Zimonia2 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 08:52:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik wilde zeker niemand van fanboyisme betichten maar was oprecht benieuwd naar de reden van de populariteit. Als ik jouw reactie en die van Habbekrats samenvat doen de panelen het relatief goed in Nederlands weer t.o.v. de opgegeven WP.
Met het oog op het mogelijk verdwijnen/versoberen van de saldering is een paneel dat gelijkmatiger presteert in diverse omstandigheden wenselijk t.o.v. hoge pieken en lage dalen (all else being equal wat natuurlijk niet zo is).
Zijn er vergelijkingen te vinden van panelen onderling over langere tijd? De PVoutput lijst die genoemd is kan ik niet vinden?
Dan nog een meer specifieke vraag m.b.t. mijn eigen situatie: Ik heb een redelijk beperkt dakoppervlak, zonder schaduw. Ik neig daarom zelf naar zo hoog mogelijke WP/m2 tegen nog redelijke WP/€. De 300WP Perciums van JA Solar vind ik daarom erg interessant.
Echter i.v.m. de WAF gaat de voorkeur uit naar All Black. Na enige marktverkenning lijkt het er echter op dat de huidige All Black panelen van >290WP relatief veel te duur zijn t.o.v. 275WP. Uiteraard hoor ik het graag als een mede-tweaker dit kan ontkrachten

.
populariteit van SF is gewoon de prijs. (de rest zijn gewoon smoesjes om het goed te praten.

)
alleen op het moment is mono zoveel in prijs gedaald dat het in €/Wp goedkoper aan het worden is.
de markt beweegt, en SF is maar een enkele leverancier, en die heeft steeds meer moeite om mee te gaan met de prijs.
maar wie weet, welk konijn ze nog uit hun hoed getoverd gaan krijgen om toch nog mee te gaan komen in de toekomst. (zou zonde zijn als het helemaal weg valt.)
SF heeft ook erg leuke voordelen, zo levert een mono(6") paneel een 32Vmpp, maar een SF doet 87Vmpp.
en dan heb je te minste met 4 panelen een fatsoenlijke Vmpp voor vrijwel iedere TL omvormer.
verder ga je dan parallel, en parallel hoeft niet de zelfde kant op de staan, dus kun je dan per serieel string een andere richting in laten kijken.
of je vangt er schaduw stukken mee op.
(prothon heeft een setje aan gelegd met SF en dan 2 panelen serieel, dat gaat net op sommige TL omvormers, daar na een flink aantal panelen parallel en zo doende zonder optimizers toch een setje gemaakt die goed tegen schaduw kan. gewoon geniaal gebruik van de mogelijkheden.)
maar wil je meer stabiliteit in de opbrengst, dan is er bijna maar 1 optie die echt werkt.
leg panelen oost-west, en doe daar panelen bij op een flink stijlen hoek op zuid (+/-70 graden of tegen een muur, maar wel zo hoog mogelijk).
de oost-west presteert erg lekker in de zomer, van s'morgens vroeg tot s'avonds laat.
behalve in begin lente en eind herfst, daar heb je net de stijlen panelen nodig op zuid.
door dat je opbrengst zo verdeeld op de dag en het jaar, kun je ook goed af met een flink kleinere omvormer.
(ik trek mijn 4kW omvormer en 5,66kWp oost-west niet vol.
die zwaardere omvormer heb ik alleen maar nodig omdat ik anders een beperking heb wat hij kan per mpp.
ik heb helaas geen ruimte voor panelen op zuid.)
het probleem is dan wel dat je haast wel solaredge optimizers moet gaan gebruiken.
dat hoeft niet erg te zijn, want solaredge heeft 1 van de weinige wel omvormers die rechtstreeks op de DC lijn een accu kunnen vullen, b.v een tesla powerwall.
goedkoop is anders, maar iets beters heb ik nog niet gezien.
sanyo HIT panelen (tegenwoordig is dat panasonic) zijn wel van een speciaal soort.
men plakt daar op een mono cel een laagje dunnefilm(solarfrontier) waar door je beide werelden hebt.
dunne film en mono werken alle bij op een ander deel van het licht spectrum.
en door dunne film gaat nog een groot gedeelte van wat mono gebruikt, dus de combi is grote deels mogelijk.
hellaas wel een duurder productie proces, maar gelukkig behoud je wel de paar % extra opbrengst die je ook bij SF ziet, maar dan niet het nadeel van vrij weinig Wp/m2.
Grolsch schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:08:
[...]
Het zou gaan om een veranda en een carport, dus goed bij te komen met een ladder.
Als ik bijv. de carport pak passen er 24 stuks (4 x 6 )op in vlakke toestand.
Als ik rekening moet gaan houden met die hoeken kan ik zeker 1 rij minder (-6), en misschien zelfs wel 2 rijen (-12) minder kwijt.
heb je net een mooi nieuw huis gebouwd, kun je dan er geen rekening mee houden dat de carport dak een klein beetje schuin staat?
(heel principieel is een 1 graad al genoeg om het water er af te laten lopen en de meeste vervuiling al te laten af spoelen. meer is wel beter.
er zijn panelen die hebben daar speciale frame's voor, die wateren beter af.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)