Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:16:
Met een vaste aansluiting(lasdoos) mag je 9A invoeren in een groep met gebruikers erop. Dus 6 panelen met een 1500w omvormetje kan prima.
Volgens de inleiding mag sinds 2016 bij nieuwbouwwoningen tot 2000 Watt op een bestaande groep. Onze woning is van de jaren 90. De garage en dus de uitbreiding van de groepenkast is van ergens tussen 2000 en 2010 (vorige bewoners hebben deze uitbreiding gedaan).
Jullie hebben het dus over dezelfde 2000W. En dat kan inderdaad. Maar om het goed te doen moet je dan eigenlijk wel die aparte zekering op de PV installatie zetten (het "splits kastje"). Anders kun je de situatie krijgen dat een verbruiker in de garage de volle 16A uit het net, PLUS jouw zonnestroom kan gaan gebruiken. Toegegeven, het is niet enorm veel te veel en die hoge stroom loopt niet over lange afstanden (blijft binnen de garage). Maar toch je gaat dan buiten het gebied waar je installatie op berekend is.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 18:32
mddd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:07:
[...]

[...]

Jullie hebben het dus over dezelfde 2000W. En dat kan inderdaad. Maar om het goed te doen moet je dan eigenlijk wel die aparte zekering op de PV installatie zetten (het "splits kastje"). Anders kun je de situatie krijgen dat een verbruiker in de garage de volle 16A uit het net, PLUS jouw zonnestroom kan gaan gebruiken. Toegegeven, het is niet enorm veel te veel en die hoge stroom loopt niet over lange afstanden (blijft binnen de garage). Maar toch je gaat dan buiten het gebied waar je installatie op berekend is.
nop, dat is al weer oude info.
regels zijn al weer aan het veranderen. (gedeeltelijk al gebeurd, sommige stukken nog in onderhandeling. heb helaas nog niet de nieuwste gegevens, dus weet ook nog niet alles al precies.)
de truc die jij zegt gaat over een 16A(3850W) invoeren over een b.v wasmaschiene groep.
(en dan geen gebruikers tussen de splits kast en de meterkast.)

maar met wel gebruikers er tussen, blijft het 500W met stekker. (deze regel gaat er waarschijnlijk uit. en is geen 600W 8)7 is het ook nooit geweest.)
en 2000W zonder stekker, maar dan mogen er wel gebruikers tussen de omvormer en meterkast zitten.
(helaas zijn er wel haken en ogen aan deze methode, en zo maar lukraak aanraden doe ik het niet.
weet wel wat je doet, en check van te voren wel alle stappen of het echt kan. 8)7
snap je die stappen niet, dan laat het A.U.B. door iemand doen die het wel snapt. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:16:
nop, dat is al weer oude info.
regels zijn al weer aan het veranderen. (gedeeltelijk al gebeurd, sommige stukken nog in onderhandeling. heb helaas nog niet de nieuwste gegevens, dus weet ook nog niet alles al precies.)
de truc die jij zegt gaat over een 16A(3850W) invoeren over een b.v wasmaschiene groep.
(en dan geen gebruikers tussen de splits kast en de meterkast.)
Ik snap het wel, als de gebruikers tussen de aansluiting en de omvormer zitten, krijg je geen opgetelde stromen. Maar het lijkt mee eerlijk gezegd wel erg gevaarlijk om dat soort dingen als officiële regel te gebruiken. Als iemand niet precies weet hoe zijn bedrading loopt, heb je zomaar opeens wél de opgetelde stromen. En dan is 22A in plaats van de verwachte max 16, wellicht over een aantal uren achter elkaar, naar mij idee een ongewenste situatie.

Aanvulling:
Maar, waar je natuurlijk gelijk in hebt, dat los je niet op door enkel de omvormer apart te zekeren. Je moet dan op het punt waar de aanvoer de garage binnenkomt (in dit geval) splitsen en 2 zekeringen zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door mddd op 27-01-2017 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik snap de genoemde regels wel. In theorie zou je ruim boven de 16A uit kunnen komen, wanneer je gebruikers bijvoorbeeld 32A trekken en je 16A uit de zonnepanelen haalt + 16A uit het lichtnet. Dat is redelijk aan de vele kant.

Echter zijn dergelijke afnemers niet aanwezig in mijn garage. Voor de extra mooi zou ik een net kastje in de garage kunnen maken op de binnekomende leiding met 2 installatieautomaten van 10A. Eentje voor de panelen en een voor de gebruikers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:47
wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:33:
Ik snap de genoemde regels wel. In theorie zou je ruim boven de 16A uit kunnen komen, wanneer je gebruikers bijvoorbeeld 32A trekken en je 16A uit de zonnepanelen haalt + 16A uit het lichtnet. Dat is redelijk aan de vele kant.

Echter zijn dergelijke afnemers niet aanwezig in mijn garage. Voor de extra mooi zou ik een net kastje in de garage kunnen maken op de binnekomende leiding met 2 installatieautomaten van 10A. Eentje voor de panelen en een voor de gebruikers?
Bij nieuwbouwwoningen en bestaande woningen met een 16A eindgroep uitgevoerd volgens de meest gangbare installatiemethoden mag tot 9A (2kW AC vermogen) worden ingevoed. Een wasmachine / PV onderverdeler is niet meer nodig. De omvormer moet wel ‘vast’ worden aangesloten.

Voor bestaande woningen blijft het ook na juli 2016 toegestaan om één kleine PV omvormer tot 2,25 A via een stekker/stopcontactverbinding op een eindgroep aan te sluiten.

Ik zou het zelf niet toepassen maar in een aantal gevallen kun je door delen van je installatie 9+16 A door je bedrading lopen. Dit is bij een goed aangelegde installatie geen enkel probleem.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mddd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:24:
[...]

Ik snap het wel, als de gebruikers tussen de aansluiting en de omvormer zitten, krijg je geen opgetelde stromen. Maar het lijkt mee eerlijk gezegd wel erg gevaarlijk om dat soort dingen als officiële regel te gebruiken. Als iemand niet precies weet hoe zijn bedrading loopt, heb je zomaar opeens wél de opgetelde stromen. En dan is 22A in plaats van de verwachte max 16, wellicht over een aantal uren achter elkaar, naar mij idee een ongewenste situatie.

Aanvulling:
Maar, waar je natuurlijk gelijk in hebt, dat los je niet op door enkel de omvormer apart te zekeren. Je moet dan op het punt waar de aanvoer de garage binnenkomt (in dit geval) splitsen en 2 zekeringen zetten.
een 22A is wat een gemiddelde lasdoos (meestal de zwakste schakel.) wel aan kan als het goed is.
(hoewel ik spul bij sommige bouwmarkten zie liggen daar vind ik 16A al erg twijfelachtig, maar het schijnt te kunnen volgens die specificatie. :? )
en als het goed is mag je zoizo geen apparaten in huis aan sluiten die boven de 10A zitten.
(check al het moderne spul zoals water kokers/koffiezet apparaten etc etc dat is tegenwoordig allemaal onder de 2000W. )
de kabel zelf kan een 27A (2,5mm) hebben, maar de lasdozen zullen eerder gaan fikken.
dus je kabels blijven dan wel heel. (een af fikkende kabel is ook vaak de buis vervangen, dus gaan hakken in je beton vloer, dat wil je echt voorkomen.)
wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:33:

als jij een 9A/2000W omvormer ophangt zal die nooit die 16A leveren.
dan doet die echt maar max 9A. ;)

of jij afnemers hebt die 16A doen of niet doen in de garage, dat maakt geen bal uit voor het verhaal.
helaas.
(het gaat over als het fout gaat met een apparaat, zeg een 4W tuinlampje wat door brand en dan alle A trekt die hij maar krijgt, gaat dan eerst de stop in de meter kast over of branden je kabels dan eerst kapot. )

waar het omgaat is dat er tussen de garage en de meter kast misschien wel of geen gebruikers zitten?
en ook hoe ze daar zitten. (aantal koppelingen die er tussen zitten. b.v., of door wat voor buis etc etc..)
(dit veranderd het verhaal veel meer.)

of zoals habbekrats het ook zegt.
het kan, als je zeker weet dat ook alles echt goed is aangelegd in je huis.
is de garage door een elektricien aangelegd?, of heeft een metselaar/timmerman het maar even aan gesloten en dan kan het wel eens niet goed genoeg zijn gebeurd?
dit zijn van die kleine verschillen, die het zo maar aanraden van 2000W altijd een beetje lastig maken.
(ik weet van mijn schuur dat ik het niet durf.
daar is later door een teun de beun een elektra leiding naar gelegd en ik weet zeker dat het niet 100% klopt.
gelukkig weet ik wel hoe ik het wel goed kan maken, maar moet eerst het asbest van het dak gaan verwijderen. ;) )

begin even met het uitzetten van de groep die de garage doet, en loop dan alle punten af naar de meter kast wat op die groep zit.
kloppen alle punten, dan heb je een go. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 23:18
No Hands schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:18:
[...]

Kiezels weg en de optimizers met een zelftapper in de poot van je montagesysteem vastzetten
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Oh vergis je niet in erkende installateurs en wat zij doen. Genoeg fouten hier gezien en vol verbijstering ontdekt toen ik alles na ging lopen met het geleerde van hier.
En dan vraag ik me af: waarom het lichte draad als je voor weinig kosten meer dikker draad kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:52:
[...]

een 22A is wat een gemiddelde lasdoos (meestal de zwakste schakel.) wel aan kan als het goed is.
(hoewel ik spul bij sommige bouwmarkten zie liggen daar vind ik 16A al erg twijfelachtig, maar het schijnt te kunnen volgens die specificatie. :? )
en als het goed is mag je zoizo geen apparaten in huis aan sluiten die boven de 10A zitten.
(check al het moderne spul zoals water kokers/koffiezet apparaten etc etc dat is tegenwoordig allemaal onder de 2000W. )
de kabel zelf kan een 27A (2,5mm) hebben, maar de lasdozen zullen eerder gaan fikken.
dus je kabels blijven dan wel heel. (een af fikkende kabel is ook vaak de buis vervangen, dus gaan hakken in je beton vloer, dat wil je echt voorkomen.)

[...]

als jij een 9A/2000W omvormer ophangt zal die nooit die 16A leveren.
dan doet die echt maar max 9A. ;)

of jij afnemers hebt die 16A doen of niet doen in de garage, dat maakt geen bal uit voor het verhaal.
helaas.
(het gaat over als het fout gaat met een apparaat, zeg een 4W tuinlampje wat door brand en dan alle A trekt die hij maar krijgt, gaat dan eerst de stop in de meter kast over of branden je kabels dan eerst kapot. )

waar het omgaat is dat er tussen de garage en de meter kast misschien wel of geen gebruikers zitten?
en ook hoe ze daar zitten. (aantal koppelingen die er tussen zitten. b.v., of door wat voor buis etc etc..)
(dit veranderd het verhaal veel meer.)

of zoals habbekrats het ook zegt.
het kan, als je zeker weet dat ook alles echt goed is aangelegd in je huis.
is de garage door een elektricien aangelegd?, of heeft een metselaar/timmerman het maar even aan gesloten en dan kan het wel eens niet goed genoeg zijn gebeurd?
dit zijn van die kleine verschillen, die het zo maar aanraden van 2000W altijd een beetje lastig maken.
(ik weet van mijn schuur dat ik het niet durf.
daar is later door een teun de beun een elektra leiding naar gelegd en ik weet zeker dat het niet 100% klopt.
gelukkig weet ik wel hoe ik het wel goed kan maken, maar moet eerst het asbest van het dak gaan verwijderen. ;) )

begin even met het uitzetten van de groep die de garage doet, en loop dan alle punten af naar de meter kast wat op die groep zit.
kloppen alle punten, dan heb je een go. ;)
Een heel verhaal, maar kort samengevat:
- Ja, mijn groep uit de garage is een eigen unieke groep. De grondkabel komt in de meterkast en gaat rechtstreeks naar de automaat. In de garage komt ie uit de grond en gaat daar naar een verdeeldoos voor verlichting en WCD's.

Mijn idee om een kleine PV installatie van ongeveer 1000Wp op de bestaande groep te plaatsen, moet dus zeker kunnen. Zeker wanneer ik een net groepenkastje plaats met twee 10A automaten (1 voor de gebruikers, 1 voor de PV installatie). Bij kortsluiting of overbelasting bij de gebruikers in de garage klapt de 10A automaat er uit. Bij kortsluiting in de grondkabel naar de garage, is er altijd nog de 16A automaat in de hoofdgroepenkast.

De 1000Wp zou maximaal, onder de meest ideale omstandigheden, 4,35A kunnen genereren. Dat zou al geen probleem moeten zijn. Door de extra zekerheid van een groepenkastje heb ik zoveel veiligheid ingebouwd, dat er mijn inziens geen probleemsituatie kan ontstaan.

Om alvast op de volgende vraag te antwoorden. Nee, op de garage komt niet meer dan 1000Wp. Meer ruimte is er ook niet op het dak van de garage. Ik moet nog even precies meten, maar ik denk dat er net twee panelen in portrait naast elkaar kunnen liggen. De garage is maar klein, er zou net een kleine auto in kunnen, maar dan moet je uitstappen via de kofferbak. Twee keer twee panel achter elkaar, plus wat ruimte om schaduw te voorkomen en dan kan er vast niet nog een rij achter. 4 stuks is dus echt de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:22:
[...]

Een heel verhaal, maar kort samengevat:
- Ja, mijn groep uit de garage is een eigen unieke groep. De grondkabel komt in de meterkast en gaat rechtstreeks naar de automaat. In de garage komt ie uit de grond en gaat daar naar een verdeeldoos voor verlichting en WCD's.

Mijn idee om een kleine PV installatie van ongeveer 1000Wp op de bestaande groep te plaatsen, moet dus zeker kunnen. Zeker wanneer ik een net groepenkastje plaats met twee 10A automaten (1 voor de gebruikers, 1 voor de PV installatie). Bij kortsluiting of overbelasting bij de gebruikers in de garage klapt de 10A automaat er uit. Bij kortsluiting in de grondkabel naar de garage, is er altijd nog de 16A automaat in de hoofdgroepenkast.

De 1000Wp zou maximaal, onder de meest ideale omstandigheden, 4,35A kunnen genereren. Dat zou al geen probleem moeten zijn. Door de extra zekerheid van een groepenkastje heb ik zoveel veiligheid ingebouwd, dat er mijn inziens geen probleemsituatie kan ontstaan.

Om alvast op de volgende vraag te antwoorden. Nee, op de garage komt niet meer dan 1000Wp. Meer ruimte is er ook niet op het dak van de garage. Ik moet nog even precies meten, maar ik denk dat er net twee panelen in portrait naast elkaar kunnen liggen. De garage is maar klein, er zou net een kleine auto in kunnen, maar dan moet je uitstappen via de kofferbak. Twee keer twee panel achter elkaar, plus wat ruimte om schaduw te voorkomen en dan kan er vast niet nog een rij achter. 4 stuks is dus echt de max.
oke, deze info, maakt het simpel.

check de verdeelbox in de garage.
zitten daar lasdoppen of wago klemmen.
http://www.elektrototaalm...Jbl39WU49ECFVRsGwodkxsJZQ
https://www.hornbach.nl/s...ikel.html?sourceCat=S5430
ja-> dan niet eens 2x10A splitskast nodig.
moet je alleen de omvormer zijn kabel wel vast maken aan een verdeelbox.
mag dan geen stekker of zo iets gebruikt worden en max omvormer 2000W.
(doe ik zoizo eigenlijk liever geen stekker gebruiken, kan er per ongeluk uit getrokken worden, geen opbrengst grrrr...)
nee-> maak even een foto van de binnen kant van de verdeelbox, dan kunnen we even mee kijken.

en om je te pesten, of je het vloeken in de kerk af te leren. >:)
(grmmbbrrr er past niet meer als 1000Wp, mmm hoe durf je het te zeggen hier.)
mijn schuur is 2 x 3 meter past nog geen auto in.
maar dakje is schuin dus de 2m is 210cm. (standaard golfplaat)
daar passen perfect 4x dit paneel op.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/
1180Wp, daar moet jij over heen kunnen gaan >:)

edit:
er is trouwens kans dat je een 2 aarder kabel hebt van je meter kast naar de schuur.
dan is het vast een ymvk_as kabel. (als hij door de grond loopt?)
het ijzeren scherm wat om de 2 aarders zit is dan de aarde.
(check of die aarde ook vast zit in de meter kast. ;) )
voorbeeld:
https://www.elektramat.nl...l-2x25-per-rol-100-meter/

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 27-01-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
https://solarmagazine.nl/...ortheffingen-zonnepanelen

Nu nog besluiten...

Maar al link voor de voorraadhoudende groothandel.

[ Voor 14% gewijzigd door izdp op 28-01-2017 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:22
Alle grote producenten waren toch al naar vietnam gegaan met hun productie om die domme heffing te ontlopen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 10:25
izdp schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 00:51:
https://solarmagazine.nl/...ortheffingen-zonnepanelen

Nu nog besluiten...

Maar al link voor de voorraadhoudende groothandel.
Tja en Solar Frontier stopt ook met de rate race sf'jes 170 zijn binnenkort niet meer verkrijgbaar. Ze stoppen met de productie. Is schijnbaar niet duidelijk wat ze in de toekomst gaan produceren. Echt nooit gedacht dat SF met als aandeelhouder Shell zou stoppen met dunne film panelen.
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 28-01-2017 08:50 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Snarfie31 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:46:
[...]

Tja en Solar Frontier stopt ook met de rate race sf'jes 170 zijn binnenkort niet meer verkrijgbaar. Ze stoppen met de productie. Is schijnbaar niet duidelijk wat ze in de toekomst gaan produceren. Echt nooit gedacht dat SF met als aandeelhouder Shell zou stoppen met dunne film panelen.
http://natec.nl/2017/01/2...er-stopt-verkoop-panelen/
Stoppen met verkoop in Europa is niet hetzelfde als stoppen met produceren toch?

De verhalen lopen wel wat uiteen, eerder in dit topic werd beschreven dat de hele locatie in Dld gesloten was en personeel naar huis moest maar in dit artikel staat dan weer van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-08 10:25
Beekforel schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:23:
[...]

Stoppen met verkoop in Europa is niet hetzelfde als stoppen met produceren toch?

De verhalen lopen wel wat uiteen, eerder in dit topic werd beschreven dat de hele locatie in Dld gesloten was en personeel naar huis moest maar in dit artikel staat dan weer van niet.
Om de zoveel tijd hebben we hier zo'n discussie wat betrouwbaarder is mbt failisementen van PV bedrijven in Europa China of de US. Nou is SF meende ik niet failliet maar ze stoppen wel met SF panelen blijkbaar dus niet zo betrouwbaar. Ik blijf toch bij mijn mening dat Chinese panelen het meest betrouwbaar zijn mbt voortgang. Als ze failliet gaan worden ze zo goed als zeker overgenomen omdat de meerderheid van de aandelen inhanden zijn van de overheid die een 20 a 30 jaren plan hebben met PV. Dit in tegenstelling tot het westen waar markt mechanismes domineren. Was voor mij een van de redenen om voor Suntech's te kiezen in 2014. Suntech is ook failliet gegaan maar zijn gewoon weer geherfinancieerd door de overheid voornamelijk.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:44
Vandaag al de panelen, omvormers en bevestiging binnengekregen.
Aangezien het gebruikte panelen betreft even afgewassen en doorgemeten. Het circuit van alle panelen werkt gelukkig.

Ik merkte echter wel een paar "oneffenheden" op en vroeg me af of iemand van jullie zo ziet wat de oorzaak kan zijn en of het gevolgen heeft voor de levensduur van de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vFWJQuJ.jpg
Deze vlekken komen bij een 5-tal panelen voor, maar bij dit paneel het meest en duidelijktst

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u5ZxdBo.jpg
Dit komt bij slechts 1 paneel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:12

thido

Tilburg

Die 2000W op een bestaande groep ga ik ook even gebruiken denk ik.
Ben van plan 10xSF170 met een SB2000HF-30 op de garage te gaan leggen.
Hiervoor komt een eigen groep (de grondkabel ligt al onder het huis door en komt in de tuin boven, nog een metertje of 16 ingraven).

Maar zoals ik het nu begrijp mag ik gewoon alvast de omvormer aansluiten en is er (technisch) niets aan de hand. De garage, keuken, bijkeuken en 1 kamer beneden zitten hier op dezelfde groep. Alleen WCD's en verlichting, geen zware apparaten. Die hebben ieder een eigen groep.

Alle elektrische verbindingen die ik tot nu toe ben bezig gekomen hier zijn zoals ik ze zelf ook zou installeren, geen gekke dingen gezien dus ik durf dat wel aan. Of zie ik iets over het hoofd?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:47
Snarfie31 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:19:
[...]

Om de zoveel tijd hebben we hier zo'n discussie wat betrouwbaarder is mbt failisementen van PV bedrijven in Europa China of de US. Nou is SF meende ik niet failliet maar ze stoppen wel met SF panelen blijkbaar dus niet zo betrouwbaar. Ik blijf toch bij mijn mening dat Chinese panelen het meest betrouwbaar zijn mbt voortgang. Als ze failliet gaan worden ze zo goed als zeker overgenomen omdat de meerderheid van de aandelen inhanden zijn van de overheid die een 20 a 30 jaren plan hebben met PV. Dit in tegenstelling tot het westen waar markt mechanismes domineren. Was voor mij een van de redenen om voor Suntech's te kiezen in 2014. Suntech is ook failliet gegaan maar zijn gewoon weer geherfinancieerd door de overheid voornamelijk.
Dat een bedrijf ergens mee stopt wil niet zeggen dat het een slecht product is, er zijn meer bedrijven gestopt die top producten maakten maar niet winstgevend meer krijgen t.o de concurrentie.

Ik hoor over net zoveel / zo weinig ellende verhalen als andere panelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:01:
Vandaag al de panelen, omvormers en bevestiging binnengekregen.
Aangezien het gebruikte panelen betreft even afgewassen en doorgemeten. Het circuit van alle panelen werkt gelukkig.

Ik merkte echter wel een paar "oneffenheden" op en vroeg me af of iemand van jullie zo ziet wat de oorzaak kan zijn en of het gevolgen heeft voor de levensduur van de panelen.

[afbeelding]
Deze vlekken komen bij een 5-tal panelen voor, maar bij dit paneel het meest en duidelijktst

[afbeelding]
Dit komt bij slechts 1 paneel voor.
Hier, http://www.familie-kleinm...-isofoton-i10012-panelen/
http://www.solarlandscape...elen/waarschuwing-pv-dump
Net als met auto's...... een nieuwe koop je van af de folder, maar dan heb je ook garantie
een tweedehandsje ( dus ook met zonnepanelen ) bekijk je éérst grondig vóór je ze koopt
dus, tweedehandsjes moet je nooit ongezien kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
PClop schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:24:
[...]

Hier, http://www.familie-kleinm...-isofoton-i10012-panelen/
http://www.solarlandscape...elen/waarschuwing-pv-dump
Net als met auto's...... een nieuwe koop je van af de folder, maar dan heb je ook garantie
een tweedehandsje ( dus ook met zonnepanelen ) bekijk je éérst grondig vóór je ze koopt
dus, tweedehandsjes moet je nooit ongezien kopen. :P
Ah kijk eens aan. Lijkt dan iig delaminering en gekraakte cellen? Nog maar eens goed nakijken, volgens mij doen ze niet moeilijk met omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Beste Tweakers, Na inmiddels 5 jaar genoten te hebben van mijn zogvuldig opgebouwde PV installatie is het tijd om te verhuizen en natuurlijk een nieuw PV avontuur aan te gaan. Mijn huidige installatie is gebaseerd op 14 PanasonicHIT250 panelen i.c.m. tigo maximizers en een SMA SB3000. Dit omdat ik een beperkt dakoppervlak heb met schaduwzones en ik het maximale er uit wilde halen. Het zijn relatief kleine panelen met toch een een goede opbrengst. En met wat creatief energie management (led verlichting in de ruimtes die significant uren maken) is onze energie rekening nog maar een paar euro's.
Mijn nieuwe huis heeft een groter oost-west dak, maar ook weer schaduw zones van bomen die gedeeltelijk op het terrein van de buren staan.. Naast flink wat snoeiwerk kom ik niet onder Tigo's uit. Nu is het product enigzins veranderd en is het een mulit funktioneel systeem geworden; de TS-4 . Nu begrijp ik uit de documentatie dat er dus ook panelen gemaakt worden met een andere junctionbox (TS4-B) die als basis van dit systeem dient. Hierop kan je dan, afhankelijk van je toepassing, een module klikken. Voor mijn toepassing zou dat dan de TS4-O zijn, wat overduidelijk staat voor de Optimization versie :+ . Je hebt dan meteen het veilig afschakelen en de monitoring functie erbij.
Naast deze paneel geintegreerde junctionbox bestaat er ook de "retrofit" versie die natuurlijk niet mijn voorkeur heeft, ik wil immers zo min mogelijk kastjes en draden.
Vraag die zich nu opdringt na enig zoeken; waar zijn dan die panelen die op deze maximizers zijn voorbereidt? Die dus zijn uitgevoerd met de basis (lege) Junctionbox TS4-B. Ik kan ze nog niet vinden..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:46
hors0125 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:16:
Beste Tweakers, Na inmiddels 5 jaar genoten te hebben van mijn zogvuldig opgebouwde PV installatie is het tijd om te verhuizen en natuurlijk een nieuw PV avontuur aan te gaan. Mijn huidige installatie is gebaseerd op 14 PanasonicHIT250 panelen i.c.m. tigo maximizers en een SMA SB3000. Dit omdat ik een beperkt dakoppervlak heb met schaduwzones en ik het maximale er uit wilde halen. Het zijn relatief kleine panelen met toch een een goede opbrengst. En met wat creatief energie management (led verlichting in de ruimtes die significant uren maken) is onze energie rekening nog maar een paar euro's.
Mijn nieuwe huis heeft een groter oost-west dak, maar ook weer schaduw zones van bomen die gedeeltelijk op het terrein van de buren staan.. Naast flink wat snoeiwerk kom ik niet onder Tigo's uit. Nu is het product enigzins veranderd en is het een mulit funktioneel systeem geworden; de TS-4 . Nu begrijp ik uit de documentatie dat er dus ook panelen gemaakt worden met een andere junctionbox (TS4-B) die als basis van dit systeem dient. Hierop kan je dan, afhankelijk van je toepassing, een module klikken. Voor mijn toepassing zou dat dan de TS4-O zijn, wat overduidelijk staat voor de Optimization versie :+ . Je hebt dan meteen het veilig afschakelen en de monitoring functie erbij.
Naast deze paneel geintegreerde junctionbox bestaat er ook de "retrofit" versie die natuurlijk niet mijn voorkeur heeft, ik wil immers zo min mogelijk kastjes en draden.
Vraag die zich nu opdringt na enig zoeken; waar zijn dan die panelen die op deze maximizers zijn voorbereidt? Die dus zijn uitgevoerd met de basis (lege) Junctionbox TS4-B. Ik kan ze nog niet vinden..
Beperkt dak oppervlak wat maar voor de helft benut is ja ja......
Oude systeem gewoon mee nemen en uitbreiden met de oude modellen optimisers van tigo,is dat niet handiger en goedkoper?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 06:59
Hoi,

Ik heb 6 panelen op het zuid-oosten liggen. Kan er helaas niet meer vanwege dakkapel. (Liggen er ook op)
Deze hebben allemaal een Enpahse omvormer. Dit vanwege schaduwvlekken

Nu ben ik aan het kijken of het op het noord-westen rendabel is om daar ook panelen neer te leggen. Hier kan ik er denk 8 a 9 kwijt. Liefst ook panelen die ook met de enphase omvormers aangesloten kunnen worden.
Dat het redament lager is dat maakt me niet zoveel uit. Maar zijn er mensen met ervaring met panelen op het n-w en met onlinemonitoring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dazzie schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:07:
Hoi,

Ik heb 6 panelen op het zuid-oosten liggen. Kan er helaas niet meer vanwege dakkapel. (Liggen er ook op)
Deze hebben allemaal een Enpahse omvormer. Dit vanwege schaduwvlekken

Nu ben ik aan het kijken of het op het noord-westen rendabel is om daar ook panelen neer te leggen. Hier kan ik er denk 8 a 9 kwijt. Liefst ook panelen die ook met de enphase omvormers aangesloten kunnen worden.
Dat het redament lager is dat maakt me niet zoveel uit. Maar zijn er mensen met ervaring met panelen op het n-w en met onlinemonitoring?
Ik mis de hellingshoek in je gegevens.
Heb 15x sf op noord (klein beetje west) op 33 graden op een Sma
Doet 55% op jaarbasis aan kWh per Wp

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-09 23:18
Alleeen ervaring met NW hier. Als de hoek niet groot is prima, wel sterk afhankelijk van zomermaanden. Hier bij een hoek van 23 graden op NW circa 70% opbrengst. Dat wil zeggen 1.400 kWh uit 2.000 Wp. Geen schaduw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 06:14
Naar aanleiding van het vertrek van Solar Frontier en de verhalen dat de prijzen zo hard aan het dalen zijn heb ik mijn PV prijsverloop grafiek maar weer eens geüpdatet.

Ziehier het stukje sinds januari 2014:
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvprijs/snapshots/2014-01_to_2017-01.svg

Aardig in beweging dus inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:23
Hoe zit het met de garantie/service bij een omvormer van SMA? Stel dat ik er 2e hands eentje koop: gaat eventuele garantie dan via de productiedatum op het apparaat, of vanaf een factuur (aanschafdatum)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 06:59
Hoek is 35 graden
AUijtdehaag schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:17:
[...]

Ik mis de hellingshoek in je gegevens.
Heb 15x sf op noord (klein beetje west) op 33 graden op een Sma
Doet 55% op jaarbasis aan kWh per Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hors0125 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:16:
eigenlijk zijn de panelen die standaard met een optimizer worden verkocht altijd de net niet leuke aantal Wp panelen.
(mensen die dat soort panelen willen willen ook de laagste prijs en kijken niet naar opbrengst.)
ik zie ze nog regelmatig langs komen als ze voorbereid zijn voor solaredge, maar tigo zie ik eigenlijk zelden.
(maar ik zie echt niet alles, dus wie weet is het wel ergens te vinden.)

verder, je wil oost-west, en dat is no prob, maar dit wil je dan weten.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit zijn mijn 5,66kWp op een 3kW omvormer.
je ziet dat oost en west een ander moment hebben van de top W bereiken.
dus meer Wp als W omvormer geen probleem met oost-west.
(wel afhankelijk van je dakhoek. ik heb een 45 graden dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

reneeke1970 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:54:
[...]

Beperkt dak oppervlak wat maar voor de helft benut is ja ja......
Oude systeem gewoon mee nemen en uitbreiden met de oude modellen optimisers van tigo,is dat niet handiger en goedkoper?
De ruimte die niet benut is is van de buren. De 2 linksvoor op de foto liggen al op het dak van de buren (met goedkeuring) zodat ik de omvormer max benut. Het huis is verkocht met zonnepanelen en dat was voor de kopers ook belangrijk. Dus die blijven lekker liggen.
Nu lekker aan het puzelen met nieuwe spullen!

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:58:
[...]

Ah kijk eens aan. Lijkt dan iig delaminering en gekraakte cellen? Nog maar eens goed nakijken, volgens mij doen ze niet moeilijk met omruilen.
Lijkt niet, het zijn schoolvoorbeelden. ;) Daar hoef je niet verder naar te kijken. Wel lullig maar dat kan net zo goed met nieuwe panelen gebeuren, kom je alleen pas achter na een (paar) jaar...

Het blijft altijd een beetje uitkijken, cellen zijn extreem kwetsbaar en zeker tijdens transport kan er vanalles mis gaan. Moet ik wel zeggen dat ik het bij poly panelen veel vaker zie dan bij mono (moet de eerste eigenlijk nog tegenkomen). Ondanks dat ik zelf ook poly panelen heb liggen zou ik om deze (eerlijk toegegeven: weinig objectieve) reden nu niet meer zo snel voor poly kiezen maar ik ben benieuwd wat anderen (in het veld) tegenkomen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 12:22
Hier liggen 258 poly panelen, waarvan er nu één optisch niet helemaal lekker is: Afbeeldingslocatie: https://i443.photobucket.com/albums/qq160/watkijkje/IMG_20161018_114658_zpshn4jfzxv.jpg

Of dit delaminatie is weet ik niet. Ik wacht nog even af of deze vlek groter word.
Als je goed kijkt zie je een oma met wandelstok en kind :+

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dat lijkt eerder of er een vogel op gecrasht is die een vette veeg gemaakt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

migjes schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:20:
[...]

eigenlijk zijn de panelen die standaard met een optimizer worden verkocht altijd de net niet leuke aantal Wp panelen.
(mensen die dat soort panelen willen willen ook de laagste prijs en kijken niet naar opbrengst.)
ik zie ze nog regelmatig langs komen als ze voorbereid zijn voor solaredge, maar tigo zie ik eigenlijk zelden.
(maar ik zie echt niet alles, dus wie weet is het wel ergens te vinden.)

verder, je wil oost-west, en dat is no prob, maar dit wil je dan weten.
[afbeelding]
dit zijn mijn 5,66kWp op een 3kW omvormer.
je ziet dat oost en west een ander moment hebben van de top W bereiken.
dus meer Wp als W omvormer geen probleem met oost-west.
(wel afhankelijk van je dakhoek. ik heb een 45 graden dak)
Dank Migjes voor je reactie, de panelen die ik idd ook ben tegengekomen met Tigo's zijn niet de panelen die ik meteen graag zou willen gebruiken. Volgens de Tigo site zijn Hanwha (Q. Cells), Upsolar en Trina Solar de merken die de Tigo's inbouwen in de panelen. Op Trina solar na ken ik geen van deze merken of zie ik regelmatig voorbij komen. Dus dan zou het toch de "retrofit" versie worden die bij het paneel gemonteerd wordt, Aka de TS4-R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-09 21:12

paulv1973

16.730Wattpiek

Noord27 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:24:
Hoe zit het met de garantie/service bij een omvormer van SMA? Stel dat ik er 2e hands eentje koop: gaat eventuele garantie dan via de productiedatum op het apparaat, of vanaf een factuur (aanschafdatum)?
Garantie gaat in principe in vanaf koopdatum. Dat kun je indien je een aankoopfactuur hebt daarmee bewijzen bij SMA. De verkoper kan het ook melden bij SMA...
Heb je geen aankoopfactuur, dan geld de 5 jaar vanaf productiedatum zoals dit op de omvormer staat...

SMA doet niet zo moeilijk verder qua garantie.
Bedrijf of particulier worden beide via de servicelijn geholpen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skipper-93 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:56:
Hier liggen 258 poly panelen, waarvan er nu één optisch niet helemaal lekker is:

Of dit delaminatie is weet ik niet. Ik wacht nog even af of deze vlek groter word.
0,39% valt wel mee maar het mag alsnog niet gebeuren. Indien de vlek onder het glas zit is er sprake van delaminatie en in dat geval is er een 99,9% zekerheid dat de vlek groter (kleiner worden ze nooit :+ ) gaat worden. Als er eenmaal vocht of lucht bij kan is dat het begin van het einde. Hoeft overigens niet te betekenen dat de opbrengst (sterk) terugloopt, zie wel meer panelen die gewoon prima produceren maar je hebt er natuurlijk wel veel meer kans op naast het risico van hotspots e.d.

Ben benieuwd of er zich mensen gaan melden met mono panelen. Niet zozeer delaminatie (dat kan bij beiden gebeuren) maar met panelen met micro-cracks. De vlek an sich is wel geinig, ik zie wat je bedoelt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-09 06:14
Skipper-93 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:56:
Hier liggen 258 poly panelen, waarvan er nu één optisch niet helemaal lekker is: [afbeelding]

Ziet die vlek er nog steeds zo uit als in oktober? Dat oude dametje komt me heel bekend voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 12:22
Jerrythafast schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:27:
[...]

Ziet die vlek er nog steeds zo uit als in oktober? Dat oude dametje komt me heel bekend voor ;)
Sindsdien ben ik niet meer op het dak geweest. Binnenkort ga ik weer eens controleren. Ik hoop dat ze met de feestdagen niet teveel gegeten hebben :P

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-09 00:42
Heren experts, ben door dit topic toch wel erg geïnteresseerd geraakt in PV systemen. Echter des te meer je leest en begrijpt des te meer je je realiseert wat je allemaal nog niet weet.

Hebben op dit moment ongeveer een jaar ons nieuwbouwhuis (met loze leiding voor eventueel PV systeem), hoekwoning met puntdak op OZO (achterkant) en WNW (voorkant) met heling van zo schat ik +/- 35-40 graden. Op dit moment nul schaduw op OZO en enkel schoorsteen van CV op WNW.

Nu is de grootste uitdaging dat bij nieuwbouw wijken alles nog in beweging is maar bomen of nieuwe gebouwen die schaduw kunnen werpen op ons dak is praktisch uitgesloten. Wel zijn wij net als onze directe buren erg jong (zelf 26 maar allen onder de 30) en komen er in de toekomst, als het ons gegeven is, één of meerdere kinderen en als gevolg daarvan zal het puntdak (wat alleen de zolder beslaat) waarschijnlijk voorzien worden van dakkapel(en). Ik zou dus het liefst alleen boven aan het dak zonnepanelen plaatsen zodat wij zelf nog een dakkapel aan beide kanten kunnen plaatsen en de buren ook (zij hebben al aangegeven dit te willen doen in de toekomst) zonder dat dit onze panelen in de schaduw legt.

Een Oost-West opstelling lijkt mij daarbij best mooi. Het dak is iets minder dan 6 meter breed en ik vermoed dat er in portrait één rij boven een eventuele dakkapel past waarbij op WNW de schoorsteen een gedeelte van de dag schaduw zou kunnen geven en waar naast de schoorsteen ongeveer 4 meter overblijft in de breedte. Op OZO ligt ook nog een platte uitbouw van ongeveer 2 meter, zou je dat effectief ik kunnen zetten?

Nu is dat allemaal theorie en zie ik hier heel veel verhalen maar niet heel veel lijn in advies omdat situaties zo ver uiteenlopen. Ik begrijp dat ik daarvoor ook het beste verschillende bedrijven kan benaderen maar ik wil zelf ook graag wat meer inzicht krijgen in wat verstandig is.

Ik zie hier het meeste voorbij komen in SF panelen en/of SolarEdge bij enige vorm van schaduw. SolarEdge lijkt mij fantastisch maar lijkt mij een enorme lock in, zeker de panelen met ingebouwde optimizers gaan vermoed ik nooit meer op een andere omvormer werken en het is nog afwachten of het bedrijf over 10 jaar nog bestaat mocht de omvormer kapot gaan. Daarnaast is het best prijzig. Wel mooi speelgoed daar niet van.

Waar ik nu tijdens de oriëntatie vooral mee worstel is prijs/kwaliteit, met name ook als je installatie laat uitvoeren waarbij extra panelen vooral meer arbeid kost. SF zijn meer panelen maar hebben zo begrijp ik niet perse optimizers nodig. Panasonic en LG hebben hele mooie panelen zodat je er minder nodig hebt maar zijn relatief weer veel te duur waardoor ze niet interessant lijken te zijn tenzij je niet genoeg ruimte hebt.

Ons verbruik is met <1800 kWh per jaar niet hoog, zeker niet gezien wij al relatief veel thuis zijn/werken.

In het topic kom ik vooral SF en de combinatie JA Solar (~290 Wp) met SolarEdge tegen in vergelijkbare situaties maar ik begin pas net met lezen. Zijn dit de meest waarschijnlijke scenario's in onze situatie?

Ik op Internet veel marketing maar weinig concrete prijzen wat de eerste oriëntatie erg bemoeilijkt. Wat zijn nu de meest gangbare panelen qua Wp en fabrikant. Ik heb al enigzins begrepen dat qua opbrengst er geen hele slechte fabrikanten meer bestaan maar dat duurzaamheid een issue zou kunnen zijn op het gebied van delaminatie.

Initiële investering is niet direct de belangrijkste afweging, gaat ook vooral om de lange termijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rctworld op 29-01-2017 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

Cyphax

Moderator LNX
Als het qua schaduw varieert vanwege bomen of andere gebouwen, dan is het fijn om met optimizers SolarEdge aan de gang te gaan, of met micro-omvormers. Als het altijd dezelfde hoeveelheid zon krijgt, dan heb je genoeg aan een stringomvormer zonder optimizers. Dat is goedkoper. Ik vermoed dat ze SolarEdge veel verkopen omdat het een goed pakket is, al is het denk ik in veel gevallen overkill. Nadeel is dat je terugverdientijd omhoog gaat. Goede opbrengst heb je dan toch wel. :)
Ik heb nog niet eerder gehoord dat je je echt inkapselt met SolarEdge; maakt qua panelen niet uit toch? Optimizer zit op het paneel gemonteerd maar niet geïntegreerd.

Hoeveel wil je opwekken?

[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 29-01-2017 17:48 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:46:
[...]

Lijkt niet, het zijn schoolvoorbeelden. ;) Daar hoef je niet verder naar te kijken. Wel lullig maar dat kan net zo goed met nieuwe panelen gebeuren, kom je alleen pas achter na een (paar) jaar...

Het blijft altijd een beetje uitkijken, cellen zijn extreem kwetsbaar en zeker tijdens transport kan er vanalles mis gaan. Moet ik wel zeggen dat ik het bij poly panelen veel vaker zie dan bij mono (moet de eerste eigenlijk nog tegenkomen). Ondanks dat ik zelf ook poly panelen heb liggen zou ik om deze (eerlijk toegegeven: weinig objectieve) reden nu niet meer zo snel voor poly kiezen maar ik ben benieuwd wat anderen (in het veld) tegenkomen. :)
Met nakijken bedoelde ik dan ook het inspecteren van de overige panelen. Gelukkig ben ik die delaminatie niet verder tegengekomen en betreft het slechts 1 paneel. De donkere strepen ben ik nog niet helemaal uit wat dat is, maar is wel meer voorkomend (zeker 8 van de 15 panelen). Het paneel uit de foto is het meest extreme voorbeeld, de rest heeft het aanzienlijk minder. Ik ga morgen contact opnemen met de verkoper om te zien of ik de panelen kan ruilen.

In elk geval goed om te weten dat het altijd kan voor komen. De vraag is ook hoeveel impact het gaat hebben op de opbrengst en levensduur van de panelen. Als het slechts optische invloeden heeft, is er natuurlijk helemaal niets aan de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 29-01-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Cyphax schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:46:
Als het qua schaduw varieert vanwege bomen of andere gebouwen, dan is het fijn om met optimizers SolarEdge aan de gang te gaan, of met micro-omvormers. Als het altijd dezelfde hoeveelheid zon krijgt, dan heb je genoeg aan een stringomvormer zonder optimizers. Dat is goedkoper. Ik vermoed dat ze SolarEdge veel verkopen omdat het een goed pakket is, al is het denk ik in veel gevallen overkill. Nadeel is dat je terugverdientijd omhoog gaat. Goede opbrengst heb je dan toch wel. :)
Ik heb nog niet eerder gehoord dat je je echt inkapselt met SolarEdge; maakt qua panelen niet uit toch? Optimizer zit op het paneel gemonteerd maar niet geïntegreerd.

Hoeveel wil je opwekken?
Gaat met name om de panelen met geïntegreerde optimizers, die zijn volgens mij relatief goedkoop ten opzichte van losse optimizers. Maar dat kan ik verkeerd zien en wellicht kun je die ook wel weer ontdoen van de optimizer maar dat heb ik nog niet direct ergens kunnen vinden.

Qua opwekken het liefst in de range van wat we verbruiken, dus 1500-2000 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rctworld schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Gaat met name om de panelen met geïntegreerde optimizers, die zijn volgens mij relatief goedkoop ten opzichte van losse optimizers. Maar dat kan ik verkeerd zien en wellicht kun je die ook wel weer ontdoen van de optimizer maar dat heb ik nog niet direct ergens kunnen vinden.

Qua opwekken het liefst in de range van wat we verbruiken, dus 1500-2000 kWh per jaar.
als je naar prijs per Wp kijkt.
dan zijn 295Wp panelen het leuks op het moment.
(niet te duur, niet te veel de onderkant van de markt. lekker de midden moot.)
canadian/JAsolar percium mono 6"cellen paneel.
zit allemaal rond de 51-57ct per Wp. (puur paneel, ex BTW, de BTW vraag je terug. ;) )

nadeel van die panelen is een beetje, dat 6x eigenlijk niet echt lekker werkt.
je hebt al snel te weinig Vmpp voor de omvormer.
het is veel beter om er meteen 8x op te hangen (of meer).
dan kun je teminste een leuke TL omvormer gebruiken.

dan wek je wel iets te veel op maar daar krijg je ook nog een beetje geld voor.
dit noemen we kolenfooi, maar dat is niet negatief bedoeld.
kolen fooi is ook leuk.

maar er staat niks je in de weg, om gewoon 10 tot 12x op te hangen.
en gewoon een elektra kachel te gebruiken om zo een lagere gas rekening te hebben.
(gebruik je ook nog een simpele warmte pomp, dat is elke kWh een factor 3 tot 4 meer waard. >:)
dus dat kan ook nog.)

je word dan wel spekkoper met je energie rekening voor elektra en gas.
(genoeg hier die zich afvragen, waarom moet ik toch het minimum bedrag per maand van mijn provider betalen, ik krijg het toch terug, en ja voor gas en elektra. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rctworld schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:59:
[...]

Als je hier wat foto's plaatst van beide dak kanten (+ maten ), gaan ze helemaal los in dit forum.
:Y

migjes is al weer sneller ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 05-09 17:30
Vraagje: ik kom hier tegen dat je bij een niet-separate groep niet zomaar andere aparatuur kunt aansluiten: https://www.bespaarbazaar...len-aansluiten-meterkast/

De oplossing is een PV-(onder)verdeler. Daarmee zet je dus zo'n groepenkastje ertussen zoals op onderstaande plaatje??? Maar hoe werkt zo'n verdeler? Hoe zit dat ("natuurkundig" gezien)? Of zijn dat gewoon zekeringen en bedoelen ze gewoon dat het alleen om de dikte van de aders gaat, en dat je ze dus moet afzekeren? Wellicht ook een toevoeging voor de startpost...

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/05/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TimoDimo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:49:
Vraagje: ik kom hier tegen dat je bij een niet-separate groep niet zomaar andere aparatuur kunt aansluiten: https://www.bespaarbazaar...len-aansluiten-meterkast/

De oplossing is een PV-(onder)verdeler. Daarmee zet je dus zo'n groepenkastje ertussen zoals op onderstaande plaatje??? Maar hoe werkt zo'n verdeler? Hoe zit dat ("natuurkundig" gezien)? Of zijn dat gewoon zekeringen en bedoelen ze gewoon dat het alleen om de dikte van de aders gaat, en dat je ze dus moet afzekeren? Wellicht ook een toevoeging voor de startpost...
Vermogens >2000Watt moeten op een aparte groep, heb je hier geen plek voor (of geen zin in) dan kun je een PV verdeler gebruiken. Deze zekert de omvormer en bijv. wasmachine apart af zodat de stroom nooit te hoog op kan lopen voor de groep waarop deze zit in de meterkast. Hoe eea toe te passen hangt af van je persoonlijke situatie, er is in het algemeen wel iets over te zeggen maar dat is niet altijd 1 op 1 toepasbaar in elke situatie. Verkeerd advies hierin kan mogelijk vervelende gevolgen hebben. Denk bijv. aan het toepassen in stokoude meterkasten met smeltzekeringen, aardlekschakelaars met afwijkende waarden, bedrading die niet voldoet of groepen waar heel stiekum toch nog een lichtgroep of wcd's op aangesloten zitten. In de praktijk kun je vanalles tegenkomen met name in oudere woningen en al helemaal als bijv. een pand (een paar keer) is herverdeeld in verschillende woonunits.

Zoals met veel dingen: meten is weten, gokken geeft brokken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
TimoDimo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:49:
Maar hoe werkt zo'n verdeler? Hoe zit dat ("natuurkundig" gezien)? Of zijn dat gewoon zekeringen en bedoelen ze gewoon dat het alleen om de dikte van de aders gaat, en dat je ze dus moet afzekeren?
Het zijn inderdaad gewoon zekeringen (nou ja, automaten). Het punt is dat je daarmee voorkomt dat bijvoorbeeld je wasmachine een probleem heeft en dan tegelijk 3700 W uit het net trekt PLUS 3500 W uit je PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Willen jullie eens meedenken over een klein systeem:

Jaarverbruik 2200 kWh, geen overproduktie nodig. (klein beetje mag natuurlijk wel)
Carport met plat dak, bruikbare ruimte 2,70 x 7,80m, korte zijde is zuid-zuidoost.
Hoeft geen super-budgetoplossing te zijn, maar kosten moeten wel redelijk blijven.
Solaredge lijkt me hier een erg dure oplossing, dus wil ik liever vermijden.

Zelf dacht ik aan een oost-west systeem op ongeveer 15-20* ivm schoon regenen.
BV. 8 x JA Solar 290-300wp landscape of 14xSF170 portrait

Maar bij beide kom ik niet op een goede omvormer.
De JA Solar in 1 string gaat niet lekker door oost-west en 2 strings parallel geeft teveel Ampere voor de meeste omvormers.

De SF is met 7 panelen per kant niet goed in 2 parallelle strings per kant te zetten en 12 panelen blijft behoorlijk achter bij de gewenste opbrengst.

Wie heeft een idee voor een goede omvormer of andere opstelling waardoor het wel lekker aan te sluiten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik zit in dubio.
We hebben een plat dak, 5,7*7,1 met de lange zijde op zzo.

Gezien de scherpe prijs gaat mijn voorkeur uit naa JA Solar 300 wp icm SE hd wave. (Deze omvormer is zeer stil, iets wat mijn vrouw érg waardeert)

Ik kan er of 16 panelen op zzo leggen of 18 op oost-west.
Ik heb ook nog een plat dak op wnw waar ik later nog zes panelen op kwijt kan.

Wat is wijsheid, zzo of oost-west?
Prijs scheelt ongeveer 200 euro.

Welke capaciteit moet ik hanteren voor de omvormer? Graag jullie gedachten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
clemient schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:10:
Ik zit in dubio.
We hebben een plat dak, 5,7*7,1 met de lange zijde op zzo.

Gezien de scherpe prijs gaat mijn voorkeur uit naa JA Solar 300 wp icm SE hd wave. (Deze omvormer is zeer stil, iets wat mijn vrouw érg waardeert)

Ik kan er of 16 panelen op zzo leggen of 18 op oost-west.
Ik heb ook nog een plat dak op wnw waar ik later nog zes panelen op kwijt kan.

Wat is wijsheid, zzo of oost-west?
Prijs scheelt ongeveer 200 euro.

Welke capaciteit moet ik hanteren voor de omvormer? Graag jullie gedachten hierover.
Als dat de 1-fase 3680w omvormer is, zou ik zeker de oost-west opstelling kiezen.
De ZZO-opstelling gaat dan fors aftoppen en daardoor loop je flink wat opbrengst mis in de zomer.

Gezien het opbrengstverloop, zou ik sowieso kiezen voor oost-west.
En 18 panelen O-W levert waarschijnlijk meer op dan 16 ZZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:34:
[...]

Als dat de 1-fase 3680w omvormer is, zou ik zeker de oost-west opstelling kiezen.
De ZZO-opstelling gaat dan fors aftoppen en daardoor loop je flink wat opbrengst mis in de zomer.

Gezien het opbrengstverloop, zou ik sowieso kiezen voor oost-west.
En 18 panelen O-W levert waarschijnlijk meer op dan 16 ZZO.
Dank je.
Dat klopt, we kijken idd naar de 3680. Als ik naar de cijfers kijk komt ie nog niet in de buurt van aftoppen. 16*300=4800Wp, max is 5700Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:06:
Willen jullie eens meedenken over een klein systeem:

Jaarverbruik 2200 kWh, geen overproduktie nodig. (klein beetje mag natuurlijk wel)
Carport met plat dak, bruikbare ruimte 2,70 x 7,80m, korte zijde is zuid-zuidoost.
Hoeft geen super-budgetoplossing te zijn, maar kosten moeten wel redelijk blijven.
Solaredge lijkt me hier een erg dure oplossing, dus wil ik liever vermijden.

Zelf dacht ik aan een oost-west systeem op ongeveer 15-20* ivm schoon regenen.
BV. 8 x JA Solar 290-300wp landscape of 14xSF170 portrait

Maar bij beide kom ik niet op een goede omvormer.
De JA Solar in 1 string gaat niet lekker door oost-west en 2 strings parallel geeft teveel Ampere voor de meeste omvormers.

De SF is met 7 panelen per kant niet goed in 2 parallelle strings per kant te zetten en 12 panelen blijft behoorlijk achter bij de gewenste opbrengst.

Wie heeft een idee voor een goede omvormer of andere opstelling waardoor het wel lekker aan te sluiten is?
Lullige oriëntatie van het dakoppervlak maar dat maakt niet gek veel uit, overal is een oplossing voor. 2x7 SF kan prima (neem aan dat je V bedoelt ipv A?) op een 3 fase omvormer, is maar een ideetje want ik zou nu niet direct voor SF gaan nu ze ermee stoppen. Nu is het altijd koffiedik kijken in solar land maar als een fabrikant aangeeft ermee te stoppen en een andere partij de activiteiten niet overneemt is het maar de vraag wat afgegeven garantie waard is.

8 standaard panelen O/W opstelling komt idd niet uit maar waarom niet als dubbel landscape op Z/W in 1 string? Geen idee hoe je zit met schaduwobjecten, dat is in een dergelijk geval wellicht handig even te vermelden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
clemient schreef op maandag 30 januari 2017 @ 13:39:
[...]

Dank je.
Dat klopt, we kijken idd naar de 3680. Als ik naar de cijfers kijk komt ie nog niet in de buurt van aftoppen. 16*300=4800Wp, max is 5700Wp.
Die 5700 is het maximum waarvan de fabrikant zegt dat je het mag aansluiten.
Deze topt af op 3680W en bij zuid-opstelling haal je de 4500-4800 in de zomer overdag wel. Dus dan scheelt het je 1 kwh opbrengst per uur.

In mijn eigen opstelling zie ik dat je met oost-west op 13* (flatfix fusion) een omvormer op 75% kunt kiezen.
En als je op 1-fase wilt blijven, is nog iets minder ook niet zo erg.
KifArU in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

[ Voor 7% gewijzigd door KifArU op 30-01-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:24:
[...]
Lullige oriëntatie van het dakoppervlak maar dat maakt niet gek veel uit, overal is een oplossing voor. 2x7 SF kan prima (neem aan dat je V bedoelt ipv A?) op een 3 fase omvormer, is maar een ideetje want ik zou nu niet direct voor SF gaan nu ze ermee stoppen. Nu is het altijd koffiedik kijken in solar land maar als een fabrikant aangeeft ermee te stoppen en een andere partij de activiteiten niet overneemt is het maar de vraag wat afgegeven garantie waard is.

8 standaard panelen O/W opstelling komt idd niet uit maar waarom niet als dubbel landscape op Z/W in 1 string? Geen idee hoe je zit met schaduwobjecten, dat is in een dergelijk geval wellicht handig even te vermelden. :)
Bedankt voor het meedenken! Hierbij de antwoorden op jouw vragen:

De hoofdaansluiting is 1-fase, dus 3-fase omvormer lukt helaas niet.

Met 2 strings parallel leveren de JA solars 2x8 = 16A, terwijl de meeste 1-fase omvormers maar 10 of 11 A kunnen hebben.

De panelen komen op een carport en zijn dus aan de bovenkant te zien (vanuit de woonkamer). Dubbel landscape komt te ver boven het dak uit en is vanaf de zijkant een lelijk uitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Met 2 strings parallel leveren de JA solars 2x8 = 16A, terwijl de meeste 1-fase omvormers maar 10 of 11 A kunnen hebben.

De panelen komen op een carport en zijn dus aan de bovenkant te zien (vanuit de woonkamer). Dubbel landscape komt te ver boven het dak uit en is vanaf de zijkant een lelijk uitzicht.
2x8 JA Solar ga je niet kwijt kunnen, 2x4 wel dus dat is het probleem niet. V wel in dat geval want die wordt veel te laag voor een normale omvormer. Omvormers die hoge amperages kunnen hebben zijn best te vinden, neem een enkelfase Goodwe 3000SS bijv. die slikt tot 18A maar met een startspanning van 125V gaat dat niet werken. Dit is maar een voorbeeld, wil je toch iets dergelijks uitproberen dan moet je even in de specs duiken van verschillende omvormers.

Ik snap dat de dubbel landscape niet hoog op het lijstje staat maar...
O/W opstelling op 20 graden komt op het hoogste punt op 35cm, net zo hoog als een dubbel landscape opstelling op zijn hoogste punt op 10 graden. Ruimte rondom heb je genoeg en als je eea netjes met afdekplaten afwerkt hoeft het echt niet lelijk te zijn. (mooi is wat anders natuurlijk :+ ) Geef het nog eens een overdenking zou ik zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Die 5700 is het maximum waarvan de fabrikant zegt dat je het mag aansluiten.
Deze topt af op 3680W en bij zuid-opstelling haal je de 4500-4800 in de zomer overdag wel. Dus dan scheelt het je 1 kwh opbrengst per uur.

In mijn eigen opstelling zie ik dat je met oost-west op 13* (flatfix fusion) een omvormer op 75% kunt kiezen.
En als je op 1-fase wilt blijven, is nog iets minder ook niet zo erg.
KifArU in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"
Aha, duidelijk. Dank je.
Oost-West wordt het zeer waarschijnlijk.

Ik wil inderdaad op 1 fase blijven. Als ik de 75% aanhoudt dan kom ik op 4050. Dan zou ik misschien ff moeten wachten op de nieuwe serie HDwaves (SE4000/5000/6000H). Die komen ergens in mei naar NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
KifArU schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:31:
[...]

Die panelen halen in praktijk nooit 8 ampère in oost west. Maar sf gaat toch prima, 2×4 en 2×3 parallel op omvormer met 2 mpp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:21:
[...]

Die panelen halen in praktijk nooit 8 ampère in oost west. Maar sf gaat toch prima, 2×4 en 2×3 parallel op omvormer met 2 mpp
8 is inderdaad wel veel, maar meer dan 5 lukt wel. En dan ga je met 2 strings parallel over het maximum van de omvormer heen.

En denk je dat 2x4 parallel werkt als er 1 op oost en 1 op west ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KifArU schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 08:08:
[...]

8 is inderdaad wel veel, maar meer dan 5 lukt wel. En dan ga je met 2 strings parallel over het maximum van de omvormer heen.

En denk je dat 2x4 parallel werkt als er 1 op oost en 1 op west ligt?
5a zie ik hier ook in praktijk, iedere omvormer kan toch zeker meer dan 10a aan?
En ja parallel mag andere richting of hellingshoek hebben. Zeker als ze tegen elkaar liggen vangen ze hetzelfde licht en warmte dus spanning verschil zal heel klein zijn.

Het beste voor verdeelde opbrengst is een huis met vier vlakken / richtingen, ieder vlak vier panelen of meer en alles parallel op één kleine omvormer. Zou het wel weten als ik huis deed bouwen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Iemand ervaring met GoodWe omvormer(s)? Schijnen service aan huis te hebben in NL? Ook 2x mppt zonder beperking met mppt (SMA stijl). Of zien jullie liever een andere Chinese omvormer bij puur Oost-West zonder schaduw? Hosola, Omnikosol, etc..

SMA, Enphase en Solar Edge voegen in mijn situatie niets toe, naast een aanzienlijk hogere aanschafprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Voor Goodwe wordt idd vaak service aan huis gegeven door Jet van Goodwe :)

Omnik, Solis, Solax, etc. allemaal mooie dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:24:
[...]

Gaat SF stoppen? Wat zeg je nu? Nu moet ik weer mijn plannen omgooien! Zal vanavond even een foto maken, want ik wil graag advies voor een west opstelling (op oost staat het vol met grote bomen..)

[ Voor 8% gewijzigd door jantje112 op 31-01-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Noord27 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:30:
Iemand ervaring met GoodWe omvormer(s)? Schijnen service aan huis te hebben in NL? Ook 2x mppt zonder beperking met mppt (SMA stijl). Of zien jullie liever een andere Chinese omvormer bij puur Oost-West zonder schaduw? Hosola, Omnikosol, etc..

SMA, Enphase en Solar Edge voegen in mijn situatie niets toe, naast een aanzienlijk hogere aanschafprijs..
ik zou ze geen SMA stijl willen noemen.
die kunnen echt 15A per mpp doen, dit soort omvormers doen maar echt 11A max per mpp.

helaas is het niet een merk wat netjes aangeeft waar hun grens is per mpp. :-(
maar met 11A per mpp kunnen de zwaarste modellen echt niet het zelfde als een SMA wel kan, daar is echt die 15A voor nodig. ;)
om die 5000W te halen van een GW5000D-NS heb je 5000W/11A=455Vmpp nodig.
dus een grens is er, maar waar die zit dat geven ze niet op?

voor zuid setjes zijn dit soort dingen geen enkel probleem, maar oost-west is dat een ander verhaal.
(vroeger hadden we een 3000W omvormer, de omniksol 3k-tl (niet de tl2) die gaven de max ook niet op per mpp.
helaas was de mpp wel erg beperkt met zijn 1700W. :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
migjes schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:27:
[...]

zit allemaal rond de 51-57ct per Wp. (puur paneel, ex BTW, de BTW vraag je terug. ;) )

dan wek je wel iets te veel op maar daar krijg je ook nog een beetje geld voor.
dit noemen we kolenfooi, maar dat is niet negatief bedoeld.
kolen fooi is ook leuk.

maar er staat niks je in de weg, om gewoon 10 tot 12x op te hangen.
en gewoon een elektra kachel te gebruiken om zo een lagere gas rekening te hebben.
(gebruik je ook nog een simpele warmte pomp, dat is elke kWh een factor 3 tot 4 meer waard. >:)
dus dat kan ook nog.)

je word dan wel spekkoper met je energie rekening voor elektra en gas.
(genoeg hier die zich afvragen, waarom moet ik toch het minimum bedrag per maand van mijn provider betalen, ik krijg het toch terug, en ja voor gas en elektra. 8)7 )
Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Vrouwlief lijkt er wel voor open te staan om wellicht 8 tot 12 panelen OZO te leggen en zelf geen dakkapel te nemen aan die kant. Aannemende dat ze dan zo komen te liggen dat een toekomstige dakkapel van de buren ook geen schaduw kan geven kunnen wij volgens mij met redelijk standaard componenten af.

Wat is een realistische prijs(range) voor 12x~290 panelen op een schuin dak met omvormer, bevestiging installatie en extra groep? Een vriend van mij was 2 jaar geleden zo'n 3700 ex BTW kwijt voor 12x 250, is dat nog steeds een realistisch bedrag?

Foto's volgen op een later moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rctworld schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:33:
[...]

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie. Vrouwlief lijkt er wel voor open te staan om wellicht 8 tot 12 panelen OZO te leggen en zelf geen dakkapel te nemen aan die kant. Aannemende dat ze dan zo komen te liggen dat een toekomstige dakkapel van de buren ook geen schaduw kan geven kunnen wij volgens mij met redelijk standaard componenten af.

Wat is een realistische prijs(range) voor 12x~290 panelen op een schuin dak met omvormer, bevestiging installatie en extra groep? Een vriend van mij was 2 jaar geleden zo'n 3700 ex BTW kwijt voor 12x 250, is dat nog steeds een realistisch bedrag?

Foto's volgen op een later moment.
bedrag is nog steeds realistisch.
alleen krijg je vandaag de dag gewoon 295Wp panelen in plaats van 250Wp.
(dit kan nog steeds net zo goed op een 3000W omvormer, no prob.
maar als je perse wil kun je een zwaardere omvormer nemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Even een vraagje:
Zal een SolarEdge SE12k (3 fase) omvormer werken met max 4500Wp
(18 optimizers in string A, de andere leeg)
Als ik het invul in de solaredge design tool (draak van een programma) geeft hij de melding:
"DC/AC power to low".

Een beetje lager rendement boeit me niet zo, ik kan hem voor een leuke prijs kopen en er komt in de toekomst meer op :)
Maar goed hij moet wel aangaan natuurlijk ..... Die andere projecten zullen dit jaar niet meer plaatsvinden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:03:
Even een vraagje:
Zal een SolarEdge SE12k (3 fase) omvormer werken met max 4500Wp
(18 optimizers in string A, de andere leeg)
Als ik het invul in de solaredge design tool (draak van een programma) geeft hij de melding:
"DC/AC power to low".

Een beetje lager rendement boeit me niet zo, ik kan hem voor een leuke prijs kopen en er komt in de toekomst meer op :)
Maar goed hij moet wel aangaan natuurlijk ..... Die andere projecten zullen dit jaar niet meer plaatsvinden.
Dacht dat je minimaal 16 x een P300 moet aansluiten om deze werkend te krijgen.
Mail effe de helpdesk van Solaredge.
Weet je het van de fabrikant zelf... :)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
paulv1973 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:35:
[...]

Dacht dat je minimaal 16 x een P300 moet aansluiten om deze werkend te krijgen.
Mail effe de helpdesk van Solaredge.
Weet je het van de fabrikant zelf... :)
Staat gewoon in het datablad, hoef je niemand te mailen:

http://solaredge.com/site...r-optimizer-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Precies.
Maar als de designtool een foutmelding aangeeft is het wel fijn om van iemand een bevestiging te krijgen dat het WEL kan met wat efficiency verliezen.
En dan is de kortste klap ff mailen met Solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:31

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

migjes schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:27:
[...]

Dus mijn setje van 6x JAsolar Percium 290 Wp op een Omnik 2.0k TL2 is eigenlijk minder geslaagd?
Hoeveel zou het rendement stijgen als ik er 2 panelen bij zou leggen? De Vmpp ligt tussen 120 en 450 V

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Klaver 4 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 13:56:
[...]

Dus mijn setje van 6x JAsolar Percium 290 Wp op een Omnik 2.0k TL2 is eigenlijk minder geslaagd?
Hoeveel zou het rendement stijgen als ik er 2 panelen bij zou leggen? De Vmpp ligt tussen 120 en 450 V
Moet je even de rendement grafiek van je omvormer er bij nemen.... (Ik gok 1.5 procent )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:31

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Dank je. Dat scheelt niet veel.
Ik laat het mooi zoals het nu ligt. Heb nu al een overschot van 900 kWh / jaar ;-)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Solar Magazine: Solar Frontier stopt met verkoop van dunne filmzonnepanelen in Europa
https://solarmagazine.nl/...ilmzonnepanelen-in-europa

[ Voor 26% gewijzigd door Roobje op 01-02-2017 08:55 . Reden: Titel artikel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-09 19:36

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

jantje112 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:07:
[...]

Gaat SF stoppen? Wat zeg je nu? Nu moet ik weer mijn plannen omgooien! Zal vanavond even een foto maken, want ik wil graag advies voor een west opstelling (op oost staat het vol met grote bomen..)
Ze stoppen in Europa!
In azie en australie gaan ze gewoon door. Panelen van SF zijn in veel gevallen beter dan mono echter zakt mono voor SF teveel in prijs. SF wordt in europa goedkoper verkocht dan daar en dat kan nooit uit. Ze werden gefinancieerd en nu is het productie proces en de kosten dus niet meer in verhouding tot de verkoopprijs.
Qua garantie hebben ze gewoon panelen en blijven deze gewoon maken.

Of dat over 20 jaar nogsteeds zo is is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 15:56

RMX

Kenners, ik heb een nieuwbouwhuis en daar zitten deze panelen op:

NSP D6M-270-B3A
https://www.zonnepanelen...._NSP_Power280_D6M_T13.pdf

Kan iemand hier iets over zeggen adhv de specificaties? Zijn dit goede panelen?
Ik wil kijken of het mogelijk is om er na oplevering wat bij te leggen maar ik kan nergens prijzen van deze panelen vinden. Iemand een idee hierover?
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
RMX schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:42:

NSP D6M-270-B3A

Ik wil kijken of het mogelijk is om er na oplevering wat bij te leggen maar ik kan nergens prijzen van deze panelen vinden. Iemand een idee hierover?
Dankjewel!
Neem aan dat je specificaties hebt gekregen van de aannemer wat hij exact waarvoor gaat/heeft gebruikt? Dat was wel het geval bij onze (inmiddels weer verkochte) nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Klaver 4 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 14:24:
Dank je. Dat scheelt niet veel.
Ik laat het mooi zoals het nu ligt. Heb nu al een overschot van 900 kWh / jaar ;-)
lol, al over, mmm dan hoef je niet veel te doen.
of alleen maar plezier te maken.

maar eigenlijk moet je naar deze grafiek kijken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dan zie je al dat je al niet meer op de kaart zit, maar goed.
met volle zon scoor je nog best een leuk rendement

probleem is met bewolking en andere mindere omstandigheden is het rendement flink lager als een 1,5%.
dus een totaal verlies is lastig aan te geven.
maar ga uit van een +/-50kWh/kWp of een 100kWh per jaar.

maar als je de ruimte heb, dan kun je voor een 350€ aan spullen er nog wel 2 bij leggen.
dat levert "on"danks het onderdimensioneren en het hoger rendement toch nog wel een 500kWh extra op.
met kolenfooi is dat toch nog 50€ of een TVT van maar 7 jaar.
of je gaat elektrisch verwarmen en zo gas besparen, waarom niet?

(een 290Wp paneel levert wel 290W STC, maar kijk je naar NOCT dan is het iets van 220W, dus ruimte genoeg op de omvormer, voor een 10 panelen, heb ik afgelopen zomer ook gedaan, leverde mij een verlies van +/-220kWh op, of te wel peanuts op een 4000kWh.)
RMX schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 09:42:

NSP D6M-270-B3A

Dankjewel!
dat zijn mono panelen met 6" cellen (156mm x156mm).
die kun je mixen met vrij wel alle mono panelen met 6" cellen (156mm x156mm)
voorbeelden:
http://shop.winkelman-zon...--295wp--zwart-frame.html
http://shop.winkelman-zon...-05-275wp-mono-black.html
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
etc.. etc..

welke je wil gebruiken, heeft meer te maken met kleur en looks, dan met Wp. ;)

er is zelfs een goede kans, dat je omvormer gewoon de extra panelen er bij kan hebben.
maar je geeft daar geen gegevens over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-08 19:13
Ik heb in sketchup mijn huis plus bomen nagetekend ivm schaduw. Is het verstandig om maart tot oktober te bekijken voor de schaduwval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/72QfsGnl5Z4B1Qu0YvbK7mRd/thumb.png

Bovenstaand is de schaduw tegen half 3 vanmiddag. Het hokje wat je erachter ziet is de garage, daar passen ook panelen op, maar daar links naast staat een boom van de gemeente die er vrij dicht op staat en later dus zeker schaduw geeft.

Op het woonhuis boven het terras is een mooie plek, maar dat is wat te klein. Dan moeten er naast de schoorsteen ook een paar komen. Helaas kunnen die niet al te hoog, want daar zit al een zonnecollector. En daar komt op een gegeven moment dus wel schaduw.

Is panelen in landscape leggen dan een oplossing ivm de bypass-diode?

Foto van huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c3bKBKE4OCrFqgXmH6IxPkuC/thumb.jpg

Edit: dat kleinere boompje vlakbij het huis (beetje linkerkant) staat natuurlijk op eigen grond, dus die is geen belemmering.

[ Voor 5% gewijzigd door SRB12 op 01-02-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:11:
Ik heb in sketchup mijn huis plus bomen nagetekend ivm schaduw. Is het verstandig om maart tot oktober te bekijken voor de schaduwval?

[afbeelding]

Bovenstaand is de schaduw tegen half 3 vanmiddag. Het hokje wat je erachter ziet is de garage, daar passen ook panelen op, maar daar links naast staat een boom van de gemeente die er vrij dicht op staat en later dus zeker schaduw geeft.

Op het woonhuis boven het terras is een mooie plek, maar dat is wat te klein. Dan moeten er naast de schoorsteen ook een paar komen. Helaas kunnen die niet al te hoog, want daar zit al een zonnecollector. En daar komt op een gegeven moment dus wel schaduw.

Foto van huis:
[afbeelding]

Edit: dat kleinere boompje vlakbij het huis (beetje linkerkant) staat natuurlijk op eigen grond, dus die is geen belemmering.
Ik heb een berken boom pal ten zuiden staan van mijn panelen op slechts 3 meter afstand, dus hoeveel schaduw wil je hebben. Door mijn optimiser geeft dit slechts 10 procent verlies, het is namelijk niet zo vaak stralend weer als je denkt, en deze maanden geen blad aan boom, dus je moet je niet te druk om bomen maken mits je je installatie daar voor aanpast. Ik denk dat ik persoonlijk je garage vol zou leggen, hoeven ze ook niet super mooi te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:11:

[afbeelding]

Foto van huis:
[afbeelding]

met alle respect voor je huis en je dak maar dit gaat toch wel voor grote bottlenecks zorgen. als je iets kiest kies dan voor solar edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Hoezo dan, volgens het verhaal in deze link lijkt schaduw toch nog zo erg niet.
https://fritts.nl/een-bee...nnepaneel-is-zo-erg-niet/

Het verhaal dat je hele string geen opbrengst meer heeft als er op één paneel schaduw valt klopt dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:02:

Het verhaal dat je hele string geen opbrengst meer heeft als er op één paneel schaduw valt klopt dus niet
Schaduw en diffuus licht zijn niet dezelfde zaken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:05:
[...]

Schaduw en diffuus licht zijn niet dezelfde zaken. ;)
Diffuus is een dag zoals vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ja dat snap ik, dat staat er netjes uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:02:

Dat zei ik toch, ik heb hele dag minstens derde van panelen in schaduw liggen van 3 mogelijke oorzaken.
Mooiste zou zijn als je je op zomer opbrengst zou kunnen richting door een vlakke helling hoek te nemen door ze op plat dak te leggen. Maar geloof dat jij die keuze niet hebt of wel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ja ok, maar jij maakt gebruik van een optimizer en bovenstaand artikel stelt het volgende:
"Het SolarEdge Optimizer-systeem geeft wel een voordeel bij schaduw maar dat effect is veel minder dan gesuggereerd in de commerciële folder."
Dus kennelijk kan het ook zonder, maar dan is de opbrengst natuurlijk wel minder. De vraag is hoeveel :)

Tussen de woning en garage zit een stukje plat dak en met name het deel aan de kant van de garage ligt in de zomermaanden behoorlijk goed in de zon. Alleen lente/herfst ligt dat heel snel in de schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:14:
Ja ok, maar jij maakt gebruik van een optimizer en bovenstaand artikel stelt het volgende:
"Het SolarEdge Optimizer-systeem geeft wel een voordeel bij schaduw maar dat effect is veel minder dan gesuggereerd in de commerciële folder."
Dus kennelijk kan het ook zonder, maar dan is de opbrengst natuurlijk wel minder. De vraag is hoeveel :)

Tussen de woning en garage zit een stukje plat dak en met name het deel aan de kant van de garage ligt in de zomermaanden behoorlijk goed in de zon. Alleen lente/herfst ligt dat heel snel in de schaduw.
Plat dak onder graad of tien a vijftien, en dan oost west leggen, in de zomer ideaal en de winter is niet zo erg dat die grotendeels verloren gaat.

Maar ik zeg het maar in groffe lijnen, voor details moeten we meer weten.

Inderdaad ik gebruik tigo optimisers ,goedkoper en breder inzetbaar dan solar edge vind ik zelf. En veels te duur.

Maar geheid komen hier dadelijk reacties over haha.

Maar er zijn meer manieren om een klein beetje op schaduw in te springen. Belangrijkste is dat balans tussen omvormer en panelen in evenwicht is. Maar dan moeten we dus details van je dak weten.

Zodra je die weet dan zit hier iemand mee te kijken die zeer gedetailleerd de technische aspecten en mogelijkheden even uitlegt.
Kan die veel beter dan ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Hmm... (prijzen excl btw)

Omnik 5.0K tl2 gen.2: €500,-
Hosola 5000MTL: €500,-
SMA 3600-tl21: €825,-

7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:40:
Hmm... (prijzen excl btw)

Omnik 5.0K tl2 gen.2: €500,-
Hosola 5000MTL: €500,-
SMA 3600-tl21: €825,-

7(8)7
Duitse kinderhandjes zijn duurder dan chinese :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
SMA wordt volgens mij bij de Zuiderburen in elkaar geschroefd..

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 01-02-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:50:
SMA wordt volgens mij bij de Zuiderburen in elkaar geschroefd..
Mwah. ze zitten nog steeds in Niestetal hoor.
(tenminste, ik rij er zo 10x op een jaar voorbij en er hangt nog steeds een bordje SMA aan de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Duitse kinderhandjes zijn duurder dan chinese :+
Jammer ook van de kortere garantie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Jammer ook van die garantie..
Sommige fabrikanten heb dat niet nodig...om een product te kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
reneeke1970 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:49:
[...]

Plat dak onder graad of tien a vijftien, en dan oost west leggen, in de zomer ideaal en de winter is niet zo erg dat die grotendeels verloren gaat.

Maar ik zeg het maar in groffe lijnen, voor details moeten we meer weten.

Inderdaad ik gebruik tigo optimisers ,goedkoper en breder inzetbaar dan solar edge vind ik zelf. En veels te duur.

Maar geheid komen hier dadelijk reacties over haha.

Maar er zijn meer manieren om een klein beetje op schaduw in te springen. Belangrijkste is dat balans tussen omvormer en panelen in evenwicht is. Maar dan moeten we dus details van je dak weten.

Zodra je die weet dan zit hier iemand mee te kijken die zeer gedetailleerd de technische aspecten en mogelijkheden even uitlegt.
Kan die veel beter dan ik
Vanavond heb ik mijn model nog wat aangepast en nu klopt de schaduw van vanmiddag met het model. Hier 4 afbeeldingen om 16:30 en 1 om 17:00 ter indicatie.

1 maart 16:30:
1 maart 16:30

1 april 16:30:
1 april 16:30

1 augustus 17:00:
1 augustus 17:00

1 september 16:30:
1 september 16:30

1 oktober 16:30:
1 oktober 16:30

De daken zijn ZW georiënteerd. De garage heeft een helling van 46 graden en is 787 breed bij 341 cm hoog.

Het woonhuis heeft een helling van 30 graden. Boven het dakterras een ruimte van 389 breed en 420 cm hoog.
En onder de zonnecollector een ruimte van 320 breed en 690 cm hoog. Alleen dat deel vangt dus veel schaduw. (strookje onder de schoorsteen is 120cm breed en 450 hoog.)

Afmetingen zijn rand tot rand. Aangeraden wordt een afstand van een dakpan rondom vrij te houden, dat moet er nog af.

Ik kan 12 mono panelen in portrait mooi kwijt op de garage, maar die vangen dus wel schaduw. Of gaan werken met SF panelen op de woning. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Vanavond heb ik mijn model nog wat aangepast en nu klopt de schaduw van vanmiddag met het model. Hier 4 afbeeldingen om 16:30 en 1 om 17:00 ter indicatie.

1 maart 16:30:
[afbeelding]

1 april 16:30:
[afbeelding]

1 augustus 17:00:
[afbeelding]

1 september 16:30:
[afbeelding]

1 oktober 16:30:
[afbeelding]

De daken zijn ZW georiënteerd. De garage heeft een helling van 46 graden en is 787 breed bij 341 cm hoog.

Het woonhuis heeft een helling van 30 graden. Boven het dakterras een ruimte van 389 breed en 420 cm hoog.
En onder de zonnecollector een ruimte van 320 breed en 690 cm hoog. Alleen dat deel vangt dus veel schaduw. (strookje onder de schoorsteen is 120cm breed en 450 hoog.)

Afmetingen zijn rand tot rand. Aangeraden wordt een afstand van een dakpan rondom vrij te houden, dat moet er nog af.

Ik kan 12 mono panelen in portrait mooi kwijt op de garage, maar die vangen dus wel schaduw. Of gaan werken met SF panelen op de woning. Wat is wijsheid?
Beide is goed, mono met een goeie omvormer zoals sma,maar sf is wel weer goed met schaduw van zichzelf en dan zou omvormer wat goedkoper kunnen eventueel.
A uit den Haag heeft mono op zuid en sf op noord op een sma omvormer en is daar zeer over te spreken.
Is maar net hoeveel wil je opwekken?
Voor de meeste hier is het nooit genoeg haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:09:
[...]

Beide is goed, mono met een goeie omvormer zoals sma,maar sf is wel weer goed met schaduw van zichzelf en dan zou omvormer wat goedkoper kunnen eventueel.
A uit den Haag heeft mono op zuid en sf op noord op een sma omvormer en is daar zeer over te spreken.
Is maar net hoeveel wil je opwekken?
Voor de meeste hier is het nooit genoeg haha
Klopt.
Brengt meer op dan lege dakpannen ;)
Mono op schuur en SF op je huisdak.

mono in 1 string (optitrac lost de schaduw van die paar panelen wel op) op mppt1
SF op meerdere parallalle strings op mppt2. max 5 panelen in 1 string, 4 strings parallel
Kan allemaal mooi op een SMA 5000 TL-21

(ik weet nog een 2e handse te liggen ergens in een doos ;) )

Edit:
Das dus 14 monopanelen 1650 x 992 in portrait.
14x 280 Wp = 3920 Wp
Die gaan denk ik in de winter wel in de schaduw liggen van het huis.
Maar ach, boeie, winter is toch ruk.
Das dus 12 SF panelen in landscape (3 strings van 4)
12 x 170 Wp = 2040 Wp

Bovenstaand op een (2e hands, MP) SMA 5000 TL-21.
Wil je dit gebruiken als uitbreiding, hang SF op een goedkoop chineesje met 2x mppt, in 5 strings van 3 panelen. 2550 Wp

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kijk dat bedoel ik, zo doe je dat dus, gelijk een warmtepomp bestellen en gas de deur uit haha.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsjah, wat houdt je tegen inderdaad? ;)
En nog steeds kWh over... Misschien is de buurman er blij mee... :>

Wel zorgen voor een goede afvoer, als je hem besteld en in de schuur plaatst. :+

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-02-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 14:57:
[...]

Klopt.
Brengt meer op dan lege dakpannen ;)

[...]

Mono op schuur en SF op je huisdak.

mono in 1 string (optitrac lost de schaduw van die paar panelen wel op) op mppt1
SF op meerdere parallalle strings op mppt2. max 5 panelen in 1 string, 4 strings parallel
Kan allemaal mooi op een SMA 5000 TL-21

(ik weet nog een 2e handse te liggen ergens in een doos ;) )

Edit:

[...]

Das dus 14 monopanelen 1650 x 992 in portrait.
14x 280 Wp = 3920 Wp
Die gaan denk ik in de winter wel in de schaduw liggen van het huis.
Maar ach, boeie, winter is toch ruk.

[...]

Das dus 12 SF panelen in landscape (3 strings van 4)
12 x 170 Wp = 2040 Wp

Bovenstaand op een (2e hands, MP) SMA 5000 TL-21.

[...]

Wil je dit gebruiken als uitbreiding, hang SF op een goedkoop chineesje met 2x mppt, in 5 strings van 3 panelen. 2550 Wp
Die doos heb je niet van mij!!?? Hoe kom je daaraan?! O-)
Enne... Die omnik moet je doorstrepen... :X

Pagina: 1 ... 68 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??