oke, dan nog een stukje verder, hebben we dat ook gehad.
een groep van 16A gaat echt niet over als je er 16,1A over heen laat lopen.
de factor tijd komt er dan ook nog bij kijken, is het millisecondes, dan is zelfs 20A geen probleem.
word het uren, dan kun je het schudden.
dit geld ook voor de kabel, als je door een 2,5mm kabel een 30A laat gaan voor een paar seconden.
dan is er niks aan de hand, maar doe je dat voor een uur, dan weet je het zeker dat hij gaat smeulen.
andere factor is, hoe goed kan de kabel zijn warmte afstaan.
zit hij in een cement dekvloer kan hij best veel afstaan, maar loopt hij door de isolatie van je huis dan is dat een stuk minder.
en een ketting is zo stekt als zijn zwakste schakel!
(meeste huis systemen komt dat wel op de koppel stukken aan.
die kunnen theoretisch wel een 24A hebben, maar hoe sommige mensen daar mee omgaan, pffff.
eigenlijk als je er een kabel uit haald moet je hem helemaal vervangen, gebeurd zelden.
dus zet er maar niet meer als 16A op.)
ik heb mijn omvormer vervangen, van een 3000W naar een 4000W.
dit gewoon op de 2,5mm kabel en 16A groep (30mA als).
eerste weken, geen probleem en alles ging goed.
maar helaas, bij de kWh meter in de meterkast had ik een restant gebruikt van mijn oude meter kast, en de ruimte was wat te krap, dus een zeer haakse bocht moeten maken met de kabel.
precies op dat punt deed hij dus doorbranden.
nu de kabel maar vervangen voor een 3x4mm (omvormer heeft het niet nodig, maar ik had toch al de dikkere buis die je nodig hebt voor 3x4mm, dus dat meteen maar gedaan.)
nu hangt de omvormer nog aan een 16A met 4000W, maar of dat gaat werken dat weet ik pas van de lente als de omvormer weer op volle kracht komt.
(ik geef me zelf een 99% kans dat het wel lukt, maar heb de mogelijkheid om in de omvormer de totale W iets te knijpen.

)
spannend
ik kopieer even de disclaimer van PCIop.
Disclaimer;
Voor alles geld, overzie waar je aan begint, maak de oude stoppen kast open en schets een beeld voor je zelf of je ziet dat het je gaat lukken, anders, laat het doen!!!
[
Voor 7% gewijzigd door
migjes op 24-01-2017 12:39
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)