Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik ben er ook min of meer uit :)

Het heeft even geduurd maar nu:
18 x Pansonic HIT 295 op plat dak in Oost/West (18 x 295 x 0.80 = 4248 Wp in 2 x 9 strings)
21 x SF-170s op schuin dak Zuid/West (21x170 = 3570 Wp in 3 x 7 of 7 x 3 strings)

De omzetters blijven een uitdaging, maar 2 stuks 3 fase SMA of Fronius zou kunnen voor de SF panelen (hoge string spanning met string van 7 x 112 = 784 VOC en 7 x 87.5 = 612 V max)
Een 4 -5 KW unit zit dan rond de 1500 Euro zo te zien online.
Fronius 300 - 800 V en Nominal input voltage (Udc,r) 595 V
SMA tripower 245-800V en nominal 580 V

Die HIT panelen zijn wat lager qua spanning, maar de string van 9 is wat lang.
VOC = 65.7 (591.3 bij string van 9)
Vmax = 52.7 (474,3 bij string van 9)

Dus daar kom ik op dezelfde soort 3 fase omzetters uit vrees ik.
Aangezien de dak orientatie en de strings verschillend zijn (Oost - 9, West - 9, Zuid/West - 7) gaat dit vast niet op 2 MPP trackers. Dus 2 omzetters en dan 3 MPP trackers gebruiken.

Ik kom dan met SolarEdge niet eens veel duurder uit denk ik: 11 x p405 voor SF en 18 x Pxxx voor de panasonic panelen en een Se7K / SE8K

Ik wilde eerst alleen SF panelen ook op plat dak, maar ik dek daar mijn verbruik niet mee af en het dakvlak op Zuid/Oost kan ik dan nog wel 11 panelen kwijt, maar dat kost me dan min of meer net zo veel als het met de HIT panelen oplossen. Aanzicht huis wordt dan minder verstuurd wat een grote + is bij mijn vrouw..

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 18-01-2017 14:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die ze dan onder garantie komen vervangen ?
Steigertje opbouwen paneel los halen en optimizer erachter verwisselen ?

[ Voor 46% gewijzigd door jacovn op 18-01-2017 14:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:27:
Die ze dan onder garantie komen vervangen ?
Ja, vind je het leuk de installateur weer te zien op je dak?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Als het een geschikte persoon is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jacovn schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:29:
Als het een geschikte persoon is :)
Andre1973 is dat zeker :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vraagje: ik heb een berging aan huis met plat dak en een schuin dak op 2 hoog waar beide potentieel PV op past. Boven heb ik ook een ideale plek in het CV hok voor de benodigde omvormer.

Kan ik dan gewoon een pijpje met draden langs de gevel omhoog laten gaan? Of is dat te gevoelig en/of levert het veel verlies op? De draad zou dan minimaal 3m omhoog en 5,5m opzij moeten gaan om bij het CV hok uit te komen (en schuin over de gevel is natuurlijk spuuglelijk, zit voor de ramen etc).

Of ben ik beter uit met een tweede omvormer? Op het platte dak passen een paneel of 4, schuine dak rond de 10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Pathogen schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:33:
Vraagje: ik heb een berging aan huis met plat dak en een schuin dak op 2 hoog waar beide potentieel PV op past. Boven heb ik ook een ideale plek in het CV hok voor de benodigde omvormer.

Kan ik dan gewoon een pijpje met draden langs de gevel omhoog laten gaan? Of is dat te gevoelig en/of levert het veel verlies op? De draad zou dan minimaal 3m omhoog en 5,5m opzij moeten gaan om bij het CV hok uit te komen (en schuin over de gevel is natuurlijk spuuglelijk, zit voor de ramen etc).

Of ben ik beter uit met een tweede omvormer? Op het platte dak passen een paneel of 4, schuine dak rond de 10.
Gewoon een pijpje met DC bedrading. DC geeft meestal ( spanning is hoger als 240V) minder verlies als AC
1 omvormer is ook altijd goedkoper.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zal rekening met de bestrating aan die kant van het uit huis houden dat er een steiger kan staan qua breedte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:39:
[...]

Ik zal rekening met de bestrating aan die kant van het uit huis houden dat er een steiger kan staan qua breedte :)
En een hoop reserve pannen, en koffie... ;)

Edit:
Je kan ook ieder SF paneel voorzien van een P-405. Misschien hoef je dan minder koffie in huis te halen. ;)
DJKroon in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2017 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
zonder koffie geen PV het dak op. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:41:
[...]

zonder koffie geen PV het dak op. >:)
Wij halen elke keer weer het kofiezet apparaat tevoorschijn, nemen ze zelf hun koffie mee... Kan hij weer ongebruikt in de kast (wij zelf drinken nooit koffie :p)

Ik wil panelen bestellen (of in ieder geval offertes gaan aanvragen)! Het virus is nu echt helemaal aangewakkerd... Maar ik wil ook tot maart wachten, want dan heb ik meer tijd...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik pak er zo maar even eentje uit en het is dus ook niet persoonlijk bedoelt. Tvt, business case... Wat er echt toe doet is dat je (deels) in je eigen energiebehoefte voorziet, dat en een vergroot bewustzijn van je verbruik. Daar zit de echte winst, niet in dom geleuter over investering, afschrijving en rendement.

Natuurlijk snap ik dat het gros van de mensen financieel flink onder de ballen gekieteld moet worden voor ze in beweging komen of er uberhaubt over (willen) nadenken. Maar we willen wel graag allemaal in een groene, ruime en schone omgeving wonen... :/

Als je echt lol wil hebben van je centen is het een no brainer, de lol begint met de eerste teruglevering, je meter terug zien draaien en het dalen van je vaste maandelijkse kosten. Paar jaar later komt het tweede feestje, installatie heeft zichzelf terugverdiend, draait 100% winst* en die investering? Die ben je echt allang weer vergeten...
*eventuele vervangingskosten daargelaten indien deze niet mee zijn genomen in de berekening.

Dat migjes en vele anderen zou enthousiast zijn is omdat het buiten het milieu aspect en wat suffe berekeningen gewoon een machtig mooie hobby is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Wij halen elke keer weer het kofiezet apparaat tevoorschijn, nemen ze zelf hun koffie mee... Kan hij weer ongebruikt in de kast (wij zelf drinken nooit koffie :p)

Ik wil panelen bestellen (of in ieder geval offertes gaan aanvragen)! Het virus is nu echt helemaal aangewakkerd... Maar ik wil ook tot maart wachten, want dan heb ik meer tijd...
o, jee we hebben er weer 1.

https://www.novadic-kentr...n-een-verslavingskliniek/ >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:47:
[...]
Ik pak er zo maar even eentje uit en het is dus ook niet persoonlijk bedoelt. Tvt, business case... Wat er echt toe doet is dat je (deels) in je eigen energiebehoefte voorziet, dat en een vergroot bewustzijn van je verbruik. Daar zit de echte winst, niet in dom geleuter over investering, afschrijving en rendement.

Natuurlijk snap ik dat het gros van de mensen financieel flink onder de ballen gekieteld moet worden voor ze in beweging komen of er uberhaubt over (willen) nadenken. Maar we willen wel graag allemaal in een groene, ruime en schone omgeving wonen... :/

Als je echt lol wil hebben van je centen is het een no brainer, de lol begint met de eerste teruglevering, je meter terug zien draaien en het dalen van je vaste maandelijkse kosten. Paar jaar later komt het tweede feestje, installatie heeft zichzelf terugverdiend, draait 100% winst* en die investering? Die ben je echt allang weer vergeten...
*eventuele vervangingskosten daargelaten indien deze niet mee zijn genomen in de berekening.

Dat migjes en vele anderen zou enthousiast zijn is omdat het buiten het milieu aspect en wat suffe berekeningen gewoon een machtig mooie hobby is. ;)
Ik reageer omdat het ook financieel gewoon klopt .....
Bij mij groeit het aantal panelen (nu 56+6) ook nog .... optimizers (solaredge) aan het sparen voor een stuk met flink schaduw ... panelen liggen al klaar, deels op het dak (6x250wp) en deels in de schuur (3x205Wp + 8x175Wp).... alleen nog een 3 fase SolarEdge omvormer en nog wat losse P250 of P300.
We gaan voor 17500Wp bijna het max op 3x25A ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Vind ik ook het belangrijkst, maar het is wel een dure hobby dus het is zeker niet onbegrijpelijk dat mensen keuzes moeten maken om het betaalbaar te houden. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:40:
[...]

En een hoop reserve pannen, en koffie... ;)

Edit:
Je kan ook ieder SF paneel voorzien van een P-405. Misschien hoef je dan minder koffie in huis te halen. ;)
DJKroon in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Jij moet mensen niet bang praten :)

Dacht ik er eindelijk uit te zijn...

Toch maar die 2 * 3 fase omzetters dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 10:20

backupdevice

Boeh!

[...]

Ieder zijn ding natuurlijk en ja, ik heb mijn panelen niet alleen voor de financien gekocht. Ik heb twee kleine kinderen die we zeker duurzaamheid willen bijbrengen en dat was 1 van de redenen. Zelf je stroom opleveren was inderdaad het uitgangspunt.

Maar laat ik het verduidelijken met mijn situatie. Wij verbruiken 3300kWh per jaar. Mijn dak ligt op het ZO met schaduw 's-ochtends in de zomer tot 11 uur in de winter.

Alle aanbieders kwamen begrijpelijk met SE. Want SE is daar een goede oplossing voor. Er werd mij het volgende aanboden met SE;

12 x 285 panelen = 3420kWh om die 3300 met SE te coveren. Prijs was Euro 1.25 per WP

Die Micro converters zouden mij 50 Incl BTW kosten. = 600 Euro. SE geeft zelf aan dat de SE oplossing MAX25% meer opbrengst zou generen in schaduw gevallen in vergelijking met een "normale' oplossing.

Ik heb toen een offerte gekregen voor een normale oplossing.

16 x 275WP panelen
Goodwe 4200 omvormer.

Prijs 1.01 per WP

In dat geval ben ik goedkoper uit en heb als het goed is dezelfde opbrengst als met SE of meer.

Als je naar die nummers kijkt dan zou iedereen even achter zijn oren krabben toch? Zelfs de meest verstokte groene man/vrouw.

(Tweakers daargelaten want die krijgen een natte droom van de uitlees mogelijkheden van de SE ;) )

Moraal van mijn betoog is dat SE niet altijd de oplossing met schaduw hoeft te zijn. Het kigt eraan wanneer en hoeveel.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 18-01-2017 15:05 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:56:
[...]

Vind ik ook het belangrijkst, maar het is wel een dure hobby dus het is zeker niet onbegrijpelijk dat mensen keuzes moeten maken om het betaalbaar te houden. ;)
wel nee jo, is helemaal geen dure hobby.
(ik zit nu op de 8k€, maar allang een 4k€ bespaart.
ik zit nu even hoog van wegen de warmte pomp(3k€), maar ook die gaat erg veel opleveren.
ik verwacht volgend jaar een ruime 1,2k€ te besparen. >:)
maar de investering kan wel pittig zijn, doe het niet voor niets in stapjes. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:59:
[...]

Jij moet mensen niet bang praten :)

Dacht ik er eindelijk uit te zijn...

Toch maar die 2 * 3 fase omzetters dan ?
Het is niet bang praten, maar gewoon een waarschuwing. Het zal vast goed lopen, maar ook niet vreemd staan te kijken als het een keer fout gaat.

Je hebt een moeilijke constructie qua stringverdeling op het dak. En daar hebben we het al vaak over gehad. ;)
Nu ga je weer kiezen voor HIT+SF panelen. Ik dacht dat het met SF gewoon op 1x 3-fase omvormer kon.
Kwestie van de strings even lang maken en ongelijke strings combineren en verdelen over 2x mppt ingang.

Maar nu met de HIT panelen erbij, ben ik het overzicht weer even kwijt.
Met alle respect, is dat geen verzoek tot meer informatie. Want ik zit nu niet in Nederland voor het werk. (reeds bedtijd hier)
En de vraag is of ik er op het moment tijd voor vrij kan maken. :>

Met 2 verschillende soorten panelen is dan misschien een 3-fase SE wel de betere keuze.
2x SMA 3-fase is ook niet goedkoop.
2x SMA 1-fase is dan weer wel te doen. (maar ik kijk ook altijd op markplaats)

Edit:
Maar dit kan toch nog steeds op een 3-fase SMA of Fronius?
18 x Pansonic HIT 295 op plat dak in Oost/West (18 x 295 x 0.80 = 4248 Wp in 9 x 2 strings) mppt1
21 x SF-170s op schuin dak Zuid/West (21x170 = 3570 Wp in 3 x 7 of 7 x 3 strings) mppt2
Maar aan optitrac (schaduwmanagement) heb je niks, vanwege parallel strings, mocht je dat nodig hebben.
En dat is met name het geval met de mono HIT panelen

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2017 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

lol, ik zat we wat zorgen te maken om mijn NO 13 graden paneeltjes, ze doen zo weinig. Toch maar even opgezocht en de zon stijgt maar tot 18 graden max nu ... dan klopt het wel want liggen ze de hele dag in de schaduw van zichzelf ... 8)7 :o

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:03:
[...]

ik zit nu even hoog van wegen de warmte pomp(3k€), maar ook die gaat erg veel opleveren.
maar de investering kan wel pittig zijn, doe het niet voor niets in stapjes. ;) )
Het is een dure hobby als je zo'n persoon bent die ergens instapt en dan gelijk het beste van het beste en het meeste van het meeste wil. Wij hadden gelijk veel meer kunnen leggen, maar ik wilde eerst een beetje de kat uit de boom kijken. Dus eerst maar zo'n "standaard pakket" (voor Groninger begrippen :p) van rond de 4000 euro ex BTW.
Afgelopen jaar een vol jaar gedraaid (ok, het eerste jaar miste 27 dagen :p), en weet ik hoe leuk ik het vind om met die data te spelen. Dus daarom dit jaar nog maar een paar panelen erbij (de belangrijkste reden: zodat ik een omvormer kan kopen die van zichzelf logging heeft!).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:03:
[...]

Ik bedoel inderdaad de investering. Als je dat rond hebt is het een mooie manier om geld te besparen.
Warmtepomp klinkt ook heel interessant (mijn oom doet dat ook zo; die heeft 50 panelen op z'n dak) maar ik ben een beetje bang dat ik daarvoor niet genoeg zou kunnen opwekken. Eventueel als ik de schuur zou meetellen, maar het dak daarvan ligt langer in de schaduw dan het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:04:
[...]

Het is niet bang praten, maar gewoon een waarschuwing. Het zal vast goed lopen, maar ook niet vreemd staan te kijken als het een keer fout gaat.

Je hebt een moeilijke constructie qua stringverdeling op het dak. En daar hebben we het al vaak over gehad. ;)
Nu ga je weer kiezen voor HIT+SF panelen. Ik dacht dat het met SF gewoon op 1x 3-fase omvormer kon.
Kwestie van de strings even lang maken en ongelijke strings combineren en verdelen over 2x mppt ingang.

Maar nu met de HIT panelen erbij, ben ik het overzicht weer even kwijt.
Met alle respect, is dat geen verzoek tot meer informatie. Want ik zit nu niet in Nederland voor het werk. (reeds bedtijd hier)
En de vraag is of ik er op het moment tijd voor vrij kan maken. :>

Met 2 verschillende soorten panelen is dan misschien een 3-fase SE wel de betere keuze.
2x SMA 3-fase is ook niet goedkoop.
2x SMA 1-fase is dan weer wel te doen. (maar ik kijk ook altijd op markplaats)
Ja bedankt voor alle dingen die je voor mij hebt gedaan.

Voorkant dak met panelen wil mijn vrouw toch liever niet. Redenatie voor was dat ik dan als ik toch verbruik niet af dek het maar beter goed kan doen en meer opwekken op plat dak omdat ik daar geen schaduw heb.

Voorzijde dakvlak groeien met tijd 22m hoge bomen op 10 meter afstand voor. Die gaan me aan eind ook plagen op mijn plat dak, maar dan zie ik wel weer.

Kosten voor SF panelen op dat voorste dakvlak en installatie kosten erbij dekken de meerprijs naar die HIT panelen ongeveer. Dus i.p.v. 21 x 170 + 11 x 170 (5440) nu vervangen door 18 x 295 (5310)

Ik had liever eerst alleen plat dak met SF gedaan vanwege de kosten. Maar om nu zaken te gaan vervangen binnen korte tijd is ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
Man, man, man..

Wat kan er een gigantisch verschil in prijs zitten als ik aan geef wat de bedoeling is. En dan zijn de aanbieders hier thuis geweest.

Aanbieder 1: 18x 300Wp (8x Oost en 10X West): LG met Enphase systeem: bijna €9500,- exclusief BTW. Dus 5400Wp.
Aanbieder 2: 14x 330Wp + 6 x280Wp (verdeeld over Oost en West) met Hosola 5000MTL: net geen €6000,- exclusief BTW. Dat is 6300Wp. Ook mono all-black panelen met 12 jaar garantie.

HomaarSola lijkt wel een OK omvormer te zijn. 10 jaar garantie? Eens kijken of ze nog bestaan na 10 jaar..

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 18-01-2017 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:35
Ik ben momenteel ook druk me offertes aanvragen, en de prijzen zijn inderdaad nogal uiteenlopend.
Sommigen durven bijna het dubbele te vragen voor het zelfde systeem.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Het is niet hetzelfde wat er aangeboden is. Maar het gaat mij om het resultaat. Sta perplex van de verschillende invalshoeken en bij behorende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Continuing story datalek omvormers. Maarten Corpeleijn, werkzaam in de huursector, heeft e.e.a. op een rijtje gezet. Wordt vast vervolgd...

http://www.zonnighuren.nl...evens-huurders-op-straat/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:34:
Het is niet hetzelfde wat er aangeboden is. Maar het gaat mij om het resultaat. Sta perplex van de verschillende invalshoeken en bij behorende prijzen.
Ik hoopte daar enerzijds eigenlijk op, verschillende ideeën, om dan het beste te kunnen kiezen. Maarja ik schiet mezelf dan wel in de voet, want ik kan nooit beslissen. :+
Ik blijf richting de micro-omvormers leunen maarja, is dat niet straks de niche-oplossing die helemaal van de markt verdwijnt? Na een hoop zoeken zijn de meningen erg verdeeld lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:34:
Iedereen wilt eraan verdienen :), daarom kiezen ze vaak voor een "gemakkelijke oplossing".
Gelukkig hebben de meeste mensen hier (migjes Auitjdehaag Paul1973) hier genoeg verstand van om het vaak efficienter te doen voor minder.

Zelf na wikken en meten en meten en negeren van 30cm van de buurman afzitten :X gekozen voor de 300wp JA solar panenelen x 12 op het dak :P.

Nu lees ik veel mensen over de fronius omvormer maar zijn deze wel stil?
Komt op zolder te hangen en wil zo min mogelijk geluid ervan, bij opstarten ok ;) maar niet hele dag piepend geluid.

of kan ik beter gaan voor een http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html en dan 6 panelen op de mppt doen met optitrack aan voor dakkapel?

Of toch een goedkopere http://shop.winkelman-zon...aar-en-interne-wifi-.html :P.

[ Voor 8% gewijzigd door wetsteyn op 18-01-2017 19:07 ]

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Als je wisselend schaduw hebt zijn de micro omvormers of SE optimizers een mooie (maar dure) oplossing. Meestal zijn ze echter de investering, in mijn optiek, niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:01:[
Een bijkomend voordeel van optimizers is de gedetailleerde individuele logging, je zal snel probleem panelen zien die je anders pas na een paar jaar vind (of nooit). Dat is lastig in TvT uit te drukken.
Naast de logging per paneel (die ik ook een behoorlijk pluspunt vind) is er ook nog een stukje veiligheid. Als je een solaredge omvormer uitzet, dan gaat de DC-spanning van de kabel tussen de optimizers en je omvormer af (SafeDC noemen ze dat). Daardoor kun je veilig werken aan de installatie.

Dat SafeDC schijnt ook geactiveerd te worden als de omvormer fouten in je DC-bekabeling detecteert (zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=izpP7ejALkk voor een demo-filmpje met vlambogen die met optimizers niet tot vlambogen leiden). Filmpje van de makers, dus er moet vast een paar korrels zout bij. Er zijn vast ook situaties waar het niet werkt, maar qua concept vind ik het wel mooi.

Aangezien DC-spanning best een beetje tricky is en vrij hoog op kan lopen bij zonnepanelen vind ik het persoonlijk een prettig idee dat als er over een jaar of 10 een of andere vogel of muis half door de kabels heen vreet of een connector wat losgetrild raakt de boel veilig(er) uit gaat.

Ook dat laat zich niet in TvT uitdrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Van de week werd er hier gevraagd naar een prijsindicatie voor grotere PV installaties, nu kreeg ik vandaag een folder in de bus met precies zo'n tabelletje. Zie hieronder: (geen aandelen/belangen/reclame, enkel ter info)

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/lhs8ymjzb/IMG_20170118_191537.jpg

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
ocaj schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:17:
[...]

Naast de logging per paneel (die ik ook een behoorlijk pluspunt vind) is er ook nog een stukje veiligheid. Als je een solaredge omvormer uitzet, dan gaat de DC-spanning van de kabel tussen de optimizers en je omvormer af (SafeDC noemen ze dat). Daardoor kun je veilig werken aan de installatie.

Dat SafeDC schijnt ook geactiveerd te worden als de omvormer fouten in je DC-bekabeling detecteert (zie bijv https://www.youtube.com/watch?v=izpP7ejALkk voor een demo-filmpje met vlambogen die met optimizers niet tot vlambogen leiden). Filmpje van de makers, dus er moet vast een paar korrels zout bij. Er zijn vast ook situaties waar het niet werkt, maar qua concept vind ik het wel mooi.

Aangezien DC-spanning best een beetje tricky is en vrij hoog op kan lopen bij zonnepanelen vind ik het persoonlijk een prettig idee dat als er over een jaar of 10 een of andere vogel of muis half door de kabels heen vreet of een connector wat losgetrild raakt de boel veilig(er) uit gaat.

Ook dat laat zich niet in TvT uitdrukken...
aha een probleem zoeken bij een oplossing

als je omvormerin huis uitzet, is de stroom door je panelen nagenoeg nul, bij het verbreken zal dit een kleine vonk geven.
Wie trekt de verbinding zo tergend langzaam van elkaar ?.
micro-omvormers / optimizers is een mooi oplossing voor schaduw en andere probleem daken, daarbuiten zou ik ze nooit toepassen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Maar wat zou de gang van zaken zijn in een situatie waarbij je in het begin (in mijn geval, groot leeg vlak met bouwkavels) geen (hoge) huizen nabij hebt en/of bomen.
Je dan kiest voor een installatie zonder optimizers/micro-omvormers, maar dat na x jaar er toch een gebouw een stuk hoger wordt gebouwd of wat hoge bomen zijn bijgekomen die voor schaduw zorgen?

Dan pas optimizers zetten? (kan dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kun je panelen met dezelfde cellen van 60 stuks en 72 stuks per paneel samenvoegen op 1 string zonder verlies?

Gaan de panelen met 72 cellen zich niet gedragen als die van 60 cellen in 1 string?

Zie offerte:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zznatg.png

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2017 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

habbekrats schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:27:
[...]

als je omvormerin huis uitzet, is de stroom door je panelen nagenoeg nul, bij het verbreken zal dit een kleine vonk geven.
micro-omvormers / optimizers is een mooi oplossing voor schaduw en andere probleem daken, daarbuiten zou ik ze nooit toepassen.
je omgezette stroom is dan 0, maar dat wil niet zeggen dat alles spanning en stroomloos is.
Het vermogen komt dan (nog) niet vrij, maar zit er wel degelijk in!

Ik heb maar 1,5 kW op me dak liggen, maar ook dat kan beste klap op je dak geven als dat fout gaat, dit heb je immers niet altijd in de hand.
(isolatiefout, kabelbeschadiging, natte vogel, water in rare hoeken etc)

Vergeet niet dat als er is overdag brand ontstaat, de brandweer mag weigeren je huis te blussen ivm zonnepanelen op het dak.
Deze mensen willen ook weer veilig thuis komen.

Dit was voor mij een reden om SafeDC te nemen (en de schaduw, modulaire opbouw en het mooie solaredge, gewoon goed spul mag een paar centen kosten).

Vergis je niet in gelijkstroom, het zijn geen 2 penlite's die je op je dak hebt liggen.
Kijk maar naar de samsung accu's :+ :P

[ Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 19-01-2017 00:57 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:01:
Als je wisselend schaduw hebt zijn de micro omvormers of SE optimizers een mooie (maar dure) oplossing. Meestal zijn ze echter de investering, in mijn optiek, niet waard.
Ik heb vanochtend met de tekeningen van ons huis en van de buren huis opnieuw een schaduw overzicht gemaakt. Waar ik eerst uit was gegaan dat de dakhoogte gelijk was, lijkt er nu helaas toch dik 80 cm tussen te zitten. Ergo de schaduw lijn komt hoger over dakvlak.

schaduw over zuid west dak

Ik heb de tijd in het jaar een kleur gegeven.

Rood = de baan van de zon als hij op 21 december op 14.3 graden staat (om en nabij uiteraard)
Blauw = de baan van de zon op 21 maart en 21 september op 37 graden staat
Groen = de baan van de zon op april en augustus als de baan boven de 45 graden komt.
(alle waardes als zon op hoogste punt staat om iets over 12 gecompenseerd voor tijd vlak zo goed als het snel ging)
Dus in mei, juni en July geen schaduw en daarom heen steeds hoger komende schaduw.
De 3 hoeken staan er om aan te geven WAT de schaduw is uiteraard..Het is een aantal panelen tegelijk (afhankelijk hoe hoog de schaduw komt tot 7 tegelijk)

Ik denk maar dat ik inderdaad SolarEdge moet gaan nemen als ik op zit dakvlak nog wat wil..
Er kan overigens zon tussen 11:00-19:00 op het dakvlak vallen. (geschat met de omgevings tekening)

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 19-01-2017 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
DJKroon schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:52:
[...]

je omgezette stroom is dan 0, maar dat wil niet zeggen dat alles spanning en stroomloos is.
Het vermogen komt dan (nog) niet vrij, maar zit er wel degelijk in!

Ik heb maar 1,5 kW op me dak liggen, maar ook dat kan beste klap op je dak geven als dat fout gaat, dit heb je immers niet altijd in de hand.
(isolatiefout, kabelbeschadiging, natte vogel, water in rare hoeken etc)

Vergeet niet dat als er is overdag brand ontstaat, de brandweer mag weigeren je huis te blussen ivm zonnepanelen op het dak.
Deze mensen willen ook weer veilig thuis komen.

Dit was voor mij een reden om SafeDC te nemen (en de schaduw, modulaire opbouw en het mooie solaredge, gewoon goed spul mag een paar centen kosten).

Vergis je niet in gelijkstroom, het zijn geen 2 penlite's die je op je dak hebt liggen.
Kijk maar naar de samsung accu's :+ :P
De brandweer mag weigeren je huis te blussen? Waar staat dat beschreven?
En hoe weet de brandweer dan dat jij SafeDc hebt zodat ze jouw huis wel blussen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
No Hands schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 07:50:
[...]

En hoe weet de brandweer dan dat jij SafeDc hebt zodat ze jouw huis wel blussen?
Bij Solaredge staat wel een en ander voor USA en Duitsland: http://www.solaredge.com/...re_safety_white_paper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:57:
Kun je panelen met dezelfde cellen van 60 stuks en 72 stuks per paneel samenvoegen op 1 string zonder verlies?

Gaan de panelen met 72 cellen zich niet gedragen als die van 60 cellen in 1 string?
Zie offerte:
[afbeelding]
Dezelfde (diameter) cellen geven dezelfde stroom. Dus ja je kan panelen met dezelfde cellen in serie zetten.
Het aantal cellen bepaald alleen de spanning.

Ik heb 175, 205 en 250 Wp panelen in serie staan, ze hebben dezelfde cellen.
Hierdoor kan je mooi vlakken vullen als de de maten niet zo goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:49:
[...]

Dezelfde (diameter) cellen geven dezelfde stroom. Dus ja je kan panelen met dezelfde cellen in serie zetten.
Het aantal cellen bepaald alleen de spanning.

Ik heb 175, 205 en 250 Wp panelen in serie staan, ze hebben dezelfde cellen.
Hierdoor kan je mooi vlakken vullen als de de maten niet zo goed uitkomen.
Dat is hier inderdaad het geval. Hoe ik ook ga schuiven en passen op het daklvak, meer als 10 panelen krijgt niemand er op. Maar heb wel de mogelijkheid om panelen van 2x1 meter (circa) op sommige plaatsen te leggen ipv de 'standaard' afmeting. Waardoor het echt lekker vol ligt.

Thnx! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:27:

Ik vind dat je - net zoals DJKroon ook al aangeeft - nogal makkelijk heenstapt over de risico's van DC-spanning.

Als je een normale stringomvormer uitzet loopt er inderdaad geen stroom meer, maar de volledige DC-spanning staat dan nog gewoon op je kabels !

DC-spanning wordt vanaf 50-100 Volt als gevaarlijk beschouwd. Een hele string zit vaak in veelvouden hiervan.
Toen mijn zonnepanelen geplaatst werden viel het me al op dat de installateur voortdurend de panelen met de achterkant richting de zon neerzette toen hij ze van de auto naar de steiger bracht. Desgevraagd deed hij dat inderdaad bewust aangezien ik panelen met een Voc van 68Volt heb.

Als alles net geïnstalleerd is, dan is alles hoogstwaarschijnlijk prima in orde, maar mocht er na een jaar of 10 een kabel slijten of een stekkertje langzaam losgetrild zijn, dan vind ik het wel degelijk een prettig gevoel dat dat niet direct tot gevaarlijke situaties en/of brand kan leiden.

Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar voor mij heeft dat een toegevoegde waarde die niet in geld uit te drukken is.

Wat ik op dit forum geleerd heb is dat het niet zoveel uitmaakt wat je uitgeeft, je verdient het eigenlijk altijd terug. Of dat nou een jaar eerder of later is boeit mij persoonlijk niet zo.
Ik heb liever gewoon alles netjes op orde en iets robuuster zodat het langdurig probleemloos op mijn dak kan blijven liggen en geef daar graag wat extra aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

[...]

Ik heb op mijn meterkast een sticker met de aanduiding Solaredge SafeDC off=off.

Maar je leest regelmatig dat de brandweer niet is gaan blussen omdat de elektra nog niet afgeschakeld is.

Het eerste wat de brandweer doet is de gaskraan en hoofdschakelaar uit voordat ze gaan blussen (standaard procedure).
Me oude chef was brandweerman en heeft dat gezegt.
Maar is ook wel logisch als je daar bij nadenkt.

Ik zeg verder niet dat je het moet nemen, maar ik wou vooral reageren op een probleem zoeken bij een oplossing, you get it?

In mijn ogen een serieus probleem.
Mensen denken vaak niet na als er een calamiteit ontstaat, hierin ontstaan juist gevaarlijke situatie's met bijbehorende gevolgen.

In mijn werk keuren collega's gasleidingen of ze voldoen aan de wetgeving.
Vaak komen zij tegen dat er geen sleutel aanwezig is om de gaskast te open om in geval van calamiteit af te kunnen sluiten.
Dit is gewoon een dikke afkeur!

En laat het de verzekering maar niet weten dat je de sleutel niet kon vinden en dat daardoor je gebouw door een gaslek ontploft is.
Dat wordt heeel moeilijk centen krijgen van de verzekering.

En in geval van elektra is dat hetzelfde, risicovermindering.

[ Voor 37% gewijzigd door DJKroon op 19-01-2017 11:12 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:25:
[...]

Ik bedoel inderdaad de investering. Als je dat rond hebt is het een mooie manier om geld te besparen.
Warmtepomp klinkt ook heel interessant (mijn oom doet dat ook zo; die heeft 50 panelen op z'n dak) maar ik ben een beetje bang dat ik daarvoor niet genoeg zou kunnen opwekken. Eventueel als ik de schuur zou meetellen, maar het dak daarvan ligt langer in de schaduw dan het huis.
het is eigenlijk simpel.
doe je niks, dan betaal je elke maand voor elektra.
laten we zeggen 50€, dat 12x per jaar dus een 600€ dat 10 jaar lang, dan is het 6k€.

doe je wel iets, dan heb je dus eigenlijk 6k€ te besteden.
en daar doe je met gemak (zelfs met de duurste panelen) je hele gebruik mee afdekken.
helaas is dat wel investeren, en dat moet je maar kunnen.
maar als je een beetje verstandig bent, en een huis bezit dan behoor je eigenlijk dat bedrag al op je spaar rekening te hebben volgens het nibud.

bereken hier wat je zou moeten hebben:
https://www.nibud.nl/consumenten/bufferberekenaar/

die buffer hebben is belangrijk(ik raad het te zeerste aan.) maar die mag gerust een keer gebruikt worden om de investering te doen in b.v. PV of warmtepomp.
een beetje risico lopen is niet erg, maar vul de buffer wel weer naderhand aan.
dus als je alles in orde hebt, dan hoef je er niet eens voor te lenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
migjes schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:08:
[...]

het is eigenlijk simpel.
doe je niks, dan betaal je elke maand voor elektra.
laten we zeggen 50€, dat 12x per jaar dus een 600€ dat 10 jaar lang, dan is het 6k€.

doe je wel iets, dan heb je dus eigenlijk 6k€ te besteden.
en daar doe je met gemak (zelfs met de duurste panelen) je hele gebruik mee afdekken.
helaas is dat wel investeren, en dat moet je maar kunnen.
maar als je een beetje verstandig bent, en een huis bezit dan behoor je eigenlijk dat bedrag al op je spaar rekening te hebben volgens het nibud.

bereken hier wat je zou moeten hebben:
https://www.nibud.nl/consumenten/bufferberekenaar/

die buffer hebben is belangrijk(ik raad het te zeerste aan.) maar die mag gerust een keer gebruikt worden om de investering te doen in b.v. PV of warmtepomp.
een beetje risico lopen is niet erg, maar vul de buffer wel weer naderhand aan.
dus als je alles in orde hebt, dan hoef je er niet eens voor te lenen. ;)
Misschien moet ik er ook niet teveel over nadenken dan, hehe. Het zal onder de streep ook wel niet zo heel veel uitmaken. Ik hoef er niet voor te lenen ofzo, het geld staat ervoor opzij. Maar ik krijg van jouw berichten weer twijfel omdat wat men aanbiedt waarschijnlijk overkill is: niet elk paneel moet een eigen micro-omvormer hebben, ik heb in principe te maken met 3 rijen van 3 of 4 panelen die gedurende de dag al dan niet wat schaduwwerking hebben, maar dan wel "recht": elk paneel op zo'n rij heeft dan dezelfde schaduwwerking want die komt van het huis zelf alleen ivp een los object ergens.
Aan de andere kant heb ik het geld toch opzij staan dus het betekent hooguit een langere terugverdientijd, maar dát is niet het belangrijkst. Ik vnid per paneel kunnen zien hoe 'ie het doet wel heel interessant. Dan ben ik een beetje gebonden aan de micro-omvormers of SolarEdge met optimizers toch?

Maar over het lenen: ik bedoelde dat hypothetisch. Als je na ~7 jaar je investering terughebt is het rendement 0, maar als je dan nog eens 7 jaar later je setup weer hebt terugverdient zit je op een rendement van 100%, aangenomen dat je geen kosten tussendoor hebt gehad. En of dat nou 6,5 of 7 jaar is, ach. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cyphax schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:15:
[...]

Misschien moet ik er ook niet teveel over nadenken dan, hehe. Het zal onder de streep ook wel niet zo heel veel uitmaken. Ik hoef er niet voor te lenen ofzo, het geld staat ervoor opzij. Maar ik krijg van jouw berichten weer twijfel omdat wat men aanbiedt waarschijnlijk overkill is: niet elk paneel moet een eigen micro-omvormer hebben, ik heb in principe te maken met 3 rijen van 3 of 4 panelen die gedurende de dag al dan niet wat schaduwwerking hebben, maar dan wel "recht": elk paneel op zo'n rij heeft dan dezelfde schaduwwerking want die komt van het huis zelf alleen ivp een los object ergens.
Aan de andere kant heb ik het geld toch opzij staan dus het betekent hooguit een langere terugverdientijd, maar dát is niet het belangrijkst. Ik vnid per paneel kunnen zien hoe 'ie het doet wel heel interessant. Dan ben ik een beetje gebonden aan de micro-omvormers of SolarEdge met optimizers toch?
eigenlijk moet je er ook niet teveel over nadenken en gewoon doen. ;)

minder gelul,
meer dak gevul. >:)

jep, als je dat echt belangrijk vind om te zien wat het per paneel doet.
en je hebt daar extra geld voor over, gewoon doen.
(check ook even tigo als oplossing, is ook wel leuk)

elk pv systeem lever meer op als dakpannen. >:)
Maar over het lenen: ik bedoelde dat hypothetisch. Als je na ~7 jaar je investering terughebt is het rendement 0, maar als je dan nog eens 7 jaar later je setup weer hebt terugverdient zit je op een rendement van 100%, aangenomen dat je geen kosten tussendoor hebt gehad. En of dat nou 6,5 of 7 jaar is, ach. :)
je moet soms met mensen ook oppassen, sommige hebben wel een heel groot gat in hun hand.
en eigenlijk is PV zo goedkoop, als je een huis hebt dan behoor je het zo te kunnen betalen zonder te hoeven lenen. moet je er wel voor lenen, dan is er al iets goed fout met je financiële huishouden en geen PV set kan dat oplossen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

DJKroon schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb op mijn meterkast een sticker met de aanduiding Solaredge SafeDC off=off.

Maar je leest regelmatig dat de brandweer niet is gaan blussen omdat de elektra nog niet afgeschakeld is.

Het eerste wat de brandweer doet is de gaskraan en hoofdschakelaar uit voordat ze gaan blussen (standaard procedure).
Me oude chef was brandweerman en heeft dat gezegt.
Maar is ook wel logisch als je daar bij nadenkt.
[gas.]
En in geval van elektra is dat hetzelfde, risicovermindering.
Inderdaad, je moet een acceptabel risiconiveau hebben.
Bij elektra en gas speelt mee dat bij blussen eenvoudig kortsluiting kan ontstaan in lasdozen of de meterkast zelf, waarna er een nieuwe brand kan ontstaan.

Bij zonnepanelen is dat risico kleiner, zonder zekering kom je maximaal aan Isc van de panelen en al het aansluitmateriaal is IP65 (hoewel dat bij brand natuurlijk niet gegarandeerd is :))

Overigens kan een SF paneel in z'n eentje al 2A bij 80V leveren, is dat veilig genoeg?

Ik bestrijd niet dat een SE/micro/optimizer systeem veiliger is, maar wel dat een stringsysteem zo onveilig is dat het niet geblust kan worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Proton_ schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, je moet een acceptabel risiconiveau hebben.
Bij elektra en gas speelt mee dat bij blussen eenvoudig kortsluiting kan ontstaan in lasdozen of de meterkast zelf, waarna er een nieuwe brand kan ontstaan.

Bij zonnepanelen is dat risico kleiner, zonder zekering kom je maximaal aan Isc van de panelen en al het aansluitmateriaal is IP65 (hoewel dat bij brand natuurlijk niet gegarandeerd is :))

Overigens kan een SF paneel in z'n eentje al 2A bij 80V leveren, is dat veilig genoeg?

Ik bestrijd niet dat een SE/micro/optimizer systeem veiliger is, maar wel dat een stringsysteem zo onveilig is dat het niet geblust kan worden.
Opzich heb je daar wel gelijk in.
Het hangt ook af met welke spanningen en stroom er door je installatie gaan.
Maar de brandweer weet niet wat er precies ligt, 1 fase of 3 fase omvormer is toch wel een verschil.

Alles onder de 120 volt gelijkstroom wordt gezien als relatief veilig.
Dus SF paneel ook (en is maar maximaal 170 watt).
Maar met bijvoorbeeld 3 fase string zit je al snel op 750 volt (en 5kw+), dan zou ik wel achter me oor krabben als brandweer zijnde.

Uiteindelijk moet de brandweer zelf beslissen wat ze doen, maar kijk niet raar op als ze besluiten het gecontroleerd uit te laten branden.

Daarom is registratie van je zonnepaneelinstallatie belangerijk, niet alleen voor de netbeheerders om je een slimme meter aan te praten, maar deze info komt ook bij de brandweer terecht (die hebben een plattegrond van het gebouw/omgeving met technische details in een tablet).

Ik wil die risico niet lopen en daarom heb ik diverse maatregelen genomen bij het verbouwen van mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Niet en er is (volgens mij) een groot gebrek aan kennis hoe om te gaan met dergelijke situaties. Vorig jaar bijv. nog bij een gecrashte Tesla kon de bestuurder niet ontzet worden omdat men bang was voor gevaarlijke situaties ivm gelijkstroom en (beschadigde) accu's.

Voor elke hulpverlener geldt, bij twijfel niet doen. Eigen veiligheid is belangrijker en heel eerlijk? Al plakt men levensgroot een sticker op de voordeur dat een aanwezig systeem voorzien is van SafeDc... Bij brand of andere calamiteiten gedragen systemen zich gewoon anders cq onvoorspelbaar en zonder gedegen kennis hoe hiermee om te gaan zou dat (bij mij althans) eerder bellen doen rinkelen dan dat ik met een veilig gevoel voorzien van brandslang en/of hulpverlenerskoffertje naar binnen zou stappen. Laat staan dat iemand zonder specifieke kennis dat doet, die ziet panelen op het dak en denkt dank je de koekkoek. :+

Zoals habbekrats aangaf is dit een beetje een probleem zoeken bij een oplossing. SafeDc werkt op paneelniveau maar wel in serie wat dus betekent dat tot het misgaat gewoon de volle DC spanning en stroom blijft staan op het systeem tot de netspanning wegvalt en/of de optimizer/omvormer afschakelt maar dat is bij stringomvormers niet anders. In het geval van doorgeknaagde kabels en vonkvorming zullen beiden er met een DC (isolation) fault uitspringen en dus de DC kring onderbreken. Daar is het filmpje imho misleidend in maar buiten dat, in beide situaties zie je vonkvorming en buiten dat dit dus niet volledig te voorkomen is in bepaalde gevallen kan 1 vonkje al voldoende zijn, ook bij een SE systeem. ;)

Neem een SE systeem dan ook voor het extra rendement, schaduwmanagement of de uitleesmogelijkheden. Als veiligheid en angst voor vonkvorming en hoge gelijkspanning erg diep zit dan zit je bij SE dus ook niet goed, pas dan micro omvormers per pane(e)l(en) toe. Hierbij levert elke omvormer direct per 1 of 2 panelen terug aan het net en dat lijkt me een stuk veiliger. Geen hoge DC spanning (<120V) en deze schakelen bij fouten ook af per paneel maar itt SE zijn deze panelen technisch gezien wel volledig fysiek gescheiden van elkaar. Kans op vonkvorming bij slecht contact is overigens ook in dit geval nog steeds aanwezig.

Overigens wel een goed punt, ik vond dit soort filmpjes altijd quatsch maar het appelleert dus wel aan een (imho vals) gevoel van veiligheid. Beter kijk je dan naar zwakke punten in de hele installatie en spendeer je je geld daar aan. Een brandvertragende dakdoorvoer bijv. (gaat vaak door hout heen) of andere makkelijk brandbare materialen in de omgeving van DC voerende kabels en omvormer. Zo ben ik al eens een omvormer tegengekomen waar de eigenaar een stapel bordspelletjes op de ventilatie sleuven had liggen. 8)7

Brengt me op een ander punt, brand ontstaat vrijwel altijd door menselijk falen en tegen het onbenul van het individu helpt geen enkel systeem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik ben nog bezig met opvragen van meerdere offertes en krijg net van 1 aanbieder te horen dat ie begrepen heeft dat SF zich uit de nederlandse markt terug trekt...?

Anyways, iemand ervaring met Trina 275wp mono full black panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

RUFFNECK schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:45:

Yep , ikke. Wat wil je weten? Hier doen ze het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

backupdevice schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:02:
[...]

Yep , ikke. Wat wil je weten? Hier doen ze het :+
:) Ze doen wat ze moeten doen neem ik aan? Hoe ziet jouw setup er verder uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

RUFFNECK schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:04:
[...]

:) Ze doen wat ze moeten doen neem ik aan? Hoe ziet jouw setup er verder uit dan?
16 Panelen op een Goodwe 4200. In de winter schaduw tot een uur of 11. Hoogste piek vandaag 2890W. Ik heb ze pas sinds afgelopen Oktober.

Kan er dus nog niet veel over zeggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 19-01-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ok, begrijpelijk. Ik begrijp dat ze al best lang bestaan, dus zal wel goed zitten. Tis dat bepaalde merken meer benoemd worden in dit topic, vandaar ik even vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ik ben nog bezig met opvragen van meerdere offertes en krijg net van 1 aanbieder te horen dat ie begrepen heeft dat SF zich uit de nederlandse markt terug trekt...?

ze trekken zich niet speciaal uit de Nederlandse markt, ze gaan eerder gewoon stoppen met de gehele productie.
ze maken eigenlijk dunne film panelen, maar de concurrentie van mono is zo groot daar kunnen ze niet tegen op ben ik bang.

mono is op het moment goedkoper aan het worden dan SF, ongeveer 10%.
leuk dat SF een 10% extra doet per Wp, maar dat is wel tegen een inlevering in Wp/m2 van een +10%.
en SF is niet handig voor echt grote setup's zitten helaas wel grenzen aan.

maar wie weet, soms word er wel een konijn uit de hoed getoverd en verzinnen ze er iets op.
de toekomst zal het vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:08
ocaj schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 09:46:
[...]

Ik vind dat je - net zoals DJKroon ook al aangeeft - nogal makkelijk heenstapt over de risico's van DC-spanning.

Als je een normale stringomvormer uitzet loopt er inderdaad geen stroom meer, maar de volledige DC-spanning staat dan nog gewoon op je kabels !

DC-spanning wordt vanaf 50-100 Volt als gevaarlijk beschouwd. Een hele string zit vaak in veelvouden hiervan.
Toen mijn zonnepanelen geplaatst werden viel het me al op dat de installateur voortdurend de panelen met de achterkant richting de zon neerzette toen hij ze van de auto naar de steiger bracht. Desgevraagd deed hij dat inderdaad bewust aangezien ik panelen met een Voc van 68Volt heb.

Als alles net geïnstalleerd is, dan is alles hoogstwaarschijnlijk prima in orde, maar mocht er na een jaar of 10 een kabel slijten of een stekkertje langzaam losgetrild zijn, dan vind ik het wel degelijk een prettig gevoel dat dat niet direct tot gevaarlijke situaties en/of brand kan leiden.

Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar voor mij heeft dat een toegevoegde waarde die niet in geld uit te drukken is.

Wat ik op dit forum geleerd heb is dat het niet zoveel uitmaakt wat je uitgeeft, je verdient het eigenlijk altijd terug. Of dat nou een jaar eerder of later is boeit mij persoonlijk niet zo.
Ik heb liever gewoon alles netjes op orde en iets robuuster zodat het langdurig probleemloos op mijn dak kan blijven liggen en geef daar graag wat extra aan uit.
Als je de aansluitingen binnen op je omvormer los haalt is het op je dak stroomloos ! En ontstaan er gen vlambogen. Als je bij volle zon op je dak gaat bij problemen ben je niet verstandig bezig. Er zijn prima PBM's beschikbaar om veilig met laagspanning te werken.
Werken aan zonnepanelen is niet voor amateurs net als andere delen van je elektrische installatie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online

Prima panelen wij installeren ze dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:14:
ze trekken zich niet speciaal uit de Nederlandse markt, ze gaan eerder gewoon stoppen met de gehele productie.
Blijven er dan wel thin-film producenten over? ZOu jammer zijn als die techniek verdwijnt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
[...]

ze maken eigenlijk dunne film panelen, maar de concurrentie van mono is zo groot daar kunnen ze niet tegen op ben ik bang.
Waar komen die geruchten vandaan dan? Op hun eigen website staat niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Dat was de verkoper vorige week ook. Hij bood het wel aan, zonder de panelen slecht te noemen, maar hij raadde het niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
habbekrats schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 16:34:
[...]

Als je de aansluitingen binnen op je omvormer los haalt is het op je dak stroomloos ! En ontstaan er gen vlambogen. Als je bij volle zon op je dak gaat bij problemen ben je niet verstandig bezig. Er zijn prima PBM's beschikbaar om veilig met laagspanning te werken.
Werken aan zonnepanelen is niet voor amateurs net als andere delen van je elektrische installatie.
Natuurlijk is de string stroomloos als je de aansluitingen loshaalt, maar het punt was juist dat de string niet spanningsloos is. Die spanning op zich is niet gevaarlijk, totdat er onbedoeld een verbinding gemaakt. En of dat nou is omdat iemand er met zijn vingers aan zit, of de kabels in een plasje water/dakgoot vallen of nog anders is dan niet zo relevant.

Het verschil tussen een standaard omvormer en de SafeDC-functie van solaredge is dat er wanneer de SafeDC actief is, alleen op de kleine stukjes tussen het paneel en de optimizer spanning staat. En de rest van de bekabeling is zowel spanningsloos als stroomloos.
(nou ja, niet helemaal spanningsloos, er staat nog 1 Volt per aangesloten optimizer op, maar dat is een ongevaariljke hoeveelheid en handig om na te meten of ze allemaal aangesloten zijn voordat je de omvormer aanzet)

Verder helemaal eens dat je niet met zonnepanelen moet werken als je niet begrijpt hoe het werkt. Maar ook een professional mag toch wel extra bescherming hebben? Alle beetjes helpen.

Het is voor mij ook zeker geen doorslaggevend argument om voor optimizers te kiezen. Ik heb gewoon een lastig dak waar de optimizers een nuttige toevoeging zijn, daarnaast wordt ik blij van de per paneel monitoring en dan is het tot slot nog mooi meegenomen dat het ook nog eens veiliger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als je je daar fijn bij voelt dat Safe DC dan kan dat een (ver)koop argument zijn.
Alles onder de 120V gelijk en 50 V wisselspanning heet zwakstroom en word niet gezien als gevaarlijk voor de mens.
Wat veel linker is is het parallel schakelen van strings, zelf meet ik altijd 2 keer bij het parallel aansluiten daarvan.
Maak je daarbij en foutje dan kan je zomaar en forse vlamboog treken van 1600V. (16 SF panelen in serie, i.p.v. 2x 8 parallel) dat geeft een flinke vonk!

Vlambogen ontstaan alleen als er een stroom loopt, DC heeft de neiging de stroom in stand te willen houden, dus met de omvormer uit, mag dat niet gebeuren. (mist de omvormer niet stuk is, er niemand aan zit, etc.etc...)
En of je die dan bij de omvormer los trekt of op het dak, dat maakt dan niet uit (op de DC switch na).
Het voordeel kan zijn dat, zou je een vonk trekken, dat je bij de omvormer, mocht je schrikken, de gevolgen in de meeste gevallen minder hevig zullen zijn.

Als je de goede MC4 netjes aansluit met de juiste tang, en de (verleng) kabels voorzie van de juiste stekkers (+/-) en blijft meten en begrijpen wat je doet dan komt wel goed. De fouten die ik heb zien maken / mogen opsporen waren eigenlijk altijd gevolgen van slordigheid, verkeerde zuinigheid en domheid (o.a. meten aan 800+ V met een meter die maar 600V aankan, goedkope stekkers, verkeerde tangen, niet controleren)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DJKroon schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 12:23:
[...]

Opzich heb je daar wel gelijk in.
Het hangt ook af met welke spanningen en stroom er door je installatie gaan.
Maar de brandweer weet niet wat er precies ligt, 1 fase of 3 fase omvormer is toch wel een verschil.

Alles onder de 120 volt gelijkstroom wordt gezien als relatief veilig.
Dus SF paneel ook (en is maar maximaal 170 watt).
Maar met bijvoorbeeld 3 fase string zit je al snel op 750 volt (en 5kw+), dan zou ik wel achter me oor krabben als brandweer zijnde.

Uiteindelijk moet de brandweer zelf beslissen wat ze doen, maar kijk niet raar op als ze besluiten het gecontroleerd uit te laten branden.

Daarom is registratie van je zonnepaneelinstallatie belangerijk, niet alleen voor de netbeheerders om je een slimme meter aan te praten, maar deze info komt ook bij de brandweer terecht (die hebben een plattegrond van het gebouw/omgeving met technische details in een tablet).

Ik wil die risico niet lopen en daarom heb ik diverse maatregelen genomen bij het verbouwen van mijn huis.
Het zegt meer over de brandweer dan welk systeem het is, onkunde dus ! Maar aan de andere kant, ik heb liever een heel afgebrand huis dan een halve, dat is namelijk makkelijker en minder werk.
;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb niet de 275Wp, maar de 260Wp. Maar het enige wat ik ervan kan zeggen is dat ze het goed doen en dat ze halen wat ze zouden moeten halen op basis van mijn locatie :p
De volgende 6 ga ik waarschijnlijk ook voor de 275Wp (ik wil wel een eenduidige look op m'n dak hebben liggen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

mono is op het moment goedkoper aan het worden dan SF, ongeveer 10%.
leuk dat SF een 10% extra doet per Wp, maar dat is wel tegen een inlevering in Wp/m2 van een +10%.
en SF is niet handig voor echt grote setup's zitten helaas wel grenzen aan.

maar wie weet, soms word er wel een konijn uit de hoed getoverd en verzinnen ze er iets op.
de toekomst zal het vertellen.
Jouw visie of.......
Het zal wel weer een marketing hoax zijn zodat leveranciers die mono panelen even kwijt kunnen omdat daar meer marge op zit.
Met 3 fabrieken waarvan de laatste in 2015 is gaan produceren lijkt het mij heel sterk dat ze zomaar stoppen, het verhaal is ook nergens te vinden, alleen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:13:
[...]

Jouw visie of.......
Het zal wel weer een marketing hoax zijn zodat leveranciers die mono panelen even kwijt kunnen omdat daar meer marge op zit.
Met 3 fabrieken waarvan de laatste in 2015 is gaan produceren lijkt het mij heel sterk dat ze zomaar stoppen, het verhaal is ook nergens te vinden, alleen hier.
Nog snel een paar aanschaffen dan, voordat ze niet meer te krijgen zijn. ;)
Ik kan het hier even navragen, zit nu in een ruimte met +/- 100 japanners. :+

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2017 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 08:15:
[...]

Nog snel een paar aanschaffen dan, voordat ze niet meer te krijgen zijn. ;)
Ik kan het hier even navragen, zit nu in een ruimte met +/- 100 japanners. :+
Ja haast is geboden, die grootste plant maakt slechts 15000 modules per dag..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dan moet ik ook maar naar wat anders gaan kijken wat vergelijkbaar is :(
Helemaal zwart en blijven werken voor half paneel in schaduw.

Wellicht Trina Solar275 Wp Full Black TSM275-DD05A05 voor 175€ daar kan ik een rij in landscape van 6, 5, 4 van kwijt. Dat dekt het dak ook redelijk af. 6 panelen minder te installeren, 50€ meer aan optimizer kosten en iets meer opbrengst, al zal het in de schaduw wel compleet paneel weg zijn.

[ Voor 82% gewijzigd door jacovn op 20-01-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Tja, laten we het gewoon even afwachten in hoeverre eea waar is. Ik heb het ook gewoon van een installateur die bezig was een offerte voor mij samen te stellen (hij had het ook pas gehoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
Het lijkt een mooie dag te worden :)

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een bron zou op zich wel handig zijn, het is echt nergens terug te vinden... SF is overigens de enige fabrikant met een enigszins redelijke opbrengst Wp/m2 welke breed verkrijgbaar is maar Stion doet het ook wel aardig. (loopt wel 0,5% achter op SF en heeft een afwijkende maat van 1.65x0.65)

Migjes heeft wel een punt... Op poly beginnen ze nu wel erg achter te lopen in Wp/€. Wp/m2 loopt ook al achter en dat verschil wordt alleen maar groter.

Edit: Stion is nu wel erg duur geworden in vergelijking met concurrenten... :/

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2017 10:02 . Reden: Prijsverschil Stion panelen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ja, net als gisteren. De recessie is wel echt voorbij nu :Y. Ik heb mijn 4.93kWp systeem sinds 6 oktober dus ik heb de opbrengst week na week na week achteruit zien hollen! Kijk er naar uit om het weer omhoog te zien gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:00:
RUFFNECK schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:43:
Tja, laten we het gewoon even afwachten in hoeverre eea waar is. Ik heb het ook gewoon van een installateur die bezig was een offerte voor mij samen te stellen (hij had het ook pas gehoord).
ik zou van dit soort verhalen helemaal niks aantrekken.
en het spul gewoon gaan gebruiken.
de aanvoer zal echt niet zo snel stoppen, fabrieken zullen nog jaren doordraaien (ze staan er toch, dus worden gebruikt)
vergeet ook niet dat ze wel een speciaal product hebben, wat voor sommige problemen juist een hele grote plus is. dus het is niet zo maar weg.

hooguit zullen de grote importeurs het uit hun assortiment gaan halen, maar een cros import zal vast blijven bestaan. ;)

(dit soort zaken zijn vrij normaal in PV land, fabrikanten komen en fabrikanten gaan.
iedereen kiest voor de laagste prijs en bigges bang for the buck, maar daar door hebben fabrikanten altijd problemen om te blijven bestaan, concurrentie is moordend. dit overkomt ieder merk/systeem)
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:53:
Een bron zou op zich wel handig zijn, het is echt nergens terug te vinden... SF is overigens de enige fabrikant met een enigszins redelijke opbrengst Wp/m2 welke breed verkrijgbaar is maar Stion doet het ook wel aardig. (loopt wel 0,5% achter op SF en heeft een afwijkende maat van 1.65x0.65)

Migjes heeft wel een punt... Op poly beginnen ze nu wel erg achter te lopen in Wp/€. Wp/m2 loopt ook al achter en dat verschil wordt alleen maar groter.
het is gewoon niet meer vol te houden ben ik bang.
grofweg (in de reguliere markt, geen koopjes, dump of cross import.):
270Wp poly zit nu op de 0,42€/Wp.
295Wp mono zit nu op de 0,50€/Wp.
dan heb je panelen met best nog wel een hoge Wp/m2.
Sf is nu aan het reageren met een 0,54€/Wp, maar dat is nog niet genoeg, om te blijven moeten ze tussen poly en mono blijven, anders worden ze te duur en zullen ze langzaam verdwijnen.
als premium paneel gaan ze het niet redden, en grote tekorten op de wereld markt zijn er ook niet meer.

maar wie weet kunnen ze nog een konijn uit de hoed toveren, maar de hete adem van de concurrent is aanwezig, dat is duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De nieuwe plant maakt panelen van 175 Wp+, als daar nog een schepje bovenop gaat komt het wel goed met de Wp/m² en dan zorgen de andere voordelen (maat, spanning, schaduwgedrag etc) dat er een grote niche blijft. Of dat voldoende is moet blijken inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik moet alles in landscape plaatsen, en de meeste panelen zijn toch 99 cm breed zo te zien.
Dus 3 rijen boven elkaar kunnen altijd denk ik (3,20 meter hoog dakvlak)

Dus het moet enkel zwart zijn en het in schaduw goed doen.
Dan wordt het afwegen of een trina veel minder goed is dan een lg of een ander paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:00:

Wellicht Trina Solar275 Wp Full Black TSM275-DD05A05 voor 175€ daar kan ik een rij in landscape van 6, 5, 4 van kwijt. Dat dekt het dak ook redelijk af. 6 panelen minder te installeren, 50€ meer aan optimizer kosten en iets meer opbrengst, al zal het in de schaduw wel compleet paneel weg zijn.
Niks van aantrekken joh, zie de smiley"s :)

Gewoon lekker sf pakken als je dat wilt er gaat niks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:29:
Ik moet alles in landscape plaatsen, en de meeste panelen zijn toch 99 cm breed zo te zien.
Dus 3 rijen boven elkaar kunnen altijd denk ik (3,20 meter hoog dakvlak)

Dus het moet enkel zwart zijn en het in schaduw goed doen.
Dan wordt het afwegen of een trina veel minder goed is dan een lg of een ander paneel.
(gewoon SF gebruiken, dat is geen probleem.)

maar belangrijker is nog, bouw eerst het dak eens waar het op moet komen te liggen. >:)
hoe dat precies gevuld gaat worden dat is nog zo ver weg.
en tijdens de bouw, kan er nog van alles gaan veranderen.
plannen is oke, maar te ver vooruit is niet nodig.
er is altijd wel een oplossing te verzinnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik maak me ook geen zorgen. De schep moet hier de grond nog in..

Na wat kort zoeken maken de all black mono panelen qua specificaties niet echt veel uit.
Lg280 17.1%. (221€)
Benq 290 16.9% (218€)
Trina 275 16.8 (169€)
Canadian Solar 275 16.8% (179€)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:06:

Na wat kort zoeken maken de all black mono panelen qua specificaties niet echt veel uit.
Lg280 17.1%. (221€)
Benq 290 16.9% (218€)
Trina 275 16.8 (169€)
Het kan nog wel een tikkie goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:14:
[...]

Het kan nog wel een tikkie goedkoper. ;)
Ongetwijfeld, maar het was meer dat 0.1% meer rendement gelijk een paar tientjes meer kost.
Dit was een winkel die ze allemaal aan bood, dus dat was makkelijk opzoeken:)

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 20-01-2017 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Ongetwijfeld, maar het was meer dat 0.1% meer rendement gelijk een paar tientjes meer kost.
Als je 'A merken' met 'B merken' vergelijkt krijg je dat soort verschillen. :) Moet ik er wel bij zeggen dat ik het zelf meer zie als A en A- merken, zou het in dit geval prima aandurven om om het even welk paneel aan te raden. (hoewel er betere opties zijn) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:23:
[...]

Dit was een winkel die ze allemaal aan bood, dus dat was makkelijk opzoeken:)
Canadian Solar 295Wp all-black: €181,60
JaSolar 300Wp: €194,60
Canadian Solar 325Wp Poly (72 cells): €166,35

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 20-01-2017 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jacovn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:06:

Lg280 17.1%. (221€)
Benq 290 16.9% (218€)
Trina 275 16.8 (169€)
tja all-black, niks mis mee als je dat wil.
moet er alleen rekening mee houden dat het altijd iets duurder is.
en dat zwart wat meer last heeft van de warmte (maar daar houd de fabrikant ook al rekening mee. alle all-black panelen met de zelfde cellen hebben minder Wp. ;) )

trina is zeker oke.

LG is erg leuk, die hebben nu panelen met 12 een busbar (de lijnen die over de cellen lopen om de stoom te vervoeren) in plaats van 3 busbars.
voordeel van de 12 is dat ze allemaal een stukje smaller kunnen, en daar door heb je net iets meer effectieve cel over en daardoor dus die hogere Wp panelen zoals de 320Wp verzie.
(maar ga je all-black dan ben je dat weer een beetje kwijt.)
ik zelf heb nog de oude LG neonX met 3 busbars, maar wil ze niet speciaal aanraden of afraden, zo speciaal zijn ze niet.

heel leuk allemaal, maar belangrijker is het om te kijken waar het optimum van de omvormer zit, en zorgen dat je panelen ook dat optimum dicht genoeg bereikt.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.
dus zelfs de "slechte"(a-) panelen kunnen het beter doen als de beste, zolang ze maar goed worden toegepast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

migjes schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:45:
[...]

LG is erg leuk, die hebben nu panelen met 12 een busbar (de lijnen die over de cellen lopen om de stoom te vervoeren) in plaats van 3 busbars.
voordeel van de 12 is dat ze allemaal een stukje smaller kunnen, en daar door heb je net iets meer effectieve cel over en daardoor dus die hogere Wp panelen zoals de 320Wp verzie.
(maar ga je all-black dan ben je dat weer een beetje kwijt.)
Deze dus! http://www.installatieexp...1k-300wp-neon-full-black/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Noord27 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Canadian Solar 295Wp all-black: €181,60
JaSolar 300Wp: €194,60
Canadian Solar 325Wp Poly (72 cells): €166,35
Tering die poly's zijn goedkoop :P. ookal is het een "B merk" maar wel goeie Vmmp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wetsteyn schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:25:
[...]

Tering die poly's zijn goedkoop :P. ookal is het een "B merk" maar wel goeie Vmmp :).
hou er rekening mee dat zijn wel 72cellen van 6".
dus een paneel van 2m bij 1m, flink groot dus.
(en dat kan nog veel goedkoper, dit is nog geen dump prijs.
maar dump panelen is niks mis mee, allen niet voor iedereen geschikt.
tweakers kunnen leuk met dumpjes lekker experimenteren, andere moeten daar toch iets mee oppassen. ;) )
een beetje oppassen met gegevens van verkopers.
soms zijn ze heel netjes, maar soms maken ze er een potje van. (ik heb het niet over deze in speciaal.)
best kun je naar de fabrikant zijn site gaan en daar de juiste type zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
migjes schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:34:
[...]

hou er rekening mee dat zijn wel 72cellen van 6".
dus een paneel van 2m bij 1m, flink groot dus.
(en dat kan nog veel goedkoper, dit is nog geen dump prijs.
maar dump panelen is niks mis mee, allen niet voor iedereen geschikt.
tweakers kunnen leuk met dumpjes lekker experimenteren, andere moeten daar toch iets mee oppassen. ;) )
Aha, dat wordt weer eens nameten :P.
Anders is altijd de optie om 12 300 JA solar te plaatsen een goeie met een GoodWe 3600 :).
De SMA is veel duurder vergelijken met de GoodWe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56

thido

Tilburg

Ga van het weekend ook maar weer eens het dak op. Kabels en Y-stekkers zijn onderweg.
Heb nu 10 panelen in één string liggen op de enkele tracker . Vier van de tien panelen hebben tot de middag schaduw waardoor ik nu wel veel mis met deze dagen (de parabool is mooi maar heel smal ;-)).
Ga er eens twee strings van vijf panelen van maken (panelen hebben een Vmp van 51.8V, dus moet kunnen)
de parallel schakeling gebeurd wel op het dak, trek de kabels niet helemaal door naar de omvormer, is me net wat teveel werk als het toch niet bevalt (en in de omvormer gebeurd toch hetzelfde).
Ben benieuwd wat het brengt...

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
HAHA goed plan.
Heb ik ok gedaan. Ik heb in de winter op de onderste rij panelen een strook van 20 cm schaduw...
Maar alles stond verticaal in strings, gevolg alles laag in de winter.
Alle panelen van het dak gehaald ( 48!) Alles wat omhoog gedaan en de onderste rij panelen in hun eigen string. ( en nog 8 erbij, door het schuiven en de string verdeling kon dat naast de dakkapel)
Nu deze week loopt de onderste string weer steeds langer mee als het lekker zonnig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
@idhollander: heb je een oplossing gevonden voor het vertikaal monteren van je panelen?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thido schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:50:
Ga van het weekend ook maar weer eens het dak op. Kabels en Y-stekkers zijn onderweg.
Heb nu 10 panelen in één string liggen op de enkele tracker . Vier van de tien panelen hebben tot de middag schaduw waardoor ik nu wel veel mis met deze dagen (de parabool is mooi maar heel smal ;-)).
Ga er eens twee strings van vijf panelen van maken (panelen hebben een Vmp van 51.8V, dus moet kunnen)
de parallel schakeling gebeurd wel op het dak, trek de kabels niet helemaal door naar de omvormer, is me net wat teveel werk als het toch niet bevalt (en in de omvormer gebeurd toch hetzelfde).
Ben benieuwd wat het brengt...
Slimmer is om het wel naar binnen te halen, dan kan je binnen eventueel nog in serie koppelen en heb je weer de oude situatie.
Mocht er iets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Collega en ik zaten ff te loeren naar zonatlas.nl en onze huizen vergeleken. Heb er een paar jaar panelen op liggen, daar gekut met de afwatering voor teruggekregen overigens..lessson learned :P , en the verdict was volgens de site: minder geschikt :+ Wel is er een boompje gekapt precies midden in de groenstrook achter mijn tuin, dat gaat weer een beetje schelen. Overigens is een paar panelen op een niet zo geschikt dak altijd nog beter dan totaal geen: betere besteding van een deel van mijn oprotpremie van mijn vorige werk dan een spaarrekening ;)

Die collega heeft net een huis gekocht en over zijn dak is meer data bekend: dat is zeer geschikt, lekker veul zoninstraling aan een bepaalde kant, en ook geschikt voor een zonneboiler (m2 beschikbaar) Hij heeft er voor over een aantal jaar (dakisolatie staat eerst op de planning) zeker wel interesse in. Dat zou wel cool zijn, dat worden dan 3 van de 6 collega's aan de PV *O*

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:56

thido

Tilburg

Rol-Co schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:54:
[...]

Slimmer is om het wel naar binnen te halen, dan kan je binnen eventueel nog in serie koppelen en heb je weer de oude situatie.
Mocht er iets zijn.
Ik moet er even bij vermelden dat ik niet zoals @WoudseHoeve alles van het dak hoef te halen.
Heb een plat dak waar ik redelijk eenvoudig op kan en overal gemakkelijk bij kan.
Bij de splitters kan ik dus ook altijd makkelijk komen mocht het nodig zijn :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2Dutch schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:11:
Collega en ik zaten ff te loeren naar zonatlas.nl en onze huizen vergeleken. Heb er een paar jaar panelen op liggen, daar gekut met de afwatering voor teruggekregen overigens..lessson learned :P , en the verdict was volgens de site: minder geschikt :+ Wel is er een boompje gekapt precies midden in de groenstrook achter mijn tuin, dat gaat weer een beetje schelen. Overigens is een paar panelen op een niet zo geschikt dak altijd nog beter dan totaal geen: betere besteding van een deel van mijn oprotpremie van mijn vorige werk dan een spaarrekening ;)

Die collega heeft net een huis gekocht en over zijn dak is meer data bekend: dat is zeer geschikt, lekker veul zoninstraling aan een bepaalde kant, en ook geschikt voor een zonneboiler (m2 beschikbaar) Hij heeft er voor over een aantal jaar (dakisolatie staat eerst op de planning) zeker wel interesse in. Dat zou wel cool zijn, dat worden dan 3 van de 6 collega's aan de PV *O*
Hier ook al iets van 5 op de 20, mezelf niet meegerekend.
Zie ze zuur kijken als ik vertel dat ik geld krijg ipv betaal in het jaar. :)
En met dit weer nog geen 4 m3 pm verbruik aan gas mag ik vaak uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb momenteel 12 panelen in gebruik met een omvormer voor 1 string. Nu gaan we verhuizen en daar kan ik de 12 panelen niet kwijt op 1 platdak. Er is nog wel ruimte op een ander platdak zodat ik nog steeds alle panelen kan gebruiken. Ik zou alle panelen (10 + 2) op die ene omvormer willen aansluiten maar er zit 10 meter tussen de beide daken. Ik kan alleen via de grond van het ene dak naar het andere dak. Ik zou 6 mm2 kabel willen gebruiken tussen beide gedeeltes van de string om verliezen te beperken.
Ik vraag me alleen af of een grondkabel (bijvoorbeeld YMVKAS) een goed idee is met gelijkspanning en zonder dat er een aardlekschakelaar is die iets kan doen bij beschadiging van die kabel. :/
Any thoughts?

Of moet ik afzien van dit plan en 2 losse strings maken met 2 losse omvormers? Dat is de veilige oplossing maar dan moet ik een 2e kleine omvormer kopen voor 2 panelen. Ik zit dan meteen aan iets als een Steca 500 omvormer voor die 2 panelen (2x 190 Wp). Ik kan die zo snel niet 2e hands vinden en 200 Euro voor een omvormer voor die 380 Wp vind ik wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
masaman schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:15:
Ik heb momenteel 12 panelen in gebruik met een omvormer voor 1 string. Nu gaan we verhuizen en daar kan ik de 12 panelen niet kwijt op 1 platdak. Er is nog wel ruimte op een ander platdak zodat ik nog steeds alle panelen kan gebruiken. Ik zou alle panelen (10 + 2) op die ene omvormer willen aansluiten maar er zit 10 meter tussen de beide daken. Ik kan alleen via de grond van het ene dak naar het andere dak. Ik zou 6 mm2 kabel willen gebruiken tussen beide gedeeltes van de string om verliezen te beperken.
Ik vraag me alleen af of een grondkabel (bijvoorbeeld YMVKAS) een goed idee is met gelijkspanning en zonder dat er een aardlekschakelaar is die iets kan doen bij beschadiging van die kabel. :/
Any thoughts?

Of moet ik afzien van dit plan en 2 losse strings maken met 2 losse omvormers? Dat is de veilige oplossing maar dan moet ik een 2e kleine omvormer kopen voor 2 panelen. Ik zit dan meteen aan iets als een Steca 500 omvormer voor die 2 panelen (2x 190 Wp). Ik kan die zo snel niet 2e hands vinden en 200 Euro voor een omvormer voor die 380 Wp vind ik wat veel.
Past ook 3x4= 12 op een zonneschans niet?
Of anders die twee paneeltjes in een oost / west opstelling op 1 micro omvormer van +/-100 eurie.
Bv, Enphase M250, http://shop.winkelman-zon...-m250-micro-omvormer.html

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/b92396139a2146774aae282c25f8643c1fb35d74/?url=http%3A%2F%2Fwww.westlandsolar.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2Fcache%2F1%2Fimage%2F9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95%2Fz%2Fo%2Fzonneschans_4x3.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 20-01-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:49
vraagje over de maximale stroom die ik via een omvormer kan aansluiten. Ik heb een soladin 600 en wil deze combineren met een tweetal panelen. De soladin heeft een maximale stroom van 8.0 A aan de inputzijde.

Stel dat ik dit paneel wil aansluiten:
http://www.photovoltaik-s..._pc05a_datenblatt_pdf.pdf

die heeft een Impp van 8.50 A. Gaat mijn Soladin dan stuk of stopt deze gewoon bij 8.0 A en mis ik daardoor een 8% opbrengst?

Genoemd paneel vond ik erg goedkoop in de volgende shop: http://shop.winkelman-zon...ina-honey-265wp-poly.html 139 euro voor 265 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je mist inderdaad 0.5A aan opbrengst gedurende de tijd dat er STC condities zijn (heel veel zon haaks op de panelen). Da's een paar tiental uren per jaar dus je mist veel minder dan 1% aan jaaropbrengst.
Of de Soladin veilig blijft durf ik niet te zeggen :)

Pagina: 1 ... 65 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??