mddd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:24:
[...]
Ik snap het wel, als de gebruikers tussen de aansluiting en de omvormer zitten, krijg je geen opgetelde stromen. Maar het lijkt mee eerlijk gezegd wel erg gevaarlijk om dat soort dingen als officiële regel te gebruiken. Als iemand niet precies weet hoe zijn bedrading loopt, heb je zomaar opeens wél de opgetelde stromen. En dan is 22A in plaats van de verwachte max 16, wellicht over een aantal uren achter elkaar, naar mij idee een ongewenste situatie.
Aanvulling:
Maar, waar je natuurlijk gelijk in hebt, dat los je niet op door enkel de omvormer apart te zekeren. Je moet dan op het punt waar de aanvoer de garage binnenkomt (in dit geval) splitsen en 2 zekeringen zetten.
een 22A is wat een gemiddelde lasdoos (meestal de zwakste schakel.) wel aan kan als het goed is.
(hoewel ik spul bij sommige bouwmarkten zie liggen daar vind ik 16A al erg twijfelachtig, maar het schijnt te kunnen volgens die specificatie.

)
en als het goed is mag je zoizo geen apparaten in huis aan sluiten die boven de 10A zitten.
(check al het moderne spul zoals water kokers/koffiezet apparaten etc etc dat is tegenwoordig allemaal onder de 2000W. )
de kabel zelf kan een 27A (2,5mm) hebben, maar de lasdozen zullen eerder gaan fikken.
dus je kabels blijven dan wel heel. (een af fikkende kabel is ook vaak de buis vervangen, dus gaan hakken in je beton vloer, dat wil je echt voorkomen.)
wolly_a schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:33:
Ik snap de genoemde regels wel. In theorie zou je ruim boven de 16A uit kunnen komen, wanneer je gebruikers bijvoorbeeld 32A trekken en je 16A uit de zonnepanelen haalt + 16A uit het lichtnet. Dat is redelijk aan de vele kant.
Echter zijn dergelijke afnemers niet aanwezig in mijn garage. Voor de extra mooi zou ik een net kastje in de garage kunnen maken op de binnekomende leiding met 2 installatieautomaten van 10A. Eentje voor de panelen en een voor de gebruikers?
als jij een 9A/2000W omvormer ophangt zal die nooit die 16A leveren.
dan doet die echt maar max 9A.
of jij afnemers hebt die 16A doen of niet doen in de garage, dat maakt geen bal uit voor het verhaal.
helaas.
(het gaat over als het fout gaat met een apparaat, zeg een 4W tuinlampje wat door brand en dan alle A trekt die hij maar krijgt, gaat dan eerst de stop in de meter kast over of branden je kabels dan eerst kapot. )
waar het omgaat is dat er tussen de garage en de meter kast misschien wel of geen gebruikers zitten?
en ook hoe ze daar zitten. (aantal koppelingen die er tussen zitten. b.v., of door wat voor buis etc etc..)
(dit veranderd het verhaal veel meer.)
of zoals habbekrats het ook zegt.
het kan, als je zeker weet dat ook alles echt goed is aangelegd in je huis.
is de garage door een elektricien aangelegd?, of heeft een metselaar/timmerman het maar even aan gesloten en dan kan het wel eens niet goed genoeg zijn gebeurd?
dit zijn van die kleine verschillen, die het zo maar aanraden van 2000W altijd een beetje lastig maken.
(ik weet van mijn schuur dat ik het niet durf.
daar is later door een teun de beun een elektra leiding naar gelegd en ik weet zeker dat het niet 100% klopt.
gelukkig weet ik wel hoe ik het wel goed kan maken, maar moet eerst het asbest van het dak gaan verwijderen.

)
begin even met het uitzetten van de groep die de garage doet, en loop dan alle punten af naar de meter kast wat op die groep zit.
kloppen alle punten, dan heb je een go.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)