWh per Wp tov mono.mfmonkey schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:47:
[...]
ah, ik zie het. ik heb vergeten iets te vermelden.
het huis is een 2 onder 1 kap (locatie)
de dakkapel is naadloos met die van de buren wat betekend dat er maar 1 kant van het dakkapel beschikbaar is.
met 19 heb je dus veel minder opbrengst dan mogelijk en ook nodig om het verbruik te overschaduwen.
Je moet ook kijken naar de totaalprijs natuurlijk.
Ik geef slechts aan wat mogelijk is... de keuze mag je zelf maken.
(ik had er nog wat bij gezet. 3x 3 uitbreiding.... Ik heb zelf ook SF op noord liggen op 35 graden helling)
En zolang de voorraad strekt.
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/
Je kunt ook gewoon 12x jasolar wegleggen in landscape boven je dakkapel
En dan nog 3 naast je dakkappel.
http://shop.winkelman-zon...--295wp--zwart-frame.html
De SMA poetst de schaduw wel weg van die 3 panelen (alle 15 in 1 string)
[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2017 18:26 ]
Of wanneer je in België woont en 100euro per jaar per kW geinstalleerd omvormer vermogen betaalt.T-MOB schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:35:
[...]
Voor het berekenen of het uit kan gaat het natuurlijk wel om het gehele plaatje. In geval van de SMA uit mijn voorbeeld gaat het om een prijsverschil van 65 euro. Op een levenduur van 10 jaar is dat tegen 15ct terugverdiend als je 43.3kW extra per jaar opwekt. Bij de gestelde 4kWp kun je rekenen op minimaal toch wel 3200kWh opbrengst. Onderdimensioneren is dan alleen voordeliger als je minder dan 1.4% opbrengst misloopt.
Wordt ook hier omschreven/becijferd: http://www.bronsgroen.be/...tvergoeding_counteren.pdf
Dan zijn de oost west opstellingen plots ook heel interessant inderdaad.
Vermoedelijk ook door een tweaker geschreven, want dezelfde oost/west figuur heb ik hier al verschillende keren gezien.
Als ik voor mijn Omnik 4TL 400 € per jaar moet betalen aan de overheid trap ik hem zo van de muur.Harrie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:26:
[...]
Of wanneer je in België woont en 100euro per jaar per kW geinstalleerd omvormer vermogen betaalt.
Wordt ook hier omschreven/becijferd: http://www.bronsgroen.be/...tvergoeding_counteren.pdf
Vermoedelijk ook door een tweaker geschreven, want dezelfde oost/west figuur heb ik hier al verschillende keren gezien.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het is een vergoeding aan de netbeheerder, omdat de panelen het net gebruiken maar daar niet voor betaalden door het salderen..habbekrats schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 19:04:
[...]
Als ik voor mijn Omnik 4TL 400 € per jaar moet betalen aan de overheid trap ik hem zo van de muur.
Maakt het plaatje plots wel wat complexer om de opstelling te optimaliseren. Want het is moeilijk te becijferen hoeveel opbrengst je verliest bij onderdimensionering.
(En dan nog het feit dat de regels enorm vaak veranderen...)
Verwijderd
Er zal vast al een hoop over gezegd zijn maar het blijft verbijsterend dat het financieel aantrekkelijk is om zo onrendabel mogelijke systemen te planten bij onze zuiderburen.Harrie schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:26:
[...]
Of wanneer je in België woont en 100euro per jaar per kW geinstalleerd omvormer vermogen betaalt.

Heb je een mooi dak vol zuid waar je een flinke omvormer aan een stevig aantal A keus panelen kan hangen... Nee je moet gaan kloten met oost/west met B kneusjes op een veel te kleine omvormer om de tax te ontlopen en het nog enigszins rendabel te houden...

Wie controleert dat eigenlijk? En hoe? 3/4/5kW omvormers zitten vaak in dezelfde behuizing. Net als 1/1.5/2kW.
Leuk om de passie te ervaren van de Roosendaaler waar ik hem op gehaald heb!
Nu zit ik wat te lezen en zie dat SMA 6mm2 wil zien als aansluiting op de klemmen van de 5000-TL21? Hij zou op aardlekautomaat moeten komen zitten van 25A (met 30mA aardlek beveiliging). Dan is 4mm2 toch voldoende? Afstand meterkast tot omvormer is slechts 3 meter, dus maar gewoon 6mm2 pakken? Zou de SMA anders de 4mm2 niet lekker vast kunnen klemmen?
Deze op het oog:
https://www.conrad.nl/nl/...sf202101r1250-621747.html
[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 04-02-2017 22:36 ]
Wel moet je kijken of de aansluitingen de dikte aankunnen, zodat er goed contact mogelijk is. Kan me niet voorstellen dat dit met 4mm² niet zou lukken.
Edit:
Volgens de manual:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Cable requirements: ☐ External diameter: 12 mm to 21 mm ☐ Conductor cross-section: 1.5 mm² to 10 mm² ☐ Insulation stripping length: 12 mm ☐ The cable must be dimensioned in accordance with the local and national directives for the dimensioning of cables. The requirements for the minimum wire size derive from these directives. Examples of factors influencing cable dimensioning are: nominal AC current, type of cable, routing method, cable bundling, ambient temperature and maximum desired line losses (for calculation of line losses, see the design software "Sunny Design" from software version 2.0 at www.SMA-Solar.com). |
Daarin maak ik niet op dat hij 6mm² verwacht, maar dat 1,5mm² tot 10 mm² mogelijk is afhankelijk van de vereisten en lokale regelgeving bij een bepaalde inverter.
[ Voor 69% gewijzigd door Fairy op 04-02-2017 22:33 ]
AH is alphons hem eindelijk kwijt haha.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 22:15:
Zo, vandaag een jong gebruikte SMA opgehaald en meteen maar opgehangen als de 1e stap naar een PV installatie.
Leuk om de passie te ervaren van de Roosendaaler waar ik hem op gehaald heb!![]()
Nu zit ik wat te lezen en zie dat SMA 6mm2 wil zien als aansluiting op de klemmen van de 5000-TL21? Hij zou op aardlekautomaat moeten komen zitten van 25A (met 30mA aardlek beveiliging). Dan is 4mm2 toch voldoende? Afstand meterkast tot omvormer is slechts 3 meter, dus maar gewoon 6mm2 pakken? Zou de SMA anders de 4mm2 niet lekker vast kunnen klemmen?
Deze op het oog:
https://www.conrad.nl/nl/...sf202101r1250-621747.html
Ga je zelf panelen plaatsen, leuk.....
Zou je de gok wel wagen met 30ma?
Ik nam voor zekerheid 100 ,blijven gevoelige dingen die omvormers.
6mm 2 is geen noodzaak maar als je het kunt krijgen gewoon doen, geeft minder weerstand om zijn vermogen kwijt te kunnen wat mogelijk als verschil zou geven dat hij bv 228 volt uitstuurt ipv 230,ik noem maar iets....
1 PVoutput . Dongen NB
Zelf leggen ga ik niet aan beginnen. Ik zoek nog een partij hiervoor. Het hart van de installatie maar mee begonnen; moet toch ergens een begin maken..
[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 04-02-2017 23:15 ]
Omvormer mag inderdaad tot 300 ,heb ik ook want die was veel goedkoper. Eigenlijk is het zelfs onnodig want de omvormer zelf is al goed beveiligd.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:09:
30ma, 100ma; ik kreeg een 300m,a in een offerte. Maar dat vond ik wel stevig/onveilig?
Zelf leggen ga ik niet aan beginnen. Ik zoek nog een partij hiervoor.
Laten plaatsen met eigen omvormer? Ben benieuwd of je iemand vind, die dan niet de verloren winst van omvormer ergens anders in verstopt
1 PVoutput . Dongen NB
Je bent altijd welkom. Samen komen we er wel. Goede koffie ook hoor!reneeke1970 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:17:
[...]
Omvormer mag inderdaad tot 300 ,heb ik ook want die was veel goedkoper. Eigenlijk is het zelfs onnodig want de omvormer zelf is al goed beveiligd.
Laten plaatsen met eigen omvormer? Ben benieuwd of je iemand vind, die dan niet de verloren winst van omvormer ergens anders in verstopt
[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 04-02-2017 23:27 ]
ik moet maar niet aankomen met panelen op noord. de kosten daarvan tegen de opbrengst leggen zal niet veel goeds brengen. en bovendien, dat is straatzijde en daar wil ik liever niets op het dak hebben.AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 17:56:
[...]
Maar reken met SF op 8-10% meer kWh per Wp tov mono.
Je moet ook kijken naar de totaalprijs natuurlijk.
Ik geef slechts aan wat mogelijk is... de keuze mag je zelf maken.
(ik had er nog wat bij gezet. 3x 3 uitbreiding.... Ik heb zelf ook SF op noord liggen op 35 graden helling)
En zolang de voorraad strekt.
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/
super, daar kan ik wel wat mee! zowel de link als de aansluit methode.Je kunt ook gewoon 12x jasolar wegleggen in landscape boven je dakkapel
En dan nog 3 naast je dakkappel.
De SMA poetst de schaduw wel weg van die 3 panelen (alle 15 in 1 string)
Je hebt ze ook van 100 mA.Noord27 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 23:09:
30ma, 100ma; ik kreeg een 300ma in een offerte. Maar dat vond ik wel stevig/onveilig?
Zelf leggen ga ik niet aan beginnen. Ik zoek nog een partij hiervoor. Het hart van de installatie maar mee begonnen; moet toch ergens een begin maken..
https://superflink.nl/isk...00ma-type-a-vde-10ka.html
Sma adviseert minimaal 100 mA (30 mA kan wel eens aangesproken worden)
Ik had begrepen dat je AC aansluiting zeer kort word.
Dan neem je gewoon 3x 4 mm2
Als je DC aansluiting zeer lang wordt, kun je eventueel 6 mm pakken voor de DC kabels
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2017 09:22 ]
Heb je het ding weer doorverkocht!!
Met doos zeker...
Noord27,,,,, Dat was toch niet de afspraak....!!!??

Ik heb 2 SMA's hangen zonder aardlek ertussen. Dat werkt prima.
3x4mm2 is zeker goed. Past ook prima in de klemmen.
2,5mm2 past er ook in. Maar voor een 5kw niet aan te raden.
[ Voor 66% gewijzigd door paulv1973 op 05-02-2017 09:36 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Met verlies, nou blij?paulv1973 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:33:
Godnondejuu Alphons.
Heb je het ding weer doorverkocht!!
Met doos zeker...![]()
Noord27,,,,, Dat was toch niet de afspraak....!!!??![]()
![]()
Ik heb 2 SMA's hangen zonder aardlek ertussen. Dat werkt prima.
3x4mm2 is zeker goed. Past ook prima in de klemmen.
2,5mm2 past er ook in. Maar voor een 5kw niet aan te raden.
Zonde om in de doos te laten liggen...
Noord27 wilde het groots aan gaan pakken. Ik geef hem geen ongelijk....
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2017 09:55 ]
Op dit moment heb ik alles zuid georiënteerd met een helling van 35 graden, vooruitlopend op een aanpassing in de saldering regeling ben ik nieuwsgierig naar het verlies in totale opbrengst indien ik kies voor oost/west ipv zuid?
Vanuit de bouw worden 36 panelen met Solaredge geadviseerd op het zuiden.
Ik krijg ook 3 fase (400V aansluiting thuis voor mijn werkplaats) is dat handig voor de omvormer?
Zijn er eenvoudige manieren om de verschillen in opbrengst te berekenen.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ja zijn tabellen voor, zuid is honderd procent en oost of west is 80/85 procent rendement. Alleen met oost west kunnen er veel meer panelen op met een in verhouding kleinere omvormer. En dat is juist de winst van oost west.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:55:
Eind van dit jaar gaan we verhuizen naar een bungalow met een plat dak van ongeveer 12m bij 12m...en geen schaduw
Op dit moment heb ik alles zuid georiënteerd met een helling van 35 graden, vooruitlopend op een aanpassing in de saldering regeling ben ik nieuwsgierig naar het verlies in totale opbrengst indien ik kies voor oost/west ipv zuid?
Ik krijg ook 3 fase (400V aansluiting thuis voor mijn werkplaats) is dat handig voor de omvormer?
En minder zichtbaar, minder ballast.....
1 PVoutput . Dongen NB
Geen schaduw en toch solaredge?MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:55:
Eind van dit jaar gaan we verhuizen naar een bungalow met een plat dak van ongeveer 12m bij 12m...en geen schaduw
(ik snap er niks meer van)
18 panelen op mppt1
18 panelen op mppt2
576 Vmpp. ideaal op een SMA STP X000 TL-20
Deze (bij oost/west) of deze vragen
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-02-2017 10:38 ]

Ok dus het is eigenlijk zo simpel als de tabeldata naast elkaar leggen...de door de bouwer geplaatste panelen komen op 15 graden te liggen, dus zuid is ongeveer 95% en oost/west ongeveer 85%
Of is dit te simpel voorgesteld?
[ Voor 58% gewijzigd door MarcelGo op 05-02-2017 11:20 ]
Blij?? Met verlies.... Op een SMA hoor je geen verlies te maken.AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:51:
[...]
Met verlies, nou blij?
Zonde om in de doos te laten liggen...
Noord27 wilde het groots aan gaan pakken. Ik geef hem geen ongelijk....
Dat soort spul blijft gewoon zijn nieuw waarde waard.

Maar op de plank hoort het ook niet te liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 05-02-2017 10:07 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Is voor mij ook een vraag, het zijn bungalows met 15 meter tussen ruimte en omdat we allemaal panelen hebben zullen de meeste bomen in de achtertuin komen met een acceptabele afstand, dus geen schaduw is misschien wat hard gesteld.AUijtdehaag schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:01:
[...]
Geen schaduw en toch solaredge?
(ik snap er niks meer van)
18 panelen op mppt1
18 panelen op mppt2
576 Vmpp. ideaal op een SMA STP X000 TL-20
SMA heeft optitrac.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:09:
[...]
Is voor mij ook een vraag, het zijn bungalows met 15 meter tussen ruimte en omdat we allemaal panelen hebben zullen de meeste bomen in de achtertuin komen met een acceptabele afstand, dus geen schaduw is misschien wat hard gesteld.
Leuk paneeltje...36 stuks
Is een soortgelijk eerdere fase van het project
[ Voor 64% gewijzigd door MarcelGo op 05-02-2017 10:14 ]
Met zoveel PV in de buurt is de maximale AC spanning waarbij de omvormer afschakeld van belang.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:13:
https://youtu.be/FrezvxQe630
Is een soortgelijk eerdere fase van het project
Leuk...
Zo simpel is het, mijne hebben 82 gehaald dit jaar.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:02:
[afbeelding]
Ok dus het is eigen zo simpel als de tabeldata naast elkaar leggen...de door de bouwer geplaatste panelen komen op 15 graden te liggen, dus zuid is ongeveer 95% en oost/west ongeveer 85%
12×12 meter??? Kunnen er wel 70 op haha
1 PVoutput . Dongen NB
jep. (maar dat is dan wel de jaar opbrengst, heeft niks te maken met dimensionering op de omvormer.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 10:02:
[afbeelding]
Ok dus het is eigen zo simpel als de tabeldata naast elkaar leggen...de door de bouwer geplaatste panelen komen op 15 graden te liggen, dus zuid is ongeveer 95% en oost/west ongeveer 85%
ander ding is, dat b.v. zuid maar 3000Wp kan leggen en daar 95% van is......
doe je dan oost-west kun je een 4500Wp leggen. (betere dak vulling) daar 85% van is.....
en dan komt er ook nog bij dat meer Wp natuurlijk meer kost, maar een zwaardere omvormer is dan vaak niet nodig, oost-west kan meer Wp hebben zonder te onderdimensioneren.
(erg afhankelijk van de dakhoek/paneelhoek)
leuke voordeel daarvan is dat met bewolking je nog steeds een leuke opbrengst hebt, door de grote hoeveelheid Wp op een ("te")lichte omvormer.
ook is er tegenwoordig erg leuk bevestiging spul te krijgen voor oost-west wat goedkoper is als voor een zuid set.
dus simpel gesteld, oost-west het kan best,
maar maak er niet een te grote plus van, het blijft marginaal.
geen grote beloftes, maar een mooie mogelijkheid.
edit:
en als je een oost-west doet.
dan kun je ook een 70 graden zuid er bij doen, als je de ruimte hebt.
oost-west werkt lekker verdeeld over de dag, maar vooral in de zomer.
maar winter/lente/herfst is wat achter lopen met oost-west, dat kun je opvangen met die 70 graden zuid.
en nog steeds geen zwaardere omvormer nodig.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 05-02-2017 11:03 ]
Ja Liander mag wel een speciale kabel ed aanleggen voor onze nieuwe wijk
oost-west verdeeld erg mooi over de dag.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:17:
Kijk daar kan ik wat mee...had ik zelf ook al bedacht een aantal panelen op zuid met een hogere hellingshoek. Ik ga weer even rekenen en tekenen...

(vrij extreem oost-west.
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
vraag aan reneke maar naar een minder extreem voorbeeld.)
helaas heb ik er geen ruimte voor, maar mijn 4kW omvormer zou best een 1500Wp extra kunnen hebben op een zeer stijlen hoek naar zuid.
ik kom nu in februari amper boven de 1200W met mijn 5,66kWp, dus ruimte zat.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-02-2017 11:25 ]

Hier zie je goed dat er veel manieren zijn...
jep mooi voorbeeld van alles wat eigenlijk kan werken, met een conservatieve blik.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:29:
[afbeelding]
(als je het mij eerlijk vraagt, zeg ik zelfs dat oost-west niet het beste is.
beter is als je zuid-noord doet, dit vooral door de lage hoek.
maar veel mensen vinden oost-west al eng, dus noord klinkt helemaal eng.
maar erg waarschijnlijk werkt dat nog beter als oost-west.
dit staat niet in het grafiekje, gewoon omdat er geen gegevens voor zijn.
Zuid/noord kan ik me inderdaad niet zoveel bij voorstellen....
Als ik me niet vergis hebben jullie al een hagelneue wijktrafo, loopt wel los dus.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:17:
Kijk daar kan ik wat mee...had ik zelf ook al bedacht een aantal panelen op zuid met een hogere hellingshoek. Ik ga weer even rekenen en tekenen...
( of dat echt de nieuwe stroom verdeler is kun je zelf wel even controleren, je woont er toch al ? )

het is jammer dat hij de afbeeldingen heeft verwijdert.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:46:
Ik krijg naast de woning nog een garage van 6m bij 7m...die zou ik dan kunnen gebruiken voor zuid met een steile helling en de woning voor oost/west. Of achterop de woning zuid en de rest oost/west.
Zuid/noord kan ik me inderdaad niet zoveel bij voorstellen....
maar misschien krijg je het er wel uit gepuzzeld.
dit is best een leuke creatie manier van weken.
http://www.ecologieforum....c.php?f=41&t=2500&start=0
die doet dus 1 rij stijl, en dan 2 rijen plat en weer een rij stijl.
de eerste stijlen rij doet dan wel schaduw geven op de platte rijen.
maar dat is toch in de winter, dus geen probleem die panelen leveren dan toch minder op.
(verder erg goed gebruik gemaakt van de diodes in de panelen, let daar dus ook op.)
tja zelfs als je in de grafiek kijkt zie je het niet.
20 graden zuid = 97%
20 graden noord = 70%
97+70/2=83.5%
dat lijkt minder als 85% van oost-west.
maar daar zit nog een stukje onbekende info in de grafiek, hellaas is die info er gewoon weg nog niet.
maar alles wat ik meet lijkt er op dat het een stuk beter zou zijn als oost-west.
(de zuid panelen beginnen gewoon eerder als de oost-west panelen in de lente.
maar of het genoeg is om beter te zijn zal wel ergens in de komma gaan zitten, ben ik bang.
maar de beste tip, is nog steeds, gebruik je creativiteit en gebruik elke richting die je hebt.
(solaredge kan ik niet echt aan raden voor dit soort dingen, dat heeft mij iets teveel beperkingen.
lees de handleiding erg goed en dan zie je het ook.
Zijn dat huizen of een bedrijven terein? Zulke grote daken en dan nog diagonaal naar zuid leggen is niet heel slim, een tikkeltje west is echt niet erg en kan je eventueel later meer bij plaatsen.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:29:
[afbeelding]
Helemaal rechts onder op de foto is iemand in de war geweest? Of is dat oost west?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Heb je zo'n afbeelding ook van eind oktober?migjes schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:24:
[...]
oost-west verdeeld erg mooi over de dag.
[afbeelding]
(vrij extreem oost-west.
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
vraag aan reneke maar naar een minder extreem voorbeeld.)
helaas heb ik er geen ruimte voor, maar mijn 4kW omvormer zou best een 1500Wp extra kunnen hebben op een zeer stijlen hoek naar zuid.
ik kom nu in februari amper boven de 1200W met mijn 5,66kWp, dus ruimte zat.
ja (vrij dicht bij oktober, dit was begin november.)Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:56:
[...]
Heb je zo'n afbeelding ook van eind oktober?
maar die heb ik eigenlijk niet netjes gemaakt.
maar goed, je krijgt dan zoiets:

in tegen stelling van de zomer, heb je dan geen tepel op de tiet, maar een gat in het midden.
Ja dat ziet er vreemd uit maar lijkt ook niet compleet te zijn op oost. Oost west is heel leuk maar stort ook wel weer snel in na de zomer, lage zon EN kortere dagen.migjes schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:02:
[...]
ja (vrij dicht bij oktober, dit was begin november.)
maar die heb ik eigenlijk niet netjes gemaakt.
maar goed, je krijgt dan zoiets:
[afbeelding]
in tegen stelling van de zomer, heb je dan geen tepel op de tiet, maar een gat in het midden.
Op een punt dak geeft het voordeel van meer panelen, zo'n groot plat dak als hierboven weer niet, daar kan gewoon veel op.
Zijn echt woningen hoor, volgens mij is dit de zonnestand van ergens tussen 10 en 11 uur dan kan je met de schaduw een inschatting maken van het zuiden...er zijn bewoners met meerdere verstorende pijpjes, zoals solartube, schoorsteen houtkachel en afzuiging...misschien een van de redenen om afwijkend te laten plaatsen.Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:44:
[...]
Zijn dat huizen of een bedrijven terein? Zulke grote daken en dan nog diagonaal naar zuid leggen is niet heel slim, een tikkeltje west is echt niet erg en kan je eventueel later meer bij plaatsen.
Helemaal rechts onder op de foto is iemand in de war geweest? Of is dat oost west?
36 panelen vinden de meeste bewoners echt wel genoeg, verwacht verbruik ivm warmtepomp zit ergens rond de 9000 kWh per jaar en de opbrengst is iets hoger
dat is ook het nadeel van oost-west, maar dat heb je ook met panelen die erg plat liggen op zuid.Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:08:
[...]
Ja dat ziet er vreemd uit maar lijkt ook niet compleet te zijn op oost. Oost west is heel leuk maar stort ook wel weer snel in na de zomer, lage zon EN kortere dagen.
Op een punt dak geeft het voordeel van meer panelen, zo'n groot plat dak als hierboven weer niet, daar kan gewoon veel op.
die storten na de zomer ook flink in.
het is niet voor niks dat ik zeg dat combineren van oost-west(of plat zuid) met stijl zuid een leuke combi is.
Als je de ruimte hebt gewoon goedkopere panelen nemen maar wel meer, gewoon dak vol eigenlijk. Ben je zo blij mee op bewolkte dagen. Kun je toch aardig op eigen stroom blijven draaien als salderen ooit weg valt.MarcelGo schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:09:
[...]
Zijn echt woningen hoor, volgens mij is dit de zonnestand van ergens tussen 10 en 11 uur dan kan je met de schaduw een inschatting maken van het zuiden...er zijn bewoners met meerdere verstorende pijpjes, zoals solartube, schoorsteen houtkachel en afzuiging...misschien een van de redenen om afwijkend te laten plaatsen.
36 panelen vinden de meeste bewoners echt wel genoeg, verwacht verbruik ivm warmtepomp zit ergens rond de 9 kWh per jaar en de opbrengst is iets hoger
Verschil tussen ouderwetse en moderne panelen is niet zo groot als de folders vertellen.....
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??