Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.393 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Proton_ schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:18:
Je mist inderdaad 0.5A aan opbrengst gedurende de tijd dat er STC condities zijn (heel veel zon haaks op de panelen). Da's een paar tiental uren per jaar dus je mist veel minder dan 1% aan jaaropbrengst.
Of de Soladin veilig blijft durf ik niet te zeggen :)
ok, bedankt voor je reactie. De panelen komen op west (Beetje zuid-west te liggen), dus zullen vrijwel nooit perfect in de zon liggen. Ik verwacht dus dat de STC-condities weinig gehaald worden.

Weet iemand anders misschien wat de Soladin doet op het moment dat er een hogere stroom beschikbaar is dan deze kan hebben? Ik las in het foldertje van de Stecagrid 500 dat deze automatisch de stroom beperkt, maar of een soladin dat ook doet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Soladin knijpt bij 8 amp, niets aan het handje.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik krijg een aanbieding voor 15 Canadian Solar 295 panelen icm met een Solar Edge SE 4000. Het dak ligt op zuid, met een aantal schaduwstukken door de dag heen (onder andere hoge schoorsteen van de buren). Nu vraag ik mij af of deze inverter niet heel erg ondergedimensioneerd is. Wat is jullie advies hierin?

Gaan voor de enkel fase SE4000 of kiezen voor een drie fase SE5K?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:11
Ik zou aan de gene die je dat aangeboden heeft vragen waarom hij deze keuze maakt als je twijfelt of het goed is, laat hem de SE design tool uitdraai laten zien. 15 panelen kan niet op een 5K tenzij je met P405 werkt.
Maar deze setup zoals je nu aangeboden is gaat prima werken.

[ Voor 20% gewijzigd door No Hands op 21-01-2017 08:35 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:26
Je hebt inderdaad te weinig panelen voor een 3-fasenomvormer van SolarEdge (minimaal 16, liever nog wat meer). Een 10% overdimensionering is ook niet zo schokkend, zeker niet als je door de dag heen wat schaduw te verwerken krijgt. De SE4000 gaat ook gerust nog even over de 4000 Watt heen voor een tijdje, dus het gros van de pieken zul je gewoon mee pakken. Als je echt 100% zeker wilt zijn dat je nooit gaat aftoppen kun je ook voor de enkelfase SE5000 gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 21-01-2017 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

Zo, vandaag druk bezig geweest met het splitsen naar twee strings.
Is toch weer meer werk dan je denkt ;-)

Er ligt nu een heleboel kabel en nog meer stekkers op het dak :-)
Indeling is zoals op het onderstaande plaatje.
Onderste twee panelen liggen een verdieping lager.

Hoe hoger de zon straks weer staat hoe meer voordeel van twee strings.
De schaduw gaat er in zowat rechtlijnig overheen (dus haaks op de panelen en dan string2).

Afbeeldingslocatie: http://www.thido.nl/images/strings.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
leejoow schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 08:26:
Ik krijg een aanbieding voor 15 Canadian Solar 295 panelen icm met een Solar Edge SE 4000. Het dak ligt op zuid, met een aantal schaduwstukken door de dag heen (onder andere hoge schoorsteen van de buren). Nu vraag ik mij af of deze inverter niet heel erg ondergedimensioneerd is. Wat is jullie advies hierin?

Gaan voor de enkel fase SE4000 of kiezen voor een drie fase SE5K?
maar hij is toch helemaal niet ondergedimensioneerd? Je legt er 15*295 = 4425 Wp aan zonnepanelen op, met hier en daar wat schaduw. Volgens de specs kun je er tot circa 5400 Wp aan modules op aansluiten. Dat verschil van 10% tussen het max. vermogen van je panelen en het vermogen dat de omvormer aan het net zal leveren valt heel erg mee

http://www.solaredge.com/...6a-inverter-datasheet.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:27:
Zo, vandaag druk bezig geweest met het splitsen naar twee strings.
Is toch weer meer werk dan je denkt ;-)

Er ligt nu een heleboel kabel en nog meer stekkers op het dak :-)
Indeling is zoals op het onderstaande plaatje.
Onderste twee panelen liggen een verdieping lager.

Hoe hoger de zon straks weer staat hoe meer voordeel van twee strings.
De schaduw gaat er in zowat rechtlijnig overheen (dus haaks op de panelen en dan string2).

[afbeelding]
Jammer dat het geen SF is in landscape... Die heeft geen last van "mono"bypass diode's in die positie >:)
Ik weet het, minder Wp per m2. Vraag is of dat nadelig is of niet tov monopanelen die meer inkakken.
Ach ja, zo blijf je bezig... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2017 06:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Vraag:
Als je datasheets leest van solar panelen, zie je stc en noct ratings staan.
Bij STC staat: STC: Irradiance 1000 W/m2, Cell Temperature 25°C
Bij NOCT staat Irradiance 800 W/m2, Cell temperature 45 °C, A windspeed of 1 m/s is considered, with air at 20°C

Als de paneel temperatuur snel 40 graden meer is in de zon dan de omgeving zijn dan beide metingen totaal niet vergelijkbaar met wat wij typisch hebben ?

STC zou dan -20 graden testomgeving zijn.
NOCT zou dan bij 20 graden moeten zijn, maar dan is het paneel maar 25 graden warmer.. (Gekoeld door die lucht die met 1 m/s gaat (36 km/h) wellicht ?)

Kun je stellen dat je in het algemeen beter naar NOCT meting kan kijken, en dan hoeveel pmax en Voc dropt per graad Celcius ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
jacovn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:47:
Vraag:
Bij NOCT staat Irradiance 800 W/m2, Cell temperature 45 °C, A windspeed of 1 m/s is considered, with air at 20°C

Als de paneel temperatuur snel 40 graden meer is in de zon dan de omgeving zijn dan beide metingen totaal niet vergelijkbaar met wat wij typisch hebben ?

NOCT zou dan bij 20 graden moeten zijn, maar dan is het paneel maar 25 graden warmer.. (Gekoeld door die lucht die met 1 m/s gaat (36 km/h) wellicht ?)

Kun je stellen dat je in het algemeen beter naar NOCT meting kan kijken, en dan hoeveel pmax en Voc dropt per graad Celcius ?
Looking at the data... :9 Ik beperk me voor nu even tot de temperatuur, die wordt gemeten in de junction box achterop het paneel, dus niet de celtemperatuur:
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvdak/graphs/temperature-histogram.svg
Oranje is puur het aantal waarnemingen van die temperatuur, blauw is de som van het vermogen dat de panelen bij die waarnemingen produceerden. Elk paneel (het zijn er 11) levert ongeveer 1x per 5 minuten een datapunt en deze data is verzameld sinds 3 februari 2016. Totaal bijna een half miljoen waarnemingen.

De celtemperatuur zal iets hoger liggen dan dit. Ik denk dat ik op basis van bovenstaande grafiek kan zeggen dat STC temperatuur vaker voorkomt, maar dan wel bij lagere instraling en dus een lager vermogen. De meeste energie wordt bij NOCT condities geleverd. Dat is natuurlijk logisch, daar staat NOCT immers voor, maar het is mooi het bevestigd te zien.

Als iemand een bron weet voor solar irradiance data van het afgelopen jaar hier in de omgeving (Wassenaar e.o.) kunnen we dat er ook nog bij betrekken. En als iemand anders nog andere data wil zien geeft-ie maar een gil :9

Gebruikte query (zodat ik dit later nog kan reproduceren/updaten):
SQL:
1
2
3
SELECT t, SUM(p) s, COUNT(*) c FROM (
  SELECT temperature*2 t, v_in*i_in/1280 p FROM telemetry_optimizers) x
GROUP BY t;

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 22-01-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jerrythafast schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:29:
[...]
Gebruikte query (zodat ik dit later nog kan reproduceren/updaten):
SQL:
1
2
3
SELECT t, SUM(p) s, COUNT(*) c FROM (
  SELECT temperature*2 t, v_in*i_in/1280 p FROM telemetry_optimizers) x
GROUP BY t;
Waar komt die /1280 vandaan? Ik zou verwachten dat je v*i*(5/60) moet doen voor een totaal in Wh als elk datapunt 5 minuten beslaat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
jacovn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 07:47:
Vraag:

je kunt het zien in 2 gegevens, en deel 1 heeft 2 stromingen.

deel 1a.
particulier met een beperkt dak.
die wil graag elke kWh van zijn dak halen en hoopt dan genoeg te hebben voor zijn jaar gebruik.
die kan het beste kijken naar STC waardes voor het samen stellen van de set.
misschien zijn het aantal dagen per jaar dat je die haalt wat laag, maar kosten om het te doen (zwaardere omvormer) zijn ook niet duur.
deze groep heeft ook vaak een hoge vergoeding voor hun kWh's waar door een duurdere omvormer geen enkel probleem is.

deel1b.
de professional met ruimte zal. (denk aan grote boeren schuren, cq weilanden vol etc etc)
die kan beter kijken naar NOCT waardes, dat die daar door wat verlies heeft maakt niet uit.
ruimte genoeg voor meer Wp en betere opbrengst bij bewolkt weer maakt veel goed.
hier is de vergoeding per kWh ook vaak een 50-75% lager, dus een te dure omvormer tikt te hard aan in winst.
(voor deze groep is het zelfs interessant om extreem te gaan. een 200% Wp als W omvormer, no problem.
oost-west met zelfs 300% Wp is ook nog te doen. stabiele opbrengst is belangrijker voor deze groep als al die leuke piekjes.)

deel 2.
voor beide groepen uit deel 1 geld wel dat ze het liefst een Vmpp willen bij NOCT condities die het dichts bij de optimum van de omvormer zit.
bij STC zit de Vmpp dan iets boven het optimum, maar als het echt goed zonnig is dan heb je toch warme cellen en meer noct waardes, en die momenten tellen het hardst. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-01-2017 11:34 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Proton_ schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Waar komt die /1280 vandaan? Ik zou verwachten dat je v*i*(5/60) moet doen voor een totaal in Wh als elk datapunt 5 minuten beslaat.
Dat heeft te maken met de ruwe waardes van v_in en i_in bij SolarEdge (ik sla alles volstrekt raw op in de database). Beide zijn integers, v_in wordt gemeten in units van 1/8 Volt en i_in wordt gemeten in units van 1/160 Ampère. De berekening van v_in*i_in geeft je dus een integer uitgedrukt in units van 1/1280 Watt.

Om dezelfde reden doe ik ook temperature*2: die wordt nogal grof gemeten in units van 2 °C :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
migjes schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:30:
[...]

je kunt het zien in 2 gegevens, en deel 1 heeft 2 stromingen.

deel 1a.
particulier met een beperkt dak.
die wil graag elke kWh van zijn dak halen en hoopt dan genoeg te hebben voor zijn jaar gebruik.
die kan het beste kijken naar STC waardes voor het samen stellen van de set.
misschien zijn het aantal dagen per jaar dat je die haalt wat laag, maar kosten om het te doen (zwaardere omvormer) zijn ook niet duur.
deze groep heeft ook vaak een hoge vergoeding voor hun kWh's waar door een duurdere omvormer geen enkel probleem is.

deel 2.
voor beide groepen uit deel 1 geld wel dat ze het liefst een Vmpp willen bij NOCT condities die het dichts bij de optimum van de omvormer zit.
bij STC zit de Vmpp dan iets boven het optimum, maar als het echt goed zonnig is dan heb je toch warme cellen en meer noct waardes, en die momenten tellen het hardst. ;)
Ik ben 1a denk ik.

De materie blijft me verbazen.

Als ik naar panelen bij zonnepanelen.net kijk val ik van mijn stoel.

Over heel 2016 staat een sf170s paneel aan kop (in relatieve zin, gemeten in kWh/WP) met 1,1571
Een panasonic hit 285 staat daar net achter met 1,1379

Kijk in de andere tabel met decmber 2016 zie ik deze 2 panelen staan met 0,0248 (sf170s) en 0,0235 (Hik 285)
Dan lijkt de sf170s het iets beter te doen dan de Panasonic hik 285, maar beide zouden het minder doen dan veel andere panelen.. Ze zouden het toch beide met diffuus licht juist beter moeten doen dan veel andere panelen? (Of ligt dit aan de manier van meten met een solaredge optimizer?

Maar goed met een beperkt dak is de absolute opbrengst belangrijker denk ik.
Dan heeft de panasonic de op 1 na hoogste opbrengst in December en het hoogste het 2016 jaar.
Er staan dan 327 Wp model sinds december bij wat meer opbrengst in dcember heeft.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat bij zonnepanelen.net panelen van diverse leeftijden staan. Ook dat kan uitmaken in de opbrengsten. Mijn Conergy panelen doen het daar ook vrij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wellicht de rij afatand net te klein om de december zon van net 15 graden op hoogste punt goed op paneel te krijgen ? Volgens zijn eigen tool 2.14 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 15:16:
[...]

Ik ben 1a denk ik.

De materie blijft me verbazen.

Als ik naar panelen bij zonnepanelen.net kijk val ik van mijn stoel.

Over heel 2016 staat een sf170s paneel aan kop (in relatieve zin, gemeten in kWh/WP) met 1,1571
Een panasonic hit 285 staat daar net achter met 1,1379

Kijk in de andere tabel met decmber 2016 zie ik deze 2 panelen staan met 0,0248 (sf170s) en 0,0235 (Hik 285)
Dan lijkt de sf170s het iets beter te doen dan de Panasonic hik 285, maar beide zouden het minder doen dan veel andere panelen.. Ze zouden het toch beide met diffuus licht juist beter moeten doen dan veel andere panelen? (Of ligt dit aan de manier van meten met een solaredge optimizer?

Maar goed met een beperkt dak is de absolute opbrengst belangrijker denk ik.
Dan heeft de panasonic de op 1 na hoogste opbrengst in December en het hoogste het 2016 jaar.
Er staan dan 327 Wp model sinds december bij wat meer opbrengst in dcember heeft.
ach het is een leuke poging tot een test te komen van zonnepanelen.net.
maar of het echt iets zegt?
neem alle marges die het testen inhoud mee, en je komt er al snel achter dat alles wat 5% meer of minder doet eigenlijk de foutmarge is van de test.
(denk aan: elk paneel word fabriek al afgeleverd met een tolerantie, bereikt de opstelling wel het optimum van de omvormer/optimizer. etc etc etc....)
dus kun je eigenlijk het beste stellen dat alles wel werkt, op wat vreemde uitzonderingen daar gelaten (en misschien zijn die uitzonderingen met meer info wel te achterhalen?)

ik zou de test met wat korreltjes zout nemen(+/- 1 kilo).
de beste conclusie die ik er uit kan halen is dat alles wel werkt. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Fr33z schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 18:07:
[...]

maar hij is toch helemaal niet ondergedimensioneerd? Je legt er 15*295 = 4425 Wp aan zonnepanelen op, met hier en daar wat schaduw. Volgens de specs kun je er tot circa 5400 Wp aan modules op aansluiten. Dat verschil van 10% tussen het max. vermogen van je panelen en het vermogen dat de omvormer aan het net zal leveren valt heel erg mee

http://www.solaredge.com/...6a-inverter-datasheet.pdf
Bedankt! Af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer 8) Nu maar eens serieus werk gaan maken van de panelen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Met dank aan dit topic heb ik 24xSF160S met een Fronius Primo 3.6-1. Nu wil ik deze graag koppelen aan PVoutput. Ik heb een account, maar moet de output nog regelen. Ik verwacht dat ik dit in de Fronius webinterface in moet stellen. Alleen heb ik daar een inlognaam en wachtwoord voor nodig. Ik weet niet meer of ik deze niet gehad heb, of dat ik ze in de verhuizingsstress vergeten ben om te noteren, maar ik kom de webinterface niet (meer) in. Weet iemand zo of ik deze kan resetten of opvragen? Het gaat dus om de Fronius, niet om de gekoppelde SolarWeb, die info heb ik.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
heeft iemand tips hoe ik goedkoop aan een eerste paar panelen kom voor een projectje op mijn schuurtje?
Specs:

omvormer: heb een soladin 600 liggen
dak: schuin pannendak op Zuid-west (meer west, beetje zuid), helling vrij standaard. Afmetingen circa 9 x 4 meter

Ik wil graag 500 tot 700 wp neerleggen voor zo weinig mogelijk geld. Mijn opties tot nu toe:

- gebruiktezonnepanelen.com in de gaten houden, mochten ze weer REC220's voor 50 euro hebben dan die snel kopen
- marktplaats elke dag checken
- aanbiedingen zoals die van Trina Solar 265 Wp voor 139 euro in de gaten houden

ik vind bijv. best veel goedkope dunne-film panelen. Die zijn per Wp erg goedkoop maar omdat ik er dan geen 3 maar bijv. 7 of 8 moet neerleggen wordt het montagemateriaal weer duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Milmoor schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:56:
Met dank aan dit topic heb ik 24xSF160S met een Fronius Primo 3.6-1. Nu wil ik deze graag koppelen aan PVoutput. Ik heb een account, maar moet de output nog regelen. Ik verwacht dat ik dit in de Fronius webinterface in moet stellen. Alleen heb ik daar een inlognaam en wachtwoord voor nodig. Ik weet niet meer of ik deze niet gehad heb, of dat ik ze in de verhuizingsstress vergeten ben om te noteren, maar ik kom de webinterface niet (meer) in. Weet iemand zo of ik deze kan resetten of opvragen? Het gaat dus om de Fronius, niet om de gekoppelde SolarWeb, die info heb ik.
Bij de fronius klik je in het schermpje met de sleuteltjes op wifi toegangspunt aanzetten, dan kan je daar een scherm met de gezochte items.
Rustig klikken: klik niet op in stand by zetten
Edit: daar krijg je 'm ook wel weer uit, maar dat kost wat tijd volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 22-01-2017 21:08 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30

Milmoor

Footsteps and pictures.

Andre1973 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:47:
[...]

Bij de fronius klik je in het schermpje met de sleuteltjes op wifi toegangspunt aanzetten, dan kan je daar een scherm met de gezochte items.
Rustig klikken: klik niet op in stand by zetten
Te laat ;) De stand by functie had ik gevonden. Naar NU gaan zet hem blijkbaar weer aan. Bedankt voor de oplossing, ik was er niet opgekomen dat ik in het Wifi menu zou moeten zijn. Morgen als er er weer licht en dus stroom is ga ik het uitproberen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Zoals Migjes al aan geeft: probeer zoveel mogelijk PV op je dak te krijgen. De panelen zelf zijn de laatste tijd erg in prijs gezakt. Panelen zijn in verhouding met installatiekosten en overige materialen erg gunstig geworden om meteen te kiezen voor veel stuks, of panelen met veel opbrengst per paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zondag 22 januari 2017 @ 10:29:

Als iemand een bron weet voor solar irradiance data van het afgelopen jaar hier in de omgeving (Wassenaar e.o.) kunnen we dat er ook nog bij betrekken.
Kijk even of het knmi een weerstation bij jou in de buurt heeft. Zo ja, dan kun je de zon-instraling (in J/cm2) ophalen met parameter "Q" op: http://projects.knmi.nl/k.../daggegevens/selectie.cgi

En de wat onhandige eenheid J/cm2 omrekenen naar iets herkenbaars als kWh/m2 doe je door het getal dat je bij KNMI krijgt met 0.002778 te vermenigvuldigen, scheelt weer wat zoekwerk.
Met de dagopbrengst en het aantal m2 dat je aan zonnepanelen hebt, heb je zo een aardige indicatie van de echte efficientie en of dat in de buurt komt van de 15-22% die de datasheets beloven...

(het ontbreekt me nog even aan de tijd om het in mijn eigen scripts te knutselen en er een mooi grafiekje van te maken, maar het idee is er al :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-08 16:27
Na recent verhuisd te zijn willen wij ons begeven in de wereld van PV. We hebben nu een aanbieding liggen voor onderstaande producten gemonteerd op het platte dak van de zolder van ons huis. Het dak is ongeveer 7m x 5.5m met de lange zijde pal op het zuiden.

10 IBC MonoSol 300 ZX4 (300 Wp) | Garantie: 15 jaar
1 Zeversolar 3000S | 10 jaar garantie
Lichtgewicht onderconstructie voor plat dak inclusief ballast
Inclusief kabel, extra aardlek schakelaar en groepautomaat in de meterkast
Inclusief montage, aansluiten en de btw voor u terugvragen.

Dit alles voor het bedrag van 3870 excl. Btw, dit is per Wp 1.29 euro.

Ze worden in 2 rijen van 5 in portretstand gemonteerd (+/-16 graden).
Extra groep hoeft niet gemaakt te worden omdat hiervoor de wasdroger-groep gebruikt gaat worden.

Wie kan er wat meer vertellen over de IBC panelen dan wel de Zeversolar omvormer en natuurlijk over de prijs die gevraagd wordt. Alle info is zeer welkom.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carismagdi schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:43:
Na recent verhuisd te zijn willen wij ons begeven in de wereld van PV. We hebben nu een aanbieding liggen voor onderstaande producten gemonteerd op het platte dak van de zolder van ons huis. Het dak is ongeveer 7m x 5.5m met de lange zijde pal op het zuiden.

10 IBC MonoSol 300 ZX4 (300 Wp) | Garantie: 15 jaar
1 Zeversolar 3000S | 10 jaar garantie
Lichtgewicht onderconstructie voor plat dak inclusief ballast
Inclusief kabel, extra aardlek schakelaar en groepautomaat in de meterkast
Inclusief montage, aansluiten en de btw voor u terugvragen.

Dit alles voor het bedrag van 3870 excl. Btw, dit is per Wp 1.29 euro.

Ze worden in 2 rijen van 5 in portretstand gemonteerd (+/-16 graden).
Extra groep hoeft niet gemaakt te worden omdat hiervoor de wasdroger-groep gebruikt gaat worden.

Wie kan er wat meer vertellen over de IBC panelen dan wel de Zeversolar omvormer en natuurlijk over de prijs die gevraagd wordt. Alle info is zeer welkom.
Portrait van monopanelen is niet zo gunstig ivm de bypassdiodes die doorkruist worden door de schaduw van de onderlinge rijen.
plaatje.

Kun je geen 3x 7 SF-170S kwijt? Dat is 3570 Wp
Powerset: http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Bevestiging: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

Onderlinge schaduw is dan geen ramp.
3500 excl btw, zelfmontage. 0,98 euro per Wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 10:20
Ik ben zelf ook naar een vergelijkbaar plat dak aan het kijken (5,7*7,1m) met de lange zijde op zuid.

Ik kom uit op vier rijen van vier JA Solar 300Wp met Solaredge 3680.

Prijs per Wp iets hoger maar een betere Total cost of ownership.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
AUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:04:
[...]

Portrait van monopanelen is niet zo gunstig ivm de bypassdiodes die doorkruist worden door de schaduw van de onderlinge rijen.
plaatje.

Kun je geen 3x 7 SF-170S kwijt? Dat is 3570 Wp
Powerset: http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Bevestiging: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

Onderlinge schaduw is dan geen ramp.
3500 excl btw, zelfmontage. 0,98 euro per Wp ;)
Bedankt voor je reactie maar 7 x 1.25m kan ik niet kwijt, maximaal 5 met een beetje geluk. Dan krijg ik 4 rijen van 5 maar dit alles op maar 5,5m. Is dat niet wat dicht op elkaar?

Verder staan de 2 rijen uit het voorbeeld maximaal uit elkaar, zal er dan toch nog schaduwval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carismagdi schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor je reactie maar 7 x 1.25m kan ik niet kwijt, maximaal 5 met een beetje geluk. Dan krijg ik 4 rijen van 5 maar dit alles op maar 5,5m. Is dat niet wat dicht op elkaar?

Verder staan de 2 rijen uit het voorbeeld maximaal uit elkaar, zal er dan toch nog schaduwval zijn?
Dan heb ik het verkeerd begrepen? Je hebt het over (mono) panelen in portrait....
7 meter breed = 7x 977 in portrait
5,5 meter diep, 3x 1257 = 3771, 5500-3771 = 1729/2 = 864 mm tussenruimte.

Of is je dak 5,5 meter breed...?
In dat geval, 4 rijtjes (achter elkaar) van 5 panelen breed in portrait
http://shop.winkelman-zon...---turbo-1p-omvormer.html
Is nog altijd meer dan wat je bereikt met de 300 Wp monopanelen.
714 tussenruimte. Is krapjes, maar met SF is dat geen ramp. (zie mijn voorgaand plaatje)
www.driehoekberekenen.be

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carismagdi
AUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Dan heb ik het verkeerd begrepen? Je hebt het over (mono) panelen in portrait....
7 meter breed = 7x 977 in portrait
5,5 meter diep, 3x 1257 = 3771, 5500-3771 = 1729/2 = 864 mm tussenruimte.

Of is je dak 5,5 meter breed...?
In dat geval, 4 rijtjes (achter elkaar) van 5 panelen breed in portrait
Is nog altijd meer dan wat je bereikt met de 300 Wp monopanelen.
657 tussenruimte. Is krapjes, maar met SF is dat geen ramp. (zie mijn voorgaand plaatje)
8)7 Dan had ik het even niet begrepen, zoals jij het aangeeft klopt het... dan gaat het wel lukken maar dan ligt ook wel het complete dak tot aan de randjes vol. Is dit verstandig op de 2de verdieping, +/-9m hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
carismagdi schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:46:
[...]

8)7 Dan had ik het even niet begrepen, zoals jij het aangeeft klopt het... dan gaat het wel lukken maar dan ligt ook wel het complete dak tot aan de randjes vol. Is dit verstandig op de 2de verdieping, +/-9m hoog?
Met dat bevestigingsysteem wat ik aangaf, is het 1 groot montagesysteem.
Heb je de mogelijk heid nog wat extra bevestigingspunten te maken aan je dakconstructie, voor de zekerheid?

Uiteraard nog wat ballast erbij indien mogelijk.
foto van een meter of 8, en boven de nok uitstekend. maar een ander systeem.

Fototje?

@buuf ambtenaar hieronder:
Dan naar 18 panelen.
6 panelen breed (in portrait) en 3 rijtjes. :+
Levert nog steeds meer op dan 3000 Wp monopanelen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Zou dit paneel wat zijn ?
Canadian solar CS6K-295M

Die zou >18% efficiency hebben en met perc technolgy ook iets betere opbrengst bij lage zon intentiteit als ik het goed begrepen heb.

Een uitleg van wat perc is: http://www.aleo-solar.com/perc-cell-technology-explained/

Wel goed om te zien dat ze met onderzoek al dik in de 30% zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 23-01-2017 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
carismagdi schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:46:
[...]

En dan ook even kijken of het mag. Je zal de eerste niet zijn die zijn panelen te dicht langs de rand zet en (een deel) moet weghalen omdat de buurvrouw er over klaagt. Kans is niet groot, maar ik ken inmiddels wel een geval waarbij het gebeurd is. Die heeft op het hoofddak voor 16 panelen nieuw montage materiaal aan mogen schaffen (Hoek van 20 terug naar 12 graden) en op de aanbouw op het dakterras 3 panelen er af.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:51:
Zou dit paneel wat zijn ?
Canadian solar CS6K-295M

Die zou >18% efficiency hebben en met perc technolgy ook iets betere opbrengst bij lage zon intentiteit als ik het goed begrepen heb.
paneel is goed. en efficiency is hoog.
lekker veel Wp per m2.

alleen door de perc haalt het paneel zo een hoge Wp.
en het geeft daar door ook een betere opbrengst met minder zon, maar dat doen alle panelen met meer Wp.
dus dat noem ik marketing en zou ik negeren. ;)
(of te wel iedere fabrikant zegt dat zijn panelen het beste zijn. niks nieuws onder de zon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag m'n motor- en autoaccu bijladen in de winter met een zonnepaneeltje. Op banggood.com staan er diversen, van 10 of 20 watt bijvoorbeeld. Gezien het banggood is, is de kwaliteit vaak redelijk. Niet goed, niet slecht. Ik zie dat m'n accuoplader ongeveer 10 watt trekt, maar ik hoef niet op te laden, ik wil enkel de ontlading tegengaan. Ik ga hem gewoon plat op het dak leggen.

Zou een 10 watt China paneeltje in de winter genoeg opleveren hiervoor? Ik hang er een controllertje aan die ook enigszins energie zal gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Aikon op 23-01-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TFHfony schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:54:
[...]

En dan ook even kijken of het mag. Je zal de eerste niet zijn die zijn panelen te dicht langs de rand zet en (een deel) moet weghalen omdat de buurvrouw er over klaagt. Kans is niet groot, maar ik ken inmiddels wel een geval waarbij het gebeurd is. Die heeft op het hoofddak voor 16 panelen nieuw montage materiaal aan mogen schaffen (Hoek van 20 terug naar 12 graden) en op de aanbouw op het dakterras 3 panelen er af.
Hier staat het beschreven

https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

En de pdf: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf

Alleen voor plat dak moet je blijkbaar de minimaal de hoogte van de constructie uit de rand blijven. Dus schans op hoogste punt 30 cm, > 30 cm uit de rand blijven.

Wel vaag dat een klagende buurvrouw dit aan kaart. Zal de relatie wel goed verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor panelen. Dit topic heeft al flink geholpen voor informatie, maar een aantal dingen is me nog niet helemaal duidelijk. En het topic is zo groot dat ik het overzicht ook een beetje kwijt ben.

Ik heb een ouderwetse stoppenkast -éénfase - met 25A hoofdzekering. Dus max omvormer vermogen mag 3680 W zijn bij een aparte groep. Nu heb ik die helaas nog niet, dus die moet aangelegd worden. Kan je een nieuwe groep aansluiten op zo'n oude stoppenkast (of je dat moet willen is een andere discussie), of moet je de hele kast vervangen dan?

Ik heb een vrijstaand huis met dak op ZW. Maar helaas wel met een aantal grote bomen in de buurt. Nu denk ik erover om dan in twee groepen in totaal 13 panelen neer te leggen:

5 zo:
dak1

8 zo:
dak2

Met 13*300 Wp panelen kom ik dan op 3900 Watt. Dat is in principe te veel, maar een omvormer kan het teveel aan vermogen aftoppen meen ik. Binnen de marges, ik las iets van -30% tot +10%. Een 3500 W omvormer kan dan?

Het is alleen zo dat de panelen op de plek van de bovenste foto veel meer schaduw pakken. Gezien het vermogens verlies, heb ik dan optimizers nodig daar? Of voldoet een aparte string op één omvormer? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Of zijn twee omvormers nodig?

Verder qua installatiemateriaal: ik heb online van die haken gezien die je aan/om je panlatten haakt waaraan je je panelen dan schroeft. Dat lijkt me best ok, maar schroef je de panelen dan rechtstreeks aan zo'n haak, of moet je daar eerst een frame of rails aan bevestigen? Van Thyser zie ik dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
jacovn schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Hier staat het beschreven

https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

En de pdf: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf

Alleen voor plat dak moet je blijkbaar de minimaal de hoogte van de constructie uit de rand blijven. Dus schans op hoogste punt 30 cm, > 30 cm uit de rand blijven.

Wel vaag dat een klagende buurvrouw dit aan kaart. Zal de relatie wel goed verpesten.
Sterker nog: De "slachtoffers" zijn inmiddels verhuist. Relatie was inderdaad nogal verpest...

Zelf heb ik er ook mede om die reden voor gekozen om ze op 13 graden te leggen (achterbuurvrouw die bij de afdeling vergunningen werkt en nog wel een moeilijk kan doen), maar inmiddels heeft iemand anders in de straat wel panelen op 20 graden laten leggen, welke dus iets hoger uitsteken dan mag. Maar tot nog toe niemand over geklaagd (bij mijn weten).
Wel leuk: Omdat je ze bij mij dus niet zomaar ziet, enige tijd geleden zowaar een deur tot deur verkoper aan de deur die vroeg of ik interesse in panelen had. Was redelijk verbaasd toen ik zij dat er al 16 op het dak lagen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door TFHfony op 23-01-2017 13:07 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Aikon schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:03:
Ik wil graag m'n motor- en autoaccu bijladen in de winter met een zonnepaneeltje. Op banggood.com staan er diversen, van 10 of 20 watt bijvoorbeeld. Gezien het banggood is, is de kwaliteit vaak redelijk. Niet goed, niet slecht. Ik zie dat m'n accuoplader ongeveer 10 watt trekt, maar ik hoef niet op te laden, ik wil enkel de ontlading tegengaan. Ik ga hem gewoon plat op het dak leggen.

Zou een 10 watt China paneeltje in de winter genoeg opleveren hiervoor? Ik hang er een controllertje aan die ook enigszins energie zal gebruiken.
Er zijn speciale 12V paneeltjes die met slechts een dikke diode gewoon aan de accu zitten.
Door het beperkte vermogen heb je er eigenlijk nooit last van dat de stroom te hoog oploopt.

edit: Een controllertje zal niet nodig zijn dus. De grootste winst zal m erin zitten door m eerder aan de muur te hangen dan m plat neer te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 23-01-2017 14:35 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn zorg is niet of de stroom te hoog oploopt (althans; die zorg neem ik weg met de controller), maar of een goedkoop 10 watt paneeltje in de winter mijn accu vol kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SRB12 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:59:
Ik ben ook een beetje aan het rondkijken voor panelen. Dit topic heeft al flink geholpen voor informatie, maar een aantal dingen is me nog niet helemaal duidelijk. En het topic is zo groot dat ik het overzicht ook een beetje kwijt ben.
snap ik.
Ik heb een ouderwetse stoppenkast -éénfase - met 25A hoofdzekering. Dus max omvormer vermogen mag 3680 W zijn bij een aparte groep. Nu heb ik die helaas nog niet, dus die moet aangelegd worden. Kan je een nieuwe groep aansluiten op zo'n oude stoppenkast (of je dat moet willen is een andere discussie), of moet je de hele kast vervangen dan?
je kunt een kastje naast de oude stoppenkast hangen voor puur de PV.
(maar soms is het net zo gemak om heel de kast te vervangen.
een beetje afhankelijk van de situatie en een beetje de wensen.)
Ik heb een vrijstaand huis met dak op ZW. Maar helaas wel met een aantal grote bomen in de buurt. Nu denk ik erover om dan in twee groepen in totaal 13 panelen neer te leggen:
cool.
5 zo:
[afbeelding]

8 zo:
[afbeelding]

Met 13*300 Wp panelen kom ik dan op 3900 Watt. Dat is in principe te veel, maar een omvormer kan het teveel aan vermogen aftoppen meen ik. Binnen de marges, ik las iets van -30% tot +10%. Een 3500 W omvormer kan dan?

Het is alleen zo dat de panelen op de plek van de bovenste foto veel meer schaduw pakken. Gezien het vermogens verlies, heb ik dan optimizers nodig daar? Of voldoet een aparte string op één omvormer? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Of zijn twee omvormers nodig?
het is (bijna) altijd het best om de panelen zo hoog mogenlijk te hebben.

probleem is wel dat om dit een beetje goed te doen, dan kun je beter een omvormer pakken met 2x een mpp. (geen optimizers nodig dus.)
alleen dan heb je 1 mpp gevuld met maar 5 panelen, en als je standaart 6"cellen mono gebruikt heb je erg weinig Vmpp.
dus voor dat deel (of alles) kun je beter kijken naar solarfrontier of panelen met 5" cellen.
Verder qua installatiemateriaal: ik heb online van die haken gezien die je aan/om je panlatten haakt waaraan je je panelen dan schroeft. Dat lijkt me best ok, maar schroef je de panelen dan rechtstreeks aan zo'n haak, of moet je daar eerst een frame of rails aan bevestigen? Van Thyser zie ik dat laatste.
jep haken aan de pannen(+ panlatten) haken en daar op schroef/click je een stang.
veel gebruikt systeem is b.v. clickfit zoek maar eens op youtube en alles word je duidelijk. ;)

verder heeft een omvormer geen enkele grens aan aantal W.
wel aan aantal Vmpp. ;)

dus een omvormer van 3000W met 2x mpp kan met gemak 2x12x320Wp hebben.
(ik zeg alleen niet of dit wel verstandig is, dit is wel erg veel aftoppen.
ik heb zelf 5660Wp aan een 3000W omvormer gehad en dat was niet speciaal verstandig, lol.)

met een 1x25A hoofdgroep, kun je ook 1x25A omvormer gebruiken.
maar eigenlijk heb je dan wel een klein probleem, je levert dan zoveel terug, dat zou je eigenlijk ook niet mogen gebruiken met zo een lichte aansluiting. ;)
(komen wel andere kleine dingen bij kijken, misschien moet dan wel de stoppenkast vervangen worden b.v.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van 1x 25A naar 1x 35A is meestal graties
Check even je energieleverancier website of http://www.huisaansluitingen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
Gezien het vermogens verlies, heb ik dan optimizers nodig daar? Of voldoet een aparte string op één omvormer? Dat is me nog niet helemaal duidelijk. Of zijn twee omvormers nodig?
Optimizers hebben alleen zin als het ene paneel beter presteert dan het andere. Normaal bepaalt de slechtste in de string de maximale stroom die de string kan opleveren. Met optimizers kan het ene paneel in de string meer schaduw hebben dan het andere, met minder negatieve gevolgen.

In jouw geval, als ze allemaal ongeveer op hetzelfde moment evenveel schaduw hebben dan helpt het dus niet om optimizers te gebruiken. Zoals eerder gezegd, als je de panelen op een aparte tracker (mppt) zet dan zal de omvormer deze string als geheel optimaliseren en dat zou dan genoeg moeten zijn. (Even los van de vraag hoeveel panelen je op een string moet hebben om de omvormer goed te laten werken, dat is ook al aangestipt).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Je aansluiting upgraden naar 3x25 kost in de meeste gevallen 200 euro.
Ook zou ik gewoon een nieuwe stoppen doos kopen, met eigen hoofdschakelaar de nodige aardlekken enz.

Is alles weer veilig en klaar voor de toekomst ( inductie koken en een Warmte pomp enz.)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Bedankt voor de input :)
migjes schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:41:

je kunt een kastje naast de oude stoppenkast hangen voor puur de PV.
(maar soms is het net zo gemak om heel de kast te vervangen.
een beetje afhankelijk van de situatie en een beetje de wensen.)
Hm, het spul wat ik heb schijnt wel heel erg oud te zijn. Dit blijkt nog de voorloper van de ALS te zijn.

gestelsluitingsschakelaar

Volgens de netbeheerder heb ik al 1x35A. Ik snap dan niet helemaal dat dat ding van mij 25A aangeeft.Een nieuwe stoppenkast is dan ook niet zo'n slecht idee. Ik neem aan dat ik dan wel aan kan geven dat ik de oude meter kan houden, want ik heb zo'n ouderwetse draaischijf.

Meterkast
het is (bijna) altijd het best om de panelen zo hoog mogenlijk te hebben.
Snap ik, maar er liggen (niet heel goed zichtbaar) al zonnecollectoren linksboven.
probleem is wel dat om dit een beetje goed te doen, dan kun je beter een omvormer pakken met 2x een mpp. (geen optimizers nodig dus.)
alleen dan heb je 1 mpp gevuld met maar 5 panelen, en als je standaart 6"cellen mono gebruikt heb je erg weinig Vmpp.
dus voor dat deel (of alles) kun je beter kijken naar solarfrontier of panelen met 5" cellen.
Een willekeurige Omnik omvormer heeft dit:
Breed DC ingangsspanningsbereik (120-590V DC)
2 onafhankelijke MPTT ingangen

30x5 is 150V, dat is dan toch goed? En die 2 onafhankelijke MPTT ingangen bedoel je dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een stringomvormer wil graag 350 V
Meet je dak eens goed op. (Als de sneeuw weg is)
4x sf-170s is 350V
En dan meerdere paralelle stringen maken met y-connectoren. (4 panelen per string)
Dat is (meestal) makkelijker te combineren dan langere stringen met 30v monopanelen.
En idd mooi nieuw kastje ophangen.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Volgens mij mag die schakelaar dan maar 25A afschakelen.
Een oude meter kun je misschien wel behouden als ja van 1x25 naar 1x35 gaat, maar ze zullen er wel o aandringen dat die ook gewisseld word.
ga je van 1x25 /35 naar 3x25 dan krijg je sowieso een andere meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Jouw aardlekschakelaar mag max 25A hebben, maar dat zegt niets over de hoofdzekering. Het is nu mogelijk om je aardlekschakelaar door te laten branden als je tussen de 25A en 35A van het net trekt. Ik zou als ik jou was de hele handel vervangen. Het is wel mogelijk om er een extra groep bij te maken voor alleen je zonnepanelen. Maar als je dat netjes wil doen moet je:
1. een hoofdschakelaar bijplaatsen, nu vervult de aardlek namelijk de functie om in 1x de boel spanningsloos te maken.
2. een kastje bijplaatsen met de groep en aardlek (danwel alamat) voor je PV.

Wil je de rest ook conform de huidige norm maken dan moet de oude aardlek er uit. Je plaatst vervolgens 2 aardlekschakelaars die 40A kunnen hebben. Per aardlek sluit je max 4 eindgroepen aan. Dan heb je alle dure onderdelen wel gehad, uiteindelijk kun je dan net zo goed een hele moderne groepemkast ophangen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Vaak is de aanschaf van een complete voorbedraade kast goedkoper dan de losse delen. De elektra groothandel heeft daar vaak aanbiedingen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
T-MOB schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:56:
Jouw aardlekschakelaar mag max 25A hebben, maar dat zegt niets over de hoofdzekering. Het is nu mogelijk om je aardlekschakelaar door te laten branden als je tussen de 25A en 35A van het net trekt. Ik zou als ik jou was de hele handel vervangen. Het is wel mogelijk om er een extra groep bij te maken voor alleen je zonnepanelen. Maar als je dat netjes wil doen moet je:
1. een hoofdschakelaar bijplaatsen, nu vervult de aardlek namelijk de functie om in 1x de boel spanningsloos te maken.
2. een kastje bijplaatsen met de groep en aardlek (danwel alamat) voor je PV.

Wil je de rest ook conform de huidige norm maken dan moet de oude aardlek er uit. Je plaatst vervolgens 2 aardlekschakelaars die 40A kunnen hebben. Per aardlek sluit je max 4 eindgroepen aan. Dan heb je alle dure onderdelen wel gehad, uiteindelijk kun je dan net zo goed een hele moderne groepemkast ophangen.
Ik heb al 8 groepen in gebruik, dus ik heb sowieso een extra nodig. Dat betekent gelijk 3 aardlekschakelaars. Een volledige nieuwe kast lijkt me dan inderdaad de beste oplossing.
Andre1973 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:58:
Vaak is de aanschaf van een complete voorbedraade kast goedkoper dan de losse delen. De elektra groothandel heeft daar vaak aanbiedingen van.
Bij een eerste zoektocht zie ik dat een kast zo'n 400 kost. Bij een dikke investering van panelen kan dat er ook nog wel bij ;). Ik laat hem dan wel plaatsen. Wat WCD plaatsen vind ik geen enkel probleem, maar ik heb niet zoveel zin om zelf met een kast te knoeien. Maar een 0,5A ALS heeft ook niet zoveel zin. Ik zie dat tegenwoordig 30mA wordt gehanteerd, dat scheelt een factor 17 :o
AUijtdehaag schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:53:
Een stringomvormer wil graag 350 V
Meet je dak eens goed op. (Als de sneeuw weg is)
4x sf-170s is 350V
En dan meerdere paralelle stringen maken met y-connectoren. (4 panelen per string)
Dat is (meestal) makkelijker te combineren dan langere stringen met 30v monopanelen.
En idd mooi nieuw kastje ophangen.
Hm, dat zijn weer heel ander soort panelen inderdaad.

Bedankt allen. Ik ga binnenkort eens wat nauwkeuriger opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SRB12 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 15:45:

Volgens de netbeheerder heb ik al 1x35A. Ik snap dan niet helemaal dat dat ding van mij 25A aangeeft.Een nieuwe stoppenkast is dan ook niet zo'n slecht idee. Ik neem aan dat ik dan wel aan kan geven dat ik de oude meter kan houden, want ik heb zo'n ouderwetse draaischijf.
Bij een upgrade van 1x35 naar 3x25 ben je per definitie de draaischijf kwijt.
Maar of dat nu echt zo erg is :)
Woudsehoeve duikt weg voor alle felle reacties....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

[...]

Hm, het spul wat ik heb schijnt wel heel erg oud te zijn. Dit blijkt nog de voorloper van de ALS te zijn.

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Snap ik, maar er liggen (niet heel goed zichtbaar) al zonnecollectoren linksboven.
zo hoog hoeft nu ook weer niet.
maar nog ruimte zat zo te zien om iets te verzinnen. ;)
[...]

30x5 is 150V, dat is dan toch goed? En die 2 onafhankelijke MPTT ingangen bedoel je dus.
normaal is het een 32Vmpp, maar worden de cellen heet (en dat kunnen ze als ze in de zon liggen) dan zakt het naar een +/-28Vmpp.
in de winter zijn ze koud dan kunnen ze goed een 35Vmpp leveren.

leuk dat je dan iets hebt van 28X5=+/-140Vmpp.
maar de omvormer heeft een rendement's optimum van 350V.
zie grafiek (niet omnik, maar zal niet veel afwijken)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
en dan zit je wel een aardig stukje van het rendement af.

ook een klein beetje schaduw op 1 paneel geeft een lagere Vmpp.
(diode schakelt een stuk uit van het paneel.)
en dan val je buiten het bereik van de omvormer. ;)

je kunt dus beter 6x250Wp gebruiken als 5x300Wp.
(of je gaat voor solarfrontier 87Vmpp(is iets duurder als mono vandaag de dag.)
of je gebruikt voor die 5x mono met 5"cellen dan heb je 36Vmpp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

[...]

Zo heel oud is dit niet en je kan er heel goedkoop eenzelfde groepenkastje aankoppelen.
Als het goed is uitgevoerd dan is en blijft het veilig.
Voor de gewone huis tuin en keukengebruikers zelfs nog veiliger vanwege de "stoppen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
izdp schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:39:
[...]
Zo heel oud is dit niet en je kan er heel goedkoop eenzelfde groepenkastje aankoppelen.
Als het goed is uitgevoerd dan is en blijft het veilig.
Voor de gewone huis tuin en keukengebruikers zelfs nog veiliger vanwege de "stoppen".
Met de zekeringen is inderdaad niet zoveel mis. De aardlekschakelaar zou ik niet veilig noemen. Ten eerste omdat hij maar tot 25A goedgekeurd is terwijl er 35A door de aansluiting kan. Ten tweede vanwege de lekstroomwaarde van 500mA. Dat beveiligt tegen brand, maar voor mensen blijft het een levensgevaarlijke stroom. En als je het qua ALS-en up to date gaat brengen kunnen je die 4 tientjes voor de schakelautomaatjes er m.i. beter gelijk tegenaan gooien.
SRB12 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:30:
[...]
Bij een eerste zoektocht zie ik dat een kast zo'n 400 kost. Bij een dikke investering van panelen kan dat er ook nog wel bij ;). Ik laat hem dan wel plaatsen. Wat WCD plaatsen vind ik geen enkel probleem, maar ik heb niet zoveel zin om zelf met een kast te knoeien. Maar een 0,5A ALS heeft ook niet zoveel zin. Ik zie dat tegenwoordig 30mA wordt gehanteerd, dat scheelt een factor 17 :o
Dat kan nog wel iets goedkoper. Dan krijg je hem voorbedraad geleverd. Als je een beetje handig bent kun je hem dan aan de huiskant wel zelf aansluiten. Aan de kant van de meter zul je een monteur nodig hebben die de hoofdzekering er even uit kan draaien. Of je moet hem met stroom op de draden durven aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58
Tja, eerlijk gezegd heb ik niet eens ALS-dingen.
Pas sinds 1975 werd dat een eis bij installatie of vervanging.
Voor mij geen reden om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
T-MOB schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:17:
[...]

Met de zekeringen is inderdaad niet zoveel mis. De aardlekschakelaar zou ik niet veilig noemen. Ten eerste omdat hij maar tot 25A goedgekeurd is terwijl er 35A door de aansluiting kan. Ten tweede vanwege de lekstroomwaarde van 500mA. Dat beveiligt tegen brand, maar voor mensen blijft het een levensgevaarlijke stroom. En als je het qua ALS-en up to date gaat brengen kunnen je die 4 tientjes voor de schakelautomaatjes er m.i. beter gelijk tegenaan gooien.

[...]

Dat kan nog wel iets goedkoper. Dan krijg je hem voorbedraad geleverd. Als je een beetje handig bent kun je hem dan aan de huiskant wel zelf aansluiten. Aan de kant van de meter zul je een monteur nodig hebben die de hoofdzekering er even uit kan draaien. Of je moet hem met stroom op de draden durven aansluiten.
Hij kan ook gewoon die oude aardlek laten zitten in dat kastje en dan van daar af
de boel vernieuwen ( zo doe ik dat vaker als het niet te duur mag worden )
Je gebruikt dan die aardlek tijdelijk als hoofdschakelaar.
Je kunt dan ( na controle of de spanning echt weg is na dat je die oude aardlek hebt uitgeschakeld )
gewoon lekker werken en de boven liggende stoppen kast vernieuwen, eitje. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
PClop schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:17:
[...]

Hij kan ook gewoon die oude aardlek laten zitten in dat kastje en dan van daar af
Je kunt dan ( na controle of de spanning echt weg is na dat je die oude aardlek hebt uitgeschakeld )

[afbeelding]
Hmm iets met water en stroom....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:50:
[...]

Hmm iets met water en stroom....
Ach, gewoon een met cv leidingen verwarmde meter kast. _O-
Maar klopt, voor het eerst dat ik zo iets zie, en ik loop al wat langer mee
en heb al wel ergere dingen gezien. maar denk dat het gewoon mag en kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
PClop schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 00:17:
[...]

[afbeelding]
Dit vind ik een interessante optie. Ik kan wel aan een duspol komen.

Dus nu is het zaak om een nauwkeurige dakmeting te doen en me te verdiepen in de wereld van panelen en omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:37:
[...]

Dus nu is het zaak om een nauwkeurige dakmeting te doen en me te verdiepen in de wereld van panelen en omvormers.
Off topic,
Mocht je een kast bestellen, vraag dan of ze meteen ook de fase en nul draad ( 6mm² )
monteren / mee leveren (+/- 25cm) voor van de HS in je nieuwe kast naar de oude aardlek.

Handig is dan ook om ( als je het aandurft en je daar mee zeker voelt ) dan met
een geïsoleerde schroevendraaier de voedings-kant ( onderkant ) van die oude aardlek
even na te trekken, dus lichtjes proberen of de aansluitklemmen nog vast zitten
dus als je ze met weinig moeite iets kunt aandraaien, dan vast draaien met beleid
en dus niet met een rood hoofd of torderende schroevendraaier. ;)

Disclaimer;
Voor alles geld, overzie waar je aan begint, maak de oude stoppen kast open en schets een beeld voor je zelf of je ziet dat het je gaat lukken, anders, laat het doen!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:37:
[...]

zeker een leuke optie.
(er is alleen een kleine kans, maar hoeft niet.
dat de oude aardlek niet overweg kan met de iets hoekigere sinus van een omvormer.
kans is klein, maar is beter weten dan vreemd staan te kijken straks.
dan moet je als nog de als vervangen voor een hoofdschakelaar.)

er is ook nog een alternatief, die misschien wel leuk is voor je.
het splitsen van de groep voor de wasmachine.
staat de wasmachine toevallig op een plek waar de omvormer komt te hangen?
dan kun je daar een splits groep ophangen(kastje met 2x16A evt + als).
nadeel is max 16A, en soms een extra als nodig.
is dit een optie?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 24-01-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Even een vraag om hulp.
Ik ben aan het fout zoeken in een installatie van 120 250Wp panelen (in 6 strings van 20 panelen) op een 25kW SMA omvormer, laatst ook al over gehad, de metingen gaven geen enkel uitsluitsel.
Nu ben ik de fout aan het zoeken door gewoon eerst de helft af te koppelen en dan te laten opstarten.
Ik ben nu bij de laatste string, deze lijkt het te zijn, al ik hem aansluit geeft de omvormer een isolatie fout.

Nu was ik er sochtends, de fout string was losgekoppeld, alle panelen met dik rijp bedekt behalve 20 stuks....
Wat kan dit betekenen?
(ik ben niet zeker dat de schone panelen die van de string waren die los lag, was nog niet zo een held dat ik een bevroren dak op ga....)

Ik zou verwachten dat de panelen die werken snel ontdooien door dat er stroom loopt.
En dat de panelen die los liggen koud blijven..... precies anders om dus.
Of al er een andere reden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:20:
[...]

zeker een leuke optie.
dat de oude aardlek niet overweg kan met de iets hoekigere sinus van een omvormer.

is dit een optie?
Ik zou überhaupt niet de omvormer achter de huis aardlekschakelaar zetten.
Aan de voeding kant van die oude aardlekschakelaar aftakken naar een nieuwe geschikt voor de PV lijkt me handiger

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:20:
[...]

zeker een leuke optie.

is dit een optie?
Nee de wasmachine gaat niet lukken. Maar hoe werkt dat splitsen dan?
Ik heb wel een aparte groep voor een hefbrug aangelegd, 230V; 2,2 kW. Die gebruik ik natuurlijk niet zo heel vaak, maar als ik hem wel gebruik loopt er al 9,5A. LIjkt me niet zo handig om daar in de zomer dan ook nog een boel panelen op aan te sluiten. Maar dat geldt dan toch ook voor een wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:25:
Even een vraag om hulp.
Ik ben aan het fout zoeken in een installatie van 120 250Wp panelen (in 6 strings van 20 panelen) op een 25kW SMA omvormer, laatst ook al over gehad, de metingen gaven geen enkel uitsluitsel.
Nu ben ik de fout aan het zoeken door gewoon eerst de helft af te koppelen en dan te laten opstarten.
Ik ben nu bij de laatste string, deze lijkt het te zijn, al ik hem aansluit geeft de omvormer een isolatie fout.

Nu was ik er sochtends, de fout string was losgekoppeld, alle panelen met dik rijp bedekt behalve 20 stuks....
Wat kan dit betekenen?
(ik ben niet zeker dat de schone panelen die van de string waren die los lag, was nog niet zo een held dat ik een bevroren dak op ga....)

Ik zou verwachten dat de panelen die werken snel ontdooien door dat er stroom loopt.
En dat de panelen die los liggen koud blijven..... precies anders om dus.
Of al er een andere reden zijn?
Optie, ( als dat al niet is gedaan ) de vermoedelijk foute string meten, aarde > + en aarde> -
en nul> + en nul> - hetzelfde met een string die goed is, als het verschilt, proberen te interpreteren.

Gokje, waarschijnlijk, lek stroom van een paneel naar het montage frame, de nul van het net
is gekoppeld aan aarde in de wijk trafo, je hebt dan snel een mooi gesloten circuit als de omvormer
het net op wil en al werkt voor dat de omvormer de string wil gaan belasten.

Zie het als hotspots in een paneel, ik heb dat ook bij mijn panelen bij vorst ( rijp )
dat dus alle panelen nog wit zijn op een paar cellen na, die lekkage van stroom kun je ook krijgen
van cel naar het frame, ik weet even niet meer hoe dat heet, maar is een bekend euvel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:07:
[...]

Ik heb wel een aparte groep voor een hefbrug aangelegd, 230V; 2,2 kW. Die gebruik ik natuurlijk niet zo heel vaak, maar als ik hem wel gebruik loopt er al 9,5A. LIjkt me niet zo handig om daar in de zomer dan ook nog een boel panelen op aan te sluiten. Maar dat geldt dan toch ook voor een wasmachine?
het trukje werkt op iedere groep, maar wasmachine is een veiligere om uit te leggen. ;)
(als het goed is heeft die geen enkele aftakking.)

de bedoeling is dat er geen aftakking/wdc etc etc, maar dan ook niks tussen de splitskast en groepen kast zit.
(door verbinden van een kabel kan wel, maar is geen aanrader.)
zolang dat is kan het met iedere groep.

(ander voordeeltje van een wasmaschiene groep kan (maar hoeft niet) zijn dat die zoizo geen aardlek heeft.
dan wel een aardlek gebruiken in het splitskastje.)
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:04:
[...]

Aan de voeding kant van die oude aardlekschakelaar aftakken naar een nieuwe geschikt voor de PV lijkt me handiger
heb toch 10 tallen omvormers zo hangen en nog nooit problemen er mee gehad.
als er wel een probleem is dan is de omvormer de druppel die de emmer doet over lopen, maar vaak niet het echte probleem.
het echte probleem aanpakken en het was altijd opgelost, zelfs met 30ma als. ;)
(nog nooit hoger hoeven gebruiken en snap niet dat mensen dat zouden willen. :? )

maar het kan zijn dat jij ook zo iemand bent die zo als het hoort 1x per 2 maanden de ALS even test of hij het wel doet?

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 24-01-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:07:
[...]

Dat is juist de truc, stel je je hef gebruikt 9,5A en je omvormer levert 9,5A, dan is de stroom naar de meterkast NUL, die leiding is dan dus onbelast, splitsen betekend dat je er een kastje met twee zekeringen tussen
plaatst, één waar je de hef op aansluit en één waar je de omvormer op aansluit.
https://www.euro-electron...uitkast-voor-zonnepanelen

Zie boven, migjes is altijd sneller >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Ik dacht dat je dat bij elkaar op moest tellen. dan zit je op 19A, maar dat is dus niet zo. Maar in de openingspost staat dat je in zo'n geval maximaal 2000W terug mag voeden. En ik wil meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:25:
Ik dacht dat je dat bij elkaar op moest tellen. dan zit je op 19A, maar dat is dus niet zo. Maar in de openingspost staat dat je in zo'n geval maximaal 2000W terug mag voeden. En ik wil meer :)
de 1 levert en de ander gebruikt, dus niet optellen maar aftrekken. >:)
en de grens is dan wel 16A (3850W) omdat de wasmachien(of vrijwel iedere "normale" huis groep) daar op is aangelegd.

(wel rekening er mee houden dat je dan de omvormer niet via een WDC aansluit.
gewoon om het per ongeluk de omvormer er uit te trekken en dan een stofzuiger er in doen te voor komen.
maar zoizo een omvormer wat boven de 3000W zit zou ik nooit via een WDC doen. kunnen foutjes mee gemaakt worden, fool proof maken is niet duurder. ;) )

de 2000W is weer een andere grens, en zitten ook regeltjes aan. ;)

@PCIop, sorrie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:04:
[...]

Het is in de elektrotechniek zeer ongebruikelijk om aftakkingen voor de hoofdschakelaar uit te voeren, die verliest immers daarmee zijn functie.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:32:
[...]

de 1 levert en de ander gebruikt, dus niet optellen maar aftrekken. >:)
en de grens is dan wel 16A (3850W) omdat de wasmachien(of vrijwel iedere "normale" huis groep) daar op is aangelegd.

(wel rekening er mee houden dat je dan de omvormer niet via een WDC aansluit.
gewoon om het per ongeluk de omvormer er uit te trekken en dan een stofzuiger er in doen te voor komen.
maar zoizo een omvormer wat boven de 3000W zit zou ik nooit via een WDC doen. kunnen foutjes mee gemaakt worden, fool proof maken is niet duurder. ;) )

de 2000W is weer een andere grens, en zitten ook regeltjes aan. ;)

@PCIop, sorrie >:)
Maar als het optellen en afrekken is, waarom zou je dan uberhaupt een aparte groep aanleggen? Wat is een losse wasmachine anders dan het verbruik van een stofzuiger, computer en lamp gezamenlijk op verschillende WCD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Laatst online: 16:47
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:45:
[...]

Maar als het optellen en afrekken is, waarom zou je dan uberhaupt een aparte groep aanleggen? Wat is een losse wasmachine anders dan het verbruik van een stofzuiger, computer en lamp gezamenlijk op verschillende WCD?
Omdat als het los is geen probleem veroorzaakt, maar als je alles tegelijk aanzet zit je in het donker...

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
als je tussen de meterkast die 16A levert en de omvormer die 16A levert een apparaat hebt die door brand.
laten we zeggen de stofzuiger, dan gaat de groep in de meterkast (of splitskast) pas over als je 32A trekt.
boven de 27A branden je 2,5mm kabels door. (ik raad zoizo aan meer marge als 27A aan te houden, kleine foutjes maken dat getal rap lager. b.v kopelstukken in het systeem zijn vaak maar 24A.) :-(
(door branden van de kabels betekend vervangen, maar vaak ook de buis vervangen, dus gaan hakken in je dekvloer, en dat wil je echt voorkomen. >:)
laat staan het verzekerings-werk die twijfelachtig word of ze uit betalen. ;) )

maar als je een splits kast gebruikt.
dan word de kabel naar de splitskast beschermt voor de 16A van de netbeheerder.
en anders om door de 16A van de splitskast. (gebruikers mogen er ook niet tussen zitten!)
verder beschermt de splitskast alles wat er na zit met 16A. ;)
dus nergens een stroom hoger als 16A. *O*

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-01-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
[...]

Even focus op solar energie:

Als je meer dan 16A uit een groep trekt gaat de stop eruit. Dat is een veiligheid.
Je mag op 1 groep zonder maatregelen iets van 500 W invoeren (die setjes waren heel populair). Het is dan wel mogelijk om 16 + 500/230 = 18,1 A uit een groep te trekken voordat de stop eruit gaat. Dat wordt nog acceptabel gezien. Ga je 3000 W invoeren, dan zou een ander apparaat op die groep dus 16 + 3000/230 = 29 A kunnen trekken voordat een stop eruit gaat. Dat is niet veilig.

Er mag dus nergens door een leiding meer dan 16A kunnen lopen.
Als je een directe leiding vanuit de meterkast splitst in 2 groepen en die elk op 16A zekert, kan er nergens meer dan 16A lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Helder, nu begrijp ik het. Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SRB12 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:18:
Helder, nu begrijp ik het. Bedankt allen.
oke, dan nog een stukje verder, hebben we dat ook gehad. ;)

een groep van 16A gaat echt niet over als je er 16,1A over heen laat lopen.
de factor tijd komt er dan ook nog bij kijken, is het millisecondes, dan is zelfs 20A geen probleem.
word het uren, dan kun je het schudden.

dit geld ook voor de kabel, als je door een 2,5mm kabel een 30A laat gaan voor een paar seconden.
dan is er niks aan de hand, maar doe je dat voor een uur, dan weet je het zeker dat hij gaat smeulen.

andere factor is, hoe goed kan de kabel zijn warmte afstaan.
zit hij in een cement dekvloer kan hij best veel afstaan, maar loopt hij door de isolatie van je huis dan is dat een stuk minder.

en een ketting is zo stekt als zijn zwakste schakel!
(meeste huis systemen komt dat wel op de koppel stukken aan.
die kunnen theoretisch wel een 24A hebben, maar hoe sommige mensen daar mee omgaan, pffff.
eigenlijk als je er een kabel uit haald moet je hem helemaal vervangen, gebeurd zelden.
dus zet er maar niet meer als 16A op.)

ik heb mijn omvormer vervangen, van een 3000W naar een 4000W.
dit gewoon op de 2,5mm kabel en 16A groep (30mA als).
eerste weken, geen probleem en alles ging goed.
maar helaas, bij de kWh meter in de meterkast had ik een restant gebruikt van mijn oude meter kast, en de ruimte was wat te krap, dus een zeer haakse bocht moeten maken met de kabel.
precies op dat punt deed hij dus doorbranden.
nu de kabel maar vervangen voor een 3x4mm (omvormer heeft het niet nodig, maar ik had toch al de dikkere buis die je nodig hebt voor 3x4mm, dus dat meteen maar gedaan.)

nu hangt de omvormer nog aan een 16A met 4000W, maar of dat gaat werken dat weet ik pas van de lente als de omvormer weer op volle kracht komt.
(ik geef me zelf een 99% kans dat het wel lukt, maar heb de mogelijkheid om in de omvormer de totale W iets te knijpen. ;) )
spannend >:)

ik kopieer even de disclaimer van PCIop.

Disclaimer;
Voor alles geld, overzie waar je aan begint, maak de oude stoppen kast open en schets een beeld voor je zelf of je ziet dat het je gaat lukken, anders, laat het doen!!!

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 24-01-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Gasschuif schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:33:
[...]
Het is in de elektrotechniek zeer ongebruikelijk om aftakkingen voor de hoofdschakelaar uit te voeren, die verliest immers daarmee zijn functie.
Sterker nog, het is verplicht om je installatie met 1 schakelactie spanningsvrij te kunnen maken. Je mag dus niet aftakken voor de hoofdschakelaar. Dat is mede de reden voor mijn suggeste om de hele boel te vervangen (naast het gegeven dat de aardlek maar 25A kan hebben terwijl hij op 35A is afgezekerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
T-MOB schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:10:
[...]

Sterker nog, het is verplicht om je installatie met 1 schakelactie spanningsvrij te kunnen maken. Je mag dus niet aftakken voor de hoofdschakelaar. Dat is mede de reden voor mijn suggeste om de hele boel te vervangen (naast het gegeven dat de aardlek maar 25A kan hebben terwijl hij op 35A is afgezekerd).
Waarom heeft enexis bij mij geen hoofd schakelaar geplaatst dan en de verschillende aard lekken gewoon door gelust? (380/220)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:37:
[...]

Waarom heeft enexis bij mij geen hoofd schakelaar geplaatst dan en de verschillende aard lekken gewoon door gelust? (380/220)
omdat die club totaal niet verantwoordelijk is voor jouw meter kast.
en dan is dat dus jouw probleem. >:)

edit:
het is ook pas verplicht bij een grote wijziging van de meter kast.
die doet enexis niet voor je.
het is ook geen probleem om geen hoofdschakelaar te hebben, maar het is wel zo tof om hem te hebben.
echt een aanrader. ;)

en enexis zelf kan ook gewoon bij je hoofdgroepen en die gebruiken als hoofdschakelaar.
dus hun hebben de noodzaak niet van een hoofdschakelaar.

[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 24-01-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PClop schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 11:07:
[...]
Optie, ( als dat al niet is gedaan ) de vermoedelijk foute string meten, aarde > + en aarde> -
en nul> + en nul> - hetzelfde met een string die goed is, als het verschilt, proberen te interpreteren.
Die metingen heb ik gedaan maar daar kon ik [geen conclusies uittrekken. Geen enkele string sprong eruit. De som van de spanningen van +- naar aarde was nooit de spanning tussen + en -. Als er een harde sluiting is moet dat wel zo zijn. Het probleem is natuurlijk dat er bij een dergelijke meting geen stroom loopt.
Gokje, waarschijnlijk, lek stroom van een paneel naar het montage frame, de nul van het net
is gekoppeld aan aarde in de wijk trafo, je hebt dan snel een mooi gesloten circuit als de omvormer
het net op wil en al werkt voor dat de omvormer de string wil gaan belasten.
De connectors naar de panelen lagen los .....
Zie het als hotspots in een paneel, ik heb dat ook bij mijn panelen bij vorst ( rijp )
dat dus alle panelen nog wit zijn op een paar cellen na, die lekkage van stroom kun je ook krijgen
van cel naar het frame, ik weet even niet meer hoe dat heet, maar is een bekend euvel,
Ik verwacht een lekkage :
1) Tussen verlengkabel van de panelen naar de omvormer ( connector niet waterdicht of kabel beschadigd.)
2) Lek tussen frame en panelen. Echter het frame is niet geaard.... Ook zijn de frames van de panelen niet verbonden, er liggen 2 panelen van 1 string op 1 verticaal frame in landscape.

Echter in de afgelopen vorst periode was er geen probleem .... vocht bevroren?

https://www.sunnyportal.c...db-442a-b2c6-834e2ec904c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Die metingen heb ik gedaan maar daar kon ik [geen conclusies uittrekken. Geen enkele string sprong eruit. De som van de spanningen van +- naar aarde was nooit de spanning tussen + en -. Als er een harde sluiting is moet dat wel zo zijn. Het probleem is natuurlijk dat er bij een dergelijke meting geen stroom loopt.

[...]

De connectors naar de panelen lagen los .....

[...]

Ik verwacht een lekkage :
1) Tussen verlengkabel van de panelen naar de omvormer ( connector niet waterdicht of kabel beschadigd.)
2) Lek tussen frame en panelen. Echter het frame is niet geaard.... Ook zijn de frames van de panelen niet verbonden, er liggen 2 panelen van 1 string op 1 verticaal frame in landscape.

Echter in de afgelopen vorst periode was er geen probleem .... vocht bevroren?

https://www.sunnyportal.c...db-442a-b2c6-834e2ec904c2
Zo te zien ligt het op een stal?..... ammoniak dampen uit de stal zijn niet zo heel goed voor de meeste
zonnepanelen, uitzonderingen daargelaten.
https://www.topagrar.com/...h-auf-Ammoniak-99756.html

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 24-01-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
MeTooPV schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 12:17:
[...]

Even focus op solar energie:

Als je meer dan 16A uit een groep trekt gaat de stop eruit. Dat is een veiligheid.
Je mag op 1 groep zonder maatregelen iets van 500 W invoeren (die setjes waren heel populair). Het is dan wel mogelijk om 16 + 500/230 = 18,1 A uit een groep te trekken voordat de stop eruit gaat. Dat wordt nog acceptabel gezien. Ga je 3000 W invoeren, dan zou een ander apparaat op die groep dus 16 + 3000/230 = 29 A kunnen trekken voordat een stop eruit gaat. Dat is niet veilig.

Er mag dus nergens door een leiding meer dan 16A kunnen lopen.
Als je een directe leiding vanuit de meterkast splitst in 2 groepen en die elk op 16A zekert, kan er nergens meer dan 16A lopen.
Sinds september 2015 mag je ook 9 A, (2kW ac vermogen) invoeden op een gecombineerde eindgroep van 16 A. De omvormer dien dan wel vast te zijn aangesloten. De maximum stroom is 24A in je kring. Of dit wilt is een 2e, ik adviseer gewoon een eigen groep vor dit soort vermogens.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nou SF is dan toch echt gestopt in Europa. Apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 14:39:
[...]

omdat die club totaal niet verantwoordelijk is voor jouw meter kast.
en dan is dat dus jouw probleem. >:)

edit:
het is ook pas verplicht bij een grote wijziging van de meter kast.
die doet enexis niet voor je.
het is ook geen probleem om geen hoofdschakelaar te hebben, maar het is wel zo tof om hem te hebben.
echt een aanrader. ;)

en enexis zelf kan ook gewoon bij je hoofdgroepen en die gebruiken als hoofdschakelaar.
dus hun hebben de noodzaak niet van een hoofdschakelaar.
Nou dan gebruik ik de aardlekschakelaar wel als hoofd schakelaar, is hij gelijk getest.
Zou niet eens passen, aardlekschakelaar staat boven op de meter dus kabels te kort

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
No Hands schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 18:43:
Nou SF is dan toch echt gestopt in Europa. Apart :)
Heb jij dat als dealer doorgekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
PClop schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:16:
[...]

Off topic,
Mocht je een kast bestellen, vraag dan of ze meteen ook de fase en nul draad ( 6mm² )
monteren / mee leveren (+/- 25cm) voor van de HS in je nieuwe kast naar de oude aardlek.

Handig is dan ook om ( als je het aandurft en je daar mee zeker voelt ) dan met
een geïsoleerde schroevendraaier de voedings-kant ( onderkant ) van die oude aardlek
even na te trekken, dus lichtjes proberen of de aansluitklemmen nog vast zitten
dus als je ze met weinig moeite iets kunt aandraaien, dan vast draaien met beleid
en dus niet met een rood hoofd of torderende schroevendraaier. ;)

Disclaimer;
kijk je wel uit ? http://www.dumpert.nl/mediabase/7019419/d16487b2/_zap_.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:56

Darkasantion

Just keep swimming!

Ben sinds kort ook een trotse huisbezitter en wij(vriendin en ik) zijn nu bezig om te inventariseren of wij ook zonnepanelen kunnen en willen plaatsen.

We hebben ons laten informeren door Zonneplan en zij gaven aan dat ons huis zeer geschikt is om panelen te plaatsen.
Dak op het zuiden met een hellingshoek van 30 graden en geen schaduw. Verder klein dakraam, waardoor wij op een dak van 6mx3,88m 9 panelen kwijt kunnen.
We zijn uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2500KwH per jaar, en dan zouden wij met deze 9 panelen de investering van ~€3500,- in 8 jaar terug verdienen. Dat zien wij allemaal wel zitten en ik wil zelf nog even informeren bij andere aanbieders wat het bij hun kost voordat we een besluit nemen.

We vragen ons echter wel het volgende af, zorgen zonnepanelen voor een waardestijging van het huis, of moeten we dat buiten beschouwing laten?
Zelf denken we zo'n 5~10 jaar hier te blijven, en los van de lagere rekening zou het wel fijn zijn als de panelen ook voor een waardestijging zorgen. Anders moeten wij 10 jaar in het huis blijven voordat we de investering "eruit" hebben.
En hebben mensen ervaring met Zonneplan? Is dat een goede partij/installateur voor zonnepanelen?

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Als je maar 5 a 10 jaar in een huis gaat wonen, niet investeren in PV als het niet binnen 7 jaar terug verdient is. Algemeen advies wat ik vaak voorbij hoor komen.

€3500,- voor 2500kWh zegt niet zoveel. Wat gaat er precies gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Je kunt er bij verkoop ook rekening mee houden en het restbedrag apart opvoeren. Als je erv een beetje makkelijk bij kunt neem je ze me naar je volgende huis. Ik heb 1 1/2 jaar geleden iemand geholpen, panelen verhuizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Huiswaardestijging is vaak geclaimd maar voor zover ik weet onbewezen. Het is veel kopers nog onbekend omdat nog maar weinig mensen het hebben, ook al zie je ze wel in het straatbeeld. Ik zou er niet op rekenen tenzij je bijvoorbeeld binnen 3 jaar verkoopt. Reken dan op een afschrijving van 50%.

Ik zou een installatie in 10 jaar afschrijven naar nul. Verwacht niet dat er dan nog waarde is. Als het nog werkt, is dat meegenomen en winst. Omvormers gaan ongeveer zo lang mee en over 10 jaar zijn de huidige panelen verouderd.

Verbruik/opbrengst druk je uit in de eenheid kWh (kilo Watt hour ofwel kilowattuur). De hoofdletters/kleine letters zijn van belang.

Als je meer informatie geeft krijg je een beter beeld van de prijs/prestatieverhouding. Welk merk en type panelen, hoeveel Wp, welke omvormer, welke onderbouw, is werk aan meterkast meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jacovn schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 19:39:
[...]

Heb jij dat als dealer doorgekregen ?
Ja, dat werd vandaag officieel bekend, al het personeel eruit en de deuren dicht.
Wat naar mijn idee niet hoeft te betekenen dat SF niet meer te koop zal zijn hier, maar dat zal binnenkort wel duidelijk worden hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:57
Mijn vader is mij al lange tijd aan het aansporen om ook zonnepanelen aan te schaffen. Ik heb altijd mijn twijfels gehad, maar na wat meer mensen gesproken te hebben, denk ik toch dat het rendabel is en de gok waard is. Aangezien ik geen tijd heb om me in te lezen in deze techniek en mijn vader zelf inmiddels op 3 locaties panelen heeft aangelegd, heb ik het aan hem toevertrouwd.

Na wat zoeken heeft hij een paar mogelijkheden gevonden.

A.
- 15x Suntech 260wp Poly
- 1x Growatt 3000mtl
- 2x of 3x Involar Mac 250a
Ivm tijdelijke schaduwligging van 2 panelen, worden deze aan een Involar micro omvormer gekoppeld

B.
- 13x Talesun 265wp Poly
- 1x Growatt 3000mtl
Bij 13 panelen is er geen sprake van de eerder genoemde tijdelijke schaduwligging

C.
- 13x Talesun 270wp Mono
- 1x Growatt 3000mtl
Bij 13 panelen is er geen sprake van de eerder genoemde tijdelijke schaduwligging

Het gaat om een 2-onder-1 kap woning met een tuin op het zuidwesten (+/- 50 graden van het zuiden). De dakhelling is gemeten op zo'n 44%

Het dakplan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4d3P8ez.jpg
de 2 meest rechtse panelen zijn optioneel

Vooralsnog gaat de voorkeur naar optie A, aangezien de 2 extra panelen ruimschoots de lagere wattpiek compenseren. De reden om bij de andere twee niet voor 15 panelen te gaan, heeft met budget te maken. De genoemde combo's hebben ongeveer dezelfde totaalprijs.

Ik heb 2 vrije groepen in de meterkast (betreft een 3x16A aansluiting), waarvan er 1 gebruikt gaat worden voor de Growatt omvormer. De micro-omvormers worden aan een reeds gebruikte groep gekoppeld, waarop doorgaans niet meer dan 200w verbruik is. In de wintermaanden is dit 1200w (ivm elektrisch kacheltje), maar dan enkel wanneer de zon onder is.

Zijn er belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden? Kan ik in mijn situatie beter voor een ander type paneel kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 21:21:

Zijn er belangrijke zaken waar ik rekening mee moet houden? Kan ik in mijn situatie beter voor een ander type paneel kiezen?
Ik zou een hoger Wp paneel nemen, deze bijvoorbeeld:
https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-300wp/
Gewoon 15 stuks

En dan een 2e hands SMA SB XXXX TL-21 van marktplaats halen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Optitrac werkt voortreffelijk met jouw schaduw.

Besparen op 2 panelen, krijg je spijt van.
Dat kan allemaal op 1 mppt ingang. Dan heb je er nog 1 over voor uitbreiding. :)

(ik weet nog eventueel een 2e hands SMA 5000 TL-21 liggen ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
No Hands schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Ja, dat werd vandaag officieel bekend, al het personeel eruit en de deuren dicht.
Wat naar mijn idee niet hoeft te betekenen dat SF niet meer te koop zal zijn hier, maar dat zal binnenkort wel duidelijk worden hoe dat gaat.
Linkje naar de bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
De panelen komen overigens van een handelaar in oa. Occasions. De genoemde JA solar kost een stuk meer dan de door mij genoemde panelen. Daarnaast zou ik dan een overcapaciteit hebben (jaarlijks verbruik ongeveer 2900 a 3000kwh). 15x260 is 3900wp. Daar hou ik dan (dacht ik) zeker 3900x0,85x0,90=2985 van over. Ik vraag me af of die 460kwh overschot genoeg is om de meerprijs terug te verdienen. Hoe lang blijven de energieleveranciers nog uitbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Niemand ervaring met panelen op Zuid onder 90 graden? Schijnen toch ook lekker mee te werken met bewolking en laagstaande zo'n (zeker met optimizers). Ken wel een aantal locaties waar dit toegepast is, in mijn woonplaats Tilburg. Offerte is nu met puur Oost (3100wp) West (2970wp) opstelling, zonder optimizers. Maar zit te dubben over nog eens 990wp op Zuid 90 graden, met optimizers (Hosola). Omvormer staat voorlopig een Hosola 5000mtl voor..

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 25-01-2017 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 23:34:
De panelen komen overigens van een handelaar in oa. Occasions. De genoemde JA solar kost een stuk meer dan de door mij genoemde panelen. Daarnaast zou ik dan een overcapaciteit hebben (jaarlijks verbruik ongeveer 2900 a 3000kwh). 15x260 is 3900wp. Daar hou ik dan (dacht ik) zeker 3900x0,85x0,90=2985 van over. Ik vraag me af of die 460kwh overschot genoeg is om de meerprijs terug te verdienen. Hoe lang blijven de energieleveranciers nog uitbetalen?
Als het winter is, en salderen is over, dan ben je blij met je overcapaciteit en direct verbruik. ;)
Daarom zou ik nooit een installatiegrootte afhangen van jaarverbruik. (maar wel min of meer naar kijken)
In de winter heb je, je opwek het hardst nodig, als salderen ophoudt. Tot die tijd aangebroken is, lekker terug verdienen.

Dus heel het dak volplempen, als de financiele middelen het nu toestaan. (mijn noord ligt al vol)

Al eens gedacht aan een quooker, e-doorstromer, e-boiler, lucht/water warmtepomp, e-kacheltje, infraroodpanelen voor dat kleine beetje overschot wat je nu zou overhouden?

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2017 05:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 02:07:
Dus heel het dak volplempen, als de financiele middelen het nu toestaan. (mijn noord ligt al vol)

Al eens gedacht aan een quooker, e-doorstromer, e-boiler, lucht/water warmtepomp, e-kacheltje, infraroodpanelen voor dat kleine beetje overschot wat je nu zou overhouden?
De financiële middelen laten het niet toe, mocht dat over 10 jaar anders zijn, investeer ik wellicht wèl in betere panelen.

De genoemde dingen heb ik nog niet aan gedacht en denk ook niet dat het er snel komt. Het is een woning uit 1978, welke nu wel geïsoleerd is, maar zeker niet energieneutraal te krijgen is. Ik denk dat er limieten zitten aan wat nog zinvol is. Maar goed ik heb me er dus nooit in verdiept.

Overigens heb ik nog een ouderwetse draaimeter. Ik weet niet of dat het inzicht in overcapaciteit verandert?

De verkoper van de panelen raadde ook het tegenovergestelde aan. Zijn mening was dat de duurdere panelen of panelen met meer capaciteit dan verbruik slechts geldverspilling was. Natuurlijk kan het verbruik wel veranderen, maar ik denk niet dat dat de eerste jaren aan de orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 06:24:
[...]

De financiële middelen laten het niet toe, mocht dat over 10 jaar anders zijn, investeer ik wellicht wèl in betere panelen.

De genoemde dingen heb ik nog niet aan gedacht en denk ook niet dat het er snel komt. Het is een woning uit 1978, welke nu wel geïsoleerd is, maar zeker niet energieneutraal te krijgen is. Ik denk dat er limieten zitten aan wat nog zinvol is. Maar goed ik heb me er dus nooit in verdiept.

Overigens heb ik nog een ouderwetse draaimeter. Ik weet niet of dat het inzicht in overcapaciteit verandert?

De verkoper van de panelen raadde ook het tegenovergestelde aan. Zijn mening was dat de duurdere panelen of panelen met meer capaciteit dan verbruik slechts geldverspilling was. Natuurlijk kan het verbruik wel veranderen, maar ik denk niet dat dat de eerste jaren aan de orde is.
"duurdere" panelen zijn de Panasonic HIT, de BenQ's, de Sunpower's, en (klein beetje ook de LG's)
Daar zie ik ook minder de behoefte aan om die te installeren. Die extra opwek staat niet meer in verhouding wat ze extra kosten.
Overig spul is een "normale" prijs.

Maar jij wil nog goedkoper....Prima.
Ik heb 245 Wp panelen van 3 jaar geleden. Terwijl nu 290 - 300 Wp gangbaar is voor een panel.

Ik saldeerde vorig jaar 1111 kWh terug via de feraris. Dit jaar ruim 2000 kWh overschot.
Maar dat is vandebron Zonnecollectief, zonder gasaansluiting.
Vandebron doet niet moeilijk over een Ferraris. (maar heb wel moeten vechten tegen de netbeheerder om de meter te behouden :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

mrmrmr schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 20:31:
Huiswaardestijging is vaak geclaimd maar voor zover ik weet onbewezen. Het is veel kopers nog onbekend omdat nog maar weinig mensen het hebben, ook al zie je ze wel in het straatbeeld. Ik zou er niet op rekenen tenzij je bijvoorbeeld binnen 3 jaar verkoopt. Reken dan op een afschrijving van 50%.
Je hebt naast waardestijging natuurlijk ook verkoopbaarheid. Het kan best zijn dat het huis niet in waarde stijgt, maar dat de verkoopbaarheid wel omhoog gaat.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 66 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??